-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

Latest Posts from Tehran Review for 10/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



آمریکا با اعلام پیشنهاد جدیدی درباره تبادل سوخت هسته‌ای، فشار بر ایران را افزایش می‌دهد. مقامات آمریکا تاکید کردند که شرط‌های مطرح شده در این پیشنهاد، سنگین‌تر از شرط‌هایی است که تهران در گذشته با آنها مخالفت کرده بود.

به گزارش دویچه‌وله، وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه (۲۸ اکتبر / ۶ آبان) اعلام کرد که آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن مشغول آماده‌سازی پیشنهاد جدیدی برای ایران در مبادله احتمالی سوخت هسته‌ای هستند، ولی این پیشنهاد شرط‌های سنگین‌تر از شرط‌های مطرح شده در سال گذشته دارد که مورد مخالفت ایران قرار گرفت.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که پیشنهاد جدید تبادل سوخت به ایران با موفقیت روبرو شود و چنانچه در آینده نزدیک مذاکره‌ای با ایران صورت پذیرد، جزئیات آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نیویورک‌تایمز به نقل از یک مسئول بلندپایه آمریکایی نوشت که دولت باراک اوباما و شریک‌های آن به توافق در مورد پیشنهاد جدید به ایران بسیار نزدیک شده‌اند.

یک دیپلمات غربی در واشنگتن که نخواست نامش فاش شود، پا را از این نیز فراتر گذاشته و به نیویورک‌تایمز گفت که توافق حاصل شده است.

کراولی هشدار داد که حتی اگر طرح مبادله سوخت نیروگاه‌های علمی ایران در مذاکرات احتمالی این کشور با گروه ۱+۵ در ماه آینده در وین به نتیجه برسد، نگرانی گسترده از نیت ایران در پیگیری برنامه هسته‌ای کم نخواهد شد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، طرح جدید تبادل سوخت هسته‌ای با ایران می‌تواند برای اعتمادسازی میان طرفین مذاکره بسیار مفید باشد، ولی در عین حال نباید با پیشرفت مذاکرات در مورد نیروگاه‌های علمی ایران، فراموش کنیم که نگرانی‌های جدی در مورد برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که تحلیلگران اطلاعاتی غربی به این نتیجه رسیده‌اند که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، سال گذشته پیشنهاد تبادل سوخت را رد کرده و به همین دلیل اکنون نیز پیشنهاد جدید غرب به ایران با شکست مواجه خواهد شد.

یک دیپلمات بلندپایه غربی به رویترز گفت که غرب تردید زیادی در این زمینه دارد که ایران مسیر خود را تغییر دهد، چرا که نشانه‌های صادر شده از طرف ایران به هیچ وجه باعث ایجاد خوش‌بینی نشده است.

در همین حال ایران نیز در عین استقبال از مذاکره با غرب، توقف فعالیت‌های هسته‌ای را دور از انتظار خوانده و هیچ پاسخی نیز به پیشنهاد مذاکره در تاریخ ۱۵ تا ۱۷ نوامبر نداده است.

دیپلمات‌های غربی بر این باور هستند که تحریم اقتصادی گسترده بر ایران اثر گذاشته و امکان دارد پیشنهاد جدید مبادله سوخت هسته‌ای با ایران این بار مورد موافقت این کشور قرار گرفته و فعالیت‌های هسته‌ای تهران تا حدی تحت کنترل قرار گیرد.

دیپلمات‌ها همچنین معتقد هستند که تفاهم در مورد تبادل سوخت باید با نوآوری همراه باشد و در عین حال کشورهای غربی در نظر داشته باشند که ذخیره اورانیوم ایران افزایش یافته و این کشور از فوریه گذشته مشغول غنی‌سازی اورانیوم با درصد بالا است.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید نیز به نوبه خود گفت که ایران برای عمل به تعهداتش و همچنین به هدف خاتمه بخشیدن به تحریم اقتصادی باید تلاش بیشتری از خود نشان دهد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، آمریکا در پیشنهاد جدید خود قصد دارد این موضوع را مطرح کند که ایران دو هزار کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با درصد پایین را به خارج صادر کند. این مقدار اورانیوم در واقع بیش از دو سوم مقداری است که سال گذشته از تهران خواسته شده و توسط مسئولان ایران رد شد.

این روزنامه در ادامه نوشت که افزایش میزان اورانیوم برای تبادل نشان می‌دهد که ایران ظرف یک سال گذشته مقادیر بیشتری از اورانیوم را غنی‌کرده و واشنگتن نیز در عین حال قصد دارد اجازه ندهد که ایران به آن مقدار از اورانیوم غنی‌شده دست یابد که برای ساخت بمب هسته‌ای لازم است.

پیشنهاد جدید آمریکا همچنین از ایران می‌خواهد که تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی با درجه خلوص بیست درصد را متوقف کند که این میزان از غنی‌سازی قدم بسیار مهمی برای تولید مواد لازم در تهیه سلاح هسته‌ای ارزیابی شده است.

فیلیپ کراولی در سخنان خود از تشریح جزئیات پیشنهاد جدید آمریکا خودداری کرده و تنها به این نکته اکتفا کرد که هدف از پیشنهاد جدید، کاستن از میزان نگرانی‌ها در این زمینه است که چه مقدار از اورانیوم ایران صادر شده و چه کسی بر صدور آن از ایران نظارت دارد.

ایوانکا بارزاشکا، از اعضای اتحادیه دانشمندان آمریکا که مقر آن در واشنگتن است گفت که دستیابی به توافقی قابل اجرا برای تبادل سوخت با ایران، شرطی ضروری برای افزایش تفاهم میان ایران و غرب است.

بارزاشکا همچنین به رویترز گفت که هر گونه افزایش در میزان سوخت مورد مبادله از طرف ایران به عنووان تغییر قوانین بازی ارزیابی شده و این امر قطعا باعث تاخیر بیشتری در جریان مذاکرات می‌شود.


 


چند سازمان جهانی مدافع حقوق بشر طی بیانیه ای خواستار اقدام مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای رسیدگی به ‘بحران حقوق بشر’ در ایران شدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این بیانیه مشترک که توسط عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، پروژه ائتلاف دمکراسی، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران و فدراسیون جهانی حقوق بشر صادر شده از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته است گزارش جامع تری درباره وضع حقوق بشر در ایران تهیه و وضع حقوق بشر در ایران را بطور مرتب به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش کند.

این سازمان ها همچنین خواستار آن شده اند که دبیر کل سازمان ملل متحد نماینده ویژه ای را برای بررسی و گزارش وضع حقوق بشر در ایران منصوب کند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، به بی بی سی فارسی گفت تلاش های سازمان های حقوق بشر این است که ایران در دستور کار نشست های آینده سازمان ملل متحد باشد و نه فقط هر سال بلکه هر چند ماه یکبار گزارش وضع حقوق بشر ایران به شورای مربوطه ارائه شود.

وی گفت که به دنبال حوادث پس از انتخابات، به دلیل آنکه توجه کشورها عمدتا به برنامه هسته ای ایران منحصر شده، سازمان ملل به اقدام کافی برای حمایت و کمک به مردم ایران دست نزده است.

سازمان های مدافع حقوق بشر در بیانیه خود ایران را متهم کرده اند که از همکاری در زمینه حقوق بشر خودداری کرده و توصیه های شورای جهانی حقوق بشر را در نشست پیشین رد کرده است.

ایران در جلسه سالانه شورای حقوق بشر ژنو که در فوریه گذشته برگزار شد بسیاری از اتهام های مطرح شده توسط کشورهای غربی را رد کرد.

به دنبال انتخاباتریاست جمهوری ایران در سال گذشته، بسیاری از معترضان دستگیر شدند و گزارش های متعددی درباره شکنجه و آزار و اذیت آنها انتشار یافته است.

چند تن از بازداشت شدگان نیز اعدام و یا محکوم به اعدام شده اند.

در نشست ژنو کشورهای غربی خواستار اعزام نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای بررسی شکنجه در ایران شدند، اما جواد لاریجانی، نماینده ایران دراین جلسه، با این درخواست مخالفت کرد.

هیات اعزامی ایران اتهام های مطرح شده درباره موارد نقض حقوق بشر در این کشور مانند محدود بودن رسانه ها، ممانعت از دسترسی آزاد شهروندان به اینترنت و محدودیت شدید آزادی بیان را نیز رد کرد.

جواد لاریجانی ایران را سردمدار حقوق بشر در جهان دانست؛ اما سازمان های حقوق بشر یاد شده در بیانیه خود به “برگزاری دادگاه های نمایشی”، لغو فعالیت احزاب سیاسی، دستگیری خبرنگاران و فعالان حقوق بشر، اعدام نوجوانان، سنگسار متهمین به زنا و آزار پیروان اقلیت های دینی و قومی اشاره کرده و خواستار پاسخ قوی تر جامعه جهانی به “بحران حقوق بشر” در ایران شده اند.


 


به گفته منابع مطلع در صنعت نفت و انرژی برخی از شرکت های اروپایی به خاطر مشکل معاملات ارزی با دولت ایران تحت تاثیر تحریم های بین المللی اخیر برای خرید نفت ایران در سال آینده تردید دارند.

به گزارش رادیو فردا، شرکت نفتی پرتقالی « گالپ » در اوایل سال جاری میلادی میزان خرید نفت از ایران را کاهش داد و به گفته سخنگوی این شرکت بعید است که برای سال آنیده به ایران سفارشی داده شود.

این منبع مطلع در شرکت « گالپ» گفت:« بعید می دانم که خرید نفت از ایران از سرگرفته شود و دلیل اصلی آن فشارهای سیاسی موجود است.»

رویترز گزارش داد که در ماه ژوئن سال جاری شورای امنیت سازمان ملل متحد مجموعه جدیدی از تحریم های اقتصادی را علیه حکومت ایران تصویب کرد. به دنبال آن دولت آمریکا و برخی متحدان آن و همینطور اتحادیه اروپا هر یک تحریم های جداگانه و افزوده ای را علیه ایران به اجرا گذاشتند. دلیل این مجازاتها ادامه غنی سازی در ایران است ولی جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده که برنامه های هسته ای این کشور اهداف صلح آمیز دارند.

شرکت های آمریکایی از سالها پیش به خاطر تحریم های دولت آن کشور حق انجام معاملات نفتی با ایران را نداشتند اما شرکت های دیگر شامل این محدودیت ها نبودند. منابع بازار بین المللی نفت و انرژی می گویند به دنبال تصویب و اجرای دور جدید تحریم ها معاملات مالی و پرداخت مبلغ نفت خریداری شده از ایران با ارزهایی مثل دلار و یورو بسیار دشوار شده است.

خبرگزاری رویترز از قول منبعی در یکی از شرکت های نفتی اروپایی که هم اکنون ایران از تامین کنندگان اصلی نفت خام آن شرکت است می نویسد که هیئت مدیره این شرکت به زودی در مورد ادامه خرید نفت از ایران تصمیم گیری خواهد کرد. این منبع افزود:« ما تا پایان ماه دسامبر قراردادهایی با ایران داریم و برای تصمیم گیری در مورد ادامه و یا قطع معاملات با ایران منتظر تصمیم مدیریت هستیم.»

به گفته وی معمولا تصمیم برای خرید نفت از منابع دیگر توسط مدیران سطوح پایین تر اتخاذ می شود. ولی در مورد ایران علاوه بر عوامل فنی و اقتصادی مسائل مهم سیاسی در میان است و به همین خاطر این تصمیم گیری حساس است.

خبرگزاری رویترز خاطر نشان می کند که اروپا برای صادرات نفت ایران یک بازار بسیار مهم است و شرکت های اروپایی در سال جاری نیز حجم فراوانی از نفت خام ایران را خریداری کرده اند.

آمارهای آژانس بین المللی انرژی که یک نهادی مشورتی برای ۲۸ کشور صنعتی جهان است، نشان می دهد که حجم صادرات نفت خام ایران به کشورهای پیشرفته اروپایی تابستان امسال به ۲/۱ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با آغاز سال جاری میلادی تقریبا دو برابر است.

به عنوان نمونه میزان خرید نفت ایران توسط شرکت هایی ایتالیایی در شش ماهه اول سال جاری یک جهش محسوس داشت . این افزایش به خصوص در هفته های قبل تصویب و اجرای تحریم های بین المللی در ماه ژوییه به اوج خود رسید. برخی از بانکهای ایتالیایی هنوز هم حاضراند نقل و انتقال ارز و مراسلات بانکی مربوط به خرید نفت از ایران را انجام دهند.

با این همه نشانه هایی در دست است که میزان صادرات نفت خام ایران به اروپا از اواسط تابستان رو به کاهش گذاشته است. یک منبع مطلع در بازار بین المللی نفت به خبرگزاری رویترز می گوید که صادارت نفت ایران به اروپا در ماه اکتبر امسال به حدود ۵۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. اما همزمان صادرات نفت ایران به آسیا رو به افزایش است.

خبرگزاری رویترز می افزاید از جمله شرکت های نفتی بزرگی که مرکز آنها در اروپاست کمپانی شل معامله نفت خام با ایران را ادامه می دهد و برای انجام امور مالی آن از یک بانک چینی استفاده می کند و به این شکل از مشکلات معامله با ایران فعلا پیشگیری کرده است.

منابع مطلع در بازار نفت می گویند که برخی از خریداران اروپایی نفت از هم اکنون به دنبال گزینه های دیگری برای جبران کاهش معاملات نفتی با ایران هستند. صادرکنندگان دیگر نفت خام از کاهش صادرات ایران بهره خواهند برد و در این میان روسیه وکشورهای خلیج فارس بیش از همه سود خواهند برد.

شرکت نفتی «رویال داچ شل» اعلام کرد تاثیر و پیامدهای تحریم های اتحادیه اروپا علیه همکاری های نفتی خود با ایران را بررسی می کند. این شرکت می گوید پس از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران برخی از فعالیت های خود را متوقف کرده است.

تحریم تازه اتحادیه اروپا علیه ایران که درماه ژوئیه اعلام شد و در هفته جاری به قانون بدل شد، به دنبال جلوگیری از سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران است.

هنری سیمون، مسئول مالی شل، روز پنجشنبه گفت معامله تجاری با ایران، در چارچوب اجرای قراردادها دراز مدت (گذشته) است.

هنری سیمون همچنین گفت:« براساس این قراردادها، ما به (خرید نفت خام) ایران ادامه می دهیم، ولی ما نیاز داریم تاثیر قوانین اروپا (بر این قراردادها) را ارزیابی کنیم.»

این مقام شرکت شل تصریح می کند که قوانین تازه اتحادیه به صورت شفاف بر برخی از پرداخت ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

با این حال هنری سیمون تاکید کرده است که شرکت شل در چارچوب قوانین اروپا عمل کرده و به همین دلیل پس از تحریم های امریکا برخی از فعالیت های مرتبط با ایران را متوقف کرده است.

این مقام شرکت شل می گوی:«میزان فعالیت ها نسبتا کم است و ما سرمایه گذاری زیادی آنجا (در ایران) نداریم.»

هنری سیمون همچنین اضافه می کند:«ما عرضه فرآوردهای (نفتی) را سال گذشته قطع کردیم و اکنون نیز سوخت هواپیما در خارج ایران را عرضه نمی کنیم.»

طی ماههای اخیر گزارش‌هایی درباره مشکل هواپیماهای ایران برای تامین سوخت در فرودگاههای اروپایی منتشر شده است و مقامات ایران نیز به این اقدام اعتراض کرده‌اند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ۲۷ مهرماه، در رابطه با خودداری از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران در برخی فرودگاه‌های اروپایی از جمله فرودگاه هیتروی لندن، گفته بود که جمهوری اسلامی این رفتار را تحمل نمی‌کند و در صورت تکرار، «مقابله به مثل» با این برخوردها در دستور کار جمهوری اسلامی قرار می دهد.


 


Last Friday (Oct 22), the whistleblower website, wikileaks.org, put online what is by far the largest leak of classified documents in history, amounting approximately to 400,000 classified war logs on the Iraq War, covering 2004 up to 2010, each of which graphically depicts the war on a day to day basis. The authenticity of the documents is beyond question; Pentagon has not questioned it. These are field reports written by the American military. The Obama administration quite predictably defended the American military's record in Iraq, notwithstanding the worldwide condemnation it faced because of the leak. The mainstream media in the US in large part ignored or mentioned only en passant this volcanic outpouring of first-hand ground-level evidence on the war as though nothing had happened, proving yet once more their craven attitude towards the government and the military industrial complex. Their excuse for bypassing the leak was that there is basically nothing in the documents that we were not aware of previously, which is a lame excuse, to put it mildly. In what follows, I would enumerate some of the highlights of the WikiLeaks release that either give us thoroughly new insights about the war or prove that which we already suspected the US and Iraqi forces and others of doing, but which was dismissed as far-fetched conspiracy theories:

1. Despite US claims to the contrary, the leaked documents show the Pentagon kept tallies of all casualties (including civilians) in Iraq. According to WikiLeaks, "the reports detail 109,032 deaths in Iraq, comprised of 66,081 ‘civilians’; 23,984 ‘enemy’ (those labeled as insurgents); 15,196 ‘host nation’ (Iraqi government forces) and 3,771 ‘friendly’ (coalition forces). The majority of the deaths (66,000, over 60%) of these are civilian deaths. That is 31 civilians dying every day during the six year period."

The mainstream media in the US in large part ignored the revelations by WikiLeaks

2. The documents also show that 15,000 cases of civilian casualties were secretly recorded by the US administration but were nowhere reported in the administration's public announcements or the mainstream media. The US administration previously claimed they don't record civilian deaths. But now we know they do. Among the 15000 unreported civilians killed, there are over 600 civilians killed at checkpoints, among whom 30 were children.

3. The most controversial insight that the documents give us is that the US and its allies ignored and in some cases 'encouraged' and 'facilitated' (or if you will, 'outsourced') torture. The logs reveal that the US enforced a new formal policy to ignore human rights abuses committed by the Iraqi military and Special Forces. Under an order, known as Frago 242, the US administration instituted a policy of turning a blind eye to 'Iraqi on Iraqi abuses'. A 'Frago' is an order which summarizes a complex order. It is actually the simplified bottom line of a complex military policy. Hundreds of cases of torture, rape, and killing at the hands of Iraqi military or Special Forces were ignored. That is the ignoring part. As for the encouragement and outsourcing of torture, The Guardian, after investigating some war logs covering 2004 and 2005 describe 'repeated raids by US infantry, who then handed their captives over to the Wolf Brigade [a unit of Iraqi Special Forces, notorious for abuse and torture] for "further questioning". It is rather clear from the documents that the US military role in this regard was more than just ignoring the torture. It was in fact what Julian Assange, the Founder of WikiLeaks, calls 'torture-laundering'.

4. Among the 400,000 war logs, 284 of them show cases of torture and prisoner abuse perpetrated by coalition forces, which involved 300 hundred different people. That's another new piece of evidence never previously reported. We also see in these documents over a thousand war logs covering cases of torture and prisoner abuse by the Iraqi forces.

5. The leaked documents also depict how roguishly and unaccountably the private security contractors (especially the infamous Blackwater) are operating in Iraq, killing not only Iraqi civilians but also US military soldiers. No charges have ever been brought against them.

6. One of the highlights of the released cache of documents (which made it to the front page of The New York Times) is the heavy involvement of Iran in Iraqi affairs and the Iraq war, with various forms of support (cash, basic and sophisticated weapons, training, etc.) given generously to the Shia militia groups in Iraq and the Iranian close relations with and influence on Al Maliki's government.

7. The documents reveal the corruption in the Al Maliki government as well. We see some units of the Iraqi Special forces directly responsible to Al Maliki himself and not to the military or the parliament. These forces have been going around intimidating, raping, and possibly assassinating opponents. This is what I already referred to as the Salvadoran Option in a previous article in TehranReview last September, an idea which was once rejected by American officials as a baseless conspiracy theory.

When a country occupies another country, the one responsible for any wrongdoing is the occupier

The US officials have said if there is any wrongdoing it is the Iraqi government which is responsible. But the truth is, in terms of international law, when a country occupies another country and has effective control over it, the one responsible for any wrongdoing is the occupier with the effective control. It was the US which effectively controlled everything in Iraq during most of the events touched upon in the documents.

But we should not forget that this is not the whole tragic picture; this collection of leaked classified documents are just a snapshot of the reality on the ground in Iraq: we don't have the American military's top classified documents, the CIA documents, the military contractors' files, the NATO's documents, the European intelligence services' documents, etc. The picture, in a word, could be tremendously grimmer than this. There is a lot more to say about the 400,000 documents; the preceding hopefully covered the basic highlights of the story. The courageous outing of the war logs by WikiLeaks group compensates to a considerable degree for the unfortunate lack of transparency of the governments and the craven servitude of the majority of the mainstream media in many countries, and gives one hope for a new dawn in independent journalism. Ellen Knickmeyer, former Washington Post Bureau chief in Baghdad during much of the Iraq War, wrote in the Daily Beast that "recent revelations by WikiLeaks show how top American leaders lied, knowingly, to the American public, to American troops, and to the world."


 


A former senior diplomat at Iran’s embassy in Helsinki, who resigned and joined the opposition, said Thursday he had been granted political asylum by Finland only weeks after applying for it.

Hossein Alizadeh, deputy head of mission at the Iranian embassy until early last month, was at least the third Iranian diplomat this year to seek political asylum in Europe, all saying they were protesting against electoral and human rights abuses.

“I have political asylum and refugee status. I got it yesterday. It was given to my whole family, we are five,” Alizadeh told Reuters, adding that he was very happy with the swift decision on his case.

Finnish authorities were not available to comment, but an unnamed official told the biggest daily, Helsingin Sanomat, that Alizadeh’s asylum application had been processed quickly because of the way Iran was treating members of the opposition.

“The reasons are crystal clear,” the official said.

Iranian diplomats have also sought political asylum in Norway and Belgium this year.

Alizadeh has accused Iranian President Mahmoud Ahmadinejad of stealing the June 2009 election from opposition leader Mirhossein Mousavi and of persecuting opposition members. He also said he feared he would face capital punishment if he returned to Iran.

source: Reuters


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به tehranreview-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به tehranreview@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته