-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۶, دوشنبه

Latest news from Jaras for 12/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



پس از انجام اعتراضات مقابل زندان سنندج

جرس: یک روز پس از اعتراضات صورت گرفته توسط خانواده حبیب الله لطیفی به احتمال اجرای حکم اعدام صادره برای این دانشجویِ کردِ بازداشتی، نیروهای امنیتی شامگاه همان روز به منزل پدری حبیب الله لطیفی یورش برده و ضمن تفتیش منزل و ضبط وسایل، تمام اعضای خانواده حبیب الله لطیفی را بازداشت کرده اند.


به گزارش کمپین سراسری نجات حبیب الله لطیفی، این فعالان در اطلاعیه شماره چهار خود آورده اند: اتفاق مذکور پس از آن صورت گرفت که سحرگاه یکشنبه حکم اعدام حبیب الله لطیفی اجرا نشد و از لحظه دستگیری تاکنون هیچ خبری نیز از وضعیت دستگیرشدگان در دست نمی باشد.


لازم به ذکر است که بنابرخبرهای رسیده از سوی شهروندان سنندجی، سرعت اینترنت در این شهر به طرز مشکوکی پایین آمده و همچنین اختلالاتی در تماس‌های تلفنی به وجود آمد است.


همچنین آمده است از آن‌جا که حکم اعدام لغو نشده‌ و تنها اجرای آن به تعویق افتاده است، این دستگیری دسته‌جمعی اعضای خانواده نگرانی‌های بسیاری را در میان فعالان کمپین به وجود آورده است.


گفتنی است حبیب الله لطیفی زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدامی است که در زندان مرکزی سنندج به سر می برد و مقرر شده بود روز گذشته (یکشنبه) حکم اعدام وی اجرا شود که این موضوع موجب اعتراضات گسترده مردمی در داخل و خارج کشور شد و اجرای آن متوقف گردید.


صدها تن از مردم کردستان، سحرگاه یکشنبه در مقابل زندان سنندج تجمع کرده و همزمان با خانواده لطیفی، خواستار توقفِ اجرای حکمِ اعدامِ دانشجویِ زندانی، حبیب الله لطیفی شده بودند، که ریاست زندان مرکزی سنندج در بین تجمع کنندگان حضور یافت و تضمین داد که حکم اعدام حبیب الله لطیفی اجرا نخواهد شد.
 


 


جرس: عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان و رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معتقد است ارکان حکومت به خاطر ولی فقیه مشروعیت دارند و رئیس‌جمهور زمانی مقبول است که با اسلام همراه باشد و اگر ذره‌ای از اسلام فاصله بگیرد، قطعاً این رئیس‌جمهور مشروعیت نخواهد داشت، نظام ما این را می‌گوید که تمام سیستم باید به امضای ولی فقیه برسد و اگر تشخیص دهد، وی می‌تواند سیستم را نیز تغییر دهد."


رئیس اسبق قوه قضاییه همچنین تاکید کرد "اگر توطئه‌ها و حوادثی که در کشور ما انجام گرفت، در هر نقطه‌ای از جهان رخ داده بود، آن حکومت واژگون می‌شد."


به گزارش سامانه خبری – تحلیلی «مشرق نیوز»، محمد یزدی در گفتگویی اختصاصی با این سایت، ادعا کرده است "به نظر من انتخابات ریاست جمهوری و حضور بیش از چهل میلیون نفر در این انتخابات را باید «یوم الله» بنامیم. این حجم از حضور مردم، پس از اجتماع در رفراندوم اصل نظام، واقعا بی سابقه است ."


رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: همانگونه که رهبری در نماز جمعه (٢٩خرداد ٨٨) بیان فرمودند، ملت از آزمون انتخابات سربلند بیرون آمده است. مردم در این آزمایش به خوبی از صحنه خارج شدند و نمره بیست گرفتند و تاریخ، این حضور ملت را برای همیشه به ثبت خواهد رساند."


عضو مجلس خبرگان همچنین مدعی شد "انتخابات دهم یکی از سالم‌ترین و پاکترین انتخابات‌های کشور، پس از انقلاب اسلامی بود و به همین دلیل دشمنان نظام سرمایه‌گذاری بسیاری کردند تا به سلامت و پاکی انتخابات ضربه بزنند و آنها در این ایام با همه توان، سلامت انتخابات را هدف قرار داده بودند. "


محمد یزدی اظهار عقیده کرد "هدف فتنه گران اصل اسلامیت بوده و دشمنان انقلاب با همین نکته اساسی مخالفت خود را اعلام کردند و با حاکمیت اسلام و ولایت فقیه مقابله کردند و هرروز یک توطئه انجام می‌دادند."


وی در ادامه ادعا کرد: شاید هنوز کسانی باشند که باور نکرده‌اند جریان فتنه چه بوده است، ولی به وضوح مشخص شده که این جریان برنامه‌ریزی شده بود.در جریان فتنه، چه بسیار کسانی که از طرفداران، دلسوزان و خادمین انقلاب بودند، ولی گرفتار و در جاهایی دیده شده و حضور پیدا کردند که نباید حضور می داشتند. البته حوادثی چون حوادث پس از انتخابات باعث تحکیم پایه‌های نظام شد تا دوست و دشمن را دقیق‌تر بشناسیم و مطابق ضوابط با آنها عمل کنیم.
بنابراین، در رویدادهای کشور، اگر کسی سخن و عملش با خط امام و کلام و روش امام همراه بود، باید او را خودی دانست و باید به او کمک و همراهی کرد. اما اگر کسی از این خط خارج شد، دیگر تعارف نداریم، از این خط خارج شده و در خط خودش است که ممکن است به هر جایی برود، چنین شخصی از خط امام خارج شده است.


یزدی افزود "حادثه روز عاشورای سال گذشته نیز حلقه‌ای از سلسله حوادثی است که دشمنان بعد از پیروزی انقلاب، همواره آن را دنبال کرده‌اند و این فتنه حادثه‌ای جدید و ابتدایی نیست و به نظر من آخرین فتنه نیز نخواهد بود. در این واقعه جاهلان با امام حسین رو در رو شدند و با شکستن حرمت عزاداران حسینی و مراسم عزاداری در روز عاشورا، انجام اقداماتی جاهلانه و جسارت به عواطف مردم، چهره حقیقی خود را نشان دادند و معلوم شد که اینها با امام حسین و هدف ٱن حضرت مخالفند."


این عضو مجلس خبرگان ادامه داد "برخی معتقدند حفظ نظام از اوجب واجبات است؛ و بعد خود یا مقام خود را واجب تر از آن واجب می دانند و می گویند نظام باید حفظ شود و من هم باید حفظ شوم. این گونه افراد، حفظ نظام و حاکمیت اسلام را واجبی در کنار واجباتی دیگر می دانند؛ مانند حفظ خود و مقام خود و اطرافیان خود و ... . بنابراین، این نکته مهمی است که حفظ نظام اوجب واجبات است، زیرا وقتی اسلام حاکمیت داشته باشد، می توان احکام الهی و حدود الهی را اجرا کرد و با مفاسد برخورد نمود، اما با وجود روحانیت و نماز و روزه، نمی توان احکام اسلامی را در جامعه به پا داشت.با اشخاص نمی توان حق را شناخت. "


رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سپس به رهبری آقای خامنه ای اشاره کرده و گفت:"بعد از آنکه امام خمینی از دنیا رفتند، جانشینی آمد و توانست که امام گونه جامعه را اداره کند، یک ذره هوا و هوس، ریاست‌طلبی در ایشان وجود ندارد و حاضر نیست یک لحظه مرجعیت خود را نشان دهد، من شهادت می‌دهم که هوای نفس در این شخص وجود ندارد، اما حاضر است برای دفاع از اسلام جان خود را هم بدهد. دشمن، اصل ولایت فقیه را هدف گرفته است."


یزدی تاکید کرد: اگر شخصی نظام را قبول ندارد، هرکس که می‌خواهد باشد، نمی‌شود با او کنار آمد و نباید کمکش کرد. امروز ولایت فقیه و شخص رهبری مورد هجمه دشمنان است و آنها در این راه از هر سعی و تلاشی، از جمله ایجاد شبهه، تضعیف مقام ولایت و هر کاری که در توانشان باشد دریغ نخواهند کرد. ما باید بصیرت خود را افزایش داده و پشت پرده ماجراها را درک کنیم و امیدواریم همه ما در هر موقعیتی که هستیم، جز رضایت الهی چیزی را مد نظر قرار ندهیم.امام به دنبال این بودند که مقدسات اسلامی حفظ شود، دشمنان به دنبال این هستند که اساس این نظام را بر چینند و از راه‌های گوناگون سعی در ضربه زدن به ولایت فقیه را دارند.

وی ادامه داد: همانگونه که امام خمینی فرمودند "پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد"، باید توجه کنیم که این جمله بسیار پرمعناست و معنای خاص آن این است که اگر ستون خیمه، مورد توجه و حمایت باشد، دشمن نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. ارکان حکومت به خاطر ولی فقیه مشروعیت دارند و رئیس‌جمهور زمانی مقبول است که با اسلام همراه باشد و اگر ذره‌ای از اسلام فاصله بگیرد، قطعاً این رئیس‌جمهور مشروعیت نخواهد داشت، نظام ما این را می‌گوید که تمام سیستم باید به امضای ولی فقیه برسد و اگر تشخیص دهد، می‌تواند سیستم را تغییر دهد. امروز مغرضین می‌گویند نماز بخوان، روزه بگیر، حج برو و وجوه را نیز پرداخت کن ولی برو پیش آیت‌اللهی که اصلا حاکمیت اسلامی را قبول ندارد و می‌گویند که ان‌شاءلله امام زمان خودش همه چیز را درست می‌کند.


رییس اسبق قوه قضاییه در پایان تصریح کرد: اگر توطئه‌ها و حوادثی که در کشور ما انجام گرفت، در هر نقطه‌ای از جهان رخ داده بود، آن حکومت واژگون می‌شد، ولی اقتدار و پشتوانه محکمی که در این مملکت و حکومت آن است، سبب شد که همواره دشمنان اسلام ناکام بمانند.
 


 


نامه همسر شکوری راد به رئیس دادگستری
جرس: همسر شکوری راد در نامه ای به رئیس کل دادگستری تهران با کذب خواندن ادعاهای دادستان نوشته است: به هر حال با توجه به اينکه اکنون بيش ازدو هفته است که اينجانب ،فرزندان و ديگر اعضاي خانواده هيچ اطلاعي از وضعيت ايشان نداريم خواهشمند است دستور فرمائيد هرچه سريعتر ترتيبات آزادي ايشان فراهم شود و يا براي رعايت حداقل حقوق انساني و شهروندي اين استاد برجسته دانشگاه تماس تلفني منظم ايشان و ملاقات حضوري برقرار شود تا خانواده در جريان سلامتي ايشان قرار گيرند.

 

متن کامل این نامه که در نوروز منتشر شد به شرح زیر است: 



بسمه تعالي

جناب آقاي آوايي

رئيس كل دادگستري استان تهران

با سلام،

همانگونه كه مستحضريد همسر اينجانب دكتر علي شكوري راد در تاريخ 18 آذر ماه براي بار دوم ، در حين خدمت به بيماران در بيمارستان‌، دستگير و به سلول انفرادي در زندان اوين منتقل شده است . اكنون پس از گذشت دو هفته از وضعيت جسمي و روحي ايشان بي خبريم و مقامات زندان حاضر به ارائه پاسخي به پرسش هاي ما در مورد وضعيت ايشان نيستند .



جنابعالي بايد توجه داشته باشيد که ايشان در خانواده اي متدين تربيت يافته و انساني متقي ،خدوم ،مخلص ،شريف ودلسوز براي اسلام ومسلمين است . او مي توانست با بي تفاوتي وپشت پا زدن به تعهدهاي ديني و انقلابي به عنوان يك پزشك متخصص ،در بهترين شرايط رفاهي زندگي كند و كوچكترين اذيت وآزاري هم نبيند،اما با تمسك به سيره اولياي دين و التزام به مشي آن بزرگواران از آغاز انقلاب تا كنون در عرصه هاي مختلف جنگ ،علم، سياست ،تعهد و تخصص در پي آن بوده است كه به وظايف اسلامي خود عمل كند .سوابق ايشان از فعاليت در جمع دانشجويان پيرو خط امام، جهاددانشگاهي، هيأت‌هاي پزشكي دفاع مقدس، هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، نمايندگي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و عضو هيأت رئيسه و نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي و رئيس شوراي عالي نظام پزشكي كشور، ايشان را به عنوان يكي از چهره‌هاي موجه و مورد اعتماد اقشار و طبقات مختلف جامعه به ويژه جامعه پزشكي كشور بدل كرده است .همچنين فعاليت در مسجد محل علي رغم مشغله فراوان،التزام به دائم الوضو بودن ، حساسيت نسبت به انجام مستحبات وامتناع از انجام مكروهات، انجام وظايف به نحو احسن و ايفاي مسووليت با دلسوزي و بدون هيچ گونه چشم داشت مادي در هر عرصه اي كه در آن بوده از ايشان شخصيتي روحاني واحترام برانگيز نزد اينجانب و همه خانواده و بستگان، آشنايان وحتي كساني كه با او اندك آشنايي دارند ساخته است.



اتهامي كه در اطلاعيه دادستاني تهران به ايشان نسبت داده شده است " نشر اكاذيب و طراحي مطالب خلاف واقع عليه جمهوري اسلامي" مي باشد. آيا چنين شخصيتي با اينهمه تلاش و فعاليت جهت حفظ نظام مي تواند مطالب خلاف عليه جمهوري اسلامي طراحي كند ؟! و يا سخنان كذب عليه نظام منتشر نمايد؟

اين اتهام بنا به نظر همه كساني كه ايشان را مي شناسند كذب محض بوده و دروغ فاحش است.همچنين با توجه به اينکه ايشان در بيمارستان در حين خدمت به بيماران در ساعات کار اداري و بدون هيچگونه اطلاع قبلي دستگير شده است ،آنچه که در اطلاعيه دادستاني مبني بر احضار ،تعقيب و انجام تحقيقات در مورد ايشان قبل از دستگيري آمده است صحت ندارد.



جناب دادستان محترم حتي اگر اين اتهامات دروغين بر فرض محال صحت هم داشته باشد بنا بر نظر همه حقوقدانان و کارشناسان آشنا به حقوق شهروندي جزاي آن دستگيري نا به هنگام در محيط مقدس و علمي يک بيمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکي تهران در ميان بهت و حيرت همکاران پزشک ،پرستاران ،کارکنان ،بيماران،مراجعين و حتي نيروهاي حفاظت بيمارستان غير قانوني بوده است .علاوه بر اين پزشک محترم را با دو ماشين پژو همانند خدايي نکرده متهمي فراري به زندان منتقل کرده‌اند .در صورتيکه ايشان حتي در بازداشت قبلي به دليل ندادن هيچگونه تعهد به بازپرس حاضر شد چند روز بيشترهم در زندان بماند. بنابراين هيچگونه قصد تاخير و يا گريز از زندان نداشته است .

به هر حال با توجه به اينکه اکنون بيش ازدو هفته است که اينجانب ،فرزندان و ديگر اعضاي خانواده هيچ اطلاعي از وضعيت ايشان نداريم خواهشمند است دستور فرمائيد هرچه سريعتر ترتيبات آزادي ايشان فراهم شود و يا براي رعايت حداقل حقوق انساني و شهروندي اين استاد برجسته دانشگاه تماس تلفني منظم ايشان و ملاقات حضوري برقرار شود تا خانواده در جريان سلامتي ايشان قرار گيرند.


با تشکر

صديقه خدمت

4/10/1389

 


 


جرس: بعد از انتقادات گسترده برخی اهل تسنن و وهابیون به پخش سریال «مختارنامه» در سایتها و شبکههای ماهوارهای، تارنمای سنی آنلاین، سایت رسمی مسجد مکی، طی مطلبی از این سریال انتقاد کرد و نوشت که این سریال با توهین به «عبدالله بن زبیر»، به نمادهای اهل سنت توهین کرده است.


خبرآنلاین در این زمینه نوشته است "در همین راستا چندی پیش امام جمعه اهل تسنن سیستان و بلوچستان در جلسه ای که با حضور علما و سران طوائف اهل سنت برگزار گردیده طی اظهاراتی فتوای حرمت دیدن سریال مختارنامه را اعلام نمود."


همچنین آمده است "مولوی عبدالحمید می گوید: دیدن تلویزیون در ساعت پخش این سریال برای زنان مطلقاً حرام بوده، اما مردان می توانند در همین ساعت از دیگر برنامه های صدا و سیما استفاده کنند."


به گزارش زاهدان پرس، مولوی عبدالحمید گفته است "مهمتر از آن اینکه اخیرا مقام رهبری طی صدور فتوایی، توهین به نمادها و مقدسات اهل سنت را حرام اعلام نموده و ممنوع قرار دادند. حال، وقتی که این فتوا از سوی سازمانی مانند صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، که مستقیما رییس آن از سوی مقام رهبری انتخاب می شود، نادیده گرفته شود، دیگر چگونه می توان انتظار اجرای این فتوا را از سوی دیگر نهادها، سازمانها و شخصیتهای حقیقی و حقوقی داشت؟!"


چندی پیش سنی آنلاین در یادداشتی به انتقاد گسترده از این سریال پرداخت و خواستار جلوگیری از ادامه پخش این مجموعه از صدا و سیما شد.


بر اساس این گزارش، مولوی عبدالحمید اخیرا در مورد مسائلی چون حرمت واریز کمک به صندوق های کمیته امداد نیز فتوا صادر کرده بود.


گفتنی است طی سالهای اخیر، علاوه بر حرکاتی در جهت اختلاف افکنی بین فِرَقِ اسلامی، فشار زیادی بر فعالان اهل تسنن و رهبران اهل سنتِ ایران از طرف حکومت وارد شده است.
 


 


س.رستمیان

 

در ۱۴ بهمن ماه سال گذشته در پی پخش سری دادگاه های فرمایشی، جوانی با چهره مات نشان داده شد که در دادگاه مشغول به اعتراف بود. همزمان با پخش اعترافات، تلویزیون ایران صحنه هایی از روز عاشورا را به نمایش گذاشت که وی را در حال شعار دادن علیه ولایت فقیه نشان می داد. در این فیلم وی در حالیکه صورت خود را با ماسک پوشانده در میان جمعیت شعار "مرگ بر اصل ولایت فقیه " رامطرح می کند و جمعیت خشمگین هم با اوهمراهی می کنند. فقط چند ثانیه لازم بود تا ماسک از صورت او کنار رفته و شناسایی شود. هم آن روز او با دیدن تصویر خوداز تلویزیون مو وریش خود را کوتاه کرده وبه سمت شمال ایران متواری می شود. اما چند روز بعد به تهران بازگشته و توسط نیروهای امنیتی بازداشت می گردد. نام این جوان در دادگاه مطرح نشد ولی دوستان او با توجه به تن صدا و تصاویر پخش شده از وی، او را شناسایی کردند: امید شریفی دانا!

 

 امید شریفی دانا بر اساس فیلم روز عاشورا و اعترافات خودش به اعدام محکوم شد. اتهام  او "اجتماع و تبانی به قصد جرایم علیه امنیت کشور"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی با شرکت مستمر در اکثر تجمعات غیرقانونی و اغتشاشات پس از انتخابات به‌خصوص عاشورا و شعار دادن علیه نظام اسلامی"، "توهین به رهبری" و "استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره" عنوان شده بود.

 

در مهر ماه سال جاری در دادگاه تجدید نظر  امید شریفی دانا  از سوی  شعبه‌ی 15 دادگاه انقلاب به تحمل شش سال  و در نهایت از سوی شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر استان تهران به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شد. اما نکته نگران کننده در مورد امید وبسیاری دیگر از زندانیان سیاسی این است که هنوز پس از گذشت قریب به یکسال از بازداشت او خبر مشخصی در مورد وضعیت این زندانی وجود ندارد. سایت ها و خبرگزاریهای مرتبط با حقوق بشر ایران اخبار واضح و قابل اعتمادی از وضعیت این جوان زندانی نداده اند و مکان و موقعیت او در هاله ای از ابهام قرار دارد.

 

نگرانی در مورد وضعیت امید دانا همچنان در بین دوستان او وجود دارد. امید نیز همانند سایر جوانان ایرانی خواستار دموکراسی و آزادی مشروعی بود که در پی سرکار آمدن حکومت اسلامی با دیکتاتوری از مردم ایران گرفته شد. حکم او چه اعدام یا حتی حبس سه ساله باشد متناسب با جرمش نیست. امید شریفی دانا تنها یک فرد نیست. او نماینده نسلی است شریف که می داند و به آینده امیدوار است.

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


 


نیلوفر زارع
جرس: چند روزی است از صف های طولانی مقابل نانوایی ها خبری نیست. در تهران کاهش مشتری برای نان به حدی محسوس است که صدای اعتراض برخی نانواها درآمده است. کاهش مشتری برای نان نتیجه افزایش قیمت آن پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه هاست. نگرانی شهروندان از این است که این افزایش قیمت به تنگ تر شدن بیش از پیش سفره هایشان بیانجامد و فقر و گرسنگی را در جامعه به شکلی تصاعدی بالاببرد. از آنجا که نان غذای اصلی بخش عمده خانوارها در ایران به شمار می رود شوک قمیت آن اثرات روانی قابل ملاحظه ای نیز در پی خواهد داشت و به ناگزیر ریاضت اقتصادی را در خانواده ها حکمفرما خواهد کرد.

 

گرانی بی قاعده

 

قیمت های جدیدی که دولت در جریان اجرای طرح حذف یارانه ها برای نان اعلام کرده به نارضایتی گروه عمده ای از شهروندان منجر شده است. بر اساس اعلام دولت، مسوولیت نرخ گذاری نان در استان های مختلف به عهده استانداری هاست. در تهران قیمت نان توسط استانداری به تازگی اعلام شده و بر اساس آن قیمت نان لواش با وزن چانه 170 گرم 100  تومان، نان تافتون با وزن چانه 300 گرم ۲۰۰ تومان، نان بربری با وزن چانه 600 گرم ۳۰۰ تومان و نان سنگگ با وزن چانه 700 گرم ۴۰۰ تومان تعیین شده است. پیش از اجرای این طرح، قیمت نان لواش 30 تومان، نان تافتون 70 تومان، نان بربری 200 تومان و نان سنگک 300 تومان بود. قیمت نان در استان های دیگر هنوز اعلام نشده و مشخص نیست که تفاوت آن با نانی که در تهران عرضه می شود چه میزان خواهد بود اما مقام های دولتی می گویند که با توجه به ارزان تر بودن دستمزد کارگر در شهرستان ها قیمت تمام شده نان نیز ارزان تر از تهران تعیین می شود. در این حال گزارشهای متعدد نشان می دهد طی چند روزی که از اجرای طرح حذف یارانه نان گذشته، بسیاری از نانوایی ها به قیمت مصوب دولت پایبند نیستند و نان را حتی با قیمتی بالاتر از قیمت های آزاد آن عرضه می کنند. مشاهدات خبرنگار "جرس" نیز حاکی از آن است که برخی نانوایی ها به ویژه در مناطق شمالی تهران، نان را حتی با قیمتی حدود دو برابر قیمت آزاد آن به دست مشتری می دهند. به گونه ای که نان سنگک در یکی از نانوایی های منطقه دو تهران با قیمت 750 تومان به فروش می رسد و همین نانوایی نان سنگک کنجد دار را 900 تومان عرضه می کند. یکی از شهروندان تهران در همین رابطه به "جرس" می گوید: علی رغم ادعاهای دولت مبنی بر نظارت به کار نانوایی ها آن ها هر طور که بخواهند نرخ گذاری می کنند. اگر مردم اعتراضی هم بکنند فایده ای ندارد." او می گوید:" وقتی از نانوا سوال می کنم که چرا نان را از قیمت آزاد هم بیشتر می فروشد می گوید وزن خمیری که برای نان استفاده کرده بیشتر از وزنی است که دولت در قیمت گزاری نان در نظر گرفته و به همین خاطر قیمت تمام شده آن هم بیشتر می شود."  این شهروند به ادعای نانواها در این باره بی اعتماد است و می گوید آنها بالاتر بودن وزن چانه را بهانه ای برای افزایش قیمت قرار می دهند. با این حال صاحبان نانوایی های آزاد پز نگرانی ها و استدلال های خاص خود را دارند. دولت در یک دستور غیرعملی به نانوایی های خصوصی از آنها خواسته قیمت خود را پس از حذف یارانه آرد 40 درصد کاهش دهند. این در حالی است که دولت با کاهش قیمت آرد آزاد از کیسه ای 18 هزار تومان به 12 هزار تومان تنها ۱۰ درصد از این ۴۰ درصد را تامین کرده است و افزایش چندین برابری قیمت گاز و برق در جریان اجرای طرح حذف یارانه ها همین کاهش 10 درصدی را هم بی اثر کرده است. به عقیده ناظران همه این صدمات به بخش خصوصی در بازار نان، علاوه بر دیگر مشکلاتی است که این بخش پیش از این با آن روبه‌رو بوده است. به عنوان مثال برای نانوایی های دولتی، شروط داشتن پایان کار تجاری مغازه و همچنین مساحت زیاد آن وجود نداشته است، در حالی که نانوایی های آزادپز حتما باید در مغازه ای که پایان کار تجاری و مساحت دست کم ۱۲۰ متر برای هر نوع پخت (به ازای هر پخت بیشتر، ۸۰ متر باید به مساحت مغازه اضافه شود ) دارد، فعالیت کنند. این مسئله باعث شده که اجاره مغازه نانوایی های آزادپز بین ۱۰ تا ۱۵ برابر نانوایی های دولتی باشد.

 

فراتر از یک محصول معمولی

 

بالارفتن قیمت تمام شده نان در واقع محصول حذف یارانه گندم و آرد است. پیش از حذف یارانه نان، آرد یارانه ای کیلویی هفت و نیم تومان و آرد آزاد کیلویی چهارصد تومان در اختیار نانوایی ها قرار می گرفت اما بنا به اطلاعیه سازمان هدفمند سازی یارانه ها از این پس قیمت هر کیلو گندم ۲۵۰ تومان  و قیمت آرد با توجه به درصد سبوس گیری آن بین هر کیلو ۲۸۰ تا ۳۰۰ تومان خواهد بود. قیمت جهانی گندم نیز در حال حاضر حدود 250 تا سیصد تومان است و بنابراین با نرخ گزاری جدید دولت قیمت این محصول منطبق بر قیمت جهانی آن شده است. بنابر گزارشهای رسمی، ایران پیش از آزاد سازی قیمت ها سالانه حدود 4 هزار میلیارد دلار برای نان یارانه در نظر می گرفت که به نسبت یارانه سایر کالاهای اساسی رقم چشمگیری نبود.گروهی از تحلیل گران بر همین اساس معتقدند  که دولت می بایست یارانه نان را در مراحل پایانی اجرای طرح حذف می کرد چرا که نان غذای اصلی  بسیاری از اقشار است و حذف یارانه اش پیامدهای سیاسی و اجتماعی متعددی به همراه خواهد داشت. در همین رابطه یکی از اساتید جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به "جرس" می گوید: " اصولا نان برای جامعه ایران فراتر از یک محصول خوراکی است و بودن آن سر سفره نشان دهنده برکت خانه است. بنابراین حساسیتی که درباره افزایش قیمت آن وجود دارد حتی با حساسیت درباره قیمت سوخت هم قابل مقایسه نیست." او می گوید:" اگر شما به همین محاوره های کوچه و بازاری مردم در چند روز اخیر توجه کرده باشید پی می برید که آنان نسبت به افزایش قیمت نان بیشتر از افزایش قیمت سایر مواد حساسند. آنها احساس می کنند برکت دارد از خانه هایشان می رود و این بدترین تاثیر شوک قیمت نان است."

 

خبری از بهبود کیفیت نیست

 

طبق برآوردهایی که دولت به عمل آورده هر ایرانی سالانه حدود 160 کیلوگرم نان مصرف می کند که این رقم معادل سه برابر مصرف جهانی است. درباره دلایل بالا بودن مصرف نان در جامعه ایران تحلیل های متفاوتی انجام شده است. گروهی از تحلیل گران این مصرف مازاد را ناشی از فرهنگ اسراف گری در جامعه می دانند و معتقدند که با آزاد کردن قیمت ها الگوی مصرف نیز در جامعه اصلاح خواهد شد . گروهی دیگر اما معتقدند که مصرف مازاد نان در جامعه ایران به دلیل عدم کیفیت این محصول است. بنابر دیدگاه این گروه از تحلیل گران، از آنجا که اکثر نانوایی ها قادر به تولید نان با کیفیت بالا نیستند دور ریز این محصول بسیار زیاد است و بنابراین مشکل بیش از آن که ناشی از فرهنگ ناصحیح مصرف باشد ناشی از نقص زیرساخت ها و عدم توانایی برای تولید محصول با کیفیت است. گزارش های رسمی نیز تایید کننده عدم کیفیت در تولید نان است. به گونه ای که بنابرگزارش ها  30 درصد مصرف نان در ایران به ضايعات مي‌رسد و طبق اعلام نظر کارشناسان این میزان دور ریز نان به معنای آن است که 1380 ميليارد تومان يارانه نان در نهایت تبدیل به ضايعات و شامل نان خشكي و قاچاق می شود. با این حال از آنجا که طبق دستورالعمل دولت برای نانوایی ها در طرح هدفمند سازی یارانه ها، قیمت نان در همه نانوایی های دولتی و بخش خصوصی ( آزادپز)، بدون توجه به کیفیت نان یکسان خواهد بود این مساله به جای رقابتی کردن بازار و افزایش کیفیت نان نانوایی های دولتی و در نتیجه آن کاهش ضایعات نان، منجر به حذف نانوایی های خصوصی یا کاهش شدید کیفیت نان آنها و در نتیجه افزایش بیش از پیش ضایعات نان در سراسر کشور خواهد شد

 

پس انداز یارانه نان!

 

هم زمان با اجرای طرح حذف یارانه ها دولت برای شهروندانی که داوطلب دریافت یارانه های نقدی بوده اند رقم 8 هزار تومان یارانه نان واریز کرده است. این مبلغ برای مصرف دو ماه هر شهروندان در نظر گرفته شده است. در این حال "مرتضی تمدن"  استاندار تهران مدعی شده که " اگر مردم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد صرفه جویی کنند حتی می توانند بخشی از مبلغ یارانه نان واریز شده به حسابشان را پس انداز کنند." مشخص نیست که مبنای ادعای استاندار تهران درباره این که شهروندان می توانند بخشی از یارانه نان را پس انداز کنند چه بوده است اما از گفتگوهای عمومی شهروندان به ویژه در طبقه آسیب پذیر مشخص است که آنان نسبت به تامین هزینه نان نگرانی های جدی دارند. یکی از کارگران شهرداری  در منطقه 14 تهران در همین رابطه به "جرس" می گوید:" 4 هزار تومان برای نان در هر ماه واریز کرده اند. اگر من روزانه یک نان تافتون برای صبح و یکی هم برای ظهر و شب بخرم با قیمتی که دولت تعیین کرده 400 تومان می شود. یعنی در عرض 10 روز همه یارانه نانی که دولت تعیین کرده خرج می شود و بیست روز باقی مانده را باید خودم پرداخت کنم."

 

نگرانی نسبت به تامین هزینه های نان در کنار نگرانی نسبت به تامین هزینه سایر اقلامی که یارانه آنان حذف شده است جو عمومی جامعه را به شدت ملتهب کرده است. مقام های دولت بدون آن که پاسخی به این نگرانی ها داشته باشند از شهروندان می خواهند اگر در تامین هزینه ها مشکل دارند مصرف خود را کاهش دهند. اظهار نظرهایی از این دست تنها منجر به عصبانیت و نارضایتی شدیدتر شهروندان شده است. آنها با حمله به سیاست های دولت در برداشتن یکباره یارانه نان به طعنه می گوید دولتی که مدعی آوردن پول نفت سر سفره ها بود نان را هم از سفره ها برده است و هنوز هم دست بردار افزایش قیمت ها نیست.

 

ادامه دارد


 


 جرس: رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) گفت: اگر انحرافی در دین‌داری مردم پدید آید بزرگ‌ترین گناه را مسوولان صدا و سیما مرتکب شده‌اند که جلوی انحراف را نگرفته و دین را به مردم معرفی نکرده‌اند.


به گزارش ایسنا، محمدتقی مصباح‌یزدی، صبح امروز در همایش دین و رسانه گفت: وظیفه امروز ما این است که خودمان دین را بشناسیم و مردم را به سمت این‌که خواهان اسلام و اجرای احکام آن شوند سوق دهیم و صدا و سیما سنگین‌ترین مسوولیت را در این زمینه برعهده دارد.

مصباح‌یزدی تصریح کرد: رسانه‌ها در این زمینه بالاترین نقش را دارند تا خط امام را که همان خط اسلام است تبیین کنند و با رعایت اصول روان‌شناسی مردم را به این سمت سوق دهند که خواهان اسلام و اجرای احکام آن باشند و سنگین‌ترین مسوولیت بر عهده صدا و سیما است.


وی در بخش ابتدایی سخنانش با بیان این‌که دین تعاریف متعددی دارد، عنوان کرد: در یکی از این تعاریف، دین اموری است که رابطه انسان را با خدا تنظیم می‌کند که شامل اموری همانند نماز و روزه و عزاداری و سینه زنی می‌شود.


رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) ادامه داد: اگر دین را به این معنا بگیریم ارتباطش با رسانه بسیار محدود است و در همین مسائل خلاصه می‌شود اما دین تعبیر دیگری هم دارد که با قرآن و روایات سازگارتر است.


وی بیان کرد: تعریف دیگر دین از بینش و باورهای انسان شروع می‌شود و تمامی ابعاد زندگی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و ... را در بر می‌گیرد؛ هر چیزی از این دیدگاه مطالعه شود دینی است.


مصباح‌یزدی با بیان این‌که فرهنگ سکولار غربی، دین را اموری سلیقه‌ای و شخصی می‌داند، عنوان کرد: اسلام و قرآن این دیدگاه را قبول ندارند، طبق نظر اسلام ریشه‌های دین اصول دین هستند آن هم نه با تفسیر عامیانه‌ای که ما از اصول دین یاد گرفته‌ایم.


وی با اشاره به دو نگرش دو قطبی درباره انسان در جهان که یکی از نگاه ماتریالیستی و دیگری از نگاه قرآنی به او می‌نگرد، اظهار کرد: در نگاه غربی، انسان موجودی است که از اسپرم به وجود آمده و طی 90 سال یا کمتر و بیشتر قرار است در این دنیا باشد و بعد هم نابود می‌شود در حالی که از نگاه اسلام و قرآن انسان هرگز نمی‌میرد و زندگی او بی نهایت است و هیچگاه نابود نمی‌شود و تنها لباس عوض می‌کند.


وی با بیان این‌که هنوز مکاتب بشری نتوانسته‌اند به خوب و بد پاسخ یقینی بدهند، تصریح کرد: بسیاری از مکاتب بشری خوب و بد را تابع قرارداد می‌دانند و برایشان پسند جامعه و مردم مطرح است اما از دیدگاه دینداران تمامی افعال اختیاری انسان هم تابع دین است.


مصباح‌یزدی، بیان کرد: مردم ایران ثابت کرده‌اند به نماز و روزه و دعای سحر و .. علاقه زیادی دارند، اگر در دینداری مردم به همین حد اکتفا کنیم تولید چند برنامه برای جلب رضایت آن‌ها کافی است، اما اگر دین را به معنای دیگرش تعریف کنیم در اینجا دیگر تنها رضایت مردم در کار نیست بلکه خدا و قیامت در کار است و مسوولان فرهنگی ابتدا باید جواب خدا را بدهند و باید کاری کنند که مردم علاوه بر شادی دنیوی شادی ابدی داشته باشند.


مصباح‌یزدی، عنوان کرد: اگر با تعریف اول از دین سر و کار داشته باشیم می‌گوئیم فعال برای دنیا برنامه می‌سازیم اگر قیامتی هم بود چون فردا شود فکر فردا کنیم، اما دین می‌گوید انسان باید در همین عمر کوتاه سرنوشت بی‌نهایت خود را رقم بزند، آن روز دیگر روز عمل نیست بلکه روز حساب است.


وی افزود: براساس این نگاه دیگر مسوولان صدا و سیما تنها در برابر مجلس و دولت و مردم مسوول نیستند بلکه قبل از همه در مقابل خدا مسوولیت دارند و برنامه‌هایشان نباید به زندگی دنیا معطوف باشد.


مصباح‌یزدی، با بیان این‌که برخی شادی دنیا را با شادی آخرت قابل جمع نمی‌دانند، تأکید کرد: البته اسلام به گونه‌ای است که می‌توان شادی دنیا را با آخرت جمع کرد، هم می‌توان در این دنیا رفاه عالی داشت و در عین حال به سعادت آخرت هم لطمه‌ای نخورد.


وی در پایان تأکید کرد: اگر مراد از دین تعریف دوم است وظیفه رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما در این زمینه بسیار سنگین است و اگر انحرافی در دین مردم پدید آید مسوولان این رسانه مرتکب بزرگ‌ترین گناه شده‌اند.


 


چین و روسیه قابل اعتماد نیستند

    جرس: سفیر پیشین ایران در فرانسه و معاون وزیر خارجه دوران اصلاحات، با بیان اینکه "مذاكرات فرسایشی اتمی با گروه ١+۵ به نفع هیچ كدام از طرف‌ها نیست و هر دو طرف در مذاكرات فرسایشی ضرر می‌كنند"، تاکید کرد "چین و روسیه كشورهای غیرقابل اعتمادی هستند. اولویت آن‌ها حل مساله ایران نیست؛ بلكه اولویت آن‌ها حل مسایل خود با جامعه جهانی و توسعه همه جانبه مناسبات‌شان با آمریكا است. لذا هرگونه دلبستگی و وابستگی به روسیه و چین ساده‌انگاری سیاسی است."

 

سیدمحمدصادق خرازی، سفیر پیشین ایران در سازمان ملل و فرانسه، در عین حال در مورد رابطه ایران و آمریكا و تاثیر مذاكرات اتمی بر آن گفت "الزاما سینگنال مثبت از سوی دو طرف در مذاكرات منتج به رابطه نمی‌شود."


چین و روسیه برای ما حتی سردرد هم نمی‌گیرند، تب هم نمی‌كنند
خزاری طی گفتگکو با ایسنا، ادامه داد: روسیه و چین از حل مساله‌ی ایران با ١+۵ و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال می‌كنند اما این‌گونه نیست كه بخواهند از ایران دفاع كنند. آن‌ها خود را با جامعه‌ی بین‌المللی درگیر نمی‌كنند و شاید بعضا بخواهند امتیازاتی بگیرند. آن‌ها برای ما حتی سردرد هم نمی‌گیرند، تب هم نمی‌كنند. اولویت آن‌ها تامین منافع صددرصدی است و گه‌گاه با مقابله بر سر ایران هم مایلند منافع خود را به دست آورند.

 

رسیدن به توافق برای ادامه مذاكرات با ١+۵گامی مثبت است
خرازی درباره مذاكرات ایران ١+۵گفت: می‌توان از اطلاعاتی كه از مجموع نشست اخیر ایران و ١+۵در ژنو منتشر شده این جمع‌بندی را به دست آورد كه جلسه مثبت بوده است. رسیدن به توافقی برای برگزاری نشست دیگر خود گام مثبتی است. از بررسی اظهارات مسوولان قبل از جلسه، درحین آن و پس از جلسه می‌توان نتیجه نشست را مثبت ارزیابی كرد. روح حاكم بر جلسه و گفتمان نشست ژنو و نزدیك شدن دیدگاه‌ها مثبت بوده است.
وی با بیان این كه آثار مثبت را می‌شود در اظهارات هیلاری كلینتون در پیش از نشست دیدكه موافقت مشروط با غنی‌سازی در ایران را مطرح می‌كند، خاطرنشان كرد: البته اولین‌بار نیست كه آمریكایی‌ها چنین مطالبی را مطرح می‌كنند.
او توضیح داد: در دو سوی آتلانتیك توافق مشتركی است كه می‌تواند سرآغاز یك جریان باشد. احمدی‌نژاد نیز اعلام كرد ما قائل به بازی برد ـ برد و تعامل و گفت‌وگو هستیم. دوره تقابل سپری شده و دوره تعامل آغاز شده است. این‌ها سیگنال‌هایی است كه می‌تواند نشان دهنده نزدیك شدن دو طرف باشد. اوباما هم در اظهاراتی اعلام كرد كه تمام كشورها باید رفتاری محافظه‌كارانه با ایران داشته باشند تا بتوانند موضوع ایران را به جمع‌بندی و راه حل برسانند. سخنان اوباما حاكی از نزدیك شدن گام‌ها برای درك مشترك است. امیدواریم این درك همكاری مشترك به راه برون رفت از مشكل به صورت مشترك نیز منتج شود.


امیدوارم مذاكرات در چارچوب منافع ملی كشورمان دنبال شود
خرازی تاكید كرد: ایران غیر از مساله‌ی هسته‌یی موارد زیادی برای بحث دارد و مطالباتی دارد كه امیدوارم این مذاكرات در چارچوب منافع ملی كشورمان دنبال شود. نمی‌توان پذیرفت كه در موضوع ایران بحران وجود دارد و از دیدگاه ایران موضع كسانی كه مساله ایران را به عنوان بحران در نظر می‌گیرند، پذیرفته شده نیست.


طراحی تحریم‌ها توطئه‌ای برای مخدوش كردن فضای مثبت مذاكرات است
معاون وزیر خارجه پیشین ایران ادامه داد: روح استكبار و نظام سلطه همواره خواهان ایجاد تحمیل‌های زیادی است تا از آن طریق بتواند امتیاز بیش‌تری بگیرد. متاسفانه شاهدیم تحریم‌های یك‌جانبه و دوجانبه میان آمریكا و اروپا علیه ایران تا پیش از مذاكرات استانبول در حال طراحی است. این یك توطئه‌ است و این توطئه به منزله مخدوش كردن فضای مثبتی است كه در حال شكل‌گیری است. اگر سخنان اوباما، كلینتون، اشتون و مقامات اروپایی ایجابی است و بنای‌شان بر گفت‌وگو و تعامل با ایران و رسیدن به همكاری مشترك است، ضرورت ندارد سخن از تحریم‌ها بگویند.


حسن نیت؛ حسن نیت می‌خواهد
خرازی تاكید كرد: هرگامی كه به سوی تحریم یك‌جانبه و یا دوجانبه میان اروپا و آمریكا پیش می‌رود نشان دهنده رفتار متناقص است. می‌خواهند تحریم‌های بیش‌تری اعمال كنند و امتیازات بیش‌تری بگیرند. اما باید در نظر داشت با این اقدامات آن‌ها به نتیجه نمی‌رسند زیرا حسن نیت؛ حسن نیت می‌خواهد. هر گام مثبتی نیاز به گام مثبت دارد، نمی‌تواند گام مثبت یك‌طرفه باشد. روابط سیاسی مانند یك جاده دو طرفه است.
این كارشناس مسائل سیاست خارجی توضیح داد: باید از منظر كلان امور را بررسی كرد و از این منظر تصور من این است كه در مذاكرات اخیر در ژنو یك درك مشتركی میان دو طرف ایجاد شده است. امیدوارم در نشست استانبول كسانی كه مسوولیت مذاكرات هسته‌یی را دارند بتوانند منافع ملی ایران را لحاظ كنند و در آن چارچوب و استراتژی‌هایی كه ترسیم شده حقوق مردم ایران را تثبیت كنند.


الزاما سیگنال مثبت ایران و آمریكا منتج به رابطه نمی‌شود
در ایران هیچ عامل و عنصر مزاحمی برای مذاكرات با آمریكا وجود ندارد
خرازی در عین حال در مورد رابطه ایران و آمریكا و تاثیر مذاكرات بر آن گفت: الزاما سینگنال مثبت از سوی دو طرف در مذاكرات منتج به رابطه نمی‌شود. سیگنال‌های مثبت می‌تواند منتج به ایجاد فضای درك مشترك شود. باید در نظر داشت مناسبات ایران و آمریكا بسیار پیچیده‌تر از آن است كه با این موارد به راه‌حلی برسد. دیوار بی‌اعتمادی میان دو كشور بسیار بلندتر از این‌هاست و پیچیدگی‌های كار سیاسی میان آمریكا و ایران و پیچیدگی‌های كار اقتصادی مناسبات و روابط دو جانبه و امنیتی و نظامی بسیار زیاد است. در كنار این پیچیدگی‌ها، عوامل مزاحم در به نتیجه رسیدن یا عادی كردن روابط و مناسبات زیاد داریم. این عوامل مزاحم اعم از لابی صهیونیستی، اعراب و ایرانی‌های مخالف قابل توجه است و می‌توان گفت این عوامل و عناصر مزاحم در خارج از ایران وجود دارد. اما در ایران هیچ عامل و عنصر مزاحمی در این زمینه وجود ندارد.
وی اضافه كرد: برخی از مخالفان مذاكره با آمریكا امروز در مقام عمل هستند و عقلانیت سیاسی در مخالفان‌شان وجود دارد كه منافع ملی را در نظر می‌گیرند. اگر این افراد بتوانند منافع ملی را تامین كنند با اعتمادی كه مقام معظم رهبری به آن‌ها دارد شانس بیش‌تری برای حل و فصل مسائل دارند.
خرازی با بیان این كه تصور من این است كه با یك لبخند و یك سیگنال مناسب نمی‌توان در مناسبات سیاسی عادی‌سازی كرد، یادآور شد: عادی‌سازی مناسبات مستلزم یك استراتژی، درك، فهم و منافع و تهدیدات مشترك است كه آن‌ها را بر سر یك میز بنشاند تا دكترینی تنظیم كنند و بر اساس آن مذاكرات را پیش برند.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا مذاكره برای مذاكره یا مذاكره برای تعیین دستوركار به عنوان دستوری برای برگزاری نشست می‌تواند در نظر گرفته شود؟ خاطرنشان كرد: مذاكره برای مذاكره مفهوم ندارد. مذاكره برای رسیدن به هدفی قابل فهم، معنا دارد تا بتواند مسائل را حل و فصل كند. اگر آن‌ها فقط بخواهند در یك نشست خودشان شنونده حرف‌های خود باشند و دو طرف فقط حرف‌های خود را بزنند، گوینده باشند و شنونده نباشند، مذاكرات موفق نخواهد بود؛ البته تا قبل از مذاكرات ژنو این گونه بود. هر دو طرف سخنگو بودند تا شنونده. با این روش به جایی نمی‌رسند و دامنه‌ اختلافات و بی‌اعتمادی بیش‌تر می‌شود.


همواره از مذاكرات جامع برای حل و فصل مسائل ایران و غرب استقبال كرده‌ایم
خرازی اضافه كرد: باید در نظر داشت در مذاكرات اخیر در ژنو كشورها و افراد نقش خوبی ایفا كردند تا بتوانند دستورالعملی برای مذاكرات طراحی كنند كه مذاكرات جامع باشد این گام مثبتی است. همواره از مذاكرات جامع برای حل و فصل مسائل ایران با غرب و مسائل غرب با ایران استقبال كرده‌ایم. مذاكرات جامع بخش‌های مختلفی دارد كه موضوع امنیت منطقه، اقتصاد، توسعه و كمك به كشورهای در حال توسعه و مسائل اطلاعاتی و امنیتی دنیا را شامل می‌شود. همه این موارد می‌تواند در آن بگنجد. اما متاسفانه در برخی اوقات طرف‌ها بیش‌تر شنونده حرف‌های خود بودند اما ظاهرا در نشست "ژنو سه" به توافقی رسیدند تا بتوانند در نشست استانبول تعهدات را انجام دهند.
او ادامه داد: امیدواریم تعهدات نشست استانبول در چارچوب منویاتی باشد كه مقام معظم رهبری ترسیم كرده است و گروه مذاكره كننده بتوانند با بینش و كلان‌نگری حقوق حقه ملت ایران را ترسیم كنند.


مذاكره‌ كننده ایران باید این هنر را داشته باشد كه مذاكرات جامع را به طرف مقابل تحمیل كند
معاون وزیر امور خارجه دوران اصلاحات با بیان این كه كشورهای غرب دستورالعمل خود را دارند كه در چارچوب نگرانی‌ها و اولویت‌های‌شان است، افزود: اولویت ما این است كه با غربی‌ها مذاكرات جامع داشته باشیم. هنر دستگاه دیپلماسی و مذاكره كننده ارشد ایران باید این باشد كه بتواند مذاكرات هم‌جانبه و جامع را جا بیندازد و آن را به طرف مقابل تحمیل كند. در حال حاضر ما دو صدا می‌شنویم از یك سو صدای ایرانی و دیگری صدای غربی. هر دو طرف یك نگاه خاص دارند اما ما به این دلیل نگاه ملی خود ترجیح می‌دهیم شنونده نگاه طرف ایرانی باشیم.


تركیه در عمق منافع استراتژیك ایران قرار گرفته است
خرازی در تشریح رویكرد كشورها نسبت به مذاكرات ایران و ١+۵خاطرنشان كرد: به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد برای نقش بازی كردن تركیه و برزیل مشروعیت قائل است. البته باید گفت مقوله‌ی تركیه با برزیل متفاوت است. تركیه كشوری اسلامی و همسایه است كه در عمق مناسبات استراتژیك ایران قرار گرفته است و به لحاظ تاریخی در خاورمیانه جزو قطب‌های قدرت بوده است. ایران، تركیه و مصر سه قدرت اصلی خاورمیانه بوده‌اند. پایه تمدنی و سیاسی را این سه كشور ترسیم كردند.


حسن‌نیت دولت تركیه با سال‌های پیش قابل مقایسه نیست
او با بیان این كه ما و تركیه منافع و تهدیدات مشتركی داریم و این تركیه را از برزیل جدا می‌كند، اظهار كرد: حسن‌نیتی كه دولت امروز تركیه دارد با سال‌های پیش قابل مقایسه نیست. هیچ زمان در طول تاریخ مناسبت‌مان با تركیه، از دوره‌ی عثمانی تاكنون، تا این میزان منافع و تهدیدات مشترك نداشته‌ایم. تركیه امروز در عمق منافع استراتژیك ایران قرارگرفته است.


تغییر تركیب ١+۵نمی‌تواند منافع ملی ایران را تحكیم بخشد
این كارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: تصور ایران این است كه دو كشور دیگر نیز در ١+۵حضور داشته باشند، اما معلوم نیست كه گسترش اعضای كشورهای مذاكره كننده تا چه اندازه به نفع ایران باشد. به هر حال وزنه آن سو بیش‌تر می‌شود. اما در مورد تركیه موضوع متفاوت است. تركیه می‌تواند ادبیات سیاسی ایران را به گونه‌ای برای آن‌ها شرح دهد و ادبیات آن‌ها را برای طرف ایرانی قابل فهم كند و از همه مهم‌تر به دلیل هوشیاری و زیركی كه امروز در نهاد سیاست خارجی تركیه است، این كشور می‌تواند در تقسیم كار و دستور مذاكرات نقش بازی كند.
وی سیاست خارجی تركیه در شرایط فعلی را هوشمند‌ترین سیاست خارجی تاریخ خود دانست و تصریح كرد: تركیه سیاست خارجی پویایی در منطقه دارد. آن‌ها می‌توانند نقش بازی كنند و سوء تفاهمات را تبدیل به فهم مشترك كنند. اما باید در نظر داشت كه مسائل با این مذاكرات پایان نمی‌یابد؛ این ساده انگاری است. افزایش تعداد كشورها و تغییر تركیب 1+5 نمی‌تواند منافع ملی ایران را تحكیم بخشد و قدرت چانه‌زنی ایران را بیش‌تر كند.


مذاكرات فرسایشی به نفع هیچ كدام از طرف‌ها نیست
خرازی در ادامه تاكید كرد: مذاكرات فرسایشی به نفع هیچ كدام از طرف‌ها نیست. هر دو طرف در مذاكرات فرسایشی ضرر می‌كنند. ما باید مسائل را زودتر حل و فصل كنیم. دیالوگ‌ها را شتاب بخشیم و موانع ایجاد شده را برداریم. هرگونه فرسایش در جهت رفع موانع نیز چندان به نفع ما نیست. باید در این زمینه دقت كنیم و مراقب باشیم. نگاه فرسایشی به حل و فصل موضوعات ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل الزاما به نفع منافع ملی ایران تلقی نمی‌شود.


تحمیل تحریم‌های بیش‌تر به ایران خدمتی به فهم مشترك ایران و ١+۵ نمی‌كند
معاون وزیر ا خارجه پیشین جمهوری اسلامی با بیان این كه درباره تعامل با ایران سه دیدگاه وجود دارد، توضیح داد: صاحبان دیدگاه اول معتقدند باید تحریم‌های جدیدی وضع كنیم تا بتوانیم امتیازات بیش‌تری از ایران بگیریم. این دیدگاه مبتنی بر حسن نیت نیست و فاصله‌ها را بیش‌تر می‌كند. لابی‌ اسراییل (صهیونیست‌ها)، لابی‌ اعراب و برخی كشورها كه مخالف دسترسی ایران و غرب به توافق دو جانبه هستند موانعی ایجاد می‌كنند. یكی از راه‌های ایجاد موانع تحمیل تحریم‌های بیش‌تر به ایران است كه خدمتی به فهم مشترك ایران و ١+۵نمی‌كند. دیدگاه دیگر این است كه باید گفت‌وگوهای جامع با ایران داشته باشیم و مسائل را منطقی بینیم و حساسیت‌ها و مسائل ایران را نیز درك كنیم. این دیدگاهی است كه مورد توجه ماست و ما از آن حمایت می‌كنیم. دیدگاه دیگر كاملا نظامی است و قائل به راه حل سیاسی نیست. این دیدگاه در اوج حضیض و اقلیت است و بیش‌تر یك بلوف سیاسی است كه می‌خواهد با تهدید و بلوف منافع خود را كسب كند.


باید در مذاكرات تاكید كنیم كه هر راه‌حل جامعی باید در برگیرنده رفع تحریم‌ها نیز باشد
این كارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان این كه موضوع تحریم و رفع آن از موضوعات اساسی كشورمان است، خاطرنشان كرد: از دیدگاه من ما باید از ابتدا روی این موضوع تاكید كنیم كه هر راه‌حل جامعی باید در برگیرنده رفع تحریم‌ها نیز باشد. البته این به عهده مذاكره‌كنندگان ایرانی است كه در چه زمان و شرایطی این مطلب را مطرح كنند ولی باید به طرف مقابل تفهیم شود كه از نظر ما هر راه‌حلی بدون لحاظ كردن این نكته قابل قبول نیست. دستگاه دیپلماسی ما برای این موضوع باید برنامه جامع داشته باشد و در لابی‌های سیاسی آن را مطرح كند. الان این موضوع به نحوی مطرح می‌شود كه ادامه تحریم‌ها برای ما اهمیت ندارد. در حالی كه باید در عین پافشاری بر حقوق هسته‌یی كشورمان خواستار رفع تحریم‌ها شویم.


نظرات هیچ كشوری در بلوك غرب نمی‌تواند به اندازه فرانسه به نظرات ایران نزدیك باشد
سفیر پیشین ایران در فرانسه در ادامه در مورد مواضع كشورهای ١+۵ و طرف مذاكره كننده با ایران به ویژه مواضع تند برخی از مقامات فرانسوی نسبت به ایران نیز گفت: زمانی در میان كشورهای اروپایی فرانسه بیش‌ترین مناسبات نزدیك را با ایران داشت. برخی اظهارات مقامات فرانسه بیش‌تر به مناسبات دو جانبه بر می‌گردد. ضمن این كه فرانسه در لبنان خاستگاهی دارد كه نیازمند نوعی همكاری با ایران است اما راه‌حل و جهت‌گیری مشتركی در این رابطه با ایران نمی‌بیند. در مورد مناسبات دو جانبه نیز گام‌های مختلفی برداشت شد كه ایران و فرانسه در طول تاریخ به هم نزدیك نشوند، در حالی كه این دو كشور منافع مشترك و استراتژیك زیادی با هم می‌توانند داشته باشند.
او با بیان این كه نظرات هیچ كشوری در بلوك غرب نمی‌تواند به اندازه فرانسه به نظرات خاورمیانه‌یی ایران نزدیك‌تر باشد، خاطرنشان كرد: متاسفانه این تلقی هم در دستگاه سیاست خارجی ایران و هم در فرانسه وجود دارد كه گه‌گاه مسایل فرعی سایه خود را براصل قضیه می‌اندازد.


چین و روسیه كشورهای غیرقابل اعتمادی هستند
وی افزود: چین و روسیه كشورهای غیرقابل اعتمادی هستند. اولویت آن‌ها حل مساله ایران نیست؛ بلكه اولویت آن‌ها حل مسایل خود با جامعه جهانی و توسعه همه جانبه مناسبات‌شان با آمریكا است. هیچ‌گاه چین مناسبات اقتصادی‌30 میلیارد دلاری با ایران را به مبادلات اقتصادی بالای ٢٨٠ میلیارد دلاری با آمریكا ترجیح نمی‌دهد. مناسبات اقتصادی چین و اتحادیه اروپا بالای ٢٠٠ میلیارد دلار است. روسیه نیز چنین شرایطی دارد و الزاما اولویت و منافع ملی آن‌ها در چارچوب منافع و اولویت‌های ملی ایران تلقی و ترسیم نمی‌شود. هرگونه دلبستگی و وابستگی به روسیه و چین ساده‌انگاری سیاسی است.


چین و روسیه برای ما حتی سردرد هم نمی‌گیرند، تب هم نمی‌كنند
خزاری ادامه داد: روسیه و چین از حل مساله‌ی ایران با ١+۵ و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال می‌كنند اما این‌گونه نیست كه بخواهند از ایران دفاع كنند. آن‌ها خود را با جامعه‌ی بین‌المللی درگیر نمی‌كنند و شاید بعضا بخواهند امتیازاتی بگیرند. آن‌ها برای ما حتی سردرد هم نمی‌گیرند، تب هم نمی‌كنند. اولویت آن‌ها تامین منافع صددرصدی است و گه‌گاه با مقابله بر سر ایران هم مایلند منافع خود را به دست آورند.


اروپا نگران است كه از بستر حل مسائل میان ایران و آمریكا منافع‌اش تهدید شود
این كارشناس مسائل سیاست خارجی در مورد مواضع تند برخی كشورهای اروپایی در قبال ایران در مقایسه با آمریكا نیز گفت: زمانی اروپایی‌ها به دنبال حل مساله با ایران بودند؛ اما امروز آمریكایی‌ها آن را دنبال می‌كنند. اروپا‌ییان نگران هستند كه از بستر حل مسائل میان ایران و آمریكا منافع‌شان تهدید شود.
او در ادامه این گفت‌وگو در مورد تغییر وزیر خارجه‌ و تاثیر آن بر اقدامات دستگاه سیاست خارجی نیز با بیان این كه اصولا برنامه سیاست خارجی كشورمان فقط در وزارت خارجه ترسیم نمی‌شود، گفت: مساله هسته‌یی كشورمان نیز زیر نظر شورای امنیت است. گرچه دستگاه دیپلماسی باید مقدمات كار را فراهم و به تعبیری بسترسازی كند اما وزیر امور خارجه نقشی فرعی در مذاكرات دارد. بسترسازی نقشی است كه بدنه كارشناسی و سیستم سیاسی می‌تواند از عهده آن برآید.
معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات، با بیان این كه تغییر عمدتا در سیستم سیاسی امری منفی نیست در عین حال تاكید كرد: تغییر نیز آداب خاص خود را دارد. آداب و روشی كه برخوردار از عقلانیت سیاسی باشد می‌تواند فضای مثبتی در مدیریت ایجاد كند. تغییر باید منجر به ایجاد انگیزه در سیستم شود نه این كه باعث فروپاشی انگیزه‌ها و بی‌تفاوتی در افراد باشد.


سیاست خارجی ایران دارای ایدئولوژی است
خرازی در مورد تاثیر تغییر وزیر و تاثیر آن در مذاكرات پیش روی ایران در استانبول خاطرنشان كرد: اگر مسوولان سیاسی قدرت چانه‌زنی خوبی داشته باشند می‌توانند منافع را تامین كنند، جای نگرانی ندارد. سیاست خارجی ایران مانند سیاست خارجی برخی كشورها دارای ایدئولوژی است و طبیعتا هر سیاست خارجی كه بتواند فرای مرزهای جغرافیایی سیاسی خود عمل كند با چالش‌های خارجی روبه‌رو خواهد شد. البته در حال حاضر چندان شرایط را بحرانی نمی‌دانم؛ ایران مساله دارد و راه حل این مساله نیز در خاستگاه ملی‌اش تعریف شده است.

 

 


جرس: رئيس قوه‌قضاييه ادعا کرد: 9 دي، حماسه حضور مردم در مقابل فتنه‌گران بود كه مي‌خواستند كشور را به اجانب بفروشند.

 
به گزارش خبرگزاري فارس، صادق آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي افزود:  احساس مي‌شود متأسفانه غيبت كردن، خلاف گفتن، افترا بستن و مسائل اين چنين در جامعه رواج دارد و كسي اعتنا نمي‌كند و از كنارش مي‌گذرند در حالي كه اگر در هر جمعيت كوچك يا بزرگي كسي خلافي مرتكب شد و دروغي گفت و تهمتي زد، به او تذكر داده بشود كه اين حرف خلاف است و درست نيست و البته با شرايطي كه براي انجام امر به معروف و نهي از منكر در كتب فقهي ذكر شده است بيان شود، حتماً موجب تقويت بنيان‌هاي فضايل اخلاقي در جامعه و موجب منع از گسترش امور منكر مي‌شود. 



رئيس قوه‌قضائيه ابراز اميدواري كرد طرحي كه به همين مناسب در مجلس شوراي اسلامي مطرح شده پيگيري بشود و به يك سرانجام قانوني و رسمي در كشور برسد. 


لاريجانی بدون اشاره به فرمایشی بودن راه پیمایی نهم دی ماه سال گذشته و رفتار خشونت آمیز حکومت در برابر مردم معترض، خاطرنشان كرد: 9 دي، حماسه حضور مردم در مقابل فتنه‌گراني بود كه مي‌خواستند كشور را به اجانب بفروشند. 


 


 


در چهل و ششمین نامه

 جرس: فخرالسادات محتشمی پور در چهل و ششمین عریضه خود به دادستان تهران می نویسد: سفره سبزی داریم ما آقای دادستان و افطاری که در فضای پیرامونی اش عشق و امید موج می زند. ما گرسنگی را نمی فهیم در این روزهای کوتاه زمستانی اما هم بستگی را خوب می فهمیم و همراهی را و هم دردی را. خدایمان نخواهد که بی رگ شویم و بی درد که نیک می دانیم بی دردی از آن بندگان خوب خدا نیست.


متن کامل این عریضه که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

به: دادستان

از: ستم دیده عصر عاشورا و همسر آزاده دربند شاکی از کوتاگران انتخاباتی و زندانی ممنوع الملاقات قرنطینه اوین

بسم الله الرحمن الرحیم

یا من لایخاف الا عدله یا من لا یدوم الا ملکه یا من لا سلطان الا سلطانه یا من وسعت کل شیء رحمته

سلام آقای دادستان!

ما چه خوشبختیم که خدا را داریم و چه خوشبختیم که خدایمان بینا و شنواست و قادر به همه امورو چه خوشبختیم که عدل او ترساننده است و ملکش مدام و سلطنت واقعی از آن اوست و رحمتش همه چیز را در برگرفته است. ما چه خوشبختیم که خدا را داریم و ایمان به او داریم و بی نیازیش از خلق برای برآوردن حوائج آنان ما را تنها به او وابسته گردانده است. آری آقای دادستان ما خوشبختیم که خدا را داریم و از غیر او بی نیازیم.

آنان که با خدا بیگانه اند و جای خدا چیز دیگری گذاشته اند زندگیشان سخت است در عین راحت و ما که خدا را داریم از هر چیز دیگری جز او بی نیازیم زندگیمان راحت است در عین سختی.

آقای دادستان!

ما که خدا را داریم وقتی شب سر بر بالین می گذاریم همه غم های دلمان را که شماها بر آن تلنبار کزده اید با ذکر خدایمان شفا می دهیم و با لبخند رضایت برای تن ندادن به ستم که مرضیّ‌ خالقمان نیست به خواب می رویم. ما که خدا را داریم در خواب با عزیزانمان نجواها داریم و صبح گاه که از خواب بیدار می شویم خدایمان را شکر می گوییم که دل های ما را مملوّ‌ از ایمان به خودش کرده است و تمام روزمان حس مظلومی را داریم که مورد عنایت خداست و به یمن همین عنایت ها روز به روز پایداری مان بیشتر می شود و صبوری سبزمان. ما حال خوشی داریم آقای دادستان شما چطور؟ کاش شما هم از احوالاتتان برای ما می گفتید و می نوشتید. احساسات درونی هر کس نشان دهنده حال واقعی اوست. احساساتی که برآیند عملکرد روزانه انسان است و وجدان بهترین داور است برای نفس سرکش آدمی.

آقای دادستان!

من غروب جمعه در پیشگاه مادر مجید توکلی مانند شاگردی کوچک زانو زدم و دستش را بوسیدم و از تمنا کردم که به دلیل اعتقاداتش روی مرا که سیدم زمین نگذارد و برای مداوای تن بیمارش از خانه ای که یک سال است آن را به دلیل انتظار تماس پسرعزیزش ترک نمی کند، بیرون رود. و به پدر فهیم مجید عرض ادب و احترام کردم و از او خواستم که این زن بزرگ را برای این تکلیف مدد رساند و فرزندانش را که چشمانشان عاجزانه و ملتمسانه ما را به اصرار به مادر می خواند نوید دادیم به سلامت هرچه زودتر مادر که عزیزترین است و یک سال است که ازدیدار فرزند و میوه دلش محروم است به دلیل بیماری و عدم توان برای حضور در زندان و دیدار عزیزش همان طور که پدر محروم مانده است از این نیاز اولیه هر پدری! شما چه حسی دارید آقای دادستان وقتی می شنوید مادر و پدری از دیدار فرزند محروم می مانند و فرزندی از دیدار عزیزترین نعمت های خدادادی محروم گشته است؟ من تلخ ترین اشک ها را ریختم وقتی آن مادر دردمندانه می نالید که من اگر از خانه بیرون بروم دیگر نمی توانم صدای مجیدم را بشنوم. مجیدم را که چهار نوروز است که فقط برای این که خوب می فهمد و منتقد است، با ما نیست.

این زن دارد درد را شب و روز تحمل می کند و به درمان نمی اندیشد چون شماها درد بزرگتری به جانش انداخته اید درد هجران و فراق. زن بزرگی است آقای دادستان مادر مجید! آدم دلش می خواهد فرسنگ ها راه را بکوبد وبرود به محله ای که حالا به نام مجید می شناسندش و زنگ درب خانه کوچکی را بزند که با یک پله کان پیچ در پیچ می رسد به محل اقامت خانواده مجیدو آدم دلش می خواهد برود مقابل این زن بزرگ دو زانو بنشیند و گوش بدهد به حرف هایش که از دل برمی خیزد. این زن را کسی آموزش نداده آقای دادستان ولی درس نیاموخته معلمی است که می ارزد آدم فرسنگ ها راه را طی کند برای درک محضرش. این مادر و این پدر و این برادرها چقدر صاف و سلیم النفس و مهربانند. همه این مادرها و پدرها و خواهر برادرها و همسرها که ما این روزها می بینیمشان با دل هایی که از حجم دردهایی انسان ساز بزرگ و بزرگ تر می شود و جا باز می کند برای مهربانی هایی که سرازیر می شود به آن از دریای مهر مردمی که قدرشناسند.

آقای دادستان!

ما دلمان می خواهد برویم و زانو بزنیم در مقابل همه کسانی که شما دردشان را به فرموده افزون می کنید با منع تماس، منع ملاقات، با بی توجهی و بی احترامی و با کارهایی که هرگز قرار نبود قاضی و دادستان کشور اسلامی مرتکب شود. این مردان و زنان چقدر دوست داشتنی اند مظهر عشق خدایشان و مظهر مهر خلق. و این کودکان چه دوست داشتنی اند با آن نمه های اشک ته چشم که آماده فروریختن است چون سیلاب. و این فرزندان که انتظار را زندگی می کنند و بازتولید می کنند. تولید انبوه می کنند انتظار و امید را برای تاب آوردن همه برنامه هایی که به فرموده برایشان تدارک دیده اید و چشمه به چشمه نشانشان می دهید. آقای دادستان ما دلمان می خواهد روزه هایمان را در کنار یکدیگر افطار کنیم. در کنار هم که یک خانواده ایم و دردمان مشترک است و هم دردی هایمان رمز پایداری هایمان تا امروز. شما هم اگر به صبر و صلوة استعانت ورزید چه بسا به این خانواده با صفا راهی گشایید خدا را چه دیدید آقای دادستان!

ما سفره هایمان را در خانه هایی خالی از بهترین عزیزان می گسترانیم و بر سر آن نانی را می نهیم که نانوای محله با دعای آزادی عزیزانمان پخته و خرمایی را که آن کشتگر جنوبی با عشق آبادانی و سبزی میهنش کاشته و رشته آشش که رشته کار ما را می گشاید انشاء الله با مهر به فرزندان پاک وطن مهیا گشته. سفره سبزی داریم ما آقای دادستان و افطاری که در فضای پیرامونی اش عشق و امید موج می زند. ما گرسنگی را نمی فهیم در این روزهای کوتاه زمستانی اما هم بستگی را خوب می فهمیم و همراهی را و هم دردی را. خدایمان نخواهد که بی رگ شویم و بی درد که نیک می دانیم بی دردی از آن بندگان خوب خدا نیست.

پروردگارا توان تحمل همه دردهایی که داده توست به ما عنایت فرما و ما را شکرگزار این داده ها قرار ده که هر چه از تو به ما عطا شود جز خیر و برکت نیست ای مهربان.

فخرالسادات محتشمی پور

بیستم محرم الحرام ۱۴۳۲ برابر با پنجم دی ماه


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته