-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

Latest News from Mizan Khabar for 12/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



yazdi-2

دکتر ابراهیم یزدی که امروز با وخامت حال جسمانی و هشتاد سال سن در زندان اوین به سر می برد، از مبارزین دیرینه برای آزادی است که تمام عمر خود را صرف آرمانهای ابتدایی انقلاب کرده است. ابراهیم یزدی در نوجوانی به نهضت ملی شدن نفت پیوست و  از موثرترین دانشجویان دانشگاه تهران به شمار می رفت که علیه استبداد و استعمار انگلستان مبارزه می کردند. بعدها او به نهضت آزادی ایران پیوست و در آمریکا انجمن اسلامی دانشجویان را تاسیس کرد که فعالترین  انجمن اسلامی دانشجویان خارج از ایران بود و همگی اعضایش از سوی ساواک تحت تعقیب بودند. گرچه مهندس مهدی بازرگان و یدالله سحابی از موسسین نهضت آزادی ایران پس از انقلاب و باهمه فشارهایی که بر نهضت آزادی و ایشان می آمد روانه زندان نشدند ، اما دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی ایران که در حال حاضر کهن سالترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی به شمار می رود در طول یکسال گذشته  برای سومین بار بازداشت شد و از نهم مهرماه به اتهام اقامه نماز غیرمجوز زندانی است. با دکتر مهدی نوربخش از اعضای نهضت آزادی و داماد دکتر یزدی درباره آخرین اخبار سلامت و شرایط دکتر یزدی گفتگو کردیم.

اخباری درباره انتقال دکتر یزدی از اوین به بیمارستان منتشر شده است. هم اکنون وضعیت سلامتی دکتر یزدی چگونه است و چرا در بیمارستان بستری شده اند؟

دکتر چند مشکل پزشکی دارد ، یکی مشکل قلب است و فشار خون که بالا و پایین می رود و باید تحت نظارت پزشکان باشد ، و مشکل دیگر همان سرطان پروستات است که باید تحت کنترل باشد ، مشکل دیگر این است که دکتر باید در یک شرایط کاملا بهداشتی به سر ببرد و قتی این شرایط فراهم نیست ، برای ایشان مشکل ایجاد می کند. ما هم نمی دانیم برای کدام مشکل ایشان را به بیمارستان منتقل کردند  وحتی از محل آن هم اطلاعی نداریم ، آخرین ملاقات هفته پیش صورت گرفته و این آخرین خبری است که ما به عنوان اعضای خانواده  داریم .

وضعیت دکتر کاملا نا مشخص است و ایشان باید مرتب دسترسی به پزشک داشته باشد و نگرانی خانواده هم همین است که چگونه این دسترسی می تواند انجام شود و مادام که ایشان در زندان است آن دسترسی را ندارد . مادامی که محیط آلوده است این نگرانی در خانواده هست . این چیزی است که همه ما را نگران کرده است . و پزشکان خودشان هم نگران هستند.

دادگاه دکتر یزدی زمانش تغییر کرده است ، علت اینکه دادگاه در 16 آذر برگزار نشد به دلیل وضعیت سلامتی ایشان بود؟

ما هیچ نمی دانیم ، دادگاه اعلام نکرد که به چه دلیلی تغییر پیدا کرده است و زمان بعدی که اواسط دیماه است باز هم معلوم نیست . به هیچ وجه ما را مطلع نکرده اند که چرا این کار صورت گرفته است.

 

وکلای مدافع ایشان آقای دادخواه و خانم غیرت توانسته اند به پرونده ایشان دسترسی داشته باشند؟

در شرایط فعلی خانم غیرت وکیل ایشان هستند و طبق آخرین خبرهایی که داریم ایشان نتوانسته نه تماسی با دکتر یزدی داشته باشد و نه دسترسی کاملی به پرونده ایشان دارد . این هم یک مشکل دیگر است که و سوالی داریم که اگر قرار است دکتر دادگاهی بشود چگونه می توانند از دسترسی وکیل به پرونده جلو گیری کنند.

 

تلاشهای بین المللی که تا کنون شما و خانواده دکتر یزدی انجام دادند با توجه به اینکه دکتر یزدی چهره شناخته شده ای  خصوصا در میان دولتمردان اسلامی هستند ، این تلاشها چه ثمری داشته و تا به حال چگونه ادامه پیدا کرده است؟

این تلاشها بسیار وسیع است از سوی سازمانهای اسلامی از طریق کشورهای مختلف و سازمان ملل. این تلاشها ادامه پیدا خواهد کرد و به ثمر خواهد نشست. نهایتا اینکه ما دکتر یزدی و تمام زندانیان سیاسی را در کمپینی قرار داده ایم و در هفته  های آینده کمپین وسیعی را تشکیل خواهیم داد.

 

دکتر یزدی با80 سال سن کهنسالترین زندانی سیاسی ایران است ، به نظر شما به عنوان یکی از اعضای نهضت ، دکتر یزدی چه خطری برای نظام داشت که با همه تبعاتش ایشان را چندین باردر یکسال گذشته بازداشت کرده اند؟

معلوم نیست که چرا این کار می کنند . نهضت آزادی در شرایط فعلی بسیار تحت فشار است و بسیاری از اعضای نهضت بازداشت شده اند و حبس های طولانی گرفته اند مثل عماد بهاور و مهندس خرم. حدس این است که دولت کوشش می کند با دادگاهی کردن دکتر یزدی این توفیق را پیدا کند و به سراغ بقیه برود . معلوم نیست با چه منطقی در باره شخصی که همه توانش را برای اصلاح نظام انجام داده و تهدیدی برای نظام نیست این کار می کنند. منطقی که دارند را بسیاری نمی فهمند . و آن هم با توجه به تبعات وسیعی که بازداشت دکتریزدی دارد .

 

پس از دولت موقت بارها از دکتر یزدی خواسته شده بود با دور شدن از نهضت آزادی به نظام و دولتمردان نظام بپیوندد، چه آرمان و ایده ای در نهضت و ذهن دکتر یزدی بود که به حکومت و قدرت نپیوست؟

از اول انقلاب یعنی از زمانی که دکتر یزدی و شادروان مهندس بازرگان استعفا کرد بسیار کوشش شد که دکتر یزدی از نهضت و بازرگان جدا شود و به او قول داده شد ه بود که اگر جدا شود از نهضت و بازرگان ، حمایت وسیعی از بالا از او صورت می گیرد.  اما دکتر در عین حال همیشه ناقد و ناصح نظام مانده و هزینه آن را هم پرداخت کرده است. دکتر به خاطر یک اصولی وارد این انقلاب شده بود و اصولا فکر می کرد که وقتی انقلاب به انحراف کشیده شده است به عنوان کسی که دخیل بوده در این انقلاب باید با این کژروی در انقلاب مقابله نماید و بهترین جایی که پیدا می کرد و بهترین موضعی که می توانست اتخاذ کند در نهضت آزادی بود . امروز هم می بینید که مواضع نهضت از ابتدای انقلاب بعد از استعفای دولت موقت در باره جنگ و تسخیر سفارت آمریکا ، مواضع روشنی بوده که هیچ گروه سیاسی در آن زمان نداشت. نهضت در این مواضع اصلاحی پیش قدم است .

 

می خواستم درباره رابطه نهضت آزادی با روحانیت و مراجع بپرسم و نامه آخری که خانواده دکتر به احمد منتظری نوشته شده است و اینکه چرا التجای شما به مراجع پاسخی در خور پیدا نکرد؟

دو نامه نوشته شده ، یکی نامه ای که به خانواده منتظری نوشته شده است و نامه دوم به مراجع است که چهارده اسم است که با امضای خودم فرستادم . و پاسخ هم گرفتیم و حالا اینکه چگونه مراجع عمل می کنند بحث دیگری است. ما وظیفه مان است که بحث ها را برای رهبران دینی این جامعه که از لحاظ عقیدتی پایبندی به مسائل اخلاقی و مذهبی دارند و مسوول هستند ، روشن کنیم . اینکه مراجع چه کاری خواهند کرد امر جداگانه است. تا به الان هم خبرهایی گرفته ایم که مراجع بسیار ناراحت ونگران هستند.

 

جدا از واکنش های داخلی که به بازداشت دکتر یزدی صورت گرفته، گروهی آقای یزدی را متهم به مسائل غیرمستندی مانند قتل هویدا و رحیمی می کنند ، فکر می کنید چرا این ادعاها هم اکنون و در شرایطی که ایشان در زندان هستند ، از سوی برخی چهره ها درخارج از کشور مطرح می شود و پوشش رسانه ای پیدا می کند؟

بیشترین حمله  به دکتر از سوی دو گروه است . یک گروه همین روحانیان محافظه کار هستند که از نظر فکری الان پشتیبان نظام هستند و دکتر را دستگیر کردند و گروه دوم مخالفان خارج از کشور. اینکه دکتر یزدی  در سن هشتاد سالگی با این مواضع روشن در زندان مقاومت کرده است و حاضر به مصالحه بر سر عقاید و اصولش نشده برای سلطنت طلبها بسیار ناراحت کننده و ناامیدکننده است. اینکه دکتر یزدی این چنین جلب توجه کرده است باعث شده که سلطنت طلبها مواضع مشترکی با محافظه کاران درون ایران در قبال دکتر یزدی داشته باشند. آنها از اینکه نهضت سالها در مملکت مانده و حرف خودش را زده است برای خیلی ها آزار دهنده است .

 

یکی از شروطی که بازجویان مطرح کرده بودند ، عدم ملاقات ایشان با سفرای کشورهای اسلامی بعد از آزادی بوده است و گفته می شود که دکتر با این درخواست مخالفت کرده بوده اند ، چرا چنین درخواستی از سوی بازجوها مطرح شده بود ؟

چند خواسته از دکتر یزدی داشته اند ، یکی اینکه دکتر از سیاست دست بکشد و با سفرای خارجی و بقیه ملاقاتی نداشته باشد. دکتر یزدی هیچ کدام راقبول نکرده است . ایشان این استدلال را داشته که هر کسی بخواهد با من ملاقات کند من با او ملاقات می کنم و از سیاست هم دکتر حاضر نیست بازنشسته شود. و می خواهد که منتقد نظام و دولت بماند به عنوان کسی که در انقلاب بوده نمی تواند این انحرافات را بپذیرد.

 

چند نفر از اعضای نهضت آزادی با احکام سنگینی مواجه شده اند ، از طرفی دیگر حکم سنگینی برای خانم توسلی خواهر زاده آقای دکتر یزدی صادر و اجرا هم شده ،آیا فکر می کنید این احکام برای فشار بر دکتر و خانواده اش موثر بوده است ؟

اینها دارند کوشش می کنند با ده سال زندان برای عماد بهاور ، نهضت را محکوم کنند. و با حکم لیلا توسلی به خانواده دکتر فشار بیاورند. این یک جنگ روانی است که شروع کرده اند تا جوانها را در مقابل چشمان دکتریزدی زندانی می کنند و متاسفانه دارند این جنگ روانی را به پیش می برند. اما مسلما موفق نخواهند شد.

 

از سال گذشته در پی  بازداشتهای زنجیره ای صورت گرفته،  نهضت وادار به اعلام توقف فعالیت شد ، آیا اعضای خارج از کشور تابع این توقف هستند؟

 

هرگز، ما در تلاش هستیم که در خارج از کشور نهضت را ادامه دهیم و سلسله فعالیتهای مدنی – سیاسی خود را در جهت خط مشی اصلاحی نهضت انجام می دهیم  و هر گزاجازه نخواهیم داد که با فشارهای که در داخل می آورند . در خارج کشور هم وضع همان باشد ما را ه بازرگان و طالقانی را ادامه می دهیم.

 

فکر نمی کنید که این مساله فشار بیشتری بر اعضای داخل کشور وارد کند ؟

کسانی که دکتر یزدی را دستگیر کرده اند و به نهضت فشار می آورند ، باید بدانند که اعضای نهضت در خارج از کشور این مسوولیت را را بر خودشان فرض می دانند که نهضت را در خارج کشور ادامه دهند.

 

به نظر شما چرا حرکت دموکراتیک و اصلاحی نهضت در شعار و عمل در سی سال اخیر با چنین واکنش شدیدی از سوی نظام مواجه می شود ، آیا قرار است  سرکوب کامل نهضت در داخل کشور مقدمه ای باشد برای سرکوب تمام احزاب اصلاح طلب؟

پیش بینی ما این است که با زندانی کردن اعضای نهضت به این فکر می کنند که تحزب و کار گروهی در ایران را به نابودی بکشند . من فکر می کنم بعد از نهضت آزادی و هر مجازاتی که برای دکتر در نظر بگیرند به نفع نظام نیست . به دنبال بقیه خواهند رفت . اصولا دولتی که مشروعیت ندارد با کار گروهی کاملا مخالف است . و سرکوب نهضت به عنوان یک سازمان قانونی ، کاری است که با بقیه هم صورت خواهد گرفت. ما این مسولیت را داریم که در خارج از کشور تلاش کنیم و نگذاریم که این صدا خاموش شود .

 

منبع:جرس/فرزانه بذرپور


 


Sepah
کمتر از پنج روز از افشای معامله غیرقانونی یک ارگان وابسته به سپاه پاسداران برای تصاحب شرکت مخابرات ایران، انتشار سومین گزارش كميسيون ويژه نظارت و پيگيري اجراء اصل (44) قانون اساسي که روز گذشته در صحن مجلس قرائت و با "سکوت" نماینده دولت همراه شد، شش نماینده مجلس در نطق های جداگانه ای از فساد دولتی در واگذاری شرکت ها پرده برداشتند و فاش کردند که بیش از 85 درصد از واگذاری ها به جای بخش خصوصی متوجه "شبه دولتی ها" بوده است.

در این میان یک نماینده مجلس از نقش محرابیان، وزیر  صنایع و معادن دولت احمدی نژاد در واگذاری سهام ایران خودرو به اعضای هیات مدیره آن پرده برداشت و فاش کرد که وی برای انجام این معامله "جلسه محرمانه" ترتیب داده است.

در گزارش روز گذشته كميسيون ويژه نظارت و پيگيري اجراء اصل (44) قانون اساسي آمده است: "با واگذاري سهام حدود 300 شركت از ابتداي سال 1384 تاكنون به ميزان 699.542 ميليارد ريال حاصل شده كه مبلغ 342.108 ميليارد ريال آن بابت سهام عدالت، 118.642 ميليارد ريال بابت رد ديون به موسسات عمومي غير دولتي و 238.792 ميليارد ريال يعني حدود 34 درصد نيز از طريق بورس و مزايده واگذار گرديده است. حدود 90 درصد اين مبلغ از طريق بورس و حدود 10 درصد از طريق مزايده بوده و از مجموع اين مبلغ حدود 75 درصد آن از طريق فروش بلوكي صورت گرفته كه از اين ميزان نيز 76 درصد آن به موسسات عمومي غير دولتي و شبه دولتي واگذار شده است. شايان ذكر است كه نيمي از اين مبلغ، مربوط به شركت مخابرات است و با اين حساب (34×76×75%= 5/19%)حدود 5/19 درصد كل واگذاري‌ها به صورت بلوكي و حدود 5/17 درصد به صورت رد ديون و حدود 49 درصد به صورت سهام عدالت بوده و از آنجا كه برخي از همين ميزان سهام نيز توسط شركتهاي وابسته به نهادها و موسسات عمومي غير دولتي و نيز شركتهاي موسوم به «شبه دولتي» از طريق بورس خريداري گرديده است، لذا سهم بخش خصوصي حقيقي حداكثر 5/13 درصد از كل واگذاري‌ها مي‌باشد".

در بخش دیگری از این گزارش، در تعریف "شبه دولتی ها" نیز آمده است: "اين شركت‌ها با تعريفي كه در جامعه متداول است در قالب شركت خصوصي وارد بازار سرمايه و خريد سهام از بورس ميگردند ولي ماهيت دولتي و يا وابسته به نهادهاي حكومتي دارند و باعث عدم حضور حقيقي بخش خصوصي مي‌شوند. اين نوع شركتها نه تحت حاكميت و نظارت دولت و مجلس و دستگاههاي نظارتي قرار دارند و نه قواعد رقابت پذيري بخش خصوصي را رعايت مي‌كنند".

بنا به نوشته سایت آفتاب، این گزارش درحالی قرائت شد که نماینده ای که از سوی دولت برای پاسخگویی حضور یافته بود، پس از استماع گزارش به هیات رئیسه مجلس اعلام کرد حرفی برای گفتن ندارد و به این ترتیب وقت جلسه بین 6 نماینده توزیع شد تا جزئیات بیشتری از معاملات غیرقانونی دولت را افشاء کنند.

در میان نمایندگانی که روز گذشته در نطق خود به تشریح ابعاد معاملات غیرقانونی  دولت پرداختند، موسی الرضا ثروتی، نماینده بجنورد علاوه بر تایید سخنان همکارانش درباره سهم واقعی بخش خصوصی از واگذاری ها و یکه تازی شبه دولتی ها، به معامله   سهام شرکت سایپا اشاره کرد.

به نوشته ایلنا، ثروتی، واگذاری سایپا را از "عجایب قرن" دانست و گفت: "شركت‎های زیر مجموعه سایپا، سهام سایپا را خریده اند و  این از اعجاب قرن است".

او به نقش محرابیان، وزیر صنایع دولت احمدی نژاد و یکی از بستگان نزدیک وی در این معامله اشاره کرد و افزود: "وزیر صنایع جلسه محرمانه می گذارد كه دوباره این سهام را برای دولت بخرند! كما اینكه سهام ایران خودرو و سایپا را خود دولت خریده است".

علاوه بر نمایندگان مجلس، کارشناسان اقتصادی نیز در گفت و گو با برخی رسانه های داخلی، به مواردی از این معاملات غیرقانونی اشاره کرده اند.

بنا به نوشته ایسنا، محمد نقی‌زاده، که این خبرگزاری وی را "کارشناس اقتصادی" معرفی کرده، گفته است: "به جز واگذاری سهام عدالت و برخی واگذاری‌های دیگر، اکثر واگذاری‌های اخیر در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی، از دولت به شبه دولتی‌ها بوده یا برای رد دیون انجام شده است.... به عنوان مثال، بازرگانی پتروشیمی با نام MPC فعالیت دارد و برند ایران در زمینه پتروشیمی است؛ این برند تنها به یک شرکت واگذار شد. در حالی که می‌توانستیم با واگذاری این شرکت به بخش‌های مختلف، صادرات کشور را توسعه دهیم".

در همین حال، افزایش انتقادها و اشاره مستقیم نمایندگان به رسوایی در واگذاری سهام مخابرات، روز گذشته باعث شد تا مدیر عامل این شرکت در گفت و گویی که سایت "الف"، نزدیک به احمد توکلی آن را بازتاب داده، شورای رقابت و سازمان خصوصی سازی را مسئول بزرگترین معامله صوری دولت احمدی نژاد بداند.

به نوشته الف، صابرفيضي مديرعامل شركت مخابرات گفته است: "واگذاري سهام اين شركت با تأييد شوراي رقابت و جمع‌بندي نظرات وزارت اقتصاد و نمايندگان پيشگامان كوير يزد صورت گرفته است. اين بحثي است كه سازمان خصوصي‌سازي بايد به آن جواب دهد و در اين بحث، ما كسي بوديم كه با اين مجموعه فروخته شديم و بنابراين در اين واگذاري نقشي نداشتيم".

منبع:روزآنلاین/نازنین کامدار


 


khamenei

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان و رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معتقد است ارکان حکومت به خاطر ولی فقیه مشروعیت دارند و رئیس‌جمهور زمانی مقبول است که با اسلام همراه باشد و اگر ذره‌ای از اسلام فاصله بگیرد، قطعاً این رئیس‌جمهور مشروعیت نخواهد داشت، نظام ما این را می‌گوید که تمام سیستم باید به امضای ولی فقیه برسد و اگر تشخیص دهد، وی می‌تواند سیستم را نیز تغییر دهد."

رئیس اسبق قوه قضاییه همچنین تاکید کرد "اگر توطئه‌ها و حوادثی که در کشور ما انجام گرفت، در هر نقطه‌ای از جهان رخ داده بود، آن حکومت واژگون می‌شد."

به گزارش  «مشرق نیوز»، محمد یزدی در گفتگویی اختصاصی با این سایت، ادعا کرده است "به نظر من انتخابات ریاست جمهوری و حضور بیش از چهل میلیون نفر در این انتخابات را باید «یوم الله» بنامیم. این حجم از حضور مردم، پس از اجتماع در رفراندوم اصل نظام، واقعا بی سابقه است ."

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: همانگونه که رهبری در نماز جمعه (٢٩خرداد ٨٨) بیان فرمودند، ملت از آزمون انتخابات سربلند بیرون آمده است. مردم در این آزمایش به خوبی از صحنه خارج شدند و نمره بیست گرفتند و تاریخ، این حضور ملت را برای همیشه به ثبت خواهد رساند."

عضو مجلس خبرگان همچنین مدعی شد "انتخابات دهم یکی از سالم‌ترین و پاکترین انتخابات‌های کشور، پس از انقلاب اسلامی بود و به همین دلیل دشمنان نظام سرمایه‌گذاری بسیاری کردند تا به سلامت و پاکی انتخابات ضربه بزنند و آنها در این ایام با همه توان، سلامت انتخابات را هدف قرار داده بودند. "

محمد یزدی اظهار عقیده کرد "هدف فتنه گران اصل اسلامیت بوده و دشمنان انقلاب با همین نکته اساسی مخالفت خود را اعلام کردند و با حاکمیت اسلام و ولایت فقیه مقابله کردند و هرروز یک توطئه انجام می‌دادند."

وی در ادامه ادعا کرد: شاید هنوز کسانی باشند که باور نکرده‌اند جریان فتنه چه بوده است، ولی به وضوح مشخص شده که این جریان برنامه‌ریزی شده بود.در جریان فتنه، چه بسیار کسانی که از طرفداران، دلسوزان و خادمین انقلاب بودند، ولی گرفتار و در جاهایی دیده شده و حضور پیدا کردند که نباید حضور می داشتند. البته حوادثی چون حوادث پس از انتخابات باعث تحکیم پایه‌های نظام شد تا دوست و دشمن را دقیق‌تر بشناسیم و مطابق ضوابط با آنها عمل کنیم.
بنابراین، در رویدادهای کشور، اگر کسی سخن و عملش با خط امام و کلام و روش امام همراه بود، باید او را خودی دانست و باید به او کمک و همراهی کرد. اما اگر کسی از این خط خارج شد، دیگر تعارف نداریم، از این خط خارج شده و در خط خودش است که ممکن است به هر جایی برود، چنین شخصی از خط امام خارج شده است.

یزدی افزود "حادثه روز عاشورای سال گذشته نیز حلقه‌ای از سلسله حوادثی است که دشمنان بعد از پیروزی انقلاب، همواره آن را دنبال کرده‌اند و این فتنه حادثه‌ای جدید و ابتدایی نیست و به نظر من آخرین فتنه نیز نخواهد بود. در این واقعه جاهلان با امام حسین رو در رو شدند و با شکستن حرمت عزاداران حسینی و مراسم عزاداری در روز عاشورا، انجام اقداماتی جاهلانه و جسارت به عواطف مردم، چهره حقیقی خود را نشان دادند و معلوم شد که اینها با امام حسین و هدف ٱن حضرت مخالفند."

این عضو مجلس خبرگان ادامه داد "برخی معتقدند حفظ نظام از اوجب واجبات است؛ و بعد خود یا مقام خود را واجب تر از آن واجب می دانند و می گویند نظام باید حفظ شود و من هم باید حفظ شوم. این گونه افراد، حفظ نظام و حاکمیت اسلام را واجبی در کنار واجباتی دیگر می دانند؛ مانند حفظ خود و مقام خود و اطرافیان خود و ... . بنابراین، این نکته مهمی است که حفظ نظام اوجب واجبات است، زیرا وقتی اسلام حاکمیت داشته باشد، می توان احکام الهی و حدود الهی را اجرا کرد و با مفاسد برخورد نمود، اما با وجود روحانیت و نماز و روزه، نمی توان احکام اسلامی را در جامعه به پا داشت.با اشخاص نمی توان حق را شناخت. "

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سپس به رهبری آقای خامنه ای اشاره کرده و گفت:"بعد از آنکه امام خمینی از دنیا رفتند، جانشینی آمد و توانست که امام گونه جامعه را اداره کند، یک ذره هوا و هوس، ریاست‌طلبی در ایشان وجود ندارد و حاضر نیست یک لحظه مرجعیت خود را نشان دهد، من شهادت می‌دهم که هوای نفس در این شخص وجود ندارد، اما حاضر است برای دفاع از اسلام جان خود را هم بدهد. دشمن، اصل ولایت فقیه را هدف گرفته است."

یزدی تاکید کرد: اگر شخصی نظام را قبول ندارد، هرکس که می‌خواهد باشد، نمی‌شود با او کنار آمد و نباید کمکش کرد. امروز ولایت فقیه و شخص رهبری مورد هجمه دشمنان است و آنها در این راه از هر سعی و تلاشی، از جمله ایجاد شبهه، تضعیف مقام ولایت و هر کاری که در توانشان باشد دریغ نخواهند کرد. ما باید بصیرت خود را افزایش داده و پشت پرده ماجراها را درک کنیم و امیدواریم همه ما در هر موقعیتی که هستیم، جز رضایت الهی چیزی را مد نظر قرار ندهیم.امام به دنبال این بودند که مقدسات اسلامی حفظ شود، دشمنان به دنبال این هستند که اساس این نظام را بر چینند و از راه‌های گوناگون سعی در ضربه زدن به ولایت فقیه را دارند.
وی ادامه داد: همانگونه که امام خمینی فرمودند "پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد"، باید توجه کنیم که این جمله بسیار پرمعناست و معنای خاص آن این است که اگر ستون خیمه، مورد توجه و حمایت باشد، دشمن نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. ارکان حکومت به خاطر ولی فقیه مشروعیت دارند و رئیس‌جمهور زمانی مقبول است که با اسلام همراه باشد و اگر ذره‌ای از اسلام فاصله بگیرد، قطعاً این رئیس‌جمهور مشروعیت نخواهد داشت، نظام ما این را می‌گوید که تمام سیستم باید به امضای ولی فقیه برسد و اگر تشخیص دهد، می‌تواند سیستم را تغییر دهد. امروز مغرضین می‌گویند نماز بخوان، روزه بگیر، حج برو و وجوه را نیز پرداخت کن ولی برو پیش آیت‌اللهی که اصلا حاکمیت اسلامی را قبول ندارد و می‌گویند که ان‌شاءلله امام زمان خودش همه چیز را درست می‌کند.

رییس اسبق قوه قضاییه در پایان تصریح کرد: اگر توطئه‌ها و حوادثی که در کشور ما انجام گرفت، در هر نقطه‌ای از جهان رخ داده بود، آن حکومت واژگون می‌شد، ولی اقتدار و پشتوانه محکمی که در این مملکت و حکومت آن است، سبب شد که همواره دشمنان اسلام ناکام بمانند.


 


azadi1

هادی حیدری، محمد شفیعی و علیرضا طاهری دقایقی پیش از زندان آزاد شدند.

به گزارش کلمه، این سه فعال اصلاح طلب هفته پیش در پی احضار به دادسرای اوین بازداشت شده بودند. فاطمه عرب‌سرخی نیز همزمان با این سه تن بازداشت شده بود، اما ظاهرا همچنان قرار نیست آزاد شود.

همزمان گزارش‌های حاکی از بازداشت عادل محمدحسینی، دیگر جوان فعال اصلاح طلب است. او امروز به دادسرای اوین احضار شده بود.


 


jafari_dolat_abadi

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز یکشنبه، اعلام کرد که شماری از روزنامه‌نگاران و فعالان صنفی و سیاسی که در زندان به سر می‌برند  به دلایل «امنیتی» بازداشت شده‌اند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، در مورد پنج روزنامه‌نگار و هم‌چنین سرمایه‌گذار روزنامه شرق که به تازگی بازداشت شده‌اند گفت: «این روزنامه‌نگاران جرایم امنیتی داشتند و اقدامات آنها ارتباطی با روزنامه‌نگاری نداشته و بیشتر در صدد صدور اطلاعیه و بیانیه بوده‌اند.»

دادستان تهران افزود: «این شش روزنامه‌نگار در دو مرحله توسط ماموران امنیتی و اطلاعاتی شناسایی و دستگیر شدند.»

مقام‌های اجرایی و قضایی جمهوری اسلامی، پیش از این نیز بارها، بازداشت  روزنامه نگاران و فعلان سیاسی-مدنی را بنا به دلایل امنیتی عنوان کرده بودند.

احمد غلامی، فرزانه روستایی، کیوان مهرگان، ریحانه طباطبایی و امیرهادی انواری، پنج روزنامه‌نگاری هستند که به همراه علی خدابخش، سرما‌یه‌گذار روزنامه شرق از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

در همین حال هادی حیدری، کارتونیست‌ روزنامه شرق نیز به همراه فاطمه عرب‌سرخی، علیرضا طاهری و محمد شفیعی (از جوانان نزدیک به حزب مشارکت) به طور جداگانه دستگیر شده‌اند.

دادستان تهران در باره نازنین خسروانی، روزنامه‌نگار دیگری که از آبان ماه امسال در زندان به سر می‌بَرد گفت وی نیز «به جرم اقدام علیه امنیت ملی» دستگیر شده است و پرونده وی نیز به زودی به دادگاه فرستاده می‌شود.

دلیل بازداشت رئیس دانا اخلال در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها

عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین درباره بازداشت فریبرز رئیس دانا، اقتصاددانی که شنبه گذشته پس از مصاحبه‌ای که در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با کانال تلویزیونی فارسی بی‌بی‌سی  داشت بازداشت شد، به صراحت اتهام وی را اخلال در این طرح دانست.

دادستان تهران گفت: «این شخص پرونده‌اش در دستور کار نیروهای اطلاعاتی و قضایی است که مصاحبه وی با رسانه‌های بیگانه دستگیری وی را تسریع کرد چون وقتی در آستانه اجرای طرح بزرگی هستیم حق نداریم در آن اخلال ایجاد کنیم.»

اعضای سندیکای شرکت واحد به دلایل امنیتی در زندان هستند


در همین حال عباس جعفری دولت‌آبادی دلیل بازداشت اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران را که ماه‌ها در زندان به سر می‌برند «امنیتی» اعلام کرد.

دادستان تهران گفت: «این افراد اتهام امنیتی داشته‌اند و جرایم امنیتی مرتکب شده‌اند که برخی حکم گرفته‌اند و برخی منتظر صدور حکم هستند.»

رضا شهابی، مرتضی کمساری، غلامرضا غلامحسینی و علی‌اکبر نظرآبادی از اعضای سندیکای شرکت واحد تهران هستند که در ماه‌های اخیر به زندان افتادند.

این در حالی است که منصور اسانلو و ابراهیم مددی، رئیس و معاون این سندیکا از سال ۱۳۸۶ به زندان افتاده‌اند و مقام‌های جمهوری اسلامی به درخواست‌های داخلی و بین‌المللی برای آزادی آنها پاسخی نداده‌اند.

مفاد نامه پسر سحرخیز  صحت ندارد


عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین مطالبی را که مهدی سحرخیز، پسر عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی، طی نامه‌ای سرگشاده به وی نوشته بود تکذیب کرد و گفت: «نامه را در سایت‌ها خوانده‌ام ولی مفاد آن صحت ندارد.»

مهدی سحرخیز، در نامه‌ای که در روز نخست دی ماه امسال خطاب به دادستان تهران نوشته است، به وی نسبت به شرایط وخیم پدرش هشدار داده و مسئولیت مرگ احتمالی عیسی سحرخیز را به عهده او دانسته است.

به گفته مهدی سحرخیز، پدرش به تازگی دو  بار بیهوش شده است و به شدت از بیماری فشار خون و ناراحتی قلبی رنج می‌برد.

این در حالی است که مهدی سحرخیز به دادستان تهران یادآور شده است که امکانات پزشکی زندان اوین برای پدرش کافی نیست و به وضع عیسی سحرخیز رسیدگی  نمی‌شود.

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگاری که به دنبال رویدادهای پس از انتخابات دستگیر شد، یکی از ۱۶ زندانی‌ای بود که در نامه‌ای به اکبر هاشمی‌ رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از وی خواسته بود تکلیف مصوبه مجلس ششم در مورد جرم سیاسی را که در مجمع مسکوت مانده است، مشخص کند؛ همان چیزی که دادستان تهران، در نشست مطبوعاتی خود، آن را منکر شد و دلیل زندانی شدن این زندانیان را «جرایم امنیتی» عنوان کرد.

به موجب اصل ۱۶۸ قانون اساسی «رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیات منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد.»

با این حال دستگاه قضایی، نه تنها در محاکمه زندانیان سیاسی این اصل قانون اساسی را رعایت نمی‌کند بلکه مقام‌های جمهوری اسلامی از اساس، داشتن هرگونه زندانی سیاسی را نفی می‌کند.

برای نمونه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران گفته است که «در ایران عنوانی به نام زندانی سیاسی نداریم.»

محمد جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، نیز در مصاحبه با کریستین امانپور، خبرنگار رسانه‌های آمریکایی، تصریح کرده بود: «هیچ کس به خاطر اعتراض در ایران زندانی نیست.»

غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌های کل کشور، هم در مهرماه امسال با بیان اینکه «مجرم سیاسی در کشور نداریم»، گفته است «این زندانیان به دلیل ارتکاب جرم امنیتی زندانی هستند و تعداد آنها بسیار کم است.»

طرح «جرم سیاسی» در مجلس ششم به تصویب رسید اما شورای نگهبان با آن مخالفت کرد و در نهایت این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد.

از آن هنگام تاکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام این طرح مجلس را مسکوت گذاشته است.

منبع:رادیو فردا


 


BahaareHedaayat01

بهاره هدایت، دانشجوی زندانی که از یک هفته پیش در اعتراض به ممنوع‌الملاقات شدن خود دست به اعتصاب غذا زده بود، در پی اوضاع نامساعد جسمی به بهداری منتقل شده است.

به گزارش کلمه، بهاره هدایت در روزهای گذشته بارها در بهداری زندان اوین مشاهده شده است. با این حال با توجه به قطع بودن تلفن‌های زندانیان سیاسی و ممنوع‌الملاقات بودن وی، هیچ‌گونه اخبار موثق و تأیید‌شده‌ای در مورد وضعیت سلامتی او در دست نیست.

این در حالی است که طبق اعلام همسر این فعال دانشجویی، وی در زندان به بیماری سنگ کیسه صفرا مبتلا شده است و طبق نظریه پزشکان حاضر در زندان نیاز به عمل جراحی دارد.

هفته گذشته خانواده‌های بهاره هدایت و مهدیه گلرو با مراجعه به زندان اوین متوجه شدند که این دو فعال دانشجویی به دلایل نامعلوم ممنوع‌الملاقات شده‌اند.

به گفته سایر افراد هم‌بند با این دو زندانی سیاسی، مسئولان زندان دلیلی را برای قطع ملاقات‌های این دو زندانی اعلام نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد پیام‌های این دو فعال دانشجویی به مناسبت ۱۶ آذر که بازتاب گسترده‌ای در میان محافل دانشجویی داخل و خارج از کشور داشت، دلیل ممنوع‌الملاقات شدن آنها باشد.

مسئولان زندان اعلام کرده‌اند که بهاره هدایت و مهدیه گلرو تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الملاقات خواهند بود.

گفته می‌شود بهاره هدایت پس از اطلاع از این موضوع، از شنبه هفته گذشته دست به اعتصاب غذا زده است.

خانواده این دو فعال دانشجویی، پس از آنکه موفق به دیدار با عزیزان خود نشدند، با مراجعه به دادستانی، خواهان اطلاع از شرایط آنان شدند. با این وجود، مقامات دادستانی نیز هیچ‌گونه پاسخ روشنی به آنان نداده‌اند.

بهاره هدایت و مهدیه گلرو که یک سال است در زندان به سر می‌برند، تاکنون حق استفاده از مرخصی را نداشته‌اند و مدتهاست که از ملاقات حضوری با خانواده خود محروم هستند.


 


Zendan-01

یک فعال ملی –مذهبی امروز برای اجرای حکمش به زندان اوین بازگردانده شد .

به گزارش کلمه، مسعود آقایی  پس از اینکه احضاریه کتبی برای اجرای حکم خود دریافت کرد دیروز، ششم دی ماه به زندان اوین بازگردانده شد .
او که سال گذشته به همراه همسرش بدر السادات مفیدی ، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران بازداشت شده بود ، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است که برای گذراندن این مدت راهی زندان اوین شد .او سال گذشته پس از دو ماه از زندان آزاد شد. اما همسرش مفیدی ماه ها در زندان بود. او نیز توسط قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به شش سال حبس تعزیری محکوم شد مفیدی اکنون به قید وثیقه آزاد شده است .

مسعود آقایی از متخصصان زبده ساختمانی و از مدیران ستاد بازسازی خرمشهر در دوران نخست وزیری میرحسین موسوی بوده است . وی پیش از این نیز در سال هفتاد و هفت به اتهام های سیاسی در زندان بود که به قید وثیقه آزاد شد.


 


vezarat_etelaat

گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است پس از آن‌که حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، روز یکشنبه طبق قرار قبلی به اجرا در نیامد، در شامگاه همان روز، نیروهای امنیتی سنندج، هشت تن از اعضای خانواده حبیب‌الله لطیفی را بازداشت کردند.

وبسایت‌های خبری ایران روز دوشنبه گزارش کردند که نیروهای امنیتی در سنندج، شامگاه یکشنبه، ۵ دی‌ماه، به منزل پدری حبیب‌الله لطیفی یورش برده و ضمن تفتیش منزل، پدر، سه برادر، سه خواهر و همسر برادر آقای لطیفی را بازداشت کرده‌اند که هنوز خبری از آن‌ها به دست نیامده است.

دروری دایک، مسئول بخش خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا با اعلام خبر دستگیری اعضای خانواده آقای لطیفی، نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کرده است.

کمپین سراسری نجات حبیب الله لطیفی در بیانیه ای نسبت به این اقدام اعتراض کرد.

من این بیانیه به شرج زیر است:

بازداشت دسته جمعی اعضای خانواده حبیب الله لطیفی در آخرین ساعات دیشب، نگرانی های گسترده ای را دامن زده است. هنوز انگیزه مسئولان امنیتی و نیز تعداد دقیق بازداشت شدگان مشخص نیست. معلوم نیست علاوه بر اعضای خانواده این دانشجوی محکوم به اعدام، چه افرادی بازداشت شده اند.


همچنین خبرهای تایید نشده ای مبنی بر بازداشت شماری از فعالان سنندجی منتشر شده است. این اتفاقات،‌ نگرانی ها و پرسش های زیادی را در خصوص وضعیت حبیب الله لطیفی به وجود آورده است.


کمپین سراسری نجات حبیب الله لطیفی، بازداشت فراقانونی اعضای خانواده حبیب الله  لطیفی را شدیدا محکوم می کند و بر این باور است که مقامات امنیتی با بازداشت اعضای خانواده حبیب الله لطیفی و فشار بر فعالان سنندجی تنها به ملتهب تر شدن فضای سنندج و کردستان کمک می کنند.


عدم اجرای حکم حبیب الله لطیفی (در روز گذشته) اقدام مثبتی بود و به بازگشت آرامش نسبی به فضای کردستان کمک کرد. اما بازداشت دسته جمعی اعضای خانواده این دانشجوی کرد بار دیگر نگرانی های زیادی را در بین افکار عمومی دامن زده است.


کمپین سراسری نجات جان حبیب لطیفی از مسئولان امنیتی درخواست می کند تا سریعا دستور آزادی خانواده حبیب الله لطیفی را صادر کنند و به بازگشت آرامش به افکار عمومی و مردم سنندج و کردستان کمک کنند.


خانواده حبیب الله لطیفی هیچ جرمی مرتکب نشده اند و تنها به شکل قانونی و مسالمت آمیز برای نجات جان فرزندشان تلاش کرده اند. قطعا ادامه بازداشت این خانواده واکنش های اعتراضی گسترده ای را به همراه خواهد داشت. مسئولان امنیتی و قضایی علاوه بر آزادی فوری تمامی بازداشت شدگان، باید با حسن نسبت، درخواست وکلای پرونده برای لغو این حکم را مورد بررسی قرار دهند.


حبيب الله لطيفي دانشجوي كرد محكوم به اعدام ، از حق  دادرسي عادلانه در مراحل مختلف بازجويي ، بازپرسي و دادگاه محروم بوده است.


به گفته خانواده و وكلاي آقاي لطيفي ، تنها مستند قاضي پرونده براي اثبات اتهامات وارده به وي ، اعترافات اين دانشجوي كرد تحت فشار و شكنجه در بازداشتگاه اطلاعات بوده است . حبيب الله لطيفي در دادگاه  همه اتهامات را رد كرده و گفته است كه اعترافات گرفته شده از وي تحت فشار بوده و او آنها را قبول ندارد.

کمپین از همه نهادهای بین الملی و مخالفان حکم اعدام درخواست می کند تا با حساسیتی ویژه  برای لفو کامل حکم اعدام حبیب الله لطیفی تلاش کنند و خواستار آزادی فوری اعضای خانواده این زندانی کرد شوند

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به mizankhabar-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به mizankhabar@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته