-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۶, پنجشنبه

Latest News from Emrooz for 10/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



چندی پیش از مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر این مطلب در سایت خبر آنلاین منتشر شد :"اهل فرهنگ از وضعیت ممیزی کتاب‌های دینی و غیر‌دینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار ناراضی‌اند، زمان بسیار زیادی برای ممیزی یک کتاب طول می‌کشد و افرادی که نوعاً وارد نیستند و به کلمات توجه دارند نه به مفاهیم در حال بررسی و ممیزی کتاب‌ها هستند.
هرگونه ممیزی و بررسی کتاب‌ها پیش از چاپ توهین به شعور مخاطب است، انسان صاحب عقل است و مسئول کارخود، کسی که اهل کتاب است می‌داند چه بخواند و چه نخواند و او بر حسب حس تشخیص خود اگر ببیند متن کتابی برخلاف واقعیت است می‌تواند آن را نخواند، حتی آن را نقد کند و یا از نویسنده و ناشر شکایت کند.
کتاب یک کالای شریف فرهنگی و دارای ارج ویژه‌ای است، یک کتاب کمتر از یک مجله یا روزنامه نیست، روزنامه سطح پایین‌تری از کتاب دارد و مخاطبان آن هم می‌توانند عوام ‌باشند، پس چگونه است که روزنامه قبل از چاپ بررسی و ممیزی نمی‌شود، اما کتاب که مخاطب خاص‌تری از روزنامه دارد، ممیزی می‌شود.
اگر کارگروهی هم تشکیل شود باز به همان روال سابق منجر می‌شود، یعنی کتاب‌ها را بر اساس قشر، ظاهر و کلمات موجود در آن و خط قرمزها بررسی می‌کند و مفاهیم کتاب عمدتاً مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، به‌عبارت دیگر چه کسی تضمین می‌کند که افراد این کارگروه‌ها صلاحیت بیشتری از خوانندگان داشته باشند."
اینکه کار در وزارت ارشاد دولت مستقر و برآمده از کودتای انتخاباتی بجایی رسیده است که صدای نویسنده و شاعری همچون ایشان را درآورده است خود جای تامل و توجه بسیار دارد . البته این تازه در شرایطی است که احمدی نژاد در دوران تبلیغات انتخاباتی سال گذشته از سیل عظیم انتقاداتی که متوجه او و عملکرد دولتش بود تنها انتقاداتی را پذیرفت که متوجه وزارت ارشاد و بطور خاص ممیزی کتاب بود و با اینکه روغن ریخته را نذر مسجد کرد ( برکناری وزیر ارشاد بدلیل مخالفت با احمدی نژاد برادامه انتصاب مشایی به معاون اولی به رغم نامه رهبری ) ، قول داد در دولت بعدی فردی را بکار گمارد که دیگر با اصحاب فکر و فرهنگ چنین نکند اما عملکرد این وزیر حاکی از بدتر شدن اوضاع ممیزی کتاب است بگونه ای که نویسندگان و ناشران بکلی از انتشار آثار تازه خود ناامید شده و گوشه عزلت گزیده اند .
همه اجزاء و ارکان حاکمیت کنونی پس از طی مراحل و منازل تهاجم فرهنگی ، شبیخون فرهنگی ، استحاله فرهنگی ، براندازی نرم حالا به اوج کمال رسیده و از جنگ نرم سخن می گویند و وزیر ارشاد هم اخیرا در همایشی با همین نام در دانشگاه تهران دراین باره مبسوط داد سخن دادند و مخلص کلام همه اینکه عالم و آدم نشسته اند به برنامه ریزی و تولید فرهنگی برای اینکه جمهوری اسلامی ایران را با اثرگذاری فرهنگی از پای درآورند و ماباید با جنگ نرم به مقابله آنها برویم و ممیزی و سانسور و... لابد یکی از ابزارهای کارای این جنگ نرم است که با شدت و حدت باید بدان عمل شود تا هر روزنه و رخنه ای بروی ذهن مردم ببندد و...
چه می شود کرد که جریان فکری سیاسی اقتدارگرا در جامعه ما ، که حال قدرت تامه و فائقه یافته است ،از سالهای دور به راهبرد ممنوعیت بجای مصونیت در عرصه فکر و فرهنگ باور داشته و هرگاه توانسته آنرا عملیاتی کرده و بکار بسته و اصحاب فکر و قرهنگ را زمینگیر و خانه نشین کرده است . بااینکه قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره که توسط هم اینان در مجلس چهارم تصویب شد با نصب انبوه دیش ها بر فراز خانه ها در سراسر ایران به سخره گرفته شده ، و عملکرد پنج سال ممیزی کتاب در وزارت ارشاد دوره لاریجانی و میرسلیم (سالهای71 الی 76) بعد ها در قالب کتابی حجیمی برشته تخریب درآمد تا درس عبرتی برای باورمندان به این شیوه باشد ، اما و صد اما که در دنیایی که عصر انفجار اطلاعات لقب گرفته و فن آوری های ارتباطی همه مرزها را درهم شکسته و تا عمق خانه ها نفوذ کرده است هم اینان هنوز براین باورند که با ممیزی کتاب دارند در مقابله با جنگ نرمی که دشمن براه انداخته است ، عمل می کنند! اینان این اصل اولیه را درنیافته اند که اگر قرار به مقابله با تولیدات فرهنگی دیگران ( یا همان جنگ نرم ) باشد فقط با تولید فرهنگی می توان به این میدان رفت و نه با ممیزی و سانسور ، چرا که درخوشبینانه ترین وجه " ممیزی آفت فرهنگ " ، فکر و خلاقیت است و در جامعه ای که ممیزی و سانسور برقرارباشد خلاقیت و تولید فرهنگی سترون و نابود می شود و قطعا در این شرایط راه بروی اسنفاده از تولیدات فرهنگی دیگران هموارتر . درعرصه فکر و فرهنگ و عقیده تکیه بر راهبرد ممنوعیت چاره ساز جامعه ما و هیچ جامعه دیگری نبوده و نیست و فقط بر پایه راهبرد مصونیت می توان انتظار داشت که در این دنیای بهم پیوسته شاید بتوان راه بجایی برد وگرنه صبح تا شام هم شعار مقابله با جنگ نرم داده شود و در ارشاد هم سربازان جنگ نرم کتابها را ممیزی کنند و...راه بجایی نخواهیم برد .



 



 


کلمه: مدیر مسئول روزنامه اعتماد از انتشار این روزنامه در آینده نزدیک خبر داد.

الیاس حضرتی با بیان اینکه روزنامه اعتماد انشاء الله منتشر خواهد شد، به خبرآنلاین گفت: جزییات بیشتری در این ارتباط نمی توانم بدهم و تاریخ انتشار آن هم مشخص نشده است.

روزنامه اعتماد که یکی از بادوام‌ترین روزنامه‌های اصلاح طلب بود، هفته دوم اسفندماه سال گذشته توسط هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد. در هفته پایانی سال نیز خبرهایی درباره رفع توقیف این روزنامه و احتمال انتشار آن از آغاز سال ۸۹ مطرح شد، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

دادگاه روزنامه اعتماد در خردادماه امسال برگزار شد و در نهایت هیت منصفه، با تبرئه این روزنامه در برخی موارد، در مورد دو شکایت، مدیرمسئول اعتماد را مجرم شناخت و در عین حال مستحق تخفیف دانست.

پس از اعلام نظر هیئت منصفه مطبوعات نیز، قاضی سیامک مدیر خراسانی رئیس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، مدیر مسئول روزنامه اعتماد را در مورد اتهام نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی به پرداخت ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس، محکوم کرد.


 


جـــرس: در پی واگذاری جنجالی بلوک های ١٨ گانه شرکت سایپا به شبه دولتی ها و بعد از اینکه مشخص شد "دولت سهام سایپا را سه برابر قیمت به خودش فروخته است؛ یعنی دولت هم فروشنده بود و هم شرکت وابسته به خود را خریدار جا زده بود، تا سود مستقیم بین خودشان تقسیم شود"، اینک رئیس كمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی می گوید "در واگذاری‌های جدید سایپا همان سهام‌های قبلی جابجا و منتقل شده است ."


به گزارش ایلنا، حمیدرضا فولادگر در مورد واگذاری سهام شركت سایپا اظهار داشت: همواره گفته‌ایم كه اگر یكی از بلوك‌های سهم سایپا به بخش خصوصی واگذار شود و این بخش وارد هیات مدیره شود، یك قدم به اجرای اصل ۴۴ نزدیك می‌شویم. در همین راستا یك بلوك سایپا به بخش خصوصی واگذار شد، اما به دلیل بالارفتن ناگهانی قیمت‌ها آنها نتوانستند بیست درصد سهام لازم را به صورت نقدی پرداخت كنند و به همین دلیل واگذاری متوقف ماند.


وی افزود: پس از بالا رفتن قیمت‌ها، سهام سایپا در قالب سهام‌های ۴ یا ۵ درصدی و به صورت داخلی منتقل شد كه به طور مثال به شستا و خودروسازی این منتقل شد. به طوری كه اكنون بیش از ۵۰ درصد سهام سایپا در اختیار گروه‌های سرمایه‌گذاری سایپا قرار گرفته است كه 3 نفر نماینده در هیات مدیره این شركت دارند.


فولادگر گفت: علاوه بر این سه عضو، دولت هم دو عضو از طرف سازمان گسترش صنایع دارد و لذا از بلوك‌های دولتی هنوز چیزی واگذار نشده است.


رئیس كمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس افزود: ‌با توجه به واگذاری سهام‌ها به شركت‌های گروه سایپا، در پی جابجایی‌های جدید همان سهام‌های قبلی، جابجا و انتقال داده شده است و اتفاق جدیدی برای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نیفتاده است.


فولادگر همچنین خبر داد: در جلسه كمیسیون ویژه این موضوع را بررسی می‌كنیم و از سازمان خصوصی‌سازی و وزارت صنایع دعوت می‌كنیم تا در مورد واگذاری سهام سایپا توضیح دهند.


وی در پایان اظهار داشت: تحولات جدید در سایپا را از طریق رسانه‌ها شنیده‌ایم و به طور رسمی چیزی به ما اعلام نشده است.


گفتنی است بعد از واگذاری معنادار سایپا در تابستان امسال، طی اقدامی استثنایی از سوی مدیرعامل انتصابی آن شرکت، وی هفته گذشته اکثریت کرسی های هیئت مدیره را در اختیار گرفت و مدیریت خود بر آن شرکت عظیم خودروسازی را مادام العمر نمود. (نعمت الله پوستین دوز با حمایت های اسفندیار رحیم مشایی مدیرعاملی آن شرکت را تصاحب کرده بود و حال که - ظاهرا - این شرکت خصوصی اعلام شده، نهادهای نظارتی نمی توانند بر گردش مالی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی آن نظارتی داشته باشند.)


پرویز فتاح، وزیر سابق دولت و از منتقدین فعلی آن، چندی پیش گفته بود "دولت دلش خوش است که سایپا را فروخته اما چه کسی آن را خریده است؟ خود دولت، ضمن اینکه باید ملاحظه کرد که به چه قیمت سایپا را خریده و آیا این خرید اقتصادی است؟" وی افشا کرده بود "دولت سهام سایپا را سه برابر قیمت به خودش فروخته است ... یعنی دولت هم فروشنده و هم شرکت وابسته به آن خریدار باشد."


همان زمان برخی نمایندگان مجلس‌ که از این موضوع با خبر شده بودند، وعده دادند که در جبهه مخالف با شبه‌دولتی‌ها فعالیت خواهند کرد .


اوایل هفته جاری نیز، با دستور رئیس دولت به شورای عالی بورس، معامله بلوك ١٨ درصدی ایران خودرو قطعی شد تا واگذاری بزرگترین شرکت خودروسازی کشور نیز، همانند سایپا دستخوش معاملات پنهان دولتی ها و شبه دولتی ها در روند واگذاری ها شود.


 


لکمه: امیرحسین کاظمی، عضو نهضت آزادی ایران، موقتا از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش جرس، امیر حسین کاظمی، از فعالان ملی- مذهبی و عضو نهضت آزادی ایران که ١۵ اسفند ماه سال گذشته در زندان اوین به سر می برد، غروب چهارشنبه پنجم آبان ماه ٨٩ به مرخصی آمد.

این عضو شاخه جوانان نهضت آزادی ایران و نویسنده وبلاگ "با مردم"، از سوی قاضی مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به سه سال حبس تعزیری محکوم شده و دادگاه تجدید نظر شعبه ۵۴ به ریاست قاضی موحد نیز، تابستان امسال، حکم سه سال حبس تعزیری وی را تایید کرده است.

اتهامات کاظمی، "عضویت در نهضت آزادی"، "تاسیس وبلاگ" و "حضور در اغتشاشات عاشورا" اعلام شده بود؛ که نامبرده در هیچ‌کدام از بازجویی‌ها و همچنین در دادگاه، حاضر به پذیرش اتهام "شرکت در اغتشاشات عاشورا" نشده بود. این درحالی است که دادگاه بدوی کاظمی نیز تنها ده دقیقه به طول انجامیده بود و در پرونده وی هیچ گونه مدارک مستدل و مستندی پیرامون اتهامات وارده وجود نداشته است.

کاظمی بعد از شش ماه نگهداری در بند ۲۰۹ اوین، اواسط تابستان امسال، نخست به قرنطینه بند ۳۵۰ اوین و سپس به قرنطینه ی اندرزگاه یک منتقل شده بود، که محل نگهداری معتادین و متهمین به ارتکاب جرائم خطرناک بود.


 


ندای سبز آزادی: آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کرد: مردم باید مراقب باشند که با پخش شایعات در جامعه در مسیر خواست دشمن حرکت نکرده و ناخواسته ابزار او نشوند.
به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید صبح امروز در درس خارج فقه خود اظهار کرد: پخش شایعات، مفسده‌های فراوانی برای جامعه به همراه دارد و لذا باید به شدت از این کار پرهیز کرد.
وی افزود: جدای از مساله شایعات افراد باید متوجه باشند که هر آن چه می‌دانند یا می‌شنوند را نباید بازگو کنند چرا که خیلی از آن ها به ضرر جامعه است و این نکته را هم باید توجه داشت که افشاگری جا دارد.
مکارم شیرازی همچنین با بیان این‌که در قرآن کریم نیز از پخش شایعه در مورد یکی از همسران پیامبر به شدت نهی شده است،گفت: قرآن کسانی که ندانسته در مسیر شایعه قرارگرفته و تهمتی به یکی از همسران پیامبر بسته‌اند را به شدت توبیخ می‌کند. سوال من از کسانی که اخیرا شایعاتی در مورد زنان پیامبر نقل کرده‌اند این است که آیا این آیات را ندیده اند؟
این مرجع تقلید اضافه کرد: خداوند کسانی که با پخش شایعات اقدام به ریختن آبروی مسلمان می‌کنند و از این طریق اذهان جامعه را هم مشوش می‌کنند، علاوه بر عقاب اخروی، در دنیا آن ها را دچار گرفتاری و مشکلات می‌کند.این استاد برجسته حوزه علمیه قم ، ضمن ابراز تاسف از این‌که گاهی دوستان یک جریان خود عامل پخش شایعات دشمن می‌شوند، خاطرنشان کرد: گاهی دیده می‌شود که افراد از طریق رسانه‌های جمعی از جمله تلفن همراه شایعاتی را منتشر می‌کنند و این درحالی است که ما اگر با حادثه‌ای مشکوک مواجه شدیم حق نداریم بدون تحقیق آن را بیان کنیم و حتی همین «می گویند ها» نیز حرام است.
وی بیان کرد: قرآن می‌فرماید؛ حتی هر آن چه را که می بینی و می شنوی نباید نقل کنی، به ویژه در مورد مساله فحشا که نباید اشاعه پیدا کند و آن را در بوق و کرنا کرد که در فلان شهر حادثه‌ای این چنین رخ داده است.
مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که در جنگ روانی، دشمن از شیوه‌ها و ابزارهای مختلفی برای شکستن روحیه افراد استفاده می‌کند، ابراز کرد: یکی از این شیوه‌ها، شامل تهدیدها می‌شود به عنوان مثال آمریکا تهدید نظامی می‌کند و ضمن ارسال نیروهای خود به خلیج فارس اعلام می‌کند که گزینه نظامی روی میز است تا به این وسیله از طریق تهدید نظامی به اهداف خود برسد.
وی همچنین ادامه داد: یکی دیگر از شیوه ها این است که دیگران را می ترسانند مثل مساله ایران هراسی که آمریکا می‌کوشد از این طریق مردم دنیا به ویژه منطقه را از وجود ایران بترساند.
این مرجع تقلید یادآور شد: یکی دیگر از شیوه‌ها همان پخش شایعات است که متاسفانه در زمان ما که وسایل ارتباطی جمعی زیاد شده است این مساله مشهودتر شده است و افراد از طریق تلفن همراه ، ماهواره ها و دیگر رسانه های جمعی اخبار نادرست را در جامعه منتشر می‌کنند.


 


آینده: رئیس پلیس فرودگاه های كشور از دستگیری 37نفر از افراد اعزامی به حج تمتع در فرودگاه های كشور به دلیل حمل مواد مخدر خبر داد.

سردار نبی الله حیدری در حاشیه پرواز حجاج از شیراز در جمع خبرنگاران گفت: تمامی سازو كارهای اعزام 103 هزار نفر زائر از 17 فرودگاه كشور در بخشهای مختلف اعم از ترافیكی، امور امنیتی و اقلام ممنوعه فراهم شده است كه تاكنون 37 هزار نفر از حجاج از شش فرودگاه كشور وارد مدینه شدند كه از میان این 37 نفر دستگیر شده 11 نفر نیز زن بودند.

وی با بیان اینكه با اینكه تمامی اخطارهای لازم داده شده اما برخی از حجاج اقدام به حمل مواد مخدر می كنند، افزود: باید گفت در صورت دستگیر شدن در فرودگاه ایران حجاج از ادامه سفر محروم خواهند شد ولی اگر در فرودگاه های عربستان دستگیر شوند بازداشت خواهند شد و به زندان خواهند رفت.

رئیس پلیس فرودگاه های كشور افزود: در عمره سال قبل 760 هزار نفر از ایران اعزام شدند كه از میان آنها یك هزار و 69 نفر توسط پلیس فرودگاه های ایران و 160 نفر در فرودگاه های عربستان دستگیر شدند و در حج عمره در سال جاری نیز 400 هزار نفر اعزام شدند كه 471 نفر در داخل كشور و هفت نفر به وسیله پلیس عربستان دستگیر كرد.

حیدری یادآور شد: در حج تمتع سال قبل نزدیك به 70 هزار نفر اعزام شدند كه 107 نفر در فرودگاه های ایران و یك نفر در فرودگاه عربستان دستگیر شد.

وی تاكید كرد: مسافرین باید بدانند كه با وجود دستگاه های پیشرفته در فرودگاه های كشور جاسازی هرگونه مواد مخدر قابل شناسایی بوده و اگر افرادی نیازی به مصرف دارو دارند نیروهای بهداشت و درمان در عربستان اقدامات لازم را انجام می دهند.


 


آینده: رئیس كمیسیون ویژه مجلس با بیان اینكه مجلس نسبت به عدم شفاف سازی دولت در شیوه های اجرایی قانون هدفمندی یارانه ها انتقاد دارد گفت: «اگر مردم با این طرح همراه نشوند دولت در اجرای طرح ناكام خواهد ماند.»

غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با مهر، از برگزاری جلسات كمیسیون ویژه مجلس برای نظارت بر شیوه قانون هدفمند كردن یارانه ها خبرداد و اظهار كرد كه با احتمال قوی اولین جلسه كمیسیون ویژه با كارگروه دولت درطرح تحول اقتصادی كه با حضور وزیر اقتصاد برگزار می شود هفته آینده خواهد بود.

وی گفت: «رئیس مجلس نیز در این جلسه حضور خواهد داشت.»

مصباحی مقدم یادآور شد؛ در این سلسله جلسات قرار است ابهامات مجلس و كمیسیون ویژه در اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها از مسئولان مربوطه سئوال شود.

نماینده تهران چگونگی شیوه دولت در آزادسازی قیمت حامل های انرژی، مبالغ پرداخت شده و دیگر مسائل مربوط به اجرای این قانون را از ابهامات كمیسیون ویژه مجلس در خصوص این قانون برشمرد.

وی در توصیه به دولت برای اجرای بهتر این قانون خاطر نشان كرد، تاكید و توصیه من این است كه دولت قبل از هر اقدامی شفاف سازی كند.

مصباحی مقدم گفت: «دولت نمی تواند با وجود ابهام اجرای این قانون را پیش ببرد اگر در اجرای این قانون برای مردم سئوال و ابهامی وجود داشته باشد، ممكن است مردم دولت را در این خصوص همراهی نكنند و عدم همراهی مردم در اجرای این قانون دولت را در اجرای طرح ناكام می كند.»

نماینده تهران تصریح كرد انتقادی كه هم اكنون به دولت وارد است این است كه در خصوص شیوه اجرا شفاف سازی نمی كند این در حالی است كه آنچه كه قرار است اجرا شود باید از سوی دولت اطلاع رسانی شود هم مردم و هم مجلس به خصوص مردم باید از شیوه های اجرای این قانون مطلع شوند.


 


امروز: برادر رئيس دولت مستقر که مدتها است در خصوص برخي نزديکان رئيس دولت و برخي سياست هاي غلط فرهنگي به افشاگري مي پردازد، اخيرا گفته است که چرا کسي به اين افشاگري ها به من گير نمي دهد تا من در يک محکمه صالح واقعيت ها را بيش از آنچه هست مطرح کنم.

به گزارش جهان، وي با بيان اينکه اگر اين حرف ها غلط است چرا کسي نمي آيد از من شکايت کند بر ادامه افشاگري‌هاي خود از پشت‌پرده برخي از رفتارهاي نزديکان رئيس دولت تاكيد كرد.

داوود احمدی نژاد گفت كه در سخنراني‌هايي متعددي به نقش و رفتار و گفتار برخي افراد مساله دار پرداخته‌ام و اين كار را همچنان ادامه مي‌دهم تا ذهن افكار عمومي روشن‌ شود.

وي در جريان جلسات متعدد خود با گروه‌هاي دانشجويي و فرهنگي نسبت به چگونگي رفتار و گفتار نزديکان رئيس دولت انتقاداتي را مطرح مي‌كند.

به گفته داود احمدي نژاد، يکي از اين آقايان با پول هنگفتي كه در اختيار دارد ارقامي نجومي به افراد مي‌پردازد و با اين وسيله درصدد محدود كردن دايره انتقادات از خود است.


 


آینده: رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان بخش‌های مختلف استان قم تاكید كردند: مصوبات دولت در سفرهای استانی و همچنین تصمیمات جلسه امروز، باید با دقت و اهتمام پیگیری و اجرا شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری، آیت الله خامنه ای صبح امروز در دیدار مسئولان بخش‌های مختلف استان قم، خدمت به مردم را یك توفیق و ارزش خواندند و تأكید كردند: اگر این خدمت برای مردمی مؤمن، مجاهد، با انگیزه های عالی در حركتهای اجتماعی و امتحان داده همچون مردم قم باشد قطعاً ارزشی مضاعف است و به همین دلیل مسئولان باید برای خدمت حداكثری به مردم قم و حل مشكلات این استان، تمام تلاش خود را به كار گیرند.

در این دیدار كه معاون اول رئیس‌جمهور، اعضای هیأت دولت و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مبغوض بودن قم در دوران ستمشاهی به دلیل تدین مردم قم، ارتباط با روحانیت، وجود حوزه علمیه و سابقه مبارزاتی علما و مردم، افزودند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه خاصی به شهر قم شد اما حركت عمران و آبادانی قم در پنج سال اخیر، حقاً و انصافاً شتاب بیشتری گرفته است.

آیت الله خامنه‌ای با تأكید بر لزوم ادامه این حركت پرشتاب، خاطرنشان كردند: اگر عمران و آبادانی قم با همین سرعت ادامه یابد، امید می رود كه عقب ماندگی‌های متراكم این استان جبران شوند.

ایشان خدمت به قم را خدمت به كشور دانستند و تأكید كردند: شهر مقدس قم آبروی جمهوری اسلامی ایران است زیرا این شهر پایگاه انقلاب و روحانیت و محل بزرگترین حوزه علمیه و شخصیت های برجسته علمی و دینی است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حجم گسترده تبلیغات رسانه‌های بیگانه در مورد قم در روزهای اخیر، آن را نشان دهنده اهمیت شهر قم خواندند و افزودند: یكی از برنامه های تبلیغاتی مخالفان نظام در سی سال گذشته، تضعیف و تحقیر نمادهای انقلاب و اسلام بویژه شهر قم بوده است.

آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: جبهه دشمن همواره برای قم به عنوان پایگاه عظمت اسلام و برافراشته شدن پرچم انقلاب، برنامه ریزی خاص داشته است كه از آن جمله طراحی برای بوجود آوردن پایگاه ضدیت با انقلاب اسلامی در قم بود.

ایشان افزودند: در این طراحی و برنامه ریزی، تأثیرگذاری بر فكر و احساسات مردم قم در دستور كار است و تنها راه مقابله با آن، تلاش بیش از پیش برای خدمت به مردم قم و گشودن گره ها از زندگی این مردم است.

رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: البته مردم قم با حضور با شكوه و پرشور خود در روزهای اخیر، پاسخی قاطعانه به طراحی‌ها و تبلیغات دشمن دادند و بیداری و عمق نفوذ ایمان در دلهای خود را به نمایش گذاشتند.

آیت الله خامنه ای با یادآوری محدود بودن امكانات دستگاه‌های دولتی افزودند: برای حل مشكلات قم، باید این مشكلات اولویت بندی و پیگیری جدی شوند.

ایشان با اشاره به جلسه امروز هیئت دولت در قم تأكید كردند: همه مصوبات دولت در سفرهای استانی و همچنین تصمیمات جلسه امروز، باید با دقت و اهتمام پیگیری و اجرا شوند.

رهبر انقلاب اسلامی، آب آشامیدنی، مناطق محروم، امكانات بهداشتی و درمانی بویژه در بخش زنان، صنایع دستی، آب كشاورزی و صنعت را از جمله مسائل اساسی شهر قم برشمردند و خاطرنشان كردند: در سالهای اخیر و در دولتهای نهم و دهم چندین برابر دوره های قبل كار انجام شده است اما جبران عقب ماندگی های تاریخی ملت ایران نیازمند حركتی پرشتاب و بی وقفه در همه بخشها است.

آیت الله خامنه ای همه مسئولان و خدمتگزاران را به گشاده رویی در برخورد با مردم توصیه كردند و افزودند: برخورد صمیمانه و با آغوشی باز، با مردم از مهمترین وظایف مسئولان است.

ایشان با تأكید بر اینكه اجر معنوی خدمت به مردم بسیار بالاتر و ارزشمندتر از اجرهای دنیوی است، از زحمات و تلاشهای مسئولان استان قم بویژه در روزهای اخیر قدردانی كردند.

در ابتدای این دیدار رحیمی معاون اول رئیس جمهور گزارشی از جلسه امروز هیأت دولت در قم ارائه كرد و گفت: در این جلسه، علاوه بر مصوبات سفرهای استانی، تصمیمات جدیدی برای قم گرفته شد.

سرعت بخشی به احداث خط آهن قطار پرسرعت تهران - قم با اختصاص 150 میلیارد تومان اعتبار جدید، تخصیص 120 میلیارد تومان برای محرومیت زدایی از مناطق محروم شهر قم در مدت 2.5 سال، تكمیل بیش از 31 هزار واحد مسكونی مسكن مهر تا شهریور سال آینده، و اختصاص یكصد و ده میلیارد تومان برای انتقال آب شیرین به قم از جمله تصمیمات هیأت دولت برای مردم قم بود كه معاون اول رئیس جمهور به آنها اشاره كرد.

موسی پور استاندار قم نیز در سخنانی به برخی خدمات انجام گرفته در طول سالهای گذشته بویژه پنج سال اخیر اشاره كرد و گفت: وجود بیش از سیزده هزار مدرسه در مقاطع مختلف، پنجاه و سه هزار دانشجو در 29 مركز آموزش عالی و دانشگاه، ایجاد دانشگاههای دخترانه حضرت معصومه، دانشگاه علوم پزشكی و دانشگاه صنعتی قم، بیش از دو هزار تخت فعال بیمارستانی، 213 مركز بهداشتی و درمانی، 360 مجموعه ورزشی، چهل هزار خط تلفن ثابت و ششصد و بیست و پنج هزار خط تلفن همراه از جمله اقدامات انجام گرفته برای شهر قم است.

وی، مراكز صنعتی، كشاورزی و دامداری را از مزایای شهر قم برشمرد و گفت: با وجود خدمات انجام شده، استان قم همچنان دارای مشكلات متعددی است كه از جمله آنها، بافت فرسوده متراكم در شهر قم است.

پس از این دیدار اعضای هیأت دولت، و مسئولان استان قم، نماز ظهر و عصر را به امامت آیت الله خامنه ای در دفتر مقام معظم رهبری در قم اقامه كردند.


 


کلمه: عضو جمعیت موتلفه اسلامی با تاکید بر اطلاع رسانی درست و اقناع مردم در خصوص هدفمند سازی یارانه ها ، گفت: مردم نگرانی‌هایی در مورد آثار اجرای این قانون دارند و متاسفانه دولت هم تاکنون پاسخ اقناع کننده و کاملی ارائه نداده است.

به گزارش خانه ملت، اسدالله بادامچیان با اشاره به نگرانی‌های موجود در میان مردم نسبت به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ ها، به تشریح سوالات مردم در مورد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت و گفت: سوال‌های مردم در مورد هدفمندی بیشتر حول این محورهاست که اصل هدفمند کردن یارانه‌ها چیست، چه نتایجی دارد، اثراتش بر زندگی روزمره مردم چه خواهد بود، شیوه اجرای آن چگونه است و اینکه سرنوشت صنعت و بازار بعد از اجرای آن چه خواهد بود و آیا این قانون بازار و کسب و کار مردم را با رونق روبرو خواهد کرد یا کسادی و انفعال برای آنان خواهد داشت.

عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی کشور با تاکید بر اینکه پاسخ های وی به مردم از جایگاه یک نماینده مجلس است، افزود: در مقام یک نماینده، جواب‌های لازم را به مردم می‌دهم اما در حد کلان از این شیوه هدفمند کردن یارانه‌ها رضایت ندارم و دولت نیز تاکنون پاسخ قانع کننده‌ای به این سوالات مردم نداده است.

نماینده تهران با بیان این مطلب که این انتقاد به معنای همراهی نکردن دولت در اجرای این قانون نیست، تصریح کرد: در اینکه باید به دولت کمک کنیم و همراهی کنیم شکی نداریم و تا آنجا که دستمان برسد از دولت در اجرای این قانون حمایت می‌کنیم، ولی چون بین مردم و دولت هستیم وظیفه می‌دانیم اگر فشاری به مردم آمد کمک کنیم و حرف مردم را به دولت منتقل کنیم.


 


جـــرس: معاون اول رییس‌ دولت، در جریان جلسه ویژه هیات وزیران در قم، ضمن قدردانی از "استقبال با بصیرت" مردم و علما در قم از رهبر جمهوری اسلامی، اظهارعقیده کرد "هیات دولت این جلسه را به طور ویژه به مناسبت سفر رهبری و برای قدردانی از مردم ولایتمدار قم در استقبال از ولی امر مسلمین برگزار كرده، و دولت چون توان جبران عظمت استقبال مردم قم از رهبری را ندارد، مصمم است با ایجاد رفاه برای آنها، بخشی از این حماسه را جبران کند."


همزمان رییس دفتر رهبری نیز که در جلسه ویژه هیئت دولت حضور داشت، خطاب به خبرنگاران از اختصاص اعتبار جدید و ویژۀ ١١۰۰ میلیارد تومانی توسط معاون اول رییس‌ دولت برای حل مشكلات استان خبر داد.


به گزارش ایسنا، محمدرضا رحیمی چهارشنبه ۵ آبان ماه ٨٩، در حالیکه رئیس دولت در تهران به سر می برد، جلسه ویژه هیات وزیران را که در قم - به بهانه سفر رهبری - با حضور علی لاریجانی و رئیس دفتر رهبری برگزار شد، ریاست کرد و این جلسه را منتج به "اتخاذ تصمیمات ویژه برای خدمت رسانی بیشتر و بهبود وضعیت رفاه و آسایش آحاد مختلف مردم استان قم" دانست.


دراین جلسه علاوه بر این‌كه تعداد زیادی از وزرا و معاونین رییس‌ دولت حضور داشتند، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و نماینده‌ مردم قم در مجلس، محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبری، استاندار قم، امام جمعه آن شهر و تعدادی دیگر از مسوولان استانی حضور داشتند و تسهیلات و اعتباراتی برای حل مشكلات استان قم و پیشرفت هرچه بیشتر این استان تصویب شد.


رحیمی در این جلسه تاکید کرد "هیات دولت این جلسه را به طور ویژه به مناسبت سفر رهبری و برای سپاس و قدردانی از مردم ولایتمدار قم در استقبال از ولی امر مسلمین برگزار كرده و از آنجا که توان جبران عظمت وصف ناپذیر استقبال مردم قم از رهبری را نداریم، مصمم هستیم با ایجاد رفاه برای مردم استان قم بخشی از این حماسه بزرگ را جبران كنیم.


به گزارش ایلنا، رییس دفتر رهبری نیز در سخنانی، از توجه هیات دولت به قم قدردانی كرد و اظهار داشت: هیات دولت به مناسبت سفر رهبری تصمیمات بسیار خوب و ارزشمندی در این جلسه اتخاذ كرد كه جای قدردانی دارد.
محمدی گلپایگانی با بیان این‌كه اعتبارات خوبی برای حل معضلات استان قم در این جلسات اختصاص داده شد، گفت: معاون اول رییس‌ دولت اعلام كرد كه مجموع اعتباراتی كه برای حل مشكلات این استان در این جلسه اختصاص داده شد، ١١۰۰ میلیارد تومان است و ما امیدواریم با بودجه اختصاص داده شده و بركت این سفر، بخش عظیمی از معضلات استان حل شود.
وی قم را خواستگاه انقلاب و دارای سابقه تاریخی درخشان و روشنی دانست و گفت: استقبال مردم استان قم و علما و مراجع از رهبری، عشق، ‌علاقه و فداكاری مردم این دیار را نسبت به نظام و رهبری به نمایش گذاشت.


در جلسه هیئت دولت، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنان كوتاهی با قدردانی از اهتمام دولت در رسیدگی به مسایل استان قم پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را در خصوص بهبود هر‌چه بیشتر استان قم ارایه كردند.


مشروح کامل تصمیمات جلسه ویژه هیئت دولت که از صبح تا ظهر به ریاست محمدرضا رحیمی برگزار شده بود را، قرار بود وی در جمع خبرنگاران مطرح نماید، اما اعضای دولت پس از پایان جلسه‌، به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفته و به ارائه گزارش به وی پرداختند.


رهبر جمهوری اسلامی برای دیداری نه روزه، در قم به سر می برد.


 


جـــرس: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران معتقد است تفاوت تفكر بین "جامعه روحانیت" و "مجمع روحانیون" و همچنین بین "امام" و "آیت الله منتظری" در این بود که نگاه گروه اول به مشروعیت حكومیت، اختیارات ولی فقیه، سیاست خارجی، فرهنگ و اقتصاد همه جانبه، زیربنایی و انقلابی بود و نگاه دیگری حداقلی، روبنایی و رفرمیستی.


این مقام روحانی منتصب رهبری در سپاه، با بیان این‌كه اگر تفكرات غیرناب در عرصه حاكمیت بروز كند زمینه جنگ نرم دشمن را فراهم می‌كند، مدعی شد "در چنین شرایطی دشمن نیروهای خود را از داخل می‌گیرد و لذا می‌بینید كه در هر انتخابات در این كشور، دشمن از افراد سكولار و لیبرال حمایت می‌كند. اگر اسلام لیبرال بر سر كار بیاید نظام دچار چالش خواهد شد."


به گزارش ایسنا، علی سعیدی در همایش بررسی و مقابله با جنگ نرم در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین با بیان این مطلب که "محور نظام، ‌رهبری است"، گفت: دیروز نماد حقانیت و حاكمیت، حضرت روح‌الله بود و امروز این نماد مقام رهبری است و این امر اختصاص به این عصر ندارد بلكه از زمان غیبت كبری آغاز شده است.

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با بيان اين‌كه اسلام و حكومت اسلامي در هر دوره‌اي نياز به نماد و ترجمان دارد، گفت: حتي قرآن به دليل وجود محكمات و متشابهات نمي‌تواند فصل‌الخطاب باشد و نياز به ترجمان دارد.


وی تاکید کرد: برای تشخیص حق نباید به شخصیت‌های دیگر مراجعه كرد مگر آن‌كه اهل ذكر باشند و باید دانست كه محور نظام، ‌رهبری است.


سعیدی با تاكید بر اهمیت تبیین شاخص‌های اسلام ناب تصریح كرد: مهمترین وظیفه‌ای كه امروز بر عهده ماست، تبیین اسلام ناب است و این‌كه مبانی فكری امام و رهبری را بیان كنیم، چراكه اگر این كار را انجام دهیم دیگر جایی برای تفكرات غیرناب باقی نمی‌ماند.


نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین با بیان این‌كه حركت انبیاء متكی به قدرت نرم بوده و تقابل با قدرت انبیاء نیز عمدتا به صورت نرم‌افزاری بوده است، افزود: در تاریخ معاصر، امام با حركت نرم‌افزاری یعنی تغییر در نگرش مردم كار را آغاز كردند. انقلاب اسلامی در این ٣١ سال بدون خدشه‌ای به راه خود ادامه می‌دهد و به نظر من موفق‌ترین انقلاب توحیدی و انقلاب معاصر، انقلاب اسلامی است.


سعیدی با اشاره به موانع موجود بر سر راه انقلاب در سه دهه گذشته اظهار كرد: یكی از مشكلات اصلی این است كه در حكومت اسلامی دو دیدگاه مختلف در مورد مسائل گوناگون نظیر بحث مشروعیت حكومیت، اختیارات ولی فقیه، سیاست خارجی، فرهنگ و اقتصاد وجود دارد كه یك نگاه همه جانبه، زیربنایی و انقلابی است و دیگری حداقلی، روبنایی و رفرمیستی است.


سعیدی اضافه كرد: این دو نگاه در تفاوت بین تفكر نهضت آزادی و بنی‌صدر با تفكر امام دو بخش شدن حزب جمهوری اسلامی و یا در تفاوت تفكر بین مجمع روحانیون و جامعه روحانیت مشهود است. این دوگانگی حتی بین تفكر امام با قائم مقام ایشان هم وجود داشت و در دوره‌های بعد نیز دیدیم كه نگاه سكولارهای اصلاح‌طلبان با نگاه رهبری و امام كاملا متفاوت است. در دوره اخیر، این دو تفكر را در نزدیك‌ترین یاران امام می‌بینیم كه با وجود این‌كه از امام حكم داشتند ولی در دست بیگانگان گذاشتند.


وی با بیان این‌كه اگر تفكرات غیرناب در عرصه حاكمیت بروز كند زمینه جنگ نرم دشمن را فراهم می‌كند، افزود: در چنین شرایطی دشمن نیروهای خود را از داخل می‌گیرد و لذا می‌بینید كه در هر انتخاباتی در این كشور، دشمنان از افراد سكولار و لیبرال حمایت می‌كنند. اگر اسلام لیبرال بر سر كار بیاید نظام دچار چالش خواهد شد؛ كما این‌كه در مقاطعی از انقلاب این جریان بر سر كار آمد و این‌كه این مصیبت تبدیل به عاشورا نشد به خاطر این بود كه مردم قدرت را تحویل اصولگرایان دادند. برخی خواص داشتند بستر لازم را برای حضور اسلام لیبرال در این كشور فراهم می‌كردند و این‌كه اسلام و انقلاب پابرجا مانده، به دلیل دو عامل اصلی یعنی رهبری و مردم است.


نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه سخنان خود با بیان این‌كه در تعیین تیم اداره كشور نیز دو دیدگاه وجود دارد، تصریح كرد: یك دیدگاه می‌گوید رجایی و یك دیدگاه می‌گوید بنی‌صدر. یا یك دیدگاه می‌گوید احمدی‌نژاد و دیدگاه دیگر می‌گوید فلان آقایی كه هر تفكری ممكن است داشته باشد. نگاه این دو اندیشه به نهادهای برخاسته از انقلاب نظیر سپاه نیز متفاوت است و این یكی دیگر از حوزه‌هایی است كه این دو نگاه بر آن تاثیرگذار است.


سعیدی در پایان با بیان این‌كه امروز منافع جریان اسلام لیبرال با منافع جریان آمریكا، اروپا و حتی ارتجاع عرب در كنار هم قرار گرفته است، گفت: دشمن سنگر خود را امروز در كنار اندیشمندان اسلام لیبرالی قرار داده است. فتنه ٨٨ حیثیت نظام را زیر سوال برد و دیدیم كه برخی از كشورهای كوچك هم برای ما زبان درآوردند. ما اقتداری داشتیم ولی جریان اخیر لطمه سنگینی به اعتبار و حیثیت نظام وارد كرد.


 


فارس: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تقاضاي تحقيق و تفحص از شورايعالي امور ايرانيان خارج از كشور موافقت كردند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، تقاضاي تحقيق و تفحص جمعي از نمايندگان ملت از شورايعالي امور ايرانيان خارج كشور در جلسه علني امروز چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي طرح و تصويب شد.

طرح تحقيق و تفحص مجلس از شورايعالي امور ايرانيان خارج كشور با 141 رأي موافق در برابر تنها 14 رأي مخالف و 9 رأي ممتنع از مجموع 194 رأي ماخوذه از نمايندگان حاضر در جلسه امروز مجلس به تصويب رسيد.

رياست شوراي‌عالي ايرانيان خارج از كشور به‌عهده محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور است و اسفنديار رحيم مشائي مشاور و رئيس دفتر رئيس جمهور، جانشيني وي در اين شورا را به عهده دارد و محمدشريف ملك‌ زاده نيز دبير شوراست.


 


جرس: در یورش روز گذشته گارد زندان به بند 4 زندان گوهردشت محمدی علی منصوری زندانی سیاسی به سلول انفرادی منتقل شد.

به گزارش هرانا، در راستای برخورد با نامه ها و بیانیه های زندانیان روز گذشته گارد زندان به صورت غیر منتظره به بند 4 زندان گوهردشت کرج یورش برده و تمامی لوازم زندانیان را مورد تفتیش قرار داده و ضمن ضبط دفتر خاطرات محمد علی منصوری وی را به سلول های انفرادی بند سپاه منتقل کردند.

محمد علی منصوری که در 11 شهریور ماه سال گذشته بازداشت شده است به اتهام ارتباط با گروه های معاند نظام به 17 سال حبس تعزیری محکوم شده است.


 


امروز: سید محمد خاتمی رييس جمهوري پيشين ايران در مراسم ویژه بیستمین سالیاد آیت الله سید روح الله خاتمی(ره) به تشريح ويژگي هاي اين عالم ديني از سه منظر "زهد"،"اخلاق" و"روشنفکری" پرداخت ونسبت آنها را با دين و مردم بررسي كرد.
به گزارش پارلمان نیوز خاتمي در خصوص جايگاه اخلاق در جامعه گفت:برای داشتن یک جامعه متعالی، انسانی و پیشرو ما حتما نیاز به اخلاق داریم و از این گذشته با تامل و رجوع به اسلام در می یابیم که شان اخلاقی انسان مقدم بر شانی است که بخاطر آن شریعت وضع شده است.
وي بااشاره به اين نكته كهحاکمان جور و ستم اجازه نمي‌دادند که شریعت وارد حوزه ای بشود که به اختیارات و محدودیتهای حاکم مربوط می شود تصريح كرد كه در گذر زمان اخلاق یا از صحنه خارج شد یا بصورت یک امر تفننی در حوزه جوامعی که دینی زندگی می کرده اند و بخصوص جوامع اسلامی، مطرح شده است.

رييس جمهور سابق كشورمان خاطر نشان ساخت:قبل از اینکه دین مطرح شود، معیارهای اخلاقی هم مطرح بوده اند و خرد سالم آدمی و الهام الهی معیارهای اخلاقی را به انسان داده اند.
وي افزود: جان انسان جان اخلاقی است و بر اساس معیارهای اخلاقی تعبیه شده است انسان آزاد است و شرط لازم اخلاقی بودن، آزاد و مختار بودن است. هیچ عملي از سر جبر و اضطرار - ولو بهترین کارها باشد- اخلاقی نیست.

سید محمد خاتمی تصريح كرد: اخلاق این است که عملی که از انسان سر می زند از سر بصیرت، اراده، آزادی و آگاهی باشد و البته به جز خود عمل، سودی برای فرد نداشته باشد. اخلاق از سر اراده و آزادی و اختیار سر می زند. نتیجه ای که از اعمال این اخلاق می آید؛ اعتلا و کمال جان یا سقوط و پایین آمدن آن است.واگر اخلاق و عدالت در سلسله علل قرار بگیرند هیچ حکم شرعی غیر اخلاقی نخواهیم داشت
رييس جمهور سابق كشورمان در ادامه در تشريح ويژگي هاي حضرت آیت الله سید روح الله خاتمی(ره)گفت:ایشان کاملا درد این جامعه را داشت و در این دنیا زندگی می کرد روشنفکری ایشان هم به همین خصوصیت مربوط می شود. ایشان یک مرجع امین مردم برای حل مشکلاتشان بود. این مرجعیت اختصاص به مومنان شیعه اسلامی نداشت.هرکس ایشان را می شناخت ، این مرجعیت را می پذیرفت.حل مشکلات مردم برای مرحوم خاتمی مهم بود. دغدغه زندگی مردم را داشتند، از اینکه جامعه تحت ستم، عقب مانده و فقیر باشد بسیار ناراحت بودند و حساسیت داشتند و برای رفع آنها تلاش می کردند. یعنی در این دنیا زندگی می کردند و برای دنیای مردم دغدغه داشتند.
اما این انسان با این دغدغه ها، هیچگاه به چرب و شیرین دنیا آلوده نشد و زندگی شخصي خود را در حداقل ممکن تنظیم کرد. در این زمینه به صراحت بگویم

متن كامل سخنرانی سید محمد خاتمی در بیستمین سالیاد آیت الله سید روح الله خاتمی(ره)را در زير مي آوريم:

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام علي خير خلقه و اشرف بريته خاتم الانبياء و المرسلين ابی القاسم المصطفي محمّد (ص) و علي آله الطيبين الطاهرين
اولا خیر مقدم می گویم به همه سروران و بزرگواران و عزیزان، حضرات آیات و حجج اسلام، دانشمندان و بزرگوارانی که از بیرون برای رونق بخشیدن به این جمع، به اردکان آمده اند که برای ما باعث افتخار است، بخصوص از کسانی که از وجودشان بیشتر و مستقیم استفاده کردیم و همچنین تمام آقایان و خانم هایی که رونق بخش این جمع بودند و از صبح تا کنون این مجلس را تحمل کردند و حتما بهره های بزرگی هم بردند. همچنین از کسانی که در برگزاری این مجمع اقدام و یا کمک کردند؛ از مسئولان مختلف، حجت الاسلام و المسلمین دیداری امام جمعه محترم اردکان، فرماندار، شهردار و نیروی انتظامی اردکان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست اندرکارانی که با کمک آنها این جمع تشکیل شد.
آخرین نفر بودن کار خیلی مشکلی است؛ آن هم در این جمع و با سخنرانان بزرگواری که واقعا از محضرشان استفاده کردم، با نکته سنجی ها و نکته پردازی ها و ظریف گویی های عزیزان، یا نکته ای برای من نمانده و یا اگر مانده خیلی جلوه ای ندارد. ولی به حکم ادب و احترام و لا اقل برای خسته نباشید به عزیزاني كه صحبت كردند و کسانی که اینجا تشریف آوردند لازم بود که چند کلمه ای صحبت کنم.
درباره فضائل مرحوم آیت الله خاتمی صحبت های زیادی شد و البته هنوز هم صحبتهای زیادی هست. اما نمی دانم چه باید بگویم که متفاوت با چیزی باشد که عزیزان گفتند و برای جمع ما جذاب باشد. گرچه مدح فضیلت خودش خواستنی و شنیدنی است و
«هر نکته ای که گفتند در وصف آن شمایل/ هر کو شنید گفتا لله درّ قائل»
من در مورد مرحوم پدرم سه ویژگی را در نظر داشتم که جمع اين ویژگی ها به ایشان شخصیت ممتازي داده است و آن عبارت است از : زهد، اخلاق و روشنفکری. در پایان سخنم به این امر برمی گردم و توضیح مختصری می دهم. اما اجازه می خواهم، با توجه به اینکه یکی از بارزترین و آشكارترين شئون شخصیت این مرد بزرگ شأن اخلاقی ایشان بود خیلی مختصر راجع به اخلاق صحبت کنم و بعد به آن سه نکته بر می گردم و بحث را پایان می دهم.
شاید آشکارترین وجه شخصیت ایشان وجه اخلاقی بود و نیز با توجه به اهمیت اخلاق در دعوت پیامبران و بخصوص پیامبر اسلام(ص) و نیز نقشی که برای داشتن یک جامعه مطلوب، پیشرو و متعالی می تواند و باید داشته باشد و بخصوص در جامعه ما که نظامش خود را منتسب به دین می داند و تصمیم و خواست بر این بوده که یک نظام الگو بسازد و در این نظام الگو طبق دعوت پیامبران و تأمل و تدبر، قاعدتاً می بایست و مي‌بايد اخلاق جایگاه بزرگی داشته باشد.
ما در آیات و روایات مطالب فراوانی در باب اخلاق می شنویم و آموزش می بینیم؛ چه در مورد مقوله اخلاق به طور کلی و چه مصداق های اخلاقی. قرآن پر از توصیه های اخلاقی مانند صبر، کظم غیظ، رفتار بزرگ منشانه در برابر نادانان، ایثار، عفو و نظایر اینها است و نيز اینکه خود اخلاق بسیار مهم است. در مورد خود پیامبر(ص) هم علاوه بر سیره و سنت آن بزرگوار که از جنبه اخلاقی آن بزرگوار حکایت دارد، آیاتی در قرآن در باب اخلاق هست که در دسترس ترین آنها این دو آیه است: «فبما رحمه من الله لنت لها و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفظوا من حولک» که نرمی رفتار پیامبر(ص) را یک رحمت بزرگ خدايي می داند که می گوید اگر آن نبود، مردم از دور تو پراکنده می شدند و نیز آیه «و انک لعلی خلق عظیم»: تو دارای اخلاق بزرگ هستی. یک روایت هم هست که شیعه و سنی به اتفاق از پیامبر نقل فرموده اند که «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». یعنی هدف برانگیختن پیامبر(ص) از زبان ایشان تمام کردن مکرمت های اخلاقی است که گویی تمام اتفاقاتی که در جهان رخ داده تا پیامبر بوجود آمده و مبعوث شده و شور و هیجانی که در تاریخ افتاده است، یک هدف داشته و آن اینکه مکرمت های اخلاقی در جامعه بشری جا بیفتد و بسط پیدا کند.
در حکمت معنوی و فلسفه اسلامی هم اخلاق جایگاه مهمی دارد. البته تقسیم حکمت به نظری و عملی که رگه های آن در فلسفه قدیم یونان هم بود، ولی بصورت مدون و مبسوط و سنجیده در فلسفه اسلامی، حکمت عملی به سیاست، اقتصاد و اخلاق تقسیم شد، گرچه متأسفانه حکمت عملی بعلل مختلف در تاریخ تفکر اسلامی کم و بیش مغفول مانده. اینکه چرا در عالم اسلام سیاست عملی و بطور ویژه سیاست مدن و اخلاق مدنی، کمتر مورد توجه قرار گرفت- گرچه دربارة اخلاق فردي بحث شد و آثار فراواني هم نوشته شد ولي اخلاق مدني و سياست مورد غفلت قرار گرفت- اين بحث دراز دامنی است که مجال طرح آن اینجا نیست. و اینکه چرا فلسفه با همه عظمتش به فضای پر ژرفای مابعد الطبیعه نظری در عالم اسلام رانده شد و سیاست به عنوان بخشی از فلسفه عملی و اخلاق كه مي‌تواند در جامعه اثرگذار باشد، مورد توجه قرار نگرفت بحث دیگری است که اینجا نمي‌خواهم دربارة آن صحبت كنم.
اجمالاً برای اینکه بحث روشن شود، این را باید بپذیریم که تجلی اخلاق در منش، سلوک و رفتار آدمی است. یکی از این رفتارها، مربوط به شخص انسان متفرد است؛ صرف نظر از اینکه انسان در جامعه و جهان زندگی می کند به عنوان يك فرد چه منش و سلوكي بايد داشته باشد. یکی دیگر، آنجايي که این فرد با «غیر» رابطه پیدا می کند. این غیر گاهی خداست که رابطه با او رابطه پرستش است، پرستش ریشه اخلاقی دارد و صرف‌نظر از اينکه بزرگاني كه بحث های ما بعد الطبیعه را ابتر می دانند، وجود خدا را با تمسك به اخلاق ثابت می کنند. همچنین رابطه انسان با طبیعت است که امروزه مسائل اخلاق زیستی خیلی در دنیا مطرح است. رابطه دیگر هم رابطه با افراد دیگر است که با تسامح می توان نام آن را «اخلاق مدنی» نهاد. یعنی اینکه انسان و جامعه برای اخلاقی زندگی کردن چه نوع منش، سلوك و رفتاری باید داشته باشد.
اینکه چرا اخلاق، بخصوص اخلاق اجتماعی و بالطبع اخلاق زیستی و در سطح وسیع تر سیاست، کمتر مورد توجه قرار گرفت علل مختلف دارد. شاید یکی از علل این باشد که اسلام دارای شریعت است. یعنی دین قالب رفتار فردی و جمعی، بایدها و نبایدها را مشخص کرده است و دین بی شریعت هم دین ناقص است. البته حکومتهایی که بعد از بنيانگذاران ادیان بزرگ پیدا شده اند، نوعی خودکامگی داشته اند که مانع از آن می شوند که افراد نسبت به سرنوشت خویش و بخصوص در بخش تعیین رابطه حاکم و مردم فکر کنند. ولی وقتی نظام اجتماعی وجود دارد، به ضوابط و مقرراتی نیاز دارد و تا قبل از دنیای جدید که تصمیم گرفت دین را از عرصه اجتماعی خارج کند، شریعت جوابگوی این مساله بوده است. هر چند که حاکمان جور و ستم اجازه نمي‌دادند که شریعت وارد حوزه ای بشود که به اختیارات و محدودیتهای حاکم مربوط می شود. ولی گشتن چرخ روابط، ضوابط، معاملات، سیاسیات و... با شریعت بوده است وقتی چنین بود دیگر نیازی به ضوابط خاصی خارج از شریعت برای اداره جامعه احساس نمی شد. یا پنداشته می شد که ضوابط اخلاقی امری زاید است. در نتیجه، اخلاق یا از صحنه خارج شد یا بصورت یک امر تفننی در حوزه جوامعی که دینی زندگی می کرده اند و بخصوص جوامع اسلامی، مطرح شده است. ولی آیا این مسئله درست است؟ آیا حقیقت همین است؟ یعنی دین آمده است که اخلاق را از صحنه خارج کند و شریعت آمده است که بگوید با آمدن من جایی برای اخلاق نمی ماند؟ این با روح و حتی نص آموزه های اسلامي ناسازگار است. حتی علاوه بر آیات و روایاتی که دو نمونه آن را ذکر کردم، با اندک تاملی هم معلوم می شود که برای داشتن یک جامعه متعالی، انسانی و پیشرو ما حتما نیاز به اخلاق داریم و از این گذشته با تامل و رجوع به اسلام در می یابیم که شان اخلاقی انسان مقدم بر شانی است که بخاطر آن شریعت وضع شده است و اين مسئله بسیار روشني است. ملاکها و معیارهای اخلاقی فرا دینی هستند. یعنی قبل از اینکه دین مطرح شود، معیارهای اخلاقی هم مطرح بوده اند و خرد سالم آدمی و الهام الهی معیارهای اخلاقی را به انسان داده اند. البته تشخیص آن شاید کار ساده ای نباشد. ولی می توان به یک سلسله معیارهای اخلاقی رسید که عقل انسان - مسلمان و غیر مسلمان- به مدد وحی الهی به این معیارهای اخلاقی می رسد: «ان الانسان علی نفسه بصیره ولو القي معاذيره »: هرکسی آگاه به جان خودش است، ولو بهانه های مختلفی داشته باشد. شاید روشن ترین آیاتی که در این زمینه وجود دارد، آیات 7 تا 10 سوره شمس است. در آن آیات خداوند به جان موزون و متعادل آدمی قسم می خورد و آنچه این جان را متعادل کرده است. یعنی صحبت از خلقت انسان و مرحله قبل از دینداری و بی دینی است و همین موزونی و تعادل یا آنچه که این نفس را متعادل کرده است، تقوا و فجور را به جان آدمی القاء کرده است. یعنی از متن جان موزون و متعادل انسان تقوا و فجور بر می خیزد که این دو دقیقا ناظر به سلوک، منش و رفتار آدمی است و در این آیات نتیجه گرفته می شود، کسی که این معیارهاي نهفته در جان را بکار گیرد، جان را پالایش و والایش می دهد و کسی که رذایل را بکار گیرد، جان را فرو می شکند و او را منحط می کند. یعنی سه نتیجه از اين آيات گرفته می شود: 1- جان انسان جان اخلاقی است و بر اساس معیارهای اخلاقی تعبیه شده است. 2- انسان آزاد است و شرط لازم اخلاقی بودن، آزاد و مختار بودن است. هیچ عملي از سر جبر و اضطرار - ولو بهترین کارها باشد- اخلاقی نیست. اخلاق این است که عملی که از انسان سر می زند از سر بصیرت، اراده، آزادی و آگاهی باشد و البته به جز خود عمل، سودی برای فرد نداشته باشد. نه اینکه نماز بخواند تا نرمشی برای عضلات باشد یا روزه بگیرد تا كمي لاغر شود و... اینها اخلاقی و به معنایی شرعی هم نیست. اخلاق از سر اراده و آزادی و اختیار سر می زند. این آیه علاوه بر اخلاقی بودن جان آدمي، بر آزادی و اراده انسان صراحت دارد. 3- نتیجه ای که از اعمال این اخلاق می آید؛ اعتلا و کمال جان یا سقوط و پایین آمدن آن است.
این معیار اخلاقی است که از قرآن هم می توانیم استخراج كنيم که تدبر و تأمل و اعتبار هم این نتیجه را تأیید می کند و به نظر ما شان اخلاقی انسان، مقدم بر وجهی است که به خاطر آن شریعت آمده و وضع شده است. شریعت لازم است و بدون آن هم دین ناقص است. البته نکته های خوبي را حضرت آیت الله آقاي محقق داماد در مورد فقه و فقه اكبر گفتند که در این زمينه‌ می‌توان از آنها بهره گرفت. اگر اینچنین است، این صحبت پیش می آید که اگر تعارضی میان شریعت و اخلاق تصور و یا واقع شد، چه باید کرد؟ اگر اخلاق مسئله‌اي را حکم کرد و شریعت آن را حکم نکرد - البته بیشتر شریعتی که بدست ما می رسد به تعبير اكثر علما احکام ظاهریه است- و تعارض میان آنها پیدا شد چه باید کرد؟ به نظرم راه حل مهم درست همانی است که استاد شهید مطهری ارائه می دهد، البته با توسعه آن . ایشان می فرمایند، عدالت در سلسله علل احکام اسلامی است. یعنی اصلاً حکم غیر عادلانه نداریم. اگر حکمی استنباط شد که ولو دلائل به‌ظاهر متقن دارد، ولی عادلانه نبود. از همین كشف می‌كند که حكم، حکم شرعی نیست. اگر همین نظر را در مورد اخلاق هم بپذیریم گران خواهد بود اگر عدالت را به عنوان یک فضیلت فردی جزئي از اخلاق بدانیم یا اگر آنچه كه امروز در زمينه عدالت مطرح مي‌شود و در قرآن هم مي‌شود استنباط كرد، آن را یک نهاد بدانیم و نه فضیلت فردي و اخلاقي که درون آن نهاد ساز و کار روابط جامعه مشخص می شود و عدالت و اخلاق قسیم یکدیگر می شوند، اگر اين اصل را بپذيريم و با توجه به استدلالاتی که قبلاً داشتم مبنی بر مقدم بودن اخلاق بر شریعت و اینکه هدف رسالت پیامبران اخلاقی شدن جامعه است، اگر اخلاق و عدالت در سلسله علل قرار بگیرند، نتیجه می گیریم که هیچ حکم شرعی غیر اخلاقی نخواهیم داشت. فکر می کنم اگر اینگونه به مساله نگاه کنیم، یک تحول بنیادی و اساسی در ساز و کار فقه و سامانی که باید منتسب به دین باشد و بخصوص در دوران کنونی که نظام ما منتسب به دین است و الزاماتی که زمان ما دارد و مشکلات موردی که داریم مثل مسائل مستحدثه بايد برويم با تلاشهاي زياد در صدد حل آن برآييم. یک روز می‌گفتیم زنان حق رای ندارند، امروز هم پذیرفته اند که؛ نه تنها زنان رای می دهند، رای هم می گیرند!
فاصله آنچه در آغاز سال 42 بود تا امروز و دیدگاهی که مراجع، علما و روحانیون داشتند باديدگاهي که امروز هست، (كه البته به برکت انقلاب اسلامی و شجاعت هاي حضرت امام(ره) تغییر یافت،) از زمین تا آسمان است این مورد مورد شدن مسائل، کار را مشكل می کند. ما اگر بتوانیم به صورت بنیادی طوري مسائل را حل کنیم که به نام دین بتوانیم جوابگوی نیازهای متحول جامعه امروز باشیم و در دنیایی که یک واقعیت است زندگی می کنیم، بتوانیم زندگی کنیم و هزینه های کمتری داشته باشیم، بسیار مهم است و فکر می کنم اگر این دیدگاه را داشته باشیم، تحولات بنیادی ایجاد خواهد شد که در عین پایبندی به چارچوبهای اساسی دین خدا، دین را که می خواهد وارد عرصه شود، جوری در مقام عمل معرفی کنیم که پاسخگوی پرسش ها و نیازهای بشر امروز باشد. این بحث را همین جا رها کنم و به آنچه در آغاز سخن وعده دادم برگردم.
سه ویژگی را از آیت الله خاتمی نقل کردم. ایشان فقیه بود، فلسفه می دانست، ادبیات را خیلی خوب می- دانست و فضائل دیگری داشت، ولی معتقدم که اینها سبب امتیاز آیت الله خاتمی نمی شود. در فقه، اصول و فلسفه کسانی بودند که آگاهی های گسترده ای داشتند، حتی از ایشان متبحر تر و سرآمد تربودند. نمی توانیم بگوییم، آیت الله خاتمی به این دلیل که فقیه، اصولی و حکمی بود، اين ويژگي ها شخصيت ايشان را ممتاز كرده است. گرچه خود اینها فضيلت است، ولی اين فضيلت ممتاز كننده شخصيت ايشان با ساير شخصيت ها نيست. وگرنه فقیهان و حکیمان بزرگتر از ایشان بودند و هستند. به نظر من هنگامی که سه ویژگی زهد ، اخلاق و روشنفکری در وجود ايشان جمع مي شود، فقیهی را می بینیم که با فلسفه و ادبیات آشناست و زاهد، روشنفکر و اخلاقی است. این شخصیت ممتاز می شود و به تعبیر حضرت امام(ره) اگر نگوییم بی- نظیر، مسلماً کم نظیر است.
وقتی از زهد صحبت می کنیم، در درجه اول یک چهره عبوس و پرخاشگر نسبت به هر آنچه مربوط به این دنیا می شود و بی حساسیت نسبت به درد و درک مردم است، شاید به نظر می آید که اگر کسی چنین بود دینی تر هم هست!!
ظریفی می گفت که آقايي آمد پیش یک بزرگی و گفت یک ورد به من یاد بده و ایشان هم یک وردی یاد داد. مثلا " لااله الاالله" ، او گفت، نه! وردی بگو که لبم بجنبد تا مردم بدانند من دارم ورد می خوانم. آن بزرگ هم گفت، بگو "و علی امم ممن معك..." ! که لبها تکان بخورند!
زهد شاید اینگونه به نظر آید، در حالی که نه زهد واقعی اسلامی چنین است و نه آیت الله خاتمی چنین بود. ایشان کاملا درد این جامعه را داشت و در این دنیا زندگی می کرد روشنفکری ایشان هم به همین خصوصیت مربوط می شود. ایشان یک مرجع امین مردم برای حل مشکلاتشان بود. این مرجعیت اختصاص به مومنان شیعه اسلامی نداشت. آنقدر ایشان معتبر بود و مرجعيت معنوی شان قوی بود که هرکس ایشان را می شناخت ، این مرجعیت را می پذیرفت. بنده خودم شاهد بودم، با وجود اینکه در اردکان دادگاه، دادگستری وشهرباني بود، چه در آنجایی که اختلاف بین یک زرتشتی و یک مسلمان بود و چه بین خود زرتشتیان، مسائلی را به ایشان عرضه می کردند و حکمیت ایشان را با کمال میل می پذیرفتند. حل مشکلات مردم برای مرحوم خاتمی مهم بود. دغدغه زندگی مردم را داشتند، از اینکه جامعه تحت ستم، عقب مانده و فقیر باشد بسیار ناراحت بودند و حساسیت داشتند و برای رفع آنها تلاش می کردند. یعنی در این دنیا زندگی می کردند و برای دنیای مردم دغدغه داشتند.
اما این انسان با این دغدغه ها، هیچگاه به چرب و شیرین دنیا آلوده نشد و زندگی شخصي خود را در حداقل ممکن تنظیم کرد. در این زمینه به صراحت بگویم؛ بین آیت الله خاتمی و خانواده او اختلاف نظر وجود داشت. یعنی خانواده از این زندگی راضی نبودند، البته جانب حرمت ایشان را نگاه می داشتند و در عمل همانگونه زندگی می کردند که ایشان می خواست، ولی راضی نبودند و ایشان هم راضی نبود که از زندگی برای خودش استفاده کند. این زهد، دنیا گریزی و حداقل اکتفا کردن به زندگی از سر اضطرار نبود. البته آنچه خود آیت الله خاتمی داشت، کفاف همین زندگی ضعیف خودش را هم نمی داد که حتی الامکان تلاش می کرد تا از همانجا زندگی اش را تامین کند، اگر هم کمبودی بود، در حداقل از جای دیگری تأمین می کرد. ایشان صاحب آلاف و الوف و مستغلات و املاك نبود، اموال مختصری داشتند که زندگی ساده ایشان را براي مدت نصف سال هم اداره نمی کرد. ولی امکانات ایشان فراوان بود. ايشان یک مرجع اجتماعی و مجتهد و مورد اعتماد مردم بودند ، وجوهات فراوانی به ایشان می رسید و نيز اجازات بسيار قوي و محکمی از اکثر مراجع داشتند و تا جایی که یادم است از مرحوم حضرات آیات سيد ابوالحسن اصفهانی و بروجردی تا امام خميني ... صاحب اجازاتي بودند که کمترین محدودیت را براي ايشان داشت و می توانستند از آنها مصرف کنند. ما گاهی اوقات نيازی داشتیم و ایشان می گفت که پول ندارم و ما می دانستیم که در کشو و حساب ایشان مقدار هنگفتی پول موجود است ولی بهیچ وجه بخود اجازه نمی داد که در جهت مصارف شخصی این وجوه را خرج کند.
وقتی ایشان مرحوم شد، سه حساب در بانک داشتند که در اين حساب ها دهها میلیون تومان پول بود که آن حساب ها یکی مربوط به وجوهات، دیگری مربوط به جبهه ها و سوم هم حسابی بود ، مربوط به پول هايي که بطور ویژه افراد مي گفتند نه سهم امام است ، نه خمس است ، نه رد مظالم است و نه براي جبهه ، آن پول را برای این می دادند که می گفتند ما دلمان می خواهد این پولها را به شما بدهیم تا خودتان خرج کنید. ایشان حتي از آن حساب هم خرج نمی کرد که آخرين مبلغ موجود در آن فکر می کنم حدود پنج میلیون تومان بود. آبان 1367 وقتی ایشان فوت کردند و من حسابها را خدمت حضرت امام(ره) بردم و به ایشان عرضه داشتم، فرمودند که آن حسابها را به نماینده من - یعنی حضرت حجت الاسلام و المسلمین صدوقی- بدهید، ولی آن پنج میلیون تومان را بدهید به خودم. می خواهم بگویم، امکانات فراوانی در اختیار آقای خاتمی بود، حوزه علمیه، وجوهات و... بود.
خود من هم واسطه ایشان و بسیاری از علما بودم که کمک می کردند. بارها در قم خدمت حضرت آیت الله پسندیده که می رسیدیم و از جانب پدرم وجوهات را به ایشان که نماینده حضرت امام بودند می دادم و نيز كمك هايي كه پدرم به حرکتهای علمی و انقلابی می کردند که خود من در آنها نیز واسطه بودم. ما خانواده هایی داشتیم که بزرگانشان در زندان بودند، کمکهایی که به آنها می شد، بيش از کمکهایی که به من به عنوان یک طلبه در قم می شد، بود. زیرا من با پدرم قید کرده بودم که اگر به قم می روم، از شهریه گرفتن بصورتی که برایم است خوشم نمی آید، شما برآورد کنید که من در چه حدی از تحصیل هستم و یک طلبه در آن حد تحصيلي چقدر دریافت می کند و شما به من شهریه بدهید. تا آخرین روزی هم که در ایران بودم ، سال 56 ايشان شهریه من را می دادند. در زمینه كمك به خانواده هاي مبارزان زنداني ایشان بسیار گشاد دست بودند و بسیاری از بزرگان امروز ، که نيازهايی داشتند، به ایشان رجوع می کردند و پول می گرفتند. بهرحال ایشان امکانات فراوانی داشت، ولی در حد متوسط هم مصرف نمی کرد؛ این یعنی زهد.
در زمینه روشنفکری ایشان هم حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن آقا خمینی و هم استاد بزرگوار جناب آقاي دکتر رضا داوری صحبت کردند و اشاراتي داشتند . اینکه کسی در زمان خودش باشد، درد زمان را بشناسد و تلاشگر برای ارائه راه حل براي درمان باشد، این روشنفکری در آیت الله خاتمی موج می زد و برای کسانی که روحاني و پیشواي مذهبی هستند، این روشنفکری و روشن بيني بسيار اهمیت دارد، وگرنه معتقدم که اگر این بصیرت و روشن بینی نباشد، دین تبدیل به یک ابزار خشن، صلب، رماننده و تنگ کننده برای زندگی انسانها خواهد شد و به تعبیر حضرت امیرالمومنین(ع) تبدیل به پوستین وارونه ای خواهد شد که بجای آنکه انسان را گرم کند، دیگران را می ترساند. این روشنفکری در آیت الله خاتمی وجود داشت.
در زمینه اخلاقی نيز از هرکس که بپرسید، ويژگي هاي اخلاقي ايشان را می داند و می توان درباره اخلاق ایشان در خانه، مدرسه، جامعه و... فراوان بحث و صحبت کرد و نمونه های فراوان آورد.
این سه ویژگی در كنار همديگر، آیت الله خاتمی را به انسانی تبدیل کرد که به تعبیر حضرت امام(ره) اگر نگوییم بی نظیر، مسلماً کم نظیر بود و معتقدم که جامعه ما ، بخصوص امروز نیاز به چنین الگوهایی دارد.
از خداوند متعال می خواهیم که روان پاك این بزرگوار را با اجدادش محشور بفرماید و به ایشان علو درجات بدهد و همه عزيزان و بزرگواران، حضرت آیت الله شهيد صدوقی، حضرت آیت الله آقاي بهجتی و بسیاری از دوستاني را که به نحوي با حضرت آیت الله خاتمی بودند و ارتباط داشتند و امروز نیستند، خدا غريق رحمتشان کند و من برای دو نفر بطور ویژه طلب آمرزش و علو درجات می کنم؛ یکی مادر بزرگم که هم ایشان به پدرم خيلي علاقه داشت و هم پدرم خیلی به ايشان ارادت داشتند و هم عموی بزرگوارم که بین این دو برادر روابط خیلی صمیمانه ای وجود داشت و ايشان خیلی زود از دست ما رفت. من به یاد دارم که پدرم در رثا و عزای ایشان چقدر بی تابی می کرد. براي آن عزيز هم آرزوي علو درجات مي كنم . همچنین امیدوارم خداوند بر طول عمر و عزت مادرم که همیشه همراه آن بزرگوار و مورد احترام پدرم بوده، بیفزاید.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته


 


فرارو: رييس سازمان بازرسي كل كشور دلیل عدم دستگیری سران موسوم به "فتنه" را نوعی مصلحت اندیشی دانست و گفت: «اگر فضاي رواني و احساسات عمومي كاملا توجيه نباشد، هر حركتي به ضد خود تبديل خواهد شد. دستگيري چهره‌هاي اصلي بحثي است كه در شوراي عالي امنيت ملي مطرح مي‌شود و به نظر مقام معظم رهبري نيز مي‌رسد. ولي آيا مصلحت و امنيت كشور اقتضاي آن را دارد؟»

 رييس سازمان بازرسي كل كشور طي سخناني در دانشگاه اميركبير كه از سوي كانون انديشه دانشجويان مسلمان با موضوع نقد و بررسي عملكرد دستگاه قضايي برگزار شد، اظهار کرد که در پرونده شهرام جزايري كه اكنون در حال سپري كردن محكوميت است، تازه متوجه شديم كه وي به جاي پرداخت پول، در حال فروش اموالش با سندسازي است بدون اينكه مبالغ محكوميتش را پرداخت كند. 

پورمحمدي در پاسخ به سوالي دیگر كه استقلال راي قوه قضاييه را مورد نقد قرار داد و ابراز عقيده كرد كه آقازاده‌ها در اين دستگاه دخالت مي‌كنند؟ گفت: «خير. اين موضوع صحيح نيست. بعضا دخالت‌هايي صورت مي‌گيرد كه البته از سوي افراد بي‌نام و نشان نظير واسطه‌ها، دلال‌ها و... است و گرفتاري اين موارد براي ما بيشتر است.»

در نظام قضايي، گير زياد داريم اما خيلي برون‌داد ندارد
رييس سازمان بازرسي كل كشور درباره اين گفته كه به نظر مي‌رسد در قوه قضاييه به ندرت و به سختي امكان طرح اشكالات وجود دارد كه نمونه آن را مي‌توان پرونده كهريزك نام برد، گفت: «اين موضوع كه بسياري از مباحث قوه قضاييه در رسانه‌ها مطرح نمي‌شود، درست است زيرا مباحث در قوه قضاييه فرآيند طولاني و پيچيده‌اي دارد و عملا رسانه‌ در حوزه قضايي خيلي حضور ندارد. البته ما در نظام قضايي، گير زياد داريم اما خيلي برون‌داد ندارد زيرا حس عمومي و مشترك در اين جهت وجود ندارد.»

به گزارش ایسنا، پورمحمدي در ادامه عنوان کرد که  قبل از اين‌كه موضوع كهريزك مطرح شده و به رسانه‌ها كشيده شود سازمان بازرسي كل كشور بازرسي مفصلي نسبت به آن انجام داده و گزارش نيز تهيه كرد حتي يكي دو جلسه در اين موضوع در جلسه مسوولان عالي قضايي بحث كرده و از مسوولان قضايي و غير قضايي سوال، جواب كرديم. 

رييس سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به سوال يكي ديگر از دانشجويان مبني بر اينكه آيا قوه قضاييه در سال‌هاي گذشته كوتاهي‌هايي نكرده كه سبب اتفاقاتي نظير كوي دانشگاه، كهريزك و... شده است، گفت:‌ «به ميزاني كه دستگاه‌ها قوي عمل كنند، طبعا اثربخش هستند و بالعكس به ميزاني كه ضعيف عمل كنند قطعا اثربخش نخواهند بود. اما اينكه بخواهيم اين موضوع را به قوه قضاييه نسبت بدهيم، صحيح نيست.»
 
وي در عين حال تصریح کرد در سروصداها و همهمه‌ها اين گونه‌ نيست كه بتوان حق را به خوبي فهميد، پذيرش كرد و كار را آن طور كه بايد و شايد پيش برد. درخصوص پرونده‌هاي مهم نيز در شوراي عالي امنيت ملي بحث و خدمت مقام معظم رهبري ارائه مي‌شود. 

بسياري از مصلحت‌انديشي‌ها مضر بوده
رييس سازمان بازرسي كل كشور در ادامه با اشاره به مصلحت اندیشی‌ها در قوه قضائیه اظهار کرد که بدون شك بالاترين مصلحت اجراي عدالت است. ما هيچ مصلحتي را بالاتر از عدالت نمي‌دانيم. ادبيات ديني ما نيز همين را مطرح مي‌كند. فقط يك مقدمه و يك بستر نياز دارد. بايد بستر اجراي عدالت مهيا باشد. اگر بستر اجراي عدالت مهيا نباشد در اين جا مشت به سندان كوفتن است و اقدامات عدالت‌خواهانه اثرگذار نخواهد بود.

پورمحمدي در عين حال افزود من نمي‌خواهم از همه مصلحت‌انديشي‌ها دفاع كنم. بسياري از مصلحت‌انديشي‌ها مضر بوده و طبق مبني و موازين نيست و غير قابل دفاع است.

فعاليت‌هاي سياسي، اجتماعي تا زماني كه مرزهاي امنيتي را مخدوش نكند، آزاد است
در ادامه اين نشست دانشجوي ديگري با اشاره به زنداني بودن برخي دانشجويان از پورمحمدي خواستار توضيح شد كه وي گفت: «تا زماني كه حركت‌ها بازخورد امنيتي پيدا نكرده و مشكل امنيتي ايجاد نكند بناي نظام به تحمل است. فعاليت‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و... تا زماني كه مرزهاي امنيتي مخدوش نكند، آزاد است.»

دانشجوي ديگري از پورمحمدي سوال كرد آيا برخورد با سران فتنه مشمول رأفت اسلامي شد يا تسامح و تساهل كه پورمحمدي پاسخ داد؛ اين طور نيست. درخصوص عناصر اصلي كه حوادث سال گذشته را آفريدند اگر فضاي رواني و احساسات عمومي كاملا توجيه نباشد، هر حركتي به ضد خود تبديل خواهد شد. دستگيري چهره‌هاي اصلي بحثي است كه در شوراي عالي امنيت ملي مطرح مي‌شود و به نظر مقام معظم رهبري نيز مي‌رسد. البته براي قوه قضاييه اين موضوع كاري ندارد و شايد جاذبه زيادي داشته و سبب تبليغات نيز شود ولي آيا مصلحت و امنيت كشور اقتضاي آن را دارد؟

دانشجوي ديگري با اشاره به مناظره‌هاي انتخاباتي سال گذشته بيان كرد كه در اين ميان اتهاماتي عليه برخي مطرح شد كه داراي بار حقوقي است. آيا افرادي كه اين اتهامات را مطرح كردند مدارك خود را در اين خصوص ارائه كرده‌اند كه پورمحمدي گفت: «مدارك و گزارش مستندي نديدم كه نسبت به آن موارد ارائه شود. اين سوال در جاي خود قابل طرح است ولي بنده در اين خصوص پاسخگو نيستم. البته ما بايد به سمتي برويم كه مستند صحبت كنيم و اگر مستند صحبت مي‌كنيم صرف صحبت نباشد، تعقيب نيز كنيم. اگر فرد يا افرادي مدارك يا مستنداتي را درخصوص فرد يا افراد ديگري داشته باشند، با اسم يا بدون اسم، در صورت ارسال به سازمان، موضوع تعقيب مي‌شود و ما موضوع را پيگيري مي‌كنيم.»

يكي از دانشجويان با بيان نام يكي از بازداشت شدگان از پورمحمدي سوال كرد كه دستگيري‌ها پيش از انتخابات بر چه مبنايي صورت گرفته است كه وي اظهار کرد اگر بخواهيم روي فرد صحبت كنيم، بايد بر روي پرونده اشراف داشته باشيم كه البته من بر روي پرونده‌ها اشراف ندارم و درخصوص اين فرد نيز فقط مي‌توانم بگويم كه وي اكنون آزاد است.

سوال ديگر دانشجويان از پورمحمدي درخصوص پيگيري پروژه‌هاي دولت بود كه پورمحمدي پاسخ داد؛ ما در اين موارد ورود مي‌كنيم. به عنوان مثال سفرهاي استاني دولت جزو برنامه‌هاي ماست كه ما موضوع را پيگيري مي‌كنيم. موارد ديگر نيز شامل پروژه‌هاي نفتي، صنعتي، مخابراتي، اصل 44، خصوصي سازي و موارد ديگر در دستور پيگيري‌هاي ما قرار دارد ولي تلاش ما در جهت پيشگيري است.


 


فرارو: رئیس شورای اصناف کشور از تشکیل ستاد هدفمندی یارانه‌ها در اصناف خبرداد و با اعلام اینکه انبارها پر از کالا شده است، گفت: «بازرسی از واحدهای صنفی تشدید می‌شود.»

قاسم نوده فراهانی در گفتگو با مهر گفت: «راه اندازی ستاد مرکزی قانون هدفمند کردن یارانه ها در شورای اصناف کشور کلید خورده است تا بتواند به صورت روزانه، قیمت کالاها در سراسر کشور را رصد کرده و از افزایش غیرقانونی قیمتها جلوگیری به عمل آورد.»

رئیس شورای اصناف کشور با تاکید بر اینکه انبارها از کالا پر است و کمبود کالا وجود ندارد، از تشدید بازرسی ها در آستانه اجرای این قانون خبر داد و گفت: «اصناف مراقب است تا مردم، کالاهای اساسی را گران تر از افزایش قیمت منطقی که بر اثر قانون هدفمند کردن یارانه ها ایجاد می شود، نخرند.»

وی تصریح کرد: در این راستا مردم می توانند با مشاهده هرگونه تخلفی با شماره تلفن 124 تماس حاصل کنند. در همین راستا بازرسان شورای اصناف کشور حداکثر 30 دقیقه پس از تماس ثبت شده، در محل حضور خواهند یافت.

به گفته فراهانی، قانون هدفمند کردن یارانه ها به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسیده است و هم اکنون برای آحاد مردم لازم الاجرا است، بنابر این نباید اجازه کارشکنی داد.

وی اظهار داشت: به دلیل افزایش قیمت حاملهای انرژی، قیمت برخی محصولات تولید داخلی اندکی افزایش خواهد یافت که منطقی به نظر می رسد، اما دولت و اصناف اجازه نمی دهد که قیمت کالاها بیش از حد منطقی خود افزایش پیدا کند و سودجویان از این فضا سوء استفاده کنند.

فراهانی گفت: اگر مردم تخلفی را مشاهده کردند، به 124 اطلاع دهند و کد رهگیری دریافت نمایند تا بتوانند در جریان نتیجه اقدامات به عمل آمده قرار گیرند.

به گزارش مهر، ذخیره سازی بیش از یک میلیون تن کالای اساسی شامل 13 قلم اصلی گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیرخشک صنعتی، پنیر، کره، برنج، عدس، لوبیا، نخود، ماکارانی، روغن نباتی، قند و شکر با همکاری 12 مباشر از بخش خصوصی در کشور در حال انجام است.


 


الف: عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به بررسی طرح تغییر قانون انتخاب شهرداران در این کمیسیون از تصویب ماده‌ای خبر داد که بر مبنای آن از این پس شهردار تهران و مراکز استان‌ها با پیشنهاد وزیر کشور و رای اعتماد اعضای شورای شهر انتخاب می‌شوند.

به گزارش اخبار چند رسانه ای واحد مرکزی خبر به نقل از خانه ملت ، "ولی اسماعیلی" عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: بعد از رد پیشنهاد انتخاب شهرداران با رای مستقیم مردم، کمیسیون شوراها تصمیم گرفت تا انتخاب شهرداران را به پیشنهاد وزیر کشور و رای اعتماد اعضای شورای شهر واگذار کند که البته این موضوع تنها در تهران و مراکز استان‌ها خواهد بود.

نماینده مردم گرمی و دشت مغان در مورد نحوه انتخاب شهرداران شهرستان‌ها نیز گفت: در مصوبه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور که در طرح "تغییر قانون انتخاب شهرداران" گنجانده شده است از این پس شهردار شهرستان ها با معرفی استاندار و رای اعتماد اعضای شورای شهر صورت خواهد گرفت.

اسماعیلی با بیان این مطلب که تدوین طرح "تغییر قانون انتخاب شهرداران" در مراحل پایانی به سر می‌برد، افزود: با تصمیم گیری کمیسیون در مورد نحوه انتخاب، استیضاح و استعفای شهرداران و با توجه به اینکه کلیات این طرح در کمیسیون رای آورده، کار این طرح تقریبا در کمیسیون شوراها تمام شده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در پایان، گفت: این طرح به احتمال زیاد هفته آینده به هیات رییسه مجلس تقدیم خواهد شد تا در اولین فرصت مورد بررسی و اعلام نظر همکاران در مجلس قرار گیرد.


 


جرس: شش سال پس از بازداشت و دو سال پس از صدور حکم دادگاه بدوی، متهمان پرونده موسوم به "وبلاگ نويسان" بار ديگر به دادگاه احضار شدند.


به گزارش گویانیوز، براساس احضاريه ابلاغ شده به وکلای اين پرونده، دادگاه تجديد نظر روزبه ميرابراهيمی، اميد معماريان، شهرام رفيع زاده و جواد غلام تميمی، چهار متهم اين پرونده در ۱۸ آبان ۱۳۸۹ در "شعبه ۳۴ دادگاه تجديد نظر تهران" برگزار خواهد شد.

چهار متهم اين پرونده در دادگاه بدوی که احکامش در تاريخ ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ صادر شد در مجموع به هشت سال و نيم زندان تعزيری و ۱۲۴ ضربه شلاق محکوم شده بودند.

در حکم صادر شده جواد غلام تميمی به سه سال و سه ماه و ده ضربه شلاق، رفيع زاده به ۹ ماه زندان و بيست ضربه شلاق، ميرابراهيمی به دو سال زندان و ۸۴ ضربه شلاق و در نهايت اميد معماريان به دو سال و شش ماه زندان، ۱۰ ضربه شلاق و ۵۰۰ هزار تومان جريمه نقدی محکوم شده بودند.

سازمان های بين المللی از جمله ديده بان حقوق بشر و کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در همان زمان با اعتراض به اين احکام از دادگاه تجديد نظر در تهران خواسته بودند که "اين احکام را پس بگيرد" و خواستار تحقيق در باره شکنجه های مورد ادعای اين روزنامه نگاران وبلاگ نويس شده بود.

معماريان، مير ابراهيمی، رفيع زاده و غلام تميمی در فاصله شهريور تا آبان ماه ۱۳۸۳ دستگير شدند و بدون هيچ اتهامی ماه ها در بازداشت ماندند. اين چهار روزنامه نگار پس از آزادی موقت از زندان اعلام کردند که در دوران بازداشت تحت "خشونت های جسمی و روحی" بودند و تمام مدت بازداشت را بدون دسترسی به وکيل و خانواده درسلول های انفرادی نگه داشته شده بودند.


آنها اعترافات اخذ شده در زندان را نيز تکذيب کردند و در ديدار با "هيات نظارت بر قانون اساسی" منصوب سيد محمد خاتمی (رييس جمهوری وقت) و همچنين آيت الله شاهرودی (رييس وقت قوه قضاييه) به تشريح حوادث درون زندان و پس از آن پرداختند.


در پی اين ديدارها رييس وقت قوه قضاييه پرونده را از دادستانی تهران که سعيد مرتضوی مسئول وقت آن بود گرفت و در اختيار هياتی ويژه ای قرار داد. بررسی های هيات ويژه منتهی به ارسال پرونده به دادگاه شد. دادگاهی که بارها با تغيير قاضی و تاخير روبرو شد و چهار سال بعد به صدور حکم انجاميد.


متهمان اين پرونده از همان ابتدا خواستار برخورد با ضابطان و مقامات قضايی بودند که در دوران بازداشت و بازجويی مسوول برخوردهای غيرقانونی و خشن بودند. مطالبه ای که تاکنون هيچ نتيجه در پی نداشته است.


معماريان، ميرابراهيمی و رفيع زاده در خارج از کشور هستند و غلام تميمی در ايران است. وکلای اين پرونده از جمله شيرين عبادی، نعمت احمدی، محمد سيف زاده و نسرين ستوده در طول اين سال ها در جلسات دادگاه شرکت کرده اند. از گروه وکلای پرونده نسرين ستوده در زندان است و شيرين عبادی نيز در خارج از ايران بسر می برد.


 


نوروز: سید مصطفی تاج زاده که همراه با محمد نوری زاد همچنان پس از 73 روز در قرنطینه اوین نگه داری می شود و علیرغم ادعای هتل دانستن زندان ها توسط  رئیس سازمان زندان ها فاقد استانداردهای لازم است، امروز در ملاقات کابینی با همسرش نکات مهمی را خطاب به آحاد مردم آگاه ایران بویژه گروه های مرجع جامعه به شرح زیر مطرح کرد:

همواره گفته ام  آقای مصباح و مریدانش نهاد دانشگاه را پدیده ای غربی و مضر به حال دین و میهن می دانند که نقشی جز سست کردن مبانی اعتقادی دانشجویان ایفا نمی کنند.به همین دلیل همواره خواهان تعطیل شدن این نهاد آزادی خواه و عدالت طلب بوده اند اما چون جرأت و قدرت تعطیلی دانشگاه را ندارند و نیاز کشور به فارغ التحصیلان فنی و پزشکی و غیره جدی تر از آن است که بتوانند آن را نادیده بگیرند و خود نیز از تربیت چنین متخصصانی عاجزند، مجبورند دانشگاه را چون خار در چشم تحمل کنند. در عین حال پس از کودتای انتخاباتی 88 و از میدان به در کردن اکثر قریب به اتفاق رسانه ها و تریبون های مستقل و منتقد و سرکوب منتقدان تک صدایی شدن جامعه و حکومت، فرصت را مناسب دیدندکه به سراغ علوم انسانی بروند. ظاهر مسئله تلاش برای اسلامی کردن این علوم است اما باطن آن تعطیلی تمام رشته هاست. درحقیقت تمامیت خواهان ایرانی بیش و پیش از آن که با علوم انسانی مخالف باشند با حقوق انسانی مخالفند و در این توهم به سر می برند که دانشگاه به طور اعم و این رشته ها به طور اخص نسل جوان و فرهیخته را منتقد اسلام تحمیلی- تکفیری و معترض نسبت به وضع موجود و سیاست های کشور بار می آورد. غافل از آن که بی برنامگی، روزمرگی، فساد، خویشاوندسالاری و در یک کلام بی کفایتی در اداره امور، موجب اعتراض اکثریت قاطع مردم شده است و انتقادها اختصاص به دانشگاه ها یا دانشجویان علوم انسانی ندارد. جالب آن که اقتدارگراها اخیراً به نقض حقوق بشر در کانادا و آمریکا و فرانسه اعتراض کرده اند و همزمان درصددند رشته حقوق بشر را در ایران تعطیل کنند و به احتمال زیاد اولین رشته ای که از رشته های علوم انسانی تعطیل خواهد شد همین رشته حقوق بشر است. محکومیت این اقدام غیر ملی و ضد علمی و طالبانی، که روش های استالین را در اذهان زنده می کند که علوم انسانی را علوم بورژوایی می خواند و در راه ترویج آن در شوروی موانع زیادی ایجاد می کرد، توسط همه فرهیختگان بویژه دانشگاهیان لازم است تا اقتداگرایان ایرانی نتوانند گام های جدیدی در زمینه محدود کردن دانشگاه و دانشگاهیان بردارند. روشن است هر زمان که انحصار طلبان تصمیم به بررسی ملی موضوع علوم انسانی و جایگاه آن در کشور بگیرند، از همکاری همه صاحبنظران بهره مند خواهند شد. اما مادام که هدفشان خاموش کردن شعله این علوم باشد، برای ما راهی جز افشای این روند و اقدام خطرناک باقی نمی ماند.

تمامیت خواهان ایرانی بیش و پیش از آن که با علوم انسانی مخالف باشند با حقوق انسانی مخالفند

در زمانی که محمدرضا شاه از رسیدن ایران به دروازه های تمدن بزرگ سخن می گفت و این که دشمن به زودی پنجمین قدرت بزرگ جهان خواهد شد. رهبر فقید انقلاب خطاب به او گفت با همه ادعاها تو قدرت آزادی دادن نداری و رژیم ستم شاهی نیز  واقعاً فاقد چنین قدرتی بود. امروز با کمال تأسف باید خطاب به جناح حاکم گفت که شما نیز با همه  ادعاهای خود در زمینه متکی بودن به حمایت اکثریت مردم و آگاه بودن آنان نه تنها از منتقدان حکومت که از سایه خود نیز می ترسید و مانند یک اقلیت نگران و بدون آینده رفتار می کنید. به باور من اگر واقعاً معتقدیم منتقدان ما خس و خاشاکی بیش نیستند، تمامیت خواهان ایرانی بیش و پیش از آن که با علوم انسانی مخالف باشند با حقوق انسانی مخالفند باید به آنها اجازه فعالیت آزاد و برگزاری اجتماعات مردمی بدهیم تا پایگاه و وزن شان برخود و دیگران مشخص شود. اگر ما مردم را بصیر می دانیم چرا همه تریبون های منتقد خود را تعطیل می کنیم و لاف اتکای خود به پشتیبانی اکثریت را با گاف سانسور افشا می سازیم؟ بصیرت را چه نسبتی با سانسور و بگیر و ببند است؟ کدام حکومتی را در جهان سراغ داریم که حامیان خود را اکثریت مردم بداند اما از رقابت آزاد انتخاباتی با اقلیت در هراس باشد؟ تا آنجا که من مطلعم نه تنها در تاریخ ایران بلکه در بین کشورهای جهان هیچ حکومتی نیست که مقاماتش این میزان در سخنرانی های خود مردم را آگاه و وفادار و رشید بخواند و درعین حال با آنان چنان رفتار کند که گویی صغیرترین و ناآگاه ترین مردم جهانند. چرا ما باید برای همه کشورهای جهان جز مردم خود خواهان برگزاری آزاد و قانونی انتخابات باشیم و چرا به حاکمیت تک صدایی در جهان اعتراض می کنیم ولی آن را در کشور خود ضروری می دانیم، چرا حق اعتراض مردم را در همه جا به رسمیت می شناسیم جز برای خودمان؟ اگر ما که قدرت حاکم هستیم دارای اعتماد به نفسیم و به بصیرت ملت ایران اعتماد داریم، باید پرچم دار فعالیت آزاد و سازمان یافته منتقدان باشیم نه این که پس از تعطیلی مطبوعات به سراغ انحلال احزاب برویم که به نظر من انحلال احزاب مقدمه نامیمون انتخابات آینده است. چنین رفتاری به معنای آن است که جناح حاکم می داند اگر انتخابات آزاد برگزار شود، نامزدهایش شکست می خورند و اگر انتخابات را نمایشی برگزار کند، رسوا می شود پس درصدد برآمده که با انحلال احزاب اصلی منتقد، وجهه قانونی به رد صلاحیت های نامزدهای محبوب بدهد. به هر حال سخن امام راحل را به همه و به خودمان یادآوری می کنم که نشانه قوی بودن و اعتماد به نفس داشتن ونیز اعتماد داشتن به ملت آزادی دادن به منتقدان است وگرنه هیچکس سانسور و انحلال و سرکوب را نشانه اعتماد به نفس و قدرت حکومت نمی خواند.

آقایان به این نتیجه رسیده اند که باید در انتخابات آتی به جای «اسلامیت» بر «ایرانیت» تکیه کنند

یک بار دیگر مشاهده کردیم که افراط به تفریط انجامید و دولت امام زمانی استاد مصباح به جای اسلام ناب و فقاهتی مدافع و مروج «مکتب ایرانی» و اخیراً «اسلام ایرانی» شده است. واقعاً که جای درس آموزی و البته تأسف است که چگونه آقای احمدی نژاد پس از سردادن شعارهای تند غرب ستیزانه انحرافی ترین و خطرناک ترین ادعای آن دسته از مستشرقان مغرض را درباره اسلام تکرار میکند که تشیع، «اسلام ایرانی» است و ترویج آن وظیفه حکومت ایران است.

آقای احمدی نژاد درک نمی کند که با پذیرش تز اسلام ایرانی عملاً اعلام می کند که تشیع اصالت و حقانیت ندارد و همچنان که مستشرقان مذکور ادعا کرده اند ایرانیان برای مقابله با سلطه اعراب و نفی خلافت اسلامی تشیع و یا اسلام ایرانی را اختراع کرده اند با وجود این که آقای احمدی نژاد ابعاد این سخنان انحرافی را درک نمی کند اما علت بیان آن کاملاً سیاسی است. آقایان به این نتیجه رسیده اند و آن را در جلسات خصوصی خود اعلام می کندد که برای مقابله با رقبای اصولگرای خود در انتخابات آتی باید به جای «اسلامیت» بر «ایرانیت» تکیه کنند بویژه آن که نظرسنجی ها نشان می دهد که آنان دیگر نمی توانند با شعارهای اقتصادی وارد میدان شوند. به هر حال از دولتی که بدون کمترین توجیه و فقط با هتاکی نسبت به منتقدان، سیاست خود را از «تثبیت قیمت ها» به نقطه مقابل آن یعنی «حذف یارانه ها» تبدیل کرد و ثابت نمود که بی اصول ترین دولت بعد از مشروطه  است، انتظاری نیست. به معدود آخوندهای درباری و مجیزگو نیز که حقوق یا پست می گیرند تا این شعار را جا بیاندازند که «مخالف احمدی مخالف رهبر است مخالف رهبری دشمن پیغمبر است» و نیز به مداحانی که به بهای طرح شدن شان در کانون های خاص و ازجمله در صداو سیما کاری جز تهمت زدن و اهانت کردن به منتقدان حکومت بی کفایت تمامیت خواه ندارند، امیدی نیست. اما این انتظار هست که مرجعیت آگاه و روحانیت آزاد تشیع در برابر این انحراف ساکت ننشینند و اجازه ندهند نامحرمان انقلاب، نظام و اسلام را از مسیر خود منحرف کنند.

بیگانه ستیزی استبدادطلبانه  در ایران جایی ندارد

دیدگاه ما درباره دولت های سلطه گر همان است که اکثر قاطع ایرانیان در نهضت مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی از آن حمایت کردند. یعنی مخالفت هم زمان با سلطه خارجی و استبداد داخلی. مهم نیست این دولت سلطه گر خارجی انگلیس باشد یا شوروی یا آمریکا و این که استبداد به نام سکولاریسم به مردم ایران تحمیل شود یا به نام اسلام. ما با هر نوع استعمار و استبداد مخالفیم بنابراین نه موضع کسانی را که به بهانه یا دلیل مبارزه با استبداد دینی، توجیه گر دخالت اجنبی در ایران می شوند و مبلغ حضور و در واقع سلطه آنان در ایران هستند، تأیید می کنیم و نه با اشخاص و گروهی موافقیم که به بهانه یا دلیل مبارزه و مقاومت در برابر دولت آمریکا و اسرائیل سعی در تحمیل استبداد و انسداد در کشور دارند و برای استمرار قدرت و منافع خود حقوق هم وطنان خویش را نقض می کنند. راه جنبش سبز راه اکثریت قاطع ایرانیان در یک صد سال گذشته است. یعنی تلاش برای تحقق ایران مستقل، آباد، آزاد و مرفه. رسیدن به این آرمان یعنی توسعه همه جانبه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در گرو حاکمیت قانون و مشروط و پاسخ گو شدن قدرت و حکومت. ما رشد تک بعدی و کاریکاتوری را در بلوک شرق و شوروی سابق دیدیم و البته سرانجام چنین رشدی را نیز مشاهده کردیم که سرنگونی حکومت و فروپاشی کشور بود. به نظر من جناح جنگ طلب در آمریکا فاجعه یازده سپتامبر و حمله به برج های دوقلو را بهانه و دستاویز تحمیل دو جنگ به مردم آمریکا و افغانستان و بسیاری کشورهای دیگر درگیر جنگ نمود و تمامیت خواهان ایرانی نیز افشای جنایت یازده سپتامبر را بهانه و سرپوشی برای نقض حقوق بشر در ایران قرار داده اند. این در حالی است که بیگانه ستیزی استبدادطلبانه  در ایران جایی ندارد و ملت ما دفاع از حقوق مردم دیگر کشورها را توسط جناح حاکم زمانی باور می کند که حقوق اساسی و ابتدایی ملت توسط آنان پاس داشته شده باشد و تأمین شود. ما را چاره ای جز جلب اعتماد و مشارکت مردم با رعایت حقوق آنان نیست در غیر این صورت سرنوشت این حکومت نیز چون دیگر قدرت هایی است که با انکار مردم و حق مردم توسط همان مردم سرنگون شده و بدفرجامی شان باید عبرتی برای امروز ما باشد.



 


آینده نیوز: هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا كه از سفر دوره ای به چند كشور متحد ونزوئلا به كشورش بازگشته در گزارشی كه از تلویزیون دولتی این كشور درباره دستاوردهای سفر منطقه ای خود ارایه كرد گفت كه ایران به همراه روسیه، بلاروس و پرتغال بیش از 37 هزار خانه در ونزوئلا خواهند ساخت.

به گزارش عصر ایران؛ چاوز با اشاره به دستاوردهای سفرش گفت: ساخت خانه شركت های این چهار كشور برای ما به صرفه تر از ساخت خانه از سوی شركت های داخلی ما است.

چاوز كه مدعی بود انعقاد قرار داد ساخت این واحدهای مسكونی یكی از مهم ترین دستاوردهای سفر منطقه ای خود به كشورهای روسیه، بلاروس، اوكراین، ایران، سوریه، لیبی و پرتغال بوده است، افزود: روسیه قرار شده 10 هزار واحد مسكونی در زمین های متعلق به ارتش در كاراكاس بسازد، شركت های ایرانی نیز قرار است در ساخت 10 هزار واحد مسكونی یاری مان دهند، پرتغال 12 هزار و 512 واحد مسكونی خواهد ساخت و بلاروس نیز تعهد داده تا 5 هزار واحد مسكونی برایمان بسازد.

چاوز به شهروندان آسیب دیده از طوفان و رانش زمین اخیر در كاراكاس وعده داد كه 520 واحد از این خانه ها به شهروندانی تحویل خواهد شد كه خانه هایشان در اثر رانش زمین اخیز در كاراكاس از بین رفته است.

به گفته چاوز آپارتمان ها 3 خواب، دو حمام، یك هال و یك آشپرخانه خواهند داشت.

یكی از تكنیك های تبلیغی چاوز در 10 سال گذشته اختصاص زمین و واحدهای مسكونی به بی خانمان ها و فقرای ونزوئلایی بوده است و حامیان اصلی چاوز در ونزوئلا نیز از میان همین طبقه هستند.


 


جرس: شفيق هادوی امروز سه شنبه ۴ آبان ۸۹ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد.

به گزارش جرس از تهران، شفيق هادوی ۲۷ ساله مهندس معدن و دانشجوی کارشناسی ارشد مديريت است که قرار بود همين هفته از پايان نامه خود دفاع کند. وی فرزند محمد امين هادوی فعال اقتصادی و عضو سابق اتاق بازرگانی تهران است که جمعه ۲۳ مهر در فرودگاه امام خمينی تهران بازداشت شد. محمد امين هادوی فرزند مهدی هادوی نخستين دادستان انقلاب اسلامی و شفيق نوه اوست.

منزل شفيق هادوی بعد از بازداشت پدرش در روز جمعه ۲۳ مهر تفتيش شد و روز شنبه ۲۴ مهر نيز به مدت دو ساعت در وزارت اطلاعات مورد بازجوئی قرار گرفته بود. وقتی که نوه رئيس دادگستری سال ۱۳۴۲ شهر قم - که حاضر نشد حکم تبعيد امام خمينی را امضا کند - از بازجويان تقاضای رويت حکم بازجوئی کرده بود، ماموران امنيتی گوشش را به سختی پيچانيده بودند و به وی گفته بودند: اين هم حکم! باز هم حکم می خواهی؟

در دومين تماس ماموران امنيتی با شفيق هادوی به دروغ به وی گفته اند: تنها بيا، می خواهيم نکاتی را که نمی خواهيم به پدر بزرگ و عموهايت بگوئيم با تو در ميان بگذاريم. ماموران وزارت اطلاعات سپس به اتفاق شفيق هادوی به تفتيش دفتر بازرگانی آنها اقدام می کنند.

لازم به ذکر است که مهدوی هادوی ۸۵ ساله روز چهارشنبه ۲۸ مهر برای جستجو از دليل بازداشت فرزندش به وزارت اطلاعات مراجعه می کند اما جواب قانع کننده ای نمی شنود، هرچند به وی قول می دهند تا آخر هفته پسرش را با وثيقه يا بدون وثيقه آزاد کنند. اما بجای آزادی پسر، نوه اش را نيز بدون ارئه حکم بازداشت می کنند.

با اينکه دوازده روز از بازداشت محمد امين هادوی می گذرد، وی هيچ تماسی با خانواده نداشته و مشخص نيست چرا بازداشت شده است. ساعاتی پيش عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در خصوص اتهام محمد امين هادوی گفت: جرم وی امنيتی است و فعلا نمی‌توانم در اين خصوص مسائلی را مطرح کنم.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته