-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۲, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 05/12/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مصاحبه آمنه بهرامی با بی‌بی‌سی که می‌گوید خودش می‌خواهد اسید را در چشم مجید موحدی بریزد. مجید موحدی، هفت سال پیش پس از شنیدن جواب منفی آمنه برای ازدواج، با پاشیدن اسید به صورت آمنه، بینایی و زیبایی‌اش را گرفت. اگر این حکم روز شنبه اجرا شود اولین حکم قصاص با اسید در ایران است. آمنه می‌گوید قصد «انتقام» ندارد اما می‌خواهد مجید را «تنبیه» کند.

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس جمهوری اسلامی با بیان این‌که جنبش مردمی ایران موسوم به جنبش سبز پتانسیل و ظرفیت اجتماعی ندارد، از آمادگی نیروهای امنیتی برای مقابله با کوچک‌ترین حرکتی از سوی آن‌چه وی «فتنه‌گران» می‌خواند خبر داده است.

این در حالی است که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در آستانه سال‌گرد ۲۵ اردی‌بهشت شاهد فعالیت فعالان سیاسی و مدنی و دانش‌جویی است.

به گزارش ایرنا، آقای احمدی‌مقدم روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت در گفت‌و‌گویی جنبش مردمی ایران موسوم به جنبش سبز را در حال خاموش شدن دانست و گفت که اعلامیه‌ها و بیانیه‌های این گروه در فضای مجازی و در خارج از کشور توسط افراد «معاند نظام» تهیه و به نام «گروه‌های خاص» در داخل کشور منتشر می‌شود.

فرمانده پلیس جمهوری اسلامی درباره اخبار منتشر شده در سایت‌ها مبنی بر برگزاری تجمع‌های احتمالی گفت: «من تصور نمی‌کنم که چنین اتفاقی بیفتد، ولی در هر صورت برای احتمالات حداقلی هم تهمیدات و تدابیر لازم را اندیشیده‌ایم.»

به گفته برخی تحلیل‌گران سخنان احمدی‌مقدم واکنشی به فراخوان فعالان دانش‌جویی در ایران باشد که برای برگزاری اعتصاب و اعتراض سراسری در روز ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری اعلام آمادگی کردند.

در این فراخوان تعدادی از دانش‌جویان ایرانی خواستار اعتراض به «فضای پادگانی» حاکم بر دانش‌گاه‌های ایران شده‌اند.

آقای احمدی مقدم هم‌چنین به اجرای برنامه ویژه پلیس برای مبارزه با «بدحجابی» و «مفاسد اجتماعی» از اردی‌بهشت امسال اشاره کرد و گفت: «برخورد قاطع با این قضایا، وظیفه قانونی نیروی انتظامی است و این موضوع به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شده که نمایندگان مجلس نیز بر روی آن تاکید دارند.»

او از اجرای برنامه‌های «خاص» پلیس در فصل گرما با توجه به تغییر پوشش مردم خبر داد.

لازم به اشاره است پیش‌تر نیز احمد روزبهانی، رییس پلیس امنیت اخلاقی، روز دوشنبه، ۱۹ اردی‌بهشت‌ماه اعلام کرد که نام گشت ارشاد از روی ماشین‌های پلیس حذف شده و این گشت‌ها تحت عنوان «پلیس امنیت اخلاقی» به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

«پلیس امنیت اخلاقی جانشین گشت ارشاد شد»

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

در پی پلمب کتاب‌فروشی احمد جمشیدی از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی در شهرستان قوچان و ضبط کتاب‌های مربوط به حوزه عرفان موجود در آن مکان، مراکز امنیتی این شهرستان قصد خمیر کردن این کتاب‌ها را دارند‌.

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور‌؛ کتاب‌فروشی متعلق به آقای جمشیدی در شهرستان قوچان‌، در تاریخ 27 آذرماه سال گذشته با دستور اداره اطلاعات‌، از سوی اداره اماکن عمومی قوچان بدون اخطار قبلی‌،‌ پلمب شد و در تاریخ 21 اسفندماه با پی‌گیری موضوع از طریق مراجع قضایی‌، از مغازه مزبور فک پلمب گردید اما به دستور ریاست اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی این شهرستان‌، کتاب‌فروشی کاملن تخلیه و کتاب‌ها به اداره ارشاد سپرده شد تا اظهارنظر نماید‌.

بنابراین گزارش، به آقای جمشیدی اعلام شده که کلیه این کتاب‌ها چون مربوط به دراویش و عرفان است می‌بایست خمیر شود و ملاک ما برای داشتن مجوز‌، از سال 84 و پس از روی کار آمدن دولت نهم می‌باشد‌.

گفتنی است هم‌چنین احمد جمشیدی در تاریخ 24 فروردین ماه از سوی اداره اطلاعات شهرستان قوچان احضار شد که به دلیل آن‌چه وی غیرقانونی خوانده، از حضور در این نهاد امنیتی خودداری کرد‌.

تصویر لیست کتب ضبط شده از این کتاب‌فروشی که جهت خمیرکردن تحویل اداره ارشاد قوچان شده است و صورت‌جلسه ضبط اموال:


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: دانش‌جو نیوز

با گذشت ١۰ روز از بازداشت غیرقانونی اشکان ذهابیان عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در بازداشت‌گاه اطلاعات ساری، نگرانی از وضعیت سلامت وی تشدید شده است.

یکی از اعضای خانواده این دانش‌جوی محروم از تحصیل ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اشکان ذهابیان به دانشجونیوز گفت: «روز سه‌شنبه اشکان در تماسی کوتاه با خانواده بدون آن‌که فرصت داشته باشد که از وضعیت سلامتی و محل نگه‌داری‌اش بگوید، تنها خواسته بود که برای وی لباس به اداره اطلاعات ساری برده شود.»

درحالی‌که پدر اشکان ذهابیان با هم‌راه داشتن لباس از محل سکونتش در شهر بابل به اداره اطلاعات ساری مراجعه کرده بود، یک خودرو پراید پلاک شخصی قبل از نزدیک شدن وی به ساختمان اداره اطلاعات شهر ساری وی را متوقف کرده و از نزدیک شدن آقای ذهابیان به اداره اطلاعات ممانعت می‌کند. ماموران امنیتی لباس‌ها را از پدر اشکان ذهابیان در خیابان تحویل گرفته و در پاسخ به درخواست پدر اشکان ذهابیان برای ملاقات با فرزندش می گویند: «امکان ندارد. به دادستانی مراجعه کنید.»

هم‌چنین خانواده آقای ذهابیان در گفت‌وگو با دانشجونیوز نسبت به خبر انتقال این فعال برجسته دانش‌جویی به بیمارستان ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفتند که این خبر را در رسانه‌ها دیده‌اند و بر شدت نگرانی آن‌ها افزوده است.

خانواده و دوستان اشکان ذهابیان با توجه به برخورد غیرمعمول نیروهای امنیتی با خانواده ایشان، تماس کوتاه اشکان و اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر انتقال وی به بیمارستان به شدت نگران وضعیت سلامت این دانش‌جوی دربند می‌باشند.

این عضو خانواده ذهابیان در نهایت گفت: «تنها ملاقات با اشکان نگرانی‌های موجود در مورد وضعیت سلامت وی را از بین می‌برد.»

لازم به ذکر است در حالی اشکان ذهابیان در بازداشت‌گاه اطلاعات ساری نگه‌داری می‌شود که مسوولان اجرای احکام بابل به خانواده وی از اجرای شش ماه حکم حبس و انتقال وی به زندان متی کلا بابل برای اجرای حمکش خبر داده بودند.

اشکان ذهابیان عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانش‌گاه فردوسی مشهد و فعال دانش‌جویی شمال کشور هم اکنون به جای انتقال به زندان متی‌کلای بابل، در بازداشت‌گاه اطلاعات ساری معروف به بازداشت‌گاه شهید کچویی نگه‌داری می‌شود.‏

 

 


 


بهنام / رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«رزی هانتینگتون سکسی‌ترین دختر 2011»

«اف‌اچ‌ام» مجله سکسی آقایان که، چندی پیش یک مسابقه برگزار کرد و جایزه آن یک دختر اوکراینی بود این هفته سکسی‌ترین دختران سال 2011 را اعلام کرد.

در این فهرست 100 نفره «رزی هاتینگتون» در رتبه نخست قرار گرفت پس از وی «کیتی پری» و «ری‌هانا» دوم و سوم شدند. در ادامه این لیست «مگان فاکس» و «اولیویا وایلد» قرار دارند و دختر آرنولد در رتبه نهم است.

«جسیکا آلبا» یازدهم، «کیم کارداشیان» پانزدهم، «ناتالی پورتمن» نوزدهم، «اما واتسون» بیست و سوم و «بریتنی اسپیرز» بیست و پنجم هستند.

……………………………………………

«وقتی یک مرد زیبای‌اندام‌کار در گذشته به غلط کردن افتاد»

در هفته‌ای که گذشت «آرنولد شوراتزینگر» اعلام کرد که می‌خواهد از همسرش جدا شود. البته پس از آن‌که همسرش منزل را ترک کرد و رسانه‌ها متوجه این موضوع شدند.

وی دلیل این کار را مشغله زیاد کاری به عنوان یکی از ارکان دولت آمریکا عنوان کرد و این‌که همسرش در اعتراض به این مسئله منزل را ترک کرده است.

اما پس از گذشت چند روز وی طی تماسی از همسرش «ماریا شریور» خواست که به منزل بازگردد. آرنولد عنوان کرده است که آن‌ها تنها نیاز به زمان برای درکنار هم بودن دارند وگرنه مشکل دیگری وجود ندارد.

……………………………………………

«بازگشت ویتی هوستون به دنیای هنرمندان با کرک»

ویتنی هوستون که مدتی است به مواد مخدری به نام کرک معتاد است پس از دوری از مراسم و مجالس مختلف این هفته در  کنسرت «پرینس» هم‌راه بادخترش شرکت کرده است.

خیلی از پاپاراتزی‌ها عنوان کردند وی به دلیل این‌که اعلام کند من به کمک و توجه مردم احتیاج دارم به این کنسرت آمده است اما برخی می‌گویند ویتنی تنها برای این‌که در دنیای هنر فراموش نشود دست به این کار زده است.

اما همه امیدوارند این کار جرقه  و انگیزه‌ای برای ترک مواد مخدر شود.

……………………………………………

«اوپرا وینفری نام خیابانی در شیکاگو»

«اوپرا وینفری» خیابانی را در شیکاگو به نام خود کرد. البته این یک هدیه تشکر از سوی مقامات شهر شیکاگو به دلیل تلاش 22 ساله این هنرمند در کارهای خیریه بوده است.

……………………………………………

«وقتی جانی دپ بی‌ادب مسئله‌ساز می‌شود»

هم‌بازی شدن «جانی دپ» و «پنلوپه کروز» بحث‌برانگیز شده است. این دو بازی‌گر هالیوودی در فیلم «دزدان دریایی کارائیب» هم‌بازی شده و برخی از ایجاد رابطه احساسی بین این دو بازی‌‌گر خبر داده‌اند.

……………………………………………

«براد پیت و آنجلینا جولی سالیانه ۶ میلیون یورو خرج فرزندان‌شان می‌کنند»

«آنجلینا جولی» و «براد پیت» هر سال حدود 6.1 میلیون یورو برای شش فرزندشان هزینه می‌کنند.

مدوکس ۹ساله‌، پکس ۷ساله‌، زهرا ۷ ساله‌، شیلو ۴ ساله‌، ناکس و ویوین ۲ساله‌، شش فرزند این دو بازی‌گر مشهور هستند که هر کدام یک پرستار دارند و این زوج هالیوودی سالانه حدود 541000 یورو به این پرستارها می‌پردازند. اما این فقط یکی از هزینه‌های آن‌هاست.

آنجلینا و براد برای تغذیه فرزندان خود حدود 22000 یورو‌، برای جشن تولدهایشان 38000 یورو، برای پوشاک فرزندانشان 85000 یورو و برای فعالیت‌ها و سرگرمی‌های روزمره آن‌ها حدود 92000 یورو خرج می‌کنند.

این زوج مشهور که مرتبن برای شرکت در فیلم‌ها و پروژه‌های مختلف به کشورها و شهرهای دیگر سفر می‌کنند‌، به آموزگاران و مربیانی که آن‌ها را در این سفرها هم‌راهی می‌کنند ، 600000 یورو می‌پردازند و برای این‌که بتوانند با جت شخصی خودشان سفر کنند‌، سالانه 3.1 میلیون یورو هزینه می‌کنند.

علاوه بر این هزینه‌ها ، آنجی ۳۵ساله و برد ۴۷ ساله برای اقامت در هتل‌های گران‌قیمت نیز هزینه‌های هنگفتی می‌پردازند. آن‌ها یک‌بار برای اقامت خانوادگی در هتل والدورف آستوریا در نیویورک‌، 300000 یورو پرداختند.

یک منبع خبری گفت: «آن‌ها سالانه میلیون‌ها دلار به سازمان‌ها و بنیادهای خیریه اعطا می‌کنند و سعی می‌کنند از این طریق مخارج و هزینه‌های بالای زندگی خود را توجیه کنند.»

سخن‌گوی این دو ستاره هالیوود در مورد این موضوع هیچ توضیحی نداده است.

……………………………………………

«تعریف و تمجیدجودی جودی فاستر از مل گیبسون»

«جودی فاستر» رابطه دوستی عمیقی با «مل گیبسون» دارد زیرا از نظر او‌، مل گیبسون یک انسان وفادار و قابل اعتماد است.

این دو بازی‌گر که هر دو در فیلم جدید «بیور» حضور دارند‌، بعد از هم‌کاری در فیلم «ماوریک» در سال ۱۹۹۴ خیلی با هم صمیمی شدند و پیوند عاطفی عمیقی بین آن‌ها ایجاد شد. جودی فاستر معتقد است که این رابطه عمیق و صمیمی به این دلیل ایجاد شده است که هردوی آن‌ها به نوع زندگی و فرهنگ انسان‌های مشهور علاقه‌ای ندارند.

جودی فاستر گفت: «هر دوی ما خیلی پر حرف هستیم‌، ما می‌توانیم بدون در نظر گرفتن ساعت و زمان‌، ساعت‌ها درباره مسایل مختلف با هم صحبت کنیم.»

«او یک شخص واقعن وفادار و قابل اعتماد است. او یک دوست واقعی و فوق‌العاده است و پیدا کردن چنین دوستی کار خیلی سختی است. او یک ستاره نیست‌. یک هنرمند مشهور نیز نیست او یک شخص پیچیده و مرموز است.»

«من با هیچ‌کدام از بازی‌گران چنین رابطه عمیقی ندارم‌. افراد زیادی هستند که من سال‌هاست آن‌ها را می‌شناسم و دوستشان دارم اما به هیچ کدامشان تا این اندازه علاقه‌مند نیستم‌. رابطه دوستی من و او واقعن عمیق و حقیقی است.»

مدت کوتاهی پس از پایان فیلم‌برداری این فیلم‌، مل گیبسون در‌گیر یک پرونده سکسی شد‌. او طی یک مکالمه تلفنی نامزد سابقش اوکسانا گریگوریوا را تهدید کرد و صدای ضبط شده او در این مکالمه، از طریق برخی رسانه‌های عمومی منتشر شد. اما جودی فاستر معتقد است که این مشکل شخصی دوستش باعث شد که بازی او در فیلم جدیدش واقعی‌تر جلوه کند.

او به مجله سایکلوجیز گفت: «شما همیشه او را در حال مبارزه می‌بینید‌. کاری که مل گیبسون در این فیلم انجام داده است هیچ‌کس دیگری نمی‌توانست برای این فیلم انجام دهد. او در زندگی مشکلات زیادی دارد و رنج‌های بسیاری را متحمل شده است و شما می‌توانید این رنج و تقلا را در صورت او ببینید.»

……………………………………………

«مجازات لیندزی لوهان؛ آموزش بازی‌گری به افراد بی‌خانمان»

«لیندزی لوهان» قرار است به افراد بی‌خانمان‌، هنر بازی‌گری را آموزش بدهد.

این بازی‌گر هالیوود که هفته گذشته به اتهام سرقت یک گردن‌بند ۲۲۰۰ دلاری به دادگاه فراخوانده شد و به‌خاطر نقض آزادی مشروطش به ۱۲۰ روز زندان و انجام ۴۸۰ ساعت خدمات اجتماعی محکوم شد، درحال حاضر به قید وثیقه آزاد است و برای انجام بخشی از خدمات اجتماعی‌اش در مرکز زنان شهر لس‌آنجلس، باید به دنبال زنان بی‌خانمان و فقیری بگردد که مشتاقند هنر بازی‌گری را از او یاد بگیرند.

سخن‌گوی این مرکز گفت: «پرسنل و ساکنان این مرکز مشتاقانه در انتظار حضور لیندزی در این مرکز هستند.»

کارگاه بازی‌گری این مرکز حمایت از زنان‌، ۱۵ شاگرد دارد که هر هفته دو ساعت به این کارگاه می‌آیند تا یاد بگیرند که چگونه از طریق بازی‌گری احساسات خود را بیان کنند.

بنا به گفته منابع نزدیک به لیندزی، این بازی‌گر ۲۴ ساله ۳۶۰ ساعت از خدمات اجتماعی خود را در مرکز زنان بی‌سرپناه لس‌آنجلس سپری خواهد کرد و برای گذراندن۱۲۰ ساعت دیگر از محکومیت خود‌، به عنوان فراش در سردخانه لس‌آنجلس فعالیت خواهد کرد.

لیندزی که در سال ۲۰۰۷‌، به‌خاطر مصرف مواد مخدر و رانندگی در حالت غیر طبیعی‌، دستگیر شد و قبل ماجرای سرقت گردن‌بند‌، آزادی مشروط داشت در تاریخ ۱۱ می‌، دوباره باید به دادگاه مراجعه کند تا اظهارت دادگاه راجع به موضوع سرقت گردن‌بند را بشنود. اگرچه با تخفیفی که دادگاه برای او قائل شد‌، جرم او را از سرقت به تخطی از قانون تقلیل یافت اما وکلای او درخواست تشکیل دادگاه تجدید نظر را مطرح کردند تا شاید قاضی از مجازات زندانی او صرف‌نظر کند. این دادگاه در تاریخ ۳ ژوئن برگزار خواهد شد.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

هانیه بختیار

آقا بهمن‌! آقای احمدی‌! آقای امویی عزیز‌! این لبخند‌ها که در همه عکس‌های توست‌، این چشم‌های شوخ و رها‌، ژست نیست. خود توست‌؛ خود بهمن احمدی‌امویی‌. همیشه یک چیز من را از آدم‌ها دور می‌کند و انگار با یک نیروی شتاب‌دار‌، از جا می‌کندم و به انزوا می‌رساند و آن این است ‌که آدم‌ها خودشان نباشند.‌ مهم نیست که چه باشند اما خودشان نباشند…ـ

و آقا بهمن عزیز‌! توخودت بودی. ‌خودت بودی و هستی‌؛ و این همان چیزیست که تو را برای من ستایش برانگیز می‌کند‌؛ منی که از کلمه «ستایش» خسته‌ام آن قدر که ستایش‌شده‌ها‌، تقلبی از کار در می‌آیند. اما آقا بهمن‌! آقا بهمن گل‌! تو برای من ستایش برانگیزی نه برای زندانی سیاسی بودنت‌. برای رها بودنت‌، برای نیالوده بودنت‌، برای نداشتن اندکی فاصله با خودت‌. اصلن برای همین لبخند توی عکس‌ها که این قدر «لبخند» است.‌ یک لبخند ناب و اصیل.ـ

من به خاطر همین لبخند شریف تو را ستایش می‌کنم‌، که همه لبخند‌ها پر از دورویی‌ست.ـ

هی آقا بهمن‌! آقا بهمن عزیز‌! چه کسی ده سال پیش فکر می‌کرد‌، دنیا بچرخد و بچرخد و من دخترک هیجانی آن روزها‌، آن روزهای روزنامه خرداد‌- که قصه‌اش را یک بار برایت نوشتم‌-‌، حالا برای تو که پشت میله‌هایی، از این سر دنیا‌، دلی بنویسم که آقا بهمن‌!‌ دنیا عجیب شده است و من به این عجیب بودن عادت نمی‌کنم. دنیا عجیب شده است که حالا تو به جای این که توی دفتر روزنامه‌ات نشسته باشی و من‌ تازه کار بیایم از تو و ژیلا کار یاد بگیرم‌، باید حالا در اوین نشسته باشی و به همه تیترهای نزده و صفحه‌های نبسته‌ات فکر کنی و من اصلن خودم هم ندانم این سر دنیا چه می‌کنم.ـ

اصلن این‌ها را فراموش کن آقا بهمن‌! آقا بهمن نازنین‌! من از ناله و مویه برای زندانی‌هایمان بیزارم. ‌من از این هاله‌های مقدسی‌ که برای دربندانمان درست می‌کنند بیزارم. من از این درام نویسی‌های پر‌سوز‌و‌گداز که اسیرانمان را پذیرای دل‌سوزی می‌کند بیزارم

خلاصه که دنیا بد چرخیده است آقا بهمن‌! نه اصلن نچرخیده‌، منهدم شده است‌؛ و ما موج زده این انهدام به جاهای غریبی پرتاب شده‌ایم.  دامنه این انهدام بزرگ است و شاید گذر سال‌ها و سال هم نتواند ترکش‌هایش را از تن ما به در کند.ـ

اصلن این‌ها را فراموش کن آقا بهمن‌! آقا بهمن نازنین‌! من از ناله و مویه برای زندانی‌هایمان بیزارم. ‌من از این هاله‌های مقدسی‌ که برای دربندانمان درست می‌کنند بیزارم. من از این درام نویسی‌های پر‌سوز‌و‌گداز که اسیرانمان را پذیرای دل‌سوزی می‌کند بیزارم.ـ

من می‌خواهم بگویم همین لبخندت را عشق است آقا بهمن‌! می‌دانم توی گوشه‌ات هزار و یک سوژه برای نوشتن پیدا کرده‌ای. می‌دانم که سبک و مطمئن این روزها را می‌گذرانی و دلت قرص آن باور نشسته توی چشم‌هایت است‌. حالا یک خرداد دیگر هم دارد می‌آید و تولد توی زندان حال و هوای عجیب و غریب خودش را دارد حتمن. حتمن آدم دلش می‌گیرد‌، می‌رود توی تخت فلزی خودش چنبره می‌زند و با خودش می‌گوید هی عمر‌! حتمن فکر روزهای مانده می‌کند و فکر روزهای رفته‌، فکر روزهای دوری از عشق و خانه‌، فکر آزادی و حتمن خیلی فکرهای دیگر که تولد تنهایی زندان به سر آدم می‌اندازد.ـ

اما دلت نگیرد آقا بهمن‌! یک وقت دلت نگیرد که این دنیای عجیب و غریب روزی می‌تواند شگفت‌انگیز‌تر از این هم باشد‌! بله آقا بهمن. آقا بهمن عزیز‌! تولدت مبارک.ـ

 


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

بعضی از موجودات آن‌قدر حقیرند که بهت‌زده از چرایی خلقت‌شان می‌شوی، برخی از رفتارهای بشری تا به آن حد چندش‌آور است که یادآوری‌شان هم حالت را دگرگون می‌کند و بعضی از آدم‌ها تجسم تمامی این نکبتند.

قاضی مرتضوی، قاتل حقیری‌ست که مورد عنایت خدای‌اش هم قرار نگرفته، قساوت هم اندازه‌ای دارد، صحبت از تیمارستان نیست، از مسند قضای جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گوییم، این آقا دچار جنونی ناشناخته یا حداقل مخلوطی از چندین نوع متفاوت از رفتارهای غیر‌طبیعی است، اگر تنها به همین برنامه بدون قبل و بعدش توجه کنید، به صدق این کلام پی می‌برید:

وقتی مطبوعات از فهرست اصلاح‌طلبان حمایت کردند، مجلس ششم با حمایت مطبوعات به دست اصلاح‌طلبان افتاد. تندروی‌های مطبوعات در برخورد با هاشمی رفسنجانی حمایت کارگزاران را از اصلاح‌طلبان گرفت. سعید حجاریان چند روز پس از پیروزی اصلاح‌طلبان توسط سعید عسگر از حزب‌اللهی‌های تندرو ترور شد و چند روز بعد از آن بهانه کنفرانس برلین باعث شد تا تلخ‌ترین روز مطبوعات ایران و پرکار‌ترین روز قاضی مرتضوی در روز چهارم و پنجم اردیبهشت سال 1379 اتفاق بیافتد. مرتضوی 18 نشریه را در این دو روز توقیف کرد و با شدت و قدرت در مقابل هر نوع مقاومتی در مطبوعات ایستاد. تا پایان سال 1379 او حکم توقیف موقت یا لغو امتیاز 32 نشریه را صادر کرد. این روند تا پایان هشت سال دولت خاتمی برقرار بود. مرتضوی از بهار 79 تا تابستان تقریبن همه مدیران و نویسندگان مهم مطبوعات کشور را بازداشت و زندانی کرد و دوره طلایی مطبوعات اصلاح‌طلب را نابود کرد.

در دورانی که عطا‌اله مهاجرانی وزارت ارشاد دولت خاتمی را عهده‌دار بود، از هیچ‌کس از جمله خود او کاری برای جلوگیری از توقیف فله‌ای مطبوعات بر نیامد. گویا هیچ‌چیز برتر از حکم‌های پی‌در‌پی قضایی امضاشده توسط مرتضوی در آن روزها وجود نداشت. مرتضوی طی اقدامی مشابه سال 1379 در سال 1383 به سرکوب شدید و گسترده جمعی از وبلاگ‌نویسان نیز مبادرت ورزید، در سال 1383 اذعان داشته‌اند که شخص سعید مرتضوی در مقام بازجو و برگزارکننده دادگاه در آن پرونده مخوف حضور داشت. به خاطر ضرب‌و شتم‌ها و برخوردهای بسیار شنیع و زننده‌ای که با برخی بازداشت‌شدگان پرونده سایت‌ها و وبلاگ‌ها صورت گرفته بود و به وساطت محمدعلی ابطحی، دیداری با هاشمی شاهرودی فراهم شد که در آن برخی بازداشت‌شدگان تجربه دردناک خود از زندان و بازجویی‌ها را بازگویی کردند. بعد از آن بود که هاشمی شاهرودی شخصن وارد گود شد و با دستور صریح و مستقیم خود مرتضوی را برای اولین بار سر جای خود نشاند.

در دورانی که عطا‌اله مهاجرانی وزارت ارشاد دولت خاتمی را عهده‌دار بود، از هیچ‌کس از جمله خود او کاری برای جلوگیری از توقیف فله‌ای مطبوعات بر نیامد. گویا هیچ‌چیز برتر از حکم‌های پی‌در‌پی قضایی امضاشده توسط مرتضوی در آن روزها وجود نداشت.

با پایان یافتن دوران طلایی مطبوعات، قاضی مرتضوی نیز از دانش‌گاه فارغ‌التحصیل شد و فوق لیسانس حقوق گرفت. او تصمیم گرفته بود تا مدتی از فضایی که در مورد او وجود داشت دور شود، به همین دلیل تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به کانادا برود. اما این موضوع با واکنش شدید ایرانیان در کانادا که او را به عنوان یکی از دشمنان حقوق بشر معرفی می‌کردند، روبه‌رو شد. ایرانیانی که در کانادا قدرت اجتماعی و شغلی و علمی بالایی دارند، از دولت کانادا خواستند که مانع شود که مرتضوی برای تحصیل در این کشور پذیرفته شود. دانش‌گاه‌های کانادا نیز با پذیرش وی مخالفت کردند. چندی بعد او تصمیم گرفت تا تحصیلاتش را در فرانسه دنبال کند، اما در فرانسه نیز دولت و ایرانیان مقیم فرانسه واکنش شدیدی در این مورد نشان دادند، شاید اگر قاضی مرتضوی در همان زمان به کانادا رفته بود، بسیاری از آن‌چه برای او و برای روزنامه‌نگاران ایرانی و برای بسیاری از کسانی که به حکم او مجازات شدند، اتفاق نمی‌افتاد. مرتضوی نیز پس از برخورد با این درهای بسته به کارش از یک سو و تحصیلات‌ا‌ش از سوی دیگر ادامه داد. او که در حال به پایان رساندن دوره دکترای‌اش است، از معدود دانش‌جویانی است که بارها در دادگاه استادان‌اش را تهدید کرده و یا به زندان انداخته است. اما نکته مهم این است که با وجود این‌که مرتضوی برای تحصیل در دانش‌گاه از سوی دولت‌های کانادا و فرانسه پذیرفته نشد، اما وی به عنوان نماینده حقوق بشر ایران به اجلاس ژنو رفت و هیچ اتفاقی هم برای او نیفتاد.

یکی از پرسروصداترین پرونده‌های قتل سال‌های اخیر، پرونده قتل خبرنگار ایرانی‌الاصل کانادایی، «زهرا کاظمی» است که پس از بازداشت پرونده‌اش به دست مرتضوی سپرده شد و بعد از چندی جنازه‌اش از زندان اوین به خانواده‌اش تحویل داده شد. زهرا کاظمی در سال 1382 و در حالی‌که مشغول عکاسی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد، سعید مرتضوی این بار به جای قاضی در مقام بازجو حاضر شد و زهرا کاظمی را مورد بازجویی و ضرب و شتم قرار داد. در حین این ضرب و شتم به گواهی پزشکی قانونی زهرا کاظمی به دلیل اصابت جسمی سنگین به سرش دچار ضربه مغزی شد و درگذشت، وکلای زهرا کاظمی، سعید مرتضوی را عامل اصلی قتل زهرا کاظمی معرفی کرده‌اند و مدعی شده‌اند که زهرا کاظمی در حین بازجویی توسط این شخص و به خاطر وارد آمدن ضربه به سرش کشته شده است. محسن آرمین، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم نیز بر نقش اصلی سعید مرتضوی در این پرونده صحه گذارده وگفته است: «خبرنگار تبعه کانادا، روز دوم تیر در مقابل زندان اوین و هنگامی که مشغول گرفتن عکس از تجمع خانواده‌‌های بازداشت‌شدگان بود با ضرب و شتم دست‌گیر می‌شود. قاضی مرتضوی به جای رعایت حریم خبرنگاری، توجه به آبرو و حیثیت کشور و بهانه ندادن به مخالفان نظام و برخورد با ماموران متخلف که این خبرنگار را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند حکم بازداشت وی را صادر می‌کند. پس از دو روز بازجویی به دلیل نامعلومی وی را به نیروی انتظامی تحویل می‌دهند.»

زهرا کاظمی به بازجویان نیروی انتظامی می‌گوید که به هنگام بازجویی در دادستانی به‌ویژه از ناحیه‌ سر مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، بعد‌از‌ظهر همان روز وی به دستور مرتضوی به دادستانی اوین ارجاع می‌شود و پس از چند ساعت قاضی مرتضوی از وزارت اطلاعات می‌خواهد او را تحویل بگیرد. به گفته مقامات وزارت اطلاعات، این وزارت اعلام می‌کند بازداشت وی ضرورتی ندارد، اما قاضی مرتضوی نمی‌پذیرد و وزارت را ملزم به تحویل گرفتن وی می‌کند. زهرا کاظمی به هنگام بازجویی ابراز ناراحتی می‌کند. پنجم تیرماه ساعت 12 شب وی را به بیمارستان منتقل می‌کنند و ساعت 6 صبح روز ششم، حالش وخیم شده، به علت خون‌ریزی مغزی به کما می‌رود و دچار مرگ مغزی می‌شود. علت خون‌ریزی ضربه مغزی و شکستگی جمجمه تشخیص داده می‌شود. وقتی خانواده متهم به زندان مراجعه می‌کنند دیگر از ادعای جاسوسی وی خبری نیست. تنها چیزی که می‌شنوند این است که بروید وی را از بیمارستان ببرید.

به گفته محسن آرمین «زهرا کاظمی تا روز 19 تیرماه 1382 علی‌رغم مرگ مغزی زیر دست‌گاه تنفس مصنوعی نگه‌داری می‌شود و پس از این تاریخ مرگ وی اعلام می‌شود. قاضی مرتضوی پس از درگذشت وی، خارج از حیطه‌ مسوولیت و بدون اطلاع به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل رسانه‌های خارجی این وزارت را احضار می‌کند و از وی می‌خواهد طی مصاحبه‌ای فوت وی را به علت سکته مغزی اعلام کند. وی پس از مصاحبه‌ مدیرکل مذکور چند بار با خبرگزاری تماس می‌گیرد تا خبر مصاحبه را سریعن مخابره کنند، به گفته خانواده‌ زهرا کاظمی، دادستانی اصرار بر دفن سریع وی داشته است.»

مهدی کروبی رییس مجلس ششم گفت که بنا به گزارشی که از سوی هیت پی‌گیری به رییس جمهوری ارایه شده است، حتمی بودن ضربه مغزی خانم کاظمی تایید می‌شود. فاطمه راکعی، نماینده مجلس ششم، نیز گفت که شخص قاضی مرتضوی طی تماسی با محمد‌حسین خوش‌وقت، معاون رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد، وی را به دادستانی فرا خوانده و از او خواسته است نامه تایپ شده‌ای مبنی بر این‌که «علت مرگ زهرا کاظمی سکته مغزی بوده است» امضا کند. پس از انتشار این اطلاعات بود که «ژان پیر پرن»، نویسنده لوموند نوشت که زهرا کاظمی با ضربات کفش مرتضوی به قتل رسیده است.

 


 


اکبر ترشیزاد/ رادیوکوچه

از هنگام شروع اعتراضات ‌مردمی پس از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های هر دو طرف ماجرا همواره، محدودبودن و سعی در محدودکردن این جنبش به طبقه‌ی متوسط جامعه بوده است. معترضین و رهبران آن‌ها می‌دانند که ماندن این اعتراض‌ها در حد و شکل و شمایل یک جنبش‌ روشن‌فکری، آن را آسیب‌پذیرتر کرده و از سوی دیگر قدرت‌ تاثیرگذاری‌اش را پایین آورده است. کارگران، کشاورزان و کارمندان ‌رده‌ی ‌پایین، قشرهایی هستند که هم‌راهی آن‌ها با حرکت ‌آزادی‌خواهانه‌ی مردم می‌تواند به سرعت حکومت را فلج کند و از اعتبار ساقط نماید، چرا که به عنوان نمونه شروع اعتصابات‌ گسترده بدون هم‌راهی این قشر امکان‌پذیر نبوده و نیست.

اگر به سخن‌رانی مشهور و جنجال‌برانگیز «سردار سعید قاسمی» درباره «احمدی‌نژاد»، حامیانش و اتفاقات پس از انتخابات دقت کنید، خواهید دید که یکی از دغدغه‌های او نگرانی از روزی است که بچه‌های جنوب‌شهر به صف معترضان علیه جمهوری‌ اسلامی بپیوندند. این سخن نشان از آگاهی حکومت از میزان قدرت و تاثیرگذاری این طبقه در جریانات و پیش‌آمدهای مهم سیاسی در تاریخ ایران دارد. «سردار قاسمی» در سخنانش به صراحت می‌گوید که حزب‌اله باید از روزی بترسد که بچه‌های جنوب‌شهر درگیر این جریان شوند و مقابل نظام بایستند.

شکی نیست که نوع دغدغه‌های قشر فرودست جامعه با طبقه‌ی‌مرفه و متوسط، تفاوت‌های اساسی دارد و نیازی که ممکن است برای یک‌کدام بااهمیت باشد برای دیگری حتا دیده هم نشود. اما به هر حال بسیاری از چیزها هستند که ورای طبقه‌ی‌اقتصادی و فرهنگی قرار دارند و تعرض به آن‌ها صدای هر قشری را درمی‌آورد. امنیت‌ روانی و اجتماعی، یکی از همین موارد است که آخرین مورد به بازی‌ گرفتن آن در جریان بازی اخیر تیم ‌فوتبال استقلال‌ تهران در باش‌گاه‌های آسیا رخ داد. جمعی از بسیجیان و نیروهای ‌فشار که به «لباس ‌شخصی‌ها» معروف هستند، در راستای اجرای بازی‌ دوگانه‌ی سیاست‌ خارجی جمهوری ‌اسلامی به ورزش‌گاه آمدند. روش اجرای این بازی‌ کهنه که دیگر برای مردم به‌ تمامی رو شده، به این صورت است که دولت از طریق مجراهای‌ رسمی خود، پیام‌ دوستی برای اعراب ارسال می‌کند و از سویی دیگر با اجیرکردن جمعی مزدور و آوردن همین شمار اندک به مقابل سفارت‌خانه‌ها و ایجاد تجمعات مثلن خودجوش، آن‌ها را تحت ‌فشار قرار می‌دهد.

این‌بار اما اتفاقی افتاد که جمهوری‌ اسلامی فکرش را هم نمی‌کرد. همان شمار اندک‌ همیشگی به ورزش‌گاه آزادی آورده شدند تا بر علیه «عربستان» و در حمایت از شیعیان «بحرین» شعار بدهند. واکنش تماشاگران اما بر‌خلاف آن چیزی بود که حکومت گمان می‌کرد. تماشاگران آگاهانه دریافته بودند که کشاندن بازی‌های‌ سیاسی به مکان‌های ‌ورزشی به آرامش آن‌ها و تیم ‌مورد حمایت‌شان ضربه خواهد زد و اولین کسی که از ناامنی ورزش‌گاه‌های ایران لطمه خواهد دید، تیم‌های ورزشی و طرف‌داران‌شان خواهند بود. به همین سبب یک‌صدا بر علیه این گروه اندک ایستادند و با شعارهای‌شان آبروی‌شان را بر زمین ریختند. ناراحتی شدید رهبران جمهوری‌ اسلامی و واکنش‌های ‌تند و عصبی آن‌ها به این پیش‌آمد در روزهای گذشته، نشان از سرخوردگی آن‌ها از ایستادن طبقه‌ای در برابر حزب‌اللهیان بود، که تا پیش از این گمان می‌کردند در هر شرایطی با آنان هم‌راه خواهند بود. در صورت ادامه‌ی این بازی از سوی حکومت، که گویا سر پایان ‌دادن به آن را نیز ندارد، بازنده‌ی اصلی جمهوری‌ اسلامی خواهد بود، چرا که قدم به قدم حامیان اندک خود را از دست داده و ناظران تاکنون خاموش‌مانده‌ی کنونی را به جمع معترضین آینده اضافه خواهد کرد.


 


مه‌شب‌ تاجیک/ رادیو کوچه

سینمای آلمان در سراسر این سال‌ها با تمام فراز و فرودهایی که داشته است یکی از پیش‌روترین سینمای‌های جهان بوده است، سینمای آلمان تا سال‌ها با داوری‌ها و محدودیت‌ها هم‌راه بود، اما توانست با اشکال زیبا و هنرمندانه‌اش به پدیده‌ای تبدیل شود که حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

سینمای آلمان تاثیرات زیبایی شناختی عمیقی بر سینمای جهان گذاشته است، از نظر طراحی، نورپردازی، حرکات دوربین و بازی‌گری حرکات پیش‌روی داشته است. همین‌طور همیشه منتقدان آمریکایی و فرانسوی با ستایش خاصی درباره‌ی این سینما نظر داده‌اند. اما مضامین فیلم‌های آلمانی به شدت تحت‌تاثیر فضای ملهم از وقایعی بوده است که در هر دوره‌ی زمانی در آلمان رخ داده است. برای مثال در دوره‌ای سینمای آلمان در خلال روی‌داد مهمی چون جنگ جهانی اول و رشد و شکست جنبش‌های سوسیال دموکراسی و انقلابی مانند «اسپارتاکیت‌ها» به رهبری «رزا لوکزامبورگ» و یا حتا اوج‌گیری نازیسم و بر سینمای آلمان تاثیر خاص خود را داشته‌اند.

سینمای آلمان از کوشش‌های فنی برای ضبط تصاویر متحرک آغاز می‌شود، فیلم بسیار کوتاه یا شاید حتا چند لحظه‌ای میدان «الکساندر برلین» تا فیلم بلند میدان الکساندر و یا مجموعه‌ی سیزده قسمتی که درباره‌ی این میدان ساخته شد. جنگ‌هایی که در آلمان به‌وجود آمد به نوعی تاثیر ویژه‌ای در سینمای آلمان گذاشت تا پیش از آن این سینما تحت تاثیر سینماهای آمریکا و مابقی اروپا بود ولی پس از آن به نوعی نگاه خود باور رسید. جنگ موفق شد نوآوری‌های عمده‌ای به‌وجود بیاورد و انواع جدیدی از فیلم را ارایه دهد، در سال‌های پس از جنگ جهانی اول فیلم‌هایی چون «دانش‌جوی پراگ»، «گولم»، «هومونکولوس» ارایه شد که هر‌کدام مسایل بعد از جنگ را مرود توجه قرار می‌دهند و شخصیت‌های شریر آن‌ها به نوعی نویددهنده‌ی هیتلر هستند که در آینده ظهور خواهد کرد.

بخش دیگری از سینمای آلمان سینمای پس از جنگ جهانی اول و در فاصله‌ی جنگ جهانی دوم و روی کار آمدن نازیسم است. در این دوره جامعه‌ی آلمان تحت‌تاثیر ضربه‌‌‌ی ناشی از شکست جنگ جهانی اول بوده است و تا آمدن نازیسم وضعیتی بی‌ثبات و پر از بحران داشته است، به‌طور مثال در این سال‌ها تورم اقتصادی، مصایب ناشی از جنگ، بی‌هویتی و فقر و غرور زخم خورده‌ی آلمانی‌ها مضامین بسیاری از فیلم‌های آن دوره بوده است.  تا سال 1933 و پس از آمدن  هیتلر و نازیسم هم سینما در واقع تبدیل به دست‌گاه تبلیغات این حزب می‌شود البته فیلم‌های هنری زیادی هم در این سال‌ها ساخته می‌شود اما با آشکار شدن علایم شکست آلمان در جنگ نوعی دیگر از فیلم‌ها ظهور پیدا کردند که در واقع فیلم‌هایی  تاریخی بودند که به گذشته‌ی پرشکوه آلمان می‌پرداختند. این فیلم‌ها در فاصله‌ی سال‌های 1945 تا 1955 ساخته شد و حمایت مردم آلمان از هیتلر در آن‌ها نادیده گرفته می‌شد.

یکی از فیلم‌هایی که در سینمای آلمان و پس از آن در سینمای جهان تاثیر ویژه‌ای گذاشت فیلم «دکتر کالیگاری» ساخته‌ی «رابرت وینه» بود. در واقع بسیاری از منتقدین این فیلم را اولین فیلم اکسپرسیونیستی سینما می‌دانند، دکورهای غول‌آسا و عجیب و غریب این فیلم به‌طور کامل در استودیو ساخته شده بود، یک منتقد آلمانی به نام «زیگفرید کراکائر» معتقد بود که کالیگاری در واقع سمبل سلطه‌ی نامحدودی است که از قدرت یک بت ساخته می‌شود و برای ارضای امیال سلطه‌جویانه خود همه‌ی ارزش‌ها و حقوق انسانی را مورد تجاوز قرار می‌دهد. کراکائر بسیاری از نشانه‌های سینمای اکسپرسیونیستی از قبیل بازهای اغراق‌آمیز، نورپردازی، استفاده از خطوط اریب و زیگزاگ در طراحی صحنه و دکورهای تخیلی در این فیلم را می‌بیند. اما بیش از همه او از استبداد و هرج و مرجی که در فیلم است اشاره می‌کند و به نظر او فیلم دکتر کالیگاری مانند دنیای نازی‌ها سرشار از علایم ترس و وحشت است.

در آغاز دهه‌ی شصت میلادی به علت سقوط کیفی سینمای آلمان گروه جدیدی از سینماگران ظهور پیدا کردند دیدی انتقادی به هیتلر و حمایت مردم آلمان از او داشتند و با فیلم‌های‌شان به تجزیه و تحلیل این دوران می‌پرداختند. این سینماگران مورد حمایت دولت جدید آلمان قرار گرفتند و سینمای آلمان دوباره شروع به رشد نمود و در جهان مطرح شد.

سال‌های دهه‌ی هفتاد و هشتاد میلادی دوره‌‌ی درخشش سینماگرانی در آلمان بود که سینمایی به نام سینمای نوین را در این کشور به‌وجود آوردند، ویژگی که این سینماگران داشتند این بود که گرایش آنان به تعریف نوعب از سینما بود که مرود استقبال تماشاگران هم قرار بگیرد. البته ساخت فیلم‌هایی که به‌طور کامل تجربه‌گرا باشد و مورد توجه گروهی خاص قرار بگیرد هم جریان داشت، به احتمال زیاد این گرایش ملهم از سینمای هالیوود بود که به این کشور صادر می‌شد و مورد توجه مردم قرار می‌گرفت.

در اساس سینمای آلمان این نکته را هم در خود دارد که میان هنر و آزادی پیوندی ناگسستنی وجود دارد، و این آزادی نه تنها شامل هنرمند که شامل خود اثر هنری هم می‌شود. شاید اگر این مسئله را یک چند‌ضلعی در نظر بگیریم ضلعی از آن شامل مخاطب هم می‌شود و سپس شرایط سیاسی اجتماعی که هنرمند را هدایت می‌کند به سمت به‌وجود آوردن اثر هنری. ‌سینمای آلمان با تمام این فراز و نشیب‌ها و جنگ‌هایی که پشت سر گذاشت سینمایی است که همیشه حرفی برای گفتن داشته است.


 


مهرآفرین بهرامی/ رادیو کوچه

ادغام وزارت نفت در نیرو، خذف وزیر نفت مورد نظر آیت‌اله خامنه‌ای و به تبع آن برخی مدیران ذی نفوذ رهبری در این وزارت‌خانه را می‌توان جنبه‌ای دیگر از رویارویی احمدی‌نژاد و آیت‌اله خامنه‌ای در صحنه اقتصادی ارزیابی کرد.

هر‌چند با تصویب هیت وزیران در 19 اردی‌بهشت ماه سال جاری، وزارت صنایع و معادن در وزارت بازرگانی، وزارت نفت در وزارت نیرو، وزارت رفاه و تامین اجتماعی در وزارت کار، و  وزارت مسکن و شهرسازی در راه و ترابری ادغام شد، اما ادغام یک وزارت‌خانه کلیدی کشور یعنی نفت، در وزارت خانه‌ای که از نظر ارزش و نقش اقتصادی زیر مجموعه نفت به شمار می‌رفته است، اقدامی قابل بحث به نظر می‌رسد.

نه تنها در اصول اقتصادی بلکه در معادلات ساده ریاضی هم همیشه یک شیی کوچک‌تر در بزرگ‌تر ادغام می‌شود اما این اقدام وارونه حاکی از ناراحتی دولت از نفوذ شدید رهبری در وزارت نفت و در اختیار گرفتن قراردادهای نفتی بوده که احمدی‌نژاد با ادغام نفت در وزارت‌خانه کم‌تر دست خورده‌ای مانند وزارت نیرو سعی داشته است، تا حدودی اختیار وزارت‌خانه‌هایش را در دست گیرد.

به گزارش پای‌گاه اطلاع‌رسانی دولت، این اقدام که به استناد برنامه پنجم توسعه انجام شده است و با تصویب هیت وزیران، وزارت نفت با همه امکانات، ‌تجهیزات،‌ اموال منقول‌، غیرمنقول، نیروی انسانی و تعهدات مربوط در وزارت نیرو ادغام شد و بر این اساس، کارگروهی متشکل از وزیر نیرو، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راه‌بردی رییس جمهوری و هم‌چنین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری تشکیل شد تا نسبت به تهیه تشکیلات جدید و تعیین تکلیف اموال، امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی، اختیارات و وظایف جدید اقدام و نتیجه برای طی مراحل قانونی به هیت وزیران ارایه کنند.

امکان ادغام یک شبه وزارت نفت در وزارت‌خانه دیگری وجود ندارد

معاون وزیر نفت نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخلی ایران درباره ادغام شتاب‌زده وزارت نفت در نیرو گفته است: «ادغام بدون کارشناسی وزارت نفت در نیرو، تمام دست‌آوردهای آینده این صنعت را تحت تاثیر قرار خواهد داد و امکان ادغام یک شبه صنعت نفت به عنوان یک مزیت نسبی اقتصاد ایران وجود ندارد.»

محمد‌رضا مقدم تصریح کرد: «برای انجام این تغییرات ساختاری باید پس از یک کار کارشناسی، استراتژی تدوین شود و سپس با تعریف نقشه راه و در نظر گرفتن تمامی تبعات مثبت و منفی این تغییرات انجام شود.»

معاون پژوهشی وزارت نفت با تاکید بر این‌که ذخایر نفت خام ایران به تمامی نسل‌ها و مردم تعلق دارد، تاکید کرد: «مدیریت در صنعت نفت به معنای مدیریت بر انفال و ثروت ملی است و بر این اساس تمامی تصمیم‌گیری‌هایی که برای این صنعت استراتژیک انجام می‌شود باید با کم‌ترین ضریب خطا هم‌راه باشد، زیرا در غیر این صورت منافع ملی به خطر خواهد افتاد.»

محرمانه شدن قراردادهای نفتی احمدی‌نژاد را کلافه کرده بود

یک کارشناس صنعت نفت نیز در این باره به رادیو کوچه گفت: «تصویب مصوبه‌های اخیر مجلس برای محرمانه شدن قراردادهای نفتی، اجبار به انعقاد قراردادهای ننگین نفتی با کشور چین، واگذاری پروژه‌ها با ترک تشریفات به قرارگاه خاتم‌الانبیا‌ و نزدیکی بیش‌تر وزیر نفت به رهبری تا احمدی‌نژاد، این تفکر شتاب‌زده را در دولت به‌وجود آورده است که بدون در نظر گرفتن مصالح مردم، وزارت نفت را با سهم 80 درصدی در تامین ذخایر ارزی کشور، در وزارت‌خانه‌ای که حتا پول انجام پروژه‌هایش را از دولت می‌گیرد، ادغام کند.»

وی افزود: «چطور می‌توان وزارت‌خانه‌ای با سابقه صد ساله و سیاست‌گذار ذخایر نفتی و گازی کشور که بیش از 300 میلیارد بشکه ارزیابی شده است، را در وزارت‌خانه‌ای که حتا جای فرزند صنعت نفت هم محسوب نمی‌شود، ادغام کرد؟»

این کارشناس نفتی، این اقدام دولت را نیز استفاده از همان روش همیشگی، یعنی پاک کردن صورت مسئله عنوان کرد و افزود: «برای ادغام دو وزارت‌خانه نیاز به کار کارشناسی و تعیین هدف از ادغام و برنامه‌های آینده آنان است و این اقدام شتاب‌زده نمی‌تواند بر کار کارشناسی جدی در این باره حکایت کند.»

موج جدید بی‌کاری اولین نتیجه ادغام وزارت‌خانه‌هاست

یک کارمند اداری وزارت نفت نیز در گفت‌و‌گو با رادیو کوچه درباره تاثیر ادغام وزارت نفت در نیرو در بین کارمندان این وزارت‌خانه، گفت: «از 20 اردی‌بهشت که این خبر رسمن در وزارت نفت پیچید، موجی از نگرانی از آینده شغلی را در بین کارمندان این وزارت‌خانه به‌وجود آورده است و عملن پس از آن کاری در وزارت نفت انجام نمی‌شود و همه منتظر این هستند تا ببینند در آینده چه اتفاقی برای‌شان خواهد افتاد.»

وی ادامه داد: «هر‌چند مسوولان به این نکته به‌طور مستقیم اشاره نمی‌کنند اما قطعن یکی از اهداف ادغام هشت وزارت‌خانه با یک‌دیگر، تعدیل نیروی انسانی بوده است و تاکنون نیز به بهانه‌های مختلف این تعدیل در کارمندان پروژه‌ای اعمال می‌شده است؛ اما با این ادغام اخیر، دست دولت برای بازخرید کارمندان و مدیران میانی وزارت نفت که در استخدام رسمی بوده‌اند، نیز باز شده است.»


 


حسین بزرگ‌منش

کشورهای عربی از زمان شروع قیام مردم تونس که منجر به برکناری رییس جمهوری مادام‌العمر تونس شد دست‌خوش تحولات بزرگی شده‏اند قیامی که سپس به مصر، پرجمعیت‌ترین و مهم‌ترین کشور عربی سرایت کرد در مرحله بعدی کشورهایی مثل لیبی، بحرین، یمن و سوریه را دست‌خوش ناآرامی کرد گرچه هنوز مردم این کشورها موفق به تغییر حکومت نشده‏اند هم‌چنان حکم‌رانان این کشورها سعی می‏کنند با دادن وعده‏های گوناگون و سرکوب شدید جلوی موج بیداری را در کشورهای خود بگیرند ولی بعید است بتوانند جوانان عربی که خواهان تغییر سیستم سیاسی کشورشان می‏باشد را شکست دهند و دیر یا زود باید واقعیت را بپذیرند که بهار پراگ به جهان عرب رسیده است و مقاومت بی‏فایده است.

برای واکاوی بهتر علت بوجود آمدن موج بیداری در جهان عرب ابتدا می‏بایست نگاهی به تغییرات ذهنی اعراب نگاهی انداخت. بر خلاف تصور عموم ایرانیان که به خاطر ابتلا به بیماری خودشیفتگی(نارسیسم) خود را برتر از اعراب می‏دانند و نگاه تحقیرآمیزی به عربها دارند و با به کار بردن اصطلاحاتی چون عرب ملخ خور، عرب بادیه نشین و … سعی در برتر جلوه دادن ایرانی بر عرب دارند طی سال‌های اخیر تغییرات عمیق ذهنی در جهان عرب بوجود آمده است که مهم‌ترین دلایل چنین تغییر عظیمی را می‏توان به شرح زیر دانست:

1-  تغییر گفتمان روشن‌فکران جهان عرب

گفتمان روشن‌فکران عرب در اواخر قرن نوزدهم  و قرن بیستم مبتنی بر ترویج اندیشه‏های ناسیونالسیم قومی‏عربی بوده است، شروع این دوره به نیمه دوم قرن نوزدهم برمی‏گردد و تا پایان جنگ جهانی اول ادامه یافت در این دوره ملت‌های عربی استقلال خود را به‌دست آوردند اما در این موج بیداری اعراب نتوانستند به تمام اهداف خود دست پیدا کنند و تنها منحصر به مبارزات استقلال‌طلبانه باقی ماند. ناکامی موج اول بیداری جهان عرب موج دوم گفتمان ناسیونالیسم عربی را شکل داد منتها به شکل رادیکال که می‏توان از آن به عنوان ناسیونالیسم پان عرب برای جهان عرب تفسیر کرد و با پیدایش ایدئولوژی‌های رادیکال ناصری و بعثی آغاز شد و به سایر کشورهای عربی سرایت کرد محصول این جریان فکری به قدرت رسیدن حکومت‏های رادیکال عربی خواهان وحدت جهان عرب بود که از طریق کودتای نظامی به قدرت رسیده بودند، آغاز کننده این جریان به طور عملی توسط افسران آزاد به رهبری جمال عبدالناصر در مصر بود که بر علیه حکومت پادشاهی مصر صورت گرفت  پس از مصر ما شاهد سرایت موج دوم به کشور عراق بودیم که موجب بروز سه کودتای نظامی به ترتیب در سال‌های 1958، 1963، 1968 که به ترتیب چپ‌گرایان، ناصریست‏ها، بعثی‏ها را قدرت رساند، کودتای نظامی در سوریه به رهبری حافظ اسد، کودتای نظامی در کشورهای لیبی به رهبری معمر قذافی و کودتای نظامی در سودان به رهبری سرهنگ نمیری هم‌چنین کودتای نظامی سرهنگان در یمن نشان‌دهنده موج دوم گفتمان رایج در بین اعراب می‏باشد که موجب به قدرت رسیدن دیکتاتورهای نظامی در این کشورها شد. گفتمان پان عربی موجب از بین رفتن آزادی‌های فردی و عمومی قربانی شعارهای جذاب اما غیر کارآمدی چون وحدت کشورهای عربی، هم‌بستگی اسلامی، مبارزه با صهونیست شدند.

تجربه وحدت مصر و سوریه در سال 1958 که توسط رهبران رادیکال عرب به اجرا درآمد عملن با شکست رویه‌رو شد و فدراسیون جهان عرب در سال 1971 هم‌چنین سایر تلاش‌های وحدت گرایانه. در ضمن شعارهای ‏جذاب سوسیالیستی موجود در ایدئولوژی ناصری و بعثی هرگز تحقق پیدا نکرد. عدم تحقق وعده‏های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی نخبگان پان‌عرب، در کنار فساد گسترده طبقه حاکم، سرکوب گسترده مخالفان، نبود آزادی بیان و  عدم حل مشکل فلسطین، مشروعیت گفتمان روشن‌فکران و نخبگان پان عرب را به چالش کشید و عملن موجب شکست موج دوم گفتمان رایج در جهان عرب شد. گفتمان دیگری که توسط بخشی از روشن‌فکران جهان عرب مطرح شد گفتمان تشکیل حکومت اسلامی بود گرچه این روشن‌فکران و نخبگان اسلام‌گرا در بوجود آوردن جنبشی مذهبی همانند جنبش مذهبی ایران که منجر به وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی شد ناموفق بودند ولی نقش مهمی در به‌وجود آوردن گروه‌های اسلام‌گرا در کشورهای عربی ایفا کردند، تشکیل گروه‌های چون اخوان‌المسلمین محصول ترویج گفتمان اسلام سیاسی از سوی روشنفکران مذهبی می‏باشد. گرچه با پیروی انقلاب اسلامی در ایران امید نخبگان اسلامگرا عرب به منظور تشکیل حکومت اسلامی افزایش زیادی پیدا کرد و افکار دکتر شریعتی در بین روشن‌فکران اسلام‌گرا مورد توجه قرار گرفت اما هرگز منجر به وجود آمدن موج بیداری اسلامی در جهان عرب نشد. انجام فعالیت‌های خشونت‌آمیز توسط اسلام‌گرایان رادیکال در منطقه همانند خشونت‌های گسترده در الجزائر، تجربه حکومت‌های مذهبی در خاورمیانه، نداشتن رهبر کاریزما و شرایط بین‌المللی عملن باعث ضعف شدید گفتمان اسلام سیاسی در بین اعراب شد، گرچه طی سال‌های اخیر اسلام غیر‌سیاسی که بیش‌تر بر روی اجرا فرائض دینی توسط مسلمانان تاکید دارد در جوامع عربی رشد کرده است. اجرای اصلاحات سیاسی در دهه 1980 و 1990 باعث امیدواری روشن‌فکران عرب شد منتها این اصلاحات به علت احتمال به قدرت رسیدن مخالفان به سرعت فروکش کرد. فروکش کردن اصلاحات رسمی در دهه 1990 موجب سرکوب شدید مخالفان در کشورهای عربی شد البته به‌جز لبنان و تا حدی مراکش و کویت. در دهه 1990 با فروپاشی رژیم‌های دیکتاتوری در بلوک شرق و آمریکای لاتین گفتمان دموکراسی‌خواهی مورد توجه جدی روشن‌فکران و جوانان عرب قرار گرفت و  می‏توان گفت مفاهیمی مثل دموکراسی، رعایت حقوق بشر، حق تعیین سرنوشت از طریق انتخابات آزاد، اصلاحات سیاسی جای شعارهای کلیشه‏‏ایی پان عربی را گرفتند، در این دوره گرایشات رادیکال ناسیونالیسم عربی به میزان قابل توجهی از محبوبیت خود را در بین اعراب از دست داد و جای خود را به واقعیات اقتصادی و اجتماعی داد، خواسته‏های معترضان در کشورهای محدود به آزادی سیاسی و رفاه اقتصادی می‏باشد و اثری از آرمان‌خواهی نسل‌های گذشته در آن دیده نمی‏شود.

2- انقلاب رسانه‏های ارتباطی

به‌وجود آمدن رسانه‏های تصویری ماهواره‌ای ‏در دهه 1990 موجب بوجود آمدن شبکه‏های ماهواره‏ای عرب زبان شد، نخستین کانال ماهواره‏ای عرب زبان که راه خود را به منازل اعراب باز کرد شبکه MBC عربی بود که توسط عربستان سعودی بوجود آمد اما این کانال و سایر کانال‌های عربی به خطوط قرمز حکومت‌های اقتدارگرای عربی احترام می‏گذاشتند و از جهت سیاسی به تبلیغ حکومت‌های اقتدارگرای سنتی می‏پرداختند و سعی می‏کردند بینندگان عرب را با پخش برنامه‏های سرگرم کننده و خنک مایه سرگرم کنند و از اندیشیدن به مسایل مهم سیاسی بازدارند اما این وضعیت در سال 1996 با تاسیس شبکه الجزیره درهم شکسته شد

شبکه‏ایی که به صورت بسیار جسورانه تمام خطوط قرمز و بت‏ها را درهم شکست، برای نخستین بار در جهان عرب مخالفان حکومت‌های استبدادی عرب توانستند آزادانه نظرات خود را در مورد لزوم تغییر حکومت، اصلاحات سیاسی، دموکراسی، حقوق بشر و… بیان کنند. شبکه الجزیره تریبونی شد برای متفکران، روشن‌فکران و فعالان سیاسی مخالف.

شبکه الجزیره اثبات کرد مخالفانی وجود دارند که برای تغییر حکومت‌ها فعالیت می‏کنند حتا به منتقدان دین اسلام اجازه داد در این شبکه صحبت کنند افرادی مانند خانم دکتر وفا سلطان منتقد سوری در مناظره‏های شبکه الجزیره شرکت کرد و تندترین انتقادات را از دین اسلام، پیغمبر اسلام و مسلمانان انجام داد، حضور چنین افرادی در شبکه الجزیره با توجه نفوذ عمیق دین اسلام در بین اعراب و اعتقاد راسخ اعراب مسلمان و مومن کاری بسیار بی باکانه و نشاندهنده جسارت بسیار مدیران و کارکنان  شبکه الجزیره می‏باشد. پس از موفقیت شبکه الجزیره و کسب مخاطبین بسیار در جهان عرب سایر شبکه‏های عربی نیز به تقلید از الجزیره شروع به شکستن خطوط قرمز و پرداختن به مسایل مهمی چون فساد مالی، مبارزه با استبداد و گسترش گفتمان حقوق بشر و دموکراسی پرداختند. تلاش نخبگان رسانه‏ایی نقش مهمی در افزایش سواد سیاسی اعراب ایفا نمود و می‏توان  سومین موج بیداری جهان عرب را که در تونس آغاز شد محصول حمایت بدون محدودیت رسانه‏های حرفه‏ای عربی دانست که با دادن آزادی بیان و اجازه بیان نظرات گوناگون، امکان تمرین دموکراسی را برای اعراب فراهم آوردند و پس از آغاز قیام اقدام به پوشش گسترده تصویری تظاهرات نمودند. در این میان فیس‌بوک و توییتر هم نقش مهمی در سازماندهی تظاهرات و انسجام جوانان و جامعه مدنی ایفا نمود، می‏توان به جرات گفت بدون تلویزیون‌های خبری ماهواره‏ای و اینترنت امکان به‌وجود آمدن بهار بیداری در جهان عرب وجود نداشت.

سخن پایانی

در مورد آیند انقلاب‌های کشورهای عربی به سختی می‏توان اظهار نظر کرد گرچه بسیاری از تحلیل‌گران به آینده موج اخیر امیدوار هستند گروهی از تحلیل‌گران نگران به قدرت رسیدن جریانات اسلام‌گرا با تمایلات ضد‌غربی در منطقه به خصوص در مصر می‏باشند گرچه باید پذیرفت میزان مقبولیت جریانات سیاسی اعم از سکولار و اسلام‌گرا بستگی به عمل‌کرد آن‌ها در فردای پس از انتخابات دارد که تا چه حد می‏توانند خواسته‏های مردم را برآورده کنند.

حکومت‌های اقتدارگرایی که تاکنون در مقابل موج اخیر با کشتار مقاومت کرده‏اند با توجه شرایط داخلی و بین‌المللی شانس چندانی برای مقاومت ندارند و دیر یا زود مجبور به تسلیم شدن در مقابل انقلابیون می‏شوند.

فایل پی‌دی‌اف را از این‌جا دانلود کنید.


 


پنج‌شنبه 22 اردی‌بهشت 90‌/ 12 می 2011

note3اجرا: اعظم

note3استودیو: دامون

note3تقویم ‌تاریخ

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

note3برای بهمن احمدی‌امویی- «تنهایی‌های بهمن»- کیان امانی

note3بخش اول خبر‌ها

note3پس‌نشینی تند- «بازی‌گران‌ تازه، یاران‌ دی‌روز»- اکبر ترشیزاد

note3مجله جاماندگان- «کفش‌های قاتل مرتضوی»- شراره سعیدی

note3بخش دوم خبرها

note3اقتصاد کوچه- «گروکشی اقتصادی تازه احمدی‌نژاد و خامنه‌ای»- مهر‌آفرین بهرامی

note3مجله خبری کابل- آرین

note3پاپاراتزی- «وقتی جانی دپ بی‌ادب مسئله‌ساز می‌شود»  (قسمت 19) – بهنام

note3خلاصه مطبوعات  تاجیکستان- «فرودگاه نظامی یا بازگشت به مرز افغانستان»- کیومرث

note3دایره‌ی شکسته- «لهجه‌ی آلمانی سینما»- مه‌شب تاجیک

note3بخش سوم خبرها

 

 


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«فرژ»

نامه ژنرال «غفار مرزایف» سابق رهبر آژانس مبارزه با مواد مخدر تاجیکستان را در‌باره بررسی دوباره پرونده‌اش نشر کرده است. ژنرال «مرزایف» طول هفت سال است، که در زندان شهر «دوشنبه» نگه‌داری می‌شود. وی در نامه خود به عنوان «دادگاه عالی تاجیکستان» گفته است، از سه موردپرونده جنایی خود، که در اساس آن او را به حبس ابد محکوم کرده‌اند راضی نیست و آن باید بررسی شود.

مقامات انتظامی ژنرال «مرزایف» را در تلاش سرنگونی حکومت قانونی، داشتن سلاح و به‌طور قاچاق وارد نمودن لباس‌های نظامی مجریم شناخته‌اند. «غفار مرزایف» از جمله آن افراد نظامی است، که برای به سر قدرت آمدن حکومت کنونی تاجیکستان، به رهبری «امام علی رحمان» تلاش کرده و در سال‌های مختلف فرمانده گارد ملی، رییس آژانس مبارزه با مواد مخدر و رهبر کمیته ملی آلمپی تاجیکستان بوده است.

پس از بازداشت و زندانی شدن ژنرال «غفار مرزایف» مقامات چندی از نزدیکان او، از جمله برادرش «رسول مرزایف» را نیز زندانی کرده‌اند. «رسول مرزایف» در شهر دوبی‌ بازداشت و از آن‌جا به تاجیکستان استرداد و محکوم به سی سال زندان شد. «فرژ» نوشته است، با این حال نامه «غفار مرزایف» در حالی‌ نشر شده که قرار است تا چهار ماه آینده، در رابطه به ۲۰ سال استقلال تاجیکستان «اوف تلای» صورت بگیرد، که در پی آن صدها زندانی رها و یا مهلت بازداشت‌شان کاهش داده خواهد شد.

«نجات»

این نشریه در شماره تازه خود به مشکل وارد نمودن مواد سوخت از «روسیه» به تاجیکستان پرداخته است. مقامات روسیه سر از ماه آوریل سال جاری قمت باج گمرکی را بالا برده و صادرات آن از کشورشان را محدود کردند. در پی این تصمیم «موسکو» تاجیکستان که ۹۰ درصد مواد سوخت را از روسیه وارد می‌کند دچار مشکل جدی شده است. به نوشته «نجات» به دنبال افزایش قمت مواد سوخت در تاجیکستان نرخ انواع خوردنی نیز بالا رفته و مردم را نگران کرده است. این در حالی ست که بنا بر آمار سازمان‌های جهانی حدود پنجاه درصد جامعه تاجیکستان از فقر و ناداری رنج می‌برند.

عبدالغنی محمد عظیم‌اف، رهبر انجمن سیاست‌شناسان تاجیکستان گفته است، روسیه با این کار خود با «دوشنبه» بازی می‌کند. اما او گفته که مقامات به جای آن‌که این همه نیرنگ‌های روسیه را تماشا بکنند، مواد سوخت را از «ترکمنستان»، «آذربایجان» و نهایت از «ایران» وارد کنند. «جلال‌الدین محمود» مشاور رهبر «حزب نهضت اسلامی نز گفته که روسیه می‌خواهد با این کار خود بالای حکومت تاجیکستان فشار آرد، تا به خواسته‌های خود برسد. به قول او روسیه چندین سال است، تلاش دارد تا دوباره نظارت مرز تاجیکستان و افغانستان و هم فرودگاه نظامی «اینی» در نزدیکی پایتخت تاجیکستان را به دست آورد.

«اسسر»

در مطلبی به زندگی‌ پر‌اسرار «نصرت‌اله مخسوم» که در دوران اتحاد شوروی محکوم به قتل شده، اما پس از استقلال ملی قهرمان تاجیکستان اعلان شد، نگاهی‌ انداخته است. این نشریه می‌نویسد، «حکومت شوروی» تنها پس از ۲۰ سال قتل «نصرت‌اله مخسوم»، در سال ۱۹۵۷ میلادی او را «سفید» کرده است. بنا به نوشته «اسسر» دادگاه عالی اتحاد شوروی پس از ۲۰ سال قتل او وجود جنایت در فعالیت «نصرت‌اله‌ مخسوم» رد کرده است. «اسسر» نوشته است «با همین حکومت شوروی وطیفه خود را ادا شده پنداشت. اما فرزندان دوران استقلال قدر پدران خود را می‌شناسند. دوران آزادی است، که «نصرت‌اله مخسوم» قهرمان ملی تاجیکستان است، نه اتحاد شوروی…»

«امروز نیوز»

این نشریه از بازداشت و جریمه شدن یک امام خطیب مسجد در ناحیه «شهرنو» تاجیکستان خبر داده است. مقامات انتظامی تاجیکستان گفته‌اند، که «حبیب اسرار‌اف» برای تعلیم غیرقانونی اساس‌های دین اسلام در مسجد بازداشت و جریمه شده است. قانون‌های تاجیکستان تعلیم دین اسلام برای نوجوانان را بدون رضایت والدان‌شان و هم بدون مجوز اداره دین حکومت این کشور ممنوع دانسته است.

حبیب اسراراف، امام خطیب مسجدی در «شهرنو» نز به خبرنگار «امروز نیوز» گفته است، او برای تعلیم اساس‌های دین اسلام از والدان شاگردانش اجازه داشت، اما نداشتن مجوز از مقامات او را به مشکل گرفتار کرد. مقامات تاجیکستان در سال گذشته حدود ده مدرسه غیر‌قانونی را که بدون اجازه رسمی فعالیت داشتند، آشکار و مسوولانش را جریمه بسته بود. در ماه گذشته «آمریکا» از آن اظهار نگرانی کرده بود، که تاجیکستان تلاش دارد قانون مسوولیت والدان را به تصویب رساند، که بر پایه بعضی‌ از بندهای آن رفتن افراد تا ۱۸-ساله به مسجد و کلیسا منع می‌شود.

«پیکان»

در‌باره وضع زندگی‌ تاجیکان «قرقیزستان» با معاون رهبر انجمن «رودکی» صحبت کرده است. «قادرشاه مروت» گفته است، با وجود این‌که تاجیکان در قرقیزستان آرامانه زندگی می‌کنند، اما وضع تحصیل آن‌ها در مکتب‌های میانه آن کشور چندان خوب نیست. وی گفته است، در مناطق تاجیک‌نشین قرقیزستان حالا تنها سه مکتب تاجیکی عمل می‌کند، که برای به تعلیم فرا گرفتن فرزندان تاجیک‌ها کافی نیست. آقای «مروت» در صحبت با «پیکان» افزوده است، «آن چیز نگران کننده است، که در رستای «اچقرغان» قرقیزستان ۲۳ هزار تاجیک و ۳ و نیم هزار ازبک زندگی می‌کنند، ولی‌ در آن جا‌یگان مکتب صاف تاجیکی فعالیت نمی‌کند.«


 


خبر / رادیو کوچه

به دنبال بالا گرفتن اختلاف‌ها میان مجلس شورای اسلامی و دولت دهم  بر سر قانونی یا غیرقانونی بودن ادغام چند وزارت‌خانه بدون تصویب مجلس، شورای نگهبان اعلام کرده است،‌ ادغام وزارت‌خانه‌ها و ایجاد وزارت‌خانه‌های جدید باید به تصویب مجلس برسید.

در ادامه این اظهارات از سوی شورای نگهبان آمده است وزیران این وزارت‌خانه‌ها نیز باید از مجلس رای اعتماد بگیرند.

به گزارش مهر، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز چهارشنبه در پاسخ به نامه علی لاریجانی، رییس مجلس، در باره تفسیر اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی، با ارسال نامه‌ای به وی اعلام کرده است، وزیران وزارت‌خانه‌های ادغام شده باید از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرند.

در اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: «وزرا توسط رییس جمهوری تعیین و برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند. با تغییر مجلس، گرفتن رای اعتماد جدید برای وزرا لازم نیست. تعداد وزیران و حدود اختیارات هر یک از آنان را قانون معین می‌کند.»

در نامه دبیر شورای نگهبان خطاب به رییس مجلس در این‌باره آمده است: «با توجه به وضوح اصول قانون اساسی خصوصن اصل ۱۳۳ هرگونه تغییر در وظایف و اختیارات قانونی و نیز ادغام دو یا چند وزارت‌خانه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و تا قبل از تصویب مجلس تغییری در مسوولیت و اختیارات وزیران و وزارت‌خانه‌های قبلی به وجود نخواهد آمد.»

احمد جنتی در نامه خود هم‌چنین افزوده است: «وزیر وزارت‌خانه‌های جدید یا ادغام شده در هرصورت وزیر جدید محسوب شده و نیاز به اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی دارد.»

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، شورای نگهبان که اعضای آن به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم توسط رهبر منصوب می‌شوند، مسوولیت تفسیر قانون اساسی را برعهده دارد.

به دنبال تصمیم دولت محمود احمدی‌نژاد برای ادغام هشت وزارت‌خانه، اختلاف‌ها میان دولت و مجلس بر سر قانونی یا غیر‌قانونی بودن این اقدام بدون تصویب مجلس در روزهای گذشته بالا گرفته بود.

بیشتر بخوانید:

«برخی فکر می‌کنند دولت کارگر آن‌هاست»


 


هم‌کار متخصص ما

………………………………………..

«شوخی با امدادگران عملیاتی استان قم»

………………………………………..


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

منبع: معمای مردان رقصان

صحنه‌های از فیلم «سیریانا» که مراحل ارسال «وسیم» به بهشت (!) را به تصویر می‌کشد.

گاهی تشابه عجیبی‌ میان نگاه محمد عرفان و «وسیم» جوان پاکستانی‌ که در فیلم Syriana خود را به نفت‌کش آمریکایی‌ زد و به بهشت رفت(!) می‌‌بینم.

محمد عرفان جوانی ۲۰ ساله اهل جزیره‌ موریس است که در ساختمان همسایه من در پردیس دانش‌گاه زندگی‌ می‌کند‌. جوانی که بعد از گذشت یک سال از آمدنش به غرب برای تحصیل تصمیم گرفته به ریشه‌هایش بر گردد.

به لطف زبان انگلیسی‌ و فرانسه‌ای که به خوبی‌ می‌‌داند تمام ویدئو‌های اسلامی یوتوب را دیده و زیر و رو کرده است، از اتاقش نوای خوش ترتیل قرآن می‌‌آید (بی‌آن‌که معانی‌اش را بداند) و جمعه‌ها با ریشی که بر چانه گذشته راهی‌ نماز جمعه می‌‌شود، معمولن تابستان‌ها بیش‌تر عصبی است چرا که شاخص فساد جامعه برای او نحوه لباس پوشیدن زنان و مردان است نه صداقت نظام دیوانی کشور.

محمد عرفان همیشه در اتاقش تنهاست و دوستی‌ ندارد و در دانش‌گاه به‌سختی واحد‌های درسی‌اش را می‌‌گذراند. بعد از دو ترم تلاش موفق نشده دوست دختری پیدا کند و جایی‌ در پارتی‌ها و انجمن‌های دانش‌جویی ندارد.

باید هم این‌طور باشد، وقتی‌ از جزیره‌ موریس بیایی، هرکسی ازت بپرسد اهل کجایی؟ باید با ذره‌بین و اطلس، خودت و جایی‌ که ازش آماده‌ای را معرفی‌ کنی.

نه کشوری داری که با آن خود را شاخص کنی‌ و نه قابلیت فکری و علمی‌ که بتوانی‌ جایی‌ در بین هم‌کلاسی‌هایت پیدا کنی‌، پس باید برای خود مسکنی بیابی، باید یک جوری انتقامت را از همه بی‌توجهی‌‌هایی‌ که جامعه به تو کرد بگیری.

وقتی‌ در این شرایط هستی، راه حل تمام این درد‌ها و رنج ها را در ویدئو‌های اسلامی کسانی‌ مثل ابی قوتاده و دوستانش می‌‌یابی‌. با اشتیاق به سخن‌رانی‌ رهبران القائده و حماس و حزبا‌له و احمدی‌نژاد گوش می‌‌دهی‌ و از نفرتی که به دنیای غرب دارند لذت می‌بری و تخلیه می‌‌شوی.

وقتی‌ پای صحبت محمد عرفان می‌‌نشینی، می‌‌بینی‌ که او حتا زبان عربی‌ نمی‌‌داند و از تاریخ دولت‌های اسلامی به درستی‌ اطلاع ندارد، اما می‌گوید که می‌خواهد روزی بر علیه فسادی که جامعه را فرا گرفته جهاد کند و خلافت بر پا کند و شریعت را جاری کند، آرمان‌اش جنت است و جوی‌هایش که پر از شراب طهور و عسل است و حوریان سیاه چشمی که جام بر دستت می‌‌دهند.

اما این یک سوی داستان است، سوی دیگر داستان همه کسانی‌ هستند که ذائقه جامعه غربی را جوری بار می‌‌آورند که کسانی‌ مثل محمد عرفان را پس می‌‌زند و او را به جهنم تنهایی‌اش می‌‌فرستد و او هم برای رهایی از این تنهایی‌ در پی‌ امری قدسی‌ می‌‌رود.

زمانی برژینسکی (مشاور امنیت ملی دولت کارتر) ایده کمربند سبز اسلامی را برای مهار قدرت شوروی مطرح کرد، این ایده در دهه هشتاد میلادی به فرمان ریگان و به کمک ISI پاکستان و دلار‌های سعودی در جنگ با کفار روسی در افغانستان بارور شد و سرانجام به پیروزی در جنگ انجامید.

آن روزها امریکای ها تصور می‌‌کردند که باید هرچه زودتر بطری شامپاین شان را باز کنند و خیلی‌ زود میدان جنگ را با همه فجایع‌اش برای اسامه بن‌لادن و دوستانش به غنیمت گذشتند، بهشتی‌ پر از محمد عرفان‌ها.

یا زمانی‌ که دولت دست راستی‌ اسراییل به‌دنبال همه بیت‌المقدس است و قدرتش را هم دارد که این کار را بکند و هزاران نفر را از خانه‌هایشان به لطایف الحیل بیرون کند، باید بداند که خود سهام‌دار کمپانی نفرتی می‌شود این بار با برند یهودی.

تا پیش از این هرجا خانه فقر و محنت و بیچارگی بود کمونیست‌ها قدرت می‌گرفتند اما حالا که دیگر کمونیستی باقی‌ نمانده ،این مناطق جای‌گاه مدعیان جنت و شریعت است.

بوش‌‌ پسر نیز تاوان سهل‌اندیشی‌ رونالد ریگان (نزدیک‌ترین دوست پدرش) در دهه هشتاد را داد، اما او هم به‌جای حل این مشکل جانی تازه به روح این فکر دمید چرا که بوش هم خود را تحت امری قدسی‌ می‌‌دید و رسالتی الهی و مسیحی‌ برای خود احساس می‌‌کرد.

آری این قصه سر دراز دارد. این کمپانی نفرت فقط انسان درمانده و تنها و آموزش‌ندیده می‌خواهد و کشوری در هم ریخته و پر از فساد، چیز‌هایی‌ که تا دلت بخواهد در فاصله شرق چین تا مراکش می‌‌یابی‌.

تردیدی ندارم اگر تالار بورسی برای این کمپانی‌های نفرت داشتیم شاید هیچ خبری از بحران در شاخص‌های آن نمی‌‌یافتی و رقابت شدیدی بین کمپانی‌های حماس و حزب‌اله و حامیانشان و جیش المهدی و اخوان‌المسلمین و سپاه صحابه و القاعده و طالبان و الشباب و شرکت‌های امنیتی خصوصی اوانجلیستی چون بلاک واترز و دسته راستی‌های اسراییل در جریان می‌بود.

 


 


مانور توان‌مندی‌های امدادی بانوان برای اولین بار در ایران در قم برگزار شد.

به گزارش مهر، مانور توان‌مندی‌های امدادی خواهران چهارشنبه شب در مرکز توان‌افزایی امدادگران عملیاتی استان قم برگزار شد.

شایان ذکر است این مانور با حضور دبیرکل جمعیت هلال احمر و مدیرکل امور بانوان در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی و جمعی از مدیران استان برگزار شد.

اما لازم به اشاره است یکی از هم‌‌کاران متخصص در زمینه طنز توضیحی را برای هر عکس آورده که ملاحظه می‌فرمایید.

توضیح هم‌کار متخصص: تمام عکس‌های این گزارش تصویری واقعی است و هیچ دخل و تصرفی در آن‌ها صورت نگرفته، اما صحت شرح‌های آن به هیچ‌وجه تایید نمی‌شود. این توضیح را برای آن دسته از سایت‌ها مثل رجانیوز و تابناک ارایه کردیم که هر لینک طنزی را به جای خبر جدی منتشر می‌کند و برخی مخاطبان‌شان هم جوگیر می‌شوند و کامنت‌های حماسی از خودشان می‌فشانند.

پس از هماهنگی با نیروی انتظامی و گشت ارشاد، یکی از بانوان برای دقایقی با سگ در منطقه به گشت‌زنی و جلب توجه پرداخت.

آموزش نصب سیستم آبرسانی قطره‌ای گل‌خانه‌ای، از دیگر بخش‌های این مانور بود.

تیم امداد، بیدار کردن دختران تنبل با استفاده از ترکاندن بادکنک را نیز به نمایش گذاشتند.

مرحله خطرناک و دقیق نصب تاب برای کودکان نیز با موفقیت به اجرا گذاشته شد.

گروهی از امدادگران جویای کار، در حال اعزام به پروژه ساختمانی، زیر نظر مهندس ناظر خانم

نمایش شیوه ابداعی غسل خشک سرپایی میت، به همت گروهی از امدادگران زبده پژوهش‌گر و محقق

دفن میت به شیوه باستانی و انتظار برای رسیدن درِ تابوت برای پلمب کردن آن تا روز رستاخیز و حسابرسی جهانی

 


 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه چهارشنبه تلویزیون دولتی لیبی، معمر قذافی را پس از دو هفته غیبت در انظار عمومی، در دیدار با رهبران قبائل در طرابلس نشان داده است. مقام‌های لیبی این تصاویر‌ را به روز چهاشنبه در پایتخت عنوان کرده، اما منابع مستقل تاکنون آن را تایید نکرده‌اند.

سرهنگ قذافی از ۳۰ آوریل گذشته که بر اثر حمله ناتو کوچک‌ترین پسر و سه نوه‌اش کشته ‌شدند، دیده نشده است.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که مخالفان مسلح او، پس از چندین روز نبرد سنگین توانسته‌اند فرودگاه شهر مصراته را به کنترل خود در آورند.

نیروهای حامی آقای قذافی هفته‌هاست که برای تصرف مصراته در تلاش هستند، اما کنترل آن هم‌چنان در دست مخالفان است.

در همین حال گزارش شده است که انفجارهای جدیدی روز چهارشنبه در تریپولی رخ داده است.

ناتو گفته است که از اواخر مارس که رهبری عملیات لیبی را بر عهده گرفته تاکنون ۶ هزار ماموریت هوایی در این کشور انجام داده است.

این حملات هوایی به تثبیت مواضع مخالفان حکومت لیبی در شرق کشور کمک کرده است.

اما حملات ناتو تاکنون به سرنگونی سرهنگ قذافی منجر نشده است.

آقای قذافی در این تصاویر تلویزیونی در شرایط جسمی خوبی به‌نظر ‌می‌رسید.

سرهنگ قذافی با اشاره به کسانی که با او دیدار می‌کنند می‌گوید: «این‌ها نمایندگان قبایل لیبی هستند.»

بیشتر بخوانید:

«‌انجام حملات هوایی بیش‌تر به طرابلس»


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

در آستانه سفر نخست وزیر هند به کابل، ریاست امنیت ملی افغانستان از پیش‌گیری ترور کنسول هند در شرق این کشور خبر داد.

لطف‌اله مشعل سخن‌گوی ریاست امنیت ملی افغانستان گفت، دو تن به خواست استخبارات یکی از کشور‌های همسایه قصد داشتند، کنسول هند را در ولایت ننگرهار ترور کنند، اما بازداشت شدند.

وی افزود به عوض این کار به این تروریستان 12 میلیون دلار پیشنهاد شده بود.

هرچند آقای مشعل در مورد استخبارات کشوری که برای کشتن کنسول هند پول داده بود معلومات نداد، اما برخی از مقامات افغانستان استخبارات پاکستان را در حملات بر دیپلوماتان هندی متهم می‌کنند.

در سال‌های گذشته سفارت هند در کابل مورد حمله انتحاری قرار گرفت و در آن زمان نیز برخی از مقامات هندی و افغانستان، استخبارات پاکستان را در این قضیه متهم کردند.

از جانب دیگر قرار است تا لحظات دیگر من موهن سنگ نخست وزیر هند برای گفت‌و‌گو با مقامات افغانستان وارد کابل شود.

بر اساس معلومات ریاست جمهوری افغانستان، آقای سنگ قرار است پس از گفت‌و‌گو با رییس جمهوری کرزی در یک نشست خبری مشترک نیز ظاهر شود.

این در حالیست که هند در ده سال گذشته، یک میلیارد و سه صد هزار دلار را در بخش‌هاى مختلف به افغانستان کمک کرده است.


 


رادیو کوچه


1926 میلادی- «مارشال یوزف پیلسودسکی» (marshal jozef pilsudski) در ورشو دست به کودتا زد و حکومت دموکراسی لهستان را از بین برد. پیلسودسکی پس از کودتا وظایف نخست وزیر و وزیر جنگ را نیز به عهده گرفت.

پس از شکست امپراتوری‌های پروس و اتریش- مجارستان در جنگ جهانی اول‌، پیلسودسکی در نوامبر سال 1918 میلادی جمهوری ورشو را اعلام کرد و از سوی مجلس موسسان به سمت رییس جمهوری منصوب شد. هنگامی که پیلسودسکی در سال 1920 میلادی ارتش سرخ شوروی را از  ورشو وادار به عقب‌نشینی کرد و لهستان نوین را نجات داد‌، محبوبیتش به اوج رسید.

پیلسودسکی پس از ظهور نازیسم در آلمان به خطر آن پی برد و در 1934 میلادی یک پیمان عدم مخاصمه را با این همسایه و در عین حال پیمان مشابهی را با دیگر همسایه‌اش اتحاد شوروی در سال 1934 امضا کرد. پس از مرگ پیلسودسکی در 1935 میلادی «سرهنگ یوزف بک» سیاست او را دنبال کرد تا این که سرانجام این کشور پس از حمله هیتلر میان آلمان نازی و اتحاد شوروی تقسیم شد.

1914 میلادی- «هوارد اسمیت» (Howard K. Smith) روزنامه‌نگار آمریکایی به دنیا آمد. بیش‌تر کار او در خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال و شبکه‌های تلویزیونی «سی‌بی‌اس» و «ا‌بی‌سی‌» گذشت. هوارد از سال 1939 تا دسامبر 1941 اخبار آلمان و سال‌های اول جنگ جهانی دوم را از برلین گزارش می‌کرد و بارها با هیتلر و مقامات دیگر رایش سوم مصاحبه اختصاصی کرده بود. وی آخرین روزنامه‌نگار آمریکایی بود که پس از اعلان جنگ آمریکا به آلمان از برلین خارج شد و در این باره کتابی تحت عنوان «آخرین قطار از برلین» تالیف کرده که هالیوود آن را به صورت فیلم سینمایی درآورده و هوارد در آن شخصن نقش خود را ایفا‌ کرده است.

روزی که ارتش آلمان برغم قرارداد عدم تجاوز دو جانبه، به شوروی حمله برد، هوارد در گزارش خود پیش‌بینی کرد که آلمان به زیان خود گام برداشت و شکست خواهد خورد و «چرچیل» در مجلس عوام انگلستان به این پیش‌بینی هوارد استناد کرد.

1949 میلادی- به موجب توافق‏هایى که پس از جنگ جهانی دوم بین چهار دولت اشغال‌کننده آلمان صورت گرفت، آلمان بین این چهار دولت تقسیم شد و برلین پایتخت آن نیز با این‌که در وسط منطقه اشغالی شوروی واقع بود، در اختیار چهار دولت شوروی، فرانسه، انگلستان و آمریکا قرار گرفت. اما پس از چندی، اتحاد جماهیر شوروی با هدف خارج کردن نیروهای نظامی غرب از آلمان شرقی، شهر برلین را محاصره کرد و کلیه راه‏های زمینی و آبی منتهی به آن را بست.

«هاری ترومن»، رییس جمهوری وقت آمریکا تصمیم گرفت محاصره برلین را بشکند. در این میان، شورای امنیت ملی آمریکا نیز با هدف جنگ مقابله با شوروی، دو گروه از بمب‏افکن‏های خود را که حامل بمب‏های هسته‏ای بودند، به انگلستان اعزام کرد. در این میان، پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در 1949 تشکیل شد و آمریکا با شکستن محاصره برلین، تا آستانه جنگ با شوروی پیش رفت. ادامه این بحران در نهایت به تقسیم برلین به دو قسمت شرقی و غربی در چنین روزی انجامید.

از دیگر پیامدهای این بحران، تقسیم آلمان به دو کشور آلمان غربی آلمان شرقی بود. در این میان هر چند برلین بین شوروی و سه دولت دیگر به دو قسمت تقسیم شد ولی با ساخت دیوار معروف برلین در آگوست 1961، جدایی شرق و غرب بیش از پیش شدت گرفت.

——————————————-

برخی از روی‌دادهای دیگر

1372 خورشیدی- «حسین‌علی هروی» از استادان و محققان زبان و ادبیات فارسی درگذشت. شهرت دکتر هروی بیش‌تر به‌سبب حافظ‌شناسی است و در این زمینه کتابی در چهار جلد منتشر کرده است.

1820 میلادی- «فلورانس نایتینگل» پرستار انگلیسی و بنیان‌گذار حرفه پرستاری نوین در فلورانس ایتالیا زاده شد.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا (فارسی و انگلیسی)

جام‌جم

راسخون

Iranian history

 

 


 


منبع: کلمه

۲۶ زندانی سیاسی حوادث پس از انتخابات با نوشتن شکایت‌نامه‌ای خطاب به ریاست «هیت نظارت مرکزی بر حسن اجرای قانون احترام به آزادی‌های مشروط و حفظ حقوق شهروندی»، از «برخوردهای غیرقانونی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران با آن‌ها در مراحل مختلف بازداشت، بازجویی، محاکمه و حبس» شکایت کرده‌اند و هم‌زمان با سال‌گرد تصویب قانون احترام به آزادی‌های مشروع حقوق شهروندی، خواستار رسیدگی به این شکایت شده‌اند.

این زندانیان هم اکنون در بند ۳۵۰ اوین، 2-الف اوین، زندان رجایی‌شهر و زندان‌های خوزستان به سر می‌برند.

۲۶ زندانی سیاسی در نامه خود نوشته‌اند که غالب بازداشت‌ها با اعمال خشونت، توهین و تحقیر هم‌راه بوده به طوری که برخی از متهمان هنگام دستگیری به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

این زندانیان هم‌چنین نوشته‌اند :«ما امضا‌کنندگان این شکواییه تحت شکنجه قرار گرفته‌ایم. یکی از متداول‌ترین شکنجه‌ها نگه‌داری ما در سلول‌های انفرادی بسیار کوچک بوده است‌. روشی که به اذعان همه مسوولان عالی کشور شکنجه تلقی می‌شود و بازجویان و زندان‌بان‌ها نیز تایید می‌کنند که متهم پس از چند هفته نگه‌داری در سلول انفرادی دچار اختلالات جسمی و روحی شدید می‌شد .

شکنجه‌های شدیدتر از جمله فرو کردن سر متهم در توالت، خوراندن کاغذ بازجویی به متهم و مواردی امثال نیز علیه برخی از ما اعمال شده‌، که برخی از شاکیان و زندانیان در گزارش‌های جداگانه جزییات آن را منتشر کرده‌اند.»

این زندانیان یاد آور شده‌اند که «بازجویان معمولن این فشارها را نه برای کشف واقعیت بلکه برای وادار کردن متهمان به اعتراف مطالب واهی و خلاف واقع مورد نظر بازجویان به کار گرفتند. این رفتارهای خلاف قانون منحصر به دوره بازداشت نبوده و برخی محکومان به رغم طی مراحل دارسی و حکم قطعی در حال حاضر نیز هم‌چنان تحت شکنجه به صورت انفرادی یا هم‌راه محکومان دچار بیماری روحی و روانی نگه‌داری می‌شوند.»

امضا کنندگان این شکواییه هم‌چنین نوشته‌اند که ما بدون استثنا با رفتار غیر‌اخلاقی و غیر‌اسلامی بازجویان مواجه بوده‌ایم‌. شکنجه‌های روحی و فیزیکی فحاشی‌های شرم‌آور نسبت به متهم و خانواده و عزیزان او و طرح اکاذیبی چون روابط غیر‌اخلاقی در غالب بازجویی‌ها به کرات انجام شده‌است‌. رفتاری که باعث فشار روحی زیاد به متهمان نیز بوده است.

آن‌ها نوشته‌اند که نه فقط دستگیری‌ها و بازجویی‌های‌شان هم‌راه با توهین و تحقیر بوده است بلکه بازجویان از فحاشی و توهین به آن‌ها و خانواده و عزیزان و افراد مورد احترام‌شان از جمله رهبران جنبش اعتراضی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، و استفاده از رکیک‌ترین و زننده‌ترین عبارات به عنوان شگرد عادی برای تحقیر و تضعیف روحیه و تخریب مشاعر متهم استفاده می‌کردند.»

نویسندگان این نامه گفته‌اند که آن‌چه در این نامه آمده عمق عمل‌کرد فاجعه‌آمیز نسبت به متهمان و محکومان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را مشخص نمی‌کند.

اسامی امضا کنندگان:

محسن امین‌زاده ، محسن میر‌دامادی، بهمن احمدی‌امویی، عبدااله مومنی، میلاد اسدی، عبداله رمضان‌زاده، عماد بهاور، مصطفی تاج‌زاده، مجتبی تهرانی، علی جمالی، محمد حسین خوربک‌، محمد داوری، امیر‌خسرو دلیر‌ثانی، کیوان صمیمی، اسماعیل صحابه، محمد‌فرید طاهری‌قزوینی، فیض‌اله عرب‌سرخی، بهزاد نبوی، ابولفضل قدیانی‌، مجید دری‌، ضیا نبوی، مهدی کریمیان اقبال، محمد‌رضا مقیسه، علی ملیحی، محمد‌جواد مظفر، حسن اسدی‌زید‌آبادی.

رونوشت :

- ریاست محترم هیت نظارت و بازرسی است(ناظر بر حسن اجرای قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی)

ریاست محترم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی

فایل پی‌دی‌اف را از این‌جا دانلود کنید.


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

رسالت

1) رییس جمهوری: اختلاف قوا را مقام معظم رهبری حل می‌کنند

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=62187

دکتر محمود احمدی‌نژاد با اشاره به ماده 53 برنامه پنجم «پیش‌رفت و عدالت» مبنی بر تکلیف دولت به کاهش تعداد وزارت‌خانه‌ها گفت: «ماده 53 برنامه برای رعایت قانون اساسی تنظیم شده و دولت انتظار دارد قانون‌گذار بیش از همه پای‌بند قوانین باشد از این رو طرح برخی تقاضاهای غیرقانونی از دولت درست نیست چرا که اجرای قانون بر عهده قوه مجریه است.»

2) متکی: دولت سوریه گریزی از تعامل با مردم ندارد

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=62214

وزیر سابق امور خارجه گفت: «تصور می‌کنم آن‌چه در سوریه اتفاق می‌افتد، همانند سایر کشورها مربوط به مطرح شدن مطالبات مردم است و دولت سوریه نیز همانند سایر دولت‌ها در منطقه، هیچ گریزی جز تعامل با این مطالبات و پاسخ‌گویی به آن‌ها ندارد.»

خراسان

1) علی لاریجانی: هرچه مجلس آزادتر باشد، به‌تر می‌تواند از حقوق مردم دفاع کند

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=2&day=22&id=705515

به گزارش مهر، علی لاریجانی در گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان این‌که نظارت مجلس بر همه قوا دلیل بر این نیست که بر عمل‌کرد خود نظارتی نداشته باشد، گفت: «نمایندگان مردم در مجلس با سامان‌دهی قانون نظارت بر عمل‌کرد خود کلیات آن را تصویب کردند.» وی ادامه داد: «نمایندگان بر اساس قانون اساسی کشور در اظهارنظرها آزاد هستند و فریاد مردم به حساب می‌آیند و نباید با اجرای یک سیستم اشتباه مخل این اظهارنظر نمایندگان شد.»

2) مذاکرات صالحی با مقام‌های عراقی درباره بحرین، میله‌گذاری مرزها و زائران عتبات

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=2&day=22&id=705513

در سفر روز گذشته علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه به عراق و دیدارهای وی با مقام‌های بلند پایه این کشور از جمله دیدار با نوری المالکی، نخست وزیر، مسایل منطقه‌ای از جمله وضعیت خاص بحرین و موضوع‌های دو‌جانبه مانند میله‌گذاری مرزی و هم‌کاری‌های زیست محیطی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هوشیار زیباری‌، وزیر خارجه عراق نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی‌اش تصریح کرد که به‌طور قطع نیروهای آمریکایی تا پایان سال ۲۰۱۱ از خاک عراق خارج خواهند شد و هیچ‌گونه توافق سری در این زمینه وجود ندارد.

کیهان

1) نیک‌زاد: اجازه نمی‌دهیم قیمت مسکن و اجاره‌بها افزایش پیدا کند

http://www.kayhannews.ir/900222/4.htm#other402

وزیر مسکن و شهرسازی با تاکید بر این‌که افزایش 35 درصدی اجاره‌بها درست نیست گفت: «دولت برنامه یک‌سال برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها دارد.»

2) بحث داغ ادغام وزارت‌خانه‌ها در مجلس و دولت

http://www.kayhannews.ir/900222/2.htm#other201

اختلاف نظر مجلس و دولت در رابطه با ادغام وزارت‌خانه‌ها هم‌چنان به قوت خود باقی مانده و ابعاد تازه‌ای یافته است.

کوچک‌سازی دولت و کاهش تعداد وزارت‌خانه‌ها تا 17 مورد، تکلیفی است که طبق قانون برنامه پنجم به عهده دولت قرار گرفته، اما نحوه اجرای آن، این روزها اختلافاتی را میان مجلس و دولت ایجاد کرده است. هر‌چند در خصوص تقدیم شرح وظایف وزارت‌خانه‌های جدید از سوی دولت به مجلس، ظاهرن تفاوت دیدگاه کم‌تری وجود دارد اما آن‌چه تاکنون بحث و جدل‌ها را پررونق نگاه داشته، ضرورت رای اعتماد مجدد دولت به وزرای جدید است.

در این بین عدم معرفی وزیر ورزش و جوانان از طرف دولت هم امری است که انتقاد نمایندگان را به‌طور مستمر به دنبال دارد. در همین راستا رییس مجلس و رییس جمهوری نیز طی روزهای گذشته، گفت وشنودی غیرحضوری داشتند.

جام جم

1) صالحی: مسئله بحرین راه‌حل نظامی ندارد

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100843264007

علی‌اکبر صالحی در ادامه سفرهای خود به کشورهای منطقه، دی‌روز راهی بغداد شد و در دیدار با نخست‌وزیر عراق گفت: «مسئله بحرین راه‌حل نظامی ندارد و مطالبات مردم این کشور ـ که به روش مسالمت‌آمیز و دموکراتیک دنبال شده ـ می‌بایست با روش مناسب مورد توجه قرار گیرد.»

2) انتقاد پسر بن‌لادن از انداختن جسد پدرش به دریا

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100843251175

پسر اسامه بن‌لادن با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن قتل پدرش اعلام کرد: «این اقدام به عنوان یک جرم تلقی می‌شود و انداختن جسد بن‌لادن در دریا برای خانواده وی توهین‌آمیز بود.» به گزارش ایسنا، در این بیانیه که از سوی عمر بن‌لادن، چهارمین پسر اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده صادر شد، آمده است: «فرزندان رییس القاعده این حق را دارند که درخصوص این حرکت آمریکا، اقدام قانونی به عمل آورند و از سرنوشت پدرشان آگاه باشند.» در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما باراک اوباما، رییس‌ جمهوری آمریکا را درخصوص این مسئله مقصر می‌دانیم.»

تهران امروز

1) کاهش ساعات کار ادارات تایید شد

http://tehrooz.com/1390/2/21/TehranEmrooz/611/Page/3/

جلسه دیوان عدالت اداری با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور و قضات عالی‌رتبه دیوان برگزار شد. به گزارش ایسنا، رییس دیوان عالی کشور در ابتدای جلسه و با اشاره به تایید مصوبه هیت دولت مبنی بر کاهش ساعت کار ادارات در دیوان عدالت اداری گفت: «با وجود اختلاف نظر بین قضات دیوان عدالت اداری، درخواست ابطال مصوبه کاهش ساعت کاری کارمندان رای لازم را نیاورد و این مصوبه تایید شد.»

2) اوج نگرانی در بزرگ‌ترین وزارت‌خانه اقتصادی

http://tehrooz.com/1390/2/21/TehranEmrooz/611/Page/7/

ادغام وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو نسبت به سه ادغام دیگر به شدت حاشیه‌ساز شده است. چرا که بنا به درخواست دولت قرار است وزارت نفت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین وزارت‌خانه‌ها و اصلی‌ترین شریان اقتصادی کشور که سهم عظیمی از درآمد کشور را تامین می‌کند قرار است در وزارت‌خانه‌ای دیگر ادغام شود. البته به لحاظ ساختار این شیوه ادغام، در حقیقت انحلال یک وزار‌ت‌خانه است.

دنیای اقتصاد

1) غیبت 3 وزیر در جلسه دولت

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=253420

در پی نشست روز یک‌شنبه دولت و ادغام وزارت رفاه در وزارت کار، صادق محصولی در سر کار خود حاضر نشد. این در حالی است که از محصولی برای حضور در نشست دیروز هیت دولت نیز دعوت نشده و وی نیز در آن‌جا حاضر نبوده است. هم‌زمان سایت خبری عصر ایران نیز از غیبت وزرای صنایع و نفت در جلسه دی‌روز دولت خبر داد.

2) سکه طلا در جهت معکوس بازار جهانی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=253334

دی‌روز به دنبال گران شدن 5200 تومانی قیمت سکه در شعب بانک ملی، قیمت‌ها در بازار آزاد سکه نیز با افزایش بیش‌تر مواجه شد. این در حالی است که قیمت طلا در بازار‌های جهانی نسبت به قیمت تمام شده روز قبل از آن کاهش یافت.

 


 


خبر / رادیو کوچه

زلزله 5.2 ریشتری در نزدیکی شهر لورکا در جنوب اسپانیا حداقل ۱۰ کشته بر جای گذاشته و چند ساختمان را ویران کرده است. سازمان زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد این زلزله در عمق یک کیلومتری زمین و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر الیکانت رخ داده است.

این حادثه در ساعت ۱۸:۴۷ دقیقه به وقت محلی روز چهارشنبه رخ داد.

خودروهای بسیاری در زیر آوار نابود شده و یک بیمارستان برای احتیاط، تخلیه شده است.

تعداد مجروحان هنوز اعلام نشده است، اما رسانه‌های اسپانیا می‌گویند ده‌ها نفر مصدوم شده‌اند.

این قوی‌ترین زمین‌لرزه اسپانیا در نیم قرن گذشته گزارش شده است.

دو ساعت پیش از بروز این زلزله، زلزله‌ای به قدرت ۴.۴ در مقیاس ریشتر منطقه را لرزانده بود.

با وجود تاریک شدن هوا، بسیاری از مردم از بازگشت به خانه‌هایشان خودداری کرده بودند.


 


خبر / رادیو کوچه

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در واکنش به اظهارت اخیر رییس جمهوری اسلامی در خصوص آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد نامه دبیر شورای امنیت ملی ایران، به خودی خود نکات جدیدی ندارد و نیاز به ملاقات دیگری را توجیه نمی‌کند.

بنا بر گزارش رسانه‌های ایران، آقای جلیلی پیش‌تر در پاسخ به نامه کاترین اشتون در باره چگونگی ادامه گفت‌و‌گو بر سر برنامه اتمی ایران، بار دیگر بر بسته پیشنهادی سه سال پیش این کشور تاکید کرده و خطاب به خانم اشتون نوشته بود «از بازگشت شما به گفت‌وگو برای هم‌کاری حول نقاط مشترک استقبال می‌کنم.»

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی در سفر ترکیه طی چند روز گذشته از آمادگی برای از سرگیری گفت‌وگوهای اتمی سخن گفته بود.

اما مایا کاسیجانسیک، سخنگوی خانم اشتون روز چهارشنبه گفت: «ما از شنیدن این‌که ایران سخن از ملاقات می‌کند تعجب کرده‌ایم.»

وی با اشاره به نامه اخیر آقای جلیلی به اتحادیه اروپا گفت که پیشنهاد ایران «هیچ چیز» جدیدی ندارد که توجیه‌کننده ملاقات تازه‌ای باشد.

وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که اگر «دلیلی» نیست، نباید ملاقاتی انجام شود.

مارک تونر سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که ایران باید پاسخ‌گوی خواسته‌های شورای امنیت درباره برنامه اتمی‌اش بپردازد.

آخرین دور گفت‌وگوهای اتمی ایران در ژانویه گذشته و به‌دنبال عدم توافق طرفین بر طرح مبادله سوخت و نیز مسئله توقف غنی‌سازی اورانیوم به شکست انجامید.

بیشتر بخوانید:

«آمادگی ایران برای از سرگیری گفت‌وگوهای اتمی»


 


خبر / رادیو کوچه

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق با تاکید بر ادامه سیاست اعلام شده دولت این کشور مبنی بر تعطیلی اردوگاه اشرف تا پایان سال جاری، خواستار آن شد که کشورهای اروپایی و دیگر کشورها، افراد ساکن در این اردوگاه را در کشورهایشان بپذیرند.

به گزارش وبسایت رسمی وزارت امور خارجه عراق، آقای زیباری شام‌گاه سه‌شنبه، ۱۰ می در تماس تلفنی با کاترین اشتون، مسوول امور خارجی اتحادیه اروپا گفت عراق در اجرای این سیاست به مسوولیت‌های انسان‌دوستانه خود نیز پای‌بند خواهد بود.

وزیر امور خارجه عراق هم‌چنین تاکید کرد که از نگاه دولت بغداد اکنون زمان آن رسیده که مسئله مجاهدین خلق در عراق با انتقال آن به خارج از عراق حل و فصل شود، چرا که قانون اساسی عراق اجازه حضور سازمان‌های خارجی را که اقتدار و تمامیت ارضی عراق را به نوعی خدشه‌دار می‌کنند، نمی‌دهد.

خانم اشتون در این تماس تلفنی از جمله به مسئله نگاه اتحادیه اروپا به موضوع ساکنان اردوگاه اشرف که در آن بیش از ۳ هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران سکونت دارند، پرداخت و بر نگرانی این اتحادیه نسبت به سرنوشت ساکنان اشرف تاکید کرد.

اتحادیه اروپا چندی است که سازمان مجاهدین خلق را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا هم در حال بررسی این مسئله است که نام این سازمان را هم‌چنان در فهرست سازمان‌های تروریستی نگه دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید:

«آمریکا در پی اسکان ساکنان اردوگاه اشرف»


 


تذکار از رادیو کوچه: یکی از سیاست‌های کاری در رادیو کوچه انتشار نظرها و نامه و ایده‌های خوانندگان است. بی‌شک رادیو کوچه تایید و یا تکذیبی بر این مطالب ندارد. اما با توجه به روش این رسانه، اگر منطبق با اصول کاری رادیو باشد -که در بخش‌هایی به این نکات اشاره شده است- آن را منتشر خواهد کرد. مخاطب اینمطالبدر هر شرایطی حق دارند که نوشته‌ای در پاسخ به این نامه‌ها به رادیو ارسال کنند. بی‌شک این نوشته بی‌کم و کاست در پایگاه اینترنتی رادیو کوچه منتشر خواهد شد. برای هر نوع پاسخ به این نوشته شما می‌توانید با آدرس پست اکترونیکی: contact(at)koochehmail.com در تماس باشید.

در روزهای اخیر گروهی از اعضای شورای مرکزی جبهه ملی ایران در ادامه انتقادات مطرح شده به عبدالعلی ادیب برومند و هم‌چنین پاسخ به نامه هیت اجرای خارج از کشور این شورا اقدام به انتشار اعتراضیه کرده‌اند.

متن این اعتراضیه در پی آمده است.

جناب آقای عبدالعلی ادیب برومند،

طبق بند 6 تفاهم‌نامه مورخ 15/11/1389، هیت رهبری جبهه ملی ایران، که به امضای هیت رهبری، از جمله شخص شما و جناب آقای شاه حسینی عضو شورای مرکزی، به عنوان شاهد رسیده است، مقرر شده بود:

«هیت رهبری طی شش ماه از این تاریخ حداکثر 15 نفر از شخصیت‌های شناخته شده و با سابقه و صاحب‌نظر یا هوادار جبهه ملی را، بدون توجه به سن و قدمت، به تدریج برای عضویت در شورای مرکزی نامزد می‌نماید. این عده پس از تصویب شورای مرکزی و کسب موافقت شخص انتخاب شده برای شرکت در جلسات شورا دعوت خواند شد.»

طبق اطلاع، جناب‌عالی با هم‌دستی باند شناخته‌شده‌ای که همیشه خواستار زمین‌گیری جبهه ملی ایران بوده است، در جلسه شورای فاقد اکثریت مورخ 25/1/90، (که در آن از 33 نفر اعضای رسمی شورای مرکزی فقط 17 نفر، آن‌هم چهار نفر اعضای باند نام‌برده و 7 نفر از یک گروه حزبی خاص، در جلسه حاضر بودند) از پیش خود 15 نفر را به افتخار عضویت شورای مرکزی جبهه ملی درآورده‌اید و با این کار نه تنها با آب‌رو و حیثیت این افراد و شخصیت آنان بازی کرده‌اید، بلکه هم اساس‌نامه جبهه ملی (مواد 15 و 16)، به‌ویژه تبصره یک ماده 16، که صریحن مقرر می‌دارد که «انتخاب اعضای جدید باید بنا بر پیشنهاد مشترک هیت‌های رهبری و اجرایی» باشد، و نیز ماده 22 اساس‌نامه دایر بر وظایف رییس شورای مرکزی که هیچ حقی برای ریاست شورا جز حفظ نظم و تشکیل جلسه و ثبت نتیجه مذاکرات و مراقبت در تنظیم و تصویب صورت‌جلسه و اجرای تصمیمات شورا و …» قائل نیست را زیر پا گذارشته‌اید و در نتیجه با این کار، به‌ویژه این‌که افراد غیرمنتخب شورا را خود منصوب می‌نمایید و یا از چند نفر افراد هم حزبی و وابسته به باند موافقت می‌گیرید، از خود به عنوان رییس شورای مرکزی جبهه ملی ایران سلب صلاحیت کرده‌اید.

افزون بر همه این‌ها، جناب‌عالی با نقض و نفی هفت امضای خود: (1) تایید تشکیل کمیته 7 نفره برای برگزاری پلنوم و انتخابات، (2) واگذاری کلیه اختیارات مربوط به برگزاری پلنوم و اعلام نتایج انتخابات، (3) برگزاری پلنوم از راه رای‌گیری کتبی و مخفی غیرحضوری، (4) تعیین تاریخ و روز و ساعت شمارش آرا‌، (5) تذکار مجدد به کمیته 7 نفره در مورد انجام انتخابات پلنوم به نحو فوق در اسرع وقت، (6) تایید فهرست 60 نفر نامزدان عضویت شورا و افزودن نام‌های از قلم افتاده و تایید کلیه اقدامات هیت هفت نفره و موافقت مجدد با ادامه فعالیت تا مرحله نهایی اعلام نتایج انتخابات پلنوم (امضا شده در اصفهان)، (7) تفاهم نامه هیت رهبری شامل بند ششم آن در مورد نحوه انتخاب و معرفی 15 نفر کاندیدای عضویت در شورای مرکزی، ثابت کرده‌اید که برای امضا‌ و سخن خود ارزشی قائل نیستید و در نتیجه از اصول اخلاقی و فلسفی جبهه ملی ایران که روشنی رای، صداقت و یک‌رنگی و توجه به منافع و مصالح مردم و ملی است عدول نموده‌اید.

ماده 5 اساس‌نامه جبهه ملی ایران برای عضویت هر فرد در جبهه ملی شرایط و تشریفات ویژه‌ای را مقرر داشته است و مواد 15 و 16، افزون بر این‌ها، با توجه به اهمیت عضویت فرد در شورای مرکزی جبهه ملی، پنج مرحله و اقدام را به شرح زیر منظور کرده است:

1- رسیدگی به پیشینه سیاسی، اجتماعی و اخلاقی فرد در هیت رهبری و موافقت همگی اعضای هیت رهبری.

2- آگاهی دادن به هیئت اجرایی.

3- پیشنهاد به شورای مرکزی.

4- معرفی هر فرد در شورای مرکزی و دفاع از خود و پیشینه مبارزاتی خود.

5- رای گیری و تصویب عضویت و پیوستن فرد تازه داوطلب به شورای مرکزی

جناب آقای ادیب، شما در جلسه غیر‌رسمی مورخ 25/1/1390، به کدامیک از مواد و دستورهای اساس‌نامه جبهه ملی ایران وفادار بوده‌اید؟

جناب آقای ادیب، شما با دست‌چین کردن چند نفر از میان انتخاب شدگان سازمان‌های جبهه ملی ایران از میان 60 نفر داوطلبان عضویت در شورا، و شماری از بیرون از سازمان‌های جبهه ملی ایران، و دعوت از آنان برای حضور در شورا، کل تشکیلات و ساختار جبهه ملی و اصول حاکم بر آن را متزلزل کرده‌اید. فریاد اعتراض به این عمل‌کرد رییس شورا توسط همه منتخبین سازمان‌ها و اعضای سازمان‌ها که معتقد به حاکم بودن اصول دموکراتیک در جبهه ملی ایران هستند و اصولن خود فلسفه مبارزاتی جبهه ملی ایران را مبارزه برای استقرار دموکراسی و اصول حاکم بر تحقق آن می‌داند، بلند و این اعتراضات نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان در رسانه‌های گروهی بازتاب داده شده است و در نتیجه کل حیثیت جبهه ملی و سابقه تاریخی آن را با خطر جدی مواجه کرده است.

جناب آقای ادیب، این اقدام و نحوه کار شما نه تنها ادامه کار شورای مرکزی منقضی‌المدت را غیرممکن کرده است، بلکه انسجام لازم برای ادامه کار هیت رهبری و سایر نهادهای جبهه را از بین برده است. این نتایخ وخیم در این اوضاع و احوال اجتماعی و سیاسی کشور به نفع چه دشمنانی است؟

جناب آقای ادیب، تحمیل خودسرانه افراد هم حزبی و وابسته، به شورای مرکزی اقدام غیردموکراتیک و خلاف اساس‌نامه دیگر شماست که در سال گذشته انجام دادید.

طبق ماده 16 اساس‌نامه جبهه ملی ایران تبصره (4)، «در صورتی‌که احزاب و یا سازمان‌های صنفی سیاسی وابسته به جبهه ملی در بین انتخاب شدگان در کنگره حداقل یک نماینده در شورای مرکزی نداشته باشند، می‌توانند از شورای مرکزی درخواست فرستادن نماینده نمایند. حزب یا سازمان خود را بنمایند که در صورت موافقت و تصویب شورای مرکزی از حزب یا سازمان مزبور خواسته خواهد شد که نماینده خود را انتخاب و به شورا معرفی نماید.»

جناب‌عالی در سال 1388، بدون اطلاع و موافقت و تصویب شورای مرکزی و رعایت شرایط و قیود تبصره فوق چهار نفر از حزب ایران و مردم ایران را در جلسات شورای مرکزی شرکت دادید و به شورای مرکزی تحمیل کردید. در حالی‌که این دو حزب از ابتدای تشکیل شورای فعلی حداقل 7 نفر نماینده در شورای مرکزی داشته‌اند و این اقدام شما از سه نظر مخالف اساس‌نامه جبهه ملی ایران بوده است. (نداشتن نماینده، معرفی یک نفر، تصویب شورا) که جناب‌عالی هم به عنوان عضو شورای مرکزی و هم به عنوان رییس شورای مرکزی مکلف به احترام و اجرای آن می‌باشید.

جناب آقای ادیب، اقدام خلاف اساس‌نامه دیگر شما، اختراع سمت «مستمع آزاد» برای افراد مسن تحمیلی به شورای مرکزی که قادر به شرکت در جلسات نیستند می‌باشد. طبق ماده 13 اساس‌نامه جبهه ملی ایران، هر یک از اعضای شورا در قبال کلیه اقدامات و مسایل جبهه ملی ایران اعم از سیاسی، حقوقی، اجتماعی …) مسوولیت مستقیم دارند و باید پاسخ‌گو باشند. بنابراین، شورای مرکزی اولن مستمع آزاد ندارد و ثانین هیچ فردی از اعضای شورا بهر علت نمی‌تواند بیش از 5 جلسه متوالی از حضور در جلسات شورا غفلت نماید وگرنه مستعفی شناخته خواهد شد. ماده 19 اساس‌نامه جبهه ملی ایران هر فرد پذیرفته شده به عنوان عضو شورای مرکزی را مکلف می‌نماید که هرگاه به عللی (کهولت، بیماری، مسافرت‌های نامحدود …) نتوانند مسوولیت‌های نمایندگی و عضویت در شورا را انجام دهد رسمن کناره‌گیری خود را اعلام نماید.

جناب‌عالی برخلاف اساس‌نامه حداقل 7 نفر عضو مستعفی تلقی شده را که قادر به انجام وظیفه نیستند گاه از پیش خود مستمع آزاد و برای شمارش افراد حاضر در جلسه و حصول حد نصاب هیچ می‌شمارید و گاه در موقع رای‌گیری آن‌ها را به حساب می‌آورید و در نتیجه رسمیت جلسات و هم تصمیمات شورای مرکزی را مخدوش می‌سازید.

جناب آقای ادیب، با توجه به مراتب بالا و نقض فاحش و مکرر اساس‌نامه جبهه ملی ایران توسط شما، گروهی از اعضای شورای مرکزی‌، با صدور این اعتراضیه ضمن احترام به کلیه شخصیت‌ها و افراد دارای سابقه فعالیت در جبهه ملی ایران و یا هواداری جبهه، هرگونه اقدام و تصمیمات شما و افراد وابسته را مردود دانسته و ضمن درخواست اجرای فوری تفاهم نامه مورخ 15/1/1390، هیت رهبری، خواستار تشکیل جلسه اضطراری واقعی شورای مرکزی برای رسیدگی به این انحرافات از اساس‌نامه جبهه ملی ایران می‌باشیم.

گروهی از اعضای شورای مرکزی

جبهه ملی ایران

19 اردیبهشت 1390

فایل پی‌دی‌اف را از این‌جا دانلود کنید.

بیشتر بخوانید:

«ناکامی، نتیجه تخریب جبهه ملی ایران»

 


 


خبر / رادیو کوچه

استقلال در تهران در آخرین بازی گروهی لیگ قهرمانان آسیا النصر عربستان را ۲ به یک شکست داد، اما علی‌رغم تلاش‌های مضاعف در دقایق پایانی از این بازی‌ها حذف شد.

استقلال برای صعود از گروه B لیگ قهرمانان آسیا باید النصر را حداقل با اختلاف دو گل شکست می‌داد.

با این نتیجه هر دو تیم استقلال و النصر در امتیاز هشت برابر شدند. آن‌ها در دو بازی رو در رو نیز به برد مشابه ۲-۱ رسیدند اما النصر با تفاضل گل بهتر به عنوان تیم دوم و بعد از السد راهی دور شانزدهم شد.

در ادامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، تیم سپاهان با پیروزی  چهار بر یک در زمین تیم الجزیره امارات، با ۱۳ امتیاز پیش‌تاز گروه نخست شد.

با پیروزی ارزش‌مند تیم سپاهان در ورزش‌گاه بن‌زاید ابوظبی، مرحله گروهی لیگ فوتبال قهرمانان آسیا برای تیم‌های ایرانی به پایان رسید، دو تیم اصفهانی با سرگروهی به مرحله یک هشتم پایانی صعود کردند و دو تیم تهرانی حذف شدند.

بیشتر بخوانید:

«پرسپولیس با شکست از آسیا بیرون رفت»


 


مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

«دلیلی برای آغاز مذاکرات هسته‌ای با ایران وجود ندارد»


خبر / رادیو کوچه

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در واکنش به اظهارت اخیر رییس جمهوری اسلامی در خصوص آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد نامه دبیر شورای امنیت ملی ایران، به خودی خود نکات جدیدی ندارد و نیاز به ملاقات دیگری را توجیه نمی‌کند.

بنا بر گزارش رسانه‌های ایران، آقای جلیلی پیش‌تر در پاسخ به نامه کاترین اشتون در باره چگونگی ادامه گفت‌و‌گو بر سر برنامه اتمی ایران، بار دیگر بر بسته پیشنهادی سه سال پیش این کشور تاکید کرده و خطاب به خانم اشتون نوشته بود «از بازگشت شما به گفت‌وگو برای هم‌کاری حول نقاط مشترک استقبال می‌کنم.»

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی در سفر ترکیه طی چند روز گذشته از آمادگی برای از سرگیری گفت‌وگوهای اتمی سخن گفته بود.

اما مایا کاسیجانسیک، سخنگوی خانم اشتون روز چهارشنبه گفت: «ما از شنیدن این‌که ایران سخن از ملاقات می‌کند تعجب کرده‌ایم.»

وی با اشاره به نامه اخیر آقای جلیلی به اتحادیه اروپا گفت که پیشنهاد ایران «هیچ چیز» جدیدی ندارد که توجیه‌کننده ملاقات تازه‌ای باشد.

وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که اگر «دلیلی» نیست، نباید ملاقاتی انجام شود.

مارک تونر سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که ایران باید پاسخ‌گوی خواسته‌های شورای امنیت درباره برنامه اتمی‌اش بپردازد.

آخرین دور گفت‌وگوهای اتمی ایران در ژانویه گذشته و به‌دنبال عدم توافق طرفین بر طرح مبادله سوخت و نیز مسئله توقف غنی‌سازی اورانیوم به شکست انجامید.

………………………………………………….

بعدازظهر روز چهارشنبه روی داد،

«10 کشته براثر زلزله در جنوب اسپانیا»

خبر / رادیو کوچه

زلزله 5.2 ریشتری در نزدیکی شهر لورکا در جنوب اسپانیا حداقل ۱۰ کشته بر جا گذاشته و چند ساختمان را ویران کرده است. سازمان زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد این زلزله در عمق یک کیلومتری زمین و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر الیکانت رخ داده است.

این حادثه در ساعت ۱۸:۴۷ دقیقه به وقت محلی روز چهارشنبه رخ داد.

خودروهای بسیاری در زیر آوار نابود شده و یک بیمارستان برای احتیاط، تخلیه شده است.

تعداد مجروحان هنوز اعلام نشده است، اما رسانه‌های اسپانیا می‌گویند ده‌ها نفر مصدوم شده‌اند.

این قوی‌ترین زمین‌لرزه اسپانیا در نیم قرن گذشته گزارش شده است.

دو ساعت پیش از بروز این زلزله، زلزله‌ای به قدرت ۴.۴ در مقیاس ریشتر منطقه را لرزانده بود.

با وجود تاریک شدن هوا، بسیاری از مردم از بازگشت به خانه‌هایشان خودداری کرده بودند.

………………………………………………….

منابع موثق تصاویر را تایید نکردند،

«حضور قذافی پس از دو هفته در تلویزیون لیبی»

خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه چهارشنبه تلویزیون دولتی لیبی، معمر قذافی را پس از دو هفته غیبت در انظار عمومی، در دیدار با رهبران قبائل در طرابلس نشان داده است. مقام‌های لیبی این تصاویر‌ را به روز چهاشنبه در پایتخت عنوان کرده، اما منابع مستقل تاکنون آن را تایید نکرده‌اند.

سرهنگ قذافی از ۳۰ آوریل گذشته که بر اثر حمله ناتو کوچک‌ترین پسر و سه نوه‌اش کشته ‌شدند، دیده نشده است.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که مخالفان مسلح او، پس از چندین روز نبرد سنگین توانسته‌اند فرودگاه شهر مصراته را به کنترل خود در آورند.

نیروهای حامی آقای قذافی هفته‌هاست که برای تصرف مصراته در تلاش هستند، اما کنترل آن هم‌چنان در دست مخالفان است.

در همین حال گزارش شده است که انفجارهای جدیدی روز چهارشنبه در تریپولی رخ داده است.

ناتو گفته است که از اواخر مارس که رهبری عملیات لیبی را بر عهده گرفته تاکنون ۶ هزار ماموریت هوایی در این کشور انجام داده است.

این حملات هوایی به تثبیت مواضع مخالفان حکومت لیبی در شرق کشور کمک کرده است.

اما حملات ناتو تاکنون به سرنگونی سرهنگ قذافی منجر نشده است.

آقای قذافی در این تصاویر تلویزیونی در شرایط جسمی خوبی به‌نظر ‌می‌رسد.

سرهنگ قذافی با اشاره به کسانی که با او دیدار می‌کنند می‌گوید: «این‌ها نمایندگان قبایل لیبی هستند.»

………………………………………………….

وزیر امور خارجه عراق:

«کشورهای اروپایی ساکنان اشرف را بپذیرند»

خبر / رادیو کوچه

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق با تاکید بر ادامه سیاست اعلام شده دولت این کشور مبنی بر تعطیلی اردوگاه اشرف تا پایان سال جاری، خواستار آن شد که کشورهای اروپایی و دیگر کشورها، افراد ساکن در این اردوگاه را در کشورهایشان بپذیرند.

به گزارش وبسایت رسمی وزارت امور خارجه عراق، آقای زیباری شام‌گاه سه‌شنبه، ۱۰ می در تماس تلفنی با کاترین اشتون، مسوول امور خارجی اتحادیه اروپا گفت عراق در اجرای این سیاست به مسوولیت‌های انسان‌دوستانه خود نیز پای‌بند خواهد بود.

وزیر امور خارجه عراق هم‌چنین تاکید کرد که از نگاه دولت بغداد اکنون زمان آن رسیده که مسئله مجاهدین خلق در عراق با انتقال آن به خارج از عراق حل و فصل شود، چرا که قانون اساسی عراق اجازه حضور سازمان‌های خارجی را که اقتدار و تمامیت ارضی عراق را به نوعی خدشه‌دار می‌کنند، نمی‌دهد.

خانم اشتون در این تماس تلفنی از جمله به مسئله نگاه اتحادیه اروپا به موضوع ساکنان اردوگاه اشرف که در آن بیش از ۳ هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران سکونت دارند، پرداخت و بر نگرانی این اتحادیه نسبت به سرنوشت ساکنان اشرف تاکید کرد.

اتحادیه اروپا چندی است که سازمان مجاهدین خلق را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا هم در حال بررسی این مسئله است که نام این سازمان را هم‌چنان در فهرست سازمان‌های تروریستی نگه دارد یا خیر.

………………………………………………….

دبیر شورای نگهبان:

«مسایل مربوط به وزرا و وزارت‌خانه‌ها به عهده مجلس است»

خبر / رادیو کوچه

به دنبال بالا گرفتن اختلاف‌ها میان مجلس شورای اسلامی و دولت محمود احمدی‌نژاد بر سر قانونی یا غیرقانونی بودن ادغام چند وزارت‌خانه بدون تصویب مجلس، شورای نگهبان اعلام کرده است،‌ ادغام وزارت‌خانه‌ها و ایجاد وزارت‌خانه‌های جدید باید به تصویب مجلس برسید.

در ادامه این اظهارات از سوی شورای نگهبان آمده است وزیران این وزارت‌خانه‌ها نیز باید از مجلس رای اعتماد بگیرند.

به گزارش مهر، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز چهارشنبه در پاسخ به نامه علی لاریجانی، رییس مجلس، در باره تفسیر اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی، با ارسال نامه‌ای به وی اعلام کرده است، وزیران وزارت‌خانه‌های ادغام شده باید از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرند.

در اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: «وزرا توسط رییس جمهوری تعیین و برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند. با تغییر مجلس، گرفتن رای اعتماد جدید برای وزرا لازم نیست. تعداد وزیران و حدود اختیارات هر یک از آنان را قانون معین می‌کند.»

در نامه دبیر شورای نگهبان خطاب به رییس مجلس در این‌باره آمده است: «با توجه به وضوح اصول قانون اساسی خصوصن اصل ۱۳۳ هرگونه تغییر در وظایف و اختیارات قانونی و نیز ادغام دو یا چند وزارت‌خانه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و تا قبل از تصویب مجلس تغییری در مسوولیت و اختیارات وزیران و وزارت‌خانه‌های قبلی به وجود نخواهد آمد.»

احمد جنتی در نامه خود هم‌چنین افزوده است: «وزیر وزارت‌خانه‌های جدید یا ادغام شده در هرصورت وزیر جدید محسوب شده و نیاز به اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی دارد.»

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، شورای نگهبان که اعضای آن به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم توسط رهبر منصوب می‌شوند، مسوولیت تفسیر قانون اساسی را برعهده دارد.

به دنبال تصمیم دولت محمود احمدی‌نژاد برای ادغام هشت وزارت‌خانه، اختلاف‌ها میان دولت و مجلس بر سر قانونی یا غیر‌قانونی بودن این اقدام بدون تصویب مجلس در روزهای گذشته بالا گرفته بود.

………………………………………………….

لیگ قهرمانان آسیا،

«استقلال برد و حذف شد»

خبر / رادیو کوچه

استقلال در تهران در آخرین بازی گروهی لیگ قهرمانان آسیا النصر عربستان را ۲ به یک شکست داد، اما علی‌رغم تلاش‌های مضاعف در دقایق پایانی از این بازی‌ها حذف شد.

استقلال برای صعود از گروه B لیگ قهرمانان آسیا باید النصر را حداقل با اختلاف دو گل شکست می‌داد.

با این نتیجه هر دو تیم استقلال و النصر در امتیاز هشت برابر شدند. آن‌ها در دو بازی رو در رو نیز به برد مشابه ۲-۱ رسیدند اما النصر با تفاضل گل بهتر به عنوان تیم دوم و بعد از السد راهی دور شانزدهم شد.

در ادامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، تیم سپاهان با پیروزی  چهار بر یک در زمین تیم الجزیره امارات، با ۱۳ امتیاز پیش‌تاز گروه نخست شد.

با پیروزی ارزش‌مند تیم سپاهان در ورزش‌گاه بن‌زاید ابوظبی، مرحله گروهی لیگ فوتبال قهرمانان آسیا برای تیم‌های ایرانی به پایان رسید، دو تیم اصفهانی با سرگروهی به مرحله یک هشتم پایانی صعود کردند و دو تیم تهرانی حذف شدند.

………………………………………………….

توسط ماموران امنیتی صورت گرفت،

«بازداشت مریم بهرمن فعال جنبش زنان»

خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، 21 اردیبهشت‌ماه 1390، مریم بهرمن فعال جنبش زنان در شیراز توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

به گزارش کلمه، ساعت هفت و نیم صبح امروز چند تن از ماموران امنیتی با در دست داشتن حکم بازداشت به منزل این فعال اجتماعی مراجعه کرده و بعد از سه ساعت بازرسی منزل و ضبط بعضی از اموال شخصی،‌ از جمله تلفن هم‌راه، چند جلد کتاب، لپ‌تاپ و…، ایشان را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت کرده‌‌اند.

تاکنون از محل نگه‌داری این فعال جنبش زنان گزارشی ارایه نشده است.

………………………………………………….

براساس برخی مستندات،

«سوریه یک خبرنگار الجزیره را اخراج و به ایران فرستاد»

خبر / رادیو کوچه

تلویزیون الجزیره روز چهارشنبه، 11 می گزارش داد مقام‌های سوریه دوروتی پرواز، خبرنگار این شبکه را به ایران اخراج کرده‌اند.

به گزارش این خبرگزاری، دوروتی پرواز خبرنگار ۲۹ ساله‌ تلویزیون الجزیره تابعیت ایرانی، کانادایی و آمریکایی دارد و روز جمعه (۲۹ آوریل) برای پوشش نا آرامی‌های سوریه با گذرنامه ایرانی خود به دمشق سفر کرد، اما مقام‌های این کشور وی را در فرودگاه بازداشت کردند.

یک سخن‌گوی شبکه الجزیره روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «ما هم اکنون اطلاعاتی دریافت کرده‌ایم که وی در تهران و در بازداشت به سر می‌برد.»

سخن‌گوی الجزیره تاکید کرده است: «ما از مقام‌های ایرانی می‌خواهیم تا اطلاعاتی در مورد دوروتی در اختیار ما بگذارند، اجازه تماس با وی را صادر کنند و مقدمات آزادی فوری وی را فراهم کنند.»

وی خاطرنشان کرده است مسوولان این شبکه از روز ٢٩ آوریل و زمانی که خانم پرواز، دوحه را ترک کرده، از وی بی‌خبر بوده‌اند و عمیقن نگران وضعیت سلامت و امنیت وی هستند.

مقام‌های سوری هفته پبش به مقام‌های الجزیره گفته بودند که دوروتی پرواز در دمشق زندانی شده است و آزاد خواهد شد.

بنا به گزارش رسانه‌ها، سفارت سوریه در واشنگتن روز سه‌شنبه (۱۰ می) اعلام کرد خانم پرواز قصد داشته با روادید منقضی وارد سوریه شود و بنا بر این روز اول می به ایران مسترد شده است.

در بیانیه سفارت سوریه در واشنگتن آمده است پرواز روز ۱ می «توسط کنسول ایران (در سوریه) اسکورت شد و وی با پرواز ۷۹۰۵ خطوط هوایی کاسپین، ره‌سپار تهران شد.»

بنا به گزارش تلویون الجزیره، علی‌اکبر صالحی روز ۲ می به این شبکه گفته بود از محل نگه‌داری خانم پرواز اطلاعی ندارد. وی از سوریه خواسته بود تا به پرونده این خبرنگار رسیدگی کند.

بنا به گزارش روز سه‌شنبه (۳ می) الجزیره، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در طی یک کنفرانس مطبوعاتی ابراز امیدواری کرده بود خبر بازداشت دوروتی پرواز صحت نداشته باشد. وی در عین حال گفته بود «اگر وی بازداشت شده است، ما از دولت سوریه می‌خواهیم به این پرونده رسیدگی کند.»

دوروتی پرواز فارغ الحتصیل ادبیات انگلیسی از دانشگاه بریتیش کلمبیا است و رشته خبرنگاری در مقطع کارشناسی ارشد را در دانش‌گاه آریزونا تکمیل کرد. وی خبرنگار پیشین نشریه «سیاتل پست اینتلیجنسر» و برخی دیگر از نشریات ایالات متحده است.

دوروتی از سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی تلویزیون الجزیره انگلیسی استخدام شد و پیش از سفر به سوریه، اخبار مربوط به زلزله و سونامی فاجعه بار ژاپن را پوشش داده بود.

………………………………………………….

رییس جمهوری اسلامی:

«برخی فکر می‌کنند دولت کارگر آن‌هاست»

خبر / رادیو کوچه

پس از تنش‌های به‌وجود آمده بین رییس جمهوری اسلامی و آیت‌اله خامنه‌ای بر سر عزل و ابقای وزیر اطلاعات، روز سه‌شنبه پس از ادغام چند وزارت‌خانه از سوی دولت و برکناری وزرای آن‌ها، مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی از ادامه فعالیت این وزرا در وزارت‌خانه‌های مربوطه خبر داد

این در حالی است که علی لاریجانی اعلام کرد این برکناری باید به تایید مجلس برسد.

در همین حال محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در جلسه هیت دولت با صراحت و مجددن با تاکید بر این‌که انتخاب و عزل وزرا بر عهده ریاست جمهوری است از اظهارات علی لاریجانی انتقاد کرده است.

به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در جلسه هیت دولت با اظهار این‌ که طبق قانون، دولت موظف است تعداد وزارت‌خانه‌ها را به ۱۷ عدد کاهش دهد گفت: «متاسفانه عده‌ای چنین معتقدند که آن‌ها باید چگونگی اجرای قانون را مشخص کنند که خود این سخن نقض قانون و تخریب آن است.»

وی تاکید کرد که ادغام وزارت‌خانه‌ها بر اساس قانون صورت گرفته و افزود که دولت در تلاش است تا شرح وظایف وزارت‌خانه‌های جدید را به مجلس ارایه دهد.

روز یک‌شنبه، ۱۹ اردی‌بهشت، هیت دولت تصویب کرد که هشت وزارت‌خانه در یک‌دیگر ادغام و به این ترتیب چهار وزارت‌خانه حذف و سه وزیر از کابینه دهم خارج شوند.

اما این اقدام در حالی صورت گرفت که رییس و نمایندگان مجلس پیش‌تر تاکید کرده بودند که ادغام وزارت‌خانه‌ها بدون مصوبه مجلس قانونی نیست.

از سوی دیگر دولت معتقد بود که ادغام وزارت‌خانه‌ها نیازی به مصوبه مجلس و رای اعتماد برای وزیران جدید ندارد.

به دنبال این اقدام دولت، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه اعلام کرد که ادغام وزارت‌خانه‌ها غیرقانونی است و وزیران موظف به ادامه کار خود هستند.

در واکنش به این اظهارات، آقای احمدی‌نژاد بدون اشاره به فرد خاصی، با اظهار این‌ که «برخی تصور می‌کنند که آن‌ها صاحب کار هستند و دولت کارگر آنان است»، گفت که بهتر است مجلس وظایف خود را انجام دهد و بگذارد دولت نیز بر اساس قانون به وظیفه‌اش عمل کند.

وی هم‌چنین در واکنش به تاکید مجلس بر به تصویب رسیدن طرح ادغام وزارت‌خانه‌ها از سوی نمایندگان، گفت: «مگر می‌شود هشت ماه وزارت‌خانه‌ها را برای ادغام معطل کرد و سپس چند ماه دیگر نیز این پروسه در مجلس ادامه پیدا کند؟ این بدان معناست که یک سال هیچ کاری از سوی این وزارت‌خانه‌ها در کشور انجام نشود.»

محمود احمدی‌نژاد تاکید کرد که عده‌ای با طرح برخی مطالب در تلاش هستند دولت را به اقدام خلاف قانون متهم کنند و افزود: «اگر بنا باشد اعلام کنیم که چه کسانی خلاف قانون عمل می‌کنند مستنداتی داریم که می‌توان آن را ارایه کرد.»

در چند وقت گذشته، مجلس در موارد دیگری،‌ از جمله نحوه اجرای قانون هدف‌مندی یارانه‌ها، دولت را به تخلف از قانون متهم کرده‌ است.

با این‌ حال آقای احمدی‌نژاد روز چهارشنبه دولت نهم را «قانون‌مند‌ترین دولت» در «تاریخ کشور» خواند و از مجلس نیز خواست تا به قانون پایبند باشد.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته