-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۹, یکشنبه

Latest New from Green Correspondents for 10/31/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

حال که يکسال از دريدگی پرده‌های مخفی رژيم گذشته هيولا دوباره قصد مخفی شدن دارد، دوباره می‌خواهد بازی قديمی اصولگرا و اصلاح طلب راه بيندازد و دوباره داستان چماق و هويج را برای مردم اجرا کند، غافل از اينکه اينبار ديگر مساله اصول‌گرايی و اصلاح‌طلبی نيست. ديگر اصلاح‌طلبان هم طعم واقعيت را در زندان‌های مخوف و زير شکنجه چشيده‌اند؛
خبرنگاران سبز/ نقد و نظر/ آرمان ایرانی:
دير زمانی نيست که ما مردم فکر می‌کرديم سرنوشتمان پای صندوق‌های رای رقم می‌خورد؛ دير زمانی نيست که درگير گفت‌وگوهای انتخاب بين اصلاح‌طلب و اصول‌گرا می‌شديم و هربار با انتخاب يکی از نامزدهای تاييد صلاحيت شده شورای نگهبان و بدتر شدن اوضاع پشت دستمان را داغ می‌کرديم که ديگر به آن جناح رای ندهيم . هربار فشار بر مردم بيشتر می‌شد و فاصله طبقاتی بيشتر و شکاف عميق‌تر.

می‌ديديم روشنفکرانی را که به اتهامات واهی اعدام و زندانی می‌شدند و يا مجبور به ترک وطن اما حق را به حکومت می‌داديم که اينان منافقند و دشمنان امنيت ملی.

ايام گذشت و نوبت نمايان شدن آفتاب پشت ابر شد و چه خوش درخشيد اين آفتاب. ما مردمی که از رفتن خاتمی دلسرد شده بوديم اينبار شاهد صداقت و صلابت مردی بوديم که پرده‌ها را يکی يکی کنار ميزد تا اشعه‌های نورانی روشنگری به تاريکترين نقاط اين رژيم طاغوتی بتابد و مردم ببينيد چه هيولايی پشت نقاب معصوم مردم‌سالاری و نوکر ملت خفته است.

اينبار اما ديکتاتور فرصت نقاب معصوميت زدن نداشت و بر طبق غريزه وحشی خود پيش چشم ميلياردها انسان کشت و غارت کرد و تجاوز کرد؛ همان کارهايی که ۳۰ سال در خفا می‌کرد و مجبور به پنهان‌کاری می‌شد و ارضای ناقص شهوت سيری ناپذيرش را تجربه می‌کرد.

حال که يکسال از دريدگی پرده‌های مخفی رژيم گذشته هيولا دوباره قصد مخفی شدن دارد، دوباره می‌خواهد بازی قديمی اصولگرا و اصلاح طلب راه بيندازد و دوباره داستان چماق و هويج را برای مردم اجرا کند، غافل از اينکه اينبار ديگر مساله اصول‌گرايی و اصلاح‌طلبی نيست. ديگر اصلاح‌طلبان هم طعم واقعيت را در زندان‌های مخوف و زير شکنجه چشيده‌اند؛ اينبار حتی مساله هدفمندی يارانه‌ها هم نيست که حکايت غارت سرمايه ملی و پول مردم حکايت هر روزمان شده است. مساله اين‌ بار وجود خود اين غول شيطان صفت است که در پناه نقاب معصوم خود و سرمايه سرشار نفت ملی و قدرت نظامی تبديل به هيولايی هفت سر شده که شمشير از رو بسته و قصد نابودی نسل ايرانی آزاده و جوان را کرده است، جوانی که نمی‌خواهد ظلم و خفت را بپذيرد.

حال که سرمايه‌ها را غارت کرده و به خاطر ماجراجويی‌های احمقانه‌اش پول‌ها را بر باد داده و کفگيرش ته ديگ خورده باز دست به دامن مردم شده و می‌خواهد همين پول ملت را که حاصل تلاش طاقت فرسای شبانه روزشان است را از جيبشان بردارد و از هم اکنون کفتاران خون آشام خود را آماده دريدن مردم کرده است؛ مردمی که شايد سبز هم نباشند اما چيزی بر سر سفره هايشان نيامده جز دست‌ دزدان جان و مال مردم که هر روز دستانشان را درازتر هم می‌کنند تا بيشتر از سفره مردم بردارند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خبرنگاران سبز آمادگی دارد نوشته شما را در موافقت یا مخالفت با نوشته بالا منتشر کند


 
 

فقر بيداد مى‌كند و حكومت بجاى درمان، باتوم مى‌كشد


 
 


حضور بسيار سنگين نيروهاى امنيتى و انتظامى و بازرسى هاى مكرر شهروندان به بهانه خطر شورش در آستانه آزاد سازى قيمتها و اجراى طرح هدفمند سازى يارانه ها
خبرنگاران سبز/كنترل امنيتى/حكومت نظامى:
از آغازين ساعات روز شنبه مورخ هشتم آبانماه هشتادو نه، با حضور بسيار گسترده نيروهاى انتظامى، نظامى و امنيتى در سطح شهر تهران، بازديد و كنترل شديد آمد و شدها و خودروهاى در تردد، جوى بسيار امنيتى در شهر حاكم شده است و با اعلام مكرر برنامه سخنرانى محمود احمدى نژاد در ساعت نه امشب،مانور آمادگى حكومت در مقابل تبعات احتمالى موج جديد اعتراضات مردمى به نمايش گذارده مى‌شود.
اين مانور قدرت و اين قدرت نمايى به بهانه مانور، باور عمومى ترس حكومت از شورش نان را تقويت مى‌نمايد و همچنين، حكايت از عواقب بحرانى آزادسازى قيمتها دارد كه قرار است در پى طرح هدفمند سازى يارانه ها به اجرا درآيد.
 گزارش مستقيم و تكميلى خبرنگاران سبز از سطح شهر تهران در ساعات آينده نيز از طريق همين پايگاه خبرى به اطلاع خواهد رسيد.

 
 



خبرنگاران سبز/تفسير خبر در تاكسى:
از صبح امروز شنبه مورخ هشتم آبانماه، شهر تهران در زير سنگين‌ترين حضور نيروى انتظامى و لباس شخصى‌ها قرار گرفته است و توقف دادن به خودروها و بازديد سرنشينان و مدارك آنها و همچنين زير و رو كردن وسايل خودرو، ترافيك سنگين تهران را بيش از پيش سنگين نموده است.
"د لا مصب راه رو بند آوردى"
آقاى خاكسترى راننده تاكسى كه از صبح درگير اين ترافيك و بگير و بگردها شده بود، در ميدان محسنى حدود نيم ساعت گير كرده بود و وقتى به نيروهاى بازديد كننده كه راه را به كل بند آورده بودند رسيد اينگونه گفت و همين جمله اعتراضى باعث شد كه تابلو دست افسر بالا رود و او را هم به كنار خيابان منتقل كنند.
افسر با عصبانيت پرسيد: " چى گفتى؟ بدم لختت كنن؟"
آقاى خاكسترى كه فهميده بود اوضاع خراب است لبخندى زد و با ملايمت گفت: " بابا از صبح چار قرون كار نكرديم دايى! حكومت نظامى شده؟"
بعد از ده دقيقه‌اى‌كه با صندوق عقب و داشبورد و زير و روى تاكسى ور رفتند و به او اجازه حركت دادند، اولين مسافرى كه سوار شد پرسيد: " آقا حكومت نظامى شده؟"
و آقاى خاكسترى‌با لحن همان افسر انتظامى پاسخ داد: "چى گفتى؟ بدم لختت كنن؟"

 
 

تنها سه كشور اسلواكي، تايلند و كره جنوبي رتبه هايي پايين تر از ايران دارند.
خبرنگاران سبز/اقتصاد/بهره ورى سرمايه:
رتبه 20 ايران در زمينه وضعيت بهره‌وري سرمايه كشورهاي در حال توسعه منتخب در سال 1996 به 22 در سال 2006 تنزل يافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براساس گزارش عملكرد و بهره وري اقتصاد ايران در حالي كه شاخص بهره وري سرمايه ايران در سال 1996 معادل 0.31 بوده است، اين رقم 10 سال بعد به 0.29 كاهش يافته است.

بر اين اساس ارمنستان، قزاقستان، اوگاندا، آذربايجان، قرقيزستان، بوليوي، روماني، پاكستان، ونزوئلا ، مصر، پاناما، شيلي، بلغارستان، تركيه، مكزيك، اسلووني، چين، مجارستان، تونس، مالزي و گرجستان در اين رتبه بندي بالاي ايران قرار گرفته اند.

تنها سه كشور اسلواكي، تايلند و كره جنوبي رتبه هايي پايين تر از ايران دارند.

 
 

امام جمعه شهرستان شمیرانات اظهار داشت: دروغ، ریشه بدی‌ها، بسترساز ناهنجاری‌ها، ناسازگار با خرد انسانی، مبانی دینی، ضوابط حقوقی، سرشت انسانی و ساختار نظام طبیعی است.
خبرنگاران سبز/جامعه/حجت الاسلام دعاگو :

به گزارش خبرنگار آینده، حجت الاسلام دعاگو افزود:دروغ از نگاه روایات، خیانت، بدترین روایت، ناسازگار با مروّت، موجب نیازمندی، مانع خداباوری و خداگرایی، نشانه نفاق‌ورزی و شفاف‌ترین نماد ناهنجارگرایی محسوب می‌شود. كثرت كذب ارزش انسان را از بین می‌برد، دروغگو بدلیل زیاده‌روی در خلاف‌گویی و مردم‌فریبی گرفتار فراموشكاری می‌شود، به تناقض‌گویی می‌پردازد و فرجام دروغگویی‌اش به رسوایی و آبروریزی می‌انجامد.

حجت الاسلام والمسلمین دعاگو دروغگویی را شفاف‌ترین نماد ستیز با خداباوری و خداگرایی «ایمان»، زاویه با آفریدگار جهان و همسویی با شیطان نامیده گفت: در بیان معصومین پاك، می‌گساری كلید بدی‌ها و دروغگویی بدلیل شرآفرینی آگاهانه، بدتر از می‌گساری است. برای شكل‌گیری دروغگویی نقل بی‌ملاحظه همه شنیده‌ها كافی است. از نشانه‌های دروغگویان دروغ‌پرداز این است كه نوعاً از زمین و آسمان و شرق و غرب خبر می‌دهند و از شناخت حلال و حرام خدا بهره‌ چندانی ندارند.

دروغگویان بدلیل استمرار دروغگویی همگان را در مقیاس نگرش و كنش خویش می‌سنجند، با بدبینی و بدگمانی با دیگران برخورد می‌كنند و با دروغ‌پنداری پیام‌ها و شنیده‌ها همیشه گرفتار و آشفته‌حالند.
ناطق جمعه شمیرانات دروغگویی را از رایج‌ترین گناهان سیاسی و ناهنجاری‌های اخلاقی در مناسبات اجتماعی توصیف نموده گفت: دروغ، صفتی شیطانی و خطرناكترین ناهنجاری در حوزه مناسبات اجتماعی است. دروغگویی، ناهنجاری منفوری است كه بزرگ و كوچك و جدی و شوخی و انگیزه نشاط‌آفرینی نمی‌شناسد و در همه اندازه‌ها و صحنه‌های جدی و شوخی جز در موارد استثناء از حرمت برخوردار است و دروغگو را با تكذیب خدا و فرشتگان مراقب انسان روبرو می‌سازد. پیامبر گرامی(ص) شوخی را با حقیقت می‌آراستند، هرگز در عرصه مزاح به خلاف‌گویی آلوده نمی‌شدند و با هوشمندی و بزرگواری از آزار دل‌ها و تندروی در شوخی‌ها فاصله می‌گرفتند.

دعاگو دروغ‌پردازی‌های مداح‌نمایان كم‌دان، نادان، زمان‌ناشناس و بی‌كفایت و درایت را بزرگترین فاجعه دوران معاصر و عصر حاضر تحلیل نموده گفت: بزرگترین فاجعه فرهنگی در جامعه كنونی، نقش‌آفرینی مداحان نادان،‌ كم‌دان، بازیگر، بی‌بهره از گوهر زمان‌سنجی، دوراندیشی و همسویی با مصالح دینی و ملی در اندیشه همگانی و عرصه‌های فرهنگی و سیاسی است. متأسفانه این گروه اندك، آشفتگی می‌آفرینند، به وحدت و امنیت ملی می‌تازند و در شرایطی كه كشور نیازمند همدلی و همگرایی است با تازیانه‌های ناسزاگویی و نفرت‌آفرینی، پرچمدار نفی و طرد و اختلاف و درگیری هستند.

خطیب جمعه شمیرانات ایجاد سازمانی قوی، كارآمد و پاسخگو برای آموزش، هدایت و كنترل حوزه‌های وعظ و مداحی و عزاداری را از ضروری‌ترین نیازهای جمهوری اسلامی نامیده گفت: مداح‌نمایان در دروغ‌خوانی و آلوده‌سازی عرصه‌های مداحی و عزاداری به تحریف‌ها و ناروایی‌ها اندازه نمی‌شناسند، به جاذبه‌آفرینی و كسب منافع مادی می‌اندیشند، پاكترین صحنه‌ها و عرصه‌های نمایش ولایت و ارادت به معصومین پاك را به بی‌پایه‌ترین خرافات می‌آلایند، با نسبت‌های ناروا و دروغ‌های بی‌اساس و بی‌جا نسبت به معصومین(ع) از دین حنیف فاصله می‌گیرند و با ابزارسازی از پاكترین اولیاء الله برای رفع نیازهای مادی، ناآگاهانه خویشتن را با خطر فقر روبرو می‌سازند(امام باقر«ع»).

 
 

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به اینکه ضوابط قانونی برای ارائه تسهیلات بانکی رعایت نمی‌شود، گفت: تنها در یکی از بانک‌های دولتی، 25 درصد مطالبات معوقه در اختیار 8 نفر است. 
خبرنگاران سبز/اقتصاد/رانت خوارى:
غلامرضا اسداللهی نماینده تربت جام و عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، با اشاره به پیگیری مطالبات معوقه بانک‌ها در این کمیسیون، گفت: کمیسیون، پیگیری مطالبات معوقه بانک‌ها را در دستور کار دارد و در هیمن راستا گزارش دقیقی از سوی برخی نهادها تهیه شده بود که بر اساس آن مشخص شد تنها در یکی از بانک‌های دولتی، 25 درصد معوقات مربوط به 8 نفر است.

وی افزود: بررسی‌ها نشان داد که در این بانک دولتی 75 درصد باقیمانده هم مربوط به تعداد زیادی از افراد جامعه است، البته در ارائه این تسهیلات بسیاری از ضوابط قانونی رعایت نشده بود.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد:‌ در ارائه این تسهیلات ضوابط قانونی همچون اخذ وثایق، صرف تسهیلات دریافتی در محل خود، عدم وجود کارشناسی لازم برای ارائه تسهیلات مناسب نسبت به درخواست افراد و پرداخت تسهیلات بیشتر از نیاز طرح به فرد درخواست کننده، وجود داشت.

اسداللهی با بیان اینکه این افراد علی‌رغم ارسال پرونده‌هایشان به دستگاه قضایی، هیچ میلی برای باز پس دهی تسهیلات دریافتی ندارند، تاکید کرد: حتی برخی‌ بانک‌ها هم اراده‌ای برای اخذ و بازپس‌گیری تسهیلات ارائه شده ندارد.

کمیسیون اصل 90 مطالبات معوق بانک‌های کشور را بررسی و به صحن علنی گزارش می‌دهد

وی خاطرنشان کرد: این بررسی‌ها و نتایج حاصله باعث شد که کمیسیون اصل 90 بررسی‌های خود را معطوف به همه بانک‌های کشور کرده و نهایتا نتایج به‌دست آمده از روند مطالبات معوقه بانک‌ها را طی گزارشی به صحن علنی ارائه دهد.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد:‌ افرادی که تسهیلات دریافت کرده‌اند اکثراً سفته ارائه داده بودند و از نظر بنده باید طرح‌های آنها ضبط شود؛ دولت باید ادامه کار این طرح‌ها را خود برعهده گرفته و اجازه ندهد که این ‌طرح‌ها تعطیل شوند، در عین حال با اتمام این طرح‌ها، دولت می‌تواند از طریق فروش طرح‌ها، تسهیلات واگذار شده را پس بگیرد.

 
 

غلامحسین الهام، مشاور حقوقی رئیس جمهوری ایران گروهی از اصولگرایان را به حمایت از مخالفان دولت متهم کرد و در مورد "تفرقه گفتمانی" اصولگرایان هشدار داد.

خبرنگاران سبز/سياست / غلامحسين الهام:
 الهام هشدار داد که اختلافات بین اصولگرایان باعث شده است که اقلیت اصلاح طلب مجلس قدرت تصمیم سازی پیدا کنند و مخالفان دولت با استفاده از "حاشیه امن" ناشی از این اختلافات، به "گفتمان سازی" بپردازند.
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای الهام روز پنجشنبه ۶ آبان (۲۸ اکتبر) گفت: "برخی دوستان مدعی اصولگرایی از فتنه حمایت کردند، اما اگر همین افراد از روزهای اول می ایستادند و شفاف سازی می کردند، فتنه اینقدر ادامه نمی یافت".
او از اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری به عنوان یکی از کسانی نام برد که از معترضان انتخاباتی حمایت کرده است و افزود: "اگر هاشمی پشت فتنه را نمی گرفت، فتنه تا این حد قدرت پیدا نمی کرد و موسوی عدد این حرف ها نبود و خاتمی شکست خورده هم نمی توانست تا این حد فساد ایجاد کند". 
هواداران دولت و مسئولان حکومتی ایران، اعتراضات انتخاباتی سال گذشته این کشور را "فتنه" می خوانند و از رهبران مخالفان دولت با عنوان "سران فتنه" یاد می کنند.
به نظر می رسد منظور آقای الهام این است که انتقادات علیه دولت، حتی آنچه اصولگرایان منتقد دولت مطرح می کنند، تحت تأثیر مفاهیم و استدلالهایی است که توسط مخالفان دولت صورتبندی شده است.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در ابتدا از حمایت طیف های مختلف جناح اصولگرا برخوردار بود، اما انتقادات از نحوه اداره کشور توسط او و دولتش به تدریج در میان اصولگرایان گسترش یافت و بخشی از آنها را به اصولگرایان منتقد دولت تبدیل کرد که عمدتا در مجلس فعالیت دارند.
این در حالی است که آقای الهام معتقد است "رئیس جمهوری که با اقتدار ملی و خرسندی رهبری بر سر کار آمده" باید مورد حمایت بقیه نظام باشد.

او با انتقاد از نمایندگانی که در مجلس برای سئوال از رئیس جمهوری امضاء جمع می کنند، پرسید: "کدام فهم عادی که خود را مدافع رهبر می داند می گوید که باید با دولت در شرایط امروز اینگونه برخورد شود"؟ 

آقای الهام گفت که دولت اسلامی هر چقدر ضعف داشته باشد، نباید با آن با این روش ها برخورد کرد.

مشاور حقوقی رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به ساختار نظام حکومتی در ایران اشاره کرد و گفت: "تدوین کنندگان قانون اساسی ما به دلیل نگرانی ای که از استبداد داشتند، مدیریت را طوری پخش و پلا کردند که دست یافتن به انسجام در امور و مدیریت واحد دشوار شده است". 

او گفت که سه قوه باید برای پیش بردن کارها با هم کار کنند، اما عملا به دلیل اختلافات در حالت "ایستایی" گیر می کنند.
غلامعلی حداد عادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم صبح روز پنجشنبه در "همایش ملی مدیریت راهبردی تحقق چشم انداز بیست ساله" از نحوه تعامل قوای حکومتی و ساختار غیر منسجم اصولگرایان انتقاد کرده بود.
او گفته بود که نمایندگان مجلس قصد ندارند در کارهای دولت مشکل ایجاد کنند، اما "مجلس در دستگاه ابوعطا ساز می زند و دولت در دستگاه ماهور". 
آقای حداد عادل هدف از تدوین برنامه هایی مانند سند چشم انداز بیست ساله یا برنامه های پنج ساله توسعه را "هماهنگ شدن حرکت ها، به نحوی که مکمل هم باشند و همدیگر را خنثی نکنند" توصیف کرده بود.
او اما گفته بود که دولت، هفتاد درصد از وظایفی را که در این گونه برنامه ها برایش در نظر گرفته شده است، عملی نمی کند.

 
 

خبرنگاران سبز/آمار يا نقش مار؟:

بنا به آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول، جمهوری اسلامی ایران پس از قرقیزستان، کمترین رشد اقتصادی را در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی دارد.
به گزارش ایسنا، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود با عنوان "دورنمای اقتصادی منطقه‌ای، خاورمیانه و آسیای مرکزی"، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال گذشته را ۱٫۱ درصد برآورد و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال جاری به ۱٫۶ درصد خواهد رسید. با این حساب، در سال جاری، ایران از نظر رشد اقتصادی پس از جمهوری قرقیزستان بدترین وضعیت را در منطقه خواهد داشت.
در میان ۳۰ کشور مستقر در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی، رشد اقتصادی قطر بالاترین بوده و به ۱۶ درصد خواهد رسید. این در حالی است که قرقیزستان رشد اقتصادی منفی ۳٫۳ درصدی را به ثبت خواهد رساند که کمترین میزان در منطقه است.

 
 

کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر که از ۲۹ آذر سال ۱۳۸۸ در زندان اوین به‌سر می‌برد روز گذشته به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

خبرنگاران سبز/حقوق بشر/زندانيان سياسى:
به گزارش هم‌میهن، پروین مخترع مادر کوهیار، گفته که فرزندش به بخش قرنطینه زندان رجایی‌شهر منتقل شده است.
کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر، وبلاگ‌نویس، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر ایران و از دانشجویان دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف که در آبان ۱۳۸۸با فشار نیروهای امنیتی از ادامه تحصیل در این دانشگاه منع شد.
وی روز ۲۹ آذر سال ۱۳۸۸ هنگامی که عازم قم برای شرکت در مراسم بزرگداشت آیت‌الله منتظری بود، به همراه شیوا نظر آهاری، عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر، بازداشت شد و پس از گذشت نزدیک به یک سال بازداشت، به‌تازگی دادگاه تجدید نظر حکم یک سال حبس تعزیزی را برای او تائید کرده است.
پروین مخترع چندی پیش نیز از اعمال فشارهای جدید و بازجویی مجدد از کوهیار در اداره اطلاعات زندان اوین خبر داد. وی با اظهار نگرانی از بازجویی مجدد فرزندش توسط ماموران اداره اطلاعات زندان گفت در این بازجویی‌ها کوهیار تهدید شده است که با تفهیم اتهامات جدید مواجه خواهد شد و از آزادی وی جلوگیری به عمل خواهد آمد.

 
 

اين روزها گويا تحميل احکام ناعادلانه و سنگين حبس و شلاق و تبعيد برای فعالان مدنی و سياسی کفاف کينه، کينه توزان را نمی دهد که همچنان مجدانه و وپيوسته کمر به آزار و ايذاء زندانيانی که به گذران احکام ناعادلانه خود نشسته اند، بسته اند و متاسفانه در اين راه از هيچگونه عمل غيراخلاقی و کريهی فرو گذار نمی کنند.

خبرنگاران سبز/حقوق بشر/هنگامه شهيدى:
جمعی از زنان زندانی سياسی زندان اوين به مناسبت آزادی هنگامه شهيدی بيانيه ای خطاب به مسئولين قوه قضاييه و زندان اوين منتشر کردند.
به گزارش دانشجونيوز، در اين بيانيه نسبت به شيوه های رذيلانه و غيرانسانی و سوء استفاده از زندانيان و تحقير آنان انتقاد شده است. به گزارش دانشجونيوز متن اين بيانيه که توسط مهديه گلرو، بهاره هدايت، عاطفه نبوی و جمعی ديگر از زندانيان سياسی صادر شده، به شرح زير است:

گفتيم اندوه نشسته بر دل را
با استعاره هايی با اهل راز گوييم،
ديديم ديگر به غير از آينه ياری نمانده است

اين روزها گويا تحميل احکام ناعادلانه و سنگين حبس و شلاق و تبعيد برای فعالان مدنی و سياسی کفاف کينه، کينه توزان را نمی دهد که همچنان مجدانه و وپيوسته کمر به آزار و ايذاء زندانيانی که به گذران احکام ناعادلانه خود نشسته اند، بسته اند و متاسفانه در اين راه از هيچگونه عمل غيراخلاقی و کريهی فرو گذار نمی کنند.

ظاهرا محروميت های زندانيان سياسی از حقوق اوليه و قانونی خويش چون بهداشت، تغذيه، ملاقات، عدم تفکيک زندانيان و... کافی نيست که اين بار با فشار روحی و روانی بر زندانيان آسيب ديده وکم تجربه و سوء استفاده از نقاط ضعف افراد، کمر بر ايجاد تفرقه و تحقير زندانيان و وادار کردن معدودی از افراد به کارهای مذمومی از قبيل خبرچينی و پرونده سازی بر عليه هم بندان خود پرداخته اند. ما جمعی از زنان زندانی بند نسوان اوين ضمن تقبيح و محکوم کردن اين اعمال زشت و غير انسانی اعلام می داريم که ادامه اين رويه ناميمون خللی در روحيه مقاوم زندانيان سياسی وارد نخواهد کرد.

ما همچنين ضمن ابراز خوشحالی از آزادی خانم هنگامه شهيدی و تبريک به ايشان و خانواده محترمشان، خواستار توقف ادامه سوء استفاده از برخی زندانيان بوده اعلام می داريم که حقوق قانونی زندانيان همچون مرخصی و آزادی مشروط و... نبايد دستاويزی جهت اعمال فشار بر زندانيان برای تن دادن به خواسته های حقير و غيراخلاقی مسئولين زندان قرار گيرد. چرا که اين قبيل اعمال را فشار مضاعف و رفتاری غيرانسانی با زندانيان سياسی می دانيم.

ما ضمن همدلی با خانم هنگامه شهيدی که چندين ماه شرايط ناگوار و سخت زندان را در کنار ما متحمل شده است، علل برخی از رفتارهای ايشان در تن دادن به خواسته های مسئولين زندان برای پرونده سازی و فشار بر ساير زندانيان را را درک نموده و مسئوليت اصلی رفتار های سر زده از ايشان را متوجه سيستم غيراخلاقی حاکم بر بخشی از مسئولين امنيتی زندان ميدانيم و اميدواريم که حداقل بر عهد خود برای عدم باز گرداندن ايشان به زندان پايبند بمانند.

 
 

عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: در صورت احراز کج روي هاي بنياد باران که تحت تاثير خاتمي ايجاد شده با اين بنياد برخورد قاطع خواهد شد.

خبرنگاران سبز/سياست/بنياد باران:
حميد رسايي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينکه مجوز بنياد باران به دليل اقدامات غير قانوني مي بايست مورد بازبيني وزارت کشور قرار گيرد گفت: با توجه به اينکه خاتمي خود يکي از سران فتنه محسوب مي شود و رياست اين بنياد را بر عهده دارد عملکرد بنياد باران بايد مورد بازبيني قرار گيرد و در صورت احراز قانون گريزي ها با اين بنياد برخورد قاطع صورت مي گيرد.

وي افزود: نظام هيچگونه اغماض و چشم پوشي در خصوص مراکزي که ساختار شکني مي نمايند نخواهد کرد و با بنياد باران نيز در صورتيکه تحت تاثير خاتمي به بيراهه رفته باشد بدون تعارف برخورد خواهد شد.

 
 

با حكم وزير بهداشت واحدهاي آموزشي، پژوهشي و دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي ايران به دانشگاه علوم پزشكي تهران و واحدهاي بهداشتي و درماني اين دانشگاه به دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي منتقل شد.

خبرنگاران سبز/دانشگاه:
مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي با ابلاغ نامه اي به محمد باقر لاريجاني، رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران دستور داد تمام واحدهاي آموزشي، پژوهشي و دانشجويي منتزع از دانشگاه علوم پزشكي ايران اعم از دانشكده ها و مراكز تحقيقاتي، بيمارستان‌هاي آموزشي، واحدهاي پرديس مركزي و بين‌الملل و ساير واحدهاي دانشگاه كه به نحوي با مراكز آموزشي، پژوهشي و دانشجويي مرتبط هستند و نيز واحدهاي رفاهي و پشتيباني مرتبط اعم از خوابگاه‌هاي دانشجويي و فضاهاي فوق برنامه و فرهنگي به دانشگاه علوم پزشكي تهران منتقل شوند.

بر اساس اين گزارش مرضيه وحيد دستجردي همچنين در نامه خود به لاريجاني آورده است: مجموعه تشكيلات و پست‌هاي سازماني مرتبط با واحدهاي اشاره شده در بالا اعم از اعضاي ارجمند هيئت‌هاي علمي و كارمندان آن واحدها و همچنين همه اموال و دارايي‌هاي منقول و غير منقول اعم از احصاء شده متعلق و در اختيار به همراه منابع و تعهدات يكايك آنها نيز مي‌بايست منتقل شود.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اين ابلاغ را در راستاي اجراي تصميمات دولت مبني بر خروج دستگاه‌هاي اجرايي از استان تهران و در جهت تامين يكپارچگي در ارائه خدمات آموزشي و بهداشتي، درماني استان تهران و كاهش تصدي گري امور موازي اعلام كرده و به ابلاغ مصوبه شماره 677/110 معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري اشاره كرده است.

وحيد دستجردي در نامه خود خواستار تداوم فعاليت يكايك واحدهاي ارائه خدمات تا بازنگري در ساختار سازماني و تشكيلاتي مجموعه شده و اظهار اميدواري كرده است با بهره گيري از همه منابع و امكانات موجود، مسير تحقق اين فرآيند مهم هموار و گام هاي استوار در جهت دستيابي به قله هاي رفيع توليد علم در كشور و نيل به اهداف چشم انداز 20 ساله برداشته شود.

همچنين وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طي نامه‌ ديگري به محمدرضا رزاقي، رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، دستور انتقال تمام واحدهاي بهداشتي و درماني و نيز بيمارستان‌هاي متعلق به دانشگاه علوم پزشكي ايران، اعم از شبكه‌هاي بهداشتي، درماني و واحدهاي مرتبط با آنها را به دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي صادر كرد.

بر اساس اين گزارش، وحيد دستجردي در نامه خود به رزاقي، با اشاره به تصميم دولت مبني بر خروج دستگاه‌هاي اجرايي از استان تهران و تامين يكپارچگي در ارائه خدمات آموزشي، بهداشتي و درماني استان تهران و نيز كاهش تصدي گري امور موازي آورده است: "پيرو ابلاغ مصوبه شماره 677/110 معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري، ضمن انتقال همه فعاليت هاي بهداشتي، درماني دانشگاه علوم پزشكي ايران واقع در استان البرز به دانشكده علوم پزشكي كرج، همه واحدهاي بهداشتي، درماني دانشگاه علوم پزشكي ايران نيز به دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي منتقل مي شود.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در نامه خود همچنين خواستار تسريع در اجراي اين ابلاغيه با تجميع واحدهاي هم نام داراي فعاليت هاي موازي و تداوم فعاليت يكايك واحدهاي ارائه خدمات تا بازنگري در ساختار سازماني و تشكيلاتي مجموعه شده است.

وحيد دستجردي در نامه خود اظهار اميدواري كرد با بهره‌گيري از همه منابع و امكانات موجود مسير تحقق اين فرايند مهم، هموار و دستيابي به پوشش كامل و گسترده خدمات بهداشتي، درماني در كلانشهر تهران خصوصاً مناطق نيازمند، مستحكم‌تر از گذشته شود. 

 
 

به گفته «باراك اوباما»، دو بسته پستی که از یمن به دو مرکز یهودیان در شهر «شیکاگو» در ایالت «ایلینوی» ارسال شده بود، حاوی مواد منفجره بوده است. این دو بسته پیش از آن که به آمریکا برسد، در انگليس و امارات متحده عربی کشف و ضبط شدند.

خبرنگاران سبز/تروريسم:
رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که یک «خطر تروریستی جدی» علیه کشورش خنثی شده است.
به گزارش ايلنا به نقل از بي‌بي‌سي، به گفته «باراك اوباما»، دو بسته پستی که از یمن به دو مرکز یهودیان در شهر «شیکاگو» در ایالت «ایلینوی» ارسال شده بود، حاوی مواد منفجره بوده است.
این دو بسته پیش از آن که به آمریکا برسد، در انگليس و امارات متحده عربی کشف و ضبط شدند.
یکی از این بسته‌ها در هواپیمای ترابری شرکت «یو پی‌اس» در فرودگاه «ایست میدلندز» انگليس واقع در ۲۶۰ کیلومتری شمال لندن، کشف شد. بسته دیگر، در یکی از مراکز شرکت پستی «فد اکس» در دوبی شناسایی شد.
«جان برنن»، بلندپایه ترین مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در امور ضد تروریسم، در بیانیه‌ای از عربستان سعودی به خاطر اطلاعاتی که در این باره در اختیار ایالات متحده قرار داده، قدردانی کرده است.
«یوپی‌اس» و «فد اکس» از بزرگ‌ترین شرکت‌های ترابری آمریکا هستند که با شرکت پست فدرال آمریکا رقابت دارند و در سطح جهانی فعالند.
یوپی‌اس تائید کرده است که در حال حاضر از یمن بسته‌ای حمل نمی‌کند.
بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی انگليس در هواپیمای یوپی‌اس مخزن جوهر چاپگری را پیدا کرده‌اند که به بمب تبدیل شده بود.
نیروهای امنیتی آمریکا همچنین در فرودگاه «نوارک» در ایالت نیوجرسی و فرودگاه «فیلادلفیا» در ایالت «پنسیلوانیا» دو هواپیمای یوپی‌اس را جستجو کردند اما بسته خطرناکی پیدا نکردند.
ماموران دولتی در نیویورک نیز در یکی از کامیون‌های باربری یوپی‌اس بسته‌ای که از یمن آمده بود را بررسی کردند که آن هم خطرناک نبود.
یک مقام اطلاعاتی آمریکا در شیکاگو گفت که از کلیساها، کنیسه‌ها و مساجد خواسته شده تدابیر امنیتی لازم را رعایت کنند و مراقبت بسته‌های مشکوک باشند.
«باراک اوباما» در کاخ سفید تائید کرد که وی پنجشنبه شب دستور تشدید تدابیر امنیتی در چند فرودگاه را صادر کرد.
سازمان های اطلاعاتی آمریکا درباره این ماجرا به وی گزارش داده بودند.
باراک اوباما گفت: «تا زمانی که لازم باشد تدابیر امنیتی بیشتر و احتیاطی را ادامه خواهیم داد تا امنیت شهروندان را تامین کنیم.»
دولت آمریکا احتمال می‌دهد که شاخه گروه القاعده در یمن (القاعده در شبه‌جزیره عربستان) این بسته‌ها را فرستاده باشد.
بلندپایه‌ترین مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در امور تروریسم با «علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهوری یمن در اين زمينه گفت‌وگو کرده است.
رئیس جمهوری آمریکا گفت: «همکاری خود با دولت یمن را تقویت خواهیم کرد تا نقش القاعده در شبه جزیره عربستان را مختل و این شاخه القاعده را نابود کنیم.»
دولت آمریکا بارها درباره حضور پیکارجویان حامی القاعده در یمن ابراز نگرانی کرده است که یکی از فرماندهان آنها یک آمریکایی یمنی الاصل به نام «انور الاولاکی» است.
دولت اوباما چندی پیش نام این روحانی را در فهرست تروریست‌های جهانی خود قرار داده است که باید دستگیر یا کشته شوند.
انور الاولاکی، ۳۹ ساله، متولد ایالت «نیومکزیکو» در جنوب آمریکاست و گمان می‌رود که در مناطق کوهستانی یمن پنهان شده باشد.
در پی توطئه بمب‌گذاری در یک هواپیمای آمریکایی درکریسمس سال ۲۰۰۹، که پیکارجویان القاعده مستقر در یمن عامل آن شناخته شده بودند، توجهات به این کشور جلب شد.
پس از کشف این توطئه، آمریکا کمک‌های نظامی و اطلاعاتی خود به یمن را افزایش داد و آموزش نظامیان این کشور را شروع کرد.
گروه القاعده در شبه جزیره عربستان، مسئول چندین حمله مرگبار در یمن معرفی شده که از آن جمله حمله به مرکز اطلاعات داخلی این کشور در عدن در ماه ژوئن گذشته است.

 
 

فرمانده پلیس تهران از برقراری طرح جدید امنیتی در دو هزار نقطه پایتخت خبر داد

خبرنگاران سبز/آزاد سازى قيمتها:
به گزارش ایسنا، سردار حسین ساجدی نیا، روز جمعه هفتم آبان ماه، در جریان بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اعلام کرد "طرح امنیت محله ‌محور از فردا (شنبه) در بیش از دو هزار نقطه در محدوده ٣٧۵ محله شهر تهران اجرا خواهد شد. "
وی با بیان اینكه در اجرای مطابق با جرایم شناسایی شده هر منطقه، طرح ویژه از سوی پلیس اجرا می‌شود، ادامه داد: این طرح براساس مطالبات مردمی در حوزه‌های مختلفی انجام می‌شود.

به گفته ساجدی‌نیا طرح امنیت محله‌محور مقطعی نیست و كلانتریها حوزه استحفاظی خود را پس از اجرای طرح مورد رصد قرار می‌دهند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از مردم درخواست كرد كه گزارش‌ها در زمینه جرایم مختلف را از طریق مركز فوریتهای پلیسی ١١۰اعلام كنند تا پلیس پس از صحت موضوع، برخورد با جرایم موردنظر را در دستوركار خود قرار دهد.

یک روز پیشتر، فرمانده کل نیروی انتظامی نیز، در راستای پلیسی کردن فضا کشور گفت "سپاه پاسداران در عرصه امنیتی وظیفه کمک به نیروی انتظامی را دارد بطوری که در مواردی که پلیس دچار نقص است به همراه بسیج به کمک پلیس می‌آید."

سردار پاسدار اسماعیل احمدی مقدم در زمینه اعتراضات آتی تصریح كرد: پلیس آمادگی در برابر فتنه اقتصادی را دارد و دارای اشراف اطلاعاتی در این باره است. فتنه یك اتاق فكر دارد و افرادی فكر می‌كنند كه با به وجود آمدن این مسایل می‌توانند در مسایل اقتصادی سوار شوند.
این مقام انتصابی پلیس افزود "جامعه خود را برای اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها آماده كرده است، ابهامات در اجرای این طرح برطرف شده و اقشار مختلف به ویژه اقشار متوسط و پایین جامعه از اجرای این قانون متضرر نخواهند شد، چون منابع ملی به صورت عادلانه توزیع می‌شود، تصور ما این نیست كه بناست اجرای این قانون بار انتظامی خاصی را در پی داشته باشد."
این درحالیست که سردار حسین همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران - که به نظر می رسد تامین امنیت تهران به وی واگذار شده - از نقش جدید در نظر گرفته شده برای یکی از ارکان زیر مجموعه سپاه پاسداران سخن گفت و هفته گذشته از تشکیل و آماده باش ١۵۰۰ گردان عاشورا از سوی سپاه پاسداران خبر داد. امری که به نظر می رسد حکایت از دور جدید برنامه ریزی ها برای تقابل با اعتراضات احتمالی ناشی از گرانی ها باشد.
مقامات دولت کماکان معتقدند اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، نه تنها بحران ساز نیست، بلکه سبب بهبود وضعیت اقتصادی مردم و در نتیجه استقبال آنها خواهد شد.

 
 

با گذشت ۳۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز هیچ هیچ قانونی برای رسیدگی به جرائم سیاسی در ایران تصویب نشده است و جرم سیاسی در این کشور تعریف مشخصی ندارد و این در حالی است که در اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی جرائم سیاسی به رسمیت شناخته شده و آمده است: "رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیات منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد. نحوه انتخاب، شرایط و اختیارات هیات منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون بر اساس موازین اسلامی معین می‌کند."

خبرنگاران سبز/حقوق بشر/جرم سياسى:
به گزارش خبرآنلاین، صادق لاریجانی، روز جمعه هفتم آبان ماه ٨٩، در دیدار بار اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس گفت "طرحی درخصوص جرم سیاسی سال‌هاست که در مجلس مسکوت مانده است که امکان اصلاح و پیگیری دارد، اما قوه قضاییه نیز آماده است تا لایحه‌ جدیدی را تدوین و جهت تصویب به دولت و مجلس ارسال کند."

این سخنان در حالی بیان شد که ‌قوه قضائیه در سال ۱۳۸۷ نیز لایحه‌ای درباره جرائم سیاسی تهیه کرده بود که این لایحه در شورای عالی قضایی هم به تصویب رسید و قرار بود به دولت و مجلس ارایه شود، که تاکنون قوه قضاییه به دلایل مختلف این لایحه را ارائه نکرده است.

چند روز پیش علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم، با تاکید بر ضرورت تسریع در تدوین لایحه جرم سیاسی در قوه قضائیه گفت: متاسفانه پس از گذشت سی سال از انقلاب، هنوز جرم و مجازات سیاسی در کشور تعریف مشخصی ندارد؛ در حالی که بخشی از امنیت کشور منوط به تصویب این قانون است و باید هر گامی که در کشور برداشته می‌شود قانونمند باشد.

با گذشت ۳۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز هیچ هیچ قانونی برای رسیدگی به جرائم سیاسی در ایران تصویب نشده است و جرم سیاسی در این کشور تعریف مشخصی ندارد و این در حالی است که در اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی جرائم سیاسی به رسمیت شناخته شده و آمده است: "رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیات منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد. نحوه انتخاب، شرایط و اختیارات هیات منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون بر اساس موازین اسلامی معین می‌کند."

به همین دلیل که جرم سیاسی در ایران تاکنون در چارچوب تصویب قانونی در این زمینه تعریف نشده است، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی بارها منکر وجود «"مجرم سیاسی"‌ در کشور شده و فعالان سیاسی و مطبوعاتی زندانی را، دارای جرائم "عمومی و امنیتی" ذکر می کنند. 

در همین زمینه، اخیرا غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌ها با بیان این ‌كه در کشور "مجرم سیاسی" وجود ندارد، از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران با عنوان "زندانیان امنیتی" یاد کرده و گفته بود "این زندانیان به ارتكاب جرم امنیتی زندانی هستند و تعداد آنها بسیار كم است."

محمد دهقان، یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس نیز در اواسط مهر ماه در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در نبود تعریفی از جرم سیاسی به خبرآنلاین گفته بود:‌ "حالا که جرم سیاسی تعریف نشده است نمی‌توان نظر دقیقی راجع به فعالان سیاسی حاضر در زندان داشت. می‌توان هر دو نظر را داد و می‌توان این گونه ادعا کرد که این افراد به خاطر ارتکاب جرم سیاسی در زندان نیستند، بلکه به خاطر ارتکاب جرایم عمومی و امنیتی در زندان هستند."

چندی پیش نیز، موسی قربانی، از نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم، که در مجلس ششم عضو فراکسیون اقلیت بود، با بیان این که بر اساس برنامه چهارم توسعه رییس قوه قضاییه موظف به تدوین لایحه جرم سیاسی شده است، درباره طرح نمایندگان مجلس ششم در این باره به خبرآنلاین گفته است: "نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم اکثر جرایم کشور را سیاسی معنا کرده و به نوعی امتیازاتی داده بودند که نه با شرع و نه با قانون اساسی هم خوانی نداشت."

بر اساس لایحه‌ای که در سال ۱۳۸۷ در چارچوب بررسی لایحه قانون مجازات اسلامی توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی تدوین شده بود، جرم سیاسی شامل "فعالیت‌های تبلیغی موثر علیه نظام، برگزاری اجتماعات یا راهپیمایی‌های غیرقانونی، نشر اكاذیب یا تشویش اذهان عمومی از طریق سخنرانی در مجامع عمومی، انتشار در رسانه‌ها، توزیع اوراق چاپی یا حامل‌های داده (دیتا) و امكان آن، تشكیل یا اداره جمعیت غیرقانونی یا همكاری موثر در آنها و تلاش برای ایجاد یا تشدید اختلاف بین مردم در زمینه‌های دینی، مذهبی، فرهنگی و نژادی" تعریف شده بود.

در متن این لایحه آمده بود "این اعمال چنانچه با قصد مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد و متضمن خشونت نباشد، جرم سیاسی محسوب و مرتكب به حبس از شش ماه تا دو سال یا اجبار به اقامت در محل معین یا منع از اقامت در محل معین از دو سال تا سه سال و محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت پنج سال محكوم خواهد شد." 

در یکی از تبصره‌های این لایحه نیز آمده بود: "صرف انتقاد از نظام سیاسی یا اصول قانون اساسی یا اعتراض به عملكرد مسوولان كشور یا دستگاه‌های اجرایی یا بیان عقیده در ارتباط با امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظایر آن جرم محسوب نمی‌شود."

در حال حاضر، جمع وسیعی از فعالان سیاسی، مطبوعاتی، مدنی، صنفی و منتقدین، در زندانها و بازداشتگاههای کشور به سر می برند.

 
 

بر اساس این گزارش، بانک دولتی هندوستان پس از آن تصمیم به این اقدام گرفت که در چند مورد متوجه تلاش اشخاص حقوقی ایرانی برای عبور از محدودیت های بانکی - با استفاده از سازمان‌های به هم پیوسته - جهت تهیه دلار آمریکا جهت تامین منابع تجاری خود شد.

خبرنگاران سبز/تحريم:
به گزارش رویترز، اتخاذ تحریم بانک بزرگ هند علیه جمهوری اسلامی در شرایطی اعلام می شود، که تنها چند هفته به سفر رییس جمهور ایالات متحده آمریکا به هندوستان باقی مانده است.

بر اساس این گزارش، بانک دولتی هندوستان پس از آن تصمیم به این اقدام گرفت که در چند مورد متوجه تلاش اشخاص حقوقی ایرانی برای عبور از محدودیت های بانکی - با استفاده از سازمان‌های به هم پیوسته - جهت تهیه دلار آمریکا جهت تامین منابع تجاری خود شد.

همچنین آمده است چنین اقداماتی بر خلاف قوانین وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا بوده و می تواند برای خاطیان جریمه ها و تنبیه هایی از سوی آمریکا در زمینه داد و ستد در پی داشته باشد.

این گزارش به نقل از یکی از مسئولان بانک دولتی هندوستان می افزاید: "به منظور جلوگیری از تخطی قوانین، ما مقررات بسیار جدی در زمینه ی داد و ستد با اشخاص حقوقی ایرانی تنظیم کرده ایم که از جمله ی آنها ممنوعیت معامله در شاخه های خارجی بوسیله ی دلار با چنین اشخاصی است".

چندی پیش نیز، علی باباجان، معاون نخست وزیر ترکیه از تاثیرات تحریم‌های اتخاذ شدۀ ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، بر روابط بانک‌های ترکیه با ایران خبر داده و گفته بود این تحریم‌ها موجب شده است که بانک‌های ترکیه در انجام معاملات خود با ایران دچار تردید شده و بعضا معاملات خود با ایران را متوقف کنند."

دامنه تحریم ها علاوه بر وسعت جغرافیایی آن که اروپا و آسیا را فراگرفته، شامل حوزه های انرژی و حمل و نقل نیز شده است. روز چهارشنبه (بیست و هفتم اکتبر) ایالات متحده، ۳۷ "شرکت صوری" مرتبط با کشتیرانی تجاری ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داد؛ که این شرکت ها عمدتاً در آلمان مستقر بوده و به عنوان پوششی برای فعالیت‌های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی عمل می‌کردند. 

در بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا در همین زمینه منتشر کرد، آمده بود "‌ایران فعالیت‌های خود را در پشت شبکه‌ای پیچیده از شرکت‌های کشتی‌رانی پنهان کرده است."

آسوشیتدپرس چندی پیش گزارش داده بود تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده، ادامۀ بهره برداری از میدان های نفت و گاز اروپایی را غیرممکن کرده است. بنا بر این گزارش، در واقع مشکل اصلی از نظر قانونی، انتقال تکنولوژی و ابزار "حساس" به مؤسسات ایرانی است و اگر قرار باشد که بریتیش پترولیوم در بهره برداری از این میدان، با شرکت ایرانی همکاری کند، الزاماً بخشی از تکنولوژی انگلیسی در دسترس ایرانیان قرار خواهد گرفت. در نتیجه تنها راه باقی مانده، تعطیل کردن این میدان گازی است.
طی روزهای اخیر، دولت پکن نیز، بدلیل توسعه روابط شرکت‌های نفتی چین با آمریکا و ورود به بخش انرژی ایالات متحده، به شرکت‌های نفتی خود دستور داده بود که از میزان همکاری‌های خود با ایران بکاهند. رویترز روز پنج‌شنبه ششم آبان (٢٨ اکتبر) گزارش داده بود که شرکت‌های عمده نفتی چین به دنبال گرم شدن روابطشان با آمریکا، از سطح همکاری‌های خود با ایران خواهند کاست و این امر می‌تواند برای دولت ایران بسیار ناگوار باشد. 
همزمان با چین، برخی از شرکت های اروپايی نیز، خاطرنشان کرده اند به خاطر مشکل معاملات ارزی با دولت ايران، که تحت تاثير تحريم های بين المللی ایجاد شده، برای خريد نفت ايران در سال آينده ترديد دارند.

چندی پیش محمدمهدی شهریاری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از زمین‌گیر شدن دستگاه‌ها و صنایع ایران تحت تاثیر تحریم‌ها خبر داده و به سایت آفتاب گفته بود "ما هم اکنون در شرایط تحریم هستیم و (این تحریم‌ها) دستگاه‌ها و صنایع ما را زمین‌گیر کرده است و آینده روابط ما با غرب و سازمان ملل و شورای امنیت مشخص نیست، اجرای این قانون در شرایط کنونی به‌ خاطر بی‌تجربگی دولت در اجرا، مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کند..."

دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده اتمی جمهوری اسلامی، روز جمعه هفتم آبان ماه ٨٩، با ارسال نامه‌ای به سخنگو و نماینده گروه ١+۵، آمادگی دولت خود برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با کشورهای عضو آن گروه را اعلام کرده است.

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به greencorrespondents-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به greencorrespondents@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته