-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۱۰, جمعه

Latest News from Emrooz for 12/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



khatami-14.jpg
آزادی زندانیان سیاسی، اجرای قانون اساسی و تضمین انتخابات آزاد، این کف مطالبات اصلاح طلبان است که توسط رئیس جمهوری سابق، محمد خاتمی بیان می شود. پیش از این دو رهبر دیگر جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم این خواسته ها را به عنوان مطالبات حداقلی مخالفان بیان کرده بودند. اما چرا خاتمی این خواسته ها را به عنوان پیش شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات آتی عنوان می کند و مگر خاتمی هنوز به صندوق رای به عنوان تنها راه پیشبرد دموکراسی در ایران اعتقاد دارد؟
پاسخ به این پرسش نکته اساسی در تحلیل گفته های جدید محمد خاتمی است. به عبارت بهتر خاتمی هرچند می داند لااقل دولت فعلی با هر صندوق رایی بیگانه است و اساساً به دموکراسی رای ها اعتقادی ندارد، این پیام را نه خطاب به دولت بلکه به عنوان کلام آخر خطاب به حاکمیت فعلی و رهبری عالی نظام بیان کرده است و می تواند از این گفته دو منظور داشته باشد. اول آنکه رهبری هنوز می تواند با درنظر گرفتن مصالح عالی کشور و نظام، مسیر بازگشت به انقلاب را انتخاب کند. مسیری که در تمام روزهای پس از انتخابات خرداد 88 به نادرستی پیموده شده است و آیت الله خامنه ای به هر دلیل، راه درست را در همگایی به کسانی دیده است که نه تنها به انقلاب و نظام اعتقاد ندارند بلکه اگر فرصتی داشته باشند چندان بدشان نمی آید در جلوی رهبری گردنگشی کنند و زهر خود را به او هم بریزند. نگاه نکنید به خنده های جلوی دوربین و دست و بازو بوسیدن محمود احمدی نژاد. رئیس دولت فعلی از همان روز که حکم رهبری در مورد تغییر معاون اول منتخب خود، اسفندیار رحیم مشائی را با اکراه پذیرفت و این اکراه را علناً نشان داد تا امروز که وزیر امور خارجه، منوچهر متکی را که مستظهر به حمایت رهبری بود با خفت برکنار نمود اثبات کرده است که چندان به آیت الله خامنه ای وقعی نمی گذارد و با تایید انتخابات خرداد 88، رهبری نظام را گروگان خود می داند. او از سویی خود را به رهبری منتسب می کند تا از آسین ناگزیر پس از انتخابات رهایی یابد و از سوی دیگر برای او شاخ و شانه هم می کشد. پیام خاتمی در تاکید بر اجرای قانون اساسی و تضمین انتخابات آزاد ناظر به همین موضوع است و تصمیم گیر نهایی در آن نه احمدی نژاد که شخص آیت الله خامنه ای است.
روی دیگر سخن رئیس جمهور سابق و اصلاح طلب ایران، خطاب به مخالفان محمود احمدی نژاد درون سیستم فعلی است. آنها که مدعی هستند از حق اپوزسیون بودن اصلاح طلبان دفاع می کنند، آنها که زمانی برای میرحسین موسوی پیام تبریک ریاست جمهوری فرستاده بودند، آنها که خود می دانند اگر قرار باشد مسیر بر همان خواست و رای احمدی نژاد پیموده شود یک محسن رضایی دیگر خواهند بود که در انتخابات ریاست جمهوری آتی باید به کمتر از 1 میلیون رای رضایت دهند و ریاست جمهوری مشائی، ثمره هاشمی و یا یکی دیگر از حلقه اطرافیان احمدی نژاد را شاهد باشند. افرادی مانند علی لاریجانی و شاید باقر قالیباف. پیام خاتمی خطاب به اینان است که ظرفیت رای اصلاح طلبی و حتی جنبش سبز که بنا به اعلام خود دولت فعلی ، میلیون ها نفر است تنها در صورتی وارد بازی می شود که کف مطالبات جنبش سبز و اصلاح طلبان مورد پذیرش قرار گیرد. خاتمی این پیام را به صورت مسالمت آمیز به این گروه یادآوری می کند و به آنها هشدار می دهد که اگر قرار باشد بر اجرای قانون اساسی و انتخابات آزاد تاکید نداشته باشند سرنوشت خوبی در انتظار آنها نخواهد بود و همانند محسن رضایی شکست خورده ای خواهند بود که در حالی که می داند در انتخابات تقلب شده است و نماینده وی در حضور رهبری پس از راه پیمایی 25 خرداد مصرانه از ابطال و تجدید انتخابات سخن می راند اما به هر دلیل حاضر می شود با جریان غالب فعلی بسازد.
خاتمی در عین حال می داند که هم آیت الله خامنه ای و هم اصول گرایان ناراضی از احمدی نژاد، برای روزهای آینده ای که قرار است از قدرت طلبی دولت کودتایی جلوگیری کنند دست نیاز به سوی اصلاح طلبان دراز خواهند کرد. برای آن روز است که رئیس جمهوری سابق ایران پاسخ آنان را امروز داده است. اگر گوش شنوا و چشم بینایی وجود داشته باشد و آنچه که از بصیرت بارها و بارها گفته می شود یک بار در آینه رفتار خود آنان به کار رود.
منبع : ندای سبزآزادی


 


arash pajooh.jpg
سید محمد خاتمی در جلسه ای که با اقلیت مجلس داشت به نکاتی اشاره کرد که یکی از این نکات اعلام کف خواست اصلاح طلبان بود.

برای واکاوی صحبت های رئیس دولت اصلاحات باید به چند نکته اشاره کرد که مهم ترین آن تاکید بر "کف" خواست هاست. آزادی زندانیان سیاسی، اجرای قانون و تضمین انتخابات آزاد به عنوان کف خواست ها معرفی شده در حالی که معتقدم، میشود با پردازش به همین سه نکته به بیش از کف خواست ها هم رسید.

در این یک سال و چند ماهی که از کودتای انتخاباتی و حوادث پیرامون آن گذشته، فعالین اجتماعی، سیاسی و عامه توده های مردم فشار های سنگینی را تحمل کرده اند، از دستگیری ها و بازداشت های فرا قانونی تا تجاوز و شهادت جوان ها، از کهریزک تا خیابان های تهران، نمیتوان منکر هزینه سنگینی شد که در یک سال گذشته ملت ایران متحمل شده است. اما برای تعیین استراتژی و گشودن راهی برای فردا باید به فردا نگاه کرد و به پیش رو. بسیاری از نیروهای سیاسی ایران سالهای سال، زمانی که میتوانست برای ارائه راه کار و تئوری جدید هزینه شود را هزینه گذشته کردند و هنوز هم در ادبیاتشان به جای روزنه راهی برای فردا، مدام بغضی ست که از دیروز سخن میراند.

تبدیل انرژی امید بخش رو به فردا به خشم و انتقام، فکر را از بدنه هر جنبشی میتواند جدا کند. زمانی که فکر از بدنه جنبش فاصله بگیرد تحلیل ها به تخلیه روانی و راه کار ها به راهی برای فرو نشستن بغض تبدیل میشود. اگر ملت ما که بیش از یک قرن است در پی رسیدن به حق حاکمیت تلاش می کند، نگاهش را به سوی فردا متمرکز کند، میتواند فورانی از ایده و فکر نو برای پیشبرد اهداف ترسیم کند. برای رسیدن به هدف، برای پاسداشت خون شهدا و برای به ثمر نشستن هزینه هایی که ملت داده اند باید به فردا نگریست و برای ساخت فردا چاره ای کرد، بی شک دادگاهی امرین و قتل قاتلین تنها هوده اش آرامشی کوتاه است که نه خون ها را به ثمر میرساند و نه سختی ها را. سخن مادر سهراب اعرابی میتواند خاتمه خوبی برای این بحث باشد.

اما کف خواست ها؛ روند رشد دموکراسی همواره دستخوش نبرد با استبداد و خود کامگی بوده است. دموکراسی با میزان آزادی های فردی تعریف می شود اما با محدود شدن این آزادی ها به پایان نمیرسد. روند دموکراسی میتواند گاهی به سوی خود کامگان و گاهی به سوی حق حاکمیت ملت چرخش داشته باشد.دموکراسی تا زمانی امید به تنفس اش هست که تمام این تحولات به فرایند رسیدن به حق حاکمیت ملی یاری دهد؛ اعلام کف خواست هایی که عموما در شروع حکومت های دموکراتیک سقف بوده و رفته رفته خواست های دیگر جامعه به آن تزریق شده، در این وهله زمانی می تواند راه گشا باشد. تاکید بر برگزاری انتخابات آزاد که در سخنان خاتمی موج میزد نقطه ابتدایی و انتهایی دموکراسی و حق حاکمیت ملت است، تاکید بر آزادی انتخابات نه تنها در حوزه مجلس و قانون گذاری که در تمامی حوزه های انتخابی مورد نظر خاتمی و مورد اشاره بحث ماست. دموکراسی میزان پایبندی حاکمیت به قانون و حقوق شهروندی در چهارچوب قانون است، حال اگر قانونی نتواند خواست جامعه را بسط دهد محکوم به اصلاح است؛ نکته ای که خاتمی هم به آن اشاره کرد و نقد بر قانون را در چهارچوب همان حق شهروندی که قانون در نظر گرفته است با تاکید قانونی خواند.

خواسته دیگر که در صف خواست های حداقلی عنوان شده از سوی خاتمی قرار دارد آزادی زندانیان سیاسی و ایجاد فضای آزاد برای احزاب و گروه هاست؛ خواستی که میتواند روند دموکراسی را تضمین کند و کفه سنگین ترازو را به سمت ملت پایین بکشد؛ خواستی که تا زمانی که محقق نشده است اصل آزادی انتخاب هم میسر نخواهد بود و همواره با چالش روبرو خواهد شد. آزادی احزاب میتواند رنگین کمانی از انتخاب برای توده تشکیل دهد و تضمین کننده سلامت روند مردم سالاری باشد.

خواسته ای که بیش از دو خواست دیگر مورد نقد منتقدان است، خواست پای بندی به قانون اساسی و اجرای همه جانبه آن است، باید توجه داشت که به همان میزان که نواقص قانون اساسی انکار نا پذیر است، اصل های قابل تامل که در راه رسیدن به مردم سالاری میتواند همراه باشد و یا در هر حاکمیت دموکرات دیگری اصل هست هم نباید از نظر دور داشته شود.

باید به این نکته توجه کرد که دو خواست اول که در بالا به آن اشاره شد نیاز مند اجرایی شدن قانون است؛ به عبارت دیگر همین قانون اساسی که نقد به آن وارد است خود میتواند جایگاهی باشد برای نیل به اهدافی که در روند دموکراسی نیاز است. باید بیشتر توجه کرد و عنایت داشت که اجرای همه جانبه قانون اساسی بیش از آنکه مضر باشد مفید است و میتواند خود کامگان را به عقب براند.

در آخر نکته ای که باید به آن اشاره شود، توجه به حداقلی ها و حداکثری هاست. مشخصا برای رسیدن به جامعه آرمانی نیاز به اهداف بلند تر هست، مشخصا خواست های کلان تری هم در سطح جامعه وجود دارد، اما باید به قابل لمس بودن و وجود راه کار برای رسیدن به خواست ها هم توجه داشت. نمیتوان و نباید به یک باره خواستار رسیدن به جامعه ای آرمانی بود، این مهم نه از نظرتئوری های جامعه شناسی و نه از نگاه تئوری های معقول سیاسی امکان پذیر نیست و تنها هوده آن جابه جایی قدرت و گذر از استبداد به استبداد است.


 


morad enadi.jpg

مراد عنادي طي حكمي به عنوان مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور منصوب شد. این خبر اگر چه تنها حکایت از یک جابجایی سازمانی دارد اما وقتی یک طرف این جابجایی یک مجری تلویزیون باشد جالب خواهد شد. عنادی همان کسی است که در هیئت مجری برنامه‌های سیاسی مانند گفتگوی ویژه خبری (شبکه 2) بارها روی صفحه تلویزیون ظاهر شده و بینندگان این رسانه بارها او را مقابل محمود احمدی‌نژاد به عنوان مصاحبه‌کننده دیده‌اند. او اکنون جایگزین غلامرضا نورمحمدان شده که سالهای سال است در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مشغول خدمت بوده است. عنادی را خرمشاد به این سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آورد؛ فردی که تغییرات زیادی در این سازمان بعد از انتصابش صورت داده است.


 


معاون وزیر خارجه سابق کشورمان با تاکید بر اینکه «دستگاه دیپلماسی کشور در برابر واقعیتی به نام ویکی‌لیکس خواب است»، هشدار داد که امروز امارات و برخی از کشورهای عرب منطقه تهدید اول امنیت ملی ایران هستند و دستگاه سیاست خارجی از این مهم غفلت کرده است.
به گزارش آفتاب، دکتر سیدمحمدصادق خرازی در بخش پایانی نشست «بررسی ابعاد و نتایج ویکی‌لیکس» که ظهر دیروز با حضور دیپلمات‌ها، اساتید دانشگاه، دانشجویان و اصحاب رسانه در محل سایت دیپلماسی ایرانی برگزار شد به تبیین اهمیت این اسناد بر جهت‌گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با اشاره به اهمیت شناخت و درک روان‌شناسی موجود در غرب و اختلاف دیدگاهی که بین جریان‌های روشنفکری معترض اروپا و آمریکا و دنیای غرب با دولت‌هایی که تضییقات و محدودیت‌های بیشتری را درخصوص جریان آزاد گردش اطلاعات انجام می‌دهند، اظهار داشت: «دنیای امنیتی بعد از یازدهم سپتامبر نشان می‌دهد که چالشی جدی، بین تاثیرگذاران اجتماعی و دولت‌مردان به‌وجود آمده است.»
وی افزود: «در جریان جنگ‌های آمریکا با افغانستان و عراق یا جنگ‌هایی که در منطقه رخ داده و یا جنایاتی که در سرزمین‌های اشغالی می‌شود شاهد یک اطلاع‌رسانی آگاهانه آزاداندیشان در غرب هستیم.» پرسش بزرگی امروز در میان آزادانیشان و روشنفکران مسلمان و عرب به‌وجود آمده است که چرا دولت‌های‌شان بی‌تفاوت نسبت به سرنوشت فلسطین و قدس شریف هستند و بی‌تفاوت نسبت به جنایات اسراییل ولی با کینه در پی تحریک قدرت‌های خارجی در حمله به ایران هستند.»
وی تصریح کرد: «اگر در یک روان‌کاوی و روان‌شناسی سیاسی اولیه بررسی و بحث کنیم، می‌بینیم که امروز چالش جدی و اساسی در دنیای غرب در حال شکل‌گیری است، از یک‌سو جریان روشنفکری و جریان نخبگان، اساتید، جریان معتقد به منطق دموکراسی هستند و از سوی دیگر محدودیت‌هایی که توسط دولت‌های غربی برای تثبیت امنیت ایجاد می‌شود که این دو متعارض و درگیر هستند.»
خرازی یادآور شد: «در دوره ریاست‌جمهوری بوش رسما گفت اگر بنا باشد بین امنیت، آزادی و دموکراسی یکی را انتخاب کنیم آن امنیت است در حالی‌که بسیاری از نخبگان تصمیم‌ساز و تاثیرگذار سیاسی در آمریکا معتقدند آزادی و دموکراسی بر امنیت اولویت دارد و این چالش بنیادین جزئیات خود را در جریان ویکی‌لیکس نشان می‌دهد و بنابراین باید با نگاهی روان‌کاوانه به پدیده ویکی‌لیکس نگاه کرد و آن را ارزیابی نمود.»
او در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه که «ماجرای ویکی‌لیکس، فاصله بین دولت‌ها و ملت‌ها را دنیای اسلام بیشتر خواهد کرد»، گفت: «وابستگی، دلبستگی و پیوستگی دولت‌های عرب و دولت‌های اسلامی به قدرت‌های جهانی خواسته آن ملت‌ها نیست.»
این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی افزود: «اهداف و پیوستگی‌های ملت‌هایی که در دنیای اسلام زندگی می‌کنند متفاوت از دولت‌هاست و به‌نظر من این باعث شکاف بین نخبگان و جریان آزاداندیش عرب با دولت‌های عرب می‌شود.»
خرازی تاکید کرد: «بر این اساس یک مخاطبان جدی در دنیای اسلام و دنیای عرب وجود دارند به نام افکار عمومی، جنبش‌های اسلامی و جریانات و نحله‌های روشنفکری و متاسفانه به‌دلیل گرایشاتی که امروز در دستگاه دیپلماسی کشور وجود دارد ایران از این جریانات فاصله پیدا کرده است، گرچه شعارهای تند و پر هزینه داده می‌شود ولی بی‌تفاوتی دستگاه‌های دیپلماسی کشور و جدی تلقی نکردن واقعیت ویکی‌لیکس و تاثیراتی که ویکی‌لیکس بر جهان سیاست گذاشته موجب شده که آنگونه که بایسته و شایسته دستگاه سیاست خارجی است و این اسناد مورد مداقه قرار نگیرد.»
وی ادامه داد: «قطعا ماجرای ویکی‌لیکس در تمامی کشورهای دنیا و در مسائل داخلی آنها تاثیر می‌گذارد، اگر کسی مطبوعات و جریانات آزاد اطلاعات را در اروپا، آمریکا و دیگر کشورها را رصد کند می‌بیند که جریان اپوزیسیون از این اسناد علیه جریان حاکم به عنوان یک فاکتور مهم و یک برگ برنده استفاده کرده و می‌کنند.»
سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، تصریح کرد:«امروز درمعادلات سیاسی و داخلی کشورهای غربی حتی در معادلات منطقه ایی تاثیرات تدریجی ان را می توان مشاهده کرد.»
خرازی با بیان اینکه «طبیعی است که این اسناد در آینده سیاسی تحولات داخل کشورمان هم مورد بحث و نقد قرار گیرد»، یادآور شد: « بالاخره جریان آزاد فکری در ایران وجود دارد و این سئوال را می‌کند که چرا در برابر دنیای عرب و کشورهای عرب ما واگرایانه عمل کردیم و سیاست ما در عین اینکه می‌خواست آنها را جذب کند، به‌نحوی از انحاء واگرایانه بوده و نه تنها نتوانسته تنش‌زدایی کند و اعتمادآفرین باشد بلکه نشان می‌دهد بی‌اعتمادی‌ها بیشتر و بیشتر از گذشته شده است و حتی سیاست بازدارنده که استراتژی دولت نهم و دهم هست ناکارآمد بوده است.»
خرازی همچنین تاکید کرد: «کینه و خصم دولت‌های عرب، از اسرائیلی‌ها نسبت به ایران کمتر نیست و از سوی دیگر حضور قدرت‌های بیگانه به تحریک برخی از کشورهای منطقه در محیط پیرامونی ایران از خلیج‌فارس گرفته تا آسیای مرکزی تا قفقاز تا مرزهای شرقی در افغانستان و پاکستان و کل آب‌های جنوبی به‌وضوح دیده می‌شود و ناتو را هم در هم‌جواری و همسایگی خود می‌بینیم.»
وی در ادامه تصریح کرد: «با توجه به آرایش شکل گرفته در اطراف ایران به این نکته می‌رسیم که علت حضور این قدرت‌ها جز سیاست‌های تحریک‌آمیز اعراب و جز نقش مخربی که صدام و هم‌پیمانان استراتژیک دیروز صدام و دشمنان امروز صدام داشتند نیست، همین موضوع نشان می‌دهد که سیاست مدارای ما در مقابل اعراب اشتباه بوده و اتفاقا سیاستی که اول انقلاب اتخاذ شد و دیپلماسی روزهای نخستین انقلاب در برابر اعراب که آنها نگران ایران باشند گویا بهتر جواب می‌دهد.»
خرازی با بیان اینکه «امروز پایگاه‌های اصلی اطلاعاتی و امنیتی که در امارات هست در تاریخ هیچ کشوری سابقه ندارد»، اظهار داشت: «بیش از چند هزار افسر اطلاعاتی در امارات سیستم و وضعیت سیاسی ایران را رصد می‌کنند، مهمترین پایگاه‌های اطلاعاتی غرب در دو ایستگاه منطقه است، یکی در اسرائیل و یکی در امارات و اصلا آن وضعیت موجودی که در امارات هست قابل مقایسه با آنچه که در اسرائیل هست نیست.»
این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی همچنین تاکید کرد: «امروز، امارات و برخی از کشورهای منطقه تهدید اول امنیت ملی ایران هستند، تهدید اول امنیت ملی ایران کشورها و قدرت‌های غربی که در منطقه حضور دارند نیست چرا که می‌توان به نوعی با آنها در یک گفتمانی منافع و تهدیدات مشترک را مورد بررسی قرارداد انچه مهم است نفاق و تحریک عربی است که اوج آن در رفتار منافقانه حکام ابوظبی است.»
معاون وزیر خارجه اسبق کشورمان افزود: «آنچه که امروز کاملا محسوس و مشخص است و از مباحث مختلف سیاسی و از اطلاعات موجود در ویکی‌لیکس مشهود است، آن است که بسیاری از کشورهای عرب به دنبال براندازی نظام سیاسی در ایران هستند.»
این کارشناس ارشد سیاست خارجی کشورمان در ادامه اظهار داشت: «این خوابی که دستگاه دیپلماسی کشور و سیاست‌مداران مسئول را فرا گرفته، بزرگ‌ترین درد امروز دستگاه دیپلماسی کشور است، دستگاه سیاست خارجی کشور تبدیل به یک وزارتخانه تبلیغات و تشریفات شده است.»
وی ابراز امیدواری کرد در دوره جدید نوآوری و تحول وجسارت جایگزین کوته‌نگری و عافیت‌طلبی شود.
این تحلیل‌گر سیاست خارجی کشورمان افزود: «دستگاه سیاست خارجی تمام انرژی خود برای ماجرای قتل عام جنگ دوم جهانی، هولوکاست صرف و سرمایه‌گذاری کرد و تمام منافع ملی کشور را در سبد یک واقعه‌ای و موضوعی گذاشت که نه ربطش با ایران مشخص است و نه نسبتی با ایران و دنیای اسلام دارد، اما در برابر واقعیتی به نام ویکی‌لیکس این‌طور بی‌تفاوت است که این نشان‌دهنده آن است که اولویت‌ها درسیستم سیاسی متاسفانه متفاوت شده و نیاز به بازخوانی مجدد اولویت‌های‌مان داریم.»
معاون وزیر خارجه سابق کشورمان تصریح کرد: «ویکی‌لیکس یک واقعیتی را باید حداقل به دولت جمهوری اسلامی و نظام سیاسی و نظام دیوان‌سالار ایران منتقل بکند و آن این است که واقعیت‌ها آن‌گونه‌ای که دوستان فکر می‌کنند و دوست دارند باشد، نیست و کسانی که نشان می‌دهند دوستان ایران هستند چندان دوست ایران نیستند و آن تهدیداتی که فکر می‌کنند تهدیدات اصلی امنیت ملی ایران است معلوم نیست که آن تهدیدات واقعیت داشته باشد.»
خرازی با تاکید بر اینکه ژورنالیسم کنش‌گر تاثیرات جدی خودش را در سیاست کشورها حتما خواهد گذاشت، خاطر نشان کرد: «دستگاه سیاست خارجی و دستگاه ارتباط جمعی ایران اعم از دولتی و بخش خصوصی می‌بایست نسبت به ویکی‌لیکس حساس‌تر باشند و می‌بایست دستگاه یا اداره‌ای در ایران به‌وجود بیاید و تک‌تک این اسناد حتی آنهایی که مربوط به ایران نیست ولی می‌تواند شناخت خوبی را نسبت به روان‌شناسی دولت‌ها و سیاست‌مداران و دیپلمات‌های خارجی و اصولا سیستم سیاسی امریکا و اروپا داشته باشند که فرصت بسیار مغتنمی است و می‌تواند بهترین امکان برای ارتقا سطح بینش و دانش و خود اگاهی را برای سیاستمداران و دیپلماتها، کارشناسان، اهالی مطبوعات ایران باشد.»


 


چرا منوچهر متکی برکنار شد؟ گلف نیوز در پاسخ به این پرسش چند مسئله را توامان بررسی کرده و در پایان ادعا می‌کند که محمود احمدی نژاد به این دلیل متکی را برکنار کرد تا بتواند با آمریکا و غرب بر سر پرونده هسته‌ای به توافق برسد.

این روزنامه انگلیسی زبان چاپ امارات در تحلیل خود، برکناری منوچهر متکی را در ارتباط مستقیم با پرونده هسته‌ای و تحریم‌ها دانست.

گلف نیوز هدفمندکردن یارانه‌ها را به عنوان یک پروژه سخت اقتصادی در کنار تحریم‌ها قرار داده و به این نتیجه رسیده است که دولت احمدی‌نژاد برای اجرای بی درد سر هدفمندی باید تحریم‌ها را خنثی نماید و برای خنثی نمودن تحریم‌ها چاره‌ای جز توافق با آمریکا و غرب بر سر پرونده هسته‌ای ایران ندارد.

گلف نیوز می نویسد منوچهر متکی با محمود احمدی‌نژاد در پرونده هسته‌ای اختلافاتی داشته است؛ اختلافاتی که به موضوع توافق با غرب در پرونده هسته‌ای باز می‌گردد.

این روزنامه برکناری منوچهر متکی و حضور علی اکبر صالحی در وزارت امور خارجه را در این راستا تحلیل کرده و نوشته است: «هنوز مشخص نیست خانه تکانی در دستگاه سیاست خارجی ایران چگونه بر سیاست خارجه این کشور، خصوصاً معضل هسته ای و روابط آینده با آمریکا، اثر خواهد گذاشت. معضل هسته ای تاکنون دور از دسترس وزارت خارجه نگاه داشته شده و منحصراً توسط شورای امنیت عالی مدیریت شده است. این شورا، عالی ترین سطح تصمیم گیری سیاسی و امنیتی کشور است.
اما اخراج متکی ممکن است دست احمدی نژاد را برای رسیدن به توافق بر سر موضوعات مهم در زمان مناسب باز گذارد .
گلف نیوز در پایان پیش بینی کرده است: « ممکن است خیلی جای تعجب نداشته باشد که روزی نه چندان دور ببینیم احمدی نژاد برچسب صلح با آمريکا، را به همراه داشته باشد


 


جنگلهای کوهستانهای شمال شهر بهشهر در منطقه هزار جریب از دو شب گذشته تاکنون همچنان در آتش می سوزد.
به گزارش مهر، صبح پنج شنبه دود غلیظی سراسر مناطق شمالی هزار جریب در استان مازندران را پوشاند. این دود به حدی است که تصور می شود تمام این منطقه را مه فرا گرفته است.

علت اصلی آتش سوزی در جنگلهای هزار جریب بهشهر و دود غلیظ ناشی از آن نامشخص است اما مسئولان استانی، خشکی هوا و رطوبت کم و عدم بارندگی را در این آتش سوزی دخیل می دانند.

همچنین مناطقی از جنگلهای استان گلستان در منطقه مینودشت، زیارت و گرگان نیز درحال سوختن است و در این مناطق جنگلی نیز دود غلیظی مشاهده می شود.


 


معاون سازمان خدمات اجتماعی شهر تهران از آغاز طرح ضربتی جمع آوری متکدیان پایتخت خبر داد و افزود: پیش بینی می شود در این طرح 500 متکدی حرفه ای ساماندهی شوند.
رضا جاگیری در گفتگو مهر، با بیان اینکه سازمان رفاه و خدمات اجتماعی مناطق 22 گانه شهرداری تهران و کلانتریهای پایتخت از روز هشتم دیماه طرح ضربتی جمع آوری متکدیان را آغاز کرده اند گفت: این طرح تا 18 دی ماه اجرا خواهد شد و پیش بینی می شود بیش از 400 متکدی از سطح پایتخت جمع آوری شوند.

وی افزود: تمامی مراکز نگهداری از متکدیان آماده پذیرش بیش از 500 متکدی است.

معاون سازمان خدمات رفاه و اجتماعی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چرا مراکز نگهداری از متکدیان بر اساس مصوبه شورای عالی اداری تهران افزایش نمی یابد گفت: بر اساس همین مصوبه ایجاد و مدیریت مراکز نگهداری از متکدیان پایتخت بر عهده فرمانداری تهران است ولی شهرداری بار این مسئولیت را به دوش می کشد.


 


رفیع پیتس، فیلمساز فرانسوی - ایرانی روز چهارشنبه درخواست کرد صنعت سینما برای اعتراض به حکمی که علیه جعفر پناهی صادر شده، دست به اعتصاب سراسری بزند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رفیع پیتس درخواست کرده این اعتصاب سمبلیک در روز یازدهم فوریه و مقارن با روز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، از ساعت سه بعد از ظهر به مدت دوساعت در سرتاسر جهان انجام شود.


این فیلمساز فرانسوی در بیانیه ای گفت: «ما از تمامی دست اندرکاران صنعت سینما، افراد مسئول و مرتبط در امر فیلمسازی و نمایش فیلم، در سرتاسر جهان و فارغ از مرزهای جغرافیایی و سیاسی و دینی، می خواهیم که با تعطیل کردن کار برای دو ساعت، از یک فیلمساز و هم صنف ما، حمایت کنند.»


وی اعلام کرد این اقدام همدردی و حمایت، برای دفاع از جعفر پناهی و محمد رسول اف، دو فیلمساز ایرانی است که با احکام قضایی شدیدی روبرو شده اند.


به گزارش رادیو فردا، رفیع پیتس، سازنده فیلم هایی چون «صنم»، « زمستان است» و«فصل پنجم» است و برخی از فیلم های او در جشنواره فیلم فجر ایران شرکت داده شده و در ایران هم به نمایش درآمده است.


دادگاه انقلاب تهران جعفر پناهی را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلمنامه و مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه محکوم کرده‌است. محمد رسول‌اف، دیگر کارگردان سینمای ایران نیز به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس محکوم شده‌است.


پس از اعلام احکام علیه این دو فیلمساز، اعتراض های جهانی به این احکام انجام شد و واکنش ها هنوز ادامه دارد. جشنواره های فیلم کارلووی واری، برلین، پوسان و کانون های فیلمساز چند کشور هم به صدور این حکم اعتراض کرده اند.


رفیع پیتس در بیانیه خود گفته است: « این دو فیلمساز فقط به دلیل اهمیت دادن به دیگر انسان ها مجازات شده اند. جرمشان این بوده که فقط می خواستند حقایق مربوط به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران را بدانند.»


این بیانیه به همراه نامه ای برای محمود احمدی نژاد در ایران هم ارسال شده است.


 



در آخرین بخش از سند دوم جنایت کهریزک ( قرار صادره نهایی به تاریخ ٨٨/٩/۵پرونده کلاسه ۵٨٧٨/٨٨ )،از صفحه نود و سه تا صد و دو، بازپرس دادسرای نظامی بر عمدی بودن قتل سه قربانی کهریزک تاکید کرده است.

به گزارش جرس، بر اساس شهادت شهود و مجموعه اطلاعات جمع آوری شده، بازپرس پرونده قتل مرحوم کامرانی، روح الامینی و جوادی فر را از مصادیق قتل عمد قلمداد کرده است. بازپرس بر این باور است که ادعای ماموران بازداشتگاه مبنی بر اینکه چند نفر از شما در کهریزک خواهد مرد، گویای وجود قصد فعل و مفروض بودن سوء نیت در متهمان می باشد. نکته قابل توجه در بخش نهایی اینکه ، به رغم استناد و اشاره بازپرس در برخی بندهای نهایی به فوت چهار نفر با این عبارت" اتهامات عدم انجام وظیفه منجربه فوت چهارنفر" و ذکر اتهامات برخی متهمین در این رابطه، در اینجا نیز به جز یک بند اثری از قربانی چهارم مشهود نیست، آنجا که می گوید: " درخصوص شکایت اولیاء دم مرحوم رامین آقازاده قهرمانی علیه متهم ردیف پانزدهم (استوارمهدی گودرزی ) باتوجه به نقص تحقیقات به عمل آمده پرونده در شعبه مطرح رسیدگی می باشد. لازم است مدیر دفتر محترم شعبه بدل مفید دراین خصوص از پرونده تهیه نماید."

در حالی که پیش ازین بر نقش رادان در فرستادن بازداشت شدگان به کهریزک و مرتضوی در دیکته گزارش قتل سه قربانی کهریزک اشاره شده است، در بخش انتهایی این سند آمده است که متهم ردیف اول (سردار سرتیپ احمدرضا رادان) از اتهامات مبرا ست. این گزارش مدعی است که مسئولیت نظارت بر بازداشتگاه کهریزک بعهده فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بوده است نه سرتیپ رادان. بازپرس بر این باور است که رادان از انتقال بازداشت شدگان اعتراضات پس از انتخابات به کهریزک بی اطلاع بوده و لذا به دلیل عدم احراز وقوع جرم از ناحیه نامبرده بازپرس معتقد به قرار منع تعقب وی دارد. در نظرنهایی بازپرس، سرتیپ عزیزالله رجب زاده، بعنوان آمریت در گزارش خلاف واقع و بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی در ارتباط با امور خدمتی منجر به فوت سه نفر، همچنین سرهنگ کمیجانی به اتهام آمریت در ایراد ضرب و جرح شکات، آمریت در ایراد ضرب و جرح منجر به قتل عمدی سه نفر ، محروم کردن بازداشتی ها از حقوق مقرر در قانون اساسی معرفی شده است.

بخش چهارم از سند دوم
ده صفحه آخر سند دوم جنایت کهریزک به نظریه بازپرس در خصوص متهمان پرداخته است که متن کامل آن بشرح زیر است:
page0093(1).jpg
د) نظریه بازپرس:
با عنایت به جمیع محتویات پرونده ، گزارش بازرسی کل ناجا، گزارش هیئت نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی دادگستری استان تهران، اظهارات شکات و گواهان مضبوط در پرونده، نظریه های پزشکی قانونی، اظهارات متهمین به شرح مندرج در پرونده، صورتجلسه های مواجهه حضوری بین شکات و متهمین و صورتجلسه محل به عمل آمده و بنا به دلایل ذیل این بازپرسی قتل مرحوم کامرانی، روح الامینی و جوادی فر را مستند به بند ماده ٢٠۶قانون مجازات اسلامی از مصادیق قتل عمد قلمداد می نماید:

۱-اظهارات مکرر شکات و مطلعین حاکی از این است که مأمورین بازداشتگاه در گفته های خود به بازداشت شدگان تصریح نموده اند که چند نفر از شما در کهریزک خواهد مرد و اینکه شماره تلفن بدهید تا در پرونده شما ضبط گردد چون پس از فوت باید با خانواده شما تماس بگیریم و جسد شما را تحویل آنان دهیم. این اظهارات خود، گویای وجود قصد فعل و مفروض بودن سوء نیت در متهمان می باشد به طوریکه عمل را به همان نحوی که قصد کرده اند واقع ساخته اند.

٢- وضعیت بهداشت، درمان،تغذیه و نحوه نگهداری نامناسب بازداشتی ها در قرنطینه شماره یک که گاهاً فاصله بین دو وعده غذایی قریب به یک شبانه روز به طول می انجامید باعث ضعف مفرط جسمانی بازداشت شدگان و کاهش مقاومت بدنی آنان در مقابل جراحات ناشی از ضرب و جرح می شده است. توضیحاً اینکه در قتل باید بین صدمات وارده و مرگ رابطه علیت( سببیت) برقرار باشد؛ به عبارت دیگر مرگ معلول صدمات وارده باشد، در ما نحن فیه نیز مطابق نظریه پزشکی قانونی علت فوت سه نفر، شدت صدمات وارده ظرف مدت ٧٢ ساعت تشخیص داده شده است.

٣-با توجه به مسبوق بودن ایراد ضرب و جرح نسبت به بازداشت شدگان تحت عنوان اراذل و اوباش و سوابق و حوادث ناخوشایند اتفاق افتاده در خصوص نامبردگان ، مأمورین از ایراد ضرب و جرح نسبت به بازداشتی های اخیر و حتی فوت آنان هیچ ترس و واهمه و ابایی نداشته اند.
علی ای حال از آنجا که قانونگذار در بند ب ماده ٢٠۶ قانون مجازات اسلامی مصرح نموده است:
مواردی را که قاتل عمداً کاری را انجام دهد که نوعاً کشنده باشد هر چند قصد کشتن شخص را نداشته باشد در ما نحن فیه نیز فعل ارتکابی مأمورین ضارب (محمدیان، خمیس آبادی و محمد کرمی) واجد آنچنان خصوصیتی است که حکایت از قصد فعل نوعاً کشنده و نیز قصد انجام عمل نوعاً کشنده را نسبت به مقتولین دارد، از این رو عمل ارتکابی آنان با قتل ملازمه داشته و مستند به بند ب ماده ٢٠۶ قانون مجازات اسلامی ، از مصادیق قتل عمد می باشد.
کهریک - حکم 1.JPG
لذا در خصوص اتهامات انتسابی به متهمین به شرح ذیل اظهار نظر نهایی می گردد:
۱-در خصوص اتهامات آمریت در گزارش خلاف واقع و بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی در ارتباط با امور خدمتی منجر به فوت سه نفر منتسب به متهم ردیف دوم ( سرتیپ عزیزالله رجب زاده).

٢-اتهامات مشارکت در گزارش خلاف واقع، بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی درارتباط با امور خدمتی منجر به فوت سه نفر، محروم کردن بازداشتی ها از حقوق مقرر در قانون اساسی و فراهم کردن موجبات ایجاد جو بد بینی نسبت به ناجا منتسب به متهم ردیف سوم ( سرهنگ روانبخش فلاح).

٣-اتهامات بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی درارتباط با امور خدمتی منجر به فوت سه نفر، فراهم کردن موجبات ایجاد جو بد بینی نسبت به ناجا و محروم کردن بازداشتی ها از حقوق مقرر در قانون اساسی منتسب به متهم ردیف چهارم ( سرهنگ محمد عامریان).

۴-اتهامات آمریت در ایراد ضرب و جرح شکات، آمریت در ایراد ضرب و جرح منجر به قتل عمدی سه نفر ، محروم کردن بازداشتی ها از حقوق مقرر در قانون اساسی ، مشارکت در گزارش خلاف واقع و فراهم کردن موجبات ایجاد جو بد بینی نسبت به ناجا منتسب به متهم ردیف پنجم ( سرهنگ دوم فرج کمیجانی)

۵. اتهامات ایراد ضرب و جرح شکات، محروم کردن بازداشتی ها از حقوق مقرر درقانون اساسی، فراهم کردن موجبات ایجاد جو بد بینی نسبت به ناجا و اهانت به شکات منتسب به متهم ردیف هشتم ( ستوان سید کاظم گنج بخش)

۶. اتهامات ایراد ضرب و جرح شکات، مشارکت در ضرب و جرح منجر به قتل عمدی روح الامینی ، جوادی فر و کامرانی، محروم کردن آنان از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی موضوع ماده واحده قانون احترام به آزادی های مشروع اهانت به شکات و فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا منتسب به متهم ردیف نهم ( استوار محمد خمیس آبادی )

٧.اتهامات ایراد ضرب و جرح شکات، مشارکت در ضرب و جرح منجر به قتل عمدی روح الامینی ، جوادی فر و کامرانی محروم کردن آنان از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی موضوع ماده واحده قانون احترام به آزادی های مشروع، اهانت به شکات و فراهم کردن موجبات ایجاد جو بد بینی نسبت به ناجا منتسب به متهم ردیف دهم ( استوار ابراهیم محمدیان )

٨. اتهامات ایراد ضرب و جرح شکات، فحاشی به شکات، محروم کردن بازداشتی ها از حقوق مقرر در قانون اساسی و فراهم کردن موجبات جو بد بینی نسبت به ناجا منتسب به متهم ردیف یازدهم ( استوار اکبر رهسپار)

٩-اتهامات اهانت به شکات ، ایراد ضرب و جرح شکات، فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا و محروم نمودن شکات از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی موضوع ماده واحد قانون احترام به آزادی های مشروع منتسب به متهم ردیف دوازدهم (استوار حمید زندی)

۱٠- اتهامات اهانت به شکات ، ایراد ضرب و جرح شکات، فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا و محروم کردن بازداشتی ها از حقوق مقرر در قانون اساسی منتسب به متهم ردیف سیزدهم (استوار سید مهدی حسینی فر)

۱۱-اتهامات ایراد ضرب و جرح شکات ، اهانت به شکات و مشارکت در ایراد ضرب و جرح منجر به قتل عمدی روح الامینی، جوادی فر و کامرانی منتسب به متهم ردیف چهاردهم (غیرنظامی محمد رضا کرمی)و همچنین

۱٢-اتهامات ایراد ضرب و جرح ، فحاشی و فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا منتسب به متهم ردیف شانزدهم (استوار مجید وروایی) را محرز دانسته و مستند به مواد ۵۴و۵۵ و ٧٨ قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح و بند ب ماده ٢٠۶ و مواد ۴٨٠ ، ۵٧٠ و ۶٠٨ قانون مجازات اسلامی با رعایت مواد ۱۶، ۱٧، ۴٧،۵٧ همان قانون و ماده واحده قانون احترام به آزادی مشروع ، قرار مجرمیت آنان صادر می گردد.

۱٣-درخصوص اتهامات کتمان حقیقت و فراهم نمودن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا منتسب به متهم ردیف دوم(سرتیپ عزیزا... رجب زاده )

۱۴-اتهام آمریت در ضرب و جرح بازداشت شدگان منجر به قتل ۴ نفر منتسب به متهم ردیف سوم(سرهنگ روانبخش فلاح).

۱۵-اتهامات آمریت در ایراد ضرب و جرح ، کتمان حقیقت ، مشارکت در گزارش خلاف واقع منتسب به متهم ردیف چهارم(سرهنگ محمد عامریان)،

۱۶-اتهامات آمریت در ایراد ضرب و مباشرت در ایراد ضرب ، فحاشی نسبت به شکات و فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا منتسب به متهم ردیف ششم (سروان نعمت ا... اقطایی)

۱٧-اتهامات ایراد ضرب و جرح نسبت به شکات، فحاشی نسبت به شکات، فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا، محروم کردن شکات از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی موضوع ماده واحده قانون احترام به آزادی های مشروع و شروع به قتل منتسب به متهم ردیف هفتم (ستوان یکم حسین وسطی)

۱٨- اتهام شروع به قتل منتسب به متهم ردیف سیزدهم (گروهبان سید مهدی حسینی فر)

۱٩- اتهامات عدم انجام وظیفه منجربه فوت چهارنفر و مصدوم شدن سایر بازداشتی ها و فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا منتسب به متهم ردیف هجدهم (سرهنگ پزشک سجادا... فرهمندپور)

٢٠- اتهامات عدم انجام وظیفه منجربه فوت چهارنفر و مصدوم شدن سایر بازداشتی ها، کتمان حقیقت، فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا منتسب به متهم ردیف نوزدهم (ستوان دوم امان قلی قاضلار )

٢۱- اتهامات عدم انجام وظیفه منجربه فوت چهارنفر و مصدوم شدن سایر بازداشتی ها، کتمان حقیقت و فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا منتسب به متهم ردیف بیستم (ستوان سوم علی جعفرزاده) و همچنین

٢٢- اتهامات عدم انجام وظیفه منجربه فوت چهارنفر و مصدوم شدن سایر بازداشتی ها، کتمان حقیقت و فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا منتسب به متهم ردیف بیست دوم(سروان پزشک حسین صفایی) به دلیل عدم احراز وقوع جرم از ناحیه آنان و دفاعیات موجه آنان عقیده به قرار منع تعقیب دارم.

٢٣- درخصوص اتهامات انتسابی به متهم ردیف بیست و یکم (پزشک وظیفه رامین پوراندرجانی)دائر برعدم انجام وظیفه منجربه فوت چهارنفر، کتمان حقیقت و فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا به دلیل فوت وی عقیده به قرار موقوفی تعقیب مشارالیه دارم.

٢۴- درخصوص شکایت اولیاء دم مرحوم رامین آقازاده قهرمانی علیه متهم ردیف پانزدهم (استوارمهدی گودرزی ) باتوجه به نقص تحقیقات به عمل آمده پرونده در شعبه مطرح رسیدگی می باشد. لازم است مدیر دفتر محترم شعبه بدل مفید دراین خصوص از پرونده تهیه نماید.

٢۵- درخصوص اتهام انتسابی به متهم ردیف اول (سردار سرتیپ احمدرضا رادان) دائر بر بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی در ارتباط با امور خدمتی منجر به فوت ٣ نفر (روح الامینی ، جوادی فر و کامرانی) با عنایت به اظهارات مشارالیه و دفاعیات موجه وی به شرح برگه های ٢۵٣٧ الی ٢۵۴٠ جلد سیزده پرونده مبنی براینکه نامبرده مسئولیت در قبال نظارت بر بازداشتگاه کهریزک نداشته و نظارت عالی برعهده فرماندهی انتظامی تهران بزرگ می باشد و بازداشتگاه مذکور محل نگهداری مجرمین خطرناک بوده و ایشان از انتقال بازداشت شدگان حواث پس ازانتخابات به بازداشتگاه کهریزک اطلاعی نداشته و پس از فوت یکی از بازداشت شدگان امیر جوادی فر در بین راه متوجه حضور نامبردگان در بازداشتگاه کهریزک شده و اساسا نامبرده مخالف انتقال بازداشت شدگان حوادث پس از انتخاب سال ٨٨ به کهریزک بوده لذا به دلیل عدم احراز وقوع جرم از ناحیه نامبرده عقیده به قرار منع تعقب وی دارم.

٢۶- درخصوص اتهامات ایراد ضرب و نیز فحاشی نسبت به شکات منتسب به متهم ردیف هفدهم (استوار ابراهیم محبتی) باتوجه به گذشت شکات و اینکه جرائم انتسابی قابل گذشت می باشدعقیده موقوفی تعقیب دارم.

٢٧- درخصوص شکایت آقایان مهدی ملکی، سید ابوذر موسوی، محمد حسن رشید نیا، هادی روشن د،ل علی رضا اصفهانی، میلاد حقپور، امین شفیعی، وحید وکیلی، داود منصوری، رضا ذوقی، رضا ابراهیم زاده، فربد ابراهیم زاده ،هادی زندی فر، حمید حجارها ،نیما وزیری، حافظ محتاج، سید اشکان خراسانی، محمد رضا میرزا علی اکبر، مهرداد گنجی، محمد گل محمدی، ستار رحیمی،، نادر نجفی، مرتضی محمدی پور، محمد محمدپور، علیرضا چاپلقی ،مازیار زارع، روح ا... شکری، شهنام زحمتکش، سامان محامی، اکبر طاهری، مرتضی بنایی، قاسم اکبری، صابر معصومعلی، علی عظیمی، مجید عابدین زاده، مسعود بیات، مرتضی سهرابی پناه ،علی اکبر خوش اخلاق، مسلم عیدی، احمد زمانپور، رحیم پایداری، سامان ابوذری، داود بابایی، امیر حسین بابایی ،مجتبی رفیعی، شاهرخ شمس افشار، حسن رزاقی، علی رضا اردلان، اکبر عزتی، نیما نخستین سرباز، محمد مهدی روح شناسان که در کلانتری و یا بازرسی فاتب به شرح صفحات ٢٠۵۵ الی٢۱٠٢ جلد یازدهم و ٢٣۶٩ الی ٢٣٧٨ جلد دوازهم پرونده رضایت بلاقید و شرط خود را اعلام نموده اند قرار موقوفی تعقیب صادر می گردد.
کهریزک حکم 2.JPG
قرارهای منع تعقیب و موقوفی تعقیب صادره ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ به شکات قابل اعتراض و رسیدگی مجدد در دادگاه نظامی دو تهران است. محل و تاریخ وقوع جرم تهران سال ۱٣٨٨ بوده است.

سید رضا حسینی
بازپرس شعبه اول دادسرای نظامی تهران


 


قیمت سکه ۵۰۰۰ تومان دیگر افزایش یافت. هر قطعه سکه بهار آزادی روز گذشته با ۵۰۰۰ تومان افزایش به نرخ فروش ۳۶۰ هزار تومان دست یافت.
به گزارش کلمه ، بنا بر آنچه عصر ایران نوشته نرخ ۳۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان نیز برای آن از سوی برخی منابع ذکر شده است. با دست یابی سکه به رکورد جدید ۳۶۰ هزار تومانی قیمت، طی یک سال گذشته (۸ دی ماه ۸۸ تا کنون) قیمت سکه از حد ۲۶۷ هزار تومان با ۹۳ هزار تومان افزایش ۸۳/۳۴ درصد رشد قیمت را ثبت کرده است.
طی این مدت بهای هر اونس در بازارهای جهانی از ۱۱۰۴ دلار به ۱۴۰۵ دلار افزایش یافته که ضمن افزایش ۳۰۱ دلاری قیمت بیش از ۲۷ درصد رشد قیمت داشته است. در این مدت یک ساله قیمت دلار آمریکا از نرخ ۱۰۰۵ تومان ضمن گذر از گردنه ۱۲۵۰ تومانی مهرماه به نرخ ۱۰۷۸ تومان در روز گذشته رسید که با ۷۳ تومان افزایش قیمت تنها ۷ درصد سود نصیب پس‌اندازکنندگان خود کرده است.
روز گذشته قیمت سکه طرح قدیم نیز با ۳۰۰۰ تومان افزایش به ۳۸۸ هزار تومان رسید. قیمت این سکه از سوی برخی منابع خبری ۳۹۰ هزار و ۴۰۰ تومان نیز اعلام شده است . نیم سکه و ربع سکه نیز با افزایش قیمت ۲۰۰۰ تومانی و ۱۰۰۰ تومانی به ترتیب به نرخ ۱۷۹ هزار تومان و ۹۰ هزار تومان به خریداران عرضه شد. نیم سکه و ربع سکه قیمت‌های دیگری نیز در بازار داشت. از سوی برخی منابع قیمت ۱۸۰ هزار تومان برای نیم سکه و ۹۰ هزار و ۶۰۰ تومان برای ربع سکه اعلام شد.
در بازار ارز اغلب ارزها با افت قیمت مواجه بودند. یورو ۴ تومان، دلار ۲ تومان و پوند انگلیس نیز ۲ تومان افت قیمت داشتند و به ترتیب ۱۴۱۰ به نرخ تومان، ۱۰۷۸ تومان و ۱۶۸۸ تومان دست یافتند. در عوض در این بازار هر صد ین ژاپن با ۲۰ تومان افزایش نرخ فروش ۱۳۱۰ تومان را ثبت کرد.
طی روز های اخیر قیمت طلا با نوسان شدیدی همراه بوده است. ادامه نگرانی‌ها در خصوص بحران مالی اروپا، بارش شدید برف و یخبندان در اروپا و آمریکا در تعطیلات آخر سال میلادی، فروش اوراق قرضه در آمریکا و افزایش نرخ بهره در چین که البته از نظر برخی کارشناسان برای کنترل تورم در این کشور کافی نیست و همچنین افزایش قیمت نفت فراتر از ۹۰ دلار قیمت طلا را به سرعت افزایش داده است.


 


mesi.jpg
لیونل مسی در انتخاب 70 ورزشکار اسپانیایی به عنوان برترین ورزشکار سال 2010 جهان انتخاب شد.

مسی، مهاجم آرژانتینی تیم فوتبال بارسلونا، بالاتر از ورزشکارانی چون «راجر فدرر»، «کوبه برایانت»، «سباستین وتل» و «هایله گبرسلاسی» به عنوان برترین ورزشکار سال جهان انتخاب شد.

بر پایه گزارش روزنامه اسپانیایی ال‌پاییس «پو گاسول»، «فرناندو آلونسو»، «سرجیو بوسکتس»، «ایکر کاسیاس»، «فرناندو تورس»، «آندرس اینیستا» و «رافائل نادال» جزو ورزشکارانی بودند که به این آرژانتینی رای دادند.

رافائل نادال، تنیسور اسپانیایی در این نظرسنجی به عنوان برترین ورزشکار اسپانیایی انتخاب شد و لیونل مسی هم به عنوان بهترین ورزشکار جهان در سال 2010. رقابت‌های جام‌جهانی آفریقای‌جنوبی که با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید هم با 82 درصد آرا به عنوان بهترین رویداد سال برگزیده شد.


 


وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد در مراسم رونمایی از کتاب «حماسه تلخ» اعلام کرد که با حمایت دولت، تاکنون صد کتاب درباره حوادث پس از انتخابات سال گذشته مجوز دریافت کرده و حدود ۱۲ کتاب در این مورد در روزهای اخیر رونمایی شده است.
خبرگزاری فارس گزارش داد: مراسم رونمایی از کتاب «حماسه تلخ» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان روزنامه جام جم برگزار شد. این کتاب به شرح وقایع پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ پرداخته است.
سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «حماسه تلخ» با تشریح و تحلیل وقایع سال گذشته که از دو جهت حضور ۴۰ میلیونی مردم پای صندوق‌های رای و حوادث و وقایع پس از انتخابات، سالی مهم و ویژه برای کشور بود، گفت: با گذشت بیش از یک سال از آن وقایع لازم بود چنین کتاب‌هایی منتشر شوند تا نسل‌های آینده با نیات و اهداف فتنه‌گران بیشتر آشنا شوند.
وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی با اشاره به این که تاکنون یکصد کتاب درباره حوادث پس از انتخابات در سال گذشته مجوز دریافت کرده و حدود ۱۲ کتاب در این مورد در روزهای اخیر رونمایی شده است، بر حمایت از نویسندگانی که در این مسیر اقداماتی انجام داده‌اند، تاکید کرد.
امیر سیاح، نویسنده کتاب هم در ادامه مراسم در سخنانی با تاکید بر این که این کتاب واقعیت را به نسل آینده نشان می‌دهد، گفت: سعی کردیم در کتاب حماسه تلخ با نگاهی بی‌طرفانه حوادث و وقایع سال گذشته کشور را تبیین کنیم تا خوانندگان تصویری روشن و واقعی از اتفاقات سال گذشته دریافت کنند.
مهدی فضائلی، مدیرعامل موسسه سروش هم با اشاره کوتاهی به حوادث سال گذشته در کشور، وقایع‌نگاری را در رویدادهای مهم امری بدیهی دانست و گفت: نباید اجازه داد یکی از بهترین فصل‌های تاریخ انقلاب از سوی برخی جریان‌های منحرف تحریف شود.


 


مراسم ترحیم آیت‌الله محمدباقر شریعتی، از حامیان مرحوم آیت‌الله منتظری، روز چهارشنبه هشتم دی ماه ٨٩ در مسجدالرسول شهر اصفهان در حالی برگزار شد که ماموران امنیتی و لباس شخصی از قرائت پیامهای تسلیت مراجع عظام در آن جلوگیری کردند.
آیت الله محمدباقر شریعتی، اولین امام جمعه شهر اردستان، از یاران و همراهان آیات عظام مرحوم منتظری و صانعی و همچنین آیت الله طاهری بود، که طی هفته اخیر به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.
به گزارش جرس، به دلیل نزدیکی آن مرحوم به آیات منتظری و صانعی و طاهری، ماموران اداره اطلاعات اصفهان با همکاری بسیج آن مسجد، مانع از سخنرانی سخنران مدعو شدند و در حالیکه از بیت امام خمینی (ره) و مرحوم منتظری و علمای دیگر پیامهای تسلیت ارسال شده بود، حتی اخطار داده شد که پیامهای تسلیت هم خوانده نشود.
آن مرحوم نخستین امام جمعه شهرستان اردستان بعد از انقلاب و دومین امام جمعه ای بودند که بعد از مرحوم آیت الله طالقانی، حکم امامت جمعه را از رهبر فقید جمهوری اسلامی دریافت کرده بود.


 


گزارش‌ها و آمار در سطح جهان، جمهوری اسلامی ایران را در زمینه اجرای حکم اعدام در مقام دوم بعد از کشور چین جای داده است. ایران همچنان یکی از چند ده کشوری است که این حکم غیرانسانی را به اجرا درمی‌آورد.
خبرگزاری رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران، از ابتدای سال جاری به صورت ماهانه گزارش‌های آماری اعدام را بر اساس اعلام منابع رسمی و دادگستری‌های استان‌ها جمع‌آوری کرده است. بر این اساس در فروردین ماه سال جاری ۲۶ مورد، در اردیبهشت ماه ۱۸ مورد، در خرداد ماه ۴۰ مورد، در تیر ماه ۱۹ مورد، در مرداد ماه ۲۱ مورد،‌ در شهریور ماه ۱۱ مورد، در مهرماه ۲۴ مورد، در آبان ماه ۱۲ مورد و در آذر ماه ۱۹ نفر اعدام شده‌اند.
جمع این موارد اجرای حکم اعدام به ۱۹۰ مورد می‌رسد که با احتساب ۱۳ مورد اجرای حکم اعدام در ماه جاری (دی ماه) این رقم به بالای ۲۰۰ می‌رسد. همچنین باید توجه داشت که بسیاری از موارد اجرای حکم اعدام از طریق منابع رسمی اعلام نشده است که بی‌شک این آمار را بسیار فراتر و سنگین‌تر از آمار کنونی می‌برد.
مواد مخدر چنان که در جدول و نمودار مشاهده می‌کنید با ۱۳۲ مورد بیش‌ترین دلیل اجرای حکم در ایران است. تجاوز به عنف در رتبه بعدی و اتهام محاربه سومین دلیل اعدام در ایران است که علی صارمی روز گذشته از دیگر کسانی است که به همین دلیل به دار آویخته شد. (عکس جدول شماره یک)
استان زیبای اصفهان با ۳۳ مورد اجرای حکم اعدام بیش‌ترین آمار اجرای حکم اعدام را در بین استان‌های دیگر کشور دارا است. تهران با ۲۸، خوزستان با ۲۷ چنان که در جدول و نمودار مشاهده می‌کنید در رتبه‌های بعدی قرار دارند. (عکس جدول شماره دو)
از ۱۹۰ نفری که در ۹ ماه اول سال جاری اعدام شده‌اند دست کم ۶ مورد زن بوده‌اند و مردان با ۱۸۴ مورد سهم سهمگینی از اعدام در ایران دارند. (عکس جدول شماره سه)
بیش‌تر اعدام‌ها در دهه دوم هر ماه اتفاق می‌افتد. ۸۷ مورد از اعدام در دهه دوم هر ماه، ۶۶ مورد در دهه سوم و ۳۷ مورد در دهه اول هر ماه اتفاق می‌افتد. (عکس جدول شماره چهار)

1_4.jpg

2_4.jpg

3_5.jpg

4_3.jpg

5_3.jpg

6_1.jpg

7_3.jpg


 


عادل محمد حسینی از جوانان اصلاح طلب و عضو فعال ستاد میرحسین موسوی ، در انفرادی بسر میبرد.

به گزارش تحول سبز، عادل محمد حسینی که روز دوشنبه ششم دی ماه، در پی احضار به دادسرای مستقر در زندان اوین بازداشت شد، در بند دو الف در انفرادی و تحت بازجویی میباشد.

لازم به ذکر است که وی از زمان بازداشت هیچ تماسی با خانواده خود نداشته و از از بیماری کلیوی رنج میبرد.

نیروهای امنیتی شامگاه پنجشنبه دوم دی ماه با مراجعه به منزل این فعال اصلاح طلب اقدام به تفتیش منزل وی کردند و احضاریه ای جهت حضور او به دادسرای مستقر در زندان اوین ارائه دادند


 


احمد غلامی، سردبیر روزنامه شرق، پس از نزدیک به بیست روز بازداشت، امروز با تودیع وثیقه ده میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.
به گزارش کلمه، یک هفته قبل، بیش از ۱۵۰ نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار آزادی احمد غلامی شده بودند. بابک احمدی، محمود استاد‌محمد، محمد‌رضا اصلانی، سیمین بهبهانی، فتح‌الله بی‌نیاز، عباس پژمان، احمد پوری، احمد پورنجاتی، یونس تراکمه، مراد ثقفی، محمد‌علی جعفریه، محمد حسینی، محمد‌‌سعید حنایی‌کاشانی، علی خدایی، منیرو روانی‌پور، رضا رئیسی، محمد‌علی سپانلو، بلقیس سلیمانی، حسین سناپور، فرزانه طاهری، ناهید طباطبایی، عباس عبدی، مهدی غبرایی- زاون قوکاسیان، مجید قیصری، محمدرضا کاتب، مدیا کاشیگر، عبدالله کوثری، حسن کیائیان، لیلی گلستان، محمد محمدعلی، حسین مرتضائیان‌آبکنار، عباس معروفی و حافظ ‌موسوی از جمله امضاکنندگان این نامه بودند.
علی خدابخش، سرمایه گذار روزنامه شرق، نیز با تودیع وثیقه‌ای به همین میزان از زندان آزاد شده است.
اما هنوز کیوان مهرگان، دبیر سرویس سیاسی، فرزانه روستایی، دبیر سرویس بین الملل، و ریحانه طباطبایی از اعضای تحریریه روزنامه شرق در بازداشت به سر می‌برند.


 


نماینده یزد و صدوق گفت: کم‌توجهی دولت به چارچوب‌های قانونی و وظایفش در قبال مجلس، متأسفانه زیاد شده، به نحوی که دیگر انجام ندادن به موقع این وظایف، به امری عادی تبدیل شده است.
به گزارش خانه ملت، علی‌اکبر اولیاء در گفت و گو با بشارت نو با اشاره تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه سال ۹۰ به مجلس گفت: متأسفانه در امر برنامه و بودجه هم شاهد تأخیر هستیم. عدم ابلاغ گزارش‌های سالانه عملکرد برنامه که بارها مورد تذکر و تحقیق و تفحص قرار گرفته، سابقه این موضوع را نشان می‌دهد. برنامه پنجم باید نیمه اول سال گذشته ارائه می‌شد که امسال و همزمان با بودجه ارائه شد و عملاً امکان بررسی آن نبود.
وی افزود: امسال شاید دولت برای تأخیر در ارائه بودجه، این توجیه را داشته باشد که منتظر تصویب برنامه در مجلس بوده و فرصت تدوین لایحه را نداشته، در حالی که هرکس باید کار خود را بکند. طبق قانون بودجه باید تا ۱۵ آذرماه به مجلس ارائه شود که در ابتدای دی‌ماه، هنوز خبری از این لایحه نیست.
او با انتقاد از اظهارات معاون پارلمانی احمدی نژاد مبنی بر ارائه بودجه به مجلس در بهمن‌ماه گفت: ظاهراً نقش‌ها عوض شده و الان دولت است که برای مجلس برنامه‌ریزی و تعیین تکلیف می‌کند و مجلس باید تابع دولت باشد.
نماینده یزد و صدوق با انتقاد از نحوه بررسی بودجه در مجلس توضیح داد: البته من به نحوه ارائه و بررسی بودجه نقد دارم و لزوماً آنچه به عنوان بررسی بودجه در مجلس مطرح می‌شود، علی‌رغم صرف وقت زیاد کافی و پاسخگو نیست و جداول بودجه چندان بررسی نمی‌شود. نمونه این بی‌دقتی‌ها در بررسی بودجه، رقم درشتی بود که امسال دور از چشم نمایندگان، برای شورای عالی ایرانیان تصویب شد، بنابراین اگرچه نمی‌توان گفت ارائه زودتر بودجه به مجلس، همه مشکلات ممکلت را حل می‌کند، اما دقت بیشتری در بررسی آن را به همراه می‌آورد.


 


علی خدابخش، سرمایه گذار روزنامه شرق پس از نزدیک به بیست روز بازداشت امروز با تودیع وثیقه ده میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.
به گزارش کلمه، احمد غلامی نیز قرار است با تودیع وثیقه ده میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شود .
کیوان مهرگان، دبیر سرویس سیاسی و فرزانه روستایی، دبیر سرویس بین الملل روزنامه شرق و ریحانه طباطبایی از دیگر روزنامه نگاران بازداشتی روزنامه شرق هستند که همچنان در بازداشت به سر می برند .


 


فرهاد توحیدی رئیس هیأت مدیره و سخنگوی خانه سینما در گفت‌وگو با خبر آنلاین از ارسال نامه‌ای با امضای ۱۲ سینماگر به رییس قوه قضاییه خبر داد که در آن از ایشان تجدیدنظر در احکام ۲ سینماگر ایرانی درخواست شده است.
رخشان بنی‌اعتماد، ناصرتقوایی، عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی، منوچهر محمدی، مجید مجیدی، کمال تبریزی، پرویز پرستویی، امین تارخ، رضا میرکریمی، کیومرث پوراحمد، مهدی فخیم‌زاده این نامه را امضا کرده‌اند.
سخنگوی خانه سینما همچنین از دیدار جمعی از اعضای خانه سینما با دکتر محمد جواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خبرداد.
به گفته توحیدی در این دیدار که عصر سه‌شنبه برگزار شد، سینماگران با ابراز نگرانی از صدور احکام صادره برای جعفر پناهی و محمد رسول‌اف - ۲ سینماگرایرانی - ضمن اشاره به تأثیرات منفی و سوء‌استفاده ضدانقلاب از احکام صادرشده با توجه به اینکه پرونده آنان در مرحله تجدیدنظر است، خواستار مساعدت مسئولان قوه قضاییه برای حل و فصل این پرونده شدند.
توحیدی درباره این گفت‌و‌گو افزود: «سینماگران بر این نکته تأکید کردند که شأن هنر بالاتر از آن است که به دام بازی‌های سیاسی درافتد و از این رو از قوه قضائیه درخواست کردند که در بررسی چنین پرونده‌هایی از نظرات کارشناسان سینما استفاده شود.»
به گفته توحیدی، در این دیدار که رخشان بنی‌اعتماد، محمد مهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، کمال تبریزی، پرویز پرستویی و سیدرضا میرکریمی حضور داشتند، محمدجواد لاریجانی نیز با تحلیل شرایط کشور و اقداماتی که در ستاد حقوق بشر قوه قضائیه برای حل و فصل پرونده‌های حساس انجام شده، ضمن تاکید بر اصل استقلال قضات، برای پیگیری پرونده این ۲ سینماگر قول مساعدت داد.
دیروز هم مجمع فیلمسازان سینمای ایران نیز با نگارش نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه، محکومیت جعفر پناهی و محمد رسول اف در دادگاه بدوی را حیرت‌انگیز توصیف کرده و خواستار تبرئه این دو کارگردان سینمای ایران شده بودند.


 


واردات کشور در طی ۵ سال گذشته از رقم ۳۸ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۳، به رقم ۶۶ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۸ رسیده است.
به گزارش آینده، بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی ، یکی از شاخصهای اقتصادی کشور که طی ۵ سال اخیر با شتاب رو به افزایش بوده است، واردات محسوب می شود. به نحوی که واردات کشور از رقم ۳۸ میلیارد دلار در ۱۳۸۳ به رقم نجومی ۶۶ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۳ رسیده است که تازه این رقم جدا از واردات خدمات به کشور است که تراز آن نیز بیش از ۱۱ میلیارد دلار منفی است و با احتساب آن مجموع واردات کالا و خدمات به کشور به مرز ۸۰ میلیارد دلار نزدیک شده است .
در سال ۱۳۸۴ واردات کشور ۴۳ میلیارد دلار، سال ۱۳۸۵ ۵۰ میلیارد دلار، در سال ۱۳۸۶ ۵۸ میلیارد دلار سال ۱۳۸۷ همزمان با افزایش جهانی قیمتها برابر با ۷۰ میلیارد دلار و در سال ۱۳۸۸ با وجود کاهش قیمتهای جهانی این رقم به ۶۶ میلیارد دلار رسیده است.
این در حالی است که تا ابتدای تابستان امسال واردات به مرز ۲۰ میلیارد دلار رسیده است که اگر همین روند ادامه پیدا کند، رقم واردات در سال ۱۳۸۹ به مرز ۸۰ میلیارد دلار و مجموع واردات کالا و خدمات به یکصد میلیارد دلار خواهد رسید.
این ارقام واردات در حالی صورت می گیرد که متوسط واردات دوران ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای ۱۳ میلیارد دلار ، دوران هاشمی ۱۷ میلیارد دلار و دوره خاتمی ۲۰ میلیارد دلار بوده است.


 


tehran-aloudegi.jpg
تنها ۸ روز از آغاز زمستان امسال می‌گذرد اما نه تنها از شدت آﻻینده‌ها در هوای تهران کاسته نشده است، بلکه هوای پایتخت به برای نخستین باردر زمستان امسال به مرز هشدار رسید، همچنین هوا در برخی نقاط از مرز هشدار عبور کرده و به اضطرار رسیده است.
به گزارش ایلنا، بنا بر اعلام مرکز هماهنگی و اطلاع‌رسانی آلودگی هوا براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران بر میزان غلظت‌ آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون افزوده و از میزان غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون نسبت به روز گذشته در همین ساعت کاسته شده است.
همچنین در میزان غلظت آلاینده مونواکسید کربن تغییری مشاهده نمی‌گردد بنابراین میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون فراتر از حد مجاز و شاخص کیفیت هوای تهران هم‌اکنون در شرایط هشدار است.
بنا بر این گزارش ایستگاه‌های شهرداری منطقه ۱۶ و منطقه ۱۹ به لحاظ آلاینده‌ها ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در شرایط اضطرار قرار دارند.
مهار توصیه می‌کند بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب نموده و بقیه افراد فعالیت‌های طولانی و سنگین خود را در فضای باز کاهش دهند.


 


khatami_2010_11_26.jpg
پس از انتشار سخنان محمد خاتمی درباره شرایط شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس، نمایندگان اصولگرا واکنش‌های تندی به این سخنان رئیس جمهوری سابق ایران نشان داده‌اند.

نمایندگان حامی دولت، آقای خاتمی را یکی از «سران فتنه» بر شمرده و گفته‌اند که او «جایی در نظام ندارد».

محمد خاتمی روز یک‌شنبه پنجم دی در دیدار با نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس (فراکسیون خط امام) گفته بود که اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس آینده خواستار «پایبندی همگان به قانون اساسی، آزادی زندانیان سیاسی و فراهم شدن زمینه برگزاری انتخابات سالم و آزاد» هستند.

در واکنش به این سخنان، روزنامه جوان، از رسانه‌های حامی دولت احمدی‌نژاد، محمد خاتمی را «محوریت سناریوی جدید علیه نظام» و فعالیت‌های او را «فشار به نظام و باج‌گیری» نامید.

این روزنامه، از منتقدان و مخالفان دولت دهم به عنوان یک «فرقه» نام برده که به نوشته این روزنامه «از اختلاف‌های بین قوا بهره‌برداری سیاسی می‌کنند تا بتوانند روی موج‌های آینده سوار شوند و برای این کار خاتمی را گزینه مناسب برای فعال ساختن اصلاح‌طلبان متفرق‌شده دانسته‌اند».

شرط برای خاتمی: اصلاح مواضع درباره اعتراض‌ها

در همین حال علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس گفت: آقای خاتمی ابتدا باید مواضع خود را در خصوص اغتشاشات سال گذشته و سران فتنه به‌طور شفاف اعلام کند و بعد انتظار داشته باشد مردم صدای او را بشنوند.

حمید رسایی، نماینده حامی دولت نیز گفت: چنان‌چه وی بخواهد صداقت خود را در خصوص حمایت یا عدم حمایت از نظام اسلامی نشان دهد باید نسبت به کارهایی که در دوره وی انجام شده و مقدمه کودتای سال گذشته بوده است، پاسخگو باشد.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین از دیدار نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس با خاتمی انتقاد کرد و این فراکسیون را «تحت تاثیر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی» دانست.

اسماعیل کوثری، نايب‌ رئيس كميسيون امنيت ملی مجلس و نماینده حامی دولت، از آقای خاتمی با عنوان یکی از «سران فتنه 88» نام برد و گفت: خاتمی موضع خود را نسبت به دشمنان، فتنه، نظام، ولايت و قانون اساسی صريحا اعلام نكند نمی‌تواند جايی در بين ملت و نظام داشته باشد.

مقامات جمهوری اسلامی، بارها اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد 88 را «فتنه» خوانده و چهره‌های سیاسی حامی این اعتراض‌ها از جمله مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محمد خاتمی را «سران فتنه» بر می‌شمرند.

غلامعلی حداد عادل، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و نماینده اصولگرا درمورد حضور احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده اعلام کرد: بايد صبر كنيم ببينيم كه آينده چه پاسخی در اين باره می‌دهد و ملت چه تصميمی می‌گيرد.

رئیس مجلس هفتم، از منتقدان دولت و معترضان به انتخابات ریاست جمهوری دهم با عنوان «فتنه‌گران» نام برد که به گمان او اعتراض خیابانی این افراد در روز عاشورای سال گذشته «انتخابات و رای‌گیری نبوده بلکه دعوا بر سر اسلام است و به همين علت آنها با اين تشخيص به ميدان آمدند».

ششم دی ماه (روز عاشورا) سال گذشته، نیروهای امنیتی و پلیس ایران در خیابان‌های مرکزی تهران با مخالفان دولت و معترضان درگیر شدند و براساس گزارش فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این درگیری‌ها پنج نفر کشته و 300 نفر زخمی شدند.

شب پیش از آن نیز گروهی از افراد با لباس شخصی، به سخنرانی محمد خاتمی در حسینیه جماران در تهران یورش بردند و به این ترتیب سخنرانی آقای خاتمی نیمه‌تمام ماند.

«خاتمی بگوید تقلب نشده است»

به جز شماری از نمایندگان اصولگرای مجلس، برخی از چهره‌های سیاسی دیگر اصولگرا و رسانه‌های آنان نیز از سخنان او انتقاد کرده‌اند.

محمدنبی حبیبی، دبير كل حزب موتلفه اسلامی که یک تشکل اصولگراست، دیدار فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس با محمد خاتمی را «یک نقطه ضعف عمده» دانست.

آقای حبیبی به رئیس جمهوری سابق ایران توصیه کرد که «اگر می‌خواهد داخل نظام اسلامی بماند، باید خیلی صریح اعلام كند كسانی كه ادعای تقلب در انتخابات كردند، ادعای آنها نادرست است».

مصطفی حضوری، مسئول سياسی بسيج دانشجويی دانشگاه امام صادق، آقای خاتمی را از همکاران «سران فتنه» نام برده و گفته است: اگر این افراد بخواهند به دامن نظام اسلامی برگردند و مقبوليت پيدا كنند بايد اشتباهات گذشته خود را در دوره اصلاحات و پيش و پس از انتخابات رياست جمهوری سال 88 به صورت عملی جبران كند.

محمدرضا كاشفی، عضو «شورای تبيين مواضع بسيج دانشجويی دانشگاه‌های تهران‌ بزرگ» نیز آقای خاتمی را «نقش‌آفرین پازل دشمن» نامیده و گفته است: به خاتمی هشدار می‌دهيم كه دست از اعمال منافقانه بردارد و به ميان ملت مسلمان، انقلابی و آگاه ايران بازگردد.

منبع: مردمک


 


panahi&rasoul of.jpg

جمعی از هنرمندان ، روزنامه نگاران ، مترجمین و نویسندگان و فعالان رسانه ای در حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول اف فیلمسازانی که به تازگی در دادگاه به زندان و محرومیت از فعالیت های هنری محکوم شده اند ، اقدام به انتشار بیانیه ای کردند . در این بیانیه آمده است " آنچه امروز بر جعفر پناهی و محمد رسول اف می رود امری فراتر از به صلابه کشیدن هنر و َهنرمندان مستقل، که بر جای گذاشتن لکه ایست که می ترسیم هیچ بارانی یارای شستنش را نداشته باشد."
این گروه اعلام کردند همراهانی که علاقمند به امضای بیانیه هستند می توانند از طریق پست الکترونیکی این گروه اقدام نمایند . "sponsorsjafarpanahi@gmail.com "

متن کامل بیانیه :

هنر پدیده ایست برآمده از دل جامعه و سرنوشت هنر و هنرمندان در هر عصری بیانگر کامل شرایط اجتماعی آن دوران تلقی خواهد شد که به گواه تاریخ فرخی یزدی ها با لبان دوخته سرود آزادیشان را جاودانه کردند و قلندران بی هنر به حضیض ذلت فرو افتادند.
آنچه امروز بر جعفر پناهی و محمد رسول اف می رود امری فراتر از به صلابه کشیدن هنر و َهنرمندان مستقل، که بر جای گذاشتن لکه ایست که می ترسیم هیچ بارانی یارای شستنش را نداشته باشد.
ما امضاء کنندگان این بیانیه با تاکید بر نقش هنرمندان مستقل و متعهد به عنوان نشانه های اصلی حیات فرهنگی-اجتماعی هر کشور، دلسوزانه می خواهیم تا ضمن نقض بی قید و شرط این احکام ، این رویه ناصواب برچیده شود.

قلندران حقیقت به نیم جو نخرند
قبای اطلس آنکس که از هنر عاریست

امضا کنندگان :
1. آدینه سمنانی
2. آرزو عابدینی
3. آرش حسینی پژوه
4. آرش غفوری
5. آرش نراقی
6. آریا آرام نژاد
7. آزاده اسدی
8. آزاده دواچی
9. آزاده رضایی
10. آسیه امینی
11. آسیه باکری
12. آیدا قجر
13. احسان امینی
14. احمد پورنجاتی
15. اردشیر زارع زاده
16. اردوان اصحابی
17. اردوان طاهری
18. اسفندیار منفرد زاده
19. الهام حدیثی
20. امید ایرانمهر
21. امیر حسین گنج یخش
22. امیر وارسته حیدری
23. اکبر عطری
24. ایلیا جزایری
25. بهاره مهرجوئی
26. بهارک اعتمادی
27. بهرام رفیعی
28. پروین اردلان
29. پریسا کاکایی
30. پگاه احمدی
31. پیام فتوحیه
32. ترانه خداداد
33. ترنگ عابدیان
34. جمال رحمتی
35. جواد یحیوی
36. حسن زارع زاده اردشیر
37. حسن سربخشیان
38. حسین خندان
39. حسین زمان
40. حسین علوی
41. حسین محسنی
42. حمید جعفری
43. حنیف مزروعی
44. داریوش طهماسبی
45. راحیل مرشدی
46. رادین صالحی کنی
47. رجبعلی مزروعی
48. رضا سیاووشی
49. رضا صدیق
50. روجا نجفی
51. روح الله شهسوار
52. روزبه میر ابراهیمی
53. سامان زمانزاده
54. سامناک آقایی
55. سایه بیرنگی
56. سعید ولدبیگی
57. سولماز ایکدر
58. سید مرتضی میری
59. شادی شبیه خانی
60. شاهین شهبازی
61. شاهین نجفی
62. شاهین نوربخش
63. شبنم آذر
64. شمیم بهنژاد
65. شهاب عمو پور
66. شهرام رفیع زاده
67. شهیار قنبری
68. شکوفه منتظری
69. صبا واصفی
70. عظیما ستاری
71. علی افشاری
72. علی چکاو
73. علی فاتحی
74. علی هنری
75. علیرضا رییسی
76. علیرضا مصاحب
77. فاطمه چهل امیرانی(همسر شهید حمید باکری)
78. فرزانه بذرپور
79. فرشته قاضی
80. فریبا داودی مهاجر
81. فرید حائری نژاد
82. فرید صلواتی
83. لاله جولایی
84. لیلی گله داران
85. مانا نیستانی
86. ماندانا بهروزی
87. محبوبه عباسقلیزاده
88. محسن عمادی
89. محمد برزنجه
90. محمد حسین قدیانی
91. محی محسنی
92. مرتضی اصلاحچی
93. مریم آموسا
94. مریم امامی راد
95. مزدک موسوی
96. مسعود میرطاهری
97. مسیح علینژاد
98. مصطفی خسروی
99. مهدیه صدرنژاد
100. مهران براتی
101. مهرداد مشایخی
102. مهسا ظهیری
103. میترا خلعتبری
104. نازنین جلیلیان
105. نعیمه نظام دوست
106. نیلوفر بیضایی
107. هانیه بختیار
108. هدیه تهرانی
109. ویدا سمیعی
110. کامران ملک مطیعی
111. کوروش صحتی
112. کیان امانی
113. کیانوش سنجری


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته