

ابراهیم یزدی و هاشم صباغیان و جمعی از اعضای نهضت آزادی ایران، روز جمعه نهم مهر ماه در حالی بازداشت شدند که قصد داشتند تا نماز جمعه را بنا بر سنت دیرینه ای که علامه غروی از پنجاه سال پیش پایه نهاده بود به امامت سیدعلی اصغر غروی به جای آورند. نماز جمعه با یورش لباس شخصی هایی که هیچ مدرک شناسایی ارائه ندادند و تنها خود را ماموران امنیتی معرفی کردند نا تمام ماند و نمازگزارن به بازداشتگاه برده شدند. دکتر غروی ، مهندس صباغیان و دیگر اعضای بازداشتی آزاد شدند اما دکتر ابراهیم یزدی ، دبیرکل نهضت علارغم کهولت سن و بیماری همچنان در زندان است. با دکتر غروی درباره روز بازداشت و اتفاقات پس از آن صحبت کردیم و از ایشان پرسیدیم چرا نظام تا این اندازه نسبت به ادای نماز جمعه به گونه غیر حکومتی حساس است.
گفتگوی ندای سبز آزادی با دکتر غروی به شرح ذیل است:
دکتر سید علی اصغر غروی متولد سال 1325 است و دکترای فلسفه اسلامی اش را پیش از انقلاب از دانشگاه سن ژوزف بیروت اخذ کرده است . این اسلام شناس سابقه مبارزاتی دیرینه ای علیه رژیم پهلوی را در کارنامه دارد . اما در دوران پس از انقلاب نیز 4 بار راهی زندان میشود. دکتر غروی از سال 80 جلسات تفسیر قرآن را برپا و در کنارش و به رسم علامه فقید نماز جمعه را اقامه می کند ، اما در سال 86 و با فشار وزارت اطلاعات و دادگاه روحانیت ، جلسات قرآن و نماز جمعه غروی متوقف می شود. غروی که عضو نهضت آزادی ایران است، همواره در شهر اصفهان با محدویت های پیوسته ای مواجه بوده است مسوولان امنیتی حتی جلسات قرآن خانگی او را نیز برنتافته و متوقف کردند.
جناب آقای غروی دستگاههای امنیتی نظام مدعی هستند که اعضای نهضت آزادی قصد داشتند تا جلسه ای برپا کنند و از طرفی مدعی هستندکه نماز جمعه ای که شما به رسم پدر به جا می آورید باید مجوز داشته باشد و به عبارتی برای نماز باید مجوز داشت ، برای ما توضیح می دهید در روز دستگیری شما و دکتر یزدی و دیگر اعضای نهضت آزادی چه گذشت؟
اعضاء نهضت آزادی به هیچ وجه قصد تشکیل جلسه یی نداشتند. کسانی که از شهرهای دیگر آمده بودند همه بعد از ناهار عازم حرکت به شهر خود بودند. غروب سه شنبه ششم مهرماه 89 دختر یکی از اعضاء نهضت آزادی ایران، شاخه اصفهان به نام آقای مصطفی مسکین پس از پانزده روز بیماری تسلیم مرگ شد. بامداد روز پنج شنبه تشییع جنازه بود. صبح روز جمعه از ساعت 30/8 تا 30/11 مراسم ختم در مسجد لنبان اصفهان برگزار شد. شب جمعه از طریق برادرم که داماد مهندس صباغیان است مطلع شدم که ایشان صبح جمعه با هواپیما به اصفهان می آیند. برای صبحانه منتظر ایشان بودیم. ساعت 30/7 به خانه رسیدند و خلاف انتظار همسرشان نیز ایشان را همراهی می کردند. پرسیدم آقای دکتر یزدی نمی آمدند. گفتند: ایشان حال خوبی ندارند و نیامدند.
قدری استراحت کردند. ساعت 30/9 به اتفاق راهی مسجد شدیم. مسجد لنبان از مساجد نسبةً بزرگ اصفهان است که در یکی از محله های قدیمی این شهر قرار دارد. سالن مسجد بیش از هزار نفر گنجایش دارد که تا پایان مجلس چند بار پر و خالی شد.
من با آقای مهندس صباغیان وقتی وارد مسجد شدیم، خلاف انتظار دیدیم آقای دکتر یزدی در ردیف مستقبلین در مسجد نشسته اند. ودو نفر دیگر از اعضاء نهضت آزادی از شاخۀ تبریز و زنجان در میان جمعیت حضور دارند. متوجه شدم هر سه نفر به اتفاق هم آمده اند.
چه شد که برای اقامه نماز رفتید؟
تا آخر جلسه ختم فرصت نشد با آقای دکتر یزدی و همراهانشان صحبت کنم. در پایان جلسه آقای دکتر یزدی پرسیدند کجا می رویم؟ گفتم: ناهار باید به منزل آقای مسکین برویم. ولی من باید از یکی از دوستان عیادت کنم. ایشان از اصحاب پدر بوده و اکنون فلج شده (این دیدار بنا به توصیه آقای حاج عباس مصلحی انجام شد). گفتند: منهم می آیم. دو نفری به سراغ اتومبیل رفتیم. داماد بنده هدایت اتومبیل را به عهده داشت. قبل از حرکت آقای مهندس صباغیان هم به ما ملحق شدند. به خیابان طالقانی رفتیم و کوچه پس کوچه های قدیمی ترین بخش اصفهان را طی کردیم. به منزل مورد نظر رسیدیم. چند دقیقه یی نشستیم. چند نفر از دوستان دیگر هم آمدند. پس از یک دیدار چند دقیقه یی صدای اذان ظهر شنیده شد. آقای علی دهکردی، صاحب خانه گفتند: حال که چند نفر هستند، شما هم معتقد به وجوب عینی نماز جمعه هستید، نماز جمعه را اقامه کنید. من هم قبول کردم، نماز اقامه شد. خطبه کوتاهی متضمن چند آیه از سورۀ قصص ایراد کردم. آماده حرکت و رفتن به منزل آقای مسکین شدیم، گروهی رفتند، ما عقب تر بودیم. ناگهان در خانه بسته شد و یکی از دوستان گفت: فردی از ادارۀ اطلاعات بیرون ایستاده و مانع خروج افراد شده است. همه در داخل حیاط خانه ایستادیم و متحیر از چنین پیش آمدی! یکی از حاضران پیشنهاد کرد همه با هم از خانه خارج شویم. در را باز کردیم، یکی از پسران صاحب خانه خود را به پشت در رساند و از آن فردی که خود را مأمور اطلاعات معرفی می کرد حکم ورود به منزل خواست، او خود را از لای در به داخل کشانید وگفت حکم هم داریم می آوریم.
خلاصه اینجانب و آقای مهندس صباغیان را علیرغم استنکاف شدیدمان به داخل یک وَن هدایت کردند. آقای دکتری یزدی در حالی که کت خود را به همراه نداشتند، و دو نفر دیگر از دوستان، عباس مصلحی هشتاد ساله و وحید حقیقی چهل ساله، به داخل همان اتومبیل هدایت شدند. آقای حقیقی کفش هم نداشت. در هر حال به خیابان هشت بهشت و ستاد خبری رسیدیم. در آغاز همه در یک اطاق که مبلمان داشت نشستیم. بعد از نیم ساعت به اطاقهای جداگانه برای بازجویی هدایت شدیم. تا مغرب بازجویی ها طول کشید. نماز مغرب را همانجا خواندیم. حدود ساعت 30/8، شش نفر، بدون آقایان دکتر یزدی و مهندس صباغیان به همان اتومبیل ون منتقل شدیم و به زندان اصفهان قسمت ویژه اطلاعات هدایت شدیم. این دو نفرآقایان ظاهراً همان شب به تهران منتقل شده اند. ما شش نفر هم در طول ده روز به تدریج آزاد شدیم. من آخرین نفر بودم.
گفته شد که شما به لحاظ قانونی اجازه اقامه نماز جمعه نداشتید و لغو مجوز شده بود. منظور اداره اطلاعات از این اتهام چه بود؟
به نظر مسخره می رسد که نماز الهی که مخاطبش یا ایها الذین آمنوا می باشد دستخوش چنین تقسیم بندی گردد. نماز جمعه آیه صریح در سورۀ جمعه دارد و مخاطب برای اقامه آن همه کسانی هستند که ایمان آورده اند. دو خطبه آن در حکم دو رکعت نماز است و دو رکعت دیگر هم نماز اقامه می شود. بناء براین اگر کسی بدون وضوء در خطبه بنشیند، یا در خلال خطبه حرف بزند، یا شعار دهد نمازش باطل است. امروز شما می بینید که حتی برخی از خطیبان جمعه مرتکب گناه کبیره می گردنند و علاوه بر اینکه دیگرانی از هموطنان خود را مورد تهمت و افتراء قرار می دهند، از مردم می خواهند علیه ملتها و کشورهای دیگر مرگ خواهی کنند! و اینها همه از مبطلات نماز جمعه است. مضافاً بر اینکه هیچ یک از خطیبان جمعه منصوب معتقد به وجوب عینی نماز جمعه نیستند و آن را به عنوان یک عمل سیاسی انجام می دهند. از اینرو همۀ مأمومین نماز ظهرشان را اعاده می کنند. بنابراین برای ما که معتقد به وجوب عینی هستیم و نماز جمعه و دو خطبه آن را عین نماز ظهر می دانیم، نمازی که به عنوان یک عمل سیاسی خوانده می شود و هیچ یک از مقدمات و مؤخرات آن مراعات نگردد، کلاً از منظر شرع باطل است و ما نمی توانیم به امام آن اقتدا کنیم. پیامبر اکرم و ائمه هدی صلوات الله علیهم در خُطب جمعۀ خود با آیات کتاب مردم را به حسن اخلاق و عمل دعوت می کردند و آنها را از عذاب دنیا و آخرت انذار می دادند. ولی امروز کمتر خطیب جمعه یی به این مهم می پردازد. با توجه به همه این مسائل ما چاره یی نداریم جز اینکه خود اقامه جمعه کنیم. و این واجب هم از خرداد سال 1360 پیوسته مورد تهاجم قرار گرفته و با ارعاب و تهدید و زندان از اقامۀ مرتب آن جلوگیری کرده اند.
دکتر صدر حاج سید جوادی به دلیل اینکه نسبت به بازداشت دکتر یزدی و شما و دیگر اعضای نهضت آزادی اعتراض کرده بودند و به رغم کهولت سن مورد تهدید قرار گرفته اند، به گمان شما نهضت آزادی و اعضای کهنسال آن چه خطری برای نظام دارند که این چنین مورد حمله واقع می شوند؟
از دیدگاه من اعضاء پیر و جوان نهضت آزادی نه تنها هیچ خطری برای نظام بحساب نمی آیند، بلکه فعالیت آزاد آنها نشانۀ اقتدار نظام است. مخصوصاً اگر از توانمندیهای سیاسی، دینی، اجتماعی و علمی آنها در راستای استحکام بخشیدن به مبانی حاکمیت درست و انسانی بهره گرفته شود. اعضای نهضت آزادی از پیشگامان مبارزه با نظام سلطه در حکومت شاهنشاهی بودند و اکثر آنها هزینه این مبارزه را با زندانهای دراز مدت پرداخت کرده اند. از اینرو بی هیچ تردیدی و به شهادت تاریخ از بنیان گزاران انقلاب و از افراد مؤثر در پیروزی آن بوده اند. پس هرگز دشمن یا مخالف انقلاب اسلامی یا نظام سیاسی نبوده اند. بلکه می گفته اند، طبق آیات قرآن، خدا انسان را آزاد آفریده است وچنین انسانی در انتخاب دین و عقیده آزاد است و رشد اسلام و اندیشه اسلامی در فضای آزاد متحقق می گردد و در فضای بسته و استبدادی نه تنها اعتلائی در عرصه های مادی و معنوی صورت نمی پذیرد بلکه اندیشه عموم مردم جهت عکس یعنی ضد دین و دینداری حرکت می کند. همان چیزی که امروز در ایران اتفاق افتاده است.
-جناب غروی در ابتدای انقلاب برخی معتقد بودند که ایجاد دادگاهی برای صنف روحانیت یک امتیاز برای ایشان است و از طرفی بعدها مشخص شد که اصولا این دادگاه امتیاز نبوده بلکه سعی کرده تا روحانیان غیرحکوتی را بعضا به واسطه انتساب به روحانیت مورد کیفری فراقانونی قرار دهد، از طرفی دیگر این دادگاه گویا صرف روحانیت هم نیست و خود شما را به همین دادگاه فرا خوانده اند ، جناب غروی نظر شما درباره دادگاه روحانیت چیست و اصولا کیفر خواست شما چگونه بوده که از سوی دادگاه انقلاب به دادگاه روحانیت ارجاع شده است ؟
دادگاه ویژه روحانیت هیچ محمل قانونی ندارد. یعنی در قانون اساسی و دیگر قوانین مصوب جمهوری اسلامی تعریفی از آن ارائه نشده و جایگاهش معین نگشته است. این دادگاه بنا به حکم امام خمینی تشکیل شد برای حفظ آبرو و حیثیت روحانیت، که محاکمه روحانیون خطاکار در جرائم جنحه و جنائی موجب هتک حرمت و آبروریزی از جامعه روحانیت و حوزه های علمیه نگردد. البته این بدان جهت بود که امام خمینی برای روحانیت اعتباری ویژه قائل بودند و چون محل رجوع مردم بودند، نمی خواستند خطاهای ایشان باعث خدشه دار شدن منزلت روحانیت گردد. اما امروز حتی مواردی مثل اعتیاد یا حمل مواد مخدر که توسط افراد عادی صورت می گیرد اما به نحوی مربوط به یک روحانی می شود در دادگاه ویژه مورد بررسی قرار می گیرد. بناءبراین اقامه نماز جمعه، به طریق اولی با دادگاه ویژه، البته از دیدگاه آنها، ارتباط پیدا می کند.
کیفرخواست شما در دادگاه روحانیت چه بود؟
در سال 1377 با حکم دادیار دادگاه روحانیت ولی به اشاره و خواست اطلاعات اصفهان، مقامات امنیتی به نماز جمعه اینجانب و بعد از آن به منزل اینجانب و پدر آمدند، و حکم بازداشت هر دو نفر را داشتند، ولی به جهت کهولت سن و بیماری (مادر) چند روزی به پدر مهلت دادند و بعد بنا به دستور دادگاه ویژه روحانیت تهران کلاً از بازداشت ایشان صرف نظر کردند. اینجانب را 43 روز بازداشت نمودند و همۀ بازجویی ها تفتیش عقاید بود. بعد از یک سال و اندی دادگاه به ریاست حجت الاسلام رازینی تشکیل شد و بنده تبرئه شدم. یعنی همه اعتقادات ما قابل دفاع بود و با مبانی اندیشه تشیع مغایرتی نداشت وحتی اقامه نماز جمعه هم موجب محکومیت در دادگاه ویژه نشد.
امروز هم اگر دادگاه ویژه چنین منعی را در اقامه نماز جمعه اعلام می کند، زیر فشار نیروهای امنیتی است. زیرا همه روحانیون می دانند که اقامه هر نمازی حکم خدا است نه دستور زید و عمرو. این از مسلمات است که برای هر شخص روحانی در هر مقام و جایگاهی که باشد، بسیار زشت و و نا معقول است که نماز جمعه را به دو دسته قانونی و غیر قانونی تقسیم نماید. هیچ روحانی زیر بار صدور چنین فتوائی نمی رود. بویژه اگر در قوانین مصوب و احکام فقهی چنین تقسیم بندی وجود نداشته باشد. تقسیم بندی احکام در موازین شرع مشخص است، واجب، حرام، مکروه، مباح.
جناب غروی شما فکر می کنید چرا نظام تا این اندازه نسبت به ادای نماز جمعه به گونه غیر حکومتی حساس است و آیا انجام این فریضه که بنا بر فتوای پدر شما واجب است ، تنها می بایست بنا بر اجازه حاکم شرع با شد ؟
مبنای اعتقادی ما در اقامه نماز جمعه و چگونگی خطبه های آن و شرایط برگزاری آن با اعتقاد حاکمیت در برپایی این نماز کاملاً متفاوت است. ظاهراً حاکمیت حتی از چند صدائی در عبادات الهی هم نگران است و بقاء خود را، به اشتباه، در تک صدائی می داند. در صورتی که من به صراحت اعلام می کنم و تاریخ هم در آینده این را به اثبات خواهد رساند که بقاء نظام اسلامی به بقاء اسلام است، یعنی مردم با علاقه و حساسیت ویژه به اسلام ایمان داشته باشند، و بقاء اسلام هم به بقاء قرآن است و بقاء قرآن هم منوط به فهم عمیق مردم از این کتاب است. در غیر این صورت از تک صدائی خسران دنیا و آخرت خواهند دید، و نظام اسلامی هم رو به افول می رود.
نماز جمعه از جمله عباداتی است که تک تک افراد مسلمان مسؤول اقامه آن هستند، مثل نمازهای واجب دیگر. همان قدر که نماز صبح یا ظهر و غیر آن نیاز به فتوی دارد، نماز جمعه هم نیاز دارد.
-وضعیت فعلی حوزه های علمیه و روحانیان مستقل و مراجع منتقد حاکمیت بسیار شکنده و در محذوریت است ، اگر در مقام قیاس بر آییم ، آیا در زمان سلطنت قاجار و پهلوی که از حکومتهای معاصر ایران به حساب می آیند چنین تنگناهایی برای علما به وجود آمده است ؟
در حکومتهای اقتدار طلب همیشه تنگنا برای علماء با سلطه وجود داشته است، اما با شدت و ضعف بوده. در هر حال آنچه مسلم است سی سال نظام جمهوری اسلامی نتوانسته است علماء بزرگی همچون آیت الله حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی، آیت الله بروجردی، آیت الله مرعشی، آیت الله گلپایگانی، آیت الله قمی، آیت الله میلانی، آیت الله خمینی، آیت الله منتظری و امثال اینها را تحویل اجتماع دهد. و نیز دانشمندانی همچون آیت الله مطهری، آیت الله طالقانی، مرحوم حسینعلی راشد و مانند اینها. بناءبراین در تاریخ حاکمیت اسلامی حوزه های علمیه روبه تنزل علمی نهاده اند.
آیت الله غروی معتقد بود که حکومت امری دنیوی است و اصولا در قرآن و سیره پیامبر درباره نوع رژیم حکومتی تاکیدی نشده است ، شما که شارح نظریات پدر هستید ، در اینباره توضیح می دهید که اصولا شاخص های یک حکومت مورد تایید اسلام چگونه است و آیا دموکراسی غربی به آن صورت که همه قوانین با رای مردم و نمایندگان ایشان تعین پیدا می کند و صورت عقلایی دارد مورد پسند و تایید اسلام است ؟
کلاً استدلال پدر در اساس و اصول تشکیل حکومت در یک جامعه اسلامی، بعد از آیات قرآن، روش مولی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است. ایشان می گفت: امیرالمؤمنین اگر در غدیر خم از سوی پیامبر (ص) به حکومت دنیوی منصوب شده بود و این یک امر الهی بود، حتماً در احراز این حق سکوت نمی فرمود، زیرا در طول عمر مبارکش همیشه از حق دفاع کرده است و همه اوامر الهی را حق دانسته است. امیرالمؤمنین (ع) زمانی زمام امر مردم را بدست گرفت که مردم به او رأی دادند، و نگاه او به حکومت هرگز نگاه سلطه و حاکمیت از بالا نبود. امیرالمؤمنین در یازده جای نهج البلاغه نظر خود را درباره حکومت بیان داشته و فرموده است: حکومت از نظر من ارزشش از یک عطسه بز هم کمتر است. هر وقت شما مردم که مرا خواستید، مرا نخواستید افسار شتر حکومت را بر گردنش می افکنم و رهایش می سازم.
از سوی دیگر، قرآن برای تشکیل حکومت و تأسیس دولت نیامده است. بلکه اصلی ترین هدفی را که ادیان الهی خصوصاً اسلام، دنبال کرده این است که یک روابط انسانی – اخلاقی را بر جوامع بشری یا حداقل ایمان آورندگان حاکم سازد. این گروه از مردم با این خصوصیات اخلاقی تعریف شده اگر حکومتی تشکیل دهند قطعاً تمام قوانین آن عقلی است. همه علماء مسلمان به این اصل معتقدند که: ما حکم به الشرع حکم به العقل و ما حکم به العقل حکم به الشرع. هر آنچه را که شرع بر آن حکم نماید مرود تأیید عقل است و هر آنچه را که عقل بر آن حکم نماید شرع هم مؤید آن است. بناءبراین اگر عقلاء و خردورزان و فرزانگان یک جامعه اسلامی قوانینی وضع کنند هم عقلی است و هم شرعی و هم مغایرتی با اصول آزادی های مصرح در حقوق انسانی ندارد.
آیت الله مصباح یزدی اخیرا گفته اند که احکام اسلام از سوی حکومت و به قوه قهریه باید اجرا شود و جای ملاطفت و عاطفه در اینباره نیست ، شما در اینباره چه نظری دارید، اصولا اجبار در رعایت احکام می تواند تاثیری در بهبود اخلاقیات و رشد جامعه داشته باشد ؟
روشی را که آیت الله مصباح یزدی جهت اجراء احکام اسلام توصیه کرده اند قطعاً هم مغایر با صریح آموزه های قرآن است و هم به همین سبب نتیجه عکس خواهد داد. دلیل آن واضح است. سی سال تمام نظام اسلامی بر آمده از یک انقلاب اسلامی با تمام قوی کوشید حداقل برخی از دستورات قرآن را به صورت ظاهری به عرصه عمل بکشاند. مثل حجاب و منع مشروبات الکلی و اعتیاد. اما می بینیم علاوه بر اینکه این موارد توسعه بیش از پیش یافته در جهت خلاف، سقوط اخلاقی را هم در سطح عموم به همراه داشته است. دروغ، نفاق، ریاء، تظاهر، غل و غش، دزدی، سلب بیت المال، اختلاس، رشوه، فحشاء، و امثال اینها چنان توسعه یافته که گمان نبرم در هیچ کشور دیگری حتی غیر مسلمان تا این حد گسترش داشته باشد.

تنها چند روز پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در قم و "میکروب سیاسی" خواندن مخالفان، سایت وی با انتشار مطلبی، بازخورد این مطلب را "توطئه رسانههای بیگانه برای خنثی کردن سفر رهبر انقلاب به قم" دانست.
آیت الله خامنه ای، در نخستین روز سفر خود به قم با توصیف انتخابات ریاست جمهوری اخیر به عنوان "رفراندوم ملی در ابراز وفاداری و اعتماد به نظام اسلامی"، اعتراضات پس از انتخابات را ناشی از "فتنه گری دشمن" دانست و افزود: "فتنه سال ۸۸ کشور را در برابر میکروب های سیاسی و اجتماعی واکسینه کرد".
سخنان آیت الله خامنه ای، با واکنش تند مخالفان رو به رو شد و بسیاری وی را به دلیل توهین به مخالفان، محکوم کردند. اکنون سایت وابسته به رهبر جمهوری اسلامی، در یادداشتی، آورده است: "رسانههای بیگانه در پخش سخنان رهبر انقلاب در اجتماع باشکوه مردمی تنها به آن بخش از سخنان ایشان بسنده کردند که ایشان حضور ۴۰ میلیونی ملت در انتخابات سال گذشتهی ریاستجمهوری را رفراندومی ملی در ابراز وفاداری و اعتماد به نظام اسلامی خواندند. آنها از سوی دیگر این بخش از خبر را که در آن حضرت آیتالله خامنهای پایداری و هوشیاری مردم در مقابل فتنهی ۸۸ را موجب واکسینه شدن کشور و مردم در مقابل میکروبهای سیاسی و اجتماعی خوانده بودند، به عنوان بخش برجستهی خبر منتشر کردند."
در ادامه مطلب منتشر شده در سایت دفتر آیت الله خامنه ای آمده است: "این رسانهها در پوشش این خبر با استفاده از تکنیک برجستهسازی و تأکید بر نکتهای مبهم برای طرح تفسیرهای مناقشهآمیز، بر کلیدواژهی «میکروبهای سیاسی» تأکید کردند و کوشیدند تا به مخاطبان خود اینگونه القاء کنند که رهبر انقلاب همهی منتقدان و معترضان انتخابات را میکروبهای سیاسی خواندهاند، در حالی که ادامهی سخنان رهبر انقلاب که هیچگاه از سوی این رسانهها منتشر نشد، این تصور غلط را از بین میبرد."
این در حالیست که پس از سخنرانی آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، جعفر شجونی، از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، به تبعیت از وی موسوی خاتمی و کروبی را مصداق "میکروبهای سیاسی" مورد اشاره رهبر جمهوری اسلامی دانسته بود. وی به شبکه ایران ـ سایت خبری نزدیک روزنامه ایران، متعلق به دولت جمهوری اسلامی ـ گفته بود: "وقتی فتنهای آغاز میشود، برخی افراد پشت نقاب القاب و سابقه خود پنهان میشوند اما هرچه که به پیش میرود، ماهیت واقعی آنان بیشتر مشخص میشود. انقلاب مانند قطاری است که افرادی که دارای ناخالصی هستند، در طی مسیر از آن جدا میشوند اما آن قطار بدون هیچ مشکلی به راه خود ادامه میدهد. از ابتدای انقلاب ناخالصیهایی مانند بنی صدر و منافقین راه خود را از انقلاب جدا کردند، میکروبهای سیاسی فتنه سال گذشته مثلث شوم کروبی، موسوی و خاتمی بودند که البته برخی مسئولان نظام هم با آنها همراهی میکردند."
میکرب خواندن مخالفان توسط رهبر جمهوری اسلامی واکنش های بسیاری را برانگیخت.
در یکی از این واکنش ها، سایت کلمه، درباره استفاده از اصطلاحات پزشکی در عرصه سیاست نوشت: "نگاهی به سیاستهای نژادی صدراعظم رایش سوم، هیتلر، بیشترین کاربرد این واژگان را نشان میدهد. پسِ پشت اغلب ادعاهای هیتلر نوعی ذهنیت پزشکی، بهداشتی نهفته است. ذهنیتی که منجر به کشتار نظاممند یهودیان در اردوگاههای کار اجباری شد. او در کتاب نبرد من اشاره میکند که «زهر را فقط میتوان با یک پادزهر از بین برد» و یا از یهودیان با عناوینی همچون «انگل»، «ویروس»، «دمل چرکین» و امثال اینها نام میبرد تا بتواند راه را برای نسلکشی سازمانیافتهای فراهم کند که بههیچوجه نمیتوان آن را پذیرفت. از این منظر فقط با تشبیه ملت آلمان به یک «بدن» و آسیبپذیری آن است که میتوان راضی به کشتن «میکروب»هایی شد که آن را آلودهاند. اینکه سیاستهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی را از سنخ فعالیتهای پزشکی برای نجات بیماری بدانیم که فرد، خانواده، یا جامعه نام دارد و فیالمثل در توجیه طرح بحثبرانگیز هدفمند کردن یارانهها از «جراحی اقتصادی» نام ببریم که در مقابل آن باید با فتنهگران اقتصادی یا همان میکروبها، ویروسها، انگلها، دملهای چرکینی که در روند جراحی وقفه وارد میکنند برخورد کرد، همه و همه نشان از یک چیز دارد: مشروعیتبخشی به طرحی که مشروعیت آن از پیش زیر سؤال است."
اما این نخستین بار نبود که آیت الله خامنه ای، مخالفان خود را این گونه خطاب می کرد. بسیاری از تحلیل گران معتقدند که رهبر جمهوری اسلامی از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، در سخنرانیهای خود تعابیری به کار میبرد که تا پیش از این کسی از وی سراغ نداشت. وی در سخنرانی خود در 14 خرداد ماه و در حضور دهها خبرنگار خارجی و داخلی و در حالی که سخنرانیاش از 6 شبکهی رادیو و تلویزیونی به صورت مستقیم پخش میشد خطاب به کشورهایی که "دشمنان ایران"می خواند گفت: "اینها مثل سگ دروغ میگویند".
از طرف دیگر استفاده از چنین تعبیری برای توصیف مخالفان، بسیاری را متوجه سخنان محمود احمدی نژاد در سال گذشته کرد. وی در جریان جشنی که به مناسبت پیروز اعلام شدن در انتخابات ریاست جمهوری دهم در میدان ولیعصر تهران یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ برگزار کرد، گفت: "ملت ایران یکپارچهاست در یک مسابقه فوتبال ۵۰ هزار، ۷۰ هزار تماشاچی میروند آن کسی که تیمش باخته عصبانی است و به هر دری میزند، در ایران در انتخابات ۴۰ میلیون نفر خودشان بازیگر اصلی و تعیینکننده اصلی بودند حالا ۴ تا «خس و خاشاک» در این گوشهها یک کاری میکنند. بدانید که این رودخانه زلال ملت جایی برای خودنمایی آنها نخواهد گذاشت."
سخنان احمدی نژاد باعث شد که بسیاری از مخالفان، به انتقاد از او بپردازند. در این مدت شعارها، کلیپ های تصویری و سرودهای فراوانی درباره این سخن احمدی نژاد ساخته و "خس و خاشاک"، از مفهومی توهین آمیز، به مضمونی سیاسی، تبدیل شد.
به دنبال واکنش های فراوانی که به سخنان احمدی نژاد نشان داده شد، چندی بعد اعلام کرد که وی مخالفان خود را خس و خاشاک ننامیده و منظورش از استعمال چنین کلمه ای، تنها عده ای معدود بوده اند که به نظر وی، "دست به اغتشاش" زده اند.
اکنون، تنها به فاصله چند روز از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی، سایت وابسته به دفتر وی، سخنان مشابه آقای خامنه ای را به نوعی تصحیح کرده است. آیا سخنان دیگر آقای خامنه ای نیز تصحیح خواهد شد؟
منبع:روزآنلاین/آرش بهمنی

محمود احمدی نژاد، در تازه ترین اقدام در مسیر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، انتشار آمارها و گزارش های اقتصادی درباره تبعات این طرح را ممنوع اعلام کرد. این تصمیم که همزمان با افزایش نرخ تورم کالاهای اساسی و آزادسازی قیمت ها صورت می گیرد، با حمایت محمد رضا باهنر، یکی از چهره های سیاسی جریان محافظه کار همراه شده و برخی دیگر از حامیان دولت در مجلس نیز از عملکرد دولت پشتیبانی کرده اند.در این میان، روزنامه جوان، ارگان نزدیک به حفاظت اطلاعات سپاه نیز افزایش نرخ تورم را ناشی از "القای بیگانگان" دانسته و مدعی نقش رسانه های مخالف دولت در افزایش قیمت ها شده است.
در مقابل سایت الف، نزدیک به احمد توکلی، یکی از منتقدان پارلمانی محمود احمدی نژاد، در گزارشی از "تبلیغات اغراق آمیز" درباره هدفمندسازی انتقاد کرده و جملاتی از محمود احمدی نژاد را به عنوان نمونه این اغراق ها برجسته کرده است.
در همین حال، علاوه بر بی نظمی در عرصه اطلاع رسانی درباره طرح هدفمندسازی که با ممنوعیت انتشار آمارهای به زعم دولت "دلسرد کننده" همراه شده، روز گذشته یک نماینده مجلس اعلام کرد "اطلاعات مربود به آزادسازی قیمت ها" حتی در اختیار نمایندگان هم قرار نگرفته است.
تصمیم محمود احمدی نژاد در مورد ممنوعیت انتشار آمارهای اقتصادی، در مراسم "بزرگداشت روز آمار و برنامهریزی" اعلام شد و وی که رسانه های حامی اش، پیش از این نیز از انتشار گزارش مرکز آمار ایران درباره سرانه هزینه ماهانه هر خانوار خشمگین شده بودند، اعلام کرد: "آماری که احساس بدبختی میدهد منتشر نشود".
بنا به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزوده است: "هم اکنون اطلاعاتی وجود دارد که انتشار آن در جامعه ضرورتی ندارد. برخی اطلاعات که منتشر میشود موجب میشود که مردم احساس کنند بدبخت هستند که این اصلا خوب نیست. اطلاعات آماری باید انگیزاننده باشد نه رکود آفرین".
احمدی نژاد همچنین مدعی شده است که برای هر ایرانی "50 میلیون تومان سرمایه گذاری" کرده و از اینکه این "سرمایه گذاری" درآمارها بازتاب ندارد، ابراز ناراحتی کرده و گفته است: "شما اگر یک ضرب و تقسیم ساده کنید میبینید که به ازای هر نفر ما 50 میلیون تومان سرمایهگذاری کردهایم پس حتما یک جای کار ایراد دارد که باید آن را شناسایی و برطرف کنیم".
بنا به گفته یکی از حاضران در سالن "پژوهشگاه وزارت نیرو"، محل برگزاری این مراسم، وقتی احمدی نژاد در میان سخنان خود گفته "من یک سئوال دارم و آن این است که چرا ما در کشور بیکار داریم؟"، با خنده حضار مواجه شده است.
گفتنی است، انتشار گزارش هفته گذشته مرکز آمار ایران مبنی بر هزینه 826 هزار تومانی ماهانه خانوار از جمله دلایلی است که باعث شده وی انتشار آمارهایی را که نشانگر وضعیت نامساعد اقتصادی کشورست، ممنوع اعلام کند.
پیش از این، عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران که با انتقاد رسانه های حامی احمدی نژاد درباره انتشار گزارش هزینه خانوار و افزایش تورم مواجه شده، در سخنانی گفته بود از این پس آمار ماهانه نرخ تورم با "صلاحدید دولت" منتشر خواهد شد.
علاوه بر نگرانی احمدی نژاد از انتشار آمارهای اقتصادی که نشاندهنده تبعات اجرای بی برنامه طرح هدفمندسازی یارانه هاست، به گزارش خبرآنلاین، محمد رضا باهنر، عضو سرشناس فراکسیون محافظه کاران مجلس هم که طی ماه های گذشته کمتر به دفاع از دولت پرداخته بود، در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که دبیرکلی آن را برعهده دارد، گفته است: "ما نباید دولت را برای دادن برخی اطلاعات درباره قانون هدفمند کردن یارانه ها تحت فشار قرار دهیم چرا که اگر دولت اعداد وارقامی را قبل از ضرورت افشا کند آثار منفی خواهد داشت".
ممنوعیت انتشار آمارهای اقتصادی در حالی از سوی دولت ابلاغ می شود که روز گذشته یکی از نمایندگان از عدم ارائه اطلاعات اقتصادی به نمایندگان مجلس خبر داد.
بنا به نوشته ایلنا، کاظم دلخوش، عضو كميسيون اقتصادي مجلس از جلسه كميسيون ويژه مجلس در مورد هدفمندكردن يارانهها، خبر داده و در عین حال گفته است: "اختيار ساماندهي اجراي هدفمند كردن يارانهها را مجلس به دولت داده است و خودش بايد جدول قيمتها را تنظيم كند، اما ما اطلاعي از اين موضوع نداريم".
در کنار ایجاد حصار اطلاعاتی درباره تبعات تورمی طرح هدفمندسازی، آنطور که سایت آفتاب گزارش داده، مصطفی ذوالقدر، نماینده بندرعباس نیز به جمع معترضان به افزایش نرخ تورم پیوسته و در نطق پیش از دستور خود در مجلس گفته است: "امروز بلیط هواپیما 30 درصد گران میشود و فردا قیمت آب، برق و گاز افزایش مییابد سئوال اینست که در این صورت وضعیت مردم در آینده چه خواهد شد؟"
این درحالیست که نماینده قائنات پیشنهاد داده "مردم مصرفشان را کم کنند تا دولت دچار مشکل نشود".
موسی قربانی گفته است: "مردم در طول اجرای طرح هدفمند کردن یارانهها خویشتندار باشند و عجله نکنند و اگر کالایی گران شد آن کالا را نخرند و به نیازهای خودشان در کوتاه مدت اکتفا کنند تا در دوره اجرای این قانون دچار مشکل نشوند. مردم در این طرح میتوانند مصرفشان را کمتر کرده و از خریدن کالاهای گران پرهیز کنند".
انتقادها از افزایش نرخ تورم و بی برنامگی دولت در اجرای طرح هدفمندسازی، از سوی مقامات امنیتی و نظامی هم به "فتنه اقتصادی" تشبیه شده است.در همین راستا روز گذشته سردار رحیم صفوی، مشاور آیت الله خامنه ای در امور نظامی، در همایشی به نام "همایش جنگ نرم" گفته است: "ياسآفريني و القاي بحران، تضعيف باورهاي اسلامي و ملي، سلب اميد به آينده از راهكارهاي تاكتيكي دشمنان در جنگ نرم است و اين امر كه مقام معظم رهبري و رئيسجمهور محترم ميخواهند مردم را به آينده اميدوار كنند براي مقابله با اين راهكار است. در همین راستا يكي از اهداف جنگ نرم ميتواند بحث هدفمندي يارانهها باشد".
در این میان روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان "تضعیف طرح هدفمند سازی یارانه ها به سبک انگلیسی" می نویسد: "تلویزیون های فارسی زبان بیگانه از هم اکنون بر روی نقطه کانونی سناریوی تبلیغی چند وجهی یعنی القای شوک تورمی متمرکز شده و با طرح ادعای سرعت گرفتن افزایش قیمت کالاهای اساسی در ایران به دنبال بازسازی فضای ساختگی هراس و التهاب از پیامدهای اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها هستند. این رسانه ها برای القای خارج شدن ابتکار عمل از دست دولت در کنترل و مهار کردن پیامدهای اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها، تصویری فراگیر و همه جانبه از شوک تورمی به نمایش میگذارند".
این نحوه نگاه رسانه های حامی دولت و نهادهای امنیتی و احمدی نژاد به بررسی کارشناسی تبعات طرح هدفمندسازی با اعتراض داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان مواجه شده است. او سخنگوی فراکسیونی است که "پارلمان نیوز" ارگان اینترنتی اش ماه هاست در ایران فیلتر شده است.
بنا به گزارش کلمه، قنبری درباره وحشت مقامات دولت از آمارهای اقتصادی و پیش بینی های کارشناسی گفته است: "چندی است که از سوی مقامات اجرایی کشور تعابیری نظیر ستاد تخریب هدفمند کردن یارانهها، فتنهگران اقتصادی، باند مقابله با اصلاح قیمتها شنیده میشود که مبهم و کلی هستند".
وی افزوده است: "به نظر میرسد از زمانی که مجریان به موضوع منطقی و عملی نگاه میکنند عواقب منفی اصلاح یارانهها بیشتر برای شان نمایان شده لذا با این موضعگیریها قصد دارند تا حدودی فشارهای اقتصادی آینده را توجیه نمایند. با تفاسیر مذکور مجریان در اینکه قانون مذکور بتواند حلال مشکلات اقتصادی کشور باشد دچار تردید شدهاند و نگران واکنش مردم در قبال واقعیات هستند. لذا ستاد تخریب وجود خارجی نداشته و ندارد".
در عین حال، سایت الف نیز روز گذشته در گزارشی به بی برنامگی دولت در اطلاع رسانی و به جای آن "تبلیغات اغراق آمیز درباره هدفمندسازی" اشاره و به نحوه سخنرانی های اخیر احمدی نژاد و ادعاهای دولت اعتراض کرد.
الف نوشته است: "تبليغات اغراق آميز درباره آثار هدفمندكردن يارانه ها در شرايطي انجام مي شود كه سخنگويان اجراي اين قانون، حتي از پاسخ به ساده ترين سئوالات افكار عمومي درباره هدفمند كردن يارانه ها عاجز مانده اند و در غياب اطلاع رساني صحيح و موثر دولت، بازار تحت تاثير شايعات و فعاليت شايعه سازان سواستفاده چي، ملتهب شده و هنوز اين قانون اجرا نشده، تورم قابل ملاحظه اي به دوش صاحبان درامدهاي ثابت تحميل شده است.از مسئولان دولت انتظار مي رود، با اجراي صحيح و حساب شده قانون هدفمند كردن يارانه ها، منفعتي در حد همان "هدفمندشدن يارانه ها" نصيب اقتصاد كشور كنند و بجاي فكر كردن به آرزوهاي بزرگ و توهم آميزي مانند ريشه كني فقر از طريق اجراي اين قانون، مراقب باشند كه تشديد تورم ناشي از اجراي اين قانون، همين منافع واقعي هدفمندكردن يارانه ها را ضايع نكند".
منبع:روزآنلاین/نازنین کامدار

کارگروه طرح تحول اقتصادی در ایران بهای جدید مصرف برق در این کشور را ۴۰ تومان برای هر کیلو وات ساعت اعلام کرد.
در حال حاضر قیمت هر کیلو وات ساعت برق در ایران ۱۶ تومان است.
صبح امروز (دوشنبه سوم آبان) خبرگزاری مهر، بهای جدید برق مصرفی در ایران را ۴۳ تومان برای هر کیلو وات ساعت اعلام کرده بود اما ساعاتی پس از آن مجید نامجو، وزیر نیروی ایران،ضمن تکذیب این خبر گفته بود که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، هنوز "اجازه اعلام قیمت های جدید" را نداده است.
آقای نامجو، امروز به خبرگزاری فارس گفت: "قیمت های نهایی برق تعیین شده اما قرار شده که این قیمت ها فعلا اعلام نشود و هنوز رئیس جمهور اجازه اعلام قیمت ها را نداده است."
در همین حال، خبرگزاری ایسنا، عصر امروز (دوشنبه) از قطعی شدن بهای جدید برق پس از آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها خبر داد و نوشت که از ۴۰ تومان بهای جدید برای هر کیلو وات ساعت برق، ۲۹ تومان آن به حساب وزارت نیرو و مابقی به صندوق هدفمندی یارانه ها واریز می شود.
آقای نامجو، روز گذشته (یکشنبه دوم آبان) گفته بود که با توجه به الگوی مصرف برق توسط مشترکان ایرانی، انتظار می رود که با آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، چهار هزار تومان به هزینه برق مصرفی بیش از ۷۰ درصد از مصرف کنندگان اضافه شود.
بنابر گفته آقای نامجو، افزایش بهای برق برای ۹۰ درصد از مشترکان فراتر از هفت هزار تومان نخواهد بود.
این در حالی است که آقای نامجو همچنین از تغییر نوبت صدور قبوض برق در ماههای آینده خبر داده و گفته است که از این پس قبوض برق به صورت ماهانه محاسبه و ارسال خواهد شد.
وزارت نیرو پیش بینی کرده که قیمت هر کیلو وات ساعت برق در پنج سال آینده حدود پنج برابر شود و به حدود ۸۰ تومان در هر کیلو وات ساعت برسد.
تغییر در ظاهر و محتوای قبضهای جدید برق
همزمان با آغاز طرح هدفمندی یارانه ها، وزیر نیرو از تغییرات جدید در قبض های برق مشترکان ایرانی خبر داده است.
به گفته آقای نامجو، یازده تغییر در صدور قبض های جدید برق ایجاد می شود که یکی از آنها یکسان شدن شکل ظاهری این قبض ها در تمامی نقاط ایران خواهد بود.
هم اکنون شکل ظاهری قبض های برق در شهرهای مختلف ایران متفاوت است.
"شفاف سازی" در نحوه محاسبه بهای برق یکی دیگر از تغییرات جدید در قبض های آینده خواهد بود. شفاف سازی به این معناست که مشترکان می توانند به راحتی نحوه محاسبه و استخراج مبلغ قبض جدید را کنترل کنند.
همچنین در قبض های جدید برق، بهای مصرف به صورت پلکانی ارایه خواهد شد و چنانچه مشترکان بیش از میزان متوسط تعیین شده برق مصرف کنند، در قبض آنها نحوه محاسبه مازاد مصرف و تعرفه مربوط به آن منعکس خواهد شد.
در ایران مبلغ مندرج در قبض برق هر مشترک بنابر نوع کنتور، منطقه جغرافیایی و محله زندگی مصرف کنندگان محاسبه می شود.
بدین ترتیب اگرچه ممکن است دو مصرف کننده در دو نقطه متفاوت جغرافیایی از ایران به یک میزان برق مصرف کنند، اما نوع کنتور محاسبه کننده میزان مصرف، منطقه ای که مشترک در آن زندگی می کند، میزان و چگونگی مصرف و آب و هوای منطقه، ممکن است تفاوت معناداری میان رقم درج شده به عنوان "سهم پرداختی توسط مشترک" ایجاد کند.
همچنین برای خواندن کنتور و صدور و ارسال قبض مشترکان به منزل آنها، مبلغی حدود یکصد تومان تحت عنوان آبونمان به مبلغ نهایی هر قبض اضافه می شود.
از چند سال پیش، وزارت نیرو در ایران در قبض های برق مبلغی را به عنوان "مبلغ واقعی" مصرف برق محاسبه می کرد و در بخش دیگری از صورتحساب، با مشخص کردن رقمی به عنوان یارانه پرداختی از سوی دولت و کم کردن این رقم از "مبلغ واقعی"، مصرف کننده ها فقط بخشی از آنچه که بهای واقعی نامیده شده بود، را پرداخت می کردند.
طی ماههای گذشته بسیاری از ایرانیان از چگونگی تاثیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بر هزینه های زندگی شان ابراز نگرانی کرده اند اما دولت این کشور هموراه تاکید کرده است که با افزایش تدریجی قیمت ها و پرداخت نقدی یارانه ها، نخواهد گذاشت هزینه های زندگی با افزایش ناگهانی روبرو شود.

ژیلا بنییعقوب، روزنامهنگاری که در رویدادهای پس از انتخابات بازداشت شده بود، در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از روزنامهنگاری محکوم شد.
یک منبع آگاه در گفتوگو با رادیو فردا ضمن تایید این خبر، اظهار داشت شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران این حکم را برای ژیلا بنییعقوب صادر کرده است.
ژیلا بنییعقوب پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه همسر روزنامهنگارش، بهمن احمدی امویی، بازداشت شد؛ خانم بنییعقوب پس از تحمل ۶۰ روز زندان با قرار وثیقه آزاد شد اما همسرش همچنان در زندان به سر میبرد؛ بهمن احمدی امویی به ۵ سال زندان محکوم شده است.
فریده غیرت، وکیل ژیلا بنییعقوب، در مصاحبه با وبسایت «تا آزادی روزنامهنگاران زندانی» با ابزار شگفتی از صدور چنین حکمی گفت: حکم صادره به هیچ وجه حق موکل من نیست. فعالیتهای خانم بنی یعقوب در راستای شغلش یعنی روزنامهنگاری بوده است. او پیش از این نیز با دلایل مشابه و به خاطر فعالیتهای شغلیاش بازداشت و محاکمه شده بود که یکبار از سوی شعبه ۱۵ و بار دیگر نیز از سوی شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب از اتهامات وارده تبرئه شد.»
وکیل ژیلا بنییقوب، درباره محرومیت ۳۰ ساله موکلش گفت: «قوانین جمهوری اسلامی برای کسی که محارب شناخته و حتی مجازات قطع عضو نیز برای او صادر شده، پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی را در نظر گرفته است. بنابراین پرسش من این است که چطور به موکل من سی سال محرومیت شغلی دادهاند و حتی به این فکر نکردهاند که وقتی تنها تخصص موکل من روزنامهنگاری است، گذران زندگی او چگونه خواهد بود؟»
ژیلا بنییعقوب در روزنامههای همشهری، خرداد، آزاد، صبح امروز، وقایع و سرمایه نیز سابقه فعالیت داشته است.
این روزنامهنگار ایرانی در سال ۱۳۸۸ برنده «جایزه جهانی آزادی بیان» شد. ژیلا بنییعقوب همچنین در سال ۱۳۸۹ جایزه «آزادی بیان» سازمان گزارشگران بدون مرز را از آن خود کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع بازرگانی و کشتیرانی میگوید که حجم ذخیره شناور نفت خام ایران طی ماه جاری به میزان چهار میلیون بشکه کاهش یافتهاست.
به گفته این منابع، ایران ماه گذشته ۲۰ میلیون بشکه از نفت خام خود را در کشتیهای نفتکش نزدیک به ساحل نگه میداشت که در ماه جاری به خاطر افزایش خرید از سوی کشورهای منطقه آسیا، این میزان ذخیره ایران به ۱۶ میلیون بشکه کاهش یافتهاست.
یکی از منابع صنعتی مرتبط با یک شرکت نفتی غربی در این مورد به رویترز گفتهاست: «در ماه اکتبر دو نفتکش بسیار بزرگ حامل نفت خام ایران، نفتهای خود را از محل ذخیره شناور تخلیه کرده و به سوی شرق فرستادهاند و این میزان بیش از میزانی است که معمولاً دیدهایم.»
بنا به این گزارش، تحریمهای بینالمللی علیه ایران باعث شده تا خریداران اروپایی نفت، خریدهای خود از ایران را کاهش دهند و بازارهای آسیایی هماینک برای جبران این کاهش خرید اروپایی، به افزایش واردات نفت خام از ایران روی آوردهاند.
به نوشته رویترز، تحریمهای بینالمللی که برای وادار ساختن ایران به توقف برنامه هستهایاش اعمال شده باعث دشواری در تأمین مالی قرارهای خرید نفت اروپاییان از ایران شدهاست.
یکی از بازرگانان طرف معامله با یکی از شرکتهای نفتی اروپایی در این زمینه به رویترز گفت: «خریداران شرقی ناچارند بخش بزرگتری از نفت ایران را بخرند زیرا تعداد کسانی که در اروپا قادر به خرید نفت از ایران نیستند اینقدر زیاد شده که دیگر نمیشود نفت ایران را به بازار اروپا ریخت.»
به گفته کارشناسان صنعتی، هماینک تنها چند شرکت بزرگ نفتی اروپایی از جمله «رویال داچ شل»، توتال و اِنی هستند که خریداران عمده اروپایی نفت ایران را تشکیل میدهند.
در این پیوند، یک بازرگان دیگر اروپایی به خبرگزاری رویترز گفتهاست: «هماکنون روزانه در حدود ۵۵۰ هزار بشکه از نفت خام ایران وارد اروپا میشود. این میزان در اکتبر کمتر از سپتامبر و در سپتامبر کمتر از اوت بود.»
ایران که دومین تولیدکننده بزرگ نفت در سازمان اوپک است روزانه در حدود ۲ میلیون بشکه نفت صادر میکند که بیشتر آن راهی کشورهای آسیایی میشود.
ایران بخشی از نفت استخراجی خود را در مناطق فراساحلی ذخیره میکند و از جمله برای نفت استخراج شده در میدانهای نفتی سروش و نوروز در خلیج فارس هیچ مخزن ذخیره ساحلی ندارد و همیشه ۶ تا ۱۰ میلیون بشکه از این نفت را در نفتکشهای شناور نگه میدارد.
صنعت نفت ایران و نظام بانکی آن از حوزههایی هستند که به دلیل برنامههای هستهای جمهوری اسلامی تحت تحریمهای جامعه جهانی قرار گرفتهاند.
کشورهای اتحادیه اروپا در آخر ماه مهر در برنامه تحریم خود علیه ایران یک قدم فراتر رفته و اعلام کردند که از این پس بانکها موظف خواهند بود، انتقال بیش از ۱۰ هزار یورو پول به ایران را به دستگاههای ذیربط گزارش دهند و همچنین انتقال بیش از ۴۰ هزار یورو به ایران نیازمند دریافت مجوز مخصوص از دستگاههای مسئول خواهد بود.
اتحادیه اروپا نیز جمهوری اسلامی را متهم میکند، که در چارچوب برنامه هستهای خود، به طور پنهانی برای ساخت جنگافزارهای هستهای تلاش میکند، اتهامی که ایران آن را بیاساس دانسته و رد میکند.
منبع:رادیو فردا
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر