-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مهر ۳۰, شنبه

Latest News from 30Mail for 10/22/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/7/29

اتحادیه اروپا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از تحریم پنج متهم ایرانی در پرونده ترور سفیر عربستان در آمریکا خبر داد.

به گزارش بی‌بی‌سی، نام این افراد در این بیانیه منتشر نشده است و اتاحدیه اروپا تنها به این مورد اشاره کرده که دارایی آن‌ها در این اتحادیه مسدود خواهد شد و هیچ پولی در دسترس آن‌ها قرار نخواهد گرفت.

در پرونده ترور سفیر عربستان در آمریکا، بر اساس ادعای آمریکا، پرویز ارباب سیار و همدستش غلام شکوری با همراهی سپاه قدس ایران تلاش می‌کردند تا سفیر عربستان در امریکا را ترور کنند.

علاوه بر دو متهم اصلی پرونده، سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، حامد عبدالهی از افسران ارشد نیروی قدس و عبدالرضا شهلایی یکی از معاونان این نیرو نیز به دخالت در این ترور متهم شدند.

آقای شهلایی متهم است که هماهنگی توطئه ترور عادل الجبیر را به عهده داشته و آقای عبدالهی متهم است که بر کار او نظارت می‌کرده است.

این پنج نفر افرادی هستند که پیش از این توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا و وزارت خزانه‌داری بریتانیا تحریم شده بودند و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که پنج نفر مورد اشاره اتحادیه اروپا نیز همین افراد باشند.

مقامات ایرانی دست‌داشتن در طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا را به شدت رد کرده و از این طرح به عنوان "سنارویی نخ‌نما و بی‌اساس" یاد کرده‌اند. 

منبع: بی‌بی‌سی

مرتبط:

دارایی‌ پنج ایرانی مرتبط با «توطئه ترور» در بریتانیا توقیف شد

دبيرکل سازمان ملل پرونده «توطئه ايران» را به شورای امنيت فرستاد
 


 
 

1390/7/29

در پی کشته‌شدن یک سرباز مرزبانی ایران در مرز این کشور و جمهوری آذربایجان، وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه با احضار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران به این موضوع اعتراض کرد.

به گزارش مهر، وزارت امور خارجه در این جلسه یادداشتی را به سفیر جمهوری آذربایجان تسلیم کرد که در این یادداشت، اقدام نیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان، بر خلاف مقرار بین‌المللی، توافقات دو جانبه و اصول حسن همجواری تلقی شده و ازدولت آذربایجان درخواست شد که نسبت به مجازات عاملان تیراندازی اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از شاهدان عینی، روز پنج‌شبه یک مامور مرزبانی ایرانی در منطقه مرزی شهرستان پارس‌آباد اردبیل و بدون اسلحه وارد مرزهای آذربایجان شد که ماموران آذربایجانی پس از دستگیری این مامور، به او شلیک کردند.

مامور مرزبانی کشته‌شده، ۱۸ ساله و از اهالی لرستان بود و تاکنون پیکر او به مقامات ایرانی تحویل داده نشده است.

در همین راستا، سردار احمد گراوند، جانشین فرمانده مرزبانی ایران برای بازدید از محل کشته شدن مرزبان ایرانی و بررسی این حادثه در دیدار با هیئتی مرکب از فرماندهان مرزبانی جمهوری آذربایجان وارد منطقه مرزی پارس‌آباد شده است. 

پیش از این نیز در تیرماه سال جاری، مرزبانان ایرانی و آذربایجانی با هم درگیر شده بودند که در این درگیری یک مرزبان آذربایجانی کشته شده بود.

منابع: مهر (+، + و +)

مرتبط:

احضار سفیر ایران به وزارت خارجه آذربایجان در اعتراض به سخنان فیروزآبادی


 
 

1390/7/29

بر اثر غرق شدن یک کشتی باربری ایرانی در خلیج فارس، هفت نفر کشته شدند.

منابع خبری داخل ایران، پنج نفر از کشته‌شدگان را ایرانی و دو نفر دیگر را تبعه هند و اوکراین معرفی کرده‌اند.

این کشتی حمل تجهیزات نفتی که دیروز با ۷۳ خدمه از مبدا سکوهای نفتی دریایی در خلیج فارس حرکت کرده بود، در ۱۵ مایلی مقصدش، بندر عسلویه، دچار سانحه شد.

منابع خبری داخل ایران همچنین اعلام کرده‌اند که هم‌اکنون شش خدمه هندی دیگر این کشتی نیز در اتاقکی شیشه‌ای از این کشتی در عمق هفتاد متری خلیج فارس محبوس شده‌اند.

محمد راستاد، مدیر کل بنادر و دریا نوردی استان بوشهر، می‌گوید که تلاش برای نجات جان شش هندی محبوس در این کشتی ادامه دارد.

آقای راستاد افزود که شصت خدمه دیگر این کشتی نجات پیدا کرده‌اند.

خبرگزاری مهر، دلیل این حادثه را «بارگیری بیش از حد» این کشتی عنوان کرده اما مقامات ایرانی تاکنون در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند. 

منابع: مهر (+ و +) و ایسنا

مرتبط:

غرق شدن یک کشتی در آب‌های خلیج فارس
 


 
 

1390/7/29

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، می‌گوید که به درستی اطلاعات به کار رفته در گزارش‌اش اطمینان دارد و واکنش مقامات ایرانی به نخستین گزارش او درباره وضعیت حقوق بشر این کشور، او را متعجب کرده است.

احمد شهید، که در گفت‌وگویی با برنامه صفحه دو شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی حاضر شده بود، افزود که این واکنش‌ها با تاخیر و زمانی عنوان می‌شود که گزارش عمومی شده است و این درحالی‌ست که او گزارشش را شش هفته پیش برای مقامات ایرانی فرستاده بود تا نظرات و انتقاد‌هایشان را بشنود.

در مهم‌ترین انتقاد مطرح شده به گزارش آقای شهید، دو روز پیش رییس قوه قضاییه ایران گفته بود که گزارش آقای شهید، «سخیف، ناصحیح و غیرمستند» است.

احمد شهید اما می‌گوید که «هیچ‌شکی» در صحت این گزارش وجود ندارد و «اگر دولت ایران مدعی این مسئله است که هیچ یک از این گزارش‌ها درست نیست، پس بدون کمترین تعللی باید من را به ایران دعوت کند تا نادرست بودن این ادعا‌ها به من ثابت شود.»

آقای شهید، که از ۱۰ مردادماه سال جاری به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران انتخاب شده بود، نزدیک به یک هفته پیش نخستین گزارش خود را از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرد.

آقای شهید در این گزارش به بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز، نقض گسترده حقوق زندانیان و اقلیت‌ها، سرکوب مخالفان و نیز جلوگیری از حق اعتراض مردم اشاره کرده بود.

آقای شهید در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی همچنین گفت که پس از انتشار این گزارش با نماینده ایران در سازمان ملل دیدار کرده است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران که این دیدار را "دیداری بسیار رسمی" توصیف می‌کرد، ادامه داد: «نماینده ایران نگران بود که ماموریت من سیاسی است درحالیکه من آن را یک فرصت ویژه برای ایران و وضعیت حقوق بشر آن عنوان کردم. البته هر دو طرف همفکر بودیم که این گزارش باید بی‌طرفانه باشد اما در مورد محتوای گزارش صحبتی نشد.»
احمد شهید همچنین افزود که از سفر به ایران ناامید نشده است و ممکن است این سفر در آینده‌ای نه چندان دور رخ دهد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، تصریح‌ کرد که «از ایران پیام‌های متناقضی دریافت می‌کنیم اما من به دلیل اینکه اجازه ورود به ایران را ندارم و یا به گزارشم پاسخ شایسته‌ای داده نشده، جا نخواهم زد و به کار خود ادامه می‌دهم.»

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، دلیل جلوگیری از حضور آقای شهید در این کشور را "سیاسی بودن جریان حقوق بشری علیه ایران" عنوان کرده و گفته بود که «این‌ها قبلاً امتحان خوبی پس نداده بودند.»

آقای شهید در این مصاحبه، همچنین افزود که وضعیت حقوق بشر در ایران «بسیار بد‌تر» از آنچیزیست که او انتظار داشت و این وضعیت، از زبان «شاهدان و قربانیان شکنجه»، «بسیار بهت‌آور و ناراحت کننده» است.

احمد شهید قرار است در پایان سال جاری، دومین گزارش‌اش را از وضعیت حقوق بشر ایران در نشست شورای حقوق بشر در ژنو ارائه کند. 

منبع: بی‌بی‌سی

مرتبط:

گزارشگر ویژه حقوق بشر خواستار فراهم شدن مقدمات حضورش در ایران شد

چهار کار‌شناس حقوق بشر سازمان ملل: ایران فوراً به مجازات اعدام پایان دهد
 


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته