-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۹, دوشنبه

Latest News from Koocheh for 05/09/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



گروهی از دراویش نعمت‌الهی گنابادی روز دوشنبه با انتشار نامه‌ای خطاب به آیت‌اله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از برخوردهای صورت گرفته با این دراویش در طول یک‌سال گذشته و هم‌چنین احضار قطب این دراویش به دادگاه انتقاده کرده‌اند.

متن این نامه در زیر آمده است:

حضرت آیت‌اله خامنه‌ای

رهبر محترم نظام جمهوری اسلامی ایران

با سلام

ما دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی کم‌تر از یکسال پیش، با ارسال نامه‌ای، جناب‌عالی را درجریان ستم‌های رفته بر خویش قرارداده و اقدامات غیر‌قانونی مسوولین را بازگو کردیم. از نوشتن آن نامه توقع استمالت و جبران خسارات مادی و معنوی نداشتیم و انتظار هم نمی‌رفت متخلفان تنبیه و مجازات شوند، اما بر این گمان هم نبودیم که ظلم و تعدی تشدید و هر روز به بهانه‌ای، مصیبت و اندوهی تازه را بر ما تحمیل کنند. مراکز مختلف قضایی، امنیتی و اجرایی کشور به طرق مختلف و به‌صورت هماهنگ و با توسل به زور و قدرت و حتا استفاده ابزاری از قانون، بیش‌تر از قبل، امنیت روانی و اجتماعی دراویش را مورد تهدید و تعرض قرار داده تا بدان‌جا که اخیرن مرشد و مقتدای ما حضرت آقای حاج دکتر نورعلی تابنده (مجذوب‌علیشاه) را به اتهامات واهی احضار و عده‌ای از برادرانمان را به صورت دسته‌جمعی دستگیر، محاکمه و مجازات کرده‌اند.

حضرت آیت‌اله

در حکومت‌های مردمی، تضییع حقوق یک شخص، یا تخلف یک مقام دولتی و حتا وقوع یک حادثه می‌تواند موجب تغییر یک مقام عالی‌رتبه یا سقوط دولت و یا حتا یک حرکت عظیم اعتراضی از سوی ملت شود. این‌که در مملکت ما با وقوع هر اتفاق سهمگینی آب از آب تکان نمی‌خورد، نباید و نمی‌توان به حساب ثبات حاکمیت به‌واسطه حمایت مردم دانست بلکه نشان‌دهنده وجود لایه‌هایی از استبداد در حکومت است. آن‌چه مردم از حکومت‌ها انتظار دارند، اساسن عدالت و اجرای قانون است و این‌که عدل بر اساس کدام مکتب فکری و اعتقادی جاری و بر قرار شود امری فرعی است و بر طبق فرموده بزرگان دین‌الملک یبقی مع‌الکفر و لا یبقی مع‌الظلم و بر این مبنا مضرات عادل کفر پیشه به مراتب کم‌تر از ظالم دین پیشه خواهد بود.

حضرت آیت‌اله

با این‌که مکتب درویشی دخالت در سیاست متداول را در شان خود نمی‌داند، اما هر یک از دراویش به صورت منفرد و بر اساس سلیقه شخصی، می‌توانند به دل‌خواه، یک روش سیاسی را انتخاب کنند و به همین دلیل سابقه نداشته است که دراویش در امور سیاسی وحدت نظر داشته و به‌صورت واحد عمل نمایند و تنوع در نوع نگرش‌ها، تفاوت در شکل عمل‌کردها را به‌دنبال داشته است. اما برخوردهای مغرضانه و مستمر برخی مسوولین با دراویش گنابادی در سال‌های اخیر، عملن پیروان این سلسله را به دفاع از خود و واکنش جمعی ترغیب کرده و منجر به وحدت سیاسی آن‌ها شده و جمعیتی آزاد‌اندیش و صلح‌طلب را به مخالف مبدل کرده است. چون در این تهاجم و تعرض، معاندین عرفان و تصوف، احساسات عاطفی و اساس اعتقاد و هویت دراویش را نشانه رفته و مورد تهدید قرار می‌دهند، واکنش دراویش هم‌دلی در دفاع از هویت و حریم ایمانی و اجتماعی خویش و پافشاری بر مواضع تا سرحد مرگ می‌باشد. پر واضح است که علیرغم تبلیغات سو‌ معاندین، در این چالش هیچ تقصیری متوجه دراویش نیست و در واقع این متصدیان امور و خصوصن مراکز اطلاعاتی و قضایی هستند که در اجرای یک پروژه امنیتی‌- سیاسی، چنین شرایطی را بر دراویش تحمیل کرده‌اند.

مقام محترم رهبری

از وضعیت دراویش و برخوردهای غیر‌قانونی مراکز قدرت با آن‌ها مطلع باشید یا نباشید، از حجم مسوولیت‌ها و تعهداتی که بر اساس قانون اساسی در قبال ملت و مملکت دارید، نمی‌کاهد. البته ما دراویش برای پیش‌گیری از تشدید بحران خود را به تجاهل زده‌ایم و همه این‌ها را به حساب عدم اگاهی جناب‌عالی از شرایط می‌گذاریم، اما تا کی‌؟ تا کی می‌توانیم سکوت کرده و شاهد ستم ستمگران باشیم؟ آیا وقت آن نرسیده که جناب‌عالی در مقام رهبری نظام نوعی استدلال و روش را ارایه نمایید تا از اتهام دخالت در این امور مبرا شوید؟ آیا وقت آن نرسیده است که در مقام یک مرجع دینی و عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیرنده در کشور دستور و فتوا به آزادی دراویش و همه اقلیت‌های دینی و دگر‌اندیشان مذهبی، بلکه آزادی همه ملت دهید و مفهوم امنیت را به ماموران امنیت، عدالت را به ماموران قضاوت و عمل به قانون را به مجریان قانون بیاموزید؟ آیا وقت آن نرسیده است که مدیران و مسوولین نظام در یک بازبینی منصفانه و نقدی ‌شجاعانه از خویش و بدون اتکا به آمارهای توهم‌زا وشعارهای بی‌محتوا، راه‌کاری مناسب برای حاکمیت قانون و احیای حق از دست رفته ملت ایران ارایه نمایند؟

والسلام علی من اتبع الهدی

جمعی از دراویش و پیروان سلسله نعمت اللهی گنابادی – اردیبهشت ماه 1390 شمسی

 


 


خبر / رادیو کوچه

احمد روزبهانی، رییس پلیس امنیت اخلاقی، روز دوشنبه، ۱۹ اردی‌بهشت‌ماه اعلام کرد که نام گشت ارشاد از روی ماشین‌های پلیس حذف شده و این گشت‌ها تحت عنوان «پلیس امنیت اخلاقی» به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به آغاز فصل گرما افزود که طرح امنیت اخلاقی با حضور ۷۰ هزار نیروی پلیس در حال اجرا است. سردار احمد روزبهانی عدم رعایت حجاب و استفاده از ماهواره را نقض حقوق شهروندی دانسته است.

به گزارش فارس، احمد روزبهانی امروز در حاشیه نشست مردمی در مرکز نظارت همگانی نیروی انتظامی و در جمع خبرنگاران گفت: «طرح امنیت اخلاقی هیچ‌گاه تعطیل نشده و پلیس به وظایف خود در این زمینه عمل می‌کند اما با توجه به آغاز فصل گرما حضور پلیس و گشت‌های امنیت اخلاقی از این پس پررنگ‌تر خواهد شد.»

وی اظهار داشت: «بحث بدپوششی‌ها و مواردی از امنیت اخلاقی باعث شده تا مطالبات مردم، رسانه‌ها و مسوولان افزایش پیدا کند.»

روزبهانی گفت: «برخی فکر می‌کنند که پلیس هیچ اقدامی در زمینه امنیت اخلاقی و مقابله با بدحجابی انجام نمی‌دهد در حالی که این طور نیست و پلیس به وظایف خود در این زمینه با جدیت عمل می‌کند.»

وی هم‌چنین اظهار داشت: «پلیس با دیش‌های ماهواره‌ای که روی بالکن و پشت‌بام‌ها به صورت آشکار نصب شده و قابل رویت هستند برخورد می‌کند و اگر این موضوع دوباره تکرار شود فرد خاطی به دستگاه قضایی معرفی خواهد شد.»

این طرح در حالی برگزار می‌شود که برخی فعالان سیاسی و مدنی با نزدیک شدن به سال‌گرد انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران از برگزاری تجمعات اعتراضی و راه‌پیمایی خبر داده‌اند.

 


 


خبر / رادیو کوچه

آقای وجیه‌اله میرزا‌گلپور، شهروند بهایی ۷۱ ساله روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه، به قید وثیقه یک‌صد میلیون ریالی از زندان تنکابن آزاد شده است.

به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در بخش حقوق بشر،‌ این شهروند بهایی پس از احضار از سوی اداره اطلاعات شهرستان ساری، به تنکابن منتقل شده و در آن‌جا مورد بازجویی قرار گرفته بود. این در حالی است که سه‌شنبه هفته گذشته وی با پابند و زنجیر توسط ماموران در شهر تنکابن گردانده شده بود.

گفته می‌شود که این شهروند بهایی در هنگام بازجویی، بارها مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

«گرداندن یک بهایی با پابند در تنکابن»

 


 


عرفان قانعی‌فرد / محقق تاریخ معاصر

………………………………………

«سفر به شام و زیارت آن مستانه سوری»

یکی از نعمت‌هایی که در دوران عهد شباب از جهان گرفته‌ام همین سفر کردن است و گاه دیدارهایم با چهره‌ها را صادقانه برای هم‌وطنانم بازگو کرده‌ام و به ندرت خاطرات و یادداشت سفری نوشته‌ام‌. دوست دارم که با صدای بلند هر آن‌چه را دیدم بازگویم‌ که همانا‌ شرح حال پریشانی انسان‌های این دیار است.

………………………………………

«کردها و مسئله‌ی امنیت»

هشتمین نماز جمعه اعتراضی مردمان معترض در سرای آزادی شهر سلیمانیه برگزار می‌شود، اما علت اصلی آن ناآرامی‌ها چیست‌؟ اوضاع‌ در کردستان‌، نشان‌گر پیش‌رفت سیاسی بعد از 1996 نیست هرچند در 2003 صدام فروپاشید، در کردستان عراق‌، آزادی و دمکراسی در حال احتضار است و نگاه امنیتی حکم‌فرماست، اما هنوز در کردستان همه چیز 50-50 بین دو حزب تقسیم شده است‌.

………………………………………

«کردستان، قربانی یک گروه قاچاق‌چی مواد‌مخدر و تروریست؟»

7 سال پیش‌، در اولین روزهای فروردین 1383- نوروز سال 2003- واژه پژاک‌ پا به عرصه اخبار سیاسی درباره کردستان نهاد. با 300 نفر کادر‌، کارش را آغاز کرد و 20 شهریور همان سال بود که تشکیل گروه مسلح پژاک‌ رسمن اعلام و کم‌کم لای خبرها این اسم برای کردها تکرار شد و انگار به پسوند کرد و کردستان نیاز داشت که مطرح شود.

………………………………………

«نه جاسوسم، نه وابسته‌، یک انسانم اما کرد دگر‌اندیش»

نمی‌دانم «این چه رازی است که سال بهار، باعزای دل ما می‌آید.» از رثا نوشتن چندان دل خوشی ندارم، اصولن از بت‌پرستی  و فرد‌پرستی گریزانم‌. اما گاهی انسان‌هایی هستند که نمی‌شود یادشان نکرد، برایشان ننوشت و سخنی نگفت…مام غنی‌بلوریان هم از آن گروه است و شاید لایق ذکر خیر. بامداد روز 9 مارس با سکته مغزی زندگی را به درود گفت

………………………………………

«بارزانی، شاه، مافیا یا سرطان کردستان؟» – بخش دوم و پایانی

اسفند 1353 است، مصطفی بارزانی در تهران سرگردان است، هر دم از هتل به دفتر نعمت‌اله نصیری زنگ می‌زنند، یک بار هم‌ از دفتر سرلشکر علی معتضد- قائم مقام ساواک‌- به آن‌ها تذکر داده می‌شود که «تا بازگشت اعلی‌حضرت، شما باید در تهران بمانید! منتظر باشید!»

………………………………………

«بارزانی، شاه، مافیا یا سرطان کردستان؟» – بخش نخست

حزب بارزانی یک حزب عشیره‌ای است و بارزانی‌ها می‌خواهند که همانند شاه، بر هر آن‌چه در کردستان می‌گذرد، کنترل داشته باشند…حکومت کردی در اربیل، نمایندگی بخش مهمی از جامعه را متضمن نمی‌باشد، این حکومت فاقد مشروعیت در نمایندگی مردم می‌باشد‌؛ فئودالیسم‌، هنوز موجود است .

………………………………………

«شیخ عزالدین‌، چهره مذهبی دگراندیش و تبعیدی»

«شیخ عزالدین حسینی» از دوران تحصیل و تدریس فقه، در کردستان به شخصیتی دگر‌اندیش و مخالف شهره بود و در آغاز انقلاب‌، نامی آشنا و دخیل در سیاست تاریخ معاصر کردستان و از رهبران روحانی‌ اهل سنت، که خواستار به‌ رسمیت‌‌شناختن‌ ملیت، هویت قومی‌ بر اساس قانون‌ اساسی‌ ایران‌ بود که‌ حقوق‌ فرهنگی‌، اقتصادی‌ و سیاسی‌ و اجتماعی‌ همه‌ گروه‌های‌ قومی‌- نه در شعار بلکه در عمل- رسمن و قانونن شناخته‌ شود و حتا خواهان ترسیم‌ مجدد مرزهای‌ استانی‌ بود.‌

………………………………………


 


رادیو کوچه

……………………………….

«آیا آقای عسگرد در صدای آمریکا خواسته‌ها را برآورده کرد؟»

درست در روزهایی که «دن فورد استین» مدیر عالی صدای آمریکا از ابتدای ماه «می» امسال با این رسانه خدا‌حافظی کرده است، به نظر می‌رسد موج تازه اخراج کارمندان صدای آمریکا دوباره آغاز گرفته است.

……………………………….

«تلاش‌ها در وقت اضافه در صدای آمریکا»

بگذارید با صراحت در ابتدای نامه‌ام بگویم. مبارزه آقای سجادی به‌نظر می‌رسد دیگر با چنگ و دندان است. نیازی شاید نباشد دوباره توضیح داده شود که در ماراتن طاقت‌فرسای تغییر مدیریت‌ها در صدای آمریکا چه کسانی رفتند و چه کسانی مقاومت کرده‌اند یا در این مقاومت چه هدفی را دنبال می‌کنند.

……………………………….

«از حلقه کباب بازار تا مدیریت صدای آمریکا»

شاید آقای «دن آستین» رییس صدای آمریکا تمام تلاشش را کرده است که مدیریت فعلی در بخش فارسی بتواند کار خود را ادامه دهد و بتواند برای حفظ بقای خود در سمت‌های مدیریتی بکوشد. گواه این ادعا پاسخ کاملن بر عکس به کسانی بود که به صورت مستقل با آقای آستین درباره اعتراض‌شان به روش های مدیریتی در صدای آمریکا به گفت و شنود پرداختند و ملاقات کردند و با ارایه نظرهایشان خلا مدیریت را در بخش فارسی صدای آمریکا عامل رخوت در کار این رسانه دانستند، اما معترضین در یک پروسه زمانی از بدنه اصلی طرد و یا به حاشیه رانده شدند و یا این‌که به کارشان با صدای آمریکا خاتمه داد شد. این بلایی بود که حتا دامن‌گیر نیروهایی رسمی معترض نیز شد و برخی افراد با داشتن سابقه‌های طولانی به کارشان خاتمه داده شد.

……………………………….

«برنامه پارازیت می‌تواند برنامه روزانه ایران باشد»

برنامه پارازیت یکی از برنامه‌های پرطرف‌دار در حال پخش از صدای آمریکا که به مسایل داخلی ایران پرداخته است. این برنامه مانند یک برنامه روزانه حوادثی را که در ایران توسط ‌دولت‌مردان این کشور دارای احترام است را با نگاه طنز به آن می‌پردازد.

……………………………….

«دوگانگی در بخش فارسی صدای آمریکا»

هر روز که می‌گذرد حکومت ایران به ساختن بمب اتم نزدیک‌تر می‌شود، چیزی که کسی مایل به پذیرفتن آن نیست ولی آمریکا وظیفه اخلاقی دارد که همه امکاناتش را برای جلوگیری از اجرای برنامه‌های تسلیحات اتمی ایران به‌کار برد، پیش از آن که ما یا متحدان ما ناگزیر به عملیلت نظامی علیه این کشور شوند.

……………………………….

«صدای آمریکا، توسط یک روحانی‌زاده اداره می‌شود»

در خلال دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان، صدای آمریکا، شبکه‌ی خبری بین‌المللی،‌ برای آموزش مردم اتحاد جماهیر شوروی در تفهیم واژهی آزادی نقش تاثیر‌گذاری داشته است.  با این وجود این شبکه در فروپاشی نظام امپراطوری جماهیر شوروی هم دارای نقش به سزایی بود و برای این مردم  ارمغانی به نام آزادی آورد که پیش از این توسط کمونیست‌ها به بردگی کشیده شده بود.

……………………………….

«چیدمان برنامه‌ریزی جدید صدای آمریکا‌-‌چرا اکنون»

خبر چیدمان جدید برنامه PNN‌، قبل از انتخابات قریب‌الوقوع مدیر جدید آن، در حال حاضر برای اجرا در روز یک‌شنبه هفتم نوامبر برنامه‌ریزی شده‌، که اتفاق عجیبی است.

……………………………….

«آیا صدای آمریکا هنوز صدای آمریکا است؟»

«می‌گویند وقتی به خانم هیلاری کلینتون گفته شده است که در لیست رادیو‌ها برای مصاحبه با رییس جمهوری ایالات متحده صدای آمریکا نیز هست، کلینتون با اعتراض اشاره کرده است که: NO WAY!‌»

……………………………….

«صدای آمریکا همان صدای جمهوری اسلامی ایران»

روزنامه واشنگتن تایمز در سر مقاله 14 آوریل خود نوشت‌؛ صدای آمریکا به صدای جمهوری اسلامی ایران بدل شده است، انتخاب برنامه‌های تازه، نشان‌دهنده کرنش در برابر مخالفین جنبش دموکراسی ایران، و پشتیبانی از پیروان فعال حکومت اسلامی می‌باشد.

……………………………….

«ایران در مدیریت شبکه صدای آمریکا دست دارد»

جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا با انتشار نامه‌ای خطاب به رییس جمهور ایالات متحده با تاکید بر این‌که دولت جمهوری اسلامی ایران همواره در نقض حقوق بشر می‌کوشد خواستار بررسی عمل‌کرد مدیران شبکه تلویزیونی صدای آمریکا شدند.

……………………………….

«جوابیه مدیر شبکه صدای آمریکا به نامه ۶سایت دولتی»

در پی ارسال نامه‌ای از سوی سردبیران شش سایت خبری ایران و انتقاد از نحوه پوشش اخبار ایران در وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری، مدیر شبکه خبری فارسی صدای آمریکا طی نامه‌ای به این اعتراض پاسخ گفته است.

……………………………….

«تیتر نیوز مکس درباره صدای آمریکا گمراه کننده است»

«آیا صدای آمریکا موافق دولت ایران است؟» این تیتر گمراه کننده و اشتباه مقاله «نیوز مکس Newsmax.com» در 11 فوریه  است. صدای آمریکا -VOA- طرف‌دار دولت ایران نیست. تمام بررسی‌ها نشان خواهد داد که شبکه فارسی صدای آمریکا  اخبار دقیق، قابل اعتماد و متعادل را ارایه کرده و به مخاطبان در ایران اطلاع‌رسانی می‌کند.

……………………………….

«آیا صدای آمریکا دست‌نشانده جمهوری اسلامی است» (ویدئو)

……………………………….


 



Dialogue /
Radio Koocheh

Translated by Avideh Motmaen-Far

Just when “Danforth Austin”, The General Director of Voice of America said goodbye to this media on May First, it appears that a new wave of lay-offs has started in the Voice of America.

The dismissal of contracting employees for a week justified by their non attendance in “copyright”   classes, the pressure on some of the lead editorial journalists of this media to leave and resign and also the lay-off of people such as ”Alex Moradi”, fluent in English and Persian, with high professional experience, endorsed the remarks of an employee of the Voice of America who had said: “Soon, a large number of employees will be laid-off in the Voice of America.”

Some say that this is right in the same line with previous policies that the editor in chief of the Persian Voice of America had followed so far. Some protested this policy at the meeting with Mr. “Austin” which according to those working in the media has not paid off.

After months of expectations for the final candidate for the Persian Voice of America’s manager to be selected, some hoped that with “Ramin Asgard” known as a moderate and negotiator, the atmosphere would have been more open to dialogue and rules, but according to protesting employees, this is not achieved nearly two months after the arrival of Mr. Asgard yet and the same old policies of the previous editor in chief are still applied.

Siavash Azari

 

“Siavash Azari” is one of the senior Iranian reporters who worked for ”Pars News Agency” before the revolution. He worked for the Voice of America for a while and on April twenty-eighth resigned by sending a letter of protest.

In an interview with Radio Koocheh, he explained the reasons why he resigned and his views about Voice of America as an ex-insider. In his opinion, Mr. Asgard failed to create change. At the end of this dialogue you can read his genuine letter of resignation as requested by himself. Due to respect and trust, no change has been made to the text of this letter.

Radio Koocheh declares here and again, as always, that if there is a response or critic to this interview Radio Koocheh feels the obligation to publish it.

What follows is an interview of ”Siavash Azari”, the resigned journalist of the Voice of America with Radio Koocheh:

Mr. Azari, thank you very much to accept this interview with Radio Koocheh. You are one of the pioneers in professional Journalism between Iranian journalists inside and outside the country. We recently heard that you resigned as a protest and left the Voice of America. Please explain what are your reasons for leaving the Voice of America?

First when I arrived to the Voice of America, I realized that what I saw was unexpected and therefore I  told the director of Voice of America that the guests interviewed in VOA should be from all areas of  interests, but they did not respect what I asked, and gradually I realized that they do not care about what I expected. Then came a new editor in chief. He knew about my background from the beginning but suggested that I work in the research. I told him that I grew up reporting and it has been fifty years that I was writing news, what do you want me to do in research? Even if you pay me thirty thousand dollars a month, I get sick if I do not write news, I breathe with the news.

I was performing Mr. Baharloo’s,  Farhoodi’s, and Chahlangi’s. I was writing News from Iran, and because I wrote them, I was reading the news myself as well.

I was performing Mr. Baharloo’s,  Farhoodi’s, and Chahlangi’s. I was writing News from Iran, and because I wrote them, I was reading the news myself as well. The program “Today in Washington” , was my suggestion to Ms. Shila Ganji and I said, here is the world’s biggest decision taking center, but you give a slide and a girl reads it as a news and we need to present VOA in the best way possible. Finally, this program was introduced and performed as a sample. I used to start the Voice of America’s programs and saying “This is Washington, the Voice of America” and I expressed this as to convey the greatness and grandeur of the show here. Mr. Nourizadeh “said to Mr Chahlangi that when Siavash announces the program, it reminds me of “Bahram Shahrokh” when he used to say ”This is Berlin.”.

After the program started, the editor in chief began interfering but always said: “I do not interfere” and he always interfered. He has no agenda for the enforcement policy, instead he makes things a hundred times more difficult personally.

They could have used me. I was the Deputy Director of “Pars News Agency”.  And I was supposed to return to Iran and become the Deputy Vice of “Jafarian” but he was executed. I am a journalist, radio and television program maker and I have all the credentials necessary to work in the Voice of America. With respect to laws and regulations of America and the rules, with the hope of being able to work in an opener atmosphere I came here but I found that the situation is totally different in general. Iranians here, call the VOA the “Feyziyeh of DC” (The Islamic School of DC). Of course, I do not include all my colleagues in this statement because a lot of very young talented people, experts and experienced people are working here. But only certain people chosen by the editor in chief are interviewed in front of the cameras. I was also removed from all the programs all of a sudden, even from the “History Channel”. I was banned to do the voice over for “Reagan” and “Kennedy”.

Finally, they told me: “due to the budget deficit, we cannot keep you anymore”. Can they really compensate the Voice of America’s budget deficit by firing someone who has all the credentials to work there? Colleagues wrote a petition, signed it and sent it to the Director. He also agreed and told me: “The Director has said that if you accept to be paid less, you can go to the Radio.” How comes that I cannot work at the Television but can go to the radio and only perform one night a week?

Here it just works like this, they bring experienced people in and then they start breaking them down and devaluate them. Here, lips should be sewn, eyes should be blind and ears deaf. This is not the Voice of America and I do not know how it can be called. If it is an international tribune, so every one should  be able to talk. Why cannot we have the Democracy in the Voice of America? Thirty persons went complaining to the Director Mr. Austin about the conditions but rather to investigate these complaints all thirty people were banned or fired.

It reminds me of the time when the air controllers who worked in the guide towers, eleven thousand people went on strike, and Mr. Reagan ordered to fire everyone from the army, here it is exactly the same. You should not complain here, complain does not have a meaning here in the VOA. Shakespeare says: “Any human being is a political animal”, I have my political opinion of course but when I entered the VOA , I put my political views aside and worked purely as a reporter. Is this being a reporter? Being a reporter is what the Islamic Republic says? Guests and reporters are selected here between people who work in parallel with the Islamic Republic.

Mr. Asgard

 

I saw myself suffocating here. You are a journalist yourself and know that freedom, freedom seeking and having democratic ideas are the characteristics of this job. I cannot work in such atmosphere. They pushed me to the point that I feel helpless and resign. I wrote what was the truth in a letter. I am ready to talk about it if I am given the chance freely as it should in a free country like this.

You mentioned parallel policies aligned with the Islamic Republic in a media such as the Voice of America. Do you consider this policy as a planned institutional policy or a personal policy of some people in the Voice of America?

I think that the procedural that Voice of America has taken by the selection of someone who moves in line with the Islamic Republic, is a oriented policy and not personal at all in any way. You can put   together what I told you and you understand how the Voice of America function. This is the general policy here and we have noticed, but journalists should not understand. Even the students who fought in Iran and came here did not expect to have to deal with such an atmosphere.

The U.S. policy now is to replace Khamenei and Ahmadinejad by Mr.Karroubi or Mr. Mousavi and the Islamic Republic become more moderated and continues as such.

Among the issues and crises faced by the Voice of America that finally ended by naming a person such as Mr. Asgard by the US, many believed that with the arrival of Mr. Asgard changes will happen in the Voice of America. Have you noticed any changes?

I spoke with Mr. Asgard. I told him I was reporting on Shah of Iran. A journalist is a free person. You know in America, Mr. Bob Schieffer covers the White House for CBS. I was set the task of covering the court and I am sure it has hurt some people in this administration. But I just do my job correctly here and then I said to Mr. Asgard that he is the last chance to make fundamental changes here. I do not ask you to show a particular orientation or line but help establish the justice here. He also gave me his e-mail address and phone number and told me: “I can use your presence and your experience here.”

Voice of America can say that their budget is low but they can keep experienced people rather than firing people upon political disagreement and personal views.

After I resigned I realized that they fired Alex Brady suddenly. His English was perfect, he is young and very talented and was doing his job perfectly, but all of a sudden they fired him while he was teaching at a military base.

Voice of America can say that their budget is low but they can keep experienced people rather than firing people upon political disagreement and personal views. I can dare say that all those who are in front of the camera are politically consistent with the News Editor in chief. Apart their comrades and people they choose, they do not let anybody else to do his job as he wishes. And this is the Voice of America’s atmosphere.

So, do you think that lay-offs are totally programmed by the people who are against this general policy?

It has been 2 months that Mr. Asgard has started his job and I talked with some colleagues who said: “We were disappointed and we thought that there will be changes here.” When Dr. Azmoon became the general manager of Pars News Agency, on his first day, he said who should not enter there and started to work. But now (in the Voice of America) despair has already started and friends say even Mr. Asgard brought no changes and things are exactly the same as they were before. This situation is very particular and I do not know where it comes from. Some here say this place is cursed. I have not seen anything that can give hope.

Whatever the Voice of America does and follow the American government, it is their own business but I say I am a journalist and a professional program maker. So use my professional experience. If I was following someone special, or come to work late, or did not know my job, I would say ok, but all of a sudden pointing me out and say Siavash Azari should go because the budget is not enough, it is unbelievable. Choosing me to be fired from the Voice of America is an example of how things work here. So I have no hope for change here, but what policy they pursue, the future will show us.

Farsi


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

گاهی دلم می‌سوزد برای موجودی فرضی به‌نام خدا، این وجود اگر وجود باشد، یکی از محروم‌‌ترین‌‌های کل کائنات است، حداقل در زمین.

«ژان روﺳﺘﺎن» می‌گوید: «اﮔﺮ ﮐﺴﻰ ﻳﮏ ﻧﻔﺮ را ﺑﮑﺸﺪ ﻗﺎﺗﻞ اﺳﺖ، میلیون‌ها را ﺑﮑﺸﺪ ﻓﺎﺗﺢ اﺳﺖ و همه را ﺑﮑﺸﺪﺧﺪاﺳﺖ.» در جامعه‌ای دینی، در کشوری محروم، مغزهایی خرافی به‌صورت عرفی، فرار به سوی بی‌نهایت‌های لذت‌آور را در سر می‌پرورانند و این لایتناهی تنها به یک مقصد منتهی خواهد شد، خدا .

وقتی اراده کنی در چنین کشوری صاحب تمامی ناممکن‌ها شوی، باید با آن خدا دوست شوی، دوستی با او و باورپذیری عوام از حمایت او از تو، یعنی قبل از بازی هم تو برنده‌ای، «آیت‌اله خمینی» قواعد این بازی را به خوبی آموزش دیده بود، از ابتدا او که روح خدا بود، با استفاده حداکثری از سیمای‌‌اش، شغل‌اش، موقعیت جهانی تقدیمی‌اش و از آن‌ها موثرتر، قدرت کلام‌اش توانست کاری کند کارستان.

تحقیر و کوچک‌شماری او در بزرگی فعل‌اش موثر نیست، باید به یاد بیاوریم مراسم تشیع جنازه‌اش را، آن‌هم درست پس از قتل‌عام سال 67، صحبت از تمامی جامعه ایران است، نه قشری خاص، ساکن در مکان‌هایی معلوم، او یک مرد کاریزماتیک بود، کاریزمایی مخوف که توانست به مدد استفاده از نام «خدا» ملتی را سحر کند. شبکه اول تلویزیون دولتی ایتالیا طی گزارش ویژه پیرامون مرگ او و نقش‌اش در جامعه گفت : «خمینی برای مردم ایران حکم صدای خدا را داشت.»

خبرنگار روزنامه «افریکن ایونتز پاریس» با ابراز شگفتی از جمعیت مردم عزاداری که به تهران آمده بودند می‌نویسد‌: «با هیچ جمله‌ای نمی‌توانم حقیقت آن‌چه را که در تشییع جنازه امام‌ خمینی دیدم بیان کنم، جز این‌که بگویم من قیامت را با چشمان خود دیدم، قیامتی که واکنش تاثیر خدایی یک بنده خالص خداوند بر کشوری انقلابی بود.»

او در تمامی لحظات سخت با توسل به این کلمه، ملتی محروم و منزوی را بسیج می‌کرد، در تمامی ناملایمات می‌توانست خدا را واسطه ارتباطی با مردم کند، او در پاسخ به «آیت‌اله شریعت‌مداری» علیه خودش گفت: «این‌ها چه می‌گویند، پیروزی ما را خدا تضمین کرده است، ما موفق می‌شویم، در این‌جا حکومت اسلامی تشکیل می‌دهیم و پرچم را به صاحب پرچم می‌سپاریم.»

«ژان روﺳﺘﺎن» می‌گوید: «اﮔﺮ ﮐﺴﻰ ﻳﮏ ﻧﻔﺮ را ﺑﮑﺸﺪ ﻗﺎﺗﻞ اﺳﺖ، میلیون‌ها را ﺑﮑﺸﺪ ﻓﺎﺗﺢ اﺳﺖ و همه را ﺑﮑﺸﺪﺧﺪاﺳﺖ.»

آقای خمینی هرگز هیچ پیروزی و یا شکستی را تنها برای خود ذخیره نمی‌کرد و با خدای‌اش و ملت سهیم بود، این فروتنی در کلام، او را به مقصود می‌رساند و البته که وجاهت‌اش را هم حفظ می‌کرد، بدین ترتیب او مقصر در شکست نبود و باری بر دوش نداشت، هر چه بود مشیت خدا بود.

‌‌ملت رزمنده ایران با ایمان به خدا و وحدت کلمه، بر قدرت شیطانی عظیم که همه قدرت‌ها پشتی‌بان آن بودند غالب شد، و دست همه ابرقدرت‌ها را از کشور خود قطع کرد.  ایمان به خدا و وحدت کلمه این معنا را پیش آورد که ابر قدرت‌ها را کنار زدیم.  ‌آن رمزی که شما را پیروز کرد‌: ایمان به خدا، توجه به خدا بود. ایمان به خدا، ایمان به مبادی اسلامی بود که شما را پیروز کرد‌. رمز پیروزی ما توجه به خدای تبارک و تعالی و پاس‌داری اسلام بود. نظرلطف خدا بود که شما با نداشتن سازمان، و با نداشتن ساز و برگ ارتشی، بر ابرقدرت‌های بزرگ پیروز شدید.

‌‌ توجه به خدا را حفظ کنید تا پیروز باشید .‌ جمعیتی که پشت‌وانه‌اش خداست شکست ندارد. این‌طور نیست که ما خوف این را داشته باشیم که شکست بخوریم، اولن که شکست نمی‌‌خوریم، خدا با ماست و ثانین بر فرض این‌که «شکست صوری» بخوریم «شکست معنوی» نمی‌خوریم، و پیروزی معنوی با اسلام است، با مسلمین است.‌

‌‌کسی که با خدا باشد خدا با اوست، و پیروزی با اوست .‌شما پیروزید، برای این‌که خدا با شماست. این پیروزی ارتباط به من نداشت، من یک طلبه هستم و نباید این را به من منتسب کنید. پیروزی ارتباط به ملت هم نداشت، این پیروزی مربوط به خدا بود.

اگر کشوری در شرایط سخت و پس از تحولی عظیم مجبور به بسیج نیروی ناکارآمدی برای مقابله با حملات خارجیان شود، با تمامی احساسات وطن‌دوستانه نمی‌توان تضمینی برای نتیجه بسیج نیرو تصور کرد، دولتی شلخته و ناکارآمد و بی‌تجربه تنها به مدد نام خدای خمینی توانست پیش به سوی بهشتی برین و ملایکی خدمت‌گزار، نیرویی دوره ندیده و جوان و نوجوان و حتا پیر را به‌سوی جبهه‌ها مشتاقانه راهی کند، خدای خمینی توانست در اوج اقناع معنوی روح‌های محروم را عاشق شهادت کند، تنها به جملات او برای تحریک روح‌های مومن توجه کنید: «بسیج لشکر مخلص خداست.»

«تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقینن از برکات و الطاف جلبه خداوند تعالی بود که بر ملت عریز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد.»

‌‌«این‌طور مطلبی که برای شهید گفته شده است برای کم کسی هست. آن‌ها را قرینه‌ی انبیا قرار داده‌اند، در روایتی هست که هر خوبی بالاتر از او هم خوبی هست تا برسد به قتل در راه خدا، شهادت در راه خدا بالاتر از او دیگر خوبی در کار نیست. ما باید این توجه را هیچ‌وقت از خود بیرون نکنیم، از مغز خود بیرون نکنیم که ما بندگان خدا هستیم و در راه او و در سبیل او حرکت می‌کنیم و پیش‌روی می‌کنیم، اگر شهادت نصیب شد، سعادت است و اگر پیروزی نصیب شد سعادت است.»

‌‌«ما از هیچ‌چیز نمی‌ترسیم وقتی که با خدا باشیم. برای این‌که اگر کشته بشویم و با خدا باشیم سعادت‌مندیم و اگر بکشیم هم سعادت‌مندیم. از خدا بخواهید که شما را توفیق بدهد، توفیق شهادت بدهد، توفیق عزت بدهد. شهادت عزت شماست.»

‌‌«شهادت در راه خدا مسئله‌ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه‌های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است.»

‌‌«ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی‌رویم.»

‌‌«رحمت خداوند بر همه شهیدان و رضوان و مغفرت حق بر ارواح مطهرشان که جوار قرب او را برگزیدند و سرافراز و مشتاق به سوی جای‌گاه مخصوص‌شان در پیش‌گاه رب خویش شتافتند.»

‌‌«سعادت را آن‌ها بردند که آن چیزی را که خدا به آن‌ها داده بود تقدیم کردند و ما عقب‌مانده آن‌ها هستیم.»

‌‌«مفقودین عزیز محور دریای بی‌کران خداوندی‌اند و فقرای ذاتی دنیای دون در حسرت مقام والای‌شان در حیرتند.»

‌‌«آن‌هایی که به خدا اعتقاد ندارند و به روز جزا آن‌ها باید بترسند از موت، آن‌ها از شهادت باید بترسند. ما و شاگردان مکتب توحید از شهادت نمی‌هراسیم، نمی‌ترسیم.»

‌‌«ما از خدا هستیم همه، همه عالم از خداست، جلوه خداست و همه عالم به سوی او برخواهد گشت، پس چه بهتر که برگشتن اختیاری باشد و انتخابی و انسان انتخاب کند، شهادت را در راه خدا و انسان اختیار کند موت را برای خدا و شهادت را برای اسلام.»

‌‌«شهادت یک هدیه‌ای است از جانب خدای تبارک و تعالی برای آن کسانی که لایق هستند و دنبال هر شهادتی باید تصمیم‌ها قوی‌تر بشود.»

‌‌«خداوندا، تو می‌دانی که فرزندان این سرزمین در کنار پدران و مادران خود برای عزت دین تو به شهادت می‌رسند و با لبی خندان و دلی پر از شوق و امید به جوار رحمت بی‌انتهای تو بال و پر می‌کشند.»

‌‌«خدا می‌داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست و این ملت‌ها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند کرد.»

‌‌«من از خداوند تعالی رحمت برای شهدای عزیز در این جنگ تحمیلی خواستارم، اینان برای اسلام فدا شدند و در نزد خدای تعالی و در جوار رحمت واسعه او به سعادت ابدی و افتخار دایمی رسیدند.»

‌‌« این شهدا زنده هستند و در پیش خدای تبارک و تعالی «عند ربهم یرزقون»‌اند.»

 

 


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

در مواردی که هواپیمایی سقوط می‌کند و حادثه‌ای غم‌انگیز به بار می‌آورد، کارشناسان تلاش‌هایی را به‌کار می‌گیرند تا علت حادثه را روشن کنند، و از احتمال تکرار چنین حوادث دردناکی بکاهند. در بیش‌تر موارد شدت حادثه به حدی است که متاسفانه کسی زنده نمی‌ماند تا بتواند واقعه را بازگو کند و جزییات کافی و مفیدی به‌دست دهد. از این رو پژوهش‌گران به‌طور معمول سرنخ‌ها را در میان لاشه هواپیما و قطعه‌های به جا مانده از آن جست‌وجو می‌کنند. برای آن‌که پژوهش‌گران و کارشناسان بتوانند پس از سقوط هواپیما موضوع را بررسی کنند، هواپیماها را به دست‌گاهی به‌نام «جعبه‌ سیاه»، Flight data recorder  یا FDR مجهز می‌کنند.

نخستین‌بار «چارلز لیندبرگ» در سفر هوایی خود بر فراز اقیانوس‌اطلس ابتدایی‌ترین نوع «جعبه‌سیاه» را به‌کار گرفت. از آن زمان تا کنون در ساختمان «جعبه‌سیاه» تغییرات زیادی داده‌اند. جعبه‌ای که «لیندبرگ» از آن استفاده کرد، ارتفاع پرواز و اطلاعات مربوط به زمان پرواز را ثبت می‌کرد. تا چند سال استفاده از وسیله‌ای که اطلاعات مربوط به پرواز را ثبت کند، اختیاری بود. در سال 1947 استفاده از «جعبه‌ سیاه» در هواپیماها اجباری شد اما مشکل‌ها و کم‌بودهای «جعبه‌های‌سیاه» به حدی بود که پژوهش‌گران به اطلاعات ثبت‌شده اعتماد چندانی نداشتند. به‌همین دلیل حکم اجباری‌بودن استفاده از «جعبه‌های‌ سیاه» لغو شد. ده سال بعد پیش‌رفت‌های علمی موجب شد تا بار دیگر کارشناسان به کار «جعبه‌های ‌سیاه» اطمینان پیدا کنند. امروزه در تمامی هواپیماها از «جعبه‌های‌سیاه»‌، که در واقع ثبت‌کننده اطلاعات مربوط به پرواز هواپیما است، استفاده می‌شود.‌

رنگ «جعبه‌ سیاه» بر خلاف نامش سیاه نیست، رنگ آن نارنجی روشن و گاهی زرد است. زیرا این رنگ در میان قطعات متلاشی‌شده‌ی هواپیما بهتر جلب توجه می‌کند. برای آن‌که اطلاعات ذخیره‌شده در داخل «جعبه‌های ‌سیاه» به آسانی لطمه نبیند، این جعبه‌ها باید در برابر آتش و ضربه مقاوم باشند. به همین دلیل این دست‌گاه‌ها را طوری می‌سازند که به مدت نیم‌ساعت در برابر گرمای شدید تا 1000 درجه سانتی‌گراد مقاومت کنند. پوشش آن‌ها نیز باید ضربه‌ی یک میله فولادی به وزن 250 کیلوگرم را که از ارتفاع 3 متری سقوط کرده است، تحمل کند. «جعبه‌های‌ سیاه» به شکل مکعب مستطیل هستند و عرض و طول آن‌ها در حدود 12.5 سانتیمتر و طول‌شان 30 تا 50 سانتی‌متر است. «جعبه‌های ‌سیاه» به دست‌گاه کوچکی مجهز هستند که در اثر تماس با آب صدای بلندی معادل 37.4 کیلو هرتز تولید می‌کنند. این صدا از یک مسافت 4 کیلومتری و عمق 7000 متری آب‌، برای مدت 30 روز قابل شنیدن است.

طبق استانداردهای‌هوایی حداقل اطلاعاتی که باید توسط این سیستم ضبط شود شامل موارد زیر است: زمان، شتاب‌عمودی هواپیما، موقعیت دسته‌ی‌کنترل پرواز، موقعیت پدال‌کنترل، موقعیت فرمان‌هواپیما، تثبیت‌کننده وضعیت‌افقی‌هواپیما، جریان‌سوخت، سرعت، ارتفاع‌فشاری، جهت‌مغناطیسی‌هواپیما، شتاب‌طبیعی‌هواپیما، روشن و خاموش‌شدن میکروفون، که زمان ارتباط‌های رادیویی برقرار شده توسط خدمه را ضبط می‌کند، و برای تطبیق اطلاعات ضبط‌شده توسط FDR و CVR  (ضبط‌کننده صدای خلبان) به‌کار می‌رود و Microphone Keying  که زمان ارتباط‌های ‌رادیویی برقرار شده توسط خدمه را ضبط می‌کند، برای تطبیق اطلاعات ضبط شده توسط FDR و CVR به‌کار می‌رود. سیتم‌های‌کنونی به‌منظور بررسی تمامی جهات عمل‌کردی هواپیما تا صدها پارامتر را ضبط می‌کنند.

FDR اطلاعات 25 ساعت آخر پرواز را ضبط می‌کند.‌FDR های مدرن به‌جای نوارهای مغناطیسی به‌کار رفته در نوع متوسط آن از memory chip استفاده می‌کنند. نوارهای مغناطیسی که همانند نوار ضبط صوت عمل می‌کنند، با استفاده از هد‌الکترومغناطیسی به ثبت اطلاعات می‌پردازند. البته از سال 1990 سازندگان سیستم «جعبه‌سیاه» به سمت استفاده از تکنولوژی solid-state یا solid-state memory boards پیش‌رفته‌اند.

در صورتی‌که FDR آسیب‌ندیده باشد، محققین به آسانی می‌توانند با اتصالFDR  به سیستم‌readout، اطلاعات ذخیره شده را بخوانند. اما در بسیاری از موارد پس از یافتن recorder ها از میان لاشه هواپیما،   memory board آن را خارج کرده و پس از تمیز کردن آن، یک کابل رابط بر روی آن نصب کرده و memory board را به یک working recorder متصل می‌نمایند. این recorder که دارای نرم افزار مخصوصی ‌است اطلاعات را بدون کوچک‌ترین کم و کاستی بازخوانی می‌کند. با تمام این پیش‌بینی‌ها باز هم در مواردی دیده شده است که «جعبه‌‌سیاه» هواپیما به کلی نابود شده و اطلاعات آن از دست می‌رود.


 


مه‌شب ‌تاجیک / رادیو کوچه

امروزه بسیاری از مفاهیم دست‌خوش تغییرات بنیادی شده‌‌اند و تعاریف کارکردی آن‌ها در جامعه تغییر کرده است، ولی بسیاری از این مفاهیم هنوز هم نقش کلیدی در زندگی انسان ایفا می‌کنند و لزوم توجه و عمل‌کرد صحیح نسبت به آن‌ها باعث داشتن جامعه‌ای با سطح بالاتری از سلامت می‌شود. مفاهیمی هم‌چون ازدواج، طلاق، خانواده که شامل بخشی از افراد یک جامعه به‌عنوان فرد و در کل به‌عنوان یک نهاد کوچک می‌شوند.

اگر ازدواج را قراردادی بین دو شخص برای زندگی مشترک بدانیم، این قرارداد همواره دایم نیست و گاهی بنا به دلایلی فسخ می‌شود. جریان فسخ قرارداد بین یک زوج را در اصطلاح طلاق می‌گویند. آماری که از طلاق در هر جامعه‌ای ارایه می‌شود، نشان دهنده‌ی افرادی آسیب خورده است که حداقل اگر این آسیب به مرور ترمیم شود ولی در یک بازه زمانی ما با افرادی سرخورده و صدمه‌دیده مواجه می‌شویم. طلاق و آماری که از آن در یک جامعه ارایه می‌شود تنها آماری است که از طلاق‌هایی که به صورت رسمی ثبت شده‌اند ارایه شده و بسیاری از افراد در یک جامعه هستند که بدون طلاق جدا از یک‌دیگر زندگی می‌کنند و یا دچار جدایی‌های عاطفی هستند و تنها همخانه هستند و زیر یک سقف زندگی می‌کنند.

انحلال یک ازدواج پیامدهای متعددی از جمله پیامدهای اجتماعی، جمعیتی و یا حتا اقتصادی دارد، طلاق با این‌که پدیده‌ی کهنه‌ است ولی مسئله‌ای که همیشه تازه است زیرا با توجه به شرایط جامعه تعریف آن و نوع و پیامدهای آن برای زن و مرد و فرزندان آن‌ها تغییر خواهد کرد و با فرمول‌های قدیمی‌تر نمی‌توان در مواجهه با این پدیده برخورد کرد. بر اساس تحقیقات انجام شده اعتیاد، بی‌کاری، ازدواج بدون برنامه و سطحی، اختلالات روحی و روانی و جنسی، ناباروری و عوامل اقتصادی از مهم‌ترین عوامل مربوط به طلاق عنوان شده‌اند.

در مورد افرادی که ازدواج‌شان با مشکل مواجه شده است این مسئله صدق می‌کند که این افراد قبل از جدا شدن از یک‌دیگر، دوره‌ای گاهی به نسبت طولانی را در نزاع، کشمکش، جدایی‌های عاطفی و حتا گاهی مالی می‌گذرانند، و به مرحله‌ای می‌رسند که نسبت به یک‌دیگر به‌طور کامل بی‌تفاوت می‌شوند به این مسئله طلاق عاطفی گفته می‌شود و این پدیده حتا اگر به جدایی کامل منتهی نشود مساله‌ای بسیار خطرناک است، و عواقب و عوارض روحی و روانی شدیدی بر افراد به جای می‌گذارد. گاهی محدودیت‌های اجتماعی و فرهنگی، مشکلات مالی و خانوادگی، نگرانی درباره‌ی قضاوت مردم و یا تابوهای پوسیده و گاهی عدم داشتن اعتماد به نفس کافی دلایل جدا نشدن آن‌ها از یک‌دیگر است.‌

در همین جامعه اگر طلاق به معنای قانونی و ثبت شده‌ی آن کم‌تر شود ولی بنا به دلایلی که ذکر شد افراد از این‌کار اجتناب ورزند و دچار طلاق عاطفی شوند و فقط مانند دو هم‌خانه با بی‌تفاوتی و گاهی با جنجال‌های بی‌شمار به زندگی ادامه دهند، سلامت یک جامعه را بیش‌تر به خطر می‌اندازند. وقتی در هم‌چین خانواده‌هایی بچه‌هایی پر از دروغ، انزجار و کینه بزرگ می‌شوند و به این دلیل که آن‌ها تنها بهانه‌ی ادامه‌ی زندگی هستند فردا همین بچه‌ها به سرخوردگانی تبدیل می‌شوند که توان درست دیدن، اندیشیدن و مهم‌تر از همه اعتماد کردن به دیگران را ندارند.

در واقع در خانواده‌هایی که والدین در کشمکش مداوم با یک‌دیگرند و بچه‌ها مورد آزار روحی قرار می‌گیرند شاید طلاق یک رهایی باشد تا حداقل در تنهایی و یا دوری از یکی از والدین ولی در آرامش بزرگ شوند. در واقع طلاق راه حلی عاقلانه است برای یک ازدواج شکست خورده، شاید در بعضی از موارد برای طلاق باید بهای کم‌تری پرداخت تا برای یک عمر زندگی که در اثر یک ازدواج نامطلوب به‌وجود آمده است.

واضح است در جامعه‌ای که طلاق در سطح آن گسترده شود از سلامت کافی برخوردار نخواهد بود و بی‌ثباتی جامعه را در پی داد ولی جامعه باید از آنانی که می‌خواهند طلاق بگیرند حمایت کند تا کم‌کم اعتماد به نفس از دست رفته را بازیابند و شادی و آرامش به زندگی آن‌ها بازگردد تا بتوانند به‌عنوان یک فرد سالم به زندگی اجتماعی و شخصی خود ادامه دهند. زوج‌ها هم باید بدانند که داشتن یک ازدواج موفق نیازمند تلاش و صبر و حوصله است و این نباید بدین معنا باشد که تا به کوچک‌ترین مشکلی برخوردند بنیان خانواده را بپاشند و نه در تقابل با آن تمام سال‌های زندگی خود را در این راه که یک ازدواج شکست خورده را بهبود ببخشند هدر بدهند.

در جامعه‌ی ما فقر مالی پیوند تنگاتنگی با طلاق عاطفی و طلاق رسمی دارد‌. مردانی که استطاعت پرداخت مهریه را ندارند و زنانی که صاحب فرزند بوده و فاقد پشتوانه‌ی حمایتی هستند و امکان تامین معاش خود را ندارند و ناچار می‌شوند با وضعیت موجود سازگاری کنند و به رغم بی‌مهری و بی‌توجهی شوهر، به سقف مشترک زناشویی در کنار فرزندان تن دهند. برای اینان بودن در کنار شوهر اسمی بهتر از عوارض بی‌شوهری در جامعه است. طلاق عاطفی بسیار خطرناک‌تر از طلاق رسمی است زوج‌ها برای دور شدن از این نوع طلاق باید به مراکز مشاوره مراجعه کرده و با کمک از کارشناس مهارت مدیریت در این زمینه را فرا بگیرند تا بتوانند با انتخاب راه حل درست و منطقی عواقب این مسئله را برای خود و فرزندان‌شان کاهش دهند.


 


خبر / رادیو کوچه

دست‌گاه قضایی جمهوری اسلامی اعلام کرده است 9 نفر را به اتهام کشتن ماموران نیروی انتظامی و ارتکاب عمل منافی با عفت عمومی اعدام کرده است.

به گزارش العربیه و به نقل از سایت خبری اهواز نیوز روز شنبه نام 8 تن از این افراد را منتشر و تاکید کرده است سه تن از اعدام‌شدگان برادر بودند و در ملاعام در سه راه حمیدیه در غرب اهواز به دار آویخته شدند.

نام این سه برادر علی (25 ساله)‌، جاسم (23 ساله) و ناصر حیدری (21 ساله) اعلام شده است.

بر اساس این گزارش 6 شهروند عرب دیگر نیز در زندان کارون اهواز به دار آویخته شدند که نام‌های آن‌ها امیرمعاوی‌، علی نعامی‌، امیر بدوی‌، احمد ناصری (‌22 ساله‌) وهاشم حمیدی است.

مناطق عرب‌نشین در اهواز و شهرهای اطراف در نیمه آوریل گذشته شاهد اعتراضات مردمی گسترده‌ای بود که توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد.

منابع حقوقی تعداد کشته‌شدگان این حوادث را که در سال‌گرد قیام مردم عرب اهواز در سال 2005 در اعتراض به آن‌چه که برنامه‌ریزی برای تغییرترکیب جمعیتی در استان خوزستان به زیان مردم عرب خوانده شد‌، بیش از 15 تن اعلام کردند.

گفته می‌شود نیروهای امنیتی پیش از اعدام این افراد آن‌ها را در منطقه ملاشیه در حاشیه اهواز گردانده و از مردم خواستند برای شرکت در مراسم اجرای اعدام سه تن از آن‌ها در سه راه حمیدیه در غرب اهواز حضور یابند.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت هشت عضو گروه خلق عرب در خوزستان»


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochemail.com

این روزها، روزجهانی مادر بهانه‌ای شده تا در سراسر جهان این نام مقدس و ارزش‌مند بارها و بارها تکرا شود. از سیاست‌مداران گرفته که تلاش می‌کنند تا با شعارهایی در حمایت زنان و مادران خانواده خودشان را محبوب قلب زنان کنند تا شاید از حمایت‌های آتی آنان بهره‌مند شوند تا اهالی هنر. برنامه‌های رادیو و تلویزیون به این موضوع اختصاص پیدا کرده و مراکز خرید از تخفیف‌های ویژه‌شان به مناسبت این روز خبر می‌دهند.

در مرکزهای فرهنگی و تفریحی برنامه‌های مختلفی با موضوع مادر برگزار می‌شود و خلاصه همه‌جا نام مادر به‌هم‌راه تصاویری از گل و بلبل و یک قلب سرخ دیده می‌شود.

در برنامه امروزم به این بهانه در جمع گروهی هستم که در جشنی به این مناسبت شرکت دارند. از آن‌ها از حسی که با شنیدن نام مادر دارند و از پیامی که دوست دارند به مادرشان بگویند می‌پرسم.

نام مادر اهل هرجا که باشی و با هر زبانی که سخن بگویی برایت یادآور عشق و مهربانی است. همیشه دل تنگ اویی به ویژه آن زمان که دور از او باشی جایی آن سوترها…

گاهی آن‌قدر به او مهر می‌ورزی که خود نیز عاشق مادر شدنی تا همه‌ی آن چه از مهربانی که او در تو به ودیعه گذاشته به فرزندانت منتقل کنی و گاه شک می‌کنی که می‌توانی مادر باشی یا نه؟ مادری که تا آخر عمر قدردانش باشی…

و مادر است که تنها رفیق ناخوشی‌هایت است، تنها کسی که در خوشی‌هایش هم به یاد توست.

حتا اگر خودت مادر بزرگ شده باشی، باز هم برای تو مادر یعنی عشق و تا زنده هستی دل تنگ او هستی.

و دلت می‌خواهد به او سجده کنی.

و دلت می‌خواهد برایش آواز بخوانی و فریاد بزنی که دوستش داری. برای اون کسی که سبب شده تو به این دنیا قدم بگذاری…

چند روز پیش توی کلاس ورزش با بانویی صحبت می‌کردم که می‌گفت از یک پسر 37 ساله‌اش که توانایی راه رفتن نداره در خانه مراقبت می‌کند. بعد فهمیدم که یک دختر ناتوان ذهنی هم دارد که در سن و سالی که همه دخترای جوان به فکر زیباتربودن و زندگی آینده‌شان هستند روزها را در خانه می‌گذراند و گاهی به مادرش در کارها کمک می‌کند.

و تازه این مادر هر روز ساعت 5 صبح می‌رود و فرزند تنها فرزند سالم‌اش را می‌گیرد تا وقتی آن‌ها سر کار می‌روند، از او مراقبت کند. برای او تنها تفریحش سالی یک‌بار هم‌راه‌شدن یکی دو روزه با کمپ کلیسایی بود که عضوش بود و تنها زمانی که شاید به‌نظر می‌رسید به خودش فکر می‌کند  وقتی بود که برای ورزش می‌آمد که آن هم البته من فکر می‌کنم در واقع می‌خواست سالم‌تر باقی بماند تا بتواند هم‌چنان از خانوادش مراقبت کند.

نقاشی از مرمر کمانیان

باشنیدن این حرف‌ها از او اشک می‌ریزم، فکر می‌کنم تنها یک مادر می‌تواند چنین عشق عمیقی به خانواده‌اش داشته باشه تنها یک مادر می‌تواند این‌قدر گذشت و فداکاری از خودش نشون بدهد، تنها یک مادر می‌تواند بدون کوچک‌ترین چشم‌داشتی سهمش را از زندگی به فرزندان‌اش ببخشد و بعد هم‌چنان لبخند بر چهره‌اش باشد و تو تنها از عمق چروک‌های روی صورتش  بتوانی به رنجی که کشیده پبی ببری.

به نظرم مادر بودن سخت ترین مسوولیت دنیاست. این که در زمانه‌ای که هر کسی به فکر  کاری است که منافعی برایش داشته باشد، بی‌دریغ و بی‌درخواستی خودش را وقف زندگی بکند چیزی نیست که از عهده هر کسی بربیاد.‌ دلم می‌خواهد این برنامه را تقدیم کنم به تمام مادرانی که مهر می‌وزند بی‌بهانه…

عاشقی می‌کنند بی‌معشوق وفادار …مادرانی که صبورانه غم‌ها را به جان می‌خرند و نام‌شان صبر را به‌خاطر می‌آورد.

آن‌ها که بزرگ‌داشت روزشان به هر مناسبت که باشد، تنها یادآوری‌کننده وجود پربهای‌شان است چراکه هیچ پیامی، هیچ آیینی و هیچ هدیه‌ای در دنیا نمی‌تواند ذره‌ای از این ایثار و عشق و مهر را جبران کند.

به این فکر می‌کنم که کلمه مادر هر جای دنیا که باشد با هر زبان و فرهنگ و در هر سرزمینی برابر است با عشق، عشقی به وسعت بی‌کران.‌ ‌

 


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

صبح امروز یک حمله انتحاری در ولایت لغمان در شرق افغانستان 9 تن را زخمی کرده است.

انتحار‌کننده پس از ختم ملاقات نیروهای خارجی با مقامات محلی، حین خروج نیروهای خارجی از ساختمان روستای قرغه‌ای خود را انفجار داد.

فیض‌اله سخنگوی والی لغمان گفت در نتیجه این حمله  7 فرد ملکی و 2 تن از سربازان ارتش این کشور زخمی شده‌اند.

وی افزود، در این حمله به نیروهای خارجی نیز آسیب رسیده است، اما در مورد جزییات آن چیزی نمی‌داند.

تا کنون کسی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است و آیساف نیز در این مورد معلومات ارایه نکرده‌اند.

این در حالیست که مرکز ولایت لغمان یکی از هفت محلی است که قرار است تا دو ماه دیگر امنیت آن از نیروهای بین‌المللی به نیروهای افغانی سپرده شود.

 


 


خبر / رادیو کوچه

هاشم خواستار معلم دربند مشهدی اعلام کرد که روز دوشنبه، ۱۹ اردی‌بهشت‌ماه، جهت بزرگ‌داشت فرزاد کمانگر، زندانی سیاسی و کرد که سال گذشته به اعدام محکوم و این حکم اجرا شد، شمع روشن خواهد کرد.

به گزارش جرس، هاشم خواستار معلم بازنشسته مشهدی که در زندان وکیل آباد مشهد زندانی است به خانواده‌اش گفته است که در اولین سال‌گرد اعدام فرزاد کمانگر، معلمی که سال گذشته در زندان اوین اعدام شد، در غروب ۱۹ اردی بهشت در زندان وکیل آباد مشهد شمع روشن خواهد کرد. ‏

هاشم خواستار معلم زندانی مشهدی است که از سال ۸۸ بدون حتا یک روز مرخصی در زندان وکیل آباد مشهد نگه‌داری شده است.

از اتهامات آقای خواستار حضور طاهر احمدزاده اولین استان‌دار خراسان بعد از انقلاب اسلامی در منزل وی، در اختیار قرار دادن منزلش برای برنامه‌های مذهبی انجمن‌های اسلامی دانش‌جویان دانش‌گاه‌های شرق کشور، حمایت از اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت و دفاع از برابری دیه زن و مرد است.

بیشتر بخوانید:

 


 


دوشنبه 19 اردیبهشت 90‌/ 9 می 2011

note3اجرا: زهره

note3استودیو: اعظم

note3تقویم‌تاریخ

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3پس‌نشینی تند – «جعبه‌ی سیاه، آخرین بازمانده» – اکبر ترشیزاد

note3بخش اول خبر‌ها

note3پارس‌نامه – «فرهاد چهارم اشکانی» – امیر و کاملیا

note3دایره‌ی شکسته – « نیشتر جدایی بر زخم ناسازگاری» – مه‌شب‌تاجیک

note3بخش دوم خبرها

note3اقتصاد کوچه – «دو سناریو بنزین پس از خرداد» – مهرآفرین بهرامی

note3پرسه – «مادر یعنی عشق» – سیمین

note3مجله خبری کابل – آرین

note3مجله‌ی جا‌ماندگان – «خدای خمینی» – شراره سعیدی

note3بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌ها به‌طور رسمی با اشاره به انتقال زندانیان زن استان تهران به زندان ورامین، گفت: «تمام زندانیان زن استان تهران در این مجموعه نگه‌داری خواهند شد.»

به گزارش فارس، غلامحسین اسماعیلی مدعی شد: «زندان ورامین را از حدود ۲ سال قبل به طور کامل بازسازی کردیم تا به یک زندان نمونه از نظر فضا، بهداشت و طبقه‌بندی تبدیل شود.»

وی ادامه داد: «با توجه به این ‌که پروژه زندان تهران بزرگ (فشافویه) را هم داشتیم، اختلاف نظر بود که نسوان را به فشافویه که تا آخرین نقطه تهران یعنی محل دفن روح‌اله خمینی حدود ۶۰ کیلومتر فاصله داشت، منتقل کنیم یا جای دیگری را مهیا کنیم تا هم نسبت به زندان تهران بزرگ دارای فضای بهتر، بزرگ‌تر و نزدیک‌تر به پایتخت باشد و هم زندانیان زن به طور کامل از زندانیان مرد جدا شوند.

رییس سازمان زندان‌ها خاطرنشان کرد: «پرسنلی را هم که با بخش درونی زندان ارتباط دارند به طور کامل از پرسنل زن قرار داده‌ایم و کاری انجام دادیم که از جهات مختلف به نفع زنان است. هم‌چنین محلی را در نظر گرفتیم که از تمام جهات مانند بهداشت و دست‌رسی به تهران و اختصاصی بودن جمعیت، جای حرفی باقی نماند.»

وی گفت: «برای زندانیانی که فرزند هم‌راه خود دارند، محل خاصی تعبیه شده است و بحث مشاوره و روان‌درمانی را در این مجموعه به صورت همگانی پی‌گیری می‌کنیم. این در حالی است که در گذشته درصد کمی از زندانیان زن از روان درمانی بهره می‌بردند.»

اسماعیلی با بیان این‌که برای حوزه کارگاهی هم به اندازه‌ای که تمام ظرفیت آن‌جا بخواهد اشتغال داشته باشد، در این مجموعه فضا وجود دارد گفت: «برای اعزام و بدرقه و حتا آزادی زندانیان زن برنامه داریم و کسانی که هنگام آزادی کسی به دیدارشان نمی‌آید، با سرویس خاصی به نقاط مرکزی تهران منتقل می‌شوند.»

این اظهارات رییس سازمان زندان‌ها در حالی است که اخبار منابع مستقل طی روزهای اخیر از وضعیت نامناسب زندان ورامین و زنان منتقل شده به آن حکایت دارد.

لازم به اشاره است پدر شبنم مددزاده، نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت که به پنج سال زندان محکوم شده است، درباره انتقال دخترش به زندان قرچک می‌گوید: «هفته گذشته که روز ملاقات برای خانم‏ها بود‌، مادر و خواهر شبنم برای ملاقات به زندان گوهردشت رفته بودند. به آن‏ها گفته بودند زندانیان امروز از این‏جا می‏روند. همان روز آن‏ها را به زندان قرچک برده‏اند.»

آقای مددزاده افزود: «بیش از ۲۰۰ نفر را در چند سیلو در قرچک جای داده‌اند. نه آب، نه برق، نه حمام، هیچ‏گونه وسایل بهداشتی ندارند. در میان افرادی که آن‏جا هستند، از قاتل و چاقوکش گرفته تا زندانیان سیاسی حضور دارند. همگی در یک انبارند، نه حمام دارند، نه بهداشت دارند، هیچی، روزی یک بار به توالت و دستشویی می‏روند که ظرف‏های‏شان را هم باید در همان‏جا بشورند.»

بیشتر بخوانید:

«کشیدن ناخن چند زندانی سیاسی زن در زندان قرچک»

«در حکومت شما زندان‌ها به شهر مردگان می‌ماند»


 


مهرآفرین بهرامی/ رادیو کوچه

دولت و وزارت نفت در حال بررسی دو سناریو برای نحوه اعمال افزایش 20 درصدی قیمت بنزین پس از خرداد ماه هستند که یا با ثابت نگه‌داشتن میزان سهمیه، قیمت را افزایش دهند و یا با کاهش میزان بنزین یارانه‌ای، قیمت را ثابت نگه دارند.

این در حالی است که با تصویب افزایش 20 درصدی قیمت حامل‌های سوختی در بودجه سال 90، دولت اعلام کرده است که تا پایان خرداد ماه هیچ‌گونه تغییری در میزان سهمیه و قیمت بنزین اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی‌، سهمیه و قیمت بنزین خودروهای شخصی، عمومی و خدماتی در خردادماه امسال تغییر نخواهد کرد و مطابق روال قبل، بنزین حمایتی با قیمت لیتری 100 تومان، بنزین  نیمه سهمیه‌ای هر لیتر 400 تومان، بنزین آزاد لیتری 700 تومان، گازوییل سهمیه ای 150 تومان و گازوییل آزاد 350 تومان در جایگاه‌ها عرضه می‌شود.‌ بر همین اساس، هنوز هیچ‌گونه تصمیمی برای تغییرات قیمتی و یا میزان سهمیه حامل‌های انرژی گرفته نشده است در صورت هر گونه تغییر، به‌صورت گسترده درباره جزییات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

از سوی دیگر مطابق با آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در شرایط فعلی میزان بنزین ذخیره‌سازی‌شده در کارت هوش‌مند سوخت خودروهای شخصی به کم‌ترین میزان در پنج‌سال گذشته تاکنون رسیده است.‌

نگرانی از ذخیره بنزین علت عدم اعلام نتیجه نهایی است

یک کارشناس نفتی در این‌باره به رادیو کوچه گفت: «تصویب افزایش قیمت 20 درصدی حامل‌های سوختی قطعن پس از پایان خرداد از طریق کاهش سهمیه و یا افزایش قیمت اعمال خواهد شد؛ زیرا در غیر این صورت، دولت را با کسری بودجه بیش‌تری مواجه می‌کند.»

وی ادامه داد: «ولی در حال حاضر این دو بحث، بین موافقان و مخالفان در دست‌گاه‌های تصمیم‌گیرنده وجود دارد که میزان سهمیه را کاهش دهند یا با همان میزان سهمیه قبلی، قیمت بنزین یارانه‌ای را به لیتری 120 تومان افزایش دهند و طبیعتن از الان هم تصمیم نهایی‌شان را رسمی نمی‌کنند تا از ذخیره‌کردن بنزین مازاد نیاز توسط مردم جلوگیری کنند.»

این کارشناس صنعت نفت اضافه کرد: «طبق اعلام وزارت نفت، میزان ذخیره بنزین  در بیش از 80 درصد از کارت‌ها به کم‌ترین مقدار خود رسیده است که کاهش سهمیه می‌تواند منجر به بروز نگرانی در مردم شود از طرف دیگر افزایش قیمت 20 درصدی نیز، اثرات تورمی بر قیمت تمام شده کالاها خواهد داشت.»

گرانی بنزین و مواد غذایی در تیرماه توامان خواهد بود

یک فروشنده خواروبار در خیابان شریعتی تهران نیز در این‌باره به رادیو کوچه گفت: «تغییر قیمت بنزین را نباید تنها در مصارف خودروهای شخصی در نظر گرفت، زیرا در کالاهایی که برای فروشنده‌هایی مثل ما حمل می‌شود، هرگونه تغییر قیمت، می‌تواند منجر به افزایش قیمت چند برابر شود.»

وی افزود: «در حال حاضر قیمت کالاهای مصرفی مردم به‌خاطر نظارت‌های وزارت بازرگانی و با اجبار ثابت نگه داشته شده است اما به شورای اصناف قول داده شده است تا پس از خرداد قیمت‌های جدید اعلام شود که اگر با افزایش 20 درصدی قیمت بنزین نیز هم‌راه شود، موج جدیدی از گرانی به وجود می‌آید.»

افزایش قیمت بنزین به نفع جای‌گاه‌داران است

یک عضو انجمن جای‌گاه‌داران بنزین در گفت‌وگو با رادیو کوچه، کاهش سهمیه بنزین یارانه‌ای یا افزایش قیمت 20 درصدی آن را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «با وجود این که افزایش قیمت بنزین تورم‌زاست اما  تاحدودی وضعیت اقتصادی جای‌گاه‌داران را که بنزین را  با نرخ 400 تومان می‌خرند و با قیمت100 تومان می‌فروشند تا مدتی بعد ما به تفاوت آن را از وزارت نفت دریافت کنند، بهبود می‌بخشد.»

وی تصریح کرد: «به جز ماه‌های اسفند و فروردین اخیر، در میزان فروش بنزین جای‌گاه‌ها کاهش به وجود آمده بود که کاهش فروش و تاخیر در دریافت هزینه کامل خرید بنزین، برخی جای‌گاه داران را با چالش جدی در نقدینگی‌شان مواجه کرده است و تغییر این سیاست می‌تواند از ورشکستگی برخی جای‌گاه‌داران که توان مالی پایین‌تری دارند، جلوگیری کند.»


 


امیر و کاملیا‌ / رادیو کوچه

فرهاد چهارم (اشک چهاردهم) چهاردهمین شاه ایران از خاندان اشکانی است. پدر وی «ارد دوم» از سلطنت کناره‌گیری کرد و مقام شاهی را به او واگذار کرد. فرهاد چهارم همین که به تخت نشست برادران خود را نابود کرد. پدر وی که هنوز در قید حیات بود او را مورد سرزنش قرار داد و فرهاد او را نیز به قتل رسانید.

فرهاد به قدری با نجبا سختی می‌کرد که بعضی از آن‌ها جلای وطن کردند و «منزس»، یکی از سردارن نامی او نزد «مارک آنتوان» که یکی از سه زمام‌دار حکومت سه‌نفره روم و والی مصر بود رفته و به او گفت که حاضر است وی را برای نبرد با ایران جهت گرفتن انتقام شکست «کراسوس» یاری دهد و او را برای حمله به ایران تحریک کرد. فرهاد وقتی که خبر را شنید سردار مزبور را به دربار خویش فراخواند و از او عمیقن دل‌جویی کرد. آنتوان توسط او از فرهاد خواهش کرد که پرچم‌های رومی و اسرایی را در زمان پدر او ارد دوم به دست ایرانیان اسیر شده بودند را به رومیان بازگرداند.

ولی این ظاهر کار بود و در خفا آنتوان خود را برای نبرد آماده می‌کرد. وقتی که تجهیزات او کامل شد با لژیون‌هایی که عده‌ی نفرات‌شان به صدهزار می‌رسید راهی ایران شد و پادشاه ارمنستان «آرتاوارد» (Artavardes) شش‌هزار پیاده و همان‌قدر سوار به او داد‌. آنتوان می‌خواست از طرف فرات وارد خاک ایران شود ولی چون همه‌ی راه‌ها را توسط پارتیان بسته یافت به طرف ارمنستان رفت. پادشاه ارمنستان به او گفت که تمام قشون ایران در نواحی فرات است و بنابراین به سهولت می‌تواند به آذربایجان حمله برده پایتخت آن را که «پراسپا» نام داشت تسخیر کند.

او به‌طرف این شهر روانه شد و چون به آن‌جا رسید دید که شهر محکم است‌. این بود که منتظر ورود بار و بنه‌ی قشون و ادوات محاصره شد. به زودی پارتی‌ها با اسلوب جنگی خودشان بنای تعرض نسبت به رومی‌ها گذارده و ده‌هزار نفر از آن‌ها را کشتند. متعاقب این حمله قشون «ارتاواردس» نیز از پارتی‌ها شکست فاحشی خورد و کار آنتوان سخت شد.

در این بین اشکانیان از فرصت استفاده کرده و به ساز و برگ نظامیان رومی دست یافته و غنایم زیادی برگرفتند. زمام‌دار رومی چاره را منحصرن در این دید که عقب‌نشینی کند و راه‌های کوهستانی را پیش گرفت تا از سواره نظام اشکانی در امان باشد. راه کوهستانی دو روز بیش نبود و روز سوم همین که وارد جلگه شد پارتی‌ها که در کمین آنان بودند پدیدار شده و بنای تعرض را گذاشتند. سپس در مدت ۱۹ روز که او در خاک ایران بود هشت هزار نفر دیگر از رومی‌ها کشته شدند و پس از عبور از ارس اگر چه پارتی‌ها دیگر او را تعقیب نکردند ولیکن از سرمای زمستان و فقدان آذوقه و مشقات راه هشت هزار رومی دیگر نیز مردند و باقی قشون روم خسته و فلاکت‌زده جان بدر بردند. خط عقب‌نشینی رومی‌ها از کناره‌ی شرقی دریاچه ارومیه و محل‌هایی بوده که در حوالی تبریز امروزی واقع است.

پلوتارک نوشته که آنتوان در این سفر وقتی که مشقات و صدمات عقب‌نشینی را می‌دید همواره می‌گفت: «آی ده هزار نفر» و منظورش آن ده‌هزار نفر یونانی بود که در زمان اردشیر دوم بعد از کشته‌شدن کورش کوچک از «کوناکسا» عقب‌نشینی کرده، تمام این صدمات را متحمل شدند.

تمجید آنتوان از یونانی‌های مذکور بجاست، ولیکن اگر تفاوت اوضاع این زمان و زمان «اردشیر دوم» را در نظر آریم رنج و  رومی‌ها به مراتب بیش‌تر بوده، و در این جنگ، هشتاد‌هزار نفر رومی وقتی که از ایران خارج می‌شدند شکر می‌کردند که از دست تیر‌اندازان ایرانی برستند.

آنتوان برای گرفتن انتقام از ایرانیان بی‌درنگ سپاهی گرد آورد و به ارمنستان تاخت. وی ارمنستان را تصرف کرد و سپس به مصر که مقر فرمان‌روایی او بود بازگشت. وی در سال ۳۳ پیش از میلاد به سوی رود «ارس» بازگشت و با فرمان‌روای «ماد» پیمانی بست. در پی این پیمان بخش‌هایی از ارمنستان به هم‌راه شماری از سپاهیان رومی به فرمان‌روای ماد واگذار شد. در این هنگام در روم نبرد سیاسی برای قدرت بین مارک آنتوان و رقیبش آگوستوس بالا گرفت. فرهاد چهارم از این پیش‌آمد استفاده کرده و برای بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته با سپاهی راهی ماد شد. در نبردی که بین او و فرمان‌روای ماد درگرفت فرمان‌روای ماد شکست خورد و به اسارت در آمد. فرهاد سپس به ارمنستان رفت و آن دیار را از وجود نیروهای رومی پاک کرد و پس از آن آن دسته از سپاهیان رومی که زیر فرمان «ستاسیانوس» افسر رومی بودند را به کلی نابود کرد. مارک آنتوان که عرصه را چنان تنگ دید با دادن تلفات سنگین ارمنستان را رها کرده و بازگشت.

زمام‌داری کوتاه «تیرداد»

فرهاد چهارم به‌خاطر پیروزی بر رومیان مغرور و بسیار خشن شد. تغییر رفتار او نابسامانی‌های بسیاری را موجب شد و ارتشیان و بزرگان کشور از او ناراضی شدند. در سال ۳۲ پیش از میلاد شخصی به‌نام تیرداد بر فرهاد خروج کرد و وی را به آسیای میانه فراری داد. مردم و بزرگان که از فرهاد به‌خاطر تندروی‌هایش ناراضی بودند با بر تخت نشستن تیرداد هیچ مخالفتی نکردند. در سال ۳۰ میلادی فرهاد چهارم به کمک سکاها تیرداد را شکست داده و به سوریه فراری داد و دوباره بر تخت شاهی نشست.

تیرداد یکی از پسران فرهاد را به‌عنوان گروگان با خود برده و به نزد اکتاویوس فرمانروای سوریه رفت و پسر فرهاد را به رومیان داد. او از اکتاویوس که در آن زمان «آگوستوس» نامیده می‌شد درخواست یاری کرد ولی آگوستوس از این کار خودداری کرد.

پس از گذشت هفت سال از این واقعه مذاکراتی میان آگوستوس و فرهاد صورت گرفت. اکتاویوس پسر فرهاد را به ایران فرستاد و خواستار بازپس دادن پرچم‌های روم بود که ایرانیان در نبردهای‌شان با رومیان به غنیمت گرفته بودند. آگوستوس برخلاف کراسوس و مارک آنتوان از درگیر شدن در جنگ با ایرانیان خودداری کرد و به بازپس گرفتن پرچم‌ها اکتفا کرد. رومیان پس از دریافت پرچم‌های‌شان جشن‌های گسترده‌ای را برپا کردند. آگوستوس با فرهاد مناسبات دوستانه‌ای برقرار کرد و در جهت تحکیم این روابط کنیزکی ایتالیایی به‌نام «موزا» را برای فرهاد فرستاد.

موزا برای این‌که بتواند پسری را که از فرهاد داشت به شاهی برساند فرهاد را تحریک کرد تا دیگر پسرانش را به روم فرستاد تا در آن‌جا اقامت گزینند. فرهاد چهارم نیز بنابر میل موزا پسرش فرهاد را که از او بود به جانشینی برگزید. در سال ۲ پیش از میلاد فرهاد به‌دست فرزند خود فرهاد که پس از او به‌عنوان فرهاد پنجم به قدرت رسید مسموم شد. پس از مرگ فرهاد چهارم استحکام و ثبات در شاهنشاهی اشکانی و به‌ویژه در خاندان شاهی به‌تدریج کم‌تر و کم‌تر شد و موجبات نبردهایی خانگی بسیاری را فراهم کرد که تنها به ضعیف‌شدن و سپس از میان رفتن شاهنشاهی اشکانی کمک کرد.

منبع

پیرنیا، حسن(مشیرالدوله)، ایران باستانی،

ویکی‌پدیا

 


 


خبر / رادیو کوچه

دادستان نظامی بحرین 21 نفر از متهمان پرونده  «گروه تروریستی» متهم به توطئه برای سقوط نظام در بحرین را به دادگاه نظامی معرفی کرده است.

از میان این متهمان 7 تن در خارج از این کشور به سر می‌برند که به هم‌کاری با یک کشورخارجی به صورت عملی و اطلاعاتی متهم شدند.

به گزارش العربیه، بر اساس این گزارش دلایل عینی علیه متهمان در دست است و برخی از آن‌ها به جاسوسی برای ایران از طریق حزب‌اله اعتراف کردند. برخی از آن‌ها نیز در لبنان توسط حزب‌اله آموزش نظامی دیده‌اند.

دادگاه نظامی نام 14 تن از متهمان را چنین معرفی کرده است‌: عبدالوهاب حسین‌ علی احمد رییس جنبش غیرقانونی «وفا»، إبراهیم شریف عبدالرحیم موسى دبیرکل جنبش «وعد»، حسن علی حسن محمد مشیمع رییس جنبش غیرقانونی «حق»، عبدالهادی عبداله حبیل الخواجه، عبدالجلیل عبداله السنکیس‌، محمد حبیب الصفاف معروف به مقداد از اعضای جنبش «حق»، سعید میرزا احمد‌، وعبدالجلیل رضی منصورمکی‌، عبدالهادی عبداله مهدی‌، الحر یوسف محمد الصمیخ‌، عبداله عیسى المحروس‌، صلاح عبداله حبیل الخواجه‌، محمد حسن محمد جواد و محمد علی رضی اسماعیل.

هم‌چنین نام 7 تن از متهمان که در خارج از کشور به سر می‌برند به پلیس بین‌الملل ارسال شده است.

بر اساس این گزارش دادستان نظامی تاکید کرد 12 اتهام علیه این افراد مطرح است که مهم‌ترین آن‌ها «تشکیل و راه‌اندازی گروه تروریستی برای تغییرنظام پادشاهی و تغییرقانون اساسی‌، جاسوسی برای یک سازمان تروریستی درخارج و یک کشور خارجی‌، تبلیغ برای تغییرنظام و کمک مالی به یک سازمان تروریستی» عنوان شد.

هم‌چنین متهمان با اتهام تهیه و نگه‌داری مطبوعاتی که برای تغییر نظام سیاسی کشور از راه‌های غیرقانونی تبلیغ می‌کند‌، توهین به ارتش و تبلیغ علنی علیه نظام و نشر اخبار دروغ و شایعه‌های مغرضانه و پخش شایعه‌های فتنه‌انگیز و تحریک احساسات مذهبی علیه دیگر مذاهب‌، سازمان‌دهی راه‌پیمایی‌های غیرقانونی روبه‌رو هستند.

بیشتر بخوانید:

«دولت بحرین یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرد»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش یکی از خبرگزاری‌های اسراییلی در روز یک‌شنبه، علیرضا عسگری معاون وزارت دفاع جمهوری اسلامی که در سال 2007 در استانبول ناپدید شد در حال حاضر در یکی از زندان‌های «موساد» سازمان جاسوسی اسراییل به سر می‌برد.

خبرگزاری «معا» بر اساس گزارش منابع مطلع اعلام کرد عسگری از همان ابتدای ناپدید شدن در اسراییل زندانی بود اما دولت اسراییل به دلایل امنیتی از انتشار این اطلاعات جلوگیری کرد.

پیش‌تر یک روزنامه ایرانی اسراییل را به ربودن معاون وزیر دفاع ایران از استانبول در ترکیه، درسال 2007 متهم کرده بود اما اسراییل این اتهامات را رده کرده و می‌گوید وی احتمالن برای فرار از فشارها در ایران به یک کشور دیگری پناه برده باشد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست درسال 2007 از پناهندگی یک افسر بلند‌پایه ایرانی و هم‌کاری وی با سازمان‌های اطلاعاتی غرب خبر داد و تاکید کرد این عضو سپاه اطلاعات فراوانی از روابط ایران و حزب‌اله در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی داده است.

این درحالی است که خانم سیما احمدی همسر علیرضا عسگری به خبرگزاری «ایسناـ گفته بود، شوهرش با هم‌کاری دولت ترکیه، به‌وسیله اسراییل ربوده شد.

از سوی دیگر ریچارد سیلورشتین روزنامه‌نگار آمریکایی یهودی‌تبارکه درروزنامه‌های گاردین‌، و لس‌آنجلس تایمز هم‌کاری می‌کند در تاریخ 12 سپتامبر 2010 در مقاله‌ای که در وبلاگ خود منتشر کرد اظهار داشت ژنرال ایرانی که درسال 2007 در ترکیه ناپدید شد جسد مرده او در زندان ایالون در اسراییل مشاهده شد.

اما اسراییل به این خبر واکنش نشان نداده است.

پیش‌تر منابع امنیتی اسراییلی اعلام کرده بودند ژنرال ایرانی با گرفتن پناهندگی اکنون در ایالت ویرجنیای آمریکا زندگی آسوده‌ای دارد.

یک روزنامه عبری دیگر نوشت ژنرال ایرانی احتمالن خود را برای شهادت دادن در دادگاه بررسی پرونده ترور رفیق حریری درسال 2005 که سرنخ‌هایی از دست داشتن ایران در آن پیدا شده آماده می‌کند.

شایان ذکر است که پس از اشغال عراق توسط آمریکا حدود 200 دانش‌مند اتمی در عراق کشته شدند اکثر عراقی‌ها ایران را به ترور مغزها در این کشور متهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

«ابراز نگرانی ایران درباره‌ی علیرضا عسگری»


 


در ادامه‌ی حمایت‌های دانش‌جویان دانش‌گاه‌های مختلف از اعتصاب سراسری دانش‌گاه‌ها در روز بیست و پنج اردی‌بهشت، جمعی از دانش‌جویان دانش‌گاه مازندران با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود از این فراخوان را اعلام کرده‌اند.

متن این بیانیه به‌شرح زیر است:

فشارهای حکومت ایران و نهاد‌های وابسته به آن بر نهاد دانش‌گاه، دانش‌جویان و اساتید مستقل هم‌چنان ادامه دارد. سرکوب‌های گسترده‌ای که در سطح ملی از شانزده آذر 88 به این سو روزبه‌روز بر شدت آن افزوده می‌گردد. روزها و ماه‌هایی که کم‌تر فعال دانش‌جویی ای از احکام انضباطی‌، زندان ،احضار و…در امان مانده است.

دانش‌گاه مازندران نیز که در تمامی این سال‌ها یکی از بازوهای مهم و تاثیرگذار جنبش دانش‌جویی ایران بوده، در دو سال اخیر نیز با وجود تمامی هزینه‌هایی که بر پیکرش تحمیل شده هم‌چنان استوار و مصمم به راه خویش ادامه می‌دهد.

سخن در این روزهای ننگینی که تمامیت خواهان برای ملت ایران رقم زده‌اند، بسیار است اما ما هم اکنون ترجیح می‌دهیم سخن را کوتاه کرده و با گذر از مقام نارضایتی که کسی در فراگیر بودن آن تردیدی ندارد،‌ 25 اردیبهشت‌ماه را به فرصتی تبدیل کنیم که در عمل کنش جمعی و اعتراضی‌مان به وضع موجود را به رخ مسببان آن بکشانیم.

برخی از دولت‌مردان ایران شرایط کنونی را پیچ آخر تاریخ می‌نامند، آری ما نیز بر همین باوریم اما با روی‌کردی دیگر. به باور ما شرایط استبدادی کنونی آخرین پیچی‌ست که جنبش دیرپای دموکراسی‌خواهی در ایران با گذر از ان به سرمنزل مقصود خواهد رسید.

تاریخ در حال رقم خوردن است، خاورمیانه آبستن حوادثی ژرف و تاریخ‌ساز هست، چهره‌ی دیگری از آن در حال شکل گرفتن است، ما بر این باوریم در قرن بیست و یکم و در شرایطی که جنبش‌های اجتماعی در اقصی نقاط دنیا از هم الهام گرفته و به هم یاری می‌بخشند، هم‌کاری خرده جنبش‌ها در کشورهای مختلف منطقه می‌تواند هزینه‌ی سرکوب برای این دولت‌ها را بالا برده و هم‌چنین بر حمایت‌های بین‌المللی از آن‌ها بیفزاید.

ما جمعی از فعالین دانش‌جویی دانش‌گاه مازندران با تاکید بر این که هیچ‌گونه مرزبندی بین فعالین داخل و خارج از کشور قائل نیستیم، اعلام می‌داریم انتظار و ‌در‌خواستی بزرگ از فعالین دانش‌جویی خارج از کشور داریم و آن هم ایجاد پل‌های ارتباطی مستحکم بین جنبش دانش‌جویی ایران و سایر کشورها-علی‌الخصوص کشورهای هم‌جوار- می‌باشد، شاید زیباترین تصاویری که مستعد خواهد بود در تاریخ مبارزه با دیکتاتوری‌ها درج گردند اعتصاب‌های دانش‌جویی ست که حتا به‌صورت نمادین و مقطعی‌ با اهدافی مشترک در یک روز معین در چند کشور هم‌جوار و حتا غیرهم‌جوار می‌تواند صورت گیرد. نیک می‌دانیم که براورده شدن این خواسته آسان نیست اما توانایی‌اش را در بزرگانی که در خارج از کشور سکونت دارند می‌بینیم و به عملی شدن آن ایمان داریم.

پیشنهادی نیز به هم‌راهانمان در دیگر دانش‌گاه‌های‌ ایران داریم، خرده جنبش‌ها و حتا جنبش کلان اجتماعی سیاسی ایران بارها و بارها با حرکت‌ها و کنش‌های جمعی مقطعی‌ای مواجه بودند که به‌دلیل استمرار نیافتن‌، هزینه‌های تحمیلی‌اش بر دست‌آورد‌ها فزونی گرفت، ما نیز معتقدیم اعتصاب و تحریم کلاس‌های درس طرحی‌ست معقول و کم‌هزینه، اما امید داریم این روند ادامه یابد و تنها برای خالی نبودن عریضه و قدرت‌نمایی در برابر هیت حاکمه تلقی نگردد.

این اعتصاب‌ها باید به‌صورت هفتگی ادامه یابد و پیشنهادمان این است که چون در بسیاری از دانش‌گاه‌ها طی یک ترم بیش از یک غیبت در یک درس مجاز نمی‌باشد، می‌توان تدابیری هم‌چون تغییر روزهای اعتصاب به‌صورت گردشی اندیشید تا مشکلی متوجه دانش‌جویان کنش‌گر نگردد.

استمرار در تاکید و مقاومت بر سر مطالباتمان است که پیروزی را نصیب ما خواهد کرد…

 


 


رادیو کوچه


1977 میلادی - سال‌روز درگذشت «جیمز جونز» (James Jones) ‏نویسنده آمریکایی است. آثار او به دوره جنگ جهانی دوم و تاثیر آن بر جامعه آمریکا می‌پردازد. او با رمان «از این‌جا تا ابدیت» به شهرت رسید و به‌خاطر این رمان در سال ۱۹۵۲ برنده جایزه ملی کتاب آمریکا شد. در سال ۱۹۵۳ فیلمی از روی این رمان با شرکت «برت لنکستر» و «فرانک سیناترا» ساخته شد. از جمله آثار وی میتوان به «برخی دوان دوان آمدند»، «خط نازک سرخ» و… اشاره کرد.

1367 خورشیدی - با شکایت ایران علیه عراق مبنی بر بمباران شیمیایی عراق علیه مردم کشورمان، کارشناسان سازمان ملل پس از بازدید از مناطق دو طرف، گزارش خود را مبنی بر استفاده از سلاح‏های شیمیایی علیه نظامیان و غیر نظامیان ایرانی و هم‌چنین نظامیان عراقی به دبیر کل تسلیم کردند. دبیرکل، این گزارش را به ضمیمه نامه‏ای، به شورای امنیت تقدیم نمود که در نتیجه، قطع‌نامه 612 صادر شد. در این قطع‌نامه بدون آن که از کشوری خاص به‌عنوان استفاده‌کننده سلاح‏های شیمیایی یاد شود، کاربرد این سلاح‏ها محکوم شد. هم‌چنین در این قطع‌نامه از تمامی کشورها درخواست شد که با رعایت تعهدات بی‏طرفی، از صدور عوامل شیمیایی به طرف‏های مخاصمه خودداری کنند.

1389 خورشیدی - سال‌روز اعدام «فرزاد کمانگر» فعال حقوق بشر، فعال محیط زیست، روزنامه‌نگار، و معلم کرد ایرانی است که به اتهام عضویت و هم‌کاری با «پژاک» به اعدام محکوم شد. او به پاس فعالیت‌هایش، به‌صورت افتخاری گزارش‌گر ویژه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز بود. یونسکو در گزارش خود درمورد فشارها علیه فضاهای آموزشی، به‌موضوع اعدام فرزاد کمانگر اشاره کرد. اتحادیه اروپا حکم اعدام او را محکوم و سازمان دیده‌بان حقوق بشر از او به‌عنوان یک معلم یاد کرده است.

1325 خورشیدی - روز تخلیه کامل ایران از نیروهای شوروی سابق پس از پایان جنگ جهانی دوم، است. پس از پایان جنگ جهانی دوم، ایران به شورای امنیت شکایت کرد که روسیه بر خلاف پیمان سه جانبه، ایران را تخلیه نکرده است و در امور داخلی کشور دخالت می‏نماید. شوروی انتظار این شکایت را نداشت و درخواست تاخیر در رسیدگی کرد. اما نمایندگان ایران، انگلستان و آمریکا با تعویق جلسه شورای امنیت درباره تصمیم در این موضوع مخالف بودند. شوروی نمی‏خواست موضوع ایران جنجالی بین‏المللی علیه آن کشور باشد، بنابراین سفیر شوروی در ایران کوشش زیادی برای توافق با مقامات ایرانی انجام داد. در نهایت موافقت‌نامه‏ای در مورد تخلیه ایران، نفت شمال و آذربایجان به امضا طرفین رسید، تا این‌که سرانجام در روز چنین روزی، تخلیه کامل ایران انجام گرفت.

1378 خورشیدی - سال‌روز درگذشت «ذبیح‌اله صفا» ادیب، تاریخ‌نگار و شخصیت برجسته ادبی در ایران معاصر است. وی تحصیلات خود را در دانش‌سرای عالی و دانشکده ادبیات ادامه و در رشته‌های ادبیات و تعلیم و تربیت لیسانس گرفت و سپس به تحصیل در دوره دکتری پرداخت تا آن‌که در سال ۱۳۲۱ با پذیرش رساله او با عنوان «حماسه‌سرایی در ایران» به درجه دکتری نایل شد. پس از طی کلیه مدارج دانش گاهی در سال ۱۳۴۰ به بالاترین رتبه استادی (رتبه ده) رسید. طی سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ با سمت استاد مهمان در دانش‌گاه «هامبورگ» به تدریس پرداخت. در بازگشت از آلمان به مدیریت گروه زبان و ادبیات فارسی و سپس ریاست دانش‌کده ادبیات دانش‌گاه «تهران» انتخاب شد و تا سال ۱۳۴۷ این سمت‌ها را به عهده داشت. از تالیفات مشهور او «تاریخ ادبیات در ایران» و «حماسه‌سرایی در ایران» است.

—————————————————-

برخی از روی‌دادهای دیگر

1306 خورشیدی - در چنین روزی قانون «کاپیتولاسیون» یعنی تسلیم و در اصطلاح قضایی به‌مفهوم قضاوت کنسولی که در دوره قاجار به‌عنوان امتیاز به اتباع پاره‌ای از دول اعطا شده بود، لغو شد. کاپیتالاسیون از دهه 1340 به‌صورت محدود در مورد پاره‌ای از اتباع آمریکا در ایران به‌رغم مخالفت‌ها و اعتراض‌های فراوان بار دیگر به‌اجرا درآمده بود.

1960 میلادی – اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا، قرص ضدبارداری خوراکی را جهت مصرف، مورد تایید قرار داد.

1805 میلادی - سال‌روز درگذشت «فردریک شیلر» مورخ، فیلسوف، نویسنده، نمایش‌نامه‌نگار و شاعر آلمانی است. شیلر تاریخ جنگ‌های سی‌ساله اروپا را که پر از پند و اندرز است در نوامبر 1793 منتشر کرد، کتابی‌که گفته شده است کمک بسیار به اتحاد فعلی اروپاییان کرده است.

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

نیروهای امنیتی سوریه در بخش‌های مختلف شهر حمص، یکی از مراکز تظاهرات سراسری مخالفان بشار اسد مستقر شده‌اند. به گفته گروه‌های حقوق بشر، تیراندازی‌های شدیدی در شهر گزارش شده و یک پسر ۱۲ ساله کشته شده است.

از سویی دیگر رسانه‌های دولتی اعلام کرده‌اند چند «خراب‌کار مسلح» کشته و زخمی شده، عده‌ای دستگیر شده و مقادیری سلاح و مهمات ضبط شده است.

در همین حال عملیات پلیس در درعا و بانیاس ادامه دارد.

خبرگزاری رسمی سوریه گزارش کرده است که ۱۰ کارگری که از حمص عازم لبنان بودند توسط باندهای مسلح به قتل رسیدند.

بر اساس برخی گزارش‌ها حدود ۱۵نفر در جریان تظاهرات روز جمعه نمازگزاران در حمص کشته شدند.

مقام‌های سوریه نیز می‌گویند ۱۱ سرباز و پلیس در حمله «گروه های مسلح تروریستی» کشته شدند.

تلویزیون دولتی سوریه گزارش‌های پیشین فعالان و مخالفان حکومت را تایید کرد که شام‌گاه یک‌شنبه نظامیان و پلیس با تانک وارد حمص شده‌اند.

لازم به اشاره است پیش از آغاز این عملیات برق و کلیه خطوط تماس و ارتباطاتی این شهر یک میلیون نفری قطع شد. نیروهای امنیتی سوریه در حملات پیشین خود به سایر شهرها نیز از این شیوه استفاده کردند.

بیشتر بخوانید:

«ایجاد سپر انسانی در یکی از شهرهای سوریه»


 


ویدئو / رادیو کوچه

روز دوشنبه، نهم می 2011، مجتبی واحدی مشار ارشد مهدی کروبی از رهبران معترضان به دولت جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو کوچه در خصوص نامه مهدی محمودیان، زندانی سیاسی که روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شده، به اظهارنظر پرداخته است.

وی با ذکر یک مثال از دوران روزنامه‌نگاری خود در ایران، نامه آقای محمودیان را تایید و عنوان کرد وضعیت زندان‌های ایران نه تنها در مورد زندانیان سیاسی در وضعیت نابسامانی قرار دارد بلکه این وضعیت در مورد همه زندانیان حتا زندانیانی که به دلیل مشکلات مالی در حبس به‌سر می‌برند نیز وجود دارد.

وی در خصوص یکی از این مثال‌ها، به شخصی به‌نام آقای اسداله جولایی اشاره دارد که به همراه گروهی برای کسانی که به دلیل مشکلات مالی در زندان به‌سر می بردند پول تهیه می کرده اند و آقای جولایی از شرایط بد زندانیان به وی گفته است. آقای واحدی برخی مسایل عنوان شده توسط محمودیان را اشاره می کند که آقای جولایی نیز مطرح کرده بود، این در حالی است که حتا آقای جولایی تمایلی به طیف اصول‌گریان داشته و مخالف دولت و نظام جمهوری اسلامی نیز نبوده است.

هم‌چنین آقای واحدی با تایید دیگر نکات نامه آقای محمودیان  عنوان کرده، «یکی از دلایلی که ایران در عرصه‌های دیگر مانند اقتصاد در وضعیت بحرانی قرار دارد تمرکز نظام جمهوری اسلامی بر معترضان و مخالفان دولت است.»

بیشتر بخوانید:

«در حکومت شما زندان‌ها به شهر مردگان می‌ماند»

Click here to view the embedded video.

 


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

وزارت داخله افغانستان اعلام کرد در شورش و درگیری ولایت کندهار که از روز گذشته آغاز شد و تا‌کنون جریان دارد، زندانیان فراری نقش مهم دارند.

زمرى بشرى سخن‌گوى وزارت داخله افغانستان، امروز در نشست خبرى گفت روز گذشته طالبان بر چهار محل نظامی و دولتی آن ولایت حمله کردند که سه محل آن از وجود طالبان تصفیه شده و فعلن عملیات در هوتل کندهاریان جریان دارد.

شورشیان با استفاده از هوتل یکی از مراکز دولتی را هدف قرار می‌دهند.

به گفته آقای بشری پانزده تن از مهاجمان‌، در جریان درگیرى با نیروهاى امنیتى کشته شده و هشت تن دیگر آنان مواد انفجاری هم‌راه‌شان را انفجار داده‌اند.

وی افزود کشته‌شدگان شورشیان همه زندانیان فراری بودند که دو هفته پیش از زندان مرکزی آن ولایت موفق به فرار شده بودند.

سخن‌گوی وزارت داخله افغانستان افزود در این درگیری تا‌کنون دوتن از نیروهای امنیتی افغان کشته و بیست و سه تن شان زخمی شده‌اند.

او گفت هم‌چنان پانزده غیرنظامی نیز زخمی شده است.

در این حال قارى یوسف احمدى یک تن از سخن‌گوى طالبان ادعا کرده است که در  این حملات، تا‌کنون ١١۶ تن از سربازان دولتی کشته و  زخمی شده است.

این در حالیست که دو هفته پیش ۴٨٨ طالبان زندانی، از زندان مرکزى کندهار با حفر تونلى فرار نمودند و در این عملیات نیز نقش دارند.

 

 

 


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

آفرینش

1) صالحی: ایران و مصر مصمم به از سرگیری روابط هستند

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=81994

علی‌اکبر صالحی در مصاحبه با ایرنا، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: «دو کشور علاقه‌مندی و تمایل صریح خود را برای از سرگیری روابط اعلام کرده‌اند.» وی افزود: «ایران و مصر از ظرفیت‌های فراوانی در زمینه‌های مختلف برخوردار هستند که شرایط را برای از سرگیری روابط مشترک دوستانه در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی فراهم می آورد. صالحی تاکید کرد که مسوولان دو کشور در سطوح رسمی در حال تبادل نظر و رایزنی برای گشایش صفحه جدید روابط فیمابین هستند.

2) سفیر لیبی در رم به مخالفان پیوست

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=82001

سفیر لیبی در رم اعلام کرد که به صفوف مخالفان لیبیایی علیه نظام قذافی پیوسته و تا زمان تشکیل کشور جدید لیبی در پست خود باقی خواهد ماند. وی در گفت‌وگو با روزنامه کورییرا دلاسرا اظهار داشت:‌ «من در کنار ملت خود و مردم انقلابی لیبی و علیه نظام قذافی، رهبر لیبی قرار گرفته‌ام.»

رسالت

1) پایه‌های حکومت بحرین لرزان شده است

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=61863

وزیر خارجه سابق با بیان این‌که خشونتی که حکومت بحرین به وسیله اربابان انگلیسی، آمریکایی و مزدوران سعودی در این کشور مرتکب می‌شوند هیچ نشانی از قدرت گرفتن بحرین ندارد، گفت: «پایه‌های حکومت بحرین لرزان شده زیرا متصل به مردم نیست.»

2) برقراری حکومت نظامی در تونس

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=61795

درپی گسترش اعتراضات عمومی علیه دولت موقت تونس در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ این کشور، دولت برای بازگرداندن آرامش و کنترل اوضاع درپایتخت، شنبه شب را حکومت نظامی اعلام کرده بود.

جام‌جم

1) زرداری و گیلانی استعفا دهند

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100843003960

جام‌جم آنلاین: پس از مرگ بن لادن،‌ برخی از اشخاص‌ با نفوذ پاکستان خواستار کناره‌گیری رهبران منتخب کشور و مقام‌های ارشد دولتی شدند. به گزارش ایسنا، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه سابق پاکستان از آصف علی زرداری، رییس‌جمهوری پاکستان و یوسف‌رضا گیلانی، نخست‌وزیر این کشور درخواست کرد که استعفا دهند. قریشی که هم‌اکنون یکی از سیاست‌مداران حزب حاکم مردم پاکستان است، گفت: «این مساله نقض تمامیت ارضی کشور است و این وظیفه گیلانی و زرداری است که استعفا دهند و نه فرد دیگری.»

2) جبران کاستی‌های 3 جنگ در یک جنگ

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100842982930

جام‌جم آنلاین: مردم لیبی 28 بهمن 89 در حالی قیام سراسری خود را آغاز کردند که تلاش داشتند تا دولتی مردمی بر اساس خواست و نظر ملی تشکیل دهند. آن‌ها خواستار پایان 4 دهه حاکمیت قذافی بر کشورشان بودند. به‌رغم موفقیت‌های مردم ورود ناگهانی غرب در لوای ناتو به جنگ، شرایط را دگرگون کرد.

خراسان

1) درگیری‌های طایفه‌ای در مصر ۱۲ کشته و بیش از ۱۸۰ زخمی بر جا گذاشت

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=2&day=19&id=700187

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، در تیراندازی میان مسلمانان و مسیحیان مصر در قاهره که در پی انتشار اخباری در مورد دستگیری یک زن تازه مسلمان شده صورت گرفت، حدود ۱۲ تن کشته و بیش از ۱۸۰ تن زخمی شدند.

2) دستور دیکتاتور یمن برای آغاز دور تازه سرکوب مخالفان

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اماراتی الاتحاد‌، علی عبداله‌صالح، در دیدار با فرماندهان نظامی و امنیتی یمن گفت:‌ «از شما می‌خواهم با کسانی که قانون را زیر پا می‌گذارند و همه آن‌ها که به فکر آسیب‌رساندن به امنیت و ثبات کشور هستند به‌شدت برخورد کنید.» این در حالی است که علی عبدا… صالح در دیدار با مشاور ویژه بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل بر پایبندی خود به گفت‌وگو با مخالفان برای حفظ امنیت‌، ثبات و وحدت کشور تاکید کرد.

کیهان

1) وزیر اطلاعات‌: بن‌لادن مدت‌ها پیش مرده بود

http://www.kayhannews.ir/900219/2.htm#other204

وزیر اطلاعات اعلام کرد که بر اساس اطلاعات دقیق بن‌لادن چندی قبل به دلیل بیماری فوت کرده است. حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی، عصر دیروز در حاشیه جلسه هیت دولت در جمع خبرنگاران در ارتباط با ادعای آمریکا مبنی بر کشتن بن‌لادن و این‌که به نظر وی چه‌قدر این ادعا صحت دارد؟ گفت: «اگر واقعن دست‌گاه نظامی و اطلاعاتی آمریکا بن‌لادن را دست‌گیر یا کشته است، چرا آن را نشان نمی‌دهد و چرا جنازه آن را به دریا انداخته است.»

1) کدیور افندی به ماهیت صهیونیستی خود اعتراف کرد

http://www.kayhannews.ir/900219/2.htm#other207

ارگان حلقه لندن رسمن از فرقه استعماری و انگلیس ساخته بهاییت حمایت کرد. پای‌گاه اینترنتی جرس وابسته به محسن کدیور در مطلبی خلاف واقع ادعا کرد بهاییان در ایران مورد تجاوز قرار می‌گیرند. کدیور در این خوش‌خدمتی و سیاه‌بازی بی‌سابقه، بهاییان را مردمانی صلح‌جو و خواهان آرامش که حقوق مذهبی‌شان در ایران نقض می‌شود معرفی کرد و مدعی شد به‌همین خاطر انسانیت زیرپای حکومت ایران له می‌شود. سایت جرس در عین حال به نیابت از سران بهاییت خواستار مجازات مقامات ایرانی شده است.

همشهری

1) نگرانی تولید‌کنندگان از حذف یارانه شیر

http://www.hamshahri.net/news-134429.aspx

جلسه روز گذشته معاونت راه‌بردی رییس‌جمهور برای بررسی چگونگی تخصیص یارانه شیر در حالی برگزار شد که متولیان صنعت دام‌پروری از حذف این یارانه ابراز نگرانی می‌کنند. مدیرعامل اتحادیه دام‌داران گفت: «فضا برای حذف یارانه از مصرف‌کننده و اختصاص آن به تولید‌کننده آماده شده است.» این در حالی است که رییس انجمن صنفی گاوداران استان تهران با اشاره به افزایش قیمت تمام شده و روند نزولی و تثبیت نرخ خرید پایه شیر خام به خبرنگار ما گفت: «حذف یارانه شیر روند نابودی صنعت دام‌پروری را تشدید خواهد کرد.»

2) صالحی وارد ابوظبی شد

http://www.hamshahri.net/news-134379.aspx

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صدر هیتی بلندپایه وارد ابوظبی پایتخت امارات عربی متحده شد. دیدار با مقامات اماراتی و بحث و تبادل نظر درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه از جمله اهداف این سفر دو روزه اعلام شده است. این سفر در پی سفر صالحی به عمان و قطر و با هدف ادامه گفتگوهای منطقه ای صورت گرفته است.

دنیای اقتصاد

1) بهره‌وری زمین در بازار مسکن

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=252772

تحقیقات انجام‌شده در وزارت مسکن درباره بهره‌وری زمین در ساخت‌وسازهای مسکونی نشان می‌دهد در شهر تهران که محدودیت فوق‌العاده زیادی در تامین زمین برای ساخت وجود دارد، فقط از 53 درصد ظرفیت واقعی زمین استفاده می‌شود. این در حالی است که استاندارد کاربری مسکونی زمین برای احداث بنا باید 240 نفر در هکتار باشد.

2) بی‌اعتنایی سکه به سقوط طلا

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=252793

با وجود افت قیمت جهانی طلا به‌سطح 1495 دلار در پایان هفته معاملاتی، دیروز با آغاز به کار بازار داخلی طلا، قیمت سکه تغییری نکرد. روز گذشته، سکه تمام هم‌چنان به نرخ 420 هزار تومان، نیم سکه 210 هزار تومان و ربع سکه120 هزارتومان به خریداران عرضه شد که فقط ربع سکه 1000 تومان افت قیمت را ثبت کرد.

 

 

 

 

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، با تصویب هیت وزیران، ادغام وزارت صنایع و معادن در وزارت بازرگانی، ادغام وزارت نفت در وزارت نیرو، ادغام وزارت رفاه و تامین اجتماعی در وزارت کار و تعیین نام «مسکن و شهرسازی و راه و ترابری» ‌برای وزارت‌خانه جدید انجام شد.

به نقل از پای‌گاه اطلاع‌رسانی دولت جمهوری اسلامی، با تصویب هیت وزیران وزارت نفت با همه امکانات، ‌تجهیزات،‌ اموال منقول و غیرمنقول و نیروی انسانی و تعهدات مربوط در وزارت نیرو ادغام شد.

بر این اساس، کار گروهی متشکل از وزیر نیرو، معاونان برنامه‌ریزی و نظارت راه‌بردی رییس جمهوری و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری تشکیل شد تا نسبت به تهیه تشکیلات جدید و تعیین تکلیف اموال، امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و اختیارات و وظایف جدید اقدام و نتیجه برای طی مراحل قانونی به هیت وزیران ارایه شود.

در ادامه، وزارت صنایع و معادن با همه امکانات، تجهیزات، اموال منقول و غیر‌منقول و نیروی انسانی و تعهدات مربوط در وزارت بازرگانی ادغام شد.

براساس این مصوبه، کارگروهی متشکل از وزیر بازرگانی، معاونان برنامه ریزی و نظارت راه‌بردی رییس جمهوری و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری تشکیل می‌شود تا نسبت به تهیه تشکیلات جدید و تعیین تکلیف اموال، امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و اختیارات و وظایف جدید اقدام و نتیجه برای طی مراحل قانونی به هیت وزیران ارایه کند.

بر اساس مصوبه دولت، وزارت راه و ترابری نیز با همه امکانات، تجهیزات، اموال منقول و غیر منقول و نیروی انسانی و تعهدات مربوط در وزارت مسکن و شهرسازی ادغام و به عنوان «وزارت مسکن و شهرسازی و راه و ترابری» نامیده می‌شود.

هم‌چنین با تصویب هیت وزیران، وزارت رفاه و تامین اجتماعی با همه امکانات، تجهیزات، ‌اموال منقول و غیر‌منقول و نیروی انسانی و تعهدات مربوط در وزارت کار و امور اجتماعی ادغام شد.

بر این اساس، کار گروهی متشکل از وزیر کار و امور اجتماعی، معاونان برنامه ریزی و نظارت راه‌بردی رییس جمهوری و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری تشکیل شد تا نسبت به تهیه تشکیلات جدید و تعیین تکلیف اموال، امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و اختیارات و وظایف جدید اقدام و نتیجه برای طی مراحل قانونی به هیت وزیران ارایه شود.

 


 


خبر / رادیو کوچه

شرکت اپل که امروز به یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های رایانه‌ای و فناوری در جهان تبدیل شده است توانست با سبقت از رقبای قدرت‌مندی مانند گوگل و با افزایش 84 درصدی ارزش شرکت به قیمت 153 میلیارد دلار به اولین برند قدرت‌مند جهان تبدیل شود.

عرضه آی‌پد در سال 2010 برای اپل به سکوی پرشی تبدیل شد تا بتواند شرکت رقیب خود یعنی گوگل را پشت سر گذاشته و در لیست برترین و قدرت‌مند‌ترین برندهای جهان رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

شرکت تحقیقاتی Millward Brown طی تحقیقات جدید خود نام شرکت اپل را در اولین پله لیست سالانه 100 برند قدرت‌مند برتر جهان یا لیست «برندز» قرار داده است. در سال 2009 این شرکت رتبه سوم را به دست آورده بود اما با افزوده شدن 84 درصدی ارزش این شرکت و با رسیدن به ارزشی برابر 153 میلیارد دلار توانست خود را از رتبه سوم به اول بکشاند.

با این ارتقا، اپل امسال توانست دوره چهار ساله برتری گوگل را پایان ببخشد، در حالی که شبکه‌های اجتماعی نیز توانسته‌اند خود را در 100 برند قدرت‌مند جهان بگنجانند.

از سویی دیگر شرکت بریتیش پترولیوم به واسطه بروز فاجعه نشت نفت در خلیج مکزیک به یکی از بازنده‌های بزرگ این لیست تبدیل شد و با سقوط 30 پله‌ای به رتبه 64 دست پیدا کرد، ارزش این شرکت با کاهش 27 درصدی مواجه شده و به 12 میلیارد دلار رسیده است.

شبکه اجتماعی فیس‌بوک نیز برای اولین بار به این لیست وارد شده است، این شرکت ارزشی برابر 70 میلیارد دلار داشته و با افزایش سال به سال ارزش این شرکت، به رشدی 146 درصدی رسیده است و اکنون رتبه سی و پنجم لیست برندز را به خود اختصاص داده است.

فایل پی‌دی‌اف را از این‌جا دانلود کنید.


 


شام‌گاه یک‌شنبه صورت گرفت،

«ورود نیروهای سوریه برای سرکوب تظاهرکنندگان به حمص»

خبر / رادیو کوچه

نیروهای امنیتی سوریه در بخش‌های مختلف شهر حمص، یکی از مراکز تظاهرات سراسری مخالفان بشار اسد مستقر شده‌اند. به گفته گروه‌های حقوق بشر، تیراندازی‌های شدیدی در شهر گزارش شده و یک پسر ۱۲ ساله کشته شده است.

از سویی دیگر رسانه‌های دولتی اعلام کرده‌اند چند «خراب‌کار مسلح» کشته و زخمی شده، عده‌ای دستگیر شده و مقادیری سلاح و مهمات ضبط شده است.

در همین حال عملیات پلیس در درعا و بانیاس ادامه دارد.

خبرگزاری رسمی سوریه گزارش کرده است که ۱۰ کارگری که از حمص عازم لبنان بودند توسط باندهای مسلح به قتل رسیدند.

بر اساس برخی گزارش‌ها حدود ۱۵نفر در جریان تظاهرات روز جمعه نمازگزاران در حمص کشته شدند.

مقام‌های سوریه نیز می‌گویند ۱۱ سرباز و پلیس در حمله «گروه های مسلح تروریستی» کشته شدند.

تلویزیون دولتی سوریه گزارش‌های پیشین فعالان و مخالفان حکومت را تایید کرد که شام‌گاه یک‌شنبه نظامیان و پلیس با تانک وارد حمص شده‌اند.

لازم به اشاره است پیش از آغاز این عملیات برق و کلیه خطوط تماس و ارتباطاتی این شهر یک میلیون نفری قطع شد. نیروهای امنیتی سوریه در حملات پیشین خود به سایر شهرها نیز از این شیوه استفاده کردند.

………………………………………………….

به نقل از یک روزنامه اسراییلی،

«معاون پیشین وزارت دفاع ایران در دادگاه حریری»

خبر / رادیو کوچه

به گزارش یکی از خبرگزاری‌های اسراییلی در روز یک‌شنبه، علیرضا عسگری معاون وزارت دفاع جمهوری اسلامی که در سال 2007 در استانبول ناپدید شد در حال حاضر در یکی از زندان‌های «موساد» سازمان جاسوسی اسراییل به سر می‌برد.

خبرگزاری «معا» بر اساس گزارش منابع مطلع اعلام کرد عسگری از همان ابتدای ناپدید شدن در اسراییل زندانی بود اما دولت اسراییل به دلایل امنیتی از انتشار این اطلاعات جلوگیری کرد.

پیش‌تر یک روزنامه ایرانی اسراییل را به ربودن معاون وزیر دفاع ایران از استانبول در ترکیه، درسال 2007 متهم کرده بود اما اسراییل این اتهامات را رده کرده و می‌گوید وی احتمالن برای فرار از فشارها در ایران به یک کشور دیگری پناه برده باشد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست درسال 2007 از پناهندگی یک افسر بلند‌پایه ایرانی و هم‌کاری وی با سازمان‌های اطلاعاتی غرب خبر داد و تاکید کرد این عضو سپاه اطلاعات فراوانی از روابط ایران و حزب‌اله در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی داده است.

این درحالی است که خانم سیما احمدی همسر علیرضا عسگری به خبرگزاری «ایسناـ گفته بود، شوهرش با هم‌کاری دولت ترکیه، به‌وسیله اسراییل ربوده شد.

از سوی دیگر ریچارد سیلورشتین روزنامه‌نگار آمریکایی یهودی‌تبارکه درروزنامه‌های گاردین‌، و لس‌آنجلس تایمز هم‌کاری می‌کند در تاریخ 12 سپتامبر 2010 در مقاله‌ای که در وبلاگ خود منتشر کرد اظهار داشت ژنرال ایرانی که درسال 2007 در ترکیه ناپدید شد جسد مرده او در زندان ایالون در اسراییل مشاهده شد.

اما اسراییل به این خبر واکنش نشان نداده است.

پیش‌تر منابع امنیتی اسراییلی اعلام کرده بودند ژنرال ایرانی با گرفتن پناهندگی اکنون در ایالت ویرجنیای آمریکا زندگی آسوده‌ای دارد.

یک روزنامه عبری دیگر نوشت ژنرال ایرانی احتمالن خود را برای شهادت دادن در دادگاه بررسی پرونده ترور رفیق حریری درسال 2005 که سرنخ‌هایی از دست داشتن ایران در آن پیدا شده آماده می‌کند.

شایان ذکر است که پس از اشغال عراق توسط آمریکا حدود 200 دانش‌مند اتمی در عراق کشته شدند اکثر عراقی‌ها ایران را به ترور مغزها در این کشور متهم می‌کنند.

………………………………………………….

در آستانه روز ۱۹ اردی‌بهشت‌ماه،

«اعلام اعتصاب زندانیان سیاسی زندان ارومیه»

خبر / رادیو کوچه

در آستانه روز ۱۹ اردی‌بهشت‌ماه، اولین سال‌گرد اعدام زندانیان کرد و بعضن سیاسی شیرین علم‌هویی، فرهاد وکیلی، فرزاد کمانگر، علی حیدریان و مهدی اسلامیان در زندان اوین تهران زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه با ارسال پیامی اعلام کردند در این روز دست به اعتصاب غذای یک روزه خواهند زد.

به گزارش هرانا، این زندانیان در پیام خود از عموم مردم خواسته‌اند که به وسیله حرکت‌های مدنی هم‌چون اعتصاب، حضور در کنار خانواده جان‌باختگان و… یاد این جان‌باختگان راه آزادی را گرامی بدارند.

آن‌ها هم‌چنین اظهار کرده که مردم دیگر زندانیان سیاسی که هر لحظه احتمال اجرای حکم اعدام آن‌ها وجود دارد را از یاد نبرند.

………………………………………………….

شام‌گاه شنبه روی داد،

«نوزده کشته در زندان وزارت کشور عراق»

خبر / رادیو کوچه

به گزارش برخی منابع آگاه روز شنبه در پی درگیری در داخل زندان وزارت کشور عراق در بغداد 19 تن کشته شده‌اند.

به گزارش العربیه، درگیری زمانی شروع شد که یکی از زندانیان یک افسر زندان را خلع سلاح کرد سپس یک افسرعالی رتبه و یک سرهنگ پلیس را که در زندان مسوولیت داشتند به ضرب گلوله به قتل رساند.

براساس همین گزارش حذیفه بطاوی که محرک این در گیری‌ها بود به دست نیروهای پلیس کشته شد‌.

بطاوی یکی از رهبران القاعده است که توسط گروه‌های تندرو به «والی بغداد معروف» بود، او مسوول برنامه‌ریزی بمب‌گذاری ‌کلیسای «سیده النجات» در منطقه کراده در عراق بود‌. در این عملیات ده‌ها تن از مسیحیان عراقی جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در همین راستا یک مقام بلند پایه امنیتی که نخواست نامش فاش شود گفته است در این حادثه که نیمه شب شنبه اتفاق افتاد 4 تن از نیروهای پلیس که سه تن از آن‌ها افسر عالی‌رتبه هستند و 10 تن از زندانیان نیز جان خود را از دست دادند.

این منبع امنیتی گفت زندانیان در هنگام فرار با شلیک زندان‌بانان کشته شدند.

موید صالح مدیر مبارزه با تروریسم در منطقه کراده در مرکز بغداد از میان افسران کشته‌شدگان این حادثه است.

………………………………………………….

وب‌سایت شخصی محمد نوری‌زاد:

«محمد نوری‌زاد روزنامه‌نگار ایرانی آزاد شد»

خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه و بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار و فیلم‌ساز ایرانی جهت مرخصی از زندان خارج شده است این در حالی است که وب‌سایت شخصی محمد نوری‌زاد، ضمن تکذیب خبر مرخصی وی نوشت‌: «دکتر نوری‌زاد آزاد شده است.»

به گزارش کلمه، پیش از این در خبر‌ها آمده بود که دکتر محمد نوری‌زاد به مرخصی آمده اما اکنون سایت رسمی وی تاکید کرده است که خبر مرخصی وی نادرست و وی در واقع آزاد شده است.

سایت نوری‌زاد هم‌چنین نوشته است‌: «محمد نوری‌زاد آزاد شد‌. با یک سینه‌سخن‌، که امید است با راه‌اندازی و به روز کردن سایت شخصی ایشان‌، بتوانیم در انعکاس افکار و اندیشه‌های این هنرمند نام‌آشنا‌، سهمی داشته باشیم.»

نوری‌زاد از نویسندگان سابق روزنامه کیهان‌، تا پیش از سال ۱۳۸۸ مخالف جریان اصلاح‌طلبی بود اما در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ به صف منتقدان دولت جمهوری اسلامی پیوست و به دلیل نامه‌های سرگشاده انتقادی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی دستگیر شد.

محمد نوری‌زاد در ۲۹ آذر ۱۳۸۸ پس از مراجعه به دادسرا در پی احضار تلفنی، به اتهام توهین به مسوولان و تبلیغ علیه نظام بازداشت و در حکم دادگاه بدوی به سرپرستی قاضی پیرعباس، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب،به سه سال و نیم زندان تعزیری محکوم شد.

………………………………………………….

به دلیل توطئه برای سقوط نظام،

«معرفی 21 متهم به هم‌کاری با ایران به دادگاه بحرین»

خبر / رادیو کوچه

دادستان نظامی بحرین 21 نفر از متهمان پرونده  «گروه تروریستی» متهم به توطئه برای سقوط نظام در بحرین را به دادگاه نظامی معرفی کرده است.

از میان این متهمان 7 تن در خارج از این کشور به سر می‌برند که به هم‌کاری با یک کشورخارجی به صورت عملی و اطلاعاتی متهم شدند.

به گزارش العربیه، بر اساس این گزارش دلایل عینی علیه متهمان در دست است و برخی از آن‌ها به جاسوسی برای ایران از طریق حزب‌اله اعتراف کردند. برخی از آن‌ها نیز در لبنان توسط حزب‌اله آموزش نظامی دیده‌اند.

دادگاه نظامی نام 14 تن از متهمان را چنین معرفی کرده است‌: عبدالوهاب حسین‌ علی احمد رییس جنبش غیرقانونی «وفا»، إبراهیم شریف عبدالرحیم موسى دبیرکل جنبش «وعد»، حسن علی حسن محمد مشیمع رییس جنبش غیرقانونی «حق»، عبدالهادی عبداله حبیل الخواجه، عبدالجلیل عبداله السنکیس‌، محمد حبیب الصفاف معروف به مقداد از اعضای جنبش «حق»، سعید میرزا احمد‌، وعبدالجلیل رضی منصورمکی‌، عبدالهادی عبداله مهدی‌، الحر یوسف محمد الصمیخ‌، عبداله عیسى المحروس‌، صلاح عبداله حبیل الخواجه‌، محمد حسن محمد جواد و محمد علی رضی اسماعیل.

هم‌چنین نام 7 تن از متهمان که در خارج از کشور به سر می‌برند به پلیس بین‌الملل ارسال شده است.

بر اساس این گزارش دادستان نظامی تاکید کرد 12 اتهام علیه این افراد مطرح است که مهم‌ترین آن‌ها «تشکیل و راه‌اندازی گروه تروریستی برای تغییرنظام پادشاهی و تغییرقانون اساسی‌، جاسوسی برای یک سازمان تروریستی درخارج و یک کشور خارجی‌، تبلیغ برای تغییرنظام و کمک مالی به یک سازمان تروریستی» عنوان شد.

هم‌چنین متهمان با اتهام تهیه و نگه‌داری مطبوعاتی که برای تغییر نظام سیاسی کشور از راه‌های غیرقانونی تبلیغ می‌کند‌، توهین به ارتش و تبلیغ علنی علیه نظام و نشر اخبار دروغ و شایعه‌های مغرضانه و پخش شایعه‌های فتنه‌انگیز و تحریک احساسات مذهبی علیه دیگر مذاهب‌، سازمان‌دهی راه‌پیمایی‌های غیرقانونی روبه‌رو هستند.

………………………………………………….

دست‌گاه قضایی جمهوری اسلامی،

«اعدام 9 عرب اهوازی به اتهام کشتن ماموران نیروی انتظامی»

خبر / رادیو کوچه

دست‌گاه قضایی جمهوری اسلامی اعلام کرده است 9 نفر را به اتهام کشتن ماموران نیروی انتظامی و ارتکاب عمل منافی با عفت عمومی اعدام کرده است.

به گزارش العربیه و به نقل از سایت خبری اهواز نیوز روز شنبه نام 8 تن از این افراد را منتشر و تاکید کرده است سه تن از اعدام‌شدگان برادر بودند و در ملاعام در سه راه حمیدیه در غرب اهواز به دار آویخته شدند.

نام این سه برادر علی (25 ساله)‌، جاسم (23 ساله) و ناصر حیدری (21 ساله) اعلام شده است.

بر اساس این گزارش 6 شهروند عرب دیگر نیز در زندان کارون اهواز به دار آویخته شدند که نام‌های آن‌ها امیرمعاوی‌، علی نعامی‌، امیر بدوی‌، احمد ناصری (‌22 ساله‌) وهاشم حمیدی است.

مناطق عرب‌نشین در اهواز و شهرهای اطراف در نیمه آوریل گذشته شاهد اعتراضات مردمی گسترده‌ای بود که توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد.

منابع حقوقی تعداد کشته‌شدگان این حوادث را که در سال‌گرد قیام مردم عرب اهواز در سال 2005 در اعتراض به آن‌چه که برنامه‌ریزی برای تغییرترکیب جمعیتی در استان خوزستان به زیان مردم عرب خوانده شد‌، بیش از 15 تن اعلام کردند.

گفته می‌شود نیروهای امنیتی پیش از اعدام این افراد آن‌ها را در منطقه ملاشیه در حاشیه اهواز گردانده و از مردم خواستند برای شرکت در مراسم اجرای اعدام سه تن از آن‌ها در سه راه حمیدیه در غرب اهواز حضور یابند.

………………………………………………….

فهرست برترین برندهای قدرت‌مند جهان،

«صدرنشینی اپل در برترین برندهای دنیا»

خبر / رادیو کوچه

شرکت اپل که امروز به یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های رایانه‌ای و فناوری در جهان تبدیل شده است توانست با سبقت از رقبای قدرت‌مندی مانند گوگل و با افزایش 84 درصدی ارزش شرکت به قیمت 153 میلیارد دلار به اولین برند قدرت‌مند جهان تبدیل شود.

عرضه آی‌پد در سال 2010 برای اپل به سکوی پرشی تبدیل شد تا بتواند شرکت رقیب خود یعنی گوگل را پشت سر گذاشته و در لیست برترین و قدرت‌مند‌ترین برندهای جهان رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

شرکت تحقیقاتی Millward Brown طی تحقیقات جدید خود نام شرکت اپل را در اولین پله لیست سالانه 100 برند قدرت‌مند برتر جهان یا لیست «برندز» قرار داده است. در سال 2009 این شرکت رتبه سوم را به دست آورده بود اما با افزوده شدن 84 درصدی ارزش این شرکت و با رسیدن به ارزشی برابر 153 میلیارد دلار توانست خود را از رتبه سوم به اول بکشاند.

با این ارتقا، اپل امسال توانست دوره چهار ساله برتری گوگل را پایان ببخشد، در حالی که شبکه‌های اجتماعی نیز توانسته‌اند خود را در 100 برند قدرت‌مند جهان بگنجانند.

از سویی دیگر شرکت بریتیش پترولیوم به واسطه بروز فاجعه نشت نفت در خلیج مکزیک به یکی از بازنده‌های بزرگ این لیست تبدیل شد و با سقوط 30 پله‌ای به رتبه 64 دست پیدا کرد، ارزش این شرکت با کاهش 27 درصدی مواجه شده و به 12 میلیارد دلار رسیده است.

شبکه اجتماعی فیس‌بوک نیز برای اولین بار به این لیست وارد شده است، این شرکت ارزشی برابر 70 میلیارد دلار داشته و با افزایش سال به سال ارزش این شرکت، به رشدی 146 درصدی رسیده است و اکنون رتبه سی و پنجم لیست برندز را به خود اختصاص داده است.

………………………………………………….

جزییات تشکیل چهار وزارت‌خانه جدید

«وزارت نفت منحل و در وزارت نیرو ادغام شد»

خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، با تصویب هیت وزیران، ادغام وزارت صنایع و معادن در وزارت بازرگانی، ادغام وزارت نفت در وزارت نیرو، ادغام وزارت رفاه و تامین اجتماعی در وزارت کار و تعیین نام «مسکن و شهرسازی و راه و ترابری» ‌برای وزارت‌خانه جدید انجام شد.

به نقل از پای‌گاه اطلاع‌رسانی دولت جمهوری اسلامی، با تصویب هیت وزیران وزارت نفت با همه امکانات، ‌تجهیزات،‌ اموال منقول و غیرمنقول و نیروی انسانی و تعهدات مربوط در وزارت نیرو ادغام شد.

بر این اساس، کار گروهی متشکل از وزیر نیرو، معاونان برنامه‌ریزی و نظارت راه‌بردی رییس جمهوری و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری تشکیل شد تا نسبت به تهیه تشکیلات جدید و تعیین تکلیف اموال، امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و اختیارات و وظایف جدید اقدام و نتیجه برای طی مراحل قانونی به هیت وزیران ارایه شود.

در ادامه، وزارت صنایع و معادن با همه امکانات، تجهیزات، اموال منقول و غیر‌منقول و نیروی انسانی و تعهدات مربوط در وزارت بازرگانی ادغام شد.

براساس این مصوبه، کارگروهی متشکل از وزیر بازرگانی، معاونان برنامه ریزی و نظارت راه‌بردی رییس جمهوری و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری تشکیل می‌شود تا نسبت به تهیه تشکیلات جدید و تعیین تکلیف اموال، امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و اختیارات و وظایف جدید اقدام و نتیجه برای طی مراحل قانونی به هیت وزیران ارایه کند.

بر اساس مصوبه دولت، وزارت راه و ترابری نیز با همه امکانات، تجهیزات، اموال منقول و غیر منقول و نیروی انسانی و تعهدات مربوط در وزارت مسکن و شهرسازی ادغام و به عنوان «وزارت مسکن و شهرسازی و راه و ترابری» نامیده می‌شود.

هم‌چنین با تصویب هیت وزیران، وزارت رفاه و تامین اجتماعی با همه امکانات، تجهیزات، ‌اموال منقول و غیر‌منقول و نیروی انسانی و تعهدات مربوط در وزارت کار و امور اجتماعی ادغام شد.

بر این اساس، کار گروهی متشکل از وزیر کار و امور اجتماعی، معاونان برنامه ریزی و نظارت راه‌بردی رییس جمهوری و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری تشکیل شد تا نسبت به تهیه تشکیلات جدید و تعیین تکلیف اموال، امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و اختیارات و وظایف جدید اقدام و نتیجه برای طی مراحل قانونی به هیت وزیران ارایه شود.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته