-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

Latest news from Jaras for 10/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



جـــرس: در راستای تشدید تحریم های جهانی علیه جمهوری اسلامی، بانک دولتی هندوستان تمام شعب خارجی خود را به توقف معامله با شهروندان ایرانی موظف کرد و عملا به باشگاه تحریم کنندگان جمهوری اسلامی پیوست.


تحریم اخیر و گسترش دامنه تحریم های جهانی علیه ایران که طی هفته های اخیر به حوزه های مختلفی چون بانک، انرژی و حمل و نقل سرایت کرده، درحالیست که دولت ایران روز جمعه هفتم آبان ماه، از اعلام آمادگی خود برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با کشورهای عضو گروه ١+۵ خبر داده است.


به گزارش رویترز، اتخاذ تحریم بانک بزرگ هند علیه جمهوری اسلامی در شرایطی اعلام می شود، که تنها چند هفته به سفر رییس جمهور ایالات متحده آمریکا به هندوستان باقی مانده است.


بر اساس این گزارش، بانک دولتی هندوستان پس از آن تصمیم به این اقدام گرفت که در چند مورد متوجه تلاش اشخاص حقوقی ایرانی برای عبور از محدودیت های بانکی - با استفاده از سازمان‌های به هم پیوسته - جهت تهیه دلار آمریکا جهت تامین منابع تجاری خود شد.

همچنین آمده است چنین اقداماتی بر خلاف قوانین وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا بوده و می تواند برای خاطیان جریمه ها و تنبیه هایی از سوی آمریکا در زمینه داد و ستد در پی داشته باشد.


این گزارش به نقل از یکی از مسئولان بانک دولتی هندوستان می افزاید: "به منظور جلوگیری از تخطی قوانین، ما مقررات بسیار جدی در زمینه ی داد و ستد با اشخاص حقوقی ایرانی تنظیم کرده ایم که از جمله ی آنها ممنوعیت معامله در شاخه های خارجی بوسیله ی دلار با چنین اشخاصی است".

چندی پیش نیز، علی باباجان، معاون نخست وزیر ترکیه از تاثیرات تحریم‌های اتخاذ شدۀ ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، بر روابط بانک‌های ترکیه با ایران خبر داده و گفته بود این تحریم‌ها موجب شده است که بانک‌های ترکیه در انجام معاملات خود با ایران دچار تردید شده و بعضا معاملات خود با ایران را متوقف کنند."


 دامنه تحریم ها علاوه بر وسعت جغرافیایی آن که اروپا و آسیا را فراگرفته، شامل حوزه های انرژی و حمل و نقل نیز شده است. روز چهارشنبه (بیست و هفتم اکتبر) ایالات متحده، ۳۷ "شرکت صوری" مرتبط با کشتیرانی تجاری ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داد؛ که این شرکت ها عمدتاً در آلمان مستقر بوده و به عنوان پوششی برای فعالیت‌های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی عمل می‌کردند.

در بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا در همین زمینه منتشر کرد، آمده بود "‌ایران فعالیت‌های خود را در پشت شبکه‌ای پیچیده از شرکت‌های کشتی‌رانی پنهان کرده است."


آسوشیتدپرس چندی پیش گزارش داده بود تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده، ادامۀ بهره برداری از میدان های نفت و گاز اروپایی را غیرممکن کرده است. بنا بر این گزارش، در واقع مشکل اصلی از نظر قانونی، انتقال تکنولوژی و ابزار "حساس" به مؤسسات ایرانی است و اگر قرار باشد که بریتیش پترولیوم در بهره برداری از این میدان، با شرکت ایرانی همکاری کند، الزاماً بخشی از تکنولوژی انگلیسی در دسترس ایرانیان قرار خواهد گرفت. در نتیجه تنها راه باقی مانده، تعطیل کردن این میدان گازی است.

طی روزهای اخیر، دولت پکن نیز، بدلیل توسعه روابط شرکت‌های نفتی چین با آمریکا و ورود به بخش انرژی ایالات متحده، به شرکت‌های نفتی خود دستور داده بود که از میزان همکاری‌های خود با ایران بکاهند. رویترز روز پنج‌شنبه ششم آبان (٢٨ اکتبر) گزارش داده بود که شرکت‌های عمده نفتی چین به دنبال گرم شدن روابطشان با آمریکا، از سطح همکاری‌های خود با ایران خواهند کاست و این امر می‌تواند برای دولت ایران بسیار ناگوار باشد.


همزمان با چین، برخی از شرکت های اروپايی نیز، خاطرنشان کرده اند به خاطر مشکل معاملات ارزی با دولت ايران، که تحت تاثير تحريم های بين المللی ایجاد شده، برای خريد نفت ايران در سال آينده ترديد دارند.


چندی پیش محمدمهدی شهریاری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از زمین‌گیر شدن دستگاه‌ها و صنایع ایران تحت تاثیر تحریم‌ها خبر داده و به سایت آفتاب گفته بود "ما هم اکنون در شرایط تحریم هستیم و (این تحریم‌ها) دستگاه‌ها و صنایع ما را زمین‌گیر کرده است و آینده روابط ما با غرب و سازمان ملل و شورای امنیت مشخص نیست، اجرای این قانون در شرایط کنونی به‌ خاطر بی‌تجربگی دولت در اجرا، مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کند..."


 دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده اتمی جمهوری اسلامی، روز جمعه هفتم آبان ماه ٨٩، با ارسال نامه‌ای به سخنگو و نماینده گروه ١+۵، آمادگی دولت خود برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با کشورهای عضو آن گروه را اعلام کرده است.



 


پاسخ مثبت تهران به درخواست اتحادیه اروپا

جـــرس: با گذشت یک روز پس از انتشار خبر "ارائه بسته پیشنهادی غرب به تهران برای مبادله سوخت اتمی"، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده اتمی جمهوری اسلامی، روز جمعه هفتم آبان ماه ٨٩، با ارسال نامه‌ای به سخنگو و نماینده گروه ١+۵، آمادگی دولت خود برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با کشورهای عضو آن گروه را اعلام کرد.


خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت: "خبرگزاری‌های رسمی و نیمه‌رسمی ایران ظهر جمعه هفتم آبان‌ماه، به فاصله‌چند دقیقه خبر کوتاه و یکسانی را منتشر کردند که "ارسال نامه‌ای از طرف سعید جلیلی خطاب به کاترین اشتون، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا و سخنگوی گروه ۵+۱ (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) گزارش شده بود."


بر اساس این گزارش، تهران اعلام آمادگی کرده است که "از پانزدهم آبان‌ماه (دهم نوامبر) به بعد" به پای میز مذاکره بنشیند و در این دور از مذاکرات هسته‌ای، اشتون گروه ۵+۱ (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) را نمایندگی می‌کند.

به گزارش ایرنا، "آشتون اعلام کرده است که سعید جلیلی دراین نامه ضمن ابراز خوشوقتی، آمادگی ایران را برای ازسرگیری مذاكرات از روز دهم نوامبر اعلام نموده و خواستار تعیین زمان و مكان انجام آن شده است و آشتون این اقدام را گام مهمی درزمینه ازسرگیری مذاكرات درمورد برنامه هسته ای ایران دانسته و تصریح كرده است كه امروز با تهران تماس خواهد گرفت تا برای تعیین زمان و مكان انجام این مذاكرات به توافق برسد."


 نامه سعید جلیلی، پاسخی بود به آخرین نامه‌ اشتون - که اواخر مهرماه نوشته شد- و ۲۴ آبان‌ماه را تاریخ پیشنهادی از سرگیری مذاکراتی با ایران ذکر کرده بود، که از پاییز سال پیش متوقف شده است.

پیش از این کاترین اشتون، به سعید جلیلی برای روزهای ۱۵ تا ۱۷ نوامبر(٢۴ تا ٢۶ آبان) پیشنهاد داده بود.


 رسانه ها و مقام‌های دولت جمهوری اسلامی می‌کوشند از سرگیری احتمالی مذاکرات را یک پیروزی جلوه دهند؛ چرا که خبرگزاری رسمی دولت(ایرنا) به نقل از شورای عالی امنیت ملی نوشت "در این نامه بر انجام گفت‌وگوها بر مبنای نامه ۱۵ تیرماه ۸۹ سعید جلیلی خطاب به کاترین اشتون تاکید شده است."

جلیلی در نامه مذکور از اشتون خواسته بود پیش از تعیین زمانی برای از سرگیری مذاکرات به سه پرسش او پاسخ گوید؛ که محمود احمدی‌نژاد آنها را پیش تر مطرح نموده بود: ١- هدف از گفتگوها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران؟ ٢- آیا به منطق گفتگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت؟ ٣- برای روشن شدن مبانی مشترک گفتگو ، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته ای اسراییل چیست؟


 چند ساعت پیش از انتشار خبر اعلام آمادگی تهران برای مذاکرات هسته‌ای، کاترین اشتون در بروکسل به خبرنگاران گفته بود "جلیلی با ارسال نامه‌ای آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات اعلام کرده است."

او همچنین خاطر نشان کرد این ابراز آمادگی، "از نتایج دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، و تحریم‌های یک‌جانبه‌ی اتحادیه‌ی اروپاست که از دوشنبه هفته جاری رسما به اجرا گذاشته شده است."


لازم به ذکر است مقامات دولت ایران قبل از این مصر بودند محور گفتگوها تبادل سوخت هسته‌ای باشد، گفتگوهایی که میان تهران و گروه وین (نمایندگان آژانس، فرانسه، روسیه و آمریکا) آغاز و سال پیش ناگهان متوقف شده بود.


خبرگزاری آلمان نیز از قول منابع دیپلماتیک در بروکسل گزارش داد، جلیلی در نامه‌ خود پیش‌شرطی برای موضوعات مورد مذاکره مطرح نکرده است. اشتون انتظار دارد فعالیت‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای تهران نیز مورد مذاکره قرار گیرد.


یک روز پیش از اعلام خبر ارسال نامه‌ جلیلی به سخنگوی گروه ۵+۱ ، سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا، از بسته پیشنهادی جدید آن کشور و هم‌پیمانانش برای تبادل سوخت هسته‌ای با ایران خبر داده بود.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز پنجشنبه گزارش داده بود که آمریکا و متحدان غربی آن کشور، بسته پیشنهادی جدیدی را برای مبادله سوخت اتمی مورد نیاز تهران آماده کرده‌اند که بر اساس آن ایران باید حدود دو تُن از اورانیوم کمتر غنی‌شدۀ خود را به خارج از کشور منتقل کند.


پیشنهاد مجدد مبادله اورانیوم به جمهوری اسلامی درحالی بود که هفته گذشته پس از آنکه گروه ۱+۵ خواستار تعجیل ایران در آغاز مذاکرات هسته ای و بازگشت مقامات تهران به پای میز مذاکره شده بودند، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از غنی سازی ۳۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در کشور خبر داده و بر ادامه این روند تاکید کرده بود.


نیویورک تایمز روز گذشته به نقل از کارشناسان نوشته بود "بسیاری از مقام‌های غربی از هم اکنون پیش‌بینی می‌کنند که پیشنهاد تازه غرب، برای تبادل سوخت، از سوی تهران رد خواهد شد و به نقل از یک مقام آمریکایی خاطرنشان ساخت "این پیشنهاد نشان خواهد داد که طرف ایرانی آماده مذاکره است یا اینکه از این کار طفره خواهد رفت."


هنوز زمان و جزئیات دور جدید مذاکرات گروه ۱+۵ (مشتمل بر چین، روسیه، فرانسه، آمریکا، بریتانیا + آلمان) با تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی در چه تاریخی از ماه میلادی آتی است.



 


جـــرس: جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه اظهار عقیده کرد "در دوران فتنه بعضی از خواص و بزرگان كه تجربه‌ طولانی، سوابق درخشان، علم و درایت و دسترسی به منابع اطلاعات داشتند به دره سقوط كردند."

 
به گزارش ایرنا، مجتبی ذوالنور در سخنرانی‌ پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به سفر رهبری به قم افزود: موضوع بصیرت یكی از محوری‌ترین سخنان رهبری در بیش از یك سال گذشته است كه در تجمع‌های مختلف در سفر قم نیز بر آن تاكید مجدد كرده است.


ذوالنور با اشاره به اینكه "بصیرت متناسب با هر عرصه‌ای متفاوت است"، افزود: بصیرت در دوران دفاع مقدس نوعی بود و امروز در دوران جنگ نرم و تهدیدات آشكار دشمن به شكل دیگری لازم است.


وی با اطلاق "فتنه" به اعتراضات مردمی بعد از انتخابات، مدعی شد "در دوران فتنه بعضی از خواص و بزرگان كه تجربه‌ طولانی، سوابق درخشان، علم و درایت و دسترسی به منابع اطلاعات داشتند به دره سقوط كردند اما در همان زمان، روستایی‌ای را مشاهده می‌كنیم كه هدف‌گیری و جهت‌گیری او دقیقا متناسب با آرمان‌های امام و مسیری است كه ولی امر مسلمین تعیین می‌فرمایند. "


ذوالنور با بیان اینكه بصیرت حتی به معنای داشتن چشم و بصرهم نیست و متناسب با هر عرصه‌ای متفاوت است، خاطرنشان كرد: تشخیص جبهه دشمن در دوران دفاع مقدس كه استكبار جهانی در مقابل امام و مردم صف كشید كار راحتی بود اگر چه در آن زمان نیز عده‌ای بصیرت لازم را نداشتند.


جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه اظهار عقیده کرد "در زمان فتنه، از چپ‌های تند و ملایم كمونیستی و راست‌های لیبرال گرفته تا انجمن پادشاهی‌ ایران، بهایی‌ها و سلطنت‌طلب‌ها و جبهه بیرونی از جمله پارلمان و مجلس عوام انگلیس بیانیه صادر كردند و نقش آفرینی بی‌بی‌سی را نیز در جریان فتنه ایران و تهران ستودند. "


این مقام روحانی سپاه افزود "حتی رییس جمهورآمریكا هم خطاب به فتنه گران اعلام می‌كند كه ما فریاد شما را شنیدیم و پشت سر شما هستیم و گلدن تایم تبلیغاتی خود را نثار فتنه‌گران می‌كند. "

 

ذوالنور با طرح این سوال كه "كسانی كه عَلَم خط امام را به دوش می‌گیرند و عنوان خط امام را با خود یدك می‌كشند آیا لازم نیست به ملاكی كه امام به ما داد رجوع كنند؟"، گفت "اینها باید از خود بپرسند كه چرا دشمن از آنها حمایت و تجلیل می‌كند و به چه منظور است كه می‌گوید ما پشت سر شما هستیم؟"


ذوالنور گفت: كسانی هستند كه می‌دانند دست دشمن فعال است اما چرا در زمان فتنه نتوانستند صف خود را مانند قاطبه مردم كه ممكن بود در اثر القائات باطل دچار تردید شوند، از بیگانگان جدا كنند؟! وی پاسخ این پرسش را "فقدان بصیرت لازم" دانست و تاكید كرد: باید تلاش كنیم تا بر بصیرت خود بیافزاییم چرا كه در حقیقت، بصیرت خرج و سوخت حركت اصیل انقلاب است. 


 رهبر جمهوری اسلامی در جریان سفرخود به شهر قم، با تاکید مجدد بر واژه های "فتنه" و "بصیرت"، اعتراضات مردمی بعد از انتخابات سال ٨٨ را از "بر اثر بی بصیرتی" گروهی ذکر کرد، که به زعم وی، "ادعای تقلب را مطرح کردند، اما راه قانونی و مشخص را طی نکردند." آقای خامنه ای برای حامیان خود مجددا دست به شبیه سازی تاریخی زده و با بیان اینکه "فریب خوردن جمعی از یاران حضرت علی در جنگ صفین از مصادیق بارز بی بصیرتی در تاریخ است"، اظهار عقیده کرده بود "این غفلت ها و بی بصیرتی ها اگر امروز تداوم یابد، غیرقابل قبول است."


 


پس از سی سال سکوت مطرح شد
جـــرس: در پی اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی براینکه "متاسفانه پس از گذشت سه سال از انقلاب هنوز جرم و مجازات سیاسی در کشور تعریف مشخصی ندارد"، رییس قوه قضاییه نیز خاطرنشان ساخت "طرحی درخصوص جرم سیاسی سال‌هاست که در مجلس مسکوت مانده است که امکان اصلاح و پیگیری دارد، اما قوه قضاییه نیز آماده است تا لایحه‌ جدیدی را تدوین و جهت تصویب به دولت و مجلس ارسال کند."

 


اشاره رئیس دستگاه قضایی به تلاش‌های نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم شورای اسلامی برای تدوین قانون جرم سیاسی (در حدود ۹ سال پیش) و زمانی که اصلاح‌طلبان در مجلس اکثریت را در اختیار داشتند، می باشد؛ که شورای نگهبان آنرا "خلاف شرع و قانون اساسی" تشخیص داد و به مجلس بازگرداند و پس از چند بار رفت و برگشت میان مجلس ششم و شورای نگهبان، سرانجام به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد، که تاکنون مسکوت مانده است.


به گزارش خبرآنلاین، صادق لاریجانی، روز جمعه هفتم آبان ماه ٨٩، در دیدار بار اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس گفت "طرحی درخصوص جرم سیاسی سال‌هاست که در مجلس مسکوت مانده است که امکان اصلاح و پیگیری دارد، اما قوه قضاییه نیز آماده است تا لایحه‌ جدیدی را تدوین و جهت تصویب به دولت و مجلس ارسال کند."


این سخنان در حالی بیان شد که ‌قوه قضائیه در سال ۱۳۸۷ نیز لایحه‌ای درباره جرائم سیاسی تهیه کرده بود که این لایحه در شورای عالی قضایی هم به تصویب رسید و قرار بود به دولت و مجلس ارایه شود، که تاکنون قوه قضاییه به دلایل مختلف این لایحه را ارائه نکرده است.


چند روز پیش علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم، با تاکید بر ضرورت تسریع در تدوین لایحه جرم سیاسی در قوه قضائیه گفت: متاسفانه پس از گذشت سی سال از انقلاب، هنوز جرم و مجازات سیاسی در کشور تعریف مشخصی ندارد؛ در حالی که بخشی از امنیت کشور منوط به تصویب این قانون است و باید هر گامی که در کشور برداشته می‌شود قانونمند باشد.


 با گذشت ۳۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز هیچ هیچ قانونی برای رسیدگی به جرائم سیاسی در ایران تصویب نشده است و جرم سیاسی در این کشور تعریف مشخصی ندارد و این در حالی است که در اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی جرائم سیاسی به رسمیت شناخته شده و آمده است: "رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیات منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد. نحوه انتخاب، شرایط و اختیارات هیات منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون بر اساس موازین اسلامی معین می‌کند."


 به همین دلیل که جرم سیاسی در ایران تاکنون در چارچوب تصویب قانونی در این زمینه تعریف نشده است، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی بارها منکر وجود «"مجرم سیاسی"‌ در کشور شده و فعالان سیاسی و مطبوعاتی زندانی را، دارای جرائم "عمومی و امنیتی" ذکر می کنند.


در همین زمینه، اخیرا غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌ها با بیان این ‌كه در کشور "مجرم سیاسی" وجود ندارد، از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران با عنوان "زندانیان امنیتی" یاد کرده و گفته بود "این زندانیان به ارتكاب جرم امنیتی زندانی هستند و تعداد آنها بسیار كم است."


 محمد دهقان، یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس نیز در اواسط مهر ماه در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در نبود تعریفی از جرم سیاسی به خبرآنلاین گفته بود:‌ "حالا که جرم سیاسی تعریف نشده است نمی‌توان نظر دقیقی راجع به فعالان سیاسی حاضر در زندان داشت. می‌توان هر دو نظر را داد و می‌توان این گونه ادعا کرد که این افراد به خاطر ارتکاب جرم سیاسی در زندان نیستند، بلکه به خاطر ارتکاب جرایم عمومی و امنیتی در زندان هستند."


چندی پیش نیز، موسی قربانی، از نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم، که در مجلس ششم عضو فراکسیون اقلیت بود، با بیان این که بر اساس برنامه چهارم توسعه رییس قوه قضاییه موظف به تدوین لایحه جرم سیاسی شده است، درباره طرح نمایندگان مجلس ششم در این باره به خبرآنلاین گفته است: "نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم اکثر جرایم کشور را سیاسی معنا کرده و به نوعی امتیازاتی داده بودند که نه با شرع و نه با قانون اساسی هم خوانی نداشت."


بر اساس لایحه‌ای که در سال ۱۳۸۷ در چارچوب بررسی لایحه قانون مجازات اسلامی توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی تدوین شده بود، جرم سیاسی شامل "فعالیت‌های تبلیغی موثر علیه نظام، برگزاری اجتماعات یا راهپیمایی‌های غیرقانونی، نشر اكاذیب یا تشویش اذهان عمومی از طریق سخنرانی در مجامع عمومی، انتشار در رسانه‌ها، توزیع اوراق چاپی یا حامل‌های داده (دیتا) و امكان آن، تشكیل یا اداره جمعیت غیرقانونی یا همكاری موثر در آنها و تلاش برای ایجاد یا تشدید اختلاف بین مردم در زمینه‌های دینی، مذهبی، فرهنگی و نژادی" تعریف شده بود.


در متن این لایحه آمده بود "این اعمال چنانچه با قصد مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد و متضمن خشونت نباشد، جرم سیاسی محسوب و مرتكب به حبس از شش ماه تا دو سال یا اجبار به اقامت در محل معین یا منع از اقامت در محل معین از دو سال تا سه سال و محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت پنج سال محكوم خواهد شد."

 در یکی از تبصره‌های این لایحه نیز آمده بود: "صرف انتقاد از نظام سیاسی یا اصول قانون اساسی یا اعتراض به عملكرد مسوولان كشور یا دستگاه‌های اجرایی یا بیان عقیده در ارتباط با امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظایر آن جرم محسوب نمی‌شود."


در حال حاضر، جمع وسیعی از فعالان سیاسی، مطبوعاتی، مدنی، صنفی و منتقدین، در زندانها و بازداشتگاههای کشور به سر می برند.


حمید رضا ظریفی نیا


 


فرزانه بذرپور
جرس: دکتر ناصر تکمیل همایون از چهره های فرهنگی ایران است که سالهاست در زمینه تاریخ و فرهنگ ایرانی به پژوهش مشغول است و دستاورد این کوشش فرهنگی ده ها کتاب ارزشمند است . به مناسبت روز جهانی کوروش با دکتر ناصر تکمیل همایون هم صحبت شدیم و بحث از کوروش تا هویت ایرانی و ریشه های استبداد ایرانی به درازا کشید. این کارشناس تاریخ و فرهنگ  به علت گرایش تبلیغی حکومتها به پاسداشت کوروش اشاره کرد و در ادامه از فرهنگ رواداری ایرانی گفت. مصاحبه جرس با دکتر همایون را بخوانید .

 

منشور کوروش یک سند تاریخی بزرگ برای ایرانیان است، این منشور دو بار تا به حال به ایران آمده است، یکبار در جشن های 2500 ساله به مدت ده روز و حالا هم در دولت احمدی نژاد به مدت چهار ماه ، چه شد که انگلستان پذیرفت که این منشور در ایران باشد ؟

 

به هر حال معاملاتی صورت گرفته است ، یعنی امتیازاتی به انگلستان داده اند و این را گرفتند، حالا امتیاز تجاری یا امتیازات مخفی است  یا روابط سیاسی این را نمی دانم . به هر حال حتما چیزی بوده و محققا، نه انگلستان به تعامل فرهنگی اعتقادی دارد و نه این طرفی ها برای کوروش کبیر درک و فهم درستی دارند.

 

فکر می کنید چرا از منشور کوروش کسانی استفاده می کنند که کمترین نسبت و قرابت با مفاد منشور دارند ؟

 

این قضیه را مولانا هم می گوید :حرف خوبان را بدزدد مرد دزد . یک کسی که در موقعیت ضعیفی باشد و غیر اخلاقی ، با این کارها می خواهد جبران کمبودهای خودش را بکند . زمان شاه با نقصانهایی که شاه داشت ، خواست از کوروش امتیاز بگیرد و سر قبر کوروش رفت و منشور را آورد و به کوروش گفت: آسوده بخواب ما بیداریم . حالا اینها هم از این بابت می خواهنداستفاده کنند یا اینکه به دلیل اینکه یک مقداری تصور بر این است که حکومت مذهبی شده و به سمت مسائل قشری می رود ، این طور می خواهند خودشان را پایبند به ناسیونالیزم ایران باستان بکنند تا به طبقه ای نشان بدهند که ما به ایران به معنای کلی اعتقاد داریم . این مساله در آقای مشایی بیشتر مشهود است برای اینکه آقای مشایی چند سال پیش هم برای جهانی کردن کوروش حرفهایی می زد و از کوروش و ایران باستان تعریف کرد و خیلی هم خوب صحبت کرد و این نشان می دهد که نیاز دارند.

 

در زمان محمد رضا پهلوی تجلیل از ایران باستان در قبال خفیف کردن دوران تمدن اسلامی بوده است و بعد از انقلاب هم رویه های فرهنگی چرخش می کند و ایران باستان به عنوان طاغوت مطرح می شود ، این دو گانگی  فرهنگی را چگونه می توان حل کرد؟

 

این قضیه از زمان رضا شاه شروع شد و با ایجاد یک مسائل کاذب و یک باستان گرایی غیر واقع خواستند آن عظمت و تمدن فرهنگی اسلامی را نادیده بگیرند و سلطنت محمد رضا شاه هم که با یک کودتای خارجی بود این را وصل می کرد به دوران ساسانیان و تمدن اسلامی را نادیده می گرفت. افراطی که محمد رضا شاه در این مورد کرد و حرکت ضد دینی که انجام داد از جمله تغییر تاریخ و حمله به مراجع مذهبی و مخالفت با خیلی از مظاهر اسلامی ، عکس العملی را در انقلاب اسلامی به وجود آورد که شاهد آن بودیم . اما  بعد از انقلاب هم برعکس حکومت را وصل کردند به صحرای کربلا و قیام پیامبران و خیال کردند که این تاریخ قبل از اسلام ما ، تاریخ نبوده است.

این مساله بسیار در ایران ناگوار بود برای کسانی که اهل تمدن و فرهنگ و باستان شناسی بودند و ایشان لطمه دیدند . تحقیقات باستان شناسی و زبانها ی اوستایی و پهلوی همه تعطیل شد. خوشبختانه دوباره یک تلاشهایی شروع شده که از طرف روشنفکران ایرانی است و اینکه تمدن ما یک تمدن تاریخی است و از گذشته های دور قبل از کوروش شروع می شود و از باستان تا اسلام و این انکارناپذیر است و تنها ایران هم به معنای ایران امروز نیست. ایران به معنای ایران زمین که بخش های بسیاری از سرزمین های آن جدا شده است . اما این کاری که دولت می کند من گمان نمی کنم با عقیده روشنفکران و فرهنگ شناسان ایرانی هماهنگ باشد ، این یک حرکت سیاسی است .

 

احمدی نژاد و مشایی حرف از مکتب ایرانی می زنند و برداشت شان از این مکتب ایرانی، اسلام ایرانی است ، این همان ادعای برخی مستشرقان نیست که می گفتند تشیع، اسلام ایرانی است و این مکتب برای این آمده که با سلطه اعراب و نفی خلافت اسلامی جایگاهی برای ایرانیان ایجاد کند ، فکر می کنید این حرفها تایید حرفهای برخی مستشرقان غربی نیست؟

 

اطلاع دارید که کسی که در این مورد بسیار کار کرد هانری کربن است . در اینکه تشیع یک مقداری ریشه های ایرانی دارد . در اینکه ایرانی ها طرفدار آل علی شدند ، شکی نیست و در حکومت بنی عباس و بنی و امیه، آل علی حقیقت را بیشتر بیان می کردند تا گروههای دیگر و اینکه تشیع در دوران تاریخی با استقرار ایران پیوند پیدا کرد هم شکی در آن نیست ، به ویژه در دوران صفوی و معلوم نبود اگر تشیع در دوارن صفوی دین رسمی نمی شد، عثمانیها با ایران چه رفتاری می کردند و آیا ایرانی باقی می ماند یا نه ، اینها همه درست . اما اینکه بگوییم هر کس شیعه نبوده، ایرانی نبوده است و هویت ایرانی ندارد . این مساله هم درست نیست. رودکی شیعه بوده است ، فردوسی شیعه بوده است، اما حافظ سنی بوده، سعدی سنی بوده ، مولوی سنی بوده است. بخش های عمده ای از کشور را از دست دادیم به علت تشیع صفوی ، تمام ماورالنهر ایران بود و مذهبشان تسنن بود . این درست نیست بگوییم شیعه و ایرانی بودن با هم هستند و لا غیر، البته شیعه نقش مهمی داشته است، ولی ادبیات گرانبهای ما، این ادبیات از سوی هموطنان سنی ما هم درست شده است.ما  "کرد" داریم ما "ترکمن" و "بلوچ" داریم و در ما وراء النهر ایرانیان خراسان بزرگ را داریم و این درست نیست که همه را از گردونه خارج کنیم .

 

کوروش تبلور اجتماعی بود که در آن می زیست، چه شده بود که چند سده قبل از میلاد مسیح ایرانیان به این نتیجه رسیده بودند که آزادی ادیان و قومیت های مختلف را بپذیرند ؟

 

این بیشتر بازمی گردد به مدنیت زرتشتی و اهورمزادیی بودن ایرانیان، مزدا پرستی قبل از زرتشت هم بوده است . خدای ایرانیان اهورا مزدا در همه کتابهای باستان خدای جهانیان است و حتی شاید انسانهایی که به وجود آمده اند اینها همه فرزندان یک درخت برومند هستند. اگر می گوییم یکی ایرانی است و یک کسی انیرانی است . انیرانی به معنای وحشی نیست، یعنی غیر ایرانی و این با خدای یهود و یهوه که فقط خدای اسرائیل بوده است، فرق دارد ،یهوه با مرور زمان با تماس با تمدن ایرانی و مشرق زمین  به صورت پروردگار جهان تغییر شکل می دهد. این اندیشه در ایران وجود داشته و کوروش طرفدار حکومت جهانی با حفظ هویت های فرهنگی بوده است. این فرق دارد با اسکندر که طرفدار حکومت جهانی بود ولی با محو هویت ها و مستهلک کردن همه هویت ها در هویت هلنیسم .

 

آقای دکتر، کوروش به دین خاصی گروییده بود؟ یهودیان او را منتسب به خودشان می دانند و مسلمانان هم می گویند که او یک پیامبر الهی بوده است به نام ذو القرنین ،آیا کوروش دین خاصی داشته است؟

 

بگذارید دو هزار سال بیاییم جلوتر یک شاعری داریم به نام عرفی شیرازی که گفته است:

 

چنان با خوب وبد سر کن که بعد از مردنت عرفی

مسلمانت به زمزم شویند و هندو بسوزاند

 

 کوروش با همه ادیان احساس یگانگی می کرده است و جوهره همه ادیان را توحید و عدالت می پنداشته است. به خدای یهودی ها احترام می گذارد به اهورمزاد و میترا هم احترام می گذارد و این احترام به حدی در جهان مشرق زمین اثر گذار است که بعد از گذشت 15 قرن وقتی اسلام ظهور می کند در دو جای قران از ذوالقرنین صحبت می شود و به گونه یک پیامبر و نجات دهنده جلوه می کند. در کتاب مقدس هم در چندین جا از کوروش به عنوان شبان خدا و مسیح خدا یاد شده است. در مورد اینکه دین خاصی داشته است تقریبا کسی چیزی نگفته است . اما می توانیم بگوییم که به خدای یگانه اعتقاد داشته است و بندگان خدا را یکسان می دانسته است ودراین شکی نیست .

 

به لحاظ قرائن تاریخی آیا منشور کوروش در حد یک شعار باقی ماند یا در دوران خود کوروش و نزدیک به او به این منشور عمل می شده است ؟

 

بعد از کوروش هم تا صد سال بعد به این منشور عمل می شد. وقتی حکومتها به قدرت می رسند آهسته آهسته ،تنها قدرت می ماند. در دوران داریوش سوم ایران از لحاظ معنوی با کوروش در رابطه نبود . اما کوروش در ذهن مردم و جامعه ماندگار شده بود .وقتی اردشیر بابکان ساسانیان را برپا می کند، بارها می گوید که می خواهیم به دوران کوروش بازگردیم . برای ساسانیان کوروش یک ایدآل بوده است و دوران اشکانیان را قبول نمی کردند.

 

جناب دکتر چه طور است که ایرانیان در دوره باستان به این رواداری رسیده بودند ،اما در دوران معاصر، ما مبارزاتی صد ساله داریم برای همان چیزی که در دوران باستان تا اندازه ای حل شده بود چرا در تاریخ معاصر آزادی و عدالت و مساوات تنها به گونه شعار در آمد؟

 

در همان دوران باستان هم دورانی داشتیم که تساهل و تسامح بود و یهودیها و مسیحیان و خصوصا مسیحیان نسطوری آزادی کامل داشتند و حتی بوداییان به راحتی تبلیغ می کردند و در یک دورانی شرایطی را داشتیم که هم یهودیان را اذیت می کردند و هم مسیحیان و حتی به جان خودشان هم می افتادند . در دوران ساسانی ، در زمان اردشیر و شاپور دین زرتشت رسمی می شود و مقدار زیادی هم با مسیحیت و با یهود و با دیگران روابط داشتند ولی به محض اینکه از حالت رسمی به دولتی بودن در می آید اینجاست که استبداد ظهور می کند . استبداد تحمل هیچ مذهبی را ندارد ، حتی تحمل مزدک را که خودش یک موبد بوده است. مزدک هم تحت فشار قرار می گیرد و مانی کشته می شود .این دوران استبداد مذهبی است.هر گاه ایران در حالت آزادی و دموکراسی بود و حکومت مردمی  و ملی، ادیان آزاد بودند و کار خودشان را می کردند. یعنی در یک مسجد بزرگ می شد دید که  در یک رواق امام شافعی نماز بخواند و جایی حنفی و یک جا امام شیعی . اما زمانی که استبداد حاکم می شد دیگران حق حیات فرهنگی نداشتند . در حاکمیت سلطان محمود غزنوی، شیعیان در بدترین شرایط قرار می گیرند و در شهر ری شیعیان را قتل عام می کردند. این توسط یک سلطان سنی بود . حالا دوران صفوی می شود و شیعه حاکم، همان کار را می کند که سنی استبدادی می کند. ما باید ایران را به سمت یک فرهنگی سوق بدهیم که ریشه در نهاد ایرانی دارد که به عقیده من مردم سالاری است و آن کسی که می گوید بنی آدم اعضای یکدیگرند، فرهنگ ایرانی است .

 

به نظر می رسد که ایرانیان دچار تضادهای سرشتی و آرمانی هستند که شاید به علت تاریخ طولانی و منفصل آنهاست ، یک انسان ایرانی بر چه چیزی به عنوان هویت ایرانی می تواند تکیه کند که امروز هم به رسمیت شناخته شود و اتهام ناسیونالیزم یا بنیاد گرا بر آن نزنند؟

 

هویت ایرانی  نشات گرفته از جغرافیا و سرزمین ایران و فرهنگ ایران و اسطوره های ایران و ادیان ایران و ادبیات ایران است. این هویت، هویتهای ایرانی  است و یک مجموعه است. در تاریخ دچار تناقض شده است . این نوع مطالعات هویت شناسی هم باید بر مبنای مردم شناسی تاریخی و جامعه شناسی و دین شناسی باشد. من فکر می کنم این نوع مطالعات که در ایران به پنجاه سال نرسیده که منهای شعار دادن و منهای خودبینی ها ، واقعیت هویت ایرانی شناخته شود. می توانم مژده بدهم که به سبب همین تناقضات سی چهل سال اخیر، نیاز به شنا خت این هویت هم پیدا شده است و محققین و جوانهای ما بر این مساله تکیه دارند .

 

آقای دکتر بحث های این چنینی تاریخی و اینکه خیلی ها به عنوان افتخار، از منشور کوروش صحبت می کنند که به اعماق تاریخ باز می گردد چه مشکلی از وضعیت معاصر ما می تواند حل کند ؟

 

من از کوروش حکومتی حرف نمی زنم برای اینکه در همین دوران انقلاب بودند کسانی که کتاب نوشتند و به کوروش بد وبیراه گفتند و حالا از کوروش تمجید می کنند. اینها حکومتی است . اما یک کارهایی داریم که فرهنگی است و کوروش را در تاریخ و عمق تاریخ پیدا می کنند و مقایسه می کنند  با کسانی که در زمان او بودند و یا بعد ها آمدند. این به ما می آموزد که ما فرزندان کسانی هستیم که آدمکشی و چپاول نمی کردند . ما فرزندان کوروش و شاهان عادل و شعرای بزرگ بودیم که شعائر انسانی را حفظ می کردند. مانند فردوسی که موج می زند از مردم دوستی و عدالت. این به ما می گوید که چیستیم .

 

اشاره کردید به بحث کوروش حکومتی ، فکر می کنید آقای مشایی و احمدی نژاد اعتقادی به این کوروش دارند و دولت کنونی را که از تندرو ترین دولتهای معاصر است چه قرابتی با منشور کوروش دارد ؟

 

من هیچ وقت با احمدی نژاد و مشایی صحبت نکردم، اما حدس من این است که اینها از دیدگاه سیاسی و حکومتی به کوروش یا به همه مسائل دیگر سیاسی نگاه می کنند. من دیدگاه جامعه شناسی و تاریخی دارم و این خیلی فرق می کند. در هر حال اینها از دیدگاه سیاسی هم اگر نگاه کرده باشند در حقیقت متوجه شده اند که جامعه به چه ارزشهایی اعتقاد دارد که  مطرحش می کنند. چرا نرفتند مثلا شاه عباس را انتخاب کنند و کوروش را انتخاب کردند، شاه عباس شیعه که به مکتب تشیع قدرت داد. اینها متوجه شدند که کوروش جذابیت دیگری برای جامعه امروز ایران دارد.

 

به نظر شما جامعه امروز به چه چیزی نیاز دارد؟

 

وقتی ارزشهای یک جامعه مورد تجاوز قرار بگیرد، ممکن است جامعه تا مدتی سکوت کند اما بعد از مدتی  بیدار می شود و آن ارزشهای مقلوب شده و منکوب شده خودش را چنگ می زند و احترام می گذارد و عمل می کند . کما اینکه در دوران انقلاب وقتی مردم به خیابانها می آمدند و شعار می دادند معلوم بود که بسیاری از آنها مقید به مذهب نبودند اما آن احساس دینی بیدار شده بود. برای اینکه سرکوب زمان شاه را پاسخی بدهد. . حالا این دوران هم ممکن است که جامعه پاسخ بدهد نسبت به آن سرکوب تاریخی خودش، همان شبی که در کرمانشاه بودیم و بیستون و آقای مشایی هم بود. وقتی که اذان مغرب را گفتند، مردم احترام گذاشتند و سکوت کردند به محض اینکه اذان تمام شد و نور افشانی شد . تمام مردم که بیابان را پر کرده بودند اهورا اهورا می گفتند و سرود ای ایران را می خواندند . هر موقع یک ارزشی از بین برود واکنشی در پی دارد ولو اینکه زیاد هم مقبول نباشد باز هم اثر خودش را نشان می دهد .

 

با تشکر از فرصتی که در اختیار جرس گذاشتید.


 


نیما رایین
جرس:کالای چینی برای ایرانی ها معرف چند چیز است که در سرمقاله دنیای اقتصاد به آن پرداخته شد. اما آنچه در سرمقاله نیامده برجسته شدن ورود کالای چینی به بازارهای ایران در سالهای اخیر و پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد است که به خاطر تحریم وسردی روابط با دول غربی بازار کالای ایران در اختیار چینی ها قرار گرفت.

 

این مسئله در سرمقاله دنیای اقتصاد در روز دوشنبه نبود. اما محمود صدری به ظرافت چرخش چین را در حمایت از ایران نشان می دهد در بخشی از این نوشته آمده است :« آن گونه که یک مقام بانک مرکزی چین گفته است، در مذاکرات اخیر آمریکا و چین راجع به آینده پول چین (یوآن) پیشرفت‌هایی حاصل شده و ممکن است دو کشور در اجلاس آینده گروه 20 به توافق‌هایی دست یابند. آمریکا و اروپا معتقدند چین به منظور پایین نگه‌داشتن هزینه تولید داخلی و افزایش صادرات، ارزش پول خود را به صورت مصنوعی پایین نگه می‌دارد. چین تا چندی پیش این موضع آمریکا و اروپا را اتهام تلقی می‌کرد و حاضر به اصلاح نرخ برابری یوآن نبود؛ اما از چندی پیش رویه‌ای منعطف پیش گرفته و حالا از احتمال توافق در این زمینه خبر می‌دهد. اگر چینی‌ها در مذاکرات ماه آینده با آمریکا و اروپا، متقاعد شوند که ارزش‌زدایی از یوآن را متوقف کنند، حادثه‌ای مهم در تجارت جهانی رخ خواهد داد؛ زیرا اصلاح ارزش یوآن هم تولید چین را کاهش خواهد داد و هم اینکه کالاهای صادراتی این کشور را گران‌تر خواهد کرد.آخرین آمارهای فصلی درباره اقتصاد چین که هفته گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که آهنگ رشد اقتصادی، حتی پیش از اصلاح ارزش یوآن، رو به کاهش گذاشته است. رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول امسال 9/11درصد بود، در سه ماهه دوم به 3/10درصد کاهش یافت و براساس پیش‌بینی‌ها، سال آینده به 9 درصد می‌رسد. بنابراین، با توجه به کاهش رشد اقتصادی چین و افزایش احتمالی نرخ برابری یوآن در ماه‌های آینده، می‌توان تصور کرد که دوران کالاهای ارزان چینی اندک اندک به خط پایان نزدیک می‌شود. این اتفاق نزدیک نیست؛ اما ظاهرا گریزناپذیر است. این تحول بر همه کشورهای جهان تاثیر خواهد گذاشت و سهم هر کشوری از این تاثیرپذیری به میزان واردات آن از چین بستگی دارد. ایران از مصرف‌کنندگان اصلی کالاهای چینی است و لاجرم بیش از بسیاری از کشورها از تحولات اقتصادی چین تاثیر خواهد پذیرفت»

 

  مینیاتور واگذار می شود

 

در ادامه مرور اقتصادی این هفته ،خبر خوب اینکه از سوی شرکت سایپا اعلام شد که بالاخره تیبا یا همان مینیاتور که به فرموده رهبر اسمش عوض شد بالاخره به کسانی که پیش خرید کرده بودند واگذار می شود.خبر آن لاین از قول مدیرعامل سایپا این خبر را رو یخط فرستاد :«امسال تیبا به متقاضیان قدیمی آن 9میلیون و 900 هزار تومان عرضه خواهد شد اما در سال آینده این خودرو با قیمت جدید عرضه می شود.»

 

این متقاضیان قدیمی کسانی اند که از نیمه دوم سال 87 (شش ماه قبل از انتخابات)هر کدام مبلغ 5میلیون تومان به حساب شرکت سایپا ریختند تا خودرویی ملی تحویل بگیرند ،تعداد این افراد هم 12هزار نفر بود .این موضوع در زمان مهرداد بذر پاش اتفاق افتاد ومبلغ دریافتی ازمردم 60میلیارد تومان شد .طبق قرار یکسال دیگه یعنی نیمه دوم سال 88 باید متقاضیان (قدیمی)خودوری خود را دریافت می کردند که سایپا به آنها اعلام کرد فعلا مقدور نیست وبه جای مینیاتور ،میتوانند پراید دریافت کنند.بعد از آن در نوروز 89 رهبر ایران در بازدید از کارخانه سایپا خواهان آن شد که اسم مینیاتور تغییر کند که اینگونه هم شد .در این بازدید همه چیز گفته شد الا اینکه چرا شرکت سایپا 60میلیارد تومان پول مردم را گرفته وخودرو تحویل نمی دهد .

 

 اکنون به گفته مدیرعامل سایپا متقاضیانی که سه سال پیش خودروی تیبا را پیش خرید کرده بودند این خودرو را با قیمت 9میلیون و 900 دریافت می کنند ، درحالیکه در سند آنها قیمت 11 میلیون و 700 هزار تومان قید شده است .اما در سال آینده قیمت تیبا قطعا برای خریداران افزایش خواهد یافت.

 

نرخ رشد اقتصادی

 

همچنین در تحولی دیگر در این هفته بنا بر گزارشی که دنیای اقتصاد منتشر ساخت صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران را منتشر ساخت بنا بر گزارش این روزنامه :«اگرچه آمار رشد اقتصادي ايران به صورت رسمي از سوي بانك مركزي اعلام نشده است، اما تازه‌ترين گزارش صندوق بين‌المللي پول كه آمار اعلامي آن از ذخاير ارزي ايران، مورد استناد رييس‌كل بانك مركزي قرار گرفت، رشد اقتصادي كشورهاي منطقه خاورميانه و آسياي مركزي را اعلام كرده ،حاكي از آن است كه رشد اقتصادي ايران در سال 2008 ميلادي (1387) افت محسوسي يافته است؛ البته در همين سال، عمده كشورهاي جهان كاهش رشد را تجربه كرده‌اند.»

 

براساس اين گزارش، رشد اقتصادي ایران  در سال 2007 ميلادي (1386) معادل 6/8 درصد بود، به يكباره در سال 1387 به يك‌درصد تنزل مي‌يابد؛ اين رقم در سال 2009 ميلادي (1388) به 1/1 درصد رسيده و براساس برآورد صندوق بين‌المللي پول در سال 2010 ميلادي (1389) حدود 6/1 درصد خواهد بود؛ اما پيش‌بيني مي‌شود كه در سال 2011 ميلادي (1390) به حدود 3 درصد افزايش يابد.

 

براساس گزارش صندوق بين‌المللي پول، كشور قطر مقام پيشتازي رشد اقتصادي در منطقه را به خود اختصاص داده؛ اگرچه بحران جهاني اقتصاد، رشد اين كشور را نيز تحت تاثير قرار داده است.

 

به عبارت ديگر، قطر كه در سال‌هاي 2007 و 2008 رشدي بالغ بر 27 و 25‌درصد را تجربه كرده است در سال 2009 به رشدي در حدود 6/8‌درصد محدود مي‌شود؛ اما برآورد شده است كه در سال 2010، صعود رشد اقتصادي قطر از سرگرفته شده و به 16‌درصد بالغ شود و پيش‌بيني مي‌شود كه اين شاخص در سال 2011 به 6/18‌درصد برسد.آمارهاي صندوق بين‌المللي پول نشان مي‌دهد كه اكثر كشورهاي منطقه، كاهش رشد در سال 2009 ميلادي يعني سال 1388 را تجربه كرده‌اند؛ اما افت محسوس رشد در سال 2008 (1387) مختص ايران است.در اين ميان، به نظر مي‌رسد رشد 5/22‌درصدي رشد اقتصادي افغانستان در سال 2009 جالب توجه است. لبنان نيز در همين سال رشدي 9‌درصدي را به خود اختصاص داده است. صندوق بين‌المللي پول در حالي رشد 6/1‌درصدي را براي ايران در سال‌جاري (2010) برآورد كرده است كه ميانگين رشد اقتصادي منطقه را 2/4‌درصد برآورد و اعلام كرده است كه رشد عربستان در همين سال 4/3‌درصد، يمن 8‌درصد، امارات 4/2‌درصد، عمان 7/4‌درصد، ليبي 6/10‌درصد و بحران 4‌درصد خواهد بود. كشور آذربايجان نيز كه در سال 2009 داراي رشد اقتصادي 3/9‌درصدي بود، در سال 2010 رشد 3/4‌درصدي را تجربه خواهد كرد و رشد اقتصادي تركمنستان نيز به 4/9‌درصد خواهد رسيد.

 

تاييد كاهش تورم در ايران

 

صندوق بين‌المللي پول تاييد كرده است كه نرخ تورم در ايران در سال 2010 به 8‌درصد تنزل مي‌يابد كه البته از ميانگين 1/7‌درصدي منطقه بالاتر است. در اين ميان دو كشور سودان و يمن تورمي بالاتر از ايران دارند كه اين رقم در سودان 10‌درصد و در يمن 8/9‌درصد است. كشور قطر با يك‌درصد تورم كمترين تورم را دارد و امارات و بحرين به ترتيب با 2‌درصد و 6/2‌درصد تورم سكوي دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. نرخ تورم در عراق 1/5‌درصد، در كويت 1/4‌درصد، در ليبي 5/4‌درصد، در عمان 4/4‌درصد و در عربستان سعودي 5/5‌درصد است.

 

ذخاير ارزي و تجارت خارجي

 

براساس گزارش صندوق بين‌المللي پول، ذخاير ارزي ايران در سال 2010 ميلادي معادل 89‌ميليارد دلار است كه در سال 2011 به 102‌ميليارد دلار خواهد رسيد. اين شاخص براي كشور عربستان در سال 2011 معادل 456‌ميليارد دلار، براي الجزاير 152‌ميليارد دلار، براي ليبي 123‌ميليارد دلار، براي امارات 40‌ميليارد دلار و براي عراق 45‌ميليارد دلار خواهد بود.

 

صندوق بين‌المللي پول از صادرات 95‌ميليارد دلاري ايران (نفتي و غيرنفتي) در سال 2010 خبر داده است كه اين شاخص براي عربستان 242‌ميليارد دلار، براي امارات 220‌ميليارد دلار، براي كويت 75‌ميليارد دلار، براي قطر 73‌ميليارد دلار و براي عراق 54‌ميليارد دلار است.براساس گزارش صندوق، ارزش واردات ايران در سال 2010 معادل 81‌ميليارد دلار خواهد بود.

 

 

تاسیس بانک نفت 

 

 

خبر مهم دیگر این هفته تاسیس بانک نفت واعلام میزان سرمایه اولیه این بانک بود.به گزارش ایسنا هیات موسس بانک نفت میزان سرمایه اولیه را یک هزار میلیارد تومان مصوب کرد.»

 

بنا بر این گزارش ،در اولین جلسه رسمی هیات موسسین بانک نفت که سه شنبه  برگزار شد افزایش سرمایه اولیه از رقم 400 میلیارد تومان به یک هزار میلیارد تومان به تصویب رسید.

 

بر همین اساس قرار شد فهرست اعضای هیات موسس نهایی نشود و پس از بررسی درخواست متقاضیان که در حال حاضر بیش از 40 شرکت ارایه درخواست کرده اند در مورد اعضای جدید هیات موسس بانک نفت اتخاذ تصمیم شود.

 

قابل ذکر است در حال حاضر اعضای هیات موسس بانک نفت شامل شرکتهایی است که در بخشهای مختلف بالا دستی و پایین دستی فعالیت دارند و البته به رغم اینکه در اولین فراخوان برای ورود به جمع صاحبان سرمایه بانک نفت که اردیبهشت ماه صورت گرفت استقبال چشم گیر نبود ولی با قطعی شدن تاسیس بانک و اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در مورد بانک نفت در ماه گذشته استقبال صاحبان سرمایه از این بانک افزایش پیدا کرده است.

 

اگرچه در حال حاضر بانک ملت در جمع سهامداران این بانک وجود دارد ولی هیات موسس امیدوارند موسسات مالی واعتباری بیشتری از جمله بانکهای خصوص به زودی در جمع هیات موسس بانک نفت حضور پیدا کنند.

 

قابل ذکر است که در این جلسه پیشنهاد شد هریک از اعضا که بتواند 15 درصد آرا را جمع کند برای معرفی اعضای هیات مدیره پیشنهاد خود را مطرح کند تا از این طریق در فرایندهای   اداری مربوطه با تاسیس بانک در بانک مرکزی تسریع شود.


 


جـــرس: غلامحسین الهام در همایش موسوم به "‌وحدت مدافعان ولایت ضامن موفقیت دولت اسلامی‌"، با بیان اینکه "فتنه گران سال گذشته افرادی بودند كه برای براندازی كشور و نظام ورود كردند"، به سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی در قم اشاره کرد و گفت "امروز مردمی كه اغفال شعارها شده بودند، برگشته اند و مرزبندی‌های ما با برخی ها برای وحدت، اعلام برائت و انزجار از فتنه گران است. آنها باید حرف‌هایی را كه زدند و عده‌ای را به اشتباه انداختند، اصلاح كرده و جبران كنند و مواضع خود را مشخص كنند. "


سخنگوی سابق و مشاور حقوقی دولت محمود احمدی نژاد ادعا کرد "این یك فاجعه است كه امروز هنوز كسانی به خاطر مسائل شخصی خود نخواهند مرزبندی‌شان را با یك جریان برانداز مشخص كنند... انقلاب ما چهره‌های بسیاری دیده كه مرتب تصفیه شده و جریان انقلاب هر روز یك خلوص جدید پیدا كرده است."


به گزارش فارس، در این مراسم که در سالن اجتماعات مركز بهداشت شهر رشت برگزار شد، عضو سابق شورای نگهبان اظهار داشت: برای مدافع بودن ولایت باید تلاش بسیار كرده و آمادگی پیدا كنیم تا بتوانیم به این عنوان دست یابیم.


وی با بیان اینكه برخی‌ها گفتار صریح و بی‌شائبه رهبر را برنمی‌تابند، اظهار عقیده کرد "هر چه‌قدر این افراد ادعا كنند، وقتی دستور صریح را تبعیت نكنند اگرچه پرچم مدافعان ولایت را حمل كنند ولی شناخت آنها سخت نیست. "


الهام تصریح كرد: ممكن است برخی‌ها از درك ولایت در مجموعه گفتار، بیانات و جهتگیری‌های رهبر عاجز باشند كه این افراد قابل تحمل‌تر هستند و از فرامین تبعیت می‌كنند و آنچه صریح نیست در فهم و درك جامع مسائل كم می‌آورند.
وی با اشاره به اینكه برخی‌ها نیز جلوتر از این مسائل هستند و فرامین صریح را می‌فهمند و خواست رهبر را درك می‌كنند، افزود: این افراد بدون اینكه خواست خود را تحمیل كنند رهبر را درك می‌كنند.


عضو سابق شورای نگهبان افزود "حزب توده كه ادعای پیرو خط امام بودن را داشت، ماركسیست‌هایی بودند كه بنیان تفكرشان مغایر با خط امام بود و از این عنوان سو‌ءاستفاده می‌كردند. "


وی با بیان اینکه پیرو واقعی خط امام، امام و رهبر را می‌فهمد، اظهار عقیده کرد "پیرو واقعی باید بداند كه در هر مقطعی چه ماموریتی دارد. "


الهام افزود: پیرو خط امام منتظر نیست در هر حركتی از امام دست‌خط بگیرد و عمل كند و یك رباط نیست كه چنین تنظیمش كرده باشند، بلكه یك انسان فهیم و بصیر و دارای درك از مبانی است و به قدری اعتقادهای عاطفی و ولایی او عمیق است كه می‌فهمد.


مشاور حقوقی رئیس جمهور با اشاره به 13 آبان بیان داشت: در 13 آبان عده‌ای دستور نگرفتند كه بروند این كار را انجام دهند اما تركیب مواضع امام مشخص بود كه امام یك حركت و جهش ضدآمریكایی را مطالبه می‌كند و بعد تصمیم گرفتند كه تعدادی از دانشجویان لانه جاسوسی آمریكا را تسخیر كنند.


وی با اشاره به انقلاب فرهنگی اظهار داشت: وقتی امام در پیام نوروزی سال 59 مسائل كلیدی فرهنگی و ضرورت تحول در دانشگاه را تدوین كرد و تحلیل امام در این سال متمركز به این شد كه باید تحول در نظام آموزشی و فرهنگی دانشگاه شود، انقلاب فرهنگی صورت گرفت.


الهام درك شرایط زمان و معیارهای مورد نظر رهبری را امری مهم دانست و تصریح كرد: عده‌ای كه بهانه‌جویی می‌كنند در شرایط حساس برای فرار از تكلیف و مسئولیت عدم كاركرد، توقف و ركود خود را منسوب به رهبری می‌دانند بنابراین مدافع ولایت جز بر فهم و بصیرت عمیق و درك از مبانی و شناخت از نظام ولایت، امامت و رهبری ادعای بزرگی است.


مشاور حقوقی رئیس دولت با اشاره به اینكه باید به نقطه‌ای برسیم كه رفتارمان منطبق با رضایت رهبری باشد، خاطرنشان كرد: اگر به آن حد از شناخت و اخلاص در عمل برسیم نعمت بزرگی است.


وی اضافه كرد: اینكه به عنوان خط امام و رهبری و مدافعان ولایت جمع می‌شوند، معیارشان این است كه انسجام و وحدت اینها اسباب توفیق اسلامی است و نباید در این زمینه تردید داشته باشیم اما اینكه اگر عمیقا مدافع ولایت باشند، می‌فهمند كه وحدت حول چه محوری است.


الهام با اشاره به تاكید رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر حفظ وحدت بیان داشت: اصول وحدت را كه رهبر مكرر بیان فرمودند را درك می‌كنند و اصول وحدت این نیست كه بخواهیم خلافكاری‌های عده‌ای را به ویژه كسانی كه در عرصه فتنه نقش حساس و ممتازی را ایفا كردند، نادیده بگیریم و مسئولیت آنها را فراموش كنیم.


وی ادامه داد: یك وقت شایعه‌ای بود كه خاتمی دارد از طیف جریان فتنه جدا می‌شود در حالی كه یك پیرو رهبری می‌فهمد كه این تاكتیك است یا یك برگشت واقعی و می‌فهمد كه جبهه مقابل از این رفتار خود دنبال فرصت‌سازی برای آسیب‌ سنگین‌تر بعدی و حفظ بقایای آسیب ‌خورده این جریان و دوباره برگرداندن آبروی بر باد رفته است.


الهام با بیان اینكه برگشت انسان‌ها امر محالی نیست، افزود: وقتی از آنها شناخت داریم، می‌فهیم كه این حرف‌ها برگشت اصیل نیست.

وی درباره افرادی كه برای براندازی كشور و نظام ورود كردند، تصریح كرد: رهبری اخیرا تصریح فرمودند كه جریان فتنه 88 یك جریان براندازی بود.


الهام با اشاره به اینكه مردمی كه اغفال شعارها شده بودند، برگشتند، اظهار داشت: رئوس فتنه و برنامه‌ریزان شبكه سیاسی sp از اصولگرایان و یا غیر اصولگرایان پشت اینها بود و برخی‌ها می‌خواستند مواضع خود را شفاف كنند ولی تا به امروز عده‌ای مواضع خود را شفاف نكردند.


وی اضافه كرد: هنوز در صندوق ذهنی اینها چیزی ذخیره نگه داشته شده كه اگر روزی این جریان برگشت، جایی را داشته باشند و اینكه بخواهند با ارتباط با دشمنان نظام رابطه خود را به خاطر منافعشان حفظ كنند، چگونه می‌توانیم در این جبهه خود را روی اصول یكی بدانیم.


الهام با تاكید بر اینكه مرزبندی‌های ما با فتنه‌گران برای این وحدت، اعلام برائت و انزجار آنهاست، خاطرنشان كرد: آنها باید حرف‌هایی را كه زدند و عده‌ای را به اشتباه انداختند، اصلاح كرده و جبران كنند و امروز مواضع خود را مشخص كنند.


وی افزود: این یك فاجعه است كه امروز هنوز كسانی به خاطر مسائل شخصی خود نخواهند مرزبندی‌شان را با یك جریان برانداز مشخص كنند.

مشاور حقوقی رئیس دولت رهبر جمهوری اسلامی را یك قاضی عادل، فهیم و عمیق دانست و بیان داشت: رهبری در جمع مردم قم جریان سال 88 را براندازی دانستند.

وی افزود: كسانی كه نسبت به نظام قصد براندازی دارند مرزبندی ما و رفاقت‌های پشت پرده ما با آنها باید مشخص شود و كسانی كه هنوز تلاش می‌كنند اینها را از هر آسیبی حفاظت كنند مبنای وحدت ما نمی‌تواند این مسائل باشد.


الهام افزود: انقلاب ما چهره‌های بسیاری دیده كه مرتب تصفیه شده و جریان انقلاب هر روز یك خلوص جدید پیدا كرده است.


 


آزاد شریفی

آزادی! ای دوشیزه ی هزاران ساله
شاید، باید مریمت بنامم.
بی سپیده، آفتابی بیاور
مهراس از بکارت آبرویت
فرزند خدایش می نامیم.


 


فتح الله حسني

و این منم

ندا

زنی که در آستانه ی بیست و هقت سالگی

ازعمق ِ گور سخن می گوید

زنی که خو نمی گیرد به مردن و پوسیدن

و روحش رها نمی کند قاتلانش را

 

مدام پرسه می زنم

در کوچه ای که بر زمین افتادم

با شلیک یک گلوله بر سینه ام

وهر شب نامم را می بینم

که مثل پیچک بر دیوار همان کوچه می روید

و هر صبح مثل لکه ای خون پاک می شود.

 

آمده بودم بگویم : نه

آمده بودم بگویم : آزادی می خواهم

برای گیسوانم ، برای رأی ام ، برای رنگ ِ پیراهنم

آمده بودم بگویم: خسته ام از دست دروغ

و از دست دادم جانم را

 

هرگز دیگر به خانه باز نخواهم گشت

اگر چه پر می کشد دلم برای مادرم

برای کتاب هایم

برای درس های موسیقی ام

و برای پیراهن ِ نویی که هرگز نپوشیدم

تنها به تعقیب ِ قاتلانم می اندیشم.

 

باید همراهی کنم با روحم

که آتش گرفته است

و خاموش نمی شود دیگر

حتی زیر ِ باران ِ اشک های این همه پیر و جوان

باید همراهی کنم با روحم

که رهانمی کند رد ِ پای فاتلانم را

 

امروز در لبنان بود م

لابلای جمعیتی که

هورا می کشیدندبرای سردسته ی قاتلانم

و کور بودند و دور

از پل صراط

و انکار می کردند روح مرا

برای اثبات ِ لاشه ی یک رئیس جمهور

 

انگار نه انگار که از هر انگشت ِ دستش

خون ِ هزاران من چکه می کرد

آغشته به بوی سهراب و صدها برادر ِ دیگرم

انگار نه انگار که ته ِ چشمانِ ریزش

پر بود از سیاهچال ها و نفرین ِ مادران

انگار نه انگار که تارو پودِ وجودش را

با طناب های دار تنیده بودند

و سر ها ی آویخته را انگار نمی دیدند

 

امروز در لبنان بودم

دیروز در سازمان ملل

پریروز در ونزوئلا

فردا به میهنم باز می گردم

و ادامه می دهم به تعقیب ِ قاتلا نم

ناتوان از خو گرفتن به مردن

و پوسیدن در گور

 

این منم

ندا

زنی در آستانه ی فصلی سبز

زنی که زیر پلک ها ی بیدار ِ مردم اش

شب به شب جوان تر و زیباترمی شود

و صدایش از عمق گور

حنجره به حنجره پرواز می کند

و پنجره به پنجره طنین می افکند:

می خواهم زنده بمانم

آزادی می خواهم

برای گیسوانم ، برای رأی ام ، برای رنگ ِ پیراهنم.


 


ع.ک

بعد سی سال "هیچ کس تنها نیست" هنوز / اسم ما توی سیه لیست هنوز

بوی خاک و درد و داد و کهریزک / ولله ما نفهمیدیم بصیرت چیست هنوز

هفت و وی و دو و انگشت همه / به خدا معنیش پیروزیست هنوز

عصر شاه یادتان هست چه بود؟ / اعترافات همه تلوزیونیست هنوز

سر اسم دعوا نیست ؛ رضا یا که علی / مملکت دچار دیکتاتوریست هنوز

میله ها سفت و زمین سرد و کرخت / اینجا پر زندانی سیاسیست هنوز

لاکردار ندانی که چه دردی دارد / شیشه نوشابه به چه کلفتیست هنوز

جان من ، تو رو خدا! گند نزنید / حرف ما دین رسول است هنوز

می ماند و این را خدا می گوید / کفر حتی ، ظلم رو به زوال ست هنوز

ماندن طلب است و ماندن تاکتیک خواهد / تاکتیک دروغ و فحش و فحشاست هنوز

 

ع.ک


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته