-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۶, دوشنبه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 12/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



وقتی درسال 2005 رئیس جمهور ایران محمود احمدی نژاد برای بار اول به این سمت انتخاب شد به هوادارنش وعده داد که ثروت نفت کشور را از جیب طبقۀ مرفه در می آورد و برسرسفرۀ اقشار کم درآمد می گذارد. این هفته شروع کرد به حذف یارانه های بنزین و برق و نیز مواد غذایی اصلی و ریختن پول به حساب اکثریت کم درآمد برای جبران افزایش قیمت های ناشی ازآن. این اقدام بزرگترین اصلاح اقتصادی در ایران از چندین دهۀ پیش است؛ احمدی نژاد با این کار از سیاستی پیروی می کند که معمولاٌ از سوی صندوق بین المللی پول فقط به کشورهای نیازمند به اصلاحات اقتصادی تجویز می شود.

رئیس جمهور هفتۀ گذشته در برابر دوربین های تلویزیونی آمد تا اعلام کند مهمترین افزایش قیمت ها قراراست در ده روز آینده انجام شود. در پایان دورۀ دوم ریاست جمهوری او در سال 2013 قرار است همۀ قیمت ها آزاد شده و به سطح جهانی نزدیک شود. اول از همه روز یکشنبه قیمت 60 لیتر سهمیۀ بنزین که هر خود رو درماه دارد چهاربرابر شد و از 9 سنت-یورو به 35 سنت رسید. برای هر لیتر مازاد برسهمیه باید 50 سنت پرداخت.

طبق اظهارات رسمی مصرف بنزین یک شبه 16 درصد کاهش یافت. اما خیابان های تهران مانند همیشه پراست. وقتی سه سال پیش بنزین سهمیه بندی شد اعتراض های خشونت باری شکل گرفت. ازآنجا که ایرانی ها می دانند کشورشان دومین ذخیرۀ بزرگ نفتی جهان را دارد بنزین تقریباٌ مجانی را نوعی حق برای خود تلقی می کنند. در آن زمان چندین جایگاه سوخت به آتش کشیده شد. این بار حضور گستردۀ نیروهای امنیتی باعث شد افزایش قیمت بدون مقاومت پذیرفته شود. درشهرستان ها رانندگان خودروهای سنگین دست به اعتصاب خود جوش زدند. زیرا قیمت گازوئیل از حدود 1.5 سنت-یورو در لیتر به 25 سنت می رسد. لنج هایی هم که درمسیر بندرعباس – قشم کار می کردند فعالیت خود را متوقف کردند تا بتوانند افزایش قیمت بلیط را پیش ببرند. رانندگان تاکسی اجازه یافتند ده درصد به نرخ های خود بیفزایند.

افزایش قیمت حمل و نقل فوری بر قیمت کالاهای مصرفی اثر می گذارد. میوه وسبزی و نان که قیمت آن هنوز آزاد نشده دراین هفته خیلی گران ترشدند. منتقدان احمدی نژاد نگران افزایش شدید تورم بعلت افزایش نقدینگیِ مصرف کنندگان هستند. درمجموع 60 میلیون نفراز 75 میلیون جمعیت کشور برای جبران گرانی هردو ماه مبلغی برابر 70 یورو دریافت خواهند کرد که به حسابهای آنها واریز می شود. این مبلغ از روز یکشنبه درحساب ها بود. فوری جلوی بانک ها و دستگاه های خود پرداز صف های طولانی تشکیل شد. مقام های دولتی از مردم خواستند همۀ پول را یکجا برندارند.

گرچه مجلس از دو سال پیش مخالف این اقدام بود. اما در پایان 175 نفر از 290 نماینده به این اصلاحات رأی مثبت دادند. حتی رئیس مجلی علی لاریجانی که معمولاٌ از مخالفان سرسخت رئیس جمهور است ازاین کار حمایت کرد. نامزدان شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری میرحسین موسوی و مهدی کروبی گرچه در اصل مخالف اصلاحات اقتصادی نیستند اما دربیانیۀ مشترکی تأیید کردند با توجه به بیکاری سی درصدی و عدم رقابت و تحریم و بحران، افزایش قیمت ها «بارسنگینی بر دوش اقشار متوسط و کم درآمد» نهاده می شود.

تنها یارانه های سوخت و برق و گاز برای دولت 114 میلیارد دلار در سال هزینه دارد. برای نان، دولت چهار میلیارد دلار یارانه پرداخت می کند. تخمین زده می شود که نیمی از پول صرفه جویی شده هزینۀ پرداخت های مستقیم می شود. قیمت برق قرار است در این ماه سه برابر شود، آب چهار برابر و گاز شهری پنج برابر. آرد یارانه ای تا کنون کمتر از کیلویی یک سنت بوده است. قیمت آزاد آن خیلی بیش از ده سنت خواهد بود. علاوه بر این شکر و روغن خوراکی و شیر و برنج با حذف یارانه ها گران تر خواهند شد.

احمدی نژاد به عمد میزان افزایش قیمت را در مورد تک تک کالاها و خدمات اعلام نکرد – ظاهراٌ برای جلوگیری از احتکار و سودجویی. تعداد زیادی از ناظران قراراست مراقب باشند که کسی سرخود قیمت ها را بیشتر نکند. البته در زمان جنگِ عراق علیه ایران اینگونه اقدام ها تأثیری نداشت: کارهایی نظیر این بیشتر باعث می شود که کالاها از گردش آزاد درآیند و در بازار سیاه با قیمت بیشتر عرضه شوند. حتی معاون وزارت اقتصد و دارایی رضا فرزین اذعان می کند که جلوی افزایش قیمت ها را نمی توان با ایجاد ترس و تعقیب کیفری گرفت.

هرکس می خواسته کمک مستقیم دولتی دریافت کند باید قبلاٌ ثبت نام می کرده است. منتقدان حکومت ادعا می کنند چهار تا پنج میلیون ایرانی که به دلیل وضعیت اقتصادی خود در اصل مستحق دریافت بوده اند تاکنون لحاظ نشده اند؛ زیرا به گفتۀ این منتقدان اینها در تظاهرات ضد دولتی شرکت کرده اند یا از نظر سیاسی قابل اعتماد نیستند. بویژه در استان های نا آرام بلوچستان و کردستان ظاهراٌ دولت هنوز پرداخت نکرده است.

از: رودُلف کیمِلی

در: زود دویچه تسایتونگ


 


تقریبا یک هفته پس از اجرای طرح رئیس جمهور محمود احمدی نژاد برای حذف سیستم طولانی مدت یارانه های دولتی، ایرانی ها از افزایش شدید نرخ های تعیین شده دولت برای کالاهای اساسی همچون سوخت و نان گیج شده اند و نشانه هایی از افزایش سرخوردگی و عصبانیت مشاهده می شود.

رانندگان کامیون، دارندگان تاکسی و نانواها از اولین افرادی هستند که فشار اقتصادی طرح حساس سیاسی افزایش قیمتها را احساس می کنند؛ طرحی که از روز یکشنبه شروع شد. و به نظر می رسد که بسیاری از آنان در اعتراض به این وضعیت دست از کار کشیده اند. در خیانهای پایتخت، در ادارات و در وسایل حمل و نقل عمومی، ابراز نگرانی، عصبانیت و هشدار در هر جایی شنیده می شود. در گذشته، افزایش قیمتها به آشوب و ناآرامی در ایران منجر شده بود.

دولت استدلال می کند که این تغییرات برای رشد اقتصاد ایران ضروری است. ولی مجلس مخالفتهای خود با شیوه افزایش قیمتها را که در حال اجرا است، اظهار داشته است و از این امر شکایت دارند که دولت، جزئیات این طرح پیچیده اقتصادی را در اختیار آنها نگذاشته است. یک قانونگذار بانفوذ، حمیدرضا کاتوزیان، افزایش قیمتها را «شوکه کننده» نامیده است.

دولت می گوید افزایش قیمتهای جدید را تثبیت کرده است تا از تورم افسارگسیخته پیشگیری کند. فرماندهان بسیج هفته قبل گفتند که دولت اعضای شبه نظامی بسیج را استخدام کرده است تا با تاجرانی که قیمتها را زیاد حساب می کنند، برخورد کنند. اما افرادی که افزایش قیمتها، بیشترین تاثیر را بر آنان داشته است، شکایت می کنند که در حال از دست دادن سرمایه و پولشان هستند چون قیمتهای تثبیت شده از سوی دولت به کلی به آنان اجازه نمی دهد تا هزینه های جدید را روی نرخ تولیدات و خدمات شان حساب کنند.

در ایستگاه راه آهن شهر، یک ساندویچ فروش که اسمش را فقط علی معرفی می کند، از این امر شکایت می کند که بعد از افزایش قیمت نان های سنتی که از 15سنت به 40سنت رسیده است، دچار خسارت مالی بدی شده است.

او در بین مسافرانی که با عجله در سالن بزرگ ایستگاه راه آهن متعلق به سال 1920 در حال رفت و آمد هستند، گفت:« من اجازه ندارم قیمتها را افزایش بدهم ولی دولت می تواند». «همه ما داریم پولمان را از دست می دهیم. مردم بی نهایت آشفته و داغان هستند».

در جنوب پایتخت، در ترمینال وسیع کامیون نزدیک اکبرآباد، راننده کامیونی وجود نداشت تا محموله کالاهایی از گوجه فرنگی های تازه گرفته تا سیگار را بارگیری کند و آنها را به 31شهرستان ایران برساند. بعد از افزایش رسمی قیمت سوخت دیزلی از قیمت 6 سنت برای هر گالن که دارای سوبسید زیادی بود، به یک دلار و 32سنت در هر گالن، هزاران راننده سرتاسرکشور به سادگی کارشان را متوقف کرده اند.

فرهاد قلیزاده، از کمپانی حمل و نقل تک ترابر گفت که هیچ وقت این ترمینال را که در حالت عادی شلوغ و پرهیاهو است، این گونه خالی ندیده است. او گفت: «دولت سهمیه کمی از سوخت را با توجه به نوع کامیون به آنها ارزان تر داده است ولی این سهمیه خیلی زود تمام می شود». «بیشتر رانندگان دست از کار کشیده اند و کارکردن را متوقف کرده اند تا زمانی که به آنها اجازه داده شود که قیمتها را افزایش دهند».

یک همکارش هم وارد بحث شد و شکایت کرد که خود دولت قیمتها را ده برابر افزایش می دهد اما خیلی های دیگر را از انجام این کار ممنوع می کند. او گفت: «این دیوانگی است».

دولت، نرخ تاکسیها، اتوبوس ها و قایق ها را هم تثبیت کرده است. خبرگزاری مهر روز سه شنبه گزارش داد بعضی سرویس های حمل و نقل، همانند اتوبوس های درون شهری، پروازهای داخلی و مترو اجازه ندارند به هیچ وجه قمیتها را افزایش دهند در حالی که اتوبوس های بین شهری و برخی تاکسی ها می توانند کرایه ها را تا 18 درصد افزایش دهند. گفته می شود پلیس های مخفی در حال نظارت بر قیمت ها هستند ولی بسیاری از مردم با آنها روبرو نشده اند.

یک راننده تاکسی تهرانی که نمی خواست نامش مشخص شود، گفت: «قیمت بنزین 60درصد گران تر شده است و من باید 8درصد نرخ کرایه را افزایش دهم».« حالا این کجا منطقی است»؟

ایران، سابقه آشوب بعد از افزایش قیمتها را دارد. در سال 1996 با هیلکوپتر تیراندازی شد تا شورش ها بعد از افزایش قیمت نان در اسلامشهر، همسایه فقیر تهران، فرونشانده شود. در سال 2007، وقتی که دولت قیمت سوخت را افزایش داد و برای وسائل نقلیه شخصی سهمیه سوخت وضع کرد، جمعیت عصبانی پمپ بنزین ها و سوپرمارکت ها را به آتش کشیدند.

اما از روز یکشنبه که تازه ترین دور افزایش قیمتها به اجرا درآمد، تاکنون هیچ رویدادی گزارش نشده است.

دولت و حامیانش ماه هاست که هشدار داده اند که مخالفان طرح حذف یارانه ها به عنوان «اغتشاش طلبان» به شمار می روند؛ اسمی که دولتی ها به معترضان مخالف سیاسی نسبت می دهند که انتخاب مجدد احمدی نژاد در ژوئن 2009 را نپذیرفتند و توسط نیروهای امنیتی در خیابانها درو شدند. نیروهای پلیس بعدازظهر روز پنجشنبه با موتورسیکلت در مرکز تهران درحال گشت زنی بودند.

مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد رئیس جمهور در مصاحبه اخیر خود گفت:« این طرح، اقتصاد را شفاف می کند و انحصار را از بین می برد و به دولت اجازه می دهد تا در بخش تولید سرمایه گذاری کند». «ما احتیاج دارم تا این کار را انجام دهیم تا کشورمان را رقابتی کنیم».

بیشتر از 60 میلیون ایرانی برای دو ماه آینده حدود 80 دلار از سوی دولت به عنوان کمک هزینه اقتصادی برای قیمت های جدید انرژی، آب و دوجین دیگر از تولیداتی که به تدریج اعلام شدند، دریافت کرده اند. دولت برای سوخت، نرخ های گوناگونی را در نظر گرفته است، شامل قیمت های خیلی پایین برای سهمیه های محدود.

راننده یک کامیون ماک نارنجی اوراقی گفت:«من اصلا نشنیدم که دولت پولی به مردم داده باشد. پدر و پدربزرگم هم چنین چیزی ندیدند». «وقتی آنها (دولت) چنین پولی را می بخشند به این معناست که ما در رنج و دشواری هستیم. من می ترسم افزایش قیمت سوخت فقط برای شروع باشد».

علی حسینی، 22ساله که پیک موتوری است با مادرش نشسته و حساب کرده که حتی با یارانه های دولتی هم که دریافت کرده اند، تغییر یارانه ها خبر بدی است. او گفت:«یک ماه و یا کمتر از آن طول می کشد که هدیه های دولتی به آخر می رسد». « بعد از آن مردم با قیمت های واقعی مواجه می شوند. من واقعا نمی دانم بعد از آن چه اتفاقی می افتد».

از: توماس اردبرینک و کاترین آرمین سرجوئی

در: واشنگتن پست


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته