-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۷, شنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 05/07/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بنا بر گزارش هاى رسيده از سوريه ، در تظاهرات اعتراض آميز ضد دولتى روز جمعه دستكم ۲۱ نفر بر اثر شليك نيروهاى امنيتى اين كشور كشته شدند.   به گزارش رويترز به نقل از عمار قربى رييس سازمان ملى حقوق بشر سوريه تنها در شهر حُمص ۱۵ نفر در تظاهرات كشته شده اند.   به گفتۀ شاهدان عينى ، نيروهاى امنيتى در حوالى دمشق پايتخت سوريه نيز به روى صدها نفر از معترضان آتش گشودند. در شهر ساحلى بانياس نيز گفته مى شود بيش از ۵ هزار نفر با در دست گرفتن شاخه هاى زيتون و پرچم هاى سوريه شعارهايى براى تغيير رژيم سر  دادند.   طى چند هفتۀ گذشته در گردهمايى هاى اعتراض آمیز ضد دولتى سوريه دستكم ۵۶۰ نفر كشته شده اند.  
 


گزارش ها از بروکسل پایتخت اتحادیه اروپا حاكيست كه اعضای این اتحادیه روز جمعه موافقت کردند تحریم هایی علیه سوریه وضع شود. بر اساس اين گزارش نمايندگان كشورهاى عضو اتحادیۀ اروپا موافقت كردند كه اين تحريم ها شامل عدم فروش تسليحات به سوريه و عدم صدور ويزا براى ۱۴ نفر از دولتمردان اين كشور به علاوۀ توقيف دارايى هاى اين اشخاص باشد.   با اين حال هيچ يك از تحريم ها شامل بشار اسد رييس جمهورى سوريه نخواهد شد.   انتظار مى رود اين تحريم ها كه بايد به تصويب رهبران ۲۷ كشور اتحادیۀ اروپا نيز برسد هفتۀ آينده به مورد اجرا گذاشته شود.   اين حركت اتحادیۀ اروپا در حالى صورت مى گيرد كه در خشونت هاى روز جمعه عليه مخالفان دولت در سوريه دستكم ۲۱ نفر كشته شدند.  
 


در تازه‌ترین مورد حملۀ هواداران آیت‌الله خامنه‌ای به محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران مطالی علیه رئیس دولت بیان کردند.   احمد خاتمی، عضو خبرگان رهبری، با اشاره به اختلاف محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر وزیر اطلاعات به صراحت گفته است که نظر رهبر جمهوری اسلامی رای آوردن محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۱۳۸۸ بوده و این عضو مجلس خبرگان به خاطر «تمکین» به نظر رهبری در دوران انتخابات تلاش کرد محمود احمدی‌نژاد رای بیاورد.   روز جمعه امام جمعه موقت تهران کاظم صدیقی نیز به اختلاف محمود احمدی‌نژاد و آیت‌ا‌لله خامنه‌ای اشاره کرد و گفت اگر آیت‌الله خامنه‌ای حکمی دهد لحظه‌ای در اجرای فرمان وی نباید درنگ شود.  
 


به گزارش وب سايت «کلمه» اميد کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فيزيک اتمی با گرايش ليزر در دانشگاه تگزاس آمريکا، بهمن ماه سال ۸۹ به هنگام ورود به ايران در فرودگاه بازداشت و به اتهام «ارتباط با دولت متخاصم» و «کسب درآمد نامشروع» در بند ۳۵۰ زندان اوين به سر می‌برد.به گزارش وب سايت «کلمه» اميد کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فيزيک اتمی با گرايش ليزر در دانشگاه تگزاس آمريکا، بهمن ماه سال ۸۹ به هنگام ورود به ايران در فرودگاه بازداشت و به اتهام «ارتباط با دولت متخاصم» و «کسب درآمد نامشروع» در بند ۳۵۰ زندان اوين به سر می‌برد. طبق اين گزارش اميد کوکبی ترکمن و از اهل سنت است و هيچ گونه سابقه فعاليت سياسی ندارد. به گزارش کلمه اميد کوکبی بهمن ماه سال ۸۹ هنگامی که برای ديدار با خانواده‌اش به ايران سفر کرده بود،  در فرودگاه «امام خمینی» بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل و بيش از يک ماه در سلول انفرادی نگه داشته و سپس به بند ۳۵۰ منتقل شد. کلمه اضافه کره است: اميد کوکبی اميد کوکبی از «نخبگان المپيادی ايران است» که حتی به همراه ساير نخبگان المپيادی با آيت الله خامنه‌ای، رهبر جمهور ی ديدار کرده است. وی با کسب رتبه ۲۹ در کنکور در رشته فيزيک دانشگاه صنعتی شريف پذيرفته شده است. اميد کوکبی پس از اخذ ليسانس، به آلمان رفته و در آنجا فوق اليسانس می‌گيرد و سپس دکتری خود را در اسپانيا در رشته فيزيک اتمی در گرايش ليزر کسب می‌کند. براساس اين گزارش اميد کوکبی در سال ۲۰۱۰ توانسته از دانشگاه تگزاس آمريکا برای فوق دکترا پذيرش بگيرد. کلمه در خصوص بازجويی‌های اميد کوکبی و اتهامات وی نوشته است: «از وی سوال شده چرا دولت آمريکا به تو ويزا می‌دهد؟ وی پاسخ داده چون من دانشجوی آنجا هستم. پرسيده‌اند که هنگام درخواست ويزا در سفارت آمريکا چه چيزی بيان کرده است؟ وی پاسخ داده از دليل من برای ادامه تحصيل در آنجا سوال کرده‌اند که من گفته‌ام به دليل علاقه‌ام به اين رشته و کبود امکانات اين رشته در ايران بوده است، بر اساس اين پاسخ‌ها وزارت اطلاعات کوکبی را به "ارتباط با دولت متخاصم" متهم کرده است.» براساس اين گزارش اميد کوکبی به دليل دريافت هزينه سفر از سوی دانشگاه تگزاس به «کسب درآمد نامشروع» متهم شده است. کلمه همچنين نوشته است اميد کوکبی پس از ۸۸ روز بازداشت و تفهيم اتهامات، در انتظار محاکمه است و قرار است توسط قاضی صلواتی محاکمه شود. اين گزارش اضافه کرده است قاضی صلواتی که در بين «قضات دادگاه انقلاب به صدور سخت‌ترين احکام مشهور است.»
 


وزارت کشور مصر روز پنج‌شنبه اعلام کرد که حبیب العدی، وزیر کشور حکومت حسنی مبارک، به جرم پول‌شویی به دوازده سال زندان و پرداخت جریمه‌ای معادل دو میلیون و سیصد هزار دلار محکوم شده است.   در همین حال تاریخ محاکمه این وزیر سابق به اتهام قتل تظاهرکنندگان ، برای روز ۳۱ اردیبهشت ( ۲۱ ماه مه) تعیین شده است.   خبر محکومیت وزیر سابق کشور مصر در حالی منتشر شده است که روز چهارشنبه وزیر دادگستری این کشور اعلام کرد اگر مشخص شود حسنی مبارک دستور تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان را صادر کرده است، وی با مجازات اعدام روبه ‌رو خواهد شد. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، یکی دیگر از موارد مهم  اتهامات حسنی مبارک فساد مالی و سوء استفاده از اموال و دارایی‌های دولتی است.  
 


دولت باراک اوباما «طی شش ماه آینده» درباره حذف یا عدم حذف نام گروه مجاهدین خلق ایران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا تصمیم خواهد گرفت.   به گزارش خبرگزاری فرانسه دانیل بنجامین، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه در یک جلسه کنگره این کشور اعلام کرد که تصمیم‌گیری در این زمینه «کمتر از شش ماه» زمان خواهد برد.   اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ نام این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه حذف کرد. خبر بررسی دوباره پرونده مجاهدین خلق ایران در آمریکا یک روز پس از آن اعلام شده است که یک دیپلمات آمریکایی از طرح پیشنهادی ایالات متحده برای اسکان موقت ساکنان اردوگاه اشرف در نقطه‌ای دیگر از خاک عراق خبر داد.  
 


ایران در بیستمین دوره مسابقات جهانی تکواندو توانست با غلبه بر میزبان رقابت‌ها، کره جنوبی، عنوان قهرمانی جهان را برای نخستین بار نصیب خود کند.   قهرمانی ایران با مدال طلای یوسف کرمی محقق شد. این در حالی است که تاکنون هیچ تیمی غیر از کره‌ جنوبی نتوانسته بود در بخش مردان قهرمان جهان شود.   در وزن هفتم پس از یوسف کرمی، چا دونگ مین از کره جنوبی دوم شد. خوئل گارسیا از اسپانیا و کارلو مولفتا از اسپانیا هم مدال برنز را به طور مشترک نصیب خود کردند.   یوسف کرمی که اهل شهرستان میانه است، پس از کسب مدال طلا گفت بیش از هر چیزی از این خوشحال است که با طلای وی، ایران قهرمان جهان شد.  
 


تعدادی از مدافعان حقوق بشر و فعالان کارگری در ایران و آمریکا با امضای نامه ای خطاب  به دولت جمهوری اسلامی ایران بر حق سازماندهی انجمن ها و تشکل ها و حق مذاکرات گروهی ، برای کارگران تاکید کردند.   در این نامه که به مناسبت روز جهانی کارگر نوشته شده، بر لزوم آزادی فعالان کارگر از پشت میله های زندان تاکید کردند. آنها همچنین خواستارلغو کار کودکان، عدم تبعیض دراشتغال و حق برخورداری از شرایط مناسب کاری که از سوی سازمان بین المللی کار اعلام شده، شدند این نامه از جمله توسط شیرین عبادی، هادی قائمی، دولورس هورتا، اعظم نیرومند راد، انجی هوگس، جیم کاوانا، و فیروزه محمودی امضا شده است.  
 


اعضای اتحاديه اروپا روز جمعه با تحريم ۱۴ مقام سوريه به اتهام دست داشتن در سرکوب اعتراضات در این کشور، موافقت کردند. نام بشار اسد در بين مقام های مورد تحريم اتحاديه اروپا قرار ندارد.در همين حال گزارش‌ها حاکی است در جریان تظاهرات روز جمعه بيست و دو نفر کشته شده‌اند.اعضای اتحاديه اروپا روز جمعه با تحريم ۱۴ مقام سوريه به اتهام دست داشتن در سرکوب اعتراضات  در این کشور،  موافقت کردند. در همين حال گزارش‌ها حاکی است در جریان تظاهرات روز جمعه بيست و دو نفر کشته شده‌اند. پس از نشست سفرای ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا اعلام شد اين اتحاديه عليه ۱۴ مقام سوری تحريم اعمال می‌کند و آنها حق سفر به کشورهای عضو اتحاديه اروپا را نخواهند داشت و اموال آنها در اين کشورها مسدود خواهد شد. اين مصوبه قرار است هفته آينده به طور رسمی به تصويب اعضای اتحادیه اروپا برسد. در بين ۱۴ نفر مورد تحريم اتحاديه اروپا نام بشار اسد، رييس جمهوری سوريه قرار ندارد. همچنين اين تحريم ها بخش های صنعت نفت سوريه را هدف قرار نداده است. افزايش شمار تلفات اعتراضات روز جمعه در همين حال، فعالان حقوق بشر می‌گويند در تيراندازی نيروهای امنيتی سوريه به سوی تظاهر کنندگان در روز جمعه در شهر های سوريه دست‌کم بیست و دو  نفر کشته شده‌اند. شهرهای مختلف سوريه از بانياس در ساحل مديترانه تا شهر کردنشينی قاميشلی در شرق اين کشور شاهد برگزاری تظاهرات ضد دولتی پس از نماز جمعه بودند. در همين زمينه، عامر قرابی، رييس سازمان ملی برای حقوق بشر سوريه به خبرگزاری رويترز گفته است: خونين‌ترين سرکوب در شهر «حمص» رخ داده است و دست‌کم ۱۵ نفر در اين شهر کشته شده‌اند. اين در حالی است که تلويزيون دولتی سوريه می‌گويد، يک افسر و چهار سرباز در شهر حمص توسط «باندهای مسلح» کشته شده‌اند. وی همچنین نسبت به وضعيت  در شهر ساحلی بانياس ابراز نگرانی کرده است. به گزارش آسوشيتدپرس، تظاهرات اعتراضی عليه حکومت بشار اسد از هفت هفته پيش آغاز شده است و به رغم سرکوب خونين اعتراضات، روز جمعه بارديگر معترضان دست به تظاهرات ضد دولتی زدند. طبق اين گزارش از آغاز اعتراضات در سوريه دست‌کم ۵۶۵ شهروند سوری و ۱۰۰ سرباز کشته شده اند. تداوم اعتراضات گزارش‌ها حاکی است که  حضور گسترده نيروهای امنيتی و نظامی سوريه در درعا باعث شد تا در اين شهر روز جمعه تجمع اعتراضی شکل نگيرد. بشار اسد هفته گذشته دستور داد تا نيروهای ارتش در اين شهر جنوبی مستقر شوند تا به اين ترتيب روند هفته‌ها تظاهرات اعتراضی در اين شهر را متوقف کنند. به گزارش رويترز روز جمعه بيش از ۲۰۰۰ هزار معترض در يکی از مناطق حاشيه‌ای دمشق به نام «ساقبا» دست به تظاهرات زده و شعار می‌دادند: «خواست مردم سرنگونی حکومت است». يک شاهد عينی به رویترز گفته است: تظاهرکنندگان خواستار آزادی صدها زندانی هستند که طی روزهای اخير توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده‌اند. شبکه الجزيره تصاويری از تظاهرات در چند شهر سوريه را نشان داده است که در آن تظاهر‌کنندگان شعارهايی برای آزادی و تغيير رهبر حکومت سر می‌دادند. به گزارش رويترز، در شهر «حماء» که در سال ۱۹۸۲ شاهد يک قيام مسلحانه عليه حکومت بعث سوريه بود، فعالان حقوق بشر می گويند نيروهای امنيتی به سوی تظاهرکنندگان شليک کرده‌اند و دستکم شش نفر کشته شدند. براساس اين گزارش، به رغم سرکوب شديد معترضان توسط نيروهای حامی بشار اسد، به نظر می‌رسد مخالفان همچنان بر مطالبات خود برای تغيير حاکميت و پايان دادن به سال‌ها سرکوب و زندان پافشاری می‌کنند.
 


روسیه از این که گروه تماس بین المللی لیبی با حمایت شورای امنیت سازمان ملل نقش پیشرو در بحران لیبی را به دست گرفته است ابراز نا خرسندی کرد.   سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت گروه تماس ليبى گروهى است كه به نحو فزاینده ای قصد دارد نقش رهبری برای پايه‌گذارى سياست جهانى در ليبى را برعهده بگيرد.   وزیر خارجۀ روسیه این نکات را یک روز پس از آن که گروه تماس موافقت خود را برای تامین مالی مخالفان دولت لیبی اعلام نمود ، در دیدار با همتای چینی خود یانگ جی چی در مسکو مطرح کرد. 
 


احمد خاتمی، عضو خبرگان رهبری، با اشاره به اختلاف محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر وزیر اطلاعات به صراحت گفته است که نظر رهبر جمهوری اسلامی رای آوردن محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۱۳۸۸ بوده و او به خاطر «تمکین» به نظر رهبری در دوران انتخابات تلاش کرد محمود احمدی‌نژاد رای بیاورد.حملات گسترده هواداران آیت‌الله خامنه‌ای به محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین موارد احمد خاتمی عضو خبرگان رهبری و کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران به شدت به رئیس دولت به خاطر مخالفت با رهبر جمهوری اسلامی حمله کرده‌اند. بیشتر بخوانید: رهبر ایران: نظر آقای رئیس جمهور به نظر بنده نزدیک‌تر است موضع‌گیری نمایندگان علیه دولت احمدی‌نژاد؛ شعار مرگ بر ضد ولایت‌فقیه در مجلس خامنه‌ای برای سومین بار ظرف یک هفته خواستار پرهیز از درگیری‌ها شد احمد خاتمی، عضو خبرگان رهبری، با اشاره به اختلاف محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر وزیر اطلاعات به صراحت گفته است که نظر رهبر جمهوری اسلامی رای آوردن محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۱۳۸۸ بوده و او به خاطر «تمکین» به نظر رهبری در دوران انتخابات تلاش کرد محمود احمدی‌نژاد رای بیاورد. احمد خاتمی در مصاحبه با نشریه شما تصریح می‌کند: «بنده به زعم خودم سعی می‌کنم تمام حرکات سیاسی‌ام را در محدوده‌ای که مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند، تنظیم کنم. اشهد بالله که بنده تلاشم در جهت رأی به جناب احمدی‌نژاد فقط به خاطر تمکین از نظر مقام معظم رهبری بوده است و بس و فکر می‌کنم اکثریت آراء ایشان از همین قبیل، یعنی آراء کسانی بود که عاشق مقام معظم رهبری هستند. تحلیل ما هم تحلیل درستی بود. برداشت ما این بود که اگر جریان فتنه رأی می‌آورد، مشکلات عدیده داشتیم.» احمد خاتمی این پرسش را مطرح می‌کند که چرا احمدی‌نژاد با آنکه شعار ولایت می‌دهد پس از مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با برکناری وزیر اطلاعات، ۱۰ روز در هیات دولت حاضر نشد و پس از آن هم که به کار برگشته سخنی از پذیرش نظر آیت‌‌الله خامنه‌ای بر لب نیاورده و در کنار او هم اسفندیار رحیم مشایی نشسته بود. این عضو خبرگان رهبری می‌گوید احمدی‌نژاد «پس از ۱۰ روز به ریاست جمهوری تشریف بردند» و انتظار این بود که «بلافاصله نظر حکومتی» ایت‌الله خامنه‌ای در مورد ابقای وزیر اطلاعات را تمکین کنند که به گفته او این انتظار برآورده نشد. محموداحمدی‌نژاد در حالی به هیات دولت بازگشت که حیدر مصلحی در این نشست حاضر نبود و خبرهای ضد ونقیضی هم از برگزاری جلسه چهارشنبه هیات دولت منتشر شده است؛ بر پایه این گزارش‌ها محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه خواستار خروج حیدر مصالحی از جلسه شده و  مصلحی هم هیات دولت را ترک کرده بود. احمد خاتمی  با اشاره  به برکناری جنجالی  دیگر وزیران می‌گوید: «ایشان پیش از این هم وزرای دیگری را عزل کرده‌اند. یک عزل ایشان هم به گونه‌ای بود که هیچ ‌‌کس دفاع نکرد و آن عزل جناب آقای متکی با آن وضعیتی بود که همه می‌دانیم. بنابراین جناب رئیس‌جمهور نمی‌توانند بگویند که من چرا اختیار عزل وزیرم را ندارم؟ شما اختیار دارید و تاکنون هم از این اختیار استفاده کرده‌ و وزیرانی را کنار گذاشته‌اید، لکن نقش ولایت همین است که در گلوگاه‌های حساسی که در نظام احساس خطر می‌کنند، به صحنه بیایند.» احمد خاتمی در ادامه تاکید می‌کند که روحانیون برجسته‌ای که حامی دولت احمدی‌نژاد بوده‌اند به خاطر «جریان انحرافی» که در راس آن اسفندیار رحیم مشایی قرار دارد زبان به انتقاد و هشدار گشوده‌اند. وی تصریح می‌کند: «روحانیت در دور دوم ریاست جمهوری ایشان سنگ تمام گذاشت؟ کیست که نداند آیت‌الله مصباح یزدی از حامیان جدّی و اهل پشتکار ایشان بود؟ الان آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله جنّتی، آیت‌الله علم‌الهدی و ائمه جمعه همه دارند یکپارچه فریاد می‌زنند مراقب جریان انحرافی باشید. وقتی آیت‌الله خزعلی، پیرمرد حدود ۸۵ ساله، احساس نگرانی می‌کند، جای تأمّل دارد و جناب رئیس‌جمهور حداقل باید این احتمال را بدهند که این جماعتی که از ایشان حمایت کردند، خیرخواه ایشان هستند.» احمد خاتمی که عضو جامعه مدرسین قم است، می‌گوید که وی خواستار آن بود که این تشکل در انتخابات از احمدی‌نژادِ منهای رحیم‌مشایی حمایت کند اما «مصلحت» در آن دیده شد که این موضوع مطرح نشود تا به گفته او «کمک کنیم آقای رئیس‌جمهور رأی بیاورد.»   پروژه «دیدی» گفتیم این عضو خبرگان رهبری تاکید می‌کند که با رویدادهای اخیر بارها اشخاص گوناگون به حامیان احمدی‌نژاد «سرکوفت» زده‌اند که این روزها را پیش‌بینی می‌کردند. احمد خاتمی می‌گوید: «در همین‌جا به پروژه «دیدی»! اشاره می‌کنم. در طول این ده روز بارها و بارها به ما سرکوفت زدند که دیدید ما گفتیم رئیس‌جمهور با ولایت هم مسئله پیدا خواهد کرد؟ دیدید ما گفتیم که چنین و چنان است؟» این عضو مجمع مدرسین قم، محمود احمدی‌نژاد را به «زاویه» داشتن با رهبر جمهوری اسلامی متهم کرده و نظر آیت‌الله خامنه‌‌ای درباره وزیر اطلاعات را حکم حکومتی دانسته که «نباید بر زمین بماند.» وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی از نزدیکان احمدی‌نژاد معتقدند که وی ۳۵ میلیون رای داشته اما به خاطر حمایت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۰ تا ۱۲ میلیون ریزش آرا داشته گفت: «من نمی‌دانم آیا به‌راستی رئیس‌جمهور این سخن را گفته‌اند که ایشان ۳۵ میلیون رأی داشته‌اند و بعد که ولایت حمایت کرده، این چنین شده است. من نمی‌دانم. متهم هم نمی‌کنم که ایشان گفته باشند، اما اگر این حرف صادر شده باشد، ...جناب رئیس‌جمهور و همراهانشان بهتر از همه می‌دانند که اگر حمایت‌های چهار سال گذشته مقام معظم رهبری نبود، هیچ کاری پیش نمی‌رفت.» احمد خاتمی در ادامه تصریح کرد که رهبر جمهوری‌اسلامی خواستار اولویت‌بندی در کارها شده است و از این رو خود وی نیز زیاد در این روزها بر مشایی تمرکز نمی‌کند. احمد خاتمی گفت: «می‌خواهم از این طریق مطلبی را دوستانه به آقای رئیس‌جمهور بگویم و امیدوارم که ایشان این مطلب را بخوانند. وقتی مقام معظم رهبری ‌فرمودند مسائل را اولویت‌بندی کنید، همه فهمیدند که مسئله آقای مشائی در اولویت‌های بعدی است.» احمد خاتمی در این مصاحبه اظهار داشت که وظیفه مجلس خبرگان نظارت بر رهبری نیست و بلکه تقویت آن است. «اگر رهبر حکم دهد همسر احمدی‌نژاد به او حرام می‌شود» روز جمعه امام جمعه موقت تهران کاظم صدیقی نیز به اختلاف محمود احمدی‌نژاد و آیت‌ا‌لله خامنه‌ای اشاره کرد و در مورد وجوب اطاعت از رهبری گفت: «یکی از وزرای کابینه به من گفت ما معتقدیم اگر حضرت آقا همسر آقای رئیس جمهور را طلاق بدهد، همسر رئیس جمهور برایش حرام می‌‌شود و رئیس جمهور نمی‌تواند به او دست بزند.» کاظم صدیقی همچنین هشدار داد اگر آیت‌الله خامنه‌ای حکمی دهد «نه تنها مردم مقید ما نماز شب و نماز جماعت‌خوان ما، بلکه داش‌های محله نیز با غیرت دینی به خودشان اجازه نمی دادند لحظه‌ای در اجرای فرمان آن بزرگوار تسامحی و تساهلی کنند.» «مرتضی آقاتهرانی: احمدی‌نژاد با آیت‌الله خامنه‌ای درباره استعفا صحبت کرده است» به تازگی در ویدیویی که منتسب به حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی، استاد اخلاق دولت  است وی به نقل نظر محمود احمدی‌نژاد و همچنین مکالماتش با آیت‌الله خامنه‌ای درباره وزیر اطلاعات پرداخته است. به گفته مرتضی آقا تهرانی، محمود احمدی‌نژاد در مورد برکناری وزیر اطلاعات گفته است: «بالاخره وزیر از اختیارات من هست یا نیست؟ حالا خوب، ممکنه به نظر شما خوب باشه. من به هر دلیل می‌گذارم، به هر دلیل برمی‌دارم، درست؟ نمایندگان مجلس که حق دخالت در این امر ندارند. این انتخاب منه. حالا یا درست یا غلط انتخاب رئیس جمهور است. بر می‌دارم یا می گذارم و این کار را کردم.» آقا تهرانی در این ویدیو می‌گوید که احمدی‌نژاد گفته است: «من صریحا به حضرت آقا گفتم، آقا اگر ببینم که نظر شما هست که باشد، ولی من نمی‌تونم باهاش کار کنم، آیا من حق انتقاد و گفتن دارم؟ فرمود: بله. حتی به من هم داری.» احمدی‌نژاد به روایت آقا تهرانی به رهبر جمهوری اسلامی این جواب را داده است: «حق دارم، اجازه به من می‌دهید که اگر نتوانستم، حتی استعفا بدهم؟» به گفته آقا تهرانی رهبر جمهوری اسلامی مخالفتی با استعفا نکرده و محمود احمدی‌نژاد هم گفته است: «آقا یک زمانی به من دادند، من تا آن زمان فکر کنم. یا من تا آن زمان یا استعفا می‏دهم یا می پذیرم یا نمی پذیرم.» منابع رسمی تاکنون به این اظهارات منتسب به مرتضی آقا تهرانی واکنشی نشان نداده‌اند.
 


وزارت کشور مصر روز پنج‌شنبه اعلام کرد که حبیب العدی، وزیر کشور حکومت حسنی مبارک، به جرم پول‌شویی به دوازده سال زندان و پرداخت جریمه‌ای معادل دو میلیون و سیصد هزار دلار محکوم شده است.وزارت کشور مصر روز پنج‌شنبه اعلام کرد که حبیب العدی، وزیر کشور حکومت حسنی مبارک، به جرم پول‌شویی به دوازده سال زندان و پرداخت جریمه‌ای معادل دو میلیون و سیصد هزار دلار محکوم شده است. علاوه بر این قرار محاکمه این وزیر سابق در کشور مصر به اتهام قتل تظاهرکنندگان برای روز ۲۱ ماه مه تعیین شده است. این اقدامات دستگاه قضایی مصر برای محاکمه مقامات رژیم سابق پس از پیروزی اعتراضات گسترده مردم مصر صورت می‌گیرد که در ماه فوریه گذشته به برکناری حکومت سی ساله حسنی مبارک منجر شد. از آن زمان حسنی مبارک که گزارش می‌شود وضعیت سلامتی‌اش رو به وخامت است در استراحتگاهی در شرم‌الشیخ در جنوب مصر زندگی می‌کند. خبر محکومیت وزیر سابقدر حالی منتشر شده است که روز چهارشنبه وزیر دادگستری مصر اعلام کرد اگر مشخص شود حسنی مبارک دستور تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان را صادر کرده است، وی با مجازات اعدام روبه‌رو خواهد شد. عبدالعزیز الجنیدی، وزیر دادگستری دولت جدید مصر، گفت: «یکی از اتهامات حسنی مبارک مشارکت در قتل شهدا و صدور دستور برای کشتن آگاهانه و عامدانه تظاهرکنندگان است. یک چنین جرمی مجازات شدیدی دارد که اعدام است.» به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، وزیر دادگستری جدید مصر در اولین مصاحبه تلویزیونی خود پس از انتصابش هفته گذشته گفت که اگر جرائم حسنی مبارک ثابت شود دستگاه قضایی مصر در مورد محکوم کردن وی به مجازات اعدام تردید نخواهد کرد. وزیر دادگستری مصر گفت: «قاضی دادگاه ممکن است در مواردی تصمیم بگیرد که حدی از بخشودگی را در نظر بگیرد، ولی به اعتقاد من در این مورد هیچ دلیل و استدلالی برای بخشش وجود ندارد. کشتن هشتصد نفر از شهروندان مصری که خواهان حقوق خود بوده و برای برکناری رژیمی مبارزه می‌کردند که مصر را به نابودی کشانده بود جنایتی هولناک است.» ماه گذشته دادستانی مصر به توصیه پزشکان آقای مبارک از انتقال وی به بیمارستان نظامی در شهر قاهره منصرف شد. پزشکان گفته بودند که انتقال آقای مبارک باعث وخامت بیشتر وضعیت سلامتی او خواهد شد. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، سخنگوی دادستانی مصر روز ۲۶ آوریل اعلام کرد که پس از ملاحظه گزارش پزشکان معالج آقای مبارک، وزارت کشور پذیرفت که انتقال وی ممکن است وضعیت سلامتی وی را به خطر بیندازد. اما عبدالعزیز الجنیدی، وزیر دادگستری مصر، می‌گوید که بر اساس گزارش‌هایی که وی دریافت کرده است حال حسنی مبارک خوب است. این مقام مصری افزود که گزارش‌های پزشکی نشان می‌دهد که در مواردی قلب آقای مبارک دچار حدی از اختلال بوده، ولی ضربان قلب و نبض وی تقریبا عادی است. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، یکی دیگر از موارد مهم از اتهامات حسنی مبارک فساد مالی و سوء استفاده از اموال و دارایی‌های دولتی است. به گفته عبدالعزیز الجنیدی، «گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد ثروت رئیس جمهور سابق چندین میلیارد دلار است. تاکنون ما نتوانسته‌ایم رقم دقیق دارایی‌های او را تعیین کنیم، ولی تحقیقات در این زمینه در جریان است».
 


گزارش‌ها از سوریه حاکی است تظاهرات معترضان پس از نماز جمعه با برخورد شدید نيروهای امنيتی و نظامی روبه رو شده که با شليک به مردم سعی در متفرق کردن آنها داشته‌اند. رسانه‌ها از مرگ دست‌کم شش تن خبر می‌دهند.گزارش‌ها از سوریه حاکی است تظاهرات معترضان پس از نماز جمعه با برخورد شدید نيروهای امنيتی و نظامی روبه رو شده که با شليک به مردم سعی در متفرق کردن آنها داشته‌اند.  همزمان رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که رياض سيف، چهره شاخص مدافع حقوق بشر در سوريه، هم بازداشت شده است. مخالفان و معترضان که در هفت هفته گذشته پس از نماز جمعه تظاهرات اعتراضی در سراسر کشور برگزار کرده‌اند روز جمعه را «روز نافرمانی» خوانده و از معترضان خواسته بودند با پرهيز کامل از خشونت، دست به اعتراض گسترده و همگانی بزنند. در همین حال رامی عبدالرحمان، رئيس گروه ناظران حقوق بشر، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که رياض سيف، از ناراضيان و منتقدان جدی حاکميت بشار اسد، روز جمعه در سوريه بازداشت شده است. آقای عبدالرحمان گفت: «نيروهای امنيتی به مسجد الحسن در محله ميدان در دمشق حمله کرده و رياض سيف را با خود بردند.» رياض سيف از نمايندگان سابق مجلس و از چهره‌های اصلی مخالفان دولت است که چندین بار بازداشت و زندانی شده است.  جومانا سيف، دختر رياض سيف، در همین زمینه  به خبرگزاری رويترز گفت: «ماموران عده‌ای از معترضان را به همراه پدرم دستگير کرده و همه آنها را با اتوبوس از مسجد بيرون بردند.» رياض سيف که ۶۴ سال دارد، به سرطان پروستات مبتلاست و حدود هشت سال را به اتهام‌هايی چون «خدشه‌دار کردن اخلاق ملی» يا «تهديد نظام» که از رايج‌ترين اتهام‌ها برای مخالفان سياسی در سوريه است، در زندان گذرانده است. همچنين شاهدان عينی می‌گويند که در شهر دمشق و حومه و در حمص، تانک‌های نظامی ساعاتی پيش از نماز جمعه مستقر شدند و با شروع راهپيمايی، با معترضان درگير شده و نيروهای امنيتی به سوی آنها شليک کردند. به گفته معترضان، در حمص دست‌کم شش تن کشته شده‌اند. گفته می‌شود که پنج تن در «باب السبا» هدف گلوله قرار گرفته‌اند. با اين حال شاهدان عينی می‌گويند هزاران معترض هنوز در خيابان‌ها تظاهرات و در عین حال از هرگونه خشونتی پرهيز می‌کنند. تظاهرکنندگان ديگر از شعارهای اصلاح ساختار دست برداشته و سرنگونی نظام و حکومت بشار اسد را در شعارهای خود مطرح می‌کنند. شاهدان عينی از شهر حمص در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس گفتند که «هيچ گونه اعمال خشونت‌ از سوی معترضان ديده نشده و حتی يک سنگ هم پرتاب نکرده‌اند.» يک شاهد ديگر گفت: «با اين حال تا ما به ميدان رسيديم، آنها به سوی معترضان شليک مستقيم کرده و خيلی‌ها را زخمی کرده یا از پا درآوردند.» تصاوير ويدئويی که از سوی معترضان از شهر حما ارسال شده، نشان می‌دهد که زخمی‌ها در خيابان در خون افتاده‌اند و شعار الله‌اکبر از سوی مردم شنيده می‌شود. همچنين گفته می‌شود که سنگين‌ترين حضور نظامی در دمشق و نزديکی دمشق ديده شده و شهر دوما شاهد حضور سنگين نيروهای امنيتی و نظامی است. در هفت هفته گذشته و از زمان شروع ناآرامی‌ها در سوريه، بيش از ۵۶۵ تن از شهروندان و به گفته مقامات دولتی حدود يک‌صد نيروی نظامی کشته شده‌اند.
 


گزارش ها حاکی است که روز جمعه هزاران تن در چند شهر سوریه علیه حکومت بشار اسد تظاهرات کردند. به گفته شاهدان، ماموران امنیتی بسوی تظاهر کنندگان در حومه دمشق تیراندازی کردند. در شهر بانیاس نیز چند هزار تن با در دست داشتن شاخه های زیتون و پرچم سوریه، خواستار کناره گیری بشاراسد شدند. برپایه گزارش ها، هزاران کرد نیز در شرق سوریه به خیابان ها آمدند. همزمان، ساکنان شهر درعا در جنوب سوریه می گویند برغم آنکه ارتش اعلام کرده بود واحدهای اعزامی در حال خروج از این شهرند، آنها همچنان در شهر مستقرند.
 


القاعده در بیانیه ای که بر روی وب سایت این گروه تروریستی انتشار یافته، کشته شدن اسامه بن لادن را تایید کرد. این گروه همچنین گفته است که مرگ اسامه سبب نخواهد شد تا حملاتش را متوقف کند. اسامه بن لادن روز دوشنبه در ویلایی در شهر ابوت آباد در نزدیکی اسلام آباد در حمله کماندوهای ویژه آمریکا کشته شد.
 


آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران می گوید هرکس فرمان ولایت را اطاعت نکند، نمازش قبول نیست و چنین شخصی در برابر خدا ایستاده است. او در خطبه هایش افزود «نشان دادن قدرت در برابر دشمن، جهاد اصغر است، اما کسی که بخواهد اهل بهشت شود، باید در برابر ِ ولی زانو بزند.» امام جمعه موقت تهران همچنین به نقل قول از آیت الله گلپایگانی گفت که اگر در نظام کارهای خلاف شرعی انجام شود، در صورتی که اعلام آن نظام را تضعیف کند، نباید آن را بیان کرد.
 


پس از کسب سومین مدال طلای تیم ملی تکواندوی ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۱ توسط یوسف کرمی، ایران توانست میزبان رقابت‌ها، کره جنوبی، را پشت سر بگذارد و عنوان قهرمانی جهان را برای نخستین بار نصیب خود کند.پس از کسب سومین مدال طلای تیم ملی تکواندوی ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۱ توسط یوسف کرمی، ایران توانست میزبان رقابت‌ها، کره جنوبی، را پشت سر بگذارد و عنوان قهرمانی جهان را برای نخستین بار نصیب خود کند. در وزن هفتم پس از یوسف کرمی، چا دونگ مین از کره جنوبی دوم شد. خوئل گارسیا از اسپانیا و کارلو مولفتا از اسپانیا هم مدال برنز را به طور مشترک نصیب خود کردند. قهرمانی ایران با مدال طلای کرمی محقق شد. این در حالی است که تاکنون هیچ تیمی غیر از کره‌ جنوبی نتوانسته بود در بخش مردان قهرمان جهان شود. ایران در بیستمین دوره مسابقات جهانی تکواندو، با سه مدال طلای یوسف کرمی اهل آذربایجان شرقی در ۸۷ کیلو، فرزاد عبداللهی در۸۰ کیلو از آذربایجان شرقی و علیرضا نصر آزادانی در ۷۴ کیلو از استان اصفهان، نتیجه‌ای درخشان به جا گذاشت. همچنین در سایر وزن‌ها، محمد باقری معتمد نقره گرفت و میثم باقری و کوروش رجلی نیز روی سکوی سوم ایستادند. اما در رده‌بندی کلی رقابت‌ها، تیم کره‌ جنوبی با کسب ۳ مدال طلا، ۴ برنز و ۳ نقره اول شد. ایران روی سکوی نایب قهرمانی قرار گرفت و چین با ۲ طلا و ۲ نقره در مکان سوم ایستاد. یوسف کرمی، کاپیتان تیم ملی ایران، قبل از راهیابی به فینال با نتیجه ۷-۰ خوان گارسیا از اسپانیا را در مرحله نیمه‌نهایی شکست داد. آقای کرمی که اهل شهرستان میانه است، پس از کسب مدال طلا گفت: «بیش از هر چیزی از این خوشحالم که با طلای من، ایران قهرمان جهان شد.» کره جنوبی اگرچه قهرمانی مردان را از دست داد، ضمن قهرمانی در مجموع مسابقات، در رده زنان نیز حرف اول رقابت‌ها را زد. بانوان تکواندوکار ایرانی در این رقابت‌ها از دستیابی به مدال بازماندند. در روز آخر رقابت‌ها، کوروش رجلی در وزن آخر در دور نخست حریف نیوزیلندی را ناک‌‌اوت کرد. در دور دوم با حساب ۱۵ بر ۳ از سد تکواندوکار آذربایجان گذشت. در دور سوم مقابل نماینده ایتالیا به پیروزی رسید و در ادامه هم حریف آلمانی را از پیش رو برداشت و نشان برنزش را قطعی کرد. رجلی برای صعود به فینال جام بیستم با نماینده‌ کره‌ جنوبی روبه‌رو شد و ناکام ماند. رجلی به اتفاق آندریاس استیلیانو از قبرس روی سکوی سوم ایستاد. مهماندوست، بهترین مربی جهان در همین حال وب‌سایت فدراسیون جهانی فدراسیون تکواندو در گزارشی، برترین‌های رقابت‌ها را معرفی کرده است. جایزه بهترین داوران مسابقات به خوزه لوئیز مورالس از اسپانیا، تاوارز از پرتوریکو، ‌ابوبکر از عربستان‌، هو چوی از کره جنوبی و استفن لیو از نیوزیلند تعلق گرفت. رضا مهماندوست نیز به عنوان بهترین سرمربی در بخش مردان و مائنگ کیم از کره جنوبی به عنوان بهترین سرمربی در بخش زنان انتخاب شدند. پس از درخشش تکواندوی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان، غلامحسین ذوالقدر، دبیر این فدراسیون و سرمربی پیشین تیم ملی، گفت: «ارزش کار ما زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم پس از ۴۰ سال در مهد تکواندوی دنیا به قهرمانی جهان رسیده‌ایم.» آقای ذوالقدر با عالی توصیف کردن سطح کیفی این رقابت‌ها ادامه داد: «تیرماه باید برای کسب سهمیه المپیک لندن به باکو برویم. به همین خاطر پس از استراحتی کوتاه، اردوی آمادگی تیم ملی آغاز می‌شود تا کادر فنی برای ترکیب تیم ملی تصمیم‌ بگیرند و با گزینش بهترین تکواندوکاران عازم جمهوری آذربایجان بشویم.» اما در روز پایانی رقابت‌های قهرمانی جهان، دختران فرانسوی با دو مدال طلا در سنگین‌وزن شگفتی‌ساز شدند. گلادیس اپانگه و آنه کارولین گراف بانوان طلایی فرانسه بودند. طلای فوق سنگین مردان هم به جو چول هو از کره جنوبی رسید که در یک فینال آسیایی، از سد اکمل ایرگاشف ازبکستانی گذشت.
 


جوليان آسانژ موسس وب سايت افشاگر ويکی ليکس در مصاحبه اخير خود با سايت «راشين تودی» گفت: «فيس بوک تنفر آميز ترين ابزار جاسوسی است که تاکنون خلق شده است.» جوليان آسانژ موسس وب سايت افشاگر ويکی ليکس در مصاحبه اخير خود با سايت «راشين تودی» گفت: «فيس بوک تنفر آميز ترين ابزار جاسوسی است که تاکنون خلق شده است.» به گفته آقای آسانژ فيس بوک يک گنجينه اطلاعاتی بسيار بزرگ از نام و سوابق افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختيار اين شبکه اجتماعی قرار می دهند ولی اين ابزار توسط دستگاه های امنيتی و اطلاعاتی آمريکا مورد بهره برداری قرار می گيرد. جوليان آسانژ در بخش ديگری از مصاحبه خود با « راشا تودی» می گويد:« هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی « فيس بوک» اضافه می کند بايد بداند که به شکل رايگان در خدمت دستگاه های اطلاعاتی آمريکاست و اين گنجينه اطلاعاتی را برای آنها تکميل می کند.» جوليان آسانژ مدعی نيست که دستگاه های اطلاعاتی آمريکا شبکه اجتماعی فيس بوک را می چرخانند ولی به عقيده وی دسترسی اين دستگاه های اطلاعاتی به اطلاعات ذخيره شده در فيس بوک آن را به يک ابزار خطرناک بدل کرده است. جوليان آسانژ می گويد:« موضوع اين نيست که «فيس بوک» را دستگاه های اطلاعاتی آمريکا هدايت می کنند. مسئله اين است که دستگاه های اطلاعاتی آمريکا می توانند با روش های حقوقی و يا سياسی اين شبکه اجتماعی را تحت فشار قرار دهند.» جوليان آسانژ در بخش ديگری از مصاحبه خود به مدارک و اسناد محرمانه دولت آمريکا که توسط « ويکی ليکس» افشا شده اند اشاره کرده و گفت که مدارک بسيار مهم هنوز برملا نشده اند. آقای آسانژ گفت:« ما تاکنون فقط مطالب مخفی و طبقه بندی شده را افشا کرده ايم . تاکنون اسناد بسيار محرمانه به دست ما نيافتاده است. مطالب و مدارک واقعا شرم آور و بسيار مهم و جدی هنوز در اختيار ما قرار نگرفته ولی يک چنين مطالبی واقعا وجود دارد.» جوليان آسانژ در پايان اين مصاحبه با حمله شديد به صنعت رسانه های گروهی گفت که اخبار و مطالب آنها به شدت کنترل شده و غيرواقعی هستند و عملا برای جلوگيری از وقوع جنگ و يا برکنار کردن دولت ها و سياستمداران فاسد و خودکامه کاری انجام نمی دهند. آقای آسانژ افزود:« به نظر من رسانه های گروهی موجود در کل آنقدر بد هستند که گاه آدم فکر می کند شايد بدون وجود آن ها ما می توانيم دنيای بهتری داشته باشيم.»
 


مسئولان امنیتی پاکستان می گویند بر اثر اصابت موشکی که از یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی پرتاب شده بود، هشت شبه نظامی در وزیرستان شمالی کشته شدند. این منطقه در شمال غرب پاکستان، هم مرز با افغانستان، از پایگاه های گروه های تروریستی و طالبان بشمار می رود.
 


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در ادامه هشدارها و حملات اصول‌گرایان منتقد دولت با اشاره به «حرف‌های سخیف بعضی از افراد» چنین اظهار نظر کرد که عده‌ای در جمهوری اسلامی «به صرف کسب مقامی مغرور می‌شوند و حرف‌های گستاخانه می‌زنند».علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در ادامه هشدارها و حملات اصول‌گرایان منتقد دولت با اشاره به «حرف‌های سخیف بعضی از افراد» چنین اظهار نظر کرد که عده‌ای در جمهوری اسلامی «به صرف کسب مقامی مغرور می‌شوند و حرف‌های گستاخانه می‌زنند». گرچه آقای لاریجانی در سخنان خود که روز جمعه منتشر شده به نام کسی اشاره نکرده است، به نظر می‌رسد گفته‌های او در امتداد حملات و هشدارهای اصول‌گرایانی باشد که از رفتار محمود احمدی‌نژاد در برابر رهبر جمهوری اسلامی بر سر عزل وزیر اطلاعات به خشم آمده و شدیدا موضع گرفته‌اند. برخلاف دستور محمود احمدی‌نژاد به «استعفای اجباری» حیدر مصلحی، این وزیر کابینه که به گفته هفته‌نامه اکونومیست در دفاتر اسفندیار رحیم مشایی، دوست و همکار بسیار نزدیک رئیس جمهور، شنود کار گذاشته بود با حکم صریح رهبر به سر کار بازگشت. اما با این که آقای احمدی‌نژاد روز یک‌شنبه گذشته پس از نزدیک به دو هفته قهر و به قول خودش «دورکاری» به هیئت دولت بازگشت، تذکرات و هشدارها و حملات منتقدان او در جناحی که زمانی حامی‌اش بود هم‌چنان ادامه دارد. در ادامه این حملات روز پنج‌شنبه همچنین خبر رسید که طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی با ریاست علی لاریجانی بار دیگر به جریان افتاده و برای اجرای آن دست‌کم ۹۰ نماینده امضای خود را پای این طرح گذاشته‌اند. علی لاریجانی در گفته‌های تازه خود چندین بار بر اهمیت ولایت فقیه در جمهوری اسلامی اشاره کرده و تبعیت از آن را برای همگان لازم شمرده است. او گفته است که اسلام را «حوزه‌ها و ولی فقیه معرفی می‌کنند»، نه «برخی حرف‌های سخیف که بعضی از افراد بر زبان می‌آورند». به اعتقاد رئیس مجلس شورای اسلامی، دلیل بسیاری از «انحراف‌ها» در جمهوری اسلامی این بوده است که «بعضی‌ها می‌خواستند بدل‌های دیگری برای ولی فقیه به وجود بیاورند». اصول‌گرایان حامی آیت‌الله خامنه‌ای در هفته‌های اخیر بارها «جریان انحرافی» پیرامون محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده‌اند که به ولایت فقیه هیچ اعتقادی ندارند و آن را در زمانه «ظهور صغیر» امام دوازدهم شیعیان که به گفته آنها آغاز شده است غیرلازم می‌شمرند. «جريان انحرافی» که اخيرا وارد ادبيات اصول‌گرايان هوادار رهبر جمهوری اسلامی شده به گروهی از اطرافيان محمود احمدی‌نژاد به‌ويژه اسفنديار رحيم مشايی اطلاق می‌شود که به ترويج «مکتب ايرانی» و تلاش برای در اختيار گرفتن اکثريت کرسی‌های مجلس آينده متهم شده‌اند.
 


اکنومیست می نویسد «کشمکش بين محمود احمدی نژاد رييس جمهور و آيت الله خامنه ای رهبر ايران در دالان های تاريک ساختار قدرت سياسی ايران به طور پيوسته تشديد و تلخ تر می شود. موج تازه اين کشمکش ها در ماه آوريل آغاز شد زمانی که محمود احمدی نژاد دريافت که به دستور حيدر مصلحی وزير اطلاعات دفاتر اسفنديار رحيم مشايی مشاور اصلی و رييس دفتر رييس جمهوری کنترل و مکالمات آن توسط ماموران وزارت اطلاعات شنود می شود.» هفته نامه « اکونوميست» در تحليلی از تنش های اخير در درون حکومت ايران می نويسد که اکنون رقابت بين رييس جمهور و رهبر ايران کاملا علنی شده است. کشمکش بين محمود احمدی نژاد رييس جمهور و آيت الله خامنه ای رهبر ايران در دالان های تاريک ساختار قدرت سياسی ايران به طور پيوسته تشديد و تلخ تر می شود. موج تازه اين کشمکش ها در ماه آوريل آغاز شد زمانی که محمود احمدی نژاد دريافت که به دستور حيدر مصلحی وزير اطلاعات دفاتر اسفنديار رحيم مشايی مشاور اصلی و رييس دفتر رييس جمهوری کنترل و مکالمات آن توسط ماموران وزارت اطلاعات شنود می شود. محمود احمدی نژاد ، حيدر مصلحی را برکنار کرد ولی آيت الله خامنه ای که با اسفنديار رحيم مشايی به شدت مخالف است به سرعت آقای مصلحی را در مقام خود ابقا کرد. احمدی نژاد در واکنش به اين اقدام رهبر ايران حدود ده روز در جلسات هيئت دولت و محل کار خود حاضر نشد، سفر از پيش برنامه ريزی شده به شهر قم را لغو کرد و از حضور در هر گونه مجمع علنی امتناع کرد. در نهايت پس از تنظيم نامه ای که حدود سيصد تن از نمايندگان مجلس آن را امضا کرده و از وی خواستند که به دستورات رهبری احترام بگذارد آقای احمدی نژاد به سر کار خود بازگشت. در همين روزها برخی از نمايندگان مجلس حتی از طرح استيضاح رييس جمهور در مجلس صحبت می کردند. هفته نامه « اکونوميست» می افزايد که بعيد است آقای احمدی نژاد به اين زودی ها از کوره به در برود . او هنوز هم در مجلس ايران به حد کافی همفکران و هم پيمانهايی دارد که معمولا با اعمال فشار و جنجال آفرينی می توانند رقبای وی را به عقب نشينی وادار کنند. بخش عمده ای از فرماندهان ميانی سپاه پاسداران و بخش قابل توجهی از نيروی بسيج هنوز از وی حمايت می کنند و تعدادی از روحانيون ارشد نيز از حاميان وی هستند. در مقابل هنوز يک اتحاد يا ائتلاف منسجم در ميان حکومتيان عليه وی شکل نگرفته است. هفته نامه « اکونوميست» سپس خاطر نشان می کند که اين وضعيت ممکن است تغيير کند. محمود احمدی نژاد در ماههای اخير در راستای اجرای طرح حذف يارانه ها، سوبسيد بسياری از کالاهای اساسی از جمله سوخت، آب و برق و حتی نان را قطع کرده و يا به شدت کاهش داده است. حدس زده می شود که از اين طريق دولت قادر خواهد بود سالانه رقمی حدود صد ميليارد دلار صرفه جويی کند. اما در مقابل مردم عادی به شدت تحت فشار افزايش بهای کالاها قرار گرفته اند. در هفته های اخير در موارد متعددی شاهد تظاهرات کارگران در برابر دفتر رياست جمهوری و يا مجلس بوده ايم. کارگران برخی از کارخانجات و صنايع شيميايی در جنوب ايران دست به اعتصاب زدند. مشکل اکثر آنها حقوق های پرداخت نشده و فلاکت اقتصادی ناشی از عدم تعادل بين سطح دستمزد و هزينه زندگی است. مهمترين نکته اين است که از اين به بعد رييس جمهور ديگر نمی تواند روی حمايت آيت الله خامنه ای حساب کند که به عنوان رهبر طبق قانون اساسی در بسياری از مهمترين عرصه های سياست داخلی و خارجی نظر وی تعيين کننده است. در گذشته محمود احمدی نژاد در مواردی که به آيت الله خامنه ای و يا نظرات و دخالت های وی مربوط می شده با احتياط گام برداشته است. هم رييس جمهور و هم رهبر ايران در جناح بندی تاکنون در طيف محافظه کاران قرار داشته اند. البته آنها در مواردی مثل بحران هسته ای ايران و يا سياست های منطقه ای آن کشور اختلافاتی دارند. ولی در مجموع کشمکش و اختلافات آنها چه در عرصه اقتصاد و چه عرصه سياست يک جنگ درونی است. اختلاف را در محيط خانواده حفظ کنيد هفته نامه « اکونوميست» خاطر نشان می کند که آقای احمدی نژاد و جناح هوادار وی خود را برای انتخابات آينده مجلس که سال آينده برگزار خواهد شد آماده می کنند. اين انتخابات می تواند زمينه ساز فعاليت های بعدی اين جناح برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۳ باشد که دوران رياست جمهوری آقای احمدی نژاد به پايان خواهد رسيد.گفته می شود آقای احمدی نژاد تمايل دارد که اسفنديار رحيم مشايی ، که پدر زن پسر آقای احمدی نژاد است در انتخابات رياست جمهوری به پيروزی برسد. اما آقای مشايی در سالهای اخير در صف محافظه کاران دشمنان زيادی برای خود تراشيده است. تازه ترين بهانه حملات و اعتراضات آنها نظريات و تبليغات رييس دفتر رييس جمهوری در مورد اسلام ايرانی است. هفته نامه « اکونوميست» در پايان می نويسد قاعدتا رهبر ايران نبايد در جزييات مجادلات و اختلافات بين افراد و نهادهای مختلف حکومتی دخالت کند. او چند هفته پيش در سخنرانی خود در شهر شيراز و درست پس از وقايع مربوط به برکناری و ابقاء حيدر مصلحی وزير اطلاعات، ضمن تجليل از خدمات دولت گفت که او فقط در مواردی در امور کشور دخالت می کند که احساس کند « مصلحت نظام ناديده گرفته شده است.» اما هر بار که محمود احمدی نژاد آيت الله خامنه ای را مجبور می کند که در امور روزمره و کوچک دخالت کند عملا موضع رهبر ايران شکننده تر می شود. رهبر ايران ديگر بر فراز محمود احمدی نژاد قرار ندارد بلکه به بخشی از رقابت ها و جدال روزانه بر سر کسب قدرت بدل شده است.
 


وزارت خارجه فرانسه دستور داده است ۱۴ ديپلمات ليبی که هنوز وفادار به حکومت معمر قذافی هستند ظرف ۴۸ ساعت آينده از خاک فرانسه خارج شوند. سفارت ليبی در پاريس از يک ماه پيش تعطيل شده است.وزارت خارجه فرانسه دستور داده است ۱۴ ديپلمات ليبی که هنوز وفادار به حکومت معمر قذافی هستند ظرف ۴۸ ساعت آينده از خاک فرانسه خارج شوند. سفارت ليبی در پاريس از يک ماه پيش تعطيل شده است. يک مقام دولتی فرانسه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «افراد ياد شده با توجه به تعطيلی سفارت ليبی، ديپلمات سابق محسوب می‌شوند و ديگر اجازه حضور در خاک فرانسه را ندارند و به آنها گفته شده ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آينده کشور را ترک کنند.» فرانسه از کشورهايی است که تشکيلات دولت انتقالی در بنغازی را به رسميت شناخته و از فعال‌ترين اعضای ناتو در اجرای قطعنامه شورای امنيت در حوزه حفظ جان شهروندان غيرنظامی ليبی به شمار می‌رود.  در همین حال اعضای گروه ليبی متشکل از ۲۲ کشور خارجی روز پنج‌شنبه اعلام کردند صندوقی با نظارت بين‌المللی تشکيل می‌دهند تا برای تشکيلات موقت در بنغازی و رفع مايحتاج مردم ليبی هزينه شود. هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، و فرانکو فراتينی، همتای ایتالیایی او، روز چهارشنبه در رم در يک کنفرانس خبری اعلام کردند پيشنهاد چنين صندوقی مطرح شده و مورد توافق قرار گرفته است. کشورهای گروه ۲۲ تاکنون حدود ۲۵۰ ميليون دلار کمک‌های بشردوستانه به ليبی ارسال کرده‌اند. در همین حال آمريکا نیز اعلام کرد حدود ۳۰ ميليارد دلار از دارايی‌های حکومت معمر قذافی که مسدود کرده را آزاد می‌کند و ديگر اعضا هم اعلام کردند در تشکيل اين صندوق که به مصارف تهيه آذوقه و غذا، دارو و حتی حقوق تشکيلات دولت انتقالی و موقت ليبی خواهد رسيد، مشارکت خواهند داشت. نيروهای معترض و مخالف با تشکيلات معمر قذافی در طرحی اعلام کردند پس از سقوط قذافی، دولت موقت تشکيل داده و پيش‌نويس قانون اساسی جديد ليبی را آماده کرده و انتخابات پارلمانی برگزار خواهند کرد. طرح‌های کمک به مخالفان و معترضان در ليبی در حالی دنبال می‌شود که اوضاع مقابله نظامی در حالتی راکد به سر می‌برد و پيشرفت محسوسی ديده نمی‌شود. از سوی دیگر روسيه هم روز جمعه اعلام کرد با هرگونه اعزام نيروی زمينی به ليبی مخالف است و با آن همراهی نخواهد کرد. آمريکا که از پيش اعلام کرده بود بخشی از نيروهای ائتلاف خواهد بود، چندی پيش اعلام کرد هواپيماهای بدون سرنشين خود را به ليبی اعزام خواهد کرد. در هفته‌های گذشته، درگيری‌های معترضان و نيروهای وفادار به معمر قذافی دستاورد خاصی نداشته و دو طرف در نوعی بن‌بست به سر می‌برند. تشکيلات مخالفان در بنغازی اعلام کردند در ماه‌های پيش رو به حدود سه ميليارد دلار بودجه برای تهيه غذا، دارو و نيز پرداخت حقوق نظاميان و شبه‌نظاميان نياز دارند. اين تشکيلات اعلام کرده است هنوز هيچ کشوری مهمات و تسليحات به آنها نداده، در حالی که به شدت به سلاح و مهمات نيز دارند و درخواست جدی آن را هم مطرح کرده‌اند.
 


به گزارش سایت کلمه، نزدیک به میر حسین موسوی، امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی ایرانی در دانشگاه تگزاس آمریکا، به اتهام ارتباط با «دولت متخاصم» در زندان اوین، در بازداشت است. برپایه این گزارش، امید کوکبی، اهل سنت و ترکمن است. او از نخبگان المپیاد ایران بوده و هیچ گونه سابقه فعالیت سیاسی نداشته است. امید کوکبی در بهمن ماه سال ۸۹ هنگامی که برای دیدار با خانواده اش به ایران سفر کرده ، بازداشت و بیش از یک ماه در سلول انفرادی بوده و سپس به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است.
 


تیم ملی تکواندوی مردان ایران در مسابقات جهانی در گوانجوی کره جنوبی قهرمان شد. تیم مردان ایران با سه مدال طلا، یک نقره و دو برنز مقام اول را بدست آورد. تیم های مردان کره جنوبی، ترکیه، تایلند و اسپانیا به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم قرار گرفتند. در مسابقات تیم های تکواندوی زنان، تیم ملی کره جنوبی مقام اول را بدست آورد. تیم های چین، فرانسه، کرواسی و ترکیه در ردیف های بعدی ایستادند.
 


یک ناسیونالیست افراطی روس به جرم قتل دو مدافع حقوق بشر در مسکو، به حبس ابد محکوم شد. دادگاه، دوست دختر این فرد را هم به جرم همدستی با او، به 18 سال زندان محکوم کرد. استانیسلاو مارکِلوف، وکیل مدافع حقوق بشر و آناستازیا بابوراوا Baburova ، روزنامه نگار دو سال پیش با شلیک گلوله کشته شده بودند.
 


اسلامگرايی موعودگرا و آخر الزمانی- که برای رقابت با اسلامگرايی فقه گرا در دهه‌ی هشتاد خورشيدی ساخته و پرداخته شد- نتوانست همه‌ی تبليغات حکومتی را تحت تاثير قرار داده و به سوخت اصلی ماشين تبليغاتی حکومت تبديل شود. علی رغم باور به اينکه اکنون دوران غيبت صغری است و دنيا در پيچ آخر تاريخ قرار دارد (احمدی نژاد، تابناک، ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۰) همراهان دولت احمدی نژاد نتوانسته‌اند از ظرفيت‌های اسلامگرايی موعودگرا به خوبی بهره برداری کنند: هاله نور را از احمدی نژاد گرفتند و بسياری از روحانيون اخيرا "ظهور نزديک است" را تکذيب کرده‌اند.علاوه بر ثروت (که به کار حامی سازی و مباشر پروری و تامين هزينه‌های نهادها می آيد)، منزلت (که به قدرتمندان مشروعيت می بخشد و آنها را شايسته‌ی حفظ و کسب قدرت معرفی می کند)، نهادهای اجتماعی و سياسی (که قدرت را نهادينه می سازند) و رسانه‌ها (که قدرت را در جامعه به نمايش می گذارند و به افکار عمومی جهت می دهند)، ايدئولوژی (که ابزار اعتقادی کسب و حفظ قدرت است) نيز يکی از منابع قدرت است. هيچ يک از اين منابع در دنيای امروز به تنهايی و به تمامه در اختيار يک فرد و گروه و دسته نمی تواند باشد. از اين رو تنازع قدرت، واقعی، دائمی، در بسياری از قلمروها بدون قواعد بازی، و گاه بيرحمانه و خشن است و همه‌ی منابع فوق را در بر می گيرد. قدرت بلامنازع در دنيای امروز وجود ندارد اما اراده‌ی معطوف به کسب و حفظ آن وجود دارد. به همين دليل نه تنها هيچ فرد و گروهی بر فراز اين تنازع نمی ايستد، بلکه هيچ فرد و گروهی کاملا قابل حذف نيست. فراتر از استفاده‌ی طرف‌های ديگر از نقاط ضعف ايدئولوژيک طرف مقابل يا زمان اين استفاده يا مقاومت طرف‌ها (مثل رئيس دولت در برابر ولی فقيه) و فشارهای مقابل، اين گروه‌ها هريک نيازمند سهمی در بازار ايدئولوژی نيز هستند. با فرض اين پيش نهاده‌ها، رقابت بر سر ايدئولوژی اسلامگرايی در ايران به کجا رسيده است؟ آخرين محصول اسلامگرايی اسلامگرايان ايرانی بالاخص روحانيت مبارز تا قبل از انقلاب ۱۳۵۷ تصور می کردند که می توانند يک مجموعه‌ی همگرا و يکدست و متحد از اسلامگرايان ايجاد کنند و حداقل از حيث ايدئولوژيک با هم به نزاع نپردازند. سه دهه جمهوری اسلامی، رويای وحدت و انسجام آنها را باطل کرد. با درک همين تقسيم شدگی است که امروز گرو‌ه‌های اسلامگرا تلاش می کنند نسخه‌ی خود از اين ايدئولوژی (يک مجموعه باور معطوف به کسب قدرت) را بر سازند و در حول و حوش آن به رقص مشروعيت بپردازند.   به همين دليل اسلامگرايان با پشتکار به کاويدن معدن باورها و احکام و تعاليم اسلام مشغول بوده‌اند تا بديلی برای ايدئولوژی اسلامگرای حاکم پيدا کنند. آخرين مرحله از اين معدن کاوی‌ها، رفتن به سراغ کتب علوم غريبه و جن گيری و دعا نويسی است که در دين گرايی عامگرايانه جايگاهی ويژه و مورد توجه دارد. گذر از موعودگرايی به جادوگرايی اسلامگرايی موعودگرا و آخر الزمانی- که برای رقابت با اسلامگرايی فقه گرا در دهه‌ی هشتاد خورشيدی ساخته و پرداخته شد- نتوانست همه‌ی تبليغات حکومتی را تحت تاثير قرار داده و به سوخت اصلی ماشين تبليغاتی حکومت تبديل شود. علی رغم باور به اينکه اکنون دوران غيبت صغری است و دنيا در پيچ آخر تاريخ قرار دارد (احمدی نژاد، تابناک، ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۰) همراهان دولت احمدی نژاد نتوانسته‌اند از ظرفيت‌های اسلامگرايی موعودگرا به خوبی بهره برداری کنند: هاله نور را از احمدی نژاد گرفتند و بسياری از روحانيون اخيرا "ظهور نزديک است" را تکذيب کرده‌اند. بدين ترتيب احساس شد موعودگرايی به تنهايی نمی تواند رقيبی برای شريعتگرايی و ربانی سالاری باشد. از همين جهت برخی از همراهان دولت به ظرفيت‌های جادوگرايی در متون دينی و فرهنگ عامه‌ی مسلمانان رو کرده‌اند. (آن را برخلاف بسياری خرافاتی نام نمی گذارم چون مرز روشنی ميان خرافه و غير خرافه بالاخص در حوزه‌ی باورهای دينی وجود ندارد؛ خرافات يک گروه باورهای گروه ديگرند و بالعکس) پناه آوردن به استخاره، جنگيری، طالع بينی، رمالی، فال بينی و دعا نويسی برای رتق و فتق امور جامعه يا توجيه تصميمات و اميال حاکمان يا کسب و حفظ قدرت، خمير مايه‌ی اسلامگرايی جادوگرايانه است. باور به اين امور در لايه‌های پنهان جامعه‌ی ايران و حتی در اقشار تحصيل کرده نيز در سطوحی به چشم می خورد. روحانيون دولتی همواره در تصميم گيری‌های حکومتی به استخاره تمسک می جسته‌اند.   از اين جهت، حوزه‌ی جادو و جنبل قابليت بهره برداری برای جذب مخاطب را در سطحی گسترده دارد. کسانی که افول شريعت و روحانيت را در جامعه به خوبی مشاهده و درک کرده‌اند به دنبال ساختن نسخه‌های ديگری از اسلامگرايی بوده‌ و با حس شامه‌ی خود جادوگرايی را جايگزين مناسبی يافته‌اند. الگوگيری از اسلامگرايی فقه گرا باورمندان به دعا نويسی و رمز و اسطرلاب به تدريج متوجه شدند که روحانيون کتب منسوخ فقهی خود را به ابزاری برای کسب قدرت سياسی تبديل کرده‌اند. مداحان به دليل شباهت بسيار با واعظان به جمع روحانيون پيوستند اما دعا نويسان در يک گليم با روحانيت نمی گنجند. آنها بايد از خود پرسيده باشند که اگر چنين کاری با شرح لمعه و مکاسب و معالم شدنی بوده است چرا با کتب علوم غريبه (مثل کبريت احمر، تحفه الاسرار يا جفر خفيه) امکان پذير نباشد. برخی از آنها امروز همان کاری را می کنند که روحانيون با شريعت کردند: تمسک به رمز و اسطرلاب برای رتق و فتق امور به جای پناه آوردن به احکام شريعت برای قانونگذاری و قضا و اداره‌ی جامعه. از طرح ولايت فقيه خمينی تا به دست گرفتن قدرت توسط روحانيت چيزی حدود يک دهه طول کشيد. آن اثر در محافلی بسيار محدود مطرح شد و کمتر کسی آن را جدی گرفت. پيروان اسلامگرايی جادوگرايانه نيز دارند بنايی را بنيان می نهند که فکر می کنند پس از افول ولايت فقيه می توانند در آن خانه کنند. همچنين همان طور که دروس ولايت فقيه خمينی در پس پرده‌ای از رمز و راز پيچيده شده و به جامعه عرضه شد (خمينی عارف) ولايت رمالان و دعا نويسان نيز نخست بايد اين دوره‌ی خوابيدن در آب و نمک رمز و راز را طی کند. آنها که نمی توانند ارتقای علوم غريبه به مبانی يک اسلامگرايی تازه را تصور و باور کنند خوب است به وضعيت روشنفکران ايرانی در برابر اسلامگرايی فقه گرا در آستانه‌ی انقلاب بهمن بينديشند: آنها نيز نمی توانستند بر آمدن چنين چيزی را به قدرت باور کنند. زمينه‌ی مساعد جادو و غيب گويی در ايران انبوهی از ادبيات مرتبط با جادو و طلسمات در سه دهه ی اخير در ايران ترجمه يا تاليف شده و بر ادبيات گذشته‌ی اين امور در فرهنگ عامه افزوده شده است. شناخت رموز اعداد، طالع بينی، شناخت ارواح، فال بينی، بخت گشايی، سحر گشايی، ساعت شناسی، شناخت اجنه، علم الحروف، و شفا بخشی از حوزه‌های پر رونق اين آثار هستند. همه‌ی اين حوزه‌ها در قالب اموری کاربردی ظاهر شده و ظاهرا به نيازهای روزمره پاسخ می دهند (درست همانند فقه). کسی که به عالم غيب باور داشته باشد نمی تواند اصولا منکر هيچ يک از اين امور باشد. در متون دينی از جمله متون مورد باور مسلمانان به وفور می توان به اين موارد برخورد کرد. اسلام در زمانی به جامعه‌ی عرب چهارده قرن پيش عرضه شد که اين باورها بخشی عمده از فرهنگ عمومی به شمار می آمدند و گفتمان رقيبی نيز برای آنها وجود نداشت.   برخی فقهای شيعه مثل شيخ بهايی در اين زمينه آثاری مثل فالنامه از خود بر جای گذاشته‌اند. قصص العلمای تنکابنی نيز داستان‌هايی در اين زمينه در بر دارد. روايات بسياری در ارتباط با اين امور در کتب اربعه‌ی شيعه وجود دارد. و اما روز آمد کردن اين ذخاير موجود در صندوقچه‌های دعا نويسان و رمالان کار چندان دشواری نيست. همان طور که مارکسيسم به عنوان يک ايدئولوژی مدرن از سوی اسلامگرايان برای شکل دادن به ايدئولوژی خود الگو گرفته شد آثار جادويی نوسازی شده (از نوع شرقی آن مثل يی چينگ يا ريکی ) می تواند به روزآمد ساختن علوم غريبه‌ی سنتی در ايران ياری رساند. جادوگری و ظرفيت‌های سياسی‌اش ادبيات جادوگری از چهار وجه قابليت استفاده در عالم سياست را دارد: الف) رمز و راز بخشی به سياستمدارانی که ادعای ارتباط با آنها را دارند در شرايطی که شايسته سالاری و عقلانيت بر جامعه‌ی سياسی حاکم نباشد؛ رهبران فرهمند در بستر همين رمز و رازها شکل می گيرند؛ اين گونه باورها می تواند برای آن دسته از سياستمدارانی که هيچ کالای ديگری برای فروختن خود به جامعه ندارند ايجاد مشروعيت کند (از طريق اتصال به از ما بهتران)؛ ب) ارجاع جامعه به دنيايی تخيلی و توهمی که اسطوره‌ها بر آن حکم می رانند در شرايطی که مردم از روندهای تجربه شده و عرفی نا اميد شده‌اند يا بدان‌ها دسترسی ندارند؛ پ) دادن احساس قدرت (توهمی) به مردمی که از هيچ قدرتی در عرصه‌ی عمومی برخوردار نيستند و تصور می کنند ملائک و اجنه ممکن است هزاران هزار به کمک آنها بيايند؛ و ت) نياز جامعه‌ی مايوس و سرخورده به معجزات و اعمال خارق العاده‌ای که جادوگران ادعای انجامشان را دارند.   تسخير ماوراء الطبيعه پس از افول اسلامگرايی‌های عدالت گرا، عرفانی، علم گرا، توسعه گرا، و ملی گرا در دهه‌های شصت تا هشتاد خورشيدی، تقابل اسلامگرايی ربانی سالار/شريعتگرا (مطرح شده از سوی روحانيت)، موعودگرا (مطرح شده از سوی گسترش طلبان نظاميگرا) و جادوگرايانه در ميان اصحاب قدرت آخرين صحنه از نزاع بر سر ايدئولوژی اسلامگرايی در ميان باورمندان به اسلام سياسی در ايران است. اگر ربانی سالاران/فقه گرايان نفس ارتباط با روحانيت را برای در اختيار گرفتن منابع ثروت و قدرت کافی می دانند جادوگرايان و موعودگرايان مدعی ادعای بيواسطه با ماوراء الطبيعه و تسخير آن هستند. در بازاری که نيابت امام زمان می تواند برای کسی قدرت مطلقه به بار آورد کسانی ديگر در همين بازار تلاش می کنند با تسخير عالم غيب سهم بيشتری از قدرت را نصيب خود سازند. الهيات سياسی روحانيون مبتنی بود بر تقدس و ابدی بودن شريعت اما الهيات سياسی جادوگرايان مبتنی است بر عالم مقدسی که فقط از ما بهتران بدان دسترسی دارند و هر کس که زودتر وارد فروشگاه وسايل جادويی شود و در استفاده از آنها برای خود منعی نبيند رشته‌ی قدرت را به دست خواهد گرفت بدون نياز به سال‌ها پامنبری روحانيون. پيوند جادوگرايی و اسلامگرايی در آغاز دهه‌ی چهارم عمر جمهوری اسلامی می تواند به معجزاتی از جنس معجزه‌ی هزاره سوم بنا به روايت موعودگرايان (حدود شش سال پيش) منجر شود. -------------------------------------------------------- نظرات مطرح در این مقاله الزاما بازتاب دیدگاه رادیوفردا نیست.
 


مقامات آمريکايی می‌گويند مدارک و اسنادی که از کامپيوترهای خانه اسامه بن لادن به دست آمده نشان می‌دهند که گروه القاعده در حال طراحی حمله‌ای ديگر به خاک آمریکا در سالگرد حملات يازدهم سپتامبر بوده است.مقامات آمريکايی می‌گويند مدارک و اسناد اطلاعاتی و امنيتی که از کامپيوترهای ضبط شده در خانه اسامه بن لادن به دست آمده نشان می‌دهند که گروه القاعده در حال طراحی حمله‌ای ديگر به خاک آمریکا در سالگرد حملات يازدهم سپتامبر بوده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات آمريکايی، طبق اسناد به دست آمده، القاعده طرحی برای حمله به خطوط راه آهن و نيز يک مکان نامشخص در آمريکا در سالگرد حملات تروريستی يازدهم سپتامبر داشته است.  در همین حال وزارت امنيت داخلی آمريکا در بيانيه‌ای اعلام کرد که مدارک و اسنادی که از محل سکونت و کشته شدن اسامه بن لادن به دست آمده، «الزاما دقيق نيست و ممکن است انحرافی باشد». وزارت امنيت داخلی آمريکا همچنين اعلام کرده است که در حال حاضر هيچ خطر مشخصی نسبت به مراکز حساس و استراتژيک در خاک آمريکا وجود ندارد. اين وزارتخانه می‌گويد برنامه القاعده اين بود که يک قطار را در مسير حرکت خود از روی پل يا از روی ریل منحرف کند. اداره امور امنيت حمل و نقل در آمريکا هم اعلام کرده است که در این مورد به شرکت‌های راه‌آهن هشدارهای لازم داده شده است. اسامه بن لادن، رهبر گروه تروريستی القاعده، چند روز پيش در پاکستان و در عملياتی به دست نيروهای ويژه آمريکايی کشته شد. به دنبال این عملیات، رئيس جمهور آمريکا روز پنج‌شنبه به محل سابق برج‌های دوقلو در نيويورک رفت تا به قربانيان اين حمله تروريستی ادای احترام کند. باراک اوباما در مراسم ادای احترام گفت که پيام مرگ اسامه بن لادن به جهان اين است که «وقتی ما می‌گوييم فراموش نخواهيم کرد، در آن چه می‌گوييم جدی هستيم». اين ديدار يک روز پس از آن صورت گرفت که باراک اوباما اعلام کرد تصاوير جنازه اسامه بن لان منتشر نخواهند شد. باراک اوباما روز چهارشنبه علت اتخاذ چنين تصميمی را جلوگيری از «دامن زدن به خشونت و خطرهای احتمالی اين اقدام برای امنيت ملی» آمريکا عنوان کرد. اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده، روز دوشنبه در شهر ايبت‌آباد در شمال پاکستان به دست نيروهای ویژه ارتش آمريکا کشته شد و جنازه او به دريا سپرده شد.
 


فرانسه به 14 دیپلمات لیبی دو روز فرصت داده است تا پاریس را ترک کنند. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای گفته است که این کشور دیگر این افراد را بعنوان دیپلمات به رسمیت نمی شناسد. فرانسه اولین کشوری بود که «شور ای ملی انتقالی» شورشیان در بنغازی را به رسمیت شناخت و سفارت لیبی را یک ماه پیش تعطیل کرد. این تصمیم یک روز پس از آن گرفته شده که آمریکا در نشست بین المللی کمک به شورشیان لیبی در ایتالیا، اعلام کرد که میلیاردها دلار دارائی های ضبط شده حکومت قذافی در آمریکا، در اختیار مخالفان او گذاشته می شود.
 


خبرگزاری فرانسه می‌گوید دولت آمریکا «در شش ماه آینده» درباره حذف یا عدم حذف نام گروه مجاهدین خلق ایران از فهرست گروه‌های تروریستی خود تصمیم خواهد گرفت. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ نام این گروه را از فهرست تروریست‌ها خارج کرد.خبرگزاری فرانسه روز جمعه اعلام کرد که دولت باراک اوباما «در شش ماه آینده» درباره حذف یا عدم حذف نام گروه مجاهدین خلق ایران از فهرست گروه‌های تروریستی خود تصمیم خواهد گرفت. دانیل بنجامین، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه در یک جلسه کنگره این کشور اعلام کرد که تصمیم‌گیری در این زمینه «کمتر از شش ماه» زمان خواهد برد. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ نام این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه حذف کرد. خبر بررسی دوباره پرونده مجاهدین خلق ایران در آمریکا یک روز پس از آن اعلام شده است که یک دیپلمات آمریکایی از طرح پیشنهادی ایالات متحده برای اسکان موقت ساکنان اردوگاه اشرف در نقطه‌ای دیگر از خاک عراق خبر داد. طبق این طرح پیشنهادی به دولت عراق و سازمان مجاهدین خلق، ساکنان اردوگاه اشرف در نزدیکی بغداد تا زمان انتقال به کشور ثالث، به طور موقت در مکان دیگری در خاک عراق اسکان داده خواهند شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود تأکید کرد که این طرح به منظور جلوگیری از بروز خشونت علیه ساکنان اردوگاه اشرف مطرح شده است. وی افزود که در صورت موافقت با جابه‌جایی ساکنان اردوگاه اشرف، ایالات متحده تلاش خواهد کرد با همکاری عراق و متحدان خود امنیت مجاهدین ساکن در عراق را تأمین کند. این دیپلمات خاطرنشان کرد که انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به مکانی دورتر از مرز ایران می‌تواند موجب بهبود وضعیت امنیتی این افراد شود و در این مدت اقدامات لازم برای انتقال آنها به کشور سوم به منظور اقامت دائم انجام خواهد شد. در حال حاضر حدود سه هزار و ۴۰۰ مجاهد در کمپ اشرف ساکن هستند. به دنبال بروز درگیری میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف که در ۱۹ فروردین‌ماه سال جاری به وقوع پیوست و به گفته سازمان ملل متحد به کشته شدن ۳۴ تن از ساکنان این اردوگاه انجامید، دولت عراق اعلام کرد که تمامی این افراد باید تا پایان سال جاری میلادی خاک این کشور را ترک کنند. این دیپلمات آمریکایی روز پنجشنبه ضمن ابراز نگرانی «عمیق» از امکان بروز خشونت علیه ساکنان اردوگاه اشرف، خاطرنشان کرد که ایالات متحده سعی دارد از تنش‌هایی که متوجه این اردوگاه است بکاهد. وی همچنین تأکید کرد که در کنار ارائه این پیشنهاد، اعضای سازمان ملل در عراق همچنان در تلاش‌اند تا رهبران اردوگاه اشرف را متقاعد کنند که به ساکنان اردوگاه اجازه دهند به آژانس پناهندگان سازمان ملل مراجعه کنند. سازمان مجاهدین خلق در اواخر ۱۳۴۰ به منظور مبارزه مسلحانه با حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، تاسیس شد. نيروهای سازمان مجاهدين خلق در اواسط دهه ۱۳۶۰ و در دوران جنگ عراق و ایران به عراق رفتند تا در کنار نيروهای عراقی با نيروهای ايرانی بجنگند. به دنبال حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و خلع سلاح مجاهدین، نیروهای آمریکایی ابتدا مسئولیت حفاظت از آنها را در اردوگاه اشرف برعهده گرفتند، اما با خروج تدریجی سربازان آمریکایی از شهرهای عراق، دولت عراق در تابستان سال ۲۰۰۸ مسئولیت اردوگاه اشرف را برعهده گرفت.
 


پرستار اوکراینی معمر قذافی که گفته می شود یکی از نزدیک ترین افراد به رهبر لیبی بوده، از نروژ تقاضای پناهندگی سیاسی کرده است. گالینا کولوتنیتسکا، Kolotnytska، با آغاز ناآرامی ها در لیبی، این کشور را ترک کرد و به اوکراین رفت. به گفته مسئولان پلیس نروژ، او دو ماه پیش از اوکراین به اسلو رفته و گفته است که به خاطر فرار از دست رسانه ها می خواهد اوکراین را ترک کند. به موجب اسنادی که مدتی پیش سایت اینترنتی ویکی لیکس از پیام های محرمانه دیپلماتیک آمریکا منتشر کرد، این پرستار در همه جا و همیشه قذافی را همراهی می کرده و مورد اعتماد او بوده است.
 


 در حادثه رانندگی در شهرستان پلدختر  در استان لرستان  ۱۲ نفر کشته و ۱۴ تن زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری های ايران ، بامداد امروز اتوبوس حامل زائران يک امامزاده در اين شهرستان با زائران پياده تصادف کرد . علت اين حادثه نقص فنی و بريدن ترمز اتوبوس گزارش شده است.
 


مقام های دولت آمریکا می گویند، اطلاعات بدست آمده از مخفیگاه اسامه بن لادن، رهبر القاعده، نشان می دهد که القاعده احتمالا در فکر حمله به قطارهای آمریکایی در دهمین سالگرد حملات یازدهم سپتامبر بوده است. به گفته مقام های مذکور برخی از اسناد به دست آمده از خانه بن لادن نشان می دهند که رهبر القاعده یا همدستانش در حال برنامه ریزی یا بحث درباره حمله به ناوگان ریلی آمریکا در سپتامبر سال جاری بوده اند. مسئولان بخش مبارزه با تروریسم آمریکا در عین حال گفته اند مدرکی وجود ندارد که این طرح از مرحله اولیه فراتر رفته باشد.
 


وزارت خارجه ایران از "تلاش های" دولت سوریه برای اجرای اصلاحات ستایش کرد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزارت خارجه ایران پنج شنبه شب در بیانیه ای نوشت: " تلاش های رهبری و مردم سوریه برای اصلاحات در جهت منافع ملی این كشور مسئولیتی مهم است كه ملازمتِ آن با مدارا هم در بیان مطالبات و هم در پاسخگویی به آنها موفقیت بزرگی را برای سوریه به دنبال خواهد داشت." بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در واکنش به اعتراضات مخالفانش تا کنون چند بار وعده اجرای اصلاحات داده است اما اعتراضات و سرکوب شدید معترضان همچنان در این کشور ادامه دارد.
 


در حالی که مخالفان بشار اسد خواستار برگزاری تظاهرات پس از نماز جمعه شده‌اند، نيروهای امنيتی و نظامی در شهرهای مرکزی و ساحلی سوریه از جمله حمص، تل، راستان و بانیاس مستقر شده‌اند تا با تظاهرات احتمالی مقابله کنند.در حالی که مخالفان حکومت بشار اسد خواستار برگزاری تظاهرات پس از نماز جمعه شده اند، نيروهای امنيتی و نظامی در شهر های مرکزی و ساحلی مستقر شده اند تا با تظاهرات احتمالی مقابله کنند. به گزارش رويترز، حکومت بشار اسد در اقدامی برای نمايش قدرت در آستانه روز جمعه،  تانک های ارتش را درمرکز شهرهای حمص، راستان و بانياس مستقر کرده است. در همين حال، ارتش سوريه روز پنجشنبه از خروج نيروهای نظامی از شهر درعا خبر داده است. رسانه دولتی سوريه می گويند، ماموريت ارتش در شهر درعا برای بازداشت «تروريست ها» و بازگردان آرامش به اين شهر به پايان رسيده است. بشار اسد، رييس جمهوری سوريه يازده روز پيش دستور اعزام تانک ها و سربازان ارتش اين کشور به درعا را صادر کرد. تظاهرات اعتراضی در شهر درعا در جنوب سوريه شش هفته پيش آغاز شد. در حالی رسانه های دولتی سوريه ادعا می کنند که نيروهای ارتش خروج از درعا را آغاز کرده اند، مخالفان در اين شهر به آسوشيتدپرس گفته اند تانک ها و سربازان هنوز در خيابان های اين شهر حضور دارند. به گفته فعالان حقوق بشر از زمان آغاز تظاهرات ضد حکومتی در سوريه دستکم ۵۵۰ نفر کشته شده اند. درهمين حال گزارش ها حاکی است که نيروهای ارتش در آستانه روز جمعه برای مقابل با تظاهرات احتمالی وارد شهربانياس  شده اند. شاهدان عينی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته اند که ورود تانک ها و پياده شدن نيروهای ارتش را در خيابان های اين شهر  مشاهده کرده اند. يک شاهد عينی گفته است: وضعيت در شهر بانياس بسيار نگران کننده است. به گزارش رویترز، نيروهای ارتش همچنين در مناطق حومه دمشق از جمله عربين، ساقبا و دوما و همچنين در شهر «تل»، در شمال پايتخت، مستقر شده اند. در همين حال يک فعال حقوق بشر نيز گفته است نيروهای امنيتی سوريه روز پنجشنبه در يک عمليات گسترده دستکم ۲۰۰ نفر را در  حومه دمشق، پايتخت سوريه، بازداشت کرده اند. از سوی ديگر خبرگزاری های آسوشيتدپرس و فرانسه گزارش داده اند که مخالفان بشار اسد مردم را به تظاهرات اعتراضی در روز جمعه فراخوانده اند. يک ديپلمات نیز گفته است با توجه به اين که تنها امکان تجمع قانونی حضور در نماز جمعه است، انتظار می رود معترضان بتوانند با استفاده از اين فرصت دست به تظاهرات اعتراضی بزنند، ولی به نظر نمی رسد که اين تجمع های اعتراضی در روز جمعه به بزرگی تجمع های گذشته باشند. در همين زمينه، يک پزشک به خبرگزاری رويترز گفته است که در تجمع پس ازنماز جمعه شرکت می کند. اين پزشک گفته است: کشتار مردم و همچنين بازداشت های غير انسانی باعث انزجار مردم سوريه شده است.
 


شاهدان عینی به خبرگزاری های بین المللی می گویند، نیروهای امنیتی سوریه برای مقابله با اعتراض های احتمالی در مراکز چند شهر این کشور مستقر شده اند. این احتمال وجود دارد که مخالفان حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، پس از نماز جمعه امروز، همچون هفته های گذشته، تظاهراتی را برگزار کنند. گروه های مدافع حقوق بشر می گویند، در هفت هفته گذشته بیش از 550 تن از معترضان توسط نیروهای امنیتی کشته و هزاران نفر زخمی و بازداشت شده اند.
 


اَلَن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه، می گوید، در هفته های آینده یک صندوق ویژه برای کمک مالی به مخالفان حکومت لیبی راه اندازی می شود. آقای ژوپه که روز پنجشنبه در جلسه گروه تماس لیبی در شهر رم ایتالیا، شرکت کرده بود، افزود، پاریس در حال بررسی مشارکت احتمالی در این صندوق است. بودجه این صندوق قرار است از کمک مالی کشورهای مختلف و همچنین دارایی های توقیف شده حکومت لیبی تامین شود. دولت لیبی این طرح را به "دزدی دریایی" شبیه دانسته است.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته