-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۹, یکشنبه

Latest Posts from Tehran Review for 10/31/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارسال نامه‌ای آمادگی خود برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۵+۱ اعلام کرد. در حالیکه این اقدام در غرب به “عقب‌نشینی” تعبیر شده، جمهوری اسلامی می‌کوشد ان را یک پیروزی جلوه دهد.

به گزارش دویچه‌وله، خبرگزاری‌های رسمی و نیمه‌رسمی جمهوری اسلامی ظهر امروز، جمعه هفتم آبان‌ماه، به فاصله‌چند دقیقه خبر بسیار کوتاه و یکسانی را منتشر کردند؛ در این خبر که منبع آن شورای عالی امنیت ملی ذکر شده، از ارسال نامه‌ای خطاب به کاترین اشتون، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا سخن در میان است. برپایه‌ی گزارش‌ها تهران اعلام آمادگی کرده از پانزدهم آبان‌ماه (دهم نوامبر) به بعد به پای میز مذاکره بنشیند. در این دور از مذاکرات هسته‌ای اشتون کشورهای موسوم به ۵+۱ (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) را نمایندگی می‌کند.

نامه‌ی ایران پاسخی است به تازه‌ترین نامه‌ی اشتون به دبیر شورای عالی امنیت ملی، سعید جلیلی که اواخر مهرماه نوشته شد. اشتون در این نامه ۲۴ آبان‌ماه را تاریخ پیشنهادی خود برای از سرگیری مذاکراتی عنوان کرده که از یک سال پیش متوقف شده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی می‌کوشند از سرگیری احتمالی مذاکرات را یک پیروزی جلوه دهند. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از شورای عالی امنیت ملی نوشت «در این نامه بر انجام گفت‌وگوها بر مبنای نامه ۱۵ تیرماه ۸۹ سعید جلیلی خطاب به کاترین اشتون … تاکید شده است.» جلیلی در این نامه از اشتون خواسته بود پیش از تعیین زمانی برای از سرگیری مذاکرات به سه پرسش او پاسخ گوید. این پرسش‌ها از سوی محمود احمدی‌نژاد نیز مطرح شده است.

خبرگزاری ایرنا در تفسیری که دو روز پیش زیر عنوان “مذاکره با چاشنی پیش شرط ایرانی” منتشر شد نوشت «اعلام آمادگی غرب برای مذاکره با ایران … در پاسخ به نامه حاوی شروط جمهوری اسلامی ایران، در حالی صورت می‌گیرد که تا پیش از این غرب همواره پیش‌شرط‌هایی را برای مذاکره با تهران تعیین می‌کرد.»

آنچه “شروط جمهوری اسلامی” خوانده شده شامل سه پرسش از جمله در مورد “هدف گفتگو” و اینکه آیا طرف گفتگو از “هرگونه تهدید به فشار” اجتناب می‌کند یا خیر. جلیلی همچنین خواهان آگاهی از “نظر صریح و روشن” اشتون درباره فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل شده است. اشتون تاکنون و در نامه‌ی اخیر خود نیز هیچ اعتنایی به این پرسش‌ها نکرده است. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در تفسیر خود با اشاره به نامه‌ی مهرماه مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا، اعتراف می‌کند «اشتون در این نامه هیچ اشاره‌ای به پرسش‌های مطرح شده از سوی جلیلی نکرده است.»
چند ساعت پیش از انتشار خبر اعلام آمادگی تهران برای مذاکرات هسته‌ای، کاترین اشتون در بروکسل به خبرنگاران گفت، جلیلی با ارسال نامه‌ای آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات اعلام کرده است. او همچنین خاطر نشان کرد این ابراز آمادگی از نتایج دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، و تحریم‌های یک‌جانبه‌ی اتحادیه‌ی اروپاست که از دوشنبه هفته جاری رسما به اجرا گذاشته شده.

جمهوری اسلامی پیشتر اصرار داشت محور گفتگوها تبادل سوخت هسته‌ای باشد. این مذاکرات که بر مبنای پیشنهادهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و میان تهران و گروه وین(نمایندگان آژانس، فرانسه، روسیه و آمریکا) آغاز شده بود سال پیش متوقف شد. خبرگزاری آلمان از قول منابع دیپلماتیک در بروکسل گزارش داد، جلیلی در نامه‌ی خود پیش‌شرطی برای موضوعات مورد مذاکره مطرح نکرده است. اشتون انتظار دارد فعالیت‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای تهران نیز مورد مذاکره قرار گیرد.

یک روز پیش از اعلام خبر ارسال نامه‌ی جلیلی به اشتون سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا، فیلیپ کراولی، از پیشنهاد جدید این کشور و هم‌پیمانانش برای تبادل سوخت هسته‌ای با ایران خبر داد. کراولی تاکید کرده است پیشنهاد جدید شرط‌های سخت‌تری نسبت به پیشنهاد سال گذشته خواهد داشت. او همچنین گفته است مذاکره و توافق احتمالی بر سر تبادل سوخت به معنای بر طرف شدن نگرانی‌های غرب از فعالیت‌های هسته‌ای تهران نخواهد بود.

به رغم تبلیغات پرهیاهوی داخلی شواهد فراوانی حکایت از عقب نشینی جمهوری اسلامی در مواضع ماه‌های گذشته دارد. به رغم این، برخی از ناظران این عقب نشینی را به معنای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات احتمالی اشتون و جلیلی تلقی نمی‌کنند. کاترین اشتون وین را به عنوان مکان ملاقات پیشنهاد کرده است. بنا بر گزارش‌های تایید نشده تهران تمایل دارد این مذاکرات به ژنو منتقل شود.


 


مقامات ایرانی می گویند که با محتکران کالاها در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به شدت برخورد خواهند کرد

حسین قضاوی، معاون اقتصادی بانک مرکزی ایران می گوید که باید هر چه زودتر راه بی برگشت هدفمند کردن یارانه ها را طی کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی،‌ آقای قضاوی روز جمعه ۷ آبان (۲۹ اکتبر) در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) با پذیرش این که جهش قیمت ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی، فشارهایی بر روی هزینه خانوارها تحمیل می کند، اظهار امیدواری کرد که حجم قابل ملاحظه بازتولید یارانه ها این هزینه ها را جبران کند.

معاون بانک مرکزی جهش قیمت ها پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را طبیعی دانست و گفت: “امیدواریم که جهش قیمت ها در نرخ تورم سال های بعد تجربه نشود .”

نرخ تورم اکنون کمتر از ده درصد است ولی این نگرانی وجود دارد که با افزایش قیمت کالاها، تورم چند برابر شود.

در حالی که دولت میزان افزایش قیمت کالاها را اعلام نکرده است، گزارش ها نشان می دهد که قیمت ها در حال افزایش است.

همزمان محمد قبله، عضو کار گروه تنظیم بازار وزارت کشور می گوید که وزارت بازرگانی برای کنترل قیمتها تدابیری اندیشیده است.

آقای قبله به خبرگزاری مهر گفت: “با برنامه ریزی دولت، هیچ گونه افزایش قیمتی برای ۲۲ قلم کالای اساسی مورد نیاز مردم در زمان اجرای قانون یارانه ها بوجود نمی آید.”

او افزیش قیمت ها را پس از اجرای قانون یارانه ها به دلیل افزایش قیمت سوخت، طبیعی خواند اما شایعات بی اساس را دلیل افزایش پیش از موعد قیمتها دانست.

این عضو وزارت بازرگانی با اشاره به این که دولت اجازه احتکار کالا را نمی دهد، گفت که “نمی خواهیم از افزایش منطقی قیمت ها هم جلوگیری کنیم.”

جواد تقوی، معاون سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز با تایید تشدید برخوردها در هنگام اجرای قانون یارانه ها، گفت: “با امتناع از فروش کالا به شکل های مختلفی برخورد می شود که یکی از شکل های آن می تواند پلمپ باشد.”

آقای تقوی با اشاره به این که احتکار یکی از موارد تخلف در زمان اجرای قانون یارانه ها است به برخورد شدید سازمان تعزیرات حکومتی با محتکران اشاره کرد.

بنابر قانون حذف یارانه ها، یارانه موادی نظیر بنزین، گازوئیل، گاز، نفت، برق، آب، گندم (نان)، شکر، برنج، روغن، شیر و شکر، در مدت پنج سال حذف شده و این کالاها و خدمات با قیمت بازارهای منطقه خلیج فارس عرضه می شود.

نان یکی از کالاهایی است که قرار است یارانه آن حذف شود. دولت سعی دارد تا فضا را برای افزایش قیمت ها فراهم کند.

عبدالرضا جمشیدی، معاون شرکت بازرگانی داخلی وابسته به وزارت بازرگانی می گوید استانداران مسئول تعیین نرخ نان هستند.

آقای جمشیدی روز پنج شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: “تعیین نرخ نان بر اساس فرمول مشخصی است که وزارت بازرگانی آن را به کمیته های تعیین نرخ با مسولیت استانداران واگذار کرده است.”

او گفت: “در آینده ای نزدیک و پس از اجرای قانون یارانه ها، نان باید به قیمت واقعی خود عرضه شود.”

همزمان مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از ثابت ماندن قیمت حمل و نقل عمومی در هنگام اجرای قانون یارانه ها خبر داد.

آقای چمران با اشاره به هزینه های تحمیل شده بر شهرداری پس از افزایش قیمت حامل های انرژی در زمان اجرای قانون یارانه ها گفت: “دولت قول داده است که برای جبران هزینه ها از محل ۱۰ هزار میلیاردی که برای کمک به دستگاه های دولتی در نظر گرفته به حمل و نقل عمومی کمک کند.”

با وجود هشدار کارشناسان اقتصادی درباره پیامدهای احتمالی قانون یارانه ها در شرایط اجتماعی _ اقتصادی فعلی ایران، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران پیش از این گفته بود که “هیچ شرایط غیر عادی در کشور وجود ندارد و اگر کسانی فکر می کنند با پنهان کردن اجناس می توانند در بازار خللی ایجاد کنند بدانند که اشتباه می کنند.”

قرار است آقای احمدی نژاد شنبه شب در تلویزیون ایران درباره چگونگی اجرای هدفمند کردن یارانه ها توضیح بدهد.

چند روز پیش از این بهروز مرادی، رئیس سازمان هدفمند کردن یارانه ها در این ارتباط گفته بود: “به مردم توصیه می کنم حتما این گفت و گو را پی گیری کنند تا از جزئیات دقیق مراحل اجرائی این طرح بزرگ ملی آگاه شوند.”


 


اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی، می‌گوید ایران قصد دارد برای دست یافتن به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز به بولیوی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رادیو فردا، اوو مورالس در باره جزئیات طرح ساخت نیروگاه هسته‌ای در بولیوی توضیحی نداد، اما روز جمعه گفت که قصد دارد در کشورش یک نیروگاه هسته‌ای بسازد و مقداری از برق تولیدی آن را صادر کند.

رئیس جمهور بولیوی که روز چهارشنبه از سفر خود به تهران بازگشته، از هم‌پیمانان نزدیک محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، و هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، است.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوآ، اوو مورالس روز جمعه در یک نشست خبری در کوچابامبا، پایتخت فرهنگی بولیوی، گفت: «بولیوی و ایران تمایل خود را در زمینه توسعه همکاری‌ها برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای اعلام کرده‌اند.»

وی افزود: «بولیوی حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد و هیچ کس نمی‌تواند در این امر دخالت کند.»

آقای مورالس در سفر چهار روزه خود به ایران که دومین سفر او به ایران در دو سال گذشته به حساب می‌آید پنج یادداشت تفاهم همکاری نیز با مقام‌های جمهوری اسلامی امضا کرد.

بولیوی در سپتامبر ۲۰۰۷ روابط دیپلماتیک خود را با ایران آغاز و در سال ۲۰۰۸ روابط با اسرائیل را قطع کرد.

هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، نیز گفته‌ است که کشورش قصد دارد با احداث یک نیروگاه هسته‌ای هزار و دویست کیلوواتی با کمک روسیه، از وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی بکاهد. به گفته کارشناسان، احداث این نیروگاه هسته‌ای حدود ده سال طول خواهد کشید.

رئیس جمهور ونزوئلا سال گذشته اعلام کرد که ایران در امر اکتشاف اورانیوم با کشورش همکاری دارد و یک ماه پیش از آن، وزیر معادن این کشور نیز اعلام کرد که با همکاری ایران در امر اکتشاف اورانیوم گام‌هایی برداشته شده ‌است.

هوگو چاوز که از هم‌پیمانان نزدیک دولت جمهوری اسلامی در ایران است تاکنون همواره از برنامه هسته‌ای ایران دفاع کرده و اظهار داشته که از صلح‌آمیز بودن کامل آن برنامه «اطمینان» دارد.

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، سال گذشته به کشورهای آمریکای لاتین نسبت به گسترش روابط با جمهوری اسلامی هشدار داده و «نزدیکی بیش از حد» این کشورها به ایران را «ایده‌ای بد» قلمداد کرد که ممکن است «پیامدهایی» برای آنها در پی داشته باشد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به tehranreview-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به tehranreview@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته