-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۹, یکشنبه

Latest news from Jaras for 10/31/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



جـــرس: به مناسبت فرا رسیدن زاد روز میلاد شهید علی موسوی، خواهر زادۀ میرحسین موسوی و شهید عاشورای ٨٨، بعد از ظهر روز جمعه هشتم آبان ماه ٨٩، مراسمی توسط بستگان وی با حضور بر مزار آن شهید در قطعه ۹ بهشت زهرا برگزار شد تا یاد و خاطره او را گرامی دارند.


به گزارش جرس، کیکی با نوشته "پدر شهیدم تولدت مبارک"، توسط فرزندان وی بر روی سنگ قبر مزار گل اندود آن شهید قرار داده شده بود و حاضرین با سکوتی حزن آلود، بر آن مزار به سوگ ایستادند.

این گزارش حاکیست فضای سنگین حاکم بر مراسم مانع از آن بود که کسی لب به سخن بگشاید اما پدر شهید با چشمانی اشک بار از او خاطره ای بیان کرد و یادگار او فاطمه، نوشته ای کوتاه را به شرح زیر به پدر هدیه داد:
تولد واقعی پدرم امروز نبود. تولد واقعی او همان ظهر عاشورایی بود که خون گرمش از سینه جاری شد و همان دم که به سوی محبوب شتافت. او تبریک تولدش را از آن یاران مظلوم عاشورا می گیرد نه من و ما.
خوشا به حال او و همه شهیدانی که این گونه تولدشان را جشن گرفتند و خوشا به حال ما که توفیق درک آنان را داشتیم هرچند خیلی کوتاه.


در این مراسم خانواده شهید  کیک تولد او را تقسیم  و خیرات کردند و عطر خوش صلوات روح جان حاضرین را نوازش داد و آرامشی بر دل ها افکند.


گفتنی است که برگزاری جشن میلاد شهیدان در بهشت زهرا و جشن تولد زندانیان سیاسی در مقابل زندان اوین، رسمی است که از آغازین روزهای پس از انتخابات پاس داشته می شود و مورد توجه خانواده ها قرار گرفته است.


شهید سیدعلی موسوی، خواهر زاده میرحسین موسوی، ظهر روز عاشورا با اصابت گلوله به شهادت رسید و مقامات امنیتی اجازه برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری وی را نیز صادر نکردند.


از آن زنده یاد دو فرزند باقی مانده است؛ یک دختر ١٨ ساله و یک پسر ٨ ساله . ابراهیم موسوی برادر او پیش از این در جنگ شهید شده بود و خانواده شهید موسوی معتقدند ترور علی، از قبل و برای فشار آوردن به میرحسین موسوی و خانواده او طراحی شده بود.
 


 


برخی سروصدا می کنند و حرفهای غیرواقعی می زنند

جـــرس: محمود احمدی نژاد در جریان نطق تلویزیونی جهت شرح اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، عدم اعلام زمان اجرای طرح را "به نفع خودِ طرح" دانست و پیرامون هشدارهای برخی منتقدان پیرامون تبعات طرح، ادعا کرد "برخی سر و صدا می‌كنند و حرف‌های غیرواقعی می‌زنند. این‌طور نیست كه اتفاق عجیبی در كشور بیفتد؛ خواهش من این است كه یك بار برای همیشه یك اقلیت محض چند نفری را كه از فضاسازی‌ها سوء استفاده می‌كنند، تنبیه شوند، تا این اخلاق حذف شود."


رئیس دولت همچنین با ادعای این‌كه "به اندازه كافی مواد ضروری و مورد نیاز مردم را ذخیره كرده‌ایم" اظهار داشت:
"همین الان در كشور به اندازه دو، سه سال كالا وجود دارد، اینها را گزارش‌های دقیق ما نشان می‌دهد. در قضیه ارز می‌خواستند اقدامی كنند؛ اما بلافاصله دولت وارد شد و الان می‌گوییم آن‌قدر ارز داریم كه هر كس هرچقدر بخواهد به او می‌دهیم. هركس می‌خواهد حساب ارزی باز كند. "


در حالیکه شهرهای مختلف کشور - به ویژه پایتخت- در جهت مقابله با هر گونه اعتراض مردمی در واکنش به هدفمندی یارانه ها حالت نیمه نظامی به خود گرفته، محمود احمدی‌نژاد شامگاه شنبه‌ هشتم آبان ماه ٨٩، طی گفتگویی تلویزیونی با محوریت "طرح هدفمند كردن یارانه‌ها" که از شبکه یك سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، اجرای این طرح را "از همان روز اول مفید به حال مردم" دانست و تاکید کرد "قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد..."


گفتنی است در آستانه اجرای مرحله اصلی قانون هدفمند كردن یارانه‌ها و در حالی كه بیش از دو ماه از گشایش دبیرخانه ای موسوم به "كمیته ملی اطلاع رسانی قانون هدفمند كردن یارانه‌ها" گذشته است، تا کنون هیچ اطلاع رسانی ساماندهی شده از سوی دولت صورت نگرفته و این اولین بار است که یک مقام دولت قصد دارد به شرح جزئیاتی از این طرح بپردازد.


دو قدرت در جهان هست؛ ایران و آمریکا
به گزارش ایسنا، رئیس دولت در آغاز سخنان خود اظهار عقیده کرد "ما در سال ١۴۰۴ دنیای دیگری خواهیم داشت كه قابل مقایسه با امروز ما نیست و ایران در نقطه متفاوتی قرار خواهد گرفت. بعضی‌ها می‌گویند هم‌اكنون دو قدرت در جهان وجود دارد؛ یكی ایران و یكی هم آمریكا. در آن زمان همه چیز عوض خواهد شد و ایران الهام‌بخش ملت‌ها خواهد بود و در تمام زمینه‌ها مانند رفاه، شهرسازی، معماری، هنر و سایر زمینه‌ها به جایی خواهیم رسید كه قابل مقایسه با امروز نیست.


خودم مهندس هستم
احمدی نژاد با بیان این‌كه " من خود یك مهندس هستم و محاسبه می‌كنم" گفت "؛ منحنی پیشرفت ایران و شیب آن را كه می‌بینم، این مساله برایم روشن می‌شود" گفت "امروز در دنیا هیچ كس پیامی ندارد. امیدی در كشورهای اروپایی و آمریكایی وجود ندارد. اعتماد به نفس‌ها از دست رفته است و در مقابل ایران سرشار از انگیزه و امید و اعتماد به نفس است و من این را به خوبی می‌بینم."


مردم با طرح هدفمندی آشنا هستند
رئیس دولت که برای شرح جزئیات طرح هدفمندی یارانه ها قرار بود نطق تلویزیونی خود را ایراد کند، درباره این طرح گفت "مردم با این طرح آشنا هستند"، دولت هم‌اكنون یارانه‌ها را به صورت عمومی توزیع و قیمت‌ها را هم كنترل می‌كند و مابه‌التفاوت قیمت واقعی با قیمتی كه عرضه می‌شود را خود می‌پردازد.


دولت یارانه می‌دهد تا تولید كشور سرپا بایستد
وی با تاكید بر این‌كه "دولت یارانه می‌دهد تا تولید كشور سرپا بایستد" خاطرنشان كرد: اما اگر این یارانه‌ها به درستی توزیع نشود، بخش تولید تنبل می‌شود و كیفیت و مدیریت آن پایین می‌آید و ابتكار و خلاقیت در تولید ضعیف می‌شود.
وی ادامه داد: ما باید به دنبال بهینه كردن مصرف در كشور باشیم تا هزینه‌ها به درستی مصرف شود اما وقتی یارانه‌ها را به صورت عمومی توزیع می‌كنیم، منابع و ثروت‌های كشور هدر می‌روند و اسراف در كشور ایجاد می‌شود، هم‌اكنون مصرف انرژی در كشور ما چهار برابر متوسط جهانی است در حالی كه در دیگر كشورها هم از همین وسایلی كه ما استفاده می‌كنیم استفاده می‌كنند اما چرا سرانه مصرف آن‌ها پایین‌تر است؟


در برخی زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری منابعی نداریم
احمدی نژاد سپس گفت "ما در برخی نقاط كشور با بیكاری، محرومیت و فقر روبه‌رو هستیم و در برخی زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری منابعی نداریم. استعداد و خلاقیت هست، اما امكان پشتیبانی از آن وجود ندارد؛ چراكه منابع هدر می‌رود. در صورتی كه اگر منابع درست مصرف شود سطح رفاه بالا می‌رود. "


وی خاطرنشان كرد: به عنوان مثال در دنیا تلاش می‌شود كه موتورها طوری ساخته شوند كه حتی یك دهم لیتر هم كمتر بنزین مصرف شود. ما اگر بتوانیم یك دهم لیتر از مصرف هر خودرو كم كنیم، به صرفه‌جویی یك میلیون لیتر در روز می‌رسیم كه قیمت آن به ششصد میلیون تومان می‌رسد و در سال ٢۵۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود. این تنها وقتی است كه ما بتوانیم خودروهای خود را خوب تنظیم كنیم.


ما نمی‌خواهیم یارانه‌ها را حذف كنیم
احمدی نژاد با بیان این‌كه "ما نمی‌خواهیم یارانه‌ها را حذف كنیم، بلكه می‌خواهیم آن را درست توزیع كنیم"، ادعا كرد: قصد داریم بخشی از یارانه‌ها را در اختیار خود مردم قرار دهیم تا خودشان مدیریت كنند. بزرگترین نفع اجرای این طرح، صرفه‌جویی است... به این ترتیب فاصله طبقاتی كم خواهد شد.


تقریبا همه توان كارشناسی كشور را به خدمت گرفتیم
وی با ادعای اینکه "دولت در تنظیم این برنامه تقریبا همه توان كارشناسی كشور را به خدمت گرفته تا به بهترین نحو ممكن آن را اجرا كند" گفت "همه تلاش ما این است تا طرح را با فعال كردن مدیریت مردم اجرا كنیم و به این ترتیب ضمن افزایش تولید ملی، به زندگی مردم آسیبی نرسد. همچنین تلاش ما این است كه اگر تبعات احتمالی منفی دارد آن را به حداقل یا صفر نزدیك كنیم. "


اظهارات رئیس دولت در این زمینه در حالیست که دولت وی، کارشناسان برجسته کشور و منتقدان این طرح را از مدار اظهار نظر و تصمیم گیری و ارئه طرحهای کارشناسی خارج کرده است.


وی با اشاره به تهیه بسته‌های مختلف برای اجرای این طرح در همه بخش‌ها اظهار كرد: با اجرای این طرح شاهد افزایش كیفیت، افزایش تولید، اصلاح مدیریت، كاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف خواهیم بود.


مطلقا فشار سنگینی در راه نیست
احمدی‌نژاد تاكید كرد: مطلقا فشار سنگینی در راه نیست؛ اما باید با ایجاد ساز و كارهای مناسب، شرایط كنترل مصرف را به وجود آوریم. این طرح مردمی‌ترین طرح اقتصادی است و بدون مشاركت مردم شدنی نخواهد بود. طرح هدفمند سازی یارانه‌ها برای مردم،‌ به كمك مردم و به نفع مردم خواهد بود.


از همان روز اول مفید است
رئیس دولت اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها را از همان روز اول، مفید دانست و افزود: اقتصاد یك امر ملی است و كسانی كه آن را فردی می‌دانند، اشتباه می‌كنند. ما یك ملتیم و سرنوشت‌های‌مان به هم گره خورده است. هیچ كس در اقتصاد مجزا از دیگران نیست.همه باید در جهت این اصلاح حركت كنیم و این شدنی است. دولت نیز جهات مختلف را پیش‌بینی كرده و قرار نیست كه زندگی‌ها به هم بریزد؛ بلكه می‌خواهیم نظم جدیدی را در زندگی‌مان حاكم كنیم.


اجرای این قانون مدت‌هاست که شروع شده است
احمدی نژاد ادامه داد "كارهای كارشناسی در مورد قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در مجلس و دولت صورت گرفته و اجرای این قانون مدت‌هاست شروع شده كه بخشی از آن شناسایی مردم متقاضی بود و این‌كه مردم فرم پر كنند، حساب باز شود، حساب‌ها كنترل شود و اكنون نیز اولین قسط به مرور استان به استان ریخته می‌شود، تا مسیر چك شود و اطمینان كامل حاصل شود و روند قدم به قدم كنترل شود و ان‌شاءالله از دفعه بعد یارانه‌ها یك‌باره در تمامی استان‌ها ریخته می‌شود، نه این‌كه استان به استان شود. "


از همان روز اول روند مثبت در زندگی مردم شروع می شود
وی هم‌چنین مدعی شد "در جریان تهیۀ بسته‌های حمایتی كه در جریان هدفمند كردن یارانه‌ها در بخش‌های مختلف تهیه و تدوین شده، تلاش‌مان این است كه در تمام بخش‌ها از همان روز اول روند مثبت در زندگی مردم شروع شود، نه فقط در زندگی خانوارها كه تردید نداریم با همكاری مردم وضعیت قریب به اتفاق مردم با اجرای این قانون بهتر می‌شود."


از كسانی هم كه ثبت‌نام نكردند، تشكر می‌كنم
احمدی نژاد در ادامه گفت "از كسانی هم كه ثبت‌نام نكردند، تشكر می‌كنم، آن‌ها نیز مشاركت داشتند، چندین میلیون نفر نیز انصراف دادند، من از آن‌ها نیز تشكر می‌كنم؛ چراكه این فرصت را ایجاد كردند كه به گروه‌هایی كه درآمد كمتری دارند رسیدگی بیشتری كنیم. همه مشاركت كردند. "


این پول علی الحساب است
وی در مورد پول ریخته شده به حساب مردم نیز گفت: این پول علی‌الحساب برای دو ماه است، یعنی قرار است برای دو ماه باشد و در هر بار قبل از این‌كه دو ماه به پایان برسد، قسط بعدی وارد می‌شود و در واقع دولت جلوتر از این موضوع حركت می‌كند چون قول دادیم كه پشتیبانی كنیم. در واقع اگر هزینه مردم مثلا بیست هزار تومان افزایش پیدا كند، سعی می‌كنیم بیش از بیست هزار تومان به حساب‌ها ریخته شود و حداقل برای شش دهك چنین برنامه‌ای داریم و برای دو دهك نیز آن‌طور كه پیش‌بینی كرده‌ایم سر به سر خواهد شد و ان‌شاءالله روزی كه مردم مصرف‌شان را از این پول واریز شده شروع كنند، قبل از پایان این دو ماه، دو ماه بعدی ریخته می‌شود. برخی از قبض‌ها نیز دو ماهه صادر می‌شود و برخی نیز یك ماهه صادر خواهد شد.


وی خاطرنشان كرد: اگر مردم صرفه‌جویی بیشتری كنند و همكاری بیشتری صورت بگیرد، این مقدار علی‌الحساب تغییر خواهد كرد، چون این پول مردم است و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.


کسانی که تحت پوشش بیمه نیستند
رییس‌ دولت درباره پیش‌بینی وضعیت اقشاری كه تحت پوشش بیمه نیستند، در جریان اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها گفت: ما منابع را برای كسانی كه تحت پوشش بیمه نیستند، كنار گذاشته‌ایم كه چگونگی انجام آن اعلام می‌شود. بر همین اساس همه افراد را تحت پوشش بیمه درمانی عمومی و تامین اجتماعی در خواهیم آورد.


مخالفان ضرر می کنند
وی در مورد "مخالفت‌های احتمالی در جریان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها" ادعا کرد: باورم این است كه اگر كسی در ذهنش این باشد كه از موضوع هدفمند كردن یارانه‌ها و برخی فضاهای نوسانی اقتصادی كه طبیعی است، بهره‌برداری سوء كند، حتما ضرر خواهد كرد و این را قاطع می‌گویم.


احمدی نژاد ادامه داد "ما از رییس كل بانك مركزی خواستیم قیمت ارز را واقعی كند زیرا وقتی ذخایر عظیم ارزی داریم باید پول ملی را تقویت كنیم؛ لذا این روند كاهشی باید ادامه یابد و ما زمانی موفق خواهیم بود كه پول ملی‌مان، پول قدرتمندی باشد. "


ممكن است برای صادر كنندگان مشكلاتی به وجود بیاید
وی با بیان این‌كه "ممكن است برای صادر كنندگان مشكلاتی به وجود بیاید" تاكید كرد: در همین طرح رقمی را برای جبران این قبیل موارد كه مربوط به صادر كنندگان است، پیش‌بینی كرده‌ایم زیرا این صنف زحمت زیادی می‌كشد و ما به صورت‌های مختلف در جریان اجرای این طرح از صادركنندگان پشتیبانی خواهیم كرد.


احمدی نژاد در توضیحات و وعده های خود، اشاره ای به طرح های حمایتی از صادرات و صادرکنندگان نکرد.


برخی حرف ها مبهم است
وی برخی حرف‌ها در مورد اجرای این طرح را "مبهم" خواند و با بیان این‌كه "فرض را بر این می‌گذاریم كه این افراد آگاهی ندارند"، به ذكر مثالی ساده در مورد افزایش قیمت در حمل یك بار پرداخت و اظهار كرد: برخی سر و صدا می‌كنند و حرف‌های غیرواقعی می‌زنند. این‌طور نیست كه اتفاق عجیبی در كشور بیفتد.

احمدی‌نژاد افزود: من از مردم خواهش می‌كنم كه خودشان موضوع را مدیریت كنند و به گزارش‌های دولت توجه داشته باشند. ما با همه توان سازماندهی‌های لازم را صورت داده‌ایم و به صورت شبانه‌روزی آماده اجرای این طرح هستیم. جایی هم اگر نقصی وجود داشته باشد، بلافاصله آن را جبران می‌كنیم و در كلان موضوع همه چیز پیش‌بینی شده و دقیق است.


یك بار برای همیشه یك اقلیت محض چند نفری را تنبیه كنیم
رئیس دولت افزود "خواهش من از مردم این است كه یك بار برای همیشه یك اقلیت محض چند نفری را كه از فضاسازی‌ها سوء استفاده می‌كنند، تنبیه كنیم تا این اخلاق بد برای همیشه از فرهنگ ایران حذف شود. اگر با گران شدن یك كالا مردم آن را نخرند، ما بلافاصله جایگزین می‌كنیم و برخوردی هم خواهیم كرد كه مردم شاهد آن باشند.


وی با بیان این‌كه "به اندازه كافی مواد ضروری و مورد نیاز مردم را ذخیره كرده‌ایم" تصریح كرد: همین الان در كشور به اندازه دو، سه سال كالا وجود دارد، اینها را گزارش‌های دقیق ما نشان می‌دهد. در قضیه ارز می‌خواستند اقدامی كنند؛ اما بلافاصله دولت وارد شد و الان می‌گوییم آن‌قدر ارز داریم كه هر كس هرچقدر بخواهد به او می‌دهیم. هركس می‌خواهد حساب ارزی باز كند.


توان اقتصادی و تولید كشور بالاست
رییس‌ دولت با بیان این‌كه "توان اقتصادی و تولید كشور بالاست"، ادامه داد "سفارش‌هایی در این زمینه دارم. به هر حال بهتر است كه سود بیشتر را از فروش بیشتر داشته باشیم. قریب به اتفاق هم همین‌طور است، دولت در حد توان خود پیش‌بینی‌های لازم را صورت داده اما اصل اتكای ما روی اراده صنعتگران، كشاورزان، اصناف و بازرگانان است. "

وی ادامه داد: در فرهنگ ایرانی این وجود ندارد كه كسی از ناراحتی دیگران نان بخورد. آیا اگر فضایی در بازار ایجاد شود كه یك جنس را بیست تومان گران‌تر بفروشیم، این بیست تومان حلال است؟ خوب نیست نان مشكوكی سر سفره برود.


ما مخلص همه هستیم؛ اما انبارها را بیرون می‌ریزند
وی با اشاره به بازرسی و نظارت در اجرای این طرح نیز خاطرنشان كرد: هم اصناف و هم تعزیرات، سازماندهی‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌اند. ما مخلص همه هستیم؛ اما انبارها را بیرون می‌ریزند. هفته قبل آمار برخی انبارها در عرض دو ساعت درآمد، البته گفتیم اول تذكر بدهند. به هر حال خود دولت به گونه‌ای عمل می‌كند كه هركس بخواهد چنین كاری كند، با ضرر مواجه شود؛ چراكه نمی‌دانند چه زمانی طرح را اجرا می‌كنیم.


برنامه‌ها برای مسكن همچنان ادامه خواهد داشت
احمدی نژاد درباره سیاست‌های دولت در حوزه مسكن با هدفمند كردن یارانه‌ها نیز با بیان این‌كه "برنامه‌ها برای مسكن همچنان ادامه خواهد داشت" افزود: ما تا پایان امسال ۴۰۰ هزار واحد مسكن مهر آماده خواهیم كرد تا شهریور سال آینده هم این رقم به یك میلیون واحد خواهد رسید و در این زمینه مشكلی وجود ندارد.


در همه زمینه‌ها حساب و كتاب كامل را داریم
وی گفت: در زمینه حمل و نقل شهری نیز بعضی شهردارها كمك می‌كنند و اگر دستگاهی بخواهد با هدفمند كردن یارانه‌ها در خدمات دادن مثلا در حوزه حمل و نقل رفتارش را تغییر دهد، ما نخواهیم پذیرفت؛ چراكه در همه زمینه‌ها حساب و كتاب كامل را داریم. دولت هر سال به تمام شهرداری‌های كشور كمك می‌كند و طبیعی است كه با هدفمند كردن یارانه‌ها بخشی از هزینه‌های شهرداری‌ها افزایش می‌یابد كه دولت یا همزمان یا با چند روز تاخیر آن را جبران خواهد كرد. اما این‌ها نباید بهانه‌ای شود كه خدمات به مردم كاهش یابد و یا بگویند كه عده‌ای كار نمی‌كنند.


مخالفان خیلی کم هستند
احمدی‌نژاد با ادعای این‌كه "مخالفان این طرح خیلی كم هستند"، گفت: اما آن تعداد كم هم دو انگیزه دارند؛ یا انگیزه آن‌ها سیاسی است كه در این صورت دولت هر كاری كند با آن مخالفت خواهند كرد. برخی افراد زمانی به من نامه نوشتند و بر اجرای چنین طرحی تاكید داشتند اما امروز مخالفت می‌كنند. انگیزه بعدی سوء استفاده است. عده‌ای می‌خواهند سروصدا كرده و شلوغ كنند تا سود خود را در چرخه اقتصاد ببرند كه مقابله با این‌ها در دست مردم است.


مردم نباید به شایعه‌هایی مانند این‌كه بگویند یك كالا، مثلا چای نایاب شد، توجه كنند. چگونه چنین می‌شود. ما هم‌اكنون به اندازه دو سال مصرف كشور چای داریم. دولت در زمینه هدفمند كردن یارانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌كند و صداوسیما هم به خوبی آگاهی‌بخشی می‌كند. من هم مرتب در خدمت مردم هستم.


اگر زمان اجرای طرح را نگوییم بهتر است
وی ادامه داد: برخی این سوال را می‌پرسند كه چرا دقیقا زمان اجرای این طرح را نمی‌گویید، من در پاسخ می‌گویم كه این هم طبق برنامه است، تا تبعات اجرای این طرح به حداقل برسد تا آن عده‌ قلیل كه به دنبال فضاسازی برای خود هستند ممكن است بهانه كنند و كالا را انبار كنند. مثلا ممكن است یك در هزار راننده‌ای باشد كه بخواهد صد لیتر بنزین ذخیره كند تا چند وقت دیگر از بنزین ارزان قیمت استفاده كند اما چنین كاری خطرات فراوانی را به همراه خواهد داشت.


اشكال ندارد كه از من خوش‌شان نیاید
وی افزود "ممكن است عده‌ای با هدفمند كردن یارانه‌ها به خاطر این‌كه از من خوش‌شان نمی‌آید مخالفت كنند. اشكال ندارد كه از من خوش‌شان نیاید اما بدانند كه این طرح مال كشور و ملت است و استفاده بهتر از منابع و عزت و پیشرفت برای این كشور است و همه باید كمك كنیم كه به اهداف‌مان برسیم. "


تحریم کنندگان دیگر دستشان به ما نمی‌رسد
رییس‌جمهور درباره تحریم‌ها نیز گفت: كسانی كه ما را تحریم كرده‌اند، اشتباه می‌كنند. ملت ما از این مرزها عبور كرده است و دیگر دست آن‌ها به دامن ملت ما نمی‌رسد. آن‌قدر دروغ درباره‌ ایران گفته‌اند كه خودشان هم باور كرده‌اند. فكر می‌كنند ایران یك بیابان است و مردم همه گرسنه‌اند و در شرایط بدی زندگی می‌كنند. اینان وقتی به ایران می‌آیند تازه به هوش می‌آیند و می‌فهمند كه چه خبر است.

وی گفت: اینان نمی‌خواهند واقعیت‌های ایران را ببینند. تحریم ایران مسخره‌ترین تصمیم سیاسی این سیاست‌مداران دنیاست. اینان ایران را نمی‌شناسند. ایران خیلی بزرگ‌تر از آن است كه در فكر این‌ها بگنجد. ملت ما یك ملت صاحب تمدن و درون‌زاست و از آب و خاك انرژی تولید می‌كند و دومین ذخایر انرژی دنیا را هم دارد. آن‌ها به توان، ادبیات و علم ما نیاز دارند و چاره‌ای جز گفت‌وگو با ما ندارند. امروز هم كه می‌گویند بیایید با هم گفت‌وگو كنیم ما به آن‌ها گفته‌ایم كه حاضریم كه گفت‌وگو كنیم اما در یك چارچوب مشخص.


گروه ۵+١عدالت و احترام در گفت‌وگوها را رعایت كنند
احمدی نژاد در مورد گفت‌وگوی ایران با گروه گروه ۵+١گفت: ما اهل گفت‌وگو در شرایط عدالت و احترام هستیم و این موضوع را اعلام كرده‌ایم و معتقدیم كه باید عدالت و احترام در گفت‌وگوها رعایت شود البته از آن‌ها نیز خواسته‌ایم كه نظراتشان را در مورد برخی از مسائل بیان كنند.
وی ادامه داد: اگر مثلا آن‌ها قوانین را نمی‌پذیرند، با آن‌ها گفت‌وگو می‌كنیم؛ اما شكل گفت‌وگو با كسی كه قوانین را می‌پذیرد، با كسی كه قوانین را نمی‌پذیرد متفاوت خواهد بود.


 در اوج تشدید تحریم های اخیر جهانی علیه جمهوری اسلامی، دولت ایران روز گذشته طی نامه ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و گروه گروه ۵+١، آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده است.


 


 


جـــرس: با نزدیک شدن به اجرای فاز عملی طرح "هدفمند کردن یارانه‌ها" و همزمان با اظهارات تلویزیونی رئیس دولت پیرامون این مسئله، نیروهای امنیتی و انتظامی، شرایط نیمه نظامی خاصی را - برای مقابله با هرگونه حرکت اعتراضی - در نقاط مختلف پایتخت حاکم کرده اند.


به گزارش منابع خبری جرس و شاهدان عینی، از عصر روز شنبه در مناطقی چون امیرآباد، بلوار کشاورز، خیابان فاطمی، چهار راه توحید، خیابان گلبرگ، صادقیه، شهرک غرب، میدان هفت حوض و تهران پارس و همچنین مناطقی از غرب و مرکز تهران، یگان های ویژه پاسداران و گشت های ویژه مستقر بوده و کماکان نگران از واکنش‌های اعتراضی مردم می باشند.


این درحالیست که در راستای تمهیدات امنیتی و تشدید جو پلیسی برای کنترل تبعات اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و اعتراضات آتی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، از اجرای طرح موسوم به "امنیت محله محور" در بیش از دو هزار نقطه پایتخت از بامداد شنبه هشتم آبان ماه ٨٩ خبر داده و گفته بود "طرح امنیت محله ‌محور از شنبه در بیش از دو هزار نقطه در محدوده ٣٧۵ محله شهر تهران اجرا خواهد شد."


یک روز پیشتر از وی، فرمانده کل نیروی انتظامی نیز، در راستای پلیسی کردن فضا کشور گفته بود "سپاه پاسداران در عرصه امنیتی وظیفه کمک به نیروی انتظامی را دارد بطوری که در مواردی که پلیس دچار نقص است به همراه بسیج به کمک پلیس می‌آید."


این اولین بار بود که رسما یک فرمانده پلیس از به یاری طبیدن نیروهای نظامی و شبه نظامی برای مقابله با مردم، سخن می گفت.


فاز اجرایی طرح هدفمندی یارانه ها، طی روزهای اخیر کلید خواهد خورد و کارشناسان اقتصادی، نمایندگان مجلس و برخی مقامات نسبت به تبعات اجتماعی و اقتصادی این مسئله هشدار داده اند و همزمان دستگاه قضایی و فرماندهان نظامی و انتظامی نیز، از آمادگی یگانهای خود برای مقابله با هرگونه اعتراضی خبر داده اند.


محمود احمدی نژاد در اظهارات تلویزونی شنبه شبِ خود پیرامون اجرایی شدن طرح مذکور گفته است "دولت جهات مختلف را پیش‌بینی كرده و قرار نیست كه زندگی‌ها به هم بریزد؛ بلكه می‌خواهیم نظم جدیدی را در زندگی‌مان حاكم كنیم."


 


شيدان وثيق


به باور ما، طرح ايده‌ی جنبش مؤسسان مردم يا مجلس مؤسسان برای تدوين قانون اساسی جديد می‌تواند از يک سو به چالش ميان برنامه‌ها و طرح‌های متفاوت در درون اپوزيسيون دامن زند و از سوی ديگر به رشدِ آگاهی اقشار و طبقات مختلف مردم نسبت به ضرورت تغييرات اساسی و ساختاری در ايران و مضمون آن چه که می‌خواهيم جای‌گزين نظام کنونی کنيم، ياری رساند


چيست آن چه که سياست راديکال نامندش؟ سياستی که به ريشه ها می رود. سياستی که مديريت وضع موجود و ضرورت را رد می کند. سياستی که به غايت ها می انديشد. سياستی که پايبند عدالت و برابری است و بر آن ها عمل می کند. سياستی که در عين حال زمان صلح را در می يابد و در انتظار پوچ شب پيش از دگرگونی نهايی نمی نشيند. جيست آن راديکاليسمی که در عين حال وظيفه ای نامتناهی است؟ چه مهم اين است که، به سان روانکاوی نزد فرويد، ما سياست را، سياست انقلابی را، اگر مايل به حفظ اين صفت هستيم، امری بدون نهايت و پايان ناپذير تلقی کنيم. (*)


يک سال و نيم از جنبش اعتراضی ۸۸ می گذرد. جنبشی که در اعتراض به تقلبی بزرگ در نمايش انتخاباتی رياست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ آغاز شد و طی نزديک به ۶ ماه در شکل تظاهرات، نمايشات و اعتراضات گسترده و ممتد خيابانی ادامه پيدا کرد.


ما امروز در شرايطی قرار داريم که سِکانس جنبش ۸۸ در مکان، زمان، شيوه ها و شکل هايش پايان يافته است. با اين که در جامعه، نارضايتی ها از رژيم حاکم ادامه دارند و تعميق پيدا می کنند، مخالفت ها آگاه تر می شوند و رو به فزونی و گسترش می نهند. از سوی ديگر بحران اجتماعی، اقتصادی و سياسی در همه ی سطوح ادامه يافته و تشديد می شوند. برنامه ريزی اتمی حاکمان کنونی ايران و ماجراجويی آن ها در صحنه ی بين المللی روز به روز بر وخامت اوضاع جامعه و کشور می افزايند. مهم تر از همه اما حرکت های اجتماعی، مدنی و مشارکتی اند که به رغم سرکوب و دستگيری افسار گسيخته، با حرکت از تجربه و آگاهی به دست آمده در جنبش ۸۸، پس از بازبينی انتقادی خود دوباره باز سازی و فعال می شوند.


در اين بين، جمهوری خواهان دموکرات و لائيک ايران امروز وظيفه دارند که در بازنگری جنبش ۸۸ و ترازنامه ی آن ملاحظات و نظرات خود را با مردم ايران، با فعالان و کنشگران جامعه مدنی و با جنبش های اجتماعی در داخل کشور در ميان گذارند. هم چنين بايد مواضع پايه ای و اصولی خود را در شرايط جديد کنونی اعلام دارند. من به سهم خود اين مهم را در سه بخش زير به عنوان ملاحظاتی در پيش می نهم:


۱: جنبش اعتراضی ۸۸ : نقطه ای عطف.
۲: ناتوانی ها و کاستی های جنبش ۸۸.
۳: شرايط کنونی و مواضع ما.


جنبش اعتراضی ۸۸: نقطه ای عطف


جنبش بزرگ اجتماعی ۸۸ نقطه ی عطفی را در تاريخ سی ساله ی جمهوری اسلامی ايجاد کرد. به پشتوانه ی آن، زمينه های ذهنی و عينی تغييرات سياسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه ی ايران بيش از گذشته فراهم شده اند. چنين تغييراتی، در صورت فراهم شدن شرايط لازم ديگر، می توانند فروپاشی رژيم جمهوری اسلامی ايران را در پی آورند. ويژگی های اين سکانس مبارزاتی را در پنج عامل اصلی زير نشان می دهيم.


۱- اين جنبش توانست برای نخستين بار در طول زندگی جمهوری اسلامی، قشرهای اجتماعی مختلف به ويژه طبقات متوسط شهری را در ابعادی وسيع و ميليونی در اعتراض به نتايج انتخابات و سپس در گفتن «نه» به ديکتاتوری و «آری» به آزادی به کوچه ها، خيابان ها و ميدان ها کشاند؛ همراه، همبسته و جسور نمايد.


۲- اين جنبش توانست با طرح شعار «رأی من کجاست؟»، خواستی اصيل و دموکراتيک را در مقياسی ملی و جهانی مطرح سازد. بدين سان برگ ديگری در تاريخ جنبش های آزادی خواهانه ی مردم ايران، از مشروطيت به اين سو، باز می شود.


۳- اين جنبش توانست در ذهنيت اجتماعی- سياسی شهروندان ايرانی ارزش هايی را ايجاد يا مستحکم کند: دموکراسی و نفی ديکتاتوری، انتخابات آزاد و دموکراتيک، کثرت گرايی، حقوق بشر، نفی خشونت، آزادی انديشه، بيان و تشکل، حقوق برابر برای همه ی شهروندان مستقل از عقيده و دين، جنسيت، قوميت و مليت. اين ها همه عناصر تشکيل دهنده ی دموکراسی و مدرنيته اند که با جنبش ۸۸ در جامعه ی ايران ريشه می دوانند و بسط پيدا می کنند. افزون بر اين ها، در ميان بخش های بزرگی از جامعه ی تحصيل کرده شهری، روشنفکران و فعالان جنبش های مدنی، اجتماعی و سياسی... نقد و نفی دين سالاری، رد ولايت فقيه و ضرورت امر جدايی دولت و دين به يکی از ارزش های عقيدتی تبديل می شوند.


۴- در اين جنبش، به طور عمده، بخش های وسيعی از دو گروه بزرگ اجتماعی که در عين حال نيروهای آينده ساز کشور نيز می باشند به مصاف با رژيم کشانده شدند: زنان و جوانان شهری. زنانی که حکومت دينی و اسلامی، با قوانين و مقررات شرعی خود، آن ها را بيش تر و شديد تر از ديگر قشرهای اجتماعی زير فشار و آزار، تبعيض و نابرابری قرار می دهد. جوانانی که از فقدان آزادی و تيره شدن روز افزون وضع حال و آينده شان در جمهوری اسلامی رنج می برند. در اين ميان دانشجويان نيز قرار دارند که همواره در طول تاريخ معاصر ايران در برابر ديکتاتوری، ديروز بر ضد استبداد سلطنتی و امروز در مقابل استبداد دينی، مبارزه کرده و می کنند. جنبش اعتراضی ۸۸ توانست اين مجموعه های کثير و سرنوشت ساز جامعه ی ايران يعنی زنان، جوانان و دانشجويان را حداقل در شهرهای بزرگ کشور به حرکتی اجتماعی برای تغيير و دگرگونی درآورد.


۵- در جنبش اعتراضی ۸۸، به نسبتی که در طول حيات جمهوری اسلامی کمتر سابقه داشته است، بخشی از نظام و حاکميت که شامل اصلاح طلبان، بخشی از روحانيون، روشنفکران دينی طرفدار رژيم، تکنوکرات ها و مديران می شدند از مقام پوزيسيون به موضع اپوزيسيون در می غلطند. اپوزيسيونی اصلاح طلب که اکنون خارج از قدرت می باشد و خواهان ايجاد اصلاحاتی در مديريت جامعه و کشور است. اما در عين حال اپوزيسيونی که خواهان حفظ نظام جمهوری اسلامی است. نظامی که سه دهه پيش با قانون اساسی اسلامی مستقر شد و در دوران فرمان روايی همين اصلاح طلبان همواره رو در روی همين مردم معترض قرار گرفت. جنبش اعتراضی ۸۸، بدين ترتيب، شکاف ها و تضادهايی بزرگ و شکننده در دستگاه سياسی، اجتماعی و ايدئولوژيکی جمهوری اسلامی به وجود آورد. امری که می تواند حاکمان کنونی را در ادامه ی سلطه و حکومت شان بيش از پيش محدود و ناتوان کند.


با توجه به اين عوامل است که ما جنبش اعتراضی ۸۸ را نقطه ی عطفی در تاريخ جمهوری اسلامی به سمت افول و پايان پذيری اش به شمار آوريم.


کاستی ها و ناتوانی های جنبش ۸۸


جنبش اعتراضی ۸۸ در عين حال دارای کاستی هايی بود که آن را ناتوان و فرسوده کرد و در نتيجه کاميابی اش را نا ممکن ساخت. آن ها را در چهار عامل اصلی زير نشان می دهيم.


۱- جنبش اعتراضی ۸۸ به طور عمده جنبشی خود جوش و سازمان نيافته بود. با اين حال در مجموع می توان از نيمه رهبری سياسی و معنوی و تا اندازه ای تشکيلاتی آقايان موسوی، کروبی در جنبش سخن راند. اين جنبش در فرايند رشد و تکامل خود نتوانست سازمان يابی مستقل خود را به دست گيرد، سخنگويان مستقل خود را ايجاد کند و اهدافی مشترک و مشخص برای خود تعيين کند تا به اراده ی با عزم و مشترکِ جنبش درآيند.


۲- با اين که زمينه ها و ريشه های جنبش اعتراضی ۸۸ را بايد به ويژه در تلاش های خستگی ناپذير فعالان جنبش های مشارکتی و جامعه ی مدنی طی سال های پيشين از جمله در دروه ی خاتمی يافت، اما آن چه که در واقع رخ می دهد اين است که فعالان و کنشگران مدنی در اين جنبش همگانی به صورتی فردی و جداگانه حضور پيدا می کنند. بسياری از آن ها نيز دستگير، زندانی يا فراری می شوند. جنبش های مدنی يا به عبارتی ديگر کميته ها، انجمن ها و کانون ها... تشکل های زنان، کانون های دانشجويی، کارگری و حقوق بشری... به نام خود و به عنوان گروهای اجتماعی متشکل امکان شرکت و سازماندهی در جنبش همگانی را پيدا نمی کنند و در نتيجه نمی توانند نقشی فعال و مشهود در آن ايفا کنند. اين مورد يکی از کاستی های مهم و اساسی جنبش اعتراضی ۸۸ به شمار می رود.


۳- نيروهای سياسی شرکت کننده در جنبش ۸۸، کمتر به خواست ها و مسائل مربوط به عدالت اجتماعی پرداختند. شرکت کارگران و زحمتکشان در اين جنبش به صورت فردی بود. اعتصابات و اعتراضات کارگری از محدوده ی مسائل و مطالبات صنفی چون پرداخت حقوق‌های به تعويق افتاده و در برخی موارد خواست نشکيل سنديکا، به سطح بالاتر و سياسی ارتقأ پيدا نکرد. جنبش اعتراضی خيابانی به جنبش عمومی اعتصابی مزدبگيران و کارکنان (کارگران، کارمندان، اصناف...) که بخش اصلی، بزرگ و کارساز جامعه را تشکيل می دهند، تبديل نشد. به طور کلی، کسری طرح عدالت اجتماعی با مضامين و مطالبات آن از سوی فعالان سياسی جنبش در شرايطی که ميليون ها نفر از کارگران، زحمتکشان، کارکنان و کارمندان و اقشار تهيدست در سخت ترين شرايط زندگی اقتصادی و معيشتی، بی کاری و بی حقوقی قرار دارند و حتا امکان ايجاد تشکل صنفی و سنديکايی برای دفاع از حقوق ابتدايی خود را ندارند، شرايط مساعدی برای رشد و گسترش پايه های اجتماعی و بويژه زحمتکشی جنبش ۸۸ و در نتيجه امکان پيروزی آن را فراهم نکرد.


۴- يکی ديگر از کاستی های جنبش اعتراضی ۸۸ عدم همراهی اقليت های ملی در مناطق مختلف ايران بود. اينان که همواره از ادامه و تشديد نابرابری ها و تبعيض های ملی در ايران رنج می برند، چنان که بايد و انتظار می رود در اين جنبش شرکت نکردند. همراهی اينان با جنبشی که در آن روزهای پرالتهاب بويژه در پايتخت و شهرهای بزرگ جريان داشت، می توانست شرايطی مساعد برای اعتلای جنبش در سراسر کشور به وجود آورد.


بدين ترتيب کاستی ها و ناتوانی های جنبش اعتراضی ۸۸ بار دگر مسأله‌ی ضرورت شکل گيری و امتزاج پنج جنبش اجتماعی اصلی، بنياد ساز و ساختار شکن جامعه ی ايران را به صورت مبرم و عاجل مطرح می کند: ۱- جنبش دموکراسی خواهی مدنی، انجمنی و مشارکتی. ۲- جنبش ضد ديکتاتوری دانشجويی. ۳- جنبش برابری خواهانه ی زنان. ۴- جنبش ضد تبعيض اقليت های ملی و ۵- جنبش عدالت خواهانه و سنديکايی کارگران و زحمتکشان.


اما علل اين کاستی ها و ناتوانی ها را در چه بايد ديد؟ آن ها را بايد به طور عمده از يکسو در ضعف و کسری فعاليت متشکل اجتماعی، سياسی، مدنی، سندکايی و مشارکتی در ايران و از سوی ديگر در سرکوب سبعانه ی رژيم، دستگيری های گسترده در ميان فعالان جنبش، تهديد و ارعاب شهروندان نشان داد. با اين حال، عوامل ديگری نيز نقش داشته اند که از ميان آن ها به دو مورد مهم اشاره می کنيم.


- يکی، سياست اپوزيسيون اصلاح طلب است که بنا بر ماهيت محافظه کارانه اش، خواهان حفظ نظام موجود و حتا بازگشت به دوران اوليه جمهوری اسلامی است که يکی از سياه ترين دوران اين رژيم می باشد. چنين سياست و دورنمايی بدون شک مردم را تشويق به مبارزه، مقاومت و ازخود گذشتگی در راهی که سرانجامی ناروشن و چه بسا تيره و تار تر از شرايط فعلی دارد، نمی کند.


- دومی، ضعف تاريخی و ساختاری اپوزيسيون دموکرات جمهوری خواه و چپ های آزادی خواه در داخل کشور است. آن نيروهای راديکال اپوزيسيونی که در خارج به سر می برند نيز فاقد پايه اجتماعی و سازماندهی لازم و ضروری در درون جامعه ی ايران هستند. اينان حتا تا کنون موفق به سازماندهی همکاری ها و هم کوشی های لازم و درخور با حفظ تنوعات و اختلافات شان نشده اند.


شرايط کنونی و مواضع ما


امروز رژيم با اتکأ به دستگاه نظامی- اقتصادی پاسداران و تتمه پايه های اجتماعی رو به کاهش خود، سياست سرکوب، دستگيری، زندان، شکنجه و اعدام را به شديد ترين شکل و شيوه ای دامه می دهد.


در اثر جنبش اعتراضی ۸۸ و تشديد اختلافات و مناقشات درونی رژيم، بحران سياسی حکومت اسلامی را فرا گرفته است. تضاد ها در درون سيستم و بين چناح های حاکم بالا گرفته‌اند: ميان ولايت فقيه، دولت احمدی نژاد و ديگر دستگاه های قدرت چون سپاه پاسداران، مجلس اسلامی، مجلس خبرگان، روحانيت و غيره. البته در گذشته نيز اختلافات در درون قدرت چون يکی از ويژگی های تئوکراسی شيعی ايرانی همواره وجود داشته اند اما اين بار به نظر می رسد که بحران سياسی و تضادهای درونی رزيم بر سر اداره ی وضع نابهنجار و پيچيده ی کنونی بسيار شديد تر شده اند.


از سوی ديگر، در ميان رهبران اصلاح طلب نيز بر سر مديريتِ وضعيتی که در آن قرار گرفته اند اختلافاتی بروز کرده است. اينان ميان سندان و چکش قرار گرفته اند. هم از بالا زير ضرب سرکوب و دستگيری و در خطر احتمالی حذف فيزيکی قرار دارند و هم از پايين زير فشار فعالانی می باشند که مواضعی راديکال نسبت به نظام جمهوری اسلامی اتخاذ می کنند. مواضع و سياست های محافظه کارانه، ناروشن و متزلزل رهبريت اطلاح طلب در حفظ بنيادهای جمهوری اسلامی می رود که به سرخوردگی بخشی از پايه های اجتماعی اصلاح طلبان و راديکال شان بخشی ديگر منجر شود.


اما بحران سياسی به بحران اقتصادی نيز کشيده شده است. در اثر سياست های نابخردانه ی اقتصادی رژيم و ادامه ی ماجراجويی های اتمی که به انزوای کشور و سقوط مناسبات متعارف ايران با جهان انجاميده، اقتصاد ايران با نابهنجاری های فراوان و غير قابل برون رفتی در وضعيت کنونی مواجه شده است. بيکاری، گرانی و تورم به علاوه ی حقوق ها و درآمدهای پائين قدرت خريد توده های وسيع را روز به روز کاهش می دهد و در نتيجه فقر را عمومی و گسترده می کند. کارخانه ها و مراکز صنعتی تعطيل و حقوق ها پرداخت نمی شوند. اکثريتی از مردم به ويژه کارگران و زحمتکشان و اقشار تهيدست و حتا متوسط در تنگناهای شديد گذران زندگی به سر می برند. در صورتی که طرح يارانه ها و يا قانون آزاد سازی کامل قيمت ها به اجرا درآيد، باز هم از قدرت خريد مردم بويژه اقشار کم درآمد کاسته خواهد شد. ناروشنی وضع آينده کشور به افت توليدات داخلی در حوزه صنايع انجاميده است. اقتصاد بيمار ايران بيش از پيش متکی به رانت نفتی شده است. ثروتی که رو به کاهش است اما هم چنان و بيش از گذشته و به صورتی نامحدود صرف دستگاه دولتی- نظامی برای حفظ سلطه اش می شود. سرانجام از بحران اقتصادی به بحران ناشی از سخت سری حاکمان بر ادامه ی غنی سازی اورانيوم به منظور دست يابی به سلاح اتمی می رسيم که از يکسو به راستی تحريم های جامعه ی جهانی و سازمان ملل متحد را همراه دارد و از سوی ديگر موقعيت مردم را با خطرات بزرگی مواجه می سازد. همه‌ی اين شرايط بحرانی ملی و جهانی می‌توانند برانگيزنده ی جنبش های بزرگ تر و راديکال تری در ايران شوند.


در اين ميان موضعی که جمهوری خواهان دموکرات و لائيک بايد به سهم خود اتخاذ کنند چه می تواند باشد؟


۱- در شرايط کنونی، اپوزيسيون دموکرات، جمهوری خواه و لائيک می بايست هم چنان و بيش از گذشته بر بنيادها، اصول، اهداف مبارزه، آرمان ها و ارزش های خود ايستادگی و پافشاری کند. اين ها عبارتند از: مبارزه برای آزادی های مدنی در ايران؛ مبارزه برای رشد و گسترش جنبش های اجتماعی- سياسی، مدنی، مشارکتی و انجمنی و پشتيبانی از اين جنبش ها؛ دفاع از حقوق بشر و ميثاق های دموکراتيک بين المللی؛ ترويج اصول دموکراسی و توضيح مضمون بديل جمهوری مورد نظر ما که مبتنی بر دموکراسی، لائيسيته، برابری زن و مرد، عدالت اجتماعی، رفع تبعيضات مليتی و استقلال است.


۲- در شرايطی که قشر های وسيعی از شهروندان ايران بيش از پيش روی به افکار و ايده های مدرنيته و از جمله جدايی دولت و دين می آورند، نيرو های لائيک وظيفه دارند که به تبليغ و ترويج اين افکار و ايده ها و ضرورت تحقق آن ها در ايران بپردازد. امر لائيک ترجمان شفاف و بدون ابهام معنای جدايی دولت و دين و استقلال قوای سه گانه و نهادهای دولتی و عمومی از دين، احکام و دستگاه آن يعنی شريعت و روحانيت است.


۳- امروز در شرايطی که فعالان و کنشگران سياسی- اجتماعی در ايران سخت تحت تعقيب، پيگرد و سرکوب قرار دارند، امر خود سازمان يابی مجدد آن ها مطرح می شود. اين فعالان بيش از هر چيز با مسأله مبرم بازبينی انتقادی و بازسازی فعاليت های خود يعنی حرکت ها و جنبش های مدنی، اجتماعی و انحمنی مواجه اند. از اين جهت، يکی ديگر از وظايف کنونی اپوزيسيون مترقی در خارج از کشور، بويژه آن بخشی چون ما که از رويکرد جنبش های اجتماعی و مداخله گری شان، به امر سياست، مبارزه و مقاومت می نگرد، عبارت است از هم کوشی و هم فکری نظری و عملی با فعالان اجتماعی در ايران در بازبينی، بازسازی و خود- سازمان دهی جنبش های مدنی و انجمنی، جنبش های زنان، دانشجويان، کارگران و مليت های ساکن کشور. چگونگی و راه های اين هم کوشی و هم‌فکری با فعالان سياسی- اجتماعی داخل کشور را تنها می توانيم در گفت و گو های مستقيم و آزاد با آنان و در روند آزمون های کوچک و بزرگ و پياپی کشف کرده و در پيش گيريم.


۴- امروز بخشی از اپوزيسيون اصلاح طلب «انتخابات آزاد» را چون شعاری مرکزی، راه کار، بسيج کننده و تعيين ساز مطرح می کند. انتخابات آزاد و دموکراتيک يکی از ارکان بنيادين جمهوريت، دموکراسی و مدرنيته است که در برابر تئوکراسی، سلطنت و حکومت های موروثی، فردی، تک حزبی يا تمامت خواه همواره بايد مورد تأکيد و دفاع ما قرار گيرد. انتخابات آزاد يکی از مطالبات اصلی شهروندانی بود که در جنبش خرداد ۸۸ در اعتراض به تقلب انتخاباتی شرکت کردند. اما در عين حال در جمهوری اسلامی ايران انتخابات تحت قوانين و مقرراتی سراپا تبعيض آميز انجام پذيرند که پايه ای ترين آن ها همانا قانون اساسی جمهوری اسلامی است. اصل چهارم آن که کمتر مورد توجه قرار می گيرد، تبعيض و مطلقيت دينی و شرعی در تمامی قوانين و مقررات کشوری را چنان به عرش اعلی می برد که در کمتر تئوکراسی ای در تاريخ بشر نمونه ی آن را می يابيم:


«کليه ی قوانين و مقررات مدنی، جزايی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سياسی و غير اين ها بايد بر اساس موازين اسلامی باشد. اين اصل بر اطلاق يا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانين و مقررات ديگر حاکم است و تشخيص اين امر بر عهده ی فقهای شورای نگهبان است».


انتخابات در ايران در شرايطی می تواند آزاد باشد که از يک سو قوانين جمهوری اسلامی و به طور مشخص قانون اساسی اسلامی در کشور نتوانند به مورد اجرأ درآيند و از سوی ديگر شرايطی چون آزادی های مدنی، انديشه، بيان، مطبوعات و تشکل و هم چنين حقوق و امکانات برابر برای همه در انتخاباتی بدون تبعيض و مستقل از نفوذ دستگاه های دولتی، نظامی، امنيتی و روحانی فراهم باشند. می دانيم که هيچ يک از اين ملزومات و شرط ها در جمهوری اسلامی امکان پذير نيستند. البته در روند مبارزات برای تغيير و دگرگونی، در شرايطی که تناسب قوا به نفع نيروهای اجتماعی آزادی خواه و مداخله گر تغيير کنند و حاکميت نيز در اجرای قوانين خود ناتوان گردد، شعاری يا راه کاری مشخص از نوع انتخابات آزاد و دموکراتيک می تواند مطرح و تعيين کننده شود. اما به نظر ما چنين نقشی را اين شعار در شرايط فعلی امروزی نمی تواند ايفا کند و اين به دو دليل است:


- از يک سو به علت ابهام و توهمی است که اين شعار در رابطه با به اصطلاح «توانايی های دموکراتيک» قانون اساسی اسلامی می تواند در ذهنيت مردم ايجاد کند. می دانيم که اصلاح طلبان همواره بر طبل توخالی «قابليت های» دموکراتيک و آزادی خواهانه ی قانون اساسی اسلامی می کوبند و مشروعيت سياست اصلاح طلبی در ايران را از آن اخذ می کنند. در حالی که حکمی ناروا تر و دروغين تر از اين وجود ندارد. نمونه ی اصل چهارم را که در بالا آوريم تنها يکی از موارد تضاد آشتی ناپذير قانون اساسی ايران با هر گونه ايده و حتا تلقی آزادی خواهانه و غير تبعيض آمير است.


- از سوی ديگر ما امروز در شرايط فروکشی قرار داريم که با اوضاع و احوال فردای انتخابات تقلب آميز ۲۲ خرداد ۸۸ که در آن خواست برگزاری مجدد انتخابات مطرح شد، متفاوت است. امروز از کدامين انتخابات سخن می رانيم؟ اگر منظور از انتخابات آزاد، انتخابات به طور کلی است که در اين صورت با شعاری مشخص و راه کار رو به رو نيستيم. در کنار و همراه با اين شعار بايد از ديگر خواست های دموکراتيک چون آزادی های مدنی، بيان، عقيده و تشکل... نيز صحبت به ميان آورد که به اندازه ی انتخابات اگر نه بيشتر مهم و حتا پيش شرط های آن می باشند. اگر منظور از «انتخابات آزاد» انتخاباتی مشخص است، کدامين آن ها مد نظر است؟ انتخاب رياستِ جمهوری اسلامی؟ انتخابات مجلس شورای اسلامی؟ انتخابات شورا های اسلامی؟ انتخاباتی تحت نظارت فقهای شورای نگهبان و در تبعيت از ولايت فقيه و مبانی جمهوری اسلامی؟ و يا... در هر حال بايد پاسخ داد انتخاب فرد يا افرادی برای نمايندگی از مردم برای چه؟ برای کدام نهاد يا نهاد هايی؟ چه مجلسی؟ چه رئيس جمهوری؟ و به چه منظور و با چه برنامه و طرحی؟ در اين صورت است که نزد مردم و شهروندان انگيزه ای برای مبارزه و «هزينه کردن» به خاطر «انتخابات» ايجاد می شود. در اين صورت است که شعار سياسی تبديل به خواست و خواست تبديل به نيرويی مادی و نيروی مادی نيز يحتمل (ولی نه به به طور مسلم) تبديل به محرکی برای تغيير و تحول اجتماعی می شود.


۵- نگاه و موضع ما نسبت به چگونگی تغيير و تحولات در ايران در چالش با پروژه های اصلاح طلبی، سلطنتی و تمامت خواه است. مرزبندی ما با همه ی اين ها به طور اساسی بر سر پروژه سياسی و اجتماعی مورد نظر ما برای آينده ی نزديک و بلاواسطه ايران است. پروژه ی سياسی- اجتماعی ما برای ايران، جمهوری ای است آزاد، مستقل، دموکراتيک و لائيک. مشخصات و مضمون اين پروژه را ما در نوشتارها و اظهار نظرهای ديگر خود بيان کرده ايم. در چهارچوب اين پروژه، به باور ما، طرح ايده‌ی جنبش مؤسسان مردم يا مجلس مؤسسان برای تدوين قانون اساسی جديد می تواند از يکسو به چالش ميان برنامه ها و طرح های متفاوت در درون اپوزيسيون دامن زند و از سوی ديگر به رشدِ آگاهی اقشار و طبقات مختلف مردم نسبت به ضرورت تغييرات اساسی و ساختاری در ايران و مضمون آن چه که می خواهيم جايگزين نظام کنونی کنيم، ياری رساند.


(*) آلن بديو ، آيا می توان سياست را انديشيد؟


منبع: گویا
 


 




جرس: در جلسه علني امروز مجلس كليات برنامه پنجم توسعه با 131 راي موافق، 44 راي مخالف و 17 راي ممتنع به تصويب رسيد. 
به گزارش خبرنگار ايلنا، در جلسه علني امروز مجلس كليات لايحه برنامه پنجم توسعه با 131 راي موافق، 44 راي مخالف و 17 راي ممتنع به تصويب رسيد. 
گفتني است لايحه برنامه پنجم در تاريخ 20 دي ماه سال گذشته توسط رئيس جمهور به مجلس ارائه شده بود كه به علت همزمان بودن بررسي آن تا تصويب قانون بودجه 89 سال گذشته برنامه چهارم توسعه تمديد شد و بررسي برنامه پنجم از امسال در كميسيون تلفيق آغاز شد. 
با راي مثبت نمايندگان به كليات لايحه برنامه پنجم نمايندگان از جلسه بعدي ، مجلس وارد بررسي جزئيات آن خواهد شد. 


 


 

جرس : گروهی از افراد ناشناس امروز بار دیگر نوه آیت الله خمینی را مورد هتک حرمت و اهانت قرار دادند.

سایت مشرق نیوز وابسته به اصولگرایان نوشت مخالفان سید حسن خمینی با حضور در مجلس ختم پدر امیر عابدینی مدیر اسبق پرسپولیس در مسجد صاحب الزمان محله اختیاریه علیه وی به شعار دادن پرداختند.

بر اساس این گزارش ، سید حسن خمینی که برای عرض تسلیت به  امیرعابدینی به این مراسم رفته بود، با هجمه عده ای  مواجه شد که علیه وی شعار می دادند : سیدحسن سیدحسن بصیرت بصیرت !!

این گزارش می افزاید:به دنبال این ماجرا درگیری شدیدی بین همراهان و شعاردهندگان رخ داد که منجر به جراحت تعدادی از افراد شد.

خاطر نشان می شود گروههایی که از طرف افراد و نهادهای خاص امنیتی و دولتی حمایت می شوند بارها سیدحسن خمینی را مورد هتک حرمت قرار دادند که نقطه شروع این بدعت نماز جمعه 14 خرداد سال جاری در حرم آیت الله خمینی بود که عده ای از هواداران دولت به شعار دادن علیه وی مبادرت کردند.


 


اگر فتنه مرده است، پس چرا بگیر و ببندهایتان تمامی ندارد؟
 جرس: مهدی کروبی با تاکید بر اینکه جنبش مردمی ایران زنده است، افزود: آنها مدعی هستند که جنبش را مهار کرده اند. اگر اینچنین است، پس چرا هر روز از فتنه سخن می گویید؟ اگر فتنه مرده است! پس چرا پشت سر مرده صحبت می کنید؟! و از کوچکترین حرکت ها بیم دارید و نگرانید؟! اگر فتنه مرده است، پس چرا بگیر و ببندهایتان تمامی ندارد؟!

 وی افزود: حرکت قانونی و حق طلبانه مردم ادامه دارد، شماها هم با این بگیر و ببندها و انواع و اقسام تبلیغات علیه حرکت اصلاحی مردم، نمی توانید جلوی این حرکت را بگیرید و حرکت اصلاحی مردم تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داشت. 

به گزارش تغییر، بعد از ظهر روز پنج شنبه ششم آبان ماه، مهدی کروبی به دیدار خانواده های حسن اسدی زیدآبادی و علی جمالی رفت. در این دیدار صمیمی کروبی ضمن دلجویی از خانواده های ایشان، آنها را به ایستادگی و صبوری بیشتری فرا خواند و افزود: وضع بسیار بد و نگران کننده ای است. عملکرد نهادهای امنیتی و قضایی هیچ گونه توجیه قانونی ندارد. متاسفانه قضات کاره ای نیستند و این بازجویان امنیتی هستند که حرف اول و آخر را می زنند.

انتخابات آزادانه نیست

دبیرکل حزب اعتماد ملی ضمن تاکید بر اینکه انتخابات باید عادلانه و آزادانه برگزار شود، گفت: ببینید، اینها رفتند به دنبال اینکه انتخابات را صوری برگزار کنند، یعنی به این نتیجه رسیدند که برای حفظ قدرت و یکدست کردن حاکمیت با حفظ ظواهر دموکراتیک، انتخابات را آنگونه که خود می پسندند، برگزار کنند و در این فرایند، افراد خاصی از صندوق ها بیرون بیایند. این مساله به تدریج ادامه پیدا کرد تا اینکه در انتخابات دهم ریاست جمهوری که اوج بی احترامی به آرای مردم صورت گرفت، مردم واکنش جدی نشان دادند.

وی خاطرنشان کرد: این واکنش برای آنها اصلا قابل انتظار نبود، فلذا دست به سرکوب مردم زدند. طبیعی است همانطور که عمق نارضایتی مردم تشدید شده، آنها نیز که انتظار چنین واکنشی را از مردم نداشتند، برای حفظ موقعیت خود، فشارها را بیشتر می کنند.

جنبش زنده است و حرکت اصلاحی مردم ادامه خواهد داشت

رئیس مجالس سوم و ششم شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه جنبش مردمی ایران زنده است، افزود: آنها مدعی هستند که جنبش را مهار کرده اند. اگر اینچنین است، پس چرا هر روز از فتنه سخن می گویید؟ اگر فتنه مرده است! پس چرا پشت سر مرده صحبت می کنید؟! و از کوچکترین حرکت ها بیم دارید و نگرانید؟! اگر فتنه مرده است، پس چرا بگیر و ببندهایتان تمامی ندارد؟!

وی تاکید کرد: حرکت قانونی و حق طلبانه مردم ادامه دارد، شماها هم با این بگیر و ببندها و انواع و اقسام تبلیغات علیه حرکت اصلاحی مردم، نمی توانید جلوی این حرکت را بگیرید و حرکت اصلاحی مردم تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داشت.

برخورد با اعضای وحدت و سازمان ادوار، برخورد با بنده و جریان حامی بنده است

مهدی کروبی با تقدیر و قدردانی از ایستادگی جامعه ی دانشگاهی و اقشار روشنفکری ایران، افزود: بیشترین فشارها بر این اقشار است، چرا که آنها به واقع موتورهای حرکت اصلاحی در کشور هستند. برخورد با اعضای دفتر تحکیم وحدت و سازمان ادوار تحکیم در وهله اول برخورد با من و جریان حامی بنده است.

دبیرکل حزب اعتماد ملی اضافه کرد: از سویی می خواهند القا کنند که شماها در اقلیت هستید و پایگاهی در جامعه ندارید، و از سوی دیگر نیز با دستگیری و برخورد و صدور احکام سنگین، دانشگاه ها را تحت کنترل خود در بیاورند تا مبادا حرکتی معترضانه به وجود بیاید.

بی حرمتی از سوی بی هویت ها شکل می گیرد

صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده اعتماد ملی ضمن ابراز ناراحتی از بی حرمتی های انجام شده به مردم، گفت: در دهه ی اول انقلاب، تعصبات مذهبی که ناشی از وجود فشارهای رژیم ستم شاهی بود، موجب می شد که برخی خودسرانه برخوردهای سنگینی با بی حجابی می کردند. امام به محض مطلع شدن از این جریان، فوری دستور داد تا این افراد بازداشت و مجازات شوند و فرمان ۸ ماده ای امام در حفظ حریم خصوصی مردم صادر شد تا جلوی حرکتهای خودسرانه و متعصبانه گرفته شود.

اما به اعتقاد کروبی، متاسفانه امروز شاهدیم که تشکیلاتی برای برخورد با مردم شکل گرفته است. وی در این باره گفت: متاسفانه افرادی که از گذشته خبر ندارند و به سوابق انقلاب ناآگاهند و از خود هیچ گونه هویتی ندارند، سردمداران بی حرمتی به حریم خصوصی مردم شده اند. تعدادی از اراذل و اوباش که سابقه ی مشروب خوری و عربده کشی و زندانی شدن در همین رابطه را در کارنامه خود داشتند، در یورش به منزل شخصی بنده نقش اصلی را ایفا کردند، و از این قسم برخوردها بسیار است که همه وصف آنها را شنیده ایم.

ایستادگی کنید و صبور باشید

مهدی کروبی در پایان ضمن دلجویی از خانواده های حسن اسدی زیدآبادی و علی جمالی، گفت: زمانی که من به زندان افتادم، حسین ما هم چند ماه بیشتر نداشت. بدانید که ما هم چنین شرایط سختی را پشت سر گذاشته ایم. ایستادگی کنید و صبور باشید. متاسفانه فعلا بنا را بر فشار و زور گذاشته اند، اما فشارها نتیجه نخواهد داشت و قطعا وضع به این صورت باقی نخواهد ماند. امیدوارم به زودی شاهد حل مشکلات و بازگشت زندانیان سیاسی به کانون خانواده هایشان باشیم.

گفتنی است در ابتدای این دیدار، خانواده های حسن اسدی زیدآبادی و علی جمالی ضمن خوش آمدگویی به مهدی کروبی، از ایستادگی و مقاومت وی در کنار مردم و در جهت دفاع و پیگیری حقوق زندانیان تقدیر و تشکر کردند.

آنها همچنین گزارشی کوتاه در مورد وضعیت پرونده این دو زندانی سیاسی ارائه دادند و شرایط خانوادگی خود را به دلیل زندانی شدن همسران خود، نامناسب توصیف کردند.

گفتنی است همسر حسن اسدی زیدآبادی به دلیل بیماری کلیوی در شرایط نامناسبی به سر می برد و همسر علی جمالی نیز به دلیل داشتن فرزند پنج ماهه در شرایط مناسبی قرار ندارد.


 


طراح : محمدرضا آل خمیس

 


ا.ح

زبان گقتگويش تيغ تيزه
چنان عقرب كه نيشش از غريضه
كند هموار ره با خون مردم
فريبي كو نهد نامش فريضه


در چشم تو بهر خلق جز كينه نبود
جز داغ ز تو به هر دل و سينه نبود
خواهيم به لطف حق ز بيخت كندن
آنسان كه ترا به دهر پيشينه نبود


ما سجده به درگاه قساوت نكنيم
بر ظلم وفساد هرگز عادت نكنيم
هر چند كه زخم و داغمان بسيار است
با اين همه خم به سلطه قامت نكنيم

بپنداري گريزي از عقوبت
ز حد افزون كني گر جاه و ثروت!
ولي دست اجل دارد كمينت
دهي تاوان سخت از رنج ملت


 


  جرس : در پی یک تصمیم ناگهانی دیگر در دولت احمدی نژاد یک انحلال و ادغام دیگر اتفاق افتاد و دانشگاه علوم پزشکی ایران در دانشگاه تهران و شهید بهشتی ادغام و در زیر مجموعه وزارت علوم قرار گرفت. به گزارش خبر آنلاین،  تنها مرضیه وحید دستجردی و نزدیکانش از این تصمیم آگاه بودند.

  

به گفته منابع آگاه، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت جمعه شب، دکترلاریجانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران را مامور کرده به امور دانشگاه ایران رسیدگی کند و در نهایت وی از اولین ساعات کاری شنبه، 8 آبان، به جای دانشگاه تهران، روانه برج میلاد، پردیس دانشگاه ایران شده است.

براساس این گزارش از دانشگاه منحله علوم پزشکی ایران خبر می رسد که رئیس دانشگاه تهران از همه معاونان و روسای دانشکده های مختلف ایران خواسته تمام مراودات مالی را متوقف کنند..

 

تغییرات فراتر از اینهاست

به گفته مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر لاریجانی تا  ظهر جمعه با تیمی مرکب از کارشناسان ستادی و معاونان خود و مدیران ارشد دانشگاه ایران، به صورت فشرده جلسه داشت و سپس لاریجانی، روسای دانشکده ها را از ظهر به پردیس مرکزی فراخواند..

طبق آخرین اطلاعات واصله، تغییر مدیران دانشگاه از ابتدای ساعات ابلاغ حکم انحلال، در دستور کار مدیران جدید قرار گرفته است. از جمله صبح دیروز خبر رسید مدیر حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران تغییر کرده و همچنین مدیر کل روابط عمومی این دانشگاه استعفا داده است.

بر اساس این گزارش، به جز معاون پشتیبانی، کلیه معاونتهای اجرایی و مالی دانشگاه علوم پزشکی ایران تغییر کرده اند. با این حال، اخباری از عدم تغییر در کادر آموزشی به گوش می رسد، به بیان دیگر، مدیران جدید تصمیم گرفته اند چندان به ترکیب آموزشی دانشگاه، دست نزنند.

گفته می شود خبر انحلال دانشگاه علوم پزشکی تا حدی تعجب برانگیز بود که ابطحی، رییس دانشگاه با وجود خبر دار بودن از این اتفاق، تا میانه های روز، از آن ابراز بی اطلاعی می کرد.

همچنین در سایت اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی ایران این عنوان به چشم می خورد: دانشگاهی با داشتن 16 بیمارستان بزرگ در تهران و سایر شهرستانهای این استان و در اختیار داشتن بیش از 13 هزار نیروی انسانی که دیگر وجود خارجی ندارد و بر اساس تصمیم جمعه گذشته وزیر بهداشت، منحل شده است..

با این حال منابع خبری می گویند، برخی از مدیران دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی که دریافت کننده امکانات این دانشگاهند، از این تغییر چندان تعجب نکردند. خبرنامه داخلی دانشگاه شهید بهشتی یک هفته پیش، خبر انحلال را یک هفته پیش از اعلام وزارت بهداشت اعلام کرده بود.

دلایل انحلال

مدیر کل وزارتی وزارت بهداشت و درمان درباره" دلیل این انحلال تاریخی" گفت:" پس از انتزاع کرج از استان تهران و تشکیل استان البرز، بخشهای مهمی از مراکز و شبکه بهداشت و درمان که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران بود از این دانشگاه منفک شد. همچنین زمینه انتقال بخشی از کارمندان از تهران فراهم می شود".

بنا به اظهارات حسن آقاجانی این تصمیم در راستای ابلاغ معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی ریاست جمهوری صورت گرفته است. به بیان دیگر، طرح خلوت سازی پایتخت که گفته می شود برای جلوگیری از مشکلاتی مانند تلفات زلزله احتمالی، خدمت رسانی بیشتر، عدم تمرکز نظام اداری و عدم متمرکز کردن رای دهندگان به کاندیدای رقیب دولت فعلی از سوی فروزنده، معاون منابع انسانی ریاست جمهوری مطرح شده بود، این بار بلای جان دانشگاه علوم پزشکی ایران شده است .

خاطر نشان می شود دانشگاه علوم پزشکی ایران با در اختیار داشتن 16 بیمارستان و بیش از 13 هزار نفر نیروی انسانی، جزء یکی از بزرگترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور بود که با حکم روز جمعه مورخ 7 آبان وزیر بهداشت و درمان در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی، ادغام شد.

دانشگاه علوم پزشکی منحله ایران، یکی از 3 دانشگاه ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی در تهران بزرگ بود که به مردم مناطق غرب تهران و شهرستانهای همجوار از جمله شهریار و کرج، خدمات رسانی می کرد.

این دانشگاه با در اختیار داشتن 16 بیمارستان، جزء یکی از بزرگترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور بود که با حکم روز جمعه مورخ 7 آبان مرضیه وحید دستجردی، وزیر وقت بهداشت و درمان در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی، ادغام شد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته