-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ آبان ۷, شنبه

Latest News from 30Mail for 10/29/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

حمایت سخنگوی شورای نگهبان از حذف نهاد ریاست جمهوری:
1390/8/6

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که نظر رهبر جمهوری اسلامی در زمینه حذف نهاد رئیس‌جمهوری، «بسیار دقیق و روشن» است و این موضوع می‌تواند از این پس «به صورت کار‌شناسی» در مجامع مختلف مطرح شود.

عباسعلی کدخدایی، که روز جمعه در حال بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با خبرنگاران صحبت می‌کرد، به این موضوع نیز اشاره داشت که اجرای چنین تصمیمی نیازمند اصلاح قانون اساسی‌ست.

احتمال تغییر در شیوه انتخاب «مسئولان قوه مجریه» را حدود دو هفته پیش، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی‌اش در کرمانشاه مطرح کرده بود. آقای خامنه‌ای گفته بود: «در شرایط فعلی، نظام سیاسی کشور، ریاستی است و رئیس جمهوری با انتخاب مستقیم مردم برگزیده می‌شود، اما اگر روزی در آینده احتمالا دور، احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است، هیچ اشکالی در تغییر سازوکار فعلی وجود ندارد.»

به گفته آقای کدخدایی، در حال حاضر زمانی برای انجام این کار مشخص نشده و هر زمان که «مصلحت» بود، این اقدام صورت می‌گیرد.

پیش از این برخی از سیاستمداران دولتی و مجلسی ایران از حرف‌های رهبر جمهوری اسلامی حمایت کرده بودند اما اکبر هاشمی رفسنجانی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، این سخنان را در جهت حذف نهاد ریاست‌جمهوری ندانست و گفته بود که آقای خامنه‌ای چنین منظوری نداشته است چرا که چنین اقدامی «تضعیف بخش جمهوریت نظام و خلاف قانون اساسی است.»

امروز اما آقای کدخدایی صحبت‌های آقای رفسنجانی را رد کرده و گفته است که «تغییر نظام ریاستی به پارلمانی هیچ گونه خللی به جمهوریت نظام وارد نمی‌کند.» 

منبع: واحد مرکزی خبر


 
 

1390/8/6

دو میدان نفتی ایران در روز جمعه با حادثه انفجار روبرو شدند که انفجار در یکی از این میدان‌ها با آتش‌سوزی همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح امروز یکی از دکل‌های شرکت ملی حفاری ایران در میدان نفتی بی‌بی‌حکیمه، منفجر شد و آتش گرفت که بر اثر این حادثه یک نفر کشته و سه نفر زحمی شدند.

این حادثه زمانی رخ داد که کارکنان این شرکت در حال حفاری انحرافی در این میدان نفتی بودند و به صورت غیر منتظره با حجم بزرگی از گاز محبوس‌شده ناشناخته روبرو شدند.

این آتش‌سوزی با تلاش کارکنان دیگر این میدان نفتی مهار شده است.

میدان نفتی بی‌بی حکمیه در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز و در جنوب میدان نفتی گچساران واقع شده است.

در حادثه دیگر امروز، فاز دوم پالایشگاه نفتی شازند نیز بر اثر جمع‌شدن گاز و مواد دیگر در خروجی یک واحد، شاهد رخ دادن انفجاری دیگر بود.

به گفته مجید رجبی، یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، این انفجار، آتش‌سوزی و تلفات جانی به همراه نداشت و هم‌اکنون وضعیت در این پالایشگاه عادی‌ست. 

منابع: مهر ( + و +)

مرتبط:

آلودگی ۱۸ کیلومتری رودخانه شاوور به علت نشت نفت
 


 
 

1390/8/6

رئیس هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا از لغو سفر این هئیت به تهران به دلیل عدم صدور ویزا از سوی مقامات ایرانی خبر داد.

تاریا کرانبرگ، که با رادیو فردا گفت‌وگو می‌کرد، افزود صبح روز پنج‌شنبه خبردار شد که برای این هیئت پنج نفره ویزا صادر شده اما مقامات ایرانی بعد از ظهر آن روز به آن‌ها گفتند که روادیدی برای این هیئت صادر نخواهد شد.

به گفته خانم کرانبرگ، رییس فنلاندی این هئیت، این سومین تلاش هیئت پارلمانی اروپا برای سفر به ایران بود و تاکنون نیز مقامات ایرانی دلیل لغو این سفر را اعلام نکرده‌اند.

خانم کرانبرگ، که لغو این سفر را «ناامیدکننده» توصیف می‌کرد، گفت که قرار بود با مقامات ایرانی بر سر مسائلی چون حقوق بشر، برنامه هسته‌ای، ترانزیت مواد مخدر و انرژی و محیط زیست گفت‌گو کند.

خانم گرانبرگ تصریح کرد که موضوع حقوق بشر در صدر برنامه‌ها و گفت‌وگوهای این هیئت بود و آن‌ها قصد داشتند «موضع قاطع» پارلمان اروپایی در این زمینه را با مقام‌های ایرانی در میان بگذارند. 

این سفر قرار بود از ۳۰ اکتبر تا چهار نوامبر انجام شود.

منبع: رادیو فردا

مرتبط:

پارلمان اروپا با تصویر ندا از متکی استقبال کرد

پارلمان اروپا با صدور قطعنامه ای نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

رئیس پارلمان اروپا خواستار آزادی «بی‌قید و شرط» موسوی و کروبی و همسران شان شد


 
 

1390/8/6

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، می‌گوید هدف اصلی او از گزارش نخست‌اش به شورای حقوق بشر این سازمان، تحت فشار قرار دادن ایران برای همکاری در زمینه نقض حقوق بشر در این کشور بوده است.

آقای شهید، که با خبرنگار جرس در نیویورک گفت‌وگو می‌کرد، افزود به دلیل وقت کمی که در اختیار داشت، نمی‌توانست به تمامی نقض حقوق بشر در ایران اشاره کند و در گزارش‌اش تنها مواردی را مطرح کرد که به او در "پاسخگو کردن دولت ایران" در زمینه نقض حقوق بشر در این کشور کمک می‌کرد.

آقای شهید پیش از انتشار نخستین گزارش‌اش نیز اشاره کرده بود که به دلیل کمبود وقت، این گزارش کوتاه‌تر از گزارش‌های آینده اوست اما پس از انتشار گزارش یادشده، خانواده برخی از کشته‌شدگان حوادث انتخابات جنجال برانگیز ریاست‌جمهوری از آقای شهید به دلیل انعکاس ندادن آن‌رویداد‌ها انتقاد کرده بودند.

آقای شهید در این باره گفت: «گزارش من در مورد وضعیت نقض حقوق بشر در ایران کافی نبوده است، ... دلم می‌خواهد که آن‌ها بدانند این یک گزارش آغازین بود و من می‌خواستم با این نمونه‌هایی که در گزارش قید کردم شرایطی را فراهم کنم که اعضای شورا حقوق بشر در مورد نقض حقوق بشر در ایران بیشتر فکر کنند. برای همین برایم مهم بود که در مورد اتفاقاتی که به تازگی در ایران افتاده است متمرکز شوم.»

آقای شهید همچنین افزود در گزارش‌های آینده‌اش به جانباختگان حوادث پس از انتخابات اشاره خواهد کرد و از خانواده جانباختگان و آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات نیز درخواست کرد که مدارک مستند خود را برای بررسی بیشتر به او تحویل دهند.

پس از انتشار نخستین گزارش آقای شهید، مقامات دولتی ایران نیز از این گزارش انتقاد کردند و در مهم‌ترین انتقاد مطرح شده، رییس قوه قضاییه ایران این گزارش را «سخیف، ناصحیح و غیرمستند» خواند.

آقای شهید درباره این موضوع نیز گفت: «خیلی به ندرت پیش می‌آید دولتمردانی که خشونت می‌کنند و حقوق بشر را نقض می‌کنند، در برابر اعمالشان انتقادپذیر باشند برای همین خیلی تعجب آور نیست که دولت ایران به گزارش من بی‌اعتنایی کرد.»

گزارشگر ویزه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران درباره انتقادات برخی دیگر از سیاستمداران ایرانی که او را به ضدیت با ایران و اسلام متهم می‌کنند، نیز گفت: «من یک سیاستمدار بودم و می‌دانم سیاست چکار می‌کند. نگران برچسب‌هایی که می‌شنوم نیستم. من یک مسلمان هستم اگر می‌خواهند به من انگ بزنند، این برچسب خوبی نیست. کاری که من می‌کنم کار قانونی است که در منشور سازمان ملل آمده است.»

به گفته آقای شهید، او هنگامی که به حقوق بشر فکر می‌کند، نامه امام اول شیعیان به فرماندار مصر در ذهنش تداعی می‌شود که «تاکیدی بر مبانی حقوق بشر بود خیلی پیش‌تر از اعلامیه جهانی حقوق بشر و این یعنی مسلمانان باید به حقوق بشر احترام بگذارند.»

آقای شهید، نزدیک به دو هفته پیش نخستین گزارش خود را از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرد که در آن به بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز، نقض گسترده حقوق زندانیان و اقلیت‌ها، سرکوب مخالفان و نیز جلوگیری از حق اعتراض مردم اشاره شده بود.

دومین گزارش آقای شهید از وضعیت حقوق بشر ایران نیز قرار است در پایان سال شمسی جاری و در نشست شورای حقوق بشر در ژنو ارائه شود. 

منبع: جرس

مرتبط:

احمد شهید: "وضعیت حقوق بشر در ایران بسیار بدتر از آن چیزیست که انتظار داشتم"

دهها روزنامه‌نگار خطاب به احمد شهید: به وضعیت زندانیان فورا رسیدگی کنید

«نمایندگان ایران در نشست شورای حقوق بشر، نقش قربانی به خود گرفتند»


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته