-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۱۰, جمعه

Latest News from Iran Green Voice for 12/31/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی: سایت مشرق ، در خبری دروغین از حضور سید علی خمینی در مراسم مهدیه تهران که در سالگرد 9 دی برگزار شده است خبر داد.

به گزارش ندای سبز آزادی سایت مشرق امروز در خبری کاملا جعلی مدعی شد سید علی خمینی برادر کوچتر سید حسن خمینی در مراسم مهدیه تهران به خاطر 9 دی شرکت کرده است .این خبر بدون هیچ گونه عکسی از حضور وی منتشر شد ولی بعد از بررسی های صورت گرفته مشخص شد سید علی خمینی نه تنها امروز در مهدیه تهران نبوده است بلکه در قم حضور داشته است.

این در حالی است که سید علی خمینی در یک سال ونیم گذشته چندین نوبت ومورد به دیدار زندانیان آزاد شده جنبش سبز یا خانواده های آنها رفته است . همچنین وی روز قدس امسال وقتی مهاجمین و چماق به دستان بعد از 5 شب حمله وتجمع برابر خانه شیخ مهدی کروبی قصد حمله نهایی به منزل وی را داشتند با حضوردر خانه شیخ مهدی توطئه مهاجمین را ناکام گذاشت وباعث شکستن محاصره منزل کروبی بعد از 5روز شد .قابل ذکر است سایت مشرق در چندین مورد دست به انتشار مطالب کذب زده است که نشان از شیوه اصولگرایان در خبر واطلاع رسانی دارد.

 


 


ندای سبز آزادی: آیت الله جوادی آملی روز پنج شنبه در درس اخلاق هفتگی خود که با حضور طلاب و دانشجویان از شهرهای مختلف کشور برگزار شد،در باره ادب مومن مطالبی را مطرح کردند.
گزیده بیانات آیت الله جوادی آملی طبق گزارش خبرگزاری رسا به شرح زیر است:
* خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم انسان را به سه اصل جهان دانی، جهان آرایی و جهان بانی دعوت کرده است که بخشی از این امور به مسائل اعتقادی، بخشی به مسائل اجتماعی و بخشی نیز به مسائل اخلاقی برمی گردد.
* مسائل اخلاقی به جهان آرایی برمی گردد. فرد مؤمن زینت یک جامعه است زیرا نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندد.
*ما با دو گونه مؤدبانه و غیر مؤدبانه می توانیم حرف بزنیم و راه برویم، ادب، هنر در رفتار، گفتار و کردار است که باید به آن توجه کرد.
* ما موظف هستیم جهان را بیارائیم. زیبایی جهان به ادب مردمان آن جامعه و سرزمین است، انسانی که حیات انسانی خود را به بازی نگیرد می شود مؤدب.
* انسان مؤمن نه تنها به سمت بازیگری نمی رود، بلکه مجذوب بازی هم نمی شود و با دسیسه شیطان هم از پای درنمی آید.
* گاهی دیو شیطنت احرام می بندد و می خواهد دور کعبه دل طواف کند و منتظر فرصتی برای ورود و نفوذ است، فرد مؤمن در این گونه مواقع بصیر است و شیطان را طرد می کند؛ جامعه نیز اگر این گونه باشد آرایش می یابد.
* اگر فیض خدا بر ما بتابد توفیق نصیب ما می شود، وقتی فیض الهی نباشد اگر خودمان را بخواهیم حساب کنیم همچون یک ذره و مثقال و بلکه کوچک تر از آن هستیم.
* امام علی وقتی که عده ای زمینه جنگ جمل را فراهم کردند، وارد بصره شدند، والی بصره که از طرف ایشان منصوب بود گزارشی خدمت امام ارائه کرد.حضرت علی(ع) نیز نامه ای به او مرقوم کردند و تاکید کردند: اینها که شورش کردند اگر برگشتند و از حکومت مرکزی اطاعت کردند که این همان چیزی است که ما می خواهیم، اما اگر لوازم و ملزومات حادثه طوری است که آنها را به سمت اختلاف و انشقاق جامعه کشاند با این طیف مقابله و برخورد کن. امام علی (ع) همچنین در این نامه تصریح کردند یک عده مطیع و یک عده هم ساکت، منزوی و بی تفاوت هستند، از افراد مطیع کمک بگیر و به افراد بی تفاوت و منزوی نیز کاری نداشته باش، چون افراد بی تفاوت اگر هم وارد صحنه شوند دیگران را متزلزل می کنند؛ افرادی که کراهت دارند در نهضت شرکت کنند غیبت و عدم حضورشان بهتر از قیام و حضورشان است.

 


 


ندای سبز آزادی: فخرالسادات محتشمی پور در پنجاهمین عریضه خود به دادستان تهران که همراه با عطر دعا هست نوشت:آقای دادستان شما نباید جوابگوی همه آن چه که سناریو نویسان و مخملی خوانان و فتنه انگیزان کردند باشید اما سهمتان در همراهی آنان و در اثبات فرضیات از بن بی اساسشان محفوظ است و دانشجویان آینده حقوق و تاریخ و همه پژوهندگان امروز و فردا سهم شما را خواهند دید و در موردتان داوری حق را خواهند کرد.
متن کامل این عریضه که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
به : دادستان تهران
از : یکی از ستم دیدگان عصر عاشورای ۸۹،همسر سید مصطفی تاجزاده شاکی از کودتاگران انتخاباتی، آزاده ممنوع الملاقات در قرنطینه اوین
بسم الله الرحمن الرحیم
فبعزّتک استجب لی دعائی و بلّغنی منای ولاتقطع من فضلک رجائی واکفنی شرّ الجنّ و الانس من اعدائی.
سلام آقای دادستان!
به یک شب جمعه محرمی دیگر رسیدیم و شب استجابت دعا. من دلم می خواهد در این شب جمعه در دعاهایم یادی از بازجوها و خانواده هایشان بکنم که این روزها بیش از پیش احتیاج به دعا دارند و برای قاضی ها و خانواده هایشان و برای همه مسند نشینان که فردا باید در پیشگاه عدل الهی پاسخ گوی همه کج روی ها و بی عدالتی ها و حق کشی ها و ناروایی هایی باشند که در این سرزمینی که امام زمانی اش خواندند، به بندگان خدا روا داشته اند.
راستش را بخواهید این عبارت «مأمورِمعذور» را من هیچ گاه ته دلم قبول نداشته ام. خیلی سعی کرده ام البته که خودم را توجیه کنم و راضی کنم که زن و بچه بالاخره نان و قوت و غذا می خواهند و زندگی خرج دارد و شکم گرسنه خدا پیغمبر سرش نمی شود و فقر از هر دری وارد شود ایمان از همان در خارج می شود. ولی خوب وقتی می بینم عده ای دیگر از بندگان خدا همه هستی شان را در راه خدا داده اند بی مزد و منت و حاضر نشدند انسانیت و شرف و دیانتشان را به دو روز قدرت و مسندی پلید و ثروتی کثیف بفروشند حجت را تمام شده می دانم برای همه بنی بشر که منزّه زیست کنند و لقمه حلال و پاک بخورند و به خورد زن و بچه و اهل و عیالشان بدهند.
می شود کمتر خورد یا نخورد ولی حرام خوری توجیه ندارد و چرا لقمه ای که از حقی را ناحق کردن به دست می آید حلال تلقی شود؟ حالا که مراجع عالم و اعلم نظرات فقهی شان به صورت شفاف اعلام می کنند که اعتراف گیری در زندان و تحت فشار هیچ گونه مشروعیتی ندارد و البته این نظرات تازگی هم ندارد و در قانون اساسی هم آمده است، کسانی که تربیت شده اند و مأموریت یافته اند که سناریوی کیهان نویسان متوهم را تکمیل کنند و فرضیات برخاسته از نهادهای ناپاک و اذهان سیاه بین را ثابت کنند، چه حکمی پیدا می کنند؟ و عجب آن که بعضی فک و فامیل طفلکی ما هنوز دارند براساس همان نوع اعترافاتی که اساسا وهن نظام اسلامی است، صغری کبری چیده نتیجه گیری می کنند و حکم صادر می کنند. البته آن بنده خداها حکمشان را قبل از انتخابات صادر کرده بودند و یک دادستان تاریخ مصرف گذشته فلک زده را هم مأمور امضاء نموده بودند برای خالی نبودن عریضه و دجّال تبلیغاتی ارتزاق شده از بیت المال نیز گزارش های کذب را داده بود تا فردایش صدق شود. شما این فرمایشات ما را خوب می فهمید آقای دادستان چون برخلاف آن خانم دکتر که در بدو مسئولیت به معاونت برگزیدید و بعد او را مأمور تهیه گزارش از پرونده های به قول خودتان امنیتی و به واقع سیاسی و پاسخ گویی به خانواده ها کردید که می گفت من اصلا از اخبار مطلع نیستم و از سیاست سر درنمی آورم، شما از سیاست خیلی سردر می آوردید و اخبار و اطلاعات با تحلیل و تفسیر آن به آن دراختیارتان قرار می گرفت و می گیرد.
شما معنی صدور حکم جلب همسرعزیزم و بعضی دوستانش چند روز قبل از انتخابات ۸۸ را می فهمید همان طور که رؤسایتان هم خوب می فهمند و اعلام دستگیری این عزیزان را توسط خبرگزاری دولتی وروزنامه دولتی تحت مدیریت فک و فامیل ما در روز قبل وقتی هنوز نتیجه انتخابات اعلام نشده بود و پس از حمله به ستاد کاندیدای مردمی را هم خوب می فهمید. آقایان حکم را داده بودند دکترجان و قصاص را کرده بودند پیشاپیش قبل از ورود غیرقانونی به منزل و دزدی اموالمان، با انداختن سید ما در سلول انفرادی و اهانت ها و اسائه ادب ها و همه اقدامات غیرقانونی دیگر و شما که با ادعای اجرای مرّ قانون سر کار آمدید، تا مدت ها قدرت پذیرش ما را نداشتید و آن معاون که در حقش جفا کردید با دادن مسئولیت در آن بزنگاه و آن شرایطی که خودتان اجازه ملاقات با ما را نداشتید و پیغام می دادید که تحت فشارید، اختیاری نداشت.
آقای دادستان! روزی آن بنده خدا به من گفت احکام براساس اعترافات خود متهمین است و من گفتم کاش شما که هم جنس مایید و نرمید و ملایمید و منصفید و سواد حقوقی دارید می رفتید و بررسی می کردید که این اعترافات تحت چه شرایطی گرفته شده از این بندگان خدا و ایشان بلافاصله پرسید پس چرا شوهر شما اعتراف نکرده؟!!! فکر کنم دیگر ایشان دستگیرشان شده باشد این مسائل را و یحتمل توجیه شده اند و برای همین طبق روایت خانواده های دردمند دیگر از آن نرمی و همراهی و هم دردی اوائل مسئولیتشان خبری نیست. هم از این رو عرض می کنم که در حق ایشان و در حق جامعه زنان جفا کردید چون نگاه عمومی را نسبت به مدیریت زنانه و مادرانه و عطوفانه زنان تغییر دادید آقای دکتر.
باری جناب دادستان! داشتیم از دعای کمیل می گفتیم و از علی (ع) می گفتیم که آرزویمان استقرار عدالتش بود و الگوبرداری از زمامداریش. هیهات که نام او را کسانی برزبان آوردند که شایستگی نداشتند و عدالتش را کسانی مدعی شدند که کوچکترین بهره از آن نبرده بودند و سیره و مرامش را به فراموشی سپردند و دنیاطلبی و قدرت پرستی مجال علوی شدن را از آنان گرفت.
و حالا بیش از یک سال و نیم است که زنان و مردانی در بندند که تنها جرمشان نقد است و اعتراض است و نه گفتن به قدرت است. و بیش از یک سال و نیم است که هزینه های مادی و معنوی بسیار صرف اعتراف گیری و اقرار گیری علیه خود زندانیان و دیگران می شود و حاصل آن فقط و فقط بی اعتباری احکام فله ای صادره و بی اعتباری دادگاه های نمایشی و نهایتاً لطمه و آسیب به نظام قضائی کشور بوده است.
نه آقای دادستان شما نباید جوابگوی همه آن چه که سناریو نویسان و مخملی خوانان و فتنه انگیزان کردند باشید اما سهمتان در همراهی آنان و در اثبات فرضیات از بن بی اساسشان محفوظ است و دانشجویان آینده حقوق و تاریخ و همه پژوهندگان امروز و فردا سهم شما را خواهند دید و در موردتان داوری حق را خواهند کرد. پس بی سبب نیست که من در دعای این شب جمعه علاوه بر بازجوها و قاضی ها و مسندنشینان و صاحبان زر و زور و تزویر و دشمنان خدا و پیامبر و امام زمان (ع)شما را هم به یاد داشته باشم.
اللهم اجعل عاقبة امورنا خیراً
فخرالسادات محتشمی پور
بیست و چهارم محرم الحرام ۱۴۳۲ برابر با نهم دی ماه ۱۳۸۹


 


ندای سبز آزادی: در حالیکه آمار چندی پیش گزارشگران بدون مرز، ایران را بزرگترین زندان برای روزنامه نگاران جهان اعلام کرده بود، گزارش سالانه این موسسه نشان می دهد ایران همچنان جایگاه خود را در پائین‌ جدول آزادی مطبوعات حفظ کرده و همچنین برای دومین سال پیاپی، در سال ٢٠١٠نیز، بیشترین آمار روزنامه‌نگاران تبعیدی و اجبارا خارج شده از کشور را به خود اختصاص داده است.
به گزارش تارنمای رسمی سازمان گزارشگران بدون مرز، این سازمان در جمع بندی گزارش سالانه خود اعلام کرده است که سال میلادی ٢٠١٠ از سال‌های گذشته با رشد چشم‌گیر اختطاف (ربایش) خبرنگاران متمایز می‌شود. در سال ٢٠٠٨ این تعداد ٢٩ مورد بود، در سال ٢٠٠٩ ، این رقم به ٣٣ مورد رسید و در سال ٢٠١٠ آمار روزنامه‌نگاران ربوده شده ۵١ مورد است. خبرنگاران کمتر از پیش بعنوان ناظران بیرونی انگاشته می‌شوند. بی‌طرفی و ماموریت حرفه‌ای آنها نیز مورد احترام قرار نمی‌گیرد.
سال ٢٠١٠ در ارقام
روزنامه‌نگار کشته شده ۵٧
روزنامه‌نگار ربوده شده ۵١
روزنامه نگاردستگیر شده ۵٣۵
روزنامه‌نگار مورد تعرض و تهدید قرار گرفته ١٢٧۴
رسانه سانسور شده ۵٠۴
روزنامه نگار تبعیدی ١٢٧
وبلاگ نویس بازداشت شده ١۵٢
وبلاگ نویس مورد تعرض و تهدید قرار گرفته ۵٢
کشورهای سانسورگر اینترنت ۶٢
ژان فرانسوا ژولیارد دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد ” نهمین رده‌بندی سالانه‌ی آزادی مطبوعات در جهان همراه با شگفت‌آفرینی‌های خوب، تائید حقایق تلخ و تثبیت برخی گرایش‌هاست. بیش از هر زمان دیگر نظاره‌گر آنیم که توسعه اقتصادی، اصلاحات اساسی و رعایت حقوق بنیادین الزاما هم‌جهت نیستند. دفاع از آزادی مطبوعات مبارزه‌ است، مبارزه‌ای هست و خواهد بود، مبارزه برای مراقبت بیشتر در دمکراسی های کهنه جهان، مبارزه ای علیه ستم و برای عدالت در رژیم های توتالیتر که هنوز در اینجا و آنجای کره خاک وجود دارند. لازم است از یک سو به موتورهای محرک آزادی مطبوعات : فنلاند، ایسلند، نروژ، هلند، سوئد و سوئیس که در راس جدول قرار دارند، درود فرستاد و از سوی دیگر از قاطعیت فعالان مدافع حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان که در سراسر جهان از حق روشنگری دفاع می کنند، ستایش کرد. ما همواره به سرنوشت‌شان در هر کجا که هستند فکر می‌کنیم.
ما بار دیگر خواهان آزادی لیو شیائوبو برنده جایزه صلح نوبل ٢٠١٠ ، نماد کنونی ادامه دهان‌بند زدن بر آزادی بیان از سوی سانسور حاکم بر چین هستیم. و نسبت به سیاست سرکوب که فرو رفتن در بن بست است به مقامات چین هشدار می‌دهیم. ” “سقوط بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به رده‌های پائینی جدول و از دست دادن جایگاه خود نگران کننده است. اگر اتحادیه اروپا در این باره اقدام جدی نکند جایگاه راهبر خود در جهان را در عرصه رعایت حقوق بشر از دست خواهد داد. در این وضعیت اتحادیه اروپا چگونه می‌تواند در برابر کشورهای اقتدارگرا که از آنها خواهان بهبود وضعیت حقوق بشر است، قانع کننده باشد.
“در آن سوی جدول رده‌بندی ما نگران سقوط برخی دولت هستیم. روندا،یمن، سوریه به جمع سرکوبگرترین کشورهای جهان در عرصه آزادی مطبوعات برمه، کره شمالی پیوسته اند. در کشورهای اقتدارگرا متاسفانه گرایش به سمت بهبود وضعیت آزادی مطبوعات نیست.”
اتحادیه اروپا نقش راهبری خود را از دست می‌دهد

گزارش‌گران بدون مرز در طی سال گذشته بارها نگرانی خود را از وضعیت آزادی مطبوعات در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کرد بود. رده بندی ٢٠١٠ این نگرانی را تائید کرده است. از ٢٧ کشور عضو اتحادیه تنها ١٣ کشور در میان بیست رده اول جدول قرار دارند. ١٣ کشور در زیر رده بیستم و برخی از جمله یونان و بلغارستان (رده ٧٠) رومانی ( رده ۵٢)، ایتالیا ( رده ۴٩) بسیار پائین‌تر قرار گرفته‌اند. اتحادیه اروپا در عرصه آزادی مطبوعات مجموعه‌ای یکدست نیست. اما شکاف میان شاگردان خوب و بد در حال عمیق شدن است. چندین کشور دمکراتیک که گزارش‌گران بدون مرز به آنها برخی مشکلات را متذکر شده بود، هیچ‌گونه پیشرفتی نداشته‌اند. از جمله و در راس آنها فرانسه و ایتالیا که در سال جاری صحنه‌ی رویدادها و اتفاقات جدی بودند که نشانگر عدم توان آنها برای تغییر گرایش فوق است: نقض اصل حفظ اسرار منبع، تمرکز رسانه‌ای، تحقیر و ناشکیبایی قدرت سیاسی در برابر روزنامه‌نگاران و فعالیت آنها، احضار روزنامه‌نگاران به مراجع قضایی و … ادامه دارد.
اروپایی شمالی همیشه سرآمد
امسال بازهم چندین کشور اروپای شمالی فنلاند، ایسلند، نروژ، سوئد و سوئیس و هلند با هم رده اول جدول را صاحب شده‌اند. از آغاز انتشار رده بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠٠٢ ،این کشورها همواره صدرنشین جدول بوده‌اند. ایسلند، نروژ به جز در سال های ٢٠٠۶ و ٢٠٠٩ همیشه در رده اول قرار داشته‌اند. این شش کشور الگوی احترام به روزنامه‌نگار و رسانه و همچنین حمایت از آنها در برابر مراجع قضایی هستند. علاوه بر این آنها به پیشرفت در عرصه آزادی مطبوعات ادامه می‌دهند. ایسلند بررسی قانونی نمونه و یگانه در جهان را به نام “ابتکار رسانه‌های جدید” آغاز کرده است و کشوری مثل سوئد با چارچوب قانونی ( قانون در باره آزادی مطبوعات) به ویژه در عرصه فعالیت روزنامه‌نگاران از دیگر کشورها متمایز می‌شود.
ده کشوری که در آنها بهتر است روزنامه‌نگار نباشید

اگر در سال‌های گذشته انگشت اشاره گزارش‌گران بدون مرز بر سه کشور جهمنی برای آزادی مطبوعات ترکمنستان، کره شمالی و اریتره نشانه رفته بود. امسال شاگردان بد کلاس از یک گروه بزرگتر ١٠ کشور تشکیل شده‌اند. در صفی به هم فشرده در امر سرکوب مطبوعات و نبود اطلاع رسانی کامل، وخامت وضعیت آزادی مطبوعات در این کشورها تمامی ندارد و بیش از پیش تشخیص آنها از همدیگر در این عرصه و تعیین سلسله مراتب برای آنها در جدول رده‌بندی دشوارتر می‌شود. در ٢٠١٠ شکاف امتیاز منفی میان ده کشور انتهایی جدول ۵،٢۴ است در حالی که در سال ٢٠٠٩این رقم ۵ ،٣٧ و در سال ٢٠٠٧ این امتیاز ٢۵، ۴٣ بود. لازم به تذکر است که برای اولین بار از سال ٢٠٠٢ و انتشار رده‌بندی سالانه آزادی مطبوعات در جهان، کوبا در میان ده کشور آخر جدول نیست. آزادی ١۴ روزنامه نگار و ٢٣ فعال سیاسی در تابستان ٢٠١٠ دلیل اصلی این امر است. با این حال وضعیت آزادی مطبوعات در این کشور پیشرفت شایانی نداشته است. سانسور و سرکوب برای معترضان سیاسی و حرفه‌کاران رسانه‌ها امری روزمره است.
در برمه که برای اولین بار پس از بیست سال انتخابات پارلمانی در ماه نوامبر برگزار می‌شود. فضای آزاد وجود ندارد و هر ابتکار برای اطلاع رسانی مستقل با زندانی کردن و فرستادن به مراکز کار اجباری پاسخ داده می‌شود. در آخر باید اشاره کرد که بسیاری از کشورهای در شرایط جنگی و یا صحنه‌ی منازعات و جنگ داخلی ( افغانستان، پاکستان، سومالی، مکزیک) وخامت وضعیت ادامه دارد. نهادینه شدن فرهنگ خشونت و مصونیت از مجازات مطبوعات را به هدف اولیه حمله تبدیل کرده ‌است. در این کشورها که از جمله خطرناکترین کشورها جهان هستند روزنامه‌نگاران به شکل مستقیم از سوی طرفین منازعه مورد هدف قرار می‌گیرند. به گروگان گرفتن استفان تاپونیه و هروه گسکیر خبرنگاران شبکه ٣ تلویزیون فرانسه از دسامبر سال گذشته در افغانستان موید این امر است.
توسعه اقتصادی به معنای بهبود آزادی مطبوعات نیست

اگر توسعه اقتصادی کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین به شباهت آنها دامن می‌زند، اما رده بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١٠ نشان می دهد در عرصه آزادی مطبوعات تمایزات جدی میان آنها وجود دارد. برزیل ( در رده ۵٨) بهرمنداز تحولی قانون در راستای آزادی مطبوعات نسبت به رده بندی سال گذشته ١٣ رده صعود کرده است. هند ١٧ رده سقوط و به رده ١٢٢ رسیده است. روسیه کشور کشتارها در سال گذشته، بازهم چندین رده تنزل کرده است. چین علیرغم داشتن وبلاگستانی پرتحرک و همیشه فعال به سانسور و زندانی کردن صداهای معترض ادامه می دهد و در رده ١٧١ درجا می‌زند. این چهار کشور که دارای مسئولیت در میان قدرت های جهانی هستند باید الزامات خود را در عرصه رعایت آزادی‌های بنیادین رعایت کنند.
سقوط فاحش

فیلیپین، اکراین، یونان و قرقیزستان در جدول رده‌بندی سقوطی سنگین داشته‌اند. در فیلیپین کشتار بیش از سی روزنامه‌نگار به آمریت یک بزهکار محلی، در اکرائین که در پی انتخاب ویکتور ویکتور لانوکویج در فوریه ٢٠١٠ آهسته و مطمئن به سوی وخامت در عرصه آزادی مطبوعات می‌رود، در یونان چندین روزنامه‌نگار قربانی بحران سیاسی و خشونت‌های حاصل از آن شده‌اند، و در قرقیزستان کارزار کینه پراکنی قومی در زمینه ابهام در قدرت سیاسی ، توضیح‌گر این سقوط سخت در رده‌بندی امسال هستند. در رده بندی امسال متاسفانه پیشرفت‌ها گمراه کننده‌ای وجود دارد. برخی از کشورها که در جدول رشد داشته‌اند مثل گابن (٢٢ +رده ) کره جنوبی (٢٧+ رده) ئ یا گینه بی سائو (٢۵+رده ) در اصل جایگاه واقعی خود را پس از وخامت وضعیت در سال گذشته بازیافته‌اند.
خاورمیانه تائید گرایش به تنزل

تنزل مراکش (٨-رده) حاصل سخت‌گیری مقامات رسمی کشور در عرصه آزادی مطبوعات است. محکومیت یک روزنامه‌نگار به یکسال زندان ( که هشت ماه در زندان ماند) تعطیلی خودسرانه یک نشریه، و فشار سازمان یافته اقتصادی برای در تنگنا قرار دادن روزنامه ای دیگر و غیره از جمله دلایل این سقوط است. همین امر در مورد تونس مصداق دارد. که ١٠ رده تنزل کرده است. سقوط این کشور در جدول به دلیل ادامه پیشبرد سیاست سرکوب منظم همه کسانی است که نظری مغایر با رژِیم دارند.تونس در سال گذشته ٩ رده سقوط کرده بود. تصویب پیشنهاد طرح تغییر ماده ۶١ قانون مجازات عمومی که در آن هر ارتباطی با سازمان‌های خارجی که به ” منافع ملی تونس ” لطمه وارد می‌کنند، جرم شناخته می شود. بر نگرانی‌ها افزوده است. وضعیت در سوریه که ٨ رده و در یمن که ٣ رده سقوط کرده‌اند، و آزادی مطبوعات به هیج گرفته می‌شود، مشابه است. بازداشت‌های خودسرانه و اعمال شکنجه همچنان ادامه دارد.
ایران جایگاه خود را در پائین‌ترین رده جدول حفظ کرده است. سرکوبی که در پی اعتراضات مردمی به اعلام انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران در انتخابات مورد مناقشه خرداد ١٣٨٨، بر سر روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران آوار شد، همچنان ادامه دارد.
بهبود نسبی در چند کشور

در نگاه اول، در برخی از کشورها،و با مقایسه رده بندی سال ٢٠٠٩ با رده بندی سال جاری، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دیده می‌شود. در این باره باید تاکید کرد وخامت وضعیت در سال ٢٠٠٩ در برخی از کشورها دارای چنان حدتی بود که جابجایی آنها در رده بندی ٢٠١٠ فقط به معنای ” تعادل” نسبت به گذشته است، بدون آنکه پیشرفتی حاصل شده باشد.
از جمله مورد اسرائیل در خارج از محدوده سرزمینی که ١٨ رده صعود داشته است و از رده ١۵٠ به رده ١٣٢ رسیده است، از اینگونه “پیشرفت‌های” صوری است. در سال ٢٠١٠ از سوی ارتش اسرائیل خشونت‌ها علیه آزادی مطبوعات پایان نیافته است. در سال جاری ما شاهد حمله و بازداشت روزنامه‌نگاران در کشتی کمک به فلسطینی‌های غزه در ماه فوریه، هدف قرار گرفتن مداوم روزنامه‌نگاران فلسطینی از سوی سربازان ارتش اسرائیل و یا درگیری ماه اگوست سال جاری در جنوب لبنان بودیم که به مرگ یک روزنامه نگار انجامید. با این حال این خشونت ها با آنچه که در سال ٢٠٠٩ و در طی عملیات “سرب مذاب” انجام گرفت و منجر به کشته شدن شش خبرنگار که دو تن از آنها به هنگام انجام وظیفه خود به قتل رسیدند و دست کم سه ساختمان متعلق به رسانه ها مورد هدف قرار گرفته و یران شدند، قابل مقایسه نیست. همین ملاحظه در مورد سرزمین‌های خود مختار فلسطین مصداق دارد که در جدول رده بندی ٢٠١٠ یازده رده پیشروی داشته است. ( از رده ١۵٠ به رده ١۶١ رسیده است) واقعیت این است که خشونت‌های سال جاری نسبت به سال گذشته کمتر شده‌اند با این حال همچنان روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بهای جنگ قدرت میان حماس و الفتح را می‌پردازند.
عراق نیز ١۵ رده صعود کرده است و در رده ١٣٠ قرار گرفته است. بهبود محسوسی در وضعیت عراق به وجود آمده است. علیرغم آنکه از ١٠ شهریور- سنبله ١٣٨٨ تا ١٠ شهریور- سنبله ١٣٨٩ سه روزنامه‌نگار در این کشور به قتل رسیده‌اند. اما خروج سربازان امریکایی در پایان ماه اگوست ٢٠١٠ بدون شک آغاز دور جدیدی است. امنیت شهروندان و به ویِژه روزنامه‌نگاران نیاید به خطر افتد.
سقوط در خلیج فارس

بحرین پس‌رفت داشته است و از رده ١١٩ به رده ١۴۴ سقوط کرده است. افزایش دستگیری و محاکمات وبلاگ‌نویسان و شهروند وب‌نگاران توضیح‌گر این امر است. سقوط مهم دیگر در منطقه کویت است که ٢٧ رده پس نشسته و در رده ٨٧ قرار گرفته است. سخت‌گیری‌های مقامات کویتی علیه وکیل وبلاگ‌نویس محمد عبدل قادر الجاسم و شکایت شخصیت‌های نزدیک به قدرت از وی در این باره نقش داشته است. این اقدامات با خواست اعلام شده مقامات کویتی در ساختن اولین دمکراسی خلیح فارس تناقض دارد.
در افغانستان ( رده ١۴٧) و پاکستان (رده ١۵١) گروهای مسلح اسلامی اصلی‌ترین مسئولیت را در عقب ماندن این دو کشور در رده بندی بر عهده دارند. عملیات انتحاری و گروگان گیری فعالیت روزنامه نگاری را بیش از پیش دشوار کرده است. اما دولت نیز در این باره بی تقصیر نیست با اقدام به دستگیری‌هایی که به گروگان‌گیری شباهت دارد روزنامه نگاران کنشگر مورد هدف قرار می‌گیرند.
کاهش مرگ خبرنگاران در مناطق جنگی

در سال میلادی ٢٠١٠ در سراسر جهان ۵٧ خبرنگار به هنگام انجام وظیفه خود کشته شده‌اند. سال گذشته این آمار ٧۶ نفر بود که نشانگر کاهشی ٢۵ درصدی است. تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده در مناطق جنگی در طی سال‌های گذشته کمتر شده است. نکته قابل ملاحضه این است که تشخیص هویت قاتلان در میان باند‌های مافیایی،نظامیان، گروه‌های مذهبی افراطی و دولت‌ها بیش از پیش دشوار شده است.
هیچ نقطه‌ای از جهان نیست که در آن روزنامه نگاری کشته نشده باشد

در سال میلادی ٢٠١٠ در ٢۵ کشور جهان خبرنگار کشته شده‌ است. از زمان انتشار بیلان سالانه‌ی گزارش‌گران بدون مرز تا امروز این نخستین بار است که در این تعداد کشور خبرنگار به قتل رسیده است. نزدیک به ٣٠ درصد خبرنگاران کشته شده در قاره آفریقا به قتل رسیده‌اند. ( در آنگولا، کامرون،نیجریه، اوگاندا، جمهوری دمکراتیک کنگو، سومالی که هفت کشور از ٢۵ کشور تشکیل دهنده قاره آفریقا هستند) اما آسیا با ٢٠ مورد قتل و پاکستان در صدر آن با ١١ روزنامه نگار کشته شده پر مرگ‌ترین قاره جهان است.
از زمان انتشار بیلان سالانه‌ی گزارش‌گران بدون مرز تا امروز و در میان ۶٧ کشوری که در آنها خبرنگاران به قتل رسیده‌اند، در تعداد اندکی از آنها چون افغانستان، کلمبیا، عراق، مکزیک، پاکستان، فلیپین، روسیه و سومالی هیچ تغییری چشم‌گیری به وجود نیامده است. در این کشورها می‌توان گفت فرهنگ خشونت علیه مطبوعات نهادینه شده است. سه کشور پرخشونت در طی ده سال گذشته افغانستان، عراق و مکزیک هستند. در پاکستان هرسال‌ چون سال پیش تکرار می‌شود، خبرنگاران که یا از سوی گروه‌های اسلامی مورد هدف قرار می‌گیرند و یا قربانی عملیات انتخاری می‌شوند، سنگین‌ترین هزینه را در سال گذشته پرداخت کرده‌اند.
اینترنت پناه نیست

گزارش‌گران بدون مرز به تحقیق در باره قتل وب‌نگار مصری خالد محمد سعید ادامه می دهد. وی پس از بازداشتش در یک کافی نت از سوی دو پلیس با لباسی شخصی در خیابان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به قتل رسید. بنا بر اطلاعاتی که منتشر شده است وی در انتشار ویدئویی از دخالت ماموران پلیس در پخش مواد مخدر دست داشته است. پزشکی قانونی علت مرگ وی را زیاده روی در استفاده از موارد مخدر اعلام کرده است. اما عکس‌های منتشر شده از پیکر او این امر را رد می کنند و تائید کننده قتل به وسیله ضرب و شتم هستند.
آمار وب‌نگاران دستگیر شده نسبت به سال گذشته به شکل نسبی ثابت مانده است. این امر نشانگر عادی شدن سرکوب وب‌نگاران و سانسور اینترنت است. مسدودسازی سایت‌ها دیگر امری تابو نیست، سانسور اشکال دیگری را نیز به خود گرفته است : تبلیغ سیاسی یک طرفه و تهاجمی و استفاده بیشتر از حملات سایبری برای به سکوت وادار کردن کاربران معترض. نکته مهم دیگر این است که سانسور فقط از سوی دولت‌های سرکوبگر اعمال نمی‌شود و می‌تواند از سوی دمکراسی‌ها با وضع قوانین محدود کننده نیز بکار گرفته شود.
تبعید : اخرین شانس

در برابر خشونت و سرکوب، بسیاری از حرفه‌کاران رسانه‌ها مجبور به ترک کشور خود شده‌اند. در سال گذشته ١٢٧ روزنامه‌نگار از ٢٣ کشور جهان مجبور به ترک کشور خود شده‌اند. برای دومین سال متوالی ایران با ٣٠ روزنامه‌نگار تبعیدی بیشترین تعداد فرار روزنامه‌نگاران را به خود اختصاص داده است. آفریقای مرکز نیز از خبرنگاران خالی می‌شود. نزدیک به ١۵ روزنامه‌نگار اتیوپیایی و سومالیایی در سال گذشته کشور خود را ترک کرده‌اند. تبعید اجباری ١٨ روزنامه‌نگار زندانی کوبایی به اسپانیا از جمله وقایع مهم سال ٢٠١٠ بود. این روزنامه‌نگاران از سال ٢٠٠٣ در زندان بسر می‌بردند.
توضیح : گزارشگران بدون مرز برای ارائه این بیلان همچون سالهای گذشته مواردی را برشمرده است که رابطه میان حرفه‌ی قربانی با حادثه برای سازمان یا کاملا و یا با احتمال نزدیک به یقین مشخص شده است. این آمار مبتنی بر مواردی است که گزارش‌گران بدون مرز از آنها مطلع شده و مواردی را که قربانیان برای حفظ امنیت خود خواهان افشای آن از سوی خود و یا ما نبوده اند خوداری کرده است.

 


 


ندای سبز آزادی: خانواده نازنین خسروانی ، روزنامه نگار زندانی امروز با او در زندان اوین دیدار کردند.
به گزارش کلمه، این اولین ملاقات خانواده این روزنامه نگار بعد از نزدیک به دو ماه بازداشتش بوده است . این ملاقات به صورت کابینی انجام شد .
خانواده نازنین خسروانی حال روحی وی را بسیار مناسب توصیف می کنند. نازنین در این ملاقات به خانواده اش گفته است که از روز ۲۸ آذر تاکنون جلسه بازجویی نداشته است و در سلولی همراه با زندانی دیگری نگهداری می شود .
با توجه به اتمام بازجویی های خسروانی، نگه داری وی در زندان غیرقانونی است و طبق قانون وی حداقل تا زمان برگزاری دادگاهش باید با قرار وثیقه یا کفالت ازاد شود.
وی در این ملاقات به خانواده اش گفته است :«هوای زندان به شدت سرد است اما ماموران زندان از دادن لباس گرم به او خودداری می کنند .»
او همچنین تاکید کرد که دارهای قلب او به صورت مستمر به او داده نمی شود . موضوعی که موجب اعتراض نازنین شده و آن را به پزشک زندان نیز انتقال داده است . او همچنین گفته است که یک بار دادستان تهران در زندان اوین به ملاقات او رفته و برخوردش کاملا خوب بوده است .
او همچنین به خانواده اش گفته است که هیچ یک از اتهامات اش را نپذیرفته و رسیدگی به آنها را به جلسه دادگاه موکول کرده است .
نازنین خسروانی ، روزنامه نگار نزدیک به دوماه پیش در منزل پدری اش بازداشت شد. او با تعدادی از روزنامه های اصلاح طلب همکاری داشت

 


 


ندای سبز آزادی: معاون استاندار تهران اعلام کرد که نرخ کرایه تاکسی‌ها و آژانس‌ها از امروز – نهم دی ماه – بر اساس ابلاغیه وزارت کشور افزایش می‌یابد.
به گزارش فارس، محمدرضا محمودی با اشاره به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها و آژانس‌ها پس از آغاز اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در راستای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، اظهار داشت: در اجرای هر چه بهتر قانون هدفمندی یارانه‌ها و با توجه به اینکه تاکسی‌داران و آژانس‌داران شهرها متقاضی افزایش نرخ بودند و همچنین با توجه به اینکه نرخ بنزین افزایش پیدا کرده، وزارت کشور ابلاغ کرد که تمام تاکسی‌ها و آژانس‌داران در شهرهای‌های استان تهران و شهر تهران از امروز می‌توانند حداکثر سقف مجازی را که از سوی این وزارتخانه برای افزایش نرخ کرایه‌ها ابلاغ شده بود را اعمال کنند.
وی افزود: بر این اساس تمام تاکسی‌ها و آژانس‌ها در داخل شهر تهران حداکثر ۱۵ درصد مجاز به افزایش نرخ کرایه هستند و سایر شهرهای‌ استان تهران نیز حداکثر ۲۰ درصد می‌توانند افزایش نرخ کرایه داشته باشند.
به گفته وی، از امروز پنج‌شنبه ۹ دی‌ماه ۱۳۸۸ نرخ کرایه تمام تاکسی‌ها و آژانس‌های شهر تهران با توجه به ابلاغیه وزارت کشور افزایش خواهد یافت.

 


 


ندای سبز آزادی: فرمانده یگان حفاظت جنگلهای استان مازندران با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا پایان آذر ۱۷۰ فقره آتش سوزی در ‏جنگلهای این استان رخ داده است گفت: آتش سوزی جنگلهای بهشهر در محدوده ای به مساحت ۵ ‏هکتاری شعله ور شده است.
به گزارش مهر، سرهنگ عبدالله سیار ‏روز پنج شنبه در نشست خبری با خبرنگاران اعزامی به جنگلهای شمال کشور گفت: ۲۲۸ هکتار از ۱۷۰ فقره آتش سوزی در جنگلها صورت گرفته است. ۱۳۶ هکتار مرتع آتش گرفته است که علت ۹۵ درصد این آتش سوزیها عدم بارندگی، نبود رطوبت و وجود برگها در کف جنگل است.
وی همچنین به عوامل انسانی مثل فعالیت چوپانها، شکارچیان، دامداران اشاره کرد و افزود: ۹۵ درصد این آتش سوزیها سطحی بوده و تنها ۵ درصد آتش سوزیها درختان ایستاده و تنومند را طعمه خود کرده است.
سیار با تاکید بر اینکه نبود بارندگی در ۳۵ سال اخیر بی سابقه بوده است اضافه کرد: با هماهنگی مدیریت بحران استان و با حضور به موقع در محل حریق آتش سوزیها تا امروز مهار شده است.
وی افزود: در ماه گذشته ۸۶ فقره آتش سوزی در مازندران رخ داد که ۱۹۱ هکتار جنگل را طعمه خود کرده است و در این مدت آتش سوزی تنها یک بار از بالگرد استفاده شده چرا که استان هنوز نتوانسته بالگردی را به خدمت بگیرد و تنها نیروهای انسانی اقدام به خاموش کردن آتش می کنند.
سیار با تاکید بر اینکه پایگاه حفاظت از جنگل نیاز ضروری مازندران است اظهار داشت: تجوز امکانات حفاظتی، پد فرودگاه ها و امکانات حفاظتی در مازندران احساس می شود. چرا که در این مدت مردم روستاهای مختلف در حین مهار آتش آسیب دیده اند و در طول آتش سوزیهای اخیر ۱۰ نفر زخمی شدند که ۸ نفر از آنها اهالی روستاهای جنگلی هستند.
وی با تاکید بر اینکه نیاز به عزمی ملی برای کنترل و مهار آتش سوزی های جنگل های شمال وجود دارد گفت: جنگل های هیرکانی از هیرکن کشور آذربایجان تا گله داغی بجنورد ادامه دارد و این خط ۸۰۰ کیلومتری بهترین درختان پهن برگ و صنعتی جهان هستند که ۹۸ درصد آن در ایران واقع است.
سیار با اشاره به قدمت جنگلها تاکید کرد: جنگلهای هیرکانی از ۲٫۵ میلیون سال تا ۶۰ میلیون سال قدمت دارند و از کل جنگلهای شمال یک میلیون و یکصد هزار هکتار آن در استان مازندران واقع است که ۵۶ درصد از جنگلهای شمال را شامل می شود.
وی با اشاره به برآورد ۱۲ میلیارد تومان خسارت برای آتش سوزی جنگلهای شمال گفت: ۹۵ درصد آتش سوزیها سطحی بوده و برگهای سطح جنگل سوخته اند و این خسارت تنها برای ۵ درصد درختان، نهالها، فرسایش خاک عوامل زیست محیطی و آلودگی هوا را شامل می شود.

 


 


ندای سبز آزادی: در پنج سال گذشته، یعنی دوره‌ای که احمدی نژاد رئیس دولت بوده، حجم پول چاپ‌شده، چهار برابر کل تاریخ ریال (تا سال ۸۳) بوده، پایه پولی کشور نیز از ۸۴ تا ۸۸ سه برابر شده و نقدینگی هم در این مدت ۱۷۰ درصد افزایش داشته است!
این واقعیت‌ها را گزارش‌های آماری بانک مرکزی ارائه می‌دهند. این آمارها را سایت آینده منتشر کرده و در گزارشی پرسیده است: حجم باورنکردنی پول چاپ شده در ۵ سال گذشته موجب شده است تا این پرسش به وجود آید که این همه پول برای چه چاپ شده است؟
به گزارش کلمه، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۸۹ نیز میزان چاپ پول با همین شتاب وبلکه بیشتر رشد داشته باشد؛ چرا که برخی کارشناسان معتقدند دولت در فرایند توزیع یارانه‌های نقدی از اجرای قانون هدفمندی تخلف کرده و پرداخت یارانه‌های نقدی پیش از حذف یارانه‌ها را می‌توان ناشی از چاپ پول دانست؛ اتفاقی که تبعات تورمی ناگواری خواهد داشت.
بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی که در آینده منعکس شده، حجم اسکناس چاپ شده از آغاز تاریخ شکل گیری ریال به عنوان واحد رسمی پول کشور، تا سال ۱۳۸۴ تنها ۵ هزار میلیارد تومان بوده است. اما در طول ۴ سال گذشته، این رقم به عدد باورنکردنی ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده و این به معنای آن است که در طول ۴ سال از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸، ۴ برابر کل تاریخ ریال پول چاپ شده است.

 

میزان اسکناس و مسکوک منتشرشده در سال ۸۲ نیز ۳۸۰۰ و میزان آن در سال ۸۳ نیز ۴۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. اما نکته جالب این که در همین ۴ سال هم بیشترین شتاب مربوط به سال ۸۷ است که ناگهان پول چاپ شده در کشور ۱۳۲ درصد افزایش یافته و بیش از ۲ برابر شده است.(لازم به ذکر است اعداد داخل پرانتز در گزارش رسمی بانک مرکزی، میزان رشد نسبت به سال قبل را نشان می دهد.)

پایه پولی کشور نیز از رقم ۲۲۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۸۴ به رقم ۶۰۳ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۸۸ رسیده که تقریبا ۳ برابر شده است. همین افزایش را در نقدینگی نیز مشاهده می کنیم، به نحوی که نقدینگی از ۹۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۸۴ به رقم ۲۴۶ هزار میلیارد تومان در ۳ ماهه اول سال ۱۳۸۹ می رسد. یعنی نقدینگی نیز افزایش ۱۷۰ درصدی را تنها ظرف ۴ سال شاهد بوده است.

 


 


ندای سبز آزادی: رفیع پیتس فیلمساز فرانسوی‌– ایرانی درخواست کرد صنعت سینما برای اعتراض به حکمی که علیه جعفر پناهی صادر شده، دست به اعتصاب سراسری بزند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رفیع پیتس درخواست کرده این اعتصاب سمبلیک در روز یازدهم فوریه و مقارن با روز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، از ساعت سه بعدازظهر به مدت دو ساعت در سرتاسر جهان انجام شود.
وی اعلام کرده که این اقدام همدردی و حمایت، برای دفاع از جعفر پناهی و محمد رسول اف، دو فیلمساز ایرانی است که با احکام قضایی شدیدی روبرو شده‌اند.
پیتس، سازنده فیلم‌هایی چون «صنم»، « زمستان است» و«فصل پنجم» است و برخی از فیلم‌های او در جشنواره فیلم فجر ایران شرکت داده شده و در ایران هم به نمایش درآمده است.
دادگاه انقلاب تهران جعفر پناهی را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلمنامه و مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه محکوم کرده ‌است.
محمد رسول‌اف، دیگر کارگردان سینمای ایران نیز به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس محکوم شده ‌است.

 


 


ندای سبز آزادی: جمعی از هنرمندان ، روزنامه نگاران ، مترجمین و نویسندگان و فعالان رسانه ای در حمایت از جعفر پناهی و محمد رسول اف فیلمسازانی که به تازگی در دادگاه به زندان و محرومیت از فعالیت های هنری محکوم شده اند ، اقدام به انتشار بیانیه ای کردند . در این بیانیه آمده است " آنچه امروز بر جعفر پناهی و محمد رسول اف می رود امری فراتر از به صلابه کشیدن هنر و َهنرمندان مستقل، که بر جای گذاشتن لکه ایست که می ترسیم هیچ بارانی یارای شستنش را نداشته باشد."
این گروه اعلام کردند همراهانی که علاقمند به امضای بیانیه هستند می توانند از طریق پست الکترونیکی این گروه اقدام نمایند . "sponsorsjafarpanahi@gmail.com "

به گزارش امروز متن کامل بیانیه به شرح ذیل است:

هنر پدیده ایست برآمده از دل جامعه و سرنوشت هنر و هنرمندان در هر عصری بیانگر کامل شرایط اجتماعی آن دوران تلقی خواهد شد که به گواه تاریخ فرخی یزدی ها با لبان دوخته سرود آزادیشان را جاودانه کردند و قلندران بی هنر به حضیض ذلت فرو افتادند.
آنچه امروز بر جعفر پناهی و محمد رسول اف می رود امری فراتر از به صلابه کشیدن هنر و َهنرمندان مستقل، که بر جای گذاشتن لکه ایست که می ترسیم هیچ بارانی یارای شستنش را نداشته باشد.
ما امضاء کنندگان این بیانیه با تاکید بر نقش هنرمندان مستقل و متعهد به عنوان نشانه های اصلی حیات فرهنگی-اجتماعی هر کشور، دلسوزانه می خواهیم تا ضمن نقض بی قید و شرط این احکام ، این رویه ناصواب برچیده شود.

قلندران حقیقت به نیم جو نخرند
قبای اطلس آنکس که از هنر عاریست

امضا کنندگان :
1. آدینه سمنانی
2. آرزو عابدینی
3. آرش حسینی پژوه
4. آرش غفوری
5. آرش نراقی
6. آریا آرام نژاد
7. آزاده اسدی
8. آزاده دواچی
9. آزاده رضایی
10. آسیه امینی
11. آسیه باکری
12. آیدا قجر
13. احسان امینی
14. احمد پورنجاتی
15. اردشیر زارع زاده
16. اردوان اصحابی
17. اردوان طاهری
18. اسفندیار منفرد زاده
19. الهام حدیثی
20. امید ایرانمهر
21. امیر حسین گنج یخش
22. امیر وارسته حیدری
23. اکبر عطری
24. ایلیا جزایری
25. بهاره مهرجوئی
26. بهارک اعتمادی
27. بهرام رفیعی
28. پروین اردلان
29. پریسا کاکایی
30. پگاه احمدی
31. پیام فتوحیه
32. ترانه خداداد
33. ترنگ عابدیان
34. جمال رحمتی
35. جواد یحیوی
36. حسن زارع زاده اردشیر
37. حسن سربخشیان
38. حسین خندان
39. حسین زمان
40. حسین علوی
41. حسین محسنی
42. حمید جعفری
43. حنیف مزروعی
44. داریوش طهماسبی
45. راحیل مرشدی
46. رادین صالحی کنی
47. رجبعلی مزروعی
48. رضا سیاووشی
49. رضا صدیق
50. روجا نجفی
51. روح الله شهسوار
52. روزبه میر ابراهیمی
53. سامان زمانزاده
54. سامناک آقایی
55. سایه بیرنگی
56. سعید ولدبیگی
57. سولماز ایکدر
58. سید مرتضی میری
59. شادی شبیه خانی
60. شاهین شهبازی
61. شاهین نجفی
62. شاهین نوربخش
63. شبنم آذر
64. شمیم بهنژاد
65. شهاب عمو پور
66. شهرام رفیع زاده
67. شهیار قنبری
68. شکوفه منتظری
69. صبا واصفی
70. عظیما ستاری
71. علی افشاری
72. علی چکاو
73. علی فاتحی
74. علی هنری
75. علیرضا رییسی
76. علیرضا مصاحب
77. فاطمه چهل امیرانی(همسر شهید حمید باکری)
78. فرزانه بذرپور
79. فرشته قاضی
80. فریبا داودی مهاجر
81. فرید حائری نژاد
82. فرید صلواتی
83. لاله جولایی
84. لیلی گله داران
85. مانا نیستانی
86. ماندانا بهروزی
87. محبوبه عباسقلیزاده
88. محسن عمادی
89. محمد برزنجه
90. محمد حسین قدیانی
91. محی محسنی
92. مرتضی اصلاحچی
93. مریم آموسا
94. مریم امامی راد
95. مزدک موسوی
96. مسعود میرطاهری
97. مسیح علینژاد
98. مصطفی خسروی
99. مهدیه صدرنژاد
100. مهران براتی
101. مهرداد مشایخی
102. مهسا ظهیری
103. میترا خلعتبری
104. نازنین جلیلیان
105. نعیمه نظام دوست
106. نیلوفر بیضایی
107. هانیه بختیار
108. هدیه تهرانی
109. ویدا سمیعی
110. کامران ملک مطیعی
111. کوروش صحتی
112. کیان امانی
113. کیانوش سنجری

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته