-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 12/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی:  روز چهارشنبه احمد جنتی در سفر به عسلویه، از تأسیسات پالایشگاه‌های گازی میدان مشترک پارس جنوبی در این منطقه بازدید کرد. در این سفر مسعود میر کاظمی، وزیر نفت دولت کودتا هم او را همراهی می کرد. وی بعد از دیدار از این مجموعه به قول خودش عجیب دفتر یادبودهای شرکت نفت و گاز پارس را امضا کرد و در آن نوشت:" به راستی نظام جمهوری اسلامی به برکت انقلاب اسلامی و رهبری های داهیانه حضرت امام و مقام معظم رهبری و دانشمندان جوان و پراستعداد این مرز و بوم به قدرتهای چشمگیری دست یافته که باورکردنی نبود .مردم عزیز را سربلند و مفتخر و دشمنان لجوج را سرشکسته و ناامید ساخته. تأسیسات عجیب این منطقه که به دست توانای دانشمندان متخصص ما ساخته شده، آینده بسیار خوبی را در امر صنایع نفت و گاز تدارک دیده و وضع اقتصادی خوبی را برای کشور نوید می دهد. خداوند فرج حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را برساند و دینش را از این منطقه به همه روی زمین گسترش دهد و عمر رهبر عزیز را تا آن زمان مستدام بدارد."
با آنکه اظهار نظر دبیر شورای نگهبان آنهم در مورد موضوعی تخصصی مثل تاسیسات نفت و گاز جدی گرفته نمی شود اما این نوع اظهار نظر که چندان هم جدید نیست خاص مسوولان جمهوری اسلامی ست که همواره با پنهان کردن مشکلات و ضعف ها و اغراق در مورد نقاط قوت، دنبال ساختن پوششی برای ضعف و ناکارآمدی خود هستند.
احمد جنتی در این یادداشت از دانشمندان جوان ایرانی و نیز پیشرفت های چشمگیر کشور گفته که سبب سرشکستگی و خشم دشمنان شده است.
او خود بهتر از هرکسی می داند که دانشمندان جوان ایرانی بیش از آنکه در وطن خود باشند جذب دانشگاه ها و مراکز علمی کشورهای غربی شده اند. حتمن خبردارد که بنابر آمار مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹، ۶۰ هزار نفر از ایرانیانی که در این سال مهاجرت کرده اند در زمرهٔ مهاجران نخبه دسته‌بندی می‌شوند. این افراد غالباً دارای مقام‌هایی در المپیادهای علمی بوده و یا جزء نفرات برتر کنکور و یا دانشگاه‌ها هستند.
دبیر شورای نگهبان حتمن در مورد صندوق بین‌المللی پول شنیده است که در گزارشی در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد، ایران از نظرمهاجرت نخبگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته جهان، مقام نخست را داراست.این در حالیست که محمود احمدی نژاد وجود فرار مغزها را بی اهمیت تلقی می‌کند و برخی مسئولان حتی وجود فرار مغزها از ایران را منتفی می‌دانند.
صندوق بین‌المللی پول، بیکاری، سطح پائین درآمد اساتید و نخبگان، نارسائی‌های مالی و اداری، کمبود امکانات تخصصی-علمی و بی ثباتی سیاسی و اجتماعی را از جمله دلایل مهاجرت ایرانیان ذکر کرده است.
در مورد پیشرفت ایران و دلشکسته و دلسرد شدن دشمنان نیز به نظر می رسد همین آمار خود به خوبی نشاندهنده وضعیت پیشرفت و رشد تکنولوژی در ایران نسبت به سایر کشورها باشد.
اما وزیر دولت کودتا هم در این دفتر یابود چنین نوشته است:" خداوند منان را سپاسگزارم که مجدداً توفیق یار شد از توانمندی‌های عزیزان متخصص متعجب و آزموده گردم. امام رحمت‌الله علیه فرمودند، باور، توان شما را می افزاید و این جمله حکمت آمیز را می‌توان در پارس جنوبی مشاهده کرد. آنچه دیده می‌شود، ایثار، تلاش، عشق و شور و شیدایی خدمت است و این نیست جز برکات خون شهدا و دعای امام شهدا و تدابیر رهبر فرزانه انقلاب که خصم تحریم را به گلشن توسعه و سازندگی و خودباوری تبدیل نمود. نهالی را که امام بزرگوار، نشأت گرفته و سیراب شده از احکام اسلامی برافراشتند، امروز به درختی پر ثمر تبدیل گشته که علاوه بر خدمت‌رسانی به مردم با ایمان کشورمان به مرکز آمال و آرزوهای کشورهای آزاده جهان تبدیل گشته است.
این همت مضاعف و کار مضاعف را به همه مدیران، کارشناسان، کارکنان و همه شرکت‌هایی که نقشی در این تلاش و عزم ملی دارند، تبریک عرض می‌نمایم و ضمن عرض خدا قوت، آرزوی توفیق و سربلندی هر چه بیشتر برای همه آنها از خداوند متعال دارم."
مسعود میر کاظمی بهتر از هرکسی وضع پروژه‌های عسلویه را می‌داند.
اواخر سال گذشته جشن‌ساز، رئیس شرت ملی نفت ایران در جمع خبرنگاران حاضر شد و از کسری بودجه حدود 20 میلیارد دلاری این شرکت در سال 88 خبر داد و البته ابراز امیدواری کرد که بخشی از نیاز طرح و پروژه‌های این شرکت با برداشت 2‌میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی مرتفع شود و در نهایت ابراز نگرانی کرد که در صورتی که فکر مناسبی برای این وضعیت نشود قطعاً طرح و پروژه‌های نفتی در سال 88 متوقف خواهند شد.
در حال حاضر بنابر گزارش های رسمی بیش از 90 درصد از پروژه‌های نفتی با بحران منابع مالی دست به گریبان هستند که از این تعداد نیز بیش از 50 درصدشان به طور کامل متوقف شده‌اند.
نیروی کار در پروژه‌های نفتی بالاخص در منطقه پارس‌جنوبی به شدت کاهش یافته، بسیاری از طرح‌ها به صورت نیمه‌فعال در‌آمدند، اکثر پیمانکاران با بحران منابع مالی و کاهش نیروی انسانی خود مواجهند و شرکت‌های سازنده تجهیزات نفتی نیز می‌گویند دیگر کار از تعدیل نیروی انسانی و کاهش ظرفیت تولید گذشته و امروز و فردا باید در کارخانه‌ها را بست و اعلام ورشکستگی کرد.
در حال‌حاضر از 7 پالایشگاه تعریف شده برای افزایش تولید بنزین کشور تا سال 1391، تنها یک پالایشگاه و آن هم از حساب ذخیره ارزی در حال احداث است و مابقی پالایشگاه‌ها با وجود تلاش مسئولان نفتی در قالب برگزاری همایش‌های مختلف در چین و دیگر کشورها اما تاکنون هیچ‌یک از این طرح‌ها نتوانسته سرمایه‌گذار جذب کند.
میر کاظمی خود بهتر از همه ما از این اخبار اطلاع دارد اما آنچه او را وامی دارد که برخلاف واقعیت در مورد پیشرفت پروژه ها و تلاش نیروی کار عسلویه بنویسد ناشی از توهم آنچنان که احمدی نژاد به آن مبتلاست نباید باشد. این اظهار نظر بیشتر به دلیل مرام و طریقی ست که مسوولان جمهوری اسلامی و احمدی نژاد در 5 سال اخیر در پیش گرفته اند و با بزرگنمایی نکات مثبت و پنهان کردن ضعف ها سعی دارند بی کفایتی خود را از نظرها پوشانده و دو روزی به عمر صدارت خود بیفزایند. غافل از اینکه در عصر تکنولوژی و رسانه ها بیش از آنکه در چنین مواردی گفته های آنام ملاک باشد آمار و گزارش هایی که در سراسر دنیا منتشر می شود خواننده دارد.

 


 


ندای سبز آزادی: موسیقی ایران طی سال‌های پس از انقلاب، سرنوشت پرفراز و نشیبی داشته است. به عقیده اهالی موسیقی ایران، وضعیت موسیقی در هیچ دوره‌ای مانند دوران اصلاحات، از فضای نسبتن بازی برخوردار نبود، در این دوران بود که با سیاست تساهل و تسامح این عرصه دچار تغییرات گوناگونی شد. اما به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران موسیقی در داخل کشور، در دوران احمدی‌نژاد بدترین روزهای خود را سپری می‌کنند.
حذف موسیقی پاپ از جشنواره فجر

وزارت ارشاد به تازگی اعلام کرده است که موسیقی پاپ از بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر حذف شد. حميد شاه‌آبادي، معاون هنري وزیر ارشاد گفته است که این نوع موسیقی مورد توجه دولت نیست.
وی گفته است: «در شرايطي كه هجمه‌ي موسيقي پاپ از نوع و سبك‌هايي است كه بخشي از آن با هنجارهاي ما سازگار نيست و به يك نوع؛ به خوراك شنيداري كشور آسيب مي‌زند، بايد از موسيقي ملي خودمان بيشتر صيانت كنيم. حذف پاپ از بخش رقابتي با اين هدف بود.»
شاه‌آبادی ادامه داد: «به نظر ما فعلن چنين ظرفيتي براي ارائه يك تصوير زيبا در حوزه موسيقي پاپ وجود ندارد بنابراين ما بنا را بر اين گذاشتيم كه رويكرد و نگاه ما به موسيقي جدي باشد.» به نظر می‌رسد این اظهارات صرفن توجیهی برای قلع و قمع این نوع موسیقی است و دولت احمدی‌نژاد اعتقادی به بسترسازی و فرآهم آوردن زمینه برای شکوفایی این نوع موسیقی ندارد.
خشایار اعتمادی، خواننده پاپ، چندی پیش در خصوص روند موسیقی پاپ در جامعه کنونی ایران گفته بود: «هم‌اکنون وضعیت موسیقی پاپ غبارآلود و با معضلاتی همراه است. این ژانر از موسیقی هم‌اکنون در جامعه جاری است اما تصمیم‌گیری منسجمی برای آن صورت نمی‌گیرد.»
محدودیت موسیقی به موسیقی پاپ ختم نمی‌شود

اشتباه است اگر تصور شود که مشکل دستگاه فرهنگی جمهوری اسلامی فقط موسیقی پاپ است، بلکه گاهی اهالی موسیقی سنتی هم مورد بی‌مهری و محدودیت قرار می‌گیرند و اهداف سیاسی نیز در این میان نقش بازی می‌کنند.
هنوز زمان زیادی از حملات حامیان دولت در ایران به محمدرضا شجریان استاد موسیقی ایران نگذشته است. شجریان در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، حمایت خود را از حنبش سبز علنی کرد و علیه اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر خس و خاشاک خواندن معترضان، سخن گفت. این حمایت شجریان منجر به حذف قطعه «ربنا» با آواز او از تلویزیون در ماه رمضان شد.
جدای از این موضوع نیز گروه‌های موسیقی سنتی در ایران با مشکلات متعددی مواجه هستند که عدم حمایت جدی دولت از آنان، یکی از این مشکلات است.
معضل رهبری برای ارکستر ملی

شاه‌آبادي همچنین در جمع خبرنگاران درباره وضعيت رهبر اركستر ملي گفت: تا پايان سال؛ اين اركستر يك رهبر ميهمان خواهد داشت و اميدواريم از سال آينده از رهبر دائم براي آن استفاده كنيم البته اين به اين معنا نيست كه از سال آينده از رهبر ميهمان استفاده نخواهيم كرد.
معضل انتخاب رهبر برای ارکستر ملی ایران به دلیل دخالت‌های بی‌جای وزارت ارشاد سبب شده بود نام ایران جزو کشورهایی قرار بگیرد که ارکستر ملی‌شان رهبری ندارد.
حق تعیین رهبر ارکستر بر عهده شورای فنی است در صورتی که استادان موسیقی مدت‌ها از دخالت‌های غیرکارشناسانه وزارت ارشاد در جابجایی رهبر ارکستر و سایر امور فنی ارکستر ملی ایران شاکی بودند.
حسین علیزاده در نشستی خبری که چندی پیش برگزار شد، از سالها بی توجهی و بی مهری به موسیقی یاد کرد و گفت: «متاسفانه در تمام این سال‌ها نه تنها به آن بی‌توجهی شده، بلكه باعث شده‌اند كه موسیقی از مسیر خودش خارج شود. یك اركستر زمانی درست عمل می‌كند كه به لحاظ نوازنده با مهارت بالایی اداره شود و رهبر و آهنگساز تربیت‌شده‌ای داشته باشد، این فعالیت و فرهنگ‌سازی باید از سطح هنرستان‌های ما انجام شود و مسوولان ذیربط به دنبال تامین مایحتاج این حوزه باشد. كمبودها باید برطرف شود تا نوازنده‌ی ما روحیه‌ی كارمندی پیدا نكند. امروز باید بهترین امكانات را به اركستر داد تا درست فعالیت كنند و نیروی درستی را برای موسیقی كشور تربیت نماید.»
حسین علیزاده افزود: «اركستر ملی فقط موسیقی ملی نیست بلكه یك مساله‌ی ملی و میهنی محسوب می‌شود و اگر در كشوری اركستر ملی وجود نداشته باشد،یك بار ننگ برای آن ملت است.»
ساز ناکوک اسفندیار مشایی

در این میان که وزارت ارشاد مدام در پی محدودسازی عرصه برای موسیقی است، اسفندیار مشایی ساز خود را می‌زند! او که با اظهاراتش درباره موسیقی واکنش مراجع قم را در پی داشت به تازگی و بار دیگر از مواضع خود نسبت به موسیقی دفاع کرده و گفته است: «عده‌ای موسيقی را نمی‌شناسند و گمان می‌کنند که موسيقی تنها «بادا بادا مبارک باد» است. در حالي كه موسيقي يك علم دشوار با حساب و كتاب و شامل ساز، نغمه، كلام و ريتم است.»
این در حالی است که آيت‌‌الله ناصر مکارم شيرازی، از مراجع تقليد قم، اظهارات اسفنديار رحيم مشايی درباره موسیقی را توهین به علما دانسته بود.
مشایی اظهار داشته است: «صد هزار مرتبه حرف قبلی‌ام را تکرار می‌کنم آنهايی که کل موسيقی را مطرود می‌دانند حتمن علم به موسيقی ندارند؛ موسيقی مبتذل يک قطره در اقيانوس موسيقی است.»
پيشتر نیز، رييس دفتر محمود احمدی نژاد در سخنان خود گفته بود که «بعضی‌ها موسيقی را نمی‌شناسند و با کتاب حافظ و سعدی و شاهنامه انس ندارند و عشقی هم در وجودشان پيدا نمی‌شود.»
وی خطاب به کسانی که «انتقادپذير نيستند» گفته بود: «شما قبله‌ای غلط داريد و موسيقی را هم نمی‌فهميد چون که در فهم و درک دنيای شاعر و هنرمندی عاجزيد.»

 


 


آرش حسینی پژوه: سید محمد خاتمی در جلسه ای که با اقلیت مجلس داشت به نکاتی اشاره کرد که یکی از این نکات اعلام کف خواست اصلاح طلبان بود..
برای واکاوی صحبت های رئیس دولت اصلاحات باید به چند نکته اشاره کرد و مهم ترین آن تاکید بر "کف" خواست هاست ، آزادی زندانیان سیاسی ، اجرای قانون و تضمین انتخابات آزاد به عنوان کف خواست ها معرفی شده در حالی که نگارنده معتقد است ، میشود با پردازش به همین سه نکته به بیش از کف خواست ها هم رسید..
در این یک سال و چند ماهی که از کودتای انتخاباتی و حوادث پیرامون آن گذشته ، فعالان اجتماعی ، سیاسی و عامه توده های مردم فشار های سنگینی را تحمل کرده اند ، از دستگیری ها و بازداشت های فرا قانونی تا تجاوز و شهادت جوانان ، از کهریزک تا خیابان های تهران ، نمیتوان منکر هزینه سنگینی شد که در یک سال گذشته ملت ایران متحمل شده است. اما برای
تعیین استراتژی و گشودن راهی برای فردا باید به فردا نگاه کرد و به پیش رو ، بسیاری از نیروهای سیاسی ایران سالهای سال زمانی که میتوانست برای ارائه راه کار و تئوری جدید هزینه شود را هزینه گذشته کردند و هنوز هم در ادبیاتشان به جای روزنه راهی برای فردا ، مدام بغضی ست که از دیروز سخن میراند..
تبدیل انرژی امید بخش رو به فردا به خشم و انتقام فکر را از بدنه هر جنبشی میتواند جدا کند ، زمانی که فکر از بدنه جنبش فاصله بگیرد تحلیل ها به تخلیه روانی و راه کار ها به راهی برای فرو نشستن بغض تبدیل میشود.
اگر ملت ما که بیش از یک قرن است در پی رسیدن به حق حاکمیت تلاش می کند ، نگاهش را به سوی فردا متمرکز کند ، میتواند فورانی از ایده و فکر نو برای پیشبرد اهداف ترسیم کند ، برای رسیدن به هدف ، برای پاسداشت خون شهدا و برای به ثمر نشستن هزینه هایی که ملت داده اند باید به فردا نگریست و برای ساخت فردا چاره ای کرد ، بی شک تنها فایده رفتارهای انتقام جویانه،آرامشی کوتاه است که نه خون ها را به ثمر میرساند و نه سختی ها را . سخن مادر سهراب اعرابی میتواند خاتمه خوبی برای این بحث باشد..
اما کف خواست ها ؛ روند رشد دموکراسی همواره دستخوش نبرد با استبداد و خود کامه گی بوده است ، دموکراسی با میزان آزادی های فردی تعریف می شود اما با محدود شدن این آزادی ها به پایان نمیرسد ، روند دموکراسی میتواند گاهی به سوی خودکامگان و گاهی به سوی حق حاکمیت ملت چرخش داشته باشد ، دموکراسی تا زمانی امید به تنفس اش هست که تمام این تحولات به فرایند رسیدن به حق حاکمیت ملی یاری دهد ، اعلام کف خواست هایی که عموما در شروع حکومت های دموکراتیک سقف بوده و رفته رفته خواست های دیگر جامعه به آن تزریق شده ، در این وهله زمانی می تواند راه گشا باشد ، تاکید بر برگزاری انتخابات آزاد که در سخنان خاتمی موج میزد نقطه ابتدایی و انتهایی دموکراسی و حق حاکمیت ملت است ، تاکید بر آزادی انتخابات نه تنها در حوزه مجلس و قانون گذاری که در تمامی حوزه های انتخابی مورد نظر خاتمی و مورد اشاره بحث ماست ، دموکراسی میزان پایبندی حاکمیت به قانون و حقوق شهروندی در چهارچوب قانون است ، حال اگر قانونی نتواند خواست جامعه را بسط دهد محکوم به اصلاح است ، نکته ای که خاتمی هم به آن اشاره کرد و نقد بر قانون را در چهارچوب همان حق شهروندی که قانون در نظر گرفته است با تاکید قانونی خواند..
خواسته دیگر که در صف خواست های حداقلی عنوان شده از سوی خاتمی قرار دارد آزادی زندانیان سیاسی و ایجاد فضای آزاد برای احزاب و گروه هاست ، خواستی که میتواند روند دموکراسی را تضمین کند و کفه سنگین ترازو را به سمت ملت پایین بکشد ، خواستی که تا زمانی که محقق نشده است اصل آزادی انتخاب هم میسر نخواهد بود و همواره با چالش روبرو خواهد شد ، آزادی احزاب میتواند رنگین کمانی از انتخاب برای توده تشکیل دهد و تضمین کننده سلامت روند مردم سالاری باشد.
خواسته ای که بیش از دو خواست دیگر مورد نقد منتقدان است ، خواست پای بندی به قانون اساسی و اجرای همه جانبه آن است ، باید توجه داشت که به همان میزان که نقص ها و نارسایی های قانون اساسی انکار نا پذیر است ، اصل های قابل تعمل که در راه رسیدن به مردم سالاری میتواند همراه باشد و یا در هر حاکمیت دموکرات دیگری اصل هست هم نباید از نظر دور داشته شود.
باید به این نکته توجه کرد که دو خواست اول که در بالا به آن اشاره شد نیاز مند اجرایی شدن قانون است ، به عبارت دیگر همین قانون اساسی که نقد به آن وارد است خود میتواند جایگاهی باشد برای نیل به اهدافی که در روند دموکراسی نیاز است. باید بیشتر توجه کرد و عنایت داشت که اجرای همه جانبه قانون اساسی بیش از آن که مضر باشد مفید است و میتواند خود کامگان را به عقب براند.
در آخر نکته ای که باید به آن اشاره شود ، توجه به حداقل ها و حداکثر هاست ، مشخصا برای رسیدن به جامعه آرمانی نیاز به اهداف بلند تر هست ، مشخصا خواست های کلان تری هم در سطح جامعه وجود دارد ، اما باید به قابل لمس بودن و وجود راه کار برای رسیدن به خواست ها هم توجه داشت ، نمیتوان و نباید به یک باره خواستار رسیدن به جامعه ای آرمانی بود ، این مهم نه از نظرتئوری های جامعه شناسی و نه از نگاه تئوری های معقول سیاسی امکان پذیر نیست و تنها فایده آن جابه جایی قدرت و گذر از استبداد به استبداد است.

 


 


ندای سبز آزادی: آزادی زندانیان سیاسی، اجرای قانون اساسی و تضمین انتخابات آزاد، این کف مطالبات اصلاح طلبان است که توسط رئیس جمهوری سابق، محمد خاتمی بیان می شود. پیش از این دو رهبر دیگر جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم این خواسته ها را به عنوان مطالبات حداقلی مخالفان بیان کرده بودند. اما چرا خاتمی این خواسته ها را به عنوان پیش شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات آتی عنوان می کند و مگر خاتمی هنوز به صندوق رای به عنوان تنها راه پیشبرد دموکراسی در ایران اعتقاد دارد؟
پاسخ به این پرسش نکته اساسی در تحلیل گفته های جدید محمد خاتمی است. به عبارت بهتر خاتمی هرچند می داند لااقل دولت فعلی با هر صندوق رایی بیگانه است و اساساً به دموکراسی رای ها اعتقادی ندارد، این پیام را نه خطاب به دولت بلکه به عنوان کلام آخر خطاب به حاکمیت فعلی و رهبری عالی نظام بیان کرده است و می تواند از این گفته دو منظور داشته باشد. اول آنکه رهبری هنوز می تواند با درنظر گرفتن مصالح عالی کشور و نظام، مسیر بازگشت به انقلاب را انتخاب کند. مسیری که در تمام روزهای پس از انتخابات خرداد 88 به نادرستی پیموده شده است و آیت الله خامنه ای به هر دلیل، راه درست را در همگایی به کسانی دیده است که نه تنها به انقلاب و نظام اعتقاد ندارند بلکه اگر فرصتی داشته باشند چندان بدشان نمی آید در جلوی رهبری گردنگشی کنند و زهر خود را به او هم بریزند. نگاه نکنید به خنده های جلوی دوربین و دست و بازو بوسیدن محمود احمدی نژاد. رئیس دولت فعلی از همان روز که حکم رهبری در مورد تغییر معاون اول منتخب خود، اسفندیار رحیم مشائی را با اکراه پذیرفت و این اکراه را علناً نشان داد تا امروز که وزیر امور خارجه، منوچهر متکی را که مستظهر به حمایت رهبری بود با خفت برکنار نمود اثبات کرده است که چندان به آیت الله خامنه ای وقعی نمی گذارد و با تایید انتخابات خرداد 88، رهبری نظام را گروگان خود می داند. او از سویی خود را به رهبری منتسب می کند تا از آسین ناگزیر پس از انتخابات رهایی یابد و از سوی دیگر برای او شاخ و شانه هم می کشد. پیام خاتمی در تاکید بر اجرای قانون اساسی و تضمین انتخابات آزاد ناظر به همین موضوع است و تصمیم گیر نهایی در آن نه احمدی نژاد که شخص آیت الله خامنه ای است.
روی دیگر سخن رئیس جمهور سابق و اصلاح طلب ایران، خطاب به مخالفان محمود احمدی نژاد درون سیستم فعلی است. آنها که مدعی هستند از حق اپوزسیون بودن اصلاح طلبان دفاع می کنند، آنها که زمانی برای میرحسین موسوی پیام تبریک ریاست جمهوری فرستاده بودند، آنها که خود می دانند اگر قرار باشد مسیر بر همان خواست و رای احمدی نژاد پیموده شود یک محسن رضایی دیگر خواهند بود که در انتخابات ریاست جمهوری آتی باید به کمتر از 1 میلیون رای رضایت دهند و ریاست جمهوری مشائی، ثمره هاشمی و یا یکی دیگر از حلقه اطرافیان احمدی نژاد را شاهد باشند. افرادی مانند علی لاریجانی و شاید باقر قالیباف. پیام خاتمی خطاب به اینان است که ظرفیت رای اصلاح طلبی و حتی جنبش سبز که بنا به اعلام خود دولت فعلی ، میلیون ها نفر است تنها در صورتی وارد بازی می شود که کف مطالبات جنبش سبز و اصلاح طلبان مورد پذیرش قرار گیرد. خاتمی این پیام را به صورت مسالمت آمیز به این گروه یادآوری می کند و به آنها هشدار می دهد که اگر قرار باشد بر اجرای قانون اساسی و انتخابات آزاد تاکید نداشته باشند سرنوشت خوبی در انتظار آنها نخواهد بود و همانند محسن رضایی شکست خورده ای خواهند بود که در حالی که می داند در انتخابات تقلب شده است و نماینده وی در حضور رهبری پس از راه پیمایی 25 خرداد مصرانه از ابطال و تجدید انتخابات سخن می راند اما به هر دلیل حاضر می شود با جریان غالب فعلی بسازد.
خاتمی در عین حال می داند که هم آیت الله خامنه ای و هم اصول گرایان ناراضی از احمدی نژاد، برای روزهای آینده ای که قرار است از قدرت طلبی دولت کودتایی جلوگیری کنند دست نیاز به سوی اصلاح طلبان دراز خواهند کرد. برای آن روز است که رئیس جمهوری سابق ایران پاسخ آنان را امروز داده است. اگر گوش شنوا و چشم بینایی وجود داشته باشد و آنچه که از بصیرت بارها و بارها گفته می شود یک بار در آینه رفتار خود آنان به کار رود.

 


 


ندای سبز آزادی: وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد در مراسم رونمایی از کتاب «حماسه تلخ» اعلام کرد که با حمایت دولت، تاکنون صد کتاب درباره حوادث پس از انتخابات سال گذشته مجوز دریافت کرده و حدود ۱۲ کتاب در این مورد در روزهای اخیر رونمایی شده است.
خبرگزاری فارس گزارش داد: مراسم رونمایی از کتاب «حماسه تلخ» امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان روزنامه جام جم برگزار شد. این کتاب به شرح وقایع پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ پرداخته است.
سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «حماسه تلخ» با تشریح و تحلیل وقایع سال گذشته که از دو جهت حضور ۴۰ میلیونی مردم پای صندوق‌های رای و حوادث و وقایع پس از انتخابات، سالی مهم و ویژه برای کشور بود، گفت: با گذشت بیش از یک سال از آن وقایع لازم بود چنین کتاب‌هایی منتشر شوند تا نسل‌های آینده با نیات و اهداف فتنه‌گران بیشتر آشنا شوند.
وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی با اشاره به این که تاکنون یکصد کتاب درباره حوادث پس از انتخابات در سال گذشته مجوز دریافت کرده و حدود ۱۲ کتاب در این مورد در روزهای اخیر رونمایی شده است، بر حمایت از نویسندگانی که در این مسیر اقداماتی انجام داده‌اند، تاکید کرد.
امیر سیاح، نویسنده کتاب هم در ادامه مراسم در سخنانی با تاکید بر این که این کتاب واقعیت را به نسل آینده نشان می‌دهد، گفت: سعی کردیم در کتاب حماسه تلخ با نگاهی بی‌طرفانه حوادث و وقایع سال گذشته کشور را تبیین کنیم تا خوانندگان تصویری روشن و واقعی از اتفاقات سال گذشته دریافت کنند.
مهدی فضائلی، مدیرعامل موسسه سروش هم با اشاره کوتاهی به حوادث سال گذشته در کشور، وقایع‌نگاری را در رویدادهای مهم امری بدیهی دانست و گفت: نباید اجازه داد یکی از بهترین فصل‌های تاریخ انقلاب از سوی برخی جریان‌های منحرف تحریف شود.

 


 


ندای سبز آزادی: مراسم ترحیم آیت‌الله محمدباقر شریعتی، از حامیان مرحوم آیت‌الله منتظری، روز چهارشنبه هشتم دی ماه ٨٩ در مسجدالرسول شهر اصفهان در حالی برگزار شد که ماموران امنیتی و لباس شخصی از قرائت پیامهای تسلیت مراجع عظام در آن جلوگیری کردند.
آیت الله محمدباقر شریعتی، اولین امام جمعه شهر اردستان، از یاران و همراهان آیات عظام مرحوم منتظری و صانعی و همچنین آیت الله طاهری بود، که طی هفته اخیر به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.
به گزارش جرس، به دلیل نزدیکی آن مرحوم به آیات منتظری و صانعی و طاهری، ماموران اداره اطلاعات اصفهان با همکاری بسیج آن مسجد، مانع از سخنرانی سخنران مدعو شدند و در حالیکه از بیت امام خمینی (ره) و مرحوم منتظری و علمای دیگر پیامهای تسلیت ارسال شده بود، حتی اخطار داده شد که پیامهای تسلیت هم خوانده نشود.
آن مرحوم نخستین امام جمعه شهرستان اردستان بعد از انقلاب و دومین امام جمعه ای بودند که بعد از مرحوم آیت الله طالقانی، حکم امامت جمعه را از رهبر فقید جمهوری اسلامی دریافت کرده بود.

 


 


ندای سبز آزادی: گزارش‌ها و آمار در سطح جهان، جمهوری اسلامی ایران را در زمینه اجرای حکم اعدام در مقام دوم بعد از کشور چین جای داده است. ایران همچنان یکی از چند ده کشوری است که این حکم غیرانسانی را به اجرا درمی‌آورد.
خبرگزاری رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران، از ابتدای سال جاری به صورت ماهانه گزارش‌های آماری اعدام را بر اساس اعلام منابع رسمی و دادگستری‌های استان‌ها جمع‌آوری کرده است. بر این اساس در فروردین ماه سال جاری ۲۶ مورد، در اردیبهشت ماه ۱۸ مورد، در خرداد ماه ۴۰ مورد، در تیر ماه ۱۹ مورد، در مرداد ماه ۲۱ مورد،‌ در شهریور ماه ۱۱ مورد، در مهرماه ۲۴ مورد، در آبان ماه ۱۲ مورد و در آذر ماه ۱۹ نفر اعدام شده‌اند.
جمع این موارد اجرای حکم اعدام به ۱۹۰ مورد می‌رسد که با احتساب ۱۳ مورد اجرای حکم اعدام در ماه جاری (دی ماه) این رقم به بالای ۲۰۰ می‌رسد. همچنین باید توجه داشت که بسیاری از موارد اجرای حکم اعدام از طریق منابع رسمی اعلام نشده است که بی‌شک این آمار را بسیار فراتر و سنگین‌تر از آمار کنونی می‌برد.
مواد مخدر چنان که در جدول و نمودار مشاهده می‌کنید با ۱۳۲ مورد بیش‌ترین دلیل اجرای حکم در ایران است. تجاوز به عنف در رتبه بعدی و اتهام محاربه سومین دلیل اعدام در ایران است که علی صارمی روز گذشته از دیگر کسانی است که به همین دلیل به دار آویخته شد. (عکس جدول شماره یک)
استان زیبای اصفهان با ۳۳ مورد اجرای حکم اعدام بیش‌ترین آمار اجرای حکم اعدام را در بین استان‌های دیگر کشور دارا است. تهران با ۲۸، خوزستان با ۲۷ چنان که در جدول و نمودار مشاهده می‌کنید در رتبه‌های بعدی قرار دارند. (عکس جدول شماره دو)
از ۱۹۰ نفری که در ۹ ماه اول سال جاری اعدام شده‌اند دست کم ۶ مورد زن بوده‌اند و مردان با ۱۸۴ مورد سهم سهمگینی از اعدام در ایران دارند. (عکس جدول شماره سه)
بیش‌تر اعدام‌ها در دهه دوم هر ماه اتفاق می‌افتد. ۸۷ مورد از اعدام در دهه دوم هر ماه، ۶۶ مورد در دهه سوم و ۳۷ مورد در دهه اول هر ماه اتفاق می‌افتد. (عکس جدول شماره چهار)

 


 


ندای سبز آزادی: عادل محمد حسینی از جوانان اصلاح طلب و عضو فعال ستاد میرحسین موسوی ، در انفرادی بسر میبرد.

به گزارش تحول سبز، عادل محمد حسینی که روز دوشنبه ششم دی ماه، در پی احضار به دادسرای مستقر در زندان اوین بازداشت شد، در بند دو الف در انفرادی و تحت بازجویی میباشد.

لازم به ذکر است که وی از زمان بازداشت هیچ تماسی با خانواده خود نداشته و از از بیماری کلیوی رنج میبرد.

نیروهای امنیتی شامگاه پنجشنبه دوم دی ماه با مراجعه به منزل این فعال اصلاح طلب اقدام به تفتیش منزل وی کردند و احضاریه ای جهت حضور او به دادسرای مستقر در زندان اوین ارائه دادند

 


 


ندای سبز آزادی: تنها یک روز مانده به سالروز حرکت هماهنگ 9 دی، خبرهایی مبنی بر بازداشت رهبران جنبش سبز، از سوی دست های پشت پرده، در جامعه انتشار یافته است. به نظر می رسد انتشار این گونه اخبار، در آستانه تحرکی که در خودجوش بودن آن تردید فراوان می رود، صرفاً به دلیل برآورد واکنش مردم و سنجش بازخورد رفتار جامعه، نسبت به بازداشت مهدی کروبی و میرحسین موسوی باشد. شاید در پس این زمینه سازی ها، برنامه ای نهفته است که برای دریافت آن، کمتر از 24 ساعت دیگر می توان صبر کرد

 

. اما چیزی که واضح است این است: تاکنون هیچ یک از دو رهبر جنبش سبز بازداشت و یا احضار نشده اند و بی تردید هرگونه اقدام علیه آنها، تبعات فراوانی برای حاکمیت در بر خواهد داشت.

 


 


ندای سبز آزادی: احمد غلامی، سردبیر روزنامه شرق، پس از نزدیک به بیست روز بازداشت، امروز با تودیع وثیقه ده میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.
به گزارش کلمه، یک هفته قبل، بیش از ۱۵۰ نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار آزادی احمد غلامی شده بودند. بابک احمدی، محمود استاد‌محمد، محمد‌رضا اصلانی، سیمین بهبهانی، فتح‌الله بی‌نیاز، عباس پژمان، احمد پوری، احمد پورنجاتی، یونس تراکمه، مراد ثقفی، محمد‌علی جعفریه، محمد حسینی، محمد‌‌سعید حنایی‌کاشانی، علی خدایی، منیرو روانی‌پور، رضا رئیسی، محمد‌علی سپانلو، بلقیس سلیمانی، حسین سناپور، فرزانه طاهری، ناهید طباطبایی، عباس عبدی، مهدی غبرایی- زاون قوکاسیان، مجید قیصری، محمدرضا کاتب، مدیا کاشیگر، عبدالله کوثری، حسن کیائیان، لیلی گلستان، محمد محمدعلی، حسین مرتضائیان‌آبکنار، عباس معروفی و حافظ ‌موسوی از جمله امضاکنندگان این نامه بودند.
علی خدابخش، سرمایه گذار روزنامه شرق، نیز با تودیع وثیقه‌ای به همین میزان از زندان آزاد شده است.
اما هنوز کیوان مهرگان، دبیر سرویس سیاسی، فرزانه روستایی، دبیر سرویس بین الملل، و ریحانه طباطبایی از اعضای تحریریه روزنامه شرق در بازداشت به سر می‌برند.

 


 


ندای سبز آزادی: نماینده یزد و صدوق گفت: کم‌توجهی دولت به چارچوب‌های قانونی و وظایفش در قبال مجلس، متأسفانه زیاد شده، به نحوی که دیگر انجام ندادن به موقع این وظایف، به امری عادی تبدیل شده است.
به گزارش خانه ملت، علی‌اکبر اولیاء در گفت و گو با بشارت نو با اشاره تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه سال ۹۰ به مجلس گفت: متأسفانه در امر برنامه و بودجه هم شاهد تأخیر هستیم. عدم ابلاغ گزارش‌های سالانه عملکرد برنامه که بارها مورد تذکر و تحقیق و تفحص قرار گرفته، سابقه این موضوع را نشان می‌دهد. برنامه پنجم باید نیمه اول سال گذشته ارائه می‌شد که امسال و همزمان با بودجه ارائه شد و عملاً امکان بررسی آن نبود.
وی افزود: امسال شاید دولت برای تأخیر در ارائه بودجه، این توجیه را داشته باشد که منتظر تصویب برنامه در مجلس بوده و فرصت تدوین لایحه را نداشته، در حالی که هرکس باید کار خود را بکند. طبق قانون بودجه باید تا ۱۵ آذرماه به مجلس ارائه شود که در ابتدای دی‌ماه، هنوز خبری از این لایحه نیست.
او با انتقاد از اظهارات معاون پارلمانی احمدی نژاد مبنی بر ارائه بودجه به مجلس در بهمن‌ماه گفت: ظاهراً نقش‌ها عوض شده و الان دولت است که برای مجلس برنامه‌ریزی و تعیین تکلیف می‌کند و مجلس باید تابع دولت باشد.
نماینده یزد و صدوق با انتقاد از نحوه بررسی بودجه در مجلس توضیح داد: البته من به نحوه ارائه و بررسی بودجه نقد دارم و لزوماً آنچه به عنوان بررسی بودجه در مجلس مطرح می‌شود، علی‌رغم صرف وقت زیاد کافی و پاسخگو نیست و جداول بودجه چندان بررسی نمی‌شود. نمونه این بی‌دقتی‌ها در بررسی بودجه، رقم درشتی بود که امسال دور از چشم نمایندگان، برای شورای عالی ایرانیان تصویب شد، بنابراین اگرچه نمی‌توان گفت ارائه زودتر بودجه به مجلس، همه مشکلات ممکلت را حل می‌کند، اما دقت بیشتری در بررسی آن را به همراه می‌آورد.

 


 


ندای سبز آزادی: علی خدابخش، سرمایه گذار روزنامه شرق پس از نزدیک به بیست روز بازداشت امروز با تودیع وثیقه ده میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.
به گزارش کلمه، احمد غلامی نیز قرار است با تودیع وثیقه ده میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شود .
کیوان مهرگان، دبیر سرویس سیاسی و فرزانه روستایی، دبیر سرویس بین الملل روزنامه شرق و ریحانه طباطبایی از دیگر روزنامه نگاران بازداشتی روزنامه شرق هستند که همچنان در بازداشت به سر می برند .

 


 


ندای سبز آزادی: فرهاد توحیدی رئیس هیأت مدیره و سخنگوی خانه سینما در گفت‌وگو با خبر آنلاین از ارسال نامه‌ای با امضای ۱۲ سینماگر به رییس قوه قضاییه خبر داد که در آن از ایشان تجدیدنظر در احکام ۲ سینماگر ایرانی درخواست شده است.
رخشان بنی‌اعتماد، ناصرتقوایی، عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی، منوچهر محمدی، مجید مجیدی، کمال تبریزی، پرویز پرستویی، امین تارخ، رضا میرکریمی، کیومرث پوراحمد، مهدی فخیم‌زاده این نامه را امضا کرده‌اند.
سخنگوی خانه سینما همچنین از دیدار جمعی از اعضای خانه سینما با دکتر محمد جواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خبرداد.
به گفته توحیدی در این دیدار که عصر سه‌شنبه برگزار شد، سینماگران با ابراز نگرانی از صدور احکام صادره برای جعفر پناهی و محمد رسول‌اف – ۲ سینماگرایرانی – ضمن اشاره به تأثیرات منفی و سوء‌استفاده ضدانقلاب از احکام صادرشده با توجه به اینکه پرونده آنان در مرحله تجدیدنظر است، خواستار مساعدت مسئولان قوه قضاییه برای حل و فصل این پرونده شدند.
توحیدی درباره این گفت‌و‌گو افزود: «سینماگران بر این نکته تأکید کردند که شأن هنر بالاتر از آن است که به دام بازی‌های سیاسی درافتد و از این رو از قوه قضائیه درخواست کردند که در بررسی چنین پرونده‌هایی از نظرات کارشناسان سینما استفاده شود.»
به گفته توحیدی، در این دیدار که رخشان بنی‌اعتماد، محمد مهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، کمال تبریزی، پرویز پرستویی و سیدرضا میرکریمی حضور داشتند، محمدجواد لاریجانی نیز با تحلیل شرایط کشور و اقداماتی که در ستاد حقوق بشر قوه قضائیه برای حل و فصل پرونده‌های حساس انجام شده، ضمن تاکید بر اصل استقلال قضات، برای پیگیری پرونده این ۲ سینماگر قول مساعدت داد.
دیروز هم مجمع فیلمسازان سینمای ایران نیز با نگارش نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه، محکومیت جعفر پناهی و محمد رسول اف در دادگاه بدوی را حیرت‌انگیز توصیف کرده و خواستار تبرئه این دو کارگردان سینمای ایران شده بودند.

 


 


ندای سبز آزادی: واردات کشور در طی ۵ سال گذشته از رقم ۳۸ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۳، به رقم ۶۶ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۸ رسیده است.
به گزارش آینده، بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی ، یکی از شاخصهای اقتصادی کشور که طی ۵ سال اخیر با شتاب رو به افزایش بوده است، واردات محسوب می شود. به نحوی که واردات کشور از رقم ۳۸ میلیارد دلار در ۱۳۸۳ به رقم نجومی ۶۶ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۳ رسیده است که تازه این رقم جدا از واردات خدمات به کشور است که تراز آن نیز بیش از ۱۱ میلیارد دلار منفی است و با احتساب آن مجموع واردات کالا و خدمات به کشور به مرز ۸۰ میلیارد دلار نزدیک شده است .
در سال ۱۳۸۴ واردات کشور ۴۳ میلیارد دلار، سال ۱۳۸۵ ۵۰ میلیارد دلار، در سال ۱۳۸۶ ۵۸ میلیارد دلار سال ۱۳۸۷ همزمان با افزایش جهانی قیمتها برابر با ۷۰ میلیارد دلار و در سال ۱۳۸۸ با وجود کاهش قیمتهای جهانی این رقم به ۶۶ میلیارد دلار رسیده است.
این در حالی است که تا ابتدای تابستان امسال واردات به مرز ۲۰ میلیارد دلار رسیده است که اگر همین روند ادامه پیدا کند، رقم واردات در سال ۱۳۸۹ به مرز ۸۰ میلیارد دلار و مجموع واردات کالا و خدمات به یکصد میلیارد دلار خواهد رسید.
این ارقام واردات در حالی صورت می گیرد که متوسط واردات دوران ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای ۱۳ میلیارد دلار ، دوران هاشمی ۱۷ میلیارد دلار و دوره خاتمی ۲۰ میلیارد دلار بوده است.

 


 


ندای سبز آزادی: تنها ۸ روز از آغاز زمستان امسال می‌گذرد اما نه تنها از شدت آﻻینده‌ها در هوای تهران کاسته نشده است، بلکه هوای پایتخت به برای نخستین باردر زمستان امسال به مرز هشدار رسید، همچنین هوا در برخی نقاط از مرز هشدار عبور کرده و به اضطرار رسیده است.
به گزارش ایلنا، بنا بر اعلام مرکز هماهنگی و اطلاع‌رسانی آلودگی هوا براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران بر میزان غلظت‌ آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون افزوده و از میزان غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون نسبت به روز گذشته در همین ساعت کاسته شده است.
همچنین در میزان غلظت آلاینده مونواکسید کربن تغییری مشاهده نمی‌گردد بنابراین میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون فراتر از حد مجاز و شاخص کیفیت هوای تهران هم‌اکنون در شرایط هشدار است.
بنا بر این گزارش ایستگاه‌های شهرداری منطقه ۱۶ و منطقه ۱۹ به لحاظ آلاینده‌ها ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در شرایط اضطرار قرار دارند.
مهار توصیه می‌کند بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب نموده و بقیه افراد فعالیت‌های طولانی و سنگین خود را در فضای باز کاهش دهند.

 


 


ندای سبز آزادی: فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر سید مصطفی تاج زاده شاکی جنتی و سردار مشفق و دیگر عوامل کودتای انتخاباتی، در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه، تاکید کرد که حجت بر صادق لاریجانی تمام شده، چون از وضعیت غیرقانونی و غیر شرعی و غیر انسانی روا داشته شده بر تاج زاده مطلع است.
به گزارش کلمه، محتشمی‌پور همچنین از صداق لاریجانی خواسته است به این سؤال پاسخ سریع و صریح دهد: چرا همسر من که شاکی از آقای جنتی و سردار مشفق و همکاران کودتاگر اوست، باید در زندان آنهم در قرنطینه و ممنوع التماس و ملاقات باشد و همه گونه اختیارات از مسئول بخش نگهداری او در زندان گرفته شده و دادن هرگونه حقی و رعایت قوانین مصوب و آئین نامه های زندان منوط به نظر بالادستی ها باشد؟
متن نامه همسر تاج زاده را بخوانید:
جناب آقای صادق لاریجانی
رئیس محترم قوه قضائیه
با سلام
مستحضرید که همسر آزاده اینجانب جناب آقای سید مصطفی تاجزاده در تاریخ ۲۴ مردادماه در پی شکایت از کودتاگران نظامی و انتخاباتی به همراه شش تن از دوستان زندانی دربند دو الف سپاه پاسداران، به زندان اوین فراخوانده شد.
مستحضرید که این سید آزاده را به جای انتقال به بند عمومی، در قرنطینه و در بی خبری کامل از خانواده و فضای بیرون از محل نگهداری اش نگاه داشتند تا وقتی که اولین نامه سرگشاده اینجانب خطاب به شما و مصاحبه ها و اطلاع رسانی های لازم در ارتباط با رویه های غیرقانونی و غیرحقوقی آغاز شده منجر به اولین تماس تلفنی بعد از ۱۱-۱۰ روز و متعاقب آن ملاقات کابینی شد.
مستحضرید که از ماه دوم بازداشت مجدد همسرم امکان تماس تلفنی بدون اعلام دلیل آن قطع شد و بیش از یک ماه است که او را ملاقات ممنوع کرده اند.
اینجانب به عنوان یک انسان که در دین رحمانی ما کرامت بسیار دارد و به عنوان یک زن که از مقام والایی در این دین و آئین برخوردار است، علی رغم سختی ها و فشارهای روحی که ظالمین ملبس به لباس مسلمانی بر خانواده ما روا داشته و می دارند، چهار هفته است که به امید رفع ممانعت های غیر موجه و غیر قانونی به سالن ملاقات زندان اوین می روم و با کمال تأسف موفق به دیدار همسر عزیزتر از جانم نمی شوم. این درحالی است که نزدیک دو ماه است مادر و پدر و خواهران او از دادستانی درخواست ملاقات حضوری داشته اند که پس از بارها مراجعه و استعلام، پاسخ دادستان شما «ملاحظه شد» بوده است.
اینجانب در نامه سرگشاده قبلی اظهار امیدواری کرده بودم که همه موارد غیرقانونی و غیر شرعی و غیر انسانی روا داشته شده بر همسر بیمارم بدون اطلاع شما باشد. لکن اکنون که اطلاعات لازم در اختیارتان است و امکان دریافت اطلاعات تکمیلی مهیاست، حجت بر شما تمام شده است و هم از این رو انتظار پاسخ سریع و صریح دارم: چرا همسر من که شاکی از آقای جنتی و سردار مشفق و همکاران کودتاگر اوست، باید در زندان آنهم در قرنطینه و ممنوع التماس و ملاقات باشد و همه گونه اختیارات از مسئول بخش نگهداری او در زندان گرفته شده و دادن هرگونه حقی و رعایت قوانین مصوب و آئین نامه های زندان منوط به نظر بالادستی ها باشد؟ از آنجا که ظاهراً بعضی موارد کذب خدمت حضرات مراجع عالیقدر و علمای اعلام از سوی نهادهای دولتی و حکومتی گزارش می شود، از این پس رونوشت مکاتبات خود را خدمت این بزرگواران خواهم فرستاد تا در پیشگاه عدل الهی عذر کاهلی و کم کاری نداشته باشم.
ولله عاقبة الامور
فخرالسادات محتشمی پور
۱۳۸۹/۱۰/۸
رونوشت: مراجع عظام تقلید و حضرات آیات وحید خراسانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، صانعی، موسوی اردبیلی، بیات زنجانی، گرامی

 


 


ندای سبز آزادی: آرزو عابدینی عضو شورای عمومی ادوار تحکیم وحدت یادداشتی را خطاب به مریم شربتدار قدس‬ به نگارش در آورده است. متن کامل این یاد داشت که در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته است به شرح ذیل است:

زدست کوته خود زیر بارم که از بالا بلندان شرمسارم
سلام
سلامی نه از روی شادی ,اما به امید سلامتی دوباره,
هیچگاه برایتان ننوشتم و همیشه با هم سخن می گفتیم, از هر آنچه که می بایست گفت .
اینک اما می خواهم که بنویسم و این پیک قلب رنجورم را از این دور ترین ها برایتان ارسال کنم, لیک عادت دارم تمام قدرت اندیشه و احساسم را به انگشتانم بسپارم و آنها هم آن را به قلم هدیه می کنند و قلم ,خود بر صفحه جلوه گری می نماید .
مریم عزیز ,فراموشی گاهی بد است اما بدتر از آن اینست که فراموشکاری کسی یا کسانی موجب حرمان دیگران و آزار کسانی گردد .
امروز می خواهم برایت از کسانی بگویم ,که لحظه ی لبیک به دعوت الهی برای پانهادن به این فانی دنیا که کشتزاری بیش نیست,یادشان رفت با خود چندی از موهبت های خدایمان را بیاورند .
برخی گوششان را ,گروهی زبان گویایشان را ,کسانی چشمهایشان را و...اما آنان که دل را جای گذاشتند و پای به این گیتی نهادند ...
دل که نباشد, دیگر عقل ماوایی ندارد برای ذخیره کردن عشق تا در هنگام لزوم ,زیباییهایش را به تصویر کشد. دل که نباشد دیگر نه می فهمی که مادر بودن و عشق یعنی چه و نه می توانی درک کنی که غنچه ی بی مادر اگر گوهر چشمانش برون ریزد چه بر سر هستی می آورد .
مریم مهربان ,گفتم برایت بنویسم از دردی که درون سینه ات موج می زند اما ,تو انشائ زینب را همیشه از حفظ می خواندی و این دل بی تاب ماست ,که باید از اقیانوس آرام چشمانت ,معنای سکوت و زیبایی را درک کند
یلدای امسال چه بد بود برای همه .
میدانم که شب هنگام ,دخترکان عادت دارند صورت به چهره ی گرم مادر گذارند و دستان کوچکشان را در دستان مادر بفشارند .
مادر ان با لبخندشان به نگاه امیدوار آنها خیره می شوند تا دخترکان معصوم سه ساله به دنیای بی سختی بیندیشند و در رویای آفتاب فردا چشم ببندند تا صبحی دیگر از راه رسد .
محیای این روزهای ما ,قرار را از دل همگان بریده ,محیای این شبهای ما, به هر گوشه از خانه سرک می کشد و گاه چشمش پر از اشک است و گاه که صدای زنگی در خانه ,سکوت را می شکند, تمام هستی برای او روشن می شود :بابایی ,مامان ,مامانم...؟؟؟
و چقدر سخت است ,که بابا مجبور است, بگوید: نه عزیز دل بابا, تو کمی بخواب ,مامان زود می آید ....
قلبم, حتی از این نگارش هم به آتش کشیده می شود ,چه رسد به ترسیم لحظه به لحظه ی آن .
باز گردم به ابتدای قصه ی بی پایان ناکسانی که بی دل ,پای در این گیتی نهاده اند و هیچ نمی دانند , قدر آواز بلبل را و هیچ نمی رنجند از گریه ی قناری در قفس ...
مریمم ,مباد که آه از جگر برآوری ,که ترسم ,بسوزانی عالمی را از این آه جگر سوز
همه ,مریم جان ,ما ,شده ایم ودوری مسافت قلبهایمان را دور نکرده و دیگر باور داریم که می توانیم بر این جغد شوم این شبهای ناتمام غلبه کنیم وشنیده ام زگلها که سحر پیامی دوباره فرستاده که در راه است و تحمل بایدمان...
مریم عزیز با لبخند مهربان همیشگیت ,عطر افشانی کن , که بی عطر مریم نفس کشیدن نتوانیم دیگر...
در پایان , نامه ام را باغزلی از حضرت حافظ ,که در یلدا برایم سروده تمام می کنم ,و تو و عزیزانت که عزیزان همه ی ما هستند را به خدای شکست ناپذیر توانایمان ,می سپارم .
آرزو
ز دست کوته خود زیر بارم که از بالابلندان شرمسارم
مگر زنجیر مویی گیردم دست وگر نه سر به شیدایی برآرم
ز چشم من بپرس اوضاع گردون که شب تا روز اختر می‌شمارم
بدین شکرانه می‌بوسم لب جام که کرد آگه ز راز روزگارم
اگر گفتم دعای می فروشان چه باشد حق نعمت می‌گزارم
من از بازوی خود دارم بسی شکر که زور مردم آزاری ندارم
سری دارم چو حافظ مست لیکن به لطف آن سری امیدوارم


 


ندای سبز آزادی: میثم بیگ محمدی و علی ارشدی دو تن از زندانیان عاشورای ۸۸، از زندان آزاد شدند.
به گزارش جرس، میثم بیگ‌محمدی ۳۰‌ آذر ماه آزاد شد و علی ارشدی نیز که قرار بود روز اول دی ماه آزاد شود، به بهانه پرداخت نکردن جریمه ۳۰۰ هزار تومانی که آن را چند هفته پیش پرداخت کرده بود، یک روز اضافه به شکل غیر قانونی در اوین نگه داشته شد و عاقبت در دوم دی ماه آزاد شد.
پیش‌تر این دو زندانی چندین بار برای نوشتن عفو به دادسرای اوین احضار شدند، اما هر دو از نوشتن عفو سر باز زدند و در تنیجه مدت طولانی‌تری در بازداشت ماندند. به این دو زندانی گفته شده بود که در صورت امضای تقاضای عفو، می‌توانستند همراه با عفوهای خرداد ۸۹ یا عید غدیر آزاد شوند.
میثم بیگ محمدی دانشجوی سال آخر مترجمی زبان در دانشگاه علامه طباطبایی است که در دادگاه قاضی صلواتی به سه سال حبس تعزیری محکوم شد و در دادگاه تجدید نظر این حکم به یک سال کاهش یافت.
علی ارشدی نیز دانشجوی دکتری برق- مخابرات است که در دادگاه قاضی مقیسه به دو سال حبس تعزیری محکوم شد و در دادگاه تجدید نظر این حکم به یک سال کاهش یافت.

 


 


ندای سبز آزادی: رئیس انجمن‌ علمی مددکاران ایران و عضو شورای بررسی آسیب‌های اجتماعی با اعلام اینکه سالیانه ٢۵ درصد از دانش‌آموزان کشور ترک تحصیل می‌کنند، اظهار داشت: چالش‌های موجود در آموزش و پرورش و ناتوانی برخی از معلمان در مدارس از علت‌های اصلی جدایی دانش‌آموزان از مدارس است.
به گزارش ایلنا، مصطفی اقلیما با اشاره به جدیدترین یافته‌های پژوهشی از وضعیت دانش‌آموزان در مدارس، گفت: درحال حاضر مشکلات و خلاءهای موجود در وزارت آموزش و پرورش ناتوانی تعداد زیادی از معلمان و درگیری‌های اقتصادی و معشیتی آنها، به روز نبودن کتاب‌های درسی و آموزش‌ها در مدارس و مشکلات و آسیب‌هایی که در حال حاضر مواجه آموزش و پرورش است و اقدامی برای حل این مسائل صورت نمی‌گیرد، برای نظام تعلیم و تربیت کشور گران تمام می‌شود.
وی با ابراز نگرانی از تعداد زیاد ترک تحصیل و جدایی دانش‌آموزان از محیط‌های آموزشی و مدارس، افزود: دانش‌آموزان در طول روز میانگین بین ٧ تا ٨ ساعت در مدارس هستند و بیش‌ترین وقت مفید خود را در مدارس می‌گذارند، در حال حاضر براساس جدیدترین یافته‌های پژوهشی در مدارس بیش از ٢۵درصد از دانش‌آموزان سالیانه از مدارس ترک تحصیل می‌کند، که این آمار بسیار نگران کننده است و معلوم نیست سرنوشت این دانش‌آموزان که چندین برابر بیش از دیگران در معرض تهدید‌های اجتماعی هستند، چه می‌شود.
این مددکار اجتماعی با تاکید بر اینکه در حال حاضر راه‌های پژوهشی در وزارت آموزش و پرورش بسته است، خاطرنشان کرد: پژوهشگران اجتماعی و تربیتی و روان‌شناسان در اکثر کشورهای دنیا جز بازوان علمی و وزارت‌خانه‌های آموزشی هستند، اما متاسفانه این مسئله و میزان کمکی که همه ساله می‌توان از طریق این قشر به آموزش و پرورش تزریق شود، بسیار کم و تامل برانگیز است.

 


 


ندای سبز آزادی: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی فاش کرد که در اثر آلودگی هوایی که در کشور به‌وجود آمده است، حداقل ۴ هزار نفر در اثر این آلودگی جان خود را از دست داده‌اند.
حسینعلی شهریاری افزود: طرح دورکاری که اخیرا دولت به اجرا درآورده در کاهش آلودگی هوای تهران نقش موثری خواهد داشت. همچنین طرح انتقال از تهران هم می‌تواند به‌طور قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.
به گزارش اکونیوز، وی افزود: منشا آلودگی هوا به‌خاطر وسایل نقلیه است و همچنین ۲۲ درصد آلودگی به خاطر کارخانه‌ها است و همچنین پالایشگاه نفت تهران نیز ۶ درصد و آلودگی هوای تهران دخیل هستند.
نماینده زاهدان تصریح کرد: در اثر آلودگی هوایی که در کشور به‌وجود آمده است و حداقل ۴ هزار نفر در اثر این آلودگی جان خود را از دست داده‌اند.
شهریاری ادامه داد: با بررسی‌هایی که به‌وجود آمده است بنزین که در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود می‌تواند در آلودگی هوا نقش داشته باشد.
وی اذعان کرد: در اثر آلودگی هوا بیماری‌هایی همچون کند‌ذهنی، سردرد، زودعصبانی شدن، کاهش توان افراد و بیماری‌های سرطانی افراد جامعه را تهدید می‌کند.
شهریاری در مورد راه‌کارهای پیشنهادی برای کاهش آلودگی هوا نیز گفت: دولت باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهد بطوری که ۲ میلیارد دلار برای توسعه مترو در نظر گرفته شده بود ولی دولت نسبت به آن بی‌توجه بود و همچنین اجرای طرح دورکاری و انتقال از پایتخت و جمع‌آوری خودروهای فرسوده می‌تواند در کاهش آلودگی هوای تهران موثر باشد.

 


 


ندای سبز آزادی: نماینده دیر، کنگان و جم در مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی نسبت به نابودی صید و صیادی در استان بوشهر به دلیل افزایش قیمت حامل های انرژی با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها هشدار داد.
به گزارش خانه ملت، عسگر جلالیان در پایان جلسه علنی امروز ـ چهارشنبه ـ مجلس شورای اسلامی طی اخطاری با استناد به اصل ۸۴ قانون اساسی گفت: پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، آنچه در استان بوشهر اتفاق افتاده بی توجهی به صید و صیادی بوده و این قشر پس از هدفمندی یارانه ها تحت فشار قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: اگر روند بی توجهی به صید و صیادی در استان بوشهر ادامه پیدا کند، شاهد واردات ماهی به این استان خواهیم بود.
جلالیان با اعلام این که در بسیاری از بخش های استان بوشهر صید تعطیل شده است، افزود: حتی در برخی از مناطق این استان واردات ماهی آغاز شده است.
وی با بیان این که در بخش کشاورزی هم وضع به همین ترتیب است، خاطرنشان کرد: اگر در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تدبیری برای حمایت از کشاورزان اندیشیده نشود، کشاورزی نیز در استان بوشهر نابود خواهد شد.
نماینده کنگان در بخش دیگری از تذکر خود با اظهار این که برخی فرصت طلبان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اقدام به افزایش قیمت های کالاهای خود کرده اند، افزود: از دولت می خواهیم با اتخاذ تدابیر مناسب اجازه سوءاستفاده به فرصت طلبان ندهد.
جلالیان همچنین با اشاره به مشکلاتی که در حوزه گاز مصرفی در استان بوشهر وجود دارد، خاطرنشان کرد: استان بوشهر با وجود دارا بودن منابع گاز، هنوز در بخش های زیادی از آن لوله کشی گاز انجام نشده و گاز به صورت کوپنی به مردم عرضه می شود.
وی با بیان این که عرضه گاز به صورت کوپنی انعکاس خوبی در رسانه ها نداشته است، گفت: از دولت می خواهیم تدابیری بیندیشد که اجازه سوءاستفاده به فرصت طلبان در این زمینه داده نشود.
محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس هم که پس از لاریجانی ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت: همان طور که وزیر جهاد کشاورزی در جلسه صبح توضیح دادند ان‌شاءالله در بخش های کشاورزی تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.
وی با بیان این که قرار شده ۷۰ درصد سوخت به صورت یارانه ای در اختیار برخی از بخش های کشاورزی قرار گیرد، افزود: ان‌شاءالله مشکلاتی که قطعا در بخش کشاورزی وجود دارد با تدبیر دولت رفع خواهد شد.

 


 


ندای سبز آزادی: قیمت هر کیلو پارچه در بازار پارچه بازار بزرگ تهران دو برابر شد.
به گزارش خبرآنلاین، قیمت هر کیلو پارچه در بازار پارچه بازار بزرگ تهران به شدت افزایش داشته است.
هر کیلو پارچه تا هفته گذشته در بازار کیلیویی ۷ هزار تومان بود که اخیرا با رشد یکباره به کیلویی ۱۴ هزار تومان رسیده است.
فعالان بازار پارچه معتقد اند که افزایش قیمت حامل های انرژی و افزایش کرایه های بار، مهمترین دلیل افزایش قیمت پارچه است.

 


 


ندای سبز آزادی: عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: در صورتی که بودجه ۲ میلیارد دلاری مترو از حساب ذخیره ارزی پرداخت نشود بودجه مترو از صندوق توسعه ملی پراخت می شود.
محمدحسین مقیمی در گفت‌وگو با خانه ملت، کاهش آلودگی هوا را مستلزم توسعه حمل و نقل ریلی دانست و گفت: طبق قانون قرار بود تا پایان برنامه چهارم توسعه ۳۰درصد از مردم تهران توسط مترو جا به جا شوند که این رقم در حال حاضر تنها ۸ درصد است.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در خصوص محل پرداخت بودجه مترو گفت: دولت باید خود را ملزم به اجرای قانون بداند و در صورتی که بودجه مترو از حساب ذخیره ارزی پرداخت نشود از صندوق توسعه ملی پرداخت خواهد شد.
وی تصریح کرد: توسعه حمل و نقل ریلی تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد چرا که وقتی وضعیت حمل و نقل مردم در وضعیت مطلوبی باشد دیگر کسی از وسیله نقلیه شخصی خود برای جابه جایی استفاده نمی کند.

 


 


ندای سبز آزادی: سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در جلسه با حضور مسئولان ذی‌ربط مشخص شد عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها عدم کمک به توسعه مترو است.
عیسی جعفری در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه جلسه کمیسیون کشاورزی با حضور جمعی از مسئولان زیست محیطی برگزار شد، تصریح کرد: با حضور مسئولان سازمان‎ حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری، سازمان هواشناسی، استانداران و شهرداران کلان‌شهرها و نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور خارجه، نفت و صنایع، راهکارهای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی و پدیده گرد و غبار و تأثیر آن بر آلودگی هوا بررسی شد.
نماینده کبودرآهنگ و بهار در مجلس با اشاره به گزارش های ارائه شده از سازمان های مختلف، گفت: در نهایت مشخص شد یکی از عوامل اصلی ایجاد آلودگی در کلان شهرها عدم توسعه مترو و استاندارد نبودن خوردوهای تولیدی کشور است.
عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه مسئولان از عدم اجرای دقیق و درست قوانین از جمله در زمینه توسعه مترو گله‌مند بودند، افزود: در این نشست مطرح شد دستگاه های نظارتی از جمله سازمان محیط زیست توجه کافی بر روی افزایش آلاینده ها نداشته و استاندارد دقیقی برای این موضوع تعریف نکرده اند.
جعفری با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: نتایج اعلام شده در این گزارش بسیار وحشتناک بود چرا که پس از تصویب تشکیل شورای عالی محیط زیست هیچ جلسه ای در این زمینه برگزار نشده است.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه مقرر شده کمیته ای مشترک بین مجلس و سازمان‌های مربوطه تشکیل شود، تصریح کرد: این کمیته به مدت یک ماه باید تعریف دقیقی از استاندارهای محیط زیست در تمام بخش ها ارائه کند، همچنین زمان آلودگی کلانشهرها را مشخص کند.
جعفری ادامه داد: در گزارشی که این کمیته به مجلس ارائه خواهد داد، باید برنامه عملیاتی برای مقابله با ریزگردها و طوفان‌های غرب و جنوب غرب ارائه شود و برای اطفاء حریق در جنگل‌ها نیز فکر اساسی و مستمری صورت گیرد.
به گفته این نماینده، کمیته مشترک در خصوص بازیافت آلاینده های بیمارستانی نیز باید تصمیمی اتخاذ کند.
کمیته مشترک سازمان‌های ذی ربط با مجلس رسما کار خود را از روز شنبه ۱۱ دی ماه آغاز خواهد کرد.

 


 


ندای سبز آزادی: نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه مجلس به بررسی موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها در بخش کشاورزی با حضور صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی پرداختند.
به گزارش ایسنا، این جلسه صبح روز چهارشنبه پیش از شروع جلسه علنی مجلس برگزار شد و تعدادی از نمایندگان به بیان نظرات خود پرداختند.

 


 


ندای سبز آزادی: سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مجلس هشدار داد: درآمدهایی که از اجرای قانون هدفمندشدن یارانه ها پیش بینی می شد محقق نخواهد شد و این جای نگرانی دارد.
داریوش قنبری در گفت‌و‌گو با پارلمان نیوز، نظارت بر اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها را ضعیف دانست و گفت: هدفمند شدن یارانه ها آنگونه که مورد نظر قانونگذار بوده است اجرا نمی شود.
نماینده اصلاح طلب ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت می خواهد در فرجه کمتری نسبت به آنچه مجلس مصوب کرد این قانون را اجرا کند، گفت: هر چه دولت بخواهد در فرصت کمتری این قانون را اجرا کند فشار بیشتری مردم وارد می شود و آثار تورمی بیشتری را در بر خواهد داشت.
وی افزود: از طرفی باید همزمان با اجرای طرح بر آن نظارت دقیق صورت گیرد که متاسفانه این نظارت بسیار ضعیف و نامتناسب با قانونی به این عظیمی است.
عضو کمیته سیاسی فراکسیون خط امام مجلس تصریح کرد: فقدان نظارت موثر و همه جانبه بر اجرای این قانون، این بیم و نگرانی را به وجود می آورد که عده ای از این طریق سوء استفاده کنند و با افزایش قیمت ها سیاست های جبرانی دولت را بی اثر کنند و از این طریق فشار مضاعفی بر دوش طبقات متوسط و پایین جامعه وارد کند.
وی در ادامه اظهار داشت: مسئله دیگری که در رابطه با اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها مطرح است بحث درآمدهایی است که در قانون پیش بینی شده است؛ با توجه به نحوه اجرا به نظر می رسد درآمدهایی که پیش بینی شده بود از اجرای این طرح حاصل شود محقق نشده است و این جای نگرانی دارد.

 


 


ندای سبز آزادی: علیرضا رئیسیان، کارگردان سینما، در واکنش به تلاش معاونت سینمایی وزارت ارشاد برای تشکیل خانه‌سینمای شماره ۲، گفت: دولت چنین توانی را ندارد که خانه‌سینمای شماره ۲ را بسازد. باید خانه‌سینما توسط اهالی سینما اصلاح شود. دولت نه توان آن را دارد و نه اهالی سینما اجازه‌ی چنین مداخله‌ای را به او می‌دهند.
خبرگزاری ایلنا گزارش داد: شورای مرکزی کانون کارگردانان در دیدار با جواد شمقدری تقاضا کرده است تا مجوزهای کارگردان‌های اول توسط این شورا صادر شود. علیرضا رئیسیان معتقد است که اجرای این طرح بسیار به حال سینما مفید است اما این طرح جزو طرح‌هایی بود که در زمان مرحوم سیف‌الله داد مطرح شد.
رئیس سابق کانون کارگردانان که مدت ۱۸ سال ریاست این شورا را برعهده داشت؛ با استقبال از اجرای مجدد صدور مجوز کارگردان‌های اول توسط کانون کارگردانان در گفتگو با ایلنا، پیرامون روند صدور این مجوز در دروه‌های گذشته گفت: این طرح در زمان معاونت سینمایی مرحوم سیف‌الله داد مطرح شد. در این آن زمان یک تفاهم‌نامه امضا و براساسا آن قرار شد بخشی از تصدی‌گری دولت در حوزه‌ی سینما به صنوف واگذار شود. ازجمله آنها تعیین الویت‌های فعالیت افراد به‌عنوان کارگردانان اول در سینماست. لذا از سال ۷۸ تا ۸۳ به مدت ۶ سال این طرح اجرا شد و کمیته‌ای با تعیین یک آیین‌نامه و نظام رتبه‌بندی؛ اولویت‌ها را تعیین می‌کرد.
رئیسیان با اشاره به اینکه هدف این کمیته تعیین اولویت‌ها بوده است نه صلاحیت‌سنجی، گفت: ما در این کمیته تعیین می‌کردیم که در بین متقاضی‌ها؛ چه کسانی بیشترین اولویت ساخت فیلم را دارند. ملاک این تعیین اولویت براساس فعالیت فرد در حوزه‌ی سینما در بخش کوتاه و داستانی، میزان تحصیلات، تجربه و همچنین کسب جوایز بین‌المللی بود.
وی ادامه داد: به‌طور مثال از سال ۸۰ ما ۶ نفر را به‌عنوان اولویت؛ اعلام و اسامی ۴ نفر را هم به‌عنوان رزرو اعلام کردیم و به دنبال آن بودیم که هر ساله ۶ یا ۷ نفر به‌عنوان کارگردان اول وارد سینما شوند.
رئیس سابق کانون کارگردانان با اشاره به اینکه در این دوره هیچ استعدادی نبود که توانایی وی توسط این کمیته دیده نشود، افزود: در طی این ۶ سال کارگردان‌هایی مانند بهمن قبادی، سامان مقدم، مهدی‌ کرم‌پور، مونا زندی، ایرج کریمی و بسیاری دیگر وارد حوزه سینما شده‌اند و به صورت قطع می‌توانم بگویم که هیچ استعدادی نبود که در کانون دیده نشده باشد.
وی درباره دلایل خارج شدن صدور این مجوزها از کانون کارگردانان گفت: در سال ۸۴ اعتراضاتی به وجود آمد و گروهی مطرح کردند که افرادی که این بررسی‌ها را انجام می‌دهند؛ خود از چه میزان صلاحیت برخودارند؟ از طرف دیگر باوجود آنکه وزارت ارشاد صدور این مجوزها را به ما تفویض کرده بود اما هیچ حمایتی از ما نکرد. و از آنجا که صدور مجوزها کار بسیاری سنگینی بود و به طور میانگین ۵۰۰ نفر ساعت در مراحل مختلف وقت و نیروی انسانی برای آن صرف می‌شد و هزینه مالی نیز برای این کار درنظر گرفته نشده بود؛ لذا شورای مرکزی تصمیم گرفت این مسئولیت را به ارشاد واگذار کند.
رئیسیان با اشاره به نتایج اسفبار خارج شدن صدور مجوز کارگردان‌های اول از کانون کارگردانان افزود: خارج شدن صدور مجوزها از کانون کارگردانان باعث شد تا صدور این مجوزها بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب شود. از طرفی در بعضی ارگان‌ها فیلم‌هایی ساخته شدند که عمدتاً نه تنها سودی برای سینما نداشته است بلکه حتی امکان نمایش نیز پیدا نکرده است. روند بی‌رویه صدور این مجوزها در سال‌های اخیر بسیار بیشتر شده؛ به صورتی‌که یک سوم از پروانه ساخت‌های صادر شده؛ مربوط به کارگردانان فیلم اولی است.
رئیسیان با اشاره به دیدار اخیر شورای مرکزی کانون کارگردانان با معاونت سینمایی و پیشنهاد بازگشت صدور این مجوزها به کانون کارگردانان گفت: این امر پیشنهاد بسیار خوبی است اما باید براساس ضوابطی صورت بگیرد. باید معاونت سینمایی با یک نامه‌ی رسمی و کتبی آن را به کانون کارگردانان تفویض کند. نه تنها هزینه آن را پرداخت کند بلکه آن را پشتیبانی هم بکند.
وی ادامه داد: حتی می‌توان چنین طرحی را در حوزه‌ی تهیه‌کنندگی نیز به صنف تخصصی آن واگذار کرد.
رئیسیان درباره تشکیل صنف واحد تهیه‌کنندگان توسط معاونت سینمایی گفت: معاونت سینمایی نمی‌تواند صنف واحد تهیه‌کنندگان را تشکیل دهد بلکه آنچه که امروز این معاونت پیگیری می‌کند؛ این است که باید با یک صنف قانونی و نهاد قانونی تهیه‌کنندگی طرف مذاکره باشد و قصد داشته باشد که این خلاء قانونی را رفع کند.
رئیسیان با اشاره به اینکه تشکیل این اتحادیه باید توسط خانه‌سینما شکل می‌گرفت، افزود: در ۳ سال گذشته خانه‌سینما در این حوزه کوتاهی کرد. اگر این کوتاهی نبود و این صنف به صورت خودجوش تشکیل می‌شد و افراد به تفاهم می‌رسیدند، بسیار بهتر بود.
وی با اشاره به اهمیت خطر اختلاف در صنف تهیه‌کنندگی گفت: اختلاف در صنف تهیه‌کنندگان امکان دارد باعث اختلاف در سایر صنوف شود. در این‌صورت این اختلاف به دیگران نیز سرایت می‌کند. به‌طور مثال اتفاقی که در کانون کارگردانان رخ داد و بنده از آن خارج شدم؛ این کانون را تا معرض انشعاب پیش برد و اگر مدیریت، مذاکره و گذشت بنده و دوستان نبود امکان این اتفاق وجود داشت.
رئیسیان در پاسخ به این سوال که معاونت سینمایی به‌دنبال تشکیل خانه‌سینمای شماره ۲ است، گفت: دولت چنین توانی را ندارد که خانه‌سینمای شماره ۲ را بسازد. باید خانه‌سینما توسط اهالی سینما اصلاح شود. دولت نه توان آن را دارد و نه اهالی سینما اجازه‌ی چنین مداخله‌ای را به او می‌دهند. درمورد تهیه‌کنندگان نیز از آنجاکه خانه‌سینما به وظیفه حرفه‌ای خود عمل نکرد؛ دولت به دنبال آن است که خلاء قانونی را پرکند حال آنکه دولت فقط می‌تواند بگوید که تهیه‌کنندگان یک مرجع قانونی را معرفی کنند اما مدیریت آن باید توسط افراد صنف باشد که بتواند مدیریت جریان تهیه‌کنندگی را به عهده بگیرد. اما تشکیل یک صنف موازی در شرایط حاضر در خانه‌سینما فقط وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند. پیش‌بینی می‌کنم بهترین راه تجمیع افراد حرفه‌ای تهیه‌کنندگی در همین اتحادیه‌ی درحال تاسیس است.

 


 


ندای سبز آزادی: نمایندگان مجلس با کلیات طرح تبدیل سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان به وزارت ورزش و جوانان موافقت کردند.
به گزارش خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی امروز ـ چهارشنبه ـ مجلس با ۱۴۱ رای موافق، ۴۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن با کلیات طرح یک فوریتی تبدیل سازمان های تربیت بدنی و ملی جوانان به وزارت ورزش و جوانان موافقت کردند.
در ماده واحده این طرح آمده است؛ از تاریخ تصویب این قانون سازمان های تربیت بدنی و ملی جوانان با اعتبارات، نیروی انسانی و امکانات ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبدیل می شود و اقدامات قانونی برای انجام اصلاحات لازم در مقررات مربوط به آن به عمل می آید.
به موجب تبصره این طرح نیز هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه جویی در هزینه های جاری وزارت ورزش و جوانان تامین می گردد.

 


 


ندای سبز آزادی: هم اکنون اصناف کوچک و کارگران قراردادی شرکتهای خدماتی بیشترین مراجعات را به هیئتهای حل اختلاف دارند و امیدوارند تا با برقراری بیمه بیکاری پس از اخراج، دریافتی آنها از زمان اشتغال به کار بیشتر شود!
به گزارش مهر، اختلافات کارگری و کارفرمایی از مهمترین مسائل و مشکلاتی است که در برخی موارد از هنگام انعقاد قرارداد، زمان انجام کار و یا در پایان مدت قرارداد بین کارگر و کارفرما بر سر مشکلاتی همچون اختلاف در نحوه تعیین و پرداخت دستمزد، اختلاف بر سر نوع کار، زمان آن، پست شغلی، عدم رعایت قانون کار، انجام ندادن وظایف شغلی نیروی کار طبق مفاد قرارداد، خروج از توافقات اولیه و همچنین قوانین به وجود می آید که ممکن است به اختلاف بین مشمولان قانون کار و کارفرمایان منجر شود.
محکمه‎ای برای کارگر و کارفرما

همچنان که دامنه اختلافات و مسائل نیروی کار و کارفرما ممکن است شدت و ضعف داشته باشد بر همان پایه نیز ادامه همکاری و یا قطع ارتباط آنها شکل می گیرد که اگر در این موضوع هر یک از طرفین (نیروی کار یا کارفرما) فکر کند که حقوق وی رعایت نشده است، اقدام به طرح شکایت خواهد کرد.
قانون کار برای اینگونه مسائل راهکار ارائه و نحوه رسیدگی به شکایات کارگری و کارفرمایی و همچنین مراجع رسیدگی به آن را تعیین کرده است.
ماده ۱۵۷ قانون کار

براساس ماده ۱۵۷قانون کار صلاحیت مراجع حل اختلاف صرفا در زمینه اختلافات فردی یا دسته جمعی بین کارگر و کارفرما یا کارآموز که ناشی از مقررات قانون کار و سایر مقررات کار است بوده و حق ورود به سایر اختلافات آنها را ندارند.
همچنین قانون کار مشخص کرده است که مراجع حل اختلاف دو مرجع هستند:
الف- هیئت تشخیص که به منزله هیئت بدوی است که هر اختلافی بین کارگر و کارفرما بدوا باید به این هیئت ارجاع شود (مگر در موارد استثنایی که به موجب قانون کار موضوع مستقیما به هیئت حل اختلاف می رود).
ب- هیئت حل اختلاف که به منزله هیئت تجدید نظر است و اعتراضات هر یک از طرفین به آرای صادره از هیئت تشخیص را رسیدگی می کند.
ترکیب هیئت تشخیص و حل اختلاف

ترکیب ۳ نفره هیئت تشخیص: نماینده دولت (وزارت کار و امور اجتماعی)، نماینده کارگران، نماینده کارفرمایان.
ترکیب هیئت ۹ نفره حل اختلاف نیز متشکل از ۳ نفر نماینده دولت (۱نفر از وزارت کار، فرمانده شهر یا نماینده او و رئیس دادگستری شهر یا نماینده او)، ۳ نفر نماینده کارگران (به انتخاب تشکلات قانونی کارگران منطقه)، ۳ نفر نمایندگان کارفرمایان(به انتخاب کارفرمایان منطقه).
همچنین مهلت تسلیم شکایت در قانون کار برای طرح شکایت ناشی از اختلافات کارگری و کارفرمایی، بدوا مهلت خاصی پیش بینی نشده است، بنابراین طرح اولیه دعوی در هر تاریخی امکانپذیر است اما اگر رای هیئت تشخیص صادر شود حداکثر تا ۱۵روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظرخواهی از هیئت حل اختلاف است.
رسیدگی به اختلاف توسط مراجع حل اختلاف حتما مستلزم تنظیم دادخواست و ثبت آن در اداره کار و امور اجتماعی است.
عزیز عاملی عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه پیگیری های هیئت های حل اختلاف کارگری و کارفرمایی به نحوی است که منجر به تعطیلی تولید و کارخانجات نشود، گفت: تلاش می شود تا در سایه همکاری نیروی کار و کارفرما، رکود باعث تعطیلی بنگاهها نشود.
خدماتی‌ها و اصناف کوچک رکورددار شکایت

وی در زمینه بیشترین مراجعاتی که هم اکنون به هیئتهای حل اختلاف صورت می گیرد، اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین مراجعاتی که به هیئت های حل اختلاف داریم مربوط به کارگران قراردادی شرکتهای خدماتی و صنوف کوچک است.
عاملی ادامه داد: یکی از مسائلی که نیروی کار شاغل در این بخش مطرح می کند دریافت حقوق و دستمزد کمتر از مصوبه شورای عالی کار و زیرحداقل ها است که بیشتر آنها نیز می خواهند تا شرایطی فراهم شود که بتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.
حقوق بیکاری بیشتر از اشتغال!

وی در مورد دلیل گرایش شاغلین اصناف کوچک به سمت برقرار شدن مقرری بیمه بیکاری، خاطر نشان کرد: مهمترین مسئله در این بخش این است که دریافتی ماهیانه آنها با برقراری بیمه بیکاری به مراتب از دریافتی آنها در کارگاهها بیشتر است.
این مقام مسئول حوزه کارفرمایی، افزود: متاسفانه عدم رعایت قانون کار و اجرا نکردن مصوبات در مورد دستمزدها از معضلات و مشکلات فعلی کارگاههای کوچک محسوب می شود.
به گفته عاملی، در سالهای اخیر تلاشهای خوبی برای ظرفیت سازی در ایجاد سازش بین نیروی کار و کارفرما در جریان شکایات کاری شده است تا بتوان قبل از ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف، در هیئت های سازش مشکلات مطرح شده را حل و فصل کرد.
عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور، بیان داشت: نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیئت های سازش تلاش می کنند که نظر مثبت طرفین دعوا را به ادامه همکاری و یا قطع همکاری با حفظ رفاقت و تفهیم موضوع جلب کنند.
عاملی که نماینده کارفرمایان در هیئت حل اختلاف است سازش برقرار کردن بین کارگر و کارفرما در زمان به وجود آمدن اختلافات را اصل خواند و افزود: در گذشته یک پرونده از زمان تشکیل تا بررسی حداقل ۷ ماه زمان نیاز داشت ولی هم اکنون پرونده ها حداکثر در مدت زمان یکماه بررسی و اعلام نظر می شود.
وی خاطر نشان کرد: البته پس از بررسی ها و اظهار نظر هیئت های سازش، شورای حل اختلاف نیز یکماهه نظر نهایی خود را اعلام می کند. در هر صورت با تفویض اختیار خوبی که در این بخش صورت گرفت، تلاش های خوبی برای کاهش مسائل کارگری و کارفرمایی صورت می گیرد.
این مقام مسئول کارفرمایی در پاسخ به این سوال که ممکن است همه سازش ها به ادامه همکاری منجر نشود و طرفین دعوا پس از طرح شکایت، تمایلی به همکاری دوباره از خود نشان ندهند، گفت: در سازش حتما بازگشت به کار مطرح نیست ولی با دو طرف در خصوص مسائلی که مطرح شده است گفتگو می کنیم تا حق و حقوق کارگر و کارفرما رعایت شود.
ضمانت اجرایی احکام صادر شده
عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان تاکید کرد: البته در مواردی نیز بازگشت به کار با رضایت کامل اتفاق می افتد ولی ممکن است این موضوع برای همه پرونده ها حتی با سازش نیز منجر به بازگشت دوباره به همکاری نشود.
عاملی در خصوص این موضوع که برخی آراء صادر شده از سوی هیئتهای حل اختلاف توسط کارگران و یا کارفرمایان رعایت نمی شود و اجرای آن به دست فراموشی سپرده می شود، تصریح کرد: آراء صادر شده یک مدت زمان قانونی اعتراض را نیز دارند که طرفین می توانند نسبت به آن اظهار نظر کنند و درخواست جدیدی را هم داشته باشند.
وی افزود: اما پس از اینکه رای توسط هیئت حل اختلاف صادر می شود دیگر لازم الاجرا است و دارای ضمانت اجرایی است، چون در غیر این صورت می توان عدم اجرای آن را در بخش اجرای احکام محاکم قضایی مطرح و بررسی کرد.

 


 


ندای سبز آزادی: زهرا رهنورد، فعال حقوق زنان و استاد دانشگاه عصر دوشنبه به دیدار خانواده ی عرب سرخی رفته و ضمن ابراز تاسف از بازگرداندن فیض الله عرب سرخی به اوین، انزجار خود را از بازداشت بی دلیل فاطمه عرب سرخی اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار کلمه، در این دیدار که تعداد دیگری از بزرگان اصلاحات و خانواده های زندانیان سیاسی نیز حضور داشتند، مریم شربتدار قدس، مادر فاطمه تشریح کرد که در طول هفته ی گذشته دخترش تماس هایی از زندان داشته و عنوان کرده است که در انفرادی ست و تفهیم اتهام شده گرچه به دلایل امنیتی امکان نداشته بگوید که اتهامش چیست.
زهرا رهنورد در این دیدار خانواده ی عرب سرخی را یکی از شاخص ترین خانواده های زندانیان سیاسی ایران خواند که سوابق انقلابی، حضور در جبهه ی جنگ و متعلق بودن به خانواده ی شهدا در پرونده ی آنان، فقط بخشی از آن است. و حالا ما باید شاهد نگاه نگران مادری باشیم که در جنگ تحمیلی دو فرزندش را در راه آزادی وطن تقدیم کرده و این بار فرزند و نوه اش را برای حفظ کشور اهدا می کند.
رهنورد افزود: گویی بخشی از حاکمیت حیا را خورده و آبرو را تف کرده است و با دست اندازی به حریم خانواده ها مادری بی گناه را به زندان می اندازد و طفل دو ساله اش را در فراغ او بی تاب می کند. چنین جور و ستمی را در کدام قسمت از تاریخ دیده ایم؟ تصور اینکه این کودک بی گناه هر لحظه برای آغوش مادرش عکس او را بوسه باران میکند ما را جز به یاد رقیه می اندازد؟
وی در انتها با یاد آوری روز عاشورا، گفت: کاش آقایانی که این روزها تصمیم می گیرند و اجرا می کنند این جمله ی امام حسین را به خاطر می آوردند که فرمود؛ انا اقاتلکم و انتم تقاتلوننی، نسا و الاطفال لیس علیهن حرج . من با شما میجنگم و شما با من می جنگید. بر زنان و اطفال حرجی نیست.

 


 


ندای سبز آزادی: آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید مقیم قم، تاکید کرد: نباید هرگاه با کسی مخالف شدیم، شروع به فحاشی و دشمنی کنیم، باید تحت فرمان عقل و دستورات خدا و رسول و امام او باشیم.
به ‌گزارش کلمه به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مکارم‌شیرازی، امروز در درس خارج فقه خود با بیان حدیثی از اخلاقی از پیامبر‌(ص) گفت: دشنام، دشمنی، بدگویی و تهمت به مومن موجب فسق می‌شود.
ایشان با بیان اینکه جنگ و دشمنی با برادر مومن موجب کفر می‌شود، افزود: افرادی که با انجام ترورهای کور افراد بی‌گناه را در دسته‌جات عزاداری، حسینیه‌ها، مساجد و کوچه و بازار به خاک و خون می‌کشند، از نظر اسلام کافر محسوب می‌شوند.
این مرجع تقلید با بیان این که باید از غیبت برادر مومن به جد خودداری کرد، اظهار داشت: در قرآن کریم و روایات معصومین‌(ع) غیبت کردن تشبیه به خوردن گوشت برادر مومن شده است، بنابراین باید از غیبت پرهیز شود.
ایشان با بیان اینکه حرمت مال مومن مانند حرام بودن خون است یعنی مال، علم، آبرو و حیثیت او محترم است، اظهار داشت: نباید هرگاه با کسی مخالف شدیم، شروع به فحاشی و دشمنی کنیم، باید تحت فرمان عقل و دستورات خدا و رسول و امام او باشیم.
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه کسی که در ‌آبرو و حیثیت مردم چشم‌پوشی کند، خداوند در قیامت از گناهان او چشم‌پوشی می‌کند، گفتند: کسی که غضب را از دیگران فرو گیرد، خداوند عذاب روز قیامت را از او خواهد گرفت.
ایشان تصریح کرد: بعضی خیال می‌کنند ریختن آبروی دیگران کار ساده‌ای است. اینگونه نیست، بلکه اسلام به این عمل توجه کرده و آن را از گناهان بسیار بزرگ می‌داند.
آیت‌الله مکارم در پایان یادآور شد: اگر به احادیث و آموزه های اهل بیت (ع) توجه و عمل کنیم، جامعه گلستان خواهد شد.
این مرجع تقلید قبل از شروع مباحث خود، برای برطرف شدن خشکسالی و همچنین نزول برکات آسمانی، هم‌نوا با شاگردان خود، آیه‌ی “امن‌یجیب” را قرائت کرد.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته