-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۹, پنجشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 05/19/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



وزیر دفاع ایالات متحده، رابرت گیتس و رئیس ستاد نیروهای مسلح ایالات متحده، مایک مولن میگویند شواهدی از آگاهی دولت پاکستان درباره مخفیگاه اسامه بن لادن، سرکرده سابق القاعده بدست نیامده است. اگرچه وزیر دفاع ایالات متحده گفت وی و عده ای دیگر در دولت ایالات متحده گمان میبرند که کسی در پاکستان از مخفیگاه بن لادن اطلاع داشته است. مخفیگاه اسامه بن لادن در نزدیکی آموزشگاه نظامی پاکستان در شهر « ایب آباد » بود.
 


ستاره شناسان می‌گويند ۱۰ سيارۀ سرگردان به بزرگی سيارۀ هرمز (مشتری) را در ناحيه‌ای از کهکشان راه شيری شناسايی کرده‌اند که به نظر نمی‌رسد به دور ستاره‌ای در گردش باشند. نتايج اين پژوهش که در نشریۀ علمی «نيچر» منتشر شده، افق تازه‌ای را در تحقيقات پيرامون سياره‌های ماورای منظومۀ خورشيدی باز کرده است. اين اجرام، مانند سياره های بزرگ منظومۀ خورشيدی،  ظاهراً کُراتی گازی هستند و امکان جديدی را در اختيار دانشمندان قرار می‌دهند تا به کمک آن چگونگی شکل گيری سياره‌ها را مطالعه کنند.
 


بنا بر گزارش ها، چهار خبرنگار خارجی که از حدود دو هفته پیش در لیبی در بازداشت بودند، روز چهارشنبه آزاد شدند. دو تن از خبرنگاران تبعه آمریکا، یکی از آنها بریتانیایی و دیگری اسپانیایی است. هنوز از سرنوشت یک عکاس خبرنگار آفریقای جنوبی بازداشت شده در لیبی اطلاعی در دست نیست.
 


به گزارش خبرگزاری ها دولت آمریکا بشار اسد رییس جمهوری سوریه و شش مقام ارشد این کشور را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد. در لیست تحریم شدگان در رابطه با سرکوبی اعتراضات در سوریه، نام دو عضو ارشد سپاه قدس نیز آمده است. قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران و محسن چیذری از افسران ارشد سپاه قدس، دو ایرانی تحریم شده در رابطه به رخدادهای سوریه هستند. همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا از بشار اسد خواسته است که یا کشورش را در مسیر تغییرات سیاسی هدایت کند یا از قدرت کناره گیری کند.
 


باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، طی فرمانی بشار اسد، رييس جمهور سوريه و شش مقام بلندپايه اين کشور را به دليل سرکوب معترضان مشمول تحریم کرد و گفته است، بشار اسد اصلاحات براي گذار به دموکراسی را آغاز کند، يا کنار برود.باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا،  روز چهارشنبه طی فرمانی بشار اسد، رييس جمهور سوريه و شش مقام بلندپايه اين کشور را به دليل سرکوب معترضان مشمول تحریم کرد و گفته است، بشار اسد اصلاحات براي گذار به دموکراسی را آغاز کند، يا کنار برود. در اين سند اجرايی که توسط باراک اوباما امضا شده ، آمده است: اين اقدام  در راستای «افزايش فشار بر حکومت سوريه برای متوقف کردن استفاده از خشونت و آغاز گذار به دموکراسی است که حقوق جهانشمول همه مردم سوريه را تضمين می کند.» طبق اين فرمان، فاروق الشرع، معاون رييس جمهور، عادل سفر، نخست وزير،  محمد ابراهيم الشعار، وزير کشور سوريه، علی حبيب محمود، وزير دفاع، عبدالفتاح قدسيه، رييس سازمان اطلاعات ارتش، و محمد ديب زيتون، مدير اداره امنيت سياسی نیز مورد تحريم قرار گرفته اند. براساس اين تحريم ها اموال و دارايی های اين هفت نفر در آمريکا توقيف می شود. در اين سند آمده است: «ما مخالف رفتارهای (بشار اسد) هستيم و او باید سياست سرکوب و بازداشت‌های گسترده را متوقف کند و گذار سياسی را آغاز کند  روندی که نمايندگی منصفانه و حقوق دمکراتيک مردم سوريه را تضمين کند.» در بخش ديگری از اين سند آمده است: «ما همچنين می گوييم بشار اسد به دليل رفتار های انگشت نما، خود را در جامعه بين المللی منزوی کرده است.» اين سند همچنين تصريح کرده است: اين برعهده بشار اسد است که بين هدايت گذار سياسی يا ترک قدرت يکی را انتخاب کند. دولت باراک اوباما در ۳۰ آوريل ماهر اسد، برادر بشار اسد و  فرمانده لشگر چهارم زرهی ارتش سوريه را  که به سرکوب‌ اعتراضات شهر درعا متهم است، و نیز عاطف نجيب، پسرخاله بشار اسد و مدير امنيت سياسی استان درعا و همین طور علی مملوک، رئيس سازمان امنيت سوريه  را مورد تحريم قرار داده بود. آمريکا  و اتحاديه اروپا روز سه شنبه هشدار داده بودند در صورتی که حکومت بشار  اسد رويکرد خود در سرکوب معترضان سوری را تغيير ندهد به زودی اقدامات تازه‌ای عليه حکومت سوريه انجام خواهند داد. هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا ، روز سه شنبه، بشار اسد، رييس جمهور سوريه، را مسئول سرکوب خشونت بار معترضان دانست. به گزارش خبرگزاری فرانسه، گفته می شود از آغاز اعتراضات در سوريه تاکنون ۸۵۰ نفر کشته شده  و دست کم هشت هزار نفر در جريان تظاهرات ضد دولتی  بازداشت شده اند.
 


یک روز پس از آن که وزیر امور خارجه آمریکا از رهبران سوریه به دلیل «به کار بستن تاکتیک‌های ایران در سرکوب معترضان»، انتقاد کرده بود، وزارت خزانه‌داری آمریکا فرمانده سپاه قدس و یکی دیگر از فرماندهان ارشد این یگان متعلق به سپاه را تحریم کرده است.یک روز پس از آن که وزیر امور خارجه آمریکا از رهبران سوریه به دلیل «به کار بستن تاکتیک‌های ایران در سرکوب معترضان»، انتقاد کرده بود، وزارت خزانه‌داری آمریکا فرمانده سپاه قدس و یکی دیگر از فرماندهان ارشد این یگان متعلق به سپاه را تحریم کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده آمریکا، در چارچوب اقدام‌های خود برای وادار ساختن رهبران سوریه به توقف سرکوب خشونت‌‌آمیز اعتراض‌ها در این کشور دو فرمانده عالی‌رتبه سپاه پاسداران را تحریم کرده است. بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا این دو فرمانده شامل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و محسن چیذری، یکی دیگر از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه  قدس است. نیروی قدس بخشی از سپاه پاسداران است که مسئولیت عملیات برون‌مرزی را برعهده دارد و در طول جنگ عراق با ایران با هدف انجام عملیات در داخل خاک عراق تاسیس شده بود. به دنبال گسترش اعتراض‌ها در سوریه و سرکوب خشونت‌آمیز آن توسط حکومت بشار اسد، ایالات متحده آمریکا سپاه قدس را نیز به دست داشتن در سرکوب معترضان در سوریه متهم کرده است. در همین چارچوب حدود سه‌هفته پیش نیز ایالات متحده آمریکا سپاه قدس را به همراه چند تن از مقام‌های سوری به دلیل دست داشتن در سرکوب‌ خونین معترضان در سوریه تحریم کرده بود. در این میان اقدام آمریکا در گنجاندن نام فرماندهان عالی‌رتبه سپاه قدس در لیست تحریم‌ها یک روز پس از آن صورت گرفته است، که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور، به حکومت بشار اسد در زمینه ادامه سرکوب‌ها هشدار داده و گفته بود: «آنها بدترین تاکتیک‌های متحد خود، یعنی ایران، را به کار می‌بندند و از احترام گذاشتن به خواست و مطالبات شهروندان خود در سوریه سرباز می‌زنند.» از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوریه از حدود دو ماه پیش تاکنون بیش از ۸۵۰ نفر در سرکوب خشونت‌آمیز معترضان جان خود را از دست داده‌اند. در این میان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، روز چهارشنبه با بیان این که نیروهای نظامی کشورش در برخورد با معترضان «مرتکب اشتباه‌هایی» شده‌اند، از نبود نیروهای آموزش دیده پلیس برای مهار اعتراض‌ها انتقاد کرده است.
 


بختیار حاجی اف، فعال در شبکه اجتماعی فیس بوک، در جمهوری آذربایجان به تحمل دو سال زندان محکوم شد. حاجی اف ۲۹ ساله که ماه گذشته بازداشت شد، به دلیل عدم ادامه خدمت سربازی با این حکم مواجه شد. وی حکم خود را « سیاسی » خوانده است. ماه گذشته نیز یک فعال دیگر آذری که در فیس بوک، مردم را به تجمع اعتراضی فراخوانده بود به تحمل دو سال و نیم زندان محکوم شد. احکام زندان برای فعالان شبکه های اجتماعی در حالی در جمهوری آذربایجان صادر می شود که در روز های پیش رو، قرار است یرژی بوزک رییس دوره ای پارلمان اروپا به این کشور سفر کند. پارلمان اروپا پیشتر از حملات به فعالان جامعه مدنی، بازداشت و زندانی کردن روزنامه نگاران و فعالان سیاسی در جمهوری آذربایجان، به شدت ابراز نگرانی کرده بود.
 


دمیتری مدودیف رییس جمهوری روسیه روز چهارشنبه خطاب به اوکراین گفت زمان آن فرا رسیده تا "کیِ یف" بین رابطه نزدیک با مسکو و جذب شدن در اتحادیه اروپا یکی را انتخاب کند. مدودیف که در یک کنفرانس خبری سخن می گفت، افزود که جذابیت های اتحادیه اروپا، انتخاب اوکراین را برای پیوستن به بلوک تازه تاسیس، روسیه، قزاقستان و بلاروس، سخت کرده است. از زمان روی کار آمدن ویکتور یانوکویچ در اوکراین، وی در تلاش است تا میان رابطه با مسکو و همچنین اروپا، توازن بر قرار کند.
 


وزیر خارجه لهستان می گوید در گفت و گوهای دوجانبه با همتای اماراتی اش، وی اعلام کرده که امارات درصدد فرستادن سفیر به مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) است. درصورت فرستادن سفیر، امارات متحده عربی، اولین کشوری خواهد بود که با این اقدام سعی در تقویت روابط با ۲۸ کشور عضو ناتو می کند. یکی از سخنگویان ناتو، در واکنش به این خبر گفته است، که این تصمیم همچنان احتیاج به چراغ سبز نهایی از سوی ناتو دارد.
 


به گزارش روزنامه الوطن، بشار اسد رییس جمهوری سوریه می گوید، نیروهای نظامی این کشور در برخورد با معترضان در هفته های اخیر، اشتباهاتی مرتکب شده اند. بشار اسد همچنین افزوده که خشونت ها در کشورش رو به پایان است. درهمین حال یکی از رهبران اپوزیسیون سوریه مستقر در وین نیز اعلام کرده است که تنها راه پایان دادن به بحران در سوریه، انجام گفت و گوست. بنا بر اعلام گروههای مدافع حقوق بشر، بحران هفته های اخیر در سوریه به کشته شدن بیش از ۸۵۰ نفر و همچنین بازداشت هزاران نفر انجامیده است.
 


به گزارش خبرگزاری فرانسه، شخصی که گفته می شود رهبر نظامی القاعده در عراق است، توسط ارتش این کشور بازداشت شده است. بنا بر اعلام وزارت دفاع عراق مخلف محمد حسین الازاوی ، و سه تن دیگر از مضنونان به رهبری القاعده، در جریان حمله ای در روز چهارشنبه بازداشت شدند. بازداشت این افراد در عراق، کمتر از سه هفته پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده در پاکستان توسط نیروهای آمریکایی، انجام شده است.
 


مقام های افغان می گویند، انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در شهر جلال آباد در شرق این کشور، دستکم ۱۳ کشته و ۲۰ مجروح بر جای گذاشته است. بنا بر گزارش ها این بمبگذاری، خودروی حامل کارآموزان پلیس را هدف قرار داده بود. برخی گزارش ها حاکی از آنست که طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. همچنین در استان تخار در شمال شرقی افغانستان، اعتراضات به حملات نیروهای ناتو، ۱۲ کشته بر جای گذاشت. معترضان در استان تخار، با آمدن به خیابان ها خواستار توضیح دولت درباره حملات شبانه نیروهای ناتو شدند که به کشته شدن چهار غیر نظامی انجامیده بود. درجریان این درگیری ها دهها تن نیز زخمی شدند.
 


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که بررسی هایی مبنی بر شنود تلفن و دست اندازی به لپ تاپ های بازرسان آژانس در ایران، در حال انجام است. این خبرگزاری به نقل از دیپلمات ها می گوید، به نظر می رسد که در جریان بازدید بازرسان از تاسیسات هسته ای ایران، در لپ تاپ های آنها سخت افزاری به صورت پنهانی کار گذاشته شده است. زمان این رخداد این اوایل سال جاری میلادی تخمین زده شده است. هویت دیپلمات ها به دلیل ماهیت محرمانه این گزارش، توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس فاش نشده است.
 


در پی انتشار خبرهایی درباره بازداشت همسر دکتر فاطمی، وزیر امور خارجه دولت مصدق، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران، با تایید خبر دستگیری وی، گفته است، تحقیقات درباره ملاقات‌هایی که او وی انجام داده، ادامه دارد.در پی انتشار خبرهایی درباره بازداشت همسر دکتر فاطمی، وزیر امور خارجه دولت مصدق، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران، با تایید خبر دستگیری وی، گفته است، تحقیقات درباره ملاقات‌هایی که او وی انجام داده، ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز چهارشنبه گزارش‌ها در باره بازداشت شدن پریوش سطوتی، همسر دکتر فاطمی، را تایید کرده است. وی در کنفرانس خبری خود در این باره گفته است: «در مورد پرونده همسر دکتر فاطمی باید بگویم وی الان در بازداشت  است و گزارشات زیادی به ما واصل شده که اموال برخی از ایرانی‌ها و طلا همراه وی بوده است.» دادستان تهران همچنین افزوده است: «در ضمن وی ملاقات‌هایی هم  انجام داده که تحقیقات همچنان در حال ادامه است.» پریوش سطوتی، همسر حسین فاطمی، وزیر امور خارجه دولت محمد مصدق، که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ از ایران مهاجرت کرده و در لندن زندگی می‌کرد، در سال‌های گذشته به ایران بازگشته و در این مدت با مقام‌های عالی‌رتبه ایران از جمله محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر وی دیدار داشته است. به نوشته برخی سایت‌ها و روزنامه‌های منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد وی در این مدت عمدتاً در یک سوئیت لوکس در هتل لاله تهران زندگی می‌کرد که «هزینه اقامت وی در این هتل حدود ۸۰ میلیون تومان برآورد می‌شود». سایت آینده در گزارشی در روز بیستم اردیبهشت ماه در این باره نوشته بود: «بیش از دو سال از اقامت پریوش سطوتی در ایران می گذرد. وی در یکی از سوئیت‌های لوکس هتل لاله (متعلق به سازمان میراث فرهنگی) اقامت دارد... او برای رفت و آمد گاه از خودروهای تشریفات ریاست جمهوری استفاده کرده است.» همچنین گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که همسر دکتر فاطمی به درخواست اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در فروردین سال ۱۳۸۸ به ایران بازگشته بود و تا زمان دستگیری در هتل لاله اقامت داشت. چند روز پیش از تایید رسمی خبر بازداشت پریوش سطوتی از سوی دادستان تهران، روزنامه اصولگرای خراسان نوشته بود، وی به داشتن ارتباط با سرویس جاسوسی بریتانیا «اعتراف» کرده است. همچنین گفته می‌شود، خانم سطوتی در هفته‌های گذشته و به دنبال علنی شدن اختلاف‌ها میان محمود احمدی‌نژاد و رهبر جمهوری اسلامی بر سر وزارت اطلاعات بازداشت شده بود. همسر وزیر امور خارجه دولت مصدق در سال‌های گذشته روابط نزدیکی با اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی داشت و بارها از اقدام‌های رئیس دولت دهم تمجید کرده بود. خانم سطوتی در اوایل مهر ماه سال گذشته خورشیدی با ارسال نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد از تلاش‌های «حق‌طلبانه و شجاعانه» رییس دولت دهم در سفرش به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل تجلیل کرده بود. محمود احمدی‌نژاد نیز در آبان ماه سال گذشته به مناسبت سالگرد اعدام حسین فاطمی، نامه‌ای برای همسر وی ارسال کرده بود. پریوش سطوتی در فروردین ماه سال ۱۳۸۷ نیز در حضور اسفندیار رحیم‌مشایی با محمود احمدی‌نژاد دیدار کرده و تقویم همسرش را که گفته می‌شود حاوی یادداشت‌های شخصی وی است، به رئیس دولت جمهوری اسلامی تقدیم کرده بود.
 


علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در کنفرانس خبری در کویت گفت که سفیران دو کشور به محل ماموریتشان باز می گردند. آقای صالحی امروز با امیر و دیگر مقام های کویت دیدار کرد. در پی اعلام کشف یک شبکه جاسوسی برای سپاه پاسداران در کویت و محکومیت چند تن در این ارتباط ، کویت و جمهوری اسلامی دیپلمات های یکدیگر را در اقدامی متقابل اخراج کرده اند.
 


به گزارش خبرگزاری مهر ، روز چهارشنبه،۲۸ ارديبهشت ماه، سرقت کابل‌های مسی مخابرات موجب قطع ارتباط تلفنی ۱۰ هزار و ۲۵۱ مشترک تهرانی شده است. به گزارش خبرگزاری مهر ، روز چهارشنبه،۲۸ ارديبهشت ماه، سرقت کابل‌های مسی مخابرات موجب قطع ارتباط تلفنی ۱۰ هزار و ۲۵۱ مشترک تهرانی شده است. گزارش‌های سرقت کابل‌های مسی مخابراتی طی يک سال گذشته از قطع ارتباط حدود ۵۰ هزار مشترک تلفن ثابت در مقاطع و زمان‌های مختلف حکايت دارد. علاوه بر قطع خطوط ارتباطی مشترکان، به گفته مديرعامل شرکت مخابرات تهران «کابل دزدی» سالانه چندين ميليارد تومان به مخابرات ضرر وارد می‌کند. پیشتر خبرگزاری مهر نوشته بود کارشناسان معتقدند که مس به کار رفته در کابل های مخابراتی ارزشمند است و تنها دليلی که می‌تواند باعث سرقت شود اين مسئله است. اما با اين وجود هر يک متر کابل کانالی ۲۴۰۰ ، حدود هشت کيلوگرم وزن دارد که با توجه به آنکه يک تخته کابل حدود ۲۵۰ متر و قطر کابل نيز حدود ۱۰ سانتيمتر است اين کابل وزنی حدود چهار تن خواهد داشت که به راحتی و با دست قابل سرقت نيست.   براين اساس سرقت کابل‌های مخابراتی به دليل حجم زياد تنها با جرثقيل ممکن است و حتی خرد کردن و بريدن آنها بيش از دو ساعت زمان می‌برد.   هم اکنون شش ميليون و ۷۶۰ هزار خط تلفن ثابت در تهران مشغول به کار است و ضريب نفوذ تلفن در اين استان حدود ۴۵ درصد است. خبرگزاری مهر نوشت سرقت کابل در مرکز مخابرات شيخ فضل الله نوری تهران بار ديگر ارتباط مشترکان تلفن ثابت را از امروز (چهارشنبه) به مدت ۷۲ ساعت با قطعی مواجه کرد و اين در حالی است که هم اکنون کارکنان فنی شبکه کابل شرکت مخابرات استان تهران مشغول تعويض کابل‌ها هستند.   قطعی تلفن‌های مشترکان مربوط به پيش شماره های ۸۸۰۳ تا ۸۸۰۶ ، ۸۸۶۰ تا ۸۸۶۲ و ۸۸۲۲ در محدوده شهرک های والفجر و عليخانی و برخی مناطق خيابان جمال‌الدين اسدآبادی است که بيش از ۱۰ هزار شماره تلفن را شامل می شود.   پيشتر همين خبرگزاری اعلام کرده بود سرقت کابل‌های تلفن ثابت در يکی از مراکز مخابراتی تهران بار ديگر منجر به قطع ارتباط چهار هزار شماره مشترک تلفن ثابت شده است.
 


گزارش‌ها حاکی از آن است که شبه‌نظامیان القاعده، یک عضو مصری این گروه را به عنوان جایگزین موقت اسامه بن‌لادن برگزیده اند. گفته می‌شود این فرد مدت‌ها در ایران در حبس خانگی به سر می‌برده است.گزارش‌ها حاکی از آن است که شبه‌نظامیان القاعده، یک عضو مصری این گروه را به عنوان جایگزین موقت اسامه بن‌لادن برگزیده اند. گفته می‌شود این فرد مدت‌ها در ایران در حبس خانگی به سر می‌برده است. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شبکه خبری الجزیره، سیف‌ العدل،از اعضای مصری گروه القاعده و فرمانده پیشین نیروهای ویژه این گروه، روز چهارشنبه به عنوان رهبر موقت القاعده انتخاب شد و مسئولیت مدیریت عملیات این گروه نیز به مصطفی الیمنی، دیگر عضو القاعده واگذار شد. رویترز می‌نویسد که بر اساس برخی گزارش‌ها، پس از حمله ایالات متحده به افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱، سیف‌العدل به ایران گریخته و آنجا در حبس خانگی به سر برده است. گزارش‌های رسانه‌های عربی حاکی از آن هستند که مقامات ایران حدود یک‌سال پیش وی را آزاد کرده‌اند و آقای عدل پس از آن به ناحیه مرزی افغانستان و پاکستان بازگشته است. بر اساس اظهارات مقامات قضایی ایالات متحده، سیف العدل یکی از فرماندهان نظامی اصلی القاعده به شمار می‌رود و در بمب‌گذاری‌های القاعده در سفارتخانه‌های آمریکا در نایروبی، پایتخت کنیا و دارالسلام، از شهرهای تانزانیا که سال ۱۹۹۸ رخ داد، نقش داشته است. با این‌حال گزارش‌هایی حاکی است که این عضو القاعده حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ این گروه به برج‌های دوقلو و پنتاگون را یک اشتباه خوانده و این اقدام بن‌لادن را مورد انتقاد قرار داده بود. نعمان بن عثمان، از رهبران پیشین گروه مبارزه اسلامی لیبی، وابسته به القاعده که پس از وقایع ۱۱ سپتامبر از این گروه جدا شد، می‌گوید که این انتخاب توسط شورای القاعده صورت نگرفته، زیرا در وضعیت کنونی، گرد هم آمدن تمامی اعضای این شورا در یک مکان امکان‌پذیر نیست. آقای عثمان که هم‌اکنون به عنوان تحلیل‌گر با اتاق فکری در بریتانیا همکاری می‌کند تأکید کرده است که این تصمیم به این دلیل اتخاذ شده که پس از مرگ بن‌لادن و به ویژه در روزهای اخیر انتخاب نشدن رهبر جدید برای القاعده ناآرامی‌هایی را میان جامعه جهادگرایان در سطح جهان بوجود آورده بود. نیروهای ویژه ارتش آمریکا بامداد ۱۲ اردیبهشت در یک عملیات کماندویی اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده را در ایبت آباد پاکستان به قتل رساندند . به گفته نعمان بن‌عثمان، انتخاب یک فرد مصری به عنوان رهبر موقت القاعده ممکن است مورد رضایت برخی از اعضای سعودی و یمنی این گروه که معتقدند جانشینی بن‌لادن را باید فردی از شبه جزیره عربستان بر عهده بگیرد، قرار نگیرد.
 


پس از انتشار خبرهایی درباره «تصرف» کارخانه‌های خودروسازی از سوی «جریان انحرافی درون دولت»، رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس نیز روش‌های به‌کار رفته از سوی این «جریان» برای ورود به صنعت خودروسازی را «غیرقانونی» خواند.پس از انتشار خبرهایی درباره «تصرف» کارخانه‌های خودروسازی از سوی «جریان انحرافی درون دولت» در روزنامه کیهان، حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس، نیز روز چهارشنبه روش‌های به‌کار رفته از سوی این «جریان» برای ورود به صنعت خودروسازی را «غیرقانونی» خواند. «جریان انحرافی» عبارتی است که اصول‌گرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی برای اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور، و نزدیکان او به کار می‌برند.  همچنین به نوشته روزنامه کیهان ، «مادام‌العمر» شدن مدیریت «یکی از نزدیکان» اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی‌نژاد، در شرکت خودروسازی سایپا هم‌اینک از نکات مورد اعتراض اصول‌گرایان حامی آیت‌الله خامنه‌ای است. به گزارش خبرگزاری فارس، حمیدرضا فولادگر «در مورد برنامه گروه انحرافی برای سلطه بر صنعت خودروسازی کشور» گفت: «نوع ورود آنها در بحث خرید سهام شرکت‌ها، به نحوی که سایپا مالک شرکت‌های سرمایه‌گذاری است و سپس از طریق این شرکت‌های سرمایه‌گذاری، نسبت به خرید سهام ایران‌خودرو اقدام کند، برنامه اصلی این گروه بود.» وی افزود: «به این ترتیب شرکت سایپا به صورت عمودی و ضرب‌دری عمل می‌کند و با خرید سهام ایران‌خودرو حلقه‌ای تشکیل می‌دهد که مدیریت شرکت‌ها هیچ وقت از این حلقه خارج نمی‌شود و ۳ کرسی از ۵ کرسی هیئت مدیره را نیز در اختیار دارد.» حمیدرضا فولادگر در ادامه گفت که «طبق مصوبه شورای رقابت، واگذاری سهام ایران‌خودرو به شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به سایپا غیرقانونی است.» رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس تصریح کرد: «این موضوع از نظر فنی و قانونی توسط کمیسیون‌های اصل ۴۴ و ۹۰ مجلس در حال پی‌گیری است و از نظر سیاسی به دلیل ورود یک جریان انحرافی به صنعت خودروسازی نیز توسط مراجع و کمیسیون‌های مربوطه قابل بررسی است.» از زمان واگذاری بخشی از سهام کارخانه سایپا به شرکت‌های زیرمجموعه آن، رسانه‌های اصول‌گرایان منتقد دولت گزارش‌هایی از «طرح پیچیده» برخی از مقام‌های دولتی برای واگذاری سهام مدیریتی این کارخانه به «شبه دولتی‌ها» منتشر کردند و حتی از از «تبانی» سخن گفتند. آقای فولادگر روز چهارشنبه با اشاره به این که خصوصی‌سازی «نباید به صورتی باشد که حلقه مدیریتی ایجاد کند» اظهار داشت: «بر اساس مصوبه شورای رقابت این که شرکت‌های خودروساز به صورت ضرب‌دری در یکدیگر سهام داشته باشند و یا یک عضو هیئت مدیره دولتی در هر دو شرکت عضو باشد، غیرقانونی است.» وی افزود: «نتیجه بررسی‌ها این شد که بحث خرید یک سهام بلوکی ایران‌خودرو توسط همین مجموعه و همچنین ادغام شرکت‌های خودروساز متوقف شد.» هفته گذشته روزنامه کیهان «ادغام وزارتخانه‌ها» از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، را «هماهنگ» با اقدامات برخی از نزدیکان وی برای «تصرف» ایران خودرو و سایپا دانسته و نوشت: «در حالی که به دلیل طرح مسئله ادغام، وزارتخانه‌های صنعت و معدن و رفاه بدون وزیر به کار خود ادامه می‌دهند، جریان انحرافی که از سال گذشته برنامه گسترده‌ای برای تصاحب سهام خودروسازان کشور طرح‌ریزی کرده‌بود، در حال تکمیل برنامه‌های خود است.» از سوی دیگر حسین هاشمی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس، نیز روز سه‌شنبه طرح ادغام خودروسازان در ایران را به «جریان انحرافی» منتسب کرده و از مخالفت مجلس با این طرح خبر داد.
 


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز چهارشنبه حضور دوروتی (هما) پَروَز، خبرنگار ایرانی‌تبار شبکه الجزیره، در ایران را تأیید کرد و گفت که «گذرنامه وی هیچ مشکلی ندارد و دستور آزادی وی صادر شد». آقای دولت‌آبادی نخستین مقام ایرانی است که بازداشت خانم پروز در ایران را تایید می‌کند.عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز چهارشنبه حضور دوروتی (هما) پَروَز، خبرنگار ایرانی‌تبار شبکه الجزیره، در ایران را تأیید کرد و گفت: «این فرد به سوریه رفته بود و درباره ورود و گذرنامه وی ایراد گرفته بودند و چون ملیت ایرانی-کانادایی داشت، به ایران بازگردانده شد.» دادستان تهران افزود: «خبرنگار الجزیره تحویل مقام‌های ایرانی شده بود که پس از انجام بررسی‌ها مشخص شد، گذرنامه وی هیچ مشکلی ندارد و دستور آزادی وی صادر شد.» این مقام قضایی ایران این مطلب را ساعاتی پس از آن اعلام کرد که شبکه خبری الجزیره روز چهارشنبه گزارش داد که دوروتی پروز، که پس از سفر خود به سوریه ناپدید شده‌ بود هم‌اینک آزاد است و از ایران به دوحه قطر پرواز کرده‌ است. مقام‌های ایرانی پیش از این از تأیید حضور خانم پروز در ایران امتناع می‌کردند و سخنگوی وزارت خارجه جمهوی اسلامی نیز روز سه‌شنبه از پاسخ صریح به پرسش مربوط به محل نگهداری دوروتی پروز خودداری کرد. سفارت سوریه در واشینگتن در روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که دوروتی پروز پس از ورود به فرودگاه دمشق با گذرنامه ایرانی که تاریخ انقضای آن گذشته بود، همراه کنسول ایران در دمشق به تهران فرستاده شده‌ است. بیانیه‌ای بر روی وب‌سایت خبری الجزیره روز چهارشنبه در مورد خانم دوروتی پروز نوشت: «شبکه الجزیره تأیید می‌کند که او امن و امان است و در سلامت به‌سر می‌برد.» تاد بارکِر، نامزد خانم پروز، نیز در مطلب کوتاهی بر روی صفحه فیس‌بوک خود در مورد دوروتی پروز نوشت: «او صحیح و سالم در دوحه ‌است و به زودی به ونکوور [در کانادا] می‌آید.» دوروتی پروز نهم اردیبهشت‌ماه سال جاری برای تهیه گزارش از ناآرامی‌های سوریه از دوحه در قطر راهی دمشق شد و پس از آن دیگر، کسی از او اطلاعی در دست نداشت تا این که هفته پیش شبکه الجزیره از قول مقامات سوری اعلام کرد که دوروتی پروز به جمهوری اسلامی تحویل داده شده‌است. رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوی اسلامی روز سه‌شنبه در واکنش به این اخبار گفت که «به دلیل تخلفات صورت گرفته [توسط خانم پروز] از کاری که وی قصد داشته به صورت پنهانی انجام دهد، ممانعت شده‌است». دانیل پروز، برادر دوروتی، که در آمریکا به سر می‌برد پیشتر در گفت‌وگو با رادیوفردا گفته بود که آنها هم خبری از دوروتی ندارند و دولت ایران به طور رسمی اخبار مربوط به خواهرش را تایید نمی‌کند.
 


سرانجام پس از 19 روز، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران تایید کرد که دوروتی هما پَروز، خبرنگار تلویزیون الجزیره در تهران بوده است. آقای دولت آبادی گفته است که پس از ورود این خبرنگار به سوریه، از گذرنامه ایرانی او اشکال گرفته بودند و چون ملیت ایرانی هم داشته به تهران تحویل داده شده بود. او افزوده که پس از بررسی مشخص شد گذرنامه او ایرادی ندارد و آزاد شد. وزیرخارجه جمهوری اسلامی چند بار از محل نگهداری خانم پروز ابراز بی اطلاعی کرده بود. دورتی پروز روز چهارشنبه پس ورود به فرودگاه قطرگفته بود که در ایران بازجویی شده، اما با او بدرفتاری نشده است.
 


حکيم عمرخيام، روز ۲۸ ارديبهشت ماه زادروزش تعيين شده و گفته می‌شود اين رياضی دان و شاعر در چنين روزی در سال ۴۲۷ خورشيدی برابر با ۱۸ ماه می ۱۰۴۸ ميلادی به دنيا آمده است.حکيم عمرخيام، روز ۲۸ ارديبهشت ماه زادروزش تعيين شده و گفته می‌شود اين رياضی دان و شاعر در چنين روزی در سال ۴۲۷ خورشيدی برابر با ۱۸ ماه می ۱۰۴۸ ميلادی به دنيا آمده است. انديشمندی که در علوم رياضی، نجوم، حکمت و فلسفه آثاری برجای گذاشته است ولی بيشتر خيام را به عنوان شاعر می‌شناسند؛ شاعری که در رباعياتش بر بی‌خبری انسان از راز آفرينش و معمای وجود دست گذاشته است. فيتزجرالد انگليسی نخستين انديشمند اروپايی است که تحت تاثير بينش فلسفی خيام، رباعياتش را در سال ۱۸۵۹ ميلادی ترجمه و منتشر کرد و رفته رفته راه برای جهانی شدن افکار بلند فلسفی خيام هموار شد به طوری که اينک اين اشعار به ۲۰ زبان ديگر از غرب گرفته تا شرق ترجمه شده است. قومی متفکرند اندر ره دين قومی به گمان فتاده در راه يقين می‌ترسم از آن که بانگ آيد روزی کی بی‌خبران راه نه آن است و نه اين يکی از تازه ترين ترجمه ها کتاب شعری به زبان آلمانی است به نام «تصاوير فلسفی خيام» که به وسيله جلال رستمی، مدير انتشارات «حافظ و گوته»، در آلمان ترجمه و منتشر شده است. آقای رستمی در گفت وگو با راديو فردا علت اصلی گرايش خود به ترجمه رباعيات خيام به زبان امروزی آلمان را در شناساندن دنيای فلسفه خيام خلاصه کرده و گفته است در قرن ۱۱ ميلادی هم بودند متفکرانی مانند عمر خيام که با بنيادگرايی مذهبی مخالفت می‌کردند. وی می افزايد: « تصويری که اروپايی‌ها از شرق دارند خيلی تحقيرآميز است و اين باعث شد ما به فکر بيفتم و نشان دهيم در قرن ۱۱ کسانی را داشتيم که منتقد افراط گرايی مذهبی بودند. خيلی از مسايلی که امروز کسی جرات نمی‌کند در مورد آنها حرف بزند، در آن زمان بودند کسانی که اين کار را می کردند از جمله عمرخيام.» من بی می ناب زيستن نتوانم بی باده کشيد بار تن نتوانم من بنده آن دمم که ساقی گويد يک جام دگر بگير و من نتوانم جلال رستمی می گوید: «اين کتاب را به اين دليل منتشر کرديم که تصوير زيباتری از شرق ارائه دهيم و نشان دهيم در آن زمان کسانی بودند که در جهالت و تاريکی که بر قسمتی از شرق سايه افکنده بود و ايران هم قسمتی از آن محسوب می‌شد، می‌خواستند روشنايی بيفکنند و با مطرح کردن سوال‌های متعدد سعی می‌کردند اين افراط گرايی مذهبی را زير سوال ببرند.»
 


برخی گزارش ها حاکی است که القاعده، سیف العدل، یکی مصری عضو این شبکه تروریستی را موقتا جایگزین اسامه بن لادن کرده است. بن لادن اخیرا در یورش نیروهای آمریکایی به محل سکونتش در پاکستان، کشته شد. سیف العدل که به محمد ابراهیم مکّاوی نیز مشهور است، از افسران سابق نیروی ویژه مصر بود که در دهه 1980 در افغانستان می جنگید. برپایه گزارش ها، او در سال 2001 ، پس از حمله آمریکا به افغانستان به ایران گریخت و مدت 9 سال در خانه ای نگهداری می شد تا آنکه سال گذشته به پاکستان بازگشت و به عملیات القاعده پیوست.
 


رقابت های تکواندو در بازی های المپيک فقط در چهار وزن برگزار می شود. در اين چهار وزن هم هيچ تيمی نمی تواند بيش از دو نماينده داشته باشد.رقابت های تکواندو در بازی های المپيک فقط در چهار وزن برگزار می شود. در اين چهار وزن هم هيچ تيمی نمی تواند بيش از دو نماينده داشته باشد. بر اين اساس، رقابت های داخلی در کشورهای صاحب سبک برای کسب سهميه المپيک بسيار داغ است. در کشورهايی مثل ايران و کره جنوبی، انتخاب شدن برای تيم ملی حتی از کسب سهميه المپيک نيز مهم تر است. زيرا با توجه به برگزاری رقابت های گزينشی، اين تيم ها به هر ترتيب می توانند سهميه ها را کسب کنند. در المپيک پکن، هر چهار نماينده مردان و زنان کره جنوبی روی سکوی قهرمانی ايستادند. اين مهم بيش از آن که بيانگر موقعيت ممتاز اين تيم در تکواندوی جهان باشد، حاکی از گزينش های استثنايی سرمربی اين تيم از بين نخبگان پرتعداد و مدعيان فراوان اوزان مختلف بود. مکزيک هم با درايت عمل کرد و نمايندگان خود را در اوزانی معرفی کرد که کره جنوبی در آن نماينده ای نداشت. به اين ترتيب آن ها توانستند طلاهای وزن اول مردان و وزن آخر زنان را بربايند. نمايندگان ايران چگونه انتخاب می شوند؟ انتخاب نمايندگان ايران برای المپيک ۲۰۰۸ پکن بسيار پر ماجرا بود. يوسف کرمی و هادی ساعی هر دو مدعی حضور در رقابت ها بودند و سرانجام با نظر کميته فنی، همای سعادت روی شانه های نماينده تهران در شورای شهر نشست. او نيز به خوبی پاسخ اين اعتماد را دارد و روی سکوی نخست المپيک ايستاد. حالا در آستانه آغاز دور رقابت های گزينشی المپيک لندن، رضا مهماندوست سرمربی تيم ملی ايران، برای جلوگيری از تکرار حاشيه های المپيک قبلی، از همين حالا گزينه های اصلی اش را معرفی کرده است. مهماندوست که امسال به عنوان بهترين مربی رقابت های جهانی ۲۰۱۱ معرفی شده است در اين باره می گويد: «ما به دنبال اتفاق نيستيم و در صورت کسب سهميه المپيک، به احتمال فراوان يوسف کرمی و محمد باقری معتمد به اين رقابت‌ها اعزام خواهند شد.» علت اتخاذ اين تصميم زودهنگام نيز از نگاه سرمربی تيم ملی، عملکرد عالی اين دو ورزشکار در مسابقه‌های اخير بوده است. ضمن اين که احتياجی به وزن کم کردن ندارند. اما اگر بخواهيم تکواندوکاری مثل عليرضا نصرآزادانی را به المپيک بفرستيم، در اولين گام او بايد شش کيلو وزن کم کند و همچنين مسابقه‌های انتخابی برگزار کنيم که در اين بين احتمال آسيب ديدگی نيز وجود دارد. دليل اظهارات مهماندوست را بايد در دسته بندی متفاوت اوزان المپيک جستجو کرد. المپيک فقط در وزن های ۵۸، ۶۸، ۸۰ کيلو و فوق سنگين برگزار خواهد شد. اين در حالی است که نصرآزادانی در وزن ۷۴ کيلو به طلای جهانی رسيده و برای حضور در المپيک، اگر به يک دسته پايين تر برود بايد شش کيلو از وزن بدنش را بکاهد. در يک وزن بالاتر نيز مهره های کارآمد ديگری در ترکيب تيم ملی ايران حضور دارند. سرمربی تيم ملی ايران به خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، گفته است: تمام سعی‌مان را می‌کنيم تا در رقابت‌های گزينشی آذربايجان، هر دو سهميه‌مان را بگيريم، ولی تکواندو مانند ورزش‌های رکوردی نيست و از الان نمی‌توانيم درباره موفقيت‌مان پيش‌بينی کنيم. فيلترهای المپيک لندن اولين رقابت گزينشی، مسابقاتی است که در جمهوری آذربايجان برگزار خواهد شد و در صورتی که هر تيمی بتواند سهميه های خود را در باکو کسب کند، زمان بيشتری برای آماده سازی و برنامه ريزی روی المپيک خواهد داشت. پس از باکو، رقابت های قاره ای به انجام خواهد رسيد. رقابت های اقيانوسيه در کالدونيای جديد به انجام خواهد رسيد. رقابت های قاره آمريکا در مکزيک، قهرمانی آفريقا در پورت سعيد مصر و مسابقات گزينشی اروپا نيز به ميزبانی کازان در روسيه به انجام خواهد رسيد. اما در صورت موفق نشدن در کسب هر دو سهميه در جمهوری آذربايجان، مهم ترين رقابت ها برای ايران، مسابقات گزينشی قاره آسياست که به ميزبانی بانکوک به انجام خواهد رسيد. يوسف کرمی که در المپيک ۲۰۰۴ آتن نيز روی سکوی سوم ايستاد، در صورت انتخاب شدن برای المپيک لندن، باتجربه ترين ورزشکار در کاروان اعزامی خواهد بود و برای دفاع از مدال طلای هادی ساعی در ۸۰ کيلوگرم به روی «پياپ چانگ» خواهد رفت. اما شرايط محمد باقری معتمد بسيار دشوارتر از کرمی است. در وزن او، «ثروت تازه گل» از ترکيه حضور دارد. او دو سال از باقری معتمد جوان تر است و برنز المپيک پکن را هم گرفته است. تکواندوکای ترکيه ای، امسال در فينال مسابقات جهانی کره جنوبی بر باقری معتمد غلبه کرد. روح الله نيکپا از افغانستان با برنز المپيک پکن و برنز جهانی ۲۰۱۱ در همين وزن حضور دارد. حضور تنها بخت انگلستان برای کسب مدال در تکواندو بر حساسيت های اين وزن خواهد افزود. مارتين استامپر ضمن برخورداری از حمايت هموطنانش از روی سکوی تماشاگران، می تواند مطمئن باشد که اشتباهات هميشگی داوری در تکواندو، به زيان او رقم نخواهد خورد.
 


دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با اعلام این‌که به ایرانیان خارج از کشور یارانه نقدی تعلق نمی‌گیرد، از راه‌اندازی سیستمی برای شناسایی این دسته از ایرانیان که برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند خبر داد. «شرط دریافت یارانه این است که یک خانواده در داخل ایران زندگی کند.»دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با اعلام این‌که به ایرانیان خارج از کشور یارانه نقدی تعلق نمی‌گیرد، از راه‌اندازی سیستمی برای شناسایی این دسته از ایرانیان که برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند خبر داد. به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، محمدرضا فرزین، روز سه‌شنبه، در این باره اظهار کرد که شرط دریافت یارانه این است که یک خانواده در داخل ایران زندگی کند، زیرا هزینه جدید حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی شامل ساکنین ایران می‌شود. وی در خصوص تعداد ایرانیان خارج از کشور متقاضی دریافت یارانه نقدی ابراز بی‌اطلاعی و در عین حال تأکید کرد: «سیستم مرکز آمار کشور به گونه‌ای‌ است که اگر افرادی از خارج از کشور بخواهند در سیستم ثبت‌نام کنند، امکان‌پذیر نیست.» آقای فرزین با این‌حال خاطرنشان کرد که مرکز آمار در حال بررسی است تا در صورتی که «احیانا خانواری در خارج از کشور زندگی می‌کند، اما در سامانه برای دریافت یارانه ثبت نام کرده است، در مورد آن‌ها اقدام شود». پیشتر محمدجواد ابطحی، نماینده مجلس، به نقل از رئیس مرکز آمار ایران و دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها از ثبت‌نام «حدود دو میلیون نفر» ایرانی ساکن خارج از کشور برای دریافت یارانه خبر داده و از تعلق گرفتن یارانه نقدی به این افراد انتقاد کرده بود. به دنبال این اظهارات عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران، در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، دریافت یارانه توسط دو میلیون ایرانی خارج از کشور را تکذیب و تأکید کرد که متقاضیان یارانه نقدی تنها در صورت «تکمیل دقیق اطلاعات جغرافیایی، آدرس و کد پستی داخل کشور» امکان ثبت نام دارند. چندی پس از آن محمدرضا فرزین اعلام کرد که این موضوع از طریق مرکز آمار ایران و سازمان هدفمندی یارانه‌ها در دست بررسی است. در همین خصوص وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی نیز ضمن تأکید بر بررسی این موضوع خاطرنشان کرده است که هر فردی که تابعیت ایران را داشته باشد،‌ به لحاظ قانونی امکان تقاضای یارانه ‌نقدی را دارد. با این ‌حال دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها روز سه‌شنبه تأکید کرد که ایرانیان خارج از کشور یارانه نقدی دریافت نخواهند کرد. در حال حاضر به گفته آقای فرزین ۷۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کرده و از این میان ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند. به گفته محمدرضا فرزین، این اختلاف آمار به دلیل آن است که انتقال نام افرادی که برای دریافت یارانه در مرکز آمار ثبت نام کرده‌اند به سایت رفاهی، برای ارسال مبلغ یارانه، مدتی زمان می‌برد.
 


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در واشینگتن بار دیگر از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواست که هرچه زودتر به پای میز مذاکره بازگردند. او صلح در خاورمیانه را بیش از هر زمان دیگر مهم دانست.باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در واشینگتن بار دیگر از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواست که هرچه زودتر به پای میز مذاکره بازگردند. آقای اوباما روز سه‌شنبه در کاخ سفید تاکید کرد که با توجه به رخدادهای جاری خاورمیانه و تحولات منطقه، بیش از گذشته اهمیت دارد که اسرائیل و فلسطینی‌ها راه بازگشت به مذاکرات صلح را بیابند. باراک اوباما در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هاشمی، که به آمریکا رفته بود، سخن می‌گفت. ملک عبدالله دوم در این دیدار نزاع اسرائیلی- فلسطینی را «قلب معضلات خاورمیانه» نامید و خواهان تلاش جدی‌تر طرفین و نیز جامعه جهانی برای حل این نزاع ده‌ها ساله شد. پادشاه اردن که کشورش نیز در ماه‌های اخیر دستخوش تظاهراتی اعتراضی پیرو سایر کشورهای عربی و اسلامی بوده است، گفت در حالی که خیزش مردم در خاورمیانه در جریان است، حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی به ثبات اوضاع کمک خواهد کرد. باراک اوباما در پاسخ به ملک عبدالله دوم گفت که «ما نیز شریک این نظر هستیم که علی‌رغم تغییرات خاورمیانه، و یا اتفاقا در نتیجه همین تغییرات، پیشبرد روند صلح خاورمیانه بیش از هر زمان دیگر مهم است، و اردن نیز همانند آمریکا منفعت کلانی در پیشبرد صلح دارد». دیدار اوباما با ملک عبدالله دوم سرآغاز یک سلسله اقدامات جدید کاخ سفید در قبال خاورمیانه است که در روزهای آینده صورت خواهد گرفت. در همین زمینه قرار است باراک اوباما روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی در وزارت خارجه آمریکا درباره امور خاورمیانه، از جمله مذاکرات راکد مانده صلح اسرائیلی- فلسطینی، و همین طور سیاست‌های آمریکا در این عرصه اظهار نظر کند. آقای اوباما همچنین روز جمعه در کاخ سفید با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که قرار است به آمریکا سفر کند ملاقات خواهد داشت. رئیس جمهور آمریکا روز یک‌شنبه نیز در همایش سالانه «ایپک»، کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا، با حضور نخست وزیر اسرائیل درباره مسائل مرتبط با اسرائیل و فلسطینی‌ها سخنرانی خواهد کرد. در این میان، کاخ سفید گزارش برخی رسانه‌های اسرائیلی را مبنی بر این که پیش‌نویس نطق‌های روزهای آینده اوباما پیشاپیش به آگاهی اسرائیل رسیده است رد کرد. رسانه‌های اسرائیلی روز سه‌شنبه نوشته بودند که براساس پیش‌نویس این نطق، اوباما از یک سو از اسرائیل خواهد خواست که به پشت مرزهای سال ۱۹۶۷ عقب‌نشینی کند، و از سوی دیگر، با اعلام استقلال یک‌جانبه کشور مستقل فلسطین مخالفت خواهد کرد. جی کرنی، سخنگوی کاخ سفید، شامگاه سه‌شنبه در این باره گفت: «این گزارش‌ها کاملا اشتباه است. ما پیش‌نویس هیچ یک از سخنرانی‌های رئیس جمهوری را به دولت دیگری نداده‌ایم و کسی جز مقامات ذی‌ربط در دولت واشینگتن از آن آگاه نیست.» با وجود این، رسانه‌های اسرائیلی، از جمله روزنامه‌های هاآرتص و معاریو، در شماره چهارشنبه خود نیز تکرار کردند که باراک اوباما در نطق‌های روزهای آینده خود، با تاکید بر پیشبرد طرح صلح عربی و لزوم از سرگیری مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی، با استقلال یک‌جانبه کشور فلسطین مخالفت خواهد کرد. تاکید آقای اوباما بر لزوم بازگشت اسرائیل و فلسطینی‌ها به میز مذاکرات در حالی است که جرج میچل، میانجی‌گر آمریکایی، پس از دو سال و نیم ماموریت و در حالی که مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی راکد مانده و تماس‌های میان سران آنها به حداقل رسیده در روزهای گذشته از این مقام کناره‌گیری کرد.
 


محمدباقر قاليباف ، شهردار تهران می گوید اگر دولت تا پايان خرداد ماه يارانه‌های حمل و نقل عمومی را بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه ها پرداخت نكند، مجبورند قیمت ها را افزایش دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، آقای قالیباف در حاشيه مراسم رونمايی از قطارهای نسل جديد مترو در تهران گفته است که دولت، سهم يك سوم خود را از هزينه تمام شده مترو هنوز پرداخت نکرده است.
 


 تصميم عربستان سعودی به دعوت از دو حکومت پادشاهی مراکش و اردن، برای پيوستن به شورای همکاری خليج فارس، از يک سو اقدامی است در جهت افزايش توان مقابله رژيم های موروثی عرب با جنبشهای آزادی خواهی منطقه، و از سوی ديگر تلاشی برای خنثی ساختن آنچه خطر نفوذ ايران معرفی ميشود. تشکيل شورای همکاری خليج فارس در سال ۱۹۸۱ ، اندکی پس از به قدرت رسيدن حکومت ناشی از انقلاب اسلامی در ايران، با ابتکار رياض و عضويت عربستان- امارات- کويت- بحرين- قطرو عمان، عکس العمل اوليه حکومتهای عربی حاشيه جنوبی خليج فارس در برابر تهديد صدور انقلاب اسلامی محسوب ميشد. اگرچه ابعاد اقتصادی و سياسی نيز در دايره مسئوليت های شورای همکاری های خليج فارس قرار داده شده بود، با اين وجود طبيعت اصلی پيمان امنيتی و نظامی بود- خصوصيتی که توجه به آن نزد پاره ای از اعضاء، اينک بيش از گذشته احساس ميشود. در سال ۱۹۸۴ اعضاء شورای همکاری خليج فارس به تشکيل يک نيروی دفاعی مشترک مبادرت ورزيدند. در ماجرای حمله عراق به کويت در سال ۱۹۹۱ ، شورای همکاری که با وجود تشکيل نيروی دفاعی مشترک همچنان فاقد قدرت نظامی قادر به مقابله با ارتش صدام حسين بود، عمليات نيرو های بين المللی به رهبری آمريکا را مورد حمايت قرار داد. در عرصه اقتصادی شورا به تقليد از اتحاديه اروپا مايل به برداشتن مرزهای گمرکی مابين اعضاء و ايجاد پول واحد تا سال ۲۰۱۰ بود. دست يافتن به هدف اخير تا کنون با تاخير روبرو بوده و بنظر نميرسد با وجود اعمال تسهيلات گمرکی مابين کشور های عضو، تعيين تاريخ برای ايجاد پول واحد در شورا امکان پذير باشد. عربستان سعودی بمنظور تحکيم نفوذ خود در شورا ، مسئوليت عمده کمک اقتصادی به اعضاء را يک تنه عهده دار شده است. در اجرای اين نقش عربستان پرداخت اعتباری با ارزش ۲۰ ميليارد دلار به بحرين و عمان را متعهد شده است. قطر و کويت به کمک اقتصادی عربستان بی نياز اند و نيازهای کوتاه مدت مالی دبی را ( بخصوص در سال ۲۰۰۹ ) ابوظبی، عضو ديگر امارات تامين کرده است. سازشکاری تهران عليرغم وجود تضاد های امنيتی آشکار مابين ايران و کشورهای عرب جنوب خليج فارس، و رقابت تنگاتنگ مابين تهران و رياض برای بمنظور افزايش نفوذ در منطقه، دولت کنونی جمهوری اسلامی طی سالهای اخير تلاشهای متعددی را برای نزديکی با شورای همکاری های خليج فارس صورت داده است. طی حضور در کنفرانس سال ۲۰۰۷ سران شورای همکاری خليج فارس در دوحه، محمود احمدی نژاد از طرح موضوع اختلاف های حدود مرزی مابين امارات و ايران بر سر سه جزيره ايرانی ابو موسی و اعتراض به مواضع خصمانه شورای همکاری، که موضوع مورد اختلاف بر سر جزاير را همه ساله در بيانيه های پايانی قرار داده و خواستار "رفع اشغال " آنها ميشوند، از بيم رنجاندن ميزبان، خودداری ورزيد. طی دو دهه ۸۰ و ۹۰ ميلادی، مناسبات ايران و کشور های عضو اتحاديه سرد و هر از گاهی همراه با تنش بود. اين مناسبات از نيمه دوم دهه نود به اين سو بهبود نسبی يافت. بهبود مناسبات تهران با کشور های جنوبی خليج فارس بيشتر ناشی از انعطاف پذيری تهران بود تا علاقه همسايگان جنوبی به گسترش مناسبات با تهران. اختلاف های عمده کشور های عرب عضو شورای همکاری خليج فارس نسبت ايران همواره نگاهی توام با ترس و احترام داشته اند. در سالهای اوليه بعد از انقلاب احترام آنها به دولت ايران کاهش يافت و بر ميزان ترس آنها افزوده شد. دست يافتن امارات و بعد قطر، به يک معجزه اقتصادی طی دو دهه گذشته، و قرار گرفتن آنها در مسير کويت، در حالی که عربستان نيز از تاثير دلار های نفتی در افزايش قدرت اقتصادی خود حد اکثر بهره را گرفته، به کشور های عضو اتحاديه احساس اعتماد به نفس بيشتری داده است. عقب گرد مستمر اقتصادی ايران، عليرغم در اختيار داشتن منابع مشابه ( نفت و گاز ) ، همزمان با رشد سريع اقتصادی کشور های عضو شورای همکاری های خليج فارس، طبيعت اين مناسبات را به زيان ايران اينک تغيير داده است. کشور های عرب حاشيه جنوبی خليج فارس برنامه اتمی ايران را تهديدی عليه خود تلقی ميکنند. انتشار اسناد ويکيليکس نشان داد که اعراب خليج فارس، و بخصوص عربستان سعودی، عليرغم داشتن مناسبات ظاهری با تهران، از حمله نظامی آمريکا (و حتی اسرائيل ) عليه تاسيسات اتمی ايران استقبال ميکنند. گذشته از داعيه های حدود ملی ( با امارات )، و اختلاف پيرامون نحوه تقسيم حوزه های مشترک نفت و گاز در خليج فارس (با کويت و عربستان)، حضور نظامی آمريکا در خليج فارس نيز يکی ديگر از مسائل جدی مورد اختلاف مابين تهران و کشور های عضو اتحاديه است که از نيرو های ياد شده در آبها و خاک خود با علاقه ميزبانی ميکنند. تحول تازه با وجود تمامی موارد اختلاف، جمهوری اسلامی و کشور های عرب حاشيه جنوبی خليج فارس تا پيش از آغاز "بهار عربی " و تغيير سريع حکومت در تونس و مصر و ناپايدار شدن حکومت آل خليفه در بحرين، به مناسبات کاری خود و تظاهر به دوستی ادامه ميدادند. انتشار اسناد ويکيليکس تظاهر اعراب به دوستی با تهران را برملا ساخت و با شروع بحران مشروعيت حکومت در بحرين، مناسبات خصمانه دولتهای عرب و سوء ظن عميق آنها نسبت به تهران را از حجاب قرار دادی گذشته خارج ساخت. موفقيت نيروهای مسلح عربستان در سرکوب شورش مردم بحرين نقش رياض را در سياست گذاری و هدايت مسائل امنيتی و دفاعی کشور های عضو پيمان همکاری های خليج فارس تقويت کرد. اينک عربستان علاقمند است که با دعوت از اردن و مراکش برای پيوستن به پيمان همکاری های خليج فارس نه تنها قابليتهای سرکوب نا آرامی های مشابه بحرين را در ساير کشور های همسايه افزايش دهد که همچنين در برابر آنچه تحريکات ايران در منطقه ميخواند، از موقعيت بهتری برخوردار شود. اگرچه مراکش در منطقه امنيتی مشترک کشورهای حاشيه جنوبی خليج فارس نيست، کشور اردن که در همسايگی عربستان و سوريه قرار دارد، از اين لحاظ دارای يک موقعيت استثنايی است. ارتش و نيروهای امنيتی اردن با برخورداری از سطح آموزش بالا، در ميان کشورهای عربی يکی از مجهز ترين واحد های نظامی بشمار ميروند. افسران بازنشسته و يا باز خريد خدمت شده ارتش اردن به آموزش ارتش های عربی از کويت تا قطر اشتغال دارند و گفته ميشود که گروهی از آنها حتی در عمليات نظامی ماه مارس عربستان در بحرين نيز حضور داشته اند. پيوستن احتمالی اردن به شورای همکاری خليج فارس حضور غير رسمی کادرهای نظامی و امنيتی اردن را در خليج فارس رسمی خواهد ساخت. دولت محمود احمدی نژاد از عبدالله پادشاه اردن برای بازديد رسمی از تهران دعوت بعمل آورده است ولی انجام پذيرايی از وی، به دليل نارضايتی پاره ای از اصولگرايان مخالف دولت، تاکنون عملی نشده.
 


«فواد عجمی»، استاد ارشد روابط بين المللی و جهان اسلام در دانشگاه جان هاپکينز در مطلبی که در بخش ديدگاه های روزنامه «وال استريت جورنال» منتشر شده به جزييات مفقود شدن موسی صدر، روحانی و از رهبران برجسته شيعيان لبنان در سال ۱۹۷۸ پرداخته و می نويسد که قتل وی توسط حکومت قذافی زنگ خطری بود برای جنايات بعدی که معمر قذافی عليه بشريت مرتکب شد.«فواد عجمی»، استاد ارشد روابط بين المللی و جهان اسلام در دانشگاه جان هاپکينز در مطلبی که در بخش ديدگاه های روزنامه «وال استريت جورنال» منتشر شده به جزييات مفقود شدن موسی صدر، روحانی و از رهبران برجسته شيعيان لبنان در سال ۱۹۷۸ پرداخته و می نويسد که قتل وی توسط حکومت قذافی زنگ خطری بود برای جنايات بعدی که معمر قذافی عليه بشريت مرتکب شد. هر چند قانون و عدالت در مورد قذافی با تاخير به اجرا درآمده ولی در نهايت ديوان کيفری بين المللی حکم جلب معمر قذافی، پسر وی سيف الاسلام و رييس دستگاه امنيتی ليبی را به اتهام «جنايت عليه بشريت» صادر کرد. «فواد عجمی» يادآوری می کند که جنايت عليه بشريت از دهه ها پيش يکی از مشخصات اصلی حکومت قذافی بوده و دادستان اين پرونده در جمع آوری شواهد و نمونه های اين جنايات مشکلی نخواهد داشت. اما بايد به خاطر داشت که يکی از اين موارد که سی و اندی سال پيش روی داد ربودن و قتل موسی صدر روحانی برجسته شيعه و دو تن از همراهان وی بود. موسی صدر که در آن سال ها رهبر اصلی شيعيان لبنان بود، با دو تن از همراهان خود در تابستان سال ۱۹۷۸ برای شرکت در مراسم سالگرد انقلاب نظامی ليبی به طرابلس رفتند. از آن زمان به بعد وی ناپديد شد. مقامات حکومت ليبی مدعی شدند که موسی صدر و همراهانش با يک هواپيمای خطوط هوايی ايتاليا (آل ايتاليا) طرابلس را به قصد شهر رم ترک کردند. اما هيچ نشانی از سفر اين افراد در اسناد اين پرواز ديده نمی شود. معمای مفقود شدن و سرنوشت موسی صدر هيچگاه حل نشد. در سال ۲۰۰۹ شورای عالی قضايی لبنان معمر قذافی و شانزده تن از نزديکان وی را به خاطر مفقود شدن موسی صدر محکوم شناخت. برخی هنوز معتقدند که موسی صدر هنوز زنده و در خاک ليبی زندانی است. اما ماموران امنيتی ليبی اين اواخر اعتراف کرده اند که وی درجريان سفر کوتاهش به طرابلس به قتل رسيده است. بنابر ادعای ماموران و مقامات امنيتی ليبی، موسی صدر به درخواست ياسر عرفات کشته شد و رهبر ليبی با کمال رضايت اين درخواست را اجرا کرد. «فواد عجمی» در بخش بعدی تحليل خود که در ستون ديدگاه های روزنامه «وال استريت جورنال» منتشر شده، به شرايط منطقه خاورميانه در آن سال ها پرداخته و می نويسد که يک خصومت شديدی بين فلسطينی ها و شيعيان لبنان بروز کرده بود. موسی صدر با «روش های خشن و آنارشيسم» رهبران فلسطينی مخالف و از ايجاد يک دولت در دولت در خاک لبنان ناراضی بود. وی که يک روحانی فرهيخته و ملايم بود با مبارزه مسلحانه چندان ميانه ای نداشت هر چند در همان زمان جنبش مسلحانه «امل» را تاسيس کرد. موسی صدر و همراهان وی آخرين بار در روز ۳۱ اوت ۱۹۷۸ در هتلی در شهر طرابلس ديده شدند. وی به گروهی از لبنانی های ساکن هتل گفته بود که قرار است با قذافی ملاقات کند. در مراسم سالگرد انقلاب ليبی که روز اول سپتامبر برگزار شد کسی موسی صدر را نديد. پاسخ هميشگی مقامات ليبی اين بوده که موسی صدر به قصد رم، طرابلس را ترک کرده است. برخی از روزنامه های چاپ لبنان نيز که از قذافی پول می گرفتند اين شايعه را مطرح کردند که گويا همزمان با تظاهرات مردم ايران عليه شاه موسی صدر برای کمک به اين انقلاب به ايران رفته است. «فواد عجمی» می افزايد که از همان زمان اختلافات فرقه ای و مذهبی بر اين موضوع سايه انداخت. يک ديکتاتور سنی و قبيله ای (معمر قذافی) يک روحانی برجسته شيعه و ايرانی الاصل (موسی صدر) را سر به نيست کرده بود. قذافی درخواست های مکرر روحانيون شيعه لبنان برای اطلاع از سرنوشت موسی صدر را بی پاسخ گذاشت و بر تبار ايرانی وی تاکيد می کرد. به اين ترتيب يک مرزبندی شديد بين اعراب و ايرانی ها و شيعيان و سنی ها شکل گرفت. حتی ميانجيگری ملک حسين، پادشاه وقت اردن که با نوشتن نامه ای به قذافی خواستار حل اين مسئله شد به جايی نرسيد. معما برجای خود باقی ماند. هراز چند گاه شايعه زنده بودن موسی صدر در زندان های ليبی مطرح می شد. حکومت اسلامی ايران هيچگاه نتوانست بر سر اين موضوع به نوعی با حکومت ليبی کنار بيايد و جامعه شيعيان لبنان برای هميشه يک کينه عميق از معمر قذافی به دل گرفتند. «فواد عجمی» در بخش پايانی مطلب خود می نويسد شايد قتل موسی صدر را بتوان فقط آغاز جنايات گسترده و بی مهار معمر قذافی قلمداد کرد. هر چند سالهاست که جهان عرب، سرهنگ قذافی را جدی نمی گيرد ولی نبايد فراموش کرد که قذافی و رژيم های سرکوبگر مشابه وی در خاورميانه محصول حمايت افکار عمومی جهان عرب بودند. تا همين چندی پيش و آغاز شورش های و انقلاب های اخير خاورميانه، افکار عمومی جهان عرب نام اين ديکتاتورها را به عنوان قهرمان فرياد می زدند، از گناهان و جنايات آنها به سادگی چشم پوشی کرده و وعده های تو خالی آنها را باور می کردند. سکوت تابستان سال ۱۹۷۸ در مورد قتل يک مرد نيک سرآغاز جناياتی بود که در دهه های بعدی توسط حکومت قذافی به اجرا گذاشته شد. اکنون برخی از برنامه ريزان حملات نظامی ناتو به ليبی ممکن است فکر کنند که کشتن قذافی از وی يک شهيد خواهد ساخت. چنين چيزی صحت ندارد. قذافی اگر به اين شکل بميرد مسلما تنها جان خواهد داد و شکی نيست که شيعيان در لبنان، ايران و عراق مرگ وی را اجرای هر چند دير هنگام عدالت خواهند دانست.
 


به گزارش خبرگزاری های ایران، علی اکبر صالحی، وزیر خارحه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه برای گفتگو درباره روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای به کویت رفت. در پی اعلام کشف یک شبکه جاسوسی برای سپاه پاسداران در کویت و محکومیت چند تن در این ارتباط ، کویت و جمهوری اسلامی عده ای از دیپلمات های یکدیگر را در اقدامی متقابل اخراج کرده اند. روابط ایران با برخی دیگر از اعضای شورای همکاری خلیج فارس، از جمله عربستان و بحرین نیز تیره شده است. علی اکبر صالحی در چند هفته اخیر از قطر، عمان، عراق و امارات متحده عربی دیدار کرده است.
 


وزیر خزانه‌داری آمریکا و چند وزیر اروپایی خواستار آن شدند که دومینیک استراوس کان، رئیس صندوق بین‌المللی پول، که به اتهام «اقدام به تجاوز به عنف» در آمریکا در بازداشت به‌سر می‌برد از سمت خود کناره‌گیری کند.وزیر خزانه‌داری ایالات متحده خواستار آن شد که دومینیک استراوس کان، رئیس صندوق بین‌المللی پول، که به اتهام «اقدام به تجاوز به عنف» در آمریکا در بازداشت به‌سر می‌برد از سمت خود کناره‌گیری کند. تیموتی گایتنر، وزیر آمریکایی، در جریان کنفرانسی در نیویورک در ارتباط با آقای استراوس کان گفت: «او به نظر نمی‌رسد در موقعیتی باشد که صندوق بین‌المللی پول را مدیریت کند.» وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین خواستار آن شد که تا روشن شدن وضعیت دومینیک استراوس کان، سرپرستی دیگر برای صندوق بین‌المللی پول تعیین شود. دومینیک استراوس کان که گمانه‌زنی‌های بسیاری مبنی بر قصد وی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده فرانسه وجود دارد، متهم است که روز شنبه در هتلی در میدان تایمز نیویورک، خدمتکار زن ۳۲ ساله‌ای را مورد تعرض جنسی قرار داده ‌است. وکیل آقای استراوس کان می‌گوید که وی این اتهام را بالکل رد کرده ‌است. گزارش‌ها حاکی است که آقای استراوس کان هم‌اینک در سلولی انفرادی در زندان معروف «رایکرز آیلند» نیویورک به‌سر می‌برد و تحت نظارت ۲۴ ساعته جلوگیری از خودکشی احتمالی قرار گرفته ‌است. گزارش‌ها هم‌چنین حاکی است که سیاستمداران فرانسوی از نحوه برخورد مقام‌های آمریکایی با دومینیک استراوس کان، که پیشتر پست وزارت دارایی فرانسه را نیز عهده‌دار بود، ابراز انزجار کرده‌اند. تیموتی گایتنر در حال سخن گفتن با دومینیک استراوس کان، ۲۳ آوریل ۲۰۱۰ روز دوشنبه، دادگستری آمریکا از پذیرش آزادی موقت با قید وثیقه برای دومینیک استراوس کان سر باز زد و اعلام کرد که در چنین حالتی، «احتمال فرار وی به فرانسه» وجود دارد. این در حالی است که وکلای دومینیک استراوس کان با ارائه وثیقه یک میلیون دلاری خواهان آزادی وی تا برگزاری جلسه بعدی دادگاه بودند. به گزارش خبرگزاری رویترز، دادستان‌های دادگاه جنایی می‌گویند در صورت محکومیت دومینیک استراوس کان، ۶۲ ساله، در دادگاه، احتمال دارد وی حداکثر به ۲۵ سال زندان محکوم شود. «قربانی توطئه؟» از سوی دیگر نتایج یک نظرسنجی در فرانسه نشان می‌دهد که بیشتر مردم فرانسه معتقدند آقای استراوس کان «قربانی یک توطئه» است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این نظرسنجی، در پاسخ به این سؤال که آیا دومینیک استراوس کان «قربانی یک توطئه» است، ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان، به این پرسش جواب آری و ۳۲ درصد جواب نه دادند و ۱۱ درصد نیز گفتند که نظری در این باره ندارند. همچنین نظرسنجی در میان هواداران حزب سوسیالیست فرانسه که انتظار می‌رفت آقای استراوس کان ریاست آن را در انتخابات سال آینده ریاست ‌جمهوری این کشور برعهده بگیرد، نشان داد که ۷۰ درصد از هواداران این حزب، اتهام‌های زده شده به استراوس کان را «توطئه» می‌دانند و ۲۳ درصد نیز این مسئله را توطئه نمی‌دانند.
 


در تظاهرات خشونت بار علیه عملیات ناتو در شمال افغانستان عده ای کشته و زخمی شدند. تعداد کشته شدگان در تیراندازی پلیس بین 4 تا 10 نفر گزارش می شود. به گفته مسئولان ولایت تَخار، حدود هزار نفر در طالقان، مرکز این ولایت در اعتراض به کشته شدن چهار نفر در حمله ناتو تظاهرات می کردند که عده ای شروع به پرتاب سنگ و درگیری با ماموران پلیس کردند. شماری از ماموران پلیس نیز زخمی شده اند. ناتو می گوید چهارنفری که در یورش آن به یک خانه در طالقان کشته شدند، از جمله دو زن، همگی از اعضای یک گروه مسلح ازبک بودند .
 


یک دادگاه نظامی در بحرین هشت تن، از جمله یک ایرانی، را به‌ جرم شرکت در تظاهرات اعتراضی این کشور به تحمل یک تا چهار سال حبس محکوم کرد. محمد قاسم حسین به دو سال زندان محکوم شده است.یک دادگاه نظامی در بحرین هشت تن، از جمله یک ایرانی، را به‌ جرم شرکت در تظاهرات اعتراضی این کشور به تحمل یک تا چهار سال حبس محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی آلمان، دادگاه امنیت ملی بحرین این فرد ایرانی را که خبرگزاری این کشور وی را محمد قاسم حسین معرفی کرده، به اتهام شرکت در تظاهرات ضد حکومتی بحرین به دو سال حبس محکوم کرده است. خبرگزاری بحرین بدون اشاره به زمان و نحوه ورود این ایرانی به بحرین، اعلام کرده است که فرد مزبور پس از پایان دوران محکومیتش، به ایران بازگردانده خواهد شد. این نخستین بار است که دادگاه بحرین یک ایرانی را به اتهام ارتباط با ناآرامی‌های اخیر محکوم می‌کند. مقامات جمهوری اسلامی تا این لحظه در مورد این خبر واکنشی نشان نداده‌اند. به دنبال بالا گرفتن ناآرامی‌ها در بحرین، کشوری که اکثریت آن شیعه و حاکمان آن سنی هستند، جمهوری اسلامی بارها به سرکوب معترضان توسط نیروهای حکومتی اعتراض و با مردم این کشور ابراز همبستگی کرده است. کاروان دریایی «همبستگی با مردم بحرین»- ۲۶ اردیبهشت در همین زمینه، ۲۷ اردیبهشت کاروانی ایرانی متشکل از ۱۲۰ نفر برای اعلام «همبستگی با مردم بحرین» با دوکشتی از بندری در بوشهر به سمت این شیخ‌نشین به راه افتاد. این تصمیم ایران از سوی بحرین مورد انتقاد واقع شد و مقامات بحرین این اقدام را دخالت در امور داخلی این کشور دانستند. ساعاتی پس از حرکت این کشتی به سمت آب‌های بحرین و انتقاد مقامات آن کشور، ایران از پیشروی این کاروان دریایی به سمت بحرین ممانعت به عمل آورد و کاروان به ایران بازگشت . در تاریخ دوم ارديبشهت‌ماه سال جاری نیز گشت دريايی نيروی انتظامی از حرکت دو لنج حامل «دانشجويان متحصن» به سوی بحرين جلوگيری کرده و هر دو لنج را به ساحل ايران بازگرداند . همزمان با گسترش اعتراضات در بحرین، منامه از کشورهای عضو شورای همکاری خليح فارس در خواست کمک نظامی کرد. با ورود نيروهای نظامی عربستان و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس به بحرين روابط ايران و بحرين دچار تنش شد و دو کشور تعدادی از ديپلمات‌های يکديگر را اخراج کردند. ايران به شدت از حضور نيروهای خارجی در بحرین انتقاد کرده است و در مقابل بحرين ايران را به مداخله در امور خود متهم می‌کند و می‌گويد ، تا زمان رفع تهديد ايران نيروهای نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در اين کشور باقی خواهند ماند.
 


مقام‌های تونس می‌گویند وزیر نفت لیبی ترک خدمت کرده، وارد تونس شده است. به‌گزارش خبرگزاری رویترز، شُکری غانم، وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت لیبی، روز دوشنبه از راه زمینی وارد تونس شد. در همین حال، یکی از سخنگویان معمر قذافی تایید کرده که تماس‌ها با وزیر نفت این کشور قطع شده است.
 


دومینیک استراوس‌کان، رئیس زندانی صندوق بین‌المللی پول زیر فشار است تا از سمت خود استعفاء دهد. قرار است دومین جلسه دادگاه او روز جمعه برگزار شود. استراوس‌کان متهم به تعرض جنسی به یک زن خدمتکار هتلی در نیویورک شده است. تیموتی گیتنر، وزیر خزانه داری آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت لازم است صندوق بین المللی پول تا روشن شدن تکلیف استراوس کان، سرپرستی برای این نهاد تعیین کند.
 


در تظاهرات خشونت بار علیه عملیات ناتو در شمال افغانستان عده ای کشته و زخمی شدند. به گفته مسئولان ولایت تَخار حدود هزار نفر در طالقان، مرکز این ولایت در اعتراض به کشته شدن چهار نفر در حمله ناتو تظاهرات می کردند که عده ای شروع به پرتاب سنگ و درگیری با ماموران پلیس کردند که در نتیجه تیراندازی پلیس چند نفر کشته و شماری زخمی شدند. ناتو می گوید چهارنفری که در یورش آن به یک خانه در طالقان کشته شدند، از جمله دو زن، همگی از اعضای یک گروه مسلح ازبک بودند .
 


روزنامه های چهارشنبه ايران از قول شماری از نمايندگان مجلس خبر داده اند که «سخنان احمدی نژاد درباره فقر زدايی شبيه توهم است» چرا که «وضع زندگی» مردم در برخی مناطق کشور«با هيچ کدام از ملاک های بشريت سازگار نيست.»روزنامه های چهارشنبه ايران از قول شماری از نمايندگان مجلس خبر داده اند که «سخنان احمدی نژاد درباره فقر زدايی شبيه توهم است» چرا که «وضع زندگی» مردم در برخی مناطق کشور«با هيچ کدام از ملاک های بشريت سازگار نيست.» حمله مشترک روزنامه های کيهان و ايران به منتقدان «جريان انحرافی در دولت» ، و افشاگری روزنامه رسالت درباره اهداف انتخاباتی «باند انحرافی فاسد و قدرت طلب» در دولت، تنها بخشی از جدال درونی جناح حاکم است که در روزنامه های چهارشنبه منعکس شده است. «توديع همرزم احمدی نژاد و سردار ميلياردر در پارکينگ» و گرانتر شدن «۷۰ درصد اقلام خوراکی از ابتدای خرداد ماه» از ديگر اخبار منتشر شده در روزنامه های ۲۸ ارديبهشت است. «سخنان احمدی نژاد درباره فقر زدايی شبيه توهم است» سه روز پس از آنکه محمود احمدی نژاد طی مصاحبه ای تلويزيونی ادعا کرد «ايران تنها کشور دنياست که گرسنه ندارد» روزنامه های رسالت، حمايت، روزگار، خراسان، راه مردم، قدس، ابتکار، و سياست روز در تيتر نخست شماره چهارشنبه خود از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشته اند « وضع فعلی عدالت راضی کننده نيست.» روزنامه ايران ارگان رسمی دولت احمدی نژاد اما تيتر متفاوتی برای اظهارات علی خامنه ای در دومين نشست انديشه‌های راهبردی در جمهوری اسلامی برگزيده و نوشته «عدالت سرلوحه دغدغه های هميشگی مسئولان نظام است.» روزنامه جمهوری اسلامی نيز همزمان از قول شماری از نمايندگان مجلس شورای اسلامی نوشته «سخن احمدی نژاد درباره فقر زدايی در کشور شبيه به توهم است.» به نوشته اين روزنامه، عباسعلی نورا نماينده زابل در مجلس شورای اسلامی با تاکيد براينکه «سخن احمدی نژاد در خصوص فقر زدايی کاملا شبيه به توهم است» گفته «اگر وی به يکی ازشهرهای جنوبی از جمله زابل تشريف آورد چهره فقر را کاملا مشاهده می‌کند که زندگی اين افراد در روستا‌ها با هيچ کدام از ملاک های بشريت سازگار نيست.» عباسعلی نورا با اشاره به اين که «ارائه يارانه از سوی دولت نه تنها به اين افراد کمکی نکرده که زندگی آن ها را به سمت چالش کشانده» گفته است «ارائه يارانه سبب گرانی بسياری از اقلام شده و اين يارانه دريافتی پول نان و برق آن ها را نيز پاسخگو نيست.» نماينده زابل در مجلس هشتم همچنين گفته در حالی که «بيش از ۳۰ درصد افراد تحت نظر کميته امداد هستند و اين به معنای کامل فقر در کشور است، من نمی دانم آقای احمدی نژاد با مسائل اين چنينی فقر را چگونه معنس می کند؟» به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی مصطفی ذوالقدر نماينده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرده که «من به عنوان نماينده سخن آقای احمدی نژاد در خصوص اينکه هيچ گرسنه‌ای در کشور وجود ندارد قبول ندارم» چرا که «روزی در حدود ۲۰ الی ۳۰ تماس با دفترم گرفته می‌شود و افراد از فقر و گرسنگی شکايت می‌کنند.» نماينده بندرعباس در مجلس هشتم با طرح اين پرسش که آيا در چنين وضعيتی «صحبت‌های آقای احمدی نژاد صدق می‌کند؟» گفته «در کشور به هيچ عنوان فقر زدايی صورت نگرفته است و افراد فقير و مستضعف در کشور» به ويژه «در شهرهای جنوبی کشور و سيستان و بلوچستان بسيار زياد است.» مصطفی ذوالقدر درباره يارانه های نقدی نيز گفته «اين ۴۵ هزار تومانی که بابت يارانه‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود فقط پول نان افراد را کفاف می‌دهد.» حمله نماينده خامنه ای و مشاور احمدی نژاد به منتقدان«جريان انحرافی در دولت» روزنامه های کيهان و ايران در شماره چهارشنبه خود منقدان دولت احمدی نژاد در خارج و داخل کشور را مورد حمله قرار داده اند. حسين شريعتمداری نماينده آيت الله خامنه ای در کيهان طی يادداشتی نوشته «دشمنان بيرونی که طی چند هفته اخير با همه توان در شيپور جدايی» احمدی نژاد و خامنه ای دميدند «در بستر يک توهم دست افشاندند و پای کوبيدند.» کيهان با اشاره به «سخنان يکشنبه شب احمدی نژاد» نوشته «خانه نشينی ۱۱ روزه رئيس جمهور اگرچه رخدادی تلخ و ناگوار و از آقای احمدی نژاد، دور از انتظار بود ولی اين ماجرای تلخ که به شيرينی انجامید.» اين روزنامه با تاکيد براين که «احمدی نژاد سرباز ولايت فقيه است» و«پيروی بی چون و چرا از ولی فقيه را وظيفه دينی و تکليف قانونی خود می داند» نوشته احمدی نژاد «نشان داد که اگرچه مرتکب خطا شده است ولی اين «خطا» نشانه ای از «خط» ندارد که نابخشودنی باشد.» روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت، طی سرمقاله ای از ولی فقيه به عنوان «هديه الهی» نامبرده و نوشته «در نتيجه رهنمودهای راهگشا و تذکرات بزرگوارانه رهبر انقلاب و رفتار مدبرانه و سخنان روشنگرانه رئيس جمهور، مباحث جنجالی و تبليغاتی يک ماه اخير عليه دولت، محمود احمدی نژاد و همکارانش به ميزان زيادی فروکش کرده است.» علی اکبر جوانفکر مشاور احمدی نژاد و مديرعامل خبرگزاری دولتی ايرنا، در سرمقاله چهارشنبه روزنامه ايران نگاه منتقدان اصولگرای دولت به ولايت فقيه را «ساده»، «کم مايه» و «سطحی» توصيف کرده و نوشته«برخی افراد با استفاده از تريبون‌های در اختيار و ارائه سخنان سست و کم مايه، اين سرمايه بی‌بديل انقلاب اسلامی را به بهايی ناچيز عرضه می‌کنند و جايگاه رفيع ولايت معزز فقيه را تا حد تبديل کردن حلال خدا به حرام تنزل می‌دهند و حتی اين نکته را گوشزد می‌کنند که ولی فقيه می‌تواند همسر يک فرد را به او حرام کند.» اشاره علی اکبر جوانفکر به اظهارات کاظم صديقی امام جمعه تهران است که ضمن انتقاد از سرپيچی احمدی نژاد از دستورات علی خامنه ای، در خطبه های نماز جمعه ۱۶ ارديبهشت گفته بود«ما معتقديم اگر حضرت آقا حکم طلاق همسر آقای رئيس جمهور را ‌بدهد، همسر رئيس جمهور برايش حرام می‌‌شود و رئيس جمهور نمی‌تواند به او دست بزند.» سرمقاله نويس روزنامه دولتی ايران از منتقدان دولت در درون جناح حاکم، به عنوان کسانی نامبرده که«ميزان پايبندی شان به ولايت فقيه، هيچگاه از حد حرف و سخن فراتر نرفته» و به آن ها هشدار داده که «حق ولايت را در همين حد هم که شده به درستی حفظ کنند» و«توجه کنند که جان‌نثاران ولايت از ابروهای در هم کشيده آنان، خوفی به دل راه نمی‌دهند.» افشاگری درباره اهداف انتخاباتی «باند انحرافی فاسد و قدرت طلب» در دولت روزنامه رسالت اما همزمان از«افشاگری» مرتضی نبوی،قائم مقام جامعه اسلامی مهندسين از تشکل های سياسی جناح حاکم خبر داده و از قول او هشدار داده که «جريان انحرافی دولت قصد دارد ۱۵۰ نماينده به مجلس آينده بفرستد تا بتواند رياست جمهوری آينده را از آن خود کند.» مرتضی نبوی که پيشتر وعده«افشاگری» عليه «جريان انحرافی» در دولت احمدی نژاد را داده بود، به نوشته روزنامه رسالت «فاش» کرده که جريان انحرافی دولت «از امکانات بيت‌المال سوء‌استفاده می‌کند و با کارهايی از جمله بذل و بخشش به برخی چهره‌های هنری، به دنبال شبکه‌سازی است.» مرتضی نبوی که تا پيش از علنی شدن اختلاف علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد از«حاميان دولت» به شمار می آمد، در اظهارات اخيرش با تاکيد بر وجود يک «باند انحرافی فاسد و قدرت‎طلب» در دولت، گفته«اين جريان از درون اصولگرايی بيرون آمد و از همان ابتدا با روحانيت، سپس مرجعيت و در نهايت با ولايت مشکل پيدا کرد.» به نوشته روزنامه رسالت، مرتضی نبوی گفته «جای بسيار تأسف و تعجب است» که جريان انحرافی در دولت«علاوه بر انحراف در عقيده، مشی سياسی و انقلابی، انحراف در گرايش‌های اقتصادی» و«فساد عقيدتی» هم دارد. مرتضی نبوی همچنين گفته «جريان انحرافی قصد سوء‌استفاده و بهره‌برداری سياسی از اعتقادات پاک مردم به مهدويت را دارد» و درحالی که چند سال پيش «مبارزه با رانت‌خواری، اشرافيت و قطع دست دست‌‌اندازان ‌بيت‌المال» از ويژگی های احمدی نژاد بود اما «امروز اين جريان انحرافی سعی دارد از قدرت و ثروت برای دستيابی به اهداف خود، سوء استفاده کند.» روزنامه رسالت علاوه براين در يادداشتی با تيتر «زنگ خطری برای ریيس‌جمهور» از وجود يک غده سرطانی در دولت احمدی نژاد خبر داده و نوشته «احمدی‌نژاد به صورت انقلابی و حکيمانه و بدون تاثيرپذيری از اطرافيان اين غده سرطانی را از ريشه بخشکاند.» اين روزنامه همچنين از قول حبيب اله عسکراولادی يکی از سران موتلفه اسلامی ضمن «توصيه به مسئولان نظام جهت معرفی مفسدان مالی و منحرفان و جلوگيری از ورود آن ها به عرصه انتخابات» نوشته « کسانيکه دچار فساد مالی و عقيدتی هستند نبايد در معرض رای مردم قرار گيرند.» توديع همرزم احمدی نژاد و سردار ميلياردر در پارکينگ روزنامه های ابتکار اخباری درباره « توديع» صادق محصولی وزير برکنار شده رفا «در پارکينگ» منتشر کرده اند. روزنامه دنيای اقتصاد با تيتر«توديع محصولی در غياب مسوولان نهاد رياست جمهوری» و روزنامه جام جم با تيتر«خداحافظی غريبانه محصولی از وزارت رفاه» از پايان کار صادق محصولی در دولت احمدی نژاد خبر داده اند. روزنامه ابتکار نيز در صفحه نخست خود ضمن چاپ عکس صادق محصولی با تيتر«توديع در پارکينگ» نوشته «صادق محصولی در پارکينگ وزارتخانه محل خدمتش و بدون حضور مقامات دولتی با همکاران خود خداحافظی کرد.» به نوشته اين روزنامه ، «مراسم غيررسمی» توديع صادق محصولی، وزير سابق رفاه و معارفه عبدالرضا شيخ‌الاسلامی سرپرست جديد اين وزارتخانه، در حالی روز سه‌شنبه برگزار شد که از مسئولان نهاد رياست‌جمهوری کسی در اين مراسم حضور نداشت، و«پس از پايان جلسه و در زمانی‌که صادق محصولی به پارکينگ ساختمان وزارت رفاه و تأمين‌اجتماعی رفت، در اين محل با تعدادی از کارمندان اين وزارتخانه خداحافظی کرد.» ابتکار صادق محصولی را «همرزم» احمدی نژاد در سال های نخست پس از انقلاب توصيف کرده و نوشته که با برکناری وی از وزارت رفاه، از روز سه شنبه ۲۷ ارديبهشت «عبدالرضا شيخ‌الاسلامی با حکم احمدی نژاد در وزارت رفاه مستقر شده است.» صادق محصولی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران در سال ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان وزير پيشنهادی نفت به مجلس هفتم معرفی شده بود اما با واکنش تند شماری از اعضای وقت مجلس شورای اسلامی و هشدار آن ها درباره افشای فعاليت های اقتصادی و ثرويت افسانه ای اين «سردار ميلياردر»، صادق محصولی از گرفتن رای اعتماد از مجلس انصراف داد. محصولی چندی بعد از سوی احمدی نژاد به عنوان «وزير کشور» منصوب شد و در جريان انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ که منجر به اعتراضات گسترده مردم به « تقلب در انتخابات » شد، صادق محصولی وزير کشور و مجری اصلی انتخابات بود. «۷۰ درصد اقلام خوراکی از ابتدای خرداد ماه گرانتر می شوند» روزنامه های جهان صنعت، دنيای اقتصاد، قدس، جام جم خبر داده اند که «۷۰ درصد اقلام خوراکی و مواد غذايی از ابتدای خرداد ماه گرانتر می شوند.» به نوشته جهان صنعت قاسمعلی حسنی رئيس اتحاديه کشوری بنکداران اعلام کرد که «طبق توافقی که با سازمان حمايت گرفته است، ۷۰ درصد مواد غذايی بين ۹ تا ۱۲ درصد از اول خردادماه افزايش قيمت خواهند داشت، و کارشناسی‌های لا‌زم صورت گرفته و دستور سازمان حمايت در حال ابلا‌غ به واحدهای صنفی است.» جهان صنعت با اشاره به موج بی پايان گرانی ها، نوشته «هفته‌ای را نمی‌شود در تقويم ثبت کرد که در آن قيمت مواد غذايی بالا‌نرفته باشد» و اکنون «با آغاز مرحله دوم اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها هر روز شاهد افزايش قيمت‌ها به خصوص در مواد غذايی هستيم» و اما «مسئولا‌ن تنظيم بازار از امن و امان سپری شدن بازار خبر می‌دهند.» روزنامه دنيای اقتصاد نيز در اين باره نوشته «۵ ماه پس از هدفمندسازی يارانه‌ها، دستور افزايش قيمت برخی کالاها صادر شده است.» روزنامه قدس با طرح اين پرسش که «چرا دولت با افزايش قيمت ها کنار آمد» خبر داده که دولت « پاسخ به نامه افزايش قيمت ۲۱۵ شرکت توليدی را با ۳ ماه تأخير» داده است. اين روزنامه نوشته «همان طور که پيش بينی می شد زمزمه درخواست برای افزايش قيمت ها آغاز شده و دولت هم چراغ سبز نشان داده است.» به نوشته روزنامه قدس «دولت در ابتدای اجرايی شدن قانون هدفمندسازی يارانه ها قول داده بود هيچ افزايش قيمتی تا پايان خرداد نداشته باشد» «اما درخواست ها يکی پس از ديگری می رسد و دولت هم با سياست، خودش را به آن راه زد و در واقع از اول هم وعده و وعيدهايی برای افزايش قيمت ها به واحدهای توليدی داده بود» و از همين روست که اين روزها موج تازه گرانی ها با چراغ سبز دولت آغاز شده است.
 


گزارش‌ها حاکی است که مقامات قضایی ایران حکم ممنوعیت خروج از کشور محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی، را که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ بازداشت شده بود «به دلیل حضور فیلمش در کن» لغو کرده‌اند.گزارش‌ها حاکی است که مقامات قضایی جمهوری اسلامی حکم ممنوعیت خروج از کشور محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی، را که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ بازداشت شده بود لغو کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ایمان میرزازاده، وکیل محمد رسول‌اف، در این خصوص گفت: «موکلم در سال گذشته با دریافت پروانه ساخت، فیلم جدیدی را تهیه کرد که اولین حضور بین‌المللی آن در جشنواره کن است. خوشبختانه بر این اساس گویا مدیران فرهنگی و قضایی تصمیم به رفع موانع موجود جهت خروج وی از کشور و شرکت در جشنواره فیلم کن گرفتند.» بر این اساس آقای میرزازاده اظهار کرد که روز دوشنبه نزد مقامات قضایی فراخوانده شده و نامه رفع ممنوعیت خروج از کشور موکلش را دریافت کرده است. فیلم «به امید دیدار» محمد رسول‌اف که زمستان ۸۹ ساخته شده و داستان وکیلی ایرانی را روایت می‌کند که در تلاش است با اخذ ویزا از ایران خارج شود، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت در جشنواره بین‌المللی کن به نمایش درآمد. آقای میرزازاده همچنین خاطرنشان کرد که با توجه به پایان نمایش فیلم، حضور آقای رسول‌اف در جشنواره فیلم کن قطعی نیست. این در حالی است که جشنواره فیلم کن روز سه‌شنبه ضمن ابراز خشنودی از این خبر تأکید کرد که اگر آقای رسول‌اف امکان حضور در این جشنواره را بیابد، فیلم وی را مجددا اکران خواهند کرد. جشنواره فیلم کن همچنین خاطرنشان کرد که در انتظار تأیید خبر لغو ممنوعیت خروج از کشور آقای رسول‌اف می‌ماند. محمد رسول‌اف به همراه جعفر پناهی، دیگر کارگردان ایرانی، در دهم اسفندماه ۸۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل آقای پناهی دستگیر و پس از آن به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری محکوم و از سفر به خارج از کشور منع شد. ایمان میرزازاده در مورد محکومیت آقای رسول‌اف، با اظهار این که پرونده موکلش همچنان باز است، تأکید کرد که «با توجه به اشکالات شکلی و ماهیت پرونده»، امکان نقض رأی صادره بدوی در دادگاه تجدید نظر وجود دارد.
 


 دوروتی پَروز، خبرنگار تلويزيون الجزيره پس از آزادی تهران را ترک کرد. نامزد خانم پروز به خبرگزاری ها گفته است که او بامداد چهارشنبه تلفنی از فرودگاه قطر به آنها خبرداده که مقام های ايران او را آزاد کرده اند. دورتی پروز همچنين گفته است که در ايران بازجويی شده، اما با او بدرفتاری نشده است. مقام های ايران از ۱۷روز پيش که سفارت سوريه در واشنگتن اعلام کرده بود که اين خبرنگار از فرودگاه دمشق به تهران فرستاده شده، از تاييد اين خبر خودداری کرده بودند.
 


طبق مصوبه هيات دولت جمهوری اسلامی ايران، فعاليت افراد بازنشسته در دستگاه های دولتی منع قانونی دارد. بازنشستگان دولت فقط با گرفتن مجوز از ديوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور مجاز به ادامه فعاليت هستند.طبق مصوبه هيات دولت جمهوری اسلامی ايران، فعاليت افراد بازنشسته در دستگاه های دولتی منع قانونی دارد. بازنشستگان دولت فقط با گرفتن مجوز از ديوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور مجاز به ادامه فعاليت هستند. دفتر امور مشترک فدراسيون های ورزشی اعلام کرده است که اين قانون از يکسال پيش به فدراسيون ها ابلاغ شده و فدراسيون ها ملزم به رعايت آن هستند. اين قانون همچنين از دو سال قبل به سازمان تربيت بدنی ابلاغ شده است اما مانند قانون منع حضور دو شغله ها در هيات دولت، تاکنون در اين سازمان به طور کامل به مرحله اجرا در نيامده است. قانون منع فعاليت دو شغله ها به رغم هشدارهای مکرر مصطفی پورمحمدی رئيس سازمان بازرسی کل کشور، با مقاومت سازمان تربيت بدنی در دوران مديريت محمد علی آبادی مواجه شد و به سرانجام نرسيد. قانون منع حضور بازنشسته‌ها در فدراسيون های ورزشی نيز که از سوی منتقدان فدراسيون های خاطی در حال پيگيری است، شامل روسای شش فدراسيون است که بايد از سمت خود کناره گيری کنند. يکی از مسئولان سازمان تربيت بدنی در خصوص تعداد افراد بازنشسته در فدراسيون های ورزشی، در مصاحبه با خبرگزاری مهر تاکيد کرده است که «در حال حاضر بيش از ۵۰ نفر در مسئوليت های رئيس، نايب رئيس و دبير در فدراسيون های ورزشی حضور دارند.» عليرضا باقری کارشناس امور مشترک فدراسيون های ورزشی گفته است: «در انتخابات فدراسيون هندبال نيز اين مشکل وجود داشت ولی مجوز ادامه فعاليت جلال کوزه گری از سوی رييس سازمان اخذ شد. با اين وجود مديران ورزشی زيادی هستند که با وجود بازنشستگی و بدون اخذ مجوز در راس فدراسيون های ورزشی قرار دارند.» سازمان غير قانونی و روسای غير قانونی علی لاريجانی ریيس مجلس شورای اسلامی با «خلاف شرع و قانون اساسی» دانستن تصدی رياست سازمان های ملی جوانان و تربيت بدنی، هشدار داد که ادامه عهده دار بودن مسئوليت در اين دو پست، برای روسای اين دو سازمان مشکل‌ساز خواهد شد. نزديک به دو ماه از پايان مهلت قانونی محمود احمدی نژاد برای معرفی وزير ورزش به مجلس می گذرد اما ریيس جمهور ايران تاکنون از به رسميت شناختن هويت اين وزارتخانه جديد خود داری کرده است. در شرايطی که نمايندگان مجلس شورای اسلامی، هرگونه فعاليت اداری و اجرايی در ذيل عنوان «سازمان تربيت بدنی» را غير قانونی می دانند، اينک ۶ ریيس فدراسيون غير قانونی نيز در راس فدراسيون ها فعاليت دارند. «علی کفاشيان» ریيس فدراسيون فوتبال و بازنشسته بانک مرکزی، «محمدرضا يزدانی خرم» ریيس فدراسيون کشتی و بازنشسته وزارت صنايع، «سردار صبور» ریيس فدراسيون سه گانه، سردار «عليرضا صفارزاده» ریيس فدراسيون ورزش باستانی، «محمود مشحون» ریيس فدراسيون بسکتبال و بازنشسته آموزش و پرورش به اتفاق «عيسی ساوه شمشکی» ریيس فدراسيون اسکی از جمله روسای فدراسيون هايی هستند که مديريت آن ها مطابق مصوبه دولت، قانونی نيست. در اين بين مشخص نيست که افرادی مثل سردار صفارزاده از نظاميان سپاه پاسداران که حتی با حکم علی سعيدلو هم حاضر به کناره گيری از سمت خود و تحويل اين سمت به «محمدرضا طالقانی» نشد، چگونه ممکن است صرفاً به خاطر يک مصوبه، از اين فدراسيون خداحافظی کند؟ اين عده علاوه بر ديگر بازنشستگانی هستند که مسئوليت های نايب ریيسی و دبيری بسياری از فدراسيون های ورزشی را برعهده دارند. خبرگزاری مهر که در گزارشی به اين موضوع پرداخته، در اين باره نوشته است که سازمان تربيت بدنی گريزی جز اجرای اين قانون ندارد و بر اين اساس دور جديد انتخابات فدراسيون های ورزشی با لحاظ شدن قانون ممنوعيت برای ورود افراد بازنشسته به ورزش برگزار خواهد شد. با اين شرايط و در صورت ممانعت از حضور علی کفاشيان و محمدرضا يزدانی خرم دو دوست و بچه محل قديمی که در راس مهم ترين فدراسيون های ورزشی ايران قرار دارند، پيش بينی می شود مجمع انتخاباتی دو فدراسيون فوتبال و کشتی که مجمع آن ها بايد به زودی برگزار شود؛ با حساسيت مضاعفی برپا خواهد شد.
 


شبکه خبری الجزیره روز چهارشنبه گزارش داد که دوروتی (هما) پَروَز، خبرنگار ايرانی‌تبار این شبکه خبری، که پس از سفر خود به سوریه ناپدید شده‌ بود هم‌اینک آزاد است و از ایران به دوحه قطر پرواز کرده‌ است. جمهوری اسلامی هرگز بودن او در ایران را تایید نکرد.شبکه خبری الجزیره روز چهارشنبه گزارش داد که دوروتی (هما) پَروَز، خبرنگار ايرانی‌تبار این شبکه خبری، که پس از سفر خود به سوریه ناپدید شده‌ بود هم‌اینک آزاد است و از ایران به دوحه قطر پرواز کرده‌ است. سفارت سوریه در واشینگتن در روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که دوروتی پروز پس از ورود به فرودگاه دمشق با گذرنامه ایرانی که تاریخ انقضای آن گذشته بود، همراه کنسول ایران در دمشق به تهران فرستاده شده‌ است. بیانیه‌ای بر روی وب‌سایت خبری الجزیره روز چهارشنبه در مورد خانم دوروتی پروز نوشت: «شبکه الجزیره تأیید می‌کند که او در امن و امان است و در سلامت به‌سر می‌برد.» تاد بارکِر، نامزد خانم پروز، نیز در مطلب کوتاهی بر روی صفحه فیس‌بوک خود در مورد دوروتی پروز نوشت: «او صحیح و سالم در دوحه است و به زودی به ونکوور [در کانادا] می‌آید.» دوروتی پروز نهم ارديبهشت‌ماه سال جاری برای تهيه گزارش از ناآرامی‌های سوريه از دوحه در قطر راهی دمشق شد و پس از آن ديگر، کسی از او اطلاعی در دست نداشت تا اين که هفته پيش شبکه الجزيره از قول مقامات سوری اعلام کرد که دوروتی پروز به جمهوری اسلامی تحويل داده شده است.  این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه جمهوی اسلامی روز سه‌شنبه از پاسخ صریح به پرسش مربوط به محل نگهداری دوروتی پَروَز، خبرنگار ایرانی تلویزیون الجزیره، خودداری کرد. رامین مهمان‌پرست تنها گفت که ظاهراً این خبرنگار گذرنامه آمریکایی و کانادایی هم دارد، اما ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد. او افزود که ایران در حال پی‌گیری مسئله است. آقای مهمان‌پرست در ادامه اظهارات خود اشاره کرد که «به دليل تخلفات صورت گرفته [توسط خانم پروز] از کاری که وی قصد داشته به صورت پنهانی انجام دهد، ممانعت شده است». دانيل پروز، برادر دوروتی، که در آمريکا به سر می‌برد پيشتر در گفت‌وگو با راديوفردا گفته بود که آنها هم خبری از دوروتی ندارند و دولت ايران به طور رسمی اخبار مربوط به خواهرش را تاييد نمی‌کند.
 


دومین جلسه رسیدگی به اتهام‌های جنسی دومینیک استراوس‌کان، رئیس صندوق بین‌المللی پول، قرار است روز جمعه برگزار شود. در جلسه نخست، که روز سه‌شنبه برگزار شد، دادگاه درخواستِ وکیل مدافع آقای استراوس‌کان را برای آزادی وی به قید وثیقه نپذیرفت و او به زندان بازگردانده شد. به گفته کارشناسان قضایی، جلسه اصلی دادگاه حدود شش ماه پس از جلسه دوم برگزار خواهد شد. از همین رو، رئیس صندوق بین‌المللی پول زیر فشار است تا از سِمتش کناره‌گیری کند. دومینیک استراوس‌کان با اتهام‌هایی چون تعرض جنسی، تلاش برای تجاوز و حبس غير قانونی خدمتکار هتلی در نیویورک روبه‌روست؛ حداکثر مجازات این جرایم ۲۵ سال زندان است.
 


دادگاهی نظامی در بحرین روز سه‌شنبه هشت تن را بخاطر شرکت در اعتراض‌های اخیر در این کشور به زندان محکوم کرد و بنابر گزارش خبرگزاری بحرین، یکی از این هشت نفر مردی ایرانی است. دادگاه امنیت ملی بحرین این شهروند ایرانی را، که نام او محمد قاسم حسین ذکر شده، به جرم شرکت در اعتراض‌ها به دو سال زندان محکوم کرده است. خبرگزاری بحرین بدون اشاره به زمان ورود این ایرانی به بحرین گفته است او پس از پایان دوره محکومیتش به ایران بازگردانده خواهد شد.
 


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواست به میز گفت‌گو بازگردد و مذاکرات با گروه ۱+۵ را بر سر برنامه اتمی‌اش از سر گیرد. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترکی در واشینگتن گفت: «سه ماه طول کشید تا ایران پاسخ داد. امیدوار بودم نامه‌ای محکم‌تر و بهتر دریافت کنم که نشان دهد آنها پیشنهاد روی میز را با دقت بررسی کرده‌اند. من جواب این نامه را خواهم فرستاد؛ اما پیش از آن در این زمینه با شرکایمان، به ویژه آمریکا، مشورت خواهیم کرد».
 


وزیر خارجه آمریکا می‌گوید وظیفه ایران است که به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در باره برنامه‌ اتمی‌اش پاسخ‌گو باشد. خانم کلینتون روز سه‌شنبه پس از دیدار با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در یک کنفرانس خبری مشترک گفت: «خانم اشتون در حال تهیه پاسخی به نامه تازه ایران است؛ اما بگذارید بصراحت بگویم که ایران همچنان این مسئولیت را بر گردن دارد که نشان بدهد آماده است تا سیاست وقت‌کشی را خاتمه دهد، پیش‌شرط‌های نامقبول را کنار بگذارد، و پاسخگویی به نگرانی‌های جامعه جهانی را آغاز کند». پیش‌تر کاترین اشتون گفته بود نامه ایران نکته‌ای تازه ندارد و نمی‌تواند مبنای مذاکرات تازه قرار گیرد.
 


به گفته مقام‌های دولتی قزاقستان، یک بمب‌گذار انتحاری روز سه‌شنبه خود را در ساختمانی امنیتی در شمال غربی آن کشور منفجر کرد که در پی آن دو نفر زخمی شدند. به گفته سخنگوی دادستان کل قزاقستان، این بمب‌گذاری ارتباطی با گروه‌های تروریستی نداشته و عامل آن یکی از "تبهکاران تحت تعقیب" بوده است. این نخستین گزارش از وقوع عملیاتی انتحاری در قزاقستان به شمار می‌رود.
 


چین مانع از انتشار عمومی سند سازمان ملل در باره همکاری‌های ایران و کره شمالی در زمینه موشک‌های بالیستیک شد. به‌گزارش رویترز و به نقل از دیپلمات‌ها، چین روز سه‌شنبه به اعضای شورای امنیت پیشنهاد کرد سند اخیر موقتا مسکوت گذاشته شود. در این سند محرمانه، که خبرگزاری رویترز پیش از این خلاصه آن را منتشر کرده بود، کارشناسان سازمان ملل می‌گویند ایران و کره شمالی از طریق یکی از کشورهای همسایه به تبادل فن‌آوری موشک‌های بالستیک پرداخته‌اند. دیپلمات‌ها می‌گویند منظور از کشور همسایه در این گزارش چین است.
 


تقی رحمانی، روزنامه‌نگار و فعال مذهبی که تنها دو روز از آزادی‌اش از زندان می‌گذشت، دیروز برای ساعاتی بازداشت و بار دیگر آزاد شد. آقای رحمانی روز یکشنبه پس از سه ماه بازداشت با وثیقه‌ای ۱۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد اما برپایه گزارش‌ها، روز سه‌شنبه «برای امضای صورتجلسه» به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار و همان‌جا بازداشت شد. اما به گفته همسرش، او ساعاتی بعد دوباره آزاد شده است. تقی رحمانی، عضو شورای ملی مذهبی و مشاور مهدی کروبی در انتخابات سال ۸۸، در سال‌های پس از انقلاب حدود ۱۷ سال را در زندان سپری کرده است.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته