-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آبان ۳, سه‌شنبه

Latest New from Green Correspondents for 10/25/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 


 البته رهبری اين موضوع را به آينده دور که ممکن است قابل بررسی باشد، محول کردند، چون تحقق محتمل اين کار مستلزم تغيير در قانون اساسی آن هم با سازوکار خود و تغيير در جمهوريت نظام است، در غير اين صورت تضعيف بخش جمهوريت نظام خلاف قانون اساسی است و قدرت انتخاب مردم محدود و محصور می‌گردد که قطعاً اين مهم مدنظر رهبری نبوده است.
خبرنگاران سبز/سیاست- نقد و نظر:
علی اکبر هاشمی رفسنجانی از بانيان اصلی نظام جمهوری اسلامی که نقش اصلی در انتخاب سيد علی خامنه ای به عنوان جانشين روح الله خمينی داشت شايد امروز بيش از هرکس به اشتباه نابخردانه و عجولانه خود پی برده است چرا که رفيق مورد اعتمادش با بی بصيرتی با فتنه گران هم پياله شد و وی را به محمود احمدی نژاد ترجيح داد و با رِندی با تصرف تک تک تريبون ها و مناصب از جمله تريبون نماز جمعه و رياست مجلس خبرگان رهبری، هاشمی رفسنجانی را به حاشيه هدايت کرد تاجايی که اکنون حاميان رهبری و اقتدارگرايان کار را تا جايی پيش برده اند که با نظر موافق رهبری که از زبان وی بيان شد، پيشنهاد حذف سمت رياست جمهوری از مناصب حکومتی و حذف جايگاهی به نام « مجمع تشخیص مصلحت نظام » را مطرح کرده اند.

پيشنهاداتی که طبق سياست اجرا شده حکومت در ابتدا با ملاحظاتی مطرح می شوند و آهسته آهسته با سکوت جامعه و گروه های سياسی، آن را عملی و اصل ماجرا را لوث ميکنند. اما پيشنهادات اخير که تماما جمهوريت نظام را نشانه گرفته است، پس از آخرين انتخابات جنجالی و بحث برانگيز در خرداد ۸۸ و کرنش و باج گيری محمود احمدی نژاد در برابر نظام و رهبری به اوج خود رسيده است که با مخالفت گروه های سياسی نظير اصلاح طلبان و حاميان جنبش سبز که بخش اعظم جامعه ايران هستند، روبرو شده است .

در اين خصوص رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نیز همگام با مخالفین طرح حذف جایگاه ریاست جمهوری در ديدار جمعی از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه کشور با تاکيد بر سخنان اخير خود اظهار داشت: راه درست اين است که مردم احساس کنند مسئولان به رأی و حق سياسی آنان احترام می‌گذارند و اگر اين‌گونه شود مهمترين اقدام سياسی مقطع حساس کنونی کشور اتفاق افتاده است.

هاشم رفسنجانی در پاسخ به سؤالی در مورد نقش و جايگاه مجمع تشخيص مصلحت نظام در مقطع کنونی که اقتدارگرايان اين جايگاه را نيز برای حذف و تملک نشانه گرفته اند با گلايه از به اجرا درنيامدن مصوبات تدوين شده اين مجمع بيان داشت : علاوه بر وظايف سه‌گانه‌ای که در قانون اساسی برای مجمع تشخيص مصلحت نظام آمده، اين نهاد در ساليان گذشته وظيفه تدوين سند چشم‌انداز، سياست‌های کلی کشور و نيز تفسير ذيل اصل ۴۴ را نيز بر عهده داشته است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ،  افزود: بخش مهمی از سياست‌های کلی مصوب مجمع، توسط رهبری معظم انقلاب ابلاغ شده است و قرار به اين بوده که برنامه‌ها، سياست‌ها، قوانين و عملکردها براساس اين سياست‌ها باشد که متأسفانه يا عمل نشده يا برعکس عمل شده است. يکی از مراکزی که در آن از تجربيات و افکار سابقون نظام استفاده می‌شود، همين مجمع تشخيص مصلحت نظام است. در واقع اعضای مجمع کپسول تجربه و اتاق فکر نظام هستند و اشراف بسيار خوبی به مسائل و مشکلات دارند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در خصوص « پارلمانی شدن ساختار سياسی کشور » ، با اشاره به اينکه طبق قانون اساسی، جمهوريت و اسلاميت دو رکن غيرقابل تغيير نظام جمهوری اسلامی هستند،  مخالفت خود را اينگونه اعلام کرد: البته رهبری اين موضوع را به آينده دور که ممکن است قابل بررسی باشد، محول کردند، چون تحقق محتمل اين کار مستلزم تغيير در قانون اساسی آن هم با سازوکار خود و تغيير در جمهوريت نظام است، در غير اين صورت تضعيف بخش جمهوريت نظام خلاف قانون اساسی است و قدرت انتخاب مردم محدود و محصور می‌گردد که قطعاً اين مهم مدنظر رهبری نبوده است.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنين در پاسخ به سؤالاتی پيرامون شرايط و فضای پيش روی انتخابات مجلس، قانون را مبنای برگزاری و نظارت بر انتخابات خواند و تأکيد کرد: اگر به مُرّ قانون اساسی و قانون انتخابات به درستی و به دور از دخالت سلايق شخصی و جناحی عمل شود، انتخابات پيش روی کشور با شفافيت و سلامت و عدالت برگزار خواهد شد.

ايشان  يکی از عوامل و زمينه‌های ايجاد اتحاد جامعه و دوری از تفرقه و تشتت را صندوق‌های رأی خواند و تصريح کرد: راه درست اين است که مردم احساس کنند مسئولان به رأی و حق سياسی آنان احترام می‌گذارند و اگر اين‌گونه شود مهمترين اقدام سياسی مقطع حساس کنونی کشور اتفاق افتاده است.

در ابتدای اين ديدار که در آستانه برگزاری هجدهمين نمايشگاه بين‌المللی مطبوعات برگزار شد، تعدادی از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه کشور مشکلات و مسائل موجود در فضای رسانه‌ای و سياسی کشور را عنوان کردند و خواستار راهنمايی و مساعدت آيت‌الله هاشمی رفسنجانی برای برطرف شدن مشکلات روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه کشور شدند.



 
 


«نخست وزیر باید به ولی فقیه و پارلمان پاسخگو باشد البته اگر قرار باشد باب تغییر قانون اساسی را بگشاییم جا دارد راجع به بقا یا انحلال مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بررسی صورت گیرد.
خبرنگاران سبز/سیاست:

 یک عضو هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی پيشنهاد کرد که نظام دو پارلمانی جايگزين نظام فعلی شود! او با بيان اينکه ولايت فقيه با نظام رياستی سازگار نيست، افزود: بايد از هماهنگی ميان ولی فقيه و نظام پارلمانی نخست وزير بيرون بيايد، اين نخست وزير بايد به ولی فقيه و پارلمان پاسخگو باشد.

محمد دهقان که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو می‌کرد، با ادعای اينکه هم اکنون اشکالات مجمع تشخيص مصلحت نظام و نظام تک پارلمانی مشخص شده است، ادامه داد: البته اگر قرار باشد باب تغيير قانون اساسی را بگشاييم به نظر اينجانب جا دارد راجع به بقا يا انحلال مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز بررسی صورت گيرد و با توجه به نظام شورايی تشکيل پارلمان دوم هم می تواند مورد بررسی قرار گيرد.

وی از تشکيل دو پارلمان نخبه‌گرا و توده‌گرا اينگونه سخن گفت: به جای نظام تک پارلمانی، نظام دو پارلمانی و نخبه گرايی پارلمانی را با توده گرايی پارلمانی تلفيق کنيم تا در ساختار سياسی ما تصميمات کاملا منطقی گرفته شود و از نخبگان کشور در نظام پارلمانی فرادست استفاده شود و نظام پارلمانی فرودست متشکل از توده های مردم باشد.

دهقان بدون اشاره به اينکه قانون اساسی جمهوريت نظام را غير قابل تغيير دانسته است، گفت: ساختار سياسی ما در برخی موارد قابل تغيير است ، تنها اصل غيرقابل تغيير در نظام ما نظام ولايت فقيه است چرا که اين  تغيير به معنی فروپاشی نظام اسلامی است و لذا قانون اساسی در اين مورد منع جدی دارد.

اين نماينده خواستار باز شدن باب بحث درباره تغيير ساختار نظام بين نخبگان شد و در پايان گفت: اگر بتوانيم نظام دو پارلمانی را طراحی و در کنار رونق کار تشکيلاتی-حزبی و انحلال نظام رياستی، مجمع تشخيص مصلحت نظام را منحل و پارلمان دوم را جايگزين آن کنيم فکر می کنم مجموعه ای است که از جهت بهبود عملکرد می تواند در شورای بازنگری قانون اساسی مورد توجه قرار بگيرد.

 
 


در انحرافات اخير و فتنه ۸۸ خيلی از نيروهای ارزشی ما دچار انحراف شدند؛ زيرا به بصيرت کامل نرسيده بودند و راه را نشناخته و به مسير گمراهی گرفتار شدند.» محمد حاجی‌زاده٬ نماينده ولی فقيه در سپاه بوشهر برای نخستين‌بار اعلام کرد در وقايع پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ بسياری از نيرو‌های «ارزشی» به خاطر نداشتن «بصيرت» دچار «انحراف» شده‌اند. 
خبرنگاران سبز/جامعه:
حجت الاسلام محمد حاجی‌زاده ديروز در جلسه توديع و معارفه نماينده ولی فقيه در سپاه دشتی اظهار داشت :از مسئولان فرهنگی می‌خواهيم تا نسبت به وظايف شرعی و تمام شبهات و سؤالاتی که از طرف جوانان مطرح می‌شود، پاسخ منطقی و به روز داشته باشند.

نماينده ولی فقيه در سپاه امام صادق(ع) بوشهر با اشاره به فتنه ۸۸ و انحراف اخير خاطرنشان کرد: در انحرافات اخير و فتنه ۸۸ خيلی از نيروهای ارزشی ما دچار انحراف شدند؛ زيرا به بصيرت کامل نرسيده بودند و راه را نشناخته و به مسير گمراهی گرفتار شدند.

اين اعتراف نماينده ولی فقيه در سپاه امام صادق(ع) بوشهر در حالی تکرار می شود که پيشتر مسئولان رده بالای نظام نيز به ريزش بيشمار نيروهای خودی اعتراف کرده بودند که از جلمه ميتوان به عليرضا پناهيان يکی از معتمدين اتاق فکر نهاد نمايندگی رهبری در دانشگاه‌ها که صحبت از ريزش ها بدتر نيوهای خودی کرده بود. به علاوه محسنی اژه ای وزير سابق اطلاعات و سخنگوی فعلی قوه قضاييه در مصاحبه ای با روزنامه خراسان نيز ريزش خودی ها را اين گونه بيان کرده بود: از زمان صحبت رهبری در ۲۸ خرداد ريزش ها شروع شد و تا الان ادامه پيدا کرده است.

همچنين مجتبی ذوالنور، جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه نيز در يک محفل خصوصی که تعدادی از طلاب حوزه علميه قم و روحانيون مورد وثوق وی در آن حضور داشتند با دلخوری از بيمشاری حاميان جنبش سبز و ريزش طرفداران رهبری ياد کرده است .

به باور بچه های جوان بسيج و نيروهای بازنشته سپاه پاسداران، رهبری در خرداد ۸۸ کورکورانه از محمود احمدی نژاد طرفداری کرد حال اينکه وی با شرايط به وجود آمده و اختلاف وی با رهبری، ارزش اين مقدار حمايت و بی آبرو شدن نظام جمهوری اسلامی در بین کشورهای اسلامی منطقه را نداشته است.  

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به greencorrespondents-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به greencorrespondents@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته