-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۰, سه‌شنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 05/10/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاييه روز دوشنبه خبر دستگيری چند تن از مدعيان علوم غريبه را تأييد کرد و گفت:دادستانی در اين زمينه ورود پيدا کرده است و افرادی نيز دستگير شده اند که در بازداشت به سر می‌برند. وبسايت‌های خبری در ايران چندی پيش از دستگيری چند ‌تن از نزديکان اسفنديار رحيم‌مشايی، رئيس دفتر احمدی‌نژاد، خبر داده و نوشته بودند که برخی از آنان از مدعيان علوم غريبه و رمالی و جن‌گيری بوده‌اند. غلامحسين محسنی اژه‌ای با ‌اين ‌حال از دادن توضيح در مورد تعلق اين افراد به طيف خاصی خودداری کرد.  
 


خالد مشعل، رهبر گروه حماس، روز دوشنبه گفت که آزادی بيشتری بايد در سوريه برقرار شود و اين کشور به دموکراسی بيشتری نياز دارد. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وی که در دمشق به سر می برد، اين مطلب را در مصاحبه با يک شبکه تلويزيونی فرانسوی عنوان کرد و گفت اين موضوع می تواند آرزوهای مردم سوريه را برآورده کند. طی دو ماهی که از آغاز تظاهرات عليه حکومت بشار اسد می گذرد، صدها نفر توسط ماموران امنيتی و نيروهای نظامی سوريه بازداشت شده اند. در اين ميان، وزارت خارجه آمريکا با انتشار بيانيه ای استفاده دولت سوريه از خشونت و بازداشت گروهی افراد به دليل تظاهرات را شديداً محکوم کرد.  
 


بودجه سال ۱۳۹۰ ايران با ۱۴۴ رای موافق نمايندگان مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه به تصويب رسيد. تصويب اين لايحه، حدود ۵۰ روز پس از آغاز سال ۱۳۹۰ صورت گرفت. در اين ميان، ۲۹ نماينده رای مخالف و ۱۲ نماينده رای ممتنع داده اند. در اين ميان، به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی بند مربوط به هدفمندی يارانه‌ها که در نهايت منجر به کاهش هشت هزار ميليارد تومانی درآمد يارانه ها نسبت به پيش بينی دولت شد، بحث های زيادی در مجلس به دنبال داشت.  
 


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، که برای شرکت در کنفرانس کشورهای کمتر توسعه‌یافته در استانبول به سر می‌برد، روز دوشنبه از آمادگی تهران برای شرکت در دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای خبر داد.محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، که برای شرکت در کنفرانس کشورهای کمتر توسعه‌یافته در استانبول به سر می‌برد، روز دوشنبه از آمادگی تهران برای شرکت در دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای خبر داد. در ماه ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی، آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در شهر استانبول برگزار شد اما  بدون نتیجه مشخصی پایان یافت. پس از آن در ماه فوریه، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر به ایران نامه نوشت و خواستار برگزاری دور دیگر مذاکرات شد. روز دوشنبه محمود احمدی‌نژاد که در یک  کنفرانس خبری که در حاشیه اجلاس کشورهای کمتر توسعه یافته برگزار شد، در پاسخ به خبرنگاران گفت: «به زودی پاسخ نامه خانم اشتون توسط مسئولان مربوطه در ایران برای وی ارسال خواهد شد.» محمود احمدی‌نژاد در ادامه افزود: «از اینكه گروه ۱+۵ به مذاكره بازگردد، استقبال می‌كنیم و همیشه آماده مذاكره بوده‌ایم اما مذاكرات باید در چارچوب عدالت، احترام و در جهت همكاری متقابل باشد و امیدواریم آنها هم به این نتیجه رسیده باشند كه گفت‌وگو در چارچوب قانون و عدالت و همكاری با ملت ایران بیشتر به نفع آنهاست.» رئیس جمهوری ایران همچنین از میزبانی کشور ترکیه در گفت‌وگوهای گذشته قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای آینده که در استابول برگزار می‌شود، به نتیجه برسد. در دور پیشین گفت‌وگوها، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از گروه ۱+۵ هدایت مذاکرات را برعهده دارد، از اینکه یک بار دیگر این گفت‌وها به نتیجه نرسیده ابراز تاسف کرده بود. در پایان دور قبلی مذاکرات، طرفین برخلاف رویه گذشته، با یکدیگر کنفرانس خبری مشترک برگزار نکردند. کاترین اشتون در آن هنگام گفت هم اینکه ایران می‌گوید برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است، خود نکته مهمی است. با این حال وی تصریح کرد: «ما امیدوار بودیم مذاکراتی عملی را آغاز کنیم و همه تلاش خود را هم برای به تحقق پیوستن آن انجام داده بودیم اما متاسفم که باید بگویم که این امر در این (مذکرات) غیرممکن بود.» روز دوشنبه علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران که همراه محمود احمدی‌نژاد است، گفته بود نامه کاترین آشتون نزد رئیس جمهور است و پس از اعلام وی، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با گروه ۱+۵ گفت‌وگو خواهد کرد. علی اکبر صالحی همچنین گفت در سفری که برای شرکت در کنفرانس حقوق بشر سازمان ملل به ژنو داشته، با کاترین اشتون گفت‌وگو کرده بود. ایران در شهریور سال ۱۳۸۹ متنی را به کشورهای غربی ارائه داده بود و خواستار آن شد که در گفت‌وگوها به بسیاری از مسائل جهانی پرداخته شود. در این متن که به عنوان بسته پیشنهادی ایران مطرح شده بود، به موضوعاتی چون اصلاح در ساختار سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تا مسائلی چون اوضاع کشورهای آفریقایی و بالکان، سرزمین‌های فلسطینی و دزدی دریایی اشاره شده بود. کشورهای غربی و از جمله آمریکا، ایران را متهم می‌کنند که دربرنامه اتمی‌اش شفافیت لازم را ندارد و مقاصد نظامی را در این برنامه دنبال می‌کند. شورای امنیت سازمان ملل تاکنون چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران به تصویب رسانده و خواستار توقف غنی‌‌سازی اورانیوم در ایران شده است. ایران هم‌اکنون تا سطح ۲۰ درصد اورانیوم را غنی می‌کند.
 


غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائيه و دادستان کل کشور، روز دوشنبه گفت: دادگاه سه تبعه آمريکايی روز ۲۱ ارديبهشت برگزار می شود. سارا شورد، جاش فتال و شان باوئر؛ سه جوان آمريکايی ۲۱ ماه پيش در کوه های مرزی ايران و عراق بازداشت و متهم به جاسوسی شدند. خانم شورد سال گذشته با وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی آزاد شد و به آمريکا بازگشت، اما جاش فتال و شان باوئر هنوز در ايران زندانی هستند. سارا شورد اعلام کرده است که برای محاکمه به ايران باز نمی گردد. مسعود شفيعی، وکيل مدافع اين سه آمريکايی اتهامات موکلين خود، يعنی ورود غير قانونی به ايران و جاسوسی، را بی اساس دانسته است.  
 


شاخه القاعده در عراق مسئوليت انفجار بمب در يک خودرو در شهر حله، در جنوب بغداد را بر عهده گرفت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اين انفجار که پنج شنبه گذشته يک مرکز پليس را هدف قرار داده بود، ۲۴ پليس عراقی کشته و ۷۲ نفر نيز زخمی شدند. اين حمله چهار روز پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر گروه تروريستی القاعده صورت گرفت.  
 


مهدی محموديان، زندانی سياسی در زندان رجايی شهر کرج، در نامه ای به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، از رواج تجاوز جنسی عليه زندانيان عادی در اين زندان نوشته است. اين زندانی سياسی نوشته است که عمل لواط در زندان رجايی شهر به صورت امری معمولی و قابل پذيرش در آمده است و زندانيانی هستند که با قيمت ۲۵۰ هزار تومان اجاره داده می شوند. مهدی محموديان در نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی همچنين به شکنجه زندانيان سياسی در زندان ها اشاره کرده است. به نوشته وبسايت های نزديک به اصلاح طلبان، آقای محموديان که در شهريور سال ۸۸ بازداشت شد، در اين مدت، دچار بيماری عفونت ريوی شده و نيمی از ريه اش به طور کامل از بين رفته است.  
 


خبرگزاری رويترز گزارش داد که محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، روز دوشنبه اعلام کرد که ايران مذاکرات اتمی جديدی با قدرت های بزرگ در استانبول ترکيه انجام خواهد داد. محمود احمدی نژاد که برای شرکت در چهارمين کنفرانس سازمان ملل متحد درباره کشورهای کمتر توسعه يافته به ترکيه رفته است، ابراز اميدواری کرد که نشست آينده در استانبول به نتيجه برسد. آخرين مذاکرات توسط علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران با  کاترين اشتون، رئيس ديپلماسی اتحاديه اروپا، در ماه فوريه در شهر ژنو سوئيس برگزار شد. پس از اين نشست، علی اکبر صالحی ابراز اميدواری کرد که نشست های ديگری برگزار شود، اما زمانی برای اين مذاکرات تعيين نشد. جامعه جهانی به هدف برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران مظنون و خواستار تعليق اين برنامه است، اما تهران می گويد هدفش توليد برق برای مصارف صلح آميز است.  
 


گزارش ها از ايران حاکی از بازداشت سعيد نعيمی، عضو شورای سياستگذاری سازمان ادوار تحکيم وحدت، توسط ماموران امنيتی در منزل او در کرج است. وبسايت ادوار نيوز با اعلام اين موضوع نوشته است که نيروهای امنيتی در زمان بازداشت سعيد نعيمی، وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند‬. تاکنون منبع ديگری اين خبر را تاييد نکرده است. در حال حاضر، احمد زيد آبادی، عبدالله مومنی، حسن اسدی و علی جمالی، از اعضای سازمان ادوار تحکيم وحدت، در زندان به سر می برند‬.  
 


يوسف رضا گيلانی، نخست وزير پاکستان، اتهام‌ها درباره کمک اين کشور به مخفی شدن اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده، را رد کرد و آنها را مضحک خواند.   به گزارش خبرگزاری رويترز، واکنش آقای گيلانی يک روز پس از آن که باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، از پاکستان خواست درباره شبکه حامی اسامه بن‌لادن در اين کشور تحقيق کند، ابراز شد. نخست وزير پاکستان که در پارلمان اين کشور سخنرانی می‌کرد، گفت: پاکستان محل تولد القاعده نيست.  
 


روز دوشنبه اجلاس بین‌المللی کشورهای کمتر توسعه یافته آغاز به کرد؛ این اجلاس پنج روزه به ابتکار سازمان ملل و در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود و محمود احمدی‌نژاد‌ در آن حضور دارد.روز دوشنبه اجلاس بین‌المللی کشورهای کمتر توسعه یافته آغاز به کرد؛ این اجلاس پنج روزه به ابتکار سازمان ملل و در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود و محمود احمدی‌نژاد نژاد در آن حضور دارد. سخنرانان روز دوشنبه از کشورهای کمتر توسعه خواستند با ارتقای شیوه‌های مدیتریتی وضعیت شهروندان خود را بهبود بخشند و این در حالی است که شماری از رهبران کشورهای فقیر کشورهای ثروتمند را متهم کردند  اقدامات کافی برای فقرزدایی در جهان انجام نداده‌اند. در این کنفرانس که ۸۰۰۰ هیات از سراسر جهان در آن شرکت‌ کرده‌اند، بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل هم حضور دارد. ۴۸ عضو از اعضای سازمان ملل، در فهرست «کشورهای کمتر توسعه‌یافته» قرار دارند که از میان آنها ۳۳ کشور در آفریقا و ۱۴ کشور در آسیا و یک کشور(هاییتی) در قاره آمریکا هستند. به گفته سازمان‌دهندگان این کنفرانس کشورهای کمتر توسعه یافته ۱۳ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند اما تنها یک درصد از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در این کنفرانس خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در کشورهای کمتر توسعه‌یافته شد و گفت: «سرمایه‌گذاری در کشورهای کمتر توسعه‌یافته به معنای کار خیریه نیست؛ بلکه فرصتی برای همه است.» به گفته بان کی مون سرمایه‌گذاری در کشورهای کمتر توسعه یافته به تحرک و پایداری اقتصادی جهانی کمک می‌کند. نگوزی اوکونجو ایوآلا، مدیرعامل بانک جهانی، در توصیه‌های خود اظهار داشت که کشورهای کمتر توسعه یافته باید با «نگاه به درون» شرایط رشد اقتصادی را مهیا کنند. به گفته مدیر عامل بانک جهانی، نهادهای پاسخگو و مشارکت شهروندان در روند سیاست‌گذاری جامعه از تنش‌ها و برخوردها در جامعه جلوگیری می‌کند و مدیریت بحران در این کشورها را به ویژه در هنگام وقوع بلایای طبیعی آسان‌‌تر می‌کند. جیمز ولفنسون، رئیس پیشین بانک جهانی نیز نقش دولت‌ها در استفاده بهینه از منابع مالی بسیار حائر اهمیت دانست و تاکید کرد با وجودی که سازمان‌های غیردولتی حسن نیت دارند  اغلب فاقد هماهنگی لازم هستند. به گفته وی، اختلاس در میان دولت‌ها همچنان یک مسئله جدی است و این معضل باعث شده از تاثیرگزاری اقدامات بانک جهانی کاسته شود. رئیس پیشین بانک جهانی  از اینکه در این کنفرانس درباره مسئله اختلاس دولت‌ها سخنی گفته نشده، ابراز شگفتی کرد. در سخنرانی‌های روز نخست این کنفرانس، درباره معضلات جهانی کنونی و از جمله  افزایش بهای مواد خوراکی، افزایش بهای سوخت، و دگرگونی‌های آب‌وهوایی و تاثیرات آن بر کشورهای فقیر هشدار داده شد. احمدی‌نژاد: برده‌داران و استعماگران سابق عامل اصلی عقب‌افتادگی دیگر کشورها هستند محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، نیز روز دوشنبه در این کنفرانس سخنرانی کرد. ایران در فهرست کشورهای کمتر توسعه یافته سازمان ملل قرار ندارد. محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی خود بار دیگر کشورهای ثروتمند را مسئول اصلی عقب‌افتادگی دیگر کشورها خواند و از آنها به عنوان برده‌داران و استعمارگران سابق یاد کرد. رئیس جمهوری ایران که این روزها از سوی رقبای سیاسی‌اش در داخل کشور به شدت تحت فشار قرار گرفته است، در این کنفرانس گفت: «امروز نیز گسترده‌ترین مداخلات سیاسی و نظامی و تحریکات قومی و قبیله‌ای توسط همان استعمارگران و برده‌داران سابق البته با سازماندهی پیچیده‌تر و در سطح گسترده‌تری انجام می‌شود. ظاهراً باید عده‌ای از کشورها عقب نگه داشته شوند تا همچنان فرصت چپاول معادن و منابع آنان برای استعمارگران و برده‌داران سابق و طرفداران حقوق بشر امروز وجود داشته باشد.» رئیس جمهوری ایران قدرت‌های غربی و به ویژه آمریکا را به خلق پول بدون پشتوانه در اقتصاد جهانی متهم کرد و خواستار آن شد که نهادی متشکل از کشورهای مستقل بر بانک‌های مرکزی این این قدرت‌های اقتصادی نظارت داشته باشند. وی گفت: «با تشکیل یک سازمان مقتدر متشکل از کشورهای مستقل و غیروابسته به بلوک سرمایه‌داری سازوکاری ایجاد شود تا با نظارت دقیق بر بانک‌های مرکزی و خزانه‌داری‌های دولت‌های توسعه‌طلب از خلق و انتشار دارای‌های کاغذی بطور جدی ممانعت کند و دارای‌های خلق شده قبلی را تعدیل نماید .» محمود احمدی‌نژاد همچنین خواستار تشکیل هیاتی مستقل شد که «خسارت‌های دوران استعمار و برده‌داری محاسبه» کند تا به ملت‌های خسارت‌دیده بازپس داده شود.
 


دولت کوبا روز دوشنبه اعلام کرد که در نظر دارد به شهروندان اين کشور اجازه سفر به کشورهای خارجی را صادر کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين برای نخستين بار پس از ۵۰ سال است که به توريست های کوبايی چنين اجازه ای داده می شود. اين تصميم يکی از ۳۱۳ اصلاحاتی است که در کنگره حزب کمونيست کوبا در ماه آوريل اتخاذ شد. طی ۵۰ سال گذشته، دولت کوبا تنها مجوز سفر کارکنان متخصص به کشورهای سوسياليستی را صادر می کرد.  
 


يک مقام نيروی انتظامی جمهوری اسلامی روز دوشنبه اعلام کرد که نظارت پليس بر اماکن عمومی و واحدهای اقامتی در تابستان افزايش می يابد. به گزارش واحد مرکزی خبر، سرهنگ عباس ميرايی، رئيس پليس نظارت بر اماکن عمومی، هدف از اين اقدام را «پيشگيری از تخلفات در واحدهای صنفی» دانست. وی گفت: با فروشندگان و توليدکنندگان لباس های نامتعارف يا لباس هايی که به گفته او، گروه های منحرف غربی مانند شيطان پرستان را تبليغ می کنند، برخورد می شود.  
 


وبسايت کلمه گزارش داد که جمعی از دراويش و پيروان سلسله نعمت اللهی گنابادی با ارسال نامه ای به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، از برخوردی که با آنان می شود، انتقاد کردند. آنها در اين نامه خطاب به آيت الله خامنه ای نوشته اند: اين که از وضعيت دراويش و برخوردهای غير قانونی مراکز قدرت با آنها مطلع باشيد يا نباشيد، از حجم مسئوليت ها و تعهداتی که بر اساس قانون اساسی در قبال ملت و مملکت داريد، نمی کاهد. در اين نامه از رهبر جمهوری اسلامی خواسته شد تا دستور به آزادی دراويش و همه اقليت های دينی و دگر انديشان مذهبی بدهد. اين نامه پس از احضار نورعلی تابنده، مرشد دراويش سلسله نعمت اللهی گنابادی، و نيز بازداشت گروهی از اين دروايش نوشته شده است.  
 


نماينده بندرماهشهر، اميديه و هنديجان در مجلس خواستار رسيدگی به خواست های هزاران کارگر مجتمع پتروشيمی بندر امام و شرکت های پتروشيمی ماهشهر شد. به گزارش خبرگزاری ايلنا، خليل حيات مقدم با اشاره به اين که شرکت‌های واسطه‌ای، بيشتر حقوق کارگران پيمانی را تصاحب می‌کنند، گفت: کارگران ديگر طاقت اين همه مشکلات مالی را ندارند و می‌خواهند که به حق شان برسند. اين سخنان چند هفته پس از اعتصاب هزاران کارگر در بندر امام و ماهشهر ابراز شده است. در پی اين اعتصاب، مديريت مجتمع و نمايندگان دولت دو ماه از کارگران فرصت خواستند تا به خواست آنان در باره انحلال شرکت های پيمانکاری و قراردادهای دسته جمعی رسيدگی کنند.  
 


آيت الله صانعی، از مراجع تقليد در جمهوری اسلامی ايران، اعلام کرد که  حقوق انسانی زندانيان بايد رعايت شود. به گزارش وبسايت کلمه، نزديک به مير حسين موسوی، آيت الله صانعی در يکی از جلسات درس خود در قم گفت: در مورد فردی که با رعايت همه موازين شرعی و قانونی محکوم به زندان شده است، اينگونه نيست که گفته شود اين فرد زندانی حق مطالعه، کار و فعاليت ندارد. به گفته آقای صلنعی اين حرکات خلاف شرع است.   
 


خبرگزاری مهر گزارش داد که آثار علی اشرف درويشيان، نويسنده سرشناس ايرانی، از بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران جمع آوری شد. بر اساس اين گزارش، همه کتاب‌های عرضه شده از اين نويسنده در نمايشگاه، توسط مسئولان کميته نظارت و ارزشيابی توقيف و از نمايشگاه خارج شد. از جمله کتاب های جمع آوری شده آقای درويشيان، داستان های محبوب من، سال‌های ابری، افسانه ها و مثل های کردی و مجموعه چهار جلدی داستان های اين نويسنده بوده اند که از سوی نشر چشمه در نمايشگاه عرضه شده بود. خبرگزاری مهر همچنين با اشاره به اينکه سه رمان از سه نويسنده ديگر در نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران جمع آوری شده است، گزارش داد که از عرضه کتاب های رامين جهانبگلو در اين نمايشگاه ممانعت به عمل آمده است.  
 


هاشم خواستار، فعال صنفی معلمان، در نامه سرگشاده ای به آيت الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضاييه، از وضعيت جاری در اين قوه، و نيز رفتار ماموران امنيتی و بازجويان انتقاد کرد. به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، آقای خواستار بيش از ۲۱ ماه است که پس از بازداشت توسط ماموران امنيتی در مشهد، بدون يک روز مرخصی، در زندان وکيل آباد مشهد بسر می برد. اين فعال حقوق معلمان در اين نامه با اشاره به بازداشت و بازجويی های خود که آنها را غيرقانونی دانست، نوشت که دادگاهش تنها ۱۰ دقيقه طول کشيد که به دنبال آن به شش سال زندان محکوم شد.  
 


تنها یک روز پس از آن که باراک اوباما از پاکستان خواسته بود، درباره «شبکه حامی» بن‌لادن در این کشور تحقیق کند، نخست وزیر پاکستان، اتهام‌ها درباره کمک این کشور به مخفی شدن رهبر القاعده را رد کرده است.تنها یک روز پس از آن که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از پاکستان خواسته بود، درباره «شبکه حامی» بن‌لادن در این کشور تحقیق کند، یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، اتهام‌ها درباره کمک این کشور به مخفی شدن رهبر القاعده را رد کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، روز دوشنبه اتهام‌ها در خصوص «ناتوانی» سرویس اطلاعاتی پاکستان در یافتن بن لادن یا حمایت از وی را در مدت اقامت در این کشور «مضحک»‌ خوانده است. بیشتر بخوانید: اوباما خواستار تحقیق پاکستان درباره «شبکه حامی» بن‌لادن شد رئیس سیا: اگر به پاکستانی‌ها می‌گفتیم‌ ممکن بود به بن‌لادن اطلاع دهند آقای گیلانی که در پارلمان پاکستان سخنرانی می‌کرد، در این باره اظهار داشته است: «ما صراحتاً‌ این گونه اتهام‌ها را رد می‌کنیم. گمانه‌زنی‌ها و جنجال‌آفرینی در این باره در با هدف ایجاد دلسردی صورت می‌گیرد.» وی همچنین با بیان این که جنگ با تروریسم اولویت ملی کشورش است، گفته است: «پاکستان محل تولد القاعده نیست. ما بن‌لادن را به پاکستان یا افغانستان دعوت نکرده‌ایم. انصاف این است که بپرسیم، بن‌لادن چه کسی بود و چه چیزی را نمایندگی می‌کرد.» این سخنان تنها یک روز پس از آن بیان می‌شود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا،با اعلام این که اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، در مدت حضور خود در پاکستان از حمایت شبکه‌ای دراین کشور برخوردار بوده، خواستار تحقیقات اسلام‌آباد دراین باره شده بود. رئیس جمهور آمریکا در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در این باره اظهار داشته بود: «ما بر این باور هستیم که شبکه‌ای در پاکستان وجود داشت که از بن‌لادن حمایت می‌کرد.» وی در عین حال افزوده بود: «اما ما از ماهیت این شبکه پشتیبانی کننده و این که شامل چه کسانی بوده، چیزی نمی‌دانیم. ما نمی‌دانیم که آیا افرادی در حکومت پاکستان یا خارج از حکومت در این شبکه حضور داشته‌اند.» نیروهای ویژه ارتش آمریکا بامداد روز دوشنبه هفته گذشته در یک عملیات کماندویی اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده، و طراح حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را در منطقه‌ای در نزدیکی یک شهر نظامی‌نشین در اطراف اسلام‌آباد، به قتل رسانده و جسد وی را نیز با خود برده بودند. در این میان اقامت چند ساله اسامه بن‌لادن در یک شهر نظامی و در نزدیکی آکادمی ارتش پاکستان، به ویژه در میان قانونگذاران آمریکایی به تردیدها درباره احتمال ارتباط عناصری در سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان با رهبر القاعده دامن زده است. این در حالی است که یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، از نقش سرویس اطلاعاتی این کشور در عملیات کشتن بن‌لادن سخن گفته و اظهار داشته است: «این سرویس اطلاعاتی پاکستان بود که اطلاعات کلیدی در اختیار سی‌آی‌ای گذاشت و بدین ترتیب امکان آن را فراهم کرد که سرویس اطلاعاتی آمریکا بتواند منطقه‌ محل اقامت احتمالی بن‌لادن را زیر نظر بگیرد.» با این همه لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در نخستین اظهارات خود پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن با اعلام این که این عملیات بدون اطلاع پاکستان صورت گرفته، اظهار داشته بود، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا از آن بیم داشتند که در صورت اطلاع دادن به پاکستان، القاعده و بن‌لادن نیز از این حمله مطلع شوند. در این میان در حالی که احزاب مخالف دولت پاکستان عملیات نیروهای ویژه ارتش آمریکا را در حمله به محل اختفای بن‌لادن در اطراف اسلام‌آباد به معنای «نقض حاکمیت» پاکستان دانسته و خواستار کناره‌گیری نخست وزیر و رئیس جمهور پاکستان شده‌اند، یوسف رضا گیلانی نسبت به «پیامدهای جدی» هرگونه عملیات یک جانبه در خاک کشورش هشدار داده است. نخست وزیر پاکستان در عین حال تاکید کرده است، این کشور اهمیت زیادی برای روابط خود با ایالات متحده آمریکا قایل است.
 


مرد شماره يک تنيس جهان که دو هفته قبل در بارسلونا جام قهرمانی را بالای سر برده بود، اين بار در فينال مادريد و روی خاک رس که زمين رويايی او محسوب می شود، مغلوب نوواک جوکوويچ شد تا ضمن ناکامی از دستيابی به جام قهرمانی، طلسم دو سال شکست ناپذيری‌اش در زمين‌های خاکی نيز در هم بشکند.مرد شماره يک تنيس جهان که دو هفته قبل در بارسلونا جام قهرمانی را بالای سر برده بود، اين بار در فينال مادريد و روی خاک رس که زمين رويايی او محسوب می‌شود، مغلوب نوواک جوکوويچ شد تا ضمن ناکامی از دستيابی به جام قهرمانی، طلسم دو سال شکست ناپذيری‌اش در زمين‌های خاکی نيز در هم بشکند. در فاصله چند روز تا آغاز رقابت‌های تنيس آزاد فرانسه که دومين گرنداسلم سال محسوب می‌شود، در جدول رده‌بندی برترين تنيس‌بازهای جهان، نادال با ۱۲۴۷۰ امتياز فعلاً دست نيافتنی است. نوواک جوکوويچ با ۱۰۶۶۵ امتياز در رده دوم قرار دارد. راجر فدرر با ۸۹۰۰ امتياز سوم است. قهرمانی هر يک از اين ۳ نفر در گرند اسلم پاريس، می تواند چهره متفاوتی به صدر جدول بدهد. قهرمانی احتمالی نادال، موقعيت او را در صدر جدول مستحکم خواهد کرد. اما فدرر و جوکوويچ در صورت قهرمانی، در بهترين شرايط برای به زير کشيدن تنيس باز چپ دست اسپانيايی قرار خواهند گرفت. پس از اين ۳ نفر، اندی ماری، رابين سودرلينگ و داويد فرر در رده‌های بعدی قرار دارند. نادال که پنج قهرمانی از رقابت های خاک رس تنيس آزاد فرانسه را در کارنامه دارد، برای دفاع از عنوان قهرمانی اش در اين مسابقات حضور خواهد يافت. از بارسلون تا مادريد پيش از حضور در مادريد، نادال برای ششمين قهرمانی‌اش در تورنمنت ۵۰۰ امتيازی خاک رس بارسا، در ديدار نهايی هموطنش داويد فرر را از پيش رو برداشت. اين دو تنيس باز يک هفته قبل از آن هم در ديدار نهايی مونته کارلو به مصاف يکديگر رفته بودند که نادال در دو ست به پيروزی رسيده بود. نادال پنج سال پياپی در اين جام قهرمان شده بود. پارسال اما فرناندو ورداسکو در غياب نادال مصدوم، جام را نصيب خود کرد. از سال ۲۰۰۲ و پس از قهرمانی گاستون گائوديو از آرژانتين، هيچ تنيس باز غير اسپانيايی موفق به قهرمانی در بارسا نشده است. رافائل نادال در بارسلونا ابتدا هموطنش دانيل خيمنو تراور را از پيش رو برداشت. سانتياگو خيرالدو از کلمبيا رقيب مغلوب بعدی نادال بود. گائل مونفيل فرانسوی نيز چاره ای جز تسليم در برابر او نداشت. ايوان دوديگ شگفتی ساز از کرواسی، حريف نادال در مرحله نيمه نهايی بود که او هم در دوست پياپی باخت تا نادال و فرر برگزار کننده ديدار پايانی باشند. رقابت های مادريد اما ۱۰۰۰ امتيازی است و اعتبار بيشتری نسبت به تورنمنت ۵۰۰ امتيازی بارسلونا دارد. جوکوويچ در فينال با نتايج ۷-۵ و ۶-۴ نادال را مغلوب کرد تا برای سی و چهارمين بار متوالی، برنده از زمين خارج شود. نادال بعد از ۲ سال شکست‌ناپذيری در زمين خاکی بالاخره باخت. آخرين بار او در رقابت‌های تنيس آزاد فرانسه در سال ۲۰۰۹ و مقابل رابين سودرلينگ سوئدی مغلوب شده بود. همان رقابت‌هايی که طلسم ناکامی‌های فدرر را در رولان گاروس پايان داد. نادال و فدرر در مادريد نيز با هم روبرو شدند. در ست اول اين ديدار که فوق‌العاده مهيج بود، دو تنيس باز ۵-۵ مساوی شدند. فدرر سرويس می‌زد. نادال ۴۰-۰ پيش افتاد تا سه Break point داشته باشد. اما جادوی فدرر باز هم کارگر افتاد و اين ست را در نهايت ۷-۵ برد! گرچه دو ست بعدی را نادال به سهولت پيروز شد تا روانه فينال شود. مرد شماره يک تنيس جهان غير از راجر فدرر، بر مارکوس باغداتيس از قبرس، خوان مارتين دل پوترو از آرژانتين و ميشل لوردا از فرانسه چيره شده بود. اما نوواک جوکوويچ از صربستان که در اوج آمادگی قرار دارد برای فتح اين رقابت‌ها کوين آندرسون(آفريقای جنوبی)، گارسيا لوپز و داويد فرر(اسپانيا)، توماس بلوچی از برزيل و سرانجام رافائل نادال از کشور ميزبان را مغلوب کرد. يکی ديگر از زيباترين مسابقات اين تور، رقابت هميشه جذاب راجر فدرر با رابين سودرلينگ بود که باز هم اعجوبه سوئيسی بر رقيب سوئدی اش فائق آمد.
 


سخنگوی قوه قضائیه روز دوشنبه از محکومیت ۴۰ نفر در رابطه با حوادث کوی دانشگاه و ساختمان سبحان در سال ۱۳۸۸ خبر داد و تأکید کرد که این احکام هنوز نهایی نشده‌اند.سخنگوی قوه قضائیه روز دوشنبه از محکومیت ۴۰ نفر در رابطه با حوادث کوی دانشگاه و ساختمان سبحان در سال ۱۳۸۸ خبر داد و تأکید کرد که این احکام هنوز نهایی نشده‌اند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، غلامحسین محسنی اژه‌ای، در جمع خبرنگاران گفت که پرونده کوی دانشگاه و ساختمان سبحان در مجموع «۵۰ متهم داشت که ۴۰ نفر به حبس، جزای نقدی و پرداخت خسارت‌های وارده» محکوم شده‌اند. وی با این‌حال از نام‌بردن و ذکر سمت متهمین خودداری کرد و با اظهار این‌که حکم قطعی نشده و پرونده در مرحله «تجدید‌نظر خواهی» است، افزود که اطلاعات بیشتر پس از قطعیت حکم اعلام خواهد شد. آقای محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد که برخی از افراد متهم در پرونده کوی از خارج وارد کوی دانشگاه شده‌بودند و برخی نیز «از داخل کوی» دست به «اقدامات مجرمانه» زده‌اند. در ۲۵ خردادماه ۱۳۸۸، سه روز پس از انتخابات رياست جمهوری که آقای احمدی‌نژاد پيروز آن اعلام شد، تحصن دانشجويان ساکن کوی دانشگاه تهران در خيابان اميرآباد، با حمله و تيراندازی نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی و لباس‌شخصی‌ها به خشونت کشيده شد. اگرچه هنوز به طور دقیق مشخص نیست که این حمله به فرماندهی چه افرادی صورت گرفته، ویدئوی منتشر شده از آن واقعه به گمانه‌زنی‌ها در مورد دست داشتن نیروهای بسیجی و یگان ویژه، نیروی انتظامی تهران بزرگ، در این سرکوب  مطرح شد. در عین حال، اتحادیه اروپا نیز در فروردین ماه سال جاری، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده کنونی نیروی انتظامی را مسئول وقایع کوی دانشگاه معرفی کرده و به همین اتهام وی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد . دادستان کل کشور روز دوشنبه ضمن اعلام برگزاری «۲۲ جلسه برای رسیدگی به اتهامات متهمان این پرونده» در توضیح دلیل تأخیر در پیگیری این پرونده گفت: «برخی از افراد مربوط به پرونده کوی دانشگاه سر و صورت خود را پوشانده بودند و شناسایی این افراد رسیدگی به پرونده را قدری به تأخیر انداخت.» به گفته وی تمام این جلسات با حضور شاکیان، متهمان، وکلا، نماینده دادستان، نماینده وزارت علوم و نماینده دانشگاه تهران برگزار شده و در طول بررسی این پرونده برخی از شاکیان «بعد از کار کارشناسی» از شکایت خودصرف نظر کرده‌اند. «چند مدعی علوم غریبه دستگیر شده‌اند» دادستان کل کشور در بخشی دیگر از سخنان خود دستگیری چند تن از مدعیان علوم غریبه را تأیید کرد و گفت: «دادستانی در این زمینه ورود پیدا کرده و افرادی نیز دستگیر شده و هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند.» وبسایت‌های خبری ایران چندی پیش از دستگیری چند‌تن از نزدیکان اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر احمدی‌نژاد خبر داده و افزوده بودند که برخی از بازداشت شدگان از «مدعیان علوم غریبه» و «رمالی و جن‌گیری» بوده‌اند. آقای محسنی اژه‌ای ضمن تأیید خبر دستگیری برخی مدعیان علوم غریبه، خاطر نشان کرد که دادستان با عنوان مدعی‌العموم وارد شده و پرونده در حال طی مراحل مقدماتی است. وی با‌این‌حال از توضیح در مورد تعلق این افراد به طیف خاصی خودداری کرد و گفت: «در اینجا بحث طیف مطرح نیست. دادستانی وقتی جرمی واقع شود و آن جرم جنبه عمومی داشته باشد وارد می‌شود.» پیش از دستگیری اخیر برخی از افراد نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی، عباس‌امیری فر،‌ دبیر کمیسیون فرهنگی دولت محمود احمدی‌نژاد و از حامیان سرسخت آقای رحیم‌مشایی نیز بازداشت و از سوی دادگاه ویژه روحانیت مورد بازجویی قرار گرفته بود. سخنگوی قوه قضائیه در این نشست خبری در خصوص پرونده آقای امیری فر گفت که تحقیقات مقدماتی همچنان ادامه دارد و افزود: «امینی‌فر در ارتباط با پخش سی‌دی ظهور نزدیک‌است بازداشت شده است.» برخی  گزارش ها پیشتر از ارتباط عباس امیری فر را با  فیلم ظهور بسیار نزدیک است خبر داده بودند. شماری از اصولگرایان منتقد دولت در  هفته های اخیر ضمن اشاره به توسل تعدادی از افراد نزدیک به محمود احمدی‌نژاد به اجنه و رمال، نسبت به وجود «جریان انحرافی» در دولت بارها هشدار داده‌اند. «جریان انحرافی» اصطلاحی است که در ادبیات اصولگرایان منتقد دولت، بر تیم احمدی‌نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی دلالت می‌کند. غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه در واکنش به گلایه تعدادی از علما درباره نفوذ و رشد جریان‌های انحرافی در برخی دستگاه‌ها گفت: «اگر جریانی انحرافی، سیاسی، عقیدتی و یا اخلاقی باشد و اگر به طور هدفمند در دستگاهی نفوذ کند و بخواهد سوء استفاده کند جرم است و از ناحیه دادستان پیگیری می‌شود.» «دستگیری یکی از کارمندان دادگستری سیستان و بلوچستان به اتهام حمل تریاک» سخنگوی قوه قضائیه همچنین کشف بیش از ۵۰۰ کیلوگرم تریاک از «یکی از کارمندان دادگستری سیستان و بلوچستان» را تأیید کرد و گفت: «این فرد... دستگیر شده است و این‌که مواد کشف شده برای وی بوده یا شریک داشته است در حال رسیدگی است.» خبرگزاری العربیه روز شنبه گزارش کرد که زاهد شیخی، رئیس روابط عمومی دادگستری زاهدان به اتهام «حمل ۵۰۰ کیلوگرم مواد مخدر با خودروی دولتی» دستگیر شده است. این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه افزوده بود که این نخستین بار نیست که آقای شیخی اقدام به «قاچاق» می‌کرده است. آقای محسنی اژه‌ای روز دوشنبه تأکید کرده فرد مزبور مدیر کل روابط عمومی نیست و توضیح داد: «وی یکی از ارباب جمعی روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان است.»
 


طبق يک نظرسنجی جدید،در صورت کانديداتوری دومينيک اشتراوس-کان و مرين لوپن، نیکلا سرکوزی در دور اول انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۲ فرانسه بازنده شده و به دور دوم انتخابات راه نخواهد يافت.بر اساس يک نظرسنجی که در فرانسه صورت گرفته است، در صورت حضور دومينيک اشتراوس-کان، رییس صندوق بين المللی پول و مرين لوپن، رهبر حزب راست افراطی «فرون ناسيونال» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ ، نيکلا سرکوزی، رییس جمهور این کشور، بازنده خواهد شد و به دور دوم راه نخواهد يافت. طبق نظر سنجی موسسه فرانسوی ال اچ ۲ (LH۲)، در دور اول انتخابات رياست جمهوری فرانسه، دومينيک اشتراوس-کان ، مرين لوپن و نيکلا سرکوزی، به ترتيب قادر به کسب ۲۳ درصد، ۱۷ درصد و ۱۶ درصد آرا خواهند بود. دومينيک اشتراوس-کان هنوز اعلام نکرده است که در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۲ شرکت خواهد کرد. طبق اين نظرسنجی، به جز رئيس صندوق بين المللی پول، ديگر کانديداهای حزب سوسياليست فرانسه نخواهند توانست مانع صعود آقای سرکوزی به دور دوم انتخابات شوند. مارتين ابری، فرانسوا هولاند و سگولن رويال ديگر شخصيت های مطرح حزب سوسياليست هستند که امکان دارد با آقای سرکوزی در انتخابات به رقابت برخيزند. در اين نظرسنجی ۹۷۰ نفر که سنشان بالای ۱۸ سال بود، شرکت کردند. به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند، طبق يک نظرسنجی ديگر که در ماه مه انجام شده، ۷۶ درصد فرانسوی ها می گويند که به آقای سرکوزی اعتماد ندارند. نيکلا سرکوزی هنوز اعلام نکرده که در انتخابات سال ۲۰۱۰ شرکت خواهد کرد ولی فرانسوا فيون، نخست وزير اين کشور و حزب حاکم «او ام پ» اعلام کرده اند که وی انتخاب طبيعی این حزب است. نیکلا سرکوزی روز ششم ماه مه سال ۲۰۰۷ توانست که در دور دوم انتخابات رياست جمهوری فرانسه رقيب خود سگولن رويال را از حزب سوسياليست شکست داده و در انتخابات پيروز شود. نيکلا سرکوزی در اين انتخابات ۵۳ درصد آراء را به دست آورد در حالی که سگولن رويال با کسب ۴۶ درصد آراء فرانسوی ها به کار خود پايان داد.
 


آمارهای جدید نشان می دهد که صادرات آلمان در ماه مارس گذشته ۷.۳ درصد رشد داشته است که بالاترين رکورد ثبت شده از سال ۱۹۵۰ تاکنون است. مازاد تجاری آلمان در ماه مارس گذشته به ۱۲ درصد رسيد که معادل ۲۷ ميليارد دلار است.آمارهای جدید نشان می دهد که صادرات آلمان در ماه مارس گذشته ۷.۳ درصد رشد داشته است که بالاترين رکورد ثبت شده از سال ۱۹۵۰ تاکنون است. مازاد تجاری آلمان در ماه مارس گذشته به ۱۲ درصد رسيد که معادل ۲۷ ميليارد دلار، حدود ۱۹ ميليارد یورو اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری ها، آلمان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا محسوب می شود و صادرات کالاهای این کشور تا کنون نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۱۶ درصد افزايش داشته است. نقطه قوت صادرات آلمان، تقاضای گسترده ماشين آلات صنعتی و سنگين از سوی کشورهای دیگر است. بر اساس گزارش ها، ارزش صادرت آلمان در ماه مارس گذشته به حدود ۹۸ ميليارد يورو و ارزش واردات آن به حدود ۷۹ ميليارد يورو رسيده است. آلمان که پس از چين، دومين بزرگترين صادر کننده جهان است، توانسته است که از زمان رکود اقتصادی در آمريکا و اروپا در سال ۲۰۰۸، به رشد ۳۰ درصدی صادرات برسد که برای اقتصاد آلمان اعتبار بزرگی محسوب می شود. آلمان در کشورهای در حال توسعه بازار بسيار مناسبی دارد و شماری از اقتصادهای در حال رشد، به ابزار ها و ماشين آلات و صنايع پايه و سنگين آلمان وابسته هستند. گزارش ها حاکی است که به رغم افزايش مازاد تجاری آلمان، صادرات ماشين آلات اين کشور حدود چهار درصد کمتر از پيش بينی ها رشد داشته است. با اين حال پيش بينی های مرکز آمار تجاری آلمان حاکی است که با توجه به افزايش قيمت سوخت و بالارفتن هزينه انتقال کالا، صادرات آلمان در سال جاری با کاهش روبرو خواهد شد. با اين حال مقامات «کامرز بانک» آلمان می گويند به رشد اقتصادی آلمان اطمينان دارند و این کشور تا پايان سال جاری ميلادی، نرخ رشد سه درصدی را حفظ خواهد کرد. آلمان همچنين از شرکای تجاری و مالی و اقتصادی نزديک ايران است که از زمان افزايش تحريم ها بر تهران، حضور تجاری و مالی خود را در ايران کم کرده است.
 


سخنگوی ناتو در افغانستان گفت تمام افراد طالبان که در حملات روزهای شنبه و یکشنبۀ گذشته به ساختمان های دولتی در شهر قندهار شرکت داشتند، ‌کشته یا اسیر شده اند. به گفته وی، این عملیات طالبان برای آنان نتیجه ای در بر نداشت. طالبان چند روز پیش اعلام کرده بودند که عملیات گستردۀ بهارۀ خود را آغاز می کنند. به گفته مقامات افغانستان، آخرین مقاومت این نیروها، که در هتلی در قندهار سنگر گرفته بودند، با کشته شدن آخرین نفرات آنان به پایان رسید. در این عملیات ۲۵ تن از طالبان، دو مامور افغان و یک غیرنظامی کشته شدند.
 


يک هفته پس از امضای سند آشتی ملی ميان فتح و حماس، محمود عباس ابراز «اطمينان» کرد که دولت وحدت ملی فلسطينی که به زودی برپا خواهد شد، موجوديت اسرائيل را به رسميت خواهد شناخت.يک هفته پس از امضای سند آشتی ملی ميان جنبش های فتح و حماس، محمود عباس، رهبر فتح ابراز «اطمينان» کرده است دولت وحدت ملی فلسطينی که به زودی در نتيجه سند آشتی برپا خواهد شد، موجوديت اسرائيل را به رسميت خواهد شناخت. به گزارش رسانه های اسرائيل، محمود عباس، رييس تشکيلات فلسطينی روز يکشنبه در ديدار با هيئتی از يهوديان آمريکايی چپگرا، از سازمان «جی استريت»، گفت: هر دولتی که با مشارکت فتح و حماس زير رهبری وی فعاليت کند، به سه اصل تعيين شده از سوی جامعه بين المللی: دوری از خشونت و ترور، پايبندی به تعهدات پيشين با دولت اسرائيل و شناسايی موجوديت اسرائيل، وفادار خواهد بود. سند آشتی ملی فلسطينی که چهارشنبه گذشته با امضای محمود عباس و خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس و با ميانجی گری هيئت حاکمه جديد انقلابی مصر، نهايی شد، موجب ناخشنودی نخست وزير و وزير خارجه اسرائيل شده است و شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل نيز گفته است جامعه جهانی نبايد دولت فلسطينی را که حماس بخشی از آن باشد، به رسميت بشناسد. محمود عباس در ديدار با هيئت سازمان يهودی آمريکايی «جی استريت» گفت: اگر دولت اسرائيل ساخت و سازها در کرانه باختری را برای دو يا سه ماه قطع کند و مذاکراتی صادقانه را از سر بگيرد، فلسطينی ها آماده هستند که از مراجعه به مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای شناسايی کشور مستقل فلسطين عدول کنند. در همين حال، آقای عباس گفت مراجعه به سازمان ملل، بر اساس قوانين بين المللی است و نبايد آن را گامی يک جانبه تلقی کرد. وی افزود: هر کسی که حامی انديشه «دو ملت، دو کشور» بوده، بايد کشور مستقل فلسطين را در مرزهای سال ۱۹۶۷، به پايتختی بيت المقدس به رسميت بشناسد. از سوی دیگر، خالد مشعل، رهبر سیاسی حماس در دمشق، در مصاحبه ای با خبرگزاری رويترز گفت که اين جنبش اسلامگرا «پيش از استقلال کشور فلسطين، اسرائيل را به رسميت نخواهد شناخت.» خالد مشعل تاکيد کرد: «ابتدا بگذاريد که فلسطينی ها در اراضی خود آزادانه زندگی کنند، کشور مستقل خود را داشته باشند؛ آنگاه از ملت فلسطين، دولتش و رهبرانش بپرسيد نظرشان در باره اسرائيل چيست؟» آقای مشعل همچنين گفته است: جنبش حماس «مقاومت، حتی از نوع مسلحانه را رها نخواهد کرد و آن را در کنار مقاومت مردمی ضروری می داند.» رييس دفتر سياسی حماس در اين مصاحبه، جنبش سکولار و ميانه رو فتح را نيز فراخوانده است که دوباره «به راه مقاومت مسلحانه بازگردند»، و افزود که «فتح بايد اسرائيل را وادار کند تا به اشغالگری پايان دهد.» به گفته خالد مشعل، «هيچ اشغالگری در جهان، از روی ميل خود، دست از اشغال نکشيده، بلکه زير فشار و زور ناچار به قطع اشغالگری شده است.» اين سخنان آقای مشعل در حالی است که او تنها سه روز قبل از آن، در مصاحبه ای با خبرنگاران روزنامه آمريکايی وال استريت ژورنال گفته بود: «نوع مقاومت آتی در برابر اسرائيل، ضمن هماهنگی با جنبش فتح اتخاذ خواهد شد؛ اينکه اين مقاومت همراه با خشونت باشد يا نه؟ کدام راه مفيد تر و سريع تر هدف های ما را تامين خواهد کرد؟- اينها مسائلی است که جناح های فلسطينی بايد بر سر آن به تفاهم برسند.» خالد مشعل در مصاحبه روز یکشنبه خود گفته است که آمريکا و اتحاديه اروپا بايد از آشتی فلسطينی ها حسن استقبال کنند، زيرا «اين خواست قوم فلسطينی است و آنها بايد اراده ی ما را محترم بشمارند.» آمريکا و اتحاديه اروپا، که دو کشور عضو گروه چهارجانبه حامی صلح خاورميانه هستند، در روزهای اخير از حماس خواستند در آستانه ورود به دولت ائتلاف فلسطينی، از ترور دست بردارد، اسرائيل را به رسميت بشناسد و متعهد شود که همه قراردادهای حدود دو دهه گذشته بين سازمان آزاديبخش فلسطين و دولت اسرائيل را رعايت کند.
 


سه نیروگاه هسته ای ساحلی ژاپن،تا پایان یافتن اقداماتی که برای افزایش ایمنی این نیروگاه ها در دست انجام است، تعطیل می شوند. مجتمع هسته ای « هاما او کا » Hamaoka بیش از ده درصد برق ژاپن را تامین می کند. برای جلوگیری از امواج ویرانگر سونامی، از جمله  قرار است دیواری به ارتفاع ۱۲ متر و طول یک کیلومتر و نیم، در مقابل این مجتمع ساخته شود. موانع حفاظتی کنونی  این سه نیروگاه قادر به جلوگیری از امواجی به ارتفاع هشت متر است. ژاپن ۵۴ نیروگاه هسته ای دارد.
 


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دو قاچاقچی لاشه حيوان «عجيب الخلقه» روز دوشنبه در مشگين شهر دستگير شدند. رييس اداره حفاظت محيط زيست مشگين شهر گفت: «از شکل ظاهری اين حيوان می‌توان گفت لاشه متعلق به خانواده حيواناتی است که نسل آنها چند ميليون سال پيش منقرض شده است.» به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، دو قاچاقچی لاشه حيوان «عجيب الخلقه»، روز دوشنبه در مشگين شهر دستگير شدند. رييس اداره حفاظت محيط زيست مشگين شهر گفت: «با توجه به قراين و شواهد و شکل ظاهری اين حيوان می‌توان گفت لاشه متعلق به خانواده حيواناتی است که نسل آنها چند ميليون سال پيش منقرض شده است.» ايرنا افزود به دنبال انتشار خبری مبنی بر کشف لاشه يک حيوان «عجيب الخلقه» و ناشناخته در مشگين شهر و قاچاق آن، دادستانی مشگين شهر وارد عمل شد و با تلاش ماموران انتظامی و يگان حفاظت محيط زيست مشگين شهر، دو نفر از قاچاقچيان دستگير و لاشه اين حيوان کشف شد. لاشه اين حيوان بيشتر شبيه پرندگان گوشتخوار، از نسل دايناسورهای پرنده است و توسط تنی چند از اهالی روستای آق بولاغ از توابع شهرستان مشگين شهر کشف شده است. به گزارش ایرنا، لاشه اين جانور تقريبا سالم بوده و شاهدان عينی حتی احتمال می دهند که تنها چند روز از مرگ اين حيوان گذشته باشد. پیشتر گزارش شده بود که يکی از اهالی اين روستا لاشه اين جانور را پنهان ساخته و ماموران محيط زيست مشگين شهر در تلاش برای دست‌يابی به اين لاشه هستند. لطف‌الله لطفی، دادستان عمومی و انقلاب مشگين شهر به این خبرگزاری گفته است: «به احتمال قوی لاشه حيوان در جريان حفاری غيرمجاز آثار باستانی به صورت اتفاقی پيدا شده است.» رييس اداره حفاظت محيط زيست مشگين شهر گفت: «بررسی دقيق و علمی اين لاشه نيازمند حضور ديرينه شناسان در اين شهرستان است.» حسين دهقانی افزود: «با توجه به قراين و شواهد و شکل ظاهری اين حيوان می‌توان گفت لاشه متعلق به خانواده حيواناتی است که نسل آنها چند ميليون سال پيش منقرض شده است.»  لاشه حيوان اکنون به اداره حفاظت محيط زيست مشگين شهر منتقل شده و بررسی‌های اوليه روی اين حيوان صورت گرفته است. برخی از روستاييان می‌گويند لاشه اين حيوان را از نزديک مشاهده کرده‌اند و احتمال می‌دهند که اين جانور در غاری در نزديکی روستا می‌زيسته است. به نوشته ايرنا، مقام‌های محلی این شهرستان در حال حاضر برای اطلاع از صحت و سقم اين ماجرا بسيج شده‌اند.
 


به گفته شاهدان عینی و منابع پزشکی، امروز در تیراندازی ماموران دولتی بسوی تظاهرکنندگان در شهر تعز در یمن، دو نفر کشته شدند. تظاهرکنندگان، که معلمان اعتصابی نیز به آنان پیوسته اند، از دیروز با برپا کردن چادر، در میدان اصلی شهر تعز تجمع کرده اند. یمن ،از تقریبا سه ماه پیش، هر روزه شاهد تظاهرات معترضینی است که خواهان برکناری علی عبدالله صالح رئیس جمهور این کشور هستند.
 


یک سوءقصد کنندۀ انتحاری امروز( دوشنبه ) با منفجر کردن خود در یکی از شهرهای استان لغمان در شرق افغانستان، جان پنج غیرنظامی را گرفت. پنج نفر نیز در این انفجار زخمی شدند.
 


اسامه بن‌لادن هفته گذشته پس از یک دهه زندگی پنهان به دست نیروهای آمریکایی کشته شد. اقدامی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا آن را اجرای عدالت توصیف کرد. اما کشته شدن رهبر و بنیانگذار القاعده چه پیامدی برای جهان، خاورمیانه و ایران خواهد داشت؟اسامه بن لادن که دنیا او را طراح اصلی حملات سپتامبر ۲۰۰۱ به ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک می‌شناسد، هفته گذشته پس از یک دهه زندگی پنهان به دست نیروهای آمریکایی کشته شد. اقدامی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا آن را اجرای عدالت توصیف کرد. حملات سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا نزدیک سه هزار کشته بر جای گذاشت و آغازگر سلسله تحولاتی بود که هنوز که هنوز است جهان و به ویژه منطقه خاورمیانه درگیر آن است. آمریکا اندکی پس از این حملات، به دنبال یافتن بن لادن و همراهانش به افغانستان لشکرکشی کرد و حکومت طالبان را که در آن زمان به بن لادن و القاعده پناه داده بود، از مصدر قدرت به زیر کشید. اما پس از گذشت یک دهه حضور نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان و عراق دو همسایه شرقی و غربی ایران ادامه دارد. همزمان القاعده هم که شاخه های آن در کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه و آفریقا گسترش یافته هنوز گاه و بیگاه به تهدید منافع کشورهای عربی می پردازد. در این میان جمهوری اسلامی ایران هم هرچند یک بار متهم است که پنهانی کمک‌هایی را در اختیار القاعده و طالبان قرار می دهد و از جمله پناهگاه شماری از اعضای القاعده پس از حمله آمریکا به افغانستان بوده است. کشته شدن اسامه بن لادن رهبر و بنیانگذار القاعده چه پیامدی برای جهان دارد، چه پیامدی برای خاورمیانه و چه پیامدی برای ایران؟ پرسش‌های کلیدی از سه میهمان برنامه این هفته دیدگاه‌ها: در واشنگتن ایرج گرگین، روزنامه‌نگار، تحلیلگر سیاسی و فعال فرهنگی، و رسول نفیسی، تحلیلگر سیاسی و استاد جامعه شناسی در دانشگاه استریر، و در نیویورک منصور فرهنگ، سفیر پیشین ایران در سازمان ملل در دوران دولت موقت انقلاب و استاد علوم سیاسی دانشگاه بنینگتون. آقای گرگین، پس از واکنش‌های اولیه به کشته شدن اسامه بن‌لادن و گردهمایی خودجوش عده‌ای از شهروندان در واشنگتن و بگومگوی اولیه در مورد علت عدم انتشار عکس جسد اسامه بن‌لادن و دفن کردن جسد در دریا، حالا که القاعده و طالبان افغانستان خودشان پذیرفته‌اند که اسامه بن‌لادن کشته شده، برآورد ناظران از این رویداد و نحوه‌ای که مسئولان آمریکا در رسانه‌ای کردن آن برگزیده‌اند، چیست؟ سؤال‌های بی‌پاسخ مانده‌ای هر روز مطرح می شود که چطور بن لادن شش سال در خانه‌ای که در قلب نظامی‌ترین منطقه پاکستان زندگی کرده و کسی از آن خبر نداشته، ولی همچنان که می‌دانید مهم‌ترین خبر هفته گذشته کشته شدن او بود و این بحث ادامه دارد. ایرج گرگین، روزنامه‌نگار، تحلیلگر سیاسی و فعال فرهنگی بن‌لادن نزد افکار عمومی آمریکاییان به دلیل اینکه عامل قتل بیش از سه هزار تن در جریان حمله به برج‌های نیویورک شناخته می‌شد، پیشاپیش محکوم به اعدام شد و ابراز خوشحالی گروه‌هایی از مردم آمریکا در واقع به خاطر این بود که او به گونه‌ای اعدام شد و این اعدام مورد قبول مردم قرار گرفت و آنها را شادمان کرد. منتها اقدام به حمله به برج‌ها که عامل آن بن‌لادن شناخته می‌شود، دو جنگ پرتلفات و پرهزینه را به آمریکا تحمیل کرد، ده‌ها هزارتن تلفات از آمریکاییان و عراقی‌ها و افغان‌ها به جا گذاشته، خزانه آمریکا را تهی و ورشکست کرده و هنوز این جنگ و گریز ادامه دارد. بنابراین این سؤال‌ها سؤال‌های اساسی است که الان مورد توجه محافل مطبوعاتی سیاسی و اجتماعی است که از این به بعد چه باید کرد؟ اگر هدف اصلی آمریکا مبارزه با ریشه‌کن کردن القاعده و بن‌لادن بوده، آیا ۹۰ هزار سپاهی آمریکا در افغانستان بعد از کشته شدن بن‌لادن همچنان باید باشند؟ آقای فرهنگ، حتی پیش از اعلام کشته شدن بن‌لادن عده‌ای از ناظران بر این عقیده بودند که دوران اسلام‌گرایی از یک دهه پیش به این سو سر آمده و مقابله نظامی که آقای گرگین الان اشاره کردند به آن با القاعده و طالبان خاورمیانه و جهان را وارد دوران پسااسلامی کرده و این رویدادهایی که در خاورمیانه در چند ماه اخیر و همینطور آفریقای شمالی شاهدش بودیم، شاهدی بر این امر تلقی می‌شود. با تهدید تازه القاعده در پی پذیرش صحت خبر کشته شدن بنیانگذارش آیا تفسیر دیگر قوت خواهد گرفت حاکی از تجدید حیات اسلام‌گرایی یا نه؟ منصور فرهنگ، سفیر پیشین ایران در سازمان ملل در دوران دولت موقت انقلاب و استاد علوم سیاسی دانشگاه بنینگتون بن‌لادن دو شخصیت به هم پیوسته داشت. یک شخصیت تروریست و اعمال تروریستی او نوعی ارضای انتقام‌جویی بخشی از مردم در جهان اسلام به طور اعم و کشورهای عربی به طور اخص بود و تردیدی نیست که اقدام‌های تروریستی بن‌لادن یا گروه‌هایی که با او احساس خویشاوندی می‌کنند، برای آمریکا هزینه‌های سنگین مادی و انسانی داشته همانطور که آقای گرگین توضیح می‌دادند. شخصیت دوم بن‌لادن او به عنوان یک ایدئولوگ معروف بود. یعنی معرف بینشی که به مردم محروم و گرفتار احساس حقارت و ضعف در کشورهای اسلامی که زیر سلطه استبداد زندگی می‌کنند، امید مدینه فاضله می‌داد و خوب تردیدی نیست که این نوع ایدئولوژی‌ها در اوایل امر می‌توانند برای مردم جذابیت داشته باشند. منتها واقعیت امر این است که این ایدئولوژی‌ها با گذشت زمان نمی‌توانند فقط با شعار به جذابیت خود ادامه دهند و در مرحله نهایی نتیجه‌بخش بودن این نوع ایدئولوژی‌هاست که می‌تواند جذابیت آنها را نهادینه کند. تردیدی نیست که این ایدئولوژی در بیست و چند سالی که مطرح بوده، جز ویرانی و خرابی و بدبختی چیزی بار نیاورده. یعنی در عمل جز فساد و خشونت نتیجه‌ای برای مردم نداده و بنابراین جذابیت آن رو به افول است. از طرف دیگر اسامه بن‌لادن به عنوان یک تروریست حامیانی داشته که این‌ها شبکه‌هایی در دنیا تشکیل داده‌اند که الزاماً از یک مرکزی هم دستور نمی‌گیرند و هیچ بعید نیست که در شهرهای مختلف دنیا از جمله خود آمریکا این سلول‌ها هنوز هم  وجود داشته باشند و باز هم اقدامات تروریستی کنند و لطمه‌ای بزنند. ولی تردیدی نیست که تحولات اخیر خاورمیانه به خوبی نشان می‌دهد که ایدئولوژی اسلامی، ایدئولوژی‌هایی که امید مدینه فاضله می‌دهند و فکر می‌کنند که راه حل تمام مسائل مدرن سیاسی و اقتصادی واجتماعی را پیدا کرده‌اند، جذابیت خود را از دست داده‌اند و جذابیت دموکراسی و کثرت‌گرایی خصوصاً برای نسل‌های جوان در جهان سوم به طور اعم و خاورمیانه به طور اخص که جمعیت دو برابر شده در این سی سال افزایش پیدا کرده. بنابراین بن‌لادن می‌رود که به عنوان یک واقعه تاریخی مورد بحث و تحلیل قرار گیرد و نه به عنوان یک خطر ایدئولوژیک که امروز جذابیتی برای توده‌های مردم داشته باشد. ولی عناصر تروریستی حامی او بعید نیست که در آینده هم دست به جنایاتی بزنند که قربانیان آنها اکثریت‌شان حتی می‌توانند مردم مسلمان باشند. آقای نفیسی، در پی اعلام خبر کشته شدن بن‌لادن مؤسسه پژوهشی و مشورتی کرونوس که وابسته به گنگره آمریکاست در گزارش جدیدش صحبت از تماس نزدیک و رو به افزایش میان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و القاعده به میان آورده، با هدف مقابله با آمریکا در خاورمیانه و آسیای جنوبی. این گزارش تا چه حد در محاف تصمیم‌ساز سیاست خارجی واشینگتن جدی گرفته شده؟ رسول نفیسی، تحلیلگر سیاسی و استاد جامعه شناسی در دانشگاه استریر در مرحله اول باید گفت که عناصری که این خبر را ایجاد و تولید کرده‌اند در کنگره، که بعضاً من آنها را می‌شناسم، تا حدی رعایت انصاف ممکن را نکنند. موضوع دیگر این است ارتباط بین قدس و القاعده چیز تازه‌ای نیست. اگر خاطرتان باشد در دوره آقای خاتمی بود در ۱۹۹۷ فکر می‌کنم، که در ایران کنگره‌ای تشکیل دادند و از  تمام این زعمای مبارزات اسلامی و جهاد اسلامی دعوت کردند که در ایران تشکیل کنگره بدهند. من خاطرم است که وقتی اینجا از یکی از افراد وزارت خارجه ایران پرسیدند راجع به این موضوع در یک مصاحبه، ایشان گفت ما که به اینها اسلحه ندادیم. فقط با اینها حرف زدیم و بحث کردیم و این هم ایرادی ندارد. این البته قبل از جریانات سپتامبر بود که حساسیت این قدر نبود. ولی بیشک ارتباطاتی بین نیروی قدس و نیروهای دیگر در خاورمیانه و آفریقای شمالی فعالان وجود دارد و دولت ایران هم انکار نمی‌کند که ارتباط‌ها را حفظ می‌کند با نیروهای غیردولتی مسلح. ولی این که اثرش روی سیاست‌گذاری در آمریکا چیست، این فرض قبلاً بوده در کنگره و به خصوص در میان جناح راست کنگره و دولت آمریکا. اصلاً احتیاجی ندارد که هیچ نوع بینه و شهودی برایش بیاوریم. در واقع آن تصوری که از ایران وجود دارد تصور نمی‌کنم بدتر از این بشود. بنابراین این خبر جدید هم باعث ایجاد مخاطره خاصی برای ایران نخواهد شد. آقای گرگین، بعد از «اما و اگر»های اولیه مسئولان جمهوری اسلامی درباره صحت خبر کشته شدن بن‌لادن، موضع‌گیری تازه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران که این رویداد نشان داد برای مقابله با یک فرد احتیاج به لشکرکشی نیست، چه چیزی را نشان می‌دهد درباره نگاه جمهوری اسلامی ایران به پیامدهای این رویداد و ابراز امیدواری او درباره استقرار صلح و آرامش در منطقه؟ این موضوع در خود آمریکا هم به شدت مورد بحث است. اگر هر روز به رادیوها و تلویزیون‌ها توجه کنید و روزنامه‌ها را بخوانید دقیقاً همین مسئله از سوی برخی از ناظران مطرح می‌شود که الان ثابت شد که یک گروه زبده و اطلاعات امنیتی جاسوسی می‌توانند از پس یک جریان تروریستی برآیند و درنتیجه لشگرکشی به یک کشور دیگر برای از بین بردن یک سلول تروریستی یا تروریسم مسئله اساسی نیست. بنابراین ایشان که این را گفته‌اند درواقع بحث در اینجا هم جریان دارد و طرفداران بسیاری دارد و من تصور می‌کنم دولت اوباما با همین مسئله در ماه‌های آینده رو به رو خواهد بود که چگونه بخشی از نیروهای آمریکایی و ناتو با سرعت بیشتری از  افغانستان خارج شوند. تردیدی نیست که  ایدئولوژی بن‌لادن و القاعده در بیست و چند سالی که مطرح بوده، جز ویرانی و خرابی و بدبختی چیزی بار نیاورده. یعنی در عمل جز فساد و خشونت نتیجه‌ای برای مردم نداده و بنابراین جذابیت آن رو به افول است. منصور فرهنگ از طرف دیگر همین طور که می‌دانید شایعاتی درباره مذاکرات با طالبان و سازش با طالبان و دولت افغانستان شنیده می‌شود و این که نیروهای نظامی بعد از این که آمریکا و متحدانش افغانستان را ترک کردند یک دولت مشترک از دولت افغانستان و طالبان تشکیل خواهد شد. این هم احتمالش زیاد است. البته زن‌ها و آگاه‌ترین بخش جامعه افغانستان از یک چنین آینده و چیزی در جامعه خودشان هراس دارند و معتقدند که ۱۰ سال جنگ با طالبان اگر با چنین نتیجه ای پایان پیدا کند، برای آنها جز ادامه محرومیت و بدبختی‌هایشان زیر یک حکومت طالبانی چیزی به ارمغان نخواهد آورد. تنها تعداد بیشتری از افراد متعصب را به اردوی طالبان رانده و نهضتی را در دنیا به راه انداخته که القاعده نام گرفته. همانطور که آقای فرهنگ گفتند در هر جایی که یک اقدام تروریستی و آدم‌کشانه صورت گیرد به نام این گروه و تشکیلات و سازمان مشخصی هم ندارد تمام می‌شود. القاعده همانطور که آقای فرهنگ گفتند یک طرز تفکری شده که به نظر من به صورت «لولوی سر خرمن درآمده» از یمن تا لندن که توانسته مغزهای خام یا ایده‌آلیست متعصبان افراطی را جذب خودش کند. ولی در پاسخ به پرسش شما بله این مسئله مسئله‌ای است که در ماه‌های آینده بسیار مورد بحث قرار خواهد داشت و امید این که دولتی در افغانستان تشکیل شود و این مسئله حل شود، مورد بحث محافل سیاسی آمریکا هم هست. آقای فرهنگ، آقای گرگین اشاره کردند به امکان ایجاد تشکیل یک دولت ائتلافی در افغانستان. از سوی دیگر کشته شدن بن‌لادن در خاک پاکستان، کشور متحد آمریکا هم تقاضای افکار عمومی آمریکا برای خواستن توضیح از عملکرد دولت و ارتش پاکستان را به افزایش گذاشت و هم پیش‌بینی مسئولان افغانستان در این باره را که بن‌لادن در خاک پاکستان پنهان شده و نه افغانستان مهر تأیید گذاشت. اینها چه پیامدی برای مناسبات مثلث واشینگتن، اسلام‌آباد، کابل دارد؟ آن چیزی که ما با مطالعه تاریخی جنگ به دست می‌آوریم این است که در بسیاری از موارد انگیزه‌هایی که یک جنگ را آغاز می‌کند با انگیزه‌هایی که به ادامه جنگ می‌انجامد با هم تفاوت دارند. اولین کسی که این تحلیل را ارائه داد در دو هزار و ۵۰۰ سال قبل بود که جنگ بین آتن و اسپارت شروع شده بود و هنوز هم این واقعیت وجود دارد. اهداف سیاست خارجی ایران که به طور کلی خارج کردن آمریکا است از منطقه تحقق نخواهد پذیرفت. بلکه ایران در همین وضعیت محاصره فعلی که از طرف اعراب و ایالات متحده و متحدان آنها مثل آذربایجان و غیره قرار دارد، باقی خواهد ماند. رسول نفیسی ادامه حضور آمریکایی‌ها در افغانستان امروز بیشتر مربوط به اعتبار جهانی خودشان است. یعنی طوری می‌خواهند از آنجا بیرون بیایند که به حیثیت و موقعیت‌شان و به طور کلی به هژمونی‌شان در دنیا لطمه نخورد. پاکستان و آمریکا در ضمن این که منافع مشترکی دارند، اهداف متفاوتی دارند. این‌ها مؤتلفینی نیستند که هدف و وسیله هماهنگی داشته باشند. به همین دلیل که ایران هم دارای اهداف بسیار از یک طرف با آمریکا احساس هماهنگی دارد... ایران صد در صد از این که بن‌لادن کشته شده، خوشحال است. برای اینکه او به عنوان یک رقیب ایدئولوژیک ایران از بین رفته و ایرانی‌ها می‌دانستند که بن‌لادن معرف نوعی فرقه‌ای است که سخت با شیعه در تقابل‌اند. در عین حال اگر کشته شدن بن‌لادن بخواهد به ادامه حضور آمریکا یا قدرت آمریکا و ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان بیانجامد ایران سخت نگران است. بنابراین همکاری پاکستان و آمریکا ادامه پیدا می‌کند. این تنش بین‌شان هست. برای اینکه اهداف متفاوتی دارند و در افغانستان هم همین. آمریکا از افغانستان به این سادگی‌ها بیرون نمی‌آید و در عین حال هم ایجاد یک دولت مرکزی که بتواند به خشونت در افغانستان خاتمه دهد، در آینده نزدیک امکان‌پذیر نیست. همه کشورهایی که در این ماجرا بازیگرند همه گرفتار تضادها و تناقض‌هایی هستند که خودشان هم نمی‌دانند چگونه با این‌ها برخورد کنند و فی‌البداهه عمل می‌کنند. به همین دلیل هم وقتی در یک دنیای آزاد مثل آمریکا به تحلیلگران و ناظران گوش می‌دهیم می‌بینیم که چقدر اینها با هم انسان‌های بسیار مطلع، باتجربه، با مطالعه اختلافات بسیار اساسی با هم دیگر دارند، برای اینکه در برابر چالش بسیار بزرگی قرار گرفته‌اند که راه حل ساده‌ای ندارد. این واقعیت برای پاکستان هم وجود دارد، این واقعیت برای دولت کرزای هم وجود دارد و ما در این مخمصه آینده قابل پیش‌بینی نداریم. آقای نفیسی، پرسش قبلی‌ام را از آقای فرهنگ تکمیل می‌کنم. حذف رهبر القاعده، مناسبات واشنگتن، اسلام آباد، کابل، تهران را با چه شرایطی رو به رو کرده است؟ سیاستی که ایران دنبال می‌کند سیاست بیرون کردن آمریکا از منطقه است یا سیاست ایده‌آلی آن و در عین حال ارتباط با شیعیان منطقه و ایجاد پایگاه‌های ایدئولوژیک و نهایتاً نظامی در این مناطق. ایران امیدوار خواهد بود که آمریکا از منطقه خارج شود و الان هم چون هدف اعلام شده کشتن بن‌لادن بود، انجام شده. تروریسم نتیجه فقر و بی‌سوادی و بی‌عدالتی و نابسامانی‌ها اجتماعی است. راه اصلی و درازمدت مبارزه با تروریسم از نظر من افزایش سطح سواد و آگاهی توده‌ها و از بین بردن بی‌عدالتی‌های اجتماعی و سیاسی در صحنه‌های ملی و همچنین بین‌المللی است. ایرج گرگین ولی خوب مثل تمام اهداف سیاست خارجی ایران این هم یکی از آن اهداف بلندپروازانه و غیرقابل عملی است به لحاظ این که ما می‌دانیم که آمریکا در حال ساخت دو پایگاه بسیار عظیم در افغانستان است. دو پایگاه با دو فرودگاه فوق مدرن. و اصولاً آمریکا به جایی که وارد شده و فتح کرده خارج نشده و به طور سنتی تعداد زیادی از سپاهیان خودش را آنجا باقی گذاشته به خصوص با چالشی که از طرف چین در آسیا دارد ایجاد می‌شود، در استراتژی آمریکا کاملاً این مسئله آشکار است که بایستی اینها آن منطقه را منطقه نفوذ خودشان قرار دهند به خصوص که پاکستان در لبه تیغ قرار دارد و اصلاً معلوم نیست به کدام طرف متمایل است. با وجود کمک‌هایی که آمریکا به پاکستان می‌کند معلوم است که تروریست‌های ضد آمریکایی را هم حمایت می‌کند. بنابراین افغانستان به عنوان یک مرکز اصلی استراتژی آمریکا باقی خواهد ماند ولی پاکستان مسئله است و این که گروهی از آی اس آی با ایالات متحده همکاری می‌کنند و گروهی از ارتش مثل این که از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. در این موازنه باید ایالات متحده خودش را با پاکستان وفق دهد، با توجه به امنیت استراتژیک پاکستان و همان که عرض کردم چالش چین. بنابراین این مسائل یک شبه حل نخواهد شد و ایالات متحده از افغانستان خارج نخواهد شد و همچنین از عراق. اهداف سیاست خارجی ایران که به طور کلی خارج کردن آمریکا است از منطقه تحقق نخواهد پذیرفت. بلکه ایران در همین وضعیت محاصره فعلی که از طرف اعراب و ایالات متحده و متحدان آنها مثل آذربایجان و غیره قرار دارد، باقی خواهد ماند. راه حلی هم برای این مسئه فکر نمی‌کنم برای ایران وجود داشته باشد. اگر نکته دیگری باقی مانده، آقای گرگین در جمع‌بندی‌تان چیست؟ چند نکته باقی مانده. به طور خلاصه یکی این که درسی که این حادثه به جهان داد این است که متأسفانه فشار یا شکنجه ممکن است نتایج خوبی به بار بیاورد و اطلاعاتی که از این افراد گرفته شده... اعتراف می‌کنند که در اثر اقداماتی شبیه شکنجه که صورت گرفته اینها اعتراف کرده‌اند که سبب شده بن‌لادن به دام بیافتد... این درس بد این داستان است. اما درس دیگری که آمریکا به دنیا داد با این اقدام این است که وقتی که پای تعقیب افرادی در میان باشد که با منافع آمریکا مستقیماً رو در رو هستند و لطمه زده‌اند، آمریکا به دنبال آنها خواهد رفت ولو این که در کشور دیگری باشند و تعقیب آنها هم مخالف موازین حقوق بین‌المللی و حاکمیت ملی کشورها شمرده شود. آمریکا در پاکستان بن‌لادن را از پای در آورد. حرف آخر این است که به گمان من تروریسم نتیجه فقر و بی‌سوادی و بی‌عدالتی و نابسامانی‌ها اجتماعی است. راه اصلی و درازمدت مبارزه با تروریسم از نظر من افزایش سطح سواد و آگاهی توده‌ها و از بین بردن بی‌عدالتی‌های اجتماعی و سیاسی در صحنه‌های ملی و همچنین بین‌المللی است. نه تنها در صحنه های ملی. این که جهان در دوره‌های مختلف دچار تب‌های خاصی می‌شود، تب جنبش‌های چریکی در اواخر قرن بیستم و حالا تب گروه‌های تروریستی در آغاز قرن بیست و یکم. ولی اینها با این خیزش توده‌های عرب در کشورهای اسلامی، به گمان من دوره این تروریسم، این نوع القاعده بازی کم کم به پایان می‌رسد. گرچه تروریسم هرگز از صحنه جهان محو نخواهد شد. آقای فرهنگ، جمع‌بندی شما؟ جمع‌بندی من این است که چه در افغانستان، چه در پاکستان و چه در کشورهای عربی پنجاه شصت سال گذشته نشان داده که استبداد زمینه‌ساز رشد و نمو ایدئولوژی‌های تک ساحتی و ایدئولوژی‌های ویرانگر است که هیچوقت نمی‌تواند سازنده باشد. تنها راه امید خیلی دراز مدت و کند برای خروج از این بن‌بست‌ها در کشوری مثل ایران، مصر یا عراق، ادامه حرکت دموکراسی است که در کشورهای عربی شروع شده. بر مبنای شعارها و مطالبات و قیام های مردمی که در مصر و لیبی و تونس و بحرین می‌بینیم به راحتی می‌شود گفت برای اکثریت بزرگ مردم در جهان عرب اسامه بن‌لادن و ایدئولوژی القاعده نقش قابل ذکری ندارند و طرح مطالبات معترضان به حاکمیت بیشتر در چارچوب کثرت‌گرایی و خواسته‌های دموکراتیک است. سؤال اساسی این است که برای آمریکا تضاد اساسی یک چالش وجود دارد، پیشرفت دموکراسی در خاورمیانه با خواسته‌های آمریکا با منافع امنیتی و اقتصادی آمریکا حد اقل در کوتاه‌مدت هماهنگ نیست. پیشرفت دموکراسی در خاورمیانه مردم را علیه اشغال سرزمین‌های فلسطینی متحدتر می‌کند. ادعاهای آنها را بالاتر می‌برد. همانطور که می‌بینیم سیاست خارجی مصر دارد تغییر می‌کند. بنابراین سیاست خارجی آمریکا بر مبنای فرضیات و اصولی بنا شده که الزاماً با خواسته‌های دموکراتیک مردم در منطقه هماهنگ نیست. لذا هم تغییر دموکراتیک در منطقه لازم است و هم تغییر اساسی و بنیادی در سیاست خارجی آمریکا که هر دوی این‌ها چالش را درک می‌کنند و این امید هست که با گذشت زمان که سیاست خارجی آمریکا در منطقه تغییر کند و این حرکت‌های دموکراتیک خصوصاً عناصر و گروه‌های لاییک بتوانند آن اتحادی را درست کنند که امروز امیدش هست، در مصر دارد درست می‌شود، که در برابر ایدئولوژی های تک‌ساحتی چه اسلامی و چه چپی بتوانند پایگاه اجتماعی درست کنند. بنابراین این تحولاتی که در منطقه ایجاد شده و سؤالات و تحلیل‌هایی که در سیاست خارجی آمریکا امروز مطرح است، من همه اینها را امیدوارکننده می‌دانم. آقای نفیسی، نکته پایانی شما؟ از جریان کشتن بن‌لادن دو نتیجه گرفته می‌شود. یکی پایان نمادین یک جریان خشن وهابی، که قبلاً اعلام آن از طرف تمام کشورهای عربی در حال انقلاب شده بود. هیچکدام از این‌ها تقاضاهای اسلامی و تقاضاهای افراطی و اینها را پیش نکشیدند و همه خواستار دموکراسی، شرکت‌جویی و عزت مردم هستند. دوم این است که عملی که در مقابل تروریسم باید انجام گیرد، عمل نظامی نیست. بلکه عمل پلیسی است و عمل بر اساس سازمان‌های امنیتی مثل سی آی ا و مثل اف بی آی و آن کاری که شد یعنی لشکرکشی به افغانستان و لشکرکشی به عراق لازم نبود و می‌شد با این جریان تروریستی به نحوی که الان عمل شد یعنی از طریق پیگیری و انضباط و صبر برخورد کرد و نهایتاً ریشه این افراد خشن را کند.
 


فعالان سیاسی در سوریه، در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه، امروز از شنیده شدن صدای تیراندازی در منطقۀ معظمیه، واقع در غرب دمشق خبرداده اند. به گفتۀ همین منابع،ارتباطات تلفنی این محله نیز قطع شده است. نیروهای امنیتی سوری دیروز در تجسس خانه به خانه در شهر ساحلی بانیاس، بیش از۳۰۰ نفر را بازداشت کردند. پزشکان و پرستارانی که به مجروحان کمک می کردند در میان بازداشت شدگان هستند. به گفتۀ یک سخنگوی «سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه» آب و برق و تلفن شهر بانیاس قطع شده است .
 


دولت محمود احمدی نژاد تصويب کرد که هشت وزارتخانه در يکديگر ادغام شوند که به اين ترتيب چهار وزارتخانه حذف شده و سه وزیر نیز از کابينه دهم خارج خواهند شد.دولت محمود احمدی نژاد در نشست روز يکشنبه خود تصويب کرد که هشت وزارتخانه در يکديگر ادغام شوند که به اين ترتيب چهار وزارتخانه حذف شده و سه وزیر نیز از کابينه دهم خارج خواهند شد. در حالی که دولت می گويد وزارتخانه های جديد نيازی به مصوبه مجلس و رای اعتماد برای وزيران جديد ندارند نمايندگان مجلس تاکيد کرده اند که ادغام ها بدون مصوبه مجلس قانونی نيست. بر اساس مصوبه جديد دولت، وزارتخانه صنايع و معادن در وزارت بازرگانی، وزارت نفت در وزارت نيرو، وزارت رفاه و تامين اجتماعی در وزارت کار و وزارت مسکن و شهرسازی در وزارت راه و ترابری ادغام می شوند. هيئت وزيران جمهوری اسلامی ايران به همين منظور کارگروهی تشکيل داده است تا طرح تشکيلات جديد و تعيين تکليف اموال، امکانات، تجهيزات، نيروی انسانی و اختيارات و وظايف جديد هر یک از وزارتخانه ها را تهيه و برای طی مراحل قانونی به دولت ارائه کند. هنوز نام قطعی وزارتخانه های جديد اعلام نشده است ولی خبرگزاری های ايران گفته اند که نام وزاتخانه های ادغام شده مسکن و راه و ترابری، «وزارت مسکن و شهرسازی و راه و ترابری» خواهد بود. پيش از اين و بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف شده بود که تعداد وزارتخانه های کابينه را از ۲۱ وزارتخانه به ۱۷ وزارتخانه کاهش دهد. تا پيش از اين، نام شش وزارتخانه برای ادغام اعلام شده بود ولی در مصوبه روز يکشنبه دولت، دو وزارتخانه رفاه و تامين اجتماعی و وزارت کار و امور اجتماعی نيز اضافه شده است. هنوز مشخص نيست که چه وزيرانی کابينه را ترک خواهند کرد و آيا افراد جديدی عهده دار وزارتخانه های جديد خواهند شد يا از بين وزيران فعلی افرادی برای تصدی اين وزارتخانه ها معرفی خواهند شد. با اين حال برخی از سايت های خبری ايران احتمال داده اند که مسعود ميرکاظمی، وزير نفت، علی اکبر محرابيان، وزير صنايع و معادن و صادق محصولی، وزير رفاه و تامين اجتماعی، افرادی هستند که از دولت دهم خداحافظی می کنند. خبرگزاری مهر گزارش داده که به دنبال مصوبه هیئت وزیران، علی اکبر محرابیان سفر خود را به چین لغو کرده است. سايت خبرآنلاين روز دوشنبه گزارش داده که «ادغام وزارت رفاه در وزارت کار و مامور شدن شيخ الاسلام برای ادغام وزارت کار و رفاه يک پيغام بزرگ دارد؛ محصولی از دولت رفتنی شده است.» صادق محصولی وزير رفاه و تامين اجتماعی در دولت احمدی نژاد و از نزديکان محمود احمدی نژاد است. وی در زمان انتخابات جنجال برانگيز رياست جمهوری ۸۸ سمت وزارت کشور را در اختيار داشت. سايت خبرآنلاين احتمال داده است که وزارتخانه جديد با نام «کار و رفاه اجتماعی» آغاز به کار کند.  گزارش ها حاکی است که در مصوبه روز يکشنبه دولت، وزيرانی که مامور تشکيل وزارتخانه های جديد شده اند در سمت خود باقی خواهند ماند. به اين ترتيب، مجید نامجو (وزیر نیرو)، حسين شيخ الاسلامی (وزیر کار)، مهدی غضنفری (وزیر بازرگانی) و علی نيکزاد (وزیر مسکن) مسئوليت وزارتخانه های جديد را برعهده خواهند داشت. گزارش ها حاکی است که در مصوبه روز يکشنبه دولت، وزيرانی که مامور تشکيل وزارتخانه های جديد شده اند در سمت خود باقی خواهند ماند. به اين ترتيب، مجید نامجو (وزیر نیرو)، حسين شيخ الاسلامی (وزیر کار)، مهدی غضنفری (وزیر بازرگانی) و علی نيکزاد (وزیر مسکن) مسئوليت وزارتخانه های جديد را برعهده خواهند داشت. آقای نیکزاد همزمان سرپرستی وزارت راه و ترابری را بر عهده دارد که وزیر آن در ۱۲ بهمن ماه سال گذشته از سوی نمایندگان مجلس استیضاح شد. جدال بر سر وزارتخانه های جديد اما در حالی که مقام های دولت احمدی نژاد بارها تاکيد کرده اند که وزارتخانه ها و وزيران جديد نيازی به تاييد و رای اعتماد مجلس ندارند، نمايندگان مجلس گفته اند که اين ادغام ها و انتصاب ها بدون تاييد آنها غير قانونی است. ماه گذشته، محمدرضا ميرتاج الدينی، معاون پارلمانی رييس جمهور اعلام کرد که در ادغام ها «به دليل اينکه هر دو وزارتخانه منحل نشدند بلکه يک وزارتخانه در وزارتخانه ديگر ادغام شده، وزير آن برای تصدی وزارتخانه جديد نياز به معرفی مجدد به مجلس ندارد.» وی گفته بود: «در صورتی که دو وزارتخانه منحل می شدند و سپس وزارتخانه جديدی تاسيس می شد بايد بر اساس قانون وزير جديدی برای تصدی وزارتخانه تازه تاسيس برای رای اعتماد مجدد به مجلس معرفی می شد.» ولی اين استدلال از سوی محسن کوهکن، سخنگوی هيئت رييسه مجلس، رد شده و وی به خبرگزاری فارس گفته است: «وزير جديد بايد از مجلس رای اعتماد بگيرد چرا که در تعريف ماده ۵۳ (قانون برنامه پنجم توسعه) عبارت «وزارتخانه های جديد» آمده لذا وزارتخانه های جديد دارای وزير جديد خواهند بود و وزير جديد در فرايند انتخاب گزينه توسط رييس جمهور و دادن رای اعتماد مجلس شکل می گيرد.» وی همچنين با اشاره به پايان سرپرستی علی نيکزاد بر وزارت راه و ترابری در روز ۱۲ ارديبهشت ماه، اقدام های وی پس از اين تاريخ را «تصرف غير قانونی در اموال دولتی و عمومی» دانسته است. همچنين، حسين نجابت، قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس گفته است که «ادغام ها بدون مصوبه مجلس قانونی نيست.» وی اظهار عقيده کرده است که «طبق قانون اساسی بايد شرح وظايف و اختيارات و مسئوليت های وزارتخانه جديد طبق لايحه ای به مجلس ارائه شود و مجلس آن را تصويب کند که در اين صورت يک وزارتخانه جديد تشکيل می شود.» اين عضو کميسيون انرژی مجلس تاکيد کرده است: «اينکه بگوييم وزارتخانه شماره يک در وزارتخانه شماره دو ادغام شده يا وزارتخانه شماره دو در وزارتخانه شماره يک ادغام شده است، بازی با الفاظ است.» حسین سبحانی نیا، عضو هیئت رییسه مجلس، نیز به صف منتقدان استدلال های دولت پیوسته و خبر داده که در جلسه هیئت رییسه مجلس مقرر شد، مجلس طی تذکری به وزرای وزارتخانه های ادغامی اعلام کند که استمرار فعالیت آنها در وزارتخانه جدید قانونی نیست. به نظر می رسد ادغام های اخير وزارتخانه های دولتی به مناقشه تازه ای ميان دولت و مجلس شورای اسلامی تبديل شده است؛ مناقشه ای که در شش سال گذشته بارها به اوج خود رسيده و موجب دخالت شورای نگهبان و آيت الله خامنه ای برای حل و فصل آنها شده است. روند ادغام وزارتخانه ها در حالی صورت می گيرد که مجلس شورای اسلامی بر اساس مصوبه ای، دولت را موظف کرده است که يک وزارتخانه جديد با عنوان «وزارت ورزش و جوانان» تشکيل دهد. اما دولت محمود احمدی نژاد به رغم گذشت ماهها از مصوبه مجلس هنوز آن را اجرا نکرده است.
 


هیات وزیران ایران ،جزئیات ادغام هشت وزارتخانه در یکدیگر را برای تشکیل چهار وزارتخانۀ جدید تصویب کرد. وزارتخانه هایی که قرار است در یکدیگر ادغام شوند عبارتند از : وزارت نفت در وزارت نیرو، وزارت صنایع و معادن در وزارت بازرگانی، وزارت راه و ترابری در وزارت مسکن وشهرسازی، و وزارت رفاه و تامین اجتماعی در وزارت کار و امور اجتماعی. در این حال، شماری از نمایندگان مجلس می گویند: ادغام ها، بدون مصوبه مجلس، قانونی نیست و وزیران وزارتخانه های جدید،وزیر جدید محسوب می شوند و باید از مجلس رای اعتماد بگیرند.
 


محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ایران، برای شركت در چهارمين كنفرانس سازمان ملل متحد درباره كشورهاي كمتر توسعه يافته،صبح امروز وارد استانبول شد. احمدی نژاد در این سفر یک روزه قرار است با «بان گي مون» دبيركل سازمان ملل متحد، عبدالله گل رئيس جمهور و رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه دیدار کند. اسفنديار رحيم مشايي رئيس دفتر رئيس جمهور، علي اكبر صالحي وزير خارجه و مجتبي ثمره هاشمي دستيار ارشد رئيس جمهور از جمله همراهان احمدی نژاد در این سفر هستند.
 


نيروهای نظامی سوريه روز دوشنبه به طور گسترده به شهرهای حمص، بانياس، برخی از مناطق حومه دمشق و نيز روستاهای نزديک به درعا حمله کرده و افرادی را که مظنون به شرکت در تظاهرات ضد دولتی هستند را دستگير کردند.نيروهای نظامی و امنيتی سوريه روز دوشنبه به طور گسترده به شهرهای حمص، بانياس، برخی از مناطق حومه دمشق و نيز روستاهای نزديک به درعا حمله کرده و افرادی را که مظنون به شرکت در تظاهرات ضد دولتی هستند را دستگير کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، رامی عبدالرحمان، مدير سازمان نظارت حقوق بشر سوريه گفته است: «نيروهای امنيتی به طور گسترده به شهرهای حمص، بانياس، برخی از مناطق حومه دمشق و نيز روستاهای نزديک به درعا حمله کرده و هرکسی که شايد توان حضور در تظاهرات داشته باشد را دستگير کردند.» اين گزارش می گويد دولت بشار اسد سعی دارد از هر راه ممکن جلوی تظاهرات مردمی را بگيرد و آن را به نوعی در نطفه خفه کند. گزارش ها حاکی است که تک تيرانداز ها در ساختمان های بلند مستقر شده و در جريان تظاهرات، مردم را هدف گلوله قرار می دهند. در جريان سرکوب هایی که طی هفت هفته گذشته در شهرهای مختلف سوريه توسط پليس و نيروهای امنيتی صورت گرفته است، بيش از ۶۳۰ تن از شهروندان غيرنظامی کشته شده اند. با این حال منبع مخالف دولت آمار کشته شده ها را فراتر از اين رقم می دانند و گفته اند که بيش از ۸۰۰ تن در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی سوریه کشته شده اند. ضمن اين که گزارش هايی از بازداشت صدها تن وجود دارد ولی آمار دقيقی از زندانيان از سوی دولت سوريه اعلام نشده است. شاهدان شهر حمص به خبرگزاری رويترز گفتند روز يکشنبه درگيری های گسترده ای در درون شهر و در حومه روی داده است. شهر حمص در شمال سوريه و ۱۶۵ کيلومتری دمشق واقع شده و بيش از يک ميليون نفر سکنه دارد. فعالان حقوق بشر سوريه می گويند تانک های نظامی شبانگاه يکشنبه و بامداد دوشنبه وارد حومه شهر حمص و باب سبعا، باب عمارو و تل الصور شده که دستکم يک کودک ۱۲ ساله در جريان اين حضور نظامی کشته شده است. همچنين شاهدان عينی می گويند در جريان حضور نيروهای نظامی و امنيتی در شهر «دير الزور» دستکم دو شهروند غيرنظامی کشته شده اند. شاهدان عينی می گويند در شهرهايی که نظاميان راهی آن شده اند، خطوط اينترنت و تلفن همراه قطع شده و حتی در زمان جست و جوی خانه به خانه و دستگيری ها، برق خانه ها قطع می شود. هرچند درخواست های گسترده بين المللی برای پایان سرکوب غيرنظاميان از سوی دولت بشار اسد صورت گرفته است، با اين حال ارتش سوريه در دو روز گذشته چند شهر سوريه را به کنترل کامل خود درآورده و حتی از سه جهت وارد شهر ساحلی بانياس واقع در غرب سوريه شده است. بنا بر گزارش‌ها، تانک‌های ارتش سوريه روز شنبه شهر کوچکتر بيضا در نزديکی بانياس را نيز به محاصره خود درآورده‌اند. شهر ۵۰هزار نفری و سنی‌نشين بانياس در هفته‌های اخير شاهد راهپيمايی‌ های مختلف عليه رژيم بشار اسد بوده‌است و شاهدان عينی می‌گويند که هم‌اينک هدف تانک‌های ارتش، محلات سنی‌نشين اين شهر است و مناطق علوی‌نشين شهر از حملات دولتی در امان هستند. ارتش سوريه نيز می‌گويد در شهر حمص کسانی که رسانه‌های سوری از آنها با نام «گروه‌های مسلح تروريستی» ياد می‌کنند «۱۰ سرباز و پليس» را کشته و «جسدهای آنان را تکه‌تکه کرده‌اند.» ايالات متحده آمريکا پيشتر و در واکنش به کشته شدن ۲۷ معترض سوری در روز جمعه، تهديد کرده بود در صورت متوقف نشدن کشتار غيرنظاميان توسط دولت سوريه اقدامات تازه‌ای عليه مقام‌های اين کشور انجام خواهد داد. اتحاديه اروپا روز شنبه توافق کرد تا ۱۳ مقام سوری که «مسئول سرکوب خشونت‌بار معترضان هستند» را تحريم کند و اعضای اين اتحاديه قرار است امروز دوشنبه نيز برای تصميم گیری در مورد اعمال تحريم عليه بشار اسد و ديپلمات‌های سوری جلسه ای برگزار کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اپوزيسيون سوريه روز شنبه از بشار اسد خواست تا دموکراسی را بپذيرد و ظرف شش ماه انتخاباتی آزاد را در کشور برگزار کند.
 


در حالی که درگیری های روز یکشنبه میان نیروهای امنیتی یمن و معترضان در شهر تعز، دو کشته برجای گذاشته است، روز دوشنبه نیز در درگیری های تازه میان پلیس و مخالفان، یک نفر کشته و تعدادی مجروح شده‌اند.در حالی که درگیری روز یک‌شنبه میان نیروهای امنیتی یمن و معترضان در شهر تعز، دو کشته برجای گذاشته، روز دوشنبه نیز پلیس یمن با هجوم به سمت معترضان این شهر، سعی در متفرق کردن آن‌ها داشته‌ که به گفته یک پزشک، در اثر این درگیری‌ها یک نفر کشته و تعدادی مجروح شده‌اند. به گزارش خبرگزاری ها، هزاران معترض، که بیشتر آن‌ها معلم و محصل بودند، از روز یکشنبه با تجمع مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در شهر تعز، واقع در جنوب صنعا، خواستار به تعویق افتادن امتحانات و افزایش حقوق معلمان شدند و برخی نیز شعارهای ضد حکومتی سر دادند. این خبرگزاری می‌افزاید که روز یکشنبه نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک‌آور و حمله به سمت معترضان سعی در متفرق کردن این جمعیت داشتند و خبرگزاری دولتی یمن به نقل از مقامات امنیتی گزارش کرده که بر اثر این زد و خوردها دو نفر کشته و هفت تن از نیروهای پلیس زخمی شده‌اند. به رغم این درگیری‌ها، معترضان، که تعداد آن‌ها هزاران تن گزارش شده، روز دوشنبه بار دیگر مقابل وزارتخانه آموزش و پرورش گرد‌ هم آمدند و حدود صدها تن از معترضان میدان مروارید شهر صنعا نیز به آن‌ها پیوسته‌اند. این شاهد عینی گفته است که نیروهای امنیتی این‌بار نیز با شلیک و پرتاب گاز اشک‌آور به سمت معترضان یک نفر را از پای درآورده و ۱۰ نفر دیگر را زخمی کرده‌اند. یک پزشک در شهر تعز نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه کشته شدن یک نفر و مجروح شدن ده‌ها نفر را تأیید کرده و افزوده است که از میان مجروحان، پنج تن با شلیک گلوله زخمی شده‌اند و حال یکی از مجروحان نیز وخیم است. روز شنبه نیز دو دانش‌آموز معترض در شهر تعز، دومین شهر بزرگ یمن، به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. از زمان آغاز ناآرامی‌ها در یمن تا کنون، حدود ۱۵۰ نفر کشته شده‌اند. اعتراض‌ها در یمن از حدود سه ماه پیش در جریان است و بسیاری از معترضین خواستار برکناری علی‌ عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن هستند و شماری زیادی از مخالفان اعلام کرده‌اند که تا زمان احقاق این خواسته در خیابان‌ها می‌مانند. کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به تازگی طرحی را به علی‌عبدالله صالح پیشنهاد دادند مبنی بر این‌که وی، در ازای مصونیت قضایی، از قدرت کناره‌گیری و آن را به نخست‌وزیر آن کشور واگذار کند تا با ایجاد دولت انتقالی، راه برای انتخابات جدید ریاست جمهوری دراین کشور هموار شود. با این‌حال آقای صالح، که نزدیک به ۳۳ سال بر یمن حکومت می‌کند، از امضای این طرح خودداری کرده است.
 


رینهارد میتچک، مدیر عامل پروژه خط لوله نابوکو، در تازه‌ترین اظهارات خود در دیدار با خبرنگاران در باکو اظهار داشت که اجرای پروژه نابوکو به تاخیر انداخته شده و به سال ۲۰۱۳ موکول شده است.رینهارد میتچک، مدیر عامل پروژه خط لوله نابوکو، در تازه‌ترین اظهارات خود در  دیدار با خبرنگاران در باکو اظهار داشت که اجرای پروژه نابوکو به تاخیر انداخته شده و به سال ۲۰۱۳ موکول شده است. به گفته وی، در حال حاضر مذاکرات پیرامون عقد قرارداد فروش گاز توسط کشورهای تأمین‌کننده گاز از یک سو و همچنین متقاعد کردن سهامدران این پروژه برای اختصاص سرمایه از سوی دیگر ادامه دارد. وی اشاره‌ای به پیشرفت محسوسی در روند مذاکرات پیرامون این دو مسئله نکرد. پیش از این اعلام شده بود که آغاز اجرای پروژه «نابوکو» برای سال ۲۰۱۲ در نظر گرفته شده و در سال ۲۰۱۵ ترانزیت گاز ترکمنستان، آذربایجان و عراق توسط این خط لوله آغاز خواهد شد. رینهارد میتچک، مدیر عامل پروژه خط لوله نابوکو اما آقای میتچک می‌گوید که احتمالاً در سال ۲۰۱۷ ترانزیت گاز با یک چهارم ظرفیت خط لوله، یعنی هشت میلیارد متر مکعب گاز در سال شروع خواهد شد و رفته رفته با جذب منابع گازی بیشتر به ۳۱ میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید. اروپا امیدوار است که با عملیاتی شدن پروژه نابوکو، انحصار روسیه در صادرات گاز به اروپا خواهد شکست و کشورهای تأمین‌کننده گاز نیز امیدوارند که با تنوع بخشیدن به مسیرهای ترانزیت گاز موقعیت استراتژیک خود در منطقه را محکم‌تر خواهند کرد، قدرت چانه‌زنی بر سر قیمت منابع انرژی خود را افزایش خواهند داد و امنیت صادرات منابع هیدروکربوری خود را بالا خواهند برد. آینور قاسم اوا، «رئیس بخش آسیای میانه و اروپا» در خبرگزاری ترند آذربایجان در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید: «شانس عملاتی شدن نابوکو رفته رفته کاهش می‌یابد». به گفته وی، تزریق گاز ترکمنستان به نابوکو مستلزم ساخت خط لوله ترانس خزر است، چیزی که عملاً بدون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر و اختلاف آذربایجان و ترکمنستان بر سر میدان گازی کپز (سردار) در اراضی آبی مورد مناقشه دو طرف، هیچ شرکتی ریسک سرمایه‌گذاری برای کشیدن خط لوله از شرق خزر به ساحل آذربایجان را نمی‌پذرید. خانم قاسم اوا در ادامه می‌گوید، موضع  ترکمنستان این است که گاز را در مرز تحویل دهد، یعنی تعهدی به احداث خط لوله ترانس خزر ندارد. «آذربایجان تا سال ۲۰۱۷ به شرط اینکه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز را عملیاتی کند و قرارداد فروش گاز جدیدی نبندد، تنها هشت میلیارد متر مکعب گاز می‌تواند برای تزریق به نابوکو اختصاص دهد. روسیه به تازگی قیمت گاز وراداتی از آذربایجان را تا بیش از قیمت متوسط جهانی گاز بالا برده و انگیزه آذربایجان برای نگاه به بازار اروپا را کاهش داده است. ترکمنستان هم بیشتر مایل است که گاز خود را به ایران، روسیه، چین و کشورهای آسیای جنوبی بفروشد، اخیراً روسیه قیمت گاز وارداتی از ترکمنستان را از ۱۰۰ دلار به بیش از ۲۲۰ دلار برای هر یک هزار متر مکعب افزایش داده است». قرارداد احداث خط لوله سه هزار و ۳۰۰ کیلومتری نابوکو در تابستان ۲۰۰۹ در هتل «ریسکوس» آنکارا به امضای پنج کشور مسیر تراتزیت آن رسیده بود. مراسم امضای قرارداد که در مراسم پر طمطراقی با حضور ۲۰ کشور و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، به امضای پنج کشور ترکیه، بلغارستان، رومانی، مجارستان و اتریش رسیده بود، هم اکنون با افزایش هزینه‌های احداث آن تا دو برابر در هاله‌ای از ابهام مانده است. پیش‌بینی هزینه این خط لوله سه هزار و ۳۰۰ کیلومتری که در سال ۲۰۰۹ تا هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو بر آورده شده بود، به خاطر افزایش قیمت آهن و مواد ساختمانی هم اکنون تا ۱۲ میلیارد یورو افزایش یافته است. خانم قاسم اوا می‌گوید، مناقشه قره‌باغ کوهستانی میان آذربایجان و ارمنستان نیز مشکل مضاعفی برای امنیت این پروژه و جذب سرمایه آن است. ذخاير ايران بعد از روسيه دارای بيشترين حجم گاز در جهان بوده و ۱۶ درصد از منابع گازی جهان (حدود ۳۰ تریلیون متر مکعب) در اختيار ايران است، با این همه، آقای میتچک طی اظهارات صریحی چندین بار گفته است که تا زمانی که معضل هسته‌ای ایران حل نشود، راهی برای مشارکت ایران در نابوکو وجود ندارد. صادرات گاز ایران، نه تنها از طریق نابوکو که زمانی به عنوان اصلی‌ترین منبع تغذیه این خط لوله به حساب می‌آمد، منتفی شده است، بلکه اخیراً مذاکرات پیرامون احداث خط لوله ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند موسوم به «تاپی» نیز آغاز شده و این خط لوله قرار است جایگزین خط لوله ایران- پاکستان- هند موسوم به «خط لوله صلح» شود. بانک توسعه آسیا نیز تأمین قسمتی از هزینه این خط لوله یک هزار و ۷۰۰ کیلومتری با ظرفیت ترانزیت سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را بر عهده گرفته است. هفته گذشته، وزاری خارجه چهار کشور شرکت‌کننده در پروژه خط لوله «تاپی» برای هشتمین بار گردهم آمدند و قرار شد قرارداد احداث خط لوله در اواخر ماه جولای سال جاری به امضای رؤسای جمهوری چهار کشور برسد. «شبونتی رای دادوال»، کارشناس انستیتوی تحلیل و مطالعات دفاعی دهلی نو، در مقاله‌ای که در سایت رسمی این انیستیتو منتشر شده است، می‌گوید که با توجه به عدم امنیت در افغانستان و پاکستان، خصوصاً شدت یافتن انگیزه القاعده برای انتقام از مرگ بن‌لادن به دست کماندوهای امریکایی چشم‌انداز این پروژه در هاله‌ای از ابهام است. به گفته وی، ترکمنستان که قرارداد افزایش صادرات گاز به ایران و چین (مجموعاً ۵۰ میلیارد متر مکعب در سال) را امضا کرده است و بزرگترین صادرکننده گاز به روسیه است، اینکه بتواند گاز اضافی برای تزریق به «تاپی» را داشته باشد، زیر سؤال است. معضل دیگر در عملیاتی شدن خط لوله «تاپی» عدم تفاهم کشورهای وارد کننده گاز با ترکمنستان بر سر قیمت وارداتی گاز است. به گفته رای دادوال، اگرچه سرنوشت «تاپی» در هاله‌ای از ابهام است، با اینهمه، آنچه که قطعی است منتفی شدن پروژه خط لوله ایران- پاکستان- هند است که شاید این سرنوشت در انتظار پروژه «تاپی» هم باشد.
 


روزنامه‌های دوشنبه ایران از «پایان التهاب» سه هفته پس از علنی شدن اختلاف خامنه‌ای و احمدی‌نژاد خبر داده‌اند. روزنامه‌ها همچنین با ارائه تحلیل‌هایی درباره گسترش خرافه‌گرایی در میان مقامات حکومتی، از «پرواز لشکر جنیان در سپهر سیاست ایران» خبر داده‌اند. «جنگ لفظی» و «تنشج» بر سر تغییر ردیف‌های بودجه در مجلس شورای اسلامی، و همچنین نامه انجمن حمایت از حیوانات به فرمانده نیروی انتظامی در اعتراض به آغاز «بازداشت سگ‌ها» در نقاط مختلف تهران، از جمله دیگر عناوین روزنامه‌های ۱۹ اردیبهشت ماه است. «پایان التهاب» سه هفته پس از علنی شدن اختلاف خامنه‌ای و احمدی‌نژاد روزنامه‌های کیهان و رسالت ضمن انتشار اخباری درباره حضور حیدر مصلحی در جلسه هیئت دولت، از «پایان التهاب» ناشی از علنی شدن اختلاف میان رئیس دولت و رهبر جمهوری اسلامی خبر داده‌اند. روزنامه کیهان در عنوان نخست شماره دوشنبه خود با اشاره به «تشکیل جلسه دولت به ریاست احمدی‌نژاد و با حضور مصلحی» نوشته «حرف و حدیث‌ها پایان یافت.» این روزنامه نوشته «تشکیل جلسه یکشنبه هیئت دولت با حضور احمدی‌نژاد و مصلحی را می‌توان پایانی دانست بر بیش از دو هفته التهاب و خبرسازی که بیش از هر کس دشمنان نظام جمهوری اسلامی از آن سود بردند.» کیهان درعین حال نوشته که از «حدود سه هفته پیش و به دنبال ایجاد یک مسئله کاری درون وزارت اطلاعات احمدی‌نژاد، حیدر مصلحی را از سمت وزارت اطلاعات برکنار و وی را به عنوان مشاور اطلاعاتی خود منصوب کرد» اما «پس از این جابه‌جایی، رهبر جمهوری اسلامی با ارسال پیامی خطاب به احمدی‌نژاد تأکید کرد این اقدام را به مصلحت دولت و کشور نمی‌داند و دستور داد که این تصمیم منتفی شود.» روزنامه رسالت نیز با عنوان «جلسه هیئت دولت عصریکشنبه به ریاست احمدی‌نژاد و با حضور مصلحی برگزار شد» نوشته «محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه تمامی اعضای دولت عالمانه، دقیق و در راستای دفاع حقیقی از ولایت فقیه در تلاش هستند» گفت که «باید این راه را پرصلابت‌تر از گذشته ادامه دهیم، و از این پس وزرا در کلامشان نیز باید از ولایت فقیه دفاع کنند زیرا این یک تکلیف است.» همزمان روزنامه ابتکار، اظهارات رئیس‌دفتر آیت‌الله خامنه‌ای را منتشر کرده که گفته «خطرهای تهدیدکننده علیه جمهوری اسلامی به جایی نمی‌رسد.» به نوشته این روزنامه، محمدی گلپایگانی با این ادعا که «دست صاحب‌الزمان پشت سر نظام اسلامی قرار دارد و آثار آن‌را می‌بینیم» گفته است که «ایران بهترین سرزمین برای بندگی خداوند است و دولت و حکومت، مردم را به بندگی خداوند تشویق می‌کنند.» روزنامه مردمسالاری نیز اظهارات محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه قم، را مورد توجه قرار داده که در دیدار با فرماندهان بسیج کاشان گفته است که «انحراف در برخی از مسئولان اجرایی کشور را باید شناخت و اجازه نداد این انحراف به رده‌های بالای حکومت نفوذ کند و به آن ضربه بزند.» محمد یزدی با تأکید براینکه «باید به اندازه‌ای که می‌توانیم جلوی انحراف را پیش از آن‌که به رده‌های بالای حکومت برسد، بگیریم» این را هم گفته که «نباید به صورت خودسرانه در این عرصه وارد عمل شد و در برخورد با این انحراف، باید به گونه‌ای که رهبری و هدایت‌گران رده‌بالای حکومتی اجازه می‌دهند، وارد عمل شد و خودسرانه کاری نکرد.» «پرواز لشکر جنیان در سپهر سیاست ایران» روزنامه‌های روزگار و ابتکار طی سرمقاله‌هایی گسترش خرافات در سپهر سیاسی ایران در دهه چهارم پس از انقلاب را مورد بررسی قرار داده‌اند. روزنامه ابتکار در سرمقاله‌ای با عنوان «پرواز لشکر جنّیان در سپهر سیاست ایران» نوشته «سیاست در ایران چندوقتی است که ظرفیت عجیبی پیدا کرده است» و «دیگر نه تنها انسان‌های نا‌شناس و کمتر شناخته‌شده‌می‌توانند در این فضا عرض اندام کنند، بلکه لشکر جن و پری هم فرصت را مغتنم شمرده‌اند و خیمه‌ای در این اردوگاه برپا کرده‌اند تا با عملیات محیرالعقولی هرچیز یا هرکسی را که خواستند به تسخیر خود درآورند.» این روزنامه با اشاره به اینکه چنین اموری «در زمانه ما، تنها به مدد فیلم‌های انیمیشن هالیوودی قابل تصوراست» نوشته است که در حوزه سیاست داخلی ایران «این روز‌ها اخبار بسیاری از حضور رمالان و جن‌گیران و دعانویسان در اطراف چهره‌های سیاسی به‌گوش می‌رسد» و «جایی که باید کار‌شناسان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حضور داشته باشند و با اعداد و ارقام و تحلیل و تفسیر و موشکافی به پدیده‌ها بنگرند، گروهی تاس می‌اندازند و ورد می‌خوانند و فوت می‌کنند.» روزنامه ابتکار همچنین نوشته «بدون تردید در تنها حوزه‌ای که این موضوعات به‌کار نمی‌آید، سیاست است که علم واقعیت‌های موجود و موقعیت‌های مطلوب است» و پرسیده «چه شده است که رایزنی و یارگیری، جای خود را به وردخوانی و دعانویسی داده است؟ چه اتفاقی افتاده است که مذاکره بر سر منافع ملی و حتی حزبی به طلسم‌بستن و طلسم‌شکستن منجر شده است؟» و «چرا تحلیل و تفسیر حرکت‌های سیاسی حریفان و رقیبان، به غیب‌گویی و بخت‌گشایی کشیده شده است؟» این روزنامه با تأکید براینکه «ریشه‌های این اتفاقات را باید در رفتارهای برخی از چهره‌های مرجع در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جست‌وجو کرد» بدون ذکر نام محمود احمدی‌نژاد به ادعا‌هایش درباره «هاله نور» و همچنین اظهارات برخی دیگر از مقام‌های حکومتی اشاره کرده و نوشته است که «اگر وقتی فلان مسئول در عصر دیجیتال و در برابر دوربین‌های رسانه‌های جهان، از کراماتی سخن می‌گوید که به عصر اوهام و جن و پری تعلق دارد، اگر زمانی‌که گروهی پیروزی خود را در انتخابات مختلف به تحولات ماورایی و فوق بشری نسبت می‌دادند و اگر آن هنگام که برخی از دوستان نادان برای بر‌تر جلوه‌دادن شخصیت‌های کشور، معجزات پیامبران و ائمه را به آنان نسبت می‌دادند، رسانه‌ها و مراجع سیاسی و اجتماعی و مذهبی، فرصت نقد و نورافشانی پیدا می‌کردند، این‌همه خرافه و افسون در فضای سیاسی و اجتماعی کشور رشد نمی‌کرد و این‌چنین بند بر دست و پای تحولات نمی‌نهاد.» روزنامه ابتکار نوشته «تحولات سیاسی مانند همه حوزه‌های دیگر، باید آن‌قدر شفاف باشند تا تحلیل‌گران و رصدکنندگان، بی‌مزاحمت هیچ ابهام و ایهامی بتوانند واقعیت را دریابند و براساس آن تصمیم بگیرند.» روزنامه روزگار نیز طی سرمقاله‌ای با عنوان «سلفی‌گری و ملی گرایی با هم جمع شده‌اند» نوشته «خرافه در دو سطح قابل بررسی است؛ هم در سطح جامعه و هم در سطح سیاست‌ورزی و صاحبان قدرت» و «هیچ تردیدی نیست در هر دو سطح ما امروز دچار آفت خرافه گرایی و اندیشه خرافی هستیم.» عماد افروغ، نویسنده سرمقاله دوشنبه روزنامه روزگار، با اشاره ضمنی به ادعاهای احمدی‌نژاد و نزدیکانش، پرسیده «اگر کسی واقعاً مدعی جدی ارادت و پیروی از امام زمان است، چگونه می‌تواند عقل را مغفول گذاشته و سراغ خرافات و ترویج آن برود؟» و تأکید کرده که مدعی واقعی پیروی از امام زمان «نمی‌تواند در این زمینه صرفاً احساسات مردم را هدف قرار دهد.» افروغ حتی ادعای برخی از مقامات مبنی بر «پیروی از امام زمان» را مورد تردید قرار داده و نوشته «کسانی که ادعای پیروی از امام زمان دارند باید دید آیا در عمل به آن پایبند هستند؟» و «آیا در حکومت امام زمان بی‌اخلاقی رواج دارد؟ آیا در حکومت امام زمان دروغ شایع است؟» و «آیا آن زمان ماکیاولیسم تفکر رایج است؟» سرمقاله نویس روزنامه روزگار با اشاره به ادعای دیگر «ملی‌گرایی» برخی از مقامات، نوشته «اگر در گذشته سلفی‌گری با فاصله‌ای تاریخی به ملی‌گرایی و ناسیونالیسم می‌رسد، امروز سلفی‌گری و ملی گرایی هردو هم زمان و هم مکان در کشور مانور می‌دهند.» عماد افروغ در پایان سرمقاله دوشنبه روزنامه روزگار با اشاره ضمنی به انتقاد برخی از مقام‌های جناح حاکم نسبت به گسترش خراگه گرایی در میان مقامات دولتی، نوشته «مایه مسرت است که عده‌ای متوجه عمق فاجعه شده‌اند.» نامه اعتراض انجمن حمایت از حیوانات؛ نیروی انتظامی بازداشت سگ‌ها را آغاز کرده روزنامه روزگار از «آغاز جمع‌آوری سگ‌ها و انتقال آنان به بازداشتگاه موقت» خبر داده است. به نوشته این روزنامه انجمن حمایت از حیوانات به فرمانده نیروی انتظامی نسبت به «برخوردهای جسته و گریخته پلیس پایتخت با دارندگان سگ در خیابان و انتقال این حیوان به بازداشتگاه موقت» اعتراض کرده است. رضا جوالچی، دبیر انجمن حمایت از حیوانات، به روزنامه روزگار گفته «مواردی از برخی نقاط از جمله خیابان‌های ولیعصر، پارک وی، تهران پارس و جنت‌آباد به ما گزارش شده که طی آن افراد در پی تماس تلفنی با انجمن از بازداشت سگ‌های خود خبر داده‌اند.» به گفته دبیر انجمن حمایت از حیوانات «پلیس پس از برخورد با صاحبان سگ‌ها، این حیوانات را درون خودرویی که در پشت حالت قفس دارد، زندانی کرده و به بازداشتگاه موقتی که در پایگاه نیروی انتظامی در خیابان پلیس قرار دارد، منتقل می‌کند» و «پس از گرفتن مدارک صاحبان از جمله کارت ملی و تعهدنامه نسبت به بازگرداندن آنان اقدام می‌کند.» دبیر انجمن حمایت از حیوانات با اشاره به اظهارات هفته گذشته اسماعیل احمدی‌مقدم، گفته «متأسفانه فرمانده نیروی انتظامی استنادشان برای برخورد تنها به طرحی است که هنوز هیچ اتفاقی درباره تصویب یا عدم تصویب آن نیفتاده و در کمیسیون مربوطه در حال بحث و بررسی است.» به نوشته روزنامه روزگار، رضا جوالچی همچنین «طرح برخورد با سگ‌ها» را «طرحی از روی لج و لج‌بازی» توصیف کرده و گفته «در حالی که طرح‌های بسیاری در مجلس در انتظار رای آوردن و تصویب هستند، بعید می‌دانم چنین طرح ناپخته و خامی به قانون تبدیل شود.» این روزنامه با اشاره به اظهارات فرمانده نیروی انتظامی درباره «نجس بودن سگ»، نوشته «مشخص نیست این چه خصومتی است که نسبت به سگ‌ها روا داشته می‌شود چراکه ما پیوسته با انواع موارد نجسی از جمله سرویس‌های بهداشتی» مواجه هستیم. «جنگ لفظی» و «تنشج» در مجلس و بر سر تغییر ردیف‌های بودجه روزنامه‌های جهان صنعت و جام جم گزارش داده‌اند که «جنگ لفظی بر سر تغییر ردیف‌های بودجه» جلسه عصر یکشنبه مجلس شورای اسلامی را به تشنج و تعطیلی کشانده است. به نوشته روزنامه جام جم روز یک شنبه در حالی که مجلس در در حال بررسی جداول و ردیف‌های بودجه سال ۱۳۹۰ برای اختصاص به طرح‌های استانی بود، و «پس از طرح پیشنهاد کامران مبنی بر حذف طرح مطالعه و اجرای راه‌آهن اصفهان ـ ازنا به مبلغ سه میلیارد تومان، حجت‌الله رحمانی، نماینده الیگودرز با اعتراض به این اقدام و با حضور در مقابل هیئت رئیسه و با فریاد بر سر علی لاریجانی خواستار توجه به این طرح شد و همین جو مجلس را مدتی بر هم زد» و حتی «با درآوردن کت خود و حرکت به سمت هیئت رئیسه شروع به دویدن کرد که با واکنش تعدادی از نمایندگان، به گوشه‌ای از صحن علنی کشانده شد.» این روزنامه با اشاره به اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم پس از این ماجرا طی سخنانی «ورود به بررسی ردیف‌ها» را «باعث جو نامساعد در صحن علنی مجلس» اعلام کرد اما در این هنگام نماینده الیگودرز بار دیگر و «در حالی که همچنان فریاد می‌کشید از جمع نمایندگان خود جدا شد و به حالت تهدیدآمیزی مجددا به سمت هیئت رئیسه رفت و شروع به فریاد زدن کرد» و گفت که «این اقدامات و پیشنهاد‌ها ظلم و خیانت به مردم است.» روزنامه جهان صنعت نیز بررسی ردیف‌های بودجه سال ۱۳۹۰ را دارای «حاشیه‌های بزرگتر از متن» توصیف کرده و نوشته «تعداد زیادی از نمایندگان برای گرفتن اعتبار برای استان‌های خود در تلاش بودند‌» و همین موضوع در ‌‌نهایت «منجر به نزاع در بین تعدادی از نمایندگان و هیئت رییسه مجلس شد تا حاشیه‌ها بر متن فعالیت‌های مجلس غلبه کند و جلسه علنی بعد از ظهر مجلس بدون ذکر دلیل دیگری تعطیل شود.»
 


باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه به عنوان بخشی از برنامه‌های رسمی و تشریفاتی خود پس از عملیات کشتن بن‌لادن با اعضای «گروه شش» واحد کماندویی که طبق گزارش‌های منتشر شده عملیات کشتن بن‌لادن را انجام داده است، ملاقات کرد.باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه به عنوان بخشی از برنامه‌های رسمی و تشریفاتی خود پس از عملیات کشتن بن‌لادن با اعضای «گروه شش» واحد کماندویی که طبق گزارش‌های منتشر شده عملیات کشتن بن‌لادن را انجام داده است، ملاقات کرد. به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، این ملاقات به شکل خصوصی در یک پایگاه نظامی آمریکا به نام «فورت کمبل» که در ایالت کنتاکی واقع شده، صورت گرفت. پس از آن رئیس‌جمهور آمریکا در جمع گروهی از نظامیان که به تازگی از مأموریت افغانستان بازگشته‌اند حاضرشد. «گروه شش» زبده‌ترین واحد از نیروهای ویژه و کماندوهای نیروی دریایی آمریکا است. کماندوها یا واحدهای عملیات ویژه نیروی دریایی با عنوان «سیل»ها شناخته می‌شوند. این عنوان برگرفته شده از اولین حروف در کلمات دریا، آسمان و زمین به زبان انگلیسی است، (SEALS) که معرف عرصه‌های عملیاتی این نیروی مخصوص است. به دنبال پایان موفقیت‌آمیز عملیات کشتن اسامه بن لادن در مخفیگاه خود در پاکستان «سیل»ها به قهرمانان ملی بدل شده‌اند. با وجود توجه فراوان رسانه‌ها به این موضوع و پخش انواع گزارش‌ها در مورد این واحد عملیاتی ویژه اطلاعات بسیار کمی در مورد آنها علنی شده است. به نظر می‌رسد که ساختار عملیاتی و سایر جزئیات کار این واحد مخصوص برای همیشه مخفی خواهد ماند. کاپیتان دونکان اسمیت سخنگوی این واحد در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ای بی سی » گفت: «بخش اعظم عملیات این واحد هیچگاه علنی نخواهد شد.» آنچه که تاکنون از عملیات‌های این نیرو علنی شده، مواردی مثل عملیات کشتن بن‌لادن یا مأموریت‌های مهم و خبرساز دیگری نظیر آن بوده است. از جمله این موارد که علنی شده است می‌توان به عملیات «گروه شش» در سال ۱۹۸۳ برای نجات فرماندار گرانادا در جزایر کارائیب به دنبال وقوع یک کودتای کمونیستی و یا نجات ناخدای یک کشتی تجاری آمریکا از اسارت دزدان دریایی سومالی در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد. موارد دیگر از عملیات آنها تعقیب و شکار جنایتکاران جنگی در یوگسلاوی سابق و یا تلاش برای نجات یک امدادگر بریتانیایی از اسارت شورشیان در افغانستان بود که البته در این مورد این امدادگر در جریان عملیات کشته شد. «گروه شش» در سال ۱۹۸۰ و پس از شکست عملیات کماندوهای آمریکایی برای نجات گروگان‌های اسیر در سفارت آن کشور در تهران تشکیل شد. در آن عملیات که در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر انجام شد مثل مورد بن‌لادن کماندوهای آمریکایی با استفاده از هلی کوپتر وارد صحنه عملیات شدند ولی به دلیل بروز اختلال‌های فنی در کار هلی کوپترهای نجات این عملیات متوقف شد. یکی از فرماندهان سابق «گروه شش» می گوید که به هنگام تأسیس این واحد نیروی دریایی آمریکا امکانات فراوانی در اختیار آن گذاشت. وی می‌گوید انتخاب عنوان «تیم شش» در آن زمان برای فریب اتحاد شوروی صورت گرفت تا این طور جلوه داده شود که گویا شمار این واحدها بسیار بیشتر از یک مورد است. براساس ارزیابی‌های منتشر شده در رسانه‌ها احتمالاً کل نفرات «گروه شش» بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ است. این افراد از بین زبده‌ترین نفرات «سیل»ها برگزیده می‌شوند. نیروی «سیل»ها احتمالاً حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر پرسنل دارد. دوره آموزش کماندوهای نیروی مخصوص آمریکا «سیل»ها پنج سال است و آنها فنون متعددی را فرا می‌گیرند از جمله پرش با چتر از ارتفاع بسیار زیاد، عملیات زیر دریایی و انفجار در زیر آب. علاوه بر آموزش فنون و توانایی‌های جسمی عامل مهم دیگر در راهیابی به این نیروی مخصوص، قدرت ذهنی افراد برای کار و عملیات در شرایط روحی دشوار و فشارهای عصبی است. به همین خاطر در فاصله روزهای عملیاتی این افراد به طور منظم و پیوسته در حال تمرین و آموزش هستند تا قابلیت‌های فیزیکی و روحی خود در بالاترین سطح حفظ کنند. نیروهای مسلح آمریکا علاوه بر «سیل»ها یک واحد کماندویی یا نیروی مخصوص دیگر دارد که با عنوان «نیروی دلتا» شناخته می‌شود. تفاوت آن در حالت کلی این است که این واحد زیرمجموعه نیروی زمینی است و قاعدتاً مأموریت‌هایی در خشکی به آن محول می‌شود. استفاده از «گروه شش» که بخشی از واحد کماندویی نیروی دریایی است نشان می‌دهد که به هنگام انجام عملیات ویژه این نوع خطوط در تفکیک وظایف چندان مهم تلقی نمی‌شوند. البته برخی از تحلیلگران معتقدند که شاید دلیل آن رقابت بین بخش‌های مختلف از نیروهای مسلح آمریکا بوده چون در حال حاضر فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح با دریادار مایک مالن از نیروی دریایی است.
 


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، امروز (دوشنبه) برای شرکت در چهارمین همایش سازمان ملل متحد در باره وضعیت کشورهای کمتر توسعه یافته عازم ترکیه شد. قرار است محمود احمدی‌نژاد در سفر یک روزه‌اش با دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس جمهوری ترکیه دیدار کند. كنفرانس بین‌المللی کشورهای کمتر توسعه‌یافته از امروز به مدت پنج روز در استانبول برگزار می‌شود و در آن نتایج اقدام‌های توسعه‌آمیز دهه گذشته و همچنین چشم اندازهای ده سال آینده بررسی خواهد شد.
 


نخست وزیران دو کشور تایلند و کامبوج روز یکشنبه در حاشیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) با یکدیگر و در باره اختلافات مرزی‌شان به گفت‌وگو پرداختند. این گفت‌وگوها، که بدون نتیجه پایان یافت، قرار است امروز در سطح وزیران خارجه دو طرف از سر گرفته شود. اختلافات بین تایلند و کامبوج، که موضوع آن مالکیت چند معبد بودایی در مرز دو کشور است، در طول دو هفته گذشته دست‌کم ۲۰ کشته بر جای گذاشته و موجب فرار مرزنشینان شده است.
 


در پی هشدار نسبت به طغیان رودخانه می‌سی‌سی‌پی، ساکنان شهرهای اطراف این رودخانه نگران وقوع یکی از بدترین سیل‌های چند دهه گذشته هستند و روز یکشنبه را در حالت آماده‌باش سپری کردند. منابع هواشناسی پیش‌بینی کرده‌اند فردا (سه‌شنبه) آب می‌سی‌سی‌پی در شهر ممفیس در ایالت تنسی، چهار متر بالاتر بیاید. تاکنون ساکنان بیش از هزار واحد مسکونی در این شهر، به منطقه‌ای دیگر منتقل شده‌اند. می‌سی‌سی‌پی طولانی‌ترین رودخانه آمریکا است.
 


درگیری سنگین میان شورشیان و نیروهای وفادار به معمر قذافی روز یکشنبه در اطراف فرودگاه شهر مصراته ادامه یافت. سخنگوی شورشیان نیز از نیروهای ناتو خواسته است حملات خود را علیه نیروهای طرفدار معمر قذافی در خارج از مصراته افزایش دهد. از سوی دیگر، جنگنده‌های ناتو روز یکشنبه چند انبار مهمات ارتش لیبی را در نزدیکی زِنتان، در جنوب غربی پایتخت، مورد حمله قرار دادند.
 


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی.بی.اس، گفت که شبکه‌ای در داخل پاکستان از اسامه بن لادِن حمایت می‌کرده است. آقای اوباما افزود که ماهیت این حمایت‌ها پس از تحقیقات پاکستان و آمریکا در این زمینه روشن خواهد شد. اسامه بن لادِن، رهبر گروه القاعده، هفته گذشته در خاک پاکستان به دست کماندوهای آمریکایی کشته شد.
 


خبرگزاری دولتی سوریه گزارش کرده است که روز یکشنبه در حمله یک گروه مسلح به اتوبوسی در نزدیکی شهر حمص، ۱۰ غیرنظامی کشته شدند. مسافران این اتوبوس کارگرانی بوده‌اند که از لبنان بازمی‌گشته‌اند. مقام‌های سوریه عامل خشونت‌های هفته‌های اخیر در آن کشور را «گروه‌های مسلح وابسته به قدرت‌های خارجی» معرفی می‌کنند. به گفته فعالان حقوق بشر در سوریه، خشونت‌های دو ماه گذشته در این کشور بیش از ۶۰۰ کشته بر جای گذاشته است.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته