-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۸, چهارشنبه

Latest News from Koocheh for 12/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



گروه صدای معماری/ رادیو کوچه

به مناسبت برگزاری نمایش‌گاه موقت مکتب هیجان‌نمایی (‌اکسپرسیونیسم‌) در «دارمشتادت»‌، به دیدار دکتر «آسترید بکر» [1]‌، مسوول برگزاری این نمایش‌گاه‌، می‌رویم‌. این نمایش‌گاه که از دوشنبه سوم آبان ماه آغاز به‌کار کرده تا ۲۴ بهمن ماه 1389 به کار خود در ماتیلدن «دارمشتادت» ادامه می‌دهد.

هیجان‌نمایی یا اکسپرسیونیسم از کلمه لاتین اکسپرسیو [2] به معنای «بیان» و «تجلی» می‌‌آید‌. این اصطلاح را در معنای وسیع، چون یک روش هنری، برای توصیف آثاری به کار می‌برند که هنرمند در آن‌ها‌، به‌منظور بیان عواطف یا حالات درونی‌، دست به کژنمایی واقعیت زده باشد‌. اما‌، غالبن، کابرد آن به جنبش معینی در هنر مدرن محدود می‌شود‌. این جنبش در فرانسه آغاز شد و تقریبن به‌طور هم‌زمان در چند کشور اروپایی دیگر نیز گسترش یافت‌. زمینه اجتماعی و فرهنگی رشد اکسپرسیونیسم در آلمان مهیاتر بود، و در آن‌جا تا زمان اقتدار نازی‌ها دوام آورد‌. جنبش اکسپرسیونیسم در آلمان به عرصه‌های ادبیات‌، تاتر‌، سینما‌، معماری و حتا موسیقی هم نفوذ کرد.  منقدان آلمانی اصطلاح اکسپرسیونیسم را نخستین بار در مورد «فووها»‌، «کوبیست‌های» اولیه و نقاشان دیگری که با امپرسیونیسم و هرگونه تقلید طبیعت مخالف بودند‌، به‌کار بردند‌. به زعم آن‌ها‌، این اصطلاح در مورد هنرمندی مصداق داشت که برای انتقال مستقیم احساس خویش از اصول تعادل طرح و مفاهیم سنتی زیبایی پیروی نمی‌کرد‌. از این رو‌، اغراق در صور طبیعی و توجه به امکانات بیانی خط‌، شکل و رنگ مشخصه کار چنین هنرمندی می‌بود. [3]

هیجان‌نمایی یا اکسپرسیونیسم از کلمه لاتین اکسپرسیو به معنای «بیان» و «تجلی» می‌‌آید‌. این اصطلاح را در معنای وسیع، چون یک روش هنری، برای توصیف آثاری به کار می‌برند که هنرمند در آن‌ها‌، به‌منظور بیان عواطف یا حالات درونی‌، دست به کژنمایی واقعیت زده باشد

«کیومرث کازرانی»، دانش‌جوی کارشناسی ارشد معماری‌، دارمشتادت‌، آلمان و «فرزانه خمسه»‌، دانش‌جوی کارشناسی ارشد هنر اسلامی‌، تربیت مدرس‌، ایران با دکتر «بکر»‌، پژوهش‌گر تاریخ هنر از شهر کلن‌، در خصوص مکتب هیجان‌نمایی ( اکسپرسیونیسم ) و نمایش‌گاه برپا شده‌، به گفت‌وگو نشسته‌اند‌. آن‌چه از نظر می‌گذرد‌، خلاصه‌ای از این گفت‌‌وگو است:

در ابتدای قرن بیستم‌، هیجان‌نمایی یکی‌ از سبک‌هایی‌ بود که در کنار سبک‌های دیگر هم‌چون سمبولیسم [4] در مقابل طبیعت‌گرایی قرار گرفت‌. پرسشی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که چرا این جنبش در اوایل قرن بیستم در برابر طبیعت‌گرایی قرار گرفت‌؟

در طبیعت‌گرایی‌، شما‌، با آن‌چه که هست بسیار سر و کار دارید‌. در هیجان‌نمایی نیز این مساله صدق می‌کند‌. گرچه برای این جنبش بیان و تجلی‌ درون به بیرون جای‌گاه ویژه‌ای دارد‌. جامعه آلمان در دوره‌ای به‌نام دوره «ویلهلم» [5] ، این برون‌گرایی را بر‌نتابید‌. یک جامعه بسیار سنتی که هیجان‌نمایی‌ در برابر گرایشات واقع‌گرایانه آن قرار گرفت .‌

جامعه در آن دوران چگونه بود‌؟ در این نمایش‌گاه چشم‌انداز مثبتی به تصویر کشیده نمی‌شود‌. سر چشمه این عدم اطمینان از آینده در آدم‌های آن دوران کجا است؟ و آیا آن‌چه که در این نمایش‌گاه از آن دوران به مخاطب انتقال داده می‌‌شود با واقعیت آن دوران هماهنگی‌ دارد؟

برای تعدادی از انسان‌ها این دوران، دوران سیاهی بود و البته برای پاره‌ای از آن‌ها این چنین نبود‌. ما از دورانی صحبت می‌کنیم که تضاد‌های بسیاری را در خود پنهان کرده است‌. دوران مدرن و به هم‌راه آن بسیاری از فن‌آوری‌های نو آغاز می‌شود‌. اما از طرف دیگر ما با جامعه‌ای سر و کار داریم که بسیار سنتی‌ است و به‌طور مثال به جوانان فرصت رشد را نمی‌‌دهد و در چنین محیطی‌ است که جوانانی که به این مکتب تعلق دارند تلاش می‌کنند که بپا خیزند‌. آغاز این مکتب‌، به سال ۱۹۰۳ برمی‌گردد‌. عده‌ای از تاریخ‌پژوهان اروپا نیز شروع این مکتب را با بنیان گروه «پل» [6] در سال  ۱۹۰6 مصادف می‌‌دانند‌. البته پیش از این هم یک پس‌زمینه احساسی‌ در آلمان وجود داشته است که بستری برای حضور هیجان‌نمایی شد‌. هنرمندان در اکثر کشور‌ها به‌طور هم‌زمان به حس مشترکی دست یافتند که آن را در آثاری که از خود به جای گذشته‌اند‌، می‌‌توان مشاهده کرد‌. از زمره این هنرمندان می‌توان از «امیل نلده» [7] ، نقاش و چاپ‌گر آلمانی یاد کرد.

البته باید خاطر‌نشان کرد‌، نخست پس از جنگ جهانی‌ اول بود که مردم‌، این مکتب هنری را در زندگی‌ روزمره‌شان قبول می‌کنند و با ورود مکتب هیجان‌نمایی به هنر‌های کاربردی هم‌چون طراحی داخلی‌ و طراحی ظروف‌، رسمن وارد خانه یک شهروند آلمانی‌ می‌شود‌. در این بین‌، نقش هنر هفتم و تاتر را نیز نباید نادیده گرفت .

در نمایش‌گاه موقت هیجان‌نمایی‌، چندین ماکت از طراحی صحنه و پلاکات‌های تبلیغ این فیلم به هم‌راه نمایش صحنه‌هایی از آن بر روی فضای داخلی‌ نمایش‌گاه‌، قابل مشاهده می‌باشد‌.

چرا مقوله تجلی‌ هنر در وجوه گوناگونش‌، چنان جای‌گاه ویژه‌ای در این مکتب دارا می‌‌باشد‌؟ تمام جنبه‌های یک مکتب چند وجهی را می‌توان در هیجان‌نمایی دید‌. در این دوران هنری شاهد هنرمندان متعددی هستیم که هر یک دارای چندین استعداد هنری هستند و سعی‌ بر آن دارند که خود را از راه‌های گوناگون بیان نمایند‌. از میان آن‌ها می توان به‌، «اسکار کوکوشکا» [9] ، «آلفرد کوبین» [10]‌، «لودویگ مایدنر» [11] ، «ارنست بارلاخ» [12] و «اگون شیله» [13] اشاره کرد .‌

هم‌چنین در این دوران شاهد به وجود آمدن گروه‌هایی هستیم که خود‌، پدیده‌ای منحصر به فرد بوده، نه در گذشته و نه پس از آن‌، با این تعدد و تناوب وجود نداشته است‌. نیاز وافر هنرمندان برای ارتباط برقرار کردن با یک‌دیگر و لمس جوهر درونی‌ یک‌دیگر، یکی‌ دیگر از ویژگی‌‌‌های این مکتب هنری می‌‌باشد.

آیا هم‌زمان با مکتب هیجان‌نمایی مکاتب هنری دیگری نیز وجود داشتند؟ مکاتبی که شاید با پیام روشن‌تر  و نگاهی امیدوارانه‌تر به زندگی می‌نگریستند؟

در این‌جا باید ذکر کنم که هیجان‌نمایی تیره و تار نیست‌. برعکس‌، بسیار پر رنگ و زنده است‌. درست است که این مکتب هنری چشم‌انداز‌های تصاویرش را می‌‌شکند‌، اما رنگ‌آمیزی‌، جای‌گاه ویژه‌ای در این تصاویر دارد‌. قطعن جریان‌های موازی با هیجان‌نمایی وجود دارند ولی‌ اگر اجازه داشته باشم‌، می‌‌خواهم باز به قسمت اول پرسش شما بازگردم‌. باید یاد‌آوری کنم که در دنیایی که انسان‌ها ابزاری برای بیان احساسات و ناگفته‌های درونی‌‌شان ندارند‌، این اراده نو که توسط هنرمندان این مکتب به نمایش گذاشته می‌‌شود‌، توسط تاریخ‌‌پژوهان به‌عنوان عنصری امیدوار کننده و روشن ارزیابی می‌‌شود .

در نمایش‌گاه هیجان‌نمایی که هم اکنون در شهر دارمشتادت برگزار شده است‌، بازدید کنندگان شاهد تصاویری از رقص خانم «آنیتا بربر» [14] می‌‌باشند‌. هنرمندی که مکتب هیجان‌نمایی را در رقص وارد و خواسته یا ناخواسته نقش بزرگی‌ را در پیش‌برد جنبش برابری حقوق زن و مرد در آن زمان ایفا کرد‌. به‌‌طور مثال او بود که برای اولین‌بار «زاکو» [15] یا همان «‌ژاکت‌» را که مردانه تلقی می‌شد‌، همگانی کرد‌. پیش از آن برای خانم‌ها قابل تصور نبود که با چنین پوششی در اذهان عمومی‌ وارد جامعه شوند.


خانم دکتر «بکر» در ارتباط با نقش «آنیتا بربر» بر این باور است که تنها وجود چنین زنی‌ که با وجود نکوهش‌های اجتماع به روش زندگی‌ کردن خود وفادر می‌‌ماند‌، تاثیری به‌سزا در احیای اعتماد به نفس زنان در آن زمان داشته است.  وی اعتقاد بر این دارد که زندگی‌ «آنیتا  بربر» نمونه‌ای از تجلی‌ ابعاد گوناگون هنری در مکتب هیجان‌نمایی می‌باشد.

در گوشه‌ای از نمایش‌گاه آثاری از «ارنست لودویگ کیرشنر» [16]‌، نگارگر آلمانی‌‌، به نمایش در آماده است. در این آثار رنگ‌های خامی به کار رفته است که فضایی پر از تضاد ایجاد کرده‌اند‌. چشم‌انداز‌، شکسته شده و چهرها قابل تشخیص نمی‌‌باشند‌. آیا این بی‌نامی و ناشناس ماندن را می‌‌توان به ویژگی‌‌‌های مکتب هیجان‌نمایی افزود ؟

به آن نمی‌‌توان یک نقش تعیین کننده اطلاق کرد‌، اما از آن جهت که یک شناسه و یا یک حامل مفهومی‌ برای این مکتب باشد‌، قابل بررسی است‌. این آثاری که ذکر کردید‌‌، مربوط می‌‌شود به سال ۱۹۱۵. این بدان معنی‌ است که فضای قبل از جنگ جهانی‌ اول در این نوع آثار خود را نمایان می‌‌کنند‌. وضعیت سیاسی و اجتماعی آغاز جنگ جهانی‌ اول بسیار ملتهب است‌. در این نگاره‌ها بیننده گمان می‌‌برد که حادثه‌ای در شرف وقوع می‌باشد.

هنرمندان این دوران در برابر جنگ چه موضع گیری داشتند‌؟ آیا صلح‌طلب بودند و یا این‌که از آن در صحنه بین‌المللی استقبال می‌کردند؟

متاسفانه باید گفت که در بین هنرمندان در مورد این پدیده استقبال بسیاری وجود داشت‌، که این را شاید بتوان به حساب یک احساس عمومی‌ در آن‌ها گذاشت‌، اراده‌ای که از نابود شدن هرچه کهنه و ساکن بود حکایت می‌کند‌. باید توجه داشت که بسیاری از انسان‌ها اعتقاد بر این داشتند که تنها خرابی و نابودی باعث تغییر خواهد شد‌. در سال ۱۸۷۱ آلمان‌ها جنگ موفقیت‌آمیزی [17] را پشت سر گذاشته بودند و این ساده‌انگاری عمومی‌ وجود داشت که این‌بار نیز در مدت زمانی کوتاه و با تلفات اندک در جنگ می‌شود پیروز شد‌. ولی‌ غافل از این‌که این‌بار با یک جنگ تمام عیار که بوته آزمایشی‌ برای انواع سلاح‌های کشتار جمعی بود‌، سر و کار خواهند داشت‌. البته این استقبال از جنگ به سرعت جای خودش را به ناامیدی می‌‌دهد‌. به‌طور مثال نقاشی هم‌چون «ارنست لودویگ کیرشنر» حتا در همان دوران آموزشی خدمت سربازی‌، دچار بحران‌های روحی‌ می‌‌شود و در پی‌ آن او را در یک درمان‌گاه نظامی بستری می‌‌کنند.

اگرچه جنگ جهانی اول با پیامدهای عاطفی‌اش‌، نخست به این گرایش‌ها دامن زد‌، اما رفته‌رفته اکسپرسیونیسم نیروی خود را از دست داد.

—————————————————————————–

اکسپرسیونیسم: «یکی از جنبش‌های مهم زیبایی شناختی نوین به شمار می‌آید که هدف هنر را بیان عاطفه قوی در برابر واقعیت برونی، و نه بازنمایی بصری آن، می‌داند‌.

Dr. Astrid Becker .1

Expressio .2

.3 پاک‌باز‌، رویین‌، دایره‌المعارف هنر‌، تهران‌: فرهنگ معاصر‌، چاپ سوم‌، 1381 ص 37

Symbolism. 4

Wilhelminism .5

Die Brücke .6

هنرمندان « گروه پل » به نقاشی از موضوع‌هایی چون آدم‌ها‌، منظره‌ها و چهره‌ها می‌پرداختند، ولی در بازنمایی واقعیت بر کژنمایی شدید‌، ساده‌سازی شکل‌ها‌، شدت رنگ‌ها و بیان پر شور حالت‌های عاطفی تاکید می‌کردند.

Emil Nolde .7

Das Cabinet des Dr. Caligari .8

Oskar Kokoschka .9

Alfred Kubin .10

Ludwig Meidner .11

Ernst Barlach .12

Egon Schiele .13

Anita Berber .14

Sakko .15

Ernst Ludwig Kirchner .16

17. Franco-Prussian War  جنگ فرانسه و قوای پرویس آلمان که در نهایت به شکست فرانسه و متحدانش انجامید.


 


خبر / رادیو کوچه

گزارش‌ها از ایران حاکی است مسوولان زندان اوین در تماسی با خانواده على صارمى، زندانى سیاسى که روز سه‌شنبه به اتهام محاربه و عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران اعدام شده اعلام کردند برای تحویل پیکر آقای صارمی باید به کهریزک مراجعه کنند.

به گزارش رادیو فردا، زینب صارمى، اظهار داشت مراجعه خانواده‌اش به زندان اوین براى تحویل گرفتن پیکر على صارمى تاکنون بى‌نتیجه بوده و در تماسى از سوى دایره جنایى‌، به  آن‌ها گفته شده است که براى تحویل گرفتن پیکر على صارمى، ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه به کهریزک مراجعه کنند.

زینب صارمى در عین حال تاکید کرد که دایره جنایى قول قطعى براى تحویل دادن پیکر على صارمى نداده است.

بیشتر بخوانید:

«اعدام علی‌اکبر سیادت و علی صارمی در اوین»


 


پیام یزدیان

منبع: صدای آمریکا

علی‌اکبر سیادت یکی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان رجایی‌شهر که صبح روز سه‌شنبه هفتم دی ماه ۱۳۸۹ به دار آویخته شد، بنا به اطلاعیه دادستانی تهران در ارتباط با جاسوسی برای اسراییل و «فساد در ارض» مجرم شناخته شده بود.

بنا به گزارش منابع رسمی جمهوری اسلامی ایران، علی‌اکبر سیادت اطلاعات نظامی مربوط به توان موشکی سپاه پاسداران، هواپیماهای نظامی و پروازهای پای‌گاه‌های نظامی ایران را در اختیار اسراییل قرار داده  بود. این گزارش‌ها می‌افزاید آقای سیادت در شعبه دهم دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده در صورتی که بنا به اطلاعات موجود وی یکی از پرسنل نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران بوده است. به همین دلیل کارشناسان حقوقی می‌گویند که نام‌برده ‌طبق قانون باید در سازمان قضایی نیروهای مسلح  که مرجع قانونی رسیدگی به جرایم نظامیان است‌، محاکمه می‌شد.

حکم اعدام علی‌اکبر سیادت زمانی به تایید دیوان عالی کشور رسید که وی در هیچ‌کدام از مراحل دادگاه دست‌رسی به وکیل مدافع نداشته و حتا‌ نامی نیز از وکلای تسخیری وی در میان خبرهای منابع رسمی جمهوری اسلامی ایران منتشر نشده است

بنا به گزارش‌های موجود علی‌اکبر سیادت، در ماه‌های نخست بازداشت خود از محل نگهداری خود اطلاعی نداشته و ‌در حالی که ارتباطی با خانواده نداشته، برای رهایی از فشارهای جسمی و روانی ناگزیر به پذیرش اعتراف‌های تلویزیونی شده است. این زندانی سیاسی، حتا گمان نمی‌کرده اعتراف‌هایش ‌می‌تواند منجر به صدور حکم اعدام شود.‌ حکم اعدام علی‌اکبر سیادت زمانی به تایید دیوان عالی کشور رسید که وی در هیچ‌کدام از مراحل دادگاه دست‌رسی به وکیل مدافع نداشته و حتا‌ نامی نیز از وکلای تسخیری وی در میان خبرهای منابع رسمی جمهوری اسلامی ایران منتشر نشده است.  بنا به اعلام دادستانی تهران، علی اکبر سیادت فعالیت‌های تجاری داشته و از سال ۱۳۸۳ با سازمان اطلاعاتی اسراییل در ارتباط بوده و زمانی که در سال ۱۳۸۷ به هم‌راه همسرش قصد خروج از ایران را داشته، بازداشت شده است. وی در‌ بازجویی‌ها اعتراف کرده که از طریق یک خط تلفن اعتباری، اطلاعات محرمانه را برای سازمان اطلاعات اسراییل می‌فرستاده است، در اطلاعیه دادستانی تهران مشخص نشده آقای سیادت، از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ چگونه به اطلاعات محرمانه دست‌رسی داشته و آیا به تنهایی به اطلاعاتی که عنوان می‌شود موضوع آن در‌باره رژه  واحد‌های نظامی  در روز ارتش، رزمایش‌ها‌، اطلاعات مربوط هواپیماهای عملیاتی ایران، سوانح هوایی و دلایل آن و سیستم هواپیماهای مختلف و توان موشکی سپاه بوده، دست‌رسی داشته یا نه؟


 


پویا / رادیو کوچه

در برنامه‌ی این هفته به بررسی فیلم «فاکرهای کوچک»  (Little Fockers) می‌پردازیم. این فیلم ادامه‌ی دو کمدی موفق قبلی یعنی «دیدار با والدین» (Meet the Parents) و «دیدار با خانواده‌ی فاکر»  (Meet the Fockers)  است. کارگردانی دو اپیزود قبلی را «جی راوچ» (Jay Roach) بر عهده داشت، اما فاکرهای کوچک را «پاول ویتز»  (Paul Weitz)کارگردانی کرده است، کسی که با کارگردانی کمدی موفق «شیرینی آمریکایی» (American Pie) نام خود را در عرصه‌ی سینمای کمدی مطرح کرد.

10 سال پس از پخش دیدار با والدین و 6 سال پس از اپیزود دوم آن، فاکرهای کوچک نشان‌دهنده‌ی وقایع پس از ازدواج «گرگ» (Greg) با بازی Ben Stiller) و «پم»  (Pam با بازی (Teri Polo) است. آن‌ها پس از ازدواجی موفق، صاحب دوقلوهایی شده‌اند که اکنون 5 ساله هستند. ماجرا مانند دو اپیزود قبلی بیش‌تر روی کشمکش‌های گرگ و پدر همسرش «جک بایرن»  (Jack Byrnes)با بازی (Robert De Niro) متمرکز است. جک پس از اتفاقاتی که منجر به خراب شدن رابطه‌اش با داماد دیگر خود شده است، چاره‌ای ندارد جز این‌که دشمنی دیرینه‌ی خود را با گرگ کنار بگذارد و به او امید ببندد. جک می‌خواهد مسوولیت خانواده‌ی بایرن و فاکر را به گرگ واگذار کند تا پس از وی، گرگ پدرسالار بعدی باشد. گرگ که پس از مدت‌ها این فرصت را یافته تا توانایی‌های خود را به پدر همسرش اثبات کند، می‌خواهد به بهترین شکل ممکن جک را تحت تاثیر قرار دهد. اما با سفر جک، به منزل گرگ برای شرکت در جشن تولد دوقلوها انجام می‌شود، دوباره شاهد بی‌دست و پایی گرگ،  پر رنگ شدن تردید‌های جک در مورد وی، و تعقیب و گریز‌های این دو هستیم. جک می‌خواهد اثبات کند که گرگ فردی خیانت پیشه است، و لیاقت همسری دخترش را ندارد. او می‌خواهد مسیر زندگی دخترش را اصلاح کند، اصلاحی که از طریق ازدواج پم با دوست پسر قبلی‌اش که مردی ثروت‌مند و هم‌چنان علاقه‌مند به اوست، انجام پذیر است.

در مقایسه با دو اپیزود قبلی، فاکرهای کوچک فیلم ضعیف‌تری است. در این فیلم چیز تازه‌ای وجود ندارد، آ‌ن‌چه را که می‌بینید مشابه قسمت‌های قبلی است. تنها شخصیت جدید داستان «‌اندی گارسیا» ‌با بازی (Jessica Alba)  نیز حضور چشم‌گیری ندارد. از داستین هافمن و باربارا استرایسند نیز به جز در چند صحنه خبری نیست، کسانی که با حضور چشم‌گیر خود در اپیزود دوم این مجموعه، بر جذابیت آن افزودند. آن‌چه که در فاکرهای کوچک محور داستان است دوقلوها نیستند، بلکه مانند دو اپیزود قبلی،‌ همان دشمنی دیرینه و کشمکش‌های همیشگی بین استیلر و دنیرو است. استفاده‌ی طنز‌گونه از  نام و فامیل گرگ را نیز، در دو اپیزود قبلی دیده بودیم. بازی هنرپیشه‌ها نیز مانند اپیزودهای پیشین است، و چیز تازه‌ای در بر ندارد. اما مفهوم این تکراری بودن خنده‌دار نبودن آن نیست. کارگردان با ایجاد موقعیت‌های خنده‌دار در طول فیلم، سعی می‌کند تا کهنه بودن ایده‌هایش را پنهان کند. کارگردان جدید با وفادار ماندن به موفقیت‌های پیشین جی راوچ در دو اپیزود قبلی، سعی کرده تغییرات را به حداقل برساند و با اتکا به همان شخصیت‌های قبلی داستان را پیش ببرد. انتخابی که باعث شده از آزادی عمل او کم شود و مجبور شود خود را محدود به ایجاد موقعیت‌های خنده‌دار کند.

Click here to view the embedded video.

با توجه به‌نام فیلم، حضور دوقلوهای نا‌ هم‌سان (سامانتا و هنری)، نیز در داستان ‌پر‌رنگ نیست. سامانتا دختری است که با پدرش روابط خوبی ندارد، باهوش‌تر از برادرش است و با موذی‌گری جاسوسی پدر خود را می‌کند. هنری دقیقن نقطه‌ی مقابل اوست، موجودی خوش‌قلب و بی‌دست و پا، درست مانند پدرش. شاید از این جهت انتخاب نا هم‌سان بودن دوقلوها گزینه‌ی خوبی بوده است.

اگر قصد دیدن این فیلم را دارید، انتظار دیدن فیلمی در حد و اندازه‌های دو اپیزود قبلی را نداشته باشید. اما مطمئنن فیلمی با صحنه‌های خنده‌دار را خواهید دید با جاذبه‌های بازی رابرت دنیرو، حتا اگر این حضورش به چشم‌گیری گذشته‌ی پر افتخارش نباشد.

منابع

http://www.imdb.com/title/tt0970866/

http://www.reelviews.net/php_review_template.php?identifier=2240

http://www.salon.com/entertainment/movies/film_salon/2010/12/22/fockers/index.html?CP=IMD&DN=110

http://www.villagevoice.com/2010-12-22/film/little-fockers-and-the-franchise-of-diminishing-returns/

http://www.urbancinefile.com.au/home/view.asp?a=17490&s=Reviews

http://anutshellreview.blogspot.com/2010/12/little-fockers.html


 


افشان برزگر/ رادیو کوچه

بر اساس آمارها هم‌اکنون 214 میلیون معتاد در دنیا به انواع مواد‌مخدر وجود دارد که سهم ایران در این میان، حدود یک میلیون و 200 هزار نفر است که این میزان با اضافه شدن جمعیت معتادان تفننی، به حدود دو میلیون نفر می‌رسد. اعتیاد به مواد‌مخدر به‌عنوان یکی از چهار بحران جهانی هزاره سوم تلقی شده و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، سونامی هرویین، در حال شستن سواحل اروپاست.

بر اساس آمارهای بین‌المللی، حداقل یک نفر از 20 نفر در گروه سنی 15 تا 64 سال تجربه مصرف مواد مخدر را داشته، به‌طوری که در حال حاضر 26 میلیون نفر یعنی شش درصد جمعیت کره زمین را معتادان سخت تشکیل می‌دهند.

تا چند سال پیش، معتادان مواد‌مخدر سنتی مصرف می‌کردند که هم سبک بود و حداقل راه درمانی برای آن وجود داشت، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که دنیا مصرف این دسته از مواد را کم‌کم کنار گذاشته و به‌سمت مصرف مواد‌مخدر صنعتی رفته که این مواد در مقایسه با مواد‌مخدر سنتی مانند تریاک، سنگین‌تر بوده و هنوز راه درمان شناخته شده‌ای در دنیا برای آن پیدا نشده است.

بر اساس آمارهای بین‌المللی، حداقل یک نفر از 20 نفر در گروه سنی 15 تا 64 سال تجربه مصرف مواد مخدر را داشته، به‌طوری که در حال حاضر 26 میلیون نفر یعنی شش درصد جمعیت کره زمین را معتادان سخت تشکیل می‌دهند

ایران هم از این قضیه مستثنی نیست و شاید به‌دلیل هم مرزی با بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر جهان، یعنی افغانستان در معرض آسیب‌های بیش‌تری نیز باشد.

طبق نتایج آخرین ارزیابی سریع وضعیت اعتیاد در ایران، در حال حاضر دامنه اعتیاد، 800 هزار تا یک میلیون و 700 هزار نفر را در کشور در بر‌گرفته که البته میانگین این محدوده، یک میلیون و 200 هزار معتاد در کشور است که پنج درصد این رقم را زنان تشکیل می‌دهند.

این نتایج هم‌چنین نشان می‌دهد، معتادان ایرانی سالانه دو تریلیون و 687 میلیارد و 990 میلیون و 922 هزار تومان معادل سه میلیارد دلار یعنی 15 درصد از درآمد نفتی کشور در شرایط عادی را صرف مواد‌مخدر می‌کنند. در مجموع معتادان کشور از یک هزار تا پنج میلیون تومان در ماه صرف اعتیاد می‌کنند که این رقم به‌طور متوسط به 182 هزار تومان در ماه می‌رسد.

نتیجه این تحقیق ملی نشان داده است که میانگین سنی اعتیاد در ایران افزایش یافته است و جمعیت معتادان زیر 20 سال و 20 تا 24 ساله کشور از 17 به 15 درصد کاهش داشته، اما مصرف کراک ایرانی (حاصل از هرویین ناخالص) و هرویین در کشور افزایش یافته و به 5/44 درصد رسیده است.

وضعیت تاهل معتادان هم نشان می‌دهد که سه درصد معتادان مجرد، 50 درصد متاهل، دو درصد متارکه کرده و دو درصد مطلقه هستند که این امر نشان می‌‏دهد میزان اعتیاد در بین متاهلان بیش از سایر گروه‌‏ها است.

هم‌چنین بر اساس آمارهای دولتی، 15 درصد کارگران ساده و 17 درصد کارگران ماهر سابقه مصرف مواد‌مخدر دارند، هم‌چنین بیش از 10 درصد رانندگان، کم‌تر از چهار درصد کشاورزان، هفت درصد دارندگان مشاغل تخصصی، هشت درصد مغازه داران، سه درصد افراد خانه‌‏دار و 20 درصد افراد بی‌کار معتاد هستند.

بر این اساس، حدود 43 درصد معتادان تحت‌تاثیر دوستان، 10 تا 12 درصد معتادان بدون پیش‌نهاد افراد خاص، حدود 10 درصد معتادان نیز تحت‌تاثیر هم‌کاران خود و حدود 15 درصد معتادان تحت‌تاثیر بستگان دچار اعتیاد شده‌‏اند.

بر اساس اعلام مسوولان دولتی ایران، بیش از 30 درصد معتادان در مهمانی‌‏های دوستانه، 9 درصد در مهمانی‌‏های خانوادگی، 20 درصد در منازل، دو درصد در مدارس، 15 درصد در پارک ها، سه‌درصد در خواب‌گاه‌‏ها و شش درصد در کوچه و خیابان اعتیاد خود را آغاز کرده‌‏اند.

علت گرایش چهار درصد معتادان به مواد مخدر مشکلات جنسی، 26 درصد کسب لذت، 25 درصد ارضای حس کنجکاوی، 22 درصد مشکلات روحی، پنج درصد دردهای جسمانی، چهار درصد بیمارهای جسمانی و هفت‌درصد در دسترس بودن مواد مخدر بوده است.

نتایج تحقیقات ملی در ایران نشان داده که 50 درصد معتادان، مصرف کننده تریاک، 20 درصد مصرف‌کننده هرویین، 10 درصد مصرف‌کننده حشیش و شش درصد مصرف‌کننده شیره هستند که 63 درصد به شیوه تدخین، 11 درصد تزریق، 22 درصد خوردن و حدود شش‌درصد به شیوه انفیه مواد مخدر را مصرف می‌‏کنند.

هم‌چنین آمارها نشان می‌دهد که 15 درصد معتادان در سن کم‌تر از 20 سال، 35 درصد در فاصله سنی 20 تا 24 سال، 26 درصد در سنین 25 تا 29 سال، 12 درصد در سنین 30 تا 34 سال و 10 درصد در سنین بیش از 35 سال اولین تزریق مواد‌مخدر را تجربه کرده‌‏اند و حدود 40 درصد معتادان با افرادی غیر از همسران خود رابطه جنسی دارند.

این آمارهای ملی در کنار نتایج تحقیقات مراکز غیردولتی که در زمینه اعتیاد و درمان آن بسیار فعال هستند، تکمیل می‌شود که البته در برخی موارد نتایج مراکز غیردولتی با دولتی‌ها متفاوت است، به‌طوری که بر اساس اعلام یکی از مراکز فعال غیردولتی، میانگین سنی معتادان حدود 32 سال است و در سال‌‏های اخیر تعداد معتادان در گروه‌‏های سنی جوان افزایش و سن اعتیاد حدود یک و نیم سال کاهش یافته است.

هم‌چنین براساس نتایج این تحقیقات 17 درصد معتادان 20 تا 24 سال، 23 درصد بین 25 تا 29 سال و گروه کثیری از آنان بین 20 تا 34 سال هستند و هفت درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند که البته به‌نظر می‌‏رسد تعداد معتادان زن از این رقم بیش‌تر است و برخی مسایل و انگ‌‏های اجتماعی که مانع مراجعه زنان به مراکز درمانی می‌‏شود، درمان اعتیاد را در این گروه از معتادان با دشواری‌های بسیاری مواجه کرده است.

بر اساس نتایج این تحقیق، حدود شش درصد معتادان بی‌‏سواد، پنج درصد دارای سواد خواندن و نوشتن، 30 درصد دارای تحصیلات راه‌نمایی، 30 دارای تحصیلات کم‌تر از دیپلم، پنج درصد دارای مدرک فوق دیپلم و شش درصد دارای مدارک لیسانس و بالاتر هستند.

هم‌چنین بر این اساس بیش از 13 درصد معتادان با هم‌جنسان خود رابطه نامشروع دارند.

در این بین، محققان هم بر اساس مطالعات‌شان اظهارنظرهایی درباره اعتیاد کرده‌اند، به‌طوری که برخی از آن ها معتقدند که گسترش روزافزون اعتیاد در کشور، تنوع مواد مخدر و تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به مواد روان‌گردان صنعتی باعث شده روزانه 500 جوان و سالانه پنج درصد به جمعیت معتادان کشور اضافه شود.

اگر به معتادان به دید انسانی نگاه شود و آن‌ها را بیمارانی نیازمند درمان بدانیم، آمار نگران‌کننده دیگری نیز در این زمینه در ایران به چشم می‌خورد و آن آمار مرگ ومیر معتادان است، به‌طوری که بر اساس اعلام کارشناسان روزانه چهار معتاد در ایران جان خود را از دست می‌دهند که عمده علل مرگ و میر معتادان در کشور ناشی از مصرف مواد مخدر با ناخالصی بالا، سقوط از ارتفاع و اوردوز گزارش شده است.

عمق این فاجعه به حدی بالا بوده که ستاد مبارزه با مواد مخدر که متولی امور معتادان در کشور است، نسبت به آمار مرگ و میر این بیماران هشدار جدی داده است.‌

آن‌چه گفته شد تصویر بسیار کوچکی از وضعیت اعتیاد در ایران بود، حال باید دید که برنامه مدیران کشور برای کنترل ابتلا، درمان و در آینده، مهار این آسیب اجتماعی در کشور چیست؟

شاید بتوان گفت که یکی از اقدامات پایه‌ای و کلیدی که در ایران انجام شد، تغییر نگاه قانون به معتادان بود، به‌طوری که با تغییر قوانین در ایران این افراد دیگر مجرم محسوب نمی‌شوند، بلکه بیمار هستند که در صورت دستگیری باید تحت درمان قرار گیرند و امتناع آنان از درمان داوطلبانه منجر به آن می‌شود که به زندان بروند.‌

این اقدام مسوولان باعث شد که از گسترش افسارگسیخته و زیرزمینی اعتیاد در کشور جلوگیری و به جمعیت تحت درمان اضافه شود، به‌طوری که بر اساس اعلام مسوولان تا پایان سال 960 هزار معتاد تحت درمان قرار می‌گیرند.

البته کلاف سردرگم اعتیاد باعث شده که همه دولت‌ها در بن بست مقابله با این گرفتاری به دام بیافتند، چراکه در زمینه درمان اعتیاد عنوان شده که در موفق‌ترین کشورها در زمینه درمان نیز، حدود 80 درصد عود اعتیاد دیده شده که این آمار مربوط به درمان مواد مخدر سنتی است، چراکه هنوز روش درمان مشخص و قطعی برای مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان‌ها در دنیا وجود ندارد.

اما به نظر می رسد آن‌چه در ایران وقت و انرژی مسوولان را به خود مشغول کرده این است که مسوولان در کشور همیشه به‌دنبال مقصر می‌گردنند و از بیان واقعیت‌ها  طفره می‌روند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در اکثر سخن‌رانی‌ها و اظهارنظرهای خود عنوان کرده است که سرکرده‌های اصلی قاچاق مواد‌مخدر زیر نظر سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس در حال فعالیت هستند و در ایران هیچ مافیای مواد مخدری وجود ندارد، زیرا مافیا، پیوند بین یک جریان غیرقانونی و حاکمیت است و در آن سران قدرت‌ها در ترانزیت مواد مخدر نقش اساسی دارند.

اما وی هیچ‌گاه به این سوال پاسخ نداده که چگونه سالانه و به گفته خودش 700 تن مواد مخدر، آن هم فقط برای مصرف معتادان در داخل کشور، با وجود صدها کیلومتر دیوار بتونی، سیم خاردار، گودال‌های عمیق با عرض‌های طولانی، نیروهای آموزش دیده مجرب و به کارگیری آخرین تکنولوژی‌های روز در مرزها و مبادی ورودی و خروجی، بدون حضور مافیا در داخل کشور وارد ایران می‌شود؟

در ایران بر روی درمان معتادان بسیار تاکید می‌شود، به‌طوری که در آخرین اقدام قرار است برای معتادان کارت شناسایی هوش‌مند صادر شود، تا از این طریق آمار معتادان کشور شفاف شده و دولت در جریان درمان آن‌ها نیز قرار گیرد.

البته قرار است که اردوگاه‌های کار اجباری معتادان نیز راه‌اندازی شود که معتادان در حین درمان با مشاغل و حرف مختلف آشنا شوند، تا پس از درمان بتوانند، حرفه‌ای را نیز یاد گرفته باشند که این طرح نیز مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

افزایش ظرفیت درمانی مراکز اقامتی بهزیستی و استفاده حداکثری از توان بخش غیردولتی در درمان اعتیاد از دیگر برنامه‌های دولت ایران برای افزایش افراد تحت پوشش درمان اعتیاد است.

البته ایران در درمان اعتیاد روش‌های ابتکاری و منحصر بفردی را هم پی‌گیری می‌کند که نمونه آن درمان معتادان به تریاک با استفاده از شربت تریاک است. البته این روش درمان به‌صورت پایلوت در حال انجام است و بنا به گفته مسوولان قرار است از اول دی ماه امسال حوزه پژوهشی آن گسترده‌تر شده و در 10 شهر مرکزی کشور و بین سه تا چهار هزار معتاد توزیع شود.

نکته دیگری که در بحث درمان معتادان وجود دارد، مسایل مربوط به هزینه‌هاست، به‌طوری که بر اساس محاسبات انجام شده هزینه بهداشتی و درمانی سو‌مصرف‌کنندگان منظم مواد‌مخدر سالانه یک هزار و 23 میلیارد ریال است که این امر لزوم بیمه کردن معتادان با توجه به این که اکثر آن‌ها فاقد درآمد ثابت هستند را خاطرنشان می‌کند.

اما در حالی که در این زمینه، ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با استناد به ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر که بیمه معتادان را الزامی کرده، از اجرایی‌شدن بیمه معتادان تا پایان سال 90 خبر می‌دهد، اما وزارت رفاه و تامین اجتماعی به‌عنوان دست‌گاه بیمه‌گر کشور عنوان کرده که بیمه‌ای تحت‌عنوان بیمه معتادان در کشور اجرایی نمی‌شود و معتادان نیز مانند سایر افراد جامعه می‌توانند تحت پوشش بیمه درمانی ایرانیان قرار گیرند.

در حالی که گردش مالی تجارت مواد مخدر در دنیا سالانه به 1500 میلیارد دلار می‌رسد و از حالا برای سه سال دیگر تریاک مورد نیاز جهان در انبارها افغانستان دپو شده است، به‌نظر می‌رسد، برنامه‌های فعلی دولت‌مردان ایرانی به جایی نمی‌رسد و مثل همیشه جای برنامه‌های پیش‌گیری در برنامه‌ریزی‌های مسوولان خالی مانده است.

نبود آموزش و اطلاع رسانی زمانی چهره واقعی خود را نشان می‌دهد که بنا به گفته مسوولان کشور، بیش از 50 درصد خانواده‌ها پس از گذشت پنج‌سال متوجه اعتیاد اعضای خود می‌شوند. البته به نظر می‌رسد در بین برنامه‌ریزان کشور نیز درک درستی از لایه‌های فراوان و پیچیده اعتیاد وجود ندارد که این امر باعث شده که امر پیش‌گیری از اعتیاد به دست فراموشی سپرده شده باشد.

هرچند که اغلب دولت‌مردان، اعتیاد را ریشه بسیاری از جرایم و زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی می‌دانند، اما ضعف شدید برنامه‌های پیش‌گیری از اعتیاد و انجام موازی کاری در این زمینه، توجه نکردن به آموزش مهارت‌های زندگی در دوران کودکی و نوجوانی و خلا‌ قانونی در این زمینه باعث شده که ناقوس مرگ جمعیت ایران به‌خصوص جوانان، با صدایی بلندتر از دیروز به گوش برسد و سونامی مواد مخدر در غفلت مسوولان، جمعیت ایران را غرق کند.


 


علی منافی/ رادیو کوچه

هویت ایرانی و زبان فارسی زنده شدن دوباره خود را، در هزار سال پیش، مدیون «حکیم ابوالقاسم فردوسی» است و همیشه به نقل از او گفته‌اند:

«بسی رنج بردم در این سال سی       عجم زنده کردم بدین پارسی»

اگر فردوسی نبود، هویت ایرانی در آن ظلمتی که بربرهای بیابان‌گرد فاتح بر سرزمین ایران مستولی کرده بودند می‌خفت و امروز، شاید ایرانیان به زبان دیگری شبیه اردو و مخلوط عربی صحبت می‌کردند. ولی ملت‌ها با جمع‌آوری و تدوین افسانه‌ها،‌ داستان‌ها و وقایع تاریخی خود، هویت ملی‌‌شان را ماندگار می‌کنند. فردوسی این کار را برای‌مان کرد و بحق می‌گوید:

از آن پس نمیرم که من زنده‌ام               که تخم سخن من پراکنده‌ام

هرآن‌کس که دارد هش و رای و دین        پس از مرگ بر من کند آفرین

اگر عزرا نمی‌بود، معلوم نیست وضع یهودیت چه می‌شد. چراکه بعد از آزادی اسیران توسط کورش کبیر و اعلام فرمان آزادی مذهب در تمام قلمرو ایران و هم‌چنین کمک مالی شاهان ایرانی عزرا افسانه‌ها، داستان‌ها و وقایع تاریخی یهود را با الهام از اسطوره‌های ایرانی و واقعه تاریخی سیل بزرگ در بین‌النهرین را در‌هم آمیخت و تورات (‌پنج کتاب اول عهد عتیق) را نوشت.

در ایران بعد از سیصد سال تسلط خشونت‌بار فرهنگی، اشعار «رودکی»، در آن دوران ظلمت، از اولین انواری بود که در پهنه ادبیات فارسی سوسو می‌کرد. ولی با روشن شدن نورافکنی توسط فردوسی راه برای بزرگانی مثل سعدی، حافظ، عطار، عمر خیام، مولانا و دیگران روشن و هموار شد. هر پارسی‌زبانی باید بداند چگونه هویت ملی و زبانش توسط این پیامبر و فیلسوف ایرانی دوباره زنده شد.

برای اکثر ما، مردمانی که به ندرت کتاب می‌خوانیم، خواندن شصت هزار بیت شعر این شاه‌کار ادبی جهانی مشکل است. «ایرج گل‌سرخی» در کتابی ارزش‌مند به‌نام «روایت شاه‌نامه به نثر» در هشت‌صد صفحه شاه‌نامه را به‌صورت داستانی خواندنی برایمان نوشته است. او می‌گوید: «شاه‌نامه داستان شاهان نیست، مجموعه کارنامه‌هاست که داستان پدران توست و این‌که چطور زنده ماندن، چگونه جنگیده، برای پیروزی حق چگونه قیام کردند، چگونه از طبیعت آموخته‌اند، و چگونه آن را رام کرده‌اند، و چطور با جان و تنشان این سرزمین را حفظ کرده‌اند، چگونه پیرو راستی و ایمان به خداوند بوده‌اند و این همان میراثی است که امروز به‌دست تو سپرده شده است.»

قبل از خلاصه شاه‌نامه، به‌عنوان مقدمه به‌تر است کمی در مورد شخص فردوسی و حال و هوای آن زمان بدانیم.

بعد از شکست قادسیه، ایرانیان به‌مدت پنجاه سال مقاومت کردند تا آیین اسلام را پذیرفتند ولی هرگز برتری عرب را نپذ‌یرفتند. به‌هرحال بعد از حدود چهارصد سال از حمله اعراب به دوران «سلطان محمود غزنوی» می‌رسیم.

سلطان محمود غزنوی به دلیری و بی‌باکی و کثرت فتوحات و شکوه دربار در تاریخ اسلام بسیار مشهور شده است. به‌خصوص غزوات (‌جنگ‌ها) او در هند و غنیمت‌هایی که از آن‌جا آورده است.

او در سال ٣۶٠ هجری قمری متولد شد و در روز پنج‌شنبه ٢٣ ربیع‌الاخر سال ۴٢١ هجری قمری در شهر غزنین به مرض سل از دنیا رفت. به‌عنوان جهاد و غزا به هندوستان حمله می‌کرد و می‌گویند در جنگ‌های هندوستان شخصن آن‌چنان کشتاری می‌کرد که در انتهای روز با آب گرم باید دستش را که با خون خشک شده به شمشیرش چسبیده شده بود، جدا می‌کردند.

اجتماع علما و شعرا در دست‌گاه محمود غزنوی و اشعار و کتبی که به نام او ترتیب یافته نام او را در اطراف عالم معروف کرده است. ملک شعرا می‌گوید:

بود کار شاعران در حضرت غزنی بکام         زان‌که خود محمود را بود شاعر پروری

زر فرستادن نزد شاعران بر پشت پیل         این خوش بازرگانی آن والا مشتری

معروف‌ترین شاعران دربار او عبارت بودند از «عنصری بلخی»، «فرخی سیستانی»، «عسجدی مروزی»، «زینتی»، «منشوری سمرقندی»، «کسایی مروزی» و «غضائری رازی» است. بزرگ‌ترین و نام‌ورترین شاعر هم‌زمان سلطان محمود، «فردوسی طوسی» است. فردوسی به‌مدت سی سال در منزل خودش در طوس و در آخر عمر با تنگ‌دستی شاه‌نامه را نوشت و آن را برای محمود فرستاد. فردوسی بر‌خلاف دیگر شاعران در دربار نمی‌زیست. از دانش‌مندان دست‌گاه محمودی هیچ‌کسی جلیل‌القدرتر و بزرگ‌وارتر از «ابوریحان بیرونی» نیست. از وزیران نامی دست‌گاه سلطان محمود این اشخاص بود‌ه‌اند: «فضل‌بن احمد اسفراینی»، «ابوالقاسم‌ احمد‌بن حسن میمندی» و «ابوعلی حسن‌بن محمد‌بن میکال» معروف به «حسنک وزیر».

سلطان محمود در مذهب حنفی تعصبی مفرط داشت. به علت تعصب شدید محمود، گروه زیادی از اسماعیلیه در ماورا‌النهر، خراسان و ری کشته شدند و یاران مجدالدوله به جرم معتزلی بودن از دم شمشیر گذشتند و قسمت بزرگ کتاب‌خانه‌ی نفیس مجدوالدوله طعمه‌ی آتش سلطان محمود شد.

از شاعران قبل از فردوسی باید از «رودکی» و «دقیقی» یاد کنیم. رودکی از شاعران ایرانی دوره‌ی سامانی که به‌وسیله سلطان محمود منقرض شدند‌ در سده‌ی چهارم هجری قمری است. او استاد شاعران آغاز قرن چهار هجری قمری ایران است.

رودکی به روایتی از کودکی نابینا بوده است و به روایتی بعدها کور شد. او در روستایی به نام «پنجکنت» در تاجیکستان امروزی در ناحیه «رودک» در نزدیکی «نخشب» و «سمرقند» به‌دنیا آمد. رودکی را نخستین شاعر بزرگ پارسی‌گوی و پدر شعر پارسی می‌دانند. می‌گویند توان و چیرگی رودکی در شعر و موسیقی به اندازه‌ای بوده است که نیروی افسون‌گری شعر و نوازندگی وی در «ابونصر سامانی» چنان تاثیر گذاشت که پس از شنیدن شعر «‌بوی جوی مولیان» رودکی بدون کفش، هرات را به مقصد بخارا ترک کرد.

«بوی جوی مولیان آید همی         یاد یار مهربان آید همی»


 


خبر / رادیو کوچه

مقداد اصغرپور دانش‌جوی کارشناسی ارشد برق دانش‌گاه سمنان که بهمن ماه ۸۸ به اتهام توهین به مقدسات نظام از طریق ارسال ایمیل ، حدود ۲۰ روز در بازداشت بوده است روز سه‌شنبه، حکم نهایی دادگاه تجدید نظر وی صادر شده است.

به گزارش دانشجو نیوز، وی به هشت ماه حبس تعلیقی، هفتاد و چهار ضربه شلاق و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد و در تاریخ ششم دی‌ماه خود را به زندان اوین معرفی کرد.

اتهامات وی اقدام علیه امنیت ملی، تبانی علیه امنیت داخلی و توهین به مقدسات و ارکان نظام اعلام شده است. وی در دوره ی کارشناسی دانش‌جوی دانش‌گاه ارومیه بود و از اعضای فعال انجمن اسلامی دانش‌کده فنی این دانش‌گاه به شمار می‌آمد.


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

اگر کمی اهل توجه به هنرهای دستی یا هنر پارچه‌بافی و طراحی آن باشید، یا حتا اهل سفر آن هم سفر به شرق آسیا، کلمه‌ی «باتیک» حتمن به گوشتان خورده است.

باتیک هنر نقاشی یا چاپ بر روی پارچه است که اغلب با رنگ‌های طبیعی صورت می‌گیرد و  طرح‌های آن بستگی به منطقه و فرهنگ آن، در کشورهای مختلف متفاوت است. کشورهای چین، اندونزی، هند، تایلند و ایران از قدمت زیادی در این زمینه برخوردارند.

کشور مالزی نیز در این زمینه فعالیت‌هایی دارد و اکنون این هنر از جمله صنایع دستی این کشور به‌شمار می‌رود و هر چند که مالزیای‌ها علاقه‌مندند که باتیک را از آن خود بدانند اما سال گذشته سازمان فرهنگی ملل متحد، یونسکو، هنر باتیک را به نام کشور اندونزی ثبت کرد.

اما در این کشور چندسالی است که بنیادی با همت همسر نخست‌وزیر سابق، «احمد بداوی»، تشکیل‌ شده که از این هنر حمایت می‌کند و هر ساله با برگزاری مسابقه در زمینه‌های طراحی لباس، دکوراسیون‌داخلی و صنایع‌دستی، در میان هنرمندانی که در زمینه باتیک فعالیت می‌کنند، تلاش در زنده نگاه‌داشتن و به روز ماندن این هنر دارد.

در آیین دهمین سال فعالیت این بنیاد (YAYASAN BUDI PENYAYANG) که هم‌زمان با برگزاری مرحله‌ نهایی رقابت‌های طراحی باتیک بود گفت‌و‌گویی انجام دادم با «ماندانا برکشلی» یکی ار اعضای گروه داوری این رقابت‌ها (The Piala Seri Endon) و در واقع تنها ایرانی عضو این موسسه و با او که دارای مدرک کارشناسی طراحی پارچه از دانش‌گاه «کانزاس» و کارشناسی ارشد و دکترای مرمت آثار هنری است، از فعالیت این بنیاد و چگونگی حضورش در آن سخن گفتم.

بنیاد‌(PENYAYANG) ، از سال 2000 توسط بانو (Tun ENDON MAHMOOD)‌، همسر مرحومه نخست‌وزیر پیشین مالزی، تاسیس شد. این موسسه غیردولتی با هدف انجام امور خیریه از جمله کمک به خانواده‌های نیازمند هم‌چنین حمایت از هنرمندان فعال در زمینه باتیک تشکیل شده است. حمایت، ایجاد زمینه رقابت و فراهم آوردن بازار برای محصولات از جمله فعالیت‌های این بنیاد در زمینه هنر باتیک است هم‌چنین تلاش شده تا این هنر در میان جوانان احیا شده و انگیز ه کافی در آنان برای فعالیت در این زمینه ایجاد شود.

Click here to view the embedded video.

این بنیاد با برگزاری مسابقات که هر ساله در سه‌ مرحله انجام می‌شود زمینه رقابت را برای هنرمندان در رشته‌های طراحی لباس، طراحی داخلی و صنایع دستی ایجاد می‌‌کند و پس از انتخاب منتخبین و اختصاص دادن جایزه های ارزنده، زمینه حضور آنان در بازارهای داخلی و بین‌المللی را نیز فراهم می‌آورد.

دکتر ماندانابرکشلی با این بنیاد از زمان حضور مجموعه‌ی نفیس لباس‌های باتیک بانو «اندون»  (ENDON)در موزه هنرهای اسلامی مالزی آشنا شده است. این مجموعه در موزه به نمایش گذاشته شده و پس از آن در کشورهای مختلف جهان نیز به نمایش درآمده‌است.  از او دعوت شده تا در آن موسسه حضور یابد و او که در تمامی مراحل طراحی مسابقات و انتخاب‌ها شرکت دارد، مشاهده‌ی پیش‌رفت این مجموعه و تحقق اهداف ان را در میان جامعه یکی از عامل‌های علاقه‌مندی‌اش به این بنیاد می‌داند.

Click here to view the embedded video.

به اعتقاد وی در مقایسه با مالزی، ایران با توجه به این که در زمینه‌ی نساجی جای‌گاه ویژه‌ای در جهان دارد، زمینه‌های بسیاری برای فعالیت در این زمینه و ایجاد عشق و علاقه در جوانان دارد که تنها می‌توان با برنامه‌ریزی امکان مانا کردن بسیاری از هنرهای سنتی در این زمینه هم‌چنین حضور و فعالیت جوانان را در آن فراهم آورد. او برای مثال از هنر «قلم‌کار» نام می‌برد که هم‌اکنون این هنر زنده و فعال در اصفهان وجود دارد و هنوز هنرمندان نسل اندر نسل بدون حمایت خاصی در حال فعالیت هستند و این هنر را می‌توان احیا کرد و با این‌گونه موسسات که الزامن نباید هم دولتی باشد، می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح کار کرد. باید دید برای مثال در این زمینه قلم‌کار چه فعالیتی می‌توان انجام داد.

او می‌گوید: «برای مثال اگر هتل‌ها طراحی داخلی خود را با بهره‌بردن از طرح‌های «قلم‌کار»، به رقابت بگذارند و از هنرمندان جوان و دانش‌جویان بخواهند در این زمینه کارهای نو ارایه دهند تصور کنید که چه زیبا خواهد شد و چه‌قدر این حمایت می‌تواند جوانان را دل‌گرم ‌کند و علاقه‌های نهفته را در دل جوانان باز کند.»

ماندانا برکشلی با اشاره به برپایی نمایش‌گاهی که با هم‌راهی دانش‌جویان طراحی پارچه از طرح‌هایی که با بهره بردن از موتیف‌های دوره‌های مختلف تاریخی ایران در سال‌های پیشین برگزار شده بود و در آن از صاحبان کارخانه‌های تولید پارچه خواسته شده بود تا به جای استفاده از طرح‌های ایتالیایی و.. از طرح‌های ایرانی استفاده کنند، تاکید می‌کند برای مثال تنها در زمینه‌ی طراحی پارچه آن‌قدر زمینه وجود دارد که می‌توان آن‌ها را احیا کرد.

او می‌افزاید: «ما زمینه خیلی داریم فقط مسئله داشتن برنامه‌ریزی است و این که چگونه می‌توان در درازمدت است آن را انجام داد و این‌که این‌کار بتواند خود را تقویت کند و بتوان حمایت جوانان را از طرفی و کارخانه‌ها را از طرف دیگر هم‌چنین حمایت دانش‌گاه‌ها را جلب کرد تا همه، هنر، صنعت و دانش‌گاه، دست‌به‌دست هم بدهند و یک فعالیت ملی انجام دهند.» او در پایان اظهار امیدواری می‌کند که به زودی در این زمینه فعالیتی صورت گیرد.


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

ایران و قطر در فاصله چند روز به آغاز جام ملت‌های آسیا یک بازی دوستانه برگزار کردند که یکی از کم‌حادثه‌ترین بازی‌های تاریخ دو تیم بود. تیم ملی ایران در این بازی نمایش خوبی نداشت و به جز «مهدی رحمتی» سایر بازی‌کنان در فرم ایده‌آل‌شان نبودند.

تیم ملی ایران در اولین بازی دوستانه خود پیش از بازی‌های جام ملت‌های آسیا مقابل قطر قرار گرفت و نمایش چندان خوبی را ارایه نکرد. ایران در نیمه اول بیش تر تحت تاثیر بازی ملی‌پوشان قطری بود و «سوریا» بازی‌کن تکنیکی این تیم یک موقعیت تک به تک را با واکنش خوب رحمتی از دست داد. در نیمه دوم و با تعویض‌های قطبی، بازی سرعت بیش‌تری گرفت و با حضور «حیدری و رضایی» در جناح راست تحرک بیش‌تری در این منطقه زمین به‌وجود آمد و چندین موقعیت نصف و نیمه نیز در فاصله دقایق 60 تا 70 خلق شد که مهم‌ترین حادثه این نیمه نیز شوت پای چپ «پژمان نوری» بود که به تیر دروازه قطر برخورد کرد. به‌ هر حال نمایش تیم ملی در این بازی چندان امیدوار کننده نبود و شاید خستگی بازی‌کنان در لیگ برتر تاثیر در این نتیجه داشت و شاید هم قطبی نخواست مقابل دوربین‌های تلویزیونی تاکتیک‌های خود را رو کند.

تیم ملی ایران فردا در دومین بازی دوستانه خود مقابل تیم ارتش قطر به میدان می‌رود. این بازی ساعت 10 صبح در یکی از زمین‌های مجموعه اسپایر برگزار خواهد شد و کادر فنی از بازی‌کنانی که امشب مقابل قطر بازی کردند، استفاده نخواهد کرد و بازی‌کنان ذخیره فرصت حضور در این بازی تدراکاتی را به‌دست خواهند آورد. البته تیم ملی امشب در بازی با قطر از 16 بازی‌کن استفاده کرد و برای بازی فردا 11 بازیکن خواهد داشت که با توجه به حضور دو دروازه‌بان، قطبی از بازی‌کنانی که دقایق کمی مقابل قطر بازی کردند نیز باید استفاده کند. هم‌چنین این بازی در پشت درهای بسته برگزار می‌شود.

به‌ هرحال ما هم‌چنان به تیم ملی‌مان برای درخشش در جام ملت‌های آسیا امیدواریم.


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه، دلیر اسکندری فعال دانش‌جویی و مدنی و دبیر ادواری اتحادیه‌ی دانش‌جویان کرد، پس از چندین مرحله بازجویی، طی یک تماس تلفنی به ستاد خبری اداره کل اطلاعات استان کردستان احضار و سپس بازداشت شده است.

احتمال می‌رود بازداشت وی به دلیل برگزاری جلسات علمی کردستان‌شناسی با حضور نخبگان و فعالان مدنی در محل تشکل غیر‌دولتی (N.G.O) «ژیانه وه» بوده، صورت گرفته است.

از سوی دیگر ظهر روز سه‌شنبه ۷ دی‌ماه، سه تن از اعضای خانواده‌ی حبیب لطیفی به اسامی عباس لطیفی (پدر)، شهین و بهار لطیفی ( خواهران)، آزاد شدند.

تاکنون از دلیل بازداشت آن‌ها و چگونگی روند بازجویی‌ها گزارشی ارایه نشده است.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت هشت تن از اعضای خانواده حبیب لطیفی»


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه، دو فعال سیاسی و فرهنگی کرد به‌نام‌های رحیم لقمانی و ناصح نقشبندی توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شده‌اند.

بنا به اطلاع مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رحیم لقمانی، شاعر کرد و ناصح نقشبندی فعال سیاسی که برادر همسر رحیم لقمانی است از سوی نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شدند.

این در حالی است که در روزهای اخیر تعداد دیگری از شهروندان کرد که از اعضای خانواده حبیب لطیفی دانش‌جوی محبوس و محکوم به اعدام بودند نیز در منزل پدری وی بازداشت و روانه زندان شدند.


 


چهار‌شنبه 8 دی‌ماه  89 / 29 دسامبر  2010

note3اجرا: زهره‌

note3استودیو: مارال

note3تقویم تاریخ

note3گزیده ی اخبار مطبوعات

note3سوت – «قطر صفر- ایران صفر»  -محمد‌رضا

note3روزنگاشت – «عشق بر جنگ پیروز است» – محبوبه

note3بخش اول خبرها

note3پرسه – «بنیادی برای ماندگاری هنر سنتی» – سیمین

note3گشتی پیرامون شاه‌نامه – «بوی جوی مولیان آید همی»-  علی منافی

note3زخم – «‌ایرانیان در انتظار سونامی مواد مخدر» – افشان برزگر

note3بخش دوم خبرها

note3تماشاخانه کوچه -  «دیدار با والدین» – پویا

note3روزمر‌گی‌ها – «من فارسی وان می‌بینم» – مهرزاد موسوی

note3بخش سوم خبرها

note3گروه صدای معماری -  «نمایش‌گاه موقت مکتب هیجان‌نمایی» – ارسلان دامغانی


 


منبع: هرانا

در پی تعویق حکم اعدام زندانی سیاسی حبیب‌اله لطیفی جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان‌های کشور با صدور بیانیه مشترکی خواهان تغییر رویه حاکمیت در خصوص صدور حکم اعدام برای فعالین سیاسی و مدنی شده و خواهان تداوم حمایت مردم کردستان از زندانیان سیاسی اعدامی تا توقف کامل احکام اعدام ایشان شدند.

متن این بیانیه مشترک به شرح زیر است:

شکوه ملت کرد، توقف اعدام

بار دیگر اراده رژیم بر آن بود که آزادی خواهی دیگر را از خطه قهرمان خیز کردستان به مصلح تحجر و خفقان ببرد و سند سیاه و شوم دیگری را بر تاریخ خویش بیافزاید ولی پشتیبانی مردم کرد و حمایت تمامی سازمانهای حقوق بشر بین‌المللی و عدم رضایت مسوولین محلی از اجرای حکم صادره، هم‌راه با اعلام انزجار و حمایت تمامی زندانیان سیاسی در بند ایران باعث شده که فعلن به طور موقت از اجرای حکم اعدام دوست و هم‌راهمان آقای حبیب‌اله لطیفی منصرف گردند.

در این بین از مسوولین اصلی نظام حاکم می‌خواهیم با توجه به پیامد اعدام شهیدانی هم‌چون فرزاد کمانگر، شیرین علم‌هولی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان در تهران و اعدام دوستانمان شهید‌حسن حکمت‌دمیر و فصیح یاسمنی در شهرستان خوی این بار و این توقف موقت اجرای اعدام خود نقطه پایانی به صدور و اجرای احکامی سنگین در مورد متهمین سیاسی بوده باشد و هم‌چنین نقطه آغازی بر شروع فصل جدید و نگرشی نوین و انسانی و قانون‌مند به مسئله متهمین و زندانیان سیاسی کشور بلاخص محکومین سیاسی کرد باشد و به این قناعت رسیده باشند که با توجه به شرایط کنونی ایران چاره حل مشکلات کشور و ملت‌ها و قوم‌های ساکن در خاک کشورمان ایران با چنین برخورد‌های تند و یک‌جانبه‌ای نبوده بلکه با گوش دادن به صدای میلیون‌ها انسان که خواستار زندگی به شیوه فرهنگی و ملیتی و قومیتی خویش و گویش به زبان مادریشان و خیلی مسایل دیگر که در تمامی مجامع بین‌الملل به عنوان اساسی و اولی ترین حقوق مسلم و شناخته شده بوده و در کشورمان نیز قبول طبقه حاکم گشته و به شمار آید.

در ضمن توقف موقت و نامشخص اجرای حکم اعدام دوستمان حبیب‌اله لطیفی به مصابه پایان موضوع اعدام او نمی‌باشد و هر لحظه امکان اجرای حکم به قوت خویش باقی است

در پایان از سازمان دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل پی‌گیری حقوقی حکم اعدام صادره تمامی محکومین سیاسی در زندان‌های ایران را در جهت شکستن آن حکم‌ها را داشته، هم‌چنین از حضور پشتیبانی ملت فهیم کرد که آغوش خود را برای محافظت از فرزندشان حبیب‌اله لطیفی باز کردند و نمایش فوق‌العاده و نمایش عالی از دموکراسی را به بهترین نوع ممکن آن اجرا و مرحله از تابع اعتراضات مسالمت‌آمیز در جهت دفاع از حقوق زندانیان سیاسی در بند را آغاز نمودند کمال قدردانی داریم.

در ضمن توقف موقت و نامشخص اجرای حکم اعدام دوستمان حبیب‌اله لطیفی به مصابه پایان موضوع اعدام او نمی‌باشد و هر لحظه امکان اجرای حکم به قوت خویش باقی است. لذا از مردم غیور کرد انتظار داریم تا اعلام صریح و روشن نقض کامل حکم اعدام ایشان دست از اعتراضات مسالمت‌آمیز خویش برنداشته و هر دم پی‌گیر قول مسوولین محلی در جهت نقض کامل حکم اعدام ایشان باشند. و از مسوولان نظام حاکم بر ایران می‌خواهیم که نسبت به بازبینی احکام سنگین صادره برای محکومین سیاسی اقدام نمایند. و اعلام می‌داریم که در مرحله بعدی اگر عمل‌کرد دیگری و غیرانسانی اعمال شود نحوه برخورد ما با این نوع موضوعات فقط صرف به صدور بیانیه نخواهد شد.

بیانیه مشترک جمعی از زندانیان سیاسی سقز، ارومیه، تبریز، زنجان، اردبیل، قزوین، بندرعباس، مهاباد، بوکان


 


امیر / عکس / رادیو کوچه

نمایش‌گاه کتاب کودکان در شهر کوالالامپور پایتخت مالزی و در سالن پی‌دبلیو‌تی‌سی از ۲۳ تا ۲۶ دسامبر برگزار شد. در این نمایش‌گاه کانون کودکان ایران نیز غرفه داشت.


 


خبر / رادیو کوچه

جلسه معارفه فرحناز ترکستانی که بنا بر اعلام پای‌گاه اطلاع‌رسانی دولت جمهوری اسلامی مقرر شده بود روز چهارشنبه برگزار شود، باز هم لغو شد.

به گزارش فارس، مراسم معارفه رییس سازمان ملی جوانان قرار بود یک‌شنبه 5 دی برگزار شود که به دلیل تداخل برنامه‌های رییس‌جمهوری اسلامی بنا بر اعلام پای‌گاه اطلاع‌رسانی دولت به چهارشنبه 8 دی موکول شد.

یک منبع آگاه از لغو دوباره مراسم معارفه خبر داد و اظهار داشت: «به طور کلی آمدن خانم ترکستانی به سازمان ملی جوانان منتفی شده است.»

وی بیان کرد: «در دیدار آقای بذرپاش با خانم ترکستانی و همسر ایشان، مشخص شد که ایشان دیگر به سازمان ملی جوانان نمی‌آیند.»

روز دوشنبه نیز در خصوص وضعیت جسمانی فرحناز ترکستانی گزارشی منتشر شد مبنی بر این‌که وضعیت جسمانی وی نامناسب است.

بیشتر بخوانید:

«لغو مراسم تودیع و معارفه بذرپاش و ترکستانی»


 


مرتضا خسروی (هیچ) / رادیو کوچه


 


علیرضا جوانبخت قولونجو

گزارش جدید مجلس عوام کانادا در ماه جاری میلادی (دسامبر 2010) در مورد ایران و با تیتر «ایران احمدی‌نژاد تهدیدی برای صلح، حقوق بشر و حقوق بین الملل» منتشر شده است. در این گزارش تقریبن نود صفحه‌ای ضمن درج اظهارات شهود و کارشناسان و نتایج بررسی‌های کمیته حقوق بشر پارلمان کانادا در رابطه با موارد نقض حقوق بشر شامل حقوق اقلیت‌های مذهبی و زبانی، فعالان سیاسی، دانش‌جویان، مخالفان دولت، روزنامه‌نگاران، زنان و اقلیت‌های جنسی، به نقش ایران در تهدید صلح و امنیت جهانی هم توجه شده است. کمیته هم‌چنین پیشنهاداتی در 24 بند به دولت کانادا ارایه کرده است.

در مقدمه این گزارش آمده است: «بعد از انتخابات ریاست جمهوری 12 ژوئن 2009 در ایران، کانادا و جامعه بین‌المللی با نگرانی شاهد سرکوب معترضین به نتیجه این انتخابات بودند. این روی‌دادها نمونه‌ای دیگر از سابقه بد مقامات ایران در احترام به حقوق بشر بود. هم‌چنین حوادث مربوط به روزهای انتخابات از وجود تنش‌های کم‌سابقه داخلی در این کشور حکایت می‌کرد.»

در ادامه گزارش، به سابقه و تاریخ‌چه حساسیت کانادا به مسایل حقوق بشر در ایران پرداخته شده است: «اعتراضات سال گذشته در ایران، برخورد شدید مقامات ایرانی با معترضین و عکس‌العمل جامعه بین‌المللی، موجب تمرکز بیش‌تر «کمیته فرعی حقوق بشر جهانی مجلس عوام کانادا» به عنوان زیر مجموعه‌ای از «کمیته امور خارجی و توسعه بین‌المللی» این مجلس بر وضعیت حقوق بشر در ایران شد. این کمیته فرعی در پارلمان سی و نهم با برگزاری جلسات و تهیه گزارش در مورد جامعه بهایی ایران، تحقیقات در خصوص سابقه بد ایران در رابطه با احترام به حقوق بشر جهانی را آغاز کرده بود.»

بهاییان در بدترین وضعیت ممکن هستند و حتا آن دسته از ایرانیان اصطلاح‌طلب که به لزوم اصلاح سیاست‌های آن کشور معتقدند در مورد بهاییان نگاه مبهمی دارند

طبق آن‌چه که در گزارش مجلس عوام کانادا آمده، کمیته مذکور در فاصله زمانی مابین 10 مارس و 29 اکتبر 2009 شانزده جلسه با حضور شهودی که شامل متخصصین، فعالان حقوق بشر از سازمان‌های غیر‌دولتی، آکادمسین‌ها و حقوقدان‌ها  بوده‌اند، برگزار کرده است. با توجه به ارزیابی‌های کمیته از جلسات مذکور، «حکومت ایران سابقه‌ای طولانی در نقض سیستماتیک و گسترده حقوق بشر بر علیه مردم» خود دارد. این نقض همه جانبه حقوق بشر مواردی مانند سلب حق زندگی،‌ نقض آزادی شهروندان و تبعیض بر اساس مذهب، جنسیت، نژاد و قومیت، زبان، گرایش جنسی و عقاید سیاسی را در بر می‌گیرد.» بر طبق این ارزیابی «در بسیاری از موارد، حکومت ایران حتا قوانین داخلی خود را نیز زیر پا می‌گزارد.»

اظهارات شهود

بخش اول گزارش به اظهارات شهود در مورد نقض حقوق بشر در ایران پرداخته است. اظهارات شیرین عبادی حقوق‌دان ایرانی، فاخته زمانی رییس انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ)، احمد باطبی سخن‌گوی گروه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شریف بهروز عضو حزب دمکرات کردستان ایران، رویا برومند مدیر اجرایی بنیاد عبدالرحمن برومند، عباس میلانی مدیر مرکز مطالعات ایران در دانش‌گاه استنفورد، مجتبی مهدوی استاد علوم سیاسی دانش‌گاه آلبرتا، پیام اخوان استاد دانش‌گاه مک گیل و عده‌ای دیگر از اساتید دانش‌گاه و نمایندگان سازمان‌های مختلف حقوق بشری و تحقیقاتی به عنوان شهود مورد توجه قرار گرفته است.

اقلیت‌های مذهبی

در خصوص وضعیت اقلیت‌های مذهبی، بر مسایل و مشکلات بهاییان که علی‌رغم پیروان مذاهب اهل کتاب حتا به عنوان اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته نشده‌اند، تاکید بیش‌تری گشته و به نقل از «جفری مک لارن» از وزارت امور خارجه کانادا قید شده است که «بهاییان در بدترین وضعیت ممکن هستند و حتا آن دسته از ایرانیان اصطلاح‌طلب که به لزوم اصلاح سیاست‌های آن کشور معتقدند در مورد بهاییان نگاه مبهمی دارند.»

طبق اظهارات شهود، «پیروان مذاهب اهل کتاب مانند مسیحیان و یهودی‌ها – با این‌که بر خلاف بهایی‌ها به صورت رسمی شناسایی شده و از حقوق رسمی برخوردارند‌- ولی از امنیت همه جانبه برخوردار نیستند. رفتارهای تبعیض‌آمیز بر علیه آن‌ها به صورت عادی در آمده است و یهودیان در معرض تحقیر و رفتارهای اهانت‌آمیز قرار دارند.»

در خصوص وضعیت اقلیت‌های مذهبی دیگر به گفته‌های شریف بهروز عضو حزب دمکرات کردستان ایران در مورد ساخته شدن مساجد بی‌شمار برای شیعیان در مناطق سنی‌نشین استناد شده است که با تشویق حکومت صورت می‌گیرد. آقای بهروز هم‌چنین به ممنوعیت ساخت مسجد برای سنی‌های شهر تهران با یک میلیون جمعیت سنی مذهب اشاره کرده است.

برخی از شهود دیدار‌کننده با اعضای مجلس به سرخوردگی‌های عمیق ناشی از آزار و اذیت اقلیت‌های اتنیکی و مذهبی توسط حکومت اشاره کرده‌اند. عباس میلانی مدیر مرکز مطالعات ایران در دانش‌گاه استنفورد، گفته است: «برخی از عناصر افراطی شیعه از باز کردن زخم‌های کهنه و به راه انداختن جنگ شیعه و سنی ابایی ندارند.»

با توجه به اظهارات دکتر میلانی، همه اقلیت‌ها از جمله بلوچ‌ها، کردها، ترک‌ها، ترکمن‌ها و اعراب که در ایران زندگی می‌کنند، به یک شکل و یا با تفاوت‌هایی از حقوق خود محروم بوده‌اند، سهم عادلانه از بودجه دولتی، حق ترویج فرهنگ و حق تدریس زبانشان، همه نادیده گرفته شده است و مناطق محل زندگی آن‌ها تحت کنترل بالقوه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد.

اقلیت‌های اتنیکی و محرومیت از تحصیل به زبان مادری

شریف بهروز در گفت‌وگو با کمیته تفحص «اشاره قانون اساسی ایران به حقوق مساوی برای تمام اتنیک‌های ساکن این کشور و تعهدات حقوقی‌- بین‌المللی این کشور» را فریب‌کارانه ارزیابی کرده است.

بنا به گزارش مجلس عوام کانادا، کمیته بررسی در مورد سختی‌هایی که آذربایجانی‌ها، بلوچ‌ها و کردهای ساکن ایران تجربه کرده‌اند، به سخنان شهود گوش داده است. گفته‌های «جو استورک» معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده‌بان حقوق بشر حاکی از آن است که، اقلیت‌های اتنیکی تبعیض و محدودیت در فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی را تحمل کرده، تحت ظلم و آزار و اذیت بوده و در برخی موارد به اتهام به خطر انداختن امنیت ملی محاکمه می‌شوند.

در مورد جمعیت کرد ساکن ایران، کمیته تحقیق، گزارش‌هایی در مورد شرایط دشوار زندگی در طی 8 سال جنگ با عراق، ممنوع بودن تحصیل به زبان کردی و پدیده‌ای به نام «گزینش» و تبعیض شغلی و موارد دیگر دریافت کرده است

بنا به اظهارات فاخته زمانی رییس انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان، در دیدار با کمیته بررسی، آذربایجانی‌ها علی‌رغم جمعیت بالایی که دارند، از تحصیل به زبان مادری و امکان ترویج فرهنگ و تاریخ خود محروم هستند.‌ خانم زمانی موارد متعددی از دستگیری‌ها، بازداشت‌ها، مجازات و شکنجه آذربایجانی‌هایی را توضیح داده است که از راه‌های مسالمت‌آمیز به مطالبه و دفاع از حقوق زبان خود می‌پردازند.

فاخته زمانی ضمن اشاره به احکام متعدد اعدام در بلوچستان، از اعزام قاضی ویژه که بر اساس اعترافات تحت شکنجه و محاکمه 10 الی 15 دقیقه‌ای در سلول متهمان با پرسیدن چند سوال بدون حضور دادستان و وکیل مدافع، حکم اعدام صادر می‌کنند، خبر داده است. به گفته او صدها بلوچ در نوبت اعدام قرار دارند.

خانم زمانی هم‌چنین، همانند دکتر میلانی، به محرومیت و در حاشیه نگهداشته شدن مناطق زندگی اتنیک‌ها اشاره کرده است. به گفته او خصوصن در مناطق دور از مرکز اخبار موارد نقض حقوق بشر در بسیاری از موارد گزارش نشده و مورد توجه قرار نمی‌گیرند. منابع خبری کم و دست‌رسی به رسانه‌ها محدود است.

در مورد جمعیت کرد ساکن ایران، کمیته تحقیق، گزارش‌هایی در مورد شرایط دشوار زندگی در طی 8 سال جنگ با عراق، ممنوع بودن تحصیل به زبان کردی و پدیده‌ای به نام «گزینش» و تبعیض شغلی و موارد دیگر دریافت کرده است.

در گزارش هم‌چنین به مسایل دیگری از جمله بد‌رفتاری علیه قسمتی از جامعه اکثریت شیعه و مجازات اعدام برای نوجوانان پرداخته شده است.

نتایج بررسی کمیته تحقیق

در بخش تحقیقات کمیته فرعی به مواردی مانند عدم پای‌بندی ایران به تهعدات خود در رابطه با رعایت حقوق بشر، وظایف حکومت ایران، نقش کانادا در رابطه با بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، حمایت کانادا از ایرانی‌ها برای رسیدن به جامعه‌ای آزاد و دارای عدالت، هدف قرار دادن افراد حقیقی صاحب منصب در ایران که مسوول نقض حقوق بشر هستند و لغو مصونیت‌های دولتی در مورد مقامات ایران که حقوق بشر را نقض می‌کنند، پرداخته شده است.

پیامدهای هسته‌ای شدن ایران

در خصوص ایران و صلح و امنیت بین‌المللی هم اظهارات شهود شامل موارد زیر توسط نمایندگان پارلمان شنیده شده است:

-  ایران و حمایت از گروه‌های تروریستی

- تشویق به نسل‌کشی از طرف مقامات ایرانی (در گزارش مجلس عوام کانادا از سخنان احمدی‌نژاد و سایر مقامات ایرانی در مورد لزوم از بین رفتن اسراییل با عنوان «تحریک به نسل‌کشی» یاد شده است.)

- ایران و جاه‌طلبی برای دست‌یابی به قدرت هسته‌ای

- پیامدهای یک ایران صاحب قدرت هسته‌ای: رابطه بین توان‌مندی‌های هسته‌ای ایران و حقوق بشر جهانی، امکان عملی کردن سخنان در زمینه نسل‌کشی، قدرت بالقوه در بی‌ثبات کردن منطقه

در قسمت تحقیقات کمیته در خصوص ایران و صلح و امنیت بین‌المللی، تعهدات ایران در قبال صلح جهانی، پیامدها برای کانادا، مسوولیت کانادا در خصوص حفاظت و پیش‌گیری، لزوم توجه به برنامه هسته‌ای ایران و رابطه برنامه هسته‌ای ایران با مقاصد نسل‌کشی بررسی شده است.

در گزارش مجلس عوام کانادا مسایل نقض حقوق بشر در ایران پس از انتخابات مورد کند و کاو قرار گرفته است.

این کمیته هم‌چنین در ارزیابی‌های خود اشاره می‌کند که، حکومت ایران فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگارانی را که اقدام به گزارش موارد نقض حقوق بشر می‌کنند زندانی و شکنجه کرده و بعضن آن‌ها را به قتل می‌رساند. این کشور  از طرفی فعالیت گروه‌های مدافع حقوق بشر داخلی را ممنوع می‌کند و از طرف دیگر سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم سال‌هاست که اجازه ورود به خاک ایران را نداشته‌اند.

پیشنهادات کمیته به دولت کانادا

کمیته مذکور برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران پیشنهادهایی در 24 بند به دولت کانادا ارایه کرده است. در برخی از این پیشنهادات از دولت کانادا خواسته شده است، ضمن ادامه و افزایش حمایت معنوی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر ایرانی و کانادایی فعال در مسایل ایران، این گروه‌ها را- در صورت امکان- از حمایت‌های مالی نیز برخوردار سازد، از حرکت‌های دمکراتیک در ایران حمایت‌های معنوی و دیپلماتیک به عمل بیاورد، از حکومت ایران بخواهد اجازه فعالیت سازمان‌های مدافع حقوق بشر بین‌المللی در درون این کشور را صادر و محدودیت و فشارها بر روی گروه‌های داخلی مدافع حقوق بشر را میان بردارد، برای ایجاد کرسی تحقیقاتی در خصوص روابط مابین ایران و کانادا و مسایل حقوق بشر ایران در یک دانش‌گاه کانادایی امکانات مالی اختصاص دهد، رادیو بین‌المللی کانادا را در خصوص پخش برنامه به زبان فارسی تشویق کند، پیش‌گیری‌های لازم را انجام دهد که  دفاتر، رسانه‌ها و مراکز وزارت امور خارجه ایران برای تهدید و محدود کردن دیاسپورای ایرانی امکان استفاده از امکانات خود در کانادا را نداشته باشند، روابط در سطوح بالا را کاهش داده و دولت از این امر در جهت وادار کردن ایران به بهبود وضعیت حقوق بشر استفاده کند.

دسته‌بندی انسان‌ها به صورت «ما» و «آن‌ها» در مورد ساکنان خود کشور ایران هم صورت گرفته و جوامعی مانند «بهایی‌ها و آذربایجانی‌ها» و گروه‌های دیگری که از حقوق سیاسی معمول هم برخوردار نیستند جز‌ دسته «آن‌ها» به حساب آمده‌اند

هم‌چنین کمیته به دولت کانادا پیشنهاد کرده است که مطابق با مسوولیت‌های کانادا تحت ماده یک کنوانسیون نسل‌کشی و ممنوعیت تحریک به نسل‌کشی طبق ماده 3 این کنوانسیون از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد تا پرونده رییس جمهوری محمود احمدی‌نژاد و آن دسته از مقامات ایرانی را که مستقیمن و در ملا‌عام به تشویق نسل‌کشی (علیه اسراییل و یهودی‌ها) می‌پردازند، برای انجام تحقیقات و پی‌گرد قانونی به دادگاه جرایم بین‌المللی ارجاع دهد.

نسل کشی در هشت مرحله

به گفته پروفسور استنتون رییس سازمان بین‌المللی پژوهش‌گران نسل‌کشی، که نتیجه تحقیقات خود در زمینه اقدام به نسل‌کشی را در اختیار کمیته بررسی قرار داده است، نسل‌کشی در یک فرایند هشت مرحله‌ای صورت می‌گیرد. این پژوهش‌گر معتقد است که 6 مرحله از این مراحل هشت‌گانه در ایران به وقوع پیوسته است. دسته‌بندی انسان‌ها به صورت «ما» و «آن‌ها»، نمادسازی و مارک‌زنی، معرفی «آن‌ها» به صورت موجوداتی فاقد صفات انسانی، سازماندهی گروه‌های تروریستی، ایجاد تضاد و قطب‌های مختلف، آغاز عملیات، نابود کردن و «انکار» عنوان‌های مراحل هشت‌گانه پروفسور استنتون هستند.

کمیته به نقل از این محقق اشاره کرده است که این دسته‌بندی انسان‌ها به صورت «ما» و «آن‌ها» در مورد ساکنان خود کشور ایران هم صورت گرفته و جوامعی مانند «بهایی‌ها و آذربایجانی‌ها» و گروه‌های دیگری که از حقوق سیاسی معمول هم برخوردار نیستند جز‌ دسته «آن‌ها» به حساب آمده‌اند.

منبع


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه، محمدباقر ولدان رییس شورای سیاست‌گذاری امام‌های جمعه فارس با حکم دادگاه ویژه روحانیت به ۷۴ ضربه شلاق، ۵ ماه زندان و سه سال تبعید از فارس محکوم شده است.

وی پس از این‌که به اتهام اخلال در نظم عمومی و آتش‌سوزی مسجد قبا با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شد، با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیونی از زندان آزاد شده بود.

ولدان، اواخر شهریورماه به هم‌راه ۶ نفر از اعضای گروه طلاب روح‌اله دستگیر شده بود.

لازم به ذکر است وی روز گذشته نیز در یک نشست خبری، مردم استان فارس را ترغیب به بزرگ‌داشت سال‌روز نهم دی‌ماه کرده بود.

روز نهم دی‌ماه سال 1388 و پس از وقابع روز عاشورا در تهران گروهی از افراد منسوب به حامیان دولت جمهوری اسلامی در یکی از میدان‌های تهران اقدام به برگزاری تجمعی اعتراض‌آمیز علیه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«آزادی متهم اصلی حمله به مسجد قبا با قرار وثیقه»


 


محبوبه‌ شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست و نهم دسامبر برابر با سال‌روز درگذشت «ژاک لویی داوید» نقاش نام‌دار فرانسوی و از پیش‌گامان سبک «نئوکلاسیسیسم» است. او زاده سال 1748 میلادی بود و در سال 1825 درگذشت. ژاک لویی یکی از هواداران انقلاب فرانسه و ناپلئون بناپارت نیز بود.

«ژاک لویی داوید» در سی‌ام آگوست سال 1748 در فرانسه زاده شد و به زودی و در همان دوران کودکی استعدادش را در نقاشی نشان داد. ژاک از دانش‌آموختگان مدرسه عالی ملی هنرهای زیبای «پاریس» بود.

او که نقاش رنگ روغن و از پیش‌گامان سبک «نئوکلاسیسیسم» بود. توانست در سال ۱۷۷۴ جایزه ویژه نقاشی «رم» را از آن خود کرد. از ژاک لویی آثار بسیاری به جای مانده که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به این آثار اشاره کرد. «سوگند هوراتی‌ها»، «مرگ سقراط»، «لیکتور جسد پسرانش را برای بروتوس می‌آورد»، که هم‌اکنون این آثار در موزه لوور قراردارند.

«مرگ مارا»، این نقاشی صحنه قتل ژان پل مارا، از نویسندگان روزنامه تندروی «دوستدار مردم» و از حامیان آشکار «حزب ژاکوبین» بزرگ‌ترین و پرقدرت‌ترین حزب درگیر در انقلاب فرانسه را نشان می‌دهد. مارا به دلیل بیماری پوستی مزمنی که داشت، بیش‌تر وقت خود را در وان آب سرد می‌گذراند و در همان جا هم به نامه‌ها و کارهای اداری رسیدگی می‌کرد.

وی در سیزده جولای ۱۷۹۳ در حالی که در حمام خانه‌اش مشغول نوشتن بود، توسط دختر جوانی به نام شارلوت، با ضربات چاقو به قتل رسید. بسیاری بر این باورند که مرگ مارا، جرقه‌ای بود برای شعله ور شدن دوره اختناق، قتل و وحشت در فرانسه، موسوم به دوران وحشت. این اثر هم اکنون در موزه سلطنتی هنرهای زیبا در بروکسل بلژیک نگه‌داری می‌شود.

«مداخله زنان اهل سابین»، «تاج‌گذاری ناپلئون»، این تابلو، لحظه تاج‌گذاری ناپلئون بوناپارت بر تخت پادشاهی فرانسه را نشان می‌دهد و در آخر «پاپ پیوس هفتم» و «ناپلئون در حال عبور از آلپ»، که این سه تابلوهم تحت مالکیت موزه لوور هستند.

داوید از هواداران انقلاب فرانسه و از دوستان نزدیک «ماکسیمیلیان ربسپیر»، یکی از معروف‌ترین رهبران انقلاب فرانسه و بعدها خود از هواداران «ناپلئون بوناپارت» شد. او پس از تبعید ناپلئون و بازگشت «بوربون‌ها» به سلطنت فرانسه، به خاطر نقشش در اعدام «لویی شانزدهم»، زندانی و محاکمه شد.

نقاشی معروف او به نام «مداخله زنان اهل سابین» در همان زمان کشیده شده یعنی سال‌های پس از حکومت وحشت و زمانی که فرانسه در حال جنگ با دیگر کشورهای اروپایی بود. او که در آن زمان به خاطر حمایت از «روبسپیر» در زندان بود بعد از دیدار همسر غم‌زده و ناامیدش به این فکر می‌افتد نقاشیی بکشد برای دل داری دادن به او، برای این‌که به او بگوید عشق بر جنگ پیروز است.

داوید که محکوم به مرگ شده بود به‌واسطه «لویی هیجدهم» که به هنر علاقه‌مند بود مورد بخشش قرار گرفت و حتی لویی هجدهم بعد از بخشش به وی پیش‌نهاد هم‌کاری با دربار را کرد. اما ژاک لویی آن را نپذیرفت و خود را به بلژیک تبعید کرد و سرانجام در تاریخ  بیست و نهم  دسامبر ۱۸۲۵ میلادی  در سن هفتاد و هفت سالگی در «بروکسل» درگذشت.

منبع‌ها:

گوگل

سایت خبرچین

سایت زیرزمینی

ویکیپدیا


 


خبر / رادیو کوچه

محمد رئوف‌شیبانی، معاون امور خاورمیانه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، انتشار خبر درگذشت علیرضا عسگری، معاون پیشین وزارت دفاع جمهوری اسلامی، در یکی از زندان‌های اسراییل را نگران‌کننده دانسته و بار دیگر اسراییل و ایالات متحده را به ربودن این عضو سابق سپاه پاسداران متهم کرده است.

اظهارات آقای شیبانی پس از آن انتشار می‌یابد که روز گذشته، خبری به نقل از یکی از نزدیکان ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، در سایت‌های اینترنتی دو روزنامه معتبر اسراییلی ظاهر شد حاکی از این‌ است که آقای عسگری در سلول خود در زندان آیالون در اسراییل خودکشی کرده است.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه جمهوری اسلامی، آقای شیبانی با متهم کردن دولت اسراییل به ربودن علیرضا عسگری و هم‌کاری آمریکا در این آدم‌ربایی، «ادعای اخیر دست‌گاه تبلیغاتی» اسراییل را به عنوان مصداق بارز تروریسم دولتی معرفی کرده و گفته است که چنین اقدامی «تنها مسوولیت آن‌ها را در قبال جان و سلامت وی سنگین‌تر می‌کند.»

لازم به ذکر است تاکنون مقامات اسراییلی نسبت به خبر زندانی بودن علیرضا عسگری در اسراییل و خودکشی او در زندان واکنشی نشان نداده‌اند.


 


رادیو کوچه

تیم ملی فوتبال ایران در یک بازی دوستانه مقابل قطر، میزبان جام ملت‌های آسیا به تساوی صفر- صفر رسید. این بازی عصر سه‌شنبه در ورزش‌گاه خلیفه شهر دوحه برگزار شد.

خبرگزاری‌های داخلی ایران، بازی تیم ملی را کسل‌کننده و قابل انتقاد توصیف کرده‌اند. ایران چهارشنبه هم در یک بازی تدارکاتی دیگر، پشت درهای بسته، با تیم ارتش قطر بازی می‌کند. آخرین بازی تدارکاتی ایران، روز دوازدهم دی ماه مقابل تیم آفریقایی آنگولا خواهد بود.

در جام ملت‌های آسیا، ایران در گروه D روزهای 21، 25 و 29 دی ماه، به ترتیب با عراق، کره شمالی و امارات متحده عربی بازی می کند.

این مسابقات روز 17 دی ماه با بازی قطر- ازبکستان آغاز می‌شود.


 


رادیو کوچه


1938 میلادی – سال‌روز تولد «جانتان  جون  ویت»، بازی‌گر آمریکایی است. او در نیویورک به‌دنیا آمد. پدر او اهل اسلواکی و مادرش آمریکایی آلمانی‌تبار بود. برادر او «چیپ تیلور» خواننده و آهنگ‌ساز است. او یک جایزه اسکار برای بازی در فیلم «بازگشت به خانه» دریافت کرده ‌است. وی همین‌طور نامزد جایزه اسکار برای بازی در دو فیلم «گاوچران نیمه‌شب» و «قطار فراری» بوده ‌است. ویت در ۱۲ دسامبر ۱۹۷۱ با «مارکلین برترند» ازدواج کرد و صاحب دو فرزند به‌نام «آنجلینا جولی» و «جیمز هون» شد. ویت و برترند در سال ۱۹۷۶ از هم جدا شدند و در سال ۱۹۷۸ از یک‌دیگر طلاق گرفتند.

1313 خورشیدی - زادروز «فروغ فرخزاد» شاعر معاصر ایرانی است. وی پنج دفتر شعر منتشر کرد که از نمونه‌های قابل توجه شعر معاصر فارسی هستند. فروغ با مجموعه‌های «اسیر»، «دیوار» و «عصیان» در قالب شعر نیمایی کار خود را آغاز کرد. سپس آشنایی با «ابراهیم گلستان» نویسنده و فیلم‌ساز سرشناس ایرانی و هم‌کاری با او، موجب تحول فکری و ادبی در فروغ شد. وی در بازگشت دوباره به شعر، با انتشار مجموعه «تولدی دیگر» تحسین گسترده‌ای را برانگیخت، سپس مجموعه «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» را منتشر کرد تا جای‌گاه خود را در شعر معاصر ایران به‌عنوان شاعری بزرگ تثبیت کند. بعد از «نیما یوشیج»، فروغ در کنار «احمد شاملو»، «مهدی اخوان ثالث» و «سهراب سپهری»، از پیش‌گامان شعر معاصر فارسی است. نمونه‌های برجسته و اوج شعر نوی فارسی در آثار فروغ و شاملو پدیدار شد. فروغ فرخزاد در 32 سالگی بر اثر تصادف اتومبیل بدرود حیات گفت.

1825 میلادی- سال‌روز درگذشت «ژاک لویی داوید» Jocques Louis Dadid)) نقاش نام‌دار فرانسوی و از پیش‌گامان سبک «نئوکلاسیسیسم» است.  وی از دانش‌آموختگان مدرسه عالی ملی هنرهای زیبای پاریس است. او از هواداران انقلاب فرانسه و از دوستان نزدیک «ماکسیمیلیان ربسپیر»، یکی از معروف‌ترین رهبران انقلاب فرانسه و بعدها از هواداران «ناپلئون بوناپارت» شد. ژاک لویی دیوید پس از تبعید ناپلئون و بازگشت «بوربون‌ها» به‌سلطنت فرانسه، به‌خاطر نقشش در اعدام «لویی شانزدهم»، محاکمه شد. اما «لویی هیجدهم» وی را مورد بخشش قرار داد و حتا به وی پیش‌نهاد هم‌کاری با دربار را کرد. اما ژاک لویی داوید آن را نپذیرفت و خود را به بلژیک تبعید کرد.

1891میلادی - سال‌روز درگذشت «لئوپولد کرونکر» ریاضی‌دان و منطق‌دان آلمانی است که معتقد بود حساب و آنالیز باید بر پایه عددهای صحیح بنا شوند. او در یک جمله معروف می‌گوید: «اهمیت کارهای او بیش‌تر در جبر و منطق ریاضی است.» هم‌چنین او از مخالفان سرسخت کانتور و از پیش‌گامان شهودگرایی ریاضی بود. برخی نمادها و معادلات ریاضی هم‌چون دلتای کرونکر به‌نام او نام‌گذاری شده ‌است.

1986 میلادی - درگذشت «آندری آرسن‌ یویچ  تارکوفسکی» Andrei Arsenyevicv Tarkovsky)) کارگردان و فیلم‌ساز برجسته روسی است. پدرش شاعر برجسته «آرسنی تارکوفسکی» و مادرش «ماریا ایوانووا ویشنیاکووا» بود. پیش از نام‌نویسی در مدرسه فیلم در دو رشته موسیقی و عربی تحصیل می‌کرد. او زیر نظر «میخاییل رم» در مدرسه سینمایی «مسکو» (VGIK)، تحصیل کرد. در هنگام تحصیل دو فیلم کوتاه ساخت: «امروز مرخصی در کار نیست» و «غلتک و ویولن»، که فیلم پایان‌نامه‌اش بود و در جشن‌واره نیویورک برنده جایزه‌ای شد.» تارکوفسکی با ساخت اولین فیلم بلند خود با عنوان کودکی ایوان در سال ۱۹۶۲ موفق به دریافت پانزده جایزه بین‌المللی از جمله شیر طلایی جشن‌واره بین‌المللی فیلم ونیز و جایزه بزرگ جشن‌واره «سان فرانسیسکو» شد.

1890 میلادی - کشتار زانوی زخمی (‌The massacre of Wounded Knee) یک واقعه در تاریخ آمریکا است. گردان هفتم سواره‌نظام ایالات متحده در محل زانوی زخمی در داکوتای جنوبی  400 تن از مردان، زنان و کودکان سرخ‌پوستان آمریکایی را قتل‌عام کرد. این کشتار آخرین ستیز مسلحانه بزرگ میان قبیله «سو لاکوتا» و ایالات متحده آمریکا بود. از این واقعه فیلمی نیز در سال ۲۰۰۷  ساخته شد.

1335 خورشیدی- سال‌روز تولد «محمد‌مهدی مفتح» است. او در شهر قم، در خانواده‌ای مذهبی به‌دنیا آمد و پرورش یافت. او تحصیلات دانش‌گاهی را در رشته مهندسی صنایع در دانش‌گاه صنعتی شریف شروع کرد و بعد از اخذ مدرک لیسانس از این دانش‌گاه تحصیلات خود را در همین رشته در دانش‌گاه پلی تکنیک (امیر کبیر) ادامه داد و فوق لیسانس را در این دانش‌گاه گرفت. دوره چهارم مجلس شورای اسلامی بود که انتخابات در شهرستان «رزن» به علت تقلب باطل شد و در این زمان بود که دوستان او  به وی پیش‌نهاد کاندیداتوری در میان دوره‌ای مجلس را کردند و او در ابتدا نپذیرفت ولی بعد از اصرار دوستان و احساس مسوولیتی که او در خود احساس کرد این کار را پذیرفت و با رایی قاطع وارد مجلس شورای اسلامی شد. در این زمان بود که او احساس کرد کشور در قسمت اقتصاد دچار ضعف‌هایی است و برای خدمت گسترده‌تر و حل این معضل به فکر ادامه تحصیلات در رشته اقتصاد افتاد.


 


اردشیر زاهدی

Click here to view the embedded video.



 


خبر / رادیو کوچه

پس از اعلام شروط سیدمحمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران برای ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس دهم با عنوان «آزادی زندانیان سیاسی، پای‌بندی همگان به قانون اساسی و انتخابات سالم و آزاد» چند نماینده اصول‌گرای مجلس از او انتقاد کردند.

آقای خاتمی هم‌چنین یادآوری کرده بود که رد صلاحیت شدن بیش از نیمی از کاندیداهای اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات مجلس کنونی، منجر به آن شده بود که این جناح سیاسی نتواند در تمامی حوزه‌های انتخاباتی با جناح اصول‌گرا رقابت کند.

رییس جمهوری سابق ایران، با این استدلال از اصول‌گرایان پرسیده بود: «اگر ۲۹۰ کاندیدای ما در حوزه‌های انتخابیه را تایید صلاحیت می‌کردید، امروز جریان اصلاحات جریان غالب مجلس هشتم نبود؟ اگر آن‌ها (اصلاح طلبان) جای‌گاهی در میان مردم ندارند چرا تمهیداتی فراهم می‌کنید تا آن‌ها در معرض رای مردم قرار نگیرند؟»

این سخنان که در دیدار آقای خاتمی با جمعی از نمایندگان فراکسیون خط امام مجلس عنوان شده بود با واکنش حمید رسایی، علیرضا زاکانی، غلام‌علی حداد‌عادل و محمد‌علی رضایی، همگی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس این کشور، روبه‌رو شده است.

حمید رسایی روز سه‌شنبه اظهار داشت: «جهت‌گیری خاتمی همانند سال گذشته بوده و هیچ تغییری نکرده است، لذا چنان‌چه وی بخواهد صداقت خود را در خصوص حمایت یا عدم حمایت از نظام اسلامی نشان دهد باید نسبت به کارهایی که در دوره وی انجام شده و مقدمه کودتای سال گذشته بوده است، پاسخ‌گو باشد.»

علیرضا زاکانی، یکی دیگر از نمایندگان اصول‌گرای مجلس ایران، در واکنش به سخنان آقای خاتمی گفت: «آقای خاتمی ابتدا باید مواضع خود را در خصوص اغتشاشات سال گذشته و سران فتنه به طور شفاف اعلام کند و بعد انتظار داشته باشد مردم صدای او را بشنوند.»

در همین حال، غلامعلی حدادعادل، رییس مجلس پیشین، روز هفتم دی در ارتباط با شرکت احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده گفت: «باید صبر کنیم ببینیم که آینده چه پاسخی در این باره می‌دهد و ملت چه تصمیمی می‌گیرد.»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های روزنامه‌های صبح امروز ایران:

جام جم

1) حکم غیبت با ابزار قلم و رسانه‌های جدید

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100894831897

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه درس خارج فقه امروز خود در پاسخ به سوالی پیرامون صدق غیبت در مواردی چون ذکر در نوشته، وبلاگ یا ضبط صوت و تصویر و انتقال آن، به نکات مهمی در تبیین احکام آن اشاره فرمودند.

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «اینى که اصلن این کار (غیبت) جایز است یا جایز نیست ولو به قصد اصلاح باشد، این را نمی‌شود به طور مطلق یک چنین چیزى را پابند شد، که ما بگوییم ما چون می‌خواهیم در امر جامعه اصلاح کنیم، پس زیدى را، عمروى را یا یک جریانى را به طور مطلق مورد تهاجم قرار بدهیم، غیبت کنیم، حالا آن کسانى که این کارها را می‌کنند، خیلى اوقات به غیبت هم اکتفا‌ نمی‌کنند، خب، ملاحظه می‌کنید دیگر. گاهى چیزهایى را مى‌آورند که معلوم نیست حد غیبت بر او صادق باشد، شاید مصداق تهمت است، مصداق افترا‌ است، مصداق قول به غیر‌علم است، مصداق سب و شتم است، نمی‌شود این را گفت که اگر طرف قصد اصلاح دارد، پس بنابراین این جایز است براى او، نه، موارد استثنا‌ همان مواردى است که (در کتب فقهی) ذکر شده است.»

2) شرایط مصر مانند بمب ساعتی است

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100894837779

مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شرایط کنونی مصر را شبیه به بمب ساعتی نزدیک به انفجار خواند و خواهان برقراری دموکراسی در این کشور شد. به گزارش ایسنا، «محمد البرادعی» مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مقاله خود در روزنامه واشنگتن پست از جامعه بین‌المللی خواست تا از مبارزاتی که در این کشور برای تحقق آزادی صورت می‌گیرد حمایت و دولت مصر را ملزم به اجرای تعهدات خود در زمینه حقوق بشر کند.

تهران امروز

1) قتل گروگان ایرانی در زندان موساد

http://www.tehrooz.com/

«اقدام رژیم صهیونیستی و هم‌کاری آمریکا در ربودن عسگری و ادعای اخیر دست‌گاه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی به‌عنوان مصداق بارز و عینی تروریسم دولتی تنها مسوولیت آن‌ها را در قبال جان و سلامت وی سنگین‌تر می‌کند.»

پس از آن‌که روز گذشته و هم‌زمان با اعدام یک جاسوس رژیم صهیونیستی در تهران یکی از سایت‌های خبری، تحلیلی به نقل از دو روزنامه صهیونیستی گزارش داد که علیرضا عسگری معاون وزیر دفاع اسبق جمهوری اسلامی ایران در زندان عیالون در سرزمین‌های اشغالی خودکشی کرده است وزارت خارجه کشورمان دیروز نسبت به انتشار خبر شهادت علیرضا عسگری در زندان‌های صهیونیستی ابراز نگرانی کرد. به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، محمدرئوف شیبانی معاون خاورمیانه و مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه روز سه‌شنبه اعلام کرد، اقدام رژیم صهیونیستی و هم‌کاری آمریکا در ربودن عسگری و ادعای اخیر دستگاه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی به عنوان مصداق بارز و عینی تروریسم دولتی تنها مسئولیت آنها را در قبال جان و سلامت وی سنگین‌تر می‌کند.

2)فشار بین‌المللی به اسراییل برای عذرخواهی

http://www.tehrooz.com/

رژیم صهیونیستی: «از ترکیه عذرخواهی نمی‌کنیم اما متاسفیم»

سید مهدی مدنی: «با گذشت حدود هفت ماه از حمله ددمنشانه کماندوهای اسرائیلی به کشتی ترکیه‌ای «مرمره» موسوم به کشتی آزادی غزه که منجر به کشته شدن 9 نفر شد این حادثه جنایت‌کارانه هم‌چنان بر روابط ترکیه و اسرائیل سایه افکنده است.»

رسالت

1)باید ایران هسته‌ای را به رسمیت بشناسند

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=49820

رییس‌جمهوری گفت: «اگر ملت ایران فقط از انرژی خدادادی خود به درستی و عالمانه استفاده کند ظرف 5 تا 6 سال آینده بر بام پیش‌رفت جهان خواهد ایستاد و در سراسر ایران فقیر و بی‌کاری پیدا نخواهد شد.» به گزارش فارس احمدی‌نژاد دیروز در جریان هشتاد و دومین سفر استانی هیت دولت به استان البرز در جمع پرشور مردم کرج، سرزمین این دیار را مومن، مقاوم در برابر دشمن و پایبند به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: «استان نوپای البرز از جهات گوناگون دارای استعداد و سرمایه‌های بسیار ارزش‌مندی است.»

2)هدف‌مندی یارانه‌ها مصرف نان را تا 20 درصد کاهش می‌دهد

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=49876

معاون وزیر بازرگانی گفت: «‌با اجرای قانون هدف‌مندی گندم، آرد و نان که از یکم دی ماه امسال آغاز شده مصرف آرد و نان در سطح کشور به صورت میان‌گین 15 تا20 درصد کاهش یابد.» حمید علیخانی‌ دیروزدر گفت‌‌وگو با خبرنگاران از اجرای هدف‌مندی گندم، ‌آرد و نان به‌عنوان تحولی بزرگ در حوزه مصرف نام برد و درپاسخ به پرسش خبرنگار رسالت درخصوص کاهش مصرف وکاهش میزان ضایعات نان دریک هفته پس از اصلاح قیمت نان، گفت: «هنوز زود است تا آماری در این خصوص ارایه داد اما به نظر می‌رسد تا پایان دی‌ماه بتوان گزارشی در مورد صرفه‌جویی و کاهش ضایعات نان ارایه کرد.»

خراسان

1)مجلس تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزش‌یاران را مشخص کرد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=10&day=8&id=445057

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعمال برخی اصلاحات در قانون تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سواد‌آموزی در قالب یک طرح که کلیات آن در جلسه قبلی به تصویب رسیده بود‌، مقررات جدیدی برای اولویت استخدام افراد مشمول این قانون وضع کردند که اخذ حد نصاب در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از پیش‌نیازهای استخدام و ممنوعیت به‌کارگیری هرگونه نیروی حق‌التدریس جدید از مهم‌ترین آن‌ها بود.

2)ماموریت اوپک به وزیر نفت ایران برای ارزیابی بازار جهانی نفت

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=10&day=8&id=445063

نماینده ایران در اوپک از ماموریت ویژه اوپک به وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران خبر داد. سیدمحمد علی خطیبی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به روند رو به افزایش قیمت جهانی نفت در هفته‌های گذشته، گفت: «با توجه به آغاز ریاست ایران در اوپک از هفته آینده، در آخرین نشست اوپک در کیتوی اکوادوراعضای این سازمان یک ماموریت به وزیر نفت ایران محول کرده‌اند.» وی گفت: «وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران باید بازار نفت را تا پیش از برگزاری نشست ژوئن مورد ارزیابی قرار دهد که در صورت وجود شرایط اضطراری در بازار با مشورت و تعامل با سایر اعضا و دبیر کل اوپک دستور برگزاری نشستی فوق‌العاده را صادر کند.»

کیهان

1)تعدادی از عوامل حادثه تروریستی چابهار دستگیر شدند

http://www.kayhannews.ir/891008/2.htm#other204

وزیر کشور با اعلام خبر دستگیری برخی عناصر حادثه تروریستی چابهار تاکید کرد که مسببان این حادثه دل‌خراش را به سزای اعمال‌شان خواهیم رساند.

به گزارش فارس محمد مصطفی نجار در حاشیه مراسم گرامی‌داشت هفته ثبت احوال که دیروز در تالار وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «درخصوص دستگیری جانشین «عبدالمالک ریگی»، اطلاعاتی در سایت‌های مختلف منتشر شده است؛ بنده در این خصوص از رحمان ملک وزیر کشور پاکستان سوالاتی پرسیدم که وی اطلاعات منتشر شده را تایید نکرد و قرار است پاکستان اطلاعات جدیدی را به ایران ارایه دهد.» وی با بیان اینکه برخی از تروریست‌ها در خاک پاکستان رفت و آمد می‌کنند که توسط موساد و سیا تجهیز می‌شوند، افزود: «ایران از دولت پاکستان درخواست کرده است تا این افراد را به سرعت تحویل دهد و اجازه ندهد که در خاک کشور پاکستان فعالیت کنند که امیدواریم دولت پاکستان به وعده خود عمل کرده و این افراد را به ایران تحویل دهد.»

2)سابقه تحریم‌ها نا امیدکننده است اما آمریکا گزینه دیگری ندارد

http://www.kayhannews.ir/891008/2.htm#other204

سفیر پیشین آمریکا در عراق تاکید کرد: روی‌کرد تحریم علیه ایران ایده بد و ناموفقی است اما آمریکا چاره‌ای جز این ندارد. کریستوفر هیل که تا چند ماه پیش سفیر آمریکا در بغداد بود، در روزنامه گلف نیوز نوشت: «الگوی مذاکرات با ایران در سال 2010 بر این ایده شکل گرفت که تلاش‌های دیپلماتیک بر روی تحریم‌ها متمرکز شد و این‌که چه ترکیبی از آن (تحریم و مذاکره) برای وادار کردن ایران به سازش لازم است. این روی‌کرد تقریبن با شکست مواجه شد و معلوم شد تمرکز بر تحریم اقتصادی ایده بدی است اما این روی‌کرد جای خود را در سال 2011 خواهد داشت.»

دنیای اقتصاد

1)افزایش 31 درصدی تسهیلات بانکی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=237882

بانک‌ها تا یک‌سال منتهی به پایان شهریورماه امسال 260 هزار و 513 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 31 درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش خبرنگار مهر، کل تسهیلات اعطایی ریالی و ارزی بانک‌ها در یک‌سال منتهی به پایان شهریور ماه امسال که به تایید بانک مرکزی رسیده، 260 هزار و 513 میلیارد تومان اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (198 هزار و 462 میلیارد تومان) با افزایش 31 درصدی مواجه شده است.

2)صعود مجدد قیمت جهانی طلا به قله 1400

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=237881

روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازار لندن با تقریبا 18 دلار رشد قیمت تا محدوده 1400 دلار افزایش یافت. به تبع آن در بازار داخلی، قیمت سکه با 2000 تومان افزایش به نرخ 355 هزار تومان فروخته شد. سکه طرح قدیم با 385 هزار تومان بدون تغییر باقی ماند. از سوی دیگر برخی منابع خبری، در گزارشی با مقایسه نرخ مرجع 1035 تومانی بانک مرکزی برای دلار در روز گذشته با نرخ 1082 تومانی برخی صرافی‌ها از اختلاف قیمت 47 تومانی قیمت دلار در بازار ارز داخلی خبر دادند.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • شکایت 10 میلیون رینگیتی انوار ابراهیم در 23 فوریه از سوی دادگاه عالی مالزی بررسی می‌گردد.
  • سنگاپور و ژاپن درخواست‌های بیش‌تری برای مطالعه بر روی ساختار زلزله‌شناختی میانمار پیشنهاد دادند.
  • دانش جویان خارجی مالزی در جنوب استرالیا جمع شده‌اند.
  • یک شهروند کهن‌سال بر اثر سرقت جان خود را از دست داد.
  • سلطان کلانتان به 137 خانواده فقیر کمک‌رسانی کرد.
  • اعتراضی برای ورود کارگران نپالی صورت نمی‌گیرد.
  • محمد عیسا ابراز امیدواری کرد که تغییرات در جناح راست پرلیس کاهش یابد.
  • رشد ساخت و ساز‌ها در سال 2011 به 4 درصد می‌رسد.
  • بخش مسکن استرالیا در سال 2010 بسیار قوی عمل کرده است.
  • تهران می‌گوید که هیچ عضوی از القائده در ایران وجود ندارند.
  • روستاهای جنوب شرقی چین بالاترین غرامت را برای حمله فیل‌های وحشی پرداخت کرده‌اند.
  • در کره جنوبی مرکز رسیدگی به بحران تشکیل شد.
  • انتخابات به موقع در یمن، چهره خوبی از آن کشور را به نمایش خواهد گذاشت.

روزنامه استار

  • تدابیر امنیتی شدید برای تیم ملی فوتبال مالزی در جاکارتا.
  • یک ماهی‌گیر به هم‌راه همسرش به جرم قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم شدند.
  • کارکنان مطمئن هستند که سال جدید فرصت‌های به‌تری را در مشاغل برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد.
  • 200 نفر در اثر آتش‌سوزی‌های لنکاوی بی‌خانمان شدند.
  • برنده خوش‌شانس بخت آزمایی یک شبه صاحب 11 میلیون رینگیت شد.
  • 10،000 پلیس تامین امنیت بازی امروز بین مالزی و اندونزی در جاکارتا را بر عهده خواهند داشت.
  • گوبلا، عضو جدید حزب مردم قول داد که آن حزب را متحول کند.
  • یک دختر 16 ساله در ترانگانو مورد حمله 3 تن از دوستان برادرش قرار گرفت.
  • قانون حیات وحش در لابوان و پنینسولا به طور موثر اجرا می‌شود.
  • رییس جمهور کره جنوبی می‌گوید که مذاکرات راه‌حل بحران هسته‌ای است.
  • شمال شرقی آمریکا ششمین برف سنگین در تاریخ خود را تجربه کرد.
  • شمار قربانیان قومی در نیجریه به 86 تن رسد.
  • تایلند 166 پناهنده را به میانمار باز گرداند.

روزنامه نیو استریت تایم

  • مواردی از مرگ پرندگان بر اثر آنفولانزای مرغی در کره جنوبی یافت شد.
  • در عملیات پلیسی 2 قاچاق چی مواد مخدر زخمی و دستگیر شدند.
  • سود دوباره بانک CIMB پس از باز یافتن شعبه تایلند.

روزنامه مالایی میل

  • رییس آتش‌نشانی و امداد پنانگ ادعای بی‌گناهی در رابطه با پرونده فساد کرد.
  • پلیس اسب سوار در شاعلم به خیابان‌ها می‌آید.

 


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر درسا سبحانی، فعال حقوق بشر با صدور حکمی از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش هرانا، این فعال حقوق بشر که توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده بود از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

لازم به اشاره است درسا سبحانی در تاریخ 16 اسفند ماه سال 88 در شهرستان ساری بازداشت و به بند 2 الف متعلق به سپاه پاسداران منتقل و سپس در اردیبهشت ماه سال 89 با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته