-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۷, جمعه

Latest News from Emrooz for 10/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



جرس: هنگامه شهیدی، روزنامه نگار زندانی از زندان اوین به طور موقت آزاد شد.


بنا بر گزارش های رسیده به جرس، هنگامه شهیدی، روزنامه نگار و عضو حزب اعتماد ملی که به دلیل بیماری قلبی نیاز به جراحی دارد، برای درمان با قید وثیقه به مرخصی استعلاجی آمده است.


حکم دادگاه بدوی هنگامه شهیدی از ۶ سال و سه ماه و یک روز با تخفیف در مورد اهانت به ریاست جمهوری به شش سال و پرداخت پنجاه هزار تومان وجه نقد تبدیل شده است.


‫پیش از این هنگامه شهیدی در روز سه شنبه ۹ تیر ۱۳۸۸ ودر پی دستگیری‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شده بود.


 



 


جرس: پیام حیدر قزوینی، دانشجوی ترم آخر دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین و دبیر سابق تشکل اصلاح‌طلب این دانشگاه، با حکم قطعی "اخراج و سه سال محرومیت از تحصیل در تمامی دانشگاه‌ها" از ادامه تحصیل محروم شد.


بنا به اخبار رسیده به جرس، این حکم که به تازگی و توسط کمیته تجدید نظر دانشگاه صادر گشته است، سنگین‌ترین حکمی است که تا به حال در دانشگاه بین‌المللی قزوین و در پی حوادث پس از انتخابات خرداد88 صادر گشته است.


پیام حیدر قزوینی که مسئول شاخه دانشجویی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در استان قزوین نیز بوده است، سه ترم پیش به تعلیق به مدت دو نیمسال محکوم شده بود، اما در ترم گذشته ودر حکمی دیگر به اتهام شرکت در اغتشا شات توسط کمیته بدوی انضباطی به اخراج و محرومیت سه ساله از حق کنکور مجدد محکوم شده بود که اینک این حکم توسط کمیته تجدید نظر تایید گشته است.


این در حالی است که این فعال دانشجویی از ترم گذشته ممنوع الورود گشته بود و بیش از 9 ماه است که در دانشگاه حضوری نداشته است. بنا به گزارشات رسیده، حکم اخراج وی در حالی تایید گشته است که در اقدامی بی‌سابقه بیش از 1070 تن از دانشجویان این دانشگاه با امضای نامه‌ای ضمن حمایت از وی خواستار بازگشت او به دانشگاه شده بودند.


این فعال دانشجویی در جریان حوادث پس از انتخابات دو بار توسط نیروهای امنیتی استان قزوین بازداشت شده بود که هم اینک در انتظار صدور حکم دادگاه خویش است.


 


جـــرس: در پی مخالفت آیت الله بیات زنجانی با ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی، ماموران وزارت اطلاعات وی را تهدید به رخدادهایی کردند که برای چند تن از مراجع منتقد دیگر بوقوع پیوسته است.


به گزارش منابع خبری جرس، در پی خودداری آیت الله اسدالله بیات از دیدار با آقای خامنه ای در جریان سفر به قم، معاون اداره اطلاعات قم با وی دیدار کرده و ناراحتی خود را از عدم حضور وی برای ملاقات با رهبری ابراز داشته و همزمان از او خواسته بود با رهبری ملاقات کند.


این منبع خبری افزود "پس از عذر آوردن این مرجع مردمی و امتناع از حضور و دیدار با رهبری مقام امنیتی حاضر، اقدام به تهدید وی نموده و خاطرنشان ساخت "ما نگران هستیم همان کاری که با دفاتر آقایان منتظری و صانعی شد، با شما نیز بشود."


در جریان حملات لباس شخصی های حامی حکومت به دفاتر و بیوت آیات عظام منتظری، صانعی و همچنین دستغیب، تخریب و هتاکی های زیادی از سوی مهاجمین صورت گرفت.


 


جرس: مشاور رهبري در امور بين‌الملل تاكيد كرد: تحريم‌ها باعث خودكفايي ما شده است.


به گزارش ايلنا، علي اكبر ولايتي در حاشيه همايش ملي نقش مديريت راهبردي در تحقق چشم انداز 20 ساله جمهوري اسلامي در جمع خبرنگاران، مشكل‌ترين قسمت از سند چشم انداز 20 ساله كشورمان را در حوزه اقتصادي دانست و گفت: اين امر نيازمند تمهيد مقدماتي است كه اين مقدمات در سال‌هاي گذشته فراهم نشده است.


وي گفت: به‌عنوان مثال در خصوص بحث هدفمند كردن يارانه‌ها كه دولت‌هاي گذشته موفق به اجراي آن نبوده‌اند، دولت فعلي به دنبال اجراي آن است كه اين امر نشان از مشكل بودن حوزه اقتصادي است.


ولایتی اظهار داشت: تحريم‌ها در سند چشم انداز بي‌تاثير نبوده و در عين حال تاثير مثبت نيز داشت كه باعث خودكفايي ما شده است.


 


فرارو: رئیس سازمان بسیج مستضعفین با هشدار نسبت به سوء استفاده ها از فرصت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، برنامه های بسیج را برای کمک به دولت در این اقدام بزرگ اقتصادی تشریح کرد.

سردار محمدرضا نقدی در گفتگو با مهر در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری مهر در نمایشگاه مطبوعات درباره اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت همه باید در زمینه اجرای صحیح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور به دولت کمک و در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.

وی با بیان اینکه همه مردم باید بدانند که هدفمند کردن یارانه‌ ها یک جراحی اساسی در اقتصاد کشور است، گفت: «اجرای صحیح قانون هفدمند کردن یارانه‌ها به تعالی اقتصادی، پیشبرد سازندگی و توسعه علم و فناوری در کشور کمک می‌کند.»

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد طبیعتاً این جراحی بزرگ دردهایی را هم به همراه دارد اما نتیجه‌اش سلامتی و عبور از خطرها است که همه حتماً باید به آن تن دهیم.

توصیه به مردم برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها
وی خاطرنشان کرد به مردم توصیه می‌شود که به خاطر منافع ملی از منافع شخصی کوتاه مدت خود چشم بپوشند و نخواهند از این فرصت برای سوداگری استفاده کنند و به زیرساخت‌های ملی کشور به خاطر پر کردن جیب شخصی خود ضربه بزنند.

سردار نقدی اضافه کرد بخش‌هایی که ممکن است در معرض آسیب پذیری اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار بگیرد باید تلاش کنند که صبر و تحمل بیشتری را از خود نشان دهند تا بعد از این مرحله بتوانند طعم میوه‌های شیرین اجرای این قانون را بچشند.

برنامه‌های بسیج برای اجرای هدفمند کردن یارانه ها
وی همچنین در خصوص برنامه‌های سازمان بسیج مستضعفین برای کمک به دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: «با توجه به اینکه بسیج به عنوان مکمل همه وزارتخانه‌ها هرجا که لازم باشد ورود پیدا می‌کند در این رابطه هم اطلاع رسانی به مردم و همچنین فرهنگسازی در جامعه در دستور کار سازمان بسیج مستضعفین قرار دارد.»

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد اطلاع رسانی به دولت از دیگر برنامه‌های ما به شمار می‌رود به طوری که اگر نارسایی‌ها را هنگام اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در گوشه و کنار کشور مشاهده کردیم آن را به سمع و نظر دولت و مردم می‌رسانیم تا این مشکلات را برطرف کنند.

وی تصریح کرد اگر بسیجیان در گوشه و کنار کشور موارد سوئی را که به روند اجرای صحیح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها لطمه بزند را مشاهده کنند حتماً مسئولان امر را در جریان می‌گذارند تا اقدامات لازم انجام شود.


 


جرس: نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: امروز همسويي منطقي مبتني بر اصول و مباني بين دولت و مجلس وجود ندارد، دولت يك ساز مي‌زند و مجلس ساز ديگر كه بايد اين را علاج كرد. مادامي كه پشت سر دولت و مجلس يك جاي واحد نداشته باشيم كه اينها در كليت با هم همسو شوند و در مسائل فني و كلام اداره كشور هماهنگ شوند اين داستان تا ابد ادامه خواهد داشت و ربطي به اينكه چه كسي رئيس‌جمهور و چه كسي نماينده و رئيس مجلس باشد ندارد.


به گزارش ايلنا، غلامعلي حداد عادل در همايش ملي نقش مديريت راهبردي در تحقق چشم انداز 20 ساله كشور طي سخناني، وجود سند چشم انداز را امري ضروري دانست و ابراز عقیده کرد: به تصور من وجود سند سبب مي‌شود كه حركت‌هاي مختلف نظام جهت دار باشند.


همچنين وجود سند چشم انداز مي‌تواند به هماهنگ شدن حركت‌ها و هم افزا شدن آنها كمك كند.


وي ادامه داد: زمان دار شدن فعاليت‌ها از ديگر نتايج سند چشم انداز براي كشورمان است كه براين اساس برنامه‌هاي مشخصي در مدت زمان‌هاي تعيين شده پيگيري و محقق مي‌شوند.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ، آرمان‌گرايي و واقع بيني را دو خصوصيت ضروري براي سند چشم انداز دانست.


مشکل مجلس و دولت ریشه‌دار است


وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه همه مي‌دانيم معمولاً بين دولت و مجلس در خصوص طرح‌ها و لوايح كلان اختلاف نظر وجود دارد، اظهار داشت: اين موضوع مربوط به دولت و مجلس فعلي نبوده و هميشگي است و تنها شدت و ضعف همراه بوده است.


عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در همين يكي دوسال اخير چقدر شنيديم كه مجلس و دولت بر سر قوانين كلان و امور راهبردي مثل هدفمندي يارانه‌ها يا قانون برنامه مقابل هم قرار گرفته و ارتباط اين دو نهاد همچون يك تار مو شده است، اگر چه اين تار مو پاره نشده، اما ضعيف شده كه سپس با مصلحت انديشي بزرگان ترميم شده است.


 


جرس: پریسا کاکایی، فعال حقوق زنان و کودکان، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست پیرعباسی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، کاکایی، به اتهام "اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی" به پنج سال و به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به یک سال حبس محکوم شده است.

دادگاه این فعال حقوق بشر، ۲۶ مهرماه برگزار شد.

پریسا کاکایی، ۱۱ دی‌‌ماه سال گذشته پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و ۲۸ بهمن‌ماه از زندان اوین آزاد شد.


 


جرس: کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر که از 29آذر سال 1388 در زندان اوین به سر می برد روز گذشته به زندان رجایی شهر منتقل شد.


پروین مخترع مادر کوهیار گودرزی در گفتگو با هم میهن اعلام کرد: او به بخش قرنطینه زندان رجایی شهر منتقل شده است.

کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر، وبلاگ نویس، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر ایران و از دانشجویان دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف که در آبان 1388با فشار نیروهای امنیتی از ادامه تحصیل در این دانشگاه منع شد.

کوهیار گودرزی، روز ۲۹ آذر سال ۱۳۸۸ هنگامی که عازم قم برای شرکت در مراسم بزرگداشت آیت‌الله منتظری بود، به همراه شیوا نظر آهاری، عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر، بازداشت شد.

چندی پیش باشگاه ملی مطبوعات، جایزه سالیانه "آزادی مطبوعات" خود را به کوهیار گودرزی اعطا کرد. برای کوهیار تاکنون هیچ حکمی صادر نشده و باز داشت او غیر قانونی است.


 


آینده: پسر حجت الاسلام مهدی كروبی از دبیرخانه مجمع تشخیص مصلح نظام اخراج شده و ورود وی به ساختمان های دبیرخانه مجمع ممنوع شده است.

سایت بولتن با تجلیل از این اقدام كه آن را انقلابی و ارزشی خوانده، نوشت:" تقی كروبی، فرزند مهدی كروبی كه در یكی از كمیته های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت داشته، اخیرا طی اقدامی ارزشی و انقلابی از سوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام قطع همكاری و اخراج شده است.

به دلیل حاشیه هایی كه وجود وی در این كمیته زیرمجموعه دبیرخانه ایجاد كرده بود، با دستور دكتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت، با وی قطع همكاری شده و برهمین اساس مقرر گردیده از ورود وی به كلیه محیط های مرتبط با مجمع ممانعت بعمل آید."


 


آینده: یك دانشجوی كارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه آزاد بصورت سمبلیك سواربرخر به دانشگاه رفت تا شرایط پس از حذف یارانه ها را نشان دهد اما نیروهای جراست دانشگاه آزاد مانع ورود وی به دانشگاه شدند.


 


جرس: مهدی نظام الاسلامی فرزند مرحوم نظام الاسلامی، نماینده بروجرد در دوره ششم مجلس شورای اسلامی شب گذشته بازداشت و به محل نامعلومی برده شد.

بنا بر گزارش های رسیده به جرس، شب گذشته تعدادی از جوانان در منزل نظام الاسلامی میهمان بودند که توسط ماموران امنیتی به صورت جمعی بازداشت شدند.
بر اساس این گزارش، همه بازداشت شدگان میهمانی شب گذشته به جز مهدی نظام الاسلامی آزاد شده اند.

هنوز دلایل بازداشت مهدی نظام الاسلامی مشخص نیست.


 


فرارو: معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی خبر داد؛ قیمت نان و سیاستهای مرتبط با آن در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور مشخص شد.

محمود دودانگه پنجشنبه در بازید از غرفه مهر در هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاریها در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید یکسان سازی قیمت نان در سراسر کشور، گفت: «با تعیین قیمت ملی برای گندم، قیمت آرد نیز در سراسر کشور یکسان می شود، ضمن اینکه در سراسر کشور قیمت واحدی برای آرد وضع خواهد شد.»

وی وضع قیمت واحد برای آرد در سراسر کشور را سیاست حمایتی از کشاورزان و نانوایان اعلام کرد و اظهار کرد برهمین اساس، تمامی نانوایی‌ها - چه آزادپز و چه غیره - آرد با قیمت یکسان دریافت می کند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی با بیان اینکه قیمت مشخص شده برای آرد از قیمت آزاد آن کمتر است، تصریح کرد انتظار می رود قیمت نان که تاکنون در تهران و شهرستانها متفاوت بود، یکسان شود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت کارگروه‌های استانی برای تعیین قیمت انواع نان، گفت: «این کارگروه تصمیم‌گیری نهایی را برعهده دارد تا قیمت نان کمتر از قیمت آزاد آن باشد.»


 


جرس: علی شکوری راد، نماینده مردم تهران در مجلس ششم و عضو جبهه مشارکت دقایقی پیش با قید وثیقه آزاد شد.

به گزارش رسیده به جرس، بدنبال تودیع وثیقه علی شکوری راد امروز پنچ شنبه آزاد و به آغوش خانواده بازگشت.

وی بیستم مهرماه بدنبال انتشار مطلبی در پاسخ به ادعاهای محسنی اژه ای احضار و بازداشت شده بود.


وی در نوشته خود تحت عنوان "افتضاح روی افتضاح؛ تناقض‌گویی و دروغ‌های جدید"، خاطرنشان کرده بود "آقای محسنی اژه ای کم کم نشان می دهد، بعد از قاضی مرتضوی که حقیقتاً یک پدیده تاریخی در دستگاه قضا بود، تمایل به پدیده شدن دارد با این تفاوت که قاضی مرتضوی، هم با هوش بود و هم مسائل را شخصی نمی کرد و به همین دلیل بموقع لیز می خورد و توانست ده سال بر کرسی دادستانی تکیه بزند اما آقای اژه ای بر حسب اشتهار این قابلیت ها را ندارد. لذا بعید است دوام چندانی بخصوص در سمت سخنگویی داشته باشد."


طی چند روز گذشته پزشکان و استادان دانشگاه با ارسال نامه ای به رئیس قوه قضاییه خواستار آزادی این پزشک خدمتکار شده بودند.

همچنین هفته گذشته در اعتراض به بازداشت وی تجمعی در بیمارستان سینا محل کار شکوری راد برگزارشد.

در آن اجتماع دکتر خدمت ، همسر شکوری راد به نقل از وزیر بهداشت گفته بود که این وزارتخانه پیگیر آزادی دکتر شکوری راد است.


 


کلمه: سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تاکید بر اینکه سرکوب مطبوعات در ایران همچنان ادامه دارد، به بازداشت مجدد محمدرضا مقیسه و تائید حکم محکومیت ژیلا بنی‌یعقوب و صدور حکم دادگاه بدوی مهسا امرآبادی اشاره کرده و نوشته است که «این اقدامات نشانگر ادامه سیاست سرکوب بی‌وقفه و تبعیض‌آمیز علیه مطبوعات» در ایران است.

محمدرضا مقیسه روزنامه‌نگار دوم آبان ماه برای دومین بار بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

در همین تاریخ، حکم یک سال زندان و ٣٠ سال ممنوعیت فعالیت مطبوعاتی ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران تایید شد.وی حق تجدید نظرخواهی در باره این حکم را دارد.

حکم یک سال حبس تعزیری مهسا امرآبادی خبرنگار روزنامه توقیف شده اعتماد ملی نیز از سوی قاضی مقیسه رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران صادر شده است.

ایران در نهمین رده بندی آزادی مطبوعات در جهان که از سوی سازمان گزارشگران منتشر شده، در رده ١٧۵ قرار دارد که از آخر جدول، چهارمین رتبه محسوب می‌شود!


 


آینده: فعالیت رسمی شبكه بی بی سی كه با اخراج مدیر نمایندگی اش در ایران ، دچار تعلیق و وقفه شده بود، با مشخص شدن رئیس جدید این دفتر در تهران ، مجدداً آغاز می شود.جان لاین مسؤول دفتر سابق BBC World Service در تهران بود كه پس از حوادث انتخابات به علت پوشش یكسویه اخبار توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران اخراج شد.

بنابرادعای عصر ایران، در پی اخراج جان لاین، مسوولان ارشد بی بی سی در صدد بودند تا یك خبرنگار دیگر انگلیسی را جایگزین وی در تهران كنند ولی با مذاكراتی كه اخیرا بین مقامات اداره رسانه های خارجی وزارت افرهنگ و ارشاد اسلامی و شبكه جهانی بی بی سی صورت گرفت، سرانجام این شبكه با تغییراتی در ساختار مدیریت دفتر خود در تهران آغاز به كار كرد و مدیریت آن را بر خلاف رویه ده سال گذشته، به یك ایرانی سپرد.

بر اساس توافق طرفین ، هم اكنون محسن عسكری كه در ده سال گذشته در دفتر بی بی سی به عنوان خبرنگار و تحلیلگر سیاسی مشغول به كار بوده است مسئولیت دفتر BBC World Service را به عهده دارد.


 


آینده: یك كارگردان سینما گفت: مشكل سینمای ما این است كه اكثر سینماگران ما به اسلام بیگانه هستند و حساب اسلام و هنر را از هم جدا می‌دانند، این افراد اسلام را امری شخصی و تعبدی و هنر را امری متفاوت می‌خوانند.

فرج‌الله سلحشور در گفت‌وگو با فارس، در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاریها در خصوص لزوم به كارگیری الگوی سینمای ایرانی- اسلامی در سینمای ایران اظهار داشت: ایران منهای اسلام به مشخصه برای من معنا ندارد و معتقدم ایران هرچه دارد از اسلام دارد.

وی در ادامه افزود:‌اگرتلاش كنیم تا ارزش‌های اسلامی با زبان فیلم به دنیا ارائه شود در حقیقت بالاترین تبلیغ را برای كشور ایران و ارزش‌های بومی آن از طریق هنر هفتم صورت داده‌آیم.

این كارگردان سینما با سفیر دانستن فیلم‌های ایرانی در خارج از كشور خاطرنشان كرد: هر فیلم ایرانی مبلغ ارزش‌های ایران است و من ایران و اسلام را جدا از هم نمی‌دانم.

سلحشور در ادامه ضمن اشاره به اهمیت ارزش‌های اسلامی ذكر شده در متون دینی،‌ در خصوص عدم توجه در خور سینماگران ایرانی اذعان داشت: آثار هر فیلمساز نشاندهنده اندیشه و افكار آن فرد است حال از سینماگری كه هیچ آموزه‌ای از اسلام را ندارد و به دستورات اسلامی عمل نمی‌كند و بدان اعتقادی نیز ندارد چگونه می‌توان انتظار داشت مبلغ ارزش‌های اسلامی باشد.

كارگردان سریال "مردان آنجلس " در ادامه بیان داشت: مشكل سینمای ما این است كه اكثر سینماگران ما به اسلام بیگانه هستند و حساب اسلام و هنر را از هم جدا می‌دانند، این افراد اسلام را امری شخصی و تعبدی هنر را امری متفاوت می‌خوانند.

سلحشور در ادامه گفت: معتقدم اسلام از سینما جدا نیست و اگر ما سینمای اسلامی نداریم به دلیل این است كه سینماگر ما توان ساخت سینمای مذهبی ندارد.

وی در تشریح توان ساخت فیلم مذهبی اظهار داشت: سینماگر باید با اثرخود بیننده را به تحول وادارد.

این كارگردان با فاخر دانستن فیلم "ملك سلیمان نبی " بیان داشت: این گونه آثار قدمی ارزشمند در جهت ارتقا سینمای دینی محسوب می‌شود اما تا تحول مخاطب از طریق این فیلم‌ها هنوز فاصله داریم ونمی‌توان گفت ملك سلیمان نبی سینمای ایده‌آل مذهبی است بلكه این فیلم آغاز خوبی برای این مسیر طولانی است.


 


جرس: عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگرچه جريان فتنه در مسير براندازي سياسي تحت كنترل است اما فتنه‌گران در جريان براندازي فرهنگي هم‌چنان فعال هستند و دشمن هنوز به كار ضدفرهنگي كه جريان فتنه انجام مي‌دهد، اميدوار است.

مرتضي نبوي، در هفدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها گفت: فتنه 88 و حوادث پس از آن ادامه و استمرار حادثه كوي دانشگاه بود در 18 تير بود كه الگوي آن امروز به عنوان انقلاب‌هاي رنگي در دنيا مطرح است كه يك سر آن به بيگانگان و دشمنان وصل است.
به گزارش فارس، وي گفت: فتنه‌گران سعي مي‌كنند با تبليغات جنبش‌هاي اجتماعي را به حركت درآورده و اگر توانستند در وهله اول نظام را ساقط و براندازي كنند و اگر نتوانستند در مرحله بعد اقدام به باج‌گيري و معامله مي‌كنند و در نهايت اگر نتوانستند اقدام به مزاحمت و ايجاد اختلاف كرده و كشور را دچار بحران مي‌كنند تا كشور نتواند به اهداف خود برسد.


نبوي بار دیگر به تکرار سناریو از پیش نوشته نیروهای اطلاعاتی پرداخت و ادامه داد: هدف فتنه‌گران در اين سال‌ها براندازي بود، لذا در همه اين سال‌ها براي آن برنامه‌ريزي شده بود.
وي به اقدامات مجلس ششم اشاره كرد و گفت: در اين مجلس كه اكثريت ان در اختيار اصلاح‌طلبان بود، با سر دادن شعار رفراندم، برخلاف قانون اساسي به دنبال حذف اسلاميت از جمهوريت نظام بودند و شكاف بين اسلاميت و جمهوريت را هر روز مطرح مي‌كردند كه در نهايت هدف آنها كودتايي در جهت حذف اسلاميت با استفاده از الگوي انقلاب‌هاي رنگي بود.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: تحليل‌گران اصلاح‌طلب و دوم خردادي در سال‌هاي اصلاحات با اين تحليل كه چون پايگاه اجتماعي نداشتند موفق نشدند، لذا در مراحل بعد با توجه به آموزه‌هاي جديد اقدام به تشكيل شبكه‌هاي اجتماعي از طريق فضاي سايبر كردند و در انتخابات دهم رياست جمهوري با الگوگيري از انقلاب‌هاي رنگي دوباره فتنه را راه‌اندازي و تكرار كردند.


نبوي با نادیده گرفتن اعتراضات داخلی افزود: فتنه‌گران در اين مسير از كمك‌هاي رسانه‌اي و حمايت‌هاي خارجي، كمك‌هاي مالي دشمنان استفاده كردند تا به هدف نهايي خود كه براندازي بود برسند.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه تاكيدها و تكرار مسائل مربوط به فتنه حاكي از اين است كه هنوز ابعاد فتنه كاملا آشكار نشده است، گفت: دلايل اين تكرار از قرائن قابل فهم است چرا كه اينكه بيگانگان هنوز از جريان فتنه مايوس نشده‌اند و هم‌چنان در حال بازسازي و سرمايه‌گذاري هستند.
مدير مسئول روزنامه رسالت‌، گفت: با مراجعه به مسائل داخلي نيز مشاهده مي‌شود كه سران فتنه هنوز اظهار ندامت نكرده‌اند و برخي هنوز طلبكارانه سخن مي‌گويند، آنها تا توانستند مرتكب ساختارشكني، مرزشكني، اهانت و دروغ‌پردازي شدند و هنوز ادامه دارد.


نبوي با دیگر با مربوط کردن نارسایی های جامعه به نیروهای خارجی، اضافه كرد: دشمن به كار ضدفرهنگي كه جريان فتنه انجام مي‌دهد، هنوز اميدوار است، ترويج فرهنگ ضدتقوا و بي‌بند و باري از كارهاي جريان فتنه است كه متاسفانه در ميان برخي از اقشار جوان و ناآگاه نفوذ كنند، اگرچه جريان فتنه در مسير براندازي سياسي تحت كنترل است اما فتنه‌گران در جريان براندازي فرهنگي هم‌چنان فعال هستند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، بدون اشاره به گستردگی اعتراضات مردمی تصريح كرد: براساس اطلاعات به دست آمده برخي از سردمداران فتنه 88 روساي باندهاي فساد بودند كه در عرصه فتنه در صورت لزوم اعضاي فاسد باندهاي خود را براي حضور در صحنه فراخوان مي‌كردند.


 


کلمه: مادر مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار دربند و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی در نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه‌قضاییه نوشته است: اگر در این دنیا مشکل ما حل نشود، منتظر دادگاه عدل الهی می‌شویم، آنجا ما دامنتان را خواهیم گرفت که به چه گناهی باید عذاب دوری فرزندمان را تحمل کنیم. اگر حق‌گویی این اندازه مشکل دارد و جرم است، ما دیگر حرف حق نخواهیم گفت.

مهدی محمودیان از شهریور سال گذشته در زندان به سر می‌برد و علی‌رغم بیماری‌های گوناگون نظیر آسم و نفس تنگی با مرخصی وی موافقت نشده است. وی در دادگاه بدوی به ۵ سال زندان محکوم و این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

متن نامه مادر این روزنامه‌نگار زندانی که در سایت "تا آزادی روزنامه‌نگاران زندانی" منتشر شده، به شرح زیر است:

بسم‌ الله الرحمان الرحیم

ریاست محترم قوه قضاییه
جناب آقای آملی لاریجانی

با سلام

من مادر مهدی محمودیان که در ۲۵ شهریور ۸۸ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد، هستم. فرزندم حدود سه ماه تحت شکنجه‌های بسیار سخت و بازجویی‌های فراوان و طولانی مدت قرار داشت. فرزندم مدت سه ماه در سلول انفرادی نگه‌داری شد و طی این مدت از بسیاری از حقوق اولیه و انسانی‌اش محروم بود. برای مثال در طول این سه ماه که در سلول انفرادی به سر می‌برد، در صورت احتیاج به سرویس بهداشتی، برادران عزیز هر ۶ ساعت یکبار به او اجازه استفاده از سرویس بهداشتی می‌دادند.

لازم است بدانید در دی ماه سال گذشته که او زودتر از وقت تعیین شده احتیاج به استفاده از سرویس بهداشتی داشت، سه تن از برادران مهربان تا آنجا که می‌توانستند او را ضرب و شتم کردند و سپس با چشم‌بند و دستبند و به صورت عریان او را به مدت ۸ ساعت در حیاط و در سرما نگه داشتند.

از همان جا فرزندم دچار آنفولانزای شدید و مریض شد و هرچقدر تلاش کردیم او را معالجه کنیم، به ما اجازه این کار را ندادند و با دادن داروهای موقت و بی اثر از معالجه او سر باز زدند.

تا اسفند ماه همان سال فرزندم چهار بار دیگر به شدت بیمار شد. من مادر او هستم و طبیعی است که نگران حال پسرم باشم، به هرجا که فکر می‌کردم شاید به سوالات من پاسخ دهند، رفتم. به گفته زندانیان محبوس در بند ۳۵۰ و ۲۰۹ زندان اوین بارها فرزندم به دلیل تنگی نفس بی‌هوش شده است و به درمان فوری خارج از زندان احتیاج دارد اما تا کنون برای درمان او پاسخی به ما نداده‌اند.

با پیگیری‌های بسیار و هر روزه من بالاخره یک بار پزشک قانونی او را معاینه کرد و گواهی داد که باید در خارج از زندان و در بیمارستان بستری شود.

آقای لاریجانی

با وجود بیماری شدید فرزندم، او را به جای اینکه در بیمارستان بستری کنند، از زندان اوین به زندان کچوئی و پس از یک یا دوماه به زندان رجایی‌شهر منتقل کردند.

تا کنون فرزندم در این مدت به مرخصی نیامده است. در این یک سال و اندی دختر او بسیار بی‌قراری و بی‌تابی می‌کند.

نگرانی‌های ما برای مهدی کم بود، نگرانی برای سلامت دختر او هم افزوده شده است. دختر هشت ساله هر روز از پدرش می‌پرسد که چرا به خانه نمی‌آید. هرگاه مهدی تلفن می‌زند می‌گوید می‌خواهم با پدرم درد و دل کنم و همیشه در حین صحبت اشک می ریزد اما می‌گوید: "گریه نمی‌کنم فقط اشک‌هایم می‌آید."

رییس قوه قضاییه

به داد ما برسید. خانواده فرزندم از هم پاشیده‌اند و من نیز به شدت بیمار هستم و بیش از این یک مادر پیر بیمار را آزار ندهید، من در انتظار مرخصی یا آزادی فرزندم هستم تا سپس به درمان خودم بپردازم.

آقای لاریجانی

دادگاه دیگری هم هست. اگر در این دنیا مشکل ما حل نشود، منتظر دادگاه عدل الهی می‌شویم، آنجا ما دامنتان را خواهیم گرفت که به چه گناهی باید عذاب دوری فرزندمان را تحمل کنیم. اگر حق‌گویی این اندازه مشکل دارد و جرم است، ما دیگر حرف حق نخواهیم گفت. قضاوت با شما.

با تشکر

مادر مهدی محمودیان
روزنامه‌نگار دربند


 


فرارو: مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل گفت: «سخت‌ترين قسمت سند چشم‌انداز حوزه اقتصادي آن است.»

به گزارش فارس، وي افزود اينكه در گذشته مسئولان در بحث هدفمندسازي يارانه‌ها موفق نبودند و اين دولت آن را اجرا مي‌كند، نشان از سختي كار است.

ولايتي در پايان با اشاره به تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران، گفت:‌ «تحريم‌ها در رسيدن ايران به سند چشم انداز 20ساله بي تأثير نبوده ولي در عين حال مثبت هم بوده؛ زيرا باعث خودكفايي ما شده است.»


 


فرارو: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنفرانس خبری نمایشگاه مطبوعات از افتتاح خانه مطبوعات ایران در روز جاری (6 آبان) خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از سه هزار نشریه در کشور فعال است که فقط تعداد اندکی از آنها مربوط به دولت است.

به گزارش مهر، کنفرانس خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دیروز با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن شماره 1 نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

این نشست در حالی با حدود یک ساعت تاخیر برگزار شد که عمده سئوالات خبرنگاران خارجی از وزیر ارشاد هم غیرمرتبط با حوزه کاری او و پیرامون مسایلی از قبیل برنامه هسته‌ای کشورمان و روابط سیاسی ایران با کشورهای اسلامی بود.

احمدی‌نژاد به تنهایی یک رسانه است
وزیر ارشاد در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه مانیل تایمز فیلیپین درباره برنامه ایران برای ارایه چهره‌ای صحیح از خود در جهان در شرایطی که کشورهای غربی عکس این عمل می‌کنند، گفت: «رسانه‌های ایران، صدا و سیما و شبکه‌های دیگر رادیویی و تلویزیونی اقدامات خوبی را که در ایران صورت می‌گیرد منعکس می کنند ضمن اینکه رایزنی‌های فرهنگی ما در خارج از کشور هم فعال هستند.»

وی همچنین حضور دکتر احمدی‌نژاد را در عرصه‌های بین‌المللی به تنهایی یک رسانه دانست و گفت: «استقبالی که از ایشان در کشورهای مختلف صورت می‌گیرد نشان‌دهنده علاقه مردم جهان به مسایل ایران است طوری که حتی خود شبکه‌های غربی مانند فاکس نیوز، سی ان ان و بی‌ بی سی مجبور می‌شوند تلاش کنند با ایشان مصاحبه کنند.»

حسینی پایگاه ایران در دنیا را مستحکم توصیف کرد و افزود فعالیت‌های نظام سلطه و غرب نتوانسته به حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی ایران لطمه ای بزند با این وجود ما تلاش می‌کنیم این اعتبار را ارتقاء دهیم.

لطمه‌ای به روابط ایران و چین وارد نشده است
سیدمحمد حسینی در پاسخ به سئوال یک خبرنگار چینی درباره همکاریهای اقتصادی ایران و چین به حضور ایران در اکسپوی شانگهای اشاره کرد و گفت: «هیچ لطمه‌ای به روابط ما با چین وارد نشده و من پیش بینی می‌کنم این روابط در سطح گسترده‌تری ادامه پیدا کند.»

حسینی در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه آفریداکسیون فرانسه درباره وضعیت زنان و حقوق بشر در ایران اظهار کرد خانمها در ایران در سطوح مختلف حتی در دولت به عنوان وزیر و معاون رئیس جمهور و نماینده مجلس و رئیس دانشگاه مشغول انجام وظیفه هستند و ما هم باید از طریق ابزارهایی که در دست داریم چهره زن مسلمان را معرفی کنیم.

وزیر ارشاد ادامه داد شاید تا کنون کوتاهی‌هایی در این زمینه داشته‌ایم و لذا فعالیت ما باید بیش از این باشد چرا که حجم تبلیغات علیه ما بسیار زیاد است و نفوذ صهیونیست‌ها در رسانه‌های دنیا باعث شده تصویر زن ایرانی به غلط بازنمایی شود. شاید آنها بتواند برای مدتی واقعیت را پشت ابر پنهان کنند اما این زودگذر است.

خانه مطبوعات ایران امروز افتتاح می‌شود
حسینی اضافه کرد در حال حاضر بیش از سه هزار نشریه در کشور فعال است که فقط تعداد اندکی از آنها مربوط به دولت است و بقیه وابسته به افراد و گروه‌های مختلف است و در مورد مطبوعات هم ما امروز (6 آبان) خانه مطبوعات ایران را راه‌اندازی خواهیم کرد و امیدوارم با همفکری و هم اندیشی اهالی مطبوعات بتوانیم ضعف‌های این حوزه را برطرف کنیم.


 


آینده: بان كی مون، دبیركل سازمان ملل متحد روز پنج شنبه گفت كه اگر نظامیان حاكم بر میانمار زندانیان سیاسی را آزاد نكنند، انتخابات هفته آینده این كشور اعتبار و مشروعیت كامل نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاریها دبیركل سازمان ملل به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت كه آزاد كردن دوهزار زندانی سیاسی میانمار شاید فضایی ایجاد كند كه حاكی از رقابت در انتخابات است. نظامیان حاكم بر میانمار به آنگ سان سوچی و دیگر زندانیان سیاسی اجازه نداده اند كه در انتخابات مشاركت كنند. این انتخابات در روز ۱۶ آبان ماه برگزار خواهد شد.


 


آینده: روزنامه فرانسوی فیگارو مدعی شد با استناد به «داده های محرمانه سازمان اطلاعات فرانسه» و اظهارات مقامات بلند پایه آن كشور، گزارشی در باره راههای كمك مالی و تسلیحاتی مشترك جمهوری اسلامی ایران و سوریه به حزب الله لبنان، نحوه هزینه شدن كمك ها و واحدهای ویژه حزب الله در سوریه و لبنان برای انتقال تسلیحات بداخل لبنان و نقش سپاه پاسداران ایران در نوسازی توان حزب الله منتشركرده است.

براساس ادعاهای بدون سند فیگارو، سه واحد اصلی لجیتسیك حزب الله دست اندركار فعالیت عمده درخاك سوریه و لبنان برای انتقال تسلیحات رسیده از ایران و سوریه هستند. بیشترین تلاش این واحدهای لجیستیك جهت انتقال راكت هایی است كه با هواپیما از ایران به سوریه می رسد و باید از راههای زمینی به لبنان برده شود تا در نقاط مختلف، بویژه در نواحی كه نزدیك مرز لبنان با اسرائیل است، پنهان شود.

فیگارو مدعی است كه سازمان اطلاعات فرانسه به این باور رسیده است كه حزب الله شمار بیشتری شبه نظامی تعلیم دیده و آماده نبرد، دراختیار دارد كه به سی هزار نفر می رسد. این رقم در مقایسه با شمار چریك های حزب الله كه در نبرد ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶ با ارتش اسرائیل جنگیدند، افزایش چشمگیری را نشان می دهد. فیگارو مدعی است كه سازمان اطلاعات مخفی فرانسه ارزیابی كرده است كه شمار راكت های كوتاه برد و میان بردی كه حزب الله در چهار سال اخیر دوباره به آن دسترسی یافته، به چهل هزار فروند می رسد .

فیگارو ادعا كرده كه سرویس جاسوسی فرانسه به آگاهی دولتمردان پاریس رسانده است كه قریب به اتفاق راكت ها و بخش عمده تسلیحات دیگری كه حزب الله اكنون در زرادخانه خود گردآوری كرده، از ایران رسیده است. بنوشته فیگارو، یكی از واحدهای ویژه لجیستیك حزب الله در دمشق، پایتخت سوریه، است كه «واحد ۱۰۸» نامیده می شود؛ واحدی كه بر رسیدن و انبار كردن موقت راكت ها و تسلیحاتی كه با هواپیماهای مختلف ایرانی از سپاه پاسداران ایران به سوریه می رسد، رسیدگی می كند. زیر نظر «واحد ۱۰۸»، سلاحها و راكت ها، در پایگاههای دائمی یا انبارهای موقت در سوریه تا روز انتقال به سوی مرز با لبنان نگاهداری می شوند. بنوشته فیگارو، واحد دومی با نام «واحد ۱۱۲» در خود لبنان، ماموریت استقرار سلاحها در لبنان، بویژه در شمال و جنوب رودخانه لیتانی را برعهده دارد. رودخانه لیتانی تا مرز اسرائیل فاصله ای اندك دارد. طبق قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، كه به نبرد ۳۳ روزه اسرائیل و حزب الله پایان داد، هرگونه فعالیت مسلحانه حزب الله یا سازمان های دیگر در پایین تر از رودخانه لیتانی ممنوع است.

بر اساس گزارش فیگارو، واحد سوم لجیستیك حزب الله با نام «واحد ۱۰۰»، وظیفه دارد كه كار نقل و انتقال نیروها میان ایران و لبنان را انجام دهد؛ چریك های حزب الله را به تهران منتقل كند و از سوی دیگر، آمدن نیروهای ناظر و كارشناسان سپاه پاسداران ایران به لبنان را تسهیل نماید.

فیگارو مدعی است كه حسن مهدوی، مقام ارشد سپاه پاسداران ایران كه چند ماه پیش به لبنان اعزام شده، اكنون حرف اول و آخر را در برنامه ریزی های نظامی حزب الله می زند و هرچند مصطفی بدرالدین، شوهر خواهر عماد مغنیه، ظاهرا جایگزین مغنیه در مقام ریاست ستاد حزب الله شده است، اما جایگاه سرتیپ پاسدار حسن مهدوی در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های حزب الله بسیار برتراز هرعضو دیگر حزب الله است. عماد مغنیه فوریه ۲۰۰۸ در انفجاری سهمگین در زیر اتومبیلش درمیدان «كفر سوسه» دمشق، درحالی كه ساعتی قبل از آن از مراسم سالگرد انقلاب اسلامی ایران از سفارتخانه ایران در سوریه بیرون آمده بود، كشته شد.

عماد مغنیه در طول دو دهه بعنوان رییس ستاد نظامی حزب الله در سراسر جهان عمل می كرد و مناسبات بسیار نزدیكی با رهبران جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران ایران داشت. بنوشته فیگارو، مصطفی بدرالدین، شوهر خواهر مغنیه یكی از همان سران حزب الله است كه دادگاه جنایی بین المللی، ویژه رسیدگی به پرونده قتل رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، او را به عنوان یكی از برنامه ریزان این سوء قصد سیاسی متهم كرده است.

فیگارو با استناد به اظهارات «یك مقام ارشد فرانسه» یك رویداد دراماتیك را كه ژانویه ۲۰۱۰ رخ داده، تشریح می كند: رادارهای آمریكایی انتقال راكت های ام -۶۰۰ را (كه بردی تا ۲۵۰ كیلومتر دارند)، از دمشق به سوی مرز سوریه با لبنان ثبت كردند تا به نیروهای حزب الله در آن سوی مرز داده شوند. فیگارو به سرنوشت این محموله اشاره ای نكرده است.


 


فرارو: سركنسول جمهوري اسلامي ايران درجلال آباد افغانستان با اشاره به برخي جوسازيهاي رسانه هاي غربي گفت: «كمك هايي كه از سوي دولت ايران به كابل مي شود،‌ در چارچوب تعهدات بين المللي است كه همسايگان افغانستان پذيرفته اند.»

مهران خراساني عصر چهارشنبه در گفت وگو با ايرنا در اين زمينه اظهار داشت اين كمك ها بر اساس تعهدات بين المللي و از محل طرح هاي عمراني است و بخشي از اين هزينه ها صرف درمان و مهاجرين مي شود.

سركنسول جمهوري اسلامي ايران در جلال آباد يادآور شد‌ اين كمك ها مربوط به دولت احمدي نژاد نيست، بلكه از زمان دولت قبل اين تعهدات ايجاد شده و دردولت هاي آينده نيز تداوم مي يابد.

این در حالی است که پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه این کمک ها را رد نکرد و حتی اعلام نمود که ایران هم چنان به این کمک ها ادامه می‌دهد.

گفتني است نمايندگان مجلس موضوع كمك هاي جمهوري اسلامي ايران به افغانستان را زير سوال بردند و انتقاداتي را بر آن وارد كرد.


 


فرارو: هرچند نمایندگان مجلس بر خلاف نظر کارشناسان زمینه شکل‌گیری پدیده زنان خیابانی را مسائل فرهنگی می‌دانند، اما رئیس پلیس کشور بر روی مسئله «کارگری جنسی» دست می‌گذارد. اینک که با هشدارهای کارشناسان سن روسپی‌گری در حال کاهش است، به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران کشور با انجام پژوهش‌های جدی، اقدامات عاجلی را در این خصوص صورت دهند.

«در برخي مواقع زني را كه در كنار خيابان مي‌ايستد و ماشيني برايش بوق مي‌زند زن خياباني اطلاق مي‌كنند در حالي كه زنان خياباني به كارگران جنسي يا افرادي مي‌گويند كه تن‌فروشي مي‌كنند. البته اثبات همين موضوع نيز بسيار سخت است و نمي‌توانيم به اين تعريف هم برسيم». این‌ها اظهارات سردار احمدی‌مقدم، رئیس پلیس کشور درباره زنان خیابانی است.

به گزارش فرارو؛ در روزهای اخیر بسامد «زنان خیابانی» در موضع‌گیری‌های مسئولان افزایش یافته است. همین هفته پیش سردار ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ از بی‌متولی بودن زنان خیابانی خبر داد و گفت: «پلیس آمادگی دارد ظرف چند روز تمامی زنان خیابانی را از سطح شهر تهران جمع آوری کند اما انجام این اقدام مستلزم وجود یک نهاد برای نگهداری از این افراد است».

ساجدی‌نیا معتقد است که زنان خیابانی برای مردم تبدیل به یک نگرانی شده‌اند، اما چون برنامه‌ای برای پس از دستگیری آنان وجود ندارد، نمی‎توان آنان را دستگیر نمود. سیدجواد زمانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این که چرا بهزیستی از زنان خیابانی نگه‌داری نمی‌کند، می‌گوید: «بهزيستي توانايي نگهداري و ارائه خدمات به همه اين زنان را ندارد و نگهداري از اين گروه، به رديف اعتباري و درآمد نياز دارد».

وی می‌افزاید: «اگر صرفا نگهداري اين زنان در مراكز بهزيستي، تاثيري در اصلاح آنها داشت، چرخه رفت و برگشت كنوني‌شان، بين مراكز ساماندهي و خيابان‌ها، پديد نمي‌آمد». جدای از درمان‌هایی که برای این معضل اجتماعی وجود دارد، بازگشت به ریشه و عوامل پدیدآرنده این معضل نیز می‌تواند راهگشا باشد.

بر اساس آماری که روزنامه خبر ارائه می‌دهد، بیش از ٦٠ درصد آنان در نوجوانی وارد این شغل می شوند.٦٢ درصد روسپیان زمینه خانوادگی داشته و با پدر و مادر زندگی می کرده اند .٢٢ درصد با خویشاوندان و ٢ درصد نیز با بهزیستی زندگی کرده اند. ‌٧٤ درصد این زنان معمولابا کسی ازدواج کرده اند که شکل پدرشان بوده است؛ یعنی معتاد. شش درصد از آنان از سوی شوهرانشان وادار به روسپی گری شده اند. 22درصد در زمان کودکی مورد سوء استفاده قرار گرفته اند.

خود زنان خیابانی عواملی نظیر «آشفتگی خانوادگی، اعتیاد شوهر یا خانواده، رانده شدن از کانون خانواده، خشونت شوهر یا والدین، قرار گرفتن در معرض تجاوز جنسی و رانده شدن از قوم و خویش، نیازهای شدید مالی و استیصال در تأمین معاش خود و فرزندان» را در تن‌فروش شدن خویش موثر می‌دانند.

اما کارشناسان در این باره می‌گویند فقر، بی کاری، حمایت نشدن از زنان، طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، وجود درآمد فعال در روسپیگری، تقاضای بالقوه در جامعه از علل و عوامل رشد پدیده زنان خیابانی است. مسئولین امر تنها یک بار آمار این گروه‌ را اعلام کردند: «نزدیک به 300هزار نفر» و نیمی از آنان نیز مبتلا به ایدز شده اند. برای مداوای این معضل اجتماعی چه باید کرد؟ کارشناسان اجتماعی و مسئولین هر کدام برای این مسئله راهکاری ارائه می‌دهند.

هادی مقدسی، نماینده اصول‌گرای مجلس دست بر روی مسائل فرهنگی می‌گذارد: «علاوه بر مسائل اقتصادی که در ایجاد پدیده زنان خیابانی تاثیر بسیار دارد، مسائل فرهنگی که منجر به گرایش افراد به مدهای غربی و در نهایت ترویج بد حجابی در کشور است نیز باید مورد توجه قرار گیرد».

سیدمحمدحسین نقوی حسینی نیز دو عامل «تهاجم فرهنگی» و «مشکلات معیشتی» را فاکتورهای موثر در ایجاد پدیده زنان خیابانی می‌داند. البته وی به عامل مشکلات معیشتی اهمیت بیشتری می‌دهد. فرهاد بشیری نیز نظری کم و بیش شبیه همکاران خویش دارد: « درست است که بیشترین وظیفه در خصوص مبارزه با پدیده زنان خیابانی بر عهده نیروهای انتظامی و مسئولان قضایی کشور است ولی اقدام برای مبارزه کلی با این امر نیاز به کار در زمینه‌های فرهنگی دارد».

اما بر خلاف نمایندگان مجلس که وجه فرهنگی برای زنان خیابانی قائل می‌شوند، یک مددکار اجتماعی نظری متفاوت دارد: «فقر، تنهایی، بیهودگی، بیکاری و نبود پذیرش از سوی جامعه» عامل گرایش زنان به سوی روسپی‌گری است. تفاوت نگاه مجلس و کارشناسان نشان می‌دهد در زمینه علل و عوامل شکل‌گیری روسپی‌گری مطالعه دقیقی صورت نگرفته است.

هرچند نمایندگان مجلس بر خلاف نظر کارشناسان زمینه شکل‌گیری پدیده زنان خیابانی را مسائل فرهنگی می‌دانند، اما رئیس پلیس کشور بر روی مسئله «کارگری جنسی» دست می‌گذارد. اینک که با هشدارهای کارشناسان سن روسپی‌گری در حال کاهش است، به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران کشور با انجام پژوهش‌های جدی، اقدامات عاجلی را در این خصوص صورت دهند.


 


الف: مدیر طرح محافظت از تالاب های ایران در گفت و گو با خبرنگار الف با اشاره به اینکه درحال حاضر یک سوم دریاچه ارومیه به شوره زار تبدیل شده است گفت: میزان شوری که در دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است 330 گرم در لیتر به بالا است در حالی که متوسط آن در بلند مدت بین 150 تا 170 گرم در لیتر بوده است.و در حال حاضر حدود یک سوم دریاچه خشک شده است و اطراف آن به شوره زار تبدیل شده است.

علت اصلی روند خشک شدن دریاچه ارومیه در سالهای اخیر چیست و بفرمایید که آیا دلیل آن ناشی از تغییرات زیست محیطی کره زمین است یا دلایل غیر طبیعی باعث ایجاد مشکل شده است؟
چند عامل اصلی در این رابطه وجود دارد، یکی بحث یک دهه خشک سالی مستمر که در حوزه داشتیم که این عامل میزان آبهای سطحی حوزه را به شدت کاهش داده است و طبق بررسی های انجام شده حدود 60 درصد عامل در نتیجه این مسئله بوده است و مابقی، عوامل انسانی بوده است، عواملی نظیر ساخت و ساز آبی سدها در سطح حوزه، بهره برداری های مستقیم از سطح حوزه ،برداشتهای مجاز و غیر مستقیم از سطح حوزه. بنابر این فقط یک عامل به تنهایی نبوده است و مجموعه ای از عوامل باعث ایجاد خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه شدند که 60 درصد آن مربوط به عوامل خشکسالی بوده و بقیه آن هم عوامل انسانی سطح حوزه بوده است که قسمتی از آن مربوط به بهره برداری ها و قسمتی هم مربوط به سازه ها و سدهایی که آب را کنترل می کردند بوده است، البته صحن سدها طبق بررسی مشترکی که با وزارت نیرو انجام شده بسیار کم بوده است در حد 5 الی 6 درصد ولی بهره برداری یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار بوده است.

از جمله زیان های روند خشک شدن این دریاچه برای محیط زیست منطقه چیست؟
یک نوع از زیان ها، زیانهای تنوع زیستی است، به هر حال پرنده هایی که به منطقه می آمدند و زاد آوری می کردند ،الان تعداد جمعیت آنها کاهش پیدا کرده است.همچنین به دلیل شور شدن دریاچه و افزایش شوری آن جمعیت آرتمیا هم به شدت کاهش پیدا کرده است.دریاچه ارومیه دومین دریاچه آب شور جهان بوده است که با این شوری هایی که در حال حاضر به شوری حد اشباع، بیش از 330 گرم در لیتر رسیده است، متاسفانه حدس می زنیم شاید به مقام اول رسیده باشیم.و نوع دیگر زیانها اقتصادی است. به هر حال پهنه های نمکی که در اطراف دریاچه ایجاد می شود به تدریج با خشک شدن و با وزش بادی که وجود دارد باعث پخش شدن نمک در منطقه می شود و پخش شدن نمک هم باعث شور شدن خاک های حاصلخیز کشاورزی منطقه می شود و از آنجا که استانهای آذربایجان شرقی و غربی، استانهای کشاورزی محسوب می شوند و تولیدات گیاهی زیادی دارند این خطر وجود دارد که اگر این روند ادامه پیدا کند و در بلند مدت باقی بماند بر روی محصولات کشاورزی و گیاهان تاثیر گذار باشد که در نتیجه باعث تهدید معیشت مردم خواهد بود.

هم اکنون چه مقدار از دریاچه ارومیه به شوره زار تبدیل شده و این مقدار چند درصد کل مساحت دریاچه را شامل می شود؟
میزان شوری که در دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است 330 گرم در لیتر به بالا است در حالی که متوسط آن در بلند مدت بین 150 تا 170 گرم در لیتر بوده است.و در حال حاضر حدود یک سوم دریاچه خشک شده است و اطراف آن به شوره زار تبدیل شده است.

به نظر شما راهکار اصلی برای بازگشت حالت عادی به دریاچه ارومیه چیست؟ و از جمله اقدامات صورت گرفته برای این کار را توضیح دهید؟
یکی از راهکارهای اصلی، بحث مدیریت آب در سطح حوزه است، اینکه ما آب را به گونه ای مدیریت کنیم و آبی که دریاچه نیاز دارد و مشخص شده است، دریاچه به آن برسد.نیاز آبی که برای دریاچه ارومیه محاسبه شده و در هیات دولت به تصویب رسیده است سالانه سه و یک دهم میلیارد متر مکعب است و این تصمیم به عنوان یک مصوبه وجود دارد.

راهکارهای برون رفت از شرایط کنونی در غالب برنامه جامع مدیریت دریاچه ارومیه تشکیل شده است که توسط سازمان محیط زیست و با همکاری سایر دستگاهها در غالب طرح حفاظت از تالاب های ایران نوشته شده است و در حال حاضر یک ستاد ملی برای اجرای برنامه مدیریت وجود دارد که به تصویب هیات دولت نیز رسیده است.


 


روزنامه ایران در خبری نوشت: «پس از آنکه انحلال مجاهدین و مشارکت به دلیل ساختارشکنی ها و نقش آفرینی بارز آنان در فتنه 88 برای سران این دو حزب قطعی شد، آنان تصمیم گرفته‌اند که به شیوه روزنامه‌های زنجیره‌ای دوران اصلاحات، اعضای مجاهدین و مشارکت را در قالب یک حزب همسوی دیگر ساماندهی کنند.»

این روزنامه ادعا کرد؛ آنان به همين منظور سراغ «بنیاد ایرانیان» محمدرضا عارف، معاون رئیس دولت اصلاحات، رفته‌اند اما او از پذیرش اين پیشنهاد عذرخواهی می‌کند.

ایران نوشت: «مخالفت عارف با درخواست سران مجاهدین و مشارکت، اختلاف جدی و جدیدی را در میان این دو حزب کلید زده است.»


 


آینده: به نوشته یك روزنامه آمریكایی، این كشور و متحدان اروپاییش در حال آماده كردن یك پیشنهاد هسته ای جدید برای ایران هستند.

روزنامه نیویورك تایمز روز چهارشنبه گزارش داد كه در این پیشنهاد تازه، میزان اروانیوم غنی شده 20درصد كه در اختیار ایران قرار می گیرد، افزایش خواهد یافت. ایران سال گذشته پیشنهاد مشابهی را رد كرد، اما این بار میزان سوختی كه برای رآكتور تحقیقاتی تهران پیشنها خواهد شد، دو سوم بیشتر از میزانی است كه سال گذشته پیشنهاد شده است. بر اساس این پیشنهاد، ایران هزار و ۲۰۰ كیلوگرم از اورانیوم غنی شده خود را به روسیه ارسال می كند و در ازای آن، نزدیك به دو یست كیلوگرم اورانیوم غنی شده 20درصد از فرانسه دریافت خواهد كرد.

گفتنی است درطرح سال گذشته پیشنهادشده بود ایران 1200كیلواورانیوم 3.5درصد را دربرابر 116كیلو اورانیوم 20درصد معاوضه كند.


 


کلمه: در ادامه اِعمال تحریم های فراگیر علیه جمهوری اسلامی، ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه پنجم آبان ماه، ۳۷"شرکت صوری" و پنج ایرانی (محمد طلایی، منصور اسلامی، احمد سرکندی،‌ قاسم نبی‌پور و ناصر باطنی) را به دلیل دست داشتن در هدایت این شرکت‌ها در کشورهای آلمان، جزیره مالت و قبرس در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خزانه‌داری آمریکا در این زمینه خاطرنشان کرد ایالات متحده ۳۷ "شرکت صوری" مرتبط با کشتیرانی تجاری ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است؛ که عمدتاً در آلمان مستقر بوده و به عنوان پوششی برای فعالیت‌های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی عمل می‌کردند.

در بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا در همین زمینه منتشر کرده آمده است،‌ ایران فعالیت‌های خود را در پشت "شبکه‌ای پیچیده از شرکت‌های کشتی‌رانی" پنهان کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین پنج ایرانی به نام‌های محمد طلایی، منصور اسلامی، احمد سرکندی،‌ قاسم نبی‌پور و ناصر باطنی را به دلیل دست داشتن در هدایت این شرکت‌ها در کشورهای آلمان، جزیره مالت و قبرس در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

در اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا از محمد طلایی با عنوان مدیر ۱۱ شرکت مستقر در هامبورگ و نماینده تام‌الاختیار شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی در آلمان و از منصور اسلامی با عنوان دستیار مدیر چندین شرکت مستقر در هامبورگ نام برده شده است.

به دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

ایالات متحده آمریکا و سایر متحدان این کشور بر این باور هستند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به توان لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

مقامات تهران برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز ذکر کرده و از تن دادن به درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای متوقف ساختن فعالیت‌های حساس اتمی خود که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، خودداری می‌کند.

در این میان بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران از ناوگان کشتی‌رانی تجاری خود برای "حمل کالا‌های کالاهای نظامی و اقلام مورد نیاز برای توسعه برنامه سلاح‌های کشتار جمعی خود"‌ استفاده می‌کند.

از این رو ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۸ شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده و همچنین بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون نزدیک به ۷۰ "شرکت صوری" مرتبط با کشتی‌رانی ایران، هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

درهمین راستا استیوارت لوی،‌ هماهنگ‌ کننده تحریم‌ها علیه ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز از ادامه تلاش‌های واشینگتن به منظور "مقابله با تاکتیک‌های ایران به منظور حفاظت از شرکت کشتی‌رانی خود در مقابل بازرسی‌های بین‌المللی" خبر داده است.

قرار گرفتن شرکت‌های خارجی در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا بدین معنا است که این شرکت‌ها دیگر اجازه فعالیت در آمریکا را نخواهند داشت و شرکت‌های آمریکایی نیز نمی‌توانند با این شرکت‌ها تماس برقرار کنند.

علاوه بر تحریم های شورای امنیت و ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا نیز تحریم هایی علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است، که در همین رابطه، خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی (تمام شعبات و توابع بیست و چهارگانه آن) مشمول تحریم می باشند.


 


جرس: حدود ۳۰ نفر از کارگران سازمان فضای سبز شهرداری آبادان در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق و بيمه خود در مقابل شهرداری مرکزی آبادان تجمع کردند.


به گزارش ایلنا، کارگران معترض گفته‌اند، دريافت‌نکردن سه ماهه حقوق، سبب بروز مشکلاتی برای آنها در تامين امرار معاش، پرداخت قبوض، تحصيل فرزندان و غيره شده است.

سرپرست شهرداری آبادان، دليل تاخير در پرداخت حقوق و بيمه کارگران را مسدود بودن حساب اين سازمان از سوی سازمان ماليات ارزش افزوده عنوان کرده است.

تعطیلی کارخانجات و عدم پرداخت حقوق کارگران از جمله دلایل اصلی تجمع کنندگان کارگری است که در شهرهای مختلف انجام می شود.


 


سید محمد خاتمی معتقد است: عدالت مستلزم پرداخت سهم هر صاحب حقی به او است. فقدان آزادی و غصب آن غیرعادلانه ترین اقدام یک حکومت است. حکومتی عادل است که در گام اول زنجیز از پای مردمان برگیرد و آنان را چون زنان و مردان آزادی بداند که در پی ایجاد عادلانه ترین مناسبات اجتماعی کوشش می کنند.

به گزارش وبسایت سید محمد خاتمی، وی افزوده است: عدالت با آزادی هم عنان است. تعارض مشهوری که میان عدالت و آزادی در فلسفه متأخر غرب ادعا شده است در حقیقت تعارض نیست بلکه ناشی از عدم تأمل کافی در فهم نسبت میان این دو است. چگونه می توان سهم هر یک از شهروندان را از آزادی مصادره کرد و ادعای عدالت داشت؟


سید محمد خاتمی که نتوانست دعوت برگزارکنندگان سمپوزیوم بین المللی دین و صلح جهانی در اسنابروک آلمان را اجابت نموده و به عنوان سخنران اختتامیه در این نشست حضور یابد، متن سخنرانی خود را برای قرائت در آیین اختتامیه اجلاس در اختیار میزبانان این نشست فرهنگی قرار داد. متن کامل این سخنرانی در پی می آید

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر صلح را به معنی نفی و رفع جنگ بدانیم، هم به لحاظ مفهوم و هم از نظر تحقق خارجی از جنگ متأخر است. تاریخ نیز این امر را تأیید می کند. در اسطوره های ملل و اقوام نیز از جنگ و جنگاوری ستایش شده است، چنانکه سلحشوری و دلاوری دست کم برای آنان که وظیفه دفاع از قبیله و افراد و شهر و شهروند در برابر تجاوز را دارند یک فضیلت به حساب آمده و ستوده شده است.


«صلح» نزد یونانیان دوره «هومر» جایگاهی ندارد. «هکتور» به هنگام وداع با همسرش بر بیدادگری و زشتی جنگ «تروا» افسوس می خورد و پسرش را در آغوش می گیرد و برای او نه زندگی صلح آمیز، بلکه زندگی جنگاوران را آرزو می کند تا پسرش دل مادر خویش را با به غنیمت آوردن سلاح های خونین دشمنان خود به خانه شاد کند. چنانکه «اورپید» تراژدی نویس و «اریستوفان» کمدی نویس هر دو سخنانی در مخالفت با جنگ می گویند. و چرا راه دور می رویم؟ در دنیای مدرن نیز نظریه «تنازع بقاء» از مؤثرترین نظریاتی بوده است که در صدد تبیین تحول زیستی در تاریخ بوده است؛ امری که در عرصه حیات اجتماعی به صورت جنگ هایی ویرانگر که در آن قوی، پیروز می شود و عملا حق با کسی است که قوی تر است بروز و ظهور کرده است.


در دوره ای نزدیک به خودمان از «نیچه» می شنویم که: «جنگ قانون ابدی زندگی است و صلح راحت باش میان دو جنگ است» و پیش از او فیلسوف بلند آوازه ای چون «لایبنیتس» طرح صلح دائمی میان زمامداران مسیحی را که در سال ۱۷۱۳ مطرح شده بود مسخره کرد و گفت: «صلح دائمی (Pax Pertua) او را به یاد نوشته ای بر سر در گورستان می اندازد. اما چندی نگذشت که فیلسوف نام آور و انسان دوستی چون «کانت» عنوان «صلح دائمی» را از سردر گورستان برگرفت و بر پیشانی طرح های سیاسی و اخلاقی خود (Zum ewigen Frieden) برافراشت و کوشید تا ثابت کند که صلح از جهات اخلاقی الزام آور و از جهت تجربی تحقق پذیر است.


آنچه باعث امیدواری است اینکه علی رغم سرگذشت تلخ انسان و آسیب های فراوانی که از جنگ و بی عدالتی دیده است امروز هیچ جان فرهیخته و انسان خیرخواهی نیست که فضیلت و رجحان گفت و گو و صلح را بر ستیز و جنگ مورد تأکید قرار ندهد و این امر فرخنده نشانه سیر تکاملی تاریخ بشری با همه فراز و نشیب هایش و دلیل تحول خرد آدمی با گذشت زمان از راه آزمون و خطا است. گویا می بایست قرن ها زمین با خون انسان های بی شماری آبیاری شود تا این رجحان و فضیلت پذیرفته شود. گرچه به روشنی در می یابیم که میان پذیرش ذهنی موضوعی چون صلح تا تحقق خارجی و واقعی آن در مناسبات سیاسی و بین المللی فاصله ای بسیار طولانی وجود دارد. همانگونه که امروز غلبه جنگ و ستیز را بر صلح و همزیستی کم و بیش در همه جای این کره خاکی می بیینیم و اگر احیانا صلحی نیز هست، در پناه سهمناک ترین سلاح های ویرانگر و زرادخانه هایی است که می تواند به چشم بر هم زدنی زمین را به جهنمی سوزان برای ساکنان آن مبدل کند. و عدالت نیز که همراه صلح واقعی است چنین سرنوشتی داشته و دارد و مگر نه این است که از این مطلوب زیبای انسان در همیشه و همه جا در واقعیت تاریخ کمتر نشان می بینیم و همین جا بیفزایم که اگر واقعا خواستار صلح هستیم باید بدانیم که جز در سایه عدالت تحقق نمی یابد. صلح و عدالت گرچه مفهوماً متغایرند ولی در عمل یکی بدون دیگری تحقق نخواهد یافت و این هر دو با «محبت» که اکسیر زندگی درخور انسان است همراه و هم عنان اند، چرا که محبت آفریننده صلح و عدالت است و نفرت و کین پدید آورنده جنگ و بیداد.


در ورای همه بحثهای تاریخی و فلسفی و جامعه شناختی در باب صلح باید گفت که بیش و پیش از همه دینهای بزرگ بخصوص اسلام و مسیحیت به صلح و عدالت فراخوانده اند و این دو موضوع می تواند مهم ترین موضوع گفت و گوی تمدنها و فرهنگ ها و بخصوص گفت و گوی ادیان باشد.
کلمه عربی «سلام» هم به معنی «صلح» است و همه به معنی «درود». بهشت جاویدان از نظر قرآن مجید «خانه صلح» و دارالسلام است و در آنجا هیچ شری وجود ندارد و خداوند در قرآن کریم همه مردمان را به خانه صلح دعوت می کند: «والله یدعوا الی دارالسلام»


سلام به معنی عدم آلودگی به آفات ظاهری و باطنی و از اسماء الهی در قرآن است، زیرا ذات متعال خداوند نفس خیری است که در او هیچ شری راه ندارد.
و اگر عدالت پایه صلح واقعی است قرآن به صراحت اعلام می دارد که «خداوند پیامبران را فرستاده است و با آنان کتاب و میزان برای داوری درباره خیر و شر فرو فرستاده است تا مردمان به قسط برخیزند» و نکته جالب اینکه فاعل «قیام» خود مردم اند نه پیامبران، یعنی این مردم هستند که اصیل اند و در اثر آگاهی و بیداری، عدالت و صلح را می شناسند و با اراده تقویت شده با ایمان، آن را بر پا می دارند و از آن پاسداری می کنند.
از نظر متفکران مسیحی قرون وسطی نیز صلح جاویدان که مطلوب خداوند و در خور شأن انسان است در هفتمین دوره تاریخ نوع بشر پدید خواهد آمد، دوره ای که به هفتمین روز آفرینش شباهت دارد.


این دوره ای است که مدینه زمینی مطابق «مدینه الله» در آسمان خواهد شد و مهم ترین دستاورد آن دوره فرجامین، «صلح» است و مقصد نهایی فیلسوفان مسیحی تمهید مقدمات استقرار «مدینه خدا» و استقرار صلح بیان شده است، زیرا فلسفه از نظر آنان معلم عدالت و راهگشای محبت است.
طبق اعتقاد ما مسلمانان (همانگونه که مسیحیان و یهودیان به نحوی همین اعتقاد را دارند) جهان در انتظار منجی آخر الزمان است تا با ظهور او مدینه زمینی به اصل آسمانی خود یعنی «مدینه الله» نزدیک شود و در آن زمان عدالت و صلح واقعی بر جامعه بشری حاکم می گردد.
اگر خواستار صلح هستیم باید بدانیم که میان صلح و عدالت از یک سو و صلح و حیات مدنی و اجتماعی از سوی دیگر ارتباط محکمی وجود دارد. بی عدالتی مخل زندگی سالم اجتماعی است.


همچنین عدالت با آزادی هم عنان است. تعارض مشهوری که میان عدالت و آزادی در فلسفه متأخر غرب ادعا شده است در حقیقت تعارض نیست بلکه ناشی از عدم تأمل کافی در فهم نسبت میان این دو است. چگونه می توان سهم هر یک از شهروندان را از آزادی مصادره کرد و ادعای عدالت داشت؟ عدالت مستلزم پرداخت سهم هر صاحب حقی به او است. فقدان آزادی و غصب آن غیرعادلانه ترین اقدام یک حکومت است. حکومتی عادل است که در گام اول زنجیز از پای مردمان برگیرد و آنان را چون زنان و مردان آزادی بداند که در پی ایجاد عادلانه ترین مناسبات اجتماعی کوشش می کنند.


تعبیر «زنجیر از پای برگرفتن» تعبیر قرآنی است و یکی از وظایف مهمی است که قرآن برای پیامبر بر می شمرد و چون در جای دیگر الگوی لازم الاتباع مؤمنان را پیامبر می داند و در واقع فرمان آزادی و برگرفتن غل و زنجیرهای مختلفی که خود معلول نظامهای ظالمانه تاریخی و اجتماعی است فرمان قرآنی خطاب به همه انسان هاست.
اگر عدالت بدون آزادی چیزی جز ظلم نیست، آزادی بدون عدالت نیز آزادی تجاوز و غارت و اشاعه فقر و فساد و ظلم است. آنچه در زبان جامعه شناسان به «همبستگی»(Solidarity) اجتماعی تعبیر شده است تنها در صورت تلائم و حضور توأمان عدالت و آزادی است که متحقق می شود و هرچه همبستگی، دوام و قوام بیشتری داشته باشد صلح ثبات و استحکام بیشتری دارد.


باری، صلح واقعی هنگامی پدید خواهد آمد که بر زندگی انسان ها عدالت،‌ آزادی و محبت حاکم گردد. صلح در سطح یک ملت و میان مردم یک کشور هنگامی برقرار می شود و نظم اجتماعی وقتی شایسته صلح است که مبتنی بر آزادی و عدالت و محبت باشد وگرنه هر ثبات نسبی و هر سکون گورستانی دور از شأن و کرامت و فضیلت انسانی را نمی توان وضعیت صلح آمیز خواند.
صلح میان ملل نیز از این حیث کاملا شبیه صلح میان مردمان یک کشور است.


تسلسل بی انتهای جنگها،‌ ناشی از فقدان صلح واقعی است و در زمان ما بخصوص ناشی از نظامهای بین المللی غیرعادلانه ای است که با کمال تأسف بیشتر تأمین کننده منافع قدرتهایی است که به غلط منافع خود را منافع کل بشریت می دانند و به خاطر و به بهانه تأمین و حفظ آن حاضراند بدترین ستیزها و جنگ ها را بر ملتها و جهان تحمیل کنند و بر میزان فقر و جهل و بیماری و تبعیض بیفزایند و حتی منشاء پیدایش خشونت متقابل و تروریسم ویرانگر شوند.


استقرار صلح علاوه بر لوازم و زمینه های اجتماعی نیازمند جانهای صلح طلب نیز هست و جان صلح طلب جانی است که در گرو محبت و زیبایی مطلق باشد.
اکسیر اعظم که کیمیاگران در پی آن بودند «محبت خداوند» است و با نام پر لطف و آرام بخش او است که بر جنگ پیروز خواهیم شد. نام خداوند به هر زبان که باشد نام همه کمالات و خیرات و زیبایی ها و حقایق است و نمی توان آن را سرلوحه جنگ و قدرت قرار داد و جاهلانه سخن از جنگ های صلیبی گفت یا به نام خدا به ترور و کشتار دست زد و چه دردآور است که به نام خدای لطیف و مهربان بر انسان ستم شده است و در دوران جدید نیز نام خدا و فرمان او یا مورد انکار قرار گرفته یا از صحنه زندگی انسانی حذف شده است یا به گونه ای مورد تحریف قرار گرفته است که توجیه کننده تجاوز به حقوق انسان ها و کشتار و بیداد باشد.


و کلام آخر اینکه: صلح بی درد و عشق حاصل نمی شود. مولانای بزرگ ما که شاید بتوان او را شاعرترین شاعر جهان نامید وقتی می خواهد توجه ما را به اهمیت بی مثال «درد» در کسب فضائل جلب کند با زیبایی تمام داستان مریم عذرا را به نقل از قرآن کریم باز می گوید تا نشان دهد که حضرت عیسی علیه السلام این ثمره شیرین خلقت، بی درد به مریم عطا نمی شود:
«درد مریم را به خرما بن کشید» که اشاره به آیه قرآن است که «فاجاء المخاص الی جذع النخله». نشستن در سایه سار نخل و چیدن خرمای شیرین، بی درد برای مریم حاصل نشد، چنانکه محبت ازلی بی تاجی از خار و بی تازیانه و درد بر معلم جاودانه عشق و صلح حضرت عیسی علیه السلام ممکن نشد.


در روایات اسلامی از قول پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم نقل شده است که ایشان از عیسی به عنوان برادر خود نام می برد. به پیامبر ما، آموزگار بزرگ محبت و صلح و عدالت و خردمندی، داستان عیسی و مریم یعنی داستان درد و عشق با بلاغت و زیبایی تمام وحی شده است.
آیا بشر امروز گوش شنیدن آن زیباترین سرود را دارد؟ و هنگامی انسان به صلح واقعی می رسد که در این باب گوش شنوا پیدا کند و به فرمان و خطاب الهی که پیامبران بزرگوارش برای ما خوانده ند گوش فرا دهیم. و این واقعه چندان دور نیست.


 


آینده: در حالیكه حامیان دولت پیش از این رییس مجلس را به سكوت وعدم حمایت از طرح نظارت برنمایندگان كه با وجود150امضا تنها 79 رای آورد متهم می كردند،علی لاریجانی حمایت خود از این طرح را اعلام كرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح نظارت بر نمایندگان گفت: این طرح بسیار خوب است و اصل بر این است كه نظارت بر كارهای نظارتی نیز صورت گیرد.

لی لاریجانی، عصر چهارشنبه در آستانه اتمام سفر رهبر معظم انقلاب به قم، در گفت‌و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: سفر رهبر معظم انقلاب به قم بسیار ارزشمند بود و بركات فراوانی برای قم و علاوه بر آن كشور داشت.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا مبنی بر نظرش راجع به طرح نظارت بر نمایندگان مجلس كه چندی پیش از سوی رهبر انقلاب عنوان شد، گفت: آن چیزی كه رهبری معظم انقلاب در مورد نظارت بر نمایندگان فرمودند، یك حرف متینی است كه هر بخشی حتی خود مجلس هم كه نظارت بر سایر قوا دارد، یك نظارت بر خودی داشته باشد، كه این نوعی اصلاح خود است.
وی افزود: پس اصل هدف این كار، نمی‌خواهد وظایف نمایندگی را مخدوش كند، چون نمایندگان در مواردی مانند اظهار نظر آزاد هستند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، افزود: اصلا نمایندگان وظیفه دارند كه نسبت به سرنوشت كشور و كلیه مسائل داخلی و خارجی، اظهار نظر كرده و در مواردی مانند، تحقیق و تفحص، سؤال كردن، استیضاح و... آزاد هستند و این نظارت، به هیچ وجه نباید اخلالی دراین آزادی نمایندگان به وجود بیاورد.
وی گفت: طرح نظارت بر نمایندگان مجلس، برای این است كه این پویایی حفظ شود، یعنی پی‌گیری كارها از نظر نظارت به درستی صورت بگیرد، چرا كه ممكن است فردی هم در مجلس باشد و نتواند، این كارهای نظارتی مانند تحقیق و تفحص و... را انجام دهد و به نوعی اشكال در كارش باشد؛ خوب این نظارت به این معناست كه این موانع برداشته شود .
لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر ارزیابی خود از نگرانی عده ای كه معتقدند این طرح ممكن است، حقوق نمایندگان مردم را از بین ببرد، گفت: شاید برداشت از این موضوع بد شده باشد؛ نظارتی كه مقام معظم رهبری فرمودند، این بود كه مجلس چگونه اعتلا پیدا كرده و جایگاه خود را حفظ كند، كه اگر این موضوع درست تبیین شود، همین مهم محقق خواهد شد.

به گزارش فارس از ، علی لاریجانی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به قم گفت: این سفر دارای خیر و بركات بسیاری بود و افتخارات بسیاری نیز برای مردم قم داشت.

وی تصریح كرد: این سفر لایه‌های بسیاری داشت، یك وجه حركت عظیم و جوشش در مردم قم بود كه به قول رسانه‌ها قیام مردم قم بود و جهشی انقلابی و جدید را به همراه داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حركت و استقبال مردم قم به گونه‌ای بود كه برای مردم این شهر مانگار است و به طور طبیعی این لایه برازندگی برای شهر قم دارد.

لاریجانی بیان داشت: از سوی دیگر این استقبال در عرصه بین‌المللی بسیار تاثیرگذار بود و برخی نگاه‌ها كه وجود داشت و برخی گستاخی‌های آنها نسبت به نظام و ارزش‌های آنها را در هم شكست.

وی اظهار داشت: حضور مردم بسیار مهم بود و در عرصه بین‌المللی هر چند ممكن است به روی خودشان نیاورند ولی نسبت به بسیاری از جلسات كارشناسی خودشان تاثیرگذار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: لایه دیگر سخنان مقام معظم رهبری است كه در جمع مردم قم بیان شد اما بازتاب آن برای مردم دنیا بود و سخنانی كه برای فضلا داشتند اینها همه منظومه‌ای نسبتا كامل بود و بحث‌های ایشان همانند كلاس درس بود.

لاریجانی افزود: پایه‌هایی برای تحولاتی در بحث‌های مختلف ایشان داشتند كه بسیار ذی‌قیمت بوده و حضور ایشان دستاوردهای مهمی برای فضلا، حوزویان و دانشجویان داشت.

وی بیان داشت: لایه دیگر سفر مقام معظم رهبری مربوط به موضوعات عمران شهر قم بود كه بخشی از آن را در بدو ورود و برخی دیگر را امروز فرمودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: حضور هیئت دولت در قم نیز به دلیل اهمیت شهر مقدس قم است كه به عنوان دارالعلم مطرح است.

وی ادامه داد: حضور مقام معظم رهبری در قم گره‌های مشكلات را باز كرد و كارها به نتیجه رسید.

لاریجانی بیان داشت: یكی از مسائل آب شرب بود كه اصل این موضوع با عنایت ایشان در دستور كار قرار گرفت و دولت نیز قول داد تا آخر فروردین آب را به قم برساند و این كار نیز شدنی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه هیئت دولت گفت: موضوع دیگر قطار پرسرعت تهران قم بود كه قبلا نیز بحث آن شده بود و باید منابعی داده می‌شد كه در این سفر نیز منابع مشخص شد.

وی اظهار داشت: یكی از موضوعات مهم توجه به مناطق محروم بود كه در دولت نیز بر آن تاكید شده بود و دولت نیز برای برطرف شدن این مشكل، اعتباری را تخصیص داد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: نسبت به فرش قم نیز كه موضوع پراهمیت برای كل كشور بوده و بسیار نیز موضوع استثنایی است و سطح دربرگیری آن نیز زیاد و بعد صادراتی دارد، بحث شد و با توجه به جلسات مختلف مقرر شد تا نمایشگاهی و شهركی برای فرش در نظر گرفته شود.

لاریجانی افزود: همچنین در خصوص كشاورزی قم و پساب تهران به قم نیز كه اجازه اولیه آن داده شده بود و سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده كه در این زمینه نیز موضوعات مطرح شد.

وی با اشاره به اطراف حرم مطهر گفت: موضوع اطراف حرم نیز موضوعی است كه باید تبدیل به منطقه علمی و در خور شأن حرم مطهر تبدیل شود كه پروژه‌هایی در این بخش در دستور كار است.

لاریجانی با اشاره به مهاجرت‌ها به قم اظهار داشت: باید رینگ شهری را تكمیل كرد و این در دستور كار است و به موضوع فضای سبز نیز پرداخت كه به شورا نیز تاكید شد این كار را سریع‌تر انجام دهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به موضوع اشتغال جوانان اشاره كرد و ادامه داد: قم شهری با ظرفیت‌های بسیار است كه باید از این ظرفیت‌ها در ایجاد شغل جوانان استفاده كرد و از سوی دیگر نیز می‌توان به صنعت قم نیز نگاه ویژه‌ای داشت.

وی با اشاره به بازگشایی ورزشگاه حیدریان اظهار داشت: موضوع ورزشگاه حیدریان نیز مشكلی بود كه با دستور مقام معظم رهبری به تربیت بدنی برگردانده شد و با دستور ایشان همه بحث‌ها خاتمه یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: ‌البته جلساتی نیز برگزار می‌شود تا موضوعات مالی و دیگر مسائل در مورد بررسی قرار گیرد.

لاریجانی بیان داشت: بنده از رهبر معظم انقلاب به دلیل عنایت خاص به این موضوع و همچنین از آیت‌الله مسعودی خمینی تولیت آستانه مقدس قم تقدیر و تشكر می‌كنم.

وی به موضوع منوریل و مترو در قم اشاره كرد و ادامه داد: اجرای طرح منوریل و مترو برای قم امری ضروری و مهم است و در طرح دراز مدت كار اساسی به حساب می‌آید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قم نشان داد كه در حال توسعه است و منوریل و مترو برای شهر قم ضروری بوده كه باید در كنار هم اجرایی شود.

لاریجانی افزود: منوریل در حال پیشرفت است و نباید مانعی برای مترو باشد و تاكید كرده‌ایم تا در كنار هم و با هم عملیات اجرایی آن دنبال شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: طی بازدیدی كه داشتم طرح به خوبی در حال انجام است و باید منابع مالی تزریق شود.

وی یادآور شد: مطالعات خط A مترو انجام شده و كارها آغاز شده است و تجهیزاتی را باید وارد كنند و با افتتاح آن حجم انبوهی از ترافیك‌ قم كاهش می‌یابد.

لاریجانی با اشاره به طرح عمار یاسر بیان داشت: این پروژه نیز گره‌هایی داشت كه با سرعت پیشرفت كرد و به نظر می‌رسد می‌توان این طرح را یك فاز دیگر نیز ادامه داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص الحاق شهرهای دیگر به استان قم گفت: این موضوع مربوط به مجلس نیست و باید در دولت دنبال شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد باید كارهای كارشناسی انجام شود تا به درستی بتوان به نتیجه رسید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر به كارگیری معماری اسلامی در قم اظهار داشت: پروژه‌هایی كه در قم انجام می‌شود برای تسهیل مردم است و می‌تواند به گونه‌ای باشد كه از المان‌های اسلامی استفاده شود.

لاریجانی اظهار داشت: در مورد شهرسازی‌های اسلامی كم كار شده است و باید كارهای بیشتری صورت گیرد و از ایده‌هایی كه وجود دارد، استفاده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: تاكید ایشان یك وظیفه مضاعف بر دوش مسئولان شهر انداخت كه باید از كارشناسان خبره استفاده كنند.

وی در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اختلاف‌های مسئولان یادآور شد: اختلاف‌ها اگر جنبه تخصصی داشته باشد، خوب است و در كارهای اجرایی نیز وجود دارد اما باید در همین حد باشد و بیشتر نشود.

لاریجانی در ادامه در خصوص طرح نظارت بر نمایندگان گفت: این طرح بسیار خوب است و اصل بر این است كه نظارت بر كارهای نظارتی نیز صورت گیرد.

وی ادامه داد: باید كارها به درستی انجام شود و نظارتی كه ایشان فرمودند در حقیقت جایگاه مجلس را حفظ می‌كند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته