-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۹, یکشنبه

Latest News from Mizan Khabar for 10/31/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



5__1

خبرگزاری‌های رسمی و نیمه‌رسمی جمهوری اسلامی ظهر امروز، جمعه هفتم آبان‌ماه، به فاصله‌چند دقیقه خبر بسیار کوتاه و یکسانی را منتشر کردند؛ در این خبر که منبع آن شورای عالی امنیت ملی ذکر شده، از ارسال نامه‌ای خطاب به کاترین اشتون، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا سخن در میان است. برپایه‌ی گزارش‌ها تهران اعلام آمادگی کرده از پانزدهم آبان‌ماه (دهم نوامبر) به بعد به پای میز مذاکره بنشیند. در این دور از مذاکرات هسته‌ای اشتون کشورهای موسوم به ۵+۱ (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) را نمایندگی می‌کند.

مذاکره در هفته‌های آینده؟

نامه‌ی ایران پاسخی است به تازه‌ترین نامه‌ی اشتون به دبیر شورای عالی امنیت ملی، سعید جلیلی که اواخر مهرماه نوشته شد. اشتون در این نامه ۲۴ آبان‌ماه را تاریخ پیشنهادی خود برای از سرگیری مذاکراتی عنوان کرده که از یک سال پیش متوقف شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌کوشند از سرگیری احتمالی مذاکرات را یک پیروزی جلوه دهند. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از شورای عالی امنیت ملی نوشت «در این نامه بر انجام گفت‌وگوها بر مبنای نامه ۱۵ تیرماه ۸۹ سعید جلیلی خطاب به کاترین اشتون ... تاکید شده است.» جلیلی در این نامه از اشتون خواسته بود پیش از تعیین زمانی برای از سرگیری مذاکرات به سه پرسش او پاسخ گوید. این پرسش‌ها از سوی محمود احمدی‌نژاد نیز مطرح شده است.

 

پرسش‌های بی‌پاسخ جمهوری اسلامی

خبرگزاری ایرنا در تفسیری که دو روز پیش زیر عنوان "مذاکره با چاشنی پیش شرط ایرانی" منتشر شد نوشت «اعلام آمادگی غرب برای مذاكره با ایران ... در پاسخ به نامه حاوی شروط جمهوری اسلامی ایران، در حالی صورت می‌گیرد كه تا پیش از این غرب همواره پیش‌شرط‌هایی را برای مذاكره با تهران تعیین می‌كرد.»

آنچه "شروط جمهوری اسلامی" خوانده شده شامل سه پرسش از جمله در مورد "هدف گفتگو" و اینکه آیا طرف گفتگو از "هرگونه تهدید به فشار" اجتناب می‌کند یا خیر. جلیلی همچنین خواهان آگاهی از "نظر صریح و روشن" اشتون درباره فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل شده است. اشتون تاکنون و در نامه‌ی اخیر خود نیز هیچ اعتنایی به این پرسش‌ها نکرده است. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در تفسیر خود با اشاره به نامه‌ی مهرماه مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا، اعتراف می‌کند «اشتون در این نامه هیچ اشاره‌ای به پرسش‌های مطرح شده از سوی جلیلی نكرده است.»

 

تاثیر فشار تحریم‌ها

چند ساعت پیش از انتشار خبر اعلام آمادگی تهران برای مذاکرات هسته‌ای، کاترین اشتون در بروکسل به خبرنگاران گفت، جلیلی با ارسال نامه‌ای آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات اعلام کرده است. او همچنین خاطر نشان کرد این ابراز آمادگی از نتایج دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، و تحریم‌های یک‌جانبه‌ی اتحادیه‌ی اروپاست که از دوشنبه هفته جاری رسما به اجرا گذاشته شده.

جمهوری اسلامی پیشتر اصرار داشت محور گفتگوها تبادل سوخت هسته‌ای باشد. این مذاکرات که بر مبنای پیشنهادهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و میان تهران و گروه وین(نمایندگان آژانس، فرانسه، روسیه و آمریکا) آغاز شده بود سال پیش متوقف شد. خبرگزاری آلمان از قول منابع دیپلماتیک در بروکسل گزارش داد، جلیلی در نامه‌ی خود پیش‌شرطی برای موضوعات مورد مذاکره مطرح نکرده است. اشتون انتظار دارد فعالیت‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای تهران نیز مورد مذاکره قرار گیرد.

 

شرایط سخت‌تر آمریکا

یک روز پیش از اعلام خبر ارسال نامه‌ی جلیلی به اشتون سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا، فیلیپ کراولی، از پیشنهاد جدید این کشور و هم‌پیمانانش برای تبادل سوخت هسته‌ای با ایران خبر داد. کراولی تاکید کرده است پیشنهاد جدید شرط‌های سخت‌تری نسبت به پیشنهاد سال گذشته خواهد داشت. او همچنین گفته است مذاکره و توافق احتمالی بر سر تبادل سوخت به معنای بر طرف شدن نگرانی‌های غرب از فعالیت‌های هسته‌ای تهران نخواهد بود.

به رغم تبلیغات پرهیاهوی داخلی شواهد فراوانی حکایت از عقب نشینی جمهوری اسلامی در مواضع ماه‌های گذشته دارد. به رغم این، برخی از ناظران این عقب نشینی را به معنای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات احتمالی اشتون و جلیلی تلقی نمی‌کنند. کاترین اشتون وین را به عنوان مکان ملاقات پیشنهاد کرده است. بنا بر گزارش‌های تایید نشده تهران تمایل دارد این مذاکرات به ژنو منتقل شود.


 


1-tahrim-3

در راستای تشدید تحریم های جهانی علیه جمهوری اسلامی، بانک دولتی هندوستان تمام شعب خارجی خود را به توقف معامله با شهروندان ایرانی موظف کرد و عملا به باشگاه تحریم کنندگان جمهوری اسلامی پیوست.

تحریم اخیر و گسترش دامنه تحریم های جهانی علیه ایران که طی هفته های اخیر به حوزه های مختلفی چون بانک، انرژی و حمل و نقل سرایت کرده، درحالیست که دولت ایران روز جمعه هفتم آبان ماه، از اعلام آمادگی خود برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با کشورهای عضو گروه ١+۵ خبر داده است.

به گزارش رویترز، اتخاذ تحریم بانک بزرگ هند علیه جمهوری اسلامی در شرایطی اعلام می شود، که تنها چند هفته به سفر رییس جمهور ایالات متحده آمریکا به هندوستان باقی مانده است.

بر اساس این گزارش، بانک دولتی هندوستان پس از آن تصمیم به این اقدام گرفت که در چند مورد متوجه تلاش اشخاص حقوقی ایرانی برای عبور از محدودیت های بانکی - با استفاده از سازمان‌های به هم پیوسته - جهت تهیه دلار آمریکا جهت تامین منابع تجاری خود شد.

همچنین آمده است چنین اقداماتی بر خلاف قوانین وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا بوده و می تواند برای خاطیان جریمه ها و تنبیه هایی از سوی آمریکا در زمینه داد و ستد در پی داشته باشد.

این گزارش به نقل از یکی از مسئولان بانک دولتی هندوستان می افزاید: "به منظور جلوگیری از تخطی قوانین، ما مقررات بسیار جدی در زمینه ی داد و ستد با اشخاص حقوقی ایرانی تنظیم کرده ایم که از جمله ی آنها ممنوعیت معامله در شاخه های خارجی بوسیله ی دلار با چنین اشخاصی است".

چندی پیش نیز، علی باباجان، معاون نخست وزیر ترکیه از تاثیرات تحریم‌های اتخاذ شدۀ ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، بر روابط بانک‌های ترکیه با ایران خبر داده و گفته بود این تحریم‌ها موجب شده است که بانک‌های ترکیه در انجام معاملات خود با ایران دچار تردید شده و بعضا معاملات خود با ایران را متوقف کنند."

دامنه تحریم ها علاوه بر وسعت جغرافیایی آن که اروپا و آسیا را فراگرفته، شامل حوزه های انرژی و حمل و نقل نیز شده است. روز چهارشنبه (بیست و هفتم اکتبر) ایالات متحده، ۳۷ "شرکت صوری" مرتبط با کشتیرانی تجاری ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داد؛ که این شرکت ها عمدتاً در آلمان مستقر بوده و به عنوان پوششی برای فعالیت‌های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی عمل می‌کردند.

در بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا در همین زمینه منتشر کرد، آمده بود "‌ایران فعالیت‌های خود را در پشت شبکه‌ای پیچیده از شرکت‌های کشتی‌رانی پنهان کرده است."

آسوشیتدپرس چندی پیش گزارش داده بود تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده، ادامۀ بهره برداری از میدان های نفت و گاز اروپایی را غیرممکن کرده است. بنا بر این گزارش، در واقع مشکل اصلی از نظر قانونی، انتقال تکنولوژی و ابزار "حساس" به مؤسسات ایرانی است و اگر قرار باشد که بریتیش پترولیوم در بهره برداری از این میدان، با شرکت ایرانی همکاری کند، الزاماً بخشی از تکنولوژی انگلیسی در دسترس ایرانیان قرار خواهد گرفت. در نتیجه تنها راه باقی مانده، تعطیل کردن این میدان گازی است.

طی روزهای اخیر، دولت پکن نیز، بدلیل توسعه روابط شرکت‌های نفتی چین با آمریکا و ورود به بخش انرژی ایالات متحده، به شرکت‌های نفتی خود دستور داده بود که از میزان همکاری‌های خود با ایران بکاهند. رویترز روز پنج‌شنبه ششم آبان (٢٨ اکتبر) گزارش داده بود که شرکت‌های عمده نفتی چین به دنبال گرم شدن روابطشان با آمریکا، از سطح همکاری‌های خود با ایران خواهند کاست و این امر می‌تواند برای دولت ایران بسیار ناگوار باشد.

همزمان با چین، برخی از شرکت های اروپايی نیز، خاطرنشان کرده اند به خاطر مشکل معاملات ارزی با دولت ايران، که تحت تاثير تحريم های بين المللی ایجاد شده، برای خريد نفت ايران در سال آينده ترديد دارند.

چندی پیش محمدمهدی شهریاری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از زمین‌گیر شدن دستگاه‌ها و صنایع ایران تحت تاثیر تحریم‌ها خبر داده و به سایت آفتاب گفته بود "ما هم اکنون در شرایط تحریم هستیم و (این تحریم‌ها) دستگاه‌ها و صنایع ما را زمین‌گیر کرده است و آینده روابط ما با غرب و سازمان ملل و شورای امنیت مشخص نیست، اجرای این قانون در شرایط کنونی به‌ خاطر بی‌تجربگی دولت در اجرا، مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کند..."

دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده اتمی جمهوری اسلامی، روز جمعه هفتم آبان ماه ٨٩، با ارسال نامه‌ای به سخنگو و نماینده گروه ١+۵، آمادگی دولت خود برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با کشورهای عضو آن گروه را اعلام کرده است.


 


 

محمد رضا نقدی، فرمانده بسیج می گوید مطالبه اصلی این سازمان از مسئولان آموزش و پرورش، گسترش فرهنگ شهادت در کتاب های درسی دانش آموزان است.

آقای نقدی که این سخنان را در راستای مقابله با جنگ نرم بیان می کرد، گفت: "در این رابطه برنامه تحول در کتاب های آموزش دفاعی دانش آموزان را مد نظر داریم که با همکاری آموزش و پرورش در مرحله اجرا قرار دارد".

فرمانده بسیج با اشاره به اینکه محتوای درس آموزش دفاعی که در مقاطع راهنمایی و دبیرستان آموزش داده می شود "خشک و کلاسیک" است، افزود که سازمان بسیج قصد دارد از طریق وارد کردن موضوع شهادت، "این کتاب ها را از حالت خشک در بیاورد".

محمدرضا نقدی همچنین گفت که سازمان بسیج قصد دارد "دخالت های مستقیم تری" را در تهیه و تالیف کتب درسی از جمله آموزش دفاعی اعمال کند.

ظاهرا تغییراتی که فرمانده بسیج به آن اشاره دارد فقط محدود به کتاب درس آموزش دفاعی نمی شود.

حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش هم اخیرا در مورد برنامه های این وزارتخانه برای وارد کردن موضوع "ایثار و شهادت" به محتوای کتاب های درسی سخن گفته بود.

آقای حاجی بابایی در این خصوص گفته بود: "آموزش و پرورش در زمینه های گوناگون در بحث ایثار و شهادت کار می کند و با احداث ده هزار مدرسه قرآن، در واقع اتوبان شهادت و انسانیت را نشان می دهد".

شیرزاد عبداللهی، کارشناس مسایل آموزشی در ایران در گفتگو با رادیوی فارسی بی بی سی ضمن اشاره به اینکه موضوع ایثار و شهادت پیش از این هم به نوعی در برنامه های مدارس موجود بوده اند گفت: "برنامه ریزی های آموزش و پرورش باید بر اساس رویکرد تخصصی باشد و از فیلتر کارشناسی بگذرد تا کتاب های درسی جنبه علمی و آموزشی خود را از دست ندهند".

آقای عبداللهی در مورد تاثیر گنجاندن موضوعاتی نظیر شهادت در کتب آموزشی ایران گفت: "بعضی ها تصور می کنند اگر مطلبی به دفعات در کتاب های درسی تکرار شود، این نشانه اهمیت آن موضوع است. در حالیکه این موضوع می تواند سبب شود که دانش آموزان یک نظر منفی در مورد آن مطلب پیدا کنند".

در سال های اخیر و به خصوص پس از آغاز دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، روندی در سازمان آموزش و پرورش برای ایجاد تحولات اساسی در تالیف کتاب های درسی ایجاد شده است که عمدتا به موضوعات ایدئولوژیک مد نظر سران جمهوری اسلامی مربوط می شود.

از جمله در شهریور ماه سال گذشته مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده بودند که پادشاهان، از کتاب های درسی تاریخی مقاطع راهنمایی و دبیرستان حذف خواهند شد.

همچنین پیش از این وزیر آموزش و پرورش در مورد برنامه این وزارتخانه برای "حضور ثابت و دائمی روحانیون" در مدارس سخن گفته بود.

منبع: بی بی سی


 


emam_sadr

 

گروهی از بسیجیان مستقر در دانشگاه اصفهان که خبرگزاری فارس آنها را دانشجویان "ولایتمدار" ذکر کرده، در جریان بزرگداشت امام موسی صدر در آن دانشگاه، با ایجاد آشوب و هیاهو و تهدید، مراسم را با اخلال مواجه ساختند.

به گزارش جرس، اواسط هفته جاری، برنامه ای تحت عنوان "جهان چهارم در اندیشه امام موسی صدر" توسط انجمن علمی فلسفه دانشگاه اصفهان – و با سخنرانی احسان شریعتی – در حال جریان بود، که هنگام پرسش و پاسخ، عده ای از حامیان دولت، هنگام شنیدن وقایعی تاریخی پیرامون مفقود شدن امام موسی صدر در لیبی و ارتباطات بین مقامات جمهوری اسلامی با رهبران لیبی، با هتاکی و خشونت سعی در به هم زدن جلسه را داشتند.

این منبع خبری خاطرنشان کرد این جلسه در ارتباط با اندیشه فلسفی امام موسی صدر بوده است، که بخاطر فقدان٣٢ ساله وی و عدم پی گیری مناسب توسط دولت ایران، از خانم پالیزبان عضو ارشد موسسه "یاران صدر"(وابسته به خانواده امام موسی صدر) دعوت به عمل آمده بود تا در پرسش و پاسخ این مراسم شرکت کند.
همچنین آمده است "در حین سوال و جواب ها، ناگهان مسئله ارتباط ایران و لیبی پیش می آید که در جواب، از دولت کنونی انتقاد می شود که تشنج در سالن بوقوع می پیوندد ."

گزارش مذکور همچنین تصریح کرد این جلسه با استقبال فراوان دانشجویان برگزار شد و تنها عده ای سعی در اخلال در جلسه را داشتند که با هوشیاری و اعتراض دانشجویان به عملکرد آنان، به بیرون هدایت شدند و جلسه به روال عادی برقرار شد.

خبرگزاری فارس در این مورد نوشته است در اواسط جلسه که سخنران با اعتراض دانشجویان ارزشی و ولایت‌مدار روبرو شد، برگزار کنندگان جلسه با هیاهو و ضرب و شتم، دانشجوی منتقد را از تالار بیرون کردند و هنگامی که با درخواست تریبون از سوی دانشجویان ارزشی روبرو شدند با تعیین شروطی برای حضور در پشت تریبون، از حضور منتقدان در پشت تریبون جلوگیری کردند. دانشجویان ولایتمدار نیز با دیدن این اقدامات با ترک جلسه اعتراض خود را اعلام کردند. "

فارس نوشته است "برگزار کنندگان این جلسه که از جمله حامیان فتنه سبز بودند، ضمن تحریف اندیشه امام موسی صدر سعی در ارائه چهره رفرمیسم و قائل به تساهل و تسامح از امام موسی صدر داشتند و در تلاش بودند که افکار خاصی را در ذهن مخاطبان القا کنند؛ همچون : "نقش گروه جلال‌الدین فارسی در ربوده شدن امام موسی صدر"، "تساهل و تسامح امام موسی صدر در برخورد با دشمنان و مخالفان"، "عدم دستیابی انقلاب اسلامی به آرمان‌ها و اهداف خود و معرفی ایران دارای مکتب شیعی صفوی و امام موسی صدر شیعه علوی و تقابل این دو" و …

سید موسی صدر، مرجع دینی و سیاسی شیعیان است که پس از هجرت از ایران به لبنان، مجلس اعلای شیعیان لبنان را تأسیس کرد و رهبری فکری و سیاسی شیعیان آن کشور را عهده‌دار شد.
امام موسی صدر در ۳ شهریور سال ۱۳۵۷ و در آخرین مرحله از سفر دوره‌ای خود به کشورهای عربی، بنا بر دعوت رسمی معمر قذافی وارد لیبی شد و در روز ۹ شهریور ربوده گردید. دستگاههای قضایی دولتهای لبنان و ایتالیا، و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج امام از آن کشور و ورود ایشان به رم را رسما تکذیب نمودند. مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش بدست آمده، تماما گواه آنند که امام موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نگفته‌است.

در این میان قرائن متعددی حکایت از آن دارند که امام موسی صدر همچنان زنده بوده و چون برخی دیگر از علمای اسلامی، شرایط زندان حبس ابد را می‌گذراند. در خبری که در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۰ توسط سایت «جبهه نجات ملی لیبی» بر روی شبکه جهانی اینترنت منعکس گردید، اعلام شد امام موسی صدر در اواخر سال ۱۳۷۶ توسط برخی زندانبانان زندان ابوسلیم شهر طرابلس مشاهده گردید و اندکی پیش از ماه رمضان گذشته به مکانی دیگر انتقال یافته‌است.
آخرین خبر اینکه تازگی یک منبع دیپلماتیک لیبیایی که از نظام معمر قذافی رهبر لیبی جدا شده است ، به "الجزایر تایمز" گفت سید موسی صدر رهبر جنبش محرومان لبنان، هنوز درقید حیات است و زیرنظر دستگاه‌های امنیتی لیبی و درمکانی بسیار ویژه نگاهداری می شود.

همچنین در حالی که دیدار با خانواده امام موسی صدر، رهبر ایرانی شیعیان لبنان جزو برنامه­  و یکی از دستاوردهای های سفر دو هفته قبل احمدی نژاد اعلام شد بود، منابع آگاه  به کلمه اعلام کردند هیچ درخواست ملاقاتی به اطلاع خانواده امام موسی صدر در لبنان نرسید و خانواده امام نیز تقاضایی برای ملاقات نداشتند.

به گزارش خبرنگار کلمه، حامیان احمدی نژاد در روزهای قبل و بعد از این سفر تاکید ­کردند یکی از محورهای اصلی مذاکرات احمدی نژاد موضوع سرنوشت امام موسی صدر است، اما برخلاف همه این ادعاها رئیس دولت دهم آشکارا و با بی­ اخلاقی در لبنان از کنار نام امام موسی  صدر عبور کرده است.

براساس این گزارش،  نبیه بری در مهمانی شام خود بطور ویژه موضوع امام موسی صدر را مطرح کرده و خواستار اقدام جدی دولت ایران شده.  اما واکنش احمدی نژاد به این درخواست رئیس مجلس لبنان سکوت بوده است.

این گزارش حاکی است که در شهر صور که  به شهر امام صدر معروف است،  وقتی یکی از اعضای امل قبل از سخنرانی احمدی نژاد در صور باز هم از امام موسی نام برد، در حضور مردمی که امام صدر را  نه تنها فراموش نکرده اند بلکه همواره او را دوست داشته اند احمدی نژاد مجبور شد یک بار نام امام را بر زبان بیاورد.

جالب اینجاست که هفته نامه پنجره  در جدولی مقایسه ای  به بررسی برنامه ها و دستاورد های سفر خاتمی و احمدی نژاد  به لبنان پرداخته است  در این جدول دیدار انجام شده خاتمی با  خانواده صدر را حذف کرده و   به جای آن  القا کرده است که  احمدی ن‍ژاد در این سفر  برنامه دیدار با خانواده صدر را داشته  و پیگیری های لازم را در این زمینه انجام داده است در صورتی  که اساسا هیچ دیداری  و حتی اظهار نظر خاصی در این زمینه از سوی احمدی نژاد برای احیاگر تفکر شیعه در لبنان  حتی به عنوان یک شهروند ایرانی صورت نگرفته است.  مشخص نیست  آیا سایر دستاورد های  اعلامی سفر احمدی نژاد به لبنان نیز از همین جنس هست یا خیر.

دو هفته پیش رییس دولت  سفری به لبنان انجام داد  که  از سرمایه معنوی ایران و جمهوری اسلامی درلبنان  بیشتر در راستای منافع باندی و شخصی استفاده شد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به mizankhabar-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به mizankhabar@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته