-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آبان ۶, جمعه

Latest News from Koocheh for 10/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

    یادش به خیر همین چند سال پیش‌ها که خانه‌ها حیاطی داشتند و حوضی و باغچه‌ای که آدم عصرها بعد یک آب‌پاشی در یک هوای خنک می‌نشست روی قالی‌چه توی ایوون یا تخت کنار حیاط و با یک قاچ هندوانه یا نون بربری تازه و پنیر عصرونه‌ای می‌خورد و کنارش هم یک چای قند پهلو، یک چیز دیگه این فضا را دل‌پذیرتر می‌کرد و آن‌هم عطر و حضور گل‌دان‌های پر از گل بود از یاس رازقی و محبوبه شب تا گل شاه‌پسند و پیچک‌های امین‌الدوله و …. گل‌هایی که روح و روان آدم رو با عطرشون جلا می‌دادند و به زندگی‌ها رنگ و بوی دیگری می‌دادند.

حالا این سال‌ها در دوره‌ی دود و ماشین و آپارتمان‌نشینی هرچند دیگر از اون صفای حیاط‌های قدیمی و گلدون‌هاش خبری نیست اما به هرحال آدم‌ها هنوز یادشون نرفته که با گل و گیاه آشتی باشند و در بسیاری از خانه‌ها ردپای گیاهان را می‌توان دید که البته اغلب گیاهان مناسب آپارتمان هستند و به طور معمول دارای برگ‌های سبز و بدون گل.

اما گذشته از مراقبت و نگاه‌داری این گیاهان این مهم هست که چه گیاهانی را برای تزئین منزل خود انتخاب می‌کنیم به ویژه این‌که اگر بدانیم این گل و گیاهان علاوه بر نقش تزئینی می‌توانند نقشی فراتر هم داشته باشند.

در برنامه امروزم به چهار گیاه مفید برای سلامتی اشاره می‌کنم که بهتر است از آن‌ها برای تزئین داخل خانه بهره ببریم.

4 گیاه خانگی مفید

گل‌دان‌های زیبایی که لب پنجره‌تان می‌گذارید ممکن است که نقشی فراتر از یک تزئین‌کننده فضای خانه شمارا داشته باشد. این گیاهان در عین حال که محل زندگی شما را زیبا می‌کنند، می‌توانند با آلودگی داخلی خانه نیز مبارزه کنند. گیاهانی که هم خانه و هم سلامتی را بهبود می‌بخشند.

توصیه می‌شود برای این که یک تنوع اساسی به دکوراسیون اتاقتان بدهید، به جای آویزان کردن یک تابلوی پیکاسو بر دیوار یک گل‌دان در اتاق قرار دهید.

تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان ناسا نشان داده که برخی از گیاهان قادرند آلاینده‌های خطرناک را جذب کنند و هوای پاک تولید کنند:

پاک‌سازی با گل‌های داوودی

گل‌های داوودی که از قرن پانزدهم پیش از میلاد در چین کشت می‌شده دارای موارد استفاده متعدد دارویی و خوراکی است. در برخی نقاط آسیا از گل زرد و سفید آن به عنوان یک نوشیدنی شیرین لذت می‌برند، در حالی که جوشانده نوع سبز آن به عنوان یک وعده غذایی خوشمزه در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سویی دیگر در نتیجه مطالعات ناسا آمده که گل‌های داوودی به شدت در ازبین بردن بِنزِن (هیدرو کربن سمی) هوا موثرند. بنزن یکی از شایع‌ترین آلاینده‌‌های بی‌بو است که در جوهر، رنگ، پلاستیک، رنگ مو، موادشوینده، بنزین، دارو و آفت‌کش‌ها یافت می‌شود. این گل‌ها تا شش هفته چنان‌چه در معرض نور غیرمستقیم باشند به رشد خود ادامه می‌دهند و دوام می‌یابند.

 هوای تازه با زنبق صلح (peace lily)

این گیاه زیبای بومی مناطق گرم‌سیر، دارای برگ‌های بزرگی است که فرمالدهید، بنزن، تری کلرواتیلن و سایر آلاینده را جذب می‌کند. این گیاه در نور کم و روشن با خاک کمی مرطوب رشد می‌کنند. برای تنفس هوای تازه به جای استفاده از اسپری شیمیایی بهتر است در میان گل‌های به رنگ صلح این گیاه نفس بکشید.

 

پالم بامبو برطرف‌کننده خشکی هوا  

گیاه «پالم بامبو» (Bamboo Palm ) که رشد خوبی دارد و قدی بلند، برگ‌های بلند و ظریفش که با نوازش باد به حرکت درمی‌آیند، آلاینده‌هایی هم‌چون فرمالدهید، بنزن، مونو اکسیدکربن و کلروفرم را از هوا دور می‌کنند.

این گیاهان علاوه بر این که به شما در تنفس هوای تازه کمک می‌کنند، در دفع انواع عنکبوت و شته هم بسیار خوب عمل می‌کند. در طول ماه‌های سرد زمستان که هوا بسیار خشک است، این نوع از بامبو از خود رطوبت موردنیاز را ساطع می‌کند. بهتر است این گیاه را از نور مستقیم خورشید دور نگاه داشت و با تقویت‌کننده‌های مایع در طول تابستان آن را تقویت کرد.

با گل‌های ژربرا آسوده بخوابید

اگر برنامه یک استراحت شبانه خوب را در دستور کارتان دارید بهتر است چند شاخه گل ژربرا  (Daisies Gerbera) در محل خوابتان قرار دهید. در حالی که اکثر گیاهان در طول روز اکسیژن آزاد می‌کنند و چرخه تنفسی آن‌ها در ساعات شب کاهش می‌یابد، این گیاه در شب هم‌چنان به کار آزاد ساختن اکسیژن ادامه می‌دهد و به کمک تنفس و خواب بهتر می‌آید.

گل ژربرا به خصوص برای کسانی که از قطع تنفس در طول خواب یا اختلالات تنفسی رنج می‌برند بسیارمفید است. این گل‌ها سبب می‌شوند تا در هرزمانی از شبانه روز خواب آرامی داشته باشید.


 


خبر/ رادیو کوچه

شورای هماهنگی انقلاب سوریه امروز جمعه 28 اکتبر از کشته شدن 36 معترض سوری در ساعات اولیه تظاهرات جمعه‌ی موسوم به «ممنوعیت پرواز» خبر داد.

 بیش‌تر قربانیان تظاهرات امروز که به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند از معترضان شهر حمص بودند.

به گزارش العربیه هیات اتحادیه عرب به ریاست حمد بن جاسم آل ثانی وزیر خارجه قطر پس از دیدار با بشار اسد رییس جمهور این کشور اعلام داشت : «کمیته عربی احساس کرد دولت سوریه مایل است در مورد بحران سوریه هم‌کاری کند.»

 این درحالی است که خالد حکیم عضو کمیته هماهنگی پزشکان سوریه از کشته شدن 35 معترض در تظاهرات امروز خبر داد.

 وی که یک پزشک است اظهار داشته که نیروهای امنیتی سوریه با ورود به بیمارستان‌ها زخمی‌ها را از تجهیزات پزشکی جدا می‌کنند تا منجر به مرگ آن‌ها شود.

 از سوی دیگر عمر ادلبی فعال سیاسی سوری در گفتگو با تلویزیون العربیه با انتقاد شدید از ضرب الاجل اتحادیه عرب اعلام کرد:  «از زمان این ضرب الاجل تاکنون 300 معترض سوری به ضرب گلوله نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند.»


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

چه باور داشته باشیم و چه نه، روحانیت شیعه نام نماینده «الله» در زمین است و بالتبع، آن­ها مانند روحانیون ادیان دیگر وظیفه­ای ندارند به جز، حفظ و گسترش دین­شان. از سویی در اسلام کشمکش میان خیر و شر ابعادی سیاسی و نظامی دارد. محمد هم­چون بنیان­گذاران سایر ادیان فقط یک پیامبر و آموزگار نبود. او بالاترین مقام حکومت و جامعه بود. یک حاکم و در عین حال یک جنگ­جو. اجرای دین او به یک دولت و یک نیروی نظامی نیازمند بود.

 اگر بپذیریم که مبارزان مسلمان برای اسلام و خدا می­جنگیدند و درگیر جنگ مقدس «در راه پروردگار» بودند. پس نتیجه­ی معلوم آن این است که دشمنان آن­ها در حال جنگ بر ضد خداونداند و از آن­جا که خداوند اصولن در ادیان حاکم بلامنازع است، یعنی بالاترین حکم­ران حکومت اسلامی و پیامبر اسلام و سپس روحانیون، جانشین­های اویند. پس خداوند به عنوان بالاترین مقام حکومت بر لشگر مقدس فرمان می­راند. ارتش، ارتش خداوند است و دشمنان هم، دشمنان خداوند. وظیفه­ی سربازان خدا ابتدا ارشاد، سپس تنبیه و در صورت عدم نتیجه فرستادن دشمنان خداوند به مکانی است که او آن­ها را مجازات کند.

البته ما می­دانیم که در اسلام میان انسان­ها تفاوت­های اساسی وجود دارد. این تعیین حدودها و متمایز ساختن­ها شخص بیگانه را معین می­کند. در نگرش اسلام بنا بر آیات و روایات مسلم و موثق تمامی بشریت به دو بخش تقسیم می­شوند: مسلمان و کافر. همین تقسیم­بندی سپس در مذاهب شاخه کرده و مومن در هر مذهبی اولویت­های الله و به تبع روحانیون آن مذهب را نسبت به عوام سست ایمان تشکیل می­دهند. این تبعیض دینی در حالت عادی می­تواند موجب تشکیل حلقه­هایی از معتقدان و اتحاد روحی آنان برعلیه کافران یا کاهلان دین شود.

 باید به یاد داشت که این حلقه­های اولیه می­توانند از سویی موجب ایجاد مزایایی برای اعضا شده و سبب ترغیب عضویت شوند و از آن مهم­تر آن­که مومنان در این گروه­ها بنا بر اصول اولیه دین اسلام نسبت به دیگران بی­تفاوت نیستند، بلکه با پیروی از شریعت­شان خشمی مرکب را از اجتماع­های غیر، در وجود خود ذخیره می­کنند. تفکر غالب در این مومنان آنست که باید بنا بر حکم دینی خود بالاجبار مانند پیامبر وظیفه ارشادی تنبیهی خود را اجرا کنند. وظیفه­ای که در طول تاریخ دینی – مذهبی اسلام موجب جنگ­ها و سپس فتوحاتی موفق نیز بوده است.

شاید تفکر پیروزی در صورت اجبار نه اختیار، ریشه­ای دیرینه در پیروزی مسلمانان صدر اسلام داشته باشد اما همین الگو از سوی روحانیون جانشین در دوران حاضر هم موفقیت­آمیز بوده است، جمهوری اسلامی نمونه­ای دیگر از این الگوست.

شاید تفکر پیروزی در صورت اجبار نه اختیار، ریشه­ای دیرینه در پیروزی مسلمانان صدر اسلام داشته باشد اما همین الگو از سوی روحانیون جانشین در دوران حاضر هم موفقیت­آمیز بوده است، جمهوری اسلامی نمونه­ای دیگر از این الگوست

روحانیون سیاسی کشور ایران دقیقن با پروسه­ای مشابه با محمد عمل نموده و اکنون توانسته­اند با همان شیوه نه تنها در کشور پهناوری مانند ایران دینی اجباری را مسلط کنند، بلکه آن­را در خارج از مرزهای قراردادی نیز دنبال می­کنند.

شیوه حکومت جمهوری ­اسلامی که توسط روحانیون پایه­گذاری و سپس کنترل شد، ابداع­گر روشی نوین نیست در دویست و چهل قسمت «سایه­ای هراسان در شبستان عتیق» از بدو ورود این مبلغان دینی تا زمام­داری­شان و از آن مهم­تر شیوه این حکم­رانی و چگونگی ثبات آنان سخن گفتیم، روایات، مستندات، مشاهدات و شایعات… را نقل کردیم و سعی شد تا حد توان این برنامه­ها بدون جهت­گیری ارایه شود، گرچه مسلمن سلیقه نگارنده نیز در آن بی­تاثیر نبوده است، اما از تمامی این نوشته­ها می­توان به آسانی تاثیرپذیری روحانیون را از پیامبر و مسلمانان صدر اسلام مشاهده کرد.

تشیع ایرانی خود مولود فتوحاتی جهت گسترش دین بود و همین لمس سینه­به­سینه این تجربه بود که سبب شد روحانیون شیعه به موفقیت روش اجبار تا حد قتل باور داشته باشند و شاید جمله معروف آقای خلخالی در توضیح تفکر آنان بسیار گویا باشد؛ ازاو پرسیده بودند اگر طرف بی­گناه بود تکلیف چیست؟ خلخالی جواب علمی داده بود و گفته بود خوب به بهشت می­رود. این جمله گویای رفتار آقای خمینی، حاکمان شرع و تمامی روحانیونی است که به احکام اسلامی مومنند. آن­ها از آن­جا که در حلقه سربازان خداوند قرار دارند و هر لحظه در جنگ مقدسی برای گسترش دین­شان زندگی می­کنند، به عنوان سربازی کلیددار از سوی فرمانده­شان «الله» اخلاقن و شرعن می­توانند حدود را حتا بنا بر سلیقه­شان اعمال کنند.

گاهی این نبرد در زمانیست که قدرت در جای دیگر است، که بازسازی دوران زندگی محمد در مکه شده و جنگیست که با سلاح لطافت کلام، احترام به کافران، سازگاری با آنان، برنامه­ریزی بنیادی و فتح قلوب جوانان و تهی­دستان اداره می­شود. که تمامی سال­های پبش از انقلاب 57 روش عرفی روحانیت ایرانی بود و گاهی هم قدرت در دستان آنان قرار می­گیرد که به شیوه مدینه پیامبر متوسل شده و از هیچ خشونتی برای اجرا و پیش­برد دین کوتاهی نمی­شود.

شاید بررسی و تامل در تمامی تاریخ حیات این قشر در کشور ایران نتیجه­ای جدیدتر از واکاوی آن 23 سال طلایی پیامبر اسلام را نداشته باشد و می­توان با توجه به آن مستندات این شبیه­سازی را جدی گرفت، سبکی که لازمه استقرار دینی سیاسی باشد از قاعده بنیان­گذاری هیچ سلسله­ای مستثنی نیست، تمامی حاکمانی که سودای ایجاد حکومتی جدید را دارند بالاجبار باید از سد حاکمان قبلی گذشته و به جنگ با کسانی که منافع مرتبط با نظام سابق را داشته­اند همت کنند، چه با دین چه بی­دین در هر صورت این حکمی کلی است، حکمی که جمهوری اسلامی نیز از آن تبعیت کرده است، اما اندکی تفاوت در سرانجام این دو پروسه مرتبط آشکار می­نماید که به علت تفاوت بسیار بزرگ دوران حدوث این دو حکومت و جغرافیای سیاسی آن­ها پیامبر اسلام از فرزندان روحانی­اش بسیار خوش­شانس­تر و باهوش­تر بوده است، دین اسلام با ستون شخص محمد وسعتی بزرگ، انسان­های بسیار و دورانی طولانی توانست دینی برجسته جلوه کند. اتفاقی که توسط اخلاف او بسیار کوتاه­مدت و زشت تنها کنترل شده و بهایی گزاف طلبیده است، بهایی که شاید به قیمت خشکاندن ریشه تنومند دین او در این کشور پرداخته شود.

به هر روی در این سلسله برنامه­ها سعی شد تا از این قشر در تمامی ابعاد یاد شود، اگرچه هستند روحانیونی که از قاعده کلی و عمومی واسطه­گری صرف خارجند و آقای منتظری نمونه­ای بارز در این میان بود، اما شاید بهترین شیوه همان باشد که معروف است: آن­چه متعلق به خداست، به خدا بسپارند و به سزار واگذارند، آن­چه که متعلق به اوست.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: جرس

احمد شهید گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل از خانواده‌های کشته شدگان پس از انتخابات مخدوش ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران درخواست کرد تا برای گزارش بعدی او که در ماه دسامبر باید به سازمان ملل ارایه شود، اطلاعات و مستندات خود را در اختیار وی قرار دهند.

 گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر در ایران طی یک گفتگو با خبرنگار جرس  با اعلام اینکه او  آمادگی دارد تا با خانواده‌های کشته شدگان دیدار و گفتگو کند، گفت: «به دلیل اینکه اجازه سفر به ایران را به این زودی‌ها نخواهم یافت، از خانواده‌های کشته شدگان پس از انتخابات می‌خواهم تا از طریق ایمیل، اسکایپ، تلفن و شیوه‌های دیگر ارتباطی جزییاتی از وضعیت خود را به من ارائه دهند.»

 احمد شهید، وزیر خارجه سابق مالدیو که خرداد ماه به عنوان گزارش‌گر ویژه حقوق بشر در ایران انتخاب شد،  به تازگی در  مجمع عمومی‌سازمان ملل،  اولین گزارش خود را  در حالی ارائه  داده بود که  در این گزارش  به وضعیت کشته شدگان پس از انتخابات مخدوش ریاست جمهوری ایرانی هیچ اشاره نشده بود.

پس از قرائت اولین گزارش احمد شهید خبرنگار جرس  طی یک نامه ای، گلایه‌های برخی از خانواده‌های کشته شدگان پس از انتخابات مبنی بر عدم اشاره به وضیعت این خانواده‌ها در گزارش را به گزارش‌گر ویژه سازمان ملل منتقل کرد. دفتر آقای شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، ضمن استقبال بسیار خوب از این انتقادات در پاسخ به خبرنگار جرس نوشت؛  آقای شهید موافق است در یک گفتگوی اختصاصی مشخصا در همین زمینه اگر انتقاد یا پرسشی از سوی خانواده‌ها مطرح شده است را پاسخ دهد.

استقبال آقای شهید برای شنیدن انتقادات خانواده‌ها زمینه ای شد برای یک گفتگوی حضوری در نیویورک که طی این گفتگو ،  جرس فرصت را در اختیارِ  دو تن از خانواده‌های کشته شدگانِ حوادث پس از انتخابات قرار داد تا آنها خودشان اگر پرسشی دارند مستقیما آن را از گزارش‌گر ویژه سازمان ملل بپرسند.

گزارش گفتگوی خبرنگار جرس با احمد شهید و پرسش‌های  پروین فهیمی‌مادر سهراب اعرابی و لادن مصطفایی همسر علی حسن پور  از گزارش‌گر ویژه حقوق بشر در پی می‌آید:

پرسش مادر سهراب اعرابی از احمد شهید

  

پروین فهیمی، مادرِ سهراب اعرابی طی یک تماس تلفنی که در آغاز گفتگوی جرس با احمد شهید  با تهران برقرار شده بود به عنوان اولین پرسش‌گر خطاب به گزارش‌گر ویژه حقوق بشر در ایران گفت:

با سلام و تشکر از جناب آقای احمد شهید نماینده محترم حقوق بشر در سازمان ملل. من مادر سهراب اعرابی، یکی از کشته شدگان انتخابات سال ۸۸ در ایران هستم. فرزند من و فرزندان دیگر این آب و خاک برای اعتراض مدنی در یک راهپیمایی مسالمت آمیز شرکت کردند و به دست نیروهای بسیج و دولتی کشته شدند، من بعد از پیگیری‌های طولانی و بعد از ۲۶ روز جسد فرزندم را تحویل گرفتم. سوالم از مسوولین خودمان این بود که فرزند من چه جرمی‌ مرتکب شده بود که کشته شد؟ آقای لاریجانی که مجری عدالت در کشور است، می‌گوید بعد از انتخابات در ایران فقط یک نفر کشته شد؟ آقای احمدی نژاد رییس جمهور نیز می‌فرماید سی نفر کشته شدند که آن‌ها هم از بسیج و نیروهای انتظامی‌هستند. در حالی که مدارک و فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌ها همگی گواه کشته شدن فرزندان ما می‌باشد. قوه قضاییه از برگزاری دادگاه عادلانه خودداری می‌کند، از هر گونه مراسم سوگواری برای فرزندانمان ممانعت به عمل می‌آید. جناب آقای احمد شهید از شما تقاضا دارم در مورد گزارش‌های خود در مورد کشته شدگان حوادث پس از انتخابات توجه ی بیش‌تری بفرمایید و  در صورتی که به تهران تشریف آوردید، ملاقات حضوری با ما خانواده‌های آسیب دیده داشته باشید. وقتی صدای ما در کشور خودمان به گوشِ هیچ مقام مسوولی نمی‌رسد ما مجبوریم به سازمان ملل پناه  ببریم تا این خودسری‌ها در ایران و هیچ جای دنیا تکرار نگردد و هیچ مظلومی‌مورد ظلم قرار نگیرد.

 احمد شهید:  خیلی متشکرم از  فرصتی که در اختیارم قرار دادید تا پرسشی را مستقیم از تهران بشنوم. بله اگر من برای دیدار به ایران سفر کنم بسیار علاقمند هستم که با خانواده‌های کسانی که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ جان خود را از دست دادند یا کشته شده اند دیدار کنم و  بیش‌تر آگاه شوم که وضعیت آن‌ها در ایران چگونه است. البته مردم دیگری هم هستند که من دلم می‌خواهم با آنها دیدار کنم اما حتما مایل هستم با کسانی که خانواده‌های قربانیان انتخابات سال گذشته هم دیدار کنم. در مورد قسمت دیگر سوال ایشان باید بگویم بله چالش‌ها و مشکلاتی در مورد قوه ی قضاییه ایران وجود دارد.  گزارش من هم این نکته را مورد اشاره قرار داد که که موضوعات بسیار زیادی در مورد دستگاه قضایی ایران وجود دارد که ایران باید در این موارد  شفاف عمل کند. گزارش من یک اطلاعات جامع و کامل نیست، نمونه‌هایی از موضوعاتی است که در مورد آن نگرانی‌هایی در ایران وجود داشت و همه چیز نیست. نکته ی اصلی گزارش این بود که  به عنوان نماینده سازمان ملل این بود که ایران را مجبور کنم تا درها را باز کند تا ما تحقیقات بیشتری در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران انجام دهیم. پاسخ من به سوال ایشان این است که بله من بسیار مایل هستم که این خانواده‌های قربانیان انتخابات ایران را از نزدیک ملاقات کنم و اطلاعات دست اول را از خود این خانواده‌ها بشنوم.نگرانی خانواده‌های قربانیان انتخابات، نگرانی‌های من هم هست.

پرسش همسر علی حسن پور از احمد شهید

  لادن مصطفایی، همسرِ علی حسن پور یکی دیگر از خانواده‌های کشته شدگان پس از انتخابات بود که دومین پرسش را از احمد شهید گزارش‌گر ویژه ی حقوق بشر چنین مطرح کرد:

 سلام خدمت آقای شهید و ضمن تشکر از اینکه بلاخره یک نفر قرار است به حرف‌های ما گوش کند، من همسر علی حسن پور هستم ، که ایشان در راهپیمایی ۲۵ خرداد کشته شد و جسد او را  به مدت ۱۰۵ روز به خانواده ام تحویل نداده بودند. دو سوال دارم از شما دارم: آیا حالا که شما را در ایران نمی‌توانیم ملاقات کنیم، امکانی وجود دارد که ما تلفنی و مستقیم با شما صحبت کنیم و مستنداتی که داریم را ارایه دهیم؟ مستنداتی که قضات کشور خودم در اختیارم قرار دادند و تایید کردند که علی با اسلحه سازمانی سپاه و بسیج کشته شده است؟  سوال دیگرم این است که آیا امکان سفرمان  وجود دارد که شما امنیت جانی ما را تضمین کنید که ما بیاییم و حضورا مستندات قتل همسرم را در اختیار شما قرار دهیم؟ ممنون می‌شوم به این دو پرسش من جواب دهید که بعد از گذشت دو سال و نیم هنور در کشور خودم هیچ کسی پاسخ‌گوی قتل همسرم نبوده است.

احمد شهید: خیلی خوشحالم که سوال ایشان را شنیدم. پاسخم این است که بله. راه‌هایی برای ایشان وجود دارد که از طریق ایمیل، اسکایپ، تلفن و شیوه‌های دیگر ارتباطی جزییاتی از وضعیت خود را به من ارائه دهند ولی آنچه که نمی‌توانم تضمین کنم امنیت ایشان است. چون من بیرون ایران هستم و البته در چنین  وضعیتی که اغلب مقامات این کشور مشکلاتی به وجود می‌آورند تهدید می‌کنند و یا آزار می‌رسانند و در بعضی موارد به مردمی‌که اطلاع رسانی کنند صدمه می‌زنند. این مشکلات وجود دارد. اما راه‌هایی برای ارتباط با من وجود دارد و من خوشحال هستم که بتوانم این امکان را فراهم کنم که خانواده‌ها بتوانند با من ارتباط برقرار کنند اگر از  طریق ایمیل باشد من ایمیل و همچنین دفتر کارم در ژنو و نیویورک هست که می‌توانند در ارتباط باشند.  این درست هست که من به زودی امکان سفر به ایران را به این زودی‌ها  نخواهم داشت اما خیلی علاقمند هستم که اطلاعات بیشتری را جمع آوری کنم تا تحقیقات بیشتری را انجام دهم و حقیقت روشن شود من به شورای حقوق بشر گزارش می‌دهم و وقتی که من به آنها گزارش می‌دهم آن‌ها شاید تصمیم بگیرند تحقیقات ویژه ای را در مورد برخی از موضوعات آغاز کنند اما این انتخاب با آن‌هاست. باید بگویم من شخصا از سفر خانواده‌های قربانیان انتخابات خیلی هم استقبال می‌کنم و خوشحال هم می‌شوم که آن‌ها را در ژنو یا هر کشوری ملاقات کنم ولی واقعا من نمی‌توانم امنیت آن‌ها را تضمین کنم.  متاسفانه هیچ یک از گزارش‌گران ویژه این توانایی را ندارند که امنیت مردم ایران را در داخل کشور خودشان  محافظت کنند. ما همچنین می‌توانیم اطلاعات را از مردم بگیریم اما هویت شان را افشا نکنیم اما اینکه  گزارش پزشکی قانونی و کالبد شکافی هم در اختیار ما قرار گیرد  بسیار عالی است. من به اسناد و جزییاتی در این زمینه نیاز دارم که بتوانم آن‌ها را در گزارشم ثبت کنم و  در اختیار دولت‌های عضو شورای حقوق بشر قرار دهم.

آقای شهید صدای این خانواده‌ها را که شنیده اید، من هم   در این دو سال به اتفاق برخی دیگر از همکارانم   با خانواده   کشته شدگان حوادث پس از انتخابات مصاحبه‌هایی انجام دادیم   که تا کنون خانواده۵۳ تن از کشته شدگان   به صورت رسمی‌مصاحبه کرده اند. با اجازه بخشی از این خانواده‌ها صدای ضبط شده برخی از آنها را در اختیار شما قرار می‌دهم اما سوال این است که آیا صدای این خانواده‌ها می‌تواند به عنوان مستندی برای ارائه گزارش شما به سازمان ملل باشد؟

اگر مصاحبه‌هایی با این خانواده‌ها انجام داده اید و صدای آن‌ها ضبط شده باشد، این کمک بزرگی به گزارش  من خواهد بود. من در ابتدای تهیه ی گزارشم نامه ای در مورد همین که خانواده‌هایی به صورت رسمی ‌مصاحبه کرده اند،  دریافت کرده بودم اما برای ورود به چنین موضوعی، زمان بسیار کم بود. من اول آگوست رسما شروع به کار کردم و نهم آگوست باید گزارشم را باید تحویل می‌دادم با اینکه وقت اضافه هم درخواست کردم اما این محدودیت‌هایی در کارم  به وجود آورد. این زمان را گذاشتم برای انتخاب مواردی که بتوانم  کشورهای عضو را متقاعد کنم که روی ایران فشار بیاورند که دولت ایران همکاری لازم را برای پاسخگویی انجام دهد.   اما علی رغم اینکه این موضوع در گزارشم کنار گذاشته شده است، برای جبران کردن حتما به این موضوع بر خواهم گشت و  به کشورهای عضو شورای حقوق بشر در این زمینه اطلاع رسانی خواهم کرد. الان   هم باید بگویم این اطلاعات و صدای این خانواده‌ها بسیار مهم است.   خشونتی که با این شدت انجام شد باید حتما بررسی دقیق شود من واقعا علاقمند هستم که در مورد این موضوع خیلی جدی کار کنم و فکر می‌کنم این صدا‌ها می‌تواند مستندات خیلی قوی   باشد. اگر افراد به صورت ناشناس هم در مورد جزییات و مستندات کشته شدگان به ما گزارش بدهند قابل قبول است و ما می‌توانیم بررسی کنیم.

آقای شهید گزارش شما علاوه بر این که مورد استقبال خیلی‌ها  قرار گرفته  با دو انتقاد متفاوت مواجه شده  از یک طرف دولت و خصوصا رییس قوه قضاییه ایران گزارش شما  را رد کرده و آن را سخیف خوانده اند و از طرفی برخی از شهروندان و مردم  ایران می‌گویند  گزارش شما  برای این همه نقض حقوق بشر در ایران کم بوده است. نظر شما در مورد این دو انتقاد متفاوت چیست ؟

خیلی به ندرت پیش می‌آید  دولت‌مردانی که  خشونت می‌کنند و  حقوق بشر را نقض می‌کنند،  در برابر اعمالشان انتقادپذیر باشند برای همین خیلی تعجب آور نیست که دولت ایران به گزارش من بی اعتنایی کرد.  مخاطب اصلی گزارش من اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل بودند.  اما در مورد نقد خانواده‌هایی که معتقدند گزارش من در مورد وضعیت نقض حقوق بشر در ایران کافی نبوده است، حساس هستم، نا امیدی و گلایه‌هایشان را می‌فهمم و دلم می‌خواهد که آن‌ها بدانند این یک گزارش آغازین بود و من می‌خواستم با این نمونه‌هایی که در گزارش قید کردم شرایطی را فراهم کنم که اعضای شورا حقوق بشر در مورد نقض حقوق بشر در ایران بیشتر فکر کنند. برای همین برایم مهم بود که در مورد اتفاقاتی که به تازگی در ایران افتاده است متمرکز شوم. انتخابات دو سال گذشته خیلی جنجال برانگیز شد، دعوای انتخابات و سرکوبِ پس از آن توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد. آن زمان من وزیر بودم در کشور خودم و در همین مورد و علیه این نزاع انتخاباتی در وبلاگ خودم و به نام خودم مطلب نوشتم . من به این مسئله و آن‌چه که خانواده‌ها می‌گویند توجه دارم   اما نکته ی من به این خانواده‌ها این است که با اینکه گزارشم خیلی کامل نبوده اما یکی از دلایل اصلی گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، همین شرایطی است که  پس از انتخابات رخ داده است. با وجود اینکه گزارش من مستقیما به این مسئله اشاره نمی‌کند انتخابات و اتفاقاتی که در جریان پس از انتخابات رخ داد، دلیل اصلی تهیه‌ی این گزارش بود. من اطمینان می‌دهم به خانواده‌ها  که شرایط آنها را هرگز فراموش نخواهم کرد و این موضوع بخشی از گفتگوی من با دولت ایران خواهد بود. هدف  اصلی من برای تهیه گزارش این بود که به مجامع بین المللی بگویم تا به ایران فشار بیاورد تا در مورد نقض حقوق بشر باید همکاری کنند.

  با توجه به اینکه می‌گویید هدف اصلی گزارش درگیر کردن دولت ایران و پاسخ‌گو کردن آنان است برخی دیگر از ایرانیان این پرسش را مطرح می‌کنند که در گزارش شما بیشتر به چهره‌های سرشناس به عنوان نمونه‌ها و مثال‌های آشکاری از وضیعت نقض حقوق بشر در ایران پرداخته شد آیا در گزارش بعدی راهکاری هم برای پرداختن و یا گزارش دادن در مورد  وضیعت آسیب دیدگان گمنام وجود دارد؟

هفته ی گذشته جلسه ای در کمیته حقوق بشر در ژنو برگزار بود. ایران مکلف است بر اساس قانون در این کمیته حاضر و   پاسخ‌گو باشد.  باید دید  آیا خانواده‌های این  آسیب دیدگان می‌توانند مستقیما به این کمیته مراجعه کنند و شکایت‌هایشان را آنجا مطرح کنند. یا اینکه از طریق ارتباط با خود من هم می‌توانند گزارش دهند. ابزار و راههای متفاوتی برای این خانواده‌های وجود دارد که در مورد نقض حقوق خودشان اطلاع رسانی بکنند. اگر مخالفان سیاسیِ شناخته شده باشند، به سرعت مورد شناسایی قرار می‌گیرند اما اگر قربانیِ گمنام و ناشناس باشند به این سرعت قابل شناسایی نخواهند بود. در گزارشم به وضیعت آسیب دیدگان گمنام اشاره خواهم کرد اما به جز گزارش من که محدودتر است، دبیر کل سازمان ملل هم گزارشی خواهد داد.

آقای شهید در ایران کودکانی  هستند که تنها به دلیل دیدگاه سیاسی پدران و مادران شان از امکان دیدار و ملاقات خانواده خود محروم هستند  چون پدران و مادران شان زندانی هستند. آیا در مورد نقض حقوق این کودکان که شمارشان هم اندک نسیت اطلاعاتی جمع آوری کرده اید؟

دارم بررسی می‌کنم که در گزارش بعدی ام به چه موضوعاتی می‌توانم اشاره کنم. گزارشم نمی‌تواند یک دایره المعارف کامل باشد اما حتما همه تلاشم را  می‌کنم که صدای پدران و مادران این کودکان را مجامع بین المللی بلند کنم.

 طی مصاحبه ای که با نماینده‌های مجلس داشتم ، انگ‌های زیادی به شما می‌زنند و اساسا کار شما را به دنبال ضدیت با ایران و اسلام و مردم ایران می‌بینند . وقتی اینگونه اظهار نظرها را می‌شنوید با چه انگیزه و امیدی به کارتان ادامه می‌دهید؟

 

من یک سیاستمدار بودم و می‌دانم سیاست چکار می‌کند. نگران برچسب‌هایی که می‌شنوم نیستم. من یک مسلمان هستم اگر می‌خواهند به من انگ بزنند، این برچسب خوبی نیست. کاری که من می‌کنم کار قانونی است که در منشور سازمان ملل  آمده است. من  مستقل هستم، دفتر کارم هم باید که مستقل باشد. من وقتی به حقوق بشر فکر می‌کنم به حضرت علی فکر می‌کنم.  به نامه ای که حضرت علی به فرماندار مصر نوشت که از دیدگاه من آن نامه تاکیدی بر مبانی حقوق بشر بود خیلی پیشتر از اعلامیه جهانی حقوق بشر و این یعنی مسلمانان باید به حقوق بشر احترام بگذارند.

این روزها همه‌ی چیزهایی که شما در کارتان از ایران می‌شنوید در مورد شکنجه، زندان، کشتار و نقض حقوق بشر است،  در این مسیر آیا به خاطر دارید موردی وجود داشته باشد که  شما را خیلی تحت تاثیر قرار داده باشد؟

در جریان گزارشم، حکایت‌های زیادی در مورد مردمِ ایران شنیده ام، داستان‌های زیادی شنیدم،  که منصفانه نیست الان بخواهم  تنها یک مورد را اشاره کنم، خیلی زیاد است، خیلی زیاد، خیلی زیاد…. اما باید بگویم با شنیدن  برخی از این حکایت‌ها بسیار غمزده و محزون شدم.  من عشق عظیمی‌ به مردم ایران دارم. به فرهنگ ایران. اما چیزی که مرا پریشان می‌کند این است  که وضعیت حقوق بشر در ایران مانع پیشرفت و شادمانی مردم ایران می‌شود.

خودتان  آیا هیچ گاه به ایران سفر کرده اید؟

نه متاسفانه. من دوستان خیلی خوب ایرانی دارم اما هیچگاه ایران نبوده ام.

 از مردم ایران چه می‌دانید و اگر خودتان بخواهید در یک یا دو جمله ایران یا مردم ایران را توضیف کنید چه می‌گویید؟

ایران دارای یکی از بهترین تمدن‌هایی  است که جهان به خود دیده است.  ایران سهم بزرگی در تمدن  دنیا دارد. ما به عنون مالدیوی‌ها با افتخار به ایران نگاه  می‌کنیم به خاطر فرهنگ و دستاوردهای شان در جهان. امیدوارم یک روزی ملت ایران  برگردد به همان جایگاه بزرگی که دارد.


 


 کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

 خط انتقال برق «سنگتوده -پول خمری» که نیروی برق اضافی تاجیکستان را به ولایات شمالی افغانستان انتقال خواهد داد، مورد بهره برداری قرار گرفت. این خط انتقال نیروی برق در قلمرو تاجیکستان ۱۱۸ و در قلمرو افغانستان ۱۶۳ کیلومتر طول دارد و در ادامه دو سال با بیش‌تر از ۲۷ ملیون دلار سرمایه «بانک آسیایی توسعه» بنیاد یافته است.

 عاقل عاقلاف نخست وزیر تاجیکستان در مراسم افتتاح این خط گفت، تاجیکستان اکنون به بازار انرژی افغانستان گام نهاد و با صادرات برق اضافی سود بیش‌تر هم به دست خواهد آورد. «محمد قاسم فهیم» معاون رییس جمهوری افغانستان که با سفر چهار روزه در تاجیکستان قرار دارد، افزود که تاجیکستان با افتتاح خط انتقال نیروی برق در بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی ساکنان شمال افغانستان سهم می‌گیرد.

 وزیر انرژی افغانستان «اسماعیل خان» که همراه با آقای «فهیم» به تاجیکستان آمده است، نیز می‌گوید، افغانستان از طریق این خط برق در پنج ماه گرما با اقتدار ۳۰۰ میگاوات از تاجیکستان نیرو خواهد گرفت. به قول او «از طریق این خط در سال پنج ماه افغانستان از تاجیکستان برق خواهد گرفت و به این منوال تا سال ۲۰۱۵ ادامه خواهد کرد. پس از آن ما برای ۱۲ ماه در سال از تاجیکستان به مقدار ۳۰۰ میگاوات برق خواهیم گرفت.»

تاجیکستان که خود در شش ماه فصل پایز و زمستان با کمبود نیروی برق مواجه است، در آغاز برای افغانستان از نیروگاه «سنگتوده-۱» در جنوب این کشور برق انتقال خواهد داد. نیروگاه «سنگتوده-۱»  که تابستان سال ۲۰۰۹ مورد بهره برداری قرار گرفت، با سرمایه «روسیه» ساخته شده در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد سهمیه این نیروگاه نیز مال آن کشور است. تاجیکستان در این نیروگاه همگی ۲۵ درصد سهم دارد.

 بنا به اطلاع وزارت انرژی تاجیکستان ارزش یک کلاوات نیروی برقی که تاجیکستان به افغانستان انتقال می‌دهد، سونیم سینت آمریکا را تشکل خواهد داد. این در حالی است که جانب ازبکستان یک کلاوات نیروی برق خودرا به افغانستان با نرخ هفت و نیم سینت آمریکای می‌فروشد. با این حال افتتاح راه نو انتقال نیروی برق تاجیکستان به افغانستان ساکنان این کشور را نگران کرده است. آن‌ها می‌گویند، در حالی‌ که خود کشور به برق بیش‌تر نیاز دارد، چه گونه می‌تواند برقش را به افغانستان خواهد داد.

 با فرا رسیدن فصل پایز شرکت «برق تاجیک» انتقال نیروی برق به منازل ساکنان تاجیکستان و کارخانه‌های کشور را محدود کرده است. ساکنان تاجیکستان در ۲۴ ساعت یک شبانه روز همگی با چهار الا شش ساعت نیروی برق تامینند. مقام‌های تاجیک محدودیت نیروی برق به منازل ساکنان را به کمبود آب در آبنبار نیروگاه «نارک» نیروگاهی که در حال حاضر تاجیکستان را با برق تامین می‌کند، اشارا می‌کنند. دلیلی‌ که نه هر ساکن تاجیکستان به آن باور دارد و آن را می پذیرد.

 گذشته از این، جانب تاجیکستان خواستار هرچی زود بنیاد شدن خط بلندشدت انتقال نیروی برق تاجیکستان و قرقزستان به افغانستان و پاکستان است. مقام‌های تاجیک می‌گویند این خط بلندشدت بازار فروش برق تاجیکستان و قرقزستان را گرم خواهد کرد. ولی‌ این خط برای تاجکستان در آن حالت سودآور خواهد بود که این کشور بتواند نیروگاه برق آبی «راغون» را بسازد. راغونی که حالا با مخالفت کشورهای همسایه تاجیکستان رو به رو شده است و ساختمانش نیز هنوز روشن نیست.

 


 


خبر/ رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه 5 آبان، سیدمحمد خاتمی، در دیدار با فرزندان مهندس میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با اشاره به تهدیدهای موجود و تاکید بر همدلی بار دیگر تصریح کرد که رفع حصر رهبران جبنش سبز باعث تلطیف فضای سیاسی می شود و به نفع همه است.

به گزارش کلمه، سه ماه پس از آن‌که سید محمد خاتمی به ملاقات پدر و مادر زهرا رهنورد رفت، دختران رهنورد و میرحسین به رسم بازدید به دیدار خاتمی رفتند.

 در این دیدار که در منزل خاتمی انجام شد و همسر وی نیز حضور داشت، دختران مهندس موسوی پس از ارایه‌ی توضیحاتی درباره آن‌چه از وضعیت پدر و مادرشان اطلاع دارند، به شرح فشارها و مشکلات ایجاد شده برای خود پرداختند.

آ‌ن‌ها خاطرنشان کردند که این فشارها پس از توضیحاتی که درباره‌ی گفته‌های میرحسین موسوی در دیدار ماه رمضان مطرح کرده‌اند، شدت گرفته بود که زندگی، تحصیل و کار دختران مهندس موسوی را با مشکلاتی رو‌به‌رو ساخت.

در ادامه‌ی این دیدار، سید محمد خاتمی ضمن دل‌جویی و تقدیر از صبر و استقامت آن‌ها ابراز امیدواری کرد که در وضعیت کنونی که نشانه‌ی تهدیدهای فراوان و نیاز به هم‌دلی بیش‌تر است، شاهد رفع حصر از آقایان موسوی و کروبی و باز شدن و تلطیف فضای سیاسی جامعه باشیم که به نفع همه است.

 رییس‌جمهور سابق همچنین تاکید کرد: «همگان باید نسبت به خطرات و توطئه‌های موجود هوشیار باشند و اولویت‌هایمان را دفاع از اصل و سرنوشت کشور و حقوق اساسی مردم قرار دهیم و اجازه‌ی جسارت به هیچ قدرت و نیرویی، به‌خصوص از خارج، علیه ملت و کشور و دخالت در امور داخلی خود را ندهیم.»


 


سایه کوثری/ رادیو کوچه 

هفته گذشته رهبران کشورهای اروپایی در بروکسل جمع‌شدند تا  در مورد حل بحران یورو که هرروز دامن‌گیر کشورهای بیش‌تری از اتحادیه اروپا می‌شود با یکدیگر مشورت کنند.

پس از پایان  دور اول گفتگوها، کشورهای شرکت‌کننده در مورد افزایش میزان نقدیندگی بانک‌های اروپایی به توافق رسیدند هرچند در مورد نحوه انجام آن هنوز بحث‌وجدل بسیار است.

اما اگر بر سر سایر موضوعات مورد بحث و اختلاف به توافق برسند، آنگاه بانک‌های حوزه یورو موظف می‌شوند نقدینگی خود را به بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو افزایش دهند.

غول بحران یورو که اروپا چندین ماه ‌است با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند هر روز بزرگ‌تر می‌شود. اگر چه رسانه‌ها سعی در مخفی کردن بحران‌های اقتصادی در اروپا دارند، اما اوضاع آن‌قدر آشفته است که قابل مخفی کردن و کنترل نیست. چرا که فشار و عواقب بحران، از دولت و بانک‌ها به سطح عموم مردم رسیده و بحران اقتصادی را به یک بحران سیاسی نیز تبدیل کرده است.

بحران یورو در اروپا روز به روز شدیدتر می‌شود. کشورهای عضو اتحادیه یکی پس از دیگری به ورشکستگی رسیده و از صندوق پول اتحادیه اروپا تقاضای وام دارند . اما در مقابل، آلمان قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای اعطای وام به کشورهای نیازمند وضع کرده است.

فقط ظرف یک سال گذشته، کشورهایی از جمله فرانسه، انگلیس، سوئیس، ایتالیا، یونان، اسپانیا، سوئد، لوگزامبورگ و برخی دیگر با شدیدترین موج اعتراض‌های مردمی و تظاهرات گسترده درگیر بوده‌اند و این بحران نه تنها همچنان وجود دارد، بلکه روز به روز عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌شود.

اکنون کشورهای عضو اتحادیه به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین راه برای حل این معضل افزایش نقدینگی بانک‌هاست اما کارشناسان اقتصادی معتقدند اروپایی‌ها آن‌قدر که در خلق و آفرینش واحد پول مشترک، یورو موفق بودند در حل بحران ناشی از آن چندان موفقیتی کسب‌ نکرده‌اند.

یونان جزو اولین کشورهای اروپایی بود که در پی سرازیر شدن سونامی اقتصادی امریکا به اروپا، دچار بحران شدید اقتصادی و استقراض خارجی شد. این بحران، به هم‌راه روند رو به رشد بیکاری، سبب شد تا مخالفت‌های مردم روز به روز افزایش یافته و به تظاهرات‌ پیاپی در سطح شهرها کشانده شود.

یونان مدت‌هاست که با بحران اقتصادی شدید مواجه شده است و به همین دلیل مجبور شده از صندوق پول اتحادیه‌ اروپا وام بگیرد و در مقابل برای بازپرداخت، ریاضت‌های اقتصادی شدیدی را بر مردم اعمال کند. مردم از همان ابتدا مخالف اخذ وام تعهدآور از صندوق اتحادیه بودند، اما این یک سیاست کلی تحمیلی بر کشورهای ضعیف اروپایی است.

این نگرانی وجود دارد که بحران مالی یونان به اقتصاد کشورهای ایتالیا و اسپانیا نیز سرایت کند و یورو را در عرصه جهانی بی‌اعتبار کند.

به‌همین دلیل کشورهای حوزه یورو در نظر دارند به دولت یونان برای خروج از بحران مالی جاری کمک کنند و صندوق کمک‌های اضطراری این حوزه، به ارزش ۴۴۰ میلیارد یورو، را چند برابر افزایش دهند.

انتظار می‌رود که طلب‌کاران خارجی یونان مجبور به پذیرش ضررهای سنگین شوند که بیش‌تر از میزان ۲۱ درصدی است که هم اکنون پیشنهاد شده است.

بدهی‌های ایتالیا نیز به مرز هشدار جدی برای متحدان اروپایی‌اش رسیده است. اگر چه برلوسکنی نیز مانند یونان وعده‌ی اصلاحات اقتصادی و اعمال برنامه‌های ریاضتی جدیدی را می‌دهد، اما به‌نظر می‌رسد این برنامه‌ها آن‌چان غیرقابل اجرا باشد که در مرحله حرف و سخن باقی‌ بماند.

ایتالیا به عنوان سومین اقتصاد بزرگ حوزه یورو نیاز دارد طی سه سال آینده معادل ۶۰۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی عرضه کند تا بتواند بدهی‌های روبه رشد خود را کاهش دهد.

اگر چه کشورهای قدرتمند اتحادیه به ویژه آلمان گمان کرده‌اند که با اجرای سیاست ورشکسته کردن کشورهای دیگر و اعطای وام و تسهیلات می‌توانند آن‌ها را نیز مانند کشورهای جهان سوم وابسته به صندوق بین‌المللی پول کنند، اما طولی نمی‌کشد که اعطای همین تسهیلات بلای اقتصاد خود آنان خواهد شد و مردم نیز تحمل نیاورده و دست به اعتصابات گسترده خواهند زد که در نتیجه نه تنها اقتصاد بلکه امنیت عمومی اروپا نیز در بی‌ثباتی و ناامنی بیش‌تری قرار می‌گیرد.

بحران یورو نه تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا را گرفتار کرده بلکه دامن‌گیر دیگر کشورها هم شده است.

به همین‌دلیل باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا از کشورهای حوزه یورو خواسته است هر چه زودتر برای حل بحران بدهی ملی اعضای این منطقه اقدام کنند.

به گفته رییس ‌جمهور ایالات متحده، این مشکل تهدیدی برای احیای اقتصاد این کشور است.

او معتقد است که بحران مالی اروپا بزرگترین تهدید برای اقتصاد آمریکاست.

هرچند هنوز بی‌اطمینانی درباره وضع یونان و توانایی این کشور در پرداخت تعهدات مالی خود همچنان در بازارهای سرمایه ادامه دارد، عدم اطمینان به بدهی بعضی از کشورهای جنوب اروپا در کنار ایرلند و پرتغال نیز وجود دارد. همه این عوامل بر نظام مالی جهانی فشار زیادی را وارد کرده است.

 

مقصر کیست؟

کارشناسان می‌گویند یکی‌ از دلایل بحران یورو پنهان کردن وضعیت اقتصادی برخی کشورها از سوی دولتمردان‌شان برای فریب دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

به گفته آنان آن‌چه سبب بحران مالی واحد پول اروپا شده این است که مبتکران آن چنین وضعی را پیش‌بینی نکرده بودند.

آنان نه تنها راه‌حلی برای خروج از این بحران تعبیه نکرده‌اند بلکه برنامه‌ای هم برای خارج‌شدن از این مخلوق دست‌ساز خود نداشتند.


 


خبر/ رادیو کوچه

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: «در حال حاضر ۲۷ روستا را در منطقه تحت پوشش شرکت نفت در جلگه خلج پلدختر هستند، که ۱۱ روستای آن‌ها با مشکل آب شرب مواجهه هستند.»

علی‌رضا کاکاوند با اشاره به این که شرکت نفت برای حل مشکلات روستاهای پلدختر به تعهدات خود عمل نکرده است، گفت: «آب شرب سالم این روستا‌ها در گذشته از منبع چاه تامین می‌شد، که به دلیل ترکیدگی خط لوله نفت در سال ۸۸ خسارات زیادی به بخش‌های کشاورزی، دام و به خصوص آب شرب ساکنین این منطقه وارد کرد و متاسفانه مشکل آلودگی آب شرب این روستا‌ها همچنان ادامه دارد.»

به گزارش فارس، وی با اشاره به برآورد ۳۵۰ میلیارد ریالی برای اعتبار هزینه‌های انتقال در منطقه توسط شرکت آبفار گفت: «در ابتدا مقرر شد که این اعتبار را شرکت نفت تامین و پرداخت کند، اما متاسفانه این میزان توسط هیات مدیره شرکت نفت به ۲۰۰ میلیارد ریال کاهش یافت.»

کاکاوند یادآورشد: «شرکت نفت تنها ۱۰ درصد از تعهد خود را انجام داده است، این در حالی است که پروژه ۹۰ درصد پیشرفت دارد.»

او از مسوولان شرکت نفت خواست در رفع مشکل این روستا‌ها به تعهدات خود عمل کند.


 


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «یکی از مهم‌ترین مشکلات عرصه تولید،  تامین منابع است که باید برای رفع آن تلاش جدی صورت گیرد و قفل‌هایی که به شبکه خدمات بانکی زده شده به روی صنعت باز شود.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری نمایش‌گاه‌های ایران در مشهد؛ مهندس احمدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایش‌گاه بین‌المللی صنعت و 6 نمایش‌گاه تخصصی دیگر در جمع خبرنگاران در مشهد اظهار داشت: «در حال حاضر  2400واحد بزرگ صنعتی در کشور وجود دارد که 50 درصد آن‌ها در شهرک‌ها هستند و مابقی در حاشیه شهرها فعال می‌باشند.»

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در ادامه گفت: «براساس مطالعات میدانی که در شهرک‌های صنعتی صورت گرفته زیر 20 درصد واحد‌ها با مشکلات تولید مواجه هستند که رفع این مساله نیازمند تامین منابع مالی است.»

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دیگر چالش‌هایی که صنعت را تهدید می‌کند اظهار داشت: «واحد‌هایی که هم‌گام با تکنولوژی پیشرفت نکنند ناخود آگاه از عرصه رقابت خارج می شوند و علاوه بر آن افزایش قیمت تمام شده نیز توان رقابت را از واحد‌ها می‌گیرد و از گردونه تولید خارج می‌شوند.»

احمدی نام‌گذاری سال جهاد اقتصادی را یک فرهنگ و البته توجه دادن بیش از پیش مسوولیت به تولید داخلی توسط رهبری جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: «این مساله بیان‌گر تاکید رهبر بر سرمایه گذاری در تولید است و تولید نیز بدون هماهنگی با صنعت صورت نمی‌گیرد و می‌طلبد که نوع نگاه در عرصه شبکه مالی و پولی کشور تغییر کند که این امر نیز به مرور زمان در حال گسترش است.»

وی ایجاد شغل را یکی از محورهای جهاد اقتصادی خواند و گفت: «با افزایش تولید می‌توان سطح اشتغال را افزایش داد. »

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تاکید کرد: «خوشبختانه فضای تولید و صنعت در حوزه صنایع معدنی در شرکت‌های ایرانی به گونه ای شده که توان رقابت با شرکت‌های خارجی را و در چنین شرایطی مناسب نیست که خط تولید مس و صنایع بالا دستی از سایر کشورها تامین شود و باید مدیریت و ساخت این‌گونه تجهیزات به دست صنعت‌گران داخلی سپرده شود.»

احمدی در ادامه گفت: «در جهت حمایت از صنعت‌گران از خام فروشی جلوگیری می‌شود و مواد معدنی  به صورت مواد اولیه در اختیار صنعت‌گران قرار می‌گیرد.»

مهندس حسین ‌هاشمی رییس کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: «برای ایجاد هر شغل صنعتی به 50 میلیون تومان اعتبار نیاز است که با توجه به بالا بودن رقم بعید است منابع بانکی، چنین تسهیلاتی ارایه کنند.»

وی تصریح کرد: «از ابتدای استخراج نفت در ایران تا کنون هزار و 100 میلیارد دلار فروخته شده و این در حالی است که 25 میلیارد دلار برای این صنعت هزینه شده است یعنی فقط دو درصد در آمد و اگر 10 درصد درآمد هزینه می‌شد به طور قطع رشد فزاینده ای در صنعت ایران را شاهد بودیم.»

سیزدهمین نمایش‌گاه بین‌المللی صنعت، پنجمین نمایش‌گاه بین‌المللی فلزات، پنجمین نمایش‌گاه بین‌المللی معدن، هفتمین نمایش‌گاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی و  هفتمین نمایش‌گاه بین‌المللی ماشین آلات استخراج معدن، تخصصی صنایع لاستیک و پلاستیک و ششمین نمایش‌گاه بین‌المللی تخصصی رنگ و رزین، پتروشیمی، پوشش‌های صنعتی، چسب، مواد شیمیایی و کامپوزیت‌ها از5 الی 8 آبان از ساعت 16 الی 21 پذیرای متخصصان و علاقه‌مندان است.

 


 


خبر/ رادیو کوچه

امروز جمعه ششم مهر یک میدان نفتی در جنوب غربی ایران دچار سانحه آتش سوزی شد که در بر اثر آن یک تن کشته و سه نفر زخمی شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، انفجار و آتش سوزی بامداد امروز در دکل شرکت ملی حفاری ایران در میدان بی بی حکمیه منجر به کشته و زخمی شدن این 4 تن شد.

در این حادثه حمید نژاد جان، با از خودگذشتگی و بستن برخی از شیرهای سرچاهی مانع توسعه حادثه و فوران گاز در سطح منطقه حفاری شده است.

علاوه بر کشته شدن یک نفر، در این حادثه سه نفر از کارکنان شاغل بر روی دستگاه 43 فتح شرکت ملی حفاری نیز مصدوم شده اند.

گفته شده که امروز در پالایشگاه نفت شازند نیز حادثه ای به وقوع پیوسته که هنوز گزارشی از میزان تلفات و خسارات احتمالی آن دریافت نشده است.

 میدان نفتی بی‌بی حکیمه در 210 کیلومتری جنوب شرقی اهواز و در جنوب میدان نفتی گچساران واقع شده است.

 


 


خبر/ رادیو کوچه

در انفجار یک ماین در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان چهار تن کشته شد و سه تن دیگر زخمی شدند.

 

این رویداد صبح امروز زمانی رخ داد که یک موتر مسافربری با ماینی که از قبل در کنار جاده جاسازی شده بود برخورد کرد.

حاجی حسن یک مقام محلی گفت در این رویداد یک خانم، یک کودک و دو مرد جان باخته اند.

همچنان منابع بیمارستان‌ها در شرق افغانستان می‌گویند در بین زخمی شدگان نیز دو کودک شامل است، اما وضعیت صحی آنان نگران کننده نیست.

تا کنون کسی مسوولیت این ماین‌گذاری را به عهده نگرفته است، اما مقامات افغان طالبان را مسوول این ماین‌گذاری می‌دانند.

بر بنیاد یک خبر دیگر از این ولایت شب گذشته قوای بین المللی پنج فرد مشکوک را بازداشت کرده است.

 


 


جمعه 6 آبان 90 / 28 اکتبر 2011

اجرا: دامون

استودیو: دامون

تقویم تاریخ

کوچه سلامتی-«بیوفلاونوییدی بسیار موثر»- آویده مطمئن‌فر

مجله جاماندگان- «به سزار واگذارند، آن‌چه که متعلق به اوست» -شراره سعیدی سایه‌ای هراسان در شبستان عتیق (قسمت آخر)

بخش اول خبرها

گزارش اقتصادی‌ هفته- «بحران یورو، مشکل امروز اروپا»-سایه کوثری  

گزارش روز تاجیکستان- «راه نو برای انتقال برق تاجیکستان به افغانستان»- کیومرث

مهارت‌های زندگی-«گیاهان خانگی؛ پاک‌کننده هوا»- سیمین

بخش دوم خبرها


 


خبر/ رادیو کوچه

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، طرح آمریکا برای راه‌اندازی سفارتخانه‌‌ی مجازی برای پاسخ به مسائل جوانان ایرانی را طرحی شکست‌خورده معرفی کرد. او گفت که «لابی یهودی‌ها» از این طرح پشتی‌بانی می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، علی لاریجانی، رییس مجلس روز پنج‌شنبه ۲۷ اکتبر، گفت که طرح آمریکا برای جلب جوانان ایرانی به آمریکا با شکست روبرو خواهد شد.

 هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با دو شبکه‌ی تلویزیونی صدای آمریکا و بی بی سی فارسی اضهار داشته بود که واشنگتن در صدد راه‌اندازی سفارتخانه‌ای مجازی است تا از این طریق بتواند به پرسش‌های شهروندان ایرانی پاسخ دهد. او گفت که این طرح تا پایان سال به مرحله‌ی اجرا درخواهد آمد.

در همین رابطه رامین مهمانپرست سخن‌گوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در واکنش به مصاحبه کلینتون ضمن رد اتهامات وی علیه جمهوری اسلامی تاکید کرد: «بی اطلاعی خانم کلینتون نسبت به مسائل ایران مسبوق به سابقه بوده ، لذا به ایشان و سایر مقامات دولت آمریکا توصیه می‌شود به جای اتهام زنی به دیگران، از روش‌های سرکوب‌گرانه و اعمال دیکتاتوری در داخل آمریکا دست برداشته و از ادامه سیاست‌های مداخله جویانه و اشغال‌گرانه در سایر کشورها پرهیز نمایند.»

بیشتر بخوانید:

«حمایت نکردن از جنبش سبز به دلیل عدم تمایل رهبران جنبش بود»


 


دکتر آویده مطمئن فر / رادیو کوچه

avideh@Koochehmail.com

ویتامین P در واقع یک ویتامین نیست. به طور دقیق‌تر این اصطلاح به موادی گفته می‌شود به نام فلاونوییدها یا بیوفلاونوییدها که به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان وجود دارند.  یکی از مزایای علمی ثابت شده مصرف بیوفلاونوییدها این است که آن‌ها بدن را برای جذب ویتامین C آماده می‌سازد. بسیاری از ادعاهای دیگری در مورد فواید ویتامین P وجود دارند که می‌توان جلوگیری از التهاب و عفونت، تسکین درد، تقویت عروق خونی، جلوگیری از آب مروارید، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان و جلوگیری از آلرژی و سرطان را نام برد. برخی از این ادعاها توسط مطالعات اولیه علمی حمایت می‌شوند، اما دانش مندان هنوز نمی‌دانند که ویتامین P چقدر موثر است و بنابر این هیچ توصیه‌ای از یک دوز روزانه وجود ندارد.

در هر حال، شکلات تیره، چای سبز، شراب قرمز، سیب، مرکبات و بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دیگر منابع خوبی از بیوفلاونوییدها در رژیم غذایی هستند.

در حالی که ما زیاد در مورد ویتامین P نمی‌شنویم، واقعیت این است که فلاونوییدها عناصر مهمی برای بدن ما هستند.  جذب درست ویتامین C ، جلوگیری از انبوه گلبول‌های قرمز و پلاکت‌های خون، ترویج سلامت مویرگی با کمک به عمل کرد صحیح مویرگ‌ها و هم‌چنین کمک به جلوگیری از خونریزی‌های مویرگی، جلوگیری از خونریزی لثه ای و هم‌چنین درمان عروق خونی ضعیف در لثه‌ها از جمله نقش مهم فلاونوییدها به حساب می‌رود.

 

کورستین یک بیوفلاونویید است که به طور معمول ویتامین P خوانده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که کورستین  خواص آنتی اکسیدانی دارد. به این معنی که مانع اکسیداسیون یا تجزیه برخی از مولکول‌های دیگر از قبیل ویتامین C می‌شود. هم‌چنین دارای برخی خواص ضد التهاب است که می‌تواند در درمان آرتریت، که شامل التهاب مفاصل است مفید واقع شود. برخی ادعا می‌کنند که کورستین می‌تواند در درمان و پیش‌گیری سرطان مورد استفاده قرار گیرد اما این منافع هنوز ثابت نشده است.

در هر حال، به نظر می‌رسد که برای مقابله با بیماری‌های جزیی مانند سرماخوردگی، ویتامین P می‌تواند کمک بزرگی باشد و چون سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، این ویتامین برای تقویت دفاع طبیعی بدن در مقابل ویروس‌ها و عفونت‌ها ضروری است. هم‌چنین ویتامین P، یک عنصر طبیعی ضد التهاب، و یک ادرار آور طبیعی و ملایم است. بنابراین، فشار خون بالا، آلرژی‌ها، بهبود زخم‌های داخلی و پوستی، دیگر شرایط بهداشتی و سلامتی هستند که در آن ویتامین P می‌تواند موثر باشد.

روتین یکی دیگر از فلاونوییدها است که توسط پزشکان محقق مورد مطالعه می‌باشد. مطالعات نشان داده‌اند که مانند کورستین، روتین دارای خواص ضد التهاب است و هم‌چنین گردش خون را بهبود می‌بخشد. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که فلاونوییدها می‌توانند به طور کلی دیواره های رگ‌های خونی را تقویت کنند و اثرات مفیدی بر روی سیستم گردش خون داشته باشند.

اضافه کردن منابع ویتامین P به رژیم غذایی روزانه نباید کار سختی باشد. مرکبات، یک منبع عالی است. حتا پختن مرکبات ویتامین P موجود در پالپ مرکبات را نابود نمی‌کند. انگور و آلو نیز حاوی ویتامین P هستند. اسفناج نیز حاوی تعدادی از ایزوفلاونوییدها از جمله ویتامین P است. توت سیاه و آرد گندم سیاه  نیز از راه‌های خوش طعم دیگر برای اضافه کردن ویتامین P به رژیم غذایی است.

توجه داشته باشید که مواد مختلفی، از جمله دخانیات، می‌تواند ویتامین P را از بدن شما تخلیه کنند. و حتا بدتر این است که مصرف سیگار با مصرف الکل هم‌راه باشد. آسپرین، آنتی بیوتیک، کورتیزون و بیش تر مسکن‌ها نیز  می‌توانند مقدار زیادی ویتامین P را از بدن شما تخلیه کنند.  برای خنثی کردن این اثرات، شما باید تغییراتی در شیوه زندگی خود بدهید و یا مقدار مرکبات را در رژیم غذایی خود به طور قابل توجهی افزایش دهید.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

 منبع: سهیلا شاکرین

soheylashakerine@gmail.com

در خواست و هدفتان چیست؟ با رسیدن به اهدافش انسان آینده را خلق می‌‌کند.  وقتی که تاریخ تمدنمان را می‌‌خوانیم سوالی که دائم پیش می‌‌آید این است که چرا ایران به اندازه امریکا یا هلند یا ژاپن ترقی نکرده؟  همراه این سوال کلافگی و گیجی ناخودآگاهی هم اغلب به ما دست می‌‌دهد به این دلیل که در عین حال در همان تاریخ می‌‌خوانیم که ایرانی‌‌‌ها چه در زمان ایران باستان  یا در دوران طلائی اسلام، رویهم رفته حدود ۱۸ قرن، یکی از دو سه تمدن بزرگ و بسیار موفق دنیا بودند. یعنی بار‌‌ها و بار‌‌ها ما دوراندیشی، خلاقیت و پشتکار خود را برای ساختن و پیش‌بردن جامعه ای توانا، مرفه و مستقل نشان داده ایم. برای  ۱۸ قرن، زمانی که هیچ الگوئی دیگری بغیر از ذهن، خلاقیت و انرژی خودمان نداشتیم، ما بار‌‌ها توانائی خود را برای کشف و اختراع و تولید کالا و سرویس، برای تغذیه بهتر و بهتر کردن زندگی مردم و فرزندان خود، برای پروراندن علما و دانش‌مندان، برای تجارت و متمول شدن و ابداع کردن سازمان‌‌‌ها و سیستم‌‌‌های موفق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، و بر قرار کردن روابط مثبت با اقصانقاط جهان نه تنها ثابت کرده ایم بلکه زبان‌زد بوده ایم. پس چرا ما ایرانی‌‌ها با تمام قدمت تمدن و بهره هوشی فردی و جمعیمان حدود ۶-۸ قرن پشت سر انقلاب صنعتی و پیشرفت‌‌‌های ملموس غرب هستیم؟

می‌‌شود به این سوال از زوایا و دید‌‌های مختلف جواب داد. ولی کدام زاویه یا دید می‌‌تواند که چاره ای بغیر از آنچه در پیش گرفته ایم جلوی پای ما بگذارد؟ کدام زاویه ی و دید تازه تری می‌تواند تمرکز صد ساله‌ی سیاسی-اجتماعی و ذهنی ما را به جهت صنعتی-اقتصادی و عملی سوق دهد؟ کدام درخواست امروز یا فردای ما می‌تواند صد‌‌ها مشکل ما را در مسیر خود-چاره-ساز بودن سوق داده و ما را قادر کند که خود و فرزندان خود را برای رقابت در دنیائی نو پرورانده و آماده کنیم؟  بنظر من یکی از مطالب پایه ای برای تشخیص این‌که چطور بعد از قرن‌‌‌ها یک جامعه  پیشرفت کرده و دیگری نکرده موضوع اقتصاد است. پس اجازه بدید که نگاه مختصری (از نظر خودم) به موضوع اقتصاد و بعضی از مسائل ساختاری مربوطه اش بکنیم.

فصل اول

اقتصاد – اقتصاد چیست و چگونه بوجود می‌آید؟  زیربنای اقتصادی یعنی چی و چگونه ساخته می‌‌شود؟  چگونه طبیعت، سازمان‌‌ها، تکنولوژی و مردم و شبکه ‌‌های رابط ای یک کشور سیستم اقتصادی آن را فرم می‌دهند؟  و اقتصاد مدرن چیست؟  این‌‌ها سوال‌‌های مهمی‌‌ هستند که می‌توانید در ذهن داشته باشید. ولی در این مقاله من سعی خواهم کرد که تصویری کلی از روابط و فاکتور‌‌های زیربنائی که یک اقتصاد پویا و تاب آور را می‌سازند برایتان بکشم.

معمولا وقتی که ما به کلمه «اقتصاد» فکر می‌کنیم ممکن است سود و کاسبی و آینده قابل پیش بینی، یا برعکس مسائل و تئوری‌‌های پیچیده ی دارائی و غیره یا قیمت‌‌های گران و بی کاری به ذهنمان بیآید. فهمیدن معنی اقتصاد وقتی بدرد خور است که بما نشان دهد که چگونه با رسیدن به اهدافمان می‌توانیم محیطمان را عوض کرده و آبادتر کنیم، و در عین حال بما نشان دهد که چگونه محیط ما می‌تواند باعث دلسرد شدن ما یا باعث تشویق ما در جهت عملی کردن و رسیدن به اهدافمان باشد.

بطور کلی یکی از تعریف‌‌های مفید و ملموس اقتصاد این است که اقتصاد (یک فرد، یک گروه، یک جامعه یا اقتصاد جهانی) نتیجه تولید کالا (مثل لباس، محصولات غذائی و کشاورزی، کامپیوتر) و سرویس (مثل تحقیق، مکانیکی، پزشکی، طراحی تارنما)، ردوبدل کردن کالا و سرویس، توضیع و پخش کالا و سرویس و مصرف کالا و سرویس است.  به گفته دیگر هر زمانی که فرد و جامعه بدنبال اهداف و احتیاجات خود با محیط و دیگران به فعل و انفعال بپردازند، اگر موانع غیر عبور یا کشنده در سر راه نباشند، بوجود آمدن یک سیستم و انگاره ای بنام اقتصاد غیرقابل اجتناب است. برای شکافتن این نکته اجازه بدهید که چند مفهوم پایه ای را براتون توضیح بدهم.

(۱) -  سنرجی اقتصادی – اقتصاد یک مفهوم جدا از انسان یا یک پدیده سرخود (مثل یک درخت یا هوا یا دریا) نیست و به خودی خود وجود ندارد. اقتصاد در اثر فعل و انفعالات انسان‌‌ها با یکدیگر و با محیط و منابع آن و بدنبال رسیدن به اهداف زاده می‌شود. این پروسه را سنرجی می‌نامند. برخورد دو چیز وقتی سنرجیستیکی است که مجموع آن دو چیز فقط جمع آن‌‌ها نیست بلکه یک چیز دیگریست که خصوصیاتی از عناصر اول و دوم را دارد ولی در عین حال پدیده ایست متفاوت با دینامیزم و مشخصات مخصوص به خود (مثل ۳=۱+۱).

این پدیده ی سوم به نوبه خود پتانسیل آن را دارد که با بکار افتادن در محیط و درگیر شدن با عناصر مختلف (مثل افراد، منابع و اهداف دیگر) پدیده‌‌‌های جدید دیگری (اعم از اقتصادی و غیر اقتصادی) خلق کند و ساختن تساعدی و تداوم زنجیره ای را باعث شود. اگر مانعی دائمی ‌‌و یا کشنده سر راهشان نباشد، این سنرجی‌‌های تساعدی، زنجیره ای و متداوم هستند که مانند یک تور و شبکه ی ادامه دار و خود-موتور پخش شده و باعث  پیشرفت اشخاص در اقصانقاط یک جامعه و در همه جوانب و موارد آن می‌شوند.

نکته ساده و معمولی که ممکن است به ذهن ما نیآید این است که در اثر فعل و انفعال و برخورد روزمره انسان‌‌ها است که اهداف و احتیاجات و نهایتا اقتصاد و صنعت و ابداع و پیشرفت پیش می‌آید.  یعنی اگر در محیطی افراد و گروه‌‌ها آزادی فعل و انفعال برای رسیدن به اهدافشان را داشته باشند، هر فعل و انفعال انسانی در جهت رسیدن به هر هدفی بطور اتوماتیک باعث زنجیره ای شدن ثمر‌‌ها و فعالیت‌‌ها و ابداعات اقتصادی و غیر اقتصادی در تمام جوانب و نمود‌‌های جامعه خواهد شد.  برای قیاس می‌توانید فعل و انفعال انسان‌‌ها در جهت رسیدن به اهداف را به چشمه ای مانند کنید که اگر در راهش دیواری یا مانعی (یا موتوری که همه آب را بطرف منبع بخصوصی بکشاند- مثل اقتصاد‌‌های یک محصولی) نباشد، وقتی که این چشمه آب بروی زمین سرازیر می‌شود به هر جهتی حرکت می‌کند و انواع دانه و موجود را در سر راه خود زنده و سرشار می‌کند، و در عرض سال‌‌ها و قرن‌‌های بعد باغ‌‌ها، گل‌‌ها، گله ‌‌ها، شهر‌‌ها و تمدن‌‌ها را آبیاری کرده و بزندگی می‌آورد.

یک مثال ساده –   انسان برای بدست آوردن غذا گندم کشت می‌کند –  چون زمین سخت است خیش و گاوآهن و دیگر ابزار اختراع می‌کند – چون جمعیت و تقاضا زیاد می‌شود عده ای را‌‌ه‌های آبیاری مختلف و سیلو‌‌های ذخیره ابداع و اختراع می‌کند – شغل تجارت و تجار بوجود می‌آیند و  گندم را به همه جا برای فروش می‌برند – این تجار در عین حال در سر راه خود تولید و تکثیر هر کالا و سرویس دیگری را که بتوانند خرید و فروش کنند تشویق می‌کنند و در نتیجه کالا‌‌ها و خبرگی‌‌های دیگر بوجود می‌آیند – در اثر این برخورد‌‌ها مشخص می‌شود که قوانین و اصولی همگانی باید پایه گذاری شوند تا سیستم به راحتی کار کند و قابل پیش بینی باشد، پس تولید کننده ‌‌ها، فروشندگان، خریداران و افراد دیگری با خبرگی‌‌های دیگر که در بین هستند قوانین خرید و فروش و اعتبار و بانک و غیره ابداع و تاسیس می‌کنند –  و در تمام این سال‌‌ها و قرن‌‌ها چون جمعیت‌‌های زیادی برای مدت طولانی مشغول حل مشکلات خود بودند، با دست‌‌ها و فکر و انرژی خود ابداع و اختراع کرده و یاد گرفته اند که اهداف و زندگی خود را پیش ببرند، اعتماد بنفس و استقلالشان بالا رفته – و چون مانع دائمی ‌‌و کشنده یا غیرقابل عبوری در سر راهشان نبوده و نیست این تلاش و تجربه  و ساختن در همه‌ی جوانب زندگیشان ادامه پیدا کرده و تور و شبک‌‌های پیشرفت در همه جا رشد کرده و توسط مردم گسترده می‌شود.

پس اگر آزادی فعل و انفعال اقتصادی در محیط و جامعه ای وجود داشته باشد (همین‌طور که مثلا در آمریکا، هلند و ژاپن برای قرن‌‌ها وجود داشته است)، همه‌ی اهداف و فعالیت‌‌های انسانی پتانسیل تبدیل شدن به فعالیت‌‌های اقتصادی و غیر اقتصادی و در نتیجه پیش بردن جامعه را دارند. به این دلیل است که همیشه اقتصاد یکی از قوی‌ترین روابط سنرجیستیکی و زندگی ساز انسان‌‌ها بوده است و خواهد بود.

(۲) – هر فکر، عمل یا هدف و هر آرزو یا احتیاج انسانی پتانسیل و قوه  تبدیل شدن به فعالیت‌‌ها و منافع اقتصادی را دارد. در خواست و هدفتان چیست؟  مهم نیست اگر بنظرتان کوچک یا بزرگ می‌آید، با رسیدن به اهدافتان در خلق کردن آینده ی خود و جامعه تان شرکت کنید. انسان و جوامع در رابطه با اهداف و محیطش رشد می‌کنند و هر فکر، عمل یا هدف، هر آرزو و احتیاج انسانی پتانسیل و قوه ئ تبدیل شدن به فعالیت‌‌ها و منافع اقتصادی را دارد.  برای ملموس شدن این مفهوم سعی کنید که برای یک لحظه هر هدف یا رسالت، آرزو یا رویا، هر احتیاج یا درخواستی را که دارید یا می‌دانید (فرق نمی‌کند که چقدر عادی یا غیر عادی است) تصور کنید. چی به فکرتان می‌آید؟ آزادی ابراز عقیده، محبت به حیوانات، خوب کردن امراض، زیباتر بودن، به خارج رفتن، داشتن خانه و ماشین و کامپیوتر، به ماه سفر کردن، به کودکان یا سالمندان و افراد ناتوان کمک کردن، لوله کشی منزلتان را درست کردن، آب نوشیدنی داشتن، دوستی و دوست داشتن و رابطه برقرار کردن، ازدواج کردن یا پیشگوئی و فال گرفتن، خوردن و نوشیدن و خوابیدن، دیدن و شنیدن، راه رفتن و شنا کردن، آواز خواندن و موسیقی، شعر گفتن و فلسفه و تئوری ساختن، بچه دار شدن، پول قرض دادن یا قرض کردن، سفر کردن یا استراحت کردن، فوت کردن یا در بازار بورس حدس زدن ویا هزاران آرزوی دیگر؟؟

اگر لحظه ای فکر کنید یا به انترنت یا کتاب تلفن مراجعه کنید می‌بینید که برای هر کدام از این اقلام ده‌‌ها بلکه هزار‌‌ها و ملیون‌‌ها وبسایت و بلاگ، ملیون‌‌ها مغازه، شرکت، فروشنده، تولید کننده، توضیع کننده و دلال و خریدار کوچک و بزرگ در کشور‌‌های دنیا و در شهر و کشور خودتان وجود دارند. و اگر بیشتر فکر کرده یا جستجو کنید می‌بینید که هر کدام از این خواست‌‌ها، آرزو‌‌ها، احتیاجات و حدس‌‌ها در حال حاضر، در تمام سال‌‌ها و قرن‌‌های گذشته و در سال‌‌های آینده برای میلیون‌‌ها نفر، میلیون‌‌ها شرکت، دلال و فروشنده، برای هزاران کارخانه دار، صنعتگر، کشاورز و بسیاری از کشور‌‌ها بیلیون‌‌ها دلار درآمد و ثروت، میلیون‌‌ها کار و حرفه و شغل بوجود آورده و باعث هزاران اختراع، ابداع و نوآوری شده و خواهند شد.

یک مثال زنده این موضوع را روشن می‌کند و خود می‌ببینید که پروسه بقیه مثال‌‌های موفق هم کما بیش شبیه به هم هستند.

شرکت ‌‌هاینز آمریکائی را به احتمال زیاد می‌شناسید (فقط کافی است که به مارک سس گوجه فرنگی که روی همبرگرتان می‌ریزید نگاهی کنید) این شرکت صد‌‌ها نوع مختلف غذا‌‌های بسته بندی شده درست می‌کند (انواع سس‌‌های ساندویج مثل سس گوجه و خردل، انواع ماکارونی و سس‌‌های مربوطه، انواع غذا‌‌های یخ زده و غذای بچه و غیره)، حدود ۳۲،۵۰۰ کارگر و کارمند دارد و امسال بالای ده میلیارد دلار محصولات فروخته است. داستان بوجود آمدن این شرکت از یک فعل و انفعال کوچک یک خانواده در جهت برآوردن یک احتیاج ساده برای درآمد بیشتر اول در محله کوچکشان شروع شد، در عرض ۲۵  سال به یک شرکت و در عرض یک قرن و نیم بعد به یک «کورپوریشن» عظیم با فروش و سود سرسام آور تبدیل شد. داستان به این قرار است که:

وقتی که هنری-جان هینز شش-هشت ساله بود در کار‌‌های باغچه کوچکی که حیاط پشت خانه داشتند به مادرش کمک می‌کرد و در فروختن بعضی از سبزیجات اضافه و ترب تند چرخ شده ای که مادرش درست می‌کرد به دروهمسایه ‌‌ها درآمد مختصری برای خانواده فقیرش که از آلمان مهاجرت کرده بودند تولید می‌کرد. در عرض سه-چ‌‌هار سال بعد معلوم شد که ترب تند چرخ شده خریدار و متقاضی زیاد دارد و پدر مادرش باغچه بزرگتری را مختص آن کردند که هنری در آن کار می‌کرد و به فروش شیشه ‌‌های ترب تند ادامه داد تا اینکه در سالی که هفده سالش بود دوهزاروچهارصد دلار فروش کرد که به حساب اونوقت پول زیادی بود. بعد هنری به کالج رفت و در شرکت آجرسازی پدرش کار کرد و نهایتا شریکش شد. ولی در تمام این مدت توانست که به تولید، بسته بندی و فروش سبزیجات و شیشه ‌‌های ترب ادامه بدهد تا اینکه در سال ۱۸۶۹ یک شرکت کوچک تهیه و بسته بندی مواد غذائی را با دوستش در شهرشان در ایالت پنسیلوانیا آمریکا شروع کرده و روی فروش ترب تند تمرکز کردند. این شرکت شش سال بعد ورشکست شد ولی سال هفتم هنری با برادر و پسرعمویش یک شرکت دیگری راه انداختند و یکی از اولین محصولاتشان سس گوجه فرنگی بود که بسیار مورد استقبال و تقاضا قرار گرفت. بزودی او سهم برادر و پسر عمویش را خرید و بقیه اش را هم که می‌دانید، در عرض یک قرن و نیم بعد آن شرکت کوچک کم کم تبدیل به سازمان عظیم امروزی هینز شد که به اضافه کارخانه ‌‌های تولید، مراکز توضیع و پخش مواد غذائی و غیره، در خیلی فعالیت‌‌های دیگر از جمله داشتن مزارع دانه و کارخانه ‌‌های ظروف بسته بندی خود نیز دست دارد.

یعنی همانطور که گفتیم یک فعل و انفعال کوچک انسانی (بچه هشت ساله به دروهمسایه ‌‌های خود سبزی بفروشد) ، برای رسیدن به یک هدف یا رفع یک احتیاج ساده (چند قران پول اضافی برای خانواده تهیه کردن) در مدت یک و نیم قرن و در محیطی بدون موانع مخرب و کشنده، هزاران پی آمد زنجیره ای و همه جانبه بعدی را باعث شد و در نتیجه صد‌‌ها شغل و اختراع و پیشرفت را سبب شده و میلیارد‌‌ها دلار نفع و درآمد برای افراد خود بوجود آورد – همه  فقط بدلیل اینکه محیط آزاد اقتصادی برای تمام این مدت برای این شرکت وجود داشته است.  این داستان می‌توانست داستان موفقیت شما، اجداد شما و فرزندان شما نیز باشد اگر در محیطی با موقعیت و آزادی اقتصادی زندگی کرده باشید.

پس همانطور که آن چشمه آب احتیاج به زمینی باز با سراشیب کافی دارد تا بتواند در سرزمین‌‌هائی که سر درآورده پخش شود و آن‌‌ها را بارور کند، انسان‌‌ها و جوامع نیز برای حرکت کردن بسوی جلو و تحقق بخشیدن به پتانسیل اقتصادی و جامه عمل پوشاندن به اهدافشان و بدست آوردن رفاه مورد نظرشان احتیاج به محیط آزاد اقتصادی دارند، محیطی که موانع غیر قابل عبور و کشنده یا مداوم نداشته باشد.

فصل دوم

(۳) -  خصوصیات یک محیط آزاد اقتصادی چیست؟  اجازه بدید که چند تا مطلب مهم دیگر به موارد بالا اضافه کنم. می‌دانیم که لغت «آزادی» معانی روزمره ی بسیاری دارد. ولی اجزائ عملی و ملموس پدیده ی آزادی کدام هستند؟ یعنی مثلا اگر می‌خواستید یک محیط- مثلا یک خانه، یک شرکت یا یک جامعه بسازید که در آن آزادی وجود داشته باشد چه عناصر و فاکتور‌‌هائی را به آن اضافه می‌کردید؟  اگر معنی آزادی در یک محیط را با یک دقتی بشکافیم متوجه می‌شویم که آزادی یک وجود خود بخودی (مثل آب و درخت) نیست. آزادی یک موقعیت مثبت (آپورتیونیتی، فرصت یا امکان بدست آوردن هدف) است. این موقعیت مثبت در نتیجه فعل و انفعالات و توافق‌‌های دائمی ‌‌افراد و دیگر منابع، در جهت رسیدن به اهدافشان در یک محیط خلق می‌شود. اجازه بدهید که بیشتر توضیح بدهم.

چگونه می‌دانیم که در یک محیطی موقعیت یا آزادی رسیدن به اهداف  وجود دارد؟   آزادی یعنی داشتن موقعیت و فرصت برای بدست آوردن خواست‌‌ها و اهداف شخصی و گروهی در یک محیط. فرض کنید که هدفی در نظر دارید (هر هدفی) و برای بدست آوردن آن وارد یک محیطی (مثلا شهر خودتان، منزل کسی، یک کشور دیگر یا وارد یک کمپانی) می‌شوید. احتمالا اولین کاری که می‌کند (خودآگاه یا ناخودآگاه) سعی می‌کنید که مزنه ای بزنید و پیش بینی کنید که آیا می‌شود در این محیط به هدف خودتان برسید یا نه. اگر محیطی که به آن وارد شده اید این چهار وضعیت یا شرط را دارد این محیطیست که آزادی، موقعیت یا فرصت رسیدن به هدفتان را به شما داده و شما تشویق به رسیدن به هدفتان می‌شوید:

۱.   محیطی که در آن امکانات یا مواد لازم برای رسیدن به هدف قابل دسترسی باشند (مثل مواد اولیه، سیستم، سازمان یا ادارات کارا، وسایل و زیربنا، مهارت‌‌های لازمه).

۲.   محیطی که در آن شرایط و نتایج ازبین برنده کم باشند (مثل بی امنیتی و بی قانونی، جنگ‌‌ها و اختلافات مخرب و بی پایان، تهدید‌‌های مداوم، یا امکان دزدیده شدن و ازبین رفتن ثمره کار شحص).

۳.   محیطی که در آن عناصر همراه و تسهیل کننده وجود داشته باشند (مثل قوانین لازم برای اجرا و احترام گذاشتن به قرارداد‌‌ها و املاک و حقوق شخصی).

۴.   محیطی که در آن درخواست و تقاضا برای محصول تلاش شما وجود داشته باشد (مثل تقاضا یا بازار برای کالا و سرویس شما، برای احداث کارخانه، برای استعداد، مهارت‌‌ها یا مدرک تحصیلی اشخاص).

۵.   و این محیطیست که مطمئن و با تداوم باشد.

یعنی اگر در محیطی که وارد شده اید بتوانید به طور راحت از اکثر اشخاص، شرکت‌‌ها یا گرو‌‌ها بشنوید، یا خود بتوانید ببینید، و یا تجریه بشما نشان داده باشد که محیطی که به آن وارد شده اید این پنج مشخصه را (تا درجه ای که شما لازم دارید) دارد، این محیطیست آزاد و با موقعیت مثبت، این محیطیست که امکان و فرصت بدست آوردن و رسیدن به اهدافتان در آن وجود دارد. به گفته دیگر محیطی آزاد است و موقعیت و امکان رسیدن به اهداف در آن وجود دارد که افرادش بر اساس تجربیات و مشاهداتشان می‌دانند که شرایط مساعد محیط تغییر منفی اصولی نخواهد کرد و وقت کافی برای تلاش کردن و رسیدن به اهدافشان وجود خواهد داشت. یعنی این محیطیست که شما می‌توانید  پیش بینی مثبت کنید که احتمال و امکان رسیدن به هدف مورد نظرتان در آن وجود دارد.

حالا فرض کنید که هدفتان بدست آوردن درآمد، پول یا سود است و در جامعه و کشوری بزرگ شده اید و زندگی می‌کنید که  اکثر مردم و مردمی‌‌که شما می‌دانید و می‌بینید و پدر و مادر و بزرگانی که می‌شناسید همه بر این شهادت هستند که برای نسل‌‌ها و قرن‌‌ها تداوم مثبتی در کشورتان وجود داشته است، برای نسل‌‌ها اکثرا مواد لازم، امکانات و ادارات و سیستم‌‌های لازم برای رسیدن به اهداف در دسترسی همگان بوده است. باضافه می‌دانید که در کشوری زندگی می‌کنید که برای مدت‌‌های زیاد تهدید و جنگ و خرابی و حمله به آن وجود نداشته و نخواهد داشت، و این کشوریست که در آن قوانین لازم، ماموران، پلیس و دادگاه‌‌های لازم وجود داشته اند و جلوی دزدی و دیگر خلافکاری‌‌هائی که ممکن است به کسب و فعالیت‌‌های شما صدمه بزنند را می‌گیرند، و دولت قوئی داشته اید که صنایع و کشاورزی و تولیدات داخلی را حمایت و تشویق کرده و با دولت‌‌ها و قوانین بین المللی طوری مذاکره می‌کند که بازار قوی و پردرخواست برای کالا‌‌ها و سرویس‌‌های مردمش در داخل و خارج بوجود آورده است، کشوری که جاده ‌‌ها، و سائل و منابع و خبرگی‌‌ها و مردم خبره ی لازم را دارد، و کشوری که برای مدت‌‌های مدید در تداوم و امنیت بوده و خواهد بود.

اگر در یک چنین جامعه و کشوری بزرگ شده اید و زندگی می‌کنید و اکثر مردم و مردمی‌‌ که شما می‌دانید و می‌بینید و پدر و مادر و بزرگانی که می‌شناسید همه بر این شهادت هستند، طبیعتا و به احتمال زیاد پیش بینی مثبتی در مورد رسیدن به اهدافتان و تولید یک درآمد قابل قبول برای خود و خانواده و شرکتتان داشته و با انرژی و شوق بدنبال اهدافتان می‌روید.

اما اگر تصور می‌کنید که امکانش در ایران کم است یا برای تعداد معدودی است و یا این کشور ایران نیست، تعجب نکنید اگر بدانید که این فضای آزاد اقتصادئی بود که ایرانیان دوران هخامنشی، ساسانی و عباسی (یعنی حدود  ۱۸ قرن -با فاصله ‌‌هائی اینجا و آنجا) برای خود بوجود آورده بودند و در آن زندگی، کسب و کار و ابداع و ترقی می‌کردند و زبانزد ج‌‌هان بودند. ولی قبل از اینکه مثال‌‌هائی از اقتصاد این دوران برایتان بیاورم، اجازه بدید که به موضوعی که باصطلاح روی دیگر سکه اقتصاد است، یعنی سازماندهی، اشاره کوچکی بکنم.

فصل سوم

(۴) -  سازماندهی، مانند اقتصاد، همیشه یکی از عوامل مهم بوجود آمدن تمدن بوده و یکی از نمود‌‌های پیشرفت فکری و عملی ی جوامع بشری است. سازماندهی در دور و بر و پروسه رسیدن به یک هدف یا اهداف بوجود می‌آید.  برای رسیدن به اهدافش (اعم از شخصی، صنعتی، تجاری، کشاورزی، کشورداری و غیره) انسان ملزم است که تعداد زیادی از فاکتور‌‌های درونی، محیطی، روابطی، جغرافیائی، فنی و غیره را در نظر گرفته، هماهنگ کند و آن‌‌ها را با فاکتور زمان-لازم-برای-تولید و به هدف رسیدن تطبیق بدهد. (مثلا برای ساختن یک ساختمان باید فاکتور‌‌های مختلفی مثل توانائی مالی و جسمی ‌‌و روحی، دسترسی داشتن به مواد لازم، اجازه شهرداری، وجود کارگر و مهندس، گرما یا باران و غیره را برای مدت زمان لازم – مثلا اگر ساختن یک سال طول می‌کشد-  در نظر گرفته و همه را با هم همآهنگ کرد.)  انجام دادن این فعالیت‌‌های ذهنی و عملی و رابطه ای در یک محیط و بدنبال یک هدف پدیده نظم و سازماندهی و مدیریت را بوجود می‌آورد (بله، یک پدیده سنرجیستیکی دیگر).

پس سازمان و سازماندهی ساختاری است که از ترکیب و هماهنگ کردن منابع، کار‌‌ها، افراد و توانائی‌‌های مختلف بدور اهداف مشخص شده بوجود می‌آیند. ولی برای موفق بودن یک سازمان فعالیت‌‌های آن باید تداوم داشته باشد، یعنی بطور سیستمه و بر اساس قواعدی باشند که همکاری و کارآئی منابع و افراد مختلف آن سازمان را در جهت رسیدن به اهدافشان هموار کرده و تشویق کند. اگر این اصل (تشویق همکاری و هموار کردن کارآئی افراد و عناصر) رعایت شود سنرجی مثبت زنجیره فعالیت انسان‌‌ها بکار افتاده و منابع آن‌‌ها (اعم از خلاقیت، تلاش و انرژی، شبکه ‌‌های ارتباطی، استعداد‌‌ها و م‌‌هارت‌‌های آن‌‌ها) با مرور زمان کافی از یک تلاش و ایده کوچک به نتایج و سازمان‌‌های عالی و بسیار بزرگ و همه گیر تبدیل می‌شود.  همانطور که حدسش را می‌زنید، عموما در یک سازمان هر چه تعداد فاکتور‌‌ها بیشتر و محیط و اهداف بزرگتر باشند سازماندهی و مدیریت مرکب تر و پیچیده تر خواهد بود.

انسان‌‌ها در وحله اول در سازمان‌‌های طبیعی خود زندگی می‌کردند (مثل خانواده و گروه‌‌های کوچک). این واحد‌‌های سازمانی کوچک عموما بدور اهداف طبیعی و کوتاه-مدتشان مثل احتیاجات زنده ماندن (مانند خوراک، خانه و بزرگ کردن بچه ‌‌ها) یک نظم و سازماندهی طبیعی داشتند. یعنی معمولا مادر و بچه ‌‌های کوچک در خانه (غار، چادر، زیر یا بالای درخت یا هر جای دیگر که یک حقاظت و امنیتی تامی‌ن می‌کرد) می‌ماندند، از همدیگر نگهداری می‌کردند و کار‌‌های دور و بر را هماهنگی می‌کردند. در عین حال پدر و افراد قویتر بدنبال پروتئین (احتیاج بدن برای زنده ماندن) به شکار و راه‌‌های دورتر می‌رفتند. بعد از گذشت قرن‌‌ها و ازدیاد جمعیت، این واحد‌‌های کوچک طبیعی تبدیل به قبایل شدند، و بعد از گذشت قرن‌‌های بیشتر، یاد گرفتن کشاورزی، ماندن در یک محل و بوجود آمدن شهر‌‌ها سازمان‌‌های پیچیده تر و عظیمی ‌‌مثل دولت‌‌ها و حکومت‌‌های ایرانیان گذشته بوجود آمدند.

سازماندهی عظیم و موفقی که ایرانی‌‌ها در دوران هخامنشی، ساسانی و عباسی بدور اهداف خود خلق کردند آن‌‌ها را قادر کرد که منابع، افراد و فاکتور‌‌های سرسام-آوری را در جهت رسیدن به اهدافشان هماهنگ کنند. آن‌‌ها توانستند که علی‌رغم داشتن کشور بسیار وسیعی که مرز‌‌هایش از هند در شرق به ترکیه و اسپانیا در غرب و از بالکان در شمال و افریقا در جنوب کشیده می‌شد، و از ده‌‌ها نژاد، فرهنگ و حکومت‌‌های کوچک و بزرگ مختلف تشکیل شده بود، راه پیشرفت و ترقی را برای مردم در اقصانقاط ایران هموار کنند. همراه با این سازماندهی موفق آن‌‌ها توانستند اقتصاد پرثمر و مدرنی برای خود بوجود بیاورند، و مرحله بعد از مرحله به اهداف خود برسند و آینده‌ی خود را بسازند. محیط آزاد اقتصادی که ایرانیان گذشته، اجداد ما، برای خود و مردم خود بوجود آوردند آن‌‌ها را یکی از قویترین و متمولترین مردم زمان خود کرده و تمدن و اقتصادی مدرن را که سرزبان همه دنیا بود ممکن ساخت. در قسمت بعد مثال‌‌هائی از این فضای آزاد اقتصادی که ایرانیان دوران هخامنشی، ساسانی و عباسی برای خود خلق کرده بودند را برای شما بازگو می‌کنم.   (ادامه در مقاله بعدی…)


 


خبر/ رادیو کوچه

جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه 27 اکتبر به هیات اروپایی خبر داده اند که حاضر نیستند برای سفر آن‌ها به تهران ویزا صادر کنند و به همین دلیل دیدار نمایندگان پارلمان اروپا از ایران لغو شده است.

تارجا کرانبرگ رییس فلاندی این هیات با اظهار بی اطلاعی از علت لغو این سفر اظهار داشت: «مسوولان ایرانی هنوز هیچ دلیل روشنی برای لغو این دیدار ارایه نکرده اند و ما اطلاع دقیقی در این زمینه نداریم.»

 خانم کرانبرگ که در روز چهارشنبه از این تصمیم مطلع شده افزود: «احتمالات مختلفی در این زمینه وجود دارد. برخی از ملاقات‌ها از سوی وزارت امور خارجه و پارلمان ایران هماهنگ شده بود. ما هم‌چنین درخواست دیدار با نمایندگان جامعه مدنی و مخالفان را ارایه کرده بودیم و ممکن است که این موضوع، دلیل لغو سفر بوده باشد. شاید هم دلایل دیگری وجود داشته است.»

 بنا به گفته خانم کرانبرگ، این سومین تلاش پارلمان اروپا برای سفر به ایران بود و مسلم است که لغو آن ناامید کننده بوده.

 رییس هیات پارلمانی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «هدف از این سفر، انجام گفت‌وگو درباره حقوق بشر، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، نقاط مشترک از جمله موضوع پناهندگان، ترانزیت مواد مخدر، انرژی و محیط زیست بود.»

 وی با بیان این‌که «ما همچنان خواهان گفت و گو با ایران هستیم» اظهار داشت که به تلاش خود در این زمینه ادامه می‌دهند.

 سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران قرار بود از ۳۰ اکتبر تا چهار نوامبر به ابتکار کورت لخنر، نماینده آلمان و باربارا لخبیلر، رییس پیشین رییس هیات پارلمانی روابط اروپا به ایران صورت بگیرد.


 


رادیو کوچه

1955 میلادی: زادروز «ویلیام هنری گیتس سوم» معروف به «بیل گیتس» زاده واشنگتن، آمریکا. او و «پل آلن» پایه‌ریز شرکت مایکروسافت هستند. گیتس به‌عنوان مدیر عامل و مدیر معماری نرم‌افزار در شرکت مایکروسافت فعالیت کرده‌ است و دارای بیش‌ترین سهام می‌باشد. بر پایه آمار مجله فوربس بیل گیتس در سال ۲۰۰۸ میلادی، سومین مرد ثروتمند جهان بوده است.

او در دنیا به‌عنوان بنیان‌گذار تحول در رایانه‌های شخصی بسیار مشهور است. نحوه تجارت وی به دلیل این‌که قدرت رقابت را از رقیبان سلب کرده‌ است هم‌واره مورد انتقاد بوده‌ و در زمان‌هایی نیز از او به این دلیل شکایت شده‌ است. گیتس هم‌چنین تلاش‌های خیرخواهانه متعددی را نیز تعقیب کرده ‌است و در این راستا «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» را در سال ۲۰۰۰ تاسیس کرد.

1940 میلادی: آغاز تهاجم ارتش ایتالیا به یونان در جریان جنگ جهانی دوم. با آغاز جنگ جهانی دوم در سپتامبر 1939، بیش‌تر مناطق جهان در معرض تهاجم قرار گرفت. با این حال نقطه آغازین و محور اصلی جنگ در اروپا قرار داشت. در چنین روزی در سال 1940 ایتالیا تلاش کرد از پایگاه‏های خود در آلبانی، که در آوریل 1939 آن را اشغال کرده بود، کشور یونان را به تصرف درآورد.

1335 خورشیدی: در چنین روزی «محمود احمدی‌نژاد» ششمین رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس‌جمهور کنونی این کشور زاده شد وی  نخستین استان‌دار اردبیل نیز بوده‌ است. احمدی‌نژاد در موقعیت شهردار تهران در انتخابات نهم ریاست جمهوری ایران شرکت کرد و در سوم تیر ۱۳۸۴ در دور دوم از این دوره با کسب ۱۷ میلیون رای در انتخابات ریاست جمهوری، پیروز شد.

او در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری با ۲۴ میلیون و ۵۹۷ هزار رای پیروز اعلام شد. ولی گروه‌هایی از مردم که معتقد به تقلب در این انتخابات بودند ‏اعتراضات گسترده‌ای در چندین شهر ایران برگزار کردند. احمدی نژاد کسی است که با افسانه خواندن هولوکاست و طرح سوالاتی درباره ماهیت آن خواستار تحقیق مجدد درباره این موضوع شده است.

1886 میلادی: پرده‏برداری از مجسمه آزادی در ورودی بندر نیویورک. مجسمه آزادی که امروزه سمبل ایالات متحده آمریکا محسوب می‏شود در سال 1886 با کمک مردم فرانسه و توسط «آگوست بارتولدی» مجسمه‌ساز معروف فرانسوی ساخته شد و از طرف فرانسویان به مناسبت یک‏صدمین سال‌گرد استقلال آمریکا به ایالات متحده اهدا شد. فرانسویان با ساختن این مجسمه قصد داشتند اعتراض خود را به فشار و سرکوبی که در فرانسه آن زمان تحت سلطه رژیم ناپلئون سوم وجود داشت، نشان دهند.

 

برخی از روی‌دادهای دیگر

______________________________________

1376 خورشیدی: رمان «جن‌نامه» هوشنگ گلشیری پس از سیزده سال به پایان رسید.

1988 میلادی: زادروز «دوون مایکل مورای» (Devon Michael Murray) بازیگر ایرلندی که با بازی در نقش «سیموس فینیگان» در مجموعه فیلم‌های هری پاتر به شهرت رسید.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

راسخون

Iranian history


 


خبر / رادیو کوچه

پادشاه عربستان سعودی، شام‌گاه پنج‌شنبه، 27 اکتبر، فرمان تعیین شاهزاده نایف بن‌عبدالعزیز را به عنوان ولی عهدی این کشور صادر کرده است. این فرمان در پی درگذشت شاهزاده سلطان بن‌عبدالعزیز صادر شده است.

بر اساس فرمان پادشاه عربستان شاهزاده نایف بن‌عبدالعزیز به عنوان جانشین رییس هیت وزیران تعیین شده است و سمت وزارت کشور را که پیش از این برعهده داشته بود را نیز حفظ خواهد کرد.

بر اساس بیانیه دیوان پادشاهی عربستان ملک عبداله از هیت بیعت که تعداد آن‌ها به ۳۵ تن می‌رسد خواست با «شاهزاده نایف بیعت کنند.»

تلاش‌های ولی عهد جدید سعودی به از بین بردن القاعده در سعودی منجر شده است و هم‌چنین برنامه‌های متعددی برای بازپروری بازاداشت‌شدگان متهم به تروریسم برعهده داشت.

رابرت گیتس وزیر دفاع سابق امریکا پیش از این از عمل‌کرد کمیته ارشاد و بازپروری در عربستان قدردانی کرده بود.

شاهزاده نایف ریاست افتخاری شورای وزیران کشور عرب را بر عهده دارد و تلاش‌هایی برای به ثمر رسیدن توافق‌نامه کشورهای عربی برای مبارزه با تروریسم انجام داده بود.

بیشتر بخوانید:

«یک هیت بلندپایه آمریکایی عازم عربستان می‌شود»


 


خبر / رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه، 27 اکتبر، براثر یک رشته انفجار در بغداد، پایتخت عراق دست‌کم 18 تن کشته و بیشت از 45 نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش الجزیره، مقام‌های دولت عراق در گزارش‌های اولیه خود اعلام کردند که انفجار نخست در یک فروش‌گاه لوازم موسیقی و به هدف یک گشت پلیس در محله‌ای شیعه‌نشین در شمال شرق بغداد صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش‌ها، چند دقیقه بعد و هنگامی که مجروحان انفجار اول در حال انتقال از محل واقعه بودند، انفجار دوم روی داده است.

انفجار دوم در میان چند کارگر که در محل حادثه تجمع کرده بودند صورت گرفت.

پلیس تمامی محدوده دو انفجار را در کنترل گرفته و کلیه مسیرهای منتهی به محل‌های وقوع انفجارها را مسدود کرده است.

تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این دو انفجار را برعهده نگرفته است.

منابع بیمارستانی که مجروحان در آن بستری هستند حال آن‌ها را وخیم گزارش کرده‌ و گفته‌اند احتمال افزایش کشته‌شدگان این دو انفجار وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

«بیش‌از یک‌صد کشته و مجروح در انفجارهای بغداد»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی، امین نیایی‌فر، دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانش‌کده فنی دانش‌گاه تهران، روز پنج‌شنبه، 27 اکتبر، از زندان آزاد شده است.

به گزارش جرس، نیایی‌فر که در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس بود، صبح امروز و با پایان یافتن دوران محکومیت‌اش از اوین آزاد شد.

این در حالی است که وی هفته گذشته هم‌زمان با وقت ملاقات خانواده‌ها با زندانیان، برای اجرای حکم شلاقش به دادسرای اوین فراخوانده شده بود.

 نیایی‌فر، دانش‌جوی ۲۲ ساله دانش‌گاه تهران در روز عاشورا در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. او از سوی قاضی پیرعباسی، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به شش ماه حبس تعزیری، یک و نیم سال حبس تعلیقی و تحمل سی ضربه شلاق محکوم شده بود که حکم شلاقش هفته‌ی پیش در محل دادسرای اوین اجرا شد.

او مدتی را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ گذراند و سپس با قید وثیقه آزاد شد.

نیایی‌فر تابستان امسال و به دنبال تایید حکمش در دادگاه تجدیدنظر، به زندان اوین بازگردانده شده بود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته