-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 12/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مؤسسۀ علوم و امنیت بین المللی سازمان خوشنامی است. چندین بنیاد و حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی به آن کمک مالی می کنند. حالا سه پژوهشگر این مؤسسه به نتیجه ای رسیده اند که می تواند درحل معمای ویروس اسرارآمیز استاکس نت کمک کند. دو دانشمند به نام های دیوید آلبرایت و پاول برانان و کریستینا والروند درگزارش خود می نویسند که استاکس نت احتمالاٌ هزار، بلکه بیشتر، سانتریفوژ را در تأسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز واقع در 300 کیلومتری جنوب تهران نابود کرده است.

نویسندگان گزارش با احتیاط می آورند: «اگرهدف استاکس نت این بوده که همۀ سانتریفوژها را در نطنز نابود کند ناکام مانده است.» اما اگرهدفش این بوده که تعداد مشخصی از سانتریفوژها را نابود کند و مانع پیشرفت ایران در بکارگیری تأسیسات شود و درعین حال کشف خود را دشوار کند پس این بدافزار احتمالاٌ مؤفق بوده است، در هر حال برای مدت زیادی اثرش باقی می ماند.»

حتی رئیس جمهور ایران محمود احمدی نژاد در آخرهای نوامبر اذعان کرد که استاکس نت مشکلاتی را در نطنز باعث شده است. وی به گزارش خبرگزاری رویترز در یک مصاحبۀ مطبوعاتی توضیح داد: «مؤفق شده اند مشکلاتی را در چند سانتریفوژ ما ایجاد کنند، با نرم افزاری که دربخش های فنی نصب کرده بوده اند.» اما اگر ارزیابی مؤسسۀ علوم و امنیت ین المللی درست باشد خسارت ها به مراتب بیشتر بوده اند.

علت های دیگر برای از کار افتادن سانتریفوژها: غیرمحتمل

انرژی اتمی و به ویژه گسترش سلاح هسته ای حوزۀ تخصصی مؤسسه هستند. سه پژوهشگر در گزارش خود به نظر کارشناسی متخصصان سیمانتک دربارۀ استاکس نت استناد می کنند – و به اطلاعات آژانس بین المللی انرژی اتمی. این آژانس منظماٌ دربارۀ تعداد سانتریفوژها در تأسیسات غنی سازی و مادۀ خام بکار گرفته شده و سانتریفوژهای نصب شده و آمادۀ کار و در حال کار گزارش می دهد.

طبق گزارش مؤسسۀ علوم و امنیت بین المللی در نیمۀ دوم سال 2009 نقصی درتجهیزات نطنز آشکار می شود: حدود 1000 سانتریفوژ یعنی حدود ده درصد سانتریفوژهای موجود دراین تأسیسات درماه های قبل از ژانویۀ 2010 ظاهراٌ از کار افتاده اند. احتمالاٌ چون استاکس نت خرابکاری مخفیانه خود را به انجام رسانیده بوده است. البته نویسندگان مشخصاٌ خاطر نشان می کنند که از کار افتادن این تعداد گستردۀ سانتریفوژ می تواند علت های دیگر هم داشته باشد – برای نمونه قطعاتی که سالم نبوده اند یا سانتریفوژهایی که با نقص ساخته شده اند. اما درگزارش می آید این علت ها چندان محتمل نیستند. ایران از کار افتادن سانتریفوژها را به این شکل مخفی نگاه داشت که همزمان به نصب گستردۀ سانتریفوژهای دیگر پرداخت.

مصرف بیش از حد هگزا فلورید اورانیوم

در این فاصله مشخص شده که این برنامۀ مخرب دست کم یک هدف مشخص داشته است: دستکاری در تعداد چرخش های سانتریفوژها. معمولاٌ سانتریفوژها باید با حتی الامکان 1064 هرتز کار کنند، اما استاکس نت ابتدا فرکانس را تا 1410 افزایش می داده و سپس تا دوهرتز پایین می آورده است. بارها و بارها، و هر دفعه در فاصلۀ حدود یک ماه.

نویسندگان گزارش می آورند بیشترین فرکانس ها خیلی نزدیک به بالا کرانۀ مجاز چرخش این سانتریفوژها قرار دارند. اگر واقعاٌ به این سرعت رسیده شود چرخانه های سانتریفوژها «احتمالاٌ از هم جدامی شوند». طبق این گزارش استاکس نت درعین حال کار مخرب خود را می پوشانده است: «هرفرکانسِ حمله، فرمان هایی را هم صادر می کند که سیگنال های هشدار دهنده و امنیتی تنظیم کننده های فرکانس را قطع کنند، این سیگنال ها به کارکنان در موقع افزایش یا کاهش سرعت هشدارمی دهند.»

احتمالاٌ هدف اصلاٌ این نیز نبوده که سانتریفوژها را فوری نابود کنند بلکه تدریجی و در دراز مدت تا منبع نقص های دائمی را بپوشانند. نویسندگان می گویند در مرحلۀ پانزده دقیقه ای که قرار بوده سرعت به 1410 افزایش یابد این هدف احتمالاٌ محقق نشده است. این روش قراربوده به سانتریفوژها تدریجی آسیب وارد کند؛ مخفیانه.

قرینۀ دیگری نشان از تأثیر استاکس نت دارد: در نیمۀ دوم سال 2010 ایران در نطنز بسیار بیشتراز معمول هگزا فلورید اورانیوم مصرف کرد، اما به نسبت این میزان مادۀ خام اورانیومِ کمتری با غلظت پایین غنی سازی کرد. نتیجه گیری پژوهشگران: «این نکته می تواند نشانه ای باشد که سانتریفوژها در این مقطع زمانی بصورت بهینه غنی سازی نمی کرده اند.» آیا سانتریفوژها با چرخش های زیاد خود هگزا فلورید اورانیوم را هدر می داده اند؟

پژوهشگران مؤسسۀ علوم و امنیت بین المللی می گویند این واقعیت که طراحان این بدافزار اصولاٌ اینگونه هدفمند ویژگی های سخت افزاری را در نظر گرفته اند نشان از اطلاعاتِ دقیق آنها دارد. زیرا به گفتۀ این پژوهشگران دست کم در آژانس بین المللی انرژی اتمی کسی نمی داند چه تنظیم کننده های فرکانسی در نطنز بکار می روند: «اگرهدف استاکس نت تأسیساتِ غنی سازی بوده طراحان آن از اطلاعاتی استفاده کرده اند که آژانس در اختیار ندارد.» قرینۀ دیگری که استاکس نت واقعاٌ ممکن است کار سازمان های اطلاعاتی غربی باشد.

از: کریستیان اشتوکر

در: اشپیگل آنلاین


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته