با پشت سر گذاشتن سه دهه جنگ و کشتار، افغان ها دارند از تکنولوژی و رسانه های مدرن برای بازسازی کشورشان استفاده میکنند و نسلی جدید را با چشم اندازی روشن برای آینده تربیت میکنند. بزِ چینی اولین انیمیشن کوتاه کامپوتری سه بعدی این کشور است که به زبان هزارگی، یک گویش فارسی، تهیه شده که زبان مردم هزاره در افغانستان و پاکستان است.
این فیلم انیمیشن بر اساس یک قصهی عامیانه در مورد یک بز و سه بچهی اوست که توسط یک گرگ حیله گر فریب میخورند. داستان در بامیان، یک استان در افغانستان مرکزی، و با پس زمینهی مجسمههای عظیم بودای ایستاده از قرن ششم اتفاق میافتد که طالبان در سال ۲۰۰۱ نابود کردند.
عباس علی، کارگردان بزِ چینی، یک طراح گرافیک هزارهای متولد افغانستان است که پس از غلبهی طالبان کشور را ترک کرد. عباس علی به پاکستان پناهنده شد و در آنجا شروع به مطالعهی انیمیشن و تولید فیلم کرد. پس از سرنگونی طالبان در افغانستان، او به کشور بازگشت و تولید بزِ چینی را به پایان رساند.
در شرح علاقه خود به فیلمهای انیمیشن، عباس علی می گوید:
از زمانی که کودک بودم عشق عجیبی به فلم های کارتونی داشتم که از تلویزیون پخش می شد. بسیار وقت ها از مکتب می گریختم تا برنامه کارتونی دلخواهم را در تلویزیون تماشا کنم و گاهی به خاطر این کار لت هم می خوردم. این علاقه باعث شد که از بسیار خردسالی به طراحی و نقاشی شروع کنم و در نهایت به مدرسه هنر راه بیابم
'بز چینی': پوستر رسمی فیلم
در مصاحبه اخیر خود با NATOchannel.tv، کارگردان این فیلم گفت: بز چینی برای فرستادن «پیام صلح» و جلوگیری از پاک شدن فرهنگ افغانستان به وسیلهی طالبان تولید شده است.
کودکان بامیانی بز چینی را بر روی صفحهی نمایشی قرار داده شده در غاری تماشا می کنند. عکس از تحیرا بخشی (جمهوری سکوت), استفاده با کسب اجازه.
علی کریمی در جمهوری سکوت می نویسد:
اهمیت این فلم در اینجاست که نشان می دهد هنرمندان افغان به مرحله یی رسیده اند که می توانند کودکان کشور را با قصه های افغانی سرگرم کنند. بدون شک، پس از سال ها تماشای «تام و جری» آمریکایی، دیدن «بز چینی» بامیانی برای هر طفل افغان تجربه ی لذت بخشی است که هیچ گاه فراموش نخواهند کرد.
محمد امین وحیدی، بلاگنویس و مؤسس «مرکز تولیدی سینمای دیدِنو افغانستان» می نویسد:
Although since 2004 there are animators who make short animations in Afghanistan, however [sic] the quality and the graphic style of “Buz e Chini” short animation is compared to the products of Pixar…
اگر چه از سال ۲۰۰۴ انیماتورها در افغانستان به تولید انیمیشن کوتاه مشغول بودهاند، کیفیت و سبک گرافیکی انیمیشن کوتاه «بز چینی» قابل مقایسه با محصولات پیکسار است…
الساندرو پاوونه، روزنامهنگار ویدئوی ساکن افغانستان نظرش را در مورد فیلم در توییتر مینویسد:
Is it the new #Pixar's movie? No, it's the first Afghan 3D animation movie! “#Buz-e-Chini”
فیلم جدید پیکسار؟ نه، این اولین فیلم انیمیشن سهبعدی افغانستان است! #Buz-E-Chini
کامنت کاربر Eftakharchangezi بر روی ویدئوی کارتون در یوتوب میگوید:
Mind Blowing Graphics - It is as professionally done as any Hollywood 3D movie. [T]hanks for such professionally accomplishment. Desperate to look forward for more efforts like this…
گرافیکش مغز آدم رو منفجر میکنه - در حد فیلمهای هالیوود حرفه ای ساخته شده. متشکرم از چنین دستاوردی حرفهای. مشتاقانه منتظر کارهای بعدی مشابه این هستم..
در ژانویه ۲۰۱۰، همکار صداهای جهانی، عیسی ویارئال، یک سری سه قسمتی درباره ی هنر شهری و گرافیتی در آمریکای لاتین نوشت با عنوان «گرافیتی و هنر شهری: صداهایی از خیابان های آمریکای لاتین» (۱، ۲ و ۳). از آن زمان به بعد، وبلاگ نویسان به پوشش این شکل از هنر جایگزین، که از حضوری قوی در سراسر این منطقه برخوردار است، ادامه داده اند.
وبلاگ نویس بولیویایی، پاتریشیا وارگاس، (arquitecta@ [اسپانیایی] در توییتر) در اوایل امسال بازدیدی از شیلی انجام داده و شاهد جنبش پر جنب و جوش هنر شهری آن بوده است. او عکس ها و انعکاسات خود را در یک پست مهمان در وبلاگ Bitácora Salinasanchez [اِسپا] به اشتراک می گذارد:
El arte urbano contemporaneo encuentra en Chile una gran galería de "arte para todos" ubicando grandes obras en varias ciudades y espacios públicos.
Según Hervé Chandès, curador de arte contemporáneo, afirma que el graffiti tiene mucha resonancia en Chile debido a los fuertes movimientos de protesta que vieron en los muros un soporte para hacer denuncias.
در شیلی، هنر شهری معاصر یک گالری بزرگ «هنر برای همه» به خود اختصاص داده است، که آثار بزرگی را در شهرهای مختلف و فضاهای عمومی قرار داده است.
به گفته هِروه چادنِس، یک متصدی هنر معاصر، گرافیتی به دلیل جنبش های اعتراضی قوی که دیوارها را محلی مناسب برای شکایت کردن دیده است، رزونانس بالایی در شیلی دارد.
پاتریشیا مراکز متعدد مهمی برای هنر شهری در سانتیاگو را متذکر می شود، از جمله محله بِلا ویستا:
بلا ویستا، سانتیاگو، شیلی. عکس از پاتریشیا وارگاس، استفاده با کسب اجازه.
بلا ویستا، سانتیاگو، شیلی. عکس از پاتریشیا وارگاس، استفاده با کسب اجازه.
او همچنین تصاویری از هنر شهری در والپارائیسو، در ساحل شیلی را به اشتراک می گذارد:
Valparaíso, ciudad portuaria de particular arquitectura, con una topografía llena de sorpresas donde el patrimonio y el abandono juegan un papel importante creando un hito a nivel mundial en el arte urbano, convirtiéndose en una galería internacional, es la Meca del graffiti, donde los rincones y recovecos menos pensados han sido apropiados por artistas locales y foráneos. Valparaíso es un juego de sensaciones visuales que te permite crear nuevos imaginarios de diferentes estéticas que van desde la consigna política, el punk hasta el humor.
والپارائیسو، شهری بندری است با معماری منحصر به فرد، و با توپوگرافی پر از شگفتی که در آن میراث فرهنگی و غفلت، نقش مهمی در ایجاد یک نقطه عطف در هنر خیابانی جهانی، ایفا کرده اند. با تبدیل شدن به یک گالری بین المللی، این شهر مکهی نقاشی های دیواری است، که در آن گوشه های غیر منتظره و نادری توسط هنرمندان داخلی و خارجی به این هنر اختصاص داده شده اند. والپارائیسو یک بازی با احساسات بینایی است که به شما اجازهی خلق تصاویر جدید از زوایای زیبایی شناختی مختلف، اعم از شعارهای سیاسی، پانک، و حتی طنز می دهد.
والپارائیسو، شیلی. عکس از پاتریشیا وارگاس. استفاده یا کسب اجازه.
والپارائیسو، شیلی. عکس از پاتریشیا وارگاس. استفاده یا کسب اجازه.
خوان آریانو، ویرایشگر صداهای جهانی در لینگوای اسپانیایی، اخیرا بلاگی [اِسپا] در مورد گرافیتی در ایکیتوس پرو، در جنگل های انبوه آمازون نوشته است. خوان توضیح می دهد که پرو به طور کلی چندان با گرافیتی میانهی خوبی ندارد. مسئولین یا صاحبان دیوارها به سرعت سعی در خلاص شدن از آنها می کنند. بنابراین او در آخرین سفرش، از دیدن تعدادی نقاشی دیواری دست نخورده در مرکز شهر ایکیتوس بسیار تعجب میکند.
هنر شهری در ایکیتوس، پرو. عکس از خوان آریانو.
ایکیتوس، پرو. عکس از خوان آریانو.
در همان پُست، خوان، داستان سوسه، یک هنرمند شهری جوان را در میان می گذارد. داستان سوسه بیانگر درگیری هایی است که بسیاری از هنرمندان شهری در سراسر منطقه با آن روبهرو هستند:
Sose fue protagonista de un bochornoso hecho en días recientes: mientras realizaba un mural en una de las calles de Iquitos fue golpeado y detenido como delincuente por miembros del serenazgo de la ciudad quienes lo llevaron a la comisaría, quitándole además sus sprays y bocetos de dibujo. A raíz de esto el Director Regional de Cultura declaró su preocupación por el exceso de fuerza aplicado y pidió comprensión a las autoridades municipales pues estos artistas ayudan a embellecer la ciudad.
سوسه مورد یک رویداد شرم آور در روزهای اخیر قرار گرفته است: او در حال انجام یک نقاشی دیواری در یکی از خیابان های ایکیتوس
کتک زده و به عنوان مجرم [اسپا] توسط پلیس شهری بازداشت می شود. او را سپس به ایستگاه پلیس می برند و «اسپری» ها و طرح های نقاشی اش را هم از او می گیرند. پس از این اتفاق، مدیر فرهنگی منطقه نگرانی خود را از فشار بیش از حدی که علیه سوسه استفاده شده
اعلام می کند [اسپا] و از مقامات شهرداری خواستار درک این مسئله شده است که این هنرمندان به زیباسازی شهر کمک می کنند.
خوان همچنین کاربرد گرافیتی به عنوان شکلی از اعتراض را با این تصویر متذکر می شود:
ایکیتوس برای آب غرش سر میدهد. عکس از خوان آریانو
در فیس بوک، صفحات متعددی مختص هنر شهری در آمریکای لاتین می توان یافت؛ از جمله، La Argentina Graffitera [اسپا]، که تصویر و اطلاعات پست می کند، و کاربران را هم تشویق برای به اشتراک گذاشتن عکس هایشان از هنر شهری در آرژانتین می کند.
وبلاگ Muro Rebelde [اسپا] («دیوار طغیان») از همکار صداهای جهانی، پابلو آندرِس ریوِرو، اغلب با فیلم ها و عکس هایی از هنر شهری به روز می شود. پابلو ویدیوی زیر [اسپا] را در مورد کار هنرمندان آرژانتینی، برِندا و ماریا یوجینیا، پست می کند، که «به دنبال ایجاد ردپای زیست محیطی و مقدار زیادی رنگ در فضاهای رها شده» است.
در یک پست [اسپا] دیگر, پابلو یک ویدئو در مورد کار هنرمند اکوادوری، کارلا سانچِز، معروف به بودوکا (Budoka)، پست می کند:
کارهای بودوکا را می توانید از طریق وب سایتش, فلیکر یا فیس بوک دنبال کنید.
در نهایت، Muro Rebelde ویترینی [اسپا] از کار هنرمند پاراگوئهای، اُز مونتانیا، ارائه می کند که به همراه دیگر هنرمندان گرافیتی یک نقاشی دیواری در ادای احترام به آگوستو روا باستوس نویسنده ایجاد کردند:
گرافیتی در گرامیداشت نویسنده، آگوستوس روا باستوس. عکس از http://www.dementesx.com/ (CC BY-NC-SA 3.0)
نیمه شب ۵ ژوئن، یک حمله هوایی اسرائیلی به یک مزرعه ماکیان در جنوب نوار غزه برخورد کرد، که به زندگی چندین دوجین مرغ پایان داد و تنها منبع درآمد صاحب مزرعه را از بین برد.
در پاسخ به این حمله، کاربران توییتر سریعا برچسب طنزآمیز JihadiChickenBrigade#، (گردان مرغان جهادگر) که به زودی در سراسر دنیای توییتر سر و صدا کرد.
این برچسب در راستای سعی افراد به درک دلیل این که چرا یکی از قویترین ارتشهای جهان احساس نیاز به حمله به یک دسته جوجه کرده، به وجود آمد. نتیجهگیری این بود که حتما جوجههای هم اکنون مرده، درگیر در فعالیتهای «تروریستی» علیه اسرائیل بودهاند و جوکهای بسیاری به دنبال آمد.
با اشاره به بازی کامپیوتری پرندگان عصبانی (Angry Birds)، کاربر توییتر، Matout7، پرسید:
@matout: Israel what is that! Operation angry birds? #JihadiChickenBrigade
@matout: اسرائیل این چیه؟ عملیات angry bird؟ #JihadiChickenBrigade
هاشم شوپلاق نظر داد:
@hashemshoplaq: هو الاسعاف اللي قبل شوي كان مملي الدنيا … كان بنقل ستيكات
آمبولانسی که الان رد شد داشت استیک خالی می کرد
مرغ های فلسطینی. عکس از کاربر Flickr, Synne Tonidas (CC BY-NC-SA 2.0).
حسین احمد گفت:
@iamHussainAhmed: #JihadiChickenBrigade news: jihadi chickens have been spotted along the Israeli boarder carrying eggplosives.
@iamHussainAhmed: #JihadiChickenBrigadeاخبار: جوجه های جهادی در امتداد مرز اسرائیل در حال حمل تخم های منفجره (eggplosives) دیده شده اند.
در امتداد همین خط فکری، محمد رافی توییت کرد:
@MohammadRafi87: Six live rounds of eggs were found in a house raid of a member of #JihadiChickenBrigade in Nablus.
@MohammadRafi87: شش سری تخم مرغ زنده در حمله به خانه ی یکی از اعضای گردان مرغ های جهادی # JihadiChickenBrigade در نابلوس یافت شد.
با اشاره به
@ipsc48: اسرائیل واقعا در غزه «پر» پریشون کرده. یک سخن گوی مرغ ها گفت: «وقت آن شده است که زرده ی ظلم و ستم صهیونیست را از میان برداریم.»
#JihadiChickenBrigade
کابر توییتر، Welsh، به طعنه گفت:
@Welsh InGaza: IDF issues announcement: Leader of #JihadiChickenBrigade WANTED, scrambled or fried.
@Welsh InGaza: نیروی دفاعی اسرائیل اعلام کرد: رهبر گردان مرغ های جهادی را می خواهیم؛ سرخ شده یا نیمرو.
لیلا، بلاگر لبنانی، با الهام از سخنرانی معروف یاسر عرفات در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1974، -که در آن می گفت: “امروز من با شاخه ی زیتون و اسلحه ی جنگنده ی آزادی در دست آمده ام. نگذارید که شاخه ی زیتون از دستم بیفتد”،- توییت می کند:
@LSal92: #JihadiChickenBrigade: today we come bearing an egg in one hand & a gun in the other. Do not let the egg fall from my hand.
@LSal92: #JihadiChickenBrigade: امروز ما با تخم مرغی در یک دست و اسلحه ای در دست دیگر آمده ایم. نگذارید که تخم مرغ از دستم بیفتد
شهدغزه خاطرنشان میکند:
@ShahdGazahere: #JihadiChickenBrigade The Palestinian sense of humor is resistance. YES. we make fun of Israel for being an idiot today & every day.
@ShahdGazahere: #JihadiChickenBrigade شوخ طبعی فلسطینی خود مقاومت است. بله. ما اسرائیل را مسخره می کنیم برای حماقت امروزش؛ و هر روز دیگرش.
و حَسینا گوری می نویسد:
@MiZz_haSiNa: Looks like Israel has egg on its face today #JihadiChickenBrigade
@MiZz_haSiNa: به نظر می رسد اسرائیل امروز تخم مرغ به صورتش خورده#JihadiChickenBrigade
رسانه های اجتماعی دارند برای نشت سوالات امتحانات دبیرستان استفاده می شوند؛ وبلاگ نویسان مصری می نویسند. همان رسانه یی که اعتبار دامن زدن به انقلاب های عرب را کسب کرده بود، هم اکنون به اجازه دادن به دانش آموزان به تقلب متهم است.
در توییتر، Ramy Yaacoub می نویسد:
@RamyYaacoub: HighSchoolers are “crowd sourcing” answers to leaked exams for 2nd day, Min. of education denying it #Egypt follow @waelabbas for more
دانش آموزان دبیرستانی برای دومین روز با رجوع به دانش جمعی (crowd sourcing) پاسخ امتحانات را به بیرون درز می دهند، وزیر آموزش و پرورش انکار می کند #Egypt برای اطلاعات بیشتر @waelabbas را دنبال کنید
نتایج امتحانات دبیرستان تعیین کننده ی سرنوشت دانش آموزان در سراسر جهان عرب است. رقابت برای مکان های بالا شدید است چرا که جایگاه در دانشگاه را تضمین می کند. در حال حاضر هزاران نفر از دانش آموزان در حال دادن امتحانات نهایی خود در مصر هستند. این امتحانات تا ۴ ژوئیه ادامه خواهد یافت.
بلاگر با سابقه وائل عباس می گوید [ar]:
هاهاها العيال بتوع ثانوية عامة عاملين هاشتاج للغش على تويتر اسمه : عبيلو واديلو - لووووول هاموت من الضحك - ده بجد على فكره والله !!!
@waelabbas: هاها! بچه هایی که دارند امتحانات نهایی مدرسه خود را می دهند یک برچسب توییتر برای تقلب دارند. نمی توانم جلوی خنده ام را بگیرم. قسم می خورم این شوخی نیست.
و اضافه می کند:
العيال بتتويت من جوه اللجان هاهاها - كده ها يحجبوا تويتر على فكرة
@waelabbas: بچه ها دارند از داخل اتاق آزمون توییت می کنند. هاها! با این کارشان باعث فیلتر شدن توییتر می شوند
اَسما نیز نگرانی مشابهی را بروز می دهد. او می نویسد:
منك لله انت وهوه بسببك هيقفلوا تويتر يادي النيشه هنفضفض فينا باه هنرجع الفيس تاني ولا جوجوبلس
@asmaaia: خدا از سرتان نگذرد! به خاطر این کارتان، توییتر را می بندند. کجا می خواهید چرت و پرت بگویید آن وقت؟ مجبور می شویم به فیس بوک و گوگل پلاس برگردیم
یک عکس از صفحه ی پیغام بلک-بری با پاسخ سوال امتحان درز کرده. فرستاده شده توسط وائل عباس در توییتر
عباس وزارت آموزش و پرورش را که مسئول امتحانات است به چالش کشیده می گوید:
انا جالي الامتحان كله يا وزارة وسخة !!! الاجوبة النموذجية فعلا عالبلاك بيري !!! ده سكرين شوت https://yfrog.com/a/img861/6812/2flly.jpg
@waelabbas: من کل سؤالات امتحانات را دارم! پاسخ های ایده آل واقعا در مسنجر بلک-بری هستند و این یک تصویر از صفحه نمایش آن است
او ادامه می دهد:
طيب انا وصلني حتى الان 15 سكرين شوت باجوبة امتحان اللغة الانجليزية للثانوية العامة والامتحان لسه فاضل له ساعة ونص! حد عاوز يقدم بلاغ ؟؟؟؟؟؟؟
@waelabbas: تا به حال من ۱۵ عکس از صفحه نمایش در رابطه با آزمون زبان انگلیسی سطح متوسطه دریافت کرده ام و هنوز یک ساعت و نیم به پایان آزمون باقی مانده است. آیا کسی شکایت خواهد کرد؟
او چند دقیقه بعد او توییت می کند:
معي الان 72 سكرين شوت لاجابات امتحاني اللغة العربية والدين !!!
@waelabbas: من اکنون ۷۲ تصویر از امتحانات زبان عربی و دینی در اختیار دارم
در زمان نوشتن این پست، آزمون انگلیسی به پایان رسیده بود و عباس در حال انتشار تصاویر صفحه ی نمایش از امتحانات درز کرده، در فیس بوک بود (در اینجا).
در این اثنا، محمود ناسف می پرسد:
#عبيلو_واديلو هاش تاج للغش الجماعى لطلبة الثانويه .. هو ده الجيل اللى هيقود المرحله القادمه .. فين وزارة التربيه والتعليم من المهزله دى
@m7moudnasef: دانش آموزان دبیرستانی برچسبی برای تقلب گروهی دارند. آیا این نسلی نیست که مراحل بعدی را هدایت می کند؟ کجاست وزارت آموزش و پرورش که این افتضاح را ببیند؟
برچسب تقلب در اینجا قابل مشاهده است.
[تمام لینک ها در این مقاله به مطالب انگلیسی زبان هستند]
WITNESS یک سری ویدئوی آموزشی با موضوع فیلم گرفتن از اعتراضات منتشر کرده است، به صورت دستورالعمل هایی در جهت اطمینان از قابلیت استنادی مستندات ویدیویی برای مقاصد حمایتی (advocacy)، و بدون به خطر انداختن مردمی که در فیلم ظاهر می شوند.
Witness logo
این سری ویدئو ی پنج قسمتی، که تحت حمایت و نظر فعالان های ویدئویی تهیه شده است، اطلاعات مهمی را دربردارد برای همه ی افرادی که ممکن است خود را با یک دوربین در میان یک رویداد خبری ارزشمند مانند تظاهرات Occupy، قیام سوریه یا هر جای دیگری پیدا کنند. این پنج ویدئو موضوعاتی از قبیل تدارک برای فیلم گیری، انتخاب تجهیزات مناسب، فیلمبرداری اعتراضات به صورت تیمی، گرفتن تصویر و صدا با کیفیت بالا، و انجام مصاحبه را شامل می شود.
This series, along with our Video for Change tips, incorporates the best practices we've developed with over 300 partners in 80 countries over the past 20 years. They also work to address the unique real-life challenges we've discovered in the last year working with and training exceptional activists – particularly those throughout the current epicenter of #video4change – the Middle East and North Africa.
این مجموعه، همراه با فیلم ما،
«نکاتی در مورد فیلم گرفتن برای تغییر»، شامل بهترین شیوه هایی است که ما با همکاری بیش از ۳۰۰ نفر در ۸۰ کشور در طول بیش از ۲۰ سال توسعه داده ایم. این روش ها همچنین چالش های منحصر به فردی را مورد توجه قرار می دهند که از تجربه ی واقعی ما در طول یک سال گذشته در کار با و آموزش به فعالان استثنایی –به خصوص فعالان در حوزه ی # video4change– در سراسر منطقه ی خاور میانه و شمال آفریقا به دست آمده است.
این ویدیوی اول نحوه ی امن و موثر فیلم گرفتن را نشان می دهد با دانستن هدف و مخاطب مورد نظر، توسعه ی برنامه ی ایمنی و امنیتی هم برای خود و هم برای مردم در فیلم، جزئیات فیلمبرداری و -همیشه- ضبط تاریخ، زمان و محل رویداد.
فیلم سوم از این سری در مورد مزایای فیلم برداری در یک تیم است. با تیم بندی با افرادی که مورد اعتماد هستند، افراد مختلف می توانند نقش های مختلف را بر عهده گیرند و جداگانه فیلم بگیرند و نیز یک تیم می تواند در صورت بروز مشکلات یا هرچیز غیر منتظره یکدیگر را بر اساس برنامه های امنیتی از قبل هماهنگ شده پشتیبانی کنند.
آخرین ویدئو در این مجموعه در مورد انجام مصاحبه است، با شروع از تحقیق در مورد فرد و سوژه، از پیش برنامه ریزی در مورد سوالاتی که باید پرسیده شوند، دنباله روی از پروسه ی رضایت آگاهانه، تا که مصاحبه شوندگان از ریسکها و خطرات ناشی از ظاهر شدن در ویدئو باخبر باشند و چگونگی پنهان کردن هویت ها، تا که افراد بتوانند تصمیم بگیرند که چگونه می خواهند در ویدئوه ظاهر شوند و یا اگر ترجیح می دهند اصلا دیده نشوند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر