-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۵, چهارشنبه

Latest News from Koocheh for 10/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

مهرماه هشتاد و هفت شمسی، تهران میدان ونک. شاید اگر «سعید ملک‌پور» می‌دانست به زودی باید در شرایطی که به قول همسرش شدیدترین فشارهای جسمی و روانی بر او بوده است، اقرار به بسیاری از اتهام‌ها کند هیچ گاه پا به ایران نمی‌گذاشت. درست در همان روزها بود که گروهی موسوم به «ارتش سایبری» که بسیاری آن را وابسته به سپاه قدس یعنی بخش برون مرزی سپاه پاسداران می‌دانند خبر از هم پاشیدن گروه‌هایی که اقدام به راه‌اندازی سایت‌های مستهجن کرده بودند دادند. اگر چه در آن زمان این حرکت با انعکاس گسترده‌ای در سایت‌های دولتی و سایت «گرداب» ارگان رسمی این گروه داشت اما در ادامه فقط به معرفی افرادی بسنده شده که تاکنون هیچ‌گاه خبری رسمی از تشکیل دادگاه آن‌ها و یا اتهامات وارد بر آنان و رسیدگی به پرونده آن‌ها شنیده نشده است.

تحلیل‌گران منتقد اشاره می‌کنند این حرکت با برداشتی سیاسی و با هدف ایجاد جریان انحرافی صورت گرفته است و برخی دیگر نیز این حرکت را ناشی از ایجاد رعب و وحشت در فضای سایبری توسط این گروه وابسته به سپاه قدس می‌دانند اما به هر روی از سرنوشت متهمان این پرونده که مشهور به «مضلین» است، خبری در دست نیست.

سعید ملک‌پور یکی از دستگیر شد‌ه‌گان این پرونده است. او که در سایت گرداب به عنوان گرداننده چند سایت مستهجن معرف شده است به گفته همسرش حتا فرصت دفاع در این خصوص نیافته است که ثابت کند فقط یک برنامه نویس صفحه‌های وب است و بس.

گرداب که از سعید ملک‌پور به نام مستعار «سیاوش حسین‌خانی» یاد می‌کند اشاره دارد که وی «مدیر شبکه بزرگ‌ترین سایت‌های مستهجن، ضد دین و ضد امینت فارسی زبان بوده است. نکته قابل اهمیت در این‌جا است که برخی از سایت‌های خبری و شبه خبری نیز از وی به عنوان زندانی سیاسی یاد کرده‌اند که این خود روند نگاه جامعه را با روی کردی غلط منفی کرده است درست حرکتی که همین گروه گرداب به دنبالش بوده‌اند.

سعید ملک‌پور نه فعال سیاسی بوده است و نه گرداننده سیستماتیک سایت‌های پورنو گرافی بلکه او دانش‌آموخته رشته متالورژی صنعتی شریف بوده است که در حین ادامه تحصیل پکیج‌های مدیریت وب را طراحی می‌کرده است که این پکیج‌ها در هر جایی قابل بهره‌برداری بوده است. چه در یک سایت پاسخ به سوالات مذهبی و یا در سایت پورنو‌گرافی می توانسته است به کار گرفته شود.

اما ملک پور چرا چنین دچار فشار‌های امنیتی می‌شود؟ همسر او معتقد است او قربانی یک جریان سازی است. ملک‌پور خود در نامه‌ای که از زندان به وسیله یک رابط خارج می‌شود به فشارهای سنگین جسمی و روحی که برای اقرار به او وارد شده است اشاره می‌کند. مجموعه‌ای از اظهارات این سایت بنابر گفته همسر وی بر مبنای اعترافاتی است که به زور از وی گرفته شده است و مستندات دیگری نیز بر آن مهر تایید نمی‌زند.

گفته می‌شود، مشابه این برخورد در اواخر سال ۸۸ با بازداشت گسترده فعالان حقوق بشر در سراسر ایران تکرار شده. «نبرد سایبری سپاه پاسداران با گروه‌های فعال در پروژه بی‌ثبات‌سازی» و بازداشت اعضای «شبکه جنگ سایبری آمریکا» منتشر و رسانه‌های دولتی نیز در این زمینه برنامه‌هایی را پخش کرده‌اند.

به هر روی بعد از گذشت ماه‌ها هنوز وضعیت پرونده این متهم روشن نیست. وکیلش جز برای گرفتن امصای وکالت تاکنون نتوانسته است تماسی با وی داشته باشد و به دلیل ایجاد جو اجتماعی با برچسبی مانند مستهجن بودن و یا پورنو‌گرافی شرایطی فراهم شده است که این متهم در آستانه سومین سال دستگیری از وضعیت روشنی برخوردار نباشد. این شاید مهم‌تر باشد که اگر اتهامات وارد بر این فرد صحت نیز داشته باشد باز هم بر اساس حقوق قضایی او حق دارد در یک دادگاه صالحه پرونده‌اش مورد بررسی قرار گرفته و مورد کیفر قرار گیرد نه آن که حتا از حق داشتن وکیل و دفاع از خود محروم شود.

«فاطمه افتخاری» همسر سعید ملک‌پور نیز با اظهار این که از سرنوشت شوهرش بی‌اطلاع است در گفت‌و‌گویی با اردوان روزبه به آخرین وضعیت این متهم بلاتکلیف پرونده موسوم به «مضلین دو» می‌پردازد.

نامه سعید ملک‌پور

این‌جانب سعید ملک‌پور در تاریخ ۸۷/۷/۱۳ توسط مامورین لباس شخصی سپاه، بدون حکم بازداشت و یا نشان دادن کارت شناسایی در اطراف میدان ونک دستگیر شدم. دستگیری به صورت آدم‌‌ربایی بدون نشان دادن حکم بازداشت و کارت شناسایی صورت گرفت.

پس از آن توسط چند مامور لباس شخصی در یک خودروی سواری بدون آرم، با چشم بند و دست‌بند، در قسمت عقب (صندلی عقب) قرار گرفتم. یک مامور با جثه بسیار بزرگ با آرنج وزن خود را روی گردن من انداخت و به زور سر مرا پایین نگه داشته بود و مرا به نقطه نامعلومی که به آن دفتر فنی می‌گفتند، منتقل کردند.

در آن‌جا چندین مامور در حالی که چشم‌بند و دست‌بند داشتم مرا مورد ضرب و شتم و فحاشی شدید قرار دادند و به زور مجبورم کردند یک برگه قرار بازداشت و چند برگه که روی آن را پوشانیده بودند را امضا نمایم. با توجه به نحوه انتقال من به دفتر فنی و ضرب و شتم وارده، گردن من تا چندین روز درد می‌کرد و در اثر ضربات مشت و لگد و سیلی، تمام صورتم ورم کرده بود. پس از آن همان شب به بازداشت‌گاه دو – الف اوین منتقل شدم و در یک سلول انفرادی به ابعاد ۱.۷ در ۲ متری قرار گرفتم. خروج از سلول تنها به قصد ۲ بار هواخوری و چند بار در زمان‌های مشخص شده، آن هم با چشم‌بند امکان‌پذیر بود و تنها در سلول اجازه داشتم چشم‌بند از چشم بردارم.

به مدت ۳۲۰ روز تا تاریخ ۸۸/۵/۲۸ در سلول انفرادی بدون دسترسی به کتاب و روزنامه و هر‌گونه ارتباط با خارج از سلول به سر بردم. در سلول تنها یک مهر و یک جلد قرآن، یک بطری آب و ۳ عدد پتو به من داده شد. پس از آن به مدت ۱۲۴ روز تا تاریخ ۸۸/۹/۳۰ در بند عمومی دو – الف زندان اوین به سر بردم. در دوران انفرادی و عمومی هیچ‌گاه ملاقات هفتگی نداشتم و در طول ۴۴۴ روز بازداشت در بازداشت‌گاه دو – الف در تمامی ملاقات‌هایی که حداکثر به اندازه انگشت‌های یک دست بود، صحبت‌ها توسط یک مامور سپاه شنود می‌شد و ملاقات‌ها با حضور مامور همراه بود.

تلفن هفتگی نیز در دوران انفرادی به من داده نشد و تمامی تلفن‌ها توسط کارکنان یا بازجوها شنود مستقیم می‌شد و هر گاه راجع به مسایل پرونده با خانواده‌ام صحبتی می‌کردم تلفن را قطع می‌کردند. در طول ۴۴۴ روز بازداشت در بازداشت‌گاه دو – الف بنا به دلایلی که ذیل عنوان می‌کنم هیچ‌گاه امنیت جانی نداشتم و دایمن احساس خطر جانی کرده و مورد تهدید بودم.

در تاریخ ۸۸/۹/۳۰ بار دیگر به سلول انفرادی این بار به بازداشت‌گاه ۲۴۰ اوین منتقل شدم و تا تاریخ ۸۸/۱۱/۱۹ یعنی ۴۸ روز دیگر در انفرادی بدون حق تماس و به تنهایی به سر بردم. از آن تاریخ تا کنون در بند عمومی زندان اوین، ابتدا در بند قرنطینه اندرزگاه ۷ و سپس در اندرزگاه ۳۵۰ به سر برده‌ام. تا کنون بیش از ۱۲ماه از ۱۷ ماه دوران بازداشت موقت من در سلول‌های انفرادی سپری شده و تا کنون هیچ‌گاه اجازه ملاقات با وکیل به من داده نشده است.

در طول بازداشت موقت، مخصوصن ماه‌های ابتدایی توسط گروه پدافند سایبری سپاه تحت انواع شکنجه‌های روحی روانی و جسمی قرار گرفته‌ام که برخی از این شکنجه‌ها در حضور بازپرس پرونده، آقای موسوی صورت گرفته است.

بخش زیادی از اقاریر من، در اثر فشار، شکنجه روحی، روانی و جسمی‌، تهدید خود و خانواده‌ام و وعده آزادی سریع در صورت اقرار به مطالب خلاف واقع، مطابق خواسته و دیکته بازجوها انجام گرفته است.

توضیح این که اقرارها در حضور بازپرس نیز با حضور بازجوها و تهدید به وخیم‌تر شدن شدت شکنجه‌ها، جهت جلوگیری از اعلام اقرار تحت فشار به بازپرس صورت می‌گرفت. گاهی هم تهدید می‌کردند که همسرم را دستگیر می‌کنند و در حضور من شکنجه می‌کنند. در چند ماه اول دستگیری بارها در ساعات مختلف شب و روز تحت بازجویی قرار می‌گرفتم که غالبا با کتک و ضرب و شتم شدید هم‌راه می‌شد. شکنجه‌ها گاهی در دفتر فنی که خارج از زندان است و گاهی در اتاق بازجویی بازداشت‌گاه دو – الف انجام می‌شد.

اکثر اوقات شکنجه‌ها به صورت گروهی انجام می‌گرفت و در حالی که چشم‌بند و دست‌بند داشتم چند نفر با کابل، چماق، مشت و لگد و گاهی شلاق ضرباتی به سر و گردن و سایر اعضای بدنم می‌زدند. این کارها به منظور وادار ساختن من به نوشتن آن‌چه توسط بازجویان دیکته می‌شد و اجبار به بازی کردن نقش در مقابل دوربین طبق سناریو دلخواه و نوشته شده توسط آنان می‌بود. گاهی شکنجه‌ها توام با شوک الکتریکی بود که بسیار دردناک بوده و تا چند لحظه پس از آن امکان حرکت نداشتم. یک بار در اواخر مهرماه ۱۳۸۷ هم مرا در حالی که چشم بند به چشم داشتم برهنه کرده و تهدید به استعمال بطری آب کردند.

در همان روزها و در یکی از بازجویی‌ها شدت ضربات مشت و لگد و کابل که به سر و صورتم زده می‌شد به قدری زیاد بود که تمامی صورتم ورم کرده و چندین بار زیر کتک بی‌هوش شدم که هر بار با پاشیدن آب به صورتم مرا به هوش می‌آوردند.

آن شب مرا به سلولم برگرداندند. اواخر شب در زمان خاموشی احساس کردم که گوش من دچار خونریزی شده است. در سلول را کوبیدم کسی به سراغم نیامد. فردای آن روز مرا در حالیکه نیمه چپ بدنم بی‌حس بود و قادر به حرکت نبودم به درمانگاه اوین منتقل کردند. در درمان‌گاه اوین، دکتر پس از دیدن وضعیت من بر ضرورت انتقال من به بیمارستان تاکید کرد ولی مرا به سلولم برگرداندند و تا ساعت ۹ شب به حال خود رها شدم. ساعت ۹ شب به همراه ۳ نگه‌بان با دست‌بند و چشم‌بند به بیمارستان بقیه‌اله انتقال یافتم.

در راه آن ۳ نفر به من گفتند که حق ندارم در بیمارستان نام خود را به زبان بیاورم و دستور دادند که خود را محمد سعیدی معرفی کنم و تهدید کردند در صورت سرپیچی از دستور به بازداشت‌گاه برگردانده شده و شکنجه سختی انتظارم را می‌کشد.

یکی از نگه‌بانان قبل از من به دیدن پزشک کشیک بخش اورژانس رفت و با او صحبت کرد و پس از چند دقیقه به دنبال او به اتاق پزشک وارد شدم. پزشک کشیک بدون هیچ‌گونه معاینه، آزمایش و عکس رادیوگرافی تنها عنوان کرد که ناراحتی من، ناراحتی اعصاب است و این را در برگه گزارش پزشکی وارد کرد و چند قرص اعصاب تجویز کرد.

حتا وقتی من خواهش کردم حداقل گوشم را شست و‌شو کند دکتر گفت لازم نیست و من با همان حال و گوشی که لخته خون در آن خشک شده بود به بازداشتگاه برگردانده شدم.

به مدت ۲۰ روز نیمه چپ بدنم بی‌حس بود و کنترل کمی روی ماهیچه‌های دست و پای چپم داشتم. بنابراین به سختی راه می‌رفتم. علاوه بر این شکنجه‌ها یک بار هم در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۸۷ در دفتر فنی پس از ضرب و شتم جدید یکی از بازجوها با انبردست تهدید به کشیدن دندانم کرد که منجر به شکستن یکی از دندان‌هایم و در رفتن فکم در اثر لگد به صورتم شد. البته شکنجه‌های جسمی و بدنی، در مقابل شکنجه‌های روحی و روانی ناچیز بود.

زندان‌های طویل المدت انفرادی (بیش از یک سال) بدون حق تماس تلفنی و امکان ملاقات عزیزانم، تهدیدات مکرر به دستگیری و شکنجه همسر و خانواده‌ام در صورت عدم هم‌کاری، تهدید به قتل و دادن اخبار دروغ از جمله دستگیر کردن همسرم و این قبیل تهدیدها باعث آشفتگی روحی و بحرانی شدن سلامت روان من شده بود. در انفرادی به هیچ کتاب یا رسانه‌ای دسترسی نداشتم و برای روزها با هیچ کس هم صحبت نبودم.

سخت‌گیری‌ها و فشارهای روحی و روانی به من و خانواده‌ام تا حدی پیش رفت که پس از رحلت پدرم در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ و با وجود مطلع شدن مسوولین بازداشت‌گاه و دادسرای جرایم رایانه‌ای از فوت ایشان، مرا که هیچ تماس تلفنی با خانواده‌ام نداشتم، از این واقعه بی‌خبر نگه داشتند تا این که تقریبن ۴۰ روز پس از فوت پدرم، وقتی پس از چند ماه اجازه یک تماس ۵ دقیقه‌ای تلفنی با حضور و شنود مستقیم بازجوها به من داده شد، از فوت پدرم مطلع شدم.

وقتی یکی از بازجوها به نام مسعود گریه و زاری مرا شاهد شد وقیحانه قهقهه سر داده و شروع به تمسخر من کرد و با وجود خواهش فراوان من اجازه شرکت در مراسم چهلم پدرم نیز به من داده نشد. علاوه بر شکنجه‌های روحی و روانی، گروه بازجویی اطلاعات سپاه به طور غیرقانونی و غیرشرعی مبلغی از حساب کارت اعتباری من خرج کرده است که ادله قابل ارایه است.

بیشتر بخوانید:

«برای شوهرم حکم اعدام در نظر گرفته شده است»


 


سروش / رادیو کوچه

در پی افزایش فشارها و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران باز هم انصراف شرکت‌های نفتی خارجی از حضور و فعالیت در ایران  به یک موضوع بحث برانگیز تبدیل شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه شرکت «بریتیش پترولیوم» اعلام کرد که از هم‌کاری با ایران انصراف خواهد داد.

این شرکت بریتانیایی که قرارداد مشترکی با شرکت نفت ایران در خصوص اکتشاف و استخراج گاز منعقد کرده بود ضمن  اعلام انصراف علت آن را تبعات اجرای مقررات تحریم نفتی ایران عنوان کرده است. شرکت نفتی «بی‌پی» هم چنین اعلام کرده است که از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های خارجی خودداری می‌کند.

این برای چندمین بار است که یک شرکت نفتی خارجی علی‌رغم بستن قرارداد از ادامه هم‌کاری و فعالیت به دلیل تحریم‌ها انصراف می‌دهد. پنج‌شنبه گذشته شرکت توسعه نفتی «اینپکس» ژاپن اعلام کرد که از پروژه میدان نفتی آزادگان ایران خارج خواهد شد. این شرکت که پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان در غرب اهواز را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرده بود تا‌کنون به میزان ۱۵۳ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده ‌است.

انصراف شرکت اینپکس در حالی صورت می‌گرفت که یک روز قبل «رامین مهمان‌پرست» سخن‌گوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در خصوص احتمال خروج ژاپن از پروژه میدان نفتی آزادگان گفته بود که ژاپن حاضر به ترک منطقه آزادگان نیست، زیرا می‌داند در صورت کنار کشیدن از این حوزه کشورها و شرکت‌های دیگر این سهم را اشغال می‌کنند. با افزایش فشارها و تحریم های  غرب علیه جمهوری اسلامی،  بسیاری از کشورها به طور جداگانه دست به تحریم و اعمال فشار بر روی ایران زدند.

ایران و غرب مدت‌هاست بر سر مسئله هسته‌ای همواره اختلاف نظر دارند و سران کشورهای غربی می‌گویند که ایران در پوشش فعالیت‌های هسته‌ای خود اقدام به ساخت بمب هسته‌ای کرده است. ادعایی که سران جمهوری اسلامی آن را رد می‌کنند.

این در حالی است که به دلیل عدم هم‌کاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون شش قطع‌نامه تحریمی علیه این کشور صادر شده است و آمریکا و برخی از کشورها نیز دست به تحریم‌های جداگانه‌ی دیگری زده‌اند و برخی افراد و شرکت‌ها را تحریم کرده‌اند.

به گفته‌ی کارشناسان این امر سبب شده که بسیاری از شرکت‌های خارجی که در ایران فعالیت می‌کردند از ادامه فعالیت انصراف دهند. از سوی دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی با انتقاد از اقدام کشورهای تحریم‌کننده اعلام کردند که این کار مشکلی برای این کشور ایجاد نخواهد کرد.

شهریور ماه سال جاری «منوچهر آقانژاد» مدیر عامل شرکت صنایع پالایش نفت ایران اعلام کرده بود که تحریم علیه ایران هیچ خللی در روند رو به رشد ایران ایجاد نخواهد کرد و با اجرای طرح افزایش ضربتی تولید بنزین به زودی خودکفا می‌شود

محمود احمدی‌نژاد رییس دولت ایران بارها در سخن‌رانی‌های خود گفته است که ایران از تحریم‌ها استقبال می‌کند چون به واسطه آن دانش مردم بالاتر رفته و می‌توانند در بخش‌های مختلف خودکفا شوند. به گفته‌ی احمدی‌نژاد هم‌اکنون واردات بنزین به‌طور کامل قطع شده و ایران بنزین مصرفی روزانه خود را در داخل کشور تولید می‌کند. بر اساس آمارها ایران با واردات ۲۵ میلیون لیتر که حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مصرف بنزین کشور را تشکیل می‌دهد دومین وارد‌کننده بزرگ بنزین در دنیا است.

شهریور ماه سال جاری «منوچهر آقانژاد» مدیر عامل شرکت صنایع پالایش نفت ایران اعلام کرده بود که تحریم علیه ایران هیچ خللی در روند رو به رشد ایران ایجاد نخواهد کرد و با اجرای طرح افزایش ضربتی تولید بنزین به زودی خودکفا می‌شود.

به گفته‌ی آقای آقانژاد ایران در صورت نیاز ظرف مدت یک هفته می‌تواند تولید بنزین را ۲۰ میلیون لیتر افزایش داده و در این زمینه خودکفا شود. به‌نظر می‌رسد موضوع اعمال فشار و تحریم‌های افزایشی غرب علیه ایران از یک‌سو و هم‌چنین سخنان مقام‌های ایران در مجامع بین‌المللی از سوی دیگر سبب شده که بسیاری از شرکت‌ها حاشیه ناامنی را برای ادامه فعالیت و سرمایه‌گذاری در ایران تصور کنند و با وجود قراردادهای امضا شده و یا پرداخت خسارت بازهم  اقدام به انصراف از ادامه فعالیت‌های خود کنند.


 


سیمین / رادیو کوچه

در این برنامه باز هم قصد دارم موضوع امنیت را در کشور مالزی پی بگیرم. همان‌طور که در برنامه پیشین اشاره کردم باوجود آن که کشور مالزی تبدیل به یکی از قطب‌های گردش‌گری در شرق آسیا شده و شمار مهاجران و افرادی که این کشور را برای تحصیل، کار یا اقامت انتخاب می‌کنند روبه افزایش است، اما فضای این کشور از امنیت کافی برخوردار نیست. این کشور در این سال‌ها شاهد افزایش جرایمی از قبیل انواع سرقت، تجاوز، آدم ربایی، تعرض نسبت به کودکان، جرایم مرتبط با مواد‌ مخدر و حتا قتل بوده است که برخی از آنان توسط گروه‌های محلی و برخی توسط مهاجران قانونی یا غیرقانونی که در این کشور زندگی می‌کنند رخ داده است.

در مناطقی خاص بازار گروه‌های خلاف‌کار حسابی داغ است و سایر مناطق نیز از سرقت‌های گذری در امان نیستند. این گروه‌ها، در مناطقی که نشان کرده‌اند به راحتی به سرقت با سلاح سرد از افراد، خانه‌ها، یا دفترهای کار می‌پردازند. پلیس به تازگی در گزارش خود اشاره به (لینگ گزارش) دستگیری گروهی متشکل از ۴ مرد و زن مالایایی و یک زن تایلندی کرده است. این‌ها قصد سرقت از یک دفتر کار در خیابان امپانگ هیلیر- یکی از به‌ترین خیابان‌های کوالالامپور- را داشتند. این گروه که ظاهرن رییس خود را نیز هم‌راه داشته پیش از این اقدام به چندین فقره سرقت کرده بودند.

خیابان امپانگ که یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های پایتخت محسوب می‌شود، محل تردد و زندگی بسیاری از ایرانیان است و البته بنا به گزارش پلیس، یکی از پر‌حادثه‌ترین مناطق از جهت بروز انواع جرم و بزهکاری.

خیابان‌های مرکزی شهر و مراکر خرید که محل رفت‌و‌آمد گردش گران است با وجود استقرار انواع پلیس اعم از گشت‌های شهری و پلیس توریسم، هم‌چنان محفلی برای اجرای انواع ترفندهای سرقت از کیف‌زنی و کف‌زنی گرفته تا کیف‌قاپی که توسط موتورسواران یا سارقانی که با ماشین سوژه را تعقیب می‌کنند، است.

تحقیقات و گزارش‌های منتشرشده طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که آمار جرایم در این کشور رو به افزایش است. و این مسئله بر شاخص‌های «کیفیت زندگی» در این کشور تاثیرگذار بوده است. «امنیت» یکی از این شاخص‌هاست که بر اساس تعداد جرم‌های صورت گرفته هم‌چنین آمار تصادف‌ها سنجیده می‌شود.

گفته می‌شود عواملی هم‌چون افزایش جمعیت، بی‌کاری، جامعه‌ی هندی‌ها و مهاجرت‌های غیر‌قانونی از جمله عوامل موثر در افزایش میزان جرم و جنایت در کشور مالزی است. هر چند که ثبات سیاسی و شرایط اقتصادی نیز در این امر تاثیرگذار است. نتایج یک تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد که طی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۴ جرایم مالی به شدت افزایش یافته و ۹۰درصد از جرایم را شامل شده است هرچند که توجه بیش‌تر رسانه‌ها به سوی جرم‌های خشن و جنایت بوده‌است. از سوی دیگر در این تحقیق پیش‌بینی شده که میزان جرم بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ هر ساله ۲٫۶ درصد رشد خواهد داشت.

به هررو افزایش چشم‌گیر و محسوس میزان جرم و جنایت در این کشور که توسط رسانه‌ها کمابیش به گوش همگان می‌رسد و هشدار داده می‌شود، نگرانی عمومی را بر‌انگیخته است. این تغییر برای خارجیانی که سال‌ها در این کشور زندگی کرده‌اند نیز محسوس است. آن‌ها به خوبی می‌توانند مقایسه‌ای میان سال‌های پیش و سال‌های اخیر داشته باشند و با وجود این افزایش، دیگر به میزان سابق احساس امنیت و آرامش نمی کنند.

چندی پیش در وب‌لاگ یک وب‌لاگر مالایایی می‌خواندم که بنا به گزارش‌NST، (روزنامه نیواستریت تایمز) در سال ۲۰۰۷، احمد بداوی نخست‌وزیر سابق مالزی میزان افزایش جرم را ۱۳٫۵ درصد اعلام کرده‌است و این افزایش در مورد گروه‌های سرقت بدون استفاده از سلاح گرم به میزان ۱۵۹ درصد بوده است.

در این نوشته برای تشریح به‌تر وضعیت امنیت این کشور گفته شده که برای نشان دادن ۵۸۸ قتل و ۳۱۷۷ تجاوز اتفاق افتاده در سال ۲۰۰۷ تنها می‌توانید تصور کنید که در هر روز بیش از یک انسان به قتل رسیده (۱٫۶) و بیش از ۸ زن مورد تجاوز قرار گرفته‌اند(۸٫۷) و تاکید شده است این آمار در سال‌های آینده تغییر مثبتی نخواهند داشت تا مادامی‌که پلیس هیچ تغییری در روش خود ندهد.

به هرحال به ظاهر هرسال پلیس اقدام به افزایش مراکز جدید آموزشی و صرف هزینه برای به کار‌گیری سیستم‌های کنترل الکترونیکی می‌کند اما تغییر جدی در کنترل میزان جرم و جنایت دیده نمی‌شود.

به گفته ساکنان این کشور اعم از ساکنان بومی یا مهاجر، پلیس چندان تلاشی در این زمینه انجام نمی‌دهد. می‌گویند دست‌مزد پلیس این‌جا بسیار کم است و هرچند که دولت محل زندگی آنان را تامین می‌کند اما این دست‌مزد انگیزه تلاش بیش‌تری در آن‌ها ایجاد نمی‌کند. بازار گرفتن رشوه به ویژه در جرایم رانندگی داغ است و معروف است که می‌توانی با مبالغ کم‌تری با پلیس کنار بیایی. با وجود مشخص بودن بسیاری از مناطق از نظر وجود گروه‌های بزهکار، کنترل محسوس و پی‌گیری روی این مناطق صورت نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد پلیس بیش‌تر به انجام وظیفه‌ی اداری خود در این مواقع که شامل نوشتن گزارش و شرح ماوقع است علاقه‌مند است تا برنامه‌ریزی برای سرو سامان دادن به این وضعیت. بسیاری از اوقات، با وجود نشانه‌ها و مدارک مستدل از قبیل شماره تاکسی که کیفی در ان جامانده کرده یا فیلم موجود در دوربین مداربسته محل سرقت، پلیس حتا این زحمت را به خود نمی‌دهد تا شکایت‌ها را از این طریق پی‌گیری کند. از سویی اجناس مسروقه هم چون گوشی هم‌راه به راحتی در بازار دادو ستد می‌شود و شما ممکن است با گوشی مسروقه خود یکی دو روز پس از سرقت در پشت ویترین یک فروش‌گاه روبه‌رو شوی اما کاری نمی‌توانی انجام بدهی.

در این میان ایرانیان یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های قربانیان این حوادث در این کشور هستند

و یک نکته قابل توجه دیگر این که برخی از مردم این کشور معتقدند که بسیاری از جرم هایی نظیر دزدی و زورگیری که در این کشور توسط مهاجران اندونزیایی اتفاق می‌افتد با جادوگری صورت می‌گیرد. یعنی آن‌ها شما را آن چنان  سحر می‌کنند که ناگهان شما بدون هیچ مقاومتی با دست خود کیف‌تان را به آنان تحویل می‌دهید و البته این دلیل برای کشوری که بازار جن و دعا و جادو در آن پر مشتری است چندان هم بعید به نظر نمی‌رسد.

و در این میان ایرانیان یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های قربانیان این حوادث در این کشور هستند. اگر از ایرانیان ساکن مالزی یا ایرانیانی که یه این کشور سفر می‌کنند، بپرسید دست کم خود یا چند تن از اطرافیانشان حداقل یک بار با مواردی از قبیل سرقت موبال، کیف دستی، دوربین، پاسپورت، کف‌زنی و یا کیف‌قاپی روبه‌رو شده‌اند. البته این مورد در میان ساکنان عرب نیز مشهود است.

معروف است که می‌گویند گروه‌های خلاف‌کار، اهالی خاورمیانه را به شکل پول می‌بینند از این روست که طعمه خوبی برای آنان هستند. به‌طور معمول مسافران یا ساکنان ایرانی یا عرب پول زیادی با خود هم‌راه دارند، از تلفن‌های هم‌راه گران قیمت و زیورالاتی هم‌چون طلا و جواهر استفاده می‌کنند. همین سه فاکتور کافی است تا یک سارق را به حدکافی وسوسه کند تا در کمین او باشد.

و البته با وجود جو نا‌امن این کشور این موارد را نیز نباید از نظر دور داشت که عدم امکان استفاده از کارت‌های اعتباری برای مسافران ایرانی در خارج از کشور، که منجر به حمل پول نقد توسط آنان می‌شود. عامل بسیار موثری برای افزایش میزان ضررو زیان وارد شده به ایرانیان است. هم‌چنین برخی عادت‌های فرهنگی از قبیل سبک بار سفر نکردن، اعتماد به افراد غریبه و عدم آشنایی با امکانات هتل از قبیل صندوق امانات سبب بروز برخی از این حوادث می‌شود.

به هر روی این گفتار، هشداری چند‌باره بود برای افرادی که قصد سفر یا اقامت در این کشور را دارند هم چنین بیان واقعیتی پیرامون جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم. جامعه‌ای که به ظاهر تنها خود مسوول محافظت از جان و مال خویش هستیم.


 


خبر / رادیو کوچه

در آستانه سی‌و‌یکمین سال‌روز بازداشت عباس امیرانتظام قدیمی‌ترین زندانی سیاسی عقیدتی جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، جمعی از اعضای سازمان دانش‌جویان و دانش‌آموختگان جبهه ملی ایران به دیدار وی رفته‌اند.

به گزارش رنگین کمان، در این دیدار علاوه بر اعضای سازمان، داوود هرمیداس‌باوند سخن‌گوی جبهه ملی ایران و عبد‌الفتاح سلطانی وکیل دادگستری نیز حضور داشتند‌.

در پایان این دیدار آقای امیرانتظام که در مرخصی استعلاجی خارج از زندان به سر می‌برد به پرسش‌های شرکت‌کنندگان در این دیدار پاسخ داد.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

بهداد بردبار

منبع : خودنویس

دانش‌جویان طرف‌دار حقوق شهروندی در ایران با هم‌راهی تشکل‌های دانش‌جویی در دانش‌گاه کالیفرنیا- سن‌دیگو، انجمن دانش‌جویان ایرانی دموکرات در دانش‌گاه جورج واشنگتن و هم‌بستگی دانش‌جویان ایرانی در آمریکا، دانش‌گاه برکلی کالیفرنیا با صدور نامه‌ای سرگشاده خواستار حمایت و کمک دولت آمریکا برای بررسی نقض حقوق بشر در ایران شدند تا سازمان ملل متحد برای فرستادن نمایندگان ویژه به ایران جهت یک ماموریت حقیقت‌یاب در مورد نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران اقدام نماید. لازم به ذکر است در طول سال گذشته رژیم فعلی به‌طور سیستماتیک مواد متعدد از قانون اساسی خود، که تضمین کننده حق آزادی بیان و اجتماعات است، را نقض کرده است.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای رییس‌جمهوری، در پیام نوروزی سال ۲۰۱۰ خود فرمودید که «ما (آمریکا) متعهدیم تا برای حقوق جهان‌ شمول تمامی افراد بشر ایستادگی کنیم». تعهد شما ریشه در اصول بنیادینی دارد که این کشور بر آن بنا شده و آوای آن در اعلامیه استقلال آمده است که تمام مردان و زنان در سراسر جهان دارای حق «زندگی، آزادی و تلاش برای خوش‌بختی» می‌باشند.

این اصول بنیادین حقایق غیر قابل انکاری هستند که ایالات متحده را از بدو تاسیس در مسیر عدالت و حقوق جهانی برای همه مردم، راه‌نمایی کرده است. آقای رییس‌جمهوری، ما از شما به عنوان رهبر این کشور و برنده جایزه صلح نوبل می‌خواهیم تا با یک‌دلی با توجه به این اهداف در مواجه با رژیم جمهوری اسلامی در ایران اقدام کنید. ما از دولت آمریکا درخواست داریم که از تهدید به جنگ و تحریم علیه مردم ایران فاصله گرفته و مشوق آن‌ها در ساختن دموکراسی درونی باشد.

گام‌های مهم دیگر برای ساختن ارتباط بهتر میان مردم آمریکا و ایران عبارتند از حذف محدودیت‌های اینترنتی و تکنولوژی رسانه‌ای تحمیلی از خارج، حمایت از نرم افزارهای ضد فیلترینگ، تسهیل سفر برای شهروندان ایرانی به ایالات متحده و تغییر سیاست روادید تک ورودی برای دانش‌جویان ایرانی

ایرانیان در سراسر جهان عمیقن نگران و خجالت‌زده از نقض مداوم کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر، هم‌چنین حقوق شهروندی تضمین شده در قانون اساسی فعلی، توسط رژیم جمهوری اسلامی هستند. بر این اساس، ما از شما می‌خواهیم تا از قدرت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل بهره جسته و از دبیرکل آن آقای «بان‌کی‌مون» و کمیسر عالی حقوق بشر خانم «ناوانتم پیلای» خواسته شود تا برای فرستادن نمایندگان ویژه به ایران جهت یک ماموریت حقیقت‌یاب در مورد نقض حقوق بشر توسط رژیم اقدام نمایند. به ویژه، از سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا وضعیت زندانیان و ادعاهای شکنجه و یا سایر مجازات‌های بی‌رحمانه و غیر معمول را بررسی کرده و با ملاقات با اعضای کانون وکلای ایران، در مورد محدودیت‌های آن‌ها در دفاع از موکلین‌شان گزارشی تهیه شود. در طول سال گذشته رژیم فعلی به طور سیستماتیک مواد متعدد از قانون اساسی خود، که تضمین کننده حق آزادی بیان و اجتماعات است، را نقض کرده است.

آقای رییس جمهور، ما معتقدیم تنها راهی که ایالات متحده می‌تواند به مردم ایران کمک کند و هم‌زمان منافع امنیتی خود را به بهترین وجه تامین نماید، توجه به نقض حقوق بشر است و نه مسئله هسته‌ای. بنابراین، ما ضمن ستایش از تحریم‌های اخیر دولت شما علیه متجاوزین به حقوق بشر در ایران از شما می‌خواهیم نسبت به گسترش اقدامات تنبیهی علیه افراد بیش‌تری که در نقض حقوق بشر دخالت دارند، اقدام کنید.

گام‌های مهم دیگر برای ساختن ارتباط بهتر میان مردم آمریکا و ایران عبارتند از حذف محدودیت‌های اینترنتی و تکنولوژی رسانه‌ای تحمیلی از خارج، حمایت از نرم افزارهای ضد فیلترینگ، تسهیل سفر برای شهروندان ایرانی به ایالات متحده و تغییر سیاست روادید تک ورودی برای دانش‌جویان ایرانی. دانش‌جویان ایرانی که به ایالات‌متحده آمده‌اند، به‌علت این که آمریکا هیچ سفارت‌خانه‌ای در کشورشان ندارد فشارهای فراوانی را به دلیل سیاست روادید تک ورودی تحمل می‌کنند. اگر به دانش‌جویان ایرانی فرصت بیش‌تری برای سفر به کشور خود اعطا شود، آن‌ها می‌توانند نقش بسیار موثری در پیش‌برد تفاهم و گفت‌وگو میان دو ملت بازی کنند.

در پایان، بر اهمیت شناخته شدن آمریکا در سرتاسر جهان به عنوان مدافع واقعی حقوق بشر برای همه مردم تأکید داریم. در طول سالیان، اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران نهایت احترام خود را به آمریکایی‌ها ابراز داشته‌اند. ما از شما می‌خواهیم تا در این زمان سخت، با تمرکز بر نقض حقوق بشر در سرزمین مادریمان، در کنار مردم قرار گیرید.

با احترام فراوان،

دانش‌جویان طرف‌دار حقوق شهروندی در ایران

دانش‌گاه کالیفرنیا- سن دیگو

تشکل‌های امضا کننده: انجمن دانش‌جویان ایرانی دموکرات در دانش‌گاه جورج واشنگتن

هم‌بستگی دانش‌جویان ایرانی در آمریکا، دانش‌گاه برکلی کالیفرنیا


 


فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

این صدمین قسمت از برنامه رادیو لیچار است. یعنی ۱۰۰ روز لیچار گفته‌ام. خیلی فکر کردم که به مناسبت این روز بزرگ و تاریخی، چه کاری عجیبی در لیچار انجام بدهم تا برای همیشه در اذهان مخاطبان بماند. برای همین با یک نفر آگاه و دل‌سوز مشورت کردم. ازش پرسیدم توی صدمین روز لیچار چی‌کار کنم که همه خوش‌حال بشن و کاری متفاوت باشه؟ در جوابم گفت…


 


محمدرضا / رادیوکوچه

mohamadreza@koochehmail.com

تیم فوتبال پرسپولیس با پیروزی برابر صدرنشین لیگ برتر باش‌گاه‌های ایران از بحران نتیجه نگرفتن در این رقابت‌ها خارج شد. در این دیدار که از هفته دوازدهم لیگ برتر در ورزش‌گاه آزادی تهران برگزار شد، تیم پرسپولیس با دوگل تیم ذوب آهن اصفهان را شکست داد و بار دیگر به جمع مدعیان این رقابت‌ها پیوست.

پرسپولیسی‌ها در پنج هفته اخیر لیگ برتر با کسب سه تساوی و دو شکست مقابل حریفان از کورس قهرمانی عقب افتاده بودند اما با پیروزی برابر صدرنشین این رقابت‌ها به رده سوم جدول رده‌بندی بازگشتند. تیم فوتبال پرسپولیس با این پیروزی ۲۱ امتیازی شد و خود را به نزدیکی ذوب آهن ۲۴ امتیازی رساند.

«علی ‌دایی» سرمربی پرسپولیس بعد از پیروزی تیمش مقابل ذوب‌آهن گفت: «اول باید به این تیم تبریک بگویم. ما امروز مقابل بزرگ‌ترین تیم ایران بازی کردیم، ان‌شااله در فینال لیگ قهرمانان پیروز شوند و به قهرمانی برسند. این آرزوی قلبی من است.»

وی ادامه داد: «امروز با شناخت کافی از ذوب‌آهن وارد میدان شدیم هرچند مقابل فینالیست لیگ قهرمانان انگیزه پیروزی ما چند برابر بود. با این حال در کل بازی چه نیمه اول، چه نیمه دوم حاکم توپ و میدان بودیم، به نظر من پرسپولیس با دلش بازی کرد و در این بازی جنگنده و کلن یک روز خوبی را داشتیم و امروز اصلن بازی‌کنان ما مرتکب اشتباهی نشدند و به نظر من اگر تیمی بتواند ذوب‌آهن فینالیست را به این صورت ببرد، پتانسیل بالایی دارد بازی‌کنان ما با تمام وجود کار کردند و تیم ذوب‌آهن کلن در طول بازی بیش‌تر از یک موقعیت نداشت که به تیرک زد ولی ما موقعیت‌های زیادی داشتیم که حتا پنالتی هم به دست آوردیم که متاسفانه نتوانستیم به خوبی از آن استفاده کنیم. شاید بازی حساسی که ذوب‌آهن در عربستان داشت این تیم را خسته کرده بود اما باید به شاگردانم تبریک بگویم که بعد از مدت‌ها آن فوتبالی که من دوست داشتم را ارایه دادند و در بهترین شرایط سه امتیاز را گرفتند.»

در ادامه علی‌دایی گفت: «تیم ما امروز به معنای واقعی فوتبال بازی کرد و با حداکثر پاس‌های سالم درصد اشتباهاتشان را کم کردند اما مهم‌تر از ‌آن دویدن و جنگندگی‌ آن‌ها و استفاده از کل فضای زمین بود. ما می‌دانستیم ذوبی‌ها در زمان دفاع خوب جمع می‌شوند و گل‌مان هم از روی پاس به عقب به ثمر رسید. ما روی این حرکات کار کرده بودیم. از صبوری هواداران‌مان هم ممنونم که پنج هفته نتایج بد ما را تحمل کردند، پشت ما را خالی نکرده و از ما حمایت کردند. خدا را شکر که بعد از حمایت آن‌ها از این میدان سربلند بیرون آمدیم و بازی شش امتیازی را بردیم.»

دایی درباره بازی بعدی و شرایط آتی پرسپولیس گفت: «مطمئنن همه بازی‌ها سخت است اما ما تلاش داریم دل هوادارانمان را شاد کنیم. ما یک شروع خوب در لیگ داشتیم اما متاسفانه وقفه‌های متعدد لیگ و نبود برخی بازی‌کنانمان باعث افت ما شد. الان یک مدت کوتاه است که همه نفراتمان کنار هم هستند و شرایطمان روز به روز بهتر می‌شود و فوتبال بهتری بازی می‌کنیم.»

سرمربی پرسپولیس در پاسخ به این سوال که آیا گل خوردن‌های تیمش در دقایق پایانی به مسایل تاکتیکی ارتباط دارد گفت: «اصلن و ابدن، شاید بازی‌کنان تمرکز لازم را نداشتند اما با صحبت‌هایی که انجام دادیم امروز همه وظایفشان را درست انجام دادند.»

دایی در مورد دعوت «غلام‌رضا رضایی» به تیم امید گفت: «به غلام پیروانی احترام می‌گذارم اما رضایی در بدترین زمان به تیم امید دعوت شد. تیم ما هفت مهاجم ندارد که بخواهیم رضایی را هم از دست بدهیم. باید با تمام وجود بازی کنیم اما بدانید پیروانی بزرگ من است و هر کاری از دستم بر بیاید برایش انجام می‌دهم.»

در خاتمه سرمربی تیم پرسپولیس در مورد تیم ذوب‌آهن اظهار داشت: «آن‌ها تیم بزرگی دارند و بزرگ‌ترین تیم در پنج سال اخیر هستند. آن‌ها پتانسیل خیلی بالایی دارند که توانستند به فینال قهرمانان آسیایی برسند و در دو بازی آسیایی که در اصفهان و عربستان انجام دادند توانستند الهلال را ببرند نباید با این باخت ارزش کاری آن‌ها پایین بیاوریم چون کادرفنی و مربی خوبی دارند ولی ما فعل خواستن را بهتر صرف کردیم و نتیجه گرفتیم. من به ذوب آهن تبریک می‌گویم و امیدوارم قهرمان آسیا هم بشوند.»


 


خبر / رادیو کوچه

شفیق هادوی فرزند محمد‌امین هادوی فعال اقتصادی و عضو سابق اتاق بازرگانی تهران روز سه‌شنبه ۴ آبان ۸۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

به گزارش جرس، شفیق هادوی ۲۷ ساله مهندس معدن و دانش‌جوی کارشناسی ارشد مدیریت است. وی فرزند محمد امین هادوی فعال اقتصادی و عضو سابق اتاق بازرگانی تهران که روز جمعه ۲۳ مهر در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. محمد‌امین هادوی فرزند مهدی هادوی نخستین دادستان انقلاب اسلامی و شفیق نوه او است. منزل شفیق هادوی بعد از بازداشت پدرش در روز جمعه ۲۳ مهر تفتیش شد و روز شنبه ۲۴ مهر وی نیز به مدت دو ساعت در وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته بود.

با گذشت دوازده روز از بازداشت محمد‌امین هادوی، وی هیچ تماسی با خانواده نداشته و از دلیل بازداشتش گزارشی ارایه نشده است.

ساعاتی پس از این بازداشت عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در خصوص اتهام محمد‌امین هادوی گفت: «جرم وی امنیتی است و فعلن نمی‌توانم در این خصوص مسایلی را مطرح کنم.»


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه، منصور فرجی قائم مقام حزب دموکرات ایران از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۳ سال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال و چهار میلیون ریال جزایی نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری حقوق بشر ایران، منصور فرجی که در دادگاه بدوی به ۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال تعلیقی محکوم شده بود در دادگاه تجدید نظر این حکم به ۳ سال تعلیقی کاهش یافت.

دادگاه تجدید نظر استان تهران وی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۲ سال حبس تعلیقی در مدت ۵ سال و تبلیغ علیه نظام با انتشار بیانیه و عضویت در حزب دموکرات ایران به یک سال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال و ده میلیون ریال جزای نقدی و خروج غیر قانونی و غیرمجاز از کشور، استفاده از سند مجعول و نگهداری تجهیزات دریافت از ماهواره به تحمل سی ضربه شلاق تعزیری و پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

وی در ۱۸ شهریور سال ۸۶ بازداشت و پس از تحمل ۸۰ روز حبس در بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین در تاریخ ۶ آذرهمان سال با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه، دو تن از کارمندان دفتر نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی توسط افراد ناشناس بازداشت شده‌اند.

به گزارش آژانس خبری موکریان، عبدالجبار کرمی نماینده سنندج در مجلس شورا اسلامی ضمن تایید این خبر اظهار داشت‌: «دو نفر از کارمندان دفتر ارتباط مردمی این‌جانب در سنندج حین پخش بریده روزنامه‌های رسمی کشور در بین دانش‌جویان دستگیر شدند.»

وی در ادامه افزود‌: «مصاحبه این‌جانب با نام «یک وزیر علوم را از توهم بیرون آورد» که بازتاب آن در نشریات محلی و کشوری نیز آمده، از جمله مواردی بوده که به بازداشت دو کارگر بنده‌-‌که روزمزد در استخدام دفتر بنده بودند- منجر شده است.»

گفتنی است تا لحظه انتشار این خبر گزارشی از مکان نگهداری و وضعیت این دو نفر ارایه نشده است.


 


چهار‌شنبه ۵ آبان ۱۳۸۹- ۲۷ اکتبر ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم و زهره

note3استودیو: مارال

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات چهار‌شنبه ایران

note3سوت – «طلسم شکست» - محمد‌رضا

note3بخش اول اخبار

note3روزنگاشت – «واپسینی تلخ» - محبوبه

note3مجله‌ی خبری کابل – آرین

note3گفت‌و‌گوی روز – «سعید  ملک پور متهمی بلاتکلیف در فشاری مضاعف» - اردوان روزبه

note3رادیو لیچار – «جشن یک‌صد روزگی لیچار» – (قسمت ۱۰۰) - فرورتیش

note3بخش دوم اخبار

note3پرسه – «ایرانیان و  امنیت در مالزی» - سیمین

note3گزارش سیاسی – «ایران، حاشیه‌ای ناامن برای سرمایه‌گذاری نفتی» - سروش

note3 بخش سوم اخبار


 


خبر / رادیو کوچه

شش سال پس از بازداشت و دو سال پس از صدور حکم دادگاه بدوی، متهمان پرونده‌ای موسوم به «وبلاگ نویسان» روز سه‌شنبه، بار دیگر به دادگاه احضار شده‌اند.

به گزارش گویانیوز، براساس احضاریه ابلاغ شده به وکلای این پرونده، دادگاه تجدید نظر روزبه میرابراهیمی، امید معماریان، شهرام رفیع زاده و جواد غلام تمیمی، چهار متهم این پرونده در ۱۸ آبان ۱۳۸۹ در شعبه ۳۴ دادگاه تجدید نظر تهران برگزار خواهد شد.

چهار متهم این پرونده در دادگاه بدوی که احکامش در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ صادر شد در مجموع به هشت سال و نیم زندان تعزیری و ۱۲۴ ضربه شلاق محکوم شده بودند.

در حکم صادر شده جواد غلام تمیمی به سه سال و سه ماه و ده ضربه شلاق، رفیع زاده به ۹ ماه زندان و بیست ضربه شلاق، میرابراهیمی به دو سال زندان و ۸۴ ضربه شلاق و در نهایت امید معماریان به دو سال و شش ماه زندان، ۱۰ ضربه شلاق و ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده بودند.

این چهار روزنامه‌نگار پس از آزادی موقت از زندان اعلام کردند که در دوران بازداشت تحت «خشونت‌های جسمی و روحی» بودند و تمام مدت بازداشت را بدون دست‌رسی به وکیل و خانواده درسلول‌های انفرادی نگه داشته شده بودند.

آن‌ها اعترافات اخذ شده در زندان را نیز تکذیب کردند و در دیدار با «هیت نظارت بر قانون اساسی» منصوب سید‌محمد خاتمی (رییس جمهوری وقت) و هم‌چنین آیت‌اله شاهرودی (رییس وقت قوه قضاییه) به تشریح حوادث درون زندان و پس از آن پرداختند.

در پی این دیدارها رییس وقت قوه قضاییه پرونده را از دادستانی تهران که سعید مرتضوی مسوول وقت آن بود گرفت و در اختیار هیتی ویژه‌ای قرار داد. بررسی‌های هیت ویژه منتهی به ارسال پرونده به دادگاه شد.

معماریان، میرابراهیمی و رفیع‌زاده در خارج از کشور هستند و غلام تمیمی در ایران است. وکلای این پرونده از جمله شیرین عبادی، نعمت احمدی، محمد سیف‌زاده و نسرین ستوده در طول این سال‌ها در جلسات دادگاه شرکت کرده‌اند. از گروه وکلای پرونده نسرین ستوده در زندان است و شیرین عبادی نیز در خارج از ایران به‌سر می‌برد.


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، بر اثر جاری شدن سیل در تایلند تاکنون ۵۶ تن کشته و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نیز آواره شده‌اند.

روزنامه استریتز تایمز سنگاپور روز چهارشنبه در خبری نوشت، سیل‌های اخیر تایلند که در دهه گذشته بی‌سابقه بوده است علاوه بر کشته‌شدگان خسارات مالی زیادی را به کشور تحمیل کرده است.

این روزنامه در ادامه نوشت، با توجه به جاری شدن سیل از شمال و جنوب تایلند، بانکوک در حال آماده باش است و خود را به وسایل کمکی تجهیز کرده است تا در صورت جاری شدن سیل در این شهر صدمات را به حداقل برساند.

گفتنی است که خسارات وارده بر اثر سیل مجلس این کشور را ناگزیر کرد برای جبران  خسارات چاره‌اندیشی کند.


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد در عملیات نظامی استان کندهار تلفات غیر نظامیان نسبت به عملیات در گذشته کاهش یافته است .

جنرال محمدظاهر عظیمی سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان امروز در یک نشست خبری در کابل گفت: «در این عملیات که رهبری آن را ارتش افغانستان به عهده دارد، قوای بین‌المللی نیز سهم دارند.»

وی نتیجه به‌دست آمده از این عملیات را مثبت خواند. آقای عظیمی علاوه کرد این عملیات در مراحل پایانی‌اش رسیده و از تجربه آن در دیگر مناطق نیز استفاده خواهد شد.

هم‌چنان سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان در نشست خبری امروزش گفت: «در ماه گذشته خورشیدی ۷۳۲ تن از مخالفان را بازداشت کرده‌اند که در میان آنان شماری از فرماندهان آن گروه نیز شامل می‌باشد.»


تلفات غیر نظامیان در جریان حملات ارتش افغانستان و به خصوص عملیات نظامیان خارجی در این کشور همواره مورد انتقاد قرار داشته است.

تحلیل‌گران در افغانستان می‌گویند تلفات غیرنظامیان باعث ایجاد فاصله میان دولت و مردم شده و مخالفان نیز از آن استفاده تبلیغاتی می‌کنند.

هر چند وزارت دفاع افغانستان عملیات کندهار را موفقیت‌آمیز و نمونه می‌خواند، اما به باور تحلیل‌گران این عملیات نتیجه نداشته و وضعیت هنوز هم در آن استان وخیم می‌باشد.

کندهار در جنوب افغانستان زادگاه ملاعمر رهبر گروه طالبان می‌باشد و از در حال حاضر یکی از مناطق نا امن در این کشور به شمار می‌رود.

با وجود حضور هزاران سرباز ارتش و پلیس افغان و هزاران سرباز کانادایی مخالفان دولت در آن استان از دارای پایگاه‌های نظامی می‌باشند.


 


رادیو کوچه

در ادامه مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران در هفته سیزدهم، تیم فوتبال استقلال در حالی روز جمعه به مصاف راه‌آهن می‌رود که این تیم از پنج بازی گذشته خود ۱۳ امتیاز کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استقلال هفته گذشته در ورزشگاه یادگار امام تبریز با تساوی یک‌ بر یک برابر تیم تراکتورسازی متوقف شده است.

دیگر دیدار مهم روز جمعه را سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز در ورزشگاه فولادشهر اصفهان برگزار خواهند کرد.

برنامه کامل هفته سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر روز جمعه به این شرح است:

نفت تهران – سایپا البرز، پاس همدان – ملوان بندرانزلی، پیکان قزوین – صنعت نفت آبادان، مس کرمان – صبای قم و فولاد خوزستان – شاهین بوشهر.


 


محبوبه شعاع / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست و هفتم اکتبر برابر با زادروز «نیکولو پاگانینی» نوازنده ویلن، گیتار و آهنگ‌سازی ایتالیایی است. پاگانینی یکی از نام‌دارترین و بزرگ‌ترین نوازندگان ویلن در تاریخ موسیقی است. او با ابداع تکنیکی بدیع در نواختن ویلن، انقلاب عظیمی در نوازندگی این ساز برپا کرد و در سال ۱۸۴۰ در سن ۵۸ سالگی درگذشت.

«نیکولو پاگانینی» در روز بیست‌و‌هفتم اکتبر سال ۱۷۸۲ میلادی در بندر جنوا در «ایتالیا» و در خانواده‌ای فقیر به‌دنیا آمد. پدرش «آنتونیو» یک کارگر بارانداز در کشتی بود و مادرش «ترزا بوچاردو» زنی خانه‌دار بود.

نیکولو در پنج سالگی یادگیری ساز «ماندولین» را نزد پدرش که نوازنده‌ای آماتور بود آغاز کرد. پس از دو سال نواختن ماندولین، نواختن «ویلن» را شروع کرد. او درس‌های مقدماتی ویلن را از پدرش آموخت و نبوغ موسیقایی او، از همان ابتدا ظهور کرد، به‌طوری که پس از چند ماه قادر بود هر قطعه‌ای را در نگاه اول بنوازد.

پدرش در رابطه با آموزش ویلن، وی بسیار سخت‌گیر بود، نیکولو خود در این‌باره گفته: «به سختی می‌توان پدری سخت‌گیرتر از او تصور کرد، وقتی به اندازه کافی در نظرش کوشا نبودم تا وقتی که تلاشم را دو برابر کنم با گرسنه نگه داشتن من، مرا تنبیه می‌کرد و این موجب ضعیف شدن بدن و سلامتی‌ام شد.» او از آن پس به تنهایی تکنیک ویولن را فرا گرفت و با دقت و زحمت بسیار به تمرین سخت ویولن پرداخت و پس از چندی چنان در نوازندگی ویولن تبحر یافت که توانست آثار مشکل «کورلی»، «تارتینی»، «ویوالدی» و «ویوتی» را بنوازد.

هنگامی که نیکولو، نه سال بیش‌تر نداشت، پدرش او را برای اجرای یک کنسرت به کلیسا برد و او با چنان مهارتی ویولن نواخت که همه از استعداد غیرعادی او تعجب کردند. هیچ کس گمان نمی‌کرد این کودک لاغر اندام بدون معلم در نواختن ویولن به چنین قدرتی دست یافته باشد.

پاگانینی اولین کنسرت خود را در دوازده سالگی اجرا کرد و اولین اثر مهم خود را که عبارت است از یک تم و چند واریاسیون برای ویلن و گیتار، در سیزده سالگی نوشت.

گفته شده: «مهارت افسون‌گر او باعث شد تا شایعه کنند وی در عوض آن همه مهارت و چیره دستی روح خود را به ابلیس فروخته و این شیطان است که آرشه او را به حرکت درمی آورد! حتا عده‌ای از وی به عنوان یک موجود شیطانی و مرموز وحشت داشتند.»

به علت این‌گونه قضاوت‌های پاگانینی مدت زیادی از مردم کناره گرفت ولی غیبت طولانی او بیش از پیش افکار عموم را منحرف ساخت. این شایعات در تمام عمر مانند سایه‌ای او را تعقیب می‌کرد مردم از درک نبوغ هنری وی عاجز بودند و به همین جهت قدرت بی مانندش  را به شیطان نسبت می‌دادند.

پاگانینی یکی از نام‌دارترین و بزرگ‌ترین نوازندگان ویلن در تاریخ موسیقی است. او با ابداع تکنیکی بدیع در نواختن ویلن، انقلاب عظیمی در نوازندگی این ساز برپا کرد. آثار او در عین برخورداری از لطافت و ملودی‌های زیبا، قطعات فوق‌العاده مشکلی از نظر تکنیک نوازندگی هستند. با وجود نوازندگان سرشناسی چون «ویوتی» و «کرویتزر» در سده هجدهم و نوزدهم، پاگانینی گوی سبقت از همه آن‌ها ربود و خود را به عنوان برجسته‌ترین نوازنده ویلن معرفی کرد.

از زندگی داخلی و خصوصی وی اطلاعی در دست نیست، جز آن‌که از سال ۱۸۱۵ تا ۱۸۲۸ با «آنتونیا بیانکی»  خواننده،  زندگی می‌کرد و از او صاحب پسری شد که تنها وارث او بود.

او در سال ۱۸۳۲ تعداد شصت‌و پنج کنسرت را در سی شهر اروپایی در طی سه ماه رهبری کرد. این تلاش و کنکاش خارق‌العاده در سال‌های پایانی زندگی بر او فشار می‌آورد و سال‌های واپسین عمر او را تلخ می‌ساخت.

همین امر منجر به اختلال شدیدی در حنجره او شد. «هکتور برلیوز» آهنگ‌ساز شهیر در خاطرات خود در دیداری که با پاگانینی در دسامبر ۱۸۳۸ داشته است، چنین نقل قول می‌کند: «به علت این اختلال حنجره بود که صدای خود را به طور کامل از دست داد و تنها فرزندش قادر بود صدایش را بشنود یا گفتار او را حدس بزند و سپس تفسیر کند. «آشیل» تنها پسر مشروع و قانونی وی که در آن زمان سیزده سال داشت گوش خود را مقابل دهان پدرش می‌گرفت و نقش یک بازگوکننده را ایفا می کرد.»

پاگانینی در زمان حیات خود هیچ‌گاه چنان که شایسته هنر او بود مورد تحسین قرار نگرفت. طبیعی است که زندگی مرموز و چهره نامانوس او، قدرت غیرعادی و معاشرت او با مردم، دست به دست هم داد و افسانه ابلیس نوازنده را به وجود آورد. اما در حقیقت خواه او را شیطان بنامند خواه فرشته فرقی نمی کند، موسیقی او بسیار انسانی است. نغمه‌های او گاه چنان ظریف و حساس هستند که کمتر آهنگ‌سازی توانایی برابری با او را دارد و گاه چنان با قدرت و صلابت که شنونده را به هیجان می آورد.

سرانجام نیکولو پاگانینی در بیست‌و هفتم می ۱۸۴۰ میلادی و  در سن ۵۸ سالگی درگذشت و ثروتی بالغ بر دو میلیون لیر، برای تنها پسرش باقی گذاشت. شایعات شیطانی بودن حتا بعد از مرگ نیز دامن‌گیر او شد و کلیسای کاتولیک از دفن این هنرمند در گورستان مسیحیان ممانعت کرد.

جسد او مدت‌ها از محلی به محل دیگر انتقال می‌یافت تا آن که سرانجام پنج سال پس از مرگ او اجازه دادند در گورستان «پارما» در ایتالیا به خاک سپرده شود و به این ترتیب سرگذشت نوازنده‌ای که فقط یک‌بار در دنیای هنر ظهور کرد به پایان رسید.

منبع‌ها:

گوگل

ویکی‌پدیا

آفتاب


 


خبر / رادیو کوچه

در پی انتقال سیدضیا نبوی، دانش‌جوی زندانی و محروم از تحصیل به زندان اهواز، روز دوشنبه، مهدی کروبی طی تماس تلفنی با خانواده نبوی، با آن‌ها ابراز هم‌دردی کرده است.

به گزارش جرس، مهدی کروبی در مکالمه تلفنی با خانواده سید‌ضیا نبوی از آخرین وضعیت سلامت این دانش‌جوی محروم از تحصیل جویا شده و ابراز نکرانی کرده است.

در این مکالمه تلفنی سید‌علی‌اکبر نبوی پدر سید‌ضیا‌ از آخرین وضعیت فرزند خود در زندان اهواز و هم‌چنین شرایط نامناسب وی در این زندان مطالبی را به مهدی کروبی عنوان داشت.

لازم به ذکر است سید‌ضیا‌ نبوی سخن‌گوی شورای دفاع از حق تحصیل که به ده سال حبس تعزیری محکوم شده بود به تازگی به زندان اهواز منتقل شده است. گفته می‌شود وی در هنگام ورود به زندان اهواز از سوی نیروهای امنیتی زندان اهواز مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

هم‌چنین سید‌علی‌اکبر نبوی هفته گذشته، پس از بازگشت از زندان اهواز و ملاقات با فرزندش، به اداره اطلاعات فرا خوانده شد و در خصوص مصاحبه‌ها و پی‌گیری وضعیت فرزندش تحت بازجویی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

«درخواست آزادی پسرم را ندارم فقط به زندان دیگر منتقلش کنید»


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 398 پیش از میلاد – «کونون» ادمیرال مشهور آتنی با شماری از افسران دریایی آتن که به ایران پناهنده شده بودند به استخدام نیروی دریایی ایران درآمدند و به تصمیم «اردشیر دوم» شاه وقت از دودمان هخامنشی دراختیار «فرنه باز» ژنرال معروف ایران و فرمانده نیروهای مستقر در غرب و شمال‌غربی شامل مصر، قبرس، فنیقیه و آناتولی قرار گرفتند و به نوسازی ناوگان ایران در اژه و مدیترانه کمک بسیار کردند.
  • ۱۴۰۶ میلادی – «قراه یوسف» رییس ترکمانان قره‌قوینلو تبریز را تصرف کرد. وی از آن پس ظرف ۱۴ سال سراسر شمال غربی ایران از گرجستان تا ساوه را متصرف شد. ترکمانان که از بقایای مهاجمان آن سوی فرارود (ماوراالنهر) به ایران و آسیای غربی بوده‌اند، اینک عمدتن در جنوب‌غربی ترکیه امروز و مناطقی از عراق زندگی می‌کنند.
  • ۱۲۹۱ خورشیدی – «صمصام‌السلطنه» رییس‌الوزرای وقت دستور داد روزنامه‌هایی را که از او انتقاد کرده بودند و یا نوشته بودند که به‌جای کم‌سواد‌های نالایق از تحصیل‌کرده‌های فرنگ‌رفته برای احراز مقامات بالا استفاده شود توقیف و مدیرانشان بازداشت شوند. به این ترتیب بیش‌تر روزنامه‌های تهران توقیف شدند.
  • ۱۳۰۴ خورشیدی – در پی مخالفت دولت وقت به نخست‌وزیری «رضاخان پهلوی» با بازگشت سلطان «احمدشاه» قاجار از اروپا به ایران، از پنجم آبان تظاهرات ضد قاجاریه (طبق یک برنامه از قبل تنظیم شده) نخست در تهران (میدان توپ‌خانه) و سپس شهرهای دیگر برپا شد و تظاهرکنندگان خلع قاجاریه را از سلطنت درخواست داشتند. این تظاهرات تا نهم آبان که طرح نمایندگان مبنی بر خلع قاجاریه به تصویب مجلس رسید ادامه داشت.
  • ۱۹۷۵ میلادی – «رکس استوت» داستان‌نگار آمریکایی ۲۷ اکتبر در ۸۹ سالگی درگذشت. رکس نویسندگی را پیشه تمام وقت خود قرار داده بود و در طول عمر ۷۰ داستان نوشت که بیش‌تر آن‌ها زمینه جنایی – پلیسی دارند.
  • ۱۴۴۹ میلادی – «الغ بیگ» پسر شاهرخ و نوه امیرتیمور (گورکان) که در ۱۳۹۳ میلادی در سلطانیه زنجان به‌دنیا آمده و رصدخانه معروف سمرقند را ساخته که در آن، محل ۹۹۲ ستاره، شناسایی شده بود در همین شهر درگذشت. وی که از ریاضی‌دانان برجسته قرون وسطا و دانش‌مندان علم فضا‌شناسی به‌شمار می‌رود در سمرقند که در عین حال خود او فرماندارش بود یک دانش‌کده علوم ریاضی تاسیس کرده بود و شصت دانش‌مند علوم ریاضی از جمله «جمشید کاشانی» را برای تدریس در آن و کار در رصدخانه به سمرقند دعوت کرده بود.
  • ۱۳۹۹ میلادی – «مداد» در انگلستان ساخته شد. سال‌ها به جای زغال سنگ، در آن سرب به‌کار برده می شد.
  • ۱۸۵۸ میلادی – «تئودور روزولت» بیست‌و‌ششمین رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در نیویورک متولد شد.

 


خبر / رادیو کوچه

رامین میهمانپرست سخن‌گوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در راستای اشاره افغانستان در خصوص دریافت وجه نقد از ایران تاکید کرد این کشور کمک‌های مالی‌ زیادی‌ به افغانستان ارایه کرده است.

به گزارش ایسنا، آقای مهمانپرست در پاسخ به سوالی در مورد گزارش‌هایی که در مورد پرداخت پول به دفتر حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان گفت ایران برای بازسازی زیرساخت‌های افغانستان این کمک‌ها را در اختیار این کشور قرار داده است.

وی در ادامه افزود : «ایران در همسایگی افغانستان است و برای بازگشت ثبات و امنیت در این کشور و بازسازی زیرساخت‌های افغانستان کمک‌های زیادی را انجام داده است.»

این در حالی است که سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در واکنش به این گزارش‌ها پرداخت پول به دفتر کرزی را به صراحت تکذیب کرده وآن را بیهوده خوانده بود.

این واکنش‌ها در مورد پرداخت پول به افغانستان پس از آن آغاز شد که روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع دولتی اعلام کرد حامد کرزی و رییس دفتر وی به شکل منظم از ایران پول دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

«دریافت پول نقد از جمهوری اسلامی توسط افغانستان»


 


خبر / رادیو کوچه

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در پی اعلام عملیات سوخت‌گذاری در نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد که کشورش نگران تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران در نطنز است، نه نیروگاه اتمی بوشهر.

ایران روز سه‌شنبه ۴ آبان عملیات سوخت‌گذاری در نیروگاه اتمی بوشهر، که پیش از این «به دلایل فنی» متوقف شده بود، را از سر گرفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه در واشنگتن، بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده با راه‌اندازی نیروگاه بوشهر مخالفتی ندارد.

وی در ادامه افزود: «ما با راکتور آن‌ها در بوشهر مشکلی نداریم. مشکل ما با تاسیساتشان در مکان‌هایی مانند نطنز و دیگر تاسیسات سری در قم یا جایی مثل آن است که معتقدیم برنامه اتمی نظامی خود را در آن دنبال می‌کنند.»

این در حالی است که هیلاری کلینتون در جمع خبرنگاران در واشنگتن نگرانی‌هایی که برخی درباره نیروگاه بوشهر در رسانه‌ها مطرح کرده‌اند را رد و آن را بی‌اهمیت جلوه داده است.


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) تداوم بی‌بصیرتی برخی افراد قابل قبول نیست.

رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از جوانان، دانش‌جویان و دانش‌گاهیان با اشاره به فتنه سال ۸۸ هشدار دادند: «برخی افراد، حقایق را می‌دانند ولی عزم و تصمیم لازم برای بیان حقایق و دفاع از حق را ندارند که همین امر کمک به جهت‌گیری دشمن است. تداوم توطئه‌های استکبار با وجود شکست‌های متعدد آنان، نشانه مایوس نشدن زورگویان جهانی است و با توجه به این واقعیت، نظام اسلامی و ملت ایران نیز باید هوش‌یارانه، به دنبال برنامه‌ریزی‌های بلندمدت باشند.

۲) برق هسته‌ای بهمن ماه در شبکه سراسری.

صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی: «نیروگاه بوشهر از لحاظ ایمنی از استثنایی‌ترین نیروگاه‌ها بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در فرآیند ایمنی این نیروگاه سهیم است.» به گزارش مهر، علی‌اکبر صالحی معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان پس از بازدید از عملیات انتقال سوخت به داخل قلب رآکتور نیروگاه بوشهر ابراز امیدواری کرد با آغاز فرآیند سوخت‌گذاری در قلب رآکتور، ۱۶۳ مجتمع سوخت در نزدیک به دو ماه به قلب رآکتور منتقل شود. وی گفت: «امیدواریم در اواخر بهمن‌ماه حدود ۴۰ درصد یعنی ۴۰۰ مگاوات قدرت اسمی نیروگاه را به شبکه سراسری وصل کنیم.»

جام جم

۱) بین دو ملت ایران و ارمنستان همبستگی وجود دارد.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100889393754

رییس‌جمهوری در دیدار نخست وزیر ارمنستان گفت: «ملت‌های منطقه با گسترش روابط و با کمک یک‌دیگر می‌توانند تمام نیازهای خود را تامین و امنیت را به خوبی در منطقه برقرار کنند.»

۲) کمک مالی به افغانستان ادامه می‌یابد.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100889388730

مهمانپرست سخن‌گوی وزارت امور خارجه درباره خبر کمک‌های مالی ایران به افغانستان اعلام کرد: «این کمک‌ها که از دولت هشتم آغاز شده است و ادامه خواهد یافت.»

کیهان

۱) حکم اعدام طارق عزیز صادر شد.

http://www.kayhannews.ir/890805/16.htm#other1606

دادگاه عالی جنایی عراق معاون دیکتاتور معدوم این کشور را به جرم جنایت و کشتار مردم، به مرگ محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، «طارق عزیز» ۷۳ساله، معاون «صدام»، توسط دادگاه عالی جنایی عراق به اعدام با طناب دار محکوم شد. سرکوب شیعیان در جنوب و کردها در شمال عراق طی دهه ۱۹۸۰ و اعدام ۴۲ تاجر در اوایل دهه ۱۹۹۰ از جمله اتهاماتی است که طارق عزیز با آن‌ها مواجه است.

۲) افزایش ۸ میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران با جهان.

http://www.kayhannews.ir/890805/4.htm#other401

ارزش مبادلات تجاری ایران با جهان در شش ماهه اول سال جاری ۸ میلیارد و ۴۳۸ میلیون دلار افزایش یافت. اردشیر محمدی رییس کل گمرک ایران با بیان این مطلب افزود: «ارزش کل مبادلات تجاری ایران با جهان درمدت یاد شده به ۴۴ میلیارد و ۱۷میلیون دلار رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد افزایش یافته است.»

رسالت

۱) هفت پرونده جاسوسی در دست بررسی است.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=43680

عباس جعفری‌دولت‌آبادی از بررسی هفت پرونده جاسوسی در دستگاه قضایی خبر داد و افزود: «در این پرونده‌ها گروهی از ایرانیان داخل کشور در سفرهای خارجی با سرویس‌های بیگانه ارتباط برقرار کرده و پول‌هایی برای ارایه اخبار دریافت کرده‌اند که یکی از این افراد با گروهک منافقین ارتباط داشته است.

۲) ۲۱ نفر در حج امسال در فرودگاه‌های کشور دستگیر شدند.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=43681

رییس پلیس پیش‌گیری ناجا با اعلام این‌که در حج امسال در فرودگاه‌های کشور ۲۱ نفر دستگیر شده‌اند، گفت: «در زمان حج سال گذشته تنها یک نفر در عربستان به جرم حمل موادمخدر دستگیر شد که با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی پلیس پیش‌گیری امسال هنوز یک نفر نیز در حج دستگیر نشده است.»

تهران امروز

۱) هر روز تاخیر در اجرای قانون یارانه‌ها خسارت زیادی دارد.

http://www.tehrooz.com/1389/8/5/TehranEmrooz/407/Page/3/

«حجت‌الاسلام پورمحمدی» از اعلام آمادگی سازمان بازرسی کل کشور برای کمک به اجرای صحیح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد و افزود: «اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.»

۲) وام برق برای صنایع یارانه‌ای.

http://www.tehrooz.com/1389/8/5/TehranEmrooz/407/Page/8/

قرار است هم‌زمان با قطعی شدن افزایش قیمت برق در کارگروه طرح تحول اقتصادی، به صنایع کشور وام برق پرداخت شود. قرار است این وام با کارمزد سالانه سه‌درصد به صنایع برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت فعلی برق با قیمت افزایش یافته آن پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت شود.

آفرینش

۱) شرایط به نفع ملت‌های مستقل در حال تغییر است.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=71809

روسای جمهوری ایران و بولیوی تقویت جبهه مقاومت ملت‌های مستقل و آزادی‌خواه را در برابر امپریالیسم و نظام سلطه مورد تاکید قرار دادند.

۲) استقبال لندن از تشدید اقدامات ضدایرانی.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=13011#71808

در ادامه سیاست‌های ضدایرانی غرب، وزیر خارجه انگلیس از تصویب قوانین اتحادیه اروپا که تحریم‌های جدیدتر و سخت‌تری علیه ایران به تصویب درآورده است، استقبال کرد.

خراسان

۱) گفت‌وگوی متکی و سفیر عربستان درباره مسایل منطقه‌ای.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=8&day=5&id=4960

«محمدبن عباس‌الکلابی» سفیر عربستان در ایران با «منوچهر متکی» وزیر خارجه کشورمان دیدار و در زمینه توسعه هم‌کاری‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، متکی با اشاره به تاثیر رفت و آمدهای مقامات دو کشور در سطوح مختلف، این‌گونه سفرها را زمینه توسعه هم‌کاری‌ها دانست و تاکید کرد: «مشورت‌های تهران ریاض در پرونده‌های منطقه‌ای اثرات مثبتی دارد.»

دنیای اقتصاد

۱) مانور قیمتی در بازار کالا.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=229934

وزیر بازرگانی دیروز از مانور اصناف به منظور مقابله با سواستفاده احتمالی در بازار کالا هم‌زمان با هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. مهدی غضنفری با بیان این‌که وظیفه وزارت بازرگانی و اصناف شناسایی و معرفی متخلفان به سازمان تعزیرات است، خاطرنشان کرد: «این‌گونه مانورها موجب می‌شود تا افزایش قیمتی در بازار رخ ندهد و در حق مردم نیز اجحاف نشود.»

۲) روایت خارجی از رشد اقتصاد ایران.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=229988

اگرچه آمار رشد اقتصادی ایران به صورت رسمی از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است، اما تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول که آمار اعلامی آن از ذخایر ارزی ایران، مورد استناد رییس ‌کل بانک مرکزی قرار گرفت، رشد اقتصادی کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی را اعلام کرده و مورد بررسی قرار داده است، گزارش مفصل IMF حاکی از آن است که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷) افت محسوسی یافته است.


 


گزارشی از کنسرت موسیقی سالار عقیلی و اعضای گروه راز و نیاز، فردین لاهورپور، بهزاد رواقی، آرش کامور، کامران منتظری و حریر شریعت‌زاده، به هم‌راه حسین بهروزی‌نیا، که در ایالت ویرجینیای آمریکا برگزار شده است.

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه در پی انتشار برخی اسناد مربوط به جنگ عراق توسط وب‌سایت ویکی لیکس که در آن جمهوری اسلامی به حمایت از گروه شبه نظامیان شیعه در عراق متهم شده را مشکوک توصیف کرده است.

وب‌سایت گروه ویکی‌لیکس روز جمعه ۲۲ اکتبر حدود ۴۰۰ صد هزار گزارش ارتش آمریکا که تاریخ نگارش آن‌ها به سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ برمی‌گردد را منتشر کرد.

بخشی از این اسناد به ارزیابی ارتش آمریکا از دخالت ایران در عراق در آن سال‌ها مربوط می‌شود که بر اساس آن سپاه پاسداران حمایت‌های زیادی از شبه نظامیان شیعه عراقی کرده است.

منوچهر متکی درباره این اسناد گفته است: «بخشی که به ویژه در مورد اقدامات آمریکا در عراق است بسیار کم‌‌رنگ مطرح شده و اثری از اقدامات غیرانسانی که در عراق انجام شده در آن مشاهده نمی‌شود، درست در آستانه تشکیل دولت عراق منتشر شده و این موضوع کاملن مشکوک به نظر می‌رسد.»

ویکی لیکس از منبع دست‌رسی به این اسناد گزارشی ارایه نداده است.

وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که محققان، مورخان، پژوهش‌گران و سیاست‌مداران زبده در این عرصه چرایی و چگونگی این اقدام و پشت پرده‌های آن را برای افکار عمومی منطقه و جهانیان روشن کنند.

در این اسناد آمده است که سه آمریکایی که ایران آن‌ها را سال گذشته به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران دستگیر کرد، در حوالی مرز توسط ماموران ایرانی ربوده شده‌اند.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • بانک‌های SME و Argo با یک‌دیگر ادغام می‌شوند.
  • طیب نگران سو استفاده از اینترنت نیست بلکه بیش‌تر از استفاده ناصحیح از فن‌آوری ارتباطی و اطلاعاتی نگران است.
  • آغاز مباحثه ریاست حزب دموکرات پرک.
  • نجیب جوایز مربوط به جشن مردکا را اعطا کرد.
  • اعضای آسه‌آن پذیرفتند که ذخیره برنج را آغاز نمایند.
  • جوانان عامل موفقیت نامزدها در انتخابات باتوساپی.
  • حزب پیش‌رو کمپین متعادلی را در گالاس برگزار کرد.
  • زمینه تحصیل کاندیداها بر روی شانس نامزدهای حزب پیش‌رو تاثیر نمی‌گذارد.
  • پیش‌بینی افزایش درآمدهای شرکت DiGi در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱٫
  • بوئینگ خدمات درون پروازی را بهینه می‌کند.
  • ۷ شرکت مالزیایی در آلمان پروانه کیفیت را به‌دست آوردند.
  • پس از سود ۴٫۲۲ میلیارد رینگیتی، گروه NAB به آینده خوش‌بین‌تر است.
  • سینما‌های هند محبوب‌ترین در دنیا.
  • ثبات اقتصادی برای ترمیم و بازگردانی شرایط مالی جهان ضروری است.
  • ریاست هواپیمایی انگلیس از شرایط امنیتی آمریکا انتقاد کرد.
  • طارق عزیز، معاون صدام در عراق به مرگ محکوم شد.

روزنامه استار

  • سونامی در اندونزی حداقل ۱۱۳ کشته و ۵۰۰ ناپدید برجای گذاشت.
  • یک کارمند بانک به اتهام سرقت ۹۱۰،۰۰۰ رینگیت بازداشت شد.
  • نرخ فساد اقتصادی در مالزی هم‌چنان مانند سال گذشته باقی‌مانده است.
  • مرد ۳۰۰ کیلویی با کمک ۱۰ نفر به بیمارستانی در جورج تاون منتقل شد.
  • دو زن گرجستانی با میلیون‌ها رینگیت ماده مخدر کریستال که در قاب‌های عکس جاسازی کرده بودند دستگیر شدند.
  • میزان قاچاق شن و ماسه از ۸٫۵۳ میلیون رینگیت به ۵٫۴ میلیون در سال جاری رسیده است.
  • نجیب سخن‌رانی در مورد جهانی‌سازی ایراد خواهد کرد.
  • افراد بومی در گوآ موسانگ از اولین خدمات پستی بهره مند خواهند شد.
  • یک نروژی ۸۸ ساله مفتخر به دریافت جایزه مردکا شد.
  • فرهنگ ابداع‌پروری در مالزی رشد می‌یابد.
  • یک پنجم مهره‌داران دنیا در خطر انقراض هستند.
  • پنتاگون می‌گوید که ویکی لینک فایل‌های بیش‌تری در مورد جنگ آمریکا دارد.
  • رشد مرگ و میر ناشی از وبا در هایتی کاهش یافته است.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • سفارت مالزی از کلیه دانش‌جویان شاغل در اندونزی خواست تا حوالی کوه مراپی را ترک کنند.
  • محموله قاچاقی سیگار به ارزش ۱۰۳،۰۰۰ رینگیت توقیف شد.
  • اختاپوس پیش گوی جام‌جهانی تلف شد.

روزنامه مالایی میل

  • نخست‌وزیر هند برای یک سفر ۳ روزه به مالزی می‌آید.
  • تلفات آتش‌فشانی در اندونزی به ۲۵ نفر رسید.

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته