-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آبان ۱, یکشنبه

Latest News from 30Mail for 10/23/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/7/30

رییس مجلس ایران می‌گوید که انتخاب رییس‌جمهوری به صورت پارلمانی کاملا عقلایی‌ست اما او از صحبت‌های رهبر ایران، برقراری مجدد نظام پارلمانی را استنباط نمی‌کند.

 علی لاریجانی، که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو می‌کرد، البته اشاره کرد که حرفهای او «حدسی» ‌ست. 

رهبر ایران یکشنبه گذشته در کرمانشاه گفته بود که شیوه انتخاب مستقیم رییس‌جمهوری توسط مردم، شیوه خوب و موثری‌ست اما «اما اگر روزی در آینده احتمالا دور، احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است، هیچ اشکالی در تغییر ساز و کار فعلی وجود ندارد.» 

برخی از کار‌شناسان سیاسی، صحبت‌های اخیر رهبر ایران و دیگر مقامات سیاسی این کشور مبنی بر انتخاب رییس‌جمهوری توسط مجلس را در جهت محدود کردن اختیارات رییس جمهوری دانسته‌اند و آقای لاریجانی نیز در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرده است.

رییس مجلس ایران در این گفت‌وگو تصریح کرد: «زمانی که رئیس جمهور به وسیله مجلس انتخاب شود پارلمان راحت‌تر با او کار می‌کند و می‌تواند بعضی از اختیارات وی را محدود کند.» 

آقای لاریجانی، انتخاب رییس‌جمهوری توسط «نخبگان مردم» را «به معنای مسئولیت پذیر کردن بیشتر جایگاه رئیس جمهور» توصیف کرده‌است. 

در صورت تصویب چنین طرحی که زمان بررسی آن مشخص نیست٬ رئیس جمهور از سوی نمایندگان مجلس انتخاب شده و نقش مردم در انتخاب این مقام سیاسی مستقیم نخواهد بود.

منبع: مهر

مرتبط:

طرح نظریه جایگزینی نخست وزیر به جای رئیس‌جمهور در ایران
 


 
 

1390/7/30

کا‌ترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نامه‌ای به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از تمایل کشورهای گروه ۱+۵ برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داد.

 خانم اشتون در این نامه به سعید جلیلی نوشته است که اگر تهران به صورت جدی و بدون قید‌و‌شرط آماده انجام «مذاکرات مفید» هسته‌ایست، «ما (کشورهای گروه ۱+۵) با نشستی در هفته‌های آتی در محلی که برای دو طرف مناسب باشد، موافق هستیم.» 

خانم اشتون در این نامه تصریح کرده است که گفت‌وگوهای تازه نباید تکرار مذاکرات پیشین دو طرف باشد.

در مذاکرات قبلی، که میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در دی ماه سال گذشته برگزار شده بود، نتیجه‌ای حاصل نشد و خانم اشتون نسبت به آن ابراز ناامیدی کرده بود.

خانم اشتون در آن مذاکرات به نمایندگی از کشورهای گروه ۱+۵، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان، در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران شرکت کرده بود. 

منبع: رادیو فردا

مرتبط: 

استقبال اروپا از پیشنهاد ایران برای مبادله سوخت اتمی

اروپا و آمریکا: مردم ایران فراموش نشده‌اند


 
 

1390/7/30

عزیز عاشقی که عنوان قدیمی‌ترین راهنمای گردشگری کشور را به خود اختصاص داده بود، روز پنج‌شنبه درگذشت. 

عزیز سال ۱۲۹۴ در خانواده‌ای کشاورز در روستای احمد‌اباد سفلی تکاب آذربایجان غربی، در ۱۰ کیلومتری تخت سلیمان‌زاده شد.

او در سال ۱۳۳۸ در آشنایی اتفاقی با گروهی از باستان‌شناسان به عنوان حفار و نگهبان در مجموعه آتشکده آذرگشسب تکاب مشغول به کار شد.

عاشقی با باستان‌شناسان بزرگی از جمله گریشمن در این محوطه باستانی همکاری داشت و همواره با گردشگران از آن دوران یاد می‌کرد.

او که با زبان‌های فارسی، کردی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی آشنایی داشت در سال ۱۳۷۲ پس از سی‌ سال کار در این مجموعه بازنشسته شد اما بعد از آن هم به عنوان راهنمای آثار تاریخی تخت سلیمان ادامه خدمت کرد. 

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی


 
 

1390/7/30

پدر زانیار مرادی از تایید حکم اعدام پسرش از سوی دیوان عالی کشور خبر داد. 

اقبال مرادی پدر زانیار که اکنون در زندان رجایی شهر کرج به سر می‌برد در گفتگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «بستگانم این هفته به زندان رفته بودند تا برای زانیار لباس گرم ببرند اما مسولان زندان به آن‌ها گفته بودند که او به لباس نیازی ندارد چون اعدامش تایید شده است.»

به گفته مرادی، وکیل فرزندش خبری از این موضوع ندارد و حکم اعدام به او ابلاغ نشده است اما به بستگان وی گفته‌اند که تاریخ اعدام را به آن‌ها خبر می‌دهند.

زانیار مرادی ۲۱ساله و لقمان مرادی ۲۵ ساله، دو شهروند اهل مریوان روز چهارشنبه اول دی ماه ۸۹، به حکم قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، با اتهام عضویت در حزب کومله و دست داشتن در قتل پسر امام جمعه مریوان به اعدام در ملاءعام محکوم شدند. 

این دو زندانی طی نامه‌ای اعلام کردند زیر شکنجه و تهدید به تجاوز جنسی مجبور به پذیرفتن قتل شده‌اند. 

عثمان مرادی، پدر لقمان، دیگر زندانی محکوم به اعدام نیز گفته ماه‌هاست که از او اطلاعی ندارد و در این مورد هم نه به او و نه به وکیل لقمان چیزی گفته نشده است.

اقبال مرادی، پدر زانیار، که اکنون در کردستان عراق به سر می‌برد با تاکید بر اینکه «ابدا این اتهام را قبول ندارم» گفته: «کسی به نام هیوا یتاب که در کادر رسمی سپاه پاسداران است، نه تنها پسر امام جمعه، بلکه افراد دیگری را نیز ترور کرده است.»

وی از فعالان و سازمان‌های حقوق بشری تقاضا کرده که «جلوی این اعدام‌های بی‌رویه را بگیرند.» 

منبع: جرس


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته