-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۴, چهارشنبه

Latest News from Iran Free for 05/04/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



احمد زیدآبادی در هنگام انتقال به دادگاه نمایشیآزادی بیان- از سال ۱۹۹۳ که مجمع عمومی سازمان ملل، روزجهانی آزادی رسانه ها را برای دفاع از آزادی رسانه ها به عنوان یکی از ارکان اساسی دمکراسی بنا نهاد، همواره در این روز نهادهای ذیربط و حامی روزنامه نگاران یا آزادی بیان آماری در باره وضعیت رسانه ها و روزنامه نگاران ارائه می دهند.

روزنامه نگاران ایرانی نیز اگرچه در دهه های گذشته همواره آماج ترور، اعدام، زندان، تهدید و سرکوب دیکتاتوری بوده اند اما در دو سال گذشته، پس از نمایش انتخابات ریاست جمهوری سرکوب روزنامه نگاران و تشدید موانع دسترسی به جریان آزاد اطلاع رسانی در دستور کار دولت احمدی نژاد قرار گرفته است.

برخی تخمین ها حاکی است که بیش از دویست روزنامه نگار از خرداد ماه سال ۱۳۸۸ تاکنون بازداشت و برای آنها پرونده امنیتی تشکیل شده است، برخی از این روزنامه نگاران نظیر احمد زیدآبادی از مدتها پیش در زندان به سر می برند و برخی با وثیقه آزاد شده اند.

بسیاری از هنرمندان و نویسندگان نیز تحت فشار قرار گرفته یا ممنوع از کار شده اند از جمله جعفرپناهی و محمد رسول اف به ممنوعیت از از فیلمسازی محکوم شده اند.

اگرچه آمار دقیقی در زمینه میزان خروج قانونی یا فرار از کشور در مورد روزنامه نگاران پناهجو یا پناهنده وجود ندارد ولی گفته می شود بیش از صد و پنجاه روزنامه نگار و وبلاگ نویس در دو سال گذشته از کشور خارج شده و تعداد روزنامه نگارانی که در شش سال گذشته یعنی اواسط دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی از کشور خارج شده اند در مجموع به حدود سیصد نفر می رسد.

بیست و شش روزنامه نگار ایرانی هم اکنون در بند هستند و از این نظر ایران بزرگترین زندان روزنامه نگاران جهان شناخته شده است.

بسیاری از روزنامه نگاران ایرانی که در خارج از کشور به فعالیت های حرفه ای مشغول هستند نیز با فشارها و تهدیدهای بسیاری روبرو شده اند.

از سوی دیگر فضای رسانه ای برای روزنامه نگاران تازه وارد نیز فضای شفافی نیست و اغلب روزنامه نگاران برای امرار معاش ناچارند یا جذب رسانه های بزرگ شوند و به کارمند اداری بدل شوند یا در رسانه هایی که تنها صدای اصلاح طلبان را به گوش می رسانند و به رسانه های سبز مشهور شده اند به کار بپردازند یا در حاشیه این حرفه به فعالیت های جانبی مشغول شوند.

جریان یکسویه اطلاعاتی در خارج از کشور نیز گاه سبب شده است تا روزنامه نگاران ایرانی نوع دیگری از سانسور و دروازه بانی جهت دار خبری و اطلاعاتی را در این سوی مرز تجربه کنند.

با این حال همچنان روزنامه نگاران ایرانی در داخل کشور نقشی ارزنده در انعکاس اخبار و وقایع ایران دارند، به همین منظور یونسکو امسال جایزه روزجهانی آزادی رسانه های خود را به احمد زیدآبادی روزنامه نگار دربند ایرانی اختصاص داد.

دایانا سنگور یکی از اعضای هیئت انتخاب جایزه امسال یونسکو در این باره گفته است: این جایزه برای شجاعت، پایداری و پاسداشت آزادی بیان، دمکراسی، حقوق بشر و مدارا به احمد زیدآبادی تعلق می گیرد؛ اما در ضمن تقدیری از تعداد بسیاری از روزنامه نگاران ایرانی که زندانی شده اند نیز هست.

ایرانا بوکاوا، دبیرکل یونسکو نیز با تقدیر از تلاش احمد زیدآبادی برای حمایت از آزادی بیان و آزادی رسانه ها گفت: این امر مبین مبارزه ای برای دستیابی به حقوق اساسی در بنای یک حاکمیت دمکراتیک است.

در حال حاضر در سراسر جهان بیش از صد و پنجاه روزنامه نگار زندانی هستند که بیش از یک ششم آنها در ایران به سر می برند.

مطالب مرتبط:

ما هم روزنامه نگار و نویسنده ایم، اما صدای ما سانسور می شود!

فراخوان به بحث و بررسی در باره تشکیل کمیته مدافع آزادی بیان ایران

اتحادیه اروپا خواستار لغو حکم جعفر پناهی و محمد رسول اف شد

نبرد در دو جبهه : امید حبیبی نیا

روزنامه نگاران در معرض حملات اینترنتی: دانی اوبراین


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به iranfree-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به iranfree@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته