-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

Latest News from 30Mail for 12/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



1389/10/8

 

گزارش خبری
دیپلماسی ایرانی

پس از آن که خبرى درباره مرگ على‌رضا عسگرى معاون اسبق وزير دفاع در رسانه‌هاى غربى و اسرائيلى منتشر شد، تحليل‌هاى جارى درباره مسائل خاورميانه به خصوص موضوع ايران، بوى باروت به خود گرفته است. به خصوص اين که روزنامه انگليسى ديلى‌تلگراف نيز خبر داد که دولت بريتانيا از اتباعش خواسته از سفرهاى غير ضرورى به کشورهاى عرب حاشيه خليج فارس اجتناب کنند و به نيروهاى خود در کشورهاى اين منطقه دستور داده است که هر گونه همکارى لازم براى صيانت از اتباع اين کشور در خاورميانه را انجام دهند. وزارت امور خارجه بريتانيا هدف از اين کار را احتمال بروز حمله نظامى به ايران اعلام کرده است.

روز چهارشنبه کاظم جلالى، نماينده و عضو کميسيون امنيتى ملى مجلس در گفت‌وگو با خبرگزارى مهر خبر درگذشت عسگرى را تاييد کرد و از وزارت امور خارجه خواست که عليه ربايندگان او در مجامع بين‌المللى شکايت کند. اعظم عسگرى، خواهر على‌رضا عسگرى نيز در گفت‌وگو با اين خبرگزارى خبر مرگ برادرش را تکذيب کرده و گفته است، انتشار اين خبر واکنش عجولانه اسرائيل در برابر اعدام جاسوس موساد در ايران بوده است.  

خبر درگذشت عسگرى را نخستين بار ريچارد سيلورشتاين، روزنامه‌نگار يهودى امريکايى در وب‌سايت شخصى‌اش منتشر کرد. وى که در روزنامه‌هاى گاردين و لس‌آنجلس تايمز نيز يادداشت مى‌نويسد، در گزارش خود که سه‌شنبه 28 دسامبر منتشر شده، مى‌نويسد که يک منبع نزديک به ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل به او گفته که زندانى "X" که اشاره به عسگرى است و در زمان محمد خاتمى، رئيس جمهورى سابق ايران معاون وزير دفاع بوده، هفته گذشته در داخل يکى از زندان‌هاى اسرائيل خودکشى کرده است!

وى به سيلورشتاين تاکيد کرده است که عسگرى به هيچ وجه کشته نشده و خود دست به خودکشى زده است.

پيش از اين اسرائيل گاه‌به‌گاه اطلاعات عجيب و غريبى را از عسگرى منتشر مى‌کرد که نشان مى‌داد وى يک سرى اطلاعات سرى به اسرائيلى‌ها داده است. اسرائيلى‌ها اين گونه وانمود مى‌کردند که وى به اختيار خود به کشور ديگرى پناهنده شده در حالى که جمهورى اسلامى ايران و خانواده عسگرى بر اساس اسناد بسيارى که در اختيار دارند، ثابت کرده‌اند که عسگرى توسط عوامل اسرائيل از ترکيه ربوده شده و به خاک اين رژيم انتقال يافته است.

سيلورشتاين جزئيات بيشترى در اين زمينه نمى‌دهد ولى روزنامه هاآرتص، چاپ اسرائيل اطلاعات بيشترى درباره مرگ عسگرى منتشر کرده و مى‌نويسد وى به صورت کاملا سرى بازداشت شده بود و اکنون تحقيق بر سر اين که آيا عوامل دولتى‌ در مرگ وى دخالت داشته يا خير آغاز شده است.

سيلوراشتاين اگر چه از ارائه اطلاعات بيشتر حذر مى‌کند ولى مى‌نويسد که دلايلى وجود دارد که نشان مى‌دهد موساد عسگرى را ربوده و در آخر او را کشته است. وى استدلال مى‌کند که رسانه‌هاى اسرائيلى تلاش مى‌کردند اين گونه وانمود کنند که عسگرى در ويرجينياى امريکا است و براى خود زندگى خوبى را مهيا کرده ولى ناگهان اخبارى منتشر مى‌شود مبنى بر اين که وى در اسرائيل است و در زندان‌هاى اين رژيم به سر مى‌برد. در آخر هم خبر مرگ او به بيرون درز مى‌کند. اين موضوع باعث تيرگى روابط اسرائيل با ترکيه نيز شده است چرا که عسگرى در خاک ترکيه ناپديد شده و اسرائيل هم هيچ تمايلى به ارائه اطلاعات بيشتر در اين زمينه ندارد.

وى همچنين نسبت به خودکشى عسگرى ابراز ترديد مى‌کند و مى‌نويسد که اسرائيل بر سر مرگ محمود المبحوح، يکى از رهبران حماس که به طرز مشکوکى در دبى ترور شد نيز مى‌گفت، وى بر اثر سکته قلبى در گذشته است ولى بعدا ثابت شد که عوامل اسرائيل او را ترور کرده‌اند.

روزنامه العرب چاپ لندن نيز در گزارشى در اين زمينه مى‌نويسد که گزارش‌هايى وجود دارد که نشان مى‌دهد عسگرى توسط سازمان امنيت آلمان در سال 2007 ربوده شده و تحويل موساد شده است.

روزنامه واشنگتن پست نيز مدعى شد که عسگرى اطلاعات سرى‌اى را درباره حزب‌الله و رابطه‌اش با ايران و همچنان روابط ايران با جهاد اسلامى، جيش المهدى و سازمان بدر در عراق در اختيار دستگاه‌هاى امنيتى اسرائيل و امريکا قرار داده است.

روزنامه يديعوت احرونوت نيز مدعى شد، عسگرى اطلاعات فوق‌العاده سرى‌اى را درباره غنى‌سازى اورانيوم و چگونگى استفاده ليزر و مواد شيميايى براى توليد سلاح در نطنز در اختيار محققان امريکايى گذاشته است. اين روزنامه همچنين مى‌نويسد، اين اطلاعات عسگرى درباره برنامه‌هاى هسته‌اى سوريه با همکارى کره شمالى بود که اسرائيل دريافت که دمشق به دنبال راه‌اندازى تاسيسات هسته‌اى در منطقه الکبر در شرق سوريه است و در سال 2008 اقدام به بمباران آن کرد. همچنين گفته مى‌شود که عسگرى "شاهد بزرگ" دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى بوده و قرار بوده در اين دادگاه نيز حاضر شود. منابع آگاه مى‌گويند اخيرا در سفر يکى از مقام‌هاى ارشد خارجى به ايران اين خبر به اطلاع مقام‌هاى ارشد ايرانى نيز رسيد.

روزنامه ديلى تلگراف، جدا شدن يا بهتر است بگوييم ربودن عسگرى از ايران را در راستاى طرح "جداسازى نخبگان" که سازمان امنيت امريکا سى‌آى‌اى چند سالى است طراحى کرده، دانسته است.

از سوى ديگر اين روزنامه در گزارش جداگانه‌اى نوشته است که ديويد کامرون، نخست‌وزير بريتانيا پس از دريافت اطلاعات فورى درباره طرح‌هاى نظامى بريتانيا در منطقه خليج فارس که در ماه مى گذشته تهيه شده، دستور داده که هماهنگى‌هاى نظامى تازه‌اى با کشورهاى متخاصم با ايران به ويژه امارات متحده عربى صورت گيرد تا در صورت وقوع حمله نظامى عليه ايران که در حال طراحى است، آمادگى‌هاى لازم وجود داشته باشد.

اين گزارش همچنين مى‌نويسد که ناوهاى نيروى دريايى سلطنتى بريتانيا به همراه ناوهاى امريکايى و فرانسوى در حال برگزارى مانورهاى منظمى در خليج فارس هستند که در صورت عملى شدن تهديد ايران مبنى بر بستن تنگه استراتژيک هرمز آماده هر گونه جنگى با ايران باشند.

دولت بريتانيا همچنين از اتباع خود خواسته در صورت بروز جنگ در ايران نسبت به حفظ جان خود کوشا باشند. سفارت‌خانه‌هاى بريتانيا در امارات متحده عربى و ديگر کشورهاى حاشيه خليج فارس موظف شده‌اند که نهايت همکارى را با اتباع بريتانيايى داشته باشند.

در همين رابطه وليعهد ابوظبى به ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس فشار مى‌آورد که دولت بريتانيا معاهده تازه‌اى را با امارات متحده عربى براى تقويت نظامى اين کشور امضا کند. پيش‌بينى مى‌شود اين معاهده در نيمه اول سال 2011 در سفر نخست‌وزير انگليس به ابوظبى امضا شود. ابوظبى از لندن خواسته است در صورت بروز هر جنگى دولت بريتانيا تعهد دهد که از زيرساخت‌ها و تاسيسات زيربنايى امارات مراقبت کامل کند. وليعهد ابوظبى همچنين گفته است که امارات متحده عربى خود به تنهايى مسئوليت حفظ جان و امنيت اتباع خارجى به خصوص بريتانيايى در امارات را متقبل مى‌شود. نزديک به 70 درصد از جمعيت امارات متحده عربى را اتباع خارجى تشکيل مى‌دهند.   

 


 


1389/10/8

هند در همسویی با تحریم‌های ایالات متحده و برای جلوگیری از قرار گرفتن شرکت‌هایش در فهرست سیاه خزانه‌داری آمریکا، معاملات شرکت‌های هندی با ایران از طریق اتاق پایاپای را ممنوع کرده است.

به گزارش وال استریت جورنال، بانک مرکزی هند شرکت‌های این کشور را از انجام معاملات تجاری و مالی به واسطه اتحادیه پایاپای آسیایی، که به عنوان واسطه معاملاتی عمل می‌کند، را منع کرده است.

هند پیش از این نیز بدون اشاره مستقیم به جمهوری اسلامی، اعلام کرده بود که واردات نفت و گاز به هند نمی‌تواند از طریق این اتحادیه صورت بگیرد و این در حالی است که ایران تنها صادر کننده بزرگ نفت خام به هند است که معاملات نفتی خود با این کشور را از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی انجام می‌دهد.

استوارت لوی، معاون وزیر امور خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای تلاش هند برای کنار گذاشتن اینگونه معاملات با ایران را «اقدامی مهم» خواند.

اتحادیه پایاپای آسیایی که در سال 1974 برای تسهیل معاملات در آسیای جنوبی، از سوی سازمان ملل تأسیس شده تا کنون از اظهار نظر در مورد این تصمیم هند خودداری کرده‌ است.

بر اساس آمار منتشر شده در وبسایت اتحادیه پایاپای آسیایی، معاملات ایران در ماه نوامبر از طریق این اتحادیه 900 میلیون دلار بوده که نزدیک به 800 میلیون دلار از این مبلغ حاصل معامله بh هند است.

این اقدام هند در حالیست که دولت ایران در زمستان سال 1388 به شرکت‌های هندی توصیه کرده بود تا برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی به معامله بپردازند.

دولت آمريکا پیش از این اعلام کرده بود، علاوه بر اعمال شدید محدوديت بر معامله با صنايع نفت و گاز ايران، آن‌دسته از شرکت‌های خارجی و چند مليتی را که در زمينه فروش بنزين با ايران معامله کنند مورد مجازات اقتصادی قرار می‌دهد.

منبع: رادیو فردا

پیشینه:

اتحادیه اروپا «صنعت نفت و گاز» ایران را تحریم کرد

خروج بزرگترین شرکت خدمات نفتی جهان از بازار ایران

بحران اقتصادی و عقب‌ماندگی صنعت نفت و گاز در نتیجه چند دهه تحریم


 


1389/10/8

موشه یالون، وزیر امور استراتژیک اسرائیل می گوید که زمان دستیابی ایران به بمب اتمی طولانی تر شده و ممکن است یک تا سه سال طول بکشد.

آقای یالون روز چهارشنبه ۲۹ دسامبر، در گفتگویی با رادیو دولتی اسرائیل گفت که بروز برخی مشکلات فنی موجب شده است که ایران بر خلاف برآوردهای قبلی اسرائیل و چند کشور غربی، تاکنون به سلاح اتمی دست پیدا نکند.

او با این حال تاکید کرد که ایران در حال حاضر دانش لازم برای ساخت چنین سلاح هایی را دارد و تنها به زمان بیشتری نیاز دارد تا به مواد مورد نیاز برای ساخت یک بمب دست یابد.

این وزیر کابینه اسرائیل به «مشکلاتی» که در حال حاضر برنامه هسته ای ایران با آن دست و پنجه نرم می کند اشاره ای نکرد.

پیش از این هم مقام های اسرائیلی چندین بار پیش بینی هایی را در مورد زمان احتمالی دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی مطرح کرده و در مورد عواقب آن هشدار داده بودند.

منبع: رادیو فردا و بی‌بی‌سی

 


 


در سالگرد حمله لباس‌شخصی‌ها به مسجد قبا و بیت این مرجع تقلید
1389/10/8

یک روز پس از انتقادات صریح آیت‌الله سید علی‌محمد دستغیب از وضع موجود و افشای نارضایتی قاطبه مراجع از این وضعیت، سایت صبح امید خبر داده که چند تن از شاگردان وی به علت دفاع از مسجد در برابر حملات افراد لباس شخصی، با حکم دادگاه ویژه روحانیت، محکوم به زندان و نفی بلد شدند.

به گزارش صبح امید «حجت‌السلام کریمی، جانباز قطع پا و مسئول پایگاه فرهنگی مسجد قبا، حجت‌الاسلام خوبیاری، پاسدار و رزمنده سالهای دفاع مقدس و یکی از مسئولین دفتر حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب، و نیز حجت‌السلام ذاکری، برادرزاده شهید سید جعفر ذاکری و عضو فعال مسجد قبا، به دو سال حبس تعزیری، چهار سال نفی بلد و ۱۰ سال ممنوعیت از فعالیت فرهنگی محکوم شدند.»

این حکم در حالی صادر می‌شود که «محمدباقر ولدان، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس و عامل اصلی به آتش کشیدن مسجد و حمله به بیت آیت‌الله دستغیب، به ۷۴ ضربه شلاق، پنج ماه زندان و سه سال تبعید از فارس محکوم شده است.»

سایت حدیث سرو نیز در سالگرد حمله خشونت‌بار عوامل شبه نظامی به مسجد قبا و خانه آیت‌الله دستغیب، گزارشی تفصیلی از حملات سال گذشته به مسجد قبای شیراز را به همراه عکس و مستندات منتشر کرده است.(+)

در گزارش سایت حدیث سرو که به هواداران آیت‌الله دستغیب تعلق دارد، آمده: «مهاجمین با برنامه ریزی قبلی و بسیج نیروهای شبه نظامی، تظاهرات روز سه شنبه هشتم دی ماه در اعتراض به وقایع روز عاشورای سال ۸۸ را وسیله‌ای قرار داده و به مسجد قبا حمله کردند و در حضور مسئولین نظامی- انتظامی، اقدام به تخریب و هتک حیثیت نمودند.»

این گزارش در ادامه نوشته: «هتاکان خیره سر، به همین اندازه بسنده نکرده و در اقدامی تأسف بار منزل مسکونی حضرت آیت الله دستغیب را نیز مورد حمله قرار دادند.»

پایان گزارش سایت حدیث سرو نیز به شرح ماجرای حمله دوم به این مسجد در روز قدس امسال و مسائل دیگر پرداخته که مشروح آن همراه با عکس‌ها در این نشانی در دسترس است.

منبع: صبح امید، حدیث سرو


 


1389/10/8

سری چهارم آتش سوزی در جنگل‌های گلستان با آتش‌سوزی در مناطق جنگلی حوزه شهرستان مینودشت در شرق این استان آغاز شده است.

رسول حسام، مدیر کل ستاد حوادث غیرمترقبه گلستان با تائید این خبر و بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: «آتش سوزی بصورت نقطه ای در برخی مناطق گزارش شده است.»

این آتش‌‏سوزی‌ها در بخش‌‏هایی از جنگل‌های پارک ملی گلستان از 26 آبان در مینودشت آغاز شده بود و مرحله دوم آن از چهارم آذر در جنگل‌های علی آبادکتول، رامیان و گرگان آغاز شد و به سمت ارتفاعات گسترش یافت.
 
این در حالیست که آتش‌هاي پراكنده ساير نقاط عرصه سبز شمال ایران مانند ساري، گلوگاه و قائم‌شهر در استان مازندران و درفک و سراوان، املش دشت و ارتفاعات ديلمان در استان گيلان را نیز بي‌نصيب نگذاشته است.
 
کارشناسان «عامل انساني و رفتار بي‌ملاحظه توريسم و گردشگر» را از عوامل اصلی آتش سوزی در این جنگل‌ها میدانند.
 
منبع: مهر
 
پیشینه:

 


1389/10/8

هوای تهران علیرغم آغاز زمستان بار دیگر به مرز هشدار رسیده و در برخی نقاط از مرز هشدار نیز عبور كرده و به اضطرار رسیده است.

بنابر اعلام مركز هماهنگی و اطلاع‌رسانی آلودگی هوا (مهار) براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق كمتر از 2/5 میكرون فراتر از حد مجاز و شاخص كیفیت هوای تهران هم‌اكنون در شرایط هشدار است.

بنا بر این گزارش، ایستگاه‌های شهرداری منطقه 16 و منطقه 19 به لحاظ آلاینده‌های ذرات معلق كمتر از 10 میكرون در شرایط اضطرار قرار دارند.

مهار توصیه می‌كند بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و كودكان از فعالیت‌های طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب نموده و بقیه افراد فعالیت‌های طولانی و سنگین خود را در فضای باز كاهش دهند.

به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس «در اثر آلودگی هوایی که در کشور بوجود آمده، حداقل 4هزار نفر در اثر این آلودگی جان خود را از دست داده‌اند.»

حسینعلی شهریاری منشا آلودگی هوا را وسایل نقلیه دانست و گفت: «22درصد آلودگی به خاطر کارخانه‌هاست و همچنین پالایشگاه نفت تهران نیز 6 درصد در آلودگی هوای تهران دخیل می‌باشد.»

نماینده زاهدان با تایید این که «بنزینی که در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود می‌تواند در آلودگی هوا نقش داشته باشد» تصریح کرد: «در اثر آلودگی هوا بیماریهایی همچون کند ذهنی، سردرد، زود عصبانی شدن، کاهش توان افزاد و بیماری‌های سرطانی افراد جامعه را تهدید می‌کند.»

منبع: ایلنا، اکونیوز
 


 


1389/10/8

احمد غلامی سردبیر روزنامه شرق و علی خدابخش، سرمایه گذار این روزنامه پس از نزدیک به بیست روز بازداشت امروز با تودیع وثیقه ده میلیون تومانی از زندان آزاد شدند.

این دو نفر روز سه شنبه ۱۶ آذرماه، با یورش نیروهای لباس شخصی به دفتر به روزنامه شرق به همراه فرزانه روستایی، دبیر گروه بین الملل و کیوان مهرگان، دبیر سرویس سیاسی این روزنامه بازداشت شدند.

در آن روز نیروهای لباس شخصی موبایل تمام خبرنگاران و روزنامه نگاران این روزنامه مورد تفتیش قرار دادند و پس از بازرسی تحریریه، چهار شخص مذکور را با خود بردند.

بر اساس این گزارش کیوان مهرگان و فرزانه روستای همچنان در بازداشت به سر می برند.

منبع: جرس
 


 


زهرا رهنورد در دیدار با خانواده عرب سرخی:
1389/10/8

زهرا رهنورد، فعال حقوق زنان و استاد دانشگاه عصر دوشنبه به دیدار خانواده ی عرب سرخی رفته و ضمن ابراز تاسف از بازگرداندن فیض الله عرب سرخی به اوین، انزجار خود را از بازداشت بی دلیل فاطمه عرب سرخی اعلام کرد.

زهرا رهنورد در این دیدار خانواده ی عرب سرخی را یکی از شاخص ترین خانواده‌های زندانیان سیاسی ایران خواند که «سوابق انقلابی، حضور در جبهه‌ی جنگ و متعلق بودن به خانواده‌ی شهدا در پرونده‌ی آنان، فقط بخشی از آن است و حالا ما باید شاهد نگاه نگران مادری باشیم که در جنگ تحمیلی دو فرزندش را در راه آزادی وطن تقدیم کرده و این بار فرزند و نوه‌اش را برای حفظ کشور اهدا می‌کند.»

رهنورد با بیان این که «گویی بخشی از حاکمیت حیا را خورده و آبرو را تف کرده است و با دست‌اندازی به حریم خانواده‌ها مادری بی‌گناه را به زندان می‌اندازد و طفل دو ساله‌اش را در فراق او بی تاب می‌کند» افزود: «چنین جور و ستمی را در کدام قسمت از تاریخ دیده‌ایم؟ تصور اینکه این کودک بی‌گناه هر لحظه برای آغوش مادرش عکس او را بوسه باران می‌کند ما را جز به یاد رقیه می‌اندازد؟»

وی در پایان گفت: «کاش آقایانی که این روزها تصمیم می‌گیرند و اجرا می‌کنند این جمله‌ی امام حسین را به خاطر می‌آوردند که فرمود من با شما می‌جنگم و شما با من می‌جنگید. بر زنان و اطفال حرجی نیست.»

منبع: کلمه
 


 


1389/10/8

وب‌سایت دانشجو نیوز گزارش داده، پس از تفهیم اتهامات جدید به مجید توکلی، قرار وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی برای پرونده تازه اين فعال دانشجويی صادر شده است.

بر اساس این گزارش، بازپرس شعبه 4 دادسرای اوین پس از آنکه مجید توکلی حاضر نشده است رسانه ها، فعالان و رهبران جنبش سبز را به دروغگویی و فتنه گری منتسب نماید، او را به اتهامات اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به استناد مطالب منتشر شده منتسب به مجید توکلی در چند ماه اخیر، تفهیم کرده و قرار وثیقه  ۲۰۰ ميليون تومانی را صادر نموده است.

مجید توکلی، فعال دانشجویی از 16 آذر سال 1388 بازداشت و پس از محکومیت 8.5 سال حبس در دادگاه بدوی و تایید در دادگاه تجدید نظر و با توجه به اعمال ماده 46 قانون مجازات اسلامی، سرانجام به 7.5 سال حبس تعزیری و 5 سال محرومیت از کلیه فعالیت های سیاسی و اجتماعی، و 5 سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم گردیده است.

اتهامات وی «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، حضور در تجمعات و اخلال در نظم عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری و رییس جمهوری» اعلام شده است. توکلی از مردادماه سال جاری به زندان رجائی شهر منتقل شده است.

منبع: دانشجو نیوز


 


1389/10/8

اسفندیار رحیم مشایی بار دیگر از مواضع خود نسبت به موسیقی دفاع کرده و گفته است «عده ای موسيقی را نمی شناسند و گمان می کنند که موسيقی تنها بادا بادا مبارک باد است. در حالي كه موسيقي يك علم دشوار با حساب و كتاب و شامل ساز، نغمه، كلام و ريتم است.»

اخيرا آيت ‌الله ناصر مکارم شيرازی، از مراجع تقليد قم، اظهارات اسفنديار رحيم مشايی درباره موسیقی را توهین به علما دانسته بود.

به گزارش ایرنا، آقای رحیم مشایی روز سه‌شنبه، 7 دی‌ماه گفت فردی که موسيقی را نداند ممکن است هر حرفی راجع به آن بزند. وی افزود: «صد هزار مرتبه حرف قبلی ام را تکرار می کنم آنهايی که کل موسيقی را مطرود می دانند حتما علم به موسيقی ندارند؛ موسيقی مبتذل يک قطره در اقيانوس موسيقی است.»

پيشتر، رييس دفتر محمود احمدی نژاد در سخنان خود گفته بود که «بعضی ها موسيقی را نمی شناسند و با کتاب حافظ و سعدی و شاهنامه انس ندارند و عشقی هم در وجودشان پيدا نمی‌شود.»

وی خطاب به کسانی که «انتقادپذير نيستند» گفته بود: «شما قبله‌ای غلط داريد و موسيقی را هم نمی‌فهميد چون که در فهم و درک دنيای شاعر و هنرمندی عاجزيد.»

در روزهای گذشته نیز روحانیون بلندپایه در جناح اصولگرای جمهوری اسلامی ایران حملات تندی به اسفندیار رحیم مشایی صورت داده اند ولی آقای مشایی گفته است که در این باره چیزی ندیده و نشنیده است.

منبع: ایرنا و رادیو فردا

پیشینه:
آیت الله مکارم شیرازی: در برابر اظهارات مشایی سکوت نخواهیم کرد
موسیقی را نمی‌فهمند، می‌گویند حرام است؛ عبادت زیاد می کنند در خطر عرفان قرار می گیرند

 


 


1389/10/8

محمد رئوف شیبانی، معاون امور خاورمیانه وزارت امور خارجه ایران، انتشار خبر درگذشت علیرضا عسگری، معاون پیشین وزارت دفاع جمهوری اسلامی، در یکی از زندان های اسرائیل را نگران کننده دانسته و از سازمان‌های بین المللی خواسته است تا برای روشن شدن وضعیت این مقام سابق ایرانی تلاش کنند.

چندروز پیش سامانه خبری- تحلیلی مشرق در خبری نوشته بود: «روزنامه‌های یدیعوت آحارونوت و هاآرتص، با انتشار خبری بر روی خروجی خود به نقل از یک منبع امنیتی نزدیک به ایهود باراک، وزیر جنگ اسراییل، خبری را مبنی بر خودکشی علیرضا عسگری معاون وزیر دفاع اسبق جمهوری اسلامی منتشر کرده بودند.»

شیبانی با متهم کردن دولت اسرائیل و آمریکا به ربودن علیرضا عسگری، «ادعای اخیر دستگاه تبلیغاتی» اسرائیل را به عنوان «مصداق بارز تروریسم دولتی» معرفی کرده و گفته که چنین اقدامی «تنها مسئولیت آنها را در قبال جان و سلامت وی سنگین‌تر می‌کند».

معاون وزارت خارجه ایران، بدون اظهار نظر در مورد صحت خبر مربوط به خودکشی آقای عسگری، با بیان اینکه «پیش از این هم اسرائیل به اقدامات مشابهی مانند ربودن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان و انتقال آنان به زندان‌هایی در داخل اسرائیل مبادرت کرده»، به ناپدید شدن چهار عضو سفارت ایران در شمال لبنان در تابستان ١٣۶١ و زمان جنگ داخلی لبنان اشاره کرد که به گفته مقامات جمهوری اسلامی، توسط شبه نظامیان متحد اسرائیل ربوده شدند اما اسرائیل رسما هرگونه آگاهی از سرنوشت این افراد را تکذیب کرده است.

تاکنون مقامات اسرائیلی نسبت به خبر زندانی بودن علیرضا عسگری در اسرائیل و مرگ یا خودکشی او در زندان واکنشی نشان نداده‌اند.

علیرضا عسگری سرتیپ سپاه و معاون اسبق وزیر دفاع جمهوری اسلامی، در اوایل سال ۲۰۰۷ در ترکیه ناپدید شد، که برخی گزارش‌ها از ربوده شدن او و برخی دیگر از پناهندگی وی به آمریکا خبردادند.

فروردین ماه سال گذشته نیز، هانس روله، روزنامه نگار آلمانی و رئیس پیشین ستاد برنامه‌ریزی وزارت دفاع آلمان که بر روی فعالیت‌های هسته‌ای تمرکز دارد در مقاله‌ای مدعی شد که اسرائیل با استفاده از اطلاعاتی که از عسگری به‌دست آورده بود (+)، به تاسیسات هسته‌ای سوریه حمله کرده است.

منبع: ایرنا، جرس

 


 


1389/10/8

با گذشت حدود یک‌ماه از انتشار گزارشی از روستاهای «پای پر رود سمه و سر سر» در حوزه دیشموک کهگیلویه مبنی‌ بر نبود آب آشامیدنی در این روستاها و حمل روزانه آب از رودخانه آلوده با الاغ توسط دختران و زنان این روستاها، متاسفانه هنوز روستانشینان منتظر فعالیت مسئولان آب روستایی کهگیلویه و بویراحمد در جهت رفع مشکل‌شان هستند.

بنا به‌ گفته برخی اهالی این روستاها، مدتی قبل در آیینی نمادین با حضوربرخی مسئولان، آبرسانی به روستاهای «دلی علیا و سفلی» در حوزه بخش دیشموک اعلام و افتتاح شد در حالی‌ که اکنون توسط 2 تانکر سیار به‌ صورت محدود به این روستاها آبرسانی می‌شود.

علاوه ‌بر روستاهای عنوان شده که اکنون زنان و دختران وظیفه آبرسانی به خانواده‌های خود را با الاغ برعهده گرفته‌اند متاسفانه در روستاهایی در 35کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد نیز آبرسانی توسط دختران و زنان با الاغ صورت می‌گیرد.

به طوری که در بعضی از روستاها دختران و زنان روستا روزانه با طی یک کیلومتر مجبورند با الاغ از رودخانه برای آشامیدن آب حمل کنند.

یک روستانشین بویراحمدی در این خصوص گفت: «فاصله روستای ما تا یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد تنها 35 کیلومتر است و منطقه سردسیری محسوب می‌شود در حالی که اکنون دختران و زنان این دیار باید با الاغ آب مورد نیاز خانوارها را حمل کنند.»

وی همچنین گفت: «در بازدیدی که قبلا مسئولان استانی از این وضعیت داشتند وعده‌هایی داده شد اما تحققی صورت نگرفت.»

منبع: آفتاب


 


1389/10/8

 

رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران از تصميم‌گيري نهايي اين كميسيون در مورد كرايه حمل و نقل عمومي خبرداد و افزايش كرايه‌ها را به طورمتوسط 15 درصد برآورد كرد.

به گفته حمزه شكيب، «مطابق با بررسي‌هاي كميسيون عمران و با در نظر گرفتن تمام شرايط راننده‌هاي تاكسي و هدفمندي يارانه‌ها ميانگين افزايش نرخ كرايه تاكسي‌ها 15 درصد بوده و اين نرخ براي مدت زمان محدودي اعمال مي‌شود.»

وی در مورد اين زمان محدود يادآور شد: «افزايش 15 درصدي كرايه تاكسي كه به صورت ميانگين اعمال مي‌شود از زمان ابلاغ مصوبه تا 31 فروردين ماه در سطح شهر تهران و براي تاكسي‌ها به مدت 3 ماه اعمال مي‌شود.»

او همچنین از افزایش 15 درصدی نرخ کرایه اتوبوس‌هاي ريالي و ميني‌بوس‌هاي سطح شهر خبر داد و گفت: «نرخ اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌ها به اندازه 25 يا 50 تومان افزايش پيدا مي‌كند.»

پیش از این نیز ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت اعلام کرده بود که علاوه بر تصویب افزایش 15 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها در تهران، قیمت کرایه تاکسی در شهرهای بزرگ 16 درصد و در شهرهای کوچک 18 درصد افزایش خواهد داشت.

این افزایش قیمت‌ها در پی اجرای «قانون هدفمند کردن یارانه‌ها» توسط دولت است که با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده، قیمت بنزین آزاد از این پس لیتری 700 تومان و قیمت سی ان جی (گاز اتومبیل) متر مکعبی 300 تومان خواهد بود.

منبع: فرارو

پیشینه خبر: افزایش قیمت کرایه تاکسی و اتوبوس‌های برون شهری


 


1389/10/8

 

 
آیت الله وحید خراسانی در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده‌اند که «كسی كه در حبس است، اقرارش اعتبار ندارد». (از جرس بخوانید) این حکم شرعی، مشابه فتوایی است که سال گذشته آقایان منتظری و صانعی اعلام کرده بودند. (نظر آیت الله صانعی را از اینجا و نظر آیت الله منتظری را از اینجابخوانید)* با این حال نظر آقای وحید به باور من از دو جنبه حایز اهمیت ویژه است.

نخست اینکه آیت الله وحید در حکم اخیر خود یک گام هم به پیش نهاده و تاکید کرده است اگر قاضی بر پایه چنین اعترافی حکم صادر کند از اهلیت قضاوت ساقط خواهد شد. در واقع این حکم نه تنها مشروعیت بازداشت و زندانی شدن محکوم معترف زیر فشار را نقض می‌کند، که حتی اساس دستگاه قضاوت را هم غیر‌شرعی می‌خواند.

در درجه دوم جایگاه ویژه آقای وحید خراسانی است که به نظر ایشان اهمیت دوچندانی می‌دهد. این مرجع سنتی چه در میان اقشار مذهبی و چه به صورتی عام‌تر، در فضای سیاسی کشور به هیچ وجه وجهه مرجعیتی سیاسی نظیر منتظری یا صانعی را ندارد. از این نظر، احکام ایشان کمتر می‌تواند با رنگ و لعاب جناح‌بندی‌های سیاسی مورد تردید قرار بگیرد و احتمالا برای طیف مذهبی کشور بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

اما از اهمیت این حکم جدید که بگذریم، به باور من نباید در مورد ریشه‌ها و پیامدهای صدور آن چندان به اغراق رفت. در واقع من گمان می‌کنم اگر صدور این حکم را به نوعی تلاش آیت الله وحید برای مخالفت با حاکمیت قلمداد کنیم به اشتباه رفته‌ایم. به باور من این حکم جدید در راستای همان نقشی است که مرجعیت سنتی شیعه برای خود قایل است و خود را نهادی برای تظلم‌خواهی ملت قلمداد می‌کند. به بیان دیگر، مرجعیت سنتی همواره تلاش کرده است تا در دوران غیبت، ضمن دوری از قدرت و دولت، نقش نوعی پایگاه دادرسی مردمی را بازی کند. نمونه تاریخی چنین نقشی را می‌توان در فتوای تحریم تنباکوی میرزای شیرازی یافت. ایشان هم زمانی که احساس کرد قرارداد رژی منافع اکثریت مردم ایران را به خطر انداخته و آن‌ها را تحت فشار قرار داده است با صدور فتوای تاریخی خود به مخالفت با آن پرداخت. اما بلافاصله زمانی که مخالفان از وی خواستند تا حرکت خود را با صدور فتوایی در مخالفت با سلطنت ناصرالدین‌شاه تکمیل کند از چنین کاری سرباز زد.

در نهایت اینکه من صدور این حکم از جانب آیت الله وحید را به فال نیک می‌گیرم و حتی به اندازه خودم از ایشان سپاس‌گزار هستم. ضمن اینکه گمان می‌کنم صدور این حکم به خوبی نشان داد که مطالبات و پرسش‌هایی که امثال محسن کدیور** مطرح کرده بودند نه تنها غیرتخصصی و یا توهین آمیز نبودند، بلکه اتفاقا از جانب خود آقای وحید هم مورد تایید قرار گرفته‌اند و نه از جنبه سیاسی، که از جنبه انسانی و ظلم‌ستیزی مورد توجه قرار گرفته‌اند.
 
پی نوشت:
احکام این سه مرجع مسلم را مقایسه کنید با اظهار نظر آقای خامنه ای که سال گذشته و به دنبال برگزاری دادگاه های فرمایشی، اعتراف فرد علیه خودش را معتبر دانست. (در ادامه همان خبر جرس می توانید این اظهار نظر را بخوانید)
 
** در مورد نامه محسن کدیور و حواشی آن پیش از این سه یادداشت نوشته بودم:

 


1389/10/8

 

نمایندگان مجلس با 141 رای موافق تصویب کردند که سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان به وزارت ورزش و جوانان تبدیل شود.

بر این اساس وزارتخانه ورزش و جوانان به مجموع وزارتخانه‌های کشور اضافه می‌شود و در تاریخ تصویب این قانون سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان بااعتبارات، نیروی انسانی و امکانات ادغام، به وزارت ورزش و جوانان تبدیل می‌شوند.

در همین حین یکی از نمایندگان مجلس در این خصوص گفت: «رؤساي سازمان‌هاي تربيت‌بدني و جوانان به دليل اينكه خود را منسوب به رئيس‌جمهور مي‌دانستند به مجلس پاسخگو نبودند و از فيلترهاي نظارتي مجلس درامان مانده بودند به همين دليل عملكرد مثبتي نداشتند و مجلسيان هم كه از اين موضوع ناراضي بودند و با راي بسيار بالا يعني 141 راي به وزارتخانه شدن اين دو سازمان راي مثبت دادند.»

داريوش قنبري دليل ديگر مجلسيان براي راي به وزارتخانه جوانان و ورزش را جدا از بحث مسئوليت‌پذيري، ناكارآمدي آنان در این سا‌ل‌ها دانست.

منبع: آفتاب و ایلنا


 


رئيس انجمن‌ علمي مددكاران ايران:
1389/10/8

 

رئيس انجمن‌ علمي مددكاران ايران و عضو شوراي بررسي آسيب‌هاي اجتماعي از ترک تحصیل سالیانه 25 درصد از دانش‌آموزان خبر داد.

مصطفي اقليما علت اصلی آن را چالش‌های موجود در آموزش و پرورش و ناتواني برخي از معلمان در مدارس دانست و گفت: « درحال حاضر مشكلات و خلاءهاي موجود در وزارت آموزش و پرورش، ناتواني تعدادزيادي از معلمان و درگيري‌هاي اقتصادي و معشيتي آنها، به روز نبودنكتاب‌هاي درسي و آموزش‌ها در مدارس و مشكلات و آسيب‌هايي كه در حال حاضرمواجه آموزش و پرورش است و اقدامي براي حل اين مسائل صورت نمي‌گيرد، براينظام تعليم و تربيت كشور گران تمام مي‌شود.»

وی این آمار را نگران كننده اعلام کرد و گفت: «معلوم نيست سرنوشت اين دانش‌آموزان كه چندين برابر بيش از ديگران در معرض تهديد‌هاي اجتماعي هستند، چه مي‌شود.»

اقلیما همچنین با تاكيد بر اينكه در حال حاضر راه‌هاي پژوهشي در وزارت آموزش و پرورش بسته است، افزود: «اما متاسفانه اين مسئله و ميزان كمكي كه همه ساله مي‌توان از طريق اين قشر به آموزش و پرورش تزريق شود، بسيار كم و تامل برانگيز است.»

منبع: ایلنا


 


1389/10/8

رییس مرکز مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفته است: «شش هزار نفر در تهران دچار عوارض شیمیایی شدید، متوسط و خفیف هستند که بسته به شدت عارضه و میزان کمبود اکسیژن با تنگی نفس رو‌به‌رو هستند و آلودگی و خشکی هوا شدت آن را افزایش می‌دهد.»

به گفته محمد میرهاشمی، «آلودگی هوا باعث میکروبی شدن هوا و تنگی نفس جانبازان شیمیایی شده و تبادل اکسیژن در ریه آنان را کاهش می‌دهد.»

وی در ادامه با بیان اینکه مجموعه عوامل شامل میکروبی شدن هوا، تنگی نفس و کمبود اکسیژن موجب آلوده شدن ریه‌های جانبازان شیمیایی می‌شود، گفت: «بافت ریه این جانبازان خراب و سخت است و با کوچک‌ترین آلودگی میکروبی دچار عفونت می‌شود.»

هاشمی با اشاره به اینکه استنشاق و تماس با گازهای شیمیایی عوارض تخریبی ماندگاری بر روی پوست، چشم، ریه و سایر اعضای داخلی بدن دارد، افزود: «جانبازان ضایعه چشمی نیز که بعضا چندین بار مورد عمل جراحی قرار گرفته و مجرای اشکی آنها خشک شده است در هوای آلوده بیشتر تحریک شده و مشکلاتی ازقبیل خارش، احساس وجود شی خارجی در چشم، قرمزی و سوزش روبه‌رو شده و باید از قطره‌های درمانی و اشک مصنوعی بیشتر استفاده کنند.»

همچنین نتایج یک تحقیق دولتی هم نشان می‌دهد که ۳٫۵ درصد مردم تهران در اثر آلودگی هوا، دچار علائم جانبازان شیمیایی شده‌اند.

بر اساس بررسی انجام شده توسط وزارت بهداشت که در خبرگزاری محیط زیست ایران منتشر شده، شمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران سالانه بیش از سه هزار نفر است.

با توجه به جمعیت دست کم ۱۲میلیون نفری تهران و کسانی که روزانه در این شهر سکونت دارند، هم اکنون شمار شهروندانی که مبتلا به علایم بیماران شیمیایی هستند حدود ۶۴۰هزار نفر برآورد می شود؛ رقمی که بیش از کل جمعیت جانبازان شیمیایی جنگ هشت ساله است.

منبع: جرس

پیشینه خبر: آلودگی هوای تهران، ششصد هزار نفر را به علائم جانبازان شیمیایی دچار کرده است

 


 


آیت‌الله وحید خراسانی:
1389/10/8

آیت الله وحید خراسانی، از مراجع تقلید شیعیان می‌گوید اقرار و اعتراف كسی كه در زندان است، اعتبار ندارد.

آقای خراسانی روز گذشته در ضمن مباحث درس خارج فقه خود افزود اگر قاضی صرفا به استناد اقرار و اعتراف کسی که در زندان است قضاوت كند و حكمی دهد، آن قاضی از اهلیت و صلاحیت قضاوت ساقط می‌شود.

این در حالی‌ست که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سال گذشته اعلام کرده بود که اقرار متهم درباره خود در دادگاه «حجیت» دارد و تنها اقرار درباره دیگران «حجیت شرعی» ندارد.

خامنه ای در خطبه های نماز عیدفطر سال 88 حتی اعترافات تلویزیونی را نیز تایید کرده بود: «اينكه بگويند در دادگاه درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى خودش اگر اعترافى كرد، حجت نيست، اين حرف مهملى است، حرف بى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارزشى است؛ نه، هر اقرارى، هر اعترافى، شرعاً، عرفاً و در نزد عقلا در يك دادگاه در مقابل دوربين، در مقابل بينندگان ميليونى كه متهم عليه خود بكند، اين اعتراف مسموع است، مقبول است، نافذ است.»

به عقیده بسیاری از مدافعان حقوق زندانیان آنها برای این نوع اعترافات تحت فشار روانی و تهدید قرار می گیرند. بسیاری از کسانی که اعترافات تلویزیونی کرده اند پس از آزادی آن اعترافات را پس گرفته اند و گفته اند زیر فشار اعتراف کرده اند.

به فتوای آیت‌الله وحید خراسانی، اگر شخصی تهدید شود، اقرار او اثر ندارد.

منبع: آینده و وبسایت علی خامنه ای


 


1389/10/8

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان از درخواست اعدام برای پنج سارق مسلح خبر داد.

محمدرضا حبیبی گفته که درخواست اعدام برای این پنج سارق مسلح «در راستای برخورد قاطع با جرائم خشن» از سوی قوه قضائیه است.

آقای حبیبی افزوده که درخواست شده پرونده این پنج سارق در دادگاه انقلاب بدون نوبت رسیدگی شود.

در ایران طی ماه‌های اخیر دست چند نفر به جرم سرقت قطع شده است.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که «مجازات‌هایی ‌چون قطع عضو و تازیانه زدن، کیفرهایی بی‌رحمانه، غیرانسانی و مصداق شکنجه است و شکنجه بر اساس موازین بین‌المللی حقوق بشر ممنوع است

با این حال مسئولان قوه قضائیه می‌گویند که قطع دست سارقان در ایران از حدود شرعی است و آنها از اجرای این حدود شرعی دفاع می‌کنند.

منبع: عصر ایران


 


1389/10/8

چند نماینده محافظه‌کار به سخنان محمد خاتمی درباره شروط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آینده مجلس، واکنش نشان داده و از او انتقاد کردند.

آقای خاتمی، روز یکشنبه (پنجم دی) گفته بود که اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آینده مجلس، خواستار «آزادی زندانیان سیاسی، پایبندی همگان به قانون اساسی و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد» هستند.

این سخنان خاتمی با واکنش حمید رسایی، علیرضا زاکانی، غلامعلی حداد عادل و محمد علی رضایی مواجه شده است.

حمید رسایی گفته که «جهت‌گیری خاتمی همانند سال گذشته بوده و هیچ تغییری نکرده است.»

رسایی افزوده که «چنانچه خاتمی بخواهد صداقت خود را در خصوص حمايت يا عدم حمايت از نظام اسلامی نشان دهد بايد نسبت به كارهايی كه در دوره وی انجام شده و مقدمه كودتای سال گذشته بوده است، پاسخگو باشد.»

علیرضا زاکانی هم اظهار داشته که «آقای خاتمی ابتدا باید مواضع خود را در خصوص اغتشاشات سال گذشته و سران فتنه به طور شفاف اعلام کند و بعد انتظار داشته باشد مردم صدای او را بشنوند.»

آقای زاکانی گفته که «بازگشت خاتمی به عرصه سیاسی منوط به مرزبندی با دشمنان انقلاب است.»

در همین حال، غلامعلی حداد عادل در ارتباط با شرکت احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده گفت: «باید صبر کنیم ببینیم که آینده چه پاسخی در این‌باره می‌دهد و ملت چه تصمیمی می‌گیرد.»

محمدعلی رضایی هم در اظهار نظری مشابه گفت: «این مردم هستند که آدم‌ها را به عرصه سیاست می‌آورند و نگه می‌دارند و در این زمینه خواسته مردم مهم است.»

آقای رضایی ادعا کرده که «مردم اجازه بازگشت خاتمی به عرصه سياست را نمی‌دهند.»

منبع: فارس، خبرآنلاین، بی‌باک‌نیوز، جوان و بی‌بی‌سی

پیشینه
خاتمی: با ادامه دروغگویی‌ها آینده‌‌ای سخت و بسته در پیش است


 


کنایه مصباح یزدی به رحیم‌مشایی:
1389/10/8

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی نسبت به نفوذ «سرسپرده بیگانگان» در بدنه دولت هشدار داد.

آقای مصباح یزدی گفته که «مبادا کسانی در دولت نفوذ کنند و بعد مشخص شود آنها از سرسپردگان بیگانگان بوده‌اند.»

این روحانی افزوده است: «امروز ممکن است کسانی وارد دولت اسلامی شده و مورد توجه دیگران نیز قرار بگیرند و خیانتی بزرگ‌تر از خیانت‌های اوائل انقلاب کنند.»

مصباح‌یزدی اشاره به نام یا جریان خاصی نکرده است، اما به نظر می‌رسد منظور وی اسفندیار رحیم‌مشایی مسئول دفتر محمود احمدی‌نژاد باشد.

بسیاری از روحانیون محافظه‌کار همچون مصباح یزدی از منتقدان سرسخت رحیم‌مشایی به شمار می‌آیند. آنها بارها از احمدی‌نژاد خواستار برکناری رحیم‌مشایی شده‌اند، اما احمدی‌نژاد به این درخواست‌ها توجهی نکرده است.

منبع: خبرگزاری فارس


 


پلیس ایران اعلام کرد:
1389/10/8

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور از دستگیری سه هزار و 179 قاچاقچی مواد مخدر طی هشت ماه گذشته در فرودگاه‌های کشور خبر داد که 399 نفر آنها زن هستند.

سردار نبی‌الله حیدری با اعلام این خبر همچنین گفت که 560 کیلوگرم انواع مواد مخدر در هشت ماهه نخست امسال در فرودگاه‌های کشور کشف و ضبط شده است.

به گفته آقای حیدری 373 کیلو از این میزان مواد مخدر، شیشه است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش کشف داشته است.

سردار حیدری مقصد بسیاری از قاچاقچیان را کشورهای آسیای شرقی، آسیای میانه، حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی اعلام کرده است.

هر ساله حجم زیادی مواد مخدر در ایران کشف می‌شود و مقامات ایرانی دلیل عمده افزایش قاچاق موادمخدر به ایران را بالارفتن کشت خشخاش در افغانستان می‌دانند.

علاوه بر قاچاق تریاک، در سال‌های اخیر قاچاق مواد مخدر صنعتی نیز در ایران به شدت افزایش یافته و میزان مواد کشف شده توسط پلیس نیز حاکی از افزایش عرضه و مصرف این دسته از مواد مخدر است.

منبع: خبرگزاری مهر


 


1389/10/8

اعظم طالقانی فرزند آیت‌الله محمود طالقانی با خانواده‌ نازنین خسروانی روزنامه‌نگار زندانی دیدار کرد. خانم طالقانی در این دیدار گفته: «رفتارهایی که با زندانیان صورت می‌گیرد، انحراف از دین و آرمان‌های انقلاب است.»

به گزارش سایت کلمه، اعظم طالقانی در این دیدار با اظهار امیدواری نسبت به آزادی خسروانی اظهار داشت: «همه‌ کسانی که امروز گرفتار بندهای سخت و سلول‌های انفرادی شده‌اند، از نخبگان و آینده‌سازان این کشور هستند.»

خانم طالقانی افزود: «مشخص نیست چرا با این عزیزان این‌طور رفتار می‌کنند و بدتر آنکه مادران و پدران و همسران و فرزندان این زندانیان را نیز مدام در بی‌خبری نگه می‌دارند و معلوم نیست از این کارها چه انگیزه‌ای دارند.»

وی گفت: «کسانی که دست به این رفتارها می‌زنند و چنین فشاری بر زندانیان و خانواده آنان وارد می‌کنند، باید بگویند که آیا منطق یا تحلیلی برای این رفتارهایشان دارند؟»

بیش از پنجاه روز از بازداشت نازنین خسروانی می‌گذرد. این روزنامه‌نگار در یکی از سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود و خانواده‌اش تاکنون موفق به دیدارش نشده‌اند.

منبع: وب‌سایت کلمه


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته