-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 12/25/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی: زیاد طول نکشید از وقتی که آن چهار نفر داشتند روی حفره‌های به جا مانده از خارج کردن ذغال سنگ‌ها خاک می‌ریختند تا وقتی که با صدایی مهیب، تاریکی دوروبرشان رو گرفت و در عمق 600 متری محبوس شدند.
به همان اندازه یا از آن کمتر وقتی بود که برای شنیدن خبر این حادثه و انتشار خبر مرگ‌شان لازم بود. مسوولان استان کرمان با شنیدن این خبر همان اول آنها را مرده پنداشتند و از اول دنبال جسدهای‌شان گشتند. چه باک اگر آنها در آن پایین زنده بودند و فریاد کمک شان گوش خودشان را در آن حفره تاریک و تنگ کر کرده بود. صداهای بلندتر از این را کسی نمی‌شنود، چه برسد به آن که در ته معدن زغال سنگ گیر افتاده است و هیچ کاری از خودش و دیگران برنمی آید.
این است که در این شرایط نیروی امداد را هم با ماشین می‌فرستند تا اگر توی راه تصادف کرد و نتوانست برای کمک خودش را برساند بهانه خوبی برای‌شان باشد.
آنوقت اسماعیل نجار، استاندار کرمان هم می‌آید و خبر از این می‌دهد که با وجود تلاش مسوولان برای نجان معدنچیان کاری نمی‌شود برای آنها کرد چون نیروهای امداد الان در بیمارستان هستند و کشور پهناور ایران نه دیگر نیرویی برای کمک دارد و نه هلی‌کوپتری برای فرستادن نیروها از راه مطمئن‌تر.
راست می‌گوید استاندار کرمان که قبل از این استانداری استان مرزی کردستان را در کارنامه‌اش دارد و خوش‌خدمتی‌هایش برای سرکوب کردهای آنجا و سابقه تندروی‌هایش در وزارت نفت هنوز در خاطر بزرگان مانده است.
کشور مگر چه‌قدر نیرو دارد؟ هرچه نیرو داشته‌اند که صرف سرکوب مخالفان‌شان کرده‌اند. هلی‌کوپترها هم که باید در حال آماده باش برای رصد شورش یا حرکت احتمالی در تهران یا شهرهای بزرگ باشند. کجا بیاورند آنها را برای نجات جان چند معدنچی ناقابل؟ از این معدنچی‌ها در ایران زیاد هست. توی همین ماه آذری که گذشت توی همان معدن چند نفر کشته شدند. از اول سال تا به حال توی معدن‌های کرمان 20 نفر کشته شده‌اند. آنقدر از جوان‌های کارگر در این معادن زیر آوار تلف شده‌اند که دیگر نیازی نیست آقای استاندار خودش را به زحمت بیندازد. اینها هم حتمن مرده‌اند دیگر. چه بهتر که مرده بپنداریم‌شان.
جان اینها هم مثل جان هزار تا جوان دیگر که توی خیابان‌ها کشته شدند و گفتند حادثه بوده، گفتند فتنه‌گر بودند، گفتند اراذل و اوباش بودند.
اگر هم کسی پرسید چطور توی شیلی یک معدن ریزش می‌کند و همه دنیا خبردار می‌شوند و بالاخره معدن چیان را نجات می‌دهند می‌گوییم آنجا آنها محبوس شدند اما اینجا مدفون شده‌اند.
نه آقای استاندار. دیگر این توجیه‌ها قدیمی شده است. جریان چیز دیگری ست. آنجا جان آدم‌ها با ارزش‌تر است. مگر همین یک معدن توی کرمان ریزش کرده است که بشود تو برای بی‌توجهی خودت و دیگر مسؤولان دلیل و برهان بیاوری؟
شکر خدا هنوز روزنی باقی مانده است تا اخبار ایران از آن به بیرون درز کند و به گوش دنیا برسد. توی همین یک ساله که شما استاندار کرمان بوده‌اید چند معدن ریزش کرده است؟ چند معدنچی مرد؟ چند خانواده عزادار شد؟ همه مدفون شده بودند؟
اگر اینطور باشد که طنز سال می‌شود. مثل اظهارنظر کارشناس نظام مهندسی استان کرمان که خواسته همه را از امنیت معدن خاطر جمع کند و گفته است:" این معدن قاب ‌آهن و همه موارد امنیتی مورد نیاز را هم داشته، چون یکی از قدیمی‌ترین معدن‌های فعال استان کرمان بوده است. این معدن سال ۱۳۵۳ بهره‌برداری شده و آغاز به‌کار کرده بود. یعنی از معدن‌های تازه اکتشاف شده هم نبوده است. جزو معادنی بوده که در قدیم روس‌ها آن را اکتشاف کرده بودند. تجهیزات آن هم مربوط به همان زمان بوده است اما ظاهرا تجهیزات ایمنی طاقت نیاورده و باعث ریزش معدن و کشته شدن این چهار نفر شده است."
از سال 1353 که روس‌ها سیستم ایمنی آن را تعبیه کردند تا حالا این معدن چند بار بازرسی شده است؟ اگر از ایمنی آن مطمئن بوده اید چرا مجلس از وزیر صنایع توضیح خواسته و او ناتوان از جواب سکوت کرده است؟
معدن زغال‌سنگ هجدک در شهرستان راور استان کرمان، ظهر سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ریزش کرد و ۴ معدنچی آن در عمق ۶۰۰ متری، مدفون شدند. جسد یکی از معدنچیان در ساعات اولیه حادثه پیدا شد. از 23 آذر تا حالا هیچ کاری انجام نشد جز حرف و سخن از اینکه دارید تلاش می‌کنید جسدها را پیدا کنید. انگار نه انگار که مشاور اوکراینی معدن گفته بود:" درصورتي كه سه معدنچي ديگر در زمان ريزش، خود را به داربست‌هاي موجود در فضاي معدن رسانده باشند مي‌توان نسبت به زنده ماندن آنها اميدوار بود چون در فضاي داربست‌ها براي تنفس اكسيژن وجود دارد. "
مگر معدنچیان شیلی اینهمه روز زنده نماندند و حتی به آنها عذا رساندند و یادشان دادند وزن کم کنند تا راحت از آنجا بیرون بیایند؟ کاش اول تلاش می‌کردید نجات شان دهید بعد مرده می‌پنداشتیدشان.
آقای استاندار خسته شدید. تا آنجا که خبر دارم و دیده‌ام شما حرف‌های مخالفان‌تان را کشک توصیف می‌کنید. گاهی آن را از کشک هم کمتر می‌دانید. ترجیح می‌دهید به جای اینکارها تلاش کنید تا وقتی و فرصتی پیش بیاید به آقا عرض ارادت و بندگی کنید. بندگی‌تان قبول اما وقتی شما داشتید به خبرگزاری‌ها دروغ می‌گفتید معلوم نیست چقدر طول کشید تا آن چند نفر مردند.
آقای استاندار در کردستان که هیچ نکردید جز سرکوب و زورگویی، در کرمان لااقل فکری به حال امنیت معادن بکنید. این کارگرهای معدن دیگر مخالفان شما و آقای‌تان نیستند که مثل روزهای بعد از انتخابات وقتی پرپر شدن جوانان و زندان رفتن روزنامه‌نگاران را شنیدید، تکیه بدهید به صندلی‌تان و نفسی بکشید به آسودگی که خوب شد عده ای که با حرف‌های کشکی آقایان تحریک شده بودند زود سرکوب شدند و من و برادرم باز هم می‌توانیم با خیال راحت خدمت آقا برسیم. این معدنچیان بیچاره هیچ مانعی بین شما و آقای‌تان نبودند. اما مرگ‌شان مانع بزرگی ست برای اینکه شما بعدها سر آرام به بالین بگذارید .

 


 


ندای سبز آزادی: فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی، دو تن از فعالان جنبش زنان در قم، در دادگاه تجدید نظر به ۶ ماه حبس تعزیری و دو میلیون ریال جزای نقدی برای فاطمه مسجدی و یک میلیون ریال جزای نقدی برای مریم بیدگلی محکوم شدند. طبق حکم صادره از سوی دادگاه تجدید نظر در خصوص پرونده این دو فعال جنبش زنان، دادگاه دفاعیات آنان را با توجه به فعالیت گسترده آنان در راستای اهداف کمپین ، وارد ندانسته و تنها به دلیل فقدان سابقه کیفری، حکم یک سال حبس آنان را به ۶ ماه حبس تقلیل داد و تغییری در میزان جزای نقدی آن دو نداد.
به گزارش مدرسه فمنیستی، فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی روز ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ توسط ماموران امنیتی در قم دستگیر و پس از دو هفته با صدور قرار وثیقه ۲۰ میلیونی برای هر یک از این دو آزاد شدند. پس از آن دادگاه این دو روز ۱۳ مرداد ماه ۱۳۸۹ برگزار شد که اتهام آنها تبلیغ علیه نظام بود. در دادگاه بدوی فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی هر یک به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. علاوه بر آن فاطمه مسجدی به دو میلیون ریال جزای نقدی و مریم بیدگلی به یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.
در روز ۱۶ آذرماه ۱۳۸۹، دادگاه تجدید نظر فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی دو تن از فعالان جنبش زنان در شعبه سوم دادگاه تجدید نظر دادگستری استان قم برگزار شد و حکم یک سال حبس تعزیری آنان را به دلیل فقدان سابقه کیفری، به ۶ ماه حبس تعزیری کاهش داد و آنها را از موارد اتهامی تبرئه نکرد.

 


 


ندای سبز آزادی: خبرکوتاه بود و تکان دهنده، مجلس با واگذاری جزایر«هندورابی»،«فارور»و«بنی فارور» به منطقه آزاد کیش موافقت کرده‌است.آنانی که این جزایر سه گانه را می شناسند و ازغنایی جانوری وگیاهی آنها با خبرند، شنیدن خبر آن‌ها را خوشحال نمی کند و درصورت اجرایی شدن این مصوبه، فاتحه یکی از بهترین جزیره مرجانی خلیج فارس را باید خواند. این بار بکرترین وارزشمند زیستگاه‌های دریایی کشور دربرابرتوسعه ناپایدارقربانی می‌شوند.
به گزارش ایلنا، امید صدیقی مدیر کل دفتر اکوبیولوژی سازمان حفاظت محیط زیست که کارهای مطالعاتی زیادی روی جزایر«هندورابی»،«فارور»و«بنی فارور» داشته است با ابراز شگفتی از این مصوبه در مورد اهمیت اکولوژیکی این جزایر گفته است : جزایر فارو و نبی فارور نزدیک یکدیگر و هر دو در شرق جزیره کیش قرار دارند، جزیره هندروابی نیز درغرب جزیر کیش واقع شده است.
او ادامه می دهد: مهمترین اهمیت این جزایر، وجود صخره های مرجانی یا آبسنگ های مرجانی است که به طور کامل پیرامون این جزایر را در برگرفته و این موضوع باعث با بردن اهمیت اکولوژیکی این مناطق شده است.
صدیقی اضافه کرد: غیر ازمرجان ها این جزایر مناطق تخم گذاری لاک پشت ها هم هستندو از طرف دیگر محل زمستان گذرانی بسیاری از گونه های پرندگان آبزی و کنار آبزی هستند.
او ادامه داد: حتی برخی گونه های کم یاب و در معرض خطر انقراض مانند «عقاب ماهیگیر» در جزیره فارور یا «سلیم خرچنگ خوار»، «با کلان» و «اگرت» و خیلی از گونه پرنده آبزی وکنار آبزی هم در همین جزایر مدتی ازسال را سپری می‌کنند.
این کارشناس اکولوژی دریا گفت:شخصاً جزایر فارور، بنی فارور وهندورابی را در چند مرحله با مطالعات زیر آب پایش کرده ام، این مناطق ازگستردگی بسیار خوبی از مرجان ها برخوردار هستند و ما بیش از ۴۰ گونه مرجانی را درهمین مناطق شناسایی کرده ایم.
او ادامه داد: این جزایربسیار مهم بوده و باید این مناطق به طور کامل حفاظت شوند چون گونه های مرجانی همه حمایت شده اند و بالاترین تنوع زیستی را ما در این مناطق داریم و در تمام دنیا این زیستگاه به طور کامل حفاظت می شود.
صدیقی گفت: در جزیره فارور ما پوشش مرجان های زنده را داریم که بهترین مناطق مرجانی در کل خلیج فارس هستند و اهمیت بسیار زیادی دارد، هم‌‌چنین این جزیره پناهگاه حیات وحش و حفاظت شده نیز هست وازطرف سازمان حفاظت محیط زیست حراست می شود که خود گویا اهمیت این جزایر است.
او با بیان اینکه جای تعجب است که چطور یک منطقه حفاظت شده به منطقه آزاد ملحق می‌شود افزود:از طرف دیگر ما برنامه اضافه شدن منطقه هندورابی و بنی فارور را به مناطق حفاظت شده نیز در دست اقدام داشتیم.
او تاکیدکرد: ما به این اقدام منطقه آزاد اعتراض کردیم که نباید این جزایربه منطقه آزاد کیش ملحق شوند ولی به هنوزنتیجه ای نرسیده ایم.
او در موعد عواقب تبدیل شدن این جزایر به مناطق آزاد گفت: مثال بارز فاجعه‌ای که بعد از تبدیل شدن یک منطقه به منطقه آزاد رخ می دهد جزیره کیش است.
مدیر کل دفتر اکوبیولوژی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: جزیر کیش هم به لحاظ جزایر مرجانی اهمیت بسیار زیادی دارد و هنگامی که این جزیره تبدیل به منطقه آزاد شد متاسفانه تخریبات بسیار زیادی رخ داده است.
او افزود:اکثر پروژه های عمرانی که بیشتر هم در نوار سواحل مرجانی جزیره کیش رخ داد هاست مانند هتل ها و مراکز تفریحی و اسکله ها در این مناطق بوده است و بخش عمده ای از سواحل مرجانی کیش را از بین برده و خسارت زیادی ایجاد کرده است، نمونه آن سه چهار سال پیش اتفاق افتاد که طی آن مسوولان منطقه آزاد کیش می خواستند یک هتل را در دریا درست روی مناطق مرجانی احداث کنند که باتلاش ما این کار متوقف شد.
او ادامه داد:البته در حال حاضر یک واحد محیط زیست در منطقه آزاد کیش مشغول به کار است ولی واقعیت این است که عملکرد آن مطلوب نیست وتاکنون نتوانسته است جلوی طرح‌های عمرانی را که به زیستگاه‌های مرجانی جزیره بسیارهم صدمه زده است را بگیرد.
صدیقی گفت: همین عدم توجه به ضوابط زیست‌محیطی موجب شده است که در حال حاضربین ۷۰تا۸۰درصد زیستگاه‌های مرجانی در جزیره کیش ازبین رفته است و به مناطق تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی ما درآنجا خسارت فراوان واردشده است.
او با ابراز نگرانی از پیوستن جزیره‌‌ای مانند فاروربه منطقه آزاد کیش،افزود:گرچه مسئولان مناطق آزاد مدعی این هستند که تمام مسائل زیست محیطی را رعایت می‌کنند ولی واقعیت امر این است که در این مناطق به مسائل زیست‌محیطی کمترین توجهی نمی‌شود.
مدیر کل دفتر اکوبیولوژی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:ما برنامه‌ای داریم که طی آن نمایندگان مجلس را به جزایر فارور، بنی‌فارور و هندورابی ببریم تا این مناطق را ببینند و ازاهمیت این مناطق آشنا شوند.
او درپاسخ به این سوال که می‌توان امیدواربود ترتیبی اتخاذ شود تا این واگذاری‌ها به نوعی لغوشود گفت:با توجه به اینکه این طرح در مجلس مصوب شده است، امکان لغو آن بعید به نظر می‌سد.
صدیقی ادامه داد:طبق قانون، مناطق آزاد از انجام ارزیابی زیست محیطی برای پروژه‌های خود معاف هستند و به همین منظور در این مناطق پروژه‌های عمرانی بدون توجه به الزامات زیست محیطی انجام می‌شود.
او تصریح کرد: تاکنون سازمان حفاظت محیط‌زیست در مناطق آزاد استقرار نداشت ولی در حال حاضر سازمان در تلاش است تا علی‌رغم مخالفت سازمان مناطق آزاد، در این مناطق مستقر شده و با اعمال نظارت بر رعایت الزامات زیست‌محیطی در انجام پروژه‌های عمرانی گام موثری در جهت حفاظت زیست‌محیطی این مناطق بردارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، پیوستن جزایری مانند «هندورابی»،«فارور»و«بنی فارور» به مناطق آزاد بی تردید ساخت و ساز اماکن و باندهای فرودگاه و اسکله سازی را به دنبال دارد.
متاسفانه مسئولان به این جزایر، مانند یک زمین معمولی نگاه می‌کنند، درحالی که اطراف این جزایره و چسبیده به آن‌ها زیستگاه مرجان های دریایی است که با خودغنی ترین تنوع گونه ای را دارند وخدا می‌داند این ساخت و سازها واسکله سازی ها وتوریست ها و پاساژها و رفت وآمد کشتی ها چه بلایی بر سر طبیعت بکر این جزایرمی آورد و این مصداق واقعی توسعه ناپایدار است.
اسماعیل کهرم، متخصص محیط زیست و استاد دانشگاه درمورد این مصوبه می‌گوید، با توجه به اینکه مجلس قانون گذار کشور است چرا حرمت این مناطق را حفظ نمی کنند؟ حفظ حرمت این مناطق حفظ حرمت سازمان محیط زیست است.
او ادامه میدهد: مگر ما بندر در حاشیه شمالی خلیج فارس کم داریم ؟این همه بندر کوچک و بزرگ هست چرا به سراغ آنها نمی روند تا آن مناطق توسعه یافته وآباد شود ومناطقی با این‌همه اهمیت از نظر زیست محیطی را ویران می‌کنند.

 


 


ندای سبز آزادی: شنیده ها حاکیست دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل ۸۰ ساله نهضت آزادی ایران که به دلیل شرکت در نماز جمعه فاقد مجوز دو ماه است در زندان بسر می برد به دلیل وخامت حال از زندان اوین به بیمارستان اعزام شده است. اما مقامات امنیتی حاضر نشده اند این بیمار سالمند را برای ادامه معالجات موقتا هم که شده آزاد کنند.
به گزارش جرس، از مشخصات بیمارستان و زمان بستری شدن ابراهیم یزدی اطلاعی در دست نیست .دکتر یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت مهندس بازرگان، عضو شورای انقلاب اسلامی و مترجمی مصاحبه های رهبر فقید جمهوری اسلامی در پاریس را در کارنامه خود دارد و از زمان درگذشت مهندس مهدی بازرگان دبیرکلی نهضت آزادی ایران را بر عهده دارد.

 


 


غلامعلی رجایی: با انتشار یادداشتی در وبلاگش، ضمن اشاره به وضعیت سردار مقدم و خانواده او، از وضعیت زندانیان حوادث اخیر کشور و منتقدان وضع موجود انتقاد کرده و نوشته است: بدون اینکه قصد مقایسه ای باشد باید بگویم حتی رژیم سابق هم از اعمال این روش ها نتیجه ای نگرفت.
این نویسنده ارزشی و از رزمندگان دفاع مقدس، همچنین در یادداشت خود بدون نام بردن مستقیم از آیت‌الله امجد، شایعه‌ای را که در روزهای اخیر درباره ایشان منتشر شده، تایید کرده و نوشته است: دوستی می گفت به دیدن یکی از علمای ربانی که در امامزاده ای در شمال تهران اقامه جماعت می کند، رفته و از او شنیده که به دلیل آنکه پس از نماز برای رهبری دعا نمی کند، باید غزلش را بخواند و برود، از سوی متولیان امر به او گفته شده باید منزلی را که در آن سکونت دارد و متعلق به امامزاده است، تخلیه کند.
رجایی در بخش دیگری از یادداشتش به ذکر نمونه‌هایی از روش‌های انحرافی احمدی نژاد پرداخته و تاکید کرده که کار احمدی نژاد با این رفتارها تمام شده و او رفتنی است. وی در نهایت از احمدی نژاد خواسته است که: “یا دست از این گونه روش ها و موضع ها که بخشی از آنها برشمرده شد، بردارد یا لااقل در ابتدای سخنان خود نامی از مولای غایبمان نبرد. ”
متن کامل یادداشت غلامعلی رجایی را بخوانید:
در این روز و روزگاری که اشک و آه و ناله کار دلسوزان این انقلاب شده است، زیاد گفته اند و گفته ایم، نوشته اند و نوشته ایم، خوانده اند و خوانده ایم، اما دریغ از لحظه ای تأمل آنانی که باید تأملی بکنند.
در این ایام تلخ تر از زهر، این همه زخمه بر ساز تکرار زده اند و زده ایم، اما دریغ از کمترین نتیجه ای. با این همه، هرچند نومید و دلشکسته، برای اینکه شاید بعضی به خود آیند، از سر درد و تکلیف باز زخمه بر ساز تکرار می زنم.
پس از چند هفته بی خبری، که دل سنگم تاب نیاورد، تلفنی به منزل سردار بازداشت شده – مقدم – زدم تا از خانواده صبورش خبری بگیرم. همسرش می گفت شکر خدا! دیروز توانسته بعد از ۴۵ روز با او ۱۵ دقیقه ملاقات کند. می گفت چند روز قبل، از همه جا نومید، به سراغ استاد فلسفه اش که پدر او بر شهید بهشتی حق استادی دارد، رفته و بعد از اینکه با او درد دل کرده و اشک او را درآورده، از او چنین شنیده که ای کاش مرده بود و این روزها را ندیده بود.
وقتی گفت همسرش در این ملاقات به او گفته تا دو ماه بازداشت موقت است و بعد از دو ماه شاید… و ادامه داد که عصر امروز با بچه ها قرارگذاشته است برای آزادی اش دعای سمات را بخواند، شاید… به سختی توانستم بغضی را که از درونی پردرد می جوشید تا ازحنجره ام به بیرون سر زند، فرو ببرم. با خود گفتم این اشکها و ناله های غریبانه و مظلومانه، چه که با دل امام زمان نکرده و نمی کند.
چند روز قبل که یکی از سرداران بلند مرتبه جنگ… که یادداشت قبلی مرا درباره بی حاصل بودن روش بازداشت امثال سردار مقدم و ادامه بازداشت نیروهای منتقد وضع موجود اما معتقد به انقلاب خوانده بود و خود اهل قلم است، از من خواست دوباره و از سر تکلیف درباره این روش های بی حاصل – که بدون اینکه قصد مقایسه ای باشد باید بگویم حتی رژیم سابق هم از اعمال این روش ها نتیجه ای نگرفت – مطلبی بنویسم، شاید مفید فایده ای باشد؛ احساس بدی به من دست داد.
چند روز قبل که دوستی می گفت به دیدن یکی از علمای ربانی که در امامزاده ای در شمال تهران اقامه جماعت می کند، رفته و از او شنیده که به دلیل آنکه پس از نماز برای رهبری دعا نمی کند، باید غزلش را بخواند و برود، از سوی متولیان امر به او گفته شده باید منزلی را که در آن سکونت دارد و متعلق به امامزاده است، تخلیه کند؛ باز حس بدی به من دست داد. با خود گفتم رهبری با اینگونه کارها و بی تدبیری ها موافق نیست و باید به هر صورت ممکن خبر را به ایشان رساند و خدا کند اکنون رسیده باشد.
در این روزها انعکاس خبرهایی مانند دلجویی و تقدیر بسیار معنادار احمدی نژاد از حسین قدیانی، آن هم پس از تاخت و تاز او به قوه قضاییه که به احضار او انجامید و اظهارات ایشان در ترکیه مبنی بر اینکه متکی در جریان برکناری خود بوده و تکذیب فوری سخنان احمدی نژاد توسط متکی در این زمینه یک معنا را به ذهن متبادر می کند و آن اینکه احمدی نژاد بدون اینکه قصد حذف خود را داشته باشد، کار خود را در این جهت تمام کرده است.
دیروز به کسی که از من درباره تحلیل این گونه رفتار رئیس دولت سوال می کرد، گفتم هرچند احمدی نژاد بر سر کار است و به سفر می رود و با تمام توان دولت خود در صدد اجرای طرح هدفمند کردن یارانه هاست –که خداوند عاقبت آن را به خیر بگذراند – اما من با نظر عقلای قوم در اینکه دیگر با این گونه کارها دور او تمام شده است، کمترین شک و تردیدی ندارم. چون نه هر ماندنی ماندن است و نه هر رفتنی رفتن!
علائم و نشانه های این رفتن فراوان اند:
- عدم برکناری مشایی از سمت معاون اولی خود به رغم اخطار رهبری تا اینکه دفتر رهبری از سر ناچاری مسأله را رسانه ای کرد و او باز بر سر موضع خود ایستاد و باز این مشایی بود که در جهت تحقق خواسته رهبری از سمت خود استعفا داد و با این عدم توجه به توصیه رهبری، معتقدین به خود را، نه تنها در دریایی از بهت و حیرت فرو برد، بلکه غرق کرد.
- برکناری چهار وزیر قدرتمند و غیر قدرتمند! دولت که در این زمینه – در مخالفت با معاون اولی مشایی – جانب نظر رهبری را گرفته بودند.
- اظهاراتی مبنی بر در رأس امور نبودن مجلس که بیانی کاملا برخلاف منویات حضرت امام بوده و هست و خواهد بود.
- لجاجت در مسئله برکناری کردان توسط مجلس و مخالفت با رأی قانونی نمایندگان مردم، همان گونه که در سالگرد کردان شاهد بودیم که نشان از مخالفت آشکار ایشان با رأی مجلس داشته و دارد.
- سکوت در مقابل تاخت و تاز غوغاسالاران به ساحت مردان امتحان داده جنگ و عدم حمایت از حریم حرمتی که امام پاسدار آن بود.
- سکوت معنادار در غائله غوغاسالاران اجیر شده برخی نهادها! در سالگرد ارتحال امام در مرقد امام در سال جاری در هتک حرمت نوه امام که از نزدیک شاهد و ناظر آن بود و اقدام شگفت تر وی در حذف متعمدانه سخنرانی نوه امام در مراسم سالگرد با دعوت مردم به شنیدن سخنان رهبری در پایان سخنان خود به رغم اطلاع ایشان از ریز برنامه مراسم سالگرد که شکایت و عکس العمل بیت امام را در پی داشت.
- بی اعتنایی به چالش مکرر مراجع با دیدگاه های اسفندیارخان مشایی – از جمله درباره مکتب ایرانی – که حتی سر و صدای کسی مانند سید احمد خاتمی را هم در آورد؛ و جانبداری از مشایی در این منازعات، با اظهاراتی مانند اینکه آقایان حرف های او را به درستی متوجه نمی شوند.
- برخوردهایی به دور از شأن یک رییس جمهور مسلمان، از جمله در نحوه عزل منوچهر متکی در حین مأموریت خارج که سر و صدای کسی مانند حسین شریعتمداری را هم در غیر اخلاقی بودن آن درآورده است.
- عدم اعتراض قانونی به دستگیری های بی رویه و خلاف قانون اساسی پس از انتخابات که از قضا برخی از همین متهمین که صداوسیما محاکمه یکصد نفره و یکطرفه آنها را برخلاف قانون – خلاف قانون از این بابت که هنوز جرمشان محرز نشده بود ولی در سیما تصویرشان پخش می شد – پخش کرد، پس از مدت کوتاهی آزاد شدند.
- و مهمتر از همه، سکوت در قبال ادامه بازداشتهای منتقدین و … تا جایی که گویی ایشان با سکوتی که در این باره اختیار کرده است، انگار در این مملکت زندگی نمی کند یا اینکه بازداشت شدگان را شهروندان این مملکت، که وی در مجلس سوگند خورده از حقوق آنان پاسداری کند، نمی داند؛ و چه دلیلی بهتر از اینکه شاید تاکنون حتی یک خانواده زندانی به ایشان در این باره تظلمی نکرده باشد!؟
- محکوم نکردن حتی یک بار جریان مطرود انجمن حجتیه که با برخورد قاطع امام، آن پیر دوراندیش به محاق تعطیلی فرو رفت و اکنون با حمایت بیگانگان با روشی نوین سر بر آورده و در جهت نابودی میراث ارزشمند امام است و عدم طرد معتقدین به این روش انحرافی و دهها نمونه دیگر همین معنا را به ذهن متبادر می کند.
خاضعانه به عنوان یک شهروند از احمدی نژاد می خواهم یا دست از این گونه روش ها و موضع ها که بخشی از آنها برشمرده شد، بردارد یا لااقل در ابتدای سخنان خود نامی از مولای غایبمان نبرد. چون در اینکه این روش ها با سیره آن بزرگوار مباینتی آشکار دارد و انجام آنها از منتظرین حقیقی حضرت انتظار نمی رود، هیچ تردیدی نیست.
خدایا، به خون مظلوم کربلا، این انقلاب و معتقدان و منتقدان به آن را از آسیب بی تدبیری ها و ندانم کاری ها و لجاجت ها و منیت ها و خودرأیی ها به دور بدار و با آزادی زندانیان گرفتار حوادث اخیر، آرامش را به خانواده های صبور و گریانشان بازگردان.

 


 


ندای سبز آزادی: بالاخره یارانه‌ها وارد فاز هدفمندی شدند و با اعلام احمدی‌نژاد آزادسازی و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی؛ آب و نان از یکشنبه ۲۸ آذر آغاز شد؛ هرچند بارها گفته شده بود یارانه کالاهای اساسی (آب و نان) فعلا هدفمند نمی‌شود.
با قیمت‌های جدید و واریز ۴۴۵۰۰ تومان برای هر نفر در هر ماه تا پایان سال ۹۰ حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت می‌شود درحالی‌که بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود در سال اول ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت از این امر باشد اما ظاهرا دولت عجله داشت و راه ۳ ساله را یک‌ساله قصد رفتن دارد.
به گزارش آفتاب، در حال حاضر استراتژى دولت این است که فقط روى هدفمند کردن یارانه‌ها متمرکز شود نه بر روى یک استراتژى جامع اقتصادى – اجتماعى به نام آزادسازى اقتصادى و چون آن استراتژى اجرا نمى‌شود ممکن است حتى تا مدتى تولیدات داخلى در برابر واردات بدون سپر و بدون محافظ باشند. اگر ما استراتژى آزادسازى اقتصادى را در قالب یک منظومه کلان اجرا مى‌کردیم معنایش این بود که هم‌زمان با آزادسازى قیمت‌ها و حامل‌های انرژی، باید سود بانکی؛ نظام تعرفه‌ای و دستمزدها آزاد می‌شد ضمنا قانون کار و قانون مالیات‌ها اصلاح مى‌شد و فضاى عمومى کسب‌و‌کار نیز مى‌بایست آزاد یا و مساعد مى‌شد که در این حالت کلى نیز مى‌توانستیم قدرت رقابت خود را با خارج حفظ ‌کنیم.
قیمت‌های داخلی انرژی و کالاها گران‌تر از قیمت‌های خارجی شد

با حذف یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی و بسیاری از کالاها از قیمتها جهانی بالاتر رفت، در حالی‌که سطح درآمدها و حقوق مردم کمتر از یک چهارم درآمدهای جهانی است.
به چند نمونه از مقایسه قیمت‌های داخلی و جهانی توجه کنید:
خودرو: قیمت خودرو در داخل کشور در خودورهای تجاری حداقل ۵۰ درصد ودر خودروهای سواری حداقل ۱۳۰ درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی‌ است در حالی‌که کیفیت‌شان بسیار پایین‌تر و مصرف انرژی و قطعات یدکی‌شان چند برابر بیشتر است.
بنزین: آمار اکتسابی از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حاکی است، قیمت فوب خلیج فارس بنزین در آذر ماه ۸۹ تقریبا ۵۷۵ تومان در هر لیتر بوده است بر این اساس با توجه به قیمت‌گذاری حداقل ۴۰۰ تومانی بنزین برای هر لیتر پس از شروع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و قیمت ۷۰۰ تومانی بنزین آزاد غیرسهمیه‌ای قیمت بنزین در ایران از قیمت‌های جهانی بالاتر خواهد رفت.
نفت گاز: قیمت هر لیتر نفت‌گاز فوب خلیج‌فارس در زمان یاد شده ۶۱۲ تومان بوده است. قیمت این حامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده کالا و خدمات پس از اجرای قانون لااقل ۱۵۰ تومان تعیین شده ودر عین حال قیمت ۳۵۰ تومانی نفت‌گاز غیر سهمیه‌ای نیز ۵۵ درصد قیمت فوب فعلی خلیج فارس است.
نفت کوره: قیمت نفت کوره با اجرای قانون هدفمند کرد یارانه‌ها، ۲۰۰ تومان در هر لیتر تعیین شده است. قیمت فوب خلیج فارس این حامل در آذر ماه ۴۷۰ تومان در هر لیتر بوده است.
گاز: قیمت گاز خانگی به ۳۰ تا ۳۵۰ تومان درهرمتر مکعب افزایش یافته در حالی‌که قیمت‌های جهانی حدود ۱۵۰ تومان است.
برق: قیمت هر کیلووات ساعت برق به ۲۷ تا ۲۱۰ تومان افزایش یافته اما قیمت‌های جهانی حدود ۴۰ تا ۱۰۰ تومان است.
مس: قیمت جهانی مس ۹۳۰۰ دلار در هر تن است در حالی‌که قیمت داخلی ۹۸۵۰ تومان(۹۶۵۰ دلار در هر تن) به مصرف کنندگان عرضه می‌شود.
فولاد: قیمتهای جهانی بیلت و شمش فولادی ۵۳۰ دلار درهر تن است اما قیمت‌های داخلی در شرکت‌های مختلف از ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار درهر تن عرضه می‌شود.
آلومینیوم: در حالی‌که قیمت جهانی هر تن آلومینیوم ۲۳۰۰ دلار است قیمت‌های داخلی با وجود اینکه صادر کننده هستیم حدود ۲۶۰۰ دلار در هر تن است.
پتروشیمی: بیش از نیمی از محصوات پتروشیمی در داخل ۵ تا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی فرخته می‌شوند در حالی‌که ماصادر کننده عمده این محصولات هستیم.
تاثیر حذف یارانه‌ها بر صنعت حمل‌ونقل

بیشترین تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر صنعت حل و نقل است؛ به‌طوری که ۲۴۸ هزار کامیون و اتوبوس و… که حمل و نقل بار و مسافر را انجام می‌دهند میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷۰ لیتر گازوئل مصرف می‌کنند درحالی‌که در دنیا حدود ۳۸ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌شود.
در هر حال با ۹ تا ۲۱ برابر شدن قیمت گازوئیل (میانگین ۱۵ برابر)صنعت حمل‌ونقل دچار مشکل می‌شود. هر اتوبوس مسافری خارج‌شهری یا بین‌شهری با قیمت ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان روزانه حداقل ۱۶ ساعت کار می‌کند و میانگین ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارد و بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر سفر می‌کند یعنی حداقل ۸۵۰ تا ۱۱۰۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که هزینه آن با نرخ ۱۶۵ ریال روزانه برای هر اتوبوس ۱۴ تا ۱۸ هزار تومان(میانگین ۱۶ هزار تومان) بود و پس از هدفمندی و با رقم فعلی گازوئیل ۱۵۰ و ۳۵۰ تومانی اگر مثل سابق مشتری و مسافر داشته باشد هزینه گازوئیل حداقل ۱۵۰ و حداکثر ۳۵۰ هزارتومان(میانگین ۲۲۵ هزار تومان ) خواهد شد یعنی هزینه‌های سوخت حدود ۲۱۰ هزار تومان افزایش داشته که با احتساب افزایش هزینه‌های انسانی؛ قطعات یدکی و کاهش مسافر به ۲۵۰ هزار تومان خواهد رسید در حالی‌که با افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها فقط ۸۰ هزار تومان افزایش درآمد خواهد داشت یعنی مجموع هزینه‌هایش روزانه حداقل ۱۷۰ هزار تومان بالا خواهد رفت.
افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل بار

در حالی‌که بر اساس محاسبات بالا هزینه‌های روزانه از قبیل سوخت؛ قطعات و انسانی هر کامیون حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته اما درآمد و کرایه بارفقط ۱۵ درصد افزایش یافته و از ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در روز به ۲۳۰ تا ۵۷۵ هزار تومان بالا رفته یعنی به‌طور خالص بین ۱۸۰ تا ۲۸۰ هزار تومان به هزینه‌های روزانه کامیون‌ها و کشنده‌ها افزوده شده که باعث افزایش اضافه بر ۱۰ درصدی کرایه بار و تورم اضافه‌تر خواهد شد.
وعده داده شد که کامیون‌های مصرف‌بالا را نوسازی می‌کنیم اما با تکنولوزی کدام کشور و چه نوع کامیونی؟ کامیون‌های کشنده با کیفیت ولوو سوئدی(سایپا دیزل)؛ بنز آلمانی (توقف تولید در ایران خودرو دیزل به دلیل تحریم) ایویکو ایتالیایی(زامیاد)؛ بی ام سی ترکیه‌ای در کویرخودرویزد؛ رنو وارداتی از فرانسه و…یا در اثر تحریم تولید نمی‌شود یا با قیمت‌های حدود ۱۴۵ تا ۱۶۰ میلیون تومان خریداری ندارند و نوسازی ناوگان حمل‌و نقل با آنها غیرممکن است. می‌ماند کشنده‌ها و کامیون‌های چینی دانگ فنگ(سایپا دیزل) هوو(ایران خودرو دیزل)؛ کشنده‌های چینی آمیکو؛ کامیون چینی کاویان درکاریزان خودرو که از بین این‌ها هوو چینی مشهور به ارابه مرگ جاده‌های ایران اجازه واردات ندارد؛ دانگ فنگ چینی فروخته شده توسط سایپا دیزل به نام کامیون ژاپنی هم توسط خریداران قبلی بایکوت شده و در مجلس پرونده دارد و بقیه هم آنقدر بی‌کیفیت‌اند که خریداری ندارند پس نوسازی ناوگان حمل‌ونقل تا زمان رفع تحریم‌ها و ورود کامیون‌های اروپایی با کیفیت ممکن نخواهد بود. از سوی دیگر با توجه به بدهی ۸۵۰ میلیارد تومانی سایپادیزل(باسرمایه ۶۰ میلیارد تومان) و بدهی ۷۶۵ میلیارد تومانی ایران خودرو دیزل(سرمایه ۱۲۰ میلیارد تومان) خود این شرکت‌ها هم در معرض ورشکستگی قرار دارند.

 


 


ندای سبز آزادی: ایوب پاپری مقدم، نماینده دشتستان و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در یادداشتی که در خبرآنلاین منتشر شد، نوشت:
قیمت بنزین قرار بود طبق برنامه‌ای ۵ ساله به طور پلکانی افزایش پیدا کند نه اینکه یکباره چنین افزایشی پیدا کرده و به مردم فشار بیاید. دولت کار جالبی انجام نداده است که یکباره فشار سنگینی را با افزایش قیمت‌ها به مردم وارد کرده است. برای مثال با افزایش چند برابری قیمت نان، یارانه‌ ۴۰۰۰ تومانی که برای آن ریخته می‌شود پاسخگو نیست.
دنیا از تولیدکنندگان و کشاورزان حمایت می‌شود و به خاطر قداستی که این بخش دارد و اهمیت آن به خاطر تولید غذای مردم باید از کشاورزان حمایت شود. اگر مزرعه‌ها تعطیل شود و کشاورزان تصمیم بگیرند به مزرعه خود آب ندهند و تولید توجیه خود را برای آنها از دست بدهد، کل کشور است که ضرر می‌کند.نان چیزی است که باید تأمین شود و باید برنامه‌ مدونی برای حمایت از گندمکاران و کشاورزان ارائه شده و دولت برای این بخش فکر اساسی کند.
توزیع برخی اقلام با کوپن، برای مثل شیر اعلام شده است اما کوپنی کردن هم پاسخگو نیست. لزومی ندارد که کپسول ۷۰۰ تومانی گاز به ۱۴۰۰ تومان افزایش پیدا کند تا این‌طور مردم در معذوریت تهیه گاز قرار گیرند. نباید به قیمت راحتی آیندگان زندگی حال مردم این‌طور دچار اختلال شود.با افزایش یک‌دفعه قیمت بنزین و گاز با التهاب مردم و به خصوص واکنش کشاورزان مواجه شده ایم که باید آنها را مجاب کنیم.
در حال حاضر کشاورزانی که محصول کاشته‌اند روزانه احتیاج دارند ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه سوخت نفت و گازوئیل بدهند؛ در این شرایط نرخ سهمیه‌ای پاسخگو نیست مخصوصاً اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده گندم در داخل حدود ۳۰۰ تومان است و نرخ فروش آن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان و این در حالی است که قیمت جهانی گندم نیز در همین حدود است و فضایی برای افزایش قیمت بنزین در بازار ایران وجود ندارد چون ارائه آن با قیمت بالاتر از قیمت جهانی عملاً توجیه عرضه آن‌را از دست می‌دهد.
از طرفی نرخ جدیدی که برای گاز اعلام شده شاید برای مناطق و استان‌هایی که شبکه گازرسانی دارند فشار زیادی به مردم وارد نکند اما در استان‌هایی مثل استان بوشهر که گازرسانی شهری ندارند و از طریق کپسول گاز، گاز مورد نیاز خود را برای مصرف پخت و پز و آبگرمکن تأمین می‌کنند مشکل ایجاد شده است. در حوزه انتخابیه کپسول گازی که با ۸۰۰ تومان تهیه می‌شود به ۳۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و این در حالی است که همان کپسول ۳۴۰۰ تومانی نیز از روز بعد از افزایش قیمت در بازار یافت نشده و در حال حاضر مردم برای مصرف روزانه خود دچار مشکل هستند.

 


 


ندای سبز آزادی: طبق دستورالعمل دولت برای نانوایی ها در طرح هدفمند سازی یارانه ها، قیمت نان در همه نانوایی های دولتی و بخش خصوصی ( آزادپز)، بدون توجه به کیفیت نان یکسان خواهد بود. امری که به جای رقابتی کردن بازار و افزایش کیفیت نان نانوایی های دولتی و در نتیجه آن کاهش ضایعات نان، منجر به حذف نانوایی های خصوصی یا کاهش شدید کیفیت نان آنها و در نتیجه افزایش بیش از پیش ضایعات نان در سراسر کشور خواهد شد.
هم اکنون ضایعات نان تنها در شهر تهران تقریبا برابر میزان واردات گندم به کل کشور در یک سال است. کارشناسان مهمترین علت این حجم زیاد ضایعات نان در کشور را کیفیت بسیار پایین نان های دولتی و الگوی غلط تولید این نان ها می دانند.
به گفته کارشناسان مهمترین راهکار برای کاهش ضایعات نان، افزایش کیفیت نان های دولتی از طریق رقابتی شدن بازار، تنوع نان های باکیفیت و آزادی عمل بخش خصوصی برای تولید نان با کیفیت است. این رقابتی شدن، باید همراه با ملاحظه طبقه ضعیف جامعه باشد که قوت غالبش نان است و توان تهیه نان های گران را ندارد.
نانوایی های آزادپز از هفت سال پیش در دولت اصلاحات با همین نیت آغاز به کار کردند و در یک رقابت نابرابر با نانوایی های دولتی، طی مدتی چند ساله توانستند سلیقه مصرف کننده را از استفاده نان ارزان بی کیفیت به نان با کیفیت گران تر تغییر دهند.
نظر دولت اصلاحات اینگونه بود که این تغییر سلیقه باید به تدریج و غیر اجباری باشد و به نحوی صورت نگیرد که تنها قیمت نان گران شود و در کیفیت نان هیچ تغییری ایجاد نشود. دولت اصلاحات همچنین حمایت از اقشار محروم و کم درآمد جامعه را اصلی ضروری می دانست.
علی رغم ادعای احمدی نژاد مبنی بر اراده دولت بر افزایش کیفیت و کاهش ضایعات نان، اتفاقی که اکنون با طرح ناقض حذف یارانه آرد در کشور می افتد، افزایش شدید قیمت و عدم کاهش ضایعات نان و فشار بی سابقه و غیرقابل تحمل اقتصادی بر طبقات محروم کشور بدون هرگونه افزایش کیفیت نان است.
هم اکنون طبق اطلاعیه شماره ۵ ستاد هدفمند کردن یارانه ها قیمت نان های دولتی تا ۲٫۵ برابر افزایش یافته و سود سرشاری ناشی از این افزایش قیمت نصیب این نانوایی ها شده است، در حالی که افزایش هزینه ناشی از افزایش قیمت آرد برای این نانوایی ها بسیار کمتر از سودی است که از افزایش قیمت نان نسبی آنها شده است.
این افزایش چندین برابری قیمت نان و در نتیجه سود نانوایی های دولتی در فضای غیر رقابتی که دولت به نفع خودش ایجاد کرده است، باعث میشود که این نانوایی ها که ۹۰ درصد نانوایی های کشور را شامل میشوند، به افزایش کیفیت نان تولید شده و دادن خدمات بهتر به مردم اهمیت ندهند.
از طرفی دولت با محدود کردن عرصه رقابت با نانوایی های دولتی برای بخش خصوصی به این فضای غیر رقابتی دامن زده است.
طبق اطلاعیه شماره ۵ ستاد هدفمند کردن یارانه ها در دولت، نانوایی های بخش خصوصی که تحت عنوان آزادپز در بازار نان شناخته می شوند، باید قیمت نان را یک شبه ۴۰ درصد کاهش دهند. امری که با هیچ منطق اقتصادی قابل توجیه و اساسا شدنی نیست. و به جای اینکه باعث افزایش کیفیت نان دولتی سابق شود، منجر به کاهش کیفیت نان بخش خصوصی خواهد شد.
دستور غیرعملی دولت به بخش خصوصی مبنی بر کاهش ۴۰ درصدی قیمت نان، در حالی است که دولت با کاهش قیمت آرد آزاد از کیسه ای ۱۸۰۰۰ تومان به ۱۲۰۰۰ تومان تنها ۱۰ درصد از این ۴۰ درصد را تامین کرده است. حال آنکه با افزایش چندین برابری قیمت گاز مصرفی و برق تا چندین برابر این ۱۰ درصد ناشی از کاهش قیمت آرد ازاد، هزینه به نانوایی های آزادپز تحمیل کرده است.
همه این صدمات به بخش خصوصی در بازار نان، علاوه بر دیگر مشکلاتی است که این بخش پیش از این با آن روبه‌رو بوده است. به عنوان مثال برای نانوایی های دولتی، شروط داشتن پایان کار تجاری مغازه و همچنین مساحت زیاد آن وجود نداشته است، در حالی که نانوایی های آزادپز حتما باید در مغازه ای که پایان کار تجاری و مساحت دست کم ۱۲۰ متر برای هر نوع پخت (به ازای هر پخت بیشتر، ۸۰ متر باید به مساحت مغازه اضافه شود ) دارد، فعالیت کنند. این مسئله باعث شده که اجاره مغازه نانوایی های آزادپز بین ۱۰ تا ۱۵ برابر نانوایی های دولتی باشد.
نکته حائز اهمیت دیگر، استفاده از افزودنی هایی مانند شکر، روغن، زردچوبه، سبزیجات خشک، کنجد و … است که نانوایی های بخش خصوصی برای افزایش کیفیت نان اعم از طعم، رنگ، ارزش غذایی و ماندگاری بیشتر، در فرمول خمیر استفاده می کردند. اما با این دستور دولت، نانوایی های آزادپز مجبور به تولید نان بدون کیفیت مانند نانوایی های دولتی سابق خواهند شد.
بدون شک با این دستور غیرمنطقی و غیر عملی دولت، همه بازار نان به صورت انحصاری در اختیار دولت قرار خواهد گرفت و بخش خصوصی از این بازار حذف خواهد شد.
از این رو می توان تصریح کرد که مصوبه ستاد هدفمند کردن یارانه ها، به فضای غیر رقابتی موجود در بازار نان دامن زده و نهایتا منجر به کاهش کیفیت و افزایش ضایعات نان خواهد شد.

 منبع: گروه اقتصادی کلمه


 


ندای سبز آزادی: عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز شایعات مربوط به مقیم شدنش در نجف اشرف را تکذیب کرد.
سید علی اکبر محتشمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی در مورد شایعات اخیر مبنی بر اقامت وی در نجف اشرف اظهارکرد : متاسفانه برخی سایت‌های خبری که دارای گرایشات خاص سیاسی هستند نسبت‌های غیر صحیح و کذبی را به افراد می‌دهند و شایعاتی را در سطح جامعه می‌پراکنند. اخیراً خبری را از قول خبرنگاری در اربیل عراق مبنی بر اینکه ”بنیان‌گذار حزب‌الله لبنان برای همیشه در نجف اشرف مقیم شده است“ منتشر کرده‌اند که با توجه به آگاهی مسئولان این سایت‌ها از حضور من در ایران ،انتشار این خبر حکایت از اهدافی سیاسی در انتشار آن دارد.
وی افزود: صرفاً برای کسانی که علاقمند هستند از این موضوع آگاهی یابند عرض می‌کنم که اینجانب برای زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در روز عرفه به کربلا رفته بودم و در روز عید غدیرخم نیز در نجف اشرف حضور داشتم و برای همه دوستان ، مردم ایران و پایداری انقلاب اسلامی دعا کردم.
محتشمی‌پور در ادامه افزود : پس از عید غدیرخم بنده به ایران برگشتم .
نمی دانم پشت پرده اختلافات اصولگرایان چیست

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در بخشی دیگر از این گفت وگو ،با بیان اینکه « نمی‌دانم پشت پرده اختلافاتی که در جبهه اصولگرایان وجود دارد چیست »‏، تصریح کرد : آنچه مسلم است اینکه درون این جریان اختلافاتی وجود دارد که هر از چندگاهی بنده یا امثال بنده را وجه المصالحه این اختلافات خود قرار می‌دهند و از طریق انتشار این اخبار سعی می‌کنند تا با یکدیگر تصفیه حساب کنند زیرا در خبر یکی از این رسانه‌ها اختلاف با یکی از مسئولان کشور دلیل اقامات من در نجف ذکر شده اما سایت دیگری مطلب را به گونه‌ دیگری جلوه داده است.
وی با اشاره به اینکه خبر مذکور در یکی از نشریات محلی کردستان عراق منتشر شد، گفت: ممکن است افرادی از جریانات داخلی این خبر را به آن روزنامه محلی در عراق داده‌اند تا در داخل ایران از آن استفاده کنند، زیرا قاعدتاً یک نشریه محلی در عراق نیازی به چنین خبری ندارد.
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در ادامه همچنین با اشاره به باز شدن صفحه‌ای در یکی از شبکه‌های مجازی اینترنتی به نام وی گفت: من این موضوع را از افراد مختلف شنیده‌ام که در این صفحه از قول من مطالبی بیان می‌شود و حتی به بازدیدکنندگان پاسخ نیز داده می‌شود درحالی که روح من هم از چنین صفحه‌ای خبر ندارد.
وی تصریح کرد: کسانی که دست به این اقدام زده‌اند ، حرکت غیر اخلاقی را انجام داده اند و بنده قاطعانه ارتباط این صفحه با خود را تکذیب می‌کنم .
صهیونیستها با تمام دنیا مخالفت می‌کنند

دبیر کل سابق دبیرخانه حمایت از انتفاضه ملت فلسطین مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت مذاکرات صلح دولت خودگردان فلسطین و اسرائیل، با بیان اینکه این موضوع متاسفانه به یک تنگنا و بن‌بست سیاسی اجتماعی و منطقه‌ای رسیده است، اظهار کرد: متاسفانه در اثر اختلافات وسیعی که درون جریانات فلسطین وجود دارد آنان هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به نقطه نظر مشترکی برسند و به همین دلیل جریانی که به دنبال سازش با طرف اسرائیلی و آمریکایی است نمی‌تواند به راه خود ادامه دهد و جالب است که در سوی دیگر جریان مقاومت که مذاکره را بی‌فایده می‌داند هم ،چند گروه را شامل می‌شود که به دلیل اختلافات درونی نمی‌توانند راه مقاومت را بپیمایند.
وی افزود: در طرف صهیونیستی هم اختلافات متعددی وجود دارد و گرچه جریان تندرو حزب لیکود و نتانیاهو بر سرکار است اما ، یک جریان بنیاد گرایی مذهبی صهیونیستی هم وجود دارد که به مراتب افراطی‌تر از جریان حاکم است و شعارهایی بسیار تندتر از جریان حاکم سر می‌دهند، لذا اگر نتانیاهو بخواهد با فلسطینی‌ها به مذاکره بنشیند و به دنبال دادن امتیازات اندک باشد آن جریان بنیادگرا چنین اجازه‌ای به او نمی‌دهد و دولت را از هم می‌پاشاند زیرا در استخوان‌بندی دولت رژیم صهیونیستی حضور دارد.
محتشمی‌پور با بیان اینکه امروزصهیونیستها با تمام دنیا مخالفت می‌کند، یادآور شد: یکی از پیش‌ شرط‌های مذاکرات صلح میان جریان سازش‌کار فلسطینی و دولت اسرائیل توقف ۶ ماهه شهرک‌سازی‌ها بوده است اما نتانیاهو حاضر به پذیرش این پیش‌ شرط نشده و لذا همچنان خانه‌های فلسطینی تخریب ‌شده و محلات یهودی نشین ساخته می‌شود و با این کار اسرائیل حتی در مقابل آمریکا هم ایستاده‌ است، تا جایی که اوباما رسماً اعلام کرد ما در تلاش‌های خود برای صلح ناکام ماندیم.
وی با بیان اینکه افق آینده فلسطین با این شرایط ، مبهم است باردیگر به اختلافات در ۲ طرف دعوا اشاره کرد و گفت: ما در لبنان هم شاهد هستیم که با بزرگ‌ کردن موضوع دادگاه رفیق حریری و نسبت دادن آن به حزب‌الله لبنان این کشور را درگیر مسائل داخلی کرده‌اند و به همین دلیل موضوع مقاومت و مقابله به زیاده طلبی‌های رژیم صهیونیستی در مرتبه دوم قرار گرفته است.
محتشمی‌پور همچنین هشدار داد: برای نجات آینده فلسطین از چنگال رژیم صهیونیستی ، باید درجهان اسلام ، جبهه واحدی شویم و همه دست از اختلافات سیاسی برداریم و تنها به موضوع فلسطین بپردازیم.

 


 


ندای سبز آزادی: حجم نقدینگی در گردش به بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان رسید و با واریز یارانه‌های نقدی پیش بینی می‌شود حجم یارانه نقدی از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بگذرد.
به گزارش ایلنا، آخرین رقم اعلام شده از حجم نقدینگی در گردش ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است این درحالی است که بانک مرکزی هنوز گزارش عملکرد سه ماهه دوم سال جاری را منتشر نکرده است. با واریز ۴۸۰۰ میلیارد تومان منابع مرحله اول پرداخت نقدی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به حساب مردم، پیش بینی شده که حجم نقدینگی در گردش از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بگذرد.
بر اساس تعاریف اقتصادی نقدینگی به معنای مجموع پول و شبه پول گفته می‌شود. میزان نقدینگی در مقابل مقدار معینی از کالاها و خدمات است و نقدینگی در گردش باید جریان کالاها و خدمات را تامین کند.
ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها پیش از این اعلام کرده بود که پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها طرح اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار می‌دهد که بخشی از این طرح قرار است به حذف صفرهای پول ملی بیانجامد.
این گزارش می‌افزاید؛ از دیگر متغیرهای پولی و اعتباری پایه پولی است .آخرین نماگرهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که پایه پولی در سال گذشته با ۸/۱۱ درصد رشد به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم در سه ماهه نخست امسال ۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.
بر اساس تعاریف اقتصادی ، پایه پولی یکی از متغیرهای بسیار مهم پولی است که به آن پول پرقدرت هم می‌گویند و هر گونه افزایش در پایه پولی منجر به افزایش چند برابرآن یعنی معادل ضریب فزاینده نقدینگی می‌شود. از همین رو پایه پولی که بر اساس ترازنامه بانک مرکزی تهیه می‌شود شامل خالص دارایی‌های خارجی نظام بانکی که دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و بانک‌ها و نیز بدهی ارزی آنهاست، خالص بدهی بخش دولتی به نظام بانکی که بدهی و سپرده آنها نزد بانک‌هاست و نیزبدهی بخش غیر دولتی به نظام بانکی محسوب می شود.

 


 


ندای سبز آزادی: پس از عقب‌نشینی دولت در مقابل اعتراضات کامیون‌داران نسبت به افزایش سوخت و اعلام اعطای ۸۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به آنها، اعتراض مرغ‌داران نیز با عقب‌نشینی دولت روبه‌رو شد و سیاست “شل کردن سر کیسه” به عقیده کارشناسان، بدترین کار ممکن است، برای فرو نشاندن اعتراض مرغ‌داران و کنترل قیمت مرغ به کار گرفته شد.
به گزارش کلمه، حسین مدرس خیابانی، قائم مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی، امروز در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد: برای تنظیم بازار مرغ بعد از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها، کارگروه کنترل بازار مصوب کرده است تا مرغداران مابه التفاوت قیمت جدید گازوئیل (۱۵۰ تومان) و قیمت قدیم آن یعنی ۱۶۵ ریال را به صورت اقساط بازپرداخت کنند.
به گفته این مقام دولتی، بر این اساس، ۱۵۰ میلیون لیتر گازوئیل به قیمت ۱۶۵ ریال در اختیار وزیر جهادکشاورزی قرار گرفته است تا با صلاحدید وی، به مرغداریها تعلق گیرد. همچنین کارگروه کنترل بازار تصمیم گرفت تا یک میلیون تن گندم دامی به عنوان دان مرغ با قیمت هر کیلوگرم ۱۷۰ تومان در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد تا واحدهای مرغداری که نیازمند استفاده از آن هستند، متنفع شوند!
دولت در حالی مرغ‌داران و کامیون‌داران را از عطایای ویژه‌ی خود منتفع می‌کند که معلوم نیست در صورت ادامه‌ی اعتراضات در دیگر حوزه‌های و از سوی بقیه‌ی اصناف، امکان چنین حاتم‌بخشی‌هایی وجود داشته باشد؛ و نیز مشخص در صورت تداوم هزینه‌کرد منابع برای کنترل اعتراضات، تعهدات دیگر دولت از محل درآمدهای ناشی از حذف یارانه‌ها چگونه تامین خواهد شد.
دو روز پیش، کلمه در گزارشی با اشاره به خبر کمک بلاعوض ۸۰۰ میلیارد ریالی دولت به کامیون‌داران و وعده کمک بلاعوض ۱۱۵ میلیون تومانی به هر اتوبوس و ۸ میلیون تومانی به هر مینی بوس تحت عنوان نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، هشدار داده بود که این‌گونه بی‌انضباطی‌های مالی در اولین روزهای اجرای هدفمندی، غیرعاقلانه‌ترین کاری است که دولت می‌تواند انجام دهد.
دیروز هم دکتر محسن رنانی، در یادداشتی ضمن تاکید بر توقف موقت انتقادات خود از طرح هدفمندی، به دولت هشدار داده بود که: “به محض دیدن برخی فشارها و واکنش ها دست به عقب نشینی نزند. طبیعی است که یک جراحی به این بزرگی با واکنش ها، اعتراضها و حتی اعتصابهایی همراه باشد. اگر دولت در یک حوزه عقب نشینی کند به همه حوزه ها پیام داده است که اگر مقاومت کنید من عقب نشینی می کنم.”
حال دو نمونه‌ی مواجهه‌ی دولت با کامیون‌داران و مرغ‌داران را باید نمونه‌هایی هشداردهنده ارزیابی کرد؛ چرا که ادامه‌ی این روند، معنایی جز شکست زودهنگان طرح هدفمندی، و نتیجه‌ای جز وارد شدن فشار مضاعف به مردم بدون هیچ نتیجه و فایده نخواهد داشت.

 منبع: گروه اقتصادی کلمه


 


ندای سبز آزادی: هنوز چند روز از خرید غیرقانونی یک‌ میلیارد تومان کتاب‌های عاشورایی از سوی وزارت ارشاد نگذشته که بهمن دری، شوراي انتخاب و خريد این وزارت‌خانه را موظف كرده که از ناشران تا سقف هزار نسخه كتاب‌هاي ويژه نماز، خريداري كنند.
معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد یک میلیارد تومان دیگر برای این خرید اختصاص داده است.
او گفته است: «اين اقدام به منظور ارتقاء نشر فرهنگ نماز به عنوان عالي‌ترين راز و نياز مخلوق با‌ آفريده هستي صورت مي‌گيرد.» این در حالی است که مشخص نیست این گونه اقدامات به درستی چه قدر در گسترش فرهنگ نماز و نمازخوانی در جامعه ایران نقش ایفا خواهد کرد.
این‌گونه خریدهای وزارت ارشاد از آن‌جایی که حالت دستوری دارد و هنوز مصوبه‌ای در سوی شوراي انتخاب و خريد وزارت ارشاد به تصویب نرسیده است، غیرقانونی به شمار می‌آید. با این حال معاون امور فرهنگي وزیر ارشاد اضافه كرده است: «در صورت بررسي كيفي آثار (از حيث ارزشمندي) سقف خريد قابل افزايش است.»
خریدهای فله‌ای؛ هدیه‌های فله‌ای

همچنین خبری دیگری نیز درباره «اهداي 140 هزار جلد كتاب از سوی وزارت ارشاد به سازمان عقيدتي-سياسي ارتش» منتشر شده است که به گونه‌ای با خریدهای غیرقانونی وزارت ارشاد بی‌مرتبط نیست.
البته در متن این خبر، اطلاعاتی درباره نوع این کتاب‌ها ارائه نشده است، با این حال به خوبی می‌شود حدس زد که قرار است چه کتاب‌هایی به قفسه‌های کتاب‌خانه‌های ارتش رود.
این خریدها و هدیه دادن‌های بی‌ضابطه‌ی وزارت ارشاد، که قطعن هزینه‌های سنگینی را برای دولت در بر خواهد داشت، در حالی انجام می‌شود که بسیاری از استان‌های ایران از کمبود کتاب‌خانه و بسیاری از کتاب‌خانه‌های موجود از کمبود کتاب رنج می‌برند و گویی مسؤولان وزارت ارشاد چشم خود را به روی این مشکلات حوزه کتاب بسته‌اند.
به عنوان نمونه در حال حاضر برای جمعیت بالای یک میلیون و 700 هزار نفری استان لرستان تنها 30 کتابخانه وجود دارد.
این در حالی است که تعداد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور نیز یک هزار و 622 باب است.
کمبود کتاب در همین کتابخانه‌های اندک استان‌های محروم ایران نیز، یکی از معضلات بزرگ فرهنگی این مناطق است. به طوری که‪ ۵۰‬ تا ‪۶۰‬ درصد کتاب‌ها به دليل فرسودگي بايد جمع‌آوري شوند.
وضعیت روستاهای ایران نیز بهتر از شهرها نیست. مثلن با وجود اين‌كه بيشتر جمعيت گلستان را روستانشينان تشكيل مي‌دهند، به ازاي هر 100 روستانشين استان فقط 1/0 متر مربع فضاي مطالعاتي وجود دارد.
جالب‌تر آن‌که برخلاف تصور ایرانی‌ها، به گفته رییس نهاد کتاب‌خانه‌های سراسر کشور، محروم‌ترین استان به لحاظ فضای کتاب‌خانه‌ای استان تهران است. آمار کتاب‌خانه‌ها به نسبت جمعیت هر استان سنجیده می‌شود و از این نظر وضعیت تهرانی‌ها بسیار اسف‌ناک است.
حال سوالی که مطرح است این است که با وجود این کمبودها و نیازها، وزارت ارشاد چه توجیهی برای هزینه‌ی میلیاردی در زمینه خریدهاو هدیه‌های غیرقانونی خود دارد؟

 


 


ندای سبز آزادی: خبرهای مربوط به خصوصی شدن بخش‌های مختلف دولت به ویژه شرکت‌های نفتی در حالی منتشر می‌شود که خریدار اصلی آنها یک نهاد مشخص است و عملن خصوصی‌سازی واقعی هرگز تاکنون صورت نگرفته است.
پنج سال از زمانی که آیت‌الله خامنه ای دستور اجرای اصل چهل و چهار قانون اساسی و واگذاری سهام برخی بخش‌های دولت را به بخش خصوصی داد، می گذرد. در آن زمان بسیاری از تحلیلگران چنین اظهار عقیده کردند که نظام حکومتی ایران هیچگاه تن به "خصوصی‌سازی" واقعی نخواهد داد.
مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی، بنیان اقتصاد ایران "دولتی" است و فعالیت بخش خصوصی تنها به‌عنوان مکمل و در شاخه‌های پایین‌دست پذیرفته می‌شود. در سال ۱۳۸۴ تفسیر جدیدی از این اصل توسط آیت‌الله خامنه‌ای ارائه شد که فعالیت بخش خصوصی را در بخش‌های بالادستی و بنیانی اقتصاد مجاز اعلام می‌کرد. آقای خامنه‌ای یک سال بعد تفسیر بند "ج" اصل ۴۴ را نیز به دولت ابلاغ کرد که براساس آن بخش خصوصی می‌توانست در بخش‌های کلان اقتصاد نیز حضور و فعالیت داشته باشد.
اکنون در این چهار سال که از اجرایی شدن این اصل به شکلی ویژه می‌گذرد، ثابت شده که حکومت و دولت ایران در ادعاهای خود برای کاهش تصدی‌گری دولت در امور اقتصادی صادق نبودند و در واقع خصوصی‌سازی و آنچه در ایران اجرای اصل ۴۴ نامیده می‌شود، با خصوصی‌سازی واقعی و کاهش تصدی‌گری دولت در امور اقتصادی هیچ نسبتی ندارد. آنچه انجام می‌شود انتقال سهام بخش آشکار دولت به بخش پنهان دولت است.

هنوز از یاد ایرانی‌ها نرفته که مهرماه سال گذشته چه اتفاقی در بورس تهران و بر سر خرید سهام مخابرات رخ داد. در این روز در معامله‌ای که نیم ساعت به طول انجامید ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات ایران به ارزش ۸ میلیارد دلار به "کنسرسیوم اعتماد مبین" وابسته به سپاه پاسداران واگذار شد. این ماجرا ماهیت واقعی این فرایند را در معرض دید مردم و کارشناسان قرار داد.
از سویی بنا بر گزارش‌های روزنامه‌ها، حضور شرکت‌های وابسته به سپاه در فعالیت‌های اقتصادی در دو سال اخیر گسترش کم‌سابقه‌ای یافته است. بنا بر این گزارش‌ها، مجموعه‌های وابسته به سپاه پاسداران فعال‌ترین خریداران سهام در بورس تهران هستند.
هرچند این کار، گاه به وضوح انجام نشده و در پس حضور برخی مؤسسات شبه‌دولتی مثل صندوق بازنشستگی و سازمان تامين اجتماعی در این واگذاری ها صورت می گیرد.
این حضور در شرکت‌های وابسته به وزارت نفت که رکوردار خصوصی سازی در ایران است بیشتر دیده می شود. چندی پیش در خبرها آمده بود که شرکت نفت و گاز پارس، مجری بزرگترین میدان گازی ایران، اجرای پنج فاز توسعه این میدان را به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا وابسته به سپاه پاسداران واگذار کرده است و اکنون بیشتر فازهای این شرکت در دست سپاه است.
در این هفته نیز خبر خصوصی شدن بخش زیادی از سهام پتروشیمی تبریز منتشر شد، بی آنکه نامی از شرکت‌های خریدار آورده شود.
به جز آن بیشتر قراردادهای نفتی که بخش خصوصی عهده دار آن است را سپاه انجام می دهد. حضور این نهاد نظامی در بزرگترین مرکز ثروت و درآمد ایران به خوبی پشت پرده هدف آیت الله خامنه ای از اجرایی کردن اصل 44 قانون اساسی را نشان می دهد.
بزرگترین نهاد نظامی کشور و حامی آیت الله خامنه ای پس از دستور وی، عهده دار بیشتر طرح ها و پروژه های درآمد زای کشور به اسم خصوصی سازی شده است.
تا جایی که حتی محسن رفیقدوست، که خود یکی از مؤسسین سپاه، و تنها وزیر سپاه پاسداران در تاریخ جمهوری اسلامی بود، در گفت‌وگو با مجله توقیف شده شهروند گفت که در زمان وزارت وی ، حتی یک ریال صرف فعالیت‌های اقتصادی سپاه نشده است.
او، ضمن دفاع از فعالیت‌های سپاه در پروژه های زیربنایی، از درگیر شدن بیش از اندازۀ سپاه در پروژه‌های اقتصادی انتقاد کرد. به گفتۀ او " پروژه‌های همگانی و عمومی باید توسط بخش خصوصی انجام شود." و ادامه داد که " فساد در دستگاه اداری، تورم اقتصادی، و . . . همه به دلیل دخالت دولت در تمامی امور اقتصادی است."
در واقع با حمایتی که آیت‌الله خامنه ای از حضور نظامی‌ها در همه عرصه‌ها می‌کند منظور او از واگذاری شرکت‌های دولتی روشن شده است. وی تصدی دولت را که نظارت‌پذیر و زیر ذره‌بین دیوان محاسبات و سازمان بازرسی است را به نظامی‌سازی بدل ساخته است تا قدرت بی‌نظارت پذیر خود را بر همه شؤون جاری کند.
اکنون کارشناسان می‌گویند آنچه که در این چهارسال در عمل به اجرا درآمده قرابتی با "خصوصی‌سازی" ندارد و واحدهای دولتی عموما به نهادهای دیگر حکومتی منتقل شده‌اند. کاری که پیش از این نیز در نظام های سیاسی بسته و ایدئولوژیک به این شکل انجام گرفته است و گاه این گرایش در دولت‌های اقتدارگرا حتی تا به‌آنجا امتداد می‌یابد که اساسا مخالف بخش خصوصی سالم و مقتدرند.
اکنون نیز در ایران با توجه به دیدگاه حکومت جز این انتظار نمی رود. بی‌جهت نیست که در کمتر کشوری می‌توان بخش خصوصی نیرومندی یافت که در آن نظام سیاسی بسته‌ای حاکم باشد.
خصوصی‌سازی به شکل مورد علاقه حکومت جمهوری اسلامی در ایران چند سالی ست که اجرا می‌شود. در کنار خبر خصوصی شدن شرکت‌های مختلف دولتی، خبر ورشکستگی یا خروج سرمایه شرکت‌های خصوصی از کشور را هم می‌شنویم

 


 


ندای سبز آزادی: منوچهر متکی وزیر خارجه سابق کشورمان در بیانیه‌ای ضمن رد اظهارات مسئولان عالی دولتی بر بی‌خبر بودن خود از برکناری و مراسم تودیع تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس دولت در استانبول عنوان کرده بود منوچهر متکی، پیش از سفر به آفریقا در جریان برکناری خود بوده است.
احمدی نژاد گفته بود:به نظر من آن نقل قولی که از جانب ایشان {آقای متکی} شده، نقل قول درستی نیست.

با این حال بار دیگر دفتر منوچهر متکی در پاسخ به اظهارات مسئولان دولت و شخص رئیس دولت توضیحات وی را به منظور آگاهی افکار عمومی به شرح ذیل در اختیار رسانه ها قرار داد:

به نام خداوند جان و خرد
« در پی اقدام غیر اسلامی، خلاف عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین آمیز در نحوه برکناری وزیر امور خارجه ، به نظر نمی رسید آقایان متوجه علت اصلی سئوال و اعتراض آحاد مختلف جامعه در این مورد نشده باشند. صورت مسئله کاملا روشن است؛
۱- آیا وزیر امور خارجه قبل از سفر به سنگال در جریان زمان حتی تقریبی برکناری خود قرار گرفت؟ خیر.
۲- آیا وزیر امور خارجه از جانشین خود و روز مراسم تودیع(!) آگاه بوده است؟ خیر.
۳- آیا رئیس دولت می دانست وزیر امورخارجه در این ماموریت به حداقل دو کشور سفر می کند؟ آری.
مقرر بود ماموریت وزیر امور خارجه صبح روز یک شنبه ۲۱/۹/۱۳۸۹ آغاز و با ورود به تهران حوالی ظهر روز چهارشنبه ۲۴/۹/۱۳۸۹ پایان پذیرد.
وزیر امور خارجه خبر برکناری خود را روز دوشنبه در اثنای ملاقات با مقامات سنگال و از زبان آنان می شنود !
لذا بار دیگر ضمن تکذیب آنچه که در مراسم معارفه مبنی بر آگاهی اینجانب از زمان برکناری و مضحک تر از آن، اطلاع از روز برگزاری مراسم تودیع مطرح گردید و تاکید بر رعایت صدق در گفتار به ویژه برای مسئولین اعلام می دارم:
این بد اخلاقی ها را متوقف کنید زیرا نه زیبنده نظام اسلامی و سیره رهبران بزرگوار آن است و نه با شان، فرهنگ و ادب ملت عزیز ایران همخوانی دارد. ان شاءالله چنین خواهد شد.»
بنده خدا – منوچهر متکی
۳/۱۰/۱۳۸۹

احمدی نژاد در پایان سفر به استانبول برای شركت در یازدهمین اجلاس اكو در كنفرانس خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های بین‌ المللی گفته بود جابجایی مدیران در ایران یك امر طبیعی است. متكی هم از دوستان و مدیران محترم است.

احمدی‌نژاد درباره اینكه چرا متكی وقتی در خارج از ایران بود تغییر كرد افزوده بود دفتر وزیر امور خارجه در هواپیما و جاده است، فكر نمی‌كنم این مسئله مشكلی داشته باشد.

رئیس دولت کودتا با بیان اینكه پیش از این نیز با متكی درباره این جابه جایی صحبت كردم بیان نقل قول از جانب وی را یك اشتباه و برداشت نادرست دانسته و تصریح كرده كه ایران كشور آزادی است و همه حق اظهار نظر دارند.

این در حالی است که معاون اول احمدی نژاد نیز در مراسم تودیع متکی و معارفه صالحی به عنوان سرپرست وزارت خارجه، افزود: "این که گفته می شود در سفر چنین تصمیمی {برای برکناری} گرفته شد، هرگز چنین نبوده و چنین ان شاء الله نخواهد شد، هیچ مسئولی بدین وضع از مسئولیتش خداحافظی نمی کند، چون اصلا جنبه اخلاقی ندارد و جمهوری اسلامی در واقع بر پایه اخلاق و دوستی و مروت نهاده شده."


 


ندای سبز آزادی: ابهام و معرفي نشدن عوامل ترور استادان دانشگاه هاي كشور كه در ماه هاي پس از انتخابات به چندين تن رسيده است نگراني ها را درباره احتمال وقوع قتلهاي رنجيره اي در ميان استادان دانشگاه هاي كشور در ماه هاي اخير افزايش داده است.چند هفته ای از ترور استادان فیزیک ، چند ماهی از ترور پزشکان و یکسالی از ترور استاد علیمحمدی می گذرد اما خبری از پیگیری این پرونده ها نیست و ظاهرا بر خلاف برخی دیگر از پرونده ها که مسوولان با سرعت زیادی علاقمند به سرانجام رساندن آن هستند، کسی عجله ای برای شناسایی و معرفی عاملان ترور استادان دانشگاه ندارد.

به گزارش خبرنگاران رای ما کجاست "اين در حالي است كه مسوولان و مقامهاي قضايي و امنيتي كشور بدون ارايه دلايل و مدارك مشخص مثل هميشه كشورهاي غربي را در اين باره مقصر دانسته اند .هر چند ابعاد اين گفته ها نيز تاكنون براي افكار عمومي نامشخص مانده است و مردم دقيقا نمي دانند چگونه و به چه دليل استادان دانشگاه ها به خصوص فيزيكدانان ايراني در ماه هاي پس از انتخابات كشته شده اند ؟برخی از استادان با نگرانی مي پرسند اين بار قرار است چه كساني قرباني شود ؟"

8 آذر ماه امسال ، ساعت هشت صبح خبر ترور دو استاد دانشگاه شهيد بهشتي به گوش رسيد . افرادي ناشناس مجید شهریاری و فریدون عباسی دواني ، استادان فیزیک اين دو دانشگاه را که عازم محل کار خود در دانشگاه بودند هدف سوء قصد قرار دادند.

عملیات سوء قصد به جان این دو استاد دانشگاه در خیابان ارتش و خیابان ولنجک حوالي دانشگاه شهید بهشتی روی داد در این حادثه دکتر مجید شهریاری کشته ، همسرش مجروح و دکتر عباسی و همسرش نيز زخمی شدند.پيش از اين نيز مسعود علیمحمدی فيزيكدان ،22 دی ماه سال گذشته در منطقه قيطريه هنگامي كه قصد داشت از منزلش خارج شود ترور و كشته شد.

اسامی مجید شهریاری و فریدون عباسی دوانی در فهرست اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی هسته ای دانشگاه شهید بهشتی دیده می شود و شهریاری، هم مانند مسعود علیمحمدی، فیزیکدان و عضو هيات علمي دانشگاه تهران و عضو هیات نمایندگی ایران در برنامه علمی سزامی (طرح مرکز تابش سنکروترون خاورمیانه مستقر در اردن) بود که تعدادی از کشورهای منطقه، نيز در آن مشارکت دارند. در ماه هاي گذشته همچنين دو پزشک نيز مورد سوء قصد از طریق شلیک گلوله قرار گرفته و کشته شدند.هرچند برخي كشته شدن آنها را غير سياسي مي دانند اما عده ديگري هم معتقدند كه كشته شدن اين پزشكان بي ارتباط با پرونده كهريزك و شكنجه معترضان به نتيجه انتخابات در آنجا نبوده است .

خيلي ها "غلامرضا سرابی" یکی از پزشکان كشته شده را، از شاهدان پرونده بازداشتگاه "کهریزک" مي دانند . عبدالرضا سود بخش عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نيز از ديگر پزشكان كشته شده در اين مدت است .همچنين پس از انتخابات ریاست جمهوری ، احمد معتمدی وزیر ارتباطات و فناوری در دولت خاتمی (در اردیبهشت ماه گذشته) و علی موسوی حبیبی خواهرزاده میرحسین موسوی (در دی ماه گذشته) مورد سو قصد قرار گرفتند که حمله دوم، موجب شهادت علي موسوی حبیبی شد. قاتلاني كه هرگز معرفي نشدند

غربي ها مقصر شدند ، اسراييل مقصر اصلي

علی اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران که از فریدون عباسی در بیمارستان عيادت مي كرد درباره اين ترورها گفت ":دکتر شهریاری سال ها دانشجوی من بود و همکاری خوبی با سازمان انرژی اتمی داشت و یکی از پروژه های بزرگ سازمان را که افتخاری برای ملت ایران بود، در دستور کار داشت."

مجيد شهرياري يكي از همراهان هميشگي ، مسعود عليمحمدي بوده است . او دکترای خود را در رشته تکنولوژی فناوری هسته‌ای از دانشگاه امیر کبیر دریافت كرده وی پس از استعفا از دانشگاه امیرکبیر به خاطر نبود بستر مناسب برای همکاری در سال ۱۳۸۰ به دانشگاه شهید بهشتی پیوست. او در سال ۸۵ با راه‌اندازی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی به عضویت هیئت علمی آن در آمد . او به همراه مسعود علیمحمدی، ، از مشاوران ایران در پروژه سزامی بودند..همچنين فریدون عباسی دوانی به نوشته سایت الف، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین بوده که به علت مشغله کاری در وزارت دفاع، به این دانشگاه کمتر رفت و آمد داشته است اما در پرونده كاری او، ریاست بر دانشکده فیزیک این دانشگاه به چشم می خورد.او همچنين به گفته بسياري از همكاران و هم دانشگاهي هايش در دانشگاه شيراز همان اوايل جنگ به جبهه رفت و بعد از پايان جنگ دکترایش را دريافت كرد . تخصص اصلي فريدون عباسي جداسازی ایزوتوپ است و يكي از مغزهاي فيزيك ايران محسوب مي شود . او در جریان انتخابات از حامیان میرحسین موسوی بود . همانطور که بيشتر دانشجويان دانشگاه شیراز، همدوره وي گرايش فكري شان به اصلاح طلبان بوده است .

همچنين فریدون عباسی دوانی به نوشته سایت الف، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین بوده که به علت مشغله کاری در وزارت دفاع، به این دانشگاه کمتر رفت و آمد داشته است اما در پرونده كاری او، ریاست بر دانشکده فیزیک این دانشگاه به چشم می خورد. مسوولان دولتي ايران هنوز خيلي از وقوع ترور اين دو استاد نگذشته بود كه اعلام كردند "عوامل مزدور صهیونیستی" این دو استاد فیزیک و عضو هیات علمی دانشگاه را که همراه خانواده، عازم محل کار خود در دانشگاه شهید بهشتی بودند مورد سوء قصد قرار داده ا ند و خبرگزاری فارس نيز در خبری تحت عنوان "آمریکا و رژیم صهیونیستی" امروز دو استاد دانشگاه را ترور کردند گزارش کرد که افرادي موتور سوار با چسباندن یک وسیله انفجاری به اتومبیل پژوی 504 مجید شهریاری او را به قتل رسانده اند . عوامل ترور مسعود عليمحمدي نيز پيش از اين موساد و عوامل صهيونيستي معرفي شده بودند .

محمود احمدی نژاد رييس دولت دهم ، ۸ آذر ماه با قطعیت از نقش داشتن دولت‌های غربی و اسرائیل در ترور دو فیزیکدان ایرانی سخن گفت و از مسئولان امنیتی خواست تا هرچه سریع تر عوامل این اقدام را معرفی کنند.

استاد سبز دانشگاه تهران چرا كشته شد ؟

با اينكه ماهها از ترور مسعود عليمحمدي ، استاد دانشگاه تهران مي گذرد اما هنوز عوامل ترور او معرفي نشده اند. در وب سایت دانشکده فیزیک دانشگاه تهران، رشته تخصصی علی محمدی "فیزیک ذرات بنیادین" اعلام شده است . سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنين رابطه استخدامی او با این سازمان را تکذیب کرده است.

تعدادي از مقامات كشور علي محمدي را یک متخصص متعهد به نظام حکومتی معرفی کرده و ترور او را نیز به دشمنان نظام نسبت داده اند . اين در حالي است که نام مسعود علی محمدی در میان اسامی چهار صد و بیست تن ازاستادان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران دیده شده که در آستانه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، با صدور بیانیه ای از میرحسین موسوی حمایت کردند. اين بيانيه روز 19 خردادماه در "پایگاه اطلاع رسانی دانشگاهیان حامی میرحسین موسوی" انتشار یافت، در اين بيانيه استادان اين دانشگاه ضمن ابراز نگرانی در مورد شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی کشور، نسبت به پیروزی آقای موسوی در انتخابات ابراز امیدواری کرده بودند.

همه به تاثير گذاري زياد مسعود عليمحمدي بر دانشجويان دانشگاه محل تدريسش اذعان داشتند اين استاد يكي از محبوترين استادان دانشگاه و همچنين در زمان دانشجويي اش يكي از محبوبترين دانشجويان فيزيك دانشگاه شيراز بوده است .

شايد به همین دلیل مراسم ترحیم اين استاد دانشگاه تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور گسترده ماموران دولتی برگزار شد.

منتقدان باز هم متهم شدند

در چنين فضايي كه حكومت دولتهاي غربي را به ترور استادان دانشگاه متهم مي كند و به شدت از فضاي ناامن به وجود آمده در جامعه هراسان است و قادر نيست علل حوادث اخير را به درستي معرفي كند.گروهي ديگر از طرفداران حكومت به نوعي ديگر فرافكني مي كنند و منتقدان به سياستهاي دولت را مورد حمله قرار مي دهند .آنها تا آن حد پيش ميروند كه از وجود تيم محافظت براي موسوي و كروبي كانديداهاي رياست جمهوري منتقد به دولت انتقاد مي كنند و مي گويند بايد به جاي محافظت از اين افراد از استادان دانشگاه ها محافظت شود.

همچنين "اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور"، یک تشکل دانشجویی محافظه کار، به قول خودشان "فتنه‌گران۸۸" يعني معترضان به انتخابات ریاست جمهوری دهم را به مهیا کردن فضا برای ترور اساتید کشور" متهم مي كنند.

اينكه چه كساني در قتل و ترو استادان دانشگاه ها در ماه هاي اخير واقعا نقش داشته اند هنوز مشخص نيست؟مسوولان حكومت گاه دولتهاي غربي را به اين ترورها متهم مي كنند و گاه نيز معترضان به نتايج انتخابات را در ناامن شدن فضاي جامعه و ترورها مقصر قلمداد و به آنها حمله مي كنند. اما آنچه بيش از همه در ماجراي ترور استادان دانشگاه ها قابل توجه است مشخص نبودن مقصران اصلي اين حوادث است كه هرگز به افكار عمومي معرفي يا مجازات نشده اند ؟آيا قتلهاي زنجيره اي ديگري در راه است ؟ديگر چه كساني قرباني خواهند شد و چه زمانی قرار است که عاملان این ترورها شناسایی و محاکمه شوند؟

 


 


ندای سبز آزادی: در حالیکه دولت برای کمک به زلزله زدگان دورودی در ساختمانهایی که بیش از شصت درصد تخریب شده اند حداکثر مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام با سود پنج درصد را تصویب کرده است اما به نظر می رسد که تسهیلات برای بازسازی جوابگو نیست.
به گزارش خبرنگار مهر در شهرستان دورود، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مشترک معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و وزارت کشور، مبلغ ۴۵۲ میلیارد ریال از محل منابع موضوع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور به منظور جبران خسارات ناشی از زلزله شهرستان دورود اختصاص داد تا با نظر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.
تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی برای واحدهای خسارت دیده بالای ۶۰ درصد

بر اساس این مصوبه، تسهیلات ارزان قیمت ۱۰۰ میلیون ریالی با سود ۵ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله برای بازسازی ۱۸۰۰ واحد مسکونی که بیش از ۶۰ درصد خسارت دیده‌اند اختصاص خواهد یافت.
همچنین تسهیلات ۵۰ میلیون ریالی با سود ۵ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله برای بازسازی ۲ هزار واحدی که بین ۳۰ تا ۶۰ درصد خسارت دیده‌اند و تسهیلات ۳۰ میلیون ریالی برای بازسازی ۲ هزار واحدی که کمتر از ۳۰ درصد خسارت دیده‌اند، اختصاص خواهد یافت.
دولت همچنین تسهیلات ۱۰ میلیون ریالی با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله جهت امور معیشتی خسارت‌دیدگان از زلزله دورود در نظر گرفت که به ۴ هزار ساکن واحدهای دچار کمتر از ۶۰ درصد خسارت اختصاص خواهد یافت. برای این افراد همچنین اعتبارات بلاعوض ۳ میلیون ریالی نیز اختصاص یافته است.
بر اساس این مصوبه، برای ساکنان واحدهای بالای ۶۰ درصد خسارت، اعتبارات بلاعوض ۱۵ میلیون ریالی اختصاص داده شده است. به علاوه، در مجموع ۳۰ میلیارد ریال اعتبارات تملک دارایی و ۳ میلیارد ریال اعتبارات هزینه‌ای نیز برای جبران خسارت ناشی از زلزله شهرستان دورود اختصاص یافته است.
گلایه های مردم از کم توجهی به عمق خسارات زلزله دورود

این در حالیست که کم توجهی به عمق خسارات وارد شده به زلزله زدگان دورودی موجب گلایه های مردم در این زمینه شده است. سئوالی که این روزها اذهان زلزله زدگان دورودی را درگیر کرده این است که چگونه ممکن است مردمی که در اثر زلزله آواره شده اند و حتی پول کافی برای رهن و اجاره یک خانه موقت برای اقامت خانواده شان ندارند، با مبلغ ۱۰ میلیون تومان خانه مستحکم بسازند. خانه ای که در مقابل زلزله قوی تری از زلزله نیمه آبان مقاومت کند؟
این در حالیست که هم اکنون در همه استانهای کشور در قالب مسکن مهر به متقاضیان بیش از ۲۰ میلیون تومان وام داده می شود که مسئولان می توانستند تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی مردم زلزله زده دورود را در قالب مسکن مهر اجرا کنند چرا که به نظر می رسد وضعیت کنونی زلزله زدگان دورودی اضطراری تر از متقاضیان مسکن مهر است.
با ۱۰ میلیون تومان نمی توان واحدهای خسارت دیده را بازسازی کرد

این موضوع پیش از این نیز در اظهارنظری از سوی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز مورد نقد قرار گرفت تا عزیزالله مهدیان عنوان کند که تسهیلات اختصاص داده شده به زلزله زدگان شهرستان دورود به هیچ عنوان جوابگو نیست.
وی که با خبرنگار مهر در خرم آباد گفتگو می کرد، اظهار داشت: در شهرستان دورود با زمین لرزه ای با شدت نه چندان بالا ما شاهد خسارات زیادی بودیم که بخش مهمی از این موضوع به جنس زمین و مشکلات موجود در این زمینه بازمی گردد.
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران در مورد مصوبه دولت در زمینه تسهیلات اعطایی به زلزله زدگان دورودی، عنوان کرد: این میزان تسهیلات جوابگوی حجم خسارات واد شده به مردم نیست.
مهدیان تصریح کرد: با ۱۰ میلیون تومان نمی شود خانه دو طبقه ای را که به طور کامل خسارت دیده است را بازسازی کرد.
تسهیلات مسکن مهر به زلزله زدگان پرداخت شود

وی یادآور شد: باید تلاش شود واحدهای خسارت دیده شهرستان دورود مشمول تسهیلات مسکن مهر شوند تا بخشی از مشکلات مردم رفع شود.
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران با تاکید بر اینکه در دیگر استانهای کشور این کار صورت گرفته است، بیان داشت: باید پیگیریهای لازم از سوی مسئولان استان برای تحقق این امر صورت گیرد.
این در حالیست که طی روزهای اخیر روند پراخت کمک های بلاعوض و تسهیلات دولت به زلزله زدگان دورودی آغاز شده ولی با شروع فصل زمستان و مشکلات موجود برای زلزله زدگان به نظر می رسد باید دولت توجه ویژه ای به این افراد داشته باشد.
هنوز بانک مرکزی و ستاد بحران کشور اقدام چشمگیری انجام نداده اند

نماینده مردم شهرستان دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه با گذشت بیش از ۳۰ روز از وقوع زلزله شهرستان دورود هنوز اقدام خاصی از سوی متولیان این امر صورت نگرفته است.
عزت الله دهقان با بیان اینکه متاسفانه هنوز بانک مرکزی و ستاد بحران کشور اقدام چشمگیری در این زمینه انجام نداده است، خاطرنشان کرد: با توجه به سردی هوا در این شهرستان باید هرچه زودتر این دو دستگاه اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه قرار بر این بوده که ۴۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای زلزله زدگان دورودی در نظر گرفته شود، عنوان کرد: متاسفانه هنوز اقدامی برای پرداخت تسهیلات صورت نگرفته است.
تسهیلات و کمک های دولت جوابگوی خسارات نیست

نماینده مردم شهرستان دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با تشکر از مسئولان استانی در زمینه کمک های مادی و معنوی به زلزله زدگان این شهرستان بیان داشت: خوشبختانه استاندار، بانکهای عامل استان، بنیاد مسکن و…. اقدامات مطلوبی را در این زمینه انجام داده اند.
دهقان با تاکید بر کمبود تسهیلات و کمک های بلاعوض اعطایی از سوی دولت، یادآور شد: اختصاص این کمک های بلاعوض جوابگوی خسارتهای وارد شده به مردم این شهرستان نیست.
وی یادآور شد: بسیاری از منازل در این زلزله تخریب شده اند و این میزان اعتبارات و تسهیلات به هیچ عنوان مطلوب نیست.
دهقان با بیان اینکه متاسفانه بعضی از مردم شهرستان دورود توان پرداخت وام را ندارند، خاطر نشان کرد: این در حالیست که تعدادی از مردم این شهرستان هنوز وام هایی که بر اثر زلزله قبلی رخ داده است را نتوانسته اند پرداخت کنند و در حال حاضر دو وام بدهکار هستند که باید توجه ویزه ای از سوی دولت به این افراد صورت گیرد.
وعده پیگیری برای افزایش تسهیلات

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد با تایید پایین بودن میزان تسهیلات اعطایی به زلزله زدگان دورودی از پیگیری برای رفع این معضل خبر داد.
فرهاد خاکی پور ابراز امیدواری کرد که با تعامل و هماهنگی مسئولان استان و نمایندگان زمینه افزایش تسهیلات در قالب مسکن مهر برای زلزله زدگان دورودی فراهم شود.
آغاز پرداخت کمک های بلاعوض به زلزله زدگان دورودی

وی با اشاره به اختصاص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض در بخش معیشتی به زلزله زدگان شهرستان دورود، خاطر نشان کرد: همچنین اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان نیز در قالب بخش مسکن به زلزله زدگان این شهرستان اختصاص یافته است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان لرستان با بیان اینکه کمک های بلاعوض حداکثر تا ظرف روزهای آینده میان مردم توزیع می شود، عنوان کرد: کمک های بلاعوض بخش مسکن با توجه به پیشرفت فیزیکی منازل مسکونی پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه کمک های بلاعوض دو میلیون تومانی در راستای پرداخت خسارات به لوازم خانگی پرداخت می شود خاطر نشان کرد: همچنین کمک های سه میلیون تومانی نیز در راستای تامین منابع معیشتی مردم شهرستان دورود پرداخت می شود.
تسهیلات اختصاص یافته به زودی پرداخت می شود

وی با بیان اینکه همچنین تسهیلات ارزان قیمت برای واحد های احداثی و مقاوم سازی برای واحد های زلزله زده شهرستان دورود نیز در نظر گرفته شده است، بیان داشت: برای واحد های احداثی تسهیلاتی بالغ بر ۱۰ میلیون تومان و برای مقاوم سازی واحد های خسارت دیده نیز پنج میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت خواهد شد.
خاکی پور با اشاره معرفی تعداد ۴۱۸ نفر از متقاضیان واحد های خسارت دیده زلزله دورود به بانکهای عامل استان یادآور شد: این تعداد متقاضی را به بانکهای صادرات و تجارت معرفی کرده ایم تا پس از کسب پروانه ساخت و عقد قرار داد تسهیلات مورد نیاز را دریافت کنند.
به هر حال به نظر می رسد دولت با توجه ویژه علاوه بر رفع مشکلات مردم زلزله زده دورود می تواند با تامین تسهیلات مورد نیاز زمینه احداث واحدهای مسکونی مقاوم را در منطقه لرزه خیز دورود فراهم سازد وگرنه با اعتبارات کنونی هیچ خانه مقاومی در دورود پا نمی گیرد و در حوادث بعدی ما شاهد تکرار رخدادهایی خواهیم بود که جز افسوس نتیجه دیگری در پی ندارد.

 


 


ندای سبز آزادی: سردار مهدی توکلی با بیان اینکه درسال ۱۳۵۳ حدود۱۵میلیون معتادشناسنامه دار در کشور وجود داشته ، در واقع از هردونفر ایرانی در دوران پیش از انقلاب، یک نفر را معتاد خواند!
به گزارش خبرگزاری مهر، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم که از اعتیاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور خبر می داد ، با مقایسه وضعیت و رواج اعتیاد در جامعه قبل و بعد از انقلاب اسلامی بیان داشت: در سال ۱۳۵۳ با وجود جمعیت ۳۰ میلیونی کشور حدود ۱۵ میلیون معتاد شناسامه دار در کشور وجود داشت ولی هم اکنون با جمعیت ۷۰ میلیونی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد که وضعیت کنونی نسبت به قبل از انقلاب شرایط مناسب تری را داراست.
وی با بیان اینکه دو درصد جامعه درگیر بحث اعتیاد هستند، بیان داشت: ۹۸ درصد افراد جامعه سالم هستند و به نوعی این افراد در معرض خطر اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند و باید تلاش کرد از شیوع این امر خانمان سوز در جامعه جلوگیری کرد و بتوانیم همچون چراغ راهنما برای جامعه باشیم تا در آینده نیز شاهد گرایش جوانان جامعه به سمت اعتیاد نباشیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم با اشاره به اینکه توزیع کوپنی و علنی مواد مخدر در قبل از انقلاب سبب زیاد شدن حجم معتادان در کشور شده بود، اظهار داشت: بحث مبارزه با مواد مخدر سال‌های بسیاری است در کشورمان به عنوان معضلی مطرح است که در زمان قبل از انقلاب وضعیت اعتیاد در کشور بسیار بحرانی‌تر از وضعیت کنونی بوده است و هم اکنون کنترل قابل قبولی در این زمین صورت گرفته است.

 


 


ندای سبز آزادی: کاظم دلخوش، مخبر کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که نرخ تورم را مجلس و دولت هیچ‌یک به‌طور دقیق نمی‌دانند.
دلخوش در گفت‌و‌گو با روزنامه جهان صنعت، افزود: اگر دولت نتواند تورم ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها را مهار کند ایجاد اشکال می‌کند.
به نوشته جهان صنعت، «با گذشت ۵ روز از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هنوز وضعیت وعده داده شده به صنعت گران و کشاورزان به طور کامل مشخص نیست.»

 


 


ندای سبز آزادی: انجمن اقتصاددانان خاورمیانه با انتشار بیانیه ای بازداشت فریبرز رییس دانا را محکوم کرد.
«انجمن اقتصاددانان خاورمیانه» که نهادی بین المللی شامل جمعی ازاقتصاددانان علاقمند به مسایل خاورمیانه است، در بیانیه ای که روز بیست دسامبر منتشر کرده، ضمن تجلیل از مقام علمی رییس دانا، می نویسد: «بازداشت دکتر رییس دانا به دلیل دیدگاههایش در زمینه مسایل اقتصادی نقض حقوق بشر و آزادی دانشگاهی است.».
این انجمن در ادامه بیانیه اش آورده است:«در حالی که درجوامع دموکراتیک دانشمندان و دانشگاهیان آزادند و حتی تشویق می شوند تا در گفت وگو در باره مسایل مربوط به امور سیاست های عمومی مشارکت کنند، دکتر رییس دانا به دلیل بیان دیدگاه تخصصی اش در رابطه با وضع اقتصادی ایران و سیاست های دولت دستگیر شده است.»
گفتنی ست رییس دانا از اقتصاددانان منتقد هدفمند سازی یارانه ها بلافاصله پس از اظهار نظری منتقدانه در این رابطه بعد از اعلام اجرای این برنامه بازداشت شد.

 


 


ندای سبز آزادی: جمعی از فرهنگیان استان تهران با ارسال نامه‌ای برای جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، از ادامه بازداشت زهرا حاتمی انتقاد کردند و با شرح سوابق و خدمات همکارشان، خواستار آزادی وی شدند.
به گزارش ندای سبز آزادی ، همکاران زهرا حاتمی در این نامه تاکید کرده اند که او در مدت حدود یک ماه بازداشت خود، هیچ تماسی با خانواده اش نداشته و شش فرزندش که در اضطراب و نگرانی به سر می برند. متن این نامه را به نقل از نوروز بخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
دادستان محترم عمومی و انقلاب
با سلام
امروز نزدیک یک ماه است که مادری نمونه و آموزگاری زحمتکش، سرکار خانم زهرا حاتمی مادر شش فرزند با هجوم مأموران امنیتی به منزل ایشان، دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است و تا امروز تماسی با خانواده نداشته است.
زهرا حاتمی از آموزگاران آزاده و فداکاری است که اکثر اوقات خود را در راه خدمت به محرومان و مستضعفان جامعه صرف کرده است. سرکشی و کمک به خانواده شهدای جنگ تحمیلی و پیگیری مسائل رفاهی و آموزشی آنان که در مواردی حتی شهدای جنگ افغانستان را که در ایران زندگی می کردند، دربرمی گرفت. رسیدگی به دانش آموزان طرح پراکنده شاهد و خدمت به خانواده های شهدا در دوران کاری در منطقه آموزش و پرورش، سرپرستی پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی و ارتباط بین دانش آموزان و مستعد و مراکز علمی و دانشگاهی گوشه ای از فعالیت های خالصانه ایشان است.
جای بسی تأسف است که در نظام جمهوری اسلامی تنها به علت ارتباط و هم دردی با خانواده های آسیب دیده پس از انتخابات ۸۸ چنین رفتاری با فرهنگی دلسوز و زحمتکشی چون خانم حاتمی انجام می شود.
آقای دادستان ما همکاران فرهنگی او تقاضای رسیدگی فوری به پرونده ایشان را داریم و با توجه به این که حدود یک ماه از دستگیری غیرقانونی او می گذرد، امیدواریم در اسرع وقت امکان گفتگوی تلفنی و دیدار با شش فرزندش که در اضطراب و نگرانی به سر می برند، فراهم شود.
با تشکر
جمعی از فرهنگیان استان تهران
۲/۱۰/۱۳۸۹

 


 


حسین زمان: بهتر نبود حکم اعدام جعفر پناهی را صادر می کردند؟ مگر این حکم فرقی با اعدام دارد؟ شش سال زندان و بیست سال حرف نزدن، فیلم نساختن، فیلم نامه ننوشتن و بعنوان یک هنرمند شناخته شده بین المللی در کشور محبوس شدن و ممنوع الخروج بودن آیا معنای دیگری جز اعدام برای یک هنرمند مانند جعفر پناهی دارد؟ مگر پناهی چه کرده است که باید به اشد مجازات برسد؟
ضمن ابراز انزجار از حکم صادر شده برای هنرمند با ارزش کشور جناب آقای پناهی، بایستی به دیگر دوستان هنرمند به ویژه در عرصه فیلم و سینما عرض کنم سکوت و بی تفاوتی در برابر چنین ظلمی به معنای پذیرش هر نوع بی عدالتی در حق هنرمندان این مرز و بوم می باشد.
امروز سکوت جامعه هنری در مقابل این هنرکشی و هنر ستیزی بعنوان یک ننگ در تاریخ هنر این کشور ثبت خواهد شد. مطمئن باشید اگر امروز از جعفر پناهی دفاع نشود فردا و فرداهای دیگر بجای هنرنمایی بایستی مانند عروسک های خیمه شب بازی منتظر بمانیم تا نخ های دست و پایمان را بکشند و به حرکتمان در آورند.
برخورد با جعفر پناهی، برخورد با هنر متعهد و مسئول است. امروز بی بهره گان از هنر و کسانی که سینما آتش می زدند به فیلم سازی مشغول اند و از همه نوع حمایت برخوردارند و جعفر پناهی بایستی در گوشه زندان بنشیند.
پیام حکم زندان جعفر پناهی به دیگر هنرمندان این است: هنری که در اختیار حکومت نباشد، هنری که برای حکومت به نمایش در نیاید و هنری که تحت فرمان نباشد، محکوم به نابودی و اعدام است. در چنین شرایطی بهتر نیست جامه هنر از تن به در کنیم و ننگ و ذلت و خواری را برای خود نخریم؟
منبع: وبلاگ نویسنده

 


 


ندای سبز آزادی: فاطمه ملکی همسر محمد نوری زاد و فخرالسادات محتشمی پور همسر مصطفی تاج زاده، در نامه‌ای به چند تن از مراجع تقلید و علمای قم، شرح ماوقع روز عاشورا و برخوردهای صورت گرفته با خانواده زندانیان را برای ایشان شرح دادند.
به گزارش کلمه، در این نامه که برای حضرات آیات وحید خراسانی، شبیری زنجانی، صانعی، جوادی آملی، موسوی اردبیلی، بیات زنجانی، مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی، امینی، خرازی و همچنین مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ارسال شده، تاکید شده که: ما برای افشای عمله جورکه بی شرمانه روز عاشورا را برای حمله به خانواده مظلوم زندانیانی که در انفرادی و قرنطینه نگاه داشته شده و روزه دار و عطشان، مرگ را بر زندگی ننگین مرجح داشته اند، مناسب می دانند، ترس و واهمه را کنار گذاشته حضور مبارکتان عرضه می داریم که این جان ناقابل در برابر خون هایی که روز عاشورا برای احیای دین محمد(ص) ریخته شد ارجمندی ندارد که به فکر حفظ آن باشیم. بنابراین نه تهدید و ارعاب و نه آزار و هرگونه آسیب محتمل بر ما و خانواده مان موجب عقب نشینی از راه حق نخواهد بود.
همسر نوری‌زاد و همسر تاج‌زاده همچنین در نامه خود به مراجع، تصریح کرده‌اند: آن چه به عنوان فتنه و فساد مخالفان و منتقدان دولت مستقر توسط مأموران حکومت به طور مستمر عرضه می شود دروغ و فریبی است که خداوند ما را مأمور افشای آن نموده و به سوی شما بزرگواران رهنمون کرده بود. در صحت گفتار ما همین بس که آقایان نه حرمت ماه های حرام را دارند و نه حرمت هیچ یک از محرمات الهی را.
آنها همچنین تاکید کرده‌اند که: “تهدید و ارعاب و آزار و هرگونه آسیب محتمل بر ما و خانواده مان موجب عقب نشینی از راه حق نخواهد بود.” متن کامل این نامه را به نقل از سایت نوری‌زاد بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
محضر مبارک حضرت آیة الله العظمی وحید خراسانی ، شبیری زنجانی ، صانعی ، جوادی آملی ، موسوی اردبیلی ، بیات زنجانی ، مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی
و حضرات آیات امینی ، خرازی
و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
السلام علی الحسین و علی علیّ بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین(ع)
والسلام علی عبادالله الصالحین و رحمة الله و برکاته
به استحضار می رساند شرفیاب شدن ما به محضر مبارک و تصدیع مان همان گونه که در شب تاسوعای حسینی عرض شد نه فقط از باب اطلاع رسانی وضعیت همسران ارجمند ما و ظلمی بود که بر آنان و دیگر زندانیان سیاسی مظلوم می رود بلکه دلیل دیگرش آشنایی حضرتعالی با خانواده های ما و دریافت این واقعیت بود که آن چه به عنوان فتنه و فساد مخالفان و منتقدان دولت مستقر توسط مأموران حکومت به طور مستمر عرضه می شود دروغ و فریبی است که خداوند ما را مأمور افشای آن نموده و به سوی شما بزرگواران رهنمون کرده بود. در صحت گفتار ما همین بس که آقایان نه حرمت ماه های حرام را دارند و نه حرمت هیچ یک از محرمات الهی را. حمله و هجوم وحشیانه به مساجد و بیوت علما و مراسم مذهبی و جلسات قرآن و دعا و روضه خوانی ها و بستن دارالزهراها و حسینیه ها و محدود کردن عزاداران حسینی به اراده و خواست دولت و کرسی نشینان قدرت برای ایشان کافی نبوده و درست روز عاشورا که ما پس از غسل شهادت به یاد شهادت مظلومانه مولا و مقتدایمان حسین(ع) و پس از عزاداری ها و اقامه نماز ظهر وقتی برسینه و سرکوبان از یاد فاجعه آتش زدن خیمه ها در کربلا وبه اسارت گرفتن فرزندان پیامبر(ص)، برای استعلام از وضعیت عزیزانمان که وخامت حالشان را شنیده بودیم، به مقابل زندان اوین رفتیم و با آرامش به خواندن زیارت عاشورا مشغول شدیم، به ناگاه مرتکبان منکر و حرام دستان نامحرمشان را به روی ما و فرزندان و خانواده نوری زاد بلند کردند و با وحشی گری همه ما را از زن و مرد و جوان به داخل ماشین نیروی انتظامی انداخته به اداره منکرات منتقل کردند!
حضرت آیة الله
ما نه مصداق آن زن یهودی زمان امیرمؤمنان(ع) و مولای عارفان بودیم که بیرون آوردن خلخال از پایمان فریاد امام عادل را برآورد و نه یک شهروند عادی که بر او ستم رود و دادخواهی کند بلکه ما به دلیل ستم مضاعفی که هر روز به اسلام بر ما می رود به شما علمای دین و یاوران مسلمین پناه آوردیم و زورمداران کینه خود را از این عمل صواب ما با هجوم وحشیانه در عصر عاشورا و بازداشت و بی حرمتی و اسائه ادب بر سرمان خالی کردند غافل از آن که ما نهی از منکر را با افشای ستم نزد شما بزرگواران و امت مسلمان و آزادگان عالم در روز عاشورا و همه ایام الله انجام خواهیم داد. و اجازه نخواهیم داد در سکوتی خفقان آور و در پشت پرده های ضخیم فریب و در استتار کامل امنیتی بر ما که برخی از سلاله ساداتیم و بقیه از محبان رسول الله و آلش صلوات الله علیهم اجمعین، بیش از این جفا شود. ما زینب وار بر رسالت خود می مانیم و اجر خویش از خدایمان می طلبیم. ما برای افشای عمله جور که بی شرمانه روز عاشورا را برای حمله به خانواده مظلوم زندانیانی که در انفرادی و قرنطینه نگاه داشته شده و روزه دار و عطشان، مرگ را بر زندگی ننگین مرجح داشته اند، مناسب می دانند، ترس و واهمه را کنار گذاشته حضور مبارکتان عرضه می داریم که این جان ناقابل در برابر خون هایی که روز عاشورا برای احیای دین محمد(ص) ریخته شد ارجمندی ندارد که به فکر حفظ آن باشیم. بنابراین نه تهدید و ارعاب و نه آزار و هرگونه آسیب محتمل بر ما و خانواده مان موجب عقب نشینی از راه حق نخواهد بود و خرسندیم که بزرگوارانی چون شما شاهد عادل همه مظالمی خواهند بود که بر سر ما رفته و می رود. لازم به ذکر است علاوه بر آسیب روحی شدید بازداشت شدگان، یکی از نویسندگان این مرقومه(همسر آقای نوری زاد) به دلیل هجوم وحشیانه نیروهای امنیتی و انتظامی از ماشین پرت شده و دچار شوک عصبی و لطمات شدید شده چهار شب است که در بخش سی سی یوی یکی از بیمارستان های تهران بستری است.
و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
فخرالسادات محتشمی پور (همسر سید مصطفی تاجزاده)
فاطمه ملکی (همسر محمد نوری زاد)
شایان ذکر است که هم اکنون هیچ اطلاعی از وضعیت سلامت جسمانی آزاده ی دربند محمد نوری زاد بعد از یک اعتصاب غذای خشک سخت ، در دست نیست و همسر آقای نوری زاد نیز از سی سی یو مرخص شده اند.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته