-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۶, دوشنبه

Posts from Khodnevis for 12/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بازداشت خانواده حبیب لطیفی

در حالی که پیش از این برخی خبرها، حکایت از آن داشت که خانواده حبیب لطیفی - دانشجوی کرد محکوم به اعدام -  با وی ملاقات کرده و حال وی را خوب توصیف کرده‌اند، اکنون برخی منابع خبری در کردستان معتقدند هشت تن از اعضای خانواده حبیب لطیفی بازداشت شده‌اند. پدر، مادر، برادران و خواهران و همسر یکی از برادران حبیب لطیفی در میان بازداشت‌شدگان هستند.


گرچه هنوز منابع رسمی، این خبر را تایید نکرده‌اند، اما منابع خبری کرد می‌گویند که منابع آنان در کردستان معتقدند خانواده حبیب لطیفی، بلاشک بازداشت شده‌اند. هنوز مشخص نشده است که بازداشت این افراد به چه اتهامی صورت گرفته است. 


گفتنی است روز گذشته، حکم اعدام حبیب لطیفی، با اعتراض و تجمع مردم سنندج در مقابل زندان این شهر و درخواست وکلای وی، تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاده بود. این مساله توسط رییس زندان سنندج و در جمع مردم این شهر، اعلام شده بود. 


برخی منابع محلی هم اعلام کرده‌اند که در شهر سنندج، سرعت اینترنت به طرز مشکوکی پایین آمده و همچنین اختلالاتی در تماس‌های تلفنی به وجود آمد است. هم‌چنین گفته می‌شود تلفن‌هایی زندان سنندج نیز قطع شده است.



 


 


دادستان تهران: روزنامه‌نگاران بازداشتی شرق می‌خواستند علیه نظام اطلاعیه بنویسند

آن‌گونه که ایلنا گزارش داده است، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای بعثت، با اعلام این‌که روزنامه‌نگاران بازداشتی روزنامه شرق، به دنبال نوشتن اطلاعیه علیه نظام و تدارکات مالی و نظایر آن بوده‌اند، اظهار کرد: «این پرونده در حال بررسی است. این متهمان شش نفر بوده‌اند که یک سری از آن‌ها توسط یک نهاد تحقیقاتی دستگیر و برخی دیگر توسط یک نهاد دیگر دستگیر شده‌اند و تا جایی که اطلاع دارم هم‌اکنون پنج نفر از آنها در بازداشت هستند.»

دادستان تهران، توضیح بیشتری درباره دلایل و مستندات اتهام روزنامه‌نگاران بازداشتی شرق نداده است. 

وی همچنین اتهام نازنین خسروانی را اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام عنوان کرد و گفت: «این پرونده به زودی به دادگاه می‌رود.»

دادستان تهران در مورد وضعیت روزنامه هم‌میهن نیز گفت: «در ارتباط با این پرونده درخواست اعمال ماده ۱۸ شده و این روزنامه اکنون نمی‌تواند منتشر شود و باید صبر کرد که رسیدگی به این پرونده به اتمام برسد.»


 


زلزله بم، و تلاش برای ناآگاهی خودمان - ۱

 

به گمان من، باید از تک تک مسوولین دولتی و شهری توضیح و مسوولیت خواست. کسانی که بازی‌های جام جهانی ۱۹۹۰ را دنبال می‌کردند یادشان می‌آید که زلزله منجیل/رودبار چه فاجعه بزرگی به بار آورد؟ ده‌ها هزار نفر در استان گیلان جان‌شان را از دست دادند و بسیاری از ما در تهران، وسط بازی برزیل و اسکاتلند شاهد تکان‌های شدید و حرکت پاندولی لوسترهای خانه‌های‌مان بودیم...تعداد از ساختام‌های بلند تهران در همان شب ترک‌هایی برداشتند... یادم می‌آید استاد درس زمین‌شناسی ساختمانی ۱، دکتر نوگل به ما دقیقا روز قبلش می‌گفت باید منتظر زلزله‌ای در شمال ایران باشیم. نمی‌دانم خواب‌نما شده بود یا همینطوری می‌گفت؟

وقتی در سال ۱۳۷۲ به روزنامه همشهری رفتم، یکی از خبرنگاران را تیر کردم که در باره خطر زلزله تهران گزارشی کار کند. خودم هم با چند نفری در برابر وضعیت تهران گفتگو کردم. همشهری هیچگاه گزارش و گفتگوها را منتشر نکرد. چرا؟ چون عملکرد و تصمیم‌های شهرداری دوران کرباسچی را به نحوی زیر سوال می‌برد. اما چگونه؟

شاید بسیاری ندانند که طرح جابجایی مراکز دولتی و همچنین بخش عمده‌ای از جمعیت تهران به منطقه‌ای امن، چندان جدید نیست. شاید بسیاری ندانند که در سال‌های میانی دهه ۶۰، دکتر مانوئل بربریان و همکارانش در گزارشی، خطر وقوع زلزله در تهران بزرگ و تلفات احتمالی‌اش را گوشزد کرده بودند. دولت با توجه به محدودیت‌های دوران جنگ نمی‌توانست کاری کند، اما مسوولان وزارت مسکن و همچنین وزارت‌خانه‌های کشور و اطلاعات می‌دانستند اوضاع چندان مناسب نبوده است. تهران هم میان گسل‌های فعالی محبوس است و هم روی شبکه‌ای از گسل‌های کوچک و بزرگ قرار گرفته...تراکم جمعیت در مناطق جنوبی تهران می‌توانست فاجعه‌بار باشد... به خاطر تراکم و کوچه‌های تنگ و باریک و سازه‌های غیر استاندارد و ...

شاید خیلی‌ها نمی‌دانند که غلامحسین کرباسچی یکی از کسانی بود که معتقد بود می‌تواند مشکل را در تهران حل کند.او مانع جابجایی پایتخت دولتی ایران شد. حساب کنید یک جوان نا آگاه که مدیر بسیار خوبی هم هست، می‌خواهد تهران را گل سرسبد خاور میانه کند، آنگاه به او می‌گویند که شهرت به درد پایتخت بودن نمی‌خورد و عملا ول معطلی...

کرباسچی همیشه در دفاع از ماندگاری در تهران، شکست برزیل را در ایجاد پایتخت جدید مثال می‌زند. اینکه شهر «برزیلیا» عملا اهمیتی ندارد و همه توجه‌شان معطوف به «ریو» است.

اما شهرداری تهران در دوران «بازسازی» چه کرد؟ به هیچ عنوان نمی‌توان منکر کارهای بزرگ شهرداری تهران در میان سال‌های ۶۸ تا ۷۶ بود. چهره فرهنگی شهر تهران تغییر یافت. تهران شهری زیباتر شد و ...ولی آیا در فرهنگ‌سرای بهمن به شهروندان جنوب تهران می‌گفتند که جان‌شان به خاطر نامناسب بودن شبکه خیابان‌ها و خانه‌های سست‌سان در خطر است؟ آیا به آنان گفته شده بود که بر اساس محاسبات، در صورت وقوع یک زلزله بزرگ مثل زلزله منجیل، چند صدهزار شهروند تهرانی از همان مناطق جنوب شهر جان‌شان را از دست خواهند داد؟ آیا می‌دانستند سیستم لوله‌کشی گاز و آب می‌تواند بعد از وقوع زلزله احتمالی چه فاجعه‌ای به بار آورد؟ آیا می‌دانستند که نیروهای کمکی شاید نتوانند خود را به بخش عمده‌ای از مناطق زلزله‌زده برسانند و بسیاری زیر آوار امیدشان از کمک امدادرسانان نا‌امید می‌شود؟

خودکفایی درد بزرگی بود. کرباسچی خواست تا شهرتهران خودکفا باشد. سیاست‌های «رابین هود»ی، یعنی گرفتن پول از سرمایه‌دارانی که در مناطق شمال تهران برج  می‌خواستند مهم‌تر از تقویت زیرساخت‌ها و حتی انتقال بخشی از پایتخت بود.

حتما برج‌های الهیه را دیده‌اید...وقتی وارد کوچه‌ای با چند برج می‌شوید، به این فکر کنید که چه جمعیت متراکمی در برج‌هایی زندگی می‌کنند که «پی» ضعیفی دارند. برج‌ها در جایی ساخته شده‌اند که قبلا باغ بوده و محل کشت زرع...فکر می‌کنید برج‌های دیگر شمال تهران که بعد از تغییر کاربری ساخته شدند وضع بهتری دارند؟ این به معنای انکار رعایت قواعد در تعدادی از برج‌ها نیست، بله توجه دادن به این نکته است که تعدادی از این سازه‌های بلندمرتبه در نقاط نامناسبی ساخته شده‌اند و نظارت کارشناسان گاه با افزایش صفرهای پرداختی کاملا تغییر می‌کرد. برای کرباسچی و شرکا، کارآفرینی و کسب درآمدی که بتوان جای دیگری خرجش کرد مهم‌تر بود از توجه به واقعیت خطرنالک پیش رو. شاید کرباسچی مطمئن بود که در دوره ۸ سال شهرداری‌اش اتفاقی نخواهد افتاد.

اما بودند کسانی که نگران ساخت و ساز بی‌رویه ماندند و با گروه‌های مختلف ایرانی و خارجی به تحقیق در باره خطرهای زندگی در تهران پرداختند.

ادامه دارد


 


رسایی: ۵ وزیر دیگر برکنار می‌شوند

 

رسایی که از حامیان تندروی  احمدی‌نژاد در مجلس  به شمار می‌رود، در یادداشتی که در هفته‌نامه تازه تاسیس «۹ دی» منتشر کرده، از نحوه برخورد احمدی‌نژاد با منوچهر متکی و مهرداد بذرپاش انتقاد کرده است.

این نماینده مجلس نوشته که «دیر یا زود باید منتظر چند برکناری دیگر باشیم مثلا برکناری آقایان مصلحی، محصولی، میرکاظمی، سردار وحیدی، خانم وحید دستجردی و حتی آقای زریبافان.»

رسایی علت برکناری احتمالی این افراد را چنین برشمرده است: «حلقه‌ای که برای اثبات خود حرف پرمایه‌ای ندارد و توانسته خود را به همجواری بالاترین مقام اجرایی کشور بکشاند مجبور است برای دوام خود دیگران را نفی کرده و مدام یک دشمن فرضی بتراشد.»

وی در بخش دیگری از یادداشت خود نوشته که علی‌اکبر صالحی خبر انتصاب خود به عنوان سرپرست وزارت خارجه را از طریق «پیامک» دریافت کرده است.

رسایی در پایان نوشته که «احمدی‌نژاد، متکی را علیرغم میل باطنی و به دلیل مناسبات سیاسی از جمله امکان رأی‌آوری از مجلس و توان تعامل با سایر نهادهای حکومتی انتخاب کرده بود.»


 


خبرهایی از لغو حکم اعدام حبیب لطیفی

حکم اعدام حبیب لطیفی قرار بود صبح امروز اجرا شود. اما با اعتراضات سراسری در خارج از کشور، بیانیه‌های مختلف نهادهای حقوق‌بشری و تجمع مردم سنندج در مقابل زندان این شهر، این حکم لغو شده است.


خبر لغو این حکم توسط رییس زندان سنندج و با حضور در میان مردم اعلام شد. گرچه اجرای حکم حبیب لطیفی در حال حاضر متوقف شده است، اما تاکنون هیچ توضیحی درباره سرنوشت وی داده نشده است. مشخص نیست که آیا به درخواست وکلای وی برای اعاده دادرسی پاسخ مثبت داده خواهد شد یا خیر.


حکم اعدام لطیفی نخستین بار در تابستان سال ۱۳۸۷ اعلام شده بود که با اعتراض وکلای او برای دادگاه تجدیدنظر ارسال شده بود اما در زمستان همان سال، دادگاه تجدید نظر نیز حکم اعدام را تایید کرده بود. پرونده  لطیفی برای تجدید نظر نهایی به دیوان عالی ایران هم ارجاع داده شده بود و این دیوان در بهار سال ۱۳۸۸ این حکم اعدام را مجددا تایید کرده بود.


نعمت  احمدی، گفته است که  علت بازداشت  لطیفی، حوادثی بوده است که در سال ۸۵ در سنندج روی داد و منجر به یک «آتش‌سوزی شده بود» و در پی آن چند نفر از جمله حبیب لطیفی، به اتهام محاربه بازداشت شده بودند.


 


حضرت علی با احترام سر می‌برید
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته