-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آبان ۱, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 10/23/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه، 23 اکتبر، دادگاه تجدید نظر حکم شش سال زندان عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار و فعال ملی مذهبی ایرانی را به اتهام آن‌چه «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شده است، تایید کرده است.

عبدالرضا تاجیک دبیر سرویس سیاسی روزنامه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر، نخستین بار در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ دستگیر و یک ماه و نیم در بازداشت به سر برد.

این روزنامه نگار و فعال مذهبی در عاشورای سال ۱۳۸۸ مجدد بازداشت شد و دو ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی بود.

آقای تاجیک ۲۲ خردادماه سال گذشته نیز برای بار سوم بازداشت شد و دی ماه همان سال با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

بیشتر بخوانید:

«شش سال حبس محکومیت عبدالرضا تاجیک»


 


 سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

از آن‌جا که این روزها بازار خبرهای مربوط به لیبی داغ داغ هست و همه دنیا چشم دوخته به شادی و پای‌کوبی ملی که پس از مرگ معمر قذافی در این کشور ایجاد شده یک خبر دارم از تاثیر مرگ قذافی بر میراث تاریخی این کشور:

میراث تاریخی لیبی به غارت می‌رود؟

براساس اعلام یونسکو، مرگ «معمر قذافی»‌، میراث تاریخی لیبی را بیش از پیش در خطر تخریب و سرقت قرار داده است.

کارشناسان یونسکو معتقدند اگرچه گنجینه‌های باستانی لیبی در جنگ‌های داخلی این کشور تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده بودند، اما مرگ «قذافی»‌، این آثار را بیش از پیش در معرض تعرض قاچاقچیان و سارقان قرار داده است.

دبیرکل یونسکو که در کنفرانسی برای حفاظت از میراث لیبی سخن گفته با اشاره به این که  مرگ «قذافی» می‌تواند همان بلایی را بر سر آثار تاریخی لیبی وارد کند که سقوط «صدام» بر سر هزاران شی باستانی عراق وارد کرد، تاکید کرده که با به وجود آمدن یک دوره طولانی بی‌ثباتی در لیبی، قاچاقچیان بهترین فرصت را برای تعرض به آثار میراث تاریخی این کشور به دست خواهند آورد.

این سازمان به کشورهای همسایه لیبی و اهالی دنیای تجارت نیز هشدار داده تا پیش از انجام هرگونه معامله در خرید آثار تاریخی این کشور نسبت به قانونی بودن آن‌ها، اطمینان پیدا کنند.

(حالا خدا می‌دونه بر سر آثار میراث تاریخی ما که هنوز جنگ و انقلاب نشده در معرض غارت و تخریب قرار گرفتند، قراره چی بیاد؟! دوست‌داران میراث فرهنگی از سرگذشت همسایه‌ها درس بگیرند و فکر چاره باشند!)

 

گردش‌گری تایلند در بحران سیل غرق می‌شود

اما در دنیای پر از بحران این روزها خبری هم دارم از گردش‌گری تایلند. بنا بر آخرین اخبار رسیده بحران سیل در تایلند، صنعت گردش‌گری این کشور را در وضعیت دشواری قرار داده است.

در حالی که نخست‌وزیر این کشور سیل را یک بحران ملی در تایلند عنوان کرده، گفته می‌شود که با رسیدن تبعات ناشی از سیل به شهر بانکوک هم‌چنین بسته شدن راه‌ها در بسیاری از مناطق این کشور، درخواست گردش‌گران برای سفر به این کشور با کاهش 70 درصدی روبرو شده است. و هرچند که وزارت گردش‌گری تایلند از امن بودن اغلب مقصدهای گردش‌گری این کشور خبر می‌دهد اما همین وزارت‌خانه آمارهایی را مبنی بر لغو 25 درصد برنامه‌های مسافرتی به این کشور منتشر کرده است.

گفتنی است که بخش هتل‌داری این کشور، رسانه‌ها و عدم عمراهی آن‌ها را عامل اصلی کاهش حضور گرش‌گران در این کشور دانسته‌اند.

هشدار یونانی‌های معترض به گردش‌گران

و اما پس از آن‌که پای جنبش وال استریت به دنیای گردش‌گری هم باز شد و معترضان این جنبش به  میدان ساعت شهر نیویورک که یک منطقه‌ی گردش‌گری در این شهر به شمار می رود نقل مکان کرذند تا گردش‌گران را نیز در جریان اعتراض‌های خود قرار دهند، در یونان نیز اعتصاب و تظاهرات سراسری خسارت‌های فراوانی را به صنعت گردش‌گری این کشور وارد کرده است.

 کارکنان و کارگران بخش حمل و نقل این کشور با چند ساعت اعتصاب، سیستم حمل و نقل را در این کشور مختل کردند و کارکنان فرودگاه‌های این کشور نیز هشدار دادند که در صورت عدم لغو قانون سخت‌گیری‌های اقتصادی، پرواز‌های گردش‌گران لغو شده یا به تاخیر انداخته می‌شود.

گفتنی است با وجود این اعتصاب‌ها، دولت این کشور مجبور به اعمال طرح سخت‌گیری‌های اقتصادی که شامل کاهش میزان حقوق و افزایش مالیات‌هاست، شده است.

سفر به هند تعطیل

و اما با آغاز فصل گردش‌گری در هند، دولت امریکا از شهروندان خود خواسته است تا به دلیل ادامه حملات تروریستی به این کشور سفر نکنند.

وزارت کشور آمریکا در اطلاعیه خود با اشاره به این که مناطق پرجمعیت هم‌چون، بازارها، ایستگاه‌های قطار، مناطق مذهبی وهتل‌ها مورد نظر حملات تروریست‌هاست از گردش‌گران آمریکایی خواسته تا در این مکان‌ها حاضر نشده و پیش از مسافرت به هند، تمامی گزارش‌های محلی مرتبط با شرایط و وضعیت داخلی این کشور را مورد بررسی قرار دهند.

گفتنی است که به دنبال آمریکا، کشورهای دیگری هم‌چون استرالیا،‌ انگلستان، نیوزلند و کانادا نیز در اقدامی مشابه هشدارهایی مسافرتی را برای گردش‌گران خود صادر کرده‌اند که این امر با انتقاد دولت هند روبرو شده است.

دولت هند این اقدام را به ضرر صنعت گردش‌گری این کشور در فصل اوج گردش‌گری هند دانست که باعث خالی ماندن هتل‌ها و دیگر جاذبه‌های تفریحی این کشور خواهد شد.

مالزی اولین انتخاب گردش گران تا سال 2020

و اما خبری از گردش‌گری مالزی که همواره از جمله سرخط اول خبرهای این کشور هست:

 دبیرکل سازمان جهانی گردش‌گری (UNWTO) مالزی را به ستاره‌ای در صنعت گردش‌گری دنیا تشبیه کرده و گفته که انتظار می‌رود تا سال 2020 این کشور به عنوان یکی از پنج کشور یا انتخاب نخست گردش‌گران جهان باشد.

طالب رفاعی که در سمینار «کمپین گردش‌گری برای رهبران جهان» گفته است که امروز مالزی به عنوان هشتمین مقصد گردش گران جهان شناخته می‌شود.

گفتنی است گردش‌گری سومین صنعت برتر دنیا است که یک نفر از هر دوازده نفر در دنیا در این صنعت اشتغال دارد و سالانه بیش از یک تریلیون دلار درآمد دارد.

چینی‌ها در بازار گردش‌گری ایران

و آخرین خبر این که قرار نیست تنها محصولات چینی بازار ایران را پرکنند. از این پس قرار است بازار گردش‌گری ایران نیز بیش از گذشته با حضور گردش‌گران چینی رونق پیدا کند.

بنا بر آخرین اخبار، تورآوران ایرانی اکنون بیش از گذشته بر روی روی بازار چین متمرکز شده‌اند و گفته می‌شود که ایران به عنوان مقصد صدو یازدهم در فهرست مقاصد گردش‌گران چینی قرار گرفته است.

در واقع بناشده با ایجاد  زمینه‌هایی از سوی دولت (که گویی تنها در زمینه چین تمایل به زمینه سازی دارد!) بخش خصوصی نیز وارد عمل شده و برای این کار برنامه‌ریزی کند هر چند که انجام این کار یعنی جذب گردش‌گران چینی به ایران با مسایل خاص خود روبروست.

رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان در این ارتباط گفته است که چین در هر حال یکی از بازارهای مهم است و جامعه تورگردانان 2، 3 سال است که روی بازار چین کار می‌کند. اولین هدف این بود که ایران جزو مقاصد قرار بگیرد که سال جاری تفاهم‌نامه ای بین ایران و چین امضاء شد و ایران مقصد 111 در فهرست مقاصد چینیان قرار گرفت.

آقای پورفرج در زمینه ابزار و امکانات نیز با اشاره به دعوت اعضای رسانه و دفاتر مسافرتی چین به ایران برای بازدید از شهرهای تهران، اصفهان و شیراز از تلاش برای تامین نیروی لازم مسلط به زبان چینی خبر داده است.

او با بیان این که در این زمینه با رایزن اقتصادی چین در ایران هماهنگ شده گفته است تا در مرحله نخست از چینی‌هایی که در ایران کار و زندگی می‌کنند و به زبان فارسی آشنایی دارند یا ایرانی‌هایی که به زبان چینی تسلط دارند، استفاده می‌شود و در مرحله بعدی تعدادی راهنمای ایرانی برای دیدن دوره آموزشی به چین فرستاده خواهد شد.

وی تاکید کرده که برروی شناخت ذائقه گردش‌گران چینی نیز کار خواهد شد تا بسته مناسب آن‌ها تهیه شود و البته در این زمینه رایزنی فرهنگی چین هم یاری می‌کند.

به هر روی با وجود آن که به نظر می‌رسد در حال حاضر در این بازار هم زمینه فعالیت بیشتر برای چینی‌ها فراهم شده تا ایرانی ها اما امید است که گردش‌گران چینی بتوانند در صد و یازدهمین انتخاب خود بالاخره به ایران بیایند و رونقی به صنعت گردش‌گری این کشور بدهند.

منبع

CHN

CHTN

STAR


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

مدتی قبل خبرگزاری برنا که زیر نظر وزیر تعاون اداره می‌شود و خبرگزاری رسمی سازمان ملی جوانان است، مطلبی را منتشر کرده بود که اگرچه خواندن آن خالی از لطف نیست اما پرسش‌های بی‌شماری را در ذهن ایجاد می‌کند، ابتدا این نوشته را بخوانید:

«اصلن قرار نیست مرثیه بخوانیم و توی سرمان بزنیم فقط می‌خواهیم بگوییم که دل‌تنگیم، دل‌تنگ برای آقای‌مان، برای رهبرمان، بغض گلوی‌مان را گرفته شاید هم راه نفس‌مان را، آخر عادت داریم…..نه به‌تر بگوییم دل بسته‌ایم به نفس‌های پیرشهرمان، به رهبرمان. شده‌ایم مثل آن‌هایی که منتظرند کسی برگردد، 3 روز است شما رفته‌ای و این 3 روز یک عمر صد ساله شده است برای ما، ثانیه‌ها لنگان لنگان می‌روند و انگار قرار نیست به مقصد برسند و ما حال که فهمیده‌ایم سفرتان یک هفته دیگر ادامه دارد عجیب دل‌تنگ شده‌ایم برای خودتان، برای بیت‌تان، برای دیدارتان، برای روزهایی که لطف خدا قسمت ما می‌شد و نماز می‌خواندیم پشت سرتان…

این‌جا تهران است 3 روز بدون حضور شما…..شهر هزار رنگ و لعاب من این روزها جان ندارد، نیمه‌جان شده است شاید هم مرده است نمی‌دانم فقط می‌دانم همه شهر چشم شده‌اند سر راه‌تان…

یاد اس‌ام‌اس‌های پارسال می‌افتم و سفر به قمی که 9 روز طول کشید، بچه‌ها می‌گفتند: شهر تهران بی‌تو از دل و دلبر خالی‌ست/عشق برگرد که حال من و دل طوفانی‌ست/ وقت آن‌ست که با حضرت حافظ خوانیم/ ما هم این هفته برون رفت و به چشم‌ام سالی‌ست

خشک‌سالی شده، ای بارش باران برگرد / جانشین خلف پیر جماران برگرد / نفست حافظ این شهر گناه‌آلود است / نازنین رهبر ما زود به تهران برگرد

نمی‌دانم برای برگشتن‌ات باید احساسی بنویسم و از بی‌تاب شدن ستاره‌ها و نخل‌ها و دل‌های‌مان برای‌ات بگویم یا از این شهر پر فریب…فقط می‌دانم که می‌خواهیم برگردید همین…»

چند روز پس از آن نیز مصباح‌یزدی در راستای مطالب قبلی‌اش، بار دیگر اظهار امتنانی چشم‌گیر را به بیت‌رهبری تقدیم نمود، او در همایش غدیر گفت: «دشمنان قسم خورده نظام و شیاطین برنامه‌های مفصلی برای خدشه‌دار کردن مقام معظم رهبری دیده‌اند ولی با عنایت امام زمان تمام نقشه‌های ددمنشانه صهیونیسم در بدنام کردن مقام عظمی ولایت ناکام مانده است و تمام تیرها به سمت خودشان برگشته است.» او با تشریح دست‌آوردهای رهبری نظام گفت: «به‌واسطه فیض وجودی امام خامنه‌ای ‌(س) ایران اسلامی قله‌های دانش و افتخار را کسب کرده است. ‌وجود ایران به وجود مقام معظم رهبری وابسته است. به جان عزیزان‌ام اگر حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای(س) ولی فقیه نبودند، وضع ایران از وضع افغانستان بدتر و اسفبارتر می‌شد. وضع مسلمین جهان از وضعیت فلسطینی‌ها بدتر می‌شد. تمام خباثت غرب و صهیونیسم به واسطه فیض ایشان نابود شده است…اغراق نیست اگر بگوییم درک نعمت الهی رهبری برای بسیاری از ما انسان‌های فانی میسر نیست و باید سال‌های سال و هزاران سال دیگر بگذرد تا مردم جهان با دید به‌تری با مرور تمامی این اتفاقات و حوادث و معجزات متوجه شوند که برکات رهبری برای جهان تا چه اندازه حیاتی بوده است.»

اما این امام، آقا یا رهبر فرزانه کیست و چه وجه ممیزه قابل بیانی دارد که شیفتگان‌اش او را مظهر نور می‌بینند «دل‌دادگانی که در ایران زندگی کرده و توان درک شرایط بی‌ثبات را دارند»؟ آیا این موجودی که بنابر گفته آیت‌اله مصباح در هزاران سال آینده کشف خواهد شد، خلف پدران‌اش بوده و آن‌ها نیز روزی چنین عمل می‌کرده‌اند؟ و از این‌ها مهم‌تر آن‌که آیا خود او باورمند فوق‌العاده بودن‌اش هست؟ برای شناخت این رهبر جمهوری اسلامی کافی ست چند دقیقه به تاریخ انقلاب نظر کنیم.

می‌گویند جرقه بزرگی آقای خامنه‌ای در اسفند 1357 و با اعلام موجودیت حزب جمهوری اسلامی و ورود او به آن بود، ورودی که خود حرف و حدیث‌های فراوانی از وساطت هاشمی دارد. بنیان‌گذاران آن روحانیونی چون محمد حسینی بهشتی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، اکبر هاشمی رفسنجانی، علی خامنه‌ای و محمد جواد باهنر بودند. پنج تن یادشده به هم‌راه حسن آیت، اسداله بادامچیان، عبداله جاسبی، میرحسین ‌موسوی، مهدی کروبی، حبیب‌اله عسگراولادی، سید محمود کاشانی «فرزند آیت‌اله ابوالقاسم کاشانی»، مهدی عراقی و علی درخشان از اعضای شورای مرکزی اولیه حزب جمهوری اسلامی بودند. حزب جمهوری اسلامی، مهم‌ترین تشکل مسلمانان انقلابی هوادار روحانیت در برابر دیگر تشکل‌های سیاسی مانند نهضت آزادی ایران، حزب توده و گروه‌های چپ‌گرا یا ملی‌گرا در دهه‌ نخست جمهوری اسلامی است.

او در زمان گروگان‌گیری و اشغال سفارت آمریکا به تلطیف افکار عمومی بین‌المللی می‌پرداخت، آقای خامنه‌ای توانست در یکی از سال‌های خوش‌شانسی‌اش مانند بسیاری از روحانیون و اشخاص تحت حمایت حزب‌ جمهوری به چند منصب مهم دست یابد، سرپرستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جوان‌ترین امام جمعه تهران، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، انتخاباتی که شبه تقلب نیز داشت، بنی‌صدر در این مورد گفته است: «در انتخابات مجلس اول، مشارکت در کل نزدیک شش میلیون بود. من ده هیت تفتیش تعیین کردم به ریاست ده قاضی دیوان کشور و این‌ها گزارش دادند که در همه جا تقلب شده. من به آقای خمینی گفتم که در هیت می‌گویند در انتخابات تقلب شده. شورای انقلاب هم قبول کرده بود که قبل از رسیدگی مجلس تشکیل نشود. به ضرب حکم آقای خمینی مجلس را گشودند. یکی از اشتباهات من این بود که موافقت کردم با این حکم آقای خمینی از ترس این‌که مبادا عراق به ایران حمله کند و ما در دعوای داخلی باشیم.» هم‌چنین او در کابینه بازرگان به سمت معاونت وزارت دفاع مشغول بود که با ریاست‌ جمهوری بنی‌صدر استعفا داد. او در زمان بنی‌صدر و پس از آغاز جنگ، نماینده  خمینی در شورای عالی دفاع شد و به تخریب دولت پرداخت، دولتی که با حزب‌ جمهوری در رقابت و کشمکش بود و توانست زمینه استیضاح رییس ‌جمهوری را مهیا کند، روایت بنی‌صدر از فعالیت‌های او در جبهه چنین است: «درباره فعالیت‌های او در جنگ هم اغراق شده. او بر خلاف من به خطوط مقدم جبهه نمی‌آمد. آقای خامنه‌ای تنها در جنگ‌های غیرمنظم با آقای چمران هم‌کاری داشت. حتا در نبرد کرخه کور، فرار این آقا مصیبت به بار آورد و موجب فرار سربازها شد و ما تا سربازها را به جبهه برگردانیم جان‌مان به لب رسید.»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اثر وقوع یک زمین‌لرزه در شرق ترکیه، خسارت و تلفاتی به مناطق اطراف وارد شده است. بر اساس گزارش‌ها، این زمین‌لرزه در استان آذربایجان غربی ایران هم احساس شده است.

بزرگی زمین‌لرزه ای که شرق ترکیه را لرزانده است، 7.2 ریشتر برآورد شده است.

خبرگزاری رسمی ترکیه به نقل از دفتر نخست وزیر این کشور، از تلفات ناشی از این زمین لرزه خبر داده، اما جزییاتی اعلام نکرده است.

در عین حال، گزارش شده است که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، تمام سفرهای خود را لغو کرده است و برای بررسی وضعیت، به استان وان خواهد رفت.

بر اساس گزارش‌ها، شهرهای مختلف استان وان در شرق ترکیه که در همسایگی ایران قرار دارد، بر اثر زلزله، به شدت آسیب دیده‌اند.

داده‌های مرکز زمین‌شناسی آمریکا نشان می‌دهد که این زمین‌لرزه در ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه به وقت محلی، در حدود ۱۷ کیلومتری شمال شرق شهر وان رخ داده است.

احتمال داده می‌شود که بر اثر این زلزله بیش از هزار نفر کشته و زخمی شده باشند.

این زمین‌لرزه شدیدترین زلزله در ۳۰ سال اخیر در این منطقه بوده است.

عبور چندین گسل بزرگ از محدوده جغرافیایی ترکیه باعث شده است این کشور بارها دچار زمین‌لرزه شود.

خبرگزاری آناتولیای ترکیه گزارش داده است که نیروهای امداد در حال جست‌جو در ویرانه‌های ساختمانی هفت طبقه در شهر وان هستند تا افرادی را که تصور می‌شود در آوار گرفتار شده‌اند، نجات دهند.

براساس این گزارش، ۵۰ نفر مجروح به بیمارستان شهر وان منتقل شده‌اند.

شهردار شهر وان به شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی گفت: «دو ساختمان در وان فروریخته‌اند. شبکه تلفن آسیب ندیده، ولی به دلیل تماس‌های زیاد مردم، مسدود شده است و ما برای بررسی تخریب‌ها به بقیه مناطق دست‌رسی سریع نداریم.»


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

در هفته‌ی گذشته خبرهایی از کشورهای عربی و شمال آفریقا که به تازگی حکومت‌های پیشین خود را سرنگون کرده‌اند، به گوش رسید که به شدت ناامید کننده بود. در «مصر» یک وبلاگ‌نویس به نام «ایمن ‌یوسف‌ منصور» به جرم توهین به اسلام و زیرسوال بردن قرآن به سه سال حبس محکوم شد. در «تونس» یک شبکه‌ی تلویزیونی و مدیر آن به علت پخش انیمیشن سینمایی «پرسپولیس» و به اتهام نمایش تصویری از خداوند که با اعتقادات مسلمانان در تضاد است، مجبور به عذرخواهی از مردم شدند، چرا که معترضان دفتر این شبکه و خانه‌ی مدیرش را به آتش کشیدند و خواستار حکم اعدام برایش شده بودند. همه‌ی این پیش‌آمدها موجب پررنگ‌تر شدن نگرانی‌هایی شد که پیش از این و با شروع انقلاب موسوم به «بهار عربی» نیز از سوی روشن‌فکران عرب و غربی بارها ابراز شده بود. تغییر دیکتاتوری‌های منطقه بدون وجود آلترناتیوی که به حکومت‌های سکولار پای‌بند باشند یک فاجعه را در پی خواهد داشت.

درست است که بسیاری از مخالفینی که هم اکنون و در این کشورها به سمت در دست گرفتن قدرت پیش می‌روند، از دشمنان پر و پا قرص حاکمان مستبد منطقه بوده‌اند ولی دلیل مخالفت آنان به هیچ وجه از سر دغدغه‌های دموکراتیک یا حقوق‌بشری نبوده و نیست. این نیروها بیشتر از عدم اجرای احکام اسلام و برقرارنشدن مو به موی آنها در جامعه‌ی خود نگران بودند تا روش‌های حکومتی حاکمان پیشین. جمع زیادی از این افراد خود از اعضای گروه‌های تندروی اسلامی در کشورهایشان هستند و روابط آشکاری با گروه «القاعده» دارند و شماری دیگر در «مصر» و «سوریه» از وابستگان و دلسپردگان به «اخوان‌المسلمین» هستند. شورای انتقالی «لیبی» آشکارا از حکومت بر مبنای شریعت اسلام می‌گوید و از ظواهر امر در «تونس» پیداست که اسلام‌گرایان در انتخابات پیش رو به پیروزی قاطعی می‌رسند.

با عدم برقراری حکومت‌های سکولار و زمانی که تمامی قوانین یک کشور از احکام مذهبی بیرون کشیده شود هرگونه انتقاد و یا مخالفتی با مذهب و مذهبی‌ها، توهین به اعتقادات و باورهای مردم تلقی شده و مجازات‌های سنگین در پی خواهد داشت. در این میان تفسیرهای فرقه‌ای و بومی نیز حلقه‌ی انتقادات را روز به روز تنگ‌تر و فشرده‌تر خواهد کرد. برای نمونه اگر فردی در یک کشور شیعی در وجود و ماهیت موجودی به نام امام زمان شک و تردیدی روا داشته باشد، نه از سوی علمای دینی که از سوی محاکم رسمی کشور به مرگ محکوم خواهد شد. مثال عینی آن حکم تکفیر غیابی «اکبر گنجی» است که مدت‌ها پیش و به سبب تشکیک او در مسئله‌ی امام دوازدهم شیعیان از سوی چند تن از مراجع صادر شده است. اگر فردی در یک کشور مسلمان غیرسکولار، هر نوع اشکال و یا ایرادی را به «قرآن» وارد آورد، مردم و حاکمان می‌توانند آن را به راحتی توهین تلقی کرده و مجازات‌های سنگینی که حتا ممکن است اعدام باشد را برایش در نظر بگیرند. هیچ معلوم نیست که اگر اکنون «حامد ابوزید» محقق مصری، زنده بود از سوی حاکمین اسلام‌گرای تازه‌ی مصر به اعدام محکوم نمی‌شد. در چنین سیستم‌هایی منتقدین و روشن‌فکران حتا اگر از در علم هم وارد شوند، توان مقابله با مذهبی‌ها را نخواهند داشت، چرا که اگر در این‌گونه سیستم‌ها تضادی میان علم و دین پیش‌ بیاید، طرفی که بدون قید و شرط پیروز ماجرا خواهد بود مذهب است. وقتی که هنوز بسیاری از مذهبی‌ها از پذیرش نظریه‌ی تکامل سرباز می‌زنند و بر این باورند که آفرینش تمامی موجودات در یک لحظه و آن هم چیزی در حدود شش‌هزار سال قبل صورت گرفته و هر گونه تشکیکی در آن را توهین به اعتقادات خود می‌دانند چگونه می‌شود از آزادی حق بیان و حقوق مخالفین و دگراندیشان و بی‌دینان سخن گفت.

البته باید گفت که مخالفت‌ها با ایجاد و برقراری حکومت‌های لائیک در کشورهای عربی بسیار بالاست و اسلام‌گراها با زیرکی مردم را از چنین ساختارهایی ترسانده‌اند و با برابر نشان دادن سکولاریسم با حذف مذهب از تمامی امور اجتماعی، آن‌ها را از چنین حکومت‌هایی برحذر می‌دارند. گر‌چه لازم به توضیح نیست که این یک مغلطه‌ و سفسطه‌ی هدف‌دار از سوی بنیادگرایان و اسلام‌گرایان است. جدا شدن نهاد دین و دولت در طی سکولاریزاسیون بدین معناست که موسسه‌های خاص سیاسی که به درجات مختلف تحت کنترل دولت هستند، از سیطره مستقیم یا غیرمستقیم دین رها می‌شوند و صد البته که این بدان معنا نیست که پس از سکولار شدن، نهادهای دینی دیگر نمی‌توانند در مورد مسایل عمومی و سیاسی حرفی بزنند، بلکه معنایش این است که دیدگاه‌های نهادهای دینی، دیگر نباید بر جامعه تحمیل شوند و یا مبنای سیاست‌گذاری‌های عمومی و حقوقی قرار گیرند. در عمل، دولت باید تا حد امکان نسبت به عقاید گوناگون و متفاوت دینی بی‌طرف بماند و به معنای دیگر نه مانع آن‌ها باشد و نه مجری خواسته‌های‌شان. شاید هیچ زمانی مانند دوره‌ی حاضر رسالت روشن‌فکران و دگراندیشان عرب در توضیح و تشریح سکولاریسم برای توده‌های مردم و آگاه کردن آن‌ها از خطرات حکومت‌های اسلامی بااهمیت و سرنوشت‌ساز نبوده است. تصمیم‌گیری‌های درست مردم این کشورها در ماه‌های پیش‌رو، آینده‌ی منطقه‌ی شمال آفریقا و برخی از کشورهای عربی را تعیین خواهد کرد، چیزی که می‌تواند روشن و طلایی و یا تیره و تار باشد.


 


پیمان عابدی/ رادیو کوچه

ناقوس تبعید گفتاری است پیرامون آسیب‌شناسی اجتماعی ادبیات مهاجرت و بررسی کیفیت و محتوای اجتماعی فرهنگی در آثار نویسندگان ایرانی که به دلایل گوناگون از شهر و دیار خود رخت بسته و روانه‌ی نقاط دیگر این کره‌ی خاکی شده‌اند تا در مکانی تازه و در مواجهه با فرهنگی تازه به کوشش‌های ادبی خود ادامه دهند.

ادبیات مهاجرت سابقه‌ای دیرین دارد و سال‌هاست که این ادبیات به حیات خود ادامه می‌دهد. سال‌هاست که نویسندگانی از داخل کشور به خارج از کشور سفر کرده‌اند و به حتم با بخش‌هایی از این ادبیات آشنایی داشته‌اند. با این حال مجال حرف زدن از این ادبیات کم‌تر به وجود آمده است. پیش از سال 1376 در فضای محدود خبری آن دوران گه‌گاه اشاره‌ای به آن می‌شده که می‌شود آن را به حساب سانسور خبری حاکم بر نشریات آن سال‌ها گذاشت، بعد از خرداد 76 تا اواخر سال 1382 به دلیل بهبود اوضاع سیاسی، توجه بیش‌تری به نویسندگان غالبن مهجور مهاجر از سمت روزنامه‌ها و نشریات ادبی صورت گرفت تا این‌که دوباره با شدت گرفتن فضای اختناق و فشار، این بحث نیز به مانند بسیاری موضوعات دیگر به محاق رفت. اما واقعیت این است که در همان سال‌ها و هنوز هم اغلب روی‌دادها و جریان‌سازی‌ها قبل از هر چیز در محافل ادبی اتفاق می‌افتد، بنابر‌این فکر می‌کنم کسانی به عمد در این مورد سکوت کرده‌اند؛ دلیلش را بیش‌تر باید از نویسندگان به خارج دعوت شده یا آن‌هایی که مجبور به ترک ایران شده‌اند پرسید. «هوشنگ گلشیری» در نشریه‌ی کارنامه‌ی آن دوره (دوران اصلاحات) گاه نقدی از منتقدی خارج از کشور و یا داستانی به چاپ رسانده است. به عنوان مثال می‌توان از چاپ نقدهای «مجید نفیسی» و «کاظم امیری» در کارنامه نام برد. امروز به غیر از امیری که متاسفانه دو سال پیش در تنهایی و غربت درگذشت، می‌توان از «حورا یاوری»، «عباس معروفی»، «سعید نفیسی» و «محمود کیانوش» به عنوان نمونه‌هایی از منتقدان قابل تامل در خارج از کشور نام برد.

در واقع می‌توان هوشنگ گلشیری در کارنامه و شهریار مندنی‌پور در نشریه‌ی «عصر پنج‌شنبه»(که بعد از کارنامه توقیف شد) را به عنوان آغاز کنندگان بحث ادبیات مهاجرت معرفی کرد. در این مورد کتاب «ملیحه تیره گل» از به‌ترین منابع در مورد ادبیات مهاجرت است که هنوز امکان چاپ در ایران پیدا نکرده است. در سال 1381 شاهد اتفاق‌‌های دیگری در مورد ادبیات مهاجرت هستیم. در وهله‌ی نخست شاهد چاپ برخی از آثار نویسندگان ایرانی خارج از کشور هستیم که تنها به نویسندگانی چون «رضا قاسمی»، «بهرام مرادی» و یا «شهرام رحیمیان» محدود نمی‌شود و اتفاقن بیش از 10 نویسنده هستند که کتاب‌های‌شان در ایران آن سال به چاپ می‌رسد، نویسندگانی که اشاره شد هرکدام به دلایلی نام‌شان بیش از بقیه مطرح است. اما با وجود مهاجرت عده‌ی زیادی از نویسندگان سرشناس یا گم‌نام ایرانی به خارج از کشور، ادبیات معاصر ایران توانی برای هویت‌سازی نداشته است. چگونه است که جهان از نام «مارکز» به مطالعه‌ی شرایط خاص کلمبیا علاقه پیدا می‌کند، یا «پابلو نرودا» نام شیلی را بر زبان‌ها می‌اندازد و «کوندرا» نام چک و «ساراماگو» پرتغال را و در این میان ما هیچ نویسنده‌ی مهاجر یا غیر‌مهاجری نداریم که جهان او را به حساب بیاورد.

به هرحال اکثر ما عادت داریم به همان زبانی بنویسیم که فکر می‌کنیم، همان زبانی که دقایق کودکی و نوجوانی ما را می‌سازد. التقاط ذهنیت و فرهنگ مادری در تقابل و سرانجام در تداخل با فرهنگ میزبان و راه یافتن ناگزیر زبان بیگانه در زبان مادری، مصالح و دستمایه‌های نویی را برای نویسنده فراهم می‌کند که امکان آفرینش ادبیات ویژه‌ای را در برابر او قرار می‌دهد. ادبیاتی مستقل و تازه که در ظاهر پیوندی با هیچ یک از سنت‌های فرهنگی شرق و غرب ندارد، اما از درون، مایه گرفته از هردوی آن‌هاست و «دیسیپلین» ویژه‌ی خود را دنبال می‌کند. هم‌چنین ادبیات مهاجرت حاصل تجربه‌های جدیدی است که به دلیل جابه‌جایی جغرافیایی در دست‌رس نویسنده‌ی مهاجر قرار گرفته است، ما اولین اقلیت مهاجر نیستیم و شاید آخرین هم نباشیم و پیش از ما اقلیت‌های دیگری به سرزمین‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند و با تجربه‌های جدید به خلق آثار جدید پرداخته‌اند.

فهرست منبع‌ها

1-مجله کارنامه. شماره28. سال81 /شماره24. سال80 / گفت‌وگو با حورا یاوری. کارنامه. شماره 48و49. بهمن و اسفند83. ص102

2- ملیحه تیره‌گل‌‌، مقدمه‌ای بر ادبیات فارسی در تبعید 75ـ1357‌، تگزاس،‏ 1998

3-رامین جهانبگلو. مقاله «هدایت و تجربه مدرنیته». کارنامه. شماره41. اسفند82

4-شهریار وقفی‌پور. مقاله «منطق شهرزادی میل» -نگاهی به رمان آزاده خانم و نویسنده‌اش. کارنامه. شماره 46و47. آذر و دی83

5-رضا قاسمی. هم‌نوایی شبانه ارکستر چوبها. چاپ ششم‌، تابستان84. نشر نیلوفر

6-حافظ موسوی. ادبیات مهاجرت در بوته نقد. کارنامه. شماره47. آذر و دی83. ص94

7-حافظ موسوی. ادبیات مهاجرت در بوته نقد. کارنامه. شماره45. مهر83. ص88

8-سپیده زرین پناه. گفت‌وگو با رضا قاسمی. کارنامه. شماره33. اسفند81. ص112

9-www.natoor.khabgard.com. گفت‌وگوی پدرام رضایی‌زاده با بهرام مرادی. مهمان ناخوانده در شهربزرگ. 24 تیر 1385

10-www.dibache.com. گفت‌وگو با دیگران. میزگرد پست مدرن. گفت‌وگوی علی اصغرقره‌ باغی با اکبر معصوم‌ بیگی و محمد بهارلو


 


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر، محمد کاشانی‌فر یکی از دراویش ‌گنابادی از زندان وکیل‌آباد مشهد به تبعیدگاه منتقل شده است.

به گزارش سایت مجذوبان نور‌٬ این درویش گنابادی که به ۵ ماه حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق و یک سال تبعید به شهرستان سرخس محکوم شده بود‌٬ پس از اتمام دوران محکومیت و تحمل ۵۰ ضربه شلاق‌٬ در تاریخ ۲۶ مهرماه راهی تبعیدگاه شد‌.

در تیر ماه 1388، جمعی از دراویش گنابادی در اعتراض به رفتار نامناسب دادستان گناباد مقابل دادگستری آن شهرستان تجمع کرده بودند که در این تجمع،‌ 24 تن از دراویش بازداشت و محاکمه شدند.

هم‌چنین صالح مرادی یکی از دراویش گنابادی‌٬ که در تاریخ ۱۶ شهریور ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شده بود‌٬ در وضعیت نامطلوب جسمی به‌سر می‌برد‌.

به گزارش کمپین پاسداشت حقوق دراویش‌٬ صالح مرادی یکی از دروایش گنابادی که در تاریخ ۱۶ شهریور ماه توسط نیروهای امنیتی و بدون ارایه حکم قانونی بازداشت و پس از تحمل یک ماه حبس در سلول انفرادی به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بود‌٬ در ملاقاتی که با خانواده‌ی خود داشت از آن‌چه وضعیت نامطلوب زندان‌٬ عدم رسیدگی و رعایت حقوق اولیه در زندان عادل آباد شیراز خوانده، خبر داد‌.

لازم به اشاره است امیر اسلامی از وکلای دراویش گنابادی به دلیل وضعیت وخیم جسمی در هفته گذشته به بهداری زندان اوین منتقل شد و هیچ‌کدام از دراویش زندانی در بند امنیتی بازداشت‌گاه اوین تا‌کنون ملاقاتی با خانواده و وکلای خویش نداشته‌اند‌.

بیشتر بخوانید:

«انتقال امیر اسلامی به بهداری اوین»

«بازداشت فرزاد درویش، از دراویش گنابادی»


 


مهشب تاجیک/ رادیو کوچه

در جهان امروز رسانه‌های عمومی وظیفه‌ی خطیری بر عهده دارند،  به خصوص رسانه‌ی عمومی مانند تلویزیون، چرا که وظیفه‌ی اطلاع‌رسانی از مجاری خاص را بر عهده دارد در قبال قشر کثیری از مردمی که شاید، تنها مجرای دریافت اطلاعات‌شان از طریق همین رسانه‌ی تلویزیون باشد. بنابراین باید این رسانه دارای سبک باشد، سبک به همان شیوه‌‌ی معمول و تعریف شده‌ای که به کار گرفته می‌شود، یعنی سبک به روشی گفته می‏شود که برای بیان اندیشه یا موضوع‏، به‏طور خلاصه، سبک همان چگونگی بیان است.

در بررسی ویژگی‏های سبکی هر برنامه‌ی رسانه‌ای مانند تلویزیون باید به خصوصیات بیان در استفاده از عناصر معمولی‏ چون نورپردازی، تدوین، صدا، میزانسن، شیوه‌ی روایت و نظایر آن توجه شود. به همین ترتیب‏ در تجزیه و تحلیل ویژگی‏های سبکی عناصری چون واژگان، ساختار و تنوع جملات، شیوه‌ی ارتباط مطالب و ترتیب و تنظیم فکر هم‌چنین آرایش‏های‏ کلامی نیز مهم است. چرا که در حقیقت فرض بر این است که همه‌ی این عناصر در یک اثر با مخاطبی عام-خاص روبه‌رو هستند. یعنی مخاطبی که ساعتی از وقت روزانه‌‌ی خود را گذاشته و باید نیازهای خود را از طریق یک رسانه دریافت نماید. مضاف بر این‌که این رسانه وظیفه‌ی دیگری نیز دارد و آن انتقال ایده و تفکر به کسی است که روبه‌روی آن نشسته است.

تلویزیون و مخاطب دقیقن مانند دو گروه از عناصر هستند که به هم وابسته‏اند و بر هم تاثیر دارند. به طور مثال بدن انسان‏ یک سیستم است. اگر بر فرض قلب از کار بیفتد تمامی اجزای دیگر بدن در معرض خطر قرار می‏گیرند. ماشین نیز یک سیستم است.کار کل سیستم وابسته است به کار تک‏تک اجزا. بنابراین سیستم مجموعه‏ای تصادفی از عناصر نیست بلکه‏ مجموعه‏ای از عناصری است که در یک سازمان معین با روابط خاصی گرد آمده‏اند. رابطه‌ی رسانه‌ای مانند تلویزیون و مخاطب نیز به همین منوال برگزار می‌شود، یعنی مخاطب می‌دهد و تلویزیون پس می‌گیرد و تلویزیون نیز شامل همین خورد و بازخورد در برابر مخاطب است.

در بسیاری از مواقع شرایط تاریخی و اجتماعی خط مشی بسیاری از رسانه‌های عمومی را تعیین می‌کند. یعنی شرایط مادی و آن‌چه‏ که در محیط، دوره‌ی زندگی و دنیای پیرامون موجود است. شامل شرایط اقتصادی، سیاسی، جغرافیایی و تکنولوژیک عصر. اما بیان حقیقت نیز مسئله‌ای است که به طور عمومی و قانونی نانوشته همه باید به آن پایبند باشد، در یک مثال خاص برای تشریح عمل‌کرد و موقعیت تلویزیون به عنوان یک رسانه، نه تنها به این دلیل که نظریه راه‌نمای عمل است بلکه در حوزه‏ شناخت و تبیین، نظریه باید نخستین وظیفه خود را پاسخ به سوال عمده‌ی «چه باید کرد» بداند تا شکل و ساختار و نحوه‌ی عمل‌کردش را روشن سازد.

استفاده‌ی انسان از انواع‏ رسانه‏ها جنبه‏ اختیاری دارد و هرکس به میل خود در زمان مناسب و منطبق با حال و روز خود از رسانه‌ی مورد نظر بهره می‏گیرد مطالعه کتاب و مجله‏ و روزنامه، شنیدن‏ رادیو، رفتن به سینما و تاتر، حضور در نمایش‌گاه و سالن سخن‌رانی، شرکت در محافل‏ گوناگون همه در صورتی است که انسان‏ بخواهد و به اصطلاح حوصله‏اش را داشته باشد. اما تلویزیون چنین نیست. به خصوص از زمانی‏ که تعدد سرسام‏آور کانال‏های تلویزیونی ایجاد شده، اختیار انسان‏ در استفاده از تلویزیون به طور تقریبی از بین رفته و حالتی به وجود آمده که هر موقع انسان در کنار این جعبه جادویی قرار می‏گیرد، ناخواسته و به‏ گونه‏ای تحمیلی به تماشای برنامه‏های‏ متنوع و گاهی پرجاذبه‏اش می‏نشیند. نظریه‌ی تعدادی از دانش‌مندان بیان کرده است که اغلب پیام‏های‏ ارسالی توسط تلویزیون، در سطح مغز باقی‏ می‏ماند و با پیام‏های قبلی که همواره با تمرکز فکری وارد عمق مغز شده، ارتباطی پیدا نمی‏کند. در نتیجه، آن دسته اطلاعات انبوه دریافتی از تلویزیون، طبقه‏بندی نمی‏شود و نمی‏تواند اثر ذهنی باقی گذارد تا تفکری را برانگیزد یا در بحثی به کار آید و یا ابزاری برای تحلیل‏ اطلاعات وارده باشد. چنین وضعیتی باعث می‏شود که انسان‏ها تحت تاثیر برنامه‏های تلویزیونی، به مرور دچار آلودگی اطلاعاتی شوند و قدرت تفکر را از دست داده و در نهایت تبدیل به نوعی انسان‏های‏ کوکی شوند که گردانندگان شبکه‏های رنگارنگ‏ تلویزیونی آن‌ها را به راحتی جابه‌جا می‏کنند و به‏ ساز خود می‏رقصانند.

مسئله‌ی دیگر این است که علی‌رغم اظهار دل‌سوزی‏ فراوان مسوولان به حال ملک و ملت که‏ آلودگی اطلاعاتی ایجاد شده و رسانه‌ای مانند تلویزیون مهم‏ترین شاخصه انسانیت‏ یعنی «تفکر» را از بین می‌برد و با توجه به این‏که‏ تفکر هیچ منشایی جز قدرت تحلیل اطلاعات‏ ندارد، پس هر عاملی بتواند مانع قدرت‏ تحلیل‏گیری انسان‏ها شود، قدرت تفکر را کاهش‏ می‏دهد و جامعه انسانی را به سمت ویژگی‏های‏ روانی خاص سوق می‌‏دهد. چنین وضعیتی در نهایت جامعه‏ای می‏سازد که به راحتی می‌توان هرگونه اطلاعات غلطی را به خورد چنین ملتی که فاقد تفکر است داد و این ملت را از ضریب دریافت اطلاعات حجیم برخوردار نمود. اطلاعاتی که همیشه به نفع آنان و جامعه عمل نخواهد کرد. به خصوص که در سنین خاصی باشند و یا نیروی بالقوه‌ی جامعه یا اکثریت با جوان‌ها باشد.

در جهان امروز عامل‏  مهمی نقش موثری در برقراری عدالت و تعدیل توانایی‏ها در جوامع بشری دارد توزیع‏ عادلانه‌ی اطلاعات است. اگر که اطلاعات به صورت انحصاری در اختیار طبقه‌ی خاص قرار گیرد و یا اطلاعات به صورت دروغین در اختیار مخاطب قرار بگیرد، مخاطب از طریق رسانه‌های دیگر با حقیقت آشنا می‌شود و رسانه‌های دیگر به‏ راحتی می‏تواند خواسته‏های خود را بر آن‌ها‏ تحمیل کنند و از نظر جذب در جای‌گاه بالاتری قرار بگیرند. ضمن این‌که دولت‏ هم باید بداند نمی‌تواند از نظر اطلاعات و آگاهی، نسبت‏ به مردم تفوق بسیاری داشته باشد و نمی‌تواند و نباید رسانه‌ای عمومی مانند تلویزیون را در انحصار خواسته‌های خود بگیرد و ملت را مشتی نادان فرض کند تا هر اطلاعاتی را که مایل است به خورد آن‌ها بدهد. به این ترتیب مخاطب یا مردم نسبت به این رسانه‌ی عمومی بی‌اعتماد شده و به سمت دیگر رسانه‌ها هجوم می‌برند که لزومن حقیقت را آن‌چنان که بایسته و شایسته است در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند. دولت‌ها باید بداند در عصر انفجار اطلاعاتی امروزه نمی‌توانند و نباید با سلطه‏طلبی برای‏ جلوگیری از توزیع عادلانه اطلاعات، به کتمان متوسل ‏شوند و یا جریان‏ اطلاعات را به صورت «قطره‏چکانی» تحویل مخاطب دهند. یعنی این تفکر که آگاهی مردم را از مسایل به‏ حداقل برسانند و هر زمان فقط مقدار بسیار اندکی از اطلاعات را در اختیار جامعه قرار ‏دهند. این رویه امروز به دلیل گسترش‏ وسایل ارتباطی، کارآیی خود را از دست داده و نمی‏توان مجاری اطلاع‏رسانی را محدود و روش اطلاع‏رسانی را قطره‏چکانی کرد. سیلاب اطلاعات به سمت مردم سرازیر است و آن‌ها بالاخره حقیقت آشنا خواهند شد، پس رسانه‌ی چنین عمومی مانند تلویزیون باید بداند که تریبونی برای افراد سلطه‌طلب نمی‌ماند و با عدم اعتماد کانال‌ها و رسانه‌های دیگری هستند که به راحتی جای آن‌ها را پر کنند.


 


یک‌شنبه 1 آبان 90 / 23 اکتبر 2011

اجرا: اعظم

استودیو: دامون

تقویم تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

پس‌نشینی تند- «بهار غبارآلود»- اکبر ترشیزاد

بخش اول خبر‌ها

دایره‌ی شکسته- «چشم‌ها و گوش‌هایی برای همه»- مه‌شب تاجیک

روز‌نگاشت- «هنر‌آشپزی با رزا منتظمی» محبوبه شعاع

بخش دوم خبرها

مجله جاماندگان- «نازنین رهبر ما زود به تهران برگرد»- شراره سعیدی

پرسه- «گردش‌گری و آخرین تحولات جهان»- سیمین

ناقوس تبعید- «هویت‌سازی ادبیات مهاجرت»- پیمان عابدی

بخش  سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

طرح استیضاح وزیر نیروی جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه، 23 اکتبر، با 51 امضا به هیت رییسه مجلس شورای اسلامی ارایه شده است.

به گزارش مهر، عدم عمل به تعهدات در وزارت نیرو توسط مجید نامجو، در حوزه‌های مختلف محورهای  طرح استیضاح را تشکیل می‌دهد.

پیش از این وزیر نیرو 15 اسفند ماه 89 در جلسه مجلس استیضاح شد اما در سمت خود باقی ماند.

هم‌چنین امروز طرح استیضاح سید‌شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد با 28 امضا اعلام وصول شده است.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی وزیر اقتصاد ظرف 10 روز باید در جلسه علنی مجلس حاضر شده و به سوالات استیضاح‌کنندگان پاسخ دهد.

از سویی دیگر درخواست استعفای علی مطهری نماینده تهران از سوی هیت رییسه اعلام وصول شد.

جهانبخش محبی‌نیا عضو هیت رییسه مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی روز یک‌شنبه درخواست استعفای علی مطهری نماینده تهران را در اجرای ماده 93 آیین نامه داخلی مجلس اعلام وصول کرد.

آقای مطهری دو هفته پیش درخواست استعفای خود را در اعتراض به عدم اعلام وصول طرح سوال از رییس جمهوری اسلامی به هیت رییسه مجلس تقدیم کرده بود.

سوال از محمود احمدی‌نژاد با 100 امضا 5 تیرماه تقدیم هیت رییسه شده بود.

بیشتر بخوانید:

«نه زندانی سیاسی داریم، نه یک ریال تخلف مالی در دولت»

«تعیین جای‌گزین مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران»

«علی مطهری استعفای خود را به مجلس ارایه کرد»


 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه شنبه، 22 اکتبر، رییس جمهوری اسلامی، در یک گفت‌وگوی طولانی با یکی از رسانه‌های خارجی، در مورد برخی مسایل داخلی و خارجی سخن گفت. او مدعی است در ایران هیچ زندانی سیاسی‌ای وجود ندارد و در دولتش یک ریال هم تخلف مالی صورت نگرفته است.

 به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان بخشی از اظهارات احمدی‌نژاد به تکرار مسایلی چون «مدیریت جهانی» مربوط می‌شد و بخش دیگری تکذیب معضلاتی در داخل و روابط بین‌المللی ایران بود که این روزها از سوی محافل رسمی کشور نیز با انتقادهای شدیدی روبه‌رو است.

رییس دولت دهم در این گفت‌وگو مدعی شد: «در ایران هیچ کس تحت عنوان زندانی سیاسی وجود ندارد و کسانی هم که بعضن پس از انتخابات بازداشت شده‌اند، هیچ کدام با شکایت دولت نبوده است.» او در جای دیگری گفت «بنده از شرایطی که وجود دارد خوشحال نیستم و دوست ندارم هیچ کس با محدودیت مواجه بوده و زندانی باشد.»

محمود احمدی‌نژاد درباره اتهام فساد مالی که به برخی از نزدیکان او و اعضای هیت دولت وارد می‌شود گفته است «اعضای دولت در هیچ تخلفی دخالتی ندارند و هیچ اتهامی متوجه مجموعه دولت و نزدیکان بنده نیست.» مسوولان ارشد قوه قضاییه، دادستان و رییس سازمان بازرسی کل کشور بارها از وجود پرونده‌هایی در مورد تخلف‌های مالی نزدیکان و اعضای دولت سخن گفته‌اند.

به رغم این، احمدی‌نژاد می‌گوید «اتهاماتی مانند فساد مالی علیه دولت پیش از آن‌که موضوعی قضایی باشد، بیش‌تر اقدامی سیاسی و ژورنالیستی است.» او می‌افزاید «دولت به صراحت اعلام کرده که هر کس به اندازه یک ریال تخلف کند، با او برخورد خواهد کرد.»

رییس دولت دهم می‌گوید، تمام گزارش‌های تخلف دولت که در حال حاضر در مجلس و قوه قضاییه مورد بررسی قرار می‌گید تهمت و به نوعی متاثر از «دموکراسی غربی» است. او گفت «متاسفانه اخلاق دموکراسی غربی به ایران نیز سرایت کرده و عده‌ای بدون هیچ دلیلی به دیگران تهمت و افترا می‌زنند.»

 

وی در خصوص مقایسه وضعیت اقتصادی ایران با ترکیه و بحران‌های موجود در روابط بین‌المللی جمهوری اسلامی اختصاص اعلام کرد گرچه ترکیه و ایران سی سال پیش وضعیت مشابهی داشته‌اند اما امروز نیز ترکیه به لحاظ اقتصادی «پیش‌رفته‌تر» نیست. نهادهای مالی جهان رشد اقتصادی ایران را در سال جاری حداکثر یک درصد و برخی صفر برآورد کرده‌اند.

شبکه سی‌ان‌ان در قسمتی دیگر از این گفت‌وگو به برخی نظرسنجی‌ها‌ در خصوص جای‌گاه ایران اشاره کرد و در واکنش، احمدی‌نژاد با ارایه یک آزمایش بیان کرد «آقای اوباما و هر کدام از سران اروپایی و بنده می‌توانیم در بین مردم هر کشوری که غربی‌ها مایل بودند، حضور پیدا کنیم و عکس‌العمل مردم می‌تواند بهترین پاسخ به همه ادعاها علیه کاهش محبوبیت ایران در بین ملت‌ها باشد.»

احمدی‌نژاد هم‌چنین تمام مشکلاتی که در سی سال گذشته بین ایران و کشورهایی نظیر مصر و اخیرن عربستان به وجود آمده حاصل «توطئه» کشورهای غربی و در راس آن‌ها آمریکا عنوان می‌کند: «بعضی مشکلات موجود میان کشورهای منطقه و ایران و عربستان به خاطر دخالت غربی‌ها ایجاد شده است، همان‌طوری که پیش از این این‌گونه مشکلات را بین ایران و مصر به‌وجود آوردند.».

بیشتر بخوانید:

«فقط می‌توانم به اظهارات احمدی‌نژاد بخندم»

«علی مطهری استعفای خود را به مجلس ارایه کرد»

«فرمانداران اموال دولت را بفروشند و خرج فعالیت عمرانی کنند»


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

یکم آبان برابر با دومین سال‌روز درگذشت «رزا منتظمی» یکی از نام آورترین معلمان آشپزی ایرانی و نویسنده کتاب پرفروش «هنر آشپزی» است. او که زاده سال 1301 بود در چنین روزی در سال 1388 و در سن هشتاد‌و‌هفت سالگی درگذشت. رزا کتاب «هنر آشپزی» را اولین بار در سال ۱۳۴۳ با شش‌صد دستور غذایی منتشر ساخت.

«فاطمه بحرینی» مشهور به «رزا منتظمی» در سال 1301 زاده شد. رزا خود  نقل کرده ‌بود که خیلی زود آشپزی را شروع کرده و به سبب علاقه زیاد از سال ۱۳۳۷ در تهران کلاس آشپزی و شیرینی‌پزی داشته ‌است و هزاران نفر در کلاس‌های او شرکت می‌کردند.

او تجربیات خود را در همین زمینه در نخستین نسخه کتاب «هنر آشپزی» در سال ۱۳۴۳ با شش‌صد دستور غذایی منتشر ساخت که نوشتن این کتاب به گفته خودش بیش از دو سال طول کشید این کتاب در زمان حیات نویسنده بیش از پنجاه بار تجدید چاپ شده است و هر سال که چاپ می‌شد او  به آن غذاهای جدید اضافه می‌کرد به طوری که چاپ چهل و یکم «هنر آشپزی» در دو جلد منتشر شده و بیش از ۱۷۰۰ غذای ایرانی و فرنگی را شامل می‌شود.

کتاب هنر آشپزی رزا منتظمی در چند دهه اخیر در منزل بیش‌تر ایرانی‌ها یافت می‌شود و از هدایای معمول به زوج‌های جوان می‌باشد. گفته شده این کتاب در سال‌های جنگ هشت ساله ایران و عراق و دوران کمبود کاغذ و مشکلات چاپ در ایران، برای جلوگیری از فروش در بازار سیاه با «دفترچه بسیج اقتصادی» فروخته می‌شد و در هنگام خرید کتاب در داخل این دفترچه‌ها مهری زده می‌شد تا نشان دهنده آن باشد که خریدار سهمیه «هنر آشپزی» را با این دفترچه دریافت کرده است.

کتاب «هنر آشپزی» رزا یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های ایران است که تاکنون بیش از یک میلیون نسخه از آن در مواردی حتا بدون اطلاع نویسنده آن منتشر و فروخته شده است. انتشار و فروش این کتاب منبع اصلی درآمد خانم منتظمی طی پنجاه سال اخیر زندگی او بوده است. کلاس‌های آشپزی رزا تا پیش از انقلاب اسلامی برگزار می‌شد اما پس از آن خانم منتظمی فقط از راه فروش کتاب و راهنمایی علاقه‌مندان آشپزی، به آموزش می‌پرداخت.

در جریان گفت و گویی که چند سال قبل خبرگزاری میراث فرهنگی ایران از خانم منتظمی منتشر کرده بود، او از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل ندادن کاغذ برای انتشار این کتاب انتقاد کرده بود. او گفته بود هر ساله بیست هزار نسخه از این کتاب چاپ می کرده اما چند سالی است که به دلیل قطع حمایت وزارت ارشاد فقط پنج هزار نسخه از آن را توانسته منتشر کند.

در ایران کتاب‌های متنوعی درباره هنر آشپزی و شیرینی پزی منتشر شده است اما به گفته دست اندر‌کاران صنعت نشر هیچ‌ یک به مانند کتاب «هنر آشپزی» رزا منتظمی با استقبال طبقات مختلف مردم رو به رو نشد.

رزا منتظمی در سال‌های پایانی زندگی خود به دلیل کهولت سن دیگر قادر به آشپزی نبود و تنها با تجدید چاپ کتابش روزگار می‌گذراند و سرانجام در یکم آبان سال 1388 و در سن 87 سالگی در تهران درگذشت.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

بخش‌ فارسی بی‌بی‌سی


 


رادیو کوچه

1817 میلادی- «پیر لاروس» (Pierre Larousse) ادیب و لغت‌شناس بزرگ فرانسوی در شهر پاریس به دنیا آمد. او تا 15 سالگی در کارگاه پدرش به عنوان شاگرد آهن‌گر، کار می‏کرد. لاروس سپس تحصیلات خود را در «ورسای» ادامه داد و در این زمان، کتاب‌های منتشر شده را مطالعه می‏کرد. وی از این زمان، درصدد تهیه فرهنگی جامع برآمد و آن را به نام «لاروس» تکمیل نمود. پس اتمام تحصیلات وی، فرهنگ او نیز کامل شد و انتشار یافت. او قبل از آن، تالیفات خود را از کتاب‌های لغت و دستور زبان برای تدریس در مدارس و انتشار روزنامه تعلیم و تربیت برای دانش‏آموزان آغاز کرده بود و سپس به تدوین این دایره‌المعارف بزرگ پرداخت.

پیر لاروس هم‌چنین نخستین کسی است که کتاب‏های تدریسی آموزش‌گاه‏ها را تدوین و روش آن‌ها را عوض کرده و به صورت امروزی درآورده است. لاروس در ژانویه 1875درگذشت.

اکنون هر ساله دایره‌المعارف و کتاب‌های لغت و فرهنگ‏های تاریخی و جغرافیایی متعدد به نام لاروس از طرف هیت‏های علمی فرانسه منتشر می‏شود.

1942 میلادی- جنگ تاریخی «العلمین» در شمال آفریقا در جریان جنگ جهانی دوم آغاز شد. در جریان جنگ جهانی دوم، هنگامی که نیروهای ایتالیایى در مستعمرات خود در شمال آفریقا به سپاهیان انگلیسی مستقر در کشور لیبی حمله کردند، هیتلر به کمک ایتالیا آمد و انگلیسی‏ها مجبور به عقب‌نشینی شدند. با این حال انگلیس با ارتش آلمان و ایتالیا به شدت به مقابله پرداخت. در نهایت جنگ «العلمین» بین نیروهای آلمان و انگلستان به وقوع پیوست.

در این میان، شکست آلمانی‏ها در شوروی و ضعف روحیه ارتش آلمان، هم‏چنین توجه بیش‌تر هیتلر به جنگ‏های داخل اروپا، وی را از تمرکز بر روی شمال آفریقا بازداشت تا این‌که در این نبرد، انگلیسی‏ها توانستند نیروهای آلمانی و ایتالیایى را از این منطقه بیرون کنند. این جنگ در نهایت در نوامبر 1942 با شکست آلمان و ایتالیا به پایان رسید.

1956 میلادی- انقلاب مجارستان با تظاهرات مردم بوداپست بر علیه دولت وقت آن کشور و سیاست‌های اتحاد شوروی، صورت پذیرفت. شورش مخالفان رژیم کمونیستی مجارستان در چنین روزی منجر شد که نیروهای شوروی از مجارستان خارج شده و «ایمره ناگی» (Imre Nagy)، سیاست‏مدار اصلاح‌طلب این کشور روی کار آید. ناگی پس از به دست‏گیری قدرت، با هدف کم‌رنگ کردن نقش مدیریت حزب کمونیست بر جامعه مجارستان و رونق اقتصاد آن، به اصلاحات سیاسی پرداخت. با درخواست کمونیست‏های مجارستان، ارتش سرخ شوروی خاک مجارستان را به تصرف خود درآورد و قیام ملی مردم مجارستان را در چهارم نوامبر آن سال سرکوب کرد. پس از سرکوب قیام، ایمره ناگی دستگیر و مدتی بعد تیرباران شد.

در افتتاح سومین جمهوری مجارستان در سال ۱۹۸۹ میلادی، ۲۳ اکتبر به عنوان روز ملی اعلام شد.

      ———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1983 میلادی- قرارگاه نظامیان اعزامی «رونالد ریگن» رییس‌ جمهوری وقت آمریکا در لبنان در نزدیکی فرودگاه بیروت منفجر شد و بر اثر فروریختن این ساختمان چهار طبقه 241 نظامی کشته شدند.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

راسخون

نیویورک تایمز

Iranian history


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، 22 اکتبر، فرمانده ارتش ترکیه با انتشار اعلامیه‌ای اعلام کرده که نیروهای تحت امر او در عملیاتی که در مرز با عراق و علیه مواضع شورشیان کرد (پ.ک.ک) داشته دست‌کم ۴۹ تن از آن‌ها را کشته است.

عملیات ارتش ترکیه و شورشیان کرد در استان حکاری در جنوب این کشور انجام شده و احتمال می‌رود این افراد در درگیری در همان نقطه کشته شده‌اند.

این در حالی است که پ‌.ک.ک تاکنون این تعداد را تایید نکرده است.

این عملیات از روز چهارشنبه و به تلافی حمله افراد مسلح حزب کارگران کرد به پای‌گاه‌های ارتش ترکیه در نزدیکی مرز عراق صورت گرفته است. در جریان آن عملیات، دست‌کم بیست و چهار نظامی ترکیه کشته و شماری زخمی شده‌اند.

حمله پ.ک.ک، به ارتش ترکیه، سنگین‌ترین حمله این گروه از سال ۱۹۹۰ علیه ارتش بوده است.

در ماه‌های اخیر، تنش بین ارتش ترکیه و اعضای پ.ک.ک، حزب کارگران ترکیه، شدت یافته است.

هم‌چنین روز جمعه ایران و ترکیه اعلام کردند که در مقابل جدایی‌طلبان کرد هم‌کاری خواهند کرد.

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه در دیدار با هم‌تای ترک خود در آنکارا گفته بود گروه‌های شورشی کرد، پ.ک.ک و پژاک مشکل مشترک ایران و ترکیه بوده‌اند و دو کشور به هم‌کاری‌های خود در مقابله با حملات این دو گروه ادامه خواهند داد.

بیشتر بخوانید:

«حمله ارتش ترکیه به پ ک ک درعراق»

«کشته شدن پنج نظامی ترکیه در حمله مخالفان کرد»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) رییس مجلس: استقرار نظام پارلمانی موجب هماهنگ‌تر شدن قوا و منظم‌تر شدن ساختار سیاسی است

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=8&day=1&id=1156352

دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای با خبرگزاری‌های مهر و ایسنا به طرح نظرات خود درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد امکان تغییر ساختار سیاسی کشور پرداخت و ضمن دفاع از کلیت ساختار قانون اساسی از امکان اعمال اصلاحاتی در آن سخن گفت.

وی با بیان این‌که حرکت از نظام ریاستی به سوی نظام پارلمانی به نوعی منظم‌تر شدن ساختار کشور است، گفت: «البته وضع موجود هم محسنات زیادی دارد و اشکالی ندارد.»

2) رییس جمهوری: هم‌چنان که بانک‌ها اقتصاد آمریکا و اروپا را ویران کردند، در ایران نیز این خطر وجود دارد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=8&day=1&id=1156338

رییس جمهوری در مصاحبه زنده با شبکه تلویزیونی سی ان ان با رد برخی اتهام‌های مالی به نزدیکان دولت در پاسخ به سوال مجری این شبکه درباره فساد مالی اخیر با اشاره به برخی اتهامات قبل از انتخابات ۸۸ نظیر موضوع یک میلیارد دلار گفت: «در آن اتهام با رسیدگی قوای مقننه و قضاییه مشخص شد حق با دولت بوده و اشتباه از سوی طرف مقابل بوده است، بدون شک با رسیدگی قضایی به این مورد اخیر هم اعلام خواهد شد که اشتباه از سوی دولت نبوده و از جانب خودشان بوده است.» وی با تاکید بر این‌که سیستم بانکی کشور عادلانه نیست افزود: «اصلاح سیستم بانکی فریاد ۶ساله دولت است و هم‌چنان که بانک‌ها اقتصاد آمریکا و اروپا را نابود کرده‌اند در ایران نیز این خطر وجود دارد.»

کیهان

1) جنگ قدرت در دربار سعودی به دنبال مرگ ولیعهد 85 ساله

http://www.kayhannews.ir/900801/16.htm#other1609

جنگ قدرت در دربار سعودی در پی مرگ سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان و برادر پادشاه این کشور بالا گرفت. با فوت سلطان بن عبدالعزیز و کهولت سن و بیماری ملک عبداله خلا قدرت در عربستان به شدت خود را نشان داده است و گفته می‌شود، «نایف بن عبدالعزیز» وزیر کشور کنونی عربستان و ولیعهد دوم این کشور خیز بلندی برای تکیه بر مسند قدرت پادشاهی در این کشور برداشته است.

2) درخواست کاترین اشتون برای ازسرگیری مذاکرات 1+5 با ایران

http://www.kayhannews.ir/900801/2.htm#other201

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که قدرت‌های غربی حاضرند در چند هفته آینده با مقامات ایرانی دیدار کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که «کاترین اشتون» رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به پیشنهاد گفت‌وگوها که ماه میلادی گذشته توسط سعید جلیلی مذاکره کننده هسته‌ای ارشد ایران اعلام شد، تاکید کرد که دور قبلی مذاکرات که در ماه ژانویه در استانبول انجام گرفت و بدون پیش‌رفت پایان یافت، نباید تکرار یابد.

جام جم

1) احمدی‌نژاد: ایران تلاش دارد در سوریه تفاهم ایجاد کند

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100857432206

به گزارش پای‌گاه اطلاع‌رسانی ریاست ‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه زنده با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا گفت: «ایران تلاش دارد بین دولت و معترضان سوریه تفاهم و گفت‌وگو ایجاد کرده و آن‌ها را به تلاش برای تفاهم تشویق کند، اما شرط تفاهم این است که هیچ‌کس در امور سوریه دخالت نکند.»

2) اوباما دستور خروج نیروهای آمریکایی از عراق را صادر کرد

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100857424360

پس از ماه‌ها مذاکرات بی‌نتیجه با مقامات بغداد، باراک اوباما، رییس‌ جمهوری آمریکا اعلام کرد تمام نیروهای باقی‌مانده در عراق که حدود 40 هزار نفر می‌شوند تا پایان سال جاری میلادی (2011) از این کشور خارج خواهند شد.

ابرار

1) عبدالحکیم بلحاج: پیکر امام موسى صدر در مزرعه‌اى در جنوب طرابلس دفن شده است

http://www.abrarnews.com/politic/1390/900801/html/melal.htm#s169566

به گزارش ایسنا، عبدالحکیم بلحاج، رییس شوراى نظامى لیبى در طرابلس در گفت‌وگو با شبکه بى  بى  سى عربى عنوان داشت: «ما اطلاعات دقیقى در دست داریم که نشان مى‌دهد پیکر امام موسى صدر در مزرعه‌اى در جنوب طرابلس دفن شده است.»

2) گزارش فساد بانکى امروز نهایى مى‌شود

http://www.abrarnews.com/economic/1390/900730/html/commerce.htm#s172695

مجلس معتقد است در هفته جارى گزارش اصل ۹۰ راجع به اختلاس بزرگ قرائت شود. سید فاضل موسوى، عضو کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: «گزارش در حال جمع‌بندى است و جلسه کمیسیون اصل ۹۰ شنبه برگزار و موضوع مشخص خواهد شد.»

رسالت

1) سردار سلامى: سناریوی متهم کردن سپاه به عملیات تروریستى سناریویى سیاسی است

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=80285

جانشین فرمان‌ده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «سناریوى متهم کردن نیروى قدس سپاه به عملیات تروریستى در آمریکا، سناریویى سیاسى است.»

2) برای پاسخ به نمایندگان؛ وزیران خارجه و دفاع به کمیسیون امنیت ملی مجلس فراخوانده شدند

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=80308

علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه و سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان در جلسه این هفته کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس حاضر می‌شوند. به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، ادامه بررسی طرح تقویت مرزبانی جمهوری اسلامی ایران دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در روز یک‌شنبه است.

دنیای اقتصاد

1) احمدی‌نژاد: مشایی خودش هم بخواهد نمی‌گذارم کنار بکشد

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=274765

جهان‌نیوز وابسته به علی‌رضا زاکانی نوشت: چندی پیش دکتر احمدی‌نژاد در مورد انتشار اخباری مبنی بر کناره‌گیری اسفندیار رحیم‌مشایی مسوول دفتر رییس‌ جمهوری تاکید کرده است: دولت برای مشایی هزینه‌های زیادی پرداخت کرده است او حتا اگر خودش هم بخواهد کنار بکشد من قبول نمی‌کنم.

2) قادری: وزیراقتصاد کنترلی بر وزارت‌خانه‌اش ندارد

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=274755

سخن‌گوی کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی مجلس با بیان این‌که مخالف اقدام نمایندگان برای استیضاح وزیر اقتصاد نیستم، گفت: «برخی وزارت‌خانه‌ها عنان اختیارات‌شان را به دست دیگران داده‌اند و آقای حسینی هم کنترلی بر وزارت اقتصاد ندارد.»


 


خبر / رادیو کوچه

محمود جبرییل، نخست وزیر دولت انتقالی لیبی، در گفت‌وگویی روز یک‌شنبه، 23 اکتبر، اعلام کرد که او آرزو داشت معمر قذافی، رهبر پیشین این کشور زنده می‌ماند.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای جبرییل ابراز علاقه کرده بود که دادستان دادگاهی باشد، که معمر قذافی در آن محاکمه می‌شده و می‌خواسته از او بپرسد که «چرا با مردم لیبی چنین کردی.»

او اعلام کرد که بنا به درخواست سازمان ملل متحد، درباره نحوه کشته شدن آقای قذافی به صورت کامل تحقیق خواهد شد.

معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی که با فتح طرابلس توسط نیروهای مخالفان، از پایتخت گریخته بود، به زادگاهش، شهر سرت پناه برده بود. مخالفان که به جست‌وجوی او آمده بودند، او را در یک لوله فاضلاب پیدا کردند. او زمان بیرون آمدن از لوله سالم بود اما بعد از آن با تیر تفنگ از پا در می‌آید.

جامعه بین‌المللی از جمله آمریکا شورای ملی انتفالی لیبی را زیر فشار گذاشته تا دلیل کشته شدن معمر قذافی را به طور واضح بیان کنند.

لازم به اشاره است شورای ملی انتقالی لیبی روز یک‌شنبه را به صورت رسمی «آزادی» کشور را اعلام کند و احتمال می‌رود نتایج تحقیق درباره مرگ آقای قذافی باید پیش از آن بیان شود.

جسد معمر قذافی و پسرش معتصم، که او هم کشته شده، هنوز در یک گوشت‌فروشی در شهر مصراته قرار دارد.

 بیشتر بخوانید:

«تقاضای تحویل جنازه قذافی توسط همسرش»


 


خبر / رادیو کوچه

شهروندان تونسی‌ روز یک‌شنبه، 23 اکتبر، برای شرکت در انتخابات شورای تنظیم قانون اساسی پای صندوق‌های رای می‌روند. این نخستین انتخابات در تونس است که بعد از سقوط زین‌العابدین بن‌علی برگزار می‌شود.

شورای تنظیم قانون اساسی تونس بناست که قانون اساسی جدید این کشور را تنظیم کند و یک نفر را به عنوان رییس جمهوری موقت تونس معین کند.

زین‌العابدین بن‌علی، پس از چندین سال زمام‌داری در تونس سرانجام با حضور مردم معترض در خیابان‌های کشور، از قدرت کناره‌ گرفت و به عربستان سعودی گریخت.

بیشتر بخوانید:

«آغاز رقابت‌های انتخاباتی در تونس»


 


خبر / رادیو کوچه

در آخرین روز از هفته یازدهم لیگ برتر فوتبال ایران، تیم فوتبال استقلال با برتری برابر ذوب آهن اصفهان به صدر جدول لیگ برتر بازگشت.

به گزارش فارس، دیدار دو تیم ذوب آهن و استقلال از ساعت ۱۶:۴۵‌در ورزش‌گاه فولادشهر اصفهان و در حضور بیش از هفت هزار تماشاگر آغاز شد و با برتری 2 بر صفر استقلال به پایان رسید.

با این برد استقلال ۲۳ امتیازی شد و به صدر جدول لیگ بازگشت و  ذوب آهن ۱۷ امتیازی باقی ‌ماند.

هم‌چنین تیم فوتبال مس سرچشمه توانست برابر نفت آبادان به برتری دست یابد.

دیدار دو تیم مس سرچشمه و نفت آبادان در ورزش‌گاه باهنر کرمان با برتری 2 بر یک میزبان به پایان رسید.

مس سرچشمه با این برد  ۷ امتیازی شد اما هم‌چنان در رده آخر جدول قرار دارد و نفت آبادان هم ۱۴ امتیازی ماند.

پیش از این دو دیدار تیم‌های فوتبال صبای قم و شهرداری تبریز به مصاف هم رفته بودند که این دیدار با پیروزی تیم صبای قم به پایان رسید.

این دیدار در ورزش‌گاه یادگار امام قم برگزار شد و با برتری 3 بر یک صبا خاتمه یافت.

صبای قم با این پیروزی ۲۲ امتیازی شد.

در پایان هفته یازدهم تیم‌های استقلال با 23 امتیاز، نفت تهران و صبای قم با 22 امتیاز در مکان‌های اول تا سوم جدول قرار دارند و تیم‌های راه آهن شهرری و فجرسپاسی شیراز با 10 امتیاز و مس سرچشمه با 7 امتیاز در انتهای جدول رده‌بندی ایستاده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«توقف پرسپولیس مقابل نفت تهران»


 


رادیو کوچه

«حجت الله نخستین» و «جواد ابوعلی» که به دلیل حمایت از «مجید دری» بازداشت شده بودند پس از تائید محکومیتشان به شش ماه حبس تعزیری روانه زندان شدند.

به گزارش هرانا، این دو فعال سیاسی در آذرماه سال گذشته در بهبهان بازداشت و سپس در اواخر دی ماه با تودیع وثیقه از زندان آزاد شده بودند.


 


رادیو کوچه

حسن تفاح حقوق‌دان عراقی محبوس در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج به دلیل کهولت سن و ابتلا به بیماری سرطان در وضعیت وخیمی بسر می‌برد.

به گزارش هرانا، این زندانی امنیتی که از سوی دادگاه انقلاب به اتهام جاسوسی به ۱۵ سال حبس محکوم شده است در سن ۸۲ سالگی به بیماری‌های مختلفی از جمله، کم خونی، افت فشار خون، بیماری کلیوی، پرستات مبتلا است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته