-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آبان ۵, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 10/27/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



پیمان عابدی/ رادیو کوچه

ناقوس تبعید گفتاری است پیرامون آسیب‌شناسی اجتماعی ادبیات مهاجرت و بررسی کیفیت و محتوای اجتماعی فرهنگی در آثار نویسندگان ایرانی که به دلایل گوناگون از شهر و دیار خود رخت بسته و روانه‌ی نقاط دیگر این کره‌ی خاکی شده‌اند تا در مکانی تازه و در مواجهه با فرهنگی تازه به کوشش‌های ادبی خود ادامه دهند.

……………………………………….

 «تاریخ‌شناسی مهاجرت در ایران»

ادبیات مهاجر یا مهاجرت عمدتن با فرار ادبای یهودی از اروپا به وجود آمد. یعنی هم‌زمان با جنگ جهانی اول و به خصوص دوم. این‌که می‌گویم عمدتن چون ادبایی که از زیر سلطه‌ی تزار در قرن نوزدهم به اروپا گریخته بودند

……………………………………….

 «هویت‌سازی ادبیات مهاجرت»

ادبیات مهاجرت سابقه‌ای دیرین دارد و سال‌هاست که این ادبیات به حیات خود ادامه می‌دهد. سال‌هاست که نویسندگانی از داخل کشور به خارج از کشور سفر کرده‌اند و به حتم با بخش‌هایی از این ادبیات آشنایی داشته‌اند. با این حال مجال حرف زدن از این ادبیات کم‌تر به وجود آمده است.

……………………………………….


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

آقای خامنه‌ای از هیچ کوششی برای عزل بنی‌صدر فروگذار نکرد و به عنوان حسن ختام تلاش‌های‌اش در نماز جمعه هفته چهارم خرداد 60 در مورد رییس‌ جمهوری قانونی کشور چنین مطالبی گفت، اتفاقی که تا سال‌های بسیاری بی‌سابقه شد:

«چون بنی‌صدر می‌دید به هر نحوی نمی‌تواند دست‌گاه قضایی را به خدمت خود در‌آورد، به هر کیفیتی که توانست، دست‌گاه قضایی را مستقیم و غیرمستقیم کوبید… ایشان (بنی‌صدر) در همین دانش‌گاه دستور داد مردم را بزنند و شکنجه کنند…او با اشاره به خودمحوری بنی‌صدر و دخالت در کار دولت به نخست‌وزیری رجایی گفت: وزارت اقتصاد و دارایی نزدیک به یک‌سال دست ایشان بود، اگر وضع اقتصادی خراب است باید یقه آقای بنی‌صدر را چسبید.

اگر ذخیره ارزی بانکی پایین است، مسوول آقای بنی‌صدر است. چراکه یکی از دوستان ایشان به نصب ایشان نزدیک به یک‌سال رییس بانک مرکزی بود. نزدیک به یک‌سال دوست و دست‌یار شما رییس بانک مرکزی بود، چرا باید بگذارید وضع پول نابسامان شود؟»

پس از انتخاب آقای خامنه‌ای به عنوان سومین رییس‌ جمهوری ایران در سال 60 میر حسین موسوی پس از عدم تمایل مجلس به علی‌اکبر ولایتی به عنوان نخست‌وزیر معرفی شد،  میرحسین موسوی که در دولت رجایی در وزارت خارجه خدمت می‌کرد با استقبال پارلمان‌نشینان مواجه شد. او تجربه فعالیت اجرایی را در کارنامه خود به ثبت رسانده بود و وابستگی عمیقی به حزب جمهوری اسلامی داشت و  سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی، ارگان حزب بود، در آن زمان خامنه‌ای پس از بهشتی و باهنر دبیر کلی حزب را برعهده داشت و اختلافات این دو از درون حزب به صحنه اجتماع کشیده شد.

میرحسین موسوی شخص مورد نظر خامنه‌ای به عنوان رییس ‌جمهوری نبود و آقای خامنه‌ای به نوعی احساس می‌کرد که موسوی نخست‌وزیر دل‌خواه‌اش نیست و به وی تحمیل شده است. از سویی رییس‌ جمهوری در قانون اساسی آن ‌زمان قدرت‌مند نبود و رییس هیت وزیران و در واقع رییس کابینه نخست‌وزیر بود، او می‌دانست میرحسین در مقابل رییس ‌جمهوری، تا حدود زیادی استقلال رای خواهد داشت و اوامر رییس ‌جمهوری را در مورد عزل و نصب وزیران گوش نمی‌کند، اتفاقی که به خصوص در مورد سه وزیر دفاع، برنامه و بودجه و راه و ترابری انجام گرفت. هم‌چنین موسوی به جناح چپ یا همان جناح موسوم به خط امام نزدیک بود ولی آقای خامنه‌ای به عنوان رییس ‌جمهوری به جریان راست حاکمیت یعنی موتلفه و بازار و روحانیت سنتی نزدیک بود و نظرات اقتصادی میرحسین موسوی را نمی‌پذیرفت. در نگاه کلی تکیه میرحسین بر صندلی ریاست کابینه سرآغاز چالش او با جناح راست سنتی به نمایندگی خامنه‌ای بود. می‌دانیم که به‌ طور سنتی جناح راست در ایران از دو طبقه روحانیت سنتی و تشکل‌های مذهبی مرتبط با بازارهای سنتی توزیعی تشکیل شده است. همین اختلاف در پای‌گاه اقتصادی، اختلافات سیاسی شدیدی را در سال‌های ابتدای دهه شصت و خصوصن در رابطه با سیاست‌های اقتصادی دولت میرحسین موسوی در زمان جنگ میان او و رییس‌ جمهوری ایجاد کرد که عامل کلیدی انشعاب دو جناح راست و چپ در درون نظام بود. به طور مثال حرب موتلفه اسلامی به عنوان بدنه اصلی جناح راست، که بخش اصناف آن مشهور به موتلفه بازار که مورد حمایت خامنه‌ای بودند و قوی‌ترین شاخه آن شناخته می‌شود، از نظر اقتصادی مخالف کنترل کامل وزارت بازرگانی و وزارت اقتصاد و دارایی بر همه فعالیت‌های تجاری و مبادلات اقتصادی بود و البته هم‌چنان می‌باشد. به هرحال جرقه‌های اختلاف نظر آقایان خامنه‌ای و موسوی از دوران فعالیت آن‌ها در حزب جمهوری بود. در اسناد آمده میر حسین موسوی در دوران سردبیری ارگان حزب به نگارش مقاله‌هایی می‌پرداخته که در آن از دکتر محمد مصدق حمایت شده و حسن آیت به شدت به این مقالات اعتراض می‌کند. این مسئله آغاز انتقادات راست‌گرایان حزب «که امروز اصول‌گرا خوانده می‌شوند» از میرحسین به شمار می‌رود.

اختلافات خامنه‌ای با موسوی به صورت کلی به سود نخست‌وزیر پایان می‌یافت، پس بعد از مدتی چهره‌های موسوم به راست سنتی یا مدافعان بازار در گزارشی به خمینی اعلام می‌کنند گرایش‌های کمونیستی در شورای اقتصاد قوت گرفته است چه این‌که آن‌ها در آن مقطع مدعی بودند نیروهای چپ اسلامی دارای گرایش‌های مارکسیستی و کمونیستی هستند. خمینی برای دل‌جویی از رییس‌ جمهوری تشریفاتی و برای رفع نگرانی‌های گروه‌های متمایل به دیدگاه او، پیشنهاد کرد نمایندگانی از جامعه مدرسین و هم‌چنین روحانیونی که دارای سمت‌های رسمی هستند در جلسات شورای اقتصاد به عنوان ناظر حضور یابند هر چند پس از تدوین برنامه اول، این طرح در مجلس وقت به نتیجه مشخصی نرسید. تمامی این اختلافات موجبات استعفاهای متعدد نخست‌وزیر و رنجش بی‌پایان رییس‌ جمهوری بود. اما آقای خمینی معتقد بود که مصلحت نیست میرحسین موسوی از نخست‌وزیری کنار برود. آقای خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی رییس ‌مجلس وقت را که نزدیک‌تر از خودش به خمینی بود واسطه کرد که نظر آقای خمینی را تغییر دهد، ولی رهبر وقت بر نظر خودش در حمایت از میرحسین موسوی و بی‌اعتنایی به نظر آقای خامنه‌ای اصرار می‌ورزید. خامنه‌ای وقتی دریافت خمینی نظر وی را در مورد برکناری میرحسین موسوی قبول نمی‌کند، ابتدا تلاش کرد با واسطه کردن بزرگان جناح راست مثل مهدوی کنی، احمد جنتی، ناطق نوری و محمد یزدی نظر رهبر را تغییر دهد و وقتی موفق نشد از طریق رفسنجانی به خمینی پیغام داد که چون من میرحسین موسوی را قبول ندارم شما به عنوان رهبر و ولی‌فقیه به من تکلیف کنید تا من شرعن برای این کار حجتی داشته باشم. آقای خمینی در همین حد هم نظر خامنه‌ای را نپذیرفت و حتا بدون این‌که مستقیم با آقای خامنه‌ای صحبت کند گفته بود که به آقای خامنه‌ای بگویید که من تکلیف نمی‌کنم. ولی نظرم این است که حسین موسوی نخست وزیر بماند. ضمن این‌که به نامه آقای خامنه‌ای هم در همین‌باره پاسخ منفی داد. با وجود شکستی که خامنه‌ای در عزل میرحسین موسوی پذیرفت، مجبور شد که 4 سال بعدی نخست‌وزیری او را تحمل کند ولی وقتی 99 نماینده جناح راست مجلس به میدان‌داری افرادی مانند محمد یزدی برخلاف نظر خمینی به میرحسین موسوی رای منفی دادند، آقای خامنه‌ای به کنایه گفته بودند اسم من را هم اضافه کنید و بگویید 100 نفر به میرحسین موسوی رای ندادند‌. در هر صورت رهبر فرزانه انقلاب در زمان ریاست‌ جمهوری‌اش حتا صلاحیت انتخاب نخست‌وزیرش را نیز نداشت، شاید از همین روست که او اکنون تحمل هیچ حرکتی را خارج از اوامرش ندارد و مشغول به جبران مافاتی جنون‌آور است، رفتاری تلافی‌جویانه که در بسیاری از شرایط بیمارگونه و غیرعادی‌ست.


 


بهنام / رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«تصویر نخستین ایرانی به روی PlayBoy رفت»

تصویر «شرمینه شهریور» نخستین دختر ایرانی شد که روی صفحه اول مجله سکسی (PLAYBOY) که معروف‌ترین مجله سکسی دنیاست قرار گرفت.

شرمینه (زاده ۱۹۸۲ در ایران) مانکن ایرانی‌–‌آلمانی است که در سال ۲۰۰۵ برنده جشن‌واره زیبایی دوشیزه اروپا در پاریس شد.

شرمینه فقط یک سال داشت که خانواده‌اش به آلمان رفتند.

او در سال ۲۰۰۴ عنوان «ملکه زیبایی آلمان» (Miss Deutschland) و سال بعد عنوان دوشیزه اروپا را هم به دست آورد. او که پدر و مادرش هر دو ایرانی هستند، هم اکنون در نیویورک به تحصیل در رشته بازی‌گری مشغول است. مادر و برادرش در آلمان زندگی می‌کنند و پدرش نیز در ایران خلبان است.

شرمینه ۱۷۴ سانتی‌متر قد دارد. در رشته علوم اجتماعی از دانش‌گاه آخن مدرک دانش‌گاهی گرفته و به فارسی، آلمانی، انگلیسی و فرانسوی صحبت می‌کند.

……………………………………………………..

«علت درگذشت ایمی واین‌هاوس مشخص شد»

علت مرگ «ایمی واین‌هاوس»، خواننده جاز 27 ساله آمریکایی که در تابستان در منزلش درگذشته بود، کشف شد.

پزشکان روز چهارشنبه، 26 اکتبر، اعلام کردند که این خواننده جوان در پی مصرف بیش از اندازه الکل درگذشته است.

این پزشکان اظهار داشتند که میزان الکل در خون ایمی بیش از چهاربرابر اندازه استاندارد بوده است که منجر به ایست قلبی وی شده است.

این در حالی است که خانواده وی از این‌که علت مرگ دخترشان مواد مخدر نبوده ابراز خوش‌حالی کردند.

……………………………………………………..

«جنیفر آنیستون: نه نامزد کردم نه بچه دارم»

«جنیفر آنیستون» که در هفته‌های اخیر سرگرم ایفای نقش در فیلم «سرگردان شهوت» (wanderlust) است به برخی شایعه‌هایی که در خصوص زندگی عاشقانه وی وجود دارد پایان داد.

از چندی پیش در برخی نشریه‌ها شایع شده بود که جنیفر آنیستون و «جاستین تیرو» قرار است که با هم نامزد کنند. حتا برخی پا را فراتر گذاشته و اعلام کرده بودند که این دو در انتظار فرزند هستند.

جنیفر در مصاحبه‌ای که با نشریه «اوکی» (OK) داشت اعلام کرد: «من یک بار ازدواج کردم و دیگر نمی‌خواهم آن را تجربه کنم. من و جاستین نه ازدواج کردیم و نه حتا اعلام نامزدی.»

……………………………………………………..

«رابین ویلیامز و ازدواج پس از سه سال»

«رابین ویلیامز»، بازی‌گر و کارگردان آمریکایی و ‌«سوزان اشنایدر»، رییس دفتر طراحی «Critical Eye Design» این هفته، 23 اکتبر، با هم ازدواج کردند.

رابین ویلیامز که از وی به عنوان یکی از پرافتخارترین بازی‌گران سینمای کمدی و کودکان نام ‌می‌برند پس از 3 سال تنهایی تصمیم گرفت با یک طراح به نام سوزان ازدواج کند.

رابین پیش از این با پرستار پسرش ازدواج کرده بود.

سوزان در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود: «این یکی از به‌ترین لحظات زندگی من است. من با شخصیت جالب و دوست‌داشتنی ازدواج کردم.»

……………………………………………………..

«‌تیمبرلیک پس از خوش‌گذرانی‌ها یاد رفقای قدیمی کرد»

«جاستین تیمبرلیک» پس از جداشدنش از «جسیکا بیل» که اوایل سال جاری میلادی رخ داد، سیر طولانی را با خانم‌های زیادی از جمله «میلا کانیس»، «آماندا سی‌فراید» و «اولیویا وایلد» طی کرد.

اما بر اساس گزارش منابع پاپاراتزی، جاستین یک ‌بار دیگر علاقه خود را برای ایجاد ارتباط با جسیکا بیل اعلام کرده است.

این منابع اعلام کردند که جاستین در یک مهمانی که در خانه‌ای شخصی در بورلی‌هیلز شرکت کرده بوده با جسیکا بسیار گرم و صمیمی و البته عاشقانه برخورد کرده است.

برخی عنوان کرده‌اند که این دو مانند یک زن‌ و شوهر رفتار کردند.

این منابع افزوده‌اند که جاستین و جیسکا در طول مهمانی تمام مدت با یک دیگر مکالمه داشته و به یک‌دیگر مشروب تعارف کردند.


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، 26 اکتبر، عبداله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب، بر اساس رای دادگاه بدوی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش کلمه، دکتر عبداله ناصری، رییس پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، و استاد دانش‌گاه، به اتهام «اجتماع و تبانی» از سوی دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

وی که ۲۵ بهمن ماه سال ۸۹ پس از تجمعات مردمی در منزل خود بازداشت شده بود، میانه اسفند‌‌ همان سال، و با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

عبداله ناصری، دانش‌آموخته دکترای تاریخ و عضو شورای‌عالی موسسه «باران» و نیز مدرس تاریخ دانش‌گاه است.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت ناصری، از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب»


 


مهشب تاجیک/ رادیو کوچه

تا به حال فکر کرده‌اید که چرا ما هی غر می‌زنیم؟ من فکر می‌کنم غر زدن جز لاینفک وجود بیش‌تر ایرانی‌هاست و این‌که راجع به همه چیز ناراحت و معترضند ولی برای تغییر حاضر نیستند آبی در دل‌شان تکان بخورد. خوب این سطور هم بحث‌های تکراری و همیشگی و همان غر است که من زدم. حالا من غر نمی‌زنم و فقط چندتا مسئله‌ را مطرح می‌کنم و خودم هم می‌نشینم و به آن‌ها فکر می‌کنم. شما هم اگر دوست داشتید همین کار را بکنید.

در واقع باید این واقعیت را بپذیریم و نهراسیم از بیان این‌که کشور ما در حال حاضر به جز در پاره‌ای موارد از عقب‌مانده‌ترین کشورهای دنیاست. در سرنوشت کشور ما همیشه دو عامل نقش داشته است. البته عامل اول در سرنوشت همه‌ی کشورها موثر بوده است و آن گذار تاریخی بوده است. مسئله‌‌ی دوم نقشی است که برای بسیاری از مردم ما، اجنبیان همیشه داشته‌اند. با مسئله‌‌ی اول که کاری نمی‌شود کرد، چون تاریخ آمده و رفته و این‌که به طور مثال ما هی بگوییم که اگر اعراب به ما حمله نمی‌کردند چنین نمی‌شد و چنان نمی‌شد و امروز ما فلان موقعیت را داشتیم یا بهمان را، حرفی است که در دور باطل می‌چرخد چون اعراب به ما حمله کردند و تمام شده رفته و هزار و چهارصد سال هم گذشته است و اگر ما می‌خواستیم تغییری در این ناخشنودی به وجود بیاوریم گمان می‌کنم هزار و چهارصد سال زمان مناسبی بوده است. یعنی در واقع سرراست‌تر که بگویم که ما نمی‌خواهیم تغییر نماییم بلکه در حد همان غر خوب است، چون این مسئله‌ فقط به این حمله‌ برنمی‌گردد چون حمله‌ی مغول‌ها بوده است، خشونت‌های صفویان، جنون نادرشاه تا همین جنگ ایران و عراق ما همیشه با مسئله‌‌ای درگیر بودیم. پس این‌ها دلایل مناسبی نیستند که ما غر زدن را رها نکنیم.

متاسفانه قضاوت‌های عجولانه و قبول بی‌چون و چرای بسیاری از باورهای اجتماعی که نه مبنای علمی دارند و نه متکی بر عقل یا علم منطق هستند راه و رسم بسیاری از ایرانیان است. ما حرف‌ها و قضاوت‌ها را می‌شنویم و بدون نگاه انتقادی و کنکاش در صحت و سقم آن‌ها، تنها بر مبنای یک باور کلی و عمومی بسیاری از آن‌ها را می‌پذیریم. کم‌کم باوری را که شاید در ابتدا برای ما باور نبوده است، تبدیل به یک تابو کرده و با تمام قوا آن را به دیگران نیز انتقال می‌دهیم. و چنین است سنت‌های غلط به طور مکرر بازتولید شده و به خورد مردم داده می‌شود. توجه داشته باشید بحث بر سر سنت‌های غلط است، مانند ریشه‌های عمیق بسیاری از باورهای مردسالارانه‌ی ما. نه سنت‌هایی که به نشاط بیش‌تر در هر شرایطی کمک می‌کنند.

چه خوش‌مان بیاید چه نیاید این یک واقعیت است که جوامع غربی در بسیاری از جهات، با تاکید بر بسیاری جهات، نه همه‌ی جهات از ما جلوتر هستند. آن‌ها برای بسیاری از مسایل اجتماعی-انسانی با کمک عقل و علم، راه‌حل‌های انسان مدارانه و متکی بر عدالت یافته‌اند، نه این‌که هر رفتاری که آن‌ها می‌کنند مطلقن بر پایه‌ی همین باور است به طور قطع در همان غرب هم بسیاری افراد دگم و با باور حتا به سوزاندن آدم‌ها هم وجود دارند، ولی صلاح و باور عمومی و بالاتر از آن قانون به آن‌ها اجازه‌ی هرگونه تصمیم‌گیری فردی خودسرانه و قضاوت‌های بی‌پایه و اساس را برای کل یک جامعه نمی‌دهد. کما این‌که این رفتار به کاهش رنج و حرمان و و تلطیف بسیاری از روابط انسانی می‌انجامد. اما همین موضع هم در قبال عمل کردن، شکستن بسیار از باورهایی که شاید حتا سخت باشد و خوددرگیری‌هایی برای بازسازی مجدد خود نیاز است بوجود می‌آید، نه با غرغر و از دیگران خواستن راه را هموار نمودن. تک تک ما به‌تر می‌دانیم که شرایط امروزی به دلیل فاصله گرفتن جامعه‌ی ما از عقل و منطق و پناه آوردن به باورهای غلط و خمودگی است. جامعه‌ی ما دچار نوعی نخوت و خمودگی شده است که در فاصله‌ی بین همین دو کلمه‌ی ساده به دور از هرگونه منطقی دچار نوسان است. هرکس برای دیگری شمشیری آماده و از غلاف درآمده دارد، تا اگر خدای نکرده کسی نظری خلاف باور او داد شمشیر را با او آشنا کند، خارج نشین و داخل نشین هم ندارد و دست یک‌دیگر را در متهم نمودن و تقصیر را به گردن آن یکی انداختن از پشت بسته‌ایم.

چاره‌ی کار همانا غرغر مداوم نیست. چاره‌ی کار روشن‌گری برای مردم در شرایطی است که در آن به سر می‌برند، آگاه‌سازی مردم از این‌که این نخوت، رخوت و تنبیلی فکری را کناری گذاشته و از خواب بیدار شوند، بالیدن به یک فرهنگ دو هزار و چند صد ساله و پدرمان کوروش و ذهن‌های فعال و نابغه، عالی است، اما مانند ملاکی است که در حال حاضر کنار خیابان در چادر زندگی می‌کند و به زمین‌های بی‌شماری که داشته فکر می‌کند. آمار خودکشی، طلاق، اعتیاد، فرار مغزها، قتل، تجاوز، رو به فلک است. بالیدن‌های بیهورده را کنار بگذاریم. نخبه‌ها در کشور نمی‌مانند و این‌که ما خود می‌دانیم که توانایی‌های بالقوه‌ی زیادی در وجود تک تک ماست اگر که باورهای غلط خود پایان دهیم و بدانیم بدترین درد قضاوت بر اساس باورهای بیهوده و بی‌اساس است و این‌که همیشه بنا را بر این مسئله‌ بگذاریم که دیگران مقصرند و حالا ما باید تاوان پس بدهیم. پس به ماچه که اشتباه دیگران را درست کنیم.


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های حقوق بشری، امید رضایی، فعال فرهنگی و دبیر کانون مطالعات دانش‌گاه گیلان در طی روزهای اخیر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

به گزارش هرانا، این فعال دانش‌جویی دانش‌گاه گیلان در اواخر مهر ماه سال‌جاری توسط اداره اطلاعات استان بازداشت و در طی ‌مدت بازداشت یک بار با خانواده خود تماس داشته است.

گفته می‌شود خانه‌ی این دانش‌جو نیز پس از بازداشت مورد تفتیش قرار گرفته است و کامپیوتر  به هم‌راه متعلقات شخصی‌اش ضبط شده است.


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

اداره مهاجرت استرالیا می‌گوید، پناه‌جویان نوجوان و زیرسن در معرض خطر تجاوز جنسی و تجویز داروهای مسکن قرار دارند.

به گفته مقامات این اداره آنان هر روز شاهد تلاش پناه‌جویان جوان برای خودکشی در مراکز بازداشت‌گاه‌ها هستند.

برنامه تلویزیونی چهار گوشه‌‌ (Four Corner) تلویزیون ABC از وضعیت بهداشت رو به وخامت پناه‌جویان در داخل مراکز بازداشت‌گاه‌های استرالیا گزارش داده است که سطح خود آزاری، افسرده‌گی و جنون را در میان پناه‌جویان را نشان می‌دهد.

پناه‌جویان بازداشت شده در داخل بازداشت‌گاه‌ها وضعیت‌شان را زندانی توصیف می‌کنند، مانند گوانتانامو که خود آزاری و بیماری‌های روانی خارج از کنترل شده است.

یک پرستار صحت روانی در بازداشت‌گاه شمالی استرالیا در داروین گفته است، پناه‌جویان نو‌جوان زیر 18 سال که از بازداشت‌گاه فرودگاه الج داروین به این بازداشت‌گاه نقل مکان کرده‌اند در معرض خطر تجاوز جنسی قرار دارند.

کیت لندی دبیر پارلمانی دولت فدرال استرالیا برای مهاجرت به تلویزیون Sky گفته است پرونده‌های زیادی در مورد خود‌آزاری پناه‌جویان وجود دارد ولی دولت مسیر درستی را طی می‌کند.

در حال حاضر بیش‌تر از 4000 پناه جو در بازداشت‌گاه‌های استرالیا تحت بازداشت به سر می‌برند و گفته می‌شود حد اوسط این پناه‌جویان برای مدت یک سال باقی می‌مانند.

اما این رقم درست نمی‌باشد زیرا گروهی از پناه‌جویان برای مدت بسیار طولانی‌تری در بازداشت باقی می‌مانند.

یک سال قبل دولت فدرال استرالیا به خاطر به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از حبس از فرستادن کودکان پناه‌جو به اردوگاه‌های در داخل جامعه خبر داده بود، و هزاران پناه‌جوی بزرگ‌سال از تمام نقاط جهان در مراکز بازداشت‌گاه پناه‌جویان باقی خواهند ماند.

بیشتر بخوانید:

«رسیدن سه قایق از پناه‌جویان به استرالیا»


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

رنج و دردهای ورزش ما تمامی ندارد، اما آن که این وسط آدرس اشتباهی می‌دهد متاسفانه کسی نیست به جز اربابان رسانه‌ها. البته سنگ‌ها را بسته و سگ‌ها را رها کرده‌اند. آنانی که حرمتی برای قلم قائل بودند حق حرف زدن ندارند و گرنه چه کسی است که نداند مشکل ورزش ما نیز چون اقتصاد و سیاست و دیگر مشکلات ما از کجا آب می‌خورد. با تمامی این مسایل اما نمی‌توان دید و دل خون نشد. صداوسیمای جمهوری ‌اسلامی با وقاحت تمام نوجوانانی را به تصویر می‌کشد که در سالن انتظار مرده‌شورخانه‌ی یک قبرستان عمومی ورزش و تمرین می‌کنند و از همین بیغوله‌ای که حتا یک تشک ورزشی سالم ندارد، چندین قهرمان ایران و عضو تیم‌ملی تقدیم ورزش این مملکت کرده‌اند.

اما مردم زرنگ‌تر از آن هستند که بشود فریب‌شان داد. وقتی یک روز پس از پخش این گزارش در پربیننده‌ترین برنامه‌ی ورزشی تلویزیون ایران، مدیر پرطرف‌دارترین تیم فوتبال آسیا، یکی از مشهورترین کارشناسان فوتبال ما یعنی «امیرحاج ‌رضایی» را نمی‌شناسد، نخستین چیزی که به ذهن هر کسی می‌آید این است که این آدم در این پست و جای‌گاه چه می‌کند و چرا امثال «حاج‌رضایی» و دکتر «صدر» و ده‌ها نام پراعتبار دیگر سال‌ها در حاشیه باشند و مدیریت فوتبال مملکت در دست آدم‌هایی مانند «رویانیان»؟

ظاهرن «سلطان» با خودش فکر می‌کرده است که نه تنها به‌ترین و برترین مدیر فنی دنیاست بلکه محبوب‌ترین شخصیت ورزشی تاریخ کشور هم هست. اما یک نظرسنجی تازه نشان داد که با چند رفتار اشتباه می‌شود همه‌ی ارزش و اعتبار گذشته را به باد داد. حالا علی آقای «پروین» کار را خراب‌تر هم کرده است و در برابر چشم و گوش هزارها نفر گفته است که آدم‌هایش را می‌فرستد تا خدمت «عادل‌ فردوسی‌پور» برسند. کسی نیست که بگوید «علی» آقا حالا گیرم که با زدن «عادل» 20 درصد ماجرا جور شد با 90 درصد بقیه‌اش چه می‌کنی؟ وقتی که با جمعی نظامی از فوتبال بی‌خبر، برای تخریب محبوب‌ترین تیم فوتبال کشور روی هم بریزی نتیجه‌اش همین می‌شود که باید 120 دقیقه جان بکنی که یک تیم دسته‌دومی را ببرید، آن هم با هزار سلام و صلوات.

——————————-

گویا روزهای خوش «امیر قلعه‌نویی» در «تراکتور» رو به پایان است و «ژنرال» تازه دارد آن روی سکه‌ی مربی‌گری در «تبریز» را می‌بیند. اقتدار و غرور کاذب و عصبیت در این تیم جواب نمی‌دهد. این‌که او بخواهد به هر قیمتی بر روی حرف‌هایش بایستد و از نظریاتش دفاع کند هم حد و اندازه‌ای دارد و حالا طرف‌داران «تراکتور» فکر می‌کنند که «قلعه‌نویی» پا را از گلیمش فراتر گذاشته است. گلایه‌های تماشاگران آذری کم کم شروع شده و اگر وضعیت نتایج این تیم و برخوردهای «ژنرال» ادامه یابد باید گفت کسی که باید چمدانش را ببندد و برود «امیر» خان است.

——————————-

در خبرها آمده بود که «احسان‌ قائم‌مقامی» به دلیل عدم رویارویی با حریف «اسراییلی‌اش» از کل تورنومنت شطرنج «فرانسه» اخراج شده است.

پس از توهین‌های این چنینی از سوی ورزش‌کاران ایرانی، از این پس قرار است تا به تدریج این رویه در تمامی مسابقات انجام شود و اگر ورزش‌کاری از مسابقه و رویارویی با حریف خود انصراف دهد از کل مسابقات حذف خواهد شد. باید منتظر شویم ببینیم مسوولان چه چاره‌ای برای این قانون تازه می‌اندیشند.

——————————-

تیمی که چند هفته پیش «آرسنال» را با 6 گل اختلاف شکست داد خود در برابر همشهری‌اش به خاک و خون کشیده شد.

«سر آلکس‌ فرگوسن» با شکست 6 بر 1 در برابر «منچسترسیتی» یک افتخار دیگر را هم به افتخارات خود در باش‌گاه «منچستریونایتد» اضافه کرد و آن هم سنگین‌ترین باخت خانگی تاریخ این باش‌گاه بود. پس از بازی، «فرگوسن» با صداقتی که ویژه‌ی خود اوست گفت: «خرد شده‌ام. باور نمی‌کنم.» اما چه کسی است که نداند این نتایج تاثیری در روند این باش‌گاه و مربی بزرگ نخواهد گذاشت، اسطوره‌ی «سر آلکس» هم‌چنان پابرجاست.

——————————-

برنامه‌ی این هفته‌ی نود جدای جنجال‌های دور و بر باش‌گاه «پرسپولیس» چیز دیگری هم داشت که از آن انتخاب‌های ویژه‌ی «عادل» بود. «احمد حسن‌زاده»، هافبک تیم فوتبال «مس‌ کرمان»، میهمان ویژه‌‌ی این برنامه «نود» بود. او که با سادگی خاصی صحبت می‌کرد و البته کمی هم خجالتی بود، با افتادگی تمام گفت که زمانی در یک بانک آبدارچی بوده و هنگامی که در «مس ‌سرچشمه» بازی می‌کرده است، «مرفاوی» بازی او را پسندیده و به «مس ‌کرمان» آورده است. باز جای امیدواری است که هنوز در کشور ما فوتبالیست‌هایی پیدا می‌شوند که گذشته‌ی خود را فراموش نکرده‌اند و به مردم از موضع بالا نگاه نمی‌کنند.


 


خبر / رادیو کوچه

منابع رسمی ترکیه روز پنج‌شنبه، 27 اکتبر، گفته‌اند که شمار کشته‌شدگان زمین‌لرزه‌ای که روز یک‌شنبه در استان وان، در جنوب شرق این کشور روی داد، تا‌کنون به پانصد و بیست و سه نفر رسیده است. از سویی دیگر یک زن پس از سه روز مدفون شدن زیر آوار نجات پیدا کرد.

به گزارش الجزیره، تا صبح روز پنج‌شنبه، هم‌چنین 1650 نفر نیز مجروح شده که حال برخی از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

گروه‌های امداد‌رسانی اعلام کردند تا‌کنون یک‌صد و هشتاد و پنج نفر هم زنده از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند.

هم‌چنین سی کشور از جمله اسراییل به دولت ترکیه جهت عملیات امداد و کمک‌رسانی پیشنهاد رسمی ارایه کردند.

لازم به اشاره است روز گذشته اکراین یک هواپیما حاوی کمک‌های اولیه جهت کمک به زلزله‌زدگان ارسال کرده است.

بیشتر بخوانید:

 «شورش در زندان شهر زلزله زده وان در ترکیه»


 


پنج‌شنبه 5 آبان مهر 90‌/ 27 اکتبر 2011

اجرا:  اعظم

استودیو: سیاوش

تقویم ‌تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

مجله جاماندگان- «جبران مافات یک بیمار»- شراره سعیدی

بخش اول خبر‌ها

شاد و تندرست- «هرگز نخورد آب، زمینی که بلند است»- اکبر ترشیزاد

پاپاراتزی- «تصویر نخستین ایرانی به روی PlayBoy رفت»- بهنام

مجله خبری کابل- آرین

بخش دوم خبرها

این‌جا آسیا است- «واکینگ استریت حراجی جسم و روح» -سحر بیاتی

 خلاصه مطبوعات تاجیکستان- «تا کی گور می‌سوزد و دیگ می‌جوشد؟»- کیومرث

دایره شکسته- «از نخوت تا رخوت»- مه‌شب تاجیک

بخش سوم خبرها


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«آزادگان»

بنا به نوشته این نشریه اکثر بناهای که در رابطه به جشن بیستمین سال‌گرد استقلال تاجیکستان بنیاد شده و با اشتراک رییس جمهوری افتتاح گردیده‌اند، اکنون یا در خود را بسته‌اند و یا به ترمیم نیاز دارند. برای مثال مقامات شهرداری «دوشنبه» در کنار رود «ورزاب» باغ بزرگی را بنیاد کرد، ولی‌ تنها پس از یک ماه افتتاحش به در خود قفل زد. زیرا در این مدت کوته اکثر تجهیزات آن از کار مانده، به تعمیر نیاز پیدا کرده‌اند. بنا بر این نشریه از صاحب‌نظران پرسیده است، که «آیا رییس جمهوری آگاه است که او را منصب‌داران فریب می دهند؟»

«هرمگل قادری» خبرنگار تاجیک گفته است، رییس جمهوری تاجیکستان از چنین ساختکاری زیردستانش خبر ندارد. اگر نه نمی‌گذاشت که با چنین اعمال نفوذ او را در میان مردم پایین ببرند. این خبرنگار تاجیک گفته است، چنین خودنمای بیش‌تر در میان رهبران شهر و نواحی تاجیکستان مشاهده می‌شود که آن‌ها می‌خواهند از «کارنامه» خود به رییس جمهوری گزارش داده به منصب‌های بالاتری دست یابند. «عثمان سالح» از مسوولان «حزب خلقی- دموکراسی تاجیکستان» که در راس آن «امام علی رحمان» می‌ایستد، نیز شتاب‌کاری در بنیاد بناهای جشنی را اعتراف کرده است.

«سمک»

روزنامه تازه تاسیس تاجیکستان که هم اکنون شماره دوم آن به دست خوانندگان می‌رسد، در‌باره قتل و سوقصدها به جان افراد بلندپایه این کشور در سال 2000 میلادی مطلب نشر کرده است. نشریه می‌نویسد هرچند در تابستان سال ۱۹۹۷ میلادی حکومت تاجیکستان با مخالفان این کشور به سازش رسید، ولی‌ اوضاع تا سال ۲۰۰۰ متشنج بود. این است که به نوشته «سمک» تنها در سال ۲۰۰۰ میلادی شش تن از افراد مسوول حکومت تاجیکستان مورد سو‌قصد و کشتار قرار گرفته‌اند. از جمله یک گروه ناشناخته در خودرو «محمد سعید عبید‌الایف» شهردار «دوشنبه» مواد ترکنده می‌گذارد که با زخمی شدن او و مرگ یکی از مسوولان اداره امنیت کشور انجام می‌یابد. در سال ۲۰۰۰ هم‌چنین «سیف رحیم زاد افردی» ادیب و روزنامه‌نگار تاجیک که آن وقت رهبر کمیته رادیو و تلویزیون تاجیک بود، نیز در نزد منزل خود کشته می‌شود. در این مطلب «سمک» از سو‌قصد به جان «حاجی‌اکبر تورجانزاده» و قتل ژنرال «حبیب سنگین‌اف» نیز یادآوری شده است.

«نجات»

نشریه «حزب نهضت اسلامی تاجیکستان» در شماره تازه خود نوشته است که به زودی شرکت رادیو و تلویزیون «آسیا‌پلیوس» سایت نو اسلامی را اساس خواهد گذاشت که با دو زبان تاجیکی و روسی مطلب نشر می‌کند. این در حالی است که در چهار سال آخر موضوع حجاب و ریش و قانون نو د‌ین، گروه «سلفیه» و «جماعت تبلغ» بازار نشریه‌های تاجیکستان را گرم کرده‌اند. این است که چندین نشریه‌های مستقل تاجیکستان در این مدت گوشه‌های ویژه‌ای را هم با نام «اسلام» تشکل دادند. صاحب‌نظران می‌گویند هدف از بازتاب مسایل مربوط به دین اسلام در صحیفه نشریه‌های مستقل از یک سو مطرح کردن مشکلات دین‌داران باشد از سوی دگر جلب توجه مشتریان نیز بوده است. در حال حاضر به جز از هفته‌نامه و مجله «رسالت» که نشریه دینی است، دیگر نشریه خاص دینی در تاجیکستان فعال نیست.


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، 26 اکتبر، به وقت واشینگتن، وزارت امور خارجه آمریکا درخواست یک عضو ارشد حزب جمهوری‌خواه در کنگره این کشور برای اخراج تمام دیپلمات‌های ایرانی از ایالات متحده را رد کرده است.

پیتر کینگ، ربیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه با صراحت خواهان آن شد که دولت باراک اوباما تمام دیپلمات‌های ایرانی را از واشنگتن و نیویورک اخراج کند.

او این درخواست را در رابطه با اتهام دست داشتن نیروی قدس سپاه پاسداران در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، مطرح کرده است.

این در حالی است که ایران این اتهام را به شدت رد می‌کند.

ویکتوریا نولاند، سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، به خبرنگاران گفته است که ایران و آمریکا رابطه دیپلماتیک ندارند و به همین علت، ایران در پایتخت آمریکا دیپلماتی ندارد.

دفتر حافظت منافع ایران در واشنگتن در سفارت پاکستان واقع است و ایران در آن نمایندگانی دارد.

خانم نولاند افزود دیپلمات‌های ایرانی در سازمان ملل متحد، در چارچوب این نهاد فعالیت می‌کنند و آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل متحد، متعهد است که به دیپلمات‌های همه کشورها اجازه فعالیت در آن‌را بدهد.


 


سحر بیاتی/ رادیو کوچه

کوله‌بار جست‌وجوگری‌هام بر دوش، هم‌چنان در جنوب شرق آسیا نظاره‌گر زشتی‌ها و زیبای‌هام، هم‌چنان پر از سوال و بی‌پاسخ، از «بانکوک» پایتخت کشور آزادی، «تایلند»، رسیدم به «پاتایا» شب‌های بی‌خوابی خلیج «بنگال» و جزیره «مرجان» و حالا خسته اما هم‌چنان با اشتیاق راهی می‌شوم به سمت شادترین خیابان دنیا «واکینگ استریت».

برای رسیدن به «واکینگ استریت» باید سوار تاکسی می‌شدیم، تاکسی‌های «پاتایا» وانت‌های سیاه رنگی بود که پشت‌شان را صندلی گذاشته بودند و شما رسمن باید پشت وانت سوار می‌شدید.

«واکینگ استریت» را می‌توان به رعد و برق تشبیه کرد. رعد و برق معکوس اول صدا محکم می‌خورد توی گوش‌ات بعد تصویری از دود و هیاهو و شادمانی آن‌قدر اوج می‌گیرد که انگار سر از نفس افتادنش نیست و احتمالن به محض طلوع خورشید خاموشی مطلق گویی هرگز فریاد و صدایی نبوده از ابتدا.

چراغ بارهای «واکینگ استیریت» چشمک می‌زند و همین چشمک زدن‌هاش تو را فریب می‌دهد به غرق شدن در سیل آدم‌هایی که بالا به پایین، از پایین به بالا در حال قدم زدن و برانداز کردن یک‌دیگرند.

هر چند چشمک‌هایی که تو را به غرق شدن در این خیابان می‌خواند به  زنی زیبا و فریبنده می‌ماند، با پوستی به نرمی ماسه‌های قاره گرم اما در اولین بارها و کلاب‌ها چشمت می‌خورد به دختران ریز نقش با پوست‌های تیره و اندام‌هایی که به دختر بچه‌های تازه بالغ و نابالغ بیش‌تر می‌ماند تا زن‌های تن‌فروش «تایلندی». تابلوی قیمت دست دختران بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند، هفتاد بت ( واحد پول تایلند) 100 بت و رقم‌هایی از این دست. لباس‌های فرم هر بار با بار دیگر متفاوت است و قیمت‌ها تقریبن یک‌سان.

دخترها لب‌خند می‌زنند و واهمه‌ای ندارند از عکس گرفتن با مردم، حتا اگر این مردم زنی باشد که قطعن مشتری آن‌ها نیست. بیش از هر مرد دیگری مردان مسن اروپایی در این خیابان دیده می‌شوند. هر کدام یک یا دو دختر ظریف که بیش‌تر به دختر بچه‌ها می‌ماند را انگار مثل کلاسورهای قدیمی مدرسه زده باشند زیر بغل‌شان و خوش‌حال و خندان به راه افتاده باشند.

مردان عرب، ایرانی‌، چینی هم در این خیابان به وفور دیده می‌شوند، و هر کدام به دنبال سوا کردن گزینه مورد نظر چشم چشم می‌کنند.

یکی از مردان ایرانی ره‌گذر می‌گوید: «حس عجیبی دارم، درست مثل هنرپیشه‌های هالیوودی، نگاه و توجه این دختران برای آدم ایجاد توهم می‌کند. انگار تو پادشاهی، هنرپیشه‌ای یا یک شخصیت خاص که باید به این زنان و دختران ترحم کنی، قدم زدن در این خیابان حس خاص بودن و مهم بودن به یک مرد می‌دهد.»

من نه حس خاص بودن دارم نه حس مهم بودن، این‌جا کسی نگاه توریست‌های زن نمی‌کند، حتا توریست‌های دیگر، درست بر خلاف حس غریبی که در خیابان‌های تهران داری و فرقی نیست بین ایستادن کسی که خسته و کوفته از سر کار آمده و منتظر تاکسی ایستاده با کسی که ایستاده برای سوار شدن بر مرکب مردی به قصد تن فروشی.

درک حس این خیابان برای زن بودن من کار ساده‌ای نیست، همان حسی که به کودکان کار دارم به این زن‌ها دارم، به همان اندازه انگار رنج کشیده‌اند و جسم‌های نحیف‌شان تاب این همه رنج را نداشته است. دخترانی که جلوی بارها ایستاده‌اند و تابلوی قیمت دارند اصلن به زن‌های تن فروش «بانکوک» و کنار ساحل «پاتایا» شبیه نیستند. بیش‌تر شبیه برده‌های جنسی هستند که به اجبار به این‌جا آمده‌اند.

کمی قدم زدن در این خیابان البته شرایط را متفاوت می‌کند. مردم ایستاده‌اند و بالا را نگاه می‌کنند وقتی من هم به بالا چشم می‌دوزم زن‌هایی با قد بلند و اندام‌های کشیده که می‌گویند «روس» هستند را در محفظه‌ای شیشه‌ای می‌بینم که با یک صندلی و میله مشغول رقصیدن و جلب توجه هستند.

درست مثل همان ببرها و فیل‌های بی‌نوایی که برای شادمانی توریست‌ها شیرین کاری می‌کردند. این‌جا میان بارها و کلاب‌های مختلف انگار رقابتی سخت در گرفته برای ربودن تعداد بیش‌تری از مسافران.

باز هم قدم زدن و پیش رفتن و این بار رسیدن به خانم‌های پلیس گشت ارشاد، با کینه و دل‌خوری نگاه‌مان می‌کنند و ما هم دچار استرس می‌شویم که یک مرتبه به خودمان می‌آییم و متوجه می‌شویم این خانم‌های محجبه ایرانی هم توریست هستند؛ البته مسئله مورد تعجب من اصلن این نیست شاید آن‌ها هم می‌خواهند پرسش‌های‌شان را پاسخی بیابند، شاید آن‌ها هم از سر کنجکاوی به این‌جا آمده‌اند. اما نگاه‌های پر از کینه و دل‌خوری‌شان به جمع من و دوستانم بیش‌تر مرا به یاد پلیس گشت ارشاد خودمان انداخت.

کمی جلوتر زنانی با قد بلند، اندام‌هایی ورزیده و لباس‌های تنگ و کوتاه ایستاده‌اند که از بقیه زن‌های خیابان خوش اندام‌تر هستند اما صداهای بم و مردانه‌ای دارند، آن‌ها «لیدی بوی» یا دو جنسه‌ها هستند که میان زن بودن و مرد بودن گیر افتاده‌اند.

در همان نزدیکی یک کلاب ایرانی است که ترجیح می‌دهیم کمی به نوای «جواد یساری» و «عباس قادری» خواننده کلاب گوش فرا دهیم که با صحنه عجیبی مواجه می‌شویم گروهی از دختران تن‌فروش در این کلاب مشغول رقصیدن و پهن کردن دام هستند که کلمات فارسی را خیلی خوب ادا می‌کنند و برخی برگردن‌شان نقش «فروهر» دارند و برخی روی تن‌شان این نقش را خال‌کوبی کرده‌اند. انگار مشتری ثابت آن‌ها فقط ایرانی هستند.

گرمای کلاب و رقص ایرانی حسابی سر ذوقمان می‌آورد سعی می‌کنیم نگاه‌های‌مان را از مردانی که در این کلاب به بهانه‌ گیر افتادن در تور این دختران وارد شده‌‌اند بدزدیم که یکی از دختران می‌آید و دست‌های ما را می‌گیرد و برای رقصیدن دعوت‌مان می‌کند. با حرکات ظریف یکی از هم‌راهان در رقص دختران به وجد می‌آیند و دورش حلقه می‌زنند، می‌خواهند کمی رقص ایرانی از او یاد بگیرند که خشکی اندام و نا آشنایی آن‌ها با رقص صحنه‌های مضحک و خنده‌داری را به وجود می‌آورد.

فردا پیش از طلوع آفتاب ما مسافریم و هنوز مقدار زیادی «بت» در جیب‌های‌مان باقی مانده، آن‌قدر حس ترحم به این دختران در ما زیاد می‌شود که تقریبن همه «بت» ها را به آن‌ها می‌دهیم. یک 100 «بتی» یعنی پولی کم‌تر از 5 هزار تومان باعث می‌شود یکی از دختران دست مرا ببوسد؛ تا بغض در گلوم نشکسته باید برم یک گوشه و نمه‌های اشک را از صورتم پاک کنم. صحنه دردناکی است این همه فقر و این همه نیاز، دختران با گرفتن پول‌ها ما را می‌بوسند ‌و از کلاب بیرون می‌روند. این به من ثابت می‌کند آن‌ها به دنبال شهوت و عیاشی نیستند. آن‌ها برای سیر کردن شکم خود و شاید خانواده‌های‌شان به این‌جا آمده‌اند و حالا که روزی امشب بدون تن فروشی رسید شاکر و قدرشناس کلاب را ترک می‌کنند و دیگر حتا نگاهی هم به مردهای حیرت زده کلاب نمی‌کنند.

حس ترحمی که یکی از مردان ره‌گذر ابتدای ورود به «واکینک استریت» داشت را حالا من تجربه می‌کنم. بی‌حوصله و خسته از کلاب بیرون می‌زنیم. حالا سکوت جمع هیجان‌زده ما را فرا گرفته است. زن بودن ما و زن بودن آن‌ها چه تفاوتی با هم دارد؟ آن‌ها هم شکننده هستند؟ آن‌ها هم بغض می‌کنند؟ گریه می‌کنند؟ از توهین و تحقیر یک مرد رنج می‌کشند؟ آن‌ها هم عاشق می‌شوند؟

حتا دیگر تماشای کلاب پسران هم‌جنس‌ باز با حرکات جلف و آرایش‌های عجیب‌شان جالب نیست. حتا کلاب دختران هم‌جنس باز که با عشوه سعی در جلب توجه گروه دخترانه ما می‌کنند. اصلن همه جذابیت این خیابان با بوسه‌های دخترکان کلاب ایرانی بر دست‌های ما و قدردانی‌شان رنگ باخته. هیچ سوالی نیست جز این که پس عدالت الهی کجاست‌؟ عدالتی که زنی در گوشه‌ای از این جهان آن‌قدر ثروت داشته باشد که با هواپیمای شخصی و محافظ و «رویز روزیر» تردد کند و این زنان برای نان شب جسم و تن‌شان را به حراج بزنند. شاید این حراجی شکم امشب‌شان را سیر کند اما فردایی که به هزار بیماری لاعلاج گرفتار شدند، پیر شدند، دیگر تن‌‌شان هم برای کسی جذاب نبود، آن‌وقت چه می‌شود؟


 


10/25/2011

European Parliament – the Iran Delegation, Tarja Cronberg (Chair), Kurt Lechner (member), Cornelia Ernst (member), Marietje  Schaake (member), Kathleen Van Brempt (member), and Barbara Lochbihler (substitute member)

Dear Madam Chair,

Recently we the undersigned have learned that European Parliament's delegation under your chair is planning to pay a visit to Iran at the end of this month. The news came as shock to us and it is indescribable to let you know how distressing it was to our oppressed Iranians once they heard about it.

Ever since taking U.S. embassy staff hostage in 1979, the Islamist regime in Tehran has led an international spree of bombings, hijacking, and other terrorist attacks on American and Westerners. Over years Iran under IRI regime has become training camps for terrorists groups like Hezbollah, Al Qaeda operatives, and Iraqi insurgents. Iran’s leaders have already funded the world’s most powerful terrorist organizations across the globe.

Madam Chair, recently the U.N. nuclear agency announced it is “increasingly concerned” about a stream of intelligence suggesting that Iran continues to work secretly on developing a nuclear payload for a missile and other components of a nuclear weapons program. A nuclear-armed Iran would severely threaten the security and stability of a part of the world crucial to West's interests and the health of the global economy.  Despite different unilateral and joint sanctions imposed on various elements of the IRI infrastructure ranging from arm embargo to targeting Iran's financial sector by UN, U.S., and EU, IRI has managed to find ways to bypass these sanctions without having to revise its political stance. For three decades IRI has managed to fool the world community by deception and hypocritical preaching and convince them that dialogue is the way to settle the problems, while the experience has shown absolute different results.

Madam Chair, more than two years after Iran's disputed presidential election, IRI authorities continue to harass, arbitrarily detain, torture, imprison, and executes Iranians. UN recent special rapporteur's report speaks of imposing death sentence on minors, practices that amount to torture, cruel or degrading treatment of political activists, journalists, students, artists, lawyers and environmentalists. It also addresses of denial of freedom of assembly, women's rights, and the rights of religious and ethnic minorities. This regime has no respect for the lives of its own people; they govern through the force of tyranny and their ideological cult. Tens of young prisoners are transferred to death row every week. Anyone who stands for his human rights is doomed to be executed; the regime survival has been built upon bloodsheds.

Madam Chair, based on Article 6 and 11, of the EU Treaty, EP delegations shall maintain and develop Parliament's international contacts. Accordingly, delegation activities shall contribute to promoting in third countries the values on which the European Union is founded, namely the principles of liberty, democracy, respect for human rights and fundamental freedoms, and the rule of law. How would you justify contributing such promotions while scheduling to meet the IRI parliamentary delegates many of whom are among commanders of the disreputable Iranian Revolutionary Guards Corps (IRGC) that have been involved in horrifying human rights abuses in the 1980s, not to mention its involvement in the alleged terror-plot to assassinate Saudi Ambassador in the United States this month.

Madam Chair, 33 years of useless UN Security Council resolutions have overshadowed the violations of human rights by IRI and at the same time have provided the leisure and tranquility for the regime in Iran to commit its mass murder genocide against our young generation. Similarly the EP visit of IRI regime will not result in any goal but to provide credit and publicity for a criminal regime that has become illegitimate to its own people.  No matter what tactical approach the EP delegates plan to implement in their visits to Iran to find the truth about the regime's behavior against its people, you can be assured that the corrupt and deceptive IRI regime will execute methods to have a complete control of the team's visit, resulting a futile trip but a handshake with criminals, as it has been the case with other groups of delegates, i.e., IAEA, Human Rights Watch, etc.

Madam Chair, rather than setting out a delegation team to Iran, which would give the regime a new blood to revitalize, it would serve Europe and the world community a great extent to put their hope on Iranian people. The people of Iran are struggling to secure their civil and political rights and advocate for greater public participation in the political process, as well as the respect of human rights, freedoms and the rule of law, which will only be achieved through a regime change toward securing a secular and democratic government based on the principle of human rights. It is time for the world community to stand unified in support of the people of Iran.

CC: President of European Parliament, Jerzy Buzek,

CC: Offices of European Parliament

Respectfully,

Undersigned:

    Dr. Mansur Rastani, University Professor, USA

    Dr. Siavash Abghari, Professor of Finance, USA

    Firouzeh Ghaffarpour, Political and Human Rights activist, USA

    Dr. Parviz Haddadizadeh "The New Iran" (TNI) Election commissioner, USA

    Cina Dabestani, Constitutionalist Party of Iran, Chair of Washington DC Chapter

    Dr. M Asan, Physician, Canada

    Shabnam Assadollahi , Human Rights Defender, Canada

    Pardis irani Graduate College Student Iran

    Anti-Suppression Student Movement in Iran – Iran Branch

    Saied Shemirani, Political Activist – United Persian Organization, USA

    Sheri Alvandian, human rights activist, publisher, USA

    Esmaeil Hoshyar, Author, and Comics Writer, Swiss

    John S. Burke, Freelance Writer, USA

    Soheila Nikpour, Human Rights and Refugee Rights activist, U.S.A.

    Dr. A. Samadani, X-President, Global University, USA

    Dr. Jahanshah Rashidian, Psychologist, Freelance Writer, Germany

    Shoreh Irani, Aerobic Coach, Germany

    Shahin Khordehpaz, Political Activist, USA

    Dr. N Rochan,  Physician, Canada

    Dr. Gill Gillespie, Director, the Iran Information Project, UK

    Walton K. Martin III, Director, the Iran Information Project, USA

    Pari Saffari, Bidari Radio & TV, USA

    Nina Sadeghi, Student of Sociology, Italy

    Soheil Parhizi, Artist and Human Rights Activist, Switzerland

    Carol Savageau, Political Activist, USA

    Aruo Arian, Entrepreneur, Canada

    Roya Chelbea, Political & Social Activist, Austria

    Shahriyar Gorugi, Political Activist & College Student, USA

    Siamak Zand, Freelance Journalist, Canada

    Shawn Bahrami, Business Owner, USA

    Afshin Azizian Political activist and Human Rights Advocate, UK

    Besabeh Bagheri, CEO Entrepreneur, USA

    Massoud Nasseri, Business Owner & Political & Social Activist, USA


 


رادیو کوچه

1553 میلادی- «میکاییل سروتوس» (Michael Servetus) پزشک اسپانیایی در ژنو در یک محکمه مذهبی به گناه کفر و الحاد به اعدام محکوم شد و او را آتش زدند.

گناه سروتوس علاوه بر انتشار کتابی درباره گردش خون و علل بروز بیماری‌ها، نوشتن مکتوبی درباره پایه و تعریف گناه بود. وی در این مکتوب اشاره کرده بود که تعریف و برداشت کلیسای کاتولیک از گناه را در انجیل ندیده است. این نوشته خشم رهبران کلیسای کاتولیک را برانگیخت و او را متهم به کفر و الحاد کردند و در وین به زندان افکندند که از زندان فرار کرد و در سر راه خود به اسپانیا وارد ژنو شد که در آن‌جا به چنگ پروتستان‌ها افتاد و آنان وی را به اعدام محکوم کردند.

1728 میلادی- «جیمز کوک» (James Cook) دریانورد و کاشف انگلیسی که سواحل و معبرهای دریایی کانادا و هم‌چنین اقیانوسیه را سیاحت کرد، متولد شد. او سه سفر اکتشافی مهم را فرمان‌دهی کرد که در طی آن‌ها، بسیاری از جزایر اصلی اقیانوس آرام هم‌چون استرالیا، زلاند‌نو و هاوایی شناسایی و نقشه‌برداری شدند.

او در فنون دریانوردی و نقشه‌برداری موفق بود. دولت انگلستان به او ماموریت اکتشاف سرزمین‌های جنوبی و اقیانوس آرام را داد.

در سال 1768 میلادی‌، پس از چندین ماه دریانوردی به جزیره تاییتی رسید سپس جزایر سوسیتی را کشف کرد. کوک نیوزیلند را دور زد و به اکتشاف سواحل استرالیا پرداخت. کوک در دومین سفر خود به جست‌وجوی یک قاره احتمالی جنوبی پرداخت و به دایره قطب جنوب رسید. او در جریان سومین سفر دریایی‌اش در سال 1778 میلادی مجمع‌الجزایر هاوایی را کشف کرد.

سپس به سوی تنگه برینگ حرکت کرد تا به جستجوی فرضیه وجود یک مسیر شمال به غرب بپردازد اما چنین مسیر فرضی را نیافت و دوباره مسیری که طی کرده بود را در پیش گرفت.

1932 میلادی- «سیلویا پلات» (Sylvia Plath) شاعر، رمان‌نویس، نویسنده‌ی داستان‌های کوتاه و مقاله‌نویس نیز در چنین روزی در ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. علاوه بر اشعار، کتاب «حباب شیشه» که بر مبنای زندگی و کشمکش‌هایش با بیماری افسردگی، نوشته شده است نیز مشهور است.

او در دانش‌گاه اسمیت به تحصیل پرداخت. در سال (۱۹۵۳) وقتی مادرش به او اطلاع داد که در کلاس نویسندگی «فرانک اوکانر» پذیرفته نشده به شدت افسرده شد. او با استفاده از یک بورس تحصیلی به بریتانیا رفت. سیلویا پلات سرانجام در فوریه ۱۹۶۳ با گاز خودکشی کرد.

1958 میلادی- یازده سال پس از استقلال پاکستان، در حالی که این کشور دوره‏ای از بی‏ثباتی سیاسی را پشت سر می‏گذاشت ژنرال «محمد ایوب خان»، از فرمان‌دهان ارتش پاکستان، در کودتایى قدرت را در این کشور به دست گرفت و «اسکندر میرزا» به عنوان اولین رییس‏ جمهوری پاکستان مجبور به کناره‏گیری از قدرت شد.

 وی که ابتدا فرماندهی ارتش و سپس وزارت دفاع را بر عهده داشت، قبل از کودتا جانشین رییس جمهوری بود. پس از کودتا، وی با در اختیار گرفتن سمت‏های ریاست جمهوری و نخست وزیری، در پاکستان حکومت نظامی اعلام کرد. ایوب‏خان، اگر چه هفت سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری 1965 به پیروزی رسید، اما به تدریج به سبب افزایش مشکلات اقتصادی و سیاسی، با شورش‏های مردمی روبه‌رو شد. بنابراین وی تصمیم گرفت برخی از آزادی‏های اجتماعی را احیا‌ کند. ژنرال ایوب خان پس از یازده سال حکومت، در سال 1969، قدرت را به داماد خود، ژنرال «یحیی خان» واگذار کرد.

1991 میلادی- جمهوری ترکمنستان از شوروی اعلام استقلال کرد. این کشور در گذشته‏های دور جزو قلمرو ایران به شمار می‏رفت. در قرن نوزدهم، روسیه به ترکمنستان نفوذ کرد و پس از مدتی جنگ با ترکمن‏ها در سال 1881 آن‏ها را شکست داد. ترکمنستان در زمان ناصرالدین شاه قاجار رسمن از ایران جدا و جریی از روسیه تزاری شد.

ترکمنستان پس از انقلاب کمونیستی در سال 1917، صحنه درگیری کمونیست‏ها با ملی‏گرایان بود. سرانجام کمونیست‏ها پیروز شدند و ترکمنستان در سال 1924 به عنوان یکی از جمهوری‏های شوروی شناخته شد. در پی شکست نظام کمونیستی در شوروی، شورای عالی ترکمنستان در چنین روزی استقلال این جمهوری از شوروی را تصویب کرد. جمهوری ترکمنستان در حاشیه دریای «خزر» واقع شده است.

      ———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1291 خورشیدی- بیش‌تر روزنامه‌های تهران توقیف شدند. «صمصام‌السلطنه» رییس‌الوزرای وقت دستور داد روزنامه‌هایی را که از او انتقاد کرده بودند و یا نوشته بودند که به‌جای کم‌سواد‌های نالایق از تحصیل‌کرده‌های فرنگ‌رفته برای احراز مقامات بالا استفاده شود، توقیف و مدیران‌شان بازداشت شوند.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

راسخون

نیویورک تایمز

Iranian history


 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه چهارشنبه، 26 اکتبر، یک هیت بلند پایه از سوی اتحادیه عرب با بشار اسد، ربیس جمهوری سوریه، دیدار و با او درباره پایان دادن به بحران این کشور گفت‌وگو کرده است.

تلویزیون دولتی سوریه به نقل از نخست وزیر قطر که ریاست این هیت را بر عهده دارد گزارش می‌دهد که این گفت‌وگوها «شفاف و دوستانه» بوده است.

قرار است که طرفین روز یک‌شنبه بار دیگر دیدار کنند.

این در حالی است که طرف‌داران حکومت برای نشان دادن حمایت خود از بشار اسد، یک گردهمایی در دمشق برگزار کرده‌اند.

مخالفان دولت نیز خواهان اعتصاب عمومی در سراسر سوریه شده‌اند.

مخالفان می‌گویند در درگیری‌های روز چهارشنبه در منطقه حمص حدود ۱۵ تن کشته شدند.

بیشتر بخوانید:

«ادامه سرکوب مخالفان در بیمارستان‌های سوریه»


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، 26 اکتبر، رهبران کشورهای اروپایی در اظهارنظری اعلام کردند که برای مقابله با بحران مالی کشورهای حوزه یورو بر سر یک راه حل سه بعدی، به توافق دست پیدا کرده‌اند. این رهبران در بروکسل، پایتخت بلژیک، مذاکره می‌کنند.

بر اساس توافق حاصله، بانک‌ها و موسسات مالی موافقت کرده‌اند در مطالبات خود از یونان، متحمل ۵۰ درصد ضرر شوند.

چگونگی برخورد با بدهی‌های کلان یونان یکی از موارد مهم مورد اختلاف کشورهای حوزه یورو بود.

نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت: «این نتیجه موجب آسودگی خاطر کل دنیا می‌شود که انتظار تصمیمی قوی را از منطقه یورو داشت.»

بیشتر بخوانید:

«کمک ۲۲۱ میلیارد یوروی به یونان»

«بازداشت صدها معترض به وضعیت مالی در نیویورک»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی، روز پنج‌شنبه، 27 اکتبر، دامینیک جان چیلکات، سفیر جدید بریتانیا در تهران، در ملاقات با علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، رونوشت استوارنامه‌های خود را تسلیم کرده است.

به گزارش سایت دولت، وزیر خارجه در این دیدار با تاکید بر «اهمیت شناخت واقعیت‌ها»، خواستار «اصلاح روی‌کرد دولت انگلیس نسبت به جمهوری اسلامی» شد و آقای چیلکات نیز گفت که ماموریت دارد «تا واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران را فارغ از نگاه منابع رسانه‌ای، به دولت متبوع خود» منتقل کند.

دامینیک چیلکات پیش از اعزام به ماموریت تهران، سفیر بریتانیا در سریلانکا و معاون سفیر در واشنگتن بود و جانشین سر سایمون گس، سفیر سابق بریتانیا در تهران می‌شود که دوره ماموریت خود را در سال ۲۰۰۹ آغاز کرده بود.

انتشار اینترنتی نظرات سایمون گس در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران باعث ناخرسندی برخی مقامات جمهوری اسلامی شد که او را به رعایت نکردن موازین دیپلماتیک و نادیده گرفتن منافع بریتانیا از طریق روابط دوستانه با جمهوری اسلامی متهم کردند اما وزارت خارجه بریتانیا از وی حمایت به عمل آورد.

بیشتر بخوانید:

«دانش‌جویان معترض برابر سفارت را به گفت‌وگو دعوت می‌کنیم»


 


خبر / رادیو کوچه

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای روز چهارشنبه، 26 اکتبر، اعلام کرد دلیل عدم حمایت کافی دولت آمریکا از جنبش مردمی ایران موسوم به جنبش سبز عدم درخواست از سوی رهبران این جنبش بوده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، وزیر امور خارجه آمریکا در تشریح دلایل دولت آمریکا برای عدم حمایت مستقیم از «جنبش سبز» گفت که دو سال پیش، از درون جنبش اعتراضی این صدا شنیده می‌شد که آمریکا باید مواظب باشد که طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی این جنبش جلوه کند، چون در آن صورت اعتبار جنبش و امنیت هواداران آن به خطر می‌افتد.

او گفت که مثلن در لیبی، مخالفان قذافی اعلام کردند که از هر‌گونه حمایت خارجی استقبال می‌کنند و آمریکا هم از آن‌ها حمایت کرد، اما رهبران اعتراضات ایران چنین استقبالی نمی‌کردند.

خانم کلینتون گفت که دولت آمریکا از بیرون ایران هر حمایتی از دستش بر می‌آمد از معترضان کرد، از جمله از سایت توییتر خواست که اعمال تغییرات خود را مدتی به تعویق بیندازد، اما در عین حال مراقب بود که زیاده‌روی نکند.

خانم کلینتون هم‌چنین در خصوص اعمال تحریم‌ها علیه ایران گفت که دولت آمریکا از مردم ایران به طور جدی حمایت می‌کند. او گفت که آقای اوباما در پی برقراری روابط دوستانه با ایران بود، اما مقامات ایران به تلاش‌های او پاسخ مناسبی ندادند و برنامه مشکوک هسته‌ای خود را ادامه دادند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که تحریم‌های بین‌المللی برای ترغیب ایران به تغییر رویه اعمال می‌شود.

او اذعان کرد این تحریم‌ها بر مردم عادی هم تا حدودی اثر می‌گذارد، اما گفت که چاره‌ای جز اعمال این تحریم‌ها نیست.

اما خانم کلینتون اظهار امیدواری کرد که عناصری در داخل حکومت ایران واقع‌بین باشند و از خود بپرسند که چرا باید چنین فشاری را بر مردم خود تحمیل کنند.

او گفت که به عقیده او ده‌ها هزار ایرانی روشن‌فکر و تحصیل کرده و بانفوذ در ایران حضور دارند که دیر یا زود به فکر انجام اصلاحات و تغییرات خواهند افتاد.

وی در مورد ارسال پارازیت و فیلترینگ در ایران اظهار داشت که آمریکا در حال توسعه تکنولوژی‌های ضد فیلترینگ و آموزش و ترویج روش‌های دست‌یابی به اطلاعات آزاد است.

خانم کلینتون در مورد برخی گمانه‌زنی‌ها از ایجاد رابطه پنهانی محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی با آمریکا گفت که آقای اوباما تمایل خود را برای گفت‌وگو با رهبران ایران اعلام کرد، اما ساختار حکومت ایران گیج‌کننده است و معلوم نیست چه کسی تصمیم می‌گیرد.

او گفت مقامات ایران حتا از این‌که با مقامات آمریکایی دیده شوند پرهیز دارند.

خانم کلینتون گفت که ظاهرن در داخل ایران جنگ قدرتی در جریان است و مقامات ایرانی نمی‌توانند در مورد برقراری رابطه با آمریکا تصمیم بگیرند.

خانم کلینتون در خصوص رابطه ایران و طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن به ادعانامه دادستانی علیه منصور ارباب سیار اشاره کرد و گفت که شواهد و قرائن زیادی در مورد این اتهامات در اختیار مقامات دادگستری آمریکا است.

او گفت که این شواهد در دادگاه ارایه خواهد شد و اظهار امیدواری کرد که دولت آمریکا بتواند این اتهامات را در دادگاه ثابت کند.

او در مورد ابهامات موجود در مورد این طرح و «پیش پا افتادگی» آن گفت که ما پاسخ همه ابهامات و سوال‌ها را نمی‌توانیم پیدا کنیم، اما روند کاری نیروی قدس سپاه در گذشته طوری بوده که می‌تواند این چنین اقداماتی انجام دهد.

خانم کلینتون گفت که ایران و سپاه پاسداران در گذشته هم اقدامات مشابهی انجام داده‌اند و بنابراین نمی‌توان گفت که ایران چنین کارهایی نمی‌کند.

او گفت: «فکر می کنم که طراحان این ترور می‌خواستند به آمریکایی‌ها این پیام را برسانند که در داخل خاک شما هم می‌توانیم اقدام کنیم و از این طریق به آمریکا دهن‌کجی کنند.»

خانم کلینتون به اتهام دست داشتن نیروی قدس سپاه پاسداران در قتل یک دیپلمات خارجی در پاکستان اشاره کرد و گفت که این نوع اقدامات بی‌سابقه نیست.

او در پاسخ به این سوال که ابهامات در مورد طرح ترور سفیر عربستان، از درون آمریکا هم مطرح شده است گفت که دولت آمریکا دقیقا نمی‌داند که این طرح در چه سطحی در ایران تصمیم گیری شده و این احتمال وجود دارد که رهبران ایران از آن مطلع نبوده‌اند، اما در این صورت انتظار این است که حکومت ایران در روشن شدن ماجرا هم‌کاری کند.

 

هم‌چنین خانم کلینتون گفت که دولت آمریکا می‌خواهد که روابط خوبی با ایران داشته باشد و حتا درصدد است که تا پایان امسال یک سفارت‌خانه مجازی اینترنتی در تهران داشته باشد که بتواند به پرسش‌های مردم ایران پاسخ دهد.

خانم کلینتون در خصوص نحوه برخورد متفاوت با دولت‌ها و حکومت‌های مختلف گفت: «تاریخ ما بر ارزش‌های جهان شمول استوار است. ما انتظار نداریم هر کاری که می‌کنیم همه آن را بپذیرند. ما از بحث و گفت‌و‌گو استقبال می‌کنیم.»

او گفت که دولت آمریکا بارها در مورد بحرین اعلام نظر کرده است و به دولت این کشور فشار آورده است که تحقیقات مستقل انجام دهند، «اما آیا ایران هم حاضر است چنین تحقیقاتی انجام دهد؟»

وزیر خارجه آمریکا هم‌چنین از ساقط کردن اشتباهی هواپیمای مسافربری ایران و نقش این کشور در کودتا علیه دولت مصدق اظهار تاسف کرد.

او گفت که دولت آمریکا عمل‌کردی شفاف دارد و اشتباهات خود را می‌پذیرد و آماده گفت‌و‌گو در مورد انتقاداتی است که به عمل‌کردش می‌شود.

خانم کلینتون گفت که در عین حال وقتی کشوری که عمل‌کردی شفاف ندارد و هیچ معیار بین‌المللی را رعایت نمی‌کند به دولت آمریکا انتقاد می‌کند، «آن را توهین تلقی می‌کنیم.»

او گفت که تنها دولت آمریکا نیست که از حکومت ایران احساس خطر می‌کند، بلکه تمام دنیا احساس خطر می‌کند.

هیلاری کلینتون در پایان در خصوص تنش‌های اخیر بین آمریکا با پاکستان گفت که با دولت پاکستان در این مورد گفت‌و‌گوی جدی شده است. او گفت که دولت آمریکا می‌داند که ثبات افغانستان به هم‌کاری همه کشورهای منطقه بستگی دارد و اظهار امیدواری کرد که پاکستان هم در جریان ایجاد ثبات در افغانستان سهیم شود.

او در پایان از دولت‌های منطقه خواست که اجازه دهند ظرفیت و توانایی مردم کشورشان به کار گرفته شود و آینده‌ای روشن‌تر برای منطقه ترسیم شود.

بیشتر بخوانید:

«به حصرها و حبس‌های مخالفان در نظام پایان دهید»

«پاکستان از طالبان حمایت کرده و به آن‌ها آموزش می‌دهد»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) روسیه اختلال‌اندازهای رادار را به ایران تحویل داد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=8&day=5&id=1163362

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام روس مدعی شد که روسیه یک سری اختلال‌انداز سیار رادار را به ایران ارسال کرده است و در حال مذاکره برای فروش دیگر فن‌آوری‌های نظامی به ایران در آینده است.

2) هاشمی رفسنجانی: دانش‌جویان در چارچوب قانون و مصالح نظام حرکت کنند

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=8&day=5&id=1163327

آیت‌اله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانش‌جویان دانش‌گاه آزاد اسلامی تبریز، سخت‌گیری‌های بی‌مورد و تبعیض‌آمیز میان تشکل‌های موجود در دانش‌گاه‌ها را مناسب شان محیط علمی و فضای دانش‌گاه ندانست و با اشاره به لزوم حرکت دانش‌جویان و گروه‌های دانش‌جویی در چارچوب قانون و مصالح نظام، تصریح کرد: «انجمن‌های اسلامی دانش‌جویی باید بتوانند در چارچوب قانون مانند سایر تشکل‌ها که حمایت می‌شوند و دارای امکانات هستند، مورد حمایت قرار گیرند و یا حداقل در راه فعالیت‌های معتدلانه آنان سنگ‌اندازی صورت نگیرد.»

کیهان

اعتصاب سراسری گام بعدی معترضان در آمریکا

http://www.kayhannews.ir/900805/16.htm#other1602

هم‌زمان با ورود پلیس ضد شورش آمریکا به جمع انبوه نیروهای امنیتی این کشور و سرکوب وحشیانه معترضان در سه شهر اوکلند، شیکاگو و نیویورک، معترضان تهدید کردند، دست به اعتصاب سراسری خواهند زد.

2) دستور جدید ارتش اسراییل نظامیان را بکشید تا اسیر فلسطینی‌ها نشوند

http://www.kayhannews.ir/900805/16.htm#other1600

فرمان‌دهی ارتش رژیم صهیونیستی به واحدهای تحت امرش دستور داد قبل از اسارت نظامیان به دست مبارزان فلسطینی، آن‌ها را بکشند .

اعتماد

1) طرح سوال از رییس ‌جمهوری به تاریخ پیوست، پایان داستان مطهری

http://www.etemaad.ir/Released/90-08-05/204.htm

علی مطهری کوتاه آمد؛ نطق کرد و تلویحن گفت دیگر طرح سوال را پی‌گیری نمی‌کند؛ با یک درس اخلاقی از سوی مطهری به اصول‌گرایان که لطفن این‌که گذشت اما از این به بعد نصیحت من به شما این‌قدر بی‌دلیل و غیرواقعی از رهبری هزینه نکنید، وقتی ایشان خودشان می‌گویند در کار قوا دخالت نمی‌کنند.

2) اتحادیه عرب میانجی‌گری میان دولت و مخالفان را شروع کرد

http://www.etemaad.ir/Released/90-08-05/144.htm

احمد بن‌حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب روز گذشته به هم‌راه هیتی دیپلماتیک برای بررسی ناآرامی‌های سوریه و هماهنگی بیش‌تر با کمیته وزارتی اتحادیه عرب وارد دمشق شدند تا هم‌زمان با آن، آن‌گونه که خبرگزاری رسمی سوریه نوشته است بیش از یک میلیون شهروند سوری با حضور در میدان امویین شهر دمشق و خیابان‌های اطراف آن تظاهراتی را در حمایت از بشار اسد و رژیم حاکم کشور خود برگزار کنند.

همشهری

1) بارزانی به تهران می‌آید، صالحی به لیبی می‌رود

http://www.hamshahrionline.ir/news-149563.aspx

وزیرامورخارجه که در هفته جاری به‌دلیل فوت ولیعهد عربستان عازم عربستان سعودی شد قصد دارد به لیبی سفر کند. مهمانپرست در خصوص برنامه صالحی برای سفر به لیبی گفت: «طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران که حامی مردم منطقه در جریان تحولات بوده در نخستین روزهای آزادی کامل لیبی به‌منظور اعلام آمادگی برای کمک به بازسازی این کشور و نیز نشان دادن هم‌راهی ایران با مردم لیبی این سفر در دستور کار قرار دارد که به‌زودی انجام می‌شود.»

جهت تداوم گفت‌وگوها، روز شنبه 7 آبان ماه مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق به دعوت رسمی ایران به هم‌راه هیتی بلند پایه با مقامات عالی‌رتبه ایرانی دیدار می‌کند.

2) احمدی‌‌نژاد: به رغم تحریم‌ها مردم تحت فشار نیستند

http://www.hamshahrionline.ir/news-149529.aspx

محمود احمدی‌نژاد در اجتماع مردم شهرستان فردوس گفت: «به رغم تحریم‌های به قول خودشان (غربی‌ها) فلج کننده، مردم و کشور تحت فشار قرار نگرفتند.»

دنیای اقتصاد

1) تصمیمات جدید برای افزایش قدرت پارلمان

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=275392

نمایندگان مجلس با اصلاح آیین‌نامه داخلی، گامی تازه برای «تقویت قوه مقننه» برداشتند. اول این‌که از این پس مجلس می‌تواند درباره ناکارآمدی مقامات اجرایی کشور رای دهد. از سوی دیگر نیز، روسای دو قوه مجریه و قضائیه موظفند گزارش عمل‌کرد سالانه خود را به مجلس بدهند، هم شفاهی هم کتبی.

به نظر می‌رسد مجلس با اعمال اصلاحات جدید در قالب آیین‌نامه داخلی، به دنبال تقویت قدرت نظارت خود و تحقق «در راس امور بودن مجلس» است.

2) صعود سکه در بازار تهران

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=275431

به دنبال افزایش قیمت جهانی طلا و رسیدن قیمت دلار آزاد به مرز1290 تومان، نرخ سکه در بازار داخلی 10 هزار تومان گران شد و به 577 هزار تومان رسید.

آفرینش

1) واکنش ایران به پاسخ اشتون درمورد از سرگیری مذاکرات

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=15930#90759

سخن‌گوی وزارت امور خارجه با اشاره به پاسخ اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگوی مفید با ایران گفت: «ما هم برای گفت‌وگوی مفید آمادگی داریم.»

2) صالح وعده کناره‌گیری داد

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=15930#90767

به گزارش آسوشیتدپرس، عبداله صالح وعده کناره‌گیری خود از قدرت را در دیدار با سفیر آمریکا داده و گفته است که آماده کناره‌گیری از قدرت است، اما مخالفان ضمن رد آن گفته‌اند که تا برکناری وی از قدرت به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.


 


رضا محدث / رادیو کوچه

مسابقه دویدن با کفش‌های پاشنه بلند در آمریکا از محبوبیت خاصی برخوردار است. این مسابقه هر ساله در شب سه‌شنبه منتهی به جشن هالووین در واشینگتن، پایتخت آمریکا برگزار می‌شود.

این مسابقه نمادین امسال در تاریخ 25 اکتبر به وقت آمریکا برگزار شد و عده‌ای از مردان شرکت‌کنندگان در این مراسم با پوشیدن لباس‌های زنانه و کفش‌های پاشنه‌بلند اقدام به برگزاری مسابقه‌ای کردند.

[Show as slideshow]

 


 


خبر / رادیو کوچه

بعدازظهر چهارشنبه، 26 اکتبر، مرحله یک شانزدهم نهایی دیدارهای جام حذفی فوتبال ایران، با پیروزی پرگل تیم استقلال و حذف راه آهن شهرری به پایان رسیده است. دیدار تیم‌های استقلال صنعتی اهواز و مس کرمان هم به دلیل انصراف استقلال به سود تیم کرمانی خاتمه یافت.

در روز دوم صنعت نفت آبادان 3 بر یک گهر زاگرس لرستان را شکست داد.

سایپا مهر کرج هم با همین نتیجه راه آهن شهرری را از پیش رو برداشت.

شهرداری اراک با یک گل مغلوب مس سرچشمه شد.

صبای قم 2 بر یک پیام مخابرات فارس را برد.

ذوب‌آهن اصفهان با دوگل برابر  گسترش فولاد تبریز که تنها یک گل به‌ثمر رسانده بود پیروز شد.

ماشین سازی تبریز 2 بر یک برابر شهرداری تبریز به پبروزی دست یافت.

اما در آخرین دیدار استقلال تهران توانست در یک بازی پرگل 5 بر یک شیرین فراز کرمانشاه را شکست دهد تا جواز صعود به مرحله بعد را کسب کند.

بر اساس نتایج به‌دست آمده، برنامه دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی مسابقات جام حذفی به این ترتیب اعلام شده است:

فجرسپاسی شیراز – مس کرمان، ابومسلم مشهد – شاهین بوشهر، سیاه جامگان مشهد – شهرداری یاسوج، داماش گیلان – ماشین سازی تبریز، پرسپولیس – ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان – صنعت نفت آبادان، صبای قم – مس سرچشمه کرمان و سایپامهر کرج – استقلال تهران دیدار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

«حذف تراکتورسازی و سپاهان در گام نخست جام حذفی»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته