-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۷, شنبه

Latest News from 30Mail for 05/07/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/2/16

در ادامه حملات نزدیکان خامنه‌ای به احمدی‌نژاد، احمد خاتمی، عضو خبرگان رهبری به صراحت گفته است که نظر رهبر جمهوری اسلامی رای آوردن محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۱۳۸۸ بوده و او به خاطر «تمکین» به نظر رهبری در دوران انتخابات تلاش کرد محمود احمدی‌نژاد رای بیاورد.

اظهارات آقای خاتمی در گفت و گو با هفته نامه "شما"، ارگان رسمی حزب موتلفه اسلامی بیان شده است که از تشکل های سیاسی هوادار دولت فعلی محسوب می شود.

وی گفته است: «بنده به زعم خودم سعی می‌کنم تمام حرکات سیاسی‌ام را در محدوده‌ای که مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند، تنظیم کنم. اشهد بالله که بنده تلاشم در جهت رأی به جناب احمدی‌نژاد فقط به خاطر تمکین از نظر مقام معظم رهبری بوده است و بس و فکر می‌کنم اکثریت آراء ایشان از همین قبیل، یعنی آراء کسانی بود که عاشق مقام معظم رهبری هستند. تحلیل ما هم تحلیل درستی بود. برداشت ما این بود که اگر جریان فتنه رأی می‌آورد، مشکلات عدیده داشتیم.»

احمد خاتمی این پرسش را مطرح می‌کند که چرا احمدی‌نژاد با آنکه شعار ولایت می‌دهد پس از مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با برکناری وزیر اطلاعات، ۱۰ روز در هیات دولت حاضر نشد و پس از آن هم که به کار برگشته سخنی از پذیرش نظر آیت‌‌الله خامنه‌ای بر لب نیاورده و در کنار او هم اسفندیار رحیم مشایی نشسته بود.

این عضو خبرگان رهبری می‌گوید احمدی‌نژاد «پس از ۱۰ روز به ریاست جمهوری تشریف بردند» و انتظار این بود که «بلافاصله نظر حکومتی» ایت‌الله خامنه‌ای در مورد ابقای وزیر اطلاعات را تمکین کنند که به گفته او این انتظار برآورده نشد.

احمد خاتمی  با اشاره  به برکناری جنجالی  دیگر وزیران می‌گوید: «ایشان پیش از این هم وزرای دیگری را عزل کرده‌اند. یک عزل ایشان هم به گونه‌ای بود که هیچ ‌‌کس دفاع نکرد و آن عزل جناب آقای متکی با آن وضعیتی بود که همه می‌دانیم. بنابراین جناب رئیس‌جمهور نمی‌توانند بگویند که من چرا اختیار عزل وزیرم را ندارم؟ شما اختیار دارید و تاکنون هم از این اختیار استفاده کرده‌ و وزیرانی را کنار گذاشته‌اید، لکن نقش ولایت همین است که در گلوگاه‌های حساسی که در نظام احساس خطر می‌کنند، به صحنه بیایند.»

احمد خاتمی در ادامه تاکید می‌کند که روحانیون برجسته‌ای که حامی دولت احمدی‌نژاد بوده‌اند به خاطر «جریان انحرافی» که در راس آن اسفندیار رحیم مشایی قرار دارد زبان به انتقاد و هشدار گشوده‌اند.

وی تصریح می‌کند: «روحانیت در دور دوم ریاست جمهوری ایشان سنگ تمام گذاشت؟ کیست که نداند آیت‌الله مصباح یزدی از حامیان جدّی و اهل پشتکار ایشان بود؟ الان آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله جنّتی، آیت‌الله علم‌الهدی و ائمه جمعه همه دارند یکپارچه فریاد می‌زنند مراقب جریان انحرافی باشید. وقتی آیت‌الله خزعلی، پیرمرد حدود ۸۵ ساله، احساس نگرانی می‌کند، جای تأمّل دارد و جناب رئیس‌جمهور حداقل باید این احتمال را بدهند که این جماعتی که از ایشان حمایت کردند، خیرخواه ایشان هستند.»

احمد خاتمی که عضو جامعه مدرسین قم است، می‌گوید که وی خواستار آن بود که این تشکل در انتخابات از احمدی‌نژادِ منهای رحیم‌مشایی حمایت کند اما «مصلحت» در آن دیده شد که این موضوع مطرح نشود تا به گفته او «کمک کنیم آقای رئیس‌جمهور رأی بیاورد.»

منبع: هفته‌نامه شما و رادیو فردا


 
 

1348/10/11
آثار باستانی در محوطه موزه شوش دانیال بدون هیچ محافظتی در حال نابودی است. تلویزیون ایران در گزارشی به این موضوع پرداخته است. (ویدیو از مردمک)

 
 

1390/2/16

سحرگاه امروز دو نفر به جرم «خرید و فروش مواد مخدر» در شهر ساری اعدام شدند.

اسدالله جعفری، دادستان عمومی و انقلاب ساری با اعلام این خبر گفت: «پرونده این مجرمین پس از دستگیری در دادگاه انقلاب شهرستان ساری مورد رسیدگی قرار گرفت و پس از اجرای تشریفات قانونی امروز به اجرا در آمد.

در ماه های اخیر صدور و اجرای احکم اعدام در ایران افزایش یافته است.

در ژانویه سال ۲۰۱۱  ده ها نفر در ایران اعدام شده اند که جرم بیشتر آنها در ارتباط با مواد مخدر بوده است.

سازمان های حقوق بشری نسبت به افزایش اعدام ها در ایران ابراز نگرانی کرده اند و اتحادیه اروپا اعلام کرده که اعدام ها در ایران «به مرز هشدار» رسیده است.

منبع: مهر و بی‌بی‌سی

 


 
 

1390/2/16

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در مورد وجوب اطاعت از رهبر جمهوری اسلامی به نقل از یکی از وزاری کابینه گفته است: «ما معتقدیم اگر حضرت آقا همسر آقای رئیس جمهور را طلاق بدهد، همسر رئیس جمهور برایش حرام می‌‌شود و رئیس جمهور نمی‌تواند به او دست بزند.»

وی این اظهارات را در خطبه های نماز جمعه امروز تهران بیان کرده است.

صدیقی افزوده است که هرکس فرمان ولایت را اطاعت نکند، نمازش قبول نیست و چنین شخصی در برابر خدا ایستاده است.

امام جمعه موقت تهران همچنین گفته است: «نشان دادن قدرت در برابر دشمن، جهاد اصغر است، اما کسی که بخواهد اهل بهشت شود، باید در برابر ولی زانو بزند.»

صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود به نقل از آیت الله گلپایگانی گفت که اگر در نظام کارهای خلاف شرعی انجام شود، در صورتی که اعلام آن نظام را تضعیف کند، نباید آن را بیان کرد.

سخنان کاظم صدیقی در ادامه حملات اصول‌گرایان و روحانیان طرفدار خامنه‌ای به محمود احمدی‌نژاد است که در اعتراض به ابقای وزیر اطلاعات توسط رهبر جمهوری اسلامی، حدود دو هفته به جلسات هیات دولت نرفت.

منبع: فارس  و رادیو فردا

 


 
 

1348/10/11
برنامه ویدئو آن لاین پیش خوان که به معرفی کتاب می پردازد، بعد از گذشتن از 6 برنامه، حالا به خوان هفتم رسیده است. در خوان هفتم پیش خوان کتاب، اسدالله امرایی، مترجم نام آشنا و پرکار ادبیات ایران با کتاب «بیست بیست» که ترجمه او از بیست داستان بیست نویسنده دارای جایزه نوبل است به پیش خوان آمده و درباره نحوه ارتباط خود با نویسندگان مختلف جهان سخن می گوید. وحید پاک طینت، نویسنده داستان خنده شغال، بخشی از این کتاب را برای ما می خواند. «احمدرضا احمدی» شاعر ایرانی نیز در این برنامه حضور دارد. احمدرضا احمدی، به مناسبت اردیبهشت مخاطبان را به یک شعر از دفتر سالخوردگی اش میهمان می کند. اجرای برنامه این هفته را هم مانند 3 برنامه پیشین، «آراز بارسقیان» مترجم و داستان نویس برعهده داشته است. پیش خوان کتاب، عنوان برنامه ای ست که توسط سایت پندار و با همکاری نشر چشمه و در محل کتابفروشی نشر چشمه به صورت هفتگی ضبط و بر روی فضای اینترنت عرضه می شود.

 
 

1390/2/16

زاهد شیخی، رییس روابط عمومی دادگستری زاهدان به دلیل حمل ۵٠٠ کیلوگرم مواد مخدر با خودروی دولتی دستگیر شده است.

به گزارش منابع محلی نامبرده مواد مخدر را که شامل ۴۵٠ کیلوگرم تریاک و ۵٠ کیلوگرم هرویین بوده با خودروی دولتی و حکم ماموریت و اسلحه حمل می کرده که در پاسگاه سهل آباد متوقف و مواد فوق کشف گردیده است.

یک منبع آگاه در گفتگو با سی‌میل این موضوع را بی‌ارتباط با تنش‌های اخیر میان رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد ندانسته چرا که به گفته وی، زاهد شیخی و برادرش از روسای ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژاد در استان سیستان و بلوچستان بوده‌اند.

به گفته وی این نخستین بار نیست که زاهد شیخی اقدام به قاچاق می کرده است.

هنوز منابع رسمی گزارشی از دستگیری زاهد شیخی منتشر نکرده‌اند.

اول بار نویسنده وبلاگ «دلنوشته های یک زاهدانی رانده شده به غربت» این خبر را منتشر کرد.


 
 

1390/2/16

مهرانگیز کار همسر سیامک پورزند می‌گوید برای تحت فشار قرار دادن همسرش در زندان، با یک صحنه‌سازی آشکار به وی اتهام رابطه‌ی نامشروع زدند و بعد او را سنگسار ساختگی کردند.

خانم کار در گفتگویی تفصیلی با رادیو فردا زندگی سیامک پورزند را از «سلطنت طلبی تا اصلاح‌طلبی» به تصویر کشیده است.

وی در بخشی از این گفتگو به شرح آزار و اذیت سیامک پورزند پرداخته و گفته است: «خانمی به نام ونوس فریمهر که مدیر داخلی آن مجتمع فرهنگی بود که سیامک در آن کار می‌کرد دو بار ربوده شده و بعد از تهدید و احیانا ضرب و شتم مجبورش کردند که از سیامک شکایت کند به عنوان کسی که می‌خواسته با او رابطه نامشروع برقرار کند و گفته بودند اگر تو این شکایت کتبی را ننویسی، ما تو را سنگسار می‌کنیم.»

همسر پورزند ادامه می‌دهد که ماموران امنیتی با این حربه به سراغ پورزند می‌روند و می‌گویند: «اولا آبروی تو را می‌بریم تو جلوی فرزندانت دیگر هیچ آبرویی نخواهی داشت. سیامک از آدم‌هایی بود که خیلی اهمیت می‌داد که مبادا بچه‌هایش درباره‌اش یک جور دیگری فکر کنند. ثانیا این که تو را سنگسار می‌کنیم.»

مهرانگیر کار در مورد روایت سنگسار ساختگی سیامک پورزند با اشاره به اینکه این ماجرا را همسرش به وی گفته است اضافه می‌کند:«سیامک را بردند در یک ساعتی به کنار گودال سنگسار و حتی شاید در گودال هم قرار داده‌اند، ولی ناگهان مثل اعدام‌های ناقص، اعدام‌های ساختگی که می‌کردند برای این که آدم‌ها را متلاشی کنند از نظر روانی ناگهان آمده‌اند گفته‌اند که دست نگه دارید، دست نگه دارید. حاج آقا گفته‌اند که یک هفته دیگر به او وقت بدهید، شاید درست حرف بزند و نیازی به سنگسار نباشد.»

همسر سیامک پورزند در بخش دیگری از این گفتگو به ماجرای کنفرانس برلین پرداخته و گفته است که «سیامک روحش هم از کنفرانس برلین خبر نداشت. من شرکت‌کننده بودم. من دعوت شده بودم. ولی وقتی که این‌ها با من مواجه شدند و دیدند که یک پرونده‌ای برای سیامک پورزند در اختیارشان هست این پرونده را به صورت ابزاری از آن بهره‌برداری کردند.»

مهرانگیز کار در مورد خودکشی سیامک پورزند هم می‌گوید که ابدا چنین تصوری نداشته است چراکه سیامک «این قدر دلش می‌خواست و امید داشت که بچه‌هایش را بعد از ده سال بغل کند، فقط بغل کند و بمیرد. فکر می‌کردم می‌میرد، ولی اینگونه نه..»

خانم کار در پایان هم اضافه می‌کند که تنها هدف سیامک این بود که زنده باشد و ببیند کمیسیونی مثل کمیسیونی که در آفریقای جنوبی به وجود آمد، در ایران هم بوجود بیاید. کمیسیون حقیقت و آشتی.«سیامک کاری هم به تغییر رژیم نداشت، فقط می‌گفت من تنها آرزویم این است که چنین کمیسیونی به وجود بیاید و من بتوانم در آن کمیسیون حق‌خواهی کنم و روشن کنم که با من چه شده و چه برخوردی شده و ببخشم.»

سیامک پورزند روزنامه‌نگاری با بیش از نیم قرن سابقه مطبوعاتی روز نهم اردیبهشت در سن ۸۰ سالگی به زندگی خود پایان داد.

منبع: رادیو فردا

پیشینه:

سیامک پورزند ناراضی سیاسی دور از خانواده در تهران درگذشت
دختر سیامک پورزند: «پدرم با پریدن از بالکن طبقه ششم منزل خودکشی کرده است»
چرا سیامک پورزند را گرفتند و چرا نگذاشتند از کشور خارج شود


 
 

1390/2/16

ضیا نبوی، دانشجوی محروم از تحصیل که به ۱۰ سال حبس در تبعید محکوم است به همراه ۲۵ زندانی سیاسی دیگر از زندان کارون اهواز به زندانی دیگر موسوم به اردوگاه کلینیک منتقل شد.

آقای نبوی این خبر را در تماس تلفنی با منزلش تایید کرده و از شرایط بهتر زندان خبر داده است.

به گزارش کلمه، در این زندان تنها ۲۶ نفر هستند که در اتاق هایی ۶ نفره و دارای تخت و هواخوری منتقل شده اند. این زندانیان امکان دو بار تماس تلفنی در هفته را داشته و وعده ملاقات حضوری با خانواده هایشان به ایشان داده شده است.

چند روز قبل ضیا نبوی در نامه ای سرگشاده خطاب به محمد جواد اردشیر لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه شرایط سخت زندان کارون در اهواز را توصیف کرده بود.

 آقای نبوی در این نامه به ازدحام و تراکم جمعیت در این زندان، وضعیت غیر بهداشتی زندانیان و مکان های عمومی، عدم وجود سیستم فاضلاب مناسب، وضعیت بد غذا، کمبود میوه و همچنین عدم وجود امکانات ارتباطی اشاره کرده بود.

منبع: کلمه

پیشینه:
آقای لاریجانی! اینجا زندان کارون است؛ مرز زندگی انسانی و حیوانی

 


 
 

1390/2/16

خانواده های چند زندانی زن که به طور دسته جمعی از رجایی شهر کرج به قرچک ورامین منتقل شده اند، شرایط زیستی و بهداشتی محل حبس جدید آنان را بسیار وخیم توصیف کرده اند.

این زندانیان زن در تماس های تلفنی با خانواده هایشان اعلام کرده اند این زندان کهریزک دیگری است که در آن به زندانیان حتی آب و غذا به موقع داده نمی شود و مسوولان زندان هر زمان دلشان بخواهد به زندانیان غذا می دهند. آب این زندان نیز در بیشترین ساعات روز قطع است.

این زندانیان گفته اند روز گذشته وقتی به این شرایط اعتراض کرده اند، ماموران زندان با باتوم آنها را کتک زده اند که این ماجرا موجب شکستن ناخن چند تن از این زندانیان شده است.

 زندانیان این زندان شرایط این زندان را با یک «مرغدانی» مقایسه کرده و گفته اند اگر این شرایط تا فردا پایان نیابد و این زندانیان به زندان دیگری منتقل نشوند و یا به وضعیت شان رسیدگی نشود دست به اعتصاب غذای نامحدود خواهند زد.

عبدالعلی مددزاده، پدر شبنم مددزاده که دختر ۲۳ ساله اش به زندان قرچک منتقل شده، به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که صدها زن را در یک سالن سرپوشیده بزرگ که فاقد امکانات اولیه بهداشتی است نگهداری می کنند.

شبنم مددزاده، دبیر سیاسی پیشین انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران است.

خانواده یک زندانی دیگر که نمی خواهد نامش فاش شود به بی‌بی‌سی گفته است که در سالن مذکور برای بیشتر از ۳۰۰ زندانی زن، فقط چهار توالت وجود دارد.

این منبع گفت: «صبح پنجشنبه که بیدار شدند مدفوع همه جای زمین را پر کرده بود، کسانی که نمی توانستند خود را کنترل کنند خودشان را خلاص کرده بودند، وضع افتضاح و وحشتناکی بود، همه مرگ را طلب می کردند که مجبور نباشند این طور با فلاکت در زندان بسر ببرند.»

خانواده زندانی دیگر نیز گفت که تاکنون در تماس های تلفنی این قدر او را مضطرب ندیده بودند، به طوری که چند بار گفت: «از طرف من به تمام رهبران دنیا بگوئید که اگر می توانند کاری برای این زندانیان بکنند انجام بدهند ... حاضرم همین الان اعدام شوم ولی یک لحظه دیگر وضع اسفناک این زندانیان را نبینم.»

گزارش‌ها درباره زندان قرچک در حالی منتشر شده که اخیرا نیز ضیا نبوی در نامه‌ای به محمد جواد لاریجانی، شرایط زندان کارون اهواز را بسیار وخیم و غیرانسانی توصیف کرده بود.

منبع: کلمه و بی‌بی‌سی

مرتبط:
آقای لاریجانی! اینجا زندان کارون است؛ مرز زندگی انسانی و حیوانی

 


 
 

1390/2/16

امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی ایرانی در دانشگاه تگزاس آمریکا، به اتهام ارتباط با «دولت متخاصم» در زندان اوین، در بازداشت است.

به گزارش وب‌سایت کلمه این دانشمند جوان و نخبه ایرانی که از هم‌وطنان اهل سنت و ترکمن است در سفر خود به ایران در بهمن‌ماه سال گذشته هنگام بازگشت در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

امید کوکبی بدون هیچ‌گونه سابقه فعالیت سیاسی بیش از یک ماه را در سلول انفرادی به سر برد و سپس به سلول‌های چندنفره‌ی بند ۲۰۹ و پس از آن به بند ۳۵۰ منتقل شد.

بر اساس این گزارش، کوکبی که به «ارتباط با دولت متخاصم» و «کسب درآمد نامشروع» متهم شده از نخبگان فیزیک اتمی جهان است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده به یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان این رشته تبدیل شود.

وی همچنین در دوران بازجویی بارها تهدید شده که در صورت عدم همکاری، خانواده‌اش بازداشت خواهند شد.

آخرین خبر درباره پرونده وی حاکی است که پس از ۸۸ روز از دوران بازداشت، بازپرس بیگی پس از تفهیم اتهامات به وی گفته که توسط قاضی صلواتی که در بین قضات دادگاه انقلاب به صدور سخت ترین احکام مشهوراست محاکمه خواهد شد.

منبع: کلمه

 


 
 

تفسیر یک دقیقه‌ای:
1390/2/16

بهره کشور ایران، به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک جهان (نوار ۳۵ درجه عرض شمالی)،  یک سوّم میانگین جهانی بارندگی، یعنی حدود ۲۳۰ میلی متر در سال است. انتظار می‌رود که چنین محدودیت طبیعی‌ای سبب شود تا سرانه پوشش گیاهی یا فضای سبز هم برای هر ایرانی در همین حدود نسبت به دیگر همتایانشان در کره زمین کمتر باشد؛ در صورتی که وضعیت به مراتب وخیم‌تر از محدویت‌های طبیعی چهره نمایانده و هر ایرانی تنها ۰. ۲ هکتار فضای سبز در اختیار دارد، نسبتی که در دنیا به ۰. ۸ هکتار می‌رسد. یعنی ایرانیان در سرزمینی زیست می‌کنند که یک سوم متوسط جهانی بر آن باران می‌بارد ولی از یک چهارم سرانه فضای سبزی که به طور متوسط ۷ میلیارد ساکن زمین از آن بهره‌مند هستند، سود می‌برند.

راست آن است که باید بپذیریم یا میزان تخریب و فرسودگی رویشگاه‌های جنگلی کشور بیشتر از حد طبیعی آن است و یا شمار آدم‌هایی که در این سرزمین می‌زیند، تناسبی با ظرفیت پذیرش قلمرویی که نامش را ایران می‌نامیم ندارد. و البته شاید هم هر دو عامل با هم در بروز این عقب‌ماندگی نقش دارند.

به هر حال در چنین شرایطی، کمینهٔ انتظار آن است که نوع مدیریت و چیدمان طراحی و رتبه‌بندی اولویت‌های توسعه‌ در کشور به نحوی بازمهندسی و تعریف شوند که بتوانیم از این سرمایه‌های طبیعی خود – به ویژه در هیرکانی، ارسباران، زاگرس و سواحل خلیج فارس و دریای عمان – به درستی و سزاوارانه پاسداری کرده و برموجودیت کمی و کیفی آن بیافزاییم. درصورتی که روند رو به تزاید سدسازی، جاده کشی، انتقال خطوط نیرو، تغییر کاربری و سرانجام دفن زباله و تزریق پساب نشان می‌دهد که نه تنها در این مهم توفیقی نیافته‌ایم، بلکه جریان پس رفت در این رویشگاه‌ها، علی الخصوص در مناطق نوار ساحلی دریای مازندران و جنگل‌های هیرکانی با شتابی دمادم تشدیدشونده در حال تاراج کارمایه‌ها و نابودی توان زیست‌پالایی مهم‌ترین رکن طبیعت ایران است.

نگارنده خود شاهد است که شوربختانه در اغلب سکونتگاه‌های شمالی کشور واقع در سه استان گیلان، مازندران و گلستان، انباشت و دفن زباله به میزان حدود ۶ هزارتن در روز، بدون هیچگونه عمل جداسازی از مبدا، در داخل و حاشیه‌های جنگل و در بهترین مکان‌های گردشگری و طبیعی و نزدیک به مراکز مسکونی شهری یا روستایی با کمترین فاصله حمل و ارزان‌ترین هزینه صورت می‌پذیرد. به طوری که به گزارش انجمن علمی جنگل‌بانی ایران، در حدود ۶۴ درصد از محل‌های تخلیه زباله در شمال کشور در عرصه‌های جنگلی، ۲۶ درصد در اطراف رودخانه‌ها و ۱۰ درصد باقیمانده در مناطق مرتعی واقع شده است.

نگران‌کننده‌تر آنکه اگر تاکنون فقط نسبت به دفع غیربهداشتی زباله در شهرهای شمال و رویشگاه‌های جنگلی دامنهٔ شمالی البرز هشدار داده می‌شد، خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که اینک زباله حاصل از صنعت گردشگری و نیز تزریق فاضلاب‌ها و پساب‌های شهری، روستایی و صنعتی نیز اضافه شده و در روز روشن رویشگاه‌های جنگلی ما در هیرکانی به این سموم متعفن آلوده می‌شوند. باید بدانیم که رهاسازی فاضلاب در این عرصه‌ها و نفوذ آن به داخل آب شرب، نهر‌ها و رودخانه‌هایی که به سوی دریای مازندران در حرکت هستند، نه تنها سلامت مردم و زیستمندان آبی / خاکی را به طور مستقیم به خطر می‌اندازد، بلکه به صورت غیرمستقیم و در چرخه‌ای طولانی‌تر هم می‌تواند سبد خوراکی مردم را متآثر و آلوده سازد. رخدادی که از منظر هنجار‌ها و آموزه‌های مذهبی و اخلاقی پذیرفته شده در جامعه هم حرکتی مذموم و غیرقابل پذیرش است.

افزون بر آن، گزارش می‌رسد که در ماه گذشته برخی از گونه‌های نادر و بسیار ارزشمند جنگلی کشور در منطقه باختری استان مازندران هم به دلیل نفوذ شیرابه‌ها کاملاً خشک شده و از میان رفته‌اند. رخدادی که می‌تواند برای حیات وحش نادر و ارزشمند منطقه هم تکرار شود.

امید است که تا فرصت باقیست، معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در چارچوب اختیارات نظارتی خویش، وزارت کشور و شهرداری‌ها را وادارد تا به دفن غیربهداشتی زباله‌ها در عرصه‌های جنگلی پایان داده و بر مبنای روش‌های جدید و همگام با محیط زیست، نسبت به تبدیل زباله‌ها به کمپوست و بازچرخانی سهم بزرگی از آن‌ها اقدام کرده و اندک مواد زاید سمی باقیمانده نیز به روش‌های کم‌خطر‌تر یا با استفاده از زباله سوزهای خورشیدی از میان بروند.

محمد درویش


 
 

1390/2/16

خبرگزاری فرانسه روز جمعه اعلام کرد که دولت باراک اوباما «در شش ماه آینده» درباره حذف یا عدم حذف نام گروه مجاهدین خلق ایران از فهرست گروه‌های تروریستی خود تصمیم خواهد گرفت.

دانیل بنجامین، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه در یک جلسه کنگره این کشور اعلام کرد که تصمیم‌گیری در این زمینه «کمتر از شش ماه» زمان خواهد برد.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ نام این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه حذف کرد.

خبر بررسی دوباره پرونده مجاهدین خلق ایران در آمریکا یک روز پس از آن اعلام شده است که یک دیپلمات آمریکایی از طرح پیشنهادی ایالات متحده برای اسکان موقت ساکنان اردوگاه اشرف در نقطه‌ای دیگر از خاک عراق خبر داد.

طبق این طرح پیشنهادی به دولت عراق و سازمان مجاهدین خلق، ساکنان اردوگاه اشرف در نزدیکی بغداد تا زمان انتقال به کشور ثالث، به طور موقت در مکان دیگری در خاک عراق اسکان داده خواهند شد.

به دنبال بروز درگیری میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف که در ۱۹ فروردین‌ماه سال جاری به وقوع پیوست و به گفته سازمان ملل متحد به کشته شدن ۳۴ تن از ساکنان این اردوگاه انجامید، دولت عراق اعلام کرد که تمامی این افراد باید تا پایان سال جاری میلادی خاک این کشور را ترک کنند.

سازمان مجاهدین خلق در اواخر ۱۳۴۰ به منظور مبارزه مسلحانه با حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، تاسیس شد. نيروهای سازمان مجاهدين خلق در اواسط دهه ۱۳۶۰ و در دوران جنگ عراق و ایران به عراق رفتند تا در کنار نيروهای عراقی با نيروهای جمهوی اسلامی بجنگند.

منبع: رادیو فردا


 
 

1390/2/16

آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی، مرجع تقلید شیعه ساکن قم، گفته است که گرفتن آزادی از انسان، گرفتن دین و گرفتن بشریت است و آزادی را «فوق حق» می‌داند.

آیت‌الله بیات زنجانی در گفتگو با «ماهنامه صبح آزادی» گفته است: حاكم حق گرفتن آزادی را ندارد. حق محدود كردن ندارد، كما این‌كه مردم حق دارند كه حاكم را كنترل و نظارت كنند.

او تاکید کرده است: در حكومت اسلامی علوی، مادامی ‌كه مخالف دستش به خون آلوده نشده، نه حق بازداشت و نه حق تحت تعقیب قرار دادن و تحت فشار گذاشتن مخالف، وجود ندارد.

آیت‌الله بیات زنجانی درمورد «شباهت‌سازی تاریخی حکومت‌های غیرمعصوم با حکومت علوی» گفته است که اگر حاکمی حکومت خود را شبیه حکومت علی، امام اول شیعیان، بخواند «طبق روایات متعدد، این نشانه سقوط و بی‌عدالتی‌ است».

آیت‌الله بیات زنجانی در پاسخ به این پرسش که «اگر جامعه حکومت دینی را نخواهد. آیا باید به این انتخاب تن داد یا باید به هر روش ممکنی از استقرار حکومت دینی دفاع کرد؟»، حکومت را «مصنوع بشری» دانسته و گفته است که حاکم و حاكمیت را مردم باید انتخاب كنند.

این مرجع تقلید شیعه در پاسخ به این‌که در شرایط کنونی انتخاب او بین «جامعه به ظاهر دینی و جامعه سکولار به راستی دین‌دار» کدام است، با تاکید بر این که «حکومت دینی درست را بر حکومت غیردینی ترجیح می‌دهد»، گفته است: به همین دلیل از قانون اساسی جمهوری اسلامی دفاع می‌كنم اما نه با این تفسیر من درآوردی كه برخی آقایان اعلام می‌كنند.

آیت‌الله بیات زنجانی هشدار داده است که اگر عمل‌کرد حکومت دینی خوب نباشد، مردم نه سکولار بلکه لائیک خواهند شد.

منبع: مردمک و وب‌سایت آیت‌الله بیات زنجانی


 
 

1390/2/16

در حادثه رانندگی در شهرستان پلدختر در استان لرستان  ۱۲ نفر کشته و ۱۴ تن زخمی شدند.

فرمانده انتظامي شهرستان پلدختر گفت که بامداد امروز اتوبوس حامل زائران يک امامزاده در اين شهرستان با زائران پياده تصادف کرد که منجر به کشته و زخمی شدن ۲۶ تن شد.

علي‌نجات كرمي در گفتگو با فارس افزود: «اين حادثه بين دستگاه اتوبوس حامل زائران كرمانشاهي بوده كه پس از زيارت از اين امامزاده اتوبوس حامل زائران به علت نقص فني و بريدن ترمز، زائران كنار جاده اين امامزاده را زير گرفت.»

علت اين حادثه، به گفته علی نجات کرمی «نقص فنی و بريدن ترمز اتوبوس» بوده است.

منبع: فارس


 
 

1390/2/16

منصور اسانلو، فعال کارگر زندانی به دلیل وخامت جسمی از زندان گوهردشت به بیمارستان منتقل شده است. دلیل انتقال وی ناراحتی حاد قلبی اعلام شده است.

آقای اسانلو آخرین بار به مناسبت روز جهانی کارگر اقدام به انتشار رنج نامه ای نمود و در آن رنجنامه به شرایط و وضعیت حاد جسمی اش و همچنین فشارهایی که علیه او و هم بندانش روا داشته می‌شود اشاره کرده بود.

این چندمین بار است که آقای اسانلو به دلیل ناراحتی قلبی‌اش به بیمارستان منتقل می‌شود. او تاکنون در چند نوبت نیز در اعتراض به رفتار ماموران امنیتی و شرایط زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

منصور اسانلو رهبر سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه شرکت واحد، از چهره های شناخته شده فعال کارگری است که بارها بازداشت و مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفته است.

اولین بازداشت او در سال ۸۴ وبه دنبال اعتراضات کارگری بود که بازداشت او هشت ماه زندان را به دنبال داشت و  سه ماه آن را در بند انفرادی گذراند. او برای بار سوم در تیرماه ۸۶ در نزدیکی منزل خود توسط ماموران امنیتی دستگیر شد و پس از محاکمه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام، حکم ۵ سال زندان قطعی را دریافت کرد.

منبع: جرس


 
 

1390/2/16

ملی پوشان تکواندی ایران برای نخستین بار در رقابتهای تکواندوی قهرمانی جهان موفق به کسب عنوان قهرمانی شدند.

تیم ملی تکواندوی ایران با غلبه بر حریفانی از جامائیکا، چین، روسیه و اسپانیا راهی دیدار پایانی شده بود.

در فینال بیستمین دوره مسابقات جهانی، یوسف کرمی، تکواندوکار ایرانی نماینده کره جنوبی را نیز شکست داد و موفق به کسب سومین مدال طلا در این دوره از مسابقات شد.

در صورتي كه یوسف كرمي برابر حريف كره‌اي شكست مي خورد، ايران نيز عنوان قهرماني اش را از دست مي داد.

تاكنون هيچ تيمي به غير از كره‌جنوبي نتوانسته بود در رقابت‌هاي جهاني تكواندو و در بخش مردان قهرمان جهان شود.

تیم ایران در این دوره از رقابت‌ها موفق شد سه مدال طلا، یک نقره و دو برنز کسب کند.

منبع: مهر و ایسنا


 
 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
1390/2/16

جمشید انصاری، عضو کمیسیون اقتصاد مجلس می‌گوید اقتصاد کشور با رکود جدی مواجه شده اما دولت نمی‌خواهد این رکود را باور کند.

آقای انصاری در گفتگو با خبرآنلاین تصریح کرد: «دولتی‌ها خواهان پذیرفتن رکود اقتصادی کشور نیستند و آنها بر این باورند که با اعلام کردن وضعیت خوب اقتصادکشور می‌توانند عملا وضعیت اقتصاد را بهبود ببخشند. در صورتی که برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌های مناسب است که می‌تواند اقتصاد کشور را از حالت رکود در بیاورد.»

وی با اشاره به افزایش چک‌های برگشتی در کشور گفت: «تولیدکننده و بازرگانی پیدا نمی‌شود که خواهان بدحساب شدن در بازار شود مگر آنکه تنگناهای اقتصادی مانعی برای عدم پرداخت به موقع معوقات آنان شود. بنابراین باید در ابتدا تلاش شود تا این موانع برطرف شوند.»

به گفته انصاری، زمانی که وضعیت اقتصادی در کشور به درستی نباشد و بسیاری از تولید کنندگان توان به فروش رساندن تولیدات خود را نداشته باشند و مصرف‌کنندگان نتوانند منابع مورد نیاز برای خریدهای خود را فراهم کنند به طبع منابع پیش‌بینی شده به موقع تامین نخواهد شد و تعهدات مالی فعالین بازار انجام نخواهد شد.

انصاری معتقد است شرایط فعلی و افزایش روز به روز چک‌های برگشتی به مناسب نبودن وضعیت اقتصادی کشور بر می‌گردد چرا که در حال حاضر کشور در یک رکود اقتصادی به سر می‌برد.

منبع: خبرآنلاین


 
 

1390/2/16

شب گذشته پانزده نفر از نیروهای امنیتی با حمله به خانه بهزاد نبوی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، به جستجو پرداخته و کتابها، جزوات، کیس کامپیوتر، دست نوشته ها و کلیه مدارک وی را با خود بردند.

بهزاد نبوی با حدود هفتاد سال سن و ناراحتی های جسمانی ناشی از سالها شکنجه در زندان های قبل و بعد از انقلاب، چند روز قبل به زندان اوین فرا خوانده و به بند دو الف منتقل شد.

آقای نبوی ۲۳ خرداد ماه ۱۳۸۸ یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و روانه زندان اوین شد.

نبوی که از شاکیانِ پروندۀ یکی از سردارانِ مداخله‌گرِ سپاه در انتخابات است، مدتی پیش برای مرخصی استعلاجی از زندان اوین مرخص شده بود. وی به ۵ سال زندان محکوم شده است.

منبع: جرس


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته