-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۶, پنجشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 10/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی: در حالی که کودتاچیان در صدد برگزاری مسابقه داستان فتنه هستند و مدعی اند که بک کار خودجوش را پیگیری میکنند ، وبسایت حامی کودتا ، رجا نیوز ، در ستون سمت چپ وبسایت خود این مسابقه را تبلیغ میکند و برای تشویق نویسنده گان برای شرکت در این مسابقه بیشترین همکاری را با برگزار کننده گان داستان فتنه به عمل می آورد.

عکس زیر گویای این مسئله است:

 


 


ندای سبز آزادی: مدیر مسئول روزنامه اعتماد از انتشار این روزنامه در آینده نزدیک خبر داد.
الیاس حضرتی با بیان اینکه روزنامه اعتماد انشاء الله منتشر خواهد شد، به خبرآنلاین گفت: جزییات بیشتری در این ارتباط نمی توانم بدهم و تاریخ انتشار آن هم مشخص نشده است.
روزنامه اعتماد که یکی از بادوام‌ترین روزنامه‌های اصلاح طلب بود، هفته دوم اسفندماه سال گذشته توسط هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد. در هفته پایانی سال نیز خبرهایی درباره رفع توقیف این روزنامه و احتمال انتشار آن از آغاز سال ۸۹ مطرح شد، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
دادگاه روزنامه اعتماد در خردادماه امسال برگزار شد و در نهایت هیت منصفه، با تبرئه این روزنامه در برخی موارد، در مورد دو شکایت، مدیرمسئول اعتماد را مجرم شناخت و در عین حال مستحق تخفیف دانست.
پس از اعلام نظر هیئت منصفه مطبوعات نیز، قاضی سیامک مدیر خراسانی رئیس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، مدیر مسئول روزنامه اعتماد را در مورد اتهام نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی به پرداخت ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس، محکوم کرد.

 


 


ندای سبز آزادی: امیرحسین کاظمی، عضو نهضت آزادی ایران، موقتا از زندان اوین آزاد شد.
به گزارش جرس، امیر حسین کاظمی، از فعالان ملی- مذهبی و عضو نهضت آزادی ایران که ١۵ اسفند ماه سال گذشته در زندان اوین به سر می برد، غروب چهارشنبه پنجم آبان ماه ٨٩ به مرخصی آمد.
این عضو شاخه جوانان نهضت آزادی ایران و نویسنده وبلاگ “با مردم”، از سوی قاضی مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به سه سال حبس تعزیری محکوم شده و دادگاه تجدید نظر شعبه ۵۴ به ریاست قاضی موحد نیز، تابستان امسال، حکم سه سال حبس تعزیری وی را تایید کرده است.
اتهامات کاظمی، “عضویت در نهضت آزادی”، “تاسیس وبلاگ” و “حضور در اغتشاشات عاشورا” اعلام شده بود؛ که نامبرده در هیچ‌کدام از بازجویی‌ها و همچنین در دادگاه، حاضر به پذیرش اتهام “شرکت در اغتشاشات عاشورا” نشده بود. این درحالی است که دادگاه بدوی کاظمی نیز تنها ده دقیقه به طول انجامیده بود و در پرونده وی هیچ گونه مدارک مستدل و مستندی پیرامون اتهامات وارده وجود نداشته است.
کاظمی بعد از شش ماه نگهداری در بند ۲۰۹ اوین، اواسط تابستان امسال، نخست به قرنطینه بند ۳۵۰ اوین و سپس به قرنطینه ی اندرزگاه یک منتقل شده بود، که محل نگهداری معتادین و متهمین به ارتکاب جرائم خطرناک بود.

 


 


ندای سبز آزادی: دکتر مهدی خزعلی فرزند آیت الله خزعلی از روز بیست یکم مهر ماه در بازداشت به سر میبرد وی از روز دوشنبه هفته گذشته در اعتراض به بازداشت غیر قانونی خود دست به اعتصاب غذا زده است

یک منبع آگاه اعلام نمود،دکتر مهدی خزعلی در شرایط بسیار سخت در یک سلول هم بند با مجرمین خطرناک در حال سپری کردن بازداشت میباشد و جلسات بازجویی با خشونت و توهین همراه با شکنجه جسمی و روحی میباشد تا دکتر مهدی خزعلی را وادار به عقب نشینی از مواضعش کنند .

این در حالیست که اجازه ملاقات به ایشان با خانواده و وکیل داده نمیشود تنها تماس با خانواده یکشنبه هفته گذشته چند روز بعد از بازداشت و به مدت کوتاه بوده است که در ان تماس دکتر خزعلی اعلام میکند که دست به اعتصاب غذا زده است و تا زمانی که در بازداشت غیر قانونی بسر میبرد به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

این منبع آگاه افزود که تنها جرم خزعلی در جلسات بازجویی و قاضی حاجی محمدی گوش نکردن به حرف پدر اعلام شده است! اتهام نوینی که معلوم نیست قاضی حاجی محمدی با استناد به کدام قانون چنین جرمی را متوجه ایشان نموده است.تا بدین لحظه تلاش برای اطلاع دقیق از وضعیت سلامتی ایشان بی نتیجه بوده است.

خزعلی بعد از انتخابات سال گذشته بازداشت شد و اینک مجددا بازداشت میشود و این بار به جرم گوش نکردن به حرف پدر!

مهدی خزعلی در سایت شخصی خود و سخنرانیها مواضع صریح خود را در انتقاد به بی عدالتیهای موجود در کشور ابراز داشته است.سال گذشته در پی انتقادهای صریح علیه دولت ،پدرش آیت الله خزعلی نسبت به پسر اعلام برائت نمود،پسر هم ضمن احترام به پدر اعلام نمود که برای ادای تکلیف نیاز به اجازه پدر نیست

 


 


ندای سبز آزادی: فرمانده نیروی زمینی سپاه با تاكید بر چابكی یگان‌های رزمی سپاه به ویژه یگان‌های تكاور و هوابرد آن نهاد نظامی گفت: آن چه كه توقع است این كه كلیه یگان‌های رزم به لحاظ آمادگی جسمانی باید در اوج آمادگی باشند.

به گزارش فارس، سردار محمد پاك‌پور روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره مسابقات ورزشی قهرمانی نیروی زمینی سپاه، هدف اصلی از برگزاری مسابقات ورزشی را ایجاد آمادگی جسمانی و شادابی سازمان رزم اعلام کرد.
وی افزود: اگر آمادگی جسمانی نداشته باشیم قطعا آمادگی رزم هم نخواهیم داشت. و لذا ورزش موجب آمادگی جسمانی افراد می‌شود كه اساس تمام آمادگی‌ها است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با تاكید بر چابكی یگان‌های رزمی سپاه به ویژه یگان‌های تكاور و هوابرد گفت: آن چیزی كه توقع داریم این است كه كلیه یگان‌های رزم به لحاظ آمادگی جسمانی باید در اوج آمادگی باشند.

سردار پاك پور در پایان گفت: شما به عنوان پاسداران كه یكی از خصوصیات بارز پاسداری معنویت و اخلاق می‌باشد باید علاوه بر تقویت جسم با تقویت روح معنویت و اخلاق سرمشق و الگو در سطح یگان خود باشید.

طی ماههای اخیر، فرماندهان ارشد سپاه و ارتش، بر آمادگی رزمی و تجهیزاتی نیروهای خود تاکید فراوان داشته اند.

 


 


مسعود پیوسته: دوسه روزی است که حسب عادت هرساله ، هفدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در محل مصلای تهران برگزارشده ومن به شکل کاملا تصادفی پریروز در خیابان کریم خان ، روبروی دفتر روزنامه توقیف شده اعتماد ملی ، تبلیغش را بر پل عابر پیاده دیدم که داشت به اندازه ده پانزده متر فریاد می زد : " بشتابید که نمایشگاه مطبوعات راه افتاد ."
عصر دیروز سه شنبه ، وارد نمایشگاه شدم .
از همان ابتدا به ساکن و در مدخل نمایشگاه ، پرده های تبلیغات و معرفی دو روزنامه ایران و جام جم ، پررنگ تر از دیگر مطبوعات جلوه گری کرد . به خصوص آن جمله حساب شده و دو منظوره ی " من ایران را دوست دارم " .
وارد که شدم هنگام اذان بود . هم اذان بود و هم غرفه های خلوت و البته غرفه هایی که در آن حتی مگسی برای پراندن نبود . در این بین ، به عنوان یک مد نمایشگاهی با هدف مثلا جلب توجه ، صدای ویولون مرتضوی هم از لا به لای غرفه ها می آمد که کسی ( نه غرفه دار و نه مراجعه کننده ) عنایتی به آن موسیقی نداشت .
به ناگاه ، ده پانزده نفر را دیدم که دوربین و سه پایه و کیف و کاغذ به دست دارند از یک گوشه سالن نمایشگاه می روند . انگار که داشتند می دویدند . داشتند به طرف نمازخانه می رفتند . معلوم شد کانون این دایره متحرک ، منوچهر متکی و محمد علی رامین است . انگار عجله داشتند که به موقع به نماز اول وقت برسند .
چون نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها بین المللی است ، بدیهی است که آدم می تواند در بین غرفه های روسیه و مالزی و مصر و آرژانتین و چند انگشت شمار دیگر ، " غرفه ونزوئلا " را هم ببیند . " غرفه بولیوی " را ندیدم . نمی دانم بود یا نبود .
به غرفه " دنیای زنان " رسیدم . همان دنیایی که خانم پوریامین ( کارگردان و مجری تلویزیون ) مدیر آن است .
وقتی داشتم به سردر این غرفه ( دنیای زنان ) نگاه می کردم ، پیش خود گفتم از " جهان زنان " مریم فیروز تا " دنیای زنان " پوریامین ، چقدر فاصله و چه راه طولانی است ! فقط گذشت 30 سال زمان نبود ، به اندازه سی سال تغییر معنا هم بود .
در آن فضای نسبتا خلوت نمایشگاه ، رسول جعفریان – همان روحانی جوان که چهل پنجاه سال فعالیت احزاب و سازمان های سیاسی ایران را کتاب کرده دیدم . کتاب ارزنده ای که می تواند برای دانشجویانی که می خواهند از پیشینه و فعالیت های احزاب و سازمان های سیاسی در ایران سر در بیاورند از جمله مراجع و مأخذ و منابع شان باشد .
به او گفتم شما که سانتیمتری ، وقایع اجتماعی سیاسی ایران معاصر را دنبال کرده اید چرا هنوز وارد نقد و بررسی وقایع یک سال و نیم پیش ایران نشدید ؟ پارسال در همین نمایشگاه از شما همین موضوع را پرسیدم گفتید : نه ، الان نمی شود . هنوز فضا غبارآلود است .
خب آقای جعفریان ، الان چه ؟ الان که یک سال و نیم از انتخابات سپری شده .
گفت : " آره یادم آمد . پارسال هم همین را گفته بودید . بعد با لبخند ادامه داد : تو هم دل خوشی داری ها ! الان ساعت چنده ؟! ناهارو الان نون و پنیر خوردم ! نه هنوز هم نمی شود وارد شد . اصلا چه فایده ای دارد ؟! ما روی آن کتاب آن همه زحمت کشیدیم و آن همه وقت گذاشتیم و ...
رسول جعفریان که عموما حرف هایش در سایت تابناک منتشر و منعکس می شود ، بی حوصله تر و بی دل و دماغ تر از پارسال به نظر می آمد و ترجیح داد همچنان در موضع " خاموشی " بماند . او سال گذشته در یادداشتی که در تابناک منتشر شد در تو صیف شرایط پیش آمده ، با لحنی انذارآلود ، آن را خطرناک ودر آستانه انفجار دانست .
اما آن سوتر ، حمید رضا ترقی - معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی – را دیدم که داشت در دفتر یادبود غرفه " فلسطین فارسی " یادداشت می نوشت . گفتم با روزنامه مردم سالاری مصاحبه می کنی ؟ گفت : همین چندروزپیش ، این روزنامه با من مصاحبه کرد که این روزها منتشر می شود . گفتم آقای بادامچیان در گفت و گو با شرق گفت : " ما می خواهیم اصلاح طلبان بمانند ."
ترقی گفت : بله ما نمی خواهیم حذف شوند .
گفتم بالاخره دو حزب رقیب شما یعنی حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب منحل شدند . سرش را به عنوان تأیید تکان داد و گفت : بله همین طور است .
گفتم چند دقیقه پیش در غرفه " آیین " – گفت و گو محورترین نشانه اصلاحی در ایران – بودم و همین را پرسیدم ولی گفتند : نه ، هنوز کارهای قضایی اش تمام نشده . اما ترقی با تأکید گفت : نه ، تمام شده تمام شده .
لحظاتی بعد هنگام خروج از نمایشگاه ، با وجود اعلام خبر مسرت بخش وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی مبنی بر اینکه در کشور قریب به چهار هزار نشریه دارای مجوز از هفته نامه ودوهفته نامه و روزنامه و ماه نامه دارند فعالیت می کننند احساس کردم انگار عملا فقط چهار روزنامه در کشور دیده می شوند که آن هم بیش از هرچه ، باید مراقب تذکرهای پی در پی آقای رامین باشند تا جنب وجوش های این چهارروزنامه ای که می خواهند تاحدودی نماینده صدای منتقدین باشند ، مبتلا به توقیف و ایست نشوند و در انتقال پیام به مخاطبان شان ازاین فضای پاستوریزه و بهداشتی که ایشان – آقای رامین و شرکا - برای رسانه ها مقرر کرده اند پا را فراترنگذارند و همه چیز به همین روالی که تعیین شده پیش برود .
وارد خیابان شهید بهشتی شدم . زندگی جریان داشت اما انگار رغبتی برای ورود به نمایشگاه وجود نداشت . شاید مثل همیشه ، باز ، پنج شنبه جمعه ای بیاید و جماعت ، تفریح وار ، وارد فضای این نمایشگاه شوند . حالا دیگر کاملا از نمایشگاه فاصله گرفته بودم . نمایشگاه مطبوعاتی که " نبود " !

 


 


ندای سبز آزادی: به گزارش مهر از گرگان، احتمال افزایش دوباره قیمت نان همزمان با آزادسازی قیمت ها درحالیست که بر اساس اعلام قبلی مسئولان وزارت بازرگانی با اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها، قیمت نان ۱۸ تا ۲۰ درصد کاهش می یابد.
درعین حال مدیران شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان عنوان می کنند که مردم نگران این افزایش قیمت نباشند زیرا مابه ازا و افزایش این قیمت در قالب یارانه ها، به حساب مردم واریز می شود.
نرخ نان بربری در نانوایی های برخی شهرهای گلستان از جمله گرگان و گنبد، از ۵۰ تومان به ۱۰۰ تومان به ازای هر قرص نان در دوماه قبل افزایش یافته است.
همچنین همزمان با نیمه دوم شهریورماه سال جاری قیمت هر قرص نان لواش از ۳۵ تومان به ۴۰ تومان افزایش یافت و وزن چانه هر قرص نان بربری نیز از ۴۰۰ گرم به ۴۳۰ گرم افزایش یافت و وزن چانه هر قرص نان لواش نیز همان ۲۱۰ گرم باقیمانده است.
علاوه بر آن، قیمت آرد تحویلی به واحدهای نانوایی نیز در شهریورماه امسال از هر کیلوگرم ۷۵ ریال ، به هرکیلوگرم ۴۵۰ ریال افزایش یافته است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: با آزاد شدن قیمتها، پیش بینی می شود که نرخ نان از قیمت کنونی آن افزایش یابد.
سید حمید رضا میرآفتاب در نشست هدفمند شدن یارانه ها در برنامه رو در رو شبکه سبز گلستان عنوان کرد: البته این نرخ پس از تعیین قیمت گندم ملی اعلام نهایی می شود و با آزاد شدن قیمتها، نرخ آرد از قیمت فعلی آن ارزانتر می شود.
وی با بیان اینکه اکنون قیمت خرید تضمینی گندم حدود ۳۸۰ تومان است، گفت، نرخ ملی گندم ارزانتر از این میزان است و دولت نرخ تضمینی را برای حمایت از کشاورزان اعلام کرده است.
وی عنوان کرد: پیش بینی می شود با آزاد شدن قیمتها، نرخ نان حداقل بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از نرخ نان در نانوای های آزادپز کمتر می شود.به عنوان نمونه اگر نرخ نان در نانوائیهای آزادپز حدود ۲۵۰ تومان باشد، پس از آزادسازی قیمت ها نرخ نان بربری قلاچ بین ۱۸۰ تا ۲۰۵ تومان تعیین می شود.
مردم نگران نباشند
میرآفتاب بیان داشت: مردم نگران این افزایش قیمت نباشند زیرا مابه ازای آن در قالب یارانه های به حساب مردم واریز می شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان عنوان کرد: به عنوان نمونه اگر یک خانوار شش نفری میزان مصرف روازنه نانشان، شش قرص نان باشد، پیش بینی می شود در روز حدود ۱۲۰۰ تومان برای خرید نان هزینه کنند که ماهانه حدود ۳۶ هزار تومان می شود.
وی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۱۸ هزار تومان توسط مردم پرداخت می شود و بقیه در قالب یارانه تامین می شود که با عملیاتی شدن و پرداخت یارانه ها، مابه تفاوت قیمت به حساب مردم واریز می شود و مردم خود می توانند در این بخش مدیریت داشته باشند.
وی تاکید کرد: همزمان با هدفمند شدن یارانه ها، کیفیت نان رشد بیشتری می یابد و این امر نیز به اقتصادی خانوار کمک می کند.
کمتر از ۵۰ روز قبل نرخ نان در ۵۹۰ واحد خبازی استان دو برابر شده است و این تعداد خبازی تنها ۲۹ درصد واحدهای خبازی استان را شامل می شود.
تعداد کل واحدهای خبازی استان دو هزار و ۳۵ واحد بوده و ۱۰ درصد این واحدها آزادپز هستند که نرخ نان در آنها از۲۳۰ تومان تا ۵۰۰ تومان به ازای هر قرص نان است.
همچنین ۹۳۵ واحد خبازی استان روستایی است که ۴۶ درصد تعداد نانوایی های استان را شامل می شوند و نرخ نان در این واحدها از ۵۰۰ ریال به ازای هر قرص به ۷۵۰ ریال رشد یافته است.
۷۷۰ واحد خبازی شهری غیر از نانوایی های آزادپز وجود دارد که نرخ نان در این واحدها در گذشته نیز به ازای هر قرص ۷۵ تومان بوده است و در شهریورماه سال جاری به ازای قرص، ۲۵ تومان افزایش را شاهد بودیم

 


 


ندای سبز آزادی: آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کرد: مردم باید مراقب باشند که با پخش شایعات در جامعه در مسیر خواست دشمن حرکت نکرده و ناخواسته ابزار او نشوند.
به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید صبح امروز در درس خارج فقه خود اظهار کرد: پخش شایعات، مفسده‌های فراوانی برای جامعه به همراه دارد و لذا باید به شدت از این کار پرهیز کرد.
وی افزود: جدای از مساله شایعات افراد باید متوجه باشند که هر آن چه می‌دانند یا می‌شنوند را نباید بازگو کنند چرا که خیلی از آن ها به ضرر جامعه است و این نکته را هم باید توجه داشت که افشاگری جا دارد.
مکارم شیرازی همچنین با بیان این‌که در قرآن کریم نیز از پخش شایعه در مورد یکی از همسران پیامبر به شدت نهی شده است،گفت: قرآن کسانی که ندانسته در مسیر شایعه قرارگرفته و تهمتی به یکی از همسران پیامبر بسته‌اند را به شدت توبیخ می‌کند. سوال من از کسانی که اخیرا شایعاتی در مورد زنان پیامبر نقل کرده‌اند این است که آیا این آیات را ندیده اند؟
این مرجع تقلید اضافه کرد: خداوند کسانی که با پخش شایعات اقدام به ریختن آبروی مسلمان می‌کنند و از این طریق اذهان جامعه را هم مشوش می‌کنند، علاوه بر عقاب اخروی، در دنیا آن ها را دچار گرفتاری و مشکلات می‌کند.این استاد برجسته حوزه علمیه قم ، ضمن ابراز تاسف از این‌که گاهی دوستان یک جریان خود عامل پخش شایعات دشمن می‌شوند، خاطرنشان کرد: گاهی دیده می‌شود که افراد از طریق رسانه‌های جمعی از جمله تلفن همراه شایعاتی را منتشر می‌کنند و این درحالی است که ما اگر با حادثه‌ای مشکوک مواجه شدیم حق نداریم بدون تحقیق آن را بیان کنیم و حتی همین «می گویند ها» نیز حرام است.
وی بیان کرد: قرآن می‌فرماید؛ حتی هر آن چه را که می بینی و می شنوی نباید نقل کنی، به ویژه در مورد مساله فحشا که نباید اشاعه پیدا کند و آن را در بوق و کرنا کرد که در فلان شهر حادثه‌ای این چنین رخ داده است.
مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که در جنگ روانی، دشمن از شیوه‌ها و ابزارهای مختلفی برای شکستن روحیه افراد استفاده می‌کند، ابراز کرد: یکی از این شیوه‌ها، شامل تهدیدها می‌شود به عنوان مثال آمریکا تهدید نظامی می‌کند و ضمن ارسال نیروهای خود به خلیج فارس اعلام می‌کند که گزینه نظامی روی میز است تا به این وسیله از طریق تهدید نظامی به اهداف خود برسد.
وی همچنین ادامه داد: یکی دیگر از شیوه ها این است که دیگران را می ترسانند مثل مساله ایران هراسی که آمریکا می‌کوشد از این طریق مردم دنیا به ویژه منطقه را از وجود ایران بترساند.
این مرجع تقلید یادآور شد: یکی دیگر از شیوه‌ها همان پخش شایعات است که متاسفانه در زمان ما که وسایل ارتباطی جمعی زیاد شده است این مساله مشهودتر شده است و افراد از طریق تلفن همراه ، ماهواره ها و دیگر رسانه های جمعی اخبار نادرست را در جامعه منتشر می‌کنند.

 


 


ندای سبز آزادی: روزنامه فرهیختگان در گزارشی در رابطه با افزایش قیمت ها نوشت:
هر چه بیشتر به زمان اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها نزدیک‌تر می‌شویم بیشتر شاهد خبرهای ضد و نقیض از وضعیت قیمت‌ها هستیم. به جز خبر افزایش قیمت کالاها که این روزها در شیب تندی قرار گرفته، خبر افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بهای خدمات ازجمله آب و برق را باید به آنها اضافه کرد. در حالی که آخرین خبرها حکایت از افزایش قیمت قبض‌های برق داشت، روز گذشته خبر رسید که قیمت آب نیز امسال افزایش می‌یابد. این در حالی است که گفته شده بسته تعیین قیمت آب به کارگروه طرح تحول اقتصادی تحویل شده و تا دو هفته دیگر نهایی خواهد شد. البته ناگفته نماند که طبق گفته وزیر نیرو قیمت آب امسال اصلاح خواهد شد.
افزایش پلکانی قیمت آب
براساس قانون هدفمندکردن یارانه‌ها قرار است قیمت آب ترجیحی و پلکانی و با توجه به مناطق جغرافیایی، نوع و میزان مصرف افزایش یابد. حال این قیمت چه میزان خواهد بود، هنوز مشخص نیست. البته گفته شده میزان افزایش قیمت آب تا دو هفته دیگر اعلام خواهد شد.
عبدالحمید ثمره‌هاشمی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این باره گفته است: بر اساس ماده ۳ قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، دولت مجاز است میانگین قیمت فروش آب برای مصارف مختلف را به گونه‌ای تعیین کند تا به تدریج و تا پایان برنامه پنج ساله پنجم، مشترکان معادل قیمت تمام‌شده آب را بپردازند.
قیمت تمام‌شده آب با در نظر گرفتن هزینه‌های تامین، انتقال و توزیع با رعایت بازده اقتصادی این عملیات تعیین می‌شود. وی اضافه می‌کند: در مرحله اول اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها باید در مـواردی که چندین مشترک از یک کنتور آب استفاده می‌کنند، کنتورها مجزا شوند و هر واحد مسکونی صرفا براساس مصارف خود، پرداخت داشته باشد.
قیمت تمام‌شده آب شامل نیروی کار، برق مصرفی، آب مصرفی، مواد مصرفی و استهلاک تجهیزات است. بنابراین میانگین قیمت تمام‌شده آب در کشور باید با اصول حسابداری و بدون یارانه آب و برق مصرفی، محاسبه و تعیین شود. به گفته ثمره‌هاشمی، قیمت فروش آب بر اساس قیمت تمام شده مشخص خواهد شد. البته سعی بر این است افرادی که بر مصرف خود مدیریت داشته باشند و الگوی اصلاح مصرف را رعایت کنند رقمی کمتر از پرمصرف‌ها پرداخت کنند.
یکی از مهم‌ترین اهداف قانون هدفمندکردن یارانه‌ها نیز همین است تا مشترکان در مصرف خود کنترل بیشتری داشته باشند تا از این طریق مصرف آب کشور مدیریت و کنترل شود.
اصلاح قیمت آب در سال جاری
گزارش‌ها حاکی از اصلاح قیمت آب است. طبق گفته مسوولان و هماهنگی‌ها با ریاست جمهوری و وزارت امور اقتصادی و دارایی، قرار است اصلاح قیمت آب از امسال آغاز شود و ظرف پنج سال به قیمت واقعی برسد. این در حالی است که محمد عطارزاده معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از تاخیر در اصلاح قیمت آب در سال جاری به دلیل همزمانی با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خبر می‌دهد.
وی که روز گذشته در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، با اشاره به بسته آب گفت: بسته آب به کارگروه تخصصی طرح تحول اقتصادی ارائه شده و اعضا در پی بررسی آن هستند.
بنا بر این گزارش‌ها، قیمت جدید آب در کمیسیون اصلی تصویب و متناسب با بقیه موارد مشمول هدفمندسازی یارانه‌ها، اصلاح خواهد شد. وی اصلاح قیمت آب را ضروری دانست و گفت: با توجه به این مساله مسوولان سعی دارند با این اصلاح قیمت‌ها بر مشکلات شهروندان اضافه نشود.
گفته می‌شود متوسط قیمت تمام‌شده آب با استفاده از روش‌های مختلف به کارگروه طرح تحول اقتصادی ارائه شده است. اینها در حالی است که مسوولان همچنان از میزان قیمت آب در سال اول هدفمندی یارانه‌ها ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.
هدفمندی یارانه‌ها به نفع مردم خواهد بود؟
هر چند با اجرای این طرح شاهد افزایش قیمت کالاها و خدمات خواهیم بود اما این طرح به ویژه در بخش آب به نفع مردم خواهد بود و آنها مدیریت مصرف را به خوبی تجربه خواهند کرد. خبرها حاکی از آن است که در بخش آب نیز قیمت‌ها طوری محاسبه خواهد شد که کم‌مصرف‌ها بهای کمتری را پرداخت کنند و پرمصرف‌ها بهای بیشتری بپردازند. در حقیقت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز به نفع کم‌مصرف‌ها خواهد بود. این درحالی است افرادی که زیر الگو مصرف کنند، هزینه‌ای برای آب و حتی برق پرداخت نخواهند کرد و درواقع این خدمات را رایگان دریافت خواهند کرد.
کمبود آب مهم‌ترین نگرانی مسوولان
با توجه به اینکه از آغاز سال آبی یک ماه گذشته اما هنوز شاهد نزولات آسمانی نبوده‌ایم. حال این مساله بر نگرانی مسوولان در کمبود آب امسال دامن زده است. اگر وضع به همین منوال پیش رود معلوم نیست چه مشکلاتی گریبان همه را بگیرد. بنابراین ضرورت دارد شهروندان بیش از گذشته در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا در آینده دچار قطعی آب نشوند.
بهره‌برداری از ۱۰ میلیارد مترمکعب ظرفیت جدید ذخیره آب
در حالی که در سال ۸۴ حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت مخازن آبی کشور افزوده شده بود، این میزان در پایان سال گذشته به حد نصاب جدید ۵/۲ میلیارد مترمکعب در سال رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز به همین میزان بر ظرفیت مخازن آبی کشور اضافه شود. محمدرضا عطارزاده معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از آغاز بهره‌برداری از ۱۰ میلیارد مترمکعب ظرفیت جدید ذخیره آب در کشور در سه سال آینده خبر داد و ظرفیت کنونی مخازن آبی کشور را ۷/۴۰ میلیارد مترمکعب اعلام کرد . وی اضافه کرد : این میزان تا پایان فعالیت دولت دهم به بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت.
وی همچنین جذب مشارکت سرمایه‌گذاران را برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آبی ضروری خواند و لازمه رسیدن به این اهداف را واقعی شدن قیمت‌ها و اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در بخش آب عنوان کرد. متاسفانه واقعی نبودن قیمت آب باعث‌شده اجرای اصل خصوصی‌سازی در این بخش نیز با تاخیر صورت گیرد.
وی میزان بارش‌های کشور در سال آبی ۸۹-۸۸ را حدود ۱۲ درصد بیش از سال آبی پیش از آن و حدود پنج درصد کمتر از متوسط درازمدت عنوان کرد و گفت : هم اکنون نیز برآورد می‌شود بارش‌های سال آبی جاری زیر نرمال تا نرمال باشد و بر این اساس باید مدیریت بهتری در مصرف آب کشور حاکم شود. وی از مصرف‌کنندگان بخش‌های مختلف آب خواست مصرف آب را تا بهبود وضعیت بارش‌ها به دقت مدیریت کنند.

 


 


ندای سبز آزادی: دومین گزارش کمیسیون نظارت بر اصل ۴۴ که ناظر بر نحوه اعطای سهام عدالت بود، در جلسه علنی امروز مجلس قرائت شد.
به گزارش ایلنا، در این گزارش که از سوی مخبر کمیسیون نظارت بر اصل ۴۴ قرائت شد، آمده بود: سود سهام عدالت که تا پایان سال مالی منتهی به تیر ماه ۱۳۸۹ مبلغ ۱۹٫۶۲۶۴۸۵٫۹۱۱٫۷۲۷ ریال است از شرکت سرمایه پذیر دریافت گردد. و از سوی دیگر اقساط باقیمانده سهام که تا پایان سال مالی منتهی به تیر ماه ۱۳۸۹ مبلغ ۵٫۵۱۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ است به خزانه واریز شود.
گفتنی است پس از قرائت گزارش مذکور، حمیدرضا فولادگر و نادرقاضی‌پور رئیس و عضو کمیسیون نظارت بر اصل ۴۴، خواستار رای‌گیری برای آن شدند که با ارائه ۱۲۹ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۲۲ رای ممتنع، به تصویب رسید. متن کامل گزارش نهایی کمیسیون ویژه نظارت بر اصل ۴۴ در خصوص پیشنهادات مربوط به سهام عدالت در مجلس به شرح زیر است:
۱- مطابق با مواد ۳۴ یا ۳۸ قانون اصلاح برنامه چهارم و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون تفسیر نحوه اجرای ماده ۳۵ این قانون و آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت مصوب ۲۹/۱/۸۸ شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی هر چه سریعتر مشمولین بندهای الف و ب ماده ۳۴ به عنوان سهامداران شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی شوند و با ورود آنها به بورس در قالب شرکت‌های سهام عام و فعال شدن کانون سهام عدالت، امکان مالکیت کامل و مدیریت مردم در سهام عدالت فراهم شود.
۲- با توجه به به بنده ۱، شرکت‌های تعاونی شهرستانی که عهده دار ساماندهی سهام عدالت و ارائه خدمت به اعضاء هستند، می‌توانند با احراز شرایط به صورت شرکت‌های تعاونی فراگیر ملی و یا تعاونی سهام عام، سازماندهی گردند و در جهت تحقق بند (ب) سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و تقویت بخش تعاون بر اساس مفاد مواد ۹ تا ۱۲ قانون فعالیت اقتصادی کنند.
۳- با توجه به ضرورت اجرای نظر هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین و نامه شماره ۶۲۱۶۳/۸۱۴/ب مورخ ۱۳/۱۲/۸۸ ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به ریاست محترم جمهوری مبنی بر لغو تصویب نامه شماره ۱۶۹۲۱۳/۴۳۶۵۳ مورخ ۲۵/۸/۸۸ هیات وزیران در خصوص تصدی نمایندگی سهام عدالت در شرکت‌های واگذار شده، لازم است احکام صادره اعضاء هیات مدیره توسط دستگاه‌های اجرایی لغو شود و ترکیب هیات مدیره بر اساس معرفی نمایندگان سهام عدالت توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی و کانون مربوط، موضوع ماده ۸ آئین نامه مصوب ۲۹/۱/۸۹ شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اصلاح شود.
۴- کلیه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی (موضوع ماده ۳۵ قانون) بر اساس مفاد تفسیر نحوه اجرای ماده ۳۵ مصوب ۳۱/۵/۸۹ مجل شورای اسلامی ضرورت دارد اساسنامه خود را با این قانون تطبیق دهند و به صورت شرکت‌های سهام عام و به عنوان عضو کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، موضوع ماده ۸ آئین‌نامه مصوب ۲۹/۱/۸۸ شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، فعالیت کنند.
۵- جامعه هدف سهام عدالت (واجدین شش دهک درآمدی کشور) مطابق با بندهای الف، ب تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۳۴ قانون، به ویژه با شناسایی و ثبت نام اقشار محروم‌تر در جومع روستایی و عشایری، شهری و حاشیه شهرها و کارگران باقیمانده تکمیل گردد.
۶- سود سهام عدالت که تا پایان سال مالی منتهی به تیر ماه ۱۳۸۹ مبلغ ۱۹٫۶۲۶۴۸۵٫۹۱۱٫۷۲۷ ریال است از شرکت سرمایه پذیر دریافت گردد. و از سوی دیگر اقساط باقیمانده سهام که تا پایان سال مالی منتهی به تیر ماه ۱۳۸۹ مبلغ ۵٫۵۱۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ است به خزانه واریز شود و همچنین به منظور رفع مشکلات موجود در تسویه بدهی اقساط سهام عدالت و ایجاد ارتباط بین تخفیف مبلغ و نحوه انتقال سهام و پرداخت سود با تسویه اقساط معرفی و سررسید شده، پیشنهاد می‌گردد اصلاحات لازم در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ صورت پذیرد.
۷- به استناد بد (ب) ذیل تبصره ۳ ماده و ماده ۶ و تبصره‌های ذیل آن و ماده ۳۴ قانون دولت می‌تواند بابت سهم ۲۰ درصد خویش از ارزش مجموع سهام دولت در بنگاه‌های پالایش نفت صد در صد سهام در دو پالایشگاه که طرح‌های توسعه‌های دارند، حفظ نموده و توامان واگذاری کامل ۷ پالایشگاه دیگر را به بخش غیر دولتی و سهام عدالت اجرائی نماید. همچنین رویه در مورد سایر واگذاری گروه ۲ ماده ۲ قانون قابل اجراء بوده و بلااشکال به نظر می‌رسد.
۸- در صورت عدم اجراء تکالیف قانونی مذکور در بندهای فوق، خصوصا بندهای ۳ و ۴ مطابق با مطابق با تبصره ۱ ماده ۲۳۳ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مراتب به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی صلاح ارسال می‌گردد.

 


 


ندای سبز آزادی: رئیس کمیسیون ویژه مجلس با بیان اینکه مجلس نسبت به عدم شفاف سازی دولت در شیوه های اجرایی قانون هدفمندی یارانه ها انتقاد دارد گفت: «اگر مردم با این طرح همراه نشوند دولت در اجرای طرح ناکام خواهد ماند.»
غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با مهر، از برگزاری جلسات کمیسیون ویژه مجلس برای نظارت بر شیوه قانون هدفمند کردن یارانه ها خبرداد و اظهار کرد که با احتمال قوی اولین جلسه کمیسیون ویژه با کارگروه دولت درطرح تحول اقتصادی که با حضور وزیر اقتصاد برگزار می شود هفته آینده خواهد بود.
وی گفت: «رئیس مجلس نیز در این جلسه حضور خواهد داشت.» مصباحی مقدم یادآور شد؛ در این سلسله جلسات قرار است ابهامات مجلس و کمیسیون ویژه در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها از مسئولان مربوطه سئوال شود.
نماینده تهران چگونگی شیوه دولت در آزادسازی قیمت حامل های انرژی، مبالغ پرداخت شده و دیگر مسائل مربوط به اجرای این قانون را از ابهامات کمیسیون ویژه مجلس در خصوص این قانون برشمرد. وی در توصیه به دولت برای اجرای بهتر این قانون خاطر نشان کرد، تاکید و توصیه من این است که دولت قبل از هر اقدامی شفاف سازی کند.
مصباحی مقدم گفت: «دولت نمی تواند با وجود ابهام اجرای این قانون را پیش ببرد اگر در اجرای این قانون برای مردم سئوال و ابهامی وجود داشته باشد، ممکن است مردم دولت را در این خصوص همراهی نکنند و عدم همراهی مردم در اجرای این قانون دولت را در اجرای طرح ناکام می کند.»
نماینده تهران تصریح کرد انتقادی که هم اکنون به دولت وارد است این است که در خصوص شیوه اجرا شفاف سازی نمی کند این در حالی است که آنچه که قرار است اجرا شود باید از سوی دولت اطلاع رسانی شود هم مردم و هم مجلس به خصوص مردم باید از شیوه های اجرای این قانون مطلع شوند.

 


 


ندای سبز آزادی: وزیر اطلاعات می گوید "با مسیری كه رهبری طراحی كرد، وضعیت به گونه‌ای شكل داده شد كه دولت نهم و دهم بر سر كار آمد و نظام در مسیر درستی قرار گرفت و به این ترتیب مقابله‌هایی كه با آن صورت می‌گیرد یك مقوله كاملا جدی است."

حیدر مصلحی همچنین مدعی شد خط ‌دهی بیش از ٧۰ درصد اتفاقاتی كه در مجلس ششم افتاد، توسط منافقین صورت ‌گرفت و اسناد این مساله موجود است.

به گزارش ایسنا، وزیر اطلاعات روز سه شنبه چهارم آبان ماه، در نخستین گردهمایی مشترك مسوولان و هادیان سیاسی نیروهای مسلح كه به میزبانی ارتش برگزار شده بود، تاكید كرد: امروز تمام حركت‌های دشمن در فضای مجازی زیر ذره‌بین بر و بچه‌های بدنه وزارت اطلاعات است و این بدنه ایده‌های مختلفی برای مقابله با كارهای دشمن در اینترنت و به ویژه در بخش شبكه‌های اجتماعی داشته است كه در این زمینه بسیار موفق بودیم و اولین اجرای این ایده‌ها در سفر رهبری به قم بود و در آینده نزدیك این مساله را به صورت سراسری پیگیری خواهیم كرد.

فتنه‌های دشمنان به بحث عدم تبعیت از ولایت بر می‌گردد
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به این‌كه فتنه‌های دشمنان عمدتا به بحث عدم تبعیت از ولایت بر می‌گردد، افزود: در همین رابطه فتنه منتظری را ببینید. منتظری در زمینه ولایت فقیه كتاب داشت و بحث‌های قابل توجهی در زمینه ولایت داشته است، ولی اظهارات وی در فتنه اخیر در مورد مساله ولایت را ملاحظه كردید. در فتنه بنی‌صدر و فتنه‌هایی كه در دوران دفاع مقدس شكل گرفت جریانی آدم‌های این فتنه را مدیریت كرده است و در همین فتنه اخیر نیز مساله‌ای كه خیلی از آن استفاده كردند، مساله مبارزه با ولایت فقیه بود.

امام بود كه درا بتدا جنگ نرم را علیه استكبار طراحی كردند
مصلحی با بیان این‌كه مشكل كسانی كه در این جریانات از اول انقلاب تا به حال مدیریت شدند، بحث ولایت فقیه است، گفت: یكی از شخصیت‌هایی كه هنوز نتوانسته است از همراهی خود با جریان فتنه دست بردارد در جلسات خصوصی خود می‌گوید كه من حتی در زمان حیات امام نیز به ایشان نامه نوشته و گفته بودم كه با ولایت فقیه نمی‌شود حكومت‌داری كرد و باید در این زمینه با مراجع صحبت و آن‌ها را قانع كرد. آیا انتهای این مساله چیزی جز جدایی دین از سیاست است؟ چرا كه مقوله ولایت فقیه جزو دین است.

وی در ادامه با تاكید بر این‌كه جنگ نرم دشمن تهاجمی نیست بلكه تدافعی است، تصریح كرد: انقلاب اسلامی هجمه سنگینی علیه استكبار به راه انداخت و بسیاری از كشورهای دنیا و اندیشمندان دنیای استكبار را تحت تاثیر قرار داده است. بدین ترتیب ابتدا امام بود كه جنگ نرم را علیه استكبار طراحی كردند و در واقع جنگ نرم امام، اسلام ناب بود و می‌بینیم كه دشمن در مقابله با این مساله همیشه با از دست دادن اندیشمندان خود مواجه شده است.

فتنه انتخابات اخیر سابقه بیست ساله دارد
اجتماع بهاییت با انجمن حجتیه در فتنه اخیر بسیار قابل توجه بود

وی با بیان این‌كه دشمن در جنگ نرم خود از همه توانش استفاده می‌كند، افزود: در بحث فتنه، یكی از نكات قابل توجه این است كه مجموعه‌ای كه فتنه را مدیریت می‌كرد به هیچ وجه مجموعه‌ای نبود كه قبل از انتخابات شكل گرفته و طراحی كرده باشد، بلكه این مساله یك سابقه 20 ساله دارد. موسسات و سازمان‌هایی كه با جمع قابل توجهی در فتنه اخیر به عنوان محوریت كار حضور داشتند در واقع به دنبال فرصت می‌گشتند و با طراحی‌های خود به ویژه در شبكه مجازی و شبكه‌های اجتماعی درون آن، انتخابات دهم را بهترین فرصت دیدند. طراحی استكبار اینگونه بود كه انجمن حجتیه، بهاییت، نفاق، كمونیست، ضد انقلاب و حتی مجموعه‌های دینداری كه همراه با انقلاب نبودند در این مجموعه جمع شوند. به طوری كه اجتماع بهاییت با انجمن حجتیه در فتنه اخیر بسیار قابل توجه بود.

وزیر اطلاعات با اشاره به این‌كه صهیونیسم پس از مسیحیت برای تحت تاثیر قرار دادن اسلام برنامه‌ریزی كرده است، افزود: اگر صهیونیسم تلاش كرده است كه مسیحیت را با خودش همراه كند، امروز برای مذاهب مختلف اسلام نیز طراحی و برنامه‌ریزی كرده و می‌كند به طوری كه وهابیت طراحی صهیونیسم است و تمامی این‌ها برای مقابله با جنگ نرم امام صورت گرفته و باید توجه كنیم كه محور جنگ نرم امام نیز ولایت است. چطور می‌شود كسانی كه زمانی سینه چاك مقوله ولایت بودند امروز موضع جدی در مقابل آن می‌گیرند؟ مشكل اینجاست كه این جایگاه هنوز شناخته نشده است.

با مسیری كه رهبری طراحی كرده‌اند دولت نهم و دهم بر سر كار ‌آمد
مصلحی اضافه كرد: اسنادی در دست است كه یك فرد فراری در رابطه با مقوله ولایت با مجلس خبرگان ما مكاتبه كرده است. حال چه كسی باید جواب او را بدهد؟ چه اقدامی در این رابطه صورت گرفته و چرا اقدامی صورت نمی‌گیرد؟ امروز مسیری كه رهبری طراحی كرده‌اند وضعیت را به گونه‌ای شكل داده است كه دولت نهم و دهم بر سر كار می‌آید و نظام در مسیر درستی قرار می‌گیرد و به این ترتیب مقابله‌هایی كه با آن صورت می‌گیرد یك مقوله كاملا جدی است. یكی از نیازهای جدی امروز كشور تابوشكنی است و وقتی كه ایشان می‌فرمایند شخصیت‌محوری باید كنار برود، ما هم باید فضا را برای این مساله فراهم كنیم.

جاه‌طلبی از موانع موجود بر سر راه ولایت‌محوری است
وی با تاكید بر این‌كه جنگ نرم تدافعی دشمن قصد دارد عمود اصلی جنگ نرمی كه امام به راه انداخته است یعنی ولایت فقیه را بزند، تصریح كرد: مقوله ولایت فقیه باید برای نسل جوان امروز به درستی تبیین شود. در دو دوره در این كشور اجازه نداده‌اند كه به این مقوله پرداخته شود. در دوره اصلاحات بعضا اصلاحات آمریكایی دنبال می‌شد و روشن بود كه آن‌ها به دنبال چه چیزهایی می‌گردند. البته هنوز هم آنطور كه باید و شاید به این مقوله پرداخته نمی‌شود.
وزیر اطلاعات جاه‌طلبی را از دیگر موانع موجود بر سر راه ولایت‌محوری برشمرد و عنوان كرد: شما در مساله زبیر در صدر اسلام می‌بینید كه زبیر پس از رحلت پیامبر و ظرف حدود 25 سال تغییر مشی قابل توجهی پیدا كرد. این مساله چه دلیلی جز جاه‌طلبی خود و جاه‌طلبی‌های آقازاده‌اش داشت. جاه‌طلبی مانعی در راه ولایت محوری است. یكی از طرح‌های قابل توجه سرویس‌ها و سازمان‌های استكباری، رفتن به سراغ آقازاده‌ها و منافقین هم نقش بسیار اساسی در این زمینه ایفا می‌كنند. ما به بخش‌ها و نتایجی در این رابطه رسیده‌ایم و به برخی آقایان هم تذكراتی داده‌ایم. نفاق با همراهی سرویس‌های اطلاعاتی دنیا كارهایی انجام می‌دهد و فعالیت‌هایی می‌كند و همانطور كه در دوران دفاع مقدس كشورهای مختلف استكباری از صدام حمایت می‌كردند و در این رابطه تقسیم كار داشتند، همان تقسیم كار امروز در رابطه با جنگ نرم صورت گرفته است.

خط ‌دهی بیش از ٧۰ درصد اتفاقات مجلس ششم توسط نفاق صورت می‌گرفت
مصلحی با بیان این‌كه نفاق در بحث جنگ نرم خدمت بزرگی به استكبار می‌كند، یادآور شد: یكی از مجموعه‌های مرتبط با ریگی كه از او برای مقاصد خود استفاده می‌كرد، منافقین بودند و وقتی ریگی را دستگیر كردیم به این مساله اعتراف كرد. خط ‌دهی بیش از هفتاد درصد اتفاقاتی كه در مجلس ششم افتاد توسط نفاق صورت می‌گرفت و اسناد این مساله موجود است. به طوری كه ما حتی اسم داریم كه سرشاخه نفاق چطور با برخی از آقایانی كه امروز فرار كرده‌اند ارتباط داشته است. نكته قابل توجه دیگر در زمینه جنگ نرم دشمن این است كه شخصیت‌ها و موسسات دینی ما به شدت در معرض تهدید جنگ نرم هستند.

با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ‌اجرای هدفمندكردن یارانه‌ها كمترین تنش را خواهد داشت
وی در ادامه سخنان خود به بحث هدفمندكردن یارانه‌ها اشاره كرد و با بیان این‌كه بیشترین و بالاترین حجم كار و جلسات در رابطه با طرح هدفمند كردن یارانه‌ها انجام شده است، اظهار كرد: عمده تلاش دولت این بود كه مردم در این جراحی بزرگ اقتصادی درد كمتری احساس كنند. همین كه در مورد زمان اجرای این طرح سرگردانی برای برخی از كسانی كه می‌خواستند اخلال كنند به وجود آمده بود و احتكارهای چندین باره آنها به نتیجه نرسید موفقیت بزرگی بود كه كسب شد و فرصت اخلال از آن‌ها گرفته شد؛ البته آن‌ها برای مقابله با این طرح، طراحی‌های خاص خود را دارند و از عوامل داخلی هم در این زمینه استفاده می‌كنند و حتی ممكن است از درون خود نظام افرادی را واسطه كنند چرا كه اساسا یكی از مقوله‌های جنگ نرم این است كه از افراد درون نظام و انقلاب استفاده می‌كنند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌هایی كه انجام شده، ‌اجرای این طرح كمترین تنش را خواهد داشت؛ البته نه اینكه هیچ تنشی به همراه نداشته باشد ولی نكته قابل توجه این است كه نظرسنجی‌های صورت گرفته حاكی از همراهی خوب مردم با این طرح است.

اقدام ایران برای اجرای هدفمندكردن یارانه‌ها نشانگر بی‌اثر بودن تحریم‌ها ست
وزیر اطلاعات همچنین به بحث تحریم‌ها علیه ایران اشاره كرد و افزود: امروز دشمن دچار سرگردانی سنگینی است و پیغام و پسغام‌هایی كه می‌دهند و نوع برخوردهایی كه آدم‌های اقتصادی دنیای استكبار دارند این مساله را به خوبی نشان می‌دهد. اكثر اقتصاددان‌های آن‌ها اعلام كردند كه اقدام ایران برای اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها نشان می‌دهد كه تحریم‌ها هیچ تاثیری نداشته است. امروز حتی كشورهایی كه جداگانه علیه ایران قطعنامه صادر كرده‌اند در یك استیصال بسیار سنگین قرار دارد. بسیاری از تجارخارجی به تجار ما اعلام كردند كه ما كاری به دولت خود نداریم و روابط خود را خواهیم داشت، البته دشمن زحماتی را برای ما ایجاد می‌كند ولی با برنامه‌ریزی‌هایی كه انجام شده است، در بحث مقابله با تحریم‌ها در وضعی بسیار خوب و بهتر از گذشته قرار داریم.

اوج تحریم‌ها شكسته شده است
مصلحی ادامه داد: در بحث بنزین، با یك حركت كوچك در وزارت نفت به خودكفایی رسیدیم و حتی بنزین هم صادر می‌كنیم و در بخش انرژی نیز موفقیت‌های بسیاری داشته‌ایم و همسایگان ما به خوبی شاهد این موفقیت‌ها هستند. البته امروز اوج تحریم‌ها تقریبا شكسته شده است چراكه استكبار و عوامل داخلی آنها این طور مطرح می‌كردند كه در نیمه دوم مهرماه و نیمه اول آبان ماه اتفاقات سنگینی خواهد افتاد و تعابیری از این قبیل به كار می‌بردند كه جنوب تهران با شمال تهران یكی می‌شود. ولی دیدیم كه چنین نشد.

به گزارش ایسنا، وزیر اطلاعات در ادامه سخنان خود در پاسخ به پرسش كتبی یكی از حاضران اظهار كرد: این گونه كه كسی فكر كند وزارت اطلاعات تحت امر شخص دیگری است و فرد یا افرادی در كار آن مداخله دارند، خیال خام و باطلی است، وقتی من وارد وزارت اطلاعات شدم بدنه این وزارت را بسیار سالم و برخوردار از افراد ولایتمدار دیدم. در دوره یكی از رییس‌جمهورهایی كه ادعای قدری داشت، بدنه این وزارتخانه 15 جلد اسناد در رابطه با مفاسد آن تشكیل دادند والبته این‌كه این اسناد و پرونده‌ها به نتیجه نرسید و یا مدیران آن از به نتیجه رسیدن این اسناد جلوگیری كردند، مساله جداگانه‌ای است ولی به هرحال بدنه این وزارتخانه به دنبال این می‌گشت كه مدیرانی ولایتمدار بر سر كار باشند.

مصلحی افزود: در دوره اصلاحات، همین بدنه با اقدامات بسیار قابل توجهی، با آن دوره مقابله داشتند و این در حالی بود كه مدیران آن با این مساله همراه نبودند. در رابطه با فتنه اخیر همین بدنه پیش‌بینی‌هایی كرده و هشدارهایی داده بود ولی متاسفانه به راحتی از كنار آن عبور كردند. در بحث فتنه و به ویژه در مقوله شبكه مجازی این بدنه موفقیت‌های بزرگی كسب كرد به طوری كه حتی اوباما در گزارش خود به كنگره آمریكا اعلام كرد كه در این زمینه شكست خورده‌اند چرا كه این شبكه‌ها به خوبی توسط بدنه وزارت اطلاعات شناسایی شد و ما به اقتدار بسیار بالایی در این زمینه رسیدیم.

در دستگیری ریگی به موفقیت نظامی توجهی نشد
وزیر اطلاعات در پایان با تقدیر از نیروی هوایی ارتش در مساله دستگیری عبدالمالك ریگی گفت: در مساله دستگیری ریگی اغلب فقط به بحث دستگیری او توجه كردند و به موفقیت نظامی آن توجهی نشد. شما نگاه بكنید هواپیمایی كه از دوبی قصد داشت به سمت قرقیزستان برود چه زمان كوتاهی داشت تا به آسمان بندرعباس برسد ولی در همین زمان كوتاه هواپیمای ما بالای سر آن حاضر شدند و آن را مجبور به فرود آمدن كردند. البته این مساله با یك درگیری دو ساعته همراه بود كه آن هم به خاطر ناشی‌گری ما بود؛ البته ناشی‌گری هم نبود بلكه به دلیل مسائل اطلاعاتی بود چراكه هواپیمای حامل ریگی به یك باند فرود در تهران اعلام می‌كرد كه به من می‌گویند به دلیل نقص فنی باید فرود بیایی و ما چون به خاطر مسائل اطلاعاتی نمی‌توانستیم برخی مسائل را اعلام كنیم به آن اعلام می‌كنیم كه باید به پرواز خود ادامه دهد و این مساله كمی ناهماهنگی ایجاد كرده بود ولی به هرحال حركت هواپیماهای نیروی هوایی یك موفقیت بزرگ نظامی محسوب می‌شود.

 منبع: جرس


 


ندای سبز آزادی: سید مصطفی تاج زاده که همراه با محمد نوری زاد همچنان پس از 73 روز در قرنطینه اوین نگه داری می شود، علیرغم ادعای رئیس سازمان زندان ها که زندان را به هتل تشبیه کرده بود در مکانی فاقد استانداردهای لازم دوران حبس غیر قانونی خود را سپری میکند. تاج زاده امروز در ملاقات کابینی با همسرش نکات مهمی را خطاب به آحاد مردم آگاه ایران بویژه گروه های مرجع جامعه گوش زد کرد

به گزارش ندای سبز آزادی متن کامل سخنان مصطفی تاج زاده به دین شرح است:


تمامیت خواهان ایرانی بیش و پیش از آن که با علوم انسانی مخالف باشند با حقوق انسانی مخالفند

همواره گفته ام آقای مصباح و مریدانش نهاد دانشگاه را پدیده ای غربی و مضر به حال دین و میهن می دانند که نقشی جز سست کردن مبانی اعتقادی دانشجویان ایفا نمی کنند. به همین دلیل همواره خواهان تعطیل شدن این نهاد آزادی خواه و عدالت طلب بوده اند اما چون جرأت و قدرت تعطیلی دانشگاه را ندارند و نیاز کشور به فارغ التحصیلان فنی و پزشکی و غیره جدی تر از آن است که بتوانند آن را نادیده بگیرند و خود نیز از تربیت چنین متخصصانی عاجزند، مجبورند دانشگاه را چون خار در چشم تحمل کنند. در عین حال پس از کودتای انتخاباتی 88 و از میدان به در کردن اکثر قریب به اتفاق رسانه ها و تریبون های مستقل و منتقد و سرکوب منتقدان تک صدایی شدن جامعه و حکومت، فرصت را مناسب دیدندکه به سراغ علوم انسانی بروند. ظاهر مسئله تلاش برای اسلامی کردن این علوم است اما باطن آن تعطیلی تمام رشته هاست. درحقیقت تمامیت خواهان ایرانی بیش و پیش از آن که با علوم انسانی مخالف باشند با حقوق انسانی مخالفند و در این توهم به سر می برند که دانشگاه به طور اعم و این رشته ها به طور اخص نسل جوان و فرهیخته را منتقد اسلام تحمیلی- تکفیری و معترض نسبت به وضع موجود و سیاست های کشور بار می آورد. غافل از آن که بی برنامگی، روزمرگی، فساد، خویشاوندسالاری و در یک کلام بی کفایتی در اداره امور، موجب اعتراض اکثریت قاطع مردم شده است و انتقادها اختصاص به دانشگاه ها یا دانشجویان علوم انسانی ندارد. جالب آن که اقتدارگراها اخیراً به نقض حقوق بشر در کانادا و آمریکا و فرانسه اعتراض کرده اند و همزمان درصددند رشته حقوق بشر را در ایران تعطیل کنند و به احتمال زیاد اولین رشته ای که از رشته های علوم انسانی تعطیل خواهد شد همین رشته حقوق بشر است. محکومیت این اقدام غیر ملی و ضد علمی و طالبانی، که روش های استالین را در اذهان زنده می کند که علوم انسانی را علوم بورژوایی می خواند و در راه ترویج آن در شوروی موانع زیادی ایجاد می کرد، توسط همه فرهیختگان بویژه دانشگاهیان لازم است تا اقتداگرایان ایرانی نتوانند گام های جدیدی در زمینه محدود کردن دانشگاه و دانشگاهیان بردارند. روشن است هر زمان که انحصار طلبان تصمیم به بررسی ملی موضوع علوم انسانی و جایگاه آن در کشور بگیرند، از همکاری همه صاحبنظران بهره مند خواهند شد. اما مادام که هدفشان خاموش کردن شعله این علوم باشد، برای ما راهی جز افشای این روند و اقدام خطرناک باقی نمی ماند.

حکومت که از سایه خود نیز می ترسد و مانند یک اقلیت نگران و بدون آینده رفتار می کند

در زمانی که محمدرضا شاه از رسیدن ایران به دروازه های تمدن بزرگ سخن می گفت و این که دشمن به زودی پنجمین قدرت بزرگ جهان خواهد شد. رهبر فقید انقلاب خطاب به او گفت با همه ادعاها تو قدرت آزادی دادن نداری ورژیم ستم شاهی نیز واقعاً فاقد چنین قدرتی بود. امروز با کمال تأسف باید خطاب به جناح حاکم گفت که شما نیز با همه ادعاهای خود در زمینه متکی بودن به حمایت اکثریت مردم و آگاه بودن آنان نه تنها از منتقدان حکومت که از سایه خود نیز می ترسید و مانند یک اقلیت نگران و بدون آینده رفتار می کنید. به باور من اگر واقعاً معتقدیم منتقدان ما خس و خاشاکی بیش نیستند، تمامیت خواهان ایرانی بیش و پیش از آن که با علوم انسانی مخالف باشند با حقوق انسانی مخالفند باید به آنها اجازه فعالیت آزاد و برگزاری اجتماعات مردمی بدهیم تا پایگاه و وزن شان برخود و دیگران مشخص شود. اگر ما مردم را بصیر می دانیم چرا همه تریبون های منتقد خود را تعطیل می کنیم و لاف اتکای خود به پشتیبانی اکثریت را با گاف سانسور افشا می سازیم؟ بصیرت را چه نسبتی با سانسور و بگیر و ببند است؟ کدام حکومتی را در جهان سراغ داریم که حامیان خود را اکثریت مردم بداند اما از رقابت آزاد انتخاباتی با اقلیت در هراس باشد؟ تا آنجا که من مطلعم نه تنها در تاریخ ایران بلکه در بین کشورهای جهان هیچ حکومتی نیست که مقاماتش این میزان در سخنرانی های خود مردم را آگاه و وفادار و رشید بخواند و درعین حال با آنان چنان رفتار کند که گویی صغیرترین و ناآگاه ترین مردم جهانند. چرا ما باید برای همه کشورهای جهان جز مردم خود خواهان برگزاری آزاد و قانونی انتخابات باشیم و چرا به حاکمیت تک صدایی در جهان اعتراض می کنیم ولی آن را در کشور خود ضروری می دانیم، چرا حق اعتراض مردم را در همه جا به رسمیت می شناسیم جز برای خودمان؟ اگر ما که قدرت حاکم هستیم دارای اعتماد به نفسیم و به بصیرت ملت ایران اعتماد داریم، باید پرچم دار فعالیت آزاد و سازمان یافته منتقدان باشیم نه این که پس از تعطیلی مطبوعات به سراغ انحلال احزاب برویم که به نظر من انحلال احزاب مقدمه نامیمون انتخابات آینده است. چنین رفتاری به معنای آن است که جناح حاکم می داند اگر انتخابات آزاد برگزار شود، نامزدهایش شکست می خورند و اگر انتخابات را نمایشی برگزار کند، رسوا می شود پس درصدد برآمده که با انحلال احزاب اصلی منتقد، وجهه قانونی به رد صلاحیت های نامزدهای محبوب بدهد. به هر حال سخن امام راحل را به همه و به خودمان یادآوری می کنم که نشانه قوی بودن و اعتماد به نفس داشتن ونیز اعتماد داشتن به ملت آزادی دادن به منتقدان است وگرنه هیچکس سانسور و انحلال و سرکوب را نشانه اعتماد به نفس و قدرت حکومت نمی خواند.
آقایان به این نتیجه رسیده اند که باید در انتخابات آتی باید به جای «اسلامیت» بر «ایرانیت» تکیه کنند
یک بار دیگر مشاهده کردیم که افراط به تفریط انجامید و دولت امام زمانی استاد مصباح به جای اسلام ناب و فقاهتی مدافع و مروج «مکتب ایرانی» و اخیراً «اسلام ایرانی» شده است. واقعاً که جای درس آموزی و البته تأسف است که چگونه آقای احمدی نژاد پس از سردادن شعارهای تند غرب ستیزانه انحرافی ترین و خطرناک ترین ادعای آن دسته از مستشرقان مغرض را درباره اسلام پذیرفته مبنی بر این که تشیع، «اسلام ایرانی» است و ترویج آن وظیفه حکومت ایران است.
آقای احمدی نژاد درک نمی کند که با پذیرش تز اسلام ایرانی عملاً اعلام می کند که تشیع اصالت و حقانیت ندارد و همچنان که مستشرقان مذکور ادعا کرده اند ایرانیان برای مقابله با سلطه اعراب و نفی خلافت اسلامی تشیع و یا اسلام ایرانی را اختراع کرده اند با وجود این که آقای احمدی نژاد ابعاد این سخنان انحرافی را درک نمی کند اما علت بیان آن کاملاً سیاسی است. آقایان به این نتیجه رسیده اند و آن را در جلسات خصوصی خود اعلام می کندد که برای مقابله با رقبای اصولگرای خود در انتخابات آتی باید به جای «اسلامیت» بر «ایرانیت» تکیه کنند بویژه آن که نظرسنجی ها نشان می دهد که آنان دیگر نمی توانند با شعارهای اقتصادی وارد میدان شوند. به هر حال از دولتی که بدون کمترین توجیه و فقط با هتاکی نسبت به منتقدان، سیاست خود را از «تثبیت قیمت ها» به نقطه مقابل آن یعنی «حذف یارانه ها» تبدیل کرد و ثابت نمود که بی اصول ترین دولت بعد از مشروطه است، انتظاری نیست. به معدود آخوندهای درباری و مجیزگو نیز که حقوق یا پست می گیرند تا این شعار را جا بیاندازند که «مخالف احمدی مخالف رهبر است مخالف رهبری دشمن پیغمبر است» و نیز به مداحانی که به بهای طرح شدن شان در کانون های خاص و ازجمله در صداو سیما کاری جز تهمت زدن و اهانت کردن به منتقدان حکومت بی کفایت تمامیت خواه ندارند، امیدی نیست. اما این انتظار هست که مرجعیت آگاه و روحانیت آزاد تشیع در برابر این انحراف ساکت ننشینند و اجازه ندهند نامحرمان انقلاب، نظام و اسلام را از مسیر خود منحرف کنند.
بیگانه ستیزی استبدادطلبانه در ایران جایی ندارد
دیدگاه ما درباره دولت های سلطه گر همان است که اکثر قاطع ایرانیان در نهضت مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی از آن حمایت کردند. یعنی مخالفت هم زمان با سلطه خارجی و استبداد داخلی. مهم نیست این دولت سلطه گر خارجی انگلیس باشد یا شوروی یا آمریکا و این که استبداد به نام سکولاریسم به مردم ایران تحمیل شود یا به نام اسلام. ما با هر نوع استعمار و استبداد مخالفیم بنابراین نه موضع کسانی را که به بهانه یا دلیل مبارزه با استبداد دینی، توجیه گر دخالت اجنبی در ایران می شوند و مبلغ حضور و در واقع سلطه آنان در ایران هستند، تأیید می کنیم و نه با اشخاص و گروهی موافقیم که به بهانه یا دلیل مبارزه و مقاومت در برابر دولت آمریکا و اسرائیل سعی در تحمیل استبداد و انسداد در کشور دارند و برای استمرار قدرت و منافع خود حقوق هم وطنان خویش را نقض می کنند. راه جنبش سبز راه اکثریت قاطع ایرانیان در یک صد سال گذشته است. یعنی تلاش برای تحقق ایران مستقل، آباد، آزاد و مرفه. رسیدن به این آرمان یعنی توسعه همه جانبه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در گرو حاکمیت قانون و مشروط و پاسخ گو شدن قدرت و حکومت. ما رشد تک بعدی و کاریکاتوری را در بلوک شرق و شوروی سابق دیدیم و البته سرانجام چنین رشدی را نیز مشاهده کردیم که سرنگونی حکومت و فروپاشی کشور بود. به نظر من جناح جنگ طلب در آمریکا فاجعه یازده سپتامبر و حمله به برج های دوقلو را بهانه و دستاویز تحمیل دو جنگ به مردم آمریکا و افغانستان و بسیاری کشورهای دیگر درگیر جنگ نمود و تمامیت خواهان ایرانی نیز افشای جنایت یازده سپتامبر را بهانه و سرپوشی برای نقض حقوق بشر در ایران قرار داده اند. این در حالی است که بیگانه ستیزی استبدادطلبانه در ایران جایی ندارد و ملت ما دفاع از حقوق مردم دیگر کشورها را توسط جناح حاکم زمانی باور می کند که حقوق اساسی و ابتدایی ملت توسط آنان پاس داشته شده باشد و تأمین شود. ما را چاره ای جز جلب اعتماد و مشارکت مردم با رعایت حقوق آنان نیست در غیر این صورت سرنوشت این حکومت نیز چون دیگر قدرت هایی است که با انکار مردم و حق مردم توسط همان مردم سرنگون شده و بدفرجامی شان باید عبرتی برای امروز ما باشد.

 


 


صديقه شكوري راد: عجب روزگارى شده است! نيك مردان و زنان روزگار ما گرفتار زندان هاى نظامى مى شوند كه از دل مردم و به خواست آن ها برآمده است. نظامى كه جانشين ظلم شده تا عدالت امام على (ع) را تحقق بخشد چگونه است كه «على»ها را به بند مى كشد؟ كجا را اشتباه كرده ايم؟ امروز كه محبوبان و مبغوضان را از نظر مى گذرانم نمى توانم دوباره از خودم نپرسم چه شد؟ چگونه اينان حاكم بر جان و مال و آبروى ما شده اند!! چه شد كه آنان كه از لحظه ى نخست جان نثارانه در تقلاى برقرارى نظام عدل و مهرامام على (ع) هر چه در توان داشتند به كار گرفتند امروز قرباني و زنداني ميشوند؟
ديده ايد هر چه مى شود در تاريخ اسلام نمونه اى دارد كه به كمك تفسير و تحليل ها و توجيه هاى ما مى آيد؟ يك روز زمان امام حسين (ع)است و استقامت و مبارزه و روز ديگر زمان امام حسن (ع) و صلح؟ هيچ وقت اين تحليل ها و استدلال هاى قياسى را نپسنديده ام اما امروز مى خواهم بگويم به مشرب اين تحليل گران نورچشمى تاريخ و سياست ، اينجا هم تاريخ تكرار مى شود. امام على (ع) كه نخستين مسلمان بود و همواره همراه پيامبر(ص)، در بستر تهديد به مرگ او آرميد و شير ميدان هاى رزم وفاتح خيبر بود، چون پيامبر (ص) به ملكوت اعلى پيوست ناديده گرفته شد وعليرغم حكمت و فرزانگى اش حتى در سقيفه به مشاوره خوانده نشد و رأى اوگرفته نشد. امروز «على» هاى ما نيز كه از نخستين گروندگان به موج انقلاب اسلامى بودند و در مهد حكمت و اخلاق اسلام پرورده شدند و در كوره ى مبارزه استقامت و پايمردى نشان دادند ، چون مقتدايشان خانه نشين و بند نشين هستند.
على كه از نظر سنى از همه ى خواهران و برادرانم به من نزديكتر است در عرصه ى نگرانى ها و فعاليت ها ى اجتماعى و سياسى هم به من نزديك تر است. او را به خوبى مى شناسم. مرد انصاف، حق گويى و حق پذيرى است. اهل عافيت و سازش نيست. در راه هدف صريح است و بى باك. در عين حال، به لحاظ صفاى درون، اخلاص و صداقت نه فقط در عمل دينى بلكه در عمل اجتماعى و سياسى نيز و هم چنين مردمى بودن نه فقط به لحاظ اجتماعى و سياسى بلكه بيشتر از جنبه ى عاطفه ى انسانى و اخلاقى هم از نمونه هايى است كه كمتر مشابه آن را در عرصه ى پرتلاتم سياست مى توان يافت. احترام به ديگران، تواضع، لطافت روح و انسان دوستى او چنان است كه هرگاه كسى با هر طرز تفكرى از خانواده، بستگان، همسايگان، آشنايان دور و حتى غير آشنايان كه به واسطه به او دسترسى دارند با مشكلى روبرو مى شود به راحتى در خانه ى او را مى كوبد و اطمينان دارد كه او هر چه در توان دارد بى ريا و منت و چشمداشت به كار مى برد تا مشكل آن ها را برطرف كند. عليرغم مسئوليت هاى سنگين علمى- پزشكى و سياسى اش به احوال اطرافيان توجه دارد و بى آن كه از او بخواهى متوجه بسيارى مى شود و پيشنهاد يارى مى دهد. از آن هايى نيست كه چنان در فعاليت هاى خود غرقند كه از احوال ديگران بى خبر مى مانند. على واقعأ سخى است و از همه ى وجود به ديگران مى بخشد.فعالانه يارى مى كند و از اختصاص وقت و آبرو و مال براي كمك به ديگران دريغ ندارد. زيباتر از همه اين است كه اين همه را چنان روان انجام مى دهد كه محال است بفهمى سختى و زحمتى براى او دارد و لذا اگر دوباره نيازى داشته باشى به راحتى دوباره به او مراجعه مى كنى. ولى مگر مى شود مردى با آن همه مشغله اين اندازه وقت و انرژى داشته باشد؟ وقتى فكرش را مى كنى مى فهمى حتماً خداوند به پاس از خودگذشتگي هاى بى ريايش كه از روى عشق به ديگران و ايمان است به وقت و انرژى او بركت مى دهد. . او نه فقط الگوي محبت، ديگردوستي و سخاوت است بلكه افزون بر اين ها او با شوخ طبعى ظريف خاص خود كه فارغ از هرگونه لودگي، مسخره كردن يا اهانت به شخص يا فكري و غالباً با استفاده از موقعيت و يا كژتابي هاي زبان فارسي است هميشه خنده و شادي را نيز به جمع تقديم مى كند.
در اين دوره ى عجيب كه روحيه ى« فردگرايى » افراطى به سرعت رو به گسترش دارد نمونه هايى از «علي» كه با عشق و ايمان و بى چشمداشت به« ديگران» مى انديشند و آن ها را برخود مقدم مى دارند و « خود» را از اين طريق ارتقاء مى بخشند و «لذت بودن» را اين چنين تجربه مى كنند واقعاً غنيمت است. . وجود اوسراسر نعمت است. اگرچه در جمع هايمان نيست اما باور كنيد حضور گرم او را در خانواده حس مى كنيم. حضور گرم و صميمي او چنان گيراست كه از پرده هاي زمان و مكان مي گذرد. آيا فكر مي كنند علي را به بند كشيده اند؟ جسم او را آري اما فكر و روح او آزاد است و هم چنان الهام بخش نيكي و استقامت در راه.

 


 


ندای سبز آزادی: در حالی که در حال حاضر ده‌ها دانشجو در زندان به سر می‌برند و صدها دانشجو تنها به دلیل پیگیری مسائل صنفی و دانشجویی از تحصیل محروم شده‌اند، رييس سازمان بازرسي كل كشور در خصوص سياست نظام در برابر حركت‌هاي دانشجويي ادعا کرد: تا جائيكه كه اين حركت‌ها مباحث امنيتي را مخدوش و مرزهاي امنيتي را مورد تجاوز قرار ندهند، آزاد است، اما در جايي هم كه اعتقادات و باورهاي ديني مردم مورد تعرض قرار گيرد، قابل تعقيب است.
به گزارش ايلنا، مصطفي پورمحمدي در مراسم نقد و بررسي عملكرد قوه قضائيه كه در دانشگاه اميبركبير برگزار شد گفت: آنچه كه در حوزه دين و آموزه‌هاي ديني در حوزه قضا مورد توجه قرار گرفته، مورد تاييد حضرت امام است. در شرع مقدس مهمترين مفهوم كه مورد توجه قرار گرفته حق و عدل است و محور قضاوت نيز حق‌مداري عنوان شده است.

بايد دقت كرد كه جرم مستندا ثابت شود

وي با اشاره به تاکید آیت‌الله خمینی بر لزوم تحقق شرايط جرم و بدون اشاره به اتهامات وارده به دانشجویان زندانی، اظهار كرد: امام معتقد بودند بايد دقت كرد كه جرم مستندا ثابت شود تا قابل اعمال مجازات باشد و از سوي ديگر نيز آيين دادرسي بايد طبق قوانين بوده و مسئولان حق تخلف از قانون و تمرد از داوري را ندارند.

پورمحمدي "منع شكنجه در مراحل رسيدگي، رعايت شرايط حدود، عدم جواز توهين به شخص مجرم، رسيدگي عادلانه و سريع به جرم، ناديده انگاشتن روابط بر اعمال مجازات، اجراي دقيق قانون، برخورد قاطعانه با محاربان و كساني كه امنيت اجتماعي را مختل مي‌كنند و لزوم پذيرش خطر" را از فرازهاي آیت‌الله خمینی در مسئله قضا عنوان كرد.

این در حالی است که در یک سال و نیم اخیر تعداد زیادی از زندانیان سیاسی پس از آزادی به دلیل شکنجه‌های جسمی و روحی در زندان مستقیما به بیمارستان منتقل شده‌اند و خانواده‌های زندانیان سیاسی به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان این قوه اشاره‌ای همواره در پیگیری وضعیت زندانیان‌شان دچار مشکل و سردرگمی هستند.

اگر دستگاه قضائي بتواند بر پايه عدل و قسط داوري كند بخش مهمي از نارسائي‌ها اصلاح خواهد شد

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در ادامه مدعی شد: آنچه كه منويات امام خميني و متخذ از اسلام است، فوق‌العاده راهنما، راهگشا و تعيين كننده افق ما است. اما ما با اين جايگاه فاصله بسيار داريم و بايد تلاش كنيم تا به اين اصول و شاخص‌ها برسيم.

پورمحمدي اذعان داشت: متاسفانه در بسياري از اين محورها موفق نبوده‌ايم و همان مشكلي كه در نظام بوروكراسي و اداري داريم، در نظام قضائي هم با اين مسائل و مشكلات دست و پنجه نرم مي‌كنيم. اگر دستگاه قضائي بتواند بر پايه عدل و قسط داوري كند و بتواند كه شرايط آن را محيا كند مطمئناً بخش مهمي از نارسائي‌ها اصلاح خواهد شد.

اگر از قضات شكايتي شود دادسراي انتظامي قضات فورا رسیدگی می‌کند

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به اين پرسش كه "به نظر مي‌رسد به سختي و به ندرت امكان مطرح كردن نقدها و مشكلات در قوه قضائيه وجود دارد و هيچگاه اشكالات اين دستگاه در رسانه‌ها مطرح نمي‌شود و در برخي از موارد نيز مانند قضيه كهريزك از بالا مسئله پيگيري مي‌شود"، گفت: اينكه اين گونه مسائل در رسانه‌ها مطرح نمي‌شود درست است و عملاً رسانه در حوزه قضايي فعاليت بسياري ندارند. اما اينكه مباحث به سختي در دستگاه قضايي پيگيري مي‌شود درست نيست.

وي مدعی شد: در داستان كهريزك نيز قبل از اينكه اين مسئله مطرح و به رسانه‌ها بيايد در چند ماه قبل از آن خود سازمان بازرسي از آنجا بازرسي و گزارشي تهيه كرده و در زماني‌كه اين مسئله در رسانه‌ها مطرح شد گزارش ما كاملاً تهيه شده بود و حتي در آن زمان در چند جلسه مسئولان عالي قضائي اين گزارش مورد بررسي قرار گرفت و زمانيكه اين گزارش به همراه گزارش ساير نهادها به رهبري رسيد، ايشان دستور تعطيلي اين بازداشتگاه را صادر كردند.

پورمحمدي افزود: در حال حاضر زماني‌كه از قضات شكايتي صورت مي‌گيرد دادسراي انتظامي قضات فوري به آنها رسيدگي مي‌كند و اينطور نيست كه هيچ مشكلي در قوه قضائيه مطرح نشود.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اينكه "اين سازمان حتي در امور اداري دستگاه قضايي نيز نظارت مي‌كند"، گفت: براي طرح جامع نظام آماري قوه قضائيه 1414 صفحه گزارش تهيه شده و 22 هزار نفر ساعت بر روي آن كار كرده‌اند. اما اگر اين كار بر روي دستگاه اجرايي انجام مي‌داديم، صداي همه در مي‌آمد كه آقا اين چه كار است و چرا اين همه ما را تحت فشار قرار مي‌دهيد.

رانت‌خواری در همه ادوار و حکومت‌ها وجود داشته است

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اينكه "مگر مفاسد اقتصادي در چند سال اخير بوجود آمده است"، ادامه داد: ويژه‌خواري و اينكه عده‌اي از رانت استفاده كرده و با استيلا منافع بسياري را به جيب خود مي‌زند در همه ادوار و حكومت‌ها وجود داشته است.

پورمحمدي اظهار داشت: در جامعه باز، پرتحرك، زنده و فعال ما و با توجه به شرايط پيش از انتخابات و حضور چشمگير مردم در روز انتخابات طبعاً اين انتخابات مي‌توانست پيامد و اثرات مهمي از خود بر جاي بگذارد. نسبت به خود حادثه، قوه قضائيه در حد خود به خوبي انجام وظيفه كرده است، اما اگر بخواهيم آنچه كه را فهم مي‌كنيم توقع داشته باشيم قوه قضائيه به آن عمل كند كافي نيست.

به برخی از پرونده‌های مفاسد اقتصادی با نظر رهبری دیرتر رسیدگی می‌شود

پورمحمدي ادامه داد: در خصوص پرونده‌هاي مهم، برخي از آنها در شوراي عالي امنيت رسيدگي و نظر رهبري پرسيده شده و با توجه به مصلحت‌ها و ملاحظات، برخي پرونده‌ها ديرتر رسيدگي مي‌شود.

پورمحمدي افزود: در سازمان بازرسي كه فعاليت‌هاي ما علني است و دست ما نيز باز است پرونده‌هايي را از طيف‌هاي مختلف در دست داشته و در حال رسيدگي به آنها هستيم.

پورمحمدي در پاسخ به پرسش دانشجويي مبني بر اينكه "نسبت عدالت با مصلحت انديشي به چه ميزان بوده و بالاترين مصلحت‌انديشي براي قوه قضائيه آيا حقيقت‌طلبي نيست؟" گفت: بدون شك بالاترين مصلحت براي دستگاه قضائي اجراي عدالت است و ادبيات ديني و نگاه دين‌ مدارانه نيز مي‌گويد كه بالاترين مصلحت اجراي عدالت است. اما يك مقدمه بستر دارد و بايد بستر اجراي عدالت مهيا باشد. در غير اينصورت مشت در سندان كوفتن است و اقدامات عدالت‌خواهانه بي‌فايده خواهد بود.

وي تصريح كرد: به نظر من بسياري از مصلحت‌انديشي‌ها مضر بوده و طبق موازي نيست و قابل نقد است اما در زماني كه منافع جامعه به خطر مي‌افتد امكان جابجايي مصالح وجود دارد.

پورمحمدي به حاشيه‌هاي بوجود آمده از سخنراني وي در جمع دانشجويان شيراز اشاره كرد و گفت: آنچه كه در شيراز بيان كردم اين بود كه ما به پرونده‌هاي بسياري رسيدگي كرده و از كسي هم هراس نداريم اما در ابراز و اعلام آن بحث متفاوت است.

پورمحمدي با اشاره به شرايط سال گذشته كشور اظهار داشت: در آن شرايط زمانيكه ما اقدامات خود را ابراز مي‌كرديم مشخص نبود كه موثر واقع خواهد شد يا خير. ما در اقدام هيچ ملاحظه‌اي نكرده‌ايم و ملاحظه ما تنها در ابراز آن بوده است.

دست و پاي نظام قضايي ما به شدت بسته است

وي در پاسخ به اين پرسش كه نقص قوه قضائيه در چيست، گفت: در قوه قضائيه ما از يك سري اشكالات سيستمي رنج مي‌بريم و اين به شدت دست و پاي نظام قضايي ما را بسته است كه بخشي از آن به قوانين و بخش ديگري از آن به تعريف از جرم بازمي‌گردد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور حجم انبوه پرونده‌ها را يكي از مشكلات دستگاه قضايي دانست و به بحث چك‌هاي بي‌محل اشاره كرد و گفت: مشخص نيست به فردي كه صلاحيت ندارد چرا دسته چك مي‌دهند كه بعد از بروز مشكلات متعدد در انتها به قوه قضائيه ختم ‌شود.

وي مواد مخدر را مادر جرائم در كشور دانست و گفت: تبهكاري در حوزه مواد مخدر شكل گرفته و رشد مي‌كند. كشور ما در حال حاضر همسايه بزرگترين توليدكننده مواد مخدر بوده و به شدت تحت فشار است و كار نيز از دست ما خارج شده است.

بنای نظام بر تحمل فعالیت دانشجویی است

دانشجويي از پورمحمدي پرسيد كه با توجه به اينكه "دانشجويان بسياري بدون اتهام در زندان به سر مي‌برند، سياست نظام در برابر آنها چيست"، اظهار داشت: در جريان پرونده‌هاي دانشجويان نيستم، اما نظام ما از گذشته به جد تكرار كرده است كه به دنبال اين است كه فضا را به سمت فضاي آرام حركت دهد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور اظهار داشت: تا زماني‌كه اين حركت‌ها بازخوردهاي امنيتي پيدا نكند و در حوزه امنيتي نرود و يا مشكل ساز نشود، بنا بر تحمل است. تا جائيكه كه اين حركت‌ها مباحث امنيتي را مخدوش و مرزهاي امنيتي را مورد تجاوز قرار ندهند، آزاد است اما در جايي هم كه اعتقادات و باورهاي ديني مردم مورد تعرض قرار گيرد، قابل تعقيب است.

با سران فتنه هيچ‌گاه تسامح و تساهلي رخ نداده است

پورمحمدي در پاسخ به اين پرسش مبنی بر این که رهبران جنبش سبز "مشمول رأفت اسلامي شدند يا تسامح و تساهل" گفت: خير، با سران فتنه هيچ‌گاه تسامح و تساهلي رخ نداده است. در اين بخش بايد كار بيشتري صورت گيرد و به اشكالات پاسخ داد و دغدغه‌ها را كم كرد.

برای دستگاه قضایی کاری ندارد که عناصر اصلی حوادث سال گذشته را دستگیر کند

رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: در خصوص عناصر اصلي كه حوادث سال گذشته را رقم زدند اگر فضاي عمومي كاملاً توجيه نباشد هر حركتي به ضد آن تبديل خواهد شد. طبيعتاً بحث دستگيري چهره‌هاي اصلي در شوراي عالي امنيت ملي مطرح و به نظر مقام معظم رهبري رسيده و از ايشان نظرخواهي خواهد شد. البته براي دستگاه قضائي كاري ندارد كه با آنها برخورد كرده و آنها را دستگير كند و حتي باعث تبليغات براي آن هم خواهد شد. اما آيا مصلحت كشور اقتضاي آن را دارد؟

پورمحمدي در پاسخ به اين پرسش كه "چرا برخورد با عوام و خواص يكسان نيست"، گفت: قرار نيست تفكيكي ميان خواص و عوام رخ دهد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در ادامه و در پاسخ به پرسش دانشجويي بررسي و پيگيري پروژه‌هاي دولت را از وظايف سازمان بازرسي كل كشور عنوان كرد و گفت: از برنامه‌هاي سازمان ما اين است كه سفرهاي استاني را تحت كنترل قرار داده و ميزان اجرايي شدن مصوبات آن را مورد بررسي قرار مي‌دهيم و پروژه‌هاي نفتي و وزارت نيرو را نيز بررسي و رسيدگي مي‌كنيم.

دخالت از سوی افراد بی‌نام و نشان در قوه قضاییه، مهمترین مشکل ما ست

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به اين پرسش كه "چرا قوه قضائيه استقلال راي نداشته و آيا آقازاده‌ها در قوه قضائيه دخالت مي‌كنند" گفت: خير اينطور نيست بعضاً دخالت‌هايي از سوي افراد بي‌نام و نشان مي‌شود كه مهم‌ترين مشكل ما نيز آنان هستند.

وي ادامه داد: واسطه‌ها، دلال‌ها و پول‌ها بيشتر ما را اذيت مي‌كند و در برخي از پرونده‌هاي بزرگ شاهديم كه متهمان آنها افراد بي‌نام و نشاني هستند كه در حدود پنجاه ميليارد تومان مرتكب تخلف شده‌اند.

پورمحمدي به پرونده شهرام جزايري اشاره كرد و گفت: اين متهم كه هم‌اكنون درزندان در حال سپري كردن دوران محكوميت خود است متوجه شديم كه به جاي پرداخت ميزان محكوميت خود به دنبال اين بوده كه اموال خود را با وكالت و سندسازي بفروشد بدون اينكه مجازات خود را سپري كند.

وي در پايان گفت: چنين افرادي از داخل زندان شروع به خرابكاري مي‌كنند و براي ما بيشتر خطرناك‌تر هستند.

 منبع: جرس


 


ندای سبز آزادی: سید محمد خاتمی با ارسال متن سخنرانی خود برای سمپوزیوم بین المللی دین و صلح جهانی، تاکید کرد: صلح واقعی هنگامی پدید خواهد آمد که بر زندگی انسان ها عدالت،‌ آزادی و محبت حاکم گردد. صلح در سطح یک ملت و میان مردم یک کشور هنگامی برقرار می شود و نظم اجتماعی وقتی شایسته صلح است که مبتنی بر آزادی و عدالت و محبت باشد وگرنه هر ثبات نسبی و هر سکون گورستانی دور از شأن و کرامت و فضیلت انسانی را نمی توان وضعیت صلح آمیز خواند.
خاتمی که به نوشته سایت وی، نتوانست دعوت برگزارکنندگان سمپوزیوم بین المللی دین و صلح جهانی در آلمان را اجابت کند و به عنوان سخنران اختتامیه در این نشست حضور یابد، متن سخنرانی خود را برای قرائت در آیین اختتامیه اجلاس در اختیار میزبانان این نشست فرهنگی قرار داد. این نشست از ۲۸ مهر تا ۱ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۲۰ تا ۲۳ اکتبر ۲۰۱۰ در اسنابروک آلمان برگزار شد.

متن کامل این سخنرانی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
اگر صلح را به معنی نفی و رفع جنگ بدانیم، هم به لحاظ مفهوم و هم از نظر تحقق خارجی از جنگ متأخر است. تاریخ نیز این امر را تأیید می کند. در اسطوره های ملل و اقوام نیز از جنگ و جنگاوری ستایش شده است، چنانکه سلحشوری و دلاوری دست کم برای آنان که وظیفه دفاع از قبیله و افراد و شهر و شهروند در برابر تجاوز را دارند یک فضیلت به حساب آمده و ستوده شده است.
«صلح» نزد یونانیان دوره «هومر» جایگاهی ندارد. «هکتور» به هنگام وداع با همسرش بر بیدادگری و زشتی جنگ «تروا» افسوس می خورد و پسرش را در آغوش می گیرد و برای او نه زندگی صلح آمیز، بلکه زندگی جنگاوران را آرزو می کند تا پسرش دل مادر خویش را با به غنیمت آوردن سلاح های خونین دشمنان خود به خانه شاد کند. چنانکه «اورپید» تراژدی نویس و «اریستوفان» کمدی نویس هر دو سخنانی در مخالفت با جنگ می گویند. و چرا راه دور می رویم؟ در دنیای مدرن نیز نظریه «تنازع بقاء» از مؤثرترین نظریاتی بوده است که در صدد تبیین تحول زیستی در تاریخ بوده است؛ امری که در عرصه حیات اجتماعی به صورت جنگ هایی ویرانگر که در آن قوی، پیروز می شود و عملا حق با کسی است که قوی تر است بروز و ظهور کرده است.
در دوره ای نزدیک به خودمان از «نیچه» می شنویم که: «جنگ قانون ابدی زندگی است و صلح راحت باش میان دو جنگ است» و پیش از او فیلسوف بلند آوازه ای چون «لایبنیتس» طرح صلح دائمی میان زمامداران مسیحی را که در سال ۱۷۱۳ مطرح شده بود مسخره کرد و گفت: «صلح دائمی (Pax Pertua) او را به یاد نوشته ای بر سر در گورستان می اندازد. اما چندی نگذشت که فیلسوف نام آور و انسان دوستی چون «کانت» عنوان «صلح دائمی» را از سردر گورستان برگرفت و بر پیشانی طرح های سیاسی و اخلاقی خود (Zum ewigen Frieden) برافراشت و کوشید تا ثابت کند که صلح از جهات اخلاقی الزام آور و از جهت تجربی تحقق پذیر است.
آنچه باعث امیدواری است اینکه علی رغم سرگذشت تلخ انسان و آسیب های فراوانی که از جنگ و بی عدالتی دیده است امروز هیچ جان فرهیخته و انسان خیرخواهی نیست که فضیلت و رجحان گفت و گو و صلح را بر ستیز و جنگ مورد تأکید قرار ندهد و این امر فرخنده نشانه سیر تکاملی تاریخ بشری با همه فراز و نشیب هایش و دلیل تحول خرد آدمی با گذشت زمان از راه آزمون و خطا است. گویا می بایست قرن ها زمین با خون انسان های بی شماری آبیاری شود تا این رجحان و فضیلت پذیرفته شود. گرچه به روشنی در می یابیم که میان پذیرش ذهنی موضوعی چون صلح تا تحقق خارجی و واقعی آن در مناسبات سیاسی و بین المللی فاصله ای بسیار طولانی وجود دارد. همانگونه که امروز غلبه جنگ و ستیز را بر صلح و همزیستی کم و بیش در همه جای این کره خاکی می بیینیم و اگر احیانا صلحی نیز هست، در پناه سهمناک ترین سلاح های ویرانگر و زرادخانه هایی است که می تواند به چشم بر هم زدنی زمین را به جهنمی سوزان برای ساکنان آن مبدل کند. و عدالت نیز که همراه صلح واقعی است چنین سرنوشتی داشته و دارد و مگر نه این است که از این مطلوب زیبای انسان در همیشه و همه جا در واقعیت تاریخ کمتر نشان می بینیم و همین جا بیفزایم که اگر واقعا خواستار صلح هستیم باید بدانیم که جز در سایه عدالت تحقق نمی یابد. صلح و عدالت گرچه مفهوماً متغایرند ولی در عمل یکی بدون دیگری تحقق نخواهد یافت و این هر دو با «محبت» که اکسیر زندگی درخور انسان است همراه و هم عنان اند، چرا که محبت آفریننده صلح و عدالت است و نفرت و کین پدید آورنده جنگ و بیداد.
در ورای همه بحثهای تاریخی و فلسفی و جامعه شناختی در باب صلح باید گفت که بیش و پیش از همه دینهای بزرگ بخصوص اسلام و مسیحیت به صلح و عدالت فراخوانده اند و این دو موضوع می تواند مهم ترین موضوع گفت و گوی تمدنها و فرهنگ ها و بخصوص گفت و گوی ادیان باشد.
کلمه عربی «سلام» هم به معنی «صلح» است و همه به معنی «درود». بهشت جاویدان از نظر قرآن مجید «خانه صلح» و دارالسلام است و در آنجا هیچ شری وجود ندارد و خداوند در قرآن کریم همه مردمان را به خانه صلح دعوت می کند: «والله یدعوا الی دارالسلام»
سلام به معنی عدم آلودگی به آفات ظاهری و باطنی و از اسماء الهی در قرآن است، زیرا ذات متعال خداوند نفس خیری است که در او هیچ شری راه ندارد.
و اگر عدالت پایه صلح واقعی است قرآن به صراحت اعلام می دارد که «خداوند پیامبران را فرستاده است و با آنان کتاب و میزان برای داوری درباره خیر و شر فرو فرستاده است تا مردمان به قسط برخیزند» و نکته جالب اینکه فاعل «قیام» خود مردم اند نه پیامبران، یعنی این مردم هستند که اصیل اند و در اثر آگاهی و بیداری، عدالت و صلح را می شناسند و با اراده تقویت شده با ایمان، آن را بر پا می دارند و از آن پاسداری می کنند.
از نظر متفکران مسیحی قرون وسطی نیز صلح جاویدان که مطلوب خداوند و در خور شأن انسان است در هفتمین دوره تاریخ نوع بشر پدید خواهد آمد، دوره ای که به هفتمین روز آفرینش شباهت دارد.
این دوره ای است که مدینه زمینی مطابق «مدینه الله» در آسمان خواهد شد و مهم ترین دستاورد آن دوره فرجامین، «صلح» است و مقصد نهایی فیلسوفان مسیحی تمهید مقدمات استقرار «مدینه خدا» و استقرار صلح بیان شده است، زیرا فلسفه از نظر آنان معلم عدالت و راهگشای محبت است.
طبق اعتقاد ما مسلمانان (همانگونه که مسیحیان و یهودیان به نحوی همین اعتقاد را دارند) جهان در انتظار منجی آخر الزمان است تا با ظهور او مدینه زمینی به اصل آسمانی خود یعنی «مدینه الله» نزدیک شود و در آن زمان عدالت و صلح واقعی بر جامعه بشری حاکم می گردد.
اگر خواستار صلح هستیم باید بدانیم که میان صلح و عدالت از یک سو و صلح و حیات مدنی و اجتماعی از سوی دیگر ارتباط محکمی وجود دارد. بی عدالتی مخل زندگی سالم اجتماعی است.
همچنین عدالت با آزادی هم عنان است. تعارض مشهوری که میان عدالت و آزادی در فلسفه متأخر غرب ادعا شده است در حقیقت تعارض نیست بلکه ناشی از عدم تأمل کافی در فهم نسبت میان این دو است. چگونه می توان سهم هر یک از شهروندان را از آزادی مصادره کرد و ادعای عدالت داشت؟ عدالت مستلزم پرداخت سهم هر صاحب حقی به او است. فقدان آزادی و غصب آن غیرعادلانه ترین اقدام یک حکومت است. حکومتی عادل است که در گام اول زنجیز از پای مردمان برگیرد و آنان را چون زنان و مردان آزادی بداند که در پی ایجاد عادلانه ترین مناسبات اجتماعی کوشش می کنند.
تعبیر «زنجیز از پای برگرفتن» تعبیر قرآنی است و یکی از وظایف مهمی است که قرآن برای پیامبر بر می شمرد و چون در جای دیگر الگوی لازم الاتباع مؤمنان را پیامبر می داند و در واقع فرمان آزادی و برگرفتن غل و زنجیرهای مختلفی که خود معلول نظامهای ظالمانه تاریخی و اجتماعی است فرمان قرآنی خطاب به همه انسان ها است.
اگر عدالت بدون آزادی چیزی جز ظلم نیست، آزادی بدون عدالت نیز آزادی تجاوز و غارت و اشاعه فقر و فساد و ظلم است. آنچه در زبان جامعه شناسان به «همبستگی»(Solidarity) اجتماعی تعبیر شده است تنها در صورت تلائم و حضور توأمان عدالت و آزادی است که متحقق می شود و هرچه همبستگی، دوام و قوام بیشتری داشته باشد صلح ثبات و استحکام بیشتری دارد.
باری، صلح واقعی هنگامی پدید خواهد آمد که بر زندگی انسان ها عدالت،‌ آزادی و محبت حاکم گردد. صلح در سطح یک ملت و میان مردم یک کشور هنگامی برقرار می شود و نظم اجتماعی وقتی شایسته صلح است که مبتنی بر آزادی و عدالت و محبت باشد وگرنه هر ثبات نسبی و هر سکون گورستانی دور از شأن و کرامت و فضیلت انسانی را نمی توان وضعیت صلح آمیز خواند.
صلح میان ملل نیز از این حیث کاملا شبیه صلح میان مردمان یک کشور است.
تسلسل بی انتهای جنگها،‌ ناشی از فقدان صلح واقعی است و در زمان ما بخصوص ناشی از نظامهای بین المللی غیرعادلانه ای است که با کمال تأسف بیشتر تأمین کننده منافع قدرتهایی است که به غلط منافع خود را منافع کل بشریت می دانند و به خاطر و به بهانه تأمین و حفظ آن حاضراند بدترین ستیزها و جنگ ها را بر ملتها و جهان تحمیل کنند و بر میزان فقر و جهل و بیماری و تبعیض بیفزایند و حتی منشاء پیدایش خشونت متقابل و تروریسم ویرانگر شوند.
استقرار صلح علاوه بر لوازم و زمینه های اجتماعی نیازمند جانهای صلح طلب نیز هست و جان صلح طلب جانی است که در گرو محبت و زیبایی مطلق باشد.
اکسیر اعظم که کیمیاگران در پی آن بودند «محبت خداوند» است و با نام پر لطف و آرام بخش او است که بر جنگ پیروز خواهیم شد. نام خداوند به هر زبان که باشد نام همه کمالات و خیرات و زیبایی ها و حقایق است و نمی توان آن را سرلوحه جنگ و قدرت قرار داد و جاهلانه سخن از جنگ های صلیبی گفت یا به نام خدا به ترور و کشتار دست زد و چه دردآور است که به نام خدای لطیف و مهربان بر انسان ستم شده است و در دوران جدید نیز نام خدا و فرمان او یا مورد انکار قرار گرفته یا از صحنه زندگی انسانی حذف شده است یا به گونه ای مورد تحریف قرار گرفته است که توجیه کننده تجاوز به حقوق انسان ها و کشتار و بیداد باشد.
و کلام آخر اینکه: صلح بی درد و عشق حاصل نمی شود. مولانای بزرگ ما که شاید بتوان او را شاعرترین شاعر جهان نامید وقتی می خواهد توجه ما را به اهمیت بی مثال «درد» در کسب فضائل جلب کند با زیبایی تمام داستان مریم عذرا را به نقل از قرآن کریم باز می گوید تا نشان دهد که حضرت عیسی علیه السلام این ثمره شیرین خلقت، بی درد به مریم عطا نمی شود:
«درد مریم را به خرما بن کشید» که اشاره به آیه قرآن است که «فاجاء المخاص الی جذع النخله». نشستن در سایه سار نخل و چیدن خرمای شیرین، بی درد برای مریم حاصل نشد، چنانکه محبت ازلی بی تاجی از خار و بی تازیانه و درد بر معلم جاودانه عشق و صلح حضرت عیسی علیه السلام ممکن نشد.
در روایات اسلامی از قول پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم نقل شده است که ایشان از عیسی به عنوان برادر خود نام می برد. به پیامبر ما، آموزگار بزرگ محبت و صلح و عدالت و خردمندی، داستان عیسی و مریم یعنی داستان درد و عشق با بلاغت و زیبایی تمام وحی شده است.
آیا بشر امروز گوش شنیدن آن زیباترین سرود را دارد؟ و هنگامی انسان به صلح واقعی می رسد که در این باب گوش شنوا پیدا کند و به فرمان و خطاب الهی که پیامبران بزرگوارش برای ما خوانده ند گوش فرا دهیم. و این واقعه چندان دور نیست.

 


 


ندای سبز آزادی: اعطای کمک نقدی ایران به افغانستان، روز گذشته در قالب سوال هفت نماینده اصلاح طلب از وزیر خارجه پیگیری شد و امروز نیز قدرت‌الله علیخانی در نطقش در این‌باره سوال کرد که با واکنش رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مواجه شد. علاء‌الدین بروجردی در واکنش به نطق قدرت‌الله علیخانی که یادآور شده بود مسئول دفتر کرزی رئیس‌جمهور افغانستان، دریافت کمک نقدی از ایران را تایید کرده است، ‌گفت: نباید از تریبون مجلس مطالبی که منطبق بر واقعیت نیست، مطرح شود.
علیخانی در نطق خود گفت: رئیس جمهور افغانستان رسماً اعلام کرد از ایران مبالغی توسط رئیس دفترش دریافت کرده است . طبق اصل هشتادم قانون اساسی هر گونه کمک به دولتها وکشورهای دیگر باید با تصویب مجلس باشد . ما مخالف کمک به مردم افغانستان نیستیم ، اما باید این کمک در قالب بودجه سنواتی و بصورت رسمی و علنی صورت گیرد و نه نقدی و غیر رسمی . به همین جهت سفیر ما ناچاراً تکذیب می کند و رئیس جمهور افغانستان آن را تائید می کند .
اما بروجردی در واکنش، در تذکری مدعی شد: کرزای در دفاع از رئیس دفترش و علیه آمریکا موضع‌گیری جدی کرد. آنچه از سوی رسانه‌های آمریکایی مطرح شده است نیز تنها در راستای برهم زدن روابط ایران و همسایه‌ها است و می‌دانیم که دروغ است. چون کرزای اعلام کرده در پاکی و صداقت رئیس دفترش تردیدی ندارد و مطاب منتشر شده توسط رسانه‌ها را تکذیب می‌کند. در گذشته نیز مجلس برای کمک به کشورهای همسایه از جمله افغانستان مبالغی را تصویب کرده است. این کمک‌ها همواره انجام می‌شد.
شهاب‌الدین صدر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، نیز با تایید اظهارات وی درخواست کرد که مطالب مطروحه در صحن علنی در چارچوب آیین‌نامه باشد.
اما علیخانی پس از شنیدن این سخنان، با فریادهای متعدد و کوبیدن روی میز خود از صدر درخواست کرد که پاسخ اظهارات بروجردی را بدهد که بالاخره پس از نیم ساعت به وی فرصت داده شد. وی بروجردی را به مطالعه مجدد سخنان کرزای دعوت کرد و گفت: ما با پرداخت کمک به کشورهای همسایه مخالف نیستیم. اما این کمک‌ها باید از راهش ارائه شود و نه به شکل نامعلومی به مسئول دفتر رئیس جمهور افغانستان!
گفتنی است، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز ابتدای هفته مدعی شده بود دفتر رییس جمهور افغانستان از ایران کمک نقدی دریافت کرده است، که این موضوع از سوی سفارت ایران در افغانستان تکذیب و از سوی حامد کرزای تایید شد.
علیخانی هم در این باره در نطق امروز خود در این باره گفت: طبق اصل هشتادم قانون اساسی هر گونه کمک به دولتها وکشورهای دیگر باید با تصویب مجلس باشد، کدامیک از نمایندگان مجلس از چنین پرداخت هایی اطلاع دارند ؟ چرا رئیس جمهور که باید سوگند قانون اساسی را پاس بدارد اینچنین خلاف قانون اساسی عمل می کند، کل بودجه عمرانی دولت در یکسال چقدر است که سفیر ما در سوریه اعلام کرده است که ایران پنج میلیارد دلار در حال سرمایه گذاری و هزینه کردن در سوریه هست.
متن کامل نطق علیخانی را به نقل از سایت فراکسیون اقلیت مجلس، در ادامه می‌خوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
ابتدا لازم می دانم از مقام معظم معظم رهبری بخاطر سفر به استان قم تشکر وقدردانی نمایم و از حضور گسترده و استقبال گرم و صمیمانه مردم استان از معظم له نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم .
همچنین لازم می دانم از دو وزیر کابینه سرکار خانم وحید دستجردی و آقای نیکزاد به خاطر فراهم کردن مقدمات راه اندازی بیمارستان مینودر قزوین تشکر نمایم .
یک جمله هم راجع به تربیت بدنی بگویم که متاسفانه بعد از سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد ایستادن ورزشکار ایرانی در کنار ورزشکار رژیم غاصب صهیونیستی بودیم و پرچم کشورمان ایران به همراه پرچم رژیم صهیونیستی بالا برده شد و این با شعارهای دولت سازگاری ندارد و قطعاً مسئول حاضر در صحنه جرات شکستن قبح این کار را نداشت مگر با دستور ، و هر کسی و مقامی که این دستور را داده است باید عزل گردد. بعید نیست روزی که گفته شد ملت ایران دوست اسرائیل است این عمل در راستای همان حرکت باشد .
اما در این فرصت کوتاه به دو نکته مهم و ملی میخواهم اشاره کنم ؛
۱- مدتهاست که در بین مردم ، خصوصاً اقشارتحصیل کرده این بحث بطور جدی مطرح است که دولت منابع زیادی به برخی از کشورها کمک می کند . اینکه شرکتهای دولتی و یا خصوصی برای سرمایه گذاری و صادرات کالا و خدمات اقداماتی را انجام می دهند جای تشکر و حمایت دارد ولی سخن فراتر از این است و در برخی موارد نگران کننده است . در رسانه ها شنیدیم که رئیس جمهور افغانستان رسماً اعلام کرد از ایران مبالغی توسط رئیس دفترش دریافت کرده است . طبق اصل هشتادم قانون اساسی هر گونه کمک به دولتها وکشورهای دیگر باید با تصویب مجلس باشد . ما مخالف کمک به مردم افغانستان نیستیم ، اما باید این کمک در قالب بودجه سنواتی و بصورت رسمی و علنی صورت گیرد و نه نقدی و غیر رسمی . به همین جهت سفیر ما ناچاراً تکذیب می کند و رئیس جمهور افغانستان آن را تائید می کند . کدامیک از نمایندگان مجلس از چنین پرداخت هایی اطلاع دارند ؟ چرا رئیس جمهور که باید سوگند قانون اساسی را پاس بدارد اینچنین خلاف قانون اساسی عمل می کند ؟ یا در مواردی آنقدر اعداد و ارقام بزرگ و زیاد اعلام می شود که برای مردم نگران کننده است ، مثلاً سفیر جمهوری اسلامی در کشور سوریه اعلام کرده است که ما پنج میلیارد دلار در حال سرمایه گذاری و هزینه کردن در سوریه هستیم . واقعاً این اعداد درست است ؟ این حجم اعتبار از چه محل سرمایه گذاری می شود ؟ کل بودجه عمرانی دولت در یکسال چقدر می باشد ؟ این در حالی است که متاسفانه با گذشت بیش از ۷ ماه از سال هنوز دولت ردیف های ملی متفرقه را به دستگاه های اجرایی ابلاع نکرده است !! و این در حالی است که بودجه عمرانی هزینه شده در سال جاری تا کنون از این مبلغ بیشتر نیست . چرا جوانان کشور که جویای کار هستند باید از این نعمت سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بی نصیب بمانند ؟ این در حالی است که گزارش های نگران کننده ای از بیکاری دو رقمی در کشور به مجلس می رسد .
۲- طرح هدفمند کردن یارانه ها به عنوان مهم ترین طرحی که در دولت نهم وعده اجرایی آن داده شده است و تا کنون نیز تبلیغات وسیع و گسترده ای از سوی دولتیان در ارتباط با آن انجام شده است ، بطوریکه شخص آقای احمدی نژاد در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ یعنی چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری در سخنرانی مهم در جمع مردم اسلامشهر چنین گفتند : « با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها به هر نفر بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان در ماه پرداخت می کنیم ، اگر متوسط را ۶۰ هزار تومان در نظر بگیریم یک خانواده پنج نفره ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد » .
اکنون به زمان اجرای طرح نزدیک می شویم در رسانه ها گفته شد که در برخی از استانها به ازای هر نفر ۸۱ هزار تومان به حساب مردم واریز شده است . با اینکه طبق مصوبه مجلس امکان اجرای طرح از اوایل سال جاری وجود داشت ولی بنا به دلایلی که هیچ گاه دولت آنها را توضیح نداد تا کنون اجرای طرح عقب افتاده است . ولی نکته مهم اینجاست که در مصوبه مجلس شورای اسلامی درآمد دولت در سال نخست اجرای طرح یعنی سال ۱۳۸۹ حدود ۰۰۰/۲۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود از طرفی در همان قانون تصویب شده است که ۵۰ درصد درآمد حاصل از طرح بین مردم توزیع شود و پنجاه درصد دیگر به بخشهای اقتصادی و بودجه دولت اختصاص یابد . متاسفانه طرحی که به عنوان مهمترین طرح اقتصادی دولت لقب گرفته است از حداقل اطلاع رسانی بی بهره است و به همین دلیل آثار منفی که از عدم اطلاع رسانی بوجود آمده بسیار زیاد می باشد . زیرا در چنین فضای مبهم و تاریک زمینه هر گونه شایعه ای وجود دارد . اینکه دولت در برخی از استانها مبلغ ۸۱ هزار تومان واریز نموده است مابقی استانها تا چه زمانی واریز می شود و از آن مهمتر این مبلغ برای چه مدت است ؟ یک ماه است ؟ چهار ماه است ؟ تا پایان سال است ؟ نمی دانم .
از سخن رئیس جمهور در سال ۱۳۸۸ که معتقد بودند حدود ۶۰ هزار تومان به هر نفر در ماه پرداخت می شود میتوان استنباط نمود که این مبلغ برای یک ماه است در این صورت منبع در آمد آن از کجاست ؟
نمایندگان محترم مردم بزرگ ایران
طرح هدفمندی یارانه ها طرحی مهم و مورد قبول بوده است ، اشکالات عمدتاً به نحوه اجرا بر می گردد ، دولت تا کنون یک روی این سکه را مرتب تبلیغ می کند و آن پرداخت مستقیم پول به مردم است ، روی دیگر سکه که اصل ماجراست تا کنون در سخن هیچکدام از مسئولین اشاره ای به آن نشده است روی دیگر سکه این است : که قیمت نفت ، گاز بنزین ، گازوئیل ، آب ، برق ، نان ، دارو و … که فعلاً با یارانه عرضه می شوند به چه میزان افزایش خواهد یافت ؟ اگر همین ۸۱ هزار تومان را ملاک قرار دهیم و بر ۶۱ میلیون نفر که قرار است این یارانه ها را دریافت کنند حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان خواهد شد با توجه به اینکه این مبلغ ۵۰ درصد درآمد است پس کل درآمد که حدود ۰۰۰/۱۰ هزار میلیارد تومان می شود .
اگر این رقم برای یکماه باشد قیمت ها باید بطور وحشتناک افزایش یابد تا این میزان درآمد حاصل شود . اگر برای چهار ماه باشد با هم بیش از مصوبه مجلس خواهد بود .
روز دوشنبه کارشناسی در برنامه رادیو صحبت می کرد که فعلاً قیمت آرد کیلویی ۵/۷ تومان است ولی با اجرای طرح ۳۰۰ تومان می شود . از این حرف ها این روزها در کوچه ، شهر و روستا زیاد شنیده می شود .
به نظر اکثر صاحب نظران این طرح برای موفقیت نیازمند عزم ملی برنامه ریزی دقیق و مدیریت قوی است و شما بهتر می دانید در حال حاضر چقدر این شرایط فراهم است .
دولت مسئول همه چیز این طرح است اگر موفق بود کار دولت است اگر هم ناموفق بود کار دولت است . اینکه هنوز عملاً اجرا شروع نشده دولت با فرافکنی ، گروهی را متهم می کند که می خواهند دولت ناموفق شود و کارشکنی می کنند به نظر من حرف بی معنی است ، امروز همه قوای کشور با اختیارات کامل در اختیار دولتیهاست . اینکه کارشناسی در یک روزنامه ای با تیتراژ محدود نقدی به طرح مطرح می کند را هم تحمل ندارید و به حساب کارشکنی بگذارید بیانگر قدرت و توانایی مدیریت شماست .
انتظار ما از دولت این است که مردم را از نگرانی درآورد ، امروز ما به هر جا سفر می کنیم مردم از این طرح و آثار آن در زندگی خودشان می پرسند ، ما نه قادر هستیم دروغ بگوییم و نه اطلاع دقیقی داریم که آنها را در جریان بگذاریم . لذا اطلاع رسانی شفاف و دقیق از نیازهای اساسی جامعه است برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها .

 


 


ندای سبز آزادی: نماینده مریوان و سروآباد با انتقاد از افزایش قیمت ها در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در کشور، خواستار جلوگیری دولت از افزایش قیمت ها شد.
به گزارش خانه ملت، “اقبال محمدی” در پایان جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با اشاره به افزایش قیمت ها در کشور، گفت: در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها عده ای از فرصت سوءاستفاده کرده و قیمت ها را چندین برابر افزایش داده اند.
وی برای نمونه به افزایش قیمت نمک در کشور اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت هادر حالی صورت گرفته که دولت بارها اعلام کرده که با گذاردن بازرسان با متخلفان در افزایش قیمت ها برخورد می کند.
محمدی در بخش دیگری در تذکر خود خواستار توجه به مسائل و مشکلات سازمان پزشک قانونی کشور شد.
نماینده مریوان همچنین در بخش دیگری از تذکر خود خواستار توجه هیات رئیسه به طرح هایی شد که به صورت یک فوریتی به مجلس ارائه می شود.
“سیدشهاب الدین صدر” نایب رئیس دوم مجلس که امروز ریاست ساعات پایانی جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به افزایش قیمت ها گفت: دولت دستگاه های مختلف را بسیج کردند که جلوی افزایش قیمت ها گرفته شود.

 


 


ندای سبز آزادی: عضو جمعیت موتلفه اسلامی با تاکید بر اطلاع رسانی درست و اقناع مردم در خصوص هدفمند سازی یارانه ها ، گفت: مردم نگرانی‌هایی در مورد آثار اجرای این قانون دارند و متاسفانه دولت هم تاکنون پاسخ اقناع کننده و کاملی ارائه نداده است.
به گزارش خانه ملت، اسدالله بادامچیان با اشاره به نگرانی‌های موجود در میان مردم نسبت به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ ها، به تشریح سوالات مردم در مورد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت و گفت: سوال‌های مردم در مورد هدفمندی بیشتر حول این محورهاست که اصل هدفمند کردن یارانه‌ها چیست، چه نتایجی دارد، اثراتش بر زندگی روزمره مردم چه خواهد بود، شیوه اجرای آن چگونه است و اینکه سرنوشت صنعت و بازار بعد از اجرای آن چه خواهد بود و آیا این قانون بازار و کسب و کار مردم را با رونق روبرو خواهد کرد یا کسادی و انفعال برای آنان خواهد داشت.
عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی کشور با تاکید بر اینکه پاسخ های وی به مردم از جایگاه یک نماینده مجلس است، افزود: در مقام یک نماینده، جواب‌های لازم را به مردم می‌دهم اما در حد کلان از این شیوه هدفمند کردن یارانه‌ها رضایت ندارم و دولت نیز تاکنون پاسخ قانع کننده‌ای به این سوالات مردم نداده است.
نماینده تهران با بیان این مطلب که این انتقاد به معنای همراهی نکردن دولت در اجرای این قانون نیست، تصریح کرد: در اینکه باید به دولت کمک کنیم و همراهی کنیم شکی نداریم و تا آنجا که دستمان برسد از دولت در اجرای این قانون حمایت می‌کنیم، ولی چون بین مردم و دولت هستیم وظیفه می‌دانیم اگر فشاری به مردم آمد کمک کنیم و حرف مردم را به دولت منتقل کنیم.

 


 


ندای سبز آزادی: عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت و فعال دانشجویی به چهار سال و نیم حبس تعزیزی محکوم شده است. او اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین دوران محکومیت اش را سپری می کند . عبدالله مومنی چندی پیش از زندان اوین نامه ای را خطا ب به رهبری نوشت. نامه ای که نشان می داد در مدت بازداشتش چه بر او گذشته است. او در این نامه شرح شکنجه هایی را بازگو کرد که موجب شد به آنچه انجام نداده اقرار کند.
او در چهارصدمین روز بازداشتش در زندان اوین خطاب به رهبر انقلاب این گونه نوشت :«بازجویان در تمام طول بازجویی بارها مادرم مرحومه‌ام را که زنی مومنه و مادر شهید است، با بدترین وجه ممکن، مورد فحش و ناسزا و الفاظ رکیک قرار می‌دادند، همسر فداکارم، بارها برغم آنکه زنی مسلمان و مومنه و همسر شهید است (و با آنکه می‌دانستند من با همسر برادر شهیدم ازدواج کرده‌ام) به عنوان….. می‌نامیدند و خواهران و نوامیس مرا به فجیع‌ترین وجه ممکن با لقب …. مورد دشنام و توهین قرار می‌دادند. این ابراز مکرر الفاظ ناشایست از مدافعین نظام اسلامی شامل حال برادر شهیدم نیز می‌شد و هدیه‌ی خانواده ما به مهین را منافق می‌خواندند.»
عبدالله خطاب به رهبری همچنین از شرح شکنجه هایی نوشت که برای اعتراف به آنچه بازجویان می خواستند بر او اعمال شد. او گفت وقتی که برای تن ندادن به این خواسته ها مقاومت می کرده بازجویان با او چه می کرده اند :«… البته نتیجه مقاومت کردنم فرو کردن سر من در چاه توالت بود، آن چنان که کثافت های درون توالت به دهان و حلق من وارد و به مرحله خفگی رسیدم.» همه این ها موجب شدعبدالله اعترافاتی کند که مدتی بعد چگونگی اخذ آنهاروشن شد.
عبدالله مومنی به گفته همسر و برخی از هم بندانش این روزها با روحیه ای مقاوم در بند ۳۵۰ زندان اوین دوران حبسش را می گذراند . همسرش فاطمه آیینه وند وقتی در برابر این پرسش قرار می گیرد که آیا ممکن است برای ارامش فرزندان از کشور خارج شوید می گوید ما برای این کشور خون دادیم. حتی یک لحظه هم به خروج از ایرن فکرنمی کنیم. می ایستیم و با بی عدالتی مبارزه می کنیم.
گفتگوی کلمه را با همسر این زندانی سیاسی می خوانید:


از آخرین وضعیت آقای مومنی برای ما بگویید ؟

دوشنبه پیش که به ملاقات اش رفتم وضعیت روحی شان خدا را شکر خوب بود اما هنوز مشکل قارچ پوستی اش که در طول چهارماه انفرادی براش ایجاد شده خوب نشده است.
آنجا به پزشک مراجعه کرده و آیا کاری برای بهبودشان انجام شده است ؟

بله. اتفاقا توصیه پزشک این بوده که خارج از زندان مداوا شود. ولی با نظر دکتر زندان هم به همسرم مرخصی ندادند.
گویا تماس های تلفنی بند ۳۵۰ زندان اوین مدتها است که قطع شده ؟ این بی خبری آزارتان نمی دهد؟
درست از عید نیمه شعبان تلفن های این بند را قطع کرده اند و واقعا این موضوع برای خانواده ها دشوار است. چرا که تماسهای ما به همان ملاقات ۲۰ دقیقه ای روزهای دوشنبه محدود شده است. دو پسرم هم که مدرسه می روند نمی توانند هر هفته برای ملاقات با پدرشان به زندان بیایند. این تماس های تلفنی برای بچه ها واقعا دلگرم کننده بود اما حالا از این هم محروم شده اند.
با این اوصاف در روزهای ملاقات چه احساسی دارید؟ یعنی می خواهم بدانم آن بیست دقیقه پشت کابین برای تان چگونه می گذرد؟

چطور بگویم این ملاقتهای پشت کابین یک چیزی کم دارد. بالاخره از پشت شیشه و با تلفن است. من واقعا دوست دارم همسرم را حضوری ببینم بارها هم برای کسب اجازه این ملاقات به دادستانی مراجعه کرده ام چرا که دادستان باید اجازه بدهد من همسرم را نیم ساعت حضوری بببینم اما تا حالا موفق نشده ام. بچه ها یم بعد از بازگشت آقای مومنی به زندان (بعد از مرخصی اش )هنوز پدرشان را از نزدیک ندیده اند. پسر بزرگم می گوید انقدر دوست دارم دستم را دور گردن بابا بیندازم و ببوسمش. ولی زندانیان سیاسی از همین حقوق معمولی هم محروم می شوند. به خصوص انگار این سخت گیری ها برای خانواده ما و آقای مومنی بیشتر هم هست.
آقای مومنی یک بار به مرخصی آمدند و دوباره به زندان فرا خوانده شدند. بازگشت دوباره او برای تان سخت نبود؟

پس از هشت ماهی که من و بچه ها آقای مومنی را ندیده بودیم وقتی به مرخصی آمد حال و هوای خوبی داشتیم. خصوصا بچه هایم خیلی خوشحال بودند اما وقتی عبدالله تن به خواسته های آنها نداد او را دوباره به زندان بازگرداندند. وضعیت روحی بچه ها در این مدت خیلی بدتر شد. در کل برایمان برگشتن دوباره شان خیلی سخت تر از قبل شد.
فکر می کنید همسرتان چه زمانی آزاد می شود ؟ به آزادی دائمش فکر می کنید یا همان آزادی موقت یا مرخصی آمدنش هم برای تان خوشایند است ؟
ما هر روز چشم به راهیم. دعای هر روز و هر شب من آزادی عبدالله است. آخر به چه جرمی، به چه گناهی زندانی شده است ؟ یعنی باید با کسی که در انتخابات برای کاندیدای مورد تایید شورای نگهبان فعالیت کرده، اینگونه برخورد شود ؟! هر روز که بچه هایم از مدرسه برمی گردند می پرسند چه خبر ؟ یعنی هر روز منتظر خبر آزادی پدرشان هستند.
با همه این سختی هایی که در این مدت کشیده اید، اگر عبدالله از زندان ازاد شود شما بخاطر آرامش بچه هایتان هم که شده از ایران می روید ؟

اصلا و ابدا. وقتی ما برای این کشور خون داده ایم مسلما ترجیح میدهیم تحت هر شرایطی در کشور خودمان بمانیم و عبدالله هم به عنوان یک معلم به بچه های همین سرزمین درس بدهد. عبدالله همیشه طرفدار حق و حقیقت است و بر مقاومت اصرار دارد. او اصلا خارج رفتن را قبول ندارد و معتقد است باید در همین کشور ماند و در برابر ناعدالتی ایستادگی و مقاومت کرد.
خود شما این روزها را چطور می گذرانید؟

به عنوان یک زن تنها روزهایم را به سختی می گذرانم. مشکلات زندگی و بچه ها یم واقعا سنگین است. اما به خدا پناه می برم به خدایی که تا الان من را در برابر همه ی سختی ها یاری کرده است .
در زمانهای دلتنگی برای همسرتان چه می کنید به خصوص که اکنون تماسهای تان هم با او محدودتر شده است ؟

(با خنده) موقع دلتنگی با لهجه لری برای عبدالله و سایر عزیزان در بند ترانه می خوانم. ترانه هایی که او و هم بندانش را به شیران در بند تشبیه می کنم. حالا دیگر از بس برایش می خوانم که بچه ها یادگرفته اند و هم به هرکس می رسند می گویند مادر به پدر می گوید: شیر دربند .
مگر چه می خوانید که به پدرشان لقب” شیر دربند” داده اند ؟

(با خنده) خب شما متوجه نمی شوید اما به فارسی به این معناست که می گویم عبدالله تو شیر دربندی هستی که دست و پایت را غل و زنجیر کرده اند و کسی نیست بیاید آنجا تو را ببیند که چه شیر غرانی هستی.
تلخ ترین و شیرینترین لحظات زندگی تان در این مدت چه زمان هایی بوده است ؟

شیرین ترین همان ایام عید بود که همسرم به مرخصی آمده بود و همه دور هم بودیم. تلخ ترین لحظات هم همین روزهای دوری از اوست.

 


 


ندای سبز آزادی: حتما بارها از خود پرسیده اید که پخش اعترافات تلویزیونی با چه هدفی انجام می شود؟ اعتراف به اشتباه، فریب و خیانت؟ و یا خرد کردن و شکستن مخالفان دولت. مخالفان دولت ناگهان به چه منظوری جلوی چشمان میلیونها نفر آورده می شوند و به خیانتهای بی پایان یا فریب خوردگی شان! آن هم پس از مدتی زندانی بودن اعتراف می کنند؟ در طی همه این سالها بارها شاهد پخش اقرارهای تلویزیونی شخصیتهای سیاسی و اجتماعی بوده ایم . اما سوال اینجاست که چقدر بینندگان این اقرارهای ناگهانی، آن را باور کرده اند؟ چرا حکومت به چنین شیوه ای برای اثبات حقانیت خود و درهم کوبیدن مخالفانش متوسل می شود؟ آیا همه اینها تنها نشان دهنده عقب ماندگی سیاسی یک کشور نیست؛ اینکه مخالفان و معترضان سیاسی جلوی چشم میلیونها نفر مجبور شوند که به همکاری با دشمن و فریب خوردن اعتراف کنند و جرم های ناکرده را بپذیرند؟
اعتراف گیری، عمری به اندازه تاریخ
در ایران اعتراف گیری تلویزیونی در زمان محمد رضا شاه پهلوی در اوایل دهه ۵۰ آغاز شد. بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۴ تعدادی از فعالان سیاسی و نویسندگان مخالف رژیم پهلوی در تلویزیون اعتراف کردند. این اعترافها در همان زمان با اعتراض نهادهای بین المللی مواجه شد. شاه سابق علاقه زیادی به استفاده از این روش علیه مخالفانش داشت. او مخالفان خود را مشتى مزدور، خودفروخته، منحرف و وابسته به بیگانگان مى‏دانست که فریب خورده بودند. بنابراین اصرار داشت که به مردم ایران و جهانیان نشان دهد که آنان خود به خطاکار بودنشان اعتراف می کنند .این روش در نظامهای کمونیستی و نیز دیگر رژیم های توتالیتر و دیکتاتوری که خود را به دور از هرگونه اشتباه می دانند بارها استفاده شده است؛ حکومتهایی که هرگز حاضر نیستند کوچکترین ضعف یا اشتباهی را بپذیرند .
اوج اعتراف گیری پس از انتخابات سال گذشته
اما اعتراف گیری در دادگاه های نمایشی و پخش آن در تلویزیون پس از انتخابات سال گذشته ناگهان به اوج خود رسید . روزهایی که گروه گروه از منتقدان دولت به دادگاه آورده می شدند و علیه خود و شخصیتهای سیاسی منتقد اعتراف می کردند . آنها اغلب پس از گذراندن زندان و شکنجه می گفتند که فریب خورده و خائن اند. در این دوره ابطحی، سعید شریعتی، محمد عطریانفر، عبدالله مومنی، حمزه کرمی و … تعداد دیگری از فعالان سیاسی در مقابل دوربین های تلویزیون اعتراف کردند .
ابطحی در این دادگاه های نمایشی اعتراف کرد که فریب خورده است. او یک سال بعد از این ماجراها در صفحه خود در سایت فیس بوک نوشت که در چنین روزی برای برگزاری دادگاه تمرین می کرده است، جمله ای که نشان دهنده نمایشی بودن همه آن چیزی بود که بر وی گذشته بود. هر چند که اعترافهای ابطحی ها از سال گذشته تاکنون ادامه دارد و این بار پدر و برادر او هستند که به دروغگو بودن و منحرف بودن در تلویزیون اقرار می کنند .
عبدالله مومنی سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت، هم در اعتراف های تلویزیونی خود تاکید کرد که یک خائن است و از جنبش دانشجویی در سالهای اخیر سوء استفاده ها کرده است . عبدالله مومنی تنها با گذشت چند ماه از این اعترافات، با اینکه همچنان در زندان است، نامه ای سرگشاده را خطاب به رهبر انقلاب منتشر کرد و توضیح داد که تحت شکنجه های شدید مجبور به این اعترافات شده است .
اما اینجا این پرسش پیش می آید که چرا حکومتها در کشورهای پیشرفته جهان از چنین روشهایی برای تنبیه مخالفانشان استفاده نمی کنند و هر روز کسی را وادار به اعتراف و اقرار نمی کنند؟ صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه، سال گذشته پس از پخش دادگاه های نمایشی به این سوال در قالب یادداشتی این گونه پاسخ داد : «حکومت‏ها و رهبران سیاسى در کشورهای دیگر خود را نه عقل کل، قائد اعظم، مرشد کامل، نور مطلق، آریامهر خدایگان (لقب شاه ایران) مى‏پندارند و نه معتقدند که زمین و زمان بسیج شده‏اند تا علیه آنان توطئه کنند. به علاوه به دلیل پیشرفت‏هاى سیاسى که در این کشورها صورت گرفته، حکومت و عملکردش توسط نهادهاى دیگر همواره مورد نقد قرار مى‏گیرد. بنابراین رهبران سیاسى در این کشورها فکر نمی کنند که نابغه و عقل کل‏اند. پیشرفت یا توسعه یافتگى سیاسى سبب شده تا در این نظام‏ها و کشورها یک حداقلى از حیات سیاسى براى مخالفان و منتقدان وجود داشته باشد.»
او تاکید کرد: «عقب‏ ماندگى بین ما و کشورهاى پیشرفته محدود به صنعت، علوم، مترو، حمل و نقل، بهداشت، کشاورزى، دانشگاه نیست . اتفاقاً این خرد کردن جسم و روح افراد و دلسوزان انقلاب در «دادگاه» و وادار کردنشان به اعتراف، به گناهان، به خبط و خطاهاى ناکرده و همکارى با دشمنان است که بیش از هر چیز دیگرى عقب‏ ماندگى ما را به نمایش مى‏ گذارد.»

 منبع: گروه اجتماعی کلمه


 


ندای سبز آزادی: علی جمالی، عضو شورای مرکزی و مسوول کمیته سیاسی سازمان دانش‌آموختگان ایران، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد. براساس این حکم علی جمالی، که به اتهام توهین به رهبری، توهین به رییس جمهور، تبلیغ علیه نظام و همچنین تجمع و تبانی برای بر هم زدن امنیت داخلی، محاکمه شده بود، در مجموع به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است. همه اینها پس از ملاقات جمالی از منزل مومنی رخ داد.
سمیرا صدری، همسر این زندانی سیاسی، که یک معلم است، در گفت و گو با کلمه درباره فشارهایی که بر خود او آورده اند می گوید: من را تهدید کردند که از کار اخراج می شوم و متوجه شدم دو هفته بعد نیروی جایگزین آوردند و حراست آموزش و پرورش گفت که وزارت اطلاعات نامه زده است شما صلاحیت تدریس ندارید. هرچه من اصرار کردم که لااقل این را کتبی بنویسید، قبول نکردند . هیچ نامه یا دستور کتبی به من ندادند و به صورت شفاهی من را اخراج کردند و من ننتوانستم پیگیری کنم و بعد از ۶ سال سابقه کار به راحتی من را اخراج کردند، بدون اینکه حتی بتوانم اعتراضی کنم.
گفت و گوی کلمه با سمیرا صدری، همسر علی جمالی، را در ادامه می خوانید:

علت دستگیری و محاکمه آقای جمالی چه بود؟
علی جمالی دبیر کمیته سیاسی سازمان تحکیم هستند و حدود ۶۸ روز پیش یعنی ۳۱ مرداد ماه نزدیک محل کارش بازداشت شد. یک هفته قبل از آن، من و ایشان به بازجویی احضار شدیم. به ما گفتند که اگر هر فعالیتی انجام بدهید منجر به دستگیری علی می شود، و ما در پاسخ گفتیم که ما در قالب سازمان که از وزارت کشور مجوز دارد فعالیت می کنیم و تنها الان به جهت دوستی و نزدیکی از خانواده های زندانیان ادوار دیدار و دلجویی می کنیم.
آیا همسرتان در طول یک سال گذشته هم بازجویی یا بازداشت شده بودند؟
سال گذشته بارها از طریق تلفن تهدید شده بودند ولی بازداشت نشدند اما چندباری هم من و هم ایشان برای بازجویی احضار شده بودیم.
در طول دو ماه گذشته وضعیت ایشان در زندان چگونه بود؟
روز ۳۱ مرداد ماه زمانی که به اتفاق دوستان ادوار تحکیم قرار بود برای دیدار و دلجویی از خانواده آقای زیدآبادی به منزل ایشان برویم، آقای جمالی را بازداشت کردند و ما بی اطلاع از وضعیت ایشان بودیم. یک ماه در انفرادی بود و وقتی بازجویی هایش تمام شد، به بند ۳۵۰ انتقال پیدا کرد. ما در این دو ماه درخواست ملاقات حضوری به دادستان دادیم، اما جوابی به ما ندادند . دو هفته پیش که به دادگاه انقلاب رفتیم، به ما گفتند که ۱۶ آذر تاریخ دادگاهش است، اما به یک باره به ما خبر دادند که ۲۵ مهرماه دادگاهش را تشکبل می دهند. در آن تاریخ دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه به مدت ۲۰ دقیقه تشکیل شد و همسرم به اتهامات بسیار سنگینی چون اقدام علیه امنیت ملی و اجتماع و تبانی علیه نظام و توهین به رهبری و رئیس جمهور محاکمه شد.
مصادیق اتهامات همسرتان چه بود؟ آیا آقای جمالی به جز عضویت در کمیته سیاسی ادوار تحکیم فعالیت سیاسی دیگری هم داشت؟
خیر . ایشان تنها در چارچوب سازمان دانشجویی تحکیم وحدت فعالیت می کردند و در واقع در خارج از این چارچوب فعالیتی نداشتند. البته مثل بسیاری از مردم و دیگر اعضای تحکیم نسیت به دستگیری ها و حوادث یک سال گذشته اعتراض کرده بودند. مصادیق اتهامات خیلی مبهم بود و اصلا ارتباطی با موضوع اتهامی نداشت . مثلا مصداق اجتماع و تبانی علیه نظام را دادن افطاری جلوی زندان اوین عنوان کرده بودند که وکیل پرونده هم به شدت نسبت به عدم تناسب مضوعات اتهامی و موارد جرم اعتراض کرد، اما توجهی نشد.
آیا فکر می کنید حکم ۴ سال زندان برای همسرتان ، نسبتی با دیگر احکام اعضای سازمان ادوار تحکیم دارد؟

بله. به نظر می رسد که این حکم ۴ سال، مشابه احکام دیگر زندانیان ادوار است. من احساس می کنم برای کسانی که عضو شورای مرکزی ادوار بودند، بین ۴ تا ۶ سال تعیین کردند و همه اتهامات هم مشابه است. این حکم های سنگین را برای همگی صادر کردند. اینکه گفته شود آقای جمالی فعالیت دیگری غیر از ادوار داشته، نبوده و تنها به خاطر حضور و عضویتش در ادوار، این حکم را به ایشان دادند.
الان شما درخواست تجدیدنظر داده اید؟ آیا امیدوار هستید که تاثیری در حکم صادره داشته باشد؟

امیدواریم که رای شکسته بشود. در عین حال کسانی هستند که همین حکم برایشان قطعی شده و الان نگران هستیم که در دادگاه تجدیدنظر هم تایید شود. امیدوار بودیم تا زمانی که حکم تجدیدنظر صادر می شود، ایشان را با وثیقه آزاد کنیم. اما امروز که به دادگاه انقلاب مراجعه کردم، با برخورد بسیار بد و بهانه جویی ماموران مواجه شدم که حاضر به پذیرفتن قرار وثیقه نشدند و به من گفتند شما باید درخواست حکم تجدیدنظر کنید تا حکم قطعی اش بیاید و دوران محکومیتش که شروع شد، شاید بهش مرخصی دادیم! در این هفته که حکم صادر کردند، به ما گفتند سریع ببرید تجدیدنظر که حکم قطعی صادر بشود . در حالی که من بقیه ی زندانیان را می بینم که دو ماه با بیشتر طول می کشد که حکم تجدیدنظر آنها بیاید . اما الان به من می گویند سریع درخواست بده که تا ده روز دیگر حکم قطعی اش بیاد.
برخورد قاضی و دادستان در جریان مراجعاتتان به دادگاه انقلاب چطور بود؟

قاضی های دادگاه انقلاب برای وکیل اعتباری قائل نیستند . وضعیتی که در دادگاه انقلاب می گذرد و بحث عدم استقلال قضات، عدالت دیگر بی معنا شده است. متاسفانه علی رغم تلاش فراوان نتوانستم دادستان را ببینم و قاضی پرونده هم برخورد خوبی نداشت. عضویت در یک سازمان به نام ادوار را بهانه کردند تا سنگین ترین احکام را صادر کنند. اتهامات و حکم ها همگی از پیش تعیین شده بوده است.
الان خود شما هم عضو سازمان هستید. آیا شما را هم تهدید کردند؟

من عضو شورای سیاستگذاری ادوار هستم . نه، من در این ۶۸ روز تهدید نشدم . اما آخرین بار ، یعنی هفته قبل از بازداشت علی ، به من هم تلفنی تاکید کردند که باید همراه همسرم و پسرم نیکان برای بازجویی به اداره اطلاعات بروم، و خواستند حتما نوزاد پنج ماهه ام را بیاوریم. ما هم سه نفری به دفتر پیگیری مراجعه کردیم.
چرا چنین موضوعی را از شما خواستند؟
بعد از مراجعه گفتند که ما می خواهیم اتمام حجت کنیم که اگر فعالیتتان را ادامه بدهید، با شما برخورد می شود و بیشتر هم تاکید داشتند به برخورد به آقای جمالی .
آیا به تازگی با همسرتان ملاقات داشتید؟ واکنش ایشان نسبت به حکم صادره چه بود؟

بله . فقط در دوره یک ماهه انفرادی ممنوع الملاقات شدند، ولی در یک ماه اخیر ملاقات کابینی داشتند . ایشان نسبت به حکم اعتراض کردند و گفتند که موارد اتهامی را قبول ندارند و دیروز هم که حکم به ایشان ابلاغ شد، اعتراض را نوشتند و تاکید کردند که این مصادیقی که به کار رفته، با عناوین اتهامی تناقض دارد.
آیا شما هم شاغل هستید؟ بعد از به زندان افتادن همسرتان منبع درآمد شما کجاست؟

تا آبان سال گذشته حق التدریس آموزش و پرورش بودم، ولی ۲۰ آبان بازجویی شدم و من را تهدید کردند که از کار اخراج می شوم و دو هفته بعد هم متوجه شدم که نیروی جایگزین آوردند و حراست آموزش و پرورش گفت وزارت اطلاعات نامه زده است که شما صلاحیت تدریس ندارید. هرچه من اصرار کردم که لااقل این را کتبی بنویسید، قبول نکردند . هیچ نامه یا دستور کتبی به من ندادند و به صورت شفاهی من را اخراج کردند و من نتوانستم پیگیری کنم و بعد از ۶ سال سابقه کار، به راحتی من را اخراج کردند، بدون اینکه بتوانم اعتراضی کنم. همسرم هم کارمند یک شرکت خصوصی بودند که طبیعتا الان که سرکار نمی روند درامدی هم ندارند.

 


 


ندای سبز آزادی: دکتر محمد خوش چهره در مصاحبه با روزنامه تهران امروز نسبت به موفق شدن منتقدان ابراز تردید کرد. وی افزود: عده‌ای از اصول‌گرایی به عنوان نقاب استفاده می‌کنند و هر آنچه خود صلاح می‌دانند اجرایی می‌کنند. وقتی عده‌ای به این نتیجه می‌رسند که با عنوان اصول‌گرایی می‌توانند نظر مثبت مردم را به خود جلب کنند، بدون اینکه در رفتار، وابستگی چندانی به این جریان داشته باشند، و به عنوان اصول‌گرا برای رسیدن به قدرت، تلاش‌هایی از خود نشان می‌دهند تا متناسب با فضای سیاسی حاکم بر جامعه به اهداف خود برسند.
خوش‌چهره با اشاره به اینکه در مجلس هفتم اجازه ندادند تشکل اصول‌گرایان مستقل شکل بگیرد، گفت: این مهم نه تنها اتفاق نیفتاد، بلکه کاری کردند تا همه اعضای شورای مرکزی و چهره‌هایی که از آن استقبال کرده بودند نتوانند در انتخابات مجلس هشتم به توفیقی برسند. البته اگر ما چهره‌های شاخص و مورد تایید مسئولان بلندپایه نظام نبودیم، به‌طور حتم برخوردهای بسیار شدیدتری می‌کردند تا ما را به‌طور کامل از صحنه سیاست و اظهارنظر محروم کنند.
این استاد دانشگاه که به‌تازگی بازنشسته شد، ادامه داد: در مجلس هشتم متاسفانه برخی از چهره‌ها که این فرصت را در اختیار خود می‌بینند که تاثیرگذاری مثبتی داشته باشند، وزن ارزشی خود را به دست فراموشی سپرده‌اند. البته عده‌ای از اصول‌گرایان به روش‌های مختلفی چون نامه‌نگاری و اظهارنظر، انتقادات خود را به ایرادات موجود مطرح می‌کنند. اما این رفتار زمانی می‌تواند به نتیجه‌ مثبتی برسد که انتقادشوندگان خود را ملزم به پاسخ‌گویی به سوالات و ابهامات بدانند
وی اظهار کرد: گمان نمی‌کنم جریان منتقدی که در حال حاضر فعالیت می‌کند بتواند به آنچه ترسیم کرده است، برسد. متاسفانه انتقادات فقط در چارچوب وظیفه فردی مطرح می‌شود و اینگونه نیست که گروهی با هدف‌گذاری دنبال این باشند تا در راستای اهداف نظام و منافع ملی، برنامه‌های مدونی را تدوین کرده و به اجرایی کردن آنها بپردازند.
این نماینده سابف مجلس گفت: الان در مجلس هشتم شاهد هستیم که یکی از نمایندگان به دلیل موضع‌گیری‌هایی که ریشه در ارزش‌ها دارد، با اتهام اصول‌گرا نبودن روبه‌رو شده است و هر روز اظهاراتی جدید مطرح می‌شوند تا ذهن‌ها را نسبت به وابستگی‌اش به اصولگرایی با شک و تردید مواجه کنند .
وی با بیان اینکه وقتی نظارت جدی نباشد باعث می‌شود که جریان سیاسی حاکم خود را ملزم به جواب پس‌دادن نبیند و در نتیجه رضای خدا را آنطور که باید جدی نمی‌گیرد، افزود: در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری به این نتیجه رسیدیم که تلاش برای خدمت‌گزاری به‌طور کامل زیر سایه قدرت‌طلبی قرار گرفت و به همین دلیل بود که چهره‌ها به جای تبلیغ داشته‌ها و توانایی‌های خود سعی در تخریب دیگری داشتند. این رفتار در حالی صورت گرفت که بنیانگذار انقلاب اصرار داشتند تا مسئولان خود را خدمت‌گزار مردم بدانند، البته جریان انحرافی رقیب از سال‌های شروع جریان دوم خرداد دیده شد، به‌طوری که عده‌ای حتی توان خود را در زیر سوال بردن ارزش‌های دینی به کار گرفتند. بعد از رفتن اصلاحات باز هم شاهد هستیم که مسئولان همچنان در مسیری قدم برمی‌دارند که نمی‌تواند مسیر اصولی تلقی شود.
وی گفت: در حال حاضر جریانی که روی کار است در حالی دین را به عنوان پوشش خود انتخاب کرده است که برداشت غلطی که از اسلام دارد و تحجری که نظام اسلامی به آن حساس است را اساس فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود قرار داده است.

 


 


حسین علایی: سامانه دفاع موشکی اس- ۳۰۰ مجموعه‌ای از سیستم‌های راداری و پدافند هوایی موشکی است که قادر است با هواپیماهایی که در ارتفاع بلند پرواز می‌کنند و با موشک‌هایی که در سطوح مختلف پروازی می‌توانند به سمت هدفی پرتاب شوند، درگیر ‌شود.
این سامانه را روس‌ها در مقابل هواپیماهای آمریکایی طراحی کردند و جزو سامانه‌های استراتژیک در دفاع هوایی محسوب می‌شوند. سیستم‌های دفاعی دیگری هم مثل پدافند هوایی هاگ، انواع موشک‌های سامبو و سایر سیستم‌های پدافندی حتی مثل پدافند توپخانه‌ای مثل سیستم اسکای درایو می‌توانند یک حلقه مکملی باشند برای هدف‌های ثابت و حساس. بنابراین برای کشورهایی که با احتمال درگیرشدن با یک دشمنی که از قدرت آتش بالا در حمله به تاسیسات هسته‌ای برخوردار هست مواجه می‌شوند استفاده از سیستم دفاع موشکی می‌تواند مفید باشد.
این سیستم در اختیار روسیه بوده و کمتر در اختیار دیگر کشورها قرار می‌گرفته است. این یک سیستم پدافند هوایی است که قابلیت مناسبی برای درگیرشدن با حجم انبوهی از موشک‌هایی که ممکن است به سمت هدف ارسال شوند، چه به‌صورت هوایی و چه از ناو را داراست.
این سیستم پدافند هوایی بسیار گرانقیمت است چراکه هم رادارهای جست‌وجو را داراست و هم مجموعه رادارهایی را در اختیار دارد که رادارهای هدف محسوب می‌شوند و خود موشک‌ها نیز گرانقیمت هستند. به هر حال کشورهایی که احتمال می‌دهند یک ابرقدرت با آنها درگیر شود به چنین سامانه‌ای نیاز پیدا می‌کنند. ایران نیز در چند سال گذشته به دنبال این سامانه دفاع هوایی بود تا بتواند از تاسیسات هسته‌ای خود در برابر یک حمله احتمالی دفاع کند.
در دوران جنگ سرد این سامانه فقط در اختیار شوروی قرار داشت و این کشور در رقابت با آمریکا این سامانه را تولید کرده بود. به همین دلیل ایران در سال ۲۰۰۵ به انعقاد خرید این سامانه موشکی از روسیه اقدام کرد که روسیه پس از چندبار تاخیر درنهایت اعلام کرد این سامانه را در اختیار ایران قرار نمی‌دهد.
باید به این نکته توجه داشت که نگاه روسیه به ایران متفاوت از نگاه ایران به روسیه است. روسیه از یک‌سو به دنبال استفاده از برگ ایران برای حل مسائل خود با آمریکا بوده و از سوی دیگر به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف در حوزه هسته‌ای و نظامی ‌با ایران. چراکه روسیه نمی‌خواسته ایران به طرف رابطه با آمریکا گام بردارد و به این دلیل که هر نوع رابطه ایران با آمریکا به ضرر روسیه تلقی می‌شود. از این رو هرگونه کاهش خصومت‌ها بین ایران و آمریکا برخلاف سیاست روسیه محسوب می‌شود.
بنابراین به این دو دلیل روسیه تمایل داشت با ایران ارتباطاتی را برقرار کند که هم مطمئن شود ایران در حوزه دوری از آمریکا باقی می‌ماند و هم اینکه از طرف دیگر ظرفیتی را برای خود ایجاد کند که از این ظرفیت برای حل چالش‌های روسیه با آمریکا استفاده کند و ما می‌بینیم که ظرف سال‌های گذشته چنین اتفاقی افتاده و روسیه توانسته برخی از مشکلات خود با آمریکا را حل کند. ازجمله روسیه در مورد گسترش ناتو به شرق توانست آمریکا را قانع کند که دست از این سیاست بردارد یا در مورد استقرار سپر موشکی در چک و لهستان هم روسیه موفق شد این برنامه را منتفی کند. همچنین در حوزه افغانستان روسیه توانست از مسیر تقابل به مسیر همکاری با آمریکا برسد.
بنابراین طی سال‌های گذشته روسیه توانسته از رابطه با ایران برای حل چالش‌های خود با آمریکا استفاده کند و در زمانی که قطعنامه ۱۹۲۹ به تصویب رسید روسیه برای نشان دادن همکاری بیشتر خود با آمریکا اعلام کرد از تحویل سامانه دفاع موشکی به ایران خودداری می‌کند. در حالی که به نظر می‌رسد انعقاد این قرارداد از قبل به منظور معامله با آمریکا و نه برای واگذاری اس- ۳۰۰ به ایران بوده است.
بنابراین در چند سال گذشته روسیه تصمیم‌هایى در راستاى منافعش با آمریکا اتخاذ کرده است. به نظر مى‌رسد در سال‌هاى گذشته تلاش شده است روسیه از برگ ایران امتیاز بزرگى براى حل مشکلاتش با آمریکا فراهم کند و تاکنون در مسائل نظامى و هسته‌اى از این موضوع براى گرفتن امتیاز از آمریکا بهره برده است.
پس از منتفی شدن این قرارداد، ایران اعلام کرده است به دنبال تولید این سامانه دفاع موشکی در داخل خواهد بود. ساخت جنگ‌افزارهای نظامی ‌از دو بعد حائز اهمیت است؛ یکی از بعد فنی و دیگری از بعد اقتصادی. بسیاری از کشورها ممکن است از لحاظ فنی امکان تولید جنگ‌افزاری را داشته باشند، ولی چون برای نیاز داخلی تعداد محدودی از یک جنگ‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین از نظر اقتصادی به صرفه نیست که هر کشوری هر نوع جنگ‌افزاری را تولید کند، مگر اینکه بازاری برای صادرات آن داشته باشد. پس تولید جنگ‌افزارها ممکن است به لحاظ اقتصادی به‌صرفه نباشد ولی این امر به این معنی نیست که قابلیت فنی آن در آن کشور وجود نداشته باشد یا امکان برنامه‌ریزی برای به وجود آوردن آن قابلیت فنی وجود نداشته باشد. به هر حال ساخت چنین جنگ‌افزارهایی از این دو بعد قابل بررسی است.
بنابراین در شرایطی که جنگ‌افزاری در سیستم نظامی ‌کشوری اهمیت خاصی برای آن کشور داشته باشد به تولید این جنگ‌افزارها اقدام می‌کند و مساله اقتصادی چندان اهمیت پیدا نمی‌کند. با این حال عموما کشورها به دلیل بحث اقتصادی ترجیح می‌دهند که به خریداری تجهیزات نظامی‌ مورد نیاز خود اقدام کنند.
اینکه در مجموعه سیاست‌های دفاعی و نظامی‌ ایران، ساخت این سامانه دفاعی چه جایگاهی دارد و اینکه آیا تولید آن ضرورت دارد یا خیر بستگی به ارزیابی نیاز ایران به این سامانه از سوی مسوولان دارد که آیا برای ایران به‌صرفه است که دست به تولید این جنگ‌افزار بزند یا خیر؟

منبع: فرهیختگان


 


ندای سبز آزادی: سید محمد خاتمی رييس جمهوري پيشين ايران در مراسم ویژه بیستمین سالیاد آیت الله سید روح الله خاتمی(ره) به تشريح ويژگي هاي اين عالم ديني از سه منظر "زهد"،"اخلاق" و"روشنفکری" پرداخت ونسبت آنها را با دين و مردم بررسي كرد.
به گزارش پارلمان نیوز خاتمي در خصوص جايگاه اخلاق در جامعه گفت:برای داشتن یک جامعه متعالی، انسانی و پیشرو ما حتما نیاز به اخلاق داریم و از این گذشته با تامل و رجوع به اسلام در می یابیم که شان اخلاقی انسان مقدم بر شانی است که بخاطر آن شریعت وضع شده است.
وي بااشاره به اين نكته كهحاکمان جور و ستم اجازه نمي‌دادند که شریعت وارد حوزه ای بشود که به اختیارات و محدودیتهای حاکم مربوط می شود تصريح كرد كه در گذر زمان اخلاق یا از صحنه خارج شد یا بصورت یک امر تفننی در حوزه جوامعی که دینی زندگی می کرده اند و بخصوص جوامع اسلامی، مطرح شده است.

رييس جمهور سابق كشورمان خاطر نشان ساخت:قبل از اینکه دین مطرح شود، معیارهای اخلاقی هم مطرح بوده اند و خرد سالم آدمی و الهام الهی معیارهای اخلاقی را به انسان داده اند.
وي افزود: جان انسان جان اخلاقی است و بر اساس معیارهای اخلاقی تعبیه شده است انسان آزاد است و شرط لازم اخلاقی بودن، آزاد و مختار بودن است. هیچ عملي از سر جبر و اضطرار - ولو بهترین کارها باشد- اخلاقی نیست.

سید محمد خاتمی تصريح كرد: اخلاق این است که عملی که از انسان سر می زند از سر بصیرت، اراده، آزادی و آگاهی باشد و البته به جز خود عمل، سودی برای فرد نداشته باشد. اخلاق از سر اراده و آزادی و اختیار سر می زند. نتیجه ای که از اعمال این اخلاق می آید؛ اعتلا و کمال جان یا سقوط و پایین آمدن آن است.واگر اخلاق و عدالت در سلسله علل قرار بگیرند هیچ حکم شرعی غیر اخلاقی نخواهیم داشت
رييس جمهور سابق كشورمان در ادامه در تشريح ويژگي هاي حضرت آیت الله سید روح الله خاتمی(ره)گفت:ایشان کاملا درد این جامعه را داشت و در این دنیا زندگی می کرد روشنفکری ایشان هم به همین خصوصیت مربوط می شود. ایشان یک مرجع امین مردم برای حل مشکلاتشان بود. این مرجعیت اختصاص به مومنان شیعه اسلامی نداشت.هرکس ایشان را می شناخت ، این مرجعیت را می پذیرفت.حل مشکلات مردم برای مرحوم خاتمی مهم بود. دغدغه زندگی مردم را داشتند، از اینکه جامعه تحت ستم، عقب مانده و فقیر باشد بسیار ناراحت بودند و حساسیت داشتند و برای رفع آنها تلاش می کردند. یعنی در این دنیا زندگی می کردند و برای دنیای مردم دغدغه داشتند.
اما این انسان با این دغدغه ها، هیچگاه به چرب و شیرین دنیا آلوده نشد و زندگی شخصي خود را در حداقل ممکن تنظیم کرد. در این زمینه به صراحت بگویم

متن كامل سخنرانی سید محمد خاتمی در بیستمین سالیاد آیت الله سید روح الله خاتمی(ره)را در زير مي آوريم:

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام علي خير خلقه و اشرف بريته خاتم الانبياء و المرسلين ابی القاسم المصطفي محمّد (ص) و علي آله الطيبين الطاهرين
اولا خیر مقدم می گویم به همه سروران و بزرگواران و عزیزان، حضرات آیات و حجج اسلام، دانشمندان و بزرگوارانی که از بیرون برای رونق بخشیدن به این جمع، به اردکان آمده اند که برای ما باعث افتخار است، بخصوص از کسانی که از وجودشان بیشتر و مستقیم استفاده کردیم و همچنین تمام آقایان و خانم هایی که رونق بخش این جمع بودند و از صبح تا کنون این مجلس را تحمل کردند و حتما بهره های بزرگی هم بردند. همچنین از کسانی که در برگزاری این مجمع اقدام و یا کمک کردند؛ از مسئولان مختلف، حجت الاسلام و المسلمین دیداری امام جمعه محترم اردکان، فرماندار، شهردار و نیروی انتظامی اردکان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست اندرکارانی که با کمک آنها این جمع تشکیل شد.
آخرین نفر بودن کار خیلی مشکلی است؛ آن هم در این جمع و با سخنرانان بزرگواری که واقعا از محضرشان استفاده کردم، با نکته سنجی ها و نکته پردازی ها و ظریف گویی های عزیزان، یا نکته ای برای من نمانده و یا اگر مانده خیلی جلوه ای ندارد. ولی به حکم ادب و احترام و لا اقل برای خسته نباشید به عزیزاني كه صحبت كردند و کسانی که اینجا تشریف آوردند لازم بود که چند کلمه ای صحبت کنم.
درباره فضائل مرحوم آیت الله خاتمی صحبت های زیادی شد و البته هنوز هم صحبتهای زیادی هست. اما نمی دانم چه باید بگویم که متفاوت با چیزی باشد که عزیزان گفتند و برای جمع ما جذاب باشد. گرچه مدح فضیلت خودش خواستنی و شنیدنی است و
«هر نکته ای که گفتند در وصف آن شمایل/ هر کو شنید گفتا لله درّ قائل»
من در مورد مرحوم پدرم سه ویژگی را در نظر داشتم که جمع اين ویژگی ها به ایشان شخصیت ممتازي داده است و آن عبارت است از : زهد، اخلاق و روشنفکری. در پایان سخنم به این امر برمی گردم و توضیح مختصری می دهم. اما اجازه می خواهم، با توجه به اینکه یکی از بارزترین و آشكارترين شئون شخصیت این مرد بزرگ شأن اخلاقی ایشان بود خیلی مختصر راجع به اخلاق صحبت کنم و بعد به آن سه نکته بر می گردم و بحث را پایان می دهم.
شاید آشکارترین وجه شخصیت ایشان وجه اخلاقی بود و نیز با توجه به اهمیت اخلاق در دعوت پیامبران و بخصوص پیامبر اسلام(ص) و نیز نقشی که برای داشتن یک جامعه مطلوب، پیشرو و متعالی می تواند و باید داشته باشد و بخصوص در جامعه ما که نظامش خود را منتسب به دین می داند و تصمیم و خواست بر این بوده که یک نظام الگو بسازد و در این نظام الگو طبق دعوت پیامبران و تأمل و تدبر، قاعدتاً می بایست و مي‌بايد اخلاق جایگاه بزرگی داشته باشد.
ما در آیات و روایات مطالب فراوانی در باب اخلاق می شنویم و آموزش می بینیم؛ چه در مورد مقوله اخلاق به طور کلی و چه مصداق های اخلاقی. قرآن پر از توصیه های اخلاقی مانند صبر، کظم غیظ، رفتار بزرگ منشانه در برابر نادانان، ایثار، عفو و نظایر اینها است و نيز اینکه خود اخلاق بسیار مهم است. در مورد خود پیامبر(ص) هم علاوه بر سیره و سنت آن بزرگوار که از جنبه اخلاقی آن بزرگوار حکایت دارد، آیاتی در قرآن در باب اخلاق هست که در دسترس ترین آنها این دو آیه است: «فبما رحمه من الله لنت لها و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفظوا من حولک» که نرمی رفتار پیامبر(ص) را یک رحمت بزرگ خدايي می داند که می گوید اگر آن نبود، مردم از دور تو پراکنده می شدند و نیز آیه «و انک لعلی خلق عظیم»: تو دارای اخلاق بزرگ هستی. یک روایت هم هست که شیعه و سنی به اتفاق از پیامبر نقل فرموده اند که «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». یعنی هدف برانگیختن پیامبر(ص) از زبان ایشان تمام کردن مکرمت های اخلاقی است که گویی تمام اتفاقاتی که در جهان رخ داده تا پیامبر بوجود آمده و مبعوث شده و شور و هیجانی که در تاریخ افتاده است، یک هدف داشته و آن اینکه مکرمت های اخلاقی در جامعه بشری جا بیفتد و بسط پیدا کند.
در حکمت معنوی و فلسفه اسلامی هم اخلاق جایگاه مهمی دارد. البته تقسیم حکمت به نظری و عملی که رگه های آن در فلسفه قدیم یونان هم بود، ولی بصورت مدون و مبسوط و سنجیده در فلسفه اسلامی، حکمت عملی به سیاست، اقتصاد و اخلاق تقسیم شد، گرچه متأسفانه حکمت عملی بعلل مختلف در تاریخ تفکر اسلامی کم و بیش مغفول مانده. اینکه چرا در عالم اسلام سیاست عملی و بطور ویژه سیاست مدن و اخلاق مدنی، کمتر مورد توجه قرار گرفت- گرچه دربارة اخلاق فردي بحث شد و آثار فراواني هم نوشته شد ولي اخلاق مدني و سياست مورد غفلت قرار گرفت- اين بحث دراز دامنی است که مجال طرح آن اینجا نیست. و اینکه چرا فلسفه با همه عظمتش به فضای پر ژرفای مابعد الطبیعه نظری در عالم اسلام رانده شد و سیاست به عنوان بخشی از فلسفه عملی و اخلاق كه مي‌تواند در جامعه اثرگذار باشد، مورد توجه قرار نگرفت بحث دیگری است که اینجا نمي‌خواهم دربارة آن صحبت كنم.
اجمالاً برای اینکه بحث روشن شود، این را باید بپذیریم که تجلی اخلاق در منش، سلوک و رفتار آدمی است. یکی از این رفتارها، مربوط به شخص انسان متفرد است؛ صرف نظر از اینکه انسان در جامعه و جهان زندگی می کند به عنوان يك فرد چه منش و سلوكي بايد داشته باشد. یکی دیگر، آنجايي که این فرد با «غیر» رابطه پیدا می کند. این غیر گاهی خداست که رابطه با او رابطه پرستش است، پرستش ریشه اخلاقی دارد و صرف‌نظر از اينکه بزرگاني كه بحث های ما بعد الطبیعه را ابتر می دانند، وجود خدا را با تمسك به اخلاق ثابت می کنند. همچنین رابطه انسان با طبیعت است که امروزه مسائل اخلاق زیستی خیلی در دنیا مطرح است. رابطه دیگر هم رابطه با افراد دیگر است که با تسامح می توان نام آن را «اخلاق مدنی» نهاد. یعنی اینکه انسان و جامعه برای اخلاقی زندگی کردن چه نوع منش، سلوك و رفتاری باید داشته باشد.
اینکه چرا اخلاق، بخصوص اخلاق اجتماعی و بالطبع اخلاق زیستی و در سطح وسیع تر سیاست، کمتر مورد توجه قرار گرفت علل مختلف دارد. شاید یکی از علل این باشد که اسلام دارای شریعت است. یعنی دین قالب رفتار فردی و جمعی، بایدها و نبایدها را مشخص کرده است و دین بی شریعت هم دین ناقص است. البته حکومتهایی که بعد از بنيانگذاران ادیان بزرگ پیدا شده اند، نوعی خودکامگی داشته اند که مانع از آن می شوند که افراد نسبت به سرنوشت خویش و بخصوص در بخش تعیین رابطه حاکم و مردم فکر کنند. ولی وقتی نظام اجتماعی وجود دارد، به ضوابط و مقرراتی نیاز دارد و تا قبل از دنیای جدید که تصمیم گرفت دین را از عرصه اجتماعی خارج کند، شریعت جوابگوی این مساله بوده است. هر چند که حاکمان جور و ستم اجازه نمي‌دادند که شریعت وارد حوزه ای بشود که به اختیارات و محدودیتهای حاکم مربوط می شود. ولی گشتن چرخ روابط، ضوابط، معاملات، سیاسیات و... با شریعت بوده است وقتی چنین بود دیگر نیازی به ضوابط خاصی خارج از شریعت برای اداره جامعه احساس نمی شد. یا پنداشته می شد که ضوابط اخلاقی امری زاید است. در نتیجه، اخلاق یا از صحنه خارج شد یا بصورت یک امر تفننی در حوزه جوامعی که دینی زندگی می کرده اند و بخصوص جوامع اسلامی، مطرح شده است. ولی آیا این مسئله درست است؟ آیا حقیقت همین است؟ یعنی دین آمده است که اخلاق را از صحنه خارج کند و شریعت آمده است که بگوید با آمدن من جایی برای اخلاق نمی ماند؟ این با روح و حتی نص آموزه های اسلامي ناسازگار است. حتی علاوه بر آیات و روایاتی که دو نمونه آن را ذکر کردم، با اندک تاملی هم معلوم می شود که برای داشتن یک جامعه متعالی، انسانی و پیشرو ما حتما نیاز به اخلاق داریم و از این گذشته با تامل و رجوع به اسلام در می یابیم که شان اخلاقی انسان مقدم بر شانی است که بخاطر آن شریعت وضع شده است و اين مسئله بسیار روشني است. ملاکها و معیارهای اخلاقی فرا دینی هستند. یعنی قبل از اینکه دین مطرح شود، معیارهای اخلاقی هم مطرح بوده اند و خرد سالم آدمی و الهام الهی معیارهای اخلاقی را به انسان داده اند. البته تشخیص آن شاید کار ساده ای نباشد. ولی می توان به یک سلسله معیارهای اخلاقی رسید که عقل انسان - مسلمان و غیر مسلمان- به مدد وحی الهی به این معیارهای اخلاقی می رسد: «ان الانسان علی نفسه بصیره ولو القي معاذيره »: هرکسی آگاه به جان خودش است، ولو بهانه های مختلفی داشته باشد. شاید روشن ترین آیاتی که در این زمینه وجود دارد، آیات 7 تا 10 سوره شمس است. در آن آیات خداوند به جان موزون و متعادل آدمی قسم می خورد و آنچه این جان را متعادل کرده است. یعنی صحبت از خلقت انسان و مرحله قبل از دینداری و بی دینی است و همین موزونی و تعادل یا آنچه که این نفس را متعادل کرده است، تقوا و فجور را به جان آدمی القاء کرده است. یعنی از متن جان موزون و متعادل انسان تقوا و فجور بر می خیزد که این دو دقیقا ناظر به سلوک، منش و رفتار آدمی است و در این آیات نتیجه گرفته می شود، کسی که این معیارهاي نهفته در جان را بکار گیرد، جان را پالایش و والایش می دهد و کسی که رذایل را بکار گیرد، جان را فرو می شکند و او را منحط می کند. یعنی سه نتیجه از اين آيات گرفته می شود: 1- جان انسان جان اخلاقی است و بر اساس معیارهای اخلاقی تعبیه شده است. 2- انسان آزاد است و شرط لازم اخلاقی بودن، آزاد و مختار بودن است. هیچ عملي از سر جبر و اضطرار - ولو بهترین کارها باشد- اخلاقی نیست. اخلاق این است که عملی که از انسان سر می زند از سر بصیرت، اراده، آزادی و آگاهی باشد و البته به جز خود عمل، سودی برای فرد نداشته باشد. نه اینکه نماز بخواند تا نرمشی برای عضلات باشد یا روزه بگیرد تا كمي لاغر شود و... اینها اخلاقی و به معنایی شرعی هم نیست. اخلاق از سر اراده و آزادی و اختیار سر می زند. این آیه علاوه بر اخلاقی بودن جان آدمي، بر آزادی و اراده انسان صراحت دارد. 3- نتیجه ای که از اعمال این اخلاق می آید؛ اعتلا و کمال جان یا سقوط و پایین آمدن آن است.
این معیار اخلاقی است که از قرآن هم می توانیم استخراج كنيم که تدبر و تأمل و اعتبار هم این نتیجه را تأیید می کند و به نظر ما شان اخلاقی انسان، مقدم بر وجهی است که به خاطر آن شریعت آمده و وضع شده است. شریعت لازم است و بدون آن هم دین ناقص است. البته نکته های خوبي را حضرت آیت الله آقاي محقق داماد در مورد فقه و فقه اكبر گفتند که در این زمينه‌ می‌توان از آنها بهره گرفت. اگر اینچنین است، این صحبت پیش می آید که اگر تعارضی میان شریعت و اخلاق تصور و یا واقع شد، چه باید کرد؟ اگر اخلاق مسئله‌اي را حکم کرد و شریعت آن را حکم نکرد - البته بیشتر شریعتی که بدست ما می رسد به تعبير اكثر علما احکام ظاهریه است- و تعارض میان آنها پیدا شد چه باید کرد؟ به نظرم راه حل مهم درست همانی است که استاد شهید مطهری ارائه می دهد، البته با توسعه آن . ایشان می فرمایند، عدالت در سلسله علل احکام اسلامی است. یعنی اصلاً حکم غیر عادلانه نداریم. اگر حکمی استنباط شد که ولو دلائل به‌ظاهر متقن دارد، ولی عادلانه نبود. از همین كشف می‌كند که حكم، حکم شرعی نیست. اگر همین نظر را در مورد اخلاق هم بپذیریم گران خواهد بود اگر عدالت را به عنوان یک فضیلت فردی جزئي از اخلاق بدانیم یا اگر آنچه كه امروز در زمينه عدالت مطرح مي‌شود و در قرآن هم مي‌شود استنباط كرد، آن را یک نهاد بدانیم و نه فضیلت فردي و اخلاقي که درون آن نهاد ساز و کار روابط جامعه مشخص می شود و عدالت و اخلاق قسیم یکدیگر می شوند، اگر اين اصل را بپذيريم و با توجه به استدلالاتی که قبلاً داشتم مبنی بر مقدم بودن اخلاق بر شریعت و اینکه هدف رسالت پیامبران اخلاقی شدن جامعه است، اگر اخلاق و عدالت در سلسله علل قرار بگیرند، نتیجه می گیریم که هیچ حکم شرعی غیر اخلاقی نخواهیم داشت. فکر می کنم اگر اینگونه به مساله نگاه کنیم، یک تحول بنیادی و اساسی در ساز و کار فقه و سامانی که باید منتسب به دین باشد و بخصوص در دوران کنونی که نظام ما منتسب به دین است و الزاماتی که زمان ما دارد و مشکلات موردی که داریم مثل مسائل مستحدثه بايد برويم با تلاشهاي زياد در صدد حل آن برآييم. یک روز می‌گفتیم زنان حق رای ندارند، امروز هم پذیرفته اند که؛ نه تنها زنان رای می دهند، رای هم می گیرند!
فاصله آنچه در آغاز سال 42 بود تا امروز و دیدگاهی که مراجع، علما و روحانیون داشتند باديدگاهي که امروز هست، (كه البته به برکت انقلاب اسلامی و شجاعت هاي حضرت امام(ره) تغییر یافت،) از زمین تا آسمان است این مورد مورد شدن مسائل، کار را مشكل می کند. ما اگر بتوانیم به صورت بنیادی طوري مسائل را حل کنیم که به نام دین بتوانیم جوابگوی نیازهای متحول جامعه امروز باشیم و در دنیایی که یک واقعیت است زندگی می کنیم، بتوانیم زندگی کنیم و هزینه های کمتری داشته باشیم، بسیار مهم است و فکر می کنم اگر این دیدگاه را داشته باشیم، تحولات بنیادی ایجاد خواهد شد که در عین پایبندی به چارچوبهای اساسی دین خدا، دین را که می خواهد وارد عرصه شود، جوری در مقام عمل معرفی کنیم که پاسخگوی پرسش ها و نیازهای بشر امروز باشد. این بحث را همین جا رها کنم و به آنچه در آغاز سخن وعده دادم برگردم.
سه ویژگی را از آیت الله خاتمی نقل کردم. ایشان فقیه بود، فلسفه می دانست، ادبیات را خیلی خوب می- دانست و فضائل دیگری داشت، ولی معتقدم که اینها سبب امتیاز آیت الله خاتمی نمی شود. در فقه، اصول و فلسفه کسانی بودند که آگاهی های گسترده ای داشتند، حتی از ایشان متبحر تر و سرآمد تربودند. نمی توانیم بگوییم، آیت الله خاتمی به این دلیل که فقیه، اصولی و حکمی بود، اين ويژگي ها شخصيت ايشان را ممتاز كرده است. گرچه خود اینها فضيلت است، ولی اين فضيلت ممتاز كننده شخصيت ايشان با ساير شخصيت ها نيست. وگرنه فقیهان و حکیمان بزرگتر از ایشان بودند و هستند. به نظر من هنگامی که سه ویژگی زهد ، اخلاق و روشنفکری در وجود ايشان جمع مي شود، فقیهی را می بینیم که با فلسفه و ادبیات آشناست و زاهد، روشنفکر و اخلاقی است. این شخصیت ممتاز می شود و به تعبیر حضرت امام(ره) اگر نگوییم بی- نظیر، مسلماً کم نظیر است.
وقتی از زهد صحبت می کنیم، در درجه اول یک چهره عبوس و پرخاشگر نسبت به هر آنچه مربوط به این دنیا می شود و بی حساسیت نسبت به درد و درک مردم است، شاید به نظر می آید که اگر کسی چنین بود دینی تر هم هست!!
ظریفی می گفت که آقايي آمد پیش یک بزرگی و گفت یک ورد به من یاد بده و ایشان هم یک وردی یاد داد. مثلا " لااله الاالله" ، او گفت، نه! وردی بگو که لبم بجنبد تا مردم بدانند من دارم ورد می خوانم. آن بزرگ هم گفت، بگو "و علی امم ممن معك..." ! که لبها تکان بخورند!
زهد شاید اینگونه به نظر آید، در حالی که نه زهد واقعی اسلامی چنین است و نه آیت الله خاتمی چنین بود. ایشان کاملا درد این جامعه را داشت و در این دنیا زندگی می کرد روشنفکری ایشان هم به همین خصوصیت مربوط می شود. ایشان یک مرجع امین مردم برای حل مشکلاتشان بود. این مرجعیت اختصاص به مومنان شیعه اسلامی نداشت. آنقدر ایشان معتبر بود و مرجعيت معنوی شان قوی بود که هرکس ایشان را می شناخت ، این مرجعیت را می پذیرفت. بنده خودم شاهد بودم، با وجود اینکه در اردکان دادگاه، دادگستری وشهرباني بود، چه در آنجایی که اختلاف بین یک زرتشتی و یک مسلمان بود و چه بین خود زرتشتیان، مسائلی را به ایشان عرضه می کردند و حکمیت ایشان را با کمال میل می پذیرفتند. حل مشکلات مردم برای مرحوم خاتمی مهم بود. دغدغه زندگی مردم را داشتند، از اینکه جامعه تحت ستم، عقب مانده و فقیر باشد بسیار ناراحت بودند و حساسیت داشتند و برای رفع آنها تلاش می کردند. یعنی در این دنیا زندگی می کردند و برای دنیای مردم دغدغه داشتند.
اما این انسان با این دغدغه ها، هیچگاه به چرب و شیرین دنیا آلوده نشد و زندگی شخصي خود را در حداقل ممکن تنظیم کرد. در این زمینه به صراحت بگویم؛ بین آیت الله خاتمی و خانواده او اختلاف نظر وجود داشت. یعنی خانواده از این زندگی راضی نبودند، البته جانب حرمت ایشان را نگاه می داشتند و در عمل همانگونه زندگی می کردند که ایشان می خواست، ولی راضی نبودند و ایشان هم راضی نبود که از زندگی برای خودش استفاده کند. این زهد، دنیا گریزی و حداقل اکتفا کردن به زندگی از سر اضطرار نبود. البته آنچه خود آیت الله خاتمی داشت، کفاف همین زندگی ضعیف خودش را هم نمی داد که حتی الامکان تلاش می کرد تا از همانجا زندگی اش را تامین کند، اگر هم کمبودی بود، در حداقل از جای دیگری تأمین می کرد. ایشان صاحب آلاف و الوف و مستغلات و املاك نبود، اموال مختصری داشتند که زندگی ساده ایشان را براي مدت نصف سال هم اداره نمی کرد. ولی امکانات ایشان فراوان بود. ايشان یک مرجع اجتماعی و مجتهد و مورد اعتماد مردم بودند ، وجوهات فراوانی به ایشان می رسید و نيز اجازات بسيار قوي و محکمی از اکثر مراجع داشتند و تا جایی که یادم است از مرحوم حضرات آیات سيد ابوالحسن اصفهانی و بروجردی تا امام خميني ... صاحب اجازاتي بودند که کمترین محدودیت را براي ايشان داشت و می توانستند از آنها مصرف کنند. ما گاهی اوقات نيازی داشتیم و ایشان می گفت که پول ندارم و ما می دانستیم که در کشو و حساب ایشان مقدار هنگفتی پول موجود است ولی بهیچ وجه بخود اجازه نمی داد که در جهت مصارف شخصی این وجوه را خرج کند.
وقتی ایشان مرحوم شد، سه حساب در بانک داشتند که در اين حساب ها دهها میلیون تومان پول بود که آن حساب ها یکی مربوط به وجوهات، دیگری مربوط به جبهه ها و سوم هم حسابی بود ، مربوط به پول هايي که بطور ویژه افراد مي گفتند نه سهم امام است ، نه خمس است ، نه رد مظالم است و نه براي جبهه ، آن پول را برای این می دادند که می گفتند ما دلمان می خواهد این پولها را به شما بدهیم تا خودتان خرج کنید. ایشان حتي از آن حساب هم خرج نمی کرد که آخرين مبلغ موجود در آن فکر می کنم حدود پنج میلیون تومان بود. آبان 1367 وقتی ایشان فوت کردند و من حسابها را خدمت حضرت امام(ره) بردم و به ایشان عرضه داشتم، فرمودند که آن حسابها را به نماینده من - یعنی حضرت حجت الاسلام و المسلمین صدوقی- بدهید، ولی آن پنج میلیون تومان را بدهید به خودم. می خواهم بگویم، امکانات فراوانی در اختیار آقای خاتمی بود، حوزه علمیه، وجوهات و... بود.
خود من هم واسطه ایشان و بسیاری از علما بودم که کمک می کردند. بارها در قم خدمت حضرت آیت الله پسندیده که می رسیدیم و از جانب پدرم وجوهات را به ایشان که نماینده حضرت امام بودند می دادم و نيز كمك هايي كه پدرم به حرکتهای علمی و انقلابی می کردند که خود من در آنها نیز واسطه بودم. ما خانواده هایی داشتیم که بزرگانشان در زندان بودند، کمکهایی که به آنها می شد، بيش از کمکهایی که به من به عنوان یک طلبه در قم می شد، بود. زیرا من با پدرم قید کرده بودم که اگر به قم می روم، از شهریه گرفتن بصورتی که برایم است خوشم نمی آید، شما برآورد کنید که من در چه حدی از تحصیل هستم و یک طلبه در آن حد تحصيلي چقدر دریافت می کند و شما به من شهریه بدهید. تا آخرین روزی هم که در ایران بودم ، سال 56 ايشان شهریه من را می دادند. در زمینه كمك به خانواده هاي مبارزان زنداني ایشان بسیار گشاد دست بودند و بسیاری از بزرگان امروز ، که نيازهايی داشتند، به ایشان رجوع می کردند و پول می گرفتند. بهرحال ایشان امکانات فراوانی داشت، ولی در حد متوسط هم مصرف نمی کرد؛ این یعنی زهد.
در زمینه روشنفکری ایشان هم حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن آقا خمینی و هم استاد بزرگوار جناب آقاي دکتر رضا داوری صحبت کردند و اشاراتي داشتند . اینکه کسی در زمان خودش باشد، درد زمان را بشناسد و تلاشگر برای ارائه راه حل براي درمان باشد، این روشنفکری در آیت الله خاتمی موج می زد و برای کسانی که روحاني و پیشواي مذهبی هستند، این روشنفکری و روشن بيني بسيار اهمیت دارد، وگرنه معتقدم که اگر این بصیرت و روشن بینی نباشد، دین تبدیل به یک ابزار خشن، صلب، رماننده و تنگ کننده برای زندگی انسانها خواهد شد و به تعبیر حضرت امیرالمومنین(ع) تبدیل به پوستین وارونه ای خواهد شد که بجای آنکه انسان را گرم کند، دیگران را می ترساند. این روشنفکری در آیت الله خاتمی وجود داشت.
در زمینه اخلاقی نيز از هرکس که بپرسید، ويژگي هاي اخلاقي ايشان را می داند و می توان درباره اخلاق ایشان در خانه، مدرسه، جامعه و... فراوان بحث و صحبت کرد و نمونه های فراوان آورد.
این سه ویژگی در كنار همديگر، آیت الله خاتمی را به انسانی تبدیل کرد که به تعبیر حضرت امام(ره) اگر نگوییم بی نظیر، مسلماً کم نظیر بود و معتقدم که جامعه ما ، بخصوص امروز نیاز به چنین الگوهایی دارد.
از خداوند متعال می خواهیم که روان پاك این بزرگوار را با اجدادش محشور بفرماید و به ایشان علو درجات بدهد و همه عزيزان و بزرگواران، حضرت آیت الله شهيد صدوقی، حضرت آیت الله آقاي بهجتی و بسیاری از دوستاني را که به نحوي با حضرت آیت الله خاتمی بودند و ارتباط داشتند و امروز نیستند، خدا غريق رحمتشان کند و من برای دو نفر بطور ویژه طلب آمرزش و علو درجات می کنم؛ یکی مادر بزرگم که هم ایشان به پدرم خيلي علاقه داشت و هم پدرم خیلی به ايشان ارادت داشتند و هم عموی بزرگوارم که بین این دو برادر روابط خیلی صمیمانه ای وجود داشت و ايشان خیلی زود از دست ما رفت. من به یاد دارم که پدرم در رثا و عزای ایشان چقدر بی تابی می کرد. براي آن عزيز هم آرزوي علو درجات مي كنم . همچنین امیدوارم خداوند بر طول عمر و عزت مادرم که همیشه همراه آن بزرگوار و مورد احترام پدرم بوده، بیفزاید.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته