-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

Latest News from Kaleme for 10/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.




 


بعد از ظهر روز جمعه به مناسبت سالروز میلاد شهید علی موسوی بستگان وی با حضور بر مزار این شهید در قطعه ۹ بهشت زهرا یاد و خاطره ارجمند او را گرامی داشتند.

به گزارش کلمه کیکی  با نوشته «پدر شهیدم تولدت مبارک»  بر روی سنگ قبر مزار گل اندود و متبرک شهید قرار داده شده بود و حاضرین با سکوتی حزن آلود  نفرت خود را ازستمی که بر این خانواده مظلوم و دردمند رفته است، فریاد می کردند. فضای سنگین حاکم بر این مراسم مانع از آن بود که کسی لب به سخت بگشاید اما پدر شهید با چشمانی اشک بار از او خاطره ای بیان کرد و یادگار او فاطمه، نوشته ای کوتاه را به شرح زیر به پدر هدیه داد:

تولد واقعی پدرم امروز نبود. تولد واقعی او همان ظهر عاشورایی بود که خون گرمش از سینه جاری شد و همان دم که به سوی محبوب شتافت. او تبریک تولدش را از آن یاران مظلوم عاشورا می گیرد نه من و ما.

خوشا به حال او و همه شهیدانی که این گونه تولدشان را جشن گرفتند و خوشا به حال ما که توفیق درک آنان را داشتیم هرچند خیلی کوتاه

برادر فرزندان شهید کیک تولد او را تقسیم کرده خیرات کردند و عطر خوش صلوات روح جان حاضرین را نوازش داد و آرامشی بر دل ها افکند.

گفتنی است که برگزاری جشن میلاد شهیدان در بهشت زهرا و جشن تولد زندانیان سیاسی در مقابل زندان اوین، رسمی است که از آغازین روزهای پس از انتخابات پاس داشته می شود و مورد توجه خانواده ها قرار گرفته است.


 


عصر جمعه تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی با حضور در نمایشگاه مطبوعات از برخی غرفه های مطبوعات بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار کلمه در این بازدیدها هم چنین وضعیت زندانیان سیاسی و خانواده هایشان به اطلاع حاضران در نمایشگاه و غرفه های طبوعات می رسید. سال گذشته نیز این خانواده ها با حضور در نمایشگاه گزارش وضعیت عزیزانشان را داده و ابراز امیدواری می کردند که مطبوعات بدون سانسور اقدام به انتشار این اخبار و گزارش های واقعی بکنند اما متاسفانه امسال میزان سانسور و اختناق خبری به مراتب از سال گذشته بیشتر شده است.


 



 


در راستای تمهیدات امنیتی و تشدید جو پلیسی برای کنترل تبعات اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و اعتراضات آتی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ از اجرای طرح موسوم به “امنیت محله محور” در بیش از دو هزار نقطه پایتخت از بامداد شنبه هشتم آبان ماه ٨٩ خبر داد .

به گزارش ایسنا، سردار حسین ساجدی نیا، روز جمعه هفتم آبان ماه، در جریان بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اعلام کرد “طرح امنیت محله ‌محور از شنبه در بیش از دو هزار نقطه در محدوده ٣٧۵ محله شهر تهران اجرا خواهد شد. ”

وی با بیان اینکه در اجرای مطابق با جرایم شناسایی شده هر منطقه، طرح ویژه از سوی پلیس اجرا می‌شود، ادامه داد: این طرح براساس مطالبات مردمی در حوزه‌های مختلفی انجام می‌شود.

به گفته ساجدی‌نیا طرح امنیت محله‌محور مقطعی نیست و کلانتریها حوزه استحفاظی خود را پس از اجرای طرح مورد رصد قرار می‌دهند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از مردم درخواست کرد که گزارش‌ها در زمینه جرایم مختلف را از طریق مرکز فوریتهای پلیسی ١١۰اعلام کنند تا پلیس پس از صحت موضوع، برخورد با جرایم موردنظر را در دستورکار خود قرار دهد.

یک روز پیشتر، فرمانده کل نیروی انتظامی نیز، در راستای پلیسی کردن فضا کشور گفت “سپاه پاسداران در عرصه امنیتی وظیفه کمک به نیروی انتظامی را دارد بطوری که در مواردی که پلیس دچار نقص است به همراه بسیج به کمک پلیس می‌آید.”

سردار پاسدار اسماعیل احمدی مقدم در زمینه اعتراضات آتی تصریح کرد: پلیس آمادگی در برابر فتنه اقتصادی را دارد و دارای اشراف اطلاعاتی در این باره است. فتنه یک اتاق فکر دارد و افرادی فکر می‌کنند که با به وجود آمدن این مسایل می‌توانند در مسایل اقتصادی سوار شوند.

این مقام انتصابی پلیس افزود “جامعه خود را برای اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها آماده کرده است، ابهامات در اجرای این طرح برطرف شده و اقشار مختلف به ویژه اقشار متوسط و پایین جامعه از اجرای این قانون متضرر نخواهند شد، چون منابع ملی به صورت عادلانه توزیع می‌شود، تصور ما این نیست که بناست اجرای این قانون بار انتظامی خاصی را در پی داشته باشد.”

این درحالیست که سردار حسین همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران – که به نظر می رسد تامین امنیت تهران به وی واگذار شده – از نقش جدید در نظر گرفته شده برای یکی از ارکان زیر مجموعه سپاه پاسداران سخن گفت و هفته گذشته از تشکیل و آماده باش ١۵۰۰ گردان عاشورا از سوی سپاه پاسداران خبر داد. امری که به نظر می رسد حکایت از دور جدید برنامه ریزی ها برای تقابل با اعتراضات احتمالی ناشی از گرانی ها باشد.

مقامات دولت کماکان معتقدند اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، نه تنها بحران ساز نیست، بلکه سبب بهبود وضعیت اقتصادی مردم و در نتیجه استقبال آنها خواهد شد.


 


مدیرمسئول روزنامه جام‌جم در تفسیر سیاست مبهم دولت در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت یک پنهان‌کاری هدفمند در اجرای این طرح دارد، با این استدلال که ارائه اطلاعات به بازار موجب سوءاستفاده برخی خواهد شد!

بیژن مقدم‌ که از فعالان جناح مدعی اصولگرایی و حامی احمدی نژاد است، در گفتگو با فارس خواستار کمک رسانه‌ها به دولت برای بهتر اجرا شدن هدفمند کردن یارانه‌ها شد و گفت: رسانه‌ها در مقام تئوری در مقالات مختلف به حذف یارانه‌ها، هدفمند کردن آنها، آزاد کردن قیمت‌ها، کاهش تصدی‌گری دولت و تنظیم بازار براساس عرضه و تقاضا اشاره کرده‌اند.

وی ضمن بیان اینکه “نباید کاری کرد که دولت در اجرای این طرح تضعیف شود و باید در راستای حمایت قدم برداشت”، مدعی شد: از لحاظ تئوریک همه به این کار باور دارند و کسانی که نسبت به این مسئله انتقاد دارند، به نحوه اجرا و جزئیات این طرح اعتراض دارند.

مدیرمسئول روزنامه جام‌جم افزود: مسئولان باید ستادهایی برای پاسخگویی به شبهات رسانه‌ها ایجاد کنند تا رسانه‌ها سوالات خود را مطرح کنند. این طرح باید هم در دولت و هم در بخش رسانه‌ها کاملا آماده باشد و این دو لازم و ملزوم همدیگر هستند.

مقدم همچنین با اعتراف به ابهامات موجود در رفتار دولت در اجرای این طرح و وجود گرایش مخالف این طرح در جامعه، که از سوی جناح دولتی “فتنه اقتصادی” نامیده می‌شود، اذعان کرد که: “رسانه‌ها ، مردم و مجلس نسبت به جزئیات طرح توجیه نیستند.”

وی در توجیه رفتار غیر معمول دولت در قبال این طرح، گفت: دولت یک پنهان‌کاری هدفمند در اجرای این طرح دارد با این استدلال که ارائه اطلاعات به بازار موجب سوءاستفاده برخی خواهد شد.

مقدم در عین حال نتوانست تبعات خطرناک این “پنهان‌کاری هدفمند” را انکار کند، اما در توجیه عواقب اطلاع‌رسانی ناقص دولت درباره طرح هدفمند کردن، نیز گفت: با توجه به اینکه ۸۰ درصد اقتصاد دولتی است، دولت خود مسئولیت این کار را پذیرفته و فرض بر این است که دولت می‌تواند بخش‌های متعلق به خود را کنترل کند.


 


محمد داوری، معلم زندانی و سردبیر سایت سحام‌نیوز که از ۱۷ شهریورماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد و از سوی دادگاه بدوی و تجدیدنظر به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده، در نامه‌ای خطاب به خانواده‌اش از آنها خواسته است که علی‌رغم میل باطنی‌اش، برای «اعتراض به قطع بودن تلفن بند ۳۵۰ زندان اوین» به ملاقات او نیایند تا شاید «در رفع این محدودیت و جلوگیری از استمرار این تضییع حق موثر زندانیان» قدمی برداشته باشد.

به گزارش بامدادخبر، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

خدمت خانواده‌ی محترم و عزیزم، مادر مهربان و صبورم و برادران و خواهران مهربانم

یک سال بیشتر است که رنج رفت و آمد وسفر را تحمل می نمایید تا با چند دقیقه ملاقات با هم تسکین یابیم؛ می‌دانم خم به ابرو نمی‌آورید و با افتخار این همه مشقت را به جان می خرید و هر بار که به ملاقات می آیید ده‌ها خاطره‌ی شیرین نیز به همراه می‌آورید، خاطرات شیرینی که پر است از لطف و بزرگواری اقوام، دوستان و آشنایان و حتی کسانی که من آنها را نمی‌شناختم اما گویا آشناتر از هر کسی هستنند، خاطراتی که هر کدام برایم مایه‌ی افتخار است. پس از هر ملاقات نیز قلب‌تان را با تپش‌های امیدبخش تازه‌تری اینجا جا می‌گذارید و قلبم را با خود می‌برید تا هم من، هم شما، شب‌ها با طنین قلب یکدیگر بخوابیم و آرام گیریم و می‌دانم بعد از هر ملاقات، با ده‌ها خاطره از دیدار با خانواده‌های زندانیان و پرسنل زندان و همسفران و… بر می‌گردید.

عزیزان من، هرچند به دیدار شما سخت نیازمندم و اگر هر روز هم شما را به ویژه مادر عزیزم را ببینم باز هم شوق دیدن و گفتن و شنیدن‌ها کاهش نمی‌یابد، اما علی‌رغم اینکه سخت است خودم را از دیدار با شما محروم کنم خواهش می‌کنم شما هم تحمل پیشه نمایید و به اعتراض قطع بودن تلفن زندان، از هفته‌ی آینده به ملاقات من نیایید و چنانچه، مسئولین زندان اقدام به وصل تلفن بند ۳۵۰ نمودند، من با شما تماس خواهم گرفت و دوباره از فرصت اندک زمان ملاقات استفاده خواهیم نمود.

برای اطلاع شما‌، به دلایل این تصمیم اشاره‌ای دارم:

۱٫ چون همه‌ی شما ساکن شهرستان (خراسان) هستید، در صورت وصل بودن تلفن نیاز به ملاقات حضوری کاهش می‌یابد.

۲٫ چون مادرم، مسن و مریض احوال می‌باشد، رنج سفر مسیر هزار کیلومتری، سلامتی او را تهدید می‌کند و در هر سفر روزها من نگران هستم که آیا به سلامت بر می گردد یا نه.

۳٫ چون تلفن‌های بند ۳۵۰ قطع می‌باشد پس از هر ملاقات، من از برگشت شما بی‌اطلاع می‌مانم و همیشه این بی‌اطلاعی تا ملاقات بعدی مرا آزار می‌دهد.

۴٫ محدودیت زمان ملاقات کابینی (تلفنی) که حداکثر ۲۰ دقیقه می‌باشد،ارزش تحمل رنج این سفر طولانی را ندارد.

۵٫ محدودیت صدور مجوز برای ملاقات حضوری نیز مزید بر این علت است.

۶٫ مشکل گرفتن مجوز ملاقات حضوری، که مدت‌هاست در اختیار شخص دادستان است، در حالی که قبلا توسط رئیس زندان صادر می شد، دلیل دیگری بر اهمیت وصل تلفن می باشد.

۷٫ اگر شما ساکن تهران و یا شهرهای نزدیک بودید، کمی قابل تحمل‌تر بود ولی متاسفانه در هر سفر شما مجبورید دو هزار کیلومتر راه طی کنید که تحمیل این رنج بر شما مرا می آزارد.

۸٫ و نکته‌ی دیگر اینکه برای گرفتن مجوز ملاقات حضوری که حداکثر نیم ساعت در ماه می‌باشد باید خانواده‌ها شخصا روزهای قبل از ملاقات به دادستانی مراجعه کنند که این مسئله نیز برای شما دردسر آفرین است.

دلایل فوق و دلایل دیگری که ذکر آنها را ضروری نمی دانم و همچنین مشاهده‌ی اثرات مخرب قطع تلفن بر روح و روان دوستان هم‌بندی‌ام که خیلی از آنها همسران، فرزندان و خانواده‌های‌شان سخت به ارتباط با آنها نیازمند هستنند، مرا وا داشت تا ضمن اتخاذ این تصمیم شخصی، قدمی را بردارم تا شاید در رفع این محدودیت و جلوگیری از استمرار این تضییع حق موثر واقع شود.

بدرود

دوشنبه ۱۹ مهر ۸۹
بند ۳۵۰ اوین – محمد داوری


 


روزنامه فرهیختگان در گزارشی با اشاره به ابهامات اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و بی‌اطلاعی مجلس و بخشهای زیادی از دولت، نوشت:

قانون هدفمندی یارانه‌ها اگرچه نامش دیگر برای همه آشناست اما نحوه اجرای آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. نه مجلسی‌ها از چند و چون و نحوه اجرای بزرگ‌ترین جراحی اقتصادی بااطلاع هستند و نه نزدیک‌ترین افراد به دولت خبر دارند که قرار است رئیس دولت به چه شکل آنرا اجرا کند.

تمامی ابهامات هم در حالی است که نمایندگان با استفاده از تذکر و نطق گرفته تا مصاحبه و یادداشت تمام عزم خود را بر این موضوع جزم کرده‌اند تا به گوش دولت برسانند که اگر این رویه ادامه داشته باشد قطعا بزرگ‌ترین جراحی اقتصادی که قرار است نویددهنده روزهای خوش باشد با ناخوشی شروع خواهد شد.

آخرین این توصیه‌ها هم به گفته‌های غلامرضا مصباحی‌مقدم شیخ اقتصاددان مجلس بر می‌گردد که خطاب به دولت تاکید کرده: «قبل از هر اقدامی دولت شفاف‌سازی کند.»رئیس کمیسیون ویژه مجلس که به نیابت از دیگر مجلسی‌ها با مهر گفت‌وگو می‌کرد تاکید کرد: «مجلس نسبت به عدم شفاف‌سازی دولت در شیوه‌های اجرایی قانون هدفمندی یارانه‌ها انتقاد دارد و اگر مردم با این طرح همراه نشوند دولت در اجرای طرح ناکام خواهد ماند.»

نگرانی خانه ملتی‌ها از عدم شفاف‌سازی دولت درخصوص اجرای هدفمندی یارانه‌ها در حالی است که این شیخ اقتصاددان دیگر مانند قبل دست روی دست نگذاشته و از برگزاری جلسات کمیسیون ویژه مجلس برای نظارت بر شیوه قانون هدفمندکردن یارانه‌ها خبر داد. به گفته مصباحی‌مقدم به احتمال قوی اولین جلسه کمیسیون ویژه با کارگروه دولت در طرح تحول اقتصادی که با حضور وزیر اقتصاد برگزار می‌شود هفته آینده خواهد بود که رئیس‌مجلس هم در این جلسه حضور خواهد داشت.

تلاش شیخ اقتصاددان بهارستان برای برگزاری جلسه کمیسیون ویژه با کارگروه دولت برای رفع ابهامات در حالی است که پیش از این نیز کمیسیون امنیت ملی مجلس با نوشتن نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد خواستار توجه جدی دولت به چگونگی اجرای قانون یارانه‌ها و اطلاع‌رسانی شفاف به مردم شده‌اند.

در همان زمان بود که سیدعماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم از پیشنهاد عده‌ای از نمایندگان برای تعویق اجرای قانون یارانه‌ها به دلیل عدم شفافیت این قانون سخن به میان آورد.

این در حالی است که جمعی از مقامات دولت ازجمله وزیر کشور برخلاف همه نگرانی‌ها بر عزم دولت برای اجرای قانون یارانه‌ها و برخورد با اخلالگران یارانه‌ای تاکید کرده بودند. از این جهت بود که معاون سازمان تعزیرات حکومتی هم پیش از این اعلام کرده بود سازمان تعزیرات با هر نوع اخلالگری در بازار در صورت اجرای قانون یارانه‌ها برخورد خواهد کرد. تمام هشدارها و نامه‌نگاری‌ها و اظهارنظرها در شرایطی اعلام می‌شود که هنوز دولت درخصوص نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شفاف‌سازی نکرده است. اما علی‌رغم بی‌اطلاعی از زمان و نحوه اجرا در اواسط مهرماه بود که سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی هم از آمادگی نیروهای تحت امرش برای یاری‌رسانی به دولت در اجرای قانون یارانه‌ها خبر داد و در عین حال احتمال داد که جمعی مترصد ایجاد فتنه اقتصادی در کشورند و این گروه منتظرند تا قانون یارانه‌ها اجرا شود و سپس به این بهانه در کشور اخلال ایجاد کنند.

اما همه تدابیر امنیتی برای اجرای این قانون در حالی است که چند روز پیش نیز مصطفی کواکبیان با انتقاد از عدم شفاف‌سازی برای روند اجرایی قانون هدفمندی طی تذکری اعلام کرد که دولت هنوز اعلام نکرده رقم ۸۱ هزار تومان برای سه سال است یا چهار سال؟
که البته هیچ نماینده‌ای در مجلس پیدا نشد که اطلاعاتی در این خصوص در اختیار کواکبیان بگذارد.

تلاش بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی از دولت برای اطلاع‌رسانی هرچه سریع‌تر درخصوص هدفمندی یارانه‌ها در حالی است که، مسوولان دولتی همچنان از ارائه اطلاعات خودداری می‌کنند. این در حالی است که همین مردمی که اطلاعات به آنها داده نمی‌شود قرار است با دولت همکاری کنند تا دولت بتواند از پس این جراحی بزرگ اقتصادی برآید. اما پرسش این است که مگر قرار نیست همین مردم قیمت بنزین، برق، آب و گاز را بپردازند؟ پس چرا باید ناگهان مردم را شوکه کرد و یکدفعه همه قیمت‌ها را با هم و در یک شب اعلام کرد؟

این رفتار دولت در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان اقتصادی تورم هفته‌های اخیر در بازار ناشی از انتظار تورمی است و مناسب‌ترین راه در این زمینه اطلاع‌رسانی دولت است. اما وقتی دولت و مسوولان دولتی هیچ اطلاعی به رسانه‌ها و مردم نمی‌دهند واقعا چگونه توقع دارند که رسانه‌ها دولت را در این زمینه یاری کنند؟ جالب این است که حتما مطابق روال معمول اگر مشکلی در کار پیش آمد همه چیز می‌افتد تقصیر همین رسانه‌هایی که اساسا به بازی گرفته نشدند!

آنچه دور نمای سخت و مشقت‌آوری را برای مردم و جامعه فراهم می‌کند عدم آموزش لازم و اطلاع‌رسانی کافی نسبت به آینده پیش روی آنهاست. به‌طوری که هنوز قانون هدفمندی اجرا نشده، ما شاهد افزایش قیمت کالاها ازجمله برق بودیم که تبعات آن را در استان‌های شمالی دیدیم. این برخورد و واکنش مردم به این معناست که هنوز زمینه ذهنی اجرای این طرح برای مردم فراهم نشده و مردم نمی‌توانند به خوبی این وضعیت را درک کنند و برایشان نامأنوس است. از طرفی اگر قرار باشد در اجرای این قانون قیمت برق یا سایر حامل‌های انرژی به این میزان افزایش یابد پرداخت آن در توان مردم نخواهد بود؟


 


مهدی کوچک زاده نماینده وابسته به جناح دولتی با ادعای اینکه “عده‌ای با انگیزه‌های شیطانی درصدد فضاسازی حاشیه‌ای حول طرح هدفمندی یارانه‌ها هستند”، در عین حال اذعان کرد که هیچ اسناد و مصادیقی دال بر این ادعا در دست ندارد.

کوچک زاده  و  همچنین بزرگتر های  جناح وی تاکنون  همواره اتهام و تهمت به منتقدان می زدند و ادعا می کردند که سند آن موجود است اما اینبار وی  پس از ادعای وجود فتنه اقتصادی مدعی وجود سند هم نشد.

به گزارش مهر، کوچک زاده درباره آنچه که تحت عنوان فتنه اقتصادی حول قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی برخی در کشور مطرح می‌شود، گفت: اینکه اسناد و مصادیقی وجود داشته باشد که بخواهیم به استناد آنها ثابت کنیم که عده‌ای علیه طرح هدفمندی یارانه‌ها اقدام می‌کنند به طور مصداقی چیزی نداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها طرحی حیاتی و ضروری است و لازم‌الاجرا از نظر همه دوستداران نظام است، افزود: با توجه به اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها طرحی اساسی و اجتناب ناپذیر است، لذا علیه اجرای آن فضاسازی‌هایی می‌شود که این فضاسازی‌ها در جهت تخریب روحیه مردم و ترساندن مردم از تبعات آن صورت می‌گیرد که باید دنبال کرد این فضاسازی‌ها از چه جهت است. آیا واقعاً خیرخواهانه است؟

نماینده مدعی اصولگرایی در مجلس همچنین با انتقاد از کارشناسانی که درباره تبعات نامطلوب اجرای این طرح به شیوه کنونی هشدار می‌دهند، خاطرنشان کرد: طرحی که به تصویب مجلس رسیده و همه سیاسیون کشور نیز بر مفید بودن آن اجماع دارند به چه دلیل آثار بسیار نامطلوب و ناخوشایندی از آن برای مردم تصویر می‌شود ، علت این است که عده‌‌ای در صدد فتنه انگیزی با مطرح کردن مباحثی در حاشیه طرح هدفمندسازی یارانه‌ها هستند!


 


کلمه: چندی پیش در نمازجمعه شیراز، اعلامیه‌ای علیه آیت الله سید علی‌محمد دستغیب توزیع شد مبنی بر اینکه شهید دستغیب ضمن ابراز ناراحتی از خواهرزاده خود (سید علی‌محمد دستغیب)، نامه ای را به آیت الله مشکینی نوشته و خواستار عزل ایشان شده است!

به گزارش کلمه این متن دروغین، پس از توزیع در نمازجمعه شیراز، در بسیاری از سایتهای وابسته به دولت و مدعی اصول نیز منتشر شده است. اما آیت‌الله سید محمدهاشم دستغیب، فرزند شهید محراب آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب، در همان زمان در سخنانی به شدت از این نامه جعلی انتقاد کرد و دلایلی را بر دروغین و جعلی بودن آن ارائه کرد. آیت‌الله سید محمدهاشم دستغیب، فرزند آیت‌الله شهید عبدالحسین دستغیب است که در مسجد جامع عتیق به اقامه نماز می‌پردازد.

مشروح سخنان فرزند شهید محراب، نیز در هجدهم شهریور ماه در سایت کلمه منتشر شد. اما در یک ماه و نیم اخیر، رسانه‌های مدعی اصولگرایی که اکثر آنها به صورت پنهان یا آشکار به دولت احمدی نژاد وابستگی دارند، باز هم به انتشار این دروغ بزرگ و دامن زدن به آن ادامه دادند. اکنون سایت حدیث سرو که در ماههای اخیر اخبار تلاش‌های اخیر سرکوب‌گران برای فشار بر علمای مستقل و نواندیش شیراز را به خوبی پوشش می‌داد، فیلمی حاوی صدای سخنرانی فرزند شهید دستغیب در این خصوص را منتشر کرده است که در زیر، قابل مشاهده است:




 


وحید جلیلی، مدیرمسئول مجله راه و برادر دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت احمدی نژاد، با انتشار یادداشتی شدیداللحن از مدعیان کار فرهنگی در حاکمیت فعلی انتقاد کرد و آنها را به بی‌همتی، ظاهرسازی، دشمن‌شناسی و دوست‌نشناسی، تاثیرپذیری از “خاله‌زنک‌های نهادهای امنیتی” در بولتن‌نویسی و خبر ویژه سازی، و ادعای افسری جنگ نرم در عین کم‌سوادی و ناآگاهی متهم کرد.

این فعال اصولگرا با انتقاد شدید از محافظه‌کاران مدعی کار فرهنگی در جامعه که به گفته وی “صدها بار در "دشمن شناسی" منبر می‌روند و یک بار در "دوست‌شناسی" کلمه‌ای نمی‌گویند”، نوشت: محافظه‌کاران برخلاف تکلیف‌گرایان تهدید محورند و فرصت ناشناس. تنها برای رفع تهدیدها و حفظ آنچه هست حال به میدان آمدن پیدا می‌کنند. ظرفیت‌های جهان و قابلیتهای زمان و مکان و استعدادها و توانهای انسان را برای تحقق تکالیف الهی در نمی‌یابند چراکه همت‌های پست و چشمان کم‌سو دارند . بیش و پیش از آنکه فرصت‌ها را در نظر آورند از تهدیدها بیم می‌پراکنند.

وی همچنین این مدیران و مدعیان فرهنگی را اینگونه توصیف کرد: بی‌دریغ پول خرج می‌کنند؛ جلسه می‌گذارند؛ اردو می‌کشند؛ بولتن می‌نویسند ؛ خبر ویژه می‌سازند که مبادا جوانان حزب‌اللهی از آخرین ساخته‌های‌هالیوود یا جدید‌ترین نماد‌های شیطان‌پرستی یا تازه‌ترین آروغ‌های تئوریک در دانشگاههای فرنگ بی‌اطلاع و بی‌خبر بمانند و همان‌ها که برآمده این کلاس‌ها و دوره‌ها و آموزشها و دغدغه‌هایند بی اطلاع ترین‌هایند.

جلیلی در یادداشت خود که در سایت جهان منتشر شده، با اشاره به ادعای گزاف حمایت از رهبری توسط این مدعیان، درباره کم‌سوادی و ناآگاهی آنها نوشت: اکثریت قاطع نیروهای فرهنگی که فریاد "ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده"شان در فلک پیچیده است یک‌دهم رهبری که ادعای پیروی‌اش را دارند چهره‌ها و آثار و مراکز جبهه فرهنگی انقلاب را نمی‌شناسند. از نام بردن پنج هنرمند انقلاب عاجزند. گاه سال‌هاست ورق زدن کتابی را به یاد نمی‌آورند و با این همه افسران جنگ نرم و در حال مبارزه با تهاجم "فرهنگی"اند!

وی همچنین تبلیغات پرسروصدای غرب‌ستیزانه این جریان را نیز به باد انتقاد گرفت و در هجو آنها نوشت: دفترچه تلفنی از اساتید در جیب دارند که هر از گاه همایشی در تبیین پلورالیزم و فمینیزم و سکولاریزم و صهیونیزم و‌ هالیوود و شیطان‌پرستی و فراماسونری و بهائیت و وهابیت برگزار کنند که نکند از قافله مبارزه با تهاجم فرهنگی عقب بمانند.

مدیرمسئول نشریه راه در ادامه، ظاهرسازی‌های بیگانه‌ستیزانه و گاهی توهم توطئه‌ای این جریان را نیز به تمسخر گرفت و درباره آنها نوشت: تا به حال یک کتاب خوب به کسی معرفی نکرده‌اند اما بارها با آب و تاب اطلاع و البته انزجار خود از فیلمهایی را به رخ کشیده‌اند که "براساس پروتکل‌های یهود" و "برنامه‌ریزی فراماسونری در‌هالیوود" برای به انحراف کشاندن جوانان ساخته شده است.

وی در بخش دیگری از یادداشت خود، در تمجید از فعالیت‌های خالصانه سالهای ابتدایی انقلاب که در مدعیان امروزی، دیگر اثری از آنها یافت نمی‌شود، نوشت: جبهه فرهنگ انقلاب در سالهای آغازین به جای آنکه محو تحلیل آثار هنری و رسانه‌ای دشمن باشد اولویتش را بر تولید و باز تولید محصولات متنوع هنری و رسانه‌ای گذاشته بود. هر مسجدی یک گروه سرود داشت. هر دو مسجدی یک گروه تئاتر داشت. هر مدرسه و مسجدی کتابخانه فعالی داشت که در آن آخرین آثار نویسندگان و هنرمندان نوعا جوان انقلاب به مخاطب عام عرضه می‌شد. از کارهای حجمی تا دیوارنویسی تا … .

وی همچنین یکی از نقاط انحراف فعالان فرهنگی مسلمان و انقلابی را نیز وابسته کردن آنها به نهادهای امنیتی و ایجاد نگاه امنیتی، دشمن‌انگارانه و تهدیدمحور در آنها توصیف و خاطرنشان کرد: از روزی که آن نسل با همت و پرکار را خاله زنک‌های نهادهای امنیتی به بولتن‌خوانی گماردند و تحلیل‌گران خود‌نما و مجلس‌آرا اوقاتشان را در جلسات "دشمن‌شناسی و دوست فراموشی" تلف کردند و اراده‌هاشان را از تکلیف‌گرایی و آرمانخواهی به محافظه‌کاری و تهدید"‌محوری" منحرف کردند؛ شد آنچه شد. دوستی‌های خاله خرسه‌ای خرمگس‌ها را بزرگ و بزرگتر کردند تا سنگ جمودی که بر سر نسل در خواب کرده فرود می‌آورند توجیه پذیر‌تر شود.

وی درباره مدعیان امروزی اصول و تفاوت اینها با فعالان فرهنگی اصیل دهه اول انقلاب نوشت: با ادبیات خمینی بیگانه‌اند و در تکرار اصطلاحات قلمبه سلمبه فرنگی (البته به قصد نقد و انزجار !) لذتی را می‌جویند که در کلمات ساده و پیامبر گونه امام نمی‌یابند. فعال فرهنگی در دهه اول انقلاب کسی بود که دل در گرو اسلام پابرهنگان و انقلاب مستضعفین داشت. با زبان ساده سخن می‌گفت و آثار همه فهم عرضه می‌کرد و در کار ساختن و پیش رفتن بود و نه ایستادن و کشیک کشیدن.

بعید نیست که در روزهای آینده، روزنامه کیهان یا دیگر مدعیان فرهنگ اصولگرایی به این یادداشت صادقانه جلیلی حمله کنند و او را نیز تحت تاثیر جریان فتنه! معرفی کنند، چرا که این فعال فرهنگی اصولگرا از واقعیت‌هایی پرده برداشته که در میانه هیاهوی جنگ نرم و در بازار مدعیان بصیرت‌پراکنی و دشمن‌شناسی، کمتر کسی حاضر به شنیدن آنهاست. واقعیت‌هایی که پذیرش آنها به معنای قبول شکست بسیاری از راه و روش‌های مدعیان فرهنگی امروز و لزوم بازنگری در سیاستهایی است که همچنان با تزریق پول و تبلیغات از سوی حاکمیت ترویج می‌شود.


 


کلمه- گروه سیاسی: با وجود حجم گسترده تبلیغات رسانه های حامی دولت درباره سفر احمدی نژاد به لبنان، اخبار رسیده حاکی از بی اعتنایی آشکار احمدی نژاد به یکی از مهمترین مسائل مردم لبنان، یعنی سرنوشت امام موسی صدر است.

در حالی که دیدار با خانواده امام موسی صدر، رهبر ایرانی شیعیان لبنان جزو برنامه های سفر دو هفته قبل احمدی نژاد اعلام شد بود، منابع آگاه اعلام کردند هیچ درخواست ملاقاتی به اطلاع خانواده امام موسی صدر در لبنان نرسیده و خانواده امام نیز تقاضایی برای ملاقات نداشتند.

با اینحال هفته نامه پنجره، متعلق به فریدالدین حداد عادل در شماره هفته گذشته خود در پروندهای که برای این سفر منتشر کرده است، در جدولی سفر احمدی نژاد را با سفر سال ۱۳۸۲ سید محمد خاتمی مقایسه کرده و  جالب اینجاست که همچنان دیدار با خانواده امام موسی صدر در برنامه های سفر احمدی نژاد آمده است و در کمال ناباوری نشانی از دیدار خاتمی با خانواده امام نیست. این در حالی است که رئیس دولت اصلاحات در سفر سال ۸۲ خود بطور ویژه با خانواده امام موسی صدر دیدار کرد و به منزل آنان رفت.

پرسش این است براستی اگر دیدار با خانواده امام صدر، احیاگر طایفه شیعه لبنان و گفتگوی ادیان امتیاز و افتخار است، چرا کوچکترین اعتنایی به آنان نمیشود و اگر دولتمردان فعلی را نیازی به شخصیتی چون او نیست، چرا در کمال بی اخلاقی در ایران بطور رسمی وانمود می شود چنین دیداری انجام شده است؟

حامیان دولت در روزهای قبل و بعد از این سفر تاکید می کردند یکی از محورهای اصلی مذاکرات احمدی نژاد موضوع سرنوشت امام موسی صدر است، اما برخلاف همه این ادعاها رئیس دولت  دهم آشکارا و با بی اخلاقی در لبنان از کنار نام مسیح لبنان عبور کرد.

طبق گزارش رسیده به کلمه  نبیه بری در مهمانی شام خود بطور ویژه موضوع امام موسی صدر را مطرح کرده و خواستار اقدام جدی دولت ایران شد. واکنش رئیس دولت  عدالت محور به این درخواست رئیس مجلس لبنان سکوت بوده  و احمدی نژاد حتی به خود زحمت نداده تا حرفی به زبان بیاورد.

نام امام موسی صدر چندین بار دیگر برای احمدی نژاد تکرار شد ه است. شهر صور در لبنان جایی است که امام در بدو ورود به لبنان ابتدا در آنجا ساکن شد و به شهر امام صدر معروف است. وقتی یکی از اعضای امل قبل از سخنرانی احمدی نژاد در صور باز هم از امام موسی نام برد، در حضور مردمی که امام صدر را وجدان لبنان لقب داده اند و هنوز عکسش را بر دیوار خانه هایشان دارند، احمدی نژاد مجبور شد یک بار نام امام را بر زبان بیاورد.

در واقع لبنانیان بیهوده انتظار داشتند رفتاری جز این ببینند: اگر آنان پرونده اعمال دولت تحت مدیریت مهمانشان را – لااقل در مورد گسترش رابطه با لیبی، رباینده امام صدر و نرد دوستی باختن با قذافی – می دانستند، انتظار نداشتند او حرفی از امامشان بزند، چه رسد به اینکه حرف از اقدام جدی برای آزادی امام محرومان شود.

جالب اینجاست که با وجود پوشش خبری بالای این سفر، سخنان شخصیتهای مختلف لبنان در تکریم امام صدر و تاکید بر پیگیری سرنوشتش توسط رسانه های دولتی و حامیان دولت منعکس نشد.

حامیان دولت که استقبال لبنانیان را استقبال از شخص رئیس  دولت دهم  می دانند نه تنها تلاشی برای دانستن تاریخ و فهمیدن نقش بی نظیر امام موسی صدر در محرومیت زدایی و هویت بخشی به شیعیان لبنان و تلاش برای تقویت هویت ملی لبنان نمی کنند؛ بلکه از درک شرایط خاص این کشور هم عاجز هستند و علاوه بر همه اینها تلاش می کنند دولت  را پیگیر جدی روشن شدن سرنوشت کسی نشان دهند، که بزرگترین حامی آزادی و کرامت انسان است.

آنچه مسلم است پرونده عملکرد دولت نهم و دهم چیزی نیست جز گسترش روزافزون رابطه با دیکتاتوری چون قذافی –رباینده امام موسی صدر- و اعلام رسمی به حداکثر رساندن رابطه دو کشور. هرچند سرنوشت امام صدر در ایران متاسفانه در ۳۲ سال گذشته بطور جدی پیگیری نشد و اقدام موثری انجام نشد، اما نقش دولت احمدی نژاد علاوه بر بی توجهی  مضاعف  به سرنوشت امام  موسی صدر  از بین بردن تابوی اعلام صریح دوستی با لیبی است. احمدی نژاد ابایی ندارد از اینکه عکس در آغوش کشیدن قذافی توسط او منتشر شود و این را در راستای همان دیپلماسی فعال خود می داند.

البته کسانی که تلاش می کنند لبنان و احمدی نژاد را متحدانی بی بدیل و بدون اختلاف نشان دهند بهتر است به یاد داشته باشند که نه تنها لبنانیان و نه فقط شیعیان  حاضر به معامله بر سر امامشان نیستند، بلکه امروز جوانان مشتاق آزادی و عدالت، پاسداران کرامت انسان و دین باوران آزاده در ایران هم نام امام آزادی و همه آنانکه بر سر او معامله کردند را فراموش نمی کنند.

مرتبط:

چشمهایت سبز بودند

و امام  هنوز زنده است


 


آیت الله محمدعلی شیرازی در دیدار با سفیران دو کشور بحرین و سوریه در تهران، نسبت به وقایع اخیر بحرین و سرکوب منتقدان ابراز نگرانی کرد و خواستار آن شد که حکومت‌ها به جای اعمال خشونت، به مطالبات ملت‌ها پاسخ مثبت دهند و رضایتمندی مردم را جلب کنند.

به گزارش کلمه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله شیرازی، این مرجع تقلید در محل دفترش در شهر مشهد، با آقایان راشد سعد الدوسری سفیر بحرین در تهران و الدکتور حامد حسن سفیر کشور سوریه در تهران، که در راه بازگشت از ترکمنستان به مقصد تهران، به مشهد مقدّس مشرف شده بودند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که در بیت و حسینیه مرجع فقید، مرحوم آیت الله العظمی شیرازی (ره) صورت گرفت، پس از استقبال و تبادل احترامات از دو طرف، پیرامون مواضع مثبت و ارزنده کشور سوریه در رابطه با مسأله فلسطین و تحوّلات لبنان و همگامی با جمهوری اسلامی ایران و نیز اوضاع اسفناک جاری در بحرین مسائلی مطرح شد.

همچنین در این دیدار، آیت الله شیرازی خطاب به سفیر بحرین فرمودند: “آنچه مسلّم است، این است که حکومت‌ها باید اضافه بر حفظ موازین اسلامی به مطالبات ملّت پاسخ مثبت بدهند و مشکلات را قبل از گسترش آن اصلاح نمایند و رضایتمندی ملّت را جلب نموده و به دست آورند نه اینکه إعمال خشونت کنند.”

ایشان افزود: “اخبار واصله از بحرین نگران‌کننده است و ما امیدواریم دولت بحرین با حکمت، تعقّل و تدبّر امور را اصلاح نماید.”

در پایان این دیدار، آیت الله شیرازی برای مزید توفیقات سفیران بحرین و سوریه و قبولی زیارتشان دعا و از حضور آنها در دفترش تقدیر و تشکر کرد.


 


تابستان هم تمام شد اما تب اجاره مسکن فروکش نکرد. بیش از یک ماه از فصلی که همگان آن را فصل رونق جابه جایی می دانند، می گذرد اما بازار مسکن همچنان در تب و تاب گرانی است.

تب و تابی که به نظر می رسید با پایان تابستان کمی به آرامش برسد، اما اینچنین نشد و فعالان بازار نیز برای نشان دادن تداوم این وضعیت از مثلی استفاده می کنند که چند سالی است جای خود را در بین ضرب المثل های ایرانی باز کرده ” آنچه که گران می شود، ارزان نمی شود “.

هر چند که فعالان بازار مسکن با اشاره به تجربه سال های گذشته این جمله را بیان می کنند، اما در عین حال به وضعیت آشفته ای که این روزها بازار مسکن با آن دست و پنجه نرم می کند نیز نگاهی داشته و می گویند: معلوم نیست، قرار است چه اتفاقی بیفتد. مالکان بهای اجاره ملک خود را کاهش نمی دهند، آنها معتقدند با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بهای مسکن افزایش خواهد یافت و به همین دلیل اجاره ملک خود را بالاتر اعلام می کنند و حتی حاضرند ملک خود را خالی نگه دارند تا وضعیت مشخص شده و به اصطلاح ملک خود را به قیمت اجاره دهند.

این بی میلی مالکان برای کاهش ندادن بهای اجاره ملک و اعتقاد به گرانی مسکن در آینده ای نه چندان دور، جو روانی را بر بازار حاکم کرده است که تنها به گرانی گرایش دارد. فضایی که مالکان رقم زده اند و فعالان بازار اجاره بها به آن اشاره کرده و می گویند: مالکان به انتظار نشسته اند، بسیاری از مالکان که تا چندی پیش ملک خود را برای فروش گذاشته بودند، به پشتوانه این پیش بینی که پس از هدفمندی یارانه ها بهای مسکن افزایش می یابد پشیمان شده و منتظرند تا وضعیت بازار مشخص شود.

این به انتظار نشستن در حالی رقم خورده است که یکی از فعالان بازار در این خصوص می گوید: هیچ گونه پیش بینی از آینده بازار نمی توان داشت. افرادی هم که در این شرایط، آینده بازار را پیش بینی می کنند با اهداف خاصی که به سود خودشان تمام خواهد شد، دست به پیش بینی می زنند.

وی ادامه می دهد: نباید فراموش کرد که هر اتفاقی ممکن است بهای مسکن را افزایش دهد اما پایین آوردن قیمت آنچه که گران شده زمان بر و بسیار سخت است. چرا که اجاره مسکن امری توافقی است بین موجر و مستاجر. بر این اساس حتی اگر بهای ملک کاهش پیدا کند، موجر ملک خود را کمتر از اجاره قبلی اجاره نخواهد داد یا حاضر به فروش ملک خود نیست. به این ترتیب می بینیم که کاهش اجاره بها زمان بر و سخت خواهد بود.

در چنین شرایطی که فعالان بازار، گرانی و عدم اشتیاق به کاهش قیمت را در بازار اجاره بهای مسکن پایتخت به نمایش می گذارند، بهای اجاره مسکن در پایتخت لبخند تلخی به مستاجران می زند و انتظار گرانی را می کشد و این درحالیست که در این روزهای پایتخت یک واحد آپارتمان ۴۰ متری در خیابان جمهوری ۵ میلیون تومان ودیعه با اجاره ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان قیمت داده می شود.

آپارتمان ۴۵ متری در بلوار مرزداران نیز با ۶ میلیون تومان ودیعه و ۳۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه، اجاره داده می شود. این متراژ آپارتمان در میدان سپاه ۳ میلیون تومان پول پیش می خواهد و ۳۳۰ هزار تومان اجاره ماهیانه.

در خیابان شریعتی- قدوسی، آپارتمان ۵۰ متری با قیمت ۴ میلیون ودیعه و ۴۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه قیمت داده می شود و این در حالیست که اجاره آپارتمان ۵۰ متری در سعادت آباد ۱۳ میلیون پول پیش می خواهد وماهی ۶۸۰ هزار تومان اجاره. در فلکه اول تهرانپارس نیز آپارتمان ۵۲ متری با ۶ میلیون ودیعه و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه، اجاره داده می شود.

آپارتمان ۵۵ متری در فاطمی نیز با ۵ میلیون ودیعه و ۵۵۰ هزار تومان اجاره ماهیانه قیمت دارد.

بهای اجاره ها در زیر ۶۰ نوسان زیادی ندارد اما با رسیدن متراژ ملک به بالای ۶۰ متر، قیمت اجاره بها تکانی می خورد و قیمت ها، نگاه ها را بر روی خود نگه می دارند. اجاره آپارتمان ۶۰ متری که امکان استفاده تجاری از آن ممکن نیست و مالک آن را تنها به زوج اجاره می دهد ۴۰ میلیون تومان رهن کامل است. در نارمک نیز آپارتمان ۶۰ متری ۸ میلیون تومان ودیعه و ماهی ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه می خواهد. آپارتمان ۶۰ متری در گیشا نیز ۱۰ میلیون پول پیش می خواهد با ماهی ۶۰۰ هزار تومان اجاره.

این در حالیست که آپارتمان ۷۰ متری در امیرآباد خیابان سیندخت با ودیعه ۱۵ میلیون تومان و اجاره ماهیانه ماهی ۵۰۰ هزار تومان قیمت داده می شود. این متراژ در شریعتی ترکمنستان نیز ۱۰ میلیون و ماهی ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

آپارتمان ۷۵ متری در سعادت آباد نیز ۱۰ میلیون پول پیش از سوی مالکان را طلب می کند با ماهی ۶۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه و این در حالیست که این متراژ در دروس ۱۲ میلیون تومان پول پیش می خواهد با اجاره ای یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی.

هر چند که به گفته فعالان بازار مسکن اجاره ملک در متراژهای پایین به دلیل تقاضای بیشتر همواره نوسان قیمت بیشتری داشته و میل به گرانی را بیش از سایر متراژها به خود دیده است اما اجاره بها برای املاکی با متراژ های بالاتر، تب گرانی دربازار اجاره بها را بیش از سایر متراژ ها به نمایش می گذارد، نمایش گرانی در بازار.

بر همین اساس اجاره آپارتمان ۸۰ متری در جنت آباد شمالی به ۱۰ میلیون ودیعه نیاز دارد و ۶۵۰ هزار تومان اجاره ماهیانه می خواهد. در بهار شمالی نیز این متراژ آپارتمان همین قیمت ها را با خود همراه کرده است و این در حالیست که در سیدخندان اجاره این متراژ آپارتمان ۵۰ هزار تومان گران تر است.

اما در فرمانیه آپارتمان ۸۳ متری با ۲۶ میلیون تومان پول پیش و ماهی ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه قیمت داده می شود و در قیطریه این متراژ آپارتمان ۱۰ میلیون تومان ودیعه می خواهد با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه . آپارتمان ۸۲ متری در پونک نیز ۴۶ میلیون تومان رهن داده می شود.

رسیدن با متراژهای ۹۰ متری دنیای دیگری از قیمت ها را در بازار اجاره پایتخت رقم می زند. آپارتمان ۹۰ متری در شهرک غرب ۲۰ میلیون تومان ودیعه می خواهد با ماهی ۴۰۰ هزار تومان اجاره.

در اشرفی اصفهانی نیز این متراژ آپارتمان با ۲۰ میلیون تومان پول پیش و ۵۵۰ هزار تومان اجاره ماهیانه قیمت داده می شود. همچنین آپارتمان ۹۲ متری در خواجه عبدالله ۵ میلیون ودیعه و ماهی ۸۵۰ هزار تومان اجاره داده می شود.

۱۰۰ متر آپارتمان در پونک نیز ۲۰ میلیون تومان پول پیش با ماهی ۷۰۰ هزار تومان اجاره قیمت دارد و حال آنکه در تهرانپارس این متراژ آپارتمان ۴۵ میلیون تومان رهن می شود. در جلال آل احمد نیز این متراژ آپارتمان ۲۰ میلیون پول پیش با ماهی ۷۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه را از سوی مالکان طلب می کند.

به این ترتیب هر چند که دولتی ها همواره تاکید می کنند، بهای مسکن افزایش نخواهد یافت و دارندگان خانه های خالی متضرر خواهند شد، اما جوی از انتظار بر بازار مسکن پایتخت سایه انداخته و موجران را برای نشستن در انتظار آینده تشویق کرده است. این امر منجر شده است تا بازار هیچ گرایشی به کاهش اجاره بها نداشته باشد و موجران به پشتوانه پیش بینی خود مبنی بر گران شدن بهای ملک با هدفمندی یارانه ها، حاضر به اجاره آپارتمان خود کمتر از قیمت های تابستان نیستند.

منبع: خبر


 


مدیر طرح محافظت از تالاب های ایران با اشاره به اینکه درحال حاضر یک سوم دریاچه ارومیه به شوره زار تبدیل شده است، گفت: میزان شوری که در دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است ۳۳۰ گرم در لیتر به بالا است در حالی که متوسط آن در بلند مدت بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ گرم در لیتر بوده است.و در حال حاضر حدود یک سوم دریاچه خشک شده است و اطراف آن به شوره زار تبدیل شده است.

مشروح گفت و گوی مدیر طرح محافظت از تالاب های ایران با سایت الف بدین شرح است:

علت اصلی روند خشک شدن دریاچه ارومیه در سالهای اخیر چیست و بفرمایید که آیا دلیل آن ناشی از تغییرات زیست محیطی کره زمین است یا دلایل غیر طبیعی باعث ایجاد مشکل شده است؟

چند عامل اصلی در این رابطه وجود دارد، یکی بحث یک دهه خشک سالی مستمر که در حوزه داشتیم که این عامل میزان آبهای سطحی حوزه را به شدت کاهش داده است و طبق بررسی های انجام شده حدود ۶۰ درصد عامل در نتیجه این مسئله بوده است و مابقی، عوامل انسانی بوده است، عواملی نظیر ساخت و ساز آبی سدها در سطح حوزه، بهره برداری های مستقیم از سطح حوزه ،برداشتهای مجاز و غیر مستقیم از سطح حوزه. بنابر این فقط یک عامل به تنهایی نبوده است و مجموعه ای از عوامل باعث ایجاد خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه شدند که ۶۰ درصد آن مربوط به عوامل خشکسالی بوده و بقیه آن هم عوامل انسانی سطح حوزه بوده است که قسمتی از آن مربوط به بهره برداری ها و قسمتی هم مربوط به سازه ها و سدهایی که آب را کنترل می کردند بوده است، البته صحن سدها طبق بررسی مشترکی که با وزارت نیرو انجام شده بسیار کم بوده است در حد ۵ الی ۶ درصد ولی بهره برداری یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار بوده است.

از جمله زیان های روند خشک شدن این دریاچه برای محیط زیست منطقه چیست؟

یک نوع از زیان ها، زیانهای تنوع زیستی است، به هر حال پرنده هایی که به منطقه می آمدند و زاد آوری می کردند ،الان تعداد جمعیت آنها کاهش پیدا کرده است.همچنین به دلیل شور شدن دریاچه و افزایش شوری آن جمعیت آرتمیا هم به شدت کاهش پیدا کرده است.دریاچه ارومیه دومین دریاچه آب شور جهان بوده است که با این شوری هایی که در حال حاضر به شوری حد اشباع، بیش از ۳۳۰ گرم در لیتر رسیده است، متاسفانه حدس می زنیم شاید به مقام اول رسیده باشیم.و نوع دیگر زیانها اقتصادی است. به هر حال پهنه های نمکی که در اطراف دریاچه ایجاد می شود به تدریج با خشک شدن و با وزش بادی که وجود دارد باعث پخش شدن نمک در منطقه می شود و پخش شدن نمک هم باعث شور شدن خاک های حاصلخیز کشاورزی منطقه می شود و از آنجا که استانهای آذربایجان شرقی و غربی، استانهای کشاورزی محسوب می شوند و تولیدات گیاهی زیادی دارند این خطر وجود دارد که اگر این روند ادامه پیدا کند و در بلند مدت باقی بماند بر روی محصولات کشاورزی و گیاهان تاثیر گذار باشد که در نتیجه باعث تهدید معیشت مردم خواهد بود.

هم اکنون چه مقدار از دریاچه ارومیه به شوره زار تبدیل شده و این مقدار چند درصد کل مساحت دریاچه را شامل می شود؟

میزان شوری که در دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است ۳۳۰ گرم در لیتر به بالا است در حالی که متوسط آن در بلند مدت بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ گرم در لیتر بوده است.و در حال حاضر حدود یک سوم دریاچه خشک شده است و اطراف آن به شوره زار تبدیل شده است.

به نظر شما راهکار اصلی برای بازگشت حالت عادی به دریاچه ارومیه چیست؟ و از جمله اقدامات صورت گرفته برای این کار را توضیح دهید؟

یکی از راهکارهای اصلی، بحث مدیریت آب در سطح حوزه است، اینکه ما آب را به گونه ای مدیریت کنیم و آبی که دریاچه نیاز دارد و مشخص شده است، دریاچه به آن برسد.نیاز آبی که برای دریاچه ارومیه محاسبه شده و در هیات دولت به تصویب رسیده است سالانه سه و یک دهم میلیارد متر مکعب است و این تصمیم به عنوان یک مصوبه وجود دارد.

راهکارهای برون رفت از شرایط کنونی در غالب برنامه جامع مدیریت دریاچه ارومیه تشکیل شده است که توسط سازمان محیط زیست و با همکاری سایر دستگاهها در غالب طرح حفاظت از تالاب های ایران نوشته شده است و در حال حاضر یک ستاد ملی برای اجرای برنامه مدیریت وجود دارد که به تصویب هیات دولت نیز رسیده است.


 


جمعی از استادان و اعضای هئیت علمی دانشگاههای استان خوزستان، در اعتراض به تشدید فضای امنیتی حاکم بر دانشگاههای کشور و همچنین فشارهای وارده بر استادان دانشگاهها، با انتشار نامه ای از مقامات کشور خواستار آن شدند که از ادامه اجرای سیاست های ناسنجیده و مخرب در بخش آموزش عالی کشور- “که بنیان های علمی و فرهنگی کشور را هدف گرفته است”- جلوگیری نمایند.

به گزارش جرس، امضا کنندگان این نامه که اعضای هیئت علمی شش دانشگاه و موسسه آموزش عالی استان خوزستان هستند، همچنین نسبت به حملات حکومت نسبت به رشته های علوم انسانی هشدار دادند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

به نام خدا

با گذشت نزدیک به هجده ماه از برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و به رغم انتظار مردم و روحانیت معظم از مسئولان کشور مبنی بر لزوم کوشش و اتخاذ سیاست های منطقی برای آرام نمودن فضای عمومی کشور و بالا بردن اعتماد مردم به نظام اسلامی، متاسفانه هر از گاه شاهد انجام اقدامی تشنج زا در جامعه و به ویژه در محیط های آموزشی و دانشگاهها از سوی دستگاههای اجرایی هستیم و هیچ نشانه ای از اراده بازگرداندن وضع روانی و سیاسی جامعه به دوران پیش از انتخابات دیده نمی شود.

برای نمونه در بخش آموزش عالی و دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، می توان به اقداماتی مانند بازنسشته کردن و عدم تبدیل وضعیت استخدامی برخی اساتید منتقد دولت، عدم اجرای آیین نامه های حمایتی و اخلال در فعالیت علمی عده ای از اساتید، و جلوگیری از گسترش رشته های علوم انسانی در دانشگاهها اشاره نمود. جای شگفتی است که این اقدامات که به بهانه های واهی مانند معاند و برانداز خواندن اعضای هیات علمی مورد نظر انجام می شود، اخیرا شامل آن دسته از اعضای هیات علمی ای شده است که پیشینه درخشانی در خدمات اجرایی و حتی حضور در میدان های هشت سال دفاع مقدس داشته اند، که برای نمونه می توان به جلوگیری از تدریس برادر ایثارگر جناب آقای دکتر ولی ا.. شجاع پوریان، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و نماینده مردم بهبهان در دوره های ششم و هقتم مجلس شورای اسلامی اشاره نمود.

اینجانبان اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی استان خوزستان ضمن اعتراض به روند کنونی حاکم شدن فضای تهدید و دلهره بر دانشگاه ها و بر هم خوردن امنیت شغلی و حرفه ای اساتید، از بلند پایگان نظام می خواهیم تا با دور اندیشی، از ادامه اجرای سیاست های ناسنجیده و مخرب در بخش آموزش عالی کشور، که بنیان های علمی و فرهنگی کشور را هدف گرفته است، جلوگیری نمایند. بی گمان نابودی سرمایه های کشور از جمله محروم کردن میهن اسلامی از خدمات نیروهای شایسته و دلسوز عواقب ناگوار و غیر قابل جبرانی را در فرداهای پیش روی کشور در پی خواهد داشت.

والسلام علی من اتبع الهدی

ششم آبان ماه ٨٩

گروهی از اعضای هیئت علمی:
دانشگاه پیام نور خوزستان
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین
دانشگاه علوم دریایی خرمشهر
دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول
مجتمع فنی مهندسی خاتم الانبیاء بهبهان


 


فرزند ارشد آیت‌الله خاتمی پدرش را مجسمه اخلاق می‌نامد و می‌گوید: ایشان هیچگاه به عنوان پدر مجتهد و عالم خانواده به ما نمی‌گفتند که به چه کسی رای بدهید.

به گزارش ایلنا، سیده فاطمه خاتمی، در پاسخ به سوالی در مورد ویژگی‌های شخصیتی برجسته مرحوم آیت الله خاتمی، اظهار داشت: در مورد پدرم مطلبی فراتر از پیام حضرت امام به مناسبت رحلت ایشان نمی‌توان گفت؛ امام در پیام خود، آیت‌الله خاتمی را “روشنفکری متعهد”، “مجتهدی بزرگوار” و “طرفدار بی بدیل اسلام ناب محمدی در عصر فریب و خودپرستى” می‌نامند که این صفت آخر بسیار مهم است، زیرا اگر کسی می‌خواهد جوانان پاک، روشن ضمیر و با استعداد را جلب کند، باید با آنها رو راست و صادق باشد.

وی افزود: امام همچنین در پیام خود می‌فرمایند که آیت الله خاتمی “یک عمر با تحجر و واپسگرایى جنگید”؛ همانطور که امروز هم باید به این مساله توجه داشت و این در حالی است که در عین غافل نشدن از دین و قرآن باید روز به روز رشد کرد و جلو رفت.

این قرآن پژوه نمونه تاکید کرد: اگر نورانیت، اعجاز و جذابیتی که در قرآن وجود دارد را با قلب پاک، تقدیم جوانان کنیم، حتما نسبت به آن گرایش پیدا می‌کنند.

فاطمه خاتمی یادآور شد: حضرت علی وقتی مبلغان دینی را به بلاد مختلف اعزام می‌کردند، به آنها توصیه می‌کردند که توجه تبلیغاتی خود را به نسل جوان معطوف کنند، زیرا آنها سریع تر شما را می‌پذیرند.

فرزند امام جمعه فقید یزد در مورد صفات اخلاقی پدرش، او را “مجسمه اخلاق” خواند و گفت: ایشان حتی یکبار امر و نهی پدرانه به ما نکردند و همواره صمیمانه سخن می‌گفتند. همچنین به عنوان مثال، در سن ۶۰،۷۰ سالگی به یک کودک ۱۰ ساله می‌گفتند که به قرآن خواندن من گوش بده و ایراداتم را بیان کن و از همین طریق به او شخصیت می‌دادند. لذا تمام توصیه‌های آیت الله خاتمی بر اساس قرآن و تعلیمات دین بود و عملشان هم بر همان اساس بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخلاق سیاسی آیت الله خاتمی، اظهار داشت: در دوران حیات ایشان (پس از پیروزی انقلاب) چندین انتخابات برگزار شد، اما هیچگاه به عنوان پدر مجتهد و عالم خانواده به ما نمی‌گفتند که به چه کسی رای بدهید، بلکه می‌گفتند خداوند به شما عقل داده است و به وسیله آن می‌توانید تصمیم بگیرید. همچنین تاکید داشتند که رای دادن بر اساس آزادی و عقل بسیار بهتر از تحمیل کردن است.

سید فاطمه خاتمی در پایان با بیان اینکه در خانه ما دروغ، غیبت و هتاکی ممنوع بود و حتی بچه‌های خردسال اجازه به زبان آوردن عبارات رکیک را نداشتند، گفت: یک‌بار کسی به پدرم نامه‌ای نوشت که در آن سخنان رکیکی را آورده بود، اما وقتی از ایشان پرسیدیم که در این نامه چه آمده بود؟ پاسخ دادند که چیزی نبود، آن فرد نصیحتم کرده بود.

سید فاطمه خاتمی فرزند ارشد مرحوم آیت الله خاتمی نماینده امام خمینی در استان یزد و مادر شهید است که روز گذشته در همایش بین المملی بانوان قرآن پژوه مورد تقدیر قرار گرفت و از رئیس مجلس شورای اسلامی لوح تقدیر دریافت کرد.


 


عبدالرحیم سلیمانی اردستانی *

در تاریخ زندگی بشر صحنه‌های متعددی وجود دارد که در آن حق و باطل روبروی هم قرار گرفته با هم مبارزه کرده‌اند. در این صحنه‌ها افرادی پرچم حق و کسانی پرچم باطل را به دست داشته‌اند. سیره و روش این دو گروه پرچمدار، برای انسان‌ها بسیار درس‌آموز است و مقایسه این دو روش می‌تواند بسیار سودمند باشد. کسی که پرچم حق را در دست دارد فقط برای حق و حقیقت تلاش می‌کند و مشی و منش او این است که همه چیز را فدای هدف کند و در واقع «خود» برای او مطرح نیست. این در حالی است که در مشی و منش پرچمدار باطل همه چیز به «خود» بر می‌گردد. در واقع باطل پرست همه چیز را برای خود می‌خواهد درحالی که حق پرست همه چیز را برای حق می‌خواهد.

یکی از این صحنه‌ها را قرآن مجید در داستان موسی و فرعون به تصویر کشیده است. خداوند موسی(ع) را به مأموریتی مهم بر می‌انگیزد و به او آیات و معجزات عظیم عطا می‌کند. موسی(ع) چنان این مأموریت را سنگین می‌یابد که ابتدا از خدا طلب قدرت می‌کند:

«پروردگارا به من شرح صدر عطا فرما و این امر را بر من آسان‌ساز و گره از زبانم بگشای تا سخنم را دریابند». اما برای موسی(ع) هدف در رأس قراردارد و به همین جهت به این توجه ندارد که من در رأس و همه کاره و قَدَر قدرت باشم. موسی(ع) می‌بیند این هدف و این مسئولیت با مشارکت دیگری در قدرت محقق می‌شود و به همین خاطر از خدا می‌خواهد که کسی را در این مأموریت و در این قدرت با او شریک گرداند:

«واجعل لی وزیراً من اهلی، هارون اخی، اشدد به ازری، و اشرکه فی امری» و برای من دستیاری از کسانم قرارده، هارون برادرم را، پشتم را به او استوار کن و او را در امر من شریک گردان (طه/۲۹-۳۲).

موسی(ع) از این هیچ ابایی ندارد که کسی را برتر از خود ببیند و این نکته را بیان کند. او پس از اینکه خدا به او مأموریت می‌دهد با صراحت تمام می‌گوید برادرم هارون از جهتی بر من برتری دارد و به همین جهت مشارکت او در این مأموریت می‌تواند در تحقق هدف بسیار مؤثر باشد:

«واخی هارون هو افصح منی لسانا فارسله معی ردءاً یصدقنی انی اخاف ان یکذبون» و برادرم هارون از من زبان آورتر است، پس او را با من به این مأموریت بفرست تا مرا تصدیق کند، زیرا می‌ترسم مرا تکذیب کنند (القصص/۳۴).

اما در سوی دیگر نه تنها سخن از شرکت در قدرت نیست، بلکه سخن از علو و برتری و قدرت مطلق است: «و ان فرعون لعال فی الارض و انه لمن المسرفین» فرعون در زمین برتری جوی و از اسرافکاران بود (یونس/۸۳). «ان فرعون علی فی الارض و جعل اهلها شیعاً یستضعف طائفة منهم….» فرعون در زمین سربرافراشت و مردم آن را طبقه طبقه ساخت؛ طبقه‌ای از آنان را زبون می‌داشت… .(القصص/۴) و به هر حال ویژگی فرعون گردن کشی در مقابل حق و حقیقت است (القصص/۳۹) و چنین انسانی هیچ موجودی را نمی‌تواند برتر و بالاتر از خود ببیند (القصص/۳۸؛ النازعات/۲۴).

از آنجا که موسی(ع) در مقابل حقیقت خاضع است. تنها و تنها تحقق حقیقت آرمان اوست. او می‌تواند برتر و بالاتر از خود را نیز ببیند و او قدرت مطلق و بلامنازع را طلب نمی‌کند. اما در سوی دیگر فرعون قرار دارد که از آنجا که در مقابل حق خاضع نیست و گردنکش و مستکبر است، برتر و بالاتری نمی‌تواند ببیند و در پی قدرت مطلق و بلامنازع است. اگر در یک نظام معیار، حق و حقیقت است، نباید نزاع در این در بگیرد که کدام نهاد در رأس است. در رأس بودن به معنای مسئولیت مهم‌تر و خطیرتر است و نه به معنای دیگری. البته در نظام‌های دموکراتیک و از جمله در قانون اساسی نقش و جایگاه و اهمیت هر نهاد یا مقامی روشن شده است. اما سخن ما در این نوشتار این است که در نظامی که در پی حق و عدالت است در رأس بودن به معنای پاسخگو بودن است. آری هر که در رأس امور است، همانطور که قدرت و اختیار بیشتری دارد، بیشتر باید پاسخگو باشد. اوست که طبق قانون قدرت نظارت دارد و باید در این امر پاسخگو باشد. اوست که باید در رابطه با صدها میلیارد دلار درآمد نفتی که در سال‌های گذشته عاید کشور شده، پاسخگو باشد و در وضعیت سیاست‌ خارجی و …. نیز. همه قوا در واقع باید از اختیاری که قانون به آنها داده استفاده کنند و به همین اندازه باید پاسخگو باشند. آری، قدرت بیشتر افتخاری نیست که دارنده آن بدان ببالد، بلکه مسئولیتی است که باید خود را برای پاسخگویی آن آماده کرد. باری سنگین است که شخصیتی مانند علی(ع) از سنگینی آن می‌نالد و نگران است که نتوانسته باشد آن را به منزل برساند (نهج‌البلاغه/خ۲۱۶)

آن حضرت می‌فرماید:

«آیا بدین بسنده کنم که مرا امیرمؤمنان گویند و در ناخوشایندهای روزگار شریک آنان نباشم یا در سختی زندگی نمونه‌ای برایشان نشوم؟ مرا نیافریده‌اند، تا خوردنی‌های گوارا سرگرمم سازد، چون چارپای بسته که به علف پردازد… (نهج‌البلاغه،نامه۴۵).

آن حضرت به اشعث ابن قبیس، فرماندار آذربایجان، می‌نویسد:

«فرمانداری برای تو وسیله آب و نان نیست، بلکه امانتی است بر گردنت؛ تو باید روش و شیوه مافوق خود را در پیش‌گیری. درباره رعیت حق نداری استبداد به خرج دهی! در مورد بیت المال به هیچ کاری جز با احتیاط و اطمینان اقدام مکن! اموال خدا در اختیار تو است، و تو یکی از خزانه‌داران او هستی که باید آن را به دست من بسپاری؛ و امید است من رئیس بدی برای تو نباشم. والسلام (نهج‌البلاغه، نامه۵).

آری! جان مردم در دست حاکمان امانت است. آبرو و حیثیت مردم در دست حاکمان امانت است. مال مردم و بیت المال آنان در دست حاکمان امانت است. این امانت داری بار مسئولیت است و نه صرف افتخار. بنابراین هم و غم اصلی حاکم باید به مقصد رساندن این بار باشد. حاکم حق، آن بزرگمردی است که خواب آرام و راحت ندارد چرا که نگران است که نکند جان و مال و آبروی مردم مورد تعرض قرار گیرد و او نتوانسته باشد از آن محافظت کند. او در مصرف بیت‌المال دستش می‌لرزد و نهایت احتیاط را روا می‌دارد چرا که این مال متعلق به کسانی است که چه بسا نمی‌توانند شکم خود و افراد تحت تکفل خود را سیر کنند. حاکم حق وقتی متوجه می شود که دختر دردانه‌اش گردنبندی را از بیت المال امانت گرفته خشمگین می شود و او را مورد مؤاخذه قرار می‌دهد. حاکم حق وقتی برادر نابینای سالخورده‌اش نزد او می‌آید و از گرسنگی کودکانش می‌نالد و کمکی از بیت‌المال می‌طلبد، آهن گداخته را به دست او نزدیک می‌کند تا او را به یاد آتش قیامت بیندازد. حاکم حق اجازه نمی‌دهد که چراغی که روغن بیت‌المال در آن است برای لحظه‌ای برای انجام امور شخصی روشن باشد و آن را خاموش می‌کند. یادمان باشد مردم این امور را شنیده و خوانده‌اند. نباید رفتار مسئولان در مصرف بیت‌المال و امور دیگر به گونه‌ای باشد که مردم نه تنها به یاد روش و سیره علوی نیفتند، بلکه خدای ناکرده به یاد رفتار دشمنان علی(ع) بیفتند!

* استاد دانشگاه مفید و عضو مجمع مدرسین و محققین قم

منبع: وبلاگ نویسنده


 


همزمان با ازسرگیری تحرکات گروه فشار و اخلال در برنامه بزرگداشت امام موسی صدر در اصفهان توسط کسانی که خبرگزاری فارس آنها را “دانشجویان ولایتمدار” نامیده است، حسین الله کرم هم تهدید کرد که اگر مسئولان ساز و کار لازم را برای ظهور و بروز انجام امر به معروف و نهی از منکر و برخورد با بدحجابی در جامعه به وجود نیاورند، به زودی شاهد یک حرکت آنارشیستی مجدد از سوی جریان های حزب اللهی در جامعه خواهیم بود!

حسین الله کرم در گفتگو با مهر در خصوص اجرای طرح عفاف و حجاب در جامعه، گفت: «ما با لایه های مختلفی از پدیده بدحجابی در داخل کشور روبرو هستیم که یکی از این لایه ها لایه ای است که از سوی دشمن خارجی در قالب گروه ها و مانکن ها فرهنگ مبتذل غربی را در جامعه ترویج می کنند که باید نیروهای اطلاعاتی و انتظامی با آنها برخورد شدید و قاطع کنند».

این فعال سیاسی با بیان اینکه لایه دوم بدحجابی در جامعه لایه ای است که تحت تاثیر فضای دیجیتالی دشمن قرار گرفته است و عمدتا سیاسی عمل می کند، گفت: «امروز ما با بدحجابی سیاسی روبرو هستیم که برای مقابله با این لایه هم نیازمند برخورد امنیتی و هم نیازمند آگاه سازی توده های مردم هستیم».

الله کرم اضافه کرد: «اما لایه عموم تری وجود دارد که آن توده مردم هستند که عمدتا اسلام را دوست دارند و حجاب اسلامی را رعایت می کنند اما متاسفانه با این وجود بخشی از این لایه سوم تحت تاثیر لایه اول ( مانکن نماها) و لایه دوم ( بدحجابان سیاسی) قرار گرفته اند».

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: «برخی معتقدند با این دسته افراد باید به طور نرم افزاری برخورد کرد و به گسترش تولید فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه پرداخت تا بدحجابی جایگاه خود را از دست بدهد».

وی با تاکید بر اینکه الگوی ما باید الگوی برخورد قانونی باشد، گفت: «با وجود اینکه معتقد هستند که باید از سوی مسئولان برخورد قانونی با این هنجارشکنی در جامعه صورت گیرد اما اگر امر به معروف و نهی از منکر از طرف مردم تعطیل شود و یا مسئولان ساز و کار لازم را برای ظهور و بروز آن به وجود نیاورند ما به زودی شاهد یک حرکت آنارشیستی ( هرج و مرج طلبی) مجدد از سوی جریان های حزب اللهی خواهیم بود».

الله کرم با بیان اینکه البته ما جایگاه دولتی را برای خود دولت محفوظ می دانیم و معتقدیم که دولت باید عملکرد قانونی در همه زمینه ها به ویژه اجرای طرح عفاف و حجاب در جامعه داشته باشد، گفت: «اما همین قوانین اسلامی برای مردم جایگاهی قائل شده اند که این جایگاه با حضور در صحنه و امر به معروف و نهی از منکر صورت می گیرد اما فقط در چارچوب لسانی نه اجرایی».

وی ابراز امیدواری کرد که دولت و مسئولان ذیربط بتوانند فضا و جایگاهی را برای حضور مردم در صحنه ایجاد کنند و در عین حال تهدید کرد که در غیر این صورت مردم بیکار نخواهند نشست.


 


آیت الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید منتقد، در تماسی تلفنی با پدر ضیاء نبوی، دانشجوی زندانی در تبعید، گفت‌وگو و ابراز همدردی کرد.

به گزارش دانشجونیوز، آیت الله زنجانی، در این تماس که غروب روز چهارشنبه پنجم آبان ماه صورت گرفت، در جریان آخرین وضعیت این دانشجوی محروم از تحصیل قرار گرفت.

پیش از این نیز مهدی کروبی و زهرا رهنورد در تماس هایی با خانواده نبوی ابراز همدردی کرده بودند.

سید ضیاء نبوی سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل که به ده سال حبس تعزیری محکوم شده، به تازگی از زندان اوین به زندان کارون اهواز تبعید شد. همچنین گزارش شده که وی پس از ورود به زندان اهواز از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

سید علی اکبر نبوی (پدر ضیاء) چندی پیش، پس از بازگشت از زندان اهواز و ملاقات با فرزندش، به اداره اطلاعات فرا خوانده شد و بابت مصاحبه ها و پیگیری وضعیت فرزندش تحت فشار و بازجویی قرار گرفت.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته