-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۱, یکشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 05/22/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بریتانیا حمایت رسمی خود را از « کریستین لاگارد » وزیر اقتصاد فرانسه برای احراز ریاست صندوق بین المللی پول اعلام کرده است. در پی استعفای « دومینیک استراوس کان » اقتصاددان و سیاستمدار فرانسوی از مدیریت صندوق بین المللی پول بدنبال دستگیری اش در نیویورک به اتهام تعرض جنسی، این سازمان مالی جهانی در پی یافتن یک رئیس جدید است. وزیر اقتصاد بریتانیا « جورج اوزبورن » در بیانیه ای، لاگارد را کاندیدایی استثنائی برای ریاست بر صندوق بین المللی پول خوانده است. در صورت انتخاب لاگارد، وی نخستین مدیرعامل زن صندوق بین المللی پول در تاریخچۀ شصت ساله این نهاد وام دهنده جهانی خواهد شد. طبق توافقنامه ای قدیمی میان کشورهای اروپایی و ایالات متحده، یک اروپایی همواره ریاست صندوق بین المللی پول را بر عهده داشته در حالی که یک آمریکایی، رئیس بانک جهانی بوده است.
 


مهدی کروبی و همسرش فاطمه کروبی از مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی خواسته‌اند با انتقال آنها به مکانی دیگر موافقت کنند. آقای کروبی و همسرش از ۲۵ بمهن ماه سال گذشته در بازداشت خانگی هستند.مهدی کروبی و همسرش فاطمه کروبی از مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی خواسته‌اند با انتقال آنها  به مکانی دیگر موافقت کنند.  آقای کروبی و همسرش از ۲۵ بمهن ماه سال گذشته در بازداشت خانگی هستند. مجتبی واحدی، مشاور ارشد مهدی کروبی می‌گوید که مقام‌های دادستانی با این  در خواست موافقت کرده‌اند.  مجتبی واحدی در مورد آخرین وضعیت مهدی و فاطمه کروبی به رادیو فردا می‌گوید: مجتبی واحدی:   من از قبل توضیح دادم که مجتمع مسکونی که سه دانگش متعلق به آقای کروبی و خانواده‌شان هست و سه دانگ متعلق به افراد دیگر، چند ماه است به صورت غیرقانونی و غیراخلاقی و روش بسیار بدی به صورت کلی توسط وزارت اطلاعات اشغال شده. در آن واحدی که آقای کروبی و خانمشان در آن زندانی هستند، تصرفات عمده‌ای شده است. پنجره‌ها کور شده، وسایل خانه خارج شده. کتاب‌ها و وسایل شخصی آقای کروبی خارج شده. آن واحد تبدیل به یک زندان اختصاصی شده است. کل مجتمع هم در اختیار وزارت اطلاعات است. آنجا یک زندان واقعی است. کار غیرحقوقی و غیراخلاقی‌ای است که وزارت اطلاعات انجام داده این است مدتهاست که آقای کروبی درخواست کرده بود که اجازه بدهند ایشان به جای دیگر منتقل شوند، منزل دیگری تهیه کنند. یا اجاره یا خریداری که مردم بتوانند به منازلشان برگردند. اکنون دادستان با این کارموافقت کرده  است. محل جدیدی که آقای کروبی و خانمشان مایل هستند به آنجا منتقل شوند، چه ویژگی خواهد داشت؟ فکر نمی‌کنم تمایل آقای کروبی و خانمشان خیلی مهم باشد. بایستی محل از نظر وزارت اطلاعات و قوه قضاییه به طوری باشد که آنها بتوانند همینطور آنجا را به صورت مغول‌وار تصرف کنند و شبانه روز در آن مستقر باشند و حتما باید ویژگی‌هایی داشته باشد. من نمی‌دانم استانداردهای وزارت اطلاعات برای یک زندان خانگی چیست؟ ولی آنچه مسلم است من باید اظهار تاسف کنم از این کار غیرحقوقی، غیراخلاقی و غیرانسانی وزارت اطلاعات. آخرین خبری که شما در مورد آقای کروبی و همسرشان دارید، چیست؟ من قبلا هم گفته‌ام آقای کروبی در زندان خانگی است آن هم زندانی که حتی از حقوق اولیه یک زندانی معمولی محروم است. آقای کروبی حق هواخوری هنوز در این مدت نداشته که از منزل خارج شود توی حیاط برود. هیچ کتاب و روزنامه‌ای در اختیارشان قرار نمی‌گیرد. تماس تلفنی اصلا نداشته. ولی خبری که ما داریم ایشان به لحاظ روحیه و مبانی فکری و استقامت در برابر آن مبنایی که نظر خودشان است و تشخیص داده‌اند، آنطور که شنیده‌ایم محکمتر از قبل شده‌اند که کوتاه نیامده‌اند. به لحاظ جسمی هم به هر حال شرایط محدود زندان، شرایط محدود غذایی و برخی مسائل دیگر اذیت می‌کند. ولی ایشان ورزش‌های روزانه‌شان را به خوبی انجام می‌دهند. حتی اخیرا یک ورزشی اضافه کرده‌اند. روزی دو ساعت پشت سر هم پیاده روی می‌کنند با سرعت زیاد در داخل‌‌ همان مجتمع در داخل‌‌ همان آپارتمان محدود. کسانی که امروز می‌گویند آقای کروبی سکته کرده،‌‌ همان کسانی هستند که دو ماه پیش روی سایت‌هایشان نوشتند که آقای کروبی دارد توبه نامه می‌نویسد. این‌ها‌‌ همان آدم‌ها هستند. آرزوی خودشان را می‌نویسند.
 


ژنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در گفت‌وگو با رادیو آزادی درباره این حمله انتحاری گفت: «ساعت ۱۲ ظهر در داخل بیمارستان در زیر چادری که برای غذا خوردن آماده شده بود انفجار رخ داد و تعدادی کشته و زخمی شدند.» دو ساعت پس از وقوع حمله انتحاری، گروه طالبان با انتشار اعلامیه‌ای مسئولیت حمله به بیمارستان بزرگ نظامی کابل را به عهده گرفت. مقام‌های افغان اعلام کردند روز شنبه در پی حمله انتحاری نیروهای طالبان به بیمارستان نظامی کابل  شش دانشجوی پزشکی جان خود را از دست داده و ۲۳ نفر دیگر  زخمی شدند. ژنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در گفت‌وگو با رادیو آزادی درباره این حمله انتحاری گفت: «ساعت ۱۲ ظهر در داخل بیمارستان در زیر چادری که برای غذا خوردن آماده شده بود انفجار رخ داد و تعدادی کشته و زخمی شدند.» بیمارستان وزیر اکبر خان کابل که هدف حمله انتحاری قرار گرفته  هفت  طبقه دارد و دارای ۴۰۰ تخت است. دو ساعت پس از وقوع حمله انتحاری،  گروه طالبان با انتشار اعلامیه‌ای مسئولیت حمله به بیمارستان بزرگ نظامی  کابل را به عهده گرفت. در این اعلامیه گفته شده است  دو تن از طالبان وارد محوطه بیمارستان شده و مواد انفجاری جاسازی شده در خود را منفجر کرده‌اند. بیمارستان نظامی کابل عمدتا برای  سربازان افغان خدمات ارائه می‌دهد و گرچه برخی پزشکان خارجی  در آنجا حضور دارند اما نیروهای ناتو در آن بستری نمی‌شوند. حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، در واکنش به این حمله، آن را  اقدامی «وحشیانه» خوانده و عاملان آن را «دشمنان مردم افغانستان» خوانده است. دفتر سازمان ملل در  افغانستان (یوناما) نیز  با محکومیت این اقدام، حمله  به بیمارستان و پرسنل پزشکی را نقض قوانین و مقررات بشردوستانه بین‌المللی دانسته است. در  بیانیه دفتر سازمان ملل در افغانستان آمده است: «همه پرسنل و مکان‌های پزشکی تحت هر شرایطی باید مورد احترام و  حفاظت قرار گیرند.» نیروهای طالبان اعلام کرده‌اند همزمان با فصل بهار بر شدت حمله‌های خود خواهند افزود. روز پنجشنبه  هفته گذشته، اما، خونین‌ترین حمله طالبان پس از این اعلام، در شرق افغانستان رقم خورد و طی آن ۳۶ نفر کشته شدند.  هم‌اکنون نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر از نیروهای بین‌المللی در افغانستان حضور دارند و همچنان تلاش می‌کنند بر نیروهای طالبان فائق آیند.
 


محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی که در رویدادهای‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده بود، به خاطر ساخت فیلم «به امید دیدار» برنده جایزه بهترین کارگردان در بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن شده است.محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی که در رویدادهای‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده بود، به خاطر ساخت فیلم «به امید دیدار» برنده جایزه بهترین کارگردان در بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه،  محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی، برای ساخت فیلم «به امید دیدار»، برنده جایزه بهترین کارگردانی در بخش نوعی‌ نگاه شصت و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی کن شده است. فیلم «به امید دیدار» که در زمستان  سال ۱۳۸۹ ساخته شده است، داستان یک وکیل ایرانی را روایت می‌کند که برای دریافت روادید به منظور خروج از ایران تلاش می‌کند. همسر آقای رسول‌اف، به نمایندگی از وی که به دلیل پیامدهای ناشی از ممنوع‌الخروج بودن نتوانسته بود، در جشنواره کن حاضر شود، این جایزه را دریافت کرد. هر چند ایمان میرزازاده، وکیل محمد رسول‌اف، چند روز پیش از لغو حکم ممنوع‌الخروجی موکلش خبر داده بود، با این حال به گفته جیمز ولیز، توزیع کننده فیلم‌های آقای رسول‌اف در فرانسه،  وی باید برای خروج از کشور از مراجع دیگر نیز مجوز می‌گرفت که این کار تا پایان جشنواره کن امکان‌پذیر نبود. آقای ولیز در این باره گفته است: «شرایط در ایران بیش از حد کافکایی است. این که عده‌ای به شما بگویند می‌توانید کشور را ترک کنید، لزوماً به این معنا نیست که شما می‌توانید این کار را بکنید. (در ایران) دست چپ نمی‌داند، دست راست چه کار می‌کند.»  محمد رسول‌اف به همراه جعفر پناهی، دیگر کارگردان ایرانی، در دهم اسفند ماه سال ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل آقای پناهی دستگیر شد و پس از آن به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری محکوم و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شد.
 


فیلم «به امید دیدار» به کارگردانی محمد رسول اف، فیلمساز ایرانی برنده جایزه بهترین کارگردانی در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن شد. این فیلم تلاش یک  حقوقدان را برای گرفتن روادید خروج از ایران در تهران به تصویر می کشد. همسر محمد رسول اف جایزه را به نیابت از او دریافت کرد. آقای رسول اف مانند جعفر پناهی به شش سال حبس و محرومیت از ساختن فیلم به مدت 20 سال محکوم شده است. او پس از مدتی از زندان  آزاد، اما ممنوع الخروج شد. با وجود آنکه ممنوعیت خروج آقای رسول اف اخیرا لغو شد، اما اجازه نیافت به  جشنواره کن برود.
 


عربستان سعودی برای کمک به اقتصاد مصر 4 میلیارد دلار در اختیار دولت این کشور می گذارد. به گزارش خبرگزار ی رسمی مصر دولت این کشور از صندوق بین المللی پول و اهداء کنندگان کمک تقاضای دریافت  10 تا 12 میلیارد دلار کرده است. دولت مصر می گوید به این مبلغ نیاز دارد تا کسری بودجه ناشی از نآرامی های این کشور را که به درآمدهای توریسم و سرمایه گذاری های خارجی  آسیب زده، جبران کند.
 


احزاب مخالف علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، طرح شورای همکاری خلیج فارس را امضاء کردند. رئیس جمهوری یمن گفته است که روز یکشنبه این سند را امضاء خواهد کرد. مطابق این طرح، علی عبدالله صالح ظرف 30 روز قدرت را به معاونش می سپارد، در مقابل، او و مشاورانش  از پیگیرد قانونی مصون خواهند بود و دولت وحدت ملی به نخست وزیری ِ مخالفان  تشکیل و انتخابات، دو ماه بعد برگزار می شود. کمیسیونی مرکب از نمایندگان دو جناح همچنین  آمریکا، اتحادیه اروپا  و سازمان ملل بر اجرای طرح نظارت خواهد داشت.
 


ناصر حجازی روز جمعه و در بین دو نیمه دیدار استقلال تهران و همدان پاس از هوش رفت و به بیمارستان منتقل شد. پزشک ناصر حجازی ‌می‌گوید:«واقعیت این است که حجازی در وضعیت بدی به‌سر می‌برد و فقط دعای مردم است که می‌تواند حالش را بهتر کند.»«برای اسطوره دعا کنید.» این جمله، از صبح امروز، تیتر بسیاری از وبلاگ‌ها و سایت‌ها شده است. خبر انتقال مجدد ناصر حجازی به بیمارستان و از دست رفتن قوای هوشیاری او، پوشش چشمگیری در شبکه‌های اجتماعی داشته است. سایت‌های خبری در ایران نوشته‌اند که اشک‌های اعضای خانواده حجازی، لحظه‌ای بند نمی‌آید و واکنش آ‌ها به بستری شدن نماد صراحت کلام در فوتبال ایران، تفاوتی آشکار با دفعات قبلی دارد. پزشک معالج ناصر حجازی در مورد آخرین وضعیت او گفته است: «در حال حاضر مواد مغذی را از طریق لوله به بدن او می‌رسانیم. اما واقعیت این است که حجازی در وضعیت بدی به‌سر می‌برد و فقط دعای مردم است که می‌تواند حالش را بهتر کند.» مستطیل سبز، آخرین نگاه ناصر حجازی روز گذشته و در بین دو نیمه دیدار استقلال تهران و همدان پاس به کما رفت و به بیمارستان کسری منتقل شد. آخرین نگاه‌های او پیش از وضعیت کما، خیره شدن به مستطیل سبز بود و تیمی که بخش عمده‌ای از سال‌های عمرش را در ان سپری کرد؛ یعنی آبی‌پوشان استقلال. چشم‌های حجازی زمانی بسته شد که فصل جاری لیگ بر‌تر نیز به پایان رسید. اما او در دو سال گذشته نیز بار‌ها در مبارزه با سرطان، موفق ظاهر شده و مجدداً به خانه بازگشته است. حمایت حجازی از پرویز مظلومی سرمربی فعلی استقلال نیز آخرین اظهارات او درباره تیمی بوده که به زعم هوادارانش فصلی رویایی را سپری نکرده است. حجازی هم اکنون در بخش آی سی یو بیمارستان کسری بسر می‌برد، به دلیل وخامت حالش زیر دستگاه نگه دارنده قرار دارد. با این حال خبر خونریزی مغزی ناصر حجازی که در برخی سایت‌های غیر رسمی بازتاب داشت، هنوز توسط پزشکان تایید نشده است. متخصصانی که وضعیت او را زیر نظر دارند، فقط درصد ناچیز هوشیاری‌اش را تایید کرده‌اند. آتیلا حجازی پسرش نیز شرایط خوبی ندارد و خودش هم یک بار به خاطر افت فشار، به اورژانس بیمارستان رفته است. انتقادات ناصر حجازی درباره سیاست‌های اقتصادی دولت دهم، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا کرد و به زعم اصحاب رسانه، محبوبیت او را نزد افکار عمومی و حتی کسانی که چندان علاقه‌ای به عرصه ورزش ندارند، دو چندان کرد. ناصر حجازی به سایت خودش گفته بود: به من می‌گویند عصبانی نشوم، مگر بی‌غیرتم وقتی درد و مشکلات مردم را به چشم می‌بینم، با بی‌تفاوتی از کنار آن بگذرم. آمده‌اند و یارانه‌ها را قالب کرده‌اند. زندگی مردم بهتر نشده که بد‌تر هم شده است. دولت می‌گوید چهل هزار تومان در ماه به مردم کمک می‌کنیم، مگر مردم گدا هستند؟ مردم ایران روی گنج خوابیده‌اند. دولت حق ندارد به مردم کمک کند، دولت باید کار کند، خدمت کند و زحمت و دسترنج مردم را دودستی تقدیم آنها نماید. او به قبض گاز و هزینه‌های غیرمتعارف خدمات عمومی اشاره کرده و در ادامه گفته بود: «اگر مردم عادی شرایط امروز من را داشتند و با یک بیماری پر هزینه روبرو شوند چه باید بکنند؟ بروند بمیرند؟ من ناصر حجازی هستم. عمری از من گذشته است. هیچ ابایی هم ندارم که اگر من را ببرید و با شلیک دو گلوله به زندگی‌ام خاتمه دهید. اگر نمی‌توانید رفاه مردم را فراهم سازید بروید. حجازی در پاسخ به این سوال که دولت حتماً از نظر کار‌شناسان بسیاری استفاده کرده است، گفته بود: «اتفافاً برای من هم جای سوال است که مگر این‌ها کار‌شناس ندارند؟ از کجا این یارانه‌ها را آورده‌اند؟ آخر یک کارگر که ماهی چهارصد هزار تومان حقوق می‌گیرد و باید سه برابر مبلغی که دولت می‌دهد به آنها برگرداند، چطور زندگی کند؟ نتیجه‌اش می‌شود فقر و فقر یعنی فساد، فحشا، طلاق. از کدام کار‌شناس صحبت می‌کنید؟» کارگران، کارخانه‌ها و تولید کننده‌ها، مهاجرت چشمگیر نخبگان علمی به خارج از کشور از جمله نکات دیگری بود که حجازی ترجیح داد به جای بحث‌های فنی درباره فوتبال، به آنها بپردازد. مصاحبه‌ای که حتی در اوج بیماری حجازی، واکنش تند سایت‌های حکومتی را در پی داشت و رجا نیوز در یادداشتی صریح، به او اخطار داد که پای خود را از گلیمش دراز‌تر نکند.
 


رئیس دیوان محاسبات ایران، عبدالرضا رحمانی، به خبرگزاری مهر گفته است که آنها  گزارشی از تخلفات دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را به مجلس ارائه داده اند. او افزوده که دولت  به جای پرداخت یارانه ها از منابعی که در قانون در نظر گفته شده، بخشی از یارانه ها را از منابع بانک ها و بودجه دستگاه ها پرداخته که خلاف قانون است.
 


سایت خبرآنلاین، نزدیک به علی لاریجانی نوشته است که مسعود میرکاظمی، وزیر نفت برکنار شده دولت محمود احمدی نژاد، در دفتر قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران در شهرک غرب تهران شروع بکار کرده است.   به گفته این سایت، مسئولیت یکی از پروژه های سپاه به مسعود میر کاظمی که خود از فرماندهان سابق سپاه است، سپرده شده است.  محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی  پس از اعلام ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو، خود سرپرستی وزارت نفت را برعهده گرفته است.
 


یکشنبه اول خرداد ماه ۲۵ سالگرد تولد مجید توکلی، دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امیرکبیر است. جمعی از فعالان دانشجویی به همین مناسبت با تشکیل کمپینی تصمیم گرفته‌اند یاد او را گرامی بدارند.یکشنبه اول خرداد ماه ۲۵ سالگرد تولد مجید توکلی، دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امیرکبیر است. جمعی از فعالان دانشجویی به همین مناسبت با تشکیل کمپینی تصمیم گرفته‌اند یاد او را گرامی بدارند. در فراخوان این کمپین آمده است که «ما جمعی از فعالان دانشجویی، هم دانشگاهیان و دوستان مجید توکلی در سالگرد ۲۵ سالگی مجید بر آن شده‌ایم در حمایت از فکر، قلم و ایمان او به ادامه بازداشت غیرقانونی‌اش اعتراض کنیم و یکصدا خواهان آزادی بی‌قید و شرط این فعال دانشجویی شویم.» اعضای این کمپین از همگان خواسته‌اند با انتشار پوستر، نوشته، ویدیو و تماس گرفتن با خانواده مجید توکلی، سالگرد او را گرامی بدارند. مجید توکلی در حالی ۲۵ ساله می‌شود که ماه‌هاست از ملاقات و گفت‌وگوی تلفنی با خانواده‌اش محروم بوده است. مادر مجید توکلی در گفت‌وگو با رادیو فردا درباره آخرین خبری که از فرزندش دارد، می‌گوید: «خانواده‌های بعضی از زندانیان به ملاقات فرزندانشان رفته بودند. آنها به من گفتند که مجید به آنها پیغام داده که حالش خوب است و اعتصاب غذایش را پایان داده.» آخرین باری که مادر مجید توکلی با او تماس تلفنی داشت، بهمن ماه گذشته بوده است. او می‌گوید بارها با زندان تماس گرفته و از مسئولان خواسته به مجید اجازه مکالمه تلفنی بدهند و اضافه می‌کند: «چندین بار به زندان زنگ زدم و از آنها خواستم اجازه دهند از حال مجید باخبر باشم. گفتند از مقامات بالا به آنها دستور داده شده که مجید با بیرون از زندان ارتباط تلفنی نداشته باشد. به آنها گفتم ۱۰ ماه است فرزندم را ندیدم. گفتم من مادر هستم و ۱۰ ماه است فرزندم را ندیده‌ام. اجازه دهید صدای او را بشنوم. پنج‌شنبه‌ها که ملاقات است، اجازه بدهید من با او تلفنی صحبت کنم.» مادر مجید توکلی در ادامه می‌گوید که مقام‌های زندان به او گفته‌اند برای مصاحبه تلفنی باید از دادستانی مجوز بگیرد و می‌افزاید: «من هم به آنها گفتم که چون بیمار هستم قادر نیستم به دادستانی بروم. اگر می‌توانستم به دادستانی تهران بروم، به ملاقات مجید می‌رفتم.» مادر مجید توکلی از ابتدای بازداشت مجید به دلیل بیماری موفق به دیدار با او نشده است. مجید توکلی درحالی ۲۵ ساله می‌شود که خانواده‌اش ماه‌هاست چشم انتظارند خبری از او به دستشان برسد. مادر مجید توکلی درباره بیست و پنجمین سالگرد تولد پسرش می‌گوید: «پنجمین  باری است که مجید در روز تولدش در زندان است. برای یک مادر این مسئله جهنم است. روز یکشنبه تولد مجید است. من نمی‌دانم برای مجید کجا تولد بگیرم. در دانشگاه، در زندان، در خانه؟... کجا برای او تولد بگیرم؟... یک مادر چه کند؟ من خیلی درد دارم...» از مادر مجید توکلی می پرسم در آستانه ۲۵ سالگی فرزندش، چه درخواستی از مسئولان دارد. او می‌گوید: «اگر بگویم آزادش کنند، آزادی نمی‌دهند. اگر بگویم مرخصی بدهند، نمی‌دهند. ولی فقط خواهش می‌کنم اجازه بدهند مجید به مادر بیمارش زنگ بزند. مادر بیماری که برای عید هم اجازه ندادند به او زنگ بزند. آن قدر من چشم انتظار هستم، هر بار که تلفن زنگ می‌خورد، می‌گویم کاش مجید باشد. اجازه بدهند مجید به پدر بیمارش تلفن بزند. بگذارند ما صدای مجید را بشنویم.» مجید توکلی، دانشجوی کارشناسی رشته کشتی‌سازی دانشگاه امیر کبیر دلیل مقاومت و استقامت در برابر فشارهای دستگاه‌های امنیتی از سوی فعالان دانشجویی به عنوان یکی از نمادهای مقاومت دانشجویی شناخته شده است. وی یکی از سرشناس‌ترین فعالان دانشجویی در سال‌های گذشته است و فعالان دانشجویی ایران به مجید توکلی «شرف جنبش دانشجویی» لقب داده‌اند. مجید توکلی از آغاز فعالیت‌های سیاسی خود تا کنون، سه بار بازداشت شده، سه باری که به شهادت خود او، وکلای مدافعش و فعالان دانشجویی، هر بار تحت بازداشت غیرقانونی و سخت‌ترین شکنجه‌های روحی و جسمی قرار داشته است. مجید توکلی در سخنرانی خود در ۱۶ آذر سال ۱۳۸۸، در دانشگاه امیرکبیر، آیت‌الله خامنه‌ای را «دیکتاتور» نامید و پس از آن بود که مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت و بازداشت شد. از آن روز تا کنون مجید توکلی بدون یک روز مرخصی، در بازداشت به سر می‌برد. خبرگزاری‌های وابسته به دولت جمهوری اسلامی پس از بازداشت مجید توکلی، عکس‌هایی از او در پوشش زنانه منتشر کردند و نوشتند که او سعی داشته با لباس زنانه از دانشگاه فرار کند. آن زمان بود که کمپینی در حمایت از مجید توکلی ایجاد شد. فعالان دانشجویی معتقد بودند با این کار رسانه‌های وابسته به دولت، مجید توکلی نه تنها تحقیر، بلکه «تکثیر» شد. مردان بسیاری از سراسر دنیا در پوششی زنانه و با حجاب اسلامی عکس گرفتند و در اینترنت منتشر کردند. آنها همه خود را مجید نامیدند. مجید توکلی بارها در سخنرانی‌ها و پس از بازداشت در پیام‌ها و نامه‌هایی که از زندان می‌نوشت، تأکید می‌کرد که دانشگاه زنده است و با اینکه خود و خانواده‌اش بارها تحت فشار قرار گرفتند، هیچگاه حاضر نشد تن به اعتراف‌های جعلی و خواست‌های دستگاه‌های امنیتی بدهد.
 


فعالان حقوق بشر در سوریه از کشته شدن دستکم 5 نفر در مراسم خاکسپاری معترضان ِ روز جمعه در شهر حُمص خبر می دهند. گزارش ها حاکی است روز شنبه هزاران نفر در این مراسم شرکت داشتند. گفته می شود دهها نفر نیز زخمی شده اند. فعالان حقوق بشر سوریه  شمار کشته شدگان روز جمعه را 44 نفر، از جمله 13 تن در شهر حُمص اعلام کرده اند. دولت سوریه کشته شدن 17 نفر را در روز جمعه تایید کرده است، اما می گوید عده ای از ماموران امنیتی و پلیس نیز در میان آنها بودند که به دست باندهای مسلح کشته شدند.
 


حدود 40 هزار نفر روزشنبه در پراگ، پایتخت جمهوری چک در مخالفت با برنامه دولت ِ راست میانه این کشور برای صرفه جویی اقتصادی راهپیمایی کردند. اعضای اتحادیه بزرگ کارکنان دولت با حمل پلاکارد هایی همراه صدای سوت و طبل  با لایحه ای که قرار است دولت به پارلمان ارائه دهد مخالفت کردند.  در این لایحه تغییراتی در نظام  های بازنشستگی، مالیاتی و بهداشت عمومی در نظر گرفته شده است.
 


عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با روزنامه «وال استریت ژورنال»  گفته است که  حماس باید موجودیت اسرائیل را برسمیت بشناسد و در اینباره واقع بین باشد. رئیس جمهوری ترکیه ازسخنان باراک اوباما درباره لزوم توافق صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها در چارچوب مرزهای 1967 از طریق مذاکره، تجمید کرده و افزوده است که با این نظر ِ اوباما موافق است که اسرائیل چگونه می تواند با حماس مذاکره کند، در حالیکه این سازمان موجودیتش را برسمیت نمی شناسد.  عبدالله گل ازنخست وزیراسرائیل برای رد پیشنهاد اوباما، انتقاد کرده است.
 


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، که برکناری وی توسط محمود احمدی‌نژاد، به علنی شدن اختلاف‌ها میان رئیس دولت و رهبر جمهوری اسلامی انجامیده بود، از «مقابله اطلاعاتی با جریان انحرافی» خبر داده‌ که از سوی حامیان آیت‌الله خامنه‌ای به اطرافیان رئیس جمهور اطلاق می‌شود.حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، که برکناری وی توسط محمود احمدی‌نژاد، به علنی شدن اختلاف‌ها میان رئیس دولت و رهبر جمهوری اسلامی انجامیده بود، از «مقابله اطلاعاتی با جریان انحرافی» خبر داده است،‌ که از سوی حامیان آیت‌الله خامنه‌ای به اطرافیان رئیس جمهور اطلاق می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز شنبه اعلام کرده است، وزارت اطلاعات با «جریان انحرافی» مقابله می‌کند. به ویژه به دنبال آشکار شدن اختلاف‌ها میان رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد بر سر بر کناری حیدر مصلحی از وزرات اطلاعات، حامیان آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد شدید از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور، از آنها به عنوان «جریان انحرافی» یاد می‌کنند. حامیان آیت‌الله خامنه‌ای، اطرافیان محمود احمدی‌نژاد را از جمله به «مخالفت با ولایت‌ فقیه»، «توسل به رمال و جن‌گیر» و نیز «ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی» متهم کرده‌اند. حسین فدایی، یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس، در راستای این حملات به «جریان انحرافی» گفته بود: «نفرات مرتبط با این جریان ارتباط با آمریکا و سرویس‌های جاسوسی را در برنامه خود دارند، تلاش برای تصرف پست‌های کلیدی در عرصه اقتصاد را دنبال می‌کنند و هر کسی را که مطیع نباشد تغییر می‌دهند.» در این میان حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، که توسط محمود احمدی‌نژاد از  مقام خود برکنار شده بود، ‌درباره اقدام‌های وزارت اطلاعات علیه «جریان انحرافی» گفته است: «از مهمترین وظایف این وزارتخانه مقابله با جریانات انحرافی است که در کشور با عنوان گروه‌های منحرف فعالیت می‌کنند و این مقابله از طریق اقدامات اطلاعاتی صورت می‌گیرد.» به دنبال بالا گرفتن اختلاف‌ها بر سر وزیر اطلاعات بین محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای،‌ که راساً حیدر مصلحی را در مقام خود ابقا کرد، گزارش‌هایی درباره کارگذاشتن دستگاه‌های شنود توسط وزارت اطلاعات در دفتر اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور منتشر شده بود. هر چند برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که اقدام وزارت اطلاعات در این زمینه ناخرسندی شدید محمود احمدی‌نژاد را به دنبال داشته است، اما حیدر مصلحی در سخنان تازه، اختلاف‌های خود با رئیس دولت را «یک مساله داخلی» دانسته و گفته است‌: «قهر و آشتی در کار نبود، بلکه این یک مسئله داخلی بود که حل شد.» این درحالی است که محمود احمدی‌نژاد در اعتراض به مخالفت‌ آیت‌الله خامنه‌ای با برکناری حیدر مصلحی و ابقای وی، ۱۰ روز از حضور در محل کار خود و شرکت در جلسات هیات دولت خودداری کرده بود. از سوی دیگر محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج هم، «جریان انحرافی» را «دنباله» جریان‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ خورشیدی دانسته و گفته است، در آینده «اطلاعات مفصلی» را در این باره به مردم خواهد داد.
 


 حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس جمهوری ایران می گوید از حکم چهار سال انفصال از خدمتش تقاضای تجدید نظر کرده است به نوشته خبرگزاری های ایران، حمید بقایی به دلیل تخلفاتش در دوره ریاست سازمان میراث فرهنگی، در دیوان عدالت اداری محکوم شده است. آقای بقایی در میانه اردیبهشت ماه اعلام کرد که دیگر رئیس سازمان میراث فرهنگی نیست. محمود احمدی نژاد هفته گذشته روح الله احمد زاده ، استاندار سابق فارس را به ریاست این سازمان تعیین کرد.
 


قرار است ائتلافی متشکل از احزاب پارلمانی مخالف علی عبدالله صالح، رئيس جمهوری يمن، امشب طرح شورای همکاری خليج فارس را برای کناره گيری رئيس جمهوری  اين کشورامضاء کنند. رئيس جمهوری يمن گفته است که روز يکشنبه اين سند را امضاء خواهد کرد، اگرچه  آن را «کودتا» می داند. مطابق اين طرح، علی عبدالله صالح ظرف ۳۰ روز قدرت را به معاونش می سپارد، در مقابل، او و مشاورانش  از پيگيرد قانونی مصون خواهند بود و دولت وحدت ملی به نخست وزيری ِ مخالفان  تشکيل و انتخابات، دو ماه بعد برگزار می شود. کميسيونی مرکب از نمايندگان دو جناح همچنين  آمريکا، اتحاديه اروپا  و سازمان ملل بر اجرای طرح نظارت خواهد داشت.
 


وزارت اطلاعات ایران در بیانیه‌ای می‌گوید که با شناسایی «شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا»، این شبکه را متلاشی و «تعداد ۳۰ نفر از جاسوسان آمریکا» را بازداشت کرده است.وزارت اطلاعات ایران می‌گوید که با شناسایی «شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا»، این شبکه را متلاشی و «تعداد ۳۰ نفر از جاسوسان آمریکا» را بازداشت کرده است. در بیانیه‌ای که روابط عمومی وزارت اطلاعات در این مورد منتشر کرده است همچنین ادعا شده که برای فریب سرویس اطلاعاتی آمریکا، ایران تعدادی جاسوس دوجانبه به کار گرفته است و با خنثی کردن تهاجم سنگین اطلاعاتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، ۴۲ تن از افسران اطلاعاتی و عملیاتی آن سازمان در کشورهای مختلف شناسایی کرده است. بر اساس این بیانیه که روز شنبه در خبرگزاری‌های داخلی ایران منتشر شد، بازداشت ۳۰ نفر که ادعا شده مشغول جاسوسی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بوده‌اند، در قالب «رویارویی جانانه نیروهای زبده و مؤمن وزارت اطلاعات با عوامل سازمان سیا» صورت گرفته و دامنه‌ای از «اقدامات متعدد و متنوع اطلاعاتی، ضد اطلاعاتی و عملیاتی» را شامل می‌شود. در این زمینه وزارت اطلاعات ایران می‌گوید که «برای کسب اطلاع از سایر اهداف و اقدامات حریف و به منظور ارسال اطلاعات فریب برای آن سرویس، طی عملیات معکوس اطلاعاتی اقدام به دوبل نموندن تعدادی از جاسوسانی که به استخدام سازمان سیا در آمده بودند» کرده است. وزارت اطلاعات ایران همچنین افزوده است که «پیرامون عواملی که ناخواسته و ناآگاهانه به دام جاسوسان آمریکایی افتاده بودند» ضمن فراخوانی و مطلع کردن آنها نسبت به خطرات پیش رو، «ارتباط آنها با حریف» قطع شده است. در این بیانیه اما اشاره به دوره زمانی دستگیری این افراد نشده است. دستگاه اطلاعاتی ایران هر از چندی بیانیه‌های مشابهی را در مورد بازداشت عوامل مرتبط با سازمان‌های جاسوسی بیگانه منتشر می‌کند اما این نخستین بار است که از چنین بازداشت گسترده‌ای در این زمینه خبر می‌دهد. «بهره‌برداری افسران سیا از کنسولگری‌های آمریکا» وزارت اطلاعات ایران همچنین مدعی شده است که «شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری» که توسط مأموران ان وزارتخانه متلاشی شده، توسط «تعداد قابل توجهی از برجسته‌ترین افسران اطلاعاتی عملیاتی سازمان سیا» در چند کشور جهان راه‌اندازی شده بود. این بیانیه همچنین مدعی است که این شبکه «با استفاده از پوشش‌ها و دام‌های گوناگون، از قبیل ارائه ویزا، وعده اقامت، اشتغال و تحصیل در خارج از کشور، و نیز با پوشش مراکز کاریابی درصدد فریب عده‌ای از شهروندان، تخلیه اطلاعاتی و به جاسوسی واداشتن آنها» بوده است. وزارت اطلاعات ایران همچنین می‌گوید که شبکه مورد ادعایش، «با بهره‌گیری از پایگاه‌های متعدد و متنوع اطلاعاتی و نیز با استفاده از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا در چندین کشور (به‌ویژه امارات متحده عربی، مالزی و ترکیه)» فعالیت داشته است. دستگاه امنیتی ایران مدعی است که هدف شبکه مورد ادعایش «جمع‌آوری اطلاعات از مراکز علمی، حوزه‌های انرژی هسته‌ای، صنایع هوایی و دفاعی و بیولوژیکی، و گردآوری اطلاعات بسیار ریز پیرامون لوله‌های نفت و گاز، شبکه‌های برق و مخابرات، فرودگاه‌ها و کمرگات، و امنیت شبکه‌های ارتباطی و بانکی» بوده است. وزارت اطلاعات ایران همچنین می‌گوید که جمع‌آوری این اطلاعات «در راستای عملیات خرابکارانه سازمان سیا بوده و این اقدا مخصمانه از حافظه وزارت اطلاعات زدوده نخواهد شد». ادعای متلاشی کردن شبکه جاسوسی وابسته به آمریکا در شرایطی صورت می‌گیرد که فضای سیاسی ایران همچنان متأثر از اقدام ناکام محمود احمدی‌نژاد برای برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات است. در هفته‌های گذشته تصمیم محمود احمدی‌نژاد برای تغییر در مدیریت حساس‌ترین وزارتخانه جمهوری اسلامی، با دخالت آیت‌الله خامنه‌ای ناکام ماند و تعلل رئیس دولت دهم در بازگرداندن آقای مصلحی به کابینه منجر به صدور حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی شد. آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم با حمایت از ادامه فعالیت آقای مصلحی در وزارت اطلاعات تأکید کرده بود که بیش از پیش در انجام مأموریت‌های مهم داخلی و خارجی اهتمام به خرج دهد و از آقای مصلحی خواسته بود که اجازه ندهد «کوچکترین فترت و سستی» در انجام وظایف قانونی آن پیش آید. آیت‌الله خامنه‌ای در اسفندماه ۸۸ نیز بازدید شش ساعته‌ای از وزارت اطلاعات داشت که پس این بازدید حیدر مصلحی، در یادداشتی در جمع‌بندی این دیدار از برنامه تهاجمی وزارت اطلاعات در قبال سرویس‌های امنیتی خارجی خبر داده بود.
 


چند ساعت پس از اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مورد عدم بازگشت اسرائیل به مزرهای ۱۹۶۷، پس از دیدار با باراک اوباما در کاخ سفید، فلسطینی‌ها تأکید کرده‌اند با توسل به سازمان ملل متحد استقلال کشور فلسطین را دنبال می‌کنند.چند ساعت پس از دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در کاخ سفید که در آن،  نتانیاهو قاطعانه گفت اسرائیل به مرزهای سال ۱۹۶۷ باز نمی‌گردد، فلسطینی‌ها تاکید کرده‌اند با توسل به سازمان ملل به رسمیت شناختن استقلال کشور فلسطین را دنبال می‌کنند. نخست وزیر اسرائیل شامگاه جمعه در دیدار با رییس جمهوری آمریکا، و سپس، در برابر دوربین‌ها، با دادن «درس تاریخ» به باراک  اوباما، گفت طرح آمریکا برای عقب نشینی اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷ امکان‌پذیر نیست زیرا «این مرز‌ها که تنها ۱۶ کیلومتر عرض برای اسرائیل باقی می‌گذارند، قابل دفاع نیستند». نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که تغییرات جمعیتی در این منطقه (در ۴۴ سال پس از تسلط اسرائیل بر کرانه باختری) امکان عقب‌نشینی کامل کشورش را از بین برده است.  بنیامین نتانیاهو همچنین تاکید کرد که اسرائیل با بازگشت میلیون‌ها فلسطینی پراکنده در جهان به خاک خود موافقت نخواهد کرد، و گفت این مسئله باید «راه حلی خارج از خاک اسرائیل» بیابد. نخست وزیر اسرائیل درپایان گفت‌و‌گوی خصوصی با اوباما که یک ساعت هم بیش از وقت تعیین شده طول کشیده بود، در سخنانش در برابر دوربین‌ها بر سیاست دولت خویش پای فشرد و گفت نمی‌توان با دولت فلسطینی که حماس بخشی از آن باشد، مذاکره کرد. باراک اوباما نیز با بیان اشتراک نظر با نتانیاهو در مورد حماس، تاکید کرد که «حماس یک موجودیت تروریستی است»، و گفت «آمریکا درک می‌کند که اسرائیل نمی‌تواند با عاملی که می‌خواهد این کشور را نابود کند، وارد مذاکره شود». اما بنیامین نتانیاهو آشکارا برنامه سیاسی ارائه شده باراک اوباما برای صلح اسرائیلی- فلسطینی را «توهم» نامید، و گفت «براساس توهمات، نمی‌توان پایه‌های صلح را بنا کرد». باراک اوباما یک روز پیش از دیدار با نتانیاهو، در سخنرانی سالیانه خود در وزارت خارجه آمریکا، برای نخستین بار صریحا گفت که مرزهای سال ۱۹۶۷ با برخی تغییرات و مبادله مساوی زمین، باید فرمول مذاکرات سیاسی اسرائیل و فلسطین و راهکار استقلال فلسطین باشد. در تاریخ طولانی نزاع دیرینه اسرائیلی- فلسطینی، تاکنون هیچیک از دولت‌های واشینگتن صریحا نگفته بود که مرزهای سال ۱۹۶۷ باید محدوده دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین باشد. در همین حال، باراک اوباما تاکید کرده بود که استقلال کشور فلسطین باید برآمده از پیمان نهایی صلح با اسرائیل باشد و نه نتیجهٔ گام‌های یکجانبه‌ای مانند مراجعه فلسطینی‌ها به سازمان ملل متحد با درخواست برای برسمیت شناختن کشور فلسطین. در حالی که دیدار  روز جمعهٔ نتانیاهو- اوباما، نشان داده است که اختلافات دولت‌های اسرائیل و آمریکا عمیق‌تر شده است، فلسطینی‌ها نیز گفتند که آنها هم درخواست اوباما را برای خودداری از مراجعه به سازمان ملل متحد رد می‌کنند. نبیل شعث، عضو تیم مذاکرات سیاسی فلسطینی و مقام ارشد فتح، شنبه گفت علیرغم مخالفت اوباما، تشکیلات فلسطینی برنامه خود را در سازمان ملل متحد پیش می‌برد و تلاش‌های دیپلماتیک را برای کسب شناسایی کشور مستقل فلسطین شتاب خواهد داد. آقای شعث در رام الله، مقر تشکیلات فلسطینی، گفت «سخنان نخست وزیر اسرائیل در دیدارکاخ سفید، نشان می‌دهد که او شریک صلح نیست». نبیل ابو رودینه، سخنگوی نهاد ریاست تشکیلات فلسطینی نیز دقایقی پس از خاتمه ملاقات اوباما- نتانیاهو، در رام الله به خبرگزاری‌ها گفت که «نتانیاهو آمادهٔ صلح واقعی، مبتنی بر عدالت و قوانین بین‌الملل نیست». جنبش حماس نیز که در هفته‌های اخیر سند آشتی ملی را با جنبش فتح امضاء کرد، شنبه در بیانیه‌ای در غزه، در واکنش به اظهارات نخست وزیر اسرائیل، تاکید کرد که سخنان نتانیاهو ثابت می‌کند که مذاکره با «اشغالگر» اشتباه است. اوباما در دیدار جمعه در کاخ سفید تاکید کرده بود که «میان دوستان نیز اختلاف نظر وجود دارد»، و افزود در مذاکرات خصوصی‌اش با نتانیاهو در زمینه این اختلافات بحث کرده همانگونه که در باره نقاط اشتراک مانند خیزش‌ها در خاورمیانه، اوضاع در سوریه و خطرات ناشی از ایران، طرفین تفاهم دارند. در همین حال، اوباما تاکید کرد که آمریکا در کنار تعهد به پیشبرد صلح خاورمیانه، به امنیت اسرائیل نیز کاملا متعهد است. در این میان، روزنامه اسرائیلی هاآرتص شنبه نوشت، یک مقام وزارت خارجهٔ آمریکا که نخواسته نامش برده شود، در مصاحبه با این روزنامه پس از سخنان نتانیاهو در کاخ سفید، با «لحنی خشمگینانه»، آنچه را که «تفسیرهای گزینشی» نخست وزیر اسرائیل نامیده، رد کرده است. هاآرتص نوشت این دیپلمات آمریکایی تاکید داشت که نطق پنجشنبه اوباما حافظ منافع اسرائیل نیز بود، چرا که وی بار‌ها به لزوم تدابیر امنیتی خاص برای اسرائیل اشاره کرد و حماس را سازمان تروریستی معرفی کرد. بنوشته هاآرتص، این دیپلمات آمریکایی گفته است که نتانیاهو با اظهارات جمعهٔ خود در کاخ سفید، وضع را «وخیم» کرد و درحالی که اوباما اصرار داشت که بر نقاط اشتراک آمریکا و اسرائیل تاکید بگذارد، نتانیاهو بی‌پرده، نقاط مهم مورد اختلاف را تکرار کرد. در این میان سخنان نتانیاهو شامگاه جمعه در برابر دوربین‌ها در کاخ سفید، از سوی خبرگزاری‌های غربی و مفسران سیاسی بسیاری در آمریکا به «رفتاری بی‌پرده» و حتی «بدور از نزاکت» تعبیر شده و رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند که نتانیاهو به «دادن درس تاریخ» اقدام کرد مانند معلمی که به شاگرد ناآگاه خود مسئله‌ای را هزار بار تفهیم می‌کند. خبرگزاری رویترز در تحلیل‌های متعددی نوشته است که اظهارات نتانیاهو، خارج از عرف معمول و تند و تیز بود و حتی او به خود اجازه داد که برنامه سیاسی اوباما را توهم بنامد. خبرگزاری فرانسه نیز نوشته است میهمان در اتاق بیضی کار رییس جمهوری آمریکا به میزبان درس تاریخ داد. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشته است، نتانیاهو رو در رو و بی‌هیچ پرده پوشی، راهکار اوباما را رد کرد و پرده ابهامی نیز بر آینده مذاکرات و تماس‌ها کشیده شد و معلوم نیست از این مقطع به بعد، باید گفت‌و‌گوهای اسرائیلی- فلسطینی چگونه به جلو برده شود. روزنامه‌های جهان نیز به تنش آشکار دو رهبر در دیدار جمعه توجه زیادی کرده‌اند. در همین حال، روزنامه گاردین شنبه نوشته است که «خشم نتانیاهو، مصنوعی و تاکتیکی بود و اظهارات اوباما درمورد لزوم مبادله زمین، به اسرائیل به طور اصولی امکان می‌دهد که تسلط بر شرق اورشلیم و شهرک‌نشین‌های یهودی کرانه باختری را حفظ کند...». روزنامه ایندیپندنت شنبه نوشته است که «نتانیاهو طرح صلح اوباما را منهدم کرد... و درحالی که کمترین احساس علاقه میان نتانیاهو و اوباما وجود دارد، هنگامی که سه شنبهٔ آینده، نتانیاهو در جمع علاقمندان بسیارجمهوری‌خواهش در کنگره سخنرانی کند، بیش از کاخ سفید، احساس خواهد کرد که در خانهٔ خود است». روزنامه واشینگتن پست شنبه نوشته است اوباما و نتانیاهو تنها به خاطر ارزش‌های مشترک آمریکا واسرائیل، متحد هستند و روابط آن دو، فاقد هرگونه گرمی، و مملو از چالش است و در شرایطی که خاورمیانه دستخوش تلاطمی عظیم است، این دو رهبر هم اختلافاتی عمیق دارند...». روزنامه وال استریت جورنال شنبه نوشت که اظهارات نتانیاهو، «گوشمالی دادن آشکار و بی‌سابقه‌ای» به رهبر آمریکا بود. عمیق‌تر شدن اختلافات در نقطه نظرهای سیاسی نتانیاهو و اوباما در حالی است که بازیگران عمده صحنه سیاسی جهان، از جمله صدر اعظم آلمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیرخارجه بریتانیا در کنار «کوارتت»، کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه، همانند بسیاری از کشورهای عربی از اردن گرفته تا لبنان، از راهکار ارائه شده اخیر از سوی رییس جمهوری آمریکا برای برقراری صلح خاورمیانه، به گرمی استقبال کردند.
 


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران در اولین گفت و گوی زنده تلویزیونی خود پس از درگیری‌های سیاسی دو سه هفته گذشته بار دیگر بر بی‌اثر بودن افزایش بهای حامل‌های انرژی بر قیمت‌ها در ایران تاکید کرد و آن را ساخته و پرداخته تخیل برخی کارشناسان خواند.محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران در اولین گفت و گوی زنده تلویزیونی خود پس از درگیری‌های سیاسی دو سه هفته گذشته بار دیگر بر بی‌اثر بودن افزایش بهای حامل‌های انرژی بر قیمت‌ها در ایران تاکید کرد و آن را ساخته و پرداخته تخیل برخی کارشناسان خواند. وی در  این باره اظهار داشته است:‌ «پیش‌بینی می‌کردند که ۷۵ درصد تورم خواهیم داشت، خب کو؟ نیست که واقعاً، بله تغییراتی هست که تحت تاثیر عوامل گوناگون است. اقتصاد جهانی، ارزش قیمت نفت رفته بالا، دلار اومده پائین، خب این اثر می‌گذارد، تورم جهانی، تورم طبیعی که ما داشتیم و رشدش کند شده..»    به گفته آقای احمدی‌نژاد قانون هدفمند سازی یارانه‌ها نه تنها برای واحدهای تولیدی مشکلی ایجاد نکرده، بلکه به افزایش بهره‌وری آنان هم کمک کرده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «یک مرغداری در آذربایجان غربی در همان محل و با همان انرژی و فضا شش طبقه مرغداری ایجاد کرده و تولید خود را چند برابر افزایش داده است و بیشتر مرغداری‌های کشور نیز به سمت تغییر سیستم حرارتی حرکت کرده‌اند و برنامه‌ریزی شده است که تا پایان سال همه سیستم‌های مرغداری‌ها تغییر کند.»   اما آقای احمدی نژاد ظاهراً گفته‌های پیشین خود را فراموش می‌کند و می گوید تغییر خط تولید و افزایش بهره‌وری نیاز به سال‌ها کار دارد. به رغم گفته‌های آقای احمدی نژاد بسیاری از مشاغل اکنون با قیمت های جدید حامل های انرژی در ادامه فعالیت‌های خود با مشکلات زیادی روبرو هستند. از جمله مرغداری ها که آقای احمدی نژاد در گفت و گوی تلویزیونی خود به عنوان نمونه افزایش بهره وری در صنعت از هدفمندی یارانه ها نام برد، اکنون با افزایش بهای حامل‌های انرژی ادامه کار خود را در خطر می بیننند. صاحب یک مرغداری در تهران در این باره به رادیو فردا می گوید: «ما فعالیت‌مان در صنعت مرغداری است. مرغداران متاسفانه به دلیل گران بودن گازوییل و اینها مرغداری‌شان را گذاشته اند برای فروش. یعنی هزینه هایشان طوری است که دخل و خرج شان با هم نمی خواند. روی کار ما به صورت مستقیم تاثیر می‌گذارد. و گرنه از لحاظ برق و گاز... من فقط از لحاظ برقی... چون ما فروشنده ایم. حالت دلالی است. از لحاظ برق و این طور مسائل روی کار ما به صورت مستقیم نمی تواند تاثیر بگذارد. نهایت مثلا برق مغازه می آید. ۱۰ تومان می آید ۲۰ تومان. کرایه هم داریم. بار هم که می آید کرایه که می دادیم ۲۰ تومان می دهیم ۳۵ تومان.» صنف دیگری که با خطر تعطیلی واحدهای اقتصادی خود هستند، گرمابه دارانند. مهدی سجادی، رییس اتحادیه گرمابه داران، سونا و ماساژ تهران، می گوید پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی، گرمابه داران با مشکل شدید رو به رو شده اند. یک گرمابه‌دار در تهران به رادیو فردا می گوید: «الان تمام این گرمابه‌داران دارند دانه دانه می بندند. ما هم به علت این که قبض آب و برق و گاز همه یکباره آمده ما هم داریم می بندیم. به علت بالا رفتن قیمت انرژی. پول آب و برق و گاز و همه اینها شده چند برابر. خوب نمی توانیم الان قبض ها را پرداخت کنیم. الان ما داریم ۱۸۰۰ تومان می گیریم از هر نفر. اما با این پول که بابت آب و برق و گاز آمده، کم کم این مبلغ باید بشود دو برابر یا سه برابر. غیر از این باشد نمی توانیم اصلاً. باید ببندیم. همه بسته‌اند و ما هم طاقت نمی آوریم، باید ببندیم. الان قبض ها همه باد کرده و نتوانسته پرداخت کنیم.» کامیون‌داران از دیگرگروه شغلی است که در پی افزایش بهای گازوئیل زیر فشار قرار گرفته اند. یک کامیوندار به رادیو فردا می گوید، یک سوم از درآمد قبل از قانون را باید برای افزایش بهای گازوئیل بپردازد: «اقتصاد ایران دقیقا بستگی دارد به سوخت. مستقیما دقیقاً روی اقتصاد درآمد هر ایرانی اثر دارد. از قدیم هم همین جور بوده و به بعد هم فکر کنم همینجور باشد. من که یک کامیون‌دار هستم، تقریبا یک سوم درآمدم نسبت به قبل کمتر شده. این را می‌توانم بگویم. دقیقا یک سوم درآمد الان می رود پای گازوئیل. بقیه هم همین جور. تاکسی ها همین جورند. وانت ها همین جورند. بقیه کامیونداران همین جورند. البته عوارض گرانی هم دارد روی همه چیز دیگر... مشتقات نفتی روی روغن هم اثر می‌گذارد. روی اجناس دیگر هم اثر گذاشته. روی دستمزد تعمیرکار هم اثر گذاشته و کلا باعث فشار خیلی شدیدی الان روی حمل و نقل و کامیونداران آمده. با همان ۱۵ تومان و پنج هزار قبلی به قول معروف هشت‌مان گرو ۹ بود که هیچی یک سره شده ۱۰ برابر و افزایش قابل توجهی توی کرایه پیدا نشد. آینده هم خدایی‌اش نگران آینده هستیم. نه تنها من بلکه همکاران.» در این میان معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم از موافقت این سازمان با افزایش قیمت روغن‌نباتى و پودر شوینده خبرداده است. البته محمد قبله در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است که افزایش قیمت روغن نباتى و پودر شوینده ربطی به  اجراى قانون هدفمند کردن یارانه ها ندارد بلکه مربوط به افزایش قیمت جهانى مواد اولیه است. ** معاون اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای اولین بار پس از چند سال نرخ رشد اقتصادی جمهوری اسلامی را در سال‌های ۸۷ و ۸۸ اعلام کرد. هرچند که معاون بانک مرکزی از اعلام دقیق نرخ رشد سال ۸۷ خودداری کرد و تنها به گفتن اندک بودن رشد اکتفا کرد، درباره نرخ رشد سال ۸۸ گفت که در این سال نرخ رشد اقتصادی حدود سه و نیم درصد بوده است. فریدون خاوند ، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در پاریس، می‌گوید: «نرخ رشدی که آقای قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزی  اعلام می کند با نرخ رشدی که از طرف صندوق بین المللی پول اعلام شده که تقریبا معادل سه ممیز یک درصد است، فاصله زیادی دارد.همانطور که گفته بودند احتمالا یکی از نمایندگان صندوق بین‌المللی پول هم در نشست تهران در مورد مسائل بانکی و ارزی شرکت کرده و معلوم نیست که این نماینده صندوق بین المللی پول در مورد آمار سازمان خودش، در مورد نرخ رشد اقتصادی ایران چه گفته. وزیر امور اقتصادی و دارایی، آقای شمس الدین حسینی اخیرا اعلام کرده بود که منابع صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران را عمدا پائین اعلام کرده اند تا تز مربوط به تاثیر منفی تحریم اقتصادی را بر ایران موجه و واقعی جلوه دهند.» با توجه به اختلاف نظر بین جناح های درون جبهه اصول گرایان، اخیرا فشار بر بانک مرکزی در مورد نرخ رشد اقتصادی و فشار بر مرکز آمار ایران در مورد نرخ بیکاری افزایش پیدا کرده است. رسانه‌هایی که تا به حال صد در صد پشت سر دولت آقای احمدی‌نژاد بودند، از چندی پیش به خاطر به وجود آمدن اختلاف نظر بین رئیس جمهوری اسلامی و شخص رهبر آیت الله خامنه ای به منتقد آقای احمدی نژاد تبدیل شده اند. در مجموع اما  آن چیزی که در حال حاضر از سوی محافل اقتصادی جمهوری اسلامی و به خصوص محافل کسب و کار تهران گفته می شود، طی سه سال گذشته به نظر می آید که فضای کسب و کار به شدت بد شده باشد. تعطیلی کارخانه ها رو به افزایش می رود. شمار واحدهای تولیدی که قادر به پرداخت دستمزد کارگران شان نیست، افزایش پیدا می کند. در واقع بدون این که آمار رسمی نرخ رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام شده باشد، نظر محافل کسب و کار تهران این بوده که کشور با یک دوره شدید رکود اقتصادی رو به رو هست. بعدا که آمار صندوق بین المللی پول در مورد نرخ رشد سه و یک دهم درصدی منتشر شد در واقع محافل کسب و کار ایران دیدند که این آمار در راستای وضعیتی است که خود آنها در داخل کشور احساس می کنند. ** در حالی که در آتن و دیگر شهرهای یونان مردم در اعتراض به برنامه‌های دولت برای کاهش هزینه های اجتماعی و کاهش حقوق و دستمزد کارکنان دولت به خیابان ها آمده اند، اتحادیه اروپا در روزهای گذشته با ریختن آب پاک برروی دست دولت یونان هرگونه تجدید نظر در برنامه کمک خود به یونان را رد کرد. یونان که یک سال پیش با دریافت یک وام یک صد و ده میلیارد یورویی از ورشکستگی نجات داده شد، اکنون برای پرداخت بدهکاری‌های خود باردیگر ناتوان است و از اتحادیه اروپا درخواست کمک کرده است. اتحادیه اروپا اما پرداخت هرگونه کمک دیگر را رد کرده و می گوید ابتدا یونان باید برنامه اصلاحات اقتصادی خود را تهیه و به اجرا گذارد و در ارائه گزارش های خود در باره اقتصاد شفاف‌تر عمل کند. به گفته سیا موتمن، استاد دانشگاه در لندن، به احتمال زیاد اروپا مجبور خواهد بود که با یک تجدید نظر در مورد این که چه مدتی این وامهای فعلی تمدید شود، و بازپرداخت آنها به عقب بیافتد، به نتیجه ای برسد. چون فشار اتحادیه اروپا به یونان هم حدی دارد.  بنابراین در نهایت مسئله این می شود که تصمیم بگیرد که آیا ریسک کم کردن هرچه بیشترهزینه ها ریسکش کمتر است یا خروج یونان از حوزه یورو. اگر یونان حوزه یورو را ترک کند این امکان هست که ارز خود را بیاورد پائین و این جذاب می‌کند صادرات یونان را و این امکان را به آن می دهد که یک مقداری از طریق افزایش صادرات اقتصاد شروع کند به حرکت کردن.  از سوی دیگر احمد علوی ، استاد دانشگاه در سوئد، در این باره به رادیو فردا می‌گوید: «عدم تصمیم گیری اتحادیه اروپا در مورد یونان که وام بیشتری بدهد یا اساسا تصمیم گیری کند و تصمیم گیری را محول کنند به ماه آینده، باعث شده که مقدار زیادی از ابهام‌ها برطرف نشود که به روی بازیگران عرصه اقتصاد تاثیر منفی می گذارد. چون آینده وقتی مبهم باشد، تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت دچار تاخیر می شود و وقتی سرمایه گذاری ها دچار تاخیر شود، سودآوری شرکت ها تاثیر می پذیرد و بازارهای بورس هم بر همین اساس تاثیر منفی می پذیرند.» به باور تورستن واینلد، سرپرست بخش پژوهش های استراتژیک گروه یونی‌کردیت در آلمان، یورو بر این بحران ها پیروز خواهد شد و اتحادیه اروپا هم این بحران را مدیریت خواهد کرد.   ** پس از بازداشت و زندانی شدن دومینیک استراوس‌کان، رئیس صندوق بین المللی پول، به اتهام تعرض جنسی، روشن است که بازگشت وی به صندوق بین المللی پول حتی در صورت تبرئه شدن هم تقریبا قابل تصور نیست. تا به حال کشورهای اروپایی رئیس صندوق بین‌المللی پول را انتخاب می کردند. اما اکنون بازیگران پرقدرت دیگری در صحنه اقتصادی جهان حضور دارند که خواهان سهم خود در این تصمیم گیری‌اند. کامران دادخواه ، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در بوستون، می‌گوید: «از آغاز به کار صندوق بین المللی پول وبانک جهانی این تصمیم رئیس  این دو سازمان به این ترتیب بوده که آمریکا رئیس بانک جهانی را معین می کرد و اروپا رئیس صندوق بین‌المللی پول را. ولی  الان دنیا عوض شده. این تقسیم بندی مربوط بوده به سال‌های اولیه بعد از جنگ دوم جهانی. الان بسیار موقعیت خوبی است. حالا بشود از آن استفاده کرد یا نه. این بسیار موقعیت خوبی است که کشورهای در حال بالندگی سهم‌شان را از این ماجرا بگیرند. یعنی این که رئیس صندوق بین المللی پول در انحصار اروپا دیگر نباشد. به نظر من علاوه بر این، این یک موقعیت خوبی را ایجاد می کند که در زمینه نقش صندوق بین المللی پول هم تجدید نظر کاملی شود. چون از ۱۹۷۱ به بعد که قرارداد برتون‌وودز عملا از هم پاشید، با تصمیم آمریکا که رابطه دلار و طلا را قطع کند، صندوق بین المللی پول مشخصا معلوم نیست چه کاری بایستی انجام دهد. این یک موقعیت خوبی را پیش می آورد که در این زمینه کشورهای در حال بالندگی و دیگران فشار بیاورند و واقعا تعیین تکلیف کنند و یک وظیفه درست و حسابی برای صندوق بین المللی پول معین کنند.» آقای دادخواه همچنین می‌گوید: «چون  وضعیت پولی و مالی بین المللی تغییر کرده. آن ترتیباتی که در گذشته بود، دیگر قابل ادامه نیست. به عنوان مثال وضعیت این که چه پولی پول بین‌المللی باشد سئوالی است در دنیا. همچنان دلار پول بین‌المللی است. ولی از بسیاری نظرها این سئوال مطرح شده که با وضعیت کسر بودجه آمریکا آیا این می تواند ادامه پیدا کند یا نه. بنابراین این یک موقعیتی است برای کشورهایی مثل چین، هند و برزیل که بیایند و فشار بیاورند و یک ترتیبات جدیدی برای صندوق بین المللی پول فراهم شود. این که چطور خواهد شد من در موقعیتی نیستم که دقیقا عرض کنم که چه کاری بایستی انجام شود.  اروپایی ها هم بایستی متوجه باشند که آن داستانی که در سال ۱۹۴۴ موقع برتون‌وودز بوده یا در سال ۱۹۴۷ وقتی صندوق بین‌المللی پول شروع به کار کرده دیگر تغییر کرده. امروز اقتصاد دوم جهانی چین است. هند یک اقتصاد بسیار بزرگی حساب می شود. همینطور ژاپن. بنابراین این که اروپا فکر کند که هنوز قرن نوزدهم است یا اوایل قرن بیستم است و یک داستان دیگری است، این ماجرا بایستی تغییر پیدا کند. آنها بایستی خودشان را تطبیق بدهند با واقعیت امروز دنیا.» چند خبر اقتصادی اگر تحلیل‌های رییس کل بانک مرکزی را قبول کنیم، بحران در بازار طلا، ارز  و سکه حبابی است که با عرضه ارز و طلا به صورت سهمیه‌ای بر طرف می شود. در حالی که طهماسب مظاهری، رئیس پیشین بانک مرکزی با تاکید بر حبابی نبودن وضعیت فعلی این دو بازار می گوید بانک مرکزی در حال حاضر به دلیل پیروی از یک آدرس نادرست به نام حبابی بودن بازار در حال از بین بردن منابع است. چراکه در شرایط فعلی، فعالان بازار با تحلیل شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، دلار و ارز را از بانک مرکزی با نرخ پایین خریداری می‌‌کنند و با استفاده از رانت موجود در بازار، به قیمت بالاتر اقدام به فروش و کسب سود می ‌کنند. به اعتقاد آقای مظاهری راه برون‌رفت از وضعیت موجود، تلاش در جهت تک ‌نرخی کردن بازار است. به گفته طهماسب مظاهری حبابی خواندن بازار، آدرس غلط دادن به مردم است. رییس کل پیشین بانک مرکزی می گوید کاهش نرخ سود سپرده‌ها در بسته پولی دولت موجب افزایش تقاضای طلا و سکه شده است و در کنار تاثیر بسته پولی، افزایش بهای دلار در بازار های جهانی و افزایش بهای ارز هم در پیدایش التهاب در بازار نقش داشته‌اند. در مقابل محمود بهمنی رییس ‌کل بانک مرکزی معتقد است: اتفاقات اخیر در بازار طلا و سکه، نتیجه حبابی بودن بازار بوده و با تخلیه حباب‌ها روند کاهش قیمت آغاز خواهد شد. محمود بهمنی دلیل اتفاقات اخیر در بازار را واسطه ‌گری و دلالی می داند و می گوید بانک مرکزی اجازه نمی ‌دهد که قیمت‌ها با واسطه گری و سفته‌ بازی افزایش پیدا کند چون بربازار کنترل کامل دارد.   سر انجام و با بیش از دوماه تاخیر، بودجه سال جاری  کل کشور از سوی على لاریجانى، رئیس مجلس شوراى اسلامى طى نامه اى به محمود احمدى نژاد براى اجرا ابلاغ شد. برابر قانون رئیس جمهوری باید ظرف مدت پنج روز آنرا امضا و به مجریان ابلاغ نماید و دستور انتشار آن را صادر کند. بررسى لایحه بودجه ۹۰ پس از تقدیم آن به مجلس در اول اسفندماه گذشته از سوی کمیسیون هاى تخصصى آغاز شد. کمیسیون تلفیق مجلس در ۲۲ اسفند ماه کلیات لایحه بودجه سال ۹۰ را به راى گذاشت و تصویب کرد. با توجه به این که تصویب نهایى بودجه سال۹۰ پیش از سال ۱۳۸۹ امکان پذیر نبود، نمایندگان با توافق دولت، طرح دو فوریتى ای را تصویب کردند که بر اساس آن به دولت اجازه داده شد برای ماه های فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۰ حدود  ۲۰هزار میلیارد تومان از خزانه کشور برداشت کند. مجلس شوراى اسلامى ۱۹ اردیبهشت ماه بررسى بودجه سال ۹۰ را به پایان رساند و شوراى نگهبان نیز یک روز بعد مصوبه مجلس را تائید کرد. حجم بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور بیش از پانصد هزار میلیارد تومان یا ۵۰۰ میلیارد دلار است که حدود دو سوم آن بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است.
 


کامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوری، از نمايندگان هيئت‌های نظارت بر تشکل‌های دانشجويی خواست تا نگذارند فضای دانشگاه امنيتی شود. کامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوری، از نمايندگان هيئت‌های نظارت بر تشکل‌های دانشجويی خواست تا نگذارند فضای دانشگاه امنيتی شود. به گزارش وب‌سايت خبرآن‌لاين، وی همچنين خواستار آن شد به تشکل‌های دانشجويی آسان گرفته شود. محمد صادقی، عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکيم وحدت، در مورد اين سخنان وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوری، به راديوفردا می‌گويد: محمد صادقی: من تصور نمی‌کنم مقصود وزير علوم از اين صحبت‌ها مربوط به تشکل‌های منتقد دانشجويی باشد که طی شش سال گذشته و از بدو شکل‌گيری دولت آقای احمدی‌نژاد، عملا امکان فعاليت در دانشگاه‌ها را نداشته‌اند. حتی تشکل‌های فوق برنامه‌ای که يا کار پژوهشی می‌کردند يا فعاليت هنری نيز با محدوديت مواجه شدند. بزرگ‌ترين تشکل منتقد دانشجويی کشور تحت عنوان دفتر تحکيم وحدت نيز عملا در هيچ کدام از دانشگاه‌ها امکان فعاليت ندارد.   با توجه به اين که تشکل‌های دانشجويی تحت فشار هستند و همچنين شماری از فعالان دانشجويی نيز در زندان به سر می‌برند، نظر شما در مورد صحبت‌های وزير علوم با چيست؟   دليل رد صحبت‌های وزير علوم همين دانشجويان زندانی هستند که می‌توان گفت به عنوان نخبگان اين کشور حدود دو سال است با اتهامات واهی در زندان به سر می برند. متاسفانه با سياست‌های حاکم بر ايران، بهترين چهره‌های علمی اين کشور در شرايطی که همتايان آنها در کشورهای ديگر بين مراکز علمی و مراکز توليدی و صنعتی در رفت و آمد هستند، بين دادگاه و زندان با دست‌بند و پابند در رفت و آمد هستند. وزير علوم چندی پيش در اظهار نظری اعلام کرد هرگونه مخالفت با فرهنگ بسيجی در دانشگاه‌ها با خاک يکسان خواهد شد. چه طور است که او در گذشته چنين اظهار نظر ‌کرد و امروز از فضای باز و آسان‌گيری بر تشکل‌ها صحبت می‌کند. من احساس می‌کنم اين حرف‌ها فقط انحراف افکار عمومی است وگرنه در مرحله اول،  شرايط دانشجويانی که در زندان هستند و کسانی که محروم از تحصيل شده‌اند يا با احکام قضايی و انضباطی سنگين مواجه هستند را تغيير دهند و بگذارند آنها سر کلاس‌های خود برگردند.   تاکيد وزير علوم بر لزوم آسان‌گيری در مورد فعاليت تشکل‌های دانشجويی چه معنايی دارد و چه هدفی را دنبال می‌کند؟   به نظر من، انحراف افکار عمومی و طرح مسائل غيرواقعی و دروغ در بدنه دولت نهادينه شده و چيز جديدی نيست. اکثر وزرای دولت تا صدر آن که به عنوان رئيس جمهور فعاليت می‌کند، مسائلی را طرح می‌کنند که ظاهر دلنشينی دارد و يک گام به جلو تصور می‌شود، اما می‌دانيم عملا اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و اينها فقط ادعای واهی هستند. شايد يکی از دلايل اين گونه صحبت‌ها، نزديکی فضای انتخاباتی مجلس و پايان دولت دهم است. با توجه به فشارهايی که از جانب جريان‌های اصول‌گرا به بدنه دولت وارد می‌شود و با توجه به شکاف بين دولت و حاميان رهبری، اينها به نوعی می‌خواهند فضای دانشگاه‌ها را به سوی دولت بگردانند. از طرف ديگر، شايد از واکنش دانشجويان در خردادماه بيم دارند. خرداد، ماه تاثيرگذار و مهمی است هم در سطح جامعه و هم دانشگاه‌ها و امکان دارد شاهد تحرکات و اعتراضاتی از طرف جنبش دانشجويی ايران باشيم. همچنين شايد با اين صحبت‌ها می‌خواهند برای مقابله با اعتراضات و تجمعات دانشجويی در خرداد و تيرماه که سالگرد فاجعه ۱۸ تير است، نوعی چاره‌انديشی کنند. اين دو مسئله شايد به عنوان محتمل‌ترين گزينه‌ها برای چنين صحبت‌های غيرواقعی مطرح باشد.
 


يک مقام عالی رتبه فلسطينی روز شنبه گفت که فلسطينيان در ماه سپتامبر – اواخر تابستان – از سازمان ملل خواهند خواست تا کشور مستقل فلسطين را به رسميت بشناسد. نبيل شعث، از مقامهای عالی رتبه مذاکرات صلح، همچنين از باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا خواست تا از اين اقدام حمايت کند. آقای اوباما روز پنج شنبه از اسرائيل خواست تا مناطق اشغال شده فلسطينی ها را ترک کند و نيروهايش را به پشت مرزهای سال ۱۹۶۷ ببرد. اين درخواست از سوی بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل رد شد.
 


يک بمب گذار انتحاری گروه طالبان روز شنبه در نهارخوری اصلی ترين بيمارستان نظامی کابل خود را منفجر کرد و شش نفر را کشت. مقامهای افغان و ناتو اعلام کردند که قربانيان اين حادثه همگی افغان بوده اند. ۲۳ تن نيز در اين حمله مجروح شدند. اين بيمارستان متعلق به نيروهای ناتو است و همۀ قربانيان، دانشجويان پزشکی بوده اند که در حال غذا خوردن بودند.
 


بیش از بیست تن از رهبران جهان روز شنبه برای شرکت در مراسم تحلیف آلاسان واتارا به عنوان رئیس جمهور جدید ساحل عاج، راهی پایتخت این کشور شدند. آلاسان واتارا در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر گذشته به پیروزی رسیده بود.بیش از بیست تن از رهبران جهان روز شنبه برای شرکت در مراسم تحلیف آلاسان واتارا به عنوان رئیس جمهور جدید ساحل عاج، راهی پایتخت این کشور شدند. آلاسان واتارا در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر گذشته به پیروزی رسیده بود اما لوران باگبو، رئیس جمهوری پیشین، حاضر به کناره‌گیری از قدرت نشد که این امر درگیری‌ها و تلفات زیادی را به دنبال داشت. هم‌اینک پس از شش ماه درگیری میان طرفداران این دو که بیش از هزار کشته و حدود یک میلیون آواره بر جای گذاشته‌است، و پس از بازداشت لوران باگبو که ماه گذشته رخ داد، رئیس‌جمهور جدید این کشور زمام امور ساحل عاج را به دست می‌گیرد. لوران باگبو از سال ۲۰۰۰ قدرت را در ساحل عاج در دست داشت و اگرچه دوران ریاست جمهوری‌اش به صورت قانونی در سال ۲۰۰۵ به پایان رسیده‌بود، ولی وی حاضر به ترک صندلی ریاست جمهوری نبود. به گزارش خبرگزاری رویترز، ده‌ها هزار نفر از هواداران آقای واتارا برای شرکت در مراسم روز شنبه که در یاموسوکرو، پایتخت کشور آفریقایی ساحل عاج، برگزار می‌شود به خیابان‌های این شهر آمده‌اند و بالگردهای سازمان ملل متحد نیز برفراز این شهر در حال پروازند و مقام‌های کشورهای مختلف را به محل مراسم منتقل می‌کنند. این گزارش حاکی است که نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه نیز با پروازی جداگانه از پاریس به یاموسوکرو آمده و در محل برگزاری مراسم، مورد تشویق حاضران قرار گرفته‌است. لوران باگبو، رئیس‌جمهور پیشین ساحل عاج، هم‌اینک در خانه‌ای در این کشور تحت نظر پاسداران صلح سازمان ملل قرار دارد و قرار است به اتهام ارتکاب جنایات جنگی محاکمه شود. به دنبال برگزاری انتخابات در ساحل عاج در تاریخ ۷ آذرماه سال ۱۳۸۹ لوران باگبو از پذیرش نتیجه این انتخابات سر باز زد اما سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، گروه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی و برخی دیگر از قدرت‌های جهان، آلاسان واتارا را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور به رسمیت شناختند. شورای امنيت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای برای تحریم لوران باگبو و افزایش فعالیت صلح‌بانان سازمان ملل در این کشور، در انتقال قدرت به رئیس‌جمهور منتخب انتخابات شش ماه پیش ساحل عاج نقش داشته‌است.
 


فلسفه خوک عنوان کتابی است که انتشارات گالیمار فرانسه از لیو شیائوبو، ناراضی سر‌شناس چینی و برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۰، منتشر کرده است. نام این کتاب که شماری چند از نوشته‌های وی پیرامون اوضاع چین را در خود جا می‌دهد برگرفته از موضوع یکی از مقالات خواندنی مجموعه است که در آن لیو شیائوبو تحول ذهنی و سیاسی جامعه این کشور را در پی کشتار معروف میدان «تیانان‌من» (سال ۱۹۸۹) ترسیم می‌کند. نویسنده فلسفه خوک را برای توصیف آن شیوه زندگی به کار می‌برد که در چین استبدادی به مردم تحمیل می‌شود.فلسفه خوک عنوان کتابی است که انتشارات گالیمار فرانسه از لیو شیائوبو، ناراضی سر‌شناس چینی و برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۰، منتشر کرده است. نام این کتاب که شماری چند از نوشته‌های وی پیرامون اوضاع چین را در خود جا می‌دهد برگرفته از موضوع یکی از مقالات خواندنی مجموعه است که در آن لیو شیائوبو تحول ذهنی و سیاسی جامعه این کشور را در پی کشتار معروف میدان «تیانان‌من» (سال ۱۹۸۹) ترسیم می‌کند. نویسنده فلسفه خوک را برای توصیف آن شیوه زندگی به کار می‌برد که در چین استبدادی به مردم تحمیل می‌شود. لیو شیائوبو فلسفه خوک را با زندگی به سبک و سیاق خوک و زندگی کردن در خوک‌دانی توضیح می‌دهد. خوک‌ها زمانی که از خوردن اشباع می‌شوند به خواب می‌روند و زمانی که از خواب بیدار می‌شوند دوباره به سراغ خوردن می‌روند. زندگی خوکی در حقیقت دایره‌ای بسته و تکراری است که در آن همه چیز به سطح نیازهای اولیه و غریزی انسان تنزل می‌یابد. در این فلسفه زندگی خوک‌واره آدم‌ها زندانی نیازهای زیستی طبیعی خودد، خواست‌ها و آرزوهای والا و بر‌تر انسانی رنگ می‌بازند و منزلت انسانی تا حد زندگی خوک سقوط می‌کند. میدان‌دار اصلی این فلسفه به باور نویسنده کسی نیست جز دولت چین که برای ادامه کم‌دردسر حکومت خود نیاز به مردمی دارد که مطیع، سربه‌زیر و کم‌توقع باشند، درگیر مشکلات معیشتی روزمره باشند و کلا از زندگی چیزی بیش از همین نیازهای اولیه نخواهند. در چنین جامعه‌ای که سرگرم اقتصاد و مشکلات معیشتی و مادی است نه کسی از حقوق بشر و دموکراسی حرف می‌زند و نه کسی لب به اعتراض به دولت و استبداد دولتی می‌گشاید. زندگی اجتماعی به خوک‌دانی شبیه می‌شود که در آن انسان‌هایی که به زندگی خوکی خو گرفته‌اند در کنار یکدیگر روزگار می‌گذرانند و هر کس درگیر مشکلات معیشتی خود است. برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۰ در تلاش برای درک چند و چونی شکل‌گیری این فلسفه به ناکامی انقلاب مائو و تحول سیاسی و ذهنی جامعه چین در دهه‌های اخیر و شکست‌هایی که این کشور در حرکت به سوی جامعه باز به خود دیده اشاره می‌کند. پیش‌زمینه عینی این گرایش ایدئولوژی جدید اقتصادی دولت، راهبرد اقتصاد بازار و به وجود آمدن چپ جدیدی است که در نگاه گذشته حزب کمونیست به بسیاری از مقولات بازنگری جدی کرده و تلاش می‌کند نوعی الگوی سرمایه‌داری منهای لیبرالیسم سیاسی را ترویج دهد.  شیائوبو در توصیف فلسفه خوک فقط به سراغ دولت چین و حزب حاکم نمی‌رود، او لبه تیز حملات خود را همچنین متوجه آن دسته از روشنفکران و نخبگانی می‌کند که در عمل به چنین فلسفه‌ای گردن می‌گذارند و ‌گاه به توجیه سیاسی یا نظری آن هم دست می‌زنند. این روشنفکران سطح توقع از جامعه و نهادهای عمومی را به آن حد کاهش می‌دهند که دیکتاتوری و روش‌های سرکوب‌گرانه حکومت به امری ثانوی و غیراصلی تبدیل شود. فلسفه خوک به معنای دادن اولویت به پیشرفت اقتصادی، ثبات سیاسی و منفعت فردی به زیان دموکراسی و حقوق بشر است. همزمان کسانی هم برای توجیه فلسفه خوک دست به انتقاد از کسانی می‌زنند که از نظر آن‌ها دارای نظریات رادیکال و آرمان‌گرایانه هستند و با تندروی خود نظم و ثبات سیاسی چین و موقعیت جهانی او را تضعیف می‌کنند. بدین گونه است که لزوم وجود یک مرکز (دولت) قدرتمند برای اداره اقتصاد و کشور، ناسیونالیسم چینی و مخالفت یا دشمنی با غرب و یا نقد لیبرالیسم غربی به بهانه‌های خوبی برای توجیه رفتارهای استبدادی یا کم‌اهمیت جلوه دادن دموکراسی تبدیل می‌شود. شماری از روشنفکران و نخبگان هم برای همراهی با حکومت یا سکوت در برابر استبداد و سرکوب دولتی در پس کار دانشگاهی و آکادمیک پنهان می‌شوند و کاری به بحث‌های سیاسی روزمره درباره دموکراسی ندارند. نویسنده فلسفه خوک ریشه اصلی شکل‌گیری و رونق این گرایش‌های فکری و توجیهات سیاسی را فشار دولتی و سرکوب سیاسی می‌داند. از نظر او، تقدیس ثبات سیاسی، پیشرفت اقتصاد یا برجسته کردن مسائل مربوط به توسعه مادی یا رقابت با غرب به بهای فراموشی دموکراسی و جامعه باز پیش از آن که ناشی از مشکلات زندگی باشد نتیجه تسلیم شدن در برابر سرکوب و سیاست‌های دولتی است. گرایشی که برای سکوت در برابر استبداد یا توجیه آن به گفتمان فرهنگی، ناسیونالیستی، علمی و دانشگاهی روی می‌آورد در حقیقت از ترسی پرده برمی‌دارد که سرکوب دولتی در جامعه و در میان نخبگان به وجود آورده است. از نظر نویسنده، روشنفکران و نخبگانی که آرمان‌های آزادی‌خواهانه و انسانی را به بهانه‌های مختلف کنار گذاشته‌اند و به گونه‌ای با فلسفه خوک همراهی می‌کنند راهی جز پذیرش زندگی خوک‌وار و رفتن به سوی این خوک‌دانی ملی در برابر خود ندارند. شیائوبو با اشاره به رابطه پر فراز و نشیب با دولت می‌نویسد در بازی با نظام که سال‌هاست ادامه یافته، نخبگان در حلقه خود نوعی خطوط قرمز را برای خود ترسیم کرده‌اند. آن‌ها خوب می‌دانند اگر از این خطوط قرمز پا فرا‌تر گذارند، امنیت و منافع‌شان به خطر خواهد افتاد. دولت در چنین شرایطی هر زمانی که خواست به فشار خود می‌افزاید و آن‌ها نیز ناچار به عقب‌نشینی بیشتر می‌شوند. نویسنده فلسفه خوک بر این باور است که خطوط قرمزی که سکوت روشنفکران را به دنبال می‌آورد از قاعده و قانون قابل رویتی پیروی نمی‌کند، همه چیز در ذهنیت صاحبان قدرت می‌گذرد. زمانی که آن‌ها پیرامون امنیت نظام و وضعیت خود دچار حس ناامنی شوند بر فشار خود خواهند افزود. وی می‌نویسد: «شکی نیست که ما برای ادامه زندگی نیاز به نان داریم، اما برای انسان بودن و انسانی زیستن نیاز ما به آزادی بیشتر است.» لیو شیوئوبو نقش روشنفکران و نخبگان در برون‌رفت از این بن‌بست سیاسی را بسیار مهم می‌داند. او ضمن اشاره به تلاش حکومت برای تار و مار کردن روشنفکران و نخبگان مخالف و وادار ساختن بسیاری به مهاجرت از چین در چند دهه گذشته بر آن است که جامعه به روشنفکران و نخبگانی مستقل نیاز دارد که با شجاعت اخلاقی و سیاسی در برابر سرکوب و فساد حکومت مقاومت کنند و صدای خود را به گوش جامعه برسانند. کسانی که تن به زندگی خوکی نمی‌دهند، کسانی که می‌خواهند به اعتلای اخلاقی جامعه یاری رسانند انسان‌هایی هستند که از دیدگاه این ناراضی برجسته چینی اصالت غریزی دارند و در برابر وسوسه‌های حکومتی تسلیم نمی‌شوند. آن‌ها با باور به آینده در برابر شرایط نومیدکننده‌ای که ویرانه‌های اخلاقی و معنوی جامعه ایجاد کرده مقاومت می‌کنند. خواننده ایرانی کتاب نمی‌تواند با مطالعه مقالات گوناگون شیائوبو به کشور خود و رابطه حکومت آن با جامعه فکر نکند. با وجود تفاوت‌های بنیادی اولیه، ‌گاه شباهت‌های این دو تجربه حیرت‌آور است. شاید هم محبوبیت الگوی چینی در میان برخی از دست‌اندرکاران و نخبگان دولتی در همین راستا قابل درک باشد. کسانی که تا دیروز آرزو داشتند ایران به «ژاپن اسلامی» تبدیل شود امروز شیفته تجربه چینی شده‌اند. به نظر می‌رسد آن چه بیش از هر چیز دیگر الگوی چینی را برای نخبگان سیاسی نزدیک به دستگاه‌های دولتی و صاحبان قدرت در ایران جذاب می‌کند همین پیشرفت مادی و اقتصادی بدون حقوق بشر و دموکراسی است. زندگی خوکی و سرگرم اقتصاد بودن و درگیری با مشکلات معیشتی و کنار گذاشتن سیاست و فرهنگ‌‌ همان چیزی است که آرزوی بسیاری از دست‌اندرکاران سیاسی در ایران هم هست. آن‌ها مردمی می‌خواهند که توقع سیاسی چندانی نداشته باشند، دین‌داری‌شان‌‌ همان گونه که گفتمان رسمی می‌پسندد باشد، هر زمان لازم بود برای شرکت در انتخابات و تظاهرات دولتی به خیابان‌ها بیایند و در برابر به خاطر وفاداری به حکومت پاداش مادی بگیرند. سفرهای استانی و کشاندن مردم به خیابان‌ها و ورزشگاه‌ها برای خوردن غذای رایگان یا نامه‌نویسی به دولت و دویدن در پی اتومبیل احمدی‌نژاد برای دریافت اندکی کمک روایت و نسخه ایرانی همین زندگی خوکی است. پرداخت یارانه نقدی هم در خدمت چنین فلسفه‌ای است. صحنه‌های هجوم مردم به بانک‌ها برای دریافت یارانه نقدی یا گرفتن این یا آن کالا نمایش سقوط انسان در کشوری است که سیاست با استفاده از فقر و نیاز مردم به تحقیر آن‌ها دست می‌زند. آن چه در این مقایسه حیرت‌آور است شباهت فلسفی حکومت‌هایی است که در جستجوی آرمان‌شهر ایدئولوژیکی و بهشت زمینی خود بودند و بی‌باوری به دموکراسی و حقوق مردم آن‌ها را به چنین بیراهه غم‌انگیزی کشانده است. یکی به نام امر قدسی و معنویت و دیگری به نام برابری و عدالت و منزلت انسانی هر دو سر از آن وادی درمی‌آورند که در آن نشان چندانی از اخلاق و انسانیت نمی‌توان یافت. هر دو نظام در روند تحول خود به خاطر گریز از دموکراسی و تن ندادن به مشارکت واقعی مردم به درکی از جامعه می‌رسند که درآن توقعات انسان نباید از سطح خوردن، خوابیدن و رابطه جنسی فرا‌تر رود.
 


کوتوله‌ترین کوتوله‌های اصول‌گرا: این عنوانی است که حسن عباسی، از چهره‌های سیاسی اصول‌گرا، به تیم محمود احمدی‌نژاد داده است. کوتوله‌ترین کوتوله‌های اصول‌گرا : این عنوانی است که حسن عباسی، از چهره‌های سیاسی اصول‌گرا، به تیم محمود احمدی‌نژاد داده است. حسن عباسی: این مسئله معلوم است که آقای احمدی‌نژاد تقریبا همه جریان‌ها را دور می‌زند. ما حرفی نداریم. اگر واقعا تیم آقای احمدی‌نژاد تیم قوی‌ای بود، آدم حرفی نداشت. اما تیم آقای احمدی‌نژاد کوتوله‌تر از کوتوله‌هاست، یعنی کوچک‌ترین افرادی که شما فکر کنید در جریان اصول‌گرایی وجود دارد، افرادی مثل آقای مشایی است که تئوریسین آقای احمدی‌نژاد است. افرادی مثل آقای جوانفکر که مشاور مطبوعاتی آقای احمدی‌نژاد است و طلب‌کارانه حرف می‌زند. همه این‌ها حکایت از این دارد که ایشان اصرار بر این دارد که آدم کوچکی را معیار قرار دهد و کار را ارتقا دهد. این گفته‌های حسن عباسی است که در اوایل سال ۱۳۹۰ در یک جمع خصوصی و پیش از آغاز اختلافات میان محمود احمدی‌نژاد و علی خامنه‌ای ایراد شده است. حسن عباسی که پیش از این از حامیان محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌آمد، با اشاره به این که آقای احمدی‌نژاد نمی‌تواند با آدم‌های بزرگ کار کند، گفته است که او تلاش می‌کند که عده‌ای «بله‌قربان‌گو» دور خود جمع کند. این چهره اصول‌گرا همچنین گفته است که امروز در دانشگاه‌ها و در میان بچه‌های اصول‌گرا «نفرت عجیبی» از محمود احمدی‌نژاد به وجود آمده است. حسن عباسی: ما در برخوردی که تقریبا هر روز در دانشگاه‌های مختلف داریم در تهران و در سطح کشور، آن چه که می‌بینیم یک نفرت عجیبی از آقای محمود احمدی‌نژاد در میان بچه‌های اصول‌گراست. آقای احمدی‌نژاد به شدت دارد خودش را تخریب می‌کند و این نفرت از منشاء آقای مشایی ساطع می‌شود. به سرعت دارد ایجاد مسئله می‌کند و قطعا در آینده متغیر آقای مشایی، آقای احمدی‌نژاد را از چشم همه خواهد انداخت. حسن عباسی همچنین با اعلام این که تیم احمدی‌نژاد به دنبال اجرای الگوی «پوتین - مدودیف» در ایران است، گفته است که این تیم می‌خواهد اسفندیار رحیم مشایی را رئیس مجلس نهم کند. حسن عباسی: واقعیتش این است که تیم آقای احمدی‌نژاد‌‌ همان مدل پوتین - مدودیف را دارند دنبال می‌کنند. یعنی برنامه آقای احمدی‌نژاد این است که کماکان در قدرت بماند و این که چه مزه‌ای دارد این قدرت برای هر که به آن دست می‌یابد که تصمیم می‌گیرد تا ابد بر موضع قدرت بماند. لذا این فرد و تیم‌شان هم به دنبال این هستند که مجلس را در دست بگیرند و احتمال این که آقای مشایی خودش در یک شهرستان کوچک کاندید شود و برای ریاست مجلس وارد پارلمان شود و مجلس را در سال آخر ریاست جمهوری احمدی‌نژاد کاملا با دولت هماهنگ کنند و بعد هم برنامه‌های دیگرشان را بچینند، جدی است. در کنار حرف‌های حسن عباسی، یک چهره اصول‌گرای دیگر یعنی عباس سلیمی نمین در روزهای گذشته گفته است که محمود احمدی‌نژاد قصد دارد برای هشت سال دیگر در قدرت باقی بماند و گمان می‌کند که «منجی انقلاب» است. آقای سلیمی نمین همچنین به محمود احمدی‌نژاد توصیه کرده است که پس از پایان یافتن دولت دهم، نباید ندایی برای ماندگاری در قدرت سر دهد و باید تصورات ذهنی غلط خود را مبنی بر این که وی منجی انقلاب است کنار بگذارد. گفته‌های این دو چهره سیاسی اصول‌گرا نشان می‌دهد که اصول‌گرایانی که پیشتر حامی آقای احمدی‌نژاد بوده‌اند، امروز در حال تبدیل شدن به منتقدان و مخالفان او هستند.
 


خبرگزاری فارس در گزارشی در مورد نرخ بيکاری در ايران نوشته است که به ‎رغم ايجاد ۱.۶ ميليون شغل در سال گذشته که ۵۰۰ هزار مورد آن مربوط به مسکن مهر بوده، نرخ بيکاری در سال ۸۹ کاهش نيافته و کمتر از نرخ بيکاری ۱۱.۹ درصدی سال ۸۸ نخواهد بود. خبرگزاری فارس در گزارشی در مورد نرخ بيکاری در ايران نوشته است که به ‎رغم ايجاد ۱.۶ ميليون شغل در سال گذشته که ۵۰۰ هزار مورد آن مربوط به مسکن مهر بوده، نرخ بيکاری در سال ۸۹ کاهش نيافته و کمتر از نرخ بيکاری ۱۱.۹ درصدی سال ۸۸ نخواهد بود. به گفته خبرگزاری فارس، بر اساس گزارش جديد بانک مرکزی از تحولات بازار کار، يکی از دلايل پيش‎بينی عدم کاهش نرخ بيکاری از سوی دولت در سال ۸۹، رشد آمار دانشجويان در سال های گذشته اعلام شده است، به طوری که تنها در سال ۸۶، آمار دانشجويان رشدی ۱۲۰ درصدی داشته است. در اين گزارش همچنين به افزايش يک و نيم درصدی جمعيت فعال در سه‎ماهه اول سال گذشته نسبت به ميانگين سال ۱۳۸۸ اشاره شده است. اين خبرگزاری با بررسی گزارش جديد بانک مرکزی نوشته است که بررسی هرم سنی در پنج سال اخير نشان می‌دهد سهم بالايی از جمعيت در محدوده سنی ۱۵ تا ۲۰ سال قرار دارند. بنابراين می‌توان افزايش جمعيت فعال را در سال جاری انتظار داشت. در عين حال، به نوشته فارس، بايد آمار ۷۳۰ هزار نفری که شغل خود را به دليل افزايش سهم سرمايه به زيان عامل نيروی کار در بخش کشاورزی از دست داده‌اند افزود. از سوی ديگر، خبرگزاری مهر در گزارشی جديدترين نرخ بيکاری در ايران را  ۱۷.۱ درصد پيش‌بينی کرده و نوشته است که پس از نرخ بيکاری ۱۴.۶ درصدی بهار ۸۹ تاکنون، هيچ گونه گزارش رسمی از سوی مرکز آمار ايران ارائه نشده يا دست‌کم جزئيات آن منتشر نشده است. خبرگزاری مهر به منبع گزارش خود اشاره نکرده است. اين در حالی است که عبدالرضا ترابی، عضو کميسيون اقتصادی مجلس، نرخ واقعی بيکاری در ايران را بالای ۳۰ درصد اعلام کرده است. احمد علوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در سوئد، در گفت‌وگو با راديوفردا با اشاره به اين که دولت از ارائه آمارهای واقعی مربوط به اقتصاد ايران خودداری می‌کند می‌افزايد: «از طرف ديگر، اين اطلاعات، اطلاعات کاملی نيستند، چون بر مبنای اطلاعات از گروه‌های کوچک صورت می‌گيرد، اما شاخص غيرمستقيم ديگری مانند نرخ رشد اقتصادی، ظرفيت توليد و آمار واردات وجود دارد که اگر بخواهيم بر اساس اينها قضاوت کنيم، خواهيم ديد که رشد اقتصادی ايران چيزی در حد نزديک به صفر است.» وی با اشاره به اين که واحدهای توليدی نيز زير ۳۰ درصد ظرفيت کامل کار می‌کنند می‌گويد: «بنابراين با توجه به اين که واردات از خارج بسيار زياد است و اين فعاليت واحدهای توليدی را با مشکل مواجه کرده است، شرايط برای اشتغال آن ميزان نيرويی که وارد بازار کار می‌شود و همچنين بيکاران، بسيار دشوار خواهد بود.» آقای علوی بر اين باور است که نرخ بيکاری در ايران حدود ۲۵ درصد است. در این میان شماری از کارشناسان اقتصادی اشاره می‌کنند که در پی تغيير تعريف فرد شاغل در ايران، هر فردی که حتی يک ساعت در هفته کار کرده باشد، شاغل به حساب می‌آيد. بر اساس اين تعريف جديد، حتی سربازان، دانشجويان، دانش‌آموزان و زنان خانه‌دار نيز شاغل ارزيابی می‌ شوند. با اين همه محمود احمدی‌نژاد و مقام‌های دولت او که می‌گويند در سال گذشته يک ميليون و ۶۰۰ هزار شغل ايجاد شده است، از رکوردزنی در سال جاری و سال آينده خبر داده‌اند. در اين ارتباط، مقام‌های دولت از تخصيص اعتبارات بيشتر به طرح بنگاه‌های زودبازده يا مشاغل خانگی برای ايجاد مشاغل بيشتر، در حد يک ميليون نفر در سال جاری، خبر داده‌اند. اما فرشين کاظمی‌نيا، کارشناس اقتصادی در پاريس، به راديوفردا می‌گويد: «متاسفانه در ايران از آنجا که کارکردهای اقتصادی بيش از آن که معطوف به مولفه‌های درونی اقتصاد و توليد و مسائلی مانند آن باشد، به برد تبليغاتی و تاثیرات بيرونی آن توجه دارد و مسئولان هر چند وقت يک بار، بدون اين که منطق اقتصادی خودشان را تعريف کرده باشند، مطالبی را بيان می‌کنند که تنها در چارچوب تبليغات می‌گنجد.» آقای کاظمی‌نيا در اين خصوص به طرح‌های پرسروصدايی مانند بنگاه‌های اشتغال‌زايی اشاره می‌کند که، به گفته او، عملکرد مثبتی نداشته‌اند.   در اين ميان، محمدرضا باهنر، نماينده مجلس، با انتقاد از فقدان آمارهای رسمی در ايران، تحقق وعده دولت محمود احمدی‌نژاد مبنی بر ايجاد ۲.۵ ميليون شغل در سال جاری را غيرممکن خواند. او گفت: ايجاد اين ميزان شغل، نزديک به ۴۰۰ ميليارد دلار سرمايه جديد نياز دارد و همين نشان می‌دهد که دست‌نيافتنی است. پيشتر نيز احمد توکلی، رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس، ارقام مربوط به ايجاد يک ميليون و ۶۰۰ هزار شغل در سال گذشته و وعده ايجاد دو ميليون و ۵۰۰ هزار شغل در سال جاری اشاره کرد و آنها را نادرست دانسته بود. به گفته احمد توکلی، در حالی که در سال‌های نخست دولت اول محمود احمدی‌نژاد، با رشد اقتصادی هفت درصدی، نزديک به ۷۶۵ هزار شغل ايجاد شده بود، چگونه می‌توان با رشد اقتصادی يک درصدی، يک ميليون و ۶۰۰ هزار شغل در سال ۸۹ ايجاد شده باشد.
 


بیست و چهارمین دوره مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا در تاشکند با قهرمانی کشور میزبان و نایب قهرمانی ایران به پایان رسید. در این رقابت‌ها، کره شمالی نیز مدالی بهتر از ایران به دست آورد.بیست و چهارمین دوره مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا در تاشکند با قهرمانی کشور میزبان و نایب قهرمانی ایران به پایان رسید. در این رقابت‌ها، کره شمالی نیز مدالی بهتر از ایران به دست آورد. ایران که فقط یک مدال طلا کسب کرده است، در پایان روز نخست در رده چهارم قرار داشت، اما در روز دوم با اتکا به ضعف همیشگی سنگین‌وزن‌های آسیایی، موفق شد فقط با اختلاف یک امتیاز، مغولستان را جا بگذارد و تا رده دوم صعود کند. در این مسابقات احسان امینی در وزن ۸۴ کیلوگرم روی سکوی نخست ایستاد. مصطفی آقاجانی در ۶۰ کیلو، عرفان امیری در ۹۶ کیلو و کمیل قاسمی در فوق‌سنگین نایب قهرمان شدند. ضعیف‌ترین نتیجه ایران در تاریخ قهرمانی آسیا ایران تاکنون ۲۰ بار فاتح رقابت‌های قهرمانی آسیا شده و این چهارمین باری است که جام قهرمانی آسیا را از دست داده است. ضعیف‌ترین نتیجه ایران در تاریخ قهرمانی آسیا، سال ۲۰۰۰ در چین و بدون کسب مدال طلا رقم خورد. مسابقات امسال دومین نتیجه ضعیف ایران در تاریخ رقابت‌های قهرمانی آسیا محسوب می‌شود. رقابت‌های قهرمانی آسیا از سال ۱۹۷۹ و با ابتکار دکتر محمد توکل، رئیس وقت کنفدراسیون کشتی آسیا، در شهر جوتانداریو، هندوستان، پایه‌گذاری شد. ایران نیز هر سال قهرمان می‌شد. سال ۱۹۸۱ در لاهور که مسابقات به دلیل استقبال چشمگیر تماشاگران در استادیوم فوتبال و فضای باز برگزار می‌شد، ایران ۸ طلا گرفت.  سال ۱۹۸۳ در تهران نیز فقط محسن کاوه، مربی کنونی تیم ملی، و حسین گلابی طلا نگرفتند! سال ۲۰۰۳ ایران با سرمربی‌گری رسول خادم از هفت وزن، ۶ طلا و یک نقره گرفت. چهار دوره‌ای که ایران قهرمان نشده است، از سال ۱۹۹۹ در ازبکستان آغاز شد. در آن رقابت‌ها به رغم این که علی‌اکبر دودانگه، علیرضا حیدری و علیرضا رضایی طلا گرفتند، میزبان امتیازات بیشتری جمع کرد و اول شد.  سال ۲۰۰۰ هم ایران ناکام ماند. هیچ کس در تیم اعزامی به چین طلا نگرفت! ناکامی کشتی‌گیرانی مثل امیررضا خادم در ۸۵ کیلو از عوامل این شکست تاریخی بود. سال ۲۰۰۸ در جی‌جو فقط فردین معصومی طلا گرفت و ایران نایب قهرمان شد، گرچه آن رقابت‌ها برخلاف مسابقات امسال، گزینشی المپیک پکن بود و کیفیت بسیار بالایی داشت. رقابت‌های ۲۰۱۱ تاشکند، چهارمین ناکامی ایران در امتداد ۲۴ دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیاست.  کارنامه کشتی‌گیران ایران احسان امینی در دور نخست ریگولنگ نماینده باسابقه چینی‌ها را که از سال ۲۰۰۵ در سطح اول کشتی آسیا حضور دارد ۷-۱ مغلوب کرد. او دور دوم مقابل زائوربک سوخیف از ازبکستان دارنده مدال طلای ۲۰۰۹ و نقره ۲۰۱۰ جهان را در سه تایم که به طور کامل به کلینچ انجامید، از پیش رو برداشت. این کشتی‌گیر اهل کرمانشاه، در نیمه‌نهایی نیز مقابل یوسف عبدالسلامف، نایب قهرمان المپیک پکن از تاجیکستان، در سه تایم با نتیجه ۸-۱ به برتری رسید. امینی در دیدار فینال قزاقستان را در ۷-۶ شکست داد و به مدال طلا رسید. در ۶۰ کیلو مصطفی آقاجانی در دور نخست سئونگ از کره جنوبی را ۹ بر صفر شکست داد. در دور دوم می‌ونگ ری از کره شمالی را ۱۰ بر ۳ مغلوب کرد.  آقاجانی در نیمه‌نهایی مقابل تاکاتسوکا از ژاپن ۴-۱ به پیروزی رسید و راهی فینال شد تا مقابل ژوماگازیف از قزاقستان قرار بگیرد. او این نبرد را باخت تا روی سکوی دوم بایستد. در ۱۲۰ کیلو کمیل قاسمی ابتدا قزاقستان را شکست داد و در دور دوم نیز موفق شد لازاریف از قرقیزستان را به سختی با نتیجه ۲ بر ۲ مغلوب کند. برتری در نیمه‌نهایی مقابل نماینده مغولستان، او را روانه دیدار فینال کرد، اما آرتور تایمازوف، دارنده دو مدال طلای المپیک از ازبکستان، قرار گرفت و شکست خورد.  تایمازوف اولین بار در سال ۲۰۰۰ قهرمان آسیا شد و مشهور‌ترین و قدیمی‌ترین کشتی‌گیر حاضر در مسابقات امسال بود.  عرفان امیری در ۹۶ کیلو بر هندوستان و مغولستان غلبه کرد و راهی دیدار فینال شد. امیری مقابل کوربان کوربانف از ازبکستان شکست خورد تا نایب قهرمان شود. حذف‌شده‌های ایرانی در ۷۴ کیلو مرتضی رضایی قلعه، ابتدا نماینده قرقیزستان، را شکست داد، اما در مرحله نیمه‌نهایی مقابل رشید کوربانف از ازبکستان خورد. او برای کسب مدال برنز به مصاف سئوک لی از کره جنوبی رفت و با نتیجه ۹-۶ شکست خورد تا پنجم شود. یاسر حیدرقلی‌نژاد و مصطفی حسین‌خانی نیز با شکست مقابل حریفان خود از دور رقابت‌ها کنار رفتند.  حیدرقلی‌نژاد در وزن اول و در دور اول، تایوان را ۸-۰ مغلوب کرد، اما در کشتی بعدی مغلوب وو جو لی از کره جنوبی شد.  در ۶۶ کیلو نیز مصطفی حسین‌خانی در‌‌ همان دور نخست مقابل اینوکنتی از قرقیزستان در سه تایم با نتیجه ۴ بر ۴ شکست خورد تا از جدول رقابت‌ها حذف شود. رده بندی بیست و چهارمین دوره قهرمانی آسیا ۵۵ کیلو: ۱- یانگ کیونگ ایل (کره شمالی) ۲- یاساهیرو اینابه (ژاپن) ۳- راهول آوار (هندوستان) و جو لی (کره جنوبی) در این وزن یاسر حیدرقلی‌نژاد از ایران هفتم شد. ۶۰ کیلو: ۱- ژوماگاجیف (قزاقستان) ۲- مصطفی آقاجانی (ایران) ۳- بات سایخان (مغولستان) و می‌ونگ ری (کره شمالی) ۶۶ کیلو: ۱- سانگ یانگ (کره شمالی) ۲- اختیار نورزوف (ازبکستان) ۳- آنخ بایار (مغولستان) و اینوکنتی (قرقیزستان). در این وزن مصطفی حسین خانی از ایران در رده نهم ایستاد. ۷۴ کیلو: ۱- رشید کوربانف (ازبکستان) ۲- ژانگ (چین) ۳- لی یون سئوک (کره جنوبی) و اونور بات (مغولستان). مرتضی رضایی قلعه از ایران پنجم شد. ۸۴ کیلو: ۱- احسان امینی (ایران) ۲- کانات بردیف (قزاقستان) ۳- یوسوپف (قرقیزستان) و زائوربک سوخیف (ازبکستان) ۹۶ کیلو: ۱- کوربان کوربانف (ازبکستان) ۲- عرفان امیری (ایران) ۳- دولت شابانبای (قزاقستان) و ساگسورن (مغولستان) ۱۲۰ کیلو: ۱- آرتور تایمازوف (ازبکستان) ۲- کمیل قاسمی (ایران) ۳- چولونبات جارگال سیخان (مغولستان) در پایان روز نخست کره شمالی با ۳۴ امتیاز صدرنشین بود. مغولستان ۳۲ امتیاز داشت. ازبکستان هم با ۳۱ امتیاز و مرغوبیت مدال نسبت به ایران، سوم بود. در پایان اما ازبکستان ۵۱ امتیازی شد. ایران ۴۹ امتیاز جمع کرد. مغولستان هم با ۴۸ امتیاز در رده سوم ایستاد. کره شمالی در اوزان ۹۶ و ۱۲۰ کیلوگرم نماینده‌ای نداشت و این بهترین اتفاق برای تیم‌های ایران و مغولستان بود تا به راحتی در رده‌های دوم و سوم بایستند.
 


خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند که حمید بقایی، از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، به دلیل «تخلفات عدیده» در سازمان میراث فرهنگی با حکم «انفصال از خدمت به مدت چهار سال» مواجه شده است.خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند که حمید بقایی، از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد که اکنون با حکم وی سرپرستی نهاد ریاست جمهوری و معاونت اجرایی وی را بر عهده دارد، به دلیل «تخلفات عدیده» در سازمان میراث فرهنگی با حکم «انفصال از خدمات دولتی به مدت چهار سال» مواجه شده است. گزارش خبرگزاری‌های نیمه‌رسمی فارس و مهر حاکی است که آقای بقایی که به تازگی صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی را ترک کرده است، خود خبر صدور حکم انفصال ۴ ساله خود را تأیید کرده است. گرچه در سخنان نقل شده از آقای بقایی اشاره‌ای به اقدام بعدی وی در این زمینه نشده است، با این حال هر دو خبرگزاری نوشته‌اند که آقای بقایی پس از رأی دیوان عدالت ادارای در مورد «تخلفات عدیده» وی و نیز صدور حکم قطعی در این زمینه، از اجرای این حکم خودداری کرده و سرگرم رایزنی در مورد بازگرداندن حکم است. آقای بقایی خود نیز ساعاتی پس از انتشار این خبر به خبرگزاری‌ها گفت که حکم صادره به خودداری وی از اجرای یکی از احکام دیوان عدالت اداری بر می‌گردد و این موضوع تخلف اداری محسوب نمی‌شود. وی‌همچنین افزود که در مورد این حکم تقاضای تجدید نظر خواهد کرد. بر اساس قانون دیوان عدالت اداری، عدم اجرای این حکم می‌تواند انفصال پنج سال از خدمات دولتی را برای آقای بقایی در پی داشته باشد. این دومین حکم انفصال برای مسئولان دولتی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد به دلیل تخلف در سازمان میراث فرهنگی است. اواخر دولت نهم نیز، زمانی که اسفندیار رحیم‌مشایی ریاست سازمان میراث فرهنگی را برعهده داشت، حکم انفصال دو ماهه‌ای در مورد تخلفات اداری در این سازمان برای وی صادر شد که در آن زمان این حکم مورد اعتراض وی قرار گرفت. با این حال با برگزاری انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸ و شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی به نتیجه اعلام شده برای این انتخابات، موضوع حکم انفصال دو ماهه آقای مشایی توسط رسانه‌ها تعقیب نشد و در مورد سرنوشت این حکم نیز اطلاع‌رسانی صورت نگرفت. صدور حکم انفصال از خدمات دولتی برای حمید بقایی در حالی رسانه‌ای شده ‌است که تنها دو روز از اقدام محمود احمدی‌نژاد برای معرفی رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گذرد. آقای احمدی‌نژاد که در ۲۰ فروردین‌ماه امسال حمید بقایی را به عنوان معاون اجرایی خود و سرپرست نهاد ریاست جمهوری معرفی کرد، با گذشت ۴۰ روز از این اقدام، در روز ۲۹ اردیبهشت جاری، روح‌الله احمدزاده را جایگزین حمید بقایی در سازمان میراث فرهنگی کرد. البته آقای بقایی خود در آخرین نشست خبری خود به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، در نیمه اردیبهشت امسال، گفته بود که از این پس رئیس این سازمان نخواهد بود. هنوز مشخص نیست که ارتباطی میان این تغییر در مدیریت سازمان میراث فرهنگی و حکم صادره برای آقای بقایی وجود داشته است یا خیر. حمید بقایی که مراتب ترقی خود در مناصب دولتی را در همراهی با اسفندیار رحیم مشایی طی کرده است، در دوران حضور آقای مشایی در رادیو تهران و نیز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نقش مشاور و رئیس دفتر وی ظاهر شده بود، اما پس از آغاز به کار دولت نهم و حضور اسفندیار رحیم‌مشایی در سازمان میراث فرهنگی، از او حکم قائم‌مقامی گرفت. آقای بقایی پس از آن در تیرماه ۸۸ با انتقال اسفندیار رحیم‌مشایی به نهاد ریاست جمهوری، هدایت سازمان میراث فرهنگی را عهده‌دار شد و در تابستان سال گذشته نیز عنوان مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور آسیا را از آن خود کرد. موضوع صدور حکم انفصال از خدمات دولتی برای حمید بقایی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر صدور حکم انفصال پنج ساله برای محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، به دلیل تخلفات مالی منتشر شده بود اما مقام‌های قضایی این گزارش‌ها را تأیید نکردند.
 


وزارت اطلاعات روز شنبه اعلام کرد که ۳۰ نفر به اتهام جاسوسی برای ايالات متحده آمريکا در ايران بازداشت شده اند. در اطلاعیۀ وزارت اطلاعات آمده است که  ۴۲ افسر اطلاعاتی سازمان CIA نيز در کشورهای ديگر شناسايی شده اند. در اين اطلاعيه آمده است که ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا – CIA – به  جمع آوری اطلاعات درباره تاسيسات هسته ای، صنايع هوايی و دفاعی، لوله های نفت و گاز، شبکه های برق و مخابرات، فرودگاهها و گمرکات و شبکه بانکی کشور می پرداخته اند. هنوز آمريکا به اين خبر واکنشی نشان نداده است.
 


ناصر حجازی – يکی از محبوب ترين بازيکنان سابق تيم ملی فوتبال ايران – روز جمعه به دليل وخامت حالش به کما رفت. به گزارش خبرگزاری فارس، نزديکان آقای حجازی او را به سرعت به بيمارستان کسری در تهران منتقل کردند و وی همچنان در کما است. بنا به اين گزارش وی در حال تماشای آخرين بازی تيم استقلال در فصل جاری ِ ليگ برتر به کما رفته است. ناصرحجازی در دهه ۵۰ خورشيدی دروازه بان تيم ملی فوتبال ايران بود. تيمی که آقای حجازی در ترکيب اصلی آن جای داشت، پرافتخارترين تيم تاريخ بازهای ملی فوتبال ايران توصيف می شود.
 


حيدر مصلحی، وزير اطلاعات روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت برخورد با آنچه وی «جريان انحرافی» ناميد در دستور کار وزارت اطلاعات قرار گرفته است. «جريان انحرافی» عنوانی است که سياستمداران و رسانه های هوادار آيت الله خامنه ای برای توصيف هواداران و اطرافيان محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری استفاده می کنند. در هفته های اخير اخبار بسياری درباره اختلاف نظر ميان محمود احمدی نژاد و آيت الله خامنه ای منتشر شد. حيدرمصلحی، که به دليل حمايت آيت الله خامنه ای، به کارش در وزارت اطلاعات ادامه داد، روز شنبه درباره اختلافش با محمود احمدی نژاد گفت: «قهر و آشتی در کار نبود. اين يک مساله داخلی بود که حل شد.»
 


روز شنبه، يک خبرگزاری داخلی از محکوم شدن حميد بقايی، معاون اجرايی رئيس جمهوری به «چهار سال انفصال از خدمت» خبر داد. به نوشته خبرگزاری فارس، وی به دليل تخلفاتش در دوره رياست سازمان ميراث فرهنگی، در ديوان عدالت اداری محکوم شده است.  آقای بقايی در ميانه ارديبهشت ماه اعلام کرد که ديگر رئيس سازمان ميراث فرهنگی نيست و هفته گذشته رئيس جديد اين سازمان معرفی شد. وب سايت الف – نزديک به اصولگرايان – مدعی شد که آقای بقايی از پذيرش حکم ديوان عدالت اداری خودداری کرده است.
 


در آستانه نشست هفته آینده هشت کشور صنعتی جهان، موسوم به «گروه هشت» برای بررسی موضوع تحریم سوریه، کانادا اعلام کرد که در حال آماده کردن گزینه‌های مختلف برای اعمال تحریم علیه سوریه است.در آستانه نشست هشت کشور صنعتی جهان، موسوم به «گروه هشت» که قرار است هفته آینده برای بررسی موضوع تحریم سوریه برگزار شود، کانادا روز شنبه اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور در حال آماده کردن گزینه‌های مختلف برای اعمال تحریم علیه سوریه است. دمیتری سوداس، سخنگوی نخست‌وزیر کانادا روز جمعه به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی، شبکه دولتی کانادا، گفت که استیون هارپر، وزیر خارجه کانادا و کابینه او «هم‌اینک بر روی این گزینه‌ها کار می‌کنند.» وی با اشاره به ناآرامی‌ها در سوریه افزود: «ما وضعیت پیش آمده در آن کشور را بسیار جدی می‌دانیم. اَعمال دولت سوریه به هیچ وجه قابل قبول نیست.» خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز شنبه خبر داد که به گفته یکی از گروه‌های حقوق بشری سوری، شمار کشته‌شدگان در جریان سرکوب روز جمعه معترضان در شهرهای مختلف سوریه هم‌اینک به ۴۴ نفر رسیده‌است. «سازمان ملی حقوق بشر در سوریه» روز شنبه گفت که بیشتر کشته‌شدگان جمعه از اهالی استان اِدلِب در شمال سوریه و منطقه حُمص در مرکز این کشور هستند. روز جمعه هزاران شهروند سوری، با وجود سرکوب شدید اعتراضات دو ماه گذشته در این کشور، بار دیگر در شهرهای مختلف دست به راهپیمایی زدند که تیراندازی نیروهای دولتی با تیر جنگی به سوی راهپیمایان تلفات زیادی به‌جا گذاشته‌است. به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از سازمان‌های حقوق بشری، کشته شدن ۴۴ نفر در تظاهرات‌های جمعه سوریه، آمار کشته‌شدگان غیرنظامی در این کشور از زمان آغاز اعتراض‌ها یعنی از اواسط ماه مارس را به حدود ۹۰۰ نفر می‌رساند. از سوی دیگر خبرگزاری دولتی سوریه نیز روز شنبه گفت که «گروه‌های مسلح از گردهمایی شهروندان در ادلب و حمص سوءاستفاده کرده و با شلیک‌های خود، ۱۷ شهروند، مأمور پلیس و مأمور امنیتی را به قتل رساندند.» کشته شدن ۴۴ نفر در تظاهرات‌های جمعه سوریه، آمار کشته‌شدگان غیرنظامی در این کشور از زمان آغاز اعتراض‌ها یعنی از اواسط ماه مارس را به حدود ۹۰۰ نفر می‌رساند. موضوعات مربوط به سوریه و لیبی قرار است موضوعات اصلی نشست ۲۶ و ۲۷ ماه مه گروه هشت در دوویل فرانسه باشد و در این نشست، قرار است نخست‌وزیران مصر و تونس نیز شرکت داشته‌باشند. گروه هشت از کشورهای آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا، ژاپن، و  روسیه تشکیل یافته و رهبری این گروه هم‌اینک برعهده فرانسه است. اعلام مقام‌های کانادایی در مورد آماده شدن برای تحریم سوریه پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز پیش از این اعلام کردند تحریم‌هایی را علیه دولت سرویه به مورد اجرا گذارده‌اند. واشینگتن که سرکوب معترضان سوری را اقدامی «وحشیانه» خوانده‌است در این هفته شخص بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را تحریم کرد. باراک اوباما، روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود تصریح کرد که حکومت سوریه باید «روش قتل و دستگیری‌های جمعی» را  کنار بگذارد. آقای اوباما که برای دیپلمات‌های آمریکایی در وزارت خارجه درباره رویدادهای خاورمیانه و شمال آفریقا سخن می‌گفت، اظهار داشت: «مردم سوریه  شجاعت خود را برای مطالبه گذار به دموکراسی نشان  دادند، اسد اکنون می‌تواند انتخاب کند، او می‌تواند دوران گذار را هدایت کند یا کنار برود.» خبرگزاری دولتی  سوریه در واکنش به  این اظهارات، سخنان رئیس جمهوری ایالات متحده را  «تحریک‌آمیز» خواند. یک روز پس از آن که وزیر امور خارجه آمریکا از رهبران سوریه به دلیل «به کار بستن تاکتیک‌های ایران در سرکوب معترضان»، انتقاد کرده بود، وزارت خزانه‌داری آمریکا در همین ارتباط، فرمانده سپاه قدس و یکی دیگر از فرماندهان ارشد این یگان متعلق به سپاه پاسداران را نیز تحریم کرد . در همین چارچوب حدود سه‌هفته پیش نیز ایالات متحده آمریکا سپاه قدس را به همراه چند تن از مقام‌های سوری به دلیل دست داشتن در سرکوب‌ خونین معترضان در سوریه تحریم کرده بود. بشار اسد تاکنون در واکنش به اعتراض‌ها، حالت فوق‌العاده ۴۸ ساله دراین کشور را  لغو کرده و به کردهای این کشور نیز شهروندی سوریه اعطا کرده‌است. با این حال وی پس از لغو حالت فوق‌العاده ارتش را برای سرکوب معترضان به کار گرفته و در مناطق بحرانی تانک مستقر کرده‌است.
 


روزنامه آمریکایی واشینگتن پست می‌نویسد که باراک اوباما در سخنرانی روز ۱۹ ماه مه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه، دیدگاه و رویکرد جدید و فعالانه‌ای را در مورد انقلاب‌ها و اعتراضات گسترده در جهان عرب مطرح کرد.روزنامه آمریکایی واشینگتن پست می‌نویسد که باراک اوباما در سخنرانی روز ۱۹ ماه مه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه، دیدگاه و رویکرد جدید و فعالانه‌ای را در مورد انقلاب‌ها و اعتراضات گسترده در جهان عرب مطرح کرد. آقای اوباما با صراحت گفت: «سیاست ایالات متحده آمریکا حمایت و توسعه اصلاحات در سراسر منطقه و حمایت از روند انتقال به دموکراسی است.» باراک اوباما برای اولین بار با لحنی صریح از چندین دولت عربی، از جمله دولت‌های متحد آمریکا، انتقاد کرد که به خواست معترضان برای اصلاحات با سرکوب پاسخ داده‌اند. در مورد مشخص سوریه، این انتقاد صریح با اعمال تحریم همراه بوده است. در عین حال او اقداماتی مهم و بسیار ضروری را برای کمک به اقتصاد کشورهای عربی اعلام کرد که در مرحله اول شامل حال مصر و تونس خواهد شد. سردبیران واشینگتن پست می‌نویسند که به طور خلاصه باراک اوباما به خوبی جامعیت، منابع و خطوط سیاست آمریکا برای خاورمیانه را ترسیم کرد، خطوطی که در دوره گذشته تا حد زیادی مبهم و ضعیف بوده است. هر چند دولت آمریکا نمی‌تواند سرنوشت و نتیجه جنبش‌ها و تغییرات سیاسی در جهان عرب را تعیین کند، اجرای موثر این استراتژی جدید می‌تواند توازن قوا را به نفع اصلاحات در برابر ارتجاع تغییر دهد. باراک اوباما سخنان خود را با اعلام صریح حمایت آمریکا «از مجموعه ارزش‌ها و معیارهایی همگانی» آغاز کرد که «مواردی مثل آزادی بیان، آزادی اجتماعات، آزادی ادیان و حق برگزیدن سیاستمداران و رهبران را شامل می‌شود». او اضافه کرد که «حمایت آمریکا از این معیار‌ها مسئله‌ای ثانوی نیست»، بلکه «اولویتی است که باید به اقدامات عملی مشخصی بدل شود». اگر چنین اقداماتی واقعا اجرا شوند معنای آن یک تغییر تاریخی در سیاست‌های دولت آمریکا خواهد بود که محور آن قطع حمایت آمریکا از رژیم‌های دیکتاتوری متحد آن کشور در جهان عرب است. واشینگتن پست می‌افزاید که یک چنین نسخه‌ای بدون اشاره به جزئیات مشخص برای بسیاری در جهان عرب پذیرفتنی و قانع‌کننده نخواهد بود. بنابراین بسیار مهم بود که آقای اوباما دولت‌های عربی ازجمله دولت‌های متحد آمریکا را که اعتراضات مردم را سرکوب می‌کنند مورد خطاب قرار داد. وی از رئیس جمهور یمن خواست «تا به وعده خود برای کناره‌گیری و انتقال قدرت وفا کند» و خاندان حاکم بر بحرین را به خاطر «بازداشت‌های گسترده و استفاده از خشونت» محکوم کرد. باراک اوباما برای اولین بار به شکل علنی به سرکوب خشن معترضان در سوریه اشاره کرد و گفت که «رژیم بشار اسد راه کشتار را برگزیده است»، و به درستی «یک گفتگو و دیالوگ جدی برای پیشبرد روند انتقال به دموکراسی» را خواستار شد. ولی نظر وی مبنی بر این که بشار اسد هنوز هم «می‌تواند رهبری این روند انتقالی را برعهده داشته باشد» با واقعیت جور درنمی‌آید. آقای اوباما می‌بایست فقط یک پیشنهاد به بشار اسد می‌داد و آن هم کناره‌گیری است. واشینگتن پست می‌نویسد که برنامه کمک‌های اقتصادی که باراک اوباما برای مصر و تونس ترسیم کرد از جمله بخشودگی بدهی‌ها، وام برای احیای اقتصاد و افزایش سرمایه‌گذاری به نظر چشمگیر و با واقعیت‌های این دو کشور انطباق فراوانی دارد. به نظر می‌رسد که دولت آمریکا آماده است تا رژیم‌های عربی را به سمت پذیرش و اجرای مناسبات بازار آزاد و فعالیت گسترده‌تر بخش خصوصی سوق دهد. آقای اوباما در پایان سخنرانی خود بار دیگر تاکید کرد که خود را به تعقیب صلح بین اسرائیل و فلسطینیان متعهد می‌داند. او با قاطعیت اقدام فلسطینیان برای طرح موضوع تشکیل دولت مستقل فلسطینی در سازمان ملل متحد را رد کرد. با این وجود رئیس جمهور آمریکا مسئله بازگشت اسرائیل به مرزهای بین‌المللی قبل از جنگ ۱۹۶۷ را به عنوان پیش‌شرطی برای گفت‌وگو در مورد قلمروی دو طرف مطرح نمود. این موضوع خشم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، را برانگیخته است که همچون برخی از سیاستمداران و تحلیل‌گران آمریکا معتقد است که از زمان آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما موضع دولت آمریکا به نفع فلسطینیان چرخش داشته است. اگر باراک اوباما واقعا قصد دارد که وعده‌اش برای دور جدیدی از مذاکرات خاورمیانه در حد شعار باقی نماند در گام اول وی باید اعتماد فلسطینیان و مهم‌تر از آن اعتماد اسرائیل را جلب کند.
 


روزنامه‌های شنبه ایران خبر داده‌اند که «سرپرستی احمدی‌نژاد بر وزارت نفت غیرقانونی است». روزنامه‌ها همچنین اظهارات آیت‌الله مصباح یزدی، حامی پیشین و منتقد فعلی دولت احمدی‌نژاد، را مورد توجه قرار داده‌اند که گفته است «هدف گروه منحرفین ریاست جمهوری آینده است».روزنامه‌های شنبه ایران خبر داده‌اند که «سرپرستی احمدی‌نژاد بر وزارت نفت غیرقانونی است». روزنامه‌ها همچنین اظهارات آیت‌الله مصباح یزدی، حامی پیشین و منتقد فعلی دولت احمدی‌نژاد، را مورد توجه قرار داده‌اند که گفته است «هدف گروه منحرفین ریاست جمهوری آینده است». اظهارات مهدی غضنفری که گفته است «وزارت بازرگانی امکان کمک کردن به مردم کم‌درآمد در قبال موج گرانی را ندارد»، و نیز برنامه وزارت علوم برای «گسترش دانشگاه‌های تک‌جنسیتی» و راه‌اندازی ۸ دانشگاه تک‌جنسیتی در ۷ استان کشور نیز در روزنامه‌های ۳۱ اردیبهشت بازتاب داشته است. «سرپرستی احمدی‌نژاد بر وزارت نفت غیرقانونی است» روزنامه‌های مردمسالاری، کیهان، خراسان و دنیای اقتصاد خبر داده‌اند که شورای نگهبان و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همزمان اعلام کرده‌اند که سرپرستی احمدی‌نژاد بر وزارت نفت غیرقانونی است. روزنامه مردمسالاری در تیتر نخست شماره شنبه خود نوشته است که «به دنبال طرح سوالات مختلف از اعضای شورای نگهبان در خصوص قانونی یا غیرقانونی بودن سرپرستی شخص محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت، تعدادی از اعضا مطابق آئین‌نامه داخلی شورای نگهبان قانون اساسی از این نهاد استفساریه‌ای را مطرح کردند که شورای نگهبان، سرپرستی محمود احمدی‌نژاد را خلاف اصل ۱۳۵ قانون اساسی» و «غیرقانونی» دانست. به نوشته این روزنامه، اصل ۱۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی که مورد استناد شورای نگهبان قرار گفته تاکید دارد که «وزرا تا زمانی که عزل نشده‌اند یا بر اثر استیضاح یا درخواست رای اعتماد، مجلس به آن‌ها رای عدم اعتماد نداده است در سمت خود باقی می‌مانند» و «رئیس جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارند حداکثر برای مدت سه ماه سرپرست تعیین کند». روزنامه کیهان نیز در صفحه نخست خود از قول شورای نگهبان نوشته است که «سرپرستی رئیس جمهور بر وزارت نفت خلاف قانون اساسی است». این روزنامه نوشته است که «با پایان یافتن اختلاف نظر میان دولت و مجلس در خصوص نحوه ادغام وزارتخانه‌ها و برکناری سه وزیر کابینه از سوی احمدی‌نژاد، آن چه همچنان مایه تردید باقی مانده، سرپرستی شخص محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت است که قرار شده از ترکیب آن با وزارت نیرو، وزارت انرژی تشکیل شود». کیهان که تحت نظر نماینده آیت‌الله خامنه‌ای فعالیت می‌کند پیشتر از حامیان رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد و دولت وی به شمار می‌آمد، اما از زمان علنی شدن اختلاف میان علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد انتشار اخبار و یادداشت‌هایی علیه دولت دهم را آغاز کرده و از جمله «جریان انحرافی در درون دولت» را به فساد اقتصادی متهم کرده و در شماره ۲۶ اردیبهشت خود نیز فاش کرد که «جریان انحرافی در دولت» قصد «تصرف» صنایع خودروسازی ایران با گردش مالی ۲۰ میلیارد دلار (بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان) را دارد. روزنامه خراسان اظهارات احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، را مورد توجه قرار داده و نوشته است که احمد توکلی روز جمعه ضمن تائید نظر شورای نگهبان مبنی بر «غیرقانونی بودن سرپرستی احمدی‌نژاد بر وزارت نفت» گفته است که «مسئولیت سرپرستی وزارت نفت توسط شخص رئیس جمهور، الهام گرفته از فضای قانون اساسی قبل از اصلاحات بوده است». روزنامه دنیای اقتصاد نیز هشدار الیاس نادران، یک عضو مجلس شورای اسلامی، درباره دست‌اندازی دولت و مجلس به رانت‌های نفتی را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این روزنامه، الیاس نادران گفته است که «باید دولت و مجلس از دست‌اندازی به رانت‌های نفتی بازداشته شوند و خود را مالک و صاحب‌اختیار تام و تمام این منابع ندانند و لازمه این کار دخالت مقامات مافوق و مقاومت‌های جدی در مقابل تمایلاتی است که نگاه‌های کوتاه‌مدت مدیریتی دارند». «هدف گروه منحرفین، ریاست جمهوری آینده است» روزنامه‌های رسالت و روزگار ضمن انتشار اظهارات محمدتقی مصباح یزدی علیه «گروه منحرفین» در دولت، از قول وی نوشته‌اند که «هدف گروه انحرافی در دولت، ریاست جمهوری آینده است». روزنامه رسالت وابسته به جناح حاکم در تیتر خود نوشته است که مصباح یزدی طی دیدار با یحیی رحیم صفوی و شماری دیگر از «سرداران سپاه» گفته است که «هدف این تفکر انحرافی است که در آینده این تصور القا شود که تمام فعالیت‌ها، طرح‌ها و خدمات ‌انجام‌شده در این چند سال از جانب یک نفر منحرف بوده و او بزرگ‌ترین استراتژیست عالم است و هر کاری که انجام داده‌ایم از او الهام گرفته‌ایم و بنابراین او باید رئیس‌جمهور آینده شود و کشور را اداره کند». محمدتقی مصباح یزدی از روحانیان تندرو که تا چندی پیش حامی سرسخت محمود احمدی‌نژاد بود، اسم اسفندیار رحیم مشایی را ذکر نکرده، اما گفته است که «این خطر بزرگی است که به نام اسلام، با استفاده از خون شهیدان و بعد از تحمل این همه سختی‌ها بگویند انتخاب شدن چنین کسی که نه شناخت درستی از اسلام دارد و نه سوابق روشنی در انقلاب، مرتبه‌ای از ظهور است» و به این ترتیب «شیطان وسایلی فراهم کرده است که در دل یک کشور اسلامی با شعارهای دینی، نطفه یک حرکت ضد اسلامی منعقد شود». رسالت همچنین از هشدار امام جمعه قم به «جریان انحرافی» دولت احمدی‌نژاد خبر داده و نوشته است که «محمد سعیدی، امام جمعه قم، در اظهاراتی هشداردهنده به جریان انحرافی» گفت که «دست از توطئه بردارید والا مردم شما را همانند بنی‌صدر، منافقین و سران فتنه در خشم آتشین خود نابود می‌کنند». آب پاکی وزیر بازرگانی روی دست مردمان محروم روزنامه‌های قدس و دنیای اقتصاد گزارش داده‌اند که مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی، گفته است که در مقابل موج گرانی‌ها «ما نمی‌توانیم برای اقشار آسیب‌پذیر کاری کنیم». به نوشته روزنامه قدس، مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی، گفته است که «به دلیل منع قانونی پرداخت یارانه به کالاهای اساسی نمی‌توان با گرانی برخی کالا‌ها مقابله کرد» و وزارت بازرگانی نمی‌تواند برای افزایش قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر کاری کند. وزیر بازرگانی درباره افزایش قیمت برخی کالا‌ها در بازار که محمود احمدی‌نژاد هم گرانی‌شان را تأیید کرده، گفته است که «اگر افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی باشد، تنها راه مقابله با گرانی پرداخت کالاهای اساسی است». مهدی غضنفری «با محدود و معدود دانستن تعداد کالاهایی که قیمت آن‌ها به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی افزایش داشته» گفته است که «پس از اجرای حذف یارانه‌ها افزایش یارانه کالاهای اساسی مانند روغن و کره طبق قانون امکان‌پذیر نیست» و «راهی هم برای در نظر گرفتن یارانه برای این گونه کالا‌ها و در نتیجه جلوگیری از گران شدن آن‌ها وجود ندارد». روزنامه جمهوری اسلامی اظهارات وزیر بازرگانی را «آب پاکی» روی دست مردمان فقیر و کم‌درآمد توصیف کرده است. همزمان روزنامه دنیای اقتصاد از زمزمه «حذف یارانه نقدی پردرآمد‌ها» خبر داده است. به نوشته این روزنامه، محمدرضا فرزین، دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی، گفته است که «این مطالعات هنوز جمع‌بندی نشده»، اما «شناسایی خانوارهای کم‌درآمد در حال اجراست که اگر دولت به نتیجه قطعی برسد، بخشی از خانوارهای پردرآمد از دریافت یارانه نقدی حذف خواهند شد و خانوارهای کم‌درآمد یارانه بیشتری دریافت می‌کنند». «گسترش دانشگاه‌های تک‌جنسیتی» روزنامه روزگار گزارش داده است که با اقدامات وزارت علوم «موج جدید گسترش دانشگاه‌های تک‌جنسیتی» آغاز شده است. به نوشته این روزنامه، مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد و غیرانتفاعی وزارت علوم «از مشهد، زاهدان، تبریز، ارومیه و شیراز و استان البرز» به عنوان شهرهای متقاضی راه‌اندازی دانشگاه تک‌جنسیتی در کشور نام برده» و گفته است که «غیر از قم، در هر کدام از آن‌ها تقاضای راه‌اندازی یک موسسه آموزش عالی تک‌جنسیتی وجود دارد. در قم درخواست راه‌اندازی ۲موسسه آموزش عالی تک‌جنسیتی، یک دخترانه و یک پسرانه وجود دارد که گزینش‌های مربوطه در حال انجام است». این روزنامه با تاکید بر این که «پس از صحبت‌های کامران دانشجو و دیگر مسئولان وزارت علوم در خصوص تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، طرح گسترش دانشگاه‌های تک‌جنسیتی نیز به صورت جدی‌تری از سوی این وزارتخانه دنبال شد». روزگار تاکید کرده است که «مجوز تعدادی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی را باطل و اقدام به صدور مجوز برای تعدادی دیگر از این موسسات کرده‌اند» و «بر اساس همین سیاست اغلب مجوزهایی که برای تاسیس دانشگاه از سوی وزیر علوم در چند وقت اخیر صادر شده است، مربوط به دانشگاه‌های تک‌جنسیتی بوده است».
 


به رغم تلاش شورای همکاری خلیج فارس برای خاتمه بحران سیاسی در یمن، رئیس‌جمهور این کشور کناره‌گیری از قدرت را رد کرد اما پیشنهاد داد که انتخابات پیش از موعد در یمن برگزار شود.پس از هفته‌ها تلاش از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای خاتمه بحران سیاسی در یمن، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن، نظر این شورا مبنی بر کناره‌گیری از قدرت را رد کرد اما پیشنهاد داد که انتخابات پیش از موعد در یمن برگزار شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی که روز جمعه در صنعا، پایتخت یمن، در برابر ده‌ها هزار تن از هوادارانش سخن می‌گفت، پیشنهاد داد که انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام در یمن شد اما در مورد زمان انجام چنین انتخاباتی توضیحی نداد. سخنرانی وی در حالی انجام شد که همزمان، صدها هزار تن از مخالفانش با تجمع در در میدانی نزدیک به محل سخنرانی او، خواستار برکناری فوری آقای صالح از قدرت شدند. پیشنهاد شش عضو شورای همکاری خلیج فارس برای حل بحران یمن که از حمایت آمریکا نیز برخوردار است ، دربرگیرنده تشکیل دولت وحدت ملی، واگذاری قدرت علی عبدالله صالح به معاونش و پایان اعتراض‌های خونین این کشور است. برپایه این پیشنهاد دو ماه پس از واگذاری قدرت به معاون علی عبدالله صالح، برای انتخاب رئیس‌ جمهوری جدید رأی‌گیری می‌شود. اما علی عبدالله صالح، روز جمعه امیدها برای موفقیت این طرح را با یأس روبه‌رو کرد و گفت: «به منظور متوقف ساختن خونریزی‌ها و برای این‌که سنت‌ها به طریقی دموکراتیک و آرام حفظ شود، خواستار آنیم تا یک انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام برگزار شود.» محمد الصبری، سخنگوی اپوزیسیون یمن، در واکنش به این درخواست علی عبدالله صالح این درخواست وی را رد کرد و گفت که مخالفان هم‌چنان خواستار عزل فوری آقای صالح هستند. محمد الصبری افزود: «حرفی که رئیس جمهور زد راهی است برای مانور دادن و گریختن از بحران.» حدود یک ماه پیش تلویزیون دولتی یمن اعلام کرد که دولت یمن طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس را پذیرفته و وزیر خارجه این کشور پاسخ مثبت دولت این کشور را به اطلاع شورای همکاری خلیج فارس رسانده‌‌است . اما از آن زمان به این‌سو علی عبدالله صالح هم‌چنان از امضای این طرح سر باز زده‌است و سخنگویان مخالفان وی می‌گویند که وی قصد دارد در گفت‌وگو با دولت‌های میانجی‌گر، نخست آینده‌ای سیاسی به عنوان رهبر حزب را برای خود تضمین کند و سپس اقدام به امضای این پیشنهاد نماید. علی عبدالله صالح، اکنون نزدیک به ۳۳ سال است که بر کشور یمن حکومت می‌کند. مخالفان آقای صالح اعلام کرده‌اند تا کناره‌گیری کامل او از قدرت در خیابان‌ها باقی خواهند ماند.
 


بر اثر انفجار بمب و آتش‌ گرفتنِ یک نفتکش ناتو در نزدیکی یک شهر مرزی در پاکستان، دست‌کم ۱۵ تن کشته شده‌اند. یک مقام محلی گفت قربانیان این انفجار جوانانی بودند که به دنبال انفجار بمب و پس از فرونشانده شدن آتش‌سوزی نفتکش، برای جمع آوری نفتی که از تانکر بیرون ریخته شده بود خود را با شتاب به آن رسانده بودند. اما بروز آتش‌سوزی مجدد دستکم ۱۵ تن از جمله پنج پسر بچه را در کام آتش فرو برد. این واقعه روز شنبه در نزدیکی شهر « لندی کوتال » در منطقۀ قبایلی خیبر واقع در شمال غربی پاکستان به وقوع پیوسته است. در همین منطقه روز شنبه همچنین دستکم ۱۴ تانکر نفتی دیگر ناتو هدف حمله قرار گرفته‌اند که گزارشی درباره تلفات احتمالی مخابره نشده است.
 


گزارش‌ها حاکی است بیش از سی تن در اعتراضات روز جمعه در شهرهای مختلف سوریه به ضرب گلولۀ نیروهای امنیتی کشته شده اند. به گفته فعالان سیاسی سوریه، دستکم ۱۲ تن در شهر « معرة النعمان » و حداقل ۱۱ تن در شهر «حُمص» جان باخته اند. گروه‌های مدافع حقوق بشر اعلام کرده‌اند از اوائل بهار و آغاز اعتراضات علیه حکومت بشار اسد در سوریه تاکنون بیش از هشتصد تن توسط نیروهای امنیتی کشته و هزاران تن دستگیر شده اند. مقامات سوریه، گروه‌های مسلح تحت حمایت اسلامیون و قدرت‌های خارجی را مسئول بیشتر خشونت‌ها دانسته‌اند و می‌گویند در این خشونت‌ها عده‌ای از سربازان و مأموران پلیس کشته شده‌اند.
 


صندوق بین المللی پول  اعلام کرد این امیدواری وجود دارد که تا ۳۰ ژوئن، ۹ تیر، مدیرعامل این سازمانِ جهانی انتخاب شود. به دنبال استعفای دومینیک استراوس کان در گیرـ وـ دار اتهاماتِ تعرض جنسی، صندوق بین المللی پول ناگزیر به یافتن مدیرعاملی تازه شده است. هیئت مدیره ۲۴ نفرۀ صندوق بین المللی پول،  که در واشنگتن  مستقر است،  مدیرعامل جدید را انتخاب خواهد کرد. نامزدهای مقام ریاست این سازمان جهانی از دوشنبه ۲۳ ماه مه، پس فردا، تا دهم ژوئن مشخص خواهند شد.
 


وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرده است ۱۲۰ هزار بسته غذای حلال به شورشیان لیبی ارائه کرده است. سخنگوی پنتاگون، کلنل « دیو لاپان » گفت کمکهای دیگر ایالات متحده، شامل وسایل پزشکی، چادرهای سرپناه، اونیفورم، کیسه‌های شن و جلیقه‌های ضدگلوله در هفته‌های آینده به شورشیان تحویل داده خواهد شد. این همیاریها در قالب کمکی ۲۵ میلیون دلاری انجام می یابد که ایالات متحده اعلام کرده است برای نیروهای شورشی فراهم میآورد. ایالات متحده رسماً شورشیان لیبی را که در شهر « بن غازی » مستقرند به عنوان دولت قانونی آن کشور به رسمیت نشناخته است اما پیرو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، در حملات هوایی به منظور بازداشتن قوای قذافی از حمله به غیرنظامیان به متحدان خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو چون بریتانیا و فرانسه پیوسته است.
 


سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، کارلوس کی روش، فهرست بازیکنان تیم ملی ایران را اعلام کرده است. در این فهرست که نام علی کریمی نیز دیده میشود، استقلال تهران با ۵ بازیکن و تراکتورسازی تبریز با ۴ بازیکن، پر رنگترین حضور را یافته اند. خبرگزاری مهر به نقل از کادر فنی تیم ملی ایران گزارش داده است که در این مقطع، از تیم امید به خاطر حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک، از سپاهان و ذوب آهن اصفهان به خاطر حضور در یک هشتم پایانی لیگ قهرمانان آسیا و از تیم‌های حاضر در یکچهارم پایانی جام حذفی ایران چون پرسپولیس، بازیکنی به اردوی تیم ملی دعوت نشده است. تیم ملی فوتبال ایران در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، اول و ششم مردادماه در دو بازی رفت و برگشت با مالدیو به میدان خواهد رفت. فهرست بازیکنان تیم ملی از این قرار است : امیرحسین صادقی، پژمان منتظری، مجتبی جباری، آرش برهانی و ایمان مبعلی (استقلال تهران)، آندرانیک تیموریان، محمد ابراهیمی، محمد نصرتی و عباس محمدی (تراکتورسازی تبریز)، قاسم دهنوی، مصطفی سیفی و مهرداد پولادی (مس کرمان)، محمد غلامی و میلاد ذنیدپور (استیل آذین تهران)، سعید دقیقی و میثم بائو (شهرداری تبریز)، حسن رودباریان و بهادر عبدی (راه آهن شهرری)، رضا نوروزی و علی حمودی (فولاد خوزستان)، پژمان نوری و مهرداد اولادی (ملوان بندرانزلی)، عباس محمدرضایی (سایپای البرز)، مرتضی کاشی (صبای قم)، روح الله عرب (صنعت نفت آبادان)، عبدالله کرمی (شاهین بوشهر)، ابراهیم میرزاپور (پیکان قزوین) و علی کریمی (شالکه آلمان).
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته