-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

Latest News from Koocheh for 10/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اکبر ترشیزاد / رادیو کوچه

هنگامی‌ که در سال 2005 کنفرانس دو روزه‌ای در انگلستان و تحت عنوان «آیا اسلام خطری برای غرب محسوب می‌شود؟» به منظور ایجاد تفاهم بین اسلام و غرب برگزار شد، هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که برگزارکننده‌اش «بنیاد‌خیامی» باشد، چرا که نام «برادران‌خیامی» در تاریخ ایران در اذهان مردم با صنعت گره خورده است نه با فرهنگ و فلسفه.

در سال‌های 1303 و 1308 دو برادر به نام‌های احمد و محمود، در خانواده‌ی مردی روحانی به نام «سید‌علی‌اکبر‌خیامی» که شال ‌سبزش هیچ‌گاه از سرش باز نمی‌شد به دنیا آمدند، که سال‌ها بعدها بنیان‌گذار نخستین کارخانه‌ی اتومبیل‌سازی ایران شدند. پدر، این دو پسر را به مدرسه فرستاد به امید آن‌که درس بخوانند و کارمند دولت و حقوق‌بگیر شوند. چرا که خود به چشم دیده بود، در کش و قوس جنگ جهانی چه بر سر کسب و کار خودش آمده و چگونه یک شبه به خاک سیاه نشسته و همه چیزش از دست رفته است. او می‌خواست که فرزندانش شغل پایداری داشته باشند. اما پسران عاشق چیز دیگری بودند، صنعت و به‌طور مشخص اتومبیل. درست است که آن‌ها ابتدا برای آن‌که کمک خرج خانواده‌ی خود باشند به شست‌وشوی اتومبیل‌ها در سرما و گرما می‌پرداختند، اما آینده نشان داد که آن‌ها شیفته‌ی هر چیزی بودند که به خودرو مربوط می‌شد، از تعمیر و بازسازی آن گرفته تا فروش لوازم یدکی و بعدها تولیدش. این علاقه در وجود برادر کوچک‌تر آن‌قدر ریشه‌دار بود که بسیاری از کارگران قدیمی «ایران‌خودرو» خود بارها به چشم دیده‌اند که چگونه او هر وقت که لازم بود در کارخانه‌ای که پانزده‌هزار کارگر داشت، خود آستین بالا می‌زد، آچار به دست می‌گرفت و به حل ایرادی فنی می‌پرداخت.

در آن زمان در تهران کسانی بودند که اتاق اتوبوس می‌ساختند، مانند اتوبوس شمس‌العماره، و ایران‌پیما. این‌ها شاسی اتوبوس را از خارج وارد می‌کردند و با چوب، آهن، اره و چکش برای آن اتاق می‌ساختند و از قضا خوب هم می‌ساختند. احمد شیفته‌ی کار این صنعت‌گران با‌ذوق شده بود، کسانی که صنایع‌دستی را جای‌گزین یک کار کاملن صنعتی کرده بودند. او آرزو داشت خودش هم دست به چنین کاری بزند اما برای این کار پول لازم داشت و احمد سرمایه‌ای نداشت. پس تصمیم گرفت دست به کاری بزند که احتیاج به سرمایه‌ی بسیار زیاد نداشته باشد. او پس از مدت‌ها ماشین‌شویی، کرایه دادن دوچرخه و موتورسیکلت، آوردن اتومبیل از تهران به مشهد و کار در تعمیر‌گاه «برادران‌خیامی» در مشهد به این نتیجه رسید که در زادگاهش بیش از این امکان ترقی برایش وجود ندارد. گاراژ و تعمیرگاهش را به برادر کوچک‌ترش محمود سپرد و در آستانه‌ی سی سالگی عازم تهران شد. از یکی از آشنایانش مغازه‌ی کوچکی در خیابان اکباتان اجاره کرد، یک تابلو بزرگ با عنوان فروش‌گاه تضامنی برادران‌خیامی بالای آن نصب کرد و به فروش قطعات یدکی اتومبیل پرداخت. کار شرکت خیلی زود گرفت، به‌طوری که یکی پس از دیگری مغازه‌های اطراف و اتاق‌های طبقات بالای ساختمان را اجاره و بعد خریداری کردند. از یک مهندس آرشیتکت خواستند با آهن‌بندی و تغییر دکوراسیون طبقه اول را تبدیل به یک فروش گاه بزرگ و طبقات بالا را تبدیل به آپارتمان‌های دفتری بکند. رونق کار فروش‌گاه آن قدر زیاد بود که تعدادی کارمند، ویزیتور و فروشنده استخدام کردند. این فروش گاه بعدها به نام «پی.ال.پی» به صورت یکی از بزرگ‌ترین فروش‌گاه‌های قطعات یدکی اتومبیل در ایران در آمد. خیامی‌ها می‌توانستند با درآمد این شرکت تا آخر عمر در ناز و نعمت زندگی کنند، اما آن‌ها آرزوهای دور و درازتری در سر داشتند و بلند پروازتر از آن بودند که به این چیزها قناعت کنند، خیامی‌ها سودای تولید اتومبیل را در سر می‌پروراندند.

در روزهاى آغازین کارخانه  ایران‌ناسیونال با تولید روزانه ۱۰ دست‌گاه اتومبیل سوارى و ۷ دست‌گاه اتوبوس و کامیون کار خود را شروع کرد

پس از اصلاحات ارضی، شاه صنعتی کردن کشور را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد. از یک سو کشاورزان بی‌کار در جست‌وجوی کار از روستاها به شهرها هجوم آورده بودند که باید برای آن‌ها کار فراهم می‌شد، از سوی دیگر گفته می‌شد نفت ایران که استخراج و صدورش به بیش از 6میلیون بشکه در روز رسیده بود، پس از سی سال به پایان خواهد رسید. بنابراین لازم بود جانشینی برای درآمد نفت پیدا شود. آن‌چه که در این رابطه به فکر اولیای امور رسید صنعتی شدن کشور بود. در راستای این برنامه دولت حمایت صاحبان صنایع را برنامه‌ی نخست خود قرار داد. این‌ها برای خیامی‌ها که قصد داشتند در یکی از مهم‌ترین رشته‌های صنعت فعالیت کند یک شانس بزرگ محسوب می‌شد. کارخانه «ایران-ناسیونال» روز 12 مهرماه 1341 با سرمایه‌ای که به روایتی 10 و به روایتی دیگر 40 میلیون تومان بود و با هدف مونتاژ و تولید انواع خودرو در خیابان اکباتان تهران متولد شد و از 28 اسفندماه 1342 با تولید اتوبوس شروع به کار کرد.

موسسان اولیه این کارخانه «حاج‌علی‌اکبر‌ خیامی»، «احمد‌خیامی»، «محمود‌ خیامی»، «مرضیه‌خیامی» و «زهرا ‌سیدی‌رشتی» بودند. احمد با آشنایی کامل با صنعت‌گران، مصرف‌کنندگان و انواع اتومبیل‌ها و اتوبوس‌های موجود در ایران برای تحقیق درباره شروع خط مونتاژ خودروی سواری در ایران، با سپردن کارها به برادرش راهی سفری به اروپا و آمریکا شد و با بازدیدی طولانی از تمامی کارخانه‌های تولید اتومبیل در دنیا، در نهایت به این نتیجه رسید که اتومبیل«آرو» از محصولات کارخانه‌ی اتومبیل‌سازی «روتس» انگلستان را مونتاژ کند. «روتس» در آن زمان یک کارخانه‌ی اتومبیل‌سازی ورشکسته بود. خیامی که در جوانی عضو حزب ملی‌گرای «‌ایران» بود، به سبب گرایشات وطن‌پرستانه‌اش نام «ایران‌ناسیونال» را برای کارخانه‌اش برگزیده بود و نام اولین خودروی سواری محصول آن‌را «پیکان» نهاد که ترجمه‌ی واژه‌ی Arrow بود.

در روزهاى آغازین کارخانه «ایران‌ناسیونال»، با تولید روزانه ۱۰ دست‌گاه اتومبیل سوارى و ۷ دست‌گاه اتوبوس و کامیون کار خود را شروع کرد. شاید هیچ‌کس تصور نمى‌کرد که این کارخانه در برابر تولید فراوان رقباى خارجى دوام آورد و در حالى که تولید سالانه خودروسازان اروپایى و آمریکایى به چند میلیون مى‌رسد، این محصول نوپا که از محصولات یک شرکت ورشکسته در انگلستان است، بتواند در میان ایرانیان جا باز کند و روزهاى شکوفایى را آغاز کند، اما این گونه شد. پیکان خیلى زودتر از آن‌چه تصور مى‌شد، به میان مردم آمد و خودرو محبوب آن‌ها شد. مردم ایران سوار پیکان شدند و تاریخ این خودرو آغاز شد. درست ۷ سال بعد این کارخانه در گزارشى با اعلام سرمایه خود شگفتى همگان را برانگیخت. در سال ۱۳۵۳ کارخانه طى گزارشى از وضع کار و سرمایه اعلام کرد که سرمایه‌اش به ۵۷۹ میلیون و ۱۲۵ هزار دلار رسیده است.

در اواخر سال 1351‌، زمانی که همه جا صبحت از موفقیت‌های برادران خیامی بود یک خبر باعث حیرت محافل اقتصادی شد. خبر این بود‌: «برادران خیامی بعد از سال‌ها هم‌کاری، از هم جدا شدند» . اما آن‌چه این خبر را عجیب‌تر می‌کرد آن بود که کارخانجات اتومبیل‌سازی پیکان، اتوبوس‌سازی و مرسدس بنز به احمد، برادر بزرگ‌تر که موسس این تشکیلات عظیم بود نرسید، بلکه سهم محمود برادر کوچک‌تر شد.  احمد‌خیامی نیز با پولی که از ایران ناسیونال برایش مانده بود، ابتدا تعداد زیادی از سهام «بیمه‌آسیا» را خرید و سپس یک کارخانه مبل‌سازی به نام «مبلیران» تاسیس کرد. او بعد از آن فروش‌گاه‌های زنجیره‌ای به نام‌های فردوسی، کوروش(قدس کنونی) و فروش‌گاه‌هایی در تهران و مشهد تاسیس کرد. محمود خیامی هم که حالا صاحب اختیار مطلق «ایران‌ناسیونال» شده بود، توانست کارش را توسعه دهد.

‌برادران خیامی از محبوب‌ترین سرمایه‌داران در میان کارگران هستند

با پیروزی انقلاب برادران‌ خیامی مانند بسیاری دیگر از صاحبان سرمایه از کشور مهاجرت کردند. جالب این‌جاست که به روایت اسناد موجود در دولت‌موقت، آن‌ها حتا یک ریال از سرمایه‌های کارخانه را با خود از ایران خارج نکردند. از آن‌جایی که خیامی‌ها انسان‌های خود ساخته‌ای بودند، در خارج از کشور هم موفق عمل کردند و پس از چندی توانستند به موفقیت‌های ممتاز تجاری دست یابند. احمد خیامی بعد از انقلاب به «تورنتو» می‌رود. او سپس برای معالجه سرطان خود عازم لوس آنجلس می‌شود و در همان جا از دنیا می‌رود. خبر درگذشت او خیلی زود به ایران می‌رسد، کارگران کارخانه ایران خودرو و کارخانه‌های دیگر و فروش‌گاه‌های قدس مراسم متعددی به تلافی مراسم ساده آمریکا به یاد او برپا می‌کنند. عده‌ای از کارگران تازه‌کار این موسسات که این همه تجلیل را نمی‌پسندیدند، به بهانه‌ی آن‌که او یک سرمایه‌دار طاغوتی بوده است، تصمیم می‌گیرند مراسم را به هم بزنند. یکی از کارکنان قدیمی ایران‌ناسیونال با بیان جمله‌ای آن‌ها را آرام می‌کند. او می‌گوید: «هیچ‌کس به مرده حسادت نمی‌کند، به خصوص اگر مانند ما کارش را با کارگری شروع کرده و مانند هر کارگری ساده و غریبانه به خاک سپرده شده باشد.» محمودخیامی اکنون در انگلستان چندین نمایندگی فروش مرسدس‌بنز را دارد و به کارهای فرهنگی نیز مشغول است.

‌برادران خیامی از محبوب‌ترین سرمایه‌داران در میان کارگران هستند. آن‌ها اولین کسانی در ایران بودند که برای کارگران خود مجتمع مسکونی ساختند، آن‌ها را بیمه کردند و در کارخانه برایشان غذای رایگان فراهم کردند. امکانات تفریحی گوناگونی را برای خانواده‌هایشان در نظر گرفتند و پای درد دل‌ها و مشکلات‌شان نشستند. پس از انقلاب و با وجود ستمی که بر آن ها رفته بود به امور خیریه در ایران ادامه دادند و با ساخت چندین بیمارستان، مدرسه و خواب‌گاه در مشهد و نقاط محروم خراسان نام خود را جاودانه کردند.


 


سیمین / رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

این روزها پای آ‌یین‌های غربی در خانه خیلی از ما باز شده. یکی از این مناسبت‌های غربی «هالووین» است که ردپایش ولو در حد یک جاشمعی کوچک مدل کدوی مخصوص هالوویین خیلی جاها دیده می‌شود. آیینی مورد علاقه‌ی جوان‌ترها.

این روزها پای آداب و آیین‌های غربی در خانه خیلی از ما باز شده، از ایرانی‌هایی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند تا داخلی‌ها. در آستانه‌ی کریسمس با آذین بستن درخت و داخل خانه به استقبال آن می‌رویم و گنجه‌ی هدایامان پر است از هدایای روز «والنتاین». روز جشن شکرگزاری هم که یک بوقلمون گنده گاهی کنار یک ظرف آش رشته روی میز غذا جا می‌گیرد. حالا بگذریم از میهمانی‌های مختلفی که به این مناسبت‌ها برپا می‌شود …

یکی از این مناسبت‌های غربی «هالووین» است که ردپایش ولو در حد یک جاشمعی کوچک مدل کدوی مخصوص هالوویین خیلی جاها دیده می‌شود. آیینی که شاید خیلی از جوان‌ترها، این روزها بیش‌تر از آن می‌دانند و تمایل دارند تا اجرایش کنند. از روزها قبلش توی تقویم‌هاشون یادداشت می‌کنند، براش قرار مدار می‌گذارند و مهمانی می‌گیرند، به کلوپ‌های مخصوص می‌روند و خودشان را با لباس‌ها و آرایش مخصوص اون زینت می‌دهند.

و البته اگر از خیلی از آن‌ها بپرسیم که از چند تا آیین کهن ایرانی نام ببر و یا آیا می‌دانی «قاشق زنی» بخشی از کدام آیین هست؟ شاید پاسخ درستی نشود دریافت کرد.

به هرحال این همان ماجرای مرغ همسایه و خصوصیت فرهنگی ما که خیلی زود فرهنگ‌های وارداتی را می‌پذیریم و همین‌طور عدم پا‌ی‌بندی جدیمان به تداوم اجرای آیین‌های وطنیمان است.

اما به راستی جشن هالووین از کجا آمده؟

می‌گویند ریشه برگزاری این جشن به سال‌ها پیش شاید بیش از دو هزار سال پیش باز می‌گردد. زمانی که ساکنان نخستین جزیره بریتانیا(سلتی‌ها) در سی و یکم اکتبر جشنی را برپا می‌کردند تا یادی از ارواح درگذشتگان بکنند. همگی دور هم جمع می‌شدند، آتش می‌افروختند، قربانی می‌کردند و غذای خود را با دیگران تقسیم می‌کردند.

آنان باور داشتند که در این شب راهی میان دو جهان گشوده می‌شود و خدای جهان مردگان هم‌راه با ارواح، اجنه و دیوها به روی زمین می‌آید. بنابراین در این شب لباس‌هایی از پوست حیوانات می‌پوشیدند و سر آن‌ها را هم مانند کلاه خودی بر سر می‌گذاشتند تا از ارواح خبیث پنهان شوند و با کوبیدن بر طبل و اشیایی مانند دیگ و بشقاب‌های فلزی، صداهایی ایجاد می‌کردند تا اجنه و دیوها را فراری دهند و در این میان راهبان آتشی می افروختند و قربانی می‌کردند تا ارواح را آرام کنند.

«هالووین» ( (Halloween از ترکیب دو کلمه Hallow مقدس و E'en که همان Evening به لهجه ایرلندی است، به معنای سر شب، تشکیل شده و آداب آن بیش‌تر از ایرلند و اسکاتلند به سایر کشورها آمده است.

رنگ‌های نارنجی و سیاه، که در این جشن به کار می‌رود، نمادی از رنگ آتش راهبان در آسمان تیره شب است. هم‌چنین پوشیدن لباس‌های عجیب و غریب و ترسناک به شکل جادو گران و اهریمن نمادی از پوشیدن پوست حیوانات در گذشته است.

اما فکر می‌کنید ماجرای این کدو تنبل ترسناک با دو چشم آتشین چیست؟

داستان جک فانوسی (Jack-o”lantern) یا کدوهای نارنجی رنگی که به اشکال مختلف بریده می‌شوند و با شمعی در داخلشان، به عنوان فانوس‌های شب هالووین در همه‌جا دیده می‌شوند نیز ریشه در فرهنگ «سلتی» دارد.

می‌گویند روح مردی به نام «جک» را پس از مرگ به بهشت و جهنم راه ندادند و او محکوم شد تا پس از مرگ در دنیا سرگردان باشد. او فانوسی را با شلغم یا ترب درست کرد و در دست گرفت تا در زمین سفر کند و پس از آن به جک فانوسی معروف شد. هرچند که هنوز هم در ایرلند و اسکاتلند این فانوس‌ها از ترب ساخته می‌شود اما گفته می‌شود مهاجران ایرلندی، پس از رسیدن به آمریکا، کدو را برای این منظور انتخاب کردند و پس از مدتی، کدو تنبل‌های بزرگ و زیبا جای ترب را گرفت.

از آن‌جا که این جشن به روح درگذشتگان اختصاص دارد، مردم در این روز خانه‌های خود را با انواع صورتک، سنگ قبر، اسکلت مصنوعی و مواردی از این قبیل تزیین می‌کنند.

زنان فال‌بین در چهارراه‌ها می‌ایستند و ازدواج دختران را پیش‌گویی می‌کنند. برخی از مردم با راهروی گل‌های زرد (گل مردگان) ارواح درگذشتگان را به خانه‌های خود هدایت می‌کنند و با ظرف‌‌های پر از غذا از‌ آن‌ها پذیرایی می‌کنند. مکزیکی‌ها، شیرینی‌های جمجمه شکل درست می‌کنند. مردان برای کدوهای توخالی چشم و دهان درست می‌کنند و درون آن‌ها شمع می‌افروزند و این صورت‌های وحشتناک را کنار پنجره‌ها می‌گذارند تا با وردهای خود، روح‌های خبیث را از ورود به خانه منع کنند.

یکی دیگر از آداب این جشن، «trick-or-treat» است، افراد به ویژه کودکان با لباس‌های عجیب و غریب، به در خانه‌ها رفته و به صاحب‌خانه می‌گویند: «چیزی بده تا اذیتت نکنیم» و او نیز خوراکی‌هایی در سبد آن‌ها می‌گذارد. افرادی هم که چیزی ندارند باید فانوس را خاموش کنند.

این جشن امروزه به دومین جشن مهم آمریکای شمالی بدل شده و میلیاردها دلار برای آن هزینه می‌شود هم‌‌چنین هر ساله هزاران بلیط برای دیدن نمایش‌های ترسناک و هیجان‌انگیز آن در سراسر دنیا فروخته می‌شود

گفته می‌شود این رسم که تا حدودی شبیه قاشق‌زنی خودمان در شب «چهارشنبه سوری» است، بازسازی اتفاقی است که در دوران گذشته و در روز «تمام مقدسین» که روز بعد از هالووین است، روی می‌داد و در آن افراد فقیر به خانه‌های ثروت‌مندان مراجعه می‌کردند تا طلب پول یا غذا کنند و اگر کسی از کمک به آن‌ها سر باز می‌زد، روح‌های خبیث به سراغش می‌آمدند و خانه‌اش را ویران می‌کردند.

البته این روزها این جشن مذهبی بیش‌تر جنبه تفریحی و فانتزی به خود گرفته است و مسیحیان متعصب معتقدند به جشنی برای ظهور روح‌های شریر مبدل شده است. آن‌ها می‌گویند در دوران گذشته با رواج مسیحیت دشمنان کلیسا با تحقیر و آزار مسیحیان در شب هالوین. شیطان را می‌ستودند و از این روست که در زمان حال، حوادثی نظیر، آتش‌سوزی، ضرب و شتم و حتا مرگ‌و‌میر بیش‌تر از هر وقت دیگر در این شب به چشم می‌خورد.

به هرروی این جشن امروزه به دومین جشن مهم آمریکای شمالی بدل شده و میلیاردها دلار برای آن هزینه می‌شود. هم‌‌چنین هر ساله هزاران بلیط برای دیدن نمایش‌های ترسناک و هیجان‌انگیز آن در سراسر دنیا فروخته می‌شود.

اما به هرحال برپایی و حفظ آیین‌ها در زنده نگاه داشتن ارزش‌های فرهنگی یک جامعه بسیار تاثیرگذار است حتا اگر این آیین، آیینی برای روح‌های شرور باشد.

فقط یادتان باشه اگر میهمان یکی از جشن‌های هالووین بودید، فراموش نکنید تا کسی عطسه کرد به او بگویید: «خدا حفظت کند». بنا به باورهای سلتی، هنگام عطسه، روح از بدن به بیرون پرتاب می‌شود و در شب هالووین، باید حتمن مراقب بود تا اگر کسی عطسه کرد به او بگویند «خدا حفظت کند» تا مبادا شیطان روح آن‌ها را تسخیر کند.

منبع

تبیان

آفتاب


 


سروش / رادیو کوچه

یک‌سال پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران و هم‌چنین حوادث پس از آن، بسیاری از سیاسیون اعتقاد دارند که عمل‌کرد محمود احمدی‌نژاد که به عنوان رییس جمهوری ایران معرفی شد، بسیار تنش‌زا بوده و به عقیده آن‌ها علت اصلی بسیاری از حوادث پس از انتخابات و هم‌چنین سیاست خارجی ایران اقدامات ضعیف رییس دولت نهم جمهوری اسلامی بوده است. هفته گذشته رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از استیضاح و طرح سوال از رییس دولت ایران خبر داد.

«احمد توکلی» نماینده اصول‌گرای مجلس و از منتقدان شاخص دولت در گفت‌وگویی با نشریه «همشهری ماه» ضمن ابراز تاسف از این‌که «مجلس به درستی وظیفه خود را انجام نمی‌دهد» اظهار داشت که باید سوال از رییس جمهوری صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که چهر‌ه‌های شاخص مجلس از جمله «علی لاریجانی» رییس مجلس و «محمدرضا باهنر» نایب‌رییس سابق و نماینده مردم تهران نیز با طرح سوال از احمدی‌نژاد موافق هستند تصریح کرد: «متاسفانه این مسئله به یک تابو تبدیل شده که گویی سوال کردن از رییس جمهوری خیلی بد است. نمایندگان مجلس تاکنون یک بار در زمان بنی‌صدر تکلیف خود را انجام داده‌اند و تذکر به رییس جمهوری پیش از این نیز سابقه داشته است.»

به گفته‌ی آقای توکلی موضوع سوال از رییس جمهوری در قانون‌اساسی در نظر گرفته شده تا قدرت متمرکز دولت را مهار کند و جلوی دیکتاتوری احتمالی  را بگیرد. اظهارات آقای توکلی با واکنش شدید حامیان دولت و رسانه‌های نزدیک به دولت روبه‌رو شد. روز پنج‌شنبه «غلام‌حسین الهام» مشاور حقوقی محمود احمدی‌نژاد با انتقاد از عمل‌کرد نمایندگان مجلس هشدار داد که رفتار آنان موجب تقویت جریان مخالف نشود.

وی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: «‌این چه فتنه‌ای‌ست که برخی برای استیضاح رییس‌جمهوری رای جمع می‌کنند، ما از خودی‌ها می‌خوریم. باید بیش‌تر حواسمان را جمع کرده و مراقب نفوذ دشمن باشیم و روح امید را ایجاد کنیم.»

مشاور حقوقی احمدی‌نژاد در ادامه اظهارات خود می‌افزاید: «رییس جمهوری که با اقتدار ملی و خرسندی رهبری بر سرکار آمد می‌بایست همه وی را پشتیبانی می‌کردند، اگر چه ضعف‌ها را قبول دارم اما نمی‌بایست اجازه رخنه طیف دیگر را می‌دادیم که در حال حاضر گرفتار فتنه شده و دچار تفرقه شویم.»

از سوی دیگر روزنامه «رسالت» از حامیان دولت احمدی‌نژاد ضمن انتقاد شدید از اقدام اخیر برخی نمایندگان مجلس در خصوص جمع‌آوری امضا برای طرح سوال از رییس دولت ایران در مطلبی که چهارشنبه گذشته منتشر کرد عمل‌کرد احمدی‌نژاد را پس از بازگشت از سفر لبنان در سیاست خارجی بسیار هوش‌مندانه توصیف کرد.

در همین حال برخی کارشناسان و تحلیل‌گران مسایل سیاسی می‌گویند که اقدام اخیر نمایندگان مجلس و جمع‌آوری امضا برای استیضاح رییس قوه مجریه در اعتراض به عمل‌کرد چند ماهه اخیر وی و هم‌چنین اظهارات ماه گذشته باشد که گفته بود «مجلس در راس امور نیست و این رییس جمهوری است که بالاترین مقام را داراست.»

موضوع اختلاف میان دولت و مجلس در ماه‌های اخیر دامنه گسترده‌تری گرفته است ‌و عدم اجرای قوانین از سوی دولت از بحث‌برانگیزترین مسایل ماه‌های اخیر به‌شمار می‌آید

احمدی‌نژاد تاکید کرده بود که گفته آیت‌اله خمینی مبنی بر این‌که «مجلس در راس امور است»، مربوط به دوره پارلمانی نظام بوده  و اکنون دولت در راس امور است.

این اظهارات سبب شد که بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله نمایندگان فراکسیون اصول‌گرا که همواره حامی دولت بودند، رییس دولت دهم  را به قانون‌گریزی، «استبداد رای» و «ناآگاهی درباره جای‌گاه خود در اجرای قوانین» متهم ‌کنند.

هم‌چنین احمد توکلی با انتقاد صریح از این اظهارات تاکید کرد‌: «احمدی‌نژاد باید در نظر داشته باشد که مجلس می‌تواند رییس جمهوری را از ادامه کار باز بدارد و رای به عدم کفایت وی بدهد. درحالی که او  نمی‌تواند به مجلس متعرض شود و یک نماینده را جابه‌جا کند، چه رسد به انحلال مجلس.»

بر اساس  اصل ۸۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی، در صورتی که حداقل‏ یک‏ چهارم‏ نمایندگان‏ مجلس‏‏ از رییس‏ جمهوری درباره‏ نحوه انجام وظایفش سوال‏ کنند، او موظف‏ است‏ طی حداکثر یک ماه در مجلس‏ حاضر شود و به‏ سووال‏ نمایندگان پاسخ ‏ دهد.

موضوع اختلاف میان دولت و مجلس در ماه‌های اخیر دامنه گسترده‌تری گرفته است ‌و عدم اجرای قوانین از سوی دولت از بحث‌برانگیزترین مسایل ماه‌های اخیر به‌شمار می‌آید. بنا به گزارشی که کمیسیون تحقیق و پژوهش مجلس شورای اسلامی در مرداد ماه سال جاری منتشر کرد بیش از 41 درصد از مصوبات مجلس تاکنون از سوی دولت اجرا نشده است.

گفته می‌شود که ‌این تخلفات دامنه مناقشات میان دولت و مجلس را گسترده‌تر کرده است و باید دید طرح استیضاح رییس قوه مجریه  با وجود حمایت رییس مجلس به کجا خواهد انجامید.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

محمدرضا حسینی (مدحی)

منبع: بایکوت

ملت مبارز و آگاه و رنج کشیده ایران، خانواده‌های معظم و معزز شهدا(ع)، جان‌بازان، ای شهدای زنده تاریخ سی‌ساله، بسیجیان، سربازان مخلص خدا، پاسداران شرافت‌مند، ارتشیان غیور، نیروهای نظامی و انتظامی مصادره شده، سربازان گم‌نام ملت ایران، مهندسین و کارگران صنعت نفت و دیگر صنایع، اساتید دل‌سوز و منزوی دانش‌گاه‌ها، دانش‌جویان دلیر، معلمان بزرگوار آموزش و پرورش، دانش‌آموزان آینده‌ساز عزیز، بازاریان مسلمان و متعهد، اصناف محترم، کشاورزان، کارگران، بازنشستگان، شیر زنان پاک‌دامن و ای طفلان در گهواره صاحبان و وارثان خاک طاعون‌زده و به یغما رفته ایران، «ما فرزندان شما در جنبش جمع یاران تاریخ را شاهد و گواه خود قرار داده و می‌دهیم» بیش از 15 سال است به این نتیجه رسیده‌ایم که راه و مسیر انقلاب مردم ایران به انحراف کشیده می‌شود، لذا از آن زمان در راه آرمان‌های مردم مظلوم کشورمان، که همانا استقلال و آزادی و سعادت دنیا و عقبی است، بر علیه این کجروی‌ها قیام نموده و سنگر به سنگر مقاومت و ایستادگی نموده و ذره‌ای حتا یک وجب عقب ننسشته‌ایم. اکنون اعلام می‌داریم هر رنج و محنتی را به‌جان خریده، با شما و با شهدای عزیزمان تجدید پیمان نموده و حاضریم جان ناقابل خود را فدای کشور و ملتمان نماییم. ای ملت عزیز ایران، امروز که ما در موقعیت حساس تاریخی و سرنوشت‌ساز کشورمان قرار داریم اعلام می‌داریم چون مسوولین کودتاگر 22 خرداد 1388 و حاکمیت ظلم و جور در ایران حاضر به شنیدن هیچ صدای دل‌سوخته‌ای نبوده و دین و دنیا و تمامیت ارضی کشورمان را در معرض نابودی قرار داده‌اند، بر آن شدیم تا گامی مهم‌تر و فراتر از آن‌چه که تاکنون انجام داده‌ایم، برداریم و آن اعلام «تشکیل دولت موقت در تبعید» است.

از این‌رو جنبش جمع یاران به حاکمیت و دار و دسته تفکر حاکم، که هدفی جز نابودی کشور و ملت شریفمان در سر ندارند، هشدار می‌دهیم از هر گونه سواستفاده موذیانه و رذیلانه از میراث مقدس و گران‌سنگ شهدا(ع)، رزمندگان، جان‌بازان و ایثارگران دفاع مقدس پرهیز نموده و راه را برای برگزاری یک همه‌پرسی عادلانه و منصفانه، مرضای ملت ایران و نیز طبق موازین شناخته شده بین‌المللی هموار نموده تا خود را بیش از این در‌ پیش‌گاه تاریخ و مردم ایران عزیز کشورمان منفور و سیه‌رو نسازند.

جنبش جمع یاران در همین‌جا اعلام می‌دارد از هر توان و فرصت سیاسی ممکن برای به زیرکشیدن حاکمیت کنونی بهره خواهد جست و به صورت رسمی و علنی همه هم‌رزمان و باورمندان به جنبش جمع یاران را برای حمایت و پیوستن به این حرکت تاریخی فراخوانده و تمامی مبارزان، آزادی‌خواهان، حامیان تمامیت ارضی، استقلال، آزادی و دمکراسی، طرف‌داران جدایی دین از حکومت، عاشقان عدالت و برابری، ظلم ستیزان و مخالفان تبعیض و نابرابری را به هم‌یاری و هم‌کاری دعوت می‌نماید.

جنبش جمع یاران با هدف تحقق آرمان‌های والای ملت شریف ایران، به زودی برنامه دولت موقت در تبعید و پیش‌نویس قانون اساسی جدید را در معرض افکار عمومی ایران قرار داده و به محضر مردم شریف ارایه خواهد نمود.

جا دارد تمامی آحاد ملت شریف ایران به ویژه پاس‌داران، ارتشیان و بسیجیان جان برکف اسلام دست در دست یاران دیرین خود داده تا در راه تحقق آرمان‌های و الای ملت شریف ایران، دولت موقت در تبعید را یاری نمایند.

محمدرضا مدحی

دبیرکل جنبش جمع یاران

دوم آبان

فایل پی‌دی‌اف متن کامل وظایف فعلی و آتی دولت در تبعید را از این‌جا دانلود کنید.


 


رضا افتخاری / رادیو کوچه

r_eftekhari@msn.com

بی‌شک یکی ازشناخته‌شده‌ترین نویسندگان معاصر‌، «صادق هدایت» است‌. درباره‌ی صادق هدایت بسیار گفته و نوشته‌اند‌. سبک نگارش و دیدگاه‌های او و نیز استعداد ادبی و زبان‌شناختی هدایت در آثار و نوشتارها و سوابق وی مشخص و نمایان است.

در برنامه‌ی امروز و هم‌چنین برنامه‌های آتی به زندگانی و نظرات صادق هدایت در باب نقد ادبی خواهیم پرداخت و یک بار دیگر استفاده‌ها خواهیم برد از کتاب ارزش‌مند «روشن‌گران ایرانی و نقد ادبی» نوشته‌ی دکتر «ایرج پارسی‌نژاد.»

مطالعه در آثاری که  هدایت در حوزه‌ی نقد ادبی از خود به جا گذاشته نشان می‌دهد که او‌، گذشته از هنر نویسندگی‌، در نقد ادبی نیز صاحب دقت نظر ‌و تیز‌بین و ‌قدرت تمییز و تشخیص بوده است‌. به گفته‌ی پرویز ناتل خانلری:

«درباره‌ی آن‌چه می‌خواند‌، گذشته از سلیقه‌ی خاص خودش‌، نظر انتقادی دقیق و صائبی داشت‌. می‌توانست ارزش هر اثر ادبی را درست تعیین کند.»

ما می‌کوشیم به هر یک از آثار انتقادی هدایت در مقوله‌ی ادبیات جداگانه بپردازیم و آن‌ها را به دقت تحلیل، نقد و ارزیابی کنیم.

مقدمه بر ترانه‌های خیام‌:  سال‌ها پیش از نوشتن این مقدمه هدایت مقدمه‌ی دیگری بر «رباعیات» «خیام» می‌نویسد و آن‌را هم‌راه با رباعیاتی از خیام منتشر می‌کند. آن مقدمه که نخستین نوشته‌ی نشریافته از هدایت است‌، در زمانی که جوانی بیست و دو ساله بوده منتشر می‌شود‌. هرچند این نوشته در قیاس با مقدمه‌ی بعدی هدایت بر ترانه‌های خیام ساد‌ه‌تر و کم‌عمق‌تر به نظر می‌رسد‌، با این همه هدایت در اولین مقدمه‌اش عقاید و آرا‌ی فلسفی خیام را از دیدگاه عینی‌تر و بی‌طرف‌تری بررسی می‌کند. به این معنی که خیام را دهری مذهب نمی‌شناسد و چنین نسبتی را درباره‌ی خیام درست نمی‌داند.

در عین حال به گمان هدایت :

«خیام را زاهد نمی‌توان گفت‌، بلکه فیلسوفی بوده که از اشیا‌ ظاهر و محسوس طلب آسایش و شادی می‌کرده است‌. چیزی که بیش‌تر ذهن خیام را به خود معطوف داشته و عبارت از مسا‌یل مهمه‌ی زندگی‌، مرگ‌، قضا‌، جبر و اختیار بوده. و هر قدر که علوم و فلسفه و مذهب را برای حل آن مسا‌یل به کمک طلبیده، هیچ‌کدام او را قانع نمی‌کند‌. بنابر‌این یاس و نا‌امیدی تلخی بدو روی داده که منجر به شکاکی می‌شود.»

در حالی که هدایت در مقدمه بر ترانه‌های خیام که سال‌ها  بعد می‌نویسد‌، چهره‌ی عقاید مادی خود را در ترانه‌های خیام می‌بیند و از شاعری قرون وسطایی‌، یک فیلسوف ماتریالیست مدرن می‌سازد.

هدایت در جست‌وجوی رباعیات اصیل خیام‌، تنها سیزده رباعی را که در کتاب «مونس الاحرار» هم‌راه با دو رباعی در «مرصاد‌العباد» از آن خیام می‌داند‌. با یاد آوری این‌که یکی از این دو رباعی تکراری است‌،  یعنی  در مجموع سیزده رباعی به گمان هدایت‌، با روح و فلسفه و طرز نگارش خیام جور می‌آید.

به این ترتیب می‌بینیم که هدایت حتا معیار‌های پیشنهادی خود را در گزینش رباعیات و خیام رعایت نمی‌کند‌. با این همه دست از جست‌وجو بر نمی‌دارد و بر‌اساس چهار رباعی که مضمون آن به گمان هدایت حدیث حال مراحل گوناگون زندگی اوست و به اعتبار طرز فکر، ساختمان، زبان و فلسفه‌ی گوینده‌ی این چهار رباعی که در مراحل مختلف زندگی گفته شده، یکی است‌. پس می‌توانیم به‌طور صریح بگوییم که خیام از سن شباب تا موقع مرگ مادی و بدبین بوده است.

در فصل «خیام شاعر» هدایت به توصیف خصوصیات زبان و بیان شعر خیام می‌پردازد و از تاثیر اندیشه‌های او بر سعدی‌، حافظ و مولوی یاد می‌کند. اما ادعا می‌کند که هیچ یک از ایشان نتوانسته‌اند در بیان ناپایداری دنیا‌، غنیمت شمردن دم به مرتبه خیام برسند‌. زیرا به گمان هدایت این شاعران به قدری  مطالب خودشان را زیر جملات و تشبیهات و کنایات اغراق‌آمیز پوشانیده‌اند که ممکن است آن را به صد گونه تعبیر و تفسیر کرد.

هدایت خود را بر مقدمه ترانه‌های خیام با جملات شور‌انگیز میهن‌دوستانه‌ای تمام ‌می‌کند که مشابه آن‌را در دیگر آثار او‌، از جمله «پروین دختر ساسان»  می‌توان دید .

جملاتی که احساسات پاک و شریف و عشق فراوان او را به ایران گذشته و بی‌زاریش را از استیلای عرب بر این سرزمین نشان می‌دهد.


 


خبر / رادیو کوچه

علی پرویز فعال دانش‌جویی که در جریان حوادث انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته بازداشت شده بود روز جمعه پس از گذراندن دوران محکومیت خود از زندان اوین آزاد شده است.

به گزارش دانشجو نیوز، این فعال دانش‌جویی دانش‌گاه خواجه نصیر، ۱۲ آبان ۱۳۸۸ در پی اعتراضات دانش‌جویی پس از انتخابات، بازداشت و در دادگاه بدوی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

حکم وی در دادگاه تجدید‌نظر به یک سال حبس تعزیری و جریمه نقدی کاهش یافت. این فعال دانش‌جویی روز گذشته با تمام شدن دوران محکومیت یک‌ساله خود از زندان اوین آزاد شد.

وی یک ماه از دوران بازداشت خود را در انفرادی گذرانده و یکی از ۱۷ زندانی سیاسی بود که در مرداد ماه ۱۳۸۹ در اعتراض به نقض حقوق اولیه زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زدند.

این فعال دانش‌جویی در هفته‌های گذشته و پس از انتشار بیانیه منتسب به ۱۴ زندانی سیاسی زندان اوین و درخواست تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی انتخابات ریاست جمهوری دهم و حوادث پس از آن مورد بازجویی و بازخواست قرار گرفت. محسن میردامادی، محسن امین‌زاده، عبداله مومنی و بهمن احمدی‌امویی از جمله زندانیانی هستند که در این ارتباط مورد بازخواست قرار گرفته‌اند.


 


شکوفه- بهنود/ دفتر ترکیه/ رادیو کوچه

shokufeh@radiokoocheh.com

شما چقدر مدیست هستید؟ چقدر علاقه دارید که مد‌هایی که به بازار می‌آیند استفاده کنید؟ به نظر شما پیش شرط همگام بودن با مد چیست؟ شاید خیلی از شما هم این نظر را داشته باشید که یکی از پیش شرط‌های مدگرا بودن، مایه دار بودن است. یعنی آن‌قدر درآمد داشته باشید که بتوانید هر رنگ و هر طرحی که به بازار آمد، اول از همه تهیه کنید.

اما یک سوال دیگر هم ممکن است پیش بیاید و آن اینکه همه‌ی مد‌ها زیبا هستند؟ حتا اگر پول کافی هم برای خرید داشته باشید، آیا حاضرید برای آن چیزی که به رنگ پوست شما یا اندامتان نمی‌آید، هزینه کنید؟

در برنامه‌ی امروز می‌شنوید از نظرات متفاوتی که جوان‌ها و بزرگ تر‌ها راجع به «دغدغه‌ای به‌نام مد» داده‌اند.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس حکم صادر شده توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان ساری به ریاست قاضی سواد‌کوهی یک شهروند بهایی ساکن قائم‌شهر به‌نام «فخرالدین صمیمی» ‌به اتهام  ترویج بهاییت به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

پرونده مذکور در حال حاضر به دادگاه تجدید نظر استان ارسال شده است‌.

لازم به ذکر است نام‌برده در 10 خرداد ماه سال جاری پس از تفتیش منزل توسط ماموران امنیتی‌، بازداشت شده که پس از سه  هفته حبس در زندان شهید کچویی ساری، آزاد شد.


 


خبر / رادیو کوچه

کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر که پیش از این بر اساس برخی گزارش‌ها تصمیم بر انتقال وی به زندان رجایی‌شهر بوده، تا روز پنج‌شنبه در قرنطینه زندان رجایی‌شهر به‌سر می‌برده و روز جمعه به بند 3 این زندان منتقل شده است.

بنا به اطلاع گزارش‌گران هرانا، این فعال حقوق بشر در پی درخواست ۱۴ تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین برای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب مستقل ملی، به منظور کشف حقایق مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و حوادث پس از آن به این زندان منتقل شده است.

هم اکنون به غیر از این زندانی در بند 3 زندان رجایی شهر حشمت‌اله طبرزدی ، منصور رادپور، مصطفا اسکندری، مسعود باستانی، احمد زید‌آبادی، مهدی محمودیان، رضا رفیعی، منصور اسانلو، علیرضا کرمی‌خیر‌آبادی، ارژنگ داودی، رسول بداغی، عیسا سحر خیز، داود سلیمانی و مجید توکلی نگهداری می‌شوند.


 


رادیو کوچه

روز جمعه، تعدادی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر ایرانی و بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای به «بحران حقوق بشر» در ایران پرداخته و از سازمان ملل متحد خواسته‌اند برای رفع این بحران فعالانه‌‌تر عمل کند.

سازمان عفو بین‌الملل، پروژه ائتلاف دمکراسی، سازمان دیده‌بان حقوق بشر، کمپین بین‌المللی برای حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جمعیت دفاع از حقوق بشر در ایران در بیانیه‌ای مشترک خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرده‌اند که لازم است به طور مرتب در مورد جنبه‌های گوناگون وضعیت حقوق بشر در ایران  به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش داده شود.

این سازمان‌ها اعزام فرستاده‌‌های ویژه سازمان ملل برای تحقیق در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را شرط تهیه چنین گزارشی دانسته‌اند.

در بیانیه مشترک این سازمان‌ها به نقض گسترده حقوق بشر پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران پرداخته شده که از نظر این سازمان‌ها نشان‌گر آسیب‌پذیری آزادی‌های اساسی در ایران است.


 


خبر / رادیو کوچه

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز جمعه اعلام کرد که یک خطر تروریستی جدی علیه کشور ایالات متحده خنثی شده است.

به گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، به گفته وی، دو بسته پستی که از یمن به دو مرکز یهودیان در شهر شیکاگو در ایالت ایلینویز ارسال شده بود، حاوی مواد منفجره بوده است.

این دو بسته پیش از آن که به آمریکا برسد، در بریتانیا و امارات متحده عربی کشف و ضبط شد.

یکی از این بسته‌ها در هواپیمای ترابری شرکت «یو‌پی‌اس» در فرودگاه «ایست میدلندز» بریتانیا واقع در ۲۶۰ کیلومتری شمال لندن، کشف شد.

بسته دیگر، در یکی از مراکز شرکت پستی «فد‌اکس» در دوبی شناسایی شد.

جان برنن، بلندپایه‌ترین مشاور رییس جمهوری آمریکا در امور ضد تروریسم، طی بیانیه‌ای از عربستان سعودی به خاطر اطلاعاتی که در این باره در اختیار ایالات متحده قرار داده، قدردانی کرده است.

یو‌پی‌اس و فد اکس از بزرگ‌ترین شرکت‌های ترابری آمریکا هستند که با شرکت پست فدرال آمریکا رقابت دارند و در سطح جهانی فعال هستند.

باراک اوباما در کاخ سفید تایید کرد که وی پنج‌شنبه شب به وقت واشنگتن دستور تشدید تدابیر امنیتی در چند فرودگاه را صادر کرده است.

دولت آمریکا احتمال می‌دهد که شاخه گروه القاعده در یمن (القاعده در شبه جزیره عربستان) این بسته‌ها را فرستاده باشد.


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان حمله مشترک نیروهای ناتو و روسیه علیه یک کارخانه تولید مواد مخدر را در این کشور محکوم نموده خواهان توضیحات شد.

آقای کرزی این حمله نظامی مشترک از سوی نیروهای ناتو قوای مبارزه با مواد مخدر روسیه را خود سرانه، نقض حاکمیت ملی افغانستان و  نقض قوانین بین‌المللی خوانده است.

آقای کرزی گفته است افغانستان با روسیه دارای روابط دوستانه بوده و خواهان گسترش هم‌کاری میان دو کشور در ساحات گوناگون از جمله مبارزه با مواد مخدر می‌باشد و این کشور می‌خواهد تا این مبارزه مشترک بر پایه توافقات دو جانبه ‌بیش‌تر گسترش یابد.

در یک اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که رییس جمهوری کرزی به وزارت‌های دفاع و داخله این کشور دستور داده تا در این مورد تحقیق کرده و نتیجه آن را تا شام امروز گزارش بدهند.

روز گذشته ویکتور ایوانوف رییس فدرالی کنترول مواد مخدر روسیه گفته بود ماموران مبارزه با مواد مخدر آن کشور در هم‌کاری با نیروهای ناتو چهار کارخانه تولید مواد مخدر را در افغانستان نابود کرده‌اند.

به نقل از ایوانوف گفته شده که هیرویین به دست آمده از این کارخانه‌ها به ارزش پنجاه میلیون دالر تخمین می‌شود.

اما وزارت داخله افغانستان می‌گوید ارزش مواد مخدر به دست آمده از این مراکز 100 میلیون دالر تخمین می‌شود و شش مظنون نیز در این روی‌داد دستگیر شده است.

در این حال جنرال بازمحمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افغانستان بعد از ظهر امروز در یک نشست خبری گفت: «عملیات علیه چهار کارخانه تولید مواد مخدر توسط نیروهای مبارزه با مواد مخدر افغانستان و ناتو صورت گرفته است.»

وی حضور ماموران مبارزه با مواد مخدر روسیه را در این عملیات رد کرد، اما گفت دو تن از کارمندان سفارت روسیه به عنوان ناظر در این عملیات حضور داشتند.

تا‌کنون ناتو در مورد این خواست رییس جمهوری افغانستان توضیحات ارایه نکرده است.


 


خبر / رادیو کوچه

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی در اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد ایران برای ادامه گفت‌وگوهای اتمی با شش قدرت بزرگ اروپا در قالب گروه 1+5 اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش رویترز، خانم اشتون تاکید کرد از سعید جلیلی مسوول پرونده اتمی ایران نامه‌ای دریافت کرده است که در آن با برگزاری مذاکرات در مکان و زمان مناسب پس از 10 نوامبر اعلام آمادگی کرده است.

اشتون پیش از این نامه‌ای برای سعید جلیلی فرستاده بود و از وی خواسته بود در مذاکرات اتمی شرکت کند.

وی در حاشیه اجلاس رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل در یک کنفرانس خبری با اشاره به نامه مسوول پرونده اتمی ایران اظهار داشت آقای جلیلی خواستار تعیین زمان و مکان گفت‌وگوها شده است.

پیش از این مقامات جمهوری اسلامی به‌طور رسمی از اعلام زمان و پاسخ‌گویی به اعضای گروه 1+5 خودداری کرده‌ بود.


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

در یک درگیری میان سربازان ایتلاف بین‌المللی و طالبان در استان پکتیکا در شرق افغانستان دست کم 30 طالب کشته شده و پنج سرباز بین‌المللی زخمی شدند. این درگیری پس از نیمه‌های شب گذشته در پی حمله طالبان بر پایگاه‌های نظامیان بین‌المللی در روستای برمل استان پکتیکا آغاز شد.

نیروهای بین‌المللی با نشر خبرنامه‌ی گفته‌اند پس از حمله شورشیان آنان از قوای هوایی درخواست کمک نموده و در نتیجه بمباردمان هوایی بیش از 30 شورشی کشته شده است.

اعلامیه زخمی شدن پنج سرباز ایتلاف را نیز تایید می‌کند، اما گفته شده هیچ سربازان آنان در این رویداد کشته نشده است.

دو روز پیش نیز در استان کندهار افغانستان در نتیجه درگیری میان سربازان ناتو و طالبان بیش از 20 طالب کشته شده بود.

هم‌چنان طبق یک خبر دیگر یک سرباز ناتو صبح امروز در جنوب افغانستان کشته شد و با کشته شدن این سرباز آمار کشته‌شدگان این نیروها طی سال روان میلادی به 608 تن رسید.

این در حالیست که در سال 2009 آمار کشته‌شدگان این نیروها در افغانستان 521 نفر ثبت شده است.


 


شنبه 8 آبان  1389 – 30 اکتبر 2010

شروع پخش زنده از ساعت 4/00 بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: مارال

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3 گزیده‌‌ی اخبار مطبوعات شنبه ایران

note3میکروفن – «دغدغه‌ای به نام مد» –  شکوفه

note3بخش اول خبرها

note3اوراق زرین – «صادق هدایت و نقد ادبی» - رضا افتخاری

note3مجله‌ی خبری کابل – آرین

note3گزارش سیاسی – «استیضاح یا استیصال؟» – سروش

note3روزنگاشت – «پاداش کمک» - مریم

note3بخش دوم خبرها

note3پرسه – «جشنی برای روح‌های سرگردان» – سیمین

note3پس‌نشینی تند – «‌ریشه در کار و تولید» – اکبر ترشیزاد

note3دایره‌ی شکسته – «تجارت دردناک رنج» – مه‌شب تاجیک

note3بخش سوم خبرها

note3قصه‌های ما، از رویا تا واقعیت – «لاتاری، شمایلی از داستان کوتاه» -  شهره شعشعانی


 


رادیو کوچه

محققان دانش‌کده پزشکی دانش‌گاه مریلند در مطالعه خود کشف کردند که درون ریه‌ها تعدادی گیرنده چشایی، مانند گیرنده‌های زبان وجود دارد.

آن‌ها متوجه شدند که گیرنده‌های چشایی درون ریه‌ها به طور خاص دارای پروتئینی هستند که نسبت به مزه تلخی واکنش نشان می‌دهد.

البته گیرنده‌های چشایی زبان درون جوانه‌های چشایی قرار دارند و به مغز سیگنال می‌فرستند. اما گیرنده‌های چشایی درون ریه‌ها درون جوانه‌ها نیستند و برای مغز هم سیگنالی نمی‌فرستند.

اما این گیرنده‌ها به نحوی متفاوت نسبت به مزه تلخی عکس‌العمل نشان می‌دهند.

محققان برای کشف عمل‌کرد این جوانه‌ها مسیر تنفسی موش‌های سالم و موش‌های مبتلا به آسم را با مواد تلخ مواجه کردند و متوجه شدند که موش‌های مبتلا به آسم دچار تنگی نفس و خس‌خس در تنفس شدند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که باکتری‌هایی که باعث عفونت ریوی می‌شوند، مثلن در بیماری برونشیت یا سینه پهلو، ماده تلخی آزاد می‌کنند که توسط این گیرنده‌های چشایی دریافت می‌شوند و از این طریق فرد می‌تواند با باز شدن مسیرهای تنفسی،‌ راحت‌تر نفس بکشد و عفونت را ساده‌تر برطرف کند.


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

سی‌ام اکتبر برابر است با درگذشت «هانری دونان» سوییسی نویسنده کتاب «خاطرات جنگ سولفرینو». وی در سال 1828 میلادی به‌دنیا آمد و در 1910 میلادی درگذشت. پی‌گیری‌های وی باعث تشکیل کمیته «صلیب سرخ جهانی» شد.

هانری دونان روز هشتم ماه ‌می سال 1828 میلادی در یک خانواده‌ی معتقد پروتستانی به‌دنیا آمد. خانواده‌ی او در انجام امور خیریه فعال بودند. دونان دبیرستان را ناتمام گذاشت و در بانکی در شهر ژنو مشغول به کار شد.

در سال 1853 برای انجام ماموریتی به الجزایر اعزام شد. در الجزایر، تصمیم گرفت آسیابی را برای آرد کردن گندم ایجاد کند اما نتوانست موافقت مسوولان را جلب کند. مسافرتی هم به تونس داشت و پس از آن به ژنو بازگشت. او برای انجام امور بازرگانی، خود را به ناپلئون سوم نزدیک کرد. در این هنگام دریافت که امپراطور فرمان جنگ نیروهای متحد فرانسوی ساردن را در مقابل نیروهای اتریشی صادر کرده و آن‌ها را به منطقه شمال ایتالیا گسیل داشته است. دونان سعی کرد امپراطور را از این کار منصرف کند اما موفق نشد. بنابراین تصمیم گرفت در پایان جنگ سولفرینو در لمباردی حضور یابد.

در یکی از روزهای ژوئن 1859، هانری دونان، این جوان سی‌ویک ساله‌ی سویسی برای تجارت به شهر «کاستیل لیون» سفر کرد. هانری هم‌چنان‌که در اتاقک دلیجان کالسکه روی نیم‌کت لمیده بود و به فکر تجارت و سود زیاد بود ناگهان صدای گریه و زاری، رشته افکار او را از هم درید.

صدا از داخل کلیسای کوچک شهر می‌آمد. هانری دونان به کالسکه‌چی گفت توقف کند. هانری جوان به محوطه کلیسا رفت. در تمام سطح حیاط و راه‌روهای کلیسا زخمی‌هایی بود که در جنگ مجروح شده بودند. جنگ در چهار کیلومتری کاستیل لیون در ده‌کده سولفرینو جریان داشت.

در هر گوشه کلیسا پیکر نیمه جانی در انتظار مرگ نشسته بود و چون جز خدا پناهی نداشتند به کلیسا پناه آورده بودند. هانری با دیدن آن مجروحان به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. او از کلیسا بیرون آمد و به سرعت گروه کوچکی تشکیل داد و به یاری مجروحان شتافت.

هنوز سه روز از تشکیل گروه کوچک او نگذشته بود که توانست وسایل مورد نیاز برای مداوای مجروحان را فراهم کند. هزینه تهیه همه آن وسایل را خودش پرداخت می‌کرد. اما برای مداوای همه مجروحان نیاز به پول بیش‌تری بود. برای همین منظور به دوستانش در ایتالیا و سوییس نامه‌هایی نوشت و از آنان درخواست کمک کرد.

با رسیدن کمک‌ها و اعانات از دوستان نیکوکار هانری جوان، او و گروهش توانستند جان بیش از پنج هزار نفر از مجروحان جنگ را از مرگ نجات دهند.

هانری دونان به ژنو برگشت ولی خاطرات شوم و دردناک آن روز، هم‌چنان روح او را آزار می‌داد. در این زمان بود که هانری خاطرات آن روزها را در کتابی به‌نام «خاطرات سولفرینو» منتشر کرد. انتشار این کتاب وجدان خفته بسیاری از آدمیان را بیدار کرد.

این اقدام او منجر به تشکیل کمیته‌ی امداد رسانی به مجروحان جنگی شد. این کمیته بعدها به کمیته‌ی  صلیب سرخ تغییر نام داد و دونان به سمت عضو و منشی آن انتخاب شد.

کمیته در همه جا شناخته شده بود و سران دول و پادشاهان اروپایی از آن حمایت می‌کردند، اما دونان وضع مادی بدی داشت و در سال 1867 ورشکسته شد. در آن زمان، وی حدود یک میلیون فرانک سوییس بدهکار بود. در نتیجه‌ی رسوایی از ورشکستگی، دونان از سمت عضو و منشی کمیته استعفا داد و به پاریس رفت. در این شهر با نهایت فقر زندگی می‌کرد.

با این همه پرنسس «اوژنی» همسر امپراطور، وی را به کاخ فراخواند و با او در مورد کنوانسیون ژنو و نیروهای رزمی دریایی گفت‌وگو کرد. پس از آن دونان به عضویت افتخاری جامعه صلیب سرخ اتریش، هلند، سوئد، پروس و اسپانیا درآمد.

دونان در سال 1870، طی جنگ‌های فرانسه و پروس، از زخمی‌های جنگ که به پاریس منتقل شده بودند عیادت کرد. پلاک شناسایی سربازان به طوری‌که پس از مرگ قابل شناسایی باشند، توسط دونان ابداع شد.

پس از اختتام جنگ، دونان به لندن رفت و در مورد حل مشکلات اسرای جنگ فعالیت‌های زیادی را انجام داد. تزار از فعالیت‌های او استقبال کرد اما انگلستان به مخالفت با آن پرداخت.

از دیگر فعالیت‌های جالب توجهی که دونان انجام داد می‌توان به برگزاری کنگره‌ی لغو کامل خرید و فروش بردگان و سیاهان اشاره کرد که در تاریخ اول فوریه 1875 در لندن، به ابتکار وی برگزار شد. اما بار دیگر فقر و سرگردانی به سراغ وی آمد. او پای پیاده در آلزاس، آلمان و ایتالیا سفر کرد و در طول این سفرها صرفن با کمک‌های خیریه و بعضی دوستانش به زندگی ادامه می‌داد.

سرانجام بر اثر ابتلا به یک بیماری سخت، در سال 1887، در ده‌کده‌ای به‌نام «هایدن» بستری شد. پس از هشت سال، یک روزنامه‌نگار محلی به‌نام «ژرژ بامبرگر» مقاله‌ای را به وی اختصاص داد. این مقاله در سراسر اروپا پخش شد و دونان یک شبه نردبان شهرت را درنوردید.

هانری دونان به واسطه خدماتی که انجام داده بود جایزه‌ی صلح نوبل در سال 1901 را به خود اختصاص داد و سرانجام در 30 اکتبر 1910 درگذشت.

منابع:

تبیان

جوانان هلال احمر

گوگل


 


رادیو کوچه

روز جمعه، تعدادی بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایتالیا مانع برگزاری مراسم فرش قرمز افتتاحیه پنجمین جشن‌واره بین‌المللی فیلم رم شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این دوره جشن‌واره فیلم رم روز پنج‌شنبه با نمایش فیلم «شب آخر» و با حضور ستاره‌های فیلم شامل کایرا نایتلی و ایوا مندس آغاز شد، اما شدت اعتراض‌ها در حدی بود که این دو بازیگر از حضور روی فرش قرمز صرف نظر کردند.

آن‌ها برای ورود به تالار «پارکو دلا موزیکا» شهر رم از یک ورودی دیگر استفاده کردند. بازیگران، کارگردانان و فیلم‌نامه‌نویسان ایتالیایی به کاهش بودجه بخش هنر از سوی دولت ایتالیا معترض هستند.

مسی تاج‌الدین کارگردان فیلم «شب آخر» با حضور در میان معترضان با آن‌ها ابراز هم‌دردی کرد.

روز شنبه نسخه‌ای ترمیم‌شده از فیلم سینمایی «زندگی شیرین» به کارگردانی فدریکو فلینی با معرفی مارتین اسکورسیزی در جشن‌واره رم به نمایش درمی‌آید.

پنجمین جشن‌واره بین‌المللی فیلم رم تا پنج نوامبر (14 آبان) ادامه دارد.


 


نقال ساقی عقیلی

Click here to view the embedded video.


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 1336 خورشیدی – مراسم یادبود «مولوی» صوفی و شاعر عارف در تهران برگزار شد. مولانا جلال‌الدین محمد متخلص به مولوی صاحب مثنوی در سال 586 خورشیدی (1207 میلادی) در بلخ خراسان یکی از مراکز بزرگ فرهنگ و ادبیات فارسی و تمدن ایرانی به‌دنیا آمد و در سال 652 خورشیدی (1273 میلادی) در قونیه (ترکیه امروز) درگذشته است.
  • 1968 میلادی – «رز وایلدر لین» (Rose Wilder Lane) روزنامه‌نگار، داستان‌نویس و اندیش‌مند آمریکایی 30 اکتبر درگذشت. وی از 23 سالگی کار روزنامه‌نگاری را آغاز کرده بود. روزنامه‌نگاری که علاقه داشت تنها اخبار جنگ، شورش، تظاهرات و از این قبیل را پوشش دهد. رز هم‌زمان با روزنامه‌نگاری داستان کوتاه هم می‌نوشت که زمینه همه آن‌ها حقیقی بود.
  • 1821 میلادی – «فئودور داستایوفسکی» داستان‌نگار روس و یکی ازبنیادگذاران سبک نوین نگارش داستان‌های کوتاه به‌دنیا آمد. داستان‌های کوتاه در دو دهه آخر قرن 20 بار دیگر مورد توجه خاص قرار گرفته است.
  • 1909 میلادی – دکتر «اچ. جهانگیر بابا» دانش‌مند ایرانی‌تبار اتمی هند در یک خانواده پارسی در شهر بمبیی به‌دنیا آمد. وی که تحصیل‌کرده انگلستان در علم فیزیک بود در زمان تحصیل موفق به کشف قسمت‌های نامکشوف اشعه اتمی شده بود. جهانگیر پس از فراغت از تحصیل، در جریان جنگ جهانی دوم به هند بازگشت و به تحقیقات خود در رشته فیزیک اتمی ادامه داد و تلاش کرد تا در بنیاد تاتا (متعلق به پارسیان هند) یک مرکز تحقیقات اتمی با هدف ساختن کارخانه برق اتمی دایر شود.
  • 1961 میلادی – دانش‌مندان اتمی شوروی دست به انجام نیرومندترین آزمایش هسته‌ای جهان زدند و یک بمب هیدروژنی 58 مگاتنی را منفجر کردند. این، نیرومندترین آزمایش هسته‌ای در تاریخ بشر به‌شمار آمده است. دانش‌مندان اتمی شوروی یک بمب صد مگاتنی را هم آماده آزمایش کرده بودند، ولی تکان‌های همان 58 مگاتنی آنان را از انجام آن آزمایش منصرف کرد. آزمایش 58 مگاتنی در نزدیکی قطب شمال و یک هفته پس از یک آزمایش 30 مگاتنی انجام شد.
  • ۱۸۶۴ میلادی – دولت دانمارک منطقه «شلسویگ» را به آلمان داد تا این دولت دست از جنگ با دانمارک بکشد.
  • ۱۹۶۱ میلادی – کنگره حزب کمونیست شوروی به اتفاق آرای، ژوزف استالین را به نقض وصیت‌نامه لنین (رهبر انقلاب سال ۱۹۱۷ و بنیادگذار اتحاد شوری) و بی‌اعتنایی نسبت به نظامات و نظرات او متهم ساخت و تصویب کرد که جسد وی از آرامگاه لنین در میدان سرخ مسکو به جایی دیگر منتقل شود.
  • 1386 خورشیدی – درگذشت «قیصر امین‌پور» شاعر معاصر ایرانی. وی در سال ۶۸ موفق به کسب جایزه نیما یوشیج، موسوم به «مرغ آمین بلورین» شد. دکتر امین‌پور هم‌چنین در سال ۸۲ به‌عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزیده شد.
  • 1315 خورشیدی – زادروز «آیدین آغداشلو» نقاش و گرافیست ایرانی. آیدین آغداشلو نقاش، نویسنده و طراح هنرمند معاصر ایران است. پدرش از مهاجران قفقازی بود و در ۱۲ سالگی آیدین، درگذشت و وی از آن زمان با مادرش زندگی می‌کرد. او در سال ۱۳۵۹ با فیروزه اطهاری که از دانش‌جویان خود او بود، ازدواج کرد و صاحب یک دختر و یک پسر به نام‌های «تارا» و «تکین» شد.

 


رادیو کوچه

روز نخست هفته سیزدهم لیگ برتر با برتری ۱بر صفر استقلال مقابل راه آهن و صعود موقت آبی‌پوشان به صدر جدول پایان یافته است.

راه آهن در شرایطی در ورزشگاه آزادی به استقلال باخت که در هفته‌های اخیر با هدایت مهدی تارتار بهترین روزهای خود را سپری می‌کرد و با کسب ۱۳ امتیاز از ۵ بازی گذشته، رکورد جدیدی در تاریخ باشگاه ثبت کرده بود.

استقلال با ۲۴ امتیاز و گل زده بیش‌تر در صدر جدول ایستاد. راه آهن هم با ۱۷ امتیاز و یک پله سقوط در رتبه دهم قرار گرفت.

سپاهان با گل زودهنگام ابراهیم توره در ورزشگاه فولاد‌شهر اصفهان به پیروزی برابر تراکتورسازی رسید و فاصله‌اش را با صدر جدول کم کرد.

سپاهان اصفهان اکنون با ۲۳ امتیاز و یک بازی بیش‌تر بالاتر از پرسپولیس ۲۱ امتیازی در رده سوم ایستاد.

تراکتورسازی تبریز با ۱۷ امتیاز، تیم هشتم جدول است.

سایپا مقابل میزبان خود، نفت تهران به تساوی بدون گل رسید.

نفت با ۱۴ امتیاز به رده چهاردهم جدول سقوط کرده است. سایپا با یک امتیاز این دیدار ۱۵ امتیازی شد، ولی رده سیزدهمش تغییر نکرد.

مس کرمان دو بر یک صبای قم را شکست داد. مس با ۲۰ امتیاز تیم پنجم است و صبا با ۱۷ امتیاز و یک پله سقوط در رده نهم قرار دارد.

پیکان قزوین مقابل صنعت نفت آبادان به پیروزی رسید.

پیکان با این برد ۱۰ امتیازی است و هم‌چنان در انتهای جدول قرار دارد. نفت آبادان با ۱۹ امتیاز در رده ششم قرار گرفت.

پاس همدان این هفته در خانه برابر ملوان انزلی ۱-۱ متوقف شد.

ملوان انزلی و پاس همدان با این تساوی به ترتیب با ۱۷ و ۱۶ امتیاز، تیم‌های یازدهم و دوازدهم جدول هستند.

فولاد با یک گل شاهین بوشهر را شکست داد و با ۱۸ امتیاز و چهار پله صعود به مکان هفتم رسید.

شاهین بوشهر با ۱۳ امتیاز تیم پانزدهم جدول است.

هفته سیزدهم لیگ برتر روز شنبه با دیدار تیم‌های شهرداری تبریز با ذوب آهن و استیل آذین با پرسپولیس دنبال می‌شود.


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، بر اثر یک حمله انتحاری در شهر بلدروز در شمال بغداد  پایتخت عراق دست‌کم ۲۵ تن کشته و 72 نفر نیز مجروح شده‌اند.

به گزارش الجزیره، یک انتحارکننده با جلیقه حاوی بمب خود را در قهوه‌خانه‌ای در شهر بلدروز در استان دیاله منفجر کرده است.

این شدیدترین انفجاری است که طی یک ماه گذشته در عراق اتفاق افتاده است.

لازم به ذکر است در این منطقه بسیاری از شیعیان و کردها ساکن هستند.

تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است

منبع: این‌ساید آف ایران

اطلاعیه مطبوعاتی انجمن جهانی پاس‌داشت از حقوق بشر در ایران توجه عموم نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و آزادی‌خواهان جهان را به حساسیت این موضوع جلب کرده و نسبت به پرواز بوف شوم سرکوب بر سر نیروهای مختلف اجتماعی به‌خصوص پیروان عموم اقلیت‌های دینی و فرهیختگان ایرانی در داخل و خارج ایران در راستای یک توطئه سیاه و برنامه‌ریزی شده‌، جلب می‌کند.

به گزارش این‌ساید آف ایران متن اطلاعیه انجمن جهانی پاس‌داشت از حقوق بشر در ایران به شرح زیر است:

عرفان‌های بدلی در سخن‌رانی رهبری در قم

علی خامنه‌ای رهبر نظام جمهوری اسلامی، هفته گذشته در اولین روز سفر خود به قم، درباره تصمیم نظام به مبارزه با عرفان‌های بدلی، عرفان‌های کاذب و مسیحیت خانگی مطالبی را اظهار کرد. علی لاریجانی رییس مجلس فردای آن روز – که برای حضور در مراسم نمایشی استقبال از رهبری به قم رفته بود – درباره همین مطالب به تفصیل صحبت کرد و اظهار داشت که عرفان به طور کلی دارای جذابیت است و به همین دلیل نیز عده زیادی بخصوص از سر ناآگاهی جذب جریان‌های عرفان کاذب می‌شوند. علی لاریجانی از مسوولان خواست که برای برچیدن کانون عرفان‌های بدلی فکری اساسی کنند تا زمینه انحراف جوانان و اقشار ناآگاه بخشکد.

تعریفی از عرفان بدلی:

اما در تعریف رهبری، عرفان بدلی و کاذب به چه جریان‌هایی اطلاق می‌شود؟

برای یافتن پاسخ دقیق به این موضوع به سراغ سایت اینترنتی ضد تصوف موسوم به خرقه می‌رویم که تقریبن از شش سال پیش تاکنون دایر شده و هم‌چنان قوین به فعالیت خود علیه شعبه‌های مختلف تصوف تحت عنوان ساختگی عرفان‌های بدلی ادامه می‌دهد.

این سایت وابسته به دایره مبارزه با تصوف در وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه – تحت مسوولیت آخوند حسین طائب – در عنوان مقاله اخیرش به تاریخ بیست و سوم مهرماه با امضای مستعار صابر قدسی می‌نویسد: عرفان آری، تصوف خیر.

به این ترتیب صرف‌نظر از هرگونه تعریف و توضیحی در همان وهله اول مشخص می‌شود که تصوف هرچه باشد – شامل انواع گروه‌ها و شعبه‌ها و سلسله‌ها – از همان قدم اول غیرعرفانی به‌شمار می‌رود. یعنی با عرفان مورد قبول نظام تفاوت دارد، و به‌این ترتیب مشمول کلان سیاست نظام در برچیدن انواع و اقسام شعب عرفان انحرافی می‌شود.

زمینه‌چینی دستگاه‌های مختلف نظام برای برخورد با تصوف و شعب درویشی

رهبر نظام در همان سخن‌رانی مورد ذکر اظهار داشت که لازم است با اصل شخصیت‌گرایی برخورد شود. در همین زمینه آخوند حیدرمصلحی روز چهارم آبان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت مقام رهبری خواستار برافتادن اصل احترام به شخصیت‌ها و شخصیت‌گرایی شده و ما هم زمینه انجام این امر را فراهم می‌آوریم.

یکی از ابتدایی‌ترین راه‌های شکستن اعتبار و حرمت شخصیت‌های دینی-اجتماعی حمله و ایراد اتهامات واهی به بهانه‌های مختلف به آنان به منظور خوار کردن آن‌ها در چشم مردم است. برای این کار نیز کافی است مقالاتی توهین‌آمیز یا کتاب‌هایی وقیحانه نوشته و اتهام‌هایی به شخصیت‌های مختلف بسته شود.

البته تاکنون سایت‌ها و وبلاگ‌های کذایی وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه، ظرف شش سال اخیر با پیروی از همین سیاست شخصیت‌شکنی با بدترین و وقیحانه‌ترین شیوه‌ها، رکیک‌ترین کلمات و اتهامات را درمورد شخصیت‌های بزرگ تصوف و عرفان اسلامی و اقطاب و مشایخ سلاسل تصوف به‌کار بسته‌اند.

اما در این مرحله جدید از خصومت با تصوف و عرفان اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طلایه‌دار مرحله تخریب و سرکوب شده است.

مسوولان این وزارت‌خانه نیز اقدام به برپایی نمایش‌گاهی علیه شیطان‌پرستی نموده‌اند که در آن همه گونه غرفه‌ای برپا است. از نظر برپاکنندگان این نمایش‌گاه، نقطه مشترک گروه‌های اجتماعی ارایه شده در این غرفه‌ها، رده‌بندی شدن آن‌ها در میان جریان عام موسوم به فتنه یا به سخن دیگر وابستگی آن‌ها به  نهضت سبز مردم ایران است.

به این دلیل نیز بنرها و پلاکاردهایی از سایبابای هندی و دافون ژاپنی و اوشوی هندی در کنار عکس‌های حجت‌الاسلام محسن کدیور، حجت‌الاسلام کروبی، حجت‌الاسلام محمد خاتمی، آیت‌اله کاظمینی بروجردی، مهاجرانی، زهرا رهنورد، شیرین عبادی، اکبرگنجی … و میرحسین موسوی به چشم می‌خورد.

از نظر برگزار کنندگان این نمایش‌گاه، این‌ها همه شیطان پرستند. یعنی همه کسانی که فقط براساس حقوق شهروندی در انتخابات شرکت کرده و بعد از آن نیز نسبت به نتایج مخدوش انتخابات معترض بود‌ اند شیطان‌پرست به‌شمار می‌روند. یعنی همه کسانی که به هرنحوی به عنوان منتقد اجتماعی انتقادی یا اعتراضی به نحوه مدیریت انتخابات داشته‌اند، از نظر عالی‌ترین مسوولان نظام منتقد یا معترض به شمار نمی‌روند، بلکه در عداد شیطان‌پرست‌ها هستند.

در میان بنرهای شیطان‌پرستی و ساتانیزم پلاکارد عجیب دیگری هم وجود دارد که در آن شیطان ایستاده و آغوش گشوده و از زیر شنل او تعداد زیادی از کسانی که متهم به شاگردی شیطانند بیرون آمده‌اند.

در میان آن‌ها نفر اول آقای دکتر نورعلی تابنده قطب سلسله صوفیه گنابادی است.

صوفیان گنابادی همیشه در معرض سو ظن نظام بوده و بارها مراکزشان با بولدوزرهای دولتی تخریب شده است، اما جرم اخیرشان که به سبب آن در زمره شیطان‌پرستان قرار گرفته‌اند حمایت از کاندیداتوری کروبی در جریان انتخابات ریاست جمهوری در خرداد هشتاد و هشت می‌باشد.

در کنار این پلاکارد، پلاکاردهای دیگری جلب نظر می‌کند. دو پلاکارد به تصوف اختصاص دارد در یکی علایم درویشی بر صفحه سیاه به‌چشم می‌خورد.

در پلاکارد دیگر عکسی از کشکول موجود در مرقد شاه نعمت‌اله به هم‌راه عکسی از شهید راه عشق و موسیقی مرحوم سیدخلیل عالی‌نژاد از دراویش سلاسل اهل حق قرار دارد و زیر آن مجموعه‌ای از اتهامات ساختگی و تکراری و نخ‌نما به عموم شعبه‌های درویشی – شامل شاه نعمت‌اللهی‌گنابادی، ذهبی و اهل حق و … غیره بدون ذکر نام – قید شده است.

پلاکارد بعدی به بهاییت تعلق دارد و پلاکارد بعدی به جریان آل‌یاسین مربوط است که رهبر جوان آن آقای پیمان فتاحی روزگار را در زندان سپری می‌کند.

نام نمایش‌گاه

نام این نمایش‌گاه حیات خبیثه است. به نظر می‌رسد برگزار کنندگان این نمایش‌گاه، در صدد القای این خرافه به بازدیدکنندگان از این نمایش‌گاهند که کلیه جریان‌ها و اشخاصی که پلاکاردی در این نمایش‌گاه به آنان اختصاص یافته، در زمره شاگردان شیطانند که زندگیشان موجب انحراف اقشار مختلف جامعه بخصوص جوانان می‌شود.

زندگی و حیات خبیثه‌ای که باید برچیده شود. آخوندی به اسم مدنی گنابادی – که پیرمردی کهن‌سال است که عمرش را در خصومت با درویش‌های گنابادی به سربرده – چندی پیش از این در مصاحبه با سایت خبری جوان آنلاین وابسته به سپاه پاسداران گفته بود درویش‌ها مثل موش‌های خانگی هستند. باید با سم مهلک آن‌ها را از میان برداشت، البته تعبیر علی خامنه‌ای رهبر نظام متفاوت است. او از موش خانگی نام نمی‌برد از میکروب سیاسی نام می‌برد که باید جامعه را علیه آن‌ها واکسینه کرد (سخنرانی قم).

مسوولیت برگزاری نمایش‌گاه با چه کسی است؟

برگزارکننده رسمی این نمایش‌گاه دفتر همایش‌ها و مرکز پژوهش‌های سروش معرفت و اطلاع‌رسانی دیجیتال نام دارد که زیر چتر وزارت فرهنگ و ارشاد و به‌خصوص معاونت مطبوعاتی آن یعنی محمدعلی رامین معروف‌ترین چهره فاشیست این نظام اداره می‌شود. شخصی که به واسطه طراحی همایش جهانی نفی هولوکاست شهرت وسیعی یافته است.

کیس اطلاعاتی

حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و امنیت کابینه احمدی‌نژاد – روز چهارم آبان – در سخن‌رانی خود اظهار داشت جریان فتنه بیست سال برنامه‌ریزی پشت خود دارد و دست استکبار چنان در طول این مدت ماهرانه عمل کرده که موفق شده که دو قطب کاملن متضاد یعنی حجتیه و بهاییت را در این جریان فتنه یک‌جا جمع آورد. حیدر مصلحی در این سخن‌رانی افشاگرانه به صراحت اعلام داشت که محمود احمدی‌نژاد با برنامه‌ریزی و طراحی شخص رهبری به دو دوره نهم و دهم ریاست‌جمهوری رسید.

وقتی این اظهارنظر صریح را در کنار سخن‌رانی چهارم آبان رهبر نظام قرار می‌دهیم که گفت عده‌ای از روی بی بصیرتی مدعی تقلب در انتخابات شدند به یک نکته اساسی دست می‌یابیم؛ طراحی و برنامه‌ریزی برای برکشیدن احمدی‌نژاد به کرسی ریاست جمهوری و بی‌اعتنایی به آرای مردم و اعلام نتیجه رای‌گیری پیش از شمارش آرا. از نظر شخص رهبری تقلب محسوب نمی‌شود بلکه از مختصات سیستم موسوم به حکومت ولایت فقیه به‌شمار می‌رود. آن‌چه را که مردم تقلب و بی‌اعتنایی نظام ولایی به اعتبار رای مردم می‌دانند، رهبر این نظام بی‌بصیرتی مردم و خواص می‌شمارد و تصریح می‌کند که ادامه بی‌بصیرتی قابل قبول نیست.

امروز روشن است که مسوولان نظام به طور صریح و روشن خواهان تسلیم و پوزش‌خواهی عموم کسانی‌اند که به نتایج انتخابات اعتراض داشتند. از نظر رهبری و عموم دست‌یارانش این‌ها میکروب سیاسی به‌شمار می‌روند. نظام در تلاش است تا با سرکوب وسیع و برچیدن مخالفان و منتقدان – هم‌چنان که دستور انحلال دو حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی را از زبان محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور و سخنگوی قوه‌قضاییه داد – نظام خود را از آسیب‌های مختلف که می‌تواند از جانب آن‌ها بروز نماید واکسینه کند.

انجمن جهانی پاس‌داشت از حقوق بشر در ایران توجه عموم نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و آزادی‌خواهان جهان را به حساسیت موضوع جلب کرده و نسبت به پرواز بوف شوم سرکوب بر سر نیروهای مختلف اجتماعی بخصوص پیروان عموم اقلیت‌های دینی و فرهیختگان ایرانی در داخل و خارج ایران  در راستای یک توطئه سیاه و برنامه‌ریزی شده، جلب می‌کند.

انجمن جهانی پاس‌داشت از حقوق بشر در ایران

پنجشنبه ششم آبان‌ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و نه خورشیدی


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) گفت‌وگوی مستقیم رییس‌جمهوری با مردم.

رییس‌جمهوری ایران امشب بعد از خبر ساعت 21 در شبکه یک سیما با مردم به‌طور مستقیم گفت‌وگو می‌کند. «محمدحســن صالحی‌مـرام»، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری با اعلام این خبر افزود: «دکتر احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو سخنانی در خصوص مهم‌ترین مسایل روز و به‌ویژه هدفمند کردن یارانه‌ها خواهند داشت.»

2) استقبال ایران از بازگشت 1+5 به میز مذاکره.

تهران بر انجام گفت‌وگوها در چارچوب مفاد نامه 15تیر (6 جولای 2010) «دکتر جلیلی» به «اشتون» از 15 آبان به بعد در زمان و مکان مورد توافق طرفین تاکید کرد.

جام جم

1) حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از رهنمودهای مقام معظم رهبری.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100889631361

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حمایت از رهنمودهای آیت‌اله خامنه‌ای مقام معظم رهبری و تشکر از سفر ایشان به استان قم اطلاعیه‌ای صادر کرد.

2) پیام بن‌لادن به سارکوزی.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100889692579

در روزهای اخیر بار دیگر پیامی از سوی «بن‌لادن» سرکرده القاعده مبنی بر تهدید امنیتی علیه فرانسه منتشر شده است. بر اساس این پیام بن لادن بر حملات همه جانبه به فرانسه تاکید کرده‌ است.

کیهان

1) هشدار حماس به نظامیان اسراییلی، به غزه بیایید زنده برنمی‌گردید.

http://www.kayhannews.ir/890808/16.htm#other1602

جنبش مقاومت فلسطین به جنگ‌طلبان اسراییلی هشدار داد چنان‌چه دوباره به غزه حمله کنند، سربازان صهیونیست زنده برنخواهند گشت.

2) دفاع ویژه BBC از موسوی و اصلاح‌طلبان با حمله به اپوزیسیون منتقد.

http://www.kayhannews.ir/890808/2.htm#other207

شبکه بی‌بی‌سی انگلیس به شکل «سازمان یافته» جریان‌های «اپوزیسیون» منتقد «اصلاح طلبان و موسوی» را مورد هجمه و سرکوب قرار می‌دهد. این خبر را سایت ضدانقلابی خودنویس منتشر کرد و با اشاره به حملات موجود از جانب رسانه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی علیه نیروهای اپوزیسیون منتقد اصلاح‌طلبان نوشت: «مدتی است بدنه احساسی و متعصب جنبش سبز، برخی منتقدان نظیر نیک آهنگ کوثر را سخت مورد حمله قرار می‌دهند که بی‌مایه و کودکانه است اما بی‌بی‌سی هم وارد صف آرایی شده تا اگر زورش می‌رسد منتقدان اصلاح‌طلبان را وادار به سکوت کند.»

رسالت

1) بازدید سرزده رییس‌جمهوری از متروی بریانک تهران.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=43879

«دکتر احمدی‌نژاد» روز پنج‌شنبه به‌طور سر‌زده از خط متروی منطقه «بریانک» که در حال احداث است، بازدید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری به‌طور سرزده از خط متروی منطقه بریانک که در حال احداث است،‌ بازید کرد و در این بازدید سرزده ضمن قرار گرفتن در جریان روند امور، دستورات لازم برای رفع مشکلات و سرعت بخشیدن به روند احداث این خط مترو را صادر کرد.

2) سفر رهبر انقلاب به قم خط بطلان بر تمام یاوه‌گویی‌های دشمن بود.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=43858

«آیت‌اله مکارم‌شیرازی» سفر مقام‌ معظم ‌رهبری به قم را خط بطلانی بر تمام یاوه‌گویی‌های دشمنان و معاندان نظام دانست.

تهران امروز

1) شکایت‌های حداد: « 70درصد برنامه چهارم اجرا نشده است.»

http://tehrooz.com/1389/8/8/TehranEmrooz/409/Page/2/?NewsID=51201

«غلامعلی حدادعادل» دی‌روز سنت‌شکنی کرد و برخلاف معمول، لب به انتقاد، گلایه و شکایت گشود. و از محقق‌نشدن 70 درصدی برنامه چهارم توسعه گفت، و وضعیت سیاسی را با دستگاه‌های موسیقی قیاس کرد و کنایه زد که یکی «ابوعطا می‌زند و دیگری ماهور.»

2) هشدار «اله‌کرم» به مسوولان در‌خصوص حجاب.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=43879

«حسین ‌اله‌کرم» فعال سیاسی و از موسسان «انصار حزب‌اله» در گفت‌وگویی با مهر در خصوص اجرای طرح عفاف و حجاب در جامعه، گفته است: «ما با لایه‌های مختلفی از پدیده بدحجابی در داخل کشور روبه‌رو هستیم که یکی از این لایه‌ها، لایه‌ای است که از سوی دشمن خارجی در قالب گروه‌ها و مانکن‌ها، فرهنگ مبتذل غربی را در جامعه ترویج می‌کنند که باید نیروهای اطلاعاتی و انتظامی با آن‌ها برخورد شدید و قاطع کنند.»

همشهری

1) اوباما از احتمال تهدید تروریستی بر ضد آمریکا خبر داد.

http://www.hamshahri.net/news-119437.aspx

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری از واشنگتن اعلام کرد در پی کشف بسته‌های مشکوک در هواپیمای باری به مقصد آمریکا، «باراک اوباما» رییس‌جمهوری این کشور روز جمعه از احتمال تهدید تروریستی خبر داد.

2) توافق اتحادیه اروپا برای جلوگیری از بحران یورو.

http://www.hamshahrionline.ir/news-119398.aspx

رهبران اتحادیه اروپا در جریان نشست خود در «بروکسل» به توافق رسیده‌اند که برای جلوگیری از تکرار بحران مالی که اوایل امسال منطقه یورو را فرا گرفت، تدابیر سخت‌تری اجرا کنند.

خراسان

1) افزایش قیمت ۲۲ قلم کالای اساسی ممنوع شد.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=8&day=8&id=7482

معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان از ممنوعیت افزایش قیمت ۲۲ قلم کالای اساسی توسط دولت خبر داد.

2) مهمان‌پرست تصویب قطع‌نامه محکومیت تحریم‌های آمریکا علیه مردم کوبا را تبریک گفت.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=8&day=8&id=7418

سخنگوی وزارت خارجه تصویب قطع‌نامه محکومیت تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه مردم کوبا را به ملت و دولت این کشور تبریک گفت.

3) رییس جمهوری: «سند چشم‌انداز به عاملی برای هم‌گرایی و هم‌افزایی در کشور تبدیل شده است.»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=8&day=8&id=7417

«دکتر احمدی نژاد»، رییس‌جمهوری روز پنج‌شنبه در همایش نقش مدیریت راه‌بردی در تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله، سند چشم انداز را یک نقطه راهنما و عاملی برای هم‌گرایی و هم‌افزایی عنوان کرد. وی تاکید کرد: «سند چشم‌انداز به عاملی برای هم‌گرایی و هم‌افزایی در کشور تبدیل شده است.»

دنیای اقتصاد

1) بازار مسکن در مدار آرامش.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=230271

در تازه‌ترین گزارشی که نهاد ره‌گیری معاملات مسکن درباره متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران تهیه کرده، علایمی از نوسان شدید قیمت دیده نمی‌شود، به‌طوری‌که در تابستان امسال میانگین ارزش معاملات ملکی نسبت به بهار در حد 5 درصد افزایش پیدا کرده است که این نرخ رشد به‌خاطر کشش خرید ملک، طبیعی عنوان شده است. در یک‌سال اخیر قیمت مسکن در تهران فصل به فصل با افت‌ و خیز در حد نوسان‌های کوچک مواجه بوده است.


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، مقامات سنگاپوری در آخرین اظهارات خود از تشدید محدودیت‌های روابط تجاری خود با کشورهای ایران و کره شمالی خبر داده‌اند.

شبکه خبری آسیا روز شنبه در خبری به نقل از نماینده گمرک سنگاپور نوشت از این پس کنترل‌های تجاری ویژه‌ای در مورد کشورهای ایران و کره شمالی اجرا می‌شود.

این مقام سنگاپوری هدف از این اقدام کشورش را جلوگیری از انتقال فناوری اطلاعات و محصولات استراتژیکی و هم‌چنین دیگر محصولات مورد نیاز کشورهای ایران و کره شمالی عنوان کرد.

مقامات گمرگ سنگاپور به منظور انجام این محدودیت‌های و جدی بودن خود در انجام این محدودیت‌ها، افرادی متخلف را 200 هزار دلار و یا معادل 4 برابر ارزش کالای ارسالی به این کشور ها جریمه می‌کنند و علاوه بر جریمه نقدی حبس تا سه سال نیز برای متخلفان در نظر گرفته شده است.


 


سامان رسول‌پور / رادیو کوچه

«یک جهان» در استکهلم پایتخت سوئد گردهم آمده است تا از «دریچه‌ی موسیقی، مرزهایی را که انسان‌ها را از هم دور می‌سازد، از میان بردارد» و بگوید «مرزها نمی‌توانند انسان‌ها را از یک‌دیگر جدا کنند.» این پیام گروه موسیقی یک جهان برای جهانی است که آرزوی صلح و شادی دارد. گروهی چند ملیتی که اعضای آن از کشورهای مختلف جهان آمده‌اند. از ایران گرفته تا نروژ، سوئد و روسیه.

«مشتاق فیض‌یابی»، جوان نوازنده‌ی کردی‌ست که به همت او یک جهان گردهم آمده‌اند تا در دوم نوامبر در سالن «سودرا تاتر» استکهلم کنسرت برگزار کنند. فیض‌یابی درباره برنامه‌ی کنسرت گروه یک جهان چنین می‌گوید: «کنسرت ما در دو بخش ۴۵ دقیقه‌ای برگزار خواهد شد. تم برنامه، بیش‌تر موسیقی هندی، ایرانی، کردی، ارمنی و ترکی را در بر می‌گیرد و البته موسیقی غربی که بیش‌تر جاز و کلاسیک و پاپ خواهد بود.»

نوازندگانی از سرار جهان در «یک جهان»

شاید طعم تلخ جنگ و مرگ در سرزمینشان و یا در جای جای جهان آن‌ها را گردهم آورده تا از جهانی بگویند بی مرز و خط‌کشی‌های رنگارنگ. مشتاق فیض‌یابی درباره اعضای گروه و سوابق هنریشان چنین می‌گوید: «این افراد سوابق هنری خیلی خوبی دارند. یکی از آن‌ها آقای شاپور باستان‌سیر است که از نوازندگان و آهنگ‌سازان مطرح ایرانی است و با هنرمندانی هم‌چون ابی، گوگوش، هایده، مهستی، مرضیه و زکریا عبداله خواننده‌ی مشهور کرد هم‌کاری داشته است. دیگر نوازنده‌ی گروه پدرام شهلایی که آهنگ‌ساز و هم‌چنین یکی از نوازندگان خوب ویولون است، او نیز پیش از این، با تعدادی از هنرمندان سوئدی و ایرانی هم‌کاری داشته است. نوازنده‌ی کلارنیت و ساکسفون گروه، شیره هنرمند کرد است که با نوای سازش ما را هم‌راهی خواهد بود. مزدک خسروی نیز یکی دیگر از نوازندگانی است که در گروه ما حضور دارند. هم‌چنین عدنان کریم، خواننده سرشناس کرد هم یکی از کسانی است که به هم‌راه این گروه به روی سن خواهد رفت و به اجرای چندین ترانه خواهد پرداخت.»

هم‌چنین یک نوازنده نروژی که سیتار هندی می‌نوازد و از نوازندگان خوب سیتار در سطح اروپا است و خانم «مووا دانیلسون» که هنرمندی سوئدی و نوازنده تابلا است، در کنار ما خواهند بود. «آنجلیکا متویوا» خواننده روسیه‌ای هم اجرا خواهد داشت و البته دو نوازنده‌ی سوئدی نیز ما را هم‌راهی خواهند کرد.»

مشتاق فیض‌یابی درباره‌ی نحوه‌ی اجرای برنامه می‌گوید: «نوازندگان خارجی گروه ما در حوزه موسیقی هندی و موسیقی جنوب غرب آسیا کار می‌کنند و موسیقی این منطقه را ارایه خواهند کرد، برنامه‌ی اجرایی ما به این صورت است که هر کدام از این موزیسین‌ها دو اثر خود را ارایه خواهند کرد.»

«یک جهان» چرا و چگونه شکل گرفت؟ یک جهان چگونه متولد شد؟ از کدام جهان آمد و هدفش چیست؟

مشتاق فیض‌یابی در این خصوص می‌گوید: «از سال ۲۰۰۸ من چنین ایده‌ای داشتم و به فکر اجرای چنین کنسرتی نیز بودم. اما سختی‌های خاص خودش را داشت. تا این‌که دانش‌گاه استکهلم در این زمینه به ما کمک کرد و من طرح را به صورت کتبی به اداره فرهنگ سوئد ارایه کردم. در نهایت آن‌ها استقبال کردند وموافقت کردند که از لحاظ مالی از ما حمایت کنند. فلسفه کار این بود که با زبان موسیقی پیام انسانی خود را منتقل کنیم و بگوییم که مرزها نمی‌توانند و نباید انسان‌ها را از یک‌دیگر جدا و دور کنند.»

این کنسرت در حالی برگزار خواهد شد که اخیرن حزب بی‌گانه‌ستیز «دموکرات‌های سوئد» به پارلمان این کشور راه یافته است. مشتاق فیض‌یابی در پایان می‌گوید: «کنسرت ما به نوعی می‌تواند واکنشی باشد به نژادپرستی. واکنشی از جنس هنر و موسیقی. واکنشی که در محافل هنری سوئد نیز در حال رشد است.»


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • 7 کشته و 39 زخمی در اثر حادثه اتوبوس در جاده گینتینگ.
  • کمپینی در گالاس برای رویداد نهایی.
  • بومیان گوآ موسانگ در آرزوی تسهیلات زیر بنایی.
  • سراواک برای استقرار دوباره در حواشی سدها آماده می‌شود.
  • مشکل ترمز باعث بروز حادثه در جاده گینتینگ شد.
  • حزب پیش‌رو پذیرفت که به جایگاه بهتری پس از انتخابات باتو ساپی برسد.
  • حزب دموکرات سراواک اطمینان دارد که در انتخابات آتی صاحب تمام 8 کرسی می‌شود.
  • رای زنان برای حزب پیش‌رو از اهمیت خاصی برخوردار است.
  • مجازات بورس شامل 6 رییس سابق بخش‌های سلامت شد.
  • دولت دست‌رسی به صندوق‌های پولی را برای کارآفرینان جوان آسان‌تر می‌سازد.
  • فرودگاه سیبو در سال 2012 قدر به جا‌به‌جای 900 مسافر در ساعت خواهد بود.
  • توریست‌های هندی در میان بزرگ‌ترین گردش‌گران از سنگاپور.
  • تصاعد گازهای گرم از آتش‌فشان مرآپی بیش‌تر شده است.

روزنامه استار

  • احتمال وقوع سیل و بادهای شدید طی یک هفته آینده برای برخی از ایالات شمال مالزی وجود دارد.
  • برخی از گروه‌ها برای اعتراض به اعمال خشونت‌آمیز پلیس در بوکیت امان گرد هم آمدند.
  • گردباد شهر پرلیس را در نوردید.
  • نخست‌وزیر: «آسه‌آن به عنوان بزرگ‌ترین منطقه درای اقتصاد فعال باقی می‌ماند.»
  • پروازهای به مقصد اندونزی تحت تاثیر فوران‌های مرآپی قرار نخواهد گرفت.
  • گروه آسه‌آن آماده کمک به مصیبت‌زدگان اندونزی است.
  • 14 نوع غذا در لیست غذا‌های با قیمت کنترل شده در جشن دیپاوالی قرار می‌گیرند.
  • روسای پلیس کوالالامپور، سلانگور، پهانگ، کداه و صباح تغییر می‌یابند.
  • سیستم جدیدی برای نقل و انتقالات خودرو معرفی می‌شود.
  • پلیس یک جعل‌کننده کارت‌های رسمی را دستگیر کرد.
  • دو مرکز تحقیقات کشاورزی دیگر افتتاح می‌شود.
  • دانش‌گاه UM مبلغ 735،000 رینگیت اضافی برای داشتن آزمایش‌گاه دندان‌پزشکی هزینه کرده است.
  • مظنون بمب‌گذاری نیویورک به القاعده یمن مرتبط شد.
  • 200 کشور جهان برای حفظ طبیعت در ناگویای ژاپن به توافق رسیدند.
  • ایران آمادگی خود را برای از سرگیری گفت‌و‌گوهای هسته در بعد از 10 نوامبر اعلام کرد.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • 6 نوجوان در حادثه اتوبوس گینتینگ کشته شده‌اند.
  • در ماه آینده پشه‌های که دست‌کاری ژنتیکی شده‌اند برای مقابله با دنگی رها می‌شوند.
  • پلیس دو مرد که بلیط‌های قلابی برای بازی‌های جام مالزی می‌فروختند را دستگیر کرد.

 


خبر / رادیو کوچه

یک دیپلمات سابق در سفارت ایران در هلسینکی که ماه گذشته در اعتراض به نحوه برخورد دولت ایران با معترضان از مقام خود استعفا داده بود، روز پنج‌شنبه در گزارشی از اعطای پناهندگی سیاسی فنلاند به وی خبر داده است.

به گزارش رویترز، حسین علیزاده که تا سپتامبر رایزن سوم سفارت ایران در هلسینکی بود، یکی از سه دیپلمات ایرانی است که در پی بحران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 در ایران، در اروپا تقاضای پناهندگی سیاسی کرد.

آقای علیزاده اعلام کرد که فنلاند روز چهارشنبه به او و همه اعضای خانواده اش در مجموع شامل پنج نفر  پناهندگی سیاسی اعطا کرده است.

دو دیپلمات ایرانی نیز پیش‌تر در نروژ و بلژیک درخواست پناهندگی کرده بودند. فرزاد فرهنگیان، رایزن دوم و وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در بروکسل و محمد‌رضا حیدری کنسول ایران در اسلو که به نروژ پناهنده شد.

آقای علیزاده روز پنج‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «هدف اصلی من اکنون این است که برای منافع و موفقیت جنبش سبز کار کنم.»

آقای علیزاده هم‌چنین گفت که هرچند امیدوار است در تخصص خود در زمینه امور خارجی مشغول به کار شود اما اولویت او جنبش مخالفان است.

وی در ادامه عنوان کرد: «برای همین است که شش نفر از ما دیپلمات‌ها کمپین سفارت‌خانه‌های سبز را تشکیل داده‌ایم و نشان می‌دهیم که دیپلمات‌های سابق ایران اکنون جزو ناراضیان و علیه رژیم هستند. ما قوین بر این باوریم که احمدی‌نژاد نماینده مردم ایران نیست.»

لازم به یادآوری است آقای علیزاده روز 13 سپتامبر اعلام کرده بود که با استعفا از شغل خود در سفارت ایران درخواست پناهندگی می‌کند.

در همین رابطه کمپین سفارت سبز اقدام به انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص اعطای پناهندگی سیاسی به آقای علیزاده کرده که متن آن در زیر آمده است:

ملت سرافراز ایران

به دنبال استعفای آقای حسین علیزاده ‌کاردار موقت و معاون سفارت ایران در هلسینکی که اقدام خود را اعتراضی به تقلب انتخاباتی سال 88 و از آن بدتر سرکوب بی‌رحمانه ملت بی‌پناه ایران اعلام نمود، بدین‌وسیله به اطلاع عموم ‌هم‌وطنان ارجمند می‌رساند که دولت محترم فنلاند با درک درست از اوضاع داخلی ایران موافقت خود را با اعطای پناهندگی سیاسی به سفیر سبز کشورمان آقای حسین علیزاده اعلام نموده است. این در حالی است که اعطای پناهندگی به ایشان از زمان تقاضای رسمی پناهندگی، کم‌تر از یک ماه به طول انجامید.

اقدام دولت فنلاند در اعطای پناهدگی در این مدت کوتاه، نشان از درک عمیق این دولت به عنوان یک عضو متعهد اتحادیه اروپا و جامعه جهانی از تحولات جاری و مبارزات  ملت ایران است که منجر به شکل گرفتن جنبش سبز شده است.

کمپین سفارت سبز وظیفه خود می‌داند ضمن قدردانی خود از این اقدام عاجل دولت فنلاند، قوین مراتب سپاس عمیق خود را از ریاست محترم جمهوری فنلاند سرکار خانم هالونن برای خودداری از ارسال پیام تبریک برای انتخاب به اصطلاح  مجدد محمود احمدی‌نژاد ابراز می‌دارد. خودداری ریییس جمهوری محترم فنلاند از تبریک به محمود احمدی‌نژاد، پیام روشنی بود به ملت ایران که دولت فنلاند خود را در کنار ملت ایران و رای دزدیده شده آنان می‌داند. جای تردیدی نیست این دو اقدام خردمندانه دولت دوست فنلاند، در خاطره تاریخی ملت ایران و در آینده مناسبات سیاسی دو کشور ثبت و ضبط خواهد شد.

کمپین سفارت سبز

بیشتر بخوانید:

«سفارت‌خانه‌ها از اعلام نتایج انتخابات خودداری کنند»


 


Mohamad Mostafaei, Iranian Lawyer in the field of women rights and children, who move to Norway from Iran in recent time, in order to make sentences of brutality of amputation of 25 Iranian people by judiciary in Iran, have written a letter to the secretary of United Nations, Ban Ki Moon, due to observing these kind of sentences, which are issued by Iranian ‌judiciary in the name of Islam. It should be mentioned that in year by 2010 it is announced by Iranian government that 25 sentences of ‌brutality of amputation of 25 Iranian people were issued.

You can find the whole letter in the text below:

Dear the Secretary of United Nations Mr. Ban Ki Moon,

As you know, the promotion and protection of Human Rights is one of the purposes of UN. Then despite the principle of sovereignty, for preventing violation of human rights, maintaining international peace and security and for preventing crimes against humanity and genocide the United Nations and with its subsidiary, the Human Rights Commission were established. The fundamental violation of human rights in Iran caused that I notify you about amputation of perpetrators by the Islamic Republic of Iran with this hope that maybe these violations that are spreading in the 21th century be stopped by the International methods.

1- In the three annual reports in violation of human rights in Iran you declared your concern about the amputation of perpetrators in Iran. According to the paragraph 26 of the Annual Report in 2008: the Amputation is a matter of concern even so it would be justified as an Islamic punishment by the authorities. It is worth noting that when this problem declared in the Annual Report, the Judiciary mostly had punished the thieves with imprisonment instead of amputation. In the annual report of UN in 2009, the UN just merely declared its concern about amputation and described it as an inhuman behavior and against dignity of human beings.

2- After appointment of Mr. Sayed Sadeq Larijani the head of Judiciary by the Leader of Islamic Republic of Iran in 2009, the situation of human rights is worsened systematically. The issuance of arbitrary decisions-sentences to the execution, whipping and amputation- are intensified by the Judiciary. Then now it is necessary that the UN, not with hesitation but with a serious action, condemn the violation of human rights by the Islamic Republic of Iran and practically- not with recommendation and issuance of declaration- protect the rights of people of Iran.

3- In the less that one year 25 cases of amputation are reported by the official resources of Islamic Republic; that it is a crime against humanity and this has caused that Iran be in the first rank of punishing with amputation in the world. The penalty that is opposed to the culture of Iran. In the beginning of Solar Year of 1389 (April 2010), according to the Mr. Reza Abolhasani attorney general of Mahshahr, the legs and hands of young victim amputated for being in charge of thievery. Subsequently, the former general attorney of Ahwaz Mr. Dawud Sadeqi approved the amputation of six persons accused for thievery and declared that we were satisfied by this amputation. Also in the previous month four persons were amputated in this city. In the city of Mashhad the amputation of some peoples in front of other prisoners was approved by the general attorney of Mashhad Mr. Mohammad Zowghi.

PDF

Farsi


 


خبر / رادیو کوچه

محمد مصطفایی وکیل دادگستری در زمینه حقوق زنان و کودکان که به تازگی از ایران خارج شده و در کشور نروژ به‌سر می‌برد در راستای صدور احکام قطع دست در ایران توسط قاضی‌های قوه قضاییه در جمهوری اسلامی در روزها و هفته‌های اخیر اقدام به انتشار نامه‌ای خطاب به دبیر سازمان ملل بان‌کی‌مون کرده است.

وی در این نامه از دبیر کل سازمان ملل درخواست رسیدگی به‌طور جدی در زمینه صدور برخی احکام از قبیل قطع دست به نام اجرای احکام اسلام را دارد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

دبیر محترم سازمان ملل جناب آقای بان‌کی‌مون

با سلام و احترام،

همان‌طور که مستحضرید ترویج و حمایت از حقوق بشر یکی از هدف‌های اصلی سازمان ملل بوده و به همین دلیل در مغایرت با اصل سرزمینی بودن جرایم و مجازات‌ها و اصل حاکمیت کشورها برای پیش‌گیری از نقض حقوق بشر و برقراری صلح و امنیت و مبارزه با نسل کشی و جنایات علیه بشریت، توسط دولت‌ها، سازمان ملل و به تبع آن کمیسون حقوق بشر این سازمان تشکیل گردید.  نادیده گرفتن یکی از اساسی‌ترین حقوق اولیه و بدیهی شهروندان ایرانی توسط حاکمان جمهوری اسلامی  باعث گردید توجه شما را به قطع فزاینده دست و پای مجرمین، در زندان‌های ایران، بیش از پیش جلب نمایم تا شاید با مکانیزم‌های بین‌المللی جنایت تلخ و ناباورانه جمهوری اسلامی را که در هزاره سوم و در حال گسترش است متوقف گردد.

1-  حضرت‌عالی در سه گزارش سالانه خود پیرامون نقض حقوق بشر در ایران، به قطع دست و پای مجرمین در ایران اشاره کرده و نگرانی خود را اعلام نمودید. در بند 26 گزارش سال 2008 آمده است: قطع دست و پا و اعضای بدن، هر چند به عنوان یک تنبیه اسلامی توسط مقامات توجیه شده است، اما هم‌چنان به عنوان یکی از عوامل نگران‌کننده باقی مانده است. این موضوع در سال 2008 در حالی مطرح شد که پیش از این زمان، دستگاه قضایی کم‌تر به صدور احکام قطع عضو می‌پرداخت و برای مرتکبین به جرایم سرقت مجازات حبس صادر می‌نمود. سازمان ملل در گزارش سالانه خود در سال 2009، صرفن نگرانی خود را در مورد ابقا‌ مجازات قطع اندام در بند 4 گزارش مطرح نموده و مجازات قطع اعضا را رفتاری خشن و غیر‌انسانی و تحقیر‌آمیز توصیف کرد.

در کم‌تر از یک سال گذشته 25 مورد قطع دست و پا توسط مراجع رسمی جمهوری اسلامی گزارش شده است

2-  پس از انتصاب آقای سیدصادق لاریجانی توسط رهبر جمهوری اسلامی، در سال 2009 وضعیت حقوق بشر در ایران بغرنج و دهشتناک گردید. صدور احکام خودسرانه و برخلاف موازین قانونی و حقوق بشر – چه در رابطه با مجازات اعدام و چه در مورد مجازات شلاق و قطع عضو – شدت بیش‌تری به خود گرفت به گونه‌ای که حال می‌طلبد سازمان ملل نه از روی تسامح و تساهل، بلکه با جدیت و بدون ملاحظه، عمل‌کرد ضد حقوق بشر دولت جمهوری اسلامی را مورد نقد و چالش قرار داده و به صورت عملی – نه با نصیحت و صدور گزارش و بیانیه – موجبات احقاق حقوق شهروندان ایرانی که مورد ظلم و ستم حاکمان قرار می‌گیرند را فراهم سازد.

3-  در کم‌تر از یک سال گذشته 25 مورد قطع دست و پا توسط مراجع رسمی جمهوری اسلامی گزارش شده است که در نوع خود، جنایتی غیرقابل گذشت به حساب آمده و باعث می‌گردد ایران رتبه اول قطع اندام انسان‌ها را به عنوان یک مجازات بی‌رحمانه، غیر‌انسانی و وحشیانه به خود اختصاص دهد، که این خود نشان از وحشی‌گیری واعمال برخلاف حقوق بشر حاکمان جمهوری اسلامی داشته و با فرهنگ و تمدن ایرانیان در تضاد است. در شروع سال جدید شمسی 1389 (آوریل 2010) به گفته رضا ابوالحسنی دادستان ماهشهر دست و پای یک جوان در زندان ماهشهر به اتهام سرقت قطع گردید. پس از آن داود صادقی، دادستان سابق اهواز قطع دست شش نفر را به اتهام سرقت تایید کرده و اعلام نمودند که قطع دست این شش نفر اسباب رضایت را برایشان فراهم نموده است. در ماه گذشته نیز چهار مورد حکم قطع دست در همین شهر به اجرا در آمد. در مشهد نیز قطع دست چند نفر به اتهام سرقت توسط محمد ذوقی دادستان مشهد که در مقابل چشمان دیگر زندانیان صورت گرفت تایید شد. آقای سید‌ابراهیم رییسی معاون اول قوه قضاییه در مورد قطع دست یک جوان در یزد می‌گوید: این حکم بر اساس قانون و حدود الهی بوده و در آینده نیز در صورت تشخیص قاضی و طبق قانون تکرار می‌شود. ایشان در ادامه قطع عضو اندام را از افتخارات نظام جمهوری اسلامی می‌دانند. اخیرا نیز حکم به قطع دست یک جوان 21 ساله توسط محمدرضا گیوکی قاضی شعبه 1156 دادگاه صادر شده است. صادق نیرکی و اکبر بیگلری دادستان‌های قزوین و همدان قطع دست 9 نفر را به اتهام سرقت تایید نمودند.

جناب آقای بان کی مون

صدور احکام قطع دست در ایران به بهانه اجرای احکام اسلامی صورت می‌گیرد در حالی که به واقع چنین نیست. صدور این احکام و اجرای آن‌ها به خصوص در سال‌های اخیر نشات گرفته از ناتوانی حاکمان جمهوری اسلامی در اداره کشور و ایجاد تورم سرسام آور اقتصادی و فراهم نمودن جرم و جنایت توسط دولت در ایران است. اکثر قریب به اتفاق مرتکبین به جرم سرقت از جمله افراد جوان، بی‌سواد و بی‌کار هستند که توان پرداخت هزینه‌های زندگی خود و خانوادیشان را به دلیل عدم حمایت توسط دولت ندارند، آن‌ها برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود ناچار می‌گردند دست به سرقت  زنند. گاهی اوقات صرفن برای به‌دست آوردن یک میلیون تومان (‌هزار دلار‌) چشم از اجرای چنین احکامی می‌پوشند و با سرقت ناخواسته، اعضای بدن خود را از دست داده و تا آخر عمر نیز ناتوان از کار و اشتغال به شغل مناسب می‌گردند. حاکمان جمهوری اسلامی‌ در حالی، بی‌رحمانه برای لاپوشانی ضعف خود دست شهروندان بی‌پناه ایرانی را قطع می‌نمایند که میلیاردها دلار از ذخایر نفتی و در آمدهایی که متعلق به همین جوانان است را خرج به دست آوردن قدرت خود در خاورمیانه با پرداخت به لبنان و افغانستان و غیره کرده یا تجهیزات نظامی خود را تقویت می‌نماید.

سئوال این‌جاست که آیا کشورهایی هم‌چون نروژ یا سوییس برای پیش‌گیری از وقوع جرم سرقت، دست شهروندان خود را قطع می‌نمایند؟ آیا صحیح و انسانی است که کشوری که داری ذخایر غنی و ثروت فراوان است، این‌گونه شهروندان خود را در مضیقه مالی قرار داده و دست برخی از آن‌ها را به ناروا و به نام اسلام قطع کند.

جناب آقای بان‌کی‌مون شما می‌توانید با قدرتی که از جانب اعضای سازمان ملل توسط دولت‌های دیگر به دست آورده‌اید، ناقصان حقوق بشر را ملزم نمایید تا دست از جنایات خود بر دارند. شما می‌توانید با ناقضان حقوق بشر برخورد کرده و برای آن‌ها دادگاه‌های بین‌المللی تشکیل دهید. اگر شما خواهان صلح و امنیت و آرامش در جهان باشید که هدف تاسیس سازمان ملل چنین بوده است نباید کوچک‌ترین کوتاهی در تحقق حقوق بشر در جهان نموده و با ساده و سهل‌انگاری، اجازه دهید ناقضان حقوق بشر بر بی‌پناهان و درماندگان ظلم کرده و آنان را به نابودی کشانند. ضرورت دارد تا سازمان ملل با قدرت بیش‌تری حامی قربانیان نقض حقوق بشر در جهان شود.

محمد مصطفایی وکیل دادگستری در ایران

English


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته