-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۱, یکشنبه

Posts from Khodnevis for 05/22/2011

Posts from Khodnevis for 05/22/2011
Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اصل و هدف


در گذشته، افراد سیاسی، پیش از شروع فعالیت، «باید» یک سری اصول و اهداف را که زیر عنوان مرام‌نامه حزبی یا سازمانی مدوّن شده بود می‌پذیرفتند. این پذیرفتن مانند پذیرفتن قرارداد شغلی میان کارمند و مؤسسه بود، یعنی اگر مواد قرارداد اجرا نمی‌شد یا اصول مندرج در آن به هر دلیل زیر پا گذاشته می‌شد، کارمند نمی‌توانست در آن مؤسسه به فعالیت ادامه بدهد. مثلاً در حزب یا سازمان طبقه‌ی کارگر، اصلْ مارکسیسم-لنینیسم و هدفْ حکومت کمونیستی بود(*). در حزب یا سازمان اسلامی، اصل دین اسلام و هدف حکومت اسلامی بود. اِشکال بزرگ چنین تعهدی، وابستگی معنوی‌یی بود که این قرارداد ایجاد می‌کرد و تعهدکننده اگر بعدها متوجه ضعف یا ناهماهنگی میان فکر و خواست خود با مفاد قرارداد می‌شد، به خاطر عدم تخطی از آن‌چه پذیرفته بود، با اِکراهِ پنهان به راه خود ادامه می‌داد. یعنی به خاطر اصل و هدفی که به هر دلیل در زمانی پذیرفته بود و اکنون به ضعف و اِشکال آن پی برده بود نمی‌توانست راه خود را تغییر دهد. تن دادن این‌گونه به اصل و هدف، اسارت‌گر بود و با ذهن آزاد انسان سازگاری نداشت. برخی از احزاب و سازمان‌ها هنوز از چنین شیوه‌های اسارت‌گری برای وابسته نگه‌داشتن اعضای خود استفاده می‌کنند.

اما اصل و هدف برای ما انسان‌هایی که خود را آزاداندیش می‌دانیم چیست؟ مارکسیسم-لنینیسم و حکومت کمونیستی به شکلی مدرن است؟ اسلام و حکومت اسلامی به شکلی مدرن است؟ سکولاریسم و لائیسیته به شکلی مدرن است؟... در این مورد، کم‌تر صحبت کرده‌ایم و صحبت می‌کنیم چرا که گرفتار مسائل سیاسی روز هستیم؛ چرا که گرفتار هدف‌های کوتاه‌مدت هستیم؛ چرا که خواسته‌های ما، خواسته‌های نزدیک است، و نسبت به خواسته‌های دور بی‌اعتنا هستیم.

با تعیین اصل و هدف، ملاک ثابتی برای ارزیابی عمل خود و دیگران خواهیم داشت و ارزیابی موضع سیاست‌مدارانی مثل آقای خاتمی برای ما آسان خواهد شد. چیزی که در برخورد با نظر آقای خاتمی رنج‌آور است، اهمیت دادن بیش از حد طرف‌داران ایشان، به سیاست‌مدارانه بودن نظر اوست به این معنی که او به شکل عمدی و با شیوه‌ای که می‌توان آن را زرنگی سیاسی نامید برای دست‌یابی به اهدافی که با گفتار او نسبتی ندارد، اقدام به بیان چنین مطالبی کرده است. آیا واقعاً چنین است؟ به اعتقاد من خیر، و کلام او صادقانه و بر اساس اصول و اهداف مورد قبول خود اوست و از این‌رو قابل احترام است. این‌که ما بخواهیم بر اساس آن‌چه خود قبول داریم، به سخن او رنگ و طعم دیگری ببخشیم، جز فریب خود و خوانندگان‌مان نتیجه‌ی دیگری نخواهد داشت.

خودنویس مکانی‌ست برای بحث بر سر اصول و اهداف. در این صفحه نباید صرفاً به موضوعات خُرد پرداخت. در این‌جا می‌توان در باره‌ی موضوعات کلان نیز اظهارنظر کرد. اصول مورد پذیرش ما چیست؟ هدف اصلی و بلندمدت ما کدام است؟ چقدر برای رسیدن به این هدف امیدواریم؟ چه راه‌هایی را برای رسیدن به این هدف در نظر داریم؟ نرمش و سازش برای رسیدن به این هدف را تا کجا جایز می‌دانیم و صحبت‌های دیگری از این قبیل. در این مورد بیش‌تر سخن خواهیم گفت.

*جالب این‌جاست که در برخی از احزاب، انعطاف بیش از حد، موجب انحراف از اصول می‌شد و این احزاب را تبدیل به حزب باد می‌کرد، یعنی باد حکومت به هر طرف می‌وزید حزب نیز مواضع خود را در جهت آن تغییر می‌داد. به عنوان مثال اساسی‌ترین انتقادی که نسبت به حزب توده ایران می‌شود تغییر مواضع اصولی بر اساس شرایط روز است. این حزب یک روز در مورد انقلاب شاه و ملت و اصلاحات ارضی تابع نظر ایوانف می‌شود، یک روز در مورد انقلاب اسلامی تابع نظر برژنف. حزب توده ایران تا پیش از دستگیری سران خود هم‌چنان به حمایت از مواضع ضدامپریالیستی امام و جمهوری اسلامی می‌پرداخت و «بلافاصله» بعد از دستگیری‌ها، شعار سرنگونی جمهوری اسلامی را مطرح کرد. این وضعیتی‌ست که متاسفانه بسیاری از اصلاح‌طلبان حکومتی نیز به آن گرفتار آمده‌اند.


 


محمد رسول‌اف: محکوم به زندان در ایران، برنده جایزه در «کن»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همسر رسول‌اف به جای او جایزه را پذیرفته است. این جایزه را امیرکوستوریکا از طرف هیات ژوری به همسر رسول‌اف اهدا کرد.  رسول‌اف به خاطر فیلم خود «به امید دیدار» برنده جایزه «نوعی نگاه» و جایزه ویژه «فرانسوا شاله» شده است. این فیلم داستان یک زن وکیل باردار محروم از وکالت است که همسرش هم از روزنامه‌نگاری بازمانده و می‌خواهد به «خارج» برود. وضعیتی تا حدی مشابه وضعیت سازنده فیلم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همسر رسول‌اف طی سخنانی از دست‌اندرکاران فیلم و همه کسانی که به رساندن فیلم به جشنواره کن کمک کرده‌اند، تشکر کرده است.

چندی پیش خبر رفع ممنوعیت خروج این کارگردان از سوی قوه قضاییه برای شرکت در جشنواره کن منتشر شد، اما گفته می‌شود به دلیل نمایش فیلم پیش از اعلام خبر رفع محدودیت، رسول‌اف از رفتن به فرانسه خودداری کرده است.

این فیلم‌ساز سال پیش به همراه جعفر پناهی دستگیر و پس از طی مدتی در بازداشتگاه، موقتا آزاد شد، اما محکومیت ۶ ساله او و پناهی به زندان همراه با محرومیت از فیلم‌سازی با اعتراض‌های بسیاری از اهالی سینما در سراسر جهان روبرو شد.

با وجود اینکه وکیل رسول‌اف گفته است که امکان خروج او در آینده فراهم خواهد بود، اما توزیع کننده فرانسوی فیلم وضعیت رسول‌اف را سخت (مشابه شرایط داستان‌های کافکا)توصیف کرده است. جیمز ولز گفته است که اعطای اجازه خروج به این معنا نیست که می‌گذارند به راحتی از ایران خارج شود.

 


 


از «جن و انس» تا «جن‌گیری» و جامعهٔ خرافاتی ایران!

هنوز هم خبرها و تفسیرهای مربوط به جن گیر استخدام شده‌ٔ دولت مهرورز داغ است و این و آن به نکوهش‌اش مشغولند. کار به موضع گیری سپاه پاسداران هم رسید و پرده برداشت که جن‌گیر مزبور سابقهٔ ۳۶۰ مورد (واحد شمارش نا معلوم!) تجاوز را داشته است و با آلوده کردن قرآن (به نجاساتِ خود) به نیرویی شیطانی دست یافته است که البته باید پرسید که چرا با علمِ به این جنایات (در صورت درست بودنشان)، پیشتر اقدام به بازداشت آن شخص نکردند و گذاشتند که در بزنگاه دعوای ولی‌ فقیه و تدرکچی‌اش «آس» رو کنند!

دقت کنید! مشکلی‌ با نیروی شیطانی و اجنه و جادو-جمبل ندارند و تنها نگران بودند که چرا این نیرو در دست احمدی‌نژاد باشد و نه آنان؛ البته (پس از بررسی‌ها و شور و نظر‌های بسیار) واحد پدافند جن (بر اساس سخنان محسن سازگارا در صدای آمریکا) را در راستای منویات ولی‌ فقیه ایجاد کردند که حقاً باید گفت «همه چیزمان به همه چیزمان می‌‌آید».

این پرسش [مطرح] است که چرا باید دولت احمدی‌نژاد را در این مورد نکوهش کنیم؟ مگر نه این است که خرافات و موهومات آنچنان در ذهن ایرانیان ریشه دوانده است که به جن و پری و شیطان و پل صراط و «ماه از میان به دونیم شده» باورمندند و می‌‌پندارند که مولودی می‌‌آید که پس از کشتار تمام ناخودیان «کافرِ» جهان، در بین باقی‌ مانده‌ای آدمیان عدل و داد بر قرار می‌‌کند*! آیا تفاوتی‌ است بین آن جوانان ایرانی‌ «تحصیل کرده و دنیا دیدهٔ نسل اینترنت که هنوز هم چشم به دهان ملّایان شیعه دوخته اند و از چشم در برابر چشم و آدم و حوا و حوری و غلمان و نکیر و منکر و فشار شب اول قبر می‌‌گویند» با پدرانشان که «تصویر انسان در ماه می‌‌دیدند»؟

در همین مورد جن! مگر نه این است که ۲۲ مرتبه از جن در قرآن نام برده شده است و سوره‌ای به  نامش آمده است؟ مگر نه این که در قران آماده است: «عده‌ای از انسان‌ها به مردانی از جن پناه می‌‌بردند...» [۱] و یا «عده‌ای از اجنه برای او (سلیمان) غواصی می‌‌کردند و...» [۲] و «لشگریان سلیمان از انس و جن و پرندگان...» [۳] و «یکی‌ از جن‌ها (به سلیمان) گفت که قبل از اینکه از جایت بلند شوی...» [۴]؟ و مگر نه اینکه انکار قرآن و بالتبع آن انکار جن کفر است؟

عجب! جن حقیقت باشد و به تسخیر انسان توسط جن (بر اساس نص صریح قرآن) معتقد باشیم و «جن‌گیر» خرافات باشد؟ باید هم احمدی نژاد جن‌گیر شخصی‌ خود را داشته باشد و مدد بجوید که باید وزارت «جن‌گیری و «رمالی» هم در چنین جامعه‌ای داشت که مردمان‌اش (از هر طبقه و با هر تحصیلاتی) معتقد به کشتی‌ نوح و عصای موسی و دوزخ و برزخ و «ماه به دونیم شده» و خرِ دجّال هستند.

به «یا علی‌ گفتن» ولی‌ فقیه در هنگام تولد می‌‌خندیم؟ [۵] به حال خود باید بخندیم که معتقدیم امامان‌مان در هنگام زایش سخن می‌‌گفتند و نطفه‌شان در آسمان‌ها بسته شد و نه قضای حاجتشان مانند آدمیان می‌‌بود و نه خوابیدنشان و چون متولد شدند نوری جهان را در بر می‌‌گرفت و البته همه‌شان مکتب نرفته عالم دهر بودند!

آیا کسی‌ به سریال ضدّ ایرانی‌ و پر از خرافه «مختارنامه» اشاره‌ا‌ی کرد؟ آنجا که نشان می‌‌دهد  قطرات خون بر زمین ریختهٔ حسین بن علی‌ خشک نمی‌‌شوند و سازندگان‌اش نمی‌‌اندیشند که کودکی که به تماشا  نشسته است آن را باور می‌‌کند و البته والدین‌اش هم! و چه انتظاری است که وقتی‌ بر اساس متون موثق شیعه می‌‌گویند «اجنه» به یاری امام حسین شتافتند ولی‌ ایشان درخواست کمک آنان را رد کرد! [۸-۶] والبته یاری رساندن فرشتگان جنگ آور به پیامبر اسلام هم در قرآن ثبت شده است [۹].

به سردار فیروز آبادی (دامپزشک سابق و بزرگ ارتش دار ایران!) می‌‌خندیم که نامه به امام زمانش می‌‌نویسد یا دولتی که صندلی‌ خالی‌ برایش می‌‌گذارد و یک جوالدوز به خودمان نمی‌‌زنیم که به تمام آنها باورمندیم و در هر ۱۵ شعبان به شادی و سرور می‌‌نشینیم و در نیمی از سال سیاه پوشیم!

ایرادی به احمدی‌نژاد و هالهٔ نورش و «شعیب بن صالح» و «سید خراسانی» و مدعیان رنگ و وارنگ امام زمانی‌ و رابطه با او نیست که کل جامعه پذیرای شنیدنش است! ببینید چه میزان ثروت و بالاتر از آن سرمایه‌های انسانی‌ این مملکت هر ساله به داستان سرایی‌ها و جعلیات افسانه‌ای هدر می‌‌شود (که  بر اساس گزارش بنیاد مهدویات بیش از ۲۰۰۰ روایت و داستان در این زمینه آمده است و  ۲۰۰،۰۰۰ کار آموز دورهٔ مهدویت و در تمام استان‌های کشور و ۱۳ مجلهٔ تخصصی و دانشگاه مجازی مربوط به این تفکر مشغولند!). [۱۰] باید هم احمدی‌نژاد سخن از ادره کشور بوسیلهٔ امام زمان بزند و ایران را مملکت «امام زمانی‌» بخواند.

در برنامهٔ تفسیر خبر صدای آمریکا (۱۳، مِی)، مجری برنامه از محسن سازگارا می‌‌پرسد که اگر جن واقعیت دارد می‌‌شود آن را گرفت؟ و جناب دکتر با لبخند پاسخ می‌‌دهند: «لابد! من چه می‌‌دونم» و البته اضافه می‌‌کند که آیندگان مسخرهٔ این دوران ما را می‌‌کنند. حق با شماست جناب سازگارا! ولی‌ به امثال شما هم خواهند خندید که شیک و کراوات زده در برنامه‌های جدی تحلیل سیاسی از دشت کربلا و قضوات رسول و دو طفلان مسلم و عمر و علی‌ می‌‌گویید و برای توجیه سخن خود سوره و آیه ایی هم آورده و «ماله‌کشی‌» می‌‌کنید! البته ادعایی سکولار بودن هم دارید و مانند این قضیه جن و جن‌گیری، تنها به پاک کردن صورت پرسش اکتفا می‌‌کنید!

محرمانه آنلاین (سایت نزدیک به اسفندیار رحیم مشائی) می‌‌نویسد: «کتاب‌های فراوانی در مورد جن نوشته و منتشر شده و در تمام تفسیرهای قرآن بخشی به این موضوع اختصاص دارد. شهید آیت الله مرتضی مطهری که یکی از نظریه‌پردازان اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، دو کتاب در مورد جن نوشته است. به باور مسلمانان جن به عالم نامحسوس تعلق دارد و اعتقاد به وجود آن نیازمند استدلال عقلی و علمی نیست». 

 

 خود حدیث مفصل بخوان!

 

*گله به انسان‌هایی نیست که از سر ناامیدی و ستم دیدگی و بیداد، ظهور یک مصلح و منجی جهانی‌ را تصور کنند و برای رهایی از تباهی و ظلم و ستم این جهان و به امید زندگی‌ بهتر، در جستجوی نیرویی غیبی باشند ولی‌ این ملایان خداناشناس شیعی هستند که نسل پس از نسل، مردم ساده دل و خوش باور را فریب دادند و می‌‌دهند تا دکان دین فروشی‌ خود را پر رونق نگاه دارند.

[۱] سورهٔ جن، آیه ۶

[۲] سورهٔ انبیأٔ، آیه ۸۲

[۳] سورهٔ نمل، آیه ۱۷

[۴] سورهٔ نمل، آیه ۳۹

[۵] نوشتهٔ پیشین من در این مورد

[۶]علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۳۳۰، مؤسسة الوفاء، بیروت لبنان

[۷] سید بن طاووس، لهوف، ص ۱۴۱، ترجمه میر ابوطالبی، سید ابوالحسن، ناشر: دلیل ما، قم، چاپ اول، ۱۳۸۰ ش

[۸] شیخ صدوق، امالی، ترجمه کمره‌ای، محمد باقر، ص ۶۳۸، اسلامیه، تهران، چاپ ششم، ۱۳۷۶؛ البته شبیه این روایت در «کافی» مرحوم کلینی هم آمده است، الکافی، ج۱، ص ۲۸۳و  ۲۸۴

[۹]  سورهٔ انفال، آیه ۹

[۱۰]  فیلم و توضیحات درنوشتهٔ پیشینِ من

 

-------------

این مطلب منعکس کننده نگاه نویسنده است. خودنویس هیچ نوع نگاهی ندارد!


 


آموزش عکاسی خبری برای شهروند خبرنگاران - بخش سوم


سؤال: فرق بین خبرنگار حرفه‌ای و شهروند خبرنگار چیست؟

خبرنگار حرفه ای کسی است که بصورت مستمر برای یک روزنامه و یا خبرگزاری کار می‌کند و حقوق میگیرد، شهروند خبرنگار کسی است که برای خودش کار می‌کند و حقوق مادی دریافت نمی‌کند، تهیه خبر و عکس هم زمانی انجام می‌دهد که اتفاقی در نزدیکی اش رخ داده باشد. پس قرار نیست که برای تهیه خبر، کار و زندگی خود را رها کنید و به جاهای دیگر سرکشی کنید! خیر، شهروند خبرنگار یعنی ثبت تصویر و یا خبری که الان در همین چند متری شما اتفاق افتاده است. خبرنگار حرفه‌ای مجبور است تابع سیاست‌های روزنامه و یا خبرگزاری‌اش باشد، اما شهروند خبرنگار چنین محدودیتی ندارد. خبرنگار حرفه‌ای برای ورود به بعضی از محیط‌ها نیاز به مجوز دارد، اما شهروند خبرنگار بازهم از آزادی بیشتری برخوردار است. شهروند خبرنگار به موضوعات و اتفاقات دسترسی سریعتر دارد، اما خبرنگار حرفه‌ای تا بخواهد خود را به محل رخداد برساند زمان را از دست می‌دهد. مثلا در سانحه سقوط یک هواپیما، نزاع خیابانی و تظاهرات و اعتصابات و امثال اینها، شهروند خبرنگار یا همان لحظه در محل حضور دارد و یا خیلی سریعتر از یک خبرنگار حرفه‌ای می‌تواند خود را به محل برساند. بازهم مثالی میزنم از خبر «رها کردن دو بیمار در اطراف تهران»، شخصی که شاهد این اتفاق بوده است با تلفن همراه خود اقدام به تهیه عکس و فیلم کرده است. در صورتی که اگر می‌خواستند منتظر رسیدن خبرنگار حرفه‌ای باشند، مطمئنا هیچ عکسی درکار نبود، چون تا آمدن خبرنگار به محل، مردم دو بیمار را به بیمارستان دیگری منتقل کرده بودند.

درجایی خواندم که سرعت انتقال خبر مهم‌تر از هدر دادن وقت برای تشخیص صحت و سقم خبر است! و همین سریع بودن خبررسانی شهروند خبرنگاری را از مزایای آن برشمرده بود. اما من شخصا نمی‌توانم قبول کنم که صحیح بودن خبر فدای رقابت کردن در سرعت انتقال خبر شود. متاسفانه خیلی از روزنامه ها و وب سایت ها برایشان «اول» بودن مهمتر از «موثق» بودن است. چون بعدا بسادگی می‌توانند گناه را به گردن خبرنگار بیاندازند و یا با انتشار یک «تکذیبیه» و یا «تصحیح و پوزش»! قال قضیه را بکنند! نظر من این است که[کار] شهروند خبرنگار هم بهتر است در عمل حرفه‌ای باشد و اصول را رعایت کند. مهم‌ترین اصل خبر رسانی سالم بودن خبر است. اگر دو یا سه بار خبری را در وبلاگ خود منتشر کنید که بعدا متوسل به تصحیح و پورزش و اصلاحیه شوید باعث خدشه‌دار شدن اعتبار خود و وبلاگتان شده اید. سعی کنید این طرز فکر غلط «اول بودن» را از ذهنمان پاک کنیم.

در کشوری که عکاسی و فیلمبرداری جرم است و خبرنگاران و فیلمسازان‌اش در زندان، نقش شما به عنوان شهروند خبرنگار بسیار حائز اهمیت می‌شود. پس قبل از رسیدن پلیس شما می‌توانید عکس و فیلم را آزادانه تهیه کنید. چون بلافاصله پس از رسیدن نیروی انتظامی، اولین اقدامی که صورت می‌گیرد یا بازداشت کسانی است که درحال تهیه عکس و فیلم هستند و یا ممانعت از تهیه خبر توسط خبرنگار حرفه‌ای. سرعت، در انتقال خبر نیست، بهتر است سرعت را در تهیه خبر به خرج دهید و پس از اتمام کارتان، به سرعت هم از محل دور شوید! البته در آینده روش‌های دیگری را هم بجای فرار سریع! به شما خواهم گفت.

از این به بعد سعی خواهم کرد درباره «خبر» کمتر صحبت کرده و آنرا به دیگر دوستان آگاه به «خبر و خبر رسانی» واگذار کنم. بهتر آنست که به موضوع اصلی که همان «عکاسی خبری» است متمرکز شوم.

نکات مهم درباره دوربین عکاسی و موبایل

۱- کیفیت تصویر: گرچه ثبت خود خبر مهمتر از کیفیت دوربین شما است، اما چه بهتر که عکسی بگیرید که قابل استفاده و نشر هم باشد. قبلا هم گفتم که نیازی به داشتن و تهیه دوربین گران‌قیمت ندارید، کافی است تنظیمات دوربین موبایل خود را روی کیفیت بالا بگذارید. و یا یک دوربین کوچک که در بازار به دوربین‌های خانگی معروف هستند داشته باشید. با مبلغ خیلی کمی می‌توانید یک دوربین عکاسی مناسب تهیه کنید. اگر هنوز دوربینی نخریده‌اید ولی در صدد تهیه آن هستید، پیشنهاد من به شما مارک کانن است. چون مارک‌های سونی و یا نیکون دارای نویز بیشتری نسبت به کانن هستند. لطفا درصورت تمایل به کامنت گذاشتن و نظر دادن در زیر این مقاله، بحث و درگیری بین مارک‌های دوربین راه نیاندازید! اگر قصد خرید دوربین عکاسی دارید سعی کنید دوربینی را تهیه کنید که ابعاد و حجم کوچکتری دارد. اگر دوربین مورد نظر امکان فیلم‌برداری هم دارد، چه بهتر. ایزو (
ISO) حساسیت سنسور دوربین شما به نور است. بعبارت دیگر بالا بودن شماره ایزو دوربین عکاسی به این معنی است که می‌توانید در محیط‌های تاریک و کم نور، تصویری مناسب بگیرد. درصورتی که تنطیم کردن دوربین روی ایزو پائین برای محیطی است که دارای نور بیشتری است. بهترین پیشنهاد این است که همیشه دوربین خود را روی «اتوماتیک» قراردهید. در این حالت، این خود دوربین است که همه تنظیمات را انجام می‌دهد، که معمولا هم نتیجه مطلوبی خواهید داشت. کار شما فقط روشن کردن دوربین است و فشار دادن یک دکمه برای ثبت عکس.

 



دکمه تنظیمات عکسبرداری اتوماتیک همیشه برنگ سبز است که کلمه
AUTO  روی آن نوشته شده است. 
مزیت سبز رنگ بودن این دکمه برای این است که بتوانید با یک نگاه و یا هنگام بودن در محیطی تاریک، دوربین را خیلی سریع در حالت اتوماتیک قرار دهید.

 


۲- باطری اضافه: درصورت امکان برای دوربین یا موبایل خود یک باطری اضافه تهیه کنید و همیشه آنرا همراه داشته باشید. پس از خرید یک دروبین نو و یا یک باطری اضافه نو، به مدت ۲۴ ساعت باطری ها را در شارژ بگذارید و سپس هر دو باطری را تا تخلیه کامل استفاده کنید. از باطری‌ها به تناوب استفاده کنید، چون عدم استفاده از یک باطری شارژ شده باعث خراب شدن آن می‌شود. درصورتی که باطری‌های خود را شارژ کرده اید ولی به هر دلیلی از برنامه عکسای‌تان منصرف شدید، با روشن گذاشتن دوربین و یا گرفتن عکس‌های بیهوده با استفاده از فلش، باطری‌ها را تخلیه کنید. البته شارژ نگاه داشتن باطری برای چند روز اشکالی ندارد، اما عدم استفاده از باطری شارژ شده بمدت طولانی باعث صدمه دیدن آن می‌شود. عکاسان خبری حرفه‌ای، همیشه دو یا سه باطری شارژ شده بهمراه دارند، و البته هر از چندگاهی هم محبور به تهیه باطری نو می‌شوند.

 

۳- کارت حافظه یا Memory: حداقل دو کارت حافظه داشته همراه باشید. داشتن کارت‌های حافظه با ظرفیت بیشتر، مزیت دیگری است. برای موبایل خود نیز کارت حافظه اضافی بگیرید. اگر از موبایل خود برای عکاسی و فیلمبرداری استفاده می‌کنید، تنظیمات گوشی خود را روی ذخیره عکس‌ها و فیلمها برروی کارت حافظه قرار دهید. دراین صورت در مواقع لزوم می‌توانید سریعا مدرک جرم! خود را از گوشی خارج کرده و درجایی مخفی کنید. و حتی در مواقعی که جان شما در خطر است، بکلی می‌توانید کارت حافظه و عکسهای موجود در آنرا بدور بیاندازید! البته روش‌های دیگری را هم درآینده توضیح خواهم داد. پس، از ذخیره کردن فیلم و عکس روی حافظه داخلی تلفن همراه خودداری کنید.

 

4- مگاپیکسل: تنها چیزی که اصلا مهم نیست، همین مگاپیکسل دوربین است! کیفیت عکس ربطی به عدد مگاپیکسل دوربین شما ندارد. مهمترین اولویت، کیفیت لنز و کیفیت سنسور (پردازشگر) است. مگاپیکسل که به روزلوشن نیز معروف است در درجه سوم قرار دارد. در حال حاضر حداقل مگاپیکسل دوربین‌های عکاسی خانگی در بازار ایران، ۴ تا ۶ مگاپیکسل است، که برای کار شما مناسب است. اما اگر مشکل هزینه کردن برای خرید دوربین 12 مگاپیکسل ندارید، خب بخرید! فقط بخاطر داشته باشید که کیفیت یک دوربین عکاسی را با بزرگی یا کوچکی عدد مگاپیکسل نمی‌سنجند. حتما قبل از خرید دوربین از فروشنده بخواهید که آنرا برایتان روشن کرده و پس از گرفتن چند نمونه عکس در حالت‌های مختلف نوری، کیفیت تصویر را به شما نشان بدهد. همچنین از وی بخواهید که دوربین را در حالت تنظمیات دستی قرار داده و با بالاترین ایزو ممکن عکس بگیرد، هرچه عکس گرفته شده با ایزو بالا، نویز و برفک! کمتری داشته باشد، بهتر است.

۵- زووم (
Zoom): داشتن زووم اپتیکال  (Optical Zoom)کم بهتر از داشتن زووم دیجیتال  (Digital Zoom)زیاد است. زووم اپتیکال یعنی بزرگنمایی تصویر و منظره توسط لنز دوربین، و زووم دیجیتال یعنی بزرگنمایی تصویر بصورت مجازی و استقاده از مگاپیکسل دوربین. زووم به همان اندازه که خوب است، به همان مقدار هم میتواند کیفیت کار شما را خراب کند. بدون گرفتن چند عکس آزمایشی، دوربین با زووم بالا نخرید.

۶- واید (
Wide): فاصله کانونی باز، یا بازترین زاویه دید لنز دوربین است. هر چه عدد واید کمتر باشد، فضای بیشتری را در کادر و تصویر خواهید گرفت. واید بین 20 تا 28 بسیار خوب است. از خرید دوربینی که واید آن از 35 یا 50 یا 70 شروع میشود خودداری کنید. چون در عکاسی خبری کاربردی نخواهند داشت.

 

 

 

شکل بالا، تفاوت فاصله‌های کانونی مختلف را نشان می‌دهد

 


۸- عکسبرداری متوالی: تعداد عکسهایی که دوربین میتواند در یک ثانیه ثبت کند. دوربینی که ۵ عکس در ثانیه می‌گیرد مسلما بهتر از دوربینی است که ۲ عکس در ثانیه ذخیره میکند.

۸- فوکوس
(Focus): این عدد بر روی لنز دوربین ها نشان‌گر نزدیک‌ترین فاصله‌ای است که یک شیئ می‌تواند به لنز دوربین شما داشته باشد و کماکان در ضوح دیده شود. مثلا همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید عدد ۵ بیانگر این است که حداقل فاصله بین موضوع و لنز شما باید ۵ سانتی متر باشد، اگر موضوع در کمتر از فاصله ۵ سانتی متری با لنز قرار بگیرد، تصویری غیر واضح یا به اصطلاح عکاسان، خارج از فوکوس ثبت خواهید کرد. اگر شیئ را آهسته به چشم خود نزدیک کنید متوجه این مبحث خواهید شد.

 



 


۹- لرزش گیر دست: امروزه اکثر دوربین‌های خانگی از تکنولوژی لرزش گیر دست بهنگام عکاسی استفاده میکنند. اما بهتر است مطمئن شوید دوربینی که میخواهید تهیه کنید، لرزش گیر هم دارد.

۱۱- مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام خرید یک دوربین برای عکاسی خبری رعایت کنید به ترتیب اولویت: ۱- ابعاد کوچک دوربین ۲- کم سر و صدا بودن هنگام روشن و خاموش شدن ۳- کیفیت عکس ۴- مگاپیکسل ۵- واید خوب (زاویه باز بیشتر) ۶- زووم بالا ۷- تعداد گرفتن عکس در ثانیه ۸- خریدن باطری اضافه -۹ خرید حداقل ۲ کارت حافظه ۱۰- قیمت دوربین -۱۱ امکان ضبط فیلم

نکات امنیتی: سعی کنید دوربینی بخرید که سریع روشن شده و آماده عکس‌برداری بشود، همچنین هنگام روشن شدن سر وصدای زیادی از خود براه نیاندازد. پس از خرید، در تنظمیات دوربین رفته و صدای شاتر را خاموش کنید. داشتن دو کارت حافظه برای این است که قبلا روی یکی از این کارت‌ها چند عکس معمولی از گل و گیاه و منظره و امثال این گرفته باشید تا در مواقع اضطراری بتوانید این کارت را با کارت اصلی که عکس‌های خبریتان را گرفته اید جابجا کنید. اگر از موبایل برای عکاسی استفاده می‌کنید، سعی کنید اس‌ام‌اس‌های نامربوط، مطالب کاملا خصوصی و عکس‌ها و یا فیلم‌هایی که برای شما دردسرساز میشود را در حافظه موبایل خود نداشته باشید.

 

 

آموزش عکاسی خبری برای شهروند خبرنگاران - بخش دوم

آموزش عکاسی خبری برای شهروند خبرنگاران
-بخش یک


 


معاون اجرایی رییس جمهوری، پر؛ دوران بقای «بقایی» کوتاه بود

به گزارش خبرگزاری فارس (وابسته به سپاه)، حميد بقایي به دنبال تخلفاتی که در دوره اي كه رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را بر عهده داشته، در ديوان عدالت اداري محكوم شده است.حمید بقایی پس از صدور رأي ديوان درباره تخلفات‌اش و صدور حكم قطعي، از اجراي آن خودداری کرده که باعث شده به چهار سال انفصال از خدمات دولتي محكوم شود.

بقایی تا کنون به دنبال «برگرداندن» حکم خودش بود که با مقاومت قوه قضاییه روبرو شد. بر اساس ماده ۳۷ از قانون ديوان عدالت اداري مصوب ۵۸، اگر محكوم‌عليه از اجرای رأي این دیوان «استنكاف» نمايد، با رأي شعبه صادركننده حكم، به انفصال موقت از خدمات دولتي تا پنج سال و جبران خسارت وارده محكوم مي‌شود.

به این ترتیب، حذف اطرافیان احمدی‌نژاد وارد فاز جدیدی شد. بعد از مقاومت احمدی‌نژاد در برابر خواست آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر حفظ وزیر اطلاعات در کابینه در هفته‌های پیشنین، فشار بر روی دولت او با دستگیری تعدادی از مدیران نهاد ریاست جمهوری و نزدیکان اسندیار رحیم مشایی افزایش یافت. انتشار گزارش‌هایی از سو استفاده‌های مالی رحیم‌مشایی و متهم کردن او به داشتن رابطه «فراخانوادگی» با یک شهروند ایرانی-آمریکایی، سخن از دستگیری او در روزهای آتی می‌رود. وزیر اطلاعات هم که با رحیم مشایی اختلاف جدی داشته امروز اعلام کرد که این وزارت اطلاعات با «جریان انحرافی» برخورد می‌کند. «جریان انحرافی» اسمی است که مخالفان احمدی‌نژاد در جبهه راست روی گروه نزدیک به رحیم مشایی گذاشته‌اند.

باید دید تاریخ مصرف اسفندیار رحیم مشایی که مانند بقایی، چند سالی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده کی منقضی می‌شود؟


 


نماینده حامی احمدی‌نژاد: مشایی را بازداشت کنید

این نماینده حامی احمدی‌نژاد در مجلس که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو می کرده، در این زمینه چنین اظهارنظ کرده است: «دستگاه قضايی با دستگيری برخی افراد شاخص فتنه‌گران مانند فائزه و مهدی هاشمی، مشايی و برخی افراد حلقه اول جريان انحرافی را بايد دستگير کند و به اتهامات مالی و سياسی آنها در کنار سران فتنه رسيدگی کند.»

اصول‌گرایان برخی از حامیان محمود احمدی‌نژاد، که از نظر آنان از اعضای تیم رحیم‌مشایی هستند، را «جریان انحرافی» می‌نامند. آنان معتقدند که در جریان اختلافات میان احمدی‌نژاد و ایت‌الله خامنه‌ای، رحیم‌مشایی محرک اصلی احمدی‌نژاد برای رودررویی با رهبر جمهوری‌اسلامی بوده است. 

پیش از این گروه انصار حزب‌الله نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار برخورد قوه‌قضاییه با رحیم‌مشایی شده بود. قاسم روان‌بخش، از شاگردان نزدیک ایت‌الله مصباح یزدی نیز درباره مشایی گفته بود: «مشايی يک فراماسونر است که بايد بازداشت شود.»

این در حالی است که سردبير وب سايت «هفت صبح» - که گفته می‌شود نزدیک به رحیم‌مشایی است - در این باره نوشته است: «فشار شديدی از جانب اقتدارگرايان برای دستگيری و بازداشت مهندس مشايی وارد شده و تلاش می‌شود با دستگيری دوستان نزديک مهندس زمينه چينی برای گسترش دستگيری‌ها صورت گيرد.»

در هفته‌های گذشته چند تن از اعضای نهاد ریاست‌جمهوری و همچنین نزدیکان مشایی بازداشت شده‌اند. از جمله این افراد می‌ةوان به عباس امیری، امام جماعت نهاد ریاست‌جمهوری، و کیاپاشا، مسوول هسته گزینش این نهاد اشاره کرد. همچنین ۲۵ تن از نزدیکان مشایی از جمله همسر دکتر فاطمی نیز در روزهای گذشته بازداشت شده‌اند. روزنامه جوان - وابسته به سپاه پاسداران - اعلام کرده است که این افراد با کشورهایی چون آمریکا و اسراییل در ارتباط بوده‌اند.

در این مدت همچنین برخی از رسانه‌های وابسته به اصول گرایان دست به افشای موارد متعددی از فساد مالی اسفندیار ریحم‌مشایی زده‌اند. سایت‌هایی چون الف، نزدیک به احمد توکلی، شفاف، نزدیک به محمدباقر قالیباف و جهان‌نیوز، نزدیک به علی ‌رضا زاکانی، اعلام کرده‌اند که مشایی دارای موارد متعدد سواستفاده‌های مالی است.

از سوی دیگر پس از بازداشت عباس غفاری - که برخی سایت‌ها از وی به عنوان جن‌گیر کابینه یاد می‌کنند - برخی رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی از روابط گسترده وی با رحیم‌مشایی و محمدرضا رحیمی خبر داده‌آند. غفاری علاوه بر جاسوسی، به تجاوز، توهین به مقدسات و سواستفاده‌های مالی نیز متهم شده است.


 


خشونت جدید: کودک آزاری

نیما در حالی به خانواده‌اش تحویل داده شده است که طبق قوانین ایران در صورت اثبات کودک‌آزاری توسط قاضی پرونده، کودک تحویل والدین نمی‌شود و در اختیار بهزیستی قرار می‌گیرد.

نیمای ۴ ساله سومین مورد کودک آزاری در اردیبهشت امسال است. هانیه هشت ساله و باربد سه ساله، موضوع دو پرونده دیگر کودک آزاری در هفته‌های اخیر بوده‌اند که به دلیل شدت جراحت به بیمارستان منتقل شده‌اند. 

مصطفی اقلیما، رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی، در همین زمینه به بی‌بی‌سی گفته است که براساس قوانین، پدر هر زمان كه بخواهد مي‌تواند با مراجعه به دستگاه قضايي، زمينه بازگرداندن فرزندش را فراهم كند. 

وی اضافه کرده است: «گرچه روال قانوني تحويل نيما به پدرش طي شده است، اما بايد ديد كه قاضي مسوول رسيدگي به پرونده، چگونه اين موضوع را پيگيري كرده كه پدر را واجد صلاحيت نگهداري از نيما شناخته است.»

خلا قانونی که با ارائه  مصوب آذر ماه ۱۳۸۱ انتظار مي‌رفت برطرف شود؛ با تصویب طرح قانون حمايت از كودكان و نوجوانان هرچند کودک آزاری به عنوان جرم عمومی اعلام شد، اما ماده ۷ این قانون اقدامات تربيتي والدين در چارچوب ماده ۵۹ قانون مجازات اسلامي و ماده ۱۱۷۹ قانون مدني را از شمول قانون ياد شده مستثني کرد.

پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک و اصلاحیه آن نیز به دلیل عدم پذیرش بخش هایی از مواد این کنوانسیون ، نتوانسته است خلاءهای قانونی کودک ازاری در ایران را پر کند.

حضانت هانیه کودک ۸ ساله‌ای که توسط ناپدري معتادش مورد شكنجه قرار گرفته بود و به گفته  متخصص پزشكي قانوني بيمارستان رسول، حداقل ٢هفته مورد آزار واذيت ناپدري قرار گرفته بود، به طور موقت در اختیار سازمان بهزیستی استان تهران است؛ چرا كه ناپدري وي بازداشت است و مادرش نيز در كمپ ترك اعتياد به سر مي‌برد. با این وجود به گفته مدیر کل این سازمان چنان‌چه يكي از والدين و يا هر دوي آنها پس از بهبودي براي بازستاني فرزند خود مراجعه كنند، دادگاه می‌تواند حضانت هانیه را به آن‌ها بازگرداند.

گفتنی است هانیه در شرایطی به بیمارستان منتقل شد که هر دو ساعد دست این کودک هشت ساله به علت اصابت جسم سخت شکسته بود، به گونه‌اي كه استخوان‌هاي دست او جابه‌جا شده و باید مورد جراحي قرار می‌گرفت. به گفته دکتر کامران آقاخاني ، پزشک معالج هانیه، اين دختر هشت ساله از ناحيه باسن با آب جوش سوزانده شده و  كف پاي اين دختر با سيگار و قاشق داغ سوخته  است. هم چنین جاي ضربههاي شديد در كمر و پشت دخترك و نيز آثار سوختگي در پاهاي هانيه مشهود است. پزشک معالج هانیه تاکید کرده است که او  از لحاظ روحي بسيار آسيب‌ديده به گونهاي كه بايد مدت‌ها تحت روان درماني قرار گيرد.

وضعیت باربد سه ساله سومین قربانی کودک ازاری در یک ماه اخیر در ایران، که ظاهرا پدرش به دلیل اعتیاد به شیشه او را با بنزین سوزانده نیز به حدی وخیم است که پزشکان امید چندانی به بهبود او ندارند.پدر باربد گفته او را آتش زده است تا همسرش را وادار به ادامه زندگي مشترك كند.

به گفته شيرين صدر نوري ـ مددكار «صداي يارا»، در حال حاضر وضعيت جسمي باربد بسيار بد است، به گونه‌اي كه به دليل سوختگي تمام بخش‌هاي پوست كودك، امكان اتصال سرم به بدنش وجود ندارد و با توجه به سوختگي لب‌هاي كودك، مايعات و دارو از طريق مجاري بيني به بدن او تزريق مي‌شود.

 

خبر مرتبط:

باربد سه ساله با ۷۰ درصد سوختگي؛ سومين قرباني كودك‌آزاري


 


آزادی موقت فاطمه کروبی تا یافتن زندان جدید

این اتفاق در پی آن رخ داد که مهدی کروبی از مسوولان امنیتی درخواست کرد تا محل بازداشت وی و همسرش را به مکانی جدید انتقال دهند تا ساکنان سایر واحدهای مسکونی مجتمع محل سکونت این دو بتوانند به خانه‌های خود بازگردند. اکنون و در پی موافقت مقامات امنیتی  فاطمه کروبی موقتا از حصر خارج شده است.

این در حالی است که مهدی و فاطمه کروبی به همراه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، چند روز پس از تجمعات مردمی در روز ۲۵ بهمن در حمایت از اعتراضات مردم منطقه،  در حصر قرار گرفتند. 

گفته می‌شود نیروهای امنیتی پس از این مساله آپارتمان محل سکونت مهدی کروبی را از سکنه خالی کرده و به همسایه‌ها اجازه سکونت  در منازل خود را نداده‌اند. 

مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی، در همین زمینه به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که این مجتمع آپارتمانی ۸ واحد مسکونی دارد که ۴ واحد آن به مهدی کروبی و فرزندانش تعلق دارد و ۴ واحد دیگر متعلق به افراد دیگری است.

وی اضافه کرده است که  کروبی تا به حال چندین بار از نیروهای امنیتی خواسته بود اجازه دهند آن‌ها به مکان دیگری منتقل شوند تا ساکنان واحدهای دیگر این مجتمع آپارتمانی بتوانند به خانه‌هایشان برگردند، اما هر بار با این درخواست مخالفت می‌شد.

پیش از این  در  سوم اردیبهشت ماه امسال برای نخستین بار در چند ماه گذشته به فاطمه کروبی اجازه داده شد برای درمان پزشکی چند روز از خانه خارج شود. فاطمه کروبی پس از درمان پزشکی و پیش از بازگشت دوباره به حبس به سایت سحام نیوز گفته بود که او و همسرش حتی از حقوق زندانیان عادی هم محروم هستند و به آن‌ها اجازه تماس تلفنی داده نمی‌شود و به جز در مواردی محدود، امکان ارتباط با خانواده‌شان فراهم نشده است.


 


گفتگوی الن ایر با پارازیت
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته