-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۵, چهارشنبه

Latest News from Emrooz for 10/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ایسنا: قائم مقام دبیر كل حزب اعتماد ملی، اخبار منتشر شده در برخی سایت‌های خبری مبنی براحتمال بركناری دبیر كل این حزب را تكذیب كرد.

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا با اعلام این مطلب اظهار كرد: حزب اعتماد ملی بعد از پلمپ دفتر این حزب هیچ جلسه‌ای نداشته و در این زمینه هیچ بحثی انجام نشده است و این مسئله به هیچ‌وجه واقعیت ندارد.

امروز برخی سایت‌های خبری از احتمال بركناری دبیر كل حزب اعتماد ملی خبر داده و از منتجب‌نیا به عنوان جایگزین دبیر كل فعلی این حزب نام برده بودند.


 


امروز: رئیس سازمان بازرسی كل كشور به بازرسی از طرح جامع اطلاعات آمار قوه قضائیه با یك گزارش 1414 صفحه‌ای اشاره كرد و گفت: در طول 14 ماه از میان 70 هزار برگه اطلاعاتی كه از قضات و مراجعین جمع‌آوری كرده بودیم موفق شدیم این گزارش را با 22 هزار نفر ساعت كار تهیه و تدوین كنیم.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی كل كشور عصر امروز در نشست نقد و بررسی عملكرد قوه قضائیه كه در دانشگاه امیركبیر برگزار شد، افزود: امام خمینی(ره) در موضوع قوه قضائیه همان تفكر ناب و بدون حاشیه مكتب اسلام را مد نظر قرار داده بودند.

وی ادامه داد: ایشان همان چیزی كه در دین و آموزه‌های دینی در حوزه‌های قضا و داوری مورد توجه بوده است را مورد تأكید و تذكر قرار داده و در فرازهای مختلفی از سخنان خود به این موضوع اشاره داشته است.

پورمحمدی با اشاره به این مطلب كه حضرت امام(ره) در ابتدا به مزیت وجود قانون و رعایت قانون و همچنین توجه به قانون را از اولویت‌ها می‌دانست، گفت: بر اساس همین آموزه‌ها اشاره می‌كردند كه هیچ قانونی كامل‌تر از قانون خدا نیست و از این حیث مزیت قوانین شرع را اعلام كردند.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور با اشاره به این مطلب كه در شرع 2 مفهوم حق و عدل از مفاهیم مهم و قابل استناد بوده است، گفت: در موضوع حق می‌بینیم كه خداوند به حضرت داوود می‌فرمایند "ای داوود ما تو را جانشین خود قرار دادیم پس در میان مردم برپایه حق داوری كن ". اما در مورد عدالت نیز خداوند می‌فرمایند "وقتی می‌خواهید داوری كنید از روی عدالت و عادلانه داوری كنید ".

پورمحمدی با اشاره به این مطلب كه لزوم تحقق شرایط جرم یعنی اینكه باید دقت شود جرم مستنداً ثابت شود، گفت: تنها در این صورت است كه امكان اعمال مجازات و صدور حكم فراهم می‌شود.

وی همچنین با اشاره به این مطلب كه در فرمایشات امام، مسئولین حق تخطی از قوانین داوری را ندارند و كیفر باید با جرم تناسب داشته باشد، اظهار داشت: ممنوعیت شكنجه در بازپرسی و اینكه افراد در برابر قانون همگی مساوی هستند، 4 موردی است كه امام راحل در سخنانشان درباره قوه قضائیه به آن اشاره كرده است.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور با اشاره به این مطلب رعایت جهات شرعی حدود، محاكمه بدون اغماض نسبت به همه و عدم صدور جواز توهین به شخص مجرم از دیگر فرمایشات امام خمینی(ره) بوده است، افزود: امام تأكید كردند هیچ كس حق تجاوز از مسائل قانونی را ندارد و همچنین رسیدگی عادلانه و سریع و صحیح به هر اتهامی مد نظر ایشان بوده است.

پورمحمدی همچنین با اشاره به این مطلب كه ایشان طمأنینه در اعمال مجازات به صورتی كه در شأن قضات باشد و همچنین اجرای دقیق قانون را مد نظر قرار داده بودند و بر برخورد با كسانی كه امنیت جامعه را مختل می‌‌كنند تأكید داشتند، به یكی دیگر از فرمایشات امام راحل اشاره و تصریح كرد: ایشان تأكید داشتند كه همه باید خطای خود را بپذیرند و اگر در مسئله‌ای اشتباه كردند بگویند.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور با اشاره به این كه آنچه كه منویات امام است راهگشا و تعیین كننده برای مسیر حركت قوه قضائیه است و در افق آرمانی ما هم قرار دارد، گفت: البته امروز با این افق فاصله زیادی داریم و برای رسیدن به این جایگاه باید تلاش زیادی بكنیم.
وی همچنین با اشاره به این مطلب كه اگر دستگاه قضایی بتواند بر پایه عدالت و قسط داوری كند مطمئنا بخش عمده‌ای از مشكلات حل می‌شود، گفت: مسلما امروز اگر شرایط مطلوبی را نداریم نقش قوه قضائیه در این مطلوب نبودن زیاد است كه این امر مسلتزم و غیر قابل كتمان است.

پورمحمدی در پاسخ به سوال یكی از دانشجویان مبنی بر اینكه به نظر می‌رسد در دستگاه قضایی به سختی می‌توان مشكلات را مطرح كرد و اشكالات را نمی‌توان به راحتی گفت به طوری كه در موضوع كهریزك نهایتا رهبر انقلاب دستور بررسی این موضوع را صادر كردند، گفت: اینكه خیلی از مواضع در رسانه‌ها مطرح نمی‌شود درست است زیرا فرآیند طولانی و پیچیده در قوه قضائیه وجود دارد و در برخی از مسائل هم درست نیست تا قبل از به نتیجه رسیدن موضوعات آنها رسانه‌ای شوند.

وی ادامه داد: البته منكر این نیستیم كه رسانه‌ها هم برای كسب اطلاعات و انتشار آنها با مشكلاتی مواجه هستند اما در همین مسئله كهریزك كه شما اشاره كردید باید بگویم كه چند ماه قبل از رسانه‌ای شدن آن سازمان بازرسی، بازرسی‌های مفصلی داشت و گزارشی نیز تهیه كرده بود و برای رئیس قوه فرستاده بود و در دو جلسه هم در قوه قضائیه بحث شد.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور به بازرسی از طرح جامع اطلاعات آمار قوه قضائیه با یك گزارش 1414 صفحه‌ای اشاره كرد و گفت: در طول 14 ماه از میان 70 هزار برگه اطلاعاتی كه از قضات و مراجعین جمع‌آوری كرده بودیم موفق شدیم این گزارش را با 22 هزار نفر ساعت كار تهیه و تدوین كنیم.

پورمحمدی گفت: اگر این كار را برای یك دستگاه دولتی انجام می‌دادیم كلی سر و صدا ایجاد می‌شد و همه ایراد می‌گرفتند كه چرا اینقدر روی ما نظارت می‌كنید و ما را تحت فشار بازرسی قرار می‌دهید در صورتی كه این طرح را در خود قوه قضائیه مورد نقد و نظارت قرار دادیم.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر عملكرد قوه قضائیه در زمینه حوادث پس از انتخابات گفت: هر دستگاه به میزان عملكردی كه دارد می‌تواند اثربخش باشد و اگر به اندازه كافی قوی عمل نكند نمی‌تواند مسائل و حوادث را مدیریت كند. درباره قوه قضائیه نیز نمی‌توان تمام مسائل و مدیریت حوادث بعد از انتخابات را به قوه قضائیه ربط داد.

وی در پاسخ به سؤال این دانشجو مبنی بر مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: همیشه رانت‌خواری و ویژه‌خواری در همه دستگاه‌ها وجود داشته و بودند، آقازادگانی كه با استفاده از شرایط خاص اقدام به رانت‌خواری كرده‌اند؛ این طور نیست كه اگر در یك مقطع برخورد نشود مسائل را به یك مدیریت مربوط دانست.

پورمحمدی ادامه داد:‌ نسبت به اصل حوادث سال گذشته نیز قوه قضائیه تلاش كرد كه وظایف خود را انجام دهد و اگر توقع داشته باشیم تمام انتظارات از قوه قضائیه برآورده شود مستند نیست. باید مقداری هضم و انتظار داشت تا گردوغبار بخوابد در مسائل این‌چنینی نمی‌توان حق و باطل را به خوبی تشخیص داد.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور افزود: در خصوص پرونده‌های مهم نیز در شورای امنیت ملی بررسی می‌شود و نظر رهبری نیز در این باره اتخاذ و با توجه به مصلحت‌ها به فراخور زمان و شاید مقداری دیرتر به آنها رسیدگی شود.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: درحال حاضر پرونده‌های زیادی از طیف‌های مختلف در اختیار ماست كه در حال رسیدگی به آنها هستیم.

یكی از دانشجویان از پورمحمدی درباره نسبت عدالت و مصلحت‌اندیشی در قوه قضائیه سؤال كرد و گفت آیا بزرگترین مصلحت‌اندیشی همان عدالت‌طلبی نیست كه پورمحمدی گفت:‌ بدون شك بالاترین مصلحت اجرای عدالت است و ادبیات دینی و نگاه دین‌مدارانه این موضوع را می‌گوید. فقط یك مقدمه و بستر دارد كه بستر اجرایی دولت باید مهیا باشد و اگر مهیا نباشد مشت به سندان كوبیدن است و اقدامات عدالت‌خواهانه اثر ندارد.

وی ادامه داد: عدالت در زمانی قابل اجراست كه نظامی كه می‌خواهد عدالت را برقرار كند مستقر باشد.

پورمحمدی افزود: بسیاری از مصلحت‌اندیشی‌ها مضر است و طبق مبنا و موازین نیست و غیر قابل دفاع است اما مواردی را هم داریم كه مصلحت بتواند اجرای عدالت را رعایت كند مانند زمانی كه منافع ملی در میان باشد.

دانشجوی دیگری از پورمحمدی درباره اساسی‌ترین نقص قوه قضائیه سؤال پرسید كه پورمحمدی در جواب گفت: در قوه قضائیه از یك سری اشكالات سیستمی رنج می‌بریم كه بشدت دست و پای دستگاه قضایی را گرفته و یك سری مشكلات هم مربوط به تعریف جرم و تخلف و قوانین است.

وی خاطر نشان كرد: به عنوان نمونه نرم قضایی هر شعبه 4 پرونده است ولی آیا اگر بیش از آن مقدار پرونده به شعبه بدهیم می‌توان انتظار خوبی از آن داشت یكی از مشكلات موجود، حجم انبوه پرونده‌هاست.

پورمحمدی یكی از معضلات موجود در قوه قضائیه را مشكلات مربوط به نظام چك عنوان كرد و گفت: باید قانون مربوط به چك را هم اصلاح كنیم.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور با اشاره به مشكلات و معضلات مربوط به مواد مخدر به عنوان یكی از مشكلات قوه قضائیه گفت: مواد مخدر مادر جرایم است و كسی كه معتاد می‌شود به خود، خانواده و جامعه خیانت می‌كند و در ادامه نیز تبهكاری در این حوزه شكل می‌گیرد.

پورمحمدی بیان كرد: در كشوری كه به شدت تحت فشار موضوع مواد مخدر بوده و در كنار بزرگترین تولیدكننده مواد مخدر قرار دارد؛ خشن‌ترین مبارزات را انجام می‌دهیم. سازمان ملل در كنار همه هجمه‌هایی كه علیه ایران وجود دارد دیگر نمی‌تواند ایران را در زمینه مبارزه با مواد مخدر محكوم كند و همیشه از فعالیت ایران تشكر كرده است.

یكی از دانشجویان پرسید‌ زندانیان زیادی داریم كه بدون اتهام در زندان هستند سیاست نظام در قبال این افراد چیست؟ پور محمدی در پاسخ گفت: توضیح دقیقی در این باره نمی‌توانم بدهم چرا كه در این زمینه دادستان پاسخگو است و اما نظام بارها گفته كه فضا را به سمت فضای آزاد و تبادل اطلاعات باید تغییر داد اما تا این حركت‌ها بازخورد امنیتی پیدا نكند و مشكل امنیتی نسازد نظام مبنایش بر تحمل است.

وی افزود: شاید موردی هم باشد كه این اصل رعایت نشده باشد اما سیاست نظام در همه حوزه‌ها این است تا جایی كه مرزهای امنیتی مورد تجاوز قرار نگرفته باشد تحمل كند.

پورمحمدی تصریح كرد: بحث دیگر در حوزه‌های فكری است كه اگر اساس اعتقاد مردم مورد تعرض قرار بگیرد این موضوع نیز قابل تغییر است.

یكی از دانشجویان از پورمحمدی سؤال كرد كه برخورد با سران فتنه مشمول رأفت اسلامی شد یا تساهل و تسامح؟ پورمحمدی در جواب گفت:‌ هیچ تساهل و تسامحی اتفاق نیفتاد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به قم گفت: مقام معظم رهبری پیوسته در حال تبیین مسائل اجتماعی و سیاسی هستند و ما هم در این بخش باید كار كنیم و سؤالات و اشكالات را باید جواب دهیم.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور افزود: در خصوص عناصر اصلی كه حوادث سال قبل را آفریدند و باید مورد بازخواست قرار بگیرند اگر فضای روانی و احساسات جامعه كاملا توجیح نباشد هر حركتی به ضد خود تبدیل خواهد شد و به تشكیل فتنه و تشنج می‌انجامد.

وی افزود: درباره دستگیری این افراد در شورای عالی امنیت ملی بحث و نظر خواهد شد و گزارش آن به مقام معظم رهبری هم می‌رسد وگرنه دستگیری این افراد برای قوه قضائیه بسیار راحت است و حتی جاذبه تبلیغاتی زیادی دارد ولی آیا مصلحت و منفعت كشور درحال حاضر جای این كار را دارد.

یكی از دانشجویان با اشاره به مناظرات قبل از انتخابات به اتهاماتی كه از سوی رئیس جمهور به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام زده شد اشاره كرد و گفت: این مسائل بار حقوقی دارد. آیا رئیس جمهور مدارك خود را ارائه كرده‌ است؟ و اگر كرده چرا اتفاقی نیفتاده و اگر هم ارائه نكرده چرا خودش جوابگو نیست؟

پورمحمدی در پاسخ به این پرسش گفت: تاجائی كه اطلاع دارم این است كه مدرك و گزارش مستندی درباره پرونده مورد نظر در مناظره نداریم و این سؤال قابل طرح است. چه رئیس جمهور و چه هر كس دیگری كه علیه شخص دیگری این گونه موارد را بیان كند باید مستندات خود را ارائه كند تا اگر جرمی واقع شده آن شخص مورد تعقیب قرار گیرد.

وی ادامه داد: این نكته درست است و باید به سمتی برویم كه اگر حرف می‌زنیم مستند باشد و اگر مستند است باید پیگیری شود.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور اظهار داشت: هر كسی مستندی درباره هر فردی داشته باشد با اسم و یا بدون اسم می‌تواند آن را به سازمان بازرسی ارائه كند و ما پیگیری كنیم.

دانشجوی دیگری از رئیس سازمان بازرسی كل كشور سؤال كرد كه آیا بررسی و پیگیری پیشرفت پروژه‌های دولت با شماست و آن را چطور ارزیابی می‌كنید؟ كه پورمحمدی در جواب گفت: این عملكرد در اختیار سازمان بازرسی است و به تناوب و تناسب بازرسی‌های خود را به عنوان نمونه از سفرهای استانی رئیس جمهور و درباره پیشرفت پروژه‌ها انجام می‌دهیم.

وی تصریح كرد: همچنین درباره پروژه‌های نفتی، نیرو، برخی پروژه‌های صنعتی، مخابراتی، اصل 24، بیمه‌ها و بانك‌ها بازرسی‌هایی انجام می‌دهند.

پورمحمدی در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینكه چرا قوه قضائیه استقال رای ندارد و آقازادگان در آرای قوه قضائیه دخالت می‌كنند، گفت:‌ این موضوع را قبول ندارم و بعضاً دخالت‌هایی می‌شود ولی بخش بیشتر آن از سوی آدم‌های ناشناسی است كه از طریق زیرمیزی‌ها، واسطه‌ها و دلالی‌ها قصد دخالت دارند و این موارد بیشتر ما را آزار می‌دهد تا جایی كه وقتی می‌گوییم شخصی به پرداخت 50 میلیارد تومان جریمه محكوم شد چون شخص مشهوری نیست جامعه واكنش خاصی نشان نمی‌دهد.

وی با اشاره به پرونده شهرام جزایری گفت: شهرام جزایری كه در حال محكومیتی كه مربوط به پرونده چند 10میلیارد تومانی او هستیم به تازگی متوجه شدیم كه بجای پرداخت جریمه‌ای كه به آن محكوم شده است درحال فروش دارایی‌های خود بوسیله سندسازی است كه پرونده مفصلی هم در این زمینه تشكیل شده است.


 


امروز: سال گذشته سایت فرارو از بازگشت یاسین رامین فرزند محمدعلی رامین از آلمان به كشور وفعالیت وی بعنوان مسئول واحداقلیتهای مذهبی ستاد دكتراحمدی نژادخبر داده بود كه توسط پدرش وجود ستادتبلیغاتی برای دكتراحمدی نژاد تكذیب شد وامروز خبرگزاری فارس از وی بهمراه پدرش درنمایشگاه مطبوعات كه بنابرنظر رامین امسال بدون سایتهای صهیونیستی در حال برگزاری است تصویری منتشر كرد.

ramin_son.jpg

پیش از این درسمینار صلح زنان ادیان الهی وابسته به كانون مهرورزان صلح شماره حساب یاسین رامین در آلمان جهت واریزی حق شركت در سمینار اعلام شده بود.

ramin_son_account.jpg

بانك كشور آلمان
شماره حساب : DE88664500501004154992
به نام یاسین رامین
سویفت كد: SOLADES1OFG

گفتنی است دبیركانون مذكور سوسن صفاوردی بوده واین این همایش اسفند 1386 با مشاركت مركز امور زنان و خانواه، كانون مذكور و هچنین دفتر امور زنان وزارت فناوری و ارتباطات و اطلاعات و سازمانهای اقلیتهای زنان و چند نهاد دولتی و غیردولتی در سالن وزارت فناوری و ارتباطات و اطلاعات برگزار شد.


 


امروز: در پی افشای کمک های مالی دولت محمود احمدی نژاد به چند تن از دولتمردان افغانستان و کمک نقدی به نبردهای انتخاباتی رئیس جمهور فعلی آن کشور، ٧ نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی، با طرح سوالی از وزیر خارجه پرسیده اند : "میزان كمك های نقدی پرداخت شده به دفتر رییس جمهور افغانستان (حامد كرزای) - كه از سوی وی نیز تایید شده است- در طول پنج سال گذشته چقدر بوده و مستند قانونی این پرداختها چه بوده و به تصویب چه مراجعی در كشور رسیده است و چگونه هزینه شده است؟"


به گزارش سامانه خبری- تحلیلی پارلمان نیوز، ارگان رسمی فراكسیون خط امام مجلس شورای اسلامی، جمشید انصاری رییس كمیته سیاسی و روابط بین الملل فراكسیون خط امام، محمد رضا تابش دبیر كل آن فراكسیون، حسین هاشمیان رییس شورای مركزی فراكسیون، قدرت الله علیخانی و محمد حسین مقیمی از اعضای شورای مركزی فراكسیون و احمد مهدی شهریاری و شكور اكبرنژاد از اعضای فراكسیون خط امام مجلس شورای اسلامی، از امضا كنندگان این سوال از منوچهر متكی هستند.


متن کامل سوال به این شرح است: بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه های بین المللی ، علاوه بر كمك هایی كه به صورت قانونی برای بازسازی افغانستان و از طریق دولت آن كشور به عمل آمده است، در طول سنوات گذشته مبالغی به صورت نقدی از طریق رییس دفتر رییس جمهور افغانستان در اختیار حامد كرزای قرار گرفته است. خواهشمند است در خصوص موارد زیر توضیحات لازم ارایه فرمایید:
١- میزان این كمكها در طول پنج سال گذشته به تفكیك هر سال چه قدر بوده است؟
٢- مستند قانونی این پرداختها چه بوده و اصل و میزان آن به تصویب چه مرجعی در كشور رسیده است؟
٣- آیا دولت ایران از محل و نحوه هزینه این كمك ها از سوی رییس جمهور افغانستان اطلاع داشته است و امكان ارائه گزارشی در این مورد وجود دارد یا خیر؟
۴- محل تامین منابع این كمك ها در قوانین بودجه سنواتی را اعلام فرمایید.


گفتنی است روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، ابتدای هفته جاری خبر از كمك نقدی ایران به دفتر رییس جمهور افغانستان داد و خاطرنشان کرده بود که این پول ها اسکناس های یورو، پول واحد اروپا بوده که در میان چندین پاکت به صورت یک بسته پلاستیکی به داوودزی داده شده بود.


روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع خبری خود نوشته بود که فدا حسین مالکی سفیر ایران در کابل، در سفر اخیر حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان به تهران، در هواپیمای حامل وی بوده و در این سفر یک کیسه پول به عمر داودزی رئیس دفتر حامد کرزای داده است.اوایل سال جاری زمانی که کرزی، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران را به کاخ ریاست‌جمهوری خود دعوت کرده‌ بود، احمدی‌نژاد دو جعبه پول نقد همراه خود آورده بود که یکی از این صندوق‌ها برای شخص داودزی (سفیر سابق کابل در تهران) بود و جعبه دیگر برای کاخ ریاست‌جمهوری.
حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان، ضمن تایید کامل گزارش نیویورک تایمز، به خبرنگاران گفته است که وی یکبار ۷۰۰ هزار دلار و بار دگر ۹۷۵ هزار دلار از رژیم ایران برای نبرد انتخاباتی ریاست جمهوری خویش دریافت کرده است.


هرچند این موضوع از سوی سفارت ایران در افغانستان و رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی دولت ایران تكذیب شد، اما حامد كرزای طی یك كنفرانس خبری آن را تایید كرد.


نیویورک تایمز نوشته بود که ایران این پول را برای تحکیم نفوذ خود در افغانستان می پردازد. ولی حامد کرزی طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلان کرد که حکومت ایران هر سال، یک یا دوبار، به حکومت افغانستان کمک می پردازد.
نیویورک تایمز همچنین خاطرنشان کرده بود که رئیس دفتر حامد کرزی، یعنی عمر داودزی، معادل ملیون ها دلار و یورو از ایران پول دریافت کرده، و کرزی و داودزی، از این پول برای اقناع وکلا، روسای قبایل و حتی طالبان استفاده می کنند. نیویورک تایمز نتیجه گیری کرده بود که ایران با این کار، نفوذ خود را بیشتر می سازد و می خواهد میان افغان ها و متحدین غربی و ناتویی آنان اختلاف ایجاد کند.


 


امروز: گروه حوزه و دانشگاه: پس از ابطال آزمون دستیاری 88 به دلیل لو رفتن سئوالات امتحان و برگزاری مجدد آن هیچ کس انتظار نداشت که تاوان بحران اجتماعی بوجود آمده برای متخلفان تنها چند ماه زندان و انفصال از خدمت دولتی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی صبح پنجشنبه 29 بهمن ماه 88 با حضور 16 هزار و 648 داوطلب برگزار شد که فردای آن روز از سوی وزیر بهداشت به دلیل لو رفتن سئوالات ابطال شد. به نظر می رسید با شناسایی متخلفان این آزمون مهم که با سلامت مردم و جامعه در ارتباط مستقیم است برخورد جدی صورت گیرد اما به گفته وزیر بهداشت این احکام اصلا در حد و اندازه تخلف بزرگ سئوال فروشی نبوده است.

دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره احکام متخلفان آزمون دستیاری گفت: برای دو نفر از متخلفان حکم دادگاه صادر شده است که ما از این احکام راضی نیستیم چرا که معتقدیم احکام این افراد که در جامعه بحران ایجاد کردند متناسب با جرم صادر شده نیست.

وی در خصوص احکام دو نفر متخلف در دادگاه گفت: به نظر من میزان حکم صادره بسیار کم بوده است و تنها چندین ماه زندان برای آنها درنظر گرفته اند و قبلاً هم اعلام کرده بودم که این میزان کم است و باید برخورد جدی تری صورت می گرفت اما دادگاه اعلام کرده که با رافت اسلامی برخورد کرده است.

وحید دستجردی افزود: از میان متخلفان دستیاری سال 88 که پس از اطلاع وزارت بهداشت از خرید و فروش سئوالات با ابطال همراه شد 17 نفر متهم بودند و 25 نفر نیز به عنوان مطلع احضار شدند و در نهایت دادگاه برای دو نفر حکم صادر کرد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: این دو نفر داوطلب نبودند اما در خرید و فروش سئوالات دست داشتند که در دادگاه حکم گرفته اند.

وحید دستجردی با اشاره به بخش دیگری که در پرونده متخلفان دستیاری سال 88 به آن پرداخته شده است به مهر گفت: متخلفان علاوه بر جرم خرید و فروش سئوالات آزمون و اخلال در روند یک آزمون کشوری، با شکایت جداگانه وزارت بهداشت به جبران خسارت به بیت المال نیز محکوم شده اند که این موضوع به صورت ویژه در حال پیگیری است.

وزیر بهداشت اظهار داشت: ما معتقدیم افرادی که در خرید و فروش سئوالات آزمون دستیاری پزشکی دست داشته اند در جامعه بحران ایجاد کرده اند و باید با آنها به صورت جدی برخورد شود.

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر موثر نبودن این گونه احکام در پیشگیری تخلفات به مهر گفت: دفتر حقوقی وزارت بهداشت باید به صورت کتبی اعتراض خود را اعلام کند تا بتواند این اعتراض را پیگیری کند چرا که در برابر دادگاه اعتراض شفاهی موثر نیست.

وی به پرونده تخلف دستیاری در سال 82 و اعلام نتایج دادگاه در سال 86 اشاره کرد و گفت: در رابطه با برخورد با متخلفان دستیاری سابقه خوبی وجود ندارد و به نظر می رسد که نفوذ متخلفان بیشتر است.

شهریاری معتقد است: تخلف در آزمون دستیاری جامعه را با تنش مواجه کرد و انتظار این بود که قاضی با حداکثر قدرت با این موضوع برخورد می کرد.

وی اضافه می کند: قطعاً اگر برخوردها سخت نباشد عده ای آدم سودجو به فکر تخلف می افتند که به سودجویی خود ادامه دهند. حکم قضایی نباید به گونه ای باشد که عده ای با به جیب زدن پولهای میلیاردی در نهایت تنها با یکسال زندانی مواجه شوند.

دکتر محمدعلی محققی معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در گزارشی در خصوص برخورد با متخلفان پرونده آزمون دستیاری سال 88 گفت: پرونده 17 نفر از متخلفان آزمون دستیاری سال 88 که در حیطه وظایف وزارت بهداشت بود در هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات آزمونها مورد بررسی قرار گرفت و این تعداد از روند پذیرش آزمون نیز حذف شدند.

وی افزود: هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات آزمونهای وزارت بهداشت تاکنون دو بار تشکیل جلسه داده است و موضوع تا اندازه ای که به وزارت بهداشت ارتباط داشته کاملاً مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که در هیئت تجدیدنظر هم آرا مورد تایید قرار گیرد این رای قطعی خواهد بود.

محققی یادآور شد: در صورتی که تخلفاتی نیز سنگین تر از موارد آزمون باشد و نیاز به رسیدگی در محاکم قضایی باشد در اختیار قوه قضائیه خواهد بود که البته در این مورد نیز تعدادی از افراد به محاکم قضایی سپرده شده اند.

وی افزود: در موضوع تخلف آزمون دستیاری هر فردی که شائبه ای در مورد او مطرح بوده است برای توضیح فراخوانده شده و شبهات مورد رسیدگی قرار گرفته است.

پیش از این عباس جعفری دولت آبادی - دادستان تهران نیز اعلام کرده بود: پرونده سه نفر از متهمان پرونده دستیاری با صدور کیفرخواست به دادگاه عمومی ارسال شده است و پرونده سایر متهمان تخلف آزمون دستیاری 88 همچنان مفتوح است.

در همین زمینه انوشیروان محسنی بندپی - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که احکام خفیف برای متخلفان انگیزه ارتکاب جرم را افزایش می دهد. محسنی بندپی گفت: اگر حکم متخلفان آزمون مهمی همچون دستیاری پزشکی خفیف باشد، انگیزه برای افراد متخلف ایجاد می شود. احکامی که در نهایت انفصال از خدمت یا دو سال محرومیت از شرکت در آزمون در اندازه های این تخلف نیست.

وی اضافه کرد: افراد متخلفی که در آزمونها تقلب کرده اند، بحران ایجاد کرده و شرایطی را فراهم می کنند که راه تحصیل در برابر علاقمندان به تحصیل که سعی می کنند با رنج و سختی توانمندی علمی خود را در آزمونها ثابت کنند، مختل شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: داوطلبان آزمون دستیاری که بخشی از جامعه پزشکی محسوب می شوند به همراه خانواده های خود در سه چهار ماهی که این اتفاقات رخ داد با بحران های بسیاری مواجه شدند که همه اینها با میزان احکامی که صادر شده است مغایرت دارد.

وی افزود: در دنیا هم اگر فردی در تقلبی این چنینی دست داشته باشد به عنوان عامل سوء به آن نگریسته می شود. درست است که قوه قضائیه قوه مستقلی است اما در نهایت احکام متخلفان دستیاری باید آنقدر قوی و شدید باشد که انگیزه ارتکاب این نوع اعمال را در میان افراد از میان ببرد. هرچه مجازات سخت تر باشد انگیزه افراد هم برای تکرار این تخلف کاهش می یابد.

سی و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی صبح پنجشنبه 29 بهمن ماه 88 با حضور 16 هزار و 648 داوطلب در 34 حوزه امتحانی و 25 رشته تخصصی برگزار شد آزمون فردای آن روز از سوی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به دلیل لو رفتن سئوالات ابطال شد و آزمون مجدد 13 اسفند برگزار شد.


 


امروز: معاون وزير بازرگاني با ارائه توضيحاتي در مورد قيمت نان در هدفمندسازي يارانه‌ها عنوان كرد كه 100 درصد نانوايي‌هاي كشور يكباره قيمت‌هاي نان خود را واقعي خواهند كرد.

حميد عليخاني در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه در مورد موضوع هدفمند شدن يارانه‌ها در بخش نان سخن مي‌گفت، تعداد كل نانوايي‌ها كشور را حدود 58 هزار نانوايي اعلام و عنوان كرد: سهم نانوايان آزادپز از اين تعداد، 17 درصد است كه نزديك به 10 هزار نانوايي مي‌شود.

وي ادامه داد: فعاليت اين تعداد نانوايي آزادپز عملا از يك سال و نيم قبل شروع شده كه افزايش تعداد آن‌ها طي اين مدت، نشان از استقبال مردم دارد. همچنين براساس رونق اين نانوايي‌ها طي اين مدت، مي‌توان گفت كه كيفيت بر قيمت رجحان پيدا كرده است، وگرنه اين‌ نانوايي‌ها نمي‌توانستند سريع رشد كنند.

‌عليخاني اضافه كرد: مردم كيفيت را بر قيمت ترجيح داده‌اند و اين نشان مي‌دهد كه مردم از شرايط فعلي نانوايي‌ها ناراضي هستند.

وي با تاكيد بر اينكه هم‌اكنون قيمت نان واقعي نيست، در مورد اين‌كه روند آزادپز شدن بقيه نانوايي‌هاي يارانه‌اي به صورت تدريجي يا يك‌جا خواهد بود؟ اظهار كرد: قانون هدفمند كردن يارانه‌ها فرصت مغتنمي است كه بتوان با يك دستورالعمل و يك پايش و نظارت دولت اين كار مثبتي كه مردم علاقه‌مند بوده‌اند را يكباره انجام داد.

معاون وزير بازرگاني تصريح كرد:‌ واقعيت اين است كه قيمت گندم،‌ آرد و نان در كشور ما واقعي نيست كه شرايط گذشته از جمله بحث جنگ و موارد ديگر آن را حاصل كرده است اما امروز فكر مي‌كنم شرايط به گونه‌اي شده كه بتوانيم موضوع نان و آرد را در شرايط واقعي رصد كنيم.

عليخاني در ادامه با تاييد اين‌كه قيمت نان‌هاي 100 درصد نانوايي‌هاي كشور به صورت يك‌دفعه واقعي مي‌شود، بيان كرد: بايد به صورت واقعي باشد و مردم نگران نباشند، به اين دليل كه ما همان پولي را كه داشتيم در فرايند به آن‌ها مي‌داديم، اكنون مستقيم به خود مشتري مي‌دهيم تا خودش براي اين پول برنامه‌ريزي كند.

عليخاني در پايان در واكنش به اين گفته‌ كه در حال حاضر در برخي واحدهاي نانوايي آرد يارانه‌اي 7.5 توماني بيش از اين قيمت به دست نانوا مي‌رسد، متذكر شد: ‌اين غيرممكن است و آن را تكذيب مي‌كنم و در هنگام اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها هم اين نگراني وجود ندارد.


 



 


امروز: صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران پس از قرقیزستان، کمترین در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی است.

به گزارش ایسنا، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود با عنوان "دورنمای اقتصادی منطقه‌ای، خاورمیانه و آسیای مرکزی"، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال گذشته را ۱٫۱ درصد برآورد و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال جاری به ۱٫۶ درصد خواهد رسید.

گزارش صندوق بین‌المللی پول همچنین حکایت از آن دارد که در سال جاری ایران از نظر رشد اقتصادی پس از جمهوری قرقیزستان بدترین وضعیت را در منطقه خواهد داشت.

در میان ۳۰ کشور مستقر در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی، رشد اقتصادی قطر بالاترین بوده و به ۱۶ درصد خواهد رسید. این در حالی است که قرقیزستان رشد اقتصادی منفی ۳٫۳ درصدی را به ثبت خواهد رساند که کمترین میزان در منطقه است.


 


امروز: «کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران» به افزایش نگران کننده آمار اجرای احکام اعدام در زندان وکیل آباد مشهد هشدار داده و از مقامات قضایی جمهوری اسلامی خواسته است تا همه این اعدام ها را متوقف کنند.

« کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران » در بیانیه ای که روز دوشنبه ( ٢٥ اکتبر ) منتشر کرد ضمن اشاره به دریافت گزارش های معتبری مبنی بر اعدام های دسته جمعی و ناگهانی زندانیان در زندان وکیل آباد مشهد هشدار داده است که بیش از ششصد زندانی در انتظار اجرای احکام اعدام در این زندان هستند.

این سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر در بخشی از بیانیه اخیر خود نوشته است ده زندانی در ١٢ اکتبر سال جاری در زندان وکیل آباد اعدام شده اند.

آرون رودز، سخنگوی کمپین گفته است گزارش های رسیده از اعدام های مشهد حاکی است که تعداد افرادی که در ایران اعدام شده اند، بسیار بیش از ارزیابی های انجام شده بوده است.

آقای رودز تاکید کرده است با توجه به فقدان شفافیت مقامات دولت ایران، قوه قضاییه باید وضعیت زندان وکیل آباد و تعداد دقیق زندانیانی که به اعدام محکوم شده اند را به طور کامل تشریح کند.

یکی از زندانیان پیشین زندان وکیل آباد به « کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران» گفته است نه تنها خانواده، وکلا و حتی خود زندانیان حکمی مبنی بر صدور حکم اعدام دریافت نکرده اند، بلکه از زمان اجرای آن نیز اطلاعی نداشته اند و پیکر زندانیان یک روز پس از دریافت هزینه طناب اعدام به خانواده آن ها تحویل داده می شود.

براساس بیانیه کمپین، اکثریت زندانیان بازداشتگاه وکیل آباد محکومان جرم های مربوط به مواد مخدر هستند و برخی از گزارش ها از شکنجه و اخذ اعترافات اجباری از زندانیان حکایت می کنند.

براساس آمار سازمان عفو بین الملل، در سال ٢٠٠٩ حداقل ٣٨٨ نفر در ایران اعدام شدند.

« کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران » یادآوری کرده است: «ایران پس از چین، دومین کشور جهان است که بیشترین تعداد سالانه اعدام شهروندان این کشور را به خود اختصاص داده است و بالاترین رقم سرانه نرخ اعدام را داراست. از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال ٢٠٠٥، تعداد اعدام ها به طور چشمگیری افزایش یافته اند.


 


امروز: رهبر جمهوری اسلامی در جریان هشتمین روز از سفرخود به شهر قم، روز سه شنبه چهارم آبان ماه ٨٩، طی سخنانی در جمع گروهی از دانشجویان، حوادث تیرماه ٧٨ و اعتراضات مردمی بعد از انتخابات سال ٨٨ را از "نتایج برنامه‌ریزی‌های میان مدت و ‌بلندمدت دشمن" و "تجدید حیات برنامه‌های دشمن" خواند و اظهار عقیده کرد "عده‌ای بر اثر بی بصیرتی و به اشتباه، ادعای تقلب را مطرح کردند، اما مدعیان تقلب، راه قانونی و مشخص را طی نکردند."


آقای خامنه ای با تاکید مجدد بر عنصر "بصیرت"، مجددا دست به شبیه سازی تاریخی زده و با بیان اینکه "فریب خوردن جمعی از یاران امیرمؤمنان در جنگ صفین از مصادیق بارز بی بصیرتی در تاریخ است"، اظهار عقیده کرد "این غفلت ها و بی بصیرتی ها اگر امروز تداوم یابد، غیرقابل قبول است."


به گزارش ایسنا، رهبر جمهوری اسلامی همچنین خطاب به دانشجویان دعوت شده به شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه، بصیرت را در دو سطح "جهان بینی" و "حوادث و رویدادها"، زمینه ساز برنامه‌ریزی بلندمدت برای اقتدار ملی خواند و غفلت را از مسائل منجر به بی‌بصیرتی دانست و گفت: "گاهی انسان در امور مهم نیز دچار غفلت می‌شود که اگر تداوم یابد، بی‌بصیرتی و غیرقابل قبول خواهد بود."


حوادث ٧٨ و ٨٨ برنامه ریزی دشمن بود
آقای خامنه‌ای برنامه‌ریزی بلندمدت جبهه دشمنان اسلام و انقلاب را واقعیتی انکارناپذیر خواند و اظهار عقیده کرد: "شواهد و قرائن فراوان اثبات می کند که حوادثی که گاه در کشور رخ می‌دهد از جمله حوادث سال ٧٨ و فتنه ٨٨، از نتایج برنامه‌ریزی‌های میان مدت و‌بلندمدت دشمن است. "


وی اعتراضات مردمی سال گذشته را "تجدید حیاتی برای برنامه‌های دشمن" دانست و‌افزود: "البته آنها سعی کردند که در فتنه سال ٨٨، با ملاحظه همه جوانب اقدام کنند اما به فضل خدا شکست خوردند که البته در سایه حضور و هوشیاری ملت، باید که شکست می‌خوردند. "


دشمن مایوس نشده است
رهبر جمهوری اسلامی، تداوم "توطئه‌های استکبار" را با وجود شکست های متعدد آنان، "نشانه مأیوس نشدن زورگویان جهانی" خواند و افزود: با توجه به این واقعیت، نظام اسلامی و ملت نیز باید هوشیارانه، به دنبال برنامه ریزیهای بلندمدت باشند.

آقای خامنه ای بصیرت را در دو سطح "اصولی و مبنایی و بصیرت در قبال حوادث" طبقه بندی کرد و افزود: بصیرت در سطح اصولی آن، در فهم اساسی مفاهیم توحیدی و برخورداری از جهان بینی توحیدی، معنا و مفهوم می یابد.


فریب خوردن یاران حضرت امیر، بی بصیرتی بود
آقای خامنه‌ای، بستن چشم برروی حقایق واضح را از جمله لغزش‌گاههای انسان ذکر کرد و گفت: باید چشمان خود را باز کنیم و از حوادث، سطحی عبور‌نکنیم .
وی با شبیه سازی مجدد تاریخی، فریب خوردن جمعی از یاران امیرمؤمنان در جنگ صفین را از مصادیق بارز بی بصیرتی در تاریخ دانست و خاطرنشان کرد هنگامی که لشکر معاویه، در کاری عوام پسندانه، برای مقابله با امام و حاکم اسلامی، قرآن بر سر نیزه کرد عده‌ای، واقعیات صحنه را ندیدند و چشمان خود را برروی حقایق روشن بستند.


عده‌ای بر اثر بی بصیرتی و به اشتباه، ادعای تقلب را مطرح کردند
رهبر انقلاب اسلامی، با ادعای "بی‌بصیرتی عده‌ای در حوادث پس از انتخابات سال گذشته"، اظهار عقیده کرد "عده‌ای بر اثر بی بصیرتی و به اشتباه، ادعای تقلب را مطرح کردند، طبیعی است که مدعیان این ماجرا باید دلیل می‌آوردند و پس از ارائه دلیل از راهی که قانون مشخص کرده، مسئله را شکایت و پیگیری می‌کردند تا پس از بازرسی و بازبینی، حقیقت مشخص شود اما مدعیان تقلب، این راه قانونی و مشخص را طی نکردند. "
وی افزود: با وجودیکه در آن زمان، مدت قانونی شکایات را تمدید کردیم و تأکید شد که آرای مردم در مقابل چشمان نمایندگان نامزدهای معترض، بازبینی شود اما آنها این شیوه قانونی را قبول نکردند و مشخص شد که از قانون تمرد می‌کنند.


بصیرت پیدا کردن، دشوار نیست
رهبر جمهوری اسلامی ادامه داد: بصیرت پیدا کردن، دشوار نیست و همه می توانند به آن دست یابند به عنوان مثال اگر راه معقول قانونی وجود دارد، اما کسی از این راه سرمی‌پیچد و کارهایی می کند که به ضرر ملت و کشور و منافع ملی است، طبیعتاً در هر نگاه و قضاوت عادلانه، غیرجانبدارانه و متعارف، این فرد محکوم است.
وی غفلت را از دیگر مسائل منجر به بی‌بصیرتی دانستند و افزودند: گاهی انسان در امور مهم نیز، دچار غفلت می‌شود که این گونه لغزشها گناه نیست، اما اگر تداوم یابد، بی‌بصیرتی و غیرقابل قبول است.


امروز غبار افکنی در فضای سیاسی کشور، عمده‌ترین کار دشمن است
آقای خامنه ای با بیان اینکه "امروز غبار افکنی در فضای سیاسی کشور، عمده‌ترین کار دشمن است، گفت "دشمن با بکارگیری ابزارها و شیوه‌های پیشرفته تبلیغاتی خود تلاش دارد واقعیات کشور را دگرگون و وارونه جلوه دهد و وظیفه جوانان در این عرصه بسیار سنگین است ، زیرا باید در این فضای غبارآلود، حقیقت را تشخیص دهند و محیط پیرامونی خود را نیز از بصیرت برخوردار کنند. "


عده ای تبلیغات دشمن را بازتاب می دهند
آقای خامنه ای با حمله به رسانه های غیردولتی و منتقد گفت "برخی در داخل دانسته یا ندانسته تبلیغات دشمن را تکرار می کنند و بازتاب می‌دهند. "
وی در ادامه این سؤال را مطرح کرد که "چرا در برخی مواقع و با وجود بصیرت، خطا و اشتباه افراد ادامه پیدا می کند؟" و در پاسخ به این سؤال، بصیرت را شرط لازم اما غیرکافی دانست و تأکید کرد: برخی افراد، حقایق را می‌دانند ولی عزم و تصمیم لازم برای بیان حقایق و دفاع از حق را ندارند که چند عامل می‌تواند دلیل نبودِ عزم و اراده در اینگونه افراد باشد.


عده ای بصورت افراطی، انقلابی بودند اما به عللی گرفتار وضع فعلی شدند
وی "عافیت طلبی، هوای نفس، شهوات، منافع شخصی و لجاجت" را از جمله عواملی ذکر کرد که مانع از اقدام برخی افراد در دفاع از حق شده است و با ادعای اینکه چنین افرادی با دفاع نکردن از حق، به جهت گیری دشمن کمک می کنند، اظهار عقیده کرد: برخی از افرادی که اکنون از مسیر انقلاب جدا شده و در خدمت ضدانقلاب هستند، در دوره ای بصورت افراطی، انقلابی بودند اما به عللی گرفتار وضع فعلی شدند.


در فتنه سال گذشته برخی افراد بدون آنکه متوجه شوند که این فتنه همان براندازی است، وارد جنجال شدند
آقای خامنه‌ای در بیان عللِ تغییر موضع صد‌و‌هشتاد درجه‌ای معترضین گفت: "غفلت از پروردگار، و غفلت از وظیفه، انسان را اسیر اینگونه چرخش‌ها و گرفتاری‌های سنگین می‌کند. "


وی با بیان اینکه باید میان معاند و غافل تفاوت قائل شد، گفت: در قضایای فتنه سال گذشته نیز، برخی افراد بدون آنکه متوجه شوند که این فتنه همان براندازی است، وارد آن جنجال شدند.


دشمن می خواست در قم آنتی تز و ضد انقلاب بوجود آورد
رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت "جبهه دشمن با یک طراحی پیچیده که با استفاده از کارشناسان ایرانی آن را تهیه کرده بود، قصد داشت از قم که مرکز انقلاب اسلامی است، آنتی تز را بوجود آورد و آن را به ضد انقلاب تبدیل کند اما بدلیل هوشیاری و تحلیل درست مردم قم بویژه جوانان و همچنین حماسه مردم تبریز (ماجرای آیت الله سید کاظم شریعتمداری) این طراحی شکست خورد.


آقای خامنه‌ای با حمله به مرجع منتقد (مرحوم آیت الله منتظری)، اظهار عقیده کرد "بعد از ماجرای اول انقلاب در تبریز، جبهه دشمن این طرح را یکبار دیگر پس از رحلت امام در قم طراحی کرد که این بار نیز، هوشمندی جوانان قمی آن را ناکام گذاشت. "


رهبر جمهوری اسلامی، انقلای اسلامی را نقطه مقابل حرکت انحرافی سه قرن اخیر غرب خواند و تکمیل دستاوردهای سی سال اخیر را وظیفه تاریخی جوانان ایران برشمرد.


در ابتدای این دیدار، حمیدرضا خادمی - دانشجوی دکترای فلسفه و حکمت، محسن ذاکری - نماینده جامعه اسلامی دانشجویان، زهرا ژرفی یگانه - دانشجوی دکترا، محمدعلی فتاح حائری - دانش آموز، سیدحمیدرضا برقعی - نویسنده و شاعر، سارهِ «ابراهیم کوچک» - دانشجو و فعال فرهنگی و سیاسی، محمدمحسن ربانی - دارنده مدال طلای مسابقات آسیایی پرش با نیزه و حمیدرضا محمدی - نماینده بسیج دانشجویی، به بیان مواردی دانشگاهی فرهنگی - اجتماعی و سیاسی پرداختند.


برخی محورهای اصلی بیان شده توسط سخنرانان، به این شرح گزارش گردید:
- برنامه‌ریزی منسجم برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه با تشکیل کارگروه‌های مشترک
- هوشیاری دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم در مقابل توطئه‌های پیچیده غرب
- هوشیاری کامل در قبال هرگونه فتنه و فتنه آفرینی
- پیگیری قاطعانه انرژی هسته ای
- انتقاد از غلبه گرایش های نظری غربی در برخی مراکز آموزش عالی
- اهتمام صاحبنظران علوم انسانی به ایجاد تغییر و تحول در این علوم
- آمادگی نسل سوم برای پایداری و فداکاری در راه دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب

...


گفتنی است رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته در جریان هفتمین روز از سفرخود به شهر قم، در جمع طلاب و فضلای غیرایرانی سخنرانی کرد و سپس با اعضای موسسۀ تحت امر مصباح یزدی دیدار نمود. وی در ششمین روز سفر خود، شامگاه یکشنبه با اساتید و جمعی از طلاب حوزه علمیه قم دیدار و همان روز برای بسیجیان سخنرانی کرد.


رهبر جمهوری اسلامی در پنجمین روز سفر خود به قم نیز، روز شنبه اول آبان ماه، با رییس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو کرد و در چهارمین روز سفر با آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید قم دیدار و گفت وگو نمود. وی در سومین روز سفر، در جمع طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم در محل شبستان امام خمینی، به ایراد سخنرانی پرداخت .

آقای خامنه ای طی شب های قبلی سفر خود (چهارشنبه و سه شنبه هفته گذشته)، با آیات عظام مكارم شیرازی و شبیری زنجانی، آقایان سبحانی، صادق لاریجانی، احمد خاتمی، ابراهیم امینی و عباس كعبی، همچنین آیت‌الله نوری همدانی و جوادی‌آملی، محمود هاشمی شاهرودی، علوی گرگانی، مقتدایی، طاهری خرم‌آبادی، ملكوتی، استادی، حسینی بوشهری و جمعی از حوزویان حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌و گو كرد، که هنوز محتوای آن دیدارها منتشر نشده است.

منبع: جرس


 


امروز: وزیر اطلاعات صبح سه‌شنبه در گردهمایی مسوولان وهادیان سیاسی نیروهای مسلح گفت: امروز مسیری که مقام معظم رهبری طراحی کرده‌اند وضعیت را به گونه‌ای شکل داده است که دولت نهم و دهم بر سر کار می‌آید و نظام در مسیر درستی قرار می‌گیرد.

به گزارش آینده، حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی اضافه کرد: اسنادی در دست است که یک فرد فراری در رابطه با مقوله ولایت با مجلس خبرگان ما مکاتبه کرده است. حال چه کسی باید جواب او را بدهد؟ چه اقدامی در این رابطه صورت گرفته و چرا اقدامی صورت نمی‌گیرد؟ امروز مسیری که مقام معظم رهبری طراحی کرده‌اند وضعیت را به گونه‌ای شکل داده است که دولت نهم و دهم بر سر کار می‌آید و نظام در مسیر درستی قرار می‌گیرد و به این ترتیب مقابله‌هایی که با آن صورت می‌گیرد یک مقوله کاملا جدی است. یکی از نیازهای جدی امروز کشور تابوشکنی است و وقتی که ایشان می‌فرمایند شخصیت‌محوری باید کنار برود، ما هم باید فضا را برای این مساله فراهم کنیم.

خط ‌دهی بیش از ۷۰ درصد اتفاقات مجلس ششم توسط نفاق صورت می‌گرفت

مصلحی با بیان این‌که نفاق در بحث جنگ نرم خدمت بزرگی به استکبار می‌کند، یادآور شد: یکی از مجموعه‌های مرتبط با ریگی که از او برای مقاصد خود استفاده می‌کرد، منافقین بودند و وقتی ریگی را دستگیر کردیم به این مساله اعتراف کرد. خط ‌دهی بیش از ۷۰ درصد اتفاقاتی که در مجلس ششم افتاد توسط نفاق صورت می‌گرفت و اسناد این مساله موجود است. به طوری که ما حتی اسم داریم که سرشاخه نفاق چطور با برخی از آقایانی که امروز فرار کرده‌اند ارتباط داشته است. نکته قابل توجه دیگر در زمینه جنگ نرم دشمن این است که شخصیت‌ها و موسسات دینی ما به شدت در معرض تهدید جنگ نرم هستند.

اوج تحریم‌ها شکسته شده است

مصلحی ادامه داد: در بحث بنزین، با یک حرکت کوچک در وزارت نفت به خودکفایی رسیدیم و حتی بنزین هم صادر می‌کنیم و در بخش انرژی نیز موفقیت‌های بسیاری داشته‌ایم و همسایگان ما به خوبی شاهد این موفقیت‌ها هستند. البته امروز اوج تحریم‌ها تقریبا شکسته شده است چراکه استکبار و عوامل داخلی آنها این طور مطرح می‌کردند که در نیمه دوم مهرماه و نیمه اول آبان ماه اتفاقات سنگینی خواهد افتاد و تعابیری از این قبیل به کار می‌بردند که جنوب تهران با شمال تهران یکی می‌شود. ولی دیدیم که چنین نشد.

به گزارش ایسنا، وزیر اطلاعات در ادامه سخنان خود در پاسخ به پرسش کتبی یکی از حاضران اظهار کرد: این گونه که کسی فکر کند وزارت اطلاعات تحت امر شخص دیگری است و فرد یا افرادی در کار آن مداخله دارند، خیال خام و باطلی است، وقتی من وارد وزارت اطلاعات شدم بدنه این وزارت را بسیار سالم و برخوردار از افراد ولایتمدار دیدم. در دوره یکی از رییس‌جمهورهایی که ادعای قدری داشت، بدنه این وزارتخانه ۱۵ جلد اسناد در رابطه با مفاسد آن تشکیل دادند والبته این‌که این اسناد و پرونده‌ها به نتیجه نرسید و یا مدیران آن از به نتیجه رسیدن این اسناد جلوگیری کردند، مساله جداگانه‌ای است ولی به هرحال بدنه این وزارتخانه به دنبال این می‌گشت که مدیرانی ولایتمدار بر سر کار باشند.

مصلحی افزود: در دوره اصلاحات، همین بدنه با اقدامات بسیار قابل توجهی، با آن دوره مقابله داشتند و این در حالی بود که مدیران آن با این مساله همراه نبودند. در رابطه با فتنه اخیر همین بدنه پیش‌بینی‌هایی کرده و هشدارهایی داده بود ولی متاسفانه به راحتی از کنار آن عبور کردند. در بحث فتنه و به ویژه در مقوله شبکه مجازی این بدنه موفقیت‌های بزرگی کسب کرد به طوری که حتی اوباما در گزارش خود به کنگره آمریکا اعلام کرد که در این زمینه شکست خورده‌اند چرا که این شبکه‌ها به خوبی توسط بدنه وزارت اطلاعات شناسایی شد و ما به اقتدار بسیار بالایی در این زمینه رسیدیم.


 


امروز: به ادعای اشپیگل‌آنلاین "سیف العدل" رئیس احتمالی بخش نظامی شبکه تروریستی القاعده پس از ۹ سال اقامت در شمال تهران، به تازگی ایران را ترک کرده و به مناطق مرزی میان پاکستان و افغانستان باز کشته است.

به گزارش خبرآنلاین، دویچه وله نوشت: اشپیگل‌آنلاین با تکیه بر منابع اطلاعاتی خود از سیف العدل به عنوان یکی از خطرناک‌ترین تروریست‌های جهان نام برده و نوشته است که «ردپای این تروریست درجه یک پس از عملیات تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱ گم شد، اما بعدا آشکار شد که او در شمال تهران، در شرایط رفاهی عالی تحت‌نظر است. همراه با چند دوجین یا احتمالا چند صد جنگنده طالبان و اعضای خانواده‌های آن‌ها، که پس از اشغال نظامی افغانستان به وسیله آمریکا، به ایران گریختند و مسئولان ایرانی از ادامه سفر آن‌ها جلوگیری کردند.»

اشپیگل به نقل از "نومان بنوتمان" تحلیلگر بنیاد کویلیام لندن می‌نویسد:«اکنون قطعی است که سیف العدل اجازه یافته ایران را ترک کند، در ایالت وزیرستان شمالی مستقر شود و هدایت نظامی القاعده را به عهده بگیرد.» به نوشته اشپیگل آنلاین، نومان بنوتمان (لیبی‌تبار)، یکی از تحلیل‌گران معدود جهانی است، که ارتباطات القاعده را به خوبی می‌شناسد‌. نومان، پیش از آن که در سال ۲۰۰۲ تغییر موضع بدهد، در کمپ‌های چریکی افغانستان مجاهدین را آموزش نظامی می‌داد.


 


امروز: سخنگوی وزارتخارجه جمهوری اسلامی، با انتقاد از "نقض حقوق بشر در آمریكا و فرانسه" گفت: "متاسفانه كشورهای غربی در رعایت حقوق بشر اشكالات جدی دارند و موارد نقض حقوق بشر به صورت مكرر در برخورد خشونت‌آمیز با مردم معترض و زندانیان در غرب مشاهده می‌شود و توصیه‌ جدی ما رعایت حقوق بشر در كشورهای غربی است. "


سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی همچنین اظهار عقیده کرد "توصیه می‌كنیم غربی ها به جای دخالت در امور داخلی سایر كشورها، به وضعیت داخلی خود بپردازند و رعایت حقوق بشر را از خود آغاز كنند. حقوق اقلیت‌ها را محترم بشمارند و آزادی مذهب را به رسمیت بشناسند. با زندانیان خود رفتار درست داشته باشند. آن‌چه كه در تظاهرات مردمی در كشورهای غربی مشاهده می‌شود تا حقوق خود را مطالبه كنند، برخورد بسیار نامناسب و خشونت‌آمیز پلیس است. این موضوع به هیچ وجه مورد تایید هیچ جامعه‌ای نیست."


كمك به افغانستان ادامه خواهد یافت
به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست که صبح سه‌شنبه چهارم آبان ماه، در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، پیرامون مطالب منتشر شده در روزنامه نیویورك‌تایمز مبنی بر این كه رییس دفتر رییس‌جمهور افغانستان از ایران پول دریافت كرده است، گفت: برخلاف كشورهایی كه با حضور نظامی خود تحت بهانه حادثه ١١ سپتامبر پول‌های زیادی خرج كشتار مردم افغانستان كرده‌اند و امنیت منطقه را برهم زده‌اند، ایران كه در همسایگی افغانستان قرار دارد و موضوع ثبات و امنیت افغانستان برایش اهمیت بسیار بالایی دارد، در جهت بازسازی افغانستان كمك‌های زیادی انجام داده است.


وی افزود: این كمك‌ها از دولت هشتم آغاز شده است و ادامه هم پیدا خواهد كرد.


در مورد محتوای مذاكرات ایران و ١+۵ باید توافق طرف‌ها كسب شود
مهمانپرست، در ادامه درباره موضوع مذاكرات اتمی ایران با گروه ١+۵، گفت: موضوع مذاكرات با گروه مذکور در جریان است. مباحثی كه دنبال می‌شود در زمینه تاریخ مذاكرات و كار آن و محتوای مذاكرات باید با تعامل بیش‌تری كه طرف مقابل باید داشته باشد مورد توافق طرف‌ها قرار گیرد.
وی هم‌چنین در مورد انتقال سوخت به قلب راكتور نیروگاه بوشهر كه امروز صورت می‌گیرد نیز گفت: برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ما طبق زمان‌بندی تعیین شده پیش می‌رود. موضوع نیروگاه اتمی بوشهر یكی از پروژه‌های بزرگی است كه كمك خواهد كرد تا در آینده برای انرژی‌های جایگزین و سالم قدم‌های جدیدی برداریم و به‌زودی برق هسته‌یی حاصل از این نیروگاه وارد شبكه اصلی برق كشور خواهد شد.


به فعالیت های اتمی ادامه می دهیم
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد "ما در زمینه‌های دیگری نیز فعالیت‌های هسته ای خود را دنبال می‌كنیم. فشارهایی كه به صورت سیاسی یا با استفاده از اهرم‌های تحریم و فشارهای دیگر به ملت‌مان وارد می‌شود نمی‌تواند مانع پیشرفت كشور و دسترسی ما به حقوق حقه خود در زمینه بهره‌برداری صلح‌آمیز از دانش هسته‌یی باشد و ما برنامه‌های بلندمدت خود را در این زمینه دنبال خواهیم كرد.


انتشار اسناد توسط ویكی لیكس دارای اهداف مشكوكی است
مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد اتهاماتی كه سایت اینترنتی ویكی لیكس به ایران در مورد دخالت در عراق نسبت داده، تاكید كرد: نسبت به نیات و اهدافی كه در این رابطه انجام می‌شود تردید و ابهام جدی وجود دارد. مطالبی كه به ظاهر به صورت مستقل منتشر می‌شود دارای اهداف مشكوكی است.


تاثیرگذاری بر تشكیل دولت در عراق از اهداف انتشار اسناد ویكی‌لیكس است
او با اشاره به حضور احمدی نژاد در لبنان گفت: حضور ایران در منطقه پررنگ‌تر از گذشته مشاهده می‌شود. توسعه‌ی روابط ما با كشورهایی كه در منطقه‌ی خلیج فارس هستند از همیشه قوی‌تر و نزدیك‌تر است و هم‌چنان برنامه‌های رو به توسعه‌ی خود را دنبال می‌كند. همكاری‌های گسترده اقتصادی ایران و هم‌چنین موضوعات مربوط به روابط سیاسی و فرهنگی با كشورها و چشم‌انداز توسعه‌ی آن در آینده و هم‌چنین انتخاباتی كه در عراق برگزار شد و تشكیل دولت مردمی عراق را در آینده نزدیك به دنبال خواهد داشت از جمله اهداف انتشار این اسناد است كه مشخص نیست با چه نیات و توسط چه كسانی و با چه اهدافی دنبال می‌شود.


وی تاكید كرد: آن چه كه مسلم است این است كه به هیچ‌وجه مطالب منتشر شده در این اسناد و اتهامات آن به كشور ما مورد تایید نیست. این‌ها انگیزه‌های سیاسی خاصی را دنبال می‌كنند و حركت شیطنت‌آمیزی است. ما به شدت با این‌گونه بی‌اخلاقی‌ها مقابله خواهیم كرد و به هیچ‌وجه آن را مورد تایید قرار نخواهیم داد.


اهداف ناتو برای حضور در منطقه مورد تردید است
دستیار ویژه‌ وزیر خارجه‌ ایران، در پاسخ به این پرسش كه ناتو تركیه را تحت فشار قرار داده كه سیستم دفاع موشكی در آن كشور مستقر كند، آیا این اقدام موازنه‌ نظامی را در منطقه بر هم نمی‌زند؟ گفت: حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه كاری جز بر هم زدن امنیت منطقه نخواهد كرد. اهداف پشت صحنه‌ ناتو و حضوری كه به بهانه‌های مختلف می‌خواهند در منطقه داشته باشند مورد تردید است.


فروش سلاح به كشورهای منطقه برای خارج شدن آمریكا از بحران اقتصادی صورت می‌گیرد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، در پاسخ به این پرسش كه دولت‌های عربی حاشیه‌ خلیج فارس به‌خصوص عربستان با جدیت تمام به دنبال تجهیز قوای نظامی خود هستند و خریدهای كلان چندصد میلیون دلاری از آمریكا و اروپا انجام می‌دهند، موضع ایران در این رابطه چیست؟ گفت: هر كشوری طبیعتا برای دفاع از محدوده‌های ارضی خود تلاش می‌كند تا به توانایی‌هایش اضافه كند. در حد منطقی این كار هیچ مشكلی ندارد. كشورهای منطقه این توانایی را دارند كه از خود و منطقه محافظت كنند.


وی در عین حال گفت: اما نكته‌ای كه وجود دارد موضوع پروژه‌های اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی و انحراف اذهان كشورهای منطقه از خطر اصلی یعنی اسراییل است و وانمود كردن به این‌كه دشمن فرضی وجود دارد و با این رویكرد تلاش می‌كنند تا كشورهای منطقه را به خریدهای كلان نظامی تشویق كنند. بحران اقتصادی جدی كه در آمریكا به وجود آمده مسوولان این كشور را تشویق می‌كند تا با پروژه‌های ساختگی در كشورهای مختلف ایجاد ترس و نگرانی كنند و سلاح‌های خود را به این بهانه بفروشند.


كشورهای منطقه با خرید اسلحه، هزینه نجات آمریكا از بحران اقتصادی را نپردازند
مهمان‌پرست ادامه داد: فروش این سلاح‌ها برای خارج شدن از بحران اقتصادی مقامات آمریكایی صورت می‌گیرد و كشورهای منطقه باید هوشیار باشند كه هزینه نجات آمریكا از بحران اقتصادی را نپردازند.


موضوع سامانه‌ دفاعی اس ـ٣۰۰ برای ایران اهمیتی ندارد
یكی از خبرنگاران با اشاره به سخنان قبلی سخنگوی وزارت خارجه در مورد این‌كه موضوع سامانه‌ دفاعی اس ـ٣۰۰ برای ایران اهمیتی ندارد، از آخرین اقدامات وزارت خارجه برای پی‌گیری موضوع تعهدات روسیه پرسید كه مهمان‌پرست گفت: اولین موضوع، قراردادی است كه میان ما و روسیه منعقد شده است و هرگونه عدم تعهد، پی‌گیری خواهد شد كه این موضوع در دستور كار قرار دارد و به هیچ وجه حقوقی از ما تضعیف نخواهد شد.


سخنگوی وزارت خارجه ایران ادامه داد: این‌كه پیش از این گفته‌ام "این موضوع مهم نیست"، به خاطر انجام ندادن تعهدات طرف روسی نیست بلكه این این‌طور وانمود می‌شود كه اگر این سیستم موشكی در اختیار ایران قرار نگیرد شاید قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران را كاهش دهد. به هیچ وجه این‌گونه نیست. كشور ما توانایی بسیار بالایی در دفاع از خود دارد و هیچ رژیم و دولتی به خود اجازه نخواهد داد نسبت به تعرض به خاك كشور ما برنامه‌ریزی كند.


سیستم دفاعی ایران وابسته به اس ـ٣۰۰ نیست
مهمان‌پرست تاكید كرد: سیستم دفاعی ما وابسته به این سیستم‌های موشكی نیست و در برنامه‌ریزی دفاعی كشور اهمیت زیاد و جدی ندارد و وابستگی خاصی به این سیستم نداریم. البته این چیزی از تعهدات طرف روسی كم نمی‌كند. آنها موظف هستند به تعهدات خود عمل كنند و در غیر این صورت باید طبق قرارداد، هزینه‌های آن را پرداخت كنند. ضمن این‌كه انجام ندادن تعهدات می‌تواند به نوعی بی‌اعتباری در كشور مقابل ایجاد كند و برنامه‌های بعدی میان دو كشور دچار مشكلات شود.


غرب تحریم‌ها را برای تحت فشار قرار دادن ملت ما دنبال می‌كند
در ادامه، خبرنگاری پرسید وزیران خارجه‌ اتحادیه‌ اروپا در حالی كه تحریم‌های جدیدی در زمینه‌ی انتقال انرژی در حوزه نفت و گاز تصویب كرده‌اند، اعلام نموده اند که قصد ندارند خرید نفت و گاز از ایران را متوقف كنند، تحلیل شما چیست؟ كه مهمانپرست تصریح كرد: این رویه رویه‌ای اشتباه است. برخلاف ادعایی كه در كشورهای غربی مطرح می‌شود كه ملت ایران تحت فشار قرار نخواهد گرفت، این اقدامات را برای تحت فشار قرار دادن ملت ما دنبال می‌كنند.
نتیجه‌ی این اقدامات از قبل روشن است. به هیچ وجه این‌گونه فشارها هیچ‌گونه تاثیری در اراده‌ی ما نخواهد داشت. ما در طول٣٢سال گذشته نشان داده‌ایم كه برای پیشرفت كشورمان و دسترسی به حقوقمان تسلیم این‌گونه فشارهای غیرقانونی و غیرمنطقی و غیرعادلانه نخواهیم شد. توصیه می‌كنیم اگر كشورهای غربی می‌خواهند به سمت دنیایی روند كه در آن بشریت در وضعیت بهتری به سر برد، دست از اقدامات تبعیض‌آمیز و ناعادلانه‌ی خود بردارند.


مهمان‌پرست افزود: همان اقداماتی كه برای همین كشورها بحران‌های جدی سیاسی و اقتصادی ایجاد كرده است. ضمن این‌كه آن‌ها خود نیز به این تحریم‌ها اعتقادی ندارند و می‌دانند كشور بزرگی مانند ایران را نمی‌توان تحریم كرد. ایران دومین دارنده‌ ذخایر نفت و گاز دنیا است و نیاز جدی كشورها به منابع انرژی فسیلی اجازه نمی‌دهد كه آن‌ها اقدامی جدی در این زمینه انجام دهند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاكید كرد: هرگونه اقدامی در جهت تحریم ما، در واقع تحریم شركت‌های داخلی خود آن‌هاست و برای آن‌ها مانع ایجاد می‌كند با كشور ما بتوانند رابطه برقرار كنند. این محدود كردن شركت‌های اروپایی باعث می‌شود بلافاصله كشورها و شركت‌های دیگری جای آن‌ها را بگیرند.

او در ادامه در پاسخ به این پرسش كه مباحثی مطرح شده است كه سران القاعده در ایران حضور دارند؟ گفت: هر زمان طرف مقابل در فشار قرار می‌گیرد و احساس ضعف و شكست می‌كند و پیشرفت و پیروزی بزرگی از طریق ملت ما و حضور در كشورهای منطقه و نزدیكی به آن‌ها برای ایجاد هم‌گرایی و وحدت مشاهده می‌كند، این‌گونه اخبار منتشر می‌شود. معتقدیم این اخبار كارآیی خود را از دست داده‌اند. انتشار این اخبار بی‌اساس فقط به منظور ایجاد اختلاف میان كشورهای منطقه صورت می‌گیرد و در راستای پروژه‌ی ایران‌هراسی است. ملت‌های منطقه هیچ‌كدام به این اخبار بی‌اساس توجهی ندارند.


غرب رعایت حقوق بشر را از خود آغاز كند
مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی موارد نقض حقوق بشر در آمریكا و فرانسه گفت: متاسفانه كشورهای غربی در رعایت حقوق بشر اشكالات جدی دارند. موارد نقض حقوق بشر به صورت مكرر در برخورد خشونت‌آمیز با مردم مشاهده می‌شود.
وی ادامه داد: ما توصیه می‌كنیم به جای دخالت در امور داخلی سایر كشورها، این كشورها به وضعیت داخلی خود بپردازند و رعایت حقوق بشر را از خود آغاز كنند. حقوق اقلیت‌ها را محترم بشمارند و آزادی مذهب را به رسمیت بشناسند. با زندانیان خود رفتار درست داشته باشند. آن‌چه كه در تظاهرات مردمی در كشورهای غربی مشاهده می‌شود تا حقوق خود را مطالبه كنند، برخورد بسیار نامناسب و خشونت‌آمیز پلیس است. این موضوع به هیچ وجه مورد تایید هیچ جامعه‌ای نیست و توصیه‌ی جدی ما رعایت حقوق بشر در كشورهای غربی است.


منبع: جرس


 


امروز: پس از یک ماه، بی خبری کامل از نسرین ستوده، سرانجام گیتی ستوده، توانست با خواهرش نسرین ستوده در زندان اوین ملاقات کند.

به گفته رضا خندان، همسر نسرین ستوده، ظهر امروز، در پی تماس تلفنی از دادسرای اوین، خواهر نسرین ستوده به زندان اوین مراجعه کرد و توانست حدود نیم ساعت با نسرین ستوده ملاقات داشته باشد.

گیتی ستوده پس از دیدار خواهرش گفت که حال عمومی نسرین ستوده خوب بود، هر چند او به خاطر اعتصاب غذا، لاغر شده بود. وی از روز جمعه اعتصاب غذایش را شکسته است. گیتی ستوده گفته است که روحیه خواهرش خوب بوده؛ هر چند به لحاظ جسمانی ضعیف شده است.

همسر نسرین ستوده (رضا خندان) هنوز پس از گذشت بیش از یک ماه و نیم از بازداشت وی نتوانسته با او ملاقات کند و نزدیک به یک ماه است که نسرین ستوده با خانواده و فرزندانش نتوانسته تماس تلفنی داشته باشد، اما متاسفانه دادسرای اوین فقط حق ملاقات را به خواهر نسرین ستوده داده اند و از ملاقات با همسرش جلوگیری کرده اند.

نسرین ستوده از روز 13 شهریورماه سال جاری بازداشت و به سلول انفرادی در زندان اوین برده شده است و از روز 3 مهرماه در اعتصاب غذا بود و از آن زمان تا امروز هیچ گونه حق ملاقات و تماس تلفنی به وی داده نشده بود که خوشبختانه پس از یک ماه بالاخره امروز با ملاقات نسرین ستوده با خواهرش، خبر سلامتی او توسط خانواده اش اعلام شد.


 


امروز: به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، نشست تخصصي كميته حقوق بشر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي براي بررسي موارد نقض حقوق بشر در آمريكا عصر امروز سه‌شنبه 4 آبان در محل كميسيون تلفيق مجموعه بهارستان برگزار شد.

در اين نشست تخصصي زهره الهيان نماينده مردم تهران و رئيس كميته حقوق بشر مجلس، محمدكريم عابدي نماينده مردم طبس و نايب رئيس كميته، مصطفي كواكبيان عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، نقوي سخنگوي كميته، علي بروغني نماينده سبزوار، نيره اخوان نماينده اصفهان و عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس، حسين شيخ‌الاسلام مشاور رئيس مجلس در امور سياست خارجي و بين‌الملل، اسماعيل كوثري نايب رئيس دوم كميسيون سياست خارجي مجلس، حسن كامران نماينده اصفهان و عضو كميسيون سياست خارجي مجلس، علي آقازاده و عبدالصمد بابااحمدي اعضاي ديگر كميسيون امنيت ملي، و همچنين مسئولاني از وزارت امور خارجه از جمله حسن قشقاوي معاون پارلماني وزارت امور خارجه و فضل‌الله موسوي نماينده مجلس هفتم و رئيس دانشكده حقوق دانشگاه تهران حضور داشتند.

در اين نشست تخصصي شركت‌كنندگان به بيان نظرات و ديدگاههاي خودشان در خصوص موارد آشكار نقض حقوق بشر در ايالات متحده آمريكا پرداختند و خواستار افشاي اين موارد از سوي سازمان‌هاي بين‌المللي و كشورهاي مدافع حقوق بشر در جهان شدند.


 


امروز: وزير اطلاعات جديدترين ناگفته‌هاي خود از نحوه عمليات بازداشت ريگي را بيان كرد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي وزير اطلاعات صبح امروز در همايش هاديان سياسي نيروهاي مسلح كه در سالن كوثر سازمان عقيدتي سياسي ارتش برگزار شد، در خصوص كار اطلاعاتي صورت گرفته در عمليات دستگيري عبد المالك ريگي در سال گذشته با بيان اينكه تنها به موضوع دستگير ريگي پرداخته و كمتر به موفقيت بزرگ نظامي اين عمليات پرداخته شد اظهار داشت: از آنجايي كه ما براي هماهنگي‌هاي اين عمليات نمي‌توانستيم از تلفن استفاده كنيم مجبور شديم تا از طريق پيغام رسانه با سرلشكر فيروز آبادي رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح و آقاي جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي ارتباط برقرار كنيم كه اين امر نيم ساعت به طول انجاميد.

مصلحي افزود: در اين نيم ساعت خلبانان شجاع نيروي هوايي به پرواز درآمدند و نشاندن هواپيما حامل ريگي توسط آنها داراي يك پيغام بزرگ براي دشمن بود كه هر چند ما كمتر در داخل به اين موضوع پرداختيم اما آنها مقاله‌هاي فراواني در اين باره نوشتند.

وي خاطرنشان كرد: هواپيماي حامل ريگي كه از دبي به قصد قرقيزستان به پرواز درآمده بود به محض آنكه از بندر عباس گذشت خلبانان نيروي هوايي را بالاي سر خود ديد.

وزير اطلاعات با تاكيد بر اينكه اين طراحي در ابتداي در دستور كار ما نبود خاطرنشان كرد: خلبانان آموزش ديده نيروي هوايي 2 ساعت در آسمان با هواپيماي حامل ريگي درگير بودند كه اين امر به دليل برخي ناهماهنگي‌ها صورت گرفت چرا كه هواپيما حامل ريگي با باند فرودگاه مهرآباد تماس گرفته و گزارش كرده بود كه جنگنده‌هاي ارتش بالاي سر من قرار دارند اما چون فرودگاه تهران هماهنگ نبود به اين هواپيما گفته بودند كه مشكلي نيست و به راه خود ادامه بدهد.

حيدر مصلحي اين عمليات را يك اقدام پيچيده اطلاعاتي و نظامي دانست كه به واسطه انجام آن اقتدار جمهوري اسلامي نمايش داده شد.


 


معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد باز هم از تحریم رسانه‌های صهیونیستی سخن گفت و بدون اشاره به مصادیق تاکید کرد؛ ما فقط رسانه های صهیونیستی و استکباری را تحریم کرده ایم اما اگر کسی می‌خواهد ما را تحریم کند مختار است.

محمد علی رامین در دومین روز برگزاری هفدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد اینکه وزیر ارشاد عنوان کرده چیدمان غرفه ها با تصمیم معاونت مطبوعاتی بوده است و ربطی به وی ندارد، تصریح کرد این مسئولیت همواره با معاون مطبوعاتی بوده است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه چرا در نمایشگاه مطبوعات امسال غرفه خبرگزاریها در انتهای سالن محل برگزاری است و جایگاه مناسبی برای آنها در نظر گرفته نشده عنوان کرد؛ عده ای از ما می پرسند که چرا بهترین جایگاه را به خبرگزاریها داده اید و ما هم پاسخ داده ایم که خبرگزاریها چون رسانه های مادر هستند در هر مکانی مستقر شوند سایر رسانه ها در دامن آنها قرار می گیرند. همچنین ما در ادبیاتمان داریم که "شرف المکان بالمکین" یعنی شخص و شخصیت هست که به آن جایگاه ارزش می دهد.

اختصاص راس نمایشگاه در منتهی الیه سالن به خبرگزاریها

رامین در پاسخ به اینکه دلیل قرار گرفتن رسانه های خارجی در ابتدای سالن که بهترین نقطه نمایشگاه است چیست گفت: «علت اینکه ما رسانه های بین المللی را در آستانه در ورودی قرار دادیم این است که اعلام کنیم همانطور که جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاسی وارد یک فعالیت جهان شمول شده و جایگاه ممتازی را در عرصه بین المللی پیگیری می کند، رسانه های بین المللی نیز برای ما حائز اهمیت هستند، ضمن اینکه رسانه های ما نیز باید بین المللی شوند.»

رسانه های صهیونیستی را تحریم کرده ایم

رامین در پاسخ به واکنش معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به تحریم نمایشگاه مطبوعات از سوی برخی رسانه‌ها تاکید کرد ما فقط رسانه های صهیونیستی و استکباری را تحریم کرده ایم، منتهی اگر کسی می خواهد ما را تحریم کند مختار است.

این در حالی است که رامین در چند روز اخیر به خاطر نحوه برگزاری نمایشگاه شدیدا مورد نقد قرار گرفته است.

وی همچنین درباره اینکه برخی از سایتها اعم از اصولگرا و اصلاح طلب به دلیل اختصاص نیافتن مکان مناسب از شرکت در نمایشگاه انصراف داده اند، گفت: «رسانه های ما نسبت به استفاده از فضایی که برای آنها فراهم شده آزاد هستند با این حال اگر رسانه ای در جنگ نرم علیه دشمن کار می کند قطعا یک فرصت بین المللی را برای تقویت جهان اسلام از دست نمی دهد.»

وی روز گذشته نیز شبیه به این اظهارات را در واکنش به تحریم نمایشگاه مطبوعات از سوی سایت های خبری مطرح کرده بود.

اظهارات رامین در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته شش سایت خبری به نسبت به نحوه برگزاری نمایشگاه معترض بودند و آن را تحریم کردند.

از سویی دیگر با وجود این‌که رامین مدعی است بهترین جایگاه را به خبرگزاری‌ها داده‌اند امروز مدیرعامل خبرگزاری مهر از نحوه مدیریت نمایشگاه انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه تدبیر کامل و جامعی در نمایشگاه امسال در چینش غرفه‌ها و حضور روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های اصلی پیش‌بینی نشده است.»

رضا مقدسی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته از کیفیت و کمیت کمتری برخوردار است، اظهار کرد انتظار ما از نمایشگاه مطبوعات این است که هر سال نسبت به سال گذشته روند رو به رشدی را شاهد باشیم و مسیر جشنواره مطبوعات نیز به لحاظ محتوایی رشد روزافزونی داشته باشد. به هر حال این ضعف مایه انتقاد و گلایه‌مندی مطبوعات است که امیدواریم سال آینده با مدیریت بهتر و درایت بیشتری برگزار شود.


 


امروز: دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ناحیه ۱۸ (مطهری) در پاسخ به سوال خبرنگاری که به سالگرد کاپیتولاسیون اشاره کرد و گفت این شائبه مطرح می‌شود هنگامی که اتباع خارجی در ایران مرتکب جرمی می‌شوند با دادن مبالغ اندکی می‌توانند از کشور خارج شوند مانند رکسانا صابری، کیان تاج‌بخش و سارا شورد اقدام دادستانی تهران در این راستا چیست؟ گفت: طبق مقررات قضایی پیش بینی شده که اگر این افراد با توجه به جرمی که مرتکب شده و ضمانتی که داده‌اند اگر پس از دعوت حضور نیابند براساس مقرراتی که برای افراد ایرانی نیز وجود دارد وجه ضمان آنها ضبط می‌شود.

به گزارش ایسنا، دادستان تهران، در خصوص رسیدگی به پرونده سه تبعه آمریکایی که ۱۵ آبان ماه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، گفت: سارا شورد گفته برمی‌گردد. طبق مقررات می‌توانیم از آنها دعوت کنیم و وی می‌تواند در دادگاه حضور یافته و از خود دفاع کند اما اگر نیاید وثیقه‌ای که ارائه کرده ضبط می‌شود. این خانم به طور قانونی آزاد شده البته برخی متهمان که پس از دستگیری با وثیقه آزاد شدند از کشور خارج شده و اگر در زمان رسیدگی حاضر نشوند وثیقه آنها طبق قانون ضبط می‌شود و این برای همه یکسان است داخلی و خارجی هم ندارد.

دادستان تهران در مورد پنج پرونده جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان اظهار کرد: پیش از این نیز اعلام کردم که پنج پرونده به دادگاه ارسال شده و دو پرونده دیگر نیز روز گذشته برای ارسال به دادگاه آماده شده است. این دو نفر با سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ارتباط داشتند و به آنها وصل شده بودند تا اطلاعاتی را به آنها برسانند. همچنین وجوهی را نیز دریافت کرده بودند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این افراد با دستگاه‌های دولتی و اجرایی همکاری می‌کردند؟ گفت: فقط جذب سرویس‌های جاسوسی شده بودند. یکی از آنان بر روی فعالیت‌های ضدانقلاب کار می‌کرد و دیگری بر روی مسائل داخلی ایران که صلاح نیست این موارد را اکنون تشریح کنم. همانطور که پیش از این نیز گفته‌ام ۱۵ نفر نیز در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند و اگر مسائل کشور اقتضا کنند، ‌آنها را اعلام می‌کنیم اما به دلیل اینکه اعلام اسامی آنها ممکن است منجر به آزردگی خانواده‌های آنها شود فعلا از اعلام اسامی آنها خودداری می‌کنیم.

دادستان تهران در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت دو حزب منحل شده مشارکت و سازمان مجاهدین قانونی است؟ گفت: هرگونه فعالیت احزاب پس از انحلال غیرقانونی است اعم از صدور بیانیه، برگزاری جلسه و دعوت از سایرین.

خبرنگار دیگری با طرح این موضوع که آقایان موسوی و کروبی قصد دارند از کشور خارج شده و به حج تمتع بروند از دادستان تهران سوال کرد آیا ممنوعیتی برای خروج آنان وجود دارد که دادستان تهران جواب داد: من چیزی در این خصوص نشنیده‌ام.

دادستان تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اتهام پسر هادوی اولین دادستان انقلاب تهران که شنیده شده بازداشت شده است، گفت: جرم وی امنیتی است و فعلا نمی‌توانم در این خصوص مسائلی را مطرح کنم.


 


امروز: در اولین هفته از فاز اجرایی هدفمندی یارانه ها و در حالیکه استاندار تهران ادعا می کند "تمام پیش زمینه های اجرای طرح مذکور تکمیل گردیده و با بستر سازی های انجام شده هیچ مشکلی پس از اجرای آن به وجود نخواهد آمد"، یک نماینده مجلس اعلام کرد "مجلس هنوز از روند اجرای قانون هدفمندی مطلع نمی باشد."


به گزارش مهر، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در جلسه علنی روز سه شنبه چهارم آبان ماه، طی تذکری، نسبت به "عدم اطلاع نمایندگان از شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها" انتقاد کرد و گفت: "سالها درخواست کردیم دولتمردان برای ارائه توضیحاتی در خصوص شیوه اجرای این قانون حاضر شوند."


بر اساس این گزارش، در پاسخ این نماینده عضو فراکسیون اقلیت، محمد حسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، گفت: "اینکه این مبلغ برای چه مدتی است توسط دولت اعلام می شود، اما تلاش ما این است جلسه ای با مسئولان دولت در خصوص اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در مجلس داشته باشیم."


همزمان پایگاه اطلاع رسانی دولت، بدون اشاره به اینکه هنوز توضیحات کافی برای نمایندگان مجلس در مورد اجرای طرح هدفمندی یارانه ها داده نشده، اعلام کرد "محمود احمدی نژاد شامگاه شنبه آتی، طی گفت وگویی زنده در تلویزیون، در مورد مسائل داخلی و بین المللی و همچنین هدفمند كردن یارانه ها سخن خواهد گفت."


دولت دهم "مظلوم ترین دولت" است
به گزارش مهر، محمد حسن صالحی مرام " معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس دولت، سه شنبه چهارم آبان در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه محمود احمدی نژاد شنبه شب بعد از خبر ٢١ سیما سخنان مهمی را ایراد خواهد کرد، در واکنش به اخبار منتشره در مورد تبعات اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، دولت دهم را "مظلوم ترین دولت" ذکر کرد و اظهار داشت: "ما در دولت وقت برای پاسخ دادن به اخبار کذب نداریم به دلیل اینکه حجم برنامه ها در ریاست جمهوری بسیار بالاست ."

وی مدعی شد "در حال حاضر رسانه ها متعدد هستند و مردم با دقتی که دارند، می توانند خوب را از بد تشخیص دهند؛ همانطور که در فتنه اخیر دیدید مردم خیلی زود تکلیف خود را فهمیدند و کاری را که باید انجام دهند را انجام دادند."


جراحی بدون درد خواهد بود
در راستای هشدارهای مقامات قضایی و امنیتی کشور در مورد هرگونه اعتراض به افزایش قیمت ها، امروز وزیر اطلاعات مدعی شد، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ‌اجرای هدفمندكردن یارانه‌ها كمترین تنش را خواهد داشت.
حیدر مصلحی با بیان این‌كه بیشترین و بالاترین حجم كار و جلسات در رابطه با طرح هدفمند كردن یارانه‌ها انجام شده است، اظهار كرد: عمده تلاش دولت این بود كه مردم در این جراحی بزرگ اقتصادی درد كمتری احساس كنند. همین كه در مورد زمان اجرای این طرح، سرگردانی برای برخی از كسانی كه می‌خواستند اخلال كنند به وجود آمده بود، فرصت اخلال از آن‌ها گرفته شد، موفقیت بزرگی بود. البته آن‌ها برای مقابله با این طرح، طراحی‌های خاص خود را دارند و حتی ممكن است از درون خود نظام افرادی را واسطه كنند چرا كه اساسا یكی از مقوله‌های جنگ نرم این است كه از افراد درون نظام و انقلاب استفاده می‌كنند.


وزیر اطلاعات ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌هایی كه انجام شده، ‌اجرای این طرح كمترین تنش را خواهد داشت؛ البته نه اینكه هیچ تنشی به همراه نداشته باشد ولی نكته قابل توجه این است كه نظرسنجی‌های صورت گرفته حاكی از همراهی خوب مردم با این طرح است.


مردم فکر نکنند با یارانه های نقدی وضعشان خوب می شود
همزمان سید کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون ویژه مجلس نیز در این زمینه گفته است مردم باید بدانند پرداخت یارانه به آنها به منزله کمک مضاعف نیست گمان نکنند از این پس با دریافت یارانه وضع مالیشان عالی می شود بلکه این قانون برای تنظیم مصرف خانوارهاست.
دلخوش تاکید کرده بود "متاسفانه با وجود گذشت چندین ماه از زمان آغاز کار اجرا، دولت هنوز با مردم در خصوص اقداماتی که قرار است انجام دهد صحبت نکرده است. بنابراین در این حوزه شفاف سازی نشده در حالی که مراکزی چون وزارت جهاد و کشاورزی در راستای اجرای این قانون باید با کشاورزان و مردمی که در این حوزه قرار می گیرند مشورت کند، نظر آنان را جویا شود و اطلاع رسانی دقیق به آنها داشته باشد."


نگرانی ها از آغاز افزایش قیمت ها
گفتنی است بنا به گزارش های رسیده، در برخی از استان ها اعلام شده که یارانه های نقدی به حساب شهروندان واریز شده، و در حالیکه بیشترین نگرانی مردم از قطع یارانۀ اقلام پرمصرفی چون نان و کالاهای اساسی و حامل های انرژی می باشد، دولت اعلام کرده است "تا اطلاع ثانوی، امکان برداشت از این حساب وجود ندارد."


خبرگزاری مهر روز گذشته در این زمینه نوشته بود که "بهترین یار باکهای خالی بنزین ماشین ها، هم اکنون استفاده از گاز برای سوخت اتومبیل است."
در این گزارش آمده بود که از ابتدای سالجاری با کاهش سهمیه بنزین خودروهای شخصی و احتمال آزادسازی تدریجی یارانه ها و حذف نظام سهمیه بندی این فرآورده استراتژیک نفتی، استقبال عمومی برای استفاده از CNG به عنوان سوخت جایگزین در سطح کشور افزایش یافته است. (این در حالی است که مرتضی تمدن، استاندار تهران طی روزهای اخیر به رسانه ها گفته بود که "تمام بسترها و پیش زمینه های اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تکمیل شده و با تمهیدات و بستر سازی های انجام شده، ان شاء الله هیچ مشکلی پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به وجود نخواهد آمد"، حتی برخی مسئولان دولتی می گویند که مردم می توانند سی درصد یارانه های نقدی خود را پس انداز کنند.)


این درحالیست که طبق مصوبۀ دولت، بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع، گاز طبیعی و برق؛ هفت حامل انرژی هستند که قیمتهای آنها به صورت همزمان، از نیمه دوم آبان ماه تغییر خواهند یافت و با ذخیره سازی کالاهای اساسی (آن طور که وزیر بازرگانی ادعا کرده)، پیش بینی می شود افزایش قیمت های زیادی را در حوزه های مختلف شاهد باشیم.


 


امروز: بنا به گزارش منابع خبری غربی، دادگاه عالی عراق روز سه شنبه طارق عزیز، وزیر خارجه عراق در دوران صدام حسین را به اعدام محکوم کرد.


این دادگاه همچنین عبدالحمید حمود منشی ویژه صدام و سعدون شاکر یکی دیگر از سران حکومت بعث را به اتهام سرکوب احزاب اسلامی و در صدر آن حزب الدعوه اسلامی در دهه هشتاد میلادی، به اعدام محکوم کرد .


به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتهام اصلی طارق عزیز که یکی از معاونان مورد اعتماد صدام حسین بود، "دخالت در از بین بردن احزاب مذهبی عراق" عنوان شده است.


این وزیر مسیحی کابینه صدام، پس از حمله نیروهای آمریکایی به عراق دستگیر و تا اکنون در زندانی در نزدیکی بغداد دوران حبس خود را به دلیل جرائمی دیگر، سپری می کرد.


طارق عزیز که به‌عنوان هشتمین مقام جنایتكار عراقی در لیست آمریكایی‌ها قرار‌گرفته بود، درسال ۲۰۰۹ به اتهام دست داشتن در اعدام ۴۲ تن از تاجران عراقی به ۱۵ سال زندان محکوم شد.


وزیر خارجه دولت صدام، که در سن ۷۴ سالگی به سر می برد، دی ماه گذشته در زندان دچار حمله مغزی گردید و پس از معالجه در بیمارستان بار دیگر برای گذراندن دوران حبس خود به زندان منتقل شد.


 


خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) از یكی از حامیان رسانه‌ای دولت و نویسنده كتاب "معمای مشایی" به مراجع قضایی شكایت كرد.


به گزارش آفتاب نیوز، چندی پیش امیرطاهر حسین‌خان با نگارش مطلبی از حامیان دولت و اسفندیار رحیم‌مشایی در پرسشی از علی اكبر جوانفكر مدیر عامل ایرنا، علت تعطیلی كمیته اطلاع‌رسانی هدفمند كردن یارانه‌ها و صرف مبلغ دویست میلیون تومان برای راه اندازی این كمیته را جویا شده بود.


گویا ایرنا به دلیل مطرح كردن چنین پرسشی از سوی این حامی دولت و مشایی به مراجع قضایی شكایت كرده است.


امیرطاهر حسین‌خان از حامیان دولت و مشایی محسوب می‌شود كه در دفاع از رییس دفتر احمدی نژاد، كتابی تحت عنوان "معمای مشایی" را منتشر ساخته است.


گفتنی است به‌رغم انتقاد گروهی از همكاران احمدی‌نژاد از مشایی، جوانفكر در زمره حامیان مشایی است كه حتی حاضر شد به دفاع علنی از وی بپردازد.


 


همزمان با انتشار و توزیع فراگیر روزنامۀ تک برگ «کلمه» در مراکز مختلف و همچنین مدارس و آموزشگاهها، حراست آموزش و پرورش طی بخشنامه‌ای خطاب به مدیران مدارس هشدار داده است در صورت مشاهده نسخ این روزنامه، "نسبت به جمع آوری و شناسایی مبادی ورودی آن اقدام کرده و مراتب را سریعا و مکتوب، به حراست آموزش و پرورش اطلاع دهند."


نخستین شمارۀ خبرنامه «کلـــمه»، از روز پنجشنبه اول مهـــرماه ۸۹، در یک صفحه کاغذی منتشر شد و همزمان روی خروجی وب و در اختیار کاربران قرار گرفت و منتشرکنندگان این خبرنامه از مردم خواسته بودند، نُسَخِ آن وسیعا تکثیر و توزیع شود.


به گزارش تارنمای خبرنگاران سبز، این بخشنامه که "سند افتخاری است برای جنبش سبز" که همچنان ایستادگی خود را نشان داده، همچنین نشان دهنده آن است که حکومت با وجود در اختیار داشتن رسانه‌های متعدد، حتی از اینکه مبادا یک نسخه از نشریه تک برگ کلمه به دست دانش آموزان بیافتد، نگران بوده و با بخشنامه و تهدید به دنبال متوقف کردن جریان آگاهی سازی‌ می باشد.


این گزارش آورده است "این سند بیانگر دو واقعیت مهم است، نخست: ترس نظام زور و جنایت از خیزش دانش آموزان در آستانه سیزدهم آبان که خیزش جنبش دانشجویی را نیز در پی خواهد داشت. دوم: ترس مضاعف حکومت از تقویت جریان آگاهی سازی در سطح اقشار جامعه."

rooznameh-kalameh.jpg

گفتنی است دست اندرکاران کلمه، در شماره اول خود با بیان این که "مردم ایران ما" رسانه ندارند، خاطرنشان کرده بودند :
مخالفان "مردم ایران ما" در این خیال خام اند که امروز همان روزگاری است که معاویه، علی را به بی نمازی و کفر متهم نمود و عوام الناس را برای چندی در خواب بی خبری نگه داشت...، "مردم ایران ما" رسانه ندارند و سهمشان از صدها میلیارد بودجه ی رسانه ای تنها تهمت و دروغ و شرک است...اما اگر راهی را ببندند، "مردم ایران ما" چون جویباری روان راه خود را از میان سنگلاخ ها خواهند یافت.


کلمه همچنین اعلام کرده بود: "شمارگان ما معلوم است. ما بی شماریم. برای انتشار و توزیع آن روی شما حساب باز کرده ایم. کارگران در کارخانه ها، دانش آموزان در مدرسه، دانشجویان در دانشگاه ، کارمندان در اداره ، معلمان در کلاس و همسایه ها در محله ما آن را چاپ کنند و روزنامه ی خود را توزیع کنند . کلمه روزنامه همه ی کسانی است که آن را دست به دست می رسانند و سینه به سینه می خوانند..."


تاکنون ۹ شماره از روزنامه تک برگ "کلمه" منتشر و توزیع شده است.


 


امروز: در پی تبعید ضیاء نبوی، دانشجوی زندانی و محروم از تحصیل به زندان اهواز و فشارهای وارده بر خانواده این فعال دانشجویی، مهدی کروبی طی تماس تلفنی با خانواده نبوی، با آنها ابراز همدردی کرد.


به گزارش منابع خبری جرس، مهدی کروبی در مکالمه تلفنی با خانواده سید ضیاء نبوی از آخرین وضعیت سلامت این دانشجوی محروم از تحصیل جویا قرار گرفته و ضمن آرزوی سلامتی برای آزادی سید ضیاء نبوی دعا کردند.


در این مکالمه تلفنی سید علی اکبر نبوی پدر سید ضیاء نبوی از آخرین وضعیت فرزند خود در زندان اهواز و همچنین شرایط بسیار سختی که این روزها بر خانواده وی می گذرد، برای مهدی کروبی بیان داشت. در پایان علی اکبر نبوی ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده سید ضیاء از ابراز همدردی مهدی کروبی تشکر کرد.


سید ضیاء نبوی سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل که به ده سال حبس تعزیری محکوم شده بود با تازگی به زندان اهواز تبعید شده است. گفتنی است وی در هنگام ورود به زندان اهواز از سوی نیروهای امنیتی زندان اهواز مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.


سید علی اکبر نبوی (پدر ضیاء) هفته گذشته، پس از بازگشت از زندان اهواز و ملاقات با فرزندش، به اداره اطلاعات فرا خوانده شد و بابت مصاحبه ها و پیگیری وضعیت نامناسب فرزندش تحت فشار و بازجویی قرار گرفت.


 


امروز: دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در واکنش به تحریم هشت مقام امنیتی - نظامی ایران توسط ایالات متحده، این اقدام را "دنباله سیاست قبلی آمریكا در سوء استفاده سیاسی از مكانیسم‌های حقوق بشر" دانست و اظهار عقیده کرد "آمریكا برای اینكه بر روی تخلفات خود مانند نادیده گرفتن حقوق افراد در بازداشت‌ها و به كارگیری شكنجه‌های وسیع و دفاع از تروریسم پوشش بگذارد، این مسئله را مطرح كرده، لذا این یك كار صرفا تبلیغاتی برای پوشش گذاشتن بر روی نقص‌ها و تخلفات آن كشور است. "


این دیپلمات سابق جمهوری اسلامی همچنین از اقدامات جمهوری اسلامی در پیگیری "بررسی وضعیت حقوق بشر در آمریكا" و ارزیابی تخلفات حقوق شهروندی در داخل آمریکا خبر داد.


به گزارش فارس، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه در حاشیه نشست "بررسی وضعیت حقوق بشر در آمریكا" که در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شد، با بیان اینكه "حقوق بشر یك اهرم سیاسی نیست"، تأكید كرد: حقوق بشر بلندگوی تبلیغ فكر سكولار و لیبرال نیست بلكه میدان تعامل فرهنگی همه ملت‌های دنیا ست.


در مورد بررسی وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا حساسیت داریم
لاریجانی با اشاره به نشست UPR (بررسی وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا) كه قرار است در آینده‌ای نزدیك برگزار شود، گفت: در مورد این نشست ما حساسیت خاصی داریم چرا كه آمریكا بزرگترین ناقض حقوق بشر و دستش به جنایت‌های بسیار زیادی هم در داخل آمریكا و هم در سایر كشورها آلوده است.


وی تصریح كرد: علاوه بر این آمریكا در تضعیف مكانیسم حقوق بشری اقدامات زیادی داشت و طبیعتاً ما در این مباحث كه مربوط به ارزیابی وضعیت حقوق بشر آمریكا است با فعالیت شركت می‌كنیم و این بحث را بسیار امر مباركی می‌دانیم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینكه آمریكایی‌ها معتقد بودند كه بنچ مارك ‍[معیار] حقوق بشر هستند و كسی نباید حقوق بشر آنها را ارزیابی كند، گفت: به نظر آمریكایی‌ها آنها هستند كه حقوق بشر دنیا را باید ارزیابی كنند بنابراین این برای اولین بار است كه در یك مكانیسم معقول بین المللی آمریكا هم مثل سایر كشورها باید ركود حقوق بشری‌اش مورد ارزیابی قرار گیرد.


آمریكا و برخی دول غربی خود را معیار و شاخص حقوق بشر می‌دانند
محمدجواد لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینكه آیا تحریم هشت نفر از مسئولان ایرانی با حقوق بشر مطابقت دارد؟ گفت كه این اقدام دنباله سیاست قبلی آمریكا در سوء استفاده سیاسی از مكانیسم‌های حقوق بشری است.


وی افزود: آمریكا برای اینكه بر روی تخلفات خود كه شامل نادیده گرفتن حقوق افراد در بازداشت‌ها و به كارگیری شكنجه‌های وسیع و دفاع از تروریسم است، پوشش بگذارد این مسئله را مطرح كرده، لذا این یك كار صرفا تبلیغاتی برای پوشش گذاشتن بر روی نقص‌ها و تخلفات این كشور است.


لازم به ذکر است آمریکا، در چهارچوب اجرای تحریم های فراگیر علیه جمهوری اسلامی ۷ مهر (۲۹ سپتامبر) امسال هشت مقام دولتی، نظامی و امنیتی ایران را به فهرست تحریم های ایالات متحده اضافه کرد. هشت مقامی که به دست داشتن در "نقض جدی حقوق بشر و آزار مردم ایران" در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ متهم شده اند، محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران، صادق محصولی وزیر کشور وقت، غلامحسین محسنی اژه ای وزیر وقت اطلاعات، سعید مرتضوی دادستان وقت تهران، حیدرمصلحی وزیر اطلاعات کنونی، مصطفی نجار وزیر کنونی کشور، احمدرضا رادان معاونت فرماندهی کل نیروی انتظامی، حسین طائب فرمانده وقت بسیج و رییس کنونی سازمان اطلاعات سپاه می باشند.


ستاد حقوق بشر یك نهاد حكومتی است
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینكه آیا ستاد حقوق بشر قوه قضائیه برای تهیه مدارك مسجل درباره نقض حقوق بشر در دیگر كشورها با وزارت خارجه همكاری می‌كند؟ گفت: ستاد حقوق بشر یك نهاد حكومتی است كه وظیفه آن هماهنگ كردن تمام نهادهای فعال در همه قوا است. بنابراین این ستاد به وزارت خارجه و سایر نهادها و حتی نهادهای غیردولتی كمك می‌كند تا فعالیت‌های خودشان را پیش ببرند و ایده‌های جمهوری اسلامی را با توجه به مسئله حقوق بشر در بعد و پایه فرهنگی و همچنین تفكرات اسلامی بتوانند در سطح بین‌المللی به پیش ببرند.


وی اظهار داشت: آمریكا و دول غربی به مسئله حقوق بشر به عنوان یك ابزار سیاسی نگاه می‌كنند و حملات، تهاجمات‌ و انبوهی از اتهامات را با انگیزه‌های سیاسی متوجه نظام جمهوری اسلامی می‌كنند. طبیعتا ما در مقابل این تهاجمات، روش معقول و همچنین پرده برداری از ماهیت این اتهام را پیش می‌بریم.


ما بزرگترین دموکراسی خاورمیانه هستیم
لاریجانی گفت: ستاد حقوق بشر نظارت می‌كند كه همه نهادها بتوانند اهداف نظام را در دفاع از این نظام مقدس كه بزرگترین دموكراسی خاورمیانه است و بر اساس فكر اسلامی تاسیس شده را در سطح جهانی پیش ببرد.
خبرنگاری از وی در خصوص راهكارهای جمهوری اسلامی برای مقابله با استانداردهای دوگانه حقوق بشر سؤال كرد كه لاریجانی پاسخ داد: دو اشكال در اسناد بین‌المللی و همچنین عملكرد كشورهای غربی وجود دارد. اول اینكه همین اسناد موجود با استانداردهای دوگانه یعنی با نفاق به كار گرفته می‌شوند و در این راستا برخی‌ها حقوق بشر‌شان هیچ وقت خراب نمی‌شود و برخی‌ها هم مادرزاد حقوق بشرشان اشكال دارد.


به گفته وی جمهوری اسلامی از بدو تاسیس تاكنون مورد تهاجم غرب تحت عنوان حقوق بشر قرار گرفته است.


دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اشكال دوم را مربوط به اسناد و استانداردها دانست و اظهار داشت: این اسناد بر اساس عقلانیت، فرهنگ و ارزش‌های سكولار و لیبرال غربی نوشته شده و هیچ توجهی به فرهنگ اسلامی و سایر فرهنگ‌ها ندارد. بنابراین سیاست ما این است كه اسناد موجود در سازمان ملل باید با روش عادلانه نسبت به همه به كار رود و از سوء استفاده‌های سیاسی جلوگیری شود.


آمریكا به حقوق بشر صدمه می‌زند
لاریجانی در خصوص برنامه‌های ایران در نشست بررسی حقوق بشر در آمریکا نیز گفت: توصیه‌هایی توسط خانم الهیان به عنوان رئیس هیئت در جلسه UPR به طور رسمی اعلام خواهد شد. اما چارچوب كار مربوط به زمینه‌هایی است كه آمریكا به حقوق بشر صدمه می‌زند مثل نفاق و دورویی، تهاجمات كاملا سیاسی همچون به كارگیری و سوء استفاده از حقوق بشر به عنوان اهرم سیاسی، تخلفات وسیع در زمینه نقض حقوق بشر شهروندان، اسلام ستیزی كه به نحوه بسیار زشتی در آمریكا و كشورهای غربی رایج شده و تبعیض كه مرض بسیار مهلك در جامعه آمریكا و غرب است.


وی افزود: طبیعتا هیئت ایرانی در تمامی این زمینه‌ها توصیه‌های بسیار مهمی را به دولت آمریكا خواهد داد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینكه آیا نقض حقوق بشر در آمریكا و اروپا ناشی از خود برتربینی تاریخی نیست؟ گفت: آمریكا و برخی از دول غربی خودشان را معیار و شاخص حقوق بشر می‌دانند و بقیه را به حساب نمی‌آورند كه این یك خطای بزرگ است.


لاریجانی افزود: خوشبختانه مكانیسم بررسی وضعیت حقوق بشر در آمریكا و تشكیل شورای حقوق بشر این امكان را به وجود آورد كه شرایط نامعقول تغییر یابد، ما در ابتدای كار هستیم و به هیچ وجه این را قبول نداریم كه كشوری خودش را شاخص حقوق بشر بداند.


اگر مانند گذشته باشد، قهوه ای می خورند و جلسه تمام است
جواد لاریجانی در خصوص مذاكره اتمی میان کاترین اشتون (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) و سعید جلیلی (دبیر شورای امنیت ملی ایران) گفت: تقاضای مذاكره اشتون یعنی احیای مذاكرات و به نظر من كار درستی است كه آنها به این نتیجه رسیده‌اند كه ایران با تحریم و سیاست بسیار غلط و مفتضح چماق شكسته و هویج پوسیده به جایی نمی‌رسد.
وی با بیان اینكه جمهوری اسلامی یك كشور قدرتمند منطقه است افزود: ایران از توانمندی علمی و فنی برخوردار است و لذا مذاكره با ایران تنها راه است. از طرفی اساس مذاكره هم باید بر اساس NPT و نه فراتر از آن باشد و حقوق كشور ما و كشورهای دنیا علی السویه است.


این دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ادامه داد: درباره اینكه آنها هیچ اشاره‌ای به سؤالات ایران نكردند دو برداشت وجود دارد یكی اینكه سؤالات را قبول ندارند و دیگر اینكه كلیات آن را قبول دارند، برداشت من این است كه اگر اینها شروط و سؤالات ایران را قبول نداشتند نمی‌بایست تقاضای مذاكره كنند بنابراین كلیات این سؤالات را قبول دارند كه تقاضای مذاكره كردند. این هم در واقع تصحیح مسیر درستی است لذا من این نظر مثبت را نسبت به تقاضای مذاكره دارم و امیدوار هستم كه ایران مثل همیشه در مذاكرات با توانمندی از حقوق ملت ما دفاع كند و موفق باشد.

 

اشاره لاریجانی، نامه تیرماه امسال سعید جلیلی به سخنگوی گروه ١+۵ و تکرار شروط سه گانه محمود احمدی نژاد برای آغاز مذاکرات اتمی بود، که دبیر شورای امنیت ملی ایران، در پاسخ به تقاضای کاترین اشتون برای آغاز گفتگوها پرسیده بود ١- هدف از گفتگوها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران؟ ٢- آیا به منطق گفتگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت؟ ٣- برای روشن شدن مبانی مشترک گفتگو ، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته ای اسراییل چیست؟


جواد لاریجانی همچنین با بیان اینكه اگر مبنای مذاكره آمریكا و دول اروپایی با ایران همان حرف‌های سابق یعنی محروم كردن ایران از توانمندی اتمی باشد راه به جایی نمی‌برد، گفت: در مورد رآكتور تهران ما می‌توانیم یك توافق بسیار خوبی داشته باشیم، در هر صورت ایران مقداری اورانیوم 20 درصد می‌خواهد كه حق ایران است كه آن را بخرد، تولید و یا سوآپ كند كه به نظر من باب همه اینها برای مذاكره باز است.

وی با بیان اینكه مسائل جالبی حتی در حوزه همكاری‌های اتمی ایران و غرب وجود دارد، گفت: اگر آنها دوست دارند مسائل با مذاكره حل شود اگر نه مثل بقیه مذاكرات است فایده‌ای نخواهد داشت و احتمالاً با هم قهوه‌ای می‌‌خورند و جلسه ختم می‌شود.


اسناد ویکی لیکس غلط انداز است
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در خصوص انتشار اسنادی توسط سایت ویكی لیكس (در مورد جنگ عراق و پیش تر در مورد جنگ افغانستان) نیز گفت: مجموعه اسنادی كه توسط ویكی لیكس در مورد افغانستان و فعلا در مورد عراق در حجم وسیعی منتشر شده اسناد كریهی است. منتهی سؤال این است كه این اسناد چگونه منتشر می‌شوند.


لاریجانی اضافه كرد: برداشت من از این اسناد این است كه این كار با نظر خود آمریكا صورت گرفته چون پیام این اسناد عمدتا این است كه مردم عراق توسط نیروهای امنیتی عراق شكنجه و كشته شدند و تقصیر آمریكایی‌ها فقط این است كه شاهد این قضیه بودند و چیزی نگفتند. در حالی كه حقیقتا آمریكایی‌ها در شكنجه، قتل و بازداشت وارد بودند؛ بنابراین این اسناد، اسنادی غلط انداز است.

وی خاطرنشان كرد: در هر صورت من این بدبینی را نسبت به انتشار این اسناد دارم. اما این یك موضع حكومتی نیست و من به عنوان فردی كه در این زمینه‌ها تحقیق می‌كنم این نظر را دارم.
 


هم میهن كه در آستانه انتخابات مجلس ششم با صاحب امتیازی غلامحسین كرباسچی شروع به انتشار كرده و در ١٢ تیر ماه سال ٨۶ توقیف شده بود، بعد از رفع توقیف قرار است به زودی منتشر شود.


روزنامه هم ميهن، درسال ٨۶ هفت سال پس از آنکه به حکم دادگاه وقت مطبوعات توقيف شد، انتشار خود را در پی حکم دادگاه به رفع توقيف نشريه و تبرئه مديرمسئول آن از اغلب اتهاماتی که به وی وارد شده بود، از سرگرفت و تنها پس از انتشار 42 شماره در دوره تازه خود به حکم دادگاه از انتشار باز ایستاد.

روزنامه هم‌میهن، در جریان آزادی‌های نسبی مطبوعاتی بعد از دوم خرداد و در آستانه انتخابات مجلس ششم فعالیت خود را به مدیر مسئولی غلامحسین کرباسچی ، شهردار اسبق تهران آغاز کرد.


این روزنامه نیز در کنار نوزده روزنامه دیگر، سال ٧٩، پس از سخنرانی رهبری مبنی بر اینکه "مطبوعات به پایگاه دشمن تبدیل شده اند"، توقیف موقت شد. تعداد بیشتری از نشریات نیز طی روزهای بعد به این جرگه پیوستند. دادگاه نشریات توقیف شده پس از ۷سال برگزار شد و از میان تمام روزنامه‌های توقیف شده تنها روزنامه هم میهن رفع توقیف گردید.


 


امروز: علی جمالی، عضو شورای مرکزی و مسوول کمیته سیاسی سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش ادوار نیوز، براساس این حکم علی جمالی، که به اتهام توهین به رهبری، توهین به رییس جمهور، تبلیغ علیه نظام و همچنین تجمع و تبانی برای بر هم زدن امنیت داخلی، محاکمه شده بود، در مجموع به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این عضو شورای مرکزی سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، روز 31 مردادماه سال جاری، از محل کار خود ربوده و به زندان اوین منتقل شده بود.


وی هم اکنون در بند 350 زندان اوین نگهداری می‌شود و امکان ملاقات حضوری با همسر و فرزند 5 ماهه خود را ندارد. همچنین تلفن‌های بند فوق نیز مدت‌هاست به دلایل نامعلومی، قطع شده است.


در حال حاضر علاوه بر علی جمالی، عبدالله مومنی، سخنگو و رییس شورای مرکزی، حسن اسدی‌زیدآبادی، عضو شورای مرکزی و مسوول کمیته حقوق‌بشر و علی ملیحی، عضو شورای سیاست‌گذاری و مسوول روابط‍‌عمومی سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، در بند 350 زندان اوین به سر می‌برند. همچنین احمد زیدآبادی دبیرکل سازمان نیز، در زندان رجایی‌شهر، دوران حبس خود را می‌گذراند.


 


امروز: دکتر صدیقه خدمت همسر دكتر علي شكوري راد اعلام کرد: "شب گذشته از دادسرا به خانواده اطلاع دادند که در صورت تودیع وثیقه ایشان آزاد روز سه شنبه خواهد شد. به همين خاطر با تهیه سند به اتفاق خانواده و وکیل ایشان به شعبه 4 بازپرسی اوین مراجعه کردیم".

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوروز، خانم خدمت افزودند:٬ "بازپرس شعبه 4، نامه ای را به اداره ثبت برای بازداشت سند صادر نمودند که قبل از ساعت 13 پس از بازداشت ملک توسط اداره ثبت، پاسخ لازم به شعبه 4 بازپرسی تحویل داده شد. با انجام کلیه کارهای مربوطه ، و بر مبناي گفته‌هاي مسئولان مرتبط با پرونده انشاء الله آقاي دكتر شكوري راد امشب آزاد خواهد شد".


 


سال گذشته دکتر سروش در نامه ای به آقای خامنه ای او را تذکار داد که این جمله ی وی که وقایع بعد از انتخابات موجب هتک حرمت نظام شد موجب ابتهاج آزادیخواهان را فراهم کرد و رهبر ایران احتمالا ناخواسته به دهشتناکی رویدادهای پس از انتخابات و رفتار تاسف برانگیز نظام جمهوری اسلامی اشاره کرده بود.

این روزها که شبکه های رادیو و تلویزیونی ایران از اخبار و تصاویری سرشار است که همان رهبر را در میان هوادارانش نشان می دهد و در حجمی عظیم و کم نظیر، مردم ایران را زیر بمباران تبلیغاتی عجیب خود گم کرده است، بیشتر از گذشته سخن فیلسوف علم ایرانی شنیدنی است.

نمایش ارادت ورزی مردم به رهبرانشان البته در این سرزمین قدمتی دیرینه دارد،اما شاید چنین حجمی از تولید خبر و پوشش رسانه ای حتی در دوران پس از انقلاب 57 نیز بی سابقه باشد.

نمایندگان مجلس، وزرا، مدیران و همه کسانی که صدا و سیمای ایران با آنان مصاحبه می کند و ما باید باور کنیم نماینده ی همه ی مردم ایران هستند! از اهمیت سترگ این سفر در تاریخ سخن می گویند و بلاهت تاسف انگیز اینکه رئیس مجلس که دانش آموخته ی فلسفه است و منطقا در پاسداشت رشته ی که خوانده باید اصولی سخن بگوید ازتاثیرات این سفر بر جهان سخن می راند!

رادیو و تلویزیونی که ذکر مستحب روزانه اش نمایش بدیهای جهان غرب است و از جمله آن بدیهای خود ساخته این است که رسانه های غربی مردم را اسیر هجمه های تبلیغاتی گسترده خود می کنند و اجازه تفکر به آنان نمی دهند، خود بالغ بر یک ماه است که آنچنان سفر معمولی یک مقام سیاسی به شهری در 200 کیلومتری پایتخت را _ که البته وظیفه اوست _ خارق العاده جلوه می دهد که گویی تحولی شگرف، جهان را در خواهد نوردید و مردمان و جهانیان باید دست به دعا بردارند که هرچه زودتر این سفر شگفت انگیز ادیسه وار رخ دهد!! حیرت انگیز و البته شاید اندوه وار آنکه به تعبیر شنیدنی آن شاعر چیره دست خودشان از گفته ی خویش خنده می کنند و بر هنرمندی خود غبطه می خورند!

به واقع هیاهوی تبلیغاتی عظیمی که این روزها جمهوری اسلامی به راه انداخته- صرف نظر از ماهیت اصلی این سفر که بنا بر پاره ای تحلیلها به منظور تحت فشار قرار دادن روحانیون مخالف و متنفذ صورت پذیرفته است - در تاریخ حکومتهای ایدئولوژیک معاصر کم نظیر است و شاید اوج دستگاه استالینیستی شوروی سابق در دهه 30 و 40 را بتوان همتای آن برشمرد؛زمانی که رهبران شوروی که به ندرت به جایی سفر می کردند در سفری الهام بخش _ به تعبیر روزنامه های کمونیستی _ طبقه ی پرولتاریا را مدیون خود می کردند!

طرفه اینکه جناب پناهیان که سالهاست لقب کارشناس دینی را نیز یدک می کشد در توجیه به راه افتادن جمعی از قمیان! در استقبال از رهبری که بنا بر حدیثی متواتر و در شباهتی تاریخی امام اول شیعیان به شدت از این کار نهی کرده است و آن را وسیله ذلت دنیا و آخرت قلمداد نموده، میگوید: که قبح آن کار در آن زمان به خاطر آن بوده است که ایرانیان آنروز آنرا سنت خود می دانسته اند و ایرانیان امروز در استقبال از ولی الهی این چنین به خیابان می ریزند و اگر علی هم بود آنرا مجاز می شمرد؟!

این چنین سخنان تهی مایه و شگفت انگیز و مضحکی است که به تعبیر سروش بهجت زاست و نشان میدهد که پایه های استدلال نظامی که روزگاری بر اندیشه شریعتی و مطهری و طالقانی و یزدی و... بنا نهاده شده بود اینچنین چوبین و سخت شکننده شده است که از قیاسشان خلقی را خنده خواهد آمد.

اما اکنون به نظر همان ابتهاج گفته ی سروش انسان را فرا می گیرد.گویی دیگر یار با اینان همراه نیست و هرچه اصرار و ابرام دارند که بگویند ما و رهبرانمان محبوبیم! باز تاریخ راه خود را می رود و کار خود را می کند و گرنه چه نیازی است که این چنین هر بامداد و شامگاه و بر سر هر کوی و برزن فریاد ما خوبیم بزنند؟!

اساسا ما در وضعیتی ناساز و تحیرانگیز زندگی می کنیم و دو وجه تراژیک و کمیک زندگی هر دو ما را احاطه کرده است.وقتی که حدادعادل رئیس کنگره جهانی فلسفه ای میشود که ذات آن آزاداندیشی و نقادی است دیگر چه جای شکوه از سخن پناهیان است؟

آرامش دوستدار _ با همه ی انتقاداتی که به نامه ی وی به هابرماس وارد است _ به درستی به شعبده بازی ما ایرانیان اشاره کرده است؛ شعبده بازی که ما هم بازیگر و هم تماشاگر آن هستیم.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته