-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه

Latest news from Jaras for 12/26/2010

Latest news from Jaras for 12/26/2010
Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



جرس: همزمان با تجمع صدها تن از مردم کردستان در مقابل زندان سنندج، و درخواست های جهانی جهت توقفِ اجرای حکمِ اعدامِ دانشجویِ زندانی، حبیب الله لطیفی، ریاست زندان مرکزی سنندج ساعاتی پیش در بین تجمع کنندگان حضور یافته و خواهان پایان تجمع شد و تضمین داد که حکم اعدام حبیب الله لطیفی اجرا نخواهد شد.


بنا به اطلاع ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، خسروی رئیس زندان مرکزی سنندج با حضور در بین تجمع کنندگان خواهان پراکنده شدن تجمع کنندگان شد و با قسم یاد کردن اعلام کرد ساعت هشت صبح خانواده حبیب الله می توانند با وی ملاقات داشته باشند.


وی همچنین به تجمع کنندگان اعلام کرد که حکم اعدام این زندانی اجرا نخواهد شد.


تجمع کنندگان نیز با ضبط صدای ریاست زندان تجمع خود را برای دو ساعت به تعویق انداخته و اعلام کردند که تا دریافت خبر سلامتی این زندانی از ساعت چهار و نیم بامداد مجددا دست به تجمع خواهند زد.


گفتنی است، نیروهای امنیتی نیز برای پراکنده کردن تجمع کنندگان تهدید به بازداشت شهروندان معترض کردند که تاثیری در ادامه تجمع نداشت.


خانواده لطیفی اعلام کردند ساعت چهار و نیم بامداد مجددا به مقابل زندان مرکزی سنندج مراجعه خواهند کرد و هنوز از صحت کامل لغو این حکم اعدام خبری جدید منتشر نشده است.


ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران همچنین اعلام کرد نیروهای امنیتی و انتظامی اقدام به بازرسی و بازجویی از هموطنان کرد در گذرگاه های ورودی به شهر سنندج می کنند.


بر اساس این گزارش، خانواده های برخی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان مرکزی سنندج و خانواده های و برخی از جانباختگان سالهای اخیر که قصد ورود به شهر سنندج جهت شرکت در تجمع را داشته اند، گفته اند "از ساعاتی پیش برای ممانعت از شکل گیری تجمعات اعتراضی در شهر سنندج نیروهای امنیتی اقدام به بازرسی و بازجویی از مسافران می کنند."

گفتنی است، برخی از هموطنان از شهرهای اطراف سنندج برای مخالفت با اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی راهی این شهر شده و قصد شرکت در تجمع مقابل زندان مرکزی سنندج را داشتند. 

 

در پی ابلاغ اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی در زندان مرکزی سنندج و قریب الوقوع بودنِ اجرایِ این حکم، و همزمان با درخواست های داخلی و خارجی برای توقف آن، سه تن از فعالان فرهنگی و سیاسی کرد طی نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه در خواست کردند لطیفی عفو یا پرونده وی مجددا مورد دادرسی واقع شود. 

 

امروز همچنین آیت الله بیات زنجانی، مرجع تقلیدِ مردمی، علاوه بر مخالفت با این اعدام، با توجه به ماه محرم، اعدام و کشتار در این ماه را "حرام" اعلام کرده بود.

 


 


با نزدیک شدن به زمان اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی

جرس: چندین ساعت مانده به اجرای حکمِ اعدامِ حبیب الله لطیفی، دانشجویِ زندانیِ کرد، و همزمان با تجمع شهروندان کرد در مقابل زندان سنندج، جمعی از ایرانیان مقیم فرانسه، شامگاه شنبه در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس دست به تحصن زده و شش تن از آنان که در همین رابطه دست به اعتصاب غذا زده بودند، با زنجیر خود را به نرده های سفارت بستند، که بعد از ساعاتی، با مداخله پلیس فرانسه، به زور زنجیرهای آنان گشوده شد.


به گزارش منابع خبری جرس، اسامی متحصنینِ اعتصابی صباح نصری، آرش زمانی، امیر اردلان، علی شاکری،داود آزاد فر و بابک اکبری فراهانی می باشد، که بدلیل اعتراض به اجرایِ حکمِ اعدامِ لطیفی، خود را هم اکنون در سرمای سختِ پاریس، به نرده های مقابل نمایندگیِ جمهوری اسلامی بسته بودند.


همزمان در لندن نیز، گروهی از معترضین به اجرایِ حکمِ اعدامِ دانشجویِ زندانیِ کُرد، با حمله ای شبانگاهی به کنسولگری جمهوری اسلامی در مرکز لندن، شیشه های آن محل را خُرد کرده و رنگ به درب و دیوار آن پاشیدند. 

 


 (گفتنی است تصاویر حملاتِ لندن، در صفحات فیس بوکی کنشگران و فعالان درج شده است.)

 

اخباری نیز از تجمعات مختلف و مشابه در کانادا و سوئد رسیده است، که هنوز مورد تایید واقع نشده است.


همزمان صدها تن از مردم کردستان در مقابل زندان سنندج، خواهان توقفِ اجرای حکمِ اعدامِ دانشجویِ زندانی، حبیب الله لطیفی شده اند.


این دانشجوی رشتۀ مهندسی صنایع دانشگاه ایلام، قرار است ساعاتی دیگر در زندان سنندج اعدام شود و سازمان های جهانی و کنشگران حقوق بشری، خواستار توقف اجرایِ این حکم شده اند.

 

 

 


 


بازخوانی مصاحبه تاریخی آیت الله منتظری پس از ۲۲ سال
  جرس: آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری نجف آبادی "پدر معنوی ملت ایران " در دهمین سالگرد انقلاب اسلامی در مصاحبه‌ای از کج شدن راه انقلاب، انتقاد کرده است.

 

به گزارش جرس، این مصاحبه در تاریخ دوم دی 1367 انجام شده است، یعنی دقیقا 22 سال قبل. این مرجع تقلید که در آن زمان قائم‌مقام رهبری بوده است در این مصاحبه تاکید کرده است: متاسفانه ما به جای عمل به ارزش‌ها، بیشتر شعار دادیم و به جای بها دادن به مردم و حفظ آنان در صحنه روزبه‌روز نیروی عاقل و فعال آنان را ناراضی و منزوی و از صحنه کنار زدیم، قهرا کارمان به جایی رسید که برای حفظ خود ناچار باید عملا برخلاف شعارهای اولیه خود قدم برداریم و همه ارزش‌ها را فراموش کنیم.


آیت‌الله منتظری که کمتر از دوماه بعد از انتشار این مصاحبه توسط مرحوم آیت‌الله خمینی از سمت خود برکنار شد و هفت سال بعد از این مصاحبه به مدت 5 سال و 6 ماه در حصر خانگی به سر ‌برد، در این مصاحبه اظهار داشته است: برای ما باید ارزش‌ها و اهداف اصولی انقلاب، ملاک و اصل باشد نه حکومت کردن به هر قیمت.


متن کامل این مصاحبه نخستین بار در کتابی با عنوان "یادواره فجر" در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۶۷ به همت محمدجواد مظفر منتشر شد. در این کتاب علاوه بر مصاحبه با قائم مقام رهبری مصاحبه با سران وقت قوای سه گانه نیز به چشم می خورد. حضرات آیات آقایان سید علی خامنه ای رئیس جمهور، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی رئیس قوه قضائیه و شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی. اکنون بعد از 22 سال تحلیلهای هر چهار نفر خواندنی است. مقایسه دیدگاه آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی با دیدگاه آیت الله منتظری بسیا ر عبرت آموز است. این مصاحبه سند ارزنده ای از مواضع حق طلبانه منتظری "در قدرت" است. لازم به ذکر است که این مصاحبه تاریخی در بخش ضمائم کتاب خاطرات آیت الله منتظری نیز برای بار دوم منتشر شده است

متن کامل این مصاحبه تاریخی به شرح زیر است:-


در چشمان‌اش فروغ ایمان و در نگاه‌اش یک دنیا عاطفه؛ در کلام‌اش همه اخلاص، در فریادش دردمندی و در قلب‌اش عشق به خدا و مردم؛ نگران انقلاب و آینده آن، نگران سرنوشت دین خدا. او از تبار صدیقین است و از سلسله آن خروشندگان علیه ظلم و بیداد. رفتارش درس اخلاق است. سنگ صبور دل‌های دردمند است. تواضع ذاتی‌اش به انسان شجاعت و جسارت می‌دهد که بگوید و بشنود از او. خانه‌اش پناه درماندگان است. چه باشکوه است وقتی می‌بینی آن روستایی، آن مرد ساده کوچه و بازار یا آن صاحب مقام هر دو به یک جور به آن خانه راه دارند که شاید اولی ساده‌تر، که او از میان مردم برخاسته، از میان آن سخت‌کوش مردمی که با دست‌های پینه‌بسته‌شان نان مردم را از دل خاک بیرون می‌کشند.


در هر دیدار و با هر کس او شروع می‌کند. در اولین برخورد کاری می‌کند که فاصله بزرگی و کوچکی درهم ریزد. با کلامی دوستانه یا طنزآمیز به ملاقات کننده جرات سخن گفتن می‌دهد. این کار از هر کس برنمی‌آید. او از یگانه فرزانگانی است که اخلاص در وجودش متبلور شده و ذاتی او.


قائم مقام رهبری است و فقیهی عالیقدر؛ عمری را بر سر آرمان خود گذاشته، به عهدی که با خدا بسته وفادار مانده و به راهی که پیموده و باید بپیماید ایمانی شگرف دارد.


ارزش‌ها برایش از همه چیز والاترند و دنیا همانند اسوه و الگوهای‌اش محمد وعلی صلوات... و سلامه علیه در نزدش بی‌مقدار.


درد تازیانه حکومت غدار را بر پشت دارد و طعم تلخ محبوس بودن در سیاه‌چال ستم‌شاهی را در ذائقه. او آگاه به زمان است و شکافنده احکام خدا، که او فقیه زمان خویش است.


متواضع، ساده، بی‌ریا، همه عشق و اخلاص و... بدینسان است که جرات می‌کنیم بپرسیم و او پاسخ می‌دهد. سوال‌هایمان را که سوال‌های نسل امروز است، می‌خوانیم؛ و از دیدگاه‌ها و نظرات ایشان که راهگشا و گرمی‌بخش است آگاهی می‌یابیم. بخوانیم حرف‌های او را که از انقلاب سخن می‌گوید و از لزوم تحول در اندیشه راهنما. از نیاز به تزکیه صاحبان مقام و منزلت و از...


یادواره فجر مفتخر است که در دهمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران منعکس کننده آخرین نظرات فقیه عالیقدر، قائم مقام رهبری حضرت آیت‌... العظمی منتظری پیرامون ۱۰ سوال اساسی و محوری انقلاب باشد. با این امید که توشه‌ای باشد برای اهل معرفت. انشاء...


در یک نگاه بی‌پرده و صادقانه این طور به نظر می‌رسد که "انقلاب اسلامی" نیز همانند بسیاری از انقلابات معاصر در تحقق شعارها و خواسته‌های اولیه ناموفق بوده و در مواردی ناگزیر از همان مسیر و شیوه‌ها استفاده کرده (مانند قبول روابط با غرب، پذیرش نظام بین‌المللی و...) که سایرین نیز بهره جسته‌اند. حال به نظر حضرت‌عالی اشکال اساسی در کجا است؟ آیا این نظر صحیح است که در جهان به هم پیوسته کنونی باید به جای "انقلاب" به "اصلاح" فکر کرد.


بسمه‌تعالی. اینکه دیده می‌شود انقلاب‌ها معمولا دچار آفت‌ها و بحران‌های داخلی و خارجی می‌شوند و قهرا در تحقق اهداف اولیه و شعارهای اصولی خود موفق نمی‌شوند یک قانون جبری و الزامی الهی یا تاریخی نیست، بلکه معلول شیوه و عملکرد مسئولین و مدیران آن است. و در انقلاب ما چون هدف پیاده شدن موازین اسلامی و ضوابط دینی و اخلاقی و حفظ حرمت‌ها و حفظ حقوق محرومین بود و پشتوانه آن نیز ایمان و اعتماد مردم و هماهنگی همه اقشار ملت بود اگر همان هدف تعقیب می‌شد و همان ایمان و اعتماد مردم و هماهنگی آنان حفظ می‌شد به یقین انقلاب مسیر خود را طی می‌کرد و روزبه‌روز شکوفاتر می‌شد. ولی متاسفانه ما به جای عمل به ارزش‌ها، بیشتر شعار دادیم و به جای بها دادن به مردم و حفظ آنان در صحنه روزبه‌روز نیروی عاقل و فعال آنان را ناراضی و منزوی و از صحنه کنار زدیم، قهرا کارمان به جایی رسید که برای حفظ خود ناچار باید عملا برخلاف شعارهای اولیه خود قدم برداریم و همه ارزش‌ها را فراموش کنیم.


بنابراین انقلاب یک واقعیت است و برای تغییر نظامات طاغوتی و استکباری چاره‌ای جز انقلاب و دگرگونی همه جانبه نیست و تنها اصلاح، چیزی را تغییر نمی‌دهد؛ چون اساس این نظامات خراب است. گرچه میزان موفقیت و پیروزی همه جانبه انقلاب‌ها منوط به رشد فکری و عقلانی ملت‌ها، شیوه و عملکرد و صداقت مسئولین هر انقلابی می‌باشد و این روند همچنان ادامه خواهد داشت تا مزاج جهان برای یک دگرگونی اساسی و انقلابی جهانی به دست حضرت صاحب‌الامر (عج) آماده گردد و نظامات شرک و کفر و استبداد به کلی واژگون و جای خود را به یک نظام الهی عادل بدهند انشاالله تعالی.


در چند سال گذشته شاهد تحولاتی در زمینه "اندیشه راهنمای" انقلاب و جمهوری اسلامی بوده‌ایم. قضاوت بسیاری آن است که برخی از آن‌ها عدول از موضع‌گیری‌های اولیه بوده است. آیا به نظر حضرت‌عای این تحولات، همان "اجتهاد مستمر" است یا تجدید نظر در اصول؟


بسمه‌تعالی. اصطلاح اجتهاد مستمر مربوط به اجتهاد فقهاء در احکام است که باید با پیشرفت‌های علمی و اجتماعی بشر همگام باشد تا بتواند پاسخ‌گوی نیازهای بشری در تمام مراحل و دوره‌ها باشد و خیال نشود که احکام اسلام منحصر به همان زمان‌های اولیه و دوران جهالت بشریت و نداشتن تمدن و صنعت و پیشرفت می‌باشد. در مورد اصول چه منظور، اصول اسلامی باشد یا اصول انقلاب اسلامی؛ باید توجه شود که در هر دو یک سری اصول ثابت و غیرقابل تغییر وجود دارد که باید دقیقا شناخته و تبیین گردد و در این گونه اصول هیچگاه تجدید نظر معقول نخواهد بود و یک سنخ مسائل فرعی و تطبیقی است که بر حسب مقتضیات زمان و شرایط تغییرپذیر است و در اجتهاد باید این دو سنخ مسائل از یکدیگر تفکیک شوند.


جنابعالی به کرات این نکته را گوشزد فرموده‌اید که میان "حفظ ارزش‌ها" بقای حکومت اسلامی باید اصالت را به حفظ ارزش‌ها داد.

الف) به نظر حضرت‌عالی اهم این ارزش‌ها در چه اموری تبلور پیدا می‌کند؟

ب) آیا تصور نمی‌فرمایید در صورت پای فشردن برای "حفظ ارزش‌ها" بقای حکومت اسلامی خدشه‌دار خواهد شد؟

پ) به هر حال در نهایت این مشکل را چگونه باید حل کنیم؟


بسمه‌تعالی. این معنی که برای ما باید ارزش‌ها و اهداف اصولی انقلاب، ملاک و اصل باشد نه حکومت کردن به هر قیمت؛ چیزی است که از روش و سنت پیامبر اسلام و حضرت امیر در زمان حکومت خود به خوبی به دست می‌آید و باید روش آنان برای ما الگوی عملی باشد و اینکه گاهی گفته می‌شود زمان ما را با این پیچیدگی شرایط و به هم پیوستگی دنیا و وجود انواع توطئه‌ها و حیله‌ها نمی‌توان به زمان پیامبر و حضرت امیر مقایسه نمود، یک انحراف و کج‌فهمی است. ارزش‌های اخلاقی و انسانی که ادیان و به خصوص اسلام برای تحقیق آن‌ها تشریع شدند چیزی نیست که قابل تغییر باشد عدالت، مساوات، حفظ حقوق و حرمت‌ها، خدمت بنوع، وفاء به عهد، صداقت، کرامت، فداکاری، عفو، گذشت و امثال این‌ها در هر زمانی مطلوب است و خواسته انسان‌ها می‌باشد. به علاوه با پیچیدگی شرایط فعالی دنیا ساختار ذهنی و فکری مسلمانان در شناخت و درک اسلام نیز قهرا پیچیده و عمیق خواهد شد و بر مقیاس همان پیچیدگی شرایط کنونی، مجتهدین و اسلام‌شناسان روز، دستورات و قوانین متنوع و پیچیده‌ای را بر اساس اصول ثابت و روشن اسلام که از قرآن و حدیث و روش معصومین (ع) استنباط می‌کنند برای اداره جوامع کنونی ارائه خواهند داد و ارزش‌های مورد سوال همان‌هایی است که به خاطر آن‌ها انقلاب کردیم و در شعارها به مردم وعده می‌دادیم و تشکیل حکومت و به دست گرفتن قدرت برای تحقق همین ارزش‌ها و اهداف است و به اصطلاح، حکومت وسیله است نه هدف؛ هدف حفظ ارزش‌ها است. و این معنی در کلمات حضرت امیر (ع) و امام حسین (ع) زیاد دیده می‌شود و مشی سیاسی آن حضرات از اول تا لحظه شهادت، در تمام مراحل و در برخوردها با اقشار مختلف و دشمنان گوناگون خود بهترین الگو برای ما می‌باشد.


آن حضرات در شرایطی قرار گرفتند که بین ماندن و حکومت کردن و یا حفظ ارزش‌های الهی و پایبندی با آن‌ها مخیر بودند ولی آنان حفظ ارزش‌ها را انتخاب نمودند و به همین دلیل روش آنان در تاریخ ماند و برای همیشه و همه افراد تا روز قیامت الگو و نمونه شد و گرنه اگر حکومت کردن ولو به قیمت مسامحه در اهداف و ارزش‌ها را انتخاب نموده بودند هیچ‌گاه در تاریخ اینچنین سرمشق و حرکت‌آفرین و تحول‌زا نمی‌شدند. به هر حال این مشکل یعنی انتخاب حکومت و یا ارزش‌ها را باید همانند پیامبر (ص) و حضرت امیر(ع) و امام حسین (ع) حل نمود و این معنی منوط به این است که اولا روش سیاسی و حکومتی آنان را درست بشناسیم و ثانیا عمل کنیم و واقعا سیره آنان را محور و الگوی فکری وو عملی خود قرار دهیم.


"شورای مصلحت نظام" که از سوی حضرت امام به منظور تصمیم‌گیری نهایی در حل مسائل کشور تشکیل گردیده است از دیدگاه‌ برخی همان "استحسان و مصالح مرسله است" که در بحث‌های فقهی اهل سنت مورد استناد می‌باشد. نظر حضرت‌عالی در این مورد چیست؟


بسمه‌تعالی. شورای مصلحت از مقوله استحسان و مصالح مرسله نیست. این‌ها مربوط به شیوه‌های فقهی اهل سنت است. شورای مصلحت را از اول امام مدظله برای حکمیت بین مجلس و شورای نگهبان تعیین کردند؛ گرچه گفته شد بعدا محدوده آن را تعمیم دادند ولی به هر حال چون نهادی است بر خلاف قانون اساسی و بر اساس ضرورت‌های روز و جنگ تاسیس شد، باید همان‌گونه که حضرت امام در جواب نمایندگان فرمودند تمام کارها در آینده بر اساس قانون اساسی و حول آن انجام شود.


حضرت عالی در رهنمودهایی که ارائه فرموده‌اید از سویی به واگذاری نقش بیشتر به مردم و نیز حمایت از اقتصاد آزاد و تجارت آزاد تاکید فرموده‌اید. الزام این امر قبول بازار اقتصاد جهانی و نظام بین‌المللی است که امنیت و نیز امکان این مبادلات را فراهم می‌سازد؛ از سوی دیگر در مسائل مربوط به سیاست خارجی و جنبش‌های آزادی‌بخش حضرت‌عالی معتقد به مبارزه با امپریالیزم و تشکیل هسته‌های مبارزاتی به منظور ضربه زدن به منافع امپریالیست‌ها و حمایت بی‌دریغ از جنبش‌های آزادی‌بخش هستید. به نظر حضرت‌عالی این دو امر چگونه قابل جمع هستند؟


بسمه‌تعالی. مقصود از آزادی در تجارت، شیوه غربی آن نیست بلکه مقصود همان است که کرارا امام اشاره کرده‌اند که باید به مردم بیشتر بهاء داده شود و دولت خود را درگیر اموری که دست مردم است نکند و با نظارت و برنامه‌ریزی صحیح دست مردم را در تجارت و داد و ستد باز بگذارد و تنگ‌نظری نکند تا اولا استعدادهای مردمی به کار افتد و جریان تجارت رونق یابد و ثانیا دولت به کارهای اساسی خود برسد. البته این معنی منافاتی با کنترل بیشتر دولت در زمان جنگ و کمبود اجناس و احیانا کوپنی کردن بعضی چیزها که به اندازه نیاز موجود نیست ندارد. بنابراین مسئله حمایت از نهضت‌های اسلامی و تشکیل هسته‌های مقاومت در دنیا برای مبارزه با امپریالسیم هیچ ربطی و منافاتی با آزاد گذاشتن مردم در تجارت و تولید و تشویق آنان و دادن امکانات به آنان و برنامه‌ریزی نمودن برای صدور و ورود اجناس برحسب نیاز کشور و منافع اقشار مردم ندارد و خلاصه کلام این که در تولید و صنعت و توزیع به جا است دولت ناظر و کنترل کننده باشد نه مباشر.


عده‌ای را عقیده بر این است که از مبرمترین اقدامات در حوزه‌ها تغییر در ساختار آموزش آن‌ها است، به این معنا که ابزار موجود در سیتم آموزشی فعلی برای رسیدن به استنباط حکم منطبق بر نیازهای جهانی کنونی نیست. به زبان دیگر علوم انسانی مانند (اقتصاد، سیاست، جامعه‌شناسی و...) را باید در نظام آموزش حوزه وارد کرد. حضرت‌عالی این نظر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


بسمه‌تعالی. این معنی که ساختار آموزشی حوزه‌ها همزمان با نیازهای جدید و مکاتب گوناگون و تحولات علمی و صنعتی باید متحول شود و مسائل مستحدثه روز مورد تجزیه و تحلیل علمی و فقهی قرار گیرد؛ قابل شک نیست. البته نه به این معنی که از اهمیت فقه و اصول کاسته شود هرگز؛ فقه و اصول باید به همان اهمیت گذشته مورد توجه باشد ولی بسیاری از علوم دیگر که در گذشته مطرح نبوده هم، باید در بافت نظام آموزشی حوزه‌ها قرار گیرد تا حوزه‌ها بتوانند پاسخگوی نیازهای جدید و مشکلات تازه فکری و عملی جوامع باشند.


در مورد مسائل فقهی هم باید توجه شود که در گذشته فقهای عظام ما رضوان‌الله علیهم در فضای انزوا از سیاست و حکومت به اجتهاد و استنباط بسیاری از احکام پرداخته بودند دور بودن از حکومت و قدرت، بسیاری نکات و حقایق مربوط به آن را مورد توجه قرار نداده‌اند و در حقیقت کمتر درصدد ارائه فقه برای حکومت و اداره شئون مختلف زندگی مردم بوده‌اند گرچه مواد خام مسائل حکومت را با اشکال مختلف و در حد اختصار مطرح نموده‌اند. ولی چون از حکومت دور بودند در فکر چاره‌جویی و استنباط فقه حکومت و سیاست نبوده‌اند؛‌ و امروز با رفتن طاغوت و به وجود آمدن امید برای تشکیل حکومت اسلامی در همه ابعاد و زمینه‌ها وظیفه حوزه‌های علمیه، سنگین‌تر از گذشته می‌باشد و باید همه در زمینه آموزش کلی حوزه‌ها و هم در استنباط فقهی مسائل سیاسی و اقتصادی و قوانین حقوقی و جزائی و غیره یک تحولی به وجود آورد و مسائل جدید و مخل ابتلاء اعم از فکری و عملی به خصوص در دائر حکومت اسلامی از همان ماخذ و منابع اسلامی استخراج و استنباط گردد، اگر این مهم به شکل لجنه‌ای و گروهی شروع شود موفقیت و آثار مثبت آن بیشتر و دقیق‌تر خواهد بود.


به نظر جناب‌عالی آیا زمان آن نرسیده که یک تحول جدی و اساسی در سبک "رساله‌نویسي" از سوی مراجع به وجود آید؟ اگر چنین است، این تحول چگونه باید صورت پذیرد؟


بسمه‌تعالی. در مورد تحول در سبک رساله‌ها باید گفت اگر تحول در نظام آموزشی و شیوه فقهی و استنباط مسائل مستحدثه رخ داد قهرا در سبک رساله‌های علیمه همه تحولی مناسب با زمان و نیازهای جدید نسل معاصر با انقلاب رخ خواهد داد؛ انشاالله تعالی.


آن‌چه تاکنون مطرح بوده، این است که "تشخیص موضوع شان فقیه نیست" آیا با یکی شدن رهبری سیاسی و دینی همچنان می‌توان بر این اصل تکیه نمود؟


بسمه‌تعالی. با یکی شدن رهبری دینی و سیاسی، فقیه نیز از بعد اینکه یک فرد از جامعه می‌باشد می‌تواند در تشخیص موضوع دخالت کند و نظر بدهد. ولی با توجه به تنوع موضوعات مختلف و پیچیدگی آنها و نیاز به کارشناسی در اکثر موضوعات محل ابتلاء در حکومت اسلامی؛ باید فقیه در هر موضوعی به اهل خبره آن موضوع که از افراد عاقل و بی‌غرض متعهد و بصیر باشند مراجعه نمایند و از این لحاظ خود نیز می‌تواند با اهل خبره به مشورت و تبادل بنشیند و این معنی عملی نمی‌شود، مگر با دادن امکانات و آزادی اظهارنظر به خبرگان هر موضوعی و انتقال نظریات آنان به فقیه، تا او پس از اطلاع کامل از نظریات مختلف بتواند به نظری صائب در موضوعات برسد. در غیر این صورت از خطر اشتباه و دور ماندن از واقعیات جامعه و متضرر شدن مردم و بدبینی آنان به اسلام و روحانیت نباید غفلت شود.


تحولات سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف فکری و عملی، به اثبات نرسیدن ادعاها و شعارها، چندگانگی نظرات و... نوعی سرخوردگی و حیرت را در میان نسل جوان که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند پدید آورده؛ با توجه به اینکه این وضعیت خطر مذهب‌گریزی و پوچی را به دنبال دارد چه توصیه‌ها و پیشنهاداتی برای این معضل اجتماعی ارائه می‌فرمایید؟


بسمه‌تعالی. از اینکه نتوانستیم به تمام شعارها و اهداف انقلاب، جامه عمل بپوشانیم نباید مایوس شویم. باید به جای یاس و سرخوردگی به علل و رمز اصلی عدم موفقیت پی برد و چاره‌ای اندیشید. البته من به نسل جوان فداکار و انقلابی حق می‌دهم که بین آنچه به دست آورده با آنچه قرار بود به دست آورد و به او وعده می‌دادیم فاصله زیادی وجود دارد. ولی باید فکر کرد و جنگ مشکلات رفت و اگر هم ناخالصی و بی‌صداقتی و یا بی‌کفایتی می‌بیند مایوس نشود و از طریق جدال "باللتی هی احسن" افکار و نظریات خود را به مسئولین و دست اندرکاران کشور و انقلاب تذکر دهد. از مسئولین نیز انتظار می‌رود به این خطر بزرگ توجه نمایند و کاری نکنند که نسل جوان ما به کلی از دست برود و به جایی برسیم که اعتمادشان و ایمان‌شان را به طور کلی به روحانیت و انقلاب و یا خدای ناکرده به اسلام از دست بدهند و بدانند باید در دادگاه عدل الهی و تاریخ آینده جوابگو باشند.


برای مشکلات و نارسایی‌هایی که در ۱۰ سال گذشته به وجود آمده است عده‌ای به ذکر عوامل پرداخته‌اند؛ مانند: نارسایی اندیشه مذهبی برای اداره جامعه و حکومت اسلامی، عدم لیاقت کافی مجریان امور، به کارگیری شیوه‌های غلط، عدم حاکمیت واقعی مردم در سرنوشت سیاسی جامعه و نیز فشارهای بین‌المللی، به نظر حضرت‌عالی کدامیک از این عوامل نقش برجسته‌تری را ایفا کرده‌اند؟


بسمه‌تعالی. پنج عاملی که برای نارسایی‌ها و مشکلات کنونی برشمرده شد، هر کدام در جای خود درست و قابل توجه است. البته نارسایی اندیشه مذهبی را به این معنی باید گفت که چون فقه شیعه تاکنون برای حکومت و اداره جامعه مطرح نبوده، طبعا یک سری تنگناها و نارسایی‌هایی در آن وجود دارد که باید با بینش جدید حکومتی و انقلابی آن نواقص برطرف شود. البته آنچه مورد نیاز بشر می‌باشد به طور پراکنده در آیات و روایات ذکر شده که باید با بینش عمیق و انقلابی مورد بررسی و شناخت قرار گیرد و مسائل مورد ابتلاء حکومت اسلامی از آن‌ها و سیره پیامبره و ائمه اطهار استنباط گردد؛ و در مورد سایر عوامل باید گفت متاسفانه شیوه‌های غلط مدیریت کشور و نبودن کارها معمولا به دست اهلش و افراط و تفریط‌ها و خودمحوری‌ها و انحصارطلبی‌ها و خط بازی‌ها و گروه‌گرایی‌ها و حق‌کشی‌ها و بی‌عدالتی‌ها و بی‌اعتنایی‌ به مردم و ارزش‌های اصیل انقلاب، تاکنون بیشترین ضربه را به انقلاب زده است. که اگر تا دیر نشده جبران نشود دیگر قابل جبران نخواهد بود.


درست است که فشارهای بین‌ اللملی و جنگ تاکنون ضایعات و خسارات زیادی برای ملت و انقلاب ما داشته است. ولی اگر ما به همان وحدت کلمه اسلامی و ملی که قبل از پیروزی داشتیم برگردیم و انقلاب را در انحصار جناح خاصی قرار ندهیم و هر فرد و جناحی که با انقلاب و کشور و نظام و رهبری معتقد بود به فکرش بها و ارزش دادیم و تمام نیروهای خلاق کشور را به دور از تنگ‌نظری‌های گذشته در بها و ارزش دادیم و تمام نیروهای خلاق کشور را به دور از تنگ‌نظری‌های گذشته در بازسازی کشور سهیم نمودیم به یقین بر تمام مشکلات داخلی و خارجی فائق خوایم شد؛ و در این صورت دیگر دولت‌های بیگانه شرق و غرب چشم طمع به کشور و ذخائر و منابع آن نخواهند داشت؛ و ما می‌توانیم با اتکا به نیروی عاقله و فعال کشور از وعده و وعیدهای متخصصین و مشاورین خارجی بی‌نیاز باشیم.


بنابراین قبل از هرگونه بازسازی کشور باید در بینش اداره کشور و کیفیت آن و بازسازی سیاسی و فکری مدیریت انقلاب و کشور تحولی به وجود آید و این انتظاری است که همه اقشار و طبقات مردم از مقام معظم رهبری که تاکنون انقلاب را در لحظات حساس رهبری نموده‌اند دارند

 

 

 

 


 


جرس: معاون عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، از "هزینه سه هزار میلیارد دلاری دشمنان طی ٣۱ سال گذشته برای مقابله با انقلاب اسلامی خبر داد."


به گزارش فارس، سردار پاسدار علی شادمانی، طی مراسمی در اراک اعلام کرد امروز ایران دنیا را متحیر كرده است و خستگی را خسته كرده‌است، چرا كه ملت انرژی خود را از عاشورا و فرهنگ انتظار می‌گیرد.


معاون عملیات نیروهای مسلح كشور همچنین گفت "ملت ایران با مقام رهبری و بصیرت، به ملتی خستگی ناپذیر و متحد تبدیل شده و با اتصال به فرهنگ عاشورا و با تاسی از ائمه اطهار و ارزش‌های اسلامی تا ظهور حجت حق، با دشمنان مقابله می‌كنند.


سردار شادمانی همچنین از هزینه کردِ حدود "سه هزار میلیارد دلار" توسط دشمنان برای مقابله با جمهوری اسلامی خبر داد.

این مقام نظامی، به منبع محاسبه کنندۀ سه هزار میلیارد دلارِ فوق، اشاره ای نکرد.
 


 


ب.آرام
تقدیم به اسیران دربند میهنم

آی آدمها که آزادید و از زنجیر و از زندان نمیدانید
هزاران بی گناه اینک به زنجیرند
هزاران عاشق ایران به جرم عشق میمیرند
هزاران بی گناه روز و شبان
زیر شکنجه
دست یاریشان
به سوی ساحل آرامتان گیرند

شمادر ساحل راحت نشسته
چشم هاتان را به روی ظلم بسته
از همه قید وطن آزاد و بگسسته
از آن نالید
که با تصویر ظلمی
یا صدای دادخواهی یکی مظلوم در زنجیر
سکوت و راحتتان میرود از دست
و خوابتان دمی آشفته میگردد

و آیا
هیچ میدانید
که صد ها همچو سهراب وندا
اینک به زنجیرند
اگر چیزی نگوئید
زیر شلاق و طناب دار میمیرند

و آیا هیچ میدانید
هزاران کودک معصوم
نوازشهای بابا را فقط در خواب می بینند
و یا آواز مادر را به یادشان نمی آرند

و آیا هیچ میدانید
هزاران مادر اینک
چهر ه ی فرزندشان را چشم در راهند
و جز مویه به ظلمی اینچنین چیزی نمیدانند

و آیا هیچ میدانید
اگر چیزی نگویید
یادگار عمرشان در بند می میرد
و بغض دوری فرزند
جان خسته شان را
تا ابد در چنگ میگیرد

و خون بیگناهان میبرد
این ساحل آرام مان را
یک زمان
چون ساحل آرام آن فرزند
که یک آنی نگیرد چشم خود از در
و یا آن بی پناه مادر
که موید هر زمان از دوری دلداده ی دربند

و آیا هیچ میدانید سکوتمان
شود تیغی
که میبرد گلوی عاشقان سبز این میهن
و یا دارو طنابی کو
که بفشارد گلوی صد جوان عاشق در بند

و اما گر کنیم فریاد از این ظلم و از این بیداد
توانیم تا که برهانیم هزاران جان عاشق را
ز زیر چوبه دار و ز تیغ تیز جلادان و دژخیمان

بیا فریاد کن فریاد
بیا در ساحل آرام این دریا
به یک فریاد
هزاران عاشق در بند را آزاد کن آزاد
بیا با همرهی
صد مادر و فرزند را دلشاد کن دلشاد

و اما باز میگویم
که آیا هیچ میدانید؟
اگر چیزی نگویید
هیچ میدانید؟
.....

 


 


ادامه تلاش کنشگران ایرانی در سراسر جهان برای توقف حکم اعدام دانشجوی کرد

جرس: یکی از فعالان حقوق بشری کردستان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که هم اکنون خانواده حبیب الله لطیفی به همراه جمعی از مردم سنندج در برابر زندان سنندج تجمع کرده اند. هنوز هیچ خبری از آخرین تصمیمات صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه شنیده نمی شود و امیدها برای رهایی این زندانی عقیدتی از اعدام کمتر می شود.


به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، طی چهل وهشت ساعت گذاشته تلاش های گسترده ای توسط دو وکیل حبیب الله لطیفی یعنی نعمت احمدی در تهران و صالح نیکبخت که راهی سنندج شده، صورت گرفته است. نعمت احمدی از یک سو با حضور در دفتر صادق لاریجانی و دادن نامه عفو و نیز اعتراض به روند دادرسی و حداقل تاخیر حکم برای بررسی مجدد پرونده در تهران به پیگیری پرونده موکلش پرداخت.

 از سوی دیگر جلسات متعددی در بین مقامات قضایی و حتی استانداری سنندج برگزار شده است. به گفته یک منبع آگاه وزارت اطلاعات که حکم اعدام براساس ادعاهای انها صادر شده است برای اجرای حکم پافشاری می کند. در حالی که برخی از مقامات قضایی استان طی روزهای گذشته برای تغییر وضعیت نرمش نشان داده بودند.


طی ساعات گذشته در سنندج و برخی دیگر از شهرهای استان کردستان مردم بر روی بام ها خواستار لغو حکم اعدام این دانشجوی کرد شده اند. او گفته است که اعترافاتی که در خصوص اتهامات مطرح شده توسط وزارت اطلاعات داشته زیر فشار بازجویی و شکنجه بوده است. وکلای وی نیز پیشتر از این به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفته بودند که مراحل دادرسی پرونده وی که منجر به صدور حکم اعدام شد دارای ایرادات قانونی است و اساسا دادگاه انقلاب نمی تواند با یک قاضی حکم اعدام یک فرد را صادر کند.


به گفته یکی از شاهدان عینی در محل، گفته می شود که در صورت اعدام حبیب الله لطیفی کسبه شهر سنندج دست به اعتصاب خواهند زد.  

 

 به گزارش منابع خبری و شاهدان عینی، ساعاتی مانده به اجرای حکم اعدام این دانشجوی زندانی، صدها تن از شهروندان سنندجی به همراه خانواده حبیب الله لطیفی، در سرمای بسیار سخت، از نخستین ساعات بامداد در مقابل زندان سنندج دست به تجمع زده اند و ماموران امنیتی با اینکه سعی در متفرق کردن جمعیت داشته اند، اما لحظه به لحظه بر تعداد متحصنین افزوده می شود.

این در حالی است که از ساعاتی قبل شهروندان سنندجی در برخی از مناطق این شهر در اعتراض به این حکم، به پشت بامها رفته و به سر دادن شعار پرداخته اند.


گفتنی است بنا به گزارش منابع خبری جرس، گروهی از فعالین ایرانی و حقوق بشری نیز، طی ساعات گذشته با ارسال پیامهایی به سفارتخانه های عراق در سراسر جهان، از رئیس جمهورِ کُردِ آن کشور – بواسطۀ دوستی اش با مقامات ایران- خواسته اند از آنجا که قصد وساطت در مورد زندانیانِ سیاسیِ کرد در ایران را داشته، در این مورد نیز سریعا اقدام نماید.
 


 


نیما رایین
جرس:هدفمندی یارانه ها در کشور طبق آنچه پیش بینی می شد خلق الساعه وغافلگیرانه شروع شد .رییس دولت به تلویزیون آمد وساعتی بعد هم کلیدهدفمندسازی باافزایش کالاهایی چون بنزین زده شد. .رفتار مردم در این روزها  بیشتر به آدمهای شوک زده ودر بهت فرو رفته می ماند.عدم ارائه اطلاعات شفاف به جامعه آنها را در تصویر سازی آینده شان دچار مشکل کرده است .از سویی تبلیغات پر سرو صدای دولت وصدا سیما است که گویی این لازم ترین کار دنیا و این شیوه بهترین شیوه عملکرد است واز طرفی نگرانی ها وابهاماتی است که هر صنف وقشری با آن  روبه رو می شود .مانند بلاتکلیفی کامیون داران که با افزایش قیمت گازوییل دست از کار کشیدند به طوری که در آمار مصرف گازوییل از فردای هدفمند سازی این امر کاملا مشهود بود(مصرف 137میلیون لیتری روزانه ، به 40 میلیون لیتر رسید) .کشاورزان نیز به خاطر نیاز مبرمی که به گازوییل برای  موتور چاههای آبشان دارند دچار سردرگمی بسیاری اند .اما انچه که هست به رغم اعتراض هایی که صورت گرفت و 20 پمپ بنزین در یک شب آتش گرفت تا کنون هدفمند سازی آرام سپری شده است .البته بسیاری از تحلیل گران می گویند فعلا با پرداخت های دولت دوران ماه عسل است ولی غول رکود وبیکاری پشت دروازه های شهر خوابیده است .

 

آغاز هدفمندی وقدسیت بخشیدن به پول واریزی

 

بالاخره آغاز شد.هدفمندی سازی یارانه ها که  30ماه است فضای سیاسی واجتماعی ،اقتصادی  کشور را به خود معطوف کرده بود با نه ماه تاخیر آغاز شد.احمدی نژاد سهمی را که باید به حساب مردم ریخته شود را "پول امام زمان "دانست و رهبری هم آن را هدیه نظام برشمرد.خبر گزاری فارس آخر هفته گزارشی با عنوان "به نظر حضرت آقا اصل يارانه نقدي خمس ندارد" منتشر کرد که طی آن به نقل از محمد حسين فلاح زاده، مسؤل ستاد احكام دفتر آقای خامنه ای آمده بود: "به نظر حضرت آقا آنچه كه به عنوان يارانه نقدي به افراد داده مي‌شود هديه‌اي است از طرف نظام، اگر تا سر سال هم باقي بماند خمس ندارد، ولي اگر كسي سپرده گذاري كند يا به كار نبرد و سود بياورد آن سود اگر تا سر سال باقي بماند خمس دارد".

 

 پیش از اینکه آقای خامنه ای یارانه های واریز شده به حساب شهروندان را "هدیه نظام" بنامد، محمود احمدی نژاد در شب اعلام آغاز طرح هدفمندی، این یارانه ها را "پول امام زمان" دانسته و گفته بود:  "این پول ویژه است. پول امام زمان است پول بابركت است. با پولهای دیگر مخلوط نشود".

 

از سوی دیگرهر چه مسئولان از مردم می خواستند برداشت های آنها را ازحساب هایشان  کنترل کنند اما چنین نشد وبه گزارشی که سایت اصولگرای خبر آنلاین منتشر کرد مردم به بانک ها هجوم آوردند. در این گزارش آمده است :«افزایش تمایل افراد برای دریافت یارانه ها در حالی صورت می گیرد که رییس {جمهوری }در شب اعلام اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از مردم خواست که عجله ای برای برداشت یارانه ها نکنند. با این حال افراد از هر لحظه ای برای برداشت یارانه های موجود در حسابشان استفاده می کنند. نتیجه چنین اقدام هیجانی تشکیل صف های طولانی جلوی خودپردازها و داخل شعب بانک ها، اتلاف زمان و به ویژه عدم ارائه خدمات مناسب تر به مشتریان خواهد بود.»

 

به گفته کارشناسان دولتی این عامل در عمل به زیان مردم خواهد شد چرا که  غالبا به تمام شدن پول دستگاه، قطعی شتاب، خرابی دستگاه و انواع و اقسام پیام هایی که بیانگر عدم ارایه خدمات توسط دستگاه است، منجر می شود. عواملی که این روزها به دلیل فشار مضاعف بر سیستم ها افزوده شده است و آماده باش بانک مرکزی نیز نمی تواند از بروز چنین مشکلاتی در سیستم های خودپرداز  جلوگیری کند.برشمردن این مشکلات در واقع ناتوانی دولت در پشتیبانی الکتررونیک برای ورود به عرصه مستقیم یارانه های نقدی است .

 

از سوی دیگر فردای اعلام اجرای قانون هدفمندی یارانه ها وزیر اقتصاد اعلام کرد تنها نیم درصد افراد یارانه های خود را برداشت کرده اند در حالی که مسوولان بانک مرکزی از وجود چنین آماری اظهار بی اطلاعی کرده و گفتند هنوز آمار مربوط به دریافت یارانه ها جمع آوری نشده و برای اظهار نظر در این زمینه زود است.

 

با این حال در تعبیر این رفتار افراد که کارشناسان اقتصادی آن را عقلایی نمی دانند می توان گفت نخستین عاملی که افراد را به بانک ها کشانده نیاز مالی است. مهدی تقوی در گفتگو با خبرآنلاین می گوید: این گروه از افراد که پیش از هر گروهی اقدام به برداشت یارانه نقدی خود کرده اند لابد نیاز شدید به پول دارند والا این رفتار توجیه منطقی ندارد. یعنی برخی از آنها به دلیل نداشتن وضعیت اقتصادی مناسب به برداشت وجوه حاصل از یارانه ها روی آورده اند یا این که برخی از این افراد از نظر شغلی در وضعیت مناسبی نیستند و به همین دلیل از هم اکنون نیاز به پول دارند.»

 

ماه عسل هدفمندی کی تمام می شود؟

 

اما مهم ترین سوالی که این هفته همه دنبال پاسخش بودند این بود که واکنش مردم در قبال این طرح چگونه خواهد بود ؟بسیاری بر این اعتقادند که فعلا دوره ماه عسل این روند با پول امام زمان است و بعد از چند ماه چهره واقعی این روند رو می شود .آینده نیوز با درج گزارشی به چهار علت در این گزارش اشاره می کند که احمدی نژاد با جامعه بازی روانی کرده است و از شگرد تعلیق و فشار روانی حاصل از انتظار برای اجرای طرح بهره برده است .  در این شیوه رفتاری ، با ایجاد فضای ابهام، تعلیق و انتظار، فرد از تداوم سرگردانی و نگرانی خسته شده و حادثه ای كه قبلا می توانست كاملا منفی و مقاومت برانگیز باشد، تبدیل به رهایی دهنده از سرگردانی می شود.موارد دیگر که به آن اشاره کرده بمباران اطلاعاتی مردم درخصوص این طرح و گیج ساختن افکارعمومی وبه وجود آوردن تضادهای مصنوعی در ساختار بروکراتیک در این مورد ،از دیگر علتهایی است که برشمرده است اما از همه جالبتر  مورد آخر است ،که می گوید:«هرچند اقداماتی نظیر آغاز سهمیه بندی بنزین پیامدی جز از كار افتادن چند ماهه چند جایگاه پمپ بنزین نداشت، پیوند زدن اعتراض در برابر این طرح با فتنه اقتصادی كه به دلیل تازه بودن حوادث پس از انتخابات و مسایلی چون كهریزك و 25 و 30 خرداد باعث شد افكار عمومی هزینه و خطر اعتراضات خیابانی را بسیار بالا دانسته و از آن صرف نظر كند.»اشاره این سایت با وجود محدودیت های شدید رسانه ای اشاره به جایی است .در واقع وقتی حداقل ترین خواسته های مردم در جنبش سبز با خشونتی سبعانه مواجه شد  یک رخوت وسکوت سرد در آحاد جامعه  دراین روزها دیده می شود که به تعبیر کارشناسان این خشم فروخفته خطرناک تر از هر هیاهویی است .

 

برگی که مجلس به سپاه و دولت زد

 

از دیگر مهم ترین تحولات اقتصادی این هفته "صوری "اعلام کردن معامله واگذاری مخابرات بعد از یک سال از سوی مجلس بود.براساس گزارشمجلس برگزاری مزایده بلوك مدیریتی، با رعایت ظاهری مقررات و كاملاً غیر رقابتی به‌منظور واگذاری سهام به یك مجموعه خاص كه بیشتر تحت مدیریت نهاد‌های عمومی قرار دارد، انجام گرفت..براساس تحقیق و تفحص شركت مخابرات،یكی از دو رقیب به رغم تایید صلاحیت تا شب مزایده به بهانه عدم صلاحیت امنیتی در حالی حذف شده كه این شركت یكی از 3 پیمانكار تلفن بین‌الملل اینترنتی، از امنیتی‌ترین بخشهای مخابرات است

 

با تكمیل تحقیق و تفحص مجلس از شركت مخابرات و نحوه واگذاری آن به بخش خصوصی، تخلفات و سوءمدیریتهای گسترده ای در گزارش مجلس قرائت شد و پرونده آن توسط رئیس مجلس به دستگاه قضایی ارجاع شد. 

 

این گزارش علاوه بر اشاره به تخلفات مختلف در این شركت، تاكید كرده حذف یكی از دو رقیب اصلی یعنی كنسرسیوم پیشگامان كویر یزد به رغم تایید صلاحیت تا شب مزایده به بهانه عدم صلاحیت امنیتی در حالی انجام شده كه این شركت یكی از سه پیمانكار شركت زیر‌ساخت برای ارائه خدمات تلفن بین‌الملل اینترنتی است كه از امنیتی‌ترین بخش‌های مخابرات است و بنابر شرایط فوق، برگزاری مزایده بلوك مدیریتی، با رعایت ظاهری مقررات و كاملاً غیر رقابتی به‌منظور واگذاری سهام به یك مجموعه خاص كه بیشتر تحت مدیریت نهاد‌های عمومی قرار دارد، انجام گرفت.


 


استفتای خبرنگارجرس از مرجع مردمی در آستانه اعدام حبیب لطیفی
 جرس: در حالی که کمتر از ده ساعت به اعدام حبیب الله لطیفی باقی مانده است، و با توجه به اینکه بر اساس نظر مسلمانان  در ماه محرم نباید خونریزی‌ای صورت گیرد، این پرسش به وجود می آید که چرا جمهوری اسلامی  در چنین ماهی اقدام به اجرایی شدن حکم حبیب الله لطیفی کرده است.  

 

به گزارش جرس، برای آیت الله بیات زنجانی که در یک سال و نیم گذشته بارها به رفتار خلاف شرع حاکمیت در مواجهه با معترضان اعتراض نموده و حکومت نیز سایت این مرجع مردمی را در ایران فیلتر کرده است، این استفتا از سوی  خبرنگار جرس  ارسال شده است: "آیا اجرای حکم اعدام در ماه محرم مطابق اصول شرعی در حکومت اسلامی است؟"


پاسخ به این استفتا از طریق دفتر ایشان ارسال می شود که در آن ضمن تاکید بر اینکه باید در ماه های حرام از اقدام به کارهای نامتناسب با این ماهها اجتناب کنند، تاکید شده است : حتی اعراب جاهلی هم برای ماه های حرام حرمت قايل بوده اند.



متن پاسخ ایشان به شرح زیر است:"ماهها در قرآن، دوازده ماه است که چهار تای آنها حرام نامیده شده اند ؛ نکته جالب اینجاست که اعراب جاهلی برای ماههای حرام، حرمت قائل بوده، در این ماهها جنگ و قتال را تعطیل می کردند و یکی از رسومی که اسلام آن را به قبول کرده و امضا نموده است، همین موضوع ماههای حرام است .
کسانی که نوعی علقه به اسلام، فقه اسلامی و شریعت محمدی و علوی دارند، بایدحرمت این ایام را نگاهداشته و از اقدام به کارهای نامتناسب با این ماهها اجتناب کنند و با تدبیر ، جلوی سوء برداشت های احتمالی را بگیرند .
بنده معتقدم ادب دینی و قرآنی، اقتضا می کندکه انسان در رابطه با ماههای حرام، مثل مسجد الحرام عمل نماید و حریم آنها را حفظ کند."


لازم به ذکر است که هفته گذشته پس از حادثه انفجار در شهر چابهار، ۱۱ زندانی بلوچ در سیستان و بلوچستان اعدام شدند. این نکته‌ از طرف بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه ای مورد پرسش قرار گرفته است که چطور در ماه محرم که نباید خون فردی ریخته شود، کسانی را تحت عنوان "محارب" اعدام می کنند.


حبیب‏الله لطیفی دانشجو و فعال سیاسی کرد است که در تاریخ یکم آبان ماه ۱۳۸۶ بازداشت و پس از تحمل بیش از سه ماه انفرادی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی حسن بابایی به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. حکم اعدام این زندانی از سوی دادگاه تجدید نظر استان عینا تائید شد و روز پنج شنبه به صالح نیک بخت یکی از وکلای لطیفی اعلام شده است که روز یکشنبه پنجم دی ماه حکم این زندانی اجرا خواهد شد.



گفتنی است، خانواده حبیب الله لطیفی از تمام مردم خصوصا فعالان حقوق بشر و سازمانهای مرتبط خواسته اند که از هیچ تلاشی برای متوقف نمودن اجرای این حکم دریغ نکنند و سکوت در قبال وضعیت تمام فعالانی که به خاطر دفاع از کرامت انسانها به اعدام محکوم شدەاند را جایز ندانسته و دفاع از لطیفی و دیگر محکومان به اعدام را دفاع از انسانیت دانسته اند.



دکتر نعمت احمدی یکی از وکلای ایشان در گفتگویی با جرس، با بیان اینکه "بخدا سوگند، ما وکلا سر جنگ با هیچکس نداریم و می خواهیم قانون اجرا شود و این قانون اجازه نمی دهد که آقای لطیفی اعدام شود"، می گوید: "درخواستی مبنی بر تاخیر اجرای حکم به رئیس قوه قضاییه دادم تا آیت الله لاریجانی صرف نظر از اینکه رسیدگی به پرونده درست صورت گرفته یا خیر، از اختیارات خود در این زمینه استفاده نمایند."
 


 


جرس: احمد قابل، محقق و پژوهشگرِ نواندیشِ دینی، پس از تحمل نزدیک به ۱۷۰ روز زندان، غروب روز شنبه چهارم دی ماه ٨٩، با قرار وثیقه ای ۵۰۰ میلیون ریالی، و با حکم قاضی کاووسی رییس شعبه ۵ دادگاه انقلاب مشهد آزاد شد.


به گزارش تارنمای خبریِ «امروز»، ارگان مجاهدین انقلاب اسلامی، با وجود کاهش وزن شدید، وضعیت عمومی قابل خوب توصیف شده و وی در حال حاضر در مشهد است و به زودی به محل سکونت خود، فریمان باز خواهد گشت.


اولین جلسه دادگاه قابل، روز ۲۹ اردیبهشت برگزار شد که طی آن تمامی موارد اتهامی مطرح و وی و وکلایش با رد اتهامات، دفاع خود را مطرح کردند.


گرچه زمان جلسات بعدی دادگاه هنوز مشخص نشده اما دادگاه با درخواست وکلا مبنی بر تغییر قرار بازداشت، موافقت کرد و قرار تامین وثیقه صادر شد.


احمد قابل ۲۹ آذر ۸۸، بعد از درگذشت آیت الله العظمی منتظری برای مراسم تشییع آن مرحوم، از مشهد به قم سفر می‌کرد که در بین راه نیشابور بازداشت شد.


این محقق و پژوهشگر، بهار امسال موقتا آزاد شده بود، که با افشاگری پیرامونِ اعدام های صورت گرفته از زندانیانِ زندان وکیل آباد مشهد، مجددا بازداشت گردید.
 


 


یکی از اسرای جنگ

 

خدا رحمت كند آيت الله طالقاني را، در يكي از نماز جمعه هاي تابستان سال 1358 گوشه اي از خطبه ي 16 نهج البلاغه را قرائت و با انقلاب ايران تشبيه  نمود كه: امام علي (ع) فرمود: "بدانيد آن گرفتاريها كه در موقع بعثت رسول  اكرم صلى الله عليه و آله دامنگير شما بود امروز بسوى شما باز گشته است  سوگند به آنكسى كه پيغمبر را بحق مبعوث گردانيد بايد درست بهم مخلوط شده و  زير و رو شويد و در غربال آزمايش غربال گرديد تا صاحبان فضيلت كه عقب  افتاده‏اند جلو افتند و آنان كه بنا حق پيشى گرفته‏اند عقب روند". ( و  الذى بعثه بالحق لتبلبلن بلبلة و لتغربلن غربلة و لتساطن سوط القدر حتى  يعود اسفلكم اعلاكم و اعلاكم اسفلكم،و ليسبقن سابقون كانواقصروا و ليقصرن  سباقون كانوا سبقوا). چكيده مي گويم... قرار بود غربال شويم و مستضعفين بالا آمده  و مستكبران به زير كشيده شوند... بگذريم از اين كه داستان در حال حاضر از  نو تكرار و نقض غرض شده است!اما اين غربال شدن عوارض جانبي بسياري به  جاي نهاد، همه كس را غربال كرديم، به گونه اي كه به يك گسست خانوادگي و  اجتماعي وحشتناك تبديل شد. كار به جايي رسيد كه به جان خود افتاديم و خود  را نيز غربال كرديم. از مسائل اجتماعي مي گذرم، اما به اطراف خود نگاهي  بياندازيم... در سال چند بار به ديدار بستگان خود مي رويم؟ چه تعداد  دوستان قابل اعتماد داريم؟ از خود كه نسل انقلاب هستيم مي گويم. آيا همه چيز را به رنگ  سياه يا سفيد نديديم؟ با كوچكترين موضع گيري بستگان و اطرافيان نسبت به  انقلاب، آنان را طرد نكرديم؟ اول به جان دايي و خاله و عمه و عموها  افتاديم و آنان را طرد كرديم. بعد چون به منزل آنان رفت و آمد نكرديم، با  فرزندان آنان هم قطع رابطه كرديم. تا جايي كه گاه چهره ي آنان از يادمان  رفته است. بعد نوبت به برادران و خواهران رسيد، به گونه اي كه بيش از يك  مرتبه در سال آن هم نوروز رفت و آمد ديگري نداريم، مگر عروسي يا عزايي  پيش آيد! و از آن بدتر و آن اينكه پدر و مادر هم بايد به ما زنگ بزنند  تا قدم رنجه كنيم و به ديدارشان برويم! حال اين گسست و غربال به منزل  هايمان رسوخ كرده است. اگر با همسر يا فرزندانمان كوچكترين اختلافي در  زمينه ي مسائل سياسي پيدا كنيم، حاضر به تحمل آنان نيز نيستيم!ما را  چه مي شود؟به كجا چنين شتابان؟

 

   خدا رحمت كند حاج آقا ابوترابي را ... الگوي عملي در اسارت بود.  آنچه را كه در سخنرانيهاي پنهاني در آسايشگاههاي اردوگاههاي اسرا در عراق  مي گفت، خود نمونه ي بارز آن بود. تاكيد فراوان بر ورزش و آموزش زبان  خارجي داشت و خود كلاس ترجمه روزنامه انگليسي را در حياط اردوگاه برگزار  مي كرد و طبعاً اسرا الگو مي گرفتند و استعداد بسيار خوبي هم در ورزش  باستاني داشت. از جمله مواردي را كه بر روي آن دست گذاشته بود و بر آن  تاكيد داشت "صله ي رحم" بود. به علت طولاني شدن اسارت، گاهاً بر تعداد  اسراي رواني نيز افزوده مي گشت. او موكداً توصيه كرده بود كه اسرا روزهاي  پنجشنبه و جمعه كلاسهاي درس را تعطيل كرده و به ديدار يكديگر بروند. اين  باعث شده بود تا دوستاني كه بيسواد بودند يا استعداد ورزش كردن را هم  نداشتند از تنهايي بدر آيند و دلها به يكديگر نزديكتر شود و كلاً جو  دوستي بين همه اقشار ايجاد شود. خصائل خوبي قبل از انقلاب از جمله "ديد و بازديد" داشتيم كه با  تندرويهايمان از بين رفته است. قبل از انقلاب دلهاي شادي داشتيم، حالا هم  مي توانيم داشته باشيم، مشروط بر آنكه همه چيز را به شكل سياه و سفيد  نبينيم. صله ي رحم موجب وحدت دلها و عدم آن باعث تشتت و پراكندگي انسانها  مي شود. از پراكندگي است كه استبداد داخلي و دشمن خارجي استفاده نموده و  بر ما آسانتر مي تازند. تا دير نشده صله ي رحم را از همين پنجشنبه و جمعه  ي آينده شروع كنيم حاج آقا ... فلاني كه در قيد حيات است. مي گفت از  يك چيز جنبش سبز خسته شده ام و آن مبارزه در فضاي مجازي است. فضاي مجازي  آگاه كننده است اما منجر به مبارزه مجازي شده است.گفتيم: نسخه ي شما چيست؟گفت: تاليف قلوب...!!!

 

  گفتيم: تاليف قلوب... چگونه؟گفت: با سركشي و ديدار و تاليف قلوب يكديگر را آگاه كنيم كه موجب وحدت  خواهد شد. بر خلاف آنچه كه در اين 30 سال عمل كرده ايم تا بدين روز  افتاده ايم عمل كنيم. ما اين بار خواهان مرگ كسي نيستيم و حتي شعارهايمان  را بايد به گونه اي انتخاب كنيم و به گوش استبداد برسانيم كه خشونت  مجدداً بازسازي نشود. گفتيم: مثلاً ؟گفت: مثلاً به جاي نوشتن "مرگ بر خامنه اي" يا " مرگ بر ديكتاتور" بر روي  ديوار شهر، بنويسيم "آقا برو". اگر شعارهاي ملايم در سطح وسيع در شهرها  نوشته شود، منجر به تاليف قلوب آحاد ملت، اتحاد پنهاني و يكدلي همگان  خواهد شد. وحدت پاشنه ي آشيل  استبداد داخلي و دشمن خارجي است كه از آن  هراسانند

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته