-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 12/26/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

امروز قصد دارم در روزهای پایانی سال 2010 نیم نگاهی به وضعیت صنعت گردش‌گری جهان در این سال بیاندازم.

صنعت گردش‌گری جهانی در یکی دو سال گذشته با بحران‌هایی جدی روبه‌رو بوده و در واقع در سال 2010 انتظار رشد چشم‌گیری از آن نمی‌رفته، بحران‌هایی هم‌چون رکود اقتصادی که در سراسر جهان حاکم شده و بروز بیماری‌هایی هم‌چون آنفلوانزا که در بسیاری از کشورها سبب رکود بازار گردش‌گری و کاهش ناگهانی تعداد گردش‌گران بوده هم‌چنین بروز برخی بلایای طبیعی و شدت یافتن درگیری‌های داخلی که در برخی از کشورها هم‌چون تایلند سبب به هم ریختن توازن اقتصادی و رکود صنعت گردش‌گری این کشور شد.

اما به نظر می‌رسد که با قوت یافتن این صنعت راه‌کار مبارزه با این بحران‌ها نیز در تعدادی از کشورها یافت شده چنان‌چه دیده‌ایم که کشور مالزی که یکی از کشورهای مورد تهاجم بیماری آنفلوانزا بوده با پیش‌گیری و اقدام‌های به موقع از آسیب جدی به صنعت گردش‌گری خود پیش‌گیری کرده و تایلند نیز با بهره‌بردن از اقدام‌هایی هم‌چون تخفیف‌های وسوسه‌انگیز، به دوران شکوفایی خود باز گشته است.

با توجه به وضعیت کنونی صنعت گردش‌گری، می‌توان گفت که صنعت گردش‌گری جهانی باردیگر توانایی این صنعت را در هماهنگ شدن با شرایط موجود نشان داد آن چنان که پیش از این نیز با وقوع حادثه یازدهم سپتامبر سال 2001 و شیوع بیماری سارس در سال 2003 نشان داده بود.

سازمان جهانی گردش‌گری (UNWTO)، اخبار خوبی از رشد این صنعت در سال جاری دارد.

بر اساس گزارش این سازمان، آمارهای به دست آمده در ماه اوت سال 2010 ثابت کرده‌است که گردش‌گری بین‌المللی از سقوط 4.2 درصدی ناشی از بحران اقتصادی رهایی یافته و در مسیر بهبود و ترقی گام بر می‌دارد.

طی 9 ماهه نخست سال‌ 2010، شمار تبادل گردش‌گران در سطح جهانی حتا از مدت  مشابه خود در زمان پیش از بحران 2008 نیز پیشی گرفته است.

براساس آخرین آمارها، شمار تبادل گردش‌گر در فاصله ماه‌های ژانویه تا آگوست 2010 به 642 میلیون نفر رسیده که در حدود 40 میلیون نفر بیش‌تر از مدت مشابه سال 2009 (هفت درصد افزایش ) و یک میلیون نفر بیش از مدت مشابه سال 2008 بوده است.

این روند رشد سبب شده تا پیش‌بینی شود که در سال 2011 گردش‌گری بین‌المللی با سرعتی متعادل‌تر به میانگین رشد چهاردرصد در سال دست یابد.

«طالب ریفایی»، دبیرکل سازمان جهانی گردش‌گری در این ارتباط گفته است: «این نتایج حاوی این نکته است که صنعت گردش‌گری از زمان آغاز بحران مالی که از اواخر سال 2008 آغاز شد تاکنون موفق عمل کرده و به یکی از منعطف‌ترین بخش‌های اقتصادی و پیش‌گام اصلی در تولید کار و ارتقای صنعتی مورد نیاز تبدیل شده است.»

او هم‌چنین با بیان این که گردش‌گری تاثیر بسیار زیادی از بحران اقتصادی دیده، می‌افزاید:«اما این لطمه در مقایسه با دیگر صنایع کم‌تر بوده و به همین دلیل روند بهبود آن سریع‌تر و مستحکم‌تر طی شده‌است.»

با نگاهی به آمار مشاهده می‌شود که در ماه‌های جولای و آگوست که ماه‌های اوج فعالیت گردش‌گری و جذب گردش‌گر برای نیم‌کره شمالی کره‌ی زمین بوده، این مناطق به ترتیب در این ماه‌ها میزبان 112 میلیون و 108 میلیون گردش‌گر بوده است. درواقع این 220 میلیون گردش‌گر، نشان از رشد هشت میلیونی تبادل گردش‌گر نسبت به سال پرشکوه 2008 و افزایش 12 میلیونی در مقایسه با سال بحران زده 2009 بوده است. این مسیر در ماه‌های مارس، می و ژوئن حرکت و شتابی تندتر به خود دید و به رغم نتایج منفی مدت زمان مشابه سال پیشین خود ثباتی پایدارتر داشت. در این میان تنها ماه آوریل نتایج ضعیفی را به ثبت رساند که آن‌هم به دلیل مسدود شدن راه‌های هوایی اروپا بر اثر فوران‌های کوه آتش‌فشانی ایسلند بود.

به این ترتیب می‌توان مشاهده کرد که باوجود روند کند بهبود در بخش‌هایی از اروپا و آمریکا، بسیاری از مقصدهای گردش‌گری درحال نشان دادن رشدی واقعی بوده و رکوردهای تازه‌ای را به ثبت می‌رسانند.

Click here to view the embedded video.

از سوی دیگر منطقه آسیا-اقیانوسیه، نیز اگر چه در ابتدا تاثیر منفی بسیار زیادی از بحران اقتصادی دید اما به سرعت مسیر بهبود را در پیش گرفت به گونه‌ای که منطقه آسیا تا ماه آگوست، با جذب بیش از 10 میلیون گردش‌گر، رشدی 14 درصدی را در تبادل بین‌المللی گردش‌گر به ثبت رساند. بر اساس آمار، اغلب کشورهای این منطقه نیز رشدی دو برابری داشته و حتا بالاتر از 20 درصد نیز در جذب گردش‌گر پیروز بودند.

در منطقه خاورمیانه نیز گردش‌گری با وجود تحمل فشار زیاد در  هشت ماه نخست سال 2009، رفته‌رفته به شرایط متعادل بازگشت و با رشد خیره‌کننده 16 درصد مواجه شد.

آفریقا نیز که تنها منطقه باثبات گردش‌گری در سال بحرانی 2009 بود در تداوم مسیر خود رشدی 9 درصدی را به دست آورد که گفته می‌شود میزبانی جام جهانی 2010 در این پیروزی تاثیر بسزایی داشته است.

در قاره آمریکا نیز، افزایش در مناطق مرکزی و شمالی فزاینده بود. میزان رشد در جنوب آمریکا یا آمریکای جنوبی بر حسب یک میانگین جهانی با دیگر کشورها یکی است در حالی که منطقه کارائیب کم‌ترین حد رشد را داشته است.

اما با نگاهی به مناطق مختلف می‌توان گفت که در حالی که مقصدهای گردش‌گری پای‌دار، به رشد خود ادامه می‌دهند، اروپا هم‌چنان روندی لاک‌پشتی را دنبال می‌کند.

برخی مناطق قاره اروپا به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی در ماه آوریل با سه درصد رشد کندترین روند را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود اغلب مناطق اروپا آمارهای مثبتی را ارایه دادند. براساس این آمارها، در فاصله ماه‌های می تا اوت، اروپای غربی چهار درصد، اروپای مرکزی و شرقی چهار درصد و جنوب اروپا و کشورهای حوزه دریای مدیترانه رشدی دو درصدی داشته‌اند. اروپای شمالی تنها منطقه‌ای بود که در این روند رشد هم‌راه نبوده و با رشد منفی سه درصد، نتیجه مثبتی را از خود برجای نگذاشت.

در مجموع این روند رشد رو به بهبود در گردش‌گری بین‌المللی در سال 2010، سبب شده تا کارشناسان پیش‌بینی کنند که سال 2011 نیز ابتدا با روندی رو به رشد مواجه شده  و در پایان نیز با رشدی چهار تا پنج درصدی به رکوردی جدید دست پیدا می‌کند.

از سوی دیگر سال 2010 برای صنعت حمل و نقل هوایی نیز سال سودآوری بوده است. بنا بر اعلام اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، میزان سود خالص در صنایع هوایی در سال 2010 خوب بوده، اما سرمایه احتیاطی هم‌چنان در وضعیت خطر است.

براساس این گزارش، این صنعت در سال 2010 بالغ بر 15.1 میلیارد دلار سود خالص داشته که درحدود 8.9 میلیارد بیشتر از میزان پیش بینی‌شده در ماه سپتامبر گذشته است.

در این گزارش مهم‌ترین عامل موثر در توسعه وبهبود  وضعیت صنایع هوایی در سال 2010 ترافیک مسافران عنوان شده که دراین سال 8.9 درصد نسبت به سال پیش از آن با 7.7 درصد، رشد داشته است.

هم‌چنین براساس این گزارش اروپا هم‌چنان در وضعیت تاخیر و کندی به سر می‌‌‌برد. در این سال تغییری در خطوط هوایی اروپا دیده نمی‌شود و عمل‌کرد آن‌ها ضعیف مانده است.

به هر روی با توجه به تاثیر مثبت صنعت گردش‌گری بر اشتغال‌زایی، ایجاد درآمد و در مجموع وضعیت اقتصادی کشورها امید است که این صنعت هم‌چنان روند روبه رشد را ادامه دهد.

در پایان برنامه برای شما انتخابی داشتم از بهترین فیلم تبلیغاتی در زمینه گردش‌گری در سال 2010. موضوع این فیلم تبلیغ کشور ایسلند است و به نظر من این انتخاب تاکیدی دارد بر نقش موثر تبلیغات در رشد صنعت گردش‌گری یک کشور.

منبع

WTO

CHTN

CHN


 


فرورتیش/ رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

شما یک معلم پیانو هستید که قرار است سخت‌ترین روز کارتان را پشت سر بگذارید. آموزش نواختن پیانو به مردی که هیچی از موسیقی نمی‌فهمد. فکر می‌کنید چطور آن را انجام می‌دهید؟


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، دادستان تهران اتهام چند روزنامه‌نگار بازداشت شده روزنامه شرق و هم‌چنین نازنین خسروانی، روزنامه‌نگاری که نزدیک به پنجاه روز از بازداشت او می‌گذرد را امنیتی ذکر کرده است.

به گزارش فارس، محمود جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران روز پنجم دی‌ماه اظهار داشت اتهام روزنامه‌نگاران بازداشت شده روزنامه شرق، مربوط به فعالیت‌های روزنامه‌نگاری آن‌ها نیست. او گفت این افراد دنبال اقداماتی بودند که با کار روزنامه‌نگاری آن‌ها ارتباطی نداشت.

احمد غلامی، سردبیر، فرزانه روستایی، دبیر گروه بین‌الملل، کیوان مهرگان، دبیر سرویس سیاسی و علی خدابخش، سرمایه‌گذار این روزنامه روز سه‌شنبه ۱۶ آذر (۷ دسامبر) توسط نیروهای امنیتی در محل این روزنامه بازداشت شدند.

آقای جعفری دولت آبادی گفته است این افراد به دنبال نوشتن اطلاعیه علیه نظام و تدارکات مالی بودند و پرونده آن‌ها در مرحله بررسی است.

او گفته است در این ارتباط، شش متهم وجود دارد که پنج نفر از آن‌ها در بازداشت به سر می‌برند.

هم‌چنین دادستان تهران اتهام نازنین خسروانی، روزنامه‌نگار نیز که ۱۲ آبان ماه بعد از تفتیش منزلش در تهران دستگیر شد، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام عنوان کرده و گفته است پرونده او به زودی در دادگاه مطرح می‌شود.

نازنین خسروانی شش روز پس از دستگیری در تماس کوتاهی با مادرش اعلام کرد که در انفرادی و در بند ۲۰۹ اوین است و پس از آن تماس تا کنون هیچ اطلاعی از او در دست نیست.

لازم به ذکر است نازنین خسروانی با روزنامه های نوروز، بهار، دوران امروز، کارگزاران، سرمایه و خبرگزاری آفتاب هم‌کاری داشته و در ماه‌های گذشته با هیچ روزنامه‌ای هم‌کاری نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت خبرنگار روزنامه شرق و روزنامه‌نگار حوزه اجتماعی»

«بازداشت نازنین خسروانی، روزنامه‌نگار»


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

یک نام دیگر، «حبیب‌اله ‌لطیفی» و یک حکم اعدام دیگر و دوباره آغاز تلاش برای نجات جانش. نگاه کنیم که چه کردیم.

دنیا را خبر کردیم، غرب را شرق را، متحدان و مخالفان جمهوری اسلامی را. اما آیا آنان تاکنون از این ماجراها بی‌خبر بوده‌اند؟ هرگز، جهان در این سی سال گذشته هیچ‌گاه از اتفاقات غیرانسانی، وحشیانه و مخالف حقوق اولیه‌ی انسانی که در ایران صورت می‌گرفته، ناآگاه نبوده است. آن‌ها همواره بر اساس منافع خود عمل کرده‌اند و خواهند کرد. کار ما باید بر روی آگاهی روشن‌فکران، هنرمندان و افکار عمومی این کشورها متمرکز باشد، تا سبب شود آنان با فشار بر دولت‌هایشان بتوانند، تاثیری هر چند اندک بر رفتار جمهوری اسلامی بگذارند.

برخی از دوستان دست به دامان علما و مراجع شده‌اند. کدام مرجع؟ چه مرجعیتی؟ آیا هنوز چیزی برای ارجاع به این آقایان در میان مردم باقی مانده است

برخی از دوستان دست به دامان علما و مراجع شده‌اند. کدام مرجع؟ چه مرجعیتی؟ آیا هنوز چیزی برای ارجاع به این آقایان در میان مردم باقی مانده است؟ علما دیگر چه صیغه‌ای است؟ دیگران سفها هستند و آقایان علما؟ این آقایان اگر که به فکر مردم و جامعه‌ی پیرامون خود بودند، که هنوز افکارشان در حال و هوای هزاران سال قبل نمی‌گذشت. آن‌ها را به خود بگذاریم تا به احکام نجاست و پاکی و حلال و حرام خود مشغول باشند، از این شیر بی‌اشکم و یال و دم هیچ بر نمی‌آید. آن‌ها فقط هنگامی برمی‌خیزند و وا اسلاما و مسلمانان سر می‌دهند و سینه چاک می‌کنند، که کسی جرات کند و بگوید که گوشه‌ی سبیل اسب حضرت ابوالفضل‌شان کج است. آنان را به خود واگذارید.

فریاد می‌زنیم و حاکمان را به عدالت می‌خوانیم و از آنان عدل و انصاف طلب می‌کنیم؟ آنانی که ماندن‌شان را در گرو نبودن فرزندان رشید این سرزمین می‌خواهند؟ نه چاره این نیست. هیچ‌کدام از این‌ها نیست. چاره با هم بودن است و کنار هم ماندن و از همه مهم‌تر در صحنه ماندن است. و دیدیم که شد. حالا حتا اگر شده یک روز بیش‌تر، حبیب زنده است. دوستانی که می‌فرمودند، حضور خیابانی چاره‌ی کار نیست، یادشان رفته است که سال پیش تا روزی که مردم در خیابان‌ها بودند و حکومت پشتش می‌لرزید، کسی اعدام نشد. هر حضوری به معنای شورش نیست، الزامن دعوت به هرج و مرج و فروپاشی هم نیست. نشان قدرت مردم است، نشان زنده بودنشان. چه می‌خواهند بکنند؟ همه‌ی مردم را به گلوله ببندند؟ نه اکنون این دیگر در توان جمهوری ‌اسلامی نیست. در زندان‌ها شاید، ولی در خیابان‌ها و به‌طور گسترده، مردم ساکت و آرام و صبور را نخواهند توانست به گلوله ببندند. امروز کردستان و سنندج نشان داد که اگر همه با هم باشند، دیگر هیچ‌کس را یارای ایستادن در برابر حرف مردم نیست.

کردستان و کردها به ما درس بزرگی آموختند و حبیب یک روز دیگر زنده مانده است. یادمان نرود که فردای تاریخ باید به فرزندانمان پاسخ دهیم که برای پاس داشتن خون عزیزترین فرزندان این سرزمین چه کردیم. به یاری حبیب‌ها بشتابیم، نترسیم و بدانیم که می‌توانیم اگر که همه با هم باشیم، مانند دیروز مانند امروز.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌ها، احمد قابل، محقق و پژوهش‌گرِ نواندیش دینی، پس از تحمل نزدیک به ۱۷۰ روز زندان، شام‌گاه شنبه چهارم دی ماه ٨٩، با قرار وثیقه‌ای ۵۰۰ میلیون ریالی، و با حکم قاضی کاووسی رییس شعبه ۵ دادگاه انقلاب مشهد آزاد شده است.

به گزارش پارلمان نیوز، وضعیت جسمی آقای قابل خوب توصیف شده و وی در حال حاضر در مشهد است و به زودی به محل سکونت خود، فریمان باز خواهد گشت.

لازم به ذکر است اولین جلسه دادگاه احمد قابل، روز ۲۹ اردیبهشت برگزار شد که طی آن تمامی موارد اتهامی مطرح و وی و وکلایش با رد اتهامات، دفاع خود را مطرح کردند.

گرچه زمان جلسات بعدی دادگاه هنوز مشخص نشده اما دادگاه با درخواست وکلا مبنی بر تغییر قرار بازداشت، موافقت کرد و قرار تامین وثیقه صادر شد.

بیشتر بخوانید:

«حبس، جریمه و عدم مصاحبه محکومیت احمد قابل»


 


خبر / رادیو کوچه

خواهر حبیب‌اله لطیفی، زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام که قرار بود صبح یک‌شنبه اعدام شود، امروز اعلام کرد که حکم آقای لطیفی به طور موقت متوقف شده و در روز یک‌شنبه به اجرا در نیامده است.

به گزارش رادیو‌ فردا، بهار لطیفی، خواهر حبیب‌اله لطیفی روز یک‌شنبه، ۵ دی، اظهار داشت که حکم اعدام برادرش،‌ در موعد مقرر انجام نشده است و خانواده آقای حبیبی صبح روز یک‌شنبه در زندان سنندج با وی دیدار کرده و حال عمومی وی را مناسب گزارش کرده‌اند.

وی افزود که شب گذشته حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از مردم سنندج در اعتراض به حکم آقای لطیفی جلوی در زندان جمع شده بودند که محمد خسروی، رییس زندان مرکزی سنندج در جلوی زندان حضور پیدا کرد و اعلام کرد که اجرای حکم متوقف شده است.

وی به اتهام محاربه در دادگاه انقلاب محکوم به اعدام شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، هم‌چنین یکی از وکلای آقای لطیفی نیز این خبر را تایید کرد.

خانواده آقای لطیفی و جمعی از مردم از شب گذشته در برابر زندان سنندج، محل اجرای اعدام، جمع شده بودند.

لازم به اشاره است هم‌زمان، تعدادی از فعالان حقوق بشر هم در بعضی از پایتخت‌های اروپایی در برابر سفارت‌خانه‌های ایران دست به تحصن زدند.

بیشتر بخوانید:

«حبیب لطیفی جوان برومندی است که مستحق اعدام نیست»

«تدابیر امنیتی در شهر سنندج»


 


شکوفه / دفتر ترکیه / رادیو کوچه

shokufeh@koochehmail.com

شاید بسیاری از ما، وقتی اسمی از آفتاب و خورشید می‌آید بی‌درنگ به این فکر می‌کنیم که برای مقابله با اثرات آن، چه وسایلی را استفاده کنیم. وسایلی از قبیل عینک دودی یا کرم‌های ضد‌آفتاب. گاهی اوقات هم ممکن است در تلاش باشیم تا به وسیله‌ی پرده‌های ضخیم، از ورود آفتاب به درون خانه جلوگیری کنیم. مبادا رنگ فرش و پرده‌هایمان از بین برود.

اما، سایت پزشکان بدون مرز، در خصوص اثرات نور خورشید مطلبی را ذکر کرده است:

روزهایی که به هیچ وجه در برابر خورشید قرار نمی‌گیرید، موجب می‌شود که به اختلال افسردگی فصلی مبتلا شوید.

به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» ایسنا، این اختلال در شما احساس افسردگی، غمگینی و خواب آلودگی و کسالت ایجاد می‌کند.

هر چند اغلب پزشکان از این اختلال فصلی غفلت می‌کنند، اما روان‌پزشکان و روان‌شناسان به خوبی از آن مطلع هستند و علایم آن را تشخیص می‌دهند.

علایم این اختلال که در نتیجه تغییر فصل بروز می‌کند، هم‌چنین شامل دردناک‌شدن مفاصل و بی‌خوابی هستند، اما کارشناسان می‌گویند: «از آن‌جا که علایم این اختلال شبیه به سایر بیماری‌ها است، اغلب تشخیص داده نمی‌شود و در نتیجه مبتلایان اغلب با علائم ناخوشایند آن دست به گریبان می‌شوند.»

به گزارش روزنامه دیلی میل، دکتر راشل فوستر ـ متخصص روان و اعصاب در دانش‌گاه آکسفوردـ می‌گوید: «نور تاثیرات فیزیولوژیکی بسیاری روی بدن دارد. سلول های چشم نور را ثبت می‌کنند و مغز شب و روز را از این طریق تشخیص می‌دهد.»

سپس هورمون‌های خاص گرسنگی، هضم، رشد، خلق و انرژی را تنظیم می‌کنند. تاریکی تولید هورمون ملاتونین را افزایش می‌دهد و به خواب کمک می‌کند.

هم‌چنین مقدار هورمون سرتونین کاهش می‌یابد که نقش حیاتی در هوشیاری دارد.

برای پیش‌گیری از پوکی استخوان حداقل ۴ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش لازم است

فوستر توصیه می‌کند: «به دلیل وجود این روابط باید هر فرد روزانه دو ساعت در برابر روشنایی طبیعی خورشید قرار گیرد، حتا اگر از راه یک پنجره بزرگ باشد.»

ورزش کردن، به خصوص در محیط باز و آفتاب ملایم پیش از 11 ظهر، نیز به تقویت هوش و کاهش افسردگی جلوگیری می‌کند.

محققان نروژی با انجام مطالعات روی ۴۰ هزار نفر دریافتند که افرادی که به طور منظم در اوقات فراغت خود ورزش می‌کنند، کم‌تر از افراد دیگر دچار افسردگی و نگرانی می‌شوند.

این محققان اعلام کردند فعالیت بدنی در حین کار این تاثیری را که انجام ورزش و فعالیت بدنی در اوقات فراغت دارد، نمی‌گذارد.

محققان در گزارش خود که در مجله علمی انگلیسی منتشر شده است، اعلام کرده‌اند که تفاوت در تاثیر می‌تواند به دلیل سطح متفاوت کنش‌های اجتماعی باشد.

این محققان معتقدند که هم ورزش و هم شرایط و وضعیت فرد روی سلامت روان تاثیر دارد و هم‌چنین این تحقیقات نشان می‌دهد که انجام ورزش و داشتن فعالیت در اوقات فراغت از بروز افسردگی و نگرانی در افراد جلوگیری می‌کند.

پائول فارمر سرپرست این تحقیقات گفت: «انجام ورزش و تمرینات به طور طبیعی انسان را در شرایط و وضعیت خوب روحی و روانی قرار می‌دهد.»

افرادی که در اوقات فراغت خود فعالیت ندارند ۲ برابر بیش‌تر از افرادی که در این اوقات ورزش می‌کنند و فعالیت دارند، در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند.

برای پیش‌گیری از پوکی استخوان حداقل ۴ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش لازم است.

محمدرضا آقایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: «کلسیم برای عمل‌کرد مناسب قلب، عضلات، اعصاب و انعقاد خون لازم است.»

وی گفت: «مقدار ناکافی کلسیم موجب پوکی استخوان می‌شود ولی فقط از نیمی از زنان و دختران جوان روزانه مقدار کافی کلسیم برای سلامت استخوان‌هایشان مصرف می‌کنند.»

پوکی استخوان یا استئوپروز به کاهش توده استخوانی، ضعیف و سست شدن بافت استخوانی گفته می‌شود

این متخصص غدد افزود: «بالغان زیر ۵۰ سال روزانه به هزار میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند. نیاز روزانه بالغین بالای ۵۰ سال ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم است. کلسیم در لبنیات (شیر، ماست و پنیر)، ماهی‌های نرم استخوان مثل ماهی آزاد، سارین و کلیکا، سبزی‌های تازه، خشک‌بار، حبوبات و سویا وجود دارد.»

وی اضافه کرد: «ورزش برای سلامت استخوان مهم است. ورزش منظم در دوران کودکی و نوجوانی به داشتن استخوان‌های سالم کمک می‌کند. بهترین ورزش برای استخوان‌ها ورزش‌های هم‌راه با تحمل وزن مثل پیاده روی، پرش و بالا رفتن از پله است.»

این متخصص غدد افزود: «پوکی استخوان یا استئوپروز به کاهش توده استخوانی، ضعیف و سست شدن بافت استخوانی گفته می‌شود. این حالت سرانجام به شکستن استخوان منتهی خواهد شد.»

آقایی گفت: «برای افراد مسن تر، ورزش‌های نگه‌دارنده وزن مانند شنا، پیاده‌روی در آب، دوچرخه‌سواری و دوچرخه ثابت مناسب است. این ورزش‌ها قدرت عضلانی را افزایش داده و به حفظ بهتر تعادل و در نتیجه کاهش خطر سقوط کم می‌کند.»

وی اضافه کرد: «ورزش‌های تحمل وزن بهتر است حداقل ۴ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه انجام شود.»

اگر هدف، استحکام بخشیدن به استخوان‌ها و عضلات باشد و از طرفی هیچ‌گونه محدودیتی وجود نداشته باشد، ورزش‌های تحمل وزن با فشار زیاد و ورزش‌های مقاومتی انتخاب مناسبی هستند.»

اما اگر محدودیت‌های مانند کاهش تراکم استخوان وجود داشته باشد، ورزش‌های تحمل وزن با فشار کم و ورزش‌های بدون تحمل وزن گزینه‌های مناسب‌تری هستند.


 


مه‌شب ‌تاجیک/ رادیو کوچه

«ژولیا کریستوا» نشانه‌شناس، فمینیست تئوریسین و روان‌کاوی با شهرت جهانی و در‌ عین حال نویسنده‌ای خلاق و مورد توجه است. او در سال 1941 در بلغارستان متولد شد و در سال 1965 به پاریس آمد، جایی که در زندگی روشن‌فکری آن‌ غرق شد. رمان او که مورد اقبال عمومی قرار گرفت به نام «سامورایی‌ها» روشن‌فکری آوانگارد پاریس را که او در آن زمان به آن تعلق داشت تجزیه و تحلیل می‌کند.

توجه به تلاش هنرمندانه، به‌‌ویژه در ادبیات و نقاشی همیشه ویژ‌‌گی‌‌ اصلی‌‌ نوشته‌‌های کریستوا بوده است، چرا که از نظر کریستوای روان‌کاو، میان تولید هنری و زند‌‌گی‌‌ فردی گسسستی وجود ندارد. هرچند که این یگانگی به این معنا نیست که اثر هنری تنها بازتابی است از نیت یا شخصیت هنرمند. با توجه به جان‌‌سختی‌‌ میراث ساختارگرایی و پساساختارگرایی موضع کریستوا شاید تعجب‌‌آور به‌‌نظر برسد. ژولیا کریستوا از پیش‌گامان پساساختارگرایی محسوب می‌‌شود. او به عنوان کسی که زمینه‌‌های مختلف و پراکنده‌‌ای هم‌چون نظریه روان‌کاوی، زبان‌‌شناسی، دین پژوهی، ادبیات آوانگارد و فلسفه را گرد هم آورده، یکی از نو‌آورترین و خلاق‌ترین متفکران زمانه‌‌ی ما است. کریستوا خودش را با نسل سوم فمنیست‌ها معرفی کرد آن‌هایی که به‌کل اندیشه‌های یک‌سان‌سازی هویت را و به‌ویژه مفهوم مرد و زن را به چالش کشیدند.

کریستوا می‌گوید که قاعده‌‌ی مادرانه قانون ماقبل قانون است، ماقبل قانون پدرانه

کریستوا می‌گوید که قاعده‌‌ی مادرانه قانون ماقبل قانون است، ماقبل قانون پدرانه. او خواهان یک گفتمان مادری نو است و اهمیت کار مادری را در شکل‌‌گیری ذهنیت و فرهنگ مطرح می‌‌کند. کریستوا در دعای حضرت مریم که با کلمات لاتین شروع می‌‌شود، که معنی‌‌اش مادر ایستاده است، در داستان‌های عشقی و مادری از دید بلینی و میل در زبان، استدلال می‌‌کند که ما گفتمان‌‌های مادری مناسب نداریم. دین، به‌خصوص مذهب کاتولیک که مادر را مقدس می‌‌کند، و علم که مقام مادر را تا حد طبیعت پایین می‌آورد تنها گفتمان‌های مادری موجود هستند.

تمایل به مادر شدن چیزی که نسل قبلی فیمینیست‌ها از خود بیگانه‌ شدن یا ارتجاعی بودن معنی می‌کنند تبدیل به الگویی برای نسل کنونی نشده است. با‌وجود این، برخی از زن‌ها که تعداد آن‌ها در حال افزایش است، مادر‌بودن را با کارهای تخصصی خود سازگار یافته‌اند. این ناشی از بهبود شرایط زندگی مثل افزایش‌ مهدکودک‌ها و شیرخوار‌گاه‌ها، فعالیت مشارکتی بیش‌تر مردها در زندگی خانوادگی و خیلی چیزهای دیگر نیز است. از این گذشته این را دریافته‌اند که مادر بودن برای اندوختن تجربه‌‌ی زنانه حیاتی است، چیزی که لذت‌ و اندوه فراوانی دارد. این گرایش در بالاترین حد خود بین مادرهای لزبین یا در بین مادرهای مجردی که کارکرد پدرانه را رد می‌کنند، قابل مشاهده است. اگر مادر فقط موضوعی در خدمت این فرآیند است به لحاظی که او هیچ کنترلی روی این فرآیند ندارد، هویت او و به دنبال آن هویت کودکی که تشخص خود را از او می‌گیرد به عنوان یک فردیت مورد تهدید واقع می‌شود. از طرف دیگر اگر به مادر به عنوان خدمت‌گزار این فرآیند نگاه شود و پس از آن، او خدمت‌گزار روند اجتماعی و بیولوژیکی تلقی شود، هویت او و هم‌چنین هویت کودک او به عنوان یک سوژه‌ی مورد بحث یک‌باره علیه این تهدید قرار می‌گیرد. علم نمی‌تواند برای این شکاف درونی در بدن مادرانه دلیل موجهی بیاورد.

کریستوا، با اصرار بر این که تن مادرانه بین طبیعت و فرهنگ عمل می‌‌کند، می‌‌کوشد کلیشه‌‌هایی را که مادری را به حد طبیعت پایین می‌‌آورند خنثا کند. حتا اگر مادر سوژه یا عامل بارداری یا تولد فرزند خود نباشد، او هرگز از این که در اصل یک سوژه سخن‌گو باشد باز نمی‌ایستد. در واقع، کریستوا بدن مادرانه را با دو در یکی بودن یا دیگری درونش، به عنوان الگویی برای تمامی روابط ذهنی به کار می‌برد. مانند تن مادرانه، هر کدام از ما آن چیزی است که کریستوا یک سوژه در فرآیند می‌‌نامد. ما در مقام سوژه‌های در فرآیند همواره با دیگری درون‌‌مان مذاکره و مصالحه می‌‌کنیم، این یعنی بازگشت سرکوب شده. مانند تن مادرانه، ما هیچ‌گاه به‌طور کامل سوژه‌‌های تجربه‌‌ی خود نیستیم. برخی فمینیست‌‌ها مفهومی را که کریستوا از سوژه در فرآیند دارد بدیلی مفید برای مفاهیم سنتی یک سوژه‌ی مستقل یکپارچه دانسته‌‌اند.

وی استدلال کرد که دو نوع مباحثه از مادر بودگی که در حال حاضر در دسترس است یعنی مباحثه‌ی علمی و مباحثه‌ی مسیحی، برای توضیح دادن مادرانگی کافی نیست. علم، مادر بودن را به عنوان یک امر طبیعی و در‌ نتیجه فرآیند اجتماعی و فرآیند بیولوژیکال توضیح می‌دهد، اما تا این‌جا مادر در کجای این فرآیند و پروسه واقع می‌شود؟ او هدف موضوعی این فرآیند است یا فقط موضوعی در خدمت آن؟ اگر مادر فقط موضوعی در خدمت این فرآیند است به لحاظی که او هیچ کنترلی روی این فرآیند ندارد، هویت او و به دنبال آن هویت کودکی که تشخص خود را از او می‌گیرد به عنوان یک فردیت مورد تهدید واقع می‌شود. از طرف دیگر اگر به مادر به عنوان خدمت‌گزار این فرآیند نگاه شود و پس از آن، او خدمت‌گزار روند اجتماعی و بیولوژیکی تلقی گردد، هویت او و به دنبال آن هویت کودک او به عنوان یک سوژه مورد بحث یک‌باره علیه این تهدید قرار می‌گیرد. علم نمی‌تواند برای این شکاف درونی در بدن مادرانه دلیل موجهی بیاورد.

در «قصه‌ی عشق» کریستوا نه تنها کارکرد پدرانگی بلکه کارکرد مادرانگی را به شکل پیچیده‌ای شرح می‌دهد. برخلاف فروید و لاکان، که جنبه اکتساب و اجتماعی‌شدگی زبان را به کارکرد پدرانگی نسبت می‌دهند و کارکرد مادرانگی را به عنوان چیزی فراتر از ابژه‌ی اولیه و ابژه نیمه‌تمام نادیده می‌گیرند، کریستوا استادانه کارکرد مادرانگی را شرح می‌دهد و بیان می‌کند. او پا‌فشاری می‌کند که قاعده و ساختاری بین بدن مادرانه و ارتباط کودک با آن بدن وجود دارد. قبل از آن که قانون پدرانه جای‌گیر شود جنین موضوع قواعد مادرانه است که آن را «قانون پیش از قانون» می‌خواند. این زمانی است که در رحم، جنین با بدن مادر در فرآیند تبادلی قرار می‌گیرد که به وسیله خود آن بدن تنظیم شده است. بعد از تولد نیز مبادلات دیگری بین بدن مادر و جنین وجود دارد. مادر به هر آن‌چه از بدن نوزاد خارج می‌شود و هر آن‌چه داخل می‌رود نظارت می‌کند. پایه و اساس اکتساب و اجتماعی‌شدگی زبان تا جایی‌که به خارج از مقررات و قانون گسترش یابد در کارکرد مادرانه قبل از قانون روان‌کاوی اجدادی پدرانه قرار می‌گیرد. او می‌گوید: «اگر مادرانگی محکومیتی اختیاری باشد این سیر به تعهدی نیز نیازمند است که بدون مازوخیسم و بدون نابود کردن عاطفی، عقلانی و شخصیت ویژه کسی باشد.»

بارداری یک کار شاق دراماتیک است. شکافتن بدن، تقسیم و هم‌زیستی خود و دیگری، غریزه و آگاهی، فیزیولوژی و قوه‌ی ناطقه. این چالش بنیادین برای هویت، با یک فانتزی خودبازدارندگی نارسیستیک رضایت‌مندی از خود هم‌راه می‌شود. بارداری نوعی رسمی شدن، اجتماعی شدن و روان‌پریشی طبیعی است. از طرف دیگر وارد شدن کودک، مادر را به هزارتوی یک تجربه نایاب ره‌نمون می‌کند، دوست داشتن به‌خاطر یک شخص دیگر، در مقابل دوست داشتن به‌خاطر خود.

منابع: «نیمه تاریک» درباره کریستوا


 


خبر / رادیو کوچه

علی جباری شاعر و فعال سیاسی آذربایجانی روز جمعه توسط نیروهای اطلاعاتی در تبریز بازداشت شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی جباری شاعر و فعال سیاسی آذربایجانی ساعت 11 صبح روز جمعه سوم دی‌ماه در منزل شخصی خود توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

گفتنی است، در پی‌گیری‌های صورت گرفته پس از بازداشت نام‌برده هیچ‌گونه پاسخی به خانواده وی داده نشده و از زمان بازداشت تاکنون نیز تماسی صورت نگرفته است.


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، مقامات افغان اعلام کردند که ایران به شماری از تانکرهای حامل مواد سوخت که از یک هفته پیش در مرز ایران متوقف شده بودند، اجازه حرکت به سوی افغانستان داده است.

تعداد این تانکرها، به گفته این مقامات حدود یک هزار و شش‌صد عدد بوده است.

ایران تا‌کنون به‌طور رسمی در مورد متوقف کردن این تانکرها ابراز نظری نکرده است.

آن‌گونه که مقامات افغان گفته‌اند، بیش‌تر این مواد سوختی از عراق خریداری شده و در نظر بوده تا از طریق ایران به افغانستان انتقال داده شود.

پیش‌تر مقام‌های افغان اعلام کردند ایران برای جلوگیری از رسیدن این سوخت به نیروهای ناتو در افغانستان، دست به این اقدام زده است این در حالی است که مقصد این مواد، بازارهای محلی افغانستان بوده است.

بیشتر بخوانید:

«افزایش قیمت نفت در کابل»


 


یک‌شنبه 5دی 89 / 26 دسامبر 2010

note3اجرا: اعظم

note3استودیو: دامون

note3تقویم‌تاریخ

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

note3دایره‌ی شکسته- «زن، مادرانگی و مادر شدن» – مه‌شب تاجیک

note3بخش اول خبر‌ها

note3میکروفن-«خورشید، ورزش و افسردگی»- شکوفه

note3روز‌نگاشت- «گل پونه‌های وحشی خاطره‌ای برای بم»- محبوبه

note3بخش دوم خبرها

note3رادیو لیچار- «معلم پیانو» (قسمت110)-  فرورتیش رضوانیه

note3پس‌نشینی تند- «درس با هم بودن»- اکبر ترشیزاد

note3این‌سو، آن‌سو، چه خبر- سیمین


 


مینو اخلاقی

پس از برگزاری موفقیت‌آمیز جشن‌واره تیرگان در سال 2008 در تورنتو، با خبر شدیم که جشن‌واره تیرگان بعدی در سال 2011 برگزار خواهد شد. این بار تیرگان شامل بیش از پنجاه برنامه هنری و ادبی، و دو مسابقه در زمینه‌های فیلم و داستان کوتاه خواهد بود. با توجه به ابعاد تیرگان و میزان وقت، برنامه‌ریزی و هزینه آن، برای من این سوال پیش آمد که برگزارکنندگان تیرگان چگونه مسوولیت چنین کار عظیمی (برگزاری دو مسابقه مذکور) را نیز به عهده گرفته‌اند.

گفت‌وگویی داشتم با ماریا صبای مقدم، مدیر بخش هنری تیرگان، و عباس معروفی نویسنده برجسته ایرانی، که دبیر مسابقه داستان‌نویسی است.

چکیده‌ای از این گفت و شنود به قرار زیر است.

هدف از برگزاری مسابقه داستان‌نویسی در جشنواره تیرگان چیست؟

معروفی: ادبیات خلاقه همواره به آزادی و تشویق و شور و نشاط نیاز دارد. در تمام کشورهای دنیا سالانه صدها جایزه و وجه تشویق وجود دارد تا نویسندگانشان بنویسند و فرهنگ کشورشان را اعتلا بخشند. برای نویسندگان ما چنین فرصت‌هایی نادر است، اما راه برای تشویق و ترغیب و تحریک بسیار است؛ یکی این‌که نهادها و بنیادهای فرهنگی مستقل بار را به دوش بکشند و راه را برای حضور و ظهور نویسندگان بگشایند.

من به مسوولان جشن‌واره‌ تیرگان پیشنهاد دادم که پیش‌قدم شوند و آن‌ها با رغبت پذیرفتند‌ و حالا در جشن‌واره تیرگان نخستین دوره مسابقه داستان‌نویسی تیرگان را بنیاد می‌نهیم تا در جشن‌واره‌های آتی این در بر پاشنه اکرام و اعزاز ادبیات خلاقه بچرخد.

مقدم: ارتقای ادبیات فارسی از طریق تشویق نویسندگان به نوشتن از مهم‌ترین هدف‌های ماست. همین طور ما در سال 2008 خیلی تلاش کردیم که علی‌رغم محدودیت‌های زمانی و مکانی و مالی هر چه بیش‌تر آثار هنرمندان و نویسندگان ایرانی را از سراسر جهان در تیرگان معرفی کنیم. اما تعداد کارهایی که می‌شود در طول چهار روز جشن‌واره عرضه کرد، محدود است. بنابر این فکر کردیم که راه‌های دیگری لازم است که آثار بیش‌تری توسط تیرگان مطرح شوند و اولین آزمایش ما برگزاری مسابقات در زمینه داستان و فیلم کوتاه است.

مسابقه داستان‌نویسی چه طور به مطرح‌شدن نویسندگان کمک می‌کند؟

معروفی: کلیه داستان‌ها توسط داورانی که در زمینه ادبیات تخصص دارند، بررسی می‌شوند. داستان‌های برگزیده هیت داوران در مرحله دوم حتمن آثاری قابل توجه و ماندگار خواهند بود، به همین خاطر تصمیم داریم این داستان‌ها را (هر تعدادی که باشند، مثلن بیست، سی و یا چهل داستان) در یک مجموعه منتشر کنیم. علاوه براین، حق نویسنده است که نام و کارش به شکل‌های گوناگون در رسانه‌ها مطرح شود. مگر شاعران و نویسندگان نسل‌های گذشته چگونه تبدیل به نام‌های ماندگار شدند؟ این درست که بر روی بند ماندن و پاییدن نام و امضا به عهده خود هنرمند است، اما رسانه‌ها و بنیادهای فرهنگی مستقل باید این امکان را برای نام‌ها فراهم کنند.

عباس معروفی: اعتبار یک مسابقه و جایزه به استقلال و عدالت و انصاف و دقت داوران آن است.

فکر می‌کنید که این کار چه قدر در ارتقای ادبیات فارسی مهم است؟

معروفی: بی‌شک این مسابقه به مثابه سکوی پرشی برای نویسندگان عمل خواهد کرد، و به عنوان مثال کتاب مجموعه داستان برگزیده مرحله نخست، نمونه‌ای از داستان‌های ارزش‌مند معاصر ماست، نبض ادبیات داستانی ایران امروز می‌تواند در این مجموعه بتپد، و همین مجموعه می‌تواند معرف و نشان‌گر ادبیات داستانی سال‌های اخیر ما باشد که قطعن مورد توجه ناشران دیگر کشورها هم قرار خواهد گرفت. شاید از این طریق داستان‌های کتاب به زبان‌های دیگر ترجمه شود و فرصت حضور برای چهره‌های ادبی ما در کشورها و زبان‌های دیگر هم فراهم آید.

چرا داستان‌نویسی برای ما ایرانیان باید مهم باشد؟

مقدم: ادبیات ما در طول تاریخ و مخصوصن در دوران پس از اسلام، نقش بزرگی در ثبت و بازگویی تاریخ و استمرار فرهنگی ما داشته. من فکر می‌کنم که در زمینه داستان‌نویسی ما هنوز راه درازی در پیش داریم و جز با نوشتن هر چه بیش‌تر نمی‌توانیم در این زمینه با ادبیات جهان جلو برویم. از طرفی، هر کدام از ما یک کتاب است، شاید چند کتاب. من گاهی وقت‌ها مقایسه می‌کنم زندگی دوستان کاناداییم را با زندگی دوستان ایرانیم و همیشه از عمق تجربیات و گوناگونی ماجراها و حوادث زندگی خودمان حیرت زده می‌شوم‌. علی‌رغم این که خود من هم همین گونه زندگی کرده‌ام. دوستان ایرانی من در اروپا هم همین تجربه را دارند. یکی از بهترین راه‌هایی که ما می‌توانیم تجربه زندگی در عصر خودمان را ثبت و به آیندگان منتقل کنیم، نوشتن داستان است.

چرا داستان؟ چرا نه فیلم مستند یا گزارش؟

مقدم: ما در زمینه فیلم هم مسابقه داریم. اما در مورد گزارش و فیلم خبری، هر کدام جای خود را دارند، ولی اثر ادبی یا هنری چیز دیگری است. در قرن بیست و یکم، ما هنوز داستان‌هایی از هزار سال پیش را هنوز می‌خوانیم، اما چند نفر از ما اخبار ده سال پیش را مرور می‌کنند؟ هر کدام از ما چند بار شنیده‌ایم که هوای ظهر مثلن 30 درجه بود؟ من یادم نمی‌آید. شما هم یقینن یادتان نمی‌آید، اما همه ما توصیف سهراب سپهری را از ظهر گرم تابستان به خاطر داریم:

ظهر دم کرده تابستان بود

پسر روشن آب

لب پاشویه نشست

و عقاب خورشید

آمد او را به هوا برد که برد.

چرا؟ چون یک اثر ادبی است. چون فراتر از انتقال بی‌واسطه و مستقیم، فراتر از یک گزارش می‌رود و با گروه بی‌شماری از انسان‌ها در زمان‌ها و مکان‌های گوناگون ارتباط برقرار می‌کند.

مسابقه چه گونه اداره می‌شود؟

مقدم: باید از آقای عباس معروفی نویسنده برجسته ایرانی که تجربه زیادی در برگزاری مسابقات ادبی داشته‌اند، تشکر کنیم که مسوولیت دبیری مسابقه را قبول کردند. برای ما که برای اولین‌بار این کار را انجام می‌دهیم، تجربه و نگرش ایشان برای ما بسیار با ارزش است. در واقع قبول مسوولیت از طرف ایشان است که این کار را در این مرحله برای تیرگان ممکن می‌کند.

ممکن است از تجربه‌های قبلی‌تان در این زمینه بگویید؟

معروفی: یکی از خوش‌حالی‌های من تجربه چند دوره جایزه ادبی است. به عنوان بنیان‌گذار جایزه قلم زرین گردون که در سال‌های 1373 و 1374 در تهران در دفتر مجله‌ی گردون برپا شد، و به عنوان دبیر جایزه قلم زرین زمانه که در سال 2007 در برلین برگزار شد، تمام سعی و تلاش من در این بوده که بر استقلال و عدالت و انصاف پایبند باشم، در کار داوران دخالتی نکنم، و از هرنوع رفتار باندی و گروهی و احساسی بپرهیزم. این برای من مهم بوده که به بهانه جایزه و مسابقه، داستان‌های خوب و ارج‌مندی به یادگار بگذاریم. و اینک باز خوش‌حالم که به عنوان دبیر مسابقه داستان‌نویسی تیرگان شاهد خلاقیت‌های دیگری از نویسندگان معاصرم خواهم بود.

ماریا صبای مقدم: جز با نوشتن هر چه بیش‌تر، نمی‌توانیم در زمینه داستان‌نویسی با ادبیات جهان جلو برویم.

داوری داستان ها به چه صورت است؟

معروفی: اعتبار یک مسابقه و جایزه، به استقلال و عدالت و انصاف و دقت داوران آن است. هیچ چیزی برای جشن‌واره تیرگان بدین حد اهمیت ندارد که مسابقه داستان‌نویسی در نهایت دقت و استقلال و اعتماد برگزار شود. آن‌چه در این ره‌گذر باقی می‌ماند داستان‌های برجسته و ارج‌مندی است که نویسندگان ما می‌فرستند، و داوران صاحب‌نام و معتبر از بین خوب‌ها بهترین را انتخاب می‌کنند.

در این دوره، پنج داور زیر نظر دبیر مسابقه داستان‌نویسی، کار داوری را در دو مرحله انجام می‌دهند. اگر داستانی در مرحله اول، توسط یکی از داوران قبول شود به مرحله دوم راه می‌یابد. اما اگر یک داستان توسط دو داور رد شود، از ادامه مسابقه باز می‌ماند. بنابراین اقبال راه یافتن به مرحله دوم بیش از حذف آن در نظر گرفته شده است.

آیا جوایزی برای برندگان در نظر گرفته شده؟

معروفی: به نویسنده داستان اول و دوم و سوم جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت. علاوه براین، سه داستان برنده خودبه‌خود در کتاب گزیده داستان‌ها هم چاپ و منتشر خواهد شد، با ذکر این نکته مهم که: برنده نخستین دوره مسابقه داستان‌نویسی تیرگان سال 2011 و همین چیزها در اعتبار و پرونده کاری یک نویسنده مهم خواهد بود.

مقدم: برای یک نویسنده چیزی مهم‌تر از این نیست که نوشته‌اش خوانده شود و انتشار یک داستان کوتاه بسیار سخت است مخصوصن برای نویسندگانی که هنوز شناخته نشده‌اند. به همین جهت تلاش کردیم که با چاپ تعدادی از داستان‌ها، این فرصت را برای برخی نویسندگان فراهم کنیم.

مسابقه‌ای در این سطح حتمن هزینه سنگینی دارد. این هزینه‌ها چطور تامین می‌شود؟

مقدم: در این مورد تیرگان مرهون پشتیبانی مالی صرافی اینترچنج است که از هر دو مسابقه تیرگان (داستان و فیلم) حمایت مالی کرده و جا دارد که از این کمک قدردانی کنیم.

شرایط شرکت در مسابقه چیست؟

جواب: به طور کلی داستان‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که واجد تمامی شرایط زیر باشند:

1. به زبان فارسی نوشته شده باشند.

2. تعداد کلمات بدون احتساب عنوان: حداکثر 2500.

3. قبل از ارسال به مسابقه داستان‌نویسی تیرگان، داستان در هیچ کتاب، نشریه، رسانه، تارنما، وب‌گاه یا بلاگی منتشر نشده باشند.

4. داستان‌ها در صفحات شماره‌گذاری شده در قالب WORD و از طریق پست الکترونیکی (ایمیل) ارسال شوند.

5. درخواست ها باید شامل سه بخش زیر باشد:

• صفحه اول: نام نویسنده، نام داستان، تعداد کلمات، روش تماس با نویسنده، کشور محل اقامت

• صفحات پیرو : داستان بدون ذکر نام نویسنده

• صفحه آخر: موافقت نامه با انتشار داستان در صورتی که به مرحله نیمه نهایی برسد.

6. قبل از 15 فوریه 2011 ارسال شده باشند.

لطفن داستان کوتاه خود را از طریق پست الکترونیکی زیر برای ما بفرستید. در قسمت موضوع «مسابقه داستان کوتاه» را به زبان انگلیسی (Short Story Competition) قید کنید.

writing@tirgan.ca


 


خبر / رادیو کوچه

احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در نشستی با خبرنگاران در استانبول عنوان کرد که اگر اسراییل بابت حمله نظامی به کشتی کمک‌رسانی به غزه و کشته شدن اتباع ترکیه عذرخواهی کند و غرامت بپردازد، ترکیه آماده است روابط دوستانه خود را با اسراییل از سر گیرد.

در جریان حمله نظامی اسراییل به کاروان دریایی کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان نوار غزه در ماه می، ۹ تبعه ترکیه کشته شدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، آمریکا و اتحادیه اروپا از این دو کشور خواسته‌اند که برای پیش‌برد جریان صلح در منطقه روابط خود را بهبود بخشند.

این در حالی است که پس از این حادثه رابطه دوستانه اسراییل و ترکیه که در زمینه‌های اقتصادی و نظامی هم‌کاری نزدیکی داشتند، قطع شد.

آقای داود اوغلو در نشست با خبرنگاران گفته است که ترکیه خواهان داشتن روابط صلح‌آمیز با همه کشورها است.

از سویی دیگر طرح عذرخواهی و پرداخت غرامت هنوز به تایید اسراییل نرسیده است. اسراییل می‌گوید که سربازان این کشور در جریان درگیری بر روی کشتی ماوی مرمره در مقابل تیراندازی سرنشینان کشتی فقط از خود دفاع کردند.

هم‌چنین رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز خواهان برچیده شدن محاصره نوار غزه از سوی اسراییل شده است.

بیشتر بخوانید:

«کاهش روابط ترکیه و اسراییل»


 


رادیو کوچه

سازمان‌دهندگان بازی‌های المپیک 2012 لندن روز شنبه اعلام کردند تا به حال دو میلیون درخواست برای خرید بلیت این مسابقات به دست‌شان رسیده است.

برپایه گزارش آسوشیتدپرس، بلیت‌های این دوره از رقابت‌ها در تاریخ 8 مارس 2011  به معرض فروش گذاشته خواهد شد که قیمت صندلی‌های معمولی 31 دلار است و قیمت صندلی‌های ویژه برای مراسم افتتاحیه این بازی‌ها تا 3 هزار و 105 دلار هم قیمت خواهد داشت.

مسوولان برگزاری بازی‌های المپیک لندن در نظر دارند نزدیک 700 میلیون دلار بابت فروش بلیت‌ها درآمدزایی کنند که این میزان، یک چهارم هزینه کلی رقابت‌ها به حساب می‌آید.

«پل دیتون»، مدیراجرایی لندن 2012 می‌گوید اطلاعاتی که تا این لحظه به دست آورده‌اند نشان می‌دهد که تعداد متقاضیان زن بیش از متقاضیان مرد است و هر کدام از آن‌ها چندین مسابقه را به تماشا خواهند نشست.

دیتون پیش‌بینی کرده تا ماه مارس، 500 هزار نفر دیگر برای خرید این بلیت‌ها درخواست خود را ارایه کنند.


 


محبوبه‌ شعاع/ رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

پنجم دی‌ماه برابر با سال‌روز درگذشت «ایرج بسطامی» است. وی که متولد سال 1336 بود، خواننده موسیقی سنتی ایرانی بود. وی طی حادثه زمین‌لرزه «بم» در چنین روزی در سال ۱۳۸۲ در خانه پدری خود در همین شهر درگذشت. بسطامی در ارایه تحریرهای موسیقی دارای مهارت زیادی بود و در این زمینه از نوادر «موسیقی سنتی» محسوب می‌شد.

«ایرج بسطامی» در سال ۱۳۳۶در شهر «بم» به دنیا آمد. او از پنج سالگی به خواندن آواز علاقه داشت زیرا او در خانوادهای زاده شده بود که  هر یک از اعضای خانواده از جد پدری گرفته تا پدربزرگ و پدردر زمینه خواندن آواز و زدن سازهای مختلف تجربه داشتند و ایرج نیز در کنار آن‌ها با اصول موسیقی آشنا شد.

در ابتدا به فراگیری دست‌گاه‌های موسیقی نزد پدر خود پرداخت و از سنین نوجوانی تحت تعلیم عموی خود «یداله بسطامی» قرار گرفت که با سرپرستی وی گروهی با هم‌کاری برادران بسطامی تشکیل شد که در رادیو و تلویزیون آن زمان و اردوهای رامسر اجرای برنامه داشتند.

بعد از فوت یداله بسطامی، ایرج برای فراگیری آواز و ردیف‌های آوازی نزد «استاد شجریان» آمد و به رغم  مشکلات راه و مسافت زیاد، هفته‌ای یک بار به عشق فراگیری آواز از بم به تهران می‌آمد. ایرج هم‌زمان با وقوع انقلاب اتاقی در «پامنار» اجاره کرد تا بتواند بهتر از آموزه‌های استاد شجریان بهره ببرد.

پس از آموختن آواز نزد محمدرضا شجریان وی نزد «پرویز مشکاتیان»، آهنگ‌ساز و نوازنده نامی «سنتور» رفت و تلفیق شعر و موسیقی را نزد وی آموخت. آلبوم «موسم گل»، ‌حاصل هم‌کاری بسطامی با «محمدرضا درویشی» که برخی از تصانیف «قمر الملوک وزیری» را باز خوانی کرد و اوج صدای بسطامی را به نمایش گذاشت.

ایرج نخستین آلبوم‌های خود را با پرویز مشکاتیان انتشار داد وی با پرویز مشکاتیان ابتدا کنسرت «افشاری مرکب» را در «تالار وحدت» برگزار کرد و سپس آلبوم‌های افشاری مرکب،  مژده بهار، افق مهر و وطن من، را در سال‌های 1369 تا 1373 با هم‌کاری و آهنگ‌سازی مشکاتیان عرضه عمومی داد.

«بوی نوروز» که حاصل هم‌کاری گروه «دستان» و آهنگ‌سازی «محمدعلی کیانی نژاد» است از دیگر کارهای به یاد ماندنی موسیقی ایرانی است که بسطامی آواز آن را خواند. پس از این دوره وی  به هم‌کاری با کیوان ساکت( آلبوم فسانه) وکوروش متین(سکوت) و حسین پیرنیا( تحریر خیال) پرداخت. آهنگ «گل‌پونه‌های وحشی» که بعد از مرگ بسطامی در بم، آوازه‌ای ملی یافت حاصل صدای بسطامی روی آهنگی از پیرنیا بود.

وی در سال ۱۹۹۰به هم‌راه پرویز مشکاتیان به اروپا رفت و کنسرت‌های متعددی در سراسر اروپا ترتیب داد. هم‌چنین در سال ۱۹۹۴هم به همین منوال با پرویز مشکاتیان هم‌راه شد و به اروپا سفر کرد اماپس از آن در بم گوشه‌نشین شد.

و اما سرانجام ایرج بسطامی در سن 46 سالگی در پنجم دی ماه سال1382 در زلزله بم زیر آوار ماند و درگذشت. ایرج بسطامی در عین حال که از صدایی رسا، پر وسعت و مستقل برخوردار بود. شخصیت و هویت آوازی، منحصر به خود را داشت به این سبب آواز او تنها به خودش شبیه بود.

پس از مرگ او برخی از کارهای گذشته و کنسرت‌هایش با اهالی موسیقی و نیز کاری از کیوان ساکت با نام «بی‌کاروان کولی» انتشار عمومی یافت که «اله مزار» با هم‌نوازی سه تار «بهداد بابایی» از جمله این آثار بود.

ایرج بسطامی در سن چهل سالگی به اوج فعالیت هنری خود رسید و در طول چهارده سال فعالیت هنری خود یازده کاست به جای گذاشت. او به دور از جنجال و هیاهوی هنری در شهرستان بم و استان کرمان به تدریس آواز و سرپرستی خانواده برادر مرحومش پرداخت‌ که تنها بازمانده این خانواده پس از فاجعه بم دختری به نام «خاطره» است.

منبع‌ها:

گوگل

زندگی‌نامه ایرج بسطامی

ویکی‌پدیا


 


رادیو کوچه

معاون سینمایی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی از برگزارکنندگان، جشن‌واره فیلم برلین، برلیناله، خواست به‌جای جعفر پناهی کارگردان ایرانی که به تازگی حکم محکومیت او از سوی دادگاه انقلاب اعلام شده است، از دیگر سینماگران ایرانی برای حضور در هیت داوران دوره 61 دعوت کنند.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد، نامه مدیر کل غرب اروپا وزارت امور خارجه که به پیوست آن نامه سفارت جمهوری اسلامی در آلمان به هم‌راه تصویر دعوت‌نامه آقای دیتر کاسلیک مدیر جشن‌واره فیلم برلین برای شرکت آقای جعفر پناهی به عنوان یکی از اعضا‌ هیت داوران جشن‌واره برای بررسی و اعلام نتیجه به معاونت سینمایی وزارت ارشاد ارسال شد.

جواد شمقدری معاون سینمایی در پاسخ به این درخواست اعلام کرد: «با توجه به وضعیت قضایی و احکام صادره در خصوص آقای پناهی در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد و تا دادگاه تجدید‌نظر نمی‌توان هیچ اظهار نظر قطعی کرد.»

او افزود: «در صورتی که مدیران جشن‌واره راغب هستند می‌توانند از حضور سینماگران خوب ایرانی هم‌چون کیارستمی، جوزانی، بحرانی، فرهادی، مجیدی، حاتمی‌کیا، طالبی، صدرعاملی، راعی و شورجه به عنوان داور دعوت نمایید.»

این در حالی است که جعفر پناهی کارگردان سینمای ایران با صدور حکمی به شش سال حبس تعزیری و 20 سال محرومیت از ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلم‌نامه و مسافرت به خارج از کشور و «محمد رسول‌اف» دیگر کارگردان سینمای ایران نیز به شش سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

از سویی دیگر شصت و یکمین دوره جشن‌واره فیلم برلین 10 تا 20 فوریه 2011 (21 بهمن تا اول اسفند) برگزار می‌شود.


 


رادیو کوچه

روز باکسینگ (Boxing day) -. اغلب کشورهای کانادا‌، استرالیا، انگلستان‌، اتریش و نیوزلند روزهای کریسمس و باکسینگ، روز بعد از کریسمس که مردم هدیه‌های شب قبل را باز می‌کنند را و جشن می‌گیرند. در گذشته در این روز هدایایی به کارمندان زیردست و افراد فقیر داده می‌شد.

مشهور است که در این روز تعطیل همه چیز ارزان می‌شود و بر اساس یک رسم سالیانه مردم به فروش‌گاه‌ها برای خرید شب عید می‌روند.

1386 خورشیدی- «اکبر رادی» نمایش‌نامه‌نویس معاصر ایرانی در چنین روزی درگذشت. او در شهر رشت زاده شد و دانش‌آموخته رشته علوم اجتماعی از دانش‌گاه تهران بود. تحصیل در دوره کارشناسی ارشد این رشته را نیمه کاره گذاشت و پس از طی دوره تربیت معلم در سال 1341، به شغل معلمی روی آورد.

در سال 1341 نمایش‌نامه «روزنه آبی» را با هزینه شخصی و در سال 1343 نمایش‌نامه «افول» را با سرمایه گروه ادبی «طرفه» منتشر کرد. نمایش‌نامه‌های «ملودی شهر بارانی»، «آهنگ‌های شکلاتی»، «آهسته با گل سرخ» و «از پشت شیشه‌ها» از جمله آثار او هستند.

1318 خورشیدی- قانون دادرسی و کیفر ارتش ایران به تصویب رسید‌. این قانون بر‌گرفته از قانون دادرسی و کیفر ارتش فرانسه بود. دادگاه‌های نظامی دارای صلاحیت خاص نظامی هستند و از مراجع اختصاصی به شمار می‌روند و  صلاحیت آنان ذاتی است‌. ‌این دادگاه‌ها به جرایم افراد نظامی در حین خدمت رسیدگی ‌می‌کنند و سایر جرایم افراد نظامی در صلاحیت دادگاه‌های عمومی است‌. پس از انقلاب اسلامی دادگاه‌های ارتش در یک سازمان مستقل قضایی به نام سازمان قضایی نیروهای مسلح ادغام شد‌. این سازمان در حال حاضر عهده‌دار سازمان‌دهی وضعیت دادگاه‌های نظامی است‌. پس‌از از‌بین رفتن دادسرا در دادگاه‌های‌ عمو‌می (‌قانون دادگاه‌های‌ عمومی و انقلاب 1373 )‌، دادسرا هم‌چنان در سیستم دادرسی نظامی حفظ شد .

1382خورشیدی- «ایرج بسطامی»، خواننده‌ی موسیقی سنتی ایرانی در حادثه زمین‌لرزه بم درگذشت.

1898 میلادی- اعضای آکادمی علوم پاریس، گزارشی انتشار دادند که این روز تاریخ تولد «رادیوم» است. پیدایش رادیوم توسط «کوری‌ها» در میان عناصر رادیو اکتیو طبیعی تقریبن به فوریت ثابت کرد که این عنصر مناسب‌ترین عنصر رادیو اکتیو برای بسیاری کارها است. به‌زودی معلوم شد که نیمه‌عمر رادیوم نسبتن زیاد است(۱۶۰۰ سال). کشف رادیوم موجب دگرگونی‌های اساسی در دانش بشر درباره خواص و ساخت ماده و شناخت و دست‌یابی به انرژی اتمی شد.

1286 هجری قمری- «میرزا تقی خان»، ملقب به «اتابک اعظم»، «امیر نظام» و «امیر کبیر»  یکی از بزرگ‌ترین سیاست‌مداران دو قرن اخیر ایران و از بزرگ‌ترین وزرای ایران در دوره اسلامی‌ بود که چنین روزی از قدرت عزل شد.

حضور امیرکبیر در دربار ناصرالدین‌شاه همواره مورد مخالفت تعدادی از نزدیکان شاه از جمله «مهد علیا» مادر شاه، «اعتمادالدوله» و «میرزا آقاخان نوری» قرار داشت. چنان که تلاش‌های این عده سرانجام منجر به صدور حکم عزل امیرکبیر از مقام خود شد. برخی از درباریان که او را مخالف منافع خود می‌دیدند، تهمت زدند که امیرکبیر داعیه سلطنت دارد.

1791 میلادی- «چارلز بابیج»  (Charles Babbage)  فیلسوف تحلیل‌گر و ریاضی‌دان انگلیسی و نخستین کسی که ایده یک ماشین محاسبه‌گر برنامه‌پذیر را ارایه داد، در چنین روزی زاده شد.

وی در سال ۱۸۲۰ طراحی ماشین محاسبه‌گر خود را آغاز کرد. ماشینی که بعدها به نام ماشین تفاضلی معروف شد. بابیج ایده و وقت بسیار زیادی را صرف کرد تا بتواند ماشین محاسبه‌گر مکانیکی را طراحی کند که هزار عدد پنجاه رقمی را در حافظه نگاه دارد.

در طرح بابیج، هیچ جایى برای استفاده از جریان برق و لوله‏های الکترونیکی منظور نشده بود و در مرحله بعد، او در نظر داشت که با وسایل مکانیکی، ماشین تحلیلی و حساب خود را بسازد. هرچند بابیج موفق به این امر نشد ولی در حدود یک قرن بعد، دانش‌مندان دیگری طرح‏های بابیج را کامل‌تر کردند و با استفاده از نیروی الکترونیک آن را به صورت دقیق‏تر ساختند. از این روست که بابیج به عنوان پدر حساب‏گرهای جدید به شمار می‏رود.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان ملی جوانان که قرار بود روز یک‌شنبه برگزار شود، لغو شده است.

این در حالی است که به گزارش همین خبرگزاری‌ها، دلیل لغو این مراسم تداخل برنامه‌های رییس جمهوری اسلامی اعلام شده است.

به نقل از پای‌گاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری با توجه به تداخل برنامه‌های رییس جمهوری، مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان ملی جوانان به روز چهارشنبه هفته جاری موکول شد.

گفتنی است پیش از این چندین بار فرحناز ترکستانی به‌دلایلی چون کسالت‌ و مشکلات خانوادگی از پذیرفتن مسوولیت سازمان ملی جوانان امتناع کرده بود اما هم‌چنان پای‌گاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری و خبرگزاری دولت بر قبول مسوولیت از سوی وی اصرار دارد.

از سویی دیگر پیش‌تر اسفندیار رحیم‌مشایی در جمع خبرنگاران با اعلام پذیرش مسوولیت ریاست سازمان ملی جوانان از سوی ترکستانی از برگزاری این مراسم خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

«ریاست سازمان ملی جوانان را نمی‌پذیرم»


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

منبع: معمای مردان رقصان

هروقت برای گرفتن بلیت ایران به یکی‌ از دفاتر هما توی اروپا می‌رم با خودم می‌گم جای این دفتر تو بهترین نقطه‌ی شهر است اما چرا دکوراسیون داخل آن این قدر بی‌‌سلیقه و شلخته است؟ انگار آمدی ترمینال جنوب بلیت قم بگیری بری جمکران نامه بندازی توی چاه.

اما یک دفعه یادت می‌افته این از آخرین خرابه‌های غرور کشوری است که در آستانه یک جهش بزرگ بود. روزی در اوخر بهار سال ۵۴ هما اولین پرواز مستقیم تهران – نیورک رو انجام داد و این بلند‌ترین خط هوایی‌ زمان خود بود.

آن زمان هما دومین خط هوایی‌ جهان و امن‌ترین خط هوای دنیا بود. اما همه چیز به باد رفت، ناخود‌آگاه با خودت ایکاش‌های بسیاری رو در ذهن مرور می‌‌کنی‌.

با خودت می‌گی‌‌: «ای‌کاش مرحوم مصدق آن مرد بزرگ، کله شقی به خرج نمی‌‌داد و پیشنهاد پنجاه – پنجاه بریتیش پترولیوم رو قبول می‌‌کرد و‌ای کاش شاه در کنار او می‌‌ماند و تن به کودتا نمی‌‌داد.»

«ای‌کاش شاه نصیحت مشفقانه مرحوم عبداله انتظام را می‌شنید و او را در پی‌ ذکر علا‌ روانه نمی‌‌کرد‌،» زمانی‌ که گفت‌: «خبرگان قوم هرچند گاهی به دور از هر فراز و فرودی گرد هم بنشینند و امور مملکت را نقد کنند و یک‌دیگر را و حتا شاه را به چالش بکشند‌.»

«ای‌کاش شاه هشدار مرحوم دکتر‌علی‌ آمینی را جدی می‌‌گرفت، زمانی‌ که بنا بر رسم قجری هر پنج‌شنبه به بهانه زیارت قبر مادرش سری هم به علمای قم می‌‌زد‌، به دیدار حاج آقا روح اله رفت و هرچه در آستانه در به بند کفشش ور رفت او از جا بر نخواست و به استقبالش نیامد‌، همان روز به شاه گفت که آقایان سلام می‌‌رسانند اما شما با این سید مشکل خواهید داشت فقط چند روز زندان کم دارد.

و‌ای‌کاش شاه با همه هوش سرشاری که در شناخت سیاست خارجی‌ و استفاده از اهرم انرژی در عرصه جهانی‌ داشت در سال‌های میانی دهه چهل پند مهندس بازرگان آن مرد نیک نفس را می‌شنید، وقتی‌ که خطاب به قاضی دادگاه نظامی گفت:

ما آخرین کسانی هستیم که از راه قانون اساسی به مبارزه سیاسی برخاسته‌ایم. ما از رییس دادگاه انتظار داریم این نکته را به بالاتری‌ها بگویند

«ما آخرین کسانی هستیم که از راه قانون اساسی به مبارزه سیاسی برخاسته‌ایم. ما از رییس دادگاه انتظار داریم این نکته را به بالاتری‌ها بگویند.»

اگر این ای‌کاش‌ها‌ها و صد‌ها ای‌کاش دیگر رنگ واقعیت داشت، دیگر ایرانی‌ها با حسرت به برج‌العرب دوبی‌ خیره نمی‌‌شدند‌. دیگر هزاران دانش‌جوی ایرانی‌ آواره اروپا و آمریکا نمی‌‌شدند.

دیگر برای یک نیروگاه از رده خارج روسی پشت به همه جهان نمی‌کردیم‌. دیگر سهم ما از خزر چیزی‌ در حدود ۱۱.۳ درصد نبود و رویای پتر‌کبیر برای رسیدن به آب‌های گرم به حقیقت نمی‌‌پیوست و عمق استراتژیک کشور ما با گروه‌هایی مثل حماس و حزب‌اله تعیین نمی‌شد و نقش منطقه‌ای ما را ترکیه اشغال نمی‌‌کرد.

دیگر صدام جرات نمی‌‌کرد تا به خوزستان چشم طمع بدوزد و نیازی به شهادت هزاران فرزند ایران نبود و امروز پاسپورت ایرانی‌ پرستیژ خود را داشت.

اما همه این قصه پر غصه برای این نبود که بگویم ما شاه می‌‌خواهیم، دیگه دوران شاه و شاهپور هم گذشته. تاریخ ایران یک دور حکومت هم به علما بده‌کار بود که اصل‌طلب را با بهره کمر‌شکن پرداخت‌.

امروز نوبت این طبقه قطور متوسط شهری تحصیل کرده‌ای است که کمر به قتلش بسته‌اند گروهی با تحریم‌های کمر‌شکن و گروهی با جراحی‌های هدف‌مند. طبقه قطور متوسطی که نه در مرداد ۳۲ حضور داشت و نه آن‌چنان که باید در بهمن ۵۷.

این‌ها همه شاید مرثیه‌ای باشد که بر گور اشتباهات پدرانمان می‌خوانیم، باشد که از پس ما کسی دیگر چنین مرثیه‌ای بر گورمان نخواند.


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

جام جم

1) بروجردی‌: صالحی صلاحیت دارد

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100894565801

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که رییس جمهوری طبق قانون، سه ماه برای معرفی وزیر امور خارجه مهلت دارد، گفت: «با توجه به حساسیت موضوع سیاست خارجی درخواست می‌کنیم که وزیرامور خارجه زودتر از موعد به مجلس معرفی شود.»

بروجردی در خصوص انتصاب «علی‌اکبر صالحی» به عنوان سرپرست وزارت خارجه و احتمال معرفی وی به عنوان وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: «این از اختیارات رییس جمهوری است که گزینه مورد نظر خود را انتخاب کند. اما طبیعتن آقای صالحی قوی‌ترین احتمال برای وزیر پیشنهادی امور خارجه است.»

2) در حاشیه اجلاس اکو، اردوغان راننده شد.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100894566332

نخست وزیر ترکیه روز جمعه در اقدامی تعجب‌برانگیز و ناگهانی وظیفه رانندگی روسای جمهوری سه کشور ترکیه، افغانستان و پاکستان را بر عهده گرفت.

کیهان

1) تقویت روابط منطقه‌ای ایران در پی تحریم‌های غرب

http://www.kayhannews.ir/891005/2.htm#other202

خبرگزاری چینی «شینهوا» با انتشار گزارشی مبسوط از مبدا تهران، تاکید کرد که عمیق‌تر شدن روابط منطقه‌ای ایران با همسایگان خود یکی از نتایج اصلی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بوده است.

شینهوا در این گزارش که روز شنبه 4 دی منتشر شده، نوشت: «پس از تشدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای غربی علیه ایران بابت برنامه هسته‌ای این کشور در 2010، ایران ابتکار عمل‌هایی را در دستور کار خود قرار داد تا بدان وسیله هم‌کاری‌های منطقه‌ای خود را تقویت کند و این فشارها را خنثا نماید. ایران از اواسط سال 2010 تلاش کرده است هم‌کاری‌های منطقه‌ای خود را در زمینه‌های گوناگون از جمله انرژی، اقتصاد بازرگانی و سیاست گسترش دهد و بدین وسیله تاثیرات ناشی از فشارهای جامعه بین‌الملل را کندتر کند.»

2) اکونومیست: هدف‌مند‌شدن یارانه‌ها به نفع اقشار آسیب‌پذیر ایران است

http://www.kayhannews.ir/891005/4.htm#other402

اکونومیست با اشاره به اجرای قانون هدف‌مندکردن یارانه‌ها در ایران، اجرای این قانون را به نفع اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر دانست و نرخ تورم ایران برای سال‌های 2011 و 2012 را 15 درصد پیش‌بینی کرد.

رسالت

1) مجوز واشنگتن به 10 هزار شرکت آمریکایی برای معامله با ایران

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=49558

یک روزنامه غربی از صدور 10 هزار مورد مجوز طی یک دهه گذشته توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های این کشور برای تجارت با ایران و دیگر کشورهای موجود در به اصطلاح «لیست سیاه ایالات متحده» علی‌رغم وجود تحریم‌ها خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، نیویورک تایمز در گزارشی می‌نویسد: شرکت‌هایی هم‌چون «پپسی» و «کرافت فود» به هم‌راه تعدادی از بانک‌های بزرگ آمریکا از مجوزهای دولت ایالات متحده برای تجارت با کشورهای موجود در لیست سیاه بهره‌مند شده‌اند.

2) آمادگی مجمع تشخیص برای اجرای هدف‌مندی یارانه‌ها

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=49460

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که پیش از این سال‌ها در مورد اجرای قانون هدف‌مند کردن یارانه‌ها بحث شده بود گفت: «دولت احمدی‌نژاد با اجرای این قانون دست به اقدامی شجاعانه زده است و از این رو ضرورت دارد ‌همه با دولت هم‌کاری کنند و مشارکتی فعال در این زمینه داشته باشند.»

گزارش ایرنا، «محسن رضایی» در نشستی خبری با بیان این‌که هدف‌مند کردن یارانه‌ها اقدامی ملی است، تاکید کرد: «مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در اجرای این قانون آمادگی کامل برای کمک به دولت و مجلس را در این زمینه دارد.»

خراسان

1) انفجار انتحاری در پاکستان 42 کشته بر جای گذاشت

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=10&day=5&id=416159

در پی یک انفجار انتحاری در ایالت باجور واقع در مناطق قبیله‌نشین شمال غرب پاکستان، حداقل42 نفر کشته و 72 نفر دیگر زخمی شدند. این انفجار در نزدیکی یک ایست بازرسی پلیس، مقابل دفتر برنامه جهانی غذا در منطقه خار اتفاق افتاد‌. در زمان انفجار بمب، بیش از 1500 نفر برای دریافت مواد‌غذایی که قرار بود از سوی دفتر برنامه جهانی غذا توزیع شود، در این محل تجمع کرده بودند.

2) مراسم معارفه رییس جدید سازمان ملی جوانان امروز برگزار می‌شود

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=10&day=5&id=416167

بالاخره پس از چند روز کش و قوس و تایید و تکذیب پذیرش حکم ریاست سازمان ملی جوانان از سوی فرحناز ترکستانی روز گذشته اعلام شد: «آیین معارفه و تودیع رییس جدید و پیشین سازمان ملی جوانان امروز یک‌شنبه با حضور رییس جمهوری برگزار خواهد شد.»

آفرینش

1) مشایی: برای طی مدارج علمی راهی جز مهاجرت نداریم

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=75053

‌رییس‌دفتر ‌رییس‌جمهوری با اعلام این‌که ما فرار نسل‌ها نداریم، بلکه مهاجرت است که یک عادت دیرینه ایرانیان است، خاطرنشان کرد: «ما هیچ راهی را نداشته و نداریم و باید خود را به مدارج علمی بالا گره بزنیم که راه آن مهاجرت است و دولت باید این فرصت را فراهم کند.»

2) آمادگی تهران و آنکارا برای هم‌کاری امنیتی

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=75042

وزیران کشور ایران و ترکیه بر توسعه هم‌کاری‌های امنیتی دوجانبه میان دو کشور تاکید کردند. به گزارش مهر، «مصطفا محمد‌نجار» که برای شرکت در سومین نشست وزیران کشور اعضای سازمان هم‌کاری‌های اقتصادی(اکو) به استانبول رفته بود، در پایان این نشست با همتای ترکیه‌ای خود دیدار و در مورد مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای گفت‌و‌گو کرد.

همشهری

1) مقامات پاکستانی دستگیری عبدالرئوف ریگی را تایید کردند

http://www.hamshahri.net/news-124003.aspx

مقامات پاکستانی دستگیری «عبدالرئوف ریگی» را تایید کردند و بنا به نوشته‌ یک روزنامه‌ پاکستانی وی به‌زودی به مقامات ایران تحویل داده خواهد شد. به گزارش ایسنا، مقامات محلی پاکستان گفتند که یک عضو ارشد گروهک تروریستی جنداله توسط پاکستان دستگیر شده است. این مقامات تایید کردند که این عضو جنداله به‌وسیله‌ نیروهای امنیتی پاکستان دستگیر شده است.

در عین حال بنا به نوشته‌ روزنامه‌ پاک تریبیون، عبدالرئوف ریگی در حالی که با بی‌سیم خود از منطقه پناه‌گاهش در مرز پاکستان ـ ایران در بلوچستان با روزنامه‌ای مستقر در لندن تماس گرفت، به‌وسیله‌ی نیروهای امنیتی پاکستان ردگیری و دستگیر شد و احتمالا به زودی و پس از بازجویی توسط آژانس‌های امنیتی پاکستان به مقامات ایران تحویل خواهد شد.

2) باقری در تمرینات تیم ملی پا به توپ شد

http://www.hamshahri.net/news-124056.aspx

اولین جلسه تمرینی تیم ملی با توجه به خستگی بازی‌کنان به‌مدت 70 دقیقه برگزار شد ولی دومین جلسه تمرینی 90 دقیقه طول کشید. از نکات جالب توجه تمرین می‌توان به حضور «کریم باقری» اشاره کرد. او که به‌عنوان مشاور فنی قطبی در کنار تیم ملی حضور دارد پا به پای بازی‌کنان تمرین کرد و آمادگی‌اش انگیزه بازی‌کنان را دوچندان کرده بود.

دنیای اقتصاد

1) زمزمه رد مصوبه استقلال بانک ‌مرکزی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=237446

برخی نمایندگان مجلس از مخالفت شورای نگه‌بان با مصوبه مجلس برای استقلال بانک مرکزی خبر داده‌اند و هم‌زمان شورای نگه‌بان خواستار یک مهلت 10 روزه برای اظهارنظر نهایی درباره برنامه پنجم توسعه شده است. شورای نگه‌بان تا پایان این هفته یا حداکثر اوایل هفته آینده نظر نهایی خود را درباره برنامه پنجم توسعه اعلام خواهد کرد. آن‌گونه که «کاظم دل‌خوش» خبر داده است یکی از مهم‌ترین مصوبات مجلس یعنی استقلال بانک‌مرکزی و حذف رییس‌جمهوری از ترکیب مجمع عمومی بانک‌مرکزی با مخالفت این شورا روبه‌رو شده است.

2) مدیرعامل سازمان هدف‌مندی یارانه‌ها خبر داد‌، کاهش مصرف برق و بنزین در پنج روز اول هدف‌مندی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=237457

«بهروز مرادی» درباره ارزیابی خود از اوضاع پس از گذشت پنج روز از اجرای طرح هدف‌مندی یارانه‌ها‌، گفت: «مردم بسیار راسخ به اجرای‌‌این قانون هستند و ما در‌‌این 5 روز شاهد هم‌راهی و هم‌گامی ‌مردم بوده‌ایم و در واقع مردم پذیرفته‌اند که اجرای ‌‌این طرح جهت بهبود زندگی و پیش‌رفت ضرورت دارد. به گفته وی‌، در همین پنج روز 11 درصد کاهش مصرف برق داشته‌ایم و هم‌چنین در حوزه بنزین از شصت‌و‌نیم میلیون لیتر به 55 میلیون رسیدیم.


 


خبر / رادیو کوچه

بامداد روز یک‌شنبه، زمین‌لرزه‌اى به بزرگى 4.6 دهم ریشتر منطقه حسین آباد در استان کرمان را به لرزه در‌آورده است.

به گزارش ایرنا‌، تاکنون گزارشى از خسارات و تلفات احتمالى این زمین لرزه دریافت نشده است.

لازم به ذکر است دوشنبه گذشته وقوع زمین‌لرزه‌اى به بزرگى 6.3 ریشتر در همین منطقه، هفت کشته و ۲۱ زخمى برجاى گذاشته بود.

بیشتر بخوانید:

«زلزله‌ ۶٫۳ ریشتری در جنوب شرق ایران»


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • مسافران شب کریسمس را در کمپ‌های فرودگاهی در پاریس و بروکسل گذراندند.
  • پلیس به دنبال سه سارق مسلح.
  • یک مار کبرا در روستای پدانگ بسیر پیدا شد.
  • ممنوعیت وضع شده از سوی دولت سلانگور برای نمایش آرم یک مالزی، اقدامی مخرب است.
  • زلزله‌ای منطقه جزیره‌ای واناتو را لرزاند.
  • زیمبابوه کمیسیونی برای بررسی مسئله ویکی‌لیکس تشکیل داد.
  • یک زن برقعه پوش در پاکستان با منفجر ساختن خود 40 تن دیگر را نیز به کام مرگ کشاند.

روزنامه استار

  • یک موشک پرتاب شده از هند در فضا منفجر شد.
  • وزیران دفاع کره جنوبی و چین در ماه فوریه با هم ملاقات می‌کنند.
  • کارلوس پرز رییس جمهوری سابق ونزوئلا در سن 88 سالگی درگذشت.
  • رهبران کشورهای غرب آفریقا از لورنت گیاگبو خواستند که از صحنه قدرت کنار رود.
  • زلزله در جنوب اقیانوس آرام سونامی کوچکی ایجاد کرد.
  • برای بسیاری از آمریکایی‌ها این آخرین کریسمسی بود که در عراق می‌ماندند.
  • پلیس هلند یک تبعه سومالی را به اتهام نقشه‌کشی طرح‌های تروریستی بازداشت کرد.

روزنامه نیو استریت تایم

  • نخست وزیر: «طرح یک مالزی واحد برای ساختن جامعه است.»
  • جشن‌های کریسمس به طور منظم در مالزی انجام شد.
  • اداره زمین‌های فدرال مالزی 100.9 میلیون رینگیت برای مهاجران در نظر گرفت.
  • صندوق کمک به دانش‌گاه‌ها از زمان تاسیس خود در سال 1997 تا کنون 37 میلیارد رینگیت به دانش‌جویان پرداخته است.
  • خرج‌های بخش مخابرات مالزی در سال آینده به 7.3 میلیارد رینگیت خواهد رسید.

روزنامه مالایی میل

  • 47 زن چینی که به طور غیر‌قانونی در پایتخت سپری می‌کردند از سوی اداره مهاجرت دستگیر شدند.
  • صبح امروز 6 نفر در خیابان‌های پایتخت در اثر تصادف کشته شده‌اند.
  • بحران کره کل منطقه را به آشوب خواهد کشید.

 


امیر / عکس / رادیو کوچه

مثل خیلی از جاهای دنیا مالزی هم شب کریسمس به سان روز می‌درخشید. همه بودند اما برف نبود. در مالزی همیشه برف نیست اما کریسمس هست.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته