-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۱۰, جمعه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 12/31/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



تازه‌ترین سندی که وبسایت ویکی لیکس منتشر کرده است به موضوع اختلاف فرمانده سپاه پاسداران با محمود احمدی‌نژاد اشاره دارد. وبسایت ویکی لیکس یکی از اسناد وزارت خارجه آمریکا را منتشر کرده است که در آن گفته می‌شود محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در یکی از جلسه‌های شورای عالی امنیت ملی، که برای بررسی شرایط کشور پس از رویدادهای عاشورای سال گذشته برگزار شده بود، با محمود احمدی‌نژاد نزاع لفظی پیدا می‌کند و به او سیلی زده است. به ادعای ویکی لیکس ، این گزارش را سفارت آمریکا در جمهوری آذربایجان به نقل از یک منبع «قابل اعتماد» تهیه و به واشینگتن ارسال کرده بود.  
 


خانواده نازنین خسروانی، روزنامه نگاری که از آبان ماه بازداشت شده توانستند با او در زندان دیدار کنند. گزارش ها حاکی است ملاقات خانواده نازنین خسروانی با او صبح پنجشنبه به صورت کابینی برگزار شده است.خانواده نازنین خسروانی، روزنامه نگاری که از آبان ماه بازداشت شده توانستند با او در زندان دیدار کنند. نازنین خسروانی، روزنامه نگار روزنامه های اصلاح طلبی چون نوروز، بهار، کارگزاران و شرق در بیش از یک سال گذشته فعالیت مطبوعاتی نداشته و در روز ۱۲ آبان ماه امسال بازداشت شد. در ابتدا مشخص نبود خانم خسروانی به چه اتهامی بازداشت شده ولی پس از چند روز عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفت که او به جرم «اقدام علیه امنیت ملی» دستگیر شده است. دادستان تهران گفته بود پرونده این روزنامه نگار به زودی به دادگاه فرستاده می شود. گزارش ها حاکی است ملاقات خانواده نازنین خسروانی با او صبح پنجشنبه به صورت کابینی برگزار شده و خانواده وی روحیه این خبرنگار بازداشتی را بسیار خوب توصیف کرده اند. نازنین خسروانی از زمان دستگیری فقط یک تماس تلفنی با خانواده خود داشته و ملاقات اخیر، تنها دیدار او با خانواده اش بوده است. در همان گفت وگوی تلفنی گفته بود که در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين است. اعظم افشاريان، مادر نازنين خسروانی، درباره سخنان دادستان عمومی و انقلاب تهران در مورد اتهاماتی که به دخترش زده شده، پیشتر به راديو فردا گفته بود : «متاسفانه من هم اين صحبت‌ها را شنيده‌ام که آقای دادستان گفته است دخترم جرم امنيتی دارد و به نظر من، اين حرف خيلی سنگينی است که دادستان زده است.» خانم افشاریان گفته بود: «من که مادر نازنين هستم، می‌دانم دخترم يک سال و نيم بيکار بود و با هيچ روزنامه‌ای کار نمی‌کرد و حداقل حدود هشت ماه در خانه کنار من بود و من در جريان تمام برنامه‌هايش بودم، بنابراين اين حرف را کاملا رد می‌کنم و فکر می‌کنم اينجا سوء‌تفاهمی وجود دارد و هنوز هم به اين مسئله معتقدم.»
 


خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ۱۴ غیرنظامی افغان روز پنجشنبه در پی انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در جنوب افغانستان کشته شدند.   بر اساس این گزارش، در این انفجار که در ولایت هلمند صورت گرفت، چهار نفر دیگر زخمی شدند. یک مقام دولتی در ولایت هلمند گفت که این انفجار توسط افراد طالبان صورت گرفته است. در این حال، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان کشتن افراد غیرنظامی را محکوم کرد.
 


بر اساس یکی از سندهای منتشر شده وزارت امور خارجه آمریکا در وب سایت ویکی لیکس، در یکی از جلسات شورای عالی امنیت ملی پس از عاشورای سال گذشته و در کشاکش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات در ایران، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران به محمود احمدی‌نژاد سیلی زده است.بر اساس یکی از سندهای منتشر شده وزارت امور خارجه آمریکا، در یکی از جلسات شورای عالی امنیت ملی در اوایل سال جاری میلادی و در کشاکش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات در ایران، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران به محمود احمدی‌نژاد سیلی زده است. بیشتر بخوانید: ویکی‌‌لیکس: ناخرسندی آمریکا از تلاش سوئیس برای میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن ویکی‌لیکس: ماموران مخفی جمهوری اسلامی ۱۸۰ خلبان عراقی را کشته‌اند بر اساس یکی از اسناد وزارت امور خارجه آمریکا که توسط سایت اینترنتی ویکی‌لیکس منتشر شده است، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در جریان یکی از جلسه‌های شورای عالی امنیت ملی، که برای بررسی شرایط کشور پس از رویدادهای عاشورای سال گذشته برگزار شده بود، به محمود احمدی‌نژاد یک سیلی زده است. در گزارشی که در اوایل سال ۲۰۱۰ و اندکی پس از رویدادهای  عاشورا سال گذشته در ایران از سوی سفارت آمریکا در باکو به وزارت امور خارجه آمریکا ارسال شده، به نقل از یک منبع «قابل اعتماد»، آمده است که فرمانده سپاه از دست محمود احمدی‌نژاد که پیشنهاد اعطای آزادی‌های فردی و اجتماعی و نیز آزادی مطبوعات را داده بود، عصبانی شده بود. به گفته منبع مورد اشاره سفارت آمریکا در باکو، محمدعلی جعفری در این جلسه به احمدی‌نژاد گفته است: «تو اشتباه می‌کنی، در اصل تو باعث و بانی این دردسرها شدی و حالا می‌گویی به مطبوعات آزادی بیشتر بدیم.» بر اساس این گزارش فرمانده کل سپاه پاسداران پس از گفتن این حرف‌ها یک سیلی به صورت محمود احمدی‌نژاد نواخته است که این کار باعث به هم ریختن نظم جلسه شورای عالی امنیت ملی و ناتمام ماندن آن شده است. محمود احمدی‌نژاد در توجیه پیشنهاد خود که شگفتی حاضران در جلسه شورای عالی امنیت ملی را در پی داشت، گفته بود، مردم احساس خفگی می‌کنند و برای تلطیف اوضاع لازم است،‌ آزادی‌های فردی و اجتماعی و نیز آزادی مطبوعاتی بیشتری داده شود. پس از این رویداد شورای امنیت ملی تا دو هفته دیگر جلسه‌ای تشکیل نداد، تا این که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، محمود احمدی‌نژاد و محمدعلی جعفری را با هم آشتی داده است. بر اساس این گزارش هر چند خبر ناتمام ماندن جلسه شورای عالی امنیت ملی به برخی از وبلاگ‌های فارسی راه یافته، اما در این خبر هیچ اشاره‌ای به علت آن نشده بود.
 


دولت یمن روز پنجشنبه در چهارچوب پیمان صلح، بیش از ۴۰۰ نفر از شورشیان حوثی را آزاد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این پیمان صلح در اواخر تابستان در ماه اوت و پس از میانجیگری دولت قطر به امضا رسید. این پیمان صلح به جنگ داخلی شش سال اخیر در شمال یمن پایان داد. یک مقام امنیتی یمن گفت که قرار است شمار بیشتری از حوثی‌های زندانی آزاد شوند. این اقدام دولت یمن با استقبال شورشیان حوثی مواجه شده است.
 


شورای عالی سینما روز پنجشنبه با پیشنهاد تشکیل سازمان مستقل سینمایی موافقت کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، این اقدام پس از آن صورت گرفت که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، پیشنهادی مبنی بر تشکیل سازمان سینمایی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ارایه کرد. در این پیشنهاد مشخص نشده که این سازمان سینمایی چگونه مستقل خواهد بود.
 


خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در اثر ریزش یک معدن مس در جنوب غربی لهستان در روز پنجشنبه، سه معدنچی کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند. در هنگام ریزش این معدن، ۲۷ معدنچی در عمق یک کیلومتری زمین مشغول کار بودند، که ۲۴ نفر از آنان موفق شدند خود را به سطح زمین برسانند. بر اساس این گزارش، شش تن از این معدنچیان دچار جراحات سطحی شدند.
 


ميخاييل خودورکوفسکی، مدير و سهامدار سابق شرکت نفتی منحل شده روسی « يوکاس» و پلاتوف ليبدف، شريک تجاری او، روز پنجشنبه در دادگاهی در مسکو به شش سال زندان ديگر محکوم شدند. آقای خودورکوفسکی در سال ۲۰۰۳ به اتهام تخلفات مالياتی به هشت سال زندان محکوم شده بود. اتهام وی و شريک تجاری اش در اين دادگاه، اختلاس ۲۳ ميليارد دلار بوده است. صدور اين حکم جديد با انتقادهايی در داخل و خارج از روسيه همراه شده است.  
 


پنج تن از نمايندگان زن در مجلس روز پنجشنبه در نامه‌ای به محمود احمدی نژاد، رئيس‌جمهوری اسلامی، از وضعيت معيشتی خانواده‌های بد سرپرست، به ويژه زنان بد سرپرست، با اجرای طرح هدفمند کردن يارانه‌‌ها ابراز نگرانی کردند. به گزارش خبرگزاری « فارس»، اين نمايندگان نوشتند: از آنجا که مبلغ مربوط به هدفمند شدن يارانه ها، به حساب سرپرست خانوار واريز می‌ شود، خانواده‌هايی که مشمول تعريف خانواده بد سرپرست قرار می‌گيرند، دچار مشکل جدی می شوند و زنان و کودکان در اين خانواده‌ها بيشترين آسيب را متحمل خواهند شد. در اين نامه از محمود احمدی نژاد خواسته شد تا ساز و کاری برای رسيدگی به مشکلات زنان بد سرپرست در نظر گرفته شود. خبرگزاری فارس بدون ذکر نام اين نمايندگان نوشت که آنان همچنين خواستار اختصاص يافتن اعتبار به مدارس مناطق محروم جهت ارائه شير، ميوه، ويتامين‌ها و مواد معدنی به صورت رايگان به دانش‌آموزان شدند.  
 


اعضای يک کاروان کمک های انسان دوستانه با نام «آسيا به غزه» روز پنجشنبه گفته اند که دولت مصر برای ۱۲۰ نفر از اعضای اين کاروان رواديد صادر کرده است ولی اعضای ايرانی اين کاروان اجازه ورود به مصر را دريافت نکردند.اعضای يک کاروان کمک های انسان دوستانه با نام «آسيا به غزه» روز پنجشنبه گفته اند که دولت مصر برای ۱۲۰ نفر از اعضای اين کاروان رواديد صادر کرده است، ولی اعضای ايرانی اين کاروان اجازه ورود به مصر را دريافت نکردند. به گزارش خبرگزاری آلمان، هفت نماينده مجلس ايران از جمله چهل نفری هستند که رواديد ورود دريافت نکردند. اين افراد از  هجده کشور مختلف بودند. بیشتر بخوانید: اسرائيل از ورود قایق فعالان سياسی يهودی به حریم آبی غزه جلوگیری کرد طبق اين گزارش، در صحفه اينترنتی گروه «آسيا به غزه» در تويتر آمده است: «از ۱۶۰ عضو فعال عضو (کاروان) آسيا به غزه فقط ۱۲۰ نفر ويزای مصر را دريافت کردند.» اجازه دولت مصر برای گذر از مرز «رفح» ضروری است به ويژه اين که اسرائيل مرزهای آب غزه را کنترل می کند. طبق اين گزارش، کاروان کمک «آسيا به غزه» مسير خود را از هند آغاز کرده است و پس از گذشتن از کشورهای ايران، ترکيه و سوريه قرار است محموله کمک های خود را روز يکشنبه به غزه برساند. اين کمک ها شامل ده ژنراتور اهدايی ايران به همراه مقاديری مواد غذايی و دارو است. ميزان اين کمک ها کمتر از ۳۰۰ تن است. برنامه کاروان «آسيا به غزه» اين بود که در ۲۸ دسامبر در سالروز درگيری های اسرائيل و گروه حماسه کمک های خود را به غزه برساند. در جريان حمله ۲۲ روزه اسرائيل به غزه نزديک به ۱۴۰۰ نفر که بسياری از آنها غير نظاميان بودند کشته شدند. بنابر گزارش اخير سازمان ملل متحد نزديک به هشتاد درصد از يک ميليون و نيم ساکنان غزه به کمک نياز دارند. از تابستان ۲۰۰۷ که حماس بر باريکه غزه مسلط شد، اين منطقه به محاصره اسرائيل درآمد. اما در نتيجه انتقادهای جهانی از اسرائيل درپی ماجرای کشتی ترکيه‌ای ماوی مرمره، اسرائيل ۲۰ ژوئن امسال محاصره زمينی غزه را کاهش داد. به رغم اين موضوع اسرائيل همچنان می‌گويد که کشتی‌ها نمی‌توانند آزادانه وارد غزه شوند زيرا ممکن است که اسلحه و نيرو برای سازمان‌های مسلح فلسطينی بفرستند.
 


حيدر مصلحی، وزير اطلاعات، روز پنجشنبه، مير حسين موسوی ومهدی کروبی،  رهبران مخالفان، را « سران فتنه» ناميد و گفت که آنها عددی نيستند. به گزارش خبرگزاری « ايلنا»، وزير اطلاعات که در مدرسه فيضيه قم سخن می گفت، رهبران مخالفان را متهم کرد که به گفته او، می‌خواستند از حوزه‌های علميه، مراجع و شخصيت‌های علمی به عنوان ابزار برای رسيدن به اهدافشان استفاده کنند.   حيدر مصلحی همچنين گفت « کمونيست‌ها، توده‌ای‌ها و انجمن حجتيه» در اعتراض های خيابانی سال گذشته نقش داشتند، و خواستار شناخت مديران داخلی و خارجی آنچه که « فتنه» ناميد، شد. رهبر و ساير مقام های جمهوری اسلامی ايران بارها، معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال گذشته را فتنه گران خوانده اند.  
 


نرخ کرايه آژانس ها و تاکسی ها در شهر تهران از روز پنجشنبه به ميزان حداکثر ۱۵ درصد و در شهرهای ديگر حداکثر ۲۰ درصد افزايش يافت. به گزارش خبرگزاری ها، مرتضی تمدن، استاندار تهران، اين افزايش نرخ کرايه آژانس ها و تاکسی ها را « اصلاح قيمت» ناميد. استاندار تهران گفت: روند کنترل قيمت های آژانس ها و تاکسی ها ‌با همکاری اتحاديه ها و دستگاه های نظارتی، انجام می شود.  
 


خانواده نازنين خسروانی، خبرنگار بازداشتی، روز پنجشنبه، پس از نزديک دو ماه که از بازداشت او می گذرد، در زندان اوين با وی ديدار کردند. خانم خسروانی روز ۱۲ آبان بازداشت شد و در اين مدت توانسته بود تنها يک تماس تلفنی با خانواده خود داشته باشد. اعظم افشاريان مادر نازنين در گفت وگو با راديو فردا، روحيه دخترش را « بسيار خوب» توصيف کرد. عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، اخيرا از ارسال پرونده نازنين خسروانی به دادگاه خبر داده  و اتهام او را اقدام تبليغی عليه نظام عنوان کرده بود. خانم خسروانی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب محسوب می‌شود که با روزنامه‌های نوروز، بهار، دوران امروز، کارگزاران و سرمايه همکاری داشته است؛ روزنامه‌هايی که همگی پس از مدتی فعاليت توقيف شدند.  
 


سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه از آزادی مرتضی کمساری و علی اکبر نظری، دو عضو اين تشکل کارگری خبر داد. به نوشته وبسايت سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، آقايان کمساری و نظری که در آذر ماه سال جاری پس از احضار به دادسرای اوين بازداشت شده بودند، روز چهارشنبه با توديع قرار کفالت از زندان های اوين و قزل حصار آزاد شدند. پيش از اين، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، درباره بازداشت چند تن از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، گفته بود که اتهام آنها « امنيتی» است. در حال حاضر، چند تن ديگر از اعضای اين تشکل کارگری؛ منصور اسانلو، ابراهيم مددی، رضا شهابی و غلامرضا غلام حسينی  هنوز زندانی هستند.  
 


همزمان با سالگرد تظاهرات هواداران دولت در روز نهم دی ماه سال گذشته خورشیدی، برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی اظهارات تندی علیه رهبران مخالفان دولت در ایران بر زبان آورده و گفته است از منزل علیرضا بهشتی، یکی از مشاوران ارشد میرحسین موسوی، جزوه براندازی دین کشف شده است.همزمان با سالگرد تظاهرات هواداران دولت در روز نهم دی ماه سال گذشته خورشیدی، برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی اظهارات تندی علیه رهبران مخالفان دولت در ایران بر زبان آورده و گفته است از منزل علیرضا بهشتی، یکی از مشاوران میرحسین موسوی، جزوه براندازی دین کشف شده است. به گزارش خبرگزاری فارس،  حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه در سخنانی اتهام‌های تازه‌ای علیه رهبران مخالفان دولت در ایران مطرح کرده است. بیشتر بخوانید: انتقاد شديد کیهان و نمايندگان اصولگرا از سخنان خاتمی دادستان تهران: زمان برخورد با «سران فتنه» دور نیست وی که به مناسبت سالگرد تظاهرات حامیان دولت در روز نهم دی سال گذشته در جمع شماری از طلاب حوزه علمیه قم سخنرانی می‌کرد، در این باره گفته است: «از منزل یکی از سران رده اول فتنه که در واقع اتاق فکر آنان بود، جزوه بسیار تکان‌دهنده‌ای به دست آمد که در آن طرح براندازی دین از ایران، پیش از انتخابات تاکنون ترسیم شده بود.» وی با بیان این که «سران فتنه» می‌خواستند از حوزه‌های علمیه، مراجع و شخصیت‌های علمی به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند، افزوده است: «این جزوه از دفتر علیرضا بهشتی به دست آمد و پس از این ‌که برای مطالعه و بررسی در اختیار یکی از بزرگان قرار گرفت، تدوین کنندگان آن مشخص شدند.» علیرضا بهشتی، پسر آیت‌الله بهشتی، در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران از مشاوران ارشد میرحسین موسوی بود، که مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های حامی دولت در ایران از وی و مهدی کروبی، دیگر نامزد معترض به نتایج انتخابات، معمولاً با عنوان سران فتنه یاد می‌کنند. وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین گفته است که جزوه‌ای که به گفته وی از منزل مشاور ارشد میرحسین موسوی «به دست آمده با ادبیات حزب توده بوده و به خوبی نشان می‌داد که همه اقدامات در جریان فتنه ۸۸ از قبل طراحی شده بود و آنها می‌خواستند اسلام و انقلاب را از ریشه بخشکانند.» وی در عین حال با اذعان به برخوردار بودن رهبران معترضان از حمایت مردمی گفته است: «هرگاه فتنه از پشتوانه هرچند اندک مردمی برخوردار باشد، مهار آن را دشوارتر خواهد کرد که در جریان فتنه اخیر برخی سران فتنه از عقبه مردمی و سوابق انقلابی برخوردار بودند.» حیدر مصلحی همچنین از آیت‌الله علی خامنه‌ای با عنوان «سرمنشأ و عامل اصلی مهار فتنه ۸۸» یاد کرده است. در جریان سرکوب شدید تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته خورشیدی در ایران به دست نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر دیگر بازداشت شدند و بر اساس یک لیست منتشر شده از سوی معترضان به نتایج انتخابات در ایران دست کم ۷۰ نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. این نخستین باری است که یک مقام رسمی جمهوری اسلامی، علناً رهبر جمهوری اسلامی را «عامل اصلی» سرکوب خونین تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات معرفی می‌کند. از سوی دیگر مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران نیز روز چهارشنبه در سخنانی یک بار دیگر «سران فتنه»‌ را به تلاش برای براندازی متهم کرده و اظهار داشته است: «مردم از این افراد فاصله گرفته‌‌ و راه خود را جدا کرده‌اند، تنها کسانی که پشت سر این‌ها برای ادامه مسیر براندازی هستند، ضدانقلابیون و مخالفان نظام، هتک کننده حرمت امام حسین و اهانت کنندگان به این فرهنگ هستند.» وی همچنین افزوده است:‌ «سران فتنه نقش نخ تسبیح را ایفا می‌کنند که این دانه‌های پراکنده مخالف نظام را التزام دادند و بستری برای آن‌ها فراهم کردند تا علیه انقلاب و ارزش‌های این مردم عقده‌گشایی کنند.» همچنین حسین شریعتمداری،‌ نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، که یکی از روزنامه‌های حامی دولت و مخالف اصلاح‌طلبان در ایران به شمار می‌آید، نیز در سخنانی در تلویزیون جمهوری اسلامی یک بار دیگر اظهارات تندی علیه محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران بر زبان آورده است. وی رئیس دولت اصلاحات را متهم کرده است، که بر اساس «طرح و نسخه کاملاً فرموله از سوی بیگانگان» به دنبال انجام کودتای مخملی در ایران بوده است. مدیر مسئول روزنامه کیهان برای اثبات این ادعای خود گفته است: «اسناد آن نیز موجود است.» حسین شریعتمداری چند روز پیش نیز در واکنش به سخنان محمد خاتمی که در سخنانی «آزادی زندانیان سیاسی، برگزاری انتخابات آزاد و اجرای قانون اساسی» را شرط اصلاح‌طلبان برای شرکت در دوره بعدی انتخابات مجلس اعلام کرده بود، رئیس جمهور پیشین ایران را به «خیانت‌های آشکار به اسلام، انقلاب و امام» متهم کرده بود.
 


اميد حديقی،  رييس کميته شيرجه از فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلوی جمهوری اسلامی ايران با ارسال نامه‌ای به رييس اين فدراسيون، از سمت خود استعفا کرد. در نامه اين مسئول ورزشی به اميرحسين آيت‌اللهی، نکاتی مطرح شده است که حاشيه های فراوانی را در رسانه های ورزشی ايران در پی داشته. اميد حديقی در بخشی از متن استعفای خود آورده است: «طبق دستور جنابعالی به درج آگهی تبريک بيش از ‌٣٠٠ نفر در روزنامه خراسان با عنوان "تبريک به عنوان مرد شجاع ورزش ايران و پيروزی قاطعانه و کوبنده با ‌١٠٠درصد آرا درانتخابات فدراسيون" که اين تبريکی بود از طرف خودتان به خودتان، اقدام کردم.» گفتنی است، پيش از اين نيز برخی رسانه های ورزشی و سايت های دولتی، نسبت به آن چه تبليغات غير معمول رئيس فدراسيون شنا از خودش، به علی سعيدلو رئيس سازمان تربيت بدنی هشدار داده بودند. ارسال پيامک های تبليغاتی با تيراژ انبوه، از ديگر فعاليت های آقای آيت اللهی است. در يکی از پيامک ها آمده بود: «رئيس فدراسيون شنا هنگام سفر استان زنجان، مورد استقبال پرشور ده ها هزار نفر از علاقمندانش قرار گرفت.» او مرداد امسال نيز مدعی شد با حمله و ضرب و شتم ۱۰ نفر از مخالفان پيشرفت شنای جمهوری اسلامی ايران مواجه شده. نيروی انتظامی وقوع چنين ضرب و جرحی را تاييد نکرد اما آيت اللهی گفت: «اگر جانم را هم بگيرند، به عهدی که برای پاکسازی شنا از باندهای غير اخلاقی بسته ام وفادار می مانم.» گفتنی است پيش از اين نيز، بهزادمهدی خبازان، خشايارحضرتی، محسن سميع زاده، پيروز افتخار معنوی، حامد رضاخانی، برادران تيموری، برادران کرمی، نادرغفوری مديرفنی تيم ملی واتر پلو، کامبيزرخشانی مهر مربی تيم ملی واتر پلو، حميد شب انگيز رئيس کميته فنی واترپلو، مسعود رضوانی، حامد آراسته، هومن آراسته، مجيد غلامی، جواد پذيرفته و بسياری ديگر از چهره های صاحب نام اين رشته ورشی، در اعتراض به عملکرد اميرحسين آيت اللهی استعفا داده بودند. پس از نگارش اغلب استعفا نامه ها، مدير اين فدراسيون مدعی شده است که استعفايی در کار نبوده و شخصاً به دليل عدم کفايت و ناکارآمدی نامبردگان، اقدام به برکناری شان کرده است. اميد حديقی در بخش ديگری از متن استعفايش با اشاره به عدم پذيرش مراجعين و درخواست کنندگان ديدار حضوری توسط آيت اللهی نوشته است: «مراجعين محترم بايد مستحضر باشند که شما در طول هفته، همه روزه فقط با آقای سعيدلو به علت قرابتی که می ‌فرماييد با ايشان داريد جلسه‌های چندين ساعته داشتيد.» مسئول سابق کميته شيرجه، به برخی ابهامات اقتصادی در اين فدراسيون نيز اشاره کرده و نکاتی را درباره هزينه های هنگفتی که از سوی اين فدراسيون انجام شده را برای نخستين بار، مطرح کرده. جابه جايی يکی از مهمانان خارجی رئيس فدراسيون با هواپيمای خصوصی از جمله موارد ذکر شده است. حديقی همچنين نوشته است: «شما فرموديد تاکنون ‌٥٠٠ ميليون تومان در شيرجه هزينه کرده‌ايد. اما اين قضيه تا کنون به گوش بنده نرسيده. تا جايی که می دانم مربيان، ورزشکاران، مديرفنی تيم ملی شيرجه و مشاوران، از فروردين‌٨٩ تا کنون بدون دريافت حقوق در خدمت فدراسيون شنا هستيم. همچنين مربی خارجی تيم ملی شيرجه با مراجعات مکرر به فدراسيون هنوز موفق به دريافت حقوق معوقه خود نشده‌ است.»
 


دادگاهی در اسرائيل روز پنجشنبه موشه کاتساو، رییس جمهوری سابق اين کشور، را در خصوص اتهامات تجاوز به عنف و آزار جنسی مجرم شناخته است. حکم دادگاه در ماه ژانویه اعلام می شود.دادگاهی در اسرائيل روز پنجشنبه موشه کاتساو، رییس جمهوری سابق اين کشور، را در خصوص اتهامات تجاوز به عنف و آزار جنسی مجرم شناخته است. دادگاه تل آويو همچنين موشه کاتساو را در خصوص اتهام جلوگيری از اجرای قانون نيز مجرم شناخته است. این در حالی بود که در بيرون از دادگاه تظاهر کنندگان عليه رييس جمهور سابق اسرائيل شعار «همه می دانند کاتساو يک مجرم است» را سر می دادند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، حکم دادگاه تل آويو به رسيدگی ۱۸ ماهه به اين پرونده پايان داد. موشه کاتساو متهم شده است که در دورانی که وزير گردشگری اسرائيل بود يک کارمند زن را که با نام «آلفا» معرفی شده دو بار مورد تجاوز جنسی قرار داده است. وی همچنين متهم است که در دوران رياست جمهوريش دو زن ديگر را نیز مورد آزار جنسی قرار داده است. موشه کاتساو، رئيس جمهور سابق ۶۵ سالۀ ايرانی تبار اسرائيل، به دليل اين اتهام ها، پس از هفت سال رياست جمهوری ،در سال ۲۰۰۷ از سمت خود کناره گيری کرد. در همين حال، دانی سرور، وکيل  «آلفا»، به شبکه تلويونی کانال يک اسرائيل گفته است:«(با اين حکم) بار بسيار سنگينی از روی قلب موکلم برداشته شده است.» از سوی ديگر آويگدور فلدمن، وکيل موشه کاتساو، با انتقاد از حکم دادگاه گفته است که دادگاه شبهات موجود درباره زن شاکی را ناديده گرفته است و موکلش به اين حکم در دادگاه عالی اسرائيل اعتراض می کند. با اين حال، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در واکنش به حکم دادگاه عليه موشه کاتساو گفته است:« اين روز ناراحت کننده ای برای اسرائيل و شهروندان آن است.» بنيامين نتانياهو افزوده است:«امروز حکم دادگاه دو پيام روشن داشت؛ يکی که همه در برابر قانون برابرند و ديگر اين که اين زنان هستند که حق مالکیت بر بدن خود را دارند.» موشه کاتساو اين اتهامات را رد کرده است و پيشتر گفته بود که مقامات اسرائيلی غربی تبار طاقت ديدن يک شرقی تبار در اين مقام را نداشتند. هر اتهام تجاوز جنسی می تواند چهار تا شانزده سال محکوميت زندان در پی داشته باشد. اين در حالی است که موشه کاتساو با اتهام آزار جنسی نيز مواجه است که می تواند ميز ان حبس بيشتر را در پی داشته باشد. دادگاه قرار است در ماه ژانويه حکم موشه کاتساو را اعلام کند. دادگاه همچنين حکم به توقيف گذرنامه وی داده است. در حالی که وکيل موشه کاتساو از اعتراض به حکم  دادگاه تل آویو خبر داده است، «موشه نگابی»، يک صاحبنظر امور قضايی اسرائيل گفته است که رييس جمهوری سابق اسرائيل در دادگاه عالی شانسی برای تغيير حکم ندارد.
 


مجید علوی، معاون وزیر اطلاعات گفته است تحقیقاتی در مورد ترور دو فيزيکدان مرتبط با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی انجام شده و نتایج آن قرار است به زودی اعلام شود.مجید علوی، معاون وزیر اطلاعات گفته است تحقیقاتی در مورد ترورهای اخیر تهران انجام شده و نتایج آن قرار است به زودی اعلام شود. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای علوی چهارشنبه شب در کرمانشاه گفت: « انجام عملیات هایی که از سوی تیم های خارج از كشور سازماندهی می شوند كار بزرگی نیست ولی رهگیری این عملیات ها پیچیدگی خاص خود را دارد.» وی همچنین گفته است: «اقدامات ارزشمندی در خصوص توطئه ها و عملیات های كوری كه دشمنان برنامه ریزی كرده بودند انجام شده است كه به لطف خداوند و به بركت خون شهدا به نتایجی رسیده ایم و امیدواریم برای همیشه نیز در این میدان نا امیدشان كنیم.» بیشتر بخوانید: وزير اطلاعات ايران از بازداشت «شماری» از عوامل ترورهای اخير خبر داد دادستان تهران: امیدوارم پرونده ترور استادان به سرنوشت پرونده علی‌محمدی دچار نشود ماه پیش دو فيزيکدان مرتبط با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی مورد سوءقصد قرار گرفتند که يکی از آنها کشته شد. یکی از آن ها دکتر مجيد شهرياری، استاد فيزيک و عضو هيئت علمی دانشگاه شهيد بهشتی و همچنين محقق جمهوری اسلامی ايران در پروژه سزامی بود که به همراه راننده و همسرش و در حالی که به سمت دانشگاه در حرکت بود، بر اثر انفجار بمبی که موتورسواران ناشناس به بدنه خودرو حامل وی چسبانده بودند،‌ کشته شد و همسرش نیز زخمی شد. دکتر فريدون عباسی، ديگر استاد دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهيد بهشتی نيز زمانی که به همراه همسرش در حال پارک خودروی خود در خيابان ولنجک و در نزديکی دانشگاه بود، مورد سوء قصد قرار گرفت، اما به گفته خبرگزاری مهر وی متوجه بمب‌گذاری شده و از محل حادثه فاصله گرفت اما مجروح شد. سوء قصد به جان اين دو فيزيکدان کمتر از يک سال پس از ترور مسعود علی محمدی دانش‌آموخته دکترای فيزيک با گرايش ذرات بنيادی در دانشگاه صنعتی شريف صورت می گيرد. دکتر مسعود علی محمدی در انفجار خودرو در مقابل منزلش کشته شد. آقای علوی همچنین گفته است: «امروز دشمن از امیدهایی كه نسبت به فتنه سال 88 داشت مایوس و ناامید شده و از روی عصبانیت اقدام به ترورهایی كرده كه نشانه قدرتمندی نیست اگر چه می دانند با این اقدام ها نیز راه به جایی نخواهند برد.» عبارت «فتنه»، واژه ای است که حامیان دولت درباره اعتراض ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری به کار می برند و میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی را «سران فتنه» خطاب می کنند. حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی پس از ترورها، سرویس های اطلاعاتی و امنیتی غربی و نیز «جاسوسان آژانس بین المللی انرژی اتمی» را مسئول این ترورها معرفی کرده بود. پس از ترور مسعود علی محمدی، دادستان تهران گفته بود پیگیر این پرونده ها خواهد بود ولی هیچ جزییاتی از تحقیقات این پرونده اعلام نشد. چندی بعد و پس از دو ترور دیگر، عباس جعفری دولت آبادی گفت: «امیدوارم پرونده ترور استادان، به سرنوشت پرونده مسعود علی محمدی دچار نشود.»
 


طبق اسناد محرمانه وزارت خارجه بریتانیا از سال‌های اول انقلاب سال ۱۳۵۷، مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت بریتانیا، در درخواستی محرمانه از رهبر ایران خواسته بود که شهروندان آمریکایی گروگان در تهران را آزاد کند.طبق اسناد محرمانه وزارت خارجه بریتانیا از سال‌های اول انقلاب سال ۱۳۵۷، مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت بریتانیا، در درخواستی محرمانه از رهبر ایران خواسته بود که شهروندان آمریکایی گروگان در تهران را آزاد کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اسناد محرمانه که بخشی از آنها روز پنج‌شنبه، ۳۰ دسامبر، منتشر شده نشان می‌دهد که نخست وزیر وقت بریتانیا از حادثه گروگان‌گیری در سفارت جمهوری اسلامی در لندن و حمله موفقیت‌آمیز کماندوهای بریتانیایی برای آزادسازی کارمندان سفارت ایران استفاده کرده و متعاقب آن در پیامی از رهبر ایران خواسته است که گروگان‌های آمریکایی در تهران را آزاد کند. مارگارت تاچر در پیامی محرمانه از آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار و رهبر جمهوری اسلامی، خواسته است تا در مقابل عملیات کماندوهای بریتانیایی که مقامات سفارت جمهوری اسلامی در لندن را نجات داده بودند و به عنوان نشانه حسن نیت ۵۲ گروگان آمریکایی را آزاد کند. گروگان‌گيری کارمندان سفارت آمریکا در شهر تهران در جریان حمله دانشجویان خط امام به ساختمان سفارت در پاییز سال ۱۹۷۹ حدود ۱۰ ماه پس از وقوع انقلاب سال ۱۳۵۷ روی داد. رهبران ایران در مقابل آزادی گروگان‌های آمریکایی خواستار استرداد شاه برای محاکمه وی در ایران بودند. خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که در ماه آوریل ۱۹۸۰ حدود شش ماه پس از حادثه گروگان‌گیری در تهران، شش مرد مسلح به سفارت جمهوری اسلامی در شهر لندن حمله کرده و ۲۶ نفر را در این ساختمان به گروگان گرفتند. این پس از آن بود که اقدام نظامی دولت آمریکا برای نجات گروگان‌ها در تهران به شکست انجامیده بود و بر اثر سقوط یک هلی‌کوپتر نظامی آمریکا هشت پرسنل نظامی این کشور کشته شدند. در روز پنجم ماه مه سال ۱۹۸۰ کماندوهای نیروی مخصوص بریتانیا با حمله موفقیت‌آمیز به سفارت ایران در لندن توانستند با کشتن پنج نفر از مهاجمان گروگان‌ها را آزاد کنند. در این عملیات دو تن از کارکنان سفارت نیز کشته شدند. پس از این عملیات موفقیت‌آمیز دیپلمات‌های بریتانیایی امیدوار بودند که در مقابل بتوانند برای کمک به نجات گروگان‌های آمریکایی با مقامات ایران به توافق برسند. به این ترتیب مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت بریتانیا، در پیامی محرمانه گفت که قصد ندارد دو حادثه‌ای را که در تهران و لندن اتفاق افتاده با یکدیگر مقایسه کند، اما «با این وجود من از امام [خمینی] می‌خواهم که به نشانه حسن نیت و قدردانی از مردان شجاعی که جان خود را برای نجات گروگان‌های ایرانی در لندن به خطر انداختند دستور آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران را صادر کند». جان گرین سفیر بریتانیا در تهران که مدتی پیشتر به خاطر تیرگی مناسبات بین لندن و تهران از ایران فراخوانده شده بود به تهران بازگشت تا این پیام نخست وزیر را شخصا به رئیس جمهور وقت ایران، ابوالحسن بنی‌صدر، تسلیم کند. جان گرین به رئیس جمهور ایران گفت که این اقدام باید به همین شکل «خصوصی» باقی بماند و دولت بریتانیا این تماس را با آمریکایی‌ها در میان نگذاشته است. خبرگزاری فرانسه در پایان یادآوری می‌کند که این اقدام دولت بریتانیا برای تشویق ایران به آزادی گروگان‌ها به ثمر نرسید. گروگان‌های آمریکایی ۹ ماه بعد و پس از سپری کردن ۴۴۴ روز در اسارت بالاخره آزاد شدند. اسناد محرمانه مربوط به مناسبات دولت بریتانیا با رژیم شاه و سال‌های اول حکومت جمهوری اسلامی طی روزهای اخیر توسط مرکز اسناد ملی این کشور منتشر شده است. انتشار این اسناد بر اساس قانونی صورت می‌گیرد که دولت بریتانیا را موظف می‌کند اسناد محرمانه دولتی را پس از سی سال که از زمان طبقه‌بندی آنها گذشت در اختیار افکار عمومی قرار دهد.
 


حسینعلی شهریاری، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه با اشاره به این که منشاء آلودگی هوا وسایل نقلیه است از مرگ چهار هزار نفر در ایران در اثر این معضل که به‌ویژه تهران با آن مواجه است خبر داد.حسینعلی شهریاری، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه با اشاره به این که منشاء آلودگی هوا وسایل نقلیه است از مرگ چهار هزار نفر در ایران در اثر این معضل که به‌ویژه تهران با آن مواجه است خبر داد. آقای شهریاری در حالی این خبر را اعلام کرده است که پیشتر نیز مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرده بود که در چند وقت اخیر بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان باخته‌اند. روزنامه جمهوری اسلامی در حالی خبر مرگ چهار هزار نفر را از قول این نماینده مجلس منتشر کرده که روز چهارشنبه نیز اخبار رسیده از تهران حاکی از آن بود آلودگی هوای شهر تهران بار دیگر در وضعیت هشدار قرار گرفته و وضعیت آلودگی هوای برخی از نقاط در تهران اضطراری است. در ماه گذشته، آلودگی شدید هوا در تهران، این شهر را با تعطیلی‌های عمومی پی‌درپی مواجه کرد و باعث شد مقامات دولت محمود احمدی‌نژاد برای رفع این مشکل به راه حل‌هایی از جمله آب‌پاشی بر فراز تهران روی بیاورند. اما با توجه به تداوم آلودگی هوا در پایتخت ایران به نظر می‌رسد هیچ یک از راه‌حل‌های دولت آقای احمدی‌نژاد تاکنون نتیجه‌ای در برنداشته است. حسینعلی شهریاری که ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده دارد همچنین اشاره کرده است که بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های ایران «می‌تواند در آلودگی هوا نقش داشته باشد». این نخستین بار نیست که کیفیت نازل بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های ایران عامل شدت آلودگی هوا در تهران و دیگر شهرهای ایران شمرده می‌شود. پیشتر دو هفته پیش روزنامه اطلاعات تیتر اصلی خود را به نازل بودن کیفیت بنزین ایرانی و اثر آن بر کیفیت هوا اختصاص داده بود که بلافاصله روز بعد مجبور شد در تیتری دیگر این موضوع را انکار کند و از «موفقیت»‌ ایران در تولید بنزین خبر دهد. به دلیل وجود تحریم‌های سنگین بین‌المللی و تنگ‌تر شدن روزافزون عرصه بر دولت جمهوری اسلامی، تعدادی از پالایشگاه‌های پتروشیمی کشور مجبور به تولید بنزین شده‌اند، بنزینی که کارشناسان عامل تشدید آلودگی هوا می‌دانند. روزنامه جمهوری اسلامی همچنین از قول یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل هوا، می‌گوید که شرایط کلان‌شهر تهران از تاریخ ۱۴ آبان گذشته تاکنون مدت ۵۴ روز ناسالم بوده است.
 


معاون اول قوه قضاييه ایران، ابراهیم رئیسی، گفت: دستگاه قضايی با قاطعيت و بدون اغماض با، به گفته وی،« سران فتنۀ» بعد از انتخابات برخورد و آنان را محاكمه مي كند. حجت الاسلام «ابراهيم رييسي» که امروز( پنجشنبه) درتجمعی تحت عنوان « تجمع بزرگ بصیرت» در مشهد سخن می گفت، بدون نام بردن از کسی، اظهار داشت: هدف اصلی سران و دست اندرکاران فتنه، ضربه زدن به ارزش های نظام بود . وی افزود: این اقدام  « سران فتنه» گناهی نابخشودنی است و قوه قضائیه با قاطعیت آنان را محاکمه می کند. جمهوری اسلامی ایران، امروز، مصادف با تظاهرات حامیان دولت در نهم دی ماه پارسال، مراسمی تحت عنوان « تجمع بزرگ بصیرت» در نقاط مختلف کشور برگزار کرده است. سخنرانان این مراسم، به شدت به منتقدان انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ حمله کردند.
 


دادگاه اسراییل امروز ( پنجشنبه) ، پس از چهار سال و نیم رسیدگی، سرانجام موشه کاتساو، رئیس جمهور پیشین اسرائیل را در پروندۀ تجاوز و چند مورد آزار جنسی ، مجرم شناخت. بر اساس رای دادگاه، وی دو بار به یک همکار زن خود تجاوز کرده و دو زن همکار دیگرش را مورد آزار جنسی قرارداده است. موشه کاتساو این اتهامات را رد کرد. موشه کاتساو، رئیس جمهور ۶۵ سالۀ ایرانی تبار اسرائیل، به دلیل این اتهام ها، پس از هفت سال ریاست جمهوری ،در سال ۲۰۰۷ از سمت خود کناره گیری کرد. این جرائم، که انتساب آن به یک رئیس جمهور بیسابقه است، در اسرائیل مستوجب حداقل چهار و حداکثر ۱۶ سال زندان است.
 


باراک اوباما،رئیس جمهوری آمریکا، با استفاده از اختیارات خود، راساً سفیران آمریکا در کشورهای ترکیه، سوریه، جمهوری آذربایجان و جمهوری چک را در غیاب مجلس سنا، بطور موقت تعیین کرد. این پست ها، به دلیل خودداری سنا از تایید سفیران مربوط، از مدت ها پیش خالی مانده بود. کشورهای ترکیه، سوریه و جمهوری آذربایجان کشورهایی کلیدی برای آمریکا هستند. آمریکا در سوریه از شش سال پیش سفیر ندارد. سنا، فرستادن سفیر را ارتقاء روابط با سوریه تلقی می کند و با آن مخالفت می ورزد. بطور معمول تعیین سفیران آمریکا باید با موافقت مجلس سنای این کشور انجام گیرد، اما در هنگام تعطیل سنا، رئیس جمهور می تواند سفیرانی را بطور موقت تعیین کند.
 


پخش سريال مختار نامه در ايران با واکنش روحانيون دانشگاه الازهر مصر روبرو شده است. به گزارش روزنامه عربی الشرق الاوسط، روحانيون الازهر مصر از مقامات ايرانی خواسته اند تا از پخش اين سريال جلوگيری کنند. پخش سريال مختار نامه در ايران با واکنش روحانيون دانشگاه الازهر مصر روبرو شده است. به گزارش روزنامه عربی الشرق الاوسط، روحانيون الازهر مصر از مقامات ايرانی خواسته اند تا از پخش اين سريال جلوگيری کنند. اين روحانيون اعلام کردند که در اين سريال به صحابه پيامبر اسلام توهين شده و از کميته تقريب مذاهب در ايران خواسته اند به سرعت وارد عمل شود و ازايجاد آنچه که يک فتنه مذهبی خوانده شده جلوگيری کند. پيش از اعتراض علمای مصری به پخش سريال مختارنامه از تلويزيون ايران، پايگاه رسمی اطلاع رسانی اهل سنت-سنی آنلاين- به انتقاد از صحنه هايی از اين سريال پرداخته و نوشته است که در اين سريال به صحابه پيامبر و از جمله به عبدالله بن زبير توهين شده است. اين مسئله يکی از دلايلی است که واکنش علمای الازهر مصر را به اين سريال تلويزيونی برانگيخته است. از سوی ديگر برخی از سايت ها در ايران از جمله روزنامه کيهان تهران به نقل از مولوی عبدالحميد- امام جمعه اهل سنت زاهدان- نوشت که ديدن اين سريال برای زنان مطلقا حرام است. اما در ساعت پخش اين سريال مردان می توانند برنامه های ديگر صدا و سيما را مشاهده کنند. اين نقل قول البته از سوی پايگاه خبری اهل سنت ايران تکذيب شده است. سريال مختارنامه يک مجموعه تلويزيونی ۴۵ قسمتی است که چندی است از شبکه تلويزيونی ايران در حال پخش است. اين سريال به داستان زندگی و قيام مختار ابوعبيد ثقفی می پردازد که پس از حادثه عاشورا به خونخواهی قاتلين  حسين- امام سوم شيعيان- برمی خيزد. حاج حسن امينی، يکی از علمای اهل سنت کرد در ايران درباره اين سريال به راديو فردا می گويد که تماس های زيادی از سوی اهل سنت با او گرفته می شود که نسبت به بعضی از صحنه های اين سريال معترضند. او می گويد که پخش صحنه هايی از اين سريال قطعا باعث رنجش خاطر برخی از شيعيان هم می شود. حاج حسن امينی در این مورد می گوید: «اين که مردم کشور را از خود برنجانيد، يعنی بوسيله پخش کردن فيلم هايی که هيچ فايده ايی در برندارد، واقعيت اين است که الان حتی مردم اهل شيعه نيز از بدگويی بيزار شده اند. ما بايد از راديو تلويزيون و رسانه های گروهی برادری و وحدت را ياد بگيريم. چرا بايد بياييم و از رسانه های گروهی کشورمان يک عده از مردم را، کسانی را که به هر حال مرزداران کشورمان هستند را از خود برنجانيم؟ » وی می افزاید «بنده به عنوان يکی از روحانیون اهل تسنن، اين کار را محکوم می کنم.  اين را ضد برابری و برادری می دانم. اهل تسنن واقعا ناراحت هستند و من مطمئنم اهل تشيع فهميده ما نيز از اين وضع ناراحت هستند و دوست ندارند بوسيله مطالبی که مربوط به هزار سال پيش است و هيچ تاثيری در زندگی امروز آنها ندارد، بيايند و ازهمديگر دلخور و جدا بشوند.» حاج حسن امينی می گوید «متاسفانه اين کارها تازگی ندارد. در فيلم امام علی  هم اين مسئله بود. امروزه ، دنيا، دنيای منطق است. دنيای استدلال است. اگر اينها راست می گويند پس چرا به ما اجازه نمی دهند تا از همين راديو و تلويزيون ايران از خودمان دفاع کنيم؟ اگر اجازه ندادند پس معلوم است که دروغ است.» پخش سريال مختارنامه در ايران در ميان مراجع شيعه ايران نيز در خصوص به تصوير کشيدن چهره برخی از شخصيت های تاريخی اختلاف ايجاد کرده است. آيت الله وحيد خراسانی از مراجع تقليد شيعه قم، نسبت به نمايش چهره ابوالفضل عباس – برادر امام حسين- در اين فيلم واکنش نشان تندی نشان داد که سرانجام دست اندرکاران فيلم مجبور به حذف چهره هنرپيشه اين نقش در اين سريال شدند. پيش از اين نيز سريال های امام علی و يوسف پيامبر با واکنش انتقادآميزی از سوی گروه های سنی و مسيحی روبرو شده بود. چند سالی است که جمهوری اسلامی سرمايه گذاری هنگفتی را در حوزه محصولات مذهبی- تاريخی، پی ريزی کرده است. که به نظر می رسد علاوه بر پوشش داخلی، جذب مخاطبان و بينندگان عرب منطقه هم از مهمترين سياست های ايران در اين زمينه است.
 


سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود می‌گوید که ایران در سال ۲۰۱۰ نیز بار دیگر بیشترین روزنامه‌نگار تبعیدی را به خود اختصاص داده است.کمتر از یک ماه از زمانی که کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران ایران را «بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران» در جهان لقب داد، سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود می‌گوید که ایران در سال ۲۰۱۰ نیز بار دیگر بیشترین روزنامه‌نگار تبعیدی را به خود اختصاص داده است. در گزارش این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران و خبرنگاران که روز پنج‌شنبه منتشر شد آمده است که ایران برای دومین سال متوالی و با ۳۰ مورد تبعید یا فرار روزنامه‌نگاران بزرگ‌ترین خاستگاه روزنامه‌نگاران تبعیدی در جهان بوده است. رقم روزنامه‌نگاران تبعیدی ایران در گزارش سال گذشته میلادی، ۲۰۰۹، این سازمان «بیش از ۵۰» اعلام شده بود. به دنبال اعلام نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ در ایران و آغاز موج دستگیری‌ها توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی که دامن روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را نیز گرفت، عده زیادی از اصحاب مطبوعات به‌ویژه آنها که در مطبوعات اصلاح‌طلب فعالیت می‌کردند جلای وطن کردند. عده بسیاری از این روزنامه‌نگاران تبعیدی ایرانی هم‌اکنون در کشورهایی چون ترکیه و فرانسه در انتظار پذیرش پناهندگی خود به سر می‌برند. آمار روزنامه‌نگاران تبعیدی ایران در حالی منتشر شده است که کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران نیز در تازه‌ترین آمار خود از روزنامه‌نگاران زندانی در دنیا که اواسط آذرماه منتشر شد اعلام کرد که ایران در کنار چین هم‌چنان بزرگ‌ترین زندان برای روزنامه‌نگاران است. به گزارش این کمیته که مقر آن در شهر نیویورک است،‌ در حال حاضر ۱۴۵ تن از اصحاب مطبوعات و رسانه از سراسر جهان در زندان به سر می‌برند که از این تعداد ۳۴ تن در ایران زندانی هستند. در بیانیه کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در این زمینه اشاره شده بود که حبس اصحاب مطبوعات در ایران دیگر فقط به سرکوب پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ مربوط نیست، و «سرکوب مداوم و پیوسته صداهای منتقد را شامل می‌شود، سرکوبی که تا امروز نیز ادامه دارد». آن طور که در گزارش سالانه گزارشگران بدون مرز آمده است، در سال ۲۰۱۰ تعداد ۵۷ روزنامه‌نگار و خبرنگار کشته، ۵۱ روزنامه‌نگار ربوده، و ۵۳۵ روزنامه‌نگار در سراسر جهان دستگیر و زندانی شده‌اند. بر اساس این گزارش، میزان مرگ روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۵ درصد کاهش، اما ربوده شدن آنها حدود ۵۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 


فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس به رادیو فردا می گوید در مورد انتشار آمار بيکاری با آشفتگی روبرو هستيم، تا جايی که حتی سر و صدای رسانه های حامی دولت هم در آمده است. به گفته عبدالرضا شيخ الاسلامی، وزير کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی، اقتصاد ايران در نه ماه گذشته يک ميليون شغل جديد ايجاد کرده و شمار شغل های ايجاد شده در کشور، تا پايان سال جاری خورشيدی (۱۳۸۹)، يه يک ميليون و پانصد هزار خواهد رسيد. اين آمار تا چه اندازه منطبق بر واقعيت های مربوط به اقتصاد و بازار کار ايران است؟  چنين آماری تا به امروز هم از سوی آقای شيخ الاسلامی، وزير کار و امور اجتماعی اعلام شده و هم از سوی آقای احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی، و هر بار هم با ناباوری روبرو شده . با تکرار اين آمار، ترديد ها بر طرف نمی شوند، مگر آنکه دلايل قانع کننده ای عنوان بشود در تاييد آنها. فعلا از اين دلايل خبری نيست. در فاصله ده ساله ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۸، يعنی دوران زير پوشش برنامه های سوم و چهارم، کل مشاغل ايجاد شده در کشور، حتی بر پايه يک محاسبه خوشبينانه، به طور متوسط معادل ششصد هزار شغل در سال بوده است. در سال ۱۳۸۹ چه اتفاقی افتاده که يکباره رقم شغل های تازه ايجاد شده در کشور ۲.۵ برابر شده و به يک ميليون و پانصد هزار ميرسد. آيا سرمايه گذاری در کشور دچار جهش شده و ما خبر نداريم؟ آيا رونق ناگهانی صادرات غير نفتی صد ها هزار بيکار ايرانی را صاحب شغل کرده؟ آيا سرمايه گذاران خارجی به ايران هجوم آورده اند و در سراسر کشور کارخانه ايجاد کرده اند؟ به هر حال چنين جهشی در بازار کار نه تنها در تاريخ اقتصادی ايران، بلکه در تاريخ اقتصادی دنيا بی سابقه است. با چنين شيوه اطلاع رسانی، حتی آدم های خيلی خوشبين هم اعتقادشان را به آمار دولتی جمهوری اسلامی از دست ميدهند... آيا ايجاد يک ميليون فرصت شغلی در نه ماه گذشته، آنگونه که مقام های ارشد جمهوری اسلامی ميگويند، نمی تواند ناشی از اوجگيری رشد اقتصادی در ايران باشد؟ اصل مساله هم بر سر نرخ رشد است. در تمام کشور های دنيا، بازار کار با نرخ رشد اقتصادی ارتباط نزديک دارد. تنها با سرمايه گذاری و ايجاد بنگاه های توليدی است که می توان کار ايجاد کرد. البته در ايران، که اقتصادش نفتی است، نرخ رشد می تواند تنها به دليل اوجگيری دريافتی های ارزی بالا برود، ولی به هر حال اين شاخص به نوعی بر بازار کار تاثير ميگذارد. نرخ رشد توليد ناخالص داخلی ايران، يا همان نرخ رشد، در سال ۱۳۸۶، بر اساس آمار بانک مرکزی، رسيد به ۶.۹ در صد. ولی از آن موقع تا امروز، آمار نرخ رشد منتشر نشده. در واقع برای سال های ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ و نه ماهه اول ۱۳۸۹، هيچ رقمی در دست نيست، ولی بر پايه گفته های اين يا آن مقام رسمی، اين شاخص طی اين مدت در سطح پايينی بوده، احتمالا بين نيم تا يک در صد. با چنين سطحی از رشد، چطور امکان دارد کشور دو برابر و نيم ميانگين سال های پيش، شغل تازه ايجاد کرده باشد؟ چرا بانک مرکزی از انتشار نرخ رشد توليد ناخالص داخلی ايران خود داری ميکند؟ چه دليلی را برای عدم انتشار اين شاخص بسيار مهم اقتصادی ارائه ميدهد؟ به تازگی حسين قضاوی، معاون اقتصادی بانک مرکزی، گفت که علت عدم انتشار آمار مربوط به رشد اقتصادی از سال ۱۳۸۷ تا به امروز، اختلاف نظری هست که در اين زمينه بين بانک مرکزی و وزارت صنايع جمهوری اسلامی وجود دارد. ظاهرا اين دو نهاد نتوانسته اند بر سر ارزيابی شمار بنگاه های صنعتی به توافق برسند. البته بخش مهمی از صاحبنظران اقتصادی در ايران ميگويند بانک مرکزی نرخ رشد را اعلام نميکند، چون اين شاخص در سطح بسيار پايينی است. در مورد انتشار آمار بيکاری هم ما با همان اشفتگی روبرو هستيم، تا جايی که حتی سر و صدای رسانه های حامی دولت هم در آمده. مرکز آمار ايران نرخ بيکاری کشور در بهار گذشته را، که ۱۴.۵ در صد بود، اعلام کرده، ولی از انتشار اين شاخص در تابستان و پاييز خود داری ميکند. همزمان با خود داری از انتشار آمار بازار کار، دستگاه های رسمی جمهوری اسلامی از ايجاد يک ميليون شغل تازه در کشور طی نه ماه گذشته صحبت ميکنند. با اشاره به همين دوگانگی، پايگاه خبری «جهان نيوز» وابسته به احمد زاکانی، نماينده اصولگرای مجلس، از داغ شدن «بازار گمانه زنی» درباره بازار کار صحبت ميکند و می نويسد : «خودداری مراکز مسوول در اعلام اين شاخص مهم اقتصادی شک و ترديد را در خصوص افزايش چشمگير نرخ بيکاری در کشور افزايش می‌دهد؛ چرا که نشانه‌های رکود در اقتصاد آشکارتر از گذشته مشهود و آشکار است لذا افزايش نرخ بيکاری دور از انتظار نيست. اما اميد است مسوولان به جای پنهان‌کاری، صادقانه با مردم و کارشناسان برخورد کنند تا آنان نيز بتوانند مسوولان را ياری کنند.»
 


در آخرين روزهای سال ۲۰۱۰ ميلادی قرار داريم و سال ۲۰۱۱ از شنبه آغاز می شود. از منظر حقوق بشر و دموکراسی و آزادی؛ ايران سال بسيار بدی را پشت سر نهاد. سرکوب به همه ی حوزه ها گسترش يافت و عميق تر شد. به طور طبيعی اين پرسش در اذهان جوانه می زند که ايران در سال آينده چه وضعيتی خواهد داشت؟ البته اين پرسش کلی به پرسش های جزيی تری درباره ی وضعيت اقتصادی، فرهنگی،اجتماعی،نظامی و سياسی (داخلی و خارجی) منحل خواهد شد. هر يک از اين قلمروها بر ديگر حوزه ها تأثير می نهد. هر يک از اين ساحات، به ساحات خردتری تقسيم می شود. پرسش نوشتار کنونی ناظر به سياست داخلی، آنهم از منظر وضعيت حقوق بشر و دموکراسی و آزادی، است.مير حسين موسوی طی مصاحبه ای در  بیست و یکم آذرماه سال جاری گفته است: "اقتدارگرايان به دنبال حذف کردن همه فضای ملی از منتقدين و معترضين بودند؛ فضايی شبيه کره ی شمالی با کمی بزک مردمسالاری"[۱]. موسوی خواست اقتدارگرايان حاکم را "حذف همه ی منتقدان و معترضين از فضاهای ملی" و برساختن ساختاری سياسی "شبيه کره ی شمالی" ذکر می کند. گويی هدف اول تقريباً به انجام رسيده و زمامداران در حال تحقق سياست بعدی هستند.حذف اصلاح طلبان تقريباً تمام شده است، اما هنوز گروهی از " خواص بی بصيرت " در ساختار سياسی وجود دارند که بايد تکليف خود را روشن سازند."خواص بی بصيرت" بايد به صراحت " سران فتنه "- يعنی کروبی و موسوی و خاتمی- را محکوم سازند و اعلام کنند که اينها عوامل دشمن خارجی اند که به دنبال براندازی/ کودتای مخملی بودند و هستند. محمد خاتمی پيام های متعارض دريافت می کند. گاهی يکی از "خواص بی بصيرت" است که بايد موسوی و کروبی و جنبش سبز را محکوم سازد،اما در بيشتر اوقات، يکی از سران فتنه است. موسی قربانی در چهارم دی ماه امسال خاتمی را به همراه موسوی و کروبی " محارب " و " ممنوع الخروج از کشور " اعلام کرد.ولی با اين حال،راه را به طور مطلق بر خاتمی نبسته اند و اگر کروبی و موسوی را علناً محکوم سازد، شايد، فقط شايد ، راهی به روی او گشوده شود. ناطق نوری يکی از اين خواص بی بصيرت در طيف اصول گرايان است که در حال حاضر گوشه نشينی اختيار کرده و دعوت مجدد او به شرکت در جلسات جامعه ی روحانیت مبارز تهران به نتيجه نرسيده است. علی لاريجانی که در محکوم کردن جنبش سبز تحت عنوان "فتنه" به هيچ وجه کوتاهی نکرده ، اما هنوز جزو خواص بی بصيرت است که همانند دو بردار ديگرش- صادق و جواد- به رهبران جنبش سبز نتاخته و آنها را عوامل دشمن و مجرم قطعی به شمار نياورده است.علی لاريجانی در هفتم دی ماه امسال در مجلس گفت:"در اين يک سال برخی از افراد [موسوی و کروبی] همچنان بر مدار گذشته خود سخنان تکراری سر می دهند و بيانيه می نويسند. اين ناشنوايی عمدی از پيام ملت، چيزی جز لجاجت نيست که نهايت آن ندامت است". اما اين حد از محکوميت،علی لاريجانی را به جمع با بصيرت ها اضافه نمی کند. اکبر هاشمی رفسنجانی از شاخص ترين خواص بی بصيرت است. او که ديگر قدرت چندانی ندارد،رياست تشريفاتی مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخيص مصلحت نظام را بر عهده دارد. ميان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف چندانی وجود ندارد و اگر اختلافی پديدار شود،خودشان حل می کنند تا نيازی به تصميم گيری مجمع تشخيص مصلحت نيفتد.مجلس خبرگان هم کاری جز تأييد بی چون و چرای رهبری و اعلام تبعيت محض از وی نمی کند. به همين دليل، هاشمی رفسنجانی چند ماهی است شغل جديدی برای خود دست و پا کرده، به مقاله نويسی رو آورده و به مناسبت های مختلف- از جمله ۱۶ آذر[۲]،سال روز تأسيس نهضت سواد آموزی[۳] و...- يادداشت های کوتاهی منتشر می سازد.استاندار هاشمی در اردبيل(احمدی نژاد) و استاندار او در کردستان(رحيمی)، به رهبری علی خامنه ای، هاشمی را در چنين موقعيتی قرار داده اند. در چنين وضعيتی،پروژه ی تبديل نظام سلطانی فقيه سالار جمهوری اسلامی به نظامی "شبيه به کره ی شمالی" در حال انجام است. سيد محمد خاتمی در  هفتم دی ماه امسال در ديدار با گروهی از نمايندگان اقليت مجلس خطاب به آنان سخنانی بيان کرده که مويد سخنان موسوی است. وی گفته است: "با توجه به روندی که هم اينک حاکم است به نظر می رسد شرايط در آينده سخت تر و راهها بسته تر و محدوديت ها گسترده تر خواهد شد"[۴]. خاتمی که در داخل کشور از نزديک شاهد سير حوادث است،تصوير سياه و کاملاً نااميد کننده ای از اهداف و سياست های زمامداران برای سال آينده ارائه می کند."سخت تر شدن شرايط"،از اين که هست،چه خواهد بود؟ مگر راه ها را می توان از اين هم "بسته تر" کرد؟ محدوديت ها قرار است به کدام حوزه های ديگر گسترش يابد؟ مهمترين رويدادی که شايد کوچکترين روزنه ای بگشايد، انتخابات مجلس شورای اسلامی است که در اوايل سال ۲۰۱۲ برگزار می گردد.فضای انتخاباتی در سه ماهه ی آخر سال ۲۰۱۱ آغاز می شود.اصول گرايان با به صحنه آوردن جامعه ی مدرسين حوزه ی علميه قم(به رهبری آيت الله يزدی) و جامعه ی روحانيت مبارز تهران(به رهبری آيت الله مهدوی کنی)،در حال مذاکره برای ليست مشترک سراسر کشور و تقسيم قدرت اند. مذاکرات احمدی نژاد و گروهش با ديگر اصول گرايان درباره ی مجلس آينده،به اختلاف نظر انجاميده است. احمدی نژاد نيمی از نمايندگان مجلس را خواهان است اما بقيه ی اصول گرايان حاضر به تقسيم نمايندگان مجلس يک به دو هستند. يعنی يک سوم نمايندگان به احمدی نژاد و همفکرانش و دو سوم نمايندگان به ديگر گروه های اصول گرا تعلق داشته باشد. يکی از دلايل برکناری متکی به آن وضع تحقير کننده، عدم پذيرش خواست احمدی نژاد بود. وی قاطعيت خود را به اين طريق به آنها نشان داد.مخالفان اصول گرای او نيز به تلافی موضوع فساد مالی رحيمی- معاون اولش- را علم کردند.رئيس و سخنگوی قوه ی قضائيه از محاکمه ی او سخن گفتند و مجلس روز گذشته تا تصويب تحقيق و تفحص درباره ی گوشه ای از کارنامه ی فساد مالی وی پيش رفت که به تصويب نرسيد و احمدی نژاد اين مرحله را پشت سر نهاد.اين نزاع تا توافق بر سر تقسيم قدرت و ثروت ادامه خواهد داشت.مهمترين روزنه برای مخالفان، نزاع اصول گرايان است.اگر آنان خطری از جانب "فتنه گران" (يعنی سبزها) احساس نکنند،به شدت به جان هم خواهند افتاد و فضايی برای تنفس مخالفان فراهم خواهد گرديد. اقتصاد ايران در حالت رکود(خصوصاً رکود بخش صنعت و معدن و رکود بخش ساختمان و مسکن) قرار دارد. بر اساس گزارش صندوق بين المللی پول،رشد اقتصادی ايران در سال ۲۰۰۹ به یک ویک دهم درصد و در سال ۲۰۱۰ به حدود یک و شش دهم در صدر خواهد رسيد.افزايش نرخ بيکاری(چهارده و شش دهم درصد در بهار ۱۳۸۹) ميليون ها تن را زندانی فقر کرده است.تحريم های اقتصادی شورای امنيت سازمان ملل، کارساز بوده و اثرات آن را در رکود و رشد اقتصادی شاهد هستيم. مخالفان در انتظارند که اجرای طرح هدفمندسازی يارانه ها موجب افزايش "نارضايتی" مردم از دولت شده و نارضايتی ها به "اعتراض سياسی" تبديل شود.از دومين ماه سال ۲۰۱۱ مردم با ۵۰ ليتر بنزين ۴۰۰ تومانی و مابقی بنزين ۷۰۰ تومانی بايد زندگی کنند. قبض های آب و برق و گاز و تلفن، به قيمت های تازه،در همين دوران به دست مردم می رسد تا وجه آن را به بانک ها پرداخت کنند.آيا جامعه ی ايران شاهد "اعتراض سياسی" در شکل شورش های اجتماعی خواهد بود؟ اولاً:سرکوب گسترده ای که پس از انتخابات رياست جمهوری آغاز شد، بهترين شرايط را برای اجرای طرح هدفمندسازی يارانه ها پديد آورد.اجرای اين طرح در شرايط عادی شايد واکنش های سريعی پديد می آورد.اما در شرايط سرکوب گسترده و هزينه های سنگين ۱۹ ماه گذشته،چنين امکانی بسيار ضعيف شده است.رژيم همچنان بر ميزان سرکوب ها خواهد افزود تا اجرای اين طرح را عملی سازد. ثانياً: درآمد دولت ايران از فروش نفت طی ۶ سال ۲۰۰۵ تا پايان ۲۰۱۰ ، ۳۹۱ ميليارد دلار بوده است (۳۲۱ ميليارد دلار از ۲۰۰۵ تا پايان ۲۰۰۹، تقريباً ۷۰ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۰). از سوی ديگر، درآمد صادرات غير نفتی ايران در سال ۱۳۸۸ ،۱۷ ميليارد و هفتصد میلیون دلار بوده است.ب دينترتيب، کل درآمد ارزی ايران در سال ۲۰۱۰ مابين ۸۵ تا ۹۰ ميليارد دلار خواهد بود. اگر قيميت نفت در سال ۲۰۱۱ به يکصد دلار برسد،درآمد حاصل از فروش نفت ممکن است به ۸۰ ميليارد دلار افزايش يابد. چنين درآمدی اجازه نمی دهد تا وضعيت اقتصادی مشابه وضعيت اتحاد جماهير سوسياليستی شوروی سابق و کشورهای کمونيستی بلوک شرق سابق- يعنی فروشگاه های خالی از اجناس ضروری مورد نياز اوليه ی زندگی مردم- شود. تورم در سال ۱۳۸۸- در اثر رکود اقتصادی و واردات گسترده(۶۶ميليارد و شیصد میلیون دلار در سال ۱۳۸۸)- کاهش يافته و نسبت به دوران سازندگی و دوران اصلاحات در موقعيت بسيار خوبی قرار داشت.براساس گزارش صندوق بين المللی پول،نرخ تورم در ايران در سال ۲۰۱۰ به ۸‌ درصد تنزل يافته است[۵].چنين تورمی، تحمل ناکردنی نخواهد بود.اما اگر طرح هدفمندسازی يارانه ها ميزان تورم را به شدت افزايش دهد،شرايط برای مردم بسيار سخت تر خواهد شد. ثالثا:مطابق نظريات رايج،طبقه ی متوسط مهمترين عاملان جنبش های دموکراسی خواهی اند. اگر اجرای طرح يارانه ها موجب افزايش فقر شود،جنبش دموکراسی خواهی بخشی از عاملان و حاملان خود را از دست خواهد داد.اين مدعايی بلادليل است که گسترش فقر موجب شورش و انقلاب می شود.ضمن آنکه شورش های اجتماعی بدون برنامه، استراتژی و تاکتيک؛ لزوماً به سود فرايند گذار به دموکراسی نيست و اگر همه چيز به هم بريزد، ممکن است وضعيتی بدتر از وضعيت فعلی پديدار شود. بدين ترتيب، رژيم حاکم بر ايران در سال ۲۰۱۱ نمی تواند سرکوب ها را کاهش دهد.اجرای طرح هدفمندسازی يارانه ها، کاهش و زوال هر چه بيشتر مشروعيت حداقلی رژيم و "احتمال" خطر فعال شدن دوباره ی معترضان؛از جمله عواملی هستند که زمامداران حاکم را مجبور می سازند به سياست های سرکوبگرانه تداوم بخشند، گرد مرگ بر همه جا بپاشند و زندان بزرگ ايران را به قبرستان تبديل کنند.اما تاريخ باز است و "خواستن" و "توانستن" يکی نيستند. پاورقی ها: 1- رجوع شود به لینک: http://www.kaleme.com/1389/09/21/klm-40609/ 2- رجوع شود به لینک: http://news.gooya.com/politics/archives/2010/12/114446.php 3- رجوع شود به لینک: http://www.hashemirafsanjani.ir/?type=dynamic&lang=1&id=3272 4- رجوع شود به لینک: http://www.kaleme.com/1389/10/07/klm-42176/ ۵- در گزارش "خلاصه تحولات اقتصادی کشورسال ۱۳۸۸ " درباره ی کاهش ميزان تورم در سال ۱۳۸۸ آمده است: "شاخص های بهای کالاها و خدمات مصرفی و توليدکننده طی دوره ی ٨٧- ١٣٨٥ با روندی افزايشی مواجه بودند، اما در سال ١٣٨٨ هر دو شاخص روند شديدًا کاهشی داشتند . در اين سال رشد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از٢٥/٥ درصد در سال ١٣٨٧ به ١٠/٨ درصد و رشد شاخص بهای توليد کننده از٢٠/٩ درصد در سال ١٣٨٧ به ٧/٤ درصد محدود گرديد".
 


در پی اشتباه محاسبه در پرتاب یک موشک؛دیمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه، دو مقام بلند پایۀ صنایع فضایی این کشور را برکنار کرد. کاخ کرملین امروز اعلام کرد که معاون آژانس فضایی روسیه، و معاون کارخانۀ موشک سازی دولتی این کشور از کار برکنار شده اند. دلیل این برکناری، اشتباه محاسبه در پرتاب یک موشک است که باعث از دست رفتن سه ماهواره شد. این موشک در پنجم دسامبر(۱۴ آذر) به فضا پرتاب شده بود. از دست رفتن این ماهواره ها باعث شده است که تاسیس سیستم ناوبری روسی که رقیب سیستم آمریکائی  ( جی پی اس ) است، با تاخیری قابل ملاحظه روبرو شود.
 


روز پنجشنبه در حمله سه تروریست انتحاری به یک قرارگاه پلیس در شهر موصل  عراق،یک افسر و سه مامور پلیس کشته شدند. تروریست دیگری، پیش از ورود به ساختمان، کشته شد. افسر مقتول، تابحال از پنج سوءقصد جان سالم بدر برده بود. یک گروه وابسته به القاعده به نام « دولت اسلامی عراق» مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. دو روز پیش نیز، درحمله تروریست های انتحاری به یک ادارۀ دولتی در شهر رمادی، ۱۷ نفر کشته و ده ها نفر زخمی شده بودند.
 


به گفته مقامات دولت دانمارک، روز پنج‌شنبه چهار نفر به اتهام ارتباط با طرح حمله تروریستی به روزنامه دانمارکی ناشر کاریکاتورهای محمد،‌ پیامبر اسلام، دادگاهی می‌شوند.به گفته مقامات دولت دانمارک، روز پنج‌شنبه چهار نفر به اتهام ارتباط با طرح حمله تروریستی به روزنامه دانمارکی ناشر کاریکاتورهای محمد،‌ پیامبر اسلام، دادگاهی می‌شوند. وزیر دادگستری دانمارک این طرح را «احتمالا جدی‌ترین طرح حمله تروریستی در دانمارک» توصیف کرده است. ظاهرا قرار بوده هدف این حمله تروریستی روزنامه دانمارکی ییلاندز-پوستن، چاپ کپنهاگ، باشد که در سپتامبر سال ۲۰۰۵ با چاپ کاریکاتورهای کورت وسترگارد با موضوع حضرت محمد باعث اعتراضات دامنه‌دار مسلمانان در گوشه و کنار دنیا شد. به گفته مقامات سازمان اطلاعات دانمارک، سه مرد پس از رسیدن از سوئد روز چهارشنبه گذشته در شهر کپنهاگ دستگیر شده‌اند. پلیس دانمارک یک نفر دیگر را نیز که در نزدیکی شهر کپنهاگ به این افراد پناه داده بوده دستگیر کرده است. مقامات دانمارکی می‌گویند این افراد که اصلا تونسی، لبنانی و عراقی هستند همگی با «تروریست‌های بین‌المللی ارتباط دارند». گفته می‌شود که این گروه چهارنفره قصد داشته‌اند با سلاح‌هایی چون مسلسل به دفتر روزنامه ییلاندز-پوستن حمله کنند. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یاکوب شارف، رئیس سازمان اطلاعات دانمارک، می‌گوید: «ارزیابی ما این است که آنها قصد داشته‌اند حمله‌ای به سبک حمله تروریستی شهر مومبای را در ساختمان روزنامه اجرا کنند.» اشاره آقای شارف به حمله تروریست‌های پاکستانی در سال ۲۰۰۸ به چند هتل و مرکز در شهر مومبای است که به مرگ بیش از ۱۷۰ نفر انجامید. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، چهار نفری که در دانمارک دستگیر شده و نفر پنجمی که در همین راطبه در استکهلم، پایتخت سوئد، دستگیر شده است «ماه‌ها» تحت نظر بوده‌اند. سی‌ان‌ان می گوید نام این افراد که گفته می‌شود قصد حمله به روزنامه دانمارکی را داشته‌اند در فهرست ۲۰۰ مسلمان افراطی بوده که سازمان اطلاعات سوئد تهیه کرده است. این نخستین بار نیست که روزنامه ییلاندز-پوستن به دنبال چاپ کاریکاتورهای محمد و چاپ مجدد آنها در سال ۲۰۰۸ هدف طرح حمله تروریستی قرار می‌گیرد. در سال جاری یک بلژیکی چچن‌تبار نیز در کپنهاگ قصد حمله به این روزنامه را داشت که بمبی که با خود حمل می‌کرد پیش از موقع در هتل او منفجر شد. در یکی از کاریکاتورهای کورت وسترگارد محمد، پیامبر اسلام، به جای عمامه بمبی با فتیله‌ای روشن بر سر دارد. مسلمانان معترض بر این عقیده‌اند که محمد به شکل تروریست تصویر شده است. به گفته آقای وسترگارد، قصد او از کشیدن این کاریکاتور نشان دادن این بوده که چگونه عده‌ای از پیامبر اسلام برای مشروعیت بخشیدن به تروریسم سوء‌استفاده می‌کنند.
 


پلیس سوئد مردی را که متهم به ارتکاب جنایات جنگی در بوسنی است بازداشت کرد. بوسنی برای وی حکم بازداشت بین المللی صادر کرده بود. هویت این شخص هنوز فاش نشده است ولی رسانه های سوئد از او بعنوان مردی حدود ۴۰ ساله و تبعۀ بوسنی یاد کرده اند. سوئد در سال ۲۰۰۸ نیروی پلیس ویژه ای برای تعقیب جنایتکاران جنگی تاسیس کرد.
 


در حالی که خودداری تهران از فروش نفت به هند، به دنبال اجرای قوانین محدودکننده‌ در هند برای تجارت با ایران، موجب بالا گرفتن اختلاف بین دو کشور شده، خبرگزاری‌ها از دیدار مقامات بانک‌های مرکزی دو کشور در این زمینه خبر می‌دهند.خودداری تهران از فروش نفت به هند، پس از آن که این کشور قوانین جدید محدودکننده‌ای برای تجارت با ایران به اجرا در آورد، موجب بالا گرفتن اختلاف بین این دو کشور شده است.   منابع هندی به رويترز گفتند که مقاماتی از بانک مرکزی اين دو کشور قرار است روز جمعه برای حل اين اختلاف با يکديگر در شهر مومبای (بمبئی) مذاکره کنند. ارزش تجارت ايران با هند حدود ۱۲ ميليارد دلار در سال برآورد می‌شود. پالايشگاه‌های دولتی هندی و شرکت خصوصی اسار روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد می‌کنند. به نوشته خبرگزاری رویترز، تحلیل‌گران می‌گویند که برای دهلی توقف واردات نفتی از ایران کار بسیار پرهزینه‌ای خواهد بود. تهران به دلیل پافشاری بر ادامه برنامه هسته‌ای خود تحت فشار بین‌المللی است. شورای امنیت سازمان ملل با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته است تا غنی‌سازی را متوقف کند، ولی تاکنون جمهوری اسلامی از این دستور سرپیچی کرده است. تحریم‌های سازمان ملل خرید و فروش نفت از ایران را شامل نمی‌شود، ولی آمریکا کشورها و شرکت‌های خارجی را تحت فشار قرار داده تا تجارت با تهران را متوقف کنند. بانک مرکزی هند در روز دوشنبه، ۶ دی‌ماه، شرکت‌های این کشور را از انجام معاملات تجاری و مالی به واسطه اتحادیه پایاپای آسیایی، که به عنوان واسطه معاملاتی بین ایران و هند عمل می‌کند، را منع کرده است . دو منبع هندی همچنین به رویترز گفتند که شرکت ملی نفت ایران درخواست شرکت‌های نفتی هند برای ارائه پرداخت خارج از اتحادیه پایاپای آسیایی را نپذیرفته است. شرکت‌های هندی از ایران خواسته بودند که بانکی را در اروپا برای پرداخت پول بابت خرید نفت تعیین کند ولی ایران این درخواست را رد کرده است. اتحادیه پایاپای آسیایی در سال ۱۹۷۴ برای تسهیل معاملات در آسیای جنوبی از سوی سازمان ملل تأسیس شد، و شامل بانک‌های مرکزی هند، ایران، پاکستان، بنگلادش، نپال، سری‌لانکا، مالدیو و میانمار می‌شود. کشورهای عضو این اتحادیه قادرند برای انجام معاملات از طریق بانک‌های مرکزی خود به انجام معاملات بپردازند و به عبارتی بانک‌های مرکزی کشورها به نیابت شرکت‌های معامله‌کننده معاملات را انجام می‌دهند. با این اوصاف، اتحادیه پایاپای آسیایی در عین آسان‌سازی معاملات بین‌المللی موجب می‌شود تا دو طرف اصلی معامله ناشناخته باقی‌ بمانند و به باور آمریکا، همین امر موجب می‌شود که شرکت‌هایی که در فهرست سیاه خزانه‌داری آمریکا قرار دارند نیز بتوانند بدون به جا گذاشتن ردی از خود، به انجام معاملات بپردازند. در همین زمینه یکی از سخنگویان شرکت ملی نفت ایران به رویترز گفت مکانیسم جدیدی برای پرداخت، خارج از اتحادیه پایاپای آسیایی، قابل قبول نیست، چرا که ایران سال‌هاست در این اتحادیه از همین روش استفاده می‌کند. وی همچنین افزود بانک مرکزی ایران خواستار ملاقات با همتاهای هندی شده است. آمبیکا شارما، معاون فدراسیون اتاق بازرگانی و تجارت هند، گفت: «دو بانک مرکزی می‌توانند معاملات را با واحد پولی به جز دلار و یورو انجام دهند.» تحلیل‌گران هندی می‌گویند بانک مرکزی هند تحت فشار واشینگتن این مقررات جدید را وضع کرده است. استوارت لوی، معاون وزیر امور خزانه‌داری آمریکا، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای تلاش هند برای کنار گذاشتن این گونه معاملات با ایران را «اقدامی مهم» خواند. تومی ویتور، سخنگوی کاخ سفید، نیز  چهارشنبه گفت ما فکر می‌کنیم هند تصمیم درستی گرفته است. روزبه‌روز بر تعداد شرکت‌ها، دولت‌ها و نهادهای مالی نگران از سوء‌استفاده ایران از روابط مالی و تجاری برای حمایت از فعالیت‌های غیرقانونی از جمله برنامه هسته‌ای این کشور افزوده می‌شود. آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر تهران را متهم می‌کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد، ولی ایران همواره این اتهام را رد کرده و برنامه خود را صلح‌آمیز خوانده است.
 


اغلب روزنامه های حامی دولت در شماره پنج شنبه از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی و ديگر مقام های جناح حاکم عليه معترضان پس از انتخابات، استقبال کرده اند.اغلب روزنامه های حامی دولت در شماره پنج شنبه از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی و ديگر مقام های جناح حاکم عليه معترضان پس از انتخابات، استقبال کرده اند. روزنامه های وابسته به جناح حاکم همچنين با انتشار ويژه نامه و اختصاص صفحات ويژه به راهپيمايی هواداران دولت در ۹ دی ۸۸ ، تاکيد کرده اند که از خرداد ۸۸ تاکنون « برخورد با شبکه های موثر » در اعتراضات پس از انتخابات اصلی ترين « اولويت نيروهای امنيتی » است.   اين روزنامه ها همچنين با انتشار مطالب ، سرمقاله ، و مصاحبه هايی با چهره های سياسی جناح حاکم ، خواهان محدوديت های بيشتر و نيز محاکمه ميرحسين موسوی ، مهدی کروبی و محمد خاتمی و ديگر رهبران اعتراضات پس از انتخابات شده اند. « تصويب کليات طرح تشکيل وزارت ورزش و جوانان در مجلس » ، نامه نمايندگان زن درباره « وضعيت معيشيتی زنان بدسرپرست» پس از حذف يارانه ها ، جان باختن « ۴ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا » و « خروج ۳۵ اثر تاريخی از فهرست آثار ملی با حکم ديوان عدالت اداری » از ديگر خبرهايی هستند که مورد توجه روزنامه های پنج شنبه قرار گرفته اند. رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات پس از انتخابات را « چالشی بزرگ » خواند روزنامه های حامی دولت در شماره پنج شنبه از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی و ديگر مقام های جناح حاکم عليه معترضان پس از انتخابات استقبال کرده اند. روزنامه کيهان ضمن انتشار اظهارات آيت الله خامنه ای را با تيتر « گناه بزرگ فتنه گران ، اميدوار کردن دشمن است » ، نوشته که وی هدف اعتراضات سال ۸۸ را « گمراه کردن مردم با طرح شعارهای حق ولی با محتوای باطل » توصيف کرده است. اين روزنامه از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشته « حضور عظيم مردم در انتخابات سال ۸۸ می توانست ملت ايران را در بسياری از ميدان های سياسی موفق کند اما فتنه گران با ايجاد فتنه و اميدوار کردن دشمن ، به انقلاب اسلامی صدمه زدند.» روزنامه رسالت ديگر روزنامه وابسته به جناح حاکم نيز تيتر نخست خود را به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی اختصاص داده و از قول وی نوشته « ملت همانگونه که در ۸ سال جنگ با ابتکار ، فداکاری ، شجاعت و حضور در صحنه، بر دشمن غلبه کرد ، در ۸ ماه جنگ نرم هم از خود مهارتی مثال زدنی نشان داد و در نهم دی سال گذشته بساط فتنه گران را جمع کرد.» به نوشته اين روزنامه ، آيت الله خامنه ای با تاکيد « فتنه » ناميدن اعتراضات پس از انتخابات، گفته « فتنه سال ۸۸ چالشی بزرگ بود» و « ملت در نهم دی سال گذشته ، در حرکتی کاملاً خودجوش فتنه گران را ناکام کردند.» رسالت همچنين در سرمقاله پنج شنبه خود با از « ۹ دی ۸۸ » به عنوان « روز اقتدار ملی » حکومت اسلامی در مقابل اعتراضات پس از انتخابات ناميده اما نوشته « يک سال و چند ماه از شرارت اهل فتنه می‌گذرد هيچ اثری از پشيمانی آن ها ديده نمی ‌شود.» اين روزنامه ادعا کرده که « آن ها هر روز خوراک سياسی برای غول‌ها رسانه‌ای» در آمريکا و اسرائيل و انگليس مهيا می‌کنند» و «تيم رسانه‌ای آن ها در لندن و واشنگتن هنوز فعال است.» محمدکاظم انبارلويی ، دبير سياسی موتلفه اسلامی و نويسنده سرمقاله روزنامه رسالت، در عين حال نوشته رهبران اعتراضات پس از انتخابات « روزهای آخر حيات سياسی خود را می ‌گذرانند » و ادعا کرده که « دشمن آن ها را فرسوده و از دست رفته می ‌داند و به دنبال باز توليد فتنه جديد با نسلی از همين جماعت است.» سرمقاله نويس رسالت همچنين نوشته که « انقلاب‌ها را با دشمنانش می شود شناخت و اگر اين دشمنی پايان پذيرد ديگر انقلابی در کار نيست.» روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت، نيز همزمان ويژه نامه ای ۶۴ صفحه ای به عنوان « ضميمه رايگان» با مطالبی عليه اعتراضات پس از انتخابات و نيز عليه رهبران مخالفان منتشر کرده است. سرکوب «شبکه های اعتراضات» اولويت نيروهای امنيتی جناح حاکم است روزنامه جام جم در شماره پنج شنبه گفت و گويی مفصل با محمدحسين صفار هرندی ، وزير سابق ارشاد اسلامی در دولت احمدی نژاد که اکنون « معاون فرهنگی سپاه پاسداران » است ، منتشر کرده و از قول وی نوشته که برای جناح حاکم برخورد و نابود کردن « شبکه های » نقش آفرين در اعتراضات پس از انتخابات مهم تر از برخورد با رهبران معترض است. صفار هرندی با اشاره به اينکه « آنچه که تا به حال انجام شده است، توام با حکمت و براساس مصالح عمومی نظام بوده » گفته « شايد اگر در گذشته و حتی حالا ، به جای تمرکز روی مسير پيموده شده و شبکه‌سازی ‌های انجام شده توسط جريان فتنه ، به دنبال چهره‌ها می رفتيم آن شبکه پنهان می ‌ماند » و « اگر مسئولان فقط به دستگيری رئوس ماجرا می‌پرداختند ، شبکه‌ای که وجود داشت در مقطع بعدی ، يک انسان غافل ديگر را پيدا می‌کرد و به صحنه می آورد.» معاون فرهنگی سپاه پاسداران «اولويت نيروهای امنيتی» جمهوری اسلامی را برخورد با شبکه های موثر در اعتراضات دانسته و گفته «در ظاهر ، اين چند نفر راس فتنه هستند » که « گاهی اوقات اين ها هيچ کاری نکردند و در گوشه‌ای نشسته بودند و حرفی هم نمی‌زدند اما باز ما در جامعه ، تحرک‌های شيطانی را داشتيم.» محمدحسين صفار هرندی با تاکيد براينکه « معنايش اين است که ما بايد به دنبال شبکه اصلی می ‌رفتيم و خوشبختانه دستگاه‌های امنيتی ما در اين زمينه خوب عمل کردند » ادعا کرده که نيروهای امنيتی « ارتباط اين افراد با خارج را کشف کردند و چيزهای خوبی به دست آمد.» وی جنبش سبز را ادامه جنبش اصلاحات دانسته و گفته « اگر آن چيزی را که در آستانه انتخابات ۸۸ در صورت‌بندی جريانات مختلف سياسی و تشکل‌ها و گروه‌ها اتفاق افتاد بررسی کنيم ملاحظه می‌کنيم که آن جريانی که بعدها خودش را با نام جنبش سبز معرفی کرد به نوعی امتداد همان جريانی بود که در گذشته گاهی با نام "اصلاح‌طلب" و گاهی با نام "چپ سياسی خط امامی" جلوه کرده بود.» معاون فرهنگی سپاه پاسداران همچنين از حزب مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب، دو حزب اصلاح طلب، به عنوان بخشی از شبکه های خطرساز برای جناح حاکم نامبرده و گفته «به اعتقاد من آقای موسوی در ابتدای ورود کاملا در اين ساز و کار حرکت کرد. اما بعد از مدتی که به تور آن جريان اصلاح‌طلب کار کشته و بخصوص حزب مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی افتاد ، با وجود اين که در ابتدا از اتحاد با آن ها امتناع می‌کرد اما در نهايت پذيرفت که با آن ها همکاری کند.» به نوشته روزنامه جام جم ، صفارهرندی به رغم آنکه سرکوب شبکه های اعتراضی را مهم تر از برخورد با رهبران اعتراضات دانسته اما گفته « من قبول می ‌کنم که دستگاه قضايی، محذوراتی دارد و تا حالا هم درست عمل کرده است اما اين مساله منافاتی ندارد با اين که دستگاه قضايی به اعتبار درخواست مردم، جرايم اين افراد را بازگو کند » ، « بايد برای آن ها کيفرخواست تهيه شود و اين ها بايد بابت اين اتهامات بازخواست شوند » و « اين بايد به صورت دائم برجسته شود تا در مسير تاريخ گم نشود و روزی که موعد آن رسيد ، گريبان اين افراد را بگيرند و آن ها را پای ميز محاکمه بياورند.» تصويب کليات تشکيل وزارت ورزش و جوانان در مجلس روزنامه های تهران امروز و مردمسالاری از تصويب کليات طرح تبديل سازمان تربيت بدنی و سازمان ملی جوانان به « وزارت ورزش و جوانان » در مجلس شورای اسلامی خبر داده اند. روزنامه مردمسالاری گزارش داده که « طرح بحث تشکيل وزارت ورزش و جوانان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس، با موافقت و مخالفت های زيادی مواجه ش؛ در حالی که مخالفان اين طرح تشکيل وزارتخانه جديد را موجب ايجاد بارمالی زيادی می دانستند، موافقان آن معتقد بودند که اين کار به پاسخگويی ، سازمان های تربيت بدنی و جوانان بسيار کمک می کند.» اين روزنامه نوشته که در نهايت « کليات طرح تبديل سازمان های تربيت بدنی و ملی جوانان به وزارت ورزش و جوانان با ۱۴۱ رای موافق ، ۴۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع به تصويب مجلس رسيده است.» روزنامه تهران امروز نيز تصويب کليات طرح تشکيل وزارت ورزش و جوانان را « تلاش نمايندگان مجلس برای نظارت بر سازمان‌تربيت بدنی و سازمان جوانان » ارزيابی کرده است. به نوشته اين روزنامه « به اعتقاد موافقان اين ادغام هر دوی اين سازمان ها در عملکرد شان در سال‌های گذشته دچار ضعف هايی بوده اند و از طرفی مجلسيان روز چهارشنبه بر آن بودند تا دو سازمانی که به دليل منسوب دانستن خود به رياست جمهوری از نظارت مجلس فارغ بودند را مجبور به پاسخگويی کنند.» تهران امروز در عين حال با اشاره به « تلاش ۱۰ روزه اما ناکام دولت احمدی احمدی نژاد برای تعيين رئيس جديد سازمان ملی جوانان » نوشته « علی سعيدلو، رئيس سازمان تربيت بدنی هم که طی ماه‌های اخير برای تصويب قانون اختصاص يک درصد از بودجه ساليانه نهادهای اجرايی به سازمان تربيت بدنی چشم انتظار رای مثبت نمايندگان مجلس بود ، اکنون با رای آن ها در آستانه در خروجی سازمان تربيت بدنی قرار گرفته است.» «۴ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان باختند» روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از رئيس کميسيون بهداشت مجلس هشتم خبر داده که « ۴ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان باخته اند.» به گزارش اين روزنامه حسينعلی شهرياری به عنوان يک مقام رسمی تائيد کرده که در اثر آلودگی هوای اخير در تهران و شهرهای بزرگ ايران « حداقل ۴ هزار نفر در اثر اين آلودگی جان خود را از دست داده‌اند.» وی تائيد کرده که بنزينی که در مجتمع های پتروشيمی توليد می شود يکی از دلايل آلودگی هواست و گفته « در اثر آلودگی هوا بيماری هايی همچون کند ذهنی ، سردرد ، عصبانيت زود هنگام ، کاهش توان افراد و بيماری های سرطانی افراد جامعه را تهديد می کند.» رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنين « منشاء آلودگی هوا را وسايل نقليه » دانسته و گفته که در تهران « همچنين ۲۲ درصد آلودگی به خاطر کارخانه‌ها است و همچنين پالايشگاه نفت تهران نيز ۶ درصد در آلودگی هوای تهران دخيل است.» وی درباره راهکارهای پيشنهادی برای کاهش آلودگی هوا نيز گفته که « دولت بايد حمل و نقل عمومی را توسعه دهد. ۲ ميليارد دلار برای توسعه مترو در نظر گرفته شده بود ولی دولت نسبت به آن بی‌توجه است. و همچنين اجرای طرح دورکاری و انتقال از پايتخت و جمع آوری خودروهای فرسوده می ‌تواند در کاهش آلودگی هوای تهران موثر باشد.» روزنامه جام جم نيز همزمان خبر داده که « تنها ۸ روز از آغاز زمستان امسال می ‌گذرد، اما نه تنها از شدت آلاينده‌ها در هوای تهران کاسته نشده ، بلکه روز چهارشنبه هوای پايتخت برای نخستين بار به مرز هشدار رسيد و در برخی نقاط نيز از هشدار عبور کرده و تا مرز اضطرار پيش رفت.» نامه نمايندگان زن درباره « وضعيت معيشيتی زنان بدسرپرست» پس از حذف يارانه ها روزنامه دنيای اقتصاد خبر داده که نمايندگان زن مجلس هشتم طی نامه ای به محمود احمدی نژاد از وی خواسته اند تا « ابهامات قانون يارانه‌ها » از جمله « ابهام در وضعيت زنان بدسرپرست » را رفع و « سازوکاری برای رسيدگی به زنان بدسرپرست » تعيين کند. به نوشته اين روزنامه نمايندگان زن مجلس در نامه خود به رئيس دولت با « ابراز نگرانی از وضعيت معيشتی خانواده های بد سرپرست » پس از اجرای حذف يارانه‌ها ، نوشته اند « از آنجا که مبلغ واريزی به حساب خانوار از محل هدفمندسازی يارانه‌ها به حساب ‏سرپرست خانوار واريز می‌شود ، خانواده‌هايی که مشمول تعريف خانواده بد سرپرست قرار می‌گيرند دچار چالش ‏و مشکل جدی شده و زنان و کودکان در اين خانواده‌ها بيشترين آسيب را متحمل می‌شوند.‏» فاطمه رهبر ، زهره الهيان و طيبه صفايی ، اخوان بيطرف و ‏فاطمه آجرلو که اين نامه را امضاء کرده اند ، « نسبت به وضعيت تغذيه‌ای کودکان و نوجوانان در مناطق محروم نيز ‏همزمان با هدفمندی يارانه‌ها ابراز نگرانی کرده » و از محمود احمدی نژاد خواسته اند که « از محل اعتبار قانون هدفمندکردن ‏يارانه‌ها اعتباری به مدارس مناطق محروم جهت ارائه شير و مواد مغذی اختصاص دهد.‏» خروج ۳۵ اثر تاريخی از فهرست آثار ملی با حکم ديوان عدالت اداری روزنامه خراسان گزارشی درباره افزايش نگرانی ها از حذف تدريجی بناهای تاريخی ثبت شده از فهرست آثار ملی کشور منتشر کرده و نوشته « پس از حذف حذف نام ۳۵ بنای تاريخی از فهرست آثار ملی ، نگرانی ها از حذف تدريجی بناهای تاريخی ثبت شده از فهرست آثار ملی کشور افزايش يافته است.» اين روزنامه با اشاره به اينکه « برخی آثار تاريخی که در ملک خصوصی افراد بوده و مالک حقيقی دارد و به ثبت آثار ملی رسيدن آن ها محدوديت هايی را برای دخل و تصرف مالکان در اين گونه بناها به وجود آورده بود » نوشته در ماه های اخير مالکان شماری از اين بناها « با طرح شکايت در محاکم قضايی نسبت به بی توجهی ميراث فرهنگی اعتراض کرده ود ديوان عدالت اداری هم رأی به خروج اين آثار از فهرست آثار ملی کشور داده است.» روزنامه خراسان از « سرای قاجاری دلگشا » در بازار تهران ، « خانه مشکی » در اصفهان ، « باغ مينو » در شيراز به عنوان نمونه هايی از آثار و بناهای تاريخی نامبرده که با حکم ديوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج شده اند و از قول رئيس ديوان عدالت اداری نوشته « سازمان ميراث فرهنگی وظايف و مسئوليت های خود را در قبال اين آثار تاريخی انجام نمی دهد و تنها با ثبت اسامی آنان در فهرست آثار ملی برای مالکان مشکل ايجاد می کند.» به نوشته روزنامه خراسان ، مسعود علويان صدر معاون سازمان ميراث فرهنگی اما تاکيد دارد که « حذف نام ۳۵ اثر از فهرست آثار ملی غيرقانونی است » و « ديوان عدالت اداری به يک استفساريه شورای نگهبان که در واقع پيش از قانون است، استناد می کند در حالی که قوانينی که بعد از آن وضع شده و لازم الاجرا است ، توجه نمی کند.» عليرضا مرادی عضو کميسيون حقوقی و قضايی مجلس نيز به روزنامه خراسان گفته که « اگر دولت می خواهد براساس قانون حفظ آثار تاريخی ، اموالی را حفظ کند بايد طبق قانون نحوه تملک اراضی و ابنيه مورد نياز دولت آن ها را بخرد ، اين دليل نمی شود که اگر اعتبارات سازمان ميراث فرهنگی کم باشد مالکيت مردم ناديده گرفته شود.»
 


به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، طی سال جاری حدود ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های شمال کشور در آتش‌سوزی‌ها سوخته‌اند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمدجواد محمدى‌زاده، معاون رئيس جمهوری و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ایران، همچنین گفته است که خسارت‌هاى ناشى از آتش سوزى‌ها هنوز برآورد نشده است. بر اساس استاندارد جهانى، سهم هر فرد در ایران، كه در زمره كشورهای كم‌جنگل به شمار مى‌رود دو هكتار است. اما آتش سوزی‌های هرساله بخش قابل توجهى از جنگل‌هاى کشور را از بین می‌برد.
 


چين اعلام كرد شمار کاربران اينترنت در این کشور به مرز ۴۵۰ ميليون نفر رسيده است.   این رقم بیش از يک سوّم جمعيت يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفری چین به شمار می‌رود.   رئيس شوراى دولتى اطلاعات چين، ضمن ارائه این آمار اعلام کرد که شمار کاربران در چین نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است. یعنی ۳۰ ميليون کاربر جدید، معادل جمعيت كشوری مانند پرو.   همچنین به گفته اين مقام چينى، ۶۰ هزار وبسایت نیز در این کشور فیلتر شده‌اند.  
 


ایالات متحده روادید سفیر ونزوئلا در آمریکا را لغو کرد. این اقدام آمریکا در پاسخ به حرکت کاراکاس در نپذیرفتن سفیر جدید واشینگتن صورت می گیرد. وزارت خارجۀ آمریکا در تشریح این تصمیم، آن را «پاسخی مقتضی و مقابله به مثل» توصیف کرد. دولت ونزوئلا از قبول استوارنامۀ لاری پالمر Larry Palmer سفیر جدید آمریکا در این کشور خودداری کرده بود.  
 


پلیس دانمارک و سوئد اعلام کردند با همکاری با یکدیگر موفق شده اند عملیاتی تروریستی را که برای انتقام علیه انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام طراحی شده بود خنثی کنند. به گفتۀ رییس سازمان امنیت و اطلاعات دانمارک روز چهارشنبه چهار نفر در این ارتباط در کپنهاگ دستگیر شدند که شامل افرادی تبعۀ کشورهای تونس، لبنان و عراق می شوند. فرد عراقی عضو این گروه یک متقاضی پناهندگی از دانمارک بوده است. نفر پنجم این افراد یک شهروند سوئدی با اصلیت تونسی ست که در سوئد دستگیر شد. این مقام امنیتی دانمارک گفت: «بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم ، این مظنونان قصد داشتند حمله ای را تا پیش از اول ژانویه (دو روز دیگر) به اجرا در آورند و با توجه به این که مسلح به سلاح هایی چون مسلسل خودکار بوده اند ما بر این باوریم که آنان قصد داشته اند دست به کشتار افراد بزنند». بر اساس گزارش ها افراد مظنون قصد داشتند به ساختمان روزنامه ای که کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام را منتشر کرده بود حمله کنند.  
 


اسنادی که دیروز (پنج‌شنبه) منتشر شد نشان می‌دهد مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق بریتانیا، در پيغامى سرّى، از آيت‌الله خمينى خواسته بود گروگان‌های آمریکایی را آزاد کند. خانم تاچر در نامه‌اش به آیت‌الله خمینی نوشته است كه نمی‌خواهد مسالۀ گروگانگيرى در تهران را با واقعۀ مشابه در سفارت ايران در لندن قرینه‌سازی كند، اما بهتر است آیت‌الله در برابر اقدام ماموران بریتانیایی که جان خود را برای آزادی ایرانی‌ها به خطر انداختند، دست به «اقدامی توام با حسن نیت» بزند. در اردیبهشت سال ۱۳۵۹ افراد مسلح به سفارت ایران در لندن حمله کردند و دیپلمات‌های ایرانی و مراجعه کنندگان به سفارت را به گروگان گرفتند. نیروهای ویژه بریتانیا در عملیاتی موفق شدند گروگان‌ها را آزاد کنند. در آن عملیات پنج گروگانگیر و سه نفر از ایرانیان کشته شدند. مارگارت تاچر بين سال‌هاى ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ ميلادى نخست وزير بريتانيا بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نامه خانم تاچر را سفیر وقت بریتانیا در ایران، به ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس جمهوری وقت ایران، تحویل داده بود.  
 


احمد غلامى، سردبير و على خدابخش، سرمايه‌گذار روزنامه شرق، پس از حدود ۲۰ روز بازداشت، روز چهارشنبه، آزاد شدند. این دو روزنامه‌نگار هر یک با تودیع وثیقه‌ای ۱۰ میلیون تومانی آزاد شده‌اند. از اعضای هیات تحریریه روزنامه شرق کیوان مهرگان، فرزانه روستایی و ریحانه طباطبایی همچنان در بازداشت به سر می‌برند. پيش‌تر دادستان تهران، دلیل بازداشت اين روزنامه‌نگاران را «امنيتى» خوانده بود.  
 


کاخ سفید واشینگتن روز چهارشنبه از اقدام بانک ذخایر هند در کاهش مبادلات با بانک مرکزی ایران استقبال کرد و آن را «تصمیمی درست» خواند. سخنگوی کاخ سفید، تومی ویتور Tommy Vietor همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران با سوء استفاده از روابط مالی خود، اهداف برنامۀ هسته‌ایش را دنبال می‌کند. پیش از این بانک مرکزی هند شرکت‌های این کشور را از انجام معاملات بازرگانی و مالی با ایران از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی منع کرده بود. معاون وزیر خزانه داری آمریکا نیز ضمن استقبال از تصمیم هند، آن را «اقدامی مهم» خوانده بود.  
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته