-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۷, جمعه

Latest News from 30Mail for 10/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



از نگاه یک اصولگرای منتقد:
1389/8/5

وحید جلیلی
جهان نیوز

1- لا یکلف الله نفسا الا وسعها. تکیلف‌گرایان همواره در گشایش‌اند چرا که تکلیفی جز استفاده از وسع ندارند. آنکه در غربت و مظلومیت در یک قدمی‌شهادت است می‌کوشد آنچه رضای اوست انجام دهد و آنکه در اوج قدرت و حشمت ظاهری است نیز. تکلیف گرایان نه دلتنگی‌شان دائمی ‌است و نه شرایط بیرونی بر ذهنشان مهر می‌زند و دست و زبانشان را به بند می‌کشد و اختیارشان را سلب می‌کند. هر محیطی و هر شرایطی آماده واکنشی از سوی مومنان است ودر هیچ محیط و هیچ شرایطی مومن بی‌وسع نیست چرا که یا مامور به شکر است یا مامور به صبر و این هر دو ادای تکلیف است. 

۲- لا یکلف الله نفسا الا وسعها. تکلیف‌گرایان وسع‌شناس و فرصت‌محورند.آنها مکلفند که هیچ فرصت و ظرفیت و قابلیت و امکان و ابزاری را که در اختیار دارند مهمل و معطل نگذارند و اگر نیم‌نگاهی به تهدیدها دارند در کار “اعدوا لهم مااستطعتم” اند. تهدید را می‌بینند اما بلافاصله به استطاعت‌های خود متوجه می‌شوند و هر آنچه در توان دارند را به روز و آماده و فعال و موثر نگه می‌دارند. استعداد یاب‌اند و استطاعت جو. هیچ استطاعتی نه برای مقابله با تهدیدها بلکه برای تهدید متقابل (ترهبون به عدو الله و عدوکم) از چشمان بصیر و نافذشان دور نمی‌ماند. آنها که از فهرست کردن توان‌ها و فرصت‌ها و استعدادها و ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایشان در گریزند تکلیف‌گرایان نیستند. 

۳- محافظه‌کاران برخلاف تکلیف‌گرایان تهدید محورند و فرصت ناشناس. تنها برای رفع تهدیدها و حفظ آنچه هست حال به میدان آمدن پیدا می‌کنند. ظرفیت‌های جهان و قابلیتهای زمان و مکان و استعدادها و توانهای انسان را برای تحقق تکالیف الهی در نمی‌یابند چراکه همت‌های پست و چشمان کم‌سو دارند . بیش و پیش از آنکه فرصت‌ها را در نظر آورند از تهدیدها بیم می‌پراکنند. صدها بار در “دشمن شناسی” منبر می‌روند و یک بار در “دوست‌شناسی” کلمه‌ای نمی‌گویند. 

۴- حاصل صدها میلیارد تومان بودجه مبارزه با تهاجم فرهنگی در هزاران اردو و طرح و همایش و جلسه توجیهی؛ شده است: گمنامی‌هزاران اثر و هزاران عنصر مولد در جبهه فرهنگی انقلاب و در عوض شناخت دقیق ده‌ها و صدها اثر و عنصر ضد انقلاب و ضد دین.بی‌دریغ پول خرج می‌کنند؛ جلسه می‌گذارند؛ اردو می‌کشند؛ بولتن می‌نویسند؛ خبر ویژه می‌سازند که مبادا جوانان حزب‌اللهی از آخرین ساخته‌های‌هالیوود یا جدید‌ترین نماد‌های شیطان‌پرستی یا تازه‌ترین آروغ‌های تئوریک در دانشگاههای فرنگ بی‌اطلاع و بی‌خبر بمانند و همان‌ها که برآمده این کلاس‌ها و دوره‌ها و آموزشها و دغدغه‌هایند بی اطلاع ترین‌هایند (در بسیاری از اوقات) از بهترین فرآورده‌های هنری و رسانه‌ای جبهه فرهنگی انقلاب! 

هیجده سال پیش دستخط رهبر انقلاب در تجلیل از ده‌ها عنوان کتاب دفاع مقدس منتشر شده و بسیاری از آنها هنوز به چاپ دوم نرسیده است! 

اکثریت قاطع نیروهای فرهنگی که فریاد “ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده”شان در فلک پیچیده است یک‌دهم رهبری که ادعای پیروی‌اش را دارند چهره‌ها و آثار و مراکز جبهه فرهنگی انقلاب را نمی‌شناسند. از نام بردن پنج هنرمند انقلاب عاجزند. گاه سال‌هاست ورق زدن کتابی را به یاد نمی‌آورند و با این همه افسران جنگ نرم و در حال مبارزه با تهاجم “فرهنگی”اند! دفترچه تلفنی از اساتید در جیب دارند که هر از گاه همایشی در تبیین پلورالیزم و فمینیزم و سکولاریزم و صهیونیزم و‌ هالیوود و شیطان‌پرستی و فراماسونری و بهائیت و وهابیت برگزار کنند که نکند از قافله مبازه با تهاجم فرهنگی عقب بمانند . 

تا به حال یک کتاب خوب به کسی معرفی نکرده‌اند اما بارها با آب و تاب اطلاع و البته انزجار خود از فیلمهایی را به رخ کشیده‌اند که “بر اساس پروتکل‌های یهود” و “برنامه‌ریزی فراماسونری در‌هالیوود” برای به انحراف کشاندن جوانان ساخته شده است. 

۵- مقایسه فضای حاکم بر تهدید‌محوران محافظه‌کار با حال و هوای فعالیت‌های فرهنگی نسل اول انقلاب بسیار راهگشا و معنادار است. 

گمان برده‌اند که آنچه تکلیف‌گرایان آرمانخواه با تلاش و همت و کار مضاعف به دست آورده‌اند را با محافظه‌کاری حفظ توانند کرد ؛ غافل از آنکه علت مبقیه جبهه فرهنگی همان علت محدثه است و برای جمهوری اسلامی‌در عرصه فرهنگ، تهدیدی بزرگتر از نادیده گرفتن فرصت‌ها و مهمل گذاشتن ظرفیت‌ها و معطل کردن نیروها وجود ندارد. ماموریتی که خود با این رویکرد “تهدید محور” به جای دشمنان بر عهده گرفته‌اند. 

جبهه فرهنگ انقلاب در سالهای آغازین به جای آنکه محو تحلیل آثار هنری و رسانه‌ای دشمن باشد اولویتش را بر تولید و بازتولید محصولات متنوع هنری و رسانه‌ای گذاشته بود. هر مسجدی یک گروه سرود داشت. هر دو مسجدی یک گروه تئاتر داشت. هر مدرسه و مسجدی کتابخانه فعالی داشت که در آن آخرین آثار نویسندگان و هنرمندان نوعا جوان انقلاب به مخاطب عام عرضه می‌شد. از کارهای حجمی‌تا دیوارنویسی تا … . 

از روزی که آن نسل با همت و پرکار را خاله زنک‌های نهادهای امنیتی به بولتن‌خوانی گماردند و تحلیل‌گران خود‌نما و مجلس‌آرا اوقاتشان را در جلسات “دشمن‌شناسی و دوست فراموشی” تلف کردند و اراده‌هاشان را از تکلیف‌گرایی و آرمانخواهی به محافظه‌کاری و تهدید“‌محوری” منحرف کردند؛ شد آنچه شد. 

دوستی‌های خاله خرسه‌ای خرمگس‌ها را بزرگ و بزرگتر کردند تا سنگ جمودی که بر سر نسل در خواب کرده فرود می‌آورند توجیه پذیر‌تر شود. 

امروز از بندر لنگه تا جاجرم و از الشتر تا خاش و از نازی آباد تا قلهک همه جا با نسلی از منفعلانی که نام فعال فرهنگی بر آنان نهاده اند روبروییم که دشمن را بهتر از دوست و ‌هالیوود را بیشتر از امام و مدرنیته را عمیق‌تر از اسلام ناب و شیطان پرستی را دقیق تر از اسلام آمریکایی می‌شناسند . 

با ادبیات خمینی بیگانه‌اند و در تکرار اصطلاحات قلمبه سلمبه فرنگی (البته به قصد نقد و انزجار!) لذتی را می‌جویند که در کلمات ساده و پیامبر گونه امام نمی‌یابند. 

فعال فرهنگی در دهه اول انقلاب کسی بود که دل در گرو اسلام پابرهنگان و انقلاب مستضعفین داشت. با زبان ساده سخن می‌گفت و آثار همه فهم عرضه می‌کرد و در کار ساختن و پیش رفتن بود و نه ایستادن و کشیک کشیدن. 

پرشورترین “مرگ برآمریکا”‌ها را نیز همان نسل فریاد می‌کرد که توانایی شکست دادن آمریکا را در همه عرصه‌ها (فرهنگ و جامعه و اقتصاد وسیاست و…)در بازوان پرتلاش و پر توان خود و در آینه همت بلند و فعالیت لاینقطع در همه عرصه‌ها به عیان حس می‌کرد . 

۶- رجزجنگ نرم را با چه واژه‌هایی باید سرود؟ کرار و S300 و یا…؟ 

۷- مهم‌ترین نقطه قوت دشمن، ضعف ماست و بی‌همتی و کم‌کاری بزرگترین تهدید. هر ظرفیتی را که مغفول بگذاریم و هر امکانی را که به کار نگیریم گامی برداشته‌ایم در تضعیف خود و لاجرم تقویت دشمن؛ شیطان کوچک می‌خواهد باشد یا بزرگ، تحریم اقتصادی باشد یا تهاجم‌فرهنگی. تکلیف‌گرایان نگران آنچه ندارند، نیستند که “لا یکلف الله نفسا إلا وسعها”. بیقرار کارند در آنچه که دارند که “لا یکلف الله نفسا إلا وسعها” و آنچه دارند را خوب می‌شناسند و کامل و عمیق و دقیق. دشمن‌ستیزان واقعی فرصت‌شناسان‌اند و نه تهدید”محوران”.


 


1389/8/6
صبح روز 4 آبان ماه یک دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد چالوس در اعتراض به کمبود بنزین با خر به دانشگاه رفت. حراست این دانشگاه جلوی این دانشجو را گرفت.

 


رئیس بسیج:
1389/8/6

محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، هدفمند کردن یارانه را جراحی بزرگی توصیف کرد که باید برای «عبور از خطر» به «دردهای» آن تن داد.

آقای نقدی امروز در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: «بخش‌هایی که ممکن است با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در معرض آسیب پذیری قرار بگیرد باید تلاش کنند که صبر و تحمل بیشتری از خود نشان دهند تا بعد از این مرحله بتوانند طعم میوه‌های شیرین اجرای این قانون را بچشند.»

محمدرضا نقدی به مردم توصیه کرد که به خاطر منافع ملی «از منافع شخصی کوتاه مدت خود چشم بپوشند» و از حذف یارانه ها برای «سوداگری» استفاده نکنند.

وی در خصوص برنامه‌های بسیج برای کمک به دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: «با توجه به اینکه بسیج به عنوان مکمل همه وزارتخانه‌ها هرجا که لازم باشد ورود پیدا می‌کند، در این رابطه هم اطلاع رسانی به مردم و همچنین فرهنگسازی در جامعه در دستور کار سازمان بسیج مستضعفین قرار دارد.»

نقدی در بخش ديگری از سخنان خود گفت که وظيفه بسيج اطلاع‌رسانی به دولت است و «اگر بسيجيان در گوشه و کنار کشور موارد سوئی که به روند اجرای صحيح قانون هدفمند کردن يارانه‌ها لطمه بزند را مشاهده کنند حتماً مسئولان امر را در جريان می‌گذارند تا اقدامات لازم انجام شود.»

منبع: مهر و بی‌بی‌سی


 


1389/8/6

محمود دودانگه معاون وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی از مشخص شدن قیمت نان و سیاستهای مرتبط با آن در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

وی در بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در تهران در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت که «با تعیین قیمت ملی برای گندم، قیمت آرد نیز درسراسر کشور یکسان می شود، ضمن اینکه در سراسر کشور قیمت واحدی برای آرد وضع خواهد شد.»

محمود دودانگه وضع قیمت واحد برای آرد در سراسر کشور را سیاست حمایتی از کشاورزان و نانوایان اعلام کرد و گفت: «برهمین اساس، تمامی نانوایی‌ها- چه آزادپز وچه غیره -آرد با قیمت یکسان دریافت می‌کنند.»

به گفته معاون وزیر بازرگانی ایران با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، محدودیتی درمیزان آرد قابل تحویل نخواهد بود و فضا هم از نظر کیفیت و قیمت نان رقابتی خواهد شد.

منبع: مهر


 


محمد خاتمی:
1389/8/6

محمد خاتمی در سخنانی که متن آن به «مجمع بین المللی دین و صلح جهانی» ارسال شده گفته است که غصب آزادی ناعادلانه‌ترین اقدام یک حکومت است.

به گزارش وب‌سایت رسمی محمد خاتمی، قرار بود که وی به عنوان سخنران در نشست بین المللی دین و صلح جهانی که در اسنابروک آلمان برگزار شد شرکت کند اما وی «نتوانست دعوت آنان را اجابت کند.»

مهم‌ترین نکات سخنان سیدمحمد خاتمی در این سخنرانی را در ادامه می‌خوانید:

* اگر خواستار صلح هستیم باید بدانیم که میان صلح و عدالت از یک سو و صلح و حیات مدنی و اجتماعی از سوی دیگر ارتباط محکمی وجود دارد. بی عدالتی مخل زندگی سالم اجتماعی است.

* چگونه می توان سهم هر یک از شهروندان را از آزادی مصادره کرد و ادعای عدالت داشت؟ عدالت مستلزم پرداخت سهم هر صاحب حقی به او است.

* فقدان آزادی و غصب آن غیرعادلانه ترین اقدام یک حکومت است. حکومتی عادل است که زنجیر از پای مردمان برگیرد و آنان را چون زنان و مردان آزادی بداند که در پی ایجاد عادلانه ترین مناسبات اجتماعی کوشش می کنند.

* صلح و عدالت گرچه مفهوماً متغایرند ولی در عمل یکی بدون دیگری تحقق نخواهد یافت و این هر دو با «محبت» که اکسیر زندگی درخور انسان است همراه و هم عنان اند، چرا که محبت آفریننده صلح و عدالت است و نفرت و کین پدید آورنده جنگ و بیداد.

* همانگونه که امروز غلبه جنگ و ستیز را بر صلح و همزیستی کم و بیش در همه جای این کره خاکی می بیینیم و اگر احیانا صلحی نیز هست، در پناه سهمناک ترین سلاح های ویرانگر و زرادخانه هایی است که می تواند به چشم بر هم زدنی زمین را به جهنمی سوزان برای ساکنان آن مبدل کند.

* استقرار صلح علاوه بر لوازم و زمینه های اجتماعی نیازمند جانهای صلح طلب نیز هست و جان صلح طلب جانی است که در گرو محبت و زیبایی مطلق باشد.

منبع: وب‌سایت محمد خاتمی


 


نیویورک تایمز خبر داد:
1389/8/6

روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز پنجشنبه خود گزارش داده است که ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش بسته پیشنهادی تازه‌ای را برای مبادله سوخت اتمی مورد نیاز تهران آماده کرده‌اند.

این بسته پیشنهادی قرار است مبنای غرب برای مذاکره تازه با ایران باشد. مذاکراتی که انتظار می‌رود بر اساس پیشنهاد اتحادیه اروپا طی روزهای ۱۵ تا ۱۷ نوامبر در وین برگزار شود و ایران گرچه تا کنون به این پیشنهاد پاسخ رسمی نداده است اما از برگزاری این دور از مذاکرات استقبال کرده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز بسته پیشنهادی تازه که برای سنجش میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر اراده مقام‌های جمهوری اسلامی آماده شده است، متضمن انتقال هزار و ۹۹۵ کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران به خارج از کشور است.

میزانی که ایالات متحده و متحدانش را مطمئن خواهد کرد که ایران پس از ارسال آن به خارج از کشور، به اندازه ساخت دست کم یک بمب اتمی، اورانیوم لازم را در اختیار نخواهد داشت.

این میزان همچنین دو سوم بیشتر از مقدار اورانیوم ۳.۵ درصدی است که تهران در مهر ماه سال ۸۸ برای مبادله آن با سوخت مورد نیاز رآکتور تهران به توافق اولیه رسیده بود.

مقام ارشد امنیتی بریتانیا: دیپلماسی برای حل مسئله اتمی ایران کافی نیست
از سوی دیگر جان سائرز، رئیس سازمان ضدجاسوسی بریتانیا، در نخستین اظهار نظر عمومی خود از زمان عهده‌دار شدن این مسئولیت، استفاده از دیپلماسی را برای حل مسئله هسته‌ای ایران ناکافی خواند و خواستار «رهیافتی اطلاعاتی - امنیتی» برای توقف گسترش برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی شد.

رئیس سازمان ضدجاسوسی بریتانیا در این اظهار نظر عمومی بی‌سابقه که فرانس پرس به انتشار آن پرداخته است اتخاذ رهیافت اطلاعاتی - امنیتی را در اقداماتی که به افشای مرکز مخفی غنی‌سازی ایران در فوردوی شهر قم و نهایتاً تشدید فشارهای دیپلماتیک علیه ایران انجامید بسیار مؤثر ارزیابی کرده است.

اهمیت اظهارات آقای سائرز از آن روست که این مسئول ارشد امنیتی بریتانیا پیشتر در مقام مدیرکل سیاسی وزارت خارجه بریتانیا در گفت‌وگوهای گروه پنج به علاوه یک با ایران حضور داشته است.

آقای سائرز تأکید کرده است که «توقف گسترش ساخت تسلیحات هسته‌ای با استفاده از دیپلماسی رایج، به طور کامل امکان‌پذیر نیست، و برای آنکه کار برای کشورهایی چون ایران که به دنبال گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند، سخت شود نیاز به اقدامات امنیتی داریم».

منبع: رادیو فردا (+,+)


 


1389/8/6

علی شکوری راد، نماینده مردم تهران در مجلس ششم و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی، با قید وثیقه آزاد شد.

شکوری راد بیستم مهرماه امسال به دنبال انتشار مطلبی در پاسخ به ادعاهای محسنی اژه ای احضار و بازداشت شده بود.

طی چند روز گذشته پزشکان و استادان دانشگاه با ارسال نامه ای به رئیس قوه قضاییه خواستار آزادی این پزشک خدمتکار شده بودند. همچنین هفته گذشته در اعتراض به بازداشت وی تجمعی در بیمارستان سینا محل کار شکوری راد برگزار شد. در آن اجتماع دکتر خدمت، همسر شکوری راد، به نقل از وزیر بهداشت گفته بود که این وزارتخانه پیگیر آزادی دکتر شکوری راد است.

از سوی دیگر مهدی نظام الاسلامی فرزند مرحوم نظام الاسلامی، نماینده بروجرد درمجلس ششم، بازداشت و به محل نامعلومی برده شد.

بر اساس گزارش‌ها شب گذشته تعدادی از جوانان در منزل نظام الاسلامی میهمان بودند که توسط ماموران امنیتی به صورت جمعی بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش، همه بازداشت شدگان میهمانی شب گذشته به جز مهدی نظام الاسلامی آزاد شده اند. هنوز دلایل بازداشت وی مشخص نیست.

منبع: کلمه و جرس

پیشینه:
علی شکوری‌راد بازداشت شد
بیش از 180 نفر از جامعه پزشکان خواستار آزادی علی شکوری‌راد شدند


 


سازمان گزارشگران بدون مرز:
1389/8/6

سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد سرکوب مطبوعات در ایران همچنان ادامه دارد.

این سازمان با اشاره به بازداشت مجدد محمدرضا مقیسه و تائید حکم محکومیت ژیلا بنی‌یعقوب و مهسا امرآبادی نوشته که «این اقدامات نشانگر ادامه سیاست سرکوب بی‌وقفه و تبعیض‌آمیز علیه مطبوعات» در ایران است.

محمدرضا مقیسه روزنامه‌نگار دوم آبان ماه باردیگر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

در همین تاریخ، حکم یک سال زندان و ٣٠ سال ممنوعیت فعالیت مطبوعاتی ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس از سوی شعبه ٥٤ دادگاه تجدید نظر تهران تایید شد.

حکم یک سال حبس تعزیری مهسا امرآبادی خبرنگار روزنامه توقیف شده اعتماد ملی نیز از سوی دادگاه تجدیدنظر تائید شده است.

ایران در نهمین رده بندی آزادی مطبوعات در جهان که از سوی سازمان گزارشگران منتشر شده در رده ١٧٥ قرار دارد.

منبع: وب‌سایت سازمان گزارشگران


 


در نمایشگاه مطبوعات از سوی رامین صورت گرفت
1389/8/6

در سومین روز از نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، محمدعلی رامین اقدام به برداشتن عکس اسفندیار رحیم‌مشایی و هدیه تهرانی از غرفه «صراط نیوز» کرد.

بنا به گفته یکی از مسئولان «صراط نیوز»، در چند روز اخیر دست‌اندکاران وزارت ارشاد و نمایشگاه به غرفه مراجعه و درخواست پایین آوردن این عکس را داشته‌اند که این امر با مخالفت مسئولان این غرفه مواجه شد.

گفتنی است در بنر حاوی عکس مشایی و هدیه تهرانی، تصویری از دست‌خط آیت‌الله علی خامنه‌ای به احمدی‌نژاد در خصوص مخالفت با انتصاب رحیم‌مشایی به معاون اولی ریاست جمهوری هم دیده می‌شد.

در همین رابطه پیش‌تر وزیر فرهنگ و ارشاد نیز به مدیرکل مطبوعات نسبت به برداشتن عکس تذکر داده که مسئولان غرفه از پذیرفتن این اقدام سربازده و خواهان ارائه ابلاغ کتبی در این زمینه شده بودند.

به گزارش وب‌سایت فردا، محمد‌علی رامین ضمن مراجعه به غرفه و بوسیدن صورت مسئول غرفه، عکس را پایین آورده و تصویری از رهبر جمهوری اسلامی به وی داده و گفته که این عکس را جایگزین کنید.

مسئولان این سایت حامی دولت از این اقدام رامین گلایه کرده و اعلام داشته‌اند: «از شرکت در این نمایشگاه پشیمان شده‌ایم.»

منبع: وب سایت فردا


 


سرکنسول جمهوری اسلامی در جلال‌آباد:
1389/8/6

سرکنسول جمهوری اسلامی در جلال‌آباد می‌گوید کمک‌های ایران به افغانستان مربوط به دولت احمدی‌نژاد نیست بلکه از زمان دولت قبل این تعهدات ایجاد شده است.

مهران خراسانی گفته که این کمک‌ها «در چارچوب تعهدات بین‌المللی» در دولت‌های آینده نیز تداوم خواهد داشت.

به گفته آقای خراسانی این کمک‌ها از محل طرح‌های عمرانی است و بخشی از این هزینه‌ها صرف درمان و مهاجرین می‌شود.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان هفته جاری گزارش‌ها درباره دریافت پول از سوی رئیس دفترش از ایران را تائید کرد و گفت این پول به طور رسمی و از مجاری قانونی به افغانستان داده می‌شود.

آقای کرزی افزوده بود: «ایران، سالی یک بار یا دو بار، گاهی پنج صد هزار، گاهی ششصد هزار یورو کمک می‌کند.»

پیش‌تر سفارت ایران در کابل این گزارش را تکذیب کرده و آن را «اهانت‌آمیز» توصیف کرده بود.

منبع: ایرنا

پیشینه
حامد کرزی دریافت «پول نقد» از ایران را تائید کرد
علیخانی: دولت بدون مجوز به افغانستان کمک کرده؛ چرا جوانان خودمان از این کمک‌ها محرومند


 


1389/8/6

مدیرکل آمار گمرک کشور اعلام کرد در شش ماه گذشته ۲۶۵ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف و ضبط شده است.

حسین کاخکی گفته که طی این مدت ۱۷ هزار و ۱۰۷ فقره پرونده نیز در زمینه قاچاق کالا در گمرک تشکیل شده است.

به گفته آقای کاخکی «این میزان قاچاق کالا در مقایسه با سال گذشته از نظر ارزش ۷۶ و ۵۷ صدم درصد رشد داشته است.»

کاخکی افزوده است: «از نظر وزنی نیز میزان قاچاق یک و ۵۹ صدم درصد در این مدت رشد داشته است.»

بر اساس قانون کالا‌های قاچاق پس از کشف برای تشکیل پرونده به گمرک ارجاع داده می‌شود.

منبع: واحد مرکزی خبر


 


1389/8/6

بزرگترین بانک دولتی هند (SBI) به تحریم‌های بین‌‌المللی علیه تهران پیوست.

این بانک به شعبات خارج کشور خود ابلاغ کرد معامله با نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی را متوقف کنند.

این اقدام درست چند هفته قبل از دیدار باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از هند صورت گرفته است.

سطح مبادلات انرژی ایران و هند در ماه‌های اخیز با وضع چهارمین دور تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران کاهش یافته است.

چندی پیش هم رسانه‌های ایران گزارش کرده بودند که هند از فهرست فروشندگان بزرگ بنزین به ایران خارج شده است.

منبع: ایندیانا اکسپرس

پیشینه
خروج هند از فهرست فروشندگان بزرگ بنزین به ایران


 


1389/8/6
گزارشگری که به واسطه وجود صدا و بلندگوهای متعدد نمی‌تواند تمرکز کند، کنترل اعصاب خود را در برنامه زنده از دست می‌دهد و می‌گوید: «اینها چه کار میکنند؟ اَه، گور پدرشون، نخواستم بابا.»


 


1389/8/6

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اعلام کرد که با آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، قیمت گاز مصرفی خودروها بیش از دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

محمد رویانیان، روز چهارشنبه تاکید کرد که مردم انتظار نداشته باشند که قیمت CNG (گاز طبیعی فشرده)  به 80 تومان برسد بلکه قیمت آن به بالاتر از 80 تومان افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر، بیشترین میزان سی.ان.جی در کشور صرف خودروهای گاز سوز می‌شود و قیمت آن 40 تومان به ازای هر متر مکعب است. همچنین بیش از دو میلیون خودروی دوگانه سوز در کشور از گاز سی.ان.جی به عنوان سوخت اصلی خود استفاده می‌کند.

بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت قرار است که قیمت حامل‌های انرژی و کالاها و اجناس یارانه‌ای را طی پنج سال و در سه مرحله واقعی کند.

ایران سومین کشور دارای خودروهای گاز سوز در سطح جهان است و روزانه 15 میلیون متر مکعب گاز در جایگاه‌های توزیع سی.ان.جی در سطح کشور مصرف می‌شود.

منبع: مردمک و مهر


 


1389/8/6

امیر حسین کاظمی، از فعالان ملی- مذهبی و عضو نهضت آزادی ایران که ١۵ اسفند ماه سال گذشته در زندان اوین به سر می برد، غروب چهارشنبه پنجم آبان ماه ٨٩ به مرخصی آمد.

این عضو شاخه جوانان نهضت آزادی ایران و نویسنده وبلاگ «با مردم»، از سوی قاضی مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

اتهامات کاظمی، «عضویت در نهضت آزادی»، «تاسیس وبلاگ» و «حضور در اغتشاشات عاشورا» اعلام شده بود؛ که نامبرده در هیچ‌کدام از بازجویی‌ها و همچنین در دادگاه، حاضر به پذیرش اتهام «شرکت در اغتشاشات عاشورا» نشده بود.

این درحالی است که دادگاه بدوی کاظمی نیز تنها ده دقیقه به طول انجامیده بود و در پرونده وی هیچ گونه مدارک مستدل و مستندی پیرامون اتهامات وارده وجود نداشته است.

دادگاه تجدید نظر شعبه ۵۴ به ریاست قاضی موحد، تابستان امسال، حکم سه سال حبس تعزیری وی را تایید کرد.

منبع: جرس


 


1389/8/6

ایالات متحده آمریکا ۳۷ شرکت  و پنج شهروند ایرانی مرتبط با شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران را که در آلمان، جزیره مالت و قبرس مستقر هستند، ‌در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که ٣٧ «شرکت صوری» که عمدتاً در آلمان مستقر هستند، به عنوان پوششی برای فعالیت‌های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی عمل می‌کردند و آمریکا آنها را تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین پنج ایرانی به نام‌های محمد طلایی، منصور اسلامی، احمد سرکندی،‌ قاسم نبی‌پور و ناصر باطنی را به دلیل دست داشتن در هدایت این شرکت‌ها در کشورهای آلمان، جزیره مالت و قبرس در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

در اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا از محمد طلایی با عنوان مدیر ۱۱ شرکت مستقر در هامبورگ و نماینده تام‌الاختیار شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی در آلمان و از منصور اسلامی با عنوان دستیار مدیر چندین شرکت مستقر در هامبورگ نام برده شده است.

قرار گرفتن شرکت‌های خارجی در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا بدین معنا است که این شرکت‌ها دیگر اجازه فعالیت در آمریکا را نخواهند داشت و شرکت‌های آمریکایی نیز نمی‌توانند با این شرکت‌ها تماس برقرار کنند.

منبع: رادیو فردا


 


1389/8/5

درحالیکه رئیس جمهور افغانستان ادعای کمکهای میلیون دلاری و نقدی دولت ایران به خود و رئیس دفترش را تایید کرده، پرسش‌های یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس پیرامون این موضوع، با واكنش تند رئیس كمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مواجه شد.

قدرت الله علیخانی، نماینده اصلاح طلب قزوین، گفته بود: «ما مخالف كمك به مردم افغانستان نیستیم، اما باید این كمك به صورت رسمی و علنی صورت گیرد و نه نقدی و غیررسمی. سفیر ما ناچار تكذیب می‌كند اما رئیس جمهور افغانستان آن را تائید می‌كند.»

وی با اشاره به اصل ٨۰قانون اساسی که می‌گوید هر گونه كمك به دولتها و كشورهای دیگر باید با تصویب مجلس باشد پرسیده بود: «کدامیك از نمایندگان مجلس از چنین پرداخت‌هایی اطلاع دارند؟ چرا رئیس جمهور كه باید سوگند قانون اساسی را پاس بدارد اینچنین خلاف قانون عمل می كند؟»

وی در ادامه سخنانش پرسیده بود: «كل بودجه عمرانی دولت در سال چقدر است كه سفیر ما در سوریه اعلام كرده ایران ۵ میلیارد دلار در حال هزینه كردن در سوریه است؟ چرا جوانان كشورمان كه جویای كار هستند باید از نعمت سرمایه گذاری بی‌نصیب بمانند در حالی كه گزارش‌های نگران كننده‌ای از بیكاری دو رقمی در كشور به مجلس می‌رسد.»

بلافاصله بعد از نطق علیخانی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نطق علیخانی كه یادآور شده بود «مسئول دفتر كرزی رئیس‌جمهور افغانستان، دریافت كمك نقدی از ایران را تایید كرده» مدعی شد این کمک‌ها بر اساس مصوبه مجلس بوده و گفت: «نباید از تریبون مجلس چنین مطالبی مطرح شود. آنچه از سوی رسانه‌های آمریكایی مطرح شده تنها در راستای برهم زدن روابط ایران و همسایه‌هاست و می‌دانیم كه دروغ است.»

علیخانی در ادامه طی تذكری، به اظهارات بروجردی انتقادكرد و از بروجردی خواست متن مصاحبه كرزای و مهمانپرست را بار دیگر مطالعه كند.

روزنامه نیویورک تایمز ابتدای هفته جاری نوشته بود: «فدا حسین مالکی سفیر ایران در کابل، در سفر اخیر کرزای در هواپیمای حامل وی یک کیسه پول به عمر داودزی رئیس دفتر حامد کرزای داده است. اوایل سال جاری نیز احمدی‌نژاد دو جعبه پول نقد همراه خود به کاخ ریاست جمهوری افغانستان برده بود که یکی از این صندوق‌ها برای شخص داودزی سفیر سابق کابل در تهران بود و جعبه دیگر برای کاخ ریاست‌جمهوری.»

حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان، ضمن تایید کامل گزارش نیویورک تایمز، بلافاصله گفته بود که وی یکبار ۷۰۰ هزار دلار و بار دگر ۹۷۵ هزار دلار از دولت ایران برای نبرد انتخاباتی ریاست جمهوری خویش دریافت کرده است. این موضوع از سوی سفارت ایران در افغانستان و رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی دولت ایران تكذیب شد، اما حامد كرزای کماکان این موضوع را تایید می کند.

روز سه‌شنبه در پی افشای این موارد، ٧ نماینده اصلاح طلب مجلس با طرح سوالی از وزیر خارجه پرسیده بودند : «میزان كمك های نقدی پرداخت شده به دفتر كرزای كه از سوی وی نیز تایید شده در طول پنج سال گذشته چقدر بوده و مستند قانونی این پرداختها چه بوده و به تصویب چه مراجعی در كشور رسیده و چگونه هزینه شده است؟»

منبع: جرس


 


بر اساس گزارش «سازمان شفافیت بین‌المللی»:
1389/8/5

بر اساس گزارش سالانه‌ی «سازمان غیردولتی شفافیت بین‌المللی» درباره‌ی فساد مالی و اداری در کشورهای جهان، ایران از میان 178 کشور معرفی شده در مکان 146 قرار دارد.

گزارش‌های سالانه‌ی سازمان شفافیت بین‌المللی بر اساس میزان «رشوه‌گیری رایج در میان سیاستمداران و کارمندان دولت» به ابعاد فساد در تک تک کشورها و مقایسه‌ی آن با دیگر کشورهای جهان میپردازد.

به گزارش سازمان ملل، هر ساله از طریق فساد، زیانی بیش از 1.6 میلیارد دلار به اقتصاد جهان وارد می‌شود که بر اساس گزارش امسال سازمان شفافیت، «دانمارک، زلاندنو و سنگاپور» کمترین و کشورهای «افغانستان، میانمار و سومالی» بیشترین سهم را دارند.

ایران نیز با کشورهائی مانند کامرون، ساحل‌عاج، لیبی، نپال، پاراگوئه، هائیتی و یمن به طور مشترک با کسب 2.2 امتیاز، رتبه 146 را به خود اختصاص داده است.

این گزارش پس از سه کشور اول، به ترتیب کشورهای فنلاند، سوئد، کانادا، هلند، استرالیا، سوئیس، نروژ و ایسلند را به عنوان ده کشور جهان با کمترین میزان فساد مالی و اداری معرفی کرده است.

منبع: آفتاب و دویچه‌وله

پیشینه:

عامل تاخیر در رسیدگی به برخی پرونده‌های فساد اقتصادی رهبری است


 


1389/8/5

اسب‌هایی که در مسیر خیابان 15 خرداد، روبروی بازار تهران شهروندان را سوار بر کالسکه از گوشه‌ای به گوشه دیگر می‌برند، در وضعیت نامناسب بهداشتی و روانی هستند.

صبا صراف در گزارشی که در خبرگزاری محیط زیست ایران (ایرن) منتشر شده نوشته در ضلع شمالی بازار تهران از چهارراه گلوبندگ تا ناصر خسرو، شهرداری برای کاهش ترافیک شدید و آلودگی، خیابان را مسدود کرده تا با ساماندهی و ایجاد سنگ فرش در قسمت ورودی، تصویری از بازار قدیم تهران را جایگزین آن فضای آلوده و پر ترافیک کند.

کم کم دوچرخه، تراموا و کالسکه در کنارهم به این قسمت از شهر اضافه شده و اسب‌های کالسکه‌دار با پرداخت 300 تومان افراد را جابه‌جا می‌کنند.

کالسکه‌ران یکی از این اسب‌ها در پاسخ به این که چرا این اسب این قدر عصبی و خسته است می‌گوید: «چند بار است، دارد همین یک مسیر کوتاه را می‌رود و می‌آید، طاقتش تمام شده.»

رئیس انجمن حمایت از حیوانات ایران با تاکید بر این که «پس از چندین بار اعتراض به شهرداری هیچ پاسخی از آن‌ها نگرفتیم» توضیح می‌دهد: «اگر شما هم نیم ساعت در این محیط شلوغ و پر سر و صدا، ترافیک و آلوده بمانید، عصبی خواهید شد چه برسد به این حیواناتی که عادت به این شکل زندگی ندارند.»

آل داوود وجود تراموا در کنار اسب‌ها را عاملی برای عصبی شدن بیشتر این اسب‌ها می‌داند و توضیح می‌دهد: «حرکت این قطار اسب را تحریک و عصبی می‌کند. نباید این دو را در کنار هم آن هم در یک مسیر کوتاه قرار داد.»

وی مهمترین مسئله ای را که باید در مورد این اسب‌ها به آن توجه کرد، استراحت و بهداشت آنان می‌دانند.

صاحبان این اسب‌ها برای تمیز ماندن مسیر حرکت این اسب‌ها و سطح شهر، به آن‌ها آب نمی‌خورانند تا از ادرارشان جلوگیری کنند و این فشار زیادی به اسب‌ها آورده است.

آل داوود با بیان اینکه عدم رعایت اصول بهداشتی هم برای اسب‌ها زیانبار است و هم برای شهروندانی که در آن مسیر رفت و آمد می‌کنند توضیح می‌دهد: «این اسب‌ها باید واکسینه شوند تا دچار بیماری‌های پوستی رایج بین اسب‌ها مثل مشمشه نشوند.»

در این گزارش آمده ستاد محیط زیست شهرداری و سازمان پارک‌ها و فضای سبز رسیدگی به این مسأله را مربوط به خود ندانسته و شهرداری محدوده بازار تهران نیز پاسخوی خبرنگار ایرن برای رسیدگی به وضعیت بهداشتی و شرایط رسیدگی به این اسب‌ها نشده است.

منبع: خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران


 


مصطفی تاج‌زاده در ملاقاتی از اوین:
1389/8/5

سید مصطفی تاج‌زاده که پس از گذشت 73 روز به همراه محمد نوری‌زاد در قرنطیه زندان اوین نگهداری میشود در آخرین ملاقات کابینی با همسرش گفته است: «تمامیت خواهان ایرانی پیش از آن که با علوم انسانی مخالف باشند با حقوق انسانی مخالفند و در این توهم هستند که دانشگاه‌ها و به طور اخص رشته‌های علوم انسانی نسل جوان و فرهیخته را منتقد اسلام تحمیلی- تکفیری و معترض نسبت به وضع موجود در کشور بار میآورد.»

این عضو زندانی جبهه مشارکت در ادامه با اشاره به اینکه آقای مصباح و مریدانش همواره خواهان تعطیل شدن نهاد آزادی خواه و عدالت طلب دانشگاه بوده‌اند، «نداشتن قدرت و جرات این دسته» و همچنین «نیاز کشور به فارغ التحصیلان فنی و پزشکی» را از مهمترین موانع آنها در انجام این کار دانست.

وی در ادامه افزوده است: «اما تمامیت خواهان ایرانی با از میدان به در کردن اکثر قریب به اتفاق رسانه‌های منتقد و سرکوب منتقدان و تک‌صدایی شدن حکومت، غافل از آن که بی‌برنامگی، روزمرگی، فساد، خویشاوندسالاری و در یک کلام بی کفایتی در اداره امور، موجب اعتراض اکثریت قاطع مردم شده، فرصت را مناسب دیده و به سراغ علوم انسانی رفته‌اند.»

وی محکومیت این اقدام ضد علمی و طالبانی که روش های استالین را در اذهان زنده می کند را از سوی همه فرهیختگان و دانشگاهیان لازم دانسته است.

تاج‌زاده در بخش دیگی از گفته هایش پرسیده است: «اگر ما مردم را بصیر می دانیم چرا همه تریبون های منتقد خود را تعطیل می کنیم و لاف اتکای خود به پشتیبانی اکثریت را با گاف سانسور افشا می سازیم؟ کدام حکومتی را در جهان سراغ داریم که حامیان خود را اکثریت مردم بداند اما از رقابت آزاد انتخاباتی با اقلیت در هراس باشد؟»

او ادعای «انحلال احزاب» را مقدمه نامیمون انتخابات آینده دانسته و خاطرنشان کرده است: «چنین رفتاری به معنای آن است که جناح حاکم می داند اگر انتخابات آزاد برگزار شود، نامزدهایش شکست می خورند و درصدد برآمده که با انحلال احزاب منتقد، وجهه قانونی به رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب بدهد.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با ابراز تاسف از پذیرفتن ادعای «اسلام ایرانی» توسط احمدی نژاد گفته است: «به هر حال از دولتی که با هتاکی نسبت به منتقدان سیاست خود را از «تثبیت قیمت‌ها» به نقطه مقابل آن یعنی «حذف یارانه‌ها» تبدیل کرد و ثابت نمود که بی اصول ترین دولت بعد از مشروطه  است، انتظاری نیست.»

وی یادآور شده است که «مخالف هم زمان با سلطه خارجی و استبداد داخلی هستیم» و «راه جنبش سبز را راه اکثریت قاطع ایرانیان برای تحقق ایران مستقل، آباد، آزاد و مرفه در یکصد سال گذشته» دانسته است.

تاجزاده در پایان گفته است: «ملت ما دفاع از حقوق مردم دیگر کشورها توسط جناح حاکم را زمانی باور می کند که حقوق اساسی و ابتدایی ملت توسط آنان تأمین شود وچاره‌ای جز جلب اعتماد و مشارکت مردم با رعایت حقوق‌شان نیست، در غیر اینصورت سرنوشت این حکومت نیز مانند دیگر قدرت های سرنگون شده و بدفرجام خواهد بود که باید عبرتی برای امروز ما باشد.»

منبع: کلمه

پیشینه:

هرگز شکایتمان را از کودتاچیان پس نمی گیریم

احمدی نژاد اگر راست میگوید در ایران کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهد

تاج‌زاده: کودتاگران جمع شوند و با اسناد یکساله‌شان برای مناظره به اوین بیایند


 


1389/8/5

حسین ابراهیمی‌مقدم، مشاوره خانواده می‌گوید بر اساس یک پژوهش پنج هزار نوجوان تهرانی حشیش و الکل مصرف می کنند.

آقای ابراهیمی‌مقدم در گفتگو با خبرگزاری مهر افزوده است  الگوبرداری در میان نوجوانان مبتلا به اختلال سوء مصرف مواد مخدر زیاد دیده شده و اغلب نوجوانان انتظار دارند که با مصرف مواد از حالت ناراحتی و عصبانیت خارج می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به انجام پژوهش‌های روان‌شناختی روی پنج هزار کودک و نوجوان تهرانی 10 تا 19 سال که به مواد مخدر اعتیاد دارند تاکید کرد: «یکی از فراوان‌ترین اختلالاتی که این نوجوانان به آن مبتلا بودند، بیش‌فعالی در دوران کودکی بوده به طوری که خانواده‌ها باید با تشخیص علائم بیش‌فعالی در کودکانش در این زمینه با روان‌شناس مشورت‌ کنند تا در صورت لزوم با رفتار درمانی یا دارودرمانی درمان شوند.»

این روانشناس در مورد مصرف حشیش گفت: «مصرف مقدار متوسط آن آثار مسمومیت خفیف پدیدآورده و نوجوانان چند ثانیه پس از استعمال آن حالت خارش، گیجی، و منگی احساس کرده و ده تا 30 دقیقه پس از مصرف نیز احساس کاهش اضطراب داشتند اما به تدریج از نظر حرکات تکلم و توانایی حل مسئله کند می‌شوند که کندی در پاسخ‌های حرکتی و شناختی می‌تواند توانایی افراد را در انجام دادن فعالیت‌های پیچیده ذهنی مانند انجام تکالیفشان مختل کند.»

به گفته‌ی ابراهیمی‌مقدم «اکثر نوجوانان درگیر مواد مخدر، مشکلات مرتبط در زمینه مسایل تحصیلی، کشمکش‌های خانوادگی، آشفتگی‌های هیجانی و قانونی را نشان می‌دهند و بزرگ‌ترین اختلال رفتاری در بین نوجوانان مشکل بیش‌فعالی در دوران کودکی است.»

منبع: جرس


 


نماینده ولی فقیه در سپاه:
1389/8/5

 

نماینده ولی فقیه در سپاه، در گردهمایی مشترک مسئولان و هادیان سیاسی نیروهای مسلح، از ضرورت دخالت سپاه و عدم دخالت ارتش در مسائل سیاسی سخن گفت.

به گفته علی سعیدی، «سپاه پاسدار انقلاب است و در حوادثی ممکن است لازم باشد که سپاه موضع‌گیری کند و حتی بعضا اگر موضع‌گیری نکند، اشکال دارد، ولی شاید لازم نباشد که مثلا ارتش این کار را انجام دهد.»

او با اشاره به نسبت نیروهای مسلح کشور با فعالیت‌های سیاسی، گفت: «این مسأله بر حسب نوع نیروی مسلح، متفاوت است و برای نمونه فعالیت سیاسی سپاه در برخی جاها اشکال ندارد.»

وی همچنین سپاه را «بازوی ولایت» دانست و افزود: «ما را متهم می‌کنند که در انتخابات دخالت کرده‌ایم، ولی ما دخالت نکرده‌ایم، بلکه ما فقط شاخص‌ها و اصول را بیان می‌کنیم و این دخالت در انتخابات محسوب نمی‌شود.»

به اعتقاد سعیدی، «یک فرد در نیروهای مسلح اگر به کسی رای دهد که در مسیر تقویت ولایت نباشد، برخلاف اصول ولایت‌مداری عمل کرده است.»

سعید پیشتر هم گفته بود که که آیت‌الله خمینی نگفته نیرو‌های سپاه فعالیت سیاسی نداشته باشند.

سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود با دفاع از عملکرد بسیج و سپاه در حوادث پس از انتخابات گفته بود: «سپاه می‌خواهد استراتژی رهبری را عملی کند و کاری به اشخاص ندارد.»

منبع: آفتاب

پیشینه خبر: سعیدی: امام نگفته سپاه کار سیاسی نکند


 


معاون شهردار تهران:
1389/8/5

 

معاون شهردار تهران از بازنگری در قوانین بلند مرتبه‌سازی خبر داد و گفت:«بر این اساس به‌کارگیری معماری غربی در شکل و شمایل ساختمان‌های جدید ممنوع است.»

هیربد معصومي‌ گفت: «ساختمان‌های هرمي ‌که نماد تفکر فراماسیونی است، هیچ تناسبی با معماری ایرانی و اسلامي‌ ندارد که به همین دلیل شهرداری و شورای شهر پایتخت به شدت به دنبال حذف این دسته از ساختمان‌ها از سطح شهر هستند.»

به گفته وی، «بخشنامه ممنوعیت صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌هایی که شکل هرم دارند، تهیه شده و در حال ارسال آن به شهرداری‌های مناطق 22 گانه تهران هستیم.»

 معصومی با بیان اینکه در حال حاضر اغلب ساختمان‌های بلندمرتبه تهران که بیشتر در منطقه یک قرار دارند به شکل هرمي‌هستند، گفت: «با نهایی شدن طرح تفصیلی تهران تا 2 ماه آینده، ضوابط بلند مرتبه‌سازی نیز به‌طور کامل بازنگری مي‌شوند و از آن زمان به بعد تمام ساختمان‌های بلند پایتخت باید بر اساس ضوابط جدید ساخته شوند.»

رییس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران هم  گفت: «در کشوری که معماری غنی ایرانی و اسلامي‌ وجود دارد، به کارگیری معماری غربی نیابد در هیچ یک از شهرهای آن انجام شود.»

مرتضی طلایی نیز به بر لزوم حذف ساختمان‌های هرمي‌ شکل از سطح شهر تهران تاکید کرد و گفت: «گاهی اوقات برخی از معماران بدون آگاهی کافی و نیت خاصی از طراحی‌های غربی تقلید مي‌کنند، در حالی که نمي‌دانند بسیاری از طراحی‌های غربی نماد مکتب‌های فکری خاص و گاهی ضداسلامي ‌است.»

منبع: عصر ایران


 


هوگو چاوز:
1389/8/5

هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرده که ایران به همراه روسیه، بلاروس و پرتغال بیش از ۳۷ هزار خانه در این کشور خواهد ساخت.

چاوز در یک برنامه تلویزیونی به مردم ونزوئلا گفته است: «ساخت خانه شرکت‌های این چهار کشور برای ما به صرفه‌تر از ساخت خانه از سوی شرکت‌های داخلی ما است.»

به گفته چاوز «روسیه قرار شده ۱۰ هزار واحد مسکونی در زمین‌های متعلق به ارتش در کاراکاس بسازد، شرکت‌های ایرانی نیز قرار است در ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی یاری مان دهند.»

وی ادامه داده که «پرتغال ۱۲ هزار و ۵۱۲ واحد مسکونی خواهد ساخت و بلاروس نیز تعهد داده تا پنج هزار واحد مسکونی برایمان بسازد.»

به گفته چاوز آپارتمان‌ها سه خواب، دو حمام، یک راهرو و یک آشپرخانه خواهند داشت.

یکی از تکنیک‌های تبلیغی چاوز در ۱۰ سال گذشته اختصاص زمین و واحدهای مسکونی به بی‌خانمان‌ها و فقرای ونزوئلایی بوده است و حامیان اصلی چاوز در ونزوئلا نیز از میان همین طبقه هستند.

منبع: عصر ایران


 


بادامچیان با اشاره به آثار اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها:
1389/8/5

اسد‌الله بادمچیان نماینده مجلس می‌گوید مردم «نگرانی‌هایی» در مورد آثار اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دارند و «متاسفانه دولت هم تا کنون پاسخ اقناع‌کننده و کاملی ارائه نداده است.»

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای بادامچیان گفته که «سوال‌های مردم در مورد هدفمندی بیشتر حول این محورهاست که اصل هدفمندکردن یارانه‌ها چیست، چه نتایجی دارد و اثراتش بر زندگی روزمره مردم چه خواهد بود؟»

به گفته این نماینده مجلس، مردم همچنین درباره شیوه اجرای این قانون، سرنوشت صنعت و بازار و کسب و کار بعد از اجرای آن سئوالاتی دارند.

وی افزوده است: «در مقام یک نماینده، جواب‌های لازم را به مردم می‌دهم اما در حد کلان از این شیوه هدفمندکردن یارانه‌ها رضایت ندارم و دولت نیز تاکنون پاسخ قانع کننده‌ای به این سوالات مردم نداده است.»

قانون هدفمندکردن یارانه‌ها آن‌طور که مقام‌های دولتی گفته‌اند از اول آبان ماه در سه استان کشور آغاز شده است. با اجرای این قانون قرار است یارانه‌های دولتی حذف شده و معادل آن به طور مستقیم به مردم پرداخت شود.

منبع: واحد مرکزی خبر


 


رئیس سازمان بازرسی کل کشور:
1389/8/5

مصطفی پورمحمدی رئیس بازرسی کل کشور می‌گوید: «به برخی از پرونده‌های مفاسد اقتصادی با نظر رهبری دیرتر رسیدگی می‌شود.»

پورمحمدی گفته که «در خصوص پرونده‌های مهم، برخی از آنها در شورای عالی امنیت رسیدگی و نظر رهبری پرسیده شده و با توجه به مصلحت‌ها و ملاحظات، برخی پرونده‌ها دیرتر رسیدگی می‌شود.»

وی افزوده است: «به نظر من بسیاری از مصلحت‌اندیشی‌ها مضر بوده و طبق موازی نیست و قابل نقد است اما در زمانی که منافع جامعه به خطر می‌افتد امکان جابجایی مصالح وجود دارد.»

اظهارات آقای پورمحمدی در شرایطی ایراد می‌شود که گروهی از نمانیدگان مجلس پیش‌تر اعلام کرده بودند محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد ریاست یک «باند فساد اقتصادی» را برعهده دارد و پرونده وی در قوه قضائیه در حال پیگیری است.

شهریور ماه امسال نیز وب‌سایت العربیه به نقل از یک نماینده مجلس از توقف پیگیری پرونده فساد مالی محمدرضا رحیمی به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای خبر داده بود.

این نماینده که نامش فاش نشده، گفته بود آقای خامنه‌ای در نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس، دستور توقف پیگیری پرونده فساد مالی رحیمی را صادر کرده است.

به گفته این نماینده «این موضوع در دستور کار مجلس برای بررسی قرار داشت، اما رهبری دستور دادند که این موضوع مسکوت بماند.»

منبع: ایلنا

پیشینه
نماینده مجلس: پرونده رحیمی به دستور خامنه‌ای مسکوت ماند
نادران: رحیمی رئیس حلقه فساد خیابان فاطمی است


 


1389/8/5

جلسه هیات دولت در قم در غیاب محمود احمدی‌نژاد و با حضور رئیس دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، علی لاریجانی رئیس مجلس و محمدرضا رحیمی برگزار شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی‌ دولت اعلام کرده که در این جلسه با «توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری تصمیمات ویژه‌ای برای ارتقاء سطح استان قم در بخش‌های مختلف اتخاذ شد.»

این پایگاه هیچ توضیحی در مورد غیبت محمود احمدی‌نژاد در این جلسه نداده است.

احمدی‌نژاد در شرایطی در این جلسه غایب بود که شب گذشته به همراه اووا مورالس رئیس جمهوری بولیوی یک دیدار دوستانه فوتبال برگزار کرده بودند.

مورالس صبح امروز چهارشنبه همزمان با برگزاری جلسه هیات دولت در قم میهمان مجلس شورای اسلامی بود.

ریاست جلسات هیات دولت به طور معمول در شرایطی که رئیس دولت در سفر‌های خارجی باشد بر عهده معاون اول وی است. ریاست این جلسه نیز بر عهده رحیمی بود.

رسانه‌های محافظه‌کار نزدیک به دولت تاکنون در مورد غیبت احمدی‌نژاد و برنامه‌های صبح امروز وی گزارشی منتشر نکرده‌اند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت


 


عضو کمیسیون انرژی مجلس:
1389/8/5

یک روز پس از آنکه نامه‌ای با امضای ۲۰۴ نماینده مجلس جهت تقدیر از عملکرد وزارت نفت بدلیل تولید ضربتی بنزین منتشر شد، اظهارات یک عضو کمیسیون انرژی مجلس این موضوع را افشا کرد که بنزین تولید شده با شعار «خودکفایی» جان مردم را به خاطر می‌اندازد و در عین حال به لحاظ اقتصادی هم به صرفه نیست.

عسگر جلالیان، عضو کمیسیون انرژی مجلس هشتم شورای اسلامی، با بیان اینکه «بنزینی که در پالایشگاه های کشور به شکل غیر استاندارد تولید می شود، سرطان‌زا است»، گفت: «اگر این بنزین سرطان‌زا در اختیار مردم قرار بگیرد مردم را به صورت حاد تری درگیر می‌کند و هزینه تمام شده آن برای کشور نیز بالاتر است.»

وی افزود: «مسائل این چنینی را که در مورد آن جان مردم در خطر است را، نمی‌توان با ژست گرفتن در عرصه داخلی و خارجی و شعار دادن توجیه کرد. در شرایطی که می‌دانیم سرطانی‌ها هیچ حمایتی نمی‌شوند و هزینه‌های این بیماری کمرشکن است و بیشتر هم در اقشار پایین بروز می‌کند ادامه این روند به هیچ روی جایز نیست دولت اگر قرار است بنزین تأمین کند نباید به بهای مرگ و سرطان تمام شود.»

به گفته عسگر جلالیان «تماس فیزیکی و استشمام این بنزین غیر استاندارد موجب بیماری می‌شود.» او همچنین افزوده: «اینکه این بنزین چقدر با معیارهای HSC همخوانی دارد نیز سوالی بود که برای پاسخ گویی به آن معاون پتروشیمی و معاون پخش در کمیسیون حضور پیدا کردند، اما پاسخ‌های آنها در باره ایراد های وارده به این موضوع از طرف نمایندگان قانع‌کننده نبود.»

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان خواستار توقف دولت در تولید بنزین شده «چون نه از لحاظ هزینه به صرفه است و نه HSC دارد و تبعات زیست‌محیطی آن‌را هم نمی‌توان نادیده گرفت.»

منبع: خبرآنلاین و جرس


 


گزارش صندوق بین‌المللی پول:
1389/8/5

بنا بر آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران پس از قرقیزستان، کمترین رشد در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال گذشته را ۱٫۱ درصد برآورد و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال جاری به ۱٫۶ درصد خواهد رسید.

بدین ترتیب و بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، در سال جاری ایران از نظر رشد اقتصادی پس از جمهوری قرقیزستان بدترین وضعیت را در منطقه خواهد داشت.

در میان ۳۰ کشور مستقر در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی، رشد اقتصادی قطر بالاترین بوده و به ۱۶ درصد خواهد رسید. این در حالی است که قرقیزستان رشد اقتصادی منفی ۳٫۳ درصدی را به ثبت خواهد رساند که کمترین میزان در منطقه است.

منبع: ایسنا و جرس


 


1389/8/5

به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره پرداخت پول نقد از سوی جمهوری اسلامی به رئیس دفتر رئیس جمهور افغانستان، هفت تن از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در قالب سئوالی در این باره از وزیر امور خارجه ایران توضیح خواسته و خواستار مشخص شدن مرجع تصویب کننده و نحوه هزینه این کمک‌ها شده‌‌اند.

این هفت نماینده اصلاح‌طلب از وزیر امور خارجه پرسیده‌اند:‌ «میزان این کمک‌ها در طول پنج سال گذشته به تفکیک هر سال چه قدر بوده است؟ مستند قانونی این پرداخت‌ها چه بوده و اصل و میزان آن به تصویب چه مرجعی در کشور رسیده است؟ آیا دولت ایران از محل و نحوه هزینه این کمک‌ها از سوی رییس جمهور افغانستان اطلاع داشته است و امکان ارایه گزارشی در این مورد وجود دارد یا خیر؟ محل تامین منابع این کمک‌ها در قوانین بودجه سنواتی را اعلام فرمایید.»

محمد رضا تابش، حسين هاشميان، قدرت الله عليخانی، محمد حسين مقيمی، احمد مهدی شهرياری و شكور اكبرنژاد از اعضای «فراكسيون خط امام» مجلس شورای اسلامی از امضاكنندگان اين سوال از وزیر امور خارجه هستند.

روزنامه نیویورک تایمز روز یک‌شنبه 24 اکتبر (دوم آبان) به نقل از یک کارمند دولت افغانستان نوشت که محمدعمر داودزی، رئیس دفتر حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان، از ایران پول دریافت کرده است.

پس از انتشار این گزارش حامد کرزای دریافت کیف حاوی پول از ایران را تائید کرد و درعین حال پافشاری کرد که روند دریافت حمایت مالی از سوی دولت ایران «شفاف» بوده است.

در شرایطی که آقای کرزای دریافت پول از ایران را تائید کرده است سفارت ایران در کابل اطلاعات منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز را «مضحک» خواند.

منبع: پارلمان نیوز، مردمک و رادیو فردا

پیشینه:
حامد کرزی دریافت «پول نقد» از ایران را تائید کرد


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته