امروز: پانزده سال پس از پیروزی محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری و شکلگیری "جنبش دوم خرداد" بحث بر سر ارتباط این جریان اصلاحطلبانه با "جنبش سبز" به یکی از مهمترین مباحث سیاسی ایران تبدیل شده است.
دوم خرداد سال ۱۳۷۶ محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری با اکثریت آرایی که تا آن زمان بیسابقه بود پیروز شد. او ۱۲ سال بعد برای بر سر کار آمدن میرحسین موسوی که "نخست وزیر دوران امام" خوانده میشود وارد مبارزات سیاسی شد. جنبش اعتراضی به نتایج اعلام شدهی انتخابات سال ۸۸، موسوم به "جنبش سبز"، فصل تازهای در سه دهه حکومت جمهوری اسلامی گشوده است.
عدهای میگویند این جنبش ادامهی حرکتهایی است که هدف آنها اصلاح ساختار سیاسی جمهوری اسلامی است؛ عدهای نیز معتقدند جریان موسوم به "جنبش سبز" یک حرکت اعتراضی گسترده است که مطالباتش مستلزم تغییر بنیادهای حکومت جمهوری اسلامی است.
اصلاحاتی که نهادینه نشد
"توسعه سیاسی" شعار محوری خاتمی در دوران نخست ریاست جمهوری بود. او اعتقاد داشت در قالب نظام سیاسی جمهوری اسلامی میتوان به حاکمیت قانون و گسترش آزادیهای فردی و اجتماعی دست یافت و پایههای مردمسالاری را استوار کرد. مفاهیم اصلاحطلبی و اصلاحطلبان از همین دوران وارد ادبیات سیاسی ایران شد.
در دوران خاتمی فضای سیاسی جامعه ایران اندکی باز شد و دستکم فعالیت مطبوعاتی که به این بخش از حاکمیت تعلق داشتند رونق گرفت. با این همه اغلب تلاشها برای نهادینه و قانونی کردن اصلاحات بینتیجه ماند. یکی از آشکارترین نمونهها طرح تغییر قانون مطبوعات بود که با مخالفت صریح رهبر جمهوری اسلامی علی خامنهای از دستور کار مجلس ششم حذف شد.
منتقدان میگویند نهادینه نشدن تدبیرهایی که خطر بازگشت به استبداد را منتفی کند مرزهای اصلاحطلبی دوم خردادی را آشکار کرده است. بر اساس این نظر که در میان حامیان جنبش سبز طرفداران فراوان دارد محافظهکاران حکومت جمهوری اسلامی جز با فشار جنبش اعتراضی حاضر به پذیرش اصلاحات واقعی نمیشوند.
"مهار اصلاحطلبان" و "کودتای انتخاباتی"
حمیدرضا جلاییپور، مدیرمسئول روزنامههای توقیف شدهی جامعه و نوسازی در گفتوگو با پایگاه اینترنتی "تاریخ ایرانی" میگوید «اصلاحطلبی دوران خاتمی ظرفیت مردمسالاری را در جامعه ایران بالا برد ولی خاتمی و سایر اصلاحطلبان (بهخاطر مخالفت قاطع محافظهکاران) نتوانستند مطالبات اصلاحطلبانه جامعه را به قانون تبدیل کنند. لذا جنبش اصلاحات در دورهی او پیروز نشد اما سرکوب هم نشد، بلکه مهار شد.»
مهار جناح اصلاحطلب حکومت رفته رفته به حذف آنها از قدرت سیاسی انجامید. منتقدان میگویند جناح اقتدارگرایان از مجلس هفتم به این سو "انتخابات مهندسی شده" را وسیلهی کنار گذاشتن اصلاحطلبان کرده است. اوج این اقدامها انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ محسوب میشود که معترضان آن را "کودتای انتخاباتی" میخوانند.
راهبرد اصلاحطلبی و تعامل با حکومت
دو نامزد معترض انتخابات سال ۸۸، میرحسین موسوی و مهدی کروبی گرچه خود را اصلاحطلب میدانند برخلاف رویهی پیشین رهبران این جناح از پذیرش نتایج اعلام شدهی انتخابات که خامنهای مهر تایید بر آن زد خودداری کردهاند. برخی از تحلیلگران میگویند ایستادگی آشکار در برابر "اوامر ولی فقیه" و به رسمیت نشناختن انتخاباتی که ارگانهای حکومتی آن را قانونی میخوانند فراتر رفتن از مرزهای اصلاحطلبی است.
عباس عبدی، از نظریهپردازان مشهور اصلاحطلب در یادداشتی که ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ در وبسایت شخصیاش منتشر شد ضمن انتقاد به شیوههای مبارزه منسوبان به جنبش سبز، از جمله تحریم انتخابات پیشنهاد "بازگشت به راهبرد اصلاحطلبی" را مطرح میکند. عبدی که مشاوره مهدی کروبی را در سال ۸۸ بر عهده داشت مینویسد «موازنه قوای لازم میان حکومت و منتقدانش، برای رسیدن به یک تعامل و تفاهم سازنده برقرار نیست.»
«رویارویی با نظام و رهبری»
اکبر گنجی جنبش سبز را پیامد ناخواستهی انتخابات سال ۸۸ میخواند و معتقد است مطالبات این جنبش با دیدگاه اصلاحطلبان که همیشه خود را جزیی از حکومت خواندهاند و "هیچ برنامهای برای رویارویی با نظام و قرار گرفتن در برابر رهبری" ندارند یکی نبوده است.
عبدی نیز میگوید راهبرد اصلاحطلبانه فراهم آوردن زمینهی تعامل با حکومت است: «اگر منتقدین نیز ایده و اراده مشخص خود را بهصورت تعریفشده روی میز بگذارند، و مجموعه نیروها را در اطراف خود بسیج کنند (که همه را میتوانند) بهزودی بهحدی از توازن قوا خواهند رسید که از موضع اصلاح طلبی با کلیت حکومت به تعامل برسند.»
او میگوید باید از هر اقدامی که توجیهی برای سرکوب در اختیار حکومت قرار دهد پرهیز کرد و به این ترتیب حرکتهای اعتراضی که با عنوان جنبش سبز شکل گرفته اصلاحطلبانه نبوده است: «مهمترین اقدامی که باید انجام داد مقابله با قدرت سرکوب نیست، بلکه بلاموضوع کردن این قدرت است» و «کاهش هزینههای مشارکت سیاسی، هدف اصلی هر جنبش اصلاحی است. باید بهگونهای رفتار کرد که مشارکت سیاسی برای مردم نیازمند شجاعت نباشد.»
اصلاحطلبی و اصلاحطلبان
برخلاف نظر عبدی شمار زیادی از اصلاحطلبان جنبش سبز را ادامهی حرکتهایی میدانند که از دوم خرداد سال ۷۶ شکل گرفته است. ملیحه محمدی، روزنامهنگار در مقالهای با اشاره به نظرات عباس عبدی "جنبش سبز را یکی از نشانههای ماندگاری و تأثیرگذاری جنبش اصلاحات" معرفی میکند و معترض است که او بازگشت به اصلاحات را "در روی گرداندن از جنبش سبز میبیند."
ظاهرا یکی از ابهامهای مهم به تعریف ماهیت جنبش سبز مربوط میشود. از سال ۸۸ به این سو گروهها و افرادی با تمایلات سیاسی گوناگون و هدفهای مختلف و بعضا متضاد خود را جزیی از این جنبش معرفی میکنند. این طیف الزاما در پی حفظ و اصلاح ساختار سیاسی جمهوری اسلامی نیست.
از سوی دیگر گروههایی که در پانزده سال گذشته به عنوان اصلاحطلبان شناخته میشوند یک جریان سیاسی درون حکومت کنونی ایران هستند که رفته رفته کمتر به بازی گرفته شدهاند. برخی معتقدند میان اصلاحطلبان به عنوان یک جریان سیاسی و یکی از جناحهای حکومت جمهوری اسلامی با اصلاحطلبی به عنوان حرکتی ضد استبدادی و طرفدار دموکراسی که بیش از یک قرن سابقه دارد باید تفاوت قائل بود.
حد و حدود اصلاحطلبی
خاتمی حضور در انتخابات نهمین دورهی مجلس را به فراهم آمدن چند پیششرط از جمله باز شدن فضای سیاسی و آزادی معترضان به نتایج اعلام شدهی انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ وابسته کرده بود. او بدون فراهم شدن این شرایط در انتخابات شرکت کرد و علت آن را "برهم زدن نقشههای شوم تندروهای جریان حاکم" و "بازنگاه داشتن روزنههای اصلاح طلبی" خواند.
عباس عبدی میگوید باید در انتخابات شرکت کرد اما فعلا خارج از حاکمیت ماند: «اگر مسئولان میتوانند بدون حضور شما کار کنند پس بگذارید کارشان را بکنند، اگر نمیتوانند که به اعتقاد من نمیتوانند، یک جایی به شما رجوع میکنند و آن وقت شما میتوانید شروط خود را مطرح كنید.» برخلاف این نظر بسیاری از چهرههای شاخص اصلاحطلب از جمله میرحسین موسوی که همچون مهدی کروبی از پانزده ماه پیش در حبس خانگی به سر میبرد از شرکت در رایگیری خودداری کردهاند.
جنبشی که دوم خرداد ۷۶ آغاز شد هرگز خود را در تقابل با حکومت جمهوری اسلامی تعریف نکرده و اعتقاد دارد در بدترین حالت باید با خروج موقت از حاکمیت منتظر زمان مناسب بود. این جریان مشکل میتواند با خواستههایی که زیر عنوان جنبش سبز مطرح میشود همراهی کند. در این میان محمد خاتمی به عنوان رهبر جنبش دوم خرداد حد و حدود وابستگان و معتقدان به این جناح را کمابیش ترسیم کرده است.
منبع:دویچه وله
امروز: وزارت خارجه ایران در اعتراض به آنچه توهین به مقدسات اسلامی و ملی در جمهوری آذربایجان خواند، محمدباقر بهرامی، سفیر ایران در باکو را به تهران فراخواند.
به گزارش مردمک به نقل از خبرگزاریها سفیر ایران برای «پارهای مشورتها» درباره آنچه طی روزهای گذشته در آذربایجان اتفاق افتاده است راهی تهران شده است.
در همین حال اعلام شده است که آقای بهرامی روز دوشنبه به نشانه اعتراض خاک جمهوری آذربایجان را ترک کرده است.
چالش تازه در روابط ایران و آذربایجان از اواسط اردیبهشت ماه همزمان با هشدار آيتالله مجتهد شبستری، امام جمعه تبريز به دولت آذربايجان درباره برگزاری مراسم یوروویژن و آنچه رژه همجنسگرایان در این کشور خواند آغاز شد.
به گفته امام جمعه تبریز قرار است در حاشیه این مسابقه، رژه همجنسگرایان که از آنها با نام «همجنسباز» یاد کرد هم در باکو برگزار شود. او حاکمان آذربایجان را آلت دست اسرائیل معرفی کرد که هر روز بیشتر از قبل به دشمنی با اسلام میپردازند.
مجتهد شبستری با انتقاد از برگزاری رژه همجنسگرایان تصریح کرد در حالی مقامات آذربایجان به عنوان کشور مسلمان با برگزاری این رویداد در باکو موافقت کردهاند که در بسیاری از کشورها از رژه گروههای همجنسگرا جلوگیری میشود.
امام جمعه تبریز پیش از هم به دولت باکو هشدار داد که این مسابقات را لغو کند و در غیر اینصورت با خشم و نفرت مردم جمهوری آذربایجان، مردم مسلمان تبریز و سایر شهرهای ایران اسلامی روبه رو میشود.
در حمایت از این اظهارات شماری از مردم این شهر در مقابل کنسولگری آذربایجان در تبریز دست به تجمع اعتراضی زدند و علیه مقامات آذربایجانی شعار دادند.
کمی بعد از این، دو تجمع اعتراض آمیز مقابل سفارت ایران در باکو برگزار شد که در آن شعارهایی علیه «دخالت» ایران در مسایل آذربایجان سر داده شد.
با پایان این تجمعات سفارت ایران در باکو با صدور بیانیهای از سر دادن شعارهای ضد ایرانی و توهین به مقامات ارشد ایران ابراز تاسف کرد.
یوروویژن، بزرگترین مسابقه آواز دنیا با شرکت ۴۲ کشور است که بین هنرمندان آماتور برگزار میشود و مطابق برآوردها تا ۱۰۰ میلیون نفر بیننده دارد.
پنجاه و هفتمین دوره این مسابقات به میزبانی آذربایجان طبق اعلام قبلی امروز سه شنبه، ۲۲می به مدت چهار روز در ورزشگاه کریستال باکو افتتاح میشود.
این کنش و واکنشها همچنین روز روز دوشنبه اول خردادماه واکنش علی حسن اف، ریيس بخش اجتماعی- سياسی رياست جمهوری آذربايجان را برانگیخت.
او با رد برگزاری «رژه همچنسگرایان» در این کشور گفت که ایران مسالهای که وجود ندارد را به دستاویزی برای تبلیغ علیه جمهوری آذربایجان قرار داده است.
او تصریح کرد که در این کشور کلمهای به نام «همجنسباز» مفهومی ندارد و او نمیداند که این کلمه از کجا در «مخ مقامات ایرانی فرو رفته است.»
روابط نزدیک جمهوری آذربایجان با آمریکا و اسرائیل موجب ناخشنودی ایران اسلامی شده و ایران تاکنون بارها این جمهوری را به ضدیت با گروههای اسلامگرا و پوشش اسلامی متهم کرده است که با اعتراض مقامات این کشور روبه رو شده است.
در آخرین چالش بین تهران و باکو دو روز پیش دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرد که اعضای مظنون به تروریست که بهتازگی در این کشور بازداشت شدهاند با القاعده ارتباط داشته و برخی از آنها در ایران آموزش دیده بودند.
براساس گزارش روز پنجشنبه ۳۱ فروردین وزارت امنیت ملی آذربایجان بازداشت شدگان این گروه به برنامهریزی برای انجام عملیات ترور به قصد «مختل کردن ثبات و ایجاد وحشت در میان مردم آذربایجان» متهم شدهاند.
وزارت امنیت ملی آذربایجان اسفندماه گذشته از بازداشت ۲۲ شهروند آذربایجانی خبرداده و گفته بود که آنها ازسوی ایران برای حملات تروریستی علیه سفارتخانههای اسرائیل و آمریکا و شرکتها و افراد غربی استخدام شده و توسط سپاه پاسداران ایران آموزش دیده بودند.
دولت آذربایجان هفته گذشته نیز از بازداشت اعضای یک گروه از جمله دو شهروند ایرانی به اتهام «قاچاق موادمخدر، مهمات، سلاح و تجیزات نظامی» خبر داد.
امروز: علی لاریجانی،گفت: در مجلس هشتم ۶۷۹ فقره طرح و لایحه مطرح شد که ۳۰۰ فقره آن طرحهایی بود که نمایندگان در مجلس ارائه کرده بودند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین نشست خبری خود در دوره مجلس هشتم شورای اسلامی گفت: بودجه سال ۹۱، ۵۶۶ میلیارد تومان بوده است که در بخشهای بسیاری به کار گرفته شده است به گونهای که مجلس شورای اسلامی در بخشهای هزینهای، بخشهای درآمدی، موضوعات آموزش و پرورش، دفاعی، کشاورزی، اجرای نهادها و دستگاههای اجرایی و دیگر موارد ردیفهایی را در بودجه در نظر گرفته است.
وي در ادامه افزود:مجلس شورای اسلامی در دور هشتم قوانینی در حوزه اجتماعی، مشاغل خانگی، قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، ایجاد مناطق جدید ویژه اقتصادی، قانون ارتقاء کیفی خودرو، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، نظارت بر رفتار قضات، نظام جامع دامپروری کشور، قانون افزایش بهرهوری و دیگر مواد از جمله قوانینی بود که نمایندگان مجلس در دوره هشتم به تصویب كرده كه این نشان میدهد نهادها و کمیسیونهای مجلس کار خودشان را به خوبی انجام دادهاند.
وي در ادامه افزود:نقاط برجسته مجلس هشتم زیاد بوده و با استراتژی که از قبل طراحی شده بود قوانین مناسبي در مجلس هشتم به تصویب رسيده است.
در طول دوره مجلس هشتم 679 طرح و لايحه بررسي شده است
وی افزود: در مجموع ۶۷۹ فقره طرح و لایحه به مجلس هشتم ارائه شده که ۳۲۵ طرح آن از طریق نمایندگان در مجلس هشتم مطرح شده است.
علی لاریجانی در ادامه تصریح کرد: مسائل مهمی که مردم در آن درگیر بودند در این مجلس قوانینش تصویب شد.
وی تصویب قوانین در حوزههای اقتصادی، حمایت از تولید داخلی، اصل ۴۴ قوانین برنامه بودجه، قانون هدفمندی یارانهها از جمله قوانینی دانست که در مجلس هشتم به تصویب رسیده است.
وی با بیان اینکه آیین نامه مجلس در طول دوره هشتم دو بار اصلاح شده است گفت: آیین نامه مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم در آغازین روزهای کاری مجلس و آخرین روزهای آن دوبار اصلاح شد تا این تاریخ بتواند در بخش نظارتی محکمتر و مستحکمتر از قبل برخورد کند.
تقويت سيستم نظارتي در مجلس هشتم صورت پذيرفته است
وی در ادامه افزود: مجلس هشتم سیستم نظارت را قوی کرد و روشهای نظارتی را نیز بهبود بخشید.
علی لاریجانی در ادامه اصلاح ماده ۲۰۳ آیین نامه جدید در بخش استنکافی را از دیگر قوانینی دانست که مجلس هشتم آن را تصویب کرده است و گفت: در این آیین نامه جدید اگر استنکافی از سوی مسوولان اجرایی صورت گيرد و در هر کجای این کشور مشاهده شود کمیسیون مربوطه موضوع را بررسی میکند سپس در مجلس رای گیری انجام میپذیرد، اگر این موضوع رای آورد استنکاف مسئول را به قوه قضایه ارجاع میدهیم در این آیین نامه جدید برخی از کمیسیونها در رابطه با نظارت خوب از این آیین نامه استفاده کردند.
نسخ قوانين 50 ساله قانون بزودي اعلام مي شود
وی در ادامه گفت: مجلس هشتم شورای اسلامی تنقيح قوانین را به صورت قانون در مجلس تصویب کرده که در حال حاضر چند بخش آن به اتمام رسیده و در آیندهای نزدیک قانون ۵۰ سال که برخی از آنان نسخ شده است اعلام خواهد شد.
وی در ادامه گفت: مجلس شورای اسلامی در مسائل بین المللی قوانین را رصد و با برنامه موضوعات را بررسی و از قوانین در این زمینه استفاده كرده است.
وي در ادامه گفت: مجلس هشتم یک نگاه طبیبانه به موضوع بین امللی داشته و از اين منظر مشکلات را حل کرده است.
لاریجانی در ادامه تشکیل کمیتههای در رابطه با مسائل کهریزک، کوی دانشگاه و کوی سبحان را از دیگر مواردی دانست که در مجلس هشتم تشکیل شد و این کمیتهها مشکلات را حل کرده است.
نمایندگان مجلس مستقل هستند
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا آقای مطهری در رابطه با ایراد نطق خود در صحن علنی دیروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با شما مشورت کرده یا خیر؟ گفت: ایشان شخص بزرگی هستند و نیازی نیست که با من مشورت کند.
وی در ادامه افزود: نمایندگان مجلس مستقل هستند و در رابطه با نطقهایی که هم ایراد میکنند خودشان تصمیم گیری میکنند، ولی برخی از آنها با من مشور ت میکنند اما این را باید بدانیم که خود نمایندگان صاحب نظر هستند و نیازی به مشورت با رئیس مجلس را ندارند.
علی لاریجانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون فضای تخریب در زمان قبل از انتخابات مجلس نهم گفت: وقتی برای رقابت انتخاباتی اینچنین رفتار میکنند میدان رقابت را به میدان تیراندازی دیگران تبدیل میکنند، شیرینی انتخابات را خراب میکنند و متاسفانه در این انتخابات شاهد این مساله بودیم.
لاریجانی در آخرین نشست خود با رسانههای داخلی و خارجی در زمان تصدی ریاست مجلس هشتم گفت: من معتقدم که باید اخلاق حاکم باشد، اما متاسفانه دچار عارضه بداخلاقی در عرصه رقابت بودیم.
احزاب شناسنامه دار نداریم
وی گفت: افرادی که میخواهند وحدت کنند انتخاب خودشان است اما ما در کشور احزاب شناسنامه دار نداریم و آنچه وجود دارد کلوپهایی و عنوانی دارند و شاخصههایی برای خود مطرح میکنند ولی کارکرد حزب را ندارند.
وی ادامه داد: در مجلس نهم ترکیب نمایندگان به گونهای است که اکثریت آن متعلق به اصولگراها است و منهای گروه اصلاح طلب که تعدادشان خیلی کم است، گروههای اصولگرا تبدیل به سه جریان شدهاند و هر یک از اینها ساز و کار مربوط به خود را تعریف کردند.
وی تصریح کرد: اصولا اگر این جریانها خودشان را معنا کنند و شناسنامه دار کار کنند میتوانند وفاق ایجاد کنند و نظرات مختلفی داشته باشند.
شاهد بیانضباطی حضور نمایندگان در مجلس بودیم
وی در ارتباط با سوال یکی از خبرنگاران پیرامون ضعفهای مجلس هشتم اظهار داشت: نقاط ضعف مجلس هشتم این بود که شاهد بیانضباطی حضور نمایندگان در مجلس بودیم و اگر نمایندگان در مجلس سر موقع حاضر شوند مشکل نخواهیم داشت.
استقلال مجلس به معنای ستیز با قوای دیگر نیست
لاریجانی در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از مجلس نهم دارید، اظهار داشت: من توصیه میکنم که مجلس نهم دارای استراتژی مدوم باشد و نقشه راه داشته باشد.
لاریجانی ادامه داد: استقلال مجلس به معنای ستیز با قوای دیگر نیست و به این معنا است که درک درستی از همکاری وجود داشته باشد گاهی تصور میشود که اگر مجلس فرودست باشد بهتر است، اما من معتقدم این ضربه به دموکراسی در کشور است و قوای مختلف باید برادر باشند. یک برادر وقتی میتواند به برادر دیگر کمک کند که ذلیل نباشد و قوی باشد.
رسيدگي به معيشت مردم الويت كاري مجلس نهم است
وی ادامه داد: مجلس نهم اولویت کارشان را بر معیشت مردم قرار دهند اگر یک تحلیل از شرایط منطقهای داشته باشیم، میتوان ثابت کرد ، حوزه تمرکز باید کارهای اقتصادی باشد.
رئیس مجلس هشتم در ارتباط با سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با موضوع گرد و غبار در غرب کشور که منجر به مشکلات برای مردم منطقه شده است، پاسخ داد: این گرد و غبار ریشهاش در عربستان است و کشور عراق نیز با این مشکل برخوردار است.
وی افزود: از ۴ سال پیش مذاکراتی انجام شد و حتما برای حل این مشکل باید کار مشترک صورت گیرد، من در سفری که به عراق داشتم و در دیداری که با نخست وزیر عراق انجام شد مذاکراتی انجام دادم که در حال پیگیری است.
ریشه گرانی در مسائل نقدينگي است
لاریجانی در پاسخ به این سوال که مردم چرا باید از وجود گرانیها رنج ببرند و در سختی باشند ؟ گفت: ریشه گرانی موضوع گرانی به مساله نقدینگی در کشور برمیگردد و وقتی نقدینگی در کشور از ۶۵ هزار میلیارد به ۱۳۰ هزار میلیارد میرسد تبدیل به تورم میشود. متاسفانه این نقدینگی در مسیر تولید مصرف نشد و ما شاهد رکود و تورم هستیم.
وی گفت: باید تلاش کنیم که تولید رونق پیدا کند و در بودجه در بحث هدفمندی یارانهها این مساله را بررسی کرد تا در مورد تولید قانونی تصویب کردیم و امیدوارم این مساله با توجه به اینکه رهبری امسال را سال تولید نامیدند همه ارادهها معطوف به این هدف شوند.
لاریجانی در ارتباط با مذاکرات هستهای ایران و مذاکرات پیش رو در بغداد گفت: در ارتباط با مساله هستهای وضع روشنی داریم گاهی بازیهایی را از نظر سیاسی راه میاندازند و من حس میکنم که درد آنها کجا است.
وی افزود: مشکل آنها بحث صلح آمیز بودن یا نبودن نیست و زمانی یکی از مسولان اروپایی به من گفت شما اگر صاحب این فناوری شوید توازن منطقه را به هم میزنید و من معتقدم قدرت ایران در منطقه تنها مساله داشتن انرژی هستهای نیست.
وی اضافه کرد: انرژی هستهای باعث نشد که انقلاب در مصر و تونس و یمن رخ دهد و آنچه باعث ظهور انقلاب در منطقه شد فکر انقلاب اسلامی بود و این فکر این حرکتها را ایجاد کرد.
وی ادامه داد: باور رهبران ایران است که ما دنبال امپراتوری نیستیم و رهبران ایران معتقداند دوران امپراتوری به سر آمده و دنبال نوعی همزیستی مسالمت آمیزی هستیم.
۱+۵ اگر حرفی دارد رو راست بزند
وی گفت: توصیه ما به ۱+۵ این است که سر عقل بیایند و گاهی مذاکرات را به هم نزنند و اگر حرفی دارند رو راست بزنند.
وی تاکید کرد: سیاست ما این است که از طریق مذاکرات به نتیجه برسیم و اگر از این طریق عمل کنند به نفع خودشان است.
وی تاکید کرد: روشهای نظامی در این امر منسوخ شده است و آمریکا با سرافکندگی از عراق و عربستان بیرون رفت.
مجلس نباید فقر احزاب را پر کند
رئیس مجلس هشتم در پاسخ به این سوال که ترکیب مجلس نهم چگونه است و شما اگر رئیس مجلس نشوید در کدام کمیسیونها حضور خواهید یافت، گفت: تکلیف مجلس نهم روشن است دوستانی که جزء گروه چپند که گروه دوم خرداد و اصلاح طلب نامیده شدند خودشان گفتند که ۸ نفر هستند و در مجلس ۳ گروهی هستند که مستقل به مجلس آمدند و متمایل به اصولگرایی میباشند و برخی هم با عنوانی چون رهپویان و پایداری وارد مجلس شدند که همه این افراد در سر مسائل ملی موضع مشترکی دارند من معتقدم میدان مجلس بخشی از حکومت است و مجلس نباید فقر احزاب را پر کند.
وی گفت: من زمانی که در سپاه بودم و زمانی که با نظر رهبر انقلاب به صدا و سیما رفتم و زمانی بعد از استعفای آقای خاتمی وارد وزارت ارشاد شدم و یا در زمان احمدینژاد با نظر رهبری دبیر شورای عالی امنیت ملی شدم و بعد هم با توصیه ایشان به مجلس آمدم و در رابطه با ریاست مجلس با ایشان صحبتی نداشتم.
وی افزود:ز ریاست مجلس انقدر نیازمند سروصدای بیرونی نیست و به طور طبیعی نمایندگان هیات رئیسه را انتخاب میکنند.
وی ادامه داد: البته عدهای کارهای تخریبی میکنند و من هم جواب نمیدهم چون وقت آن را ندارم و این رفتارها را قبول ندارم. حجم زیادی از تخریب معلوم است از کجا ست و نمایندگان مجلس که از نخبگان هستند خودشان تصمیم میگیرند و من طرز زندگیم به گونهای بوده است که اگر احساس کنم مفید نیستم اگر ۲۰۰ نفر از نمایندگان هم به من رای بدهند نمیپذیرم.
فشارها در رابطه با ریاست مجلس نهم غیر طبیعی است
علی لاریحانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه چقدر کشور عراق میتواند در مذاکرات ۱+۵ تاثیرگذار باشد، گفت: عراق کشور مهمی در منطقه است و ما هم به این مساله توجه داریم، اما در مورد اینکه اینها در مذاکرات ایران با ۱+۵ در عراق چقدر جلوه دارند جای تردید است.
لاریجانی در آخرین نشست خبری خود در جایگاه رییس مجلس هشتم، گفت : گروه 5+1در گفتوگو با ایران به یک زمان تنفسی نیاز دارد و این قابل درک است اما اگر بخواهد به همین منوال ادامه پیدا کند نمیتوان رفتارهای آنها را تحلیل کرد.
وی در ادامه افزود: کشورهای غربی به خصوص آمریکا باید در روند مذاکرات بغداد نشانههایی از تغییراتی را که بیان میکنند بروز دهند و درطول مذاکرات جلب اعتماد کنند و نیاز است که در رفتار آنها تغییرات مشاهده شود.
لاریجانی در ادامه در رابطه با کشمکشهای خارجی بر سر ریاست مجلس نهم نیز گفت: من فکر میکنم کشمکشها بیشتر جلوه بیرونی داشته است تا داخلی، چرا که این در درون مجلس یک امر طبیعی است و من اقداماتی که در بیرون در این رابطه شکل میگیرد را نمیپسندم.
نباید با پارلمان قالبی برخورد کرد
وی در ادامه افزود: گاهی مجلس شورای اسلامی در اختیار اصلاح طلبان است و گاهی در اختیار اصولگرایان اما این را باید بدانیم که مجلس همواره یک دست نبوده است.
لاریجانی در ادامه گفت: از زمانی که ریاست مجلس هشتم را به عهده گرفتم در تلاش بودم که نمانیدگان آنچنان که هستند خود را بروز دهند و نباید با پارلمان قالبی برخورد کرد.
وی در ادامه گفت: در پارلمان آرا و عقاید مختلفی وجود دارد و نمایندگان نباید احساس کنند که کار قالبی وجود دارد.
وی در ادامه گفت: مجلس ما نه حزب است و نه دبستان بلکه محلی است برای اجتماع نخبگان که میخواهند با یکدیگر گفتگو داشته باشند و باید مجلس در این مسیر حرکت کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: فشارها در رابطه با ریاست مجلس نهم غیر طبیعی است و نیازی به این غوغاها نیست چرا که این غوغاها تاثیری در آرا نمایندگان نخواهد گذاشت.
وی گفت: مساله اصلی کشور ریاست مجلس نیست مساله این است که پارلمان باید در جای خود قرار گیرد، پارلمان باید استراتژی داشته باشد و درست حرکت کند. هیات رئیسه موثر است و تاثیرش در چاچوب فرایندهای قانونی است.
وی در ادامه خطاب به اصحاب رسانه گفت: این همه تلاش و غوغا سازی نکنید نتیجه به زودی به دست میآید.
لاریجانی در ادامه بهبود وضعیت اقتصادی کشور را یکی از مهمترین اقدامات مجلس دانست و گفت: ما باید تلاش کنیم تا بخش تولید دامداری، کشاورزي بهبود یابد چر اکه اگر این ارگانها بهبود پیدا کنند تورم و بیکاری نیز حل خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: دامن زدن به ریاست مجلس نهم و کشمکش ایجاد کردن آن فرار از مساله اصلی است.
مبلغ جاری بودجه و کارکنان قوه مقننه ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است
لاریجانی همچنین در رابطه با میزان هزینهای که در بودجه ۹۱ برای قوه مقننه در نظر گرفته شده است نیز گفت: مبلغ جاری بودجه و کارکنان قوه مقننه ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است که همچون بقیه ارکان و ارگان رشد داشته است.
ساختمانهای اطراف مجلس خریداری ميشود
وی در ادامه بیان کرد: دولت در صدد است تا ساختمانهای اطراف مجلس را که برخی از نمایندگان نیز در آنها زندگی میکنند از قوه مقننه خریداری کند و پولش را به مجلس بدهد به همین دلیل است که بودجه عمرانی رشد یافته است.
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخیها معتقدند که دو برادر نباید دو پست مهم کشوری را در اختیار داشته باشند چراکه معتقدند این امر به صلاح کشور نیست نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: دنبال این مساله نرفتم و جواب این سوال را باید از خود افرادی که نظر دادهاند بپرسید چراکه نه ادعایی در این زمینه دارم و نه دوست دارم که در این زمینه فعالیت کنم.
رئیس مجلس شواری اسلامی در ادامه در رابطه با اختلاف نظرهای دولت و مجلس نیز گفت: ما به دنبال این هستیم که قوانین را تنظیم کنیم و این قوانین نیز باید در کشور اجرا شود و اگر اختلاف نظرهایی هم بوده بیشتر در زمینه قانون هدفمندی یارانهها است.
وی در ادامه افزود: اداره حکومت یک رفتار دیوانی است نه فردی. در رابطه با استقلال مجلس همگان بدانند که کوتاه نمیآییم چرا که استقلال مجلس و مردم سالاری کشور یک رکن اصلی است ما به حرف حسابها گوش میدهیم.
لاریجانی در رابطه با اینکه چرا قوه قضاییه در رابطه با پروندههایی که به این قوه ارسال شده اظهار نظر نکرده است، گفت: ارسال شکایت دستگاه اجرایی به قوه قضاییه از سوی قوه مقننه ساز و کار جدیدی است و به قوه قضاییه که در این زمینه این ساز و کارها را برای خود تعریف نکرده است باید وقتی دهیم تا این سازو کارها در آن قوه نیز تعریف شود.
وی در ادامه افزود: به شما خبرنگاران این را میگویم که ساز و کارهای جدید در قوه قضاییه تدوین شده است و به زودی حکمی هم در این زمینه صادر خواهند کرد.
کشور توان پذيرش جهشی قیمتها را ندارد
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه چرا زمانی که در مصاحبه خود در روز انتخایات اعلام کرده بودید که قیمت بنزین ۲ هزار تومان خواهد شد و دولت خبر شما را تکذیب کرد واکنشی از خود نشان ندادید؟ گفت: صحبت من اینگونه نبود که من بگویم بنزین ۲ هزار تومان میشود بلکه این موضوع در کمیسیون تلفیق نیز وجود دارد، چرا که با سناریویی که دولت به مجلس ارائه کرده بود در رابطه با قانون هدفمندی یارانهها دو سناریوی ۱۳۴ هزار میلیارد تومانی و یک صد هزار میلیارد تومانی را ارئه کرده بود، که ما هیچ کدام را نپذیرفتیم چرا که اگر این سناریو را میپذیرفتیم قیمتها در کشور جهشی افزایش پیدا میکرد و کشور نیز توان انجام جهشی قیمتها را ندارد.
وی در ادامه افزود: ما باید در وحله اول به طور جدی تولید را مورد بررسی قرار دهیم و نباید عجولانه در این زمینه تصمیم گیری کنیم.
لاریجانی در ادامه بیان کرد: دولت قرار بود برای حاصل درآمدی خود در بحث بودجه قیمت بنزین و گازوئیل در کشور را بیشتر از فوب خلیج فارس به فروش برساند اما مجلس با اصلاح قانون که حداکثر قیمت باید تا فوب خلیج فارس باشد قانون قبلی را اصلاح کرد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر