-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۱۰, جمعه

Lastest News from Shahrgon for 12/31/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



روز چهارشنبه کاظم جلالى، نماينده و عضو کميسيون امنيتى ملى مجلس در گفت‌وگو با خبرگزارى مهر خبر درگذشت عسگرى را تاييد کرد و از وزارت امور خارجه خواست که عليه ربايندگان او در مجامع بين‌المللى شکايت کند. اعظم عسگرى، خواهر على‌رضا عسگرى نيز در گفت‌وگو با اين خبرگزارى خبر مرگ برادرش را تکذيب کرده و گفته است، انتشار اين خبر واکنش عجولانه اسرائيل در برابر اعدام جاسوس موساد در ايران بوده است.

خبر درگذشت عسگرى را نخستين بار ريچارد سيلورشتاين، روزنامه‌نگار يهودى امريکايى در وب‌سايت شخصى‌اش منتشر کرد. وى که در روزنامه‌هاى گاردين و لس‌آنجلس تايمز نيز يادداشت مى‌نويسد، در گزارش خود که سه‌شنبه ۲۸ دسامبر منتشر شده، مى‌نويسد که يک منبع نزديک به ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل به او گفته که زندانى "X" که اشاره به عسگرى است و در زمان محمد خاتمى، رئيس جمهورى سابق ايران معاون وزير دفاع بوده، هفته گذشته در داخل يکى از زندان‌هاى اسرائيل خودکشى کرده است!

وى به سيلورشتاين تاکيد کرده است که عسگرى به هيچ وجه کشته نشده و خود دست به خودکشى زده است.

پيش از اين اسرائيل گاه‌به‌گاه اطلاعات عجيب و غريبى را از عسگرى منتشر مى‌کرد که نشان مى‌داد وى يک سرى اطلاعات سرى به اسرائيلى‌ها داده است. اسرائيلى‌ها اين گونه وانمود مى‌کردند که وى به اختيار خود به کشور ديگرى پناهنده شده در حالى که جمهورى اسلامى ايران و خانواده عسگرى بر اساس اسناد بسيارى که در اختيار دارند، ثابت کرده‌اند که عسگرى توسط عوامل اسرائيل از ترکيه ربوده شده و به خاک اين رژيم انتقال يافته است.

سيلورشتاين جزئيات بيشترى در اين زمينه نمى‌دهد ولى روزنامه هاآرتص، چاپ اسرائيل اطلاعات بيشترى درباره مرگ عسگرى منتشر کرده و مى‌نويسد وى به صورت کاملا سرى بازداشت شده بود و اکنون تحقيق بر سر اين که آيا عوامل دولتى‌ در مرگ وى دخالت داشته يا خير آغاز شده است.

سيلوراشتاين اگر چه از ارائه اطلاعات بيشتر حذر مى‌کند ولى مى‌نويسد که دلايلى وجود دارد که نشان مى‌دهد موساد عسگرى را ربوده و در آخر او را کشته است. وى استدلال مى‌کند که رسانه‌هاى اسرائيلى تلاش مى‌کردند اين گونه وانمود کنند که عسگرى در ويرجينياى امريکا است و براى خود زندگى خوبى را مهيا کرده ولى ناگهان اخبارى منتشر مى‌شود مبنى بر اين که وى در اسرائيل است و در زندان‌هاى اين رژيم به سر مى‌برد. در آخر هم خبر مرگ او به بيرون درز مى‌کند. اين موضوع باعث تيرگى روابط اسرائيل با ترکيه نيز شده است چرا که عسگرى در خاک ترکيه ناپديد شده و اسرائيل هم هيچ تمايلى به ارائه اطلاعات بيشتر در اين زمينه ندارد.

وى همچنين نسبت به خودکشى عسگرى ابراز ترديد مى‌کند و مى‌نويسد که اسرائيل بر سر مرگ محمود المبحوح، يکى از رهبران حماس که به طرز مشکوکى در دبى ترور شد نيز مى‌گفت، وى بر اثر سکته قلبى در گذشته است ولى بعدا ثابت شد که عوامل اسرائيل او را ترور کرده‌اند.

روزنامه العرب چاپ لندن نيز در گزارشى در اين زمينه مى‌نويسد که گزارش‌هايى وجود دارد که نشان مى‌دهد عسگرى توسط سازمان امنيت آلمان در سال ۲۰۰۷ ربوده شده و تحويل موساد شده است.

روزنامه واشنگتن پست نيز مدعى شد که عسگرى اطلاعات سرى‌اى را درباره حزب‌الله و رابطه‌اش با ايران و همچنان روابط ايران با جهاد اسلامى، جيش المهدى و سازمان بدر در عراق در اختيار دستگاه‌هاى امنيتى اسرائيل و امريکا قرار داده است.

روزنامه يديعوت احرونوت نيز مدعى شد، عسگرى اطلاعات فوق‌العاده سرى‌اى را درباره غنى‌سازى اورانيوم و چگونگى استفاده ليزر و مواد شيميايى براى توليد سلاح در نطنز در اختيار محققان امريکايى گذاشته است. اين روزنامه همچنين مى‌نويسد، اين اطلاعات عسگرى درباره برنامه‌هاى هسته‌اى سوريه با همکارى کره شمالى بود که اسرائيل دريافت که دمشق به دنبال راه‌اندازى تاسيسات هسته‌اى در منطقه الکبر در شرق سوريه است و در سال ۲۰۰۸ اقدام به بمباران آن کرد. همچنين گفته مى‌شود که عسگرى "شاهد بزرگ" دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى بوده و قرار بوده در اين دادگاه نيز حاضر شود. منابع آگاه مى‌گويند اخيرا در سفر يکى از مقام‌هاى ارشد خارجى به ايران اين خبر به اطلاع مقام‌هاى ارشد ايرانى نيز رسيد.

روزنامه ديلى تلگراف، جدا شدن يا بهتر است بگوييم ربودن عسگرى از ايران را در راستاى طرح "جداسازى نخبگان" که سازمان امنيت امريکا سى‌آى‌اى چند سالى است طراحى کرده، دانسته است.

از سوى ديگر اين روزنامه در گزارش جداگانه‌اى نوشته است که ديويد کامرون، نخست‌وزير بريتانيا پس از دريافت اطلاعات فورى درباره طرح‌هاى نظامى بريتانيا در منطقه خليج فارس که در ماه مى گذشته تهيه شده، دستور داده که هماهنگى‌هاى نظامى تازه‌اى با کشورهاى متخاصم با ايران به ويژه امارات متحده عربى صورت گيرد تا در صورت وقوع حمله نظامى عليه ايران که در حال طراحى است، آمادگى‌هاى لازم وجود داشته باشد.

اين گزارش همچنين مى‌نويسد که ناوهاى نيروى دريايى سلطنتى بريتانيا به همراه ناوهاى امريکايى و فرانسوى در حال برگزارى مانورهاى منظمى در خليج فارس هستند که در صورت عملى شدن تهديد ايران مبنى بر بستن تنگه استراتژيک هرمز آماده هر گونه جنگى با ايران باشند.

دولت بريتانيا همچنين از اتباع خود خواسته در صورت بروز جنگ در ايران نسبت به حفظ جان خود کوشا باشند. سفارت‌خانه‌هاى بريتانيا در امارات متحده عربى و ديگر کشورهاى حاشيه خليج فارس موظف شده‌اند که نهايت همکارى را با اتباع بريتانيايى داشته باشند.

در همين رابطه وليعهد ابوظبى به ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس فشار مى‌آورد که دولت بريتانيا معاهده تازه‌اى را با امارات متحده عربى براى تقويت نظامى اين کشور امضا کند. پيش‌بينى مى‌شود اين معاهده در نيمه اول سال ۲۰۱۱ در سفر نخست‌وزير انگليس به ابوظبى امضا شود. ابوظبى از لندن خواسته است در صورت بروز هر جنگى دولت بريتانيا تعهد دهد که از زيرساخت‌ها و تاسيسات زيربنايى امارات مراقبت کامل کند. وليعهد ابوظبى همچنين گفته است که امارات متحده عربى خود به تنهايى مسئوليت حفظ جان و امنيت اتباع خارجى به خصوص بريتانيايى در امارات را متقبل مى‌شود. نزديک به ۷۰ درصد از جمعيت امارات متحده عربى را اتباع خارجى تشکيل مى‌دهند.

منبع: ديپلماسى ايرانى


 


محمدسرير در ادامه افزود : نوری هميشه به استقلال در کار خود پايبند بود و نخستين جايزه اين استاد آواز ايران هم بر پايه همين نگاه پايه ريزی شده است و به همين دليل بود که از هيچ نهاد صنفی و يا نهادهای دولتی در برگزاری اين جايزه هيچ نامی به ميان نيامده است تا هم ادای احترام به اعتقاد ايشان باشد و هم به خودمان ثابت کنيم که با پشتوانه های فرهنگی و موسيقايی که هريک از اهالی موسيقی دارند می توانيم از پس انجام حرکت های اينچنينی در بخش خصوصی برآييم.

مهران فرهادی در ادامه اين نشست در خصوص کم و کيف برگزاری اين جايزه گفت : همانگونه که سرير اشاره کرد بايد شيوه زندگی محمدنوری را برای هنرمندان جوان و همچنين آيندگان هنر موسيقی زنده نگه داشت از همين رو با شاگردان و دوستانی که استاد نوری را از نزديک می شناختند مشورت کرديم تا بتوانيم جايزه نوری را که در شان و مقام اين استاد بزرگوار است را اجرايی کنيم و نتيجه آن شد که ارکستری به رهبری محمد سرير تشکيل شد و قرار است در اين سه شب آثار محمد نوری به روی صحنه رود .

وی در ادامه افزود : جايزه استاد نوری به مناسبت سالگرد تولد ايشان که روز اول دی ماه است برگزار می شود اما به دليل اينکه سالروز تولد ايشان در ايام ماه محرم و صفر افتاده است سه روز آخر بهمن ماه را مناسب برگزاری اين رويداد فرهنگی ديدم و قرار است از تنديس جايزه محمد نوری رونمايی شود و از آنجا که نخستين سال برگزاری اين جايزه است به تمام کسانی که مستمرترين رابطه موسيقايی را با ايشان دارند جوايزی تعلق می گيرد.

دبير اجرايی جايزه موسيقی محمد نوری در پاسخ به اين سئوال که مراسم يادبود يک هنرمند تنها در يک شب برگزار می شود ولی چرا اين جايزه به شکل کنسرت و در طول سه شب برگزار می شود گفت : شايد عبارت کنسرت برای اين مراسم مناسب نباشد اما استاد نوری آثار ارزنده اجرا شده و اجرا نشده بسياری دارد که تنها در يک شب قابل اجرا نيست ضمن اينکه استاد نوری علاقمندان بسياری است که فقط يک شب برگزاری کنسرت در قالب جايزه موسيقی محمد نوری نمی تواند پاسخگوی نياز علاقمندان باشد از همين رو قيمت بليت هايی که برای اين کنسرت در نظر گرفته شده است قيمت های بالايی نيست و فقط در جهت رفع هزينه های برگزاری اين جايزه قيمت گذاری شده است .

محمد سرير در ادامه صحبت های فرهادی گفت : برای برگزاری اين کنسرت از دوستان هنرمندی که درقيد حيات هستند و با محمد نوری همکاری نزديک داشتند دعوت به شده است که در ارکستر حضورداشته باشند تا هم حس همکاری با اين استاد گرانقدر در دوستان ايشان زنده شود هم حس نوستالژی در مخاطب حاضر در سالن برانگيخته شود البته ناگفته نماند که صادقی که از شاگردان ايشان نيز هست همکاری موثری در برگزاری اين جايزه داشته اند ؛ ضمن اينکه قرار نيست يک کاراقتصادی انجام دهيم اين جايزه يک محفل کاملا فرهنگی است و دوست داريم اين نگاه از قلم شما خبرنگاران نيز منعکس شود چراکه هدف اصلی از برگزاری اين جايزه تدام نگاه استاد نوری به هنر موسيقی در جهت فرهنگسازی و البته هنر انسان سازی از طريق موسيقی است.

مهران فرهادی در پايان اين نشست افزود : نخستين جايزه موسيقی محمد نوری فيلم مستند از زندگی و آثار ايشان پخش می شود و در ادامه ويدئو کليپ هايی از آثار نوری همراه با اجرای زنده ارکستر به روی صحنه می رود .

منبع: مهر


 


به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حيدر مصلحی در سلسله‌های نشست‌های اجتماعی،‌ سياسی و فرهنگی حوزه علميه قم در مدرسه فيضيه قم به بيان تعريفی از فتنه پرداخت و گفت: فتنه ايجاد شرايطی در يک جامعه است که براساس آن قدرت تشخيص حق از باطل تضعيف می‌شود.

وی به مؤلفه‌های ايجاد‌کننده فتنه اشاره کرد و سنجش حق از باطل با اشخاص، مبارزه خودی‌ها عليه حکومت، لغزش خواص، به هم ريختن مرز بين دوست و دشمن، وجود عقبه مردمی و جابه‌جا شدن متن با حاشيه را از جمله اين مؤلفه‌ها برشمرد.

مصلحی با بيان اينکه فتنه‌گران، اصل را رها کرده و به فرع می‌پردازند،خاطرنشان کرد: کسانی که در مبارزه با جريان حق قرار دارند همواره با صراحت به مقابله با آن برنمی‌خيزند؛ چراکه می‌دانند مبارزه مستقيم با حق سبب پس زدن آن از سوی مردم می‌شود.

وی در ادامه به مديريت عالی مهار فتنه ۸۸ از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد وبا بيان اينکه در طول سی‌و دو سال از عمر انقلاب با فتنه‌های رنگارنگی مواجه بوده‌ايم، اظهار داشت: امام راحل در اوايل انقلاب با قاطعيت و صلابت در برابر فتنه‌ها ايستاد و امروز پس از گذشت بيست سال از رحلت امام، تمام فتنه‌ها تنها با مديريت رهبر معظم انقلاب نقش برآب شده است.

وزير اطلاعات با بيان اين‌که جريان فتنه از ابتدای انقلاب تاکنون جريانی واحد با مديريتی واحد بوده است، افرادی که به عنوان سران فتنه مطرح هستند را عددی ندانست و بر شناخت مديران داخلی و خارجی فتنه تأکيد کرد.

وی با اشاره به سابقه بيست ساله فتنه در برخی از سران، اظهار داشت: از منزل يکی از سران رده اول فتنه که در واقع اتاق فکر آنان بود، جزوه بسيار تکان‌دهنده‌ای به دست آمد که در آن طرح براندازی دين از ايران، پيش از انتخابات تاکنون ترسيم شده بود.

مصلحی با بيان اين‌که سران فتنه در اين طرح می‌خواستند از حوزه‌های علميه، مراجع و شخصيت‌های علمی به عنوان ابزار برای رسيدن به اهدافشان استفاده کنند، گفت: اين جزوه از دفتر عليرضا بهشتی به دست آمد و پس از اين‌که برای مطالعه و بررسی در اختيار يکی از بزرگان قرار گرفت، تدوين کنندگان آن مشخص شدند.

وی ادامه داد: پس از بررسی جزوه مشخص شد که ادبيات آن ادبيات حزب توده است که البته جزوه برای بررسی بيشتر در اختيار برخی نيروهای وزارت اطلاعات که درباره حزب توده فعاليت می‌کنند، قرار گرفت و اين موضوع ثابت شد.

وزيراطلاعات با بيان اين‌که جفای در حق کشور و نظام است که آنچه در سال ۸۸ اتفاق افتاد را يک دعوا و درگيری انتخاباتی بدانيم، گفت: فتنه سابقه بيست ساله دارد که از جنس چالش نرم و مواجه با ابزارهای سخت انتظامی بود؛ از اين‌رو رهبر معظم انقلاب در مهار فتنه از آن به فتنه عميق ياد کردند.

وی با بيان اين‌که رهبر معظم انقلاب در مقطعی روش مدارا با سران فتنه را به کار گرفتند، به کارگيری روش مدارا و قاطعيت از سوی رهبر معظم انقلاب را در سه مقطع قابل بررسی دانست وگفت: حفظ جريان غير‌پيروز در چارچوب نظام، محوری‌ترين رهيافت مقام معظم رهبری پس از انتخابات تا خطبه نماز جمعه ۲۹ خرداد بود.

مصلحی ابراز داشت:رهبر معظم انقلاب سعی کردند تا از شکسته شدن جمهوريت نظام جلوگيری کنند، اما از سی خرداد تا حادثه عاشورا، بحث اتمام حجت و جذب حداکثری نظام را دنبال کردند تا فتنه‌گران متوجه خطاهای خود شده و به آغوش نظام باز گردند.

وی با بيان اين‌که مقطع سوم پس از راهپيمايی نهم دی و بيست و دوم بهمن رقم خورد، تصريح کرد: سران فتنه علی رغم فرصت‌هايی که نظام به آنها داد، به روند اقدامات خود ادامه دادند و از کشتی نظام و انقلاب خارج شدند.

وزير‌اطلاعات در ادامه ناکام گذاشتن استراتژی فشار از پايين و چانه‌زنی از بالا، حفظ و صيانت از وحدت و انسجام جامعه، تأکيد بر فصل‌الخطاب بودن قانون و افشای محورهای فضای شبهه‌ناک فتنه را از جمله مديريت‌های عالی مقام معظم رهبری در مهار فتنه برشمرد.

وی با بيان اين‌که رهبر معظم انقلاب افق‌های دور فتنه را به روشنی می‌ديدند و برای دفع آن راهنمايی می‌کردند، اقتدار مردم و رهبری، انزوای سياسی و مردمی جريان فتنه، انسجام بيشتر بين مردم از يک سو و بين مردم و نظام از سوی ديگر، شکست سنگين ضد انقلاب استکباری و دنباله داخلی آن و بالا رفتن ضريب امنيتی کشور و افزايش جايگاه و موقعيت منطقه‌ای جمهوری اسلامی را از نتايج مهار فتنه عنوان کرد.

مصلحی به نقش کمونيست‌ها، توده‌ای‌ها و انجمن حجتيه در جريان فتنه اشاره کرد و با بيان اين‌که از سوی فتنه‌گران ظلم بزرگی به نظام شد، گفت:اگرچه بسياری از حرکت‌هايی که بايد پشت سر گذاشته می‌شد به سبب اين مباحث عقب افتاد و در مباحث منطقه‌ای و بين‌المللی لطمه بزرگی خورديم، اما با مديريت رهبر معظم انقلاب در مهار فتنه، به وضعيت بهتری رسيده‌ايم.

وی با بيان اين‌که امروز اقتدار جمهوری اسلامی ايران در دنيا بی‌نظير است، سفر رييس‌جمهور به لبنان و مذاکرات آقای جليلی درباره مسأله هسته‌ای را از اقتدار کشور دانست و گفت: اقتدار جمهوری اسلامی ايران با مديريت رهبر معظم انقلاب در مهار فتنه رقم خورد و اين اقتدار برای دنيا پيام سنگينی داشت.

وزيراطلاعات در بخش ديگری از سخنان خود به جنگ نرم و جهاد نرم اشاره کرد و با بيان اين‌که برخی که در جهاد اکبر دچار مشکل بودند در فتنه ۸۸ تحت‌تأثير جنگ نرم و مؤلفه‌های آن قرار گرفتند به مقايسه جنگ نرم و جنگ سخت پرداخت و گفت:هنر انديشيدن، گفتن، شنيدن، نوشتن، يادگيری واعتمادسازی در جنگ نرم و جهاد نرم وجود دارد، اما حرف نخست را در جنگ سخت، رشادت و سينه‌چاکی در برابر دشمن می‌زند.

وی با اشاره به اهداف پديده جنگ نرم در جمهوری اسلامی، ايجاد نارضايتی‌های تعمدی عمومی با القای وضعيت نامناسب اقتصادی، به وجود آوردن نهادهای مدنی غيردولتی همسو با خود، استفاده از عمليات گسترده روانی و رسانه‌ای از روش‌های مختلف و ناکارآمد جلوه دادن دستگاه‌های اداری کشور در انجام امور مردم از جمله اين اهداف دانست.

مصلحی خاطرنشان کرد: غربی‌ها در بحث جنگ نرم به دنبال تغيير بنيادی باورها، الگوهای رفتاری، نگرش و سبک زندگی مردم کشورهای اسلامی هستند؛ چراکه می‌دانند زمانی که گسست‌های فرهنگی در جهان اسلام شکل گيرد، جلوه‌هايی از افول مقاومت در آن‌ها ايجاد می‌شود.

وی با بيان اين‌که دشمنان با ايجاد تفرقه درصدد تجزيه سياسی، ايدئولوژيک، فرهنگی و استراتژيک کشورهای اسلامی هستند، گفت: امروز در حالی شاهد انتظار جهان اسلام از انقلاب اسلامی هستيم که بسياری از سران کشورهای اسلامی در خواب غفلت به سر می‌برند.

وزير اطلاعات با اشاره به استفاده از الگوی شبيخون فرهنگی و ارسال پيام‌ها، فيلم‌ها و تصاوير مستهجن و تحريک کننده از سوی غرب، ابراز داشت: استکبار تلاش می‌کند با استفاده از مفاهيم و واژه‌های عصر رنسانس مانند سکولاريسم، عقلانيت، آزادی بی حد و حصر، نقد سنت‌گرايی و پرداختن به امور دنيا، زمينه‌های واکنش اپوزيسيون و وابستگان به خود را فراهم کند.

وی با بيان اين‌که ماهيت جنگ نرم با جنگ سخت يکی است و هر دو نابودی جمهوری اسلامی ايران را دنبال می‌کنند، استفاده از نيرو و امکانات يک جامعه عليه خودش، القای غير صلح‌آميز بودن فناوری هسته‌ای، سرمايه‌گذاری و ايجاد رسانه‌های ديداری، شنيداری و شبکه‌های تبليغاتی برای القای چهره سياه از جمهوری اسلامی، ايجاد فضای رسانه‌ای درباره دخالت ايران در عراق و لبنان به عنوان حامی تروريست، سازماندهی موضوعاتی درباره حقوق بشر، راه‌اندازی سايت‌های اينترنتی برای اجرای جنگ رسانه‌ای، سوء استفاده از اجرای برخی طرح‌ها مانند امنيت اجتماعی و ايجاد تقابل بين‌سران کشور و ترويج اسلام‌هراسی در کشورهای غربی را از جمله نقشه‌های آمريکا برای عملياتی کردن جنگ نرم عليه جمهوری اسلامی ايران برشمرد.

مصلحی در بخش ديگری از سخنان خود به مقوله هدفمندکردن يارانه‌ها اشاره کرد و با بيان اين‌که در سند چشم‌انداز بيست ساله جمهوری اسلامی بر طرح هدفمندی يارانه‌ها تصريح شده است، گفت: هرچند اين طرح در برنامه سوم و چهارم توسعه مطرح بود، اما کسی جرأت نکرد آن را اجرا کنند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح هدفمندی يارانه‌ها شجاعتی می‌خواست که منشأ اين شجاعت در مرحله اول مقام معظم رهبری و پس از ايشان، دولت نهم و دهم بود که به ميدان آمد با توجه به تمام اظهارنظرهای منفی در اين زمينه، براساس خواسته رهبر معظم‌انقلاب دست به جراحی بزرگ اقتصادی کشور زد.

منبع: ايلنا


 


٥٣٥

روزنامه‌نگار مورد تعرض و تهديد قرار گرفته ١٢٧٤

رسانه سانسور شده ٥٠٤

روزنامه نگار تبعيدی ١٢٧

وبلاگ نويس بازداشت شده ١٥٢

وبلاگ نويس مورد تعرض و تهديد قرار گرفته ٥٢

کشورهای سانسورگر اينترنت ٦٢

این گزارش در چند بخش تنظیم شده که در بخش مرگ خبرنگاران نشان از کاهش آن دارد.

کاهش مرگ خبرنگاران در مناطق جنگی

در سال ميلادی ٢٠١٠ در سراسر جهان ٥٧ خبرنگار به هنگام انجام وظيفه خود کشته شده‌اند. سال گذشته اين آمار ٧٦ نفر بود که نشانگر کاهشی ٢٥ درصدی است. تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده در مناطق جنگی در طی سال‌های گذشته کمتر شده است. نکته قابل ملاحظه اين است که تشخيص هويت قاتلان در ميان باند‌های مافيايی، نطاميان، گروه‌های مذهبی افراطی و دولت‌ها بيش از پيش دشوار شده‌است.

اما این گزارش در بخش خبرنگاران ربوده شده از افزایش آن خبر داده است.

افزایش شمار خبرنگاران ربوده شده

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود که در روز پنج‌شنبه (۳۰ دسامبر) در برلین منتشر شد می‌نویسد که سال به سال بر شمار خبرنگارانی که در سراسر جهان قربانی خشونت می‌شوند، افزوده می‌شود.

به گفته این سازمان مدافع حقوق خبرنگاران، در سال جاری میلادی (۲۰۱۰) که به پایان خود نزدیک می‌شود، دست کم ۵۱ نفر خبرنگاران در پیوند با انجام وظیفه شغلی خود ربوده شدند. این تعداد ۱۸ نفر بیش از سال گذشته بوده است.

ژان فرانسوا ژولیار، دبیر اول سازمان گزارشگران بدون مرز، به هنگام عرضه گزارش سالانه این سازمان گفت، همان‌گونه که شمار فزاینده خبرنگاران ربوده شده نشان می‌دهد، دیگر به بی‌طرفی و کار خبرنگاران احترام گذاشته نمی‌شود. وی افزود که کشورهایی چون افغانستان و نیجریه برای کار خبرنگاران بسیار خطرناک هستند.

در بخش دیگری از این گزارش تحت عنوان «تبعید: آخرین» شانس آمده‌است که برای دومين سال متوالی ايران با ٣٠ روزنامه‌نگار تبعيدی بيشترين تعداد فرار روزنامه‌نگاران را به خود اختصاص داده است.

تبعيد : اخرين شانس

در برابر خشونت و سرکوب، بسياری از حرفه‌کاران رسانه‌ها مجبور به ترک کشور خود شده‌اند. در سال گذشته ١٢٧ روزنامه‌نگار از ٢٣ کشور جهان مجبور به ترک کشور خود شده‌اند. برای دومين سال متوالی ايران با ٣٠ روزنامه‌نگار تبعيدی بيشترين تعداد فرار روزنامه‌نگاران را به خود اختصاص داده است. آفريقای مرکز نيز از خبرنگاران خالی می‌شود. نزديک به ١٥ روزنامه‌نگار اتيوپيايی و سوماليايی در سال گذشته کشور خود را ترک کرده‌اند. تبعيد اجباری ١٨ روزنامه‌نگار زندانی کوبايی به اسپانيا از جمله وقايع مهم سال ٢٠١٠ بود. اين روزنامه‌نگاران از سال ٢٠٠٣ در زندان بسر می‌بردند.

توضيح : گزارشگران بدون مرز برای ارائه اين بيلان همچون سالهای گذشته مواردی را برشمرده است که رابطه ميان حرفه‌ی قربانی با حادثه برای سازمان يا کاملا و يا با احتمال نزديک به يقين مشخص شده است. اين آمار مبتنی بر مواردی است که گزارش‌گران بدون مرز از آنها مطلع شده و مواردی را که قربانيان برای حفظ امنيت خود خواهان افشای آن از سوی خود و يا ما نبوده اند خوداری کرده است.

منبع:گزارشگران بدون مرز


 


این نامه را برای روح پدر بزرگوارم مینویسم تا بشنود!

پدر عزیزم،كاش بدانم كه آیا ما را پشت دیوار اوین حس كردی! در سرمای سرد زمستان، همه میلرزیدیم و مأموران نیروی انتظامی بخاری روشن كرده بودند و در ماشین هایشان خودشان را گرم میكردند.

پدر امده بودم صورت ماهت را ببینم.

پدر آمده بودم كه در قلب من و مادر و خواهرانم بزنند!  اما تو بمانی و از وطنم دفاع كنی!

پدر بیست دقیقه بیشتر طول نكشید كه دو آمبولانس نزدیك اذان آمدند و از در آهنی اوین میخواستند تو بیایند، روی یكی از آمبولانس‌ها نوشته بود بازرسی.... هنوز داخل نشده بودند كه صدای حسین...حسین....حسین... سكوت سرد اوین را شكست و با صدای اذان در هم امیخته شد در شب پر ستاره و ماه!

تمام قامتم خشك شده بود و قابل توصیف نبود، همه سیخ شدن مو بر تن رو حس كردند بعد از صدای اذان مأموران رفتند و ما ماندیم.

پدر دیدم كه پر كشیدی و ما را جا گذاشتی، اما جا نماندیم، جای پایت را نگاه كن! تمام جهانیان آمدند و پشت سرت دارند راه میروند، حتی با سرهای شكسته!.

پدر از صمیم قلب دوستت دارم. دوستت دارم. دوستت دارم.

زینب صارمی

منبع: كانون حمایت ازخانواده‌های جان‌باختگان و بازداشتی‌ها


 


شايان ذکر است محکوميت نامبرده در مورد تاييد برگ‌های تشخيص مالياتی سال‌های ۸۲ ، ۸۳، ۸۴ شيرين عبادی در هیأت حل اختلاف مالياتی بابت جايزه نوبل و عملکرد اين سنوات به مبلغ ۳.۶۲۶.۷۹۰.۰۴۰ ريال بوده که با احتساب جرائم مربوطه مبلغ ۱۲.۶۱۳.۵۳۸.۶۴۷ ميليون ريال می‌باشد.

گفته می‌شود وکيل شيرين عبادی درخصوص محکوميت موکل خود علاوه بر شکايت در ديوان عدالت اداری، خواهان رسيدگی موضوع در کميسيون ماده ۲۱۶ قانون مجازات مدنی نيز گرديده است.

منبع: عصرايران


 


آنچه امروز بر جعفر پناهی و محمد رسول اف می رود امری فراتر از به صلابه کشیدن هنر و َهنرمندان مستقل، که بر جای گذاشتن لکه ایست که می ترسیم هیچ بارانی یارای شستنش را نداشته باشد.

ما امضاء کنندگان این بیانیه با تاکید بر نقش هنرمندان مستقل و متعهد به عنوان نشانه های اصلی حیات فرهنگی-اجتماعی هر کشور، دلسوزانه می خواهیم تا ضمن نقض بی قید و شرط این احکام ، این رویه ناصواب برچیده شود.

قلندران حقیقت به نیم جو نخرند

قبای اطلس آنکس که از هنر عاریست

امضا کنندگان :

1. آدینه سمنانی

2. آرزو عابدینی

3. آرش حسینی پژوه

4. آرش غفوری

5. آرش نراقی

6. آریا آرام نژاد

7. آزاده اسدی

8. آزاده دواچی

9. آزاده رضایی

10. آسیه امینی

11. آسیه باکری

12. آیدا قجر

13. احسان امینی

14. احمد پورنجاتی

15. اردشیر زارع زاده

16. اردوان اصحابی

17. اردوان طاهری

18. اسفندیار منفرد زاده

19. الهام حدیثی

20. امید ایرانمهر

21. امیر حسین گنج یخش

22. امیر وارسته حیدری

23. اکبر عطری

24. ایلیا جزایری

25. بهاره مهرجوئی

26. بهارک اعتمادی

27. بهرام رفیعی

28. پروین اردلان

29. پریسا کاکایی

30. پگاه احمدی

31. پیام فتوحیه

32. ترانه خداداد

33. ترنگ عابدیان

34. جمال رحمتی

35. جواد یحیوی

36. حسن زارع زاده اردشیر

37. حسن سربخشیان

38. حسین خندان

39. حسین زمان

40. حسین علوی

41. حسین محسنی

42. حمید جعفری

43. حنیف مزروعی

44. داریوش طهماسبی

45. راحیل مرشدی

46. رادین صالحی کنی

47. رجبعلی مزروعی

48. رضا سیاووشی

49. رضا صدیق

50. روجا نجفی

51. روح الله شهسوار

52. روزبه میر ابراهیمی

53. سامان زمانزاده

54. سامناک آقایی

55. سایه بیرنگی

56. سعیده ولدبیگی

57. سولماز ایکدر

58. سید مرتضی میری

59. شادی شبیه خانی

60. شاهین شهبازی

61. شاهین نجفی

62. شاهین نوربخش

63. شبنم آذر

64. شمیم بهنژاد

65. شهاب عمو پور

66. شهرام رفیع زاده

67. شهیار قنبری

68. شکوفه منتظری

69. صبا واصفی

70. عظیما ستاری

71. علی افشاری

72. علی چکاو

73. علی فاتحی

74. علی هنری

75. علیرضا رییسی

76. علیرضا مصاحب

77. فاطمه چهل امیرانی(همسر شهید حمید باکری)

78. فرزانه بذرپور

79. فرشته قاضی

80. فریبا داودی مهاجر

81. فرید حائری نژاد

82. فرید صلواتی

83. لاله جولایی

84. لیلی گله داران

85. مانا نیستانی

86. ماندانا بهروزی

87. محبوبه عباسقلیزاده

88. محسن عمادی

89. محمد برزنجه

90. محمد حسین قدیانی

91. محی محسنی

92. مرتضی اصلاحچی

93. مریم آموسا

94. مریم امامی راد

95. مزدک موسوی

96. مسعود میرطاهری

97. مسیح علینژاد

98. مصطفی خسروی

99. مهدیه صدرنژاد

100. مهران براتی

101. مهرداد مشایخی

102. مهسا ظهیری

103. میترا خلعتبری

104. نازنین جلیلیان

105. نعیمه نظام دوست

106. نیلوفر بیضایی

107. هانیه بختیار

108. هدیه تهرانی

109. ویدا سمیعی

110. کامران ملک مطیعی

111. کوروش صحتی

112. کیان امانی

113. کیانوش سنجری


 


رفیع پیتز، سازنده فیلم هایی چون «صنم»، « زمستان است» و«فصل پنجم» است و برخی از فیلم های او در جشنواره فیلم فجر ایران شرکت داده شده و در ایران هم به نمایش درآمده است.

دادگاه انقلاب تهران جعفر پناهی را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلمنامه و مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه محکوم کرده‌است. محمد رسول‌اف، دیگر کارگردان سینمای ایران نیز به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس محکوم شده‌است.

پس از اعلام احکام علیه این دو فیلمساز، اعتراض های جهانی به این احکام انجام شد و واکنش ها هنوز ادامه دارد. جشنواره های فیلم کارلووی واری، برلین، پوسان و کانون های فیلمساز چند کشور هم به صدور این حکم اعتراض کرده اند.

رفیع پیتز در بیانیه خود گفته است: « این دو فیلمساز فقط به دلیل اهمیت دادن  به دیگر انسان ها مجازات شده اند. جرمشان این بوده که فقط می خواستند حقایق مربوط به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران را بدانند.»

این بیانیه به همراه نامه ای برای محمود احمدی نژاد در ایران هم ارسال شده است.

رایزنی خانه سینما با محمد جواد لاریجانی درباره احکام صادره

در همین حال، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا روز چهارشنبه گزارش داد که فرهاد توحیدی، رییس هیات مدیره و سخنگوی خانه سینما همراه چند سینماگر دیگر درباره محکومیت جعفر پناهی و محمد رسول اف با محمد جواد لاریجانی، رییس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه دیدار و گفت وگو کرده اند.

در این دیدار سینماگرانی چون رخشان بنی اعتماد، رضا میر کریمی، کمال تبریزی ، پرویز پرستویی و محمد مهدی عسگر پور، مدیرعامل خانه سینما حضور داشته اند.

سخنگوی خانه سینما گفته که در این دیدار به احکام صادره برای جعفر پناهی و آقای رسول اف اشاره شده و با توجه به این که حکم در مرحله تجدید نظر قرار دارد، درخواست شده که در مورد حل این مسئله، مساعدت شود.

این گزارش حاکی است آقای توحیدی درخواست کرده مسائل این چنینی، با کمک هیاتی از خانه سینما حل و فصل شود. ایسنا نوشته که آقای لاریجانی در پایان این دیدار قول همکاری در حل این مسئله داده است.

سینماگران مشهوری چون مارتین اسکورسیزی و رابرت دونیرو هم به حکمی که علیه جعفر پناهی صادر شده، اعتراض کرده‌اند.

آقای پناهی به عنوان عضو هیات داوران جشنواره برلین انتخاب شده ولی به دلیل حکم صادره، امکان خروج از کشور را ندارد. جواد شمقدری در نامه ای به جشنواره برلین گفته که با توجه به حکم آقای پناهی، او را جایگزین کنند و از دیگر سینماگران ایرانی به عنوان داور استفاده کنند.

منبع: رادیو فردا


 


این روزنامه، از منتقدان و مخالفان دولت دهم به عنوان یک «فرقه» نام برده که به نوشته این روزنامه «از اختلاف‌های بین قوا بهره‌برداری سیاسی می‌کنند تا بتوانند روی موج‌های آینده سوار شوند و برای این کار خاتمی را گزینه مناسب برای فعال ساختن اصلاح‌طلبان متفرق‌شده دانسته‌اند».

شرط برای خاتمی: اصلاح مواضع درباره اعتراض‌ها

در همین حال علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس گفت: آقای خاتمی ابتدا باید مواضع خود را در خصوص اغتشاشات سال گذشته و سران فتنه به‌طور شفاف اعلام کند و بعد انتظار داشته باشد مردم صدای او را بشنوند.

حمید رسایی، نماینده حامی دولت نیز گفت: چنان‌چه وی بخواهد صداقت خود را در خصوص حمایت یا عدم حمایت از نظام اسلامی نشان دهد باید نسبت به کارهایی که در دوره وی انجام شده و مقدمه کودتای سال گذشته بوده است، پاسخگو باشد.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین از دیدار نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس با خاتمی انتقاد کرد و این فراکسیون را «تحت تاثیر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی» دانست.

اسماعیل کوثری، نایب‌ رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس و نماینده حامی دولت، از آقای خاتمی با عنوان یکی از «سران فتنه 88» نام برد و گفت: خاتمی موضع خود را نسبت به دشمنان، فتنه، نظام، ولایت و قانون اساسی صریحا اعلام نكند نمی‌تواند جایی در بین ملت و نظام داشته باشد.

مقامات جمهوری اسلامی، بارها اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد 88 را «فتنه» خوانده و چهره‌های سیاسی حامی این اعتراض‌ها از جمله مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محمد خاتمی را «سران فتنه» بر می‌شمرند.

غلامعلی حداد عادل، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و نماینده اصولگرا درمورد حضور احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده اعلام کرد: باید صبر كنیم ببینیم كه آینده چه پاسخی در این باره می‌دهد و ملت چه تصمیمی می‌گیرد.

رئیس مجلس هفتم، از منتقدان دولت و معترضان به انتخابات ریاست جمهوری دهم با عنوان «فتنه‌گران» نام برد که به گمان او اعتراض خیابانی این افراد در روز عاشورای سال گذشته «انتخابات و رای‌گیری نبوده بلکه دعوا بر سر اسلام است و به همین علت آنها با این تشخیص به میدان آمدند».

ششم دی ماه (روز عاشورا) سال گذشته، نیروهای امنیتی و پلیس ایران در خیابان‌های مرکزی تهران با مخالفان دولت و معترضان درگیر شدند و براساس گزارش فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این درگیری‌ها پنج نفر کشته و 300 نفر زخمی شدند.

شب پیش از آن نیز گروهی از افراد با لباس شخصی، به سخنرانی محمد خاتمی در حسینیه جماران در تهران یورش بردند و به این ترتیب سخنرانی آقای خاتمی نیمه‌تمام ماند.

«خاتمی بگوید تقلب نشده است»

به جز شماری از نمایندگان اصولگرای مجلس، برخی از چهره‌های سیاسی دیگر اصولگرا و رسانه‌های آنان نیز از سخنان او انتقاد کرده‌اند.

محمدنبی حبیبی، دبیر كل حزب موتلفه اسلامی که یک تشکل اصولگراست، دیدار فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس با محمد خاتمی را «یک نقطه ضعف عمده» دانست.

آقای حبیبی به رئیس جمهوری سابق ایران توصیه کرد که «اگر می‌خواهد داخل نظام اسلامی بماند، باید خیلی صریح اعلام كند كسانی كه ادعای تقلب در انتخابات كردند، ادعای آنها نادرست است».

مصطفی حضوری، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق، آقای خاتمی را از همکاران «سران فتنه» نام برده و گفته است: اگر این افراد بخواهند به دامن نظام اسلامی برگردند و مقبولیت پیدا كنند باید اشتباهات گذشته خود را در دوره اصلاحات و پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 به صورت عملی جبران كند.

محمدرضا كاشفی، عضو «شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران‌ بزرگ» نیز آقای خاتمی را «نقش‌آفرین پازل دشمن» نامیده و گفته است: به خاتمی هشدار می‌دهیم كه دست از اعمال منافقانه بردارد و به میان ملت مسلمان، انقلابی و آگاه ایران بازگردد.

منبع: مردمک


 


در بخشی از این نامه آمده است: "تصمیمات جدیدی بر مبنای استدلال های ناصواب در عرصه میراث فرهنگی ایران به مرحله اجرا گذاشته شده که تبعات آن نه تنها رسیدگی به وضعیت مواریث مدنی و معنوی و محوطه های باستانی و یادمان های تاریخی ما را در کوتاه مدت بیش از این تضعیف یا مختل خواهد نمود، بلکه در دراز مدت چه بسا تمامیت ارضی و هویت ملی کشور را در معرض تهدید قرار خواهد داد".

به نظر می رسد انتقاد اصلی امضاکنندگان نامه به تصمیمی است که دولت ایران در چندماه گذشته گرفته و بر اساس آن از کارکنان خود خواسته است که از تهران به شهرهای دیگر ایران منتقل شوند.

سازمان میراث فرهنگی ایران خود را در اجرای این تصمیم دولت پیشرو می داند و بسیاری از کارکنان خود را به شهرهای دیگر منتقل کرده است.

گزارش ها از ایران حاکی است که این تصمیم باعث نارضایتی عده زیادی از کارکنان سازمان میراث فرهنگی و قطع همکاری عده ای از آنها با سازمان شده است.

امضاکنندگان نامه سرگشاده به آیت الله خامنه ای در بخشی از این نامه نوشته اند: "زنگ خطر فروپاشی ملت ها و فرهنگ ها و انحلال جامعه ها و حتی افول و انحطاط تمدن ها هنگامی شنیده شده که جامعه ای، از درون، ریشه های اصالت و هویت و ارزش های خود را نشانه گرفته و دست تجاوز و تخریب به سوی مواریث مدنی و معنوی اش گشوده است".

آنها از رهبر ایران خواسته اند که به مسئولان امر دستور دهد که از "فروپاشی" سازمان میراث فرهنگی جلوگیری کنند.

رضا داوری اردکانی (استاد فلسفه و رئیس فرهنگستان علوم ایران)، احمد احمدی (عضو شورای انقلاب فرهنگی و استاد فلسفه)، غلامحسین دینانی (استاد فلسفه دانشگاه تهران)، هایده لاله (رئیس موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران)، غلامرضا اعوانی (رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)، حکمت الله ملا صالحی (استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه تهران)، محمدرحیم صراف (باستان شناس)، کمال الدین نیکنامی (عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران) و حمید خطیب شهیدی (استاد باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس) از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

منبع: بی. بی. سی


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به shahrgon-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به shahrgon@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته