-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۵, چهارشنبه

Latest News from 30Mail for 10/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در حاشیه قهر رسانه های اصولگرا از نمایشگاه مطبوعات:
1389/8/5

بهمن هدایتی
کلاشینکف دیجیتال

غلامحسین الهام، فاطمه رجبی، اسفندیار رحیم مشایی، علی کردان، سعید مرتضوی، محمدرضا رحیمی، محمد علی آبادی و محمدعلی رامین این اسامی برای همه آشناست، اما برای اصولگرایان آشناتر! اما کدام ویژگی مشترکی این اسامی را بهم پیوند می دهد؟


ماجرای ابوالمشاغل بودن غلامحسین الهام در دولت نهم، اسیدپاشی های مکتوب فاطمه رجبی، حرفهای خارج از چهارچوب اسفندیار رحیم مشایی، مدرک قلابی مرحوم کردان،علی آبادی و شکست های زنجیره ای ورزشی در المپیک، ماجراهای هیجان انگیز مرتضوی و داستان حلقه خیابان فاطمی و ... حالا هم "محمدعلی رامین و مطبوعات" به نظر می رسد جدیدترین پرده از تراژدی "اصولگرایان بربادرفته" باشد.

ظاهرا اصولگرایان محترم هنوز از تجارب تلخ قبلی، عبرت نگرفته و قصد دارند ماجرای "محمد علی رامین و مطبوعات" را -مثل موارد بالا- به "هاون پر آب" خود اضافه کنند و بکوبند و بعد از چندماهی اعتراض و سرخ و سفید شدن رسانه ای و غرغرهای سیاسی زنانه، نهایتا مثل دفعات قبلی "بی خیال" شوند و "کوتاه" بیایند و بعد هم دلخوش کنند که بخاطر "مصلحت" بی خیال شده اند. 

بلاتشبیه حکایت احمدی نژاد و اصولگرایان بیشتر به دعواهای زن و شوهری می ماند که زوجه به دلایل و توجیهات مختلف و از جمله آبرو داشتن پیش در و همسایه و... سقف انتقاد و ایرادش محدود به سیبیل کج یا بی احترامی نوکر و نهایتا بوی پیاز دهان زوج محدود است... که البته این دعوا هم بعد از یک غرغر زنانه -که بیشتر برای جلب توجه انجام می شود و سپس قاطعیت مردانه ختم به خیر می شود و "خانم خانه" مجبور است کوتاه بیاید و اینطور است که دوباره "زندگی شیرین می شود!"

http://parkanet.persiangig.com/image/kambez.jpg

واقعیت این است که احمدی نژاد همه این "غرغرهای اصولگرایانه" را -با زیرکی و حمایت تام و تام از مردانش- به نماد و نقطه ضعف و عقب نشینی اصولگرایان تبدیل کرده است و این چیزی است که در تاریخ برای اصولگریان امروز و جناح راست سابق (که ماجرای 99 امضاء را در کارنامه دارد) ثبت می شود نه چیزی بیش از این. 

پس آقایان و خانم ها اصولگرا! 

باور بفرمایید بدون این "گیردادن ها" و "غرغرهای شیرین" هم حقوق تان حلال است، از راس امور بودن افتادید از اصل و اصولگرایی که نیافتاده اید! لطفا از همین الان بی خیال "جریان رامین و رسانه ها" شوید و عرض خود را نبرید و زحمت مردم و رسانه ها را نفزایید!


 


روزنامه مردمسالاری در گزارشی از هفدهمین جشنواره مطبوعات:
1389/8/4

گزارش خبری:

روزنامه مردمسالاری عکس صفحه یک خود را به گزارشی از افتتاح جشنواره و نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها اختصاص داده است.

مسعود لقمان در این گزارش از حضور پررنگ رسانه‌های دولتی که امسال جلوه‌ای بیشتر از سال‌های گذشته داشت نوشته و گفته همچون گذشته، غرفه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های دولتی، پر زرق و برق تر از رسانه‌های غیر دولتی است.

وی سپس با اشاره به مدل «پیر فشه» در ارتباطات اجتماعی، از قول «ادموند بورک» سیاستمدار انگلیسی مطبوعات را رکن چهارم دمکراسی نامیده و گفته این میسر نمی‌شود مگر اینکه رسانه‌ها با حفظ استقلال خود از دولت، بتوانند چنین نقش خطیری را ایفا کنند، اما اگر رسانه‌ها در مالکیت دولت قرار گیرند، تنها سخنگوی دولت که در واقع مالک و کنترل کننده و تعیین کننده محتوای آنان است، خواهند بود و از خواست‌های مردم دور خواهند افتاد.

وی سپس تاکید کرده که اگر می‌خواهیم رسانه‌های ما سخنگوی خواست‌های شهروندان باشند، باید نقش دولت در مدیریت رسانه‌ها را کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر کنیم. اگر می‌خواهیم روزنامه‌ها و نشریه‌های ما خوانده شوند، رادیوهای ما شنیده شوند، تلویزیون‌های ما دیده شوند، باید رسانه‌ها برآمده از مردم و برای مردم باشند. اگر چنین شود در آن صورت تنها چیزی که بقای یک رسانه را تعیین خواهد کرد، نه خواست دولتمردان بلکه اقبال مخاطبان خواهد بود.

  • رسالت مطبوعت در جنگ نرم؛ رسانه‌ها و همت مضاعف

گزارش روزنامه مردمسالاری سپس به سخنان سید محمد حسینی وزیر ارشاد در این مراسم پرداخته که مدعی رشد قابل توجهی در عرصه مطبوعات شده و با بیان اینکه رسالتی که مطبوعات در شرایط جنگ نرم برعهده دارند کاملا مشهود است ابراز امیدواری کرده تا پایان نمایشگاه یارانه‌هایی که با تاخیر پرداخت می‌شود، همه واریز شده باشد.

محمدعلی رامین، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد، هم اعلام کرده برای هر کدام از روزهای نمایشگاه، نامی‌انتخاب شده که به ترتیب عبارتند از «رسانه‌ها و فرهنگ کار و همت مضاعف، رسانه‌ها و تحول اقتصادی و هدفمندکردن یارانه‌ها، رسانه‌ها و رسالت رسانه ای، رسانه‌ها و نقش مساجد در جامعه اسلامی، رسانه‌ها و جنگ نرم و مقاومت اسلامی، رسانه‌ها و نظام امت و امامت و رسانه‌ها و جهان اسلام و نجات فلسطین.»

  • تابناک، جهان، رجانیوز و الف هم صهیونیستی شدند

در ادامه احسان قاضی زاده مدیرکل مطبوعات داخلی و خبرگزاری‌ها درباره حضور پیدا نکردن برخی رسانه‌ها در نمایشگاه امسال مدعی شده حجم تقاضاها برای نمایشگاه امسال زیاد و فضا محدود بود.

وی سپس با بیان این که «فضای کم مطبوعات باعث شد برخی از غرفه‌ها به طبقه بالا انتقال پیدا کنند» این موضوع را دلیل نارضایتی تعدادی از صاحبان نشریات دانسته و گفته: «برخی حاضر نبودند در طبقه دوم قرار گیرند و به همین دلیل از شرکت در نمایشگاه صرف نظر کردند.»

این در حالی است که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند محمدعلی رامین در پاسخ به پرسشی درباره علت قرارگرفتن سایت‌های خبری در طبقه دوم شبستان مصلای تهران و عدم حضور برخی رسانه‌ها گفته: «امسال خبرگزاری‌های صهیونیستی را برای حضور در نمایشگاه مطبوعات تحریم كرده‌ایم.»

رامین كه پیش از این نیز در گفتگو با رادیو، یك مجری را به خاطر سوال كردن مورد هتاكی قرار داده و چند روزی سوژه رسانه‌های خارجی علیه كشور شده بود، با اشاره به اعتراض چند رسانه داخلی ادامه داده: «این خبرگزاری‌ها رسانه‌هایی هستند كه سلطه طلب، پرمدعا و شایعه ساز هستند و با توجه به اینكه شما و ما آنها را به خوبی می‌شناسیم، لزومی‌برای اسم بردن از آنها وجود ندارد.»

با این حال به نوشته برخی رسانه‌ها اشاره وی به رسانه‌های معترض به عملكرد معاونت مطبوعاتی ارشاد بوده که آنها را صهیونیستی نیز خوانده است. برخی رسانه‌ها نیز به طور مستقیم از خبرگزاری‌های محافظه کاری چون تابناک، جهان، رجانیوز و الف که در بیانیه‌ای اعتراضی از «نقد جدي رويكرد نامطلوب معاونت مطبوعاتی» سخن گفته بودند، به عنوان هدف اتهامات رامین نام برده‌اند.

در گزارش این رسانه‌ها آمده به نظر می‌رسد توهین به رسانه‌ها و صهیونیستی خواندن آنها ، برنامه ای از پیش طراحی شده باشد، چرا كه هفته گذشته بقائی معاون احمدی نژاد و رییس سازمان میراث فرهنگی نیز، برخی رسانه‌ها از جمله جهان را صهیونیستی خوانده بود.

سايت‌های الف، تابناك، جهان نيوز، رجانيوز، عصر ايران و فردانيوز در بیانیه‌ای به «حذف پایگاه‌های اطلاع رسانی» از عنوان نمایشگاه مطبوعات و عدم تخصیص جایگاه مناسب به این رسانه‌ها اعتراض کرده و از شرکت در نمایشگاه انصراف داده بودند. پس از انتشار این بیانیه شیعه آنلاین، پارسینه، آخرین نیوز، قائم نیوز و ادیان نیوز نیز با تایید بیانیه فوق از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف دادند.

منبع: مردمسالاری، ‌الف، جهان، عبرت


 


 


1389/8/4

نسرین ستوده در ملاقات حضوری با خواهرش، اعلام کرد که تا روز جمعه در اعتصاب غذا به سر می‌برده و در حال حاضر اعتصاب غذای خود را شکسته است.

در هفته‌های گذشته، بسیاری از فعالان سیاسی و نهاد‌های حقوق بشری در داخل و خارج از ایران، نسبت به ادامه اعتصاب غذای خانم ستوده در زندان و ادامه بازداشت او ابراز نگرانی کرده بودند.

گزارش شده نسرین ستوده در دوران اعتصاب فقط آب خورده است و حتی از نوشیدن آب قند هم خودداری کرده است. همچنین گفته می شود نسرین ستوده نسبت به زمان دستگیری اش بسیار لاغر و ضعیف شده است، ولی همچنان روحیه خوبی دارد.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده با اعلام خبر پایان اعتصاب غذای ستوده به دویچه وله گفت: «به ما اجازه ملاقات ندادند و فقط به خواهر ایشان اعلام کردند که برای ملاقات به زندان اوین برود. در این ملاقات، ایشان گفته که از روز جمعه اعتصاب غذای خود را شکسته‌است. یعنی از سوم مهرماه تا جمعه گذشته، ۳۰ مهر ۱۳۸۹ در اعتصاب غذا بوده. از لحاظ جسمی لاغر و ضعیف شده اما وضعیت روحی‌‌اش خوب بوده است.»  

نسرین ستوده وکیل بسیاری از بازداشت‌شدگان حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته در ایران، با حمله ماموران امنیتی ایران به منزلش و ضبط لوازم خود، همسر و فرزند خردسالش بازداشت شد. به گفته رضا خندان، بعد از حدود یک ماه از ضبط وسایل شخصی او، این وسایل به‌صورت معیوب به او برگردانده شده است. او می‌گوید: «از وسایلی که از ما گرفته بودند، وسایل من را برگرداندند، اما متاسفانه حافظه کامپیوتر من از بین رفته بود. کار من گرافیک است و با سوختن حافظه کامپیوتر، آرشیو کارهای من از بین رفته است.»

منبع: کلمه و دویچه ووله


 


1389/8/4

قیمت بالای داروهای بیماری «ام.اس» که در ایران با خدمات بیمه‌ای ارائه نمیشوند موجب شده که تنها تعداد کمی از بیماران توان خرید «آمپول‌های پنج میلیون تومانی» را داشته باشند.

عضو «کمیته علمی انجمن ام.اس ایران» با ابراز نگرانی در این خصوص گفت: «بر خلاف تصور سابق، در دهه گذشته مشاهده شده که ام. اس در ایران شیوع بالایی دارد و پیش بینی می شود حدود 40 هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا باشند.»

سعید شاه ‌بیگی با اعلام اینکه هنوز علت دقیق ابتلا به ام.اس در دنیا شناخته نشده افزود: «بیماری ام اس به طور عمده سنین 20 تا 40 سال را درگیر می‌کند و شیوع آن در زنان 5/2 تا 3 برابر مردان است.»

وی در مورد وضعیت داروهای این بیماری گفت: «شش داروی جهانی برای این بیماران وجود دارد که همگی آنها تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دارند که به دلیل گران بودن قیمت برخی از این داروها، قدرت تهیه آنها برای همه بیماران کشور وجود ندارد.»

این متخصص مغز و اعصاب همچنین از تولید دو داروی خوراکی دیگر توسط سوئیس و آلمان خبر داد و افزود: «در كشور نیز وزارت بهداشت هر سال حدود 80 میلیارد تومان بابت داروهای ام. اس یارانه می دهد اما تهیه این داروها از توان وزارت بهداشت خارج است.»

این در حالیست که طبق برنامه توسعه چهارم کشور، سهم مردم از هزینه‌های سلا‌مت باید در پایان این برنامه به «کمتر از 30 درصد» می‌رسید که هم‌اکنون سهمی که از جیب مردم بابت هزینه‌های سلا‌مت پرداخت می‌شود به «حدود 60 تا 70 درصد» رسیده‌ است.

علاوه بر این برخی کارشناسان معتقدند با اجرای طرح هدفمندی (حذف) یارانه‌ها، این رقم افزایش یابد و تعرفه‌های بیمارستانی حداقل سه تا پنج برابر گران‌تر شوند.

منبع: ایلنا

پیشینه:

با اجرای هدفمندی یارانه‌ها در حوزه سلامت دو میلیون نفر به زیر خط فقر می‌روند

ایرانی‌ها دو برابر تفریحات، پول دارو می‌دهند

افزایش ۲۰۰ درصدی قاچاق دارو به ایران


 


کمپین بین‌المللی حقوق بشر:
1389/8/4

در پی افشاگری‌های احمد قابل پیرامون اعدام‌های دسته جمعیِ صورت گرفته در زندان وکیل آباد مشهد، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز دوشنبه سوم آبان ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قوهء قضاییه جمهوری اسلامی‌باید بلافاصله نسبت به توقف کلیه اعدام‌ها در زندان وکیل‌آباد مشهد اقدام نماید و پاسخ شفافی در مورد اخبار معتبر که تعداد بسیار زیادی اعدامهای مخفیانه در این زندان صورت می‌گیرد ارائه کند.»

در بیانیه کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران آمده: «کمپین دائما در حال دریافت گزارش‌های معتبر از زندانیان سابق زندان وکیل‌آباد است که در خصوص اعدام‌های گروهی متعدد و ناگهانی زندانیان گواهی می‌دهند. سال گذشته، اعدامهای متعدد و وسیع داخل زندان وکیل آباد صورت گرفته‌اند و حداقل ۶۰۰ نفر زندانی نیز منتظر اجرای ا حکام اعدامشان می‌باشند.»

این بیانیه افزوده: «در تاریخ سه شنبه ، ۲۰ مهر ۱۳۸۹، ده زندانی در وکیل آباد اعدام شده‌اند. تعداد اعدام‌هایی که رسما توسط مقامات اعلام شده‌اند، بسیار کمتر از آمار واقعی است. سازمان عفو بین‌الملل گزارش می‌دهد که بنا بر اخبار منتشر شده در روزنامه‌های ایران حد اقل ۳۸۸ اعدام در سال ۲۰۰۹ انجام شده است.»

یک زندانی سابق زندان وکیل آباد در خصوص اعدامهایی که در این زندان اجرا می‌شوند به کمپین گفته: «خانواده‌ها، وکلا و زندانیان محکوم به اعدام نه تنها حکم کتبی اعدام را بعد از صدور دریافت نمی‌کنند بلکه هیچ کدام از زمان اجرای حکم اطلاع ندارند چه برسد به این که در محل اجرای حکم اعدام حضور پیدا کنند. فردای روز اعدام با پرداخت پول طناب اجساد را تحویل می‌گیرند.»

این زندانی سابق به کمپین گفته: «زمانی که می‌خواهند حکم اعدام را اجرا کنند تلفن زندان در ساعت ۴ قطع می‌شود تا هیچ کس نتواند به بیرون اطلاع دهد، هواخوری‌ها تخلیه می‌شوند و همه زندانیان به جز وکیل بندها که خودشان نیز زندانی هستند به داخل بند هدایت می‌شوند. در این لحظه همه می‌دانند که زمان اجرای احکام اعدام است. تا لحظه ای که اسامی‌خوانده نشود کسی نمی‌داند نوبت کیست. بعد ریاست حفاظت زندان (علیزاده)، قاضی زندان (انوری) و معاون دادستان یا خود دادستان به داخل بند رفته و با همکاری نگهبانان نام افراد را خوانده و آن‌ها را به بیرون از بند می‌فرستند.»

آرون رودز سخنگوی کمپین پرسیده: «ما نگران هستیم که اگراین اعدام‌ها واقعا در زندان مشهد در حال وقوع هستند، آیا در زندان‌های دیگر نیز اعدام‌های پنهانی در حال اجرا هستند یا نه؟»

یک زندانی سابق در خصوص یک اعدام دسته جمعی که در اوایل آبان ماه سال ۱۳۸۹ صورت گرفت گفت: «به دلیل حضور در بند ۱-۶، بنده توانستم تعداد اعدامیان (۴۶ نفر) و انجام غسل و نوشتن وصیتنامه را به چشم خود ببینم که بعد از انجام این مراحل به محل اجرای حکم اعدام منتقل شدند.»

احمد قابل، یک محقق دینی و منتقد دولت که در زندان وکیل آباد زندانی بود به کمپین گفته بود: « آمارهایی که سرجمع خودم در این سه ماه داشتم بیش از پنجاه نفر بود. اگر بخواهم به خبرهای دیگران هم توجه بکنم و آنها را هم اضافه کنم بیش از اینها خواهد بود.»

این پژوهشگر دینی محبوس، بعد از آزادی موقت از زندان در خرداد ماه امسال، اواخر تابستان بدلیل افشای اعدام‌های صورت گرفته در زندان وکیل آباد مشهد، توسط مقامات قضایی مشهد مجددا بازداشت و روانه زندان شد.

پیشتر همسر قابل به کمپین گفته بود که او و همسرش باور دارند مقامات در پاسخ به بیانات احمد قابل در خصوص اعدام‌های زندان وکیل آباد وی را دستگیر کرده‌اند.

به گزارش وبسایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر، کشور ایران پس از چین، سالیانه بالاترین تعداد اعدام افراد در جهان را داراست. در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، تعداد اعدام‌ها در ایران به نحو خیره کننده ای افزایش یافته است. در آغاز دوران تصدی وی در سال ۲۰۰۵، ایران ۸۶ زندانی را اعدام کرد، اما متاسفانه این رقم در طی سا لهای اخیر افزایش گسترده داشته و در سال ۲۰۰۹ به ۳۸۸ نفر رسید.

منبع: وبسایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران


 


دادستان تهران:
1389/8/4

دادستان تهران اعلام کرده که «سارا شورد» براساس قانون ایران به قید وثیقه آزاد شده و باید در زمان برگزاری دادگاه به ایران بیاید، در غیر این صورت حکم غیابی صادر شده و وثیقه‌اش ضبط می‌شود.

عباس جعفری دولت‌آبادی با اعلام اینکه این قانون برای اتباع بیگانه و افراد ایرانی یکسان است افزوده است: «برای بسیاری از متهمان ایرانی که در جریان «فتنه» از کشور خارج شدند، حکم غیابی صادر و وثیقه آنها ضبط شد و برخی دیگر نیز به زودی دادگاهشان برگزار می‌شود.»

دادستان تهران برای آزادی این شهروند آمریکایی 500 میلیون تومان وثیقه تعیین کرده بود که که با ارائه «ضمانت نامه بانکی» توسط سفارت سوئيس در تهران (حافظ منافع واشينگتن در ايران) تامین شده بود.

سارا شورد به همراه دو آمریکایی دیگر سال گذشته به اتهام «ورود غیرقانونی به خاک جمهوری اسلامی ایران» و نیز «جاسوسی در کوهستان‌های مرزی میان ایران و عراق» بازداشت شده بود.

این در حالیست که «وب‌سایت ویکی‌لیکس» با انتشار اسناد تازه‌ای مدعی شده است که سه کوهنورد آمریکایی که دو تن از آنها هنوز در ایران به «اتهام جاسوسی» در زندان اوین محبوس هستند، در «خاک عراق دستگیر شده‌اند.»

منبع: مهر

پیشینه:

کوهنورد آمریکایی با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد می‌شود

خانواده سارا شورد، خواستار لغو وثيقه شدند

سارا شورد از زندان آزاد شد


 


علاوه بر حضور ثابت و دائمی روحانیون در مدارس
1389/8/4

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر ستاد همكاري‌هاي حوزه‌هاي علميه و آموزش و پرورش به دنبال تدوين ساختاري براي حضور ثابت و دائمي روحانيون در مدارس است، گفت: «در آينده درس‌هاي اساسي دانش‌آموزان را با محوريت مباحث قرآني زير نظر روحانيون در مدارس تقويت مي‌كنيم.»

حميدرضا حاجي‌بابايي این امر را تحول بزرگ و شگرفي در آموزش و پرورش دانست و  مدعی شد: «این کار مي‌تواند نقايصي را كه در حوزه تعليم و تربيت وجود داشته را حل كند.»

به گفته وی، «سعی داریم در آینده خروجي مدارس‌مان دانش‌آموزاني شوند كه از حضور روحانيون در مدارس بهره جسته‌اند و از نظر تربيتي بتوانند نيروهاي مناسبي براي نظام جمهوري اسلامي باشند.»

پیش از این نیز مشاور وزير و دبير ستاد همکاري هاي آموزش و پرورش و حوزه علميه از اجراي طرح «روحاني مدرسه» در مدارس سطح کشور خبر داده بود.

علي ذوعلم گفته بود: «طرح روحاني مدرسه به نوع تربيت دانش آموزان توجه دارد و تربيت ديني دانش آموزان را در مدارس مديريت مي کند و در صورت اعلام آمادگي ائمه جماعات مدارس اجرا مي شود.»

منبع: ایلنا

پیشینه خبر: ورود «روحانی مدرسه» به مدارس برای تربیت دینی دانش‌آموزان


 


1389/8/4

دیدار از «منشور حقوق بشر» در روز هفتم آبان، «روز جهانی کورش بزرگ» برای عموم امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، این موزه روزهای ششم و هفتم آبان تعطیل است و پذیرای بازدیدکنندگان منشور کوروش نخواهد بود. آزاده اردکانی، رییس کل موزه ملی ایران دلیل این تعطیلی نابهنگام را «به‌روز رسانی سیستم امنیتی و تجهیزات دوربین‌های مداربسته و تاسیسات برق موزه ملی» اعلام کرده است.

این تعطیلی در حالیست که سازمان‌های غیردولتی و دوستداران فرهنگ ایران از مدتی پیش همه گروه‌های مردم را به بازدید از منشور حقوق بشر در هفتم آبان‌ماه سال‌روز صدور فرمان آن توسط «کورش بزرگ» فراخوانده بودند.

برخی صاحب‌نظران معتقدند این اقدام به منظور پیشگیری از سفر دوستداران کورش به تهران و بازدید گسترده و گروهی از «منشورحقوق بشر» در روز جهانی کورش صورت می‌گیرد. تارنمای «کمیته بین المللی نجات پاسارگاد» نیز پس از اعلام این موضوع از سوی موزه ملی ایران، نسبت به «ناتوانی سیستم های امنیتی موزه و مدیریت آن در تامین امنیت منشور کورش بزرگ ابراز نگرانی کرده است.»

منبع: جرس

پیشینه:

منشور حقوق بشر کورش به ایران آمد

نمایش عمومی منشور کورش در ایران آغاز شد


 


1389/8/4

165پزشک و استاد دانشگاه کشور و 22تن از پزشکان تیمهای اضطراری دفاع مقدس خواستار ازادی دكترشکوری راد نايب رييس مجلس شوراي اسلامي دوره ششم شدند.

پزشکان و استادان دانشگاه کشور طي نامه ای خطاب به رييس  قوه قضاییه ضمن اینکه خواستار آزادی  دكتر شکوری‌راد شدند، هشدار دادند: «دستگیری جناب آقای دکتر علی شکوری‌راد استاد محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس بخش رادیولوژی بیمارستان سینا، رزمنده دوران دفاع مقدس و نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی موجی از اعتراضات و نارضایتی در جامعه دانشگاهی و مجموعه پزشکان ایجاد کرده است.»

«بدون شک ادامه بازداشت ایشان موجب تأثر و تأسف جامعه پزشکی کشور و مردم خواهد بود. اینجانبان پزشکان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها خواستار آزادی سریع ایشان هستیم.»

همزمان با این نامه، نامه دیگر از جانب 22  تن از پزشکان تیمهای اضطراری دفاع مقدس منتشر شد که در آن دستگیـری دکتر علی شکوری راد  و اشخاص به دلیل اعلام مواضع و اظهار عقیده را محکوم كردند.

علی شکوری‌راد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی پس از انتشار مطلبی انتقادی در وبلاگ شخصی خود درباره غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور در روز سه‌شنبه 20 مهر بازداشت شد.

اسامی پزشکان در سایت پارلمان نیوز منتشر شده است و برای دیدن آن می‌توانید به منابع زیر مراجعه کنید.

منبع: پارلمان نیوز و پارلمان نیوز

پیشینه خبر: علی شکوری‌راد بازداشت شد

 


 


وزیر اطلاعات:
1389/8/4

حیدر مصلحی وزیر اطلاعات می‌گوید که «با مسیری که مقام معظم رهبری طراحی کرده‌اند دولت نهم و دهم بر سر کار» آمده است.

آقای مصلحی افزوده که با این طراحی آیت‌الله علی خامنه‌ای، «نظام در مسیر درستی قرار» گرفته است.

به گفته وزیر اطلاعات با قرار گرفتن نظام در «مسیر درست»، مقابله‌ها با آن نیز «جدی» شده است.

این برای نخستین‌بار است که یک مقام ارشد اطلاعاتی به طور تلویحی از دخالت رهبر جمهوری اسلامی در انتخابات دو دوره ریاست جمهوری در ایران سخن می‌گوید.

جمعه گذشته نیز محمدتقی رهبر رئیس فراکسیون روحانیون مجلس هشتم گفته بود که «نماینده‌های ولی فقیه و ائمه جمعه در انتخابات از احمدی‌نژاد حمایت کرده بودند.»

منبع: ایسنا و کلمه


 


1389/8/4

در ادامه تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، شرکت بریتیش پترولیوم (BP) همکاری با یک شرکت ایرانی را متوقف می‌کند.

این شرکت در نظر دارد از ادامه همکاری با یک شرکت ایرانی در اکتشاف و استخراج گاز طبیعی در سواحل بریتانیا در دریای شمال صرف‌نظر کند.

بریتیش پترولیوم و «شرکت نفت ایران» وابسته به شرکت نفتیران (نیکو) قرارداد مشترکی در خصوص اکتشاف و استخراج گاز در آب‌های ساحلی اسکاتلند در شمال بریتانیا منعقد کرده‌اند.

به گزارش روزنامه تایمز، چاپ لندن، سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا گفته که شرکت بی‌‌پی در مورد تبعات اجرای مقررات تحریم نفتی ایران با مقامات وزارت خارجه مذاکراتی انجام داده است.

بریتیش پترولیوم مانند بسیاری از شرکت‌های نفتی عمده جهان، در واکنش به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران عملیات خود را در جمهوری اسلامی متوقف کرده بود، اما به همکاری با شرکت‌های ایرانی در خارج از این کشور ادامه می‌داد.

هفته گذشته، گزارش شد که بی‌پی مثل چند شرکت نفتی دیگر، از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های خارجی خودداری می‌کند.

منبع: خبرگزاری فرانسه و بی‌بی‌سی


 


معاون اول رئیس قوه قضائیه:
1389/8/4

ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه از اجرای حکم قطع دست یک سارق در یزد دفاع کرد و گفت که در آینده نیز در صورت تشخیص قاضی چنین احکامی صادر و اجرا خواهد شد.

به گزارش امروز سه‌شنبه خبرنگار مهر، آقای رئیسی در حاشیه نشست روسای پلیس پیشگیری گفته که «قطع دست سارقان براساس حدود الهی بوده و این حدود الهی از افتخارات بزرگ ماست.»

وی افزوده است: «اگر حکم صادره از سوی قاضی قطعیت پیدا کند باید اجرا شود ضمن اینکه مواردی مانند قطع دست سارقان در گذشته نیز وجود داشته و تنها برای روزهای اخیر نیست.»

جمعه گذشته حکم قطع دست یک «سارق» ۳۲ ساله در زندان مرکزی استان یزد و در برابر دید زندانیان به اجرا درآمد.

در تیر ماه سال جاری هم حکم قطع دست پنج متهم به سرقت در همدان اجرا شده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

پیشینه
حکم قطع دست یک سارق در یزد اجرا شد


 


استنشاق بنزین و تینر به قصد «سرخوشی»
1389/8/4

یک مقام بیمارستان لقمان‌ حکیم نسبت به شیوع سوءمصرف مواد مخدر، آمفتامین و مشتقات آن در جامعه هشدار داد.

مصرف هر ماده دارویی به غیر از کاربرد پزشکی و درمانی شناخته شده که منجر به بروز عارضه شود، سوءمصرف تلقی می‌شود.

دکتر شاهین شادنیا گفته که سوءمصرف ترکیبات دارویی و مخدرها به قصد «سرخوشی و انرژی‌های کاذب» انجام می‌شود.

شادنیا همچنین از سوءمصرف محرک‌ها به خصوص آمفتامین و مشتقات آن در بین جوانان ایرانی ابراز نگرانی کرده و اظهار داشته که «متاسفانه شیوع سوءمصرف ترکیبات شیشه و اکستازی در جامعه رو به افزایش است.»

به گفته وی «گرایش به سمت الکل اتانول نیز در بین جوانان دیده می‌شود که به قصد اثرات آرامبخش آن مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد.»

این مقام بیمارستان لقمان حکیم افزوده که گزارش‌هایی نیز درباره سوءمصرف حلال‌ها از جمله بنزین و تینر در بین جوانان وجود دارد.

منبع: مهر


 


1389/8/4

دنیس راس دستیار ویژه رئیس جمهوری آمریکا گفته که باراک اوباما به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است و تهران این هشدار را جدی بگیرد.

راس در جریان نشست کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) افزوده که تردیدی نیست ایران از شدت این تحریم‌ها و وسعت حمایت‌های جهانی غافلگیر شده است.

اشاره دنیس راس به قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل متحد علیه برنامه‌های اتمی تهران و فشارهای کشورهای غربی بر شرکت‌های خارجی فعال در صنایع نفت و گاز ایران است.

دنیس راس ابراز امیدواری کرده که این تحریم‌ها سیاست اتمی ایران را تغییر دهد و برنامه غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

او با تاکید بر اینکه فشار بر ایران افزایش می‌یابد، توصیه کرده که رهبران ایران باید به اظهارات اوباما مبنی بر اینکه آمریکا مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های اتمی است، گوش فرادهند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که احتمال دارد دور جدید مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ طی چند هفته آینده آغاز شود.

متن کامل سخنرانی دنیس راس

منبع:  بی‌بی‌سی


 


1389/8/4

سيدرضا سجادى، سفیر جمهوری اسلامی در مسکو، با انتقاد از رويكرد روسیه در قبال برنامه هسته‌اى تهران، گفته است كه در موضوع هسته‌اى با روس‌ها اختلاف اساسى داريم.

آقای سجادی در گفت‌وگو با ايسنا گفت: «براى روسيه مشتبه شد كه ما نيت صلح‌آميز در فعاليت‌هاى هسته‌اى‌مان نداريم و در اين موضوع مقدارى با ما زاويه گرفتند.»

اظهارات اين مقام بلندپايه ايرانى واکنشی به سخنان اواسط تیرماه دميترى مدودف در جمع سفيران اين كشور در خارج بود که با ابراز نگرانی از توسعه فعاليت‌هاى اتمى ايران گفته بود: «ايران به مرحله‌اى كه مى‌‌تواند به ساخت بمب اتمى منتهى شود نزديک‌تر مى‌‌شود.»

سفير ايران در مسکو مى گويد به «صلاح روسيه» نيست كه بخواهد از ايران فاصله بگيرد و افزوده است: «امروز ما سد مقاومى براى توسعه تروريسم در قفقاز هستيم و مانع ورود مواد مخدر به روسيه هستيم.»

آقاى سجادى با بيان اينكه «ايران نقش استراتژيک و كليدى براى روسيه دارد و بسيارى از مردم روسيه اين موضوع را درک مى‌كنند» مدعى شده است: «در يک نظرسنجى اعلام شده حداقل ۸۰ درصد پرسش‌شونده‌ها اعلام كرده‌اند كه مخالف تحريم‌هاى روسيه عليه ايران هستند و از ايران حمايت مى‌كنند.»

سفير ايران در مسكو در مصاحبه خود اشاره‌اى به مؤسسه يا نهادى كه اين نظرسنجى را انجام داده، نكرده است.

منبع: رادیو فردا و ایسنا


 


به دلیل ایستادن در کنار وزنه‌بردار اسرائیلی
1389/8/4

میررسول رئیسی، سرپرست تیم وزنه‌برداری اعزامی به لهستان، و حسین خدادادی، وزنه‌بردار پیشکسوت، تا آخر عمر از فعالیت ورزشی محروم شدند. آقای خدادادی در رقابت‌های لهستان، در کنار یک وزنه‌بردار اسرائیلی روی سکو رفته بود.

جلال یحیی زاده، رييس كميته تربيت بدني و جوانان مجلس با اعلام این خبر گفت: «این موضوع که وزنه‌بردار پیشکوت ایران در مسابقه‌های جهانی با نماینده رژیم صهیونیستی رقابت کرده و در زمان توزیع مدال کنار او ایستاده، جای توجیه ندارد.»

وی افزود: «متاسفانه ظاهرا كسانی كه در اين زمينه مسئوليتی داشته‌اند اصل اين كار را زشت ندانسته، ولی منتشر شدن و مطلع شدن افكار عمومی را چيز بدی می‌دانسته‌اند كه خود اين مسئله نيز خطا و اشتباه فاحش دومی است كه صورت گرفته است.»

اشاره آقای یحیی‌زاده به سخنان میررسول رئیسی، سرپرست تیم اعزامی وزنه‌برداری به لهستان، درمورد چگونگی انتشار خبر و عکس رقابت ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی است.

آقای رئیسی درمورد روز مسابقه تاکید کرده است که اعضای همراه تیم اعزامی ایران تمام عکس‌ها و سی‌دی ها را از بین برده بودند و فکر نمی‌کردند که چنین اتفاقی بیفتد.

رئیس کمیته تربیت بدنی و جوانان مجلس گفته است که در این زمینه با کمیسیون فرهنگی مجلس و سازمان تربیت بدنی صحبت شده و به رئیس‌جمهور نیز تذکر داده شده است.

آقای یحیی‌زاده به سازمان تربیت بدنی و حراست این سازمان توصیه کرده است که اجازه ندهند چنین اتفاق‌هایی اصلا رخ دهد.

منبع: ایسنا و مردمک

پیشینه
وزنه‌بردار ايراني با رقیب اسراییلی رقابت کرد و پایین تر از وی روی سكو ايستاد


 


1389/8/4

حکم یک سال حبس تعزیری و 30 سال محرومیت از روزنامه‌نگاری که پیش‌تر برای ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان در تهران صادر شده بود، در دادگاه تجدید نظر تأیید شد.

حکم بدوی این روزنامه نگار مبنی بر حبس تعزیری و 30 سال محرومیت از روزنامه‌نگاری در شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیر عباس صادر شده بود و عینا در دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد.

در تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی این حکم سنگین تاکنون برای احمدزید آبادی و ژیلا بنی یعقوب صادر شده است.

خانم بنی يعقوب که در روز 30 خرداد 1388 و در ايام اعتراضات انتخاباتی به همراه همسرش بهمن احمدی امويی بازداشت شده بود، پس از تحمل دوماه بازداشت با قرار وثيقه آزاد شد.

همسر وی بهمن احمدی امويی در دادگاه بدوی به 7 سال زندان و در دادگاه تجديد نظر به تحمل 5 سال حبس قطعی محکوم شده و در حال حاضر در بند 350 اوين زندانی است.

منبع: کلمه


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته