-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۴, چهارشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 05/04/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اهمیت فضای مجازی و تاثیر آن بر تحولات سیاسی و اجتماعی، روز به روز افزایش می‌یابد. از زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای از «جنگ نرم» سخن گفت و با پروپاگاندای سیستماتیک این عبارت وارد ادبیات سیاسی ایران شد و در دیدارهای رسمی برخی از خودی‌ها را «افسران جنگ نرم» خواند، بخشی از «سربازان ولایت» با اهداف گوناگون وارد شبکه‌های مختلف اجتماعی شدند، تا تحقق اهداف راهبردی نظام در فضای مجازی را دنبال کنند.

بسیج بارها اعلام کرده که «درصدد تسخیر فضای مجازی» است. آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌‌جمعه مشهد، اخیرا در خطبه‌های نمازجمعه اعلام کرد که «امروز میدان جهاد فی سبیل‌الله، فضای مجازی است» و سخنان بسیاری از این دست، بر زبان کارگزاران نظام جاری شد.

اما تا پیش از ماجرای بحث‌برانگیز «فرفرلیکس» و انتشار گفت‌وگوهای انجام‌شده در «دخمه حزب‌اللهی‌ها» در فرندفید، اطلاعات و جزئیات موثقی از نحوه اجرای این سیاست‌ها در فضای مجازی منتشر نشده بود. در این ماجرا اطلاعات مربوط به یکی از اتاق‌های خصوصی گفت‌وگوی «حزب‌اللهی‌‌ها» در فرندفید منتشر شد و بحث‌ها و جنجال‌های بسیاری در میان کاربران این شبکه‌اجتماعی برانگیخت‌؛ اطلاعاتی که گویا و نشانگر بخشی از اقدامات هواداران حزب‌اللهی «نظام اسلامی» در جهت تحقق اهداف سرکوبگرانه حاکمیت در فضای مجازی است.

از آنجایی که این اتاق‌های گفت‌وگو کاملا بسته است و حلقه مشخصی از افراد اجازه ورود به آن را دارند و ورود هر کاربر مستلزم  «تایید صلاحیت» آنها توسط یکی از مدیران است، «حزب‌اللهی‌ها» در این اتاق که به آن «دخمه» می‌گویند، نقاب از چهره برمی‌دارند، صریح و بی‌پرده سخن می‌گویند و خود واقعی‌شان را نمایش می‌دهند. اگر این اتاق را پشت پرده یا اتاق فرمان بدانیم، بدیهی است با آنچه بر صحنه نمایش می‌بینیم تفاوت‌های اساسی دارد.

این اطلاعات از دو طریق در اختیار گروهی از فعالان وب قرار گرفته است. بخش عمده اطلاعات، تصاویری است از بحث‌های گسترده انجام شده در این اتاق که توسط یکی از «عناصر بریده از گروه» منتشر شده است. اما گذشته از این، فرندفید یک آسیب‌پذیری امنیتی دارد که یک کاربر پی‌گیر آشنا به تکنیک‌های نفوذ می‌تواند با استفاده از آن، پیغام‌های خصوصی و اطلاعات شخصی کاربری دیگر در فرندفید را بخواند. اطلاعات به دست آمده از این دو راه، از «دخمه حزب‌اللهی‌های فرفر»،  «فرفرلیکس» را پدید آورد؛ اولین تجربه افشاگری به سبک ویکی‌لیکس، در وب فارسی.

اختلاف پشت پرده، اتحاد روی صحنه

آنچه در این ماجرا افشا شده، می‌تواند نمایانگر رویکرد سیاسی حاکمیت در قبال معترضان و مخالفان باشد. کاربران «ارزشی» فرندفید، بخشی از همان «افسران جنگ نرم»اند که در صورت لزوم و بسته به شرایط، سلاح گرم یا سرد در دست می‌گیرند و به گاه فراغت از «جنگ سخت»، پای اینترنت می‌نشینند تا فعالیت‌های «نرم» خود علیه مخالفان را به پیش ببرند.

آواتار شماری از کاربران اتاق خصوصی گفت‌وگوی «حزب‌االهی‌ها»

06514422_100.jpg

فعالیت‌ها و سخنان آنها نشانگر منش سیاسی گروهی است که جز به «حفظ نظام» نمی‌اندیشد و حفظ نظام که «اوجب واجبات» است، برای آنها که «ذوب در ولایت»اند، هدفی است که هر وسیله‌ای را توجیه می‌کند و زیر پا گذاشتن هر ارزش اخلاقی را مجاز. فرندفید، که کاربران ایرانی به اختصار به آن «فرفر» می‌گویند، شبکه‌ای است که نسبت به فیس‌بوک، توییتر و گوگل‌ریدر، تراکم نیروهای «ارزشی» در آن بیشتر است.

این افسران که خود را از جمع «خواص» می‌دانند و پیرو مطلق «آقا»، برای اشاره به معترضان، مخالفان و حامیان جنبش سبز، از واژه «قرتی» یا «جلبک» استفاده می‌کنند و برای اشاره به نیروهای خودی و بسیجی‌ها عنوان «حزبُل» را به کار می‌گیرند. از نظر آنها «قرتی‌ها» با آدم‌های عادی تفاوت‌هایی دارند. یکی از تفاوت‌ها این است که «قرتی‌ها از تحقیر و تجاوز و سرکوب، لذت می‌برند.»

انتشار گفت‌وگوهایی که در این «دخمه» انجام شده، نشان می‌دهد که پشت پرده همیشه بحث‌های گسترده‌ای در جریان است و اختلافات ریشه‌ای وجود دارد، اما روی صحنه و در جریان بحث با دیگر کاربرانی که از نظر آنها مخالف یا معاند محسوب می‌شوند، ماجرا به کلی متفاوت است: همه متحدند و به‌صورت کاملا هماهنگ عمل می‌کنند؛ هر کس نقابی به صورت می‌زند، تا هدف محقق شود.

در یکی از فیدهایی که مربوط به اختلافات دامنه‌دار «حامیان ولایت» و «احمدی‌نژادی‌ها» در هفته‌های اخیر است، کاربری گفته است: «یک طناب بیارید خودم رو دار بزنم، با حرف‌های مصباح، حدادیان، سعیدی.» این حرف‌های کاربری است که مسئولیت مدیریت این اتاق گفت‌وگو را هم بر عهده دارد. اشاره او به حرف‌هایی است که مداح مشهور، سعید حدادیان درباره مشایی گفته، سخنان سعیدی درباره «یا علی» گفتن خامنه‌ای در هنگام تولد و سخنان مصباح که گفت خامنه‌ای را بالاتر از سید خراسانی می‌داند.

یکی دیگر از کاربران هم در فید دیگری با اشاره به «کثافت‌کاری‌ها و بی‌اخلاقی‌های بسیجی‌ها و حزب‌اللهی‌ها در روزهای پس از انتخابات» نوشته است: «برای چنین افرادی قطعا تقلب در انتخابات کار خاصی نباید بوده باشد.» البته همان‌طور که خودشان می‌گویند، به شدت مراقب این هستند که اختلافات موجود، موجب بروز «انشقاق در میان حزب‌اللهی‌ها» نشود.

خون معترضان، سوژه خنده «حزب‌اللهی‌ها»

«دور خوردیم، قرتی بود یارو» و بعد دو نقطه و چندین پرانتز بسته به نشانه خنده. این واکنش یکی از کاربران دخمه به افشا شدن هویت واقعی صانع ژاله بود؛ دانشجویی که در روز ۲۵ بهمن، در جریان اعتراضات کشته شد. حامیان جنبش سبز، در روز ۲۵ بهمن پس از ماه‌ها دوباره به خیابان‌ها آمدند و اگرچه سیستم تبلیغاتی حاکمیت بر «مرگ جنبش سبز» تاکید می‌کرد، یکی از کاربران «حزب‌اللهی» در شب پیش از ۲۵ بهمن خبر داد که برادران اطلاعاتی به او گفته‌اند: «قضیه از ۲۲ خرداد جدی‌تره، همه بیاین.»
06514419_100.jpg
بحث‌های کاربران این اتاق پس از ۲۵ بهمن، مهر تاییدی است بر پروژه مصادره کشته‌شده‌های اعتراضات پساانتخاباتی. یکی از این کاربران حزب‌اللهی می‌گوید «قاپیدن یه کشته، که سابقه سبز داشته کاری فوق‌العاده هوشمندانه و از بهترین رفتارهای (نظام) پس از انتخابات بوده.» این از مسائل بحث‌برانگیز میان این «افسران جنگ نرم» بوده است. یکی از کاربران در اعتراض گفته است «جلبک هم باشه مهم نیست، فقط باید شلوغ‌بازی کنیم.» به اعتقاد این گروه «باید بین شهید شدن، نفله شدن و کشته شدن، تفاوت قائل شد.»

حتی یکی از کاربران به صراحت گفته «هر کشته‌ای حتی در درگیری، مادامی که دلیل روشنی در دست داشتن حکومت به عمد در آن نباشد، خونش به گردن موسوی است. این موضع ماست و حق هم هست.» برخی از آنها در واکنش به کشته شدن صانع ژاله رو به «ماست‌مالی» آورده‌اند، اما برخی دیگر می‌گویند «باید بی‌خیال ماست‌مالی شد و سکوت کرد.»

کاربر دیگری می‌گوید: «ماست‌مالی به سبک برادر حسین (شریعت‌مداری): اصلا بچه خودم بوده، برای جاسوسی گذاشتمش سر راه خانواده ژاله.» این «ارزشی‌ها» در برخی از فیدهایی که در اتاق‌های خصوصی دیگر منتشر می‌شود، با افتخار از کشتن معترضان پس از انتخابات می‌گویند؛ در قالب «ذکر خاطره‌ها.»

«بازی در زمین دشمن» و تدوین «سناریوهای دروغ و تقیه»

گروه‌هایی از این دست، با مجموعه‌های نظامی نظیر قرارگاه ثارالله و سایر نهادهای وابسته به سپاه پاسداران، ارتباط ارگانیک دارند و مجری فرمان‌های آنها هستند. آنها از هیچ تلاشی برای تعقیب و پرونده‌سازی برای مخالفان و زمینه‌سازی برای بازداشت آنها دریغ نمی‌کنند. در حوزه‌های مختلف نیروها را دسته‌بندی می‌کنند تا از توانایی‌های آنها به‌طور بهینه استفاده کنند و البته شواهد برآمده از همین گفت‌وگوها نشانگر آن است که بودجه‌های هنگفتی برای پروژه‌های گوناگون در فضای مجازی می‌گیرند.

06514418_100.jpg

ایجاد انحراف و اختلال در بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی برای سازمان‌دهی سیاسی نیز از جمله اقداماتی است که چنین گروه‌هایی مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارند. یکی از این کاربران که وبلاگ‌نویس شناخته‌شده‌ای است از ارسال آدرس‌های غلط تجمع در توییتر برای آشفته‌سازی برنامه‌های سیاسی گفته است و بسیاری از آنها با نقاب‌های گوناگون، در بحث‌های بالاترین و رسانه‌های آنلاین دیگر شرکت می‌کنند.

هماهنگی برای ایجاد اختلال در برنامه تعاملی بی‌بی‌سی فارسی، «نوبت شما» در روزهای حساس و سرنوشت‌سازی نظیر ۲۵ بهمن هم از دیگر اقدامات، و البته افتخارات آنان است؛ اقدامی که خود آن را «بازی در زمین دشمن» می‌خوانند و برای آن نقشه‌ها می‌کشند.

بخشی از اقدامات آنها هم واکنشی است. یکی از این کاربران «ارزشی» در واکنش به یکی از اقدامات سبزها گفته است: «باید آمار چند تا از سبزها را دربیاریم و لیست ترور تهیه کنیم.» یکی از آنها می‌گوید «تنها کسی که مانع کشتن گله‌ای این‌ها می‌شود، خود سید‌علی خامنه‌ای است که دست و بال ما را بسته.»

البته در این میان، کسانی هم پیدا می‌شوند که دست‌کم برای چند ثانیه وجدان‌شان بیدار می‌شود. یکی از آنها در اعتراض به برخی از اقدامات «حزب‌اللهی‌ها» گفته است: «وقتی کرامت آدم‌ها رو له می‌کنید، بهترین بهانه برای قیام هست و سرنوشت، همان سرنوشت (حسنی) مبارک خواهد بود.» دیگری گفته این اقدامات «نتیجه‌ای جز سیاه کردن سابقه ۱۴ قرن اسلام در این کشور ندارد» و کاربری دیگر از کسانی گفته که با رویدادهای پساانتخاباتی در ایران به «عناصر ضد نظام» پیوستند «چون بی‌رحمی‌ها را دیدند»، اما جریان غالب، همان جریان افراط‌گرا و تمامیت‌خواه است.

پس از انتشار این گفت‌وگوها در وب، بسیاری از همین کاربران «حزب‌اللهی» تلاش کردند تا با شیوه‌ای شناخته‌شده به این اقدام اعتراض کنند: حمله به حریف، با اشاره به ارزش‌هایی که برای حریف مهم است؛ آزادی بیان، حریم خصوصی و حتی تهدید به پیگیری حقوقی ماجرا در خارج از کشور. اطلاعات مرتبط با فرفرلیکس را می‌توان با جستجوی تگ فرفرلیکس# در فرندفید یا توییتر پیدا کرد، اگرچه یکی از روش‌های کاربران ارزشی برای مقابله، انتشار اطلاعات نامربوط با همین تگ است، تا اطلاعات اصلی به سادگی در دسترس دیگر کاربران قرار نگیرد. با این همه، کسانی که این اطلاعات را منتشر کرده‌اند می‌گویند افشاگری‌ها ادامه خواهد داشت و به زودی جزئیات بیشتری منتشر خواهد شد.

احسان نوروزی

تحریریه: جمشید فاروقی

منبع: دویچه وله


 


ندای سبز آزادی: روز جهانی کارگر در حالی گذشت که زنان کارگر بسیاری در گوشه و کنار شهرهای مختلف ایران و درسخت‌‌‌‌ترین شرایط مشغول به کار بودند.
بحران های اقتصادی و معیشتی حاکم بروضعیت ایران در طول چند سال گذشته قشر کارگر ایران را بیشتر از طبقات دیگر دچار مشکل کرده است و در این میان زنان کارگر نسبت به مردان هم صنف خود تحت فشار بیشتری بودند.
نکته قابل توجه اینست که این فشارها از سوی خانواده و اجتماع به طور همزمان بر پیکر آنها وارد می‌شود. بدتر شدن شرایط اقتصادی، تورم و حذف ناگهانی یارانه‌‌‌ها، اولین تاثیرش را برقشر کم درآمد جامعه یعنی کارگران می گذارد . زنان کارگرنه تنها در کارهای خانه وظایف متعددی به دوش دارند، بلکه بسیاری از آنها برای تأمین معاش خانواده‌‌‌های‌‌‌شان مجبورند که ساعت های طولانی را در کارگاه ها و قسمت‌‌‌های صنعتی و کارگاهی مختلف جامعه به کار بپردازند ، به طوری که در حال حاضر زنان کارگر سهم زیادی درچرخه ی اقتصادی و تولیدی کشور دارند . از سویی دولت نیز با عدم حمایت از آنان دست کارفرمایان‌شان را برای تضییع حقوق آنها به کلی باز گذاشته است.  زنانی که با کار طاقت‌‌‌‌فرسا در بیرون از خانواده نه تنها از جانب نهادهای دولتی حمایت چندانی نمی شوند ، بلکه عمومن دستمزد ناچیز آنها  در کنار مسائلی چون تبعیض جنسیتی در محیط کار و خشونت‌های ناشی از آن، گریبان‌‌‌گیر این قشر از زنان جامعه‌‌‌ است .
شرایط محیط کارگر این زنان به گونه‌ای‌ست که بسیاری از آنها مجبورند برای ماندن در محیط کار و از دست ندادن شغل با وجود قوانین تبعیض‌آمیز حاکم بر محیط کار  برای تأمین نیازهای اقتصادی خانواده شان  با دستمزد کمتری کار کنند ، در نتیجه به نوعی بهره‌‌‌‌کشی از آن ها افزایش می یابد و نیروهای بیشتری از این زنان در محیط کاری به استثمار و بیگاری، گرفته می‌‌‌شوند.جز آن زنان کارگر با  تحمل انواع خشونت‌‌‌های رفتاری و جنسی در محیط کار تنها برای حفظ شعل‌شان ناگزیر از تحمل آن هستند. بسیاری از این زنان کارگر حق اعتراض به شرایط خود و کمبود دستمزد را ندارند ،چرا که کافرمایان می توانند به راحتی آن‌‌‌ها را اخراج کرده و فرد دیگری را جایگزین کنند. وزارت کار و قوانین مربوط به حقوق کارگران هم متاسفانه از آن‌‌‌ها حمایت نخواهد کرد ، چرا که بسیاری از کارگران زن، به صورت غیرقانونی و به صورت پیمانی، استخدام شده‌‌‌اند.
از سویی وضع قوانینی چون دور کاری زنان که ــ به بهانه بازگرداندن زنان به خانه و صرف وقت بیشتری در امور خانه‌‌‌داری است ــ به نوعی خشونت علیه آن ها را تقویت می کند چرا که به گفته ی بسیاری از کارشناسان اکثر این زنان مزد و حقوق‌‌‌‌بگیر به دلیل بحران مالی زندگی‌‌‌شان و نیاز شدید اقتصادی، مشغول به کار هستند و با تصویب قوانینی چون قانون دور کاری آن‌‌‌ها نه فقط مجبور به تحمل شرایط سخت‌‌‌تر کار می شوند بلکه اغلب‌‌‌شان با نداشتن توانایی اقتصادی در معرض برخوردهای خشونت‌‌‌آمیز بیشتری از جانب مردان خانواده خود قرار می‌‌‌گیرند .
در واقع  در بسیاری از موارد، زنان کارگر قربانی مردسالاری خانواده های خود نیز می‌‌‌شوند، بسیاری از آن ها وظیفه‌‌‌ی نگهداری ازهمسر و فرزندان خود  در کنار کار سخت را برعهده می‌‌‌گیرند و از سوی دیگر بسیاری از زنان و دختران این قشر از حق ادامه تحصیل به اجبار محروم می شوند تا بتوانند معیشت خانواده خود را تأمین کنند . بسیاری از آنان علاوه بر قرار داشتن در برابر خشونت های کلامی و جنسی در محیط کار، در خانه نیز از سوی همسر و یا دیگر اعضای مرد خانواده‌‌‌ی خود تحت فشار های مختلف قرار دارند. این زنان با وجود همه این تهدیدها و مشکلات به دلیل عدم حمایت قانون و دولت از آنها هیچ پناهگاهی هم ندارند.
با این اوضاع اسف‌‌‌بار و با این‌‌‌که زنان کارگر نقش زیادی را در چرخه‌‌‌ی اقتصادی کشور  به خود اختصاص داده‌‌‌اند، قوانین جدید، حضور آن ها را نادیده می‌‌‌گیرد و به نوعی به بدتر شدن شرایط زندگی برای آنها چه در خانه و چه در محیط کار دامن می زند.
مطابق آمار رسمی، زنان کارگر اصلی ترین قربانیان بیکاری و اخراج به شمار می روند. بسیاری ازآنان به دلایل گوناگون همچون دستمزد پائین، خشونت، نبود شرایط مناسب در محیط کار و مشکلاتی از این دست، گاه مجبور می شوند کار خود را رها کنندو در چنین شرایطی مشمول هیچگونه قانون حمایتی نمی شوند.
زنان کارگر نیز همچون مردان درعرصه های گوناگون فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تلاش می کنند. اما زنان به دلیل قوانین تبعیض آمیز، وجود تبعیض های آشکار و مخفی، وجود تفکر جنسیتی، نابرابری شغلی میان زنان و مردان، امنیت شغلی خود را در خطر می بینند. این در حالیست که زنان بخش عمده ای از نیروی کار کشور را تشکیل می دهند. 


 


ندای سبز آزادی: جواد امام، رئیس ستاد میر حسین موسوی در تهران که به اتهام تیلیغ علیه نظام  توسط شعبه 54 دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود، به زندان فراخوانده شد.
به گزارش ندای سبز آزادی، امام در تاریخ 24 خرداد 88 در محل زندگی خود پس از ضرب و شتم بازداشت و روانه زندان شد و تا مدت ها پس از بازداشت خبری از محل نگهداری ایشان نبود.
گفتنی است که  با گذشت سه ماه از بازداشت وی با تودیع وثیقه 200 میلیونی آزاد شده بود.
جواد امام هم چنین در دوران اصلاحات معاون حقوقی، پارلمانی و پشتیبانی وزارت نیرو بوده است.


 



 


ندای سبز آزادی: پایه‌گذران این کمپین «توجه به وضعیت حسین رونقی ملکی و دیگر زندانیان بیمار» را از جمله دلائل تشکیل این کمپین ذکر کرده و خواهان توجه همه‌های نهادی ذی‌صلاح به وضعیت این زندانیان شده‌اند.
متن کامل این بیانیه که در تارنمای این کمپین منتشر شده بدین شرح است:

حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس ۲۵ ساله‌ای است که با نام مستعار بابک خرمدین در ایران به  وبلاگ‌نویسی می‌پرداخت، وی همچنین در زمینه برنامه‌نویسی و ساخت وبلاگ و عبور از فیلترینگ تخصص داشته و در زمینه مبارزه با سانسور در فضای سایبری ایران تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده است. این فعال حقوق بشر آذری زبان، زاده شهر تبریز در ایران است.
رونقی همچنین عضو گروهی به نام ایران پراکسی بود که در زمینه عبور مبارزه با سانسور در فضای مجازی به کاربران ایرانی کمک می‌کرد.
حسین رونقی در تاریخ ۲۲ آذر ماه سال ۱۳۸۸ در منزل پدری‌اش در شهر ملکان تبریز همراه برادرش بازداشت و یک روز بعد از آن به بند ۲ الف سپاه در زندان اوین منتقل شد. موارد نقض حقوق حسین رونقی در پروسه‌ی بازداشت و دادرسی از حد شمارش خارج از است:
نگهداری طولانی مدت در سلول‌های انفرادی بند ۲ الف،‌ بازجویی‌های طاقت‌فرسا همراه با فشارهای روحی و جسمی، بازداشت یک ماهه‌ی برادر برای فشار بر این وبلاگ‌نویس، عدم امکان ملاقات با خانواده و وکیل برای مدت‌های طولانی، تاخیر در درمان وی که منجر به خطر افتادن سلامت جانی وی شد، صدور حکم ۱۵ سال زندان به خواست نهادهای امنیتی و تأیید آن در دادگاه تجدیدنظر، فشار و تهدید و ارعاب مادر و پدر این زندانی، نوشتن اتهام و تهمت به وی در روزنامه‌ی کیهان قبل از هرگونه محاکمه و… از جمله موارد نقض پی در پی حقوق فردی است که تمام توانش را برای مبارزه با سانسور در فضای سایبری به کار گرفته بود.
در این روزها حسین رونقی ملکی بعد از تأخیر چند ماهه و در حالی که نیاز مبرم به درمان فوری داشت، در بیمارستان به سر می‌برد. رونقی مانند بسیاری از دیگر زندانیان سیاسی در ایران از حقوق ابتدایی خویش حتا برای رسیدگی پزشکی محروم بوده است.  مسأله‌ای که دیگر زندانیان سیاسی از جمله منصور اسانلو، هاشم خواستار، محسن صفایی فراهانی، مهدی محمودیان، زهرا جباری، فرح واضحان، فاطمه رهنما، ابوالفضل عابدینی نصر، حامد روحی‌نژاد، هادی عابدباخدا، محمد سیف‌زاده و… با آن در حال حاضر درگیر بوده و سلامتی‌شان در معرض خطر قرار گرفته است.
حسین رونقی ملکی اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت ۱۵ ساله‌ای است که سزاوارش نیست، که زندان سزاوار هیچ‌کس نیست. او به اتهام‌های «عضویت در شکبه ایران پراکسی، توهین به رهبری و رئیس جمهوری از طریق وبلاگ‌نویسی» این حکم را دریافت کرده است.
ما جمعی از فعالان دانشجویی، زنان و حقوق بشر و وبلاگ‌نویسان گردهم جمع شده‌ایم  با توجه به وضعیت حسین رونقی ملکی و دیگر زندانیان بیمار، با تشکیل کمپینی در حمایت از آن‌ها، توجه دولتمردان دنیا و نهادهای حقوق بشری را به شرایط ویژه آن‌ها، جلب کنیم. ما بر این باوریم که جای حسین رونقی ملکی در زندان نیست و حکم صادر شده علیه او نهایت بی‌قانونی است، بر این باور عدم رعایت حقوق انسانی حسین رونقی و دیگر زندانیانی که با بیماری در زندان سپری می‌کنند را ظلمی مضاعف می‌دانیم و خواستار آزادی یکایک آن‌ها هستیم.
این کمپین با حمایت همه جانبه از حسین رونقی آغاز به کار کرده و تلاش می‌کند در ادامه از حقوق زندانیانی که سلامت آن‌ها در زندان در خطر قرار دارد دفاع کند.
صفحه فیسبوک حمایت از حسین رونقی ملکی را می‌توانید از این آدرس دنبال کنید.


 


ندای سبز آزادی: بعد از انتشار بیانیه جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی، جمعی از دانشجویان سبز دانشگاه پلی تکنیک با صدور بیانیه ای اعلام نمودند که همزمان با حرکت اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران، آنها نیز دست به اعتراضی مشابه در روز 25 اردیبهشت ماه خواهند زد. پیش از این اعتراض صنفی دانشجویان امیرکبیر با استقبال قابل توجهی از دانشجویان مواجه گردیده بود.

متن این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته است، به شرح ذیل می باشد

به نام پروردگار آزادی

متاسفانه در ماههای اخیر جو عمومی دانشگاه پلی تکنیک هماندد بسیاری از دانشگاههای سراسر کشور بیش از هر زمان دیگری امنیتی تر شده است به طوری که مسئولین دانشگاه تحمل تجمعی کوچک در اعتراض به مسائل صنفی را نیاورده و پیش از آن با تهدیدهای مختلف سعی در ایجاد ارعاب در دانشجویان نموده وتلاش داشتند تا تجمعی در دانشگاه شکل نگیرد لکن دانشجویان شجاع دانشگاه وقعی به این تهدیدها ننهاده و در این تجمع شرکت نمودند.

ما جمعی از دانشجویان سبز دانشگاه امیرکبیر تهران ضمن تشکر از حضور دانشجویان این دانشگاه در تجمع صنفی اخیر از تمامی دانشجویان عزیز و اساتید بزرگوار این دانشگاه می خواهیم همراه با دانشجویان دانشگاه تهران
در روز 25 اردیبهشت ماه سال جاری در اعتراض به امنیتی شدن بیش از پیش دانشگاه امیرکبیر کلیه کلاس های درسی خود را تعطیل و در سر کلاس های درس حضور نیابند .همچنین از تمامی فعالین دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک و گروههای مختلف سبز دانشجویی این دانشگاه می خواهیم زمینه آگاه سازی و تبلیغات این روز را از همین لحظه آغاز نموده و با توسل به شبکه های اجتماعی انسانی و مجازی ، طرح های اعتراضی و ابتکاری خود را برای این روز اعلام دارند.

همچنین از دیگر دانشجویان سبز دیگر دانشگاههای سراسر کشور می خواهیم تا در اعتراض به وضعیت امنیتی ایجاد شده در کل دانشگاهها به این اعتراض پیوسته و ضمن سراسری نمودن این اعتراض ، اعتراض خود را به گوش مسئولین وقت برسانند. به امید آنکه 25 اردیبهشت ماه به یک اعتراض دسته جمعی دانشجویی در سراسر دانشگاهها تبدیل گردد.

سیزدهم اردیبهشت ماه
جمعی از دانشجویان سبز دانشگاه پلی تکنیک


 


ندای سبز آزادی: رئیس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه «ایمان گلی است که در بوستان آزادی می‌روید»، گفت:«آنچه ما می‌خواهیم و انقلاب ما هم می‌خواست؛ پاسخ‌گویی حکومت در مقابل مردم و امکان انتقاد و نقد و اعتراض برای مردم است نه اینکه خدای نکرده مثل گذشته‌ها، قدرت در هاله‌ای از تقدس پوشانده شود که کسی حق سؤال و انتقاد و اعتراض نسبت به آن نداشته باشد.»

به گزارش آفتاب، حجت الاسلام سید محمد خاتمی در جمع معلمان با تبریک فرارسیدن روز معلم و گرامی داشت سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مرتضی مطهری به تببین تفکرات شهید مطهری پرداخت.

سید محمد خاتمی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به معلمان گفت :شما عزیزا در حساس‌‌ترین و مهم‌ترین موقعیت کشور در جایگاه بسیار ارزنده‌ای خدمت کردید و می‌کنید.

کاش در روز معلم ، معلمان زندانی در میان ما بودند

وی سپس به معلمان زندانی اشاره کرد و گفت : ای کاش عزیزانی از معلمان که گرفتارند در میان ما بودند، کسانی که در صداقت و پاکی و خدمت‌های‌شان تردیدی نیست، هر چند نمی‌خواهم بگویم هیچ‌کس اشتباه نمی‌کند ممکن است هرکس اشتباه کند ولی سوابق و انگیزه‌های آنها را می‌دانیم که اهل خدمت بودند، زحمت کشیدند، امروز در میان ما نیستند و گرفتار هستند.البته هر کسی که در بند گرفتار شود برای ما باعث تاسف و تاثر است ولی امروز به مناسبت روز معلم می‌گوییم ای کاش معلمانی که واقعا گناهی به آن صورت ندارند و جرمی مرتکب نشده‌اند و امروز گرفتار هستند در میان خانواده و خود ما و جامعه بودند.

وی ابراز امیدواری کرد که به لطف خداوند هر چه زودتر همچنان که بارها گفته‌ایم زندانیان آزاد شوند و فضا باز شود این به نفع کشور و نظام و همه خواهد بود و امیدواریم شاهد روزهای بهتری در این زمینه باشیم.

وی افزود: نام‌گذاری هفته معلم و روز معلم به مناسبت شهادت استاد شهید مطهری نکته و تناسب بسیار مهمی دارد چرا که به حق عنوان معلم برای آیت‌الله شهید مطهری بسیار به جا است.گرچه در فرهنگ یونان و نیز در فرهنگ فلسفی اسلامی معلم معنای خاصی داشت و دو معلم در تاریخ و فلسفه جهانی و اسلامی نامور شدند یکی ارسطوست و دیگری فارابی که موسس فلسفه اسلامی است.

معلمان شخصیت انسان‌ها را بر اساس آگاهی و عدل و ارزش‌ها شکل می‌دهند

به گفته خاتمی معلم به اقتضای وضعیتی که دانش و  اندیشه و فلسفه در گذشته داشت که فلسفه و حکمت شامل همه شعب و شاخه‌های علوم و دانش‌های بشری و فنون مختلف بود به کسی می‌گفتند که صاحب تبحر در همه این رشته‌ها و شاخه‌ها باشد و به همین دلیل ارسطو را که در مابعدالطبیعه و طبیعیات و موسیقی و سیاست صاحب‌نظر بود و به خاطر جامعیتش، معلم اول گفتند و در دنیای اسلام هم فارابی که در همه رشته‌ها و شاخه‌ها و شعبه‌ها صاحب‌نظر بود معلم دوم لقب گرفت. البته امروز که دانش‌ها از هم باز شده‌اند و رشته‌های مختلفی پیدا کرده‌اند دیگر اصلا محال است کسی به این معنا معلم باشد حتی ذوالفنون‌هایی که شیخ بهایی می‌گفت باز شامل همه رشته‌ها نمی‌شود، گرچه در زمان شیخ بهایی علوم مختلف تحت عنوان حکمت مطرح می‌شد. ولی در دنیای جدید با گستردگی علوم، دیگر معلم بدان معنا تحقق پیدا نمی‌کند ولی معلم یعنی کسی که آگاهی را به جامعه ‌می‌دهد و شخصیت انسان‌ها را بر اساس آگاهی و عدل و ارزش‌ها شکل می‌دهد الان هست و رایج است.

وی سپس خصوصیات آیت الله مطهری را برشمرد و گفت :علامه شهید آیت‌الله مطهری علاوه بر اینکه معلم بود یعنی مدرس و تعلیم دهنده دانش‌ها و علوم بود لااقل در حیطه دانش الهی و علوم اسلامی و حتی پاره‌ای از علوم عام امروز، جامع‌الاطراف بود. در کلام، فلسفه، عرفان، تفسیر، تاریخ، فقه و سایر رشته‌هایی که وجود دارد و آثار ایشان نیز شاهد مدعی است و نیز دارای تلاش برای آگاهی بیشتر نسبت به علوم و دانش‌های زمان خودش لاقل آنچه به رشته‌هایی که به حوزه تخصص ایشان مربوط می‌شد مثل فلسفه جدید و جامعه‌شناسی و اموری نظائر آن واقعاً شهید مطهری اگر نگوییم بی‌نظیر، کم‌نظیر بود و کار ایشان هم کار معلمی بود، چه در حوزه علمیه و چه در دانشگاه.شهید مطهری به خاطر دفاع از اندیشه درست و حاکمیت انصاف و عقلانیت در جامعه مورد غضب قرار گرفت و بدست انسان‌های پلیدی که با رشد و پیشرفت جامعه و روشن شدن حقایق و دور شدن جامعه از تعصبات نابه‌جا مخالف بودند شهید شد.

وی افزود: روز معلم به مناسبت شهادت آن بزرگوار است. بطور خلاصه اگر شهید مطهری را بخواهیم توصیف کنیم انسانی دین‌باور بود و از موضع استوار دین، انسان‌مدار بود و ایشان رسالت خود را دفاع از حقیقت دین و دین‌داری می‌دانستند با این توضیح که معتقد بودند در عرصه دین‌داری نیز خرد باید حاکمیت داشته باشد و دین باید استوار بر پایه‌های محکم منطق و برهان و خرد قرار بگیرد.

به اعتقاد رئیس جمهور سابق کشور، راهی که ما برای فهم دین خدا و بسط دین خدا داریم خردی است که خدا به ما داده است و به همین دلیل یکی از پیشتازان مبارزه با الحاد از یک طرف به عنوان تفکر ضدالهی و ضدتوحیدی استاد مطهری بودد بخصوص به آن صورت که در دوران ما رایج بود و نیز مبارزه با التقاط یعنی آمیخته شدن حق با باطل و عرضه مطالب به صورتی که بنیاد فکری و عقلانی ندارد و از هر جایی تکه‌ای گرفته شده و مجموعه ناهمگونی به نام مکتب، اندیشه و ایدئولوژی مطرح می‌شد و از طرف دیگر مبارزه با خرافات و تحریفات در در دین ایشان یکی از انسان‌هایی است که واقعاً درد داشت در مقابل خرافه‌گرایی در جوامع و جامعه اسلامی و مبارزه با تحریف و بد عرضه شدن دین و نادرست فهمیدن و فهماندن دین در جامعه.آثاری که شهید مطهری در زمینه تحریف‌های دینی و مبارزه با خرافات دارد و دفاع از آزاداندیشی گویای این مطلب است.

ایمان گلی است که در بوستان آزادی می‌روید

 

خاتمی اشاره کرد : ایمان گلی است که در بوستان آزادی می‌روید، ایمان تحمیلی نیست، ایمان را نمی‌توان به دیگران داد، در فضای آزاد با بکار انداختن خرد و عقلانیت است که انسان به خاطر فطرتی که دارد به آن حقیقت می‌رسد و ایمان می‌آورد، به همین دلیل است ایمان‌های ارثی، ایمان‌هایی که بصورت عادت درآمده است ایمان‌هایی که به خاطر تعصبات ایجاد شده است به آن صورت ارزشی ندارد.

ایمان مبتنی بر آگاهی و انتخاب است

 

وی افزود: ایمان مبتنی بر آگاهی و انتخاب است که در فضایی که آزادی وجود داشته باشد انسان امکان انتخاب دارد و البته این فضا باید الوده به خرافات و کج‌روی‌ها و تعصبات نشود. قرآن کریم نکوهش می‌کند گذشتگان و دیگران را که در مقابل پیامبران بودند، آنان که به تعبیر قرآن کریم می‌گفتند: “إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى اثارهِم لمُّقْتَدُونَ” چون پدران ما این چنین بودند و سنت را عبارت از عادت‌هایی می‌دانستند که از گذشته به ارث رسیده است بی‌آنکه فکر خود را به کار بیاندازند این را مردود می‌داند و می‌گوید انسان باید تفکر کند.

خاتمی معتقد است که ایمان اصیل، انسان‌ها را از دو اسارت نجات می‌دهد. وی ادامه می دهد : از اسارت هوای نفس و شیطان و از اسارت قدرت‌های سلطه‌گری که خودشان را حق مطلق می‌دانند و اجازه نمی‌دهند حق الهی و خداداد را که حاکمیت انسان بر سرنوشت او است با تشخیص و انتخاب انسان‌ها اعمال شود. با دو استبداد، دو جباریت پیامبران مبارزه کردند، جباریتی برخاسته از درون و هوس‌زدگی و قرار گرفتن بخش انسانی وجود در خدمت بخش حیوانی و دیگری جباریتی از بیرون و حاکمیت نفس‌گیر زورگویان بر جامعه.

وی تصریح کرد: باری شریف‌ترین شغل که شغل انبیاء هم هست همین معلمی است و مگر نه اینکه صفت خاص پیامبر تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه انسان‌هاست اموزش و آگاهی دادن از یک طرف و پاک کردن و پالایش دادن درون برای اینکه این سنگینی‌ها از او گرفته شود و بتواند اوج بگیرد و بالا بیاید.جالب اینکه در آن جایی که حضرت امام علی‌(ع) از حق متقابل والی و مردم صحبت می‌کند نیز آگاهی‌بخشی و تعلیم و تأدیب جایگاه مهم دارد. واقعاً در سیر تاریخ بشر این‌طور از حق مردم در مقابل حکومت صحبت نشده است، البته حکومت حدود و اختیاراتی دارد ولی اینکه همه امکانات و همه حق در خدمت قدرت باشد و همه فرمان‌پذیری‌ها و اطاعت محض برای مردم، شیوه‌ای بوده که نوعاً در حکومت‌ها جبار وجود داشته و اسلام عزیز و امیرالمومنین است که به صراحت از حق مردم صحبت می‌کند و حق مردم بر حکومت را عبارت می‌داند از بالابردن آگاهی جامعه، فرو‌انداختن پرده‌های جهل و نادانی در جامعه و پرورش انسان‌ها. می‌فرماید حق شما بر من والی و فرمانروا عبارت است از: توفیر فیئکم علیکم و تعلیمکم کیلا تجهلوا و تأدیبکم کیما تعلموا

وی ادب را در فرهنگ اسلامی و حتی ایرانی دارای دامنه وسیعی برشمرد و گفت: ادیب آن کسی است که بینش و منش درست و والا دارد و ادب هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی.ادب آن است که بینش، عالمانه و رفتار، درست باشد و انسان برخوردار از زندگی معقول باشد. جامعه‌ای که در آن جهل و فقر و تبعیض باشد جامعه مطلوب امام علی علیه السلام نیست. حکومتی که مورد خواست و رضایت مردم نباشد حکومت مطلوب نیست. و حاکمی که درد مظلومان و عزم مبارزه با استثمارگران و زورگویان را نداشته باشد حاکم مطلوب امام علی علیه السلام نیست.
وی افزود: امام بعد از حق مردم از حق حکومت سخن می‌گوید: اولین حق حکومت بر مردم انتقاد کردن، نصیحت یعنی انتقادی که توام با خیرخواهی است، اینکه آزادی مطلوب در جامعه باشد. جالب این است که امام علی آزادی و اندیشه و بیان و نقد و انتقاد را حق حکومت و وظیفه جامعه می‌داند.ما در سایه بینش علوی یک گام از دنیای امروز جلوتریم که می‌گوید حق آزادی اندیشه، حق انتقاد و حق بحث آزاد در جامعه و پرسش از حکومت و… باید پاس داشته شود.

وی سپس به آنچه که انقلاب ایران می خواست پرداخت و گفت: آن چه ما می‌خواهیم و می‌گوییم و انقلاب ما هم می‌خواست همین است. یعنی نظامی که هم در آن ارزش‌های الهی باشد هم خرد و منطق و عقل بر آن حاکم باشد و هم آزادی‌های مطلوب و مشروع وجود داشته باشد و هم پاسخ‌گویی حکومت در مقابل مردم باشد و هم امکان انتقاد و نقد و اعتراض برای مردم باشد و هم حق و امکان مردم به جابجایی قدرت با انتخابات و به طریق آزاد و مسالمت‌آمیز. این‌ها خواست جمهوری اسلامی بود که ریشه‌های الهی را در آن می‌بینیم.

قدرت نباید در هاله‌ای از تقدس پوشانده شود

 

وی سپس اضافه کرد: نباید خدای نکرده مثل گذشته‌ها قدرت در هاله‌ای از تقدس پوشانده شود که کسی حق سؤال و انتقاد و اعتراض نسبت به آن نداشته باشد. جمهوری اسلامی بر آمده از اراده آزاد مردم است و قدرتی که متمرکز شده است در مقابل مردم مسئول است و مردم حق بلکه وظیفه دارند انتقاد، امر به معروف و نهی از منکر کنند و کدام نهی از منکر بالاتر از اینکه اگر مردم می‌بینند ظلمی در جامعه است، اگر فقری در جامعه است، امکاناتی از جامعه از بین می‌رود، مسائل را بیان کنند و بعداً هم بالاتر از این مردم در موقعیتی قرار بگیرند که وقتی چیزی را نپسندیدند با آزادی و اراده کاملا آزاد و امنیت کامل با انتخاب خودشان بتوانند امور را جا‌به‌جا کنند. جمهوری اسلامی یعنی همین و ما هم ار آن دفاع می‌کنیم. همیشه هم از آن دفاع می‌کنیم.

وی به نکته دیگری هم اشاره کرد و آن قرار دادن اسلام در مقابل جاهلیت است و گفت :نگرانی امروز من هم که همیشه بوده و امروز هم هست اینکه خدای نکرده در این کشاکش‌ها اسلام آسیب نبیند.

وی افزود: باعث تأثر است این موج مبارکی که در خاورمیانه و در دنیای عرب و ان‌شاء‌الله در همه قسمت‌ها ایجاد شده و خواهد شد، موج‌آزادی خواهی، موج ضدیت با دیکتاتوری، موج مخالفت با وضعیت فوق‌العاده در تمام این کشورها در سوریه، مصر، الجزایر، یمن و همه جاهای که هست می‌گویند که باید این حالت فوق‌العاده از بین برود. انتخابات آزاد باشد. اینها خیلی مبارک است ولی در جنبه ایجابی مسأله چگونه است؟ این موج مبارک در کشورهای اسلامی رخ می‌دهد، جاهایی که اکثریت آنها مسلمان‌اند. ما خیلی علاقمند بودیم که در مقابلش بگویند ما می‌خواهیم نظام دینی و اسلامی هم حاکم باشد و اگر در ذهن این جوامع بود که اسلام با آزادی می‌تواند سازگار باشد، با انتخابات آزاد و انتخاب مردم می‌تواند سازگار باشد و نه تنها برای مسلمانان این آزادی برای همه کسانی که در ذیل و ظل حکومت و جامعه اسلامی زندگی می‌کنند این آزادی و حرمت وجود دارد ولو دین دیگری داشته باشند همه شهروند‌اند و حقوق شهروندی دارند آن وقت می‌دیدید امروز موجی که بود جنبه ایجابی آن هم جنبه اسلامی بود.

به گفته خاتمی ، در گذشته نگاه می‌کنند به نام اسلام چه جباریت‌هایی صورت گرفته، در زمان ما هم در همسایگی ما یک حکومت‌های جباری که با ابتدایی‌ترین حقوق بشر سازگار نبودند امتحان خود را دادند؛ در افغانستان و در جاهای دیگر و به نام خدا می‌کشتند، زنان را اسیر می‌کردند، ظلم می‌کردند، ترور و سرکوب می‌کردند و آزادی‌های مردم را می‌گرفتند و این‌ها را به نام اسلام انجام می‌دادند خوب مردم می‌گویند اگر بناست دیکتاتوری باشد باز این دیکتاتوری‌هایی که هست نامقدس است اگر یک دیکتاتوری مقدس بخواهد بیاید بهتر است که نیاید ترس از آنهاست.

وی خاطر نشان کرد: من بارها گفته‌ام و الان هم می‌گویم، که آنچه ما اصلاحات می‌نامیم تداوم انقلاب اسلامی است و تداوم حرکتی که مردم در یکصدوپنجاه سال گذشته داشته‌اند و در مشروطیت و نهضت ملی جلوه کرده و در انقلاب اسلامی جلوه روشن‌تر داشت ما همان راه را داریم. حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان، آزادی از سلطه استبداد و استعمار، پیشرفت در جامعه، مبارزه با عقب‌افتادگی و جریان یافتن عدالت در جامعه.

وی درباره عدالت گفت : عدالت هم فقط عدالت اقتصادی نیست گرچه عدالت اقتصادی بسیار بسیار مهم است. همین شهید مطهری از نکته‌های بسیار ارزنده‌ای که دارد در کتاب مبانی اقتصاد می‌فرماید عدالت در سلسله علل احکام اسلام قرار می‌گیرد. یعنی آن چیزی اسلامی است که عادلانه باشد نه اینکه ما هر برداشتی هر چیزی از اسلام داشتیم ولو در آن ظلم و تبعیض باشد آن اسلام است این اسلامی نیست! باید بسنجیم ببینیم این کارو حکمی که می‌کنیم عادلانه هست یا نه؟ اخلاق هم بسیار مهم است و من در جایی گفته ام اخلاق هم در سلسله علل احکام اسلامی است عدالت و اخلاق در خیلی جاها غریب است، ولی جایی که نام اسلام هست اگر اخلاق و عدالت لطمه ببینید زیانش به اسلام می‌رسد آن وقت بدبینی نسبت به اسلام پیدا می‌شود. ما باید از اسلام دفاع کنیم. امروز باید کاری نکنیم که جوانان ما در اینجا و در سراسر دنیا یک نوع سوء‌ظن نسبت به اسلام پیدا کنند.

رئیس جمهور سابق کشور افزود: حکومت‌ها می‌آیند می‌روند، جوامع می‌گذرند، ولی ما هم وظیفه‌ای داریم که در این زمان از اسلام و چهره رحمانی و انسانی و آزادی‌ خواهانه اسلام و عدالت‌پرور اسلام و ضد شرک اسلام دفاع کنیم.به هر حال اسلام در مقابل جاهلیت است. وظیفه ما این است از اسلام دفاع کنیم. نگذاریم اسلام لطمه بخورد. بخصوص اسلامی که مدعی است می‌تواند بر جامعه حکومت کند و ما هم به این معتقدیم.

وی سپس از اسلامی نام برد که باید حکومت کند و افزود: بدین معنا نیست که نه تنها یک گروه خاص و با ویژگی خاص همه امکانات را در انحصار خود بگیرد و در صدد طرد و حذف همه سلایق ولو اسلامی و شیعی بر می‌آید، بلکه غیرمسلمان هم در درون حکومت اسلامی محترم و صاحب حق است و باید باید همان حرمت و موقعیت را داشته باشد که یک مسلمان دارد.

وی افزود: شناخت وظیفه در این موقعیت خیلی مهم است. انسان مومن واقعی کسی است که هیچ‌گاه نباید مایوس شود. یکی از وظایفی که در این موقعیت برای خودم می‌دانم این است که از اسلام دفاع بکنم و به نکته دیگری هم اشاره کنم به مناسبت روز کارگر. کار و کارگری جایگاه مهمی در همه جوامع دارد.

با ادعا مسائل حل نمی شود

 

وی تصریح کرد: خوشبختانه در دوره ما سه‌جانبه‌گرایی را مورد توجه قرار دادیم. هم کارفرما، هم کارگر و هم دولت که با هم مسائل را حل کنند و بسیار هم مفید بود. به هر حال کارگر بخش زحمت‌کش و مؤثر جامعه است و در طول تاریخ تحولات یک‌قرنه کارگران ما بسیار هوشیار و بیدار عمل کرده‌اند، در همه صحنه‌ها حاضر بوده‌اند و بحمدالله تحت تأثیر تبلیغات مکاتب انحرافی قرار نگرفته‌اند و در عین حال همواره نسبت به حقوق خود حساس بوده‌اند. و پرسش این است که واقعا به حقوق خود رسیده‌اند؟ آیا امروز کارگران راضی هستند؟ پشتوانه کار و امنیت کارگر رواج و رونق تولید در جامعه است. آیا وضع تولید در جامعه مطلوب است؟ آیا کارفرمایان ما آنگونه که شایسته است می‌توانند فعال باشند؟ در حالی که در این سال‌ها از یک طرف امکانات بسیار وسیعی در اختیار دولت بوده است. از کل درآمد نفت از اول پیدایش و صدور نفت در یک قرن گذشته حدود نیمی از این درآمد در این پنج شش سال گذشته نصیب کشور شده است. از سوی دیگر نقشه راه یعنی سند چشم‌انداز پیش روی دولت بوده است. آیا در این مسیر حرکت کرده‌ایم؟ آیا رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری مطلوب و رواج و رونق کشاورزی و صنعت را شاهدیم؟ با ادعا مسائل حل نمی‌شود. اگر رشد ما پایین یا منفی است یعنی کار و کارگر هم دچار مشکل است!

وی در پایان برای کارگران عزیز و کارفرمایان و همه کسانی که به این مرز و بوم خدمت می‌کنند  آرزوی موفقیت کرد و گفت: معتقدم امکانات کم است ولی ایا مسیر طوری است که امیدوار کننده و به سوی بهبود زندگی پیش می‌رود؟کارگر باید کار داشته باشد همچنین حقوقی دارد باید بحث کند و از حقوق خود دفاع کند و تضمین برای آینده داشته باشد.

در آغاز این دیدار تعدادی از حاضران ضمن بزرگداشت هفته معلم و جایگاه تعلیم و تربیت از اینکه بعضی فشارها و ‌دستگیری‌ها نسبت به معلمان اعمال می‌شود اظهار ناراحتی کردند و نسبت به رواج خرافه و مطالب بی‌اساس نسبت به دین هشدار دادند و اینکه باید هوشیار بود که شاهد انحصارطلبی فکری و ترجیح بلامرجع بعضی بینش‌ها به نام انقلاب و اسلام نباشیم. این امور از یک سو، هویت جامعه را تهدید می‌کند و از سوی دیگر سبب گریز بخش‌هایی از جامعه بخصوص جوانان از دین و نظام می‌شود. و نیز بر لزوم هر چه بیشتر آگاه کردن جامعه و ارتباط با قشرهای مختلف جامعه برای بالابردن آگاهی آنان تأکید کردند.

در این دیدار از استاد شهید مطهری به عنوان معلم دینداری و روشنفکری و عقل‌گرایی تجلیل شد و بر لزوم پرداختن بیشتر به اندیشه‌های امام و شهید مطهری و ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی که متأسفانه در معرض تهدید است تأکید به عمل آمد.


 


ندای سبز آزادی: بهاره هدایت، مجید توکلی و مهدیه گلرو به “اتهام تبلیغ علیه نظام” هر کدام به شش ماه حبس محکوم شدند.

به گزارش دانشجونیوز، در پی برگزاری دادگاه بهاره هدایت، مجید توکلی روز شنبه دهم اردیبشهت ماه، پس از گذشت تنها دو روز این دو دانشجوی زندانی به همراه مهدیه گلرو دیگر دانشجوی زندانی که پیش از این سه شنبه ششم اردیبهشت ماه به دادگاه فراخوانده شده بود،هر کدام به شش ماه زندان محکوم شدند.

لازم به ذکر است بهاره هدایت و مجید توکلی این دو فعال سرشناس دانشجویی به علت انتشار نامه به مناسبت روز دانشجو در دادگاه اخیر که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شده بود با اتهامات “تبلیغ علیه نظام “و “تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی” محاکمه شدند که به علت نقص ادله از اتهام “تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی” تبرئه شدند.

وکلای این دو دانشجو به علت صدور زودهنگام احکام دادگاه در مدت بسیار کوتاه دو روزه، از ارایۀ لایحۀ دفاعی برای پرونده موکلانشان بازماندند.

با صدور این احکام در جهت فشار بیشتر بر دانشجویان زندانی، بهاره هدایت مجموعاً به ده سال زندان، مجید توکلی مجموعاً به هشت سال زندان و مهدیه گلرو مجموعاً به دو سال و نیم زندان محکوم گردیدند که از جمله سنگین ترین احکام برای دانشجویان زندانی می‏باشد.


 


ندای سبز آزادی: احمد مهدوی ابهری نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گپی کوتاه با خبرآنلاین که در ادامه مشروح آن را می خوانید از دغدغه های این روزهای بهارستانی ها برای چاره اندیشی برای رفع معضل چک های برگشتی در جامعه می گوید.

معضل چک برگشتی گویی همچنان ادامه دارد و قرار هم نیست چاره‌یی اساسی برای آن اندیشیده شود. اگرچه بانک مرکزی اوایل امسال برای درمان این معضل بخشنامه‌یی صادر کرد تا به موجب آن امکان افتتاح حساب‌ سپرده قرض‌الحسنه جاری با قابلیت برداشت از طریق کارت‌های الکترونیکی و بدون اعطای دسته‌چک فراهم شود اما این چاره‌اندیشی به وضوح نمی‌تواند مانع از کشیدن چک‌های بی‌محل شود.

براین اساس بانک مرکزی به عنوان متولی سیاست‌های پولی و بانکی کشور در حالی به نظاره بازار نشسته است که در طول ۱۱ ماه ارزش چک‌های برگشتی بیش از ۲۰ برابر شده است. در این شرایط بانک مرکزی تنها اقدام به صدور بخشنامه‌یی کرده است که کارشناسان معتقدند چندان نمی‌تواند از افزایش این اعداد نجومی جلوگیری کند.

برهمین اساس مجلس نشینان با تاکید بر آنکه باید هر چه زودتر برای این مشکل راهکاری ارائه داد دلیل اصلی افزایش چک های برگشتی را در نرخ رشد اقتصادی و راکد ماندن آن جستجو می کنند.

اگرچه وی حل شدن این معضل را دربهتر شدن شرایط اقتصادی در جامعه جستجو می کند اما در عین حال خواستار تلاش بانک مرکزی برای رفع این مشکل است.

به نظر شما علت رشد چک های برگشتی در سال گذشته به نسبت سال های پیش را باید در چه مساله ای جستجو کرد؟

متاسفانه رشد اقتصادی به آن صورتی که در برنامه چهارم پیش بینی شده بود محقق نشد و این امر باعث عدم ایجاد درآمدهای لازم و پیش بینی های صورت گرفته در جامعه شده است.بحران افزایش چک های برگشتی هم از همین مساله نشات گرفته است.

در حال حاضر فکر می کنید بهترین نقش آفرینی که دولت و مجلس می توانند داشته باشند تا این مشکل تا حدودی برطرف شود چیست؟

آنچه که مجلس و دولت می توانند انجام دهند و به مراتب به دولت ابلاغ شده این است که چک هایی که به افراد داده می شود باید بسیار حساب شده و طبق قانون و چارچوب باشد. بدین معنی که سوابق کسانی که به آنها دسته چک داده می شود را به طور واقعی شناسایی کرده و در نهایت دسته چک در اختیار آنها قرار داده شود.

آنچه در حال حاضر مشهود است بی توجهی بانک ها به ارائه دسته چک به افرادی است که شناخت کاملی از آنها در سیستم بانکی موجود نیست که همین امر متاسفانه منجر به بروز چک های برگشتی می شوند و این مسئله به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.

به نظر می رسد در ابتدای راه باید بانک های دولتی و خصوصی در ارتباط با بحث صدور دسته چک جدیت و سخت گیری بیشتری را در دستور کار خود قرار دهند و همه افراد دقت لازم را در برگشت چک ها انجام دهند تا با این مسئله مواجه نشوند.

فکر نمی کنید باید راهکار جدی تری را ارائه کرد و مجلس با قانون کردن آن دولت را الزام به اجرایی کردن آن برای جلوگیری از افزایش این چک های برگشتی کند؟

مطمئنا با بالا رفتن سطح درآمد مردم وبهبود وضعیت اقتصادی در جامعه این مشکلات مرتفع خواهندشد.بنابراین کاری که باید کرد این است که در راستای بهبود وضعیت اقتصادی قدم برداشت. بدین معنی که اگر رونق اقتصادی و این دقت های لازم وجود داشت هیچ گاه با ۱۲ درصد چک برگشتی مواجه نبودیم. ۱۲ درصد در کشورهای در حال توسعه رقم بسیار بالایی است.بنابراین باید تلاش دولت و مجلس درراستای ایجاد رونق اقتصادی باشد و از طرفی باید انضباط مالی و سخت گیری های لازم توسط سیستم بانکی صورت بگیرد که شاهد کاهش این مسائل باشیم


 


اعتدال نوشت: اخیرا تصویر نامه‌ای که صحت و سقم آن هنوز مشخص نیست، در فضای مجازی پخش شده است مبنی بر اینکه یک ارگان برای پرسنل خود به خصوص پرسنل وظیفه، اقدام به خرید بلیط و اعزام گروهی آنها برای دیدن فیلم اخراجی‌های ۳ کرده است.

در نامه‌ای به شماره ۱۷۱۳/۲۱/۴ به تاریخ روزهای ۲۳ تا ۲۹ فروردین ماه سال۱۳۹۰ منصوب به یکی از ارگانها آمده است «به منظور تامین اوقات فراغت کارکنان وظیفه، در اجرای تدابیر سلسله مراتب فرماندهی مقرر گردید کلیه کارکنان وظیفه پلیس … به منظور بهره‌مندی فیلم اخراجی‌های ۳ برابر نامه تنظیمی از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در سینما پایتخت در ضلع جنوبی میدان هفت تیر حاضر گردند.»

این گزارش حاکی است این اقدام فرهنگی که برای اولین بار از سوی این ارگان‌ها در این سطح و با این شدت انجام می‌شود هر چند قابل ستایش است اما اگر مفادی که در نامه ابلاغی به نهادهای زیر مجموعه صحیح باشد سوال‌ها و اما و اگرهای بسیاری را برای اذهان مخاطبان ایجاد می‌کند.

در یکی از بندهای این ابلاغیه ادعا شده، آمده است: «برابر امریه کلیه کارکنان وظیفه چه آنان که قبلا که فیلم را دیده‌اند یا ندیده‌اند باید برابر سهمیه تعیین شده در سینمای فوق حاضر شوند. تاخیر، غیبت یا عدم تامین سهمیه مورد‌نظر امکان‌پذیر نبوده و در صورت عدم همکاری لازم مراتب به استحضار خواهد رسید.»

اما از نکات تامل‌برانگیز این اقدام فرهنگی الزام کلیه کارکنان وظیفه و یا نمایندگان مربوطه به پوشیدن لباس شخصی از یکسو و اعزام آنها با خودروی VAN از سوی دیگر است و این امور به حدی در نظر نویسنده مهم بوده است که تاکید می‌کند در صورت کمبود ماشین‌های ون و در صورت نیاز با سایر خودروهای در اختیار این اشخاص به سینما اعزام شوند و از اعزام آنان به صورت انفرادی اکیدا خودداری شود.

بر هیچ کس پوشیده نیست که آشتی دادن شهروندان و به خصوص جوانان با سینما، کتاب و ورزش چقدر می‌تواند برای ارتقای فرهنگی جامعه موثر باشد اما استفاده ابزاری و عدم ارائه آزادی به مخاطبان در انتخاب فیلم، کتاب و روزنامه مورد علاقه خود بسیار مضرتر از آنچه باشد که برخی از افراد در ذهن تصور می‌کنند، کما اینکه برخی تحلیل‌گران ناهنجاری‌های اجتماعی را تا حدی زیادی به برخوردهای قهری و دستوری که از سوی خانواده‌ها و جامعه به اعضای آن به خصوص جوانان انجام می‌شود،

البته گفتنی است در آخرین بند این نامه، نمایندگان اعزامی موظفند جهت اخذ جیره میان وعده‌ای با تحویل آمار اسمی از نماینده معاونت آماد و پش مستقر در سینما اقدام نمایند.


 


ندای سبز آزادی: تشکیک تحقق درامدهای پیش بینی شده از سوی دولت در راستای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها در سال ۹۰ باعث شد مجلس بررسی مجدد میزان سهم هر بخش از منابع هدفمندسازی را در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار دهد تا نتیجه نهایی این جلسات در پایان بررسی بودجه دوباره در صحن به رای گذاشته شود.

کاظم دلخوش عضو کمیسیون تلفیق در این رابطه گفت: احتمال کاهش رقم ۶۲ هزار میلیارد تومانی که در لایحه بودجه به عنوان میزان درامدحاصل از هدفمندسازی یارانه ها ذکر شده می رود.

نکته اصلی اینجاست که نمایندگان مجلس عنوان می کنند تحقق ۶۲ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از هدفمندسازی در صورتی ممکن خواهد بود که دولت در سال ۹۰ قیمت حاملهای انرژی را بیش از ۲۰ درصد افزایش دهد و این در حالی است که نمایندگان مجلس افزایش بیش از ۲۰ درصد قیمت حاملهای انرژی را در سال جاری برای مردم مشکل ساز می دانند، کما اینکه هنوز مشکل مردم در مورد قیمتهای نجومی قبض های گاز وجود دارد و با نزدیک شده به فصل گرما با قیمتهای فعلس برق پیش بینی می شود مردم مشکل مشابه با انچه در زمینه قبوض گاز داشتند را در ماههای اینده با قبوض برق تجربه کنند.

احتمال کاهش میزان یارانه نقدی

بر اساس یارانه نقدی پرداخت شده از سوی دولت در پایان فروردین ماه سال جاری که ۴۵۵۰۰ تومان بود و با احتساب افزایش ۹ میلیون نفری متقاضیان دریافت یارانه نقدی که تعداد این متقاضیان را به ۶۹٫۵ میلیون نفر رسانده است دولت در حال حاضر معادل ۳۷٫۹ هزار میلیارد تومان تعهد پرداخت یارانه نقدی تا پایان سال ایجاد کرده است.

این رقم معادل ۶۰ درصد از رقم ۶۲ هزار میلیارد تومانی است که دولت در لایحه بودجه سال ۹۰ به مجلس تقدیم کرده و توسط نمایندگان مجلس مورد تشکیک قرار گرفت، در واقع می توان گفت انچه توسط دولت به عنوان رقم حاصل از هدفمند سازی اعلام شده بر اساس میزان تعهد یارانه نقدی مورد محاسبه قرار گرفته و تنها رقم قطعی در این زمینه هم یارانه نقدی بوده است.

البته نمایندگان معترض به ارقام هدفمندسازی در اعتراضات خود عنوان می کنند که دولت در عمل به جای تخصیص ۵۰ تا ۶۰ درصد از منابع هدفمندسازی به یارانه های نقدی در عمل ۹۰ درصد آنرا به این امر اختصاص داده است.

مصباحی مقدم یکی از نمایندگان معترض به این موضوع در جریان مذاکراتن صحن علنی عنوان کرده بود با توجه به رشد ۲۰ درصدی قیمت حاملهای انرژی دولت حداقل ۸ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در این زمینه خواهد داشت، کاظم دلخوش نیز در گفتگویی کوتاه با خبرنگار ما به طرح رقمی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در جلسات کمیسیون تلفیق اشاره داشت.

بنابراین می توان گفت در حال حاضر کاهش ۸ تا ۱۲ هزار میلیارد تومانی رقم هدفمندسازی در بودجه مطرح است که دراین صورت حداقل بخشی از این کاهش باید از طریق کاهش سهم خانوارها تامین شود در غیر این صورت یا سهم بخش تولید به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و یا سهم دولت به صرف نزیدک خواهد شد.

نگرانی از تبعات این تصمیم

البته ناگفته پیداست که دربین سه بخشی که سهمی در منابع حاصل از هدفمندسازی برای آنها تعریف شده ، یعنی دولت، صنعت و کشاورزی و خانوارهاف حساس ترین بخش از نظر اقتصادی و سیاسی بخش خانوارها هستند و هیچ یک از قوای مجریه و مققنه حاضر نیست تبعات کاهش میزان یارانه نقدی را به گردن بگیرد که این مسئله خود دلیل اصلی تلاش برای افزایش میزان یارانه پرداختی به هر قیمتی هم بوده و هست.

با در نظر گرفتن این نکته ایجاد یک تعادل بین ارقام مربوط به سهم هر یک از بخش ها از هدفمندسازی یارانه ها در سال ۹۰ بسیار مشکل خواهد بود.

در این میان بحث قانونی دیگری نیز وجود دارد و انهم به احتمال تناقض بین تغییرات احتمالی در کمیسیون تلفیق با مصوبات مربوط به میزان درامدها و هزینه های دولت باز می گرددکه در این صورت مجلس باید دوباره در تراز بودجه دست برده و سقف بودجه دولت در سال ۹۰ را تغییر دهد که این موضوع نیز از مباحثی است که می تواند تصویب بودجه را که احتمال می رفت در هفته جاری در مجلس نهایی شود با تاخیر مواجه سازد.


 


 

ندای سبز آزادی: شایعه درگذشت مهندس سحابی که توسط سایتهای اقتدار گرا پخش شده است صحت ندارد.

به گزارش «میزان خبر»، شایعاتی که در مورد فوت مهندس سحابی پخش شده است صحت ندارد و در وضعیت ایشان تغییری رخ نداده است.

همچنین دختر مهندس عزت الله سحابی برای حضور بر بالین پدر، از زندان اوین خارج شده و در بیمارستان پارسیان حاضر شدند.

از هموطنان می خواهیم برای بهبود وضعیت عزت ایران زمین دعا کنند.


 


ندای سبز آزادی: وضعیت مهندس عزت الله سحابی،بعد از عمل جراحی، هیچ گونه تغییری نکرده است.

به گزارش میزان خبر، مهندس سحابی بعد از عملی که پس از سکته مغزی صورت گرفت تا کنون سطح هوشیاری اش تفاوتی نکرده و همچنان با دستگاه تنفس می کند.

گفتنی است، عزت الله سحابی هفته ی گذشته و در پی شکستگی پا به بیمارستان منتقل شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت اما پس از آن دچار عارضه سکته ی مغزی شد.

به همین مناسبت شورای فعالان ملی مذهبی در بیانیه از مردم ایران زمین خواست که برای بهبودی رییس این شورا دعا کنند.

متن این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته است به شرح زیر است:

به نام خدا
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ ( بقره/207)
از مردمان, برخی جان خويش را در گروي خشنودي خدا نهاده اند؛ خدا با اين پرستندگان بسي مهربان است.
ملت شريف و بزرگ ايران!
مهندس عزت الله سحابي، نماد آزايخواهي ملت ايران، که شصت سال براي اخلاق، آزادي و عدالت و پيشرفت کشور و احيای هويت ملي ايراني، به جان کوشيده و هستي خود  را در آيين توحيد در کف نهاده است، اينک پس از دو بار عمل جراحي، با قلبي آکنده از هزاران آرزو در حسرت نجات و زندگي شرافتمندانه برای مردم ايران، که همانا فرزندان اويند، در بخش مراقبتهاي ويژه ي بيمارستان، در شرايط نگران کننده اي است. هر جا هستيد، دست در دست يکدگر، روي به سوي پروردگار عالميان بلند کنيد و براي نجات و سلامت پدر معنوي آزاديخواهان ايران دعا کنيد.
شوراي فعالان ملي- مذهبي
90/2/13

225962_211249232232251_211087125581795_733139_5946573_n.jpg


 


این متن را امروز – 12 اردیبهشت – در روز تولد 28سالگی محمدرضا جلائی‌پور خطاب به او نگاشته‌ام؛ او که به جرم مدیریت یکی از قوی‌ترین و در عین حال منضبط‌ترین کمپین‌های انتخاباتی – پویش موج سوم – از اتمام تحصیلات دکتری در خارج از کشور و پیوستن به همسرش بازماند و چندین بار پس از انتخابات بازداشت شد و بعد از تحمل ماه‌ها بازداشت انفرادی و گذشت دو سال هنوز از دیدن همسرش محروم است و بی‌هیچ گناه و محکومیتی اسیر ظلم حاکمان عدالت‌ستیزمان مانده است؛ به نشانه آن‌که صدها دوست و آشنایش رنج بی‌دلیلی که با روی گشاده می‌کشد را فراموش نکرده‌اند و سبزهایی که خیزش جنبششان پیش از انتخابات را به آنچه محمدرضاها کردند مدیونند به یادش هستند. به امید آن‌که زودتر اسارتش در ایران به پایان برسد و امکان پیوستن به همسر و پایان تحصیلات دکتری را بیابد و ایران فردا از آثار نیکوی فعالیت‌ها و وجودش بهره بگیرد.
محمدرضای نازنین
تولدت مبارک! بیش از خودت بر ما، فاطمه شکیبا و شجاع، پدر مجد و صادق، مادر پارسا و نجیب، خواهران و برادران نازنین و دوستداشتنیات و دوستان خوش‌اقبالت! دوستان مشترکمان می‌دانند نه با کسی تعارف دارم و نه اهل تملقم و اتفاقا زبان رک و صریح و تلخی دارم! از این جهت تولدت را برای خودمان مبارکتر میدانم که بدون ذرهای اغراق در میان هزاران نفر که دورادور و صدها نفر که از نزدیک و دهها نفر که صمیمانه در عمرم شناختهام، هیچ کس را ندیدهام که به اندازه تو در عمل و در طول زندگی عادی روزانه مایه امید و شادی و لذت و معنویت و آرامش و خردورزی بیشتر دوستانش و دیگران بوده باشد. و چه تلخ که چنین کسی قربانی این میزان ظلم و جفا می‌شود. این نکته را استاد ملکیان که اهل چاپلوسی و زیاده‌گویی نیستند به زیبایی در پیام تبریک تولد سال گذشته‌ات گفتند و به دلیل الکن بودن زبانم این فراز متن تبریک استاد خطاب به تو را عینا به نقل از کتابچه‌ای که سال گذشته به رسم یادبود تقدیمت کردیم می‌آورم: "محمدرضای عزیز! زادروزت را به تو نباید تبریک گفت. باید به ما، که تو را می‌شناسیم، تبریک گفت، صدها و هزاران بار، که برایمان این همه راستی، خوبی و زیبایی به ارمغان آوردی. باید به ما تبریک گفت که آرزوهایمان برآورده شد و تو تجسم دعاهای مستجابمان شدی. به ما باید تبریک گفت که دست هستی تبرکمان کرد و تو را، همچون عطیه‌ای آسمانی، ارزانی‌مان داشت؛ تو را که آرا و نظراتت، احساسات و عواطفت، خواسته‌هایت، و افعال و اقوالت زندگی ما را بهتر و شادمانه‌تر کرد. به ما تبریک باید گفت که از درخشش نور تو فروغ دل و گرمی جان می‌گیریم. سالگرد تولدت را به خودم تبریک می‌گویم که دوستی چون تو دارم". و می‌دانی که این توصیفات استاد ملکیان خطاب به تو، زبان حال اکثر کسانی‌است که می‌شناسندت و در این روزهای سختی و هجران برای ظلمی که بر تو می‌رود دردمندند.
محمدرضا! وجودت مایه خیر بوده است! برای همسرت مایه عشق و آرامش (و البته دوری‌ات مایه ناآرامی و رنج‌اش)، برای دوستانت مایه خیر و شادی و لذت، برای خانوادهات مایه افتخار و دلخوشی، برای آنها که می‌شناسندت مایه تقویت اخلاق و دیانت و معنویت و مسئولیتشناسی اجتماعی، و برای هم‌نسلان و بلکه هم‌میهنانت مایه برکات متعدد بوده‌ای و خواهی بود و به گواهی دلم برای خدا هم مایه خشنودی بودهای. یکی از آن‌ها بودهای که هر چه به آن‌ها نزدیکتر می‌شوی و هر چه آن‌ها را بیشتر می‌شناسی بیشتر در نظرت بزرگ و قدردانستنی می‌شوند. خودت بهتر از تصور دیگران از تو بوده‌ای. برای آن‌ها که از نزدیک نمی‌شناسندت این تعابیر شاید اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما هر کس دو ساعت با تو مشورت کند یا چند روزی هم‌سفرت باشد یا به نحوی «آنِ» خوشِ بودن با تو را چشیده باشد یا در محیطی همکار و همکلاس شود یا توفیق حضور در حلقه دوستان نزدیکت را یافته باشد میداند منظورم چیست از لذت و سود و برکت و معنویت و شادی و امید و آرامش بودن با تو که اتفاقا به شیوه‌ای فروتنانه، غیرمحسوس و حتی ملامتیگرانه به دوستانت هدیه میکنی. و در تراژدی اوضاع مملکت همین بس که بر چون تویی چنین می‌رود.
با تو دیر آشنا شدم – چهارم دبیرستان -، ولی وقتی همین چند سال دوستیام با تو را مرور میکنم میبینم چه نامحسوس و زیرپوستی زندگیام از آنچه به نحوی به تو مربوط بوده پر شده است. شادترین و بهترین روزهایم در سفر با تو بوده، خوش‌ترین ساعاتم در همنشینی با تو بوده، کتابهایی که بیشترین تاثیر را روی شاکله ذهن و روانم داشته هدیه تو بوده، مهم‌ترین کلیدواژه‌هایم کلیدواژه‌های تو بوده، دوستداشتنی‌ترین هدیههایم عروسکها و گلچینهای موسیقایی و فرهنگی تو بوده، مهمترین الگوی عینی و باورپذیرم تو بودی و ایمان و توکل و فروتنی و شکرگزاری و صداقت و جدیت و خلق نیک و نیکوکاریهایت، مهمترین مسائلم با حیات دینی و معنوی در گفتگو با تو حل شده، و معنای زندگی و برخی از سودمندترین آموختههایم مدیون گفتگو با تو یا خواندن کتاب‌هایی بوده است که تو معرفی کردهای. و چقدر تلخ و معنادار که بر چون تویی چنین جفا می‌شود.
آن‌ها که فعالیت‌هایت – از همایش‌های کیفی "دین و مدرنیته" تا فعالیت‌های تحسین برانگیز و وسیع و کمال‌گرایانه "پویش موج سوم" – را دیده‌اند و تحسینت می‌کنند، از خوبی‌های بزرگ‌ترت خبر ندارند. آنها که از نزدیک نمیشناسندت لابد به خاطر کامیابیهای ظاهری مثل کسب رتبه یک کنکور و مدال طلای المپیاد و دانشجوی ممتاز آکسفورد بودن یا کارستانت در پویش موج سوم یا مقاونت درخشانت در 5 ماه انفرادی زیر بیشترین فشارها یا لبخند تاریخی‌‌ات در دادگاهی که همه را عبوس کرده بود یا نوشته‌ها و فعالیت‌هایت یا توصیفات مکتوب ‌ده‌ها دوست و همسر عاشقت از خلق نیک و و فضل و دانشت تو را تحسین می‌کنند. اما ما دوستان قدیمی‌تر و غیرسیاسی‌ات که تو را از نزدیک میشناسیم نه به خاطر این ظواهر، که به خاطر مرام و معنویت و فضایل اخلاقیات و اینکه زندگیمان را زیباتر و لذتبخشتر و بامعناتر کردی دوستت داریم. بعد از موج بزرگی که از یک سال پیش از انتخابات به راه انداختی و به لطف بازداشتت و آن‌چه دوستان و خانواده‌ات در مدتی که زندان بودی درباره تو که از دیده‌شدن پرهیز می‌کردی نوشتند، امروز ایرانیان زیادی می‌شناسندت و قدرت را می‌دانند و بابت ظلم‌ها و رنج‌هایی که به همراه همسرت کشیدی با تو احساس همدردی می‌کنند.
خوشحالم که به دنیا آمدی که دنیای نزدیکانت و حتی غیرنزدیکانت بدون تو حتما چیزی کم داشت. آنچه گفتم از روی قدرشناسی بود واگر نه میدانم از شنیدنش خوشحال نمیشوی و لابد مثل دیگر اوقاتی که کسی تمجیدی از تو می‌کند سرت از شرمندگی درد می‌گیرد و طبق معمول فروتنانه میگویی "شوخی‌اش هم بده"! این‌ها را گفتم که به خودم و دیگرانی که می‌خوانند یادآوری کرده باشم گستره ظلم حاکمانمان چنان وسیع شده است که تویی که در نظر هر کس خوب می‌شناسدت از بهترین الگوها برای هم‌نسلانت هستی بدون قانون‌شکنی چنین اسیر تطاول و جفا می‌شوی. دلگرم و امیدوار و متوکل بمان که رحم اگر نکند مدعی خدا بکند. وَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ فَإِنَّکَ بِأَعْیُنِنَا. در پایان تکرار و یادآوری می‌کنم بخشی از پیام زیبای سیدمحمد خاتمی عزیزمان به مناسبت تولدت را که در طول بازداشت دومت منتشر شد: "سیما و سیرت زیبایت و سرشت نیک تو که با کسب فرزانگی و نیکی‌های فراوان فربه‌تر و دوست‌داشتنی‌تر شده است، نعمت بزرگ خدا است که به آسانی به کسی ارزانی نمی‌شود. قدر آن را بدان! هوشمندی، دانش و دلیری را در هم آمیخته‌ای و این همه را در خدمت انسان و دفاع از حق و حرمت او قرار داده‌ای و بدینسان به خدای خود تقرب جسته‌ای. فروزان باد آفتاب ایمان، آگاهی و تلاش در جان بارورت و سبز و شاداب باد سالروز تولد مبارکت!»
به امید رهایی زودترت
به قول خودت "با مهر و دلتنگی"

 


 


ندای سبز آزادی: شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی به نقل از منابع خبری خود از “آمادگى اسرائیلى ها براى حمله هوایى به ایران از خاک عراق” خبر داد و اعلام کرد که هواپیماهاى اسرائیلى در یکى از پایگاههاى هوایى امریکا در خاک عراق مستقر شده و بتدریج بر تعدادشان افزوده شده است.

این شبکه تلویزیونی منبع خبری خود را از طریق عناصرى نزدیک به «مقتدا صدر»اعلام کرد.

این گزارش که پرس تی وی، ارگان انگلیسی زبان صدا و سیما  آنرا روی وبسایت خود قرار داده، در ادامه افزود “گفته مى شود هدف از این تجمع و آمادگى هواپیماهای اسراییل، وارد کردن ضربه توسط نیروى هوایى اسرائیل به اهدافى در ایران است و براى این کار پایگاه امریکایى مناسبى در خاک عراق براى حمله به ایران انتخاب شده است.”

هنوز هیچ منبع آمریکایی و عراقی، و یا مقامات سیاسی و نظامی آن دو کشور، این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده اند، اما تلویزیون العربیه به نقل از یک سخنگوى ارتش اسرائیل گفته است که اطلاعاتى از این گزارش ندارد و اصولا ارتش اسرائیل در مورد عملیات خود اظهارنظر نمى کند.

گفتنی است اسرائیل بارها مدعی تهدید اتمى از سوی جمهوری اسلامی علیه خود و خواستار عملیاتی نظامی از نوع “برق آسا” علیه تاسیسات اتمی ایران شده بود.


 


ندای سبز آزادی: مسعود آقایی فعال ملی-مذهبی، عصردیروز پس از گذراندن حکم خود در زندان‌های اوین، قزلحصار و رجایی شهر با یک روز تاخیر آزاد شد.

به گزارش جرس، او سال ۸۸ پس از حوادث عاشورا در منزل بازداشت و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده بود، پیش از این ۵۲ روز را در بند امنیتی اوین در انفرادی گذرانده بود. وی پس از اینکه احضاریه کتبی برای اجرای حکم خود دریافت کرد، ششم دی ماه به زندان اوین بازگردانده شد.

مسعود آقایی از متخصصان ساختمانی و از مدیران عالی رتبه ستاد بازسازی خوزستان در دوران نخست وزیری میرحسین موسوی بوده است.

وی پیش از این نیز در سال هشتاد به اتهام های سیاسی در زندان بود که با قید وثیقه آزاد شد.


 


ندای سبز آزادی: « تخم مرغ » محصولی است که طی ماه های اخیر در بار ایران با افزایش قیمت خبر سازی های بسیاری کرده و گلایه بسیاری از شهروندان را به دنبال داشته است.

در همین رابطه هدایت الله اصغری شورستانی، مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم گذار میهن در رابطه با قیمت تخم مرغ دربازار داخلی گفت: « قیمت هر عدد تخم مرغ در بازار داخل ۲۰۰ تومان و قیمت فروش هر شانه تخم مرغ نیز ۵۰۰ تومان است. »

او با اشاره به خبر سازی های تخم مرغ طی ماه های گذشته گفت: « فراز و نشیب هایی در رابطه با قیمت تخم مرغ طی ماه های گذشته وجود داشته است که امیدواریم با اصلاح ساختاری قیمت، تخم مرغ با قیمتی که هم به نفع تولید کننده وهم به نفع مصرف کننده باشد توزیع شود. »

اصغری افزود: « تولید کنندگان اگر پایین تر از قیمت تمام شده محصولات شان را به فروش برسانند ضرر خواهند کرد و اگر هم خیلی بیشتر از قیمت تمام شده محصول خود را عرضه کنند مصرف کننده اذیت خواهد شد. ما به دنبال افزایش مصرف سرانه تخم مرغ در کشور هستیم که اگر این محصول گران باشد این اتفاق نخواهد افتاد. »

مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم گذار میهن اعتقاد دارد زنجیره تولید تخم مرغ به گونه ای اصلاح شود که هر عدد تخم مرغ با قیمت ۱۳۰ تومان در بازار به فروش برسد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای ثبات قیمت تخم مرغ در بازار داخل از چین واردات صورت گرفته است یا خیر گفت: « تخم مرغ چینی تا کنون وارد کشور نشده است و فقط در مقطعی از زمان به دلیل کمبود در بازار داخلی از کشور ترکیه واردات صورت گرفت. »

اصغری ادامه داد: « به جهت فاصله زیاد با چین ما باید تخم مرغ را با هواپیما از این کشور وارد می کردیم چرا که به دلیل مسافت طولانی در صورت حمل زمینی تخم مرغ ، قطعا محصولات مد نظر خراب می شوند. واردات تخم مرغ با هواپیما از چین هم صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل در مقطعی از زمان به دلیل کمبود از ترکیه واردات داشتیم. »

گفتنی است همچنین مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم گذار میهن از آغاز مذاکرات برای اصلاح قیمت تخم مرغ طی هفته جاری خبر داد


 


ندای سبز آزادی: رییس شورای اسلامی کار شرکت صنعتی مهرآباد از اخراج ۸ نفر از کارگران رسمی این شرکت خبر داد.

به گزارش ایلنا فرهاد کاظم‌زاده افزود: مدیریت شرکت صنعتی مهرآباد بدون این که نظر کمیته انظباتی شرکت را جویا شود اقدام به این کار کرده است که عملی غیرقانونی و برخلاف سخنان وزیر کار است.

وی تصریح کرد: کارگران اخراجی سابقه ۲۰ تا ۲۴ سال هستند و حتی یکی از کارگران اخراجی عضو شورا است و طبق ماده ۲۸ قانون کار مصونیت قانونی و شغلی دارد.

رییس شورای اسلامی کار شرکت صنتعتی مهرآباد با اشاره به مراجعه کارگران به اداره کار، گفت: تا کنون که این مراجعات نتیجه‌ای نداشته است.

وی با اشاره به واگذاری این شرکت به بخش خصوصی در سال ۸۲ و با قیمت ۳ میلیارد تومان که کمتر از ارزش واقعی آن بود، اظهار داشت: ۵۷۰ کارگر این شرکت حالا به ۱۴۰ کارگر کاهش یافته است.


 


ایران بزرگترین زندان روزنامه نگاران جهان است.

به گزارش جرس، رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران در یادداشتی بمناسبت روز جهانی مطبوعات با تقدیر از نقش روزنامه نگاران درتوسعه سیاسی و اجتماعی جامعه به وضعیت فعلی اهالی مطبوعات پرداخته و آورده است: تاریخ مطبوعات و روزنامه نگاران در ایران از بدو کار تا به امروز فراز و فرودهای فراوانی را پیموده است که بازگویی آن جز چشم پرآب و دل پرخون را طاقت نیست . فقط در دو سال گذشته بیش از ۱۵۰ روزنامه نگار به بند و زندان کشیده شده اند با آن وضعی که همه می دانیم که ۳۲ نفر آنها هنوز در زندان به سر می برند و برخی شان با محکومیت های سنگین عجیب و غریب چند سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی و زندان روبرو و با مجرمان زندانی خطرناک هم بند شده اند . بیش از چهل مطبوعه توسط هیات نظارت برمطبوعات توقیف و تعطیل شده و دهها روزنامه نگار بیکار شده اند و بدلیل نبود امنیت شغلی و استقلال حرفه ای بناچار یا این حرفه را ترک کرده اند و یا ترک یار و دیار کرده و آواره دنیا گشته اند تا شاید از تخصص و دانش خود در جایی دیگر بهره گیرند و گذران عمر و زندگی کنند .

وی با اشاره به تعطیلی انجمن صنفی افزوده است: ازهمه بدتر و رنج آورتر اینکه « انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران » که می توانست و می باید در روزگار سختی و تعب یار و یاور روزنامه نگاران و خانه امید آنها باشد بدون ارائه حکمی قضایی دربش پلمب شده و هیچ مرجعی پاسخگوی این اقدام بلاوجه و غیرقانونی نیست و همه تلاشها برای پیگیری این موضوع و فک پلمپ و بازگشایی انجمن بروی نزدیک به چهار هزارعضوش ابتر مانده است ، والبته در این گیرودار چهارعضو هیات مدیره انجمن نیز از بازداشت و بند مصون نمانده اند .

سرکار خانم بدرالسادات مفیدی عضو هیات مدیره و دبیر انجمن ، که پیگیر کار فک پلمپ انجمن بود ، در دیماه سال ۸۸ بدلیل انجام مصاحبه بازداشت و پس از شش ماه زندانی آزاد شد اما در دادگاهی غیرعلنی به شش سال زندان محکوم شده و در انتظار اجرای حکم بسر می برد . شمس الواعظین عضو هیات مدیره و نایب ریئس انجمن و سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات بدلیل انجام مصاحبه در دیماه سال ۸۸ بازداشت و پس از دوماه زندانی آزاد شد، وی نیز در دادگاهی غیرعلنی به یکسال زندان محکوم شده و درانتظار اجرای حکم بسر می برد. محمد رضا مقیسه عضو علی البدل هیات مدیره انجمن از مهرماه سال ۸۸ بازداشت و زندانی شده است که هنوز در زندان به سر می برد . و علیرضا رجایی عضو هیات مدیره انجمن در روز یکشنبه هفته گذشته و در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات بازداشت و زندانی شد . دراینجا همچنین جا دارد از روزنامه نگارانی همچون احمد زیدآبادی ، مسعود باستانی ، عیسی سحر خیز ، بهمن احمدی عمویی ، کیوان صمیمی ، مهدی محمودیان ، عمادالدین باقی ، سید مسعود لواسانی ، محمد نوری زاد و هنگامه شهیدی که ماههاست در زندان به سر می برند نام بریم و مقاومت آنها را در پاسداری از آزادی و شرافت انسانی و قلم ارج نهیم . قطعا نام این روزنامه نگاران در صحیفه آزادیخواهی مردم ایران ثبت خواهد شد . و البته این کارنامه سیاه حاکمیت ، ایران را به بزرگترین دشمن مطبوعات و زندان روزنامه نگاران در گزارشات جهانی تبدیل کرده است .

رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران در ادامه خاطر نشان کرد: انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران از بدو تاسیس درمهرماه سال ۷۶ همواره مورد حمله و هجوم افراد و گروه هایی بوده که هنری جز تخریب و ضدیت با نهادهای مدنی و آویزان شدن به قدرت نداشته اند و اینها از اینکه نهادی صنفی مستقل از قدرت و حاکمیت توانسته بود شکل بگیرد و اعتماد بیش از دو سوم روزنامه نگاران ایران را جلب و بطور مستقل به کار ادامه دهد حرص می خوردند و مترصد فرصت بودند که یا آنرا از طرق شبه قانونی تسخیر کنند و اگر این نشد به هرگونه می توانند آنرا منحل وتعطیل کنند و ظاهرا کودتای انتخاباتی خرداد سال ۸۸ این فرصت را به آنها داد که دفتر انجمن را پلمپ و روزنامه نگاران را از خدمات این نهاد صنفی محروم کنند تا محرومیتی دیگر برانبوه محرومیت های این قشر بیفزایند و اثبات کنند که روزنامه نگار آزاد و مستقل بودن دراین ملک چه بهای گرانی دارد ؟ در همین جا به عنوان فردی که ار ابتدای تاسیس« انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران » تاکنون مسئولیت ریاست هیات مدیره این نهاد را به عهده داشته ام شهادت می دهم و تصریح و تاکید می نمایم که همه فعالیت های این نهاد در چارچوب قوانین جاری در جمهوری اسلامی بوده و هیچگونه جرم یا خطایی که توجیه گر پلمپ دفتر انجمن یا به بند و زندان کشیدن اعضای هیات مدیره انجمن از سوی حاکمیت باشد ، انجام نشده است و جای بسی تاسف است که در سالروز جهانی آزادی مطبوعات ما با چنین وضعیت و کارنامه ای درایران در رابطه با مطبوعات و روزنامه نگاران مواجهیم .

وی با گرامیداشت یاد روزنامه نگاران نوشته است: ” روز جهانی آزادی مطبوعات ” هرساله توسط « انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران » پاس داشته و تلاش می شد با تکیه بر معیارهای حرفه ای از پنج روزنامه نگار برتر قدردانی و تجلیل شود و این سنت حسنه برای رونق بخشی به کار روزنامه نگاری در کشورمان جاافتاده بود ولی دوسال است با پلمپ دفتر انجمن و تحمیل شرایط امنیتی امکان چنین پاسداشت و اقدامی از انجمن گرفته شده است و اینهم نشانه دیگری از وضعیت سخت و دشوار روزنامه نگاری در کشورمان است و اینکه در روزی که بنام « روزجهانی آزادی مطبوعات » نامگذاری شده است سوته دلان مطبوعات حتی نمی توانند گردهم آیند و در عزای کارشان گریه کنند! با همه این احوال تجربه اینکار و تاریخ معاصر روزنامه نگاری در ایران نشان داده است که روزنامه نگاران جان سخت تر از آنند که تصور می شود و چو در بندند سر از روزن درآرند!

علی مزروعی با پرداختن به ضرورت آزادی بیان در جوامع افزوده است: امروزه روزگاری است که گردش آزاد اطلاعات و اخبار و جان آگاهی از اجزای لاینفک زندگی جاری همه شهروندان شده است و اخبارو اطلاعات همچون آب از مجاری فن آوری های نوین ارتباطات راه خود را بسوی مخاطبان می یابد و به عمق خانه ها نفوذ می کند و دولتهایی که هنوز درپی اعمال مهندسی اخبار و اطلاعات و سانسور و توقیف مطبوعات و آزادی اند جز هزینه دادن و آب درهاون کوبیدن کاری نمی کنند . راه رشد ملت ها و کشورها در آزادی است و مطبوعات آزاد و مستقل اصلی ترین نماد آزادی در هرکشورند و همانگونه که در ابتدا آمد دموکراسی و مردمسالاری با هرعنوانی بدون وجود مطبوعات آزاد و مستقل و منتقد معنا و مفهوم ندارد . و روزنامه نگاران متعهدترین افراد ملتند چراکه از سر دغدغه و مسئولیت اجتماعی وارد این حرفه شده اند و همه خطرات را بجان می خرند تا راه رشد و پویایی را بروی مردم و کشورشان هموار نمایند . روزنامه نگاران و مطبوعات بزرگترین خدمت را به حکومت ها و حاکمان ، حتی به آنانی که تحملشان نمی کنند ، می کنند چرا که آنها با نقد وضعیت موجود و برشماری آسیب ها و ضعف ها حکومتگران را برای اصلاح امور به هوش می آورند و مبارزه با فساد و تباهی در درون نهادهای حکومتی بدون وجود مطبوعات آزاد و مستقل و روزنامه نگاران شجاع و پیگیر ممتنع است .

وی در خاتمه آورده است: روزنامه نگاران و مطبوعات آزاد و مستقل به واقع یار و یاور حاکمان هستند اگر خواستار اصلاح امور و حکومتی پاک و کارآمد باشند و نامهربانی با روزنامه نگاران و توقیف مطبوعات در حکومتی که این ادعا را دارد توجیه ناپذیر است . و چقدر خوب بود که در « روزجهانی آزادی مطبوعات » همه روزنامه نگاران در بند آزاد می شدند ، مطبوعات توقیف و تعطیل شده به عرصه فعالیت باز می گشتند ، امنیت شغلی و استقلال حرفه ای روزنامه نگاران تامین و تضمین می شد ، دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران بروی صاحبانش باز می شد ، مسئولان مرتبط با مطبوعات از افراد این حرفه انتخاب می شدند و یا لااقل با این حرفه آشنایی می داشتند
 


 


ندای سبز آزادی: در حالی که تصاویر دو بیمار رهاشده در کنار جاده توسط رسانه های مختلف منتشر و دادستانی تهران برای بررسی این پرونده وارد گود شده است. امروز وزیر بهداشت در اظهار نظری عجیب رهاسازی بیماران در تهران را تکذیب کرد.

به گزارش فرارو مرضیه وحید دستجردی در شصت و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که صبح امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد گفت: «رهاسازی بیماران در تهران به هیچ وجه صحت ندارد و ما به عنوان شاکی خصوصی وارد موضوع شدیم.»

وی افزود در مورد بیمارانی که گفته می‌شوند رها شده‌اند و مواردی که در مشهد گفته می‌شد بیمارانی جذامی از آسایشگاه جذامی‌ها رها شده‌اند و مورد دیگر در لرستان خبر داده شده بود دقت روسای دانشگاه‌ها و نظارت بر مجموعه خود را می‌طلبد.

با این وجود وزیر بهداشت هیچ توضیحی درباره تصاویر منتشر شده و ادعاهای بیماران رها شده ارائه نکرد.

چند روز پیش عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران ضمن تائید رهاسازی بیماران توسط یک بیمارستان دولتی اعلام کرد که تعدادی از متهمان این پرونده بازداشت شده اند.

در همین بین رییس بیمارستان امام خمینی(ره) که زیر مجموعه‌اش این تخلف را صورت داده اند از کار برکنار شد.


 


ندای سبز آزادی: با موافقت دولت و تعدیل اقلیم آب و هوایی در ۲۰۰ شهر، مابه‌التفاوت قیمت گاز مشترکان خانگی این شهرها در قبوض دوره خردادماه محاسبه و پرداخت می‌شود، ضمن آنکه افزایش قیمت گاز در سالجاری قطعی شده است.

به گزارش مهر، مطابق با فرمول قیمت گذاری گاز خانگی ۱۲ ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوتهایی با یکدیگر دارند.

از ۲۸ آذر ماه سال گذشته همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به پنج اقلیم (سرد یک، دو، سه، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و ۱۲ دامنه جدید مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.

با توجه به اجرای سیاست شهرستانی – منطقه ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در ۳۶۳ شهر ایران مطابق با پنج اقلیم آب و هوایی تعیین شده که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.

با گذشت ۱۳۶ روز از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش انتقادها از نحوه محاسبه گازبهای مشترکان خانگی، یک طرح جدید برای تعدیل بار مالی قبوض گاز در سه ماهه نخست اجرای این جراحی اقتصادی در سطح دولت نهایی شده است.

مصوبه ستاد هدفمندی یارانه ها

بر این اساس، اقیلم آب و هوایی بیش از ۸۰۰ شهر در سراسر کشور مورد بازنگری مجدد قرار گرفته و در نهایت با موافقت ستاد هدفمندی یارانه ها اقلیم در ۲۰۰ شهر یک تا دو پله تعدیل شده است.

با اعمال این تغییرات گسترده در سطح اقلیم آب و هوایی این شهرها، دامنه مصرف گاز طبیعی مشترکان خانگی افزایش می یابد و به عبارت دیگر در قبوض گاز مشترکان خانگی از ۲۸ آذر سال گذشته تا ۱۵ فروردین ماه سالجاری تعدیل قابل توجه قیمتی حاصل خواهد شد.

پیش بینی می شود با اصلاح اقلیم این شهرها میزان گازبهای مشترکان خانگی کاهش قابل توجه ای پیدا کند، از سوی دیگر در آن دسته از شهرهایی که اصلاح اقلیم مصوب شده است مابه التفاوت قیمت گاز متناسب با اقلیم جدید محاسبه و به مشترکان خانگی باز پرداخت می شود.

مطابق با اعلام مسئولان شرکت ملی گاز ایران این ما به تفاوت قیمتی در نخستین قبض مشترکان خانگی به طور دقیق محاسبه و به صورت بستانکاری درج خواهد شد که پیش بینی می شود نخستین پرداخت این مبالغ در قبض دوره خرداد ماه اعمال شود.

افزایش قیمت گاز خانگی قطعی شد

مطابق با قانون هدفمندی یارانه ها مهلت قانونی تعرفه زمستانی گازبهای مشترکان خانگی ۱۵ فروردین ماه سالجاری به پایان رسیده است و باید تعرفه جدید گاز توسط دولت برای اجرا توسط شرکت ملی گاز تعیین و ابلاغ می شد.

پیش بینی می شود با تصویب قانون افزایش حداکثر ۲۰ درصدی قیمت گاز طبیعی در سالجاری، گاز بهای مشترکان خانگی هم در ادامه سال افزایش یابد.

مطابق با اعلام رسمی وزارت نفت در هفت ماهه نخست امسال قیمت گاز در بخش کشاورزی هر متر مکعب ۱۰۰ تومان، صنایع عمده هر متر مکعب ۷۰ تومان، نیروگاهها هر مترمکعب ۸۰ تومان، دستگاههای دولتی هر متر مکعب ۲۰۰ تومان، سی.ان.جی ۳۰۰ تومان محاسبه خواهد شد.

از سوی دیگر، میزان گازبهای واحدهای تجاری به دوگروه کم مصرف و پر مصرف تقسیم شده است و قیمت هر کدام از این واحدها متفاوت از دیگری محاسبه خواهد شد.

بر اساس بودجه سال ۱۳۹۰ مجلس برای افزایش متوسط قیمت گاز در تمامی بخشها تا سقف ۲۰ درصد به دولت مجوز داده است که مطابق با این مصوبه امکان افزایش تا مرز ۲۰ درصد برای مشترکان وجود دارد.

با توجه به تثبیت قیمت گاز صنایع، نیروگاهها و جایگاههای سی.ان.جی، قیمت گاز دستگاههای دولتی و کشاورزی افزایش یافته است از این رو برای اجرای مصوبات مجلس، افزایش قیمت گاز خانگی برای هفت ماهه نخست سالجاری قطعی به نظر می رسد.


 


ندای سبز آزادی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: از مسئولین سوریه خواسته‌ایم با مردم خود که خواسته‌هایی دارند مدارا کنند.

به گزارش مهر، سید احمد آوایی با اشاره جنایات و سرکوبگری‌های حکومت آل‌خلیفه با حمایت سعودی در برخورد با شیعیان بحرین اشاره کرد و اظهار داشت: غربی‌ها به سرکردگی آمریکا با رسانه‌های خود و بیانیه‌های حقوق بشری سیاسی در خصوص اعدام یک زن قاچاقچی در ایران چه جنجالی به راه انداختند ولی همین‌ها چشم خود را به این همه جنایت و نقض آشکار حقوق بشر در بحرین بسته‌اند.

وی افزود: اعتراض مردم بحرین به بی‌عدالتی و زیاده‌طلبی حکومت آل‌خلیفه است و مردم بحرین فقط در پی اجرای عدالت هستند به طور مثال در مجلس تشریفاتی بحرین بازای هر ۳۰ هزار شیعه یک نماینده وجود دارد ولی به ازاء هر پنج هزار سنی یک نماینده که این امر یک نمونه از بی‌عدالتی و ظلم آشکار سران این حکومت است.

آوایی در خصوص تحولات سوریه عنوان کرد: ما با مقامات سوری جلساتی داشته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم که با مردم خود مدارا کند و آزادی‌های مشروع را به مردم بدهند، ما معتقدیم جواب شعار و تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم گلوله نیست و حکومت‌ها باید با مردم کنار آیند.

نماینده دزفول در مجلس و شورای اسلامی تصریح کرد: باید بپذیریم که دوره دیکتاتوری و زورمداری به سر آمده و حکومت‌های جابر، فردی و خانوادگی رو به افول هستند، سران مستبد منطقه و جهان باید بپذیرند که ملت‌های منطقه بیدار شده‌اند و بیش از این استبداد و خودکامگی سران خود را تحمل نخواهند کرد و مطمئنا اگر این حاکمان مستبد تغییر رویه ندهند و بخواهند بازهم با ایجاد خفقان و سرکوب به مسیر گذشته خود ادامه دهند بی‌شک ملت‌های‌شان آنها را از منصب قدرت به پائین خواهند کشید.

وی در خصوص طرح دارابودن مدرک کارشناسی ارشد برای کاندیدای‌های نمایندگی مجلس در دوره آینده گفت: من مخالف این طرح هستم و در رای گیری در مجلس هم به این طرح رای مخالف دادم زیرا عقیده دارم خیلی از افراد هستند که مدرک دکترا دارند ولی تجربه و مهارت کافی را ندارند اما از طرف دیگر برخی نیز هستند که تجربه و مهارت دارند ولی مدرک کافی ندارند. این طرح علاوه بر کاهش مشارکت برخی نخبگان برای نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، مشارکت عمومی مردم در انتخابات را نیز کاهش خواهد داد که این امر مغایر سیاست نظام مبنی بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است.

آوایی همچنین اظهار داشت: متاسفانه در دزفول بعضی افراد بیشتر به دنبال حاشیه‌سازی هستند و به جای اینکه دنبال اصل باشند بیشتر دنبال فرع هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص برخی کدورتها و اختلافات بین مسئولین دزفول که در تمام زمینه‌ها به شهرستان آسیب می‌رساند، عنوان کرد: دزفول به اتحاد، همدلی و همسویی احتیاج دارد تا از این طریق بتوانیم به شکوفایی شهرمان کمک کنیم، با تضعیف نماینده و حاشیه‌سازی برای مسئولین دولتی شهرستان انرژی و انگیزه خدمت و برنامه ریزی برای اعتلای شهرستان را از مدیران گرفته می‌شود.

وی در خصوص تعویض و جابجایی برخی مدیران در دزفول اظهار داشت: هر مدیری به هر دلیلی نتواند به مردم خدمت‌‌رسانی کند و یا بخواهد مستقل نباشد و طیفی یا جناحی و یا به نفع مصالح شخصی خود عمل کند باید تعویض شود زیرا وظیفه ذاتی یک مدیر در جامعه اسلامی خدمت‌رسانی به دور از حب و بغض‌های شخصی و جناحی به آحاد مردم است.


 


ندای سبز آزادی: شرایط جسمی ناصر حجازی بحرانی شد تا بازیکن اسطوره‌ای استقلال باری دیگر در بیمارستان بستری شود.

سرمربی اسبق استقلال و بازیکن محبوب هواداران این تیم که بیش از ۱۵ ماه است با بیماری سختی می‌جنگد، باری دیگر دچار تشدید بیماری شد و به همین دلیل به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد. با گذشت ۲۴ ساعت از بستری شدن او در بخش مراقبت‌های ویژه و به کمک تیم پزشکی، شرایط بالینی اسطوره استقلال بهتر شده اما همچنان او باید تحت مراقبت‌های ویژه باشد.

بی‌شک دعای خیر شما علاقمندان به فوتبال می‌تواند این ستاره محبوب را در پس زدن دوباره بیماری یاری کند تا او باری دیگر با همان اخلاق منحصر به فرد خود، زبان گویای مشکلات فوتبال‌مان شود.

حجازی کمتر از یک هفته قبل در گفت‌وگویی با خبرآنلاین درباره بیماری‌‌اش گفته بود: «تا آخرین لحظه با بیماری می‌جنگم. من تمام عمرم را جنگیدم و باز هم تا توان دارم این کار را می‌کنم اما دیگر همه چیز دست خداست.»

خبر بهبودی نسبی شرایط بالینی ناصرخان بی‌شک موج نگرانی علاقمندان پرشمار او را کاهش خواهد داد.


 


ندای سبز آزادی: در حالیکه پرونده رسیدگی به مسببان و آمرانِ بازداشتگاه کهریزک همچنان بعد از یک سال در مُحاق قرار دارد، عبدالحسین روح‌الامینی، پدر یکی از شهدایِ این بازداشتگاه اعلام کرد که بنده به نمایندگی از خانواده هایی که در این پرونده حضور دارند اعلام می‌کنم که متهمان اصلی کهریزک را رها نکرده‌ایم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد و حق خود را دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحسین روح‌الامینی دبیر کل حزب توسعه و عدالت پیش از ظهر دوشنبه دوازدهم اردیبهشت در نشستی خبری با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پرونده کهریزک اظهار داشت که قوه قضائیه از ابتدای این پرونده اهتمام جدی را به خرج داد و سازمان قضایی نیروهای مسلح به این پرونده که از حجم بزرگ و حجیمی برخوردار بود توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه جلساتی که مربوط به کهریزک بود به صورت غیر علنی برگزار شد، اظهار داشت: احکام مربوط به کهریزک صادر شد. اما بنده به نمایندگی خانواده هایی که در این پرونده نقش داشتند اعلام می کنم که از متهمانی که در این پرونده نقش موثر و تاثیرگذاری داشتند نخواهیم گذاشت و حق خود را کماکان دنبال می‌کنیم.

لازم به ذکر است که با گذشت ماهها از تشکیل و اختتامِ گزارش پروندۀ بازداشتگاه کهریزک، مسئولین این پرونده با وجود شواهد و مستندات بسیار، تنها چند مامور نیروی انتظامی را مقصر اعلام کرده و از پیگیریِ اتهاماتِ قضات و آمرینِ اصلی این فجایع جلوگیری بعمل آوردند.


 


ندای سبز آزادی: سخنگوی هیئت رییسه مجلس با رد سخنان رییس سازمان صداوسیما مبنی بر ممانعت مجلس از پخش تلویزیونی مذاکرات مجلس، گفت: تاکنون هیچ درخواستی از سوی صداوسیما در خصوص پخش تلویزیونی مذاکرات مجلس به هیئت رییسه ارسال نشده و من به عنوان سخنگوی هیئت رییسه این ادعا را تکذیب می‌کنم.

“محسن کوهکن‌ریزی” در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، سخنان امروز رییس سازمان صداوسیما مبنی بر اینکه هیئت رییسه مجلس از پخش تلویزیونی مذاکرات مجلس ممانعت به عمل آورده است، را خلاف واقع دانست و گفت: تاکنون بحثی در این مورد در هیئت رییسه مطرح نشده است.

نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاکنون روال این بوده که در زمان بررسی بودجه و یا طرح‌ها و لوایح مهم در مجلس، گروهی از شبکه خبر این جلسات را به صورت گزیده پوشش می‌دادند؛ اما تاکنون هیچ بحثی در خصوص پوشش کامل جلسات علنی مطرح نبوده است.

عضو هیئت رییسه مجلس به انتقاد نمایندگان از نحوه پوشش اخبار مجلس در رسانه ملی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: آنچه که نمایندگان مجلس در برخی تذکرها و انتقادهای خود از عملکرد صداوسیما مطرح می کردند این بود که چرا عملکرد قوه مقننه به درستی و مانند سایر ارگان‌ها در رسانه ملی منعکس نمی شود.

وی افزود: من به عنوان رابط هیئت رییسه و سازمان صداوسیما و کارپرداز فرهنگی هیئت رییسه هرگونه درخواست از سوی صداوسیما مبنی بر پخش تلویزیونی مذاکرات مجلس را تکذیب می کنم.

کوهکن گفت: از سوی دیگر اینگونه درخواست‌ها معمولا به صورت شفاهی و در قالب رابط هیئت رییسه و صداوسیما در مجلس مطرح می شود و اینکه گفته شده این درخواست به هیئت رییسه ارسال شده، سخن درستی نیست.

عزت الله ضرغامی در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت استاد مطهری و تجلیل از چهره‌های ماندگار دانشگاه تهران که دوشنبه ۱۲ اردیبهشت در تالار علامه امینی این دانشگاه برگزار شد، گفت: صدا و سیما از مجلس شورای اسلامی خواست تا مذاکرات نمایندگان مجلس را به صورت مستقیم پخش کند، اما هیئت رئیسه مجلس از این اقدام ممانعت به عمل آورد چون رأی گرفتن بلای جان است و بنابراین اداره مجلس از دست هیئت رئیسه خارج می‌شد.


 


ندای سبز آزادی: علیرضا داوودنژاد کار گردان فیلم مرهم که هم اکنون بر پرده سینماهای تهران قراردارد روز گذشته دربرنامه رادیویی پشت پرده در رادیوتهران گفت: چرا قید و بند از دست و پای جعفر پناهی برداشته نمی شود و چرا شرایطی فراهم نمی شود که او فیلم بسازد و به سفر برود.

به گزارش پارس توریسم، این کار گردان پیش کسوت وشناخته شده کشور ،در بخشی از این برنامه رادیویی در صحبتهایی گفت: در حالی که فضای سمعی بصری کشور، در تسخیر فیلم خارجی است و فیلمهای خارجی از طریق شبکه های ماهواره ای و اینترنت و … به راحتی در دسترس هستند باید برای تولید فیلم ایرانی اهمیت ویژه ای قائل شد.

وی درادامه گفت: برای موفقیت در تولید فیلمهای خوب ایرانی، باید برای دانش سینمایی ارزش قائل باشیم. باید برای نخبگان سینما در مقابل هجوم شبکه های ماهواره ای و فیلمهای خارجی ارزش قائل شد. چرا باید هنرمندی مثل بهرام بیضایی که در پژوهش و آموزش و نمایش و سینما بی نظیر است باید از شرایط کار و زندگی اش به ستوه بیاید از ایران برود.

داوودنژاددر ادامه گفت: چرا قید و بند از دست و پای جعفر پناهی برداشته نمی شود و چرا شرایطی فراهم نمی شود که او فیلم بسازد و به سفر برود.

کار گردان فیلم نیاز درادامه این سوال را مطرح کرد که چرا بهمن قبادی بایددر خارج مدتی در به در بماند تا راهی برای کار کردن پیدا کند.

این کار گردان پیش کسوت وقدیمی درادامه عنوان کرد: باید روش مدیریت فرهنگی کشور عوض شود .


 


ندای سبز آزادی: در روز جهانی کارگر و در آستانه‌ روز معلم در ایران، جمعی از معلمان حق‌التدریسی از صبح یکشنبه یازدهم اردیبهشت مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار استمداد از مجلس شده‌اند.

به گزارش جام جم آنلاین، تجمع کنندگان که اکثراً معلمان زن آموزش و پرورش بودند با حضور در درب شمالی مجلس از نمایندگان خواستند تا نسبت به رفع مشکلات آنان اقدامات لازم را به عمل آورند.

همچنین تعدادی از این معلمان در سمت درب شرقی مجلس در گوشه‌ای از خیابان نشسته و نسبت به عدم استخدام خود در وزارت آموزش و پرورش اعتراض کردند.

سید کاظم موسوی نماینده اردبیل و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جمع معلمان تجمع کننده حضور یافته و با آنان به گفتگو پرداخته است.


 


ندای سبز آزادی: بانک مرکزی اعلام کرد:" با رشد 6/24 درصدی سالانه، نقدینگی به 270 هزار میلیارد تومان رسید."
بنا به اعلام بانک مرکزی ایران، در تازه‌ترین اتفاق، حجم نقدینگی در پایان آذرماه سال 89 نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشدی معادل 6/24 درصد به 270 هزار و 676 میلیارد و 61 میلیون تومان رسید.
بنابر آمار بانک مرکزی مقایسه حجم نقدینگی حد فاصل آذر 88 تا 89 حاکی از آن است که به بیش از 53 هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور در نهمین ماه سال گذشته اضافه شده است. گزارش‌های بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان آذر سال 88 را 217 هزار و 191 میلیارد تومان برآورد کرده است.
این افزایش حجم نقدینگی به زودی تورمی دور از انتظار را نشان خواهد داد، چرا که نقدینگی همیشه تورم را به دنبال خواهد داشت.
در حالی که دولت تاکنون انفجار نقدینگی در کشور به دلیل سیاست‌های اقتصادی خود را تکذیب می‌کرده و حتی کارشناسان نگران از انفجار تورمی به دلیل افزایش شدید نقدینگی را به کارشکنی در مقابل دولت متهم می‌کردند، گزارش‌های رسمی نشان داد که نگرانی‌های کارشناسان کاملاً واقعی بوده است.
تجربه نشان داده است که تورم با نقدینگی نسبت مستقیم دارد و با این افزایش نقدینگی به زودی باید منتظر تورمی غیرقابل کنترل باشیم اما آنچه اکنون ما در واقعیت در مورد تورم می بینیم با آمارهای رسمی بانک مرکزی تفاوت دارد.
ترکیب نقدینگی در پایان آذرماه سال گذشته براساس گزارش جدید حکایت از آن دارد که از 270 هزار میلیارد تومان موجود، بیش از 206 هزار میلیارد تومان آن به صورت شبه پول و حدود 64 هزار میلیارد تومان آن در قالب پول در حال گردش در اقتصاد کشور است.
هرچند شاید اکنون آثار این تورم را شاهد نباشیم اما اثر رشد نقدینگی با سطح عمومی قیمت‌ها ملازمه نزدیک‌تر دارد. تجربه سال‌های گذشته هم نشان داده افزایش رشد نقدینگی در دوره‌های قبل حداقل با یک بازه زمانی یک ساله آثار خود را هویدا کرده است.
برای نمونه در سال 85 در حالی که رشد نقدینگی از 39 درصد فراتر رفت، پرونده نرخ تورم با 9/11 درصد بسته شد؛ اما در سال 86 به‌رغم آنکه نرخ رشد نقدینگی نسبت به سال قبل 7/27 درصد بود، نرخ تورم از 18 درصد فراتر رفت. نرخ رشد نقدینگی 1/15 درصد در سال 87 نیز نتوانست مرهمی بر افزایش قیمت‌ها باشد؛ زیرا در شرایطی که دولت تلاش کرد از آهنگ رشد نقدینگی بکاهد، شاخص کل قیمت‌ها از 4/25 درصد عبور کرد.
آنچه امروز با تاخیر از سوی بانک مرکزی منتشر شده، گویای تداوم رویه‌های انبساطی پولی است. نرخ رشد نقدینگی در پایان شهریور سال گذشته نسبت به اسفند 88 معادل 9/10 درصد بوده، در حالی که این نرخ در پایان همین دوره و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 4/23 درصد اعلام شده است. بنابراین باید منتظر بود در سال جاری آثار این رشد نمایان شود.

 


 


پزشکان، خبرهای خوبی از وضع جسمی مهندس عزت‌الله سحابی گزارش نمی‌کنند. مرد آزاده، در کماست و ما، دست به دعا...
آنچه مهندس سحابی را از بسیاری فعالان سیاسی ایران متمایز می‌سازد، همین یک پرسش اوست: «ایران چه خواهد شد؟» این سئوالی است که دو روز پیش، در بستر بیماری و در اوج ضعف، باز هم با ابراز نگرانی شدید بر زبان آورده است : «شرایط کشور نگران کننده است؛ چه بر سر ملت ایران خواهد آمد؟ ایران چه خواهد شد؟...»
یکی از «ملی»‌ترین کنشگران سیاسی تاریخ سیاسی معاصر ایران، که در اقدام اجتماعی، نقطه عزیمتی جز «منافع ملی» نداشت، اینک در ستیز با «مرگ» ی است که آدمی را گریزی از آن نیست...
رویکرد مهندس سحابی به سیاست یادآور سیاست‌ورزی مردان آزاده و ازیادنارفتنی‎‌ای است که به‌گونه‌ای سوگمندانه باید گفت، نمونه‌های مشابه ایشان بیش از پیش در جامعه ایران کمیاب‌تر و دست نایافتنی‌تر می‌شوند: مصدق، بازرگان، سحابی و طالقانی.
عزت‌الله سحابی تکرار سیاست‌ورزی مبتنی بر منافع ملی و حاکمیت ملی و استقلال خواهی دکتر محمد مصدق است؛ او بازخوانی سیاست‌ورزی متدینانه‌ و اصلاح‌طلبانه و مداراجویانه و بی ترس و یأس مهندس مهدی بازرگان است؛ مرد آزاده چونان پدر فرهیخته‌اش به تلفیقی بس کمیاب از سیاست و اخلاق در کنش اجتماعی دست یازیده؛ و نیز همانند طالقانی روایتی رحمانی، مداراجویانه، و توأم با رأفت و شفقت بر خلق را در زندگی شخصی و حیات سیاسی‌اش مورد توجه معنادار قرار داده است.
مهندس سحابی دقیقا در تقاطع این چهارراه ایستاده است: مصدق، بازرگان، طالقانی و سحابی پدر. و از همین زاویه است که بس نایاب می‌نماید...
تفاوت رفتار و روش سیاسی او با مخالفان و تهدیدکنندگانش در حاکمیت جمهوری اسلامی، همین‌جاست. سحابی به ایران می‌اندیشد و صاحبان تمامیت‌خواه قدرت در جمهوری اسلامی به منافع باندی و شخصی خویش. و به همین جهت است که بی رعایت هیچ اصل انسانی و اخلاقی و بی ملاحظه‌ی هیچ قانون و عرفی، مرد آزادی‌خواه و دموکراسی‌طلب را به‌خاطر حمایت‌ها و همراهی‌ها و همدلی‌هایش با جنبش اعتراضی مردم ایران (جنبش سبز) در 81 سالگی به دادسرای اوین احضار می‌کنند؛ تهدید می‌نمایند و اصرار می‌کنند که از جنبش سبز دست بشوید و کناره گیرد.
نمی‌دانم بازجویان و مسئولان امنیتی و قضایی پرونده‌ی مهندس سحابی، هنگامی که او عصازنان از پله‌های دادسرای شهید مقدس اوین، روانه بازپرسی شده و نفس‌زنان به اتاق آقایان وارد، کدام شرع و قانون و حریم انسانی و مصلحت ملی را در نطر داشته‌اند... بی‌شک، هیچ‌یک...
دغدغه‌ی سحابی این است : «ایران چه خواهد شد؟»، و دغدغه‌ی صاحبان قدرت در جمهوری اسلامی این که «چه بر سر نظام خواهد آمد؟»
«ایران»، بی ‌آنکه سحابی از آن در تمامی طول زندگی سیاسی‌اش، عبایی از آن برای خود دوخته باشد، همه‌ی اندیشه و نقطه ثقل زندگی اجتماعی‌ اوست؛ و «نظام جمهوری اسلامی» بی آنکه صاحبان قدرت سخت افزاری، لحظه‌ای زندگی شخصی خود را بدون منافع مترتب بر تداوم و بقای نظام تصور کنند، همه‌ی همّ و غمّ تمامیت‌خواهان و دشمنان دموکراسی.
«گوهر»ی بس نایاب در ایران‌زمین در بستر بیماری، با «مرگ» پنجه در پنجه افکنده؛ دریغا تهی از او ایران زمین...
بی عزت‌الله سحابی، «ایران چه خواهد شد؟»

 

منبع: جرس
 


 


ندای سبز آزادی: در ادامه ی ایجاد محدودیت ها و سخت گیری ها بر دانشجویان دانشگاه مازندران،بخشی از طرح "تفکیک جنسیتی" که مدت ها بود نظریه پردازان حکومتی در تریبون های رسمی از ان سخن می گفتند،در دانشگاه مازندران اجرا شد.

به گزارش دانشجونیوز، روز یکشنبه یازدهم اردیبهشت جمعی از نیروهای لباس شخصی که تابحال در این دانشگاه رویت نشده بودند به همراه بسیج دانشجویی اقدام به تفکیک جنسیتی و ضبط کارت های دانشجویی دانشجویان دختر و پسر نمودند.

بنابر این گزارش، یکی از دانشجویان دانشگاه مازندران که دقایقی به بحث با این افراد پرداخت می گوید:

"من و چند تن از همکلاسی هایم در دانشکده نشسته بودیم که ناگهان چند فرد لباس شخصی که ظاهر مشخصی داشتند به سمت ما امده و کارت دانشجویی چند نفر از دانشجویان را ضبط نمودند،ان ها می گفتند که از طرف نیروی انتظامی امده اند!و با هماهنگی حراست دانشگاه به این عمل می پردازند و من هرچه از نیت و دلیل کارشان پرسیدم پاسخ مناسبی دریافت نکردم. این اتفاق برای چند تن از دوستانم در دانشکده های مختلف پیش امده و هنوز کارت های دانشجویی مان را به ما پس نداده اند." وی می افزاید"فقط به ما گفتند برای دریافت کارت دانشجویی به اتاق ریاست حراست دانشگاه مازندران در سازمان مرکزی رجوع کنیم.." این گزارش می افزاید، در سال های اخیر ده ها دانشجو به دلایل مختلف در این اتاق توسط رئیس حراست دانشگاه و گاهی نیز توسط نیروهای امنیتی،ساعت ها مورد بازجویی قرار گرفتند.

بر اساس گزارش های قبلی دانشجونیوز و همچنین منابع خبری مازندران، در ماه های گذشته دانشگاه مازندران یکی از دانشگاه های فعال در زمینه ی اطلاع رسانی و اگاهی رسانی بوده،چندی پیش منشور جنبش سبز بصورت گسترده در این دانشگاه پخش گردیده بود که پس از این عمل دانشجویان،چندین روز فضایی امنیتی بر این دانشگاه سیطره یافته بود،همچنین هفته ی گذشته نیز اعلامیه ای تک برگی بصورت وسیع در دانشکده ها و خوابگاه های این دانشگاه پخش شد که در بخشی از ان امده بود:

"فشارها, محدودیت ها, بازداشت ها و احضارهای گسترده دانشجویان که عمری به درازی دوام دیکتاتوری در ایران دارد در این دو سال با کم نظیر ترین حجمش استمرار پیدا کرده و در آخرین هزینه هایی که بر پیکر بی دفاع دانشگاه مازندران وارد نمود باعث مهاجرت تحمیلی چهار تن از نخبگان و قدیمی ترین فعالین دانشجویی دانشگاه مازندران از کشور گردیده است. اتفاقی نا خوشایند که بیم آن می رود با ادامه و تشدید سرکوب ها برای دیگر نخبگان جامعه تکرار شود. فعالین دانشگاه مازندران به کسانی که نه تنها قانون را ابزار اعمال خشونت و هجمه بر نهاد دانشگاه قرار داده اند بلکه از فشارهای غیر قانونی نیز دریغ نمی ورزند، هشدار می دهند با توجه به هزینه هایی که علی الخصوص در این دو سال بر دانشجویان این دانشگاه وارد شده دیگر تاب تحمل این سرکوب ها را نداشته و پاسخ در خور به آن خواهند داد".

بنظر می رسد این رویدادها باعث سردرگمی مسوولین دانشگاه و نیروهای امنیتی استان گشته است.بطوری که موتورهای حراست به صورت شبانه روزی در خوابگاه های دانشگاه گشت می زنند و ساعت های میانی روز نیز پیوسته در دانشکده ها به انواع و اقسام بهانه ها به جدل با دانشجویان می پردازند.

گفتنی است مسولین امنیتی استان مازندران بارها و بارها در صحبت های حضوری و تلفنی ای که با فعالین این دانشگاه داشته اند،جنبش دانشجویی مازندران را پایان یافته اعلام کرده و دستاورد سرکوب های گسترده ای که در سال 88 و 89 به بیشترین حدش رسیده بود را اغاز سکوت قبرستانی در این دانشگاه می انگاشتند.


 


ندای سبز آزادی: مراسم سخنرانی دکتر جلایی پور با عنوان بررسی جنبش های تحول خواه در منطقه با دخالت مسئولین دانشگاه لغو شد.

به گزارش تحول سبز، در پی اعلام برگزاری مراسم سخنرانی دکتر جلایی پور در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران شمار زیادی از دانشجویان این دانشگاه در محل برگزاری این نشت حاضر شده بودند. اما به دلیل ممانعت و مخالفت حراست دانشگاه که این روزها تحت تبعیت از نیروهای وزارت اطلاعات می باشد این مراسم لغو گردید.

به گفته یکی از دانشجویان گرچه حراست دانشگاه مانع ورود بسیاری از دانشجویان به دانشکده اقتصاد شده بود اما جمعیت قابل توجهی در سالن برگزاری مراسم حضور یافته بودند.

حضور پرتعداد نیروهای حراست و برخورد آنان با دانشجویان موجب تحیر دانشجویان گردیده بود. لحظاتی پیش از شروع برنامه حضور نیروهای حراست در سالن و خاموش کردن برق سالن نظم برنامه را برهم زده و نهایتا مراسم در دفتر انجمن اسلامی این دانشکده برگزار شد.

شنیده ها حاکی از آن است که دلیل لغو مراسم درج جملاتی در محکوم کردن دیکتاتوری های کشورهایی همچون لیبی ، بحرین ، مصر و … بوده است . به نظر می رسد با لغو برنامه هایی با چنین عناوین و موضوعات ، گروه مشکوک انحصارطلب از ترس مرگ دست به خودکشی زده و ذات متوهم خویش را بیش از پیش به نمایش گذاشته است.


 


ندای سبز آزادی: در پی باخت تیم تراکتور سازی تبریز و اعتراض تماشاگران به داوری این مسابقه، درگیریهایی در ورزشگاه و سپس در سطح شهر تبریز رخ داد

به گزارش وبسایت اؤیرنجی، پلیس با حمله به معترضین که شعار آذربایجان" وار اولسون ایسته مه ین خوار اولسون".می دادند بر شدت اعتراض ها افزود.

شاهدان عینی از ضرب شتم بسیار وحشیانه مردم توسط پلیس ضد شورش و بسیج خبر میدهند. بسیاری از زخمی ها و ازجمله یک کودک 10 ساله که بر اثر باتوم برقی دچار فلج موقتی شده بود به بیمارستان امام رضا منتقل شدند. سر بسیاری از معترضان شکسته شده بود. بیش از 100 نفر در خروجی های ورزشگاه دستگیر شده اند.

پلیس ضد شورش اقدام به شکستن شیشه اتومبیل ها میکرد که متعاقبا فیلم های ان ارسال خواهد شد.

از آبرسان نیز گزارش میشود درگیری و پرتاب گاز اشک اور و درگیری شدید باعث زخمی شدن بسیاری شده است که انها تیز به بیمارستان شمس منتقل شده اند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته